مشاورین رئیس جمهور افغانستان

 
helpkade
مشاورین رئیس جمهور افغانستان
مشاورین رئیس جمهور افغانستان

رییس جمهور افغانستان چهار مشاور جدید را در بخش‌های مختلف به تازه‌گی برای ریاست جمهوری برگزید.

 

 

به گزارش شفقنا افغانستان به نقل از خامه،محمد اشرف غنی بر بنیاد یک فرمان جمعه خان هم‌درد را به عنوان مشاور امنیتی، قطب‌الدین هلال را به عنوان مشاور صلح، اکرم خپلواک مشاور سیاسی و خالد فاروق را به حیث مشاور امور داخلی‌اش برگزیده‌است.

مشاورین رئیس جمهور افغانستان

جمعه خان هم‌درد از ولایت بلخ است، پیش از این به عنوان والی بلخ، جوزجان و پکتیا کار کرده‌است.

قطب‌الدین هلال نیز در خوست به دنیا آمده و به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار ارتباط دارد.او خودش را برای انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته نیز نامزد کرده بود.

اکر خپلواک که به عنوان مشاور امور داخلی مقرر شده نیز پیش از این در پست وزیر سرحدات اقوام و قبایل و والی پکتیا کار کرده‌است.

انتهای پیام

انتهای پیام

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | فیسبوک | تلگرام

صاحب امتیاز: محمد رضا هویدا

مدیر مسوول: محمد هدایت

سر دبیر: حفیظ الله زکی

دوشنبه ۳ سنبله ۱۳۹۹

دانلود صفحات امروز روزنامه: 1 2 3 4 5 6 7 8

مشاورین رئیس جمهور افغانستان

يک تحقيق تازه نشان ميدهد که ١١٠ تن بحيث مشاورين رياست جمهورى ايفاى وظيفه ميکنند که بسيارى آنها حتى سال يکبار نيز با رئيس جمهور ملاقات نکرده اند.
در اين گزارش تحقيقى که دیروز ١٣ حمل از طرف تلويزيون خصوصى يک در کابل منتشر گرديد، آمده است که از جمله مشاوران ياد شده، تنها ٦٠ تن شان وزير مشاور اند که هريک آنها ماهانه پنج هزار دالر امريکايى معاش دارد و مجموع معاش و مصارف مشاوران رییس جمهور سالانه به بیش از چهار میلیون دالر می رسد.

در گزارش نگاشته شده است که برعلاوه ٦٠ وزير مشاور، پنج مشاور دیگر در بورد عدلی و قضایی ریاست جمهور کار می کنند. همچنان پنج تن در بورد عالی تعینات ریاست جمهوری جهت تعيین مقام های عالیرتبه به رئیس جمهور مشوره می دهند.
یافته های این تحقیق همچنان نشان میدهد که ٣٥ تن به عنوان مشاور و کارشناس در چارچوب اداره امور ریاست جمهوری فعالیت می کنند.همچنان پنج مشاور دیگر در چوکات شورای امنیت ملی در ارگ کار می کنند که در مجموع تعداد مشاوران ریاست جمهوری به ١١٠ تن می رسد.

اما از این میان تنها ده تن از مشاوران رئیس جمهور در نشست ها و مشوره دهی ها نقش همیشگی دارند که شامل داکتر رنگین دادفر اسپنتا مشاور امنیت ملی،شیدا محمد ابدالی معاون شورای امنیت ملی و مشاور روابط بین المللی،شام لال بتیجا وزیرمشاور ارشد در امور اقتصادی،هدایت امین ارسلا وزیر ارشد،نعمت الله شهرانی وزیر مشاورارشد در امور دینی،محمد یوسف پشتون وزیر مشاور در امور بازسازی،فیض الله کاکر وزیرمشاور در امور صحی،محمد ابراهیم سپین زاده معاون شورای امنیت ملی و مشاور امور امنیتی،زلمی هیوادمل وزیر مشاور امور فرهنگی و اسدالله وفا وزیر مشاور امورقومی می گردد که در بیشتر نشست های هفته وار کابینه و ملاقات های رییس جمهور حضور دارند اما بقیه حتا در یک سال نه می توانند رئيس جمهور کرزی را ملاقات کنند.
اسدالله وفا از وزیرمشاوران نزدیک به رییس جمهور در این مورد می گوید: من و چندتن دیگر همیشه با رییس جمهور ملاقات داریم اما این بقیه حتی در یک سال نه می توانند رییس جمهور را ملاقات کنند به همین خاطر من به رییس صاحب جمهور گفتم که این یک مصرف اضافی است زیرا کار اینها نسبت به مصرف شان کم است.

بر بنیاد فهرستی که در اين تحقيق گنجانيده شده است، رییس جمهور کرزی تنها ٣٠ وزیر مشاور در امور قومی دارد که شامل وحید الله سباوون،شهزاده مسعود،محمدعلم راسخ، محمدهاشم زارع،سید محمد امین طارق ،عبدالطیف ابراهیمی ، جمعه خان همدرد ،گل آغا شیرزوی،امان الله حدران ، آقا حسین هاشمی لولنجی ،نظر محمد اسحاق زی ،شجاع الملک جلاله ،گجروال ،محمد طاهر صافی ، خادم حسین ناطقی ،محمد نسیم مهدی ،شیر علم شهادتیار ،توردی آخند،جنرال سید محمد حسین ،شیر محمد آخند زاده ،عبدالستار ملاخیل ،سلیمان یاری،محمد صدیق عزیز ،ضامن علی بهسودی ،نوروز علی اعتمادی ،رحمت الله راشیدی،محمد یعقوب شمس ،سید شاه ناصر نادری، محمد اکبر اکبر ،محمد هاشم صالحی و محمد یوسف واعظی می گردد.

افزون بر آن مولوی محمد جوره طاهری ،محمد عثمان سالک زاده ،علی جان زاهدی ، عنایت الله بلیغ و مولوی محی الدین بلوچ وزیران مشاور رییس جمهور در امور دینی اند.
همچنان داکتر اشرف غنی احمدزی ،محمد عارف نورزی ،محمد معصوم ستانکزی ،تاج محمد ایوبی ،غلام مصطفی جواد ،شیرمحمد اعتباری ،جنرال سهیلا صدیق ،محمد انور جگدلک ،محمد یاسین عثمانی ،ذکیم شاه خان ،محمد اشرف رسولی ،عبدالعزیز احمد ،نورالله دلاوری و عبدالرحمان اشرف از جمله وزیران مشاور رئیس جمهور در بخش های گوناگون می باشند اما بیشتر این وزیران مشاورخود اعتراف می کنند که در یک سال قادر به ملاقات با رییس جمهور نیستند.

محمد یوسف واعظی وزیر مشاور در امور قومی می گوید: به عنوان مشاور رئیس جمهور در خصوص این مسئله وظیفه یی که برای من سپرده شده است حدود یک سال است که ایشان را در این جهت نه دیدم.
همچنان سید محمد امین طارق یک تن از وزیران مشاور رییس جمهور می گوید: ما رئیس صاحب جمهور را به ارتباط اینکه مشاوره یی به ایشان بدهیم ملاقات نه کردیم ، یعنی در ارتباط به اموری که مشاورین مشوره می دهند حدود یک سال است که ملاقات نه کردیم.

شهزاد مسعود وزیرمشاور دیگر رییس جمهور در امور قومی نیز می گوید که او تنها رییس جمهور را در دعوت هایی که به افتخار تیم کرکت کشور گرفته شده اند ملاقات کرده است.
در این میان وزیران مشاوری نیز وجود دارند که حتی پس از مقرری شان در این پست نه توانسته اند رئيس جمهور کرزی را ملاقات کنند.

محمد یعقوب شمس یکی از شش وزیر مشاوریست که در یک ساختمان اجاره یی اداره امور در کارته سه دفتر دارد این ساختمان ماهانه شش هزار و پنج صد دالر کرایه گرفته شده است او می گوید سه ماه است که در این پست مقرر شده ام اما در این سه ماه تا حالی رئیس صاحب جمهور را نه دیدم. چون ما هم تقاضای ملاقات نه کردیم و رییس صاحب جمهور هم تقاضایی نه کردند که با هم دیداری داشته باشیم.

یک مقام ارشد وزارت مالیه که نه میخواهد از او نام برده شود می گوید که وزرای مشاور ماهانه تا 5هزار دالر امریکایی تنخواه می گیرند.همچنان سائیر مشاوران ریاست جمهوری دست کم 1هزار دالر امریکایی ماهوار تنخواه دارند که بر این اساس معاش و مصرف سالانه مشاوران ریاست جمهوری چهار میلیون و دو صد هزار دالر امریکایی می گردد.

موتر،دو محافظ ،سه کارمند خدماتی و مصارف روزانه از جمله امتیازاتی دیگریست که همه مشاوران ریاست جمهوری از آنها بهره مند اند. گزارش ها نشان می دهد که دست کم به پنج تن از وزرای مشاور در شیرپور نیز خانه داده شده است.
از سوی دیگر ساختمانی برای تعداد دیگری از وزیران مشاور در شش درک از سوی اداره امور ماهانه ١٢هزار دالر امریکایی کرایه گرفته شده است.

با این همه بسیاری از وزیران مشاور داشتن تنخواه بلند را رد می کنند و می گویند که تنخواه آنها ٤٥ هزار افغانی است.
آقا حسین هاشمی لولنجی وزیر مشاور در امور قومی می گوید از همین ٤٥ هزاری که ما معاش میگریم یک مقدار آنرا به راننده کمک می کنیم چون تنخواه اش کم است یک مقدار کمک به خانه سامان می کنیم همچنان به محافظین خود نیز کمک می کنیم .
دفتر سخنگوی ریاست جمهوری و رئیس اداره امور از گفتگو و ارایه هر گونه معلومات در مورد مشاوران ریاست جمهوری خود داری کرده است.

وزیران مشاور رئیس جمهور از احزاب و گروه های مختلف تشکیل شده اند اما بیشترین آنها از حزب اسلامی،احزاب وحدت به رهبری کریم خلیلی و حاجی محمد محقق و جمعیت اسلامی می باشند. در این میان تردید های زیادی در رابطه به نحوه گزینش این مشاوران نیز وجود دارد.

مولوی عنایت الله بلیغ خطیب مسجد پل خشتی به تازه گی به صفت وزیر مشاور تعین شده است او می گوید که علت این مقرری را نه میداند. وى ميگويد: خودشان لطف کردند در دور سابق مره به حیث وزیر حج و اوقاف معرفی کردند البته برخی از بزرگان دینی نیز این موضوع را پیشنهاد کرده بودند اما من نتوانستم رای وکلا را بدست بیاورم ،یک تعامل رئیس صاحب جمهور دارد که در قسمت سرنوشت کسانی که نه توانند رای بدست آورند اخلاقا تصمیمی می گیرد شاید در قسمت من نیز این تصمیم اخلاقی و خیر را گرفته باشد.

برخی از وزیران مشاور رییس جمهور از سوی رهبران جهادی و احزاب مختلف به عنوان نماینده به رییس جمهور کرزی معرفی شده اند.
برخی دیگر از وزیران مشاور از جمله کسانی اند که پیشینه کار در پست های مهم حکومتی را داشته اند چنانکه محمد اکبر اکبر و شیرمحمد اعتباری وزیران پشین وزارت امورمهاجرین اکنون به عنوان وزیر مشاور کار می کنند.

محمد امین طارق والی پشین ولایت بدخشان نیز به این باور است که تقرر او در این پست رابطه یی به برکناری اش از پست قبلی دارد. من را به صفت مشاور وزارت داخله مقرر کردند اما بنابر ملحوظاتی که بود من به آنجا نه رفتم بالاخره جناب رئیس صاحب جمهور کرد که به صفت مشاور شان با آنها همکاری کنیم حالا در این پست کار می کنم اما هیچ کار بزرگی را که در ارتباط با مشاوریت باید می کردیم نه کردیم یا هم برای ما وظیفه یی سپرده نه شده است.

همینگونه محمد یعقوب شمس نمایینده پیشین ولایت بادغیس در مجلس نماییندگان می گوید مدتی بیکار بودم پس از آن روزی با مردم بادغیس به دیدن رییس صاحب جمهور رفتیم مردم پیشنهاد کردند که برای من پستی درنظر گیرد رییس صاحب لطف کردند من را به صفت مشاور در امور قومی مقرر کردند.

در میان ١١٠ مشاور ریاست جمهوری جنرال سهیلا صدیق تنها خانمی است که به صفت وزیر مشاور در امور صحی کار می کند یافته این تحقیق نشان میدهد که رییس جمهور کرزی هیچ مشاوری در امور زنان ندارد این مساله انتقاد های فعلان حقوق زن را بر انگیخته است .

محبوب سراج یکی از این فعالان می گوید که با وجود وعده هایی که ریس جمهور کرزی در رابطه به گسترش نقش زنان در تصمیم گیری ها و تقرر آنها در کرسی های بلند داده است اما در عمل چیزی از او دیده نه می شود.
او گفت:من تعجب می کنم چگونه رئيس جمهور کرزی در مورد مشکلات زنان افغانستان و رسیده گی به حقوق آنها تصمیم می گیرد در حالی از ١١٠ مشاوری که دارد تنها یک زن آنهم در بخش صحی مشاور او است من فکر می کنم به همین سبب شورای علما تصامیم برخلاف حقوق و آزادی ها زنان می گیرد و آقای کرزی از آن پشتیبانی می کند.

نتایج این گزارش تحقیقی همچنان نشان می دهد که رییس جمهور کرزی با داشتن ١١٠ مشاور بیشترین رقم مشاوران را در میان روسای جمهور جهان دارد.چنانکه تنها در مقایسه با کشورهای همسایه این رقم به چند برابر می رسد بر بنیاد یافته های این تحقیق امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان شش مشاور دارد.محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران ٣٥مشاور دارد و آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان 5 مشاور دارد.

اما چرا رییس جمهور به این تعداد مشاورنیاز دارد؟کاندیس راندوکس تحلیلگر ارشد گروه جهانی بحران که سال های زیادی است در افغانستان و کشور های منطقه کار می کند می گوید که رئيس جمهور کرزی به گونه نادرست با گزینش این مشاوران میخواهد مشارکت سیاسی را به وجود آورد او گفت کرزی موقف مشاوریت را به اعضای برخی از فامیل های قدرتمند ،بزرگان قومی و رهبران سیاسی به گونه تحفه میدهد.و فکر می کند که به این شکل می تواند مشارکت سیاسی را به وجود آورد اما با تاسف چنین نیست این افراد بیکار در دفاتر شان نشسته اند اما هزاران دالر بدست میاورند و در عین زمان با هم دشمنی و رقابت نیز می کنند.

کاندیس همچنان به ترکیب قومی این مشاوران انتقاد دارد بحث اینکه به چی تعداد پشتون ،تاجک،هزاره و ازبک موقف های بلندی در نزدیک رئیس جمهور دارند نیز در مورد تعین این مشاوران مطرح است.
از سوی دیگر مجلس نماییندگان در ١٣ عقرب سال ١٣٨٥ در قانون تشکیلات اساسی دولت تعداد وزیران مشاور را ٩ تن تصویب نمودند اعضای این مجلس همچنان کلمه وزیر را از وزیر مشاور حذف نموده و آن را به مشاوران رییس جمهور تعدیل کردند اما این موضوع جنبه عملی پیدا نه کرد.

محمد حسین عالمی بلخی عضو مجلس نماییندگان می گوید بعد از تصویب این قانون در ولسی جرگه قانون فرستاده شده به مشرانوجرگه و متاسفانه در طول دوره پانزدهم این قانون طی مراحل نهایی نه شد و در این دوره هم تا کنون در این مورد تصمیم گرفته نه شد ه است بنابر ان ما در این زمینه هیچ قانون نداریم.

عضویت در کمیسیون های تحقیق روی تلفات ملکی و حل منازعات قومی از عمده ترین فعالیت برخی از وزیران مشاور است.
در حالی که بودجه پیشنهادی سالانه ریاست جمهوری ٧٨ میلیون دالر بوده و این رقم بیشتر از بودجه وزارت خانه های امور زنان کار و امور اجتماعی و برخی وزارت های دیگر می باشد بسیاری به این باور اند که موجودیت ١١٠ مشاور در ریاست جمهوری و مصرف بیش از چهارمیلیون دالر سالانه بر آنها به اقتصاد ضعیف افغانستان تاثیر منفی می گذارد.(پژواک)

کلیه حقوق این سایت متعلق به روزنامه افغانستان بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع مجاز است.


1Downloads-icon


2Downloads-icon


3Downloads-icon


4Downloads-icon


5Downloads-icon


6Downloads-icon


7Downloads-icon


8Downloads-icon

بخش :
اخبار, سياسی
-+


آریانانیوز: در سند افشا شده از ارگ ریاست جمهوری معاش سالانه مشاوران اشرف غنی لو رفته است…

بر اساس سند دولتی که به رسانه‌ها درز پیدا کرده است اشرف غنی حدود 484 مشاور دارد که معاش سالانه این مشاوران حدود سه ملیون دالر می‌شود.

مشاورین رئیس جمهور افغانستان

همچنین سند فاش شده دیگری از اداره امور ریاست جمهوری افغانستان، نشان می‌دهد که هزینه 6 ماه گرویی یک عراده موتر محاربوی که بر اساس حکم ریاست جمهوری در اختیار حمیدالله فاروقی مشاور ارگ قرار دارد حدود 35 هزار دالر است.

با این حال معاش ماهانه یک معلم در افغانستان 120 دالر است و حتی برخی از کارمندان دولتی کمتر از 100 دالر معاش دریافت می‌کنند در حالی که به صدها مشاور ارگ ریاست جمهوری چندین هزار دالر ماهیانه پرداخت می‌شود.

از سوی دیگر، شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری به روزنامه ماندگار گفت: سند مرتبط با مشاوران اشرف غنی حقیقت ندارد.

وی افزود: اشرف غنی تنها 102 مشاور دارد که 50 نفر از این مشاوران از زمان حامدکرزی باقی مانده‌ و مابقی آنها از سوی اشرف غنی به کار گماشته شده‌اند.

مرتضوی بدون ارایه جزئیاتی درباره مبلغ دریافتی مشاوران اشرف غنی گفت: مشاوران ریاست جمهوری افغانستان مانند کارمندان عالی رتبه دولتی معاش دریافت می‌کنند.

با این وجود نشر این اسناد واکنش‌های گسترده‌ کاربران در فضای مجازی را برانگیخته است.

رسانه‌ها پیش از این نیز تعداد مشاوران عبدالله عبدالله رییس اجراییه دولت را نیز 110 نفر اعلام کرده بودند.

چندی قبل مشرانوجرگه خواستار شفافیت درباره روند استخدام مشاوران از سوی رهبران حکومت وحدت ملی شده بود.

برخی از کارشناسان بر این باورند که گماشتن این همه مشاور توسط سران حکومت وحدت ملی امتیازدهی به حامیان انتخاباتی آنها است.

یکی از اسناد افشا شده از اداره امور ریاست جمهوی را مشاهده می کنید:

 

Copyright© ArianaNews, all rights reserved
.تمام حقوق برای خبرگزاری آریانا نیوز محفوظ می باشد

۱۰ حوت ۱۳۹۶

به تأسی از حکم فقره ۱۳ ماده ۶۴ قانون اساسی افغانستان، ایزاد یک بست خارج رتبه، تحت عنوان مشاور ارشد رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در امور انسجام روابط اقوام در حوزه شمال کشور و تقرر حکمت‌الله توریالی در آن بست منظور است.

از خداوند منان(ج) توفیقات مزید برای‌شان آرزو می‌کنم.

 

مشاورین رئیس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی

 رئیس جمهوری اسلامی افغانستان

Office of Chief Of Staff for the President. All Rights Reserved

 

>>>   دو ریس جمهور و معاونین شا هر کدام ی18 -18 مشاور خواب الود تعین کرده ان که هیچ کاری از دست شان ب رنمی اید اینها کسانی هستند که در کمپاین انتخابتی این دو جناب سهم داشتند حاذ باید امتیاز خوده از ع غ بیکیرند مطل عام اسست که میکویند که قصاب که زیاد شد کاو مردار میشود وای به این ملت بیچاره و غریب که این ها معاش دالری اخز کنن مردم نان خور دن ننداشته باشند
الفت>>>   هه هه این است یکی از شیوه های حکومتداری خوب ،دریک بخش پنج مشاور بی کاره ومعاشخور…. باد برایت غنی>>>   اینکه محترم جاوید دانشورپرآوازه علوم شرعیات واجتماعی باشخصیت بسیارپاک که حتی دردوره وزارت دولت ربانی هیچ رشوه نگرفت وغصب اموال نکردبسیارنیک است وامید که بتواندامور دینی مردم راکه به خاطرآن مردم ازجان ومالشان گذشتندوباارتش شوروی ومزدورانش انقلاب ماندگارنمودنداحیاواصلاح کندخصوصادراصلاح آن درمضمون دروس مکاتب وآموزش عالی ومهمترازآن ممانعت ازرسانه های غرب وشرقزده خودباخته فرهنگی دراستهجان وانحراف نسل جوان.البته امور فرهنگی اولویت اول مادرانتخابات وپارلمان است وبعدازآن اصلاح اداری واقتصادی ودههاامور دیگر.
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ>>>   مشاورین در امور تشناب رفتن، خانه داری، …، غذاخواری،… و غیره را هم استخدام کن اولاد …
افغانیا.>>>   با خبر باش که این خلق خدای دارد * اخر این ناله مخلوق صدای دارد * اشخاص تعین شده همه گرگان قبلی حکومت سابقه بوده که بی استخوان ولاش زندگی کرده نمی توانند.
باعرض حرمت حکمتجو>>>   آزموده را آزمودن خطااست.بایدچهره های جدیدانتخاب میشدند.
ا ح>>>   هه هه هه این است دومین مغز متفکر جهان . ملت از ناامنی بیکار و فساد در حالت مرگ جنابشان حاتم تایی خزانه ملت .
دوراندیش>>>   این لنگی چار سره و نمایشی هزار مشاور کار دارد به خاطریکه در زیر این لنگی سر بی مغز قرار دارد . متفکر فقط فکر و خیال دارد که به مغز ضرورت ندارد ،
آخر شما ببینید که آدم که با لباس های گوناگون مانند طفل ظاهر میشود و شرمنده هم نمیشود ، چه اش از تفکر است ، این مرد دیوانه پتنگ است ، و افغانستان به گورستان تبدیل میکند>>>   همایون جریر مشاور رئیس جمهور در امور گلبدین چرا در امور اقوام اینقدر مشاور زیاد دارد؟
در زمان داوئد خان ظاهرشاه تره کی کارمل نجیب چرا اینقدر مشاورنداشتند این رسم فساد برانگیز را کــــــرزی مروج ساخته است
( ر )>>>   سه مشاوراقوام،دومشاورمطبوعات ودومشاوراجتماعی:بایدغنی تجدیدنظرکندکه تکراری دارندامباق هارابین هم نیاندازد.>>>   این هم مانند صاحب منصبان اعزازی دوران نادر غدار است که به پاس چور وچپاول مردم شمالی به یک تعداد چپاول گران جنوبی داده شد.>>>   برای سیدمحمدعلی جاویدتبریک میگویم اوشخص مناست است.
ع>>>   افسوس افسوس افسوس : با تقرری این عالی جنابان و اوباشان پس به وزارت خانه ها و وزرا چه ضرورت است ….. نمیدانم که به که فریاد زنیم و جلو این همه بی عدالتی ها را کی خواهد گرفت ….ای مردم به خواب رفته بر خیزید در روی جاده ها بر آیید و این وطن و مردم را از شر این دزدان نجات دهید ….
شاهد>>>   هنوز مشاور کم است اگر من جای رئس جمهور میبودم برای خودم بیشتر از (100) نفر مشاور انتخابب میکردم هرقدر که مشاورین وانسانهای کارفهم درحکومتداری خوب وسالم زیاد باشد همانقدر برای مردم وپیدا کردن راه حل برای مشکلات و مسایل کشور ی میباشد.
امان الله (انوری)>>>   این نوع حکومت داری آنهم در قرن بیست و یکم؟ این آقایان هم خجالت نمی کشند پول های مفت و بادآورده را مصرف می کنند. ننگ و غیرت هم خوب است که در این کشور بکلی نابود شده است.
عنوان داکتر را هم یدک می کشند. به جای هدایت جامعه به چور و چپاول ملت می پردازند. آقای رئیس جمهور طی این ده ماه کار شما فقط تعیین مشاوران است.
این کشور دیگر هیچ کاری ندارد؟ مرگ بر این تحول و تداوم.
ناصح>>>   به این تعداد مشاورین که این آقایان برای خود تعین میکنند آیا اینها معاش و امتیازات فوق العاده دیگر هم دارند یا مجانی خدمت میکنند اگر معاش و امتیازات میگیرند فلهذا شما هموطنان عزیز بگوئید که از کدام بودجه افسوس کشور گدائی میکند متائسفانه که … متفکر از پول گدائی شده از کشور های جهان 18 نفر را برای خود مستشار تعین میکند مگر خود این اشرفغنی … جهان نسیت پس چه لزوم دارد با تعین کردن مشاورین بیحدو بیحساب ای مردم افغانستان علیه این …قیام کنید.>>>   هویت شان معلوم نیست آیا تمام شان زی زی وپا کستانی هاست>>>   به نظر من تعدد مشاورین ریاست جمهوری و ریاست اجرائیـــــــه حکومت وحد ت ملی معضل کنونی کشور را مدوا نخواهد ساخت ؟
زیرا افراد مذکور بخاطر دریافت امتیاز مفت به کرسیهای متکــی میگردند که اصلا جنبه عملی نداشته ودر حکومت قبلـــــــــی نیز همچو اشخاص ممد حکومت داری خوب واقع شده نتوانستند .
برای کرزی صاحب اطلاعات ویا معلوماتهای میانتهی ارایــــــــــه میکردند گویا حامی منافع ملی کشور هستند وواقعیت هــــــارا بر ملا ساخته همکار نزدیک اقای کرزی میباشند ، درحالیکه انها سود بدست میآ وردند ؟
اکنون روسای دوجهت ومعاونین شـــــان با چنین پروســـــــه توسل جسته مشاورین میگزینند ولــــــی از عواقب نقش کاری واینـــــــــکه امتیازات انها از کدام چشــــمه ی حسابی عایداتی تمویل میـــگردد بی معلومات هستـــــــــــند . بهتــــر اینست که مشاورین طرف گزینـــش مقامات اگرمطمین هستند عملا در راستای فعالیت ار گانهــــای محلی مصـــــــروف گردیده برای تحکیم حاکمیت ملی وتمامیت ارضی کشور خدمت نمایند .>>>   …بر سرخودش و مشاورانش …. متقلب ریس جمهور انتصابی.

مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است

تاشکند خواستار تدابیر شدید امنیتی برای شرکت‌های ازبیک در افغانستان شده است

بازداشت یک فرمانده کلیدی طالبان در شکردره کابل

در پی افزایش ناامنی فرمانده پولیس کابل برکنار شد

سفر معاون وزارت دفاع و جنرال میلر برای بررسی اوضاع امنیتی ولایت‌های شمال

شمار مبتلایان کووید-۱۹ در هند از مرز سه میلیون نفر گذشت

مشاورین رئیس جمهور افغانستان

اقدام پاکستان برای تحریم گروه طالبان

امیدواری ترمپ از پیوستن عربستان سعودی با پیمان امارات متحده عربی و اسراییل

دیدار رییس ستاد ارتش پاکستان با معاون وزیر دفاع عربستان سعودی

حمله الشباب در سومالیا؛ ۱۱ نفر کشته شدند

امریکا چهار کشتی حامل سوخت ایران به ونزویلا را توقیف کرد

شکایت جانی دپ از روزنامه بریتانیایی: اتهام کتک زدن همسر سابق کاملا دروغ است

مرگ موریکونه؛ ملودی‌هایی که جاودانه شدند

درگذشت انیو موریکونه، خالق موسیقی‌های به‌یاد ماندنی سینما

علاقمندی یک شرکت آسترالیایی برای استخراج معادن افغانستان

محموله جدید گندم اهدایی هند به افغانستان به بندر چابهار رسید

افزایش صادرات ایران به افغانستان

تکمیل کار حفاری چاه گازی شماره ۳۶ ساحه یتیم‌تاق جوزجان

توافق اولیه افغانستان و صندوق بین المللی پول در مورد تسهیلات اعتباری

صعود تیم فوتبال لایپزیک به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا

رقابت‌های مقدماتی جام جهانی و جام ملت های آسیا به تعویق افتاد

نصرت حق‌پرست حریف آمریکایی‌اش را شکست داد

کرکت بورد افغانستان تایید می‌کند که بازی با تیم زمبابوی ممکن نیست

ووت فان آیر رکابزن بلژیکی برنده مسابقه دوچرخه سواری میلان-سانرمو شد

سفر خلیلزاد به کابل برای روند صلح

توافق‌نامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله

واکنش‌ها به توافق سیاسی غنی و عبدالله

توافق سیاسی میان غنی و عبدالله

احتمال توافق سیاسی میان ارگ و سپیدار

منتشر شده

 در

توسط

رییس جمهور غنی با معاونانش 28 مشاور دارند و عبدالله عبدالله با معاونانش 29 مشاور دارند . دراین میان برخی از معاونین هرکدام دو – دو مشاور برای یک بخش دارند . دربین 57 مشاور تنها 3 مشاور بانو است .

دست کم چهار ماه از آغاز کار حکومت وحدت ملی می گذرد اما سلسله مشاورین به 57 تن رسیده است.

به اساس اسناد رسیده به تلویزیون آریانا نیوز رییس جمهور 8 مشاور ، رییس اجرایی 8 مشاور معاون اول ریاست جمهور 6 و دیگر معاونان رییس جمهور و رییس اجرایی بیشترین مشاورین را دارند.

مشاورین محمد اشرف غنی : رییس جمهور

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی

مشاورین رئیس جمهور افغانستان

حضرت عمر زاخیلوال مشاوررییس جمهور در امور اقتصاد ملی

عبدالعلی محمدی مشاور رییس جمهور درامور حقوقی

اسد الله غضنفر مشاور رییس جمهور در امور فرهنگی

خلیل زمر مشاور رییس جمهور در امور محجوزین و محبوسین

برید جنرال حبیب الله احمدزی مشاور امنیت خاص رییس جمهور

هیله علم مشاوررییس جمهوردرامور روابط بین الملل

احمد وفی امین مشاور رییس جمهور درامور اداری و تشریفاتی

معاون اول ریاست جمهوری مشاورین اش به 13 تن میرسد که دراین میان دومشاور اقتصادی دارد.

مشاورین عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری :

1. لعل محمد تاشی و احمد شكيب بخشى- مشاورين اموراقتصادی

2. یونس طغرا – مشاور امورروابط بین المللی

3. حمیدالله تواچی- مشاورامور اجتماعی

4. عبدالحمید مرادی- مشاور امورجوانان

5. مسعوده عمری- مشاورامور زنان

6. پیرمحمد خاکسار- مشاور خاص امورنظامی

7. سید جعفر نادری- مشاور امور امنیتی

8. سلطان فیضی- مشاور امور مطبوعاتی

9. فضل احمد بورگیت- مشاور امور سیاسی

10. سید احمد سعید- مشاور امورعدلی و حقوقی

11. صلاح الدین برهانی- مشاور امور صحی

12. محمد نبی ایوبی- مشاور اموردینی

13- احمدشکیب بخشی – مشاور امور اقتصادی

مشاورین سروردانش معاون دوم ریاست جمهوری به 7 تن میرسد.

عبدالله شفاهی – مشاور حقوقی

امان فصیحی – مشاورفرهنگی

سعادت غزنوی – مشاور دینی

فرید خروش – مشاور مطبوعاتی

عزیزه وهاج مشاور امورزنان

سرورجوادی – مشاور اموراجتماعی

اسلم جوادی مشاور سیاسی که حالا استعفا داده است .

مشاورین عبدالله عبدالله رییس اجرایه به هشت میرسد.

سید آقا حسین سانچارکی – مشاور ارشد امورفرهنگی و اجتماعی

سید طیب جواد – مشاور ارشد سیاسی و امور بین المللی

عمر صمد – مشاور امورپالیسی و استراتیژی

محمد قربان حقجو- مشاور اقتصادی

حبیبه سرابی – مشاور امور زنان و جوانان

محمود صیقل – مشاور ارشد و نماینده خاص رییس اجرایه

احمد نور واقف – مشاور امور دینی و تدریسی

بیک نظر بلخی مشاور امور مذهبی

مشاورین محمد خان به 11 تن میرسد که دو مشاور در امور اقوام و قباییل و دو مشاور در اموردینی دارد.

مشاورین معاون اول ریاست اجرایه :

محمدظاهرعزیز – مشاور سیاسی و اموربین المللی

محمد حلیم تنویر – مشاور امورفرهنگی و اجتماعی

عبدالجباری شلگری –مشاور امورحقوقی و پارلمانی

قاضی نجی الله – مشاور اموردینی

صفی الله – مشاور فرهنگی و رسانه ها

سیف الدین – مشاور اقوام و قبایل

محمدسرور-مشاور اقوام وقبایل

محمدرضا – مشاور اموردینی

عبدلمنان – مشاور اموردینی

عبدالصبور- مشاورامورحکومت داری

اسدالله – مشاور امورانکشافی و اقتصادی

مشاورین محمد محقق به 10 تن میرسد.

مشاورین محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایه

محترم دکتور غلام محمد ییلاقی -مشاور امور انکشافی و اقتصادی

محترم عبدالوهاب عزیزی- مشاور سیاسی و امور بین الملل

محترم محمد آصف فروغ – مشاور امور اجتماعی و فرهنگی

محترم محمد نادر شریعتی   – مشاور امور امنیتی

محترم محمد باقر ناطقی     –     مشاور امور دینی

محترم علی آقا علی زاده         مشاور امور اقوام و قبایل

محترم نجیب الله مقصودی     مشاور امور حقوقی و پارلمانی

محترم ولی الله رحمانی –       مشاور امور فرهنگی و رسانه ها

محترم قاضی محمد نظیف مستضعف- مشاور امور دینی

محترم موسی مصباح – مشاور امور اقوامو قبایل

کلیپ..باری سلام – عضو جامعه مدنی

دراین فهرست بالا تنها سه بانو مشاور وجود دارد وبس ، حبیبه سرابی مشاور امورزنان و جوانان رییس اجرایه ، عزیزه وهاج مشاور امورزنان . هیله علم مشاور در امور روابط بین الملل …بقیه 54 مشاور مردان اند

گزارش فرحناز فروتن

اقدام رییس جمهور غنی مبنی بر تعلیق قرار داد تیل وزارت دفاع ملی اقدام بی سابقه است

برنامه خروج نیروهای امریکایی از افغاانستان بازنگری می شود

منتشر شده

در

توسط

وزارت دفاع کشور از وارد شدن تلفات سنگین به طالبان مسلح در ولایت قندز خبر می‌دهد.

در اعلامیه این وزارت آمده است که در نتیجه درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در شاهراه قندز-خان آباد دست کم ۳۸ طالب مسلح کشته شدند.

بر اساس اعلامیه جنگویان طالبان از چندین روز بدینسو حملات تهاجمی شانرا در مسیر شاهراه قندز-خان آباد بالای پاسگاه های نیروهای ملی دفاعی و امنیتی را آغاز کرده بودند.

این وزارت میگوید که نیروهای افغان برای سرکوب طالبان از دو روز بدینسو عملیاتی را در امتداد این مسیر آغاز کرده بودند که در نتیجه حملات طالبان را به عقب زدند.

در اعلامیه آمده است که نیروهای افغان: ” ساحات و اراضی گسترده را از وجود طالبان و ماین های ضد پرسونل پاکسازی کردند.”

اعلامیه می‌افزاید: “در جریان‌ درگیری، ۳۸ طالب بشمول چندین فرمانده شان کشته و ۱۶ تن دیگر آنان زخمی گردیده اند.”

این در حالی است که در روزهای پسین نبردها میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در سراسر کشور شدت گرفته است.

روز گذشته طالبان مسلح بالای ۴ پاسگاه خیزش های مردمی در روستا لاله گذر ولسوالی خواجه بها والدین ولایت تخار حمله کردند.

در نتیجه این درگیری ها در پی حمله طالبان در ولایت تخار ۱۳ نفر از نیروهای خیزش مردمی و یک سرباز ارتش جان باختند و شش نفر دیگر زخم برداشته اند.

منتشر شده

در

توسط

افراد مسلح ناشناس در ولایت بلخ یک سرباز امن و نظم عامه را کشتند و یک شهروند ازبیکستانی را زخمی کرده اند.

این رویداد زمانی رخ داده است که موتر حامل آنان از سوی افرا مسلح ناشناس مورد حمله قرار گرفت.

نیروهای امنیتی تا هنوز هویت شهروند ازبیکستانی را شناسایی نکرده اند اما گفته میشود که وی کارمند پروژ راه آهن حیرتان-ازبیکستان بوده است.

پولیس میگوید که این حمله صبح امروز، پنج‌‌شنبه، ۳۰ اسد، در شهرک حیرتان ولایت بلخ صورت گرفته است.

در یک رویداد دیگر یک مرد جوان پس از آن کشته شد که مواد انفجار همراهش انفجار کرد.

مقام های محلی گفته اند: “یک مرد جوان زمانی کشته شد که کیف مملو از مواد انفجاری اش منفجر شد.”

به گفته آنان این رویداد صبح امروز در شهر مزار شریف ولایت بلخ رخ داده است.

منتشر شده

در

توسط

در پی حمله طالبان در ولایت تخار ۱۳ نفر از نیروهای خیزش مردمی و یک سرباز ارتش جان باختند.

خلیل اسیر سخنگوی پولیس تخار میگوید این حمله ساعت ۲ بامداد امروز بالای ۴ پاسگاه خیزش های مردمی در روستا لاله گذر ولسوالی خواجه بها والدین این ولایت رخ داده و برای ۲ ساعت جریان داشته است.

آقای اسیر میگوید که نیروهای ارتش که به کمک خیزش های مردمی در حرکت بودند نیز با کمین طالبان مواجه شدند.

به گفته وی در این درگیری ها دو سرباز ارتش و چهار تن از نیروهای خیزش مردمی نیز زخمی شده اند.

سخنگوی پولیس تخار می افزاید در این نبردها به طالبان نیز تلفاتی وارد شده است اما شمار دقیق تلفات این گروه روشن نیست.

گروه طالبان تا هنوز در پیوند به این رویداد چیزی نگفته است.

خیزش های مردمی متشکل از باشندگان محل اند که اسلحه برداشته و در کنار نیروهای افغان علیه طالبان و دیگر گروه های شورشی می‌جنگند.

تخار از جمله ولایت های ناامن در شمالشرق کشور است که جنگجویان طالبان در شماری از ولسوالی های آن فعالیت گسترده دارد.

تلفات سنگین طالبان در قندز؛ ۳۸ جنگجوی این گروه کشته شدند

توقف روند رهایی زندانیان جنجال برانگیز طالبان

غنی: با رهایی زندانیان طالبان ممکن است موجی از مواد مخدر وارد اروپا و بریتانیا شود

اقدام پاکستان برای تحریم گروه طالبان

حمله طالبان در تخار؛ ۱۳ تن از نیروهای خیزش مردمی و یک سرباز ارتش جان باختند

وقوع سه انفجار و یک حمله مسلحانه در کابل

انفجار ماین در بغلان؛ دو تن کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند

خلیلزاد: تمام طرف‌ها در افغانستان منافع کشور شان را اولویت قرار دهند

آریانا نیوز. کلیه حقوق مربوط به این پایگاه خبری محفوظ است

مشاورین رئیس جمهور افغانستان
مشاورین رئیس جمهور افغانستان
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *