مشاوره تلفنی نوجوان

 
helpkade
مشاوره تلفنی نوجوان
مشاوره تلفنی نوجوان

می توانید در این بخش لیست مشاوره نوجوانان و بلوغ سامانه رسا را مشاهده
کنید و مشاور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

دکترای روانشناسی تربیتی ، روانشناسی

کارشناسی روانشناسی بالینی
،
دکتری روانشناسی تربیتی
،
سابقه فعالیت: از سال ۸۵

دکتری روانشناسی عمومی ، روانشناسی

دکتری روانشناسی عمومی از دانشگاه تهران مرکز
،
گذراندن ورک شاپ زوج درمانی شناختی رفتاری،طرحواره درمانی،پیش از ازدواج،درمان اخنلالات بر مبنای شناختی
،
عضو انجمن روانشناسی تهران
مشاوره تلفنی نوجوان

روانشناسی

کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی
،
سابقه فعالیت مشاوره از سال 1386
،
گذراندن دوره های پیش از ازدواج / طرح واره

روانشناسی

ارشد روانشناسی عمومی
،
سابقه فعالیت مشاوره از سال 1387
،
کارگاه های مهارت های ارتباطی / مشکلات خانوادگی / کودک

روانشناسی

دکترای روانشناسی تربیتی از دانشگاه تبریز
،
سابقه فعالیت : از سال96
،
عضو نظام روانشناسان

روانشناسی

دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی
،
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
،
لیسانس مشاوره و راهنمایی

ورود به دوره ی نوجوانی قطعا یکی از پر چالش ترین بر حه های زندگی هر فردی است. کودکان با قدم گذاشتن به سنین نوجوانی و بلوغ به ناگاه تغییرات گسترده ای را تجربه می کنند که کل زندگیشان را دستخوش تغییر می کند. در ادامه این تغییرات و معضلات همراه هر کدام را ذکر می کنیم:

با بالاتر رفتن سن و کسب تجربه نوجوانان به واسطه ی بلوغ فکری احساس می کنند بیش از پیش منطقی تصمیم می گیرند و احساسات کمتر در انتخاب هایشان دخیل است. البته که حقیقتا نوجوان در مسیر تفکر منطقی تر قرار دارد اما تازگی این حس باعث می شود که خود را ازین پس فرد بالغی در نظر گرفته و در جمع های بزرگ تر ها حاضر شده، نظر داده و انتظار داشته باشند که نظراتشان مورد توجه بقیه قرار بگیرد. این تغییر نگرش باعث می شود نوجوان به سایر خصوصیت های جذاب افراد بالغ مثل استقلال و آزادی در تصمیم گیری علاقه مند شود و از دیگران انتظار به رسمیت شناختن این استقلال و بلوغ را داشته باشد.

همین نیاز به توجه و استقلال طلبی اما معمولا توسط بزرگسالان نادیده گرفته می شود و باعث می شود نوجوان برای تامین نیاز های خود به افزایش روابط خود با دوستان هم سن و سال و اقدام به تصمیمات پر ریسک و خطرناک روی بیاورند.

والدین اما معمولا نمی توانند به سرعت خود را با این تغییرات تطبیق بدهند و احساسات و خواسته های نوجوان را درک کنند. از طرفی ضعف نوجوانان در دیدن تهدید ها و خطراتی است که به واسطه ی این میل استقلال و توجه و به رسمیت شناخته شدن آنها را تهدید می کند. این عدم درک متقابل مهم ترین زمینه ساز تنش های والدین و نوجوانان است.

با افزایش و تغییر هورمون ها در دوران بلوغ تغییرات گسترده ای در فیزیک و هویت جنسی نوجوان پدید می آورد. قد و ماهیچه ها ناگهان به سرعت رشد می کنند و چهره و جسه نوجوان در مدت کوتاهی تغییر می کند. این تغییرات اما بسته به شرایط ژنتیکی و تغذیه ای ممکن است زودتر یا دیرتر از دیگران اتفاق افتاده و باعث کاهش اعتماد به نفس و نگرانی نوجوان شود.

در پسران ترشح مقادیر زیاد تستستورون باعث شکل گیری خصوصیات جنسی مردانه، مثل رشد و تکامل اندام های جنسی، رشد ریش و موهای زائد و پیدایش تمایلات جنسی می شود. همین بروز ناگهانی تمایلات جنسی ارتباطات و احساسات نوجوان پسر را به یکباره دگرگون کرده و باعث سردرگمی و اقدام برای ارتباط با جنس مخالف می کند. همچنین بلوغ جنسی دختران با افزایش هورمون استروژن، باعث نوسانات خلقی، رشد سینه ها و لگن و شروع عادات ماهانه شود که به تنهایی می تواند باعث ایجاد استرس و نگرانی در نوجوان دختر شود.

اگر فکر می کنید چالش های نوجوانان به مسائل مربوط به بلوغ ختم می شود در اشتباهید. درست در زمانی که نوجوان با بحران های بلوغ دست و پنجه نرم می کند و احساس می کند خانواده درک درستی از شرایطش ندارد، وارد مقطع متوسطه می شود و ناگهان درس ها سخت تر و حجیم تر می شوند و تمرکز و تلاش بیشتری طلب می کند. همچنین در همین بازه نوجوان باید گرایش تحصیلی خود را انتخاب کرده و به تدریج برای کنکور و ورود به دانشگاه آماده شود. تفاوت حجم و نوع دروس در ابتدایی با متوسطه برای بسیاری از نوجوانان با افت تحصیلی و سرزنش والدین همراه است که فشار های روانی نوجوان را در این دوره بیش از پیش می کند.

همانطور که پیش تر گفته شد، چالش های بی شمار بلوغ و نوجوانی و نوسانات احساسات نوجوان ممکن است باعث احساس تنهایی، افسردگی، کاهش اعتماد به نفس و سایر مشکلات روحی و روانی شود. در این برحه فرزندان به علت همراهی و همدلی نکردن خانواده، از ترس قضاوت های نادرست در صورت بروز مشکلات نتوانند از کسی کمک و راهنمایی بگیرند و دچار بحران شوند. در چنین شرایطی مشاور روانشناس به واسطه ی اینکه شرایط را درک می کند و قضاوتی نمی کند می تواند به منزله ی یک دوست آگاه و پیشتیبان، کمک رسان روزهای سخت نوجوان باشد.

والدین هم برای بهبود رابطه ی خود با نوجوان می توانند از مشاور روانشناس کمک گرفته و با به کار بستن توصیه های او حمایت و محبت و تاییدی که نوجوان در این دوران نیاز دارد را تامین کرده و به وی در پشت سر گذاشتن این مرحله ی خطیر و سلامت روح و روان فرزندشان کمک به سزایی کنند.

کمک گرفتن از مشاور می تواند به دلایل ساده ای مثل نگرانی از وضعیت فرزند یا ناتوانی نوجوان از حل مشکلات مخصوص به بلوغ باشد. در این بین اما بروز اتفاقات و بحران های جدی تری هم می تواند بر لزوم مشورت با روانشناس بیافزاید که در ادامه برخی از آنها را ذکر می کنیم.

بنیان هر خانواده ای رابطه ی بین والدین است. اگر این بنیان به واسطه ی عدم تفاهم یا سایر مشکلات به واسطه ی طلاق و جدایی از بین برود، تاثیرات قابل توجهی بر شرایط روحی و روانی فرزندان می گذارد. با شرایط طلاق یا پس از آن به علت کمرنگ شدن محیط خانواده نوجوان احساس تنهایی بیشتری کرده و از آنجا که احتمالا از پدر و مادر خود به دلیل اختلاف هایشان دلگیر است، به آنها برای حل مشکلات خود تکیه نمی کند. در چنین شرایطی حضور یک مشاور روانشناس متخصص می تواند برای نوجوان به منزله ی گوش شنوایی باشد که در تحمل شرایط کمک به سزایی کند.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم نوجوانی دوران پر فشاری در زندگی هر فرد است. اگر در این شرایط اتفاق ناگواری مثل از دست دادن یکی از نزدیکان هم اتفاق بیوفتد قطعا به شرایط ناپایدار نوجوان دامن می زند. در این اوقات احتمالا سایر اعضای خانواده هم درگیر هضم ضایعه ی ایجاد شده هستند و نمی توانند حمایت های لازم را داشته باشند. حمایت مورد نیاز این نوجوانان در این خصوص هم اگر از جانب یک مشاور روانشناس تامین شود می تواند در ترمیم ضایعه تسریع و تسهیل کننده باشد.

زورگویی یک اتفاق رایج بین کودکان و نوجوانان است. افرادی که در زمان تربیت خود، یادگرفته باشند که خواسته هایشان را با پرخاش و زورگویی بدست آورند ممکن است دیگران را بدینوسیله آزار دهند. اگر نوجوان شما زورگویی می کند یا قربانی زورگویی دیگران شده است ممکن است علاقه نداشته باشد آنرا با شما در میان بگذارد. پس بهتر است برای آرامش او دسترسی به یک مشاور صبور و همدل را فراهم کنید.

از آنجایی که نوجوانان ممکن است در این دوره علاقه ای به در میان گذاشتن مشکلات خود با شما نداشته باشند، تشخیص مسائلی که با آن دست و پنجه نرم می کنند کار دشواری است. در این اوقات باید گوش به زنگ این علائم و نشانه ها باشید:

• تغییرات ناگهانی خلق و خو: آیا رفتار نوجوان شما اخیرا تغییر کرده است؟ گوشه گیری و گذراندن زمان زیاد به تنهایی و ماندن در اتاق می تواند یک زنگ خطر جدی باشد.

• تغییر ناگهانی اشتها: اگر اشتهای فرزندتان به شکل عجیبی افزایش یا کاهش داشته یا در زمان های غیر معمول غذا می خورد ممکن است نشان از شرایط سختی باشد که درگیرش شده است.

• اختلالات خواب: اگر نوجوان شما بیش تر از همیشه می خوابد می تواند نشان دهنده ی افسردگی باشد. در نقطه ی مقابل اگر نوجوان شما بد خواب شده و کابوس می بیند و سخت می خوابد می تواند نشانه ی اضطراب و استرسی است که بهتر است برای شناسایی منشاء آن اقدام شود.

• سلامت جسمی: اگر نوجوانی دارید که مدتی است به سر درد های مضمن یا ناراحتی های شکمی محسوس و طولانی مدت دچار شده شده است، احتمالا دچار استرس و اضطراب شده است.

• افت تحصیلی: عملکرد فرزند شما در مدرسه می تواند معیار خوبی برای سنجش حال روحی و روانی او باشد. اگر نمرات مدرسه ی فرزندتان اخیرا به شدت افت کرده است بهتر است دلیل آن را با ملاطفت جویا شوید.

مهم ترین معیار شما برای انتخاب مشاور روانشناس نوجوانتان باید توانایی این باشد که بتواند با فرزندتان ارتباط خوبی برقرار کرده و حس حمایت و درک مشکلات را به وی منتقل کند. از آنجا که نحوه ی تعامل با نوجوان مهارت خاصی می طلبد می توانید با بررسی تجربه و تحصیلات مشاور خود مطمئن شوید که صلاحیت لازم برای رسیدگی به مشکلات شما و فرزندانتان را داراست.

بر خلاف سایر زمینه های مشاوره روانشناسی مثل مشاوره پیش از ازدواج، یا زوج درمانی، مشاوره روانشناسی نوجوانان ساختار از پیش تعیین شده ای ندارد. ممکن است روند مشاوره ابتدا با مراجعه والدین به روانشناس آغاز شود سپس از نوجوان خواسته شود که به تنهایی یا همراه خانواده در جلسات حاضر شود. از طرفی ممکن است نوجوان خود به توصیه ی دوستان و عوامل مدرسه اقدام به مراجعه به روانشناس نماید.

عموما نوجوانانی که با مشکلات خود دست به گریبان هستند تمایلی ندارند با یک بزرگسال غریبه مشورت کنند و ممکن است عواملی مثل خجالت یا ترس از قضاوت از مراجعه ی وی به روانشناس جلوگیری کنند. در چنین شرایطی مشاوره روانشناسی غیر حضوری می تواند مقاومت نوجوانان را در دریافت مشاوره کاهش دهد. یکی از رایج ترین روش های دریافت مشاوره غیر حضوری، مشاور روانشناسی تلفنی است. یکی ازمهم ترین مزایای مشاوره تلفنی برای نوجوانان این است که در هر زمانی که نیاز به مشاوره داشته باشند می توانند بدون رفت و آمد و با اتلاف کمترین زمان با مشاور خود تماس بگیرند. همچنین مشاوره تلفنی می تواند اعتماد نوجوان شما را به فرایند مشاوره جلب نماید. همچنین این روش هزینه های کمتری برای خانواده به همراه دارد که در همه گیر تر شدن فرهنگ مشورت با روانشناس کمک می کند.

تیم رسا با درک نیاز جامعه به خدمات مشاوره روانشناسی غیر حضوری و در دسترس اقدام به دعوت از بهترین مشاورین و روانشناسی هر حوزه نموده است. یکی از حوزه های تخصصی مشاوره روانشناسی که رسا در آن از حضور متخصصین به نام بهره می برد، مشاوره روانشناسی نوجوانان و بلوغ است. در صفحه ی هر مشاور در رسا شما می توانید تحصیلات و تجربیات هر متخصص را مشاهده کرده و با در نظر گرفتن تجربیاتی که سایر کاربران به اشتراک گذاشته اند روانشناس مورد نظر خود را انتخاب کنید.

همچنین سامانه رسا تلاش نموده است تا خدمات روانشناسی را با کمترین هزینه و در تمامی ساعات شبانه روز به شما عزیزان ارائه دهد. برای ارتباط با مشاور کافیست حساب کاربری ساخته و به میزان دقایق مورد نظرتان حساب خود را شارژ کنید. لازم به ذکر است که شما فقط به میزان دقایقی که با مشاورتان صحبت می کنید هزینه پرداخت می کنید و به این وسیله در صورتی که از روند مشاوره رضایت نداشتید می توانید به راحتی اقدام به تغییر مشاور خود نمایید.

در تمامی این مراحل پیشتیبانی 24 ساعته رسا در کنار شماست. سلامت شما و فرزندتان آرزوی ماست.2

 

درباه رِسا

مشاوره تلفنی نوجوان

رِسا
اولین سامانه ارتباط پزشک با بیمار در کشور است و بیماران عزیز
براحتی و بدون نیاز به حضور در مطب پزشک می توانند با پزشک خوب
از هر جایی در ارتباط باشند. پزشکان گرامی نیز می توانند تماس
های بیماران خود را در سامانه رِسا مدیریت کنند.

کاربری

دسترسی سریع

با ما تماس بگیرید

پشتیبانی بیماران :
۰۲۱ – ۷۴ ۴۷ ۱۳ ۰۰

ثبت نام پزشکان :
۰۲۱ – ۷۴ ۴۷ ۱۲ ۰۰

info@resaa.net

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت به شرکت رسالت سلامت ایرانیان (برگ های سبز و نقره ای سابق) تعلق
دارد © ۱۳۹۹

مشاوره تلفنی نوجوانان به تمام سوالات روانشناسی نوجوان و بلوغ پاسخ می دهد . یکی از حساس ترین سن ها و دوره هایی که برای هر شخص وجود دارد دوره ی نوجوانی است زیرا نوجوانان در این سن نمی دانند که در دسته ی کودکان قرار دارند و یا جزء بزرگسالان محسوب می شوند. شناخت دنیای نوجوانی را نباید فقط بر مبنای گذشته ی خود بشناسید بلکه باید اطلاعات و آموزش هایی را کسب کنید برای کسب اطاعات بیشتر می توانید مقاله ی زیر را مطالعه بفرمایید :

مشاوره نوجوانان از نقش روابط در شخصیت نوجوان می گوید

 

 

از سوالات پر تکرار والدین از مشاوره تلفنی نوجوان و یا روانشناس نوجوان همین است که چطور می توانیم بهترین برخورد را با نوجوان خود داشته باشیم؟ زمانی که نوجوانان به سن بلوغ می رسند کم کم از دنیای کودکی خود جدا می شوند و وارد دنیای بزرگسالی می شوند در این سن به دنبال پیدا کردن استقلال شخصیتی و هویت خود می باشندمشاوره تلفنی نوجوان

اما این دوره نه تنها برای نوجوانان کمی دشوار است بلکه اطرافیان نیز نگرانی هایی در این زمینه دارند متاسفانه یکی از مسائل مهم این است که والدین به دلیل عرف و یا شرع گاهی با نوجوانان خود در زمینه ی مسائل جنسی و یا نیازهای جنسی صحبت نمی کنند

اما نمی توانید تغییرات فیزیکی و روانی آن ها را انکار کنید کودک شما حال تبدیل به نوجوانی شده است که قصد دارد با داشته های روانی و الگوهایی که از شما یاد گرفته است وارد دنیای بزرگ تری شود اگر شما با مسائل جنسی با فرزندتان صحبت نکنید نوجوان شما تمام خواسته ها و نیازها وابهامات ذهنی اش را به دور از خانه و خانواده کشف می کند.

 

 

در زمینه ی مشاوره تلفنی نوجوان اهمیت این موضوع این است نیاز است با دوره ی بلوغ در نوجوان خود آشنا شوید شما می توانید اگر به علت مشغله ی کاری و مسافت نمی توانید از مشاوره حضوری سوالات خود را در زمینه ی تربیت بهتر و همراه بودن با نوجوان سوال کنید از مشاوره تلفنی نوجوان کمک بگیرید.

این نوید را به شما می دهیم که تمام متخصصینی که از طریق تلفن با شما در ارتباط هستند از بهترین مشاوران نوجوان می باشند زیرا ما در مرکز مشاوره خانه ی مهر به صورت تیمی و تخصصی فعالیت می کنیم

یعنی شما زمانی که از اپراتور ما در زمینه ی مشاوره نوجوان درخواست مشاوره می کنید تلفن شما مستقیم وصل می شود به متخصصینی که در همین زمینه فعالیت می کنند.

 

 

 

وقتی که کودک شما به دوره ای از زندگی که به آن دوره ی سرکشی و استقلال طلبی نیز می گویند می رسد خصوصیات رفتاری ، روانی و فیزیکی او تغییر می کند شما باید با تغییرات هورمونی فرزند خود آشنا باشید آیا شما اطلاعات کافی در زمینه ی بلوغ جسمی و جنسی دختر و پسر خود دارید؟

آیا می توانید به راحتی در مورد مسائل مختلف صحبت کنید و او را راهنمایی کنید ؟

چقدر از لحاظ عاطفی توانسته اید ارتباط مثبتی را با نوجوان خود برقرار کنید؟

یکی از موضوعات مهم این است که والدین زمانی که کودکشان از سن 8، 9 سالگی عبور می کند تمام نوازش ها و محبت های خود را قطع می کنند اما این باعث می شود که در دوران نوجوانی فرزند شما این محبت و نوازش را به دور از خانه طلب کند.

 

 

 

 

یکی از دیگر از موضوعاتی که در زمینه ی مشاوره نوجوانان قابل بررسی است افت تحصیلی است که برای فرزندان شما ممکن است اتفاق بیافتد . افت تحصیلی در سن بلوغ به چه دلیل است ؟

بررسی علل افت تحصیلی در نوجوانان مبحثی است که باید به صورت ریشه ای ارزیابی شود متخصصین و مشاورین تلفنی ما در وهله ی اول شرح حالی از شرایط فعلی خانواده کسب می کنند بعد از آن ویژگی ها و خصوصیات خود نوجوان بررسی می شود.

اگر به همراه افت تحصیلی مسائل دیگری باشد که برای مشاورین جای شک و تردید باشد که آیا نیاز است شما از طریق مشاوره حضوری اقدام کنید قطعا به شما می گویند.

زیرا گاهی افت تحصیلی یکی از نشانه های اعتراض نوجوانان می باشد و نیاز است که شما به صورت دقیق تر و یا به صورت مشاوره حضوری اقدام بفرمایید.

 

 

 

یکی دیگر از سوالات رایج والدین از مشاوره تلفنی نوجوان این است که با عصبانیت نوجوان خود و با سرکشی او نمی توانید چه برخوردی باید بکنید . درست است گاهی رفتارهایی دارند که برای شما غیر قابل تحمل است

اما این را بدانید که اعضای خانواده در سن نوجوانی از هر سن دیگری بیشتر باید مراقبت کننده های گرم و صمیمی باشند. شما باید با تغییرات هورمونی و راه های ارتباطی موثر در نوجوانان آشنا شوید تا بتوانید در پرخاشگری و عصبانیت نوجوان بهترین واکنش را نشان دهید. ارتباط عاطفی شما با نوجوان بسیار مهم است

 

به علاوه متاسفانه در زندگی پر استرس و اضطراب امروزه والدین که هر دو شاغل هستند امکان بررسی و مشاوره حضوری برای آن ها کم رنگ تر می شود .

ما به شما پیشنهاد می کنیم که قبل از آنکه سرکشی و عصبانیت دوران نوجوانی باعث شود که رشته های عاطفی بین شما با فرزندتان گسسته شود حتما از یک مشاوره تلفنی نوجوان کمک بگیرید تا بتواند به صورت عمیق مشکلات را بررسی کند

پس قبل از آن که ارتباط عاطفی خود را با فرزندتان به صورت کامل از دست بدهید از یک مشاوره نوجوان کمک بخواهید تا شما را با دنیای آن ها آشنا کند .

 

 

ما در مرکز مشاوره خانه ی مهر به صورت تخصصی توسط مشاورین نوجوان در خدمت شما عزیزان هستیم این

نوید را هم به شما می دهیم که مشاوره تلفنی نوجوان خانه ی مهر به صورت بیست و چهار ساعته جدا از مشاوره تلفنی نوجوان

مشاوره تلفنی می توانید از نرم افزارهای دیگر به صورت آنلاین مشاوره دریافت کنید 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشکلات جنسی خود را از مشاوره جنسی خانه مهر بپرسید

سوالات مشکلات جنسی خود را از ما بپرسید

پاسخ به شایع ترین سوالات مشکلات جنسی

پاسخ مشاوره جنسی به مشکلات جنسی رایج

مشکلات باروری مردان را بشناسید

اینجا گوش شنوایی برای درد دل های شما وجود داره که در وقت مناسب راه حل های خوبی برای ارتقا کیفیت زندگی به شما میده.

مرکز مشاوره تلفنی صدای رهیاب در نظر دارد، با معرفی مطالب مفید و کاربردی در زمینه‌های مشاوره روانشناسی تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره کودک تلفنی، مشاوره نوجوان تلفنی ، مشاوره تحصیلی،‌ مشاوره ازدواج،‌ مشاوره مهارت‌های زندگی، مشاوره افسردگی،‌ مشاوره جنسی،‌ مشاوره خیانت و … در راستای اعتلای آگاهی مردم کشور عزیزمان برای حل مشکلات پیش‌روی آنان در زندگی گام بردارد. از این رو با کمک مشاوران و روانشناسان مجرب و حرفه‌ای مرکز مشاوره صدای رهیاب،‌ مطلب بروز و کاربردی در زمینه روانشناسی و مشاوره را با آوردن بخش‌های کوچکی از موضوعات مختلف برای شما هم میهنان عزیز شرح می‌دهیم.

یک خانواده، نظام انسانی پویایی است که با گذر زمان رشد می یابد. و در هر دوره با نیازها و چالش های متفاوتی رو به رو می شود. یک خانواده در ابتدا با آشنایی و ازدواج یک زن و مرد آغاز می شود. ثمره عشق و علاقه آن ها، نوزادی می شود که با ورود خود، کل خانواده و شرایط زندگی را زیر و رو می کند. با ورود کودک به زندگی، شیرینی ها و تلخی های زندگی مشترک تغییر می کنند. و پدر و مادر از این پس با احساسات و مسئولیت های جدیدی روبه رو می شوند. کودک در سنین نوزادی شرایط حساس و ویژه ای دارد که مراقبت های ویژه ای را هم می طلبد.

با بزرگتر شدن نوزاد و پا گذاشتن به سنین خردسالی و کودک، نقش آموزش مطرح می شود. در این مرحله یادگیری کودک بسیار سریع است. کودک از فضای اطراف خود شدیدا تاثیر می پذیرد و از آن ها می آموزد. کودک از خانواده، همسالان، طبیعت و بازی با سایر کودکان چیزهای زیادی یاد می گیرد. اما مسئولیت والدین در تربیت فرزند، صرفا به محیط خانواده محدود نمی شود. خانواده و به خصوص پدر و مادر نقش تعیین کننده در محیط اجتماعی، فیزیکی و اخیرا محیط مجازی دارند.

نوجوانی سن خاص و ویژه ای است. انسان از دوران خودمداری کودکی وارد مرحله جدیدی از زندگی می شود. نقش فرد در خانواده به کلی تغییر می کند. و تاثیرگذاری او در خانواده تغییر می کند. اما اهمیت دوران نوجوانی به موضوع دیگری باز می گردد. انسان در این دوران وارد دوران بلوغ می شود. در واقع دوران نوجوانی را با دوران بلوغ هم تعریف می کنند. نوجوانی دوره ای است که فرد از کودکی عبور کرده و در حال وارد شدن به دوران بزرگسالی است. نوجوانی دوره گذار است. دوران بلوغ مشخصه های ویژه ای دارد.مشاوره تلفنی نوجوان

نوجوانی دوره بلوغ است. در دوران بلوغ فرد علاوه بر تغییر در فیزیک و ویژگی های شخصیتی، فعالیت های غدد رشد و غدد جنسی، تغییرات عمده ای در نوجوان ایجاد می کند. این تغییرات معمولا به عنوان دوران بحرانی زندگی فرد شناخته می شود. شخص در دوران نوجوانی خیلی زودرنج می شود، نیاز به دیده شدن دارد. نوجوان می خواهد خود را ثابت کند. اما در عین حال کاملاً شخصیت متغیر و بعضا ضد و نقیض و چندگانه ای دارد.

والدین معمولا زمانی به مراکز مشاوره خانواده یا مشاوره نوجوان مراجعه می کنند که با مشکلات جدی رو به رو می شوند. موضوعاتی که غالبا باعث می شود والدین به مراکز مشاوره نوجوان مراجعه کنند، معمولاً به خاطر دوستان ناباب، پرخاشگری و پنهان کاری نوجوان است. حال آنکه مشاوره نوجوان صرفا محدود به این موضوعات نمی شود. پدر و مادر باید توجه کنند که نوجوانی به خاطر شرایط خاص سنی ممکن است از هر گیر دادن یا بازجویی رنجیده خاطر شود. و اقدام متقابل انجام دهد. ممکن است در برابر صحبت های والدین موضع گیری کند. و یا در برابر خواسته های خانواده و پدر و مادر لجبازی کند.

در یک خانواده ممکن است اعضای خانواده در رده های مختلف سنی وجود داشته باشد. ممکن است در یک خانواده، نوزاد، کودک، نوجوان، جوان، پدر بزرگ، مادر بزرگ و خود والدین وجود داشته باشند. وجود افراد با رده های سنی مختلف در یک خانواده، مستلزم داشتن آگاهی کامل نسبت به شرایط سنی هر یک از اعضای خانواده است. اعضای خانواده در هر سنی، خصوصیات، نیازها و ملزومات ویژه ای دارند. با توجه به شرایط متغیر و چندگانه نوجوان، که بیشتر به خاطر شرایط خاص نوجوانی است تا شرایط شخصیتی فرد، پرداختن به نوجوانی و مشاوره نوجوان اهمیت ویژه ای دارد.

اعضای خانواده در این سن بیش از هر سن دیگری باید مراقیت صحبت ها و رفتارهای خود با نوجوان باشند. در دوران نوجوانی فرد بیش از هر زمان دیگری به توجه و راهنمایی اعضای خانواده و به خصوص پدر و مادر دارد. خیلی وقت ها پدر و مادرها نمی دانند باید با نوجوان خود چگونه برخورد کنند. علاوه بر این در زندگی پر دغدغه و پرفشار امروز که پدر و مادر معمولاً هر دو شاغل هستند، امکان مراجعه حضوری به مراکز مشاوره نوجوان یا مشاوره خانواده برای آن ها فراهم نیست. و والدین از سوی نوجوان متهم به کم توجهی و عدم رسیدگی می شوند.

والدین به خصوص در کلان شهرها حتی وقت کافی برای پرداختن به فرزندان و خانواده خود ندارند. چه برسد بخواهند به صورت حضوری به مراکز مشاوره نوجوان مراجعه کنند. بعلاوه بعد مسافت و صرف زمان و هزینه ی زیاد باعث می شود تا والدین نتوانند به مراکز مشاوره نوجوان و خانواده مراجعه نمایند. این موضوع باعث می شود تا والدین در تربیت فرزندان و نوجوانان خود اشتباهات فاحشی را انجام دهند. و نتوانند به خوبی خانواده و فرزندان خانواده را مدیریت و تربیت نمایند. مشاوره نوجوان تلفنی این امکان را فراهم می کند تا اعضای یک خانواده بتوانند در هر زمان از شبانه روز مشکلات خانواده و همچنین مشکلات مرتبط با نوجوانان را از طریق تماس با مراکز مشاوره نوجوان تلفنی برطرف کنند.

مرکز مشاوره نوجوان تلفنی صدای رهیاب برای گروه مشاوران خود از مشاوره زبده در زمینه مشاوره نوجوان استفاده می نماید. بیشتر مشاوران مرکز مشاوره نوجوان تلفنی صدای رهیاب از فارغ التحصیلان رشته روانشناسی دانشگاه های  تهران هستند. بخشی از گروه مشاوره صدای رهیاب را استادان و مدرسان دانشگاهی یا استادان هیئت علمی رشته روانشناسی هستند. شما می توانید با بهره گیری از مشاوران مجرب مرکز مشاوره تلفنی صدای رهیاب، در زمینه مشاوره نوجوان استفاده نمایید.

برای استفاده از خدمات مشاوره نوجوان تلفنی صدای رهیاب شما می توانید در 7 روز هفته و در طول شبانه روز، حتی در روزهای تعطیل اقدام کنید. برای تماس با مرکز مشاوره نوجوان تلفنی صدای رهیاب کافی است یک خط ثابت تلفن داشته باشید. برای تماس با مرکز مشاوره صدای رهیاب کافی است شماره 9099075226 را بدون پیش شماره  و فقط از طریق تلفن ثابت وارد کنید و از مشاوره مشاوران  مجرب مرکز مشاوره نوجوان تلفنی صدای رهیاب بهره مند شوید. شما می توانید در زمینه های زیر از خدمات مشاوره نوجوان مرکز مشاوره تلفنی صدای رهیاب بهره ببرید.

“مشاوره خانواده تلفنی صدای رهیاب”مشاوره دهنده تخصصی و پاسخگویی به سوالات شما برای تماس با مشاوران خانواده ما از تلفن ثابت با شماره

تماس حاصل فرماییداین شماره در سراسر کشور بدون پیش شماره و از طریق تلفن ثابت قابل شماره گیری استهمه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شبحتی ایام تعطیل

شما می‌توانید در هر زمانی بین ساعات 8 صبح تا 10 شب با مرکز مشاوره نوجوان تلفنی صدای رهیاب تماس بگیرید و از تجربه مشاوران زبده مرکز مشاوره تلفنی صدای رهیاب، در حوزه های مختلف نوجوان استفاده کنید.

  برای مشاوره نوجوان می توانید تلفنی با مشاوران مشاوره تلفنی صدای رهیاب در تماس باشید:

  تلفن مرکز مشاوره نوجوان تلفنی صدای رهیاب : از سراسر کشور فقط با تلفن ثابت و بدون پیش شماره 9099075226

  شبکه های اجتماعی مرکز مشاوره صدای رهیاب: کانال تلگرام مرکز مشاوره تلفنی صدای رهیاب – صفحه اینستاگرام مرکز مشاوره تلفنی صدای رهیاب

نویسنده: مرکز مشاوره رهیاب

جهت مشاوره درباره «مشاوره نوجوان تلفنی و خدمات مشاوره نوجوان» می توانید از طریق خط ثابت بدون گرفتن کد با شماره های زیر تماس بگیرید:

تماس با 26  52  907  909 از سراسر کشور

تماس با 48  56  230  909 از استان تهـران

جهت مشاوره از طریق موبایل اینجا کلیک نمایید.

مرکز مشاوره صدای رهیاب در راستای گسترش خدمات روانشناسی و ایجاد امکان دسترسی تمامی هموطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، فاز اول کار خود را در زمینه های مشاوره تحصیلی، مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی آغاز کرد. به فضل پروردگار مرکز مشاوره تلفنی و حضوری صدای رهیاب با پیشرفت فاز اول خود و در راستای همه گیرتر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره آنلاین، مشاوره تصویری و مشاوره خارج از کشور با هموطنان عزیزمان نیز فعالیت خود را توسعه بخشیده است. در حال حاضر در مرکز مشاوره صدای رهیاب، شما می توانید از مشاوره روانشناسان زبده در حوزه های مختلف مثل مشاوره تحصیلی، خانواده و روانشناسی بهره مند شوید. امید است که شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره صدای رهیاب، کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

نوجوانی به عنوان دوره ای حد فاصل کودکی و بزرگسالی می باشد که تغییرات فیزیولوژیکی و افزایش هورمون های جنسی را در آن شاهد هستیم . بهترین توصیف برای دوران نوجوانی فرایند پیشرفتی است که مشخصه آن افزایش توانایی تسلط بر چالش های پیچیده تکالیف درسی ، بین فردی ، هیجانی و علاوه بر آن جست و جوی استعداد ها ، هویت اجتماعی و علایق جدید است . مطالعات انجام شده در زمینه روانشناسی نوجوان نشان می دهد که سه تغییر رشدی در این گروه سنی وجود دارد که شامل افزایش خطر پذیری ، افزایش رفتار جنسی و حرکت به سمت وابستگی به همسالان به جای دلبستگی به خانواده اصلی می باشد . 

از نظر مشاور نوجوان ، نوجوان بهنجار چیست ؟

مفهوم بهنجاری در رشد نوجوان به میزان انطباق روان شناختی اطلاق می گردد . تقریبا 75% افراد ، دوره نوجوانی با انطباق موفقیت آمیز با تغییرات جسمانی ، شناختی ، هیجانی را دارند  که عمدتا براساس داشتن دوره کودکی موفق تعیین می شود . تقریبا در 20% نوجوانان انطباق ضعیف روانی ، بیزاری از خود ، اختلال سلوک ، سوء مصرف مواد ، اختلالات عاطفی و سایر اختلال های روانپزشکی و روانشناختی مختل کننده بروز می کند .

طبق نظر روانشناس نوجوان سازگاری نوجوان در امتداد کارکرد روانی قبلی او قرار دارد ، بنابراین در کودکانی که دچار مشکلات روانشناختی هستند ، خطر ابتلا به مشکلات روانشناختی بالا می باشد . نوجوانانی که با اختلال های روانشناسی مواجه هستند در معرض خطر تعارض با خانواده و بیزاری از آن ها قرار دارند هرچند اکثر نوجوانان دچار ناراحتی های گاه به گاهی می شوند اما عملکرد تحصیلی خوبی دارند و ارتباط آن ها با همسالان مناسب است و از زندگی خود رضایت دارند . مشاوره تلفنی نوجوان

تغییرات اساسی دوره نوجوانی چیست ؟  

بلوغ جسمی : طبق نظر بهترین مشاور نوجوان در این دوران تغییرات جسمی که به عنوان فرایندی که طی آن رسش جسمی و جنسی و توانایی تولید مثل حاصل می شود . و به صورت واضح می توان انواع تغییرات جسمی و رشد را والدین در فرزندان خود مشاهده کنند .

بلوغ شناختی:  که مربوط به کارکرد های اجرایی مغز می باشد و به توانایی های او افزوده می شود برای مثال نوجوانان توانایی برای خود نگری و خود گردانی را به دست می آورند رابطه با همسالان  و موقعیت های اجتماعی و جامعه پذیری  ، افزایش قدرت فکر منطقی و انتزاعی  و …

عزت نفس در نوجوانان  :

از عوامل مهم دیگر که بر اساس آن درک فرد از میزان موفقیت ها و دستاورد های خود و نیز ادراک وی در زمینه میزان تایید و احترام همسالان ، اعضای خانواده ، معلمین و جامعه است . مهم ترین لازمه عزت نفس خوب نوجوان ، ادراک فرد از ظاهر جسمانی مثبت و داشتن ارزشی والا نزد همسالان و خانواده است . خصوصیات ثانویه عزت نفس مربوط به دستاورد های تحصیلی ، توانایی های ورزشی و استعداد های خاص است و بستگی به پسخوراند مثبتی است که از گروه همسالان و اعضای خانواده دریافت می کند و به همین دلیل به دنبال گروهی هستند که آن ها را بپذیرند . دختران و پسران در حفظ عزت و نفس در این دوران ممکن است با مشکل رو به رو شوند و از این رو آموزش دادن مهارت های حفظ عزت نفس و به عبارتی افزایش عزن تفس در نوجوانان  در کلینیک روانشناسی نوجوانان توسط متخصص روانشناس نوجوان موثر خواهد بود .

هویت نوجوانی :

بهترین روانشناس نوجوان تهران بیان می کند که در این دوران هویت جنسی و جنسیتی نوجوانان شکل می گیرد و علاوه بر آن هویت اخلاقی ، ارزشی و اعتقادی نیز در مرحله شکل گیری خواهد بود . یکی از ویژگی های انحصاری انسان ، مغز پرسشگر او است و زمانی که فرد به رشد عقلی نسبی که همان تفکر انتزاعی است ، می رسد مهم ترین سوال در ذهن او ظاهر می شود و آن فلسفه هستی می باشد . برای یک نوجوان که مراحل رشد را به درستی طی می کند ، گفته های والدین و دیگران به تنهایی ملاک خوب و بد یا درست و نادرست بودن مسائل نیست و سعی می کند که خود از طریق تحقیق ، مطالعه ، بحث و گفتگو و تعقل و تفکر به چهار چوب های اخلاقی و ارزشی خود دست یابد . طبق نظر دکتر روانشناس نوجوان ممکن است نوجوان در این دوران دچار سردرگمی و ابهام در هویت شود و در این صورت است که باید با اشستفاده از خدمات روانشناسی و مشاوره نوجوان به او کمک کرد .

مراحل نوجوانی چیست ؟

آگاهی از مراحل رشد نوجوانان برای والدین تاثیر مثبتی خواهد داشت زیرا که داشتن دانش در این زمینه  می تواند چگونگی ارتباط با آن ها و حل کردن مسائل مربوط به فرزند نوجوان خود موفق باشند  و در صورتی که با مشکلات و اختلال هایی  در طول دوران رشد فرزند نوجوان خود  رو به رو شدند و توانایی  حل آن را نداشتند بتوانند از یک دکتر روانشناس نوجوان خوب در مرکز مشاوره نوجوانان جهت بهبود وضعیت نوجوان خود اقدام کنند . ما در این بخش به معرفی مراحل نوجوانی که از سوی بهترین مشاور نوجوان مرکز روانشناسی نوجوان مطرح شده می پردازیم .

اوایل نوجوانی :

اوایل نوجوانی که سنین 12 تا 14 سالگی را شامل می شود و بزرگ ترین تغییرات جسمانی ، نگرشی و رفتاری در آن ها مشاهد می شود . در این دوران دختر ها و پسر ها انتقاد از عادات معمول خانواده را شروع می کنند و اصرار دارند وقتشان را با همسالان و با نظارت کمتر والدین سپری کنند، از سبک و ظاهر خود ، آگاهی بیشتری پیدا کرده و ممکن است ارزش های خانوادگی را که قبلا پذیرفته بودند زیر سوال ببرند . نوجوان در این دوران تمایل به خود مختاری را نشان می دهد و  این امر گاهی با رفتار های مبارزه جویانه در قبال منابع قدرت از جمله معلمین و مسئولین مدرسه و ابراز بیزاری از مقدمات همراه است . طبق نظر بهترین مشاور نوجوان تهران ،  اوایل نوجوانی ، زمان کسب رفتار های جدید در افراد مختلف است به طور کلی با این که نوجوانان در این مرحله دوستان جدیدی پیدا می کنند اما اکثر آن ها پیوند مثبت با اعضای خانواده ، دوستان قبلی و ارزش های خانواده را حفظ می کنند . با این حال اوایل نوجوانی را اغلب دوران آشوب معرفی می کنند که طی آن فرد خانواده ، دوستان و سبک زندگی معمول خود را رد کرده و باعث بیگانگی شدید نوجوان می باشد .

اواسط نوجوانی : 

مرحله بین 14 تا 16 سالگی می باشد که در تلاش برای دنبال کردن اهداف خود در زمینه استقلال می باشد که اغلب باعث بروز تعارض هایی با والدین و انتظارات آن ها می شود اما در اکثر موارد نوجوان می تواند ضمن آن که خود را منحصر به فرد و متفاوت از خانواده اش می داند اتحاد با اعضای خانواده را حفظ می کند .

اواخر نوجوانی :

در سنین 17 تا 19 سالگی کاوش مداوم علایق تحصیلی ، سلایق هنری و موسیقی ، فعالیت های ورزشی و پیوند های اجتماعی سبب می شود نوجوان درک روشن تری از خود و حس تعلق به برخی گروه ها را در خود ایجاد کند . نوجوانان سازگار از انتخاب های فعلی خود در زمینه فعالیت ها  ، علایق ، سرگرمی ها و دوستی ها راضی هستند ، هر چند می دانند هویت آن ها در طول سال های جوانی رو به پیشرفت و اصلاح خواهد بود . 

تا این جا با تغییرات اساسی و بارز نوجوانان آشنا شدیم و برای به دست آوردن اطلاعات کافی در مورد نوجوانان آن ها را مطرح کردیم اما گاهی اوقات نوجوانان ممکن است در این دوران با برخی از اختلال ها و مشکلات رفتاری درگیر شوند که نیازمند توجه ویژه و تشخیص در کلینیک مشاوره نوجوان توسط دکتر مشاور نوجوان می باشد . درمان این اختلال ها اهمیت ویژه ای دارد و در صورتی که به آن توجه نشود مشکلات بسیاری برای والدین ایجاد خواهد کرد  . اگر اختلال های روانی و مشکلات در این سنین  کنترل شوند آینده سلامت فرد ، خانواده و جامعه را می توان کنترل کرد. درمان انواع اختلالات و مشکلات کودکان و نوجوانان در مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی کودک و نوجوان انتخاب نو؛ مانند:

مشکلات هویت در نوجوانان :

مشکل هویتبه عنوان بلاتکلیفی در مورد موضوعات مربوط به هویت نظیر هدف ها ، انتخاب شغل ، دوستی ها ، رفتار جنسی ، ارزش های اخلاقی و … می باشد و نمی توانیم آن را به عنوان یک اختلال روانی معرفی کنیم . مشکل هویت ناراحتی زیادی را برای نوجوان ایجاد خواهد کرد و یک مشاور نوجوان خوب می تواند به این نوجوانان در انتخاب و کسب آگاهی کمک کند .

سوء مصرف مواد در نوجوانان :

بسیاری از عوامل خطر ساز و محافظتی بر سن شروع و شدت مصرف در نوجوانان تاثیر می گذارد که می تواند عواملی نظیر تعارض خانوادگی ، فقدان نظارت والدین ، روابط با همسالان و رویداد های فشار زای زندگی افراد می باشد . و از این رو آشنایی با مداخلاتی که سبب کاهش عوامل خطر ساز شوند ، مناسب خواهد بود .

اضطراب در نوجوانان  : 

از شایع ترین اختلال ها در میان کودکان و نوجوانان می باشد و وجود اختلال های اضطرابی در کودکی پیش بینی کننده طیف وسیعی از مشکلات روان شناختی در دوران نوجوانی است از جمله اختلال های اضطرابی دیگر مانند پانیک و هراس اجتماعی در دوران بلوغ دیده می شود . از آن جایی که ممکن است عملکرد اجتماعی و تحصیلی افراد را به میزان بالایی تحت تاثیر قرار دهد به همین دلیل نیاز به درمان اضطراب در نوجوانان از سوی یک دکتر روانشناس نوجوان خوب می باشد .

پرخاشگری در نوجوانان  :

الگوهای پرخاشگری رفتار و نقض حقوق دیگران  جز شایع ترین ترین ها در بین کودکان و نوجوانان می باشد و ممکن است نوع تربیت والدین به شکل روش تربیتی خشن و تنبیهی ، اختلاف های خانوادگی ، فقدان نظارت مناسب والدین و فقدان کفایت اجتماعی ارتباط داشته باشد و به همین دلیل برای حل کردن مشکل پرخاشگری در نوجوانان می توان از مشاور نوجوانان کمک گرفت.

افسردگی در نوجوانان  :

در نوجوانان با تغییرات عاطفه را می توان دید و زمانی که این تغییرات برای مدت طولانی باشد به عنوان هشداری باید دانشت و نسبت به درمان افسردگی در نوجوانان باید اقدام کرد از علائم افسردگی در نوجوانان می توان به بی علاقگی ، بی انگیزگی ، افت تحصیلی ، خشم و عصبانیت ، خستگی زود هنگام ، تغییرات خواب و خوردن و….. می باشد .

در نوجوانان می توان انواع اختلال های عملکردی را در مرکز مشاوره روانشناسی نوجوان درمان کرد نظیر دروغ گویی ، رفتار های ضد اجتماعی ، درمان ترس در نوجوانان ، کنترل عصباینت و پرخاشگری نوجوانان  و همچنین اختلال های ارتباطی نظیر ناتوانی در سازگاری ، ناتوانی در برقراری ارتباط نوجوانان  و اختلال های عاطفی وهمچنین ارتقا عملکرد یا درمان مشکلات رفتاری و هیجانی و حتی اختلال های تغذیه ای. همه ی موارد گفته شده نیازمند تشخیص و درمان می باشند و مرکز مشاوره انتخاب نو با کادر مجرب روانشناسان و متخصصان در این زمینه می تواند برای نوجوانان و خانواده های آن ها بسیار مناسب باشد.

جهت تعیین وقت مشاوره تخصصی نوجوانان به صورت حضوری یا غیر حضوری با شماره تلفن پذیرش کلینیک روانشناسی انتخاب نو به شماره  22593216 و 22795735 ویا به صفحه تماس با مرکز روانشناسی انتخاب نو مراجعه کنید.

تهران، خیابان دولت، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پلاک29، واحد6، طبقه سوم – ساعت کاری: 9صبح تا 10شب


با عضویت در خبرنامه ایمیلی مطالب سایت را در ایمیل خود دریافت کنید. مطمئن باشید به هیچ وجه از ایمیل شما استفاده تبلیغاتی نمی شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به سامانه پرسش و پاسخ مشاور می باشد.

تماس با مشاوران ما

اعلام خرابی تلفن تماس

مشاوره نوجوان تلفنی

نوجوانی دوره ی تعیین کننده و بسیار حساس برای والدین و نوجوانان است که هوشیاری و آگاهی والدین درباره رفتارهای نوجوان می تواند کمک شایانی به ارتباط بهتر بین نوجوان و والدین صورت دهد. شما می توانید برای آگاهی بیشتر با مشاوره نوجوان تلفنی ، همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب با تلفن ثابت با شماره ۲۰۲۶ ۹۰۷ ۹۰۹ بدون گرفتن کد و صفر تماس حاصل نمایید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علت های بزهکاری نوجوانان به این لینک مراجعه کنید.

نداشتن شناخت کافی از خصوصیات دوره نوجوانی:

مشاوره تلفنی نوجوان

بیشتر مشکلات والدین با نوجوانان از آشنا نبودن آنها با ویژگی ها و خصوصیات دوره نوجوانی نشات می گیرد. و همین بی اطلاعی منجر می شود که والدین متوجه رفتارهای خاص نوجوان خود نشوند. اکثر اوقات نوجوانان می خواهند توجه پدر و مادر خود را به این مسئله معطوف سازند که دیگر کودک نیستند و توانایی استدلال و تشخیص را دارند، والدین بهتر است برای درک این موضوع با نوجوان خود در مواردی مشورت کنند و در رفتارشان سعی کنند عزت نفس نوجوان خود را حفظ نمایند.

مغز نوجوانان بین سنین ۱۳ تا ۱۷ سال، درست مانند سنین نوپایی آنها است، در این سنین برای دومین بار مغز دستخوش بازسازی می شود. در طی این بازسازی نوجوان در مقابل تهدیدهایی که ادراک می کند بسیار هیجانی و احساسی عکس العمل نشان می دهد، در واقع زمانی که نوجوان از اطرافیان خود انتقادی می شنود برای محافظت از خود در برابر این آسیب پذیری رفتاری بسیار تهاجمی انجام می دهد. اگر این مسئله را درک کنیم که رفتارهای نوجوان تا حد زیادی در پی فعالیت های فیزیولوژیکی مغز اتفاق می افتد می توانیم با نوجوان خود رفتار بهتری داشته باشیم.

زمانی که شما وارد مشاجره و رفتارهای تهاجمی با نوجوانتان شدید،بدانید که در ارتباط با او به بن بست رسیده اید. اگر در مواردی با نوجوانتان اختلاف نظر پیدا کردید، به جای وارد کردن فشار بکوشید قوانینی وضع کنید که از طریق آن اختلافتان به حداقل برسد.
برخی از پدر و مادرها با نوجوان خود مدام در بحث و مشاجره هستند و گمان می کنند که با این روش نوجوان خود را مجبور می سازند تا از آنها پیروی کند، ولی اینگونه والدین هیچگاه موفق نمی شوند.
اگر نوجوان شما به پند و اندرز شما گوش نمی کند، به جای اینکه انتظار داشته باشید او مدام از شما اطاعت و تقلید کند، بهتر است در بعضی از خواسته ها که شکست بزرگی در انتظار او نیست، راهی را که خودش مایل است، بپیماید و نتیجه آن را عملا مشاهده نماید. مطمئن باشید با این روش در آینده نوجوان شما صحبت های شما را پذیرا خواهد بود و راحت تر با شما همکاری می کند.

با توجه به اینکه نوجوانان معمولا مایل به ارتباط با والدین خود نیستند و کمتر با پدر و مادر خود صحبت می کنند و ترجیح می دهند که با دوستان خود بیشتر صحبت کنند، ارتباط با آنها برای والدین امری بسیار سخت و محال قلمداد می شود. والدین بیشتر زمانها در هنگام صحبت کردن با نوجوان نقش یک سخنران را به خود می گیرند و پی در پی نوجوان خود را نصیحت می کنند و نکات تربیتی را به آنها گوش زد می کنند در نتیجه نوجوان تمایل ندارد با والدین خود ارتباط بگیرد. بهتر است به جای نصیحت کردن روابط دوستانه با نوجوان خود برقرار کنید و از موضوعاتی که مورد علاقه اوست بیشتر صحبت کنید و یا از او در مورد مسائلی پرس و جو کنید و در مقابل اطلاعاتی که به شما می دهد اظهار تمایل برای ادامه مطالبی که او بیان می کند نمایید.

بهتر است برای نتیجه گرفتن از گفت و گو با نوجوان به شخصیت او احترام بگذارید و سعی نکنید با پرسش های متفاوت از وی، شخصیت و نوع نگرش او را تحقیر کنید. بدون هرگونه نقد و یا سرزنش با بیان یک مثال عینی درباره یک رفتار نامطلوب نوجوان صحبت کنید و احساس خود را در مورد رفتارش بیان کنید و سپس نظر او را در مورد مسئله جویا شوید. اگر می خواهید بحثتان به نتیجه برسد به هیچ عنوان بحث را با پرسش شروع نکنید.

برای اینکه با نوجوان خود ارتباط موثرتری برقرار کنید باید سعی کنید او را متوجه این موضوع نمایید که دلسوز و نگران او هستید و همیشه و در هر شرایطی پشتیبان و حمایت کننده او می باشید، و طوری رفتار نکنید که او گمان کند همه بایدها و نبایدهای زندگی را شما مشخص می کنید و او فقط باید از این قوانین طبعیت کند.

مقاله مرتبط : ویژگی های نوجوانی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مرکز مشاوره تلفنی پیام مشاور

مشاوره روانشناسی: 2026 907 909

مشاوره حقوقی: 2945 907 909

تماس هرروز از ساعت 8 صبح تا 12 شب

[vc_row][vc_column][mk_image src=”http://omidanhozour.ir/wp-content/uploads/2018/11/omidan-hozoor-teen-psychology-counseling2.jpg” image_size=”full” align=”center”][vc_column_text css=”.vc_custom_1542633433429{margin-bottom: 0px !important;}”]نوجوانی یک فصل حساسی از زندگی هر انسانی هست ولی این دوره برای پسرها شاید از حساسیت بیشتری برخوردار باشد. عموماً نوجوانان پسر شیطنت بیشتری نسبت به نوجوانان دختر دارند و به قول والدین «سر و گوششون هم میجنبه و بعضیاشونم که از دیوار راست بالا میرن! » البته نوجوانان دختر نیز مشکلاتی برای خود دارند. به همین علت والدین برای برخورد مناسب با نوجوان خود به مشاور روانشناسی جهتمشاوره روانشناسی نوجوان مراجعه می نمایند و دنبال بهترین راهکار می گردند.

نوجوانان معمولا برای رسیدن به استقلال و اثبات توانایی‌های خود خواسته‌هایی دارند که گاه مورد پسند خانواده نیست و پدر و مادرها نمی‌توانند آنها را بپذیرند یا نمی‌دانند با وجود خطرهای موجود، چطور آنها را حل کنند. اگر دختر یا پسر ۱۵-۱۴ ساله ای در خانه دارید، حتما می‌دانید در مورد چه می‌خواهم صحبت کنم .یعنی به عنوان والدین یک نوجوان مشکلات زیادی با فرزند خود داشته و دارید و مطمئناً جملات منفی زیادی از سمت نوجوانان را شنیده جملاتی مانند: «شما دارین زندگیمو خراب می‌کنین» یا «ازتون بدم میاد». این جملات شاید آن‌قدرها بد به نظر نرسند اما توجه داشته باشید که اگر با روانشناسی نوجوانان آشنا نباشیم و تغییرات مغزی آنها را که مسبب این انفجارهای رفتاری است نشناسیم ممکن است شاهد رفتارهای به مراتب بدتری از‌ جانب آنها باشیم. یا حتی اگر اینگونه جملات را به کار نبرند به نوعی لجبازی می کنند. . عید که از راه می‌رسد برعکس همه خانواده‌ها که خوشحالند، پدر و مادر نوجوان‌ها عزا می‌گیرند و مدام در خانه جروبحث وجود دارد که همراه شما خانه فلانی نمی‌آیم یا نمی‌خواهم با شما مسافرت کنم[/vc_column_text][mk_image src=”http://omidanhozour.ir/wp-content/uploads/2018/11/omidan-hozoor-teen-psychology-counseling.jpg” image_size=”full” align=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1542633710500{margin-bottom: 0px !important;}”]

بسیار مهم است که والدین در زمان رشد کودکان و عبور آنها از مرحله کودکی به نوجوانی و مسیر بلوغ دقت داشته باشند و تمایزات ایجاد شده را ببینند و درک کنند ، اینکه پدر و مادر همیشه انتظار داشته باشند کودکشان با همان روحیات کودکی در مقابل آن ها رفتار کند و واکنش نشان دهد تصور بسیار غلطی است و می تواند عامل بسیاری از مشکلات روانی و رفتاری نوجوان در آینده باشد .

با وارد شدن کودکان به سال‌های نوجوانی و آن‌طور که به نظرِ ما می‌رسد میلِ آنها به تنهایی، مرتکب بزرگ‌ترین اشتباه می‌شویم و تنهایشان می‌گذاریم. هر چه باشد وقتی نوجوانی گستاخ که مثل یک موجود خطرناک در اطراف می‌گردد و به دنبال دردسر است راهیِ اتاقش می‌شود می‌توانید نفس راحتی بکشید. اما اگر اجازه بدهید فاصله‌ی میان شما و نوجوان‌تان زیاد شود نمی‌توانید در زمان لازم که بیشتر از هر وقت در خطر مسائلی مانند افسردگی، اعتیاد به اینترنت، اختلالات خوردن و آسیب زدن به خودش قرار می‌گیرد به کمک او بروید.

هر چه زمان کمتری با آنها بگذرانید آنها بیشتر احساس «غریبگی» خواهند کرد و رفتارهایشان بدتر خواهد شد. اگر احساس می‌کنید که دیواری میان شما و نوجوان‌تان کشیده شده است زمان این فرا رسیده که دیوار را پایین بیاورید. و به نظر ما این ممکن نیست مگر با دانش! این دانش را عموما! مشاور روانشناس به راحتی در اختیار شما قرار می دهد، پیشنهاد می کنیم مشکلات نوجوان خود را با مشاوران روانشناس نوجوان موسسه امیدان حضور جوان در میان بگذارید. مشاوران روانشناس ما منتظر تماستان هستند : ۰۲۱۲۶۷۱۱۳۰۳مشاوره تلفنی نوجوان

چه با پیاده‌روی در پارک محله، چه با رفتن به کافی‌شاپ و خوردن یک قهوه، فرجه‌هایی منظم برای وقت‌گذرانی دو نفره با نوجوان کنار بگذارید، بی هیچ انتظار متقابلی یا هیچ اشاره‌ای برای تشویق او به انجام کاری. وقتی برای اولین بار این درخواست را مطرح کنید احتمالا اشتیاق نوجوان شما برای این کار درست به همان اندازه‌ای است که انگار از او بخواهید کف زمین را تی بکشد. استقامت به خرج بدهید. آنها از درون ممنون شما خواهند بود که دوباره می‌خواهید به خاطر خودشان با آنها رابطه برقرار کنید. اگر برای گذراندن وقت با نوجوان‌تان استمرار داشته باشید، خانه‌ی شما به مکانی شادتر و با استرس کمتر برای زندگی تبدیل می‌شود، و این اتفاق آن‌قدر زود رخ می‌دهد که شگفت‌زده خواهید شد.

احساس ها و نیازها و جنس آنها در دختران و پسران بعضا تفاوت هایی دارد که این تفاوت ها در شدت و ضعف آنها نیز دیده می شود ، به طور مثال شاید بتوان تفاوت رفتاری نوجوانان پسر و نوجوانان دختر در ارضای نیاز به جلب توجه به وضوح دید ، نوجوانان پسر معمولا با قدرت نمایی و انجام فعالیت های با ریسک بالا به این نیاز پاسخ میدهند ولی نوجوانان دختر با آراستن و دیگر رفتار های متفاوت این نیاز را بروز میدهند که مشاوره و روانشناسی نوجوانان پسر می تواند رموز رفتاری آن ها را بگشاید .

دوره نوجوانی و دوره بلوغ نوجوانان یکی از دوره های بحرانی زندگی می باشد که طی آن فرد از دوران کودکی به دوران جوانی در حال انتقال است. از انواع بلوغ می توان به

نام برد. در سنین نوجوانی ، نوجوان بهتر درک می کند ، بیشتر فکی می کند و سعی می کند تصمیماتش را به کمک منطق نیز بسنجد. چرا که همین نوجوان در دوران کودکی رفتارش بیشتر بر مبنای احساسات بوده ولی اکنون حس بالغ شدن به او دست داده و نه تنها دوست دارد که تصمیماتش را بر اساس منطقش بگیرد بلکه دوست دارد این اتخاذ تصمیم ها از طرف اطرافیان و والدینش نیز محترم شمرده شود . یکی از انواع بلوغ ، بلوغ جنسی نوجوان است که در راستای بلوغ جسمی نوجوانان می باشد. نوجوان در این دوره اندامش بخصوص اندام های جنسی اش رشد بیشتری نسبت به گذشته خواهد داشت. در این مراحل پدر و مادر ها باید در مورد مسائل جنسی و اندام های بدنشان با آنها صحبت کنند و یا با مراجعه به مشاوران متخصص از آنها کمک بخواهند چرا که اگر این کار انجام نشود و یا به درستی پیگیری نشود عواقب بسیار مخربی مانند : گمراهی جنسی ، ارتباطات غیر مشروع ، روابط جنسی خطر ناک و خطر ابتلا به بیماری های جنسی مانند هپاتیت و ایدز ، انزجار و تنفر از رابطه با همسر و خطرات دیگر بشود . هر کدام از دختران نوجوان و پسران نوجوان ، بلوغ جنسی متفاوتی دارند و نوع برخورد با این بلوغ نیز باید متفاوت باشد. به شدت پیشنهاد می کنیم اگر هر نوع مشاوره ای را جدی نمیگیرد ، حتماً در خصوص بلوغ جنسی نوجوان با یک مشاور روانشناس نوجوان که تسلط کامل بر بلوغ جنسی و روانشناسی بلوغ دارد، مراجعه نمایید. اگر هم نیاز به مشاوره رایگان روانشناسی دارید می توانید با موسسه امیدان حضور جوان تماس بگیرید : ۰۲۱۲۶۷۱۱۳۰۵

نوجوانان با توجه به بلوغ فکری که در این دوران دارند دوست دارند خودشان را آدم بزرگ تلقی کرده و رفتاری مانند بزرگتر ها نشان دهند ، در جمع آنها حضور یابند ، نظر بدهند و دیگران نیز به نظراتشان توجه کنند . دختران نوجوان بیشتر با رفتار هایی در پی گرفتن توجه و پسران نوجوان خواستار استقلال هستند .

بلوغ جسمی و جنسی دخترها معمولاً بین سنین ۱۰ تا ۱۶ سالگی اتفاق می‌ افتد. پس لازم است در مورد نوع رشد اندام‌ ها و موهای خود و قاعدگی و اختلالات آن اطلاعات کافی داشته باشد.
هرگز اجازه ندهید نوجوان شما بدون آگاهی با بلوغ خود رو به‌ رو شود یا اطلاعات مورد نیاز خود را از افراد نامطلع دریافت کند. برای آگاهی بخشیدن به نوجوان خود، جدا از اینکه باید اطلاعات کافی و علمی داشته باشید. باید بتوانید آنها را با بیانی شیوا و بدون ایجاد تنفر و یا ایجاد حس عدم اعتماد به نفس در اختیار او بگذارید. اگر هم نیاز به مشاوره تلفنی روانشناسی دختران نوجوان دارید می توانید با موسسه امیدان حضور جوان تماس بگیرید : ۰۲۱۲۶۷۱۱۳۰۵

پسران در دوران بلوغ با تغییرات مختلفی مانند: کلفت شدن صدا، بزرگ شدن بینی و رویش مو در صورت و مسأله احتلام شبانه رو به‌ رو می‌ شوند. در بسیاری از خانواده‌ ها، والدین به دلیل مسائل فرهنگی و شرم و حیای ذاتی خود این تغییرات را به طور کل نادیده می‌ گیرند و در مورد آنها صحبت نمی‌ کنند. اما ممکن است نوجوان درباره‌ هر کدام از این مسائل با خود کلنجار برود یا برای کسب اطلاع به سایت‌ های مجازی نامناسب متوسل شود!!
بهتر است اگر والدین می‌ توانند نسبت به آگاهی‌ بخشی در این موارد به طور مناسب اقدام کنند. در غیر این صورت این موضوع را به مشاور متخصص این حوزه بسپارند تا فرزندشان بدون خجالت سؤال‌ های خود را از فردی امین و آگاه بپرسد. چنانچه نیاز به مشاوره تلفنی روانشناسی پسران نوجوان دارید می توانید با موسسه امیدان حضور جوان تماس بگیرید : ۰۲۱۲۶۷۱۱۳۰۵

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

آدرس : تهران – خیابان شریعتی – نرسیده به پارک کوروش – خیابان آذرشهر – کوچه شبنم – خیابان قهرمان – کوچه بروجردی – پلاک 16 – واحد 2

تلفن : 02126711303

02126711305

02126711307

پشتیبانی فنی : 09129582007

موسسه امیدان حضور جوان نهادی است مستقل که در زمینه ی انجام فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی با هدف توسعه و تعالی ایران عزیزمان در سال 1395 به ثبت رسمی رسیده است. عموم فعالیت های امیدان حضور جوان در حوزه های علمی فرهنگی تحقیقاتی و نیکوکاری جامعه می باشد. ما به جوانان این مرز و بوم ارزش بسیار قائلیم و اعتقاد داریم با نیروی جوان و دانش روز در کنار بهره مندی از تجربه ی بزرگان، می توانیم ایران را بسازیم.

مشاوره تلفنی نوجوان
مشاوره تلفنی نوجوان
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *