صدا چگونه ایجاد می شود علوم دوم

 
helpkade
صدا چگونه ایجاد می شود علوم دوم
صدا چگونه ایجاد می شود علوم دوم

قسمت پنجم نمونه سوال آزمون علوم دوم ابتدایی همراه با پاسخ فصل پنجم در ادامه مطلب :

 بقیه سوالات علوم دوم ابتدایی را در لینک های زیر مشاهده کنید: 

;

 

بازگشت به سایت آموزش شیمی نوین

صدا چگونه ایجاد می شود علوم دوم


B L O G F A . C O M

%PDF-1.3
%
2 0 obj
>
endobj

7 0 obj
>
stream

صدا چگونه تولید می شود دوم دبستان را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

قسمت پنجم نمونه سوال آزمون علوم دوم ابتدایی همراه با پاسخفصل پنجمدر ادامه مطلب :

 بقیه سوالات علوم دوم ابتدایی را در لینک های زیر مشاهده کنید: 

;

بازگشت به سایت آموزش شیمی نوین

صدا چگونه ایجاد می شود علوم دوم

منبع مطلب : chemnovin.blogfa.com

مدیر محترم سایت chemnovin.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

منبع مطلب : www.aparat.com

مدیر محترم سایت www.aparat.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

آره

نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

این مطالب توسط ربات جمع آوری شده است در صورت نارضایتی به ما اطلاع دهید تا محتوای مطلب شما را
حذف کنیم. این سایت توسط سرور های قدرتمند پارس
وب سرور پشتیبانی میشود.

سوالات بخش  علوم دوم ابتدائی ( صدا )1- از صدا چه استفاده هائی می شود ؟2- صدا چگونه تولید می شود ؟3- چند صدای نازک نام ببرید ؟4- چند صدای کلفت نام ببرید ؟5- وقتی طول جسمی کوتاه باشد صدای حاصل از لرزش آن چگونه است ؟ 6- وقتی طول جسمی بلند باشدصدای حاصل از لرزش آن چگونه است ؟ 7- هر گاه ارزش جسمی شدید تر باشد صدای که ایجاد می شود چگونه است؟8- کدام صداها آزار دهنده هستند ؟ 9- چه صداهایی لذت بخش است؟ 10- صداها را با کدام عضو بدن می شنویم ؟ پاسخنامه 1- درپزشکی ـ بوق ماشین ـ زنگ تلفن ـ آژیر پلیس ـ درس خواندن ـ موسیقی و ……2- صدا در اثر لرزش چیز ها تولید می شود.3- صدای کودکان ـ صدای گنجشک ـ صدای سوت و …..4- صدای بزرگسالان ـ صدای گاو ـ صدای طبل و …..5- صدای نازک6- صدای کلفت7- نازکتر8- صداهای بلندمثل :صدای بوق ماشین ها-تلویزیون-طبل-شیپور- رعدوبرق9- صدای قرآن خواندن ، سرود خواندن ، آواز خواندن ، بارش باران 10- گوش

صدا

(صوت)

Sound

صدا چگونه ایجاد می شود علوم دوم

 

صدا چیست؟

 

 

دنگ دنگ زنگ ترامواهایی که می گذرند، به گوش می رسد. مردم گپ زنان با شتاب می روند. پسرک روزنامه فروش عنوان اخبار مهم تازه ترین شماره روزنامه را با فریاد اعلام می کند. خودرویی از احتراق ناقص دستگاه محرک تق تق می کند. راننده خودرویی دیگر ناگهان چراغ قرمز را روشن می بیند و با عجله ترمز کرده و ناله ترمز به گوش می خورد. خودروهای باری بزرگ غرنبه کنان در حرکت هستند. پلیس سوت می زند.

در قسمت پر رفت و آمد خیابان، گوش ها صداهای گوناگون می شنود.

 

 

بنا بر آنچه بیان شد، در زندگی روزمره، صداهای گوناگونی شنیده می شود. بعضی از این صداها خوشایند و برخی ناخوشایند و گوش خراش هستند.

 

چگونه صدا پدید می آید؟

 

وقتی جسمی حرکت می کند، از آن صدا پدید می آید. بطوری که اگر در دنیا جسمی حرکت نکند، هیچ گونه صدایی هم به وجود نمی آید.

مانند اینکه از یک قطعه نوار لاستیکی که در کنار جعبه ای افتاده، صدایی بلند نمی شود. حتی از یک قطعه نوار لاستیکی هم که از یک سر جعبه به سر دیگر کشیده شده باشد، صدایی شنیده نمی شود؛ اما اگر همین نوار را با انگشت رو به بالا کشیده و رها شود، صدایی به گوش

می رسد. زیرا نوار پلاستیکی به حرکت پس و پیش انداخته شده است. بطوری که پس از کشیدن و رها کردن نوار پلاستیکی، لرزش آن را می توان با چشم دید.

باید دانست که هرگاه جسمی پس و پیش حرکت کند، گفته می شود آن جسم در ارتعاش / لرزش است.

پس وقتی که جسمی به تندی می لرزد، صدا می دهد و صدای آن شنیده می شود. مانند:

 

 

ساعت زنگدار که با آن صبح ها بیدار می شوند، زیرا در آن کاسه مانندی بکار رفته که به لرزه در آمده و صدا پدید می آورد تا شنیده شود.

 

 

برگ درختان که وقتی با آمدن باد تکان می خورند و می لرزند، و از آنها صدای آهسته ای شنیده می شود.

صدای جانوران که وقتی صدا می کنند، شنیده می شود.

بعضی صداها از بس شنیده شده اند، زود شناسایی می شوند. اما هر روز، به یقین، صداهایی نیز شنیده می شوند که شناخته نمی شوند. اگر برخی از این صدا دنبال شوند، بی تردید آخر به جسمی برخورد می شود که در حال لرزیدن است.

 

چرا لرزش علت به وجود آمدن صدا است؟

 

برای اینکه تا زمانی که چیزی می لرزد، ایجاد صدا می کند و وقتی از لرزش افتاد، صدای آن هم قطع می شود.

 

آزمایش و تجربه:

صدا چگونه ایجاد می شود علوم دوم

 

چیزهای مورد نیاز آزمایش:

 

۱ – طبل و دو چوب آن

۲ – مقداری چوب پنبه

 

روش آزمایش:

 

۱ – چوب ها و طبل به تنهایی صدایی ندارند.

۲ –  چوب ها را به طبل می زنیم و صدای آن را می شنویم، زیرا با هر بار چوب زدن پوست

طبل را به حرکت و لرزش در می آوریم. ولی لرزیدن پوست طبل را نمی بینیم.

 

 

۳ – چند تکه چوب پنبه روی طبل می ریزیم و دو باره آن را به صدا در می آوریم. این بار مشاهده می کنیم که چوب پنبه ها بالا و پایین می پرند، زیرا پوست طبل به علت زدن چوب ها به حرکت در می آیند و می لرزند.

۴ – وقتی که دیگر چوب پنبه ها بالا و پایین نپرند، صدا هم قطع می شود. زیرا دیگر پوست طبل حرکت نمی کند تا بلزرد.

پس: لرزش اجسام (پوست طبل) علت صدای آنها است.

 آزمایش و تجربه:

 

چیزهای مورد نیاز آزمایش:

 

۱ – جعبه خالی

۲ – نوار لاستیکی

 

روش آزمایش:

 

نوار لاستیکی را به دور جعبه خالی می اندازیم.

 

 

۱ – نوار را می کشیم و رها می کنیم. صدایی از آن شنیده می شود. زیرا بطوری که مشاهده می کنیم نوار پلاستیکی حرکت می کند و می لرزد.

۲ – وقتی که دیگر نوار پلاستیکی حرکت نمی کند و نمی لرزد، صدا هم قطع می شود.

پس: لرزش اجسام (نوار لاستیکی) علت صدای آنها است.

 

آزمایش و تجربه:

 

چیزهای مورد نیاز آزمایش:

 

۱ – زنگ

۲ –  یک تکه چوب

 

روش آزمایش:

 

۱ – چوب و زنگ به تنهایی صدایی ندارند.

۲ – چوب را به زنگ می زنیم و صدای آن را می شنویم، زیرا با زدن چوب،  زنگ را به حرکت و لرزش در می آوریم. ولی لرزیدن زنگ را نمی بینیم.

 

 

۳ – انگشت خود را به زنگ نزدیک می کنیم و به آرامی به آن می مالیم. حس می کنیم که زنگ می لرزد

۴ – وقتی که لرزش زنگ تمام می شود، دیگر صدایی شنیده نمی شود.

پس: لرزش اجسام (زنگ) علت صدای آنها است.

 

فرق صداها

 

صداها چه فرق هایی با یکدیگر دارند؟

 

 

صداها با هم فرق هایی دارند:

۱ – صدای موجودات مختلف با هم فرق دارد.

هر چه در جهان وجود دارد، صدای خود را دارد و برای همین با هم فرق دارند. مانند:

صدای جانوران که با هم فرق دارد. یا اینکه

 

 

صدای سازها که باهم فرق دارد.

 

۲ – روش تولید و دُرُست شدن صداها فرق دارد.

روش چیزهای به لرزش درآمدن چیزهای گوناگون برای به وجود آمدن صداها با یگدیگر فرق دارد:

 

 

بعضی صداها از بهم خوردن چیزها درست می شوند مانند صدای سنج، صدای طبل

 

 

بعضی صداها از دمیدن / فوت کردن درست می شوند مانند صدای شیپور، صدای سوت

 

۳ – زیر و بمی صداها فرق دارد.

بعضی صداها زیر هستند. مانند صدای ویولن

و بعضی دیگر بَم می باشند. مانند صدای رعد در آسمان

 

۴ – بلندی صداها فرق دارد

صدای با بلندی زیاد به راحتی شنیده می شود و گاهی هم ناراحت کننده است و به آن صدای بلندگویند.

صدای با بلندی کم به راحتی شنیده نمی شود و به آن صدای کوتاه (آهسته) گویند.

 

1-چگونه آمبولانس ،می
تواند به راننده ها اطلاع دهد که راه رابرای حرکت سریع او باز کنند؟به کمک صدای
آژیرو روشن وخاموش شدن نور آن.

2-اگر راننده ای نا
شنوا باشد،چگونه متوجه نزدیک شدن آمبولانس می شود؟از دیدن نور چراغ چشمک زن آمبولانس.

3-عابرنابینا چگونه متوجه
نزدیک شدن آمبولانس می شود؟با شنیدن صدای آژیر آمبولانس.

4-وظیفه ما هنگام
نزدیک شدن آمبولانس چیست؟راه را برای او باز کنیم تا زودتر بیمار خود رابه بیمارستان
برساند.

5-آیا شما در محیط
زندگی خودبا شنیدن صدا یا دیدن  نوراز
چیزهایی آگاه شده اید؟ بله-از شنیدن ودیدن رعدوبرق ازبارش باران باخبرمی شویم.با
شنیدن صدای آژیرماشین آتش نشانی متوجه آتش گرفتن جایی می شویم.

صدا چگونه ایجاد می شود علوم دوم

6-صدای دست زدن
دوانگشتی ودست زدن معمولی را با هم مقایسه کنید.دست زدن دو انگشتی آهسته و دست زدن
معمولی بلند است.

7-چگونه می توان با
طبل وسوت صدای بلند و آهسته تولید کرد؟با دمیدن شدیدبه سوت صدای بلندتولیدمی شودوبا زدن
ضربه آرام به طبل صدای آهسته تولیدمی شودواین کاررامی توان بر عکس هم انجام داد با
دمیدن آرام به سوت صدای آهسته وبازدن ضربه ی محکم به طبل صدای بلند ایجادکرد.

8-ازمیان صداهای
گاو،جوجه ،الاغ کدام صداازهمه نازک تروکدام صداکلفت تراست؟صدای جوجه از همه نازک
تروصدای گاواز همه کلفت تراست.

9-آیامی
دانیدصداچگونه تولیدمی شود؟وقتی چیزی می لرزد،صداتولیدمی کند.

10-چه چیزهایی صدارا
به خوبی ازخودعبورنمی دهند؟پشم،پنبه،کائوچو،اسفنج و…

11-چندنوع صدا داریم؟کلفت یا بم،نازک
یازیر-بلندوآهسته-صداهای آزاردهنده ومفید.

12-منابع صداها
ازچیست؟از
طبیعت (رعدوموج )- اجسام (
موسیقی و موتور)- جانداران (انسان و حیوانات)

13- رمزوپیام چیست؟همان قواعد وعلامت های مشخص ویکسان بین افرادمختلف.

%PDF-1.6
%
933 0 obj
>
endobj

939 0 obj
>/Filter/FlateDecode/ID[]/Index[933 9]/Info 932 0 R/Length 46/Prev 8325403/Root 934 0 R/Size 942/Type/XRef/W[1 2 0]>>stream
hbbd`b`dp>#)R

1- صدا چگونه تولید می‌شود؟ صدا در اثر لرزش چیزها تولید می‌شود.

2- نصفی از خط‌کشی را روی میز نگه داشته و طرف دیگر را به سمت بالا یا پایین رها می‌کنیم، آیا صدایی شنیده می‌شود؟ بله- صدای کلفت شنیده می‌شود.

3- حالا قسمت بیشتری از خط‌کش را روی میز نگه می‌داریم و دوباره طرف دیگر خط‌کش را رها می‌کنیم، چه تغییری در صدای خط‌کش می‌کند؟ صدا نازک‌تر می‌شود.

4- شما و دوستان خود در حیاط مدرسه چه صداهایی را می‌شنوید؟ صدای بچه‌های مدرسه- رفت و آمد اتومبیل‌ها- صدای پرندگان و …

5- منابع صدا در طبیعت کدامند؟ باد و طوفان، موج دریا، رعد و برق در هوای ابری

صدا چگونه ایجاد می شود علوم دوم

6- از صدا چه استفاده‌هایی می‌شود؟ حرف زدن و صحبت کردن با دیگران – هشدار دادن درباره یک اتفاق – ساختن موسیقی- خواندن کتاب‌ها مثل قرآن

7- چه صداهایی مفید (آرام‌بخش) است؟ صحبت های پدر و مادر- صدای معلم – صدای برخی پرندگان مثل بلبل- صدای نی و فلوت

8-کدام صداها آزاردهنده است؟ صدای خودروها وموتورسیکلت‌ها- بلندگوها- صدای جیغ کودکان

9- کدام صداها هشدار دهنده است؟ بوق آمبولانس‌ها، ماشین های پلیس، خودروهای آتش‌نشانی، دزدگیر اتومبیل‌ها، زنگ تلفن

10- در مقابل صداهای    آزار دهنده    بابد از گوش خود     محافظت   کنیم.

11- ناشنوایان به چه زبانی با هم و یا با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند؟ با زبان اشاره (حرکات دست)

12- هنگام صحبت کردن کدام قسمت از بدن می‌لرزد؟ تارهای صوتی

13- آیا لرزش کِش را در آزمایش یک حلقه کِش و با مداد وکتاب می‌توانستید ببینید؟ بله- لرزش کِش باعث تولید صدا می‌گردید.

14- چه صداهایی با یکدیگر فرق دارند؟ صدای کودکان با بزرگسالان

15- چند نوع صدا داریم؟ صدای بم (مثل صدای طبل- صدای آقایان) – صدای زیر مثل: صدای کودکان- صدای خانم‌ها- صدای پرندگان)

16- صدای کودکان چگونه است؟ آرام و نازک

17- صدای بزرگسالان چگونه است؟ بلند وکلفت

18- صدا از چه چیزهایی می‌گذرد؟ از هوا- آب و بسیاری از مواد جامد می‌گذرد.

19- جسمی که کُند (آرام) می‌لرزد چه صدایی را تولید می‌کند؟ صدای کلفت

20- جسمی که تند می‌لرزد چه صدایی را تولید می‌کند؟ صدای نازک

21- وقتی که لرزش شدید باشد صدا چگونه است؟ بلند است.

ادامه‌ی سوالات صدا

22- صدا چه وقت کوتاه است؟ وقتی لرزش جسم کوتاه باشد.

23- صدا با کدام قسمت از بدن شنیده می‌شود؟ گوش

24- اگر در آزمایش فاصله مدادها بیشتر کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ صداهایی که می‌شنویم نازک‌تر می‌شود.

25- آیا حرکت دانه های برنج روی طبل را می‌توانستید ببینید؟ بله- در اثر ضربه زدن به طبل برنج ها حرکت می‌کردند.

26- اگر دست خودتان روی گلویتان به آرامی بگذارید و صحبت کنید چه چیزی احساس را می‌کنید؟ لرزش احساس می‌کنیم و در اثر آن صدا تولید می‌شود.

27- چند صدای نازک نام ببرید؟ صداهای سوت، بلبل و پرندگان – گریه نوزدان

28- هنگام بریدن چوب چه چیزی می لرزد تا صدا ایجاد شود؟ تیغه فلزی ارّه

 29- چند صدای کلفت نام ببرید؟ صداهای گاو، طبل- غرش آسمان در هوای ابری و بارانی-  صدای کامیون

·        در دو لیوان به مقدار مختلف (کم و زیاد) آب می‌ریزیم و با یک مداد به لبه آن‌ها ضربه می‌زنیم.

30- آیا صداهایی که می‌شنویم یکسان‌اند؟ خیر

31- صدای کدام لیوان، نازک‌تر است؟ لیوانی که آب بیشتری دارد.

32- صدای کدام لیوان، کلفت‌تر است؟ لیوانی که آب کمتری دارد.

·    آزمایش ساخت تلفن با دولیوان کاغذی و 4 متر نخ کلفت و یک میخ و دو عدد گیره را مطابق دستور کتاب انجام دهید و بگویید:

33- آیا دوستانتان صدای شما را می‌شنیدند؟ بله

34- آیا می‌توانستید با هم صحبت کنید؟ بله

35- صدا شما چگونه منتقل می‌گردید؟ وقتی که نخ را کاملا کشیده می‌گردید باعث لرزش نخ شده و به لیوان دیگر منتقل ‌می‌گردید.

36- آیا می‌توان تلفن را طوری تغییر داد که به طور هم‌زمان سه نفر با هم صحبت کنند؟ خیر

·        در آزمایش نی پلاستیکی ونوارچسب

صدا چگونه ایجاد می شود علوم دوم

37- به کدام نی بدمیم تا صدایی که تولید می‌شود، نازک باشد؟ نی بلندتر

38- به کدام نی بدمیم تا صدایی که تولید می‌شود، کلفت باشد؟ نی کوتاه‌تر

39- چگونه می‌توانیم صدای بلندتری تولید کنیم؟ با داشتن وسیله‌های مناسب و انرژی صوتی بیش‌تر

40- آیا صدا می‌تواند بلند و کلفت باشد؟ بله صدای بزرگسالان بلندتر و کلفت‌تر از کودکان است. یا این که بگوییم صدا در بلندگو کلفت و بلند است.

🔴موضوع: چگونه #صدای_کلفت و #نازک تولید کنیم؟

■موارد مورد استفاده:

2عدد بطری ، یک عدد کش و مداد .

●خلاصه فعاليت هاي انجام شده شماره ۱:

●یک کش حلقه ای را به دور یک کتاب انداخته و دو مداد زیر آن قرار دهید . فاصله مدادها را دور و نزدیک کنید.

صدا چگونه ایجاد می شود علوم دوم

■مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:

وقتی مدادها را ازهم دورتر می کنیم ، صدا کلفت ترو وقتی فاصله مدادها کم می شود صدا نازک تر می شود! 

■خلاصه فعاليت هاي انجام شده شماره2:

●یک بطری باریک و خالی را مقابل دهان خود قرار داده و درون آن فوت کنید سپس نصف بطری را از آب پر کرده و درون آن فوت کنید .مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:

●وقتی بطری خالی است صدا کلفت می شود و وقتی بطری را تا نیمه آب می کنیم صدا نازک تر می شود.

صدا چگونه ایجاد می شود علوم دوم
صدا چگونه ایجاد می شود علوم دوم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *