فتق چگونه تشخیص داده میشود

 
helpkade
فتق چگونه تشخیص داده میشود
فتق چگونه تشخیص داده میشود

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

فتق چیست؟ آیا فتق درمان دارد؟ در این مطلب از مجله سلامت و درمان دکتردکتر به معرفی کامل بیماری باد فتق، فتق در مردان، فتق در زنان و فتق کودکان خواهیم پرداخت؛ در ادامه با ما همراه باشید.

فتق به بیرون زدگی یا خارج شدن هر عضو بدن، از جای اصلی خود گفته می‌شود. به عبارتی دیگر: تغییر محل اعضایی از بدن به حفره یا بافت مجاور که موجب تورم یا پارگی شود را فتق می‌گویند.

بیماری فتق زمانی بروز می‌کند که یک ناحیه از یک عضو یا بافت از طریق یک لایه عضله ضعیف بیرون می‌زند.

فتق چگونه تشخیص داده میشود

هر جایی از بدن که جداره بافت نگه‌دارنده یک اندام ضعیف باشد؛ فتق می‌تواند اتفاق بیافتد. فتق مزمن معولا در ناحیه شکمی رخ می‌دهد، همچنین فتق می‌تواند در ران، ناف و ناحیه کشاله ران دیده شود.

ممکن است ما به طور مادرزادی با فتق به دنیا بیاییم و یا بعدا به آن مبتلا شویم؛ بنابراین تصور اینکه زنان فتق ندارند، اشتباه است. باد فتق در باور برخی ایرانیان مختص فتق بیضه در مردان است که باوری غلط و بی‌اساس است.

بیماری فتق را می‌توان براساس نوع پیش‌رفتگی و محل ایجاد آن دسته‌بندی کرد. میزان شیوع فتق در کودکان، فتق در زنان و فتق در مردان براساس دسته‌بندی انواع باد فتق متفاوت است.

فتق داخلی

اگر پیش‌رفتگی یا بیرون‌زدگی فتق به سمت داخل بدن باشد به آن فتق داخلی می‌گوییم.

فتق خارجی

اگر پیش‌رفتگی یا بیرون‌زدگی فتق به سمت بیرون بدن باشد به آن فتق خارجی می‌گوییم. فتق می‌تواند از طریق ماهیچه به سمت بیرون بدن فشار آورد و در زیر پوست مشاهده شود.

فتق اینگوینال به شکل برآمدگی در کشاله ران یا کیسه بیضه ظاهر می‌شود. فتق کشاله ران در مردان شایع‌تر از زنان است. این فتق هنگامی رخ می‌دهد که بخشی از روده‌ها یا بافت چربی از طریق یک نقطه ضعف یا پریشانی در دیواره شکمی در بالای قسمت ران، فشار آورند.

به فتق در کشاله ران فتق مغبنی هم گفته می‌شود.

فتق فمورال به صورت برآمدگی در قسمت بالایی ران ایجاد می‌شود. توده حاصل از این فتق با وارد آوردن فشار یا دراز کشیدن ناپدید خواهد شد و با سرفه یا زور زدن ممکن است که ظاهر شود. فتق رانی در زنان شایع‌تر از مردان است.

فتق شکافی در محل مربوط به جراحی شکمی یا عمل‌های لاپاروسکوپی ایجاد می‌شود؛ که به عنوان فتق پست لاپاروتومی هم شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: همه آنچه که باید در مورد جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا بدانیم

برآمدگی اطراف منطقه ناف، شامل بخشی از روده یا بافت چربی که از طریق دیواره شکم در نزدیکی ناف بیرون می‌زند. فتق ناف در کودکان و نوزادان زیر ۶ ماه بیشتر دیده می‌شود.

فتق ناف در زنان بیشتر از فتق ناف در مردان گزارش شده است. چاقی، بارداری‌های متعدد و تومورهای داخل شکمی از علل فتق نافی در زنان است.

علت ایجاد فتق ترکیبی از ضعف عضلات و فشار است. بسته به علت آن، فتق ممکن است به سرعت یا در مدت زمان طولانی توسعه یابد. به طور طبیعی دیواره شکم دارای مناطقی است که احتمال ضعیف شدن آنها می‌رود. هر کس در هر سنی ممکن است به فتق دچار شود.

بیشتر موارد فتق در کودکان مادرزادی است. در بزرگسالان، ضعف طبیعی یا فشار ناشی از بلند کردن جسم سنگین، سرفه مداوم، مشکل در اجابت مزاج یا دفع ادرار باعث می‌شود دیواره شکم ضعیف یا گسسته شود.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت در خانه ماندن برای کاهش زنجیره انتقال این بیماری؛ شما عزیزان می‌توانید از طریق سیستم مشاوره متنی(پرسش پاسخ) دکتردکتر با پزشک متخصص ارتباط برقرارکرده و مشاوره دریافت کنید. برای دریافت مشاوره روی دکمه زیر کلیک (یا لمس) کنید.

عواملی كه بدن ما را تحت فشار قرار می‌دهند و ممكن است باعث فتق شوند؛ به خصوص اگر عضلات ما ضعيف باشند، عبارتند از:

شایع‌ترین علامت فتق یک عضله یا توده بیرون آمده در ناحیه آسیب دیده از بدن است. فتق ممکن است ایجاد دردهای بسیار شدید شکمی کند. همچنین با بروز مشکلات جدی دیگر ممکن است نیاز به جراحی اورژانسی پیدا کنید.

شاخص‌ترین علائم فتق عبارتند از:

تشخیص فتق معمولا ساده است: ممکن است یک برآمدگی زیر پوست را احساس کنیم یا ممکن است هنگام بلند کردن اشیا سنگین، سرفه کردن، زور زدن هنگام دفع ادرار یا اجابت مزاج و یا موقع نشستن یا ایستادن طولانی مدت احساس درد کنیم. درد ممکن است شدید باشد یا درد خفیفی که در طول روزشدت پیدا کند.

انواع مختلفی از بیماری فتق وجود دارد که هر کدام با مجموعه علائم خاص خود همراه هستند. پزشک براساس علائم و تاریخچه سلامت ما، معاینه فیزیکی و احتمالاً آزمایش خون یا اسکن تصویری در منطقه آسیب‌دیده، فتق را تشخیص می‌دهد.

علاوه بر معاینه فیزیکی پزشک ممکن است برخی از آزمایش‌ها از جمله: سونوگرافی، اشعه ایکس باریم و آندوسکوپی را برای تشخیص علت ایجاد فتق درخواست کند.

زمانی پزشک این آزمایش را توصیه می‌کند که بیمار زن باشد تا از علل درد مربوط به دستگاه تناسلی مانند کیست تخمدان یا فیبروئید جلوگیری کند.

در مردان سونوگرافی برای ارزیابی فتق‌های کشاله‌ ران و یا فتق بیضه است. این آزمایش با استفاده از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر شکم و اندام‌های لگن انجام می‌شود. سونوگرافی کمک بزرگی است تا پزشک معالج به صورت دقیق وجود بیماری فتق یا عدم وجود آن را تایید کند.

پزشک ممکن است این آزمایش را برای جلوگیری از شرایط دیگری که باعث درد و تورم شکم می‌شود، توصیه کند. سی‌تی‌اسکن با به کار بردن اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر شکم و اندام کاربرد دارد و شامل یک رنگ کنتراست است که در بازوی بیمار تزریق می‌شود.

این نوع تست ممکن است به دلیل برخی محدودیت‌های بیمار توصیه نشود. در واقع بنابر تشخیص پزشک معالج است که نیازی به سی‌تی‌اسکن وجود دارد یا خیر. اگر مشکل زمان یا دسترسی به پزشک را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از طریق تماس تلفنی با پزشک با پزشک متخصص نظر ایشان را در این باره جویا شوید.

بیشتر بخوانید: معرفی آزمایش‌های چکاپ کامل بدن زنان

پزشک این آزمایش را زمانی به بیمار توصیه می‌کند که هنگام ورزش شدت دردش افزایش یابد؛ زیرا فعالیت بدنی می‌تواند عامل ایجاد بیماری فتق باشد.

اسکن MRI می‌تواند پارگی در ماهیچه‌های شکم را، حتی زمانی که هیچ ورمی نباشد، تشخیص دهد. این آزمایش با استفاده از امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی برای ایجاد تصاویر شکم و اندام بیمار است.

اگر تشخیص پزشک این باشد که فتق ممکن است عارضه ایجاد کند؛ مانند اینکه بیمار در حال از دست دادن خون یا قطع شدن جریان خون‌رسانی باشد، آزمایش‌های تصویربرداری و همچنین آزمایش خون را برای بررسی علائم عفونت انجام خواهد داد.

اهمیت تشخیص به موقع بیماری فتق را جدی بگیریم. مراجعه به پزشک در صورت مشاهده علائم یکی از ساده‌ترین راهکارها برای جلوگیری از بروز مشکلات حادتر خواهد بود.

تقریبا همه انواع فتق نیاز به جراحی دارند. این که آیا ما نیاز به درمان داریم یا نه؟ به اندازه فتق و شدت علائم در ما بستگی دارد. گزینه‌های درمان برای فتق عبارتند از: تغییر سبک زندگی، مصرف دارو یا جراحی که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

فتق چگونه تشخیص داده میشود

تغییر سبک زندگی برای درمان فتق شامل:

درمان دارویی فتق

برخی از مسکن‌ها مثل استامینوفن می‌توانند ناراحتی و درد حاصل از فتق را بهبود ببخشند.

عمل جراحی برای درمان فتق

اگر فتق در حال افزایش است یا باعث درد می‌شود، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که عمل جراحی را انجام دهد.

فتق می‌تواند با جراحی باز یا لاپاروسکوپی انجام شود. در جراحی باز که ممکن است با بی حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی انجام شود، جراح یک برش در ناحیه کشاله ران ایجاد می‌کند و بافت بیرون زده را به شکم برمی‌گرداند. گاهی پزشک برای تقویت ضعف عضلات از مش (بستری مصنوعی برای افزایش استحکام بافت شکم) استفاده می‌کند.

پس از عمل جراحی، پزشک ما را تشویق می‌کند در اسرع وقت حرکت کنیم، اما ممکن است چند هفته زمان نیاز باشد تا فعالیت‌های معمول خود را از سر گیریم.

در روش لاپاروسکوپی که نیاز به بیهوشی عمومی دارد؛ جراح از طریق چند سوراخ کوچک در سطح شکم به داخل شکم دسترسی پیدا می‌کند و با استفاده از لوله‌های لاپاروسکوپ جراحی با حداقل تهاجم انجام می‌شود.

افرادی که تحت لاپاروسکوپی قرار می‌گیرند ممکن است ناراحتی کمتری پس از جراحی داشته باشند و زخمشان سریعتر بهبود یابد.

اگر فتق درمان نشود، خون‌رسانی به بخش بیرون‌زده عضو انجام نمی‌شود و جریان خون متوقف می‌شود. امکان دارد سبب انسداد روده همراه با تب، درد شکمی شدید، استفراغ و شوک شود.

بیشتر بخوانید: علت درد زیر شکم در مردان؛ نشانه‌ای که ده‌ها علت متفاوت دارد

اگر بخشی از روده در دیواره شکم به دام افتاده باشد؛ می‌تواند حرکت روده را مختل کند و باعث درد شدید، حالت تهوع یا یبوست و خشکی مزاج شود. فتق در حالتی که درمان ندارد نیز می‌تواند فشار زیادی بر روی بافت‌های اطراف خود ایجاد کند. این حالت باعث تورم و درد در ناحیه اطراف فتق می‌شود.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که در جراحی به روش لاپاروسکوپی احتمال عود فتق وجود دارد. تبحر جراح در روش لاپاروسکوپی میزان این عارضه را کاهش می‌دهد. از دیگر عوارض جراحی فتق درد زیاد است که گاهی ممکن است تا یک سال طول بکشد.

علت ایجاد فتق و فاکتورهایی که خطر ابتلا به فتق را افزایش می‌دهد عبارتند از:

اکثر فتق‌ها تهدیدکننده زندگی نیستند، فتق خود به خود از بین نمی‌رود و با گذشت زمان بهتر نمی‌شود.

ما نمی‌توانیم از ضعف عضلانی که علت ایجاد فتق است، جلوگیری کنیم. با این حال، می‌توانیم میزان فشار بر روی بدنمان را کاهش دهیم؛ این کار ممکن است به ما در جلوگیری از فتق کمک کند یا از افزایش شدت فتق جلوگیری کنید.

بعض نکات برای پیشگیری از فتق عبارتند از:

سخن آخر

بیماری فتق یا بیرون‌زدگی عضوی از بدن از جای اصلی خود، در هر جایی از بدن می‌تواند ایجاد شود. فتق همچنین در هر سنی و در تمام افراد ممکن است به وجود بیاید. فتق نوزادان و کودکان که بیشتر از نوع فتق نافی هست، در اکثر موارد یک بیماری مادرزادی است. بیماری فتق در بزرگسالی اکتسابی است.

بیماری فتق در اکثر موارد تنها با جراحی به صورت باز یا لاپاروسکوپی قابل درمان است. برای بهبود علائم فتق می‌توان تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کرد، همچنین مصرف بعضی از داروهای مسکن به تسکین دردهای ناشی از فتق کمک می‌کند.

بیماری فتق یکی از بیماری‌هایی است که ممکن است در هر صورت روزی به سراغ شما نیز بیاید. بنابراین در مواجهه با آن نگران نباشید. سعی کنید خیلی زود به پزشک مراجعه کنید و مراحل درمان را طبق نظر پزشک پیگیری کنید. در این صورت بدون هیچ نگرانی روند درمان شما سپری خواهد شد.

امیدواریم با نگارش این مقاله توانسته باشیم به سوالات شما در مورد بیماری فتق پاسخ دهیم. در صورتی که همچنان سوالی از انواع فتق، تشخیص و روش‌های درمان آن برای شما بدون جواب مانده، در قسمت نظرهای همین مطلب از ما بپرسید.

پزشکان و کارشناسان دکتردکتر آماده پاسخ‌گویی به سوالات تک‌تک شما عزیزان هستند.

اگر برای درمان فتق روش‌های طب سنتی یا وسایل طبی مانند فتق‌بند را استفاده کرده‌اید؛ حتما تجربه خود را با ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید. نظرات و تجربیات شما در به‌روزرسانی و بهتر شدن این مقاله به ما کمک زیادی خواهد کرد.

منابع:

Healthline

Everyday Health

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام خانوم داکتر ! من درد شدید در بغل رانم دارم که هنگام بلند کردن وزن، آمدن فشار بالای بدنم تورم میکند و بعد مدتی دوباره گم میشود اوایل دردش کم بود ولی این روز ها خیلی به تکلیفم کرده خیل درد میکند اصلا وقتی درد میکنه حس بی حال شدن برم رخ میته وقتی میخواهم مالشت بتم رگ که از گرده ها به مثانه وصل شده احساس درد میکنه خصیه ها در حالت نورمال هستند ولی درد بالای خصیه ها و پهلوی مادر زادی سمت راستم است . اگر پاسخ بدین ممنون میشم

سلام بايد سونوگرافي بديد و از نظر فتق بررسي شيد

سلام من پسری ۳۵ ساله هستم که حدود دو ماه هست عمل روده بزرگ انجام دادم و بعد از ترخیص متوجه برآمدگی خیلی کمی در قسمت راست مثانه ام شدم که درد خیلی خفیفی داشت و با مرور کمتر شد تا اینکه یک روز پام به جایی گیر کرد و تلو خوردم و باعث درد در آن ناحیه شد سنوگرافی دادم گفت فتق شدی در ابعاد ۱۰م م در ۲۰م م که در جای خود می باشد و بیرون نزده فقط در اثر فشار بیرون می زند می خواستم بدانم آیا راه کاری هست برای ترمیم که نیاز به عمل جراحی نداشته باشد ممنون می شوم راهنمایی ام کنید ممنون می شوم جواب به ایمیلم بفرستید باتشکر

سلام تنها راه درمان فقط جراحي هستش

سلام من همسرم خارج از ایران هست و بدنسازی کار میکنه از دیروز نافش یکم ورم داره تشخیص فتق ناف داده شده ولی دکتر جراح برای ۱۵ روز اینده وقت داده ایا تا اون موقع امکان صبر وجود داره؟؟ دردش خیلی زیاد نیست گاهی در مواقع جابجایی کمی احساس ناخوشایند داره

سلام بله مشكلي نيست فقط ١- تا زمان جراحي ورزش نكنن وسيله سنگين هم بلند نكنن ٢- علائم خطرو بشناسن اگه رخ داد جراحي اورژانسي لازم هست شامل: درد شديد شكم ، استفراغ، قرمزي محل فتق

سلام وقت بخیر من 23 سالمه بعد دویدن و فوتبال که بدنم سرد میشه یه دردی اطراف مثانه سمت راست و تو کشاله دارم و بعد دو روز خوب میشه و اگه فوتبال بازی نکنم مشکلی ندارم و دردی نداره این چه مشکلی به نظرتون؟

سلام فتق اینگویینال یا فمورال مطرحه(کشاله ران) باید توسط متخصص جراحی معاینه و سونوگرافی اینگویینال جهت بررسی هرنی انجام شه

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

هر فردی در زندگی اش چه مرد چه زن ممکن است دچار فتق شود چه در ناحیه کشاله ران که به آن اینگوینال گفته می شود چه در ناحیه ناف که فتق نافی گفته میشود،و در جدار شکم نیز فتق جداره شکم ایجاد  می شود اما نکته مهم این است که چگونه بفهمیم دچار فتق شده ایم.

تشخیص فتق ناحیه کشاله ران ( اینگوینال):

در این نوع فتق در زمان زور زدن به خصوص در هنگام دستشویی رفتن و یا انجام کار های سنگین از  کشاله ران و یا کیسه بیضه بیرون زدگی احساس شود. در این ناحیه گاهی اوقات در آقایان پر شدن کیسه بیضه دیده می شود و در خانم نیز در اطراف ناحیه تناسلی بیرون زدگی وجود دارد که می تواند نشانه ای برای تشخیص فتق کشاله ران باشد.

تشخیص فتق ناحیه ناف ( فتق جداره شکم):

در این نوع فتق نیز با زور زدن در ناحیه شکم دچار احساس بیرون زدگی می شوید.

فتق چگونه تشخیص داده میشود

نکته مهم:

احتمال دارد به دلیل درد و یا مشکلات دیگر برای انجام سونوگرافی به همکاران رادیولوژی مراجعه کنید و آنها در گزارش انجام سونوگرافی شما بنویسند که شواهدی از فتق وجود دارد و بعد از مراجعه به جراح مورد معاینه فتق قرار خواهید گرفت.

و لازم به ذکر است: که اگر در این معاینه، مواردی حاکی بر تشخیص فتق وجود نداشته باشد، سونوگرافی از ارزش چندانی برخودار نخواهد بود و اگر خود شما مواردی همچون درد و یا بیرون زدگی احساس نمی کنید در واقع شما نیاز به عمل جراحی ندارید.

هر بیرون زدگی و نازک شدن جدار شکم به معنی فتق نیست:

گاهی اوقات در ناحیه شکم احساس می شود جدار نازک شد و بیرون زدگی رخ داده است اما این حتما به معنی این نیست که فرد دچار فتق جدار شکم شده و فقط به دلیل شل شدن عضلات  جدار شکم به وجود می آید، (مانند بانوانی که دوقلو زایی داشته اند و یا نوزادی با وزن سنگین را زایمان کرده اند)  این افراد می توانند با کمک ورزش و فیزیوتراپی بهبود حاصل کنند.

سلامتی شما آرزوی ماست

 

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


دکتر حسین ذبیحی

متخصص جراحی لاپاروسکوپی و هرنی

ساعات ملاقات حضوری سه شنبه هر هفته از ساعت 13:30 الی 16

نوبت دهی تلفنی: 45617676-021

کد پذیرش پزشک: 135

کد پذیرش درمانگاه: 14

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان حسن آباد، درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان سینا

powered by mansour sarlak & reza asiabi @ 1398

فتق یا اصطلاحاً باد فتق به تغییر مکان ارگان‌های بدن به سایر بافت‌ها و یا حفره‌های بدنی گفته می شود و از بیماری‌های شکمی به شمار می‌رود که در اثر تضعیف لایه‌های درونی عضلات شکمی ایجاد می‌شود. پیامد این عارضه کشیدگی و یا پارگی بیش از حد در ناحیه جدار شکم یا دیافراگم است.

علت ایجاد این بیماری را می‌توان عواملی دانست که موجب فشار و تضعیف عضلات ناحیه شکمی می‌شود. این بیماری ممکن است ناگهانی و یا در طول زمان ایجاد شود. از عواملی که موجب تضعیف عضلات می‌شود می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم :

از عواملی که موجب افزایش فشار وارده به شکم می‌شود، می‌توانیم موارد زیر را ذکر کنیم :

علائم این عارضه بسته به نوع آن می تواند متفاوت باشد. برخی از این علائم عبارتند از :

فتق چگونه تشخیص داده میشود

البته در برخی موارد این عارضه هیچ نشانه‌ای به همراه ندارد و در طی معاینات دوره‌ای تشخیص داده می‌شود.

نحوه تشخیص فتق بسته به نوع آن متفاوت است، به طور مثال در فتق مغبنی یا برشی بیماری تنها از طریق معاینه فیزیکی تشخیص داده می‌شود اما در صورت بروز فتق هیاتال نیاز به انجام عکس برداری با باریم و آندوسکوپی است، تا از این طریق پزشک احشاء داخل شکم را مشاهده نماید. برای فتق ناف از سونوگرافی برای تشخیص استفاده می‌شود.

راهکار قطعی درمان این مشکل با استفاده از جراحی امکان‌پذیر است در حالی که تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو تنها به بهبودی علائم فتق کمک می کند. دو روش قطعی بهبود این عارضه عبارت است از :

در صورت رشد فتق و یا درد شدید انجام جراحی الزامی است. برای درمان پزشک از طریق دوختن حفره ایجاد شده ، بیماری را درمان می‌کند. این عمل از طریق وصله کردن سوراخ با استفاده از توری جراحی انجام می‌شود. این روش دوره نقاهت طولانی مدتی دارد و ممکن است تا 6 هفته نتوانید راه بروید. اما نتیجه بهتری را به همراه دارد.

روش لاپاراسکوپی در مقایسه با جراحی روش کم دردسرتری است. زیرا به جای برش شکم از طریق سوراخ کردن چند ناحیه خاص جراحی انجام می‌شود. در نتیجه آسیب کمتری به بافت های اطراف فتق زده می‌شود. در طی این جراحی از دوربینی کوچک و تجهیزات جراحی مینیاتوری استفاده می‌شود. این روش دوره بهبودی کوتاهی دارد ولی خطر برگشت بیماری در آن بالا است.

در صورت بی توجهی به درمان این عارضه مشکلاتی برای فرد ایجاد می‌شود که عبارتند از:

بیشتر بخوانید

پذیرش: از شنبه تا چهارشنبه فقط با تعیین وقت قبلی

لطفا از طریق تلفن یا فرم تعیین وقت اینترنتی نسبت به گرفتن وقت اقدام نمائید.
با تشکر.

۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶
۰۹۱۹۴۶۹۶۱۷۸

پاسخگویی همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۲ حتی روزهای تعطیل

کلینیک پایتخت مرکز درمان انواع بیماری‌های مقعدی مثل بواسیر(هموروئید)، فیستول، شقاق، کیست مویی و زگیل تناسلی با لیزر است که با سابقه‌ای بیش از ده سال و بصورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند.

تمامی خدمات و عمل‌های لیزر در این کلینیک توسط دکتر متخصص و با تجربه علیرضا زارعی، بصورت سرپایی، بدون بیهوشی و در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.

شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین وقت از طریق صفحه تماس با ما اقدام نمایید.

آدرس: تهران ،میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک ۱۴، طبقه ۵

۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶ —
۰۹۹۰۱۹۴۲۴۷۴ —
۰۹۱۹۴۶۹۶۱۷۸

دکتر هوشنگ قوامی – متخصص کلیه و مجاری ادراری

فتق یا هرنیا (Hernia) مشکلی شایع بوده که سبب بروز برآمدگی موضعی در ناحیه شکم یا کشاله ران می شود. با اینکه فتق ها در اغلب موارد بی خطر هستند اما گاهی اوقات می توانند سبب ایجاد درد و ناراحتی نیز شوند. در این مقاله ماهیت، عوامل رایج و نحوه درمان فتق ها بیان می شود.

فهرست موضوعات

در این مطلب نکاتی کلیدی درباره هرنیا ها بیان شده است. فتق ها اغلب هیچ گونه علائم مشکل سازی ایجاد نمی کنند. با این حال، شکایت از درد فتق شکم می تواند بیانگر وجود مشکلی جدی باشد.

تشخیص این موارد معمولا آسان بوده و با لمس یا مشاهده کردن برآمدگی امکان پذیر است. درمان این فتق ها می تواند از پایش فتق تا جراحی ترمیمی را شامل شود. این جراحی ها از طریق ایجاد یک سوراخ یا برش بر سطح شکم انجام می شوند. جراحی فتق اینگوئینال (در ناحیه کشاله ران) در کودکان و افراد مسن شیوع بیشتری دارد.

فتق چگونه تشخیص داده میشود

فتق هنگامی بروز می دهد که یک ضعف یا سوراخ در پریتوئن به وجود می آید. پریتوئن یک دیواره عضلانی است که معمولا اندام های شکمی را در جای خود نگه می دارد.

این نقص در پریتوئن به بافت ها و اندام ها این امکان را می دهد که به دیواره شکم فشار وارد کرده و فتق یا برآمدگی بر روی آن ایجاد کنند. امکان دارد این برآمدگی در هنگام دراز کشیدن صاف شده و یا بتوان آن را با فشار به داخل راند. سرفه کردن می تواند سبب پدیدار شدن مجدد فتق نافی شود.

هر جایی از بدن که جداره بافت نگه‌دارنده یک اندام ضعیف باشد؛ فتق می‌تواند اتفاق بیافتد. فتق مزمن معولا در ناحیه شکمی رخ می‌دهد، همچنین فتق می‌تواند در ران، ناف و ناحیه کشاله ران دیده شود.

هرنیا ها معمولا در نواحی زیر یافت می شوند:

فتق رانی سبب بروز یک برآمدگی در زیر کشاله ران شده که در زنان شیوع بیشتری دارد. فتق اینگوئینال یک برآمدگی در ناحیه کشاله ران است که می تواند تا به کیسه بیضه نیز انتشار یابد. این نوع فتق در مردان شیوع بیشتری دارد.

فتق هیاتال یا هیاتوس هنگامی به وجود می آید که محتویات ناحیه بالایی شکم از طریق سوراخ دیافراگم به حفره قفسه سینه راه می یابند.

برآمدگی این ناحیه به وسیله هرنیا ناف یا اطراف آن به وجود می آید.

جراحی های شکمی به دلیل ایجاد برش و جای زخم می توانند به بروز فتق منجر شوند.

صرف نظر از فتق برشی، بروز فتق هیچ گونه دلیل مشخصی ندارد. خطر ابتلا به هرنیا همگام با افزایش سن بیشتر شده و در مردان شیوع بیشتری دارد. فتق می تواند مادرزادی بوده و یا در کودکی به دلیل ضعف دیواره شکمی به وجود آید. فعالیت ها و مشکلات پزشکی که سبب افزایش فشار بر دیواره شکم می شوند می توانند به بروز فتق منجر شوند. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از آنجایی که فتق برشی در نتیجه جراحی به وجود می آید، واضح ترین عامل خطر آن انجام فرایند جراحی بر روی ناحیه شکم است. بیشترین احتمال ابتلای افراد 3 تا 6 ماه پس از جراحی می باشد. عوامل دیگری نیز احتمال این ابتلا را بیشتر می کنند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمامی عوامل ذکر شده در بالا می توانند فشار بیشتری بر بافت های در حال ترمیم وارد کنند.

عوامل خطر ابتلا به فتق اینگوئینال

افراد زیر از نظر ابتلا به هرنیا اینگوئینال در معرض خطر بالاتری قرار دارند:

فتقهای نافی بیشترین شیوع را در بین نوزادان نارس و با وزن کم در هنگام تولد دارند.

عوامل خطر ابتلا به این نوع بیماری در بزرگسالان شامل موارد زیر می شوند:

عوامل خطر ابتلا به فتق هیاتال

افراد چاق و دارای سن بیش از 50 سال از نظر ابتلا به فتق هیاتال در معرض خطر بالاتری قرار دارند.

در بسیاری از موارد فتق تنها یک تورم بدون درد است که هیچ مشکلی ایجاد نکرده و به هیچ مراقبت فوری پزشکی نیاز ندارد. با این وجود، فتق می تواند سبب بروز ناراحتی و درد شده و علائم آن در هنگام ایستادن، زور زدن یا بلند کردن اجسام سنگین تشدید شود.

در برخی موارد، هرنیا نیاز به جراحی فوری دارد. برای مثال، هنگامی که بخشی از روده ها توسط فتق اینگوئینال مسدود یا پیچ خورده می شوند نیاز به جراحی فوری می باشد. در صورتی که فتق اینگوئینال سبب بروز شکایت های حاد شکمی شود نیاز به مراقبت پزشکی فوری می باشد. از جمله این شکایت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در این موارد، تورم معمولا سفت و حساس به لمس بوده و نمی توان آن را با فشار صاف کرد. فتق هیاتال می تواند علائم رفلاکس اسیدی معده (همانند سوزش سر دل) را ایجاد کند. این علائم هنگامی ایجاد می شوند که اسید معده به مری راه می یابد.

40 درصد از فتق های رانی ظرف 2 سال پس از تشخیص منجر به استرانگوله (فشردگی شدید) روده می شوند.استرانگوله شدن عارضه ای است که در آن خون رونده به بافت متوقف شده و نیازمند مراقبت اورژانسی است. این مراجع بهداشتی جراحی های اختیاری و پیشگیرانه را نسبت به جراحی های اورژانسی و پر خطر ترجیح می دهند.

اقدام معمول برای هرنیا های بدون علامت پایش و انتظار است. هر چند، این اقدام برای برخی فتق ها از جمله فتق های رانی خطرناک است.

تاکنون مشخص نشده در ترمیم فتق های اینگوئینالی که با فشار صاف می شوند جراحی های غیر اورژانسی ارزش صبر کردن را دارند یا خیر. کالج جراحان آمریکا و برخی دیگر از سازمان های پزشکی برای چنین فتق هایی انجام جراحی اختیاری را نسبت به روش پایش و انتظار ترجیح می دهند.

برخی مراجع دیگر توصیه می کنند جهت پیشگیری از استرانگوله شدن روده ها در آینده ترمیم جراحی انجام شود.

اگر فتق درمان نشود، خون‌رسانی به بخش بیرون‌زده عضو انجام نمی‌شود و جریان خون متوقف می‌شود. امکان دارد سبب انسداد روده همراه با تب، درد شکمی شدید، استفراغ و شوک شود.

فتق اینگوئینال یکی از رایج ترین دلایل جراحی در کودکان و شیرخواران است.

یک مطالعه مروری سیستماتیک از اطلاعات 20 ساله در زمینه جراحی های ترمیم هرنیاکودکان و شیرخواران بیان داشت که جراحی لاپاراسکوپیک در درمان هرنیاهای دو طرفه نسبت به جراحی باز سریع تر است. با این حال، در مدت زمان جراحی ترمیم فتق اینگوئینال یک طرفه تفاوت چشم گیری بین این دو روش وجود نداشت.

درمان فتق کودکان چگونه است؟

با اینکه میزان بازگشت این بیماری در هر دو فرایند یکسان است اما احتمال بروز عوارضی از جمله عفونت زخم در جراحی باز مخصوصا در شیرخواران بیشتر است.

با اینکه گزینه های جراحی به شرایط هر فرد (از جمله محل فتق) بستگی دارند اما مداخلات جراحی فتق شامل دو نوع کلی می شوند:

در جراحی ترمیمی باز هرنیا با استفاده از بخیه، مش (نوعی تور) یا هر دو بسته می شود. زخم پوستی ایجاد شده نیز به وسیله بخیه، چفت یا چسب جراحی بسته می شود.

ترمیم لاپاراسکوپیک در جراحی های مجدد و با هدف اجتناب از ایجاد جای زخم های بیشتر انجام می شود. با اینکه هزینه این فرایند بیشتر است اما احتمال بروز عوارضی همچون عفونت در آن کمتر می باشد. در ترمیم لاپاراسکوپیک برش ها کوچک تر و بهبودی پس از عمل سریع تر است.

فتق چگونه تشخیص داده میشود

ترمیم لاپاراسکوپیک توسط یک لوله حاوی چراغ و دوربینی کوچک هدایت می شود اما فتق به همان روش جراحی باز بسته خواهد شد. ابزار های جراحی از طریق برش کوچک دیگری به ناحیه درمان وارد می شوند. جراح جهت داشتن دید بهتر و فضای کار بیشتر حفره شکمی را با استفاده از گاز متورم می کند. فرد در تمام طول فرایند تحت بیهوشی عمومی قرار دارد.

یکی از عوارض شایع بعد از عمل فتق، ورم کیسه بیضه بعد از عمل فتق است. برای بهبود این ورم توصیه می شود بیمار به هنگام استراحت پاهای خود را بالا بگیرد و از کمپرس سرد استفاده کند. این تورم گذراست و جای نگرانی نیست.

برای کنترل درد و تیر کشیدن ناحیه بیضه بیمار می تواند تحت نظر پزشک از مسکن استفاده کند، معمولا برای بهبود درد بیضه بعد از عمل فتق ، روزی یک عدد شیاف ایندومتاسین ۱۰۰ توصیه می شود.

دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان

اینجانب دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان را در سال 63اخذ نموده ام و پس از گذراندن امتحان تخصصی و گرفتن دانشنامه از دانشگاه اصفهان شروع به کار کردم.

مطلب قبلی

سیستوسکوپی چیست ؟

مطلب بعدی

درمان پروستاتیت با آنتی بیوتیک (التهاب پروستات)

بله طبيعي مي باشد

براي تشخيص قطعي به جراح عمومي مراجعه كنيد

عمل لازم نيست سونوگرافي از بيضه ها انجام شود

تشخيص قطعي با انجام سونوگرافي مقدور است

كشيديگي عضله است هر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسن٢٥٠ ميلي گرم ميل كنيد يك هفته

عمل جنسي نداشته باشيد زود گذر است خوب مي شويد

ممكن است فتق باشد كه بايد عمل كنيد

بله نياز به عمل دارد

پايين أوردن بيضه بايد در سن يكسالگي انجام شود اگر درد دارد قطره استو أمينوفن داده شود

بايد عمل كنيد

کرونا ویروس چه بر سر کلیه می آورد؟

درد کشاله ران را جدی بگیرید!

هر آنچه که باید درباره ی داروی تامسولوسین بدانید

اورولوژی چیست و متخصص اورولوژی کیست؟

دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان

آخرین مطالب


ادرار اسیدی در بارداری نشانه چیست؟

احتمال بارداری بعد از عمل وازکتومی چقدر است؟


علت خارش و سوزش واژن چیست + علائم و درمان


احساس ادرار کاذب در زنان


ابعاد پروستات سالم چقدر است؟

مطالب بروزرسانی شده

علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

آیا التهاب پروستات مزمن خطرناک است؟

علائم عفونت پروستات چیست و چه درمانی دارد؟

10 راهکار برای درمان خانگی درد کلیه

 

Telefon: +43 (1) 212 30 05 E-Mail: office(at)medicum.at

دوشنبه تا پنج شنبه ۱۴:۳۰ – ۱۹ و با قرار قبلی

مرکز پزشکی‌ مدیکوم با تخصص و مهارت پزشکان خود، ارائه دهنده تمامی‌ خدمات پزشکی‌، تشخیصی و درمانی در زمینه فتق شکمی و بیماری ‌های جداره شکم است. جراحی  فتق این روز‌ها از شایع‌ترین جراحی ‌های داخلی‌ محسوب میشود.

فتق بیماری شکمی است و زمانی‌ پیش میاید که لایه ‌های درونی‌ عضلات شکمی ضعیف شده باشند و منجر به پارگی یا کشیدگی بیش از حد در ناحیه جداره شکم یا دیافراگم شود.

فتق از تغییر محل ارگانهای بدن به حفره یا بافت مجاور ایجاد میشود. به طور مثال قلب و ریه در حفره قفسه سینه قرار گرفته اند و کبد و روده‌ها در ناحیه شکم. به دلیل اختلاف فشار بین حفره شکم و سینه، احشا شکمی میتوانند به داخل ناحیه سینه راه پیدا کنند که به این حالت فتق گفته میشود. ورود ارگانهای شکمی به داخل حفره سینه میتواند باعث گیر افتادگی ارگانهای شکمی باشد که بسیار خطرناک است.

فتق چگونه تشخیص داده میشود

فتق ممکن درائر فشار زیاد به قسمت ‌های دیوار شکم ایجاد شود. افزایش سنّ جراحت و یا برش یا ضعف مادرزادی عضلات شکمی هم میتواند از دلیل بروز فتق باشد. سرفه مداوم، بلند کردن جسم سنگین و مشکلات اجابت مزاج میتوانند باعث ضعف عضلات شکمی و از دلیل فتق باشند.

معاینه ایستاده:در این روش پزشک از بیمار می‌خواهد که بایستد و سرفه کند یا زور بزند.در حالت ایستاده کیسه فتق قابل لمس است.این کیسه‌های کوچک در حالت سرفه یا زور زدن به دست پزشک ضربه میزنند و قابل تشخیص‌اند.

در فتق ‌های دیافراگمی و درونی‌ که علائم و نشانه های بیرونی ندارند، معاینه و تشخیص به وسیله گاستروسکپی-آندوسکوپی معده و سونوگرافی انجام میشود.

در روش سونوگرافی پزشک میتواند نوع و محل دقیق فتق را تشخیص بدهد.

همچنین رادیوگرافی و سی‌ تی‌ اسکن نیز پزشک را در چگونگی و محل دقیق فتق یاری می‌کند.

فتق بیمارییست که در حالت ایستاده میتواند تشدید شود و در حالت خوابیده مقداری درد آن‌ کاهش یابد.ا ز این رو به هنگام دراز کشیده مقداری از فشار کم میشود و بیمار احساس می‌کند که درد کمتری دارد. در مورد برخی‌ فتق ها به خصوص فتق ‌های درونی‌ که نمی‌توان آن‌ها را جأ انداخت ممکن است عارضه وخیمی ایجاد شود. فتق‌های درونی‌ میتوانند دچار اختناق شوند و بسیار دردناک باشند. این اختناق میتواند منجر به انسداد روده شده و در برخی‌ موارد منجر به مرگ بیمار شود. از این رو می‌توان به موقع از عوارض پر هزینه و دردناک این بیماری جلوگیری کرده و آن را جراحی و درمان نمود.

امروزه رایج‌ترین روش درمانی فتق جراحی آن است. در گذشته روش ‌های دیگری متداول بود که امروز دیگر رایج نیست. این جراحی بقدری آسان است که احتیاج به بستری شدن در بیمارستان نیز ندارد و با بی‌ حسّی موضعی یا عمومی‌ انجام می‌گیرد. مشاوره با پزشکان مرکز پزشکی‌ مدیکوم میتواند شما را در درمان این بیماری کمک کند.

روش ‌های جراحی با توجه به نوع و محل قرارگیری فتق، اندازه آن‌، سنّ و شرایط عمومی‌ و سلامت بیمار متفاوت است.

روش جراحی به اندازه و نوع فتق بستگی دارد. در عمل جراحی لاپاراسکوپی با استفاده از ابزار لاپاروسکوپ، فتق با حداقل شکاف بر روی شکم قابل مشاهده و جراحی است. با این روش درد بد از عمل جراحی و میزان عفونت زخم را می‌توان به اندازه چشم گیری کاهش داد و بیمار سریع تر میتواند توانی‌ فیزیکی‌ خود را باز یافته و بهبود یابد.

در عمل جراحی باز شکافی چند سانتی متری در ناحیه مبتلا به فتق ایجاد میشود. با این روش جراح به ضایعه‌ دست پیدا کرده و فتق را به عقب می‌راند. زخم جراحی از طریق بخیه مستقیم بسته میشود.

بستن محل فتق با شبکه توری کوچک پلاستیکی که مش نامیده میشود. مش نه تنها روند بخیه را سریع تر می‌کند بلکه احتمال بازگشت فتق را نیز کاهش میدهد.

Project, Design & Programming
© eurowerbung.at
2021

© 2010 – 2021 Medical Center MEDICUM 1020 Vienna, Fanny-Mintz-Gasse 3, T: +43 (1) 2123005 F: +43 (1) 2123005-77

جدول محتوا

فتق دیافراگماتیک معده عبارت است از حرکت بخشی از معده به سمت قفسه سینه. در حالت طبیعی، معده در زیر دیافراگم ( لایه ای از عضلات و ماهیچه ها که ارگان های موجود در قفسه سینه را از ارگان های شکمی جدا می کند) قرار گرفته است.

مری، لوله ای است که مواد غذایی را از دهان به معده می رساند و از طریق شکافی در دیافراگم عبور می کند. در افراد مبتلا به فتق دیافراگماتیک معده،  به این شکاف نیز فشار وارد می کند.

فتق دیافراگماتیک معده

دو نوع فتق دیافراگماتیک معده وجود دارد:

فتق چگونه تشخیص داده میشود

این نوع فتق زمانی اتفاق می افتد که قسمت فوقانی معده و بخش تحتانی روده، به دیافراگم فشار وارد کند. فتق لغزشی، یکی از شایع ترین انواع فتق می باشد.

این نوع فتق زمانی اتفاق می افتد که قسمت فوقانی معده به دیافراگم فشار وارد می کند. این حالت، کاملا طبیعی است، اما در صورتی که معده به داخل تا شود می تواند خطرناک باشد و در برخی موارد، شاهد خونریزی از معده و یا مشکلات تنفسی خواهیم بود.

فتق دیافراگماتیک معده معمولا منجر به بروز علامت و نشانه ای نمی شود. در برخی موارد، می تواند باعث نشت اسید معده به مری شود که اصطلاحا رفلاکس معده نام دارد، و با علائم زیر همراه می باشد:

– احساس سوزش در قفسه سینه که اصطلاحا ترش کردگی نام دارد

– احساس سوزش در حلق و یا حس طعم اسید در گلو

– معده درد و یا درد قفسه سینه

– مشکلات بلع

– سرفه کردن

– گلو درد

آیا تستی جهت تشخیص فتق دیافراگماتیک معده وجود دارد؟

بله، اما معمولا نیازی به انجام تست های تشخیصی نیست. برخی افراد زمان انجام تست ها، متوجه فتق می شوند، به عنوان مثال، برخی افراد متوجه این فتق حین انجام اشعه ایکس می شوند. در دیگر موارد، با مراجعه به متخصص گوارش و انجام آندوسکوپی (وارد شدن لوله ظریف و دوربین متصل به آن در گلو) فتق تشخیص داده می شود.

فتق دیافراگماتیک معده

هدف از درمان، بهبود علائم فتق می باشد. درمان می تواند شامل مصرف داروهایی جهت کاهش اسید معده باشد.

در افراد مبتلا به فتق پاراازوفاژیال، و در برخی بیماران مبتلا به فتق لغزشی، جراحی توصیه می شود.

جهت انجام جراحی، جراح معده را به جای خود بر می گرداند تا با ترمیم شکاف موجود در دیافراگم، جلوی لغزش معده گرفته شود.

دکتر امیر سعید صادقی، فوق تخصص گوارش و کبد ، دارای بورد تخصصی بیماری های داخلی و عضو انجمن گوارش و کبد ایران می باشند. شما عزیزان می توانید به منظور تشخیص و بررسی فتق دیافراگماتیک معده ، از طریق زیر با دکتر صادقی ارتباط برقرار کنید :

شماره تماس: 02188681047   –  02188689871 

اینستاگرام

 

نام*

ایمیل*

Website

فتق چگونه تشخیص داده میشود
فتق چگونه تشخیص داده میشود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *