زخم معده چگونه تشخیص داده میشود

 
helpkade
زخم معده چگونه تشخیص داده میشود
زخم معده چگونه تشخیص داده میشود

زخم معده یکی از بیماری های دردناک دستگاه گوارشی است که اغلب تصور می شود که افراد سیگاری و لاغر اندام و پراسترس به آن دچار می شوند. اما وجود ویروسی به نام هلیکوباکتر زمینه ساز اصلی این بیماری می باشد. شما زخم معده دارید اگر زخمهای باز در شکم یا قسمت فوقانی روده کوچک داشته باشید، این اتفاق زمانی می افتد که اسیدهای معده از لایه محافظ دستگاه گوارش خارج شود.

ممکن است علائمی وجود نداشته باشد، یا احساس ناراحتی یا درد کنید؛ همانطور که در ادامه این بخش از سلامت نمناک به طور کامل در مورد زخ معده شرح خواهیم داد زخم های گوارشی می تواند منجر به خونریزی داخلی شود، که گاهی اوقات منجر به انتقال خون نیز میشود.

شما این را در پوشش معده خود دریافت می کنید.

این در انتهای روده کوچک ظاهر می شود، جایی که مواد غذایی جذب و هضم میشوند.

شما می توانید زخم ها را در هر سنی داشته باشید، اما هر چقدر سن بالاتر رود احتمال بروز آن قوی تر میشود.

زخم معده چگونه تشخیص داده میشود

زخم ها وقتی شکل می گیرد که اسید گوارشی به دیواره های معده یا روده کوچک آسیب برساند اگر لایه مخاطی بیش از حد نازک باشد یا شکم شما باعث ایجاد بیش از حد اسید شود، روده آن را حس می کند.

که هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) نام دارد و تقریبا نیمی از ما آنها را داریم. اکثر افراد مبتلا به H. pylori دچار زخم نمیشوند. اما گاهی اوقات میزان اسید را افزایش میدهند، لایه محافظ را از بین می برند و دستگاه گوارش را تحریک می کنند. کارشناسان مطمئن نیستند که عفونت H. pylori چگونه گسترش می یابد. آنها فکر می کنند که از طریق تماس نزدیک، مانند بوسیدن، ممکن است از فرد به فرد منتقل شود، شما همچنین می توانید آن را از مواد غذایی و آب غیر بهداشتی دریافت کنید.

اگر آسپرین را اغلب و یا مدت زمان طولانی مصرف کرده اید، به احتمال زیاد دچار زخم معده خواهید شد همین امر برای سایر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID ها) نیز صادق است که آنها عبارتند از؛ ایبوپروفن و ناپروکسن. NSAIDs مانع تولید ماده شیمیایی محافظ دیواره داخلی معده و روده کوچک می شود. انواع دیگر داروهای ضد درد، مانند استامینوفن، منجر به زخم معده نمی شوند.

همچنین باعث افزایش احتمال زخم می شود. به گفته کارشناسان، استرس و خوردن غذاهای تند بسیار زیاد، باعث ایجاد زخم نمی شود اما آنها می توانند درمان زخم را سخت تر کنند.

 

به احتمال زیاد احساس درد و ناراحتی در بین شکم و سینه وجود دارد ؛ شما ممکن است به طور خاص آن را با معده خالی – بین وعده های غذایی و یا در طول شب حس کنید. درد با مصرف غذا یا آنتی اسیدها متوقف می شود ، اما دوباره بازمی گردد؛ درد می تواند چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد و ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد.

 

برای شناخت دقیق عامل ایجادکننده زخم معده می بایست بیوپسی (نمونه برداری) کاملی از زخم مخاط معده صورت پذیرد. بیوپسی در هنگام خونریزی معده به سبب حضور خون، انجام ناپذیر یا سخت می باشد. علایم بیماری درد ناحیه فوقانی شکم (اپی گاستر) و سوزش سردل، سوء هاضمه و وجود خون در مدفوع می باشد. اکثر زخمها کوچک هستند (با قطر کمتر از 2 سانتیمتر). پراکندگی زخمهای پپتیک معده معمولاً در آنتر (ابتدای معده) است.

پزشک شما در مورد علائم و اینکه آیا شما NSAID ها و داروهای دیگر را مصرف میکنید و سابقه پزشکی سوال خواهد پرسید؛ او همچنین شکم شما را برای هرگونه درد بررسی می کند، بهترین روش تشخیص زخم معده نگاه کردن به آن است. پزشک می تواند از یک سری اشعه ایکس یا یک آزمایش به نام آندوسکوپی استفاده کند این تست به او اجازه می دهد تا یک لوله نازک و خمیده را به سمت گلو و به معده و روده کوچک منتقل کند در انتهای لوله دوربین قرار دارد تا بتواند زخم ها را بررسی کند.

او همچنین ممکن است نمونه برداری کند تا آزمایش H. pylori را انجام دهد، آزمایشات نمونه خون، تنفس و مدفوع نیز می تواند برای باکتری ها انجام شود.

برخی از زخم های گوارشی خود به خود درمان می شوند اما اگر آنها را درمان نکنید، زخم ها تمایل به بازگشت دارند. آنها می توانند دیواره رگ خونی را در معده یا روده کوچک تخریب کنند. زخم ها همچنین می توانند یک سوراخ ایجاد کنند و آلوده شوند یا آنها می توانند باعث تورم شوند، که ممکن است غذا را از حرکت در معده به روده کوچک متوقف کند.

اگر H. pylori عامل باشد، ممکن است پزشک شما ترکیبی از آنتی بیوتیک ها را برای کشتن آن تجویز کند. اگر آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب باعث ایجاد زخم شده باشند، ممکن است نیاز به کاهش مصرف آنها داشته باشید. پزشک همچنین ممکن است به شما داروهای ضد باکتری برای مبارزه با اسید معده بدهد، داروهای تجویزی به نام سیتوپروتئین ها می توانند به حفاظت از پوشش معده یا روده کوچک کمک کنند تا زخم بهبود یابد؛ درمان های خانگی و گیاهی دیگری هم وجود دارد که پیش از این در بخش سلامت نمناک به طور کامل معرفی کرده ایم.

 

زخم معده در حقیقت وجود زخم های دردناک در مخاط معده است. زخم معده نوعی بیماری اولسر پپتیک است. اولسر پپتیک هر گونه زخمی است که هم معده و هم روده باریک را تحت تأثیر قرار دهد.

زخم معده هنگامی اتفاق می افتد که ضخامت لایه مخاطی که از معده در برابر مایعات گوارشی محافظت می کند، کاهش یابد. در نتیجه اسیدهای گوارشی بافت پوششی معده را از بین برده و زخم ایجاد می شود. زخم معده ممکن است به راحتی درمان شود، اما بدون دریافت درمان مناسب می‌تواند رفته رفته شدیدتر شود.

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

زخم معده تقریباً همیشه ناشی از یکی از موارد زیر است:

زخم معده نیز مانند هر بیماری دیگری با علائمی همراه است. شدت این علائم به شدت زخم بستگی دارد. شایع ترین علامت آن احساس سوزش یا درد در وسط شکم بین سینه و ناف است.

زخم معده چگونه تشخیص داده میشود

معمولا این درد هنگام خالی بودن معده شدیدتر است و می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. سایر علائم معمول زخم معده عبارتند از:

در صورت مشاهده هر یک از علائم زخم معده بهتر است با پزشک متخصص گوارش و آندوسکوپی خود صحبت کنید. چرا که در صورت عدم درمان، حتی علائم خفیف می توانند مشکل جدی را به دنبال داشته باشند. توجه داشته باشید که زخم‌های خونریزی دهنده خطرناک‌تر هستند.

تشخیص و درمان زخم معده به علائم و شدت زخم بستگی دارد. برای تشخیص این بیماری پزشک معمولا سابقه پزشکی بیمار را به همراه علائم و سایر داروهای تجویز شده یا بدون نسخه بررسی می کند.

برای رد عفونت هلیکوباکترپیلوری، ممکن است آزمایش خون، مدفوع یا آزمایش تنفس انجام شود. در آزمایش تنفس، باید مقداری مایع شفاف بنوشید و در کیسه ای بازدم کنید. اگر هلیکوباکتر پیلوری وجود داشته باشد، نمونه تنفس حاوی مقادیر بالاتر از حد نرمال دی اکسید کربن خواهد بود.

آزمایش‌ها و روش‌های دیگری که برای تشخیص زخم معده وجود دارد، شامل موارد زیر است:

درمان این بیماری بسته به علت زخم متفاوت خواهد بود. بیشتر زخم ها را می توان با تجویز دکتر گوارش معالجه کرد، اما در موارد نادر ممکن است جراحی لازم باشد.

در این بیماری درمان سریع زخم مهم است. بنابراین بهتر است در اسرع وقت در مورد یک برنامه درمانی مناسب با پزشک خود صحبت کنید. اگر زخم با خونریزی فعال دارید، احتمالاً برای درمان فشرده با آندوسکوپی و داروهای داخل وریدی در بیمارستان بستری خواهید شد. همچنین ممکن است نیاز به انتقال خون داشته باشید.

 

 

اگر زخم معده ناشی از هلیکوباکترپیلوری باشد، به آنتی بیوتیک و داروهایی به نام مهار کننده های پمپ پروتون (PPI) نیاز خواهید داشت. PPI سلول‌های معده‌ای تولید کننده اسید را مهار می کند.

علاوه بر این روش های درمانی، پزشک فوق تخصص گوارش و کبد ممکن است موارد زیر را نیز توصیه کند:

علائم زخم ممکن است با درمان به سرعت فروکش کند. اما حتی اگر علائم شما از بین بروند، باید به مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک ادامه دهید. این امر به ویژه در مورد ریشه کن کردن باکتری در عفونت های هلیکوباکتر پیلوری بسیار مهم است.

عوارض جانبی داروهایی که برای درمان زخم معده استفاده می شود، می تواند شامل موارد زیر باشد:

معمولا این عوارض موقتی هستند. اگر هر یک از این عوارض جانبی باعث ناراحتی شدید می شود، در مورد تغییر دارو با پزشک خود مشورت کنید.

در موارد بسیار نادر، زخم معده اگر پیچیده باشد نیاز به جراحی دارد. در این مورد، زخم‌هایی به جراحی نیاز دارند که ویژگی‌های زیر را داشته باشند.

جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

در گذشته تصور می شد که رژیم غذایی می تواند باعث ایجاد زخم شود. امروزه می دانیم که این تفکر درست نیست، همچنین می دانیم هر چند غذاهایی که می خورید زخم معده را ایجاد یا درمان نمی کند، اما داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند برای دستگاه گوارش و سلامت کل بدن مفید باشد. به طور کلی، بهتر است یک رژیم غذایی با مقدار زیادی میوه، سبزیجات و فیبر داشته باشید.

ممکن است برخی از غذاها در از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری نقش داشته باشند. غذاهایی که می توانند به مبارزه با هلیکوباکتر پیلوری بپردازند یا به تقویت باکتری‌های سالم بدن کمک کنند، عبارتند از:

علاوه بر این، از آنجا که زخم معده ممکن است با ریفلاکس اسید همراه باشد، بهتر است تا زمانی که زخم بهبود می یابد از مصرف غذاهای پر ادویه، تند و ترش بپرهیزید.

توجه داشته باشید که مصرف موادی مانند آنچه که در ادامه آمده است، علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش اثرات هلیکوباکترپیلوری، باکتری مسئول بسیاری از زخم های معده، کمک کند.

با این حال، توجه به این نکته ضروری است که این مکمل ها برای جایگزینی داروهای تجویز شده یا برنامه درمانی فعلی شما نیستند. این مواد عبارتند از:

اگر فکر می کنید زخم معده دارید، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. به این ترتیب می‌توانید درباره علائم و گزینه های درمانی مشورت بگیرید و بهترین روش را انتخاب کنید.

مراقبت از زخم معده بسیار مهم و حیاتی است. زیرا بدون درمان، زخم و هلیکوباکتر پیلوری می تواند باعث موارد زیر شود:

علائم این عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد. اگر هرکدام از این علائم را دارید، بلافاصله با پزشک گوارش خود تماس بگیرید:

برای جلوگیری از انتشار باکتری های عامل زخم معده بهتر است دستان خود را به طور منظم با آب و صابون بشویید. همچنین اطمینان حاصل کنید که تمام مواد غذایی خود را به درستی تمیز می‌کنید و در صورت لزوم آن‌ها را کاملاً بپزید تا تمامی باکتری‌ها از بین بروند.

برای جلوگیری از زخم های ناشی از NSAID، استفاده از این داروها را متوقف یا محدود کنید. در صورت نیاز به مصرف داروهای NSAID، حتماً به دوز آن توجه کنید و از مصرف همزمان الکل با این داروها بپرهیزید. این داروها را همیشه همراه با غذا و مایعات کافی مصرف کنید.


 

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد زخم معده و راه‌های درمان آن می‌توانید از راهنمایی‌های پزشکان متخصص گوارش استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین پزشکان متخصص گوارش را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان  مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع : Health Line

 

زخم معده چگونه تشخیص داده میشود

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

جدول محتوا

زخم معده، اختلالی شایع در دستگاه گوارش است که با تشکیل زخم در مخاط معده و یا قسمت ابتدایی روده کوچک همراه می باشد. این اختلال نه تنها منجر به بروز ناراحتی و دردهای شکمی می شود، بلکه می تواند عوارض خطرناکی مانند خونریزی و یا کم خونی را به همراه داشته باشد.
– عفونت با باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری، علت شایع بروز زخم معده می باشد.
از جمله علائم شایع زخم معده می توان به دردهای شکمی اشاره کرد. بسیاری از بیماران از احساس درد در معده و یا زیر دنده های خود (هر دو طرف) شکایت می کنند.

الگوی درد به محل تشکیل زخم بستگی دارد. این درد می تواند بعد از خوردن وعده های غذایی تشدید یابد. به همین خاطر بسیاری از بیماران، میل به غذا خوردن را از دست می دهند و به همین دلیل است که شاهد کاهش وزن در افراد مبتلا به زخم معده هستیم.

روش های تشخیص زخم معده

هدف از انجام تست های تشخیصی، رسیدن به علت بروز زخم معده و تشخیص این اختلال می باشد.
در صورتی که شدت علائم خفیف باشد، معمولا مصرف دارو به منظور توقف تولید اسید معده در نظر گرفته می شود. با این حال، در صورتی که بعد از گذشت دوره درمان، علائم مجدد ظاهر شوند، تست های تشخیصی بیشتری جهت تعیین روش مناسب برای درمان قطعی زخم معده، از سوی متخصص گوارش تجویز خواهد شد.
تست های تشخیص زخم معده عبارتند از:

زخم معده چگونه تشخیص داده میشود

در این تست، لوله ای ظریف به نام آندوسکوپ و دوربین متصل به آن، از طریق مری وارد معده، مخاط معده و دوازدهه می شود و پزشک به بررسی این قسمت ها خواهد پرداخت. میزان صحت این روش بسیار بالاست.
علاوه بر این، در صورت وجود زخم، امکان بررسی میزان شدت و یا علائمی از بدخیم بودن زخم نیز در این روش وجود دارد.

بیوپسی و نمونه برداری از مخاط معده، به تشخیص وجود هلیکوباکتر پیلوری در معده کمک می کند.

 دکتر امیر سعید صادقی ، فوق تخصص گوارش و کبد ، دارای بورد تخصصی بیماری های داخلی و عضو انجمن گوارش و کبد ایران می باشند. شما عزیزان می توانید ، از طریق زیر با دکتر صادقی ارتباط برقرار کنید :شماره تماس: 02188681047   –  02188689871 صفحه اینستاگرام دکتر امیر سعید صادقی

یکی از نکات مهم در تشخیص زخم معده، بررسی وجود باکتری هلیکوباکتر در معده می باشد. به همین خاطر، تست زیر از سوی پزشک تجویز خواهد شد:

که تست تنفس اوره نیز نام دارد، به تشخیص هلیکوباکتر در معده و دوازدهه کمک می کند. این تست بر پایه این مبنا است که باکتری هلیکوباکتر، آنزیمی به نام اوره آز تولید می کند. این آنزیم به طور طبیعی در معده و دوازدهه یافت نمی شود و تنها در افراد آلوده با باکتری مشاهده خواهد شد.
– هلیکوباکتر پیلوری در محیط اسیدی معده و دوازدهه زنده می ماند.
از آن جایی که مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی، در بروز زخم معده دخیل هستند، توصیه می شود لیست تمام داروهای مصرفی را در اختیار بهترین فوق گوارش در تهران قرار دهید.

در صورتی که بیمار مبتلا به زخم معده باشد، اما عفونت با هلیکوباکتر پیلوری تشخیص داده نشود و یا این که بیمار هیچ گونه داروی ضد التهابی مصرف نکرده باشد، تست های تشخیصی بیشتری به منظور تعیین علت بروز زخم معده نیاز می باشد.
در صورت تشخیص زخم معده، مراجعه مرتب به پزشک، دنبال کردن اقدامات درمانی تجویز شده از سوی پزشک و رعایت مواردی از قبیل مصرف داروها و یا تغییر در عادات غذایی، اهمیت بسیاری پیدا خواهد کرد.

منبع:
Source: https://www.verywellhealth.com/peptic-ulcer-disease-4014543#diagnosis

نام*

ایمیل*

Website

برای رد عفونت اچ پیلوری، ممکن است آزمایش خون، تنفس یا مدفوع گرفته شود. با تست نفس، به شما دستور داده خواهد شد که یک مایع روشن را بنوشید و به یک کیسه نفس بکشید، که پس از آن مهر و موم می شود. اگر اچ پیلوری وجود داشته باشد، نمونه تنفسی حاوی سطوح بالاتری از حد معمول دی اکسید کربن است.

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

زخم معده چگونه تشخیص داده میشود

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

در بیماری «زخم پپتیک» (Peptic Ulcer Disease) با نام اختصاری PUD، در دیواره داخلی معده، قسمت ابتدایی روده کوچک یا گاهی انتهای مری یک زخم ایجاد می‌شود. پپتیک اولسر معمولا درد زیادی دارد و تشخیص زودهنگام آن برای موفقیت در درمان و پیشگیری از عوارض شدید آن نقش مهمی دارد. در این مقاله در مورد علل و مکانیسم ایجاد بیماری زخم معده که نوعی پپتیک اولسر است، روش‌های تشخیص، درمان و پیشگیری از آن صحبت کرده‌ایم.

«زخم معده» (Gastric Ulcer)، زخمی دردناک در دیواره داخلی معده است که در صورت تشخیص دیرهنگام ممکن است باعث آسیب شدید به دیواره معده، خونریزی معده یا حتی سرطان معده شود.

اگرچه حدود یک سوم مبتلایان هیچ علامتی ندارند اما به طور کلی نشانه‌های شایع زخم معده یک یا چند مورد از علائم زیر است:

در بسیاری از موارد زخم معده پس از چند هفته بهبود پیدا می‌کند اما در موارد نادری نیز منجر به بروز سوراخ در دیواره معده و خونریزی می‌شود. خونریزی معده، سوراخ شدن دیواره معده، زخم و سوراخ شدن اندام‌های مجاور، انسداد مسیر خروجی معده و حتی بروز سرطان همگی ‌می‌توانند از عوارض زخم معده باشند. در ادامه شرح مختصری را در رابطه با هر یک از این موارد بیان کرده‌ایم.

زخم معده چگونه تشخیص داده میشود

زخم معده معمولا مولتی فاکتوریال است یعنی چند عامل که عبارت هستند از عفونت با هلیکوباکترپیلوری، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، استرس و ٰرژیم غذایی در مستعد شدن معده برای زخم و پیشرفت بیماری نقش ایفا می‌کنند. این عوامل را در ادامه بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هلیکوباکتر پیلوری یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده زخم معده است که در محیط قلیایی زنده می‌ماند و بنابراین در صورت افزایش تعداد این باکتری در معده، مقدار زیادی آنزیم اوره‌آز ترشح می‌کند تا محیط معده قلیایی شود. این باکتری آنتی‌ژن گروه خونی (BabA) و آنتی‌ژن پروتئین التهابی (OipA) را تولید می‌کند که سبب اتصال آن به دیواره معده می‌شود.

هلیکوباکترپیلوری همچنین بیانگر پروتئین‌هایی مانند CagA و PicB است که باعث التهاب بافت مخاطی معده می‌شوند. ژن VacA سم سیتوتوکسین را کد می‌کند اما مکانیسم ایجاد زخم معده توسط این سم هنوز مشخص نیست. التهاب معده در این مورد می‌تواند با افزایش ترشح مخاط معده (Hyperchlorhydria) یا کاهش ترشح مخاط معده (Hypochlorhydria) همراه باشد.

سیتوکین‌های التهابی ترشح اسید از سلول جداری معده را مهار می‌کنند. H. pylori همچنین محصولات خاصی را ترشح می‌کند که هیدروژن پتاسیم ATPase را مهار و نورون‌های حسی دارای پپتید وابسته به ژن کالسی تونین (CGRP) را فعال می‌کند که در نهایت ترشح سوماتوستاتین را افزایش می‌دهد تا از تولید اسید توسط سلول‌های جداری جلوگیری و ترشح گاسترین را مهار کند. کاهش تولید و ترشح اسید منجر به ایجاد زخم معده می‌شود.

از طرف دیگر، افزایش تولید اسید در دریچه پیلوری در 10 تا 15 درصد موارد عفونت H.pylori با زخم اثنی عشر همراه است. در این حالت، تولید سوماتواستاتین کاهش و تولید گاسترین افزایش می‌یابد و منجر به افزایش ترشح هیستامین از سلول‌های انتروکرومافین می‌شود و در نتیجه تولید اسید نیز بیشتر خواهد شد که در ایجاد زخم اثنی‌عشر دخیل است.

چگونگی پاسخ سیستم ایمنی بدن نسبت به باکتری‌ها نیز در بروز زخم معده نقش تعیین‌کننده دارد. ژن IL1B انسان کدکننده اینترلوکین 1 بتا است و ژن‌های دیگری که فاکتور نکروزی تومور (TNF) و لنفوتوکسین آلفا را کد می‌کنند نیز در التهاب معده نقش دارند.

مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) و آسپرین می‌تواند خطر ابتلا به زخم معده را ۴ برابر افزایش دهد. خطر ابتلا به زخم معده برای مصرف‌کنندگان آسپرین ۲ برابر بیشتر است. اگر NSAIDها همراه با مهارکننده انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI)، کورتیکواستروئیدها، ضد مینرالوکورتیکوئیدها و داروهای ضد انعقاد خون ترکیب شوند، خطر خونریزی افزایش پیدا می‌کند.

ترشح یک لایه مخاطی که در اثر پروستاگلاندین‌های خاصی تحریک می‌شود از لایه داخلی دیواره معده در مقابل اسیدها محافظت می‌کند. NSAID عملکرد سیکلواکسیژناز 1 (COX-1) را که برای تولید این پروستاگلاندین‌ها ضروری است، متوقف می‌کند. علاوه بر این، NSAIDها از تکثیر سلول‌های مخاطی معده و جریان خون مخاطی جلوگیری می‌کنند که باعث کاهش ترشح بی‌کربنات، مخاط و یکپارچگی لایه مخاطی می‌شود.

نوع دیگری از NSAIDها، به نام داروهای ضد التهابی انتخابی COX-2 (مانند سلکوکسیب)، مهارکننده COX-2 هستند که برای عملکرد مخاط معده ضرورت چندانی ندارد و این مسئله احتمال ابتلا به زخم معده را کاهش می‌دهد. با این حال مصرف این داروها نیز در ابتلا به زخم معده و به خصوص در تأخیر بهبودی زخم معده در افراد مبتلا نقش دارد.

استرس ناشی از مشکلات سلامت روان و مشکلات روانپزشکی، یکی از دلایل باالقوه برای ابتلا به زخم معده هستند و به همین دلیل گاهی به زخم ناشی از استرس‌های شدید و طولانی مدت، زخم معده عصبی نیز گفته می‌شود. اگرچه استرس عاملی نیست که به تنهایی به ایجاد زخم معده منجر شود اما با افزایش ترشح اسید معده، سرکوب سیستم ایمنی بدن، مشکلات هضم غذا و ایجاد التهاب در بدن شرایط را برای بروز این بیماری مساعد می‌کند.

فاکتورهای تغذیه‌ای مانند مصرف زیاد غذاهای تند تا قرن ۲۰ از عوامل ایجاد زخم معده محسوب می‌شدند که امروزه میزان ارتباط آن‌ها با این بیماری بسیار اندک شناخته می‌شود. مصرف الکل نیز یکی دیگر از عللی است که در گذشته به تنهایی عامل ایجاد زخم معده دانسته می‌شد اما امروزه ثابت شده است که تنها در صورتی که با عفونت هلیکوباکتر همراه باشد خطر زخم معده را بالا می‌برد. در ادامه برخی از غذاهای مفید و مضر برای زخم معده را توضیح داده‌ایم.

برخی از غذاها با اسیدی کردن معده یا کمک به رشد و تکثیر هلیکوباکترپیلوری عوارض ناشی از زخم معده را شدیدتر می‌کنند:

از آنجایی که یکی از دلایل اصلی ابتلا به زخم معده، وجود مقادیر بالای هلیکوباکتر پیلوری است، مصرف برخی غذاها می‌تواند به کاهش تکثیر این باکتری کمک کند و همچنین منجر به کاهش عوارض ناشی از زخم گوارشی شود.

از جمله عوامل جانبی که در ایجاد زخم معده یا پیشرفت آن نقش دارند می‌توان موارد زیر را نام برد:

ناگفته نماند که هنوز دقیقا مشخص نیست که آیا سیگار کشیدن خطر ابتلا به زخم معده را افزایش می‌دهد یا خیر.

تشخیص به طور عمده بر اساس علائم فرد، معاینه بالینی و آزمایشات تکمیلی صورت می‌گیرد. درد معده اولین سیگنال ابتلا به زخم معده است. در برخی موارد پزشکان ممکن است بدون تشخیص زخم با آزمایش‌های خاص، درمان را آغاز کنند و در صورت کاهش علائم تشخیص اولیه تأیید شود. تشخیص دقیق با کمک آزمایشاتی مانند آندوسکوپی یا «تصویربرداری اشعه ایکس با کنتراست باریم» انجام می‌شود.

در صورت عدم درمان و کاهش علائم پس از چند هفته درمان یا در افرادی که دارای چندین ریسک فاکتور ابتلا هستند، آزمایش انجام می‌شود. ریسک فاکتورها عبارتند از:

سرطان معده می تواند علائم مشابهی با زخم معده ایجاد کند. گاهی زخم در نقاط مختلفی از دستگاه گوارش وجود دارد که برای تشخیص دقیق محل آن نیاز به آزمایشات دقیق‌تر هست. در چنین شرایطی پزشک ممکن است به یک بیماری زمینه‌ای که باعث تولید بیش از حد اسید در معده می‌شود مشکوک شود.

«ازوفاگاگوستروودودنوسکوپی» (EGD) یا گاستروسکوپی نوعی آندوسکوپی است که در افراد مشکوک به زخم معده انجام می‌شود و آزمایش استاندارد طلایی تشخیص این بیماری است. با شناسایی مستقیم و بصری زخم، محل و شدت زخم قابل توصیف خواهد بود.

در صورت عدم وجود زخم، EGD می‌تواند یک تشخیص جایگزین ارائه دهد. یکی از دلایلی که آزمایش خون برای تشخیص دقیق زخم معده به تنهایی قابل اعتماد نیست، عدم توانایی آن در افتراق بین سابقه عفونت یا وجود عفونت در زمان انجام آزمایش است.

علاوه بر این، اگر فرد اخیراً داروی خاصی مانند آنتی‌بیوتیک یا مهار کننده پمپ پروتون (+) مصرف کرده باشد، نتیجه منفی کاذب در آزمایش خون محتمل است. تشخیص هلیکوباکتر پیلوری روش‌هایی مانند موارد زیر نیز دارد:

در آزمایش تنفس از کربن رادیواکتیو برای تشخیص هلیکو باکترپیلوری استفاده می‌شود. برای انجام این کار، فرد باید مایعی بی‌مزه و حاوی کربن را به عنوان بخشی از ماده تجزیه شونده توسط باکتری بنوشد. پس از یک ساعت از فرد خواسته می‌شود تا داخل کیسه‌ای بسته فوت کند. اگر فرد به H. pylori آلوده باشد، نمونه تنفس حاوی دی‌اکسیدکربنِ رادیواکتیو خواهد بود.

مزیت این آزمایش این است که امکان ارزیابی اثرگذاری درمان بر از بین رفتن میکروب را فراهم می‌کند. احتمال وجود سایر علل ایجاد زخم، به ویژه بدخیمی (سرطان معده)، باید در نظر گرفته شوند. این مسئله در زخم‌های انحنای بزرگ معده اهمیت بیشتری دارد چون اغلب آن‌ها نیز ناشی از عفونت مزمن هلیکوباکترپیلوری هستند.

در بیمارانی که از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده می‌کنند (با خطر قلبی عروقی کم)‌، با افزودن یک مهار کننده پمپ پروتونی (PPIs)‌، آنتاگونیست H2 یا میزوپروستول می‌توان از زخم معده پیشگیری کرد. NSAID‌های بازدارنده COX-2 در مقایسه با NSAID‌های غیر انتخابی، به طور معمول سرعت ایجاد زخم را کاهش می‌دهند. PPIs رایجترین داروی پیشگیری از زخم معده است.

با این حال، هیچ شاهدی مبنی بر اینکه آنتاگونیست‌های H2 از خونریزی معده در مصرف‌کنندگان NSAID جلوگیری کنند وجود ندارد. اگرچه میزوپروستول در جلوگیری از زخم معده مؤثر است، اما عوارض آن شامل سقط جنین و مشکلات گوارشی، استفاده از آن را محدود می کند. برای افرادی با خطر بروز مشکلات قلبی عروقی، ناپروکسن با PPIs یک انتخاب مفید است در غیر این صورت، می‌توان از آسپرین، سلکوکسیب و PPIs با دوز کم نیز استفاده کرد.

برای درمان زخم معده روش‌های مختلفی را به کار می‌برند که از جمله آن‌ها می‌توان به دارودرمانی، درمان‌های خانگی، تغییر رژیم غذایی صحیح، مراقبت‌های روحی و روانی، جایگزین کردن داروهای مضر اشاره کرد. هنگامی که تشخیص هلیکوباکتر پیلوری تأیید شد، خط اول درمان رعایت یک رژیم سه‌گانه است که با پانتوپرازول و کلاریترومایسین در ترکیب با آموکسی‌سیلین یا مترونیدازول انجام می‌شود و معمولا 7 تا 14 روز ادامه دارد. با این حال، امروزه اثربخشی این داروها در ریشه‌کنی هلیکوباکتر پیلوری از 90 درصد به 70 درصد کاهش یافته است.

در مواردی دو برابر کردن دوز پانتوپرازول یا افزایش مدت زمان درمان به 14 روز، میزان ریشه‌کن کردن میکروب را افزایش می‌دهد. از درمان چهارگانه پنتوپرازول – کلاریترومایسین – آموکسی‌سیلین – مترونیدازول نیز می‌توان استفاده کرد که ریشه‌کنی را به 90 درصد می‌رساند. اگر میزان مقاومت به کلاریترومایسین در منطقه‌ای بیش از 15 درصد باشد، باید از کلاریترومایسین صرف نظر شود.

در عوض می‌توان از درمان چهارگانه حاوی بیسموت (پانتوپرازول، بیسموت سیترات، تتراسایکلین و مترونیدازول) به مدت 14 روز استفاده کرد. بیسموت درمانی هم می‌تواند به ریشه‌کنی 90 درصدی برسد و در صورت عدم موفقیت در درمان رژیم سه‌گانه خط اول، به عنوان درمان خط دوم استفاده شود. پس از ریشه‌کنی هلیکوباکتر پیلوری، خطر خونریزی مجدد زخم با شروع مجدد NSAID‌ها وجود دارد.

زخم‌های مرتبط با NSAID طی 6 تا 8 هفته بهبود می‌یابند به شرطی که NSAID‌ها با «بازدارنده‌های پمپ پروتونی» (Proton Pump Inhibitors) یا (PPIs) جایگزین شوند.

برای درمان خونریزی در افراد مبتلا به زخم معده، جایگزین کردن مایعات با کریستالوئیدها برای حفظ حجم در رگ‌های خونی انجام می‌شود. با استفاده ازا نتقال خون محدودکننده، هموگلوبین باید در حد بالاتر از ۷0 گرم در لیتر، حفظ شود چون میزان خطر مرگ و میر را کمتر می‌کند. «امتیاز گلاسگو – بلاچفورد» (Glasgow-Blatchford Score) نشان می‌دهد فرد باید در بیمارستان یا به صورت سرپایی درمان شود.

PPIs داخل وریدی نسبت به انواع خوراکی، خونریزی معده را سریعتر متوقف می‌کند. pH طبیعی معده برای برای نگه داشتن پلاکت‌ها در جایگاه خود و جلوگیری از لخته شدن خون نیاز است. ترانکسامیک اسید و عوامل ضد فیبرینولیتیک در درمان بیماری زخم معده مفید نیستند. درمان آندوسکوپیک اولیه با استفاده از کوتر، آندوکلیپ یا تزریق اپی‌نفرین به جلوگیری از خونریزی کمک می‌کند.

زخم معده چگونه تشخیص داده میشود

در صورت وجود خونریزی فعال در معده، رگ‌های قابل مشاهده یا لخته چسبنده توصیه می‌شوند. با انجام آندوسکوپی می‌توان تشخیص داد که فرد برای ترخیص از بیمارستان آماده است یا خیر. برای بهبود تصویر حاصل از آندوسکوپی می‌توان قبل از انجام آن، داروهایی مانند اریترومایسین و متوکلوپرامید را تجویز کرد. دوز بالا یا پایین PPI‌s به یک اندازه در کاهش خونریزی پس از آندوسکوپی موثر هستند.

دوز بالای PPIs وریدی 80 میلی‌گرم است که به صورت 8 میلی‌گرم در ساعت به مدت 72 ساعت تزریق می‌شود. به عبارت دیگر، تزریق مداوم PPIs بیشتر از 192 میلی‌گرم در روز است. در صورتی که خطر خونریزی مجدد معده بالا نباشد، می‌توان PPIs خوراکی را جایگزین کرد. در افراد دارای شوک هیپوولمیک و اندازه زخم بزرگتر از ۲ سانتی‌متر، احتمال شکست درمان با آندوسکوپی بالا است و بنابراین جراحی و آمبولی آنژیوگرافی مختص این موارد پیچیده هستند.

با این حال، در مقایسه با آندوسکوپی مکرر، کسانی که برای درمان محل سوراخ و خونریزی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، در معرض عوارض بیشتری هستند. بعد از آنژیو آمبولیشن ریسک خونریزی مجدد بالاتر اما احتمال مرگ و میر ناشی از آن، مشابه با جراحی است.

برای کسانی که تحت درمان با داروهای ضد انعقاد هستند، نسبت نرمال بین المللی (International Normalized Ratio) یا INR برای مصرف‌کنندگان آسپرین که به درمان آندوسکوپیک برای خونریزی زخم معده احتیاج داشتند، باید به اندازه 1/5 نگه داشته شود. با مصرف آسپرین، خطر خونریزی مجدد ۲ برابر بیشتر می‌شود اما در 8 هفته پس از آغاز مصرف آسپرین، خطر مرگ 10 برابر کاهش می‌یابد.

در کسانی که از داروهای ضد پلاکتی مضاعف برای قرارگیری استنت در رگ خونی استفاده می‌کردند، هر دو عامل ضد پلاکت نباید متوقف شوند زیرا احتمال ترومبوز استنت بالا است. برای کسانی که تحت درمان وارفارین بوده‌اند، می‌توان از پلاسمای منجمد تازه (FFP)، ویتامین K، کنسانتره‌های کمپلکس پروترومبین یا فاکتور نوترکیب VIIa استفاده کرد تا اثر وارفارین را معکوس کنند.

پس از توقف خونریزی معده، باید از مصرف دوزهای بالای ویتامین K خودداری شود. کنسانتره‌های کمپلکس پروترومبین، برای خونریزی‌های شدید ترجیح داده می‌شوند. فاکتور نوترکیب VIIa به دلیل خطر بالای ترومبوآمبولی، فقط در مواردی که خونریزی کشنده باشد استفاده می‌شود. داروهای ضد انعقاد خوراکی مستقیم (DOAC) به جای داروی وارفارین توصیه می‌شوند چون در جلوگیری از ترومبوآمبولی موثرتر هستند.

در صورت خونریزی ناشی از DOAC، استفاده از ذغال فعال طی 4 ساعت اول، پادزهر انتخابی است. همودیالیز ممکن است برای درمان خونریزی ناشی از «دابیگاتران» (Dabigatran) که نوعی داروی ضد انعقاد خون است، تجویز شود. مصرف داروهای ضد انعقاد خون باید پس از درمان خونریزی و در نزدیکترین زمان ممکن برای افرادی که ریسک مشکلات قلبی و عروقی بالایی دارند از سر گرفته شود.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

مریم بصیری (+)

«مریم بصیری»، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته زیست‌ شناسی-علوم سلولی و مولکولی، گرایش بیوشیمی و علاقه‌مند به مباحث روانشناسی و علوم اعصاب است. او در حال حاضر مطالب زیست شناسی، سلامت، پزشکی و روانشناسی مجله فرادرس را می‎نویسد.

بر اساس رای 5 نفر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سازمان علمی و آموزشی «فرادرس» (Faradars) از قدیمی‌ترین وب‌سایت‌های یادگیری آنلاین است که توانسته طی بیش از ده سال فعالیت خود بالغ بر ۱۲۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی در قالب فراتر از ۲۰۰۰ عنوان علمی، مهارتی و کاربردی را منتشر کند و به بزرگترین پلتفرم آموزشی ایران مبدل شود.

فرادرس با پایبندی به شعار «دانش در دسترس همه، همیشه و همه جا» با همکاری بیش از ۱۸۰۰ مدرس برجسته در زمینه‌های علمی گوناگون از جمله آمار و داده‌کاوی، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، طراحی و گرافیک کامپیوتری، آموزش‌های دانشگاهی و تخصصی، آموزش نرم‌افزارهای گوناگون، دروس رسمی دبیرستان و پیش دانشگاهی، آموزش‌های دانش‌آموزی و نوجوانان، آموزش زبان‌های خارجی، مهندسی برق، الکترونیک و رباتیک، مهندسی کنترل، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی معماری و مهندسی عمران توانسته بستری را فراهم کند تا افراد با شرایط مختلف زمانی، مکانی و جسمانی بتوانند با بهره‌گیری از آموزش‌های با کیفیت، به روز و مهارت‌محور همواره به یادگیری بپردازند. شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید.
مشاهده بیشتر

هر گونه بهره‌گیری از مطالب مجله فرادرس به معنی پذیرش شرایط استفاده از آن بوده و کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب، تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

© فرادرس ۱۳۹۹

زخم معده که به زخم شکم نیز معروف است، زخم دردناک مخاط معده است. زخم معده نوعی بیماری مرتبط با پپسین (آنزیم هاضمه) است. زخم معده هر شامل هر زخمی است که هم معده و هم روده کوچک را تحت تأثیر قرار می دهد.

زخم معده هنگامی اتفاق می افتد که لایه ضخیم مخاطی که از معده شما در برابر مایعات گوارشی محافظت می کند، کاهش یابد. این اجازه می دهد تا اسیدهای گوارشی بافتهای پوشاننده معده را از بین ببرند و باعث ایجاد زخم شوند.

زخم معده ممکن است به راحتی درمان شود، اما بدون درمان مناسب می تواند تشدید شود.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

زخم معده تقریباً همیشه ناشی از یکی از موارد زیر است:

زخم معده چگونه تشخیص داده میشود

به ندرت، شرایطی که به سندرم زولینگر-الیسون معروف است با افزایش تولید اسید در بدن می تواند باعث زخم معده و روده شود. مشکوک است که این سندرم باعث کمتر از 1 درصد از کل زخم های معده شود.

تعدادی از علائم با زخم معده همراه است. شدت علائم به شدت زخم بستگی دارد.

رایج ترین علامت، احساس سوزش یا درد در وسط شکم بین سینه و دکمه شکم است. به طور معمول، درد هنگام خالی بودن معده شدیدتر خواهد بود و می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

سایر علائم و نشانه های معمول زخم عبارتند از:

در صورت مشاهده علائم زخم معده با پزشک خود مشورت کنید، حتی اگر ناراحتی خفیف باشد. چرا که اگر زخم درمان نشود، می تواند بدتر شود. زخم های خونریزی کننده می توانند زندگی را تهدید کنند.

تشخیص و درمان به علائم و شدت زخم شما بستگی دارد. برای تشخیص زخم معده، پزشک سابقه پزشکی شما را به همراه علائم و سایر داروهای تجویز شده یا بدون نسخه تجویز می کند.

برای رد کردن عفونت هلیکوباکترپیلوری، ممکن است آزمایش خون، مدفوع یا آزمایش تنفس انجام شود. با آزمایش تنفس، به شما دستور داده می شود که یک مایع شفاف بنوشید و در کیسه ای نفس بکشید، سپس بسته می شود. اگر هلیکوباکترپیلوری وجود داشته باشد، نمونه تنفس حاوی مقادیر بالاتر از حد طبیعی دی اکسید کربن است.

آزمایشات و روشهای دیگر برای تشخیص زخم معده شامل موارد زیر است:

درمان بسته به علت زخم شما متفاوت خواهد بود. بیشتر زخم ها را می توان با تجویز پزشک معالج کرد، اما در موارد نادر ممکن است جراحی لازم باشد.

درمان سریع زخم مهم است. با پزشک خود در مورد یک برنامه درمانی صحبت کنید. اگر زخم فعال خونریزی کننده دارید، احتمالاً برای درمان فشرده با داروهای آندوسکوپی و زخم IV در بیمارستان بستری خواهید شد. همچنین ممکن است نیاز به انتقال خون داشته باشید.

درمان غیر جراحی

اگر زخم معده شما ناشی از هلیکوباکترپیلوری باشد، به آنتی بیوتیک و داروهایی به نام مهار کننده های پمپ پروتون (PPI) نیاز خواهید داشت. PPI سلولهای معده تولید کننده اسید را مسدود می کند.

علاوه بر این روش های درمانی، پزشک ممکن است موارد زیر را نیز توصیه کند:

علائم زخم ممکن است با درمان به سرعت فروکش کند. اما حتی اگر علائم شما از بین بروند، باید به مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک ادامه دهید. این امر به ویژه در مورد از بین بردن همه باکتری ها از اهمیت زیادی در عفونت های هلیکوباکترپیلوری برخوردار است.

عوارض جانبی داروهایی که برای درمان زخم معده استفاده می شود می تواند شامل موارد زیر باشد:

این عوارض به طور معمول موقتی هستند. اگر هر یک از این عوارض جانبی باعث ناراحتی شدید می شود، در مورد تغییر دارو با پزشک خود صحبت کنید.

در موارد بسیار نادر، زخم معده پیچیده نیاز به جراحی دارد. این ممکن است در مورد زخمهایی باشد که:

جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

در گذشته تصور می شد که رژیم غذایی می تواند باعث ایجاد زخم شود. ما می دانیم که این درست نیست. ما همچنین می دانیم که اگرچه غذاهایی که می خورید زخم معده ایجاد نمی کند یا آن را درمان نمی کند، اما داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند برای دستگاه روده و سلامت کلی شما مفید باشد.به طور کلی، بهتر است یک رژیم غذایی با مقدار زیادی میوه، سبزیجات و فیبر بخورید.

با این گفته ، ممکن است برخی از غذاها در از بین بردن هلیکوباکترپیلوری نقش داشته باشند. غذاهایی که می توانند به مبارزه با هلیکوباکتر پیلوری یا تقویت باکتری های سالم بدن کمک کنند عبارتند از:

علاوه بر این، از آنجا که افراد مبتلا به زخم معده ممکن است به بیماری رفلاکس اسید معده مبتلا باشند، بهتر است تا زمانی که زخم بهبود می یابد، از غذاهای پرادویه و ترش پرهیز کنند.

موارد زیر ممکن است علاوه بر خوردن غذاهای سالم، به کاهش اثرات هلیکوباکترپیلوری، باکتری های مسئول بسیاری از زخم های معده کمک کند. با این حال، این مکمل ها برای جایگزینی داروهای تجویز شده یا برنامه درمانی فعلی شما نیستند. آنها عبارتند از:

پزشک شما همچنین ممکن است پیشنهادهایی برای کارهایی که می توانید در خانه انجام دهید تا از ناراحتی زخم معده خود راحت شوید، داشته باشد. درمورد این داروهای طبیعی و خانگی برای زخم معده با پزشک خود صحبت کنید.

اگر فکر می کنید زخم معده دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. با هم می توانید علائم و گزینه های درمانی خود را بحث کنید.مراقبت از زخم معده مهم است زیرا بدون درمان، زخم و هلیکوباکترپیلوری می تواند باعث موارد زیر شود:

علائم این عوارض می تواند موارد زیر باشد. اگر هر کدام از این علائم را دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

برای جلوگیری از انتشار باکتری هایی که ممکن است باعث زخم معده شوند، دستان خود را به طور منظم با آب و صابون بشویید. همچنین، مطمئن شوید که تمام مواد غذایی خود را به درستی تمیز کرده و در صورت لزوم آن را کاملاً پخته اید.

برای جلوگیری از زخم های ناشی از NSAID، استفاده از این داروها را متوقف کنید (در صورت امکان) یا استفاده از آنها را محدود کنید. در صورت نیاز به مصرف داروهای NSAID ، حتماً دوز مصرفی را رعایت کرده و از مصرف الکل در هنگام مصرف این داروها خودداری کنید و این داروها را همیشه همراه با غذا و مایعات کافی مصرف کنید.

منبع: سایت healthline.com

Marco Pacs

۱۳۹۹-۰۶-۳۰

سرطانسرطان معدهمجله مارکوپکس

درد معدهدرمان زخم معدهزخم شکمزخم معده چیستعلائم زخ معده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

زخم معده چگونه تشخیص داده میشود

ایمیل

وب‌ سایت

صفحه اصلی › بیماری های دستگاه گوارش › بیماری زخم معده چیست؟ تشخیص و درمان زخم معده

بیماری زخم معده (Peptic Ulcer)، هنگامی‌ که زخم‌های باز در معده یا قسمت اول روده کوچک شکل می‌گیرند، رخ می‌دهد. در بیشتر موارد، این بیماری به خاطر یک عفونت باکتریایی است که پوشش محافظ دستگاه گوارش را از بین می‌برد. افرادی که مکرر از داروهای تسکین دهنده درد استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند. به هر روی، برای شناخت بیشتر بیماری زخم معده با مقاله دیگری از رسا همراه باشید.

 

بیماری زخم معده، وضعیتی است که در آن، زخم دردناکی در آستر معده یا قسمت اول روده کوچک (اثنی عشر) ایجاد می‌شود. به طور معمول، یک لایه ضخیم مخاطی، از تأثیر مایعات گوارشی، در برابر معده محافظت می‌کند. اما بسیاری از چیزها می‌توانند این لایه محافظ را کاهش دهند و به اسید معده نیز اجازه دهند تا به بافت آسیب برساند. زخم معده با فرسایش و ساییدگی فرق می‌کند، زیرا عمق آن در داخل آستر معده بیشتر است. از زخم گوارشی، به عنوان بیماری زخم معده یاد می‌شود.

این بیماری شایع است و سالانه میلیون‌ها آمریکایی را مبتلا می‌کند. علاوه بر این، زخم معده یک مشکل دائمی است. حتی زخم‌های بهبود یافته نیز می‌توانند دوباره عود کنند، مگر اینکه درمانی به منظور جلوگیری از عود کردن آن‌ها تجویز شود. هزینه پزشکی برای درمان زخم معده و عوارض آن سالانه به میلیاردها دلار می‌رسد. پیشرفت‌های پزشکی اخیر، درک ما ازعلت تشکیل این زخم‌ها را افزایش داده است. اکنون گزینه‌های درمانی بهبود یافته و گسترده ای، جهت بهبود این بیماری وجود دارند.

زخم معده چگونه تشخیص داده میشود

از هر 10 نفر یک نفر به بیماری زخم معده مبتلا می‌شود. عوامل خطر این بیماری، احتمال دارد ناشی از موارد زیر باشند:

 

مردم قبلاً تصور می‌کردند که استرس یا غذاهای خاصی می‌توانند باعث ایجاد زخم معده شوند. اما محققان هیچ مدرکی برای حمایت از این نظریه‌ها پیدا نکرده اند. در عوض، مطالعات دو علت اصلی زخم‌ها را نشان می‌دهند:

باکتری H پیلوری، معمولاً معده را آلوده می‌کند. حدود 50 درصد از جمعیت جهان به عفونت هلیکوباکتر پیلوری، غالباً بدون علائمی، مبتلا هستند. محققان معتقدند كه افراد می‌توانند این نوع باکتری را از یك فرد به فرد دیگر به ویژه در دوران كودكی منتقل كنند.

هلیکو باکتر پیلوری به لایه مخاطی در دستگاه گوارش می‌چسبند و باعث التهاب (سوزش) می‌شوند، که می‌توانند باعث از بین رفتن این پوشش محافظ شوند. این شکست یک مشکل است، زیرا معده حاوی اسید قوی‌ای است که برای هضم غذا در نظر گرفته شده است. بدون لایه مخاطی برای محافظت از آن، اسید می‌تواند بافت معده را به اصطلاح بخورد. با این حال، برای اکثر مردم حضور این باکتری تأثیر منفی ندارد. فقط 10 تا 15 درصد از افراد مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری، به زخم معده مبتلا می‌شوند.

یکی دیگر از دلایل عمده بیماری زخم معده، استفاده از دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی است، گروهی از داروهایی که برای تسکین درد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مسکن‌ها می‌توانند لایه مخاطی دستگاه گوارش را از بین ببرند. این داروها پتانسیل ایجاد زخم معده را دارند:

نکته: استامینوفن (Tylenol) یک NSAID نیست و به معده آسیب نمی‌رساند. افرادی که قادر به استفاده از NSAID نیستند، اغلب به سمت استفاده از استامینوفن می‌روند.

این لزوما به این معنا نیست که هرکسی که دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف کند، دچار زخم معده می‌شود. استفاده از NSAID همراه با عفونت هلیکوباکتر پیلوری، خطرناکترین مدل ابتلا به این بیماری است. افرادی که به هلیکو باکتر پیلوری مبتلا هستند و به طور مکرر از داروهای ضد التهابی استفاده می‌کنند، بیشتر احتمال دارد به لایه مخاط آسیب وارد کنند و آسیب ناشی از آن‌ها می‌تواند شدیدتر باشد. شدت زخم معده ناشی از مصرف NSAID  نیز افزایش می‌یابد در صورتی که موارد زیر را شامل شود:

به ندرت، سایر شرایط باعث بیماری زخم معده می‌شوند. افراد ممکن است با دارا بودن شرایط زیر به این بیماری مبتلا شوند:

علائم و نشانه‌های بیماری زخم‌های گوارشی (مری، اثنی عشر یا معده) متفاوت هستند. برخی از مبتلایان به زخم معده، ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. در حالی که برخی دیگر ممکن است چند مورد را با هم داشته باشند.

شایع‌ترین علامت زخم معده، درد یا احساس سوزش در ناحیه معده است. ممکن است درد در هر جایی بین ناف و سینه‌ احساس شود، به طور معمول وقتی شکم خالی است، مثلاً بین وعده‌های غذایی یا در طول شب. اگر داروی ضد اسید معده مصرف می‌کنید، ممکن است این درد به طور موقت، متوقف شود (ممکن است چند دقیقه تا ساعت به طول انجامد). درد ناشی از آن، ممکن است برای چند روز، هفته‌ها یا ماه‌ها بیاید و برود.

سایر علائم و نشانه‌های کمتر دیده شده از زخم معده، عبارتند از:

حتی اگر علائم‌تان خفیف باشند، ممکن است دچار زخم معده شوید. برای صحبت در مورد علائم خود باید به پزشک مراجعه کنید. بدون درمان، زخم معده می‌تواند بدتر شود.

با درمان‌های پیشرفته، مبتلایان به بیماری زخم معده می‌توانند زندگی عادی خود را بدون تغییر در شیوه زندگیشان یا محدودیت در رژیم غذایی ادامه دهند. در افراد سیگاری، مشخص شده است که عوارض ناشی از زخم در آن‌ها بیشتر بوده و اغلب درمانشان با موفقیت انجام نمی‌شود. ریشه کن کردن باکتری‌های هلیکو باکتر پیلوری، نه تنها زخم‌ها را بهبود می‌بخشد، بلکه از عود کردن دوباره این عارضه نیز جلوگیری می‌کنند.

برخی از زخم‌ها حتی بدون دارو به راحتی بهبود می‌یابند (اگرچه احتمالاً عود می‌کنند). بنابراین، عمده مشکلات ناشی از زخم مربوط به عوارض ناشی از آن می‌باشد. این عوارض شامل موارد زیر هستند:

درمان اولیه شامل جایگزینی سریع مایعات به صورت داخل وریدی است.

بیماران مبتلا به خونریزی مداوم یا شدید، ممکن است نیاز به انتقال خون داشته باشند. آندوسکوپی برای ایجاد محل خونریزی و متوقف کردن خونریزی زخم معده فعال، با کمک ابزارهای تخصصی آندوسکوپی انجام می‌شود.

سوراخ شدن معده، منجر به نشت محتوای معده به درون حفره شکمی (صفاقی) می‌شود و در نتیجه صفاقی حاد (عفونت حفره شکمی) را ایجاد می‌شود. این بیماران شروع ناگهانی درد شدید در ناحیه شکم را گزارش می‌کنند، که با هر نوع حرکتی بدتر می‌شود. عضلات شکم سفت می‌شود که معمولا نیاز به جراحی فوری دارد. زخم اثنی عشر که سوراخ شده است، می‌تواند در اندام‌های مجاوری مانند، لوزالمعده یا پشت شکم پنهان شود. زخم مری که سوراخ شده است، می‌تواند باعث التهاب شدید بافت‌های اطراف آن شود.

اثنی عشر، زخم گوارشی که در خروجی باریکی از معده تشکیل می‌شود، می‌تواند از عبور جریان محتویات معده به داخل اثنی عشر ممانعت کند. زخم‌های اثنی عشر نیز ممکن است، مانع از عبور جریان روده شوند. بیماران مبتلا به انسداد، اغلب موارد زیر را گزارش می‌دهند:

انسداد معمولاً در پیلور معده یا در نزدیکی آن رخ می‌دهد. آندوسکوپی در تشخیص انسداد ناشی از زخم یا سرطان معده مفید است. در برخی از بیماران، انسداد معده با یک لوله به مدت 72 ساعت، همراه با داروهای ضد زخم داخل وریدی، مانند سایمتیدین (تاگامت) و رانیتیدین، (Zantac) ، می‌توانند انسداد معده را تسکین دهند. بیماران مبتلا به انسداد به طور مداوم نیاز به جراحی دارند.

 

پزشک معالج، ممکن است تشخیص این بیماری را فقط با صحبت کردن در مورد علائم، انجام دهد. اگر به زخم معده مبتلا شده باشید و NSAID را مصرف نمی‌کنید، احتمالاً علت آن عفونت هلیکو باکتر پیلوری است. برای تأیید تشخیص، به یکی از آزمایش‌های زیر نیاز دارید:

اگرچه زخم‌ها گاهی اوقات می‌توانند به خودی خود بهبود یابند، اما نباید علائم هشدار را نادیده بگیرید. بدون درمان مناسب، زخم‌ها می‌توانند به مشکلات جدی برای تهدید سلامتی منجر شوند که می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

اگر زخم خونریزی دارد، پزشک ممکن است با تزریق داروهایی به داخل معده، آن را در طی روش آندوسکوپی درمان کند. پزشک همچنین می‌تواند از روشسوزاندن زخم (سوزاندن بافت) برای بستن آن و قطع خونریزی استفاده کند.

در بیشتر افراد، پزشکان زخم‌ها را با داروها درمان می‌کنند. این داروها شامل موارد زیر هستند:

مهار کننده‌های پمپ پروتون (PPI): این داروها اسید معده را کاهش می‌دهند، که باعث بهبود در زخم می‌شود. PPI  شامل Prilosec ،Prevacid ،Aciphex  ،  Protonix و Nexium است.

مسدود کننده‌های H2 ( مسدود کردن گیرنده‌های هیستامیناین): این داروها همچنین تولید اسید را کاهش داده و شامل Tagamet ،Pepcid ،Zantac  و Axid می‌شوند.

آنتی بیوتیک‌ها: این داروها باکتری‌ها را از بین می‌برند. پزشکان از آن‌ها برای درمان هلیکو باکتر پیلوری استفاده می‌کنند.

داروهای محافظ: این داروها مانند باندی مایع شکل، زخم را در یک لایه محافظ می‌پوشانند تا از آسیب بیشتر اسیدها و آنزیم‌های گوارشی جلوگیری شود. پزشکان معمولاً سوکرالفیت (Carafate) یا (Pepto-Bismol)  را توصیه می‌کنند.

در اینجا هیچ مدرک قطعی مبنی بر بهبود زخم معده با محدود کردن رژیم وجود ندارد. هیچ رابطه اثبات شده ای هم بین بیماری زخم معده و مصرف قهوه و الکل وجود ندارد. اما از آنجا که قهوه ترشح اسید معده را تحریک می‌کند و الکل می‌تواند باعث گاستریت شود، پس تعدیل در مصرف الکل و قهوه توصیه می‌شود.

زخم معده چگونه تشخیص داده میشود

اگر موارد زیر را انجام دهید، ممکن است بتوانید از ایجاد زخم معده جلوگیری کنید:

 

چشم انداز افراد مبتلا به زخم معده به طور کلی عالی و امیدوارکننده است. آنها می‌توانند درد زیادی را تحمل کنند، اما تقریباً در تمام موارد، بیماری آنها قابل درمان است و از بازگشت آن جلوگیری می‌شود. درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری و اجتناب از NSAID می‌تواند از عود مجدد این بیماری جلوگیری کند.

پیشنهاد برای شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق برای شرکت رسالت سلامت ایرانیان (رسا) محفوظ است.

تمامی مطالب علمی این سایت، به تایید تیم علمی پزشکی داروسازی دکتر عبیدی رسیده است.

گوارش

زخم‌های گوارشی زخم‌هایی باز هستند که در سطح داخل معده یا بخش ابتدایی روده باریک (که به آن دوازدهه هم می‌گویند) ایجاد می‌شوند؛ به‌عبارت‌دیگر، دو نوع زخم گوارشی داریم: زخم معده و زخم دوازدهه که متداول‌ترین علامت هر دو نوع، درد معده (بالای شکم) است. شایع‌ترین علل ایجاد زخم‌های گوارشی این دو مورد هستند: عفونت با هلیکوباکتر پیلوری یا مصرف درازمدت داروهای ضدالتهاب غیرکورتونی مانند آسپیرین. قابل ذکر است که استرس و غذاهای پر ادویه، موجب ایجاد زخم گوارشی نمی‌شوند، اما علائم آن را بدتر می‌کنند. با توجه به این‌که در جامعه ما به‌طورکلی به‌جای استفاده از عبارت زخم گوارشی، “زخم معده” مصطلح شده است، در این مقاله از این به بعد به جای زخم گوارشی، از عبارت زخم معده استفاده می‌کنیم. علت زخم معده، درمان آن را تعیین می‌کند. اگر عفونت با هلیکوباکتر پیلوری وجود دارد، باید درمان برای رفع این عفونت تجویز شود. اگر زخم معده ناشی از مصرف زیاد داروهای ضدالتهاب غیرکورتونی است باید مصرف آن‌ها کم شود یا در صورت امکان به‌طور کامل قطع شوند و با داروی دیگری جایگزین شوند. به‌طورکلی، داروهایی که به ترمیم زخم کمک می‌کنند، بخشی از درمان زخم معده هستند.

زخم‌ معده بیماری دردناکی است که لذت غذا خوردن را از شما می‌گیرد و وقت و بی‌وقت با دردهای شدید و خفیف آزارتان می‌دهد. پزشکانی که در جستجوی عامل زخم معده بوده‌اند تا مدت‌ها تصور می‌کردند عواملی مثل مصرف غذاهای تند، استرس، سیگار کشیدن و عادت‌های تغذیه‌ای غلط و مصرف بعضی از داروها تنها دلایل زخم معده‌اند تا اینکه در سال ۱۹۸۲ دانشمندان نوعی باکتری را در مخاط معده کشف کردند و متوجه شدند که این باکتری در معده بسیاری از افراد وجود دارد. آنها این باکتری را «هلیکوباکتر پیلوری» نامیدند.

 

زخم معده چگونه تشخیص داده میشود

هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری متحرک و مارپیچ است و امروزه مهم‌ترین علت زخم‌ معده به شمار می‌آید. این باکتری اغلب در دوران کودکی و از طریق آب و غذا وارد بدن می‌شود و می‌تواند سال‌ها در دستگاه گوارش بماند. حدود دو‌ سوم جمعیت جهان این باکتری را در بدن خود دارند بدون این که دچار زخم معده شوند. در بعضی موارد این باکتری به لایه پوششی دستگاه گوارش آسیب می‌زند، قسمت‌های آسیب‌دیده در معرض اسید معده قرار می‌گیرند و به زخم تبدیل می‌شوند. در شرایطی که این زخم‌ها دیر درمان شوند، خونریزی، عفونت و التهاب در پی خواهند داشت.

 

زخم‌ معده همیشه با دردهای شدیدی همراه است. این دردها موقتی‌اند و زمانی که معده خالی باشد شدیدتر می‌‌شوند. در نتیجه در بینِ وعده‌های غذایی یا در طول شب بیمار درد را بیشتر احساس می‌کند. دردها می‌توانند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشند. البته زخم ‌معده غیر از درد، علائم دیگری هم دارد. از نشانه‌های زخم‌معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وقتی زخم ‌معده شدید شود می‌تواند باعث خونریزی معده و روده شود. در چنین شرایطی باید به‌ سرعت به پزشک مراجعه کنیم.

 

شک نکنید! اگر علائم زخم معده دارید به پزشک متخصص داخلی گوارش مراجعه کنید. او پس از معاینه و شاید کارهای پاراکلینیکی دیگر ابتدا به تشخیص می‌رسد، سپس درمان مناسب را تجویز می‌نماید. در کنار درمان‌هایی که پزشک معالج تجویز کرده است، رعایت موارد زیر کمک می‌کند درد و علائم زخم معده زودتر بهبود یابد.

 

وقتی پزشک معالج در مورد تشخیص زخم معده مطمئن شد، بر اساس این‌که علت زخم معده چه بوده است برای ما درمان زخم معده را تجویز می‌کند. درمان زخم معده ممکن است شامل برخی از موارد زیر باشد:

 

زمانی که معده درد داشته باشیم، پزشک در طول معاینه علائم زخم‌ معده را مورد بررسی قرار می‌دهد و درباره سوابق پزشکی و داروهای مصرفی پرس‌و‌جو می‌کند. در صورت داشتن نشانه‌های زخم معده باید آزمایش‌هایی انجام دهیم تا پزشک‌مان درباره وجود هلیکوباکتر پیلوری مطمئن شود. اگر آزمایش‌ها حضور این باکتری را در معده تأیید کنند، پزشک درباره‌ی نوع داروی مصرفی و درمان زخم‌ معده تصمیم‌گیری خواهد کرد. همین‌طور پزشک معالج ممکن است از اندوسکوپی برای تشخیص استفاده کند.

 

اگر زخم‌ معده درست و به‌ موقع درمان نشود ممکن است به سرطان معده منجر شود. به‌همین دلیل با دیدن نشانه‌ها باید فوراً به پزشک مراجعه کنیم تا داروی مناسب را برای درمان زخم‌ معده تجویز کند. بهتر است در طول درمانِ زخم‌ معده از غذاهایی که اسید معده را افزایش می‌دهند مانند ترشیجات حاوی سرکه پرهیز کنیم و خودسرانه از داروهای ضد‌التهابی استفاده نکنیم؛ چون بعضی از همین داروها می‌توانند به مخاط معده آسیب بزنند. مهم‌تر از همه با ارتقای سطح بهداشت و دسترسی به آب سالم، می‌توانیم شاهد کاهش آلودگی به میکروب هلیکوباکتر پیلوری باشیم.

 

درمان زخم معده به‌طورمعمول در ترمیم زخم موفق عمل می‌کند. اما اگر علائم شدید هستند یا با وجود به کار بستن درمان هنوز علائم بهبود نیافته‌اند، ممکن است بیماری‌های دیگری مطرح باشند و بهتر است دوباره به پزشک معالج مراجعه کنیم. گاهی حتی ممکن است پزشک برای بار دوم انجام آزمایش‌ و آندوسکوپی معده را درخواست کند یا انجام دهد. اگر علائم بیماری خوب شده است، برخی از پزشکان دوباره از آندوسکوپی استفاده می‌کنند تا از ترمیم زخم معده مطمئن شوند. یادمان باشد زخم معده بیماری بسیار عودکننده‌ای است و در صورت تکرار علائم باید به پزشک مراجعه کنیم. پزشک پس از بررسی مجدد، یا همان درمان را تجدید می‌نماید یا بر اساس تغییرات موجود درمان تازه‌ای را تجویز می‌کند.

 

گاهی زخم‌های معده با وجود درمان، ترمیم نمی‌شوند یا به‌اصطلاح، زخم مقاوم به درمان هستند. علل زیر ممکن است باعث مقاومت به درمان شوند:

به طور مشخص، برای درمان زخم معده مقاوم لازم است عاملی که از ترمیم زخم جلوگیری می‌کند، برطرف شود.

می‌دانیم اگر زخم معده درمان نشود باعث بروز عوارضی مانند خونریزی یا حتی سوراخ شدن معده می‌شود که عمل جراحی را ضروری می‌سازد.

 

منبع: Mayo Clinic

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام و نام‌خانوادگی *

ایمیل *

دیدگاه

اینستاگرام داروسازی دکتر عبیدی

با کیفیت زندگی کنیم

نخستین داروسازی ایران با بیش از هفتاد سال سابقه درخشان، میراث دار کیفیت و نوآوری در صنعت کشور محسوب می شود. داروسازی دکتر عبیدی با رعایت دقیق همه موارد موثر در کیفیت دارو و ساخت راهکارهای درمانی موثر و مورد نیاز، همواره و در هر شرایطی برای ارتقای سطح سلامتی جامعه در کنار همه ایرانیان بوده و خواهد بود.

ارتباط علمی داروسازی دکتر عبیدی با کادر درمانی بهداشتی کشور گزینه‌ای است که در نهایت منجر به ارائه راهکارهای درمانی بهتر و ارتقاء سطح سلامت جامعه می‌شود. بخش علمی وب‌سایت ویژه پزشکان، داروسازان، پرستاران و سایر اعضای محترم کادر درمانی بهداشتی در حال آماده‌سازی است. به زودی در این بخش با مطالب علمی گردآوری شده از منابع علمی معتبر جهان در خدمت شما فرهیختگان گرامی خواهیم بود.

زخم معده؛ علائم، علل، پیشگیری و درمان

زخم معده، نوعی بیماری است که سبب به وجود آمدن زخم در مفصل معده میشود. از آنجا که زخم های گوارشی می توانند روی روده کوچک هم ایجاد شوند، ممکن است این زخم ها به همین عضو (روده کوچک) منتقل گردند. بر اساس تحقیقات انجمن متخصصان معده و روده آمریکا، در جهان حدود 4 میلیون نفر به زخم معده دچار هستند. همچنین از هر 10 نفر، یک نفر به زخم معده دچار خواهد شد.

آنچه در ادامه می خوانید:

زخم معده یا بیماری که به اصطلاح پزشکی اولسر پپتیک (Peptic ulcers) شناخته میشود، بیماری شایع در میان انسانها است که به جنسیت بستگی ندارد و میتواند موجب بروز آسیب های جدیتر شود. دلیل به وجود آمدن زخم معده در انسان را میتوان آسیب خوش خیم به مخاط و زیر مخاط دستگاه گوارشی دانست.

در گذشته زخم معده را مشکلی گوارشی در اثر ازدیاد اسید معده تلقی میکردند اما امروزه این بیماری دلیل علمی تر با عنوان رشد و تکثیر بی رویه باکتری های هلیکوباکتر پیلوری دارد. از این رو درمان زخم معده توسط داروهای آنتی بیوتیک و ضد باکتری انجام میشود. شیوع زخم معده از فردی به فرد دیگر 6 تا 15 درصد است. البته اسید معده در افزایش فرسایش دیواره معده و افزایش رشد باکتریها بی تأثیر نیست.

زخم معده چگونه تشخیص داده میشود

زخم معده در حالت عادی می تواند بسیار کم خطر باشد اما اگر توجهی به آن نشود، مشکلات جدی را ایجاد خواهد کرد. در ادامه درباره زخم معده بیشتر بخوانید.

زخم معده عنوان بیماری است که این روزها در میان مردم بسیار به گوش میرسد و نگرانی ها در مورد آن افزایش یافته است؛ اما آیا زخم معده میتواند همه گیر و شایع باشد یا سبک زندگی افراد است که تعیین میکند آیا احتمال بروز زخم معده وجود دارد یا نه؟ راه پیشگیری از زخم معده چه میتواند باشد؟ در ادامه توضیح داده ایم.

زخم معده و روش های درمان

زخم ایجاد شده در معده، بر اساس به محل آسیب مخاطی به انواع مختلفی تقسیم میشود که دارای سه نوع کلی است:

شایع ترین علت زخم معده، عفونت با هلیکو باکتر پیلوری و مصرف طولانی مدت برخی داروها مانند آسپرین و ناپروکسن سدیم است. زخم معده با دنبال کردن علل زیر نیز میتواند رخ دهد:

علائم و نشانه های زخم معده

شایع ترین علامت زخم معده را میتوان سوزش در نواحی بالای ناف تا زیر قفسه سینه و در شدت های مختلف دانست. در برخی موارد شدت این درد میتواند شما را از خواب نیز بیدار کند. البته در مواردی که زخم آنچنان بزرگ و حاد نباشد علائم خاصی مشاهده نمیشود؛ اما دلایل به وجود آمدن زخم معده چه میتواند باشد؟

تعدادی از علائم زخم معده، به معده مرتبط است. شدت این علائم به شدت زخم بستگی دارد. 10 علامت مهم و شایع زخم معده را در زیر می بینید:

اگر علائم زخم معده دارید، با پزشک خود مشورت کنید ، اگرچه ناراحتی ممکن است خفیف باشد، اگر درمان نشوند، می توانند زخم ها را بدتر کنند و زخم خونریزان می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

عوارض زخم معده

زخم های معده درمان نشده و علائمی که به آنها بی توجهی شده است در طول زمان میتوانند منجر به عوارض شدیدتری شوند که در صورت مشاهده و وجود آنها می بایست به پزشکی که زودتر باید شما را ویزیت میکرد، مراجعه کنید:

سوراخ شدن معده به علت پیشرفت زخم معده و نابودی کامل سلول های جداره معده به وجود می آید و در اثر آن عفونت ایجاد میشود. نشانه اصلی زخم معده بروز درد ناگهانی در معده است.

زخم های معده در مواردی به شدت افزایش یافته و موجب بروز خونریزی داخلی در بیمار میشود. علائم ناشی از خونریزی داخلی میتواند سرگیجه، مدفوع تیره رنگ و کاهش غلظت خون باشد.

اسکار نوعی بافت سخت است که پس از هر گونه آسیب به پوست و اندام های مختلف تشکیل میشود و عمدتاً به همان صورت باقی میماند. این اسکار اگر در معده به وجود آید، موجب کاهش فضای دهانه و حجم معده میشود که مشکلات بلع به وجود می آورد. از نشانه های اسکار معده، استفراغ و کاهش وزن است.

هر سه عارضه، باید جدی تلقی شود و برای مواردی نیاز به جراحی وجود دارد. اگر علائمی که در ادامه مشاهده میکنید را تجربه کرده آید به پزشک خود حتماً اطلاع دهید:

تشخیص زخم معده

تشخیص و درمان زخم معده، بستگی به شدت زخم معده شما دارد. پزشک شما با نگاه کردن به علائم و بررسی دارو های مصرفی شما، اولین مرحله از تشخیص را انجام میدهد. برای مثال از شما علائمتان و اینکه چه دارو های نسخه دار و بدون نسخه ای مصرف میکنید را میپرسد.

در ادامه نیز از روش های زیر برای تشخیص کامل بیماری استفاده می کنند:

پیشگیری از زخم معده

برای جلوگیری از تمام بیماری های گوارشی از جمله زخم معده، باید رژیم غذایی خود را اصلاح کرد. رژیم غذایی با گوارش ارتباط مستقیم دارد. اما به صورت کلی 7 عامل پیشگیری از زخم معده در زیر آمده است:

برای جلوگیری از زخم معده، باید در رژیم غذایی خود، از میوه جات و سبزیجات تازه استفاده کنید. غذا های دارای فیبر بالا را بخورید و از مصرف فست فود ها خودداری کنید. از خوراکی های زیر برای تولید بیشتر باکتری های سالم استفاده کنید:

مصرف الکل باعث بروز انواع بیماری ها از جمله زخم معده می شود. بهتر است مصرف الکل را محدود کنید و در نهایت کنار بگذارید.

چای داغ و جوشیده، قهوه و نسکافه را اصلا ننوشید. همچنین از مصرف نوشیدنی های گاز دار مانند نوشابه ها به شدت خودداری کنید. اینها قاتل معده شما هستند!

سعی کنید در روز 8 لیوان آب را بنوشید. این آب سبب میشود که اسید معده تان متعادل شده و از بروز زخم معده پیشگیری می‌کند.

گرسنگی بیش از حد و خالی بودن معده، میتواند زمینه ساز زخم معده شود. سعی کنید تحت هیچ شرایطی گرسنه نمانید.

از مصرف ادویه های تند و سنگین مانند: زنجبیل، میخک و خردل به شدت پرهیز کنید و غذاهای خود را تند نکنید.

از وارد ساختن هر گونه استرس و مشغله ذهنی به خود، دوری کنید. این نوع مشغله ها و استرس ها، میتوانند آسیب های جبران ناپذیری بر بدن شما داشته باشند.

زخم معده بر اساس انواع مختلفی که دارد میتواند درمان های گوناگونی داشته باشد. اگر تست های بالینی در بدن شما، نشانه هایی از غلظت زیاد باکتری پیلوری داشته باشد پزشک برای شما درمان کنترل رشد باکتری را تجویز خواهد کرد. در این درمان به شما ترکیبی دارویی به مدت بیش از دو هفته داده میشود که می بایست آن را به صورت مداوم مصرف کنید. (1)

داروها شامل آنتی بیوتیک برای کنترل رشد و نوعی کاهش دهنده اسید معده است. مصرف این داروها ممکن است عوارض مختلفی از خود بروز دهد که از جمله آن‌ها اسهال و ناراحتی معده ناشی از مصرف آنتی بیوتیک است. اگر این علائم با گذر زمان بهبود نیافت و شما مشکلات حادتری تجربه کردید، می بایست آن را به پزشک گزارش کنید.

زخم معده چگونه تشخیص داده میشود

اگر نشانه هایی از رشد باکتری در بدن و معده شما وجود نداشته باشد، پزشک درمان کاهش اسید معده را پیش خواهد گرفت. در این روش با استفاده از درمان دارویی میزان اسید معده شما کنترل میشود تا از پیشرفت زخم در نواحی مختلف جلوگیری شود. طول مدت درمان میتواند تا هشت هفته نیز طول بکشد.

در این درمان از داروهایی به مانند راینیتیدین یا فاموتیدین استفاده میشود که اسید و درد معده را فروکش میکنند. البته این داروها در ایران به صورت نسخه ای فروخته میشود و شما برای تهیه آنها نیاز به دستور پزشک دارید. همچنین ممکن است پزشک به شما محلولی برای پوشاندن دیواره معده برای جلوگیری از اسیدی شدن آن نیز تجویز کند.

اگر فکر می کنید زخم معده دارید، با پزشک خود تماس بگیرید ، می توانید درباره علائم و گزینه های درمان خود صحبت کنید. مهم است که از زخم معده مراقبت شود، زیرا بدون درمان زخم ها می توانند باعث:

سخن پایانی

درباره علت و علائم درمان معده توضیح دادیم، اگر هر کدام از این علائم را دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید. در این مطلب سعی کردیم توضیحات کاملی درباره زخم معده در اختیار شما قرار دهیم، اما نباید این مطلب را جایگزین دستور پزشک قرار دهید.

آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟

برای حمایت از محتوایی که می‌پسندید، لطفاً به اشتراک بگذارید:

سلام من ۱۴ سالمه و از ده سالگی دچار زخم معده هستم و چهار سال هست که این بیماری رو دارم.تا حالا حدود سه بار خون ریزی بسیار شدید داخلی از طرف معده بودم و تحت درمان هستم.تو این چهار سال خونریزی من کاملا خوب شده اما هر ۲ ماه یکبار درست چند هفته بعد از اینکه دارو های معدم تموم میشه دچار درد فوقالعاده شدیدی میشم و گاهی وقت ها هیچ چیز آرومم نمیکنه.آیا شما نام مسکن قوی گیاهی یا حتی شیمیایی(دارو)سراغ ندارید؟چون من از درد شکم گاهی تا صبح بیدار هستم و درد میکشم.با تشکر از سایتتون

سلام 21 سال سن دارم و من خودم متأسفانه به این بیماری مبتلا شدم، بدلیل استرس شدیدی که داشتم اسید معده این بلا رو سر معده من آورد. نمیتونم آبمیوه سبزی یا حتی میوه هم بخورم!  یکسالی هست که تحت درمان هستم و با ورزش و خوراک مناسب و  خواب مناسب تونستم کمی ترمیم کنم این بیماری رو اما هنوز هم چیزایی که خیلی دوست دارم رو نمیتونم بخورم…

پرهیز اولین و آخرین درمان این بیماریه

دوستان فست فود نوشابه غذای تند پر ادویه روغن سرخ کردنی استرس همه اینها سمه برای معده و اگر خدایی نکرده به زخم معده مبتلا شدید صدمات جبران ناپذیری داره.

ممنونم، خیلی بهم کمک کرد. امیدوارم که هیچکس به زخم معده مبتلا نشه.

آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

ورود کاربران

زخم معده چگونه تشخیص داده میشود
زخم معده چگونه تشخیص داده میشود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *