روانشناس پزشکی قانونی

 
helpkade
روانشناس پزشکی قانونی
روانشناس پزشکی قانونی



روانشناسی قانونی

چون روان‌شناسان بالینی، «متخصصان» رفتار انسانی هستند تعجبی ندارد که برخی از آن‌ها متخصص کاربرد دانش روانشناسی در رفع مشکلات قضات، وکلا، نیروی پلیس و هر کسی که با معضلات مدنی، کیفری با عدالت اداری سروکار دارد (اعم از قربانیان و متخلفان) شوند. این حوزه روانشناسی بالینی روانشناسی قانونی نامید می‌شود. با روان حامی همراه باشید.

روانشناسی قانونی عبارت است از «كاربرد روش‌ها، نظریه‌ها و مفاهیم روانشناسی در دستگاه قضایی».

هوگو فون مانستربرگ در سال ۱۹۰۸ كتابی تحت عنوان در باب جایگاه شهود منتشر كرد؛ اما باوجوداین رویداد شایان توجه، تأثیر مستقیم روانشناسی بر حقوق تا سال ۱۹۵۴ ناچیز بود. در این سال دیوان عالی كشور بالاخره در پرونده لغو تبعیض نژادی براون علیه هیئت تعلیم و تربیت به علوم اجتماعی توجه كرد.

روانشناس پزشکی قانونی

در سال ۱۹۶۲ نیز قاضی بازلون در نامه‌ای به دادگاه استیناف امریكا برای ناحیه كلمبیا اظهار داشت، روان‌شناسان واجد شرایط می‌توانند به‌عنوان متخصص در خصوص اختلال روانی در دادگاه شهادت بدهند. تا اینكه بالاخره روان‌شناس قانونی وارد صحنه شد هرچند روان‌پزشكان سال‌ها بود حق شهادت در دادگاه را برای خود محفوظ نگهداشته بودند. امروزه روان‌شناسان به‌عنوان متخصص در زمینه‌های كیفری، مدنی، خانوادگی و اداری در دادگاه‌ها شهادت می‌دهند. همچنین به‌عنوان مشاوره مراكز و افراد در دستگاه قضایی عمل می‌كنند. در ادامه فعالیتهایی که در حیطه روانشناسی قانونی انجام می‌شود را ارائه می‌کنیم.

 

پیشرفت روانشناسی قانونی موجب شده است روان‌شناسان نقش‌های گوناگونی ایفا كنند. در اینجا به هشت مورد از این نقش‌ها اشاره می‌كنیم.

 

شاهد متخصص

شاهد متخصص، عقاید و استنباط‌هایش را. وی از حد نتیجه‌گیری صرف فراتر می‌رود. شاهد متخصص به دادگاه كمك می‌كند، شواهد موجود را درك و ارزیابی كند یا به حقیقت پی ببرد.

شرایط لازم. شاهد متخصص كسی است كه به‌واسطه علم، حرفه، آموزش‌ها و تجربه‌هایش اطلاعاتی می‌دهد كه به‌طورمعمول برای هیئت منصفه عادی غیرقابل دسترسی هستند.

 

شهادت دادن

پیش‌درآمد مهم شهادت دادن، آماده شدن پیش از شروع محاكمه است. این آماده شدن گاهی به ساعت‌ها مطالعه، مصاحبه، آزمون‌گیری و كنفرانس بستگی دارد. متخصص گاهی توسط دادگاه و برای شهادت دادن احضار می‌شود و گاهی جهت مشورت و توسط متهم یا شاكی.

جامعه همیشه با این قضیه مواجه بوده است كه بهترین راه برخورد با مجرمانی كه هنگام ارتكاب جرم، اختیارشان را از دست داده‌اند، چیست. هم‌چنین با این مشكل روبرو بوده است كه آیا متهم واقعاً صلاحیت فهم آنچه در دادگاه می‌گذرد و به‌تبع آن همكاری كردن جهت دفاع از خودش را دارد یا خیر.

روان‌شناس در ارزیابی جنون كیفری باید به سه سؤال پاسخ بدهد:

(۱) آیا متهم اختلال یا نقص ‌روانی دارد؟

(۲) وضعیت روانی فعلی وی چگونه است؟

در زمان ارتكاب جرم وضعیت روانی متهم چگونه بوده است؟ روان‌شناس در همین رابطه، عوامل زیادی را می‌سنجد از جمله سوابق متهم و خانواده‌اش وضعیت عقلی،‌ عوامل عصبی ـ روانی، صلاحیت داشتن وی برای حضور در دادگاه مهارت‌های او در روخوانی شخصیت و اندازه‌گیری میزان وانمود كردن یا تمارض وی.

صلاحیت حضور در دادگاه. در این خصوص وضعیت روانی متهم هنگام تشكیل دادگاه اهمیت دارد نه هنگام ارتكاب جرم. در پاسخ دادن به سؤالات مرتبط با صلاحیت سه مشكل اساسی پیش می‌آید:

(۱) آیا متهم می‌تواند ماهیت اتهامات را بفهمد و می‌تواند واقعیات مربوط به رفتارش در هنگام ارتكاب جرم را بازگو كند؟

(۲) آیا می‌تواند با وكیل خود همكاری معقولی داشته باشد؟

(۳) آیا مفهوم اقدامات دادگاه را می‌فهمد؟

روان‌شناسان قانونی در رفع بسیاری از معضلات مدنی نیز مجبور به دخالت می‌شوند؛ از پرونده‌های بازرگانی تا دعاوی مربوط به كنش طبقاتی؛ اما دو حوزه‌ای كه برای روان‌شناسان بالینی از اهمیت خاصی برخوردارند عبارت‌اند از: (۱) بستری شدن و ترخیص از بیمارستان‌ها و مؤسسات روانی و (۲) معضلات خانوادگی مثل اختلاف‌نظر بر سر حق حضانت فرزند.

بستری شدن در مؤسسات روانی

بستری شدن علی‌رغم میل خود فرد، بستری شدن اجباری نامیده می‌شود.

در بستری شدن داوطلبانه، فرد موردنظر خودش می‌خواهد بستری شو و می‌تواند هر زمان كه بخواهد، بیمارستان را ترك كند.

بستری كردن یك فرد منوط به این است كه دادگاه با انجام دادرسی تعیین كند كه آیا ملاك‌های قانونی لازم برای این كار در مورد وی وجود دارند و آیا درمان وی مؤثر و مفید خواهد بود یا خیر.

 

با توجه به افزایش طلاق در جامعه امریكا، طبیعی است كه مشكلات مربوط به حضانت كودكان بالا بگیرد. تغییر نقش‌های زن و شوهرها و هنجارهای زناشویی نیز مزید بر علت شده‌اند.

در حال حاضر در مبحث اعطای حق حضانت كودكان، رویه قضایی «مصلحت كودك» ارجحیت دارد برای آشنایی و فهم بهتر ملاك‌های مربوط در این زمینه، در قانون سال ۱۹۷۰ حضانت فرزندان میشیگان، دادگاه به این عوامل تكیه می‌كند:

 

روان‌شناس در ارزیابی حق حضانت كودك باید یك عنصر حیاتی را در نظر بگیرد و آن نظام روابط قبلی، فعلی و آتی پدر، مادر، كودكان و گاهی دیگر بستگان است.

حقوق و معیارها بیماران عبارت‌اند از محیط فیزیكی (داشتن سالن عمومی، مستراح، ناهارخوری و غیره)، داشتن البسه شخصی و حق انجام كارهای شخصی (حق ورزش، رفتن به فضای باز یا انجام فعالیت‌های اجتماعی). در ضمن كار اجباری غدغن است و در قابل كار داوطلبانه نیز باید دستمزد پرداخت شود.

یكی از موضوعات اختلاف‌برانگیز و پیچیده، حق امتناع از درمان یا مصرف دارو است.

 

پیش‌بینی خطرناك بودن

قانون و اخلاق حكم می‌كند كه دیگران را از گزند افراد خطرناك دور نگهداریم؛ اما روان‌شناس یا هر كس دیگری چه‌قدر در پیش‌بینی رفتارهای خطرناك دقت دارد؟ واقعیت این است كه در حفاظت دیگران از گزند افراد خطرناك با طیف گسترده‌ای از انسان‌ها مواجهیم ـ انسان‌هایی كه شاید هرگز عملاً مرتكب رفتار خشنی نشوند. روی‌هم‌رفته بروز خشونت در كل جمعیت كاملاً پایین است ـ همین پایین بودن باعث می‌شود برای مهار افراد واقعاً خطرناك، بسیاری از انسان‌های بی‌خطر را بستری كنیم.

اگرچه این‌گونه پیش‌بینی‌ها خیلی سخت هستند ولی یكی از مهم‌ترین انتظارات دستگاه جزایی از متخصصان بالینی، انجام این‌گونه پیش‌بینی‌هاست. دستگاه جزایی از این پیش‌بینی‌ها در انواع تصمیم‌گیری‌ها استفاده می‌كنند. از حبس بدون قید ضمانت و اعطای حق كار ـ ترخیص به متهمان بستری شده تا صدور محكومیت‌های ویژه برای خلاف‌كاران خشن. همان‌طور كه رایتزمن و همكاران (۱۹۹۸) گفته‌اند، تحقیقات نشان می‌دهند پیش‌بینی‌های زیر در مورد رفتار خشن از همه دقیق‌ترند:

روانشناس پزشکی قانونی

 

زندانیان حق دارند تحت درمان پزشكی قرار بگیرند. زندانیان نوجوان نیز به‌طورکلی حق دارند تحت درمان روان‌شناختی و پزشكی قرار بگیرند. وقتی زندانیان بزرگ‌سال حق دارند تحت درمان روان‌شناختی واقع شوند، زندانیانی كه دچار اختلالات روانی شدید هستند در اولویت می‌باشند.

 

مشورت

یكی دیگر از كارهای متداول روان‌شناسان قانونی، مشورت است. البته بسیاری از كارهای اشاره شده آنان نیز به‌نوعی مشورت محسوب می‌شوند.

انتخاب هیئت منصفه. گاهی روان‌شناس مشاور در فرایند انتخاب هیئت منصفه به وكلا كمك می‌كند.

هیئت منصفه تقلیدی، یكی دیگر از اشكال مشورت، تدارك یك هیئت منصفه تقلیدی است. در اینجا، مشاور افرادی شبیه اعضای هیئت منصفه واقعی را به كار می‌گیرد و واكنش‌های آنان را در برابر نحوه ارائه پرونده توسط وكیل مربوطه زیر نظر می‌گیرد. به‌این‌ترتیب، روان‌شناس مشاور و وكلا به پیش‌بینی واكنش‌ها و برداشت‌های هیئت منصفه واقعی می‌پردازند و راهبرد دفاعی خود در دادگاه را اصلاح می‌كنند.

نظرسنجی عمومی. در سال‌های اخیر استفاده فراوانی از نظرسنجی شده است. برای مثال، وكیل در دادخواست‌های تجاری، یك مشاور روان‌شناس را استخدام می‌كند تا نظر مردم را در مورد نام یا سمبل یك شركت جویا شود. یكی از راه‌های انجام این كار، استفاده از روش نظرسنجی است.

متقاعد كردن هیئت منصفه؛ و بالاخره مشاوران به وكلا در زمینه نحوه مطرح كردن پرونده‌ها و شواهد (در چارچوب دستگاه قضایی) در حضور هیئت منصفه كمك می‌كنند. آنان به وكلا كمك می‌كنند. واكنش هیئت منصفه به برخی شواهد یا شیوه‌های طرح شواهد را پیش‌بینی كنند خصوصاً در هنگام شروع و خاتمه بحث‌ها. در حقیقت عقاید، احساسات و رفتار هیئت منصفه را مشخص می‌كنند. سپس مشاوران بهترین شیوه مطرح كردن پرونده را به وكلا آموزش می‌دهند.

موسس وب‌سایت روان‌حامی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی (نظریه‌های رواندرمانی و مشاوره و آسیب‌شناسی روانی)، علاقمند به نظریه‌های رواندرمانی، رواندرمانگری با روش‌های طرحواره‌درمانی و رواندرمانی پویشی فشرده و کوتاه مدت، سیر پژوهشی اصلی: یکپارچه‌نگری نظریه‌های رواندرمانی

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

چگونه با تغذیه مناسب اضطراب خود را کاهش دهیم؟

فرآیندهای درمانی در روانکاوی: نظریه فروید

آیا اختلالات روانی افسانه اند؟

درمان CBT با شدت کم برای روان‌پریشی

فقر از لحظه تولد مغز را آب می‌برد

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روان حامی می باشد

روانشناسی قانونی در سالهای اخیر تبدیل به یکی از محبوب ترین زمینه های روانشناسی شده است. آیا شما درباره روانشناسی قانونی چیزی میدانید؟ اگر شما علاقه مند به روانشناسی و همچنین قانون و عدالت کیفری هستید، این منطقه ای است که مطمئنا شما را مملو از شما خواهد کرد. افزایش تعداد دانشجویان علاقمند به این حوزه مطالعه است،

چگونه در روانشناسی قانونی شروع به کار میکنید؟

اما بسیاری از آنها کاملا مطمئن نیستند که برای انجام حرفه ای در این زمینه چه کاری باید انجام دهند. 

چه موضوعاتی برای تحصیل در مدرسه نیاز دارید،

چگونه در این زمینه شغل پیدا می کنید.

روانشناس پزشکی قانونی

روانشناسان قانونی چه کار می کنند؟

ابتدا با پاسخ دادن به اساسی ترین سوال از همه شروع کنید:

دقیقا روانشناسی قانونی چیست؟

بخش ۴۱ از انجمن روانشناسی آمریکا ، به عنوان شورای اجرایی شناخته شده آمریکایی روانشناسی-قانون جامعه (AP-LS)،

به طور رسمی روانشناسی قانونی چنین تعریف می کند:

این عمل حرفه ای توسط روانشناسان در زمینه های روانشناسی بالینی، روانشناسی مشاوره، عصب و روان شناسی مدرسه،

در یک فعالیت در درجه اول در نظر گرفته شده برای ارائه تخصص روانی حرفه ای برای سیستم قضایی.

هنگامی که آنها به طور مرتب به عنوان کارشناسان عنوان درگیر و نشان خود را،

آیا تا به حال فکر کرده اید که نوع شخصیت شما چیست؟

 یا شاید شما می خواستید بدانید که آیا شما چپ مغز و یا راست مغزی هستید؟ 

اساسا روانشناسی قانونی شامل روانشناسی در زمینه تحقیقات جنایی و قانون است.

روانشناسان قانونی از دانش خود به اصول روانشناختی استفاده می کنند و از آن برای درک جنبه های مختلف سیستم حقوقی استفاده می کنند.

این گاهی اوقات شامل ارزیابی افراد در نظام دادگستری، انجام روان درمانی با قربانیان جرایم، ارزیابی شاهدان و حتی ارائه شهادت در دادگاه های مدنی و جنایی می شود.

همچنین یکی از سریعترین رشته های روانشناسی است.

AP-LS در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ عضو دارد و هر ساله رشد می کند.

روانشناسی قانونی نیز یکی از رشته هایی است که اغلب از دانشجویان علاقه مند به ورود به حرفه به عنوان حرفه ای خواسته می شود.

پس چه چیزی رشد سریع در این زمینه را توضیح می دهد؟

روانشناسی قانونی در سالهای اخیر به طور پدیداری محبوبیت یافته است.

بخشی از آن به دلیل تصویربرداریهای حساس در زمینه فیلم و تلویزیون است که متاسفانه همیشه دقیق نیستند.

روانشناسان قضایی اغلب به عنوان متقاضیان جنایی معرفی می شوند که می توانند به طور روتین حرکت بعدی قاتل را به طور روانی انجام دهند.

در واقع، این متخصصان روانشناسی را به عنوان یک علم در سیستم عدالت کیفری و دادگاه های مدنی عمل می کنند.

تعداد کمی از این متخصصان به عنوان دستیار محققان جنایی در این زمینه کار می کنند و حتی کمتر در روند شکار مجرمان دخیل هستند.

دقیقا چه چیزی روانشناسان قانونی انجام میدهند؟

وظایف یک روانشناس قانونی

روانشناسان قضایی اغلب در امور جنایی و مدنی دخالت دارند. 

چند نمونه شامل موارد زیر است:

کسانی که در دادگاه های مدنی کار می کنند اغلب صلاحیت را ارزیابی می کنند،

نظرات دوم را ارائه می دهند و روان درمانی را به قربانیان جرم ارائه می دهند.

کارکنان حرفه ای در دادگاه های جنایی ارزیابی صلاحیت ذهنی، کار با شاهدان کودک را انجام می دهند و ارزیابی نوجوانان و متهمان بالغ را ارائه می دهند.

حقوق در رشته روانشناسی قانونی می تواند تا حد زیادی بسته به بخش اشتغال باشد،

اگرچه بسیاری از موقعیت های ابتدایی برای کسانی که دارای دکترا هستند بین ۶۰،۰۰۰ تا ۷۰،۰۰۰ دلار در سال شروع می شود. 

Indeed.com نشان می دهد که حقوق و دستمزد متوسط ​​ملی روانشناسان پزشکی قانونی در سال ۲۰۱۷ حدود ۷۹۰۰۰ دلار بود.

 Payscale.com نشان می دهد که دستمزد مدیاست تقریبا ۶۲،۰۰۰ دلار است و طیف پایین با قیمت حدود ۳۵،۰۰۰ دلار و محدوده بالایی در حدود ۱۲۴،۰۰۰ دلار است.

افرادی که دارای مدرک لیسانس یا مدرک کارشناسی هستند معمولا عنوان دستیار روانشناسی یا روانشناسی دارند. 

شروع حقوق و دستمزد برای این موقعیتها معمولا حدود ۳۵۰۰۰ دلار یا ۴۰ هزار دلار شروع می شود.

روانشناس پزشکی قانونی

کسانی که در عمل خصوصی هستند که خدمات مشاوره ای را ارائه می دهند، موفق تر هستند معمولا بیشتر از ۸۵،۰۰۰ تا ۹۵،۰۰۰ دلار درآمد کسب می کنند.

در حال حاضر، تنها یک مدل آموزش پذیرفته شده برای روانشناسان قانونی وجود ندارد.

در اکثر موارد، روانشناسان پزشکی قانونی به مدرک دکترا در روانشناسی نیاز دارند،

معمولا در روانشناسی بالینی یا مشاوره . در بیشتر موارد، افرادی که در این حوزه علاقه مند هستند,،

 با کسب درآمد Ph.D. یا روانشناسی بالینی در روانشناسی بالینی قبل از کسب نوع خاصی از آموزش پس از مدرک و تخصص در روانشناسی قانونی.

تعدادی از مدارس مانند دانشگاه آریزونا و دانشگاه ویرجینیا درجه هایی را به طور خاص در روانشناسی قانونی متمرکز می کنند که دوره های روانشناسی و حقوق را دربر می گیرد.

چنین درجه ای معمولا ۵ تا ۷ سال تحصیلات تکمیلی را برای تکمیل و پذیرش در برنامه های دکترا بسیار رقابتی می کند.

پس از آموزش مناسب، آموزش و تجربه، یک روانشناس قانونی می تواند برای صدور گواهینامه هیئت مدیره درخواست کند.

یئت آمریکایی از روانشناسی قانونی ارائه می دهد حرفه ای این فرصت را به عنوان یک دیپلمات روانشناسی قانونی گواهی شده است.

در مقاله ای برای روانشناسی امروز ، دکتر کارن فرانکلین روانشناس قانونی،

مسئله خشن از افزایش ناگهانی ترمینال های آنلاین برنامه های کارشناسی ارشد را که با روانشناسی قانونی روبرو شده است، مورد توجه قرار داد.

 بسیاری از این برنامه ها نیاز به دو سال تحصیل در رشته تحصیلات تکمیلی دارند و برای دانشجویانی که در این زمینه علاقه مند هستند،

به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرند. فرانکلین پیشنهاد می کند که بسیاری از این برنامه ها همان چیزی است که او به عنوان “تبلیغات غلط” اشاره می کند.

فرانکلین می گوید:

“پزشکان سطح کارشناسی ارشد، احتمالا مشکلی در رقابت در زمینه ای که متخصصان حرفه ای با درجه های پیشرفته تر هستند تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.”

قبل از تصمیم گیری در مورد حرفه ای در روانشناسی قانونی، عوامل متعددی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

آیا شما از کار با دیگران لذت می برید؟

روانشناسان قانونی معمولا با یک تیم از متخصصین دیگر علاوه بر کار مستقیم با مشتریان و مجرمان متخلف، کار می کنند.

آیا شما از مشکلات چالش برانگیز لذت می برید؟

در اغلب موارد، افراد مشکلی را تجربه می کنند که نمی توانند به آسانی یا سریع حل شوند.

علاوه بر این ویژگی ها، کارشناسان پیشنهاد کرده اند که روانشناسان پزشکی قانونی باید دارای دانش جامع حقوقی باشند،

درک کنند که چگونه روانشناسی و قانون تقاطع و تعامل دارند،

آموزش ویژه ای در زمینه روانشناسی بالینی دادرسی و زمینه ای در مسائل اخلاقی با روانشناسی قانونی دارند.

روانشناسان قانونی نیاز به صبر، خلاقیت و تعهد دارند.

 آیا شما علاقه مند به مطالعه حقوق و روانشناسی هستید؟

 دانش آموزانی که از هر دو گروه لذت می برند ممکن است دریابند که روانشناسی قانونی انتخاب حرفه ای کامل است.

همانطور که با هر حرفه ای، هر دو پوزیسیون و معایب وجود دارد که یک روانشناس قانونی باشد.

 قبل از اینکه به این مسیر شغلی متعهد شوید، مدتی فکر کنید که چگونه این مزایا و مزایای احتمالی ممکن است بر زندگی شما تأثیر بگذارد.

برخی از مزایای یک روانشناس قانونی عبارتند از:

تعدادی از ناقص های احتمالی عبارتند از:

“یک روانشناس قانونی چه کار می کند؟”

 یک سوال مشترک برای بسیاری از افرادی است که علاقه مند به این انتخاب حرفه ای هستند.

 در حالی که زمینه نمی ممکن است کاملا به آنچه در تلویزیون و در فیلم به تصویر کشیده، آن است

که هنوز هم یک گزینه پاداش، به چالش کشیدن، و هیجان انگیز است.

یکی از جالب ترین جنبه های داشتن یک روانشناس قانونی این است که همیشه چالش ها و تجربیات جدید جالبی را ارائه می دهد.

شما ممکن است شاهدان را یک روز ارزیابی کنید و در آینده شاهد شهادت باشید.

اگر علاقه مند به روانشناسی و قانون باشید، پس از آن یک حرفه در زمینه روانشناسی قانونی ممکن است انتخاب خوبی برای شما باشد.

مطالب مربوط :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

%PDF-1.7
%
15 0 obj
>
endobj

xref
15 63
0000000016 00000 n
0000001917 00000 n
0000002088 00000 n
0000002672 00000 n
0000002806 00000 n
0000002935 00000 n
0000003277 00000 n
0000003638 00000 n
0000003673 00000 n
0000003786 00000 n
0000003811 00000 n
0000004490 00000 n
0000004515 00000 n
0000005007 00000 n
0000016135 00000 n
0000027345 00000 n
0000038559 00000 n
0000049972 00000 n
0000057839 00000 n
0000068385 00000 n
0000068517 00000 n
0000068689 00000 n
0000068800 00000 n
0000068825 00000 n
0000069124 00000 n
0000075847 00000 n
0000085594 00000 n
0000088243 00000 n
0000088312 00000 n
0000088392 00000 n
0000103677 00000 n
0000103946 00000 n
0000104645 00000 n
0000104714 00000 n
0000104798 00000 n
0000127905 00000 n
0000128165 00000 n
0000128543 00000 n
0000128612 00000 n
0000128692 00000 n
0000131958 00000 n
0000132222 00000 n
0000132385 00000 n
0000132415 00000 n
0000132488 00000 n
0000139272 00000 n
0000139585 00000 n
0000139648 00000 n
0000139762 00000 n
0000140779 00000 n
0000141056 00000 n
0000142577 00000 n
0000142876 00000 n
0000161315 00000 n
0000161558 00000 n
0000161854 00000 n
0000180958 00000 n
0000181031 00000 n
0000181147 00000 n
0000181443 00000 n
0000181478 00000 n
0000209306 00000 n
0000001556 00000 n
trailer
]/Prev 290131>>
startxref
0
%%EOF

77 0 obj
>stream
hb“`e“ Ā

روانشناسی شامل دامنه‌ای گسترده و بسیاری از روش‌های گوناگون برای مطالعه فرایندهای ذهنی و رفتاری است. در این مقاله حوزه‌های عمده پژوهشی قرار گرفته در کنار هم، که تشکیل مبحث روانشناسی را می‌دهند، آورده شده‌است. فهرستی جامع از زیر رشته‌ها و زمینه‌های روانشناسی را می‌توان در لیست موضوعات روانشناسی و لیست رشته روانشناسی یافت.

روانشناسی غیرطبیعی به مطالعه رفتار غیرطبیعی به منظور توصیف پیش‌بینی توضیح و تغییر الگوهای غیرطبیعی از عملکردمی‌پردازد.

روانشناسی آنومالیست به مطالعه رفتار انسان و تجربه در ارتباط با آنچه که اغلب به نام ماوراءالطبیعهبدون این فرض که وجود دارد این است که هر چیزی ماوراءالطبیعه درگیر است می‌پردازد.[۱]

ژنتیک رفتاری با استفاده از طرح‌های آموزشی برای درک ماهیت و ریشه‌های تفاوت‌های فردی در رفتار آن‌ها است.

روانشناسی بیولوژیکی به مطالعه علمی بسترهای بیولوژیکی از رفتار و حالات ذهنی می‌پردازد. روانشناسی زیست شناختی بخشی از روانشناسی است که سعی در درک و روشن کردن عملکردهای روانشناختی با فرآیندهای بیولوژیکی دارد. به عنوان مثال ، نحوه عملکرد مغز و سیستم عصبی بر افکار ، رفتارها و احساسات ما تأثیر می گذارد.

روانشناس پزشکی قانونی

روانشناسی بالینی شامل مطالعه و استفاده از روانشناسی برای درک جلوگیری و تسکین روانی مبتنی بر پریشانی یا اختلال در عملکرد و ترویج ذهنی رفاه و توسعه شخصی است.

روانشناسی شناختی مطالعهٔ شناخت یا فرایندهای ذهنی است.

روانشناسی جامعه شامل معادلات و رویکرد روابط فردی با جامعه است.

روانشناسی تطبیقی اشاره به مطالعه رفتار و روان زندگی حیوانات غیر از انسان دارد.

مشاوره روانشناسی شامل استفاده از مشاوره روانشناسی در سطح فردی، گروه یا سازمان است.

روانشناسی محیطی در زمینه تمرکز بر فعل و انفعال میان انسان و محیط اطراف خود است.

روانشناسی پزشکی قانونی شامل روانشناسی در پوشش طیف گسترده‌ای از ارزیابی بالینی از متهمان و گزارش به قضات و وکلای مدافع و دادگاه شهادت در مسائل داده شده‌است.

روانشناسی سلامت کاربرد روانشناسی در بهداشت، بیماری و مراقبت‌های بهداشتی است.

روانشناسی اجتماعی مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی با تأکید بر چگونگی تفکر انسان دربارهٔ همنوع و نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر است.

روانشناس پزشکی قانونی
روانشناس پزشکی قانونی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *