چطور بفهمیم افسرده هستیم

 
helpkade
چطور بفهمیم افسرده هستیم
چطور بفهمیم افسرده هستیم

فارس نوشت: عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: اختلال افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روان‌پزشکی است و عامل اصلی ناتوانی در سراسر جهان است و بیش از ۲۶۴میلیون نفر در جهان مبتلا به این اختلال روانی هستند.

نصیره مقدم‌فر عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: بسیاری از انسان‌ها، هنگامی که با یک بحران مواجه می‌شوند، نگاه‌شان به زندگی تغییر می‌کند و این مسئله می‌تواند منجر به تغییر سبک زندگی‌شان بشود، وقتی قاعده زندگی شکسته می‌شود باعث پایین آمدن خلق و درنهایت منجر به افسردگی می‌شود، البته این نکته مهم است که هرچقدر تاب‌آوری ما در برابر مشکلات بالاتر و انعطاف پذیری ما بیشتر باشد قواعد زندگی کمتر شکسته می‌شوند وکمتر در معرض اختلالاتی مثل افسردگی قرار خواهیم گرفت.

وی افزود: اختلال افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روان‌پزشکی است و عامل اصلی ناتوانی در سراسر جهان است و بیش از ۲۶۴میلیون نفر در جهان مبتلا به این اختلال روانی هستند.

دکتری روانشناسی تخصصی ادامه داد: این روزها به دلیل شرایط همه‌گیری، افسردگی در کرونا و یا افسردگی بعد از کرونا به شدت مشاهده می‌شود. شرایط ایجاد شده می‌تواند به نشانه‌های اختلالات روانی از جمله بیماری افسردگی و حالت‌های افسردگی دامن بزند.

وی افزود: دراین شرایط طولانی شدن قرنطینه خانگی باعث بی‌حوصلگی، بی حالی وافسردگی مردم شده و واکنش‌هایی شامل ترس، نگرانی، غم، از بین رفتن علاقه به فعالیت‌های لذت‌بخش معمول، احساس سرخوردگی، تحریک‌پذیری، عصبانیت، احساس ناتوانی و … را ایجاد کرده است.چطور بفهمیم افسرده هستیم

مقدم‌فر گفت: البته اگر این واکنش‌ها کوتاه ‌مدت باشد اختلال افسردگی محسوب نمی‌شود و اندوه است در واقع اندوه واکنش طبیعی فرد به هر نوع فقدان که همراه با ناراحتی و دلتنگی است گفته می‌شود. اگرچه اندوه شدید، مثل افسردگی، در خواب و اشتهای فرد اختلال ایجاد می‌کند و احساس گناه به دنبال می‌آورد، فرقش با افسردگی در این است موقت و گذرا است و فروکش می‌کند. فرد افسرده از برقراری روابط اجتماعی می‌گریزد ولی فرد غمگین از هم‌صحبتی استقبال می‌کند شاید به هم ریختن وضعیت روحی که با ناراحتی خود را نشان می‌دهد یکی از شایع‌ترین نشانه های اختلال افسردگی است.

افسردگی زمانی اختلال تلقی می‌شود که حداقل پنج علامت همزمان و بیش از دو هفته رخ دهد. علائم افسردگی شامل موارد زیر است:

۱- احساس ناراحتی، پوچی یا درماندگی از نشانه‌های اصلی افسردگی است.

۲- کج‌خلقی، فوران خشم یا پایین آمدن آستانه‌ی صبر به افسردگی و علایم آن مرتبط است.

۳- بی‌میلی به انجام فعالیت‌های لذت‌بخش، از رابطه جنسی گرفته تا ورزش نیز از نشانه های اختلالات روانی مرتبط با افسردگی است.

۴- اختلال در خواب، ازجمله بی‌خوابی یا پرخوابی یکی از نشانه های بیماری روانی افسردگی است.

۵- خستگی و پایین بودن انرژی و زمانی که همه‌ی کارها در نظر فرد طاقت‌فرسا است، نشانه افسردگی است.

۶- اختلال در اشتها، شامل بی‌میلی به غذا و کاهش وزن یا پرخوری و افزایش وزن به ناراحتی اعصاب و این بیماری مرتبط است.

۷- اضطراب، پرخاشگری و بی‌قراری از نشانه‌های اصلی افسردگی است.

۸- حرکت، تفکر یا صحبت فرد کند می‌شود.

۹- احساس بی‌ارزشی و عذاب وجدان، تمرکز روی شکست­‌های گذشته و سرزنش خود از نشانه‌های اصلی افسردگی است.

۱۰- اختلال در تمرکز، یادآوری و تصمیم‌گیری از نشانه‌های افسردگی شدید است.

۱۱- فکر به مرگ از علائم افسردگی شدید است.

۱۲- درد فیزیکی مثل سردرد یا کمردرد که علت مشخصی ندارد می‌توان از علائم افسردگی و کرونا باشد.

مقدم‌فر گفت: یکی از اهداف مهم در بهبود افسردگی منظم کردن ریتم خواب وبیداری و ارتقا بهداشت خواب است. به این معنی که سر یک ساعت مشخص به رختخواب برویم و صبح سر ساعت مشخصی بیدار شویم، هر قدر ریتم خواب و بیداری منظم‌تر باشد در بهبود افسردگی تاثیر بیشتری دارد. ترجیحا به خواب رفتن بین ساعت ۱۰تا ۱۲شب باشد که هرچه به ساعت ۱۰نزدیک‌تر باشد مفیدتر و ساعت بیدار شدن بین ساعت۶تا ۷صبح باشد. اگر ریتم خواب شما نامنظم است مثلا شب ها دیرتر از ساعت ۱۲به خواب میروید کم کم از نیم ساعت شروع کنید وریتم خواب را به حالت نرمال برگردانید.

این روانشناس افزود: درطول روز خوابیدن ممنوع است، و نهایت خوابیدن درطول روز در شرایطی که خیلی خسته هستید، بیشتر از ۱۵الی۲۰ دقیقه نباشد زیرا ریتم خواب شبانه بهم می‌ریزد.

وی توصیه کرد: دوساعت قبل از خواب، پرداختن به هرنوع فعالیت و مصرف هرنوع غذای سنگین، گوش دادن به موسیقی و دیدن فیلم مهیج که منجر به برانگیختگی سیستم سمپاتیک شود و خواب را بلاک کند خودداری کنید پس قبل از خواب کارهایی که شمارا آرام‌تر می‌کند مثل دوش گرفتن، خوردن یه لیوان شیر، خواندن شعر یارمان را انجام دهید

 عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور خاطرنشان کرد: دمای اتاق خواب را هماهنگ با دمای بدن نگه دارید، در حدی که نیاز به پتو نباشد. هرروز صبح بعد از بیدار شدن(در صورت امکان ) خود را در معرض اولین اشعه های خورشید قرار بدهید، ساعت ۶صبح بهترین زمانی است که نور می‌تواند همانند داروی ضد افسردگی برای شما باشد. به دلیل اینکه افراد افسرده انرژی روانی حرکتی پایینی دارند، افزایش تحرک برای آنها بسیار مفید است، کسانی که در طی روز حرکت فیزیکی بیشتری دارند امید به زندگی بیشتری دارند و برعکس.

وی ادامه داد: بدن ما انسانها برای حرکت کردن ساخته شده، نه برای نشستن و منفعل بودن و دارای خاصیتی است که هرچه بیشتر تحرک داشته باشد رفرش‌تر وعضلات هرچه بیشتر کار کنند قوی‌تر و ورزیده تر می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی تحرک انسانها به مراتب کمتر شده و ابتلا به برخی بیماریها مثل دیابت بیشتر شده است.

مقدم‌فر تصریح کرد: توصیه ما به افراد افسرده این است که هرروز صبح به مدت۲۰دقیقه ورزش هوازی، نرمش، یا استفاده از تردمیل را داشته باشند و بعد از آن ده دقیقه دوش بگیرند و این ورزش نیاز به باشگاه بدنسازی و امکانات خاص ندارد و داخل منزل میتوانند انجام دهند.

وی گفت: توصیه دیگر ما به افراد افسرده این است که هرروز تلاش کنید حداقل سه چیز مثبت و ارزشمندی که در زندگی روزمره خود دارند را پیدا کنند و آن سه چیز را در پایان روز به کسی که به او احساس مثبتی دارند بیان کنند و به او بگویند که چرا آن چیزها برایشان ارزشمند است. و در آخر انجام تمرینات یوگا شامل ذهن آگاهی، تمرینات تنفس در کنار ورزش معمولی و تصویر سازی مثبت قبل از خواب که می‌تواند در کاهش علائم افسردگی بسیار مفید و نتایج مثبتی را به دنبال دارد توصیه می‌شود.

۲۳۵۲۳۱

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

سفر به مناطقی که می‌توانند آرامش را به شما باز گردانند و خرید سوغاتی یکی از بزرگترین لذت‌های زندگی پس از مدتی کار سخت و بی‌وقفه است. اینکه پس از مدتی تلاش و کار بتوانیم چند روزی را استراحت کنیم و برای شروع هفته بعد انرژی لازم بدست آوریم یکی از آرزوها و رویاهای بزرگ همه انسان‌هایی است که بر روی کره زمین زندگی می‌کنند، اما اگر فرصت سفر نداشته باشیم و عصر یک روز زمستانی هوس خوردن شیرینی تبریز یا گز اصفهان به سرمان بزند، چه!؟

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

افسردگی از بیماری های بسیار شایع در بین افراد است اما این بیماری زمانی ناهنجار تلقی می شود که در عملکرد عادی و به هنجار ما را مختل کند و طولانی مدت بشود . آمار نشان داده است که حدود 17 درصد از مردم در طول زندگی یک دوره افسردگی حاد پیدا می کنند .

همیشه گریه می کنید

از بارزترین خصوصیات افسردگی غم و اندوه و شاد نبودن است که سبب درگیری شدن ما و ایجاد احساس ناامیدی می شود. افسردگی زمانی به وجود می آید که برای هر موضوع کوچکی گریه می کنیم و به خودکشی فکر کنیم. علاوه بر این، دیگر شادی و شعفی در کارهایی که موجب رضایت و خشنودی ما می شدند احساس نمی کنیم.

اعتماد به نفس ندارید

چطور بفهمیم افسرده هستیم

کم شدن اعتمادبه نفس ، نالایق و ناشایست دانستن خود ، سرزنش خود به دلیل خطاها ، احساس نا امیدی ، تردید برای انجام هر کاری برای بهبود حال خود ، از دست دادن انگیزه ، توانایی نداشتن برای یک شروع تازه ، تحلیل رفتن حافظه ، فراموشی مطالب همه از علائم افسردگی هستند.

خسته هستید

نشانه های جسمانی و فیزیکی مانند تغییر اشتها و اختلال خواب، خستگی، بی جان و بی رمق بودن از علائم و نشانه های افسردگی است. در دوران افسردگی افراد بیشتر به فکر خود هستند و ممکن است مشکل کوچک خود را بزرگ کنند و نگران سلامتیشان باشند و در مورد رویدادهای بیرونی بی تفاوت باشند.

انگیزه لازم را ندارید

برای ادامه زندگی و رسیدن به اهداف انگیزه ای نداریم و نمی توانیم کاری برای خود راه اندازی کنیم و به فعل پذیر بودن تمایل داریم ، در حالت افسردگی ما دچار بی ابتکاری و پیگیری نکردن و استمرار در کارها می شویم.

همانطور که در این بخش از نمناک می خوانید اگر می خواهید بدانید افسرده هستید یا خیر لازم نیست تمامی این علائم در شما وجود داشته باشد بلکه اگر علائمی زیاد موجود در این 4 دسته در ما باشد، گرفتار افسردگی شده ایم. با توجه به تست زیر و جواب دادن صادقانه به این 21 سوال شما می توانید به افسردگی و یا عدم افسردگی تان و درجه افسردگی خود پی ببرید.

1. آیا از خودتان ناراحتید ؟

0- خیر ، از دست خودم ناراحت نیستم.

1. از دست خودم ناراحت هستم.

2. از خودم بدم می آید.

3. از خودم نفرت دارم.

2. احساس می کنید بدتر از دیگران هستید ؟

0- این احساس را ندارم.

1. به خودم نسبت به ضعف ها و اشتباهات، ایراد می گیرم.

2. به دلیل خطاهایم همیشه خود را سرزنش می کنم.

3. هر چیز اتفاق بدی رخ دهد من خودم را سرزنش می کنم.

3. افکار خودکشی در سر دارید ؟

0- هیچ فکری برای از بین بردن خودم در سر ندارم.

1. افکار خودکشی دارم ولی به آن ها عمل نمی کنم.

2. دلم می خواهد خود را از بین ببرم.

3. اگر می توانستم حتما خودم را از بین می بردم.

4. آیا زیاد گریه می کنید ؟

0- بیش از معمول گریه نمی کنم .

1.بیشتر از گذشته گریه می کنم.

2.همیشه گریه می کنم .

3.در گذشته می توانستم گریه کنم ولی حالا با آن که می خواهم، نمی توانم.

5. آیا احساس رضایت به شما دست می دهد.؟

0. مانند گذشته احساس رضایت (لذت)می کنم.

1.مانند گذشته از چیزها لذت نمی برم.

2.از هیچ چیزدیگری احساس رضایت نمی کنم.

3.احساس نارضایتی از همه چیز دارم و کسالت به من دست می دهد.

6. آیا احساس تقصیر و گناه می کنید ؟

چطور بفهمیم افسرده هستیم

0- احساس تقصیر و گناه خاصی نمی کنم.

1.برخی اوقات احساس تقصیر و گناه می کنم .

2.بیشتر اوقات احساس تقصیر و گناه می کنم.

3. همیشه احساس تقصیر و گناه می کنم.

7. آیا احساس غم در زندگی دارید ؟

0. خیر ،احساس غم نمی کنم.

1. بله ، احساس غم می کنم.

2. بله ، همیشه غمگینم و نمی توانم از آن خلاص شوم.

3. بسیار غمگین و افسرده ام به صورتی که طاقتم تمام شده است.

8. آیا به آینده امیدوارید؟

0- به آینده ناامید نیستم.

1. نسبت به آینده احساس ناامیدی دارم.

2.احساس می کنم چیزی برای انتظارنشستن ندارم.

3.آینده امیدوار کننده نیست و در آن چیز مثبتی رخ نمی دهد.

9. آیا احساس آدم های شکست خورده را دارید؟

0- احساس آدم های شکست خورده را ندارم.

1. احساس می کنم از افراد عادی جامعه شکست خورده ترم.

2.وقتی به زندگی گذشته ام نگاه می کنم، شکست زیادی را می بینم.

3.احساس می کنم کاملا شکست خورده هستم.

10. احساس مجازات در زندگی دارم؟

0.احساس نمی کنم که مجازات می شوم.

1. احساس می کنم که مجازات می شوم .

2. در انتظار مجازات شدن هستم.

3.احساس می کنم که دارم مجازات می شوم.

11. آیا نسبت به گذشته زود رنج تر هستید ؟

0- زودرنج تر از معمول نیستم.

1. بیش از گذشته حساسم و زود رنجیده خاطر می شوم.

2.من همیشه احساس رنجش و تحریک پذیری می کنم.

3.احساس می کنم دیگر چیزی نمی تواند مرا برنجاند و تحریک پذیرم کند.

12. آیا نسبت به دیگران علاقه دارید ؟

0- علاقه ام را نسبت به دیگران از دست نداده ام و به دیگران علاقه مند هستم .

1. نسبت به دیگران کمتر از گذشته علاقه مند هستم.

2.علاقه ام را به دیگران بیشتر از گذشته از دست داده ام.

3. دیگر به کسی علاقه ای ندارم.

13. اشتهای شما چگونه است ؟

0- اشتهایم بدتر از گذشته نیست.

1.اشتهایم مانند گذشته خوب نیست.

2.اشتهایم خیلی کم شده است.

3.نسبت به هیچ چیز اشتها ندارم.

14. آیا تغییر وزن داشته اید ؟

0- به تازگی وزنم زیاد کم نشده است.

1.بیش از 5/2 کیلو وزنم کم شده است.

2.بیش از 5 کیلو وزنم کم شده است.

3.بیش از 10 کیلو وزنم کم شده است.

15. نگران سلامتیتان هستید ؟

0.بیش از معمول نگران سلامتم نیستم.

1. درباره مسائل جسمی مانند دردها، ناراحتی معده یا یبوست نگرانم.

2. درباره مسائل جسمی خیلی نگرانم طوریکه نمی توانم فکرم را از آن دور کنم .

3.آنقدر در مورد مسائل جسمی نگرانم که نمی توانم درباره چیز دیگری فکر کنم.

16. تغییری در میل جنسی شما ایجاد نشده است ؟

0- به تازگی هیچ تغییری را در میل جنسی ام احساس نکرده ام.

1.از گذشته کمتر میل جنسی دارم.

2. میل جنسی ام بسیار کم شده است.

3. میل جنسی ام را از دست داده ام.

17 . آیا در تصمیم گیری دچار مشکل شده اید ؟

0- به خوبی گذشته، می توانم تصمیم گیری کنم.

1. تصمیم گیری ها را بیشتر از گذشته به تعویق می اندازم.

2. تصمیم گیری نسبت به گذشته، برایم مشکل تر است.

3. به هیچ وجه قادر به تصمیم گیری نیستم.

18 .آیا از ظاهر خود راضی هستید ؟

0- قیافه ام بدتر از گذشته نیست .

1.نگران پیر و زشت به نظر رسیدن هستم .

2. تغییرات دائمی به وجود آمده در ظاهرم مرا زشت جلوه می دهد.

3. باور دارم که قیافه ام زشت است.

19. آیا برای رسیدن به کارهایتان تلاش می کنید ؟

0- به خوبی گذشته می توانم به کارهایم برسم.

1. تلاش بیشتری برای شروع کارها، باید انجام دهم.

2. برای انجام کارها، باید به خودم فشار زیادی بیاورم.

3. اصلا نمی توانم به کاری دست بزنم.

20 . مانند گذشته می توانید بخوابید ؟

0- به خوبی گذشته می توانم بخوابم.

1. به خوبی گذشته نمی توانم بخوابم.

2. یک تا 2 ساعت زودتر از گذشته برمی خیزم و دیگر نمی توانم بخوابم.

3.چند ساعت زودتر از گذشته برمی خیزم و دیگر نمی توانم بخوابم.

21. آیا از گذشته بیشتر خسته می شوید ؟

0- بیشتر از گذشته خسته نمی شوم.

1.از گذشته سریع تر خسته می شوم .

2.تقریبا از انجام هر کاری خسته می شوم.

3.آنقدر خسته ام که نمی توانم دست به هیچ کاری بزنم.

شماره جواب تست ها را با هم جمع کنید تا عددی به دست آورید ، با توجه به نمره ای که به دست آورده اید ،میزان افسردگی تان را می توانید بسنجید و سپس برای درمان آن به روان پزشکان مراجعه کنید تا سلامت روان خود را به دست آورید و از افسردگی خلاص شوید.

امتیاز 0 – 28 هیچ یا کمترین حد

امتیاز 29 – 31 خفیف

امتیاز 32-39 متوسط

امتیاز 40 به بالا وخیم

 

سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور

اختلال افسردگی دارای نشانه‌هایی است، مانند غمگینی، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، بی‌حوصلگی و…

 

چطور بفهمیم افسرده هستیم

اختلال افسردگی دارای نشانه‌هایی است، مانند غمگینی، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، بی‌حوصلگی، سردمزاجی و… . سازمان جهانی بهداشت، افسردگی را جزو یکی از چهار اختلال شایع طبقه‌بندی کرده است. میزان شایع بودن این اختلال به قدری است که به آن سرماخوردگی روانی می‌گویند.آیا شما این روزها کم اشتها شده‌اید؟ تمرکزتان را از دست داده و یا در خواب‌تان اختلال‌هایی ایجاد شده است؟آیا بی قرار هستید؟مدتی بود که با دیدن یکی از این نشانه‌ها که سبب می‌شد از زندگی‌ام لذت نبرم، احساس می‌کردم ناراحتی یا بیماری روانی دارم. افسردگی یا چیزی شبیه به این. اما جرات نمی‌کردم به یک کارشناس مراجعه کنم و دلیل آن را بدانم. سرانجام پس از مدتی، فرصتی دست داد تا با رسانه، کارشناس ارشد روانشناسی گفت‌‌وگویی داشته باشم. صحبت‌هایی درباره یکی از شایع‌ترین اختلال‌های روانی در ایران و جهان؛ یعنی افسردگی. آنچه در زیر می‌خوانید، خلاصه‌ای است از آن صحبت‌هایی که سبب شد بفهمم اگر فردی یک روز احساس افسردگی کرد، نمی‌توان گفت به بیماری افسردگی دچار شده است.به چه اختلالی افسردگی می‌گویند؟افسردگی یک نوع اختلال خُلق است. اختلال به این معنی است که حال بد فرد باید به اندازه‌ای باشد که در کارکردهای عادی زندگی روزمره وی مشکل ایجاد کند و خُلق، حالتی درونی است که بر رفتار و درک فرد از جهان تأثیر می‌گذارد. اختلال افسردگی دارای نشانه‌هایی است، مانند غمگینی، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، بی‌حوصلگی، سردمزاجی و… . سازمان جهانی بهداشت، افسردگی را جزو یکی از چهار اختلال شایع طبقه‌بندی کرده است. میزان شایع بودن این اختلال به قدری است که به آن سرماخوردگی روانی می‌گویند.افسردگی با غمگین بودن و ناراحتی متفاوت است؟هر فرد در زندگی‌اش با مسایلی روبه‌رو می‌شود که او را غمگین و ناراحت می‌کند. بنابراین طبق تعریفی که از اختلال مطرح کردیم، در صورتی که این غمگینی و ناراحتی حداقل دو هفته به طول بینجامد و کارکرد زندگی فرد را مُختل کند، در آن صورت ممکن است احتمال ابتلا به اختلال افسردگی مطرح باشد. برای مثال، همه افراد وقتی که عزیزی را از دست می‌دهند، ناراحت و غمگین می‌شوند و در غم از دست دادن او سوگواری می‌کنند. اما چنانچه این عزاداری و غم و اندوه به درازا بکشد و روند معمول زندگی فرد را دچار مشکل کند، در آن صورت تشخیص افسردگی باید بررسی شود.چه عواملی سبب افسردگی می‌شود؟افسردگی عمدتاً به علت شناخت‌های غلط افراد است. افراد افسرده تمایل دارند موقعیت‌ها را به‌طور منفی ارزیابی کنند. افسرده‌ها به‌طور معمول خطاهای شناختی متعددی دارند. یکی از این خطاها، شخصی‌سازی است.

 

به این معنی که افراد افسرده خود را مسؤول چیزهایی می‌دانند که به دلیل ناتوانی‌ها، شکست‌ها، پرخاشگری و آسیب‌پذیری‌های دیگران است؛ مثلاً مدتی پیش با یکی از معلمان مدرسه صحبت می‌کردم که افسرده بود. او خودش را عامل درس نخواندن سه شاگردش می‌دانست! او معتقد بود، باید می‌توانست آن سه شاگرد را مانند بقیه شاگردانش کوشا و درسخوان کند و حالا که به این موفقیت نرسیده، گزینه افسردگی را انتخاب کرده بود. بیش‌ تعمیم‌دهی،خطای شناختی دیگری است، به معنی تعمیم دادن یک تجربه ناموفق جزیی به سایر موقعیت‌ها. انتخاب یک گوشی تلفن همراه نامناسب، سبب می‌شود که فرد خودش را در همه انتخاب هایش نالایق بداند.

 

یک خطای شناختی دیگر بزرگ‌سازی یا کوچک‌سازی کردن است، بزرگ جلوه دادن شکست‌ها و کوچک و بی‌اهمیت دانستن موفقیت‌ها. مفهوم دیگری که در تبیین دلیل افسردگی پرکاربرد است، اصطلاح درماندگی آموخته شده می‌باشد. در واقع بیشتر افراد دوست دارند بتوانند محیط، موقعیت و دیگران را کنترل کنند و شرایط را به نحو دلخواه خود پیش‌ببرند. از آنجا که کنترل شرایط و موقعیت‌ها به‌طور کامل در این دنیا در توانایی هیچ بشری نیست، بنابراین افراد افسرده می‌شوند و حالتی را تجربه می‌کنند که به آن درماندگی می‌گویند.

 

درماندگی به معنای ناتوانی در کنترل پیامدهای رفتاری است. برای مثال دانشجویی که یک ترم تحصیلی را با امید موفقیت در پایان ترم با زحمت و تلاش زیاد می‌گذراند و روز امتحان به دلیل ترافیک ناشی از تصادف، دیر به جلسه امتحان می‌رسد و ناچار می‌شود که دوباره آن درس را بخواند، اگر او این اتفاق را به ناتوانی خودش نسبت دهد، دچار درماندگی و افسردگی خواهد شد.

 

افسردگی عمدتاً به علت شناخت‌های غلط افراد است

 

از کجا بفهمیم افسردگی داریم؟در حقیقت اگر نگوییم همه، اما بیشتر افراد افسرده خودشان می‌دانند که به افسردگی مبتلا هستند؛ زیرا افسردگی جزو دسته «اختلال‌های نوروتیک» است. در اختلال‌های نوروتیک، افراد با واقعیت ارتباط دارند و به وضعیت روانی خود آگاه هستند.

 

در این دسته از اختلال‌ها مانند هراس‌ها، وسواس‌ها، اضطراب فراگیر، افسردگی و… اگر از افراد مبتلا بپرسید، به شما خواهند گفت، حالشان خوب نیست، یا می‌گویند که وسواس دارند یا مضطرب و یا افسرده هستند. گاهی اوقات ممکن است افراد مبتلا به یک اختلال، همزمان به اختلال دیگری نیز مبتلا باشند، برای مثال افراد مبتلا به وسواس، اغلب افسرده هم هستند. اما در نهایت نکته اینجاست که وقتی فردی به هر اختلالی از دسته اختلال‌های نوروتیک مبتلا شود، از ناسالم بودن وضعیت روانی خود باخبر خواهد بود. در چنین شرایطی افراد برای آگاهی بیشتر و دریافت تشخیص دقیق نسبت به وضعیت روانی خود، باید به یک روان‌شناس متخصص مراجعه کنند.افسردگی به جنسیت ربط دارد؟ گفته می‌شود، افسردگی میان خانم‌ها بیشتر از آقان شایع است. چرا؟بله، متأسفانه افسردگی در میان خانم‌ها شیوع بیشتری دارد. طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی، اختلال افسردگی در زنان دو برابر مردان شایع است. علت‌های متنوعی را برای این تفاوت می‌توان برشمرد. برای مثال تفاوت‌های هورمونی میان زنان و مردان، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، زایمان کردن زنان که گاهی اوقات تا مدت‌ها آن ها را درگیر افسردگی پس از زایمان می‌کند، تفاوت در نگرش‌های اجتماعی نسبت به زنان و مردان، به این ترتیب که در اجتماع به زنان به‌صورت موجوداتی ضعیف و ناتوان می‌نگرند، در حالی که مردان را توانا و با استعداد در نظر می‌گیرند و این نگرش تحقیرآمیز، افسردگی را برای زنان به همراه خواهد داشت و احساس درماندگی را در آن‌ها تقویت خواهد کرد.افسردگی قابل درمان است؟ درمانی استاندارد برای آن کشف شده است؟خوشبختانه افسردگی نیز مانند بسیاری از اختلال‌های روانی دیگر قابل درمان است. امروزه رویکردهای درمانی متنوع بسیاری با اثربخشی‌های رضایت‌بخش به‌وجود آمده‌اند که متناسب با مهارت هر درمانگر در تسلط بر رویکردی که اتخاذ کرده است، استفاده می‌شوند. همه این رویکردهای روان‌درمانی بر ارتقای کیفیت زندگی فرد مبتلا به اختلال متمرکز هستند. از این میان رویکرد درمانی شناختی رفتاری پر کاربردترین رویکرد درمانی برای اختلال افسردگی محسوب می‌شود.چه کار کنیم تا مبتلا به این اختلال نشویم؟در هر موردی پیشگیری بهتر از درمان است. اما پیش‌بینی اینکه چه‌وقت به سرماخوردگی مبتلا شویم، کاری بس دشوار است! با این‌حال می‌توانیم از روش‌هایی برای ایمن‌سازی در برابر افسردگی استفاده کنیم. آشنایی با مهارت خودآگاهی که یکی از مهارت‌های دهگانه زندگی است، در پیشگیری از افسردگی بسیار مؤثر است. خودآگاهی؛ یعنی آگاهی لحظه به لحظه نسبت به خود. با مجهز شدن به مهارت خودآگاهی، می‌توانیم از تعبیر و تفسیرهای غلطی که در موقعیت‌های گوناگون نسبت به خود خواهیم داشت، جلوگیری کنیم.

 

همچنین می‌توانیم مانع گرفتار شدن در دام خطاهای شناختی شویم. یکی دیگر از فنون بسیار کمک‌کننده در موقعیت‌های افسرده‌ساز این است که وقتی با حال بد یا رویدادهای ناگوار و غیرقابل پیش‌بینی در زندگی روبه‌رو شدیم به جای ناکامی و افسردگی، به سراغ یک دفترچه و یک قلم روان برویم و هر آنچه را که فکر و احساس می‌کنیم، روی کاغذ بیاوریم. پس از اتمام، نوشته‌هایمان را بخوانیم و خطاهای شناختی و تفکرات غلط‌مان را به کمک یک درمانگر مجرب و متعهد و متخصص بررسی کنیم و فرایند درمان افسردگی را آغاز کنیم.اگر یکی از اطرافیان به این اختلال مبتلا شده بود، چطور می‌توانیم به بهترین شکل به او کمک کنیم؟همان طور که پیش‌تر گفتیم، افراد مبتلا به افسردگی خودشان از وجود این اختلال آگاهی دارند و ما تنها می‌توانیم در صورتی که با افراد متخصص برای درمان در این زمینه آشنایی داشتیم، به آن‌ها معرفی کنیم. خود درمانی، استفاده از دارو و تجویزهای بی‌مورد مانند پیشنهاد برای رفتن به مراسم شادی‌آور فقط حُکم مُسکن را دارند و حتی در مواردی نتیجه عکس می‌دهند. متأسفانه بسیاری از افرادی که به سمت اعتیاد کشیده شده و گرفتار می‌شوند، به پیشنهاد دوستان و خویشاوندان برای رهایی از احساس غم و افسردگی، مصرف مواد مخدر را آغاز می‌کنند. پس بهتر است در هر موردی کار را به کاردان سپرد تا از عواقب ناگوار و غیرقابل جبران بعدی جلوگیری شود.منبع: سلامت نیوز

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


دریافت کارت تخفیف 20درصدی درمان


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


انواع جراحی زیبایی سینه


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران


مشاوره تحصیلی و انتخاب شغل


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!


معرفی بهترین کتاب‌های کودک برای خرید

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

آیا تا به حال در هنگام احساس غمگین و بی‌انگیزه بودن به علائم افسردگی در وجودتان شک کرده‌اید؟ با وجودی که افسردگی تنها به احساس غم محدود نمی‌شود، ولی ویژگی‌های خُلقی مانند تجربه‌ی احساس اندوه، زودرنجی و پوچی در بین همه‌ی اختلالات افسردگی، مشترک است و به همراه تغییرات جسمی و ذهنی که رخ می‌دهد، توانایی فرد برای زندگی و عملکردهای معمول را کاهش می‌دهد. به علاوه فرد افسرده احتمالا احساساتی مانند اضطراب، بی ارزشی، ناامیدی، بی‌حمایتی، احساس گناه، اختلال در خواب و اشتها، احساس خستگی و عدم تمرکز را تجربه خواهد کرد.جالب است بدانید که افسردگی متداول ترین نوع اختلال نوروتیک یا روانی است، تا حدی که به آن سرماخوردگی روانپزشکی گفته می‌شود. با وجود این‌که ممکن است برخی فقط یک‌بار در طول زندگیشان این بیماری را تجربه کنند، ولی برای بیش‌تر مبتلایان، علائم این اختلال تکرارشونده هستند.موفقیت در درمان افسردگی منوط به تشخیص در مراحل اولیه و پیگیری برای انجام اقدامات درمانی مانند دارودرمانی، روان‌درمانی و تغییر سبک زندگی بیمار است و در صورت عدم پیگیری در زمان مناسب، پیامدهای جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. افرادی که به افسردگی حاد مبتلا باشند می‌توانند به درجه‌ای از ناامیدی برسند که دست به خودکشی بزنند. بنابراین آگاهی از نشانه‌های این بیماری نقش مهمی در پیشگیری و درمان این بیماری دارد.

علائم افسردگی هم مانند هر اختلال روانی دیگر، مشخصه‌ای آشکار دارد و آن تاثیر منفی بیماری در روند عادی زندگی روزمره فرد است. این علائم عبارتند از:ناامیدیافسردگی، این احساس را در ذهن بیمار تقویت می‌کند که هرگز اتفاق خوبی برایش رخ نخواهد داد. توجه کنید که معمولا در چنین مواقعی افکار منفی، به افکار خودکشی‌گرایانه منجر می‌شوند و لازم است اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.اختلال در تمرکزمبتلایان به افسردگیِ حاد معمولا با عدم تمرکز مواجه می‌شوند. برای مثال ممکن است در مطالعه روزنامه یا تماشای یک سریال تلویزیونی دچار مشکل ‌شوند و تصمیم‌گیری‌، حتی در سطح تصمیمات ساده برای‌شان مشکل باشد.اختلال در الگوی اشتهامعمولا افراد مبتلا، به عنوان مکانیسم مقابله، به خوردن بیش از حد معمول یا کم‌تر از حد معمول روی می‌آورند که نتیجه‌ی آن کاهش یا افزایش شدید در وزنشان است.اختلال در الگوی خواببیش‌تر مبتلایان دچار تغییر در الگوی رایج خوابشان می‌شوند. تغییر الگوی خواب می‌تواند هم به صورت خواب زیادتر از معمول و هم به صورت بی‌خوابی خود را نشان دهد. از نشانه‌های ابتلا به افسردگی حاد در افراد، بیدار شدن در زمان صبح خیلی زود است.بی‌انگیزه بودنمعمولا مبتلایان به افسردگی، انگیزه‌ی انجام فعالیت‌های معمول روزمره‌شان را از دست می‌دهند یا ظرفیت تجربه‌ی شادی را نخواهند داشت. حتی ممکن است دچار کاهش یا عدم تمایلات جنسی شوند.بی‌انرژی بودنبیش‌تر مبتلایان به افسردگی از احساس خستگی شکایت می‌کنند، دچار کندی در فکر کردن می‌شوند و برای انجام فعالیت‌های روزمره و معمول خود با مشکل مواجهند.کاهش اعتمادبه‌نفسبیماران مبتلا به افسردگی، اکثر اوقات در فکر کاستی‌ها و شکست‌هایشان هستند و احساس گناه و درماندگی در فعالیت‌هایشان می‌کنند. جملاتی مانند «من شکست می‌خورم.» یا «زندگی خیلی عجیب و وحشتناکه.» مدام در ذهنشان تکرار می‌شود.دردهای فیزیکیعده‌ای از مبتلایان به افسردگی، به جای شکایت از حس ناراحتی و اندوهشان، مدام از سردرد یا مشکلات معده صحبت می‌کنند.اختلال حرکتیبرخی از افرادی که به افسردگی مبتلا هستند، از نظر قوای جسمی و فیزیکی دچار تحلیل یا به بی‌قراری حرکتی مبتلا می‌شوند، برای مثال ممکن است صبح خیلی زود بیدار شوند و برای چند ساعت متوالی در اتاق قدم بزنند.در زمان مطالعه و بررسی علائم افسردگی در نظر داشته باشید که تشخیص این اختلال بسیار پیچیده است، به دلیل این‌که گاهی دوره‌‌های افسردگی بخشی از اختلال دوقطبی یا سایر بیماری‌های روانی هستند. این‌جاست که اهمیت مراجعه به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مشخص می‌شود. البته توصیف خود فرد افسرده از علائمی که احساس می‌کند هم بسیار مهم است، و ثابت شده که این امر تحت تاثیر تفاوت‌های فرهنگی نیز هست. برای مثال در فرهنگ غربی، مبتلایان به افسردگی معمولا در مورد احساسات‌شان صحبت می‌کنند. ولی در کشورهای شرقی، به نحو عجیبی بیش‌تر در مورد دردهای جسمی تاکید می‌شود. بنابراین مهم است که افراد به درمان‌گرانی مراجعه کنند که دارای فرهنگ مشترک باشند یا از ویژگی‌های فرهنگی بیمار شناخت کافی داشته باشند.

ثابت شده که عوامل زیادی در ابتلا به افسردگی موثر هستند. اختلال افسردگی، گاهی به دلیل بیماری‌های جسمی، مشکلات زندگی، یا هر عامل محرک دیگری ظاهر می‌شود و گاهی نیز بدون بروز هیچ یک از دلایل گفته شده و به طور ناگهانی بروز خواهد کرد. اما به هر حال موارد زیر نقش مهمی در ظاهر شدن این بیماری دارند:ژنتیکگاهی اختلالات خُلقی و افکار خودکشی‌گرایانه‌ زمینه‌ی ژنتیکی دارند، ولی به هر حال ژنتیک فقط یکی از عوامل موثر در افرایش خطر ابتلا به افسردگی در افراد است. ژن‌های دوقلوهای همسان هم دارای تشابه صددرصدی هستند، ولی فقط سی درصد احتمال وجود دارد که هر دو به افسردگی مبتلا شوند. معمولا نشانه‌های افسردگی در افرادی که زمینه‌‌ی ژنتیکی داشته باشند، در سنین پایین‌تر بروز می‌کند. و علاوه بر عامل ژنتیک، عوامل بسیار دیگری نیز در ابتلای این افراد به اختلال افسردگی مؤثر هستند، مانند مشکلات زندگی و اتفاقات ناگوار.شرایط زندگیموقعیت محل سکونت، شرایط مالی و وضعیت تاهل فرد، تأثیر زیادی در بروز افسردگی دارند. اما همواره این فرضیه نیز پذیرفته شده که به صورت برعکس، دلیل بروز شرایط نامناسب در زندگی فرد می‌تواند افسردگی او باشد. برای مثال درصد بروز افسردگی در افراد بی‌خانمان بیش‌تر است، ولی در برخی موارد نیز ممکن است وجود اختلال افسردگی در این افراد دلیل آوارگی‌شان باشد.تروماتجربه‌ی تروما یا همان ضربه‌ی روحی شخص در سن پایین می‌تواند در نوع واکنش مغز نسبت به ترس و استرس، تغییرات بلندمدت ایجاد کند. این تغییرات مغزی موجب می‌شود که احتمال بروز افسردگی در افرادی که سابقه‌ی ترومای دوران کودکی دارند، افزایش یابد.مواد مخدراحتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، افزایش می‌یابد.ابتلا به سایر بیماری‌هاثابت شده که احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که سابقه‌ی اضطراب، دردهای مزمن و سردردهای مزمن، اختلالات خواب، یا اختلال کم‌توجهی‌-بیش‌فعالی (ADHD) دارند، بیش‌تر خواهد بود.ساختار مغزبررسی تصاویر مغزی این نکته را ثابت کرده که میزان فعالیت لوب پیشانی مغز در افراد مبتلا، کاهش می‌یابد. به علاوه گفته می‌شود که الگوهای مغزی این افراد هنگام خواب متفاوت است. افسـردگی حتی موجب تغییر نحوه‌ی پاسخگویی غده‌ی هیپوفیز و هیپوتالاموس فرد نسبت به تحریکات هورمونی نیز می‌شود.چطور بفهمیم افسرده هستیم

ابتلا به این بیماری ویژه‌ی گروه خاصی نیست و در هر قوم و نژاد، سن، طبقه‌ی اجتماعی و ‌اقتصادی ظاهر می‌شود. ولی افراد مختلف تجربه‌ها‌ی متفاوتی از بیماری خواهند داشت.زناندلایل مختلفی مانند ژنتیک، بیولوژی، باروری، تغییرات هورمونی و روابط بین‌فردی منجر به ابتلای زنان به آن می‌شود. بسیاری از زنان دچار تغییرات رفتاری و جسمی مانند احساس افسردگی و تحریک‌پذیری در دوران قاعدگی هستند و بسیاری از زنان افسرده نیز تجربه‌ی احساس علائم شدیدتری در دوران پیش از قاعدگی دارند. به علاوه، علائم آن تا زمان آغاز قاعدگی در مبتلایان به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و اختلال ملال پیش از قاعدگی (PMDD)به تدریج شدیدتر می‌شوند. پژوهشگران در حال بررسی چگونگی تاثیر تغییر دوره‌ای هورمون‌ها بر ساختار شیمیایی مغز در مبتلایان به این بیماری هستند.هم‌چنین بسیاری از زنان دچار اختلالات خُلقی مقطعی مانند افسردگی پس از زایمان می‌شوند. این اختلال در فاصله کمی پس از وضع‌حمل ظاهر می‌شود و اضطراب، گریه، بی‌خوابی یا افکاری مانند آسیب رساندن به خود یا نوزاد از علائم آن هستند. به نحوی که انجام فعالیت‌های عادی روزمره برای فرد با مشکل همراه می‌شود.مردانبه طور کلی به دلایل فرهنگی مردان بیش از زنان دچار خجالت‌ از افسردگی‌شان می‌شوند. به همین دلیل به دنبال راه‌هایی برای فرار از درمان آن مانند خوددرمانی با مصرف مواد مخدر هستند. عدم اقدام برای درمان افسردگی در مردان پیامدهای غیرقابل جبرانی در پی دارد، و به همین دلیل آمار خودکشی‌های منجر به فوت در مردان بیش‌تر است.کودکان و نوجوانانمعمولا همه‌ی کودکان در سنین اولیه‌ی رشد با مشکلات احساسی مقطعی رو‌به‌رو می‌شوند، اما گاهی و در برخی کودکان این بحران‌های مقطعی به افسردگی می‌انجامد. ثابت شده که در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال یادگیری، اختلال کم‌توجهی‌-‌بیش‌فعالی، اختلال اضطراب و اضطراب نافرمانی مقابله‌جویانه (ODD) احتمال ابتلا به افسردگی بیش‌تر است. به علاوه، وجود سابقه‌ی خانوادگی اختلالات خُلقی، استرس زیاد، و تروما نیز موجب افزایش احتمال افسردگی در سنین پایین خواهد شد.معمولا کودکان افسرده کم‌تر از احساساتشان صحبت می‌کنند و به جای آن بیش‌تر از دردهای فیزیکی شکایت دارند. اما در نوجوانان علائم افسردگی متفاوت‌تر است و باید جدی گرفته شود. این نشانه‌ها شامل رفتارهای پرخطر، مصرف مواد مخدر، پرخاشگری، مشکلات تحصیلی و فرار هستند. به علاوه، آمار خودکشی در نوجوانان افسرده بالاتر است. سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرده که خودکشی سومین عامل مرگ‌ومیر نوجوانان در سنین بین پانزده تا نوزده است.سالخوردگانمعمولا این بیماری در سنین بالا قابل درمان‌ نیست، به دلیل این‌که که بسیاری از این مبتلایان، افسردگی را یکی از پیامدهای طبیعی پیری و حتی واکنشی طبیعی در مقابل مشکلات جسمی و روحی سالخوردگی می‌دانند. ممکن است میان علائم آن در سالخوردگان با جوان‌ترها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. برخی از علائم که مخصوص سنین بالا هستند شامل اختلال در حافظه، دردهای مبهم و توهم است. به علاوه یکی از عوارض جانبی داروهایی مانند داروهای فشارخون، سکته و حمله‌ی قلبی، و حتی شکستگی لگن ابتلا به افسردگی است. چون این داروها معمولا در سالخوردگی مصرف می‌شوند و با ظهور افسردگی نیز ارتباط دارند.

این بیماری بسیار مخرب ولی به میزان موثری قابل درمان است. تنها کاری که باید انجام دهید پیگیری برای مراجعه به مراکز درمانی و رعایت مراحل درمان پزشکتان است. روش‌های معمول درمان افسردگی عبارتند از:روان‌ درمانی: رفتار درمانی شناختی (CBT)، درمان بین‌فردی، و درمان خانواده‌محوردارودرمانی: داروهای ضدافسردگی، داروهای آنتی‌سایکوتیک (ضد روان‌پریشی)، و تثبیت‌کننده‌های خُلقیاستراتژی‌های خود مدیریتیورزش درمانیدرمان تحریک مغزی: درمان الکتروشوک (ECT) و تحریک مغناطیسی جمجمه‌ای تکرارشونده (RTMS)نور درمانی: قرار دادن فرد در معرض طیف کامل نور با کمک یک جعبه‌ی نور برای تنظیم میزان ترشح هورمون ملاتونینرویکردهای ذهن/جسم/روح: مدیتیشن، ایمان و دعادرمان‌های جایگزین: تغذیه‌درمانی، طب سوزنی، و مراقبهوضعیت‌هایی شامل اعتیاد و بیماری‌هایی مثل اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) و اختلال کم‌توجهی‌-‌بیش‌فعالی موجب ایجاد اختلال در فرایند درمان افسردگی می‌شوند. روشن است که درمان موفق هر کدام از این مشکلات نیز، موجب بهبود قابل توجه علائم افسردگی خواهد شد.

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

This site uses cookies: Find out more

Remember this unique code! You’ll need it when buying your card to prove your student status.

What is TOTUM?

 

چطور بفهمیم افسرده هستیم

 

اين بروشور برای تمامی كسانی كه تحت ‌تاثير احساسات ناشی از افسردگی می ‌باشند، توصیه می ‌گردد. در ضمن، اميدواریم اين بروشور برای دوستان و خويشاوندان كسانی كه ازافسردگی  رنج می برند، نيز مفيد واقع گردد. اين بروشور توصيف می ‌كند كه حس افسردگی چگونه است، چگونه افراد افسرده می ‌توانند به خودشان كمك كنند، چگونه می ‌توان به كسی كه افسرده است كمك كرد و اينكه از متخصصين چه كمكی می ‌توان گرفت. همچنین برخی  نکاتی راکه در مورد افسردگی  نمی دانیم، را توضیح    می دهد.در انتها فهرستی از منابعی را كه می‌توانيد اطلاعات بيشتری بيابيد،ارائه می شود

 

 

همه ما گاهی اوقات احساس خستگی، بدبختی و ناراحتی می‌‌كنيم، اين احساسات معمولاً بيش از يك يا دو هفته دوام نمی ‌آورند و چندان با روند زندگی ما تداخل ايجاد نمی ‌كند. گاهی اوقات دليل خاصی برای آن وجود دارد، گاهی هم فقط از غم و اندوه ناشی ميشود. ما معمولا خودمان از پس آنها برمی ‌آييم و نيازی به كمك گرفتن از دیگران نداریم

 :زمانی افرادافسردگی جدی دارند که

 

 

حس افسردگی به مراتب قوی ‌تر و نامطلوب تر از  دوره‌های كوتاه مدت یأس و ناراحتی است كه همه ما گاه وبی گاه با آن مواجه می ‌شويم. معمولا بسيار طولانی مدت می ‌شود و می ‌تواند روزها، هفته‌ها و حتی ماهها طول بكشد

 

 اغلب افراد مبتلا به افسردگی دارای  همه علائم ظاهری ليست شده در اينجا        نيستند، ولی اكثراً حداقل پنج يا شش مورد را دارند. این علائم عبارتند از

 

 

1 تا 2 ساعت طول میکشد تا بخواب روند و زودتر از وقت معمول بيدار می ‌شون

 

 

معمولاً ما متوجه نمی شویم که چگونه دچار افسردگی  می ‌شويم، زيرا به

 تدريج در ما ايجاد می ‌شود. ممكن است تصميم بگيريم با آن مقابله كنيم وخودمان را به خاطر تنبل بودن يا بی اراده بودن سرزنش كنيم. گاهی لازم است ديگران ما را متقاعد كنند كه كمك خواستن نشانه ضعف نيست. ممكن است تلاش كنيم برای غلبه برافسردگی خود به شدت كار و فعالیت كنيم. اين امر    می ‌تواند ما را به مراتب متاثر‌تر و فرسوده‌تر كند ما اغلب به دردهای فيزيكی و جسمی، سردردهای مداوم يا   بی ‌خوابی توجه نمی ‌كنيم، گاهی اوقات اين نشانه‌های فيزيكی می ‌تواند علامت اوليه افسردگی باشد

 

برای افسردگی روز مره‌ای كه همه ما گاه به گاه تجربه می ‌كنيم، معمولا بيش از يك دليل وجود دارد.اين دلایل در افراد مختلف  میتوانندمتفاوت باشند.  ممكن است گاهی اوقات کاملاً واضح به نظر برسند و یا بالعکس آشكار به نظر نرسند.این عوامل  می‌توانندیک چيز نااميد كننده وياس آور باشند يا به خاطر از دست دادن چيزی یاشخصی باشد.اماگاهی اوقات، مشخص نيست که چرا احساس افسردگی می ‌كنيم. فقط بی ‌حوصله هستيم، قوز    می ‌كنيم، حس غم داريم، و انگار که از دنده چپ بلند شده‌ايم. واقعا نمی ‌دانيم چرا. به هر ترتیب اين احساسات می ‌توانند به قدری بد باشند كه ما نياز به كمك داشته باشيم.

 

 

حس افسردگی بعد از يك رويداد عذاب آور، مثل سوگواری، طلاق و یا از دست دادن شغل، طبيعی به نظر می ‌رسد. ممكن است چند هفته يا چند ماه بعد هم به فكر كردن و صحبت كردن راجع به آن رويدادتلخ بپردازيم،ولی پس از مدتی این رویداد تلخ را به تدریج میپذیریم و سعی میکنیم که با آن کنار بیاییم. ولی عده‌ای از مانمیتوانیم با آن کنار بیاییم و دچار افسردگی میشویم

 

 

 

اگر ما تنها باشيم، دوستی نداشته باشيم،  نگرانی‌های فکری و جسمی داشته باشیم. احتمال ابتلا به افسردگی در ما بیشتر‌ می باشد.

 

اغلب افسردگی وقتی بروز می ‌کند كه ما از نظر فيزيكی بيمار باشيم. اين امر نه  تنها برای بيماريهای تهديد‌کننده زندگی مثل سرطان و بيماری قلبی صادق است بلكه در مورد بيماريهای  مزمن، مثل آرتروز يا برونشيت نيز صدق می ‌كند

جوانتر‌ها ممكن است بعد از ابتلا به عفونتهای ويروسی مثل سرما‌خوردگی ،آنفولانزا یا تب غده ای دچار افسردگی شوند

هر كسی می ‌تواند افسرده شود. ولی عده‌ای از ما به نظر بيشترمستعد ابتلا بافسردگی هستيم، اين امر ممكن است به علت خصوصیات خاص بدن ما، به علت تجارب اوليه در زندگی ‌مان يا هر دو باشد

 

بسياری از افرادی كه زيادالكل می ‌نوشند، دچار افسردگی می ‌شوند. معلوم نيست اول كدام يك در شخص بروز می ‌كند نوشيدن مفرط يا افسردگی. همچنین افرادی كه خيلی زياد مشروب می ‌خورند بيشتر از ديگران مستعد خودكشی هستند.

زنان بيشتر از مردان مستعد افسردگی هستند. بدين علت كه مردان كمتر دستخوش احساسات می ‌شوند، احساسات خود را سركوب می ‌كنند يا آنها را با خشونت بيان می ‌كنند يا اينكه از طريق نوشيدن زياد مشروب سركوب  می ‌كنند.از طرف دیگر، زنان معمولا بیشتر تحت استرس هستند.چون هم استرس محیط کار را دارند  و

در عين حال  باید مراقب بچه هم باشند

چطور بفهمیم افسرده هستیم

 

 

افسردگی می ‌تواند به صورت خانوادگی باشد اگر يكی از والدين شما شديداً افسرده باشد، شما هشت برابر بيشتر مستعد ابتلا به افسردگی هستيد

 

 

حدود 1 نفر از 15 نفری كه دچار افسردگی شديد هستند. پريودهايی خواهند داشت كه  فوق العاده  فعال  و پرانرژی می ‌شوند. اين مورد، افسردگی روان شيدايی   ناميده می ‌شود.امروزه از آن بعنوان اختلال   (دو قطبی یا مانیک دپرشن)  نیز نام برده می شود.این نوع افسردگی به نسبت مساوی مردان و زنان را مبتلا می کند  

 

 

ممکن است از دید ديگران اینطور بنظر برسد كه شخص افسرده خودش خواسته که افسرده باشد.ولی  حقيقت اين است كه، افسردگی نوعی از  بيماری است که  می ‌تواند برای اكثر افراد اتفاق بيفتد و به هیچ عنوان نشانه ضعف نيست، حتی اشخاص قدرتمند نيز می‌‌توانند دچار افسردگی شديد شوند.

 ونيستون چرچيل که خودازافسردگی رنج می برد، افسردگی را “سگ سياه” می ناميد.

 

 

ـ وقتی احساس افسردگی شما بدتر از حد معمول باشد و به نظر می ‌رسد بهتر نمی شود

ـ وقتی احساس افسردگی شما روی كار، علايق و احساسات شما نسبت به خانواده و دوستانتان تاثير بگذارد

ـ در صورتی كه شما حس كنيد كه زندگی ارزشی ندارد يا اينكه افراد دیگر بدون شما خوشتر خواهند بود

 در این شرایط ، صحبت با خويشاوندان يا دوستان مورد اعتماد ممكن است کمک کننده باشد،در غیر اینصورت  نياز است که توسط دكتر عمومی تان ویزیت شوید. گاهی اوقات دوستان و يا اعضائ خانوادتان متوجه تغييراتی در شما ميشوند و درباره شما نگران ميشوند

 

 

  آنرا برای خودتان نگه نداريد اگر اخبار بدی داشته‌ايد يا ناراحتی عمده‌ای داشته‌ايد، سعی كنيد به كسی كه با شما نزديك است بگوييد و به او بگوييد چه حسی داريد. اين اغلب به رفع ناراحتی كمك می ‌كند. در مورد آن با كسی حرف بزنيد. اين بخشی از مسير طبيعی التيام بخشی ذهن است.

 

برای ورزش از خانه بيرون برويد.اگر شده حتی فقط برای پياده روی، اين امر به شما كمك می ‌كند تناسب فيزيكی خود را حفظ كرده و بهتر بخوابيد. ممكن است حس كنيد قادر به كار كردن نيستيد ولی بهتر است تلاش كنيدو فعال بمانيد

اين می تواند كار منزل باشد، آنرا خودتان انجام دهيد (حتی با انجام کارهای ساده مثل تعويض يك لامپ). اين می ‌تواند به ذهن شما كمك كند از افكار دردناكی كه شما را افسرده‌تر می ‌كنند فارغ شويد

 

سعی كنيد خوب بخوريد، وعده غذايی متوازنی داشته باشيد، ولواينكه ممكن است تمايل به غذا نداشته باشيد، سبزيجات و ميوه‌جات تازه بسيار مفيدند. افسردگی می ‌تواند وزن شما را كم كند و باعث کمبود ويتامين‌ها  شود كه باعث تشدید روند افسردگی میشود

 

در مقابل تمايل مصرف الكل، برای سر پوش گذاشتن  و فراموش کردن غمهایتان ، مقاومت كنيد، الكل افسردگی را واقعاً بدتر می ‌كند، چند ساعتی حس بهتری به شما   می ‌دهد ولی بعداً حس افسردگی بدتری دوباره باز می‌گردد. مصرف خيلی زياد الكل ،شما را از درخواست كمك و حل مشكلتان باز می ‌دارد. در ضمن برای سلامت جسمانی شما نيز مضر است

 

سعی كنيد نگرانی در مورد مشكل خوابيدن به خود راه ندهيد. گوش دادن به راديو يا تماشای تلويزيون در حاليكه دراز كشيده اید يا بدنتان در حال استراحت است می ‌تواند كمك زيادی بكند. حتی اگر نتوانيد بخوابيد، می ‌توانيد ذهنتان را به اين روش مشغول كنيد، به این طریق كمتر حس اضطراب داشته و خوابيدن برايتان ساده‌تر می شود.

 

اگر فكر می كنيد می ‌دانيد چه چيزی باعث افسردگی شما  است،  نوشتن آن و بررسی راه هايی كه می ‌‌تواند به حل آن كمك ‌كند،مفید خواهد بود

 

بخاطر داشته باشید که

شما تجربه‌ای را پشت سرمی ‌گذاريد كه عده زيادی سپری كرده‌اند-

ـ شما به تدريج این دوره را  پشت سر می ‌گذاريد، گرچه ممكن است باور این موضوع برایتان مشكل باشد

ـ افسردگی می تواند تجربه مفيدی باشد.میتواند شمارا به شخصی سرسخت تر و قوی تر بدل کند که میتوانید وضعيتها و روابط افراد را شفافتر ببینید و درک بهتری از روابط بین افراد داشته باشید

شما ممكن است قادر به اخذ تصميمات و تغيیرات مهمی در زندگی خود باشيد كه قبلاً از آن اجتناب می ‌کرديد

بيشتر افراد افسرده توسط دكتر عمومی خود معالجه  می شوند. بسته به علائم بيماری، شدت افسردگی و شرايط محيطی، دكتر ممكن است شكل خاصی از روان درمانی، قرص‌های ضد افسردگی و يا هر دو مورد را تجويز كند

 

-گفتگو در مورد احساساتتان می ‌تواند مفيد باشد،  دکتر عمومی شما ممكن است مشاوری در مطب داشته باشد كه شما بتوانید با او صحبت كنيد. اگر افسردگی به     رابطه ‌تان باهمسر و یا شریک زندگی تان مربوط شود، انجمن  (    ریلیت 1 )   میتواند به شما کمک کند.   این انجمن بطور اختصاصی روی اینگونه مسائل کار میکند

 

اگر در حاليكه از معلولیت جسمی رنج می ‌بريدیا  مسئولیت مراقبت از فردی معلول می باشید،و دچارافسردگی شده‌ايد،با شرکت در گروههای خود درمانی و در میان گذاشتن تجاربتان با ديگران می توانید احساس بهتری داشته باشید

 

اگر قادر به كنار آمدن با فوت فردی از اطرافيان خود نيستيد. گفتگو درمورد آن با  ديگران می ‌تواند مفيدباشد

 گاهی اوقات بيان احساسات واقعی حتی به دوستان نزديك نيز مشكل است،در حالیکه در میان گذاشتن این احساسات با يك مشاور مجرب يا تراپيست می ‌تواند ساده‌تر باشد.بازگو کردن آنچه در سينه نهفته‌ايد، ميتواندكمك كننده باشد، خصوصاًاگر بتوانيداز کمک یک مشاور بهره ببرید که برای مدتی به طور اختصاصی به شما بپردازد.دراین صورت  به احتمال زیاد احساس بهتری خواهيد داشت  

 

 انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد، مواردی   از آنها برای افراد باافسردگی خفیف تا متوسط بسيار موثر است

رفتار درمانیِ شناختی2   به افراد كمك می ‌كند ديدگاههای منفی را كه می ‌تواند گاهی اوقات عامل افسردگی باشند را برطرف كنند. درمان‌ها بين فردی  و ديناميك  برای افرادی که نمیتوانند با دیگران رابطه خوبی برقرار کنند مفید است.   روان درمانی، اصولاً كار زمان بری است جلسات معمولاً حدود يك ساعت طول می ‌كشد و شما نياز به 5 تا 30 جلسه داريد. برخی تراپيست‌ها شما را هفتگی ملاقات می ‌كنند و برخی هر 2 تا 3 هفته يكبار.

 

 

اين بستگی به شكل درمانی كه شما اتخاذ كرده‌ايد ،دارد. تنها در میان گذاشتن نگرانی هايتان، با شخصی ديگر می ‌تواند مفيد باشد. چون شماحس می‌كنيد که با مشكلات خود تنها گذاشته نشده اید و حمايت می ‌شويد

ـ رفتار درمانی شناختی  به شما كمك می ‌كند ايده‌هايی را كه باعث افسردگی تان شده است را بررسی كرده و تغيیر دهيد

ـ مشاوره می ‌تواند به شما كمك كند در مورد  حس ‌تان راجع به زندگی و ديگر افراد شناخت بهتری بدست آورید

ـ درمان‌های ديناميك به شما كمك می ‌كندکه متوجه شوید که تجارب گذشته‌تان چگونه ممكن است روی زندگی حال حاضر  شما تاثير بگذارد

 صحبت کردن در گروه  می ‌تواند در تغيیر نحوه رفتارتان باديگران مفيد باشد.در گروه اين شانس را داريد كه بشنويد دیگران چگونه به شما نگاه می ‌كنند و فرصت برای بررسی روشهای مختلف رفتار و گفتگو موجود است

 

 

اين روشهای درمانی معمولا بسيار بيخطر هستند ولی  گاهی می ‌توانند اثرات جانبی داشته باشند. گفتگو در مورد مسائل ممكن است خاطرات بدی را از گذشته به ذهن آورد، و اين می ‌تواند شما را غمگين يا متاثر سازد

بعضی گزارش كرده‌اند كه روان درمانی می ‌تواند ديدگاه  و ارتباط افراد را با دوستان و خانواده‌‌شان تغيیر دهد. اين امر می ‌تواند روی روابط  تاثير گذار باشد. مهم است که  شما به تراپيست خود اطمينان  داشته باشیدوبدانید كه آنها آموزش لازم را ديده‌اند. اگر نگران  روان درمانی هستيد با دكتر يا تراپيست خود مشورت کنید. متاسفانه،مابا کمبود روان درمانگر مواجه هستیم و در برخی مناطق، ممكن است مجبور باشيد ماهها صبر كنيد

 

سنت جان وارت3 یک داروئی گیاهی موثر می باشدکه در داروخانه ها قابل تهیه میباشد،این دارو در آلمان كاربرد وسيعي دارد و شواهدی وجود دارد كه در موارد افسردگی خفیف تا متوسط موثر است. مصرف يك قرص در روز کافی میباشد.به نظر می ‌رسد در اكثر موارد مشابه قرص های ضد‌افسردگی اثر میکند ولی برخی افراد گزارش   کرده اند که این دارو عوارض جانبی كمتری دارد. اگر داروی  ديگری مصرف می ‌كنيدقبل از استفاده ازسنت جان وارت با دكتر  خود مشورت کنید

 

اگر افسردگی شما شديد است يا مدتها طول كشيده است، طبق نظر دكترتان برای مدتی  از دارو های ضد افسردگی استفاده خواهید کرد. اين دارو ها(ضد افسردگی ها) آرامبخش نيستند. گرچه ممكن است به شما كمك كنند احساس اضطراب و پريشانی كمتری داشته باشيد. اين داروها به افراد افسرده كمك می ‌كنند حس بهتری داشته باشندبطوريكه بتوانند دوباره از زندگی لذت برده و با مشكلات خود  به طور موثر دست وپنجه نرم کنند

به خاطر داشته باشيد كه ، برخلاف بسياری از داروها، شما اثر ضدافسردگی ‌ها را به سرعت حس نمی ‌كنيد. اغلب افراد، برای 2 يا 3 هفته اول، هيچ بهبودی در خلق و خوی خود مشاهده نمی ‌كنند، گرچه برخی مشكلات ديگر ممكن است با سرعت بيشتری بهبود يابند. مثلاً، افراد اشاره می ‌كنند كه بهتر می ‌خوابند و اضطراب شان کم می شود

 

 

مغز از ميليونها سلول ساخته می ‌شود كه پيام‌ها را با استفاده از مقادير انبوهی اجزای شيميايی موسوم به انتقال دهنده‌های عصبی به يكديگر منتقل می ‌كنند. بيش از یکصد نوع ماده شيميايی مختلف در قسمتهای مختلف مغز فعال هستند.  در افسردگی، دو نوع از اين انتقال دهنده‌های عصبی نقش مهم‌تری دارند که عبارتنداز: سروتونين  و نورآدرنالين. ضدافسردگی ‌ها مقادیر  اين دو ماده شيميايی را در قسمتهای انتهايی عصب افزايش می‌‌دهند و بنابراين عملكرد  بخش‌هائی از مغز را كه از سروتونين و نورآدرنالين استفاده می‌‌كنند، تقويت می ‌كنند

 

ـ  مشكلات توام با ضد‌افسردگی ‌ها

 مثل تمام داروها، ضد‌افسردگی‌‌ها نيز اثرات جانبی(ناخواسته) دارند.اگرچه،اين اثرات معمولاً ملايم بوده و با ادامه درمان  بتدریج کاهش میابند. ضدافسردگی ‌های جديدتر مثل(اس اس آر آیز4 ) ممكن است در ابتدا كمی احساس تهوع به شما بدهند و  برای مدت كوتاهی احساس اضطراب كنيد. ضد افسردگی ‌های قديمی ‌تر        می ‌توانند باعث خشكی دهان و يبوست شوند.  دكتر شما معمولا توصیه به ادامه درمان میکند مگر اینکه عوارض داروئی بسیار شدید باشند

همانند هرگروهی از داروها، ضد‌افسردگی های مختلف نيز اثرات مختلفی دارند. دكتر شما ميتواند درباره عوارض و اثرات داروهااطلاعاتی به شما بدهد ومشتاق است درباره هرآنچه شما را نگران ميكند بداند.يك نسخه از بروشور اطلاعاتی را همراه با دارو از دارو ساز بگيريد.بعضی از این داروها باعث احساس گیجی و خواب آلودگی می شوند،که معمولاً در شب تجويز می شوند، بنابراين به نوعی می ‌تواند به شما كمك كنند بهتر بخوابيد. هرچند اگر در طی روز احساس خواب آلودگی می‌‌كنيد، بايداز رانندگی و یا کار با ماشين‌آلات خودداری كنيد

 مصرف اين قرصهااحتیاج به رعایت الگوی غذایی خاصی نداردو شما می ‌توانيد از رژیم غذایی معمول خود استفاده كنيد(اگر در مواردی نیاز به رعایت رژیم غذائی خاصی باشد دكتر به شما خواهد گفت). اين قرصها تداخل داروئی با مسكن‌ها ، آنتی ‌بيوتيك‌ها يا قرص‌های ضد بارداری ندارند. شما بهتر است که از مصرف الكل اجتناب كنيد.مصرف الكل و قرص می ‌تواند  باعث خواب آلودگی شديد شما گردد

معمولا قرص های ضد افسردگی توسط دکترعمومی تان تجویز میشود(و نه روانپزشک).در  وهله اول او شما را بطور منظم ویزیت خواهد کردتا مطمئن شود قرصها خوب عمل   می ‌كنند. اگر قرصها موثر باشند برای حداقل 4 ماه بعد ازاحساس بهبودی نیز تجويز خواهند شد. اگر اين  اولین تجربه افسردگی شما باشد ممكن است نیاز باشدبرای مدت  بيشتری قرص بخوريد. وقتی زمان قطع آن برسد، بايد به تدریج و تحت نظر پزشکتان قرصها را كم وسپس قطع كنيد

اغلب افراد نگرانند كه ضد افسردگی ‌ها ا عتياد آور باشند.در حالیکه اینطور نیست ولی شما ممكن است علایمی را در صورت قطع ناگهانی ضد افسردگی ‌ها تجربه كنيد ـ که می ‌تواند شامل اضطراب، اسهال، روياهای زنده يا حتی كابوس باشد. اين امر می ‌تواند تقريباً همواره با كاهش آهسته دوز آنها قبل از توقف کامل دارو، قابل اجتناب باشد. برخلاف دارو هائی مثل واليوم، نيكوتين يا الكل شما نیاز به افزايش مقدار دوز برای دستیابی  به همان اثر  نخواهيد داشت و هيچ وقت اعتیاد به مصرف آنها  پیدا نخواهيدکرد

برای آگاهی بیشتر میتوانید به بروشور داروهای ضدافسردگی رجوع کنید

 

 

اين بستگی به افسردگی شما و شدت آن دارد. در كل، روان درمانی در افسردگی خفیف تا متوسط موثر‌تر است. دارو در افسردگی خفیف خیلی موثر نيست. اگر افسردگی شما شديد باشد احتمالا نياز به مصرف داروی ضد افسردگی برای مدت شش الی نه ماه خواهد بود

 پس از بهبود نسبی بادارو های  ضد افسردگی، اغلب افراد  روان درمانی را روش مناسبی یافته اند . روان درمانی می ‌تواند به شما كمك كند روی مواردی در زندگی‌تان کارکنید كه اگربه آنها توجه نشود ممکن است دوباره افسرده‌شويد.هم ضدافسردگی‌ها و هم روان درمانی در كمك به افراد جهت بهبود افسردگی متوسط موثرهستند. بسياری از روانپزشكان معتقدند كه ضد افسردگی ‌ها در درمان افسردگی شديد موثر‌تر هستند. برخی افراد فقط ايده دارو را دوست ندارند، عده‌ای  هم ايده روان درمانی را نمی ‌پسندند بنابراين اینکه کدامیک موثرتر است امری نسبی است.در ضمن باید این نکته را هم در نظر داشت که مشاوره صحيح و روان درمانی  در برخی نقاط كشور در دسترس نمی باشد

وقتی افسرده باشيد تصمیم گیری سخت می ‌شود اين را به دوستان ،خانواده يا به كسانی كه اعتماد داريد، بگوييد آنها به شما كمك می ‌كنند تصميم بگيريد

 

 

 اكثر افراد افسرده توسط پزشک عمومی  درمان میشوند ولی  تعداد كمی از افراد بهبود نمی ‌يابند و به كمك تخصصی ‌تری نياز دارند. آنها احتمالا به روانپزشك يا عضوی از  تيم بهداشتِ روانی5 برای كمك اختصاصی ارجاع می شوند. روانپزشك يك دكتر است كه در زمينه درمان اختلالات روانی و روحی تخصص دارد. اعضای تيم بهداشت روانی ممكن است پرستار، روانشناس، مددكار اجتماعی يا متخصص کاردرمانی باشند.  هر یک از این افراد در مسائل بهداشت روانی مجرب و ورزيده هستند

مصاحبه اول با روانپزشك احتمالا يك ساعت طول ميكشد. ممكن است از شما خواسته شودبه همراه یکی از  خويشاوندان يا دوستانتان به روانپزشک مراجعه نمائید. نيازی به نگرانی نيست روانپزشك می ‌خواهد در موردگذشته شماودر مورد هر بيماری جدی يا مشكلات روحی شما در گذشته بیشتر  بداند. وی در مورد مسائلی كه اخيراً در زندگی شما رخ داده ،در مورداینکه چطور دچار  افسردگی شدید و در مورد سابقه درمانی و دارو یی شما سئوال می ‌كند. گاهی اوقات  پاسخ به تمامی اين سئوالات  ممکن است مشكل باشد، ولی به دكتر كمك می ‌كند به اطلاعاتی در مورد شما دست يابد و بهترين درمان را برای شما تجويز كندکه ممکن است صرفاً یک توصیه،تغییر دارو و یابستری در بیمارستان باشد(اگر افسردگی شما شديد باشد يا به نوع خاصی از درمان نيازمند باشید، بهتر است به بيمارستان برويد) اين فقط برای يك درصد افراد افسرده ضروری می ‌باشد

 

 

جالب اينكه 4 نفر ازهر 5 نفرافراد افسرده ظرف مدت 4 تا 6 ماه بدون هيچ كمكی كاملاً بهبود می ‌يابند. بنابراين چرا بايد به درمان افسردگی پرداخت؟

 

اگرچه 4 نفر از هر 5 نفر با گذشت زمان خوب می ‌شوند، 1 نفر باقيمانده،تا دوسال بعد هم افسرده می ‌ماند. ما قادر به پيش‌بينی دقيق اينكه نهایتاً چه كسی بهبود ميابد و چه كسی بهبود  نميابد نمی باشیم. حتی اگرهمه افراد مبتلا هم به تدريج بهبود يابند، تجربه افسردگی می ‌تواند به قدری ناخوشايند باشد كه تلاش برای كوتاه کردن  زمان آن ارزشمند است. به علاوه،افرادی که  اولین تجربه  افسردگی را  می گذرانند، 50  درصد احتمال ابتلای مجددبه افسردگی را خواهند داشت.همچنین خطر خودکشی -هر  چند تعداد كمی از افراد افسرده ممکن است اقدام به خودكشی کنند-را هم باید به موارد بالا اضافه کرد

 با بکار گیری برخی پيشنهاداتِ اين بروشور، ممكن است مدت افسردگی ‌تان كوتاه‌تر شود. اگر بتوانيد خودتان بر افسردگی غلبه كنيد، اعتماد به نفستان برای غلبه دوباره برآن در آينده افزايش خواهد يافت. هرچند، اگر افسردگی شديد یا مزمن باشد  ممكن است قادر به   كار نباشيدواز زندگی لذت نبريدکه دراین صورت نیازبه کمک پزشک دارید

 

 می توانیدشنونده خوبی باشيد، اين می ‌تواند سخت‌تر از آن چیزی باشد که به نظر میاید، ممكن است مجبور به شنيدن يك مطلب، بارها و بارها باشيد.  پيشنهاد یا نصیحت نکنید حتی اگرپاسخ به  نظر برايتان بسیار راحت و شفاف باشد مگر آنکه از شما خواسته شود که نظر یا پیشنهاد دهید. گاهی اوقات،  ممكن است افسردگی به علت یک  مشكل مشخص وواضح به وجود آمده باشد، در اين صورت ممكن است قادر به كمك به فرد افسرده باشيد تا راه حلی پيدا كند يا حداقل روشی برای غلبه بر مشكل بيابيد. تنها صرف وقت با كسی كه افسرده است نيز    می ‌تواند مفيد باشد. شما می ‌توانيد فرد افسرده را تشويق كنيد، به وی كمك كنيد حرف بزند، و كمك كنيد به كارهای عادی و روزمره خود بپردازد. كسی كه افسرده است باور اين موضوع که می ‌تواند بهتر شود برایش سخت  می باشد شما می ‌توانيد به وی اطمینان بدهيد كه بهتر خواهد شد ولی ممكن است مجبورشوید بارها اين مطلب را تكرار کنید. مطمئن شويد كه فرد به مقدار كافی غذا مصرف می ‌كند و از الكل دوری  می كند. اگر فرد بدتر شد و شروع به صحبت از عدم علاقه به حيات و زندگی كردو یا صحبت از آسیب رساندن به خود کرد،آن را جدی بگیریدوبه دکتر اطلاع دهید. سعی كنيد به وی كمك كنيد درمان را بپذيرد، وی را از مصرف دارو يا ديدن مشاور يا روانكاو مايوس نكنيد. اگر درمورد نحوه درمان نگران هستيد،با دكتر بیمار خود صحبت كنيد

 

 

RELATE1  

Cognitive Behavioural Therapy (CBT)2

St John’s Wort 3

SSRIs4                                 

CMHT5                                                                                               

ویراستار زبان انگلیسی

Dr. Philip Timms

 برگردان به فارسی

Dr. Seyed Amir Sajjadi

 ویرایش متن فارسی

Dr. Niloufar Mirhaghani

This page was produced by the Royal College of Psychiatrists’ Public Education Editorial Board. Series Editor: Dr Philip Timms. Information about treatments can change rapidly and the College updates its mental health information pages regularly.

 این برشور توسط گروه آموزش کالج سلطنتی روانپزشکی بریتانیا تهیه گردیده است

London Office
21 Prescot Street London E1 8BB
0208 618 4000

© 2021 Royal College of Psychiatrists

Registered charity no. 228636 (England and Wales)

Charity registration no. SC038369 (Scotland)

هر کسی میتواند از افسردگی رنج ببرد. از تنهایی و انزوا تا احساس ناتوانی، دلایل مختلفی برای احساس افسردگی وجود دارد، اما چگونه میتوانیم ریشه های این بیماری را در خود شناسایی کنیم. من از دفتر وبسایت خبری امل هامبورگ با خانم دکتر مینا اورنج، مشاور روحی روانی و اجتماعی از دفتر ایپسو درباره مسائل مختلف افسردگی صحبت کردم که لینک کامل این مصاحبه را میتوانید در پایان پیدا کنید. این بخش فقط درباره شناسایی افسردگی است. همچنین فرمی ضمیمه این متن است تا با پر کردن آن میتوانید دریابید که آیا افسردگی در شما نیز وجود دارد.

چگونه میتوان افسردگی را در خود شناسایی کرد؟

خانم دکتر: برای اینکه بفهمیم افسرده هستیم یا نه، یک راه خیلی ساده وجود دارد؛ به حال خودمان نگاه کنیم و  بپرسیم؛ آیا احساس درماندگی و ناامیدی دارم، انگار که فرقی نمی‌کند چه کنم یا چه نکنم، اوضاع همین است که هست و هیچوقت بهتر نمی شود. اشتهایم را از دست دادم یا بیش از حد معمول پرخوری می کنم؟ مشکل خواب دارم؟ نمی توانم تمرکز کنم؟ علاقه‌ام را به کارهایی که زمانی برایم جالب و هیجان انگیز بودند، از دست دادم؟ مثلا اگر قبلا خیلی طبیعت را دوست داشتم، الان چند وقت است که پیاده روی در طبیعت دیگر هیچ شوقی در من بیدار نمی کند؟ خیلی سریع از کوره در می روم؟ (عصبانی میشوم) انرژی ام کم شده، طوری که انگار انجام یه کار کوچک برایم مثل کوه کندن است؟ زیاد به مرگ فکر می کنم؟

یک پرسشنامه خیلی ساده اما علمی برای تشخیص افسردگی وجود دارد، خوب است افراد هر چند وقت یک بار این سوالات پرسشنامه را از خودشان بپرسند. معمولا ما می گوییم اگر کسی از تعداد معینی از این حالات و ناراحتی ها در مدت دو هفته گذشته رنج برده باشد، دچار افسردگی شده است. (این پرسشنامه در پایین آمده است)

آیا افسردگی درجه دارد؟ چطور درجه هایی وجود دارد؟ کدام درجه بسیار خطرناک است؟چطور بفهمیم افسرده هستیم

همانطور که گفتم، به کمک پرسشنامه افسردگی میشود فهمید از چه درجه ای از افسردگی رنج می برم. افسردگی درجات مختلفی دارد؛ خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید. خطرناک کلمه درستی برای توصیف افسردگی شدید نیست. زندگی و روابط و شغل کسی که افسردگی خفیف و متوسط دارد، کمتر آسیب می بیند در مقایسه با کسی که از افسردگی شدید رنج می برد. افرادی که از افسردگی خفیف و متوسط رنج می برند، می توانند به شیوه های مختلف به خودشان کمک کنند تا حالشان بهتر شود، و اگر یک سری کارها را بکنند، حالشان خیلی سریع تر خوب می شود، اما کسی که افسردگی شدید دارد، نیاز به کمک متخصص روانپزشک و روانشناس دارد. معمولا دارو درمانی به افرادی که افسردگی شدید دارند، کمک زیادی می کند.

نمره گذاری پرسشنامه:

5 تا 9: افسردگی خفیف

10 تا 14: افسردگی متوسط

15 تا 19: افسردگی متوسط رو به شدید

20 تا 27: افسردگی شدید

برای مطالعه کامل مصاحبه و دسترسی به وبسایت و مشخصات دفتر روانشناسی ایپسو اینجا کلیک کنید. عکس پایین فورم مربوط به شناسایی میزان افسردگی در افراد است.

 

This website uses cookies to provide you with the best browsing experience.

Find out more or adjust your settings.

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!

چگونه بفهمیم افسرده هستیم؟ علایم افسردگی چیست؟ اخیرا احساس می کنید که حالتان خوبی نیست؟ آیا احساس می کنید یک جای کار می لنگد و یک چیزی درست پیش نمی رود؟ فکر می کنید در کاری که همیشه با علاقه انجامش می دادید با مشکل مواجه شده اید؟انگیزه خود را از دست داده اید؟ انرژی لازم برایانجام کار ها را ندارید؟ شاید کم کم دارید به سمت افسردگی پیش می روید. با ما همراه باشید تا علایم افسردگی را با هم مرور کنیم.

بسیاری از افراد افسردگی را همراه با غوطه ور شدن در احساس ناراحتی یا از دست دادن علاقه نسبت به کارهای روزمره تجربه می کنند. اما افسردگی چیزی بیش از این علائم است.

افسردگی هر ساله بیش از ۱۵ میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد و به ناتوانی افراد ۱۵ تا ۴۵ ساله در ایالات متحده منجر می شود. میانگین سنی برای شروع افسردگی معمولاً ۳۲ سال است و بیشتر در زنان اتفاق می افتد. اگرچه افسردگی یک بیماری ذهنی قابل درمان است، اما ۸۰ درصد از افراد درمانی دریافت نمی کنند. چیزی که مسئله را پیچیده می کند این است که این بیماری در همۀ افراد به یک شکل خود را نشان نمی دهد. بسیاری از افراد فقط به خاطر اینکه علائمشان عادی نیستند، آنها را نادیده می گیرند. شما کاربران هاو کن یو تا چه اندازه با افسردگی و مشکلات و علایم آن آشنا هستید. با ما همراه باشید تا باز هم راه حل و یا دانشی مفید را به شما منتقل کنیم.

عملکرد اجرایی، صدایی درون سر شماست که انگیزۀ انجام کارهای روزمره و تمرکز بر تصمیم گیری را به شما می دهد. افراد افسرده اغلب علائمِ عملکرد اجرایی غیر عادی را نشان می دهند. که این خود نشان دهنده مواجه شدن با افسردگی است.

برنامه ریزی، شروع و تکمیل کارها برای آنها طاقت فرسا است. حتی انجام راحت ترین فعالیت های امرار معاش روزانه به شکل غیر قابل باوری برای آنها دشوار می شود، کارهایی از قبیل بیرون بردن زباله ها، شستن ظرف ها، صحبت کردن با تلفن یا پرداخت قبوض.چطور بفهمیم افسرده هستیم

اگر متوجه شده اید که کارها روی هم انباشته شده اند، و شما هیچ انرژی، انگیزه و برنامه ای برای پیش بردن ان ها ندارید، این می تواند نشانه ای باشد مبنی بر اینکه شما مرحله ای از افسردگی را تجربه می کنید.

آیا اخیرا روی لبۀ پرتگاه بوده اید؟ آیا همه، از متصدی بانک گرفته تا همسرتان و فروشندۀ فروشگاه، برای شما آزار دهنده هستند؟ آیا شما کاربران هاو کن یو به طور نامشخصی و به سرعت کنترلتان را از دست می دهید؟ خشم یکی از علائم کمتر شناخته شدۀ افسردگی است.

چگونه شاد زندگی کنیم

بعضی از افراد در طول دورۀ افسردگی شان خیلی کم می خوابند در حالیکه سایرین طی این دوره خیلی زیاد می خوابند. اختلال خواب یکی از علائم قدیمی شناخته شده برای افسردگی است و راه حل تشخیص این اختلال این است که به تغییرات ایجاد شده در الگوهای خواب فردی توجه شود.

اگر معمولاً در طول شب خوب می خوابید اما اخیراً توجه کرده اید که اغلب بیدار می شوید و دیگر نمی توانید بخوابید، ممکن است افسره شده باشید. اگر در حالت عادی به میزان کم خواب نیاز دارید اما اخیرا فهمیده اید که برای مدت طولانی تری می خوابید و به سختی از تخت خواب جدا می شوید، یا پس از اینکه تمام طول شب را خوابیده اید باز هم احساس خستگی می کنید، این هم اخطاری است مبنی بر اینکه افسرده شده اید.

بسیاری از افراد در مواقع ناراحتی و اضطراب به پرخوری رو می آورند. اما اغلب افراد مبتلا به افسردگی و یا درگیر با علایم افسردگی شدید نسبت به غذا و همینطور سلامتی شان علاقه ای نشان نمی دهند. ممکن است این افراد برای مدت کوتاهی برای رهایی از استرس و اضطراب به مصرف چربی ها و کربوهیدرات ها رو آورند، اما فقدان احساس لذت به سرعت جذابیت غذا را در نظرشان کم می کند، و عملکرد اجراییِ غیر عادی، برنامه ریزی و انگیزه برای خرید کردن را در نظرشان دشوار می کند.

احساس درد باعث افسردگی می شود و افسردگی باعث احساس درد می شود. مطالعات نشان داده است میانگین خطر ابتلا به بیماری های روانی در افرادی که از درد مزمنی رنج می برند سه برابر بیشتر است، و به همین ترتیب خطر ابتلا به دردهای مزمن هم در بین افراد مبتلا به افسردگی سه برابر بیشتر است. افسردگی می تواند حساسیت مغز شما را نسبت به درد افزایش دهد و باعث شود در سراسر بدنتان احساس درد داشته باشید.

وقتی افسرده هستید مراقبت های شخصی در آخرین رده های فهرستتان قرار می گیرند. معمولاً فقدان احساس لذت، عملکردِ اجرایی غیر عادی، و انزوا، همگی با هم فردی را خلق می کنند که به تمیزی ظاهرش اهمیتی نمی دهد.

آیا تا کنون فراموش کرده اید به مدت چندین روز حمام کنید؟ لباستان را عوض نکنید؟ و برایتان مهم نباشد که چه بویی می دهید و چگونه به نظر می رسید؟ آیا آخرین باری که موهایتان را شانه و مرتب کرده اید را به خاطر می آورید؟

نگاهی به آینه بیاندازید. شورش علیه جامعه و وسواس تصویری اش یک چیز است، اما نادیده گرفتن بهداشت به طور کلی خبر از وجود یک مشکل می دهد.

چگونه به فرد افسرده کمک کنیم؟ (۸ روش درمان افسردگی )

انزوای اجتماعی علامت کاملاً واضحی از افسردگی است، به ویژه اگر این عمل از کسی سر بزند که همیشه بیرون می رفته و انرژی زیادی داشته است. اگرچه فرد افسرده همیشه می خواهد خودش را از بقیه پنهان کند اما این آخرین چیزی است که افراد افسرده نیاز دارند، زیرا انزوا باعث افسردگی می شود و افسردگی انزوا را تشدید می کند.

اگر اخیراً توجه کرده اید که خودتان یا یکی از دوستانتان بی اشتها و کناره گیر شده اید وقت آن رسیده که نگاه عمیق تری به آنچه که ممکن است اتفاق بیفتد بیاندازید.

افراد زمانی که خسته و گرفته هستند به سراغ انجام کاری می روند که از انجامش لذت می برند یا وقتشان را با افرادی می گذرانند که دوستشان دارند. افراد افسرده از انجام این کار اجتناب می کنند. در نظرشان شادی و سرزندگی از همه چیز رخت بر می بندد و آنها انگیزه و توانایی هیجان زده شدن را از دست می دهند.

“فقدان احساس لذت” یا Anhedonia ناتوانی در احساس کردن خوشی و لذت است، و افراد مبتلا به افسردگی اغلب این را به عنوان یکی از علائم اختلالشان نشان می دهند. این امر موجب می شود نتوانند روی کارهای روزمره شان متمرکز شوند.

اینکه افکار بدبینانه موقتاً از ذهن یک فرد سالم از نظر روانی می گذرد کاملاً عادی است. اما وقتی تمام روز را با این وضعیت طی می کنید اخطاری است مبنی بر اینکه این بدبینی حاکی از افسردگی است.

طبیعتاً زمانی که افراد خوش بین و با اعتماد به نفس بالا تبدیل به یک فرد منفی می شوند و نگرش خود-سرگوبگرانه دارند، می توان گفت که احتمالاً به افسردگی مبتلا شده اند.

آیا برای به یادآوری کوچکترین چیزها با مشکل مواجه شده اید؟ آیا مرتباً کلیدتان را جا می گذارید؟ یادتان می رود مجددا به فردی که منتظر تماستان است زنگ بزنید؟ آیا فراموش کرده اید که به بانک رفته اید یا نه؟ آیا برا تمرکز کردن هم مشکل دارید؟ آیا نوشتن یک ایمیل یا لیست خرید دستپاچه تان می کند؟

اگر پاسختان به بیش از یکی از این سوال ها مثبت است، این می تواند یکی از علائم افسردگی در شما باشد.

چگونه به فرد افسرده کمک کنیم؟ (۸ روش درمان افسردگی )

می خواهید احساس ناراحتی کنید، می خواهید احساس شادی کنید، می خواهید غافلگیر شوید،… می خواهید احساسی داشته باشید، اما انگار قادر نیستید که چیزی را حس کنید. معمولاً از احساس کرختی چشم پوشی می شود اما این یک علامت واقعی از افسرگی است. این حس نادیده گرفته می شود زیرا معمولاً افراد افسردگی را با احساس شکست و ناراحتی شناخته اند نه حس بی علاقگی و بی حسی.

اما بسیاری از افراد افسرده یک حس خلأ را توصیف می کنند و اینکه نمی توانند با عزیزانشان صمیمی شوند و با فرزندان و نوه هایشان مهربان و خونگرم باشند.

اگرشما کاربران هاو کن یو متوجه شدید که خودتان یا نزدیکانتان در مورد مرگ و موضوعات عبوس صحبت می کنید و وسواس به خرج می دهید، بدانید این هشداری است مبنی بر اینکه مشکلی وجود دارد. اگر فردی شروع به صحبت در مورد «بعد از اینکه مُردم…» کرد یا روی اینکه بقیه چگونه مرده اند متمرکز شد، جای نگرانی دارد.

ممکن است شخصی که اینگونه صحبت می کند افکار مردن و خودکشی را در ذهنش پرورش دهد. متخصصان خودکشی ها را به دو دسته تقسیم می کنند: فعال و غیر فعال.

در تفکرات خودکشی فعال، فرد به مردن فکر می کند و برایش برنامه دارد. این نوع ناراحت کننده ترین نوع است و در صورت آگاهی از آن باید فوراً اقدام و یا با یک متخصص و آشنایان تماس گرفته شود.

در تفکرات غیر فعال خودکشی، فرد در مورد فرایند مردن فکر می کند و احتمالا آرزو می مند که برایش اتفاق بیفتد. رایج ترین مثال مواردی است که فرد آرزو می کند بخوابد و دیگر بیدار نشود یا اینکه در مسیرش به محل کار اتوبوسی او را زیر بگیرد و بکشد.

اگر دیدید فردی مرتکب رفتارهای پرخطر می شود، این می تواند نشانۀ این باشد که دیگر به چیزی اهمیت نمی دهد و نیازمند مراقبت است.

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم ؟ ۸ روش

هیپنوتیزم چیست؟ (حقایقی در مورد هیپنوتیزم که باید بدانید)

چگونه به فرد افسرده کمک کنیم؟ (۸ روش درمان افسردگی )

برای ارسال دیدگاه خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

مطالب بسیار جالبی دارید . موفق باشید

برای دریافت اخبار جدید ایمیل خود را وارد نماییدچطور بفهمیم افسرده هستیم

کپی کردن قسمت یا تمامی مقاله از “هاو کن یو” تنها با
کسب مجوز امکان پذیر است

چطور بفهمیم افسرده هستیم
چطور بفهمیم افسرده هستیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *