سینماپرس: مشاور رسانهای رئیسجمهور دوباره به صدر اخبار برگشت این بار هم برخلاف تصورش نتیجه عملیات روانی او معکوس شد.
به گزارش سینماپرس، اگر تصور نکنید که قلم به طنز در دست گرفتهایم، میتوانید به عمق واژههایی که در ادامه میآیند، پی ببرید. ترکیب کابینه، معاونان و مشاوران دولتهای مختلف مخصوصا در سالهای اخیر که به سبب حضور گستردهتر رسانهها، تمرکز بر ایرادات و اشتباهات بیشتر شده، نشان میدهد در بسیاری از مواقع در جمع این افراد، کسانی بودهاند که هزینه حضور و اقداماتشان بیشتر از سود و منفعتی بوده که برای دولت داشتهاند، مثال حضور بقایی و مشایی در دولت احمدینژاد از آن نمونههای مشهور و معروف است.
دولت روحانی اما از این منظر تفاوتی با دیگران دارد، آنجایی که در دولتهای یازدهم و دوازدهم مجموعه کاملتری از این افراد با دزهای متفاوت قابل مشاهده هستند، وزیری که در جلسات میخوابد، وزیری که در کنار تحمیل هزینه سنگین چندهزار میلیارد تومانی به کشور ضرورت حرفزدن با مردم و فرودستان را نمیداند، معاونی که با یک تصمیم و اصرارش ۱۴ هزار میلیارد تومان از داراییهای کشور را به باد میدهد و …
در میان این افراد اما کسی وجود دارد که بیشتر از دیگران رفتارش به چشم میآید و هر روز ماجرایی برای دولت درست میکند، کسی که سمتهایی چون مشاور رسانهای، فرهنگی و رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک و… را یدک میکشد اما رفتار و سخنانش میگوید که دقیق در نقطهای مقابل وظایف و مسئولیتهایش قرار گرفته است. بله، درست حدس زدید منظور کسی نیست جز حسامالدین آشنا، کسی که بخش قابلتوجهی از وقت خود را صرف حضور فعال و نوشتن در توئیتر میکند و هربار ماجرایی جدید و هزینهای دیگر برای دولت ایجاد میکند. پروژهای که این روزها آشنا در دست گرفته و توئیترش مملو از پستهایی است که به همین بهانه منتشر کرده، واکنش به سریال اطلاعاتی – امنیتی «گاندو» است، جایی که او معتقد است وقایع فیلم، تطابقی با واقعیت ندارد و اطلاعاتی که در جریان فیلم بازگو میشود ناشی از تخیلات نویسنده است. او برای اینکه این حرف خود را به کرسی بنشاند گویی که هیچ کار و مسئولیت دیگری برعهده ندارد، از چند روز پیش تمرکز خود را روی بخشهای مختلف این سریال گذاشته و کامنتهایی را درباره آن از طریق توئیتر منتشر میکند و البته به این کار هم اکتفا نکرده و مشغول پاسخ گفتن به برخی واکنشهای دیگر فعالان توئیتر در فضای مجازی هم شده است.
او این توئیتها را با حمله به موسسه شهیدآوینی آغاز کرد و بعد با توئیتی که واکنشهای زیادی را در پی داشت کار را ادامه داد. «ماهی از سر گنده گردد نی ز دم» اظهارنظری بود که خیلیها بهجای تحلیل گفتند اساسا استفاده از چنین ادبیاتی چه جایگاهی میتواند در میان سخنان مشاور رئیسجمهور داشته باشد. در ادامه او این ماجرا را آنقدر کشدار کرد که هر فرد خوشبین به دولت هم حساس شد که بفهمد «مگر گاندو چه گفته که حسامالدین آشنا که سوابق حضور در وزارت اطلاعات را هم دارد اینقدر بههم ریخته است؟»مشاور رسانه ای حسن روحانی
آشنا البته در واکنش به انتشار اظهارات قبلیاش در توئیتر هم واکنش عحیبی داشت، جایی که فیلم اظهارات چند سال پیش وی درباره رضائیان با کلی سوال و حاشیه منتشر شد ولی آشنا حاضر به پاسخگویی به این حواشی و سوالات نشد. آشنا در این ویدئو که مربوط به برنامه نگاه یک و مناظره با محمدحسین صفارهرندی است، گفته بود: «رضائیان یک بچهای است که حتی نمیتواند فارسی بهخوبی صحبت کند و لذا نباید در میان چنین خبرنگارهایی دنبال نفوذی بود.» کاربران شبکههای اجتماعی از او دراینباره میپرسیدند که اگر جیسون رضائیان صرفا یک خبرنگار بوده چرا آمریکا حاضر شده ۷/۱ میلیارد دلار از اموال ایران را برگرداند و حتی تحریم یک بانک دولتی را نیز ملغی کند؟
در این میان البته ناگفته نماند که حسامالدین آشنا در جریان توئیتهای خود هیچگاه از یک مساله کوتاه نیامده و آنهم تلاش برای ایجاد یک ذهنیت ویژه از شخصیت خود میان مخاطبان است، چهرهای پیچیده و امنیتی. برای مثال او تلاش کرده در مسائل اطلاعاتی و امنیتی بهسرعت اظهارنظر کند حتی اگر این اظهارنظر مجبور به عقبنشینی و تغییر موضع وی شود یا اینکه از ادبیاتی استفاده کند که مخاطبان گمان کنند نویسنده در حال انتقال پیام مهمی در یک فرآیند اطلاعاتی و امنیتی است، مسیری که البته بیشتر از توفیق، دستمایه طنز فعالان فضای مجازی شده و حتی برخی را وادار کرده دراینباره با قلم طنز مطلب بنویسند. مراجعه به توئیتر آشنا و مرور کامنتهای برخی پستها ازجمله پست «میگویند کلاهی در کشمیری گم شده است، چهبسا زوجه هم در این شلوغی زوجهالمرحوم را در دیار باقی پیدا کند. آنها که بهدنبال تابستانی داغ هستند ماجراهای نیمروز را هم فراموش نکنند. آنها که مشاور امنیت ملی را نمکگیر کردهاند، وزیر انرژی که نمکدان شکسته را هم بهیاد داشته باشند» بهخوبی توضیحدهنده این ماجراست.
به هر روی آشنا بیش از آنکه یک مشاور قوی و مدیری برای ساماندهی رسانهها، مسائل فرهنگی یا حتی فردی برای مطالعات راهبردی دفتر رئیسجمهور باشد، در خوشبینانهترین حالت در قامت یک فعال توئیتری که البته اقداماتش پر از اشکال و خطا هم هست ظاهر شده و در برخی مواقع بهجای کمک، نقش پوست موز را برای دولت ایفا کرده است. در ادامه برخی از اقدامات آشنا در توئیتر را بازخوانی میکنیم.
مواضع جنجالبرانگیز مشاور نامآشنای دولت یکی دوتا نیست؛ یکی از مهمترین نمونههایش شاید گفتههای او در مصاحبه با «اندیشه پویا» باشد، جایی که آشنا در توضیح ریشههای ماجرای دلار ۴۲۰۰ تومانی دست به افشاگری زده و پای خیلی از همکارانش را به میان میکشد.
او در توجیه تعارضات و ناهماهنگیهای موجود میان تیم اقتصادی دولت به ضربالمثلی چینی متوسل شده و میگوید «وقتی زمین سخت میشود، گاوهایی که گاوآهن را میکشند، بهجای آنکه بار را بکشند بههم شاخ میزنند!» و بر این مبنا توضیح میدهد که بسیاری از دعواها و درگیریها و اختلافنظرها -ازجمله مورد خاص خداحافظی نیلی با دولت- ناشی از آن است که برخی راهحلهای پیشنهادی او یا خوب اجرا نشدهاند یا وقتی اجراشده به نتیجه نرسیدهاند.
مشاور رئیسجمهور در پاسخ به این سوال که راهکار ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط کدام مغز متفکر اقتصادی در این دولت انتخاب شد، توضیح میدهد وقتی اوضاع سخت میشود هیچکس مسئولیت تصمیمش را قبول نمیکند اما واقع ماجرا از این قرار بود که جهانگیری در پایان جلسات مستمر با دوستانش نهایتا طرح دلار تکنرخی ۴۲۰۰ تومانی را به جلسه آورد و این طرح در همان جلسه با حضور نیلی، نهاوندیان، رئیس بانک مرکزی و… بدون مخالفت تصویب شد و اگر کسی حرفی داشت میتوانست همان موقع بزند.
او البته درباره جهانگیری هم حرفهایی زد که کار را برای مرزبندی اصلاحطلبان با دولت سختتر از قبل کرد. او بلندترین صدا در دولت بعد از رئیسجمهور را صدای جهانگیری میداند و در واکنش به این نقلقول معاون اول که «من اختیار تعویض منشیام را هم ندارم» تصریح میکند این تصویر بیرونی درباره محدود کردن آقای جهانگیری، تصویری است که خلق شده است و اساسا اگر جهانگیری چنین امکانی ندارد، چرا استعفا نمیکند؟
صحبتهای آشنا گاهی میان حامیان دولت نیز واکنشهای منفی زیادی را بهدنبال دارد. او در همین گفتوگو با بیانی تند به انتقادهای کرباسچی از دولت واکنش نشان میدهد و در پاسخ به اظهارات او مبنیبر اینکه روحانی به خواب سنگین فرو رفته، میگوید: «برای اینکه آقای کرباسچی از آقای روحانی خیلی تعریف بکند کافی است که آقای روحانی یک انتصاب را به توصیه ایشان انجام دهد. اگر آن انتصاب را انجام دهد کاملا بیدار است و اگر آن انتصاب را انجام ندهد در خواب غفلت است.» صحبتهایی که آسمان روابط دولت با هسته سخت حامیانش در حزب کارگزاران را بدجور تیره و تار کرد و در همین یک قلم واکنشهای متعددی را از سوی اعضای کارگزاران بههمراه داشت. کرباسچی گفتههای آشنا را بیپاسخ نگذاشت و با دروغگو خواندن او تصریح کرد: «آشنا دارد با دروغ از دولت روحانی دفاع میکند و حقوق میگیرد که این حرفها را بزند.» پاسخ کرباسچی هم البته بیجواب نماند و آشنا مجددا واکنش نشان داد تا به عمیقتر شدن شکاف بین دولت و حامیانش بیش از پیش کمک کند. همین دست بگومگوها حالا رابطه دولت با کارگزاران را با چالش مواجه کرده و آینده مبهمی را برای ائتلاف آنها به تصویر کشیده است.
اینکه رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک نهاد ریاستجمهوری از آغاز حضورش در این سمت چه آوردهایی برای رئیسجمهور و تیمش داشته، قابل تخمین نیست اما هزینههای گافهای سیاسی و رسانهای او عیان است و دهها و صدها صفحه درباره آن میتوان سخن گفت. یکی از مصادیق این هزینهتراشیها، توئیت معروفی بود که آشنا بعد از حادثه تروریستی حمله به اتوبوس پرسنل سپاه در شهرستان خاش منتشر کرد؛ توئیتی که در آن نوشته شده بود: «مرزبانان ما به شهادت رسیدند، اما ما در دام چرخه خونین و باطل انتقام نخواهیم افتاد. مسئولیت برعهده آمران و دیه برعهده عاقله است!»
این در حالی بود که در این حادثه خونبار ۲۷ نفر به شهادت رسیده بودند و داغ آنها هنوز تازه بود و به همین خاطر افکارعمومی پاسخ قاطع به عوامل و اوامر این اقدام تروریستی را مطالبه میکرد. توئیت جنجالی مرد همیشه در صحنه دولت، موج گستردهای از واکنشهای اعتراضی را در افکارعمومی روانه دولت کرد و این مطالبه را ایجاد کرد مسئولانی که حرف زدن بلد نیستند، لااقل حرف نزدن را بیاموزند. سوال مشخص دراینباره آن بود که آیا اساسا اگر نزدیکان و اعضای خانواده آشنا هم مانند خانوادههای شهدای سپاه عزادار میشدند، او بازهم انتقام را چرخه خونین و باطل میدانست یا خیر؟ هرچه بود گستره و حجم واکنشها آشنا را وادار به انتشار چند توئیت توضیحی کرد تا بلکه گاف جدیدش را مالهکشی کند. گوش افکارعمومی اما بدهکار نبود و توضیحات آشنا هم خریداری نداشت و به همین واسطه او ترجیح داد توئیت جنجالیاش را پاک کند. جنجالی که درمجموع خیلیها را به این جمعبندی رساند که آشنا برخلاف تصور رایجی که تحتعنوان یک چهره امنیتی از او مطرح میشود، با بدیهیات مقوله امنیت نیز آشنا نیست.
ادبیات رمزآلود مشاور رئیسجمهور در برخی پیامهای توئیتری نیز همواره موجبات سرگرمی کاربران شبکههای اجتماعی را فراهم آورده و دستمایه طنزپردازی آنها شده است؛ پیامهایی که بهنظر میرسد تنها مخاطب خاصشان خود جناب آشنا بوده و کسی را یارای فهم آنها نباشد. یکی از عجیبترین نمونههای این فقره، متنی است که بهنظر میرسد بناست پیامی را درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی به مخاطب القا کند. در متن این توئیت که بیشتر شبیه یک الگوی ریاضی است، آمده: «۲۰۰/۴<۲۲/۲ تدبیر ایرانی ۴۲۰۰ قویتر از تفتین ترامپی در ۲۲/۲ است.» حجم ابراز تعجب و طنازی کاربران، زیر همین توئیت بهتنهایی گویای همهچیز هست و نشان از میزان موفقیت آشنا در رساندن پیام به مخاطلب دارد.
شاهکار ادبی دیگر آشنا توئیتی است که بعد از ماجرای کشته شدن فردی که گفته میشد محمدرضا کلاهی – از عاملان انفجار دفتر نخستوزیری- بوده در هلند منتشر شد. توئیتی که او در آن نوشته «میگویند کلاهی در کشمیر گم شده است، چهبسا زوجه هم در این شلوغی زوجهالمرحوم را در دیار باقی پیدا کند. آنها که بهدنبال تابستانی داغ هستند ماجرای نیمروز را هم فراموش نکنند. آنها که مشاور امنیت ملی را نمکگیر کردهاند، وزیر انرژی که نمکدان شکسته را هم به یاد داشته باشند!»
یکی از کاربران در واکنش به این توئیت نوشت: «آقای آشنا کمکم باید شرلوک هلمز رو استخدام کنیم بیاد توئیتهای شما رو رمزگشایی کنه!» برخیها معترض شدند که این چه مدل نوشتن است؟ و اگر حرف حسابی هست چرا باید آن را اینگونه بیان کرد؟ و اگر هم جناب آشنا قصد تمرین واجآرایی دارند که نه الان وقتش هست نه پست و منصب او چنین اقتضایی میکند و نه اساسا زمانه، زمانه چنین حرفهایی است. گروهی نیز معتقد بودند اگر حرف خاصی برای مخاطبی خاص هم موردنظر است توئیتر برای ارسال چنین پیامهایی فضای چندان مناسبی نیست و بهتر است جناب مشاور از پیامک، ایمیل، تلفن یا سایر ابزارهای ارتباطی استفاده کنند.
حسامالدین آشنا همچنان که از مواضع اخیرش هم مشخص است، منتقد پروپاقرص صداوسیماست و از هر فرصتی برای نقد رسانه ملی استفاده میکند. در جریان خاتمه برنامه ۹۰ و کنار رفتن عادل فردوسیپور از این برنامه، حسامالدین آشنا با هدف نقد صداوسیما اقدام به برگزاری یک نظرسنجی توئیتری در صفحه شخصی خود درباره حضور یا عدم حضور عادل فردوسیپور در برنامه ۹۰ کرد که واکنش کاربران دور از انتظار وی بود و با نتیجهای دقیقا عکس، یک سوژه جالب برای فعالان رسانهای شد.
سوال این نظرسنجی این بود: «آیا با تغییر مدیریت برنامه ۹۰ موافقید؟» که در جریان برگزاری آن، اکثر شرکتکنندگان نظر موافقی برای تغییر مدیریت برنامه ۹۰ داشتند که این رقم ۳۹ درصد بود، ۲۴ درصد از مردم هم گفته بودند که اصلا این موضوع اهمیتی ندارد و ۳۷ درصد مخالفت خود را با تغییر عادل فردوسیپور اعلام کرده بودند.
همه میدانند که اگر پایگاه اجتماعی اصلاحطلبان به مدد حسن روحانی نیامده بود، او هرگز نمیتوانست در انتخابات پیروز شود؛ چراکه اساسا پایگاه رایی نداشت و از میانه دو جریان اصلی کشور در انتخاب ۹۲ به جمع اصلاحطلبانی پیوست که گزینه رایآوری را در میدان نداشتند. این اتفاق بهگونهای دیگر در انتخابات سال ۹۶ هم رخ داد و دوباره اصلاحطلبان با روحانی ائتلاف کردند تا وی بتواند به پیروزی در انتخابات ریاستجمهوری دوازدهم نزدیک شود. بعد از پیروزی اما درگیری جدی میان دو جریان نزدیک به روحانی درون دولت بالا گرفت و از همان روزهای اول چالش سیاسی و حزبی درون کابینه به اوج خود رسید. در این درگیری یکطرف کارگزارانیها با محوریت معاون اول حضور داشتند و در طرف دیگر اعتدال و توسعهایها با محوریت محمود واعظی و محمدباقر نوبخت. این ماجرای کشدار که حالا حدودا دوساله شده، با ورود حسامالدین آشنا و حمله او به اصلاحطلبان دوباره داغ شد و حامیان بیشتر از رئیسجمهور و اطرافیانش رویگردان شدند.
حسامالدین آشنا چندیپیش در توئیتر خود نوشت: «تعداد زیادی از جوانان عزیز نواصلاحطلب سودای نمایندگی مجلس دارند؛ این حقشان است. مشکل از اعتبار ریخته سیاستمداران بازنشستهای است که مردم باید به «ندای» «تکرار میکنم» آنان پاسخ مثبت و به جوانان پرشور رای بدهند.» این اظهارنظر البته واکنش تندی را میان اصلاحطلبان داشت و آنها با نیش و کنایههای تند و تیزی به استقبال آن رفتند.
علی تاجرنیا از فعالان اصلحطلب در پاسخ به آشنا گفت: «متاسفانه در مجموعه اطرافیان آقای رئیسجمهور چهرههایی قرار گرفتهاند که عمدتا هدف آنها این است که در عرصه قدرت باشند … این افراد عمدتا چهرههای تاثیرگذاری در سپهر سیاسی ایران نیستند و اگر امروز بهواسطه شرایط دولت در جایگاهی قرار گرفتهاند، نشانه اثرگذاری آنها نیست. بنابراین فکر میکنم که نه نظرات آنها اهمیتی دارد و نه اصلاحطلبان باید خودشان را درگیر این مسائل کنند.» جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاحطلب هم دراینباره میگوید: «عملکرد این افراد نشان میدهد فقط فرصتسوزی کردند و اعتبار شخص رئیسجمهور را نیز از بین بردند و اقبال عمومی را نسبت به رئیسجمهور کاهش دادند.»
ناگفته نماند آشنا پیش از این نیز به اصلاحطلبان تاخته و در تیرماه ۹۶ گفته بود: «کاسبان بهاصطلاح اصلاحطلبی که باجخواهی رسانهای و سیاسی از رئیسجمهور را آغاز کردهاند، بدانند روحانی خاتمی نیست؛ نه تعارف میکند نه ماخوذ به حیا میشود.»
*فرهیختگان
آشنا: هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان تبعات ادعای نماینده مجلس را بررسی کند
اگر سران سایهباز میدانستند، تسلیم این صحنهآرایی خطرناک نمیشدند
یار شاطر در ایام تحریم و همراه منصف در روزگار کرونا باشیم
«برجام» قربانی زیادهخواهی دوسویه شد
ائتلافی برای زندگی پیوندی برای پیروزی
مشاور رسانه ای حسن روحانی
آشنا: جای ارتباطات بینفرهنگی در ایران خالی است
وزارت صمت پس از سالها هنوز هم نتوانسته به یکپارچگی برسد
نهاد علم؛ اعتماد و امید در بحران
بررسی رابطه دولت و ملت در دوره روحانی در گفتوگو با حسامالدین آشنا، مشاور رئیسجمهور
کسانی که معتقد به تعطیلی کشور هستند نفسشان از جای گرم بلند میشود
خانواده بی فرزند با عوارض فرهنگی اجتماعی و اقتصادی مواجه است
خانوادههای معظم شهدای دولت تجلیل شدند
افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 268 پروژه عمرانی، تولیدی و اقتصادی گنبدکاووس
راه اندازی مجدد واحد تولیدی پروان در جنوب استان تهران
شناسایی ۲۲۱۳ بیمار جدید و فوت ۱۲۵ بیمار در شبانه روز گذشته
پیام تبریک دکتر جهانگیری به مناسبت سالروز استقلال جمهوری اوکراین
همکاریهای دفاعی ایران و روسیه مبتنی بر اعتماد متقابل است
اتفاق بزرگی در حوزه سنگ های قیمتی در حال شکل گیری است
هدفگذاری برای نوسازی 25 هزار دستگاه از ناوگان تجاری کشور در سال 1399
افزایش 14 درصدی تولید طلا شمش طلا در کشور
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت بوده و استفاده از منابع آن با ذکر
منبع بلامانع است.
Copyright © 2016 Dolat.ir All rights reserved.
معاون طرح و برنامه و توسعه امور گمرکی گمرگ ایران (۷۲ تا ۷۶) و مدیر(آسیکودا)
محمدرضا صادق (زاده ۳ آذر ۱۳۳۹، کرمانشاه)، مشاور رسانهای حسن روحانی و عضو دفتر ریاستجمهوری و مشاور اکبر هاشمی رفسنجانی؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و هماکنون سفیر ایران در کرواسی میباشد.
وی از چهرههای فرهنگی و رسانهای بهشمار میآید و طی ۳۲ سال گذشته مسولیتهای گوناگون و عمدتا تبلیغاتی، اطلاع رسانی و سیاسی ،از جمله سابقه مدیریت در سازمان تبلیغات اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)را بر عهده داشتهاست. [۱]
محمدرضا صادق در انتخابات ریاستجمهوری ایران (۱۳۹۲)، ریاست کمیته تبلیغات ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی را به عهده داشت که با انحلال ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی به یکی از اعضای مؤثر تیم حسن روحانی تبدیل و در مستند تبلیغاتی او حاضر شد. [۲] از وی میتوان به عنوان رابط هاشمی با روحانی نام برد. معمولاً تمامی اخبار مربوط به انتخاب افراد کابینه روحانی از زبان صادق در خبرگزاریها و سایتها منتشر شده و این گواه مهمی برای نشان دادن نقش صادق در کابینه روحانی است. [۳]
صادق در اولین سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۳ از همراهان رئیسجمهور بود.[۴]مشاور رسانه ای حسن روحانی
محمدرضا صادق در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ شمسی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری کرواسی منصوب گشت و استوارنامه خود را تقدیم خانم کولیندا گرابار-کیتاروویچ، ریاست جمهوری این کشور کرد.
محمدرضا صادق دارای مطالعات و تحصیلات حوزوی و دانشگاهی در رشتههای اقتصاد و علوم سیاسی است. وی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و مدرس در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکدههای علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و نیز کرج است. [۵]
حسامالدین آشنا (زادهٔ ۱۳۴۳ تهران) سیاستمدار ایرانی است که هماکنون در دولت دوازدهم به عنوان رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک و مشاور رئیسجمهور فعالیت میکند. او دانشیار گروه سیاستگذاری دانشگاه امام صادق است.[۱]
حسامالدین آشنا در سال ۱۳۴۳ در تهران زاده شد. در سال ۱۳۵۹ در سن ۱۶ سالگی، به سپاه پاسداران شهرکرد پیوست[۲]
و یک سال بعد در ۱۷ سالگی، کارمند رادیو اهواز شد و از آن پس، به نویسندگی و اجرای برنامههای رادیویی پرداخت.[۳] آشنا در سال ۱۳۶۷ با دختر قربانعلی دری نجفآبادی ازدواج کرد، خطبه عقد آشنا و همسرش را سیدعلی خامنهای خواند.[۲]
پس از آنکه سیدمحمد خاتمی با انتصاب محسنی اژهای به عنوان معاون ویژه وزیر اطلاعات مخالفت کرد، دری نجفآبادی در جایگاه وزیر اطلاعات، دامادش حسامالدین آشنا را به این مقام گمارد.[۴][۵]
وی دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و دکتری معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق است و در دوران طلبگی نیز از شاگردان مهدوی کنی بودهاست. او که در سالهای اخیر لباس روحانیت به تن نمیکند،[۶] هماکنون استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با درجه دانشیاری است.[۱][۷] آشنا با روی کار آمدن دولت روحانی، بهعنوان مشاور او و رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک مشغول به کار شد. وی همچنین به همراه علی جنتی، نماینده رئیسجمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما میباشد.[۸]
اولین همکاری آشنا و حسن روحانی به سال ۱۳۷۷ و به جریان حصرِ حسینعلی منتظری باز میگردد، که در آن دوره، روحانی دبیر شورای امنیت ملی و آشنا معاون وزیر اطلاعات بود.[۲] حسامالدین آشنا در جریان انتخابات ریاستجمهوری، عضو هسته مرکزی ستاد انتخاباتی حسن روحانی، همچنین مشاور و تحلیلگر مناظرات وی بود، فردی که گفته میشود طراح رنگ و تصویر ساز «کلید» بوده و نقش قابلتوجهی در حضور رسانهای روحانی، در جریان مناظرات ایفا کرد.[۹][۱۰][۱۱] آشنا در اولین سفر حسن روحانی به نیویورک، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۱۳ از همراهان وی بود.[۱۲] وی نماینده تامالاختیار رئیسجمهور در ستاد مرکزی راهیان نور است.[۱۳]
آشنا در دولت یازدهم، مشاور فرهنگی رئیسجمهور بود، اما در دولت دوازدهم، با حذف پسوند «فرهنگی»، عنوان مشاور برای او به کار رفت.[۱۴]مشاور رسانه ای حسن روحانی
پس از آنکه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۳، محمود نیلی احمدآبادی طی نامهای توسط رئیسجمهور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، به مجلس معرفی گردید،[۱۵] موجی در مجلس برای مخالفت با وی شکل گرفت، که در ۶ آبان ۱۳۹۳، با واکنش حسامالدین آشنا همراه گردید. او در صفحه شخصی فیسبوک خود با اشاره به جلسه فردای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت نوشت:
نمایندگان محترم مجلس فردا انتخابی راه گشا را در پیش رو دارند؛ این عزیزان میتوانند میانِ رفتن زیر بار سلطه گفتمانی اقلیت مطلق پایداری و استقلال مجلس از افراط گرایان، یکی را انتخاب کنند. میان راهبرد همراهی یا عدم همراهی قوا یکی را انتخاب کنند. میان خواسته دانشگاهیان و خواستههای باجخواهان، یکی را انتخاب کنند. آقای دکتر نیلی احمدآبادی؛ وزیر پیشنهادی ریاستجمهوری، نه اهل فتنه است، نه بی تجربه و نه ناشناخته، او یک جرم بیشتر ندارد؛ دانشگاه را برای دانشگاهیان میخواهد، نه برای سیاستمداران.[۱۶]
این اظهارات آشنا با واکنش شدید نمایندگان مجلس مواجه گردید و نهایتاً مجلس، به نیلی احمدآبادی رأی اعتماد نداد.
آشنا در فروردین ۱۳۹۶ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در جلسهای پیرامون مناظرههای تلویزیونی کاندیداهای ریاستجمهوری دوازدهم در دانشگاه صدا و سیما ضمن اینکه خواستار آن شد که صداوسیما سؤالات را پیش از مناظره در اختیار کاندیداها قرار دهد، گفت که «… ما اجازه ندادیم در این چهل سال مجریهایی در صداوسیما تربیت شوند که تک تک کاندیداها از آنها مثل سگ بترسند…».[۱۷][۱۸][۱۹][۲۰] انتشار این سخنان واکنشهای زیادی در فضای سیاسی و رسانهای کشور به دنبال داشت.[۱۷][۲۱]سید مصطفی هاشمیطبا کاندیدای آن دوره انتخابات ریاستجمهوری این حرف آشنا را «حرف اضافه» دانست که «ارزش پاسخ هم ندارد.»[۲۱]علی نیکزاد رئیس ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی در واکنش به این سخنان گفت: «خوب، هر کسی از هر که میخواهد بترسد، اما ما فقط از خدا میترسیم.»[۲۱]علی امانی رئیس ستاد انتخابات میرسلیم نیز در این زمینه گفت: «استفاده از تعابیر موهن توسط آشنا دربارهٔ کاندیداها روشی نادرست است و نامزدهای انتخاباتی و نمایندگانشان به مردم احترام بگذارند.»[۲۲] محمد دهقان رئیس ستاد انتخابات قالیباف در واکنش به این سخنان گفت: «…اینگونه اهانتهای رئیسجمهور و مشاورش ناشی از سیستم بسته امنیتی است که متأسفانه در کشور حاکم شده و به هیچ وجه طاقت آزادی بیان را ندارند و ادعاهای بالا از خود صادر میکنند اما ۱۸۰ درجه عکس ادعاهای خود برخورد میکنند.[۲۲]»
حسین دهباشی سازنده فیلم انتخاباتی روحانی در سال ۹۲ نیز در توییترش نوشت که «سگ خواندن یک خبرنگار یا نامزد انتخابات، حتی در جمع مشاوران رئیسجمهور نابردباری چون جناب آقای ترامپ بیسابقه است و سخت شرمآور!»[۲۱]
در تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۶ تصویری از حسامالدین آشنا در فضای مجازی منتشر شد، که در حاشیه مراسم یادبود همسر آیتالله علمالهدی، او در حال بوسیدنِ دستِ احمد جنتی بود. این اقدام، مورد انتقاد و بحث در فضای رسانهای شد.[۲۳][۲۴]
پاسخ رئیسجمهور به سؤالی درباره عیدی به مردم، واکنش گسترده کاربران شبکههای اجتماعی را به دنبال داشته است.
کیهان نوشت: سایت انتخاب از سایتهای حامی دولت، ضمن درج مطلب فوق نوشت: روحانی در پایان مراسم نماز عید سعید فطر در پاسخ به سؤال خبرنگار صدا و سیما که پرسیده بود عیدی شما به مردم چیست، گفته بود: عیدی امسال ما به مردم این است که مردم توانستند با ایستادگی، تصمیمات آمریکا را به سمت دیگری هدایت کنند؛ خواهش میکنیم، همین را ادامه دهند.
کاربران شبکههای اجتماعی این سخن روحانی را در کنار سخن مشابهی از او در سال گذشته قرار دادهاند که در آنجا نیز درباره عیدی خود به مردم گفته بود: عیدی ما همین است که مردم ما تلاش کنند، ما بتوانیم به اهدافمان برسیم.
این سایت میافزاید: بیش از همه، این مشاوران و نزدیکان حسن روحانی هستند که باید به مضحکه شدن و تمسخر رئیس جمهور در فضای مجازی پاسخ دهند.
اینکه پاسخ روحانی بیربطترین پاسخ ممکن به سؤال خبرنگار بوده و اساساً با تعریف ساده «عیدی» به معنای هدیهای که اعطا میشود نه اینکه دریافت شود، در تعارض است، تردیدی وجود ندارد و بحثی روی آن نیست. آنچه پذیرفتنی نیست آن است که چطور پس از مضحکه سال گذشته، مشاوران روحانی فکری به حال امسال نکرده بودند و یک پاسخ ساده برای چنین سؤالی را به رئیسجمهور پیشنهاد نداده بودند؟مشاور رسانه ای حسن روحانی
پس وظیفه مشاوران روحانی چیست؟ آیا آنها حتی در این حد هم برای خود وظیفه قائل نیستند؟
حسن روحانی، یک مشاور سیاسی دارد که حمید ابوطالبی است؛ حسامالدین آشنا، مشاور فرهنگی روحانی هم از قضا در شبکه اجتماعی بسیار فعال و پرکار است و درباره غالب موضوعات ریز و درشت اظهارنظر میکند که گاه اثرات قابل توجهی هم دارد.
یک مشاور اقتصادی هم دارد و یک مشاور در امور روحانیت. به جز این، دستیاری در امور اقلیتها دارد و دستیار دیگری در امور حقوق شهروندی. محمد نهاوندیان هم اگرچه عنوانش معاون اقتصادی است اما بیشتر نقش یک دستیار و مشاور با نفوذ را دارد. به جز اینها، برخی از نزدیکان او از نظر مشاوره به روحانی به خصوص در امور سیاست داخلی و اقتصادی، اثرگذاری ویژهای دارند مانند محمدباقر نوبخت و محمود واعظی.
همه این نامها به جز دیگر افرادی است که از نزدیکان روحانی به شمار میروند و روی نظرات او اثرگذارند اما سمت رسمی مشخصی ندارند.
این رسانه البته به یک سؤال او پاسخ نداد و آن اینکه در ماجرای اخیر، تقصیر مشاوران روحانی است یا خود وی که عیدی برای مردم ندارد؟
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
ما را دنبال کنید.
شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):فردی که نقش قابل توجهی در حضور رسانه ای دکتر روحانی، بالاخص در جریان مناظرات ایفا نمود و با طراحی هوشمندانه رنگ بندی و ایمج سازی “کلید” برای این کاندیدا، توانمندی خود را به خوبی نشان داد.
به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، دانشگاه امام صادق (Imam Sadiq University) عنوان عمومی دانشگاهی است مختص به رشتههای علوم انسانی، که بنا بر ادعای موسسین، سیستم آموزشی آن ترکیبی از علوم جدید و علوم حوزوی می باشد.
تمامی حقوق برای وبسایت خبری
“شما نیوز”
محفوظ است و نقل مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است.
آشنا به دلیل سوابق امنیتی طولانی، معمولا سعی میکند با توئیتهای مبهم و دوپهلوی خود، در راستای پیشبرد اهداف و برنامههای دولت تدبیر عمل کند.
به گزارش مشرق، حسامالدین آشنا، مشاور نامآشنای رئیسجمهور روحانی در حوزه رسانه است که بیشتر با توئیتهای عجیب و غریبش شناخته میشود. آشنا به دلیل سوابق امنیتی طولانی، معمولا سعی میکند با توئیتهای مبهم و دوپهلوی خود، در راستای پیشبرد اهداف و برنامههای دولت تدبیر عمل کند. مشاور رسانهای رئیسجمهور از طریق همین توئیتها بارها به ایراد اتهام و یا توهین به افراد مختلف پرداخته که البته تدابیر ویژه آشنا باعث شده بار حقوقی خاصی متوجه او و اطرافیانش نشود. البته این متنها بهگونهای تنظیم میشوند که در این جنگ روانی، اغلب کاربران فضای مجازی متوجه مخاطب اصلی توئیتهای وی میشوند.
با تمام این اوصاف، آشنا نشان داده که علیرغم تبحر در مسائل امنیتی و جنگ روانی، آشنایی چندانی با فضای رسانههای نوین و قواعد حاکم بر آن ندارد و همین موضوع باعث شده که گافهای متعددی نیز توسط وی در ذهن مخاطبان ثبت شود. در این ویدئوی کوتاه، چند نمونه از گافهای متعدد وی را مرور کردهایم.
دانلود
کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
یک سایت خبری با طرح این ادعا که مشاور رسانهای رئیسجمهور مدتی است در انزوا قرار دارد، از انتصاب وی به عنوان سفیر ایران در کرواسی خبر داد.
یک سایت خبری با طرح این ادعا که مشاور رسانهای رئیسجمهور مدتی است در انزوا قرار دارد، از انتصاب وی به عنوان سفیر ایران در کرواسی خبر داد.
به گزارش ایسنا، «پایش» نوشت: «محمدرضا صادق مشاور رسانهای حسن روحانی که در ایام انتخابات و در زمان انتخاب کابینه جدید، از نزدیکترین دستیاران روحانی قلمداد میشد، مدتهاست که از حلقه اطرافیان روحانی کنار گذاشته شده است و به زودی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کرواسی جایگزین محمدابراهیم طاهریانفرد خواهد شد.
صادق در انتخابات ریاستجمهوری سال ۹۲، ریاست کمیته تبلیغات ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی را به عهده داشت که پس از رد صلاحیت هاشمی و انحلال ستاد انتخاباتی او، به ستاد روحانی پیوست.»
انتهای پیام
0