دبستو – مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان
1 آشنایی با مهربانی خدا
2 تقویت احساس و علاقه و محبت، نسبت به خداوند و مهربانی های او
3 تشکر از خداوند، به خاطر نعمتهای فراوانی که به ما داده است.
انتظارات
دانش آموز طی فرایند آموزش:
1 همهٔ خوبی ها و زیبایی ها را نعمت خداوند مهربان می داند (گنجشکها، آفتاب، ستاره، آسمان و…)
2 با بیانی ساده، از خداوند به خاطر نعمت های بی شمارش تشکر می کند.
مفاهیم کلیدی
دعا
تشکر
پرندگان چگونه با خدا حرف میزنند
۱- وقتی می خواهیم با خدا سخن بگوییم، چه می کنیم؟٢- با درس خواندن، از کدام نعمت های خدا می توان تشکّر کرد؟
نماز به عنوان بهترین راه گفت وگو با خدا معرفی می شود
نماز علاوه بر آنکه گفت وگو با خداست، تشکر از خدا نیز هست.
ما وظیفه داریم در برابر هرکس که به ما هدیه ای داده و یا در حق ما خوبی کرده است، شاکر بوده و از او تشکر کنیم.
دانش آموز که در درس قبل، زندگی خود و دنیای اطراف خود را سراسر نعمت و هدیهٔ خداوندی دید، به این نکته پی می برد که باید در برابر خالق و فرستنده این نعمتها نیز شاکر باشد و از او تشکر کند، همان طور که این کار را در برابر هرکس دیگری که به او لطف و یا خوبی می کند انجام می دهد.
بر همین اساس، نماز به عنوان بهترین راه تشکر از خدا معرفی می شود.
وقتی پرندگان و سایر موجودات در حال تشکر از خدایند و از نعمتهای الهی با زبان خود تشکر می کنند،
پس ما انسان ها کم تر و عقب تر از حیوانات و پرندگان نباشیم و تشکر از خدای خویش را فراموش نکنیم و چه خوب است که این تشکر به گونه ای باشد که خود خدا گفته است؛ یعنی از طریق نماز.
قبلی
درس اول هدیه های خدا هدیه دوم ابتدایی
بعدی
خاطره ماه هدیه دوم ابتدایی
درس بیستم در کنار سفره هدیه دوم ابتدایی
درس نوزدهم جشن بزرگ هدیه دوم ابتدایی
درس هجدهم راز خوشبختی هدیه دوم ابتدایی
درس هفدهم وقت نماز هدیه دوم ابتدایی
درس شانزدهم طبیعت زیبا هدیه دوم ابتدایی
درس پانزدهم بچّه ها سلام هدیه دوم ابتدایی
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
اگر تمایل دارید پاسخ سوال خود را دریافت کنید مشخصات خود را کامل وارد کنید.
احمد عزتی
20200 امتیاز
مژگان اسکندری
9000 امتیاز
زهره عدالت فر
8800 امتیاز
فاطمه کاظم خانی
8550 امتیاز
عبدالستار اویسی
8400 امتیاز
جدیدترین نمونه سوال و کاربرگ
علوم دوم ابتدایی فصل 12درس برای جشن آماده شویم
پرندگان چگونه با خدا حرف میزنند
آزمون ریاضی دوم ابتدایی فصل جمع و تفریق اعداد سه رقمی
تکلیف نشانه ( ثـ ث)فارسی اول ابتدایی
آزمون مداد کاغذی 4فارسی اول ابتدایی
کاربرگ علوم اول ابتدایی
آزمون علوم دوم ابتدایی
.: طراحی سایت توسط روندسافت :.
طبق بیان قرآن و جهان بینی الهی نه تنها انسان بلکه تمام حیوانات و کائنات و ذرات به نوعی دارای شعورند و به ستایش و تسبیح و سجود برای خدای متعال مشغولند. خداوند متعال در آیه 18 سوره حج می فرمایند: «أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ النُّجُومُ وَ الْجِبالُ وَ الشَّجَرُ وَ الدَّوَابُّ وَ کَثیرٌ مِنَ النَّاسِ؛ آیا ندیده ای که هر کس در آسمانها و هر کس که در زمین است و آفتاب و ماه و ستارگان و کوه ها و درختان و جنبندگان و بسیاری از مردم خدا را سجده می کنند؟»
همچنین در آیه 44 سوره إسرا آمده است: «تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَن فِیهِنَّ وَ إِن مِّن شیَ ءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بحَِمْدِهِ وَ لَکِن لَّا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ إِنَّهُ کاَنَ حَلِیمًا غَفُورًا؛ هفت آسمان و زمین و هر چه در آنهاست تسبیحش می کنند و هیچ موجودی نیست جز آنکه او را به پاکی می ستاید، ولی شما ذکر تسبیح شان را نمی فهمید. او بردبار و آمرزنده است.»
با توجه به آیاتی که در بالا به آن ها اشاره شد فهمیده می شود که هر ذرهای در عالم هستی دارای ادراک و درک و فهم و شعور بوده و هوشمندانه و با زبان ویژه خود خدای متعال را تعظیم و تسبیح میکند و همچنین آن ها در ازای تک تک اتفاقاتی که در عالم اتفاق میافتد از خودشان واکنش نشان میدهند.
تحقیقات دانشمندان و پژوهشگران نیز ثابت کرده است که در میان موجودات عالم حتی گیاهان نیز دارای اعصاب بوده و حتی فریاد هم می کشند به نحوی که محققان لابراتوار علائم کشاورزی «مسکو»، فریاد و گریه های ریشه گیاهی را که در آب گرم قرار گرفته بود ضبط کرده اند.
آن ها دریافته اند که دلفین ها، جیرجیرک ها، پرندگان، زنبورها و حتی ویروس ها نیز صداهایی از خود صادر می کنند از این رو آن ها در تلاشند که راه جدیدی برای کشف زودهنگام بیماری ها با پیروی از صدای میکروب ها و ویروس ها در جسم بیابند.
پرندگان چگونه با خدا حرف میزنند
به عقیده شیعیان یکی از شرایط انسان کامل، دانستن زبان همه موجودات است. این موضوع در روایات متعددی نیز مطرح شده است؛ و آنچه از این دست از روایات بر می آید این است که اگر انسان در مسیر صراط مستقیم حرکت کند و آلوده به دنیا نشود به حقایق عالم ماده پی می برد. لذا آنجاست که چشم و گوش انسان باز می شود و صدای موجودات را می شنود که می گویند:
ما سمیعیم و بصیریم و هُشیم
با شما نامحرمان ما خامُشیم
و به همین خاطر است که در آیات قرآنی انسان های گناهکار پست تر از حیوانات معرفی شده اند، آنگونه که در آیه 179 سوره اعراف می خوانیم: «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ؛ بی تردید گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریده ایم، آنها دل هایی دارند بی ادراک و چشمانی که با آن نمی بینند و گوش هایی که با آن نمی شنوند، آنان مانند چارپایانند حتی گمراه تر؛ آنان همان غافلانند.»
در کتاب «خرائج و جرائح» قطب راوندی روایتی طولانی از امام حسین علیه السلام در ارتباط با معنای صدای حیوانات آورده شده است. این روایت بیان می دارد که در سنین کودکی از امام حسین علیه السلام در ارتباط با آوای حیوانات و اینکه آن ها هنگامی که صدا می کنند چه می گویند سؤال شد و آن حضرت در جواب فرمودند:
هر گاه کبک صدا کند، می گوید: حق نزدیک است، نزدیک.
هر گاه درنا صدا کند، می گوید: بار الها! مرا از دشمنم نگهدار.
هر گاه اردک صدا کند، می گوید: آمرزش تو، ای خدا! آمرزش تو.
هر گاه شتر مرغ صدا کند، می گوید: هیچ معبودی جز خدا نیست.
هر گاه قمری صدا کند، می گوید: ای دانای نهان ها و رازها، ای خدا.
هر گاه کلاغ صدا کند، می گوید: ای روزی رسان! روزی حلال برسان.
هر گاه درّاج صدا کند، می گوید: خدای رحمان، بر عرش استیلا یافت.
هر گاه کلاغ سبز صدا کند، می گوید: ای مولای من! از آتش رهایم کن.
هر گاه باز صدا کند، می گوید: به خدا و روز پسین(قیامت)، ایمان آوردم.
هر گاه عقاب صدا کند، می گوید: هر که خدا را فرمان برد، به سختی نیفتد.
هر گاه جغد صدا کند، می گوید: دوری از مردم، انس(با خدا و خرمی) است.
هر گاه مرغ گوشت ربا صدا کند، می گوید: برخدا توکل کن تا روزی داده شوی.
هر گاه هدهد صدا کند، می گوید: چه بدبخت است آنکه نافرمانی خدا کند!
هر گاه چکاوک صدا کند، می گوید: سرورا! توبه هر مومن گنهکاری را بپذیر.
هر گاه شاهین صدا کند، می گوید: پاک و منزه است خدا بطور قطع، بطور قطع.
هر گاه بلدرچین صدا کند، می گوید: ای فرزند آدم! چه قدر از مرگ غافلی؟!
هر گاه لک لک صدا کند، می گوید: هر که از مردم خلوت گزیند از آزارشان می رهد.
هر گاه باز شکاری صدا کند، می گوید: ای دانای پنهانیها، ای بر طرف کننده گرفتاریها!.
هر گاه خروس صدا کند، می گوید: هرکه خدا را بشناسد، یاد او را فراموش نمی کند.
هر گاه طوطی صدا کند، می گوید: هر که پروردگارخود را یاد کند، گناهش بخشوده شود.
هرگاه مرغ قدقد کند، می گوید: ای خدای حق، تو حق! و سخن تو حق است، ای الله! ای حق!
هر گاه کرکس صدا کند، می گوید: ای فرزند آدم! هرچه می خواهی زندگی کن که سر انجام آن مرگ است.
هر گاه بلبل صدا کند، می گوید: هیچ معبود بحقّی جز خدا نیست، این حق است، این حق است.
هر گاه گنجشک صدا کند، می گوید: از هر چه خدا را خشمگین کند، از او بخشایش می خواهم.(یا از او بخشایش بخواه)
هر گاه فاخته(کوکو) صدا کند، می گوید: ای یکتا! ای یگانه! ای بی همتا! ای بی نیاز پاینده!
هرگاه چلچله صدا کند، سوره ی حمد را می خواند و می گوید: ای توبه پذیر توبه کنندگان! ای خدا! ستایش از آن توست.
هر گاه طاووس صدا کند، می گوید: ای مولای من، به خودم ستم کردم و به زیبایی و آراستگی خود مغرورشدم، مرا ببخشای.
هرگاه آهو صدا کند، می گوید: خدایا! مرا از آزارها برهان.
هرگاه شیر غرّش کند، می گوید: امر خدا مهمّ است، مهم.
پرندگان چگونه با خدا حرف میزنند
هرگاه بره صدا کند، می گوید: مرگ، برای پند آموزی بس است.
هرگاه روباه صدا کند، می گوید: دنیا، خانه غرور(و فریب) است.
هرگاه سگ صدا کند، می گوید: گناهان، برای خوار کردن بس است.
هرگاه عقرب تسبیح گوید، می گوید: شرّ، پدیده وحشت آوری است.
هرگاه زرّافه صدا کند، می گوید: هیچ معبود بحقّی جز خدای یگانه نیست.
هرگاه یوز پلنگ صدا کند، می گوید: ای عزیز! ای چیره! ای سرافراز! ای الله!
هرگاه فیل صدا کند، می گوید: هیچ توان و تدبیری، جانشین مرگ نمی شود.
هرگاه گرگ صدا کند، می گوید: هرچه را خدا نگه دارد، هرگز تباه نخواهد شد.
هرگاه کرگردن صدا کند، می گوید: سرورا! به فریادم رس وگرنه، هلاک می شوم.
هرگاه اسب شیهه کند می گوید: پاک و منزّه است پروردگار ما، پاک و منزّه است او.
هرگاه بزغاله صدا کند، می گوید: مرگ مهلتم نمی دهد، ازاین رو گناهم اندک است.
هرگاه مار تسبیح گوید، می گوید: چه بدبخت است آنکه تو را نافرمانی کند، ای بخشنده!
هرگاه گوزن صدا کند، می گوید: خدا مرا بس است و او، خوب وکیلی است، او مرا بس است.
هرگاه خرگوش صدا کند، می گوید: ای خدا! مرا با حوادث ناگوار ممیران، ستایش از آن توست.
هرگاه پلنگ صدا کند، می گوید: پاک و منزه است آنکه با توانمندی خود عزیز است، پاک ومنزه است او.
هرگاه شغال صدا کند، می گوید: وای، وای، وای، وای، برگنهکاری که در گناه خود، پافشاری کند.
هرگاه شتر نر صدا کند، می گوید: پاک و منزّه است کسی که سرکشان را ذلیل می کند، پاک و منزّه است او.
هرگاه گاو نر صدا کند، می گوید: آرام، آرام، ای فرزند آدم! تو در محضرکسی قرار داری که می بیند و خود، دیده نمی شود و او، خداست.
سپس آن حضرت فرمودند: خدای متعال هیچ پدیده ای را نیافریده، مگر آنکه تسبیحی دارد که با آن، پروردگار خود را می ستاید، آنگاه در ادامه آیه 44 سوره اسراء را تلاوت فرمودند.(بحارالانوار، ج61، باب عموم أحوال الحیوان و أصنافها، حدیث 8)
و به همین خاطر است که در آیات قرآنی انسان های گناهکار پست تر از حیوانات معرفی شده اند، آنگونه که در آیه 179 سوره اعراف می خوانیم: «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ؛ بی تردید گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریده ایم، آنها دل هایی دارند بی ادراک و چشمانی که با آن نمی بینند و گوش هایی که با آن نمی شنوند، آنان مانند چارپایانند حتی گمراه تر؛ آنان همان غافلانند.»
در کتاب «خرائج و جرائح» قطب راوندی روایتی طولانی از امام حسین علیه السلام در ارتباط با معنای صدای حیوانات آورده شده است. این روایت بیان می دارد که در سنین کودکی از امام حسین علیه السلام در ارتباط با آوای حیوانات و اینکه آن ها هنگامی که صدا می کنند چه می گویند سؤال شد و آن حضرت در جواب فرمودند:
هر گاه کبک صدا کند، می گوید: حق نزدیک است، نزدیک.
هر گاه درنا صدا کند، می گوید: بار الها! مرا از دشمنم نگهدار.
هر گاه اردک صدا کند، می گوید: آمرزش تو، ای خدا! آمرزش تو.
هر گاه شتر مرغ صدا کند، می گوید: هیچ معبودی جز خدا نیست.
هر گاه قمری صدا کند، می گوید: ای دانای نهان ها و رازها، ای خدا.
هر گاه کلاغ صدا کند، می گوید: ای روزی رسان! روزی حلال برسان.
هر گاه درّاج صدا کند، می گوید: خدای رحمان، بر عرش استیلا یافت.
هر گاه کلاغ سبز صدا کند، می گوید: ای مولای من! از آتش رهایم کن.
هر گاه باز صدا کند، می گوید: به خدا و روز پسین(قیامت)، ایمان آوردم.
هر گاه عقاب صدا کند، می گوید: هر که خدا را فرمان برد، به سختی نیفتد.
هر گاه جغد صدا کند، می گوید: دوری از مردم، انس(با خدا و خرمی) است.
هر گاه مرغ گوشت ربا صدا کند، می گوید: برخدا توکل کن تا روزی داده شوی.
هر گاه هدهد صدا کند، می گوید: چه بدبخت است آنکه نافرمانی خدا کند!
هر گاه چکاوک صدا کند، می گوید: سرورا! توبه هر مومن گنهکاری را بپذیر.
هر گاه شاهین صدا کند، می گوید: پاک و منزه است خدا بطور قطع، بطور قطع.
هر گاه بلدرچین صدا کند، می گوید: ای فرزند آدم! چه قدر از مرگ غافلی؟!
هر گاه لک لک صدا کند، می گوید: هر که از مردم خلوت گزیند از آزارشان می رهد.
هر گاه باز شکاری صدا کند، می گوید: ای دانای پنهانیها، ای بر طرف کننده گرفتاریها!.
هر گاه خروس صدا کند، می گوید: هرکه خدا را بشناسد، یاد او را فراموش نمی کند.
هر گاه طوطی صدا کند، می گوید: هر که پروردگارخود را یاد کند، گناهش بخشوده شود.
هرگاه مرغ قدقد کند، می گوید: ای خدای حق، تو حق! و سخن تو حق است، ای الله! ای حق!
هر گاه کرکس صدا کند، می گوید: ای فرزند آدم! هرچه می خواهی زندگی کن که سر انجام آن مرگ است.
هر گاه بلبل صدا کند، می گوید: هیچ معبود بحقّی جز خدا نیست، این حق است، این حق است.
هر گاه گنجشک صدا کند، می گوید: از هر چه خدا را خشمگین کند، از او بخشایش می خواهم.(یا از او بخشایش بخواه)
هر گاه فاخته(کوکو) صدا کند، می گوید: ای یکتا! ای یگانه! ای بی همتا! ای بی نیاز پاینده!
هرگاه چلچله صدا کند، سوره ی حمد را می خواند و می گوید: ای توبه پذیر توبه کنندگان! ای خدا! ستایش از آن توست.
هر گاه طاووس صدا کند، می گوید: ای مولای من، به خودم ستم کردم و به زیبایی و آراستگی خود مغرورشدم، مرا ببخشای.
هرگاه آهو صدا کند، می گوید: خدایا! مرا از آزارها برهان.
هرگاه شیر غرّش کند، می گوید: امر خدا مهمّ است، مهم.
هرگاه بره صدا کند، می گوید: مرگ، برای پند آموزی بس است.
هرگاه روباه صدا کند، می گوید: دنیا، خانه غرور(و فریب) است.
هرگاه سگ صدا کند، می گوید: گناهان، برای خوار کردن بس است.
هرگاه عقرب تسبیح گوید، می گوید: شرّ، پدیده وحشت آوری است.
هرگاه زرّافه صدا کند، می گوید: هیچ معبود بحقّی جز خدای یگانه نیست.
هرگاه یوز پلنگ صدا کند، می گوید: ای عزیز! ای چیره! ای سرافراز! ای الله!
هرگاه فیل صدا کند، می گوید: هیچ توان و تدبیری، جانشین مرگ نمی شود.
هرگاه گرگ صدا کند، می گوید: هرچه را خدا نگه دارد، هرگز تباه نخواهد شد.
هرگاه کرگردن صدا کند، می گوید: سرورا! به فریادم رس وگرنه، هلاک می شوم.
هرگاه اسب شیهه کند می گوید: پاک و منزّه است پروردگار ما، پاک و منزّه است او.
هرگاه بزغاله صدا کند، می گوید: مرگ مهلتم نمی دهد، ازاین رو گناهم اندک است.
هرگاه مار تسبیح گوید، می گوید: چه بدبخت است آنکه تو را نافرمانی کند، ای بخشنده!
هرگاه گوزن صدا کند، می گوید: خدا مرا بس است و او، خوب وکیلی است، او مرا بس است.
هرگاه خرگوش صدا کند، می گوید: ای خدا! مرا با حوادث ناگوار ممیران، ستایش از آن توست.
هرگاه پلنگ صدا کند، می گوید: پاک و منزه است آنکه با توانمندی خود عزیز است، پاک ومنزه است او.
هرگاه شغال صدا کند، می گوید: وای، وای، وای، وای، برگنهکاری که در گناه خود، پافشاری کند.
هرگاه شتر نر صدا کند، می گوید: پاک و منزّه است کسی که سرکشان را ذلیل می کند، پاک و منزّه است او.
هرگاه گاو نر صدا کند، می گوید: آرام، آرام، ای فرزند آدم! تو در محضرکسی قرار داری که می بیند و خود، دیده نمی شود و او، خداست.
سپس آن حضرت فرمودند: خدای متعال هیچ پدیده ای را نیافریده، مگر آنکه تسبیحی دارد که با آن، پروردگار خود را می ستاید، آنگاه در ادامه آیه 44 سوره اسراء را تلاوت فرمودند.(بحارالانوار، ج61، باب عموم أحوال الحیوان و أصنافها، حدیث 8)
یکی از مهمترین اصول اخلاقی در مکتب اسلام، احترام به پدر و مادر است: آیات و روایات تاکید فراوان در این باره دارند جالب این است که در موارد بسیار بعد از توحید و یکتاپرستی بدون فاصله احسان به این دو نهاد…
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در طول عمر با برکت خویش سخنان و کلماتی را در بین اصحاب و یارانش در جاهای مختلف بیان فرمودند و یا به درخواست افراد پیامبر مطالبی را در موضعی خاص ذکر می کردند. که در منا…
مقاله حاضر دو محور اساسی «نقش و عملکرد مسجد» و «ویژگی های نسل جوان » را به اجمال مورد بررسی قرار داده و با عنایت به نقش مسجد در تربیت نسل جوان ، پس از ارائه یک گزارش از پژوهشی …
و این آسانی به دلیل گویایی عبارات و آشنا بودن پیام آن با زبان فطرت و دل است نه آنکه کتابی سبک و بی مغز است، بلکه سخنی استوار و پر مغز است، ولی در عین حال به دلیل هماهنگی و آشنایی با فطرت انسان، فهمیدن…
امام صادق (ع) تلاش و کوشش کنید و اگر عمل نمی کنید، گناه هم نکنید؛ زیرا کسی که بنایی می سازد و ویرانش نمی کند، ساختمانش برافراشته می شود، هر چند کوچک باشد.
16- الإمام صادق(ع): إذا کان الرجل علی عمل فلی…
اما در این که منظور از «حزب شیطان» چیست، قرآن خود توضیح می دهد؛ در بعضی از آیات(25)، پس از معرفی منافقان و تبیین بعضی از برنامه ها و توطئه های آن ها مانند طرح دوستی آن ها با غضب شدگان الهی…
استاد سید علیاکبر پرورش در آسمان پرستاره انقلاب به روشنی میدرخشد؛ شخصیتی که میتواند الگوی بسیار پرجاذبه و مطلوبی برای مدیران جوان این مرز و بوم و رجال سیاسی این روزها شود. کسی که رهبری انقلاب ایشان…
لازمۀ دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن به وسیلۀ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتقای مستمر بصیرت دینی و ایجاد آمادگی دائمی معنوی و مادی در آحاد پاسداران است. به همین دلیل است که فرماندهی معظم کل ق…
مشی سیاسی حضرت زهرا(س) و مرام آن حضرت در مقابله با فتنه و فتنه گران، کاملاً منطبق با قرآن کریم و توأم با بصیرت و بینش بوده است؛ چرا که او شاگرد مکتب قرآن بوده، در محضر پدرش به درس نشسته و در خانۀ امیر…
انقلاب اسلامی ایران در چهل سال گذشته دستاوردهای بسیاری در عرصه های مختلف، اعم از دستاوردهای سخت و نرم، داشته است. تبیین دستاوردهای نرم انقلاب اسلامی موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. از این من…
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نگاه امت های اسلامی به مقوله مقاومت تغییر کرد و کارآمدی و لزوم استقامت در برابر طاغوت بر آنان آشکار شد. از این رو حرکت های مقاومتی با الگوبرداری از روش امام خمینی…
فلاسفۀ اخلاق همواره به موضوع وجدان اخلاقی و چگونگی شکل گیری آن توجه داشته اند. آن ها در پی پاسخ به این پرسش هستند که آیا وجدان یک نیروی اخلاقی مستقل است یا هر آنچه به وسیلۀ آن ادراک می گردد همان احکام…
حدیث کِساء، حدیثی در فضیلت پیامبر(ص)، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) است. واقعه حدیث کِساء در خانه ام سلمه، همسر پیامبر روی داد. پیامبر اکرم (ص) هنگام نزول آیه تطهیر، خود و خاندان خویش را با پارچ…
ای انسان، تمام اعمال و رفتار تو نه تنها در زندگی شخصی ات بلکه در طبیعت و محیط پیرامون تو نیز اثر می گذارد. دین اسلام قبل از هر چیز انسان را به پیامدهای مثبت و منفی دنیوی کارهایش متوجه ساخته و هشدارهای…
زندگینامه شهید مصطفی احمدی روشنگردآوری توسط پایگاه حوزه
شهید مصطفی احمدی روشن در 17 شهریور سال 1358 در روستای سنگستان استان همدان متولد شد. وی دوران کودکی خود را در خانواده ای فقیر گذراند. خان…
سلام خانم مبینا حیدری. من مطلب شما را دهمین باری است که میخوانم . 9 بار در کتاب تو تو یی و بار اخر را توسط نوشته شما خواندم که روی هم رفته 10 بار میشود . ولی در کل از زحمتتون ممنون .
سايت عبد الدائم الكحيل
ما براساس متون قرآن عظیم معتقدیم که پرندگان به صورت واقعی بایکدیگرصحبت می کنند وبرای این کارزبان مخصوصی دارند که تشخیص آن امکان پذیراست…..
دانشمندان درکشف علمی جدیدی که بر روی یکی ازانواع پرندگان انجام داده اند به نتایج شگفت انگیزی دست پیدا کرده اند که به قدرت این نوع پرنده درداشتن زبان مخصوص جهت تکلم مربوط می شود .
پرندگان چگونه با خدا حرف میزنند
این خبرعلمی در 29 ژوئن 2015 ودرسایت علمی Science Daily که ازسایت های معتبرعلمی است اعلام گردید .
دربررسی صورت گرفته دردودانشگاه اکسترانگلستان University of Exeter وهمچنین دانشگاه زوریخ درکشورسوئیس University of Zurich تاکید شده است اصوات خارج شده ازپرنده chestnut – crowed babbler که در زبان عربی به آن ” الکستناء الملکی” می گویند ومعادل فارسی آن پرنده “حراف سلطنتی” نامیده می شود ودرکشوراسترالیا زندگی می کند صداهایی مبهم وبدون معنا نیستند ؛ بلکه آنها اصواتی منظم وهماهنگ هستند که این پرنده ازطریق آنها با همنوعان خود ارتباط برقرارمی کند واین پرندگان قادرند تا ازطریق تکرار منظم این صداها،پیام های مشخصی را به دیگرهمنوعان خود برسانند .
عنوان این مقاله تحقیقی در سایت مذکور به این صورت است :
Key element of human language discovered in bird babble
این کشف علمی درسایت “ساینس دیلی” وتوسط محقق دانشگاه زوریخ به نام “ Sabrina Engesser” درج شده است .
وی معتقداست بررسی هایی که درگذشته برروی انواع مختلف پرندگان صورت گرفته است حاوی هیچ مفهوم ومعنای ثابت شده ای از تفاوتهای اصوات پرندگان نبوده است واین خلاف آن چیزی است که امروزه وپس ازتحقیقات بر روی این پرنده استرالیایی انجام گرفته است .
تحقیق اخیرثابت کرده که تفاوتهای منظم صداهای خارج شده ازحنجره پرندگان دارای معانی واضحی است که ازآن جهت انتقال پیامها به همنوعانش وهمچنین به جوجه هایش استفاده می کند .
این محقق تأکید می کند که این پرنده دارای یک بسته صوتی وپیشرفته ای از انواع صداهاست که او راقادرمی سازد تا صداهای صادره ازخود رابه اجزای صوتی مشخصی تجزیه کند که هرکدام ازاین اجزای صوتی درچهچهه زدن وآوازخواندن دارای وظیفه ای معین است واین امکان وجود دارد که هرکدام ازاین صداهای جزیی را به حروف ابجد تشبیه کرد به طوریکه معنی هرکدام ازاین اصوات ازنظرترتیب خارج شدن آنها بادیگری تفاوت دارد .
پروفسور “Andrew F.Russell” ازدانشگاه اکسترانگلستان که اقدام به بررسی صدای پرندگان ازده سال قبل نموده است مشارکت فعالی درکشف خصوصیات صوتی خیره کننده ازاین پرنده استرالیایی داشته است ؛ اوروش عملی نظام لغوی این پرنده راتشریح کرده ومی گوید : دانشمندان هنگام تجزیه صداهای این پرنده دریافته اند که به طورمثال دو صدای مشخص (س) و(ع) رامداوم تکرارمی کند ودر رفتارهاوحالات مختلف توالیهای مختلفی راازاین دوصدابکارمی گیرد .
پروفسور راسل تاکید می کند که دانشمندان به روشنی ملاحظه کرده اند که این پرنده درطول پروازش دو صدای (س) و(ع) رابه ترتیب وبا نظم ازحنجره اش خارج می کند ، اما هنگامیکه جوجه هایش راغذا میدهد صداهای (ع)و(س)و(ع) را با ترتیبی منظم بیان می کند .
دانشمندان درطول این تحقیق اقدام به ضبط این دوصدا کرده اند ودریافته اند که پرنده هنگام تکراراین دوصدا یعنی (س)و(ع) درمحدوده ای که درصدارس وتیررس شنوایی پرندگان همنوع خودش است به آسمان نگاه میکند گویی که درجستجوی پرندگانی است که درآن محدوده پروازمی کنند یااینکه منتظررسیدنشان است ؛ ولی هنگامیکه صداهای (ع)و(س)و(ع) راازحنجره اش خارج می سازد ، پرندگانی که این اصوات رامی شنوند به لانه هایشان خیره می شوند.
دانشمندانی که برروی این تحقیق کارمی کنند اعتقاد دارند این اولین باردرتاریخ تحقیقات علمی است که درآن ثابت می شود که پدیده ی تکرارمنظم صداهای مشخص به شکلی که دارای معانی یا پیام های گوناگونی باشد درمخلوقی غیرازانسان درسیاره زمین مشاهده می شود واین پدیده علیرغم ابتدایی وساده بودنش درمقایسه بازبان بشربسیارعجیب ودرعین حال قابل توجه است .
ازاینجا به یاد می آوریم داستان حضرت سلیمان نبی علیه السلام وهدهد را که چگونه نبی خدا با او صحبت کرد ومفهوم زبانش را درک کرد ونیز چگونگی اشاره قرآن کریم به زبان پرندگان که اشاره ای بسیار زیبا در14 قرن قبل وپیشی گرفتن بیان این حقیقت ازسوی قرآن نسبت به دانشمندان قرن بیست ویکم میباشد .
قرآن کریم دراین باره درآیه 16 سوره النمل می فرماید :
وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ وَأُوتِينَا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِينُ
پرندگان چگونه با خدا حرف میزنند
ترجمه آیه : وسلیمان وارث داوود شد وگفت : ای مردم ؛ به ما زبان پرندگان آموخته شده وازهرچیزی به ما داده شده است ؛ به درستیکه این همان فضل آشکاراست .
دراین آیه کریمه که از زبان سلیمان نبی (ع) بیان شده ، اشاره مستقیم به “منطق الطیر” یعنی “زبان پرندگان” شده است ودلالت براین امرمی کند که پرندگان دارای گفتار وزبان مخصوصی هستند که توسط آن با هم گفتگو می کنند ودرک این زبان ازطریق یادگیری امکان پذیراست (عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ) واین نکته را ثابت می کند که دانشمندان قادربه یادگیری زبان پرندگان ازطریق تحقیق ، بررسی ، وتلاش می باشند .( البته به اراده وخواست خداوند)
حال پرسشی را ازتمام منتقدان ومنکران قرآن کریم مطرح می کنیم وآن این است که آیا این آیه کریمه آنچه که امروزه دانشمندان به حقیقت آن پی برده اند را تأیید وتصدیق می کند ؟
بی شک بین این آیه ازقرآن کریم واین حقیقت علمی برابری کاملی است که خود دلالت می کند براینکه قرآن عظیم همان کتاب خداوند است که درآن می فرماید :
وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا (نساء/82)
واگر(این قرآن) ازجانب غیرخدا بود به طورقطع درآن اختلافات بسیاری می یافتند .(نساء/82)
سبحان الله !
————-
به قلم: عبد الدائم الكحيل
www.kaheel7.com/fa
http://www.aljazeera.net
http://www.sciencedaily.com/releases/2015/06/150629152230.htm , 29-6-2015.
http://neurosciencenews.com/language-babbler-bird-2180/
صفحه اصلي
اعجاز عددی
اعجاز در علم نجوم
اعجاز در علم زمين شناسى
اعجاز پزشکی و روانشناسى
اسرار طبیعت و جاندارن
شگفتيهاي قرآن و سنت
اعجاز در قانون گذارى
تصویر و آیه
گروه ترجمه
درباره ما
تماس با ما
اعجاز علمي در قرآن و حديث – سايت عبدالدائم الكحيل
همه مقاله ها مجاني مي باشد
%PDF-1.6
%
311 0 obj
>
endobj
347 0 obj
>/Filter/FlateDecode/ID[]/Index[311 64]/Length 152/Prev 824163/Root 312 0 R/Size 375/Type/XRef/W[1 3 1]>>stream
hbbd“`b“”CA$nɶ,b”Yjl]`[A0, fH k-l1`ɐ5D*b*@1,!
“GA$
4mAD7)AGg`
%PDF-1.6
%
576 0 obj
>
endobj
588 0 obj
>/Filter/FlateDecode/ID[]/Index[576 26]/Info 575 0 R/Length 71/Prev 1097022/Root 577 0 R/Size 602/Type/XRef/W[1 2 1]>>stream
hbbd“b`U “=
$X &}$@m@=`LLAF2}0
%PDF-1.4
3 0 obj
>>>]
/Group >
/Contents 4 0 R>>
endobj
4 0 obj
>
stream
x3R235W(*T0PR0T(Y@
z@
نمونه سوال هدیه دوم ابتدایی درس به درس را از سایت اسک 98 دریافت کنید.
1 خدای مهربان چه نعمت هایی به ما داده ؟
به ما گوش داده تا بشنویم، به ما پا داده تا بتوانیم حرکت کنیم، به ما دست داده تابتوانیم مشق بنویسیم و غذا بخوریم و …
2 به خدایی که این همه نعمت به ما داده باید چه بگوییم ؟
باید تشکر بکنیم و بگوییم خدایا ممنونم و خدایا شکرت.
پرندگان چگونه با خدا حرف میزنند
3 اگر خورشید نبود چه می شد؟
روز وجود نداشت، ما هیچ جا را نمیدیدیم، گیاهان و جانوران زنده نمی ماندند.
4 اگر یک روز آب مدرسه یا خانه شما قطع بشود چه اتفاقی می افتد؟
نمیتوانیم آب بخوریم، نمیتوانیم غذا درست کنیم،نمیتوانیم ظرفهایمان را بشوییم و …
5 چند نمونه از هدیه های زیبایی که خدا در طبیعت به ما داده را نام ببرید؟
درخت، رودخانه، کوه، ابر، باران و …
1 آیا گنجشک ها می توانند با خدا حرف بزنند؟ شما چطور می توانید با خدا حرف بزنید؟ بله کنجشک ها می توانند با خدا حرفبزنند و من نیز مانند گنجشک ها می توانم با خدا حرف بزنم
2 وقتی میخواهیم با خدا سخن بگوییم چه کاری انجام می دهیم؟ نماز می خوانیم
3 با درس خواندن از کدام نعمت های خدا تشکر می کنیم؟ از همه ی نعمت هایی که به ما داده می توانیم تشکر کنیم.
1 علیه السلام یعنی چه؟ یعنی سلام بر او
2 امام حسن علیه السلام از مادرش حضرت فاطمه چه آموخت؟ از او آموخت که اول برای دیگران دعا کند و بعد برای خودشدعا کند.
3 من هم دوست دارم برای دیگران دعا کنم و بگویم :
1 ما چگونه می توانیم با پرنده گان مهربان باشیم؟ باید آن ها را اذیت نکنیم و به آن ها کمک کنیم و برایشان دانه بریزیم.
2 ما چگونه می توانیم مهربانی مادر و پدر خود را جبران کنیم؟ ما باید از آن ها بخاطر کارهایی که برای ما انجام می دهند تشکر کنیم.
3 مرغابی و قو چگونه به بچه های خود کمک می کنند؟ مرغابی به های خود را از رودخانه رد می کند و قو نیز به بچه های خود پرواز کردن را یاد می دهد.
1 ما برای چه کارهای وضو می گیریم؟ برای نماز خواندن، برای قرآن خواندن، برای رفتن به مسجد.
2 مراحل وضو گرفتن را به ترتیب توضیح دهید؟ اول نیت میکنیم، دوم صورتمان را از جایی که مو روییده تا چانه می شوییم،
سوم دست راست را از آرنج تا سر انگشتان و از بالا به پایین می شوییم، چهارم درست چپ را نیز مانند دست راست می شوییم،
پنجم با دست خیس به موهای سرمان دست میکشیم، ششم با دست راست روی پای راست مسح میکشیم، هفتم با دست چپ روی پای چپ مسح میکشیم.
1 بزرگترین پیامبران خدا را نام ببرید؟ حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی، حضرت محمد.
2 چگونه می توانیم از خدایی که این همه پیامبر را برای ما فرستاده است تشکر کنیم؟ با اطاعت از فرمان پیامبران
3 چند تن از پیامبران دیگر را نام ببرید؟ حضرت یوسف، حضرت یونس، حضرت یعقوب.
1 یکی از ویژگی های مهم پیامبر چه بود؟ مهربانی
2 ما در قبال کمک دیگران باید از آن ها تشکر کنیم.
3 خدا از کمک کردن انسان ها به دیگران خوشحال می شود
4 نام دوست با وفای پیامبر چه بود؟ بلال
1 مسجد پیامبر در کجا قرار دارد؟ در شهر مدینه
2 وقتی نام پیامبر را می شنویم باید بر او صلوات بفرستیم و بگوییم : الهم صلی علی محمد و آل محمد
3 حضرت محمد در کجا به دنیا آمد؟ در شهر مکه
4 نام پدر و مادر حضرت محمد چه بود؟ نام پدرش عبدالله و نام مادرش آمنه بود.
5 یکی از مهمترین ویژگی های پیامبر چه بود؟ امانت داری او بود
1 پیامبر خدا در مورد اهل بیت خود چه فرمودند؟ دوستان آن ها دوستان من هستند و دشمنان آن ها دشمنان من. بر آن ها
درود فرست و بدی ها را از آن ها دور کن.
2 اهل بیت پیامبر چه کسانی هستند؟ امام علی، حضرت فاطمه، امام حسن، امام حسین.
3 اهل بیت پیامبر چگونه انسان هایی بودند؟ بسیار مهربان بودند و کارهای خوبی انجام می دادند و به دیگران احترام می گذاشتند.
4 وقتی نام اهل بیت پیامبر را می آوریم باید چه بگوییم ؟ علیه السلام
5 الهم صلی علی محمد وآل محمد یعنی چه ؟ یعنی خدایا بر حضرت محمد و خاندانش درود بفرست.
1 ما نیز مانند امام علی و خانواده اش باید با دیگران مهربان باشیم
2 وقتی آن مر فقیر با غذا وارد خانه شد فرزندانش چه گفتند؟ پدر جان از شما ممنونیم که برایمان غذا آورده ای.
3 آن مرد فقیر به فرزندانش چه گفت؟ حضرت علی و خانواده مهربانش به او کمک کردند.
4 آن شب وقتی بچه های آن رد خوابشان برد چه خوابی دیدند؟ خواب دیدند آن مرد مهربان دوباره با آن ها کمک می کند.
1 امام علی در چه روزی به دنیا آمد؟ در روز سیزدهم ماه رجب.
2 اولین مردی که دین اسلام را پذیرفت چه کسی بود؟ امام علی ع
3 پیامبر خدا درباره ی حضرت علی چه فرموده اند؟ علی دتناترین مردم است.
4 امام علی پگونه به شهادت رسید؟ در مسجد هنگام خواندن نماز به دست یکی از دشمنان اسلام به شهادت رسید.
5 همسر حضرت علی چه کسی بود؟ حضرت فاطمه ص
6 امام حسن و امام حسین فرزندان چه کسی بودند؟ امام علی ع
1 امام حسن در چه روزی به دنیا آمد؟ در روز پانزدهم رمضان
2 پیامبر خدا در مورد امام حسن چه فرمودند؟ فرمودند اخلاق و رفتار حسن شبیه اخلاق و رفتار من است.
3 چه چیزهایی از داستان بهترین دوست یاد می گیریم؟ به دیگران حرف زشت نزنیم، با دیگران تندی نکنیم، حرف هر کسی راباور نکنیم.
4 دشمن امام حسن چه کسی بود؟ معاویه
5 نام پدر ومادر امام حسن چه بود؟ نام پدرش امام علی و نام مادرش حضرت فاطمه بود.
6 امام حسن چندمین امام ما شیعیان است؟ دومین
1 امام حسین در چه روزی به دنیا آمد؟ در روز سوم شعبان
2 دشمن امام حسین چه کسی بود؟ یزید
3 امام حسین در چه ماه و چه روزی شهید شد؟ در ماه محرم و روز عاشورا
4 پدر و مادر امام حسین چه کسانی بودند؟ پدرش امام علی و مادرش حضرت فاطمه.
1 رسول خدا در مورد سلام کردن چه فرمودند؟ تا زنده هستم سلام کردن را ترک نمی کنم.
2 امام حسین در مورد سلام کردن چه فرمودند؟ سلام کردن هفتاد پاداش دارد، شصت و نه پاداش برای کسی که سلام می کند و یک پاداش برای کسی که جئاب می دهد.
3 خداوند در قرآن کریم در مورد سلام کردن به پیامبر چه می گوید؟ وقتی مومنان پیش تو می آیند، بگو: سلام بر شما.
4 السلام و علیک ایها النبی و رحمته الله و برکاته یعنی چه ؟ یعنی سلام بر تو ای پیامبر و رحمت خدا و برکاتش بر تو باد.
5 سلام کردن نشانه احترام به دیگران است.
1 چرا خدا دوست دارد ما انسان ها تمیز و پاکیزه باشیم؟ زیرا خدا پاکیزگی را دوست دارد.
2 چگونه می توانیم محیط کلاس و مدرسه را تمیز نگه داریم؟ در کلاس و مدرسه آشغال نریزیم، اگز آشغالی ریخته بود آن را درسطل آشغال بیندازیم.
3 اسلام دین پاکیزگی و نظافت است.
4 طبیعت زیبا نعمت خدا است که به ما بخشیده.
5 چند نمونه از گلهایی که در طبیعت وجود دارد را نام ببرید؟ گل رز، گل آفتاب گردان، گل نسترن، گل لاله.
1 هر روز چند بار می توانیم نماز بخوانیم و با خدا حرف بزنیم؟ 5 بار
2 هر روز چه زمان هایی با خدا حرف میزنیم؟ صبح، ظهر، عصر، مغرب، عشاء.
3 نماز صبح چند رکعت است؟ 2 رکعت
4 نماز ظهر چند رکعت است؟ 4 رکعت
5 نماز عصر چند رکعت است؟ 4 رکعت
6 نماز مغرب چند رکعت است؟ 3 رکعت
7 نماز عشاء چند رکعت است؟ 4 رکعت
1 اگر بخواهیم خوش بخت شویم باید چه کاری انجام ندهیم؟ باید به دیگران دروغ نگوییم.
2 راستگویی چه فایده هایی دارد؟ خوشبخت می شویم، خدا مارا دوست دارد، دوستان زیادی چیدا می کنیم.
3 دروغ گویی چه نتیجه ای دارد؟ خوش بخت نمی شویم، خدا مارا دوست ندارد، دیگران با ما دوست نمی شوند.
4 خدا آدم های راستگو را خیلی دوست دارد.
5 کسی که همیشه راست می گوید خوش بخت می شود.
1 چه کارهایی می توانیم انجام دهیم تا امام مهدی ما را بیشتر دوست داشته باشد؟ دروغ نگوییم، به دیگران احترام بگذاریم،، با دیگران مهربان باشیم،
2 امام زمان چه روزی به دنیا آمد؟ پانزدهم شعبان
3 در جشن نیمه شعبان چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟ شیرینی بخریم و بین مردم پخش کنیم، سرود بخوانیم، کوچه و خیابان ها را تزیین و آب پاشی کنیم.
1 هر بار که غذا می خوریم باید از خدا تشکر کنیم و بگوییم خدایا شکرت.
2 هنگام غذا خوردن خوب است چه کارهایی انجام دهیم و چه کارهایی انجام ندهیم؟ هنگام شروع به غذا خوردن بسم الله بگوییم،
اگر غذا داغ است آن را فوت نکنیم، غذاهای اضافی را دور نریزیم، هر روز صبحانه را کامل بخوریم، نمی گوییم این غذا را دوست ندارم بلکه آن را میخوریم و از خدا تشکر می کنیم.
3 هنگام غذا خوردن چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ لقمه ایمان را کوچک و اندازه دهانمان برداریم، آهسته می جویم و با عجله غذا نمی خوریم، بعد از خوردن غذا از خدا تشکر می کنیم و می گوییم خدایا شکرت،
منبع مطلب : dabesto.ir
مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.
تمام نمونه سوالات در یک اپلیکیشن
استادبانک بزرگترین سایت تدریس خصوصی در کشور است
دانلود مستقیم اپلیکیشن (فایل APK)
دانلود مستقیم اپلیکیشن (فایل APK) (لینک کمکی)
لینک دریافت رایگان از Google Play
لینک آشنایی بیشتر با اپلیکیشن
پرندگان چگونه با خدا حرف میزنند
منبع مطلب : www.ostadbank.com
مدیر محترم سایت www.ostadbank.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.
نوبت اول هدیه های آسمان دوم دبستان
نوبت دوم هدیه های آسمان دوم دبستان
درس اول: هدیه های خدا
درس دوم: پرندگان چه می گویند؟
درس سوم: خاطره ی ماه
درس چهارم: مهربانتر از مادر
درس پنجم: وضو می گیرم
درس ششم: پیامبر خدا
درس هفتم: مهمان کوچک
درس هشتم: جشن میلاد
درس نهم: اهل بیت پیامبر
درس دهم: خانواده ی مهربان
درس یازدهم: نماز بخوانیم
درس دوازدهم: پدر مهربان
درس سیزدهم: بهترین دوست
درس چهاردهم: دعای باران
درس پانزدهم: بچه ها سلام!
درس شانزدهم: طبیعت زیبا
درس هفدهم: وقت نماز
درس هجدهم: راز خوش بختی
درس نوزدهم: جشن بزرگ
درس بیستم: در کنار سفره
منبع مطلب : biamoz.com
مدیر محترم سایت biamoz.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
این مطالب توسط ربات جمع آوری شده است در صورت نارضایتی به ما اطلاع دهید تا محتوای مطلب شما را
حذف کنیم. این سایت توسط سرور های قدرتمند پارس
وب سرور پشتیبانی میشود.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، در 17 جای قرآنکریم به واژه پرنده اشاره شده است. در دستهاى از آیات از پرندهاى خاص نام برده است و در دستهاى دیگر از آیات واژه پرندگان بهصورت عام بهکار رفته است. در آیاتی که بهصورت عام به پرندگان اشاره شده توجه عجیبی به پرواز پرندگان که خود از اعجازهای بزرگ خلقت الهی بهشمار میرود، شده است. جالب آنکه دقت در پرواز این جاندار را وسیلهای جهت شناخت قدرت خلقت الهی معرفی کرده است. که این پرنده با جثه کوچک خود، پیچیدهتر از هر هواپیمای دستساز بشری بهشمار میرود. در آیات دیگری در سوره نمل به گفتگوی حضرت سلیمان(ع) با پرندگان اشاره شده و از آن بهعنوان«منطقالطیر» یاد کرده است. تحقیقات اخیرثابت در سال 2015 مشخص کرده است که تفاوتهای منظم صداهای خارج شده ازحنجره پرندگان دارای معانی واضحی است که از آن جهت انتقال پیامها به همنوعان خود و همچنین به جوجهها استفاده میکنند. زنده شده پرندگان بهعنوان نشانهای برای معاد، اشاره به تسبیح پرندگان، زنده کردن پرندگان توسط حضرت عیسی(ع)، اشاره به گوشت پرندگان(بهعنوان غذای بهشتیان السابقون)، نقش پرندگان در انهدام لشگر ابرهه و تعدادی موضوعات دیگر از جمله اشارات قرآنی در این زمینه بهشمار میرود.
نوع اشاره به پرندگان در قرآن
قرآن در آیات گوناگونى به دو روش از پرندگان نام برده است: در دستهاى از آیات از پرندهاى خاص نام برده است، چنان که در آیه 31 سوره مائده از نقش کلاغ در ماجراى هابیل و قابیل سخن گفته و در آیه 23 سوره نوح در ضمن شمارش بتهاى قوم نوح از بت«نسر» یاد کرده که احتمالاً به سبب شباهت به عقاب به این نام شهرت یافته بود. در آیات 57 سوره بقره؛ 160 سوره اعراف و 80 سوره طه در ماجراى فرستادن عذابى آسمانى براى بنىاسرائیل به«سَلْوى» اشاره کرده که بیشتر مفسران آنرا نوعى پرنده دانستهاند که از اطراف به اراضى بنىاسرائیل مىآمده و آنها از گوشت این پرندگان استفاده مىکردند(2) و ظاهراً همان بِلْدِرْچیناست(3).
در دستهاى دیگر از آیات کلمه «طیر» بهصورت عام بهکار رفته است: «اَلَم یَرَوا اِلَى الطَّیرِ مُسَخَّرت فى جَوِّ السَّـماءِ…»(نحل/ 79)؛ «و حُشِرَ لِسُلَیمـنَ جُنُودُهُ مِنَ الجِنِّ والاِنسِ والطَّیرِ فَهُم یوزَعون»(نمل/17).
در یک آیه نیز ابتدا واژه طیر و سپس نام هدهد ذکر شده است(1): «و تَفَقَّدَ الطَّیرَ فَقالَ ما لِىَ لا اَرَى الهُدهُدَ اَم کانَ مِنَ الغائِبین» (نمل/20).زنده شدن پرندگان نشانهاى براى معاد
آیه260 سوره بقره به داستان حضرت ابراهیم(ع) و زنده شدن چهار پرنده پرداخته است. بدین صورت که حضرت ابراهیم(ع) از خداوند خواست تا جهت اطمینان قلب نسبت به رستاخیز(4)، چگونگى زنده شدن مردگان را به او بنمایاند. خداوند به او فرمود که چهار نوع پرنده را ذبح کند. سپس پَرِ آنها را بکند و آنها را در هاون بکوبد(5) تا کاملاً مخلوط و ممزوج شوند. ابراهیم(ع) گوشت آنها را بر بالاى ده کوه مختلف قرار داد و یکایک آنها را صدا زد. هریک که خوانده مىشدند، زنده شده و بهسویش مىآمدند. او پس از دیدن این منظره گفت:«اَعلَمُ اَنَّ اللّهَ عَلى کُلِّ شَىء قَدیر»(6) و بدینسان به آگاهى در مورد قدرت خداوند درباره زنده شدن مردگان دست یافت.
گفته شده است که علت انتخاب پرنده براى این منظور، قدرت پرواز آنها بوده است(7). برخى، نوع پرندگان انتخاب شده را به روحیات و صفات مختلف آدمى تأویل بردهاند که هر کدام مظهر یکى از صفات انسان هستند؛ طاووس مظهر زیبایى و خودنمایى، خروس مظهر تمایلات شدید جنسى، کبوتر مظهر انس و الفت(8) و کلاغ مظهر آرزوهاى دور و دراز و حرص و آز(1).
توجه به پرندگان و شناخت قدرت الهی
«أَلَمْ یَرَوْاْ إِلَى الطَّیْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِی جَوِّ السَّمَاء مَا یُمْسِکُهُنَّ إِلاَّ اللّهُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ»« آیا آن پرندگان رام شده در جو آسمان را نمیبینند؟ هیچ کس جز خدا آنها را در هوا نگاه نتواند داشت و در این برای مردمی که ایمان میآورند عبرتهاست»(سوره نحل/ 79).
«أَوَلَمْ یَرَوْا إِلَى الطَّیْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَیَقْبِضْنَ مَا یُمْسِکُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَنُ إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ بَصِیرٌ»«آیا پرندگانی را که بال گشوده یا بال فراهم کشیده بر فراز سرشان در پروازند، ندیدهاند؟ آنها را جز خدای رحمان کسی در هوا نگاه نتواند داشت اوست که به همه چیز بیناست»(ملک/ 19).
آیات فوق ضمن جلب توجه مخاطبان به پرواز پرندگان در آسمان، نگهدارى آنها در آسمان را به خداوند نسبت داده و این جانوران را وسیلهاى براى خداشناسى مىشمرد. بنابراین پرواز پرندگان که خود از اعجازهای بزرگ خلقت الهی بهشمار میرود، دقت در آن خود وسیلهای جهت شناخت قدرت خلقت الهی است، که این پرنده با جثه کوچک، باز پیچیدهتر از هر هواپیمای دستساز بشری بهشمار میرود.
دقت در شکل ظاهری پرندگان نشان میدهد که تمام وجود آنها براى پرواز هماهنگ شده است. ساختمان دوکى شکل بدن، پرهای لیز، سبک و تو خالى که با گیرانداختن هوا باعث سبکی آن میشوند، استخوانهایی که در عین استحکام، سبک و عموماً تو خالی است، نوع سیستم هوایی تنفسی آنها(کیسههای هوایی درون استخوانها)، سینههای پهن با عضلات قوی، امکان سوار شدن بر امواج هوا را مىدهد. بنابراین ایرودینامیک پرواز پرندگان و مطالعه اصول زیستی و فیزیکی حاکم بر پرواز آنها از جمله موضوعات مهم در باب شناختن قدرت لایزال الهی بهشمار میرود.
تسبیح پرندگان
اینکه جمادات یا نباتات فاقد روح و شعورند یا حیوانات فقط به حکم غریزه عمل میکنند، سخن مشهور مردم است نه سخن قرآن کریم و اهل بیت(ع). آیات و روایات فراوانی حاکی از این هستند که همه موجودات عالم دارای شعورند. در قرآن کریم علاوه بر اشاره بدین موضوع که آسمانها و زمین و هرچه در آنهاست به ذکر الهی مشغولند، توجه خاصی به ذکر الهی پرندگان(و آن هم در حالت پرواز آنها که بین زمین و آسمان معلقاند اشاره شده و فرموده است:« أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّیْرُ صَافَّاتٍ کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبیحَهُ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِما یَفْعَلُون»«آیا ندیدى تمام آنان که در آسمانها و زمیناند براى خدا تسبیح مىکنند و همچنین پرندگان به هنگامى که بر فراز آسمان بال گستردهاند، هر یک از آنها نماز و تسبیح خود را مىدانند و خداوند به آنچه انجام میدهند داناست»(نور/41).
از این آیه شریفه استفاده می شود که موجودات، افزون بر تسبیح تکوینی، که به معنی سیرالی الله و اظهار نقص خود و اعتراف وجودی به کمال محض بودن خداست، تسبیح آگاهانه نیز دارند. چون اوّلاً خداوند متعال از علم آنها به تسبیح و نمازشان خبر داد و ثانیاً بیان نمود که افزون بر تسبیح، صلاه نیز دارند و نماز و تسبیح هر موجودی هم مختصّ به خود اوست(9).
نکات آیه:
1. از عبارت هرچه در آسمانها و زمین است، میتوان درک کرد که اشاره قرآن به هر آن چیزی است که در آسمانها و نیز هر آن چیزی است که در زمین وجود دارد. بنابراین بین این دو گرچه مخلوقاتی شاید وجود داشته باشد اما نظر ما را به پرندگانی جلب میکند که بالهایشان را گشودهاند و این حکایت از حکمتی بر حضور پرندگان گشوده بال در بین زمین و آسمان دارد که خود از اعجازهای بزرگ خلقت الهی است که در مقاله قبلی(قرآن و علوم زیستی/4) توسط اینجانب بهطور کاملی در رابطه با خارقالعاده بودن این عمل بحث شده است.
2. موضوع دیگر اشاره به داشتن دانش در نزد پرندگان است. آنها از چنان دانشی برخوردارند که روش تسبیحگویی خود را میدانند.
3. اشاره به دانستن(دانش) شیوه تسبیحگویی سه دسته(زمینیان و آسمانیان و پرندگان) گویایی این است که آنها به سه شیوه تسبیح میگویند که با یکدیگر واگردان دارد(10).
پرندگان چگونه با خدا حرف میزنند
تکلم پرندگان
«وَ وَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ یَا أَیُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّیْرِ وَأُوتِینَا مِنْ کُلِّ شَیْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُ»« وسلیمان وارث داوود شد وگفت: ای مردم؛ به ما زبان پرندگان آموخته شده و از هرچیزی به ما داده شده است، به درستیکه این همان فضل آشکاراست»(نمل/16).
دراین آیه کریمه که از زبان سلیمان نبی(ع) بیان شده، اشاره مستقیم به منطق الطیر یعنی زبان پرندگان شده است و دلالت بر این امر میکند که پرندگان دارای گفتار و زبان مخصوصی هستند که توسط آن باهم گفتگو میکنند و درک این زبان ازطریق یادگیری امکان پذیراست و این نکته را ثابت میکند که دانشمندان قادر به یادگیری زبان پرندگان از طریق تحقیق، بررسی، و تلاش میباشند.
دانشمندان درکشف علمی جدیدی که بر روی یکی از انواع پرندگان انجام دادهاند به نتایج شگفت انگیزی دست پیدا کردهاند که به قدرت این نوع پرنده در داشتن زبان مخصوص جهت تکلم مربوط میشود. این خبر علمی در 29 ژوئن 2015 و در سایت علمیScience Daily که ازسایتهای معتبرعلمی است اعلام گردید. در بررسی صورت گرفته در دو دانشگاه اکسترانگلستان University of Exeterو همچنین دانشگاه زوریخ درکشور سوئیس University of Zurich تاکید شده است اصوات خارج شده ازپرنده chestnut – crowed babbler که در زبان عربی به آن «الکستناء الملکی» میگویند و معادل فارسی آن پرنده «حراف سلطنتی» نامیده میشود و در کشور استرالیا زندگی میکند، صداهایی مبهم و بدون معنا نیستند بلکه آنها اصواتی منظم و هماهنگ هستند که این پرنده از طریق آنها با همنوعان خود ارتباط برقرار میکند و این پرندگان قادرند تا ازطریق تکرار منظم این صداها، پیام های مشخصی را به دیگر همنوعان خود برسانند(13).
تحقیق اخیرثابت کرده که تفاوتهای منظم صداهای خارج شده ازحنجره پرندگان دارای معانی واضحی است که ازآن جهت انتقال پیامها به همنوعانش و همچنین به جوجههایش استفاده میکند. این محقق تأکید میکند که این پرنده دارای یک بسته صوتی و پیشرفتهای از انواع صداهاست که او را قادرمیسازد تا صداهای صادره از خود را به اجزای صوتی مشخصی تجزیه کند که هرکدام از این اجزای صوتی در چهچهه زدن و آواز خواندن دارای وظیفهای معین است و این امکان وجود دارد که هرکدام از این صداهای جزیی را به حروف ابجد تشبیه کرد بهطوریکه معنی هرکدام از این اصوات از نظرترتیب خارج شدن آنها با دیگری تفاوت دارد(13).
دانشمندانی که بر روی این تحقیق کار میکنند اعتقاد دارند این اولین بار در تاریخ تحقیقات علمی است که در آن ثابت میشود که پدیده تکرار منظم صداهای مشخص به شکلی که دارای معانی یا پیام های گوناگونی باشد در مخلوقی غیر از انسان در سیاره زمین مشاهده میشود و این پدیده علیرغم ابتدایی و ساده بودنش در مقایسه با زبان بشر بسیارعجیب و درعین حال قابل توجه است(13).
از اینجا به یاد میآوریم که داستان حضرت سلیمان نبی(ع) وهدهد را که چگونه نبی خدا با او صحبت کرد و مفهوم زبانش را درک کرد و نیز چگونگی اشاره قرآن کریم به زبان پرندگان که اشاره ای بسیار زیبا در14 قرن قبل و پیشیگرفتن بیان این حقیقت از سوی قرآن نسبت به دانشمندان قرن بیست و یکم میباشد(14).
گوشت پرنده یکی از غذاهای«السّابقون» بهشتی
«و َلَحْمِ طَیرٍ مِمَّا یشْتَهُونَ»«و گوشت پرنده از هر نوع که مایل باشند»(سوره واقعه/21).
در بهشت پرنعمت السابقون(مقربان خاص الهی)، گوشت هرگونه پرندهای را که مایل باشند میتوانند بخورند. بهدیگر سخن گوشت همه گونه پرنده در بهشت وجود دارد. در بعضى روایات آمده که هرگاه بهشتیان به گوشت پرندهاى میل داشته باشند آن پرنده بهصورت بِریانشده، در اختیار آنها قرار مىگیرد و هرچه بخواهند از آن مىخورند و آن پرنده دوباره زنده شده، پرواز مىکند(11).
علاوه بر موضوع فوق، در دنیای مادی کنونی نیز یکی از جنبههای تغذیهای برای انسانها چندان معلوم نشده، استفاده از گوشت پرندگان است که خود ارزش غذایی بسیار زیادی دارا میباشند. هر کدام از پرندگان مانند بلدرچین، کبک، بوقلمون، شترمرغ و… هرکدام دارای خواص بالایی میباشند که ذکر آنها در این مجال نمیگنجد. بعلاوه امروزه گوشت مرغ نیز یکی از رقیبهای اصلی گوشت قرمز دامی در تغذیه افراد جامعه محسوب میشود.
پرندگان و انهدام لشکر اَبرهه
وَأَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْرًا أَبَابِیلَ* تَرْمِیهِم بِحِجَارَةٍ مِّن سِجِّیلٍ* «و بر سر آنها پرندگانی را گروه گروه فرستاد*که با سنگهایی از گِل متحجر آنان را هدف قرار میدادند»(آیات 3و4 سوره فیل).
نکات مربوطه:
1. در آن زمان هواپیما و… نبود که نبرد هوایی انجام دهند و حمله پرندگان گونهای نبرد هوایی به شمار میآید.
2. در نبرد هوایی چیزی از هوا بر سر دشمن می ریزند و در این نبرد سنگهایی از جنس کلوخ بر سر دشمن افکندند. البته در این آیات این موضوع که سنگها در نوک پرندگان یا در میان پنجه آنها بودند اشارهای نشده است(10).
پرندگان مهاجم در ماجرای ابرهه بنابر نظر مشهور مفسران، پرستو بودند. در بعضى روایات در بیان تفصیلى ماجرا گفته شده است که دستهاى پرنده از سمت دریا(احتمالا دریاى سرخ) بهسوى آنها گسیل شد که گویى پرستوهایى با گردنهاى سبز و منقار سرخ بودند. هریک از آنها سه سنگ مانند دانههاى عدس همراه داشت که یکى را با منقار و دو تا را با دو پای خود حمل مىکرد(1).
پرندگان و معجزه حضرت عیسی(ع)
«إِذْ قَالَ اللَّهُ یا عِیسَى ابْنَ مَرْیمَ اذْکُرْ نِعْمَتِی عَلَیکَ وَعَلَى وَالِدَتِکَ إِذْ أَیدْتُکَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُکَلِّمُ النَّاسَ فِی الْمَهْدِ وَکَهْلًا وَإِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِیلَ وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ کَهَیئَةِ الطَّیرِ بِإِذْنِی فَتَنْفُخُ فِیهَا فَتَکُونُ طَیرًا بِإِذْنِی….»«(به خاطر بیاور) هنگامی را که خداوند به عیسی بن مریم گفت: یاد کن نعمتی را که به تو و مادرت بخشیدم! زمانی که تو را با روح القدس تقویت کردم که در گاهواره و به هنگام بزرگی، با مردم سخن میگفتی و هنگامی که کتاب و حکمت و تورات و انجیل را به تو آموختم و هنگامی که به فرمان من، از گِل چیزی بصورت پرنده میساختی، و در آن میدمیدی، و به فرمان من، پرندهای میشد…»(المائده/110).
در کیفیت خلقت و نوع پرنده اقوال مختلفى نقل شده که بیشتر نظرهایى شخصى و غیرمستند از برخى تابعان و مفسران نخستین است. از باب نمونه گفته شده که پرنده پس از آفرینش به پرواز درمىآمد و مادامى که مردم به آن نگاه میکردند به پرواز ادامه مىداد و چون از دیدهها پنهان مىشد و دیگر کسى آنرا نمىدید، مىمُرد و به زمین سقوط مىکرد تا بین خلقت خداوندى و خلقت بشرى، اختلافى باشد(1). از سیاق آیه چنین برمیآید که در زمان حضرت عیسی(ع) پیکرسازان بسیار وجود داشت. حتّی یهودیها تصاویر گوناگون مثل صورت انبیاء و ملائکه و غیر آنها میتراشیدند و به آنها سجده میکردند. این پیکرسازی از گِل و دمیدن جان به آن مجسمه بیروح و دستساخته به اذن الهی، از جمله معجزات حضرت عیسی(ع) بود که بهعنوان حجتی برای حقانیت رسالت خویش اقامه نمود(12).
در مجموع با گذشت زمان و پیشرفت علوم مختلف و دستیابی هر روزه بشر به دانشها و معلومات جدید علمی، چهره نورانی کتاب آسمانی قرآن نیز بیشتر آشکار شده و حقانیت خود را به اثبات میرساند. جالب آنکه تاکنون هیچ مدرکی دلیل بر متناقض بودن مفاهیم و مطالب قرآنی با یافتههای امروزی پیدا نشده و این خود دلیلی بر حقانیت این کتاب آسمانی بهشمار میرود. مطمنا در آینده نیز جنبههای پنهانی از اشارات قرآنی در زمینه علوم مختلف آشکار خواهد شد که اکنون برای بشر پنهان میباشند. در زمینه پرندگان در دو مقاله(شمارههای 4و5) سعی شد تا برخی اشارات قرآنی بهحضور خوانندگان منعکس گردد، بااینکه حقیقتا تفسیر و توضیح اشارات قرآنی تنها در مورد پرندگان خود نیازمند نگارش کتاب یا کتابهای مستقلی میباشد. حال بایستی دقت نمود که اشارات قرآنی در وسعتی بزرگتر یعنی در زمینه علوم زیستی از چه وسعتی میتواند برخوردار باشد. درهر حال قرآن حقیقتا دریاییست بیمنتها و بشر امروزی و بشر فردا و نسلهای آینده بهقدر وسعت علمی خود خواهند توانست از این دریای بیکران بهرهمند گردد.
یادداشت از: تقی قاسمی خادمی، کارشناس ارشد بیولوژی جانوری و فعال قرآنی
منابع:
1. مجدى، عبدالصمد، دائرة المعارف قرآن کریم (جلد 6) – مرکز فرهنگ و معارف قرآن.
2. التبیان، ج 7، ص 194؛ تفسیر ابن کثیر، ج 3، ص 194.
3. لغتنامه، ج 8، ص 12113؛ فرهنگ فارسى، ج 2، ص 1914، «سلوى».
4. جامع البیان، مج 3، ج 3، ص 67 ـ 68؛ تفسیر عیاشى، ج 1، ص143.
5. جامعالبیان، مج 3، ج 3، ص 79؛ تفسیر عیاشى، ج 1، ص 143؛ بحارالانوار، ج 12، ص 63.
6. تفسیر عیاشى، ج 1، ص 143؛ بحارالانوار، ج 7، ص 36؛ ج 12، ص 63 ـ 65.
7. مجمعالبیان، ج 2، ص 644.
8. روضالجنان، ج 4، ص 30 ـ 31.
9. برگرفته از پایگاه: http://www.porsemanequran.com
10. برگرفته از پایگاه: http://shokuhi.blogfa.com
11. الدرالمنثور، ج 8، ص 10 ـ 11.
12. برگرفته از پایگاه: http://wikifeqh.ir
13. برگرفته از پایگاه: http://www.exeter.ac.uk
14. اعجاز علمی در قرآن و حدیث، عبدالدائم الکحیل.0