چطور از قلب خود محافظت کنیم

 
helpkade
چطور از قلب خود محافظت کنیم
چطور از قلب خود محافظت کنیم

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری آنلاین:
فدراسیون جهانی قلب اعلام کرده است: اگر عوامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی، شامل دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و کم‌تحرکی، کنترل شوند، حداقل از ۸۰ درصد مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، پیشگیری می‌شود.

براي اينكه قلب سالمي داشته باشيد، به توصيه‌هاي زير توجه كنيد.

                                                                           *وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

چطور از قلب خود محافظت کنیم

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

1 – روزی 30دقیقه ورزش كنید.

چطور از قلب خود محافظت کنیم

2 – هر دو ساعت یك لیوان آب بنوشید.

3 – اگر می توانید روزی 20دقیقه دوچرخه سواری كنید.

4 – طبق نظر پزشك، هر روز ویتامین ب كمپلكس مصرف كنید.

5 – صدای خود را در شب حین خواب ضبط كنید یا از اطرافیانتان بخواهید تا توجه كنند كه آیا در خواب خر و پف می كنید یا نه. اگر جواب مثبت بود با پزشك مشورت كنید چرا كه این امر می تواند در تنفس و فشارخون شما اختلال به وجود آورد و در نهایت سلامت قلبتان را در معرض خطر قرار دهد.

6 – حداقل روزی دو فنجان چای نوش جان كنید.

7 – هر هفته مقدار كمی كاكائوی تلخ بخورید.

8 – شب ها حداقل هفت ساعت بخوابید. كم خوابی می تواند یكی از دلایل حمله قلبی باشد.

9 – دست كم هفته ای یك بار ماهی مصرف كنید.

10- از خوردن صبحانه كامل و سرشار از فیبر غافل نشوید.

11- مواد غذایی دارای امگا 3 را در برنامه غذایی بگنجانید.

12- به مصرف لوبیا نیز توجه كنید و آن را به شكل خوراك یا بر روی سالاد میل نمایید.

13- طبق نظر پزشك هر روز یك آسپیرین بچه بخورید.

14- خوب است بدانید خوردن آلبالو برای سلامت قلب خالی از لطف نیست.

15- هر روز پرتقال بخورید. می توانید به جای آن از آب پرتقال هم استفاده كنید منتهی اگر خود پرتقال برایتان فراهم بود، آن را ترجیح دهید.

16- در روزهای تعطیل فقط استراحت كنید. تلفن همراه و رایانه را كنار بگذارید.

17- از استرس پرهیز كنید.

18- به مصرف مولتی ویتامین نیز اهمیت دهید اما پیش از آن نظر پزشك را بخواهید.

19- وقت كافی به گردش و هم صحبتی با آنهایی كه دوستشان دارید اختصاص دهید.

ارزیابی خطر بیماری قلبی 

عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (1) 

عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (2) 

خانم ها، بیماری قلبی را جدی بگیرید 

بیماران قلبی و زندگی نشاط آور 

دستورهای دارویی و مراقبت های پزشكی برای بیماران قلبی 

بیماری قلبی در زنان 

به قلبتان ورزش هدیه دهید 

با قلب خود مهربان باشیم! 

چطور از قلب خود محافظت کنیم

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

آمارها هم نشان می دهد شایع ترین علت مرگ در کشور، ایست قلبی است. به خاطر همین است که این ترکیب کلماتی روزمره زیاد گفته و شنیده می شود. ایست قلبی سن و سال نمی شناسد و همه آدم ها با هر جنسیت و هر سنی می توانند گزینه بعدی برای بروز ایست باشند. در این مطلب قرار است یاد بگیریم بیشتر مراقب خودمان و قلبمان باشیم. تیر سیگار در قلب شما ایست قلبی خبر نمی کند و خیلی ناگهانی اتفاق می افتد. کسانی که با ایست قلبی می میرند، معمولا علائم اولیه ای ندارند و مرگ سریع به سراغشان می آید. با وجود سریع بودن علائم اولیه و همه گیر بودنشان، حتی ممکن است در خواب قلب شما از تپش بایستد. با وجود این باز هم کسانی هستند که بیشتر از بقیه در معرض خطرند. پس اگر جزء یکی از این گروه ها هستید، بیشتر مراقب باشید. فشار خون بالا: یکی از دلایل ایست قلبی بسته شدن رگ های قلب است. کسی که فشار خونش بالا است، احتمال بیشتری دارد که ریتم قلبش از بین برود. فشان خون بالا به جز این که ممکن است رگ های خونی تان را ببندد، باعث ضخیم شدن عضلات قلبتان هم می شود. همه این ها می تواند قلب شما را از کار بیندازد.

 

 چاق ها: چاقی یکی از دلایل اولیه ایست قلبی است. اگر چاقید و از اضافه وزن رنج می برید، سریع در نزدیک ترین باشگاه بدن سازی نزدیک خانه ثبت نام کنید و رژیم بگیرید. چاقی بیش از حد باعث می شود رگ های قلبتان بگیرد و خون به قلب نرسد، همین مسئله قلب شما را از حرکت نگه می دارد. کمتر فست فود بخورید. قند، کلسترول و چربی های اشباع شده فست فودها شما را به ایست قلبی نزدیک تر می کند. سیگاری ها: اگر سیگار می کشید، بیشتر از دیگران احتمال دارد که ریتم قلبتان نامنظم شود و دچار ایست قلبی شوید. با دود کردن هر نخ، خود را بیشتر به مرگ نزدیک می کنید. به جز سیگار، بقیه مواد مخدر مثل کوکایین و تمام مواد مخدر تزریقی هم می توانند شما را دچار ایست قلبی کنند. بیماران قلبی: اگر قبلا حمله قلبی را تجربه کرده اید و سکته زده اید، بیشتر مراقب باشید. قلب شما از بقیه بیمارتر است و احتمال ایستادنش هم بیشتر است، چون قبلا عملکرد قلب شما دچار اختلال شده، باز هم ممکن است، اختلال ایجاد شود. اگر قبلا سکته کرده اید، باید پروسه طولانی تشخیص ایست قلبی را انجام دهید. تست ورزش، اکو، نوار قلبی و آنژیوگرافی از کارهایی است که برای تشخیص و پیشگیری باید انجام دهید. بهترین کار این است که دستبند یا گردن بندهای بیماران قلبی را هم همراه داشته باشید، تا اگر قلبتان ایستاد، سریع به دادتان برسند. بیماران مادرزادی :عموما جوانانی که ایست قلبی می کنند از این گروه اند. اگر در خانواده شما کسی بیماری قلبی دارد یا کسی بر اثر ایست قلبی مرده است، شما هم باید به پزشک قلب مراجعه کنید و تحت نظر باشید.

 

چطور از قلب خود محافظت کنیم

سبز و سفیدهای خوردنی دلیل هر دو، سکته قلبی و پس از آن ایست قلبی، گرفتگی عروق و کارنکردن ریتم قلبی است. پس برای اینکه قلبمان نگیرد، ساده ترین راه این است که بدانیم باید چه چیزهایی بخوریم. سبزی بخورید :هر گیاه سبزی می تواند در پیشگیری از حمله قلبی به شما کمک کند. کلم، کاهو و هویج را فراموش نکنید. از آنتی اکسیدان ها هم استفاده کنید، آویشن، رزماری و پونه به جز این که طعمی جادویی به غذای شما می دهند، به قلبتان هم کمک می کنند تا بهتر کار کند. میوه بخورید: اگر اهل میوه خوردن نیستید و یادتان نمی آید که آخرین سیب را کی گاز زده اید، لطفا سبک زندگی تان را تغییر دهید. سیب، مرکبات و توت فرنگی بهترین میوه ها برای قلب ضعیف شماست. از میوه هایی با فیبر زیاد استفاده کنید تا به پایین آمدن کلسترول خونتان کمک کند. دانه بخورید :تمام دانه های گیاهی، حبوبات و غلات می توانند گزینه های مناسبی برای بازشدن قلبتان باشند. از نان های سبوس دار مثل سنگک و نان جو استفاده کنید. برنامه غذایی خود را طوری بچینید که در سه وعده حتما یک وعده حبوباتی در آن دیده شود. از گردو و بادام استفاده کنید. این دانه های روغنی به جز این که کلسترول خونتان را پایین می آورد، چربی غیراشباع هم دارد که می تواند برای پیشگیری به کمک تان بیاید. سفید بخورید :سفیدها در بیماری های قلبی نقش زیادی دارند. همان طور که سه سفید، نمک، شکر و دود سیگار برای قلب شما مضر است، سفیدهایی هم هستند که برای قلبتان مفیدند. تا دلتان می خواهد سفیده تخم مرغ بخورید. سفیده تخم مرغ کم کالری است و وزنتان را زیاد نمی کند و برای تقویت قلب هم خوب است. گوشت سفید، مرغ و ماهی، از سفیدهای دیگری هستند که برای تقویت قلبتان مجاز به استفاده از آن ها هستید. روغنی نخورید: روغن های جامد و غذاهای چرب را از برنامه غذایی خط نزنید. بهترین کار این است که از روغن زیتون و هسته انگور استفاده کنید که جزء روغن های غیراشباع هستند و باعث بسته شدن رگ های خونی تان نمی شوند. هر چیز چربی مناسب نیست، برای این که قلب سالم تری داشته باشید، مجاز به استفاده از لبنیات پرچرب و کره نیستید.

 

چه کارهایی باید انجام داد؟فرشته نجات باشید اقدامات اولیه در مواجهه با کسی که دچار ایست قلبی شده، خیلی مهم هستند. با تصمیم گیری درست و عملکرد قابل قبول، شما می توانید یک نفر را از مرگ حتمی نجات دهید. به 115 زنگ بزنید: اولین کار در مواجهه با کسی که دچار ایست قلبی شده، تماس با اورژانس است. تا ماموران امداد برسند، از پشت تلفن به شما دستورالعمل هایی می دهند. پس خونسردی خود را حفظ کنید و دستورالعمل ها را اجرا کنید، چون شما مامور نجات یک انسان هستید. احیا کنید :بدن کسی را که غش کرده در وضعیت راحت قرار دهید. تا گروه امداد بیرسند، شما باید CPR یا احیای قلبی- ریوی را انجام دهید اما اگر احیای قلبی را نمی دانید و موقع توضیحات استاد در دانشگاه حواستان جای دیگری بوده، به بیمار دست نزنید، با این کار شما کار ملک الموت را راحت می کنید. اگر بلد نیستید کسی را احیا کنید و در جای شلوغ مثلا مترو یا در خیابان هستید، از کسانی که احیای قلبی بلد هستند، کمک بگیرید. «گلدن تایم» یا تایم نهایی یک بیمار ایست قلبی، تنها سه تا چهار دقیقه است، بنابراین فکرکردن را کنار بگذارید و سریع دست به کار شوید. دردی که می پیچد هر کسی در هر سن و سالی ممکن است قلبش از حرکت بایستد، معمولا هم ایست قلبی خبر نمی دهد با وجود این باز هم ممکن است بعضی علائم اولیه اتفاق بیفتد.

علائم شما: درد اولین علامت است، البته درد در همه کسانی که دچار ایست قلبی شده اند احساس نمی شود. اما اگر درد شدیدی در ناحیه قفسه سینه احساس کردید و این درد شتابنده بود؛ به طوری که به پشتتان هم می زد، حتم داشته باشید که شما در معرض ایست قلبی هستید. دردهای لحظه ای که درد یر قفسه سینه احساس می شود، دردهای معده اند، احتمال شما باید خود را به یک وعده غذایی مهمان کنید. توجه کنید که دردهای قلبی ممکن است گستردگی زیاد داشته باشند و از ناف تا حتی به زیر چانه و دندان های شما هم برسند. اگر درد به دست چپ تان سرایت کرد، به طوری که شما نتوانستید دستتان را تکان دهید قلب شما در حال ایستادن است. نشستن عرق سرد بر پیشانی و اختلال در نفس کشیدن، می تواند از دیگر هشدارهایی باشد که به شما می گوید، باید از دیگران کمک بگیرید و سریع خود را به پزشک برسانید.

علائم دیگران :اگر دیدید مسافری که در اتوبوس در کنار شما ایستاده، مدتی منگ است و کنترلی بر حرکات خود ندارد، فکر نکنید که از قرص های روان گردان استفاده کرده است. وقتی همسفرتان غش کرد و نقش بر زمین شد، احتمالا دچار ایست قلبی شده است. سریع نبضش را چک کنید، اگر نبض و تنفسش قطع شده، به طور حتم، قلب همسفرتان ایستاده است، چون وقتی کسی غش می کند، نبض دارد و قفسه سینه اش بالا و پایین می رود. در ایست قلبی پوست آبی- سفید می شود و اگر به جز رنگ پوست آواتاری، دیدی که مردم چشمش گشاد شده، حتم داشته باشید که رگ قلب اش گرفته است.

• مردها برنده اند! :آقایان بیشتر از خانم ها در معرض خطر ابتلا به ایست قلبی هستند. • ایست قلبی یعنی چه؟:وقتی عضلات قلب هیچ انقباضی نداشته باشند، گردش خون متوقف می شود. ایست قلبی از همین ریتم نداشتن عضلات قلب شروع می شود.

26 روش کلیدی برای اینکه قلب خود را مانند روز اول سالم نگه داریم!شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که برخورد یک گلوله به قلب شما و یا چنین سناریویی می‌تواند به قلب و متعاقب آن به شما آسیب برساند ولی این قضیه بندرت به وجود می‌آید ولی موضوعی که بسیار به وجود می‌آید آسیب‌دیدگی تدریجی قلب شماست، بدین گونه که قلب شما بر اثر یک مجموعه برخوردهای نامناسب ما در سبک زندگی خود به مرور تحلیل می‌رود تا اینکه نهایتاً از کار می‌افتد، حال هدف از این مقاله بررسی سبک‌های زندگی مناسب است تا بتوانیم خسارات وارده را از این طریق به حداقل برسانیم.

 

  بیشتر به زندگی زناشویی خود اهتمام بورزیدتحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در ماه حداقل 2 بار رابطه زناشویی برقرار می‌کنند نسبت به افرادی که این رقم برای آن‌ها کمتر است حدود 45% کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند و دلیل آن نیز موارد زیادی عنوان شده که از افزایش جریان خون در رگ‌ها گرفته تا کاهش اضطراب‌های روزمره را شامل می‌شود. پس اگر به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت می دهید این توصیه را جدی بگیرید.

 

چطور از قلب خود محافظت کنیم

 بیشتر گردو مصرف کنیدمطالعات نشان می‌دهد که مصرف خشکبار بخصوص گروه مغزدار آن می‌تواند به بهبود قلب شما کمک کند زیرا مواد معدنی که در خشکبار به‌ویژه گردو وجود دارد شامل مقدار زیادی از گروهای اسیدهای چرب مفید برای بدن است همچنین درون گردو، مقدار فراوانی امگا 3 وجود دارد که در رابطه با خواص امگا 3 کم گفته نشده است پس اگر می‌خواهید قلبتان بهتر کار کند مصرف خشکبار به‌ویژه گردو را فراموش نکنید.

 

مرتب ضربان قلب خود را اندازه بگیریددکتر پیر تودور معاون بیمارستان گرند روند دراین‌باره توضیح داده که اگر هر شخص ضربان خود را چک کند اطلاعات زیادی از قلب خود می‌تواند داشته باشد به‌گونه‌ای که یک شخص سالم به‌صورت متوسط در حالت استراحت بایستی ضربانی معادل 70 نبض در دقیقه و زیر آن داشته باشد و اگر شخصی متوجه شد که ضربانی بالای 70 نبض بر دقیقه را برای یک هفته دارد بایستی بلافاصله به پزشک برای امور درمانی مراجعه کند.

 

 

  از هوای آلوده دوری بجوییدهوای آلوده شامل هواهایی می‌شود که ذرات معلق موجود در آن از حد استاندارد بیشتر باشد، در نتیجه آن تنفس این‌گونه هواها باعث آسیب رساندن به دیواره‌های رگ‌ها و قلب شما می‌شود و در بعضی موارد باعث ایجاد سکته‌های قلبی می‌شود بنابراین تا حد ممکن بایستی از هواهای آلوده دوری بجویید البته قابل‌ذکر است که در فصل زمستان به دلیل پدیده وارونگی هوا این موضوع بسیار تشدید پیدا می‌کند که بایستی تا حد ممکن از بیرون آمدن از خانه جلوگیری کنید.

 

 حبوبات بیشتری مصرف کنیدمطالعات بر روی حبوبات نشان می‌دهد که این مواد غذایی دارای ارزش غذایی بسیار بالا هستند که مصرف روزانه حدوداً یک لیوان از آن می‌تواند تا حد بسیار زیادی از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند البته جا دارد که مقداری در مورد رنگ حبوبات بحث شود زیرا خالی از لطف نیست، مطالعات نشان می‌دهد که حبوبات تیره‌تر دارای ارزش غذایی بالاتری نسبت به حبوبات رنگ روشن دارند.

 

 

نرمش کنید

تحقیقات نشان داده است که تأثیرات نرمش بر قلب انسان بسیار شگفت‌انگیز است به‌گونه‌ای که اگر افراد به‌صورت روزانه ورزش کنند می‌توانند تا حد زیادی قلب خود را از بروز بیماری‌های مربوطه ایمن سازند. به طور مثال حتی اگر چهارهفته از وسیله نرمش دست استفاده کنید تا 10 درصد فشار خون شما کاهش خواهد یافت؛ برای استفاده از این وسیله چهار بازه زمانی دو دقیقه‌ای را به هر دست اختصاص داده و میان آن‌ها یک دقیقه استراحت کنید.

 

بدویدشاید بسیاری از دوستان به این فکر فرو بروند که چگونه می‌شود قلب خود را مثل دیگر ماهیچه‌های بدن مثل ماهیچه‌های بازو قوی کرد که جواب آن در دویدن است ، بدین گونه که قلب انسان با دویدن شروع به سریع‌تر تپیدن می‌کند و نتیجه این تپش بیشتر، درواقع تقویت ماهیچه‌های آن است، البته نبایستی فراموش شود که این تمرین نیز حساب‌وکتاب‌های مخصوص خود را دارد و اگر طبق برنامه و نظارت پزشک نباشد می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بخصوص برای افراد میان‌سال و پیر به بار بیاورد که این قضیه  برای این دسته افراد بسیار حساس و ظریف است.

 

عمیق نفس بکشیدیکی از روش‌های تقویت قلب خود تنفس عمیق است بدین گونه که هرچه شما سعی کنید که تنفس عمیق‌تری داشته باشید درواقع به سیستم عروقی خود کمک بهتری می‌کنید، پس اگر می‌خواهید قلب شما عملکرد بهتری داشته باشد بایستی به‌جای تنفس‌های سطحی سعی بر عمیق نفس کشیدن داشته باشید. برای تمرین در 30 ثانیه چهار نفس عمیق بکشید؛ این کار فشار خون شما را تا 4 میلی‌متر جیوه کاهش خواهد داد.

 

ورزش‌های هوازی انجام دهیدمطالعات نشان می‌دهد که یکی از راه‌های تقویت قلب شما انجام ورزش‌های هوازی است زیرا با انجام این دسته از ورزش‌ها که پایه اساسی آن‌ها دویدن و این قبیل از تحرکات است قلب شما با شدت بیشتری می‌تپد که نهایتاً منجر به قویت دیواره‌ها و ماهیچه‌های آن می‌شود.

 

از سرماخوردگی دوری بجوییدویروس سرماخوردگی و آنفولانزا با توجه به تأثیرات تورمی که بر روی عروق می‌گذارند یکی از عواملی است که می‌تواند قلب شما را درواقع به‌گونه‌ای ضعیف کند.

 

تخم‌مرغ بخوریدیک سری تحقیقات در برزیل نشان می‌دهد که برخلاف تصورات عمومی مصرف تخم‌مرغ به دلیل داشتن ویتامین‌های سری ب نه‌تنها باعث آسیب رساندن به قلب شما نمی‌شود بلکه باعث بهبود وضعیت قلب شما نیز می‌شود درصورتی‌که تصورات عمومی این بوده که تخم‌مرغ باعث افزایش سطح چربی‌های بد در بدن می‌شود.

 

 به‌اندازه کافی بخوابیدیکی از عواملی که باعث آسیب رساندن به قلب شما می‌شود بدون شک کم‌خوابی و بی‌خوابی است، تحقیقات نشان می‌دهند که کم‌خوابی و بی‌خوابی باعث افزایش فشار مضر بر روی قلب انسان می‌شود و ثابت شده است که افرادی که دارای بی‌خوابی و کم‌خوابی هستند 45% بیشتر از افراد معمولی در معرض سکته‌های قلبی قرار می‌گیرند.

 

در این راستا مطالعات نشان می‌دهد یکی از راهه‌ای مفید برای بهبود بی‌خوابی و کم‌خوابی ورزش کردن است که این قضیه به مرور می‌تواند بر بهبود خواب شما تأثیر بگذارد، البته نبایستی از آن‌طرف بام بیفتید و بیش‌ازحد مجاز بخوابید زیرا خواب بیش‌ازحد نیز خود باعث افزایش وزن و آسیب‌های موضعی به‌سلامت روحی و قلب شما می‌شود پس همان‌طور که بی‌خوابی تأثیر مضر بر قلب شما دارد خواب زیاد نیز تأثیر مضر خود را خواهد داشت پس در راستای داشتن خواب مناسب بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید ولی عموماً پزشکان میگویند که خواب بین 7 تا 9 ساعت برای افراد معمولی خواب کافی محسوب می‌شود.

 

چطور از قلب خود محافظت کنیم

 کمتر چربی‌های ترانس بخوریددانشمندان دانشگاه کلمبیای آمریکا ثابت کرده‌اند که اگر افراد بتوانند سالیانه 1% از مصرف چربی‌های ترانس خود کم کنند می‌توانند تا حد زیادی به کاهش چربی‌های LDL خون خود را کاهش دهند که نتیجه این امر می‌تواند نهایتاً به بهبود عملکرد قلب شما کمک شایانی بکند.

 

بیشتر پتاسیم مصرف کنیدیکی از عناصر معدنی مهمی که بر سلامت قلب شما تأثیر شایانی دارد پتاسیم است، که هر شخص بایستی روزانه چیزی در حدود 1000 میلی‌گرم پتاسیم مصرف کند تا بیشترین کمک را به قلب خود کند و دراین‌بین موز و مواد غذایی زرد منابع مناسبی از پتاسیم محسوب می‌شوند.

 

از نور آفتاب لذت ببریدمطالعات نشان می‌دهد که نور آفتاب باعث می‌شود که بدن انسان نیتریک اکسید تولید کند که این ماده شیمیایی در بدن انسان باعث کاهش فشارخون می‌شود که نتیجه این امر بهبود وضعیت قلب انسان است، حال ممکن است که برای شما این سؤال به وجود بیاید که چه میزان بایستی زیر نور آفتاب قرار بگیریم، که باید بگوییم که روزانه 20 دقیقه در معرض آفتاب بودن به شما این امکان را می‌دهد که از مزایای آفتاب استفاده کنید ولی جالب است بدانید که زیاد در معرض آفتاب بودن نیز مضرات خود را دارد که در جای خود مورد بحث قرار می‌گیرند ولی شما همیشه برای در معرض آفتاب قرار گرفتن با توجه به ویژگی‌های شخصیتان و عوامل دیگر بایستی با پزشک خود صحبت کنید تا آسیب‌های وارده به بدن خود را به حداقل برسانید.

 

در جای آرام زندگی کنیدتحقیقات دانشمندان دانمارکی نشان می‌دهد که زندگی در محیط‌های شلوغ باعث آسیب رساندن به قلب شما می‌شود که نتیجه تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که به‌اندازه هر 10 دسی‌بل افزایش آلودگی‌های صوتی محیط اطراف شما به میزان 12% ریسک ابتلای شما به بیماری‌های قلبی بالاتر می‌رود که این قضیه بیشتر تأثیر خود را شب‌هنگام و در زمان استراحت شما بر روی قلب شما می‌گذارد پس تا حد ممکن سعی کنید که محل استراحت شما به دور از سر و صدای محیط باشد.

 

خوردن صبحانه را به برنامه خود اضافه کنیددانشمندان دانشگاه هاروارد ثابت کرده‌اند که افرادی که صبح‌ها از خوردن صبحانه امتناع می‌ورزند 27% بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند، که دلیل این امر نیز به این خاطر است که افرادی که صبحانه مصرف نمی‌کنند در طول روز قند خون آن‌ها افت خواهد کرد و این نوسانات در قند خون افراد باعث می‌شود که بر قلب انسان آسیب‌های جدی وارد شود.

 

از نوشابه‌های انرژی‌زا دوری‌کنیدتحقیقات نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا و کافیین دار به قلب انسان‌ها آسیب می‌رساند، در کل مصرف موادی که دارای تائورین هستند به‌سلامتی شما آسیب وارد می‌کنند. پس سعی کنید با مصرف مواد غذایی و استراحت مناسب به انرژی مورد نظر خود برسید و نه استفاده از مواد انرژی زا.

 

لبنیات مصرف کنیدتحقیقات یک موسسه در فرانسه نشان می‌دهد که مصرف لبنیات به دلیل داشتن کلسیم و پتاسیم و چربی‌های مفید می‌توان به‌اندازه قابل‌توجهی به‌سلامت قلب شما کمک کند، در کل مصرف لبنیات ضامن سلامتی انسان‌ها هستند و یکی از شاخص‌های سلامت در هر کشوری سرانه مصرف لبنیات و بخصوص شیر در آن کشور است پس تا جایی که ممکن است مصرف روزانه لبنیات را در برنامه غذایی خود جای دهید.

 

بشین و پاشو انجام دهیدورزش و نرمش دو عاملی بودند که از طرق مختلف به‌سلامت قلب شما کمک می‌کردند ولی یکی از بهترین حرکات ورزشی برای بهبود قلب شما بشین و پاشو به‌صورت کامل است زیرا دانشمندان ثابت کرده‌اند که این حرکت بیشترین میزان چربی‌های مفید را در خون شما آزاد می‌کند و در تأثیر مستقیمی بر میزان مصرف فیبر بدن شما دارد.

 

شاد باشیددانشمندان سوئدی نشان داده‌اند افرادی که در زندگی خود شاد باشند کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند و عروق آن‌ها بهتر عمل خواهد کرد، در کل از قدیم گفته‌اند که خنده بر هر درد بی‌درمان دواست، که با مرور زمان و پیشرفت علم پزشکی روزبه‌روز به ارزش‌های خندیدن و شاد زیستن پی می‌بریم.

 

دارچین مصرف کنیدمطالعات نشان می‌دهد که یکی از مواد غذایی که تأثیر شگرفی بر سلامتی قلب شما دارد بدون شک دارچین است، مصرف روزانه دو قاشق غذاخوری دارچین همراه غذای شما می‌تواند وضعیت قلب شما را بهتر از گذشته کند پس اگر حتی یکی از طرفداران بزرگ دارچین نیستید مهم نیست ولی دارچین را مصرف کنید.

 

در اسرع وقت ازدواج کنید!دانشمندان فنلاندی ثابت کرده‌اند که افراد مجرد 168% بیشتر از افراد متأهل دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند، که برای این قضیه دلایل مختلفی وجود دارد که اگر بخواهیم در مورد تأثیرگذارترین آن‌ها صحبت کنیم بدون شک کاهش استرس‌های ناشی از تنهایی یکی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود، پس تا دیر نشده برای خود آستین بالا بزنید!

 

سبزیجات مصرف کنیدیکی دیگر از مواد غذایی که بدون شک برای سلامت قلب شما مفید است سبزیجات است، مصرف سبزیجات به‌صورت روزانه توصیه‌شده است ولی در صورت امکان بایستی هفته‌ای 3 بار سبزیجات مصرف کنید، مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که در هفته 1 بار یا کمتر سبزیجات مصرف می‌کنند 12% بیشتر از دیگر افرادی که سبزیجات بیشتر مصرف می‌کنند دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند.

 

خوش‌بین باشیدبدبینی یکی از حالات و رفتاری است که می‌تواند بر قلب شما تأثیر منفی بگذارد زیرا اشخاص بدبین دائم خود و بدن خود را در معرض استرس‌های ناخواسته قرار می‌دهند که این دلیلی بر آسیب‌های آتی می‌شود.

 

دوچرخه‌سواری کنیدیکی از بهترین ورزش‌ها برای قلب شما دوچرخه‌سواری ثابت است که البته بایستی طبق روال خاصی صورت گیرد تا به دیگر اعضای بدن شما آسیب نرساند، بدین گونه که شما بایستی ابتدا به مدت 5 دقیقه خودتان را گرم‌کنید و یا اینکه با سرعت کم پدال بزنید و بعد از آن به مدت 10 تا 30 ثانیه با تمام قدرت پدال بزنید و بعد از آن دوباره با سرعت پایین حرکت کنید تا اینکه ضربان قلب شما به حالت عادی خود برگردد و مجدداً باقدرت زیاد پدال بزنید شما بایستی این تمرین را برای مدت 10 تا 15 دقیقه انجام دهید تا بالاترین بازده  را برای قلب شما به ارمغان بیاورد.

منبع : farnet.ir

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران


تعیین جنسیت پیش از بارداری


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4


تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند


چنددقیقه ای بدون دردسر ماست سالم بساز!

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن


اصلاح فرم و اختلاف طول پاها

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی


آموزش زبان را با یک جلسه رایگان شروع کن


انواع تشک طبی و خوشخواب/خرید مستقیم


ژل آمیزشی و روان کننده با 25%تخفیف


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

 آیا میخواهید خطر ابتلا به حمله و یا سکته قلبی را کاهش دهید ؟گاهش اوقات تغییری کوچک در سبک زندگی‌تان میتواند سلامتی قلبتان را تضمین نماید .این روش‌ها را امتحان کنید :

1.روزانه کمی ورزش کنید 
انجام تمارین ورزشی متناسب و متعادل  میتواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان 30 تا 50 درصد کاهش دهد .سعی کنی پنج روز در هفته به مدت نیم ساعت به گونه‌ای ورزش کنید که تپش قلبتان کمی بیشتر شود .قدم زدن و یا شنا هم میتوانند گزینه های خوبی برای شما باشند .در دو روز باقی‌مانده هفته هم میتوانید وزنه برداری را امتحان کنید .

2.به صورتی منطقی وزن خود را کاهش دهید 
در صورتی که چاق هستید و یا اضافه وزن دارید ،باید لاغر شوید تا احتمال ابتلا به مشکلات قلبی از بین برود .در صورتی که 5 تا 10 درصد از وزن خود را کاهش دهید ،میزان کلسترول خونتان بهبود یافته  و فشار خون و سطح قند خون هم کم می‌شود .

3.مواد غذایی متناسبی مصرف کنید 
اگر رژیم غذایی سالمی را انتخاب کنید ،میتوانید احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان 25 درصد کاهش دهید .بشقاب خود را با انواع میوه‌ها  و سبزیجات ،غلات کامل ،ماهی  و گوشت بدون چربی پر کنید و از غذاهای فراوری شده و یا آماده که سرشار از نمک  و نگهدارنده ها هستند دوری کنید .

4.کمی شکلات مصرف کنید 
مطالعات زیادی نشان میدهند که مصرف شکلات بیش از یک بار در هفته میتواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان 40 درصد  و سکته قلبی را به میزان 30 درصد کاهش دهد .بهتر است شکلات تلخ را انتخاب کنید و مطمئن شوید که حدود 70 درصد محتویات کاکائو هستند .این مواد به سلامت بهتری قلبتان کمک میکنند .بهتر است میزان مصرف شکلات خود را کم کنید تا از اضافه وزن و آسیب قلبتان جلوگیری کنید .چطور از قلب خود محافظت کنیم

5.سیگار نکشید 
سیگار کشیدن به میزان زیادی میتواند احتمال ابتلا به حملات قلبی و سکته قلبی را افزایش دهد بنابراین در خصوص روش‌های ترک سیگار با پزشکتان مشورت کنید .در این صورت به دوستان و اعضای خانواده خود هم کمک بسیاری میکنید زیرا دود ناشی از سیگار برای سلامتی آن‌ها نیز مضر است .

6.به علایم خود توجه نمایید 
بهتر است علائمتان را جدی بگیرید  و در صورتی که مواردی غیر معمول را تجربه کردید به پزشکتان اطلاع دهید مانند تنگی نفس ،تغییر ریتم قلبی ،خستگی شدید .همچننی درد فک پایین  و یا پشت ،تهوع  و یا استفراغ  و یا علایم شبه انفولانزا هم میتوانند خطرناک باشند .

آنژین و یا درد قفسه سینه یک نشانه هشدار دهنده از بیماری‌های قلبی است و شناخت و درمان به‌موقع آن میتواند از بروز حملات قلبی پیشگیری نماید .

اسپرین از بروز لخته های خونی بروی دستگاه جلوگیری میکند و به مرور زمان بدن بهبود می‌یابد .عوارض جانبی ناشی از جراحی هم همانند کاتریزاسیون بوده و تفاوت چندانی با هم ندارند

زمستان برای بیشتر افراد در سراسر دنیا با برف و سرما همراه است .برف روبی از سطح خیابانها و معابر برای عده زیادی خطرناک نبوده و مشکلی را برای انان ایجاد نمیکند ولی اگر شما به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا باشید ،ممکن است عکس این قضیه برایتان صدق نماید .

بیماری‌های قلبی نشانه‌های متفاوتی دارند ولی تعدادی از مشکلات و اختلالات در سایر بخش‌های بدن میتوانند منجر به بروز بیماری‌های قلبی شوند 

از آنژیوپلاستی برای باز کردن عروق  تنگ و یا  مسدود استفاده میشود و تحقیقات جدید نشان میدهند که این روش تاثیری در بهبود بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و درد قفسه سینه ندارد.

تعداد زیادی از مردم تپش سریع  و یا ارام قلب را به موارد متفاوتی ارتباط میدهند و حتی در بسیاری از موارد  ضربان زیاد قلب انها را نگران میکند .

مطالعات انجام شده ارتباطی میان خشم و بیماری پیدا کرده اند به اینصورت که احتمال ابتلای افرادی که دچارخشم شدید می شوند به بیماری عروق کرونری یا حمله قلبی زیاد است. 

تعدادی از فاکتور های ریسک بیماری‌های قلبی تحت کنترل شما هستند و تعدادی هم از کنترل شما خارج هستند 

اگر شما به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا هستید و روش‌های درمانی متفاوتی را امتحان کرده‌اید ،در کنار آن میتوانید به سراغ متدهای جایگزینی بروید که به بهبود بیماری شما کمک میکنند .

دانشمندان باور دارند که امکان مرگ بر اثر شکستن قلب وجود دارد .زمانی که شما به قلب شکسته فکر میکنید،احتمالا به یاد یک قلب کارتونی می‌افتید که از وسط شکاف برداشته است ولی در‌دنیای واقعی شکستگی قلب یا سندروم قلب شکسته شکل دیگری دارد  و میتواند اختلالات قلبی زیادی را بوجود آورد .

داروی مورد نظرتان را جستجو کنید و همه چیز را در مورد آن مطالعه کنید.

آشنایی با بیماری ها و اختلالات طبی و روش های درمان و پیشگیری

حمله قلبی را پیش بینی کنید

قلب یکی از مهم ترین اعضای بدن است و حفظ سلامت ان از اهمیت ویژه ای برخوردار است

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌گاه برای گروه سبز و سالم محفوظ می باشد.

© All Rights Reserved

گچساران – ایرنا -مراقبت از حیاتی ترین عضو بدن انسان به نام قلب نیازمند دانسته هایی است که می تواند منجر به افزایش طول عمر انسان یا حتی نجات بیماران از مرگ شود.

به گزارش ایرنا،  در حال حاضر بیماری های قلبی عروقی مهمترین علت مرگ و میر در دنیا و همچنین در کشورمان محسوب می شود به طوری که سالانه ۱۷.۹ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت این بیماری جان خود را از دست می دهند.

براساس آمار موجود بیماری های قلبی عامل ۳۱ درصد از کل مرگ ومیرهای جهانی و نیمی از مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر است.

در سال های اخیر ماشینی شدن زندگی، آپارتمان نشینی، کم تحرکی، مصرف غذاهای آماده مانند فست فودها و شیرینی های مصنوعی منجر به عوارضی مانند اضافه وزن و چاقی دربخش وسیعی از جامعه شده اما شیوع ویروس کرونا و محدودیت در خارج شدن از خانه تهدیدی جدی برای سلامت قلب به عنوان نبض تپنده زندگی انسان ها شده است.

به همین دلیل متخصصان حوزه سلامت از افراد بالای ۴۰ سال  می خواهند تا با ورزش در خانه و رعایت رژیم غذایی در دوران پاندومی کرونا از قلب خود مراقبت کنند.چطور از قلب خود محافظت کنیم

خودداری یا به تعویق انداختن درمان ها در بحران ویروس کرونا به دلیل ترس از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ معضل دیگری است که هشدار کارشناسان ومتخصصان را به دنبال داشته است.

این بیماران به دلیل هشدار کارشناسان مبنی بر احتمال جانباختن افراد دارای بیماری زمینه ای ترجیح می دهند خطرات تعویق مراجعه به پزشک را به جان بخرند.

توصیه های تغذیه ای

متخصص بیماری های قلب وعروق می گوید: استفاده روزانه پنج بار از میوه های تازه و سبزیجات برای سلامت قلب مفید است.

مسعودداوودی با اشاره به نقش تغذیه در سلامت قلب اظهار داشت: در هر بار مصرف می توان یک نصف یا قاچ یک میوه مصرف کرد.

وی بیان کرد: خودداری از مصرف غذاهای فست فودی مانند سوسیس، کالباس وهمبرگر به ویژه در روزهای کرونایی ضرورت دیگری است که باید به آن توجه شود.

وی از شهروندان خواست از خوردن غذاهای پرچرب و شیرینی های مصنوعی به ویژه آب میوه های صنعتی برای حفظ سلامت قلب خودداری کنند.

این متخصص بیماری های قلبی و عروقی تاکیدکرد: استفاده از نان های سبوس دار از دیگر ضرورت ها برای حفظ سلامت قلب است.

توصیه  به ورزش

متخصص بیماری های قلب و عروق گفت:انجام ورزش برای پیشگیری و درمان بیماری های قلب و عروق مفید است.

داوودی اظهار داشت:برای افراد دارای قلب سالم هر نوع فعالیت ورزشی مفید است اما پیش از شروع ورزش های سنگین مانند بدنسازی انجام ۱۵ تا۲۰ دقیقه ورزش هوازی ضروری است.

وی به افراد دارای بیماری قلبی توصیه کرد: برای مشخص شدن سطح مجاز ورزش و فعالیت بدنی تست ورزش انجام دهند.

وی عنوان کرد: انجام فعالیت های بدنی و تحرک از ۲۰درصد مرگ ومیرها در بیماران قلبی پیشگیری می کند.

داوودی درباره نقش استرس در بیماری های قلبی گفت: استرس حلقه آخر زنجیره عارضه های قلبی است اما نمی تواند بیماری های قلبی را ایجاد کند.

او درباره میزان ابتلای بیماری های قلبی در میان زنان و مردان اظهار داشت:زنان زیر ۶۰ سال کمتر از مردان به بیماری های قلبی مبتلا می شوند اما پس از ۶۰ سالگی میزان ابتلای زنان و مردان تقریبا یکسان است.

مصرف خودسرانه دارو ممنوع

این پزشک متخصص درباره شایعاتی مبنی بر ضرورت استفاده همگانی پس از رسیدن به سن ۵۰ سالگی از قرص های آسپرین اضافه کرد: هیچ دارویی بدون تجویز پزشک نباید مصرف شود زیرا پزشکان متخصص پس از بررسی شرایط جسمانی دارو  تجویز می کند.

داوودی بیان کرد: احتمال بیشتر بودن عوارض قرص آسپرین نسبت به مزایای آن برای برخی از افراد وجود دارد.

وی گفت: خودداری از مراجعه به پزشک در دوران کرونا عوارض جبران ناپذیری برای این بیماران دارد.

داوودی تاکید کرد:  مشاوره غیرحضوری برای برخی از بیماران از راهکارهای ادامه درمان بیماران در دوران بحران کروناست.

توصیه های پیشگیرانه

وی ادامه داد: کنترل فشارخون، قند خون و چربی خون برای پیشگیری از بیماری های قلبی مفید است.

متخصص بیماری های قلب و عروق داشتن سابقه خانوادگی، مصرف دخانیات و چاقی به ویژه درناحیه شکم را از عوامل خطرساز بیماری های قلبی وعروقی عنوان کرد.

داوودی گفت:دردهای قفسه سینه مهمترین علامت بیماری قلبی است اما برخی از این دردها منشا گوارشی یا مشکلات ناحیه دنده ها دارد.

وی درد در دو طرف قفسه سینه که به شانه ها و دست ها منتهی می شود را از نشانه های بیماری قلبی ذکر کرد و افزود:بیماران در صورت بروز علائمی مانند دردهای  شدید قفسه سینه که کمتر از ۲ ساعت از شروع آن می گذرد باید بدون از دست دادن زمان به اوژانس مراجعه کنند.

تبریز- ایرنا – مدیرعامل شرکت توزیع برق تبریز گفت: اگر از حداکثر میزان…

شهرکرد- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری…

شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: شکستگی…

مشهد- ایرنا- مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت: ۱۹۹ میلیارد و…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

بيماري‌هاي عروق کرونري زماني بروز مي‌کند که ذره‌هاي چربي موسوم به پلاک‌ها در درون عروق قلبي تشکيل مي‌شوند.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، شما چه به اين بيماري مبتلا باشيد و چه نباشيد در هر صورت کارشناسان مرکز پزشکي دانشگاه مري‌لند چند توصيه براي پيشگيري يا کنترل اين بيماري دارند که انجام آنها براي همه افراد توصيه مي‌شود.

به گزارش سايت اينترنتي هلت دي نيوز، اين کارشناسان توصيه مي‌کنند سيگار را براي هميشه کنار بگذاريد، رژيم غذايي سالم و مفيد براي قلب داشته باشيد، داروها و مکمل‌هايي را مصرف کنيد که پزشک برايتان تجويز کرده است، به طور منظم ورزش کنيد، از پزشک خود بخواهيد فشار خون شما را در حد طبيعي نگه دارد و يا اگر بالا است آن را کاهش دهد، با مشورت پزشک، روزانه يک عدد قرص آسپرين بچه بخوريد و بالاخره ساير مشکلات پزشکي احتمالي مثل بيماري کليوي و يا ديابت را در صورت ابتلا به آنها کنترل کنيد.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

بيماري‌هاي عروق كرونري زماني بروز مي‌كند كه ذره‌هاي چربي موسوم به پلاك‌ها در درون عروق قلبي تشكيل مي‌شوند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، شما چه به اين بيماري مبتلا باشيد و چه نباشيد در هر صورت كارشناسان مركز پزشكي دانشگاه مري‌لند چند توصيه براي پيشگيري يا كنترل اين بيماري دارند كه انجام آنها براي همه افراد توصيه مي‌شود.

به گزارش سايت اينترنتي هلت دي نيوز، اين كارشناسان توصيه مي‌كنند سيگار را براي هميشه كنار بگذاريد، رژيم غذايي سالم و مفيد براي قلب داشته باشيد، داروها و مكمل‌هايي را مصرف كنيد كه پزشك برايتان تجويز كرده است، به طور منظم ورزش كنيد، از پزشك خود بخواهيد فشار خون شما را در حد طبيعي نگه دارد و يا اگر بالا است آن را كاهش دهد، با مشورت پزشك، روزانه يك عدد قرص آسپرين بچه بخوريد و بالاخره ساير مشكلات پزشكي احتمالي مثل بيماري كليوي و يا ديابت را در صورت ابتلا به آنها كنترل كنيد.

انتهاي پيام

چطور از قلب خود محافظت کنیم
چطور از قلب خود محافظت کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *