روانشناس حیوانات خانگی

 
helpkade
روانشناس حیوانات خانگی
روانشناس حیوانات خانگی

 Address:

تهران-یوسف آباد-خیابان فتحی شقاقی-پلاک 107

 Phone:

+989123409835

 Email:

info@dr-moshiri-pet-clinic.ir

درمانگاه دامپزشکی دکتر مشیری با مدیریت دکتر علی مشیری در مرداد ماه 1395 رسما کار خود را در سطح شهر تهران آغاز نموده است. درمانگاه مزبور با امکاناتی مدرن، طراحی جدید و کادری مجرب در خدمت شما و حیوان دلبند شماست. در این مجموعه سعی شده است تا از برترین فناوری های روز دنیا مانند سلول درمانی، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی و پیوند جهت درمان های جراحی استفاده شود. علاوه بر این درمانگاه دامپزشکی مزبور خدمات جدیدی را در حوزه بیماری های داخلی، دندانپزشکی، پت شاپ و آرایشگاه برای حیوانات عزیز شما در نظر گرفته است. هدف ما حفظ سلامتی و درمان بیماری های حیوانات دلبند شما و حفظ و ارتقای رضایت شما می باشد. با ما در تماس باشید.

تیر ۱۳ ۱۳۹۵

روانشناس حیوانات خانگی

خرداد ۰۱ ۱۳۹۷

اردیبهشت ۲۲ ۱۳۹۷

تیر ۱۳ ۱۳۹۵

داخلی، گوش و حلق و بینی، چشم پزشکی، دندانپزشکی، واکسیناسیون و صدور شناسنامه، کاشت میکروچیپ، انواع جراحی ها شامل بافت نرم، بافت سخت، اورتوپدی، سزارین، کاشت ایمپلنت ها و داربست های بافتی، سلول درمانی، PRP، آرایشگاه، پت شاپ، خدمات مشاوره ای و …..
مشتریان VIP: درمانگاه دامپزشکی دکتر مشیری خدمات ویژه ای را برای مشتریان VIP خود در نظر گرفته است. لطفا جهت اطلاع از شرایط تماس بگیرید.
پزشکی فرد محور یا Personalized Medicine از دیگر خدماتی است که در درمانگاه دامپزشکی دکتر مشیری ارائه می شود و خدماتی نظیر شیمی درمانی، سلول درمانی و مهندسی بافت از جمله این حوزه از خدمات نوین پزشکی می باشد.

نگهداری از حیوانات همراه با تنوع گونه‌های جانوری از مسائلی است که به نظر می‌رسد در طول سال‌های اخیر میان شهرنشینان به خصوص جوانان متداول شده است.

«محمدرضا ایمانی»؛ روانشناس اجتماعی در این باره، گرایش جوانان به نگهداری از حیوانات خانگی را “پدیده‌ای اجتماعی” دانست و گفت: “کمبود عاطفی”، “الگوبرداری افراد از زندگی‌ دیگران” و “اختلالات روانی” از مهمترین عوامل گرایش جوانان به نگهداری از حیوانات خانگی به شمار می‌رود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، محمدرضا ایمانی افزود: انسان‌ها از زمان آفرینش خود به نوعی با حیوانات همزیستی داشته‌اند و نگهداری حیوانات از دیرباز تاکنون به خصوص در مناطق روستایی بسیار رایج بوده، این درحالیست که امروزه افراد زیادی صرفا به دلیل نوعی “مدگرایی” به نگهداری از حیوانات خانگی گرایش پیدا کرده‌اند؛ پدیده‌ای اجتماعی که به دلیل عوامل زیادی، جامعه را با خود درگیر کرده است.

روانشناس حیوانات خانگی

وی درباره علت گرایش شهرنشینان به نگهداری از حیوانات اعتقاد دارد که برخی افراد با الگوبرداری از زندگی‌های غربی و مرفه‌نشینان جامعه از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند چراکه آنها بر این عقیده هستند که حیوانات می‌توانند موجب شهرت، جلب توجه، تمایز از دیگر افراد جامعه و مورد ستایش قرار گرفتن توسط دیگران ‌شوند.

ایمانی؛ افسردگی، اختلالات شخصیت و کمبودهای عاطفی را از دیگر علل بروز این “پدیده” دانست و اظهار کرد: بسیاری از جوانان برای پر کردن خلاءهای روابط اجتماعی خود، به زندگی با حیوانات تمایل پیدا کرده‌اند چراکه آنها معتقدند نگهداری حیوانات خانگی بسیار بهتر از تشکیل خانواده و فرزندآوری است؛ نگاهی که از نظر روانشناسی برآمده از نوعی اختلالات روانی بوده و باعث می‌شود که افراد روابط اجتماعی ناسالمی با دیگران داشته باشند و با پناه بردن به حیوانات کمبودهای خود را از این راه برطرف ‌کنند.

این روانشناس اجتماعی گفت: بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی، همان “شاخ‌های” اینستاگرامی هستند که برای افزایش و جذب مخاطبان از این حیوانات استفاده کرده و مخاطبانشان را از این راه سرگرم می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به افرادی که حتی از حیوانات وحشی در خانه خود نگهداری می‌کنند، اظهار کرد: برخی از افراد هستند که به دلیل داشتن روحیه هیجانی خود به نگهداری از حیواناتی مانند مار، ایگوانا، توله شیر و… روی آورده‌اند و سعی می‌کنند تا نیازهای هیجانی بیش از حد خود را از این راه تأمین کنند.

ایمانی با اشاره به اینکه نگهداری از حیوانات می‌تواند موجب بروز بیماری‌هایی برای انسان‌ها شود، در این زمینه تصریح کرد: حیوانات خانگی از نظر جسمی و روانی آسیب‌هایی به صاحبان آنها وارد می‌کنند، همچنین نگهداری از حیوانات موجب ایجاد وابستگی عاطفی شدیدی میان انسان و حیوان می‌شود بطوریکه به دلیل کوتاه بودن عمر حیوانات افراد از نظر روانی آسیب‌های بسیار سختی را تحمل می‌کنند.

این روانشناس در پاسخ به اینکه نگهداری از حیوانات خانگی چه تاثیرات مثبتی بر زندگی انسانها دارد؟ گفت: روابط نزدیک با حیوانات از شدت استرس‌های روزمره و بیماریهای روانی مانند افسردگی و اضطراب جلوگیری می‌کند همچنین آنها با انرژی و محبتی که به صاحبان خود هدیه می‌دهند بسیاری از فشارهای روانی و عاطفی زندگی انسانها را کاهش می‌دهند. اما با این وجود نمی‌توان این مسئله را از یک بعد تحلیل کرد چراکه خلاءهای عاطفی روحی و روانی را بسیاری از افراد تنها از این راه تامین می‌کنند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه زیستگاه اصلی حیوانات برای زندگی، طبیعت است، افزود: نگهداری از حیوانات خانگی نوعی حیوان آزاری است چراکه حیوانات را از هم‌زیستی کنار همنوعانش منع کرده‌ایم. لذا اگر طرفدار حیوانات هستیم به آنها حق زندگی طبیعی بدهیم.

معایب و فواید داشتن حیوانات خانگی چیست؟ آیا حیوانات خانگی برای احساس تنهایی انسان مفید است؟ حیوانات خانگی و انسان های ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. در زمان‌های گذشته ارتباط با حیوانات بیشتر برای رفع نیازهای غذایی و کشاورزی بوده است. حال آنکه در دهه‌های اخیر داشتن حیوان خانگی بیشتر به دلیل تمایل و علاقه افراد به آن‌ها صورت می‌گیرد. داشتن حیوان خانگی همیشه موافقان و مخالفان خود را داشته است. در این مقاله به صورت تخصصی به تاثیرات حیوان خانگی بر سلامت روان و جسم افراد پرداخته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سلامت روان کلیک کنید.

داشتن حیوانات خانگی فواید بسیاری دارد، در ادامه به تشریح برخی از فوائد زندگی با حیوانات خانگی پرداخته‌ایم:

انسان عصر حاضر بیش از هر چیز از تنهایی رنج می‌برد. پیچیدگی‌ها و پیشرفت تکنولوژی باعث شده انسان‌ها کمتر برای تعامل با یکدیگر وقت بگذارند. به این ترتیب تنهایی به نوعی به بحران عصر امروز تبدیل شده است. داشتن حیوانات خانگی تا حد زیادی به افراد کمک می‌کند از احساس تنهایی رهایی یابند. افرادی که حیوان خانگی نگه می‌دارند معمولا وابستگی زیادی به آن پیدا می‌کنند.

روانشناس حیوانات خانگی

این حیوانات برای آن‌ها نقش عضوی از خانواده را می‌گیرد و ساعت‌های زیادی را در خانه با آن‌ها می‌گذرانند. حیواناتی مثل سگ و گربه محبت افراد را درک کرده و به خوبی تعامل عاطفی با صاحب خود برقرار می‌کنند. این موضوع باعث تقویت حس خوب و وابستگی در افراد و کاهش احساس تنهایی در آن‌ها می‌شود.

پژوهش‌ها نشان داده است، افرادی که حیوان خانگی نگه می‌دارند، اضطراب و فشار عصبی کمتری را تحمل می‌کنند. در واقع تعامل انسان با حیوان باعث کاهش تنش‌ها و افزایش آرامش در آن‌ها می‌شود. بر اساس مطالعات تعامل با حیوانات سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش داده و سروتونین (هورمون شادی) خون را افزایش می‌دهد. بنابراین باعث کاهش استرس در افراد و ایجاد آرامش می‌شود. برای کسب اطلاع از دیگر راه‌های رسیدن به آرامش کلیک کنید.

نگهداری و مراقبت از حیوان خانگی به طور مستمر باعث می‌شود فرد احساس مسئولیت پذیری بیشتری کند. همچنین احساس موثر بودن در نگهداری از حیوان باعث می‌شود احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس فرد بیشتر شود. در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله اعتماد به نفس را مطالعه کنید.

افراد به خصوص کودکان در نگهداری از حیوان یاد می‌گیرند مسئولیت غذا دادن، مراقبت از سلامت و نگه داری از حیوان را به عهده گیرند. به این ترتیب احساس مسئولیت پذیری در کودکان نیز تحول بیشتری می‌یابد و عزت نفس بالاتری پیدا می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مسئولیت پذیری کودکان کلیک کنید.

مطالعات حاکی از آن است که حیوانات می‌توانند به بهبود علائم برخی اختلالات کمک کنند. داشتن حیوان خانگی می‌تواند نشانه‌های افسردگی مانند احساس اندوه، گریه کردن، احساس بی‌ارزشی، بی‌حوصلگی، خستگی، بی‌انگیزگی، بی‌علاقگی و… را بهبود بخشد و خلق را بالا ببرد. برای کسب اطلاع بیشتر از افسردگی و دیگر علائم افسردگی کلیک کنید.

بر اساس پژوهش‌ها سالمندان دچار افسردگی با کمک حیوانات خانگی توانستند روحیه مثبت‌تر پیدا کنند. اضطراب و تنش‌های عصبی در ارتباط با حیوانات خانگی در افراد کاهش می‌یابد. همچنین در درمان‌های جدید برای بهبود تعاملات کارکردهای کودکان مبتلا به اوتیسم از حیوانات خانگی استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اوتیسم کلیک کنید.

بر اساس برخی مطالعات داشتن حیوان خانگی مثل سگ و گربه می‌تواند بر سلامت قلب موثر باشد. بر اساس این مطالعات افرادی که حیوان خانگی دارند، کمتر به خاطر مشکلات قلبی به پزشک مراجعه کرده و کمتر دچار حمله قلبی شدند. همچنین فشار خون بالا در افراد دارای حیوان خانگی، تا حدی کمتر است. بر اساس پژوهش‌ها کودکانی که سابقه فشار خون بالا دارند، با نوازش کردن حیوان خانگی کاهش فشار خون را نشان دادند. در پژوهشی دیگر افرادی که سگ یا گربه داشتند، در مقایسه با دیگران در طول آزمایش نوسانات ضربان قلب و فشار خون کمتری را نشان دادند.

در بسیاری موارد داشتن حیوانات خانگی باعث افزایش عشق و محبت در میان اعضای خانواده و به ویژه در کودکان می‌شود. کودکان از طریق محبت به حیوانات سلامت روان بیشتری را تجربه می‌کنند و عشق و محبت در آن‌ها تقویت می‌شود و این محبت را به دیگر اعضای خانواده نیز انتقال می‌دهند. در این زمینه مطالعه مقاله ابراز عشق در خانواده می‌تواند مفید باشد. 

 

برخی محققان عقیده دارند نگهداری از حیوانات خانگی می‌تواند معایبی برای سلامت افراد به خصوص کودکان داشته باشد. این معایب شامل موارد زیر است:

کودکانی که حساسیت و آلرژی دارند، ممکن است با نگهداری حیوانات خانگی مثل سگ و گربه شدت آلرژی آن‌ها بیشتر شود. در واقع تماس یا تنفس با مو یا بزاق حیوان می‌تواند باعث تشدید آلرژی و فعال شدن سیستم ایمنی بدن شود. حساسیت به حیوانات معمولا به صورت مشکلات تنفسی خود را نشان می‌دهد. گاهی سرفه ای مکرر، سوزش چشم و خس خس سینه مشاهده می‌شود. برخی کودکان با حساسیت به حیوانات مشکلات پوستی مثل خارش، متورم شدن یا کهیر را نشان می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود در خانه‌هایی که کودکان حساسیت دارند، از نگه داری حیوانات خودداری شود.

توکسوپلاسموز نوعی بیماری انگلی است که در اثر پخش شدن فضولات حیوانات در محیط می‌تواند به انسان منتقل شود. انگل توکسوپلاسما بیشتر در گربه‌ها و حیوانات ولگرد وجود دارد. در صورت خارج شدن حیوان از منزل و تماس با حیوانات ولگرد، احتمال آلود شدن آن‌ها بیشتر می‌شود. انگل این بیماری پس از گردش در خون می‌تواند در غدد لنفاوی و حتی در مغز ایجاد تومور کند. گاهی حتی تشنج در اثر این بیماری دیده می‌شود.

یکی از باکتری‌هایی که می‌تواند از طریق سگ منتقل شود، کمپیلوباکتر نام دارد. این باکتری می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌های گوارشی و علائمی مانند، اسهال، تب، دردهای شکمی، تهوع و استفراغ شود. همچنین بیماری لپتوسپیروز از طریق باکتری لپتوسپیرا از سگ منتقل شده و باعث بروز علائم آنفولانزا مانند تب ناگهانی، سردرد شدید، قرمزی چشم‌ها، دردهای عضلانی و خستگی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آنفولانزا کلیک کنید.

لیشمانی نیز نوعی بیماری انگلی است که از طریق سگ‌ها منتقل شده و با وجود زخم‌هایی در پوست شناسایی می‌شود. همه این موارد با رعایت بهداشت و واکسن‌های ضروری می‌تواند تا حدی قابل پیشگیری باشد.

 

 

علت دقیق علاقه انسان به حیوانات مشخص نیست اما می‌توان آن را به نظزیه تکاملی نسبت داد. انسان به طور طبیعی موجودی اجتماعی است و علاقه دارد تا با دیگر موجودات زنده ارتباط برقرار کند. دلیل دیگر می‌تواند وجود حس مادری و پدری در افراد باشد. نگهداری از حیوانات این حس را در افراد تقویت می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید داشتن حیوانات خانگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

اگر در مورد نگهداری و یا عدم نگهداری از حیوانات خانگی به خاطر فرزندتان شک دارید، بهتر است از تاثیر حیوان خانگی بر کودکان اطلاعاتی کسب کنید. نگرانی درباره بهداشت و سلامت حیوان بسیار طبیعی است. اما بهتر است بدانید که اگر در نگهداری و بهداشت حیوان خانگی خود توجه لازم را داشته باشید خطر قابل توجهی سلامت شما و کودکتان را تهدید نمی‌کند. در این شرایط وجود حیوان خانگی نه تنها تهدیدی برای سلامت فرزندتان نیست بلکه از لحاظ روان‌شناختی فوائد متعددی می‌تواند داشته باشد. در ادامه این مقاله به مزایای نگهداری حیوان خانگی برای کودکان می‌پردازیم. توصیه می کنیم با خواندن مقاله آموزش پدر و مادر بهترین سبک تربیتی را انتخاب کنید.

انسان‌ها معمولا به طور طبیعی به برقراری ارتباط با حیوانات و نگهداری از آن‌ها علاقه نشان می‌دهند. این علاقه از حدود سه یا چهار سالگی شروع به شکل گرفتن می‌کند و معمولا در سنین کودکی پررنگ‌تر است. روان‌شناسان این سن را سن بازی‌های دامپروری می‌دانند و باور دارند که کنجکاوی و بازی کودکان با موجودات زنده مثل مورچه‌ها، جوجه‌ها، پرندگان و گوسفندان در این سن بسیار پررنگ‌تر است.

به عقیده روانشناسان علاقه به حیوانات خانگی بر خلاف این باور که پدیده‌ای مدرن و جدید در غرب است؛ علاقه‌ای قدیمی است که به انسان در زندگی چند هزار سال گذشته کمک کرده است. انسان‌ها با علاقه به نگهداری از حیوانات هم مهارت‌های لازم برای مراقبت از فرزندانشان را آموزش می‌دیدند و هم می‌توانستند از محصولات این حیوانات استفاده کنند. همین علاقه قدیمی است که امروزه به شکل نگهداری از گونه‌های مختلف حیوانات خانگی در آمده است. در ادامه از منظر روانشناسی کودک به تاثیر حیوانات خانگی بر کودکان نگاه کرده ایم.

روانشناس حیوانات خانگی

 

یکی از اصلی‌ترین مزایای نگهداری حیوانات خانگی برای کودکان تمرین زندگی و مسئولیت‌پذیری لازم آن‌ها است. کودکی که مسئولیت‌های مختلف حیوان خانگی مانند غذا دادن، تمیز کردن، بیرون بردن و قدم زدن و برطرف کردن دیگر نیازهای یک حیوان خانگی را می‌آموزد؛ حس مسئولیت پذیری در کودک رشد می‌کند. بدین صورت کودک متوجه می‌شود که دیگران نیز به رفتار آن‌ها وابسته هستند.

 

کودکانی که تک‌ فرزند هستند و یا هم‌بازی هم سن و سال خود ندارند می‌توانند با حیوان خانگی خود همراه شوند، با او بازی کنند و یا با او درد دل کرده و ارتباط برقرار کنند. پژوهش‌ها نشان داده که حضور یک حیوان خانگی می‌تواند احساس تنهایی افراد را کاهش دهد. همچنین درک نیاز یک حیوان خانگی که دوست کودک شما هم هست و احساس مسئولیت او برای رفع نیاز حیوانش به او کمک می‌کند تا در مراحل بعدی زندگی ارتباط احساسی پخته‌تری را با دوستانش برقرار کند.

 

حیوانات برای بیان احساسات و هیجان‌های خود از کلام بی‌بهره هستند. بنابراین آن‌ها به وسیله رفتار غیرکلامی احساس و نیاز خود را به شما می‌فهمانند. جالب است بدانید ما انسان‌ها نیز هفتاد درصد ارتباطی که با دیگران برقرار می‌کنیم غیرکلامی بوده و تنها سی درصد آن کلامی است. شما معمولا از ظاهر دیگران و لحن کلامشان احساسشان را می‌فهمید. از نظر روانشناسان هرچقدر افراد در تشخیص احساسات دیگران به وسیله رفتارهای غیرکلامی قوی‌تر باشند، می‌توانند ارتباط با کیفیت‌تری را در روابط خود با دیگران داشته باشند. نگهداری کردن و ارتباط داشتن با یک حیوان خانگی در کودکی، احساسات را در او تقویت می‌کند و باعث می‌شود کودک ارتباط هیجانی پخته‌تری را در آینده برقرار کند. برای اطلاع از ویژگی های کودک سالم کلیک کنید.

 

حیوانات مختلف عمر متفاوتی دارند. جونده‌ها نهایتا 6 سال، سگ‌ها و گربه‌ها نهایتا 18 سال و اسب‌ها حداکثر 25 سال عمر می‌کنند. این مسئله به این معنی است که اگر انسانی یک‌سوم عمر طبیعی خودش را هم داشته باشد مرگ یک حیوان خانگی خود را تجربه می‌کند. تجربه مرگ یک موجود زنده برای کودکی که به آن حیوان احساس دلبستگی دارد و از او مراقبت می‌کرده تقریبا همان واکنش‌هایی را در پی دارد که یک فرد نسبت به مرگ یک عزیز نشان می‌دهد. کودکی که سوگ و فقدان یک حیوان خانگی را تجربه می‌کند، برای پذیرش مرگ یک عزیز در بزرگسالی آمادگی بیشتری دارد.

 

نکته مهمی که باید در نهایت به آن توجه داشته باشید انتخاب حیوان خانگی مناسب سن و شرایط کودکتان است. اگر فرزند شما کمتر از چهار یا پنج سال سن دارد معمولا توانایی نگهداری از حیواناتی مانند سگ و گربه را ندارد و در این کار نیاز به کمک شما دارد. در تصمیم نگهداری از حیوانات توجه کنید که فرزندتان پیش از این به آلرژی و حساسیت مبتلا نبوده باشد، سپس برای خرید یک حیوان خانگی اقدام کنید. نگهداری از حیواناتی مانند سگ که حالات احساسی متنوع‌تر و توانایی شناختی بالاتری را دارند می‌توانند انتخاب مناسب‌تری نسبت به پرندگان و جوندگان و خزندگان در سنین کمی بالاتر باشند.  برای بررسی بهتر می‌توانید موضوع را با یک مشاوره کودک در میان بگذارید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بررسی تاثیر حیوان خانگی بر کودکان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

ویکی روان ۱۳۹۷-۰۵-۳۰ حیوانات متن دیدگاه شما

روانشناسی تطبیقی یا روانشناسی حیوانات یک رشته با شاخه های مختلف است که به مطالعه رفتارها و فرآیندهای شناختی حیوانات غیر انسانی می پردازد.

این رشته نه تنها اهمیت زیادی برای بر دانش کلی ما در ارتباط با انواع گونه های حیوانات دارد بلکه در علوم اجتماعی انسان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

هدف اصلی رشته روانشناسی حیوانات بررسی تفاوت ها و یا عدم وجود آن ها در میان رفتارهای مشاهده شده، در گونه های متعدد جانوران می باشد.

روانشناس حیوانات خانگی

این تجزیه و تحلیل می تواند از زوایای مختلفی باشد.

مورد مطالعه قرار دادن رفتارهای متنوع گونه های مختلف جهت شناخت رفتارهای ذاتی و طبیعی و یا غیر طبیعی حیوانات انجام می شود.

با کمک این تحقیقات می توان به سوالاتی چون استراتژی پایدار تکاملی وجود دارد یا خیر و سوالاتی از این قبیل پاسخ داد.

هر دو روانشناسی و رفتارشناسی جانوران در زمینه های تقریبا یکسانی فعالیت می کنند.

با این تفاوت که رفتار شناسی حیوانات اخیرا در ارتباط با رفتار اجتماعی آنان نیز مطالعه می کند.

این رشته ویژگی های رفتاری گونه های مختلف جانوران را در زیستگاه های آنان بررسی می کند.

یک روانشناس جانور بر ذهن حیوانات و درگیری توانایی های اجتماعی تمرکز دارد

درحالی که یک دانشمند رفتار شناس جانور به تحیق بر گروهی از حیوانات اجتماعی علاقه مند است.

یکی از مهم ترین زیر مجموعه های موسسه فیزیولوژی روانشناسی حیوانات، تمرکز بر توانایی و رفتارهای شناختی غیر انسانی حیوانات است.

این حوزه خاص بر روی مسائل مختلفی از جمله توجه و نیز وفاداری جانوران تحقیق می کند.

بررسی فیزیولوژی اعصاب حیوانات ممکن است به ما کمک کند تا در آینده ریشه های بیولوژیکی رفتاری حیوانات را بهتر درک کنیم

علاوه بر این، در زمینه روانشناسی حیوانات موضوعات دیگری نیز مورد مطالعه قرار می گیرد که می تواند از لحاظ دانش فلسفی نیز قابل توجه باشد.

یکی از این پرسش ها این است که آیا رفتارهای جانوران و موجودات زنده غیر از انسان با آگاهی انجام می شوند یا خیر.

روانشناسی حیوانات به عنوان یک رشته در حال پیشرفت، بر رفتار انسانی و غیر انسانی حیوانات مطالعه می کند.

در این رشته با مقایسه رفتار انسان با دیگر گونه ها می توانیم به رفتارهای بیولوژیکی و فیزیولوژیکی حیوانات پی ببریم

علاوه بر آن با شناخت رفتارهای غیر انسانی حیوانات قادر خواهیم بود خودمان را بهتر بفهمیم و چیزهای بیش تری یاد بگیریم.

ولی به یاد داشته باشیم هدف اصلی این رشته علم دقیق تر نسبت به رفتار فیزیولوژیکی حیوانات و فرآیند انتقال طبیعی به عنوان ویژگی اجتماعی و رفتاری آن ها می باشد.

۱۳۹۹-۰۴-۲۹

۱۳۹۷-۰۳-۰۹

نشانه های بازیچه بودن در رابطه عاشقانه کم نیست، فقط کافیه خوب دقت کنید تا …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آدرس ایمیل:

آدرس ایمیل:

وب سایت روانشناسی ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب دانش و اطلاعات کاربردی در رشته روانشناسی برای همه مردم، اشتراک سوالات و مشکلات شخصی و دریافت پاسخ از متخصصین رشته روانشناسی میباشد. اطلاعاتی که بدون شک در زندگی همه ما کاربردی بوده و تاثیر مثبت فراوان به همراه خواهد داشت. برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن زیر تماس بگیرید 021-22372174پشتیبانی در تلگرام info[at]wikiravan.com



تست روانشناسی جالب

 

این تست فقط 3 پرسش دارد و جواب ها شما را شگفت زده خواهند کرد. جواب ها را نخوانید زیرا مغز مانند چتر نجات عمل میکند، وقتی که باز است بهتر کار میکند. اگر به جواب ها نگاه کنید نتیجه درستی نخواهید گرفت.

روانشناس حیوانات خانگی

یک قلم و کاغذ بردارید و به سوالها پاسخ دهيد.این یک تست صادقانه است که اطلاعات زیادی از خودتان به شما می دهد.حالا شروع کنید…..!!!1- نام های این حیوانات را به ترتیب علاقه خود قراردهید:گاوببرگوسفنداسبخوک2- یک کلمه برای توصیف اسامی زیر بنویسید:سگگربهموش صحراییقهوهدریا3- به کسانی فکر کنید (کسانی که شما را بشناسند و برای شما مهم باشند) و آن ها را به رنگ های زیر ربط دهید ( افراد تکراری نباشند. برای هر رنگ، نام یک فرد).زردنارنجیقرمزسفیدسبزتوجه: جواب های شما باید دقیقاً همانی باشند که مطلوب شماست.حالا تعابیر و تفاسیر جواب هایتان را بخوانید.1-گاو یعنی “کار.”ببر یعنی “غرور و فخر.”گوسفند یعنی “عشق.”اسب یعنی “خانواده.”خوک یعنی “پول.”2-توصیف شما از سگ، “شخصیت شماست.”توصیف شما از گربه، “شخصیت شریک زندگی تان است.”توصیف شما از موش صحرایی، “شخصیت دشمن شماست.”توصیف شما از قهوه، “تعبیر شما از رابطه زناشویی است.”توصیف شما از دریا، “زندگی خود شماست.”3-زرد : “کسی که هیچ وقت فراموشش نخواهید کرد.”نارنجی : “کسی که به نظر شما دوست واقعیتان است.”قرمز : “کسی که شما به او عشق می ورزید.”سفید : “جفت روح شما.”سبز : “کسی که تا آخر عمرتان او را به خاطر خواهید داشت.”منبع: یوسف زهرا

 

راه های شناخت خود و دیگران

دریافت پاسخ پزشکی در کمترین زمان

ازبهترین متخصص‌ها آنلاین نوبت بگیر

درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

درمان افسردگی یک بار برای همیشه

همین حالا وکیل بگیر

بااین نوشابه از پوکی استخوان پیشگیری کنید!

از رشد بورس جا نمانید!

مشاوره قبل از ازدواج خوب در تهران

شارژ دلاری اکانت اپل آیدی

کودکتان از درس فراریست؟

اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید

بایادگیری مهارت ارتباط موثرزندگیتومتحول کن

دریافت سود روز شمار بدون ریسک

مشاوره تلفنی طلاق

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

Welcome, Login to your account.

4
 + 

 = 
8

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

دانشگاه زندگی – آموزش سخنرانی،فن بیان،سخنوری

روانشناس حیوانات خانگی

از نظر روانشناسی ارتباط محکم و صمیمی میان انسان و حیوان خانگی، بسیار قوی‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنیم. و این ارتباط قوی، با بسیاری از فواید برای سلامت هردو همراه است و این حقیقت، کاملاً غیر قابل انکار است. براساس تحقیقی که در سال 2015 در یکی از دانشگاه‌های معتبر جهان اتفاق افتاد، مبرهن شد که 95 درصد از کسانی که صاحب حیوان خانگی هستند، به آن‌ها به منزلۀ یکی از اعضای مهم خانواده‌شان می‌اندیشند. و این مسئله به میزان سن ما ارتباط ندارد. کودکان، نوجوانان، جوانان و یا حتی افراد سالمند نیز در این امر مشترک هستند. از این روی، حیوانات خانگی و سلامت روانی، دست در دستِ هم به سمت بهبود حرکت می‌کنند.

هرچه به زمان حال نزدیک‌تر می‌شویم، تأثیر حیوانات خانگی بر سلامت روانی انسان نیز نمایان‌تر می‌شود. تا جایی که فواید داشتن یک سگ یا گربه در خانه، از نظر علمی کاملاً اثبات شد. حیوانات خانگی به درمانِ افسردگی، استرس و اضطراب فراگیر کمک شایانی می‌کنند. به علاوه، آن‌ها همنشین مناسبی بوده و از میزان تنهایی انسان می‌کاهند. ناگفته پیداست که حیوانات خانگی عشق بی‌قید و شرطی را نثار ما می‌کنند.

اولین تحقیقی که راجع به حیوانات خانگی و تأثیرشان بر روی سلامت روانی انسان‌ها و تاثیر آن بر افسردگی انجام و منتشر شد، مربوط به 30 سال پیش است. دکتر روان‌شناس آلان بک از دانشگاه بورجِر و دکتر روان‌پزشک آرون کِچِر از دانشگاه پنسیلوانیا در تهیه و تنظیم این تحقیق نقش داشتند. در ادامه، آن‌ها تمام اتفاقاتی که در هنگام نازکردن یک سگ توسط انسان در بدنش می‌افتد را اندازه‌گیری کرده و به لیست زیر رسیدند:

کاهش فشار خون

کاهش سرعت تپش قلب و کاهش استرس

متعادل‌تر شدنی سرعت تنفس

از بین رفتنِ تنش در عضله‌ها

این‌ها همه علائمِ از بین رفتنِ استرس هستند. از این رو، محققین متوجه شدند که مدارک جسمانی بسیاری برای اثبات فواید حیوانات خانگی وجود دارد.

از آن زمان به بعد، دانشمندان هرروزه اطلاعات بیشتر و بیشتری راجع به ارتباط میان حیوانات خانگی و سلامت ذهنی ما کشف می‌کنند. به همین سبب، درمان به کمک حیوانات خانگی یکی از برنامه‌هایی است که حالا و امروزه، نقش بسیار مؤثری را در درمان افراد ایفا می‌کند. به علاوه، افراد می‌توانند با داشتن یک حیوان حمایت‌گر و مهربان، سودهای مختلفی ببرند.

از دهۀ 1990، برنامه‌‌های درمانی روانشناسی، گرهِ محکمی با روش درمان به کمک اسب‌ها خوردند. برنامۀ درمان به کمک اسب‌ها، شامل ارتباط فیزیکی با اسب می‌شود. ارتباط عمیق میان انسان و اسب سبب می‌شود که فرد احساسات و مشکلات روانی‌اش را بروز دهد. آن‌ها این‌کار را از طریق یک تجربۀ قدرتمند، مستقیم و غیر شفاهی انجام می‌دهند.

اگرچه که امروزه و با توجه به بالا رفتن میزان درک ما از فواید حیوانات خانگی، می‌توانیم این روش درمانی را در خانۀ خودمان انجام دهیم. در ادامه، 10 مورد از انواع حمایت‌های حیوان خانگی از سلامت ذهنی انسان از نظر روانشناسی را خواهید خواند.

تحقیقاتی که در باب ارتباط میان حیوانات خانگی و سلامت ذهنی انسان شکل گرفته‌اند، مبرهن کردند که نوازش کردن و یا بازی کردن با یک حیوان خانگی هورمون‌های مربوط به استرس را کاهش می‌دهند. و این فایده، می‌تواند به راحتی پنج دقیقه بعد از تماس ما و حیوان خانگی صورت بگیرد. به همین منظور، حیوانات خانگی می‌توانند گزینۀ بسیار مناسبی برای افرادی باشند که از انواع و اقسام اضطراب رنج می‌برند.

بازی کردن با یک سگ یا یک گربه می‌تواند میزان استروئین یا دوپامین ما را بالا ببرد. این‌ها، هورمون‌هایی هستند که به میزان آرامش و ریلکس شدنِ سیستم عصبی ما کمک می‌کنند. وقتی با به حرکت بامزه‌ی حیوان خانگی‌مان لبخند می‌زنیم، این کار می‌تواند شرایط لازم برای ترشح (هورمون شادی) را شبیه‌سازی کند.

به علاوه، داشتن فعل و انفعالات با یک حیوان خانگی خون‌گرم و بازیگوش می‌تواند میزان هورمون کورتیزول را در بدن کاهش دهد؛ هورمونی که به استرس و اضطراب مربوط است. و همین کار سبب افزایش آکسیتوسین می‌شود _ یک‌جور هورمون طبیعی دیگر در بدن که سبب کاهش طبیعی استرس و به دنبال آن کاهش افسردگی می‌شود. به همین دلیل است که روش‌های درمانیِ وابسته به حیوانات می‌توانند تأثیر شگرفی داشته باشند.

به همین منوال دانشمندان به دریافتن اطلاعات جدید پرداختند و متوجه شدند که نوازش یک حیوان می‌تواند میزان فشار خون شما را کاهش دهد. پس به همین سبب، بر روی کاهش استرس نیز تأثیرگذار است. تحقیقات بارها نشان داده‌اند که داشتن یک سگ می‌تواند به بچه‌های بیش‌فعال یا تندمزاج و عصبی کمک کند.

در یک آزمایش روانشناسی جمعی، یک گروه از افراد بزرگ‌سال که مشکل استرس و اضطراب فراگیر داشتند، در محل آزمایش جمع شدند. از آن‌ها خواسته شد تا یک خرگوش، یک لاک‌پشت و یک اسباب بازی را لمس و نوازش کنند. همان‌طور که انتظار می‌رود، لمس و نوازش اسباب بازی هیچ تأثیری بر روی آن‌ها نداشت. اما در عوض، نوازشِ یک خرگوش یا یک لاک‌پشت سببِ آزادشدنِ استرس و اضطراب‌شان شد. به علاوه، حتی کسانی که علاقه‌ای به حیوانات نداشتند نیز از این فواید بهره‌مند شدند.

از نظر روانشناسی یک سگ خانگی احتمالاً بتواند از کودک در برابر اضطراب و استرس محافظت کند، این نتیجه براساس تحقیقات مرکز کنترل بیماری‌ها و پیش‌گیری به ثبت رسیده است.

حدود 643 کودک در یک آزمایش برای به نتیجه رسیدن بر سر این موضوع شرکت کردند. حدوداً بیش از نیمی از آن‌ها صاحب یک سگ به‌عنوان حیوان خانگی بودند. در ادامه، محققین درصد بی‌اِم‌آیِ آن‌ها را(شاخص توده‌ی انسانی)، میزان استرس، میزان مشغولیت به تلوزیون و کامپیوتر و تبلت و میزان فعالیت جسمانی‌شان را اندازه‌گیری کردند.

به عنوان نتیجه، آن‌ها متوجه شدند که سطح بی‌اِم‌آی، میزان مشغولیت کودکان به صفحات کامپیوتری و میزان فعالیت جسمانی آن‌ها کاملاً برابر است. و این مسئله در هر شرایطی صحیح بود، چه با سگ و چه بی سگ. اما درصد و میزان اضطراب آن‌ها متفاوت بود. در حقیقت، 21 درصد از بچه‌هایی که فاقد یک سگ خانگی بودند در آزمایش اضطراب نتیجۀ مثبتی داشتند. در حالی که این عدد برای کودکان دارای سگ خانگی، تنها 12 درصد بود.

به همین دلیل می‌توان فهمید که حیوانات خانگی می‌توانند تأثیر شگرفی بر روی استرس و اضطراب انسان در زمان کودکی داشته باشند. به عنوان نتیجه، می‌توان گفت که کودکانی که با یک حیوان خانگی بزرگ می‌شوند، در بزرگ‌سالی شانس بیشتری برای خوشحالی در زندگی دارند.

وقتی انسان‌ها حیوان خانگی داشته باشند، بیشتر احساس می‌کنند که کسی به آن‌ها نیاز دارد و یا کسی آن‌ها را می‌خواهد. خودِ فعلِ مراقبت کردن می‌تواند فواید ذهنی و روحی بی‌شماری داشته باشد. مراقبت کردن و اهمیت دادن به یک موجود زنده می‌تواند به عنوان یک هدف و یا معنی برای زندگی ما ایفای نقش کند.

در ادامه باید گفت که این مسئله، حتی وقتی که حیوانات خانگی درگیری زیادی با صاحب‌شان ندارند نیز کاملاً صدق می‌کنند. در یک تحقیق در سال 2016 در رابطه به ارتباط میان حیوانات خانگی و سلامت روانی انسان‌ها، به افراد مسن 5 جیرجیرک در یک قفس داده شد. محققین توانستند احوالات فرد را پس از هشت هفته مورد مطالع و بررسی قرار دهند. به  علاوه، این آمار با آمار کسانی مقایسه شد که هیچ حیوانی برای مراقبت کردن از آن در اختیار نداشتند. به عنوان یک نتیجه، متوجه شدند که شرکت کنندگانی که یک حیوان برای مراقبت در اختیار داشند، از درصد افسردگی کم‌تری نسبت به گروه مقابل برخوردارند. به همین سبب، محققین متوجه شدند که داشتن یک مخلوق برای نگهداری می‌تواند فواید ذهنی و روانی زیادی داشته باشد.

انجام دادن کارهای خوب و مفید برای دیگران می‌تواند میزان افسردگی و تنهایی ما را کاهش دهد.

اخیراً در تحقیقاتی که در دو مورد از بهترین دانشگاه‌های روان‌شناسی جهان به ثبت رسیده، دانشمندان با دو آزمایش مختلف توانسته‌اند فواید جدیدی برای حیوانات خانگی پیدا کنند.

این فواید در ادامۀ فواید قبلی می‌آیند اما حوزه‌های متفاوتی را شامل می‌شوند و احوالات روانی و کلی انسان را در بر می‌گیرند:

اعتماد به نفس بیشتر

تناسب اندام بیشتر

تنهایی کم‌تر

خودآگاهی بیشتر و پریشانی و حواس‌پرتی کم‌تر

برون‌گرایی بیشتر

ترس کم‌تر

در اولین تحقیق، 217 نفر از افراد به سوالاتی راجع به اوضاع و احوال روحی کلی خود، نوع شخصیت و نوع سبک زندگی خویش پاسخ‌هایی را در پاسخ‌نامه نوشتند. افرادی که حیوانات خانگی داشتند از سلامت بیشتر و بهتری برخوردار بوده، و میزان شادی بیشتری در زندگی داشتند.

در دومین آزمایش از 56 نفر از صاحبان سگ‌ها دعوت کردند تا به آزمایشگاه آمده و به سوالاتی پاسخ دهند. محققین صاحبان سگ‌ها را معاینه کرده و از آن‌ها راجع به احساس‌شان راجع به سگ‌شان پرسیده بودند. به علاوه، آن‌ها میزان بهبود حالات روحی کلی آن‌ها را نیز محاسبه کرده بودند. یک گروه از افراد که گفته بودند به سگ‌شان تعلق خاطر داشته‌اند، در پیِ آن اعتماد به نفس و معنی بیشتری را در زندگی خود پرورش داده بودند. این بدین معنی است که این بخش از شرکت کنندگان، حال و روز بهتری از دیگرن داشتند.

روانشناس حیوانات خانگی

در نهایت، از 97 تن از دانشجویان دوره‌ی لیسانس در سن 19 سالگی در سومین آزمایش دعوت شد. به ععنوان نتیجه، محققین متوجه شدند که داشتن حیوان خانگی می‌تواند احساس ردشدگی و مخالفت را بهتر و بیشتر تسکین دهد.

از این نوجوانان خواسته شد تا درباره‎ی حس محرومیت متنی بنویسند. سپس از آن‌ها خواسته شد تا یکی از این سه کار را انجام دهند: نوشتن راجع به حیوان خانگی مورد علاقه‌شان، نوشتن درباره‌ی دوست مورد علاقه‌شان و یا کشیدن یک نقشه از فضای باز دانشگاه‌شان. و نوشتن راجع به حیوان خانگی به اندازه‌ی نوشتن راجع به دوست می‌تواند برای مبارزه با احساس رد شدگی مؤثر باشد.

حیوانات خانگی در لحظه زندگی می‌کنند. به عبارت دیگر، آن‌ها راجع به اتفاقی که دیروز افتاده نگران نیستند. به علاوه، آن‌ها نگران اتفاقی که فردا می‌افتد نیز نیستند.

به عنوان یک نتیجه باید گفت که حیوانات خانگی می‌توانند به انسان کمک کنند تا بیشتر آگاه شود. منظور از این آگاهی، پروسه‌ای است که در آن، فرد توجهش را از مسائل دیگر برگرفته و به لحظۀ حال می‌دهد. به همین سبب، حیوانات خانگی می‌توانند به نوجوانان در قدردانی و استفاده‌ی بهینه از لحظۀ حال کمک کنند.

به علاوه، حیوانات خانگی می‌توانند به نوجوانان حواس‌پرت کمک کنند تا از مسائل آزاردهنده دوری کنند. گذران اوقات با یک حیوان خانگی کمک می‌کند که فرد بی‌خیال بودن و خوش بودن را به یاد بیاورد.

حیوانات خانگی موارد بسیار مفیدی برای بازیابی از بیماری‌های روانی هستند و می‌توانند کمک شایانی در این زمینه به انسان بکنند. آزمایشی که در این زمینه انجام شد، نوع تازه‌ای از آزمایش‌ها بود. آن‌ها 17 گزارش را از روند درمانی بیماران روانی را از بیمارستان‌های روانی دریافت کرد. به عنوان نتیجه می‌توان گفت که محققین مدارکی را دال بر فایده‌ی حیوانات خانگی در این زمینه (یعنی بازیابی از وضعیت بیماری) پیدا کردند.

این گزارشات نشان داده بودند که چگونه گربه‌ها، سگ‌ها، همسترها، پرندگان خانگی و حتی ماهی‌های قرمز می‌توانند به بازیابی سلامت روانی پس از بیماری کمک کنند. در مجموع، این بررسی‌ها نشان داد که حیوانات خانگی توانسته‌اند به این افراد در بازیابی احساسات‌شان کمک کنند. به علاوه، حیوانات خانگی آن‌ها را از نشانه‌های امراض روانی دور می‌کنند.

برای مثال، در یک آزمایش روانشناسی در سال 2013 در یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان، از 54 نفر از افراد برای پاسخ به برخی پرسش‌ها دعوت به عمل آمد. تمامی این افراد جزو کسانی بودند که بیماری‌ها و امراض روانی مختلف را از سر گذرانده بودند، بیماری‌هایی همچون افسردگی، شیزوفرنی، اختلال دو قطبی و اختلال اضطراب فراگیر.

به عنوان یک نتیجه می‌توان گفت که 60 درصد از شرکت کنندگان در این آزمایش، حیوان خانگی را در زمره‌ی مهم‌ترین حمایتگران‌شان قرار دادند. به همین منوال، نیمی از شرکت کنندگان اذعان داشتند که حیوانات خانگی‌شان به آن‌ها در مدیریت بیماری و زندگی هرروزه کمک می‌کنند. داشت حیوانات خانگی همچنین به آن‌ها احساس قدرتمندی از هویت، ارزش به خود و معنی و غایت می‌دهند. به علاوه، حیوانات خانگی علائمی همچون شنیدن صداهای مختلف، افکار مربوط به تمایلات خودکشی و خودزنی را از این افراد دور می‌کردند.

همچنین، حیوانات خانگی به صاحبان‌شان احساسی از در کنترل بودن، می‌دانند. به علاوه، این حیوانات سبب می‌شدند تا احساس امنیت و ضرورت زندگی روزمره برای فرد متجلی شود.

یکی از شرکت کنندگان این آزمایش اظهار داشت که: (وقتی من به شدت افسرده بودم، افکار مختلفی از خودکشی را در سرم می‌پروراندم. اما تنها چیزی که سبب متوقف شدن من شد، این سوال بود که پس از خودکشی من، چه بلایی سر خرگوش‌هایم میاید؟ این اولین چیزی بود که به ذهنم رسید… من نمی‌توانستم آن‌ها را ترک کنم چرا که خرگوش‌ها به من نیاز داشتند).

دکتر هلن بروکس یکی از پزشکان نامیِ عرصۀ روح و روان انسان، دلیل این موضوع را این‌گونه توضیح می‌دهد: (حیوانات خانگی احساس خاصی از اعتبار و حمایت بی‌قید و شرط را به انسان می‌بخشنند. احساسی که شاید اغلب انسان‌ها نتوانند از روابط دیگر یا حتی خانواده‌شان دریافت کنند). او و تیمش در ادامه اظهار کردند که داشتن حیوانات خانگی رابطۀ مستقیمی با سلامت ذهنی و روحی افراد دارد. به همین سبب، روش‌های وابسته به حیوانات خانگی، حتماً باید در دستور کار پزشکان قرار بگیرد.

حیوانات خانگی به مراقبتِ هرروزه نیاز دارند. به عنوان یک نتیجه می‌توان گفت که آن‌ها به ما کمک می‌کنند تا مجموعه‌ای از عادات و کارهای روزمره‌ی مفیدی را انجام دهید.

تحرک جسمانی: صاحبان سگ‌ها باید حیوانات‌شان را برای قدم زدن، دویدن و گردش به‌طور مرتب بیرون ببرند. از این روی، آن‌ها از فواید مربوط به تحرکات جسمانی بهره‌مند می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که کسانی که سگ خانگی دارند، بیشتر از دیگران به مسائل جسمانی خود اهمیت می‌دهند.

گذران اوقات در طبیعت: راه بردن یا گردش رفتن با یک سگ، ما را از خانه بیرون می‌برد. به عنوان یک نتیجه می‌توان گفت که ما با داشتن یک سگ، از فواید بیرون رفتن و تأثیر آن بر روی سلامت روانی‌مان بهره میبریم.

بیدار شدن اول صبح: سگ‌ها و گربه‌ها باید طبق یک برنامۀ کاملاً منظم تغذیه شوند. از این روی، صاحبان حیوانات خانگی صرف نظر از این‌که چه حس و حالی دارند و یا دیشب را چگونه گذرانده‌اند، باید صبح بیدار شوند و به حیوان خود غذا بدهند. در نتیجه، حیوانات خانگی یک دلیل برای بیدار شدن و شروع کردن روز به فرد می‌دهند.

اهمیت دادن به حیوانات خانگی، اهمیت دادن به خویش را در پی دارد: اهمیت دادن به یک گربه، اسب و یا سگ، می‌تواند ارزش و اهمیت خودمان را به یادمان بیاورد. برای مثال، وقتی یک نوجوان در روش وابسته به اسب‌ها از یک اسب مراقبت می‌کند، اهمیت سلامت روانی خودش هم به او یادآوری می‌شود.

محققین متوجه شده‌اند که بچه‌ها از نظر احساسی به سگ‌های‌شان وابسته هستند، از این رو سگ‌ها می‌توانند در ساختن ارتباطات انسانی به ما کمک کنند. بنابراین، به این دلیل که سگ‌ها با اشاره و دستور انسان‌ها زندگی می‌کنند، پس برای کودکان به عنوان حمایت احساسی کاملی در نظر گرفته می‌شود. سگ‌ها خصوصا در امر حال و احوال کلی و احساسات، تابع رفتار صاحبان خود هستند.

به علاوه، حیوانات به بچه‌ها کمک می‌کنند تا راحت‌تر فرایند اجتماعی شدن را پیش گرفته و از استرس آن برای کودکان می‌کاهد. محققین برای آزمایش این فرضیه، یک خوکچۀ هندی به هر دانش آموزی در یک کلاس از بچه‌های مبتلا به اوتیسم دادند. پس از گذشت فاصلۀ زمانی خاص، آن‌ها متوجه شدند که بچه‌های مبتلا به اوتیسمی که از حیوانات خانگی برخوردار بودند، اجتماعی‌تر از دیگر افراد مبتلا به اوتیسم هستند. به علاوه، آن‌ها بیشتر لبخند می‌زدند، بیشتر می‌خندیدند و علائم کم‌تری از استرس نشان می‌دادند.

همچنین روش درمانی وابسته به اسب‌ها، به نوجوانان کمک می‌کند تا مهارت‌های معاشرت را فرا بگیرند. به عنوان یک نتیجه، نوجوانان روابط پرمعنی و عمیقی را با اسب‌های‌شان ایجاد می‌کنند. متعاقباً اعتماد به نفس و مهارت‌های ایجاد رابطۀ فرد، به روابطش با خانواده و دوستان نیز منتقل می‌شود. این مسئله، یک قدم بسیار مهم و اساسی در بازیابی از بیماری و فرایند رشد است.

یکی دیگر از فواید و ارتباطات حیوانات خانگی با سلامت روانی ما به اینجا ختم می‌شود، که هم برای نوجوانان و هم برای بزرگ‌سالان، عرصۀ ایجاد ارتباطات اجتماعی را فراهم می‌کنند. آن‌ها استرس و اضطراب فراگیر و اجتماعی را از بین می‌برند و یک موضوع جالب برای صحبت کردند به شما می‌دهند. بنابراین، حیوانات خانگی با جامعه‌گریزی در تضاد هستند.

برای مثال، راه بردن یک سگ اصولاً به داشتن یک مکالمه با دیگر صاحبان سگ می‌انجامد. از همین رو، کسانی که صاحب یک حیوان خانگی خصوصاً سگ هستند، افراد اجتماعی‌تری به شمار می‌آیند.

از این رو، سلامت روانی افراد بهبود می‌یابد. این بدین خاطر است که افراد ارتباطات اجتماعی و دوستی‌های بیشتری دارند. فواید ساختن ارتباطات اجتماعی شامل این موارد می‌شود:

اعتماد به نفس بهتر

میزان کم‌تر اضطراب و افسردگی

شادتر بودن و داشتن دورنمای مثبت‌اندیشانه‌تر

داشتن مهارت‌های کنترل احساسات

عملکرد شناختی بهتر

احساس همدردی بیشتر و احساس اعتماد به دیگران

سگ‌ها و گربه‌ها صاحبان‌شان را بدون قید و شرط دوست دارند. برای مثال، گربه‌ها اهمیتی نمی‌دهند که صاحب نوجوان‌شان امتحان را خراب کرده است یا نه. و آیا رفتار او با دختر همسایه چگونه بوده است یا او را بر اساس توانایی‎های ورزشی‌اش نمی‌سنجد. آن‌ها به سادگی از حضور صاحب‌شان لذت می‌برند و دوست دارند که با آن‌ها _ صرف نظر از هراتفاقی که در حال وقوع است _ وقت بگذرانند.

این نوع از عشق بدون قید و شرط برای سلامت روحی و روانی انسان به غایت مفید است. همین عشق است که می‌تواند شبیه‌سازی‌های لازم برای مغز را انجام دهد. شبیه‌سازی‌هایی که نهایتاً به ترشح دوپامین ختم می‌شوند _ ماده‌ای که به احساس لذت مرتبط است.

به‌طور خلاصه می‌توانم به شما بگویم که تحقیقات حول محور حیوانات خانگی واضح‌اند. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که به نزد دکتر رفته و حیوان مورد نیاز خود را تشخیص دهید.

به علاوه، نوجوانانی که عاشق حیوانات هستند می‌توانند در مراکز مراقبت از حیوانات و یا اسطبل‌های اسب‌سواری مشغول به کار شوند. و خانواده‌هایی که حیوان خانگی ندارند، می‌توانند به انجمن جوامع انسانی رفته و به انتخاب خود عضو جدیدی را به خانواده‌شان اضافه کنند.

مقاله قبلی

5 مهارت یک سخنران که بخشی از موفقیت او را تضمین می‌کنند

مقاله بعدی

6 راه برای این که از استیج سخنرانی نهایت استفاده را داشته باشید!

5 الگوی مخرب فکری که به DNA مغزتان آسیب می‌رسانند!

5 مرحله تحول فکری که بعد از تغییر نگرش بروز می‌کند

4 دلیلی که ایجاد عادت جدید و سازگاری با آن را با شکست مواجه می‌کند

لزوم تغییر نگرش در زندگی و تحول دیدگاه‌های انسانی در دنیای امروز

Your email address will not be published.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

6
 + 

 = 
نُه

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

سایت دانشگاه زندگی در تلاش است تا در زمینه روانشناسی خانواده، حقوق خانواده و فن‌بیان آموزش‌های کاربردی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

تلفن همراه: 09128114868

تلفن ثابت: 44635830-021

دانشگاه زندگی در زمینه مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده خدمات بهینه ای را به شما همراهان عزیز عرضه می کند.

Welcome, Login to your account.

4
 + 

 = 
8

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

روانشناس حیوانات خانگی
روانشناس حیوانات خانگی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *