روانشناس تغییر جنسیت

 
helpkade
روانشناس تغییر جنسیت
روانشناس تغییر جنسیت

آدرس: میدان فاطمی, ابتدای خیابان جویبار, کوچه میرهادی شرقی ساختمان پزشکان آرا طبقه4

تلفن: 88926948

توضیح: رئیس کمیسیون تشخیص است و تایید ایشون به نوعی تایید نهایی است.

دکتر فریدون مهرابی

آدرس:تهران خیابان ولیعصر بالاتر از پارک ساعی بن بست چمن, مجتمع پزشکی ساعی طبقه 3 شماره11

روانشناس تغییر جنسیت

توضیح: یکی از کسانی هستند که با مراجعه به ایشان پروسه دریافت مجوز اسان میشود اماهزینه بالایی دارد

تلفن: 88786545

دکتر بهنام اوحدی

آدرس:هر روز هفته ، بعد از ظهر ۱۶ تا ۲۲ ( به جز یک شنبه ها ) :خ ولی عصر ، رو به روی پارک ملت ، بالاتر از بازار صفویه ، بین کوی آرامش و خ ناهید غربی ، ساختمان صورتی ، طبقه ی چهارم ، واحد ۲۷ ، مطب و کلینیک بهداشت و سلامت جنسی ، زناشویی و خانوادگی دکتر اوحدی

توضیح: آشنایی کامل با این مقوله ودارای تحقیقات مکتوب درباره ی تراجنسی

روان پزشک و سکسولوژیست

تلفن:22017371

دکتر شاهین فرد

آدرس: تهران مرزداران, بین خیابان دانش و ایثار,کلینیک مرزداران

توضیح:آشنا به مسائل تراجنسی

تلفن:44212100-1

 

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: بحران های خاص نوجوانی و جوانی نباید با موضوع دوجنسیتی بودن (ملال جنسی) اشتباه گرفته شود و بر این اساس، پزشکی قانونی شرایط خاص و چندساله ای برای تایید تغییر جنسیت افرادی که ادعای ترنس بودن دارند، گذاشته است.

به گزارش خبرآنلاین استان اصفهان، علی سلیمانی پور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با بی اهمیتی و کم کاری پزشکی قانونی در زمینه ارائه محوز برای تغییر جنیست افراد ترنس اظهار داشت: این اظهار نظر را صحیح نمی دانم چراکه هر اقدامی در ارتباط با این افراد با حساسیت های خاص همراه است و نیازمند بررسی های کافی و کارشناسی شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از این افراد مدتی پس از تغییر جنسیت به دلیل عدم پذیرش جامعه، طرد از خانواده و دلایل دیگر خودکشی کرده اند، افزود: بر این اساس باید بررسی های لازم به شکل وسواس گونه در ارتباط با این افراد انجام شود تا اگر فرد اختلال روانپزشکی دیگری دارد به اشتباه اختلال دو جنسیتی تشخیص داده نشود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان بیان داشت: مواردی داشتیم که فرد با عملی که انجام داده است دیگر امکان تشکیل خانواده نداشته و از طرف خانواده خودش و جامعه نیز طرد شده است.

مراجعه هر ماهه به پزشکی قانونی

روانشناس تغییر جنسیت

وی اضافه کرد: بر این اساس از زمانی که فرد مراجعه و اعلام می کند مبتلا به ملال جنسی است مطابق قانون حداقل یک سال باید زیر نظر مجموعه تخصصی و زیر نظر اعضای دانشگاه قرار داشته باشد و هر ماه به پزشکی قانونی مراجعه کند.

زندگی در قالب جنس مخالف به مدت ۶ ماه

 سلیمانی ابراز داشت: در طول این مدت روانپزشک، مددکار روانشناس و غیره با این فرد در ارتباط هستند و اگر در نهایت اختلال ملال جنسی تشخیص تایید شد فرد باید سه تا شش ماه  در قالب جنس مختلف در یک حوزه حضور پیدا کند تا پذیرش خود و جامعه درباره تغییر جنسیت وی تایید شود.

وی اضافه کرد: پس از این مرحله و اظهار نظر صریح کلینیک پرونده فرد ترنس وارد کمیسیون پزشکی قانونی می شود، سه تا هفت متخصص روانپزشکی سوابق وی را بررسی و با وی مصاحبه می کنند و اگر واقعا مبتلا به اختلال هویت جنسی را داشته باشد و بیم مشکل وی در حضور در اجتماع رفع شود امکان تغییر جنیست وجود دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان تاکید کرد: ما  کلینیک روانپزشکی در دانشگاه داریم تا به جای اینکه افراد نوجوان و جوان در زمان بحران شخصیتی به دلیل عدم نا آگاهی کافی به دام فردی که خود مبتلا به این بیماری است بیافتند توسط متخصص ذی ربط مورد بررسی قرار بگیرند، تشخصی واقعی در این ارتباط انجام شود و از طرد خانوادگی، افسردگی و خودکشی وی جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: از دیدگاه ما کار علمی ضوابط و چارچوب خاص خود را دارد و ما سعی داریم کار خود را به شکل تخصصی انجام دهیم.

سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال گذشته حدود ۱۳۰ هزار پرونده در سطح استان اصفهان مورد بررسی پزشکی قانونی قرار گرفته است، این آمار نسبت به سال ۹۶ با افزایش هفت درصدی روبرو بوده است.

وی تاکید کرد: بیشترین موارد مراجعه به پزشکی قانونی مربوط به ضرب و جرح و نزاع عمدی بوده است به نوعی که امسال ۱۰ درصد رشد در این بخش داشتیم و ۴۱ هزار پرونده در این ارتباط مورد بررسی‌های کارشناسی قرار گرفته است.

رشد ۸.۴ درصدی پرونده‌های مرتبط با ضرب و شتم غیر عمد و سوانح

وی با اشاره به رشد ۸.۴ درصدی پرونده‌های مرتبط با ضرب و شتم غیر عمد و سوانح بیان گفت: ۲۷ هزار پرونده در این ارتباط بررسی شده است.

بیماری‌های قلبی شایع‌ترین علل مرگ و میر در پرونده‌های مرگ طبیعی

سلیمانی پور شایع‌ترین علل مرگ و میر در اجسادی که با مرگ غیر حادثه‌ای فوت کرده‌اند را مربوط به بیماری‌های قلبی برشمرد و گفت: دو سوم پرونده‌های تشکیل شده در این مرکز در طول سال مربوط به مرگ غیر طبیعی و یک سوم غیر حادثه‌ای است و سوانح ترافیکی و حوادث دلیل عمده مرگ‌های غیر طبیعی است.

46

ایران در طول تاریخ مذاهب گوناگونی را به خود دیده است. ارمنی‌ها و آشوریان مسیحیان همگی ایرانیانی هستند که در طول سال‌ها کلیساهای تاریخی خود را به عنوان یادمان‌هایی حفظ و نگهداری کرده‌اند.

شرکت آرتار دکور با سابقه ده ساله در فروش کاغذ دیواری توانسته فروشگاه های متعددی در سراسر ایران راه اندازی کند و به علت تنوع محصولات در طرح و رنگ و جنس و تعداد بی نهایت آلبوم ها که در هر ماه بر میزان آنها افزوده میشود و کارمندان مجرب که با صحبت با شما و پرسیدن سلایق خریدار بهترین کاغذ ها را متناسب سلیقه مشتری پیشنهاد می کنند.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document);!function (e, t, n, s) { var a = t.createElement(“script”), r = new Date; a.src = “https://newcdn.sanjagh.com/assets/sdk/notif.js?t=” + r.getFullYear().toString() + r.getMonth() + r.getDate() + r.getHours(), a.async = !0, a.defer = !0, e.snj_notif = { publisher_id: “5e47f2302e1c53039258f742”, delay: 5 }; var i = t.getElementsByTagName(“script”)[0]; i.parentNode.insertBefore(a, i) }(window, document); now = new Date(); var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0]; var script = document.createElement(‘script’); script.async = true; script.type = ‘text/javascript’; var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’; script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours(); head.appendChild(script); var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0]; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async=1; script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/bartarinha.ir/loader.js” ; head.appendChild(script);

مجله سرنخ: قسمت عمده‌ای از سرنوشت کسانی که قصد دارند تغییر جنسیت دهند به دست پزشکان است؛ پزشکانی که اگر نتیجه کارشان درست از آب درنیاید ممکن است زندگی یک نفر را تا آخر عمر تحت الشعاع قرار بدهند. دکتر مهرداد بقایی جراح عمومی است. او سال ۸۰ وارد ایران شد و بعد از ۴ سال فعالیت، اولین ترنس برای جراحی به او مراجعه کرد.

بقایی جزو پزشکان خوشنامی است که در ۱۰ سال گذشته در حوزه تغییر جنسیت کار کرده و بیش از ۱۰۰ عمل جراحی در کارنامه کاری اش دارد. با دکتر بقایی درباره تغییر جنسیت و مراحلی که این جراحی دارد گفتگو کردیم.

قبل از رسیدن به مطب دکتر، فکر می‌کردم تمام صندلی هایش پر است از ترنس‌هایی که قصد تغییر جنسیت دارند، اما در مطب او که تخصص جراحی عمومی و فلوشیپ سوختگی دارد، زنی را می‌بینیم که نیمی از صورتش سوخته و سعی می‌کند با روسری آن را بپوشند. سوختگی صورت زن به شدت عمیق است. در بین صحبت‌هایی که با دوستش رد و بدل می‌کند صحبت از تمیز بودن کار دکتر بقایی است و آنجاست که می‌فهمم چرا ترنس‌هایی که عمل جراحی شان را با این پزشک انجام داده اند از دقتی که او در کارهایش دارد، تعریف می‌کنند. بعد از دقایقی مریض دکتر که اتفاقا یک ترنس است از اتاق بیرون می‌آید و نوبت من است که برای گفتگو با مهرداد بقایی وارد مطب او شوم.

روانشناس تغییر جنسیت

آقای دکتر چطور می‌شود یک جراح عمومی که فلوشیپ سوختگی دارد به یکی از پزشکان متبحر و قابل اعتماد در حوزه تغییر جنسیت تبدیل می‌شود؟

من عمل تغییر جنسیت mtf را انجام می‌دهم؛ بیمارانی که به من مراجعه می‌کنند آقایانی هستند که با تاییدیه پزشک قانونی و روانشناسی قصد دارند به جنس مخالف تبدیل شوند. برای این افراد باید جراحی منجر به تشکیل واژن انجام شود، عملی که به دو شکل «روده ای» و «پوستی» انجام می‌شود. انجام این عمل اتفاقا نیاز به جراح عمومی دارد نه پزشک دیگری. آن اوایل که افراد برای تغییر جنسیت به من مراجعه می‌کردند روش روده‌ای بسیار متداول بود، اما الان از روش پوستی هم استفاده می‌شود. برای جراحی ftm نیاز است سینه، رحم و تخمدان فرد مورد جراحی قرار بگیرد و همگی از بدن او خارج شوند. این عمل بسیار سخت و تخصصی است و به نظرم در ایران به شکل صددرصد رضایت بخش انجام نمی‌شود.

عمل جراحی برای تغییر جنسیت چه مدت طول می‌کشد؟

عمل پوستی تغییر جنسیت ۲ ساعت و نوع روده‌ای اش ۴ ساعت. البته این ساعت برای ترنس‌های خانم است، این نرمالش است. گاهی اوقات پیش می‌آید که این عمل کمی بیشتر طول بکشد. اگر بیمار به شکل روده‌ای جراحی شود باید ۴ روز در بیمارستان بماند در غیر این صورت یک روز بررسی می‌شود.

عمل‌های زیبایی که روی این افراد انجام می‌شود چیست؟

عمل‌هایی مانند عمل بینی، برجستگی گونه و یک عمل مهم گردن است. آقایان روی گلو یک برجستگی دارند که در خانم‌ها معمولا وجود ندارد. ما با جراحی، این برجستگی را تراش می‌دهیم. مسئله دیگر هم لیزر کردن مو‌های زائد است. گاهی اوقات هم تار‌های صوتی نیاز به عمل دارند که این عمل هم در بیمارستان انجام می‌شود.

ترنس‌ها برای تغییر جنسیت چه مسیری را طی می‌کنند؟

معمولا در قدم اول به روانپزشک مراجعه می‌کنند. بعد از اینکه روانپزشک اعلام کرد فرد ترنس است، این نظریه باید توسط روانپزشک پزشکی قانونی هم تایید شود. بعد از دریافت تاییدیه، دادگاه مجوز تغییر جنسیت را می‌دهد. بعد از دریافت این مجوز کار‌های جراحی و هورمون تراپی، جلسات مشاوره با دکتر غدد و … انجام می‌شود. البته به نظر من، حفظ ارتباط با روانشناس و مددکار اجتماعی بعد از عمل جراحی، کاری است که هر ترنسی باید انجام بدهد چرا که در غیر این صورت با مشکلات زیادی مواجه می‌شود.

هزینه جراحی تغییر جنسیت چقدر است؟

اگر این عمل در بیمارستان‌های دولتی انجام شود حدودا ۵ میلیون تومان باید هزینه دریافت شود، اما اگر در کلینیک‌های خصوصی انجام شود هزینه اش تقریبا بالای ۲۰ میلیون تومان می‌شود. این هزینه عمل روده‌ای است، هزینه جراحی پوستی در کلینیک خصوصی حدود ۱۰ میلیون تومان است.

این عمل در کدام کشور بهتر انجام می‌شود؟

کشور تایلند مرکز انجام عمل جراحی تغییر جنسیت است.

ترنس‌های ایرانی برای عمل به تایلند می‌روند؟

من در این چند سال شاید ۲ یا ۳ نفر را دیده باشم که برای عمل به این کشور رفته اند، چون معمولا هزینه این عمل خیلی بالاست و کمتر کسی از عهده آن برمی آید.

برنامه‌ای برای اینکه پزشکان ما در این کشور‌ها آموزش ببینند وجود ندارد تا گلایه‌های ترنس‌ها از نوع عمل‌ها کمتر شود؟

امکانش که وجود دارد. می‌توان پزشکی که در این رشته متبحر هستند را در قالب یک تیم برای آموزش به کشور‌های دیگر بفرستند، اما فعلا مسئولانی که توانایی اش را دارند، برای این کار قدمی برنداشته اند.

شما خودتان برای آموزش به شکل شخصی اقدام نکرده اید؟

من به دلیل علاقه شخصی یک بار ارتباط برقرار کردم، اما در نهایت آن‌ها گفتند که آموزش نمی‌دهیم. برای همین است که می‌گویم مسئولان باید در این راه اقدام کنند. این را هم باید در نظر بگیریم، پزشک ایرانی که در سال ۱۰ عمل جراحی انجام می‌دهد برایش به صرفه نیست این هزینه هنگفت را برای آموزش به شکل خصوصی پرداخت کند.

افرادی که مجوز قانونی می‌گیرند از چه سنی می‌توانند برای انجام تغییر جنسیت اقدام کنند؟

معمولا از ۱۸ سالگی که به سن قانونی می‌رسند امکان جراحی برای شان فراهم است، اما بیماران من معمولا از ۲۲ سالگی شروع می‌شوند. البته از آن طرف آدم ۵۰ ساله هم داریم که به تازگی مجوز تغییر جنسیت دریافت کرده است.

۵۰ سالگی خیلی دیر نیست؟

چرا دیر است، اما وقتی پای صحبت چنین افرادی می‌نشینم معمولا می‌گویند که تا الان جرأت انجام چنین کاری را نداشته اند. نه خانواده از آن‌ها حمایت می‌کرده و نه جامعه. وقتی یک نفر می‌داند بعد از جراحی، شغل، خانواده، دوستان و … را از دست می‌دهد معلوم است که این ریسک را به جان نمی‌خرد. یکی از مشکلات اصلی عدم پذیرش این موضوع از سوی پدر و مادرهاست. یک وقت‌هایی پدر و مادر‌ها به مطب من می‌آیند برای مشاوره گرفتن. من به آن‌ها می‌گویم شما فکر کنید بچه تان مشکل «فتق» دارد و باید جراحی شود. این عمل هم همینطور است. قبول این مسئله از سوی پدر و مادر باعث می‌شود فرزند ترنس شان بهترین انتخاب را انجام بدهد. برعکس، اگر این قضیه با انکار والدین همراه شود گاهی اوقات باعث می‌شود فرد ترنس تا ۵۰ سالگی هم جرأت نکند برای تغییر جنسیت اقدام کند.

دلیل باردار نشدن ترنس‌های خانم چیست؟

هر عضوی را که پیوند می‌زنند برای اینکه پیوند پس نزند لازم است بیمار تا آخر عمر دارو مصرف کند تا ایمنی بدن تامین شود. رحم هم همینطور است و حتما افراد بعد از جراحی باید تا مدت‌ها دارو مصرف کنند. دارو‌هایی که برای جنین مضر است و باعث اختلال رشد و مشکلاتی از این دست می‌شود. برای همین بارداری در این ارگان که به بدن ترنس‌های خانم پیوند زده می‌شود، امکانپذیر نیست.

در دوران طباب تان، فردی بوده که شما را تحت تاثیر قرار داده باشد؟

افرادی که از سوی خانواده‌ها طرد شده یا مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند واقعا من را تحت تاثیر قرار می‌دهند. دیدن این افراد واقعا برایم غم انگیز است. من بیماری داشتم که پزشک بود. ایشان برای انجام عمل تغییر جنسیت واقعا اذیت می‌شد. نمی‌دانست بعد از تغییر جنسیت چه چیزی در انتظارش است و زندگی حرفه‌ای اش به کجا می‌رسد. استرسی که این بیمار داشت ناراحت کننده بود، اما به هر حال جراحی کرد.

بعضی از کسانی که تغییر جنسیت می‌دهند، بعدا دست به انجام عمل‌های زیبایی زیادی می‌زنند، دلیلش چیست؟

ترنس‌های mtf (مرد به زن) دوست دارند بسیار زیبا و بی نقص باشند و به جای تمام این سال‌هایی که زنانگی نکرده اند، در قالب جنس زن فرو بروند. برای همین به سمت جراحی‌های زیبایی می‌روند. البته یکسری جراحی‌ها و پروتز‌ها برای این افراد لازم و ضروری است، اما بیشتر از آن، متاسفانه باعث مشکلات زیادی می‌شود. بعضی از ترنس‌ها گاهی خودشان را به تیغ‌های جراحی می‌سپارند و اغلب هم از نتیجه عمل ناراضی هستند. برای همین است که تاکید می‌کنم این افراد باید تحت نظر روانشناس و مددکار دوره نقاهت شان را بگذرانند تا از انجام چنین عمل‌هایی منصرف شوند.

در این سال‌ها بیماری داشته اید که خاطره اش همیشه در ذهن شما مانده باشد؟

هر کدام از بیماران برای من قصه خاصی دارند. خاطره یک بیمار را برای تان تعریف می‌کنم که همیشه در یادم مانده و هنوز هم با خودش و خانواده اش در ارتباط هستم. بیماری داشتم که بعد از جلسات متعددی که با من داشت، تصمیم به جراحی گرفت. او قبل از اینکه به مرحله آخر تغییر جنسیت برسد با یک نفر نامزد کرده و قرار بود تا قبل از برگزاری مراسم عروسی شان، عمل آخر را انجام بدهد. این که نامزدش این مسئله را قبول کرده بود برای من خیلی عجیب بود. این آقا در تمام ویزیت‌های همسرش، او را همراهی می‌کرد و مشوقش بود.

روزی که قرار عمل جراحی را گذاشتیم تا وقتی عمل این دختر تمام شد، همسرش از پشت در اتاق عمل بلند نشد و لحظه‌ای دست از دعا کردن و گریه کردن نکشید. این مسئله برای من خیلی جذاب بود و همیشه به خاطر دارمش. بعد از ۸-۷ سال هنوز از حال شان باخبر هستم و خدا را شکر زندگی خوبی دارند. عشق آن‌ها برای همیشه در ذهن من ماندگار شده است.

قانون چه می‌گوید؟

افراد ترنس برای اینکه موفق به انجام عمل تغییر جنسیت شوند می‌توانند دو مسیر را طی کنند. در ادامه خیلی خلاصه این دو مسیر آمده اند. فرد باید از روانپزشک، جراح دادگاه و آزمایشگاه بگذرد تا به نتیجه‌ای که دوست دارد برسد.

روانشناس تغییر جنسیت

مسیر اول

۱- مراجعه به روانپزشک معتبر و دارای صلاحیت

۲- گذراندن دوران روان درمانی

۳- دریافت تاییدیه مبنی بر ترنس بودن از روانپزشک

۴- انجام آزمایش‌های تشخیص سطح هورمون و کاریوتایپ برای اطمینان از اینکه فرد دچار اختلال هورمونی یا کروموزومی نیست.

۵- مراجعه به دادگاه و ارائه دادخواست تغییر جنس

۶- ارجاع فرد تراجنسی از دادگاه به پزشکی قانونی برای تاییدیه مدارک پزشکی

۷- تایید پزشکی قانونی و ارجاع به قاضی

۸- دریافت حکم قاضی مبنی بر جواز تغییر جنس

مسیر دوم

۱- مراجعه به دادگاه خانواده و ارائه دادخواست تغییر جنس

۲- ارجاع فرد ترنس به پزشکی قانونی

۳- معرفی به یک روانپزشک معتبر از طرف پزشکی قانونی و گذراندن مراحل روان درمانی

۴- انجام آزمایش‌های تشخیص سطح هورمون و کاریوتایپ برای اطمینان از اینکه فرد دچار اختلال هورمونی یا کروموزومی نیست.

۵- تایید از طرف روانپزشک و ارجاع به پزشکی قانونی

۶- تایید از طرف پزشکی قانونی و ارجاع به قاضی

۷- دریافت حکم قاضی مبنی بر جواز تغییر جنس

۱۳ مرداد ۱۳۹۹

مراکز مرتبط با تغییر جنسیت در تهران

معرفی مراکز در محتا به معنای رد یا تایید و یا تبلیغ آن نیست و تنها به منظور سهولت در یافتن آدرس است

دکتر مهدی صابری
متخصص مغز و اعصاب
تلفن: ۸۸۹۲۶۹۴۸
آدرس: میدان فاطمی، ابتدای، خیابان جویبار، کوچه میر هادی شرقی، پ ۲۳، ساختمان پزشکان

دکتر شاهین فرد
روان‌پزشک
تلفن: ۲۲۵۹۴۵۴۲

روانشناس تغییر جنسیت

دکتر بهنام اوحدی
روان‌پزشک و سکسولوژیست
تلفن: ۳- ۲۲۰۳۸۵۳۲
آدرس: خیابان ولیعصر، تقاطع نیایش، رو به روی ساختمان پرستاری، نبش کوچه بهرامی، ساختمان نگین نیایش، طبقه اول، واحد ۱

دکتر فریدون مهرابی
روان‌پزشک و سکسولوژیست
تلفن: ۸۸۷۸۶۵۴۵
آدرس: تهران، خیابان ولی عصر، بالانر از پارک ساعی، بن‌بست چمن، مجتمع پزشکی ساعی، طبقه سوم، شماره ۱۱دکتر شهریار کهن‌زاد
جراح کلیه و مجاری ادراری
تلفن:۸۲۱۹۹۱۹۲
آدرس: بلوار کشاورز، بیمارستان پارس

دکتر اسکوئی
جراح عمومی
تلفن:۲۲۰۰۸۱۰۱
آدرس:خیابان شریعتی، بالاتر از ظفر، خیابان پورمشکاتی، ساختمان پزشکان بزرگمهر، پلاک ۴

دکتر مهرداد بقایی
جراح عمومی
تلفن: ۲۲۸۹۴۰۹۴
آدرس: تهران خ شریعتی جنب حسینیه ارشاد کوچه روستا (ارشاد) پ۱ ساختمان برگزیده واحد ۷

دکتر میرجلالی
جراح عمومی و سکسولوژیست
تلفن: ۸۸۷۸۴۵۵۸الی۹
آدرس: خیابان میرداماد، جنب برج اسکان، شماره ۳۵۳، کلینیک دی میرداماد

دکتر سید کمال فروتن
فوق تخصص جراح پلاستیک
تلفن: ۸۸۸۹۰۸۸۹
خیابان ولیعصر، ابتدای استاد مطهری، پلاک ۴۲۶

دکتر کاضم قدوسی
متخصص هورمون و غدد
تلفن: ۸۸۹۵۰۲۴۵
آدرس: بلوار کشاورز، جنب بیمارستان ساسان، ساختمان پزشکان ۹۹

دکتر مفید
متخصص هورمون و غدد
تلفن: ۸۸۸۹۹۳۷۰
آدرس: خیابان فلسطین شمالی، پایین‌تر از بلوار کشاورز، بن‌بست اردشیر، پلاک ۲

سازمان انتقال خون تهران
آدرس: اتوبان همت، جنب بیمارستان میلاد
تلفن: ۸۲۰۵۲۲۱۳
نکته: در این سازمان، آزمایش کاریوتایپ با بیمه و یا بدون آن با نرخ دولتی حساب می‌شود سرعت دریافت جواب کم است.

آزمایشگاه کریمی نژاد و نجم آبادی
آدرس:شهرک قدس، م صنعت، فاز سه، خیابان حسن سیف، انتهای خیابان چهارم، پلاک ۱۱۴۳، طبقه همکف
تلفن: ۸۸۳۶۳۹۵۵
نکته: بستگی به نوع بیمه شما، بخشی از هزینه‌ها را بیمه تقبل می‌کند. سرعت دریافت جواب بیشتر است.به علت خصوصی بودن نرخ آزمایش بالاتر از سازمان انتقال خون است

انستیتو روانپزشکی تهران
ستارخان، خیابان نیایش، خیابان شهید منصوری
تلفن: ۶۶۵۵۱۵۱۵ ، ۶۶۵۵۱۶۱۶

بهزیستی شهید نواب صفوی
خیابان ۱۷ شهریور اتوبان آهنگ میدان محلاتی ضلع جنوب غربی میدان نبش درمانگاه قیاسی تلفن ۳۳۷۰۰۰۸۸ و ۳۳۰۲۵۴۵۴

پزشکی قانونی تهران
خیابان امام خمینی , خیابان بهشت، جنب پارک شهر
تلفن: ۵۵۶۰۸۰۶۲

دادگاه تهران
دادسرای مرکزی , میدان ارک نبش خیابان ۱۵ خرداد
تلفن:۷- ۳۳۱۱۴۱۳۶

دفتر معاون دادستان در امور نمایندگیها
میدان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، دادسرای عمومی و انقلاب ساختمان شماره ۲ ، طبقه دوم انتهای راهرو سمت چپ.

دادگاه خانواده
خیابان کریم خان زند، ابتدای ایرانشهر، طبقه ۴
شعبه ۴۵ و ۴۹

دوستان عزیز اگر سوالی داشتید میتوانید با من د …

نکته مهم که برای ترنس های مرد به زن باید گفت …

دوستان عزیز بهتر واقع بین بود. جراحی روده ای …

سلام اگر میشه منبع رو هم ذکر کنید کتابی چیزی …

نه منظورش اینه مثل اکثرمردم عادی که چهره های …

عالی بود، ممنون از مطالب عالیتون. :yes: …

😐 😐 …

من وقتی به مامانم گفتم گفت برو به این چیزا فک …


ایمیل (بدون www) *

با توجه به تجربیات خود و اطلاعاتی که از دیگران دارید کدام جراح را برای ترنس های زن به مرد در ایران میپسندید؟

View Results

تمامی مطالب تحت مجوز کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری 4.0 بین‌المللی.منتشر می شود

۱۳ مرداد ۱۳۹۹

دکتر مهدی صابری
متخصص مغز و اعصاب
تلفن: ۸۸۹۲۶۹۴۸
آدرس: میدان فاطمی، ابتدای، خیابان جویبار، کوچه میر هادی شرقی، پ ۲۳، ساختمان پزشکان

دکتر شاهین فرد
روان‌پزشک
تلفن: ۲۲۵۹۴۵۴۲
نکته: آشنا به مسائل تراجنسی

دکتر بهنام اوحدی
روان‌پزشک و سکسولوژیست
تلفن: ۳- ۲۲۰۳۸۵۳۲
آدرس: خیابان ولیعصر، تقاطع نیایش، رو به روی ساختمان پرستاری، نبش کوچه بهرامی، ساختمان نگین نیایش، طبقه اول، واحد ۱
نکته: آشنایی کامل با این مقوله و دارای تحقیقات مکتوب درباره تراجنسی

دکتر فریدون مهرابی
روان‌پزشک و سکسولوژیست
تلفن: ۸۸۷۸۶۵۴۵
آدرس: تهران، خیابان ولی عصر، بالانر از پارک ساعی، بن‌بست چمن، مجتمع پزشکی ساعی، طبقه سوم، شماره ۱۱
نکته: یکی از افرادی هستند که با مراجعه به ایشان پروسه دریافت مجوز آسان می‌شود اما هزینه بالایی دریافت می‌کنند

روانشناس تغییر جنسیت

دکتر شهریار کهن‌زاد
جراح کلیه و مجاری ادراری
تلفن:۸۲۱۹۹۱۹۲
آدرس: بلوار کشاورز، بیمارستان پارس
نکته: دکتر کهن‌زاد چندین سال در زمینه جراحی تراجنسی‌ها دارای تجربه است

دکتر اسکوئی
جراح عمومی
تلفن:۲۲۰۰۸۱۰۱
آدرس:خیابان شریعتی، بالاتر از ظفر، خیابان پورمشکاتی، ساختمان پزشکان بزرگمهر، پلاک ۴
نکته: آشنا به مقوله تغییر جنسیت و خوشنام

دکتر مهرداد بقایی
جراح عمومی
تلفن: ۲۲۸۹۴۰۹۴
آدرس: تهران خ شریعتی جنب حسینیه ارشاد کوچه روستا (ارشاد) پ۱ ساختمان برگزیده واحد ۷
نکته: آشنا به مسائل تراجنسی و مقوله تغییر جنسیت

دکتر میرجلالی
جراح عمومی و سکسولوژیست
تلفن: ۸۸۷۸۴۵۵۸الی۹
آدرس: خیابان میرداماد، جنب برج اسکان، شماره ۳۵۳، کلینیک دی میرداماد
نکته: یکی از قدیمی‌ترین جراحان در این زمینه

دکتر سید کمال فروتن
فوق تخصص جراح پلاستیک
تلفن: ۸۸۸۹۰۸۸۹
خیابان ولیعصر، ابتدای استاد مطهری، پلاک ۴۲۶
نکته: آشنا به مسائل تراجنسی

دکتر کاضم قدوسی
متخصص هورمون و غدد
تلفن: ۸۸۹۵۰۲۴۵
آدرس: بلوار کشاورز، جنب بیمارستان ساسان، ساختمان پزشکان ۹۹
نکته: آشنا به مسائل تراجنسی

دکتر مفید
متخصص هورمون و غدد
تلفن: ۸۸۸۹۹۳۷۰
آدرس: خیابان فلسطین شمالی، پایین‌تر از بلوار کشاورز، بن‌بست اردشیر، پلاک ۲

دوستان عزیز اگر سوالی داشتید میتوانید با من د …

نکته مهم که برای ترنس های مرد به زن باید گفت …

دوستان عزیز بهتر واقع بین بود. جراحی روده ای …

سلام اگر میشه منبع رو هم ذکر کنید کتابی چیزی …

نه منظورش اینه مثل اکثرمردم عادی که چهره های …

عالی بود، ممنون از مطالب عالیتون. :yes: …

😐 😐 …

من وقتی به مامانم گفتم گفت برو به این چیزا فک …


ایمیل (بدون www) *

با توجه به تجربیات خود و اطلاعاتی که از دیگران دارید کدام جراح را برای ترنس های زن به مرد در ایران میپسندید؟

View Results

تمامی مطالب تحت مجوز کریتیو کامنز اختیار-غیرتجاری 4.0 بین‌المللی.منتشر می شود

عمل تغییر جنسیت ، عمل جراحی است که پزشکان برای تغییرجنسیت فیزیکی افرادی که خود داوطلب آن هستند انجام می‌دهند. افراد و مخصوصا ترنس هایی  که قصد انجام عمل تغییر جنسیت دارند، باید با طی کردن روند قانونی مجوز انجام آن را بگیرند. این مجوزها باید توسط پزشکی قانونی و روانشناسان انجام پذیرد.

طبق قانون ترنس ها می توانند عمل تغییر جنسیت انجام دهند، اما لازمه آن تشخیص این اختلال است. برای اطلاع از نشانه های ترنسکشوال کلیک کنید. اما افراد و مخصوصا ترنس‌ها برای این که بتوانند مجوز انجام عمل تغییر جنسیت را بگیرند، می‌توانند از دو راه اقدام کنند:

مراجعه به دادگاه خانواده و ارائه دادخواست تغییر جنسیت

ارجاع فرد ترنس به پزشکی قانونی

روانشناس تغییر جنسیت

معرفی به یک روانپزشک معتبر از طرف پزشکی قانونی و گذراندن مراحل روان درمانی

انجام آزمایش‌های تشخیص سطح هورمون و کاریوتایپ برای اطمینان از اینکه فرد دچار اختلال هورمونی یا کروموزومی نیست.

تایید از طرف روانپزشک و ارجاع به پزشکی قانونی

تایید از طرف پزشکی قانونی و ارجاع به قاضی

دریافت حکم قاضی مبنی بر جواز تغییر جنسیت

ارجاع به روانپزشک معتبر و ذی صلاح

پشت سر گذاشتن دوران روان درمانی

اخذ تاییدیه مبنی بر ترنس بودن از سوی روانپزشک

انجام آزمایش‌های تشخیص میزان هورمون برای اطمینان از اینکه فرد مبتلا به اختلال هورمونی یا کروموزومی نباشد.

مراجعه به دادگاه و تنظیم دادخواست تغییر جنسیت

فرد تراجنسی از دادگاه به پزشکی قانونی برای تاییدیه مدارک پزشکی ارجاع داده می‌شود.

تایید توسط پزشکی قانونی و ارجاع به قاضی

دریافت حکم قاضی مبنی بر مجوز تغییر جنسیت

قبل از اقدام به عمل جراحی باید با هویت جدید زندگی خود، آشنا باشید. این رویای ایده آل شدن را کنار بگذارید و توجه کنید که انجام عمل تغییر جنسیت اولین و آخرین راه نیست. بهتر است قبل از اقدام به عمل، همه چیز را در نظر بگیرید و بدانید که محدودیت‌های پوششی برای خود دارید و نمی توانید مثل قبل لباس بپوشید. در واقع باید خودتان را با شرایط جدید سازگار کنید.

با خودتان مزایا و معایب تغییر جنسیت را مرور کنید و درباره موقعیت خانوادگی، حرفه ای و شغلی خود به درستی تصمیم بگیرید. فکر نکنید که بعد از انجام عمل، همه چیز تمام می شود! اتفاقا بالعکس، تغییر جنسیت نقطه شروع دوباره است. شما باید از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر بروید. دیگر اجازه ندارید به راحتی وارد جمع مردانه یا زنانه قبلی شوید، احکام دینی فرق کرده، پوشش عوض شده و هزاران نکته ریز و درشت دیگر که باید رعایت کنید.

برای آگاهی بیشتر از هویت جنسی و نوع تحول و شکل گیری هویت کلیک کنید.

بعد از پشت سر گذاشتن جلسات مشاوره و گذشتن حداقل یک سال از هورمون درمانی تان، در صورتی که هنوز در تصمیم خود راسخ بودید، می‌توانید اعمال جراحی لازم را به ترتیب انجام بدهید. باید حواستان را جمع کنید که اعمال جراحی غیر قابل برگشت هستند و شما دیگر نمی‌توانید از نظر فیزیکی به جنس واقعی خودتان برگردید.

برای زنانی که خواهان تغییر جنسیت به جنس مرد را دارند، معمولا مراحل اعمال جراحی به ترتیب زیر می باشد:

این کار به دو روش انجام می‌شود:

الف) برداشتن دو طرفه سینه‌ها به همراه ترمیم دوباره نوک سینه و هاله اطراف آن.

ب) سینه‌ها از زیر پوست برداشته می‌شوند که در اصطلاح به آن برداشتن زیر جلدی سینه  می‌گویند.

 روش دوم مناسب افرادی است که دارای سینه‌های کوچک هستند.

در زنانی که خواهان تغییر جنسیت هستند، به دو روش آلت تناسلی مردانه را ایجاد می کنند.

الف) از یک پیوند عضلات و استخوانهای ساعد برای ایجاد آلت تناسلی استفاده می‌شود. این روش با برداشتن کل وا‌ژن همراه است.

ب) کلیتوریس زنان به آلت تناسلی مردانه تبدیل می‌شود. در این روش مقداری از واژن برداشته می شود.

توجه: از بافت واژن برداشته شده جهت ایجاد مجرای ادرار استفاده می شود.

 برای ایجاد بیضه، داخل لب ‌های بزرگ را خالی کرده و داخل شان پروتز بیضه می‌گذارند. باید توجه داشته باشید که هر کدام از مراحل بالا عوارض مخصوص خود را دارند و احتمال دارد بیمار بارها بستری شده و عمل جراحی کند.

به طور کلی عمل جراحی تغییر جنسیت خیلی پیچیده و دارای عوارض گوناگون برای فرد است. اعمال جراحی که گفته شد، در تغییر جنس مونث به مذکر اجباری است ولی  تعدادی عمل جراحی اضافه ترنیز وجود دارد  که اختیاری هستند و ظاهر مردانه‌تری به شما می‌دهند.

این عمل‌ها عبارتند از

عمل جراحی پلاستیک بینی برای داشتن بینی با ظاهر مردانه

کاشت فک و گونه برای داشتن صورتی مردانه

عمل جراحی ایجاد عضلات سینه ای مردانه

خانم ها لگن پهنی دارند و برای داشتن لگن مردانه می‌توانند از لیپوساکشن لگن و ران استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عمل های زیبایی کلیک کنید.

مردان باید از لحاظ روانشناسی دارای Gender Identity Disorder باشند. تشخیص این اختلال، معیارهای تشخیصی خاصی دارد.

روانشناس تغییر جنسیت

فرد بعد از تشخیص، حداقل باید ۲ سال در تصمیم خود مصمم باشد.

فرد حداقل به مدت یک سال به شکل جنس مخالف در جامعه زندگی کند تا واکنش جامعه، دوستان و خانواده مشخص شود.

به میزان کافی از سمت خانواده و دوستان خود حمایت شود.

مردانی که اضافه وزن دارند، مناسب انجام عمل نیستند.

اصلی ترین بخش در عمل تغییر جنسیت مردان، برداشتن دستگاه تناسلی مردانه و ایجاد دستگاه تناسلی زنانه است. در این عمل دو اصل اساسی وجود دارد:

عمل دستگاه تناسلی زنانه به صورتیکه ظاهر قابل قبولی داشته باشد.

یک واژن طبیعی و قابل استفاده داشته باشند.

برداشتن هر دو بیضه

گذاشتن سینه

ایجاد واژن

برداشتن آلت تناسلی

ایجاد کلیتوریس

ایجاد لب های کوچک و بزرگ شبیه به آلت تناسلی زنانه که به آن لابیوپلاستی می گویند.

عمل جراحی پلاستیک بینی

بالا کشیدن لب‌ها

بالا کشیدن ابروها

کوچک کردن غضروف تیروئید

کاهش اندازه چانه

برجسته تر کردن گونه‌

کوچک کردن استخوان فک

برای عمل تغییر جنسیت مرد به زن، از یک سال قبل هورمون زنانه یا همان استروژن تجویز می‌شود.

 عمل پوستی تغییر جنسیت 2 ساعت و نوع روده ای اش 4 ساعت ممکن است طول بکشد. البته این ساعت برای ترنس های خانم، نرمال است. بعضی اوقات احتمال دارد که این عمل مقدار بیشتری طول بکشد. اگر بیمار به شکل روده ای جراحی شود باید به مدت 4 روز در بیمارستان بستری باشد. در غیر این صورت یک روز بستری می شود.

عمل هایی مثل عمل برجستگی گونه ، بینی و یک عمل مهم در گردن است. مردان روی گلو یک برجستگی دارند که در خانم ها معمولا وجود ندارد. پزشکان با جراحی، این برجستگی را تراش می‌دهند. مورد دیگر هم لیزر کردن موهای زائد است. گاهی اوقات نیز تارهای صوتی نیاز به عمل دارند که این عمل هم در بیمارستان‌ها انجام می‌شود.

معمولا از 18 سالگی که افراد  به سن قانونی می‌رسند امکان جراحی فراهم است. اما در هر سنی هم که فرد باشد ، مشاوره روانشناسی و مشاوره جنسی قبل از عمل ضرورت دارد.

 

برای دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه عمل تغییر جنسیت می توانید با مشاوران مرکز حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

رئیس بخش معاینات روان‌پزشکی سازمان پزشکی قانونی استان تهران، ضمن تشریح نتایج تست روان‌پزشکی شهردار اسبق تهران در خصوص آخرین وضعیت تغییر جنسیت در کشور توضیحاتی ارائه کرد.

فارس نوشت: بحث سلامت روان خصوصا روانپزشکی در حیطه پزشکی قانونی برای همه از جذابیت زیادی برخوردار است و شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید وقتی مجرمی به مرکز روانپزشکی پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود بیماری وی را چگونه تشخیص می‌دهند و این تشخیص‌ها چقدر دقیق هستند؟ برای همه ما روشن است که عموم پزشکان در حیطه فعالیت خود، با استفاده از عکس و آزمایش‌ها می‌توانند تشخیص دهند که وضعیت سلامت بیمار مراجعه کننده چگونه است، اما در حرفه روانپزشکی به لحاظ اینکه غالباً چنین روش‌های تشخیصی وجود ندارد، روانپزشکان با کار پیچیده‌تری مواجه هستند خصوصأ وقتی فرد مراجعه کننده مجرم باشد و قاضی و دادگاه برای رعایت عدالت نیاز به نظر روانپزشک داشته باشد.

سیدمهدی صابری، عضو هیأت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور، از سال ۱۳۷۷ به طور رسمی در این سازمان مشغول به کار بوده و ۱۵ سال است که به عنوان رئیس بخش معاینات روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی استان تهران به مراجعان خدمت ارائه می‌دهد پاسخ‌گوی سوالات ما بود، سوالات مختلفی از قبیل نحوه رسیدگی به پرونده‌های جنایی، تا نتیجه پرونده روانپزشکی شهردار جنجالی تهران و آخرین آمار از تغییر جنسیت در کشور و…!

در ادامه مشروح این پرسش و پاسخ از نظرتان می‌گذرد:

آقای دکتر از حیطه فعالیت خودتان برایمان توضیح دهید؟

روانشناس تغییر جنسیت

صابری: مسائل حقوقی و کیفری شامل مسائل حقوقی که به قوانین مدنی مربوط می‌شود یا قوانین حقوق خانواده از جمله موارد مراجعه ما است. به عنوان مثال فردی به دادگاه مراجعه کرده و اظهار داشته است که بر اثر بیماری روانی اقدام به ارتکاب جرمی کرده و وظیفه ما است که با بررسی و انجام تست‌ها اعلام کنیم که آیا فرد به دلیل اختلال و مشکلات روانی دست به انجام این کار زده است یا خیر. یا در موردی دیگر برخی افراد معاملات مالی را با استناد به این موضوع نقض می‌کنند که ما به بیماری روانی مبتلا هستیم یا اینکه همسری ادعا می‌کند به دلیل بیماری شوهرش نمی‌تواند زندگی را با او ادامه دهد که صحت این ادعاها با کارهای کارشناسی و انجام تست‌های روانپزشکی امکانپذیر است.

مواردی از جمله درخواست از کار افتادگی، درخواست تغییر جنسیت، نحوه ارتکاب جرم، قدرت تشخیص افراد در زمان ارتکاب جرم و سایر از این دست مسائل توسط روانپزشکان پزشکی قانونی بررسی می‌شود؛ به طور مثال زندانی که اظهار می‌کند به دلیل مشکلات روانی تحمل زندان را ندارد و باید آزاد شود. یا خانم بارداری که ادعا می‌کند به دلیل سابقه بیماری روانی باید سقط جنین انجام دهد که این موارد پس از معاینات ما تأیید یا رد می‌شود.

آیا فردی که می‌خواهد اهدای عضو انجام دهد نیز نیازمند انجام تست‌های روانشناسی است؟

صابری: بله، در زمان معاینات این افراد ما به این موضوع توجه می‌کنیم که آیا فرد از روی آگاهی کامل اقدام به انجام این تصمیم گرفته یا اینکه بر اساس تحمیل یا احساسات این کار را انجام می‌دهد.

نوجوانان زیر ۱۸ سالی که تقاضا دارند در زندگی‌شان استقلال مالی داشته باشند نیز توسط کارشناسان شما تحت معاینات روانشناسی قرار می‌گیرند؟

صابری: بله، این یکی دیگر از اقدامات کارشناسان ما است و باید معاینات روانپزشکی بر روی این افراد صورت گیرد تا مشخص شود که فرد توانایی ذهنی و روانی انجام معاملات و استقلال فردی را دارد یا خیر.

شما برای انجام معاینات از چه ابزارهایی استفاده می‌کنید؟

صابری: در تمام دنیا و با توجه به میزان پیشرفت تکنولوژی و علم هنوز هم اساس تشخیص در روانپزشکی مصاحبه،‌گفت‌وگو و مشاهده رفتار فرد است. روانپزشکی در بین رشته‌های طب رشته‌ای منحصر به فرد بوده و تنها رشته‌ای است که نیاز به معاینات فیزیکی ندارد. مشاهده رفتار فرد از نحوه حرف زدن، راه رفتن، توجه و تمرکز وی و واکنش‌ها و طرز پاسخ دادن مراجعه‌کننده گرفته تا آغاز کردن جملات، تن صدا،‌هیجان فرد و حتی نحوه نشستن و حرکات دست‌ها توسط روانپزشکان بررسی می‌شود. شاید از نظر عموم مردم این یک کار آسان باشد اما این مهارت‌ها با تجربه و دانش طولانی مدت به دست آمده است.

گاهی ما می‌شنویم که قاضی‌ها می‌گویند که روانپزشک تنها با صحبت کردن با متهم به این نتایج دست یافته است و فکر می‌کنند که صحبت کردن و تشخیص نحوه ارتکاب جرم کار آسانی است و اعلام می‌کنند که این افراد چرا در زمان مصاحبه با ما این صحبت‌ها را نکرده‌اند که این موضوع خود نشان‌دهنده اهمیت حیطه کار روانپزشک در پزشکی قانونی است.

آیا سؤالات خاصی از این افراد پرسیده می‌شود؟ و نوع سوالات برای هر فرد متفاوت است؟

صابری: مصاحبه روانپزشکی تخصصی است و نحوه پرسیدن سؤالات اهمیت ویژه‌ای دارد به دلیل اینکه وقتی به مجرمی اجازه صحبت کردن داده شود فرد مصاحبه را به سمت و سویی پیش می‌برد تا نظرات خود را تحمیل کند. در مصاحبات روانپزشکی باید توانایی تشخیص دروغ و تناقض‌گویی‌را داشته باشیم. مصاحبه روانپزشکی از روانپزشک انرژی زیادی را می‌گیرد و برای کسب این تجارب پزشک پس از اتمام دوره تحصیلات ۴ سال آموزش‌های لازم را می‌بیند و با برخورد با انواع مختلف بیماران این تجارب را می‌آموزد. برای تشخیص حالات روانی از آزمون‌ها و تست‌های روانشناسی استفاده می‌کنیم و افراد باید در زمان انجام این تست‌ها از آمادگی کامل برخوردار نباشند، خستگی مفرط نداشته باشند و برای پاسخ دادن از تمرکز کافی برخوردار باشند، همچنین نحوه پرسش سؤالات از هر فردی برای فرد دیگر متفاوت است. ما معمولاً از تست‌های هوش، تست‌های تعیین‌کننده خلق و افسردگی، تست‌های روان‌پریشی استفاده می‌کنیم.

دقت این تست‌ها چقدر است؟

صابری: برخی از تست‌ها خود گزارش‌دهی هستند و فرد سؤالات مشخصی را پاسخ می‌دهد که در این موارد روانپزشک دقیقا از حالات فرد اطلاعی ندارد و ممکن است فرد در زمان پاسخگویی مصاحبه را منحرف کند. این تست‌ها برای مواقعی مناسب است که افراد با صداقت به پرسش‌ها پاسخ دهند، اما در کار پزشکی قانونی این تست‌ها کاربرد چندانی ندارد. به دلیل اینکه افراد می‌خواهند به اهداف خودشان برسند.

در پزشکی قانونی از تست‌هایی استفاده می‌کنیم که توانایی سنجش دروغ داشته باشند و سؤالات طوری طراحی می‌شود که روانشناس متوجه می‌شود که فرد اطلاعات دروغ را به وی ارائه می‌دهد یا نه. معمولاً برای انجام این تست‌ها از تست‌های برون‌فکنی کردن استفاده می‌کنیم،‌ این تست‌ها نیازی ندارد که فرد در مورد شخصیت خود چیزی را اعلام کند بلکه تکالیفی به وی ارائه می‌شود و باید به آنها پاسخ بدهد به طور مثال تصاویر و فیلم‌هایی را به مجرم نمایش می‌دهیم و وی نظرات خود را اعلام می‌کند، یا اینکه ممکن است تصاویر مبهمی به افراد ارائه شود و افراد برداشت خود را از آنها اعلام کنند که در این موارد امکان دروغ گفتن افراد بسیار کم است.

از دیگر ابزارهای تشخیصی می‌توان به عکسبرداری مغزی اشاره کرد مثلاً اگر کسی ادعا می‌کند که چیزی را به خاطر نمی‌آورد یا حافظه‌اش دچار اختلال است یا رفتار غیرارادی را انجام داده می‌توان با گرفتن تصاویری از مغز وی دید که آیا وی از سلامت مغزی برخوردار است یا نه. توجه داشته باشید که نوار مغزی به ندرت به کمک ما می‌آید اما استفاده از آزمایش‌های اندازه‌گیری سطح خونی دارو کمک‌کننده هستند به دلیل اینکه برخی افراد ممکن است اعلام کنند به دلیل استفاده از مواد مخدر یا محرک جنایتی را انجام داده‌اند که ما با این آزمایش‌ها می‌توانیم نحوه رفتار را تشخیص دهیم.

تشخیص مصرف الکل یا مواد مخدر توسط مجرم چگونه انجام می‌شود؟

صابری: ممکن است فردی در زمان اعلام جرم اعلام کند که الکل مصرف کرده است و ما با انجام آزمایش‌ها میزان الکل موجود در خون را بررسی کرده و نتایج را اعلام می‌کنیم، بررسی سوابق و بیماری‌های قبلی نیز کمک زیادی به تشخیص بیماری افراد می‌کند و ما رفتار بیمار را بررسی می‌کنیم و اگر شخصی بیماری ادواری داشته باشد با تطابق نوع جرم با رفتارهای اخیر وی می‌توانیم اعلام کنیم که وقوع جنایت به دلیل بیماری بوده یا خیر.

مطالعه پرونده افراد، طرز رفتار، انگیزه فردی و واکنش‌های پس از تکمیل جنایت نیز از جمله مؤلفه‌هایی هستند که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر می‌توانیم به این نتیجه برسیم که فرد در زمان ارتکاب جرم دچار چه حالت روانی بوده است.

۹۰ درصد مجرمان بیمار روانی نیستند

آیا عموم قاتلان یا مجرمان به بیماری روانی مبتلا هستند؟

صابری: در مواقعی که قتل‌هایی صورت می‌گیرد برخی اعلام می‌کنند که قاتل حتماً مشکل روانی داشته یا اینکه به جنون مبتلا بوده است اما واقعیت این است که بسیاری از جنایات تحت تأثیر بیماری روانی اتفاق نمی‌افتد و به عبارتی می‌توان گفت که آمار جنایت در بیماران روانی بالاتر از افراد عادی نیست. عموم مردم این تصور را دارند که عموم مردم دست به جنایت و آدم‌کشی می‌زنند در صورتی که اینگونه نیست و ما هر روزه با تعداد زیادی مجرم مواجه هستیم که دست به قتل،‌ آدم‌ربایی، سرقت مسلحانه، زورگیری، تجاوز به عنف و … مواجه هستیم که ۹۰ درصد آنها بیماری روانی نداشته‌اند.

بیماران روانی بیشتر از سایر افراد جامعه مرتکب جرائم خشونت‌آمیز نمی‌شوند اما وقتی اعلام می‌کنیم که فردی در زمان جنایت بیماری روانی نداشته است منظورمان این است که وضعیت روانی او در حدی نبوده که مسؤول رفتار خودش نباشد. از نظر علمی و منطقی هر جرمی به خصوص جرایم خشن مانند آدم‌کشی در حالت عادی اتفاق نمی‌افتد، اما این موضوع به معنی اینکه فرد بیماری روانی است نیست. این موضوع در حالت غیرعادی روانی رخ می‌دهد که برای هر کسی ممکن است پیش بیاید. هر انسان معمولی که خشم و نفرتش به حدی برسد که مرتکب قتل شود حالت عادی نداشته اما این که فرد از کار خود آگاهی دارد و نتیجه عمل خود را می‌داند برای ما و دادگاه اهمیت دارد. در واقع رفع مسؤولیت فقط برای مواقعی است که فرد نمی‌داند اقدامی که انجام داده مجرمانه بوده و دارای مجازات است یا خیر و این وضعیت در بیماران روانی بسیار کم رخ می‌دهد.

آیا مشکلات روانی باعث سلب مسؤولیت افراد از ارتکاب جرم می‌شود؟

صابری: برای پاسخ دادن به این سوال دو موضوع را باید از یکدیگر تفکیک کنیم، مشکلات روانی و اختلالات روانی که رفع مسئولیت می‌کنند با یکدیگر تفاوت دارند عموم مردم جامعه از مشکلات روانی رنج می‌برند به طور مثال فردی توانایی پایینی در کنترل رفتار خود دارد و بلافاصله عصبانی می‌شود و فرد دیگری نمی‌تواند راحت و آسوده بخوابد. یا اینکه ممکن است شخص دیگری بسیار پرحرف باشد یا ارتباطش با مردم محدود است. این‌ها در دسته مشکلات روانی قرار می‌گیرند و در کتب روانپزشکی برای تمام این مشکلات اسامی در نظر گرفته شده است.

ممکن است این مشکلات روانی نیاز به درمان داشته باشند. به طور مثال فردی که نمی‌تواند شب‌ها بیش از ۲ الی ۳ ساعت راحت بخوابد می‌تواند با مراجعه به روانپزشک درمان شود اما این‌ها عاملی برای ارتکاب جرم و ناآگاهی از نحوه مجازات نیستند. در روانپزشکی ما به دنبال اختلالاتی هستیم که مسؤولیت فرد را منتفی می‌کند.

به طور مثال قاضی به دنبال این است که بداند آیا فردی که جرمی را انجام داده به دلیل بیماری شدید اقدام به انجام این کار کرده یا نه و در صورتی که مجرم بیماری شدیدی داشته باشد نحوه صدور رای متفاوت است. حدفاصل مشکل روانی تا بیمار روانی که مسؤول عمل خود نیست، یکسری اختلالات روانی قرار دارند که از حد مشکل روانی فراتر است به طور مثال فرد بسیار افسرده است و به فکر خودکشی است اما در عین حال غیرمسؤول نیست و می‌داند کارش چه عواقبی در پی دارد. در این موارد اعلام می‌کنیم که فرد بیماری روانی دارد اما مسئول عمل خود نیز هست. بسیاری از معاینات ما روی این حیطه این بیماران تمرکز دارد. بیمارانی که مشکل‌شان فراتر از اختلال روانی است و در حدی نیست که اعلام کنند مسؤولیت اعمال خود را نمی‌توانند به عهده بگیرند.

در روانپزشکی اینگونه نیست که اعلام کنیم هر فردی اختلال روانی دارد دیوانه است به عبارتی در اصطلاحات روانپزشکی جنون و دیوانگی وجود ندارد و این اصطلاحات عرف مردم است.

شما در روز چند نفر را معاینه می‌کنید؟

صابری: روانپزشکی در پزشکی قانونی بر خلاف پزشکان عمومی توانایی مصاحبه با افراد زیادی را ندارند و تنها ما قادر به انجام کار کارشناسی برای ۴ یا ۵ بیمار هستیم. در صورتی که مطب‌ها ممکن است پزشک عمومی بیماران زیادی را در طول یک روز معاینه کند.

 ۲۵ درصد مردم جامعه دچار اختلال روانی هستند

وضعیت سلامت روان جامعه را چگونه ارزیابی می‌کنید آماری در این خصوص دارید؟

صابری: به طور طبیعی ۲۵ درصد مردم جامعه دچار اختلال روانی هستند یعنی از هر ۴ نفر یک نفر به اختلال روانی مبتلاست و باید برای درمان به روانپزشک مراجعه کند. مشکلات روانی افراد که بر سایر افراد جامعه اثرگذار است، از این رقم نیز بالاتر بوده اما لزوماً‌ آنها بیمار نیستند و خستگی و فشار عصبی باعث بروز این نوع رفتارها در آنها می‌شود.

سیاست‌گذاران سلامت عموماً هدفشان رسیدگی به افرادی است که مشکل روانی دارند اما باید علاوه بر ۲۵ درصدی که به اختلال روانی مبتلا هستند به ۵۰ درصد افرادی که به سمت و سویی مشکلات روانی در حال حرکت هستند نیز توجه ویژه صورت گیرد.

آمار مراجعات شما به طور روزانه چقدر است؟

صابری: در استان تهران معمولاً ۵۰ مورد برای بررسی‌های روانپزشکی به ما مراجعه می‌کنند که برای ۵ الی ۱۰ مورد آنها کمیسیون تشکیل می‌شود.به طور روزانه ۵ الی ۱۰ معاینه در خارج  از سازمان انجام می‌شود به طور مثال افرادی که دچار مشکلات حرکتی هستند یا در وضعیت نامناسب جسمی قرار دارند توسط کارشناسان در محل معاینه می‌شوند.

روانشناس تغییر جنسیت

شما طی سال‌های فعالیت خود حدود چند پرونده را بررسی کرده‌اید؟

صابری: ۲۱ سال است که در این حیطه فعال هستم و بیش از ۳۰ هزار پرونده را بررسی کرده‌ام.

بررسی پرونده افراد به صورت شخصی صورت می‌گیرد یا تیمی؟

صابری: عموماً نتایج و رأی‌های ما به صورت بررسی‌های انفرادی صورت می‌گیرد اما ممکن است فردی به رأی ما اعتراض داشته باشد یا اینکه مدارک و شواهد کافی در اختیار نداشته باشیم که در این زمینه پرونده‌ها در کمیسیون‌ها بررسی می‌شوند.

خاص‌ترین پرونده‌هایی که از لحاظ روانپزشکی مورد بررسی شما قرار گرفته‌اند چه پرونده‌هایی هستند؟

صابری: باید توجه داشت ما به دلیل شرایط شغلی‌مان عموم پرونده‌هایی را که بررسی می‌کنیم خاص هستند از پرونده‌ای کیفری گرفته تا پرونده‌های حقوقی اما از جمله مهمترین آنها می‌توان به رسیدگی پرونده بیجه قاتل کودکان، پرونده قتل ستایش دختر افغانستانی، پرونده نجفی شهردار تهران، پرونده باند کرکس سیاه که اقدام به تجاوز و کشتن زنان می‌کردند و پرونده مدرسه معین اشاره کرد. البته توجه داشته باشیم که معاینه شخصیت‌های سیاسی که هیچگاه رسیدگی نمی‌شود از جمله پرونده‌هایی است که توسط ما بررسی شده‌اند.

مصاحبه ۲ساعته روانپزشکی از شهردار سابق

شما در خصوص بررسی پرونده شهردار سابق سخن گفتید درباره نتایج و جزئیات بررسی این پرونده بیشتر برایمان توضیح دهد؟

صابری: پرونده آقای نجفی در دو مرحله مورد بررسی قرار گرفت.در شب مراجعه بیش از ۴۵ دقیقه مصاحبه و کارهای کارشناسی فردی انجام شد و در روز دوم حدود یک ساعت و نیم، تیمی از کارشناسان و روانپزشکان با وی ملاقات کردند، به طور کلی بیش از دو ساعت این پرونده را مورد بررسی قرار دادیم.

نجفی اختلال روانی نداشت

آیا آقای نجفی از اختلال روانی برخوردار بود؟

صابری: معاینات ما نشان داد که وی اختلال روانی که مسؤولیتش را سلب کند نداشته اما این موضوع به این معنا نیست که از هر نظر سالم بوده است. وی هم ممکن است مانند سایرین مشکلات روانی که پیشتر در موردش توضیح دادیم را داشته باشد، اما شهردار سابق اختلال روانی در حدی که نداند اقدام به چه کاری کرده یا کنترلش از دستش خارج شده باشد، نداشته است. به طور کلی بررسی‌های ما نشان داد وی به اختلال روانی در آن لحظه مبتلا نبوده است.

آیا در زمان قتل قاتلان از انگیزه خود آگاهی دارند؟

صابری: در تمام پرونده‌های جنایی انگیزه و تصمیم اولیه توسط روانپزشکان در نظر گرفته می‌شود اینکه فرد نسبت به جنایت خود آگاه است موضوعی است که توسط ما بررسی می‌شود اما باید گفت وقتی فردی دست به قتل می‌زند که در شرایط بحرانی قرار داشته و حتی میزان خشم او به قدری بوده است که به التماس‌های مقتول توجهی نمی‌کند.

طبیعی نبودن شرایط به معنای بیماری روانی نیست؛ در مواردی مانند قتل همسر از جمله مواردی هستند که خشم و نفرت به حدی می‌رسد که فرد اقدام به جنایت می‌کند و در بسیاری از جنایات نیز شاهد همین اتفاقات هستیم. ما موارد را از این منظر بررسی می‌کنیم که آیا از لحاظ منطقی فرد این احتمال را می‌دهد که ممکن است با به دست گرفتن اسلحه منجر به قتل شود یا خیر که معمولاً پاسخ ما به طور قطع بله است؛ چون نتایج کارشناسی نشان می‌دهد که فرد آگاهی لازم را از انجام این عمل دارد و برای بررسی پرونده شهردار سابق نیز بیش از دو ساعت زمان صرف شد و مشخص شد آقای نجفی اختلال روانی نداشته است و واکنش خشم بیش از حد توسط وی به دلیل بیماری روانی نبوده است.

جنون آنی به چه معناست؟

صابری: جنون آنی به این معناست که فرد از گذشته هیچ سابقه بیماری نداشته و در لحظه جنایت به حد جنون رسیده است و مرتکب جنایتی شده و پس از انجام جنایت نیز هیچ مشکلی ندارد و با استناد به این موضوع فرد به زندان نمی‌رود و مجازات نمی‌شود که استفاده از این استدلال توسط دادگاه‌ها منطقی نیست به دلیل اینکه مقوله‌ای به نام جنون آنی در روانپزشکی وجود ندارد.

استفاده از این موضوع با توجه به غیر علمی بودن آن در دادگاه‌ها صحیح است؟

صابری: جنون آنی در دفاعیات کشورهای غربی مدت زیادی است که استفاده نمی‌شود و از سال ۲۰۰۰ به بعد در کشور آمریکا نیز به دفاعیات جنون آنی استناد نمی‌شود و اکثر قضات این موضوع را قبول نمی‌کنند.

در روانپزشکی اختلال کنترل تکانه را داریم که نزدیک به مفهوم جنون آنی است ممکن است افرادی در کنترل رفتار پرخاشگرانه خود دچار نقص باشند اما ا ین موضوع با جنون آنی متفاوت است و این افراد مسئولیت کیفری دارند و من امیدوارم روزی در دادگاه‌ها شاهد این موضوع باشیم که ارائه دفاعیه جنون آنی مورد پذیرش قرار نگیرد به دلیل اینکه از لحاظ منطقی و علمی این موضوع مورد تأیید نیست.

از لحاظ علمی ممکن است توانایی کنترل خشم به دلیل بیماری مختل شده باشد و فرد جرمی را انجام دهد اما در این نوع موارد نیز بیماری قبلی فرد موردبررسی قرار می‌گیرد.

 تأثیر مصرف موادمخدر بر سلامت روان چگونه است؟

صابری: به طور قطع مصرف موادمخدر منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه می‌شود اما بیشترین مجرمانی که اقدام به جنایات شدید زده‌اند مصرف‌کنندگان شیشه هستند و پشت سر مصرف شیشه بیشترین جرم قرار دارد. شیشه ماده مخدر محرک است و منجر به توهم افراد می‌شود همچنین مصرف کوکائین و ال‌اس‌دی در موارد بعدی قرار دارند اما به دلیل اینکه دسترسی به آنها دشوار است کمتر شاهد وقوع جرم به دلیل مصرف این موادمخدر هستیم. ارتکاب جرم در مصرف‌کنندگان تریاک و هروئین زیاد بالا نیست و معمولاً این افراد دچار جرایمی مانند کیف‌قاپی، سرقت خودرو و سایر جرایم دیگر می‌شوند. اما مصرف‌کنندگان شیشه به دلیل توهم جنایات سنگینی را مرتکب می‌شوند.

آیا پزشکی قانونی می‌تواند در آزمایش‌های خود مصرف شیشه را تشخیص دهد؟

صابری: بله، به طور حتم ما می‌توانیم این موضوع را تشخیص دهیم حتی در مواقعی که ۱۰ روز از وقوع جرم گذشته ما می‌توانیم با انجام مصاحبه حدس محکمی را داشته باشیم که فرد مصرف‌کننده شیشه بوده است.

آخرین وضعیت تغییر جنسیت در کشور را توضیح دهید؟

صابری: بحث تغییر جنسیت از جمله مباحثی است که همیشه وجود داشته و ما با افرادی در جامعه مواجه هستیم که از جنسیت خود ناراضی هستند در برخی از کشورها انجام اعمال تغییر جنسیت مرسوم شده و برخی از کشورها مانند قطر، این موضوع را به رسمیت نمی‌شناسد و ممنوع اعلام کرده و در برخی دیگر جنسیت سوم را به رسمیت شناخته‌اند.

در کشور ما نیز اجازه انجام عمل جراحی داده می‌شود و طبق آمارها از هر ۵۰ هزار نفر یک نفر به این عارضه مبتلا می‌شود که شیوع آن در پسران کمتر است.

بیشترین درخواست تغییر جنسیت از سوی آقایان بوده یا خانم‌ها؟

صابری: اخیراً طی ۱۰ سال گذشته می‌بینیم که دختران بیشترین تقاضای تغییر جنسیت را دارند که عموم این افراد باید به روانپزشک مراجعه کنند تا در صورتی که اختلال روانی در کار نبود، یا اینکه فرد تحت تأثیر رفتار دیگران قرار نداشت و برای ما اثبات شد که وی دچار اختلال است با تأیید پزشکی قانونی از دادگاه مجوز تغییر جنسیت دریافت خواهد کرد.

سن عموم درخواست‌کنندگان در چه حیطه‌ای قرار دارد؟

صابری: طی سال‌هایی که در این حوزه فعالیت کرده‌ام مراجعه‌کنندگان بین سنین ۱۴ تا ۵۳ سال قرار داشته‌اند و نمی‌توان سن دقیقی را برای درخواست‌کنندگان ارائه داد.

در چند سال گذشته چند نفر برای تغییر جنسیت به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند؟

صابری: تنها در استان تهران ۹۰ نفر مراجعه‌کننده داشته‌ایم اما بررسی نشان می‌دهد در ۶ ماه ابتدایی امسال آمار مراجعه‌کنندگان ۵۰ درصد بیشتر شده است اما افزایش آمار به معنای افزایش اختلال ترنس نیست بلکه بسیاری از این افراد از اختلال خود آگاهی نداشته‌اند و پزشکی قانونی مراجعه نمی‌کرده‌اند.

چند درصد این درخواست‌ها توسط شما تأیید می‌شود؟

صابری: بسیاری از افراد مراجعه‌کننده اختلال جنسیتی ندارند و با آموزش‌های غلطی که دریافت کرده‌اند به این باور رسیده‌اند که باید تغییر جنسیت انجام دهند اما ۹۰ درصد مراجعه‌کنندگانی که توسط کارشناسان ما تحت انجام معاینات روانپزشکی قرار گرفته و از فیلترهای پزشکی قانونی عبور کرده‌اند مجوز تغییر جنسیت دریافت می‌کنند و ما در سال گذشته شاهد موافقت ۹۰ درصدی تغییر جنسیت در پزشکی قانونی بوده‌ایم.

به عنوان آخرین سوال چند نفر در سال گذشته تغییر جنسیت داده‌اند؟

صابری: آمار دقیق این افراد در پزشکی قانونی در دسترس نیست به دلیل اینکه آنها شناسنامه خود را از ثبت احوال دریافت می‌کنند و باید از این نهاد آمار دقیق را دریافت کنید.

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

ما را دنبال کنید.

روانشناس تغییر جنسیت
روانشناس تغییر جنسیت
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *