مشاوره زوج درمانی چیست

 
helpkade
مشاوره زوج درمانی چیست
مشاوره زوج درمانی چیست

زوج درمانی یکی از روش های روان درمانی است که در این روش، درمانگر یا روانشناس که در واقع مشاور خانواده و ازدواج است و در این زمینه تخصص و تجربه لازم را دارد  و تلاش می کند با زوج هایی که دچار مشکلاتی شدند در بحث و گفتگو باشند. به عبارتی می توان گفت زوج درمانی راه حلی است برای افرادی که قادر به حل مشکلات و تعارض و کشمکش های میان خود نیستند و ناگزیر به دنبال ارتقای ارتباط خود با همسرشان هستند. یکی از راهکارهایی که زوج درمانی به افراد ارائه می دهد این است که زوجین نگاهی واقع بینانه به تمامی مشکلات داشته باشند و به دنبال راه حلی برای نجات و رهایی از آن مشکلات و دغدغه ها باشند.

متخصصین و مشاورین  زوج درمانی ، خود به دنبال آن هستند که مشکلات موجود بین افراد را به ساده ترین روش درمان کنند و برای این عمل زوج ها باید مراحل خاص زوج درمانی را طی کنند که از جمله آنها:

همانطور که میدانید زوج درمانی یکی از روش های مدرن برای از بین بردن مشکلات میان افراد است که معمولا با استفاده از زبان و به صورت گفتگو سعی در برطرف کردن آن می شود و با تمرکز بر روی مشکلات می توان آنها را درمان کرد. استفاده از تکنیک زوج درمانی برای تمامی رابطه ها مفید و موثر است و زوج هایی که در شرف ازدواج هستند باید پیش از این کار به مشاوره ها مراجعه کنند و با اطمینان خاطر این اقدام را انجام دهند. یکی از مهم ترین کارکردها و اهداف زوج درمانی این است که به زنان و مردان کمک می کند تا یکدیگر را به خوبی بشناسند و همدیگر را درک کنند و چنانچه تصمیم به تغییر خود دارند در این راه به آنها کمک کنند تا به اهداف خود دست یابند.

روش های مورد استفاده در زوج درمانی عبارتند از: نظریه سیستم خانواده که این دیدگاه به الگوهای ارتباط، کنش و واکنش در محیط خانواده تاکید بسیار دارد و تلاش می کند زوجین را با قواعد و الگوهای صحیح آشنا سازد. یکی دیگر از روش ها و نظریه های زوج درمانی، زوج درمانی رفتاری است که در این روش از تکنیک های تبادل رفتاری، تعلیم دادن نحوه برقراری ارتباط و.. استفاده می شود. یکی دیگر از روش های مورد استفاده در زوج درمانی این است که تلاش می کند عواطف و احساسات شخص شناسایی شود و آنها مورد تغییر قرار بگیرند.

 

مشاوره زوج درمانی چیست

یکی از مهم ترین و اصولی ترین تصمیماتی که افراد در طول زندگی خود می گیرند ازدواج است که رابطه مستقیم با آینده فرد دارد و به سبب مهم بودن این امر است که باید افراد پیش از ازدواج به مشاوره مراجعه کنند. در برخی از مواقع افراد با یکدیگر تفاوت هایی دارند که از جمله آنها تفاوت های فرهنگی، عقیدتی، مالی، تحصیلی و.. می باشد که با دیدن هر یک از این موارد افراد باید به مجرب ترین مشاور مراجعه کند و این مشکلات و اختلاف ها را از بین ببرد.

با توجه به اینکه یکی از دلایل رجوع افراد به متخصصان بهداشت روانی، مشکلات ازدواج و روابط عاطفی و احساسی که با استفاده از تکنیک ها و روش های ویژه ی خود امکان پذیر است ، به عبارتی زوج درمانی نامیده می شود. نکته قابل توجه این است که زوج درمانی تنها مسائل مربوط به زن و شوهر را در بر می گیرد حال آنکه فرزندان نیز به دلایل مختلف ممکن است در معرض مشکلات و دغدغه های گوناگون قرار بگیرند که راهکار درمانی آنها به واسطه زوج درمانی قابل حل می باشد.

یکی از روش های زوج درمانی این است که نارضایتی و ناشادمانی که یک زوج با آن ها رو در رو هستند چیزی فراتر از مشکلات شخصی افراد است حال آنکه درمانگر به زوج کمک می کند که زندگی مشترک آنها را مورد نقد و بررسی قرار دهد و با ارائه راهکارهایی تصمیم به ایجاد تغییراتی بگیرند که مشکلات آنها را حل میکند.

گاهی اوقات افراد در زندگی خود با مشکلاتی مواجه می شوند که در صورت عدم رسیدگی به آن، یک مشکل بزرگ و جدی قلمداد می شود و همانطور که میدانید گاهی اوقات ممکن است تنش ها و مشکلاتی بین افراد نمایان شود که هر دو طرف به فکر جدایی هستند و به عبارتی در برخی از موارد به دلیل ناتوانی در گفت و شنود همدلانه و ابراز نکردن صحیح عواطف و احساسات خود دو طرف نمی توانند ارتباط خود را مدیریت کنند و در این صورت توصیه می شود که از مشاوره های روانشناسی استفاده شود.

مراکز مشاوره زوج درمانی در مرحله اول شرایط خانواده را در نظر می گیرد و سپس شناخت مرد و زن از یکدیگر را مورد بررسی قرار می دهند و با گفتگو درمانی ریشه مشکلات را می یابند و راهکارهای متناسب با آنها را ارائه می دهند.

یکی از مهم ترین تکنیک هایی که مشاوران ضمن زوج درمانی ارائه می دهند تغییر در چگونگی رفتار و واکنش هر یک از افراد نسبت به یکدیگر در طول یک رابطه می باشد.

 

همانطور که میدانید زوج درمانی یا روان درمانی به عبارتی به منظور اهداف خاصی صورت می گیرد که از جمله آنها:

در وهله نخست درمانگر در طول زوج درمانی تلاش می کند نحوه اعتماد داشتن هر یک از زوجین به یکدیگر را آموزش ببینند به گونه ای که بتوانند در سخت ترین شرایط همراز و همراه یکدیگر باشند و همدلانه یکدیگر را یاری کنند.

با توجه به اینکه مقصود مهم درمانگر در زوج درمانی این است که روابط زناشویی افراد را بهبود ببخشد و آنها را با روحیات یکدیگر آشنا سازد بنابراین یکی از اقدامات مهم که باید پیش از ازدواج صورت بگیرد این است که زوجین به مراکز مشاوره ازدواج مراجعه کنند و همچنین با بروز کوچکترین مشکل باید به مشاوره زوج درمانی مراجعه شود. در زوج درمانی یکی از مهمترین اصول که باید در نظر گرفته شود این است که در درجه اول درمانگر باید از تعهدات اخلاقی برخوردار باشد به گونه ای که خود را متعهد به زوجین و برطرف کردن مشکلات میان آنها بداند. مشاوره زوج درمانی باید از تمامی اصول و ضوابط این کار آگاه باشد و همچنین درمانگر زوج درمانی باید نحوه برقراری ارتباط با زوجین را به خوبی بداند و برخورد با آنها را به صورت اصولی انجام دهد.

یکی از مهم ترین ملاک های مشاوره زوج درمانی این است که وی دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد باشد و در زمینه روانشناسی و مشاوره خانواده تخصص و تجربه بسیار داشته باشد یکی از نکاتی که در زمینه زوج درمانی به آن توجه می شود این است که هزینه مشاوره زوج درمانی در نظر گرفته شود. به طور کلی زمانی که زوجین به دنبال یک درمانگر زوج درمانی هستند باید به این نکته اکتفا نشود که هزینه آن کمتر از سایر مشاورین است بلکه باید تجربه و مهارت وی در نظر گرفته شود.  نکته قابل توجه این است که این اقدام در صورتی موفقیت آمیز است که پیش از این کار مشورت های لازم در خصوص یافتن مشاوره زوج درمانی صورت گرفته باشد.

افرادی که به دنبال مشاوره زوج درمانی هستند نباید به قیمت توجه کنند چرا که قیمت کم یا زیاد نمی تواند کیفیت کار درمانگر را تضمین کند بلکه دانش و تجربه وی باید مورد توجه باشد. هزینه مشاوره زوج درمانی در مراکز مختلف به صورت متغیر و متفاوت می باشد که گاهی افراد قادر به پرداخت هزینه های مربوط به آن نیستند از این رو ناگزیر به سمت و سوی مراکز مشاوره ای با هزینه کم سوق داده می شود.

 

با توجه به این که مرکز زوج درمانی محلی است که رابطه زوجین را بازسازی می کند و مشکلات بین آنها را از بین می برد، یکی از اصول اولیه در زوج درمانی این است که این روش درمان دارای مزایایی است که به صورت شخصی در دسترس نمی باشد. مراکز زوج درمانی تهران به روشی عمل می کند که در طول دوره درمان، شخص درمانگر به زوجین کمک می کند که هر یک از آنها متوجه سهم و نقش خود در این زمینه می شوند که تعارضات  و کشمکش ها بستگی به افراد دارد و آنها را به این باور می رساند که تغییراتی در رابطه و زندگی خود ایجاد کنند.

از مهم ترین اهداف درمانگر در زوج درمانی این است که نه تنها بینش افراد را افزایش می دهد بلکه مهارت هایی را در زندگی افراد اعمال می کند که نحوه رابطه با یکدیگر را بدانند و کیفیت رابطه زناشویی آنها افزایش یابد. مراکز زوج درمانی در تهران فرصت بیشتر و بهتری را پیش روی افراد قرار می دهند تا ارتباط عمیقی بین دو طرف به وجود آید. مراکز زوج درمانی در تهران به زوجین این امکان را می دهد که تفاوت های یکدیگر را شناسایی کنند و آنها را بپذیرند و از چنان مهارتی برخوردار باشند که اختلافات خود را به خوبی حل نمایند. نکته قابل توجه این است که مراکز زوج درمانی در تهران در مواقعی که مشکلات بین افراد را بررسی می کنند و دلایل آنها را شناسایی می کند از این رو در صورتی که لازم و ضروری باشد آنها را به روانشناس و یا پزشک متخصص و مجرب در این زمینه ارجاع می دهد.

با توجه به اینکه مراکز زوج درمانی نقش افرادی را ایفا می کنند که کاملا آگاه، متخصص و بی طرف هستند پس از گفتگو می توانند به راحتی صداقت و عدم صداقت گفتار افراد را تشخیص دهند. یکی دیگر از اصول قابل توجه  مراکز زوج درمانی در تهران این است که به صورت خصوصی و گاه گروهی با دو طرف ملاقات دارد و در برخی شرایط نیز درمانگر اینگونه توصیه می کند که هر یک از افراد را به صورت جدا ملاقات کند. نکته قابل توجه این است زمانی که افراد با یکدیگر به این مراکز مراجعه می کنند این امر تاثیر بسزایی در حل شدن مشکلات آنها دارد و ریشه یابی آن به صورت آسان تر انجام می شود.

در این زمان است که درمانگر نقش موثری در رمز گشایی مشکلات دارد و با توجه به دانش و تخصص خود باید مرزها و قوانین موجود بین دو طرف را یادآوری کند و زوجین را به شناخت دوطرفه از یکدیگر ترغیب می کند بنابراین زوجین باید حریم یکدیگر را به خوبی بشناسند و آن را به خوبی درک کنند.    

 

مشاهده متخصصین زوج درمانی و سکس تراپی

مشاهده خدمات زوج درمانی

${description}

برای تماس با ما با شماره های زیر تماس بگیرید

021-44025086

021-88857143



راهکارهای زوج درمانی

 

روند زوج‌درمانی ممکن است بسته به نظر درمانگر متفاوت باشد، اما همه‌ی زوج‌درمانی‌ها معمولا شامل مراحل زیر می‌شوند:

 

مشاوره زوج درمانی چیست

مراحل زوج درمانی

۱. تمرکز روی یک مشکل خاص (مثلا مشکلات جنسی، اعتیاد به اینترنت و یا حسادت) 

۲. مشارکت فعال درمانگر در روند درمان رابطه‌ی دو نفره به جای درمان جداگانه‌ی هر فرد

۳. مداخلات درمانی مبتی بر راه حل و برمحور تغییر از همان ابتدای درمان

۴. تعیین اهداف واضح و مشخص برای درمان

 

زوج درمانی و کاربرد آن

زوج درمانی، راه چاره ای ست برای زوج هایی که نمی توانند تعارض ها و کشمکش های خود را به شیوه ای مصالحت آمیز حل کنند؛ همچنین برای افرادی که می خواهند کیفیت رابطه زناشویی خود را بهبود بخشند کاربرد دارد. مشارکت زوج ها برای روشن شدن منشا اختلافات و شفاف شدن موضوع در موفقیت درمانی حائز اهمیت است. در واقع بايد نگاهی واقع بينانه برای درك مشكل داشته باشید نه به قصد پيروز شدن بر طرف مقابل.

 

اين شاخه از روان درمانی رابطه، به زوج هايی پيشنهاد می شود كه به دلیل عدم شناخت پیش از ازدواج و نداشتن انگیزه های ازدواج صحیح  دچار سردی و عدم اعتماد در رابطه شده اند. 

 

چه موقع به زوج درمانی نیاز داریم؟

 

بی اعتمادی

یکی از بیشترین مشکلاتی که زوج‌ها بابت حل آن به مشاوره رجوع می‌کنند، مشکل از بین رفتن اعتماد متقابل در رابطه‌ی آنهاست. شاید خیانت و برقراری رابطه جنسی با فردی خارج از رابطه بوده، شاید یک رابطه‌ی احساسی با فرد سوم، یا شاید دروغ‌هایی که بر سر مسائل مالی گفته شده و این بی اعتمادی حاصل شده است. در هر یک از این موقعیت‌ها، بازسازی این اعتماد از بین رفته در شرایطی که هر دو طرف بتوانند آسیب‌پذیری‌های خود را به راحتی بیان کنند راحت‌تر خواهد بود.

 

زوج درمانی

 

مشاجرات تکرار شونده

آیا حس می‌کنید که ریتم زندگی روزمره شما به سمتی می‌رود که بیشتر حول محور مشاجرات شما و پارتنرتان می‌چرخد؟ شاید بیشتر این مشاجرات کوچک و جزئی باشند، یا شاید خیلی بزرگ هستند و احساسات بسیار بدی برجای می‌گذارند. در هر دو صورت، این الگوی افزایشی است که مهم قلمداد می‌شود. شاید حتی به گونه‌ای باشند که فقط یک نفر از شما را درگیر کند، اما می‌تواند نتایج ویرانگری در طولانی مدت داشته باشد. از همه مهم تر، ممکن است این دعوا‌ها بیانگر مشکلات عمیق‌تری باشد که درواقع به آن‌ها توجهی نمی‌شود و شما اصلا از آن‌ها آگاه نیستید.

 

ارتباط ضعیف

شاید اصلا این بحث‌ها و مشکلات دردسر اصلی نباشند، اما یکی از شما یا هردوی شما احساس می‌کنید که درک نمی‌شوید و نادیده گرفته شده‌اید. یا اینکه حس می‌کنید شما نمی‌توانید پارتنرتان را بفهمید و احساسات وی را درک کنید. معمولا مهم‌ترین نتیجه‌ی زوج درمانی، افزایش کیفیت برقراری ارتباط و فهم متقابل است. یک مشاور حرفه‌ای به شما ابزار‌ها و روش‌هایی را یاد می‌دهد که از طریق آن‌ها قادر خواهید بود بهتر به پارتنرتان گوش دهید، یکدیگر را بیشتر درک کنید و در نهایت کیفیت رابطه شما بهتر و مطلوب‌تر شود.

 

یک جای کار می‌لنگد

درست مثل درمان فردی، زوج درمانی هم گاهی نه تنها برای ارائه‌ی راه حل بلکه برای فهمیدن و شناختن مشکل کمک کننده است. درواقع قضیه از این قرار است که یک چیزی در زندگی مشترک شما تغییر کرده است، اما شما نمی‌توانید این تغییر را توصیف کنید و هیچ توضیحی برای آن ندارید. یا همانند قبل با همسر یا پارتنرتان احساس راحتی نمی‌کنید این‌ها نشانه‌هایی هستند در واکنش به یک رابطه‌ی ناسالم یا ناکارآمد. وجود این نشانه‌ها به این معنا نیست که یک نفر در این رابطه هست که سزاوار سرزنش شدن است، بلکه یعنی کل رابطه نیاز به رسیدگی دارد و دفتر مشاوره‌ی زوج درمانی بهترین مکان برای شروع این رسیدگی است.

 

می‌خواهید همسرتان بداند، اما نمی‌توانید بیانش کنید

زیبایی روان درمانی از همان اتاق مشاوره شروع می‌شود؛ اتاق مشاوره جایی است که به شما آنقدر احساس امنیت و آرامش می‌دهد که می‌توانید «هرچه می‌خواهد دل تنگتان، بگویید». یک مشاور دلسوز و البته حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا بر ترس‌هایتان غلبه کنید و هرچیزی را با همسرتان درمیان بگذارید.

 

یکی یا هردوی شما در حل تعارضات ناکارآمد است

براساس تحقیقاتی که توسط «جان گاتمن» انجام شده است، اینکه یک زوج چگونه تعارضات را مدیریت می‌کنند، معیار خوبی برای پیش بینی مسیر پیش روی این زوج است. ممکن است یکی از شما مسائل را درون خود خاموش کند، پرخاش کند یا خود را به بیخیالی بزند. متاسفانه هیچ حدی برای مثال‌های ناکارآمدی در یک بحث یا مشاجره نیست؛ بنابراین هرکجا حس کردید که مذاکرات و مباحثات شما رابطه را به سمت و سوی خوبی نمیبرند به فکر یک مشاور باشید.

 

زوج درمانی در خانواده

 

مشاوره زوج درمانی چیست

طی یک اتفاق دیگر نمی‌توانید با یکدیگر ارتباط برقرار کنید

گاهی در زندگی مشترک، این به عقب رفتن نیست که دردناک است، بلکه تاثیری که روی رابطه یا ازدواج شما می‌گذارد آزار دهنده است. بسیاری از زوجین بعد از یک اتفاق ناگوار در رابطه‌شان تصمیم می‌گیرند راه خود را بروند. این اتفاق می‌تواند از دست دادن فرزند، بیکاری طولانی مدت، بیماری‌های سخت یا مشکلات خانوادگی در زندگی یکی از طرفین باشد. ممکن است هیچ یک از شما در بدو این اتفاق ناگوار و دلخراش، به فکر زوج درمانی نیفتد، اما لازم است که همیشه به این موضوع توجه داشته تا در زمان وقوع آن آماده باشید.

 

در یک الگوی مخرب گیر افتاده‌اید

عادت‌ها و الگو‌های بد و مخرب زیادی هستند که ممکن است در زندگی روزمره به آن‌ها گرفتار شوید، از عادات غذایی و خواب نامناسب گرفته تا عادت به جدایی، برخورد نامناسب با خانواده‌ها و هزاران مورد دیگر…. یک الگوی مخرب می‌تواند به این سادگی باشد که یک نفر از شما همیشه از دیگری به عنوان سنگ صبور استفاده می‌کند، اما خودش در مقابل حاضر به شنیدن و همدلی با دیگری نیست. یا شاید عمیق‌تر، تقسیم نامتعادل کار‌های خانه میان زوجین. هرچه این الگو‌های مخرب، ریشه در زمان‌های طولانی‌تری داشته باشند، انرژی و زمان بیشتری برای حل شدن نیاز دارند. پس بهتر است هرچه زودتر شروع کنید.

 

شیوه های مورد استفاده در زوج درمانی

۱) نظریه سیستم خانواده: این نظریه بر الگوهای ارتباط، کنش و واکنش در محیط خانواده به عنوان یک سیستم تاکید دارد و هدف اش آشنایی زوجین با قواعد و الگوهایی است که ناآگاهانه در این سیستم عمل میکنند.

 

۲) زوج درمانی رفتاری: در این نوع روان درمانی، از شیوه های رفتار درمانی مانند تبادل رفتاری، تعلیم دادن نحوه برقراری ارتباط و آموزش مشکل گشایی استفاده میشود.

 

۳) زوج درمانی متمرکز بر عواطف: این شیوه بر عواطف زوجین که باعث ایجاد تمارض میان آنها میشود تاکید دارد و از طریق شناساندن این عواطف،سعی بر تغییر رفتارها دارد.  

 

۴) زوج درمانی روان پویشی: در این شیوه فرض بر این است که رفتارهای زوجین در بزرگسالی ناشی از الگوهای رفتاری دوران کودکی آنهاست و سعی بر این است که زوجین با شناخت این موضوع احساسات فعلی شان را از احساسات و تجربیات گذشته شان نسبت به والدین شان جدا کنند.

 

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته 

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

کسب و کار اینترنتی، پر سودترین هستند

پد تاخیری مردانه با استفاده سریع و آسان

تردید و دودلی قبل از ازدواج

مشاوره تلفنی طلاق

با فضای مجازی کسب و کارت رو نجات بده!

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟

کاملا رایگان مشاوره بگیر!

تشخیص و درمان اختلالات جنسی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

بازگشت به زندگی بعد از یک بحران سخت روحی

از رشد بورس جا نمانید!

اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید

درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

پیج اینستاگرامتو پر فروش کن

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

زوج درمانی چيست و چه جايگاهی دارد؟ اختلافات بین زوجین، امری طبیعی است؛ آنچه اهمیت دارد نحوه حل کردن مشکلات همچنین نحوه مشارکت و سازگاری زوجین در سختی های زندگی است. در برخی از موارد زوجین به دلایل محتلف مانند ناتوانی در گفت و شنود همدلانه، عدم ابراز صحیح هیجانات، نداشتن مهارتهای حل مسئله، قدرت طلبی، اشتباه در معیار های انتخاب همسر و… نمی توانند اختلافات زناشویی خود را به خوبی مدیریت و رفع کنند. در این شرایط بهتر است از مشاوره روانشناسی تخصصی و خدمات زوج درمانی استفاده کنید. چرا که هر چه تنش ها و تعارض ها عمیق تر شود، بازسازی رابطه بر پایه صمیمت و احترام متقابل مشکل تر میشود. تجربه ازدواج موفق، مستلزم تلاش دو طرف است. مشارکت و همکاری شما و همسرتان در جلسات درمانی در موفقیت درمانی اهمیت بسیاری دارد. 

زوج درمانی، راه چاره ای ست برای زوج هایی که نمی توانند تعارض ها و کشمکش های خود را به شیوه ای مصالحت آمیز حل کنند؛ همچنین برای افرادی که می خواهند کیفیت رابطه زناشویی خود را بهبود بخشند کاربرد دارد. مشارکت زوج ها برای روشن شدن منشا اختلافات و شفاف شدن موضوع در موفقیت درمانی حائز اهمیت است. در واقع بايد نگاهی واقع بينانه برای درك مشكل داشته باشید نه به قصد پيروز شدن بر طرف مقابل.

اين شاخه از روان درمانی رابطه، به زوج هايی پيشنهاد می شود كه به دلیل عدم شناخت پیش از ازدواج و نداشتن انگیزه های ازدواج صحیح  دچار سردی و عدم اعتماد در رابطه شده اند. مشكلات متداولی كه می توان از روان درمانی رابطه زوجین استفاده كرد به شرح زير می باشد:

1- نارضايتی از رابطه جنسی دو طرف

مشاوره زوج درمانی چیست

2- ناتوانی در مديريت خشم و روابط با همسر و فرزندان

3- بازسازی رابطه ای كه دچار آسيب خيانت شده است

4- عدم تفاهم و درك متقابل از همسر

5- اختلافات خانوادگی و اختلافات با خانواده همسر

6- راهبردهای ارتقای سطح كيفی زندگی مشترك

7- برطرف كردن مشكلاتی مثل دروغگويی و عصبانيت و عدم درك متقابل

 

ساز و كار مشاوره قبل از ازدواج با مشاوره زوج درمانی تقريبا يكی است ولی در مشاوره قبل از ازدواج محور جلسه روی شناخت زوجين استوار است و در زوج درمانی به شناخت مشكل، بر پايه شناخت زوجين پرداخته می شود. بسیاری از مشکلات زوجین، از عدم شناخت کافی یکدیگر ناشی می شود. در واقع تفاوت های فرهنگی، شخصیتی، تضاد در باورها، اختلافات سلیقه ای و… عواملی است که به تدریج در زندگی زناشویی خودش را نشان میدهد و رابطه زوجین را مخدوش میکند. در جلسات مشاوره  ازدواج، با بهره گیری از تستهای روانشناختی و مصاحبه های بالینی؛ می توان میزان موفقیت هر نوع ازدواج را برآورد کرد و به شما کمک می شود تا به انتخابی صحیح در ازدواج دست یابید. 

 

در روابط زوجین ممکن است تضادهای دوگانه ای وجود داشته باشد؛ چراکه از يك سو به هم علاقه دارند که همین امر سبب نادیده گرفتن مشكلات و اختلافاتشان می شود و از سوی ديگر برخی از زوج ها معمولا از يك نوع سرسختی برای دفاع از موضع خود برخوردارند؛ كه ايجاد تفاهم پايدار را در بینشان مشكل می كند. زمانی که مشکلات بین خود و همسرتان را نادیده می گیرید، در دراز مدت به صورت خشمی انفجاری بروز خواهد کرد. عاملی که می تواند به جدایی و طلاق منجر شود. بهترين زمان برای مراجعه زوج درمانی، در همان آغاز اختلافات است زيرا با پيشرفت اختلافات امكان برگشت به حالت عادی مشكل تر می شود.

در روان درمانی رابطه زوجین، با آموزش مهارت های لازم برای ازدواج؛ به ایجاد صمیمیت بیشتر زوجین، بهبود رابطه و افزایش همدلی یا درک متقابل میان زوجین کمک میشود. در واقع منشا بسیاری از اختلافات به دلیل سو تفاهم های بین زوجین ایجاد می شود. به تدریج زوج ها قادر می شوند مشکلاتشان را به راحتی بین خودشان حل کنند. در هر بار جلسه زوج درمانی، زوجين می توانند به کمک مشاور، بيشتر یکدیگر را بشناسند. زمانی که مشکلات بیان می شوند به دلیل تنظیم شناختی هیجان در افراد، حل مشکلات ساده تر می شود.

تعداد جلسات درمانی بسته به عمق اختلافات بين زوجين و نیاز آن ها متفاوت است. طی جلسات مشاوره روانشناسی و زوج درمانی، درمانگر با آموزش مهارت گفت و گوی موثر زوجین به شما کمک می کند تا بتوانید با یکدیگر به خوبی مذاکره کنید، ریشه تعارضات را مشخص کنید و در نهایت راه حل هایی برای مشکلات خود پیدا کنید.

 

در جلسات زوج درمانی با به کارگیری روانشناسی ازدواج نقش مرد و زن در بروز و حل مشکلات مشخص و نمایان می‌شود. زوجین با انجام تمرینات محول شده و بازگویی آنها در جلسات متوجه عواملی که مانع از بهبودی رابطه هستند، می‌شوند. بدین ترتیب زوجین با آگاهی نسبت به رفتارها و تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند، می‌توانند معضلات زندگی مشترکشان را تبدیل به مسائلی قابل حل بکنند. در نتیجه از تاثیرات منفی مشکلاتشان بر روابط زناشویی و فرزندانشان به طور چشمگیری می‌کاهند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه زوج درمانی و مشاوره ازدواج می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

سلام من یه دختر ۲۱لجباز دارم وبا یه پسری دوستته که اول چند بار ازش خواستگاری کردن …ما جواب رد دادیم الان باهاش دوسته و راحته ..ومن وباباشو فروخته به این پسره دانشگاشم ول کرد خودشو ویلونواسیر این پسره کرده..و حرفایی رو که تو زندگی شخصی من بوده نباید میزده زده به پسره …پسره هم دیگه مبگه تو دوست دختر منی ..و…الان پسره گرفته زیر دستش میزنه و مثل برده رفتار میکنه منم میبینم غصه میخورم اینده نداره عشقوعاشقی زده سرش خول شده کی به خودش میاد ..راهشو گم کرده پسره هم اوایل میخولست الان دیده دختر من اویزونه ی جورایی داره فاصله میگیره..دختر من هم یکم سردشده ولی ول کن نیس ?توروخدا راه بذارید..خسته شدم فقط مادرهستم درکم کنید داغون دارم میشم ارامش بدید …اگه سختگیرم بشیمم بدتره …کی درست میشه،؟رهاش کزدیم ببینیم چی میشه

سلام به نظر شرایط خیلی دردناکی براتون ایجاد شده و به عنوان مادر احساستون قابل درکه. چندین مساله در این موضوع شما وجود دارد. یک اینکه آیا دختر شما همیشه لجباز بودن؟ علت این لجبازی چیست؟ زمانی که با ازدواج شون مخالفت کردید؛ نظر دخترتون چی بوده؟ چرا با ازدواج مخالفت کردید؟ اگر دخترتون خودش هم سرد شده پس چه چیزی باعث می شه تا به این رابطه اصرار بکنه؟ ( در واقع با کی داره لجبازی می کنه؟ ) خیلی اوقات جوانان خودشان می دانند در حال اشتباه هستند اما به خاطر غالب بودن احساسات وغرورشان نمی توانند به اشتباه شان اعتراف بکنند. برای درک بهتر موضوع پیشنهاد می کنم حتما از مشاوره خانواده استفاده کنید.

سلام.
خانوم من یه زن بسیار کینه ای و درمسایل زندگی هربار که ازش مشورت میخام میگه من حوصله این حرفارو ندارم برو بابا حرفشو نزن.یا میگه بیخیال بابا
هربار اگه از پول صحبت بکنم میگه این مسائل به من ربطی نداره.اصلا خیییییییلی خییییلی آدم کم و حتی بی حوصله ایه.منم بااین قضیه اصلا نمیتونم کناربیام.
خواهشا یه راه بهم نشون بدید

سلام هر فردی دارای علایق و عاداتی منحصر به فرد هست که می تونن راهی برای ارتباط با دیگران باشند. اینکه همسرتون ابراز بی حوصلگی به مسائل مختلف دارن علل متفاوتی می تونه داشته باشه. در موارد شدید احتمال ابتلا به افسردگی و یا دیگر اختلالات نیز وجود دارد. پس به دلیل طیف وسیعی از علل و متناسب با آن ها راهکارهای مختلف نمی توان در چند خط علت شناسی و راهکار ارائه داد. لذا پیشنهاد می شود از مشاوره ازدواج و یا مشاوره خانواده جهت رفع مسائل پیش آمده استفاده نمایید.

برای پیشگیری و درمان تعارض های زناشویی روشها و رویکردهای متعددی بر مبنای نظریه های شناختی، رفتاری و بصیرت محور بوجود آمده است که مداخلات آنها عمدتاً بر زوجها متمرکز است و عوامل زمینه ای مانند خانواده های اصلی زوجین یعنی خانواده ای که زوجین در آن رشد و نمو داشته اند را نادیده می گیرند

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

اگر نمی دانید برای حل مسائل و مشکلاتی که در رابطه زناشویی شما پیش می آید، چه کاری انجام دهید و به کدام متخصص مراجعه کنید، یا چطور کیفیت رابطه خود را بهبود ببخشید، با پزشک خوب در این مقاله همراه باشید.

 همه ما می‌دانیم نگهداری و حفظ یک رابطه عاشقانه کار مشکلی است و درست مانند ماشینی که نیازمند معاینه دوره ای است تا به خوبی عمل کند، روابط نیز نیازمند نگهداری هستند.

این در حالی است که بسیاری از مشکلات رابطه ای بین زوجین عموما با بی توجهی و نادیده گرفتن مواجه می شوند.

در صورت بروز مشکل در روابط زوجی، بهتر است در اولین فرصت به مشکل رسیدگی شود.

در طول زندگی مشترک، زوجین با تعارضات متفاوتی روبرو خواهند شد که گاهی خود قادر به رفع برخی از مشکلات  هستند ولی در برخی موارد بهتر است از یک متخصص زوج درمانگر کمک بگیرند. مشاوره زوج درمانی چیست

حال می خواهیم بررسی کنیم که:

زوج درمانی چیست؟

 زوج درمانگر کیست؟

 چه اتفاقاتی در طی زوج درمانی رخ می دهد؟

زوج درمانی قادر به حل کدام یک از مشکلات زناشویی است؟

بهترین زوج درمانگران کشور کدامند؟

متأسفانه زوجین اغلب زمانی به درمانگر مراجعه می‌کنند که مشکلات زیادی دامن گیر رابطه شده است. الگوهای ناکارآمد رابطه تثبیت شده اند، روابط عاشقانه تضعیف شده و خشم زیادی ناشی از تعارضات حل نشده بین آنها وجود دارد.

تحقیقات نشان می‌دهند که مشکلات زوجین به طور میانگین، 6 سال قبل از مراجعه به درمانگر آغاز شده اند.

این گفته به معنای این نیست که زوج درمانی نمی‌تواند مشکلات پایدار را حل کند بلکه وقتی زوجین با مشکلات پایدار مراجعه می‌کنند، حل مشکلات آنها زمان بر تر و نیازمند صرف وقت و انرژی بیشتر و تعهد درمانی بالاتری از طرف هر دو نفر می‌باشد. 

سوءبرداشت ها از اینکه زوج درمانی واقعا چیست و چطور می‌تواند به زوجین کمک کند نیز می‌تواند عاملی باشد که از مراجعه زوجین به درمانگر جلوگیری کنند. 

برخی از افراد ممکن است معتقد باشند که زوج درمانی فقط برای مشکلات بسیار جدی در رابطه مانند خیانت و سوءمصرف مواد مفید و لازم است. برخی نیز زوج درمانی را آخرین راهبردی می‌دانند که قبل از جدایی امتحان می‌شود.

باورهای نادرست درباره رابطه و ازدواج را اینجا بخوانید.

 

زوج‌ درمانی نوعی از روان درمانی است که در آن، یک درمانگر با تجربه بالینی با زوج‌ها کار می‌کند و کمک می‌کند تا هر دو فرد درگیر در روابط عاشقانه، در رابطه‌شان بینش کسب کنند، ناسازگاری را حل کنند و رضایت از رابطه را با استفاده از انواع مداخلات درمانی بهبود بخشند.

گرچه روند زوج ‌درمانی ممکن است بسته به گرایش نظری درمانگر متفاوت باشد، اما همۀ زوج‌ درمانی‌‌ها شامل موارد زیرمی‌شوند:

مسائل مختلفی در جلسات زوج درمانی مورد توجه قرار میگیرند شامل:

 

زوج ‌درمانی معمولا با برخی سوالات مصاحبه استاندارد در ارتباط با تاریخچه رابطه، همچنین مقداری کاوش راجع به خانواده اصلی هر کدام از طرفین، ارزش‌ها و پس‌زمینه‌های فرهنگی زوجین، آغاز خواهد شد.

درمانگر ممکن است در صورت لزوم از جلسات اولیه، برای مداخله‌ در بحران (خیانت، خشونت و تصمیم به طلاق) استفاده کند.

زوج درمانگر سپس در شناسایی مسئله اصلی که تمرکز درمان بر آن خواهد بود و همچنین در ایجاد اهداف درمان و برنامه‌ریزی یک ساختار برای درمان، به زوجین کمک خواهد کرد.

در طی دوره درمان، درمانگرکمک می‌کند که هر دو طرف متوجه نقش‌ خود در ایجاد تعاملات ناکارآمد بشوند. این موضوع به آنها کمک خواهد کرد تا در شیوه‌ تفکرشان نسبت به رابطه و یکدیگر، تغییر ایجاد کنند.

اگرچه کسب بینش مهم است، اما یکی دیگر از جنبه‌های حیاتی زوج درمانی، شامل تغییر واقعی رفتارها و شیوه‌های ارتباط برقرار کردن با یکدیگر می‌شود.

زوج درمانگران اغلب، برای طرفین به منظور اعمال مهارت‌هایی که آنها در طی روند درمان راجع به تعاملات روزمره خود آموخته اند، تمرین و تکلیف تعیین می‌کنند.

اکثر زوج‌ها می‌توانند با کسب بینش درباره الگوهای رابطه‌ای، افزایش عواطف و کسب مهارت‌های ضروری برای برقراری ارتباط موئثر و حل مشکل با شریک زندگیشان، از زوج درمانی نفع ببرند.

زوج درمانگر ممکن است با توجه به مشکلات زوجین، از آنها بخواهد که تحت درمان سکس تراپی و یا خانواده درمانی و یا حتی رواندرمانی فردی نیز قرار بگیرند.

 

زوج درمانی برای هرگونه رابطه‌ای سودمند است، خواه طرفین در شرف ازدواج، نامزد یا ازدواج کرده، غیرهمجنس، همجنس‌گرا، جوان یا پیر باشند.

برای مثال، یک زوج اخیرا نامزد شده ممکن است مشاوره‌ پیش از ازدواج را فرصتی ارزشمند برای رسیدگی به انتظارات از رابطه، قبل از ازدواج بیابند.

یک زوج دیگر که 25 سال با هم بوده اند، ممکن است زوج درمانی را راهی موثر برای دوباره به دست آوردن احساسات هیجان انگیز و عاشقانه اولیه در رابطه‌شان بدانند.

زوج درمانی می‌تواند یک مشکل جاری را حل کند. از تشدید مشکلات جلوگیری کند یا به سادگی، یک «ارزیابی» را برای زوجینی که در حال تجربه یک دوره انتقال یا استرس زا هستند، فراهم نماید.

 

  روان درمانگر معمولا یک فرایند ارزیابی وسیع را در طی ملاقات اولیه ترتیب می‌دهد

این فرایند ارزیابی زوج‌ها معمولا شامل جمع‌آوری اطلاعات دقیق در مورد مشکل ارائه شده و سپس ارزیابی مشاغل، سطح تحصیلات، اشتغال، اطلاعات رشدی دوران کودکی، تاریخچه والدینی، سابقه سوء مصرف مواد، عقاید مذهبی، سوابق رابطه‌ای زوجین و موارد پزشکی و قانونی و روانشناسی آنها تا به حالا، در قالب یک مصاحبه میباشد.مشاوره زوج درمانی چیست

در مرحله بعد، روان درمانگر می تواند بهترین دوره‌ برنامه‌ریزی درمان را طراحی کند.

 از پرسشنامه ها و اندازه‌گیری‌های روانشناختی بیشتر، ممکن است در ابتدا یا هنگامی که نیاز شود در طول فرایند درمان استفاده شود.

 

در زوج درمانی هم همانند سایر حوزه های روانشناسی رویکردهای متفاوتی وجود دارد که شما در صورت آگاهی یافتن از کم و کیف این روش ها، می توانید بهترین روش را مطابق با مشکل و تیپ شخصیتی خود انتخاب کنید.

درمان روانکاوی تلاش می‌کند تا از تعارضات حل نشده‌ی دوران کودکی و شخصیت‌های والدینی و اینکه چگونه این رفتارها مسبب بخشی از مشکلات در رابطه‌ فعلی است، پرده بردارد.

رویکرد روانکاوی گرایش به  درک تاثیرات ویژگی های رشدی دوران کودکی بر تعاملات حال حاضر میان زوجین دارد.

زیرا موفقیت در مراحل اولیه رشد، رفتار آینده فرد در روابط میان فردی را پیش بینی می‌کند.

هسته ضروری این الگو، با فرآیند جدایی و تفرد (مستقل شدن و تبدیل شدن به یک فرد جدا از مادر و خانواده، شخصیت مجزا) و تعاملات مادر و کودک در دوران کودکی سر و کار دارد.

یک بخش حیاتی از این الگو، درون‌فکنی است.

فرآیند درون‌فکنی، شامل درون‌فکنی‌ها (روش‌های پردازش فکری و احساسی کودک) از شی ای محبوب (مادر) است.

فرآیند رشدی درون‌فکنی، مبنای بازنمایی ناخودآگاه از دیگران و یا اشیاء را شکل می‌دهد و برای رشد یک حس جداگانه و تعریف شده از خود، حیاتی است.

رویکرد روانکاوی، روابط زناشویی و انتخاب همسر را به عنوان روابطی متاثراز رابطه والدین-کودک در مراحل رشد کودکی، تحلیل می‌کند.

برای مطالعه بیشتر راجع به درمان روانکاوی اینجا را مطالعه کنید.

زوج درمانگران رفتاری روابط میان زوجین را از طریق افزایش تبادلات مثبت و کاهش تعداد تعاملات منفی بهبود می‌بخشند.

این الگو بر تاثیراتی که محیط در ایجاد و حفظ رفتارهای مشکل ساز در رابطه دارند نیز توجه دارد.

تبادل رفتار بین طرفین، به طور مداوم جریان می یابد و سوابق قبلی می‌توانند بر تعاملات فعلی رابطه تاثیر بگذارند.

رفتار درمانی به طور کلی، مبتنی بر این ایده است که وقتی رفتارهای معینی پاداش می گیرند، تقویت می شوند.

مقدار پاداش‌های (تقویت کننده‌های) مثبت دریافت شده در قیاس با مقدار رفتار ناخوشایند، با احساس نارضایتی فرد از رابطه  مرتبط است.  

 

زوج درمانگران یکپارچه نگر، از طریق بهبود تبادلات رفتاری و افزایش توانایی زوج در مهارت‌های حل مسئله، به زوج‌ها کمک می‌کنند.

رویکرد یکپارچه نگر، کارکرد زوج را بررسی می‌کند و در مشخص کردن مشکلات رابطه ای نسبت به زوج درمانی رفتاری، انعطاف پذیرتر و شخصی تر شده‌ است.

این رویکرد، مشکلات و تعاملاتی را که تکراری هستند (اعمالی که به طور مکرر انجام شده اند و باعث مشکلات رابطه می شوند) بررسی می‌کند.

 

زوج درمانگر شناختی رفتاری، به زوجین کمک میکند تا در مورد ادراکات، فرضیات، اسنادها یا استانداردهای تعامل بین زوجی خود آگاهی یابند.

درباره اطلاع از جزئیات درمان شناختی رفتاری، اینجا را بخوانید.

موضوع اصلی در الگوی زوج درمانی شناختی رفتاری درک گفتمان زناشویی با استفاده ازتکنیک های شناختی و رفتاری است.

ناکارآمدی احساسی و رفتاری یک زوج، می تواند مربوط به پردازش اطلاعات نامناسب (برای مثال نتیجه گیری زودهنگام ) و ارزیابی‌های شناختی منفی باشد.

این الگوها در پی کشف انواع الگوهای تفکر منفی است که باعث ایجاد رفتارهای ناکارآمد هستند و عامل ایجاد پریشانی در رابطه می‌شوند.

 

 

زوج درمانی هیجان مدار، به بیماران درارزیابی، تصدیق و بیان احساسات مرتبط با پریشانی ها، کمک می‌کند.

موضوع اولیه زوج درمانی هیجان مدار این است که نارضایتی های زوجین، ریشه در نیازهای عاطفی بیان نشده و تصدیق نشده دارد. ناکارآمدی و تعاملات منفی زوجین ناشی از احساساتی است که هرکدام از طرفین از افشای آنها محروم شده است.

این الگو، عاطفه (هیجان) و شناخت (تفکر) را وابسته به هم  میداند و معتقد است هیجانات محرک اولیه ارتباطات میان فردی است.

 

زوج درمانگران ساختاری، ادراکات منفی موجود را در رابطه با ساختار قدرت در خانواده و نقش افراد به چالش خواهند کشید و فرصت‌ها و رفتارهای جایگزین را بررسی خواند کرد.

این رفتارهای جایگزین، ادراکات مثبت را از طریق ایفای نقش، تقویت می‌کنند.

این الگو، روند پیشرفت رابطه را در مراحل رشدی مشاهده می‌کند.

با توجه به این الگو، نارضایتی زوجین، ناشی از مشکل در نوع راهبردهای کنارآمدن با تغییرات زندگی، چه تغییرات محیطی و چه شخصی می‌باشد.

علیرغم نارضایتی از رابطه، زوجین اغلب در برابر تغییرات درمانی مقاومت میکنند و درحفظ وضعیت موجود و کارکرد پایه‌ای و جلوگیری از پیش رفتن سیستم درمانی، پافشاری میکنند زیرا درباره وضعیت آینده و مسئولیت های جدید هنوز دیدگاه و تجربه واضحی در دست ندارند. 

 

هنگامی که زوج مهارت‌های کافی را فراگرفتند و به سطح مطلوبی از عملکرد رسیدند که برای هر دو رضایت بخش است، درمان می‌تواند پایان یابد.

آگاهی از رفتارهای پیشگیری از عود مجدد و رفتارهای عود کننده مهم است (رفتارهای عود کننده، یعنی بازگشت مجدد به رفتارهایی که زوج در حال تلاش برای تغییر یا از بین بردن آن هستند).

بیماران تشویق می‌شوند تا در صورت ظاهر شدن علائم عود به درمان بازگردند. قرار ملاقات‌های پیگیری و درمان روانشناختی درازمدت می‌تواند در صورت توافق طرفین ترتیب داده شوند.

مهمترین عدم کارایی زوج درمانی، می تواند عدم بهبود یا بازگشت به رفتارهای ناکارآمد باشد.

احتمال رخداد این موارد کم است، مگر اینکه  مهارت‌هایی که در طول درمان آموخته و رشد یافته اند، از بین بروند و یا یک فرد به تغییرات طولانی مدت مقاوم باشد.

هیچ نتیجه شناخته شده‌ غیرطبیعی حاصل از زوج درمانی وجود ندارد.

در بدترین حالت، بیماران بهبودی نمی‌یابند زیرا نمی‌توانند از آن دسته از رفتارهای عادتی خود فاصله بگیرند که باعث ناکارآمدی و پریشانی زناشویی می‌شود.

اگر درمان توسط یک روان‌شناس آموزش دیده در این تخصص ارائه شده باشد، مشکلات تشدید نمی‌شوند.

در صورت تمایل به خواندن ویژگی های یک مشاور و روانشناس خوب، اینجا کلیک کنید.

نویسنده: میترا سیفان، روانشناس- Mitra Seyfan

ul li{
line-height: 35px;
}

شما می‌توانید برای یافتن روانشناس معتبر از فهرست روانشناسان سایت پزشک خوب کمک بگیرید.

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو اینترنتی نوبت از روانشناسان و روانپزشکان و سایر تخصص های پزشکی است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.

اطلاعات نام، ایمیل و وبسایت را در مرورگر ذخیره کن.

ماموریت پزشک خوب آسان سازی دسترسی به اطلاعات و خدمات پزشکی و سلامت، و کمک به متخصصان سلامت برای فعالیت حرفه‌ای بهتر است. در پزشک خوب می‌توانید به صورت رایگان دکتر یا تخصص مورد نظر خود را جستجو کرده و پس از مشاهده اطلاعات تکمیلی و وقت‌های در دسترس، زمان مراجعه خود را به صورت آنلاین رزرو کنید. علاوه بر آن پزشکان، روانشناسان، و دندانپزشکان یا سایر متخصصان حوزه سلامت می‌توانند ضمن معرفی کامل خود در فضای اینترنت به روشی بسیار مفید و کارآمد، اطلاعات و زمان حضور مراجعین خود را به صورت آنلاین مدیریت نمایید.

تمامی حقوق برای وبسایت پزشک خوب محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می‌باشد.

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

برترین‌ها: همه‌ی ما می‌دانیم که رابطه‌ی زناشویی نیاز به توجه و تمرین دارد و درست مانند یک اتومبیل باید به طور مرتب به آن رسیدگی شود تا خوب کار کند. اگر مشکلی در رابطه‌ی زن و شوهر روی بدهد، بهترین کار این است که هر چه زودتر حل و فصل شود تا بعدا دردسری پیچیده‌تر ایجاد نکند.

اغلب اوقات خود زن و مرد می‌توانند مشکل میان‌شان را حل کنند، اما گاهی علی رغم تمام تلاش‌ها، نیاز داریم به یک متخصص زوج‌درمانگر اعتماد کنیم، مشکل‌مان را مطرح و از او کمک بگیریم.

جالب اینجاست که اگر اتومبیل ما مشکلی پیدا کند فورا برای رفع عیب و پیشگیری از آسیب‌های بیشتر اقدام می‌کنیم، اما وقتی رابطه مان به دردسر می‌افتد، معمولا تا زمانی که موقعیت بدتر و جدی‌تر نشود هیچ عکس العملی نشان نمی‌دهیم و چاره‌ای نمی‌اندیشیم. متاسفانه بسیاری از زوج‌ها فقط زمانی به زوج‌درمانگر مراجعه می‌کنند که رابطه‌شان دچار یک آسیب کاملا جدی شده، الگو‌های نادرست در رابطه جا افتاده‌اند، پیوند عاطفی میان زن و مرد به شدت ضعیف شده و میزان زیادی از خشم و نارضایتی به دلیل اختلاف‌های حل نشده‌ی گذشته در رابطه موج می‌زند.

مشاوره زوج درمانی چیست

پژوهش‌ها نشان می‌دهند یک زوج معمولی، به طور میانگین شش سال قبل از مراجعه به زوج‌درمانگر، دچار اختلاف در رابطه و نارضایتی از زندگی مشترک خود هستند. وقتی مشکلات رابطه‌ی زناشویی تا این اندازه مزمن و ریشه دار می‌شوند، زوج‌درمانی بسیار چالش برانگیزتر شده و مستلزم صرف وقت بسیار زیاد و تعهد درمانی بالاتر از هر دو طرف است.

باور‌های اشتباه در مورد اینکه زوج‌درمانی چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند نیز می‌تواند مانع این شود که همسران به موقع برای کمک گرفتن از یک زوج‌درمانگر اقدام نمایند. بعضی افراد ممکن است تصور کنند زوج‌درمانی فقط برای مشکلات بسیار حاد زناشویی مانند اعتیاد یا خیانت است. عده‌ای نیز فکر می‌کنند زوج‌درمانی، آخرین چیزی است که دقیقا پیش از طلاق و پایان رابطه باید سراغ آن بروند.

افرادی نیز هستند که باور دارند زوج‌درمانی، شیوه‌ای برای فشار آوردن به همسر جهت تغییر است، چون مشکل را فقط مربوط به «همسر» خود می‌دانند. خیلی از افراد نسبت به فواید زوج‌درمانی و طیف گسترده‌ای از مشکلات که با کمک زوج‌درمانگر حل می‌شوند آگاه نیستند و نمی‌دانند زوج‌درمانی چگونه می‌تواند رابطه‌شان را بهبود ببخشد و رضایتی برای زن و مرد به دنبال داشته باشد که سلامت روح و روان‌شان را نیز تحت تاثیر قرار بدهد.

زوج‌درمانی چیست؟

زوج‌درمانی، نوعی روان درمانی است که در آن، درمانگر که روانشناس یا مشاور خانواده و ازدواج است و تجربه‌ی بالینی دارد با زوج‌ها کار می‌کند. زوج‌درمانگر کمک می‌کند تا دو نفر که در یک رابطه‌ی عاشقانه هستند، بینش درستی نسبت به رابطه‌ی خود پیدا کنند، اختلاف خود را حل کنند و میزان رضایت خود از رابطه را با استفاده از انواع مداخلات درمانی بهبود ببخشند. روند زوج‌درمانی ممکن است بسته به نظر درمانگر متفاوت باشد، اما همه‌ی زوج‌درمانی‌ها معمولا شامل مراحل زیر می‌شوند:

۱. تمرکز روی یک مشکل خاص (مثلا مشکلات جنسی، اعتیاد به اینترنت و یا حسادت)

۲. مشارکت فعال درمانگر در روند درمان رابطه‌ی دو نفره به جای درمان جداگانه‌ی هر فرد

۳. مداخلات درمانی مبتی بر راه حل و برمحور تغییر از همان ابتدای درمان

۴. تعیین اهداف واضح و مشخص برای درمان

زوج‌درمانی چگونه انجام می‌شود؟

زوج‌درمانی معمولا با تعدادی از سوال‌های استاندارد درمورد پیشینه‌ی رابطه و کنکاش‌هایی درباره‌ی خانواده‌های هر دو طرف، ارزش‌ها و پیش زمینه‌های فرهنگی زوجین شروع می‌شود. سپس زوج‌درمانگر در شناسایی مشکل اصلی که تمرکز درمان بر آن خواهد بود به زوجین کمک می‌کند، اهداف درمانی را مشخص و برنامه‌ی درمانی را طرح می‌نماید.

زوج‌درمانگر، طی پروسه‌ی درمان به دو طرف کمک می‌کند تا متوجه نقش خود و نقش طرف مقابل در مشکلی که به وجود آمده بشوند. این آگاهی به آن‌ها کمک می‌کند طرز فکرشان نسبت به هم و رابطه شان تغییر پیدا کند.

جنبه‌ی مهم دیگر زوج‌درمانی شامل تغییر رفتار‌ها و شیوه‌های تعامل با همدیگر می‌شود. زوج‌درمانگر اغلب تکالیف و تمرین‌هایی برای زوج‌ها در نظر می‌گیرد تا مهارت‌هایی را که در جلسات زوج‌درمانی یاد گرفته‌اند در تعاملات روزمره‌ی خود با هم به کار ببرند.

بیشتر همسران می‌توانند با کمک زوج‌درمانی، الگو‌های درست رابطه را یاد بگیرند، احساسات و هیجانات خود را درست بروز دهند و مهارت‌های لازم برای ارتباط موثر و حل مسئله را فرا بگیرند.

اهداف اصلی در زوج‌درمانی

۱. عمیق‌تر شدن شناخت شما نسبت به خودتان، همسرتان و رابطه‌تان

۲. ساختاربندی ارتباط تان‌تان به نحوی که هر دوی شما برای یک ارتباط همدلانه به اندازه‌ی کافی احساس راحتی و امنیت می‌کنید.

۳. شناختن ترس‌ها و نگرانی‌ها و نیاز‌های هم

۴. شناختن تفاوت‌ها میان نیاز‌ها و درخواست‌ها، درمیان گذاشتن و سرزنش کردن، و ارتباط موثر برقرار کردن در برابر شکایت کردن و غُر زدن

۵. به گونه‌ای با هم حرف می‌زنید و به هم گوش می‌دهید که هر دو احساس می‌کنید مورد احترام هستید و فهمیده می‌شوید.

۶. شناختن حساسیت‌های هم و مکانیسم‌های دفاعی همدیگر

۷. درک اینکه تجربیات دوران کودکی چگونه بر روابط فعلی‌تان اثر می‌گذارند.

۸. شناختن باور‌های محدود کننده و قضاوت‌های نادرست و جایگزین کردن آن‌ها با باور‌های انرژی بخش که رابطه را تقویت و شاداب می‌کند.

۹. کشف بخش‌هایی از وجودتان که انکارشان می‌کنید، سرکوب‌شان می‌کنید و نادیده می‌گیرید و پذیرفتن آن‌ها و در نتیجه احساس اینکه به اندازه‌ی کافی خوب هستید تا خودتان را دوست داشته باشید و به خودتان افتخار کنید.

۱۰. شناختن باور‌های اشتباه در ضمیر ناخودآگاه که راه‌های ارتباطی را می‌بندند و سبب واکنش پذیری و پرخاشگری در رابطه می‌شوند.

۱۱. شناسایی عادات بد و جایگزین کردن آن‌ها با عادات خوب، فراگرفتن مکانیسم‌های کنترل خشم و سایر مهارت‌های ارتباطی

۱۲. شناختن تفاوت میان ابراز خشم سالم و ناسالم

۱۳. کشف دوباره‌ی عشق و لذت و نشاط در رابطه

چه زمانی باید به یک زوج‌درمانگر مراجعه کنیم؟

وقتی که بی‌اعتمادی در رابطه ایجاد شده

هر اتفاقی که سبب ایجاد بی‌اعتمادی در رابطه شود می‌تواند تاثیرات مخرب و بلند مدتی بر آن بگذارد. خیانت به هر شکل و نوعی، دروغ‌های مکرر و یا فریب‌های مالی از شایع‌ترین علت‌هایی هستند که اعتماد و اطمینان را نابود می‌کنند. به هر صورت، زوج‌درمانگر کمک می‌کند تا اساس تخریب شده‌ی اعتماد دوباره بازسازی شده و هر دو طرف به راحتی بتوانند آسیب پذیری خود را بروز دهند.

وقتی که مشاجرات مرتبا تکرار می‌شوند

آیا احساس می‌کنید ریتم زندگی روزمره‌تان بیشتر بر اساس مشاجرات و بگومگو‌های تکراری پیش می‌رود؟ شاید این بگومگو‌ها جزئی باشند و یا شاید هم جدی و مدت دار و آزاردهنده. به هر صورت چیزی که باید به آن توجه داشته باشید، تکرار این الگوهاست که نشان می‌دهد مشکلات جدی‌تری در لایه‌های پنهان این مشاجره‌ها وجود دارد که باید با کمک یک زوج‌درمانگر، بیرون کشیده شده، شناسایی شده و حل و فصل شوند.

وقتی که نمی‌توانید ارتباط خوبی با همسرتان برقرار کنید مشاوره زوج درمانی چیست

شاید مشکل شما بگومگو‌های مکرر با همسرتان نباشد، اما مدام احساس کنید نادیده گرفته می‌شوید یا درک نمی‌شوید. شاید هم احساس می‌کنید آنقدر از هم دور شده‌اید که دیگر همدیگر را نمی‌شناسید. یکی از قابل توجه‌ترین جنبه‌های زوج‌درمانی این است که زیاد و به خوبی با هم ارتباط برقرار می‌کنید و خودتان شاهد افزایش کیفیت رابطه‌تان خواهید بود. یک زوج‌درمانگر متبحر می‌تواند شما را به ابزار‌های موثر ارتباطی مجهز کند، کمک‌تان کند به هم خوب گوش بدهید و همدیگر را درک کنید.

وقتی مطمئن هستید چیزی در رابطه‌تان اشتباه است، اما نمی‌دانید چیست

گاهی می‌دانیم مشکل چیست، اما راه حلش را نمی‌دانیم، اما بعضی وقت‌ها فقط احساس می‌کنیم مشکلی وجود دارد، ولی نمی‌دانیم چیست تا به دنبال راه حلی برایش باشیم. مثلا ممکن است متوجه شوید چیز‌هایی در رابطه‌تان تغییر کرده، اما قادر به پیدا کردن علت این تغییرات نباشید یا مثلا احساس کنید دیگر مانند گذشته با همسرتان راحت و صمیمی نیستید، اما نمی‌دانید چرا و مشکل از چیست.

این‌ها معمولا علائم اولیه‌ای هستند که نشان می‌دهند تعاملات ناسالمی در حال شکل گرفتن‌اند که ممکن است مشکل، شما یا همسرتان نباشید بلکه چیزی در رابطه‌تان تغییر کرده باشد. زوج‌درمانگر کمک‌تان می‌کند مشکل را پیدا کنید و جلوی یک اتفاق ناخوشایند را از همان اول بگیرید.

وقتی می‌خواهید همسرتان از موضوعی مطلع شود، اما نمی‌توانید به او بگویید

گاهی زیبایی و خوبی یک روان درمانی از همان اتاق مشاوره شروع می‌شود: فضایی امن و آرام برای شما که درباره‌ی موضوعاتی که به سختی می‌توانید در جا‌های دیگر آن‌ها را به زبان بیاورید حرف بزنید. یک زوج‌درمانگر ماهر و با تجربه می‌تواند با حضور گرم و اطمینان بخش خود کمک‌تان کند بر ترس‌تان غلبه کنید و با همسرتان حرف بزنید.

وقتی یکی از شما یا هر دوی شما نمی‌دانید چطور اختلاف‌های‌تان را بدون دعوا و درگیری پیش ببرید باید به زوج‌درمانگر مراجعه کنید

روانشناسان می‌گویند شیوه‌ی برخورد همسران با اختلاف‌های‌شان، بهترین معیاری است که پیش بینی می‌کند این رابطه به کجا ختم خواهد شد. شاید شما و همسرتان به هنگام اختلاف، سکوت و خودخوری می‌کنید، داد و بیداد و فحاشی می‌کنید و یا با پرخاش و تهاجم کارتان را به جا‌های باریکی می‌کشانید. به هر صورت، شما با این شیوه‌ها قادر به حل مشکل‌تان نیستید و شرایط را بد و بدتر هم می‌کنید. از یک زوج‌درمانگر برای برخورد درست با اختلاف‌های‌تان کمک بگیرید. شما نیاز به تمرین دارید تا در چنین مواقعی، واکنش مناسب و منطقی نشان دهید.

وقتی تغییر یا حادثه‌ی بزرگی در زندگی‌تان روی داده که روی رابطه‌تان اثر گذاشته

گاهی زندگی چهره‌ی بسیار زشتی از خود به ما نشان می‌دهد و علاوه بر زخم‌ها و آزار‌هایی که به خود ما وارد می‌کند رابطه‌مان را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از زوج‌ها بعد از حوادث تلخی، چون از دست دادن فرزند، ورشکستگی مالی، بیکاری طولانی مدت، بیماری جدی و …، راه خود را از هم جدا می‌کنند. شاید در چنین شرایطی، فکر مراجعه به زوج‌درمانگر به ذهن‌تان هم خطور نکند، اما واقعیت این است که در مواقع بحران، حفظ یک پیوند قوی و عمیق می‌تواند به هر دوی شما کمک کند استقامت بیشتری پیدا کنید و در برابر این طوفان و تلاطم، دوام بیاورید و این کمکی است که یک زوج‌درمانگر می‌تواند به شما بکند.

وقتی احساس می‌کنید در دام الگو‌های بد و نادرست گرفتار شده‌اید

الگو‌های ارتباطی همسران که در زندگی روزمره‌ی خود آن‌ها را به کار می‌گیرند بی‌پایان و بی‌حد و مرز است، از زمان غذا خوردن و خوابیدن‌شان گرفته تا میزان زمانی که با هم یا با دیگران سپری می‌کنند و نحوه‌ی انجام کار‌های خانه و تعامل با خانواده‌های‌شان و …. بخشی از این الگو‌ها می‌توانند اشتباه باشند و طرفین را آزار دهند، اما چون تبدیل به عادت شده‌اند یا به هر دلیل دیگری، نتوان آن‌ها را اصلاح کرد. در چنین مواقعی یک زوج‌درمانگر می‌تواند به اصلاح این الگو‌های اشتباه کمک کرده و راه تغییر آن‌ها را پیش پای شما بگذارد.

وقتی صمیمیت و علاقه در رابطه‌تان رنگ باخته است

بیشتر رابطه‌های زناشویی بعد از گذشت یک دهه از عمر رابطه، دچار یکنواختی و بی‌تفاوتی می‌شوند و طرفین احساس می‌کنند شور و علاقه‌ی گذشته دیگر بین‌شان وجود ندارد و بیشتر شبیه هم اتاقی شده‌اند تا همسر. گاهی مشکل فقط از مشغله‌های زندگی است و با تغییری کوچک در سبک زندگی می‌توان آن را رفع کرد. اما گاهی می‌تواند مشکلی جدی‌تر وجود داشته باشد که با کمک زوج‌درمانگر باید مسئله را شناسایی کرد. مثلا ممکن است زوج‌درمانگر کشف کند که یکی از طرفین، بیشتر وقت و انرژی خود را جای دیگری صرف می‌کند و نیازهایش جای دیگری پاسخ داده می‌شوند و برای همین ارتباط با همسر رو به نابودیست.

وقتی جنبه‌ی احساسی و عاطفی روابط جنسی‌تان مشکل دارد

مشکلات جنسی می‌توانند هم علامت و هم علت مشکلات در رابطه باشند. ناگهان سرد و بی‌میل شدن نسبت به همسر، عدم رضایت از رابطه جنسی، عدم توافق بر سر فعالیت‌های جنسی، پس زده شدن و یا استفاده از رابطه جنسی به عنوان ابزاری برای تنبیه، اعتراض و … همه و همه از مشکلات جنسی هستند که هر کدام مقوله‌ای پیچیده و حساس بوده و باید با کمک یک زوج‌درمانگر حرفه‌ای ریشه یابی و حل شوند.

زوج‌درمانگر خوب چه کسی است؟

اگر می‌خواهید یک زوج‌درمانگر خوب انتخاب کنید یا شک دارید زوج‌درمانگری که هم اکنون به او مراجعه می‌کنید واقعا کارش را درست انجام می‌دهد یا نه، در ادامه‌ی مطلب به شما می‌گوییم یک زوج‌درمانگر ماهر چه ویژگی‌هایی دارد.

۱. یک زوج‌درمانگر خوب بیشتر بر مثبت‌ها تمرکز می‌کند تا منفی‌ها

درمانگر‌ها اغلب آموزش دیده‌اند که کمبود‌ها و عیب‌ها را پیدا کنند، اما به همین اندازه و یا حتی بیشتر مهم است که یک درمانگر بلد باشد نقاط قوت و خوبی‌ها را نیز ببیند و روی آن‌ها نیز تاکید کند.

۲. یک زوج‌درمانگر خوب در هر جلسه، دست کم شرایط یک پیشرفت یا رشد را برایتان فراهم می‌کند

هر جلسه از درمان باید تا حدودی بتواند احساسات منفی‌تان را آرام کند، بینشی جدید نسبت به مشکل یا احساس‌تان به شما بدهد، مهارتی یادتان بدهد و یا راه حلی برای نگرانی یا مشکل‌تان پیش پای‌تان بگذارد. زوج‌ها باید احساس کنند که در هر جلسه، تدریجا به سمت بهبود پیش می‌روند تا ترغیب به ادامه‌ی روند درمان شوند.

۳. یک زوج‌درمانگر خوب مهارت‌های لازم را یاد می‌دهد و با تمرین طی جلسات، این مهارت‌ها را تبدیل به عادتی برای شما می‌کند

کار یک زوج‌درمانگر این است که بعد از شناسایی علت، تغییر لازم را ایجاد کند و به شما کمک کند با درک جدیدی که پیدا می‌کنید، راه‌های تبدیل مهارت جدید به عادت را یاد بگیرید.

۴. یک زوج‌درمانگر خوب، نقشه و طرح مشخصی از اهداف درمان و شیوه‌ی درمان دارد

مهمترین کار یک درمانگر این است که هر جلسه طبق برنامه پیش برود. هر چند ممکن است هیجانات یا چیز‌هایی پیش بینی نشده گاهی مانع ایجاد کنند، اما یک درمانگر حرفه‌ای از روند خود خارج نمی‌شود و کنترل را به دست می‌گیرد، چون او «مسئول» هر جلسه از درمان است. یک زوج‌درمانگر متبحر، بحث را به سمت جلو و در جهتی موثر پیش می‌برد و به طرفین این امکان را می‌دهد تا احساس امنیت و موثر بودن بکنند.

۵. یک زوج‌درمانگر خوب جلوی احساسات و هیجانات شدید را می‌گیرد

یک زوج‌درمانگر حرفه‌ای، حتی پیش از اینکه لازم شود، اجازه نمی‌دهد زوجین احساس کنند در همان شرایطی قرار دارند که در خانه‌شان حکمفرماست یا همان اتفاقی قرار است بیفتد که معمولا در خانه‌شان روی می‌دهد. در یک فضای درمانی مناسب، شما باید بتوانید بدون ترس از متهم شدن، قضاوت شدن، درگیری و تنش و تهدید، حرف‌های‌تان را بزنید و کاملا احساس کنید که در فضایی واقعا متفاوت با خانه‌تان هستید.

۶. یک زوج‌درمانگر خوب، تن صدا و لحنی مثبت و گرم دارد

هر کسی که به یک درمانگر مراجعه می‌کند باید احساس کند درمانگرش او را دوست دارد.

۷. یک زوج‌درمانگر خوب به زوج‌ها کمک می‌کند راه حل مسائل خود را پیدا کنند، نه اینکه خودش به آن‌ها راه حل بدهد

درمانگر شما باید به شما یاد بدهد چگونه برای مسائل خود راه حل پیدا کنید، نه اینکه برای شما راه حل پیدا کند. ارائه‌ی راه حل و ایده دادن فقط برای زمانی است که یک زوج تقریبا به آخر خط رسیده‌اند.

۸. یک زوج‌درمانگر خوب به همسران یاد می‌دهد وسوسه نشوند که به همسر خود بگویند چه باید بکند و چه نباید بکند

یک زوج ابتدا باید آنقدر در مورد مشکل خود گفتگو کنند که بفهمند نگرانی‌ها و دلخوری های‌شان چیست. یک زوج‌درمانگر خوب به زوجین یاد می‌دهد از خودشان بپرسند: «من چه کار می‌توانم بکنم یا چه تغییری باید انجام دهم تا مشکل‌مان حل شود؟». هیچ کدام از زوجین نباید دیگری را نقد کنند یا به او بگویند چه باید بکند تا مشکل‌شان رفع شود. هر یک از شما از جانب خودتان مسئولید و باید پیدا کنید چگونه نگرانی یا رنجش همسرتان را رفع کنید. این چیزی است که زوج‌درمانگر شما باید به شما آموزش بدهد.

۹. یک زوج‌درمانگر خوب سوال‌هایی می‌پرسد که به همسران کمک کند بفهمند خانواده‌ها چه نقشی دارند، حساسیت‌های هر کسی چیست و تفاوت‌های هم را درک کنند

یک درمانگر با پرسش‌های به جا و فعال باید کمک‌تان کند خودتان جزئیات مهم در رابطه‌تان را کشف کنید.

۱۰. یک زوج‌درمانگر خوب، تهمت زدن و سرزنش کردن را با درک متقابل جایگزین می‌کند

زوج‌درمانگر شما باید کمک‌تان کند از چرخه‌ی معیوبی که گرفتارش هستید نجات پیدا کنید. مثلا شاید مشکل شما و همسرتان این است که یکی شروع به مقصر دانستن دیگری می‌کند، آن دیگری همان تقصیر‌ها را به گردن طرف مقابل می‌اندازد و طرف اول برای اینکه بهتر شنیده شود صدایش را بالا می‌برد و …. این چرخه‌ی معیوب واقعا فرسوده کننده است و زوج‌درمانگر شما باید کمک‌تان کند متوقفش کنید. او باید به شما یاد بدهد که احساسات خود را با جملاتی که با «من» شروع می‌شوند بیان کنید و همسرتان را متهم نکنید، مثلا «من احساس می‌کنم که …» و «من نگرانم که …» به جای «تو هرگز …» یا «تو باعث می‌شوی …».

۱۱. یک زوج‌درمانگر خوب کمک‌تان می‌کند نگاهی به گذشته کنید، خوبی‌های هم را پیدا کنید و از اشتباهات‌تان درس بگیرید

زوج‌درمانگر شما باید کمک‌تان کند به یاد بیاورید چه چیز‌هایی در ابتدا شما را به هم علاقه‌مند و جذب کرد و باعث شد بخواهید که با هم زندگی کنید.

۱۲. یک زوج‌درمانگر خوب در ابتدای جلسه از شما می‌پرسد درباره چه چیزی دوست دارید حرف بزنید و در پایان هر جلسه نیز از شما می‌پرسد آیا به سمت هدفتان نزدیک‌تر شده‌اید یا نه

درمانگر شما باید تمرکز خود را روی دغدغه‌های شما بگذارد و هر بار ارزیابی شما را بداند.

۱۳. یک زوج‌درمانگر خوب شما را در جریان پیشرفت‌های‌تان می‌گذارد و به شما امیدواری می‌دهد

درمانگر شما باید بازخورد بدهد و مطلع‌تان کند چه چیز‌هایی تغییر کرده و بهتر شده است.

آخرین توصیه

و، اما آخرین توصیه‌ی ما به شما این است که اگر با وجود تلاش‌ها و اصرار‌های شما همسرتان تمایلی برای مراجعه به زوج‌درمانگر ندارد، شما به تنهایی این کار را بکنید. هر چند که از اسم زوج‌درمانی پیداست که باید هر دوی شما در جلسات درمانی حضور داشته باشید، اما اگر همسرتان با شما همراهی نمی‌کند، شما پا پس نکشید. کمترین نتیجه‌ای که از مراجعه به زوج‌درمانگر، بدون همراهی همسرتان نصیب‌تان می‌شود این است که تا حدودی آرام می‌گیرید و می‌دانید که شما به سهم خودتان تلاش‌تان را برای رابطه‌تان کرده‌اید.

رابطه‌ی شما چه نجات پیدا کند و چه به پایان برسد، کسی که به تنهایی به دنبال درمان رفته است خیالش راحت است که هر کاری می‌توانسته برای نجات زندگی مشترکش کرده است. آرامش ذهن در سطح فردی، بدون شک تاثیرش را بر زندگی تان می‌گذارد و کمک‌تان می‌کند تصمیم بعدی را بهتر بگیرید.

منابع: talkspace ،blogs.psychcentral ،psychologytoday ،huffpost

در زوج درمانی فرض بر این است که مشکلاتی که در روابط یک زوج وجود دارد چیزی جدا از مشکلات روانشناختی فردی هر یک از زوجین است. درمانگر که ممکن است روانشناس یا مشاور باشد به زوج کمک می‌کند تا با بررسی زندگی مشترک‌شان به کشف و سپس رفع نقایص در روابطشان بپردازند. به آنها کمک می‌شود تا در مورد تغییرات ضروری تصمیم گیری کنند و سوتفاهم‌ها، انتظارات نامعقول و تعارضات پنهانشان حل شود.

مراجعه برای زوج درمانی معمولا در هاله‌ای در ابهام است، چرا که طرفین به این فکر می‌کنند که ممکن است مفید باشد، اما با پروسه‌ی آن آشنا نیستند و این آن‌ها را به شک می‌اندازد. به منظور شفاف سازی سوال «زوج درمانی چیست؟ چه کسانی به آن نیاز دارند؟» در این مقاله سعی شده مشکلات رایجی که در روند زوج درمانی قابل حل هستند آورده شود.

یکی از بیشترین مشکلاتی که زوج‌ها بابت حل آن به مشاوره رجوع می‌کنند، مشکل از بین رفتن اعتماد متقابل در رابطه‌ی آنهاست. شاید خیانت و برقراری رابطه جنسی با فردی خارج از رابطه بوده، شاید یک رابطه‌ی احساسی با فرد سوم، یا شاید دروغ‌هایی که بر سر مسائل مالی گفته شده و این بی اعتمادی حاصل شده است. در هر یک از این موقعیت‌ها، بازسازی این اعتماد از بین رفته در شرایطی که هر دو طرف بتوانند آسیب‌پذیری‌های خود را به راحتی بیان کنند راحت‌تر خواهد بود.مشاوره زوج درمانی چیست

آیا حس می‌کنید که ریتم زندگی روزمره شما به سمتی می‌رود که بیشتر حول محور مشاجرات شما و پارتنرتان می‌چرخد؟ شاید بیشتر این مشاجرات کوچک و جزئی باشند، یا شاید خیلی بزرگ هستند و احساسات بسیار بدی برجای می‌گذارند. در هر دو صورت، این الگوی افزایشی است که مهم قلمداد می‌شود. شاید حتی به گونه‌ای باشند که فقط یک نفر از شما را درگیر کند، اما می‌تواند نتایج ویرانگری در طولانی مدت داشته باشد. از همه مهم تر، ممکن است این دعوا‌ها بیانگر مشکلات عمیق‌تری باشد که درواقع به آن‌ها توجهی نمی‌شود و شما اصلا از آن‌ها آگاه نیستید.

شاید اصلا این بحث‌ها و مشکلات دردسر اصلی نباشند، اما یکی از شما یا هردوی شما احساس می‌کنید که درک نمی‌شوید و نادیده گرفته شده‌اید. یا اینکه حس می‌کنید شما نمی‌توانید پارتنرتان را بفهمید و احساسات وی را درک کنید. معمولا مهم‌ترین نتیجه‌ی زوج درمانی، افزایش کیفیت برقراری ارتباط و فهم متقابل است. یک مشاور حرفه‌ای به شما ابزار‌ها و روش‌هایی را یاد می‌دهد که از طریق آن‌ها قادر خواهید بود بهتر به پارتنرتان گوش دهید، یکدیگر را بیشتر درک کنید و در نهایت کیفیت رابطه شما بهتر و مطلوب‌تر شود.

درست مثل درمان فردی، زوج درمانی هم گاهی نه تنها برای ارائه‌ی راه حل بلکه برای فهمیدن و شناختن مشکل کمک کننده است. درواقع قضیه از این قرار است که یک چیزی در زندگی مشترک شما تغییر کرده است، اما شما نمی‌توانید این تغییر را توصیف کنید و هیچ توضیحی برای آن ندارید. یا همانند قبل با همسر یا پارتنرتان احساس راحتی نمی‌کنید این‌ها نشانه‌هایی هستند در واکنش به یک رابطه‌ی ناسالم یا ناکارآمد. وجود این نشانه‌ها به این معنا نیست که یک نفر در این رابطه هست که سزاوار سرزنش شدن است، بلکه یعنی کل رابطه نیاز به رسیدگی دارد و دفتر مشاوره‌ی زوج درمانی بهترین مکان برای شروع این رسیدگی است.

زیبایی روان درمانی از همان اتاق مشاوره شروع می‌شود؛ اتاق مشاوره جایی است که به شما آنقدر احساس امنیت و آرامش می‌دهد که می‌توانید «هرچه می‌خواهد دل تنگتان، بگویید». یک مشاور دلسوز و البته حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا بر ترس‌هایتان غلبه کنید و هرچیزی را با همسرتان درمیان بگذارید.

براساس تحقیقاتی که توسط «جان گاتمن» انجام شده است، اینکه یک زوج چگونه تعارضات را مدیریت می‌کنند، معیار خوبی برای پیش بینی مسیر پیش روی این زوج است. ممکن است یکی از شما مسائل را درون خود خاموش کند، پرخاش کند یا خود را به بیخیالی بزند. متاسفانه هیچ حدی برای مثال‌های ناکارآمدی در یک بحث یا مشاجره نیست؛ بنابراین هرکجا حس کردید که مذاکرات و مباحثات شما رابطه را به سمت و سوی خوبی نمیبرند به فکر یک مشاور باشید.

گاهی در زندگی مشترک، این به عقب رفتن نیست که دردناک است، بلکه تاثیری که روی رابطه یا ازدواج شما می‌گذارد آزار دهنده است. بسیاری از زوجین بعد از یک اتفاق ناگوار در رابطه‌شان تصمیم می‌گیرند راه خود را بروند. این اتفاق می‌تواند از دست دادن فرزند، بیکاری طولانی مدت، بیماری‌های سخت یا مشکلات خانوادگی در زندگی یکی از طرفین باشد. ممکن است هیچ یک از شما در بدو این اتفاق ناگوار و دلخراش، به فکر زوج درمانی نیفتد، اما لازم است که همیشه به این موضوع توجه داشته تا در زمان وقوع آن آماده باشید.

عادت‌ها و الگو‌های بد و مخرب زیادی هستند که ممکن است در زندگی روزمره به آن‌ها گرفتار شوید، از عادات غذایی و خواب نامناسب گرفته تا عادت به جدایی، برخورد نامناسب با خانواده‌ها و هزاران مورد دیگر…. یک الگوی مخرب می‌تواند به این سادگی باشد که یک نفر از شما همیشه از دیگری به عنوان سنگ صبور استفاده می‌کند، اما خودش در مقابل حاضر به شنیدن و همدلی با دیگری نیست. یا شاید عمیق‌تر، تقسیم نامتعادل کار‌های خانه میان زوجین. هرچه این الگو‌های مخرب، ریشه در زمان‌های طولانی‌تری داشته باشند، انرژی و زمان بیشتری برای حل شدن نیاز دارند. پس بهتر است هرچه زودتر شروع کنید.

رفتاردرمانی زوج‌ها سه نوع کمک را برای آنها فراهم می‌کند: تبادل رفتاری، تعلیم دادن ارتباط، و آموزش مشکل‌‌گشایی.

در تبادل رفتاری، به هر یک از زوجین کمک می‌‌شود تا یک تغییر مطلوب در رفتار طرف مقابل را تعیین کند و طرفین موافقت می‌کنند با یکدیگر همکاری دوجانبه داشته باشند. درمانگر آنها را تشویق می‌کند تا آخر به این تعهد خود وفادار بمانند و نسبت به هم احترام نشان دهند. تعلیم ارتباط به زوج نشان می‌دهد تا چگونه به حساسیت به یکدیگر گوش دهند و نیازهای‌شان را بدون اتهام زدن به یکدیگر بیان کنند. در آموزش مشکل‌گشایی، زوج یاد می‌گیرند چگونه موضوعاتی را که تعارض ایجاد می‌کنند، شناسایی کنند، راه‌حل‌های اختصاصی را پیدا کنند، به مذاکره بپردازند و مصالحه کنند.

بسیاری از رفتاردرمانگرها همچنین تلاش دارند طریقه واکنش نشان دادن زوجین به رفتار نامطلوب را پاسخ دهند. آنها ممکن است از شیوه بازسازی شناختی استفاده کنند – که در آن شیوه تفسیر هر یک از طرفین از رفتارهای طرف مقابل تغییر داده می‌شود. زوجین می‌آموزند که از کلماتی مانند “همیشه” و “هرگز” استفاده نکنند، پیش از متهم کردن دیگری شواهد را بررسی کنند، وعواقب زندگی بر اساس فرضیاتی پوشیده که به درستی آنها اطمینانی نیست، را مورد ملاحظه مجدد قرار دهند

نوع دیگری از درمان که از روان‌درمانی مراجع- محور کارل راجرز و نیز از نظریه سیستم‌های خانواده الهام می‌گیرد، و بیش از رفتار بر عواطف متمرکز می‌شود. درمانگر به زوج کمک می‌کند که تا به عنوان پیش‌شرط درمان، عواطفی را که تعارض آنها را برمی‌انگیزد،‌شناسایی کنند تا بتوانند الگوهای رفتاری دردسرآفرین را متوقف کنند. آنها آسیب‌پذیری‌های‌شان بیان می‌کنند و احساسات پذیرفته‌نشده‌شان را بروز می‌دهند، ‌بعد موقعیت آنها در پرتو این احساسات مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد تا راه‌حل‌های جدیدی به دست آید.

اغلب حل مشکل زوج به قطع کردن یا رهایی از الگوهای یا چرخه‌های پاسخ انعطاف‌ناپذیر منوط می‌شود. برای مثال یک طرف خشمگین، منتقد و شکایتگر با یک الگوی مداوما تکرار شونده، با طرف مقابلی که حالت تدافعی و انزواجو دارد، مواجه می‌‌شود. درمانگر به طرف عصبانی کمک می‌کند تا ناتوانی‌اش در مورد ارتباط برقرار کردن به صورت غیرتهاجمی- به گوش دادن به نگرانی‌های طرف مقابل و پاسخ دادن به آنها با حمایت- را درک کند.

درمانگرهای روان‌پویشی معتقدند شیوه‌ای که زوج‌های بزرگسال با یکدیگر رفتار می‌کند، به شدن تحت تاثیر الگوهایی است که در دوران کودکی آنها تثبیت شده است – درس‌هایی که اغلب به صورت ناخودآگاه در خانواده‌ای که در آن بزرگ شده‌اند به آنها آموخته شده است. درمانگر بر امیال ناخودآگاه و واکنش های دفاعی که آنها نیز عمدتا ناخودآگاه هستند، تاکید دارد. واکنش‌های دفاعی مانع ابراز کامل این امیال می‌شوند یا آنها را به سوی دیگر منحرف می‌کنند.

زوج‌درمانگران روان‌پویشی توجه خاصی بر “همانندسازی فرافکنانه”- یک واکنش دفاعی که شامل نسبت دادن امیال و تکانه‌های خود شما به طرف مقابل‌تان و رفتار کردن به نحوی به پاسخ‌هایی را برانگیزد که شما متقاعد کند این نسبت‌دادن درست است.

شوهری که نمی‌تواندت وابستگی و ضعف خود را تحمل کند و با انعطاف‌نا‌‌پذیری و سلطه‌جویی به عنوان بیانی از قدرت سعی می‌کند به جبران مفرط این خصوصیت خود بپردازد. این رفتار شوهر ممکن است به رفتار وابسته و انفعالی در همسرش بینجامد- که او می‌تواند هم همذات‌پنداری کند و در عین حال از آن احساس تلخکامی کند.

به عقیده روان‌درمان‌گران روان‌پویشی، چنین الگوهای مکملی اغلب از روابط دوران کودکی با والدین سرچشمه می‌گیرد.

درمانگر ممکن است مانند یک آرام بخش عمل کند به گونه ای که کوشش کند تا کج فهمی‌ها و سوءتفاهم‌ها در روابط بین زن و شوهر مشخص شود که نتیجه این امر، نگاه جدیدی است که آنها به رفتار و احساسات خود پیدا می‌کنند تا بتوانند مشکلات خود را راحت تر حل کنند.

نگرانی‌های رایج در مورد زوج درمانی من فکر می‌کنم مشکلات شخصی ام موجب تنش در زندگیمان می‌شود، آیا من به تنهایی باید از یک درمانگر کمک بگیرم یا هر دو با هم؟ مشکلات شخصی مانند اعتماد به نفس پایین، بیماری، استرس کاری و غیره … بر روی شریک زندگی و روابط بین آنها تأثیر می‌گذارد. پس معمولاً بهتر است هر دو زوج در جستجوی کمک برآیند تا این که هر زوج قادر شود، مشکلات زوج دیگر را درک کند و درمانگر نیز مشکلات را از هر دو دیدگاه بشنود و بررسی کند و سپس وی می‌تواند درمان فردی یا زوج درمانی را پیشنهاد دهد. اگر من به کمک احتیاج داشته باشم، به این معنی است که من دیوانه یا روانی ام؟ جستجوی کمک برای مشکلات شخصی یا مشکلات زناشویی به معنی بیماری‌های روانی نیست. آن به معنی بالغ شدن و یا آماده شدن برای اداره کردن مسائل و مشکلات است، که اگر بدون حل باقی بماند ممکن است به استرس‌های قوی تر و یا از هم پاشیدن زندگی منجر شود.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری

مشاوره زوج درمانی چیست
مشاوره زوج درمانی چیست
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *