چگونه تشخیص دهیم فنچ نر است یا ماده

 
helpkade
چگونه تشخیص دهیم فنچ نر است یا ماده
چگونه تشخیص دهیم فنچ نر است یا ماده

مرداد ۱, ۱۳۹۷
راه اندازی سالن پرورش, سالن پرورش فنچ, فنچ

7 نظرها

این را به جرات می توانم بگویم. یکی از مهمترین مهارت هایی که شما باید آن را یاد بگیرید. تشخیص جنسیت فنچ در سالن پرورش فنچ است. به خصوص زمانی که شما پرورش دهنده عزیز به صورت آویاری یا گله ای در حال پرورش هستید.

تشخیص جنسیت فنچ ها در سالن پرورش از جنبه های مختلفی حائز اهمیت است. یکی از دلایل مهم برای پرورش دهندگان، توازن بین فنچ های ماده با فنچ های نر است.

برقراری توازن یا برابری فنچ های ماده و نر در سالن پرورش امری حیاتی است. توجه نکردن به این نکته می تواند خسارت های جبران ناپذیری برای شما به بار آورد.

زمانی که تعداد فنچ های نر از فنچ های ماده بیشتر باشد. استرس فنچ های نر به شدت بالا می رود. آنها می ترسند که مبادا جفت مورد علاقه خود را نیابند. رقابت، بین نر ها بالا می گیرد. فریاد پرنده های نر سالن پرورش را پر هیاهو می کند. اگر شما پرورش دهنده عزیز دست به کار نشوید. باید شاهد جنگ فنچ ها باشید. جنگی که می تواند تلاش شما را به باد دهد. تلفات این جنگ روح و روانتان را به هم میریزد. بنابراین دست به کار شوید. یا تعداد فنچ های نر را کم کنید. یا تعداد فنچ های ماده را بیشتر کنید.

چگونه تشخیص دهیم فنچ نر است یا ماده

 

این یک تصمیم استراتژیک برای سالن پرورش فنچ شماست. فنچ های مست با صدای خود تقاضای کمک دارند. بی تفاوت بودن در این مرحله سنگ دلیست. هر چند که می دانم پرورش دهندگان پرندگان زینتی در مرحله اول عشق بازان حقیقی اند. بنابراین با این مهارت هم به فریاد فنچ های خود برسید. هم به افزایش بهره وری سالن پرورش خود کمک کنید.

نکته اساسی این است. برای جلوگیری از جنگ ستارگانتان (فنچ ها) تعداد ماده ها را بیشتر کنید. یعنی اگر ۲۰۰ عدد فنچ نر در سالن دارید. می توانید ۲۲۰ عدد فنچ ماده تهیه کنید.

تشخیص جنسیت در فنچ ها در هر گونه ای به یک شکل خاص صورت می گیرد. بعضی از گونه های فنچ بسیار شبیه هم هستند. و تعیین جنسیت کار مشکلی است. مانند فنچ های سفید یک دست که خدایی تشخیص جنسیت این نوع فنچ کار هر کسی نیست.

دوستان پرورش دهنده عزیزم در این مقاله قصد دارم در مورد تعیین جنسیت فنچ زبرا یا همان فنچ راه راه صحبت کنم.

پس شما را به خواندن این مقاله دعوت می کنم.

 

فنچ های راه راه از لحاظ جثه و اندازه شبیه هم هستند اما رنگ و شکل  متفاوتی دارند. یکی از بارز ترین نشانه هایی که با آن جنس نر و ماده را از هم جدا می کنند. توجه به رنگ و شکل فنچ است. معمولا فنچ های ماده، پرهای کم نقش و نگاری دارند. در حقیقت جنس نر بسیار زیبا تر از جنس ماده است.

فنچ های زبرا تنوع رنگی در آن ها بسیار زیاد است. بعضی فنچ ها کاملا سفید هستند. بعضی دیگر به رنگ قهوه ای و بعضی دیگر هفت رنگ هستند. به همین خاطر تشخیص جنسیت برای هر نوع فنچ کار مشکلی است.

در ادامه راه ها و نشانه های بیشتری را برای تعیین جنسیت نر و ماده فنچ راه راه خدمتتان عرض می کنم.

 

 

یکی از نشانه های تعیین جنسیت فنچ توجه به رنگ منقار پرنده است. فنچ های بالغ رنگ منقارشان قرمز است. فنچ های ماده رنگ منقارشان قرمز متمایل به نارنجی است. در صورتی که رنگ منقار فنچ های نر قرمز پر رنگ است.

ببینید دوستان، فنچ ها هر چه سنشان بالا تر برود، قرمزی رنگ منقارشان بیشتر و پر رنگ تر می شود. در حقیقت رنگ منقار فنچ های مسن تر پر رنگ تر از فنچ های جوان است.

همچنین زمانی که فنچ ها در دوره ی تخم گذاری باشند رنگ منقارشان تغییر می کند. علاوه بر سن و زمان تخم گذاری، رنگ منقار فنچ ها به شرایط تغذیه ای هم بستگی دارد.

به همین خاطر برای تعیین جنسیت از روی رنگ منقار باید به سن فنچ، زمان تخم گذاری هم توجه داشت.

بسیاری از پروش دهندگان با توجه به رنگ منقار فنچ ها توانسته اند در تعیین جنسیت فنچ ها موفق شوند. شما هم می توانید از روی رنگ منقار البته  با توجه به سن، دوره ی تخم گذاری، جنسیت فنچ ها را با دقت بالایی تشخیص دهید.

 

 

فنچ های نر در کنار دو پهلویشان پرهای قهواه ای رنگ با خال های سفید وجود دارد. بیشتر مواقع این پوشش پرهای خال دار قابل مشاهده نیست. برای دیدن این پوشش باید فنچ را توی دست بگیرید. با نگاه کردن به زیر بال های فنچ این پرهای خال دار را ببینید. دوستان توجه داشته باشید که این نوع پوشش مطلقا در فنچ های ماده وجود ندارد.

بنابراین شما با مشاهده ی پرهای خالدار می توانید به نر بودن فنچ پی ببرید.

 

بعضی دوستان می پرسند چگونه جوجه های فنچ را تعیین جنسیت کنیم؟ در جواب باید بگویم که تعیین جنسیت ۹۵ درصد از فنچ ها به راحتی قابل تشخیص است.

اما برای تعیین جنسیت جوجه های فنچ بهتر است تا زمان بالغ شدنشان صبر کنید. یا حداقل تا ظاهر شدن علائم جنسی تعیین جنسیت را به تعویق بیاندازید.

در فنچ  های سفید تعیین جنسیت کار مشکلی است. بنابراین باید تا رفتار پرنده و نحوه ی آواز خواندن پرنده را به مدت طولانی تر مورد بررسی قرارد داد.

بسیاری از فنچ ها از دوماهگی روی گونه هایشان، پرهای نارجی رنگ متمایل به طلایی ظاهر می شود. به این پرها، گوشواره می گویند.

گوشواره ها فقط در جنس نر فنچ ظاهر می شود. با مشاهده ی گوشواره روی گونه فنچ می توانید جنسیت آن را متوجه شوید .

البته توجه داشته باشید که اگر فنچ گوشواره نداشت دلیل براین نمی شود که مطمئنا فنچ ماده است. بعضی از فنچ های نر گوشواره ندارند. شما فقط از این نشانه برای تعیین جنسیت نر استفاده کنید.

 

برای تعیین جنسیت فنچ ها با چند نشانه ای که خدمتتان عرض کردم می توانید موفق شوید. همانطور که گفتم ۹۵ درصد از فنچ ها با توجه به نشانه های ظاهریشان می توانید بفهیمید نر هستند یا ماده! اما برای تشخیص جنسیت فنچ هایی که کاملا شبیه هم هستند مثل فنچ های سفید. باید صبوری بیشتری به خرج بدهید و برای طولانی مدت رفتارهایشان را بررسی کنید.

بعنوان مثال فنچ های نر معمولا سر و گردنشان را به تناوب به صورت جسورانه و تهاجمی نشان می دهند. اما این رفتار در فنچ های ماده مشاهده نمی شود و ملایم تر است.

امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید.

چگونه تشخیص دهیم فنچ نر است یا ماده

لطفا نظرات، پیشنهادات و سوالاتتان را برای ما کامنت کنید.

 

Tags تعیین جنسیت فنچ تعیین جنسیت نر و ماده فنچ فنچ راه راه فنچ زبرا فنچ ماده فنچ نر

اسفند ۶, ۱۳۹۸

فروردین ۲۲, ۱۳۹۸

دی ۲۷, ۱۳۹۷

سلام دوست عزیز میشه عکس از فنچ هایم برات بفرستم بعد تشخیص میدی که نر است یا ماده؟

تقریبا در همه پرندگان جنس نر پر جنبوجوشه و آروم قرار نداره در فنچ هم این گونه است رنگ نوکش هم پررنگتر از ماده می باشد

سلام دوستان من دوتا فنچ سفید نر و ماده دارم فنچ نر رفته زیر ظرف دون همونجا مونده و بیرون نمیاد کسی میدونه چشه

ضربه روحی خورده.شاید دوتا نر یا دوتا ماده هستند.احنمل هم داره که ماده اون را قبول نکرده

سلام.منویسنده یک جفت فنچ خریدم که نمیتوانم نر است یا ماده.چگونه می توانم عکسشون رو برا شما بفرستم تا تشخیص دهید نر است یا ماده.
ممنون

سلام دوستان من یه نرو ماده فنچ داشتم که ۴ تا تخم گذاشت و الان یکیش مرده و نمیدونم نر مرده یا ماده ولی تا اونجایی که میدونم نر مرده چون فنچ زبرا بود و وحشی بود واقعا وقتی ازادش میکردی نمیتونستی بگیریدش
در هر صورت الان یه راهنمایی می خوام باید چیکار کنم ؟

من که بالاخره نفهمیدم تشخیص فنچ نرسفیدو…ازکحاتشخیص بدیم فنچی که سفیدکامله جنسیتش چیه؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت

تشخیص جنسیت فنچ در گونه‌های مختلف از گونه‌ای به گونه‌ی دیگر متفاوت است. در برخی از گونه ها نظیر فنچ راه‌ راه رنگ و شکل پرنده نر و ماده با هم تفاوت دارند و می توان به راحتی از روی رنگ و شکل ظاهری نر و ماده را از یکدیگر تمیز داد.

فنچ‌های نر معمولا پرهای نارنجی روشنی بر روی گونه‌هایشان دارند و دارای منقار سرخ رنگ (در مقابل منقار نارنجی ماده) همراه با یک طرح سیاه و سفید مشخص هستند.

قبل از اینکه به بیان نحوه تشخیص جنسیت فنچ بپردازیم ابتدا یک تاریخچه‌ای از این پرنده زینتی را معرفی می‌کنیم.

فنچ‌ها از پرندگان قاره استرالیا هستند که در گله‌های حتی چند هزارتایی در دشت‌های این قاره زندگی می‌کنند. فنچ‌ها زندگی اجتماعی را خیلی دوست دارند. اغلب مردم با این پرنده کوچک آشنایی دارند یا از آن نگهداری کرده‌اند. زیبایی، آواز این پرنده، شیطنت‌ها و از همه مهم تر قابلیت تکثیر بسیار آسان آن باعث جذب طرفداران این پرنده شده است.فنچ‌ها جثه کوچک داشته و در مقایسه با بسیاری از گونه های پرندگان زینتی ارزان ترین پرندگان هستند. شمار زیادی از فنچ‌ها تحت شرایط قفس به خوبی تولید مثل می‌کنند.

برخی از گونه‌های فنچ مثل، فنچ گورخری ZEBRAFINCH و فنچ گلدین، چنان به شدت مورد ثکثیر قرار گرفته‌اند که اکنون آن‌ها به عنوان پرندگان خانگی اهلی محسوب می‌شوند.

چگونه تشخیص دهیم فنچ نر است یا ماده

بسیاری از فنچ‌ها صداهایی از خود در می‌آورند اگر چه ممکن است این صداها حالت آواز و موسیقی نداشته باشد.

بیشتر آن‌ها فوق العاده رنگارنگ و زیبا هستند در طبیعت به حالت جفت زندگی می کنند بنابراین ما نیز بهتر است آن‌ها را در قفس بصورت جفت و در خانواده‌های کوچک یا گروه‌هایی از گونه‌های مختلف نگهداری کنیم.

فنچ از جنس سهره است که برخی از گونه‌های آن نظیر فنچ راه راه بومی استرالیا و برخی دیگر در مناطق وسیعی از اروپا پراکنده‌اند. همچنین گونه‌های دیگری از این پرنده را می توان در اندونزی و تیمور شرقی به صورت بومی و در آمریکا، پرتغال و پورتوریکو بصورت رها سازی شده یافت.

در ادامه در مورد روش‌های تشخیص جنسیت فنچ صحبت می‌کنیم.

در برخی موارد رنگ منقار تنها گزینه بیان کننده جنسیت فنچ است، چون رنگ نارنجی روی گونه گاهی اوقات کم رنگ می‌شود یا به طور کل از بین می‌رود. جوجه ها نیز معمولا همرنگ پدر و مادرشان هستند و گاهی نیز با رنگ آن‌ها اختلاف دارند.جوجه‌های درون لانه خاکستری هستند که بدن آن‌ها در برخی قسمت‌ها با رنگ سفید کامل شده است. این اختلاف‌ها به علت جفت گیری بین انواع مختلف فنچ که در یک مکان خاص در کنار هم نگهداری می شوند (مثل پرنده فروشی) بروز می‌کند. به هر حال پرنده با گونه‌های نارنجی رنگ که بسیار فعال و سرسخت‌تر است مطمئنا یک نر جوان است. گونه‌های نارنجی رنگ نیز از دو ماهگی ظاهر می‌شوند. فنچ‌های بسیار جوان منقاری سیاه رنگ دارند و وقتی به سن بلوغ برسند منقارشان رنگی می‌شود.

در برخی گونه‌های دیگر نر و ماده کاملا شبیه به هم بوده و امکان تعیین جنسیت فنچ مقدور نیست. برای مثال در فنچ طلایی علایم چندانی برای تشخیص نر و ماده وجود ندارد ولی به میزان زیادی می‌توان جنس پرنده را بررسی و مخرج آن تعیین کرد، رنگ آن در پرنده ماده روشن و در پرنده نر تیره رنگ یا مشکی است. رنگ فنچ‌های نابالغ تیره‌تر از فنچ‌های بالغ است. فقط در حالی که رنگ پرهای فنچ تیره‌تر است، شما می توانید به سن تقریبی آن‌ها پی ببرید.

فنچ‌ها در سن شش ماهگی دارای پرهای کامل شده و جثه آن‌ها همانند جثه پرندگان بالغ می شود. فنچ نر دارای نوک قرمز تیره و گونه‌های نارنجی رنگ است و پرهای زینتی بیشتری نسبت به فنچ ماده دارد و قدرت آوازش نیز بسیار بیشتر است. اما فنچ ماده دارای نوک نارنجی رنگ است و اکثرا رنگ پرها یک دست (یا یکدست سفید یا یکدست خاکستری) و آوازش نسبت به فنچ نر بسیار ساده تر است.

به پایان مقاله معرفی تشخیص جنسیت فنچ رسیدیم، امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد.

جهت خرید و فروش رایگان انواع حیوانات ازجمله سگ، گربه، کبوتر و غیره می‌توانید به وبسایت واسط کالا یا اپلیکیشن واسط کالا مراجعه نمایید.

اگر مایل به مطالعه‌ی بیشتر در مورد فنچ هستید می‌توانید از سایر مقالات ما در این مورد بازدید نمایید:

سلام بیش از دو ماه هست که فنجهام رو خریدم از نظر ظاهر نر و ماده هستن و شبها هم داخل لانه با هم میخوابن ولی هنوز تخم نکردن. چکار باید کنم ممنون

متاسفم که حیوانات و پرندگان رو اسیر قفس میکنین،صرف لذت بردن خودتون و بدونید عواقبش رو خواهید دید.

من فنچ سفیدم نره ولی سیه رونمیدونم.ازهرنظرمادست به جزنوکش که هم رنگ نره.تواینترنت زدم راهنمای فنچ زبرای سیاهوآورداما فنچ من سیاه سادست زبرا نیست راهنماییم کنین لطفا

ممنون از اینکه مطالب کاربری میزارید.من با استفاده از مطالبتون تونستم جنسیت پرنده هایی رو که تو خونه دارم تشخیص بدم.

مطالبتون در مورد نگهداری و تغذیه و تشخیص جنسیت فنچ ها واقعا کامله

چند نژاد خوش صدای فنچ رو معرفی میکنید

سلام روز بخیر….یه سوال داشتم …یه جفت فنچ دارم ماده سفید شاه بلوطی نر زبرا…متاسفانه بعد از ۳ ماهه هنوز تخم نزاشتن…. براشون انواع جوانه ها و تخم مرغ آب پز هم گذاشتم اما بی نتیجه بوده….لطفا راهنماییم کتبد

سلام دوست عزیز خسته نباشید.
اگر تمامی روش هایی که برای تخم گذاشتن پرنده را انجام دادید و جواب نداده است بهتر است به پرنده ی دیگری را برای زاد و ولد انتخاب کنید.

جنسیت فنچ میشه از شکل فنچ توجه شد فنچ مادره دور گردنش کمرنگ تر هست

جنسیت فنچ چاشنی را چجوری میشه فهمید

تشخیص جنسیت فنچ گلدین چگونه است؟

لطفا یکی در مورد تشخیص جنسیت فنچ راهنمایی کنه منو

سلام بنظرم مطلب مورد نظر گویای سوال شما است.

جنسیت فنچ الماسی رو چگونه تشخیص بدیم؟

تعیین جنسیت در این فنچ ها کار اصلا ساده ای نیست و حتی تکثیر دهنده های با سابقه هم قادر به تشخیص قطعی این نوع فنچ نیستند. تنها راه تشخیص قطعی جنسیت فنچ الماسی تست PCR است که از طریق تست پر آنها است.

رنگ و شکل پرنده نر و ماده با هم تفاوت دارند و می توان به راحتی از روی رنگ و شکل ظاهری نر و ماده را از یکدیگر تمیز داد. در این گونه فنچها، فنچ نر بالغ رنگین تر و معمولاً به راحتی از فنچ ماده قابل تشخیص است.

فنچ نر راه راه به طور معمول دارای نوک و گونه های نارنجی روشن، هاشورهای سیاه و سفید در سرتاسر گلو و سینه و خال های قهوه ای در دو طرف بدن می باشد.

فنچ راه راه ماده فاقد گونه نارنجی رنگ بوده و نوک آنها نارنجی است و همچنین فاقد رنگ قهوهای نقطهدار پهلوها می باشد.

فنچ سرخ معمولی نر بالغ به واسطه سر، سینه و دمگاه قرمز که در تضاد با روتنه قهوه ای قرار دارد شناخته می شود .

چگونه تشخیص دهیم فنچ نر است یا ماده

پرنده ماده و پرنده نر جوان، در اولین تابستان کمرنگ تر و به رنگ زیتونی مایل به قهوهای دیده می شوند.

از سوی دیگر در برخی دیگر از گونه ها هیچ تفاوت ظاهری بین پرنده نر و ماده وجود ندارد.

فنچ بنگالی نر و ماده بسیار به هم شبیه هستند و تنها راه تشخیص جنسیت، از طریق دقت در رفتارهای آنان می باشد.

فنچهای نر بنگالی : با صدای دلکشی آواز سر می دهند و گردن خود را کشیده نگه داشته و در بالا و پر خود دمیده و به آهستگی به فنچ ماده نزدیک میشوند.

فنچهای بنگالی ماده : آوازخوانی فنچهای ماده کمتر دیده شده است.

در گونه فنچ وایدا ،تعیین هویت در فصل جفتگیری به راحتی مقدور می باشد. نر و ماده در این گونه بسیار به هم شبیه هستند و در زمان غیر جفت گیری تفاوت ظاهری چندانی با فنچهای معمولی ندارند و با شروع فصل جفتگیری دم فنچ نر شروع به رشد می کند.

طول این فنچ در قبل از فصل جفتگیری ۱۲ سانتی متر است و در زمان جفت گیری با بلند شدن دم به ۳۸ سانتی متر می رسد. فنچ نر در فصل جفت گیری از دم بلند خود برای جلب توجه فنچ ماده استفاده می کند و بعد از اتمام جفت گیری دم فنچ به تدریج پر پر شده و می افتد.

تشخیص جنسیت آنها کار دشواری است و برای تعیین جنسیت پرنده باید از خاصیت آوازخوانی پرنده نر استفاده کرد که این خاصیت نیز محدود و موارد استثنا در آن نیز اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید:

پرنده فنچ راه راه

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد

 

چگونه تشخیص دهیم فنچ نر است یا ماده

این کار
به کمی دقت نیاز دارد همون طور که در عکس بالا مشاهده می کنید

فنچ نر دارای نوک
قرمز پررنگ می باشد و گونه های نارنجی دارد

پرهای زینتی بسیار  بیشتری نسبت به فنچ ماده
دارد و قدرت آوازش نیز بسیار بیشتر است .

اما فنچ
ماده دارای نوک نارنجی رنگ و اکثرا رنگ پرهای یکدست

هست یا یکدست سفید یا یکدست
خاکستری و آوازش هم

بسیار ساده تر است نسبت به فنچ نر ……

توجه
فرمایید که معیارهای بالا فقط در دوره ی بالغ بود پرنده قابل تشخیص است…..

تجربه و مشاهدات شخصی از زندگی فنچ ها – All about zibra finches

فنچ
های بازار ایران اکثراً از فنچ های Zebra یا همان فنچ های گوره خری استرالیایی هستند. البته من اخیراً در
بعضی از پرنده فروشی ها فنچ های جدیدی را دیدم که اکثرا با قیمت های خیلی بالایی  به فروش می رسند. با این حال تشخیص نر و ماده فنچ های زبرا به نسبت خیلی آسان است.
علت این آسانی هم تفاوت های زیادی است که بین جنس نر و ماده این گونه زیبا وجود دارد
.این تفاوت ها به شرح زیر می باشند.

1-     رنگ نوک فنچ نر  کمی پر رنگ
تر و بیشتر متمایل به قرمز است در صورتی که رنگ نوک جنس ماده کم رنگ تر و متمایل
به نارنجی می باشد

2-     شکل نوک پرنده نر هم با
ماده اندکی متفاوت است. نوک پرنده نر کمی ضمخت تر از پرنده ماده است. نوک ماده
مخروطی تر می باشد

چگونه تشخیص دهیم فنچ نر است یا ماده

3-     در اطراف گونه ها یا لپ
های پرنده نر  در پرنده های خاکستری پرهای قهوه ای کم رنگ وجود دارد که این پرها در
پرنده های روشن تر شکلاتی یا کرم رنگ می باشد. پرنده فروش ها اصطلاحا به این نوع
پرها سیبیل می گویند

4-     رنگ پرهای پرنده ماده یکنواخت
است اما در پرنده های نر این طور نیست. در اطراف شکم پرنده نر پرهای قهواه ای خال
خال وجود دارد. پر زیر شکم نر هم روشن تر از جاهای دیگر می باشد و عمدتاً سفید
است. پرنده نر در جلو سینه هم پرهای سیاه رنگی دارد.

5-     با این حال گاهی اوقات
این صفات و رنگ بندی ها یک جا در پرنده نر به وجود نمی آید باید موقع خرید دقت کنید. مثلا به نوک و رنگ آن حتماً توجه داشته باشید. خود من یک بار بی تجربه تر که
بودم یک فنچ نر را به جای ماده خریدم.

6- فنچ های نر علاوه بر بوق
بوق کردن  آواز هم میخوانند و چه چه می زنند اما فنچ های ماده فقط بوق بوق می کنند.
البته شنیدن صدای خواندن فنچ نر تو سروصدای پرنده فروشی عملا غیر ممکن است

7-     راستی به این فنچ ها فنچ
گریان  هم می گویند چون یک خط مشکی رنگ به صورت عمود به زمین از زیر چشم های این
فنچ کشیده شده که تداعی کننده خط اشک می باشد

بروز ترین منبع مقالات فارسی جوجه کشی …

فنچ یا سهره همانند طوطی ها، مرغ عشق ها، عروس هلندی ها و قناری ها از جمله پرندگان زینتی به شمار می رود، و اکثر پرورش دهندگان آنها را به خاطر زیبایی و صدای دل نشینی که دارند، پرورش می دهند. فنچ ها نژاد های مختلفی دارند که هر کدام دارای ویژگی های ظاهری و خلق و خو های متفاوتی هستند و فرد پرورش دهنده بنا به سلیقه خودش هر کدام را که مایل باشد انتخاب و پرورش می دهند.

تنها مشکلی که فنچ ها دارند، امکان تشخیص سخت برخی از نژاد های آنها می باشد. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با روش هایی کاربردی در جهت تشخیص ساده تر و حرفه ای تر فنچ ها آشنا کنیم. فنچ ها در حالت کلی به سه دسته تقسیم بندی می شوند:

1-دسته اول گونه هایی هستند که دارای دو شکل ظاهری کاملا متفاوتی هستند و از بدو تولد می توان جنسیت آنها را از هم تشخیص داد. در این دسته، گونه های نر بسیار پر انرژی و پر جنب و جوش می باشد.

2- دسته دوم گونه هایی هستند که در طول سال هیچ ظاهر متفاوتی ندارند مگر در زمان تولید مثل، بدین ترتیب جنسیت نر یا ماده بودن این گونه از فنچ ها را در زمان تولید مثل می توان تشخیص داد. گونه هایی مانند سهره توت فرنگی و بافنده نارنجی دارای چنین ویژگی هایی هستند.

چگونه تشخیص دهیم فنچ نر است یا ماده

3- دسته سوم گونه هایی هستند که نه تنها در زمان های عادی هیچ گونه تفاوت ظاهری با هم ندارند، بلکه در فصول تولید مثل نیز نمی توان آنها را از هم تشخیص داد. گونه هایی مانند فنچ اجتماعی ، فنچ جغدی و فنچ ادویه دارای چنین خصوصیاتی هستند. بنا براین در ادامه شما را با روش هایی اشنا خواهیم ساخت تا بتوانید از روی علایم گفته شده جنسیت فنچ تان را تشخیص دهید.

در صورتی که هیچ گونه تفاوت ظاهری بین دو فنچ ماده و نر وجود نداشته باشد، از روی شیوه حرکت، نحوه رفتار، طرز آواز خواندن و… می توان به تعیین جنسیت آنها پرداخت.

در مورد برخی از فنچ ها مانند فنچ های اجتماعی و فنچ های جغدی می توان گفت که تفاوت هایی مانند نحوه آواز خواندن، حس آشیانه سازی، رفتار معاشقه امیز در تعیین فنچ ها می تواند بسیار کمک کننده باشد. معمولا فنچ های نر در برابر دشمنان و یا حملات، حالت تدافعی و تهاجمی به خود می گیرند و سر و گردن خود را بالا می گیرند در حالی که در فنچ های ماده هیچ رفتار هایی مشاهده نمی شود.

در برخی گونه ها هر دو پرنده نر و ماده جیر جیر های یکسانی دارند، فقط جنس در برخی مواقع آواز های طولانی و ماهرانه سر می دهد که معمولا همراه با رقص خواهد بود و آن هم برای جذب جنس ماده می باشد که در آن صورت می توانید پی به نر بودن فنچ ببرید. و در مقابل فنچ های ماده آواز هایی کوتاه و یا آرام سر میدهند. مثلا آواز فنچ های گورخری از تکرار و ترکیب صداهایی شبیه بییپ یا مییپ می باشد و صدای پرنده های ماده از تعداد کمی آواهای در هم تشکیل می شود . پرنده های نر معمولا زودتر از ماده ها توان آواز خواندن را کسب می کنند ، از یک صدای منظم بلند استفاده می کنند و ریتم آواز خوانی آن ها نیز پیچیده تر است .

برخی دیگر از فنچ ها نیز وجود دارند که هم جنس ماده و هم جنس نر آواز های یکسانی می خوانند و تحت هیچ شرایطی نمی توان با دقت در نحوه اواز خواندن فنچ ها به نر یا ماده بودن آنها پی برد. گونه هایی مانند منقار مومیِ گوش بنفش، گرنادیر ارغوانی و ملبا از این دسته هستند. تنها راه تشخیص نر یا ماده بودن این گونه ها رها سازی تعدادی از فنچ ها در یک قفس مناسب می باشد و در مرحله بعد باید به طور دقیق و با صبر و حوصله به رفتار آنها توجه نمود. هر گاه پرنده ای آواز طولانی مدت همراه با رقص سر داد و یا شروع به معاشقه با یک پرنده دیگرر نمود بدانید که پرنده فاعل نر است. در این حالت می توانید پرنده مورد نظر را بگیرید و یک حقله که نشان دهنده نر بودن آن می باشد به یک از پاهایش متصل نمایید. لطفا به این نکته توجه نمایید که در برخی از مواقع یک پرنده نر به دنبال پرنده نر دیگری می رود بنابراین پرنده دنبال کننده حتما نر خواهد بود ولی در مورد پرنده دنبال شونده نمی توان مطمئن شد. از علامت های مهم دیگری که می توان در مورد تشخیص فنچ های ماده بیان نمود اینست که فنچی که تخم می گذارد الزاماً ماده خواهد بود. باید به این نکته مهم نیز توجه نمایید که فنچ های ماده بدون حضور فنچ نر قادر نخواهد بود و برای تخم گذاری حتما نیاز به بارور شدن توسط فنچ نر می باشد.

بهره گیری از تکنولوژی هوش مصنوعی

مناسب برای استفاده در منزل

قابلیت جوجه کشی از تمامی پرندگان

پیشنهاد ویژه

قیمت : ۱٫۹۰۰٫۰۰۰ تومان

ورود به بخش

مقالات مفید جوجه کشی …

اطلاعات تماس

جهت ارتباط با کارشناسان فروش دستگاه های جوجه کشی میتوانید به بخش تماس با ما مراجعه کنید. کارشناسان فروش صمیمانه پاسخگوی سوالات ، نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستند

برای مشاهده اطلاعات تماس اینجا را کلیک کنید

مجوزهای فروش

درباره ما

گروه صنعتی اسکندری برترین تولیدکننده انواع دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی در خاورمیانه می باشد. کیفیت ساخت و تکنولوژی به کار رفته در تولید دستگاه های جوجه کشی این کارخانه به اندازه ایست که تابحال بسیاری از کشورهای توسعه یافته مستقر در خاورمیانه نیز قادر به تولید دستگاه جوجه کشی به این کیفیت نگشته اند … کلیک کنید

استفاده از مطالب این وبسایت برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. طراحی توسط گروه صنعتی اسکندری می باشد

تمامی حقوق محفوظ است ۱۳۹۰-۱۳۹۹

طراحی شده با

چگونه تشخیص دهیم فنچ نر است یا ماده
چگونه تشخیص دهیم فنچ نر است یا ماده
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *