چگونه بفهمیم خدا با ما قهر است

 
helpkade
چگونه بفهمیم خدا با ما قهر است
چگونه بفهمیم خدا با ما قهر است

 همين سئوال را مردي از امام باقرعليه السلام پرسيد امام در پاسخ فرمود: به قلبت رجوع كن و ببين كه آيا دوستان خدا را در دل دوست داري يا خير؟ اگر چنين محبتي را در خويش يافتي بدان كه پروردگار نيز تو را دوست ميدارد. اصول كافي، ج 2، ص 126، باب حُبّ الله.

سؤال شما از دوستي خداوند به دو صورت قابل فهم است: يكي آن كه علامت محبت الهي به بندگان و آفريدهگان خود چيست و ديگر آن كه نشانههاي محبت او نسبت به يك بنده خاص چه چيزي است؟

 

در مورد مسئله اول نشانههاي بسياري از حضور محبت خدا نسبت به بندگان ميتوان به دست داد. حالات روحي، رواني ما ميتواند نشان دهنده آن باشد. حقيقت اين است كه ما تا به كسي ارادت و محبتي نداشته باشيم، به ديدارش نميرويم، او را به مهماني دعوت نميكنيم، از سخن گفتن با او اكراه داريم، نامهاي برايش نميفرستيم و تلفني براي جويا شدن از احوالش نمينماييم. وجود هر يك از اين اعمال نزد ما گوياي محبتي دروني به طرف مقابلمان است. بنابراين با همين قياس كوچك ميتوانيم پي به رابطه محبتآميز خداوند با خويش بريم. قرآن اين نامه بزرگ الهي، آيا براي كسي جز انسان فرستاده شده؟ آيا دعوت به عبادت به ويژه نماز و روزه آن هم در مواقع خاص، مفهومي جز محبت پروردگار دارد؟ آيا اين خدا نيست كه از رگ گردن به ما نزديكتر و بين قلب ما و خود ما قرار دارد؟دوست نزديكتر از من به من استوين عجبتر كه من از وي دورم (سعدي)

امام سجادعليه السلام در دعاي ابوحمزه ثمالي درباره اين محبت خداوندي كه تمامي عالم را فراگرفته، بسيار سخنان نغز آورده است. در جايي از اين دعا ميفرمايد:

چگونه بفهمیم خدا با ما قهر است

الحمد لله الذي أناديه كلما شئتُ لحاجتي و أخلوا به حيث شئت لسرّي بغير شفيع فيقضي لي حاجتي… و الحمد لله الذي تحبّب الي و هو غني عنّي امام، خدا را شكر كرده و ميگويند: سپاس خدايي را كه هر وقت خواستم او را براي رسيدن به حاجتي مخاطب ساختم و هر ميل داشتم، بدون واسطه شفاعت كسي با او خلوت كردم و او حاجت را به جا آورد. سپاس خدايي را كه به من محبت و نيكويي كرد، در حالي كه كمتر نيازي به من نداشت.

 

در مورد مسئله دوم: بهترين راهي كه ميتوان فهميد كه آيا خداوند مرا دوست دارد، اين است كه به قلب خود رجوع كرده و ببينم: آيا من او را دوست دارم و به آنچه براي من پسنديده و از من خواسته، راضي بوده و عشق ميورزم؟ با او بودن و راز و نياز با او را بهتر ميپسندم و بر كارهاي ديگر ترجيح ميدهم؟ آيا دوستان او و نشانه هاي وي را دوست دارم؟

واضح است كه خداوند با انجام فرائض و اعمالي كه به آنها امر فرموده (مثل نماز، روزه، جهاد، امر به معروف، احترام به والدين و…) خشنود است و از منهيات ناراضي. در روايتي از حضرت امام باقر همين معنا را مييابيم: خدا سه چيز را در سه چيز ديگر پوشانده: خشنودي اش را در طاعتش قرار داده، پس هيچ طاعتي را كم مشمار، شايد رضايت خدا در آن طاعت باشد. دوم: خشمش را در معصيت پوشانده، پس معصيتي را ناچيز مشمار، شايد خشم او در آن معصيت باشد. سوم: اوليائش را در مردمان پنهان كرده، پس كسي را تحقير مكن! شايد همو ولي خدا باشد. بحارالانوار، ج 75، ص 187، حديث 27.بنابراين وقتي به كار خوبي دست ميزنيد و نيت قربة الي الله ميكنيد، در مسير رضاي الهي قرار گرفته ايد امإ؛  وقتي به كار ناشايستي دست مييازيد، از اين رضايت دور شده ايد.

آشتی با خدا

۱۳۹۳/۰۱/۲۶


۷۶۰۵ بازدید

نقل مطالب در مطبوعات و نشریات با ذکر منبع بلامانع است.
اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

رویداد‌های مهم این روز در تقویم خورشیدی (۱۹ بهمن) • ولادت شهید مهدی بصیری شورکی (استان یزد، شهرستان یزد) (۱۳۳۸ ه. ش) • ولادت شهید شمس علی هدایت‌پور گنجی (استان مازندران، شهرستان بابل) (۱۳۳۹ ه. ش) • ولادت شهید علی بمان کارگران حاجی‌آبادی (استان یزد، شهرستان یزد) (۱۳۴۳ ه. ش) • بیعت باشکوه همافران نیروی هوایی ارتش در مقابل حضرت امام خمینی (ره) (۱۳۵۷ ه. ش) • شهادت شهید علی جواهری (استان ایلام، شهرستان ملکشاهی) (۱۳۵۹ ه. ش) • شهادت شهید قلی حسینلو (استان آذربایجان غربی، شهرستان خوی) (۱۳۵۹ ه. ش) • ولادت شهید مدافع حرم فرهاد خوشه‌بر (استان گیلان، شهرستان لنگرود) (۱۳۶۰ ه. ش) • شهادت شهید سعید سلطانی آورفانی (استان تهران، شهرستان تهران) (۱۳۶۰ ه. ش) • شهادت شهید محمد شکوری‌گرکانی (استان تهران، شهرستان تهران) (۱۳۶۱ ه. ش) • شهادت شهید سیدجعفر طاهری (استان تهران، شهرستان تهران) (۱۳۶۱ ه. ش) • شهادت شهید محمدرضا بوربور (استان تهران) (۱۳۶۱ ه. ش) • شهادت شهید حمید عابدی دخرآبادی (استان تهران، شهرستان تهران) (۱۳۶۱ ه. ش) • شهادت شهید حسن شیخ حسینی (استان تهران، شهرستان ری) (۱۳۶۱ ه. ش) • شهادت شهید داود محمدی تبرته (استان البرز، شهرستان کرج) (۱۳۶۱ ه. ش) • شهادت شهید علی صادقی قمی (استان لرستان، شهرستان ازنا) (۱۳۶۱ ه. ش) • شهادت شهید محمد راحت (استان سمنان، شهرستان شاهرود) (۱۳۶۱ ه. ش) • شهادت شهید علیرضا حجت‌دوست (استان آذربایجان شرقی، شهرستان تبریز) (۱۳۶۱ ه. ش) • شهادت شهید حیدر مسعودی (استان قزوین، شهرستان قزوین) (۱۳۶۱ ه. ش) • شهادت شهید نوروزعلی معصومی کریمی (استان مازندران، شهرستان بابل) (۱۳۶۱ ه. ش) • شهادت شهید علیرضا اسدی (استان مازندران، شهرستان جویبار) (۱۳۶۱ ه. ش) • شهادت شهید سیدحبیب‌الله شفیعی (استان گیلان، شهرستان رودسر، روستای دیودره) (۱۳۶۱ ه. ش) • شهادت شهید سیدمحمد سیدزاده (استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد) (۱۳۶۱ ه. ش) • شهادت شهید حمید شعبانی تفتی (استان یزد، شهرستان تفت) (۱۳۶۱ ه. ش) • شهادت شهید اکبر ذوالفقاری (استان اصفهان، شهرستان دهاقان) (۱۳۶۲ ه. ش) • شهادت شهید علی اکبر محمودی درح (استان خراسان جنوبی، شهرستان بیرجند) (۱۳۶۲ ه. ش) • شهادت شهید سعید کربلائی علیخانی (استان تهران، شهرستان ری) (۱۳۶۲ ه. ش) • شهادت شهید منصور خوش پسند (استان گیلان، شهرستان بندرانزلی) (۱۳۶۲ ه. ش) • شهادت شهید سیدرمضان راستبود (استان سمنان، شهرستان دامغان، شهر کلاته) (۱۳۶۶ ه. ش) • شهادت شهید جواد علی آبادی (استان خراسان جنوبی، شهرستان بیرجند) (۱۳۶۶ ه. ش) • شهادت شهید، ولی الله بهروج (استان مازندران، شهرستان نور) (۱۳۶۶ ه. ش) • شهادت شهید احمد جانفشان (استان تهران، شهرستان ری) (۱۳۷۱ ه. ش) • شهادت شهید مدافع حرم علی محمد قربانی (استان خوزستان، شهرستان اندیمشک) (۱۳۹۴ ه. ش) • شهادت شهید مدافع حرم صالح صالحی (استان خوزستان، شهر رامشیر) (۱۳۹۴ ه. ش) • شهادت شهید مدافع حرم عباس کردانی (استان خوزستان، شهرستان اهواز) (۱۳۹۴ ه. ش) • روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

انسان باید با خدا رفیق باشد (یا رفیقَ لِمَنْ لا رَفیقَ لَه …) خداوند سریع الرضاست،‌ زود می‌بخشد و زود آشتی می‌کند. به کسی غیر خودش نگو، ‌در میان شب 2 رکعت نماز بخوان از خدا عذر خواهی کن، ‌توبه کن. تمام گناهانت را می بخشد بلکه گناهان را تبدیل به حسنه می‌کند …

 

حضرت آیت الله ناصری در گفتاری ضمن توجه دادن انسان ها به نعمت های الهی بر لزوم شکر گزاری به درگاه خداوند تصریح کرده است، متن توصیه این استاد اخلاق حوزه تقدیم می شود:

ما همیشه و آن به‌ آن مشمول عنایات حضرت هستیم بلکه‌ همه عالم وجود نه فقط ما، این نعمت‌هایی که خدا برای عامه مخلوقاتش ارزانی داشته، ‌به احترام و عنایات امام زمان‌(علیه السلام) است. به دعا، ‌لطف و وجود امام زمان(علیه السلام) است؛ چون امام زمان(علیه السلام) روح عالم وجود است. لذا می فرمایند: لولا الحجةُ لَساخَتِ الأرضُ.(اگر حجت نبود زمین اهل خود را فرو می‌برد).

نعمت‌های حضرت لا تُعَدُ و لا تُحْصی است (إن تَعُدوا نعمَتَ اللهِ لا تُحْصوها …) یعنی؛ کسی قدرت شمارش نعمت‌های الهی را ندارد.

چگونه بفهمیم خدا با ما قهر است

یکی از کوچکترین منظومه‌ها،‌ منظومه شمسی ماست. در حالی که منظومه‌هایی هستند که 40 خورشید و ماه در آنها طلوع و غروب می‌کنند. امام زمان(علیه السلام) نماینده حضرت حق هستند. ولی نعمتِ عالم وجود، حضرت حق است به وساطت حضرت بقیة الله الاعظم(علیه السلام). باید بیشتر به یاد ایشان باشیم، ولی ما غافلیم.

یکی از صفات مؤمنین و اولیای الهی به جای آوردن شکر نعمت‌های الهی است. (لَئِنْ شَکَرتُمْ لأزیدَنَّکم و لَئِن کفَرتُمْ إنَّ عَذابی لَشَدید)

انسان باید در هر حالی شاکر باشد. خداوند چقدر به ما نعمت داده است مگر ما طلبکار بوده‌ایم. ما را صحیح و سالم آفریده،‌ چندین کارخانه در وجود ما آفریده است، گوش، چشم‌، زبان و عقل و … ‌بایستی شکر اینها را به جا آوریم،‌ نمک شناس باشیم.

شکر این است که به جنگ خدا نرویم و هر چه گفت، بگوییم چشم. معصیت و فعل حرام جنگ با خداست، مثل چشم چرانی، ‌غیبت و ریا … اینها جنگ با خداست،‌ او گفته که انجام نده و من انجام می‌دهم.

انسان باید با خدا رفیق باشد (یا رفیقَ لِمَنْ لا رَفیقَ لَه …) خداوند سریع الرضاست،‌ زود می‌بخشد و زود آشتی می‌کند. به کسی غیر خودش نگو، ‌در میان شب 2 رکعت نماز بخوان از خدا عذر خواهی کن، ‌توبه کن. تمام گناهانت را نابود می‌کند بلکه گناهان را تبدیل به حسنه می‌کند.

خدای به این مهربانی سزاوار رفاقت است. خدا دوست خوبی است.

از امیرالمؤمنین(علیه السلام) روایتی به این مضمون داریم: ‌مؤمنین شاکر خدا هستند، یعنی نعمت‌های خدا را در نظر می آورند و از او تشکر می‌کنند. و خدا هم از ما تشکر می‌کند .(فإنُّ الله شکورٌ …) تشکر خدا به این است که نعمتت را اضافه می‌کند . فإنْ شکَرتُمْ لأزیدنَّکم.

شکر هر چیزی به حسب خودش است، شکر چشم تنها به گفتن الحمدُالله نیست بلکه شکرش این است که به آنجا که مولا راضی است نگاه کنی و به جایی که خدا رضایت ندارد نگاه نکنی. و هم چنین گوش. ‌در روایت است روزی حضرت عیسی(علیه السلام)  در راهی به فردی رسیدند که خیلی بیمار بود، ‌و دائماً می‌گفت پ: خدایا از نعمت‌هایی که به من دادی و به بقیه مردم ندادی تشکر می‌کنم،‌ حضرت عیسی(علیه السلام) گفت:‌خدا کدام نعمت را به تو داده که این چنین شکر او را بجا می‌آوری‌؟ و او گفت پ: به من ایمان راسخ داده است، ‌این بیماریها مهم نیست!

شغل حضرت سلیمان بن داود(علیه السلام) حصیر بافی بود و خوراکش نیز از همین شغلش بود با اینکه صاحب مکنت و سلطنت عظیمی بود که همه اینها را خودش از خدا خواسته بود، در روایت هست حضرت سلیمان‌(علیه السلام)‌ به خاطر حساب و کتاب زیادی که دارند آخرین پیامبری هستند که وارد بهشت می‌شوند. مال من عمل من است که به همراه خودم می برم، اما چیز دیگری نمی‌توانم ببرم. حضرت سلیمان فرزندی داشت که فوت کرد، ایشان خیلی ناراحتی کرد، دو مَلَک آمدند برای دلداری حضرت،‌ یکی از آنها گفت ما دو نفر اختلاف داریم و اختلاف ما را حل کنید. من کشت و زرعی داشتم و ایشان آمده و محصولاتم را از بین برده است، چرا این کار کرده است؟ حضرت سلیمان به او گفتند: چرا این کار را انجام دادی و کشت و زرع ایشان را نابود کرده‌ای؟ در جواب گفت : ایشان در جاده و مسیر عبور کشت و زرع کرده،‌ من هم از این جاده عبور می‌کنم در نتیجه محصول ایشان از بین رفت. حضرت به مَلَک اولی گفتند: این شخص ضامن نیست و تو نباید در مسیر عبور و مرور کشت می‌کردی. ملک اول به حضرت گفت: سلیمان، دنیا جاده است،‌ در مسیر رفتن است،‌ چه کسی مانده که بچه تو بماند. این دنیا جای ماندن نیست. نخواهی بروی به زور می‌برندت.

به دنیا دل نبندیم آقا.

در عصر ظهور برکات و نعم فراوانی بر اهل زمین آشکار می گردد. با عنایت امام زمان(علیه السلام) عقول افراد ترقی نموده و اخلاق آنها کامل می شود؛ قلوب مردم آکنده از غنا و بی نیازی می شود؛ ریا از میان مردم رف…

یکی از مهمترین اصول اخلاقی در مکتب اسلام، احترام به پدر و مادر است: آیات و روایات تاکید فراوان در این باره دارند جالب این است که در موارد بسیار بعد از توحید و یکتاپرستی بدون فاصله احسان به این دو نهاد…

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در طول عمر با برکت خویش سخنان و کلماتی را در بین اصحاب و یارانش در جاهای مختلف بیان فرمودند و یا به درخواست افراد پیامبر مطالبی را در موضعی خاص ذکر می کردند. که در منا…

هدف پژوهش حاضر بررسی آثار و پیامدهای گناهان در آینه دین و روان شناسی است. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، سراغ متون دینی و روان شناسی رفته است؛ نقش گناه در نزول بلا را بررسی کرده و به تبیی…

چون دعوت و اجابت حقیقی از آن حق تعالی است و علت عدم استجابت در فقدان دعای حقیقی است. دعا و فلسفه اجابت ریشه در قابلیت انسان ها و سازگار بودن خواسته ها با حکمت الهی دارد. علاوه بر آن دعا مطلوب حقیقی و …

در روایات به محاسبه نفس شده است. محاسبه برای همین است که ما این کارهای خودمان را بررسی کنیم، سوابق و لواحق کارمان را بررسی کنیم، بازده الهی را هم بررسی کنیم ببینیم این نعمت است که ما شاکر باشیم یا نقم…

استاد سید علی‌اکبر پرورش در آسمان پرستاره انقلاب به روشنی می‌درخشد؛ شخصیتی که می‌تواند الگوی بسیار پرجاذبه و مطلوبی برای مدیران جوان این مرز و بوم و رجال سیاسی این روزها شود. کسی که رهبری انقلاب ایشان…

لازمۀ دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن به وسیلۀ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتقای مستمر بصیرت دینی و ایجاد آمادگی دائمی معنوی و مادی در آحاد پاسداران است. به همین دلیل است که فرماندهی معظم کل ق…

مشی سیاسی حضرت زهرا(س) و مرام آن حضرت در مقابله با فتنه و فتنه گران، کاملاً منطبق با قرآن کریم و توأم با بصیرت و بینش بوده است؛ چرا که او شاگرد مکتب قرآن بوده، در محضر پدرش به درس نشسته و در خانۀ امیر…

انقلاب اسلامی ایران در چهل سال گذشته دستاوردهای بسیاری در عرصه های مختلف، اعم از دستاوردهای سخت و نرم، داشته است. تبیین دستاوردهای نرم انقلاب اسلامی موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. از این من…

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نگاه امت های اسلامی به مقوله مقاومت تغییر کرد و کارآمدی و لزوم استقامت در برابر طاغوت بر آنان آشکار شد. از این رو حرکت های مقاومتی با الگوبرداری از روش امام خمینی…

فلاسفۀ اخلاق همواره به موضوع وجدان اخلاقی و چگونگی شکل گیری آن توجه داشته اند. آن ها در پی پاسخ به این پرسش هستند که آیا وجدان یک نیروی اخلاقی مستقل است یا هر آنچه به وسیلۀ آن ادراک می گردد همان احکام…

حدیث کِساء، حدیثی در فضیلت پیامبر(ص)، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) است. واقعه حدیث کِساء در خانه ام سلمه، همسر پیامبر روی داد. پیامبر اکرم (ص) هنگام نزول آیه تطهیر، خود و خاندان خویش را با پارچ…

ای انسان، تمام اعمال و رفتار تو نه تنها در زندگی شخصی ات بلکه در طبیعت و محیط پیرامون تو نیز اثر می گذارد. دین اسلام قبل از هر چیز انسان را به پیامدهای مثبت و منفی دنیوی کارهایش متوجه ساخته و هشدارهای…

زندگینامه شهید مصطفی احمدی روشنگردآوری توسط پایگاه حوزه

شهید مصطفی احمدی روشن در 17 شهریور سال 1358 در روستای سنگستان استان همدان متولد شد. وی دوران کودکی خود را در خانواده ای فقیر گذراند. خان…

به گزارش عقیق از مشهد، ششمین شب عزاداری دهه آخر صفر با سخنرانی استاد حسین انصاریان و
مداحی حاج مرتضی طاهری در حسینیه آیت الله شاهرودی برگزار شد.

برخی نکات سخنان استاد حسین انصاریان:

*اگر با دیدگاه نبی مکرم
اسلام(ص) به مردم و جامعه بنگریم، زمینه ای مهم برای تحول و حرکت ما از ظلمت به
سوی نور خواهد بود.

چگونه بفهمیم خدا با ما قهر است

*خروج از ظلمات به سوی
نور، هدفی مقدس است که همه انبیا در پی آن بودند زیرا ماندن درظلمات هرچند کم
باشد، آنگونه که تاریخ ثابت کرده، عالم ظلم است.(مطابق حدیثی از امام باقر(ع) ظلم
یا به خود است یا به مردم یا به خدا)

*خداوند در آیه18 سوره
اعراف می فرماید من سرپرست و یاور مؤمنان برای خارج کردن آنان از ظلمات به سمت نور
هستم چرا که دوست ندارم بندگانم ظالم باشند. بنابراین و طبق فرموده امیرمؤمنان
علی(ع)، کسی که ظلم می کند از سرپرستی و فیوضات الهی محروم است.

*وقتی خداوند انسان را
در معرض فیوضات خلق داده اما او با این وجود دور خود را حصار بکشد و خود را محروم
کند، بزرگ ترین بی ادبی در محضر خداوند است. این آیه که می فرماید: «إنّ الله
لایرضی لعباده الکفر»، کمال عشق خداوند به انسان را می رساند که دوست ندارد بنده
اش اهل جهنم شود.

*جوانان عناصر فعال و
پویای دین در این کشور و پشتوانه های مجالس و فرهنگ اهل بیت(ع) هستند، سعی کنند
استعدادهای خود را در راه خدا و اهل بیت(ع) هزینه کنند چرا که هم برکات آن بی
نهایت است و هم پاداش ان.

*خداوند اگر بنابود با
کسی قهر کند با فرعون قهر می کرد در حالی که دو نماینده خود(موسی و هارون) را به
سوی فرعون فرستاد که بگوید من با تو قهر نیستم آن هم با زبانی نرم و محبت آمیز.

*خدای ما خدای عشق و
محبت و احسان است؛ قهر خدا، در واقع جریمه گناه خود ما در وجود ماست. خدا آنقدر
مهربان و عاشق است که حتی بندگان گنهکار خود را با «عبادی؛ بندگان من» خطاب می کند
و آن ها را هم از خود می داند.

*اشکی که از ترس خدا و
یا برای اهل بیت(ع) ریخته شود، با ارزش ترین و پاک کننده ترین آب در دنیاست چنان
که امام صادق(ع) فرمودند: «گریه بر اباعبدالله الحسین(ع) مایه مغفرت، رحمت و شفاعت
است».

*عادت کنیم با تأمل و
تعمق سراغ قرآن و سخنان اهل بیت(ع) برویم .

*پیامبر اکرم(ص) می فرماید:
«ای بندگان خدا باور کنید که شما بیمار هستید(بیمار جهل، سستی در عبادت، بخل وحسد
وکبر و…) و صلاح مریض در آن است که به آنچه طبیب(قرآن کریم) می گوید عمل کند».
خداوند به عنوان طبیب جهانیان، درد را از ریشه آن یعنی دل، درمان می کند.

اشعار مداحی حاج
مرتضی طاهری:

کویر تشنه شده در غم ای
سما بیا

تمام زندگی ام بی تو شد
سراب بیا

مبادا بیایی و مرده باشم
من

شتاب کن که اجل می کند
شتاب بیا

گذشت عمر و ندیدم تو را
به بیداری

کرامتی کن و یک شب مرا
به خواب بیا

گناه من بسته ره دیدار

اما تو بهر دیدن من از
ره صواب بیا

چگونه بفهمیم خدا با ما قهر است

***

بوی غم بوی آه می آید

اشک از هر نگاه می آید

شهر آبستن غم جانکاه

کاروانی ز راه می آید

کاروانی که قاصد غم هاست

بازمانده های عاشوراست

کاروانی تمام سرگشته

مضطر و زار وخون جگر
گشته

کاروانی که بعد مدت ها

به سوی شهر خویش برگشته

سینه ها در تلاطم افتاده

شرری بین مردم افتاده

جز گل اشک نقش دامن نیست

شهر مشغول غیر شیون نیست

کوچه کوچه بشیر می خواند

دیگر این شهر جای ماندن
نیست

بانوی عالمین آمده است

من بمیرم بی حسین آمده
است

بازگشتند کربلایی ها

شرحه شرحه دل از جدایی
ها

خیمه داغ و غم به پا
کردند

روضه خوان های نوی نوایی
ها

نحر کردند وسخت آزردند

بدنش زیر نعل ها بردند

اختران امید برگشتند

مادران شهید برگشتند

سفر آخر پرستوها

چقدر موسپید برگشتند

ناموس ذوالفقار آمد

قدکمانی و گریه دار آمد

یک بغل سوز ناب آمده است

از دل آفتاب آمده است

سخن از شیر و شیرخواره
مکن

ای مدینه رباب آمده است

ایکس – شبهه / پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات: چرا نمی‌شود که بدانید؟ حق شماست که بدانید و البته سعی کنید که همیشه بدانید. در این مورد نیز اگر حتی هیچ آیه و حدیثی هم نخوانده و نشنیده باشید، حکم عقل و فطرت برای دانستن شما کافیست. به فرموده امیرالمؤمنین علیه‌السلام: از خودتان حساب بکشید، قبل از آن که از شما حساب بکشند.

*- اگر با خدا دشمنید، که از دشمن انتظاری نمی‌رود، اما اگر دوست هستید، دقت کنید که دو دوست وقت گله‌گزاری حقوق خود را که دیگری ضایع کرده می‌شمارند، آیا آمادگی دارید تا خدا محبت، وفا و عطایش به شما را به رخ بکشد و شما پاسخگو باشید؟ بعد شما حقوق خود را بشمارید و او پاسخ‌تان دهد؟

*- هر موقع نسبت به هر چیزی خالق و مالک و ربّ بودید، به او امر و نهی کنید، از او چیزی بخواهید؛ و اگر بندگی نکرد، اطاعت نکرد و خواست شما را اجابت ننمود، از او شاکی شوید و اصلاً نه تنها قهر، بلکه عقوبت هم بکنید.

*- آیا تا کنون فکر کرده‌اید: چه کسی به شما حق داده و چه حقی داده است؟ آن که شما را آفرید و مالِک و ربّ آسمان‌ها و زمین است، حدود و بالتبع حقوق را تکوین و تشریع کرده است، آیا حق داده که عبد از معبود، و مملوک از مالک خود ناراضی و شاکی باشد؟! از چه ناراضی و شاکی است؟ از این که چرا خدا عبد و مطیع فرمان او نبوده و هوس‌هایش را برآورده نکرده است؟ این را خودش پاسخ داده است:

«وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ بَلْ أَتَيْنَاهُم بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَن ذِكْرِهِم مُّعْرِضُونَ» (المؤمنون، 71)

چگونه بفهمیم خدا با ما قهر است

ترجمه: و اگر حق از هوس‌هاى آنها پيروى مى‏كرد، قطعاً آسمانها و زمين و هر كه در آنهاست تباه مى‏شد. [نه!] بلكه يادنامه‏شان را به آنان داده‏ايم، ولى آنها از [پيروى‏] يادنامه خود رويگردانند.

*- حق را خدا به بندگانش می‌دهد و حدود و ثغورش را خودش در نظام تکوین و تشریع تعیین می‌کند و هر حقی که بدهد، امکان و ابزار و شرایط تحقق آن را نیز می‌دهد، حال اگر چنین حقی و امکان و ابزار و شرایطی داده که بتوانید با خودش قهر کنید، بکنید!

*- حالا چرا بنده شاکر نباشیم، چرا بنده خوش اخلاق نباشیم، چرا به جای ایمان و توکلّ، به او سوء ظنّ داشته باشیم، چرا به جای استفاده‌ی بهینه از نعماتی که به ما داده، با همان‌های به جنگش رویم؟

*- کسی که شاکر اوست، شاکر خودش است – کسی که با او قهر کرده، در واقع با خودش قهر کرده است – کسی که به رحمت او امیدوار است، خود را سایه رحمت او قرار داده و کسی که قهر می‌کند، خود را مستوجب قهر خدا کرده است. نه عبادت کسی به او می‌افزاید، نه ناشکری و قهر و جسارت کسی از او می‌کاهد.

*- مگر دعا کردن بنده، چیزی به إله العالمین می‌افزاید که کسی بخواهد ناز کند و بگوید من دعا نمی‌کنم؟ اگر بگوید: خب دعا نکن! تو که مخلوق و فقیر و محتاجی، خودت که نمی‌توانی خودت را غنی کنی، از من نخواهی، از دیگری خواهی خواست، پس برو خودت را ذلیل دیگران بکن و ببین که چه گیرت می‌آید! چه خواهید کرد؟!

*- اگر فرمود: من که به تو نخواسته می‌دادم، در حالی که بدهکار تو نبودم و حقی بر من نداشتی؛ اما حالا که خیال می‌کنی قهر کردی؛ پس برو. یک لحظه به خودت واگذرت می‌کنم تا ببینی به چه قهقرایی در دنیا و آخرت خواهی رفت.

*- اگر فرمود: تو بنده هوای نفس خودت هستی و نه بنده‌ی من، چه پاسخی داریم؟

نکته: مطمئن باشیم که “قهر با خدا”، نشانه‌ی آَشتی با شیطان است که به صمیمیت بیشتر با او می‌انجامد. همین که بنده گمان می‌کند که حق دارد به خدا معترض شود، با او قهر کند، او را بندگی نکند، شاکر نعمت‌هایش نباشد، فلاح دنیا و آخرت خود را از او نخواهد و …، همه جهل مرکب و تکبر شیطانی است که در انسان تجلی یافته است.

آیا موحد هستیم و خدا نظر لطف به ما نداشته است؟ – آیا گمان می‌کنیم که بنده‌ی مؤمن خدا هستیم و خدا دعایمان را مستجاب نکرده است؟ – آیا تا کنون به مخالفت با خدا برنخاسته‌ایم و حال گله‌مند هستیم که چرا همه چیز وفق مراد ما نشده است؟ – آیا نسبت به خدا خصومت و سوء ظنّ نداشتیم و حال انتظار داریم او دوستی را به اتمام برساند؟ – آیا جز محبت او به دل راه ندادیم و حال متوقع هستیم که متقابلاً محبوب او باشیم؟

پس دنبال کدام حق هستیم؟ از چه حق نرسیده‌ای گله‌مند هستیم؟ چکاره‌ایم که قهر هم بکنیم؟! ما هنوز نمی‌دانیم که “نماز” معراج ماست و نه معراج خدا؛ نیاز ماست و نه نیاز خدا؛ حاجت ماست و نه حاجت خدا؛ سبب رشد و کمال ماست، نه رشد خدا …؛ حالا می‌خواهیم مثلاً گله‌مندانه قهر کنیم و نماز هم نخوانیم و منّت آن را سر خدا بگذاریم؟! دعا نکنیم و متکبرانه مدعی شویم که ما نیازی به تو نداریم که به تو حاجتی داشته باشیم؟ با این همه کبر، غرور، نامروتی، بی‌انصافی، خصومت، بدبینی و بغض نسبت حق تعالی (البته العیاذ بالله)، منتظر چه هستیم؟ ما که پس از این همه تکبر و ناز می‌پرسیم، آیا در توبه هنوز باز است؟ پس چرا این مبحت خود را بروز ندهیم و برای او ناز کنیم؟!

آیا همین که با این دل و این نگاه و این مواضع، تا کنون مغضوب و معذب نشدیم، خودش دلیل بر نظر لطف، محبت، رحمت و مغفرت یک‌سوی از جانب ربّ العالمین نسبت به ما نیست؟! پس دیگر چه می‌خواهیم و تا کجا کبر داریم و تا چه میزان به خود حق تکبر و ناسپاسی و ادعا می‌دهیم؟!

تذکار:

عزیزان! خداوند منّان ما را دوست داشته که خلق کرده است. در حدیث قدسی فرمود: «بنده من! به حقی که بر من داری، دوستت دارم – پس به حقی که بر عهده‌ات دارم، دوستم داشته باش».

عزیزان! او برای ما حق و حقوق بسیار قائل شده که در سایه‌ی معرفت، محبت و بندگی خودش محقق می‌گردد.

ما در عصری زندگی می‌کنیم که شیاطین و فراعنه به هر لحاظ حقوق ما را ضایع کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند حتی لحظه‌ای و کلامی اعتراض کنیم، چه رسد به این که به خود جرأت “قهر” نیز بدهیم؛ اما القا می‌کنند که حق تو را (العیاذ بالله) خدا ضایع کرده و نمی‌دهد، پس برو بر سر خدا فریاد بکش و با او قهر کن!

بدیهی است که سلطه‌ی این شیاطین و فراعنه‌ی جبار، منوط به روی برگرداندن انسان از عبادت خدا و قهر با اوست، چرا که درجا و یکجا به دام شیطان می‌افتد. پس با بصیرت مراقب باشیم و فریب این شعارها و فرهنگ‌های مخرب و مُهلک (در اعتراض به خدا) را نخوریم.

چرا به جای آن که جانانه و عاشقانه، سر بسجده بگذارم، “لا إله الاّ أنت” و “سُبحانَک” بگویم و به “إنّی کُنتُ مِن الظالِمین” اقرار کنم، تا او نیز با رحمت، مغفرت و کرم خودش و با مهربانی تمام بگوید: “فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ – پس ما خواسته او را برآورديم و او را از اندوه (آن گرفتارى عظيم) نجات بخشيديم، و ما اين گونه مؤمنان را نجات مى‏دهيم / الأنبیاء، 88″؛ گردنگشی، تکبر، قهر و خصومت کنم؟!

 

 

چگونه بفهمیم خدا با ما قهر است
چگونه بفهمیم خدا با ما قهر است
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *