چطور اقتصاد خانواده را مدیریت کنیم؟

 
helpkade
چطور اقتصاد خانواده را مدیریت کنیم؟
چطور اقتصاد خانواده را مدیریت کنیم؟

The online version of the Iranian daily Hamshahri

شهرام شیرکوند:
ارسطو اقتصاد را علم خانه‌داری می‌دانست اما هنر اقتصاد خانواده به معنی برقراری تعادل میان منابع محدود درآمدی و مخارج است و تأمین اقتصادی یکی از رموز بقای خانواده‌هاست.

اقتصاد خانواده را می‌توان چگونگی سازمان‌دهی و مدیریت منابع خانه تعریف کرد. می‌توان فهرست کاملی از زمان، پول، فضای زندگی و… تهیه کرد. شاید اقلام این فهرست متفاوت به‌نظر برسد، ولی همه آنها دارای یک ویژگی مشترک هستند. ویژگی همه این اقلام در زندگی امروز این است که کمیاب هستند. حتما شنیده‌اید که مردم می‌گویند ‌ای کاش وقت بیشتری داشتم، ‌ای کاش خانه بزرگ‌تری داشتم، ‌ای کاش پول بیشتری داشتم و… . هرچند که خانواده به غیراز منابع مادی، منابعی نظیر عشق، وحدت خانواده، خاطرات خوش، لحظه‌های شادمانه خانوادگی و… در اختیار دارد که قابل تبدیل به پول نیست اما نقش منابع مادی هم آن قدر اهمیت دارد که کارشناسان مدیریت اقتصاد، خانواده را یکی از ارکان تحقق رویای خوشبختی و موفق عنوان می‌کنند.شیوه مدیریت اقتصادی خانواده‌ها، امروزه بخش عمده‌ای از هویت آنان را تشکیل داده، رونق و شکوفایی اقتصادی، رشد و ترقی خانواده را در پی خواهد داشت.

انتخاب، قلب اقتصاد خانواده

خانواده دوست دارد بهترین نوع غذا را مصرف کند، زیباترین لباس‌ها را برای اعضای خود تهیه کند، در بهترین نقطه شهر و در بهترین منزل زندگی کند، بهترین وسایل و امکانات را در اختیار داشته باشد، به‌طور مکرر سفر برود، بهترین آموزش‌ها را برای فرزندان خود فراهم کند و…. واقعیت این است که اگرچه این درخواست‌ها به وسیله همه خانواده‌ها مطرح می‌شود اما واضح است که فقط درصد کمی از خانواده‌ها قادر به تأمین همه این خواسته‌ها هستند. درآمد یک خانواده متوسط فقط می‌تواند تعداد محدودی از این خواسته‌ها را برآورده کند؛ از این‌رو خانواده باید از میان خواسته‌های خود انتخاب به‌عمل آورد. نیاز به انتخاب در تمامی طول و سطوح مختلف زندگی وجود دارد.چطور اقتصاد خانواده را مدیریت کنیم؟

حتما بارها پیش خود فکر کرده‌اید اگر این کالا را بخرم، نمی‌توانم بچه‌ها را آخر هفته به رستوران ببرم، اگر مسافرت نوروزی بروم، شهریه کلاس زبان بچه‌ها را نمی‌توانم بپردازم، اگر برای خود پالتویی را که دوست دارم بخرم، برای دخترم نمی‌توانم پالتو بخرم و… در زندگی روزمره با صدها مورد از این نوع مواجه هستیم که باید تصمیم بگیریم و انتخاب کنیم.

اینکه چه و چه قدر مصرف کنیم، چه کسی کار کند، چند ساعت کار کند، در کجای شهر زندگی کنیم، آپارتمان داشته باشیم با چند اتاق و… پرسش‌هایی است که هر روز در خانواده‌ها مطرح است. پاسخ به همه پرسش‌های بالا مستلزم تصمیم‌‌گیری و انتخاب است و به همین دلیل انتخاب، قلب اقتصاد خانواده است.

چگونگی توزیع منابع برای رسیدن به مطلوبیت

چگونگی توزیع منابع در دسترس خانواده، بین اعضای آن بسیار مهم است. واضح است اگر یکی از اعضای خانواده قسمت بیشتری از درآمد خانواده را به‌خود اختصاص دهد، سهم کمتری برای دیگری می‌ماند. در اینجا یک راه‌حل طلایی برای حل مسئله توزیع مناسب منابع خانواده پیشنهاد می‌کنیم: لیستی از خواسته‌های افراد خانواده تهیه کنید. انتخاب‌های ممکن را بنویسید. انتخاب‌ها را آنقدر با هم عوض کنید که به بهترین انتخاب با توجه به درآمدتان دست یابید. توجه کنید که هر خانواده سازمانی است که تولید و توزیع کالا را انجام می‌دهد، ولی مثل خط تولید یک کارخانه نیست، سیستم جوی دنیا هم نیست بلکه مکانی است که در آن گروهی زندگی، کار و بازی می‌کنند و عمل هریک بر دیگری اثر می‌گذارد.

بهترین و اقتصادی‌ترین انتخاب برای خانواده، انتخابی است که بیشترین رضایت خاطر (خشنودی) را برای خانواده به بار آورد. اقتصاددانان به جای رضایت خاطر از یک اصطلاح علمی به اسم مطلوبیت استفاده می‌کنند. آنها می‌گویند بهترین انتخاب، انتخابی است که بیشترین مطلوبیت را برای خانواده ایجاد کند.

راهکارهای موفقیت در اقتصاد خانواده

اقتصاد خانواده تنها محدود به خانواده‌های مرفه و ثروتمند نیست. این علم برای اقشار کم‌درآمد که اتفاقا دخل و خرجشان همخوانی ندارد کاربرد‌های بیشتری خواهد داشت. از نکات قابل توجه در اقتصاد خانواده این است که افزایش درآمد، به معنی بهبود معاش خانواده نیست بلکه افزایش درآمد افزایش هزینه‌ها را به‌دنبال خواهد داشت بلکه مدیریت هزینه‌هاست که هنر گردانندگان اقتصاد خانواده را آشکار می‌کند. خانواده‌ها نمی‌توانند هنگام مواجهه با کمبود بودجه‌شان یک متمم بودجه بیاورند و هزینه‌های اضافی را حذف کنند بنابراین باید قادر باشند هزینه‌ها را مدیریت کنند.

آنچه اقتصاد خانواده را منحصر به فرد می‌کند وجود ارتباطات درونی بین نقش‌های شغلی و خانوادگی است. با این وجود نباید فعالیت‌های اقتصاد خانواده را شوخی و سرگرمی دانست بلکه باید با جدیت و برنامه‌ریزی دقیق آنها را پیگیری کرد. این بدان معناست که تمام اعضای خانواده موظفند از سیاست‌های اقتصادی خانواده در جهت پیشبرد اهداف آن تبعیت کنند. مدیریت اقتصادی خانواده در شرایط عادی باید براساس میزان درآمدهای هر یک از اعضای خانواده و هزینه‌ها تنظیم شود. همان طور که در خانواده، والدین باید مدیریت عاطفی، روانی و اجتماعی را اعمال کنند، در بحث هزینه‌کردن و ایجاد تعادل بین دخل و خرج نیز نیاز به مدیریت است.

راهکارهای پیشنهادی برای دوام و قوام اقتصاد خانواده

1- برنامه‌ریزی برای آینده اقتصاد خانواده بی‌شک برنامه‌ریزی برای آینده زندگی در تمامی خانواده‌ها مطرح است. در بطن یک مدل سیستمی اقتصاد خانواده، خانواده و اقتصاد آن را نمی‌توان از هم مجزا کرد، بنابراین زمانی که برای هر یک از آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم، ناگزیریم دیگری را نیز مدنظر قرار دهیم. توجه به نیازهای آتی خانواده و همچنین شناخت فرصت‌ها و تهدیدهای اقتصاد خانواده در این راستا اهمیت دارد. این کار برای تمام اعضای خانواده مفید خواهد بود. می‌توان جلسات خانوادگی را روی این موارد متمرکز کرد.

2- انجام مشاوره‌های اقتصادی بعضاً خانواده‌ها در مدیریت اقتصادی خود از توان لازم برخوردار نیستند و یا اینکه با مسائل و مشکلاتی مواجه می‌شوند که به تنهایی از عهده آنان بر نمی‌آیند. امروزه منابع و مراجع بسیاری با موضوع اقتصاد خانواده وجود دارد. برگ برنده، شناخت مرجع شایسته و مراجعه به آن و کسب مشاوره صحیح است. از منابع بالقوه اطلاعات و مشاوره می‌توان به دوستان و آشنایان، اقوام، اعضای خانواده، همکاران شغلی و… اشاره کرد.

3- افزایش سطح دانش اقتصادی خانواده ابتدایی‌ترین مرجع برای افزایش سطح دانش و آگاهی و به روزماندن، کتاب‌ها و نشریات است. ارائه آموزش‌های لازم به فرزندان و ارتقای سطح عمومی دانش اقتصادی خانواده می‌تواند زمینه خوبی برای تصمیم‌گیری‌های صحیح اقتصادی باشد.

4- روحیه همکاری بین اعضای خانواده تعامل مناسب بین اعضای خانواده و همچنین اولویت‌بندی نیازهای اقتصادی سبب تقویت و سلامت اقتصاد خانواده می‌شود.

جایگاه فرزندان در اقتصاد خانواده

نقش کودکان و فرزندان به‌عنوان یکی از مصرف‌کنندگان عمده در خانواده‌ها از یک سو و همچنین جایگاه آنان در آتیه اقتصاد خانواده‌ها از سوی دیگر لزوم توجه به آموزش صحیح و هدایت آنان را ایجاب می‌کند. با رهبری صحیح و به‌جا در اقتصاد خانواده، خصوصیات جمع‏گرایی، صداقت، دلسوزی، صرفه‏جویی، مسئولیت‏پذیری و دیگر خصوصیات مثبت رشد و پرورش می‏یابد. هدایت فرزندان در مسیر شناخت مسائل، مشکلات، کمبود‌ها و محدودیت‌های اقتصادی خانواده‌ها می‌تواند در اصلاح رفتار مالی و همچنین واقعیت‌نگری آنان نقش مهمی ایفا کند.

زنان و مدیریت اقتصاد خانواده

زنان در مدیریت و برنامه‌ریزی الگوهای مصرفی در خانواده نقش اصلی را دارند و در جوامع سنتی این نقش در مسیر قناعت در خانواده پر رنگ‌تر بود.

برخی از کارشناسان مصرف را کلید فهم تحولات اجتماعی بیان می‌کنند چرا که بر این اساس واقعیت خانواده را بهتر می‌توان شناخت. با توجه به اینکه سطح زندگی افراد در جامعه دچار تغییرات اساسی است نگاه امروز به اقتصاد در جامعه نگاهی وسیع و گسترده‌ است.

در قدیم مصرف صرفاً یک رفتار اقتصادی بیان می‌شد به‌طوری که افراد غنی به لحاظ درآمد بالا، از کالاهای بیشتری هم مصرف می‌کردند، حال آنکه امروزه مصرف وسیله‌ای شده که افراد شخصیت خود را با آن به دیگران نشان می‌دهند؛ در واقع مصرف به یک رفتار اجتماعی تبدیل شده است.

با توجه به جایگاهی که زن در خانواده به‌عنوان مادر و فردی که در انتقال ارزش‌های اخلاقی به نسل بعد مؤثر است، می‌تواند در اصلاح الگوی مصرف نقشی بسیار مهم داشته باشد.

اگر در خانواده‌ای مصرف و استفاده از کالاهای مصرفی توسط مادر خانواده مدیریت نشود اقتصاد خانواده دچار مشکل می‌شود. همان طور که نقش زن در جامعه سنتی در قناعت، بسیار چشمگیر بوده است، در جوامع مدرن هم در گرایش یا عدم‌گرایش افراد خانواده به مصرف گرایی بسیار مؤثر است.

زن با استفاده از جایگاه ویژه‌ای که از لحاظ احساسات و عواطف در خانواده دارد نیز می‌تواند روی الگوی مصرف و نظام اقتصادی خانواده تأثیر مستقیم داشته باشد.

افزایش بهر‌ه‌وری در خانواده

برای کاهش هزینه خانواده، قبل از استفاده از هر روشی، قیمت روش‌های مختلف را با هم مقایسه کنید. آن‌گاه از روشی استفاده کنید که ضمن تحقق خواسته نهایی و ایجاد مطلوبیت در خانواده، پایین‌ترین هزینه را داشته باشد. مثلا در انتخاب وسایل زندگی با توجه به قیمت انواع کالا و در نظر گرفتن کیفیت هر کدام، موردی را انتخاب کنید که در عین ارزان‌تر بودن، هدف شما از به‌کارگیری آن وسیله را هم به نحو مطلوبی محقق می‌سازد.

در زندگی خانوادگی باید تصمیمات مختلفی اتخاذ شود. می‌توان بودجه خانواده را به کالای مصرفی بادوام مثل یخچال، تلویزیون، اتومبیل، مسکن یا… اختصاص داد یا آن را برای کالای مصرفی بی‌دوام مثل رستوران رفتن، صرف کرد. این موضوع در مورد تعداد فرزندان، بین کیفیت آموزش، بهداشت یا کمیت (تعداد) نیز صادق است؛ یعنی ما همواره باید حواس خود را جمع کنیم تا انتخابی را انجام دهیم که اولاً بین در آمد و هزینه‌ها تعادل برقرار باشد؛ یعنی امکان‌پذیر باشد ثانیا با توجه به تفاوت در ترجیحات، سلیقه، فرهنگ حاکم در جامعه و خانواده انتخابی را داشته باشیم که وقتی به آن انتخاب دست یافتیم، به‌منظور تغییر آن، تلاش دوباره‌ای انجام نشود.

اهمیت زمان و برنامه‌ریزی در اقتصاد خانواده

زمان، منبعی در اختیار همه افراد است. این منبع مهم دارای ویژگی‌های خاص خود است که از سایر منابع که نزد فرد و خانواده قرار دارد، متمایز است. زمان منبعی محدود است که نه قابل ذخیره کردن است و نه برگشت‌پذیر. آهنگ آن را نمی‌توان تندتر یا کندتر کرد. لذا منبعی است که باید در قبال آنچه به دست می‌آید، صرف شود. از آنجا که انسان در قبال هرچه که در اختیار دارد، مسئول است، در مقابل زمان نیز مسئول است. با این نگرش نسبت به زمان، برنامه‌ریزی زمان برای خود و خانواده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع برنامه‌ریزی خانواده به‌منظور استفاده بهینه از زمان، نخستین قدم در راه برنامه‌ریزی اقتصادی خانواده است.

خانواده بدون برنامه مثل سازمانی است که به حال خود رها شده است. اهداف تشکیل‌دهندگان خانواده محقق نمی‌شود مگر آنکه رئیس و مدیر خانه برای رسیدن به اهداف مورد نظرشان با شناخت کافی از امکانات و منابع در اختیار، برنامه‌ریزی داشته باشند. نخست باید چارچوب اهداف کلی خانواده تعیین شود، آنگاه کل برنامه به برنامه‌ها و هدف‌های کوچک‌تر برای رسیدن به هدف اصلی تقسیم شود. از این‌رو برنامه‌ریزی در 3 افق زمانی بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت ضرورت دارد. در برنامه‌ریزی بلندمدت خانواده، با توجه به منابعی نظیر ثروت و درآمد و زمان که در اختیار دارد، اهداف بلندمدت خود را تعیین می‌کند.

طبیعی است اهدافی مثل به دانشگاه فرستادن بچه‌ها نمی‌تواند یک‌شبه تحقق پیدا کند بلکه احتیاج به پیش زمینه‌هایی دارد. از این‌رو به همراه برنامه‌های بلندمدت، خانواده باید برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت هم تهیه کند. در برنامه میان مدت که در راستای برنامه بلندمدت تنظیم می‌شود خانواده باید نیازها و امکانات خود را شناسایی کرده تا بهترین شیوه را اتخاذ کند. مثلا در مثال دانشگاه رفتن بچه‌ها، خانواده باید زمینه تحصیل در محیط‌هایی مناسب پیش از دانشگاه، در دوره ابتدایی و دبیرستان را برای فرزندان در برنامه میان مدت فراهم کند. به همین ترتیب لازم است که برای دستیابی به اهداف برنامه میان مدت، چند برنامه کوتاه مدت نیز پیش روی خانواده قرار بگیرد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند پس از این مرحله، یعنی برنامه‌ریزی و انتخاب خط‌مشی برای تحقق اهداف این برنامه‌ها، موفقیت به روی خانواده‌ها لبخند می‌زند و فقط کافی است زنگار خودخواهی، خودرایی و منیت را از دل‌های اعضا بشوییم و چشم‌مان به جمال فداکار، با صداقت، همراه و همدل و جمع‌گرای اعضای خانواده‌ها روشن شود.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

امروزه به علت تورم و گرانی ، مشکلات اقتصادی گریبان بسیاری از خانواده ها را گرفته ، به طوری که دغدغه بسیاری از افراد در جامعه می باشد. مشکلات اقتصادی و یکسان نبودن میزان دخل و خرج از رایج ترین بحث های زنو شوهری در کانون خانواده است که می توان بنیان خانواده را سست کند اما راهکارهایی وجود دارد که شما می توانید با آنها به جنگ مشکلات اقتصادی بروید و پیروز شود. این بخش از نمناک چند گام طلایی برای رفع مشکلات اقتصادی جامعه را بیان می کند ، با ما همراه باشید.

مدیریت حرف اول را می زند

اقتصاد خانواده مقوله ای صرفا برای خانواده های پر در آمد نیست بلکه برای اقشار کم در آمد نیز کاربرد دارد . افزایش درآمد موجب بالا رفتن هزینه ها می شود و مدیریت هزینه ها می تواند هنر گردانندگان اقتصاد خانواده را نمایان سازد. شیوه مدیریت اقتصادی خانواده ها، امروزه بخش عمده ای از هویت آنان را تشکیل داده، رونق و شکوفایی اقتصادی، رشد و ترقی خانواده را در پی خواهد داشت.

برنامه ریزی کنید

چطور اقتصاد خانواده را مدیریت کنیم؟

برنامه ریزی اقتصادی خانواده در شکوفایی آن نقش اساسی دارد. خانواده بدون برنامه مثل سازمانی است که به حال خود رها شده است چرا که برنامه ریزی اقتصادی خانواده ، اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اقتصادی خانواده را مشخص می کند.

اهداف تشکیل دهندگان خانواده محقق نمی شود مگر آنکه مدیر خانه برای رسیدن به اهداف مورد نظرشان با شناخت کافی از امکانات و منابع در اختیار، برنامه ریزی داشته باشند. نخست باید چارچوب اهداف کلی خانواده تعیین شود، آنگاه کل برنامه به برنامه ها و هدف های کوچک تر برای رسیدن به هدف اصلی تقسیم شود. در این مسیر اهداف باید قابلیت تحقق داشته باشند و از خیال پردازی در تعیین آن ها دوری شود.

انتخاب و توزیع مناسب

همه اعضای خانواده دوست دارند بهترین ها را در انتخاب محل زندگی ، غذا ، پوشاک و…. داشته باشند اما درصد کمی از خانواده های هستند که می توانند این نیازها را برطرف سازند و اگر در آمد خانواده محدود باشد تنها می تواند بخشی از این نیازها را برطرف سازد.

خانواده باید فهرستی از خواسته های خود را تهیه کند و درآمد خانواده را با این نیازها تطبیق دهد و انتخاب ها را طوری بررسی کند که به بهترین انتخاب دست یابد. همچنین مدیر خانواده باید به چگونگی توزیع منابع بین اعضای خود دقت کند زیرا اگر این توزیع ناعادلانه باشد و یکی از اعضای خانواده قسمت بیشتری از درآمد خانواده را به خود اختصاص دهد، سهم کمتری برای دیگری می ماند.

پس انداز کنید

یکی از راهکارهایی که می تواند مشکلات اقتصادی خانواده را حل نماید داشتن پس انداز است . بدون پس انداز، هیچ خانواده ای نخواهد توانست به کامیابی برسد. پس انداز امری مشارکتی است و تنها با فعالیت سرپرست خانواده حاصل نمی شود، بلکه همه اعضای خانواده در آن سهیم اند. پس انداز کردن موجب تعدیل هزینه ها ، تضمین آینده می شود و نقطه اتکای خانواده است.

روحیه همکاری بین اعضای خانواده

در حل مشکلات اقتصادی خانواده ها نباید تنها پدر و مادر مسئول باشند بلکه باید تمامی اعضای خانواده از جمله فرزندان در حل این مشکلات کمک نمایند. تقویت و سلامت اقتصاد خانواده در گرو تعامل مناسب بین اعضای خانواده و همچنین اولویت بندی نیازهای اقتصادی است.

زنان و مدیریت اقتصاد خانواده

زنان نقش ویژه ای در مدیریت و برنامه ریزی الگوهای مصرفی در خانواده دارند . در قدیم زنان در برنامه ریزی الگوهای مصرفی و قناعت پیشگی نقش پر رنگی را ایفا می کردند. امروزه مصرف وسیله ای برای خودنمایی کردن شده است که با آن افراد شخصیت خود را با آن به دیگران نشان می دهند اما در قدیم مصرف صرفا یک رفتار اقتصادی بود که افراد پر در آمد به علت بهتر بودن وضعیت مالی از کالاهای بیشتری هم استفاده می کردند.

زن در خانواده به عنوان مادر نقش اساسی در اصلاح الگوی مصرفی خانواده دارد.اگر در خانواده ای مادر نتواند مصرف و استفاده از کالاهای مصرفی مدیریت کند اقتصاد خانواده دچار مشکل می شود. در جوامع امروزی زن نقش اساسی در گرایش یا گرایش نداشتن افراد خانواده به مصرف گرایی دارد اما در قدیم نقش زنان در قناعت، بسیار چشمگیر بوده است.

 

انجام مشاوره های اقتصادی

برخی از خانواده ها خودشان به تنهایی نمی توانند از پس حل مشکلات اقتصادی بر بیایند و در مدیریت اقتصادی توانایی لازم را ندارند. این دسته از خانواده ها می توانند در حل مشکلاتشان از دوستان و آشنایان، اقوام، اعضای خانواده، همکاران شغلی و… راهنمایی بگیرند.

در حد درآمد خود خرج کنید

برخی از افراد با در آمد پایین به خاطر اینکه یک موقعیت کاذب اجتماعی ایجاد نمایند وام های غیر ضروری می گیرند و زیر بار قرض های کلان می روند تا بتوانند در مناطق بالای شهر سکونت کنند و یا خودروهای گران قیمت سوارشوند. این افراد در مقابل نمی توانند نیازهای ضروریشان مانند تغذیه مناسب، آموزش، تفریح، سفر و…را برطرف سازند .

بنابراین باید در حد درآمد خود خرج کنید یعنی خانه، خودرو و سطح زندگی شما مناسب با درآمدتان باشد وتنها یک سوم از درآمد خود را به اجاره خانه اختصاص دهید و حدود یک دهم آن را صرف مخارج خودرو و بنزین و بیمه کنید و بقیه در آمدتان را صرف صورت حساب ها و دیگر مخارج روزانه سازید.

 

شکرگزاری

شکر گزاری از خداوند و شکر نعمت های فراوان او سبب افزایش رزق حلال می شود . همانطور که در قرآن آمده است :«از روزی پروردگارتان بخورید و شکر او را به جا آورید.»(سباء/15) « و پروردگارتان اعلام عمومی کرده است که اگر شکر کنید، حتماً روزی شما را افزون خواهم کرد و اگر ناسپاسی کنید قطعاً عذاب من سخت خواهد بود.»(ابراهیم/7)

سحرخیزی و استغفار

سحر خیزی و بیدار شدن به هنگام اذان صبح تا طلوع آفتاب روزی را افزایش می دهد . از دیگر کارهایی که سبب افزایش روزی می شود، استغفار از گناهان و ترک معاصی است .«گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره آمرزنده است، تا بر شما از آسمان باران ملایم، پی در پی فرستد و شما را به وسیله مال و پسران یاری کند و برای شما باغ ها و نهرهای آب پدید آورد.» (نوح/12-10)

 

خوش خلقی با خانواده

خداوند به کسانی که با خانواده خود به خوبی رفتار می کنند و با اعضای خانواده شان خوش خلقی می نمایند روزی فراوان اعطا می کند. همانطور که در فرمایش امام صادق آمده است :«هر کسی که خوب گرداند نیکی اش را بر اهل خانواده اش، روزی اش افزوده می شود.» (میزان الحکمه،ج4، ص117)

صدقه دادن

صدقه دادن یکی از بهترین کارها نزد خداوند است و موجب افزایش روزی می شود . مقدار صدقه مهم نیست، بلکه انگیزه و کیفیت آن اهمیت دارد. صدقه دادن تنها دادن پول و رفع نیاز مادی نیست بلکه انسان های تنگدست نیز امکان و فرصت صدقه دادن و بهره گیری از آثار معنوی و الهی آن را با نشستن بر پای درد ودل فردی یا آموزش مسلمانی دیگر دارند. حضرت علی(ع) فرمودند:«رزق و روزی را به وسیله صدقه دادن از آسمان پایین بکشید.(افزایش دهید) » (میزان الحکمه، ج5، ص323)

 

توکل و رضایت یا بهتر است بگوییم قناعت

برای حل مشکلات اقتصادی علاوه بر تلاش و کوشش ، به خداوند توکل کنید زیرا بدون توکل به خدا پیروزی و سعادت آدمی ممکن نیست و خیر و برکتی در زندگی نخواهد بود. همه چیز در این دنیا از آن خداوند است و هرچه اسباب مادی است او آفریده و در طول اراده اوست پس همیشه به او توکل کنید که جز او هیچ قدرت و نفوذی در عالم نیست.

 

اقتصاد خانواده تنها محدود به خانواده های مرفه و ثروتمند نیست. این علم برای اقشار کم درآمد که اتفاقا دخل و خرجشان همخوانی ندارد کاربرد های بیشتری خواهد داشت. از نکات قابل توجه در اقتصاد خانواده این است که افزایش درآمد، به معنی بهبود معاش خانواده نیست بلکه افزایش درآمد افزایش هزینه ها را به دنبال خواهد داشت بلکه مدیریت هزینه هاست که هنر گردانندگان اقتصاد خانواده را آشکار می کند. خانواده ها نمی توانند هنگام مواجهه با کمبود بودجه شان یک متمم بودجه بیاورند و هزینه های اضافی را حذف کنند بنابراین باید قادر باشند هزینه ها را مدیریت کنند.

خانم های خانه در شرایط زندگی های امروزی می توانند یک یار و کمک برای همسرشان در مدیریت اقتصادی خانواده باشند. شما با روش های زیر می توانید یک کدبانوی مقتصد باشید.

در عرف و فرهنگ ایرانی ما، هر یک از زن و مرد در جایگاه ویژه خودشان، در مدیریت اقتصادی خانواده نقش مهمی را ایفا می کنند. مردان همیشه به عنوان محور کسب درآمد خانواده محسوب می شوند و مدیریت اقتصاد خانواده به زنان واگذار می شود، چرا که زنان اقتصادی تر هستند و با ملاحظه بیشتری می توانند اقتصاد خانواده را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنند. آگاهی از اصول مدیریت اقتصادی یکی از بهترین روش های انتخاب و اتخاذ شیوه ای مناسب برای به سامان رساندن اوضاع اقتصادی خانواده است، با توجه به این مهم، برای موفقیت روزافزون شما در مدیریت اقتصادی خانواده، به چند نکته مهم و کاربردی اشاره می کنیم

یک بانوی مدبر، نه تنها به محدودیت های خانواده خویش آگاه است، بلکه باید متوجه سختی هایی که برای کسب درآمد وجود دارد نیز باشد تا به راحتی آن را در موارد غیر ضروری مصرف نکند. متاسفانه برخی از زنان امروزی نقش کمتری در تولید مایحتاج خانواده دارند و حتی برای این کار، وقت کمتری را اختصاص می دهند در حالی که کالاهای واحدی مانند برنج، سبزی، گوشت، مرغ و… خریداری می شود اما هیچ گاه این کالاها به کالاهای ترکیبی مانند انواع غذاها تبدیل نمی شود، چرا که فست فود و غذاهای آماده و … جای خالی چنین امری را به خوبی پر می کنند. این روزها حلقه ارتباطی بانوی خانه با بخش های مختلف خانه کم شده که این مساله نه تنها باعث افزایش مصرف گرایی شده، بلکه نیازهای جدیدی را بر خانواده تحمیل می کند که به موجب آن نیز بروز مشکلاتی در برنامه ریزی مالی خانواده اجتناب ناپذیر می شود، اما شما به عنوان کدبانوی خانه می توانید نقش بسیار مهمی در کم کردن هزینه های خانواده داشته باشید، تلاش کنید حتی المقدور از هزینه های گزاف و بیهوده بپرهیزید تا قدرت خرید خانواده و میزان کالای موجود در سبد خرید خانواده تان را به طریقی مناسب افزایش دهید.

چطور اقتصاد خانواده را مدیریت کنیم؟

صرفه جویی، روشی مفید برای کاهش هزینه هاست. مصرف را باید تابع شرایط خانواده و اهداف آن تنظیم کنید. توصیه می شود هیچ گاه مصرف خانواده تان را براساس چشم و همچشمی به کسانی که شرایط مالی و نیازهای متفاوتی نسبت به شما دارند یا زیاده خواهی غیر ضروری و افراطی بنا نکنید. به یقین بپذیرید صرفه جویی بهترین راه کاهش هزینه هاست و شما به عنوان یک بانوی مدبر و مدیر با استفاده از روش های مختلف می توانید صرفه جویی را هنر خود و فرزندانتان کنید. در نخستین گام بهتر است علم مصرف کردن صحیح را بدانید. برای مثال در مورد کاهش مصرف برق، اگر به روش های نوین کاهش مصرف برق توجه داشته باشید و از لامپ ها یا لوازم برقی کم مصرف استفاده کنید یا در ساعات اوج مصرف، میزان مصرف تان را به حداقل برسانید یا برای صرفه جویی در مصرف آب از شیرهایی استفاده کنید که مصرف آب را کاهش می دهد و…، می توانید صرفه جویی زیادی را در بلند مدت داشته باشید، بدون شک با صرفه جویی در مصرف برق و آب، می توانید سرمایه اولیه را در دراز مدت برگشت دهید. در دومین گام لازم است آموزش ببینید و تمرین کنید؛ برای کاهش هزینه ها لازم است در دو بخش خرید انواع کالا و نحوه مصرف آنها کسب آگاهی کنید. اگر در خصوص روش های کاهش مصرف انواع انرژی و دیگر کالاها اطلاعات مفیدی داشته باشید و سعی کنید در عمل نیز آنها را انجام دهید، قطعا فرزندانتان نیز آموزش می بینند و مانند شما اجرا می کنند.

شما به عنوان بانوی مقتصد خانواده، وظیفه دارید با توسل به روش ها و الگوهای تربیتی صحیح، رفتارهای اقتصادی فرزندانتان را اصلاح و بهبود ببخشید. بهتر است فرزندانتان را با محدودیت های اقتصادی خانواده آشنا کنید، چه بسا این آشنایی ها باعث می شود آنها درست رفتار کنند و در انتخاب صحیح نیز به شما کمک کنند. مثلا به فرزندانتان آموزش دهید که درآمد به راحتی به دست نمی آید و چقدر پدر و مادرش برای حصول آن مجبورند زحمت بکشند، از سوی دیگر، همیشه به او متذکر شوید باید قدردان محبت والدینش باشد و بی خود و بی جهت پولی را خرج نکند. بهتر است هنگام خرید، فرزندانتان را همراه خود ببرید یا اگر شرایط سنی آنها اجازه می دهد، گاهی آنها را برای خرید برخی از مایحتاج خانه بیرون بفرستید تا با ایستادن در صف نانوایی یا با دست به جیب شدن و… حساب کار دست شان بیایید و به سختی و خستگی خرید آشنایی پیدا کنند. در این صورت شما با یک تیر دو نشان زده اید، هم در جهت تربیت اقتصادی و مسئولیت های متعاقب آن گام برداشته اید و هم آن که نسبت به چگونگی هزینه ها و درآمد خانواده حساسش کرده اید. این حق مسلم شما و فرزندتان است که درخصوص دخل و خرج خانه به یکدیگر اطلاعات بدهید تا دچار مصرف زدگی، چشم و همچشمی و ولخرجی نشوید تا بتوانید در این چارچوب، بهترین اولویت بندی و انتخاب ها را داشته باشید.

یک کدبانو مقتصد پدر خانواده را یاری می کند

مشکلات اقتصادی چند سال اخیر باعث شده است مرد خانواده به تنهایی نتواند عهده دار تامین مخارج زندگی و خانواده شود، بی شک در این راستا، شما به عنوان شریک و همدم زندگی همسرتان، باید به کمک او بشتابید و برای درآمدزایی هر چه بیشتر، از هرآنچه که برای بهبود شرایط اقتصادی خانواده می توانید انجام دهید، دریغ نکنید. اگر بانوی شاغلی هستید، درآمد تان را در حساب مشترک زندگی مشترکتان به اشتراک بگذارید، این کار همسرتان را دلگرم و امیدوار می کند اما اگر خانه دار هستید، از هنرها و استعدادهای بسیارتان همچون آشپزی، خیاطی، عروسک سازی، شمع سازی و… در جهت درآمد زایی نهایت استفاده را ببرید.

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یکی از ویژگی‌های مهم تربیتی در خانواده، نظم و انضباط مالی و به طور کلی مدیریت هزینه است.

مدیریت هزینه به معنای بهترین بهره‌وری با حداقل امکانات است که باید در زندگی برای نیازهای ضروری خود برنامه‌ریزی کرد.

برای مدیریت هزینه باید هزینه‌ها را یادداشت کرد زیرا انسان تا شناخت دقیقی از اندازه هزینه خود نداشته باشد نمی‌تواند در مورد آن تصمیم بگیرد که هزینه‌ها را کاهش دهد یا خیر.

بهمن قدمی‌دمآبی کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مدیریت هزینه در خانواده بسیار پر اهمیت است چرا که همواره خانواده‌ها دغدغه‌های فراوانی را در این رمینه دارند که برای مدیریت هزینه‌ها در خانواده، باید اقتصاد خانواده و تقویت آن همواره مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: عمدتا برای اینکه اقتصاد خانواده تقویت شود باید هزینه‌فرصت، مدنظر قرار گیرد، که منظور از این واژه آن است که بالاترین فایده و ارزش سایر انتخاب‌ها مورد توجه باشد.چطور اقتصاد خانواده را مدیریت کنیم؟

قدمی گفت: متاسفانه از منفعت و رفاهی که سایر کالاها و خدمات می‌تواند نصیب ما کند چشم‌پوشی کرده‌ در نتیجه در اقتصاد و زندگی همواره محدویت داریم درحالی که لازم است  در انتخاب‌های خود مفهوم هزینه‌فرصت را لحاظ کنیم، به این معنا که باید کالا و یا خدمتی را انتخاب کنیم که بیشترین و بهترین فایده یا منفعت را برای ما به ارمغان آورد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه انتخاب کالا و خدمات بر مبنای درآمدزایی از دیگر راه‌های تقویت اقتصاد خانواده است، تصریح کرد: باید کالا یا خدمتی را انتخاب کرد که این انتخاب منجر به درآمدزایی شود، به عنوان مثال خانواده‌ها با خرید سهام در آینده می‌توانند از منفعت ریالی آن استفاده کنند.

وی توجه به امکانات و محدودیت‌های خود و خانواده را از دیگر راه‌های تقویت اقتصاد خانواده برشمرد و گفت: افراد باید شناخت درست و کاملی از محدودیت‌های خود داشته باشند و بعد از آن انتخاب‌های خود را بر مبنای این شناخت دنبال کنند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: فردی که از نظر درآمدی در سطح بالایی قرار ندارد باید توجه بیشتری به مخارج زندگی خود کند، گرچه افراد پردرآمد هم باید این امر را مدنظر قرار دهند و با شناخت محدودیت‌های خود، بهتر و دقیق‌تر انتخاب خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای مباحث اقتصادی خانواده از دیگر عوامل تقویت اقتصاد خانواده است، اظهار کرد: باید خانواده‌ها همواره در انتخاب‌های خود برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلندمدتی داشته باشند تا بتوانند انتخاب بهینه را انجام دهند.

قدمی گفت: افزایش بهره‌وری به معنای استفاده بهتر و دقیق‌تر از امکانات است، در نتیجه خانواده‌ها باید از حداقل امکانات و استعدادهای اقتصادی و غیر اقتصادی، حداکثر استفاده را داشته باشند.

وی با بیان اینکه تمرکز و توجه به نقش زنان به عنوان مدیران مالی از دیگر عوامل دخیل در بهبود اقتصاد خانواده است، تصریح کرد: از آنجایی که زنان و مادران در خانه کار مدیریت را انجام می‌دهند، لازم است برخی اصول و مقررات اقتصادی را فرا گیرند تا بتوانند در هزینه‌های خانه صرفه‌جویی کنند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: منظور از توزیع درآمد خانه، تقسیم کردن است که باید درآمد خانه به گونه‌ای میان انتخاب‌های مختلف توزیع شود تا این انتخاب‌ها مبنای درآمدزایی قرار گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: عمدتا کالای بادوام کالایی است که بتوان از آن در دوره‌های بلندمدت استفاده کرد، در نتتیجه خانوارها باید به جای کالاهای مصرفی کالاهای بادوام خریداری کنند.

قدمی تاکید کرد: لازم است به فرزندان خود درست خرج کردن و پس انداز کردن را یاد داد تا براساس آن چگونه اولویت‌بندی کردن نیازهای خود را فراگیرند.

وی خرید وسایل دست دوم به منظور کاهش هزینه‌های خانواده، پس‌انداز کردن برای خرید کالا، دوری از قرض، وام و بدهی، عدم تجمل گرایی و چشم و هم‌چشمی و عدم قرض دادن بی حساب و کتاب را از دیگر عوامل تقویت اقتصاد خانواده عنوان کرد.

انتهای پیام

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نسیم شیراز، خانم حسن زاده مشاور خانواده در باب مدیریت اقتصاد خانواده اظهار کرد: درست و با مدیریت خرج‌کردن، حسابش از خساست به خرج دادن جداست.آدم خسیس حتی وقتی پول نسبتا خوبی هم دارد و می‌داند اگر کمی بیشتر از قبل خرج کند اتفاق بدی نمی‌افتد و اقتصاد خانواده‌اش به هم نمی ریزد، باز هم از خرج کردن هراس دارد. ولی کسی که با حساب و کتاب خرج می‌کند، می‌داند که چه مقدار پول را برای چه کاری و چه زمانی در نظر بگیرد.

وی گفت: پس شاید بدترین شیوه مدیریت اقتصاد خانواده، حبس‌کردن اسکناس‌ها در جیب یا حساب‌های بانکی باشد در حالی که حسرت داشتن همه چیزهای خوب دنیا به دل اعضای خانواده مانده و آنها در حالی که می توانند خوب زندگی کنند، اما اوضاع رقت‌باری دارند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر خواستید مدیریت مالی خانواده را به عهده بگیرید ابتدا مرز مدیریت را با خساست مشخص کنید و مرتب به خود یادآوری کنید که پول خرج نکردن و پس‌انداز کردن مداوم مساوی با داشتن زندگی راحت نیست.

این مشاور خانواده چند راهکار ساده برای پس انداز کردن پیشنهاد می کند از جمله اینکه:

بخشی از درآمد ماهیانه تان را نادیده بگیرید ولو به مقدار اندک.چطور اقتصاد خانواده را مدیریت کنیم؟

با خریدن قلک، فرزندانتان را از کودکی به پس انداز کردن آشنا کنید.

قناعت کرده و بجای چشم و هم چشمی کردن از داشته خود لذت ببرید.

از کالا و وسایل منزل خود مواظبت کنید که دیرتر فرسوده شوند و کمتر نیاز به تعویض باشد.

پس انداز فقط مالی نیست می توانید به طرق دیگر نیز پس انداز کنید مثلا:


از لامپ های کم مصرف استفاده کنید.

در ساعات اوج مصرف از وسایل برقی استفاده نکنید.

به اندازه مورد استفاده مواد غذایی خریداری کنید تا خراب نشوند و دور ریز نداشته باشید.

غذا را به اندازه ی نیاز تهیه کنید تا فاسد نشود و هم تازه مصرف کنید.


از تلفن و موبایل به قدر ضرورت استفاده کنید.

وسایل برقی را در حالت استند بای نگذارید چون باعث مصرف برق می شوند.

وی در ادامه بیان داشت: اول باید ببینیم در حال حاضر چقدر و چگونه خرج میکنیم، بعد راههای خلاقانه تری برای خرج کردن پیدا خواهیم کرد. آیا شما می دانید در حال حاضر چقدر خرج میکنید و در آمدتان را بیشتر صرف چه مواردی می کنید؟

اگر مطمئن نیستید راهکارهای زیر به شما کمک می کند:

یک دفترچه یادداشت کوچک تهیه کنید و همیشه همراه داشته باشید به مدت یک ماه همه ی مخارج خود را یادداشت کنید.

مخارج خود را در یک جدول وارد کنید می توانید از نرم افزار اکسل استفاده کنید.

گروه های مشابه را کنار هم قرار دهید و آنها را دسته بندی کنید مثل  تفریحات، خوراک، پوشاک، بنزین و کرایه

مثلا اگر شما در محل کار  هر روز ناهارتان را ازبیرون بر تهیه میکنید اقدام مناسب میتواند این باشد که برای ناهار همراه خودتان غذای خانگی ببرید و یا در صورت امکان کاری پیدا کنید که ناهار هم داشته باشد یا اگر هزینه خوراکی هایتان زیاد است فقط از فروشگاه ها و بازارچه هایی که اقلام خوراکی را ارزانتر و با تخفیف می فروشند خرید نمایید.

خانم علیزاده نیز در ادامه در باب مدیریت اقتصادی خانواده گفت: داشتن مهارت مدیریت زمان و انجام به موقع کارها در بسیاری از مواقع باعث کاهش هزینه ها می شود. مثلا به موقع پرداخت کردن اقساط باعث عدم پرداخت جریمه دیرکرد و یا خروج به موقع از منزل میتواند در کاهش هزینه های رفت و آمد بسیار موثر باشد. همچنین تعمیر به موقع ساختمان، خودرو، اسباب کار و لوازم منزل در اولین فرصت عامل بسیار مهمی در کاهش هزینه هاست. بطور مثال در مورد خودرو باید پس از متوجه شدن کارکرد بد هر قسمت از آن و با تعمیر به موقع از مخارج بیشتر پیشگیری نمائیم.


 

وی بیان داشت: در رابطه با مسائل روان شناختی هم استفاده از یک مشاور مجرب و خبره به میزان زیادی به ما کمک می کند. قبل از گرفتن تصمیمات مهم  زندگی از قبیل ازدواج، بچه دار شدن، ادامه تحصیل، مهاجرت و… می توانید از مشاور خود راهنمایی بگیریم تا ضمن احتمال کاهش عدم موفقیت، اگر مشکلی هم پیش آمد به سلامت از آن گذر کنیم و از خیلی از خسارات سنگین مالی پیشگیری نماییم.

وی در ادامه گفت: بعضی افراد هم شغل اشتباهی را انتخاب کرده اند که یا درآمد مناسبی ندارد و یا با سلیقه و روحیات آنها سازگار نیست و به طور مرتب از آن متضرر می شوند. معمولا این افراد جرئت تغییر شغل خود را ندارند و از ریسک این تغییر فرار می کنند.

یک شغل مناسب باید علاوه بر اینکه با  تیپ شخصیتی و اشتیاق قلبی و علایق فرد سازگار باشد از درآمد مناسبی نیز او را بر خوردار سازد.


اتمام متن/

مقصدتوانتخاب ودرسریعترین زمان بلیط رزروکن


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی

 

کسی که می خواهد پولش به هدر نرود باید تا سرحدامکان پول نقد بپردازد

 

چطور اقتصاد خانواده را مدیریت کنیم؟

در اینجا 5 راهکار ساده را در زمینه مدیریت اقتصادی خانواده به شما پیشنهاد می کنیم که شاید همه با آن سر و کار داشته اید ولی هیچ‌ وقت جدی اش نگرفته اید.

 

5 نکاتی برای مدیریت اقتصادی و مالی

این روزها مساله دخل و خرج یا اقتصاد به اصلی ترین دغدغه فکری خانواده ها تبدیل شده است. برخی موفق شده اند به امور مالی خانواده تسلط پیدا کنند و عده دیگر همچنان می‌نالند که چرا دخل و خرجشان به هیچ وجه با هم هماهنگی ندارد.

 

بودجه بندی

هر خانواده‌ای باید به‌طور جدی حساب دخل و خرج خود را داشته باشد و بر مبنای درآمد خود بودجه‌بندی دقیقی طراحی کند. برای بودجه بندی درست مبلغ درآمد را جایی یادداشت کنید و بعد آن را به مخارج یک ماه تقسیم کنید. به غیرضروری ها کاری نداشته باشید. در این برنامه اصلی‌ترین مخارج تعیین می‌شود و اندکی برای تفریح و لذت بردن از زندگی کنار گذاشته می شود. مبلغ باقیمانده هراندازه اندک باید به صندوق پس انداز خانواده منتقل شود. هر خانواده‌ای باید به‌طور جدی یک‌ذخیره پس انداز داشته باشد.

 

حذف خریدهای بیهوده

بسیاری از خانواده‌ها می‌توانند تمام ماه را آبرومندانه با حقوق کارمندی سر کنند. اما بسیاری دیگر هم مدام می‌نالند که چرا این حقوق کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و هنوز ماه به نیمه نرسیده شمارش معکوس مبلغ داخل کارت آنها آغاز می‌گردد. براستی علت چیست؟ این که گروه اول خرید وسایل غیرضروری را از زندگی خود حذف کرده‌اند. آنها وقتی پوشاک، وسایل خانگی، لوازم تزئینی و یا هرچیز دیگر را می خرند که حقیقتا به این وسایل احتیاج داشته باشند. اگر از کنار مغازه‌ای رد شوند و شیء پشت ویترین نظرشان را جلب کند به آن نگاهی می‌اندازند و از زیبایی اش لذت می برند اما به هیچ وجه بدون برنامه قبلی آن را نمی خرند. خرید این دسته با برنامه های از پیش تعیین شده انجام می شود نه با هوس آنی و زودگذر.

 

گردش و تفریح ارزان

اسم گردش و تفریح و مسافرت که به میان می آید عده بسیاری می نالند که پول کافی برای تفریح ندارند. آنها نمی توانند به همراه خانواده به رستوران بروند، سینما بروند، تئاتر تماشا کنند یا هوس مسافرت به سرشان بزند. در حالی که الزاما تفریح مترادف با پول خرج کردن نیست. بسیاری از خانم‌ها و آقایان ساعتی در روز را در پارک می گذرانند، هم از فضای سبز لذت می برند و هم تعدادی دوست و آشنا پیدا می کنند. برخی دیگر با وسیله نقلیه شخصی یا اتوبوس به طبیعت اطراف شهر می‌روند و ساعاتی را در آن محیط به دور از دود و دم و صدای خودروهای شهری خوش می گذرانند. عده دیگر هم در کلاس های ارزانقیمت فرهنگسراهای محل شرکت می کنند و اوقات فراغت خود را به این شکل پر می کنند.

 

کارتی یا نقدی

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید استفاده از کارت اعتباری نوعی دور زدن پس انداز است و کسی که می خواهد پولش به هدر نرود باید تا سرحدامکان پول نقد بپردازد. می‌پرسید چرا؟ الان به شما می‌گوییم. برای لحظه‌ای خود را در فروشگاه بزرگ در نظر بگیرید درحالی که اجناس موردنظر را جمع کرده و روبه روی صندوق ایستاده اید. صندوقدار از شما پول می‌خواهد. شما در کیفتان را باز می‌کنید و کارتتان را تحویل می‌دهید. رمز را می‌گویید، مبلغ پرداخت می‌شود و خیال شما هم راحت می‌گردد. حال تصور کنید همین مبلغ را با اسکناس‌های داخل کیفتان می‌پرداختید. آن‌وقت چه حسی به شما دست می داد. خوشایند نبود. روانشناسان می‌گویند پرداخت پول با اسکناس به مراتب دشوارتر از کارت است چون فرد احساس می‌کند در حال از دست دادن چیزی است و این باعث می‌شود کمتر خرید کند.

 

فروش غیرضروری ها

لوازم غیرضروری خانه گنج پنهان شماست. لباس‌هایی که در گنجه خاک می‌خورند، مبلمانی که دیگر به کار نمی‌آید، ظرف و ظروف بی استفاده و سایر موارد همگی می‌توانند به پول تبدیل شوند. چیزهایی که سالهاست استفاده نمی‌کنید و مطمئنید دیگر برای شما کارآیی ندارند را به معرض فروش درآورید. پیشتر این نوع فروش توسط سمساریها انجام می‌شد و پول چندانی دست فروشنده را نمی‌گرفت. اما خوشبختانه الان به کمک انواع اپلیکیشن‌ها و نیازمندی‌های آنلاین می‌توان کوچکترین اجناس را هم فروخت و البته به صندوق ذخیره خانواده انتقالش داد.

 

منبع : jamejamonline.ir

مهارت های خانه داری


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


اصلاح طرح لبخند با کمک ارتودنسی


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز

بلیط ارزان تهران به مشهد|پشتیبانی 24ساعته

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی

تدارکات جشن ازسفارش غذاتااجاره میز وصندلی


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


لاکچری ترین نوع لمینت دندان

خریدمستقیم جدیدترین مدلهای میزاتو ازتولیدی


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش

برای خریدبلیط اتوبوس دنبال سایت معتبری؟چطور اقتصاد خانواده را مدیریت کنیم؟

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

مقصدتوانتخاب ودرسریعترین زمان بلیط رزروکن


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی

بعد از برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی در مدیریت زندگی بسیار مهم است

مدیریت خرج و مخارج و هزینه های زندگی به عهده مرد خانه است ولی در این بین خانم خانه هم باید دستی در این مدیریت داشته باشد. برای مدیریت اقتصادی خانه باید 4 هنر مهم را بلد باشید. این هنرها عبارتند از :چطور اقتصاد خانواده را مدیریت کنیم؟

نکته هایی که خانمها برای مدیریت هزینه های زندگی باید بداننداگر چه بار اصلی مدیریت اقتصادی خانواده بر دوش مرد خانه است، اما بانوی خانه هم دست‌کمی از مردش ندارد، این شمایید که حساب دخل و خرج زندگی به دستتان است و برای هر هزینه مترقبه‌ای دچار دلهره و نگرانی می‌شوید! مدیریت اقتصادی، یک هنر است و این هنرمندی چهار زیر مولفه دارد که عبارت است از:

هنر اول برای مدیریت هزینه های زندگی برنامه‌ریزی استپیشرفت در زندگی و توفیق در آینده نیازمند برنامه‌ریزی است و برنامه‌ریزی مالی، مجموعه‌ای از پیش بینی‌های مالی است که فرد را برای داشتن یک زندگی با آرامش و آسایش در آینده دور و نزدیک، آماده می‌کند. تعیین اهداف و تقسیم‌بندی آنها به اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت یکی از مهم‌ترین اصول برنامه‌ریزی محسوب می‌شود. یک برنامه‌ریز موفق، باید در انتخاب اهداف دقت کافی داشته باشد؛ اهداف انتخاب شده نه تنها باید قابل وصول باشد بلکه لازم است هماهنگی منطقی بین اهداف نیز وجود داشته باشد. در یک برنامه‌ریزی مالی کامل و دقیق، وضعیت اقتصادی امروز فرد یا خانواده بررسی می‌شود و اهداف مالی فردای نزدیک و دور نیز مورد نظر قرار می‌گیرد تا با توجه به آنها، روش یا روش‌های حصول این اهداف یا قابل دسترس بودن آنها مورد توجه قرار گیرد. برنامه‌ریزی مالی جنبه‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد که صرفا شامل پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری هنگفت در منابع سرمایه‌گذاری خاص نمی‌شود. این سرمایه‌گذاری‌ها ‌فقط بخش کوچکی از یک برنامه‌ریزی جامع است.هنر دوم برای مدیریت هزینه های زندگی بودجه‌بندی استبعد از برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی بسیار مهم است و شاید اولین و تنها راهی است که به کاهش هزینه نیز کمک می‌کند. با یک بودجه‌بندی درست و اصولی متوجه دخل و خرج‌ها می‌شوید و می‌توانید خرج‌ها را هم کنترل کنید. بودجه‌بندی باعث می‌شود مدیریت اقتصادی، مدیریت زندگی، مدیریت زمان و مدیریت برنامه شخصی‌تان را بدست داشته باشید و کارهایتان را طبق برنامه پیش ببرید. به دیگر سخن، کسی که برنامه‌ریزی دارد اهدافش را می‌داند و برای آنها بودجه‌بندی می‌کند، هیچ‌گاه دچار بی‌نظمی نمی‌شود. با بودجه‌ریزی و عمل به آن است که می‌توانید همه نیازهای ضروری و غیرضروری‌تان را در درازمدت به دست آورید.هنر سوم پس‌انداز کردن است

اینجا این سوال مطرح است که آیا با درآمد کم هم می‌شود پس‌انداز کرد؟فرقی نمی‌کند که جزو خانواده‌های کم‌درآمد باشید یا پرآمد، اگر حساب دخل و خرج‌تان را نداشته باشید، هرگز نمی‌توانید پس‌انداز کنید، اما با یک برنامه‌ریزی دقیق و بودجه‌بندی درست، نه‌تنها شرایط اقتصادی تان را مدیریت می‌کنید بلکه می‌توانید پس‌اندازی هم داشته باشید. اگر فرد آینده‌نگری باشید، قطعا برای مدیریت شرایط اقتصادی‌تان پس‌انداز خواهید کرد تا در روز مبادا و به هنگام وقوع حوادث پیش‌بینی نشده دچار مشکل نشوید و بتوانید براحتی حل مشکل کنید یا کمتر دچار زحمت شوید.شما می‌توانید با نادیده گرفتن بخشی از درآمد خود یا همسرتان، پس‌انداز کنید. به کم و زیاد بودن پس‌اندازتان توجه نکنید، چه‌بسا با همین پس‌اندازهای کوچک در درازمدت است که می‌توانید یک سرمایه قابل توجهی داشته باشید و اندک اندک به خواسته‌های درازمدت‌تان دست یابید. قناعت، صرفه‌جویی و چشم و هم‌چشمی نکردن رموز موفقیت حتمی شماست. یادتان باشد قطره قطره جمع شود وانگهی دریا شود و این هنری است که هم باید خودتان یاد بگیرید و هم به فرزندانتان آموزش دهید. با خرید یک قلک کوچک از هم‌اکنون می‌توانید فرزندانتان را با نحوه پس‌انداز و قناعت آشنا کنید.در برنامه‌ریزی برای پس‌انداز لازم است همیشه فهرستی از هزینه را تهیه کنید. بهتر است با وجود محاسبه هزینه‌هایی چون اجاره‌خانه، خوراک، پوشاک، بیمه و هزینه‌های درمانی مقداری هم برای هزینه‌های پیش‌بینی نشده چون جشن تولد، عروسی، مهمانی و مرگ در نظر بگیرید. اگر در حقوق ماهانه خود را تقسیم بر سه کنید، شما می‌توانید دو قسمت آن را خرج و یک قسمت آن را پس‌انداز کنید.

بین سرمایه‌گذاری و پس‌انداز تفاوت استسرمایه‌گذاری با پس‌انداز متفاوت است، در سرمایه‌گذاری شما با توجه به قدرت فکری‌تان، مبلغی از درآمد خود یا همسرتان را در انجام کاری به گردش درمی‌آورید که نه‌تنها به وسیله آن کسب درآمد می‌کنید بلکه در سود و زیان آن کار نیز شریک می‌شوید و بی‌شک سرمایه‌گذاری در درازمدت فواید خود را نشان می‌دهد، این در حالی است که پس‌انداز همیشه قابل دسترس است، با آن نمی‌توان کسب درآمد کرد و همیشه برای روز مبادا اندوخته می‌شود. 

شما به عنوان بانوی یک خانه می‌توانید هم سرمایه‌گذار باشید و هم پس اندازکننده! زیرا اگر بپذیرید تمام اسباب و کالای مصرفی در زندگی‌تان سرمایه است و استفاده صحیح از آنها پس‌انداز، بی‌تردید سعی خواهید کرد با مصرف درست، از اسباب‌تان بخوبی مراقبت کنید که دیرتر خراب شود تا مجبور نباشید مبلغی را برای تعمیر یا خرید دوباره آنها پرداخت کنید و در عوض بتوانید این هزینه‌های مازاد را پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری کنید.همان‌طور که اشاره شد، پس‌انداز فقط به معنای اندوخته مالی نیست، شما می‌توانید از طرق دیگر نیز پس‌انداز کنید:_ ورزش کنید؛ ورزش، پس‌انداز سلامت است که باعث می‌شود با بیمارنشدن، مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف درمان نشوید._ از خرید کالاهای باکیفیت و استاندارد غافل نشوید._ در مصرف برق، آب، گاز و بنزین صرفه‌جویی کنید. مثلا با استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف یا استفاده نکردن از وسایل برقی در ساعات اوج مصرف، می‌توانید مصرف برق‌تان را به حداقل برسانید.

_ از خرید اسباب غیرضروری اجتناب کنید._ خرید مواد غذایی یا میزان تهیه آنها باید به مقدار نیاز باشد تا دورریز نداشته باشید._ از تلفن، موبایل، کامپیوتر و تلویزیون به اندازه ضرورت استفاده کنید._ با صرف اندکی خلاقیت و هنر می‌توانید از دورریزهای خانه، به گونه‌ای بهینه بهره ببرید.هنر چهارم برای مدیریت هزینه های زندگی اصلاح الگوی مصرف است

متاسفانه بسیاری از ما فقط مصرف‌کننده صرف هستیم و چیزی از صرفه‌جویی نمی‌دانیم. می‌خریم در حالی که نیاز به خرید نداریم، دورریز بسیار ایجاد می‌کنیم در حالی که می‌توانیم مانع آن شویم و… چه خوب است اگر به‌عنوان زن خانه، تغییر را از خودمان شروع کنیم و سعی کنیم دیگر مصرف‌گرا نباشیم. قطعا با خودباوری و واقف شدن بر نقش مهم خویش در مورد الگوی مصرف صحیح است که می‌توانیم فرزندانی صرفه‌جو و قانع تربیت کنیم.

برای اصلاح الگوی مصرف بهتر است _ رعایت اعتدال در مصرف داشته باشید، تا جایی که مصرف برایتان مطلوبیت دارد، خرج کنید.

_ حساب و کتاب کردن و برنامه‌ریزی برای تعادل مهم است، هزینه‌ها را دسته‌بندی کنید، ابتدا سراغ ضروری‌ترین‌ها بروید و در صورت ممکن از کالاهای جایگزین استفاده کنید.

_ با توجه به درآمدتان خرج کنید. اگر درآمدتان کم است، اما خرج‌تان زیاد، بهتر است خیلی از هزینه‌ها را کم کنید، البته اگر درآمد بالایی هم دارید باید سعی کنید میانه‌روی داشته باشید و زیاد خرج‌تراشی نکنید.منبع : sarar.jamejamonline.ir

مهارت های خانه داری

مراکز فیزیوتراپی با به روز ترین دستگاه ها


لیست بهترین های تغذیه و آشپزی


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو


طلاق توافقی و هرآنچه لازم است بدانید

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟


حریر طرحدار ترک /*سفارش آنلاین


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان

خرید کاغذ دیواری قابل شستشو |مشاهده طرحها


اصلاح طرح لبخند با کمک ارتودنسی


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟


همین الان سفارش بده و داغ داغ تحویل بگیر


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

 چطور اقتصاد خانواده را مدیریت کنیم؟ 

شهرام شیرکوند

 

ارسطو اقتصاد را علم خانه‌داری می‌دانست اما هنر اقتصاد خانواده به معنی برقراری تعادل میان منابع محدود درآمدی و مخارج است و تأمین اقتصادی یکی از رموز بقای خانواده‌هاست.اقتصاد خانواده را می‌توان چگونگی سازمان‌دهی و مدیریت منابع خانه تعریف کرد. می‌توان فهرست کاملی از زمان، پول، فضای زندگی و… تهیه کرد. شاید اقلام این فهرست متفاوت به‌نظر برسد، ولی همه آنها دارای یک ویژگی مشترک هستند.ویژگی همه این اقلام در زندگی امروز این است که کمیاب هستند. حتما شنیده‌اید که مردم می‌گویند ‌ای کاش وقت بیشتری داشتم، ‌ای کاش خانه بزرگ‌تری داشتم، ‌ای کاش پول بیشتری داشتم و… . هرچند که خانواده به غیراز منابع مادی، منابعی نظیر عشق، وحدت خانواده، خاطرات خوش، لحظه‌های شادمانه خانوادگی و… در اختیار دارد که قابل تبدیل به پول نیست اما نقش منابع مادی هم آن قدر اهمیت دارد که کارشناسان مدیریت اقتصاد، خانواده را یکی از ارکان تحقق رویای خوشبختی و موفق عنوان می‌کنند. شیوه مدیریت اقتصادی خانواده‌ها، امروزه بخش عمده‌ای از هویت آنان را تشکیل داده، رونق و شکوفایی اقتصادی، رشد و ترقی خانواده را در پی خواهد داشت.انتخاب، قلب اقتصاد خانواده

خانواده دوست دارد بهترین نوع غذا را مصرف کند، زیباترین لباس‌ها را برای اعضای خود تهیه کند، در بهترین نقطه شهر و در بهترین منزل زندگی کند، بهترین وسایل و امکانات را در اختیار داشته باشد، به‌طور مکرر سفر برود، بهترین آموزش‌ها را برای فرزندان خود فراهم کند و…. واقعیت این است که اگرچه این درخواست‌ها به وسیله همه خانواده‌ها مطرح می‌شود اما واضح است که فقط درصد کمی از خانواده‌ها قادر به تأمین همه این خواسته‌ها هستند. درآمد یک خانواده متوسط فقط می‌تواند تعداد محدودی از این خواسته‌ها را برآورده کند؛ از این‌رو خانواده باید از میان خواسته‌های خود انتخاب به‌عمل آورد. نیاز به انتخاب در تمامی طول و سطوح مختلف زندگی وجود دارد.حتما بارها پیش خود فکر کرده‌اید اگر این کالا را بخرم، نمی‌توانم بچه‌ها را آخر هفته به رستوران ببرم، اگر مسافرت نوروزی بروم، شهریه کلاس زبان بچه‌ها را نمی‌توانم بپردازم، اگر برای خود پالتویی را که دوست دارم بخرم، برای دخترم نمی‌توانم پالتو بخرم و… در زندگی روزمره با صدها مورد از این نوع مواجه هستیم که باید تصمیم بگیریم و انتخاب کنیم.اینکه چه و چه قدر مصرف کنیم، چه کسی کار کند، چند ساعت کار کند، در کجای شهر زندگی کنیم، آپارتمان داشته باشیم با چند اتاق و… پرسش‌هایی است که هر روز در خانواده‌ها مطرح است. پاسخ به همه پرسش‌های بالا مستلزم تصمیم‌‌گیری و انتخاب است و به همین دلیل انتخاب، قلب اقتصاد خانواده است.چطور اقتصاد خانواده را مدیریت کنیم؟

چگونگی توزیع منابع برای رسیدن به مطلوبیت

چگونگی توزیع منابع در دسترس خانواده، بین اعضای آن بسیار مهم است. واضح است اگر یکی از اعضای خانواده قسمت بیشتری از درآمد خانواده را به‌خود اختصاص دهد، سهم کمتری برای دیگری می‌ماند. در اینجا یک راه‌حل طلایی برای حل مسئله توزیع مناسب منابع خانواده پیشنهاد می‌کنیم: لیستی از خواسته‌های افراد خانواده تهیه کنید. انتخاب‌های ممکن را بنویسید. انتخاب‌ها را آنقدر با هم عوض کنید که به بهترین انتخاب با توجه به درآمدتان دست یابید. توجه کنید که هر خانواده سازمانی است که تولید و توزیع کالا را انجام می‌دهد، ولی مثل خط تولید یک کارخانه نیست، سیستم جوی دنیا هم نیست بلکه مکانی است که در آن گروهی زندگی، کار و بازی می‌کنند و عمل هریک بر دیگری اثر می‌گذارد.بهترین و اقتصادی‌ترین انتخاب برای خانواده، انتخابی است که بیشترین رضایت خاطر (خشنودی) را برای خانواده به بار آورد. اقتصاددانان به جای رضایت خاطر از یک اصطلاح علمی به اسم مطلوبیت استفاده می‌کنند. آنها می‌گویند بهترین انتخاب، انتخابی است که بیشترین مطلوبیت را برای خانواده ایجاد کند.راهکارهای موفقیت در اقتصاد خانواده

اقتصاد خانواده تنها محدود به خانواده‌های مرفه و ثروتمند نیست. این علم برای اقشار کم‌درآمد که اتفاقا دخل و خرجشان همخوانی ندارد کاربرد‌های بیشتری خواهد داشت. از نکات قابل توجه در اقتصاد خانواده این است که افزایش درآمد، به معنی بهبود معاش خانواده نیست بلکه افزایش درآمد افزایش هزینه‌ها را به‌دنبال خواهد داشت بلکه مدیریت هزینه‌هاست که هنر گردانندگان اقتصاد خانواده را آشکار می‌کند. خانواده‌ها نمی‌توانند هنگام مواجهه با کمبود بودجه‌شان یک متمم بودجه بیاورند و هزینه‌های اضافی را حذف کنند بنابراین باید قادر باشند هزینه‌ها را مدیریت کنند.آنچه اقتصاد خانواده را منحصر به فرد می‌کند وجود ارتباطات درونی بین نقش‌های شغلی و خانوادگی است. با این وجود نباید فعالیت‌های اقتصاد خانواده را شوخی و سرگرمی دانست بلکه باید با جدیت و برنامه‌ریزی دقیق آنها را پیگیری کرد. این بدان معناست که تمام اعضای خانواده موظفند از سیاست‌های اقتصادی خانواده در جهت پیشبرد اهداف آن تبعیت کنند. مدیریت اقتصادی خانواده در شرایط عادی باید براساس میزان درآمدهای هر یک از اعضای خانواده و هزینه‌ها تنظیم شود. همان طور که در خانواده، والدین باید مدیریت عاطفی، روانی و اجتماعی را اعمال کنند، در بحث هزینه‌کردن و ایجاد تعادل بین دخل و خرج نیز نیاز به مدیریت است.راهکارهای پیشنهادی برای دوام و قوام اقتصاد خانواده

1- برنامه‌ریزی برای آینده اقتصاد خانواده

بی‌شک برنامه‌ریزی برای آینده زندگی در تمامی خانواده‌ها مطرح است. در بطن یک مدل سیستمی اقتصاد خانواده، خانواده و اقتصاد آن را نمی‌توان از هم مجزا کرد، بنابراین زمانی که برای هر یک از آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم، ناگزیریم دیگری را نیز مدنظر قرار دهیم. توجه به نیازهای آتی خانواده و همچنین شناخت فرصت‌ها و تهدیدهای اقتصاد خانواده در این راستا اهمیت دارد. این کار برای تمام اعضای خانواده مفید خواهد بود. می‌توان جلسات خانوادگی را روی این موارد متمرکز کرد.2- انجام مشاوره‌های اقتصادی

بعضاً خانواده‌ها در مدیریت اقتصادی خود از توان لازم برخوردار نیستند و یا اینکه با مسائل و مشکلاتی مواجه می‌شوند که به تنهایی از عهده آنان بر نمی‌آیند. امروزه منابع و مراجع بسیاری با موضوع اقتصاد خانواده وجود دارد. برگ برنده، شناخت مرجع شایسته و مراجعه به آن و کسب مشاوره صحیح است. از منابع بالقوه اطلاعات و مشاوره می‌توان به دوستان و آشنایان، اقوام، اعضای خانواده، همکاران شغلی و… اشاره کرد.3- افزایش سطح دانش اقتصادی خانواده

ابتدایی‌ترین مرجع برای افزایش سطح دانش و آگاهی و به روزماندن، کتاب‌ها و نشریات است. ارائه آموزش‌های لازم به فرزندان و ارتقای سطح عمومی دانش اقتصادی خانواده می‌تواند زمینه خوبی برای تصمیم‌گیری‌های صحیح اقتصادی باشد.4- روحیه همکاری بین اعضای خانواده

تعامل مناسب بین اعضای خانواده و همچنین اولویت‌بندی نیازهای اقتصادی سبب تقویت و سلامت اقتصاد خانواده می‌شود.جایگاه فرزندان در اقتصاد خانواده

نقش کودکان و فرزندان به‌عنوان یکی از مصرف‌کنندگان عمده در خانواده‌ها از یک سو و همچنین جایگاه آنان در آتیه اقتصاد خانواده‌ها از سوی دیگر لزوم توجه به آموزش صحیح و هدایت آنان را ایجاب می‌کند. با رهبری صحیح و به‌جا در اقتصاد خانواده، خصوصیات جمع‏گرایی، صداقت، دلسوزی، صرفه‏جویی، مسئولیت‏پذیری و دیگر خصوصیات مثبت رشد و پرورش می‏یابد. هدایت فرزندان در مسیر شناخت مسائل، مشکلات، کمبود‌ها و محدودیت‌های اقتصادی خانواده‌ها می‌تواند در اصلاح رفتار مالی و همچنین واقعیت‌نگری آنان نقش مهمی ایفا کند.

زنان و مدیریت اقتصاد خانواده

زنان در مدیریت و برنامه‌ریزی الگوهای مصرفی در خانواده نقش اصلی را دارند و در جوامع سنتی این نقش در مسیر قناعت در خانواده پر رنگ‌تر بود.برخی از کارشناسان مصرف را کلید فهم تحولات اجتماعی بیان می‌کنند چرا که بر این اساس واقعیت خانواده را بهتر می‌توان شناخت. با توجه به اینکه سطح زندگی افراد در جامعه دچار تغییرات اساسی است نگاه امروز به اقتصاد در جامعه نگاهی وسیع و گسترده‌ است.در قدیم مصرف صرفاً یک رفتار اقتصادی بیان می‌شد به‌طوری که افراد غنی به لحاظ درآمد بالا، از کالاهای بیشتری هم مصرف می‌کردند، حال آنکه امروزه مصرف وسیله‌ای شده که افراد شخصیت خود را با آن به دیگران نشان می‌دهند؛ در واقع مصرف به یک رفتار اجتماعی تبدیل شده است.با توجه به جایگاهی که زن در خانواده به‌عنوان مادر و فردی که در انتقال ارزش‌های اخلاقی به نسل بعد مؤثر است، می‌تواند در اصلاح الگوی مصرف نقشی بسیار مهم داشته باشد.اگر در خانواده‌ای مصرف و استفاده از کالاهای مصرفی توسط مادر خانواده مدیریت نشود اقتصاد خانواده دچار مشکل می‌شود. همان طور که نقش زن در جامعه سنتی در قناعت، بسیار چشمگیر بوده است، در جوامع مدرن هم در گرایش یا عدم‌گرایش افراد خانواده به مصرف گرایی بسیار مؤثر است.ن با استفاده از جایگاه ویژه‌ای که از لحاظ احساسات و عواطف در خانواده دارد نیز می‌تواند روی الگوی مصرف و نظام اقتصادی خانواده تأثیر مستقیم داشته باشد.افزایش بهر‌ه‌وری در خانواده

برای کاهش هزینه خانواده، قبل از استفاده از هر روشی، قیمت روش‌های مختلف را با هم مقایسه کنید. آن‌گاه از روشی استفاده کنید که ضمن تحقق خواسته نهایی و ایجاد مطلوبیت در خانواده، پایین‌ترین هزینه را داشته باشد. مثلا در انتخاب وسایل زندگی با توجه به قیمت انواع کالا و در نظر گرفتن کیفیت هر کدام، موردی را انتخاب کنید که در عین ارزان‌تر بودن، هدف شما از به‌کارگیری آن وسیله را هم به نحو مطلوبی محقق می‌سازد.در زندگی خانوادگی باید تصمیمات مختلفی اتخاذ شود. می‌توان بودجه خانواده را به کالای مصرفی بادوام مثل یخچال، تلویزیون، اتومبیل، مسکن یا… اختصاص داد یا آن را برای کالای مصرفی بی‌دوام مثل رستوران رفتن، صرف کرد. این موضوع در مورد تعداد فرزندان، بین کیفیت آموزش، بهداشت یا کمیت (تعداد) نیز صادق است؛ یعنی ما همواره باید حواس خود را جمع کنیم تا انتخابی را انجام دهیم که اولاً بین در آمد و هزینه‌ها تعادل برقرار باشد؛ یعنی امکان‌پذیر باشد ثانیا با توجه به تفاوت در ترجیحات، سلیقه، فرهنگ حاکم در جامعه و خانواده انتخابی را داشته باشیم که وقتی به آن انتخاب دست یافتیم، به‌منظور تغییر آن، تلاش دوباره‌ای انجام نشود.اهمیت زمان و برنامه‌ریزی در اقتصاد خانواده

زمان، منبعی در اختیار همه افراد است. این منبع مهم دارای ویژگی‌های خاص خود است که از سایر منابع که نزد فرد و خانواده قرار دارد، متمایز است. زمان منبعی محدود است که نه قابل ذخیره کردن است و نه برگشت‌پذیر. آهنگ آن را نمی‌توان تندتر یا کندتر کرد. لذا منبعی است که باید در قبال آنچه به دست می‌آید، صرف شود. از آنجا که انسان در قبال هرچه که در اختیار دارد، مسئول است، در مقابل زمان نیز مسئول است. با این نگرش نسبت به زمان، برنامه‌ریزی زمان برای خود و خانواده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع برنامه‌ریزی خانواده به‌منظور استفاده بهینه از زمان، نخستین قدم در راه برنامه‌ریزی اقتصادی خانواده است.خانواده بدون برنامه مثل سازمانی است که به حال خود رها شده است. اهداف تشکیل‌دهندگان خانواده محقق نمی‌شود مگر آنکه رئیس و مدیر خانه برای رسیدن به اهداف مورد نظرشان با شناخت کافی از امکانات و منابع در اختیار، برنامه‌ریزی داشته باشند. نخست باید چارچوب اهداف کلی خانواده تعیین شود، آنگاه کل برنامه به برنامه‌ها و هدف‌های کوچک‌تر برای رسیدن به هدف اصلی تقسیم شود. از این‌رو برنامه‌ریزی در 3 افق زمانی بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت ضرورت دارد. در برنامه‌ریزی بلندمدت خانواده، با توجه به منابعی نظیر ثروت و درآمد و زمان که در اختیار دارد، اهداف بلندمدت خود را تعیین می‌کند.طبیعی است اهدافی مثل به دانشگاه فرستادن بچه‌ها نمی‌تواند یک‌شبه تحقق پیدا کند بلکه احتیاج به پیش زمینه‌هایی دارد. از این‌رو به همراه برنامه‌های بلندمدت، خانواده باید برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت هم تهیه کند. در برنامه میان مدت که در راستای برنامه بلندمدت تنظیم می‌شود خانواده باید نیازها و امکانات خود را شناسایی کرده تا بهترین شیوه را اتخاذ کند. مثلا در مثال دانشگاه رفتن بچه‌ها، خانواده باید زمینه تحصیل در محیط‌هایی مناسب پیش از دانشگاه، در دوره ابتدایی و دبیرستان را برای فرزندان در برنامه میان مدت فراهم کند. به همین ترتیب لازم است که برای دستیابی به اهداف برنامه میان مدت، چند برنامه کوتاه مدت نیز پیش روی خانواده قرار بگیرد.کارشناسان اقتصادی معتقدند پس از این مرحله، یعنی برنامه‌ریزی و انتخاب خط‌مشی برای تحقق اهداف این برنامه‌ها، موفقیت به روی خانواده‌ها لبخند می‌زند و فقط کافی است زنگار خودخواهی، خودرایی و منیت را از دل‌های اعضا بشوییم و چشم‌مان به جمال فداکار، با صداقت، همراه و همدل و جمع‌گرای اعضای خانواده‌ها روشن شود.

آشنایی با عادت های غلط اقتصادی خانواده که همواره مشکل ساز می شود:

خشی از نگرانی مالی خانواده ها، به این برمی گردد که آخر ماه، وقتی که حساب و کتاب می کنند و دخل و خرج را به چرتکه می سپارند، تازه متوجه می شوند که خرجشان، با دخلشان مساوی نبوده و احتمالا خرج، کمی تا قسمت قابل توجهی بیشتر بوده است. همین بیشتر بودن نیز، باعث می شود این فکر به ذهن برسد که بله، ما چقدر فقیریم و در نتیجه، احساس و باوری از فقر، به فرد منتقل شود.این، دردصورتی است که ما می دانیم عادت های غلطی در حوزه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داریم که با شناسایی و رفع آنها، می توانیم از این بی تعادلی دخل و خرج، جلوگیری کنیم؛ و در نتیجه، از بروز این احساس فقر و ناامنی مالی. قسمتی از عادت های غلط مالی و اقتصادی ای را که در حوزه خانواده ها وجود دارد، باد هم مرور می کنیم؛ عادت هایی که شاید، از وجود برخی از آنها، آگاهی لازم را نداشته باشیم و چون از قبل بوده اند، ما هم زیاد به آنها توجه نکرده ایم. عادتی را، با پرسیدن کلمه چرا، می توان به چالش کشید؛ و اگر علت هایی که برای این کلمه چرا می آوریم، قابل قبول باشد، در آن صورت عادتی خوب و در غیر این صورت، عادتی است که از دیگران به ما رسیده و می توانیم و گاهی باید، کنارشان بگذاریم.

برنامه ریزی اقتصادی مخارج خانواده

1 – تجمل

تجمل، گاهی به خاطر دیگران است و گاهی به خاطر تجمل دوستی خود آدم. مثلا کار شما با یک واحد آپارتمانی 90 متری راه می افتد، اما خودتان را به زحمت افکنده و واحدی 120 متری خریداری می کنید. در نتیجه پولی که بابت 30 متر اضافه پرداخت می کنید، شما را دچار زحمت مالی می کند. این اتفاق، گاهی به صورت عادت در ما شکل می گیرد و اصلا فکر نمی کنیم که چرا باید این اتفاق بیفتد. ما، می توانیم از هر چیزی، خوبش را داشته باشیم، اما درگیر زندگی تجملاتی نشویم. سادگی نیز برای خودش، فلسفه و زیبایی هایی دارد. و البته سادگی، مترادف با بد زندگی کردن نیست. باید تعریف هرکدام از این واژه ها را، در ذهنمان تغییر دهیم.

2 – قانع نبودن

حالا این ماه، کمی درآمدتان کمتر شده، یا خدای ناکرده، عضوی از خانواده بیمار شده و هزینه ای اضافه را روی دوشتان گذاشته است. اصلا جدا از همه اینها، قانع بودن خودش یک فضیلت حساب می شود. حالا تا درآمد آدم زیاد شد، چرا باید برای خودش خرج بتراشد و دنبال امکانات بیشتر برود؟آدمی بنده طمع است و حرص؛ هرچقدر بیشتر خرج کند برای رسیدن به آرامش، نه تنها به آرامش نمی رسد، که همین جور توی مرداب هزینه ها فروتر خواهد رفت. لطفا تعریف ها را تمیز کرده و دوباره از اول میزانشان کنید: قانع بودن، به معنای بد زندگی کردن نیست؛ به معنای این است که شما تحمل تان بالاست و در بدترین شرایط هم، می توانید دوام بیاورید و البته اگر پول اضافه هم رسید، با برنامه ریزی خرجش خواهید کرد.

3 – درست مصرف نکردن

وقتی خانه با یک لامپ کم مصرف، به اندازه مورد نیاز ما روشن می شود، چه نیازی به سه، چهار تا لامپ و حتی لوستر؟ وقتی یک دستگاه گیرنده تلویزیون کار ما را راه می اندازد، چه نیازی به چند تا ال سی دی؟ وقتی تلویزیون برنامه خوبی ندارد، چه نیازی است که روشن باشد؟ وقتی نیازی به برنج اضافی نداریم، چه لزومی دارد که انباری را از آذوقه دوساله مان پر کنیم؟ اگر از چیزهایی که داریم، خوب و حساب شده استفاده کنیم، به احتمال زیاد، به بسیاری از چیزهایی که احساس می کنیم باید داشته باشیم، نیاز پیدا نخواهیم کرد. تازه، پول قبض هایمان هم کمتر خواهد شد.

4 – چشم و هم چشمی

آنتونی رابینز می گوید که سعی کنید از نشست های فامیلی یا به تعبیر خودمان، نشست های غیبت مدارانه و بی محتوا خودداری کنید؛ چون در این صورت، شما با پیشرفت های مادی دیگران مواجه شده و دلتان می خواهد که کارهایی شبیه به آنها انجام بدهید، در حالی که ممکن است اهدافتان، چیزهایی دیگر باشند. سعی کنید خودتان باشید و این قدر دنبال چشم و هم چشمی نباشید.البته باید باور کنیم که فرار کردن و چشم پوشی از حرف های در گوشی فامیل و مردم سخت است. ولی هدف نهایی شما، رهایی از استرس مالی است. نه بستن دهان دیگران. این سادگی و دوری از چشم و هم چشمی، و قتی که شما شأن اجتماعی بالایی هم داشته باشید، برای دیگران انگیزه بخش خواهد شد، چون دیگر نمی توانند اتهام خسیس بودن و ناخن خشک بودن را به شما وارد کنند و این اتفاق را، از شعور بالای شما خواهند دانست.

5 – چانه نزدن

در این مورد، دیگر چیزی نگوییم، بهتر است؛ چون از فردا فروشنده ها دیگر مطالب یک دوست را نخواهند خواند. اما واقعیت این است که فروش، یک امر توافقی بین خریدار و فروشنده است. جدا از اجناسی که قیمتی مقطوع داشته و تعدادشان زیاد هم نیست، باقی اجناس قابل چانه زنی و تخفیف هستند. لطفا به حرف های فروشنده ها هم در زمینه سود کمشان توجه نکنید.حتما به بورس اجناس رفته و اگر جایی نتوانستید خرید کنید، به مغازه های دیگر بروید. در این زمینه سعی کنید کوتاه نیایید؛ کاملا سنگدل باشید و تخفیف بگیرید. رابرت کیوساکی، می گوید وقتی که با همکارانش برای خرید خا نه و املاک می رفته، قیمت خیلی پایینی پیشنهاد می داده و بعد، می رفته بیرون. ممکن است در این جور مواقع، طرف حسابی شاکی بشود، اما اگر از هر ده تا معامله، دوتای آن هم به نفع شما تمام بشود، خودش کلی پول می شود.

6 – ارزان خریدن

لابد این مثل معروف درباره بعضی از کشورها را شنیده اید که به آنها می گویند چرا گران خرید می کنند، جواب می دهند چون پول برای خرید ارزان ندارند. در گام اول، ارزان خریدن، یک برد حساب می شود. اما وقتی که هزینه های نگهداری و تعمیرات و… را حساب کنید، آن وقت است که قضیه فرق می کند. البته در این اصل نیز، باید حواستان به نیازها و خواسته ها باشد.

7 – حساب و کتاب نگه نداشتن

دولت ها معمولا آخر هر سال، بودجه سال بعد را تنظیم می کنند تا بدانند که تکلیفشان برای یک سال چیست و چقدر درآمد داشته و چقدر خرج و هزینه دارند. شما، هم باید بودجه بندی سالانه داشته باشید، هم بودجه بندی ماهانه. بالاخره باید بدانید که تکلیفتان چیست. یک جورهایی، باید حسابداری خرج و دخلتان را انجام بدهید و حواستان باشد که چیزی این ور و آن ور نشود. جز این اگر باشد، بدون اینکه متوجه شوید، پول کم می آورید. می گویند، پول قطره قطره به دست می آید، اما سطل سطل از دست می رود. سررسید برای این کار خیلی خوب است.

8 – قاطی شدن نیازها و خواسته ها

جنس مورد نیاز، چیزی است که واقعا لازمش دارید، مثل مواد و مقدمات شام شب. اما خواسته ها، آرزوها و هوس های ما را تشکیل می دهند، مثل قاشق و چنگال و بشقاب های تزیینی که توی خانه گذاشته ایم و زیباست و سالی، چند بار به مناسبت میهمانی از آنها استفاده می کنیم؛ شاید هم فقط جنبه زینتی داشته باشد.9 – آنتی خریدکردن

البته این، بیشتر عادت مردهاست که وقتی برای خرید به جایی می روند، چیزهای دیگری هم می خرند. شکل دیگر این قضیه، آن است که از چیزهایی که خانواده نیاز دارند، بیشتر از حدی که نیاز خانواده است، خریداری می کنند؛ بدون حساب این که چقدر هزینه داشته و ممکن است خراب شود

 

منبع: همشهری آنلاین 

چطور اقتصاد خانواده را مدیریت کنیم؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را

با مدیریت سایت از طریق پست الکترونیکی؛

Email: mahdiyarahmadi@gmail.com

در میان گذارید.

 صاحب امتياز و مدير مسئول:

مهدي ياراحمدي خراساني
 

Mahdi Yarahmadi

چطور اقتصاد خانواده را مدیریت کنیم؟
چطور اقتصاد خانواده را مدیریت کنیم؟
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *