مشاور تلفنی وسواس

 
helpkade
مشاور تلفنی وسواس
مشاور تلفنی وسواس

مشاوره تلفنی وسواس یکی از بهترین راهکارهای در دسترس افراد وسواسی است تا در سریعترین زمان ممکن برای درمان وسواس اقدام نمایند. وسواس مسئله‌ای است که معمولاً  افراد کمتر به دنبال درمان آن می‌روند. افراد وسواسی از دور بسیار منظم، آینده‌نگر و پاکیزه به نظر می‌رسند در صورتی که انضباط و تمیزی افراطی و افکار بیمارگونه‌ی آن‌ها خود و اطرافیانشان را آزار می‌دهد. درمان وسواس به تنهایی و بدون کمک مشاور تلفنی یا حضوری دشوار و غیرممکن بنظر می‌آید. ابتدا لازم است که فرد بیماری خود را بپذیرد و قبول کند که نیاز به راهنمایی و درمان دارد. مشاوره تلفنی به افراد وسواسی و خانواده‌های آنان کمک می‌کند تا این بیماری‌ را ریشه‌کن کنند و افکار مزاحم را از بین ببرند. مشاوره وسواس می‌تواند فرد را به بهترین راهکار عملی متناسب با شخصیت خود برساند. 

 

 

وسواس به معنای وسوسه و افکار آزاردهنده در مورد انجام امور و به ویژه تمیزی و پاکیزگی است. در این بیماری ترس‌های غیر منطقی فرد باعث می‌شود برخی رفتارها را در لحظه و مدام تکرار کند. شایع‌ترین نوع وسواس، وسواس شستشو و یا تمیزی و قرینه بودن چیزهاست‌. فرد وسواسی اغلب از بیماری خود آگاه است اما نمی‌تواند افکارش را کنترل کند. وسواس فکری عملی، وسواس جبری، وسواس تمیزی، وسواس بدریخت انگاری بدن، وسواس وارسی کردن، وسواس احتکار از انواع وسواس است که برای درمان هر کدام از آن‌ها جداگانه صحبت می‌شود. اگر نشانه‌های وسواس را در خود و یا نزدیکانتان مشاهده کردید بهتر است ابتدا از مشاوره تلفنی کمک بگیرید. در مشاوره تلفنی علت‌های بروز رفتار وسواسی و منشا روانی آن همچنین نوع وسواس و درمان آن بررسی می‌شود.مشاور تلفنی وسواس

 

به همان میزان که وسواس به زندگی فرد آسیب می‌زند، ضرورت درمان آن نیز احساس می‌شود. وسواس اختلالی است که به فرد و اطرافیانش آسیب می‌زند. برای مثال فردی که به اختلال وسواس جبری مبتلاست مدام دیگران را مجبور می‌کند تا کارها را به بهترین نحو انجام دهند و در صورت بروز نقص‌های بسیار کوچک عصبانی می‌شود. فرد وسواسی وقت زیادی را هدر می‌دهد و از اولویت‌های زندگی‌اش جا می‌ماند.  به همین دلایل لازم است تا به مشاور مراجعه کند. با توجه به پیشرفت وسائل ارتباطی مشاوره تلفنی راهی آسان و نتیجه بخش در درمان وسواس شناخته شده است. 

 

یکی از مزیت‌های مشاوره تلفنی این است که می‌توانید مشکل خود را بدون خجالت بیان کنید. در مشاوره تلفنی دیگر نگران قضاوت دیگران نخواهید بود. برخی از افراد در برابر قضاوت دیگران ضعف نشان می‌دهند و از آن فرار می‌کنند و ممکن است همه‌ی حقایق را در مورد مشکل خود بیان نکنند. در مشاوره تلفنی می‌توانید بدون نگرانی و بدون بیان اطلاعات شخصی مثل اسم و مشخصات مشکلتان را مطرح کنید و راهنمایی بگیرید. مشاوره تلفنی به شما کمک می‌کند چیزهایی که حضوری نمی‌توانید بگویید را بدون نگرانی با فرد متخصص درمیان بگذارید. برای حل مشکل ذکر تمام واقعیات لازم است. مشاوره تلفنی مقرون به صرفه است و مشکلات و هزینه‌های رفت و آمد را ندارد. همچنین لازم نیست مدت‌ها در نوبت قرار بگیرید. تنها با یک تماس می‌توانید از راهنمایی مشاوری متخصص بهره‌مند شوید.

 

مشاوره تلفنی کمک می‌کند ابتدا نشانه های وسواس را بشناسید تا بتوانید وسواس خود را به مرور از بین ببرید. مشاوره تلفنی شما را از اثرات وسواس آگاه می‌کند و راه‌کارهای مختلف درمان را مورد بررسی قرار می‌دهد. مشاوره وسواس داروهای احتمالی برای کاهش علائم وسواس را به شما معرفی می‌کند. اولین قدم در درمان وسواس پذیرش آن است. اگر افراد وسواسی آگاه باشند که رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری آنان باعث اذیت خود و دیگران می‌شود درمان سریع‌تر صورت می‌گیرد. در مرحله‌ی بعدی مشاور انواع وسواس را به شما می‌شناساند و نوع آن را در شما تشخیص می‌دهد. شما با مشاوره تلفنی می‌توانید از میزان این بیماری و میزان اثرات مخرب در وجودتان باخبر شوید. 

 

مرکز مشاوره تلفنی هنر زندگی از مشاوران و روانشناسان متخصص در زمینه‌ی وسواس بهره‌مند است. درمان به صورت گام به گام و در عین حال بدون اتلاف وقت صورت می‌گیرد. موضوعاتی از قبیل پیشگیری از وسواس، درمان وسواس، درمان دارویی وسواس، وسواس اجباری، وسواس شستن، وسواس شمارش، وسواس بررسی و چک کردن، وسواس در اعتماد و اطمینان کردن به افراد و… تک به تک در مرکز مشاوره تلفنی هنر زندگی بررسی می‌شوند. شما می‌توانید با مشاوران مختلف در زمینه‌ی مشکل خود صحبت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره وسواس می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره  9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

مشاوره وسواس از آن مواردی است که افراد کمتر سراغ آن می‌روند چرا که اغلب مردم فکر می‌کنند وسواس عارضه حادی نیست و خودش خوب می‌شود! اگر خودتان وسواسی هستید و یا با آدم وسواسی زندگی می‌کنید، حتماً تا به حال عمق فاجعه را درک کرده‌اید. بنظر می‌رسد بدون استفاده از مشاوره حضوری و یا مشاوره تلفنی، درمان قطعی اختلال وسواس بسیار دشوار باشد. دیگر وقتش است که قبول کنید درمان این بیماری نیاز به راهنمایی و همراهی دارد. براساس آمارها، مشاوره‌های تلفنی در اکثر مواقع نتیجه‌بخش بوده‌است. استفاده از مشاوره تخصصی در درمان وسواس به افراد مبتلا و خانواده‌های آن‌ها کمک زیادی می‌کند. در این مطلب سعی می‌کنیم شما را با وسواس و راه‌های درمان آن آشنا کنیم. 

 

 

اگر به نشانه‌ های وسواس در خود یا دیگران توجه کنید می‌توانید آنرا بشناسید. وسواس به معنای تردید و دودلی و در روانشناسی به معنای وسوسه و تردیدهای آزاردهنده در انجام امور و به ویژه در مقوله پاکیزگی است. وسواس از طریق افکار و ترس‌های غیر منطقی فرد را مجبور به تکرار برخی رفتارها می‌کند. شایع‌ترین نوع وسواس، وسواس نسبت به تمیزی و پاکیزه بودن است. فرد وسواسی اغلب خود از بیماری خود خبر دارد و مدام در تلاش برای مقابله با افکار وسواسی خود است. فرد وسواسی در شستن و تمیزکردن، در تماس اشیاء با یکدیگر و یا دست انسان، در شمارش اشیاء و چیزها، در چک کردن مسائل ایمنی و… حساسیت افراطی دارد. چگونگی رفتار با فرد وسواسی چیزی است که پس از مشاوره‌ها برای شما ملموس خواهد شد.  مشاور تلفنی وسواس

 

شاید زمانی که اسم وسواس را می‌شنوید ترس از کثیفی و شستن دست‌ها تا حد کنده‌شدن پوست! به ذهنتان بیاید، اما وسواس انواع گوناگونی دارد که همه‌ی آن‌ها درمان مخصوص به خود را می‌طلبد. اگر بخواهیم چند نمونه از وسواس‌های شایع را نام ببریم باید به این موارد اشاره کنیم:  وسواس فکری عملی، وسواس جبری، وسواس تمیزی، وسواس بدریخت انگاری بدن، وسواس وارسی کردن، وسواس احتکار و غیره. بهتر است تا می‌توانید اطلاعات خود را راجع به انواع وسواس مرتبط بالا ببرید. 

 

وسواس در افراد مختلف به دلایل گوناگونی رخ می‌دهد. به غیر از وراثت عوامل روانی و نوع تربیت در دوران کودکی فرد تاثیر بسیار زیادی در شکل‌گیری این بیماری دارد. به همین سبب لازم است تا ابتدا دلایل و ریشه‌های آن از طریق مشاوره حضوری یا تلفنی و روان‌درمانی مشخص شود. علل انواع وسواس می‌تواند به شیوه تربیت والدین در دوران کودکی، تحقیر کودک، وراثت، احساس ناامنى در کودک و محدودیت‏‌های دوران کودکی مربوط باشد. در مشاوره تلفنی تمام این علت‌ها بررسی و بیماری شما ریشه‌یابی می‌شود.

 

در درمان وسواس از الگوهای مختلفی با نام‌های تقابل به ضد، فرمان ایست و یا درمان‌های دارویی استفاده می‌شود. درمان شناختی که در درمان وسواس بسیار موثر است طی جلسات مشاوره بینش عمیقی را نسبت به تعارض‌های درونی به بیمار می‌دهد. در برخی موارد نیز روانشناس با خانواده بیمار ارتباط می‌گیرد و ناهماهنگی‌های احتمالی را رفع می‌کند. علاوه براین مشاور ممکن است فعالیت‌هایی را برای بیمار در نظر بگیرد تا سطح اضطراب و وسواس او کاهش یابد. استفاده از مشاور تلفنی بهترین امکان برای یافتن شیوه‌ی صحیح درمان است.

 

مشاور تلاش می‌کند تا با استفاده از مهارت‌ها و شیوه‌های صحیح ارتباطی به فرد وسواسی و خانواده‌ی او آموزش‌های لازم را بدهد و در وهله‌ی اول انگیزه‌ی مبارزه با بیماری را در فرد ایجاد کند به طوری که هیچ‌گاه در این مسیر تسلیم نشود. علاوه بر این تمام راه‌کارهای درمان وسواس را تا جایی ادامه می‌دهد که بیماری از بین برود و احتمال برگشت به صفر برسد. مشاوره تمام الگوهای درمانی را که در بالا ذکر کردیم مرحله به مرحله برای درمان بیماری اجرایی می‌کند.

 

قدم اول این است که فرد وسواسی خود بپذیرد که بیمار است. لازم است تا فرد مبتلا به وسواس برای مدیریت بهتر و مواجهه و مقابله با انواع وسواس آموزش ببیند. ارتباط مستمر و یاری گرفتن از مراکز مشاوره حضوری و تلفنی به شما کمک می‌کند تا از لحاظ جسمی و روانی بر وسواس خود غلبه کنید. این موضوع به ‌ویژه در افرادی که وسواس در آن‌ها به اختلال وسواس فکری‌عملی یا وسواس جبری تبدیل شده اهمیت بیشتری دارد. می‌توانید قبل از وقوع بحران‌های آسیب‌زا ریشه‌های وسواس خود را با همراه با مشاور از بین ببرید. جلسات مشاوره چه حضوری و چه تلفنی در اکثر موارد نتیجه‌بخش خواهد بود. فرد وسواسی می‌تواند مشکلات و ترس‌های خود را در فضایی صمیمی بدون احساس نگرانی با مشاور رازدار مطرح کند. مشاور با بررسی صحبت‌های او همدلانه توصیه‌ها و راه‌کارهای عملی جهت درمان وسواس در اختیار فرد قرار می‌دهد.

 

تعداد مراکز مشاوره جهت درمان بیماری وسواس بسیار کم است و در بسیاری از شهرها و شهرستان‌ها چنین خدمات و امکاناتی برای درمان وسواس وجود ندارد. به همین دلیل درمان وسواس با موانع و مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. علاوه‌بر این رفت‌ و آمدهای طولانی از شهرستان‌ها به تهران و حتی رفت و آمدهای درون شهری بسیار خسته‌کننده و پر هزینه هستند. هزینه‌های جلسات مشاوره حضوری گاهی افراد را از مراجعه به این مراکز باز می‌دارد. مشاوره تلفنی مشکل دسترسی به مراکز مشاوره را حل کرده‌ است. امروزه مراکز مشاوره تلفنی بسیاری در کشور وجود دارند که با کمک آن‌ها می توانید به‌طور کامل مشکل خود را حل کنید.

 

با استفاده از مشاوره تلفنی می‌توانید در کمترین زمان ممکن از مشاوران متخصص جهت درمان وسواس استفاده کنید. برخی از افراد در مقابل مراجعه حضوری به روانشناس مقاومت دارند. در این صورت خانواده‌ها می‌توانند در ارتباط با مشکلات وسواس افراد خانواده‌ی خود راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند. مشاوره تلفنی این امکان را برای شما به وجود می‌آورد تا از هر ساعت از شبانه‌روز مشکل خود را با فردی متخصص مطرح کنید و راهنمایی بگیرید.

مشاوره تلفنی مشکلات رفت و آمد را به همراه ندارد؛ هزینه‌های جلسات مشاوره تلفنی نسبت به حضوری کم‌تر است در نتیجه هزینه‌های شما کاهش می‌یابد. در مشاوره تلفنی مشکل وسواس شما به طور دائمی از بین می‌رود و از به وجودآمدن دوباره‌ی آن جلوگیری می‌شود. با توجه به اینکه در بسیاری از روستاها و شهرستان‌ها مراکز مشاوره حضوری وجود ندارد یا بسیار کم است مشاوره تلفنی می‌تواند مزیتی خاص برای شما باشد. 

 

در مرکز مشاور تلفنی هنر زندگی می‌توانید به صورتی راحت و در دسترس از خدمات و راهنمایی‌های مشاوران و متخصصان در زمینه‌های مختلف درمان وسواس، طلاق ، مشاوره تلفنی جنسی، مشاوره تلفنی زناشویی، مشاوره زندگی مشترک استفاده کنید و از این طریق بسیاری از مشکلات خود را پشت سر بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره وسواس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

یکی از مشکلات و معضلات اساسی که یک فرد می تواند از وجود آن رنج و درد فراوانی را متحمل شود ، مشکل وسواس می باشد . وسواس می تواند ذهن فرد مبتلا به خود را بسیار آشفته کند و می تواند برای فرد در انجام امور روزمره اختلالاتی به وجود بیاورد که راندمان فعالیت وی را کاهش دهد . وسواس یک بیماری و مشکل روانی است که همچون بیماری های جسمی می شود توسط یک متخصص مورد بررسی قرار گرفته و برای درمان آن اقداماتی صورت پذیرد . مشاوره تلفنی وسواس می تواند به این مهم کمک محسوسی نماید .

پس از ذکر مقدمه فوق نوبت آن رسیده است که به بررسی مشکل وسواس بپردازیم و با مزیت استفاده از مشاوره تلفنی وسواس آشنا شویم . بدین منظور ابتدا مشکل وسواس را تعریف کرده و سپس مزیت استفاده از مشاوره تلفنی وسواس را برای شما بازگو خواهیم کرد .

بیشتر بخوانید

مشاور تلفنی وسواس

به خرج دقت و زمان بسیار برای انجام یک کار و یا فعالیت به طوری که فعالیت مذکور نیاز به آن میزان دقت و زمان نداشته باشد و با صرف میزان کمتری از دو پارامتر دقت و زمان بتوان آن فعالیت را انجام داد ، وسواس می گویند . برای درک بهتر مسئله وسواس به مثال های زیر توجه کنید :

مثال 1 : فرض کنید فردی نسبت به نگهداری کتاب های خویش وسواس دارد . کافیست یک برگ از کتاب وی تا و یا مقداری جزئی از یک صفحه پاره شود و یا مقدار کوچک خوراکی بر روی آن ریخته شود . در این صورت این وسواس مدام او را وا می دارد تا درگیر اتفاق افتاده شود و دقت و زمان بسیاری برای رفع مشکل به وجود آمده صرف کند .

همه ما می دانیم در حالت عادی چنین اتفاقی که در مثال بالا ذکر شد نیاز به این همه دقت و زمان برای برطرف کردنش ندارد و به راحتی می توان از اتفاق به وجود آمده صرف نظر کرد . اما وسواس مثل یک خوره به جون آدمی می افتد و این اتفاق کوچک را در ذهن فرد مبتلا به وسواس بزرگ جلوه می کند و او را وادار می کند تا به مدت زمان زیادی به این مسئله فکر کند . چه بسا این همه فکر در مورد یک پدیده معمولی ذهن فرد مبتلا به وسواس را آزرده کند و سبب کاهش راندمان فرد در فعالیت های روزانه خود شود .

فرض کنید فردی به چک کردن فعالیت های خود وسواسی دارد . به طوری که به طور مدام کارهای خود را چک می کند و زمان غیرمعقولی را صرف چک کردن کارهای خود صرف می کند . مثلا درب خودرو خود را قفل کرده و وقتی می خواهد وارد منزل شود برگشته و ماشین خود را چک می کند که آیا در آن را قفل کرده است یا خیر ؟ دوباره پس از چک کردن وارد منزل شده و این بار برای چک کردن در خانه برمی گردد و باز و بسته بودن آن را بررسی می کند و در انتها دوباره ماشین خود را برای کسب اطمینان بیشتر چک می کند . و به همین گونه سایر فعالیت های خود را مورد چک و بررسی قرار می دهد .

با توجه به مثال فوق بدیهی است صرف کردن چنین زمانی برای چک کردن کارهای خود آن هم به طور مداوم برای یک انسان سالم یک امر منطقی به حساب نمی آید ، اما برای کسی که از مشکل وسواس رنج می برد از بی اعتمادی شدید فرد نسبت به خودش خبر می دهد .

لازم به ذکر است که وسواس یک بیماری ذهنی است و همچون سایر بیماری ها قابل درمان می باشد . بنابراین کسی که از مشکل وسواس رنج می برد می تواند با استفاده از مشاوره تلفنی وسواس گامی موثر در بهبود این مشکل خود بردارد .

اکنون که با وسواس آشنا شدید بهتر است تا به بررسی مزیت استفاده از مشاوره تلفنی وسواس بپردازیم .

همان طور که گفته شد وسواس یک بیماری ذهنی است و برای این بیماری راه درمان هم وجود دارد . استفاده از مشاوره تلفنی وسواس یک راه خوب برای حل این مشکل برای افراد مبتلا به وسواس می باشد . اکنون مزیت استفاده از مشاوره تلفنی وسواس را بررسی می کنیم ، لذا توجه شما را به ادامه این مطلب جلب می کنم .

استفاده از مشاوره تلفنی وسواس به فرد مبتلا به مشکل وسواسی این امکان را می دهد تا راحت تر با این مشکل مواجه شود . در این نوع مشاوره ، روان شناس پس از بررسی کامل جوانب راهکارهایی که موجب از بین رفتن و یا حداقل کاهش وسواسی در فرد می شود ارائه می دهد . در نتیجه فرد در صورت عمل کردن به آن ها می تواند وسواسی موجود در خویش را به طور کامل رفع و یا حداقل میزان آن را کاهش دهد . برای درک بهتر و جاافتادن این مطلب به مثال زیر توجه کنید .

فرض کنید فردی نسبت به بهداشت وسواس دارد ، به طوری که پس از برخورد یکی از اعضای بدنش با هر وسیله ای احساس می کند باید آن عضو را آب کشیده تا تمیز شود . حال دو سناریو را بررسی می کنیم که در آن یک فرد از مشاوره تلفنی وسواس و شنیدن راهنمایی های یک مشاور خوب استفاده کرده است و دو هیچ اقدامی برای استفاده از نظر یک متخصص برای رفع مشکل خود نکرده است .

در سناریوی اول روان شناس پس از آگاهی کامل نسبت به نوع وسواسی فرد به او توصیه یا پیشنهادهایی می کند که با فرد می تواند با عمل کردن به آن می تواند با مشکل خود مبارزه کند و در نهایت بر آن غلبه کند . این توصیه می تواند شرح مسئله بهداشت و یا مشکلاتی که فرد در صورت ادامه دادن این وسواسی ممکن است با آن روبرو شود و یا تشویق ذهن فرد برای جنگیدن با این مشکل باشد که در نهایت در صورت بهره گیری از آن ها فرد می تواند به بهبود مشکل خود امیدوار باشد .

در سناریوی دوم فرد ممکن است نه تنها مشکلش برطرف نشود بلکه ممکن است با گذشت زمان به شکل جدیدتر و سختتری نمود پیدا کند به طوری که زندگی را برایش جهنم کند و نتواند برای مدت کوتاهی آرام و قرار داشته باشد و تقریبا به طور پیوسته درد و رنج را متحمل شود .

با توجه به مطالب بالا در می یابیم استفاده کردن از مشاوره تلفنی وسواس می تواند به درمان و بهبود این مشکل در افراد کمک کند و باعث رهایی آن ها از این مشکل شود . کلینیک روان شناسی روان آرام با بهره گیری از بهترین مشاوران آماده ارائه انواع خدمات مشاوره برای شما عزیزان می باشد . شما می توانید مشکلات و معضلات زندگی روزمره خود را با متخصصین ما در میان بگذارید و از راهنمایی ها و توصیه های آن ها در جهت رفع مشکل خود بهره ببرید .

مشاوره رابطه قبل از ازدواج

تعیین وقت مشاوره

بهترین روانشناسان تهران

روانشناسی مشکلات زناشویی

از کلینیک روانشناسی روان آرام

کلینیک روان آرام با دارا بودن جمعی از مشاوران خبره، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد. لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه های مختلف روانشناسی عرضه میگردد.

تهران، میدان ونک خیابان ملاصدرا، خیابان شیرازی شمالی نبش کوچه شهریار پلاک 181، طبقه 3، واحد 16

ravanaramvanak@gmail.com

© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به روان آرام
کلینیک می باشد طراحی و سئو توسط لومین

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

مشاوره تلفنی خانواده، ازدواج، روانشناسی و عشق

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

مشاوره وسواس چگونه باید مشکلات را کاهش دهد؟

مشاوره تلفنی وسواس چقدر میتواند در رفع اختلال وسواس به ما کمک کند ؟ مشاوره تلفنی وسواس به ما این امکان را میدهد که بدون خجالت و رو دررویی حرفمان را بزنیم . مزیت مشاوره تلفنی وسواس در این است که در برابر سوالهایی که مشاور از ما میپرسد نگران قضاوت نباشیم . خیلی از ما در برابر قضاوت دیگران عجز نشان میدهیم .  ممکن است خیلی از واقعیات زندگیمان را مخفی کنیم . مشاوره تلفنی وسواس ما را در گفتن واقعیتها یاری میکند . ما برای اینکه مداوا شویم نیاز داریم تمام واقعیتها را بی کم و کاست با درمانگرمان در میان بگذاریم .مشاور تلفنی وسواس

مشاوره وسواس نوعی روش درمانی است که در آن درمانگر، با ارائه راهکارها و تغییر بینش فرد تلاش می کند تا مشکلات وسواس و بیماری های نظیر آن را درمان کند.

وسواسی به  لحاظ روانشناسی نوعی تردید و شک آزاردهنده درباره موضوعی خاص است. در این حالت فرد وادار به تکرار انجام کاری می شود. فرد وسواس مدام با خود درگیر است و تحت فشار روحی زیادی است. در واقع همه ما در اطرافمان با فردی که وسواس دارد برخورد کرده ایم و می دانیم که او چه عذابی را تحمل می کند. دیده اید که این فرد برای غلبه بر استرس و اضطراب خود چه میکند یا یک کار را چندین بار تکرار میکند. خوب علاوه بر اینکه این کار در نگاه دیگران مسخره به نظر می آید، خود شخص وسواسی را به شدت آزار می دهد.

اما این مشکل تا چه زمانی ادامه دارد؟ تا کی باید فرد به دلیل بیماری در عذاب باشد؟ مردم فکر می کنند که وسواسی اصلا بیماری نیست و نباید آن را جدی گرفت. باید این موضوع را درک کنید که وسواسی، بیماری است. یعنی شمایی که وسواس دارید بیمار هستید و نیاز به کمک و مشاوره دارید. کسی که کمک کند تا نسبت به موضوعاتی که به آن بیش از دیگران توجه می کنید، بی تفاوت باشید. جالب است بدانید اکثر افراد وسواس بعد از چند جلسه مراجعه به مشاوره، توانسته اند غول وسواس را از پا در بیاورند.

مشاوره وسواس فکری با شناسایی و ریشه یابی علت وسواسی فرد، سعی میکند تکنیک های لازم را برای درمان، به کار گیرد. فکر می کنید مشاوره چگونه می تواند این اختلال روانی جدی را درمان کند؟ نکته ای که در این باره باید بدانید این است که درمان وسواس نیازمند جلسات طولانی  مشاوره است. در بسیاری از موارد اگر بیمار با مشاوره در ارتباط باشد و با او همکاری کند دیگر نیاز به ارجاع به روانپزشک نیست و به راحتی بدون خوردن داروهای شیمیایی بهبود پیدا میکند. پس لازمه بهبود بیمار، همکاری با مشاور و درمانگر است.

معمولا مشاوران وسواس فکری را به این صورت طبقه بندی می کنند:

وسواس بطور کلی یک اختلال ذهنی و رفتاری است که به دو گونه بروز پیدا میکند .

مشاوره تلفنی وسواس در درمان روانشناختی بیماری های وسواس نقش چشمگیری داد. شما میتوانید با یک تلفن از توصیه های مشاوره استفاده کنید. از طرفی  برخی از بیماران وسواسی زمانی که مرکز مشاوره مراجعه میکنند فکر می کنند همه چیز کثیف است یا مدام باید دست هایشان را بشویند و به چیزی دست نزنند. این موضوع تمرکز آن ها را از موضوع اصلی پرت خواهد کرد. اما با استفاده از مشاوره تلفنی وسواس، دکتر را به خانه خود می آورند و روی موضوع تمرکز می کنند. علاوه بر این در خیلی از شهرها و روستاها، دسترسی به مشاوره خانواده و ازدواج هم به سختی مقدور است چه برسد به مشاوره وسواس… همچنین دیگر نیازی نیست که در ترافیک سنگین بمانید یا هزینه آمد و رفت بدهید. مشاوره تلفنی وسواس همیشه در دسترس شماست.

در وسواس فکری یک فکر و اندیشه مزاحم مدام ذهن بیمار را در گیر میکند که این یک اختلال اظطرابی مزمن است . فرد وسواسی برای رهایی از این فکر به تکانه های رفتاری خاصی روی می آورد . در صورتیکه بخواهد این اندیشه را سرکوب نماید دچار اضطراب شدید خواهد شد . اختلال وسواس – اجباری (ocd ) در واقع چهارمین اختلال روانی است که منجر به حرکات وسواسی میشود . حرکات وسواسی شامل شستشوی بیش از اندازه ، شک داشتن در روشن بودن گاز میباشد .  شک داشتن در به همراه داشتن پول یا کلید یا و لوازم ضروری ، اختلال در شمردن پول و رفتار تکرار کردن نیز از اختلالات رفتاری وسواس است .

بطور کلی اختلالات رفتار وسواسی ناشی از اختلال فکری میباشد .

تست وسواس فکری معمولا از افرادی گرفته می شود که شک دارند که وسواس دارند یا می ترسند که دچار وسواسی شده باشند. در این حالت از شما سوالاتی پرسیده می شود تا میزان وسواس بودن شما مورد بررسی قرار بگیرد.

سوالات به این شرح است:

اغب اوقات مجبورم یک کار را چند بار انجام دهم.

معمولا فکرهای بسیار بدی به ذهنم خطور میکند که بسیار آزارم می دهد.

حتی در مورد چیزهای ساده ای که انجام می دهم باید مدام آن ها را تکرار کنم.

به جزئیات دیگران بیش از حد اهمیت می دهم.

مدام اتاقم را بررسی می کنم که ببینم همه چیز سر جایش است یا نه.

وقت زیادی صرف شستن و تمیز کردن وسائلم دارم.

در مکان هایی مانند دستشویی احساس ناراحتمی می کنم.

نمی توانم از وسائل عمومی استفاده کنم. استفاده از توالت عمومی برایم بسیاری سخت و دشوار است.

از مواد شوینده زیاد استفاده میکنم..

به شدت نگران این هستم که بیمار نشوم.

به کسی دست نمی دهم و با کسی روبوسی نمی کنم.

اغلب اوقات تا کردن لباس هایم و اتو زدن آن ها وقت زیادی از من می گیرد.

مدام چک می کنم که آیا کارهایم را درست انجام می دهم یا نه. گاهی آنقدر تکرار میکنم که عصبی می شود.

اگر پاسخ شما به حداقل 8 مورد از سوالات بالا مثبت بود یعنی شما اختلال وسواسی دارید یا در مراحل اولیه آن هستید.

اگر پاسخ شما به حداقل 8 مورد نه بود یعنی مشکلات زیادی بابت وسواسی ندارد و شرایطتان بحرانی نیست و با کمی تغییر در سبک زندگی این بیماری تان بهبود پیدا می کند.

نشانه های وسواس فکری، معمولا در تمام بیماران مشترک است. فقط میزان تکرار آن و شرایط بیماری، نشان می دهد بیماری در چه درجه ای قرار دارد.

نشانه های وسواس فکری عبارت است از :

خصوصیات افراد دارای وسواس فکری و عملی در نوع رفتار و کارهایشان مشهود است. شما اگر یک ساعت با این شخص صحبت کنید یا رفتارهای او را زیر نظر داشته باشید متوجه می شوید با افراد عادی کاملا متفاوت است.

نشانه های وسواس عملی نیز مانند وسواس فکری است.

غلبه بر وسواس عملی نیازمند توانایی و قدرت شما در نوع برخورد با این بیماری است. هرچه مطیع وسوسه های خود شوید شرایط را برای خود سخت تر میکنید.

اگر یک بار که به دستشویی رفتید به جای 4 بار تکرار تنها 2 بار عمل شستشو را تکرار کنید و مدام با خود بگویید نیازی به تکرار نیست و تمیز شده، خوب این یعنی خودتان دوست دارید که خوب شوید. مشاوره وسواس قادر است به شما کمک کند اما تا زمانی که خودتان نخواهید این کار تحقق نخواهد یافت.

مشاوره درمان وسواس به شما راهکارهای کلیدی خواهد داد که در کمال آرامش و تحت هیچ فشاری بتوانید به خودتان کمک کنید. این کار قبل از هر چیز نیاز به خود یاری و خود درمانی دارد. اگر خودتان بخواهید قطعا بدون نیاز به داروهای شیمیایی مضر به راحتی می توانید مانند یک فرد عادی به زندگی ادامه دهید.

مشاوره وسواس شستشو  به دو روش درمان شناختی و درمان رفتاری، بیمار را درمان می کند. در درمان رفتاری درابتدا ظرفیت تحمل بیمار را می سنجند. مثلا یک چیز کثیف را روی لباس او قرار می دهند و عکس العمل بیمار را می سنجند. این شرایط تنش زا باعث می شود که آن ها شرایط بدی را تحمل کنند. اما کم کم و به تدریج و با کمک مشاور، این استرس کمتر و کمتر خواهد شد.مشاور تلفنی وسواس

در درمان شناختی رفتاری، بیمار تمرین می کند که به افکار وسواسی اش حمله کند. مثلا اگر با خود فکر کند که این قسمت تمیز نشده، ناگهان فکر خود را تغییر می دهد و می گوید اینجا کاملا تمیز است. چرا مدام اشتباه می کنی؟

در بعضی موارد مشاوره وسواس به شما می گوید که اگر وسواس خود را تکرار کردید سعی کنید خود را تنبیه کنید. اگر برای هر بار سرکشی و خروج از برنامه درمانی خود را تنبیه کنید تمرکز خود را به کار می گیرید که دفعه بعد از روی برنامه پیش بروید.

مشاوره درمان نجاست نیز به همین شیوه بیماران را درمان می کند. او باعث می شود شما با ترس های خود روبرو شوید. شما باید یاد بگیرید که به افکار وسواسی خود اعتنا نکنید. شما باید بدانید که اگر جایی نجس شده باشد اگر عین نجاست همان لحظه آب کشیده شود پاک است و از هر لحاظی تمیز و عاری از نجاست می شود.

مشاوره وسواس عملی ذهن شما را از اضطراب و نگرانی خارج می کند. افرادی که دچار وسواس عملی شده اند به خوبی میدانند که علت این بیماری از چیست. درمانگر با روش های نوین درمانی به بیماران کمک میکند تا در ابتدا استرس را از خود دور کنند. شاید با خود بپرسید چگونه بدون داروهای شیمیایی می توان ترس و اضطراب را از خود دور کرد؟

پس شما مدام درحال تکرار چیزی هستید و از بیماری خود هم آگاهی دارید اما نمی توانید آن را کنترل کنید. پیشنهاد ما این است که به مشاوره وسواس مراجعه کرده و رفتار درمانی را شروع کنید. در بحث رفتار درمانی مشاور، راهکارهای جالبی درمورد چگونگی روبرو شدن با بیماری را به شما می آموزد. مثلا به شما یاد می دهد که وقتی دستتان نجس شد آنرا نشویید. یا آنقدر خود را تنبیه کنید که تنها یک بار دستتان را بشویید. مهم است که تا مدتی کثیف بمانید و لباس هایتان را عوض نکنید.

استرس و اضطراب شما ریشه وسواس است. در ابتدا باید استرس و اضطرابتان را کم کنید. در این موارد یک سری درمان های دارویی تجویز می شود. در کنار این درمان ها معمولا می توان از درمان های رفتاری استفاده کرد. مشاوره وسواس فکری در این زمینه کمک بزرگی به شما خواهد کرد. تنها کاری که می کنید باید به هر طریق استرس را از خود دور کنید.

در اینکه نباید به راحتی به دیگران اعتماد کرد شکی نیست. اما اگر شک و سوء ظن شما زیاد باشد به نحوی که روی ارتباطتان با دیگران تاثیر بگذارد، به نوعی می توان گفت که دجار بیماری وسواس شده اید. درمان وسواس فکری شما سخت نیست و نیازی به درمان دارویی ندارد. مراجعه به مشاوره می تواند راه حل خوبی باشد. او به شما کمک خواهد کرد تا با معیارهای درست و اصولی با دیگران ارتباط برقرار کنید.

مشاوره وسواس تلفنی به شما کمک میکند بیماری وسواس شما ریشه یابی شود . مشاوره وسواس تلفنی شما را با راهکارهای درمان وسواس آشنا میکند . مشاوره وسواس تلفنی به شما در باره اثرات وسواس آگاهی میدهد . شما ممکن است دچار اختلال وسواس گونه ای باشید مشاور وسواس تلفنی شما را با این موضوع آشنا میکند . اگر شما دچار بیماری وسواس هستید با مشاوره وسواس تلفنی به در مان قطعی وسواس دست پیدا میکنید . راه های درمان وسواس فکری هرچند بیشتر شناختی هستند اما درمان دارویی وسواس فکری نیز وجود دارد . اختلال وسواس فکری –عملی یا (OCD) را میتوانید با تست وسواس فکری دریابید .برای مداوای وسواس فکری و عملی هرگز به خود درمانی نپردازید . چون شما هرچقدر بخواهید در مقابل وسواس فکری مقاومت نشان دهید بر وسواس عملی خود خواهید افزود .

اولین قدم برای درمان، پذیرش بیماری است . شما باید بپذیرید دچار یک اختلال شده اید تا بتوانید آنرا درمان کنید البته نه خود درمانی . همین که بدانید رفتارهای کلیشه ای شما باعث آسیب رسیدن به زندگیتان شده است شما را بر آن میدارد تا با آن مبارزه کنید . این بیماری را میتوان به مرداب تشبیه کرد که به تنهایی بیرون آمدن از آن میسر نیست . مانند کسی که در مرداب فرو رفته اگر بخواهد دست و پا بزند و نگذارد کسی یاریش کند بیشتر غرق میشود . برای درمان این بیماری حتما باید با درمانگر همراه شد . اولین قدم برای ارتباط با درمانگر مشاوره روانشناسی است . شما اول باید برای روبرو شدن با واقعیات که سخت هم نیست آماده شوید . نگرانی شما از وجود این بیماری در وجودتان باعث عود بیماری خواهد شد . یک مشاور مجرب کمک خوبی برای شما است .

مرکز مشاوره تلفنی وسواس با کادر مجرب و علمی شما را قدم به قدم پیش خواهد برد . مشاوره اختلالات مختلف رفتاری و فکری در مرکز مشاوره تلفنی وسواس میسر است . شما به جای اینکه با افکار منفی به روح و جسم خود آسیب برسانید در یک مرکز مشاوره وسواس میتوانید مشاوره وسواس انجام دهید . این مشاوره اختلال وسواس شما را از میزان بیماریتان مطلع خواهد کرد .

اما وسواس فکری چیست ؟ جواب این سوال را نیز میتوانید در مرکز مشاوره وسواس بیابید .  ما نیز به اختصار به آن خواهیم پرداخت . اینکه وسواس چیست و انواع وسواس فکری کدام است . منشا دقیق پیدایش وسواس فکری هنوز مشخص نیست . برخی بروز اختلال وسواس را ژنیتیکی میدانند . هنوز ژن خاصی برای بروز این اختلال تعریف نشده . میتوان گفت رفتار وسواسی والدین به فرزندان منتقل میشود البته نه صد در صد .

اضطراب و استرس منشا بسیاری از اختلالات رفتاری است که وسواس نیز از آن مبرا نیست . تنبیه بدنی کودک ، رفتار پرخاشگرانه ، ایجاد استرس و تقویت تابوها از مهمترین دلایل بروز وسواس فکری است . واداشتن کودکان به رعایت قوانین سخت هم در بروز این اختلال سهیم است . مثلا نگذاریم کودک و یا جوان بچگی کند . یا آنها را وادار کنیم بسیار منظم و محافظه کارانه عمل کنند . یا حواشی مذهبی آنها را بیش از حد تقویت کنیم و از همه مهمتر دوران بار داری زنان است . بانوی باردار باید  آرامش داشته باشد  و دچار استرس نشود . تغذیه بانوی باردار باید شامل چهار گروه غذایی باشد تا جنین دچار اختلال جسمی و ذهنی نشود . در این بخش با منشا بوجود آمدن اختلال وسواس آشنا شدیم .

اولین قدم برای درمان آشنایی با منشا آسیب و اختلال است .

بیشتر بخوانید: اختلال وسواس شدید چه علائمی دارد؟

مرکز مشاوره تلفنی وسواس میتواند به شما اطلاعات مفید بیشتری بدهد . دومین قدم برای درمان آشنایی با انواع این اختلال است . شما میتوانید با تماس با مرکز مشاوره تلفنی وسواس از میزان آسیب این اختلال در وجودتان مطلع شوید . مرکز مشاوره تلفنی وسواس با طرح پرسشهایی شما را با منشا پیدایش این عارضه آشنا خواهد کرد . توجه داشته باشید در هر شخص میزان ، منشا و نوع وسواس متفاوت است . راه درمان بیماری وسواس با دیگر بیمار فرق میکند حتی اگر رفتار مشابهی داشته باشند . از خود درمانی در مورد خود و یا دیگران خودداری کنید . باز هم تاکید میکنم وسواس عملی برای مقابله با وسواس فکری و اضطراب درونی بوجود می آید . به یاد داشته باشید هر گونه مقاومت باعث تشدید آن میشود . لذا خود درمانی باعث بهبود نخواهد شدحتی ممکن است باعث تقویت برخی تکانه دهای رفتاری شود .

قبل از اینکه به انواع وسواس بپردازیم لازم است به چند منشا ایجاد بیماری اشاره کنیم .

در تحقیقات پزشکی دیده شده کسانی که کمبود سروتنین دارند نیز به بیماری وسواس مبتلا میشوند . سروتونین هورمون ضد افسردگی نامیده میشود . به آن هورمون شادی نیز میگویند که در بسیاری از اختلالات موثر است . برای اینکه سروتنین بیشتری در بدن ترشح شود به تریپتوفان که یک نوع امینو اسید است نیاز داریم . غذاهایی مانند گوشت بدون چربی ، تخم مرغ ، لبنیات ، آجیل و دانه ها حاوی تریپتوفان هستند . البته ممکن است بدن شما این مواد را جذب نکند پس بهتر است به پزشک نیز مراجعه کنید . یکی دیگر از موارد بروز این اختلال احساس نا امنی خانوادگی و اجتماعی است . این احساس نا امنی باعث بروز رفتارهای وسواسی خواهد شد . شما همیشه نگران از دست دادن هستید .

بیشتر بخوانید: راه های درمان وسواس شستشو چیست؟

مشاوره تلفنی وسواس آویژه با کادری مجرب و متخصص آماده است تا شما را با محیط واقعی زندگیتان آشتی بدهد . مشاوره تلفنی وسواس آویژه بدون پیش داوری در مورد شما پا به پای شما قدم برخواهد داشت . مشاوره تلفنی وسواس آویژه این امکان را دارد که با مرور گذشته هایتان بیماری وسواس شما را ریشه یابی کند . این مرکز به شما درمانگران و متخصصان مربوط را معرفی خواهد کرد تا شما را با لبخند امید ببیند . لبخند شادی و از ته دل زمانی میسر است که ما احساس امنیت و آرامش کنیم . با اطمینان به کارآمد بودن این مرکز میتوانید امید به خوب زیستن را در خود افزایش دهید . شاید وجود وسواس در وجود کسی اورا نسبت به مراکز علمی مشاوره ای هم بد گمان کند .

اگر با پیامدهای وسواس در زندگی روزمره آشنا شویم بیشتر به درمان فکر خواهیم کرد .

به انواع وسواس ها بپردازیم : وسواس یا او سی دی به دو نوع کلی فکری و عملی تقسیم میشود . وسواس عملی زاییده وسواس فکری است . وسواس ریشه اضطرابی دارد که در برخی موارد باعث بروز فوبیای اجتماعی میشود . این بیماران

برخی در وسواس فکری به  عارضه نظافتی و نظمی مبتلا هستند . نظافتی یعنی شستشوی بیش از حد و به تکرار . نظمی مثل به ردیف چیدن یا متقارن کردن اشیا ، تابلو و غیره …در نوع دیگر فرد وسواس بخشی از چهره یا بدن خود را زشت و معیوب میپندارد . او پیوسته به آن عضو نگاه میکند . اندیشه از بین بردن این عیب یا پوشاندن آن فکرش را مخدوش میکند ( وسواس بدریخت انگاری ) .

بیشتر بخوانید: وسواس احساس گناه چیست؟

در انواع نادر وسواس اختلال موکنی (تریکو تیلو مانیا) مشاهده میشود . فرد وسواس مدام و دور از چشم بقیه به کندن موهای قسمتهای مختلف بدنش میپردازد . جویدن ناخن نیز یکی دیگر از وسواسهاست فرد همیشه احساس میکند بخشی از ناخنش بلند و آزار دهنده است که الساعه باید کوتاه شود لذا ناخنهایش را میجود حتی بعضی اوقات تحمل ندارد تمام انرا به آرامی بجود و یک گوشه آنرا گرفته و از انگشت جدا میکند که منجر به خونی شدن آن میشود . یک نوع دیگر جویدن و یا کندن بخشی از پوست است او حس میکند بخشی از پوستش اضافی است و انرا با ناخن یا دندان میکند . اینکار را آنقدر تکرار میکند که بخشی از پوست دچار زائده گوشتی میشود . حس بد داشتن نسبت به ساعت مچی ، گوشواره و حتی لباس هم نوعی دیگر است .

انبار کردن وسایل و ابزار که شاید سالها مورد استفاده قرار نمیگیرد نیز نوع دیگری از وسواس است . او فکر میکند اگر این وسایل نباشند بخشی از زندگی ناقص است و برای اطمینان به انبار کردن میپردازد . مورد دیگر شک کردن و احساس ناامنی شدید نسبت به اطرافیان است . بیمار حس میکند همه علیه او هستند یا قصد سو استفاده از او را دارند سو استفاده مالی ، جنسی و عاطفی . در این بخش روابط عاطفی شدیدا تهدید میشوند .  در مورد شریک زندگی بصورت  چک کردن رفتار ، چک کردن روابط و چک کردن تلفنها بروز میکند . بطور کلی افکار نا خوشایندی او را آزار میدهد .  ترس از اینکه شخص مرتکب قتل شود یا به کسی آسیب برساند . یا ترس از اینکه کسی به او آسیب برساند ذهنش را درگیر میکند .

بیشتر بخوانید: تست وسواس فکری

عوارض ناشی از وسواس بسیار زیاد است . برخی واضح و برخی پنهانتر هستند . اولین مزاحمت این بیماری اتلاف وقت است . بیمار با تکانه های رفتاری زیادی که به صورت مکرر نیز بروز میدهد وقتش هدر میشود . ایجاد مزاحمت برای افراد خانواده و جامعه  . او ممکن است بقیه را موجوداتی کثیف تصور کند و از آنها بخواهد به وسایل خانه دست نزنند . یا مکرر از آنها بخواهد دستهایشان را بشورند و … اینگونه افراد چون ذهنشان درگیر افکار و رفتارهای کلیشه ای است از ذهنشان استفاده بهینه نمیکنند . آنها چون فکر میکنند همه جامعه آلوده به میکروب هستند معاشرت نمیکنند . آنها حوصله دیگران را ندارند چون نظم تکانه ای نها را بر هم میزنند . ااتنتاآنها را بر هم میزنند . آنها ممکن است نسبت به یک رنگ علاقه وافر نشان دهند. ممکن است از یک رنگ نفرت داشته باشند .

بیشتر بخوانید: علائم وسواس کودکان چیست؟

راه ها و روش های درمان بر دو نوع دارویی و ریشه یابی روانشناسی تقسیم میشود که البته هردو روش لازم است . روش دارویی به اینصورت است که فرد پس از مشاوره واطمینان از بیماری به پزشک مراجعه میکند . روانپزشک پس از تشخیص نوع وسواس با توجه به ضعف یا شدت برای بیمار دارو تجویز میکند . بیمار پس از مصرف دارو درمان میشود . روش دیگر که به شناخت درمانی یا ریشه یابی بیماری مشهور است توسط مشاوران آغاز میشود . در بخش مشاوره تستهایی وجود دارد که بیمار با آنها تست میشود . بعد نوبت ریشه یابی است . پس از طرح سوال توسط مشاوران و پاسخ بیمار علت بیماری تا حدی مشخص میشود . در صورت لزوم بیمار به متخصص ارجاع داده میشود . اگر نیاز بیشتر به مشاوره داشته باشد نیز به دفعات اینکار انجام خواهد شد .

راههای دیگر درمان : شناخت درمانی و رفتار درمانی است . قرار دادن بیمار در محیطی که به ان وسواس دارد مثلا کسانی که به خیسی وسواس دارند . یک راه دیگر به تازگی مطرح میشود .  رواندرمانگر اجازه  میدهد او به وفور تکانه هایش را انجام دهد بعد با صدای خشن و عامرانه فرمان ایست میدهد . به امید داشتن روح و بدنی سالم با آگاهی و مشاوره .

تعریف وسواس فکری و عملی چیست؟

وسواس فکری مجموعه ای از افکار، امیال یا تصورات عودکننده ای است که افراد به صورت مداوم و ناخواسته آنها را تجربه می کنند و این تصورات مزاحمت های زیادی را برای افراد به وجود می آورد.

ریشه وسواس های عملی چیست؟

وسواس های عملی مجموعه ای از رفتارهایی است که به صورت مکرر فرد احساس می کند باید به اجبار در پاسخ به وسواس های فکری خود انجام دهد که البته این رفتارهای تکراری بر طبق مقرراتی اجرا می شوند که فرد خود را مجبور و وادار به انجام دادن آنها می بیند و حس می کند باید آنها را با قاطعیت اجرا کند.

اختلالات وسواس شامل 1-اختلال وسواس فکری و عملی یا OCD 2-اختلال بدشکلی بدن 3-اختلال ذخیره کردن 4-اختلال مو کنی 5-اختلال پوست کنی 6-اختلال وسواس فکری و عملی ناشی از مواد و دارو 7-اختلال وسواس فکری و عملی ناشی از بیماری های جسمی می شود.

محتوای وسواس های فکری و عملی که افراد درگیر آن هستند؛ چیست؟

باید بدانیم که محتوای وسواس های فکری و همچنین وسواس های عملی در افراد مختلف، متفاوت است. با این وجود افراد در برخی محتواهای وسواس اشتراک دارند. از جمله نظافت مانند وسواس فکری آلودگی و وسواس عملی نظافت. وسواس تقارن مانند وسواس فکری تقارن و وسواس های عملی تکرار کردن، منظم کردن و مداوم شمردن. وسواس افکار ممنوعه یا به عبارتی تابوهای ذهن مانند وسواس های فکری پرخاشگری جنسی و مذهبی که میتواند حتی جنبه عملی نیز داشته باشد.وسواس صدمه مانند ترس از صدمه زدن به خود و دیگران یا وسواس مبتلا بودن به بیماری و وسواس های عملی وارسی کردن.

ملاک های تشخیصی وسواس؟

1- افکار و تصورات به صورت مداوم و عودکننده به فرد هجوم می آورند و کاملا ناخواسته هستند. این افکار ناراحت کننده و اضطراب آورند.

2-فرد سعی می کند این افکار و تصورات را متوقف کند و آنها را نادیده بگیرد

3-رفتارهای عملی وسواسی، تکراری و برطبق مقراراتی که فرد خود را وادار به انجام آنها می بیند؛ انجام می شود

4-هدف رفتارهای تکراری یا کاهش دادن اضطراب است

5-رفتارهای وسواسی عملی بسیار وقت گیر هستند؛ همچنین ناراحتی و اختلال قابل ملاحظه ای در عملکرد تحصیلی، شغلی و دیگر زمینه های عملکرد افراد به وجود می آورد.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه درمان وسواس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: Counseling Online ‏

براي مشاوره در زمينه مشاوره تلفنی وسواس

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
از سراسر کشور

با 09353000102 تماس بگيريد

همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1:00 شب 

حتي ايام تعطيل

مطالب مرتبط با این نوشته:

چگونه از وسواس نجاست رها شویم؟

وسواس فکری شدید مذهبی چیست؟

  وسواس تقارن|علائم و شیوه های درمان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت


avijeee@ 


info@avije.org  

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه در راستای گسترش خدمات مشاوره دسترسی تمامی هم وطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی کرده است. به لطف خداوند متعال مرکز مشاوره تلفنی آویژه در نظر دارد با گسترش کار خود در زمینه مشاوره تلفنی و در راستای آسان تر و ارزان تر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین با هم میهنان گرامی، وارد شود. در حال حاضر در مرکز مشاوره تلفنی آویژه، شما می توانید از مشاوران زبده در حوزه های مختلف مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی بهره مند شوید.ان شاءالله شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

برای مشاوره تلفنی کودک، تربیت کودک، اختلالات کودک، روانشناسی کودک و … می توانید از خدمات مرکز مشاوره کودک آویژه بهره مند شوید.

برای مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره ازدواج دانشجویی، مشاوره ازدواج فامیلی، مشاوره ازدواج اسلامی ایرانی، مشاوره ازدواج موفق، مشاوره در زمینه خواستگاری، مشاوره ، معیار های ازدواج و … با مرکز مشاوره ازدواج آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره نوجوان، مشاوره جوانان، مشاوره ازدواج، مشاوره زناشویی و زندگی مشترک، مشاوره زنان و خانواده، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق، مشاوره مرگ عزیزان و … با مشاوران خانواده مرکز مشاوره در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی روانشناسی، مشاوره اختلالات شخصیت، مشاوره اختلالات یادگیری، مشاوره افسردگی، مشاوره اعتیاد، مشاوره ترس و فوبیا، مشاوره اختلالات خواب و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه عشق، عشق به همسر، عشق حقیقی و واقعی، عشق مجازی و دروغی، ابراز عشق، عشق به خانواده، عشق به و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه مهارت های زندگی، اعتماد به نفس و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.


تهران – تهران —-

021-91023933 (سراسری) – مشاوره تلفنی

تماس فقط برای تعیین وقت مشاوره حضوری

دقیقه ای 1400 الی 1800 تومان

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

نگران از دست رفتن بازه زمانی انتخاب شده نباشید، تا زمانی که کامل مشاوره نگرفته اید رزرو شما باقی خواهد ماند.

در سریع ترین وقت ممکن

8 صبح

الی 12 ظهر

12 ظهر

الی 6 عصر

6 عصر

الی 11 شب

8 صبح

الی 12 ظهر

12 ظهر

الی 6 عصر

6 عصر

الی 11 شب

8 صبح

الی 12 ظهر

12 ظهر

الی 6 عصر

6 عصر

الی 11 شب

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 91023933-021 تماس حاصل نمایید

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 91023933-021 تماس حاصل نمایید

شارژ مشاوره شما همیشه در حساب کاربریتان موجود خواهد بود و در صورت تمایل باقیمانده شارژ به کارت بانکی شما بازگردانده خواهد شد.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 91023933-021 تماس حاصل نمایید

زمان مشاوره شما با موفقیت رزرو شد. منتظر تماس از طرف مشاور ما باشید.

در صورت داشتن ابهام یا مواجهه با هرگونه مشکل با شماره تلفن 91023933-021 تماس حاصل نمایید

پس از مشاوره بقیه شارژ شما در حساب کاربریتان باقی خواهد ماند، در صورتی که تمایل دارید باقیمانده پولتان به کارتتان واریز شود با شماره 91023933-021 تماس حاصل نمایید

کلینیک انتخاب نو همراه همیشگی شما عزیزان قصد دارد شما را با انواع وسواس ، راهکارهای بهترین مرکز درمان وسواس آشنا کند شما همراهان عزیز  بعد از آشنایی با چگونگی تکنیک های بهترین کلینیک درمان وسواس می توانید به راحتی تصمیم بگیرید آیا مایل به درمان هستید؟کدام روش درمانی را برمیگزینید؟و کدام

مرکز درمان وسواس را انتخاب می کنید ؟

تعریف علمی از وسواس فکری :

افکار ، تصاویرذهنی و یا تکانه های مکرر و پی در پی که حالت مزاحم دارند و باعث ناراحتی فرد می شود و خودش کنترلی بر آنان ندارد که اصولا افراد سعی بر آن دارند که در مقابل این افکار و تکانه ها مقاومت کنند و یا آن ها را متوقف کنند.مشاور تلفنی وسواس

تعریف علمی از وسواس عملی :

در وسواس عملی فرد رفتارهای مکرر و پی در پی را انجام می دهد که دارای تشریفات طولانی است مثل: دست شستن های طولانی ، چک کردن و وارسی کردن های مکرر و یا مرتب کردن ، مثال های نام برده رفتارهای مکرر آشکار را شامل می شود بعد دیگر نا آشکار است مثل : شمردن و یا دعا کردن است.

می توان گفت افرادی که به وسواس فکری_ عملی (ocd) دچار هستند معمولا  خود را مجبور به انجام تشریفات می دانند که در صورت عدم انجام آن ها دچار اضطراب شده و عصبی می شوند.

نظر دکتران روانشناس و روانپزشکان ما در مرکز تخصصی درمان وسواس این است که ممکن است اغلب ما افکار وسواسی جزئی را در زندگی تجربه کنیم به طور مثال : چک کردن قفل و یا وارسی اجاق گاز و حتی راه رفتن بر روی کاشی های پیاده رو. حال توجه کنید اگر شما هم این موارد را تجربه کرده اید بی شک هم سطحی بوده اند و هم گذرا اما افرادی که دچار مشکل وسواس و یا اختلال وسواسهستند حداقل 1 ساعت در روز یا ساعات زیادی در روز وقت خود را صرف انجام کارهای وسواسی میکنند که این روند باعث مختل شدن فعالیت های روزمره ی فرد میشود.

حال تعدادی از افکار وسواسی را برای شما نام می بریم

ترس از آلودگی : از افرادی که به کلینیک درمان وسواس مراجعه کرده بودند فردی گزارش کرده بود در روز 5، 6 ساعت زمان خود را صرف ضدعفونی کردن اتاقش میکرد و هیچ یک از اعضای خانواده اجازه ی ورود به اتاقش را نداشتند و نسبت به آلودگی در هر مکانی هراس داشت.

ترس از صدمه زدن به خود و دیگران : موارد دیگری که به مراکز درمان وسواس تهران مراجعه کرده بودند .خانمی بود که علارقم علاقه ی زیاد به پسر و همسرش همیشه نگران بود به کودک و همسرش صدمه بزند (توجه داشته باشید او در ذهنش تصویر سازی میکرد و از فکر کردن به افکارش هراس داشت.

مورد دیگر نیاز به تقارن است : در این مورد فرد دچار اختلال خود را موظف میداند تمام وسایل و یا اشیاء خاص مورد نظر خودش را کاملا متقارن بچیند و اگر آن طور که در ذهنش است نشود باعث ناراحتیش میشود.

موارد دیگر وسواس جنسی ، پرخاشگری  و وسواس مربوط به مذهب است که فرد افکاری توهین آمیز نسبت به دین و یا مذهبی که خودش به آن پایبند است را در ذهنش می گذراند

توجه داشته باشید ما در کلینیک درمان وسواس تهران می توانیم ادعا کنیم در زمینه ی درمان از بهترین مرکز درمان وسواس تهران به شمار می رویم زیرا ما تمام جنبه های درمانی را برای مراجعین در نظر گرفته ایم .شما هم می توانید از طریق روان پویشی به صورت عمیق درمان خود را انجام دهید و هم از طریق طرحواره درمانی و شناختی رفتاری و مواجه و آموزش تکنیک های مختلف که توسط دکتر روانشناس برای شما در نظر گرفته است می توانید به مرور زمان از افکار و رفتارهای وسواسی رهایی یابید

توجه داشته باشید مشکل وسواس می تواند عملکرد بین فردی و حتی موقعیت شغلی و اجتماعی فرد را به خطر بیندازد

همزمانی اختلال وسواس با دیگراختلالات و مشکلات شایع ترین آن افسردگی است که طی آمار به دست آمده 25تا 50 درصد افراد مبتلا به ocd  دچار افسردگی می شوند و اختلال وسواس فکری عملی اغلب ممکن است همراه با اختلال خلقی و اضطرابی نیز همراه شود .

فردی که دچار وسواس است به علت حساسیت و تشریفات همیشگیش اکثرا دوستان خود را از دست میدهند و یا شغل خود را به علت تاخیرهای پی در پی و حساسیت نیز از دست میدهند.

در مبحث وراثت نیز می توان عوامل ژنتیکی را دخیل دانست طی پژوهش های انجام شده ی سال های اخیر بر روی دوقلوهای دوتخمکی و یک تخمکی مبحث وراثت از سوی پژوهشگران تایید شد.

توصیه ما به شما عزیزانی که فکرمیکنید در طیفی از وسواس قرار دارید

به مراکز درمان وسواس تهران مراجعه کنید و سعی کنید بهترین راه درمان وسواس را برگزینید ، توجه داشته باشید در مرکز مشاوره خانواده انتخاب نو شما با یک تیم دکتر روانشناس و روانپزشک در ارتباط هستید که در صورت لزوم بنا بر صلاح دید دکتر روانشناس شما را به روانپزشک ارجاع میدهد و حتی ممکن است از درمان های جانبی بدون عوارض به جای دارو نیز استفاده شود مثل نوروفیدبک ، بایوفیدبک که توسط نوروتراپیست انجام میشود.

همراه شما هستیم گاه به گام ، لحظه به لحظه در کلینیک روانشناسی انتخاب نو

تهران، خیابان دولت، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پلاک29، واحد6، طبقه سوم – ساعت کاری: 9صبح تا 10شب

مشاوره درمان وسواس( ocd ) توسط مرکز مشاوره تلفنی یکی دیگر از خدماتی است که در کلینیک خانه ی مهر توسط متخصصین مشاوره بالینی و مشاوره خانواده ارائه می شود مشاوره درمان وسواس به صورت تلفنی در حیطه ی بالینی قرار می گیرد.

یعنی مشاورین بالینی ما در زمینه ی وسواس ، ترس ،اضطراب ، استرس ، افسردگی توسط اپراتور همراه شما هستند .

در این زمینه مطالب زیادی را نوشته ایم که در صورت تمایل می توانید مقالات زیر را مطالعه کنید:

 

مشاوره انواع ترس و وحشت تلفنی توسط مشاوره بالینیمشاور تلفنی وسواس

 

مشاوره وسواس فکری و وسواس عملی و تاثیر در رابطه زناشویی

 

درمان وسواس فکری و عملی توسط بهترین مشاوره بالینی

 

 

 

 

این نوید را به شما می دهیم که متخصصین و مشاورین مرکز مشاوره تلفنی خانه ی مهر به صورت تخصصی مشاورین خود را از طریق آنلاین برای ارائه خدمات انتخاب کرده است.

یعنی زمانی که شما برای مشاوره درمان وسواس به صورت تلفنی تماس می گیرید دقیقا با متخصص در همین زمینه صحبت خواهید کرد . حال متخصص با توجه به ارزیابی که از شما انجام می دهد ممکن است به شما پیشنهاد بدهد که هر چه سریعتر به مشاوره نزدیک محل زندگی خود مراجعه کنید

و یا ممکن است به شما بگوید که جای نگرانی نیست و با چند تکنیک شما را راهنمایی کند اما در زمینه ی بالینی گاهی نیاز است که شما از یک روانپزشک نیز کمک بگیرید.

ارجاع به روانپزشک نیز باید با توجه به ارزیابی و صلاحدید مشاوره درمان وسواس به صورت تلفنی باشد حال کمی با اختلال شخصیت وسواسی آشنا می شویم البته جهت اطلاعات بیشتر در زمینه ی اختلالات می توانید مقالات تخصصی زیر را مطالعه بفرمایید.

 

 

 

 

 

مشخصه اصلی کسی که دچار اختلال شخصیت وسواسی است تثبیت روی درست انجام دادن کارهاست گاهی از بیرون این افراد فردی با پشتکار ، متاهد و موفق به نظر می رسد که افراد به او قبطه می خورند اما اشتغال ذهنی که افراد وسواسی به آن دچار هستند غیر قابل تحمل است

و باعث می شود که در روزمرگی خود نیز در طیف های بالا دچار مشکل شوند زمانی که از نظم بیش از حد و یا افکار افراطی بیش از حد صحبت می کنیم منظورمان اشتغال ذهنی است که آن قدر با جزئیات ، قواعد و نظم و سازمان پیش می رود که هدف اصلی فعالیت فراموش می شود.

 

 

آن ها آنقدر کمال گراییشان شدید است که مانع تکمیل تکلیف مورد نظر می شود یعنی آنقدر بیش از حد بایدها و نبایدها و معیارهای سفت و سختی را اعمال می کنند که حتی نمی توانند پروژه ای را به پایان برسانند و یا شروع کنند.

افرادی که بیش از حد کار می کنند و یا درس می خوانند در حدی که تفریح و سرگرمی و دوستان خود را کنار می گذارند همه چیز به رنگ افراطی در رفتار آن ها موج می زند نیز جزء رفتارهای وسواسی محسوب می شود البته اگر کارکردن به خاطر نیاز اقتصادی باشد جزء این دسته قرار نمی گیرد.

 

مورد بعدی وظیفه شناسی افراطی ، دقت و موشکافی بیش از حد است آن ها افرادی غیرقابل انعطاف شناخته می شوند .
مورد بعدی دور نریختن اشیای کهنه و بی ارزش است حتی اگر دیگر ارزش احساسی خاصی هم نداشته باشند .
به گفته ی مشاوره درمان وسواس به صورت تلفنی این افراد حتی کارها را به کسی نمی سپارند و یا با کسی در کار شریک نمی شوند مگر اینکه آن فرد طبق روش او رفتار کند توجه داشته باشید تمام مواردی که گفته شد زمانی که در بیس زندگی قرار می گیرد عواقب زیادی را دارد این افراد در محیط کار به شدت هم به خودشان و هم به اطرافیانشان آسیب می زنند.

آن ها در زندگی مشترک نمی توانند دارای انعطاف باشند و لذت ببرند بلکه خودشان و همسرشان را همیشه در یک گیرو دار افراطی رفتاری و روانی قرار می دهند .

به طور مثال یکی از مراجعینی که برای مشاوره درمان وسواس به صورت تلفنی تماس گرفته بود خساست بیش از حدی نسبت به خودش و اطرافیان داشت و اعتقادش این بود که فقط در فجایع و اتفاقات ناگوار باید از آن استفاده کنند.

 

 

آن ها دچار یک سری افکار و تصورات رفتاری تکرارشونده و نگران کننده می شوند انگار انرژی درونی و یا افکار روانی آن ها را مجبور به انجام کارها، آن هم با یک سری تشریفات می کند.

مثلا شستشوی بیش از حد ، شمارش و اگر رفتارها و تشریفاتی که در ذهنشان وجود دارد انجام ندهند دچار اضطراب و استرس می شوند و نمی توانند به مسائل روزمره ی خود برسند .

به گفته ی مشاوره درمان وسواس به صورت تلفنی ارث و محیط هر دو در بروز اختلال وسواسی نقش دارند

 

 

 

مشاور تلفنی وسواس

 

زمانی که کودک شما ژنتیک وسواس را داشته باشد و در خانواده وسواسی متولد شود با توجه به رفتار اطرافیان دقیقا رفتارهای وسواس گونه در او تشدید می شود.

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به دلیل افکار وسواسی دچار اضطراب و استرس شدیدی شده اید و حتی در مسائل روزمره، محیط کار و زندگی زناشویی خود به مشکل برخورده اید می توانید از مشاوره درمان وسواس به صورت تلفنی بهرمند شوید

تا از طریق روان درمانی و یا مشاوره و در صورت لزوم دارو درمانی از میزان رفتارهای وسواسی خود بکاهید .

خوشبختانه در مرکز مشاوره تلفنی خانه ی مهر توانسته ایم از طریق خدمات جانبی در زمینه ی وسواس هم موفقیت هایی را کسب کنیم .

 

 

 

یکی از این درمان های جانبی نوروفیدبک است اما تشخیص و اینکه شما از چه روش درمانی باید استفاده کنید قطعا مشاوره درمانی وسواس به صورت تلفنی می تواند بهترین پیشنهاد را به شما بدهد که آیا نیاز است دارو درمانی را شروع کنید و یا با چند جلسه مشاوره می توانید شرایط را بهبود بخشید

آیا نوروفیدبک در این لحظه می تواند به شما کمک کند ؟ نوروفیدبک یکی از خدمات جانبی برای کاهش اضطراب و استرس است که در افراد وسواسی نیز موفقیت های چشمگیری داشته است برای اطلاع از نحوه ی عملکرد آن می توانید مقاله ی زیر را مطالعه کنید:

 

کلینیک نوروفیدبک و بیوفیدبک و درمان افسردگی و استرس

 

پس قبل از آن که افکار وسواسی و یا رفتارهای وسواسی باعث شود که شغل و یا زندگی خود را از دست دهید قطعا از مشاوره درمان وسواس به صورت تلفنی کمک بگیرید

 

جهت اطلاع از خدمات تخصصی مرکز مشاوره خانه مهر به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشکلات جنسی خود را از مشاوره جنسی خانه مهر بپرسید

سوالات مشکلات جنسی خود را از ما بپرسید

پاسخ به شایع ترین سوالات مشکلات جنسی

پاسخ مشاوره جنسی به مشکلات جنسی رایج

مشکلات باروری مردان را بشناسید

اینجا گوش شنوایی برای درد دل های شما وجود داره که در وقت مناسب راه حل های خوبی برای ارتقا کیفیت زندگی به شما میده.

مشاوره وسواس تلفنی از جمله خدماتی می باشد که مرکز مشاوره تلفنی صدای رهیاب ارائه می دهد. در کنار مشاوره وسواس تلفنی، مرکز مشاوره صدای رهیاب در زمینه های مشاوره زندگی مشترک تلفنی، مشاوره طلاق تلفنی، مشاوره روانشناسی تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره کودک تلفنی ، مشاوره تلفنی نوجوان، مشاوره تحصیلی تلفنی،‌ مشاوره تلفنی ازدواج،‌ مشاوره افسردگی،‌ مشاوره جنسی،‌ مشاوره خیانت همسر و … نیز آماده پاسخگویی به مشکلات شما هم میهنان عزیز می باشد.

قبل از اینکه بخواهیم به مشاوره وسواس بپردازیم ابتدا لازم می دانیم شما کاربران عزیز را با ماهیت وسواس آشنا کنیم. لذا ابتدا خود وسواس و ریشه های به وجود آمدن وسواس و انواع وسواس را بررسی می کنیم.

وسواس در لغت یعنی وسوسه، تردید، دو دلی. در روانشناسی به معنای تردیدی آزاردهنده در مورد بعضی امور بویژه پاکیزگی است. در اصطلاح دینی وسواس به معنی حدیث نفس است. به گونه ای که گویی کسی آهسته از درون با انسان سخن می گوید و او را به دقت فراوان و بی مورد در انجام امور دعوت می نماید. کار شیطان را نیز وسوسه گویند؛ زیرا با چنین پیامی از درون، آدمی را به کار بد دعوت می کند.

اختلال وسواس جبری (OCD) یک اختلال عصبی است که از طریق فکر و ترس‌های غیرمنطقی ما را به تکرار بعضی از رفتارها مجبور می کند. شاید آشناترین و شایع ترین نوع وسواس را بتوان «وسواس نسبت تمیز یا کثیف بودن» معرفی کرد. افراد مبتلا به اختلال وسواس از ترس آلوده و یا نجس شدن، به شکلی افراطی و غیرمعمول به کارهایی چون شستن بیش از حد دست‌ها روی می‌آورند، تا حدی که پوست دست‌ هایشان خشک می شود و ترک بردارد. هر چند افراد مبتلا به وسواس تلاش می‌کنند بر افکار وسواسی خود غلبه کنند ولی افکار وسواسی مدام در ذهنشان تکرار می گردد. این ذهنیت، آنها را درون چرخه ناراحت کننده وسواس می اندازد و فرد برای خروج از این افکار دائما کارهای اجباری را تکرار می کند.

برای وسواس جبری، نشانه ها و عوامل مختلفی ذکر شده است. با این حال بیشتر افراد وقتی دچار وسواس می شوند، مراحل زیر بصورت یک چرخه برای آن ها تکرار می شود.مشاور تلفنی وسواس

تحقیقات روانشناسی انجام گرفته توسط متخصصانِ آسیب شناسی بیماری وسواس، عوامل مختلفی را برای وسواس عنوان کرده اند. در یک دسته بندی کلی می توان به دو دسته عوامل زیست شناختی و عوامل محیطی تقسیم کرد.

مطالعات مختلف روانشناسی نشان می دهد که عوامل محیطی مثل یادگیری و مشاهده الگوها، نقش چشمگیری در شکل گیری یا جلوگیری از وسواس دارد. برخی مطالعات روانشناسی، استرس و اضطراب، ترس و کم رویی، عدم امنیت، ضعف روحی و تحولات ایام بلوغ را در ایجاد وسواس، مؤثر می دانند و برخی هم عوامل اجتماعی را در آن دخیل می دانند. این مطالعات عواملی مثل بیماری و ناتوانی جسمانی و یا محیط زندگی، اختلافات خانوادگی، توقعات بیش از حد والدین از فرزندان (سخت گیری های بی مورد نسبت به فرزندان)، عدم اطلاع کافی از احکام دینی و…. را در تشدید وسواس مؤثر می دانند.

همان طور که گفته شد، وسواس نوعی تشکیک در درست انجام شدن کار است. پس می توان به شکل های مختلف و در زمینه های مختلف اتفاق بیفتد. با این حال عمده ترین نشانه های وسواس را می توان در موارد زیر مشاهده کرد:

وسواس هم مانند سایر اختلالات شخصیتی، عوارض و مشکلات متعددی را برای فرد به وجود می آورد. اختلال وسواس فرد را دچار نوعی وسواس فکری می کند و خطر بروز برخی رفتارهای خطرناک و جبران ناپذیر را افزایش می دهد:

برای وسواس روش های درمانی مختلفی وجود دارد. روش درمان وسواس در وهله اول به نوع وسواس و در گام بعدی به شرایط فیزیکی و روانی فرد مبتلا به وسواس بستگی دارد. به طور کلی روش های درمان وسواس را می توان در سه دسته کلی تقسیم کرد. معمولاً در درمان وسواس از ترکیب این روشها استفاده می شود. روش های درمان وسواس عبارتند از درمان دارویی، مشاوره وسواس و درمان روانی و توصیه های دینی.

جهت مدیریت بهتر و مواجهه بهتر با انواع وسواس ، افراد بایستی آموزش ببینند. ارتباط موثر و مستمر با مراکز مشاوره وسواس و استفاده از راهنمایی مشاوران به افراد مبتلا به وسواس کمک می کند، تا هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی بتوانند بر وسواس خود غلبه کنند. این موضوع در خصوص افرادی که احتمال ابتلا به وسواس در آنها بسیار بالاست، نیز صادق است.

جلسه مشاوره وسواس و صحبت کردن با مشاور و متخصص وسواس می تواند نتیجه مثبت به دنبال داشته باشد. فرد وسواس می تواند در هنگام صحبت با مشاور وسواس، مشکلات خود را بدون مشکل بیان کند. و مشاور با واکاوی صحبت های او، پی به نوع وسواس و ریشه های شکل گیری آن ببرد. و در جهت درمان وسواس توصیه های لازم را متناسب با نوع وسواس ارائه دهد.

تعداد مراکز مشاوره روانشناسی که بتوانند در زمینه مشاوره وسواس خدمات رسانی کنند، بسیار اندک است. حتی در شهر بزرگی مثل تهران هم به سختی می توان به مشاور وسواس دسترسی پیدا کرد. در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک هم مشاور وسواس وجود ندارد. لذا درمان وسواس با مشکلات بسیاری همراه است. رفت و آمدهای طولانی از تهران به شهرستان و یا حتی رفت و آمدهای درون شهری در تهران، بسیار مشکل و طاقت فرساست.

ما به شما این نوید را می دهیم که مشکل دسترسی به مراکز مشاوره وسواس حل شده است. در سال های اخیر در برخی از مراکز مشاوره روانشناسی همچون صدای رهیاب، خدمات مشاوره وسواس تلفنی راه اندازی شده است. شما می توانید با کمک مشاوره وسواس تلفنی ، (در اغلب موارد) بدون نیاز به مراجعه حضوری با کمترین مشکل، راهکارها و مشاوره های لازم را دریافت نمایید. و اگر نیاز به مشاوره وسواس حضوری داشتید هم می توانید جلساتی از طول درمان را از طریق مشاوره حضوری ادامه دهید.

با استفاده از مشاوره وسواس تلفنی، در کوتاه ترین زمان ممکن، مشاوران وسواس در دسترس هستند. خانواده های عزیز قادر خواهند بود از در زمینه های مختلف وسواس مشاوره ها و راهنمایی های لازم را دریافت نمایند. مشاوره وسواس تلفنی این امکان را فراهم می کند تا شما بتوانید در هر ساعت از شبانه روز، با مشاورن وسواس در تماس باشید. ضمن اینکه مشاوره وسواس تلفنی مشکلات رفت و آمد را ندارد.

در مشاوره وسواس تلفنی شما می توانید مشکلات خود را مطرح نمایید. راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. و مشکلتان را به صورت دائمی حل کرده و از به وجود آمدن وسواس جلوگیری کنید. بعلاوه از طریق مشاوره وسواس تلفنی هزینه های شما کاهش می یابد. در مشاوره وسواس تلفنی شما می توانید با هزینه های پایین تر، همان مشاوره ای را دریافت کنید که در مشاوره وسواس حضوری دریافت می نمایید.

با توجه به اینکه در خیلی از شهرها و روستاها مراکز مشاوره وسواس وجود ندارد، در مشاوره وسواس تلفنی این مشکل برطرف شده است. و شما می توانید از سراسر ایران، برای دریفات مشاوره های لازم تماس بگیرید. بدین ترتیب قادر خواهید بود با استفاده از خدمات مشاوره وسواس تلفنی، نگرانی ها و دغدغه های خود را مطرح نمایید. و مشکلات خود را حل کنید.

با استفاده از خدمات مشاوره تلفنی زندگی راحت تر و امکانات در دسترس تر شده اند. خدمات مشاوره تلفنی، مشاوره آنلاین و… از جمله خدمات جدیدی هستند که در چند سال اخیر، جای خود را در میان خدمات مشاوره باز نموده اند. دسترسی سریع و آسان، ارزانی نسبی و راحتی استفاده از خدمات مشاوره تلفنی باعث شده تا مشاوره تلفنی و همین طور مشاوره وسواس تلفنی – با استقبال خوبی مواجه شوند.

مرکز مشاوره تلفنی صدای رهیاب در کادر مشاوران خود از مشاوران زبده ای در زمینه مشاوره وسواس تلفنی استفاده می کند. در بخش مشاوره وسواس تلفنی مرکز مشاوره تلفنی صدای رهیاب از فارغ التحصیلان رشته روانشناسی دانشگاه های معتبر تهران هستند. بخشی از کادر مشاوره تلفنی صدای رهیاب را اساتید و مدرسان دانشگاهی یا استادان هیئت علمی رشته روانشناسی هستند که در حوزه مشاوره روانشناسی تخصص دارند.

شما می توانید با خیال آسوده و بی هیچ دغدغه ای از مشاوران زبده مرکز مشاوره تلفنی صدای رهیاب، در زمینه مشاوره وسواس تلفنی مشورت بگیرید. مرکز مشاوره تلفنی صدای رهیاب همواره در تلاش بوده است با پایین نگه داشتن هزینه های تماس، باری از دوش خانواده بردارد. تا آن ها با دغدغه مالی کمتری به دنبال درمان و مشاوره وسواس تلفنی خود و عزیزانشان باشند. به همین خاطر مرکز مشاوره تلفنی صدای رهیاب به شما خانواده های عزیز این مژده را می دهد که هزینه تماس جهت مشاوره وسواس تلفنی ، بسیار پایین تر از سایر مراکز مشاوره تلفنی در حدود 30 درصد کمتر از سایر مراکز مشاوره تلفنی می باشد.

نویسنده: مرکز مشاوره رهیاب

جهت مشاوره درباره «معنا و ماهیت وسواس چیست؟» می توانید از طریق خط ثابت بدون گرفتن کد با شماره های زیر تماس بگیرید:

تماس با 26  52  907  909 از سراسر کشور

تماس با 48  56  230  909 از استان تهـران

جهت مشاوره از طریق موبایل اینجا کلیک نمایید.

مرکز مشاوره صدای رهیاب در راستای گسترش خدمات روانشناسی و ایجاد امکان دسترسی تمامی هموطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، فاز اول کار خود را در زمینه های مشاوره تحصیلی، مشاوره خانواده و مشاوره روانشناسی آغاز کرد. به فضل پروردگار مرکز مشاوره تلفنی و حضوری صدای رهیاب با پیشرفت فاز اول خود و در راستای همه گیرتر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره آنلاین، مشاوره تصویری و مشاوره خارج از کشور با هموطنان عزیزمان نیز فعالیت خود را توسعه بخشیده است. در حال حاضر در مرکز مشاوره صدای رهیاب، شما می توانید از مشاوره روانشناسان زبده در حوزه های مختلف مثل مشاوره تحصیلی، خانواده و روانشناسی بهره مند شوید. امید است که شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره صدای رهیاب، کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

ما سعی کرده ایم برای کمک به مراجعان خود از مشاوره تلفنی نیز استفاده ببریم برای تماس با مشاورین ما می توانید از ساعت 17 الی 22 از طریق تلفن ثابت با شماره تلفن هوشمند مشاوره ای 9092301369 تماس حاصل فرمایید.

یادآور می شویم مشاوره تلفنی به صورت یک راه حل کوتاه مدت و در شرایط بحرانی و حاد می تواند کمک کننده باشد ولی برای درمان موثر می بایست با حضور در مرکز مشاوره از مشاوران ما به صورت حضوری مشاوره دریافت نمایید.

 

شماره های تماس جهت تعیین نوبت

مشاور تلفنی وسواس

شعبه قلهک( شمال و شمال شرق تهران؛ قلهک- جنب مترو قلهک- مرکز مشاوره روزنه (رهیار)02188253229-09360695153

شعبه گیشا ( غرب و شمال غرب تهران؛ گیشا- جلال آل احمد- مرکز مشاوره شیوا)

02188253229-09360695153

 

شعبه صادقیه (غرب تهران؛ ضلع شمالی ایستگاه مترو صادقیه- مرکز مشاوره فرحبخش)

02188253229-093606951530

تلفن مشاوره ای هوشمند9092301369

مشاوره ازدواجمشاوره پیش از ازدواج

مشاوره خانوادهدرمان اختلالات روانی و رفتاریمشاوره تحصیلی وکنکورمشاوره شغلی

آموزش مهارت های زندگی

مشاوره کودک و نوجوان

بازی درمانی و افزایش خلاقیت در کودکان

مشاوره فردی
مشاوره گروهیارزیابی هوش
روانشناس کودکارزیابی شخصیتبرگزاری کارگاه های آموزشی ویژه عمومبرگزاری کارگاه های آموزشی ویژه متخصصین

آموزش والدینهمکاری با مدارسهمکاری با مهدکودک هاانجام پروژه های تحقیقاتی

“);
WinPrint.document.close();
WinPrint.focus();

setTimeout(function () {
WinPrint.print();
}, 500);

return false;
});
});

function initContactForm(contactEmailFieldValue, formTitle)
{
eds2_2(‘#dnn_ctr553_ViewEasyDNNNewsMain_ctl00_hfContactFormID’).val(contactEmailFieldValue);
eds2_2(‘#dnn_ctr553_ViewEasyDNNNewsMain_ctl00_pnlContactInputForm’).css(‘display’,’block’);
eds2_2(‘#dnn_ctr553_ViewEasyDNNNewsMain_ctl00_pnlContactFormMessageSent’).css(‘display’,’none’);
eds2_2(‘#dnn_ctr553_ViewEasyDNNNewsMain_ctl00_lblContactFormTitle’).html(formTitle);
}

eds2_2(function ($) {
if (typeof edn_fluidvids != ‘undefined’)
edn_fluidvids.init({
selector: [‘.edn_fluidVideo iframe’],
players: [‘www.youtube.com’, ‘player.vimeo.com’]
});

});
/*]]>*/

وسواس

 

وسواس یکی از اختلالات اضطراب است و معمولاً بین 5/1 تا 2% مردم از اختلال وسواس رنج می برند. منظور از وسواس، افکاری است که آزارنده و وقت گیر، غیرمنطقی و نامعقول، اجباری و تکراری باشند.

این چنین افکاری علی رغم میل فرد دائماً به سراغ او آمده و باعث ناراحتی زیادی می شوند. گاهی تنها افکار وسواسی وجود دارندو گاهی فرد برای از بین بردن یا خنثی سازی افکار وسواسی، به صورت اجباری اعمال یا رفتار خاصی انجام می دهد یا کلمه یا موضوعی را در فکر خود می آورد تا از این افکار راحت شود. وسواس، ناراحتی و آشفتگی های زیادی در فرد ایجاد می کند.

وسواس به صورت های مختلفی دیده می شود از جمله وسواس به:

 -آلودگی مانند خاک یا چربی

-نجاست و پاکی مانند ادرار و مدفوع و یا آب کشی

-موضوعات بهداشتی و بیماری مانند ترس از بیماری ایدز یا وبا

-موضوعات مذهبی مانند افکار منفی نسبت به مسائل مقدس

-وسواس نسبت به موضوعات جنسی مانند نداشتن نگاه بد به کسی ، تصورات جنسی

-وسواس نسبت به نظم و ترتیب مانند این که همه چیز باید با نظم خاصی چیده شود.

-خیره شدن و نگاه کردن به موضوع خاصی

-وارسی کردن مانند چک کردن قفل درها، خاموش بودن چراغ ها، بسته بودن شیر گاز و مانند آن.

اصولاً هر فکر ناخواسته، مزاحم، تکراری و اجباری نوعی وسواس به شمار می آید. همچنین رفتاری که به صورت اجباری و علی رغم میل فرد باید انجام شود نیز نوعی وسواس است.

وسواس یک بیماری مزمن است و برای درمان آن حتماً می بایست از یک متخصص کمک بگیرید.مشاور تلفنی وسواس

مرکز مشاوره روان آوا در این زمینه با استفاده از متخصصین خود و روش های نوین می تواند به شما کمک نماید.

مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی روان آوا در سال 1387 فعالیت خود را آغاز نمود. مهمترین خدمات این مرکز عبارتند از: مشاوره فردی، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، مشاوره شغلی، مشاوره کودک، مشاوره نوجوان، فرزند پروری و … می باشد.

 

ارسالی توسط omid1673 در دسته بندی وسواس فکری|ناراحتی|حساس و زودرنج بودن | 6 پاسخ

با سلام.پسری 21ساله هستم.من مدتی است دچار وسواس شده ام و به دلایل مختلفی یک عملی را چندینبار انجام میدهم واین وسواس به مطالعه ی درسهایمم منتقلشده شده مثلا وقتی دارم درس میخونم در کلمات خورد میشوم و نظرم اینه که چرا این کلمه فلان معنی را میدهد؟چرا معنیش چیزدیگری نمیشود؟ به وسواسی بودن فکر میکنم درحین مطالعه و چندینبار باید از روی متن بخوانم تا متوجه شوم درحایکه قبلا اینجورنبودم واین موضوع بینهایت باعث ازاره منشده درتعجبم بااینکه میدونم تکرار کارام اشتباهه ولی نمیدونم چرا دوباره ادامه میدم.باتشکر

سلام دوست عزیز. همانطور که خودتان تشخیص دادید شما دچار علایم وسواسی هستید. در وسواس معمولا رفتارهای تکراری و اجباری دیده می شود. اکثر اوقات مثل همان که شما گفتید علیرغم آگاهی به اشتباه بودن عمل تکراری مدام انجام می شود. چون در واقعی نوعی اجبار به عمل دیده می شود. اسم وسواس در اصطلاح روانشناسی فوسواسی جبری یا فکری عملی است. یعنی فکرهای مزاحمی که فشار و اضطراب ایجاد می کنند و باعث می شوند و باعث می شوند که شما بالاجبار کاری را انجام دهید مثلا چند بار یک کار را تکرار کنید. این آگاهی و بینش شما به مشکل تان در حل و از بین بردن سریعتر مشکل خیلی موثر است. اگر هر چه زودتر به دنبال حل این مشکل باشید خیلی راحت تر از آن خلاص خواهید شد. اگر مشکل شما طولانی و مزمن شود فایق آمدن بر آن سخت تر و زمان برتر خواهد شد. ضمن اینکه همانطور که گفتید ممکن است وسواس حیطه های ذیگری از زندگی شمی را درگیر کند و مانع عملکرد مفید و خوبی که قبلا داشتید بشود. در وسواس های شدید و مزمن درمان دارویی معمولا لازم است. اما در وسواس های خفیف تر درمان های صرفا روانشناسی موثر خواهد بود. به نظر من بهتر است به یک روانشناس متخصص برای حل مشکلتان مراجعه کنید. مراجعه در مراحل اولیه مشکل نیاز به مشاوره های طولانی را کمتر می کند و بنابراین در زمان کوتاهتر و با هزینه ی کمتر حل خواهد شد. از اعتماد شما به این صفحه سپاسگزارم. موفق و سلامت باشید.

سلام دوست عزیز. همانطور که خودتان تشخیص دادید شما دچار علایم وسواسی هستید. در وسواس معمولا رفتارهای تکراری و اجباری دیده می شود. اکثر اوقات مثل همان که شما گفتید علیرغم آگاهی به اشتباه بودن عمل تکراری مدام انجام می شود. چون در واقع نوعی اجبار به عمل دیده می شود. اسم وسواس در اصطلاح روانشناسی وسواسی جبری یا فکری عملی است. یعنی فکرهای مزاحمی که فشار و اضطراب ایجاد می کنند و باعث می شوند که شما بالاجبار کاری را انجام دهید مثلا چند بار یک کار را تکرار کنید. این آگاهی و بینش شما به مشکل تان در حل و از بین بردن سریعتر مشکل خیلی موثر است. اگر هر چه زودتر به دنبال حل این مشکل باشید خیلی راحت تر از آن خلاص خواهید شد. اگر مشکل شما طولانی و مزمن شود فایق آمدن بر آن سخت تر و زمان برتر خواهد شد. ضمن اینکه همانطور که گفتید ممکن است وسواس حیطه های دیگری از زندگی شما را درگیر کند و مانع عملکرد مفید و خوبی که قبلا داشتید بشود. در وسواس های شدید و مزمن درمان دارویی معمولا لازم است. اما در وسواس های خفیف تر درمان های صرفا روانشناسی موثر خواهد بود. به نظر من بهتر است به یک روانشناس متخصص برای حل مشکلتان مراجعه کنید. مراجعه در مراحل اولیه مشکل نیاز به مشاوره های طولانی را کمتر می کند و بنابراین در زمان کوتاهتر و با هزینه ی کمتر حل خواهد شد. از اعتماد شما به این صفحه سپاسگزارم. موفق و سلامت باشید.

«وسواس» یک نوع اختلالی است که انسان، بدون اختیار و از روی اجبار، عملی را مکررا انجام میدهد و یا مطلب و موضوعی را در فکر و ذهن خود تکرار میکند.مشاور تلفنی وسواس

اولی را «وسواس عملی» و دومی را «وسواس فکری» گویند.

در واقع در ذهن فرد وسواسی، اختلالی به وجود می‌آید که توقف قطعی آن فکر یا آن عمل حاصل نم‌یشود. اغلب مبتلایان به وسواس فکری نیز، افکار بیهوده و شرم آور یا وحشتناکی در ذهن خود به وجود می‌آورند که این افکار در چرخه‏ای بی‌پایان، مرتب تکرار می‌شود.

نکته دیگر این که مبتلایان به این اختلال، قادرند پریشانی و مشکل و ناراحتی خود را، به عنوان یک مسأله خصوصی، پنهان نگه دارند و گاهی چندین ساعت دور از چشم دیگران صرف افکار یا کارهای مخفیانه خود کنند.

خوشبختانه شما با طرح و ارسال نامه، از مشکل و موضوعی که شما را در رنج قرار داده است، ما را با خبر کرده‏اید و در واقع تصمیم به حل و درمان آن دارید. بنابر این شما نیمی از راه درمان را پیموده‏اید و برای ادامه و حل کامل آن، باید ضمن توجه به ضررها، عوارض و پیامدهای سوء وسواس راه‏کارهای ارائه شده را اگر انجام دهید تا بهبودی کامل برای خود به ارمغان آورید.

الف) ضررهای وسواس عبارت است از:

۱٫ اتلاف وقت و از دست دادن سرمایه ارزشمند عمر؛

زیرا بازیابی زمان از دست رفته امکان ندارد؛

۲٫ عدم توانایی در تمرکز حواس و ایجاد حواس پرتی؛

۳٫ بازماندن از کارهای اصلی (از جمله تحصیل علم و مطالعه و درس خواندن و به دنبال آن افت تحصیلی)؛

۴٫ خسته شدن ذهن و بی حوصله شدن فرد برای فکر کردن درباره موضوعات مهم و اساسی زندگی و تحصیلی.

ب) راه‏کارهای عملی جهت مقابله با وسواس فکری و درمان آن عبارت است از:

۱٫ غرقه‏سازی؛ بدین صورت که فرد مبتلا به آن، با اختیار خود آن قدر خود را در معرض همان موضوعی که از آن رنج میبرد قرار دهد تا از آن فکر خسته و متنفّر شود. بنابراین هر روز، زمانی را به فکر کردن درباره موضوع وسواس فکری خود اختصاص دهید و آن چنان و آن قدر درباره آن فکر کنید که از آن متنفّر شوید. در نتیجه هرگاه بدون اختیار هم ذهنتان به آن معطوف شد و خواستید از روی اجبار تکرار کنید، اراده و اختیارتان در دور کردن آن فکر و اجتناب از آن، چیره و حاکم شود.

۲٫ هرگاه ذهنتان بدون اختیار مشغول همان اوهام و افکار بیهوده وسواسی شد، مشت خود را محکم روی زمینی بکوبید با گفتن ذکر لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم از جای خود بلند شده، تغییر حالت دهید تا بدینوسیله از آن فکر تکراری و وسواس رهایی یابید.

۳٫ کش نازکی را دور مچ دست خود بندید. هرگاه افکار وسواس به سراغ شما آمد، با کشیدن کش و رها کردن آن روی دستتان و ایجاد درد مختصری روی مچ خود، از آن فکر رهایی خواهید یافت.

۴٫ با خودتان عهد ببندید و برنامه‏ریزی کنید که زمان فکر کردن درباره موضوع وسواس، ساعت خاصی باشد (مثلاً ۵/۴ تا ۵ بعدازظهر) و در طول روز هرگاه اوهام و افکار وارد ذهنتان شد، به خودتان بگویید زمان فکر کردن فلان ساعت مقرر است و در زمان مقرّر نیز مدتی رابه فکر کردن درباره آن موضوع اختصاص دهید و ذهنتان را به آن مشغول سازید تا این که در طول روز و به طور پراکنده، ذهنتان مشغول آن نباشد. ضمنا آن زمان اختصاصی را به تدریج در طی (مثلاً ۳۰ روز) روزی یک دقیقه کم کنید تا به صفر برسد.

۵٫ هر روز به خود تلقین کنید که «من قادرم افکار وسواسی‌ام را کنار بگذارم»؛ زیرا تلقین یکی از راه‏های مبارزه با افکار منفی است و وسواس فکری نیز چیزی جز یک فکر منفی مزاحم نیست.

گفتنی است که برای درمان وسواس فکری نیاز به صبر و حوصله و پشتکار در به اجرا درآوردن راه‏های فوق است تا این که به تدریج از آن افکار رهایی یابید و انتظار حل و درمان یک شبه آن را نداشته باشید.

بنابراین با عمل به راه‏کارهای ارائه شده و ارزیابی نتیجه آن، میزان پیشرفت خود در مهار وسواس در مکاتبه بعدی برای ما بفرستید تا در صورت لزوم، مطالب دیگری برایتان ارسال گردد.

ضمنا بعضی از این راه‏کارها در عرض همدیگر قرار دارد و هر کدام را که بهتر می‌توانید انجام دهید یا بهتر جواب می‌دهد، آن را اجرا و پیگیری کنید.
در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

به این حرفا گوش نکن.الان که اولشه دارو بخور و برو پیش یه آدم متبحر در این بیماری

با سلام تقریبا یک سال است کهدر عباداتم دچار شک بسیار شده ام به طوری که یک نماز را بیش از ۳ بار و نیت نمازهایم را بیش از ۱۰ بار تکرار میکنم تا جایی که مجبور میشوم دوباره اقامه بگوئیم واز نو نماز بخوانم تقریبا نمازهایم ۲ تا ۳ ساعت طول میکشد لطفا من را سریعا راهنمایی کنید

در مورد شکیات در عبادات در رساله ها و … به وضوح توضیح داده شده میتونید مراجعه کنید
در ضمن اسلام دین سادگیه پس با رفتار خودتون حلال خدارو حرام و حرامش رو حلال نکنید و از پیامبر و امامش پیشی نگیرید
بسیار ساده در خیلی از شکیات گفته شده به شک خودتون اهمیت ندید … همین دستور ساده افراد رو از وسواس فکری نجات میده

با عضویت در خبرنامه ایمیلی مطالب سایت را در ایمیل خود دریافت کنید. مطمئن باشید به هیچ وجه از ایمیل شما استفاده تبلیغاتی نمی شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به سامانه پرسش و پاسخ مشاور می باشد.

ارسالی توسط vahid1598 در دسته بندی وسواس فکری|ناراحتی|حساس و زودرنج بودن | 1 پاسخ

باسلام
پسری30ساله هستم دچار وسواس فکری و عملی شده ام به طوری که بعد از بستن درها چند باری چک می کنم با کسی تا دست میدهم می گویم نکند بیماری داشته باشد منتقل شود تا جایی از بدنم خون پیدا شود می ترسم به بیماری مبتلا شوم تا جایی از بدنم به دلیل کسالت درد داشته باشد به فکر بیماری می افتم و به دنبالش سریع به دکتر مراجعه میکنم تا اتفاقکوچگی می افتد فکرم مشغول می شود و همیشه دارای اضطراب می شوم بعد از استفاده از دستشویی چند باری دستهای خود را می شویم تل لیوان را نشورم استفاد نمی کنم همیشه به فکر آخرت هستم اعتماد به نفس کمی دارم لطفا کمکم کنید

بسیاری از مبتلایان به اختلال وسواس فکری – عملی به علت ترس از انگ اختلال روانی، مشکلاتشان را ده ها سال از خانواده مخفی می کنند یا در برابر اعتراض های دیگران مشکل خود را نمی پذیرند و همین موضوع باعث شدیدتر شدن مشکلشان می شود.

درحالی که این افراد به نوعی اختلال اضطرابی دچارند که زندگی شان را تحت الشعاع قرار داده است. این مشکل روانشناختی که زمانی، فقط در متون تخصصی شناخته شده بود، اکنون بخشی از فرهنگ عامه شده است.

این مشکل گاهی آنقدرشدید می شود که باعث مشکلات زیادی از نظر اقتصادی، جسمی و ارتباطات اجتماعی می شود. مثلا افرادی که دارای نوعی وسواس به نام وسواس شستشو هستند بسیاری از ما در یکی از اقوام، اطرافیان یا دوستانمان موردی از آنرا سراغ داریم، بر اثر شستشوهای بسیار دچار مشکلات جسمی زیادی مانند کمردرد و اگزمای شدید پوست می شوند، چندین برابر بقیه هزینه آب پرداخت می کنند و به خاطر وسواسی که دارند ارتباط خود را با بسیاری از دوستان و اقوام خود که حساسیت آنها را در نظر نمی گیرند، قطع می کنند و حتی ممکن است سال ها باشد که مسافرت نرفته اند چون هیچ جایی را تمیز نمی دانند.مشاور تلفنی وسواس

در این نوشته سعی داریم کمی در مورد علائم و نشانه ها روش های درمان این مشکل شایع روانشناختی صحبت کنیم. البته تمرکز ما در این مطلب بیشتر بر روی وسواس فکری – عملی است.

اختلال وسواس فکری – عملی

علائمی متنوع

وسواس انواع مختلفی دارد و به صورت کلی به دو نوع وسواس فکری و وسواس فکری – عملی تقسیم می شود. اگر چه تکرار اجباری رفتار یا هجوم ناخودآگاه افکار تکرارشونده علامت اصلی وسواس است، بعضی علائم دیگر که ممکن است با وسواس همراه باشد عبارتند از:

* عجول بودن
* کمال گرایی
* تردید
* مشکل در تصمیم گیری
* حساس بودن بیش از حد به وقت و زمان
* اطمینان طلبی (پرسیدن نظر تعداد زیادی از اطرافیان در مورد یک تصمیم هر چند کوچک، مثلا رنگ یک لباس)
* سرزنش بیش از حد خود و دیگران
* احساس گناه بیش از حد

شیوع اختلال

پژوهش ها نشان می دهد میزان شیوع اختلال وسواس فکری – عملی در بسیاری از فرهنگ های گوناگون دنیا شبیه یکدیگر است. آمارها نشان می دهد از هر صد نفر، دو یا سه نفر در طول زندگی خود، این علائم را دارند.

اگرچه اختلال وسواس فکری – عملی معمولا در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود، ممکن است در دوران کودکی نیز آغاز شود و البته احتمال بروز آن در زن و مرد یکسان است.

اختلال وسواس فکری – عملی

آیا من بیمارم؟

ممکن است شما کف منزلتان را آنقدر تمیز نگه دارید که برق بزند یا اینکه بخواهید خرت و پرت هایتان را مرتب قرار دهید. این مسئله به طور لزوم به این معنا نیست که شما اختلال وسواس دارید. در اختلال وسواس فکری – عملی، کیفیت زندگی شما به گونه ای آزاردهنده افت می کند و افکار سمج، اعمال و تشریفات وسواسی بیشتر وقت شما را پر می کند، طوری که در سایر حیطه های زندگی اعم از شغل، تحصیل و غیره دچار افت عملکرد می شوید و این مسئله باعث آزار اطرافیانتان می شود.

بسیاری از بزرگسالان، از وسواس های خود و اینکه بیشتر آنها بی معنا هستند، آگاهند اما قادر به کنترل آنها نیستند و خود را در چنگ آنها اسیر می بینند. البته کودکان مبتلا ممکن است متوجه نشوند مشکل دارند. کودکان ممکن است حضور در مدرسه را سخت بدانند و بزرگسالان کار کردن برایشان دشوار باشد.

چنانچه وسواس ها زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، با یک روانشناس در ارتباط باشید. افراد وسواسی به طور عموم، از وضعیتشان خجل یا کلافه هستند اما اگرچه وسواس جزو مشکلاتی است که به درمان مقاوم است، می توان آن را تا حد قابل قبولی درمان کرد.

درمان وسواس فکری – عملی

اولین قدم در بهبود وسواس این است که فرد بپذیرد این مشکل را دارد و وسواس علت بسیاری از مشکلات دیگر اوست. در مواردی که درمان وسواس خیلی زود آغاز شود و مشکل چندان شدید نباشد، معمولا با استفاده از روان درمانی به تنهایی می توان آن را بهبود بخشید اما در مواردی که مشکل مزمن شده است یا علائم شدید است، معمولا ترکیب از روان درمانی و دارودرمانی اثربخشی بیشتری دارد. در بعضی موارد شدیدتر یا زمانی که مشکل شدید است و فرد قادر به مصرف دارو نیست، گاهی استفاده از شوک درمانی نیز مطرح می شود.

در سال های اخیر روشی به نام جراحی عصبی را برای موارد شدید و علاج ناپذیر این اختلال بررسی کرده اند. قبل از اینکه فرد به این جراحی حتی فکر کند، باید حداقل به مدت پنج سال دچار این اختلال باشد و به سایر روش های درمانی که اشاره شد جواب نداده باشد.

در روان درمانی وسواس، فرد با کمک یک متخصص از دلایل بروز مشکلش آگاه می شود و مهارت های لازم برای مقابله با استرس های زندگی اش را که سبب تشدید علائم می شود، تمرین می کند. در مدلی از روان درمانی که درمان شناختی – رفتاری نامیده می شود و بر اساس تحقیقات از روش های موثر در درمان وسواس است، فرد با افکار و باورهای ناکارآمد خود که در افکار و رفتار وسواسی او دخیل اند، آشنا می شود و پس از آن از تکنیک های رفتاری مختلف برای کاهش رفتارهای وسواسی استفاده می شود.

نقش مهم اطرافیان

بر اساس تجارب بالینی و تحقیقات، اطرافیان نزدیک و به ویژه خانواده یک فرد دچار وسواس، هم از آن تاثیر می گیرند و هم می توانند در تشدید یا بهبود علائم وسواس یک فرد تاثیرگذار باشند.

احتمال افسردگی و وسواس در فرزندان و همسر افراد وسواسی زیاد است. در بسیاری موارد اطرافیان از اینکه باید مدام مراقب رفتار خود باشند، تا مورد انتقاد فرد دچار وسواس قرار نگیرند، خسته و عصبی می شوند.

از این رو یکی از بخش های درمان این است که پس از آگاهی دادن به فرد در مورد مشکلش و اینکه اطرافیان با رعایت بیش از حد باعث تشدید مشکل او می شوند، از اطرافیان می خواهیم از اطاعت های بیش از حد از انتظارات غیرمعمول او اجتناب کنند تا هم خودشان در معرض آسیب قرار نگیرند و هم به درمان فرد دچار وسواس کمک کنند.

مثل مادری که از افراد خانواده انتظار دارد هر روز به محض ورود به خانه و قبل از دست زدن به چیزی، با آیینخاصی که او تعیین می کند مثلا رد شدن از روی روزنامه هایی که او از درب ورودی تا درب حمام چیده است، حمام کنند و همه لباس های خود را بشویند.

اختلال وسواس فکری – عملی

در درمان پس از آگاهی سازی با اطلاع خود فرد، به تدریج پیروزی از این دستورات توسط اعضای خانواده متوقف می شود.

پاره ای نکات دیگر که خود فرد و اطرافیان می توانند در نظر گیرند عبارتند از:

۱- وسواس یک رفتار تکرار شونده غیر ارادی است، بنابراین فرد در مورد آن نباید احساس گناه کند و نیازی به جبران آنندارد. احساس گناه، وسواس را تشدید می کند.

۲- وسواس بیماری است که خودش، خودش را تقویت می کند. بنابراین هر چقدر به فرمان های وسواسی ذهنتان بیشتر توجه کنید، قوی تر می شوند. وقتی ذهن شما می گوید بیست بار بشور و شما ناخودآگاه این کار را می کنید، احتمالا باید دفعه بعد به سی بار هم تن دهید تا شاید از اضطراب خلاصی پیدا کنید.

۳- افراد رفتارهای وسواسی را انجام می دهند تا از اضطراب، احساس گناه، نگرانی و سایر احساسات ناخوشایند رهایی پیدا کنند اما متاسفانه این رهایی خیلی موقتی است و گاهی فقط چند دقیقه دوام دارد. مثل خوردن مسکن برای یک درد. در حالی که علت درد را هنوز نمی دانیم چیست.

۴- فرد مبتلا به اختلال را به انجام تکالیف درمانی تشویق کنید.

۵- اضطراب و نگرانی دائمی یکی از مشکلات عمده افراد وسواسی است. در محیطی همدلانه و عاری از سرزنش و تمسخر، به او اجازه دهیم درباره اضطراب و نگرانی اش با ما صحبت کند.

۶- از رفتارهای او تعجب نکنیم چون همانگونه که قبللا ذکر شد رفتارهای او اجبارگونه و فاقد اختیار است و خودش را نیز آزرده ساخته است. با هر بار تعجب و عکس العمل نادرست، او را یک قدم از درمان دور می کنیم.

۷- مسخره کردن یا مطرح کردن مشکلات رفتاری فرد وسواس در جمع، او را سرخورده و عصبی می کند و نتیجه آن چیزی جز تکرار همان رفتارها نیست.

۸- حتی پیشرفت های کوچک را هم تشویق کنید.

۹- از اطمینان بخشی در مورد وسواس ها پرهیز کنید.

۱۰- با کمک نکردن، کمکش کنید! (به آداب وسواسی وی دامن نزنید)مشاور تلفنی وسواس

در پایان لازم به یادآوری است که وسواس از جمله مشکلات روانشناختی مهم محسوب می شود و نیازمند درمان های بالینی و دارویی است.

آشنایی با عواملی که می تواند در شکل گیری اختلال وسواس فکری – عملی موثر باشد

چه اتفاقی می تواند برای من افتاده باشد؟

عوامل مختلفی در ایجاد وسواس مؤثرند، که از آن جمله می توان به وراثت و نوع تربیت اشاره کرد.

وراثت و عوامل زیستی

تحقیقات بسیاری نشان داده است، وراثت یکی از عوامل مهم در بروز وسواس است. بنابراین احتمال بروز این مشکل د رافرادی که سابقه وسواس در پدر، مادر یا اقوام درجه یک پدر یا مادر آنها وجود دارد بیشتر است.

البته معمولا کسانی که سابقه خانوادگی وسواس دارند، زمانی دچار وسواس شدید می شوندکه به دلیل مشکلات محیطی یا سبک تربیتی ناکارآمد دچار استرس باشند.

از نظر زیستی نیز سروتونین یکی از انتقال دهنده های عصبی است (یعنی مواد شیمیایی در مغز که در جهت انتقال اطلاعات در سلولن های عصبی عمل می کنند) که به همخوردن تعادل شیمیایی آن در مغز، می تواند به اختلال وسواس دامن بزند.

اما سروتونین نیز پاسخ کامل نیست. به طور یقین عوامل دیگری نیز وجود دارندکه در بروز این اختلال نقش دارند.

برای مثال با استفاده از ابزار نوین تصویربرداری، مغز افراد مبتلا به این اختلال را با افراد عادی مقایسه کرده اند و در زمینه کارکرد مغز و اندازه قسمت های مختلف مغز آنان، تفاوت هایی را یافته اند.

عوامل محیطی

عوامل محیطی مختلفی در شکل گیری وسواس دخیل اند. مثلا بعضی از نظریه پردازان معتقدند سختگیری در آموزش آداب دستشویی رفتن در سال های اولیه کودکی، ممکن است منجر به بروز وسواس در کودک شود و تا سال های بزرگسالی باقی بماند.

علاوه بر آموزش توالت، کلا سبک های فرزندپروری بسیار سختگیرانه که در آن، والدین قوانین سخت اعمال می کنند و انتظاراتی بیش از حد توان بچه ها را دارند، می تواند زمینه ساز وسواس شود. تجربه نشان داده است افرادی که والدینشان از آنها بیش از حد انتظار داشته اند، معمولا خودشان هم از خود انتظار غیرواقع بینانه ای دارند و در زندگی به خودشان و شاید اطرافیانشان بسیار سخت می گیرند و به همین دلیل معمولا با اینکه افراد موفقی هستند، از زندگی شان چندان لذت نمی برند.

افرادی که اصطلاحا کمال گرا نامیده می شوند، معمولا دسته ای از این افراد هستند. از دیگر عوامل مهم، الگوبرداری از فرد دچار وسواس است.

کودکانی که در کودکی شاهد رفتارهای وسواسی والدین یا یکی از اطرافیان نزدیک خود بوده اند، ممکن است بر اثر مشاهده، این رفتار را آموخته باشند.

وقتی مادر یا پدر پس از بیرون آمدن کودک از دستشویی، از او می پرسد «دست هایت را شستی؟» و او جواب می دهد بله اما از او خواسته می شود برود و تمیزتر بشوید، به تدریج این مطمئن نبودن در خود بچه هم شکل می گیرد. البته این امر فقط مربوط به کودکی نیست.

تجربه بالینی نشان داده است گاهی رفتارهای وسواسی یکی از همسران سبب بروز یا شدت وسواس در دیگری شده است. استرس های مختلف نیز از جمله مواردی است که می تواند به بروز یا شدت گرفتن وسواس یک فرد منجر شود. بیشتر افراد دچار وسواس اشاره می کنند وقتی دچار استرس می شوند یا به هر دلیلی ناراحتی دارند، وسواس آنها شدیدتر می شود.
در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

با عضویت در خبرنامه ایمیلی مطالب سایت را در ایمیل خود دریافت کنید. مطمئن باشید به هیچ وجه از ایمیل شما استفاده تبلیغاتی نمی شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به سامانه پرسش و پاسخ مشاور می باشد.

مشاور تلفنی وسواس
مشاور تلفنی وسواس
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *