مشاوره تلفنی صدای یارا

 
helpkade
مشاوره تلفنی صدای یارا
مشاوره تلفنی صدای یارا

انجمن حمایت از حقوق کودکان، در راستای حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان به عنوان سازمانی مردم نهاد خط مشاوره رایگان صدای یارا را راه اندازی کرده است. کودکان و نوجوانان برای دریافت مشاوره می‌توانند با شماره 42152 تماس حاصل فرمایند. صدای یارا به عنوان اولین خط تلفنی کمک فکری به کودکان و نوجوانان از دی ماه سال ۱۳۷۹ شروع به کار کرده است.

پاسخگویان این خطوط از میان داوطلبان دارای تحصیلات و تجارب کاری در زمینه‌های روان‌شناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، انتخاب شده‌اند. این داوطلبان در ساعات و روزهای مشخص و برنامه‌ریزی شده با استفاده از کد اختصاصی و بدون نیاز به ذکر نام تماس گیرنده به ارائه خدمات داوطلبانه رایگان می‌پردازند.صدای یارا بر مبنای این باور ایجاد شده است که هر کودک و نوجوان صرف نظر از طبقه اجتماعی، جنسیت، نژاد، استعداد و هر وجه تمایز دیگر، باید در مواقع ضروری بتواند از کمک‌های فکری مناسب برخوردار شود. در همین راستا انجمن می‌کوشد کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها را با مطالب مندرج در پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک و مفهوم حق و مسئولیت آشنا سازد.

۱- همفکری و گفتگوی همدلانه با کودکان و نوجوانان و والدین؛

۲- توانمندسازی تماس‌گیرندگان در جهت شناخت مشکل خود و یافتن راه حل‌های مناسب و اصولی در شرایط دشوار، با در نظر گرفتن منافع عالیه کودک و نوجوان؛مشاوره تلفنی صدای یارا

۳- هماهنگی و همکاری بر مبنای پیمان نامه جهانی حقوق کودک در چارچوب قوانین داخلی با ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی فعال در زمینه مسائل و رفاه کودکان؛

۴- پژوهش بر اساس نتایج حاصله از بررسی مسائل و مشکلات طرح شده در صدای یارا و ارائه راهکارهای علمی و کاربردی برای رفع این مشکلات و بهبود شرایط زندگی کودکان و نوجوانان؛

۵- بالا بردن سطح آگاهی جامعه و جلب افکار عمومی درباره مشکلات کودک و نوجوان به ویژه کودک آزاری و ارائه راهکارهای عملی در جهت رفع این معضل؛

۶- ارائه خدمات مشاوره ای تلفنی در زمینه مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان؛

۷- اطلاع‌رسانی درباره مراکز مشاوره و موسساتی که در زمینه‌های تخصصی مختلف در ارتباط با کودکان و نوجوانان فعالیت دارند؛

۸- ارجاع موارد کودک آزاری به واحد مددکاری جهت پیگیری‌های لازم؛

۹- کمک به سالم‌سازی شرایط روانی خانواده جهت ایجاد کانون امن برای کودکان و نوجوانان.

 

تا به حال شده در امتحان نمره بدی بگیرید و ندانید چه طور به پدر یا مادرتان بگویید؟ آیا تا به حال بزرگسالی شمارا طوری لمس کرده است که احساس ناراحتی کرده و نتوانید به کسی بگویید؟ می‌توانید در صورت تجربه چنین شرایطی فقط با یک تماس تلفنی با “صدای یارا” از آنها تقاضای کمک، مشاوره و یاری رسانی داشته باشید.

تا به حال شده در امتحان نمره بدی بگیرید و ندانید چه طور به پدر یا مادرتان بگویید؟ آیا تا به حال بزرگسالی شمارا طوری لمس کرده است که احساس ناراحتی کرده و نتوانید به کسی بگویید؟ می‌توانید در صورت تجربه چنین شرایطی فقط با یک تماس تلفنی با “صدای یارا” از آنها تقاضای کمک، مشاوره و یاری رسانی داشته باشید.

به گزارش خبرنگار سرویس «اجتماعی» ایسنا، یک سازمان بین‌المللی به نام “خط بین‌المللی یاری به کودک” در جهان وجود دارد که در حال حاضر بیش‌تر کشورهای جهان به عضویت آن درآمده و در ایران نیز “صدای یارا” خط یاری رسان به کودکان و نوجوانان ایرانی عضو این سازمان جهانی است.

مشاوره تلفنی صدای یارا

از آنجا که کودکان و نوجوانان از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی هستند و گذار تغییرات اجتماعی، زندگی آنها را بیش از همه دچار اختلال و نابسامانی می کند، در نتیجه ضرورت دسترسی آنها به راهنمایی‌های گسترده بیش از پیش احساس می شود و از آنجا که مشاوره و گفتگو یکی از راهبردهای مهم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، “انجمن حمایت از حقوق کودکان” اقدام به راه‌اندازی صدای یارا کرده است.

صدای یارا به عنوان اولین خط تلفنی کمک فکری به کودکان و نوجوانان از دی ماه سال ۱۳۷۹ به همت انجمن حمایت از حقوق کودکان شروع به کار کرده و کودکان و نوجوانان زیر 18 سال می توانند برای حل چالش‌ها و مسائل خود با آن تماس گیرند. همچنین افراد بزرگسال نیز می توانند در ارتباط با مسائل و مشکلات کودکان و نوجوانان خود از این سامانه تلفنی مشاوره دریافت کنند.

پاسخگویان این خطوط از میان داوطلبان دارای تحصیلات و تجارب کاری در زمینه‌های روان‌شناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، انتخاب شده‌اند. این داوطلبان در ساعات و روزهای مشخص و برنامه‌ریزی شده با استفاده از کد اختصاصی و بدون نیاز به ذکر نام تماس گیرنده به ارائه خدمات داوطلبانه رایگان می‌پردازند.

صدای یارا بر مبنای این باور ایجاد شده است که هر کودک و نوجوان صرف نظر از طبقه اجتماعی، جنسیت، نژاد، استعداد و هر وجه تمایز دیگر، باید در مواقع ضروری بتواند از کمک‌های فکری مناسب برخوردار شود. در همین راستا انجمن می‌کوشد کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها را با مطالب مندرج در پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک و مفهوم حق و مسئولیت آشنا سازد.

واحد مددکاری “صدای یارا” شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 17 و پنج شنبه‌ها از ساعت 9 تا 12 با شماره “42152” و 88531109 (با کد شهری 021) پاسخگوی افراد است.

برقراری رابطه همدلانه مشاورین با تماس گیرنده، توجه به اصول علمی مشاوره، مصاحبه و تجارب علمی و پرهیز از ارائه راه حل به صورت مستقیم، بررسی وضعیت مطرح شده از طریق پرسش سوال های مناسب، هدایت فرد تماس گیرنده به سمت تجزیه و تحلیل مسئله، بررسی راهکارهای مختلف و نکات مثبت و منفی هریک و درخواست از تماس گیرنده برای انتخاب راه حل مناسب باتوجه به شرایط خاص خود از جمله فعالیتهای اصلی “صدای یارا” است.

به گزارش ایسنا، همچنین “صدای یارای حقوقی” نیز به همت انجمن دفاع از حقوق کودک از دوم آذرماه سال 94 افتتاح و به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده و از طریق شماره تلفن ۴۲۱۵۲ پاسخگوی مددجویان خواهد بود.

این خط نیز همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ پاسخگوی مراجعان بوده و پاسخگویان به این سامانه نیز وکلای پایه یک دادگستری هستند که در ارتباط با پرونده‌های مرتبط با حقوق کودک فعالیت کرده و با حوزه حقوق کودک آشنایی دارند.

اولیای مدرسه، والدین و تمامی افراد زیر ۱۸ سال می‌توانند با این سامانه تماس گرفته و سوالات خود را در حوزه کودک مطرح کنند و تماس با این خط نیز رایگان است.

چنانچه وکیل پاسخگو احساس کند، مددجو در رابطه با سوال مطروحه نیاز به وکیل دارد وکالت وی را به صورت رایگان برعهده می‌گیرد، اما شرط وکالت ضرورت و لزوم است.

همچنین در این سامانه کودکان معارض با قانون و کودکان بزه‌دیده دراولویت هستند، اما مسائلی همچون حضانت و ولایت قهری نیز در این سامانه مطرح می‌شود.

کودکان معارض با قانون آن دسته از کودکانی هستند که در تعارض با قوانین کیفری و مدنی رفتار کرده، اما از آنجا که در حقوق کودک و براساس پیمان‌نامه حقوق کودک، افراد زیر ۱۸ سال مسئولیت کیفری ندارند لذا در نگاه حقوق کودک نمی‌توان این افراد را مجرم تلقی کرد؛ بنابراین به چنین کودکانی در اصطلاح کودکان معارض با قانون گفته می‌شود.

علاوه بر آن چنانچه کودکی با مسائلی نظیر ضرب و جرح، قتل و سایر مسائل مرتبط با حقوق کیفری درگیر شود خانواده و سایر اطرافیان وی می‌توانند با این سامانه تماس گرفته تا برای کودک وکیل تعیین شده و برای وی لایحه تنظیم شود.


انتهای پیام

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

عنوان مقاله [English]

نویسنده [English]

مشاوره تلفنی صدای یارا

صفرزاده, هاله. (1383). صدای یارا : یاریگر از جنس صدا. تامین اجتماعی, 6(3), 181-190.

هاله صفرزاده. “صدای یارا : یاریگر از جنس صدا”. تامین اجتماعی, 6, 3, 1383, 181-190.

صفرزاده, هاله. (1383). ‘صدای یارا : یاریگر از جنس صدا’, تامین اجتماعی, 6(3), pp. 181-190.

صفرزاده, هاله. صدای یارا : یاریگر از جنس صدا. تامین اجتماعی, 1383; 6(3): 181-190.

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.


اصل مقاله 436.29 KDownloads-icon

صدای یارا به عنوان اولین خط تلفنی کمک فکری به کودکان و نوجوانان از دی ماه سال ۱۳۷۹ به همت انجمن حمایت از حقوق کودکان شروع به کار کرده است.
پاسخگویان این خطوط از میان داوطلبان دارای تحصیلات و تجارب کاری در زمینه‌های روان‌شناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، انتخاب شده‌اند. این داوطلبان در ساعات و روزهای مشخص و برنامه‌ریزی شده با استفاده از کد اختصاصی و بدون نیاز به ذکر نام تماس گیرنده به ارائه خدمات داوطلبانه رایگان می‌پردازند.
صدای یارا بر مبنای این باور ایجاد شده است که هر کودک و نوجوان صرف نظر از طبقه اجتماعی، جنسیت، نژاد، استعداد و هر وجه تمایز دیگر، باید در مواقع ضروری بتواند از کمک‌های فکری مناسب برخوردار شود. در همین راستا انجمن می‌کوشد کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها را با مطالب مندرج در پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک و مفهوم حق و مسئولیت آشنا سازد.

۱همفکری و گفتگوی همدلانه با کودکان و نوجوانان و والدین؛

۲توانمندسازی تماس‌گیرندگان در جهت شناخت مشکل خود و یافتن راه حل های مناسب و اصولی در شرایط دشوار، با در نظر گرفتن منافع عالیه کودک و نوجوان؛مشاوره تلفنی صدای یارا

۳هماهنگی و همکاری بر مبنای پیمان نامه جهانی حقوق کودک در چارچوب قوانین داخلی با ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی فعال در زمینه مسائل و رفاه کودکان؛

۴پژوهش بر اساس نتایج حاصله از بررسی مسائل و مشکلات طرح شده در صدای یارا و ارائه راهکارهای علمی و کاربردی برای رفع این مشکلات و بهبود شرایط زندگی کودکان و نوجوانان؛

۵بالا بردن سطح آگاهی جامعه و جلب افکار عمومی درباره مشکلات کودک و نوجوان به ویژه کودک آزاری و ارائه راهکارهای عملی در جهت رفع این معضل؛

۶ارائه خدمات مشاوره ای تلفنی در زمینه مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان؛

۷اطلاع رسانی درباره مراکز مشاوره و مؤسساتی که در زمینه های تخصصی مختلف در ارتباط با کودکان و نوجوانان فعالیت دارند؛

۸ارجاع موارد کودک آزاری به واحد مددکاری جهت پیگیری‌های لازم؛

۹کمک به سالم‌سازی شرایط روانی خانواده جهت ایجاد کانون امن برای کودکان و نوجوانان.

۱برقراری رابطه همدلانه مشاورین با تماس گیرنده؛

۲توجه به اصول علمی مشاوره، مصاحبه و تجارب علمی و پرهیز از ارائه راه حل به صورت مستقیم؛

۳بررسی وضعیت مطرح شده از طریق پرسش سوال های مناسب؛

۴هدایت فرد تماس گیرنده به سمت تجزیه و تحلیل مسئله؛

۵بررسی راهکارهای مختلف و نکات مثبت و منفی هریک؛

۶درخواست از تماس گیرنده برای انتخاب راه حل مناسب باتوجه به شرایط خاص خود.

منبع:  انجمن حمایت از کودکان واحد صدای یارا

صدای یارا اولین خط تلفنی کمک فکری به کودکان و نوجوانان است که از دی ماه سال ۱۳۷۹ به همت انجمن حمایت از حقوق کودکان شروع به کار نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی www.irsprc.org مراجعه کنید.

برچسب42152 free انجمن تلفنی حمایت از حقوق کودکان خانواده رایگان صدا صدای صدای یارا کودک مشاوره‌ مشاوره رایگان نوجوان و 02142152 یارا

2019/09/25

2019/09/25

2018/05/18

2018/04/29

2017/04/28

2017/03/21

2017/03/09

2016/05/01

2016/05/01

از طرف انجمن روان شناسی آمریکا (ای. پی. ای) و اعضای آن وهم چنین از …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشاوره تلفنی صدای یارا

اولین مرکز تخصصی غربالگری اُتیسم شهر تهرانمرکز اختلال طیف اتیسم فریحا

پایگاه غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اُتیسم
با مجوز و تحت نظارت سازمان بهزیستی استان تهران

شماره پیگیری و هماهنگی ۶۶۶۸۱۳۰۹
مرکز تخصصی اختلال طیف اُتیسم فریحا www.AutismFariha.ir

آدرس : تهران ، منطقه ۱۸ ، بازار مبل یافت آباد، یلوار معلم، میدان معلم ، خیابان تختی ، مجتمع بهزیستی شهید ذوالفقاری ، مرکز تخصصی اختلال طیف اتیسم فریحا

آقای دکتر بهرامی، آقای دکتر درتاج ، فاطمه خاندانی

https://t.me/televisit_bot?start=173418
دکتر فاطمه خاندانی -درمانگر اختلالات یادگیری،تغییر و اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان ،تربیت جنسی کودکان و نوجوانان ،بازی درمانگر

کد:173418



CV , رزومه دکتر فاطمه خاندانی
Downloads-icon

تهران-  ایرنا- امروز به انجمن حمایت از حقوق کودکان آمده ایم تا از نزدیک شاهد فعالیت های یکی از بخش های مهم این مجموعه با عنوان «صدای یارا» باشیم. بخشی که گروهی مشاور متخصص به صورت تلفنی در خصوص کودکان و مسائل مربوط به آنها در زمان طلایی مشاوره می دهند.کافی است سمت تلفن بروید و (۴۲۱۵۲) را شماره گیری کنید. مشاوران متخصص در مسائل مربوط به کودکان شما را یاری خواهند کرد.

شیرین صدرنوری مسئول صدای یارا و یکی از مددکاران کارکشته انجمن حمایت از حقوق کودکان است. در اتاق اصلی این مجموعه می نشینیم و درباره صدای یارا گپ می زنیم. همکاران او در اتاق های دیگر پشت سیستم های خود نشسته اند و درحال پاسخگویی به خطوطی هستند که هر چند دقیقه یک بار زنگ می خورد. آنها شرح حال تماس گیرنده ها را در پرونده ای با شماره کد مجزا ثبت می کنند و سپس مشاوره می دهند.

خط کمک به حل مسائل کودکان و نوجوانان

انجمن حمایت از حقوق کودکان از سال ۷۳ فعالیت خود را شروع کرد اما صدای یارا (خطوط مشاوره تلفنی درباره کودکان) دی ماه سال ۷۹ به این مجموعه اضافه شد. در ابتدا کار با تعداد محدودی مشاور آغاز شد. مشاور و روانشناسانی که در حوزه کودک متخصص بودند، پس از پیوستن به این مجموعه باید دوره های آموزشی لازمی را نیز پشت سر می گذاشتند تا با کار مشاوره تلفنی آشنا شوند.

صدرنوری می گوید: صدای یارا به عنوان اولین خط کمک فکری به کودکان و نوجوانان تاسیس شد و شروع به کار کرد. در واقع این خط مشاوره بر مبنای تجربیات افرادی بود که در این زمینه تجربه داشتند. هدف نیز اطلاع رسانی و کمک فکری به والدین برای رشد بچه ها، مسائل فرزندپروری، مشکلات بچه ها در مدارس، مشکلات عادتی از جمله جویدن ناخن، پرخاشگری و اضطراب بود.مشاوره تلفنی صدای یارا

به گفته مسئول صدای یارا، این خطوط به صورت، خطوط کمک رسانی فعالیت دارد و مداخلاتشان در حد مداخلات اورژانسی نیست.

در این میان حدود ۷۰ مشاور در طیف های گسترده آماده پاسخگویی به مخاطبان خود که بیشتر خانواده ها، معلمان، مشاوران مدارس، اقوام و اطرافیان یک کودک یا حتی مدارس بچه ها را دربرمی گیرد، هستند.

۵ هزار تماس ثبت شده در هر سال

«الو. سلام. بفرمایید». مشاور صدای یارا به گوش است. با حوصله پای صحبت های مادری نگران نشسته که پشت خط سراسیمه حرف می زند و مشکل کودکش را بیان می کند. او به مشاور می گوید که به خاطر شیطنت های پسرش او را به دکتر برده و گفته اند که بیش فعال است و برای درمان وی باید به فرزندش قرص بدهد. در ادامه مشاور چند سوال کلیدی از مادر درباره زندگی شان و نوع شیطنت های کودک می پرسد.

در این میان مشاور در ۴۵ دقیقه فرصت دارد تا هم مشکل مادر جوان را گوش داده و هم مشاوره بدهد. این زمان طلایی برای بیان یک مشکل و حل آن است.

کمی بعد متوجه می شویم که مادر جوان صاحب فرزند جدید شده و فرزند ارشد او با مادر همکاری لازم را ندارد. بیش از قبل در خانه شیطنت می کند و سرناسازگاری با مادرش گذاشته و در واقع به وضعیت موجود حسادت می کند و قصد جلب توجه دارد.

در ادامه مشاور از مادر جوان می خواهد که در روز چندساعتی را هم به فرزند ارشد خود اختصاص دهد. برای مثال زمانی که فرزند دومش در خواب است، به کارهای فرزند ارشدش برسد و به او توجه کند. 

مادر جوان پس از گرفتن یکسری راهکار دیگر برای آرام کردن فرزند اولش با خیال راحت گوشی را قطع می کند. قرار بر این می شود پس از چند روز آزمون و خطا دوباره با کد مشاور خود تماس بگیرد و از نتیجه کار اطلاع بدهد. او خوشحال از اینکه فرزندش بیش فعال نیست، گوشی را قطع می کند.

مشاور صدای یارا می گوید: هر سال حدود چهار تا پنج هزار تماس ثبتی داریم و گاهی با چند راهکار ساده می شود از تنش میان افراد کم کرد و آرامش را به خانه آنها بازگرداند.

۴۰ ساعت کارورزی

در ادامه خانم صدرنوری می گوید: ما سالی یک بار پذیرش جدید برای پاسخگویی به تلفن می گیریم. روانشناسان، مشاوران و مددکاران تحصیلکرده که مدرک تحصیلی شان کارشناسی ارشد است، به صورت داوطلبانه در کارگاه و کلاس های آموزشی صدای یارا شرکت می کنند تا در این دوره ها ارتباط با کودکان و خانواده های آنها و مشاوره تلفنی را یاد بگیرند.

اختلالات کودکان، اصول مبانی رشد، مدیریت خانواده، مهارت ارتباط با کودک، اصول مشاوره تلفنی، شیوه های فرزندپروری، اختلال رفتاری کودک و شیوه برخورد با آن و…بخشی از دوره های آموزشی است که مشاوران باید در صدای یارا پشت سر بگذارند.

اما این پایان کار نیست. آنها پس از آموزش، ۴۰ ساعت کارورزی شان شروع می شود. باید پای خط نشسته و کارشان را شروع کنند. این درحالی است که در این مدت کار آنها توسط مشاوران قدیمی رصد می شود. در نهایت بعد از گذراندن این دوره، از مشاوران امتحان گرفته شده و در صورت پذیرفته شدن کارشان را شروع می کنند. وظیفه مشاوران است که فارغ از احساسات شخصی یا عقایدشان مشاوره بدهند.

مشاوران کد می گیرند

صدرنوری می گوید: اینجا مشاوران و خانواده ها به کد شناخته می شوند. یعنی اگر فردی تماس بگیرد، مشاوران در سیستمی که در اختیارشان است، سندسازی کرده و برای فرد مشاوره گیرنده پرونده تشکیل می دهند. از طرفی مشاور هم با کدی مجزا معرفی می شود. برای مثال ممکن است اگر فردی برای بار دوم زنگ بزند بخواهد با مشاور قبلی اش که خانم کد ۱۰۰ بوده، حرف بزند، ما او را ارتباط می دهیم. اما اگر آن زمان مشاور کد ۱۰۰ نباشد ما به تماس گیرنده اطلاع می دهیم که شیفت خانم کد ۱۰۰ فلان روز است و می تواند آن روز تماس بگیرد اما اگر کار فوری داشته باشد او را به مشاوری دیگر ارتباط می دهیم. اینجا در هر صورت تماسی زمین نمی ماند. همه تماس ها پاسخ داده خواهد شد.

به طور معمول اطلاعات افراد در سیستم توسط هر مشاور ثبت می شود. به همین دلیل اگر شما برای بار دوم با صدای یارا تماس بگیرید، مشاور دیگری اگر پای خط باشد از مشکل شما آگاه است. چرا که با جست و جوی شماره پرونده یا اسمتان سند را می خواند و متوجه می شود که شما چه مشکلی در گذشته داشته اید. او در صورت مواجهه با مشکل دیگر از سوی تماس گیرنده، آن را نیز به محتویات سند اضافه می کند.

زمان طلایی مشاوره

شیفت کاری مشاوران به دو صورت است. از ۹ صبح تا یک بعدازظهر و از یک تا ۵ عصر. مشاوران به صورت داوطلبانه و هفته ای یکبار برای مشاوره به دفتر صدای یارا می آیند. «بیشتر مشاوران قدیمی هستند و بالای ۵ سال است که اینجا فعالیت می کنند. آنها اعتقاد زیادی به مسئولیت اجتماعی دارند و برای همین یک روز در هفته شان را به مشاوره در صدای یارا اختصاص می دهند.»

در اینجا مشاوره های باکیفیت باید در طول ۱۰ دقیقه انجام شود. در این مدت زمان مشاوران اگر مشکل فرد در حوزه کاری خودشان باشد، اقدام به مشاوره می کنند در غیر این صورت فرد را به خطوط دیگر مثل احیا، سلامت، بهزیستی، اورژانس اجتماعی و ۱۱۰ ارتباط می دهند. «ما می گوییم بهترین زمان طلایی مشاوره در نهایت نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه است. از آن به بعد مشاوره  اثربخش نیست و در این مدت مشاوران درباره موضوعاتی مثل ارتباط مادر و پدر در خانه، تعداد فرزندان، عقبه خشونت در خانه سوالاتی می پرسند و در نهایت با مشارکت فرد تماس گیرنده و به نسبت مشکلی که دارد، به او برای حل مشکل مشاوره می دهند.»

مسئول صدای یارا ادامه می دهد: بیشترین افرادی که با ما تماس می گیرند مادران هستند. آنها بیشتر درباره مشکلات رفتاری فرزندشان مثل اضطراب، پرخاشگری، لجبازی و زودرنجی با ما تماس می گیرند و مشاوره می خواهند و در سال های ۹۶ و ۹۷ بیشترین سوال ها درباره کودکان زیر ۸ سال بوده است.

اما در مجموع مشاوران درباره گروه های سنی ۰ تا ۱۲ سال و کمک به حل مشکلات آنها مشاوره می دهند.

امیدواریم دستمان در مداخله باز شود

به گفته خانم صدرنوری سرشاخه سوالات درباره مشکلات خانوادگی، رفتاری عادی، بلوغ و نوجوانی، مسائل مربوط به مدرسه و ارتباط با همسن بچه ها، مسائل ارتباطی، جسمی و فیزیکی، اجتماعی، ذهنی، اعتیاد، حقوقی، روحی و روانی و بهره کشی از کودک است.

البته گاهی اوقات موارد کودک آزاری نیز به صدای یارا گزارش می شود. گاهی بعضی از والدین حتی نمی دانند رفتارشان با فرزند خود کودک آزاری است. صدرنوری در این باره می گوید: در این مواقع ما کمک به تصحیح رفتار والدین می کنیم اما در کودک آزاری های شدید که نیاز به مداخله است، آنها را به مددکار ارجاع می دهیم. در این میان اگر نیاز به مداخله سریع بود، مثل آزار جنسی کودک یا تنبیه بدنی و سوزاندن بدن بچه با سیگار و…من  خودم با اورژانس اجتماعی تماس می گیرم و از آنها می خواهم به سرعت وارد عمل شوند. به گفته صدرنوری در این موارد، تماس گیرنده اغلب اطرافیان کودک هستند و آنها با روش هایی خاص آدرس محل زندگی کودک را از تماس گیرنده می گیرند و در اختیار اورژانس اجتماعی قرار می دهند.

«در موارد خاص یا اضطراری مثل خودکشی ما از تماس گیرنده می خواهیم که گوشی را به سرعت قطع کند و با ۱۱۰ تماس بگیرند. چون ۱۱۰ زودتر از هر گروه دیگری می تواند وارد عمل شده و مداخله کند».

به گفته صدرنوری اگر لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، تایید شود دست آنها برای اقدام سریع و مداخلات مددکاری هم باز می شود. «امیدوار هستیم با تایید این لایحه، انجمن هایی که در حوزه کودکان کار می کنند، بتوانند با در دست داشتن حکم قضایی وارد عمل شده و منتظر اورژانس اجتماعی یا ارگان های دیگر نباشیم. چراکه گاهی به خاطر نبودن امکانات مثل همراه نبودن نیروی انتظامی و حکم قوه قضائیه، نمی شود در زمان کوتاه کاری کرد.

«یکی از مشکلات ما این است که خیلی از بیمارستان ها با سازمان های مرد نهادی که در حوزه کودک فعالیت دارند، همکاری نمی کنند و برای مثال موارد کودک آزاری را گزارش نمی دهند. آنها به اورژانس اجتماعی اطلاع می دهند اما برای اطلاع این موضوع به ما اکراه دارند. این درحالی است که بعضی از موارد کودک آزاری مربوط به خود بیمارستان ها می شود مانند جراحی اشتباه، مراقبت های بعد از عمل یا تجویز داروی اشتباه. در این میان اما بیمارستان مرکز طبی کودکان با ما همکاری خوبی دارد و موارد خاص را به ما گزارش می کند. از طرفی ارتباط صدای یارا با اورژانس اجتماعی خوب است و در صورت نیاز آنها را در جریان قرار می دهیم که وارد عمل شوند.

دفتر موارد خاص

اینجا دفتری وجود دارد با عنوان «دفتر کیس های خاص». در این دفتر مشاوران موارد خاص را یادداشت می کنند تا در مواقع ضروری به آن مراجعه کرده یا پیگیر آن فرد شوند. کودک آزاری می تواند یکی از این موارد خاص باشد و در این دفتر جای بگیرد. مطالعه این دفتر حتی برای مشاوران تازه کار نیز می تواند فرصتی باشد تا با موارد حساس آشنا شده و بدانند برای کمک رسانی در این شرایط چطور وارد عمل شوند.

مشاوره حقوقی

یکی دیگر از بخش های مهم صدای یارا مشاوره حقوقی است. مشاورین حقوقی در این دفتر حضور ندارند اما افراد متخصص و اغلب وکلای پایه یک دادگستری هستند که افراد می توانند با خط صدای یارا تماس گرفته و با شماره گیری عدد ۲ و در ساعاتی مشخص به مشاوران حقوقی وصل شوند. صدرنوری در این خصوص گفت: با سیستمی که تعبیه شده این خطوط به گوشی مشاوران وصل شده و آنها به این شکل و بدون حضور در دفتر می توانند در خصوص مواردی مثل کودکان فاقد شناسنامه، نفقه، تابعیت، کودک آزاری و… از بعد حقوقی مشاوره بدهند. این مشاوره ها هم به صورت رایگان انجام می شود.

راه اندازی مشاوره حضوری

صدای یارا سال ها است که به شیوه ای که از ابتدا درنظرگرفته مشغول به فعالیت است اما آنها درصدد هستند تا خدمات مشاوره ای خود را تخصصی تر کنند. «در نظر  داریم تا مشاوره تحصیلی را هر روز داشته باشیم. مثل مشاوره حقوقی. از طرفی در تلاشیم تا مشاوره های خود را دسته بندی کنیم. برای مثال گروهی از مشاوران رنج سنی تا ۸ سال را مشاوره بدهند، گروهی رنج سنی خردسال و گروهی هم به نوجوانان مشاوره ارائه دهند. به این ترتیب مشاوران به صورت تخصصی تر مشاوره داده و از طرفی توانمند نیز می شوند».

یکی دیگر از برنامه های صدای یارا، راه اندازی مشاوره حضوری است. آنها قصد دارند برای بالابردن کیفیت کار و اثربخشی بیشتر، مشاوره حضوری را هم به برنامه های خود اضافه کنند.

گزارش از فاطمه شیری

مشاوره تلفنی صدای یارا

اجتمام*۹۲۱۳*۱۸۳۴

تهران – ایرنا – مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه…

تهران – ایرنا – رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز – شنبه همزمان…

تهران – ایرنا – ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز…

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون…

تهران- ایرنا- مسوول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان…

تهران- ایرنا- رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی به درخواست کنکوری‌ها…

تهران – ایرنا – هر سال هشتمین روز شهریور، سنگفرش خیابان، گرمی خون…

تهران- ایرنا- هیأت های مختلف در شهر تهران با برپایی آیین‌های عزاداری…

تهران – ایرنا – معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت از بیمه شدن…

تهران- ایرنا- دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان ضمن تشریح ابعاد…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

 

 شماره تلفنها: 

۰۲۱-۸۸۵۰۱۴۱۴ 

۰۲۱-۸۸۵۰۱۴۱۵ 

۰۲۱-۸۸۵۳۱۱۰۹ 

مشاوره تلفنی صدای یارا

۰۲۱-۸۸۵۳۱۱۱۳ 

همه روزه از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر، برای کمک رسانی به کودکان ‌و نوجوانان و خانواده ها

پیچیده تر شدن روابط اجتماعی، صنعتی شدن کشور، سست شدن روابط عاطفی حاکم بر خــانواده، شکـاف بین نسلی، بیکاری، فقـر، مهاجرت بی رویــه به شـهرهـای بزرگ، افزایش حاشیه نشینی و … زمینــه منــاسبی برای گسترش آسیب های اجتماعی فراهم آورده است.

کودکان و نوجوانان از آسیب پذیرترین گروه های جامعه بوده و گذار تغییرات اجتماعی، زندگی آنها را بیش از همه دچار اختلال و نابسامانی می کنـد. در نتیجـه ضـرورت دسترسـی آنهـا به راهنمـایی هـای گستــرده بیش از پیش احساس می شود.

از آنجا که مشاوره و گفتگو یکی از راهبردهای مهم پیشگیری از آسیب های اجتماعی است، انجمن اقدام به راه اندازی صدای یارا نمود.

 مزایای کمک رسانی تلفنی:

 – در دسترس بودن و امکان برقراری ارتباط سریع و آسان

 – آشکار نشدن هویت تماس گیرنده (که تسهیل کننده انتقال احساسات و عواطف و ایجاد ارتباط مناسب و مددکارانه است)

 – صرفه جویی در وقت و هزینه

 – کمک به پیشگیری از حوادث ناگوار برای کودکان و نوجوانان

 – ترویج فرهنگ مشاوره و کمک رسانی در کشور 

صدای یارا اولین خط تلفنی کمک فکری به کودکان و نوجوانان است که از دی ماه سال 1379به همت انجمن حمایت از حقوق کودکان شروع به کار نموده است.

پاسخگویان این خطوط، از میان داوطلبان دارای تحصیلات و تجارب کاری در زمینه های روان شناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی، پس از گذراندن دوره های آموزشی، انتخاب شده و در ساعات و روزهای مشخص و برنامه ریزی شده با کد اختصاصی به ارائه خدمات داوطلبان می پردازد.

صدای یارا بر مبنای این باور ایجاد شده است که هر کودک و نوجوان صرف نظر از طبقه اجتماعی، جنسیت، نژاد، استعداد و … باید در مواقع ضروری بتواند از کمک های فکری مناسب برخوردار شود. در همین راستا انجمن می کوشد کودکان، نوجوانان و خانواده ها را با مطالب مندرج در پیمان نامه حقوق کودک و مفهوم حق و مسئولیت آشنا سازد.

 روش اجرا

هدف صدای یارا از مشاوره های تلفنی، تشخیص، درمان و حتی ارائه راه حل به صورت مستقیم نیست، بلکه پاسخگویان داوطلب، با توجه به اصول علمی مشاوره، مصاحبه و تجارب علمی در این زمینه، ابتدا با تماس گیرنده رابطه ای همدلانه برقرار می کنند. سپس در روند مکالمه، با مطرح کردن سؤالات مناسب، همراه با وی به بررسی وضعیت پرداخته، او را به سمتی هدایت می کنند که خود بتواند مسائل را تجزیه و تحلیل نماید. پس از بررسی راه کارهای مختلف و مشخص شدن نکات مثبت و منفی، از تماس گیرنده خواسته می شود که راه حل مناسب را با توجه به شرایط خاص خود انتخاب کند.

اهداف صدای یارا:

1ـ همفکری و گفتگوی همدلانه با کودکان و نوجوانان و والدینی که در ارتباط با مسائل آنها تماس می گیرند.

2ـ توانمندسازی تماس گیرندگان در جهت شناخت مشکل خود و یافتن راه حل های مناسب و اصولی در شرایط دشوار ، با در نظر گرفتن منافع عالیه کودک و نوجوان.

3ـ هماهنگی و همکاری بر مبنای پیمان جهانی حقوق کودک در چارچوب قوانین داخلی با ارگان ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی که در زمینه مسائل و رفاه کودکان فعالیت می کنند.

4ـ پژوهش بر اساس نتایج حاصله از بررسی مسائل و مشکلات طرح شده در صدای یارا و ارائه راهکارهای علمی و کاربردی برای رفع این مشکلات و بهبود شرایط زندگی کودکان و نوجوانان.

5ـ بالا بردن سطح آگاهی جامعه و جلب افکار عمومی در باره مشکلات کودک و نوجوان به ویژه کودک آزاری و ارائه راهکارهای عملی در جهت رفع این معضل.

6ـ ارائه خدمات مشاوره ای تلفنی در زمینه مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان برای کسانی که علاقمند هستند ناشناس باشند یا به دلیل مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی امکان استفاده از مراکز مشاوره حضوری را ندارند.

7ـ اطلاع رسانی راجع به مراکز مشاوره و مؤسساتی که در زمینه های تخصصی مختلف در ارتباط با کودکان و نوجوانان فعالیت دارند.

8ـ ارجاع موارد کودک آزاری به کمیته مددکاری جهت پیگیری های لازم .

9ـ کمک به سالم سازی شرایط روانی خانواده جهت ایجاد کانون امن برای کودکان و نوجوانان

پیشنهادهای صدای یارا برای بهبود شرایط کودکان در ایران:

– ایجاد شورای عالی کودک به منظور انسجام در سیاست گزاری و تدوین برنامه ملی برای کودکان و نوجوانان

– ایجاد پناهگاه های امن و مناسب به منظور حمایت از کودکان و نوجوانان در معرض آسیب و خشونت و کودکان فراری، با بهره گیری از مددکاران مجرب و تلاش جهت بازسازی خانواه های آنان

– آموزش زوج های جوان و آشنا ساختن آنها با مسئولیت هایشان در مقابل کودک و ایفای نقش یک والد مسئول و آگاه و همچنین آشنا نمودن کودکان با حقوق خود

– بازنگری در نظام ارزشیابی در مدارس برای مقابله با آسیب پذیری کودکان و نوجوانان در مقابل والدین و مربیان آموزشی و تحصیلی- ارائه خدمات مشاوره ای، مددکاری، روانشناسی و تربیتی به تفکیک منطقه و محله، به ویژه در محلـه هـای در معرض آسیب، به صورت آسان و قابل دسترس برای خانواده ها:

1.ایجاد امکانات مناسب و سالم در زمینه ورزش و اوقات فراغت برای کلیه کودکان و نوجوانان

2.آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی در مقاطع مختلف تحصیلی کودکان و نوجوانان برای مواجهه مناسب با موقعیت های دشوار زندگی

3.استفاده از مددکاران اجتماعی در سازمان های مرتبـط با مسائل کودکان برای بررسـی صلاحیت والدین و سرپرستانی که کودکان خود را مورد آزار و اذیت قرار می دهند و شناسایی اولیای کودک آزارگر و ایجاد دوره های درمانی الزامی برای آنها و گسترش جلسات خانواده درمانی

معرفی واحد مددکاری

مشاوره تلفنی صدای یارا

با افزایش فقر، بیکاری، مهاجرت بی رویه به شهرهای بزرگ، حاشیه نشینی، سست شدن روابط عاطفی حاکم بر خانواده، شکاف بین نسلی، عدم آگاهی والدین از شیوه های صحیح تربیت فرزند و حقوق کودکان و عدم برنامه ریزی اساسی از سوی مسئولین امر جهت ارتقای آگاهی خانواده ها و تأمین نیازهای اساسی آن ها و … زمینه را برای گسترش آسیب های اجتماعی فراهم نموده است.

کودکان و نوجوانان آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند و گذار تغییرات اجتماعی و بی توجهی به رفاه عمومی زندگی آن ها را بیش از همه دچار اختلال و نابسامانی می کند.

از آنجایی که روزانه مواردی در خصوص کودک آزاری (جسمی، روانی و جنسی) کودکان بی سرپرست، واداشتن کودکان به قاچاق، خرید و فروش مواد، کارهای سخت و زیانبار، ممانعت از تحصیل، اخراج از خانه، فرار از خانه، عدم دسترسی کودکان به خدمات درمانی و بهداشتی به دلیل بی توجهی و فقر فرهنگی والدین و یا مشکلات مالی خانواده، در معرض اعتیاد قرار گرفتن کودکان در خانواده های معتاد و … به صدای یارا (تلفن کمک فکری به کودکان و نوجوانان) و دفتر انجمن حمایت از حقوق کودکان از سوی همسایگان، اقوام، پلیس 110، مرکز تلفن 118، مدارس و خانواده ها گزارش هایی می شود که علاوه بر مشاوره های تلفنی، پی گیری و مداخله های تخصصی و حرفه ای مددکاری را طلب می نماید. بنابراین تشکیل کمیته مددکاری ضرورتی اجتناب ناپذیر بود. 

 

فعالیت های واحد مددکاری:

کمیته مددکاری انجمن متشکل از اعضایی است که دارای رشته تحصیلی و تجارب عملی در زمینه علوم اجتماعی و تربیتی هستند. این افراد پس از جذب، در جلسات و کارگاه های آموزشی در زمینه ی اصول مددکاری، مداخله در بحران، مهارت های ویژه ارتباط با افراد، اصول خانواده درمانی و … حضور می یابند و پس از کسب مهارت و توانمندی های لازم جهت پی گیری موارد گزارش شده، فعالیت خود را در این کمیته آغاز می کنند.

مددکار تمام وقت دفتر انجمن، پس از دریافت گزارش کلیه موارد نیازمند پی گیری، آن ها را به مددکاران داوطلب ارجاع می دهد و در صورت نیاز به معاضدت های حقوقی، از مشاوران و وکلای انجمن نیز کمک گرفته می شود.

هدف مددکاران اجتماعی از پی گیری موارد کودک آزاری، تعقیب آزار رسانان به عنوان مجرم نیست، بلکه با اعتقاد به دیدگاه سیستمی، مسائل و مشکلات را در سه سطح فردی، خانوادگی و جامعه مورد بررسی قرار می دهند و علی رغم محدودیت های قانونی، سعی می کنند با خانواده ها ارتباط برقرار کرده و از طریق بازدید از منزل و انجام مصاحبه، نیازهای خانواده، کودک و علل مسائل و مشکلات را شناسایی و با استفاده از تکنیک های مشاوره و خانواده درمانی در جهت رفع موانع و معضلات اقدام می نمایند. در صورتی که والدین و سرپرستان درگیر مشکلات حاد روانی، اعتیاد، بیکاری، فقر و … باشند از طریق ارجاع آن ها به مراکز مشاوره ای، درمانی و ترک اعتیاد، ایجاد اشتغال و جلب کمک های مالی سازمانی حمایتی و افراد خیر، در جهت بازتوانی خانواده ها تلاش می کنند و چنانچه اگر بعد از اقدامات اولیه مددکاری، احتمال سوء استفاده و آزار مجدد کودکان توسط سرپرستان و اعضاء خانواده وجود داشته باشد، از طریق اداره سرپرستی و مراجع قضایی در خصوص صدور حکم عدم صلاحیت سرپرستان و تحویل آن ها به اقوام و خانواده های صلاحیت دار و یا مراکز نگهداری پی گیری های لازم به عمل می آید.اهداف واحد مددکاری:

1- آشنا ساختن والدین با شیوه های تربیت صحیح و علمی فرزندان و تنویر افکار عمومی نسبت به پیامدهای منفی تنبیه کودکان از طریق برگزاری همایش ها و جلسات آموزشی و … (پیشگیری اولیه)

2- انجام مشاوره و مصاحبه با والدین و کودکان در معرض آسیب و در صورت لزوم ارجاع آن ها به سازمان های رفاهی و خدماتی به منظور تأمین نیازهای اساسی خانوده و رفع مشکلات آنان (پیشگیری ثانویه)

3- مداخله به موقع مددکاران در خانواده هایی که کودکان مورد آزار و سوء استفاده واقع می شوند، به منظور حمایت و مساعدت از کودکان و جلوگیری از آزار مجدد آنان (پیشگیری ثالیثه)

4- ارائه گزارش کودک آزاری به رسانه های گروهی، مطبوعات و نهادهایی که در زمینه رفاه و حقوق کودکان فعالیت می نمایند با هدف جلب توجه مسئولان به نقایص و کمبودهای قوانین و عدم ضمانت اجرایی آن ها

5- ارائه طرح جامع و کاربردی در جهت پیشگیری کودک آزاری به مجلس شورای اسلامی به منظور بازنگری در قوانین به نفع کودکان

6- تأکید بر نقش مددکاران اجتماعی در پی گیری موارد کودک آزاری، خشونت های خانگی به عنوان یک الگوی کارآمد مداخله در بحران

محیط

مهارت پرسنل

احترام و طرز برخورد

وقت شناسی

خدمات

مشاوره تلفنی صدای یارا

هزینه اقتصادی

مرکز صدای یارا اولین خط تلفنی در زمینه ی مشاوره به کودکان، نوجوانان و والدین در سال ۱۳۷۹ و با یاری انجمن حمایت از حقوق کودکان و تعدادی از روان شناسان، مشاوران و مدکاران اجتماعی تأسیس گردیده است. هدف ما از راه اندازی این مرکز کمک فکری به کودکان، نوجوانان و والدین، کمک به تماس گیرندگان برای یافتن راه حل مناسب جهت برطرف کردن مسائل و مشکلات خود، کمک به بهبود و بهتر کردن شرایط زندگی کودکان و نوجوانان و… می باشد. تیم با تجربه ی ما در تمامی روزهای هفته از ساعات ۹ صبح تا ۵ عصر پاسخگوی شما متقاضیان می باشند. اگر شما هم به دنبال راهکاری مؤثر برای برطرف کردن مسائل و مشکلات خود هستید با کادر مجرب و متخصص ما در ارتباط باشید.

مشاهده اطلاعات تمامی مراکز و متخصصان به صورت کاملا رایگان با دانلود اپلیکیشن اندروید

E-Teb.com © Copyright 2016
روانشناس یا روانپزشک.
تمامی حقوق محفوظ است.

مرکز مشاوره روانشناسی صدای یارا (صدای مشاور کودکان) واقع در منطقه 7 شهرداری تهران

ندای مهر با هدف ارائه خدمات مشاوره خانواده, روانشناسی, رواندرمانی, روانشناسی کودک, مشاوره ازدواج, مشاوره طلاق, مشاوره آنلاین, و ارائه مقالات و متون با کیفیت در حوزه روانشناسی در سال 1389 تاسیس گردید و با درنظر گرفتن نیازها و پیشنهادات کاربران در حال توسعه در بخشهای مختلف و خدمات گوناگون مشاوره و روانشناسی می باشد

مشاوره تلفنی صدای یارا

کليه حقوق اين سايت متعلق به ندای مهر می باشد.

کانال مشاوره

 

مشاوره تلفنی صدای یارا
مشاوره تلفنی صدای یارا
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *