فیبروم چگونه تشخیص داده میشود

 
helpkade
فیبروم چگونه تشخیص داده میشود
فیبروم چگونه تشخیص داده میشود

450 پزشک متخصص | شروع گفتگوی آنلاین

فیبروم رحم یکی از مشکلاتی است که بسیاری از بانوان در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. فیبروم بسته به شدت و اندازه‌ی آن، علائم متفاوتی را ایجاد می‌کند. البته در تعداد زیادی از زنان، علائم فیبروم رحم چندان مشخص یا حاد نیست. اما برخی از خانم‌ها به هنگام معاینه روتین یا سونوگرافی که توسط پزشک زنان انجام می‌گیرد، متوجه وجود فیبروم رحم میشوند. در این مقاله از مجله سلامت دکتر ساینا به شما خواهیم گفت که اصلی‌ترین علائم فیبروم چیست.

برای مطالعه بخش موردنظر خود می‌توانید بر تیتر آن در فهرست کلیک کنید. اگر در موبایل می‌خوانید، تیتر را لمس کنید.

فیبروم چگونه تشخیص داده میشود

 

 

اگر فیبروم داشته باشید، ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر در شما ایجاد شود:

 در صورتی که فیبروم رحمی شما از نوع ساب موکوزال یا داخل جلدی باشد، علاوه بر این که دوره‌ی قاعدگی شما طولانی‌تر می‌شود، میزان خونریزی و درد شکمی آن نیز بسیار بیش‌تر می‌شود. 

برخی از انواع فیبروم ‌ها -به ویژه انواع ساب موکوزال- باعث بر هم زدن چرخه‌ی طبیعی قاعدگی می‌شوند. بنابراین ممکن است در بین دوره‌های قاعدگی با لکه‌بینی یا خونریزی مواجه شوید.

در ادامه این مطلب با سایر علائم فیبروم رحم آشنا خواهید شد. اما چنانچه به دنبال درمان قطعی فیبروم رحم هستید باید به دکتر زنان مراجعه کنید. اگر پیدا کردن یک دکتر زنان خوب برای‌تان کار دشواری است، نگران نباشید. چراکه از طریق سامانه پزشکی دکتر ساینا در هر لحظه از شبانه روز می‌توانید با بهترین پزشک زنان و زایمان در ارتباط باشید. برای شروع مشاوره آنلاین یا گفتگوی تلفنی کافیست برروی لینک زیر کلیک کنید.

درد ناشی از فیبروم به نوع آن بستگی دارد. در صورتی که فیبروم، ساب موکوزال باشد، باعث ایجاد حس درد در ناحیه‌ لگنی می‌شود. اما در صورتی که خارج رحمی باشد، در ناحیه‌ی کمر حس درد ایجاد می‌کند. همچنین در صورت بزرگ بودن فیبروم، چیزی در قسمت پایینی شکم شما سنگینی می‌کند که یکی از علائم فیبروم رحم است.

همان طور که گفته شد، فیبروم در واقع به رشد غیرطبیعی بافت رحم گفته می‌شود. بنابراین در این شرایط، رحم از حالت طبیعی بزرگ‌تر می‌شود. اما اگر فیبروم به میزان زیادی رشد کرده باشد، به شکم فشار وارد کرده و باعث بزرگ‌شدن آن نیز می‌شود.

در صورتی که فیبروم رحمی در قسمت پشتی رحمتان قرار گرفته باشد، به روده‌‌ی شما فشار می‌آورد. در نتیجه، به روده اجازه‌ی داشتن حرکات نرمال را نمی‌دهد و باعث ایجاد یبوست می‌شود.

در آناتومی بدن، رحم در کنار کیسه‌ مثانه قرار دارد؛ بنابراین در صورت ابتلا به فیبروم رحم، به دلیل رشد بافت رحم و بزرگ شدن آن، به کیسه‌ی مثانه فشار آمده و باعث تکرر ادرار می‌شود. در صورت تداوم تکرر ادرار ممکن است به راه‌های خروج ادرار شما آسیب وارد شود. در نهایت این مسئله می‌تواند در ادرار کردن شما مشکلات زیادی به وجود آورد و باعث شود که نتوانید به درستی ادرار کنید. در صورتی که تا این حد دچار مشکل شده باشید، راه درمانی جز عمل جراحی برای شما باقی نمی‌ماند.

 در صورتی که فیبروم رحم در نزدیکی واژن قرار داشته باشد یا هنگام رابطه‌ جنسی به رحم شما فشار زیادی وارد شود، به دلیل متصل بودن فیبروم به رحم، حس درد ایجاد می‌شود.

 بسته به نوع فیبروم رحمی که فرد به آن دچار است، امکان سقط جنین یا نازایی وجود دارد. در صورتی که فیبروم مانع رسیدن اسپرم به تخمک شود، باعث نازایی می‌شود. اما سقط جنین ممکن است، بسته به نوع فیبروم و محل قرارگیری آن، در هر دوره‌ای از بارداری اتفاق بیافتد. برای مثال، ممکن است فیبروم مانع رشد طبیعی جنین یا لانه‌گزینی جنین تازه تشکیل‌شده در رحم شود. فیبروم می‌تواند از قرارگیری صحیح جنین در رحم نیز جلوگیری کرده و یا حتی مجرای زایمان را مسدود کرده و خروج جنین از بدن مادر را دشوار سازد. بنابراین درصورت ابتلا به فیبروم، سریعاً در صدد درمان یا جراحی آن بربیایید تا برای بارداری شما مشکلی به وجود نیاورد.

چنانچه با وجود فیبروم رحم قصد بارداری دارید و دقیقاً نمی‌دانید چه نکاتی را باید رعایت کنید، بهتر است همین حالا با متخصصان زنان و زایمان سامانه‌ی پزشکی دکتر ساینا گفتگو کنید.

 در برخی از انواع فیبروم‌ها به دلیل خونریزی شدید، دچار کم‌خونی و در نتیجه کمبود آهن می‌شوید؛ این مورد باعث ایجاد حس خستگی و بی‌حالی در شما می‌شود. البته کم‌خونی ناشی از فیبروم ممکن است باعث بروز علائم دیگری چون نفس تنگی، سرگیجه و تپش قلب نیز بشود. کم خونی ناشی از فیبروم گاهی اوقات به قدری شدید است که ممکن است فرد نیاز به دریافت خون داشته باشد.

همان طور که گفته شد، کارشناسان دقیقاً نمی‌دانند که فیبروم رحم چرا ایجاد می‌شود. اما به گفته‌ی آن‌ها، عوامل محیطی در بروز این مشکل بی‌تأثیر نیستند. همچنین، محققان ژنتیک دریافته‌اند که بین سلول‌های بافت فیبروم با سلول‌های طبیعی رحم تفاوت‌های ژنتیکی وجود دارد.

برای تشخیص دقیق فیبروم باید نزد پزشک بروید. پزشک ممکن است برای شما معاینات بالینی در قسمت‌های شکمی و لگنی انجام دهد. مهم‌ترین راه تشخیص علائم فیبروم رحمی، سونوگرافی است، اما با این حال بسته به تصمیم پزشک، ممکن است برای تشخیص این بیماری نیاز به ام آر آی یا سی تی اسکن نیز داشته باشید. همچنین، گاهی آزمایش خون و ادرار نیز جهت تشخیص انجام می‌شود.

اگر به دنبال راه درمان فیبروم رحم هستید و امکان مراجعه حضوری به مطب پزشک را ندارید می‌توانید همین حالا از طریق لینک زیر با بهترین دکتر زنان دراتباط باشید و مشاوره تلفنی یا آنلاین دریافت کنید. از طریق سامانه پزشکی دکتر ساینا برای گفتگوی بهتر می‌توانید مستندات پزشکی و نتایج آزمایشات خود را نیز برای پزشک ارسال نمایید.

اگر به سلامت جسم و روان خودت و عزیزانت اهمیت میدی و دنبال مقالات به‌روز و آموزنده هستی، اگر میخوای کلی چیز جدید یاد بگیری و جواب سوالاتو پیدا کنی، یادت نره به مجله سلامت دکتر ساینا سر بزنی!

نظر شما با موفقیت ثبت گردید. پس از تائید مدیر سیستم نمایش داده خواهد شد.

نظر شما با موفقیت ثبت گردید. پس از تائید مدیر سیستم نمایش داده خواهد شد.

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت دانش بنیان نوین فناوران همراه ساینا می باشد.

کد فعال سازی به شماره شما پیامک
گردید

کد فعال سازی شما صحیح نمی باشد

به رشد بیش از حد و غیرسرطانی بافت داخلی یا خارجی رحم فیبروم رحم می گویند.به عبارتی فیبروم رحم یا تومور خوش خیم عضله ی صاف رحم شایع ترین تومور لگنی در بین خانم ها است.

در این بیماری سلول های ماهیچه ای و دیگر بافت هایی که دیواره ی رحم را می سازند غده هایی غیر سرطانی درون دیواره ی رحم و پیرامون آن می سازند.

فیبروم رحم مشکل بسیار شایعی است .در واقع بیشتر خانم ها در مرحله ای از زندگی شان دچار فیبروم رحم می شوند .فیبروم رحم در بیشتر خانم ها بسیار کوچک است و ممکن است شخص اصلا متوجه مشکلی نشود.

فیبروم چگونه تشخیص داده میشود

علت ایجاد فیبروم رحم هنوز مشخص نیست ولی به نظر می رسد که رشد آنها به هورمون استروژن (نوعی هورمون زنانه) وابستگی داشته باشد.فیبروم رحم بعد از سن بلوغ و معمولا بعد از 30 سالگی به وجود می آید و معمولا بعد از یائسگی و زمانی که سطح هورمون استروژن پایین می آید خود به خود از بین می رود.

خانم های دورگه ی آفریقایی-آمریکایی دو یا سه برابر بیشتر از خانم های سفید پوست دچار فیبروم رحم می شوند و علائم ناشی از این مشکل هم در این خانم ها بیشتر است.

1-حاملگی:خانم هایی که  فرزند داشته اند کمتر از دیگران در معرض ابتلا به فیبرم رحمی هستند.

2-قاعدگی زودرس:خانم هایی که اولین پریودشان قبل از 10 سالگی بوده بیشتر در معرض ابتلا به فیبروم رحمی هستند.

3-خانم هایی که قرص های جلوگیری از بارداری مصرف می کنند کمتر در معرض ابتلا به فیبروم رحمی هستند.

4-تاریخچه ی خانوادگی:خانم هایی که مادر یا خواهرشان دچار فیبروم رحمی بوده است بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

همه ی انواع فیبرم های رحمی در ساختار مشابه یکدیگرند و همه ی آنها در اثر رشد غیر عادی سلول های ماهیچه ای رحم به شکل یک توده یا یک دسته ی باریک به وجود می آیند.

فیبروم های رحمی بر اساس مکانی که در رحم رشد می کنند به چندین دسته تقسیم می شوند :

1-فیبروم های میومتریال(داخلی) که در داخل رحم و روی دیواره ی ماهیچه ای آن رشد می کند.

2-فیبرم های زیر غشای مخاطی که درست زیر لایه ی داخلی رحم رشد می کنند و ممکن است یک لایه بر آمده را داخل رحم ایجاد کنند.

3-فییروم های میوم(لایه ی زیر سروزی) که روی دیواره ی خارجی رحم رشد می کنند.

4-فیبروم های پایه دار که معمولا خارج از رحم رشد می کنند و توسط یک پایه به رحم وصل می شوند.

فییروم های رحمی معمولا از نظر اندازه باهم تفاوت دارند و طول آنها از میکروسکوپی تا چند اینچ و وزن آنها ممکن است ده ها پوند باشد.

در بیشتر مواقع فیبرم های رحمی هیچ علامتی را ایجاد نمی کنند و بنابراین اکثر خانم ها متوجه آن نمی شوند.ولی علائم فیبرم های رحمی شامل موارد زیر می شوند:

1-قاعدگی طولانی(7 روز یا بیشتر)

2-خونریزی شدید در حین پریود

3-نفخ شکم یا احساس پر بودن و سنگینی در شکم یا لگن

4-درد در زیر شکم یا لگن

5-یبوست

6-درد در حین نزدیکی

برخی متخصصین معتقدند که فیبروم های رحمی ممکن است باعث ناباروری شوند با اینکه این مشکل زیاد شایع نیست وجود فیبرم رحمی ممکن است مانع از قرارگیری جنین داخل رحم شود یا مشکلاتی را برای بارداری ایجاد کند.

فیبرم های رحمی با اندازه ی متوسط یا بزرگ اغلب توسط دکتر با انجام آزمایش لگن تشخیص داده می شوند و عکسبرداری هم برای تایید وجود فیبرم می باشد.

در آزمایش سونوگرافی اشعه ی فراصوت داخل واژن یا روی لگن خاصره در ناحیه ی شکم قرار می گیرد و امواج با فرکانس بالا از رحم و ساختار لگن خاصره بازتاب می شوند و اگر فیبرم رحمی وجود داشته باشد روی صفحه ی نمایش نشان داده می شود.

اسکنر ام آر آی از یک آهنربای بسیار قوی و یک کامپیوتر برای ایجاد تصاویر با وضوح بالا از رحم و ساختار لگن استفاده می کند.اگر تشخیص پزشک واضح نباشد ام آر آی لگن وجود فیبرم رحم را تایید می کند.

نمونه برداری از رحم:

گاهی اوقات پزشک ممکن است مشکوک شود که یک توده ی داخلی رحم فیبروم رحمی نیست بلکه سرطان است و یک بافت کوچک رحم را بر می دارند تا متوجه مشکل شوند.نمونه برداری از رحم ممکن است از راه واژن یا عمل های جراحی دیگر انجام شود.

یک ماده ی حساس به اشعه از راه واژن و دهانه ی رحم به داخل رحم تزریق می شود و عکسبرداری مخصوص اشعه ی ایکس یک نمای کلی از رحم و لوله های فالوپ را نشان می دهد .HSG معمولا در خانم هایی که دچار فیبرم رحمی هستند و قصد بارداری دارند انجام می شود.

ابتدا مایعی از طریق واژن و لوله های رحم به داخل رحم ترزیق می شود و سپس سونوگرافی انجام می شود .سونوگرافی هیستوگرام ممکن است وجود آن دسته از فیبروم های رحمی که سونوگرافی عادی نشان نمی دهد را نشان دهد.

یک لوله با یک دوربین در نوک آن داخل رحم قرار می گیرد و یک صفحه ی نمایش داخل رحم را نشان می دهد .هیستروسکوپی آن دسته از فیبروم های رحمی را می تواند نشان دهد که از داخل رحم بیرون زده اند ولی فیبروم های رحمی روی دیواره ی رحم یا خارج رحم را نشان نمی دهد.

همه ی خانم ها به آزمایش های اضافی برای تشخیص فیبروم نیاز ندارند برای اغلب خانم ها انجام آزمایش لگن خاصره و سونوگرافی عادی برای تشخیص فیبرم رحم کافی است.

سرطان دهانه رحم

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید…

پزشکان مرتبط

نظرات کاربران

فیبروم چگونه تشخیص داده میشود

شما هم میتوانید نظرات خود را در این
بخش بیان
کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب
کاربری خود
شوید.

نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین
باشید

نوزاد شما تازه متولد شده و آمادگی ندارید تا دوباره باردار شوید در چنین مواقعی چه نوع روشی را برای جل…

HPV تنها یک ویروس نیست. بیش از 100 نوع از این ویروس وجود دارد و بعضی از آنها خطرناکتر از بقیه هستند…

خونریزی رحم پس از یائسگی عبارت است از خونریزی غیر منتظره و شبیه قاعدگی که 6 ماه یا پیش از یائسگی شرو…

هیسترکتومی یا عمل جراحی برداشتن رحم یک عمل شایع در زنان است که به عللی مانند سرطان رحم، سرطان دهانه…

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

لطفا با اشتراک گذاری دیدگاهتان در بخش نظرات ما را در بهبود کیفیت مقالات یاری فرمایید

اگر‌ مشکلی دارید و نمی دونید به چه پزشکی مراجعه کنید، ما می تونیم کمکتون کنیم.
مشکلتون رو کامل برای ما توضیح بدید، ما بعد ‌از بررسی مشکل شما، پزشک مناسب رو به شما
معرفی می کنیم.

فیبروم رحم یکی از بیماری های شایع در بانوان است که درواقع وجود توده های غیر سرطانی در داخل رحم را شامل می شود و علائم و نشانه های مشخصی دارد و در صورت تشخیص قابل درمان است.

فیبروم رحمی در واقع توده های خوش خیم و غیر سرطانی هستند که در رحم بانوان رشد می کنند و در اکثر زنان دیده می شود و می توان گفت جزو بیماری های شایع زنان می باشد. فیبروم رحمی در انواع نقاط رحم رشد می کند و دارای اندازه های مختلفی است. گاهی اوقات باعث درد و رنجوری فرد می شود اما بسیار خطرناک نیست و زندگی زنان را تهدید نمی‌ کند.

 

فیبروم چگونه تشخیص داده میشود

اگر فیبروم رحمی بسیار زود تشخیص داده شود کمک بزرگی به ناحیه رحم و فرد می شود و ممکن است از بروز بیماری های خطرناک تری مثل سرطان رحم جلوگیری کند.

دلایل ایجاد شدن فیبروم رحمی بسیار زیاد هستند که ما در زیر آن ها را برای شما شرح می دهیم. 

 

 

 

 

نمی توان گفت که افرادی که باردار نمی شوند دارای فیبروم رحم هستند و این باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود. اما اگر علائم فوق را دارید می توانید احتمال این را بدهید که در رحم شما فیبروم موجود باشد و باید بلافاصله به دکتر زنان مراجعه کنید. متخصص زنان یک سری آزمایش ها را برای قطعی شدن این موضوع پیشنهاد می کند و شما باید آن ها را مثل چکاپ های مهم زنان انجام دهید.

 

همچنین انجام سونوگرافی برای تشخیص نوع فیبروم رحمی و اندازه آن است. محل قرار گیری فیبروم در رحم نیز توسط سونوگرافی مشخص می شود. گاهی اوقات پزشک زنان متخصص آزمایش های سی تی اسکن و ام آر آی را پیشنهاد می دهد تا فیبروم و سایر بیماری های رحم را بهتر شناسایی کند و به خوبی آن را تشخیص دهد. پس از این که فیبروم رحمی مورد تایید متخصص زنان قرار گرفت، او راه هایی برای درمان آن به فرد ارائه می دهد. 

 

 

 

این نوع فیبروم در زنان بسیار زیاد می باشد و محل به وجود آمدن آن دیواره ماهیچه‌ ای رحم است. این فیبروم می تواند بزرگ و بزرگتر شود و رحم را کشیده کند. 

 

 

این نوع فیبروم در واقع فیبروم ساب سروز است که به فیبروم ساقه دار تبدیل می‌ شود و دلیل آن پیدا کردن یک قاعده‌ ای باریک است. 

 

 

این نوع در یک سمت رحم رشد می کند و آن قسمت را بزرگ تر از دیگر قسمت های رحم می کند. 

 

 

این فیبروم در میان ماهیچه میومتریوم بزرگ می شود و احتمال ایجاد شدن آن بسیار کم است اما درد و خونریزی آن بسیار زیاد است. باید گفته شود تمامی انواع فیبروم های رحمی در بارداری زنان اختلال ایجاد می کنند و مانع بارداری آن ها می‌ شوند. بیشترین افرادی که در معرض مبتلا شدن به فیبروم رحمی هستند، زنان باردار، افرادی که سابقه فیبروم‌ رحمی در خانواده آن ها وجود دارد، افراد با سن بالای ۳۰ سال، افراد دچار اضافه وزن و … می باشند. 

 

 

پس از این که پزشک متخصص فیبروم رحمی شما را تشخیص داد، به شما توصیه هایی برای وضعیت روحی و فیزیکی تان ارائه می‌ کند که ما در زیر برخی از آن ها را شرح می دهیم. شما نباید به لحاظ روحی خود را ببازید و باید ایمان داشته باشید که راه‌ های درمانی بسیار زیادی برای حل مشکل شما وجود دارد.در صورت بروز درد های بسیار زیاد و پی در پی حتما پزشک خود را مطلع کنید.

پس از تشخیص فیبروم رحمی به علت خونریزی های مداوم و پی در پی میان دوره های عادت ماهیانه حتما همراه خود نوار بهداشتی داشته باشید. زیرا هنگام بروز خونریزی ممکن است به شما استرس هایی وارد شود.باید بگوییم این شایعه که تمامی افرادی که فیبروم رحمی دارند باردار نمی شوند کاملاً اشتباه است. ولی ممکن است که بسیار به طول انجامد پس باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و راه‌ حل‌ های آن را پیدا کنید. 

حتماً به معاینه های دوره‌ ای بروید و شش ماه یک بار به پزشک زنان مراجعه کنید. این کار به منظور جلوگیری از رشد فیبروم باید صورت پذیرد. از مصرف قرص های ضد بارداری اکیداً خودداری کنید.گاهی اوقات فیبروم شما آن قدر بزرگ می شود که شما مداوم احساس پر بودن مثانه را دارید. درباره درد های هنگام رابطه جنسی و زناشویی هنگام بیماری حتماً با پزشک معالج خود صحبت کنید.

اگر در ظاهر و وضعیت جسمی تان تغییری مشاهده کردید سریعاً به پزشک متخصص زنان مراجعه فرمایید.رژیم غذایی بر مبنای افزایش آهن بدن در نظر داشته باشید. زیرا فیبروم رحمی باعث خونریزی های زیادی می شود که آهن بدن شما از دست می‌ رود.پس از تایید فیبروم رحمی در بدن شما توسط متخصص آزمایش های لازم را جهت تشخیص سرطانی و غیر سرطانی بودن آن انجام دهید. همچنین اگر فیبروم سریعا رشد کند ممکن است سرطانی باشد و باید این موضوع چک شود. 

 

 

 

برای درمان فیبروم رحم راه های متفاوتی وجود دارد که در زیر آن ها را نام می بریم.

فیبروم چگونه تشخیص داده میشود

 

تمامی این راه ها و مراحل باید زیر نظر پزشک متخصص صورت پذیرد و شما به تنهایی و با گفته های دیگران نمی توانید مانع رشد فیبروم و یا از بین بردن آن در رحم خود شوید.

برچسب ها

مطالب مرتبط

ارسال

در حال ارسال اطلاعات …

خطا در ثبت اطلاعات، لطفا مجدد تلاش نمایید

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد

درباره ما

موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی در تاریخ 13/02/1395 به شماره ثبت 38499 توسط خانم سیده نسترن رضوی خواهرزنده یاد سید محمد حسین رضوی که متاسفانه براثر بیماری سرطان از دنیا رفته است، با هدف یاری به جوانان مبتلا به سرطان رده سنی 16-30 سال تاسیس شده است.

تماس با ما

دفتر موسسه :۰۲۱۸۸۹۴۸۷۴۰

روابط عمومی موسسه :۰۹۱۲۶۰۹۷۶۹۸ مددکاری موسسه :۰۹۰۲۶۰۹۷۶۹۸ info[at]smhcharity.ir میدان ولیعصر-خیابان نجات الهی-کوچه چهارم-پلاک۴ -طبقه ۴

مؤسسه خیریه سید محمد حسین رضوی


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

فیبروم های رحمی که همچنین میوم نامیده می شوند، تومورهای خوش خیمی هستند که درون رحم یا روی آن رشد می کنند. فیبروم ها ممکن است به بزرگی یک توپ یا کوچکی یک لوبیا باشند. در واقع برخی فیبروم ها چنان کوچک هستند که با چشم قابل مشاهده نیستند. در این مقاله به بررسی علائم فیبروم رحمی می پردازیم و در مقالات بعدی درباره علت به وجود آمدن فیبروم، درمان قطعی فیبروم و احتمال بدخیمی فیبروم صحبت می کنیم.

فهرستفیبروم چیست؟چه کسانی در معرض ابتلا به فیبروم هستند؟علائم فیبروم رحمیتشخیص فیبروم رحمی 

فیبروم چگونه تشخیص داده میشود


 

فیبروم ها توده های غیر طبیعی هستند که در رحم یا روی رحم زنان رشد می کنند. گاهی این تومورهای خوش خیم ممکن است بسیار بزرگ شوند و منجر به درد شکمی و خونریزی شدید قاعدگی شوند. در موارد دیگر، فیبروم ها هیچ علامت و نشانه ای ندارند. این توده ها معمولا خوش خیم و غیر سرطانی هستند.


 


 

عوامل زیر در ابتلا به فیبروم رحمی تاثیرگذار هستند:

• سابقه خانوادگی ابتلا به فیبروم
• سن سی سال به بالا
• داشتن اضافه وزن
• فشار خون بالا
• سابقه کمبود ویتامین دی

عوامل زیر ریسک ابتلا به فیبروم را کاهش می دهند:

• بارداری (با افزایش تعداد بارداری ریسک ابتلا به فیبروم کاهش پیدا می کند)
• استفاده طولانی مدت از قرص های ضدبارداری
• استفاده از آمپول های ضدبارداری

مقاله ویژه: علل به وجود آمدن فیبروم را بهتر بشناسید 


 

1. در ناحیه لگن احساس سنگینی می کنید.
این مورد احتمالا شایع ترین علامت فیبروم است که حس می کنید توده ای در بدنتان قرار دارد یا چیزی در حال رشد کردن است. زنان دچار فیبروم های بزرگ احساس می کنند که چیزی لگنشان را به پایین فشار می دهد. توصیف این حس کمی سخت است اما شبیه احساس سنگینی در ناحیه شکم و لگن است که تنها در صورت دچار شدن به آن متوجش می شوید.

2. پریودهای شدید
عوامل زیادی وجود دارد که موجب تغییر چرخه قاعدگی می شوند و فیبروم مهمترین این موارد است. اگر فیبروم ساب موکوزال داشته باشید که در واقع فیبروم درون رحمی است، قاعدگی شدیدتر از حد معمول خواهید داشت. این مورد بدین معنی است که پریود شما طولانی تر و سنگین تر خواهد بود و بین دو پریود نیز ممکن است خونریزی داشته باشید.
منظور یک روز پریود بیشتر یا لکه بینی فقط برای یک روز نیست بلکه منظور پریود بسیار شدیدتر از حالت معمول است.


مقاله مرتبط: علت درد های شدید قاعدگی چیست

3. احساس خستگی می کنید
برخی فیبروم ها می توانند موجب کم خونی یا کمبود آهن شوند. دلیل آن پریودهای با خونریزی شدید است. معمولا در صورت وجود فیبروم های ساب موکوزال، زنان خونریزی زیاد خواهند داشت تا حدی که گاهی تزریق خون لازم می شود.
علائم کم خونی شامل خستگی، تنگی نفس، سرگیجه و تپش قلب است. کم خونی را می توان به سادگی با یک آزمایش خون تشخیص داد.

4. زیاد دچار نفخ شکمی می شوید.
گاهی فیبروم موجب نفخ شکمی می شود اما گاهی ممکن است اندازه آنها چنان بزرگ شود که موجب دشواری در تنفس یا آسیب کلیوی شوند.
اگر شکم شما در حال بزرگ شدن است در صورت که تنها شکمتان در حال بزرگ شدن است، آن را تنها به حساب افزایش وزن نگذارید و به پزشک مراجعه کنید.

5. نیاز مکرر به دفع ادرار
اگر متوجه شدید که بیشتر از حد معمول نیاز به دفع ادرار دارید ممکن است نشانه وجود فیبروم باشد. به این دلیل که رحم درست در کنار مثانه واقع شده است، رشد توده ای در رحم می تواند موجب وارد آمدن فشار بر روی مثانه شود.

6. گاهی فیبروم ممکن است ادرار کردن یا دفع مدفوع را دشوار کند.
اگر شما به تکرر ادرار، عادت کنید، آناتومی بدن نیز تغییر می کند تا حدی که مجرای ادراری چنان خمیده می شود که در ادرار کردن دچار مشکل می شوید. گاهی نیاز است که فیبروم برداشته شود یا رحم بالا کشیده شود تا مجرای ادراری صاف شده و ادرار بتواند دفع شود.

درباره یبوست نیز همین حرف صادق است. اگر فیبروم در پشت رحم باشد می تواند به رکتوم فشار بیاد بیاورد که می تواند موجب محدود شدن حرکات روده شود.
یبوست برای همه افراد گاه به گاه رخ می دهد اما اگر یبوست برای چندین روز مکرر ادامه داشته باشد یا دچار مشکل در ادرار کردن هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

7. درد زیاد در ناحیه لگن، پاها یا کمر
فیبروم ها نسبت به دیگر مشکلات زنان از جمله اندومتریوز کمتر موجب درد می شوند اما ممکن است شما دچار درد زیادی شوید که البته شدت آن در بین افراد متخلف، فرق می کند. برای برخی تنها تیر کشیدن است و برای برخی دیگر، درد ناگهانی و زیاد است و برای برخی دیگر درد چنان زیاد است که نمی توانند راه بروند یا حرف بزنند. همچنین محل درد به محل فیبروم بستگی دارد. اگر فیبروم درون رحم باشد، می تواند موجب درد در ناحیه مرکزی لگن شود. اگر فیبروم ها به استخوان های کمر فشار وارد کنند، می تواند موجب درد در کمر یا در پاها شوند.


مقاله مرتبط: علائم افتادگی رحم و مثانه


8. درد در هنگام رابطه جنسی
این مورد یکی از علائم رایج فیبروم نیست اما در برخی موارد ممکن است رخ دهد. اگر فیبروم به واژن فشار بیاورد یا در حال فرو افتادن درون واژن باشد می تواند در حین نزدیکی موجب درد شود یا در مواردی چون فیبروم به رحم متصل است می تواند در حین رابطه جنسی تکان بخورد و به بخش های دیگر بدن فشار وارد بیاورد و موجب درد شود.
البته درد هنگام نزدیکی می تواند ناشی از مسائل مختلفی از جمله سرطان دهانه رحم یا خشکی واژن باشد. درد چیزی نیست که بخواهید به راحتی از کنار بگذرید بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با لیزر مونالیزا روشی نوین برای خشکی واژن 


 

فیبروم ها اغلب در طی معاینه روتین لگنی تشخیص داده می شود. معاینه لگنی و همچنین معاینه شکمی می تواند نشانه یک توده سفت و غیر معمولی باشد. در ادامه روش های تشخیصی دیگر برای تایید وجود فیبروم رحمی شرح داده شده اند:

• سونوگرافی: برای تایید تشخیص، پزشک ممکن است سونوگرافی را تجویز کند. سونوگرافی از امواج صوتی برای دستیابی به تصویری از رحم برای تایید تشخیص و مشخص کردن محل فیبروم ها استفاده می کند. پزشک یا رادیولوژیست دستگاه سونوگرافی را ممکن است بر روی شکم شما حرکت دهد یا آن را داخل واژن شما فرو کند تا تصویری از رحم به دست آورد.• MRI از لگن: MRI لگنی می تواند تصویر دقیقی از رحم، تخمدان ها و دیگر اعضای درون لگن به دست دهد.• هیستروسکوپی: در روش هیستروسکوپی پزشک یک لوله کوچک و چراغ دار را از طریق دهانه رحم وارد رحم می کند. با این روش پزشک می تواند رحم و لوله های فالوپ و دیواره رحم را به دقت بررسی کند.


در مقالات بعدی با انواع فیبروم رحم، علت به وجود آمدن فیبروم، درمان قطعی فیبروم رحمی و فیبروم رحم در دختران می پردازیم. آیا شما هم دچار علائم فیبروم رحمی شده اید؟ سوالات خود را در این باره در بخش نظرات از خانم دکتر ذاکرین بپرسید.


بیشتر بخوانید: آشنایی با عمل جراحی فیبروم

اگر در مورد این مقاله سوال یا ابهامی دارید در بخش کامنتهای زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

جهت دریافت نوبت و مشاوره برای عمل های زیبایی می توانید از طریق واتساپ زیر با مشاورین ما در تماس باشید.


09909236065

جهت دریافت مشاوره برای لیزر پیشرفته موهای زائد و اطلاع از پکیج های ویژه ما به واتساپ زیر پیام دهید.


09032431616

فیبروم چگونه تشخیص داده میشود

اشرفی اصفهانی- بالاتر از پونک- نبش کوچه نوزدهم- ساختمان بانک سامان- پلاک 24- طبقه 4- واحد 7


021-44463475 09909236065


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به ” دکتر ذاکرین ” می باشد

طراحی سایت، توسعه و پشتیبانی توسط آتی دیتا

فیبروئید اغلب تومورهای سیستم تولید مثل زنان هستند ، فیبروئید ، همچنین به عنوان Myomas رحم، Leiomyomas، یا فیبرومها،شناخته می شوند .تومورهای فشرده و جامد هستند که از سلول های عضلانی صاف و بافت همبند فیبر تشکیل شده اند و در رحم رشد می کنند.برآورد شده است که بین 20 تا 50 درصد از زنان بارور دارای فیبروئیدها هستند، اگرچه همه آنها تشخیص داده نمی شوند.

برخی برآوردها تخمین میزنند که 30 تا 77 درصد زنان در طی سالهای تولد فیبروئیدهای خود را توسعه خواهند داد، اگر چه تنها حدود یک سوم از این فیبروئید ها به اندازه کافی بزرگ هستند که توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی در معاینه فیزیکی تشخیص داده میشوند. در بیش از 99 درصد موارد فیبروئید، تومورها خوش خیم (غیر سرطانی) هستند و این تومورها با سرطان ارتباط ندارند و خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش نمی دهند ، این پیش زمینه ای بود برای آنکه در ادامه بخش سلامت نمناک به بررسی کامل فیبروم رحمی در زمینه علل ، علائم ، عوارض و راههای درمان طبیعی آن بپردازیم.

در حالی که به وضوح مشخص نیست که چه چیزی باعث فیبروئیدها می شود، اعتقاد بر این است که هر تومور از یک سلول عضلانی ناخوشایند در رحم رشد می کند که به علت تاثیر استروژن است.

 

زنان در معرض یائسگی در معرض خطر بالای فیبروئیدها قرار میگیرند، زیرا سطح استروژن بالایی دارند.به نظر می رسد که زنان چاق و زنان آفریقایی-آمریکایی نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند، اگر چه دلیل آن به وضوح درک نمی شود.

فیبروم چگونه تشخیص داده میشود

تحقیقات همچنین نشان داده است که برخی عوامل ممکن است یک زن را از ابتلا به فیبرویید محافظت کند. برخی مطالعات نشان داده اند که زنانی که دو فرزند زنده داشته اند در خطر کمتری برای ابتلا به فیبروئیدهای رحم در مقایسه با زنان بدون فرزند هستند.دانشمندان مطمئن نیستند که آیا بچه ها در واقع زنان را از فیبروئید ها محافظت می کنند یا اینکه فیبرویدها در زنان نابالغ عامل ناباروری بودند.

بعضی از زنان مبتلا به فیبروئید هیچ نشانه ای ندارند و یا فقط علائم خفیف دارند، در حالی که زنان دیگر علائم شدیدتری دارند.شایع ترین نشانه های فیبروئید رحم در زیر بیان شده، اما هر فرد ممکن است علائم متفاوت داشته باشد. علائم فیبروئید رحم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

_دوره های قاعدگی شدید یا طولانی مدت.

_خونریزی غیرطبیعی بین دوره های قاعدگی.

_درد لگن (به علت وجود تومور در اندامهای لگنی).

_تکرر ادرار.

_درد کمر.

_درد در هنگام مقاربت.

جرم ثابت، اغلب در نزدیکی لگن قرار دارد که می تواند توسط پزشک احساس شود.در برخی موارد، دوره های قاعدگی سنگین یا طولانی مدت یا خونریزی غیرطبیعی بین دوره ها، می تواند منجر به کم خونی و فقدان آهن شود که نیاز به درمان دارد.

 

فیبروئیدها اغلب در معاینه لگن یافت می شوند علاوه بر یک تاریخچه کامل پزشکی و معاینه فیزیکی و لگنی و یا شکم، روشهای تشخیصی برای فیبروئید های رحم ممکن است شامل موارد زیر باشند:

انرژی الکترومغناطیسی برای تولید تصاویری از استخوان ها و اندام های داخلی بر روی فیلم استفاده می شود ؛ سونوگرافی ترانس واژینال (همچنین سونوگرافی نامیده می شود). یک آزمایش اولتراسوند با استفاده از یک ابزار کوچک، به نام مبدل، که در مهبل قرار داده می شود.

یک روش غیر تهاجمی که یک دید دو بعدی از یک ارگان داخلی یا ساختار ایجاد می کند.

بررسی اشعه ایکس رحم و لوله های فالوپ که از رنگ استفاده می کند و اغلب برای جلوگیری از انسداد لوله ای انجام می شود.

معاینه دیداری از کانال رحم و داخل رحم با استفاده از ابزار مشاهده (هیستروسکوپ) از طریق مهبل بیوپسی آندومتر یک روش که در آن یک نمونه از بافت از طریق لوله ای که به رحم وارد شده است، به دست می آید.آزمایش خون (برای بررسی کم خونی و فقدان آهن اگر خونریزی سنگین ناشی از تومور باشد).

 

فیبروم رحم آرزوی مادر شدن را به دل صاحبانش می گذارد یا اینکه رحم آنها را سرطانی می کند؟

مشخص نیست فیبروم ،سر و کله اش از کجا پیدا می شود که داخل رحم خانه می کند و گاهی تا ویران کردن آن هم پیش می رود. برخی از خانم ها وجود فیبروم رحمی را با درد احساس می کنند و بعضی با تلاش های ناموفق برای مادر شدن متوجه حضور فیبروم در بدن خود می شوند. فیبروم رحم، مشکل شایعی است که بسیاری از زن ها تجربه مبتلا شدن به آن را دارند؛ مشکلی که گاهی با کمی دارودرمانی از بین می رود و گاهی تا نابارور کردن زن یا حتی سرطانی کردن رحم پیش می رود.

از آنجا که ممکن است رشد بسیاری از فیبروئید ها متوقف شود و یا حتی در دوران یائسگی کوچک شوند، ارائه دهنده خدمات بهداشتی ممکن است به شما یک چکاپ پیشنهاد بدهد.با توجه به این رویکرد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی با دقت به علائم زنانه نظارت می کند تا اطمینان حاصل شود که هیچ تغییر یا پیشرفت قابل توجهی وجود ندارد و فیبروئید ها در حال رشد نیستند. در زنان مبتلا به فیبروئید بزرگ یا کسانی که علائم قابل توجهی دارند، درمان ممکن است ضروری باشد.

 

سلامت کلی و تاریخ پزشکی

میزان بیماری

تحمل شما برای داروها، روش ها یا درمان های خاص

انتظارات برای این بیماری

نظر شما یا اولویت

میل شما برای بارداری

به طور کلی، درمان فیبروئیدها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

هیسترکتومی:

هیسترکتومی

شامل حذف جراحی کل رحم است. فیبرهای باقیمانده یکی از دلایل اصلی هیسترکتومی در ایالات متحده هستند.

جراحی محافظه کارانه از یک روش به نام Myomectomy استفاده می کند. با این روش، پزشکان فیبروئید ها را حذف می کنند، اما رحم را باقی می گذارند تا بارداری های آینده را فعال باقی بگذارند.

آگونیست های آزاد کننده هورمون گنادوتروپین (آگونیست های GnRH). این رویکرد باعث کاهش سطح استروژن می شود و باعث “یائسگی” می شود.گاهی اوقات آگونیست های GnRH برای کاهش فیبروئید استفاده می شوند و درمان را ساده تر می کنند.

بعضی از داروها با استروژن مخالفند (مثل پروژستین و دانازول) و در درمان فیبروئیدها موثرند.ضد پروژستین، که فعالیت پروژسترون را مسدود می کند، گاهی نیز استفاده می شود.

شریانهایی که خون را به فیبروئیدها تحویل می دهند، شناسایی و سپس آمبولیزه می شوند (مسدود شده). آمبولیزاسیون مانع رسیدن خون به فیبرویید ها میشود، بنابراین آنها را کاهش می دهد.ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی همچنان به بررسی پیامدهای درازمدت این روش در باروری و رشد بافت فیبروئید ادامه می دهند.

این نوع دارو اغلب برای زنان که درد یا ناراحتی ناگهانی لگن را تجربه می کنند، موثر است.

فیبروم چگونه تشخیص داده میشود

 

1. روغن کرچک:

روغن کرچک همچنین دارای اسید ریکینولیک با خواص ضد التهابی است.داروهای زیر ممکن است به کاهش فیبروئیدها کمک کنند و همچنین در کاهش درد نیز تاثیرگذار هستند.

پارچه پنبه ای را در روغن کرچک قرار دهید .

آن را روی شکم بگذارید و با پوشش پلاستیکی بپوشانید.

یک پد حرارتی یا بطری آب گرم روی آن قرار دهید و آن را با حوله بپوشانید.

برای حدود یک ساعت آن را ترک کنید و سپس آن را بردارید.

تکرار 3 یا 4 بار در هفته حداقل یک ماه یا تا زمانی که بهبودی را مشاهده کنید،ضروری است.

نکته:از این درمان در طول قاعدگی استفاده نکنید.

این درمان گیاهی به متابولیزه کردن و از دست دادن بیش از حد استروژن کمک می کند. استروژن هورمون تولید مثل است که سلولها را تحریک می کند تا عوامل رشد را آزاد کنند، که به نوبه خود باعث رشد فیبروئید می شود. به سادگی 10 تا 25 قطره تنتور این گیاه را سه بار در روز برای سه تا چهار ماه مصرف کنید.

یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید. شما همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری از ملاس بلکستراپ یا یک شیرین کننده طبیعی برای طعم دهی اضافه کنید.هر روز آن را به صورت منظم بخورید به تدریج دوز سرکه سیب را افزایش دهید.

بسیاری از متخصصین داروهای گیاهی معتقدند که عملکرد ضعیف کبد منجر به تولید هورمون های اضافی و فیبروئیدها می شود T قاصدک به سم زدایی کبد و حذف استروژن بیش از حد از بدن کمک می کند.

سه قاشق غذاخوری ریشه قاصدک را در سه و نیم فنجان آب بجوشانید.

بگذارید 15 دقیقه بجوشد.

این چای را سه بار در روز برای حداقل سه ماه بنوشید.

مطالعات نشان می دهد که چای سبز دارای ترکیباتی به نام Epigallocatechin gallate (EGCG) است که رشد سلول های فیبروئیدی را مهار می کند و در نهایت میزان مرگ و میر آنها را افزایش می دهد این ترکیبات اثرات ضد التهابی، antiproliferative و آنتی اکسیدانی را ارائه می دهد.محققان دریافتند که علاوه بر کاهش اندازه فیبروئیدها، چای سبز می تواند شدت علائم فیبرینی را کاهش دهد.نوشیدن دو یا سه فنجان چای سبز یا مصرف 400 میلی گرم کپسول چای سبز را برای چند ماه ادامه دهید.

زنانی که چهار بار یا بیشتر از تولیدات لبنی در وعده های غذایی خود استفاده می کنند 30 درصد کاهش میزان فیبروئید رحم را تجربه کرده اند. محققان معتقدند که کلسیم موجود در لبنیات ممکن است به کاهش تکثیر سلولی کمک کند بنابراین، در رژیم روزانه خود، شیر و فراورده های لبنی بیشتری را قرار دهید.شما همچنین می توانید شیر را با ملاس ترکیب کنید که غنی از آهن و سایر مواد مغذی است، به مبارزه با کم خونی ناشی از خونریزی فیبروئیدها کمک میکند.

اعتقاد بر آن است که ملاس فلفل سیاه به کاهش فیبروئید کمک می کند ، یک یا دو قاشق ملاس را در یک فنجان شیر گرم مخلوط کنید و آن را یک یا دو بار در روز به طور مرتب حداقل چند ماه بخورید.

سیر دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی طبیعی است که باعث کاهش رشد تومورها و فیبروئید های رحم می شود بنابراین، روزانه چند حبه سیر بخورید. اگر طعم و بوی سیر برای شما خیلی قوی است، شیر بنوشید. سیر همچنین به کاهش بروز فیبروئید کمک می کند.

 

 

مشکلی که بسیاری از خانم ها با آن مواجه هستن خونریزی زیاد هنگام عادات ماهیانه می باشد این مشکل ممکن است علت های مختلفی داشته باشد اما یکی از شایع ترین علت های آن وجود فیبروم های رحمی است . در ادامه به توضیح بیشتر آن می پردازیم .  

 

فیبروم چگونه تشخیص داده میشود

فیبروم های رحمی سلول های داخل عضلات ساق رحم هستند که به کمک برخی عوامل شروع به رشد بیش از حد می کنند و توده هایی را داخل رحم ایجاد می نمایند که این موضوع مشکلاتی را برای خانم ها به وجود می آورد . 

 

این توده ها در بیشتر مواقع بدون علامت هستند و فرد ممکن است از وجود آن بی اطلاع باشد و در یک معاینه لگنی و یا یک سونوگرافی معمولی تشخیص داده می شود .

 

مشکل قابل اهمیت تری که بر اثر فیبروم رحمی ایجاد می شود مسئله بارداری افراد است . اگر این فیبروم ها در قسمت زیر ناحیه داخلی رحم باشد احتمال سقط وجود خواهد داشت یا حتی باعث ایجاد ناباروری می گردد و در مواردی که بارداری ادامه پیدا می کند باعث زایمان زودرس و یا کاهش رشد جنینی می شود . 

 

علت فیبروم در دنیا هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است . اما ممکن است تغییرات ژنتیکی در ایجاد آن نقش داشته باشد و همچنین فاکتور های هورمونی مانند استروژن و پروژسترون باعث رشد آن ها شود و به این خاطر است که در دوران باردرای این تومورها بزرگتر شده و در دوران یائسگی خود به خود کوچک می شوند . 

 

این بیماری ممکن است علائم و عوارضی را ایجاد نماید مانند خونریزی های شدید عادات ماهانه ، ایجاد درد در ناحیه لگنی و یا حتی ممکن است باعث ایجاد اشکال در دفع مدفوع و یبوست شود . 
تغییر شکل این توده ها به صورت بدخیمی کاملا غیر طبیعی بوده و بسیار نادر است و عوارض فیبروم به علت خونریزی های شدید می باشد که باعث کم خونی و درد می شود و از این جهت باید برای درمان پیگیری لازم صورت گیرد .

 

به خاطر اینکه علت ایجاد فیبروم مشخص نبوده نمی توان راه دقیقی را برای پیشگیری آن پیش بینی نمود ، اما رعایت سبک درست زندگی و ورزش کردن ، مصرف سبزیجات و میوه جات تازه و وزن مناسب ، بهترین راه برای جلوگیری از فیبروم رحم می باشد . 
 

میوم یا فیبروم‌های رحمی، یکی از بیماری های شایع در جامعه است، به طوری که حدود ۴۰ یا ۵۰ درصد زنان از این مشکل رنج می‌برند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حفظ بهداشت و سلامت زنان نه تنها از نظر فردی و خانواده، بلکه از نظر داشتن مادران سالم و کاهش مشکلات ناباروری، برای ارتقای سلامت جامعه نیز حائز اهمیت است، بیماری‌های زنان و علل بروز آن‌ها دامنه گسترده‌ای دارد که پیشگیری از آن‌ها نیاز به افزایش آگاهی دارد. یکی از بیماری‌های شایع بین زنان فیبروم‌های رحمی است. با فاطمه بحرینی، متخصص زنان و زایمان در مورد علل بروز و روش درمان آن گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

فیبروم‌های رحمی ناشی از رشد سریع سلول‌های عضلانی رحم است؛ این سلول‌ها به دلایل ناشناخته رشد می‌کنند و جزء تومورهای خوشخیم بشمار می‌روند.

فیبروم‌های رحمی در قسمت‌های مختلفی از رحم مانند داخل حفره رحم، عضله رحم و یا خارج از رحم قرار می‌گیرند و تقریباً زیر یک درصد ممکن است بدخیم شوند.

فیبروم‌های رحمی معمولاً باعث نازایی نمی‌شوند و باید سایر علت‌های نازایی را رد کرده باشیم تا بتوانیم آن را به فیبروم نسبت دهیم.

فیبروم چگونه تشخیص داده میشود

این بیماری ممکن است بدون علامت و یا با علائمی مانند اختلال در قاعدگی، دردهای لگنی و خونریزی‌های مکرر همراه باشد.

فیبروم رحمی ممکن است در معاینه‌های معمولی و همیشگی تشخیص داده شود و یا مراجعه بیمار در پی درد و خونریری‌های مکرر به پزشک و معاینه‌شدن، این بیماری شناسایی شود. با روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافیو سی‌تی‌اسکن نیز وجود فیبروم‌های رحمی مشخص خواهد شد که معمولاً با سونوگرافی واژینال و یا از سونوگرافی از روی شکم وضعیت بیمار بررسی می‌شود.

این تومورهای خوشخیم می‌توانند به دنبال ایجاد اختلال در قاعدگی، سبب کم خونی شوند و یا ایجاد دردهای مزمن لگنی و لکه بینی طولانی مدت را نیز برای بیمار همراه داشته باشد.

برای درمان دارویی از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی استفاده می‌شود و برخی بیماران ممکن است با پروژسترون، برخی با داروهای ضد بارداری و برخی با داروهای کنترل کننده ترشح استروژن و پروژسترون، بهبودیافته وعلائم بیماری در آن‌ها رفع شود.

خیر، همیشه درمان‌های دارویی برای هر میومی به طور قطع مؤثر نیست و ممکن است درمان نشود؛ احتمال موفقیت درمان دارویی در این بیماری پایین و درمان اصلی اکثر آن‌ها عمل جراحی است. روش‌های جراحی بسته به سن بیمار، متفاوت است و اگر سن بیمار پایین و میوم نیز قابل برداشتن باشد، عمل جراحی برداشت میوم انجام می‌شود، اما اگر سن بیمار بالا و دیگر تمایلی به بارداری نداشته باشد، کل رحم با عمل جراحی برداشته می‌شود، چرا که احتمال بازگشت بیماری وجود دارد.

برخی فیبروم‌ها نیز نیاز به درمان ندارند و در صورت وجود علامت، بسته به نوع و شدت علائم، سن و وضعیت باروری بیمار، تعداد، محل و اندازه میوم‌ها، درمان متفاوت است، طیف گسترده‌ای از درمان‌های انتظاری، دارویی و جراحی برای این بیماری وجود دارد.

ژنتیک و هورمون‌ها نیز در رشد سلول‌های عضلانی رحم یا همان فیبروم‌های رحمی تا حدودی نقش دارند، به طور معمول زنانی که مادر و یا خواهر آن‌ها مبتلا با فیبروم‌های رحمی است، بیشتر از سایرین ممکن است با مشکلات این بیماری درگیر شوند.

فیبروم‌های رحمی معمولاً در زنان میانسال بیشتر بروز می‌کند و در دختران نوجوان و جوان کمتر دیده می‌شود. در سن یائسگی نیز به علت نداشتن تغییرات هورمونی اکثر این تومورها خود بخود کوچک می‌شوند.

شیوع میوم در جامعه تقریباً زیاد است، به طوری که حدود ۴۰ یا ۵۰ درصد زنان مکن است میوم داشته باشند. به گفته محققان آمریکایی، زنان سیاهپوست و زنانی که رژیم غذایی گوشتخواری دارند، بیشتر به فیبروم‌های رحمی یا میوم مبتلا می‌شوند.

همه میوم‌ها خطرناک نیستند و تنها میوم‌هایی که باعث اختلال در قاعدگی و به دنبال آن کم خونی می‌شوند و رشد سریعی دارند، خطرناک است و نیاز به مراقبت‌های ویژه و بموقع دارد. همچنین در میزان خطر آن سرعت رشد میوم بسیار مهم‌تر از اندازه و سایز آن است و موقعیت قرارگیری و عوارضی که در فرد ایجاد می‌کند نیز بسیار مهم خواهد بود.

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری ایمنا محفوظ است

فیبروم چگونه تشخیص داده میشود
فیبروم چگونه تشخیص داده میشود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *