نکات روانشناسی در زندگی زناشویی

 
helpkade
نکات روانشناسی در زندگی زناشویی
نکات روانشناسی در زندگی زناشویی



 

 

 

نکات روانشناسی در زندگی زناشویی

 

1- تلويزيون

 

تلويزيون قاتل عشق است. در اين مورد هيچ شكي نداشته باشيد! حتی کاملا توصیه می شود که شام خوردن جلوي تلويزيون را قدغن كنيد. هر شب غذا خوردن جلوي تلويزيون به همراه گويندگان نمي‌گذارد حواستان به همسرتان و فرزندانتان باشد، از آن گذشته آن‌قدر جلوي تلويزيون به تماشاي فيلم مشغول بوده‌ايد كه وقتي به رختخواب مي‌رويد‌، حتي ديگر وقت نداريد با هم حرف بزنيد و از حال يكديگر باخبر شويد. تنها چاره كار اين است كه اين دشمن را از زندگي عاشقانه بيرون بيندازيد! براي آنكه در اين كار زياد سخت‌گيري نكرده باشيد‌، مي‌توانيد موافقت كنيد كه در هفته‌، بعضی از شب ها تلويزيون خاموش باشد. البته فراموش نکنید که تلوزیون در رابطه ی میان والدین و فرزندان نیز بعضا نقش های مخرب زیادی دارد.

 

 

2- خانه‌نشيني

 

ممکن است به خاطر تلويزيون و يا بنا به دلايلي، ديگر بيرون نروید! البته حتما لازم نیست که رستوران های آنچنانی بروید و یا از همسرتان چنین انتظاری را داشته باشید. چرا که به هر حال اصل قضیه این است که شما اوقاتی را با هم و به بهترین شکل سپری کنید. حالا می توانید غذایی که در منزل تهیه کرده اید را به پارک ببرید و یا اینکه اگر می توانید به رستورانی که در آن خاطره های خوشی داشته اید، بروید. فراموش نکنید که نباید با هزینه تراشی های بی مورد، به گونه ای متحمل هزینه بشوید که دیگر نخواهید به رستوران بروید. اگر هم به سینما علاقه دارید و از آن لذت می برید، می توانید با تفاهم بر روی فیلم خاصی، از تماشای آن لذت ببرید. فراموش نکنید که صله ی رحم را همواره در برنامه های خودتان بگنجانید. مبادا طوری رفتار کنید که ببینید ديگر از گردش‌هاي دونفره و شب‌نشيني‌هاي رمانتيك خبري نيست! بايد دوباره آن حال و هوا را به‌دست‌آوريد و به اتفاق يكديگر از خانه بيرون بزنيد! حالا كه به تازگي از شر تلويزيون خلاص شده‌ايد، سعی کنید که توجه به همسرتان، تلوزیون جدید شما باشد!

 

 

3- ساعات اضافي

 

ديگر دير از سر كار به خانه برنگرديد! نه تنها براي خودتان وقت نداريد بلكه علاوه بر آن خستگي و عصبانيت‌تان را با خود به خانه مي‌آوريد‌ كه حقيقتا هیچ کار خوشايندي براي فرزندان وهمسرتان نيست! تنها كافي‌است كه كار، تمام زندگيتان را به‌خود مشغول كند، به سرعت تنها موضوعي مي‌شود كه از آن در خانه حرف مي‌زنيد. بس كنيد! سعي كنيد به حد كافي زود به خانه برگرديد تا قبل از شام كمي وقت براي خودتان و يا با هم بودن داشته باشيد. به شرطي که طبق همان اصل اول، در اين مدت جلوي تلويزيون ولو نشويد! و خصوصا براي آنكه توجه بيشتري به يكديگر داشته باشيد، هر ازگاهي كار را از ياد ببريد. به عنوان مثال می توانید تصور کنید که هر گاه به خانه بر می گردید، همانطور که جوراب های خودتان را از پایتان خارج می کنید، تمام مسائل فکری بیرون از خانه تان را هم از ذهنتان خارج کرده و آن ها را درون جوراب هایتان بریزید.

 

 

4- رسيدگي به وضع ظاهر

 

فكر نكنيد چون ديگر زن و شوهر هستيد و چندين سال از زندگي مشتركتان مي‌گذرد، بايد نسبت به وضع ظاهرتان بي‌خيال شويد! چرا که در روایات اسلامی هم نسبت به این که هر کدام از زن و شوهر خودش را برای همسرش آراسته کند، تاکیدات و سفارشات بسیار فراوانی وجود دارد. پس بهتر است که دست از شوریدگی و نا‌مرتب بودن برداريد، موهايتان را ژوليده و درهم رها نكنيد، از ريخت‌و‌پاش‌كردن در خانه خودداري كنيد و به‌خودتان برسيد! همسرتان مطمئنا شما را همانگونه كه هستيد دوست دارد، با اين‌حال چرا سعي نمي‌كنيد خود را به بهترين شكل نشان دهيد؟ به اين ترتيب به او نشان مي‌دهيد كه حضور او و تاثيري كه بر او مي‌گذاريد برايتان مهم است!

 

 

5- بي‌توجهي

 

يكي ديگر از دشمنان بزرگ زن و شوهرها‌، بي‌توجهي است. در اينجا منظور از توجه كردن گل خريدن و يا هديه دادن نيست بلكه تنها نگاه كردن به همسرتان است که گاهی می تواند خیلی بیشتر از آنچه که تصور می کنید، تاثیر خوبی در زندگی تان بگذارد. زماني‌كه همسرتان آرايشگاه رفته و يا كت جديدي خريده است به او توجه نشان دهيد؛ به‌خصوص زماني ‌كه او را شيك و زيبا مي‌بينيد و يا وقتي‌ كه او با تعريف‌هاي بجا و مناسبش شما را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد، از او تعريف كنيد. زيرا تعريف و تمجيد‌ها هميشه خوشايند هستند‌، اما تنها زماني‌كه درست و بجا به‌كار برده شوند.

 

 

6- حسادت مفرط

 

دست از پاييدن و سين‌جين كردن همسرتان برداريد زيرا زندگي مشترك براساس اعتمادي دو جانبه بنا مي‌شود. شك و بدگماني‌هاي بيش از حد شما‌، در نهايت او را به ستوه آورده و به سمت فرد ديگري هل مي‌دهد! پس مواظب باشید که با دست خودتان، عشقتان را نابود نکنید.

 

 

7- خانواده همسر

 

نه، مطمئنا تمام خانواده‌هاي همسر آنگونه كه در فيلم‌ها به‌صورت منفي نشان داده مي‌شوند، نيستند. پس سعی کنید که از تلقین منقی به ذهنتان کاملا دوری کنید و این باور را در خودتان تقویت کنید که تفاهم بين همسر و خانواده شما اغلب مي‌تواند گرم و صميمانه باشد. اما نكته مهم آن است كه بدانيد زماني‌كه اين تفاهم به حد كافي وجود دارد‌، چيزي را به همسرتان تحميل نكنيد. چنانچه احساس مي‌كنيد كه همسرتان از رفت‌وآمد‌هاي آخر هفته كم‌كم خسته مي‌شود به او اصرار نكنيد آخر هر هفته براي ناهار با خانواده شما باشد و البته اين قاعده در مورد ميهماني‌هاي همكاران و دوستان قديمي نيز صدق مي‌كند.

 

نکات روانشناسی در زندگی زناشویی

 

8- نبود برنامه

 

تشكيل خانواده به معناي گذراندن زندگي بدون در نظر‌گرفتن آينده نيست. شما بايد به اتفاق هم آينده‌تان را بسازيد. از برنامه‌هاي كوتاه‌مدت (مكاني كه تعطيلات را در آنجا مي‌گذرانيد، خريد اتومبيل و…) گرفته تا برنامه‌هاي بزرگ‌تر (بچه‌دار شدن، عازم شهر ديگري شدن و…) بي‌درنگ در مورد آينده‌تان و اينكه چگونه با آن روبه‌رو مي‌شويد فكر كنيد. اين عمل روابط شما را منسجم‌تر و شور و شوق پيش‌روي در زندگي را در شما شعله ور مي‌كند!

 

 

9- سكوت

 

مطئنا عدم‌گفت‌وگو براي زندگي زناشويي مضر است. اين امر بنا به دلايل مختلف اغلب ناشي از كمبود وقت و يا بي‌توجهي زن و مرد نسبت به يكديگر است كه در بالا از آنها نام برده‌ايم. با اين‌حال، معمولا گفت‌وگو ميان زن و مرد صورت مي‌گيرد، اما هيچ‌يك از طرفين به حرف‌هاي يكديگر گوش نمي‌دهند… در اين حالت، موضوعي را با هم مطرح كنيد و سعي كنيد حقيقتا حرف طرف مقابل‌تان را بفهميد. درصورت نياز، بي‌درنگ از يك روان‌درمانگر كمك بگيريد. البته ناگفته نماند که متاسفانه بعضی از زن و شوهرها، حرف هایی می زنند که اگر سکوت کنند و آن ها را نگویند، بسیار برای آن ها بهتر است… پس حالا تصمیم و تشخیص آن که چگونه سکوت زندگی را بشکنید، با خودتان است.

منبع:forum.mihandownload.com

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

نوشابه سرساز از کلسیم با 40% قند کمتر

تشخیص و درمان اختلالات جنسی

پد تاخیری مردانه با استفاده سریع و آسان

پرفروش ترین پکیج‌های جنسی رو از اینجابخر

درمان افسردگی یک بار برای همیشه

راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

ژل آمیزشی و روان کننده با 25%تخفیف

رفع‌دعاوی‌ملکی/کوتاهترین زمان،کمترین هزینه

ارسال محرمانه محصولات جنسی

بازگشت به زندگی بعد از یک بحران سخت روحی

متفاوت از رقیبان شغلیتان جلوه کنید

درخواست مجرب ترین وکلا طلاق فوری

اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

جدیدترین مقالات:

روانشناسی ویروس کرونا: یک خطر یا فرصت؟

آیا فلج مغزی یک بیماری ارثی است؟

مشاوره خانواده چیست ؟

روانشناسی بالینی چیست ؟

نکات روانشناسی در زندگی زناشویی

تعریف روانشناسی خانواده

آدمی از بدو تولد و در طول عمر و حتی هنگام مرگ با دیگران در ارتباط است. یکی از رابطه های معقول و پراهمیت رابطه ی همسران با یکدیگراست. نکات روانشناسی زندگی زناشویی که در حوزه روانشناسی خانواده مطرح میشود در این مقاله می تواند کمک بزرگی به ما در رابطه هایمان و فهم آنها بکند.

[irp posts=”3258″ name=”نکات تکمیلی روانشناسی زندگی زناشویی”]

از طرفی اکثر افراد فکر میکنند روابط زناشویی روابطی خودجوش هستند که احتیاجی به یادگیری و آموزش ندارند درصورتیکه در روانشناسی خانواده با توجه به اهمیت زیاد آن و اینکه بخش مهمی از زندگی انسان است و حتی در تعیین میزان رضایت از زندگی نقش کلیدی و مهمی دارد آموزش و یادگیری آن هم از اهمیت بالایی برخوردار است

روشی که از قدیم برای مردان و زنان گفته شده است تا باهم باشند مانند شیرینی و سس ترش!.. البته به طور فرضی گویی خیلی هم عالی ست اما واقعیت این است که به این روش، مردم باهم خوب جفت و جور نمیشوند. در واقع بااین روش مردان و زنان نسبت هم دیگر همچون رمزی مبهم دیده میشوند تا اینکه مکمل هم باشند

دو مانع سخت و بسیار مهم در مقابل روابط طولانی و کامل بین زن ومرد : اول اینکه نمیتوانند باهم رابطه عاشقانه صمیمی داشته باشند و دوم اینکه در ایجاد رابطه برابر و رضایت بخش باهم مشکل دارند.

اغلب رابطه اینطوراست که زن نقشی مادرگونه و حمایتگر برای مردی که نقش کودک را دارد بازی میکند اما کمتر برعکس آن دیده میشود و این به علت صمیمت پایین است و یک رابطه ی کاری موثر و همکارانه نمیتوانند باهم برقرار کنند. چون قسمت بالغ یا بزرگ ورشدیافته ی شخصیت آنها نمی توانند باهم رابطه برقرار کنند و اینکه هردو نمی توانند از احساسات خود نسبت به همدیگر استفاده کنند که این امر هم باعث عدم صمیمیت می شود.

لازم است زنان کمتر مانند مادر رفتار کنند و تواناییشان را برای تفکر منطقی پیدا کنند ( که از سالهای دور اینگونه القا شده است که زنان توانایی تفکر منطقی ندارند که این فرضیه ی غلطی ست) و همچنین دست از ناجی گری و دادن نوازشهایی که بازپس داده نمی شوند، بردارند و بیشتر علاقه شان این نباشند که از کمترین عشقی که دریافت میکنند راضی و خوشحال باشند. البته این به این معنا نیست  که درروابط خود به طور محاسباتی و دودوتایی برخورد کنند.

و از طرفی هم مردان بتوانند از نقش حمایتگری چون پدر برای زنان بازی کنند و هردو بتوانند از احساسات خود نسبت به همدیگر استفاده کنند.

چند رویکرد را به عنوان نکات روانشناسی زندگی زناشویی نمونه بررسی میکنیم که ممکن است خانم ها یک یا چنتا از آنهارا در یک رابطه به کار ببرند:

– زندگی اش را صرف مراقبت و تغذیه هرکسی به جز خودش میکند

– این نابرابری را میپذیرد چون حس میکند کم اهمیت ترین عضو خانواده است و فقط به اندازه ای که دیگران را تامین کند باارزش است

–  نوازش و معنای زندگی را بخاطر خودش دریافت نمیکند بلکه بیشتر بخاطر خانواده و همسرش است.

– دراین نقش می ماند چون هرزمان که بخواهد کاری کند یا عصیان کند شوهرو فرزندانش از او عصبانی می شوند

– برای جلب توجه اغلب زیاد حرف میزند و سعی میکند در همسرش به دلیل اینکه به نظر میرسد به اندازه کافی اورا دوست ندارد، احساس گناه ایجاد کند

– از رابطه با همسر به این دلیل که خسته است یا سردرد دارد خودداری میکند به امید اینکه نوازش حمایتگرانه دریافت کند

– در دور دست کردن غذاهای خوشمزه و پرزرق وبرق و رژیم گرفتن گیر میافتد

– ازسلامتی خود بخاطر همسر و اطرافیان غفلت میکند

– عاقبت افسرده و تنها می شودو کسی ازاو قدردانی نمی کند و فرزندان و شوهرش دیگر به او علاقه مند نیستند

– شروع به گوش دادن و احترام گذاشتن به خواسته های درونی خود

– شروع به گرفتن نوازش بخاطر کسی که هست نه چیزی که میتواند به دیگران بدهد

– قراردادن خود و نیازهای خود قبل از دیگران البته نه بصورت افراطی و خودخواهانه

– توجه به سلامتی بدنی خود

-در اولویت قرار دادن سلامت روانی و جسمانی

– در تلاش برای بدست آوردن نوازش و توجه خودش را در جواهرات درخشان ، پاشنه های بلند، لباسهای پرزرق و برق و عطرهای گران و آرایشهای غلیظ قرار میدهد

– تلاش میکند زیبایی و خوب بودن را بخرد

– در نقش مصرف کننده احساس امنیت میکند

– وقتی احساس میکند میتواند چیزهایی که می خواهد را بخرد احساس قدرت میکند

– بیشتر زمانش را صرف خرید و آرایش و تغییر دکوراسیون خانه و خواندن مجله های مد وفیلم میکند

– ممکن است وقتی از دست همسرش عصبانی ست برای تلافی شروع کند به بیش ازحد خرج کردن

– اغلب رویکردهایی مثل پیرنشو، خودت نباش، دلفریب باش   را دارند

– تصمیم بگیرد خود طبیعی اش را دوست بدارد

– نتیجه بگیرد قدرتش به عنوان مصرف کننده هذیان است و تصمیم می گیرد قدرتش برای کنترل زندگی باشد

– روی جنبه های دیگر خود غیر از قیافه و ظاهر کارکند

– خود را متعهد کند به اینکه ببیند درونش چه میگذرد تا اینکه از بیرون چطور به نظر میرسدنکات روانشناسی در زندگی زناشویی

– تمام تلاشش را بکار می گیرد تااز همسرش که ازاو استعداد کمتری دارد حمایت کند

– در جشن ها و مهمونی ها باهوش به نظر میرسد

– به شوهرش نوازش های زیادی می دهد و اجازه می دهد نوازشهایی را که مستحق خودش است را شوهرش دریافت کند ( مثلا به نام شوهرش کتاب می نویسد)

– در نهایت شوهرش وقتی به اوج موفقیت میرسد و کمتر به او وابسته است ممکن است مرد خواستار جدایی باشد تا راهش را بازن جوانتر ادامه دهد

– رویکردهایی مثل مفیدو کمک رسان باش، پشت مردت بایست دارد ( مثلا ممکن است ادامه تحصیل ندهدو شغلی پیدا کند که شوهرش ادامه تحصیل بدهد)

– بخاطر استعداد خودش کسب اعتبارکند

– لازم است بیرون صف اول بودن را رها کند

-لازم است از پیامهای درونی که میگوید اگر قوی و توانا باشی خوب نیست رها شود

– باید تصمیم بگیرد اگر میخواهد موفق شود آن را مستقیما بدست آورد نه در نیابت و بهای آن را بپردازد

– زندگی اش وقف این شده در نگاه یک فرد ناجی و قربانی باشد

– ضعیف ، کاملا وابسته و تحت کنترل است

– وقتی قدرت نشان می دهد حس خوب نبودن دارد چون وقتی ضعیف باشد نوازش می گیرد

– خیلی به ندرت تجربه صمیمیتی برابر را حس میکند

– به اینکه اثبات کند قربانی است ادامه میدهد

– با ایجاد موقعیتهایی دیگران را وادار میکند برایش کاری را کنند که نمی خواهند وبعد که آنها خشمگین شدند مورد ظلم آنها قرار میگیرند

– از ادامه راه ساده و آسان رفتارکردن مثل یک قربانی یا یک کار برایم بکن امتناع کند

– به این نتیجه میرسد بهتراست بزرگ شود و کاری برای خودش بکند

– با نپذیرفتن نوازش برای قربانی بودن شروع میکند به دریافت نوازش برای خوب بودن

– به این نتیجه میرسد وقتی دیگران اورا نجات دهند  چقدر ظالمانه و پست است پس خودرا متعهد میکند به اینکه حداقل نصف کارهایش را خودش انجام دهد

– شروع میکند به اینکه قدرت خودرا بالا ببرد

به عنوان یکی از دشمن های عشق شناخته میشود تبعیض جنسی پیش داوری و تعصب نسبت به جنسیت میباشد که اغلب و نه همیشه بر مبنای  فرض برتری مرد است حتی اگر قدرت بیشتر و امتیاز بالاتری به مرد نمیدهد بازهم آسیب رسان است

وقتی شروع به برقراری رابطه با دیگران میکنیم جدا از چیدمان والدینمان در میابیم که تقریبا مصرانه به این سمت کشیده می شویم که یکی در موقعیت بالا دست و پرقدرت و دیگر در پایین دست و ضعیف قرار گیرد یعنی در موقعیت پایین دست بیشتر درگیر رابطه میشویم بیشتر به ما نیاز باشد .

بیشتر دوست داشته شویم و احساس ناامنی و نیاز کنیم و در موقعیت بالادست کمتر درگیر رابطه شویم کمتر به ما نیاز باشد، کمتر عاشق باشیم و احساس امنیت و عدم نیاز کنیم.. در رابطه زنها بیشتر با موقعیت قدرت پایین  دست و بالا دست بودن برای مردان است

مهمترین چیزخارج شدن ازاین چرخه و به قدرت برابر رسیدن است و هرطرف باید دوباره بیاموزد و خواسته های واقعی خود را بشناسد و همچنین تقاضای چیزی که کسی می خواهد حتی اگربداند که میخواهد و آگاهی به آن داشته باشد بازهم بیان کردن آن مشکل است و احتیاج است که بیاموزد.

همه کودکان به طور طبیعی فرا میگیرند که موجود انسانی جنس زن ضعیف تر از موجود انسانی جنس مرد است بنابراین باید پایین دست باشد. تاثیر این تفکراین است که در پذیرش بین توزیع نابرابر قدرت بین انسانها راحت عمل میکنند و به انتظار نابرابری در روابطشان میروند و آنرا میطلبند و باآن حس خوب پیدا میکنند و در نتیجه بدنبال چنین موقعیتهایی هستند

درصورتیکه یک رابطه ی خوب اینطور است که هردو طرف رابطه علاقه مندند برای دیگری کاری انجام دهند در چنین رابطه ای کافیست شخص چیزی را که می خواهد راحت بیان کند تا طرف مقابل هرکاری از دستش برمی آید برای انجام دادنش بکند. بدین ترتیب رابطه به آرامی و خوشی پیش می رود و هردوطرف به هرچیز که میخواهند می رسند

در بخش ارسال دیدگاه پایین صفحه میتوانید نظرات و سوالات خود را مطرح کنید تا ما به آن پاسخگو باشیم.

از روزی که روانشناسی با نکاتش حالمو بهتر کرد تصمیم گرفتم با انگارکه تا میشه حال بقیه رو بهتر کنم.

اهداف و افکار ما ادمها همه چیز ماست طوری که با آنها نفس میکشیم و روزهایمان را میگذرانیم. ما طوری زندگی میکنیم انگار که مردان از زنان برترند، انگارکه بدی حکمفرماست و.. . بعد از اینهمه افکار منفی یک بار فرض کنیم همه چیز خوب است؟ انگار که دنیا بهتر از این نمیشود انگار که هرچیزی که اتفاق می افتد به نفع ماست.. این وبسایت با ارائه نکات شیرین و کاربردی روانشناسی در زمینه های شخصیتی و ارتباطی به این تصویرسازی مثبت جامه تحقق میبخشد. انگار که زندگی بهتر از این نمیشود

© 2019 تمامی حقوق این سایت برای مجله اینترنتی روانشناسی انگار که محفوظ است . طراحی و تولید محتوا استودیو نماد

با رعایت این 10 نكته با تنش‌های زندگی‌تان خداحافظی كنید

از همین حالا تمرین كنید تا بتوانید بدون قطع‌ كردن صحبت طرف مقابل‌تان،‌ خوب گوش كنید. بعد از صحبت همسرتان می‌توانید از او بپرسید كه آیا نوبت من شده كه حرف بزنم؟ می‌توانید در بین صحبت‌های همسرتان یكسری چیزها را یادداشت كنید تایادتان نرودتصور كنید كه دو كودك در حال بازی هستند. یك دفعه صدای فریادشان بلند می‌شود كه : ازت بدم میاد … ازت متنفرم … اما چند دقیقه بعد باز هم می‌بینید كه دارند با هم بازی می‌كنند و خوشحالند. گاهی دو آدم بزرگسال هم در روابط‌شان به همین شكل هستند. فقط كافی است در نیمكت كنارشان بنشینید و آنها را نگاه كنید. تا به حال این تجربه را داشته‌اید؟سؤال جالب اینجاست چه اتفاقی برای كودكان می‌افتد که ‌آنها 5 دقیقه پیش دشمن بودند و در حال حاضر باز هم  با هم بازی می‌كنند؟ جواب این سؤال ساده است. آنها شادی را به جای برقراری عدالت انتخاب می‌كنند. آنها لحظه‌شان را می‌بینند و سعی می‌كنند  از بازی‌شان لذت ببرند. بزرگ‌ترین مشكلات ما هم اگر تنها مانند كودكان رفتار كنیم،‌ حل می‌شوند. البته زندگی زناشویی همیشه به  سادگی بازی‌های كودكانه نیست اما همیشه یكسری نكات كلی و البته ساده برای مقابله با مشكلات زندگی وجود دارد. با رعایت این10 نكته با تنش‌های زندگی‌تان خداحافظی كنید.

بیشتر بدانید : با زیاده خواهی شوهرم در رابطه زناشویی چه کنم؟

انتقاد و قضاوت را بس كنید. بیشتر مردم از همان اول رابطه كه مرحله عشق ورزیدن است شروع به انتقاد می‌كنند. به یاد داشته باشید كه هیچ‌كس نمی‌تواند ازدواجی را نجات بدهد اگر طرفین بیشتر از تحسین‌ شدن مورد انتقاد قرار بگیرند. انتقادهای مدام و پی در پی به همسرتان این حس را می‌دهد كه او به اندازه كافی برای شما خوب نیست. این حس (به خصوص برای مردها) سردشدن رابطه را به دنبال دارد. قبل از هر چیز سعی كنید همسرتان را بشناسید و بعد از آن تفاوت‌های قابل قبول همدیگر را بپذیرید. نکات روانشناسی در زندگی زناشویی

درباره تفاوت‌ها شفاف‌سازی كنید. اینكه تفاوت را چه معنی می‌كنید، مهم است. ما همیشه حقایق را از بین فیلترهای متفاوتی رد می‌كنیم كه وجود آن فیلترها به فرهنگ، ‌جنسیت و خانواده بستگی دارد. تنها شرط یك ازدواج خوب، حفظ كردن عشق در رابطه است. می‌توانید همسرتان را در نوع سپاسگزاری‌تان غافلگیر كنید. اگر او چیزهایی را همیشه دوست داشته كه شما با آن مخالفت می‌كردید، می‌توانید با موافقت خود به او حس متفاوت بدهید. اگر همسرتان همیشه تیر و كمان دوست داشته و به نظر شما خرید تیرو كمان از خرج‌های غیرضروری زندگی بوده، ‌می‌توانید با پس‌اندازهایی كه برای  تفریح خود كنار گذاشته‌اید،‌ برایش یك تیر و كمان بخرید. از همین حالا تمرین كنید تا بتوانید بدون قطع‌كردن صحبت طرف مقابل‌تان،‌ خوب گوش كنید. بعد از صحبت همسرتان می‌توانید از او بپرسید كه آیا نوبت من شده كه حرف بزنم؟ می‌توانید در بین صحبت‌های همسرتان یكسری چیزها را یادداشت كنید تایادتان نرود

شما می‌توانید بگویید كه من به دلیل مشكلاتی كه باعث آن شدم، معذرت می‌خواهم. در هر رابطه‌ای این بهترین شكل معذرت‌ خواهی است. اصلا مهم نیست شما چقدر مقصر هستید حتی اگر 14درصد تقصیرها گردن شماست برای آن قسمت معذرت‌خواهی كنید. ازدواج وقتی خوب پیش می‌رود كه حداقل یك نفر بتواند معذرت‌خواهی كند. غرور داشتن در رابطه زناشویی چیز قابل قبولی نیست. معذرت‌خواهی در نهایت روح بزرگ شما را نشان و حس بهتری به‌زندگی‌تان می دهد. 

بیشتر بدانید : آشتی با همسر بعد از دعوا، مخصوص کسانی که تازه ازدواج کرده اند!!!

دفاع از خود را بس كنید. این مشكلی را حل نمی‌كند. سعی كنید شنونده خوبی باشید. خوب گوش‌دادن بهترین هدیه‌ای است كه می‌توانید به شریك زندگی‌تان بدهید. از همین حالا تمرین كنید تا بتوانید بدون قطع كردن صحبت طرف مقابل‌تان،‌ خوب گوش كنید. بعد از صحبت همسرتان می‌توانید از او بپرسید كه آیا نوبت من شده كه حرف بزنم؟ می‌توانید در بین صحبت‌های همسرتان یكسری چیزها را یادداشت كنید تا یادتان نرود. در نهایت بحث می‌توانید یك نتیجه‌گیری داشته باشید. اگر به دنبال نتیجه هستید باید صبور باشید. هنگامی كه هر دوی شما كنترل اعصابتان را از دست بدهید نتیجه این می‌شود كه همسرتان با عصبانیت به درون اتاق می‌رود و در را به هم می‌کوبد. نگذارید بحث‌تان به این شكل بی‌نتیجه بماند. اگر شما آرام باشید همسرتان هم آرام می‌شود و از حرف‌های شما بل نمی‌گیرد. 

همیشه در ابتدای هر رابطه  همه چیز گل و بلبل است و عادت داریم فقط نكات مثبت را ببینیم. اگر بعد از مدتی دیدیم بعضی مسائل آنطور نیستند كه ما فكر می‌كردیم  باید سعی كنیم بقیه چیزها را خراب نكنیم. همسر ما حتما نكات مثبتی هم دارد. معمولا بازسازی روابط سخت است اما غیرممكن نیست. برای نگه داشتن ازدواج‌تان باید كاری كنید كه همسرتان احساس ارزشمندی و برگزیدگی كند. معمولا  افرادی كه ازدواج‌های طولانی‌تری دارند،‌ می‌فهمند چطور باید به همدیگر توجه كنند. این درك باعث می‌شود كه فضایی صمیمی در خانه به وجود بیاید و در مقابل هم  شما می‌توانید انتقادهای سازنده‌تان را پیش ببرید. به عنوان مثال وقتی همسرتان دارد با برادرش شوخی می كند حتی اگر از نوع شوخی‌اش خوش‌تان نیامده اما به او بگویید شیوه‌ای كه او برای شوخی استفاده كرده را دوست دارید. همسر شما از انتقاد سازنده‌تان استفاده نمی‌كند مگر اینكه فضایی از عشق و احترام وجود داشته باشد. 

همیشه حق با شما نیست. همیشه این شما نیستید كه درست می‌گویید. سعی كنید كمی از اختلاف‌تان فاصله بگیرید و از دور نگاه كنید. حالا وقت آن است كه درست ببینید. حتما به همین شكل است كه طرف مقابل هم مقصر است اما به خود یادآوری كنید كه من هم بی‌تقصیر نبودم. اگر هر یك از ما آدم‌های منطقی‌تری باشیم روابط‌مان بی‌تنش‌تر خواهد بود. روی خودتان تمركز كنید و سعی كنید برای اصلاح نقص‌هایتان تلاش كنید. 

همیشه شرایط سختی در ازدواج پیش می‌آید. این شرایط می تواند شامل شرایط بی‌كاری،‌ فشار مالی یا حتی بیماری یكی از طرفین باشد. مثلا كسی را تصور كنید كه فردا صبح عمل جراحی مهمی دارد. همسر او می تواند شب قبل از عمل جراحی فضایی از غم‌وغصه را در خانه به وجود آورد یا اینكه یك مهمانی بگیرد و تمام دوستان با روحیه همسرش را دعوت و سعی كند آن شب از فكر كردن به نتیجه عمل دوری كنند. انتخاب‌های ما در زندگی خیلی مهم هستند. مثلا یك همسر هم می‌تواند بنشیند و آنقدر فضا را ناراحت‌كننده كند تا به حدی برسد كه یك دغدغه جدید هم به وجود بیاید. شما در شرایط سخت زندگی‌تان باید از به وجود آمدن  فشار جدید جلوگیری كنید. 

بیشتر بدانید : استرس روز خواستگاری را چگونه کم کنیم؟

اگر همسر شما یك روزهایی به دلیل شرایط كاری‌اش بداخلاق و نا آرام می شود، اگر خیلی صبح‌ها برای شما چای می ریزد اما یك روز صبح با عصبانیت در را به هم می‌كوبد. این دلیل نمی‌شود كه بگویید همسر من هیچ‌وقت من را درك نمی‌كند. نكات مثبت را همیشه در یادتان نگه دارید، این باعث می‌‌شود كه عصبانیت شما قابل كنترل شود. اگر گاهی خلق و خوی او با توجه به شرایطی كه خارج از فضای خانه دارد تغییر می‌كند،‌ شما هم راه بیایید. از او تعریف كنید. به او بگویید كه چقدر از با او بودن لذت می برید و خوشحال هستید. گاهی لازم است كه حتی كوچك‌ترین مهارتش را بزرگ كنید و بگویید كه عزیزم تو در این كار بهترین هستی. به جزئیات رابطه‌تان دقت كنید و همه چیز را یك وظیفه ندانید. این مسائل صمیمیت رابطه را بیشتر و تنش‌ها را كمتر می‌كند. 

تمام مجلات سبك زندگی پر هستند از روش‌هایی كه شما می‌توانید برای به وجود آوردن یك زندگی عاشقانه به كار گیرید. اما در آخر باید بدانید كه شما به هیچ‌كدام از این توصیه‌ها نیاز ندارید. شما تنها كسی هستید كه می‌دانید باید چه كاری انجام دهید. اصلا مهم نیست كه چقدر از ازدواج‌تان گذشته یا چقدر احساس صمیمیت نسبت به زندگی مشترك‌تان دارید، ‌مهم این است كه بعد از ورق زدن این صفحات 3 عمل خاص را برای بهبود مسائل در زندگی‌تان به كار ببرید. 

شاید خیلی از راه‌ها را امتحان كرده باشید،‌ اما باید بتوانید راهی را كه مختص زندگی خودتان است پیدا كنید؛ راهی كه برای خوشحال كردن و به صمیمیت رسیدن با همسرتان جواب بدهد. این روش را یكی از همكاران ما پیاده كرده و به نتیجه رسیده به همین دلیل این سه روش را به عنوان مثال با شما درمیان می‌گذاریم. – من توانستم شام مورد علاقه‌اش را بپزم و وقتی او بعد از كار به‌منزل برگشت با میز شام چیده روبه‌رو شود.- آخر ماه تمام وسایل شخصی‌ام را ریختم و بعد از دسته‌بندی همسرم با اتاق مرتب شده‌ام رو به رو شد.- به او گفتم كه می‌خواهم صبح روز جمعه زمانم را طوری تنظیم كنم كه درباره نگرانی‌ها و دلمشغولی‌هایش صحبت كنیم. بگردید و 3 روش مخصوص به خود و رابطه‌تان را پیدا كنید. بدانید كه تنها قدم اول و شروع گردگیری رابطه سخت است.

بیشتر بدانید : چگونه عزيز همسرمان باشيم؟

بیشتر بدانید : رابطه زناشویی در کشورهای مختلف، از آمریکا تا کره

بیشتر بدانید : اگر شوهرتان این نشانه ها را دارد، یک مرد سرد در رابطه زناشویی است!!

بیشتر بدانید : 14 عادتی که سم رابطه زناشویی تان است!!

بیشتر بدانید : احترام در رابطه زناشویی چگونه ایجاد می شود؟ حتما زوج ها بخوانند

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغseemorgh.ocm/lifestyleمنبع : مجله سیب سبز

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

آیا از نکات مهم همسرداری اطلاع دارید؟ برای داشتن ارتباط مناسب با همسر و بالا بردن سطح آرامش در خانواده، نیاز به مهارت آموزی در حیطه‌های مختلف هستیم. زندگی مشترک؛ آغاز مسیری است که زن و مرد با همکاری و تعاون یکدیگر باید طی کنند؛ در واقع شما و همسرتان مانند دو همسفر هستید. مسلما در این سفر پرچالش هر چه بهتر بتوانید با یکدیگر تعامل داشته باشید و از مهارت‌های لازم برای ازدواج موفق آگاه باشید این سفر برایتان لذت بخش‌تر خواهد بود. نکات مهم همسرداری در بردارنده ارکان اصلی ازدواج است که میانبرهای صعود به قله خوشبختی را پیش رویتان می‌گذارد. مشاوره ازدواج، فرصتی مناسب است تا بتوانید با آشنایی از نکات مهم همسرداری و شیوه تعامل مناسب با همسرتان در جهت زندگی توام با آرامش حرکت کنید.

برای داشتن یک رابطه سالم و تجربه ازدواج موفق با همسرتان در طول زندگی نیاز به تلاش و صرف انرژی دارد. هر چند که همسرداری برای خانم ها همیشه مطرح است، در اینجا نکات کلی همسرداری را با هم مرور می‌کنیم.

هر رابطه ای برای دوام خود نیاز به عناصری دارد که اگر این عناصر وجود داشته باشند، ارتباط به سمت سالم بودن پیش می‌رود:

1- اولین نکته ای که شایان توجه است، این می‌باشد که شما باید بتوانید همسر خود را همانطور که هست بپذیرید. هیچ وقت با هدف تغییر فرد مقابل، وارد رابطه و ازدواج نشوید. هر فردی ممکن است ویژگی‌های منفی خود را داشته باشد، به عنوان یک قانون این را در ذهن خود نگه داریم؛ ما حق تغییر دادن کسی را نداریم. علاوه بر این، حواستان باشد هر انسانی حق دارد هر احساس یا فکری داشته باشد. هیچ گاه همسرتان را به خاطر داشتن احساس یا عقیده ای سرزنش نکنید. ممکن است شما جنبه‌هایی از رفتار فرد مقابل را دوست نداشته باشید، اما نباید به او این احساس را بدهید که او دوست داشتنی نیست، مگر شرایطی که شما می‌خواهید را داشته باشد.نکات روانشناسی در زندگی زناشویی

2- به درد و دل‌های همسرتان گوش دهید. هنگامی که او صحبت می‌کند، فقط به صحبت‌های او گوش دهید و هیچ کار دیگری نکنید. به حرف هایش واکنش مناسب نشان دهید و احساساتش را به رسمیت بشناسید. با او همدلی کنید. سرزنش و تمسخر را کنار بگذارید. چرا که قرار است شما یک شنونده همدل باشید.

3- به همسرتان احترام بگذارید. او را تحقیر نکنید. مخصوصا در جمع و جلوی بستگان و دوستان نکات مثبت وی را بیان کنید. اگر مشکلی با او دارید آن را در حریم خانه خود حل کنید، نه اینکه جلوی دیگران با تمسخر یا دلخوری بیان کنید.

یکی از ابعاد مهم ازدواج، حفظ ارتباط مناسب ما با خانواده خود و خانواده همسر می‌باشد. یکی از بزرگترین چالش‌های زناشویی معمولا بر سر همین قضیه پیش می‌آید.

1- در مورد توقعات و انتظارات دو طرفه به توافق برسید. برای مثال یک روز در هفته را مشخص کنید که به اتفاق همسرتان به منزل پدری خود بروید و یک روز را هم برای خانواده همسرتان در نظر بگیرید. 

2- بدگویی نکنید. اگر چیزی شما را ناراحت می‌کند، باید آن را مطرح کنید. اما به شیوه ای سالم، بدون تحقیر و تمسخر. یعنی برای مثال اگر از حرفی که مادرشوهرتان در جمع به شما زده است ناراحت شده اید، به همسرتان نگویید؛ مادرت همیشه چرت و پرت می‌گوید. می‌توانید از عبارت بهتری استفاده کنید؛ وقتی مادرت فلان حرف را زد، من ناراحت شدم. توقع نداشتم چنین عبارتی را بگوید.

3- در بیان اختلافات و انتقاد‌ها از جملات کلی استفاده نکنید، مثال واضح و روشن از یک موقعیت بزنید و بحث اختلافات گذشته را به میان نکشید.

4- در ارتباط با خانواده همسرتان جانب اعتدال را رعایت کنید. ارتباط بیش از حد نزدیک و بدون هیچ حد و مرزی مناسب نیست. نه خیلی نزدیک، نه خیلی دور.

5- تصمیمات مهم زندگیتان را خودتان و همسرتان با مشورت با هم بگیرید. مشاوره گرفتن از بزرگترهای با تجربه خوب هست، اما نگذارید برایتان تصمیم بگیرند.

6- توقعاتتان را از آن‌ها صاف ومستقیم بگویید. بدون جار و جنجال و قاطعانه صحبت کنید. به جای جملات منفی از جملات مثبت استفاده کنید. مثلا نگویید؛ من دوست ندارم با من اینجوری حرف بزنید. بلکه بگویید؛ من دوست دارم این کار را در حقم بکنید.

7- از دیگر اعضای خانواده همسرتان، پیش یکی از اعضا شکایت نبرید.

8- لزومی ندارد همه مسائل زندگی خود را برای خانواده‌ها تعریف کنید. حریم خصوصی خود و همسرتان را حفظ کنید.

 

یکی از مواردی که زمینه اختلاف را فراهم می‌کند و لازم است در مورد آن با همسر خود به توافق برسید، مسئله تقسیم وظایف است.این موضوع در همسرداری برای آقایان نیز تاکید شده است.

1- توقعاتتان را بیان کنید.

2- با هم قرار بگذارید. فکر نکنید که همسرتان توانایی ذهن خوانی دارد و از آنچه شما می‌خواهید با خبر است. مادامی که شما به زبان نیاورید و در موردش با وی به توافق نرسید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که او به چیزی که شما می‌خواهید عمل کند.

3- عادل و منصف باشید. اگر همسرتان بیرون از خانه شاغل است و بخشی از هزینه‌های زندگی را بر عهده دارد، توقع نداشته باشید تمام کارهای منزل و بچه داری هم بر عهده او باشد.

4- هر وقت توانستید به یکدیگر کمک کنید. یکی از منابع آرامش در خانواده این است که بدانیم همسرمان حامی ما است و در انجام وظائف دشوار به ما کمک می‌کند.

5- اگر همسرتان در مواردی که با هم توافق کرده بودید، کوتاهی کرد، سرزنش نکنید یا پرخاشگرانه برخورد نکنید. با آرامش و جمله‌ی مثبت به او تذکر دهید؛ عزیزم من انتظار داشتم زباله‌ها را به بیرون ببری. امکانش هست آن را در اسرع وقت انجام دهی؟

 

اختلاف در هر خانواده و رابطه ای پیش می‌آید. تفاوت‌ها بسیار طبیعی هستند، مهم نحوه برخورد ما با چالش‌ها هستند.

1- اگر دلخوری دارید، آن را بیان کنید. همسر شما توانایی ذهن خوانی ندارد. با سرسنگین رفتار کردن یا قهر کردن مسئله ای حل نمی‌شود و او نمی‌فهمد مشکل کجاست تا آن را حل کند.

2- هر مسئله و دعوایی که پیش می‌آید، هر دو طرف در آن سهم دارند. ممکن است سهم یک نفر بیشتر و دیگری کمتر باشد. سهم خود را در مسئله شناسایی کنید و مسئولیت آن را قبول کنید و بابت آن عذرخواهی کنید.

3- در هر دعوا در مورد همان دعوا بحث کنید. گذشته‌ها مرتبط با مسئله الان نیستند. مشکلات را کلی نکنید؛ تو همیشه همینطور هستی، تو کلا همینی و… از عبارات کلی استفاده نکنید.

قهر نکنید.

4- در هنگام دعوا رختخوابتان را از هم جدا نکنید.

5- اجازه ندهید اختلافاتتان طولانی شود. در اولین فرصت وقتی خالی کنید و در موردش صحبت کنید. اجازه ندهید مشکلات و ناراحتی‌ها تلمبار شوند. تا وقتی مسئله حل نشده و ناراحتی برطرف نشده از مسئله گذر نکنید.

6- مشکل را به خانواده‌ها نکشانید. مشکلاتتان را خودتان دو نفری حل کنید.

7- تحقیر و توهین نکنید.

8- جلوی فرزندتان دعوا نکنید و او را درگیر نکنید یا او را قاضی دعوا قرار ندهید.

 

روابط جنسی یکی از ارکان مهم صمیمیت شما است. سعی در بهبود آن داشته باشید و برای لذت بردن خودتان و همسرتان بکوشید.

1- راجع به آن با هم صحبت کنید.

2- روابطتان را تنوع ببخشید.

3- محبت فیزیکی خود را محدود به رابطه جنسی نکنید. در آغوش گرفتن و بوسیدن همسرتان تاثیر فوق العاده ای در رابطه تان خواهد داشت.

با رعایت نکات ذکر شده  می‌توانید در روابط عاطفی و زناشویی خود را بهبود ببخشید. رعایت نکات همسرداری باعث پیشگیری از خیانت، طلاق عاطفی و ایجاد فضایی مناسب برای رشد فرزندان خواهد شد.نکات روانشناسی در زندگی زناشویی

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نکات مهم همسرداریمی‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

یکی از بزرگترین قاتلان رابطه عاشقانه عدم پذیرش است که بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود و به نق‌زدن مشهور است! به خاطر داشته باشید ما با همسرمان برای هر آنچه که بوده است و هر آنچه هست ازدواج کردیم.

به گزارش مشرق، چه به تازگی ازدواج کرده باشید چه زوج جدیدی به حساب نیایید، این قانون برای همه هست که زندگی زناشویی بالا و پایین‌های خاص خودش را دارد. شاید به نظر کلیشه باشد، اما این بالا و پایین‌ها در زندگی همه وجود دارد و دوره‌های ترس، خستگی، ارتباطات ضعیف و غیره جزئی از زندگی محسوب می‌شوند. در ادامه به نقل از مجله اینترنتی ستاره بخوانید.

ازدواج نیازمند تلاش است و مانند هر فعالیت دیگری در زندگی باید تلاش کنید تا بتوانید از مزایای خوب آن بهره‌مند شوید. البته فراموش نکنید تلاش برای زندگی زناشویی مانند شستن توالت و بردن آشغال به خارج از خانه نیست. تلاشی که نتیجه‌اش زندگی زناشویی موفق است، تلاشی است که هم سرگرم کننده است و هم درمان کننده. در یک نظرسنجی که انجام شد، ما از زوج‌های شاد خواستیم تا راز موفقیت در زندگی زناشویی شان را برایمان بگویند. در این مقاله به ۱۴ راهکاری که آن‌ها اشاره کرده‌اند می‌پردازیم.کلیدهای موفقیت در زندگی زناشویی

۱- مستقل باشید

اهمیت آزادی و استقلال فردی پس از ازدواج بر کسی پوشیده نیست. برای این که بتوانید در روابطتان موفق باشید، باید در ابتدا سعی کنید که شاد باشید. شادی کلید موفقیت در زندگی زناشویی است. یکی از راه‌هایی که می‌توانید به کمک آن در زندگی زناشویی شاد باشید استقلال است. زوج‌ها باید زمانی را برای خودشان داشته باشند، از سرگرمی‌های مورد علاقه‌شان لذت ببرند و بتوانند به سمت اهداف شخصی در زندگیشان پیش بروند.نکات روانشناسی در زندگی زناشویی

۲- شنونده خوبی باشید

زنان باید بسیار بر روی هنر شنیدن کار کنند اما با این حال، تقویت هنر شنیدن برای مردان بسیار مهمتر است. در بسیاری از اوقات، مردان به این نکته مهم توجه نمی‌کنند که خیلی وقت‌ها شریک آنها به تنها چیزی که نیاز دار یک گوش شنواست. این موضوع ریشه در سرشت زنان دارد که دوست دارند شریک زندگیشان شنونده خوبی باشد.

منظور از شنیدن، شنونده بودن عادی نیست بلکه شنوندگی از عمق وجود و قلب ماست. شما باید بتوانید قلبتان را به سوی شریک زندگیتان باز کنید، بشنوید که چه می‌گوید، زمانی که صحبت می‌کند به او نگاه کنید و درباره چیزی که شنیده‌اید اطمینان حاصل نمایید. شنیدن کلید بسیار مهم و واقعی برای یک زندگی زناشویی شاد و هرگونه رابطه عاشقانه است.

۳- موافقت تا مخالفت

این که با هم ارتباط خوبی داشته باشید به این معنا نیست که همیشه و در همه موارد با یکدیگر موافق باشید و تفاهم در ازدواج برای شما همیشگی باشد. بسیاری از زوج‌ها دیدگاه‌ها، نظرات و سیستم‌های عقیدتی متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و در برخی موارد کاملا متضاد یکدیگر هستند. همه زوجها باید سطوحی از اختلاف نظر با یکدیگر را داشته باشند. یکی راز موفقیت در زندگی زناشویی پذیرفتن و احترام گذاشتن به نظر مخالف شریک زندگی است. این باعث می‌شود دو طرف بدانند اگر دو نظر کاملا مخالف با یکدیگر دارند قرار نیست یکی از آنها الزاما درست باشد.

۴- زبان عاشقانه شریک زندگیتان را بشناسید

کتاب‌های بسیاری درباره زبان عشق نوشته شده‌است. از نظر روانشناسان، هر شخص راه مخصوص خودش را برای نشان دادن عشق دارد. با دانستن اولویت‌ها و سرگرمی‌های شریک زندگیتان می‌توانید از ادبیات و استعاراتی استفاده کنید که همسرتان به خوبی آنها را می‌شناسد.

به کارهایی که همسرتان برای نشان دادن عشقش به شما استفاده می‌کند نیز توجه داشته باشید. این کارها می‌تواند شستن ماشین شما و یا رساندن بچه‌ها به مدرسه باشد. از سوی خانم‌ها نیز این موضوع می‌تواند راجع به اتو کردن لباسها صدق کند. به طور کلی باید زبان عاشقانه شریکتان را پیدا کنید و به کمک آن است که می‌توانید متوجه شوید، چگونه باید با او صحبت نمایید. درباره زبان عشق صحبت زیاد شده است اما زوج‌ها آنگونه که باید و شاید به آن توجه نمی‌کنند. دانستن زبان عشق، راز موفقیت در زندگی زناشویی است.

۵- قدرت پذیرش را در خودتان تقویت کنید

یکی از بزرگترین قاتلان رابطه عاشقانه عدم پذیرش است که بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود و به نق‌زدن مشهور است! به خاطر داشته باشید ما با همسرمان برای هر آنچه که بوده است و هر آنچه هست ازدواج کردیم. حتی اگر بخواهیم او را تغییر دهیم، الان دیگر نمی‌توانیم. وقتی می‌خواهید او را برای تغییر متقاعد کنید، یعنی در حال تمرکز بر روی نقاط ضعف او متمرکز هستید. ذهنیت خود را تغییر دهید و سعی کنید تا بر روی صفات مثبت او تمرکز کنید.

۶- مسئولیت‌پذیر باشید

مسئولیت پذیری یکی از ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین راز موفقیت در زندگی زناشویی است. زمانی که شما در یک پروژه فعالیت می‌کنید باید نسبت به موفقیت و شکست‌هایتان مسئولیت‌پذیر باشید. زمانی که شما و شریک زندگیتان در موضوع خاصی توافق ندارید و دچار اختلاف نظر هستید باید نسبت به کارهایتان مسئولیت پذیر باشید. این مسئولیت‌پذیری شامل همه کارهاییست که انجام داده‌اید و یا حرف‌هاییست که به زبان آورده‌اید، به خصوص اگر این کار یا صحبت به دلیل عدم تفاهم در موضوعی باعث ناراحتی و آسیب شود.

۷- بی محلی نکنید

بی محلی کردن یکی از سمی‌ترین عوامل از بین برنده یک رابطه خوب است. وقتی که زوج‌ها زمان طولانی را با هم می‌گذرانند، امکان لغزش به سمت از خود راضی بودن و بالا رفتن انتظارات از دیگری زیاد می‌شود. احترام‌گذاشتن به شریک زندگیتان را فراموش نکنید. از غرور فاصله بگیرید و سعی کنید هر زمان که ممکن است، کارهای نیکی در حق شریک زندگیتان انجام دهید.

۸- عاشقانه باشید

انجام کارهای عاشقانه مانند خریدن گل و نوشتن یک متن عاشقانه و گذاشتن آن داخل کیف و یا کوله پشتی و بسیاری از کارهای دیگر می‌تواند از سوی آقایان در استحکام زندگی بسیار موثر باشد. همچنین خانم‌ها می‌توانند این کار را با پختن غذای مورد علاقه‌ همسرشان و یا تماشای غروب آفتاب با یکدیگر انجام دهند. در این موضوع هیچ کمبود ایده‌ای وجود ندارد و شما قطعا به مرور از تأثیر این کارهای عاشقانه شگفت‌زده خواهید شد و خواهید دید که چگونه زندگیتان مستحکم‌تر می‌شود. به طور کلی ابراز عشق به همسر آنچنان کار پیچیده و سختی نیست.

۹- قرار شبانه

در میان نکاتی که در این مقاله به آن اشاره می‌شود، این مورد به خصوص در زوج‌هایی که چند سال است ازدواج کرده‌اند، یکی از مواردی است که بیش از همه به آن کم توجهی می‌شود. داشتن شبی که یک زوج بتوانند زمانشان را با یکدیگر سپری کنند، رابطه‌شان را به مرور مستحکم‌تر می‌کند. زمانی که به قرار شبانه می‌روید باید تلفن همراه خودتان را خاموش نمایید و آن را کنار بگذارید تا مزاحم نداشته باشید. این قرار شبانه می‌تواند تماشای یک فیلم در خانه باشد، رفتن به رستوران باشد و … سعی کنید که ایده‌های متفاوتی برای این شب‌ها داشته باشید.

۱۰- تعریف و تمجید کنید

یک بار تعریف و تمجید در روز از بروز طلاق جلوگیری می‌کند. این که صفات خوب شریک زندگیتان را بدانید و روزانه به خاطر آن از همسرتان تعریف کنید می‌تواند مسیر یک رابطه را تا حد بسیار زیادی به سمت و سوی صحیح ببرد. مثبت بیاندیشید و به دنبال یافتن کارهایی باشید که همسرتان به خوبی از پس آن بر می‌آید. وقتی که شرایط سخت می‌شود و صفات بد او نمایان می‌گردد به جای آن که به نکات منفی تمرکز کنید، سعی کنید دنده را عوض کرده و روی نکات مثبت متمرکز شوید.

۱۱- افسانه‌ها را دور بریزید

متأسفانه ما در عین این که به پایان افسانه‌ها معتقدیم اما دیدگاه‌های غلطی همچنان با ما هستند که آنها را از کودکی به بزرگسالی با خود همراه کرده‌ایم. باید بدانید، در حالیکه ازدواج اتفاق بسیار خوبیست اما بدون دردسر نیست؛ بنابراین هیچ وقت ایده‌آل نخواهد بود. انتظارات واقعی داشته باشید و قربانی قصه‌ها نشوید چرا که نتیجه آن، ناامیدی شدید شما خواهد بود. به طور کلی باورها و عقاید غیر منطقی در ازدواج را باید فراموش کنید.

۱۲- به دنبال احساسات لطیف باشید

روانشناسان معتقدند پشت هر احساسات خشنی، احساسات نرمی نیز وجود دارد. زمانی که ما عصبانی هستیم معمولا احساسات دیگری را پشت این عصبانیت مخفی می‌کنیم. ما از عصبانیت می‌توانیم به عنوان ابزاری برای حفاظت از آسیب‌پذیریمان استفاده کنیم. به دنبال احساسات لطیف و آسیب‌پذیری باشید که پشت نقاب عصبانیت افراد پوشیده شده است. این کار کمک می‌کند تا شما بتوانید راحت‌تر با شرایط کنار بیایید و احساسات صادقانه شریک زندگیتان را درک کنید.

۱۳- کنترل‌گر نشوید

افراد متأهل عموما به جایی می‌رسند که خودشان را گم می‌کنند و حس حسادت و بی کفایتی در آنان تقویت می‌شود. آنها حتی یادشان می‌رود که فردی مستقل از شریک زندگیشان هستند و بنابراین می‌خواهند بر روی همسرشان مسلط شوند و به عبارت دیگر رئیس باشند. بیشتر اوقات این شرایط سهوا و با افزایش انتظارات به مرور زمان به وجود می‌آید. ازدواج با مردان و زنان سلطه‌جو امروزه یکی از معضلات ازدواج است.

۱۴- از کلمات منفی استفاده نکنید

اگر نمی‌خواهید از همسرتان جدا شوید، پس نباید از کلماتی که تهدید به جدایی دارند، استفاده کنید. زوج‌هایی که از این عبارت‌ها استفاده می‌کنند می‌خواهند در طول دعواها از این کلمات به عنوان ابزاری برای کنترل شرایط استفاده نمایند. زوج‌هایی که از این عبارات تهدید آمیز استفاده می‌کنند، در نهایت، انتظار جدایی را خودشان ایجاد می‌کنند. تهدید کردن اصلا راه مناسبی برای حل کردن مسائل و مشکلات نیست پس این کار را انجام ندهید.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

رعایت 30 نکته ساده در زندگی زناشویی

نکات روانشناسی در زندگی زناشویی

 

30 نکته ساده برای زندگی بهتر با همسرتان را در مجله تالاب بخوانید.

 

1– به‌ یاد خدا باشید و از او کمک بخواهید با یاد خدا، دل‌ها آرام می‌گیرد و مطمئن باشید خداوند به شما کمک خواهد کرد.

 

2 – هدفی مشترک را در نظر بگیرید با هم‌فکری برای خود و همسرتان، هدف مشترکی داشته باشید و برای رسیدن به آن، یکدیگر را کمک کنید.

 

3 – خودخواه و خودرای نباشید خودخواه و خودرأی نباشید تا بتوانید لذت‌های معنوی را درک کنید

 

4 – عیب‌های خود را ببینید فقط به‌دنبال عیب‌جویی از همسرتان نباشید، عیوب خود را نیز رفع کنید.

 

5 – قدرشناس باشید قدر محبت‌های پدر، مادر، همسر و دوستان‌تان را بدانید و سپاس‌گزار الطاف خداوند باشید تا به تقدیرهای او راضی شوید. آن‌چه مورد رضایت خداوند نیست را انجام ندهید تا اطمینان و عزت‌نفس بیش‌تری بیابید.

 

6 – اهل عمل و مسۆولیت‌پذیر باشید به‌جای توقع‌داشتن از دیگران، به فکر انجام مسۆولیت‌ها و وظایف خود باشید.

 

7 – به ارزش‌های اعتقادی و فرهنگی یکدیگر احترام بگذارید

 

8 – مثبت بیندیشید و اضطراب را از خود دور سازید اگر بپذیرید هرکاری از جانب خداوند خیر است، در زندگی اضطراب نخواهید داشت.

  9 – هرگز دشنام ندهید و جدال نکنید بحث و جدل، تش کینه را در دل شعله‌ور ساخته و حرمت میان زن و شوهر را خدشه‌دار می‌کند.

 

10 – دلی آرام و نیک‌خواه داشته باشید دل‌آرامی، یکی از راه‌های برقراری صلح و صفا بین شما و همسرتان است. برای رسیدن به آرامش، باید به خداوند نزدیک شد. از ویژگی‌های همسر دل‌آرام، مثبت‌اندیشی، ایمان، جاذبه‌ی فکری و امیدواری‌است.

 

11 – عاشقانه زندگی کنید برای رسیدن به عشق، از انجام هیچ‌کاری کوتاهی نکنید.

 

12 – معناجو باشید حساسیت‌های رفتاری همسرتان را بشناسید تا موجب بروز اختلال در روابط‌تان نشود.

 

13 – پیش از صحبت، تفکر کنید هرگاه حرفی می‌‌زنید، از قبل، به عواقب آن فکرکنید تا بعد، شرمنده و پشیمان نشوید. با توجه به شرایط روحی و جسمی همسرتان حرف بزنید و از پرحرفی بپرهیزید.

 

14 –  تا جایی‌که می‌توانید، با یکدیگر غذا بخورید جمع‌شدن افراد خانواده دور میز یا سفره‌ی غذا، موجب افزایش روابط عاطفی و احساس نزدیکی بیش‌تر آنان خواهد شد.

 

15 – شبکه‌ی ارتباطی خود را گسترش دهید یکی از علت‌های ایجاد افسردگی در خانواده‌ها، قطع ارتباط با محیط بیرون از خانه است. اگر شما و همسرتان، نظرات متفاوتی در مورد نوع تفریح و ارتباطات دارید، چیزی را انتخاب کنید که تا حد ممکن، هر دو، آن‌را ترجیح می‌دهید.

 

16 – به رشد یکدیگر کمک کنید زن و شوهر باید به‌منظور رسیدن به درجات معنوی والاتر، ادامه‌ی تحصیل، اشتغال و… شرایط رشد و پیشرفت یکدیگر را فراهم کنند.

 

17 – به یکدیگر هدیه دهید به همسرتان هدیه بدهید چون نشان‌می‌دهد به او توجه دارید.نکات روانشناسی در زندگی زناشویی

 

18 – خوش اخلاق باشید.

 

19 – بی‌ریا و صادق باشید اگر با اطرافیان خود صادقانه برخورد کنید، علاوه‌بر راحتی خودتان، آنان هم شما را آسان‌تر می‌پذیرند.

 

20 – به‌عهد خود وفا کنید اگر قولی به همسرتان می‌دهید، تمام تلاش خود را برای عمل‌کردن به آن، به‌کار گیرید.

 

21 –  از نصایح و تجربیات پدر و مادرتان استفاده کنید استفاده از نصایح دیگران، به این معنا نیست که به آنان اجازه‌ی دخالت در زندگی خصوصی خود را بدهید، بلکه از تجربیات آنان استفاده کنید.

 

22 – همسر خود را با دیگران مقایسه نکنید اگرچه افراد نقایصی دارند اما خوبی‌هایی هم دارند. سعی‌کنید به نکات مثبت همسر خود فکر کنید.

 

23 – عیب‌پوشی کنید همیشه اول، خوبی‌های همسرتان را به او بگویید و بعد با ظرافت، انتقاد کنید و سعی‌ نمایید معیار نقدهای‌تان، منطقی و قابل ‌قبول باشد. هم‌چنین هرگز نزد دیگران، عیب همسرخود را بازگو نکنید.

 

24 – خانواده‌گرا باشید همیشه برای خانواده‌تان اعتبار قائل شوید و به ‌رشد و پیشرفت هم کمک کنید.

 

25 – عذرخواه باشید و خود نیز عذر دیگران را بپذیرید.

 

26 – رازدار باشید هم اسرار همسرتان را نزد دیگران و هم اسرار دیگران را نزد همسرتان فاش نکنید.

 

27 – صبور و باگذشت باشید صبر و گذشت موجب می‌شود دوستی صمیمی برای همسرتان باشید.

 

28 – همسرتان را از وضعیت اقتصادی موجود، آگاه کنید از درآمد هم، مطلع باشید تا با هم‌فکری، برنامه‌ریزی بهتری انجام دهید.

 

29 – به خلوت یکدیگر احترام بگذارید گاهی‌اوقات افراد نیاز دارند با خود خلوت و تفکر کنند؛ در این‌صورت، آرامش همسرتان را به‌هم نزنید.

 

30 – به‌ فکر ایجاد تغییرهای مثبت در خود و همسرتان باشید سعی‌کنید تغییر در حرکت به‌سمت تعالی و بالندگی باشد و پیش از تغییر، راه‌های درست ایجاد آن‌را بدانید.

 

عشق و محبت بین زن و شوهر از ارکان اصلی نظام خانواده است؛ اما با گذشت زمان و سپری شدن شور و شوق دوران نخستین ازدواج، گاه این فکر به ذهن همسران می آید که بعد از چند سال زندگی میزان علاقه آنان نسبت به هم چقدر تغییر کرده است. آسمونی در این بخش راهکارهایی برای زندگی زناشویی از دید روانشناسی را برای شما عزیزان آماده کرده است که از شما دعوت می کنیم تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.

راهکارهایی برای زندگی زناشویی از زبان روانشناسان

خانواده یک مجموعه است:

مجموعه ای شامل زن ، شوهر و فرزندان و در مرحله بعد اقوام و خویشاوندان. خانواده زمانی موفق خواهد بود که در آن هماهنگی وجود داشته باشد و همه اعضا در یک محفل انس با کمال صمیمیت و شادی زندگی کنند . چون وجود هر نوع مشکل و ناهماهنگی حتی از سوی یک عضو، کل خانواده را دچار ناراحتی می نماید؛ بنابراین از هر نوع رفتاری نظیر طعنه زدن، تحقیر، مقایسه کردن و… پرهیز کنید.

زندگی مشترک، عرصه کمال است، نه صحنه پیکار؛

نکات روانشناسی در زندگی زناشویی

بنابراین در رفع بحران ها مانند یک تن واحد عمل کنید؛ یار و یاور هم باشید. کوشش نکنید بر دیگری تسلط یابید؛ با هم و در کنار هم باشید نه رو در روی هم! سعی کنید به قول «ابراهام مزلو» از «من واقعی» بگذرید تا به « مای واقعی» برسید.

از ابراز محبت نسبت به یکدیگر دریغ نکنید؛

ابراز محبت به موقع در زندگی مشترک ، علاقه ، نشاط و طراوت به وجود می آورد. این امر فقط لازمه روزهای نخستین ازدواج نیست؛ بلکه با گذشت زمان نهال نوپای زندگی به درختی تناور تبدیل می شود که نیاز بیشتری به آبیاری دارد؛ با ابراز محبت و نشان دادن عشق و علاقه به هم، می توان این درخت تناور را برای همیشه با نشاط ، بارور و با طراوت نگه داشت.

عاشقانه به هم نگاه کنید .

نحوه نگریستن هر یک از ما به دیگری به « چگونه بودن ما» بستگی دارد؛ نه به” چگونه بودن او”. همسران ، تماشاچی زندگی یکدیگر نیستند؛ بلکه شریک مشاهده شده زندگی یکدیگرند.زنی می گفت:” از زمانی که ازدواج کرده ام ، شوهرم بیشتر ترجیح می دهد که به جای مصاحبت با من ، برنامه ورزشی تلویزیون را تماشا کند؛ یک بار وقتی به او اعتراض کردم که «چقدر ژولیده ای» ، پاسخ داد: تو «هم شلخته ای».

این بحث بیهوده و زیان آور نشانگر آن است که چگونه همسران به جای عشق ورزیدن به هم ، ممکن است در جستجوی برشمردن عیب های یکدیگر باشند. این یک طریق نگاه کردن به زندگی است؛ اما شیفتگی شما وقتی حاصل می شود که فکر کنید همسر شما فردی باشکوه ، ناب، صمیمی ، خوش خلق و باهوش است. این شیوه نگرش به زندگی به ما می آموزد به جای این که عشق را جستجو کنیم ، با عشق و محبت به زندگی نگاه کنیم. «زبانِ نگاه» زبان مؤثری است. شما با نگاه کردن به طرف مقابل، به او می فهمانید که به صحبت کردن با او علاقه مند هستید. اگر او سخن می گوید، شما با تبسم ، به صورت و چشم او نگاه کنید. این حالات شما، اثر معجزه آسایی در ایجاد صمیمیت و عشق شما دارد.

میل به صمیمیت نه فقط جنبه جسمی ، که جنبه روانی نیز دارد. این میل مکررا به عنوان اشتیاق خاصی به خلوت و تنهایی در نظر زوج ه جلوه گر می شود. علاوه بر این، اغلب در یک زوج عاشق شاهد به وجود آمدن زبانی رمزی و عبارت های محرمانه ای هستیم که افراد دیگر قادر به درک آن نیستند؛ و نیز شیطنت ها، اشاره ها و کنایه هایی که تنها عشاق آن را می فهمند.

بر اشتباه خود پافشاری نکنید؛

وقتی یکی از شما اشتباه کردید؛ صادقانه و صمیمی به آن اعتراف کنید ؛ مراقب باشید که احساسات دیگری را جریحه دار نسازید. صداقت و اظهار پشیمانی و ندامت تنها علاج واقعه است؛ زیرا قبول نکردن اشتباه و نپذیرفتن خطا، اختلاف را دامن می زند؛ تا زمانی که به اشتباه خود معترف نشوید و صمیمانه از همسرتان پوزش نخواهید، رابطه زناشویی تان ترمیم نمی شود.

نخست باید بدانید هر موضوعی را به نوعی خاص با همسر خود در میان بگذارید.

اگر فکر می کنید گفتن اسرارتان ضرورتی ندارد و نگفتن آن آینده شما را تهدید نمی کند؛ در برملا کردن آن اصرار نکنید. هنگام گفتن مسئله ای که در گذشته داشته اید ، ابتدا بخشی از آن را فاش نمایید؛ بدین معنی که از مسائل کوچکتر شروع کنید و اگر دیدید همسرتان ظرفیت پذیرش آن را دارد، به تدریج مسائل مهمتر را پیش بکشید.

در مطرح کردن مسائل ناخوشایند، سعی کنید خود را هم دخالت دهید؛

مثلا به جای این که بگویید، چرا با فلانی این طور برخورد کردی؟ بهتر است بگویید:” کاش با فلانی این طور برخورد نمی کردیم.”

هنگام طرح مسئله با همسر خود، هرگز جمله” تو با هیچ کس نمی توانی کنار بیایی” را به کار نبرید؛

چون تنها همین جمله باعث می شود، او دیگر هیچ وقت مسئله خود را با شما در میان نگذارد.

به جای جستجو در اعمال و رفتار همسرتان و یا تجسس در اوراق شخصی وی، سعی کنید از خود او سؤال کنید ؛

شاید شما در اشتباه باشید. گفتگو با همسرتان در مورد مسئله ای که شما را به شک و تردید می اندازد، موجب می شود مشکل آسان تر حل شود.

اشتباهات یکدیگر را به رخ هم نکشید؛

زیرا پایه های زندگی مشترک را سست می کند و سپس ویران می سازد.از اشتباهات خود پند بگیرید: هنگامی که جراحت اختلاف التیام یافت سعی کنید صمیمی باشید؛ اعتراف به گناه و عذرخواهی دلیل سعه صدر و پیشگیری از اشتباه مکرر است.

اگر خطایی از همسر خود دیدید، زود از کوره در نروید و سفره دلتان را نزد هر کس باز نکنید.

به خصوص پیش پدر و مادر خود درد دل نکنید. زیرا این کار موجب سرافکندگی همسرتان می شود و امکان آشتی را بسیار ضعیف می کند.اگر رابطه شما با همسرتان تیره شد، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید؛ متین و خونسرد باشید و گرنه رفتارتان غیرمنطقی می شود؛ و ممکن است دست به کاری بزنید که موجب پشیمانی شما شود؛ سعی کنیدبر عصبانیت خود غالب شوید .

اگر می خواهید عشق و علاقه خود را به همسرتان تداوم ببخشید؛

نخست باید یاد بگیرید که زمان کافی را برای با هم بودن و ابراز محبت اختصاص دهید. رابطه صمیمانه گذشته را تجدید کنید؛ به انگیزه عشق و ازدواجتان بیندیشید؛ با همسرتان درباره نخستین روزهای آشنایی و دوران خوش زندگی گفتگو کنید؛ زیرا یادآوری شادی ها و رویدادهای شیرین آن روزها، هم وجودتان را گرم می کند و هم تازگی و طراوت رابطه شما را ب همسرتان حفظ خواهد کرد.

سعی کنید تلافی جو نباشید ؛

این نکته مهمی است؛ اگر بخواهید به تلافی اشتباه همسر خود ، لجبازی کنید ، همه پل های رابطه با همسرتان را خراب کرده اید ؛ حسادت چشم عقل را کور می کند. کینه جویی انگیزه اشتباه های خطرناکی می شود که جبران ناپذیر است. در عوض ، گذشت و فداکاری ، فردی را که مرتکب اشتباه شده است ، برای همیشه نسبت به همسرش مدیون می کند.

انعطاف پذیر باشید؛

انعطاف پذیری یکی از ویژگی های مهم برای ایجاد سازگاری بیشتر و سلامت روانی است. با چشم پوشی و نرمش نسبت به برخی رفتارهای کودکانه و لجبازی ها ، نه تنها می توان از تنش های بی دلیل پیشگیری کرد؛ بلکه می توان بنیان خانواده را بیش از پیش مستحکم تر کرد. مسائل و موارد اختلاف را صرفا به نیت رسیدن به دیدگاه مشترک طرح کنید، نه به تکرار و تثبیت کدورت و دشمنی.

صبر و بردباری همسر خود را به عنوان وظیفه او قلمداد نکنید؛

بلکه متقابلا در موارد مشابه ؛ با گذشت، متانت و نکته سنجی، قدردانی خود را نسبت به او ثابت کنید.

به یکدیگر دلگرمی بدهید

یکی از پایه های یک رابطه عمیق، دلگرمی است که زوجین به یکدیگر انتقال می دهند. آنچه در دلگرمی وجود دارد، امنیت روانی است. امنیتی که از نظر روان شناسان، بنیادهای روابط عمیق مانند رابطه با پدر و مادر را زنده می کند. در این زمان هر دو طرف برای مشکلات مختلف احساس تکیه گاه می کنند، در واقع اگر تا پیش از این وقتی دچار مشکل میشدند به پدر و مادر خود تکیه می کردند، امروز به همسری مهربان تکیه می کنند. زوج هایی که به یکدیگر دلگرمی می دهند، یکی از پایه ای ترین اصول روابط عمیق و صمیمی را رعایت می کنند.

با یکدیگر راحت و صادقانه ارتباط برقرار کنید

روابط زناشویی را به روابط مختلف و متفاوت تقسیم کنید، یعنی انواع رابطه را با همسرتان تجربه کنید. در موقعیت هایی کاملا جدی باشید، در موقعیت هایی دلگرمی بدهید و در موقعیت هایی بر مشکلات و ضعف ها تمرکز کنید، گاهی یک همسر باشید و گاهی یک همکار. احساسات و افکار خود را با کمال میل و راحت بیان کنید، در بعضی از مواقع لازم است گفتگوها را به تعویق بیاندازید.

با اختلافات کنار بیایید

اختلاف با زندگی زناشویی عجین است. در ازدواج های سالم، زن و شوهر ها با اختلافات برخورد اثر بخشی دارند و اختلافات را خوب اداره می کنند. مهارت های حل مسئله، یادگرفتنی هستند و هر زن و شوهری می تواند آن را یاد بگیرد.نکات روانشناسی در زندگی زناشویی

جرات به خرج دهید و ناقص بودن خود را بپذیرید

آخرین باری که به خاطر اشتباهتان از همسرتان معذرت خواهی کرده اید، چه زمانی بوده است؟ وقتی در مواقع حساس و به خاطر اشتباهات و به جای جر و بحث عذرخواهی می کنید، تجربه ای را به همسرتان هدیه می کنید که تا پیش از این نکرده اید. وقتی به خاطر اشتباهات، شجاعانه معذرت می خواهید، دیوار کمال طلبی های کاذب، تسلط و قدرت طلبی های بیمارگون را فرو می ریزید و با یک عذرخواهی ساده، راه را برای صمیمیتی بیش از پیش آماده می کنید.

از یکدیگر کاملا حمایت کنید

بسیاری از زن و شوهر ها در موارد بسیاری باهم اختلاف دارند و یا دیدگاه و نقطه نظر متفاوتی دارند اما همیشه احساس تکیه گاه بودن، پذیرش بدون قید و شرط و حمایت را به همسرشان انتقال می دهند. احساس حمایت شدن یعنی با همه مشکلات و اختلافات با هم همه چیز رو براه است.

وقتی را برای خوشگذرانی هفتگی کنار بگذارید

برای خوشحال کردن همدیگر برنامه داشته باشید و زمانی را به عنوان یک زن و شوهر برای هم اختصاص دهید، زمانیکه مداخله گرهایی مثل فامیل، دوستان، کار و حتی بچه ها مزاحم آن نباشند.

روی مشترکات تمرکز کنید و به تفاوت ها احترام بگذارید

وقتی آرزوها و علایق مشترکتان را در نظر میگیرید، می توانید از آنها به عنوان راهی برای نزدیک شدن به یکدیگر، صحبت کردن و خوش بودن استفاده کنید. از سویی به تفاوت ها احترام بگذارید و سعی کنید به زندگی شخصی همسرتان لطمه نزنید. احساس فردیت لازمه ی هر رابطه پویا و بلند مدت است.

بسیاری از بدنسازان به دنبال برنامه غذایی برای افزایش حجم هستند و برای این منظور برنامه ها و روش های…

معجزات پیامبر (ص) به کارهای خارق‌العاده‌ای گفته می‌شود که پیامبر اسلام، به اذن خداوند برای اثبات نبوت خویش انجام داده…

پرسش ها و دیدگاهتان را درمورد این مطلب بنویسید


ارسال

کلیه حقوق متعلق به آسمونی «شرکت درگاه داده آسمان» است، هرگونه بهره‌برداری با ذکر منبع و لینک فعال مجاز است

ده نکته ای که هر زن و شوهری باید بدانند ؛ یک زندگی زناشویی عالی با عمل به این 20 نکته طلایی ؛ متاهلها بخوانند/شما همسر آزار هستید؟ ؛ و آتش بس!توصیه هایی به زن و شوهرهای دعوایی ، گزیده هایی هستند برای محاطبان عزیزم که می خواهند زندگیشان را حفظ کننذ و ارتقا بخشند و البته آنها که متعمدا و با نقشه و خیالات و رؤیاهای احمقانه و یا خائنانه درپی جدایی و عدم حل مشکلات زندگی هستند به این مقالات می تازند…..مهارتهای زندگی و حل مسأله یک نیاز مبرم زنان و مردان متأهلی است که مایلند سرمایه گذاری عشقی و عاطفی و احساسی آنها ماندگار و پایدار و عشقشان ابدی شود و مشکلات را عوارض طبیعی و قابل حل می دانند و برای حل آنها تلاش می کنند.زن و شوهرهایی که نمی توانند به طور دوستانه اختلاف های خود را حل کنند، بهترست به دادگاه خانواده مراجعه کنند و محترمانه و توافقی جدا شوند و عمر هم را هدر ندهند و نامه عمل سیاه نکنند

تصور کنید که دو کودک در حال بازی هستند. یک دفعه صدای فریادشان بلند می شود که: ازت بدم میاد … ازت متنفرم … اما چند دقیقه بعد باز هم می بینید که دارند با هم بازی می کنند و خوشحالند. گاهی دو آدم بزرگسال هم در روابط شان به همین شکل هستند. فقط کافی است در نیمکت کنارشان بنشینید و آنها را نگاه کنید. تا به حال این تجربه را داشته اید؟ سؤال جالب اینجاست چه اتفاقی برای کودکان می افتد که آنها ۵ دقیقه پیش دشمن بودند و در حال حاضر باز هم با هم بازی می کنند؟ جواب این سؤال ساده است. آنها شادی را به جای برقراری عدالت انتخاب می کنند. آنها لحظه شان را می بینند و سعی می کنند از بازی شان لذت ببرند. بزرگترین مشکلات ما هم اگر تنها مانند کودکان رفتار کنیم، حل می شوند. البته زندگی زناشویی همیشه به سادگی بازی های کودکانه نیست اما همیشه یکسری نکات کلی و البته ساده برای مقابله با مشکلات زندگی وجود دارد. با رعایت این۱۰ نکته با تنش های زندگی تان خداحافظی کنید.

۱) زبان تان را گاز بگیرید

انتقاد و قضاوت را بس کنید. بیشتر مردم از همان اول رابطه که مرحله عشق ورزیدن است شروع به انتقاد می کنند. به یاد داشته باشید که هیچ کس نمی تواند ازدواجی را نجات بدهد اگر طرفین بیشتر از تحسین شدن مورد انتقاد قرار بگیرند. انتقادهای مدام و پی در پی به همسرتان این حس را می دهد که او به اندازه کافی برای شما خوب نیست. این حس (به خصوص برای مردها) سردشدن رابطه را به دنبال دارد. قبل از هر چیز سعی کنید همسرتان را بشناسید و بعد از آن تفاوت های قابل قبول همدیگر را بپذیرید.

۲) متفاوت سپاسگزاری کنید

نکات روانشناسی در زندگی زناشویی

درباره تفاوت ها شفاف سازی کنید. اینکه تفاوت را چه معنی می کنید، مهم است. ما همیشه حقایق را از بین فیلترهای متفاوتی رد می کنیم که وجود آن فیلترها به فرهنگ، جنسیت و خانواده بستگی دارد. تنها شرط یک ازدواج خوب، حفظ کردن عشق در رابطه است. می توانید همسرتان را در نوع سپاسگزاری تان غافلگیر کنید. اگر او چیزهایی را همیشه دوست داشته که شما با آن مخالفت می کردید، می توانید با موافقت خود به او حس متفاوت بدهید. اگر همسرتان همیشه تیر و کمان دوست داشته و به نظر شما خرید تیرو کمان از خرج های غیرضروری زندگی بوده، می توانید با پس اندازهایی که برای تفریح خود کنار گذاشته اید، برایش یک تیروکمان بخرید.

از همین حالا تمرین کنید تا بتوانید بدون قطع کردن صحبت طرف مقابل تان، خوب گوش کنید. بعد از صحبت همسرتان می توانید از او بپرسید که آیا نوبت من شده که حرف بزنم؟ می توانید در بین صحبت های همسرتان یکسری چیزها را یادداشت کنید تایادتان نرود

۳) معذرت خواهی کنید

شما می توانید بگویید که من به دلیل مشکلاتی که باعث آن شدم، معذرت می خواهم. در هر رابطه ای این بهترین شکل معذرت خواهی است. اصلا مهم نیست شما چقدر مقصر هستید حتی اگر ۱۴درصد تقصیرها گردن شماست برای آن قسمت معذرت خواهی کنید. ازدواج وقتی خوب پیش می رود که حداقل یک نفر بتواند معذرت خواهی کند. غرور داشتن در رابطه زناشویی چیز قابل قبولی نیست. معذرت خواهی در نهایت روح بزرگ شما را نشان و حس بهتری به زندگی تان می دهد.

۴) خوب گوش دادن را تمرین کنید

دفاع از خود را بس کنید. این مشکلی را حل نمی کند. سعی کنید شنونده خوبی باشید. خوب گوش دادن بهترین هدیه ای است که می توانید به شریک زندگی تان بدهید. از همین حالا تمرین کنید تا بتوانید بدون قطع کردن صحبت طرف مقابل تان، خوب گوش کنید. بعد از صحبت همسرتان می توانید از او بپرسید که آیا نوبت من شده که حرف بزنم؟ می توانید در بین صحبت های همسرتان یکسری چیزها را یادداشت کنید تا یادتان نرود. در نهایت بحث می توانید یک نتیجه گیری داشته باشید. اگر به دنبال نتیجه هستید باید صبور باشید. هنگامی که هر دوی شما کنترل اعصابتان را از دست بدهید نتیجه این می شود که همسرتان با عصبانیت به درون اتاق می رود و در را به هم می کوبد. نگذارید بحث تان به این شکل بی نتیجه بماند. اگر شما آرام باشید همسرتان هم آرام می شود و از حرف های شما بُل نمی گیرد.

۵) دلگرمی بدهید

همیشه در ابتدای هر رابطه همه چیز گل و بلبل است و عادت داریم فقط نکات مثبت را ببینیم. اگر بعد از مدتی دیدیم بعضی مسائل آنطور نیستند که ما فکر می کردیم باید سعی کنیم بقیه چیزها را خراب نکنیم. همسر ما حتما نکات مثبتی هم دارد. معمولا بازسازی روابط سخت است اما غیرممکن نیست. برای نگه داشتن ازدواج تان باید کاری کنید که همسرتان احساس ارزشمندی و برگزیدگی کند. معمولا افرادی که ازدواج های طولانی تری دارند، می فهمند چطور باید به همدیگر توجه کنند. این درک باعث می شود که فضایی صمیمی در خانه به وجود بیاید و در مقابل هم شما می توانید انتقادهای سازنده تان را پیش ببرید. به عنوان مثال وقتی همسرتان دارد با برادرش شوخی می کند حتی اگر از نوع شوخی اش خوش تان نیامده اما به او بگویید شیوه ای که او برای شوخی استفاده کرده را دوست دارید. همسر شما از انتقاد سازنده تان استفاده نمی کند مگر اینکه فضایی از عشق و احترام وجود داشته باشد.

۶) روی خودتان تمرکز کنید نه همسرتان

همیشه حق با شما نیست. همیشه این شما نیستید که درست می گویید. سعی کنید کمی از اختلاف تان فاصله بگیرید و از دور نگاه کنید. حالا وقت آن است که درست ببینید. حتما به همین شکل است که طرف مقابل هم مقصر است اما به خود یادآوری کنید که من هم بی تقصیر نبودم. اگر هر یک از ما آدم های منطقی تری باشیم روابط مان بی تنش تر خواهد بود. روی خودتان تمرکز کنید و سعی کنید برای اصلاح نقص هایتان تلاش کنید.

۷) تحت شرایط استرس زا، فشار نیاورید

همیشه شرایط سختی در ازدواج پیش می آید. این شرایط می تواند شامل شرایط بی کاری، فشار مالی یا حتی بیماری یکی از طرفین باشد. مثلا کسی را تصور کنید که فردا صبح عمل جراحی مهمی دارد. همسر او می تواند شب قبل از عمل جراحی فضایی از غم وغصه را در خانه به وجود آورد یا اینکه یک مهمانی بگیرد و تمام دوستان با روحیه همسرش را دعوت و سعی کند آن شب از فکر کردن به نتیجه عمل دوری کنند. انتخاب های ما در زندگی خیلی مهم هستند. مثلا یک همسر هم می تواند بنشیند و آنقدر فضا را ناراحت کننده کند تا به حدی برسد که یک دغدغه جدید هم به وجود بیاید. شما در شرایط سخت زندگی تان باید از به وجود آمدن فشار جدید جلوگیری کنید.

۸) همه چیز در جزئیات خلاصه می شود

اگر همسر شما یک روزهایی به دلیل شرایط کاری اش بداخلاق و نا آرام می شود، اگر خیلی صبح ها برای شما چای می ریزد اما یک روز صبح با عصبانیت در را به هم می کوبد. این دلیل نمی شود که بگویید همسر من هیچ وقت من را درک نمی کند. نکات مثبت را همیشه در یادتان نگه دارید، این باعث می شود که عصبانیت شما قابل کنترل شود. اگر گاهی خلق و خوی او با توجه به شرایطی که خارج از فضای خانه دارد تغییر می کند، شما هم راه بیایید. از او تعریف کنید. به او بگویید که چقدر از با او بودن لذت می برید و خوشحال هستید. گاهی لازم است که حتی کوچک ترین مهارتش را بزرگ کنید و بگویید که عزیزم تو در این کار بهترین هستی. به جزئیات رابطه تان دقت کنید و همه چیز را یک وظیفه ندانید. این مسائل صمیمیت رابطه را بیشتر و تنش ها را کمتر می کند.

۹) تنها شما می دانید که باید چه کار کنید

تمام مجلات سبک زندگی پر هستند از روش هایی که شما می توانید برای به وجود آوردن یک زندگی عاشقانه به کار گیرید. اما در آخر باید بدانید که شما به هیچ کدام از این توصیه ها نیاز ندارید. شما تنها کسی هستید که می دانید باید چه کاری انجام دهید. اصلا مهم نیست که چقدر از ازدواج تان گذشته یا چقدر احساس صمیمیت نسبت به زندگی مشترک تان دارید، مهم این است که بعد از خواندن این مطالب ۳ عمل خاص را برای بهبود مسائل در زندگی تان به کار ببرید.

۱۰) راه مخصوص خودتان را پیدا کنید

شاید خیلی از راه ها را امتحان کرده باشید، اما باید بتوانید راهی را که مختص زندگی خودتان است پیدا کنید؛ راهی که برای خوشحال کردن و به صمیمیت رسیدن با همسرتان جواب بدهد. این روش را یکی از همکاران ما پیاده کرده و به نتیجه رسیده به همین دلیل این سه روش را به عنوان مثال با شما درمیان می گذاریم.

من توانستم شام مورد علاقه اش را بپزم و وقتی او بعد از کار به منزل برگشت با میز شام چیده روبه رو شود.آخر ماه تمام وسایل شخصی ام را ریختم و بعد از دسته بندی همسرم با اتاق مرتب شده ام رو به رو شد.به او گفتم که می خواهم صبح روز جمعه زمانم را طوری تنظیم کنم که درباره نگرانی ها و دلمشغولی هایش صحبت کنیم.

مجله سیب سبز 

****************************************************

یک زندگی زناشویی عالی با عمل به این 20 نکته طلایی (اینجا)

امروزه شرایط زندگی مشترک، گونه جدیدی از روابط زناشویی را بوجود آورده است چراکه سنت و مدرنیته در کنار هم راهی نو باز کرده‌اند. ما نکاتی از آن را برایتان بازگو می کنیم تا در جهت جلوگیری از بروز هر نوع سوء تفاهم، ابتکار عمل داشته باشید.

1 – همسرتان را به عنوان یک مرد بپذیرید و برای شناخت دنیای مردانه او دانش و آگاهی خود را افزایش دهید.

2 – همسر خود را به چشم یک شی‌ء مسئول ننگرید بلکه به شخصیت وجودی او احترام بگذارید.

3 – جنبه یا بخش‌هایی از شخصیت شوهرتان را که باعث تمایز او از سایرین می‌شود را مورد توجه و تحسین قرار دهید.

4 – برای اینکه همسرتان با شما روراست باشد سعی کنید او را درک کرده و برای افکار و احساساتش ارزش قائل شوید. اگر حرف‌ها و گفته‌های او مطابق میل شما نیست از خود واکنش تند نشان ندهید زیرا به این وسیله بذر بی‌اعتمادی را در زندگی خود می‌کارید.

5 – وقتی همسرتان با شما درد دل می‌کند و راز دلش را با شما در میان می‌گذارد، احساساتش را بپذیرید و به او نگویید که اسرار درونش ناخوشایند و بی‌رحمانه است‌.

6 – به طور مداوم از شوهرتان انتقاد نکنید زیرا انتقاد پیاپی باعث می‌شود که شوهرتان از شما فاصله بگیرد.

7 – او را به درک نکردن‌، عدم صمیمیت و بی‌احساس بودن متهم نکنید. زیرا او درک کردن‌، صمیمیت و با احساس بودن را به شیوه مردانه نشان می‌دهد.

8 – نیازهای واقعی شوهرتان را دریابید. این امر اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه همسرتان این نیاز‌ها را باز گوید و به همین جهت در مواقع مناسب با لحن ملایم در مورد نیاز‌هایش از وی سؤال کرده و دیدگاههای واقعی وی را به خود و زندگیتان دریابید و در ‌‌نهایت جوابی را که شوهرتان می‌دهد بدون انتقاد و جبهه‌گیری بپذیرید.

9 – زمانی که همسرتان با شما صحبت می‌کند به دقت به حرفهای او گوش فرا دهید زیرا عدم توجه شما به گفته‌های او عدم علاقة شما را نشان می‌دهد.

10 – هیچ وقت از کارهایی که همسرتان برای جلب محبت شما انجام می‌دهد انتقاد نکنید برای مثال وقتی او به شما محبت می‌کند آن را بیش از اندازه لوس ندانید او به شیوه خود ابراز محبت می‌کند.

11 – او را به شیوه خودتان دوست نداشته باشید بلکه به وجود او نیز اهمیت بدهید. به عنوان مثال اگر در سالگرد ازدواج‌تان‌، هدیه‌ای به او می‌دهید سعی کنید از قبل در مورد هدیه مورد علاقه‌اش اطلاعاتی به دست آورید.نکات روانشناسی در زندگی زناشویی

12 – از همسر خود انتظار نداشته باشید که با تمامی طرح‌ها و ایده‌ها و افکار شما موافق باشد و آن‌ها را تحسین کند. واقع بین باشید و به او اجازه دهید که نظرش را هر چند که برخلاف میل شما باشد، بیان نماید.

13 – اصرار زیادی برای جلب محبت همسرتان نداشته باشید و این نکته را زمانی که وی عصبانی است بیشتر مراعات کنید. در بسیاری اوقات حالت روحی او برای ابراز محبت به شما مناسب نیست و اصرار زیاد شما منجر به مخالفت شدید او می‌شود.

14 – برای همسر خود نقش یک زن حساس و شکننده را بازی نکنید. زیرا این حالت شما باعث می‌شود که همسرتان فکر کند شما ضعیف و بی‌طاقتید و اگر چیزی بگوید باعث رنجشتان می‌شود. بنابراین سعی می‌کند که ارتباط کلامی کمتری داشته باشد و همین امر باعث ناراحتی شما می‌گردد.

15 – سعی کنید که در ارتباط با همسرتان همواره هویت خود را به عنوان یک زن و همسر حفظ کنید. زنی که توجه به روابطش به قیمت از دست دادن هویتش تمام شود به خود و روابطش صدمه می‌زند. زیرا این مسئله باعث می‌شود که وی خود را بخشنده‌تر و دوست داشتنی‌تر از شوهرش ببیند و فکر کند که همسرش بی‌‌‌نهایت خودخواه و ناسپاس است‌. مرد‌ها با زنی به عنوان همسر در ارتباط دایمی باقی خواهند ماند که هویت مستقل و قوی خود را حفظ کند.

16 – اگر احساس می‌کنید که در روابط خود با همسرتان از عزت نفس پایینی برخوردارید و میل دارید که او را وادارید تا در این زمینه به شما کمک کند که از احساس خوبی برخوردار شوید اشتباه می‌کنید. این مسئله مشکل شماست شخصاً روی آن کار کنید و در صورت لزوم از یک روان‌شناس کمک بخواهید.

17 – زمانی که همسرتان از فشار عصبی رنج می‌برد سعی نکنید از لحاظ احساسی به او نزدیک شوید. زیرا اگر برای صمیمیت و نزدیک شدن به او فشار آورید فقط او را عصبانی‌تر کرده و از خود دور می‌کنید. زمانی که استرس او کم شود به حالت عادی خودش بر می‌گردد.

18 – در زندگی زناشویی خویش سعی کنید خود را مسئول خوشبختی خود بدانید. زنی که مسئولیت خوشبختی زندگی مشترک را فقط بر عهده شوهرش می‌گذارد یک همسر آزرده و افسرده به بار می‌آورد.

19 – او را به دوست نداشتن و گریزان بودن از همسر و زندگی متهم نکنید. زیرا وی اعتقاد دارد که شریک زندگی‌اش را دوست دارد و از او گریزان نیست ولی به نظرش او را متهم به چیزی می‌کنید که در موردش صدق نمی‌کند و این مسئله موجب کدورت در روابط می‌شود.

20 – وقتی شما درمی‌یابید که در ایجاد مشکلات زندگی خود سهم داشته‌اید و آن را به همسرتان بگویید عشق و محبت بار دیگر در زندگیتان شکوفا می‌شود. زیرا بعد از آن همسرتان نیز سهم خود را می‌پذیرد و با کمک شما درصدد رفع مشکل بر می‌آید.

****************************************************

متأهلها بخوانند/شما همسر آزار هستید؟ (اینجا)

ممکن است شما فکر کنید مهربان ترین زن و یا شوهر دنیا هستید، اما واقعیت چیزی دیگری است!

برای اینکه نام تان در فهرست همسر آزارها جا بگیرد، نیازی نیست که شریک زندگی تان را کتک بزنید و چماق به دست بالای سرش بایستید. گاهی انجام رفتارهای ساده ای که خودتان هم از کودکی با آنها بزرگ شده اید یا در میان آدم های دور و برتان دیده اید، می تواند شما را به داشتن رفتارهای خشونت آمیز متهم کند. می خواهید از قالب های کلیشه ای که خیلی از زوج ها براساس آن رفتار می کنند بیرون بیایید و سلامت زندگی مشترک تان را بالاتر ببرید؟ پس این زنگ خطرها را بشناسید. اگر شما تنها ۷ نشانه از این ۹ نشانه را در ارتباط تان بروز می دهید ، باید بگوییم که از همسرتان سوء استفاده می کنید و به همسر آزاری مبتلا هستید.

برای هم اسم می گذارید؟

همسرتان را با واژه هایی مثل «کدو» یا «لاک پشت» صدا می کنید و ایرادهای او را با نسبت دادنش به یک موجود زنده به رخش می کشید؟(موارد بدتری هم هست مثل خوک کثیف ، الاغ نفهم، سگ، عقرب، موش و….)

گذاشتن اسم به دلیل تحقیر یا نسبت دادن یک ویژگی ناپسند روی شریک زندگی تان، می تواند یکی از نشانه های این رفتار باشد. درست است که روانشناسان هم توصیه می کنند در یک رابطه عاشقانه ، یک اسم لطیف و عاشقانه را برای همسرتان انتخاب کنید و هر از گاهی با آن واژه صدایش کنید اما اسم های تحقیر کننده هرگز در این گروه جا نمی گیرد. عاشق هایی که خشونت کلامی را در رفتارشان بروز می دهند به جای انتقاد از همسرشان ویژگی های او را به شکلی تحقیر کننده بیان می کنند و مثل یک برچسب آن را روی همسرشان می چسبانند. مهم نیست که این واژه ها با آرامش و خنده به زبان بیاید یا با یک لحن تند. این صفت ها در هر شرایطی که ادا شوند، به ارتباط شما آسیب می رسانند. اگر می خواهید دست از این خشونت بردارید در مورد ویژگی های منفی همسرتان با او صحبت کنید و به جای اسم گذاری روی او، با هم برای محو کردن این ویژگی ها تلاش کنید.

رئیس زندگی شما هستید؟

به دلیل اینکه اتومبیل یا خانه به نام شما باشد یا پس اندازتان در حساب شما قرار داشته باشد، با همسرتان بحث می کنید و دوست دارید کنترل تمام دارایی ها یا تصمیم گیری های زندگی مشترک تان در دست شما باشد؟

اگر شما به مشترک بودن این زندگی اعتقادی ندارید و گمان می کنید همسرتان با دادن تمام این اختیارات و دارایی ها به شما، عشقش را نشان می دهد، خشونت رفتاری اساس زندگی مشترک شماست. زندگی با چاشنی خشونت رفتاری، اقتدار شما را در این رابطه بیشتر نمی کند بلکه قدرت کاذبی را برایتان می سازد که ممکن است با ساده ترین اتفاق از دست برود. فراموش نکنید یک رابطه عاشقانه، میدان قدرت نمایی نیست.

داد می زنید و فحش می دهید؟

از خانه مادر شوهرتان برگشته اید و به دلیل دخالتی که در تصمیم گیری های خانوادگی تان کرده اند با همسرتان کلنجار می روید؟ وقتی شما را با توضیحاتش قانع نمی کند صدایتان را بالا می برید و اگر دعوا خیلی جدی شود و خانواده او مقصر اختلاف شما باشند به ناسزا یا نفرین کردن متوسل می شوید؟

حتی در بدترین لحظات هم نباید بگذارید منطق از ارتباط شما فراری شود و خشونت کلامی یا رفتاری جایش را بگیرد. ناسزا گفتن، داد زدن و به کرسی نشاندن حرف با ترساندن همسرتان هم در گرو رفتارهای خشونت آمیز جا می گیرد. مهم نیست که حق تا چه اندازه با شماست. از همان لحظه ای که رفتار شما از دایره منطق خارج می شود، دیگر حق با شما نیست.

او را قربانی می کنید؟

وقتی همسرتان از شما در مورد پول زیادی که برای خریدن چند لباس صرف کرده اید، سؤال می کند، او را به عنوان مقصر معرفی می کنید و می گویید «اگر حرصم را در نمی آوردی و اگر مرا این همه تنها نمی گذاشتی این کار را نمی کردم؟»

مقصر جلوه دادن همسرتان به دلیل رفتاری که انجام داده اید یا اعلام اینکه رفتار من واکنشی به کارهای تو بود، در گروه خشونت رفتاری جا می گیرد. هرگز برای پوشاندن اشتباهات تان، کاستی ها و اشتباهات همسرتان را به رخش نکشید و نگویید اگر تو این عیب ها را نداشتی، من هم انسان کاملی می شدم. اگر قرار است با هم زندگی کنید، بهتر است همدیگر را با تمام کاستی هایتان بپذیرید و به جای ساختن یک چماق از آنها با همکاری هم برای تغییر دادن شان تلاش کنید.

با چشم غره او را از کاری منصرف می کنید؟

همسرتان در مهمانی مشغول صحبت است و شما احساس می کنید که نباید آن حرف را بیان کند. احتمالاً اولین راهی که برای متوجه کردن او امتحان می کنید، چشم غره رفتن یا زدن پا به پای اوست.

اگر شما با چشم غره یا تهدید کردن غیر کلامی همسرتان، او را از انجام دادن یک کار یا گفتن یک حرف منصرف می کنید، شما یک همسر آزار هستید. بسیاری از ما از کودکی با چنین رفتارهایی بزرگ شده ایم و این رفتار را از همکارمان گرفته تا فرزندمان، به همه تحویل می دهیم. اما وقت آن است که بدانیم این حرکت غیر کلامی در گروه خشونت رفتاری جا می گیرند و با حضورشان می توانند به زندگی مشترک و روابط اجتماعی ما آسیب برسانند.

بار زندگی را روی دوش او می اندازید؟

همسرتان را به عنوان ماشین پولسازی یا “عابربانک” می بینید و تا زمانی به او و توانایی هایش اطمینان دارید که رفاهی که انتظار دارید را برایتان به وجود بیاورد؟ یا اینکه چون شما خرج زندگی را می دهید انتظار دارید کارهای خانه را بدون کم و کاست انجام دهد و در زندگی تان قانون های سفت و سختی را به عنوان «وظیفه ات است» تعریف می کنید؟

نادیده گرفتن توانایی ها و شرایط همسرتان و داشتن انتظارات نامعقول از او نشانه همسر آزاری است. اگر انگیزه شما برای ازدواج یا داشتن رفتار مناسب با همسرتان، درآمدی است که به خانه می آورد یا اگر به دلیل توانایی همسرتان در نظافت منزل با آشپزی او را سرزنش می کنید و با دیگران مقایسه می کنید، شما یک همسرآزار هستید.

مدام تهدید می کنید؟

کلمه اگر «در زندگی شما نقش اساسی را بازی می کند؟ مدام برای همسرتان خط و نشان می کشید و جملاتی از این قبیل را همراه با چاشنی تهدید به زبان می آورید؟ «اگر تا این ساعت خانه نباشی»، «اگر فلان خرج را برای خانه نکنی»، « اگر امروز به این مهمانی نرویم»، « اگر با فلانی صمیمی شوی» و… .

حتی اگر چنین ادعاهایی را به شوخی بیان کنید، شما یک همسر آزار هستد. هر نوع تهدیدی که به تغییر رفتار همسرتان تبدیل شود، گرچه شما را به خواسته تان می رساند، اما در نهایت به زیان ارتباط تان تمام می شود. شما حق ندارید برای تغییر دادن رفتار او به مقابله به مثل تهدیدش کنید یا او را از برخوردی که با خانواده اش خواهید کرد، بترسانید.

با او معامله می کنید؟

همسرتان از شما می خواهد لحظه سال تحویل را در کنار خانواده اش بگذرانید و شما گرچه دوست دارید در آن زمان در کنار خانواده خود باشید اما گمان می کنید، می توانید از این نمد، قبایی برای خود ببافید. پس در مقابل لطفی که به همسرتان می کنید، از او برای رفتن به سفری که دوست دارید یا خرید چیزی که می خواهید قول می گیرید.

باجگیری و معامله کردن در زندگی مشترک هم نوعی خشونت رفتاری است. اگر شما یک همسرآزار باشید، به هر خواسته او به چشم فرصتی برای رسیدن به خواسته هایتان نگاه می کنید اما مراقب باشید و فراموش نکنید که زندگی میدان رقابت نیست. اگر شما با همسرتان معامله کنید به مرور از او هم یک باجگیر می سازید و باعث می شوید به دلیل هر محبتی که در حق تان می کند، یک امتیاز از شما بگیرد.

دورش حصار می کشید؟

شما تعیین می کنید که همسرتان با چه کسانی ارتباط داشته باشید یا نه؟ زمانی که دوستان یا خانواده تان می خواهند به خانه شما بیایند، با کمال میل و بدون اطلاع او پذیرایشان می شوید اما حق دعوت کردن مهمان را به همسرتان نمی دهید؟

ایزوله کردن همسرتان و دور کردن او از کسانی که دوست شان دارد و در کنارشان آرامش می گیرد هم در گروه رفتار های خشونت آمیز جا می گیرد. اگر انتظار دارید همسرتان تمام گذشته و عزیزانش را کنار بگذارد و جزئی از دوستان و خانواده شما شود، شما یک همسر آزار هستید.

****************************************************آتش بس!توصیه هایی به زن و شوهرهای دعوایی (اینجا)

آیا هفته ها یا شاید ماه هاست که درگیر بحث و مجادله با همسر خود روی مساله ای همیشگی هستید؟ اگر جزو افرادی هستید که همیشه با شریک زندگی خود کشمکش و دعوا دارند، می توانید از توصیه های زیر کمک بگیرید.

توصیه اول:

برای «انصاف» تلاش نکنید

همیشه دو نفر، دیدگاه و ارزشگذاری متفاوتی نسبت به مسایل مختلف دارند، مخصوصا اگر مربوط به انصاف باشد. زندگی انصاف ندارد. رابطه های مردم منصفانه نیست. پس به جای این کارها، سعی کنید در مورد نیازهای خود با شریک زندگیتان صحبت و با بیان درخواست هایتان آن را تکمیل کنید. به جای گفتن: «تو هیچ وقت به من توجه نمی کنی»، از او درخواستی داشته باشید. مثلا بگویید: «دوست داری با من به سینما بیایی؟». یک مشاور خانواده به نام اسپیلمن می گوید: «اگر زن و شوهرها سعی کنند در مورد نیازهای خود با طرف مقابل صحبت و تقاضاهایشان را مطرح کنند، رابطه شادتری خواهند داشت. شادی همیشه قابل دستیابی تر از انصاف است.»

توصیه دوم:

نفس عمیق بکشید

وقتی همه چیز خیلی بد پیش می رود، پیش از انجام هر کاری و بیان کلمه ای، ۶ تا ۷ نفس عمیق بکشید. شما باید اکسیژن کافی در مغز خود داشته باشید تا متوجه شوید دیگر یک کودک ده ساله نیستید، طرف مقابلتان را دوست دارید، او مشکل دارد و زندگی شما مهم تر از این بحث های بیهوده است. این کار از واکنش های تهاجمی و بیان جملاتی که بعدها از بیان آنها پشیمان می شوید، جلوگیری می کند.

توصیه سوم:

با همسر خود مثل دشمن رفتار نکنید

متخصصان روانشناسی و مشاورین خانواده معتقدند، دعوا بهترین فرصت برای زن و شوهرهاست تا یاد بگیرند چگونه به عنوان هم گروه با هم کار کنند و متوجه شوند کشمکش چیز خوبی نیست. آنها باید حداقل زبان بدن خود را بشناسند. به محض اینکه همسر شما زبان بدن شما را تشخیص داد و متوجه عصبانیت شما شد، به جای پاسخ دادن به کلمه های شما، در مقابل این عصبانیت ها واکنش نشان می دهد. ایستادن در حالیکه دست هایتان را روی ران خود گذاشته اید، شکاندن بندهای انگشت خود، دست به سینه ایستادن همه نشانه های عصبانیت هستند و همسر شما آنها را به خوبی تشخیص خواهد داد. رفتارها و واکنش های شما نیز به اندازه حرف هایی که می زنید مهم هستند.

توصیه چهارم:

از یک متخصص کمک بگیرید

اینکه همیشه بر سر موضوعات تکراری با همسر خود بحث می کنید یا نمی توانید مسایل گذشته را فراموش کنید، مساله بی اهمیتی نیست. پیش از بدتر شدن اوضاع پیش مشاور بروید. بیشتر مردم از روش های مشابه استفاده و نتیجه های مشابه نیز کسب می کنند. اما مشاور همیشه راهکار تازه ای به شما ارئه خواهد کرد. در وهله اول، شما را به روانشناسی معرفی می کند که می تواند به هر دوی شما راهکارهای جدید آموزش بدهد. دوم ، آنهایی که قصد جدا شدن از هم را دارند را به وکیل خانواده معرفی می کند.

توصیه پنجم:

به این دعوای دو طرفه … و رابطه خود خاتمه دهید

گاهی اوقات، اختلاف های زوجین، بدون توجه به تلاش های آنها برای حل این مساله، غیر قابل سازگاری هستند. اصولا نشانه های اتمام یک رابطه زمانی مشهود است که یکی از دو طرف – صرف نظر از همه تلاش ها، مشاوره ها و خوشی های آخر هفته – از سرمایه احساسی خود دست می کشد. اختلاف های مردم تا زمانیکه به آن نقطه نرسند، آشتی پذیر است. و وقتی به آن مرحله رسید، هیچ مرهمی آن را درمان نمی کند. البته استثنا و معجزه هم وجود دارد اما کسی نمی تواند به آنها دل ببندد. در این حالت، بهترین کار رها کردن رابطه و حرکت به جلوست. زن و شوهرهایی که نمی توانند به طور دوستانه اختلاف های خود را حل کنند، بهتر است به دادگاه خانواده مراجعه کنند و به طور توافقی از هم جدا شوند.

ایران سراسر طعم، مزه، رنگ و عطر است. در هر شهر و روستایی از ایران، می‌توانیم طعم و مزه خاصی را پیدا کنیم. غذاهای ایرانی و به ویژه غذاهای بومی در سراسر کشور نه تنها برای خود مردم ایران لذیذ و خوشمزه بوده، بلکه گردشگران خارجی بسیاری هم عاشق طعم خوراک‌های ایرانی می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم ازخرید آنلاین بیمه ‌نامه درمان تکمیلی انفرادی با پوشش کرونا در سامانه بیمه شو صحبت کنیم. بدین منظور ابتدا باید با شرایط بیمه ‌نامه درمان تکمیلی انفرادی آشنا شویم تا پس از آن بتوانیم به مزایای آن در مقابل بیماری کرونا که امروزه در تمامی جهان فراگیر شده است، اشاره کنیم.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

نکات روانشناسی در زندگی زناشویی
نکات روانشناسی در زندگی زناشویی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *