روانشناس تربیتی کودک

 
helpkade
روانشناس تربیتی کودک
روانشناس تربیتی کودک



 

آيا براي تربيت کودکان اصول يکساني وجود دارد که والدين با رعايت آن اصول بتوانند به نحو مطلوبي عمل کنند؟هر چند که شايد نتوان اصول کاملا روشني را براي تربيت بيان کرد، ولي مي توان به چند اصل کلي اشاره کرد که فرايند تربيت را آسانتر مي کند. در زير به برخي ار مهارتها و اصول مهم اشاره مي شود:

 

روانشناس تربیتی کودک

با ثبات عمل کنيدثبات داشتن در رابطه با کودک يکي از اصول مهم فرزندداري است معهذا ممکن است در پيروي از آن در موقعيت هاي روزانه با مشکل مواجه شويد. اگر هنگامي که کودک کاري را انجام مي دهد به او لبخند بزنيد لکن در زمان ديگري همان کار يا شبيه آن را انجام دهد به او سخت بگيريد کودک به شدت دچار سردرگمي مي شود. چرا اين عمل در يک زمان خطاي بزرگي بود و در زمان ديگر خنده آور؟ هنگامي که اجازه مي دهيد حالات خلقي شما عکس العمل هايتان را نسبت به کودک تحت تاثير قرار دهد، قرار گرفتن در اين بي ثباتي آسان مي شود. پس مواظب باشيد کودک خود را به علت رفتار مثبت که انجام داده تشويق نماييد و به علت رفتار منفي تنبيه نماييد نه اينکه ملاک تشويق يا تنبيه شما حالات خلقي شما باشد. روزي شاد و پر حوصله و روز ديگر به دلايل گوناگون خسته و بي حوصله.

 

هماهنگ باشيد

بعنوان پدر و مادر لازم است اصول يکساني داشته باشيم حداقل در جلوي کودکان وانمود کنيم که در تربيت آنان هماهنگيم. اگر رفتاري را پدر تائييد مي کند و مادر رد، باعث تعارض کودک مي شود پس بهتر است به عنوان والدين قبلا با يکديگر هماهنگ باشيم و حداقل در جلوي کودکان عدم هماهنگيمان را بروز ندهيم.

 

در مورد فرزند خود مودب باشيد. صحبت مودبانه درهنگام خشم و ناراحتي، معلم خوبي براي کودک و نوجوان است که حتي در هنگام خشم به طور صحيحي رفتار کنند.زماني خاص براي توجه بدون قيد و شرط به بچه ها اختصاص مي دهيد

منظور از توجه بدون قيد و شرط، يعني بدون توجه به رفتار کودک زمان خاصي را با وي صحبت مي کنيم، درد دل مي کنيم، درد دل او را گوش ميدهيم و يا بازي مي کنيم، بستگي به سن فرزندان دارد. وي بايد احساس کند زماني خاص را به وي اختصاص داده ايم. مي توانيم هر روز چند دقيقه و در آخر هفته يک ساعت اين کار را انجام دهيم.

 

رابطه اي سالم با کودکتان برقرار کنيد

براي ايجاد رابطه اي سالم از شيوه گوش دادن فعال استفاده کنيد. وقتي فرزندتان چيزي مي گويد به خوبي به سخنانش گوش دهيد، حتي اگر با کودک موافق نيستيد، اجازه دهيد صحبتهايش تمام شود، تماس چشمي مناسب و انجام ندادن کاري ديگر در هنگام صحبت با کودک، به وي مي فهماند که براي حرف زدن وي ارزش قائليد و عقايد او براي شما مهم است. لحن صحبت شما در هنگام امر کردن به وي بايد مودبانه باشد و حتي الامکان دستوري نباشد. به همان اندازه که نسبت به بهترين دوست خود مودب هستيد در مورد فرزند خود مودب باشيد. صحبت مودبانه به کودک ياد مي دهد که حتي در هنگام خشم به طور صحيحي رفتار کنند. اگر خيلي هم از دست فرزند خود ناراحتيد بگوييد تو فلان کار را انجام دادي و من به اين علت عصبانيم ولي توهين نکنيد. وعظ کردن و بحث اخلاقي را در حداقل خود بکار بريد، زيرا آنها در بازنگهداشتن ارتباط، مفيد نمي باشد.

 

 

الگوي مناسبي باشيد

هر چه امر مي کنيد، بهتر است در ابتدا خودتان آن کار را انجام دهيد و از هر چه فرزندتان را باز مي داريد خودتان هم انجام ندهيد. بچه ها بيشتر از آنکه از کلام ما آموزش ببينند، از رفتار ما آموزش مي بينند. پس ابتدا از خود شروع کنيم.

 

آزادي و محدوديت زياد ايجاد نکنيد

کودک نبايد زياد آزاد باشد و نه زياد محدود. محدوديتهايي که ايجاد مي شود بايد پايدار و منطقي باشد. اگر مي گوييد شب بايد در منزل خودتان بخوابد و منزل کس ديگري نباشد، دليل آن را توضيح دهيد و در برابر اصرار کودک و ديگران کوتاه نياييد. اگر محدوديتها منطقي باشد، چانه بردار نيست و براي آينده کودک بهتر است.

 

درموقع مناسب به کودک دستور دهيداگر دستوري که به کودک مي دهيد درحد توانايي اش نيست يا اينکه فعلا سرگرم کار ديگري است و دستورش را اجرا نمي کند، به هيچ وجه به وي دستور ندهيد زيرا اين کار وي را نافرمان بار مي آورد.

 

لازم نيست همه خواسته هاي کودک برآورده شود

در اين مورد منطقي عمل کنيد و بلافاصله بعد از اين که کودک چيزي خواست برايش تهيه نکنيد. ضمن اينکه بايد زياد او را ناکام نگذاريد ولي عمل کردن به همه خواسته هاي او باعث مي شود در آينده از کنترل شما خارج شود.

مواظب باشيد کودک خود را به علت رفتار مثبت که انجام داده تشويق نماييد و به علت رفتار منفي تنبيه نماييد نه اينکه ملاک تشويق يا تنبيه شما حالات خلقي شما باشد. متناسب سن کودک به او کار و مسئوليت محول کنيد. لازم نيست همه کارهاي فرزندتان را شما انجام دهيد و کودک در منزل فقط مصرف کننده باشد. همچنانکه کودک رشد مي کند مي تواند بسياري از کارهاي خود و خانه را انجام دهد. چنين استقلالي را به کودک بدهيد. در غير اين صورت کاملا متکي به ديگران تربيت مي شود.

 

در مورد موفقيتها و شکستهاي کودکان منطقي عمل کنيد

برخورد منطقي با شکستها و موفقيتها باعث مي شود انگيزه براي کارهاي بعدي در کودک از بين نرود. بزرگ کردن موفقيت و زياد منفي جلوه دادن شکست هيچ کدام صحيح نيست. اگر فرزندتان در يک مسابقه ورزشي مدال مي آورد، آن را زياده از حد بزرگ و با اهميت جلوه ندهيد، زيرا اگر دوباره نتوانست مدال بياورد شديدا احساس بي ارزشي مي کند و اگر هم شکست خورد آن را زياد مهم تلقي نکنيد تا بتواند باز تلاش خود را از سر گيرد. در اين مورد، شکست و موفقيت در تحصيل حائز اهميت ويژه اي است.

 

آنچه والدین باید بدانند

آخرین قیمت هاو زمان تخفیف محصولات دیجیتال

تور هیجان انگیز کیش با تخفیف استثنائی

نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

بیشترین تخفیف کالای مورد نظر شما

مدلهای متنوع تیشرت و شلوارک پسرانه

دسترسی به پزشک متخصص درهر زمان ومکان

روانشناس تربیتی کودک

بازار آنلاین انواع محصولات و خدمات

مقایسه قیمت ها در فروشگاه اینترنتی معتبر

ظروف نگهدارنده موادغذایی/طرح واندازه متنوع

درکوتاه ترین زمان پاسخ سوال پزشکیت روبگیر

مدل های پرفروش تلفن بی سیم

خرید گیفت کارت xbox

قصد آنلاین بازی کردنGTAبادوستاتو داری؟

آبرسان ومرطوب کننده کامان را باتخفیف بخر

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020



در مسائل تربیتی کودکان بکوشید که با کودک برخورد لطیفی داشته باشید

 مسائل تربیتی کودکان

همه چیز کودک به سرعت در حال تغییر است. مسایل تربیتی موثری که امروز به کار می‌بندید، ممکن است فردا دیگر به کار نیاید؛ بنابراین برخی از رفتارهای کودک که ممکن است از آن‌ها خوشتان نیاید، پس از مدتی تغییر خواهد کرد. هیچ چیز نهایی در مورد کودک وجود ندارد؛ پس صبور باشید و مطمئن.روانشناس تربیتی کودک

 در مسائل تربیتی کودکان بکوشید که با کودک برخورد لطیفی داشته باشید و کارهای نیکش را به دقت و با صراحت تشویق کنید؛ مثلا به جای این که به طور کلی به او بگویید: «چقدر مهربان هستی!» بگویید: «کار خوبی کردی که اسباب بازی‌هایت را به دوستت دادی. از تو متشکرم.»      اگر قصد تشویق یا انتقاد داشتید، به اعمال و رفتارها توجه کنید، نه به اشخاص؛ به عنوان مثال بهتر است بگویید: «پاره کردن این کتاب‌های قشنگ کار اشتباهی است»؛ و نگویید: «چقدر بچه بدی هستی که کتاب‌هایت را پاره کردی.»      درباره مسائل تربیتی کودکان همواره تلاش کنید که تشکرها و تشویق‌های خود را از کودک در میان جمع اظهار کنید، و انتقادها را در وقت تنهایی.      اگر با کودکتان مشاجره کرده‌اید، به سرعت به دنبال عادی سازی وضع باشید. می‌توانید از «جنگ بالش‌ها» کمک بگیرید. هر کدام در یک سوی اتاق بایستید و بالش‌ها را به سمت هم پرتاب کنید. پس از چند دقیقه خنده و شادی به جمع شما می‌پیوندد و ناراحتی‌ها از یاد می‌رود.     در تربیت فرزند کودک را با کارهایی که هرگز انجام نمی‌دهید تهدید نکنید؛ مثلا به او نگویید: «اگر به فلان کار دست بزنی تو را تنها در منزل می‌گذارم و به پارک می‌روم.»     در تشویق در باب مسائل تربیتی کودکان گه گاه می‌توانید با تشویق کردن، کودک را از انجام کارهای اشتباهش باز دارید.      اگر فرزند شما کمتر از دو سال دارد، در مورد انجام کاری از او سوال نکنید؛ چون جواب منفی خواهد داد، مثلا نپرسید: «دوست داری به حمام برویم؟» بلکه بگویید: «الان با هم به حمام خواهیم رفت.»     اگر کودک شما عصبانی شد، درون دستشویی یا وان، با او آب‌بازی کنید. با این روش عصبانیت خود را فراموش می‌کند و آرام می‌شود.     اگر کودک شما عصبانی شد و به علت عدم انجام خواسته‌اش شروع به گریه و فریاد کرد، سعی نکنید که خواسته‌ای را که برآورده نکرده‌اید الان برآوردید؛ زیرا با استفاده از این نقطه ضعف شما، دفعات بعد هم به گریه و عصبانیت رو می‌آورد.این مورد یکی از روشهای تربیت کودکان به شمار می رود.منبع:kids.ir

آنچه والدین باید بدانند

رزرواسیون آنلاین هتل/تضمین کمترین قیمت

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

برترین بازی های ایکس باکس و پلی استیشن

بازار آنلاین انواع محصولات و خدمات

درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

ست 4تکه نوزادی فقط89 هزار تومن!!

قصد آنلاین بازی کردنGTAبادوستاتو داری؟

ماکت های دکوری واسباب بازی قیمت مناسب

رشد فکری و مهارتی کودک با اسباب بازی

دریافت پاسخ پزشکی در کمترین زمان

موخوره وشکنندگی موهاتو بااین روغن درمان کن

سفارش اینترنتی آشپزخانه کودک

جهت درج تبلیغات رایگان کلیک کن

ظروف نگهدارنده موادغذایی/طرح واندازه متنوع

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

مشاوره کودک چيست؟ مشاوره کودک نوعی خدمات روانشناسی است که بر کودکان و نوجوانان تمرکز دارد. مشاوران کودک به درمان اختلالات دوران کودکی کمک می کنند، در مسیر تربیت فرزند به والدین آموزش های لازم را ارائه می دهند و به طور کل در جهت ارتقای سلامت روان کودکان و نوجوانان حرکت می کنند. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد مشاوره کودک هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. مطالعه این مطلب به شما کمک می کند تا برخورد اصولی تری با فرزندتان داشته باشید و از اشتباهات سهل انگاری بپرهیزید. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد اشتباهات تربیتی والدین  و رفتار با کودک کلیک کنید.

مشاوره کودک نوعی از خدمات روانشناختی است که توسط روانشناسان کودک ارائه می شود. در جلسات مشاوره درمانگر کودک را تشویق می کند تا هیجاناتش را ابراز کند. روند مشاوره می تواند در جریان یک بازی اتفاق بیفتد. استفاده از بازی یا کارهای هنری به کمک می کند که کودکان احساس راحتی بیشتری کنند و آنچه که مشاور در مورد نوع رفتار و ابراز هیجان آموزش می دهد را بیشتر بیاموزند. 

برای آنکه از روانشناسی کودک بیشتر بدانید کلیک کنید.روانشناس تربیتی کودک

 

هدف از مشاوره کودک، این است که به کوکان و نوجوانان کمک کنیم تا با به شیوه بهتری با احساساتشان سازگار شوند، مشکلات خود را درک کنند، مهارت های مقابله ای لازم را پرورش دهند و در نهایت بتوانند بهترین تصمیم ها را بگیرند. جلسات مشاوره کودک تنها به کودکان اختصاص ندارد و ممکن است درمانگر ابتدا تلاش کند تا والدین را آگاه سازد وروش های تربیتی مناسب را به آن ها آموزش دهد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقالات آموزش تربیت کودک و نکات تربیت فرزندان و آموزش والدین مراجعه کنید. 

 

مشاوره کودک می تواند در زمینه های زیر به افراد کمک کند:

– کودکانی که از مهارت های زندگی و مهارت های اجتماعی به اندازه کافی برخوردار نیستند. ( برای آموزش مهارت های زندگی به کودکان کلیک کنید)

– کودکانی که با مشکلات سوگ و فقدان والدین رو به رو هستند.

– کودکانی که مورد سوءاستفاده قرار گرفته اند. ( برای آگاهی از تربیت جنسی کودک کلیک کنید)

– کودکانی که با مشکلات روحی نظیر افسردگی، استرس و کمبود اعتماد به نفس مواجه هستند. (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد افسردگی در کودکان و استرس در کودکان  کلیک کنید)

– کودکانی که به اختلالات دوران کودکی نظیر اختلالات رفتاری، اختلالات عصبی-رشدی و بیماری های ژنتیکی و کروموزومی مبتلا هستند. (برای آگاهی بیشتر از اختلالات رفتاری و اختلالات عصبی-رشدی و بیماری های ژنتیکی کلیک کنید)

 

اینکه فرزندتان چند جلسه باید به روانشناس کودک مراجعه کند، بستگی به موضوعی که به خاطر آن مراجعه کرده اید دارد. متوسط تعداد جلسات معمولا 5 تا 6 جلسه است. و هر جلسهبین 45 تا 60 دقیقه طول می کشد. 

 

تربیت کودک از همان لحظه تولد آغاز می شود و ممکن است حتی والدین در برخورد با نوزاد خود نیز با چالش های زیادی رو به رو شوند. از این رو روانشناسان کودک می توانند از همان لحظه تولد به شما کمک کنند که بهترین شیوه فرزندپروری را در پیش بگیرید، از نیازهای رشدی فرزندتان آگاه شوید و به سلامت روان او کمک کنید. به همین خاطر در سنین بسیار پایین درست است که کودکان نمی توانند خود از خدمات مشاوره بهره بگیرند اما والدین با شرکت در جلسات می توانند به آن ها کمک کنند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به مقالات از چه سنی کودک را تربیت کنیم؟ و سبک های فرزندپروری مراجعه کنید.

 

خبر خوب برای والدین این است که حتی اگر فرزندان شما بعضی از عادات بد را آموخته باشند؛ هنوز هم برای تربیت صحیح دیر نیست. شما می توانید با یادگیری اصول کنترل احساسات خود و شناخت کامل روانشناسی کودک و متود های صحیح تربیتی کودک، فرزندانتان را برای شکوفایی در اجتماع و زندگی آینده تربیت کنید. تجربه ما در این زمینه نشان داده است که کلید موفقیت در تربیت کودک، تغییر رفتار والدین می باشد. کافی است صبر وحوصله داشته باشید و راهکارهای تربیتی کودک را به درستی بیاموزید و این مسئله را جدی بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره تلفنی تربیت کودک می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریف تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

باسلام.پسری۱۲ساله دارم که بعضی شبهامشکل شب ادراری داره وروزهاهم بخاطرتکررادرارکه بعلت استرس وهیجان داره اغلب برای بازی ومدرسه ومیهمانی پوشکش می کنم.خانم معلمشون پسرم راچون درسهاش خوبه وباپسرش که یک سال ازپسرمن بزرگتره همبازیه خیلی دویت داره وبعضی وقتهابرای درس خوندن ومشق نوشتن وحتی بازی کردن به خونه معلمشون می ره.پسرمعلمشون ازاینکه مانی(پسرم)پوشک داره آگاهی نداره.دیروزکه خونه معلمشون بودخانم معلمشون فکرکردپوشک پسرم بایدتعویض بشه.بنابراین مانی رابه دستشویی برده وپوشک پسرم راکه اصلااحتیاج به تعویض نداشته رابازکرده وعورتین مانی راشسته واین مسئله باعث خجالت خیلی زیادپسرم شده.بااینه پسرم خونه معلمسون روخیلی دوست داره،ولی بخاطراین موضوع ازرفتن به اونجاامتناع می کنه واین مسئله خیلی تواعتمادبه نفس وروحیه پسرم تاثیرگذاشته.لطفاراهنمایی بفرمایید.باتشکر.میتراسلیمی

سلام
حتما به این نکته توجه کنید که کودک شما در سن حساسی است و سه سال دیگر به سن نوجوانی میرسد. توجه داشته باشید که این مشکل فشار روانی بزرگی را بر روی فرزند شما وارد می کند. این امور باید سرخورده شدن اجتماعی کودک شما میشود که در آینده باعث عدم موفقیت در مسائل اجتماعی و مخصوصا شغل و .. میشود. شما در مورد شب ادراری میتوانید به یک متخصص ارولوژی مراجع کنید و در صورت عدم مشکل جسمانی باید کودک شما مشاوره درمانی شود.
در مورد خجالت و حساسیتی که در مورد این مسئله برای وی شکل گرفته است حتما باید یک جلسه با یک متخصص کودک صحبت کند چون او در سنی است که شخصیتش در حال شکل گیری میباشد و نباید در روان کودک شما خلائی بماند چرا که در آینده این خلا رشد میکند و بصورت دیگری در زندگی شخص بروز میکند. در اکثر موارد علت بروز این مشکل عفونت های روده و مثانه در شخص می باشد که به راحتی قابل درمان است. توصیه می کنیم که هر چه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه و برای درمان اقدام نمایید.

پسر من 6 سال داره از هم سن و سالهای خود شدیدا میترسه و بخاطر این ترس تن به هر کاری میدهد من واقعا نگرانشم
چطور میتونم این مشکلو حل کنم تا فردا بتونه از خودش دفاع کنه
من حتی نمیخوام تو مدرسه ثبت نامش کنم
خودش میگه که میترسم بچه ها منو بزنن
لطفا کمکم کنید

سلام ترس کودکان در مقاطع مختلف تا حدودی قابل درک و طبیعی در نظر گرفته می شه. در این میان رفتارهای والدین و بزرگسالان برای ادامه و یا از بین رفتن این ترس ها بسیار حائز اهمیت است. پس شما به عنوان والدین لازم هست رفتارها و واکنش هایتان را در برابر ترس و احساسات فرزندتان تنظیم و مطابقت دهید چرا که کودکان در این سنین بیش از آن که از اطرافیان و محیط شان الگو بردارند و یا تحت تاثیر دوستان و همسن ها باشند از والدین شان به عنوان منبع اصلی الگو برداری می کنند. پس برای آن که ببینیم ترس ها از کجا نشات می گیرندو چه عواملی باعث تداوم آن ها می شوند نیاز به بررسی همه جانبه داریم. لذا توصیه می کنم مشاوره کودک با متخصصان روانشناس در این حوزه داشته باشید.

سلام پسری نه ساله دارم که درس خواندن برایش مشکل است برای اینکه تمرکز حواس ندارد و به همه چیز و همه کس فکر می کند جز درس خواندن باید چکار کنم

سلام هر کودکی دارای عادات و علایقی است که می توان با آگاهی نسبت به این ویژگی ها استعداد های او را کشف و پرورش داد. اختلال عدم تمرکز دارای نشانه های منحصر به فردی است که اگر توسط متخصص تشخیص داده شود باید برای دریافت آموزش های ویژه و درمان های لازم تحت نظر قرار بگیرید. از این رو توصیه می کنیم برای دریافت آموزش ها لازم جهت تربیت فرزند و یا معاینه فرزندتان با مشاوره کودک در ارتباط بوده و از کمک تخصصی روانشناسان حوزه کودک بهره مند شوید.

سلام من پسری 6 ساله دارم خیلی پرخاشگر و پر جنب جوش هستش به بچه ها دست میزنه اصلا یجا بند نمیشه اصلا گوش به حرف نمیده باید دو سه بار تکرار کنی پر سرو صدا اصلا خواب نداره فقط شب میخوابه اونم 12 شب اصلا زودتر از اون امکان نداره ممنون میشم راهنماییم کنین

سلام والدین پس از بچه دار شدن و پذیرش مسئولیت فرزندان به دلیل خستگی و یا وظایف متعدد در زندگی گاه بیش از حد نسبت به رفتارهای کودکشان واکنش نشان میدهند.همین حساسیت هایشان می تواند موجب شکل گرفتن رفتارهایی نامناسب در کودک آن ها شود.
اما از طرفی گاه این مشکل از جانب کودک بوده و با وجود تمام تلاش های والدین باز هم نمی توانند فرزندشان را آن طور که می خواهند تربیت کنند. در این زمان باید از کمک های تخصصی استفاده کرد.
با توجه به نشانه هایی که ذکر کردید چند اختلال (احتمالا بیش فعالی) قابل تشخیص و ردیابی است. به همین جهت حتما توصیه می کنیم برای تشخیص دقیق تر و پیشگیری از پیشروی و دریافت آموزش های لازم به متخصص کودک مراجعه نمایید. شما می توانید برای بررسی هر چه سریع تر این موضوع از خدمات مشاوره کودک به صورت تلفنی بهره مند شوید.

با سلام
بنده نیاز به معرفی مرکز روانشناسی جهت آموختن سنجش و ارزیابی هوش کودکان به صودت عملی ( ازمون های وکسلر یا استنفورد بینه) در شهر قزوین دارم . ممنون میشم‌چنین مرکزی به بنده معرفی بفرمایید .

سلام می توانید جهت هماهنگی مشاوره کودک با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و یا وارد کانال تلگرامی هنر زندگی شده تا وقت براتون تنظیم شود.

باسلام پسری 4ساله دارم که خیلی پرخاشگرهست درواقع باید بگم بیش فعالی دارد واصلا طرز برخورد با اورا بلد نیستیم درضمن من و شوهرم هردو کارمند هستیم واصلا نمیدانیم برای برطرف کردن این مشکل باید چه فتار صحیحی داشته باشیم و حتی وقت کافی هم برای بازی با او را نداریم لطفا راهنماییی کنید من از استان چهارمحال و بختیاری مزاحمتون میشم بیشتر دنبال یک مشاور خوب هستم که به ما کمک کنه و زیرنظر مشاور باشیم
ممنون

سلام بیش فعالی کودک اول لازم است که تشخیص داده شود. علاوه بر درمان های مورد نیاز رفتار شما و روش تربیتی که انتخاب می کنید بسیار اهمیت دارد. مشاوره کودک بهتون کمک می کنه تا درمان بیش فعالی بهتر پیش برود. با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و درخواست مشاوره نمایید. تضمین میکنیم که با مجرب ترین مشاوران در زمینه کودک صحبت نمایید

سلام.به تازگی برادر جوان خود را در صحنه تصادف از دست داده ام و ایشان یک دختر 10 ساله دارد.دخترش از لحاظ عاطفی بسیار وابسته به پدرش بود.وقتی مادرش تحت درمان بود پیش ما بود. بسیار لجباز و حرف گوش نکن است.قبل از این اتفاقات صمیمیت زیادی نداشتیم و سالی یک یا دوبار همدیگر را میدیدم.گاهی اوقات شروع به فحاشی میکند و بزرگ و کوچک اهمیتی ندارد.نیمه های شب لج میکند و به کوچه میرود و همه را کتک میزند.درحال حاضر مادرش دوران نقاهت را میگذراند ولی او رغبتی ندارد که پیش مادرش برگردد و همچنان پیش ماست.وقتی هم که به او میگوییم برگردد پیش مادرش میگوید بع تو چه نمیخوام.این رانیز بگویم که دوران کودکی او در کنار خانواده مادریش گذشتع و انها رفتار درستی با او نداشته اند و با ما نیز ارتباط نداشته.راه حل شما چیست؟

سلام مرگ برادرتون از یک طرف و سختی نگهداری دختر برادرتون از طرف دیگر شرایط رو براتون آزار دهنده کرده. وظیفه ای که به دوش شما افتاده باید دید که برای چه مدتی هست. اینکه برادر زاده برای یه مدت کوتاهی مهمان شما باشه با قبول کردن مسئولیت نگهداری از ایشون تفاوت داره. اما در کل باید در نظر بگیرید که دختر برادرتون تنها 10 سال سن دارد و هم پدرش رو از دست داده و هم در سنی هست که نیاز به همدردی بیشتری داره. با توجه به شرح حالی که دادید پیش زمینه ای که دختر برادرتون هم دارید مثبت نبوده و همین موضوع می تونه روی نگرش و رفتار شما و دیگر اعضا با ایشون تاثیر بزاره. با این حال اطلاعاتی که شرح دادید ناقصه و توصیه میکنم برای گذر از این بحران حداقل یک الی دو جلسه با مشاور صحبت کنید. برای دریافت مشاوره کودک و خانواده با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.
روانشناس تربیتی کودک

سلام خسته نباشید ..خیلی معذرت میخام که این حرف رو میزنم چون خیلی فکرم رو درگیر کرده .
پسرم 4سالشه متاسفانه من و همسرم رو حال رابطه جنسی دید از وقتی دیده هی سوال میکنه و میگه شما این کارو کردید ..چطوری باهاش رفتار کنم چیکار کنم که از فکرش دربیاد این صحنه،اصلا نمیدونم که بهش چی بگم و چی توضیحی بدم ، فقط دعواش کردم که دیگه این حرف هارو نزنه ..در ضمن اینم بگم که پسرم اصلا شبیه هم سن های خودش نیست ..یعنی بزرگتر از اونا رفتار میکنه و بیشتر میفهمه لطفا کمکم کنید مرسی ممنونم ازتون

سلام کودکان دارای احساس کنجکاوی بسیار زیادی هستند پاسخ ندادن به سوالات آن ها باعث دور شدن آن ها و عدم اعتمادشون به شما میشه. پس لازمه به او پاسخی بدهید ، اما اینکه چه بگویید و چگونه بسیار اهمیت داره. با شماره های درج شده تماس بگیرید و درخواست مشاوره کودک کنید متخصصان شما رو در این زمینه راهنماییتون می کنن

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

 

شماره های تماس جهت تعیین نوبت

شعبه قلهک( شمال و شمال شرق تهران؛ قلهک- جنب مترو قلهک- مرکز مشاوره روزنه (رهیار)02188253229-09360695153

شعبه گیشا ( غرب و شمال غرب تهران؛ گیشا- جلال آل احمد- مرکز مشاوره شیوا)روانشناس تربیتی کودک

02188253229-093606951530

 

شعبه صادقیه (غرب تهران؛ ضلع شمالی ایستگاه مترو صادقیه- مرکز مشاوره فرحبخش)

02188253229-093606951530

تلفن مشاوره ای هوشمند9092301369

مشاوره ازدواجمشاوره پیش از ازدواج

مشاوره خانوادهدرمان اختلالات روانی و رفتاریمشاوره تحصیلی وکنکورمشاوره شغلی

آموزش مهارت های زندگی

مشاوره کودک و نوجوان

بازی درمانی و افزایش خلاقیت در کودکان

مشاوره فردی
مشاوره گروهیارزیابی هوش
روانشناس کودکارزیابی شخصیتبرگزاری کارگاه های آموزشی ویژه عمومبرگزاری کارگاه های آموزشی ویژه متخصصین

آموزش والدینهمکاری با مدارسهمکاری با مهدکودک هاانجام پروژه های تحقیقاتی

با فرزند لجبازم چه کنم؟ راه کارهایی برای مقابله با لجبازی در کودکان

هنگامی که با لجبازی کودک روبه رو می شوید لازم است به 2 نکته توجه کنید:

1- آرامش خود را حفظ کنید، زیرا مهمترین الگوی تربیتی برای فرزندتان، نوع رفتار و حرکات خودتان است، اگر خودتان قادر به کنترل هیجانات تان نباشید چطور می توان از کودک این انتظار را داشت؟ بنابراین هیچ وقت کودک را مورد سرزنش، توهین و تنبیه فیزیکی قرار ندهید

راه حل های مواجهه با لجبازی:

1-   به کودک حق انتخاب بدهید.

2 – کیفیت رابطه تان را بهبود ببخشید.

3- از قصه و بازی کمک بگیرید.

4- قوانین خانوادگی تعیین کنید.

5- قاطعیت داشته باشید.

6- تا حد امکان از واژه« نه » استفاده نکنید.

7- در وضع قوانین خساست به خرج دهید.

8- الگوی مناسبی باشید.

توصیه هایی به والدین:

1. سواد هیجانی داشتته باشید:

به جای اینکه افراد و موقعیت ها را توصیف کنید، احساسات خود را نامگذاری کنید؛ مثلاً به جای اینکه بگویید؛ «تو دانش آموز خوبی هستی» بگویید؛ «من احساس نگرانی می کنم.»

2. در مورد احساس خود مسئولیت بیشتری بپذیرید:

به عنوان مثال: به جای اینکه بگویید؛ «تو نگرانم می کنی.» بگویید؛ «من احساس نگرانی می کنم.»

3. به احساسات سایر افراد احترام بگذارید:

روانشناس تربیتی کودک

از اطرافیان خود بپرسید: «اگر من این کار را انجام دهم، چه احساسی خواهی داشت؟»

4. احساسات دیگران را ارزشمند بدانید:

در این مورد هنگامی که دیگران در حال بیان احساساتشان هستند، همدلی، درک و پذیرش نشان دهید.

5. کودک و نوجوان را نصیحت نکنید:

نصیحت کردن بهترین شیوه ی قطع ارتباط میان دو نفر است. بنابراین از نصیحت کردن بپرهیزید.

مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی روان آوا در سال 1387 فعالیت خود را آغاز نمود. مهمترین خدمات این مرکز عبارتند از: مشاوره فردی، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، مشاوره شغلی، مشاوره کودک، مشاوره نوجوان، فرزند پروری و … می باشد.

 

روانشناسی کودک چیست و چه کاربردی دارد؟ کودکان علاوه بر اینکه در رشد جسمانی هنوز همانند یک بزرگسال نشده‌اند در زمینه رشد هیجانی نیز با بزرگسالان تفاوت دارند. آن‌ها کم‌تر می‌توانند در مورد احساسات خود با دیگران صحبت کرده و یا آن‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. روانشناسی کودک با افزایش آگاهی در مورد ویژگی‌های روان شناختی کودکان و نحوه واکنش آن‌ها به مسائل پیرامون به والدین کمک می‌کند تا بتوانند درک بهتری از فرزندان خود داشته باشند و شیوه‌های تربیتی مناسب‌تری را اتخاذ نمایند.

ما در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد روانشناسی کودک و اهمیت آن پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. برای دیدن مطالب بیشتر در زمینه مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی کودک می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق شماره 02122016024 تماس بگیرید.

روانشناسی کودک شاخه‌ای از علم روانشناسی است که رشد روانی کودکان را چه در سطح خودآگاه و چه در سطح ناخودآگاه مورد بررسی قرار می‌دهد.  پژوهشگران در این علم نحوه تعامل برقرار کردن کودکان با والدین و جهان پیرامون را مورد مشاهده قرار می‌دهند تا بتوانند به درک بهتری از دنیای درونی کودکان دست یابند. برای یادگیری نحوه برخورد با کودکان و اطلاع درباره تمامی مسائل مربوط به روانشناسی کودک کلیک کنید.روانشناس تربیتی کودک

همه والدین دوست دارند که فرزندی سالم داشته باشند. اما تشخیص سلامت رفتاری و روانی همیشه آسان نیست. هنگامی که والدین با رفتارهای مخرب کودک خود رو به رو می‌شوند نمی‌دانند که آیا این رفتار به دلیل سن کم کودک و قرار داشتن او در یک مرحله رشدی خاص است و یا اینکه باید این رفتار را به عنوان علامتی از یک مشکل برداشت کنند. به همین خاطر ممکن است که ناخودآگاه دست به رفتارهای نامناسبی بزنند و نتوانند آن گونه که باید به نیازهای فرزند خود پاسخ دهند.

روانشناسی کودک با مشخص کردن نیازهای کودک در هر دوره سنی و بحران‌های مرتبط با آن به پدر و مادرها کمک می‌کند تا بتوانند رفتار نرمال و غیر نرمال را از یکدیگر تفکیک کنند و به این ترتیب اگر کودک با مشکل خاصی مواجه است زودتر برای بهبود آن اقدام نمایند. تفکیک الگوهای رفتاری نرمال و غیرنرمال از یکدیگر به والدین کمک می‌کند تا بتوانند ارتباطات مؤثرتری با فرزند خود برقرار کنند و در همین راستا سبک‌های دلبستگی و فرزندپروری سالم‌تری را پرورش دهند.

در صورتی که فرزندتان به اختلال رشدی خاصی نظیر بیش فعالی مبتلا باشد، روانشناسان کودک می‌توانند در تشخیص و درمان این اختلالات به شما کمک کنند. جلسات مشاوره در این حوزه می‌تواند به صورت فردی و فقط با حضور کودک انجام شود و یا به صورت جلسات خانوادگی با حضور والدین باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره خانواده کلیک کنید.

روانشناسی کودک علمی میان رشته‌ایست و اغلب مطالعات چندگانه و گوناگونی در حوزه‌های مختلف رشدی به عمل می‌آورد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

مطالعات مربوط به رشد جسمانی به پیش بینی سلسله مراتب تغییرات فیزیکی در کودک می‌پردازد و به والدین کمک می‌کند تا بدانند فرزندشان در هر بازه زمانی قادر به انجام چه کارهایی خواهد بود. برای مثال شما بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است می‌توانید حدس بزنید که کودکتان چه زمانی می‌تواند گردن خود را نگه دارد و یا چه زمانی می‌تواند چهار دست و پا راه برود و بنشیند.

به این ترتیب روانشناس کودک در کنار پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا روند رشد جسمانی فرزندتان را با دقت بیشتری زیر نظر بگیرید و از نرمال بودن وضعیت او اطمینان حاصل نمایید. تأخیرهای اساسی در این زمینه می‌تواند نشان از عقب ماندگی‌های جسمی و ذهنی جدی باشند که هرچقدر زودتر به آن‌ها پرداخته شود پیامدها و آسیب‌های آن‌ها امکان پیشگیری بیشتری خواهند داشت.

امروزه پژوهشگران به درک نوینی از رشد شناختی کودکان رسیده‌اند. آن‌ها دریافته‌اند که حتی نوزادان نیز نسبت به محیط خود آگاهی و علاقه‌مندی دارند و پیش از اینکه قادر به صحبت کردن باشند توانایی درک وقایع پیرامون خود را پیدا می‌کنند.

روانشناسان کودک در حوزه رشد شناختی به توانایی‌های تفکر کودکان می‌پردازند و قابلیت‌های مختلف آن‌ها را در این زمینه می‌آزمایند. آن‌ها در این پژوهش‌ها اغلب یادگیری زبان، توانایی حل مسئله، تصمیم‌گیری، حافظه، قوه تخیل و نحوه استدلال کودک را مورد بررسی قرار می‌دهند.

رشد هیجانی و اجتماعی دو مقوله بسیار در هم تنیده هستند. رشد هیجانی به نحوه تجربه، درک و ابراز عواطف مربوط می‌شود. کودکان در سنین پایین‌تر تنها به عواطف پایه و اساسی دسترسی دارند و از طریق احساساتی نظیر خشم، غم و شادی هیجانات خود را بروز می‌دهند. اما به مرور زمان رشد هیجانی در آن‌ها باعث می‌شود که بتوانند هیجانات پیچیده‌تری را پرورش داده و احساساتی نظیر نفرت، حسادت و… را نیز تجربه کنند. رشد هیجانی همچنین مهارت و توانایی کودک برای درک احساسات دیگران  یا همان همدلی را نیز شامل می‌شود.

از آنجایی که کودکان آگاهی کمی در مورد هیجانات خود دارند و هنوز به خودتنظیمی کافی در این زمینه دست نیافته‌اند آگاهی دادن به آن‌ها در مورد انواع احساسات و نحوه کنترل آن‌ها از همان سنین پایین به کودکان در سلامت هیجانی کمک بسیاری می‌کند و احتمال ابتلا به مشکلات هیجانی در سنین بالاتر را نیز کاهش می‌دهد. از طرفی روشی که افراد برای درک، احساس و ابراز هیجانات خود دارند (رشد هیجانی) تأثیر مستقیمی بر تعاملات آن‌ها با دیگران (رشد اجتماعی) می‌گذارد.

روانشناسی کودک در مبحث رشد اجتماعی بیش از هر چیز به ارزش‌ها، آگاهی‌ها و مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط با دیگران اشاره دارد. هرچقدر که فرد در دوره کودکی بتواند تعاملات سازنده‌تری با محیط خود داشته باشد در آینده نیز می‌تواند مهارت‌های اجتماعی بالاتری را پرورش دهد و دوستی‌های رشد یافته تری را تجربه کند.

– آیا روانشناس کودک می‌تواند به اختلافات زوجین در زمینه تربیت کودک نیز کمک کند؟

بله. روانشناس کودک با بررسی سبک تعاملات والدین با فرزندان به آن‌ها در مورد نقاط قوت و ضعفشان آگاهی می‌دهد و با ارائه روش‌های مناسب تربیتی و تکالیفی برای تمرین آن‌ها تلاش می‌کند تا دیدگاه والدین را به یکدیگر نزدیک کند. با این حال توجه داشته باشید که  زن و شوهرهایی که در خانواده‌هایی با سبک‌های تربیتی بسیار متفاوت رشد کرده‌اند ممکن است پس از تولد فرزند دچار تعارضات بسیار جدی شوند تا جایی که حتی اساس رابطه آن‌ها را نیز تهدید کند.

به همین خاطر توصیه می‌شود که افراد در مشاوره پیش از ازدواج به سوابق خانوادگی خود نیز به طور جدی بپردازند تا بتوانند از بروز این مشکلات در آینده پیشگیری کنند. با این حال اگر پس از ازدواج متوجه این تفاوت‌های عمیق در خود و همسرتان شدید بهتر است قبل از تصمیم‌گیری برای تولد فرزندان برای حل این اختلافات به یک روانشناس مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

– آیا در زمینه روانشناسی کودک نیز مشاوره تلفنی ارائه می‌شود؟

بله. روانشناسان مرکز حامی هنر زندگی به صورت حضوری و تلفنی در حوزه‌های مختلف در حال خدمات رسانی هستند و در زمینه مسائل مرتبط با کودک و نوجوان نیز می‌توانند به شما کمک کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی کودک می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق شماره 02122016024 تماس بگیرید.

2121

یکی از بلندترین مناره‌های ایران، مناره گلپایگان است که سالانه گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف برای بازدید به گلپایگان می‌کشاند.

با پیشرفت روز افزون صنعت سینما در جهان و در کشورهای مختلف هر ساله شاهد ساخت کلی فیلم و سریال هستیم که گاها ممکن است بدهایشان به شکارتان افتاده باشد اگرچه قبل از فیلم دیدن کمی درباره آن تحقیق کنید مطمئنن در صرفه جویی وقت و حجم اینترنت خود بهترین را انجام خواهید دادید برای دانلود جدید ترین و بهترین فیلم ها میتوانید به وبسایت آپ تی وی مراجعه نمایید تا از ارزشمند ترین آرشیو فیلم با دوبله فارسی و یا زبانه فارسی به صورت رایگان و ترافیک نیم بها بهره مند شوید.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

پدر و مادر بودن کار آسانی نیست. اما، برای بسیاری از والدین، تصمیم به دریافت مشاوره فرزندپروری بهترین تصمیمی است که تاکنون گرفته اند…

در این مقاله می خوانید:

در ساده ترین تعریف ممکن، مشاوره تربیت فرزند ​​که از آن به عنوان فرزندپروری نیز یاد می شود، فقط برای کمک به شما در ارتباط با فرزندتان است. این شکل از درمان نه تنها کوتاه مدت است بلکه می تواند شامل همه عزیزان، شما و همسرتان، شما و فرزندتان یا صرفا خودتان شود.

با تربیت کودکان، در واقع در حال آموزش آنان هستید و قالب های رفتاری و اصول فکری کودکان را شکل می دهید. به همین دلیل، لازم است که والدین با کنترل احساساتشان شرایط را بهتر مدیریت کنند و کودک را به نحوی تربیت کنند که در رویارویی با مشکلات آینده خود بهتر عمل کند.

از آنجایی که کودکان، به خصوص در سنین پایین تر، از والدین خود تاثیر می گیرند، والدین باید با افزایش اطلاعاتشان در مورد نحوه تربیت فرزندان و نحوه رویارویی با مشکلات مختلف دوران کودکی الگوی بهتری برای فرزندشان باشند.روانشناس تربیتی کودک

مشاوره تربیت فرزند تلاش می کند علاوه بر آموزش اصول درست تربیتی و رفع نواقص رویکرد تربیتی والدین، به آنها راهکارهایی برای برخورد با فرزندان و بهبود روابط خانواده آموزش دهد.

بدین ترتیب، طرح درمان بسته به شرایط متفاوت خواهد بود.

فرقی نمی کند درگیری بین شما و فرزندتان چه باشد، یا اینکه ارتباطی به آسیب های خانوادگی یا مشکلات رشدی، جسمی یا روانی مربوط به کودک داشته باشد، جلسات مشاوره فرزندپروری می تواند نیازهای شما را به عنوان یک والد برطرف کند و از شما در این راه حمایت کند.

در طول مشاوره،​​ ابزارهای مورد نیاز برای عملکرد بهینه در واحد خانواده را فرا می گیرید. به طور خاص، مشاور راهنمایی و پشتیبانی لازم را در ارتباط با ایجاد یک تجربه پایدار و سالم برای فرزندتان فراهم می کند.

حقیقت این است که بسیاری از مردم تصور می کنند فرزندپروری و تربیت فرزند امری غریزی است، اما این طور نیست.

بچه دار شدن و درک تربیت آنها دو چیز کاملا متفاوت است. و حتی اگر درک خوبی از معیارهای یک والد خوب داشته باشید، بدان معنا نیست که می توانید از چالش هایی که اغلب با آن همراه است، جلوگیری کنید. صادقانه بگویم، چیزی تحت عنوان «والدین کامل» وجود ندارد. این درست به اندازه اسب شاخدار یا اژدها افسانه است!

همه ما اشتباه می کنیم، به همین دلیل مشاوره فرزندپروری می تواند بهترین تصمیمی باشد که تاکنون گرفته اید.

این نوع مشاوره مسائل متعددی را در بر می گیرد که از تربیت و رفتار با فرزند تا افسردگی پس از زایمان و خشونت خانگی را دربر می گیرد.

بنابراین، ورود به جلسات مشاوره تربیت فرزند می تواند بسیار مفید باشد، نه تنها برای خودتان که برای فرزند و همسرتان.

حقیقت این است که جستجو برای مشاور تربیت فرزند اصلا مایه خجالت نیست. اگر تصمیم به این کار گرفتید، این بدان معنا نیست که شما «والدین بدی» هستید.

تصمیم به همکاری با یک مشاور تنها بدین معناست که شما آنقدر شجاع هستید که درخواست کمک کنید. در واقع، مراجعه به روانشناس کودک اولین گام در تربیت فرزندی سالم و دریافت کمک هایی است که نیاز دارید.

یکی از بهترین راه های والد خوب بودن این است که فرزندتان را بی قید و شرط دوست داشته باشید.

براساس اعلام انستیتوی ملی بهداشت کودک و رشد انسانی، وظایف اصلی والدین شامل موارد زیر است:

سبک فرزندپروری شما می تواند بر همه چیز تأثیر بگذارد، از وزن فرزندتان تا احساس خود نسبت به خودش. در مشاوره فرزندپروری اطمینان حاصل می شود که سبک شما ضامن رشد سالم اوست زیرا نحوه تعامل شما با فرزندتان و تربیت او بر زندگی آینده اش تاثیر می گذارد.

بین خانواده ها 4 سبک فرزندپروری غالب است:

هر سبک رویکرد متفاوتی در تربیت فرزند دارد و ویژگی های مخصوص به خود را دارد.

آیا هیچ یک از جملات زیر برای شما آشنا هستند؟

چنانچه هر یک از جملات فوق آشنا هستند، شما والدی مستبد هستید و به مشاوره فرزندپروری نیاز دارید. والدین مستبد براین باورند که فرزنشان باید بدون استثنا قوانین را دنبال کند.

وقتی کودک در مورد دلیل یک قانون سوال می کند، والدین مستبد مشهور به تکرار این جمله هستند «همین که من گفتم». پس وقتی بحث اطاعت پیش می آید، هیج علاقه ای به مذاکره و مصالحه ندارند.

اجازه نمی دهند فرزنشان درگیر چالش حل مسئله بشود. در عوض خود قانون گذاری می کنند و بدون در نظر گرفتن دیدگاه کودک مجازات سرپیچی از قانون را اجرا می کنند.

والدین مستبد به جای تربیت، کودک را تنبیه می کنند. بنابراین به جای آموزش گزینه های رفتاری بهتر، به کودک احساس شرم به خاطر اشتباه می دهند.

کودکانی که زیر دست این والدین بزرگ می شوند بیشتر اوقات از دستورات اطاعت می کنند. اما این اطاعت قیمتی دارد.

 این دسته کودکان دچار مشکلات عزت نفس هستند زیرا کسی به نظر آنها اهمیت نمی دهد.

احتمال پرخاشگری یا خشونت از سوی آنان نیز می رود. به جای آنکه به فکر انجام کارهای بهتر باشند، روی خشمی که از والدین خود دارند تمرکز می کنند.

از آنجا که والدین مستبد جدی هم هستند، کودکان آنها دروغگوهای خوبی می شوند تا از تنبیه فرار کنند.

کدام یک از این جمله ها برایتان آشناست؟

اگر این گفته ها آشنا به نظر می رسند، شما والدین مقتدری هستند.

فراموش نکنید که اقتدار با استبداد فرق دارد، پس این سبک رویکرد کاملا مثبتی در تربیت فرزند است.

والدین مقتدر قوانین و مجازاتی هایی دارند اما نظر فرزندشان را هم دخیل می کنند. احساس فرزندشان را تایید می کنند، اما در نهات اقتدار در دست خودشان است.

والدین مقتدر برای پیشگیری از رفتارهای بد زمان و انرژی می گذارند.

همچنین دارای استراتژی های تربیتی مثبتی هستند که رفتارهای خوب را تقویت می کند مانند تحسین و سیستم پاداش.

تحقیقات نشان داده اند که کودکان والدین مقتدر به احتمال بیشتری بزرگسالان مسئولی خواهند شد که در ابراز نظر احساس راحتی می کنند (منبع).

کودکانی که توسط این والدین رشد و پرورش می یابند شاد و موفق هستند. همچنین، در تصمیم گیری و تقبل ریسک موفق تر از دیگران عمل می کنند.روانشناس تربیتی کودک

در مشاوره فرزندپروری تلاش می شود، الگوهای رفتاری این سبک به والدین آموزش داده شود.

آیا جملات زیر برایتان آشنا هستند؟

اگر این جملات برایتان آشناست، والدین سهل گیری هستند. والدین سهل گیر خیلی ملایم رفتار می کنند و تنها وقتی وارد عمل می شوند که مشکلی جدی پیش بیاید.

این دسته والدین به راحتی بدرفتاری ها و اشتباهات فرزندشان را می بخشند و معتقدند «بچه است دیگر!» وقتی می خواهند فرزندشان را مجازات کنند، در تصمیمات خود قاطع نیستند. اگر کودک التماس کند کوتاه می آیند یا تنبیه را زودتر از موعد تمام می کنند.

والدین سهل گیر بیشتر از آنکه والد باشند، دوست فرزندشان هستند. فرزندشان را تشویق می کنند در مورد مشکلاتشان با آنها حرف بزنند، اما تلاشی برای رفع رفتارهای بد و انتخاب های غلط فرزندشان نمی کنند.

 کودکانی که زیر نظر این والدین هستند، به لحاظ درسی دچار مشکل می شوند. مشکلات رفتاری بیشتری از خود نشان می دهند زیرا احترامی برای قوانین قائل نیستند. عزت نفس پایینی دارند و بیشتر دچار افسردگی می شوند .

احتمال بروز مشکلات سلامتی مانند چاقی نیز در آنها بیشتر است، زیرا والدین اجازه می دهند هر چیزی را بخورند.

دندان های پوسیده بیشتری دارند، زیرا والدین همان طور که اهمیتی به تغذیه آنها نمی دهند، بهداشت دهان و دندانشان را نیز زیر نظر نمی گیرند.

هر چند بسیاری از کودکان، والدین سهل گیر را دوست دارند و به آنها پناه می برند، اما اثرات مخرب این الگوی تربیتی در سال های نوجوانی و بزرگسالی خود را نشان می دهد و مشاوره فرزندپروی را ضروری می سازد.

آیا این جمله ها آشنا به نظر می رسند؟

اگر این جمله ها برایتان آشناست، شما والدی طرد کننده هستید. این دسته والدین اطلاع کمی از رفتارها و اعمال فرزندشان دارند. قوانینی که وضع می کنند کم است، و کودک هیچ گونه راهنمایی، پرورش و توجهی دریافت نمی کند.

والدین طرد کننده انتظار دارند فرزندشان خودش بزرگ شود.زمان و انرژی زیادی صرف بزرگ شدن، تربیت و رفع نیازهای فرزندشان نمی کنند.

والدین طرد کننده بی توجه هستند، اما شاید همیشه تعمدی نیست.

برای مثال، ممکن است والد دچار اختلالات روانی یا اعتیاد باشد یا به دلیل مشکلات خانوادگی نمی تواند به طور مستمر به نیازهای فرزندش توجه کند.

گاهی نیز، این والدین اطلاع کمی از رشد فرزندشان دارند. موارد زیادی نیز دیده می شود که والدین آنقدر سرشان شلوغ است که زمانی برای کودک نمی ماند.

این کودکان دچار مشکلات عزت نفس هستند. عملکرد ضعیفی در مدرسه دارند. مشکلات رفتاری زیادی دارند و شادی آنها کمتر از دیگر کودکان است. مشاوره فرزندپروری تلاش می کند ضمن برطرف کردن مشکلات رفتاری کودک، والدین را نیز نسبت به وظایف خود در قبال فرزندشان آگاه کند.

شاید خودتان با خواندن مشخصات سبک های فوق به نتیجه رسیده باشید. همان طور که حدس می زنید سبک فرزندپروری مقتدرانه با نتایج تربیتی و اخلاقی بهتری در تربیت کودک همراه است و در مشاوره فرزندپروری روی آن تاکید زیادی می شود.

چرا؟

زیرا والدین مقتدر معقول تر و عادلانه تر رفتار می کنند، بنابراین فرزندان بهتر با خواسته های والدین خود کنار می آیند. علاوه بر این، از آنجا که والدین علاوه بر قانون گذاری علت وضع آن را نیز توضیح می دهد، کودک بهتر درس های حاصل از آن را درونی سازی می کند.

به جای تبعیت از قانون به خاطر ترس از تنبیه (مانند والدین مستبد)، فرزندان والدین مقتدر می توانند چرایی وجود قانون را درک کنند، آن را عادلانه می بینند و متوجه درست و غلط رفتارهای خود می شوند.

افزون بر مزایای فوق، فرزندانی که با این روش تربیتی رشد می کنند:

البته همه افراد صرفا از یک سبک تبعیت نمی کنند. یک مادر ممکن است گاهی مقتدر و گاهی مستبد باشد. به علاوه، در برخی خانواده ها نیز ترکیبی از دو سبک تربیتی از سوی والدین دیده می شود. بدین ترتیب که مادر سبک مقتدر و پدر سبک سهل گیر را در پیش می گیرد.

این گاهی می تواند باعث ایجاد سیگنال های تربیتی متفاوت برای کودک شود یا شرایطی پیش می آید که کودک برای رسیدن به آنچه می خواهد به والد سهل گیر رو می آورد.

برای رسیدن به هماهنگی بیشتر در تربیت فرزند، لازم است والدین با هم همکاری کنند و هر دو در قانون گذاری برای بچه ها از یک شیوه رفتاری تبعیت کنند. مشاوره فرزندپروری به والدین کمک می کند در تربیت فرزند خود به هماهنگی و سازگاری بیشتری دست پیدا کنند.

سبک تربیتی شما به کدام یک از این چهار سبک نزدیک تر است؟

اثرات سبک فرزندپروری شما روی تربیت و رفتار فرزندتان چه بوده است؟

چه راهکارهایی را برای نزدیکی بیشتر به سبک مقتدرانه در ذهن دارید؟

تربیت فرزند بر اساس اصول روانشناسی مهم ترین مزیت این روش است. پس از طی کردن جلسات مشاوره و صحبت کردن با مشاور، برای تربیت کودک خود می توانید از اصول و راهکارهایی استفاده کنید که بر اساس تحقیقات علمی روانشناسی کودک ثابت شده هستند. بسیاری از والدین از این راهکارهای استفاده می کنند و نتیجه آن را در رفتارهای فرزندشان می بینند.

به علاوه، تجربه نشان داده که کودکان الگوهای رفتاری و کنترل احساساتشان را از والدین می آموزند. اگر در زمان عصبانیت و بحث و گفتگو با همسرتان وسایل را پرت می کنید و یا در اتاق یا خانه را محکم می بندید و یا در زمان ناراحتی فریاد می کشید، در تمام این زمان ها فرزندتان در حال یادگیری از شماست و در رفتارهای آتی خود از شما تفلید خواهد کرد. مشاوره فرزندپروری به شما کمک می کند که کنترل بیشتری روی رفتارهایتان داشته باشید.

هنگامی که والدین محیط آرامی را برای فرزندان خود فراهم می کنند، کودک در خانه احساس امنیت می کند. با این کار کودکان یاد می گیرند که احساساتشان را راحت بیان کنند و می فهمند احساسات فقط بخشی از انسان است و لازم نیست از بیان کردن آن بترسند یا با آنها مقابله کنند و به راحتی می توانند کنترل احساساتشان را در دست داشته باشند.

فرزندان باید در خانه احساس کنند که توسط والدین درک می شوند و قوانین برای صلاح و با توجه به نیازهای آنها تعیین شده اند. والدین نیز باید به نیازهای فرزندشان توجه کنند و سبک رفتاری مقتدر همراه با همدلی را در رفتار با آنها در پیش بگیرند.

مشاوره فرزندپروری به والدین کمک می کند که سبک تربیت فرزند خود را مرور کنند و تکنیک های بهتری را در برخورد با فرزندشان به کار ببرند.

به این طریق کودکان راهنمایی های والدین را بیشتر می پذیرند و قوانین والدین را با میل و رغبت بیشتری دنبال می کنند.

کودکان دیدگاه ها، باورها و رفتارهای والدین خود را می گیرند. در واقع، به عنوان والد، شما اولین معلم فرزندتان هستید. او به شما نگاه می کند تا بداند کدام رفتار درست است و کدام نیست.

شاید ندانید، اما او همیشه در حال مشاهده و گوش کردن به شماست و واکنش های شما را نسبت به موضوع ارزیابی می کند.

بنابراین، از آنجا که بچه ها رفتار والدین خود را تقلید می کنند، همیشه لازم است الگوی سالم و خوبی برای او باشید.

اما الگوی خوب و مثبت بودن همیشه ساده نیست، به خصوص وقتی با چالش، استرس و سختی روبه رو شوید.

شما انسان هستید و مستعد خطا و اشتباه هستید. این طبیعی است. اگر اشتباه کرده اید، فرزندتان را خراب نکرده اید.

در عوض، با کمک مشاوره فرزندپروری و تربیت کودک از این اشتباهات درس بگیرید. این حوزه از مشاوره دارای سه دسته هدف است:

در بسیاری از موارد، فرزند تنها با یکی از والدین دچار مشکل است، بنابراین اهداف زیر در نظر گرفته می شود:

اگر این جملات جز مکالمات روزمره شما با فرزندتان هست، حتما به مشاوره نیاز دارید:

و البته این فهرست تمام نشدنی است!

به طور کلی، اگر در حرف ها و تعاملات خوب با فرزندتان از جملاتی استفاده می کنید باعث تخریب شخصیتش می شود، عزت نفس او را پایین می آورد و در آینده باعث بروز مشکلات رفتاری و اختلالات روانی در او می شود، به مشاوره فرزندپروری نیاز دارید.

همانطور که در بالا ذکر شد، فرزندپروری کار سختی است و گاهی با چالش های بزرگی همراه است. گاهی والدین، حتی آرام ترین آنها، با استرس بالایی از سوی فرزند خود رو به رو می شوند.

استرس، تنش، فشار، همراه با بی خوابی و سبک زندگی ضعیف باعث بروز مشکل بین والدین و فرزندان می شود.

اما لازم است بدانید که تمام والدین به مشاوره تربیت فرزند نیاز ندارند.

اگر از شبکه حمایتی کافی برخوردار هستید و می توانید از کسی کمک بگیرید، به احتمال زیاد به مشاوره فرزندپروری نیاز نخواهید داشت، هر چند که باز هم دریافت مشاوره می تواند به شما کمک کند.

از سوی دیگر، اگر دچار سطح بالایی از استرس هستید (افسردگی پس از زایمان، استرس پس از سانحه) توانایی شما برای تربیت و نگهداری از فرزندتان تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و این می تواند زمان خوبی برای دریافت کمک تخصصی باشد.

در مواجهه با استرس، اتخاذ انواع مکانیسم مقابله ای ناسالم که فقط اوضاع را وخیم تر می کند، امری معمول است. و از آن مهم تر نمی دانیم چه زمانی امور از کنترل خارج شده است. در بسیاری از موارد دیده می شود این دوستان و خانواده هستند که پیشنهاد دریافت مشاوره فرزندپروری را می دهد، نه کسی که واقعا به آن نیاز دارد.

بهترین راه این است که وقتی تغییر بزرگی در خانواده رخ می دهد، به دنبال دریافت مشاوره برآیید.

چرا؟ چون خارج از کنترل است و انتظار آن را نداشته اید، پس بسیار احتمال دارد که ساختار خانواده دچار مشکل شود.

مشاور می تواند به شما در یادگیری مهارت های لازم برای یادگیری کنترل خشم، افسردگی، نگرانی مزمن، اضطراب و تحریک پذیری کمک کند.

علاوه بر این، علائمی مانند گریه غیر قابل کنترل، اضطراب مزمن، حالت روحی، اپیزودهای روانپریشی و یا افسردگی محل نگرانی هستند. همچنین اگر شما و/یا فرزندتان دچار تروما شده اید یا یکی از عزیزان خود را از دست داده اید، نیاز به مشاوره احساس می شود.

خشونت خانگی، تجاوز و آزار از دیگر موضوعات مشاوره کودک و نوجوان و فرزندپروری است. چرا؟ چون فرزندان تحت تاثیر ترومای وارد شده قرار می گیرند.

پرونده هایی نیز وجود دارد که مشاوره با دستور مراجع قضایی انجام شده است. دستور قاضی یا درخواست بهزیستی از مواردی است که برای کمک به خانواده برای یادگیری مهارت های فرزندپروری انجام می شود.

هر خانواده مشکلات منحصر به فرد خود را دارد، با این حال، برخی از مسائل برای اکثر والدین، ​​اگر نه همه، مشترک است.

رایج ترین موضوعاتی که والدین با آن روبرو هستند عبارتند از:

موارد فوق تقریبا از مشکلات رایج هستند که در بیشتر خانواده ها دیده می شوند. مشکلات نادرتری هم هستند که برای برخی از خانواده ها پیش می آیند و باعث مشکل بین والدین و فرزندان می شوند، از جمله:

جلسه اول مشاوره فرزندپروری به ​​تعیین هدف توسط شما و مشاور اختصاص دارد.

این اهداف به شرایط خاص شما بستگی دارد. اما یکی از مهم ترین اهداف درمان، حل کردن مشکلات بزرگسالان است تا فرزندان از آن تاثیر منفی نگیرند. گرفتن مشاوره شما را یک گام به یافتن راه حل برای مشکل نزدیک تر می کند.

در طول جلسه مشاوره، مشاور سعی می کند شما را بشناسد و یخ جلسه را بشکند. سپس از شما دلیل مراجعه پرسیده می شود.

شما و مشاور در مورد اهداف مشاوره فرزندپروری صحبت خواهید کرد، اهداف معقولی تعیین می شود تا نتیجه دلخواه شما به دست آید.

جلسات بعدی، مشاور شما را در مسیر دستیابی به هدف، بهبود ارتباط و تقویت مهارت های حل مسئله هدایت می کند.

مشاوره خانواده ممکن است به تنهایی یا با کل خانواده انجام شود.

به علاوه، ممکن است برخی از جلسات مشاور از شما بخواهد که به تنهایی در جلسه شرکت کنید و برخی جلسات به صورت خانوادگی برگزار می شود.

در طول جلسات به شما تمرینات فرزندپروری داشته می شود و دیدگاه ها و تجربیات شما نسبت به آن بررسی می شود.

در مشاوره فرزندپروری از تکنیک های مختلفی استفاده می شود که بستگی به شرایط مراجع دارد.

برای مثال، اگر موضوع درباره اضطراب یا افسردگی باشد، از گفتگو درمانی استفاده می شود.

از طرف دیگر، شرایطی مانند افسردگی پس از زایمان به رویکرد کاملا متفاوتی بستگی دارد. در این شرایط، شاید مشاوره فردی یا گروه درمانی مفید باشد.

وقتی اختلال استرس پس از سانحه مشاهده شود، از ترکیبی از گفتگو درمانی، رفتار درمانی شناختی و تکنیک های سازگاری با فلش بک و تروما استفاده می شود.

چنانچه مشکل مطرح شده در جلسات، ارتباط با فرزند و بدرفتاری او باشد، ابتدا ریشه های مشکل شناسایی می شود، سبک فرزندپروری والدین، رفتارهای اعضای خانواده با هم بررسی می شود.

در این شرایط ترکیبی از گفتگو درمانی، روان درمانی و مشاوره خانوادگی استفاده می شود. مشاور سعی می کند اصول غلط تربیتی و الگوهای غلط رفتاری در خانواده را اصلاح کند و به خانواده کمک می کند ارتباط موثرتری با هم داشته باشند.

 در نهایت، نوع تکنیک مورد استفاده در مشاوره فرزندپروری تا حد زیادی به منفعت شما و خانواده تان بستگی دارد. حتی در مواردی ممکن است، بیمار به روانپزشک ارجاع داده شود تا از دارودرمانی برای کاهش علائم استفاده شود. این داروها درمان نمی کنند، اما با کنترل علائم، به پیشرفت درمان کمک می کنند.

احساس راحتی و مسئولیت پذیری دو موردی است که باید در یک مشاور جستجو کنید.

بسیاری از والدین از رجوع برای درمان احساس خجالت می کنند، بنابراین یافتن فردی که با او احساس راحتی دارید اهمیت دارد.

در عین حال، می توانید از مشاوره خانواده یا درمانگر خانواده نیز کمک بگیرید، زیرا می تواند به طیف وسیعی از مسائل مانند زوج درمانی، خانواده درمانی و تربیت فرزند به شما کمک کند. به یاد داشته باشید که بهتر است درمانگر شما خود دارای فرزندی باشد.

چرا؟

زیرا در این صورت به احتمال زیادی بسیاری از مشکلات شما را درک کرده و از نزدیک لمس کرده است. البته این جز الزامات یک مشاور خوب نیست.

آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، سطح راحتی شما و سایر اعضای خانواده با جلسات مشاوره فرزندپروری است.

مشاوره فرزندپروری راهکار تقویت و بهتر شدن مهارت ارتباط عاطفی با فرزندتان را به شما یاد می دهد. برای بهبود اثربخشی روند درمان نکات زیر را در طول جلسات و در ارتباطات خانوادگی در خانه فراموش نکنید:

نیاز یا عدم نیاز به مشاوره فرزندپروری موضوعی است که می تواند باعث اختلاف بین پدر و مادر شود. تعیین اینکه چه چیزی مشکل است و چه چیزی مشکل نیست، سخت است. بسیار پیش می آید که والدین نسبت به الگوهای تربیتی غلط خود آگاهی ندارند و رفتاری بیش از حد مستبدانه یا بیش از حد سهل گیرانه نسبت به فرزند در پیش می گیرند.

همانطور که گفتیم بسیاری از والدین تصور می کنند تربیت فرزند کار ساده ای است. یا تصور می کنند مشکلات رفتاری فرزندشان ریشه در ارتباط او با همسالان یا شخصیت وی دارد، این در حالی است که در بسیاری از موارد الگوهای رفتاری غلط فرزندشان ریشه در نوع تربیت و رفتار والدین دارد.

چنانچه همسرتان در مورد مراجعه به مشاور با شما موافق نیست، برای مدتی موضوع را مسکوت بگذارید. صبر کنید تا کمی از شدت اختلاف بین شما کاسته شود. پس از مدتی دوباره موضوع را مطرح کنید. همسرتان را متهم به چیزی نکنید. رفتارهای غلط فرزندتان را به شیوه های تربیتی او ارتباط ندهید. سعی کنید او را به حداقل یک جلسه مشاوره متقاعد کنید.

تفاوت های فرهنگی و تربیتی با کشور مقصد موجب شده که مهاجران ایرانی در یافتن مشاور مناسب برای فرزندشان در خارج از ایران دچار مشکل شوند.

به علاوه، مهاجرانی هستند که پس از چند دهه مهاجرت دچار تفاوت فرهنگی با فرزندشان شده اند و هیچ یک رفتارها و علایق دیگری را درک نمی کنند. این از تبعات رشد در دو فرهنگ متفاوت است که خانواده را درگیر کرده است.

نبود محدودیت جغرافیایی و دسترسی به برترین اساتید ایران از مزایای دریافت خدمات مشاوره آنلاین برای ایرانیان خارج از کشور (و حتی از کل ایران) می باشد.

همراه داشتن مشاوری که دغدغه های فرهنگی و خانوادگی شما را بشناسد، برای دریافت راهکارهای مناسب در مشکلات خانوادگی اهمیت زیادی دارد.

با استفاده از مشاوره آنلاین می توانید از هر کشوری با مشاوری آشنا با زبان و فرهنگ مادریتان ارتباط برقرار کنید.

بدین ترتیب می توانید با مشاوران و اساتیدی که در حوزه کودک شناخته شده و مطرح هستند به سادگی و از هر نقطه جهان ارتباط برقرار کنید.

مشاور می تواند تکنیک های ارتباطی و فرزندپروری را به شما آموزش دهد و با فرزندتان برای حل مشکل کار کند. در صورت تمایل، پیشنهاد می کنیم ویدئوی زیر را با عنوان “ فرزندپروری در کودکان مهاجر ” مشاهده نمایید.

خبر خوب برای والدین این است که حتی اگر فرزندانتان بعضی از عادات بد را آموخته باشد، حتی اگر از الگوی تربیتی غلطی استفاده می کنید، و حتی اگر رابطه شما با فرزندتان تا حد زیادی خراب شده است، هنوز هم برای تربیت صحیح و ارتباط بهتر با فرزندتان دیر نیست.

شما می توانید با یادگیری اصول کنترل احساسات، شناخت کامل روانشناسی کودک و روش های صحیح تربیتی کودک، فرزندانتان را برای شکوفایی در اجتماع و زندگی آینده تربیت کنید و صمیمیت عاطفی بیشتری را با او تجربه کنید.

تجربه نشان داده است که کلید موفقیت در تربیت کودک، تغییر رفتار والدین است. شما با مراجعه به مشاور گام بزرگی در جهت این تغییر برداشته اید.

کافی است صبر وحوصله داشته باشید و راهکارهای تربیتی کودک را به درستی بیاموزید و این مسئله را جدی بگیرید.

امیدواریم که به بسیاری از سوالات و ابهامات شما در مورد مشاوره فرزندپروری را پاسخ داده باشیم. چنانچه سوال یا ابهامی برای شما باقی مانده است، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سایر منابع:

https://www.therapytribe.com/therapy/parenting-therapy/

https://www.verywellfamily.com/types-of-parenting-styles-1095045

https://www.docdoc.com.sg/info/procedure/parenting-counseling/

https://www.goodtherapy.org/learn-about-therapy/issues/parenting

https://www.betterhelp.com/advice/parenting/parent-counseling-parent-child-conflict-win-win/




انواع اختلالات سلامت روان و روشهای درمان

تماس با سیمیا

ایمیل: Info@simiaroom.com شماره تماس: ۰۰۹۸۲۱۸۸۵۶۲۶۱۵ پیام رسان تلگرام:@maryamkhazraee پیام رسان واتساپ: 00989302672054

شبکه های اجتماعی سیمیا

درباره سیمیا

اگر از مشاوره روانشناسی آنلاین اطلاعات کمی دارید توصیه می کنیم راهنمای مشاوره های آنلاین روانشناسی را در لینک زیر مشاهده نمایید:

تصمیم به صاحب فرزند شدن در خانواده ، یعنی پذیرفتن مسئولیت سنگین در تربیت می باشد که اگر بخواهیم واژه تربیت را تعریف کنیم  ، در واقع به معنای تعلیم دادن یا پرورش که شامل مجموعه ای از روش های مثبت و منفی می باشد. وقتی که کودکان خود را تربیت می کنید به آن ها می آموزید که چگونه رفتار کنند . والدین برای کودکان خود قالب های رفتاری می سازند که آن چه را که از آن ها انتظار دارند ببینند  . تربیت کودک ، وظیفه ای یک روزه نیست و پدر و مادر باید به شکل پایداری عمل کنند تا روش های تربیتی موثری داشته باشند . بر اساس تحقیقاتی که در روانشناسی کودک انجام شده نحوه پرورش فرزندان در فرهنگ های مختلف ، متفاوت است . 

طبق تحقیقات انجام شده که در مقالات بخش مشاوره ازدواج در وبلاگ سایت انتخاب نو نیز به آن اشاره شده است، مایکل راتر 4 نوع سبک تربیت فرزند را توصیف کرده است که عبارت اند از : 1) سبک فرزند پروری مستبدانه : که با قوانین سفت و سخت و غیر قابل انعطاف والدین مشخص است و صمیمیت عاطفی کمی با کودکان خود دارند . 2) سبک فرزند پروری سهل گیرانه  : که مشخصه آن فقدان تعیین حدود و به عبارتی اجازه می دهند که کودک هر کاری دوست دارد انجام دهد و  جهت دهی کمتری  نشان می دهند . 3) سبک فرزند پروری طرد کننده : که در آن والدین در پرورش و زندگی کودک دخالت نمی کنند و رقبت و توجه زیادی نیز به کودکان خود ندارند . 4) روش مقتدرانه – دو سویه که مشخصه آن قواعد محکم همراه با مشارکت دادن فرزند در تصمیم گیری در فضایی صمیمی و محبت آمیز است .

طبق نظر بهترین روانشناس کودک ، کودکان و والدینی وجود ندارند که از هر نظر کامل باشند و بر این اساس والدین ممکن است با مشکلات رفتاری و اختلالات بالینی کودکان رو به رو شوند که آگاهی در مورد آن ها و درک بهتر این مسائل می تواند اهداف خود را مناسب با سن ، شخصیت ، توانایی ها جنس و میزان رشد عقلی فرزندان تعیین کرده و شیوه ی تربیتی مناسب را تعیین کنند. از این رو در ادامه مطلب به معرفی مشکلات رفتاری کودکان می پردازیم .

مشکلات رفتاری رایج در کودکان چیست ؟

روانشناس تربیتی کودک

بیشتر کودکان در دوره ای از زندگی شان برای رهایی از تنش ها و کاهش اضطراب و احساس ناتوانی ، از عادت های عصبی کمک می گیرند . روانشناس کودکان با کاهش میزان اضطراب و فشار روانی ، یا با آموختن روش های بهتر برای مقابله با این احساسات ، وابستگی کودکان به این رفتار ها را کمتر می کند . گاه این رفتار ها ممکن است به صورت عادت های پایدار دربیایند که حتی وقتی کودک خسته یا مضطرب نباشد نیز به وقوع می پیوندد. مکیدن انگشت یکی از ابتدایی ترین اعمالی است که کودک انجام می دهد  اگر قصد دارید عادت مکیدن انگشت در کودک خود را تغییر دهید یادگیری راه حل های اختصاصی الزامی می باشد . از لحاظ درمانی معمولا در 2 تا 3 سال اول لازم نیست درمان خاصی صورت بگیرد و بهتر است که اضطراب و وسواس والدین نیز بررسی شود ولی توجه کودک را بعد از 3 سالگی ، باید از ناحیه دهان منحرف کرد .

     2. ناخن جویدن :

از میان عادت های عصبی ناخن جویدن معمول ترین می باشد و در صورت عدم درمان ، احتمال ادامه آن از کودکی به دوران نوجوانی و بزرگسالی وجود دارد . برای ترک این عادت یادگیری مهارت هایی از قبیل کسب آرامش تدریجی ، آموختن آگاهی به کودک و ایجاد وقفه مفید خواهد بود . در کودکانی که توسط وکسلر تحقیق شده است 3 علت را بیان کرده  که عبارت اند از : 1) عصبانیت بیش از حد 2) دلواپسی و تضاد های فکری و مخصوصا قرار گر فتن کودک در موقعیت های حساس و ترس آور 3) عادت . 

از عادت های عصبی دیگر در کودکان می توان به کشیدن موها ، فشردن دندان ها و… اشاره کرد .

     3. لجبازی کودکان :

بر اساس نظر مشاور کودک ، یکی از شایع ترین مشکلات والدین در طول دوران رشد کودکان لجبازی  می باشد . از آن جایی که کودک در بدو تولد خود به دلیل عدم رشد جسمی ، ذهنی ، زبانی به عنوان موجودی می باشد که به طور کامل به والدین خود وابسته می باشد اما با رشد تدریجی کودک بر میزان توانایی هایش افزوده می شود و با افزایش توانمندی ها موجب ایجاد تدریجی حس استقلال طلبی در کودک می شود و هر قدر کودک در اثر رشد ، توانمند تر می شود بر میزان استقلال و خود مختاری او افزوده می شود و طبیعی خواهد بود که این افزایش توانمندی ها موجب افزایش تمایل کودک برای انجام مستقلانه بسیاری از امورات زندگی اش مانند غذا خوردن ، لباس پوشیدن و دیگر کار ها می شود . گاهی اوقات خواسته ها و انتظارات کودک در مقابل خواسته ها و انتظارات والدین قرار گرفته و تعارض را به وجود می آورد و این استقلال طلبی کودکان باعث می شود که کودکان به نیمی از خواسته ها و دستورات مادر و پدر خود عمل نکنند . و با حرف نشنوی و بی توجهی سعی کنند والدین را در برابر خواسته های خود تسلیم نمایند . و این روند در کودکان طبیعی می باشد و جای نگرانی ندارد . وظیفه ی والدین این است که ضمن کمک به رشد استقلال طلبی کودک ، رفتار های خود مختارانه او را مدیریت کنند . با ایجاد تعادل بین استقلال طلبی کودک و اقتدار خود می توانند خود مختاری کودک خود را افزایش دهند . اما در برخی کودکان میزان این نافرمانی و استقلال طلبی زیاد است و به اصطلاح دکتر روانشناس ، دچار اختلال نافرمانی تقابلی یا همان لجبازی می باشد . کودک لجباز با فریاد و جیغ زدن ، پا به زمین کوبیدن ، گریه کردن ، قشقرق سعی می کنند به خواسته های خود برسند. 

چه زمانی می توان گفت که کودک لجباز است ؟

طبق نظر بهترین مشاور کودک ، اگر فرزندان چهار مورد از رفتار های زیر را به مدت 6 ماه متوالی نشان دهد ، لجباز محسوب می شود و در  امور تحصیلی ، ارتباط با دیگران ، و به ویژه ارتباط او با والدین ، معلم و همسالان خلل ایجاد می کند . مواردی از قبیل : پرخاشگری ، جرو بحث کردن ، مخالفت کردن ، ناراحت کردن عمدی دیگران ، سرزنش دیگران ، زود رنج بودن ، انتقام جویی و کینه توزی می باشد . علائم بالا زمانی که با گریه کردن ، قشقرق کردن ، بهانه تراشی ، تمسخر والدین ، خراب کاری ظاهر می شود که علامت بارز آن بر محور حرف نشنوی و نافرمانی شدید باشد.

با یادگیری مهارت ها و اصول تربیتی از قبیل مهارت های توجه کردن ، مهارت های نادیده گرفتن ، گوش دادن ، تشویق و تنبیه و دستور دادن نزد متخصص روانشناس کودک در مراکز روانشناسی کودکان می توان به با لجبازی کودکان مقابله کرد . و استفاده از شیوه های جدید درمانی در مرکز روانشناسی کودک می تواند این نافرمانی را کاهش دهد .

   4. دروغگویی کودکان :

از مشکلات رفتاری کودکان می توان به دروغگویی اشاره کرد ، وقتی کودکان دروغ کوچکی می گویند ، والدین عصبانی و آشفته می شوند . فهم تفاوت میان واقعیت و دروغ مشکل است و شکل گیری این فهم در کودک ، به زمان نیاز دارد . ژان پیاژه روانشناس مشهور بیان می کند که کودکان تا حدود 4 سالگی بر اساس خشنودی والدینشان برخورد می کنند . بدین معنا که : (( هر چیز مامان و بابارو خوشحال کنه خوبه و هر چیز باعث بشه عصبانی و ناراحت بشن بده )) 

زمانی که کودک به تشخیص میان واقعیت و رویا می پردازد ، همچنین یاد می گیرد که دروغ ، دروغ است حتی اگر مصلحتی باشد .در حدود 7 سالگی ، کودک نسبت به دروغ گفتن احساس بدی پیدا می کند . حتی اگر کسی متوجه دروغ او نشده باشد . کودک در این سنین ، مفهوم کار بد ، مجازات و جنایت را درک می کند . کودک در حدود یازده یا دوازده سالگی به ارزیابی واقعیت ها می پردازد که نشانگر بلوغ و تجربه کودک است . کودک این موضوع را درک می کند که جامعه بر مبنای اعتماد بنا شده است و اگر نتواند اعتماد مردم را جلب کند ، شکست خواهد خورد . در نتیجه دروغگویی و راستگویی در سنین مختلف ، تعابیر مختلفی دارد . مفهوم حقیقت را به کودک آموختن و الگوی خوبی برای کودکان بودن می تواند آن را حل کند اما کودکان بزرگ تر از 10 سال که به طور مداوم دروغ های بزرگ می گویند ، ممکن است دچار مشکلات جدی عاطفی و روانی باشند . برخی کودکان نمی توانند بین رویا و واقعیت تفاوتی قائل باشند برخی دیگر می دانند که به رویا بافی مشغولند ، ولی اصلا از این موضوع احساس ناراحتی نمی کنند در این صورت کمک گرفتن از یک متخصص روانشناس کودک اجباری می باشد .

    5. خجالت و کمرویی کودکان :

خجالتی بودن را می توان به عنوان یک ویژگی شخصیتی در نظر گرفت و زمانی که با خجالت و کمرویی کودکان رو به رو شدید نباید برچسب اختلال به آن چسباند ، مگر زمانی که این خجالت کشیدن ارتباط او در اجتماع و مدرسه و .. مختل کند و البتهاین که باید به سن کودک نیز توجه کرد . خجالت در کودکان به صورت احساس طبیعی که ترکیبی از کنجکاوی و ترس است  و وقتی روی می دهد که کودک وارد محیط جدیدی می شود و بعد از آشنایی او با محیط ارتباط راحتی برقرار خواهد کرد . زمانی که والدین احساس کنند که از حالت طبیعی خارج شده باید نسبت به درمان خجالت کودکان خود اقدام کنند  در مواردی مشاهده شده که  بعضی از کودکان در موقعیت های اجتماعی دچار ناراحتی و عذاب می شوند که حتی ممکن است به شکل گریه کردن ، قشقرق ، اجتناب ، منجمد شدن و سکوت خود را نشان دهد که این موارد نشان دهنده ی اضطراب اجتماعی در کودکان می باشد و از آن جایی که تاثیر چشمگیری در پیشرفت های آتی کودکان دارد باید نسبت به درمان آن اقدام کرد .

    6.پرخاشگری در کودکان :

پرخاشگری در پسران شایع تر از دختران می باشد و واکنش انفجاری و آتشین نسبت به محرومیت و ناکامی ، چون نمی تواند خواسته های خود را به تعویق بیندازد  . پرخاشگری شدید و خشم ممکن است با علت احساس رنجش عمیق کودک بر اثر بی عدالتی یا تبعیض والدین باشد ولی اکثرا علت این تضاد ها و کشمکش های درونی کودک در مقابل عوامل آزاردهنده یا احساس عجز و ناتوانی است . شکستن اشیا ، کتک زدن والدین ، گاز گرفتن ، فریاد کشیدن و …. می باشد . اگر این پرخاشگری ادامه پیدا کند باعث عدم رشد اجتماعی و وجدان اخلاقی خواهد شد .طبق نظر مشاور روانشناس کودک  بهترین راه حل برای آرام کردن کودک ، برخورد منطقی و اطمینان بخشیدن به کودک است . 

    7. نق زدن و  بهانه گیری کودکان :

نق زدن همیشه والدین را آزار می دهد و تحمل لحن نق نق کودک دشوار است . نق زدن در 3.5 سالگی به اوج خود می رسد ولی اگر راه حل فوری برای آن پیدا نکنید تا سنین دبستان ادامه پیدا خواهد کرد . برای پیشگیری از عادت شدن و قبل از تثبیت شدن درمان آن در بهترین مرکز مشاوره کودکان مناسب خواهد بود .

معرفی اختلالات بالینی در کودکان :

    1. بیش فعالی در کودکان :

از 7 تا 8 درصد کودکان مدارس ابتدایی به اختلال کم توجهی بیش فعالی دچار هستند . در تشخیص بیش فعالی به عنوان نشانه های اصلی آن می توان به موقعیت هایی که کودک به توجه مستمر نیاز دارد ، اشاره کرد . از سایر خصوصیات می توان به میدان توجه کوتاه و حواس پر تی اشاره کرد . در مدرسه این نوع کودکان قادر به انجام عکس العمل ها نبوده و نیازمند توجه بیشتری از سوی معلمین هستند. آن ها در خانه اغلب از خواسته های والدین پیروی نمی کنند و ممکن است برای تکمیل تکالیف نسبتا ساده لازم شود والدین چند بار به آن ها گوشزد کنند . این کودکان دچار بی ثباتی هیجانی بوده و تحریک پذیر هستند . خصوصیاتی که بیش از همه در این اختلال ذکر می شود به ترتیب شیوع عبارت اند از : بیش فعالی ، کم توجهی که با نشانه هایی از قبیل میدان توجهی کوتاه ، حواس پر تی ، در جا ماندگی ، ناتوانی برای تمام کردن تکلیف ، تمرکز ضعیف می باشد . و همچنین تکانش گری که نشانه هایی از قبیل اقدام قبل از اندیشیدن ، تغییرات ناگهانی فعالیت ، ضعف سازماندهی و از جا پریدن در کلاس می باشد . 

    2.اختلال یادگیری اختصاصی کودکان :

به عنوان یک اختلال عصبی رشدی می باشد و مشخصه آن مشکلات پایدار در زمینه یادگیری مهارت های تحصیلی مربوط به خواندن ، بیان نوشتاری و ریاضیات است که در اوایل کودکی شروع می شود و با توانایی هوشی کلی کودک هم خوانی ندارد . روش های درمانی و آموزشی نظیر روش های چند حسی که کودک از حواس مختلف یادگیری استفاده می کند تا یادگیری بیشتر و با کیفیت بهتری انجام گیرد ، روش آموزش شناختی برای درمان اختلال یادگیری کودکان که توجه به تغییر افکار پنهانی و رفتار آشکار است  و روش های دیگر که زیر نظر بهترین دکتر روانشناس کودک تهران در کلینیک روانشناسی کودک انجام می شود .

    3. اختلال زبان :

 شامل مشکلاتی در فراگیری و کاربرد زبان در وجوه مختلف از جمله زبان شفاهی و مکتوب می باشد . در کودکانی که نقص زبان بیانی دارند ممکن است هنگام بازگویی یک داستان با ابهام صحبت کنند و در این کودکان زبان علامتی یا کلامی بسیار کمتر از حدی است که با توجه به ظرفیت هوش غیر کلامی کودک انتظار می رود . در موارد شدید این اختلال تا سن 18 ماهگی قابل شناسایی می شود . یعنی زمانی که کودک قادر نیست به طور خود به خود کلمات منفرد یا اصوات را به کار ببرد یا تکرار کند . حتی واژه هایی ساده ای نظیر مامان و بابا در ذخیره واژگان فعال کودک دیده نمی شود و کودک برای نشان دادن خواسته هایش از ایما و اشاره استفاده می کند . بعد از زبان باز کردن کودک نواقص آشکار می شود . تلفظ نا پخته است و اشتباهات متعدد تلفظی را می توان در این کودکان دید. تا سن 4 سالگی اکثر کودکان مبتلا به اختلال زبان بیانی می توانند عبارت های کوتاه بسازند ولی با یادگیری لغات جدید واژه های قبلی را فراموش می کنند و نسبت به کودکان دیگر کند تر زبان باز می کنند. 

   4. لکنت زبان :

لکنت زبان معمولا بین 18 ماهگی و 9 سالگی بروز می کند . برخی از افراد دچار لکنت مشکلات زبان و تکلمی دیگر نظیر اختلال آوایی و اختلال زبان بیانی نیز دارند لکنت زبان به طور ناگهانی شروع نمی شود و نوعا طی یک دوره چند هفته یا چند ماهه با تکرار اصوات ، کل کلمات اول عبارات یا کلمات طولانی بروز می کند . با پیشرفت این اختلال تکرار ها بیشتر و بیشتر می شود و سرانجام فرد در اکثر کلمات یا عبارات مهم دچار لکنت زبان پایدار می شود . مداخله زود رس اهمیت دارد زیرا در کودکانی که مداخله ی زود رس دریافت می کنند احتمال رفع کامل لکنت زبان 7 برابر بیشتر است. در موارد شدید و برخی موارد درمان نشده ، لکنت زبان الگوی ریشه داری پیدا می کند که در مراحل بعدی عمر اصلاح آن دشوار تر است و با ناراحتی اجتماعی و روانی قابل ملاحظه همراه است .  

   5. شب ادراری :

شب ادراری شبانه در پسر ها حدود 50 درصد شایع تر است ممکن است به صورت ارادی یا غیر ارادی باشد و برای گذاشتن تشخیص ، سن تقویمی یا رشدی کودک باید حداقل 5 سال باشد . کودک در هر سنی که باشد هرگز به علت شب ادراری نباید مسخره و شرم زده کرد این کار نه تنها به او کمکی نمی کند بلکه مشکلات جدی احساسی و روانی را ایجاد می کند . از دلایل شب ادراری می توان به موارد پزشکی ، احساسی و عاطفی ، تکاملی و نوع خواب اشاره کرد و بر اساس آن به درمان پرداخت . مشاور کودک خوب راه حل هایی برای شب ادراری هایی که به علت مشکلات عاطفی ایجاد شده اند ارائه می دهد و به والدین در درمان شب ادراری کودکان کمک می کند .  

معرفی درمان های روانشناسی کودکان :

تا این بخش به معرفی مشکلات رفتاری کودکان و اختلالات کودکان پرداختیم اما در این قسمت به معرفی انواع شیوه های درمانی موثر روانشناسی و مشاوره کودک می پردازیم به عبارتی می خواهیم بدانیم که روانشناس کودک و مشاور کودک چگونه می توانند در درمان کودکان  با چه شیوه هایی موثر واقع شوند .

درمان فردی کودکان :

درمان فردی کودکان و نوجوانان عموما با برقراری تفاهم از طریق آموزش روانی متناسب با سطح رشد در مورد علائم هدف و اختلالات مورد نظر آغاز می شود . هر چقدر که سن کودک پایین تر باشد مشارکت اعضای خانواده در درمان گسترده تر است . روان درمانی فردی با کودکان ممکن است همراه با دارو درمانی ، گروه درمانی و مشاوره خانواده باشد.روانشناس تربیتی کودک

خانواده درمانی :

عملکرد خانواده به عنوان سیستمی می باشد که ساختار و سابقه مخصوص خود را دارد . شناخت این سیستم خانواده نشان می دهد که چرا یک دقیقه مداخله درمانی در یک دوره بحرانی منجر به تغییرات وسیعی می شود از آن جایی که والدین نقش اساسی را در تربیت فرزند خود دارند ، میزان درگیری آن ها در فرایند درمانی کودک زیاد است . در خانواده درمانی تمام اعضا یا برخی از آن ها ممکن است به صورت یک گروه خانوادگی تحت درمان قرار گیرند . 

آموزش گروهی فرزند پروری :

بعد از تولد کودک هر پدر و مادری در تربیت فرزند خود و آینده او نقش بزرگی ایفا می کنند و نا گفته نماند که بنیان خانواده نیازمند تغییرات اساسی می باشد در آموزش گروهی فرزند پروری والدین با یادگیری راهکار های تربیتی کودک با کمک روانشناسان کودک می توانند به بهترین شکل در  مسیر رشد فرزند خود گام بردارند و آگاهی و دانش کافی در این زمینه را به دست بیاورند .

بازی درمانی :

کودکان قادر به بیان هیجانات و احساسات خود نیستند . سرکوب و عدم مهارت در بیان احساسات به ویژه به صورت منفی بهداشت روانی کودک را دچار مشکل خواهد کرد . بازی ابزاری است که کودک به کمک آن می تواند خود را بیان کند. بازی درمانی روشی است که برای مقابله با استرس های هیجانی و همچنین کودکانی که دچار آشفتگی های ناشی از مشکلات خانوادگی هستند به کار می رود. روش بازی درمانی به کودکان اجازه می دهد که مسائلی را که نمی توانند در محیط روزانه شان مطرح کنند در قالب بازی ارائه دهند. متخصص روانشناس کودک در اتاق بازی کودک را هدایت می کند تا هیجانات منفی خود را بروز دهند و نا گفته نماند که او رفتار کودک را بدون قید و شرط می پذیرد .

نوروفیدبک :

در واقع نوعی بیوفیدبک است امواج مغزی در کودکان و بزرگسالان را نشان داده و خود تنظیمی را به آن ها آموزش می دهد  و برای درمان بسیاری از اختلالاتی نظیر بیش فعالی، اختلالات یادگیری ، اختلالات اضطرابی و …. موثر واقع می شود که با مراجعه به قسمت خدمات مربوط به نوروفیدبک و بیوفیدبک می توانید با این شیوه درمانی آشنا شوید.

تهران، خیابان دولت، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پلاک29، واحد6، طبقه سوم – ساعت کاری: 9صبح تا 10شب

مدت یک قرن است که غرب، تحقیقات دامنه‌دار و عمیقی پیرامون روان‌شناسی تربیت کودک به انجام رسانده است که به واقع، نتایج چشمگیری از آن پژوهش‌ها به دست آمده است؛ هر چند به بسیاری از پژوهش‌های آنان نمی توان به دیده اطمینان کامل نگریست. تا این زمان هم چنان پیروان ژان پیاژه(زیست‌شناس، فیلسوف و روان‌شناس سوئیسی، متوفای ۱۹۸۰م)، اسکینر، باندورا، کلارک هال، اریکسون و هاینزوانر، با یکدیگر نسبت به عقاید استادان خود اختلاف عقیده دارند. جمعی کودک را بزرگسالی کوچک(به تعبیر آنان: مینیاتور بزرگسال) و بعضی او را کاملاً متمایز با بزرگسال تعریف می‌کنند. عده‌ای او را متمایل به بدی، و برخی او را پاک سرشت می‌دانند.

درباره تربیت، تغذیه، رشد، عادت‌ها و رفتارهای کودک نیز نظریات متفاوت و متناقض بسیاری میان پژوهشگران وجود دارد که به واقع، آدمی گاه در انتخاب نظریه درست میان آنان سرگردان می‌شود.

انبوه نتایج علمی که امروزیان بدان دست یافته‌اند، در سایه آزمایش‌های سالیان متمادی، استفاده از فن آوری و استمداد از تجربیات گذشتگان است؛ با این حال، پیوسته طرح‌ها و نظریات جدیدی به دست می‌آید که گاه به طور کامل، ناقض نظریات گذشته است. اما در صد‌ها سال پیش که هیچ یک از این زمینه‌ها و امکانات پژوهشی وجود نداشته است، از سوی حضرت محمد امین(صلی الله علیه و آله و سلم) نسبت به کودکان، گفتار‌ها و رفتارهایی مشاهده شده است که امروزیان در ژرفای آن درمانده‌اند و فهم عمیقی از آن به دست نیاورده‌اند. معجزه حضرت محمد امین(صلی الله علیه و آله و سلم) تنها آیات قرآن نبود. گفتار و رفتارش، همه معجزه بود. چه آن که معجزه پدیده ای است که بشر از ارائه نمونه آن ناتوان باشد.

در عقاید امروزیان متمدن و متفکر، چنین آمده است که: اگر کودکان، وحشی و پرخاشگرند، باید آنان را رام و مطیع گردانید. زیرا آنان ماهیت حیوانی دارند و غرایز، نقش اساسی در انگیزش رفتارشان دارد.

این در حالی است که ما بار‌ها این جمله را از سخنان رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) شنیده یا خوانده‌ایم که: پنج چیز است که تا آستان مرگ، آن‌ها را ترک نمی کنم؛ یکی از آن‌ها سلام کردن به کودکان است.روانشناس تربیتی کودک

به راستی، ژرفای مفهوم این جمله را کدام متفکر روان‌شناس درک می‌کند؟ در افکار خردسالان چه می‌گذرد که حضرت امام صادق(علیه السلام) در پی نقل آنچه از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرا گرفته، می‌فرماید: “احبوا الصبیان و ارحموهم و اذا وعدتمو هم ففو لهم فانهم لایرون الا انکم ترزقونهم”؛ به کودکان، محبت بورزید و مورد شفقتشان قرار دهید و هر گاه به آنان وعده ای دادید، وفا کنید. زیرا آن‌ها شما را روزی‌دهنده خود می‌دانند(۴). در این رفتار رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)، چه حکمتی نهفته بوده است که همه روزه که صبحگاه از خواب برمی خاست، دست محبت به سر فرزندان خود می‌کشید؟

در این نوشتار به طور گزیده، به تشریح پاره‌ای از گفتار‌ها و رفتارهای حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) درباره کودکان می‌پردازیم.

نامطمئن بودن نظریات رایج کنونی و سرمشق بودن رفتار پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) برای ما -به تصریح آیه-(۶) قرآن ما را بر آن می‌دارد که به فرموده‌ها و کردار حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) عمیق تر بنگریم و به واقع اعتقاد داشته باشیم که آنچه او به جای آورده -به فرض درستی روایت- فراتر از اکتشافات علمی امروزیان است. کوچکترین عمل او در پی ارائه معیاری است که برای معاصران وی، ناشناخته ماند و برخی تا این زمان نیز ناشناخته باقی مانده است. از آن نمونه، در جمله‌ای ساده از آن بزرگوار می‌خوانیم:

“اکرموا اولادکم و احسنوا آدابکم”؛(۷) فرزندانتان را گرامی بدارید و با آداب و روش پسندیده، با آنان رفتار کنید.

در نظر سطحی، این فرموده تن‌ها سفارش به احترام کودکان و رفتار صحیح با آنان است. اما این که چه رفتاری در شأن کودک نیست تا از آن پرهیز شود، و چه روشی نادرست است تا نسبت به وی انجام نگیرد جای گفتگو است. آیا والدین و مربیان برای یافتن پاسخ صحیح این دو پرسش، خود نباید پیش تر پیرامون تربیت کودک آگاهی‌هایی به دست آورند، پدر و مادری که با آداب و روش صحیح زندگی ناآشنایند، چگونه می‌توانند فرزندشان را با آداب درست تربیت کنند؟! آیا بوسیدن کودکان -دختر و پسر- تا چه سنی رواست؟ آیا از جا برخاستن در برابر بچه‌های کم سن، بجا است یا نابجا؟ آیا تنبیه و کتک آنان تا چه میزان سفارش می‌شود؟ تفاوت‌گذاری میان آنان، تا چه اندازه صحیح یا ناصحیح است؟ بازی کودک و «بازی با کودک» چه لزوم و فایده ای دارد؟

بنابراین، سفارش به گرامیداشت کودک، تاکید بر تاسیس بنیادی است که به خانواده‌ها آموزش دهد چگونه با فرزندانشان رفتار کنند. خانواده و مجالس خانوادگی، آموزش و پرورش، صدا و سیما و مراکز فرهنگی، هر یک بنیادی است که باید بدین مهم توجه کند.

از طرف دیگر، باید مشخص شود که بی‌احترامی به کودک و ترک آموزش وی، چه پیامدهایی دارد؟! اگر اطرافیانش با آداب و روش درست با او برخورد نکنند، چه پیش خواهد آمد؟ کودک در هر حال، بزرگ خواهد شد. اگر او در بزرگسالی دریابد که بسیاری از رفتارهای بزرگسالان با وی در کودکی، ناصحیح بوده است، نسبت به آنان چگونه خواهد اندیشید؟ آیا والدین چنین کودکی، اکنون در بزرگسالی این کودک، می‌توانند امیدوار باشند که وی آرای امروز آنان را بپذیرد و بدان عمل کند؟ چگونه بسیاری از والدین بدین امر توجه ندارند که یکی از علت‌های تمرد نوجوانان و جوانان، پی‌بردن آنان به اشتباه روش پدر و مادر در کودکی ایشان است؟!

به هر تحلیل، توجه رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) به دنیای کودکان را در چندین جنبه می‌توان جستجو کرد:

بر خلاف عقیده بسیاری از نظریه پردازان که تربیت کودک را از شش ماهگی یا دو سالگی به بعد نتیجه بخش می‌دانند، تعالیم رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) زمانی پیشتر از این را در تربیت کودک موثر می‌شمارد. نوزاد، بیشتر صفات خوب و بد را از طریق ژن، از پدر و مادر به ارث می‌برد. بنابراین، تربیت او نه از دوران حمل که پیش از ازدواج، آغاز می‌شود.

دختر و پسری که پیش از ازدواج به اصول اخلاقی و دینی پایبند نباشند، بسیار دشوار می‌توان امید داشت که فرزند آنان، درستکار تربیت شود. البته سهم محیط تربیتی و عوامل و استثنائات روزگار را نادیده نمی‌انگاریم.

اگر تربیت کودک از شش ماهگی یا دو سالگی آغاز می‌شود، این دستور رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) چه مفهومی می‌یابد که می‌فرماید: هر کس صاحب فرزندی شد، در گوش راست کودکش اذان و در گوش چپ او، اقامه بگوید تا از شر شیطان در امان باشد. امیرمومنان علی(علیه السلام) می‌فرماید: زمانی که دو پسرم حسن و حسین(علیهما السلام) تولد یافتند، آن حضرت، همین عمل را انجام داد و دستور فرمود تا در گوش آن‌ها، سوره حمد و آیه الکرسی و آیه‌های سوره حشر و سوره اخلاص و ناس و فلق را بخوانند.

اگر کودک دو ماهه، استعداد تربیت و پذیرش ندارد و مشاهدات و شنیده‌های او در درونش تاثیر نمی نهد، به چه سبب رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: هرگز مبادا که کودکی در گهواره، نظاره‌گر رفتار زناشویی زن و مرد باشد.(۹) اگر در چنین موقعیت صدای زن و مرد را بشنود، به راه رستگاری و [پاکی و خیر] قدم نمی نهد.(۱۰).

به راستی، آیا سلامتی مادر در دوران حمل، تغذیه، ترس و نگرانی‌ها و نیز اعتیاد وی، بر سلامتی روحی نوزاد اثر نمی گذارد؟! آن گاه چگونه می‌توان نوزاد ناسالم را درست تربیت کرد؟!

امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: در عصر رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) مردی از انصار [در مدینه] به آن حضرت شکایت کرد که: همسرم دختر عموی من است و خانواده و اجداد ما همه سفید پوست هستیم و اینک، او فرزندی به دنیا آورده که سیاه پوست و شبیه سیاهان حبشی است.

رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) اندکی تامل کرد و سپس از زن توضیح خواست. زن به پاکی خود سوگند یاد کرد. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: بین هر انسان تا حضرت آدم(علیه السلام)، عرق(پیوند، ژن، ریشه) وجود دارد که در ساختمان فرزند فعالیت می‌کنند… فرزند، شبیه یکی از آن‌ها می‌شود… این نوزاد سیاه پوست، شبیه یکی از اجداد دور شماست. کودک را بگیر که فرزند خود تو است.

هنگامی که نوزاد رنگ پوست خود را به وسیله ژن از اجدادش به ارث ببرد، آیا صفات خوب یا بد به همین وسیله از آنان به وی سرایت نمی کند؟!

آن حضرت در همین باره فرموده است: “انظر فی ای شیء تضع ولدک فان العرق دساس”؛ خوب بنگر که نطفه خود را در چه جایگاهی جای می‌دهی؛ زیرا ریشه‌ها [و ژن آدمی] به طور پنهان، تاثیرگذار است. [و از طریق آن، اخلاق اجداد به فرزندان منتقل می‌شود].

نیز در جای دیگر فرمود: “الشقی شقی فی بطن امه و السعید سعید فی بطن امه”؛ بدبخت، در شکم مادر بدبخت می‌شود و سعادتمند، در شکم مادر چنین می‌شود.

در روایتی دیگر آن حضرت به نقش برادر(دایی فرزندان) در تربیت فرزند اشاره می‌کند و می‌فرماید: “اختاروا لنطفکم فان الخال احدالضجیعین”؛(۱۴) همسر [شایسته] برای نطفه‌های خود، انتخاب کنید؛ زیرا دایی، یکی از دو ستون [مهم تشکیل دهنده] نوزادتان است.

و نیز فرموده است: از ازدواج با زنان زیبارویی که در خانواده بد پرورش یافته‌اند، بپرهیزید.(۱۵)

فرزندان ما -به ویژه دختران-، بیشتر اوقات خود را در کنار مادر سپری می‌کنند و از تعلیمات او، چیز‌ها می‌آموزند. بر این اساس، آنان که دغدغه تربیت فرزند دارند نخست باید به تربیت همسر بپردازند. دختران و زنان نیز تأثیرپذیرتر از پسران و مردان‌اند. بنابراین در آستانه زندگی، مرد باید مهم‌ترین همت خود را آموزش و تربیت همسرش قرار دهد. زمانی که مادر خانواده درست آموزش ببیند و تربیت شود، تربیت فرزندان او با سهولت انجام می‌پذیرد. چنان که اگر مادر نکوهیده‌خوی باشد، تربیت فرزند، خیلی دشوار است. زیرا او اولین آموزگار کودک شماست.

رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره فرموده است: “ایاکم و تزویج الحمقاء، فان صحبتها بلاء و ولد‌ها ضیاع”؛ از ازدواج با زنان کودن بپرهیزید که همنشینی آن‌ها [نوعی] بلا و فرزندشان، تباه است.

پس از انتخاب همسر شایسته و توجه به آموزش و تربیت او، مهم‌ترین وظیفه، ایجاد محیط روانی سالم در خانه است. این نخستین ابزار هر طرح تربیتی موفق است. هر که دلسوز فرزند خود است، پیش از هر کار باید بکوشد تا حد امکان، فضای خانه آکنده از آرامش و مهرورزی شود. تا زمانی که کودک شما خود را در چنین فضایی نبیند، زمینه‌ای برای شکوفایی استعدادهای خود نمی یابد و بیشتر توان او صرف مبارزه با ترس و اضطراب‌ها و مقابله با عوامل رنج‌آور زندگی می‌گردد. هر چه محیط آنان، صمیمی‌تر و درس‌آموزتر و روان ایشان مطمئن‎تر و بی هراس‌تر باشد، آموزش و تربیت آن‌ها، هموارتر و آموختن‌هایشان از محیط، بیشتر و پایدارتر است.

حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره فرموده است: “حق الولد علی والده… ان یسفره امه…”؛ حق فرزند بر پدر، این است که [پدر] مادر را احترام کند.

زمانی که فرزند،، مادر را در نگاه پدر، محترم ببیند، احساس امنیت و آرامش می‌کنند. مادری که در خانه از احترام پدر محروم باشد، نخواهد توانست نقش مادری خود را به درستی ایفا نماید.

اصل نامبرده در روان‌شناسی تربیتی، جایگاهی ویژه دارد و کوشش می‌شود تا پیش از پدیدآمدن ناهنجاری‌های رفتاری، عوامل پدیدآورنده آن، شناسایی و پیشگیری شود.

از طرفی امروزه والدین، از بسیاری از رفتارهای فرزندان خود ناخشنودند و امید دارند که کسی از راه برسد و فرزندشان را به حقوق والدین آشنا کند، حال آن که گاه، کوتاهی خود والدین، سبب بروز چنین مشکلی است. زیرا در تربیت و پرورش آنان، سهل انگاری نموده اند. رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) در همین باره فرموده است: “رحم الله من اعان ولده علی بره”؛ خدای رحمت کند کسی که فرزند خود را به نیک رفتاری کمک کند. از آن حضرت پرسیدند: چگونه؟ فرمود:

۱- آنچه کودک در توان داشته و انجام داده، از او بپذیرند.

۲- آنچه انجام آن در توانش نیست، از او نخواهند.

۳- او را به گناه و طغیان وادار نسازند.

۴- به او دروغ نگویند و در برابر او رفتار نابخردانه انجام ندهند.

به واقع هر یک از ما، دوست داریم فرزندانمان نسبت به ما چگونه رفتار کنند؟ با خود بیندیشیم که اگر ما خویشتن را برای نیل بدین منظور کمک نکنیم، دیگران چگونه و تا چه میزان خواهند توانست ما را در این هدف مدد رسانند! پس همان بهتر که فهرست همه انتظاراتمان را نسبت به فرزندانمان، یادداشت کنیم و آن گاه بیندیشیم که برای موفقیت فرزند در این برنامه، خود ما چه وظایفی بر عهده داریم.

چندی پیش، دوستی از فرزندانش سخت گله‌مند بود که آن‌ها بیشتر اوقات روزانه شان را به تماشای تلویزیون می‌گذرانند. به وی گفتم: کمی به جای گله از آن‌ها، خود را نکوهش کن. چون غیبت طولانی شما و همسرت از محیط خانه، سبب دلتنگی آن‌ها را فراهم می‌آورد. آن‌ها برای رفع این دلتنگی، به تماشای تلویزیون پناه می‌آورند و زمانی که بدین روش عادت کردند، دیگر در وقت حضور شما نیز نمی توانند از عادات خود دور شوند.

احساس ضعف شخصیت، نه فقط بزرگسالان را رنج می‌دهد و به ناهنجاری رفتاری وا می‌دارد، کودکان را نیز دچار مشکل می‌کند. بعضی می‌پندارند چون کودک پیکری کوچک تر از بزرگسالان دارد، شخصیت خود را هم کوچک می‌پندارد؛ حال آنکه چنین نیست و چه بسا بی توجهی به شخصیت کودکان زیانبارتر از بی توجهی به شخصیت بزرگسالان باشد. زیرا احساس ضعف شخصیت در کودکی سبب بروز رفتارهای ناصواب و ویرانگر در بزرگسالی است. به همین سبب است که امام هادی(علیه السلام) فرموده است: از شر آن که خود را حقیر و بی مقدار بپندارد، در امان مباش.

از رفتارهای متداول حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در مقابل فرزندش فاطمه(سلام الله علیها) و نیز نوه‌های عزیزش امام حسن و امام حسین(علیهما السلام)، احترام وصف نشدنی و برخاستن در مقابل آنان است. شیعه و سنی نقل نموده اند که آن جناب پیوسته با حضور دختر خردسالش، تمام قامت در برابر می‌ایستاد و احترامش می‌کرد.روانشناس تربیتی کودک

گاه به احترام و نیز مراعات خردسالی نوادگانش، سجده نماز را طولانی می‌ساخت یا برای برآوردن حاجت آنان، نماز را با سرعت به پایان می‌برد. هر روز صبح بر سر فرزندان و نوادگانش دست نوازش می‌کشید و مهربانی و عطوفت نسبت به کودکان، خوی همیشگی آن حضرت بود.

با این همه، در بزرگداشت شخصیت کودکان باید همواره توجه داشت که این امر برای ارضای حس شخصیت طلبی آنان است. بدین سبب باید در انجام آن به شیوه ای گام برداشت که زمینه غرور و ناز پروری کودکان فراهم نشود و این امر زمانی است که ما همه شیوه‌های تربیتی را هم گام عمل کنیم؛ چنان که رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) عمل می‌کرد.

در مباحث روانشناسی عمومی، در بخش «یادگیری، حافظه و فراموشی» به عوامل تاثیرگذار بر رشد بدن و حافظه پرداخته می‌شود و یادآوری می‌کنند که یکی از مهمترین عوامل اختلال در حواس و حافظه کودکان و مانع جدی از رشد استعدادهای آنان، و بلکه عامل عقب ماندگی ذهنی، محرومیت از بهداشت روانی است. کودک به هر علت آرامش روان خود را از دست دهد، بخشی از فعالیت‌های مغز وی که تنظیم کننده رشد ذهنی اوست مختل و آینده وی دچار مخاطره می‌شود. مشکلات خانوادگی، فقر، بد رفتاری والدین با یکدیگر و با فرزندان، خشونت، تاکید بی اندازه بر رعایت نظم و مقررات و ترس‌های موهوم، همه عواملی است که روان کودک را نابسامان می‌نماید.

اگر رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) هر صبحگاه که از خواب برمی خیزد و دست نوازش بر سر فرزندان و نوادگانش می‌کشد، این رفتار از هر هدیه برای کودک مناسب تر است و ما به درستی نمی توانیم تاثیر عمیق این رفتار ساده را لمس کنیم. کودکی که در آغاز صبح از چنین نوازشی بهره مند شود احساس آرامش، امنیت، پذیرفتگی، امید و شادی می‌کند. اطمینان می‌یابد که وجودش در خانه زاید نیست. جایگاهش نزد والدین شناخته شده و محفوظ و مورد توجه است.

روانشناسان معتقدند بهره مندی از محبت والدین در ماه‌های آغاز طفولیت و آغاز هر روز، از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تامین بهداشت روانی کودک است. کودکی که از مهر و محبت پدر و مادر برخوردار است، نگرش مطلوبی نسبت به خود می‌یابد و روابط سالم تر و پذیرفته تری با دیگران برقرار می‌کند. و ترس‌های موهوم و بی پایه را که مانع شکوفایی استعدادهای اوست، از وی دور می‌سازد.

زمانی که آهن، نرم و گداخته شود به هر صورت که بخواهیم شکل می‌پذیرد. «مهر ورزی» به افراد -به ویژه کودکان- همان حرارتی است که افراد را نرم، تسلیم و گوش به فرمان می‌سازد.

تربیت نوعی کوشش برای نفوذ در ناخودآگاه افراد است. رنج و اندوه‌ها، آرزوها، شکست‌ها و گفته‌های ناگفته، پیوسته در ضمیر ناخودآگاه جای می‌گیرند. پیرامون این ضمیر، مأمورانی آماده به خدمت وجود دارند که مانع از نفوذ دیگران بدان می‌شوند. از طرفی تا فردی به درون آن راه نیابد نمی تواند به اسرار آن پی ببرد و راه حلی برای مشکل آن ارائه کند.

پدر و مادری که ابزار نفوذ به ناخودآگاه فرزندان خود را نشناخته و شیوه ورود به آن را ندانند هیچ گاه نخواهند توانست ارتباط صمیمی با ایشان برقرار سازند؛ دردهایشان را بشناسند و درمان کند.

«مهرورزی به کودک» از مهم ترین ابزار نفوذ به ضمیر ناخودآگاه اوست. زمانی که فردی به کودک محبت و مهربانی می‌کند، قلب او را در اختیار می‌گیرد و آرام آرام می‌تواند از رنج هایش آگاه شود و راه درمانش را شناسایی و دنبال نماید.

امیرمؤمنان علی(علیه السلام) می‌فرماید: از همان کودکی، پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) مرا از پدرم برگرفت و من شریک آب و نان او شدم و پیوسته مونس و هم سخن وی بودم… او مرا در کنار خود می‌نشانید و بر سینه خویش جای می‌داد و در بسترش [کنار خود] می‌خوابانید، به طوری که تنم را به تن خویش می‌چسبانید و بوی خوش خود را به مشامم می‌رساند.

من پیوسته در پی او روان بودم، مانند بچه در پی مادر، هر روز برای من از اخلاق خود نمونه ای آشکار می‌ساخت و مرا به پیروی از آن وا می‌داشت. در سال [چند روزی را] در غار حرا خلوت می‌گزید. من او را می‌دیدم و جز من کسی او را نمی دید… او مرا از کودکی در دامن خود پروراند و… هزینه زندگی مرا بر عهده گرفت. در هر صبح و شام یک نشست خصوصی با او داشتم که در آن احدی جز من و او شرکت نمی کرد. در این اوقات، من با او بودم و هر جا که او می‌رفت و از هر دری که سخن می‌گفت، من با او همراه و هماهنگ بودم.

نیز در همین باره می‌نویسد: زمانی که رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) کودکان انصار را می‌دید بر سر آنان دست می‌کشید و به آنان سلام می‌کرد و دعایشان می‌فرمود. روزی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از راهی می‌گذشت که کودکان بازی می‌کردند. چون نگاهش به یکی از آن‌ها افتاد نزد او نشست و پیشانی او را بوسید و به وی محبت نمود… و فرمود: روزی دیدم این کودک با فرزندم حسین بازی می‌کند و خاک‌های زیر پای حسین را بر می‌دارد و به صورت خود می‌مالد. چون او از دوستان حسین است من هم او را دوست دارم.

گاه می‌شد کودکی را نزد آن حضرت می‌آوردند و او در دامن حضرت، خود را خیس می‌کرد. اطرافیان با پرخاش به کودک می‌کوشیدند از کار او جلوگیری کنند و وی را از دامن رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) جدا سازند، که آن حضرت آنان را از این کار باز می‌داشت و می‌فرمود: با تندی از ادرار کردن کودک جلوگیری نکنید. سپس کودک را به حال خود ر‌ها می‌کرد تا حاجتش برآورده شود. آنگاه خود می‌رفت و لباسش را تطهیر می‌کرد.

روزی آن حضرت با گروهی از مردم نماز جماعت می‌خواند. در هنگام سجده، حسین(علیه السلام) که کودکی خردسال بود، بر پشت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌نشست و پاهایش را حرکت می‌داد. وقتی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) سر از سجده بر می‌داشت او را می‌گرفت و کنار خود روی زمین می‌گذاشت و در سجده دیگر این رفتار حسین(علیه السلام) و آن حضرت تکرار می‌شد. فردی یهودی که شاهد این صحنه بود پس از نماز به رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) گفت: با کودکان خود طوری رفتار می‌کنید که ما هرگز رفتار نکرده ایم. حضرت فرمود: اگر شما به خدا و فرستاده او ایمان داشتید با کودکان خود مهربان بودید. آن مرد پس از مشاهده آن رفتار و شنیدن این سخن، مسلمان شد.

منبع: http://lalay.ir

روسيه

معاد جسمانى و روحانى

دعای روز اول ماه رمضان

داستان هجوم به خانه علی(علیه السلام)!

احترام صحابه

مصلحت اندیشى و تکلیف‎محورى در اندیشه و سیره امام على(ع)

ویژگی‌هاى یک ورزشکار(۲)

سیره نبوى (ص) در کتاب بحارالانوار

آداب قرائت قرآن

ادوار اجتهاد

سبک زندگی اسلامی در دنیای اسلام

آداب و سبک زندگی اسلامی(۲)

زیارت پیامبر(صلى الله علیه وآله) در روز شنبه

شیخ محمدکاظم شیرازى(ره)

شاهزاده هادى (ع)

حدیث منزلت و امامت حضرت علی علیه السلام

farsi@al-shia.org

AlShia_Support

تلفن تماس: 37745111-025

فکس : 37742073-025

روانشناس تربیتی کودک
روانشناس تربیتی کودک
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *