چگونه یک انشا خوب بنویسیم؟ | نوشتن انشا و بطور کل خود عمل «نوشتن» برای خیلی از ما کار مشکلی است. اما راهکارهای ساده و کاربردی ای وجود دارد تا به ما کمک کنند بتوانیم بنویسیم و اگر دانش آموز هستیم برای درس انشا، با هر موضوعی آماده باشیم. در ادامه به این موضوع و راهکارهای آن اشاره شده است.
چگونه بتوانیم به راحتی انشا بنویسیم.انشا به معنی ایجاد کردن ، ابداع و خلق کردن است و نیز به معنی نظم دادن به فکر و ذهنتمرین خوب فکر کردن ، خوب نگریستن ، خلق واژه ها نو و به تصویر درآوردن اثری است که بر گرفته از توانایی های ذهنی ،آرزوها ، اعتقادات و دیدنی هاست .هدفهای آموزشبتوانیم آنچه را که در اندیشه داریم به زبانی رسا وشیوا به دیگران انتقال دهیمبتوانیم قوه ی تخیل و استدلال را پرورش دهیم و استعدادهای خود را کشف و هدایت نماییمبتوانیم دنیا را ازدریچه ای نو حس کنیم ودرک بهتری از زندگی داشته باشیمچگونه بنویسیم؟درواقع انشا چیزی جزبازی با کلمات نیست ولوازم آن نیز کلمه و واژه هایی است که باید دراختیار داشته باشیم.این نکته بسیار ضروری است که چگونه گنجینه ی کلمات و خود را بالا ببریم وچگونه واژه هایی نو بیآفرینیم؟افزایش دامنه لغاتدر روش نخست ، باید پیرامون مطلب خواسته شده (انشا) واژه هایی که به ذهن ما می رسد را بنویسیم . و سپس برای آن ها معادل هایی بیاوریم ( مترادف متضاد هم خانواده صفت تشبیه تعبیر و…)و به این طریق دایره ی واژگان خود را بالا ببریم .با دراختیارداشتن این واژه کلید های که زیربنای انشای ما را می سازند. انشای خود را می نویسیم.روایت قصهاین روش برای موضوعات کوتاه مانند ( سکه بسکویت کفش …) با ساخت داستان هایی که معمولا با خلاقیت هایی ذهنی خود می توانیم انجام دهیم و یا با توجه به داستان هایی که از قبل ساخته شده اند با تغییر ساختار داستان و شخصیت ها ی موجود در آن ، پایان آن را تغییر دهیم و به دلخواه خود در آوریم .تخیلاکثر نوشته های ما بدین گونه اند . وقتی لامپ یا درخت با ما سخن می گوید ودرواقع ما از تشخیص و پدیده ی انسان نمایی بهره میگیریم وازآرزوها واعتقادات آن پدیده سخن به میان می آوریم ازقوه ی تخیل استفاده نموده ایموصف کردنتوصیف یا شرح دادن آنچه را که می بینیم و درواقع گاهی آن را بازسازی می نماییم مانند ( خاطر نویسی گزارش داستان نامه نگاری ..) از دیگر روش های نوشتن استالبته باید در نظر داشت که توصیف ها دو گونه اند :الف ) توصیف ساده : آنچه را که می بینیم به همان شکل شرح دهیمب ) توصیف پیچیده : در شرح مطلب از عناصر زیبایی سخن بهره می گیریم ( تشبیه ، تشخیص ، مبالغه …)در این گونه از نوشتن حواس پنجگانه نقش مهمی دارند و در توصیف از حس بینایی ، شنوایی ، لامسه ، بویایی و چشایی و از تجربیات گذشته ی خود باید به خوبی استفاده نماییم.معمایی آنچه که باعث زیبا ترشدن انشا می شود ابهامات و پیچیدگی هایی است که درمتن انشا به کارمی بریم وشنونده را به فکر وامی داریم تا به آنچه که می گوییم ،بیندیشد وتوان قضاوت عجولانه نداشته باشد .این گونه نوشتن برای مطالب علمی بسیار مناسب است و ما در ابتدا از مواردی که دامنه ی آن وسیع و کلی است استفاده نموده و کمکم به موارد جزیی تر که مشخصه ی موضوع ماست می پردازیم و در آخر قضاوت را به شنونده می سپاریم تا حدث بزنید که درست اندیشیده است یا نه .ادبیدر واقع تفاوت ادبیات با زبان دراین است که ادبیات دلنشین تر و زیباتر از زبان گفتار است چون در ادبیات علاوه بر عناصر زیبایی سخن از آیات و روایات ، اشعار و ضرب المثل ها ، جملات قصار و اشعار و… جهت شیوایی و رسا بودن مطلب بهره میگیریم .کلاس انشا بهتر است چگونه باشد؟دبیران محترم نباید به دادن یک موضوع اکتفا کنند و سپس دانش آموز را رها نمایند تا به آنچه که زود به مخـّیله اش می رسد بنویسد . آگاهی دادن و خط دادن در این شرایط مهم و حساس می باشد .زنگ انشا نباید زنگ تفریح باشد و دانش آموز با نوشتن چند سطرخود را اشباه کند وبی تفاوت درکلاس بنشیند . بلکه باید در طول زنگ چندین بار، با الهام گرفتن از انشای دیگران نوشته ی خود را از نو بازسازی کند .نکات مهمانشای دانش آموزان باید با موضوع تناسب داشته باشد و به حاشیه نرودباید سطح کلاس را در نظر بگیریم و سنگین تر از فهم دانش آموزان ننویسیممانند یک روان شناس عمل کنیم و ببینیم از چه نوع سبک نوشتاری خوششان می آید( پلیسی ترسناک…)برای کلاس بنویسیم که اکثریت دانش آموزان هستند و به قدر فهم آنان باید نوشتسعی شود علمی محض ننویسیم زیرا ادبیات بیشتر تخیل و غیر واقعی استرو نویسی از مقالاتی که بعضا خودمان درکی از آن نداریم ننویسیماستفاده از کلماتی که کمتراستفاده شده مطلب ما را زیباتر می نماید و گنجینه ی کلمات ما را بالا می برد استفاده از علائم نگارشی جهت بهتر خواندن لازم و ضروری استبا دیدن موضوع زود شروع به نوشتن نکنیم. زیرا 90 % از دانش آموزان کلاس به همان چیزمی اندیشیند.چه رو نویسی کنیم و چه از خود بنویسیم به مطالعه و کمک دیگران نیاز داریم .حد اقل و حداکثر 30% از مطالب انشا باید از ما ویا کمک از دیگران نوشته شود .ابتدا آنچه را که خود می دانیم بنویسیم و سپس از دیگران بخواهیم که آنرا بخوانند و نظر بدهند .چند نکته دیگر1.هیچ نویسنده بزرگی یک شبه نویسنده نشده است. سه ویژگی مهم یک نویسنده موفق عبارتند از علاقه و تعهد شخصی به نوشتن، نظم، و پشتکار.2.زمانی که تصمیم گرفتید بنویسید، شروع کنید به نوشتن. وقت زیادی برای آماده شدن هدر ندهید. تا زمانی که پیش نویس اولیه آماده نشده، نمی توانید نوشته خود را بهبود ببخشید.3.برای بهبود مهارتهای خود، نوشته هایتان را به چند نفر که بازخوردهای صادقانه ای به شما می دهند نشان دهید و از نظر آنها استفاده کنید.4.منابع مختلفی برای نوشتن استفاده کنید و تا جایی که می توانید مقاله بخوانید.5.خود را در موضوع غرق کنید و بعد شروع به نوشتن کنید. اگر ذهن تان قفل شد، ناراحت نشوید. کار دیگری انجام دهید (بیرون بروید، بخوابید، موسیقی گوش کنید ) و بعد از مدتی برگردید سر کارتان.6.سبکهای مختلف نوشتن را بشناسید (با خواندن مقاله های مختلف) و نوع مقاله ای را که بهتر می توانید بنویسید شناسایی کنید.7.مخاطب مقاله خود را شناسایی کنید و در خور شان آنها بنویسید. راهنمای نویسندگان در هر ژورنالی به شما کمک می کند تا بدانید برای چه کسی مطلب می نویسید.8.هدف مقاله خود را مشخص کنید. از اول بدانید چرا می نویسید.9.اولین منتقد نوشته های خود باشید و تا جایی که می توانید اشکالات نوشته را از نظر محتوا و شکل پیدا کنید. البته طوری نشود که از نوشتن پشیمان شوید. پس منصف باشید!10.زمان خاصی را برای نوشتن مقاله های خود اختصاص دهید و به جدول زمانی خود پایبند باشید.11.مکان خاصی را برای نوشتن مقاله های خود اختصاص دهید تا در ناخودآگاه خود ارتباطی بین آن مکان و نوشتن برقرار شود. بعد از مدتی، شرطی می شوید و هر وقت به آن محل بروید کلمات به شما امان نمی دهند. (رختخواب را پیشنهاد نمی کنم، چون یا خوابتان می برد یا اینکه کاملا بی خواب می شوید)12.با نحوه ارسال مقاله به نشریات آشنا شوید. هیچ کس بهتر از شما نمی تواند ارسال مقاله و گرفتن پذیرش را دنبال کند.13.یک دوره نگارش و ویرایش مقاله های علمی بگذرانید.14.مقاله ای بنویسید که برای خواننده مطلب آموزنده و تازه ای داشته باشد. خود را جای خواننده بگذارید و بسنجید که آیا تمایل دارید نوشته خود را بخوانید؟15.گاهی اوقات موضوع خوب است و مقاله هم قوی است، ولی زمان آن گذشته است. اگر چنین مقاله ای در دست دارید بدانید که ژورنالها تمایلی به چاپ آن ندارند.16.ژورنالی را انتخاب کنید که مرتبط با موضوع مقاله شما باشد. بسیاری از ژورنالها در یک یا چند مورد محدود مقاله می پذیرند.17.هر جا شروع به نوشتن می کنید یک فرهنگ لغت برای چک کردن کاربرد لغات دم دست داشته باشید.18.عضو این خبرنامه بشوید تا در هر شماره نکات مهمی درباره نوشتن مقاله های علمی دریافت کنید.19.بپرسید و بپرسید. اگر سوالی دارید از کارشناسان ما بپرسید تا به شما راهنمایی کنند. پاسخ سوالات خود را در بخش سین-جیم خبرنامه پیدا کنید.20.یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و نام آن را جمله های قشنگ بگذارید. جمله قشنگی را که در هر متنی می خوانید، در آن دفترچه یادداشت کنید.
نظر خود را بیان نمایید
نظری ثبت نشده است
جهت مشاوره رایگان درباره تبلیغات، با ما تماس بگیرید:
چطور انشای زیبا بنویسیم
۰۲۱ – ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳
+۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳
تلگرام آفتاب
اینستاگرام آفتاب
+۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۱۰۳
ایران، تهران، میدان نوبنیاد ، کوهستان سوم
،
پلاک ۳
پشتیبانی آفتاب
بسمه تعالی
همکاران
عزیز و گرانقدر بعد از سالها افتخار خدمت گذاری در مدارس راهنمایی شهرهای مختلف به
این نتیجه رسیدم که نوشتن انشاء و نگارش برای تعداد کثیری از دانش آموزان قدری
مشکل و از قواعد کلّی آن بی خبرند . و عموماً جملاتی بی معنی و غلط را در کلاس
ارائه می دهند که ارزش انشایی ندارد ، لذا لازم دانستم که لحظاتی مسدع اوقات
گرانبهای همکاران دلسوز شوم و نظرات حقیرانه ارائه نمایم تا در جلسات نخست هر کلاس
ان شاء الله در اختیار دانش آموزان قرار گیرد .
چگونه انشای خوب بنویسیم :
چطور انشای زیبا بنویسیم
انشای خوب
: انشایی که دارای 3
پاراگراف جداگانه باشد :
پاراگراف
اول(مقدمه): در این قسمت هدف
خود را از نوشتن موضوع بیان می کنیم و اگر درباره ی موضوع : حدیث ، شعر،حکایت ،
ضرب المثل ، آیه ای از قرآن ، گفته ای از بزرگان می نویسیم. مثلاً اگر موضوعی به
نام علم داده باشند یکی از سخن های مشهور و یا حدیث های معروف مانند= تعلیم و
تعلّم عبادت است – زگهواره تا گور دانش بجوی – توانا بود هر که دانا بود – زنبور بی عسل به زعالم بی عمل .
پاراگراف
دوم : که توضیح موضوع را
شامل می شود : یعنی هر چه درباره ی آن موضوع دانستیم می نویسیم ، کسانی که توانایی
کمتری در خود می بینند می توانند از کلمات پرسشی استفاده و با ساختن جمله های
پرسشی متفاوت به تک تک آن جمله ها جواب مفصّل و به طور گسترده پاسخ دهند ، بعد از
پاسخ دادن به سوالات جمله ها را با حروف ربطی
: (و – که – تا – امّا – برای و
… ) به هم ربط دهند که جمله هایی زیبا و
با معانی آموزنده از این طریق ساخته می شود .
پاراگراف
سوم : نتیجه گیری = نتیجه ای
که باید برای خوانندگان داشته باشد و خواننده به مطالب جدید و تازه ای دسترسی پیدا
کند ، اشاره می کنیم : نتایج مثبت و منفی را باهم می سنجیم ، مثلا در موضوع علم به
نتایج مثبت همانند: اختراع هواپیماهای غول پیکر – داروهای اعجاب انگیز و هزاران هزار اختراع دیگر – نتایج منفی همانند اختراع بمب و داروهای مرگ بار
و زیان بار اشاره می کنیم . بعد از پایان انشاء بایستی از جهات مختلف
آن را تصحیح کنیم :
1- تصحیح از نظر املایی : کلمات غلط را بایستی پیدا و صحیح آنها را
نوشت زیرا کلمه ی غلط نقش موثری در معنی
جمله ها وارد و به کلی معنی جمله را عوض می کند ، مثلاً در جمله = مادر بزرگ خواست
که او صلوات را بلند ختم کند . اگر خواست به صورت خاست نوشته شود معنی و مفهوم جمله
به کلّی بهم می خورد .
2 – تصحیح از نظر جمله نویسی : همانطور
که می دانیم جمله در زبان فارسی به صورت نهاد(فاعل)+ مفعول+ متمم + فعل می آید .
مانند : اکبر برادرش را به بازار برد –
اگر هر یک از این اجزای جمله به هم بخورد جمله از نظر نگارشی و دستوری غلط است
مانند : اکبر به بازار برد برادرش را = جمله غلط است . کلمه های تکراری را حذف
کنیم . مثلاً اگر بنویسیم : احمد برادرش را در خیابان دید و به برادرش گفت : کتاب
گلستان را بخرد . بهتر این است بنویسیم : احمد برادرش را در خیابان دید و به او
گفت … کلمه ی تکراری برادر را حذف کنیم .
3 –
تصحیح از نظر نشانه گذاری : همه ما می توانیم که در پایان جمله های کامل ( .
) و در پایان جمله های ناقص ( ،) و جمله های پرسشی ( ؟ ) و جمله های تعجّبی و امری
( ! ) و جمله هایی که به گفت و پرسید ختم می شود ( : ) می گذاریم . مانند :
احمد
گفت : چرا دیروز به مدرسه نیامده بودی ؟ ما مراسم باشکوهی را برپا کردیم . چه
لحضات شیرین و به یاد ماندنی داشتیم ! افسوس که سعادت دیدارت را نداشتیم ! اگر شما
هم بودید ، لحظات شیرین تر می گذشت .
باید
دانست که به کار بردن آرایه های ادبی مانند : تشبیه ، تلمیح ، تضمین ، مراعات نظیر
( شبکه ی معنایی یا زنجیره معنایی ) و جناس و سجع در انشاء لازم و ضروری است و به
کار بردن هر یک از این آرایه ها زیبایی انشاء را دو چندان می کند و هنر نویسندگی
را می نمایاند .
پاکنویس انشـــاء :
دانش
آموز بعد از غلط گیری و نشانه گذاری ، انشاء را در 3 پاراگراف و با خط خوش و بدون
قلم خوردگی می نویسد . به طوری که در سمت راست و چپ ورقه ی پاکنویس : 1 یا 1.5
سانتی متر ، به عنوان حاشیه خالی می گذارد و تمام خطوط را به طور موازی و یکسان تا
پایین می نویسد و …
یادآوری :
اکثراً
می پرسند : چند خط بنویسیم ؟
شرط مهم
رساندن مطلب است یعنی قصد و هدف نویسنده برای خواننده مشخص شود . بنابراین در بعضی
انشاء ها هدف در 10 یا 12 خط مشخص می شود ولی در بعضی انشاء ها هدف حتّی در صفحه
مشخص و گویا نیست و مطلب نارساست و مسّلماً نمره ی خوب و ارزش خوبی نخواهد داشت .
توجّـه :
در
پایان دانش آموزان عزیز را به مطالعه ی هر کتاب دوست داشتنی و و روزنامه ها و
مجلّات گامی موثر در تقویّت هنر نویسندگی و
کسب مهارت در نوشتن است فرا می خواند و …
شکل صحیح
انشای حاشیه گذاری شده و مرتّب :
همکاران
گرامی پیشنهاد می گردد جهت پرهیز از اعتراضات دانش آموزان و اولیاء آنان نسبت به
نمره ی انشاء و استفاده از شیوه ی صحیح و اصولی در ارزش گذاری به نمره ی هر دانش آموز در کلاس ،
پایان هر انشاء را به
مهر :
ممهور
نموده و با رعایت بند های مندرج جمع نمره را اعلام نمایند تا بیشتر با اصول انشاء
نویسی آشنا گردیده و در جلسات بعدی بند ها را برای بهتر نوشتن در نظر داشته باشند
.
با
عرض پوزش از اینکه این حقیر را تحمّل فرمودید و …چطور انشای زیبا بنویسیم
باکمال
تقدیر و تشکّر : جواد ایزدی
چطور انشا بنویسم؟
اگر نمی توانی انشا بنویسی یا انشا نوشتن برای تو مشکل است، غصّه نخور. با توصیه های زیر می توانی بهترین انشا را بنویسی و نمره 20بگیری. هرچند خواندن ونوشتن برای دریافت نمره ی 20 کار نادرستی ست. پس با دقّت سفارش های زیر را بخون وبه آن ها عمل کن.چطور انشای زیبا بنویسیم
1_ یادت باشد انشا همان گفتن است، اما گفتن مکتوب یعنی همان گونه که حرف می زنی می توانی ینویسی، حتی از گفتن هم آسان تر است . یا حتی شما می توانید گفتارتان را بنویسید. مثلا ًاگر برای خرید به مغازه رفتید و چیزی خریدید، همین رفتن به مغازه را ابتدا به زبان گفتار بنویس و سپس آن ها را تبدیل به نوشتار کن. با این کار شما انشا نوشته اید.
2_ با جمله های ساده شروع کن. ابتدا چند کلمه برای خود بنویس و سپس با آن ها جمله بسار. مثلا هر کلمه زیر را در یک جمله به کار ببر. سوسک، درخت، هواپیما، نمک.
3_ حالا سعی کن با دوکلمه که اصلا به هم ربط ندارند، جمله بسازی. مثلا کلمات مداد و آسمان را در یک جمله به کار ببر.
4_در این مرحله سعی کن با سه کلمه یا بیش تر جمله بنویسی. مثلا یخچال، مدرسه و کوهستان را در یک جمله به کار ببر.
5_ جمله هایی با فعل های متفاوت بنویس.
این بار قراره با هم درباره این صحبت کنیم که چطور مهارت خودمون رو در انشا نویسی افزایش بدیم و می خوام یکسری راهکار بهتون معرفی کنم که به وسیله اونها بتونید انشاهای خوب و فوق العاده زیباتری رو بنویسید. پس در این مطلب موضوع صحبت ما این هست که چطور یک انشای زیبا تر و خوب بنویسیم؟ باما همراه باشید.
۱- انشا باید با موضوع تون تناسب داشته باشد پس به حاشیه نرید.
۲- بیایید مانند یک روان شناس عمل کنیم و ببینیم چه نوع سبک نوشتاری برای موضوع مناسب و برای مستمع جالب تر هست و اون رو انتخاب کنیم.
۳- سعی کنید علمی محض ننویسید؛ زیرا ادبیات بیشتر تخیل و غیر واقعی است.
۴- رو نویسی از مقالاتی که بعضا خودمون درکی از آن نداریم نکنیم.چطور انشای زیبا بنویسیم
۵- استفاده از کلماتی که کمتر استفاده شده مطلب ما را زیباتر می نماید و گنجینه ی کلمات ما را بالا می برد.
۶- هرگز فراموش نکنید استفاده از علائم نگارشی جهت بهتر خوانده شدن متن لازم و ضروریه.
۷- با دیدن موضوع زود شروع به نوشتن نکنیم. زیرا 90 % از دانش آموزان کلاس احتمالا به همان چیز فکر می کنند.
۸- ابتدا آنچه را که خود می دانیم بنویسیم و سپس از دیگران بخواهیم که آنرا بخوانند و نظر بدهند .
۹- هیچ نویسنده بزرگی یک شبه نویسنده نشده. سه ویژگی مهم یک نویسنده موفق عبارتند از : علاقه، تعهد شخصی به نوشتن، نظم و پشتکار.
۱۰- زمانی که تصمیم گرفتید بنویسید، شروع کنید به نوشتن. وقت زیادی برای آماده شدن هدر ندهید. تا زمانی که پیش نویس اولیه آماده نشده، نمی توانید نوشته خود را بهبود ببخشید.
۱۱- برای بهبود مهارتهای خود، نوشته ها تون رو به چند نفر که بازخوردهای صادقانه ای به شما می دهند نشان بدید و از نظر آنها استفاده کنید.
۱۲- منابع مختلفی برای نوشتن استفاده کنید و تا جایی که می توانید مقاله و کتاب بخوانید.
۱۳- خود را در موضوع غرق کنید و بعد شروع به نوشتن کنید. اگر ذهن تون قفل شد، ناراحت نشید. یه کار دیگه انجام بدید (بیرون برید، بخوابید، موسیقی گوش کنید…) و بعد از مدتی برگردید سر کارتان.
۱۴- سبکهای مختلف نوشتن را بشناسید (برای این کار می تونید از این مطلب با موضوع انواع سبک انشا استفاده کنید.) و نوع انشا ای را که بهتر می تونید بنویسید شناسایی کنید.
۱۵- هدف انشا خود را مشخص کنید. از اول بدانید چرا می نویسید.
۱۶- اولین منتقد نوشته های خودتون باشید و تا جایی که می تونید اشکالات نوشته را از نظر محتوا و شکل پیدا کنید. البته طوری نشه که از نوشتن پشیمون بشید. پس منصف باشید!
۱۷- مکان خاصی را برای نوشتن متن ها و مقاله های خود اختصاص ندهید تا آزادانه بنویسید و بتوانید از توانایی تون در همه جا بهره بگیرید.
۱۸- هر جا شروع به نوشتن می کنید یک فرهنگ لغت برای چک کردن کاربرد لغات دم دست داشته باشید.
۱۹- بپرسید و بپرسید.
۲۰- یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و نام آن را “جمله های قشنگ جملات زیبا” بگذارید. جمله قشنگی را که در هر متنی می خوانید، در آن دفترچه یادداشت کنید.
خیلی ممنون از اینکه با ما همراه بودید، پیشنهاد می کنم حتما از باقی مطالب سایت هم بازدید کنید و از دیگر آموزش های انشا نویسی هم استفاده کنید.
راستی اگر تو هم راه دیگهای میشناسی که در اینجا گفته نشده و به نظرت موثره حتما توی نظرات برامون ارسال کن.
از نظر شما این مطلب چقدر مفید بود؟
میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 8
برای این مطلب امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.
متأسفیم که این پست برای شما مفید نبود!
به ما کمک کنید این پست را بهبود ببخشیم!
به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود ببخشیم؟
بسیار مفید👌👌خدا قوت
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه
نام *
ایمیل *
وب سایت
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
مرا از ارسال پاسخ به نظرم به وسیله ایمیل آگاه کن.چطور انشای زیبا بنویسیم
چطور به راحتی بنویسیم؟
چرا فکر میکنید که نوشتن مشکل است؟ تا به حال به چطور نوشتن فکر کرده اید؟ در نوشتن انشاء مشکلی ندارید؟
لابد خیلی از شما فکر میکنید که نوشتن و بخصوص نوشتن انشاء، کار بسیار مشکلی است و از عهده هر کسی برنمیآید.
کسانی که چنین فکر میکنند، کاملاً در اشتباهند. چرا؟ برای این که با خوب فکر کردن درباره ی موضوعی که میخواهید دربارهاش بنویسید، میتوانید به آسانی در کار خودتان موفق باشید.چطور انشای زیبا بنویسیم
علت آن که بعضی از بچهها نوشتن انشاء را مشکل میدانند، آن است که درباره موضوع انشاء خوب فکر نمیکنند و نمیدانند که باید دو ـ سه ساعت درباره ی موضوع انشاء فکر کنند و بعد بنشینند و در عرض نیم ساعت و به آسانی انشای خود را بنویسند. اصلاً مگر میشود که بدون فکر کردن جملهای را نوشت؟!
چطور یک انشاء خوب بنویسیم؟
منظورم چیزهایی است که خیلی دم دستی و تکراری است ، که در اصطلاح ادبی، به آن میگوییم حرفهای کلیشهای و قالبی.
باید بدانید: چیزها و حرفهایی که از پیش، چهارچوبی مشخص در ذهن ما دارند، موقع نوشتن به سراغ ما میآیند. و این چیزها و حرفها معمولاً مال خودمان نیستند. مثلاً ممکن است که شما انشای خودتان را (بدون فکر کردن) اینطور شروع کنید:
فصل بهار اولین فصل سال است. (بر منکرش لعنت)
و یا مثلاً:
در فصل بهار درخت ها سبز می شوند و شکوفه می دهند. بلبلان نغمه سرایی می کنند و…
حالا اگر کمی فکر کنید و فکرتان را از اتاق بیرون ببرید و از خودتان بیرون بروید و طبیعت را در ذهن و خیالتان ببینید، ممکن است حرفهای تازهای به ذهن تان برسد و مثلاً جملههایی مثل جمله های زیر را بنویسید:
پنجره را باز میکنم، نسیم بهاری، مثل جویباری از عطر و زیبایی، به درون اتاقم میریزد و در اتاق و در من جاری میشود.
صدای پای بهار را در بیرون ـ در آن سوی پنجره ـ میشنوم که دارد آرام آرام از کوهستان سرازیر میشود و به سوی من میآید. حتی آسمان هم بوی بهار را به خود گرفته است و…
گنجشک ها که بی صبرانه در انتظار آمدن بهار بودند، حالا بر شاخه های درخت ها جشن و پایکوبی میکنند و به استقبال بهار می روند و جیک جیک شان رنگی و بویی از بهار دارد…
راستی به نظر شما ابن سینا، بدون فکر کردن می توانست ابن سینا بشود؟ و یا حافظ و سعدی و مولوی و فردوسی و…
اگر نیوتون فکر نمیکرد، آیا میتوانست با افتادن سیبی از درخت، جاذبه ی زمین را کشف کند؟ و یا انیشتین می توانست اتم را بشکافد؟ و یا فرضیه نسبیت را اثبات کند؟ و حرف های تازهای درباره ی زمان بگوید؟ و یا طول شعاع نور را اندازه بگیرد؟ انیشتین بدون شک با فکر کردن توانست بفهمد که وقتی دو نفر با یک سرعت مساوی، یک مسیر مساوی را طی می کنند، مدت زمانی که بر آن ها میگذرد، در نظر آن ها متفاوت است.
اگر کسی دل درد داشته باشد و بخواهد از سر کوچه تا خانه اش بیاید، ممکن است پنج دقیقه راه به نظرش پنجاه دقیقه بیاید. حالا اگر همان آدم سر حال و خوشحال باشد ممکن است نیم ساعت راه در نظرش، سه دقیقه راه باشد.
گذشت زمان در حالت های مختلف، شکل عوض میکند. وقتی تو با دوستت سرگرم بازی هستی، گذشت زمان را حس نمیکنی و شاید سه ساعت بازی به نظرت نیم ساعت بیاید.
ولی اگر با بی صبری و نگرانی در خانه منتظر آمدن پدرت باشی که دیر کرده است، نیم ساعت در نظرت، دو ـ سه ساعت میآید.
با فکر کردن می توان لحظه هایی که زود گذشته اند را بازسازی کرد. ارزش لحظه ای را می توان نوشت. وقتی خوب به موضوعی فکر می کنی می توانی خوب بنویسی. و برای یک لحظه دو صفحه را به زیبایی می نویسی.
پس شما بچهها هم از همین امروز بیشتر به فکر کردن فکر کنید، درباره هر چه که دل تان میخواهد، فکر کنید و بعد، حاصل فکرتان را به روی کاغذ بیاورید و بنویسید.
این کار را بکنید تا ببینید به چه نتیجه های جالبی می رسید. میگویید نه؟ این گوی و این میدان، امتحان کنید. امتحانش که زیانی ندارد.
فرآوری: مهدیه زمردکار
بخش کودک و نوجوان
منابع:
هدهد
writeage.com
fekreno.org
* مطالب مرتبط:
یک برنامه ی موفق درسی
نوشتن، لذت ماندگاری است
تبیان، دستیار هوشمند زندگی
پل های ارتباطی
چطور انشای زیبا بنویسیم
بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12
public@tebyan.com
02181200000
دسترسی سریع
محصولات و خدمات
اشتراک در خبرنامه
کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان میباشد.
مقاله :نوشتن انشاهای خلاقنویسنده : افسانه علی پاشازاده
گروه هـای آمـوزش عمومـی بخـش بوستـان و گلستـان
انشاء به معنی ایجاد کردن،پرورش دادن،ابداع و خلق کردن است و آنچه را که امروزه فن انشاء گفته میشود از نخستین معنای آن(ایجاد)گرفته شده است. انشاء به معنی نظم دادن به فکر به معنی ایجاد کلام و سخن و نگارش آن است.معادل فارسی انشاء دبیری است که به معنی منشیگری و کتابت میباشد.در اصطلاح ادبیات انشاء عبارت از نگارش جملات و عباراتی است که افکار نویسنده را به صورتی روشن و زیبا بیان کند که خواننده آنها را به سهولت بفهمد و برایش خوشایند و مطلوب باشد.چطور انشای زیبا بنویسیم
هدفهای آموزش انشا
1)دانشآموزان بتوانند آنچه را که میاندیشند و میخوانند به دیگری بگویند و بنویسند.
2)دانشآموزانی که تخیل قوی و استعدادی بیشتر در نویسندگی دارند بشناسیم و در مسیری صحیح هدایت کنیم.
3)پرورش قوه استدلال،تفکر و دقت دانشآموزان و وادار کردن آنها به درست دیدن و شنیدن،سپس دیده و شنیده خود را به طرز ساده و روشن بیان کردن و نوشتن است.
روش آموزش انشا
زمینه یادگیری انشاء مانند کودکی میماند برای سخن گفتن،غذا خوردن،راه رفتن از ساده به مشکل نیاز به کمک بسیار ما دارد این دانشآموز و یا نوآموز برای اینکه بهتر بنویسد و بهتر بیان کند و مطالب را آنچه که هست بازگو کند نیاز به کمک و راهنمایی و هدایت ما دارد.
*پایه نوشتن صحیح و مستقل از همان کلاسهای اولیه گذاشته میشود.دانشآموزان از سال اول تحصیل میآموزند که چگونه منظور خود را درست بیان کنند در کلاس دوم علاوه بر جملهسازی و تکمیل جملههای ناقص،با کلمههای آشنا جواب سؤالات را به صورت کتبی مینویسند و از کلاس سوم نوشتن انشاء عملاً آغاز میگردد و دانشآموزان ابتدا برای هر انشاء طرحریزی مینمایند و این طراحی در مرحله اول به طور شفاهی انجام میگیرد و بعد به صورت کتبی درمیآید.
*برای دانشآموزان انشاء آموزگاران باید دانشآموزان را هدایت و راهنمایی کنند که شاگردان نظم فکری داشته و در مشاهدات خود دقیق باشند،درست بیندیشند،خوب بیان کنند و به قاعده بنویسند.
تنها دادن موضوع برای نوشتن انشاء کافی نیست دانشآموزان لازم است که بیاموزند که قبلاً فکر کنند و ریزهکاریها را دقیق مشاهده نمایند و پس از آنکه فکر و مایهای برای نوشتن پیدا کردند ما به کارگیری اصول نگارشی را که از آموزگار خود فرا گرفتهاند شروع به نوشتن انشاء نمایند.*یکی از شرایط نوشتن انشاء تسلط و مهارت یافتن در خواندن است برای این کار یکی از بهترین روشها جمع کردن کتاب داستان دانشآموزان و دادن کتابها به دانشآموزان که آن کتابها را نخواندهاند و به همین ترتیب تا همه دانشآموزان در مدت یکی دو هفته متوالی بتوانند تمامی کتاب داستانها را بخوانند و خلاصهی آن را در دفتر خود بنویسند.گاهی اوقات نوآموز نمیتواند فکر خود را روی موضوعی متمرکز کند و یا مایه ذهنی لازم و کافی در آن زمینه ندارد.در این صورت معلم میتواند معانی و مفاهیم را به او القاء کند و شاگرد به آن معانی لباس مناسب بپوشاند و به صورت مکتوب درآورد.یک تذکر مهم در نوشتن انشا
دانشآموزان باید بدانند همانطوری که در صحبت کردن نباید از موضوع خارج شد بیمورد سخن گفت و یا زیاد حرف زد،در نوشتن هم باید از حاشیهرویهای بیموقع و آوردن جملههای پرلفظ و بیمعنی خودداری کرد.امروزه نوشتهای پسندیده است که دارای جملههای کوتاه و رعایت مساوات در کلام باشد.
*در نوشتن انشاء باید از بازی داستانسازی نیز استفاده کرد داستانهای نیمه تمام که دانشآموز باید ادامه داستان را خود از فکر و ذهن خود بسازد و یا این روش را به صورت بازی دربیاوریم یکی از دانشآموزان داستانی را شروع میکند و پس از گفتن یکی دو جمله نوبت به دانشآموز دیگر میرسد که دنبالهی داستان را بگوید همینطور تا آخر،تا داستان تمام شود در این بازی علاوه بر تقویت سرعت انتقال و تخیل اطفال،قدرت حفظ،رشته منطقی کلام نیز در آنها پرورش مییابد.*در درس انشاء به رغبت و علاقه دانشآموزان و مفید بودن آنچه آموخته میشود باید توجه بیشتری داشت داشتن روزنامه دیواری،تهیه لوحههای مختلف کمک مؤثری به انشاء دانشآموزان میکند،چون موضوعات توصیفی با محسوسات و مشاهدات و تجربههای کودکان بستگی پیدا میکند با علاقه و رغبت بیشتری مینویسند.
محل مناسب نوشتن انشا(کلاس یا منزل)
معلمینی که تنها به تعیین موضوع انشاء بسنده میکنند و از دانشآموزان میخواهند که در منزل انشاء بنویسند و در جلسه بعد در کلاس بخوانند و مجدداً موضوعی دیگر برای جلسه آینده معین میکنند باعث می شوند که تعدادی از دانشآموزان از اولیای خود کمک بگیرند و تعدادی اصلاً ننویسند و یا تنها به نوشتن چند جمله تکراری و بیسر و ته اکتفا کنند.
بهترین راهحل برای نوشتن انشاء ابتدا هر درسی که داده میشود معلم باید هم خانواده و مخالف و هم معنی کلماتی که در آن درس وجود دارد برای دانشآموزان یاد بدهد بعد از چند درس دانشآموز دیگر مثل قبل از معلم تقلید نمیکند بلکه جلوتر از معلم این کلمات را پیدا کرده و سعی در یادگیری این کلمات میشود و این کار به صورت بازی درمیآید.بعد از چند جلسه بعضی از کلمات هر درس را مشخص کرده و به صورت جمله در کلاس مینویسند و برای بقیه دانشآموزان آنها را میخوانند و یا احیاناً در پای تخته مینویسند تا با کلمات و جملات بیشتری آشنا بشوند در جلسات بعدی موضوعی به دانشآموز گفته میشود که در کلاس در مورد آن موضوع فقط به صورت جملههای کوتاه بنویسند و بعد از چهار ماه به دانشآموز کلمه انشاء را بیان میکنیم و در مورد انشاء بیشتر صحبت میکنیم و نکاتی که در مورد موضوعی خاص مربوط میشود مشخص میکنیم و به نوشتههای جملهسازی خود نظمی منطقی داده و به صورت یک نوشته کامل درمیآوریم و مطالب دانشآموزان باید در قالب جملات کوتاه و کامل در مورد آن موضوع بیان شود.*در کلاسهای چهارم و پنجم شاگردان را به استفاده از تشبیهات زیبا تشویق میکنیم.در کلاس اول و دوم انشاء شامل جملهنویسی درباره کلمه یا تصویر میباشد و گاه کامل کردن جمله و انشاء از کلاس سوم شروع میشود.دانشآموزانی که نمیتوانند انشاء را بنویسند و نمیدانند چگونه شروع کنند معلم میتواند به آنها کمک کند تا در کار نوشتن راه بیفتند که برای موضوع تعدادی سؤال به آنها بدهد تا پاسخ به آن سؤالات مطلب نوشتهی ایشان باشد در نوشته باید قواعد درستنویسی رعایت گردد.هر مطلب انشاء را در بند یا پاراگرافی جداگانه بنویسند خوب است اگر نوشته یا ابیات مناسب و یا ضربالمثل همراه باشد.
موضوع انشا
وظیفه معلم در درجه اول انتخاب موضوعی مناسب کلاس برای انشاء است در کلاسهای پایینتر بسیار ساده و آسان است ولی رفته رفته موضوعها پیچیدهتر میشود.
سادهترین موضوع،انشایی است که زیاد احتیاج به تفکر و تعقل نباشد مثل یک توصیف کلاس،در این حالت شاگرد آنچه را که به چشم خود میبیند به صورت جملات کوتاه به روی کاغذ میآورد.اگر این موضوع برای بعضی از دانشآموزان مشکل بود و ندانستند که از کجا و به چه ترتیب شروع کنند معلم میتواند با توصیف شفاهی آنها را راهنمایی کنند تا بتوانند بنویسند .
موضوع دوم:
تبدیل شعر به نثر است که به زبانی ساده و به زبان امروزی نوشته شود که در کلاس سوم به دانشآموزان داده میشود.موضوع سوم:موضوعات اجتماعی مثل وظیفه پلیس و خیابان که علاوه بر چشم بینا،به قوه فکر و استدلال نیاز هست در پایه چهارم به دانشآموزان گفته میشود.
کمکم باید از محسوسات کاست و به محتویات افزود و از موضوعهای اجتماعی به سوی موضوعهای اخلاقی رفت و به تدریج آنها را به اندیشیدن و مدد گرفتن از تجمل واداشت البته مسایل اخلاقی و آنگونه که خود احساس کردهاند مینویسند که در اوایل کلاس پنجم به دانشآموزان گفته میشود.
در اواخر کلاس پنجم موضوعات ادبی فلسفی و موضوعهای جامعه مانند قصهنویسی و رماننویسی به دانشآموز گفته میشود اما نگارش این موضوعهای جامع،کار هر شاگردی نیست،علاوه بر آموختن فنون نگارش و تعقل و استدلال و توصیف،استعدادی خاص میخواهد.
در پایه سوم خلاصهنویسی که میتوان یک درس یا متنی را به صورت خلاصه بنویسند گاهی میتوان یک تصویر یا سلسله تصاویر موضوع انشاء قرار داد و از شاگردان خواست که در مورد این تصاویر مطلب بنویسند.
نکات بهداشتی را از کودکان بخواهیم مثل(چرا مسواک میزنید؟)
در پایه سوم به دانشآموز یادآور میشویم که بهتر است نوشته خود را با یک جمله بهتر تمام کنیم و اگر دانشآموزان مطالب جالبی بیان کرده اما جملههای او ناصحیح است میتوانیم تذکر لازم را در پایین صفحه بنویسیم و به فکر و اندیشه او نمره بدهیم.
یک نکته مهم
در تمامی پایهها برای این که دانشآموزان با نوشتن بیشتر آشنا بشوند باید به کتاب بنویسیم بیشتر اهمیت بدهیم چون تمامی نکاتی که در بنویسیم وجود دارد علائم و نشانههایی هستند که در نوشتن انشاء به ما کمک میکنند و به تک تک تمرینات اهمیت داده و به دانشآموزان یاد دهیم.مثل موضوعهایی در مورد رعایت علائم دستوری در نوشتن.
در جمله و انشا علامتگذاری باید مراعات شود.
نقطه(.)در پایان جملههای کامل به کار میرود.
دو نقطه(:) علامت نقل قول است و گفته دیگران را در گیومه میگذاریم.
(؟)علامت سؤال در پرانتز نویسنده راجعبه آن صحبت شک و تردید دارد.
(!)در آخر جملات عاطفی مثل بهبه! آفرین!
هر جا وَ بگذاریم نیازی به ویرگول نداریم.
؟در آخر جملههای کامل به صورت پرسشی نوشته شود.
و علامتهای دیگری که در پایههای مختلف به دانشآموز گفته میشود تا نوشتهی آنها کاملتر شود.
چطور انشای زیبا بنویسیم
نکات مهم در نوشتن انشا
*در مورد کلمهی ایجاز(مختصرگویی) را بیشتر توضیح دهیم باید مختصر نوشتن را در نوشته مراعات کنیم و کلمهها و جملههای زائد را حذف کنیم و به درازا کشیدن کلام یا به کار بردن کلمات زائد خودداری کنیم و علامتگذاری را در نوشته مراعات کنیم.
وجود مقدمه در نتیجهگیری در تمامی انشاءها الزامی نیست.
کلمات را در نوشتن خود به صورت کتابی به کار ببریم و از نوشتن به صورت محاورهای و شکسته خودداری بکنیم.انواع انشا
1)توصیفی یا وصفی:
سادهترین نوع انشاء است دانشآموز چیزهایی را که در اطراف خود میبیند یا میشنود یا احساس میکند وصف و تعریف مینماید.
2)گزارشنویسی:برخی گزارشنویسی را نوعی انشای نقلی به حساب میآورند.
وقتی دانشآموزان به گردش علمی میروند معلم میتواند از آنها بخواهد که گزارش از آن روز تهیه کند.غالباً برای تهیه گزارش نیاز به تحقیق،سؤال و جستجو میباشد.
3)انشای نقلی:برای بیان سرگذشت خود یا دیگران به کار میرود یا معلم میتواند برای آموزش انشای نقلی تمرینات زیر را انجام دهد داستانگویی،نوشتن خلاصه متن خوانده شده نوشتن خلاصه کارهایی که در زمان معینی انجام شد مثلاً روز جمعه چه کار کرده.
4)برگرداندن شعر به زبان ساده و نثر امروز:
معلم میتواند شعرهای مناسبی را از کتاب فارسی یا خارج از کتاب به دانشآموزان داده و بخواهد که اشعار را به نثر ساده امروز بنویسند شاگردان باید توجه کنند در این نوع نوشته از حاشیه رفتن خودداری کنند و تنها مفهوم را به زبان ساده و گویا و کوتاه بنویسند.
5)انشای تخیلی:محصول ذهن و ساخته و پرداخته افکار دانشآموز است و غالباً اساس خارجی ندارد این نوع انشاء فرصتی است برای شناخت افکار دانشآموز و گرایشات درونی او که در چه دنیایی و آرزوهای درست و غلط او چگونه است.معلم میتواند شروع داستانی را بگوید و دانشآموزان آن را تمام کنند یا از شاگردان بخواهیم قلم،کاغذ،دفتر یا تخته سیاه و سرگذشت اشیاء را بیان کند.
6)خلاصهنویسی:موجب پرورش قدرت نویسندگی و گسترش از کودکان میشود و آنها را آماده میکند که در موقع لزوم بخوانند اصل مقصود یک درسی یا یک مقاله را استخراج نمایند.
7)نامهنگاری:نامه بیان کتبی موضوعی است برای مخاطبی که حضور ندارد نامهای را که ما مینویسیم معرف شخصیت فرهنگ،ادب و ذوق و سلیقه ماست و باید همان اثر را در مخاطب بگذارد که شخصیت خود ما میگذارد.8)انواع نامه:
نامههای خصوصی-نامههای رسمی و اداری
داشتن حاشیه سفید نامهها الزامی است حاشیه سمت راست بیشتر از سمت چپ است.
در نامههای اداری گذاشتن تاریخ در بالا گوشه سمت چپ لازم است.
نامههای خصوصی باید ساده و بیانکننده روح صمیمیت و یکرنگی باشد.اما در نامههای اداری جنبه رسمی بودم مراعات میشود و نامههای اداری نباید خودمانی نوشته شود.
برای نوشتن نامه نباید از مداد استفاده کنند.
نامههای اداری یا رسمی را میتوان تایپ کرد اما اگر نامه دوستانه را تایپ کنیم نشانه بیصمیمیتی ما نسبت به گیرنده نامه خواهد بود.
قواعد علامتگذاری:
علامتگذاری در نامه مانند هر نوشته دیگری رعایت می شود.
کلماتی را در نوشته خود به کار بریم که معنی آنها را میدانیم و اگر معنی کلمهای را نمیدانیم بهتر است به فرهنگ لغات مراجعه کنیم و غلط املایی در نوشته نداشته باشیم.اگر برای کسی نامه مینویسیم لازم است نشانی ما را داشته باشد.نشانی در زیر متن نامه بنویسیم.در نامه اداری نام و نام خانوادگی و امضا الزامی است.
ارکان یک نامه
هر نامه شامل چهار بخش اصلی است:
1)عنوان 2)شروع نامه
3)متن نامه
4)عبارت پایان نامه
نامه اداری حاشیه سفید در سمت راست در نامه اداری گاه اسم دقیق اداره یا سازمان و گاه رئیس که اداره را مخاطب قرار میدهند.
مثال:ریاست محترم اداره آموزش و پرورش متن نامه اداری کوتاه و ساده باشد.ذکر مطالب اضافی خودداری گردد.
مشخصات موضوعات انشاء در دوره ابتدایی
1)داشتن علاقه
2)داشتن اطلاعات
3)محدود و معین بودن موضوع انشاء
4)موضوعات باید مربوط به محیط زندگی و مسائل روز باشد.
5)وصف یک تصویر
6)چند کلمه که معانی آنها به هم نزدیک است.
تهیه و تنظیم طرح انشا
قدمهایی که در مراحل اولیه برای تنظیم طرح و نوشتن انشاء برداشته می شود:
1)انتخاب موضوع
2)یادداشت نکتههای مختلف درباره آن
3)دستهبندی نکات
4)منظم کردن مطالب به ترتیب منطقی
5)صحبت کردن
6)نوشتن انشا
مشکلات نوشتن انشاء در دوره ابتدایی
1)عدم داشتن مطلب
2)عدم توسعه کتابخانه دبستان و کلاس
3)عدم شرکت دادن بچهها در مجالس عمومی،سخنرانی،نماز جمعه،گردشها و بادیدهای علمی سطح آگاهی آنها را کاهش میدهد.4)عدم فراهم نکردن زمینههای مساعد و واقعی برای اجبار یافتن به نوشتن مانند شرکت در تهیه روزنامهدیواری،نوشتن نامه و دادن پیام کتبی به خانواده5)عدم گنجینه لغات کودکان6)عدم آموختن کلمات هم خانواده،متشابه و متضاد و افزایش لغات آنها7)عدم آشنایی به سبک و الگوی خاص که بهترین نمونه همان متون دروس کتابهای فارسی است. 8)عدم تطابق موضوع انشاء با سن و فهم و علاقه کودکان9)عدم توانایی در ترکیب کلمات و بیان احساس فکر10)عدم آشنایی دانشآموز با چگونگی شروع انشاء*معیارهای تصحیح انشاء در دوره ابتدایی1)آیا دانشآموز اندیشه و مطلب خاصی برای نوشتن داشته است؟2)آیا بیان مطلب با جملات روشن و درست انجام گرفته و انشاء از غلطهای املایی و دستوری خالی است؟3)آیا برای بیان مطلب با جملات روشن و درست انجام گرفته و انشاء از غلطهای املایی و دستوری خالی است؟4)هر مطلبی با توجه به اهمیت آن در جای خود قرار گرفته و از تکرار مطالب خودداری شده است؟5)آیا علائم نقطهگذاری رعایت شده؟6)آیا زیبایی و لطافت در انشاء وجود دارد؟به هر حال هر معلمی با توجه به روشی که خود در نظر دارد انشاء را تصحیح میکند ولی یک راه خوب و مناسب که تلفیقی از روشهای مختلف است.آموزگار قبلاً خود انشاها را بخواند یادآوریها و نکات لازم را در حاشیه هر انشاء تذکر دهد.نکات خوب و مثبت را در انشاها علامتگذاری کند و استخراج نماید و همچنین نقاط ضعف انشاها را معین کند.در ساعت انشاء قبل از این که انشاها خوانده شود راجع به نکات مثبت و منفی انشاها توضیح دهد(بدون این که نام کسی را ذکر کند)و دانشآموزی جنبههای مثبت را بر روی تختهی کلاس یادداشت کند و دانشآموزانی که نمره آنها از حد معینی کمتر شده موظف شوند که یک بار دیگر آن انشاء را بنویسند و عبارتهای مورد تأیید معلم را که در روی تخته کلاس نوشته شده در انشاهای خود بیاورند.منابع:روش تدریس فارسی مقطع ابتداییمأخذ:سخنان ارائه شده از استاد دانشگاه و تجربیات خودم در کلاس درس
ممنون عالی بود فردا امتحان انشاء نھایى دارم امیدوارم بتونم این طلسم دوازده ساله ام رو بشکنم 🙂
با سلام ببخشید حکایت نگاری و مثل نویسی نیاز به مقدمه و نتیجه داره؟
هر نوشته ای با مقدمه و نتیجه زیباتر است
هرچی میگم انشایی که بخش اغازین و بخش میانی وبخش پایانی داشته باشه نمیاره یه جوابی بدید سری
من از حوب مینویسم ولی کلا نمیدونم چرا 20 نمیده جواب هم نمیده
همه متنتو خوندم ولی تمام اینارو میدونم ولی سر جلسه امتحان نمیدونم چرا چرتو پرت مینویسم بهم بگین ؟
شما میخواهید یک دفعه نویسنده ماهر شوید و این توقع زیاد است. از کم شروع کنید ابتدا سعی کنید چند جمله کوتاه بیست بنویسید . سپس مدتی تمرین کنید یک بند با چندجمله مرتبط به هم بنوئیسید تا ذهن و دستتان روان شود
سلام ببخشید منن معلمی دارم که میگه انشا فقط باید ارایه ادبی داشته باشه لطفا بهمن یه کمکی کنید من هم نمیدونم باید چطور بنویسم چون هرچی مینویسم میگه کم بدبود ارایه نداشت لطفا کمکم کنید
معلمتون نظرش محترم ولی توصیه می کنم خدمت ایشان عرض کنید. آرایه های ادبی مخصوص متون ادبی است . نویسنده های قهارهم کمتر توان نوشتن متن ادبی دارند. انشا یعنی ابداع متن نو و ساده . آموزش و پرورش جز در رشته ادبیات آنهم در مقیاس کوچک قصد ندارد ادیب تربیت کند. کافی است دانش آموزان وقتی وارد اجتماع یا دانشگاه می شوند بتوانند مقاصد خودشان را روی کاغذ بیان کنند. نوشته ما باید حاوی مطالبی باشد که می خواهیم بگوییم.چون قصد نداریم شفاهی بیان کنیم می نویسیم. وانگهی نویسندگان در کدام متن روزنامه و کتاب (به صورت اعم) به اندازه وسیع و چشمگیر از آرایه های ادبی استفاده می کنند. همینکه متن جذاب باشد و خواننده را تا پایان متن پای کار نگه دارد کافیست. البته آرایه ادبی در حد کم مفید است .
عاااالی
من تو کلاس بهترین انشا هارو می نویسم ولی وقتی میرم تو مسابقات خوارزمی گند می زنم بهش. چیکار کنم؟؟؟؟؟
اعتماد به نفستون کمه . بیشتر تمرین و مطالعه کنید تا این حالت از بین بره
ممنونم عالی بودی
خوب بود
خوبه ولی اگه درباره قالب بندی انشا صحبت می شد بهتر. بود.
ممنون ، بسیار کمک کرد راضی:
اصلا تحت تاصیر مختصریت قرار کرفتم
زیاد بود ولی درهرحال خوب بود:راضی بودم
ممنون از راهنمایی های خوبتون،من انشاءها و داستانای عالی مینویسم چطور میتونم در اینترنت بگذارم؟
در یکی از وبلاگستان ها عضو شوید مانند همین بلاگ اسکای و منتشر کنید ساده است کافیه راهنماشو بخونید
Very gooooooood
عالی
خوب بود اگه میشه آموزش کلمات ادبی همبرای انشا بذارید
مرسی ازتون به اندازه ی یک دنیا
ممنون.خیلی عالی بود
ممنون ولی لطفا بزرگ تر بنویسید:
واقعا.معلم ما کلى مشکل داشت.من خودم مثل مامانم انشام عالیه و همیشه با بقیه متفاوته ولى بقیه به چیزهاى اشتباهى که اینجا گفت فکر مى کنند.اه
متوسط
ممنون فردا امتحان انشا داشتم اونم نوبت اول خیلی به دردم خورد.
خیلی ممنون از شما مفید مختصر
عالی و مفید
سپاس. مفید مختصر وگویا بود.
خیییییییییییییلی خوب بود
عالیه
اطلاعاتتون خیلی خوبه ولی من میخواستم بدونم برای هر انشایی میشه مقدمه هایی که اسم خدا و اینا رو اورد؟
دوست عزیز سلام بین مقدمه و خطبه یه تفاوت مهمه خطبه می تونه هر مطلبی باشه و حتی هیچ ربطی به مقاله یا نوشته ما نداشته باشه . می تونه تکراری باشه . می تونه آیه یا سخن بزرگان باشه اما مقدمه باید با موضوع نوشته کاملا مرتبط باشه ، ایجاد انگیزه کنه و مخاطب را به خواندن مطلب تشویق کنه . با خواندن اون مخاطب بفهمه آیا نوشته نیازش رو برطرف می کنه یا بهش نیازی نداره
خیلی خوب بود
عاالی بود همین
ممنون
عالی بود
کمک کرد ولی خوب بود
بد نبود ولی میتوانید بهتر باشید.
خیلی عالی بود perfect
باسلام ازتلاش وزحمات شماصمیمانه سپاسگزارمام امیدوارم همیشه درزندگی وارتقای سطح علمی خودودیگران موفق باشید.
از مطالب زیبای شما خیلی تشکر میکنم.واقعا مطالب خوبی در سایتتون گذاشته اید*****
خوب بودمتشکرم
خیلی ممنون از انشاء زحمتی که کشیده اید خوب بود
سلام من نویسنده هستم میتونم راهنمایی کنم
اگر جملاتتون برای مقدمه چینی در انشا کامل بود خیلی عالی میشد.ولی در هر حال از اینکه برای مهارت در انشا نویسی کمک موثری کردید از شما کمال تشکر دارم…
به نظر من بد نبود اما بهتر بود که با کلاماتی مانند مثل هم دوستانی که انشاشون کم میشه استفاده کنن مثلا خورشید مثل…. و برای مقدمه هم سعی کنین از دو بیت شعر که با نام و یاد خدا باشد مثل: ای نام تو بهترین سر آغاز بی نام تو نامه کی کنم باز استفاده کنین . موفق باشین
خیلـــــــــــــــــــــ خوب
خوبه اما میتونه بهتر هم باشه
عالی بود ممنووووووووووووووووووووووون
عالی بو دستتون درد نکنه .آموزش یعنی این.
سلام لطفا آموزشی کوتاه برای انشا نویسی بگذارید …….من فردا امتحان دارم
چگونه یک انشا خوب بنویسیم با روش های مفید
همینک در مجله آنلاین فارسی ها با عنوان چگونه یک انشا خوب بنویسیم با روش های مفید در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .
یکی از مشکلات دانش آموزان در دوران مدرسه به نحوه نوشتن یک انشای خوب برمیگردد .
عده ای نوشتن یک انشای خوب را دشوار یا حتی غیرممکن می دانند اما در این مطلب ما تمام سعی خود را کرده ایم شما را به صورت کامل با روش های نوشتن یک انشای خوب آشنا کنیم .
با ما همراه شوید .
چطور انشای زیبا بنویسیم
مهم ترین نکته ای که در نوشتن یک انشای خوب بسیار اهمیت دارد انتخاب موضوع مناسب است .
در قدم اول باید به خوبی به موضوعی که می خواهید درباره آن انشا بنویسید فکر کنید .
توصیه می کنیم برای انتخاب موضوع وقت بگذارید بعد نوشتن را آغاز کنید .
مثلا اگر موضوع انشا شما درباره فصل زمستان است سعی کنید اول به موضوعی که میخواهید درباره فصل زمستان بنویسید خوب فکر کنید .
برای مثال برف بازی ، سرمای شدید ، صرفه جویی در مصرف منابع و …
اولویت شما موضوعات جدید و جذاب است نه موضوعات تکراری .
پس از انتخاب موضوع باید قلم را در دست گرفته و شروع کنید .
مقدمه ی انشا را با یک تصویر سازی از فضای انشا آغاز کنید .
اگر موضوع فصل زمستان است ابتدا سرما ، برف ، باد و … را به تصویر بکشید تا شنونده های انشای شما ، خود را در فضای انشا تصور کنند .
پس از تصویر سازی موضوع خود را آغاز کنید .
از نوشتن نترسید ، حتی اگه بارها و بارها انشای خود را نوشتید و خط زدید .
یکی از مهم ترین ویژگی های یک انشای خوب ، پرداختن به جزئیات است .
بسیاری از نویسندگان بزرگ مثل جی.کی.رولینگ نویسنده سری داستان های هری پاتر به جزئیات بسیار اهمیت میداد بطوریکه شنونده در فضای داستان غرق می شد .
برای مثال در طرح جزئیات می توانید به صدای خش خش برف ها ، شکستن شاخه درختان ، صدای برخورد گوله برف و … اشاره کنید .
علاوه بر نکات ذکر شده لحن و طرز نگارش انشا نیز بسیار اهمیت دارد .
امیدواریم این مطلب از دانستنی فارسی ها مورد پسند شما کاربران گرامی قرار گرفته باشد .
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه
نام *
ایمیل *
وب سایت
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
مجله اینترنتی فارسی ها
کلیه حقوق این اثر متعلق به مجله اینترنتی فارسی ها می باشد.0