چطور بفهمیم دیابت داریم

 
helpkade
چطور بفهمیم دیابت داریم
چطور بفهمیم دیابت داریم

فرادید| هنگامی که بدن توانایی ذخیره‌ی گلوکز یا استفاده از آن را نداشته باشد، این ماده به جای تبدیل شدن به انرژی لازم برای فعالیت‌های بدن، به جریان خون بازمی‌گردد و بدن عکس‌العمل نشان می‌دهد. در این حالت فرد به دیابت نوع ۲ یا همان دیابت بزرگسالان مبتلاست که دیابت غیروابسته به انسولین هم گفته می‌شود. در این بیماری بدن توانایی لازم برای تولید انسولین یا استفاده‌ی درست از آن را ندارد. در ادامه علائم دیابت و انوع آن را معرفی خواهیم تا به سوال چگونه بفهمیم دیابت داریم پاسخ داده شود.

 

به گزارش فرادید، در افراد مبتلا به دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته که به آن هیپرگلیسمی می‌گویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند.

 

چطور بفهمیم دیابت داریم

همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد؛ لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض موثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است.

 

دیابت کنترل نشده می تواند به شرایطی به نام رتینوپاتی دیابتی منجر شود که بر بینایی انسان تاثیرگذار است.

ممکن است به دیابت مبتلا شده باشید و از این موضوع آگاه نباشید. نشانه های دیابت می توانند بسیار خفیف باشند. اگرچه نشانه ها برای دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 مشابه هستند، شناسایی نشانه های دیابت نوع 2 به طور معمول دشوارتر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، در بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، بیماری به آرامی پیشرفت می کند و ممکن است آنها بدون غربالگری متوجه ابتلا به دیابت نشوند. در همین راستا، میلیون ها بیمار در جهان به دیابت مبتلا هستند که حتی خودشان از این شرایط آگاهی ندارند.

با این وجود، تنها آشنایی با نشانه های بیماری دیابت برای اطلاع از آن کافی نیست و شما نیازمند مراجعه به پزشک و بررسی سطوح قند خون خود هستید. ردیابی نتایج آزمایش ها مشخص می سازد که آیا به دیابت مبتلا هستید یا خیر.

نشانه های شایع ابتلا به دیابت چه چیزهایی هستند؟چطور بفهمیم دیابت داریم

نیاز به دفع ادرار را بیش از پیش احساس می کنید. این شرایط به دلیل سخت‌تر کار کردن کلیه ها برای پردازش قند اضافی در ادرار شکل می گیرد.

بیش از حد معمول احساس تشنگی می کنید. همان گونه که نیاز به دفع ادرار افزایش می یابد، شما هر چه بیشتر احساس کم آبی می کنید و از این رو، نیاز به نوشیدن مایعات بیشتر را احساس می کنید. همچنین، برخی افراد بیش از پیش احساس گرسنگی می کنند.

هر چه بیشتر با عفونت های دستگاه ادراری، مخمری یا واژنی مواجه می شوید. پزشک گاهی اوقات بر اساس افزایش تکرر این عفونت ها به بیماری دیابت مشکوک می شود. تغییرات در سیستم ایمنی بدن انسان افراد مبتلا به دیابت را در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به این عفونت ها قرار می دهد.

کاهش وزن ناخواسته را تجربه می کنید. در شرایطی که افراد بسیاری در جهان دوستدار کاهش وزن هستند، اما روند کاهش وزن زمانی که به دیابت کنترل نشده مبتلا هستید، روندی سالم محسوب نمی شود. کاهش وزن در این شرایط به دلیل ناتوانی بدن در استفاده درست از انسولین برای کمک به پردازش گلوکز به عنوان سوخت شکل می گیرد. بر همین اساس، بدن پردازش چربی و عضله را برای تولید سوخت آغاز می کند.

نشانه های شبیه به آنفلوآنزا را تجربه می کنید یا بیش از پیش احساس خستگی می کنید. خستگی در نتیجه کمبود گلوکز، منبع انرژی شماره یک بدن، شکل می گیرد.

گاه به گاه تاری دید را تجربه می کنید. دیابت کنترل نشده می تواند به شرایطی به نام رتینوپاتی دیابتی منجر شود که بر بینایی انسان تاثیرگذار است. چشم پزشک ها گاهی اوقات به واسطه نشانه های بینایی که بیمار تجربه می کند در تشخیص دیابت نقش ایفا می کنند.

تفاوت بین نشانه های دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2

نشانه های دیابت نوع 1 به طور معمول مشابه با نشانه های دیابت نوع 2 هستند، اما آنها به طور ناگهانی‌تر پدیدار می شوند. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است دارای نشانه های شبه آنفلوانزا باشد که تنها ظرف چند روز والدین وی را مجبور می سازد تا به اورژانس مراجعه کنند و در آنجا ابتلا به دیابت نوع 1 تشخیص داده می شود.

در مقابل، نشانه های دیابت نوع 2 می توانند پیش از آن که چنان وخیم شوند که توجه بیمار را به خود جلب کنند، چند سال طول بکشند.

چرا نشانه های دیابت گیج کننده هستند؟

ردیابی نشانه های بیماری دیابت، به ویژه نوع 2، می تواند دشوار باشد زیرا به آرامی و با گذشت زمان پدیدار می شوند و همچنین نشانه های افزایش سن و نشانه های دیابت می توانند همپوشانی داشته باشند. هنگامی که سن ما بالا می رود، خشکی پوست و نیاز به استفاده بیشتر از توالت غیر عادی نیستند و از این رو، شاید تشخیص این که آنها از ابتلا به دیابت ناشی می شوند، دشوار باشد.

افزون بر این، نشانه های بیماری می توانند با آثار داروهایی خاص همپوشانی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر نوعی از داروها که به نام ادرارآور شناخته می شوند را مصرف می کنید، ممکن است فکر کنید افزایش ادرار تنها به واسطه مصرف دارو شکل گرفته است.

برخی بیماران نیز چنان با زندگی به همراه نشانه های مشخص – مانند خستگی و افزایش ادرار – عادت می کنند که زنگ خطر مواجهه با یک مشکل سلامت را جدی نمی گیرند. ابتلا به بیماری در برخی افراد برای سال ها تشخیص داده نمی شود زیرا بدن همچنان مقداری انسولین تولید می کند. اما این به معنای تولید انسولین کافی یا پردازش درست آن نیست.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با نشانه هایی که به آنها اشاره شد، مواجه هستید، مراجعه به پزشک و بررسی دقیق‌تر شرایط در کوتاه‌ترین زمان ممکن توصیه می شود.

انجام یک آزمایش خون به صورت ناشتا می تواند سطوح قند خون را مشخص سازد. در برخی موارد نیز ممکن است آزمایش هموگلوبین A1C مد نظر قرار بگیرد. این آزمایش می تواند ابتلا به پیش دیابت را نیز مشخص سازد که به معنای آن است هنوز از زمان کافی برای تغییر عادات غذایی و فعالیت جسمانی برخوردار هستید تا از ابتلا به دیابت نوع 2 کامل جلوگیری شود.

در شرایطی که هر فردی می تواند به دیابت نوع 2 مبتلا شود، اما افراد دارای اضافه وزن یا آنهایی که از سطوح بالای کلسترول و فشار خون برخوردار هستند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. همچنین، سیگار کشیدن یا سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت از دیگر عوامل خطرآفرین محسوب می شوند. با مراجعه منظم به پزشک نشانه های ممکن و عوامل خطر آفرین زیر نظر قرار می گیرند.

سلام ببخشید یع سوال داشتم انگشته پام یه کم سیاه شده می ترسم دیابت داشته باشم یه راهنمای میکنید

سلام ببخشید یع سوال داشتم انگشته پام یه کم سیاه شده می ترسم دیابت داشته باشم یه راهنمای میکنید

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

دیابت جزو بیماری های خطرناک است. یکی از شایعترین بیماری های امروزه به حساب می‌آید و به بیماری خاموش معروف است.

هر نوع خوراکی را که استفاده می‌کنیم در دستگاه گوارش هضم و در آخر تبدیل به قند یا گلوکز می‌شود. برای اینکه آن را بهتر تفهیم کنیم، در بدن هر انسانی هورمونی هست و آن هورمون بنام انسولین نام گرفته است. در این نوع بیماری بدن قادر به ساختن هورمون انسولین نیست و در واقع انسولین قادر به تولید و عملکرد طبیعی در بدن نخواهد بود. در واقع انسولین کمک کننده‌ای است تا بتواند قند خون هر فرد را پایین بکشد و فرد به زندگی عادی و نرمال خود ادامه دهد. در اکالا بلاگ با تشخیص دیابت آشنا شوید.

دو نوع دیابت وجود دارد: دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2

در این نوع دیابت غده پانکراس قادر به ساخت انسولین نیست. اگر چنانچه قادر به ساخت انسولین باشد یا مقدار آن بسیار کم و ناچیز است یا در کل متوقف خواهد شد. این نوع دیابت اصولاً در افراد نوجوان و دوران کودکی اتفاق می‌افتد. اگر چه ممکن است هر سنی را درگیر کند. این نوع دیابت، دیابت خود ایمنی نام گرفته است و مهمترین علت آن وراثتی هست اگر چه عوامل محیطی هم می‌تواند دخیل باشد. با داشتن این نوع دیابت زندگی فرد دچار اختلال خواهد شد.

در مورد تغذیه کودکان بیشتر بدانید

چطور بفهمیم دیابت داریم

 در این نوع دیابت غده لوزالمعده انسولین را می‌سازد. اگر چه اندازه آن بسیار ناچیز و بدن در برابر آن مقاومت نشان می‌دهد و توانایی استفاده از آن را ندارد. این نوع دیابت در افراد بالای 40 سال مشاهده شده و اصولاً با رژیم غذایی درست، ورزش کردن و استفاده از داروهای مخصوص قند قابل کنترل است. در دیابت نوع 1 و 2 قند خون به شدت بالا خواهد رفت و در صورت تداوم قند خون بالا و بدون رعایت در سالهای بعد تبدیل به نوع بد و عوارض سخت خواهد شد. در افراد دیابت نوع 1 در صورت تداوم قند خون فرد نیازمند به استفاده از انسولین خواهد بود چون بدن دیگر قادر به ساخت انسولین نیست و در نوع 2 فرد می‌تواند در صورتی که از مصرف قرص نتیجه نبیند رو به انسولین خواهد آورد.

برای مشاهده انواع درمان‌های خانگی به سبک زندگی مراجعه کنید.

در این دیابت، قند خون هر فرد مورد سنجش قرار می‌گیرد. قند خون ناشتا فرد ( 90 -130 ) منظور به کمک دستگاه قند خون از انگشت فرد خون گرفته شده و در صورت ناشتا بودن این شماره ها قید خواهد شد. بعد از دو ساعت پس از تناول صبحانه قند خون فرد سنجیده خواهد شد. در صورتی که بعد از صبحانه کمتر از 180 میلی گرم نشان داده شود باید به صورت روزانه از انسولین تزریق و مورد استفاده قرار بگیرد. اگر چه با یک سری برنامه‌های غذایی درست و رژیمی، ورزش و فعالیت‌ها می‌توانید قند خون خود را کنترل کنید.

قند خون بسته به نوع غذا، تحرک و میزان استرس هر فرد ترشح خواهد شد. اگر چه در فرد دیابتی فرد بیمار باید تعادل را در هر برنامه‌ریزی رعایت کند. عواملی مانند وراثت، سابقه فامیلی، عوامل محیطی، عوامل جغرافیایی، وزن بالا، کم تحرکی و سن بالا همه این موارد می‌تواند عوامل دچار شدن فرد به دیابت نوع یک باشد.

راه کار مهمی که نیاز است در این مرحله انجام شود کنترل میزان قند خون بالاست. مهمترین کنترل، پالایش قند خون است.

با تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده‌اند موفق به کشف سلول های بنیادی در جهت تولید انسولین به واسطه سلول ها شده‌اند. با این روش دیابت خون را به مدت شش ماه متوقف می‌کنند. یک گام مثبت در رابطه با این نوع بیماری برداشته شده است. اگر چه دانشمندان آزمایشات بسیاری را برای کنترل این بیماری در دست اقدام دارند.

در این نوع دیابت علائم کندی دیده شده و به سختی می‌توان آن را تشخیص داد. گاهی ممکن است سالیان طولانی از روند بیماری گذشته باشد و فرد مبتلا تشخیص داده نشود. در این نوع دیابت مانند دیابت یک توجه فرد را به خود جلب نمی‌کند و فرد مبتلا به سختی می‌تواند با تشخیص پزشک متوجه موضوع شود. بیشترین نوع شایع دیابت است. 95 درصد افراد به این نوع دچارند. بیشتر در افراد بالای 55 سال دیده شده است. چاقی مفرط مهمترین عامل محیطی اثر گذار در این نوع دیابت است.

رژیم لاغری سریع

بهتر است برای تشخیص این نوع دیابت زیر نظر پزشک و با آزمایشهای دوره ای متوجه آن شوید. گاهی مشاهده شده فرد دچار قند خون بالاست اما نشانه‌های دیابت را ندارد و فرد بعدها متوجه آن خواهد شد. به این نوع دیابت پیش دیابت می گویند.

در واقع انسولین یک نوع هورمون است که نقش بسیار کلیدی و بزرگی را در بدن ایفا می‌کند. وظیفه آن برقراری قند خون به داخل سلول‌هاست. امروزه انسولین را بصورت مصنوعی در آزمایشگاها می‌سازند و به انسولین انسانی معروف است. این نوع انسولین مصنوعی جایگزین کمبود قند خون طبیعی به بیمار مبتلا است.

افراد دچار دیابت می‌توانند از رژیم های تغذیه‌ای درست استفاده کنند. یک برنامه غذایی درست می‌تواند کمک کننده خوبی برای فرد دیابتی باشد. برنامه غذایی درست و سنجیده می‌تواند نقش بزرگی را در افراد دیابتی ایفا کند. هستند افرادی که به تازگی دچار دیابت شده‌اند. این افراد نیاز مبرم به مشاوره و راهنمایی درستی دارند. بهتر است از پزشک خود راهنمایی های لازم را گرفته و طبق دستورات آن پیش روند. هیچ نوع پیشگیری برای دیابت نوع 1 وجود ندارد. هدف ما در اینجا کنترل قند خون از 70 تا 100 میلی گرم در دسی لیتر است.

افراد مبتلای دیابتی باید از غذاهای سالم و رژیمی در محدوده سلامت استفاده کنند.

غذاهایی حاوی کربوهیدرات ها و نشاسته‌ای (نان، برنج) جزء غذاهایی است که باید کمتر استفاده شود. هیچ کدام از دسته‌های غذاهایی از برنامه غذایی دیابتی‌ها حذف نخواهد شد. برنامه ریزی درست و کنترل در اندازه غذاها و میوه‌ها می‌تواند کمک بسیاری به افراد کند. استفاده از میوه ها و سبزیجات فیبردار می‌تواند انسولین را در بدن این افراد کاهش دهد.

سبزیجات شامل: پیاز، سیر، زنجبیل، تربچه، اسفناج، گل کلم، کلم برگ، خیار، هویج، گوجه فرنگی، موز پخته شده و کدوی سبز برای استفاده در افراد دیابتی بسیار مفید است. از دسته حبوبات: ماش، لوبیا چیتی و لوبیا قرمز، مجاز به خوردن آن هستند. شنبلیله خیس شده در آب، سماق، کلاهک بادمجان مفید است. کیوی، سیب، آب انار بسیار سودمند هست. بهتر است در روز یک استکان آب میوه بیشتر استفاده نشود.

۱۰ میوه معجره آسا برای دیابتی‌ها

از دیگر مواد خوراکی مناسب برای دیابت به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

بهتر است سالیانه جهت اطمینان حاصل کردن از سلامتی بدن خود غربالگری و آزمایشات تست قند خون را انجام دهید تا از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید.

باسلام وتقدیم احترام .چراتشخیصص متخصص برا داروخانه ها قابل قبول نیس/جهت گرفتن قلم انسولین داروخانه ها فقط ۱.نیس۲.تحریم۳.تایید نشده/ میخواهم بدانم دکتر متخصص اینجا چکار هسه/

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ديابت

با مراجعه به پزشک می توان از پیامدهای بیماری دیابت در امان بود

امروزه مردم بیشتر از آنکه نگران بیماری‌های مسری باشند از بیماری‌های غیرواگیر می‌هراسند. دیابت یک بیماری عروقی است که زمینه‌ساز ناراحتی‌های قلبی، کلیوی، بینایی، سیستم اعصاب، افسردگی‌های متعدد و بسیاری عوارض دیگر است.
دیابت یا بیماری قند (یا Diabetes Mellitus) یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.

انواع دیابت :

دیابت نوع 1: دیابت نوع 1 زمانی است که پانکراس، در کل، تولید انسولین را متوقف کرده باشد. شروع این نوع دیابت- معمولا در اوایل زندگی است و در افراد جوان بسیار شایع تر است. درمان آن شامل تزریق انسولین، ورزش کردن و مصرف مواد غذایی در زمان های مشخص تر نسبت به قبل می باشد. انسولین یا به وسیله قلم انسولین یا به وسیله پمپ انسولین استفاده می شود. این روش ها به انسولین این امکان را می دهند تا اسید معده را نادیده بگیرد، چرا که در صورتیکه از طریق دهان مورد استفاده قرار گیرد، انسولین را از بین می برد.چطور بفهمیم دیابت داریم

دیابت نوع 2: پانکراس شخصی که مبتلا به دیابت نوع 2 باشد، همچنان انسولین تولید می کند، اما یا به اندازه برآورده کردن نیاز بدن شخص نیست یا بطور صحیح بکار نمی رود. شروع این نوع دیابت معمولا در سنین بالاتر است. گاهی اوقات درمان دیابت نوع 2 با ورزش و تغییرات رژیم غذایی امکان پذیر است. اگر یک رژیم غذایی سالم برای کنترل سطح قند خون شما کافی نباشد ) یک متخصص تغذیه می تواند این مسئله را برای شما مشخص کند(، قرص یا انسولین برای شما تجویز می شود. اگرچه ضروری است که شما همچنان یک رژیم غذایی سالم را ادامه دهید.

دیابت یا بیماری قند یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است

علائم و نشانه های دیابت در بدن:

گرسنگی شدید و افزایش اشتها

خشکی دهان، تشنگی شدیدو ادرار پی در پی

بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پا

کاهش وزن غیرعادی، خستگی و بی حالی

مشکلات پوستی از قبیل خشکی پوست، عفونت های قارچی و باکتریایی که بر اساس گزارشات میزان آن در دخترها شایع تر از پسرهاست

تاری دید

از دست دادن هوشیاری

چگونه بفهمیم که دیابت داریم؟

اگر برخی از عوامل خطرزا برای ابتلا به دیابت را داشته باشید و یا اگر سطح قند خون در ادرار شما بالا باشد، ممکن است پزشک احتمال ابتلا به دیابت را برای شما در نظر بگیرد.

تشخیص دیابت با یکی از سه آزمایش زیر آغاز می‌شود:

۱. آزمایش قند خون ناشتا. این آزمایش به صورت ناشتا و در صبح انجام می‌شود. اگر سطح گلوکز در خون شما ۱۲۶ میلی گرم بر دسی لیتر یا بالاتر از آن باشد، ممکن است که شما به دیابت مبتلا باشید.

۲. آزمایش تحمل گلوکز خوراکی (OGTT). در این آزمایش، یک نوشیدنی حاوی گلوکز به شما خواهند داد. سپس پزشک سطح گلوکز خون را هر ۳۰ تا ۶۰ دقیقه و به مدت ۳ ساعت بررسی خواهد کرد. اگر میزان گلوکز در طی ۲ ساعت، ۲۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر یا بیشتر از آن باشد، ممکن است دیابت داشته باشید.

۳. آزمایش هموگلوبین‌ ای وان سی (A1c). این آزمایش نوعی آزمایش خون ساده بوده که میانگین سطح قند خون را برای ۲ الی ۳ ماه گذشته نشان می‌دهد. سطح ۶.۵% یا بیشتر ممکن است به معنای ابتلا به دیابت باشد.

پزشک همچنین ممکن است از سنجش اتوآنتی بادی ZnT۸Ab استفاده کند. این آزمایش خون به همراه دیگر نتایج می‌توانند به پزشک در تشخیص دیابت نوع ۱ کمک کنند.

درمان دیابت بارداری, جدیدترین درمان دیابت
دیابت نوع 1 زمانی است که پانکراس، در کل، تولید انسولین را متوقف کرده باشد

درمان دیابت:

دیابت یک بیماری جدی و وخیم بوده که شما نمی‌توانید به تنهایی آن را درمان کنید. پزشک برای شما یک برنامه درمانی مناسب در نظر خواهد گرفت. در طول درمان به احتمال زیاد به متخصصان دیگری از جمله متخصص پا، متخصص تغذیه، چشم پزشک و متخصص غدد نیز نیاز پیدا خواهید کرد.

درمان دیابت به بررسی مداوم سطح قند خون به همراه مصرف دارو، ورزش و رژیم غذایی مناسب نیاز دارد.

فرد زمانی دیابت نوع 1 دارد که نیاز به انسولین داشت باشد، به این علت که بدنش انسولین ترشح نمی کند و ذخیره انسولین بدن کاملا از بین رفته است پس بیمار مجبور است که انسولین تزریق کند تا قند خونش پایین بیاید. این ها معمولا افرادی هستند که لاغرند. علائمشان با پرخوری، پرنوشی، پرادراری و کاهش وزن شروع می شود و خیلی زود هم قابل تشخیص است.

دیابت یک بیماری جدی و وخیم بوده که شما نمی‌توانید به تنهایی آن را درمان کنید

دیابت نوع 2 وابسته به انسولین نیست و با قرص، انسولین و کاهش وزن کنترل می شود و فعالیت ورزشی نیز در بهبود آن موثر است.

خیلی از ما در اطرافمان افرادی را می شناسیم که با دیابت دست و پنجه نرم می کنند و از زندگی لذت نمی برند و زندگی عادیشان دچار مشکلات بسیار زیادی شده است اما می خواهیم این را به شما بگوییم که پزشکان زیادی معتقدند که می توان دیابت را کنترل کرد و فرد را به زندگی عادی باز گرداند تا بتواند سال های سال در کنار دیابت کنترل شده زندگی کند.

برای هر فرد دیابتی متناسب با رژیم غذایی، ورزش، میزان استرس و دیگر بیماری‌ها، برنامه درمانی تنظیم می‌شود. افرادی که به دیابت مبتلا هستند، قند خون خود را چندین بار در روز با دستگاهی به نام گلوکومتر بررسی می‌کنند. گلوکومتر میزان گلوکز خون را با استفاده از نمونه خون اندازه گیری می‌کند.

همچنین در حال حاضر، دستگاه‌هایی نظیر سیستم نظارت مداوم بر گلوکز (CGMS) وجود دارند که می‌توانند به بدن شما وصل شده و میزان قند خون را هر چند دقیقه و به مدت یک هفته اندازه گیری کنند. اما این دستگاه‌ها سطح گلوکز را از طریق پوست اندازه گیری می‌کنند. بنابراین نتایج آن‌ها نسبت به گلوکومتر، دقت کمتری دارد.

دیابت نوع 2 وابسته به انسولین نیست و با قرص، انسولین و کاهش وزن کنترل می شود

در بسیاری از موارد پزشک برای کنترل و کاهش بیماری دیابت از داروهای ساخته شده در طب مدرن استفاده می کند:

سولفونیل اوره: سولفونیل اوره با تحریک آزاد شدن انسولین از سلول های بتا پانکراس باعث پایین آمدن قند خون می شوند و در کنترل قند خون ناشتا بسیار مؤثرند و از این رو باعث خطر کاهش قند خون یا هایپوگلیسمی و کنترل قند عصبی می شود.

داروهایی که در این دسته قرار می گیرد شامل کلروپروپامید ، گلی مپیراید، گلی پی زاید ، گلی براید ، تولازامید ، تولبوتامید است.

بی گوانید: متفورمین تنها داروی این دسته است. متفورمین مقاومت بدن به انسولین را کاهش می دهد و همچنین تولید گلوکز توسط کبد را مهار می کند. متفورمین جذب گلوکز را در دستگاه گوارش کاهش می دهد. پزشک ممکن است در دو سه ماهه اول که از مصرف متفورمین می گذرد، در صورتی که سطوح قند خون فرد هنوز بالاتر از میزان هدف اوست، یک داروی دوم پیشنهاد کند.

تیازولیدین دیون : داروهای این دسته مقاومت بدن نسبت به انسولین را کاهش می دهند که عبارتند از: پیوگلیتازون و روزیگلیتازون

مگلیتینایدها : داروهای این دسته شبیه سولفونیل اوره می باشند و باعث ترشح انسولین از پانکراس می شوند. آن ها کوتاه اثر هستند اما باعث خطر کاهش قندخون نمی شوند. داروهای این دسته شامل رپاگلیناید و ناتگلیناید است.

دیابت یک بیماری عروقی است که زمینه‌ساز بسیاری عوارض دیگر استچطور بفهمیم دیابت داریم

مهار کننده ی آلفا گلوکوزیداز : داروهای این دسته جذب گلوکز موجود در مواد غذایی را در دستگاه گوارش به تاخیر می اندازد. این داروها برای کاهش قند خون بعد از غذا استفاده می شوند و شامل آکاربوز و میگلیتول می باشند .

مهارکننده ی دی پپتیدیل پپتیداز : این دسته دارویی جدیداً توسط FDA تایید شده است و در حال حاضر تنها داروی سیتاگلیپتین یا جوانیا در این دسته قرار می گیرد. این دارو با مهار آنزیم ۴-DPP باعث ترشح انسولین در یک مدت طولانی بعد از غذا می شود و در نتیجه قندخون پایین می آید.

انسولین: همه ی افرادی که به دیابت نوع اول مبتلا هستند و برخی افراد مبتلا به دیابت نوع دو انسولین مصرف می کنند. پنج نوع انسولین وجود دارد که شامل انسولین سریع اثر، کوتاه اثر ، متوسط اثر ، طولانی اثر و ترکیبی است.

سیتاگلیپتین یا زیپتین : داروی سیتاگلیپتین با نام تجاری زیپتین برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می شود. داروی جدید زیپتین به دلیل اینکه باعث افت قند خون نمی شود، برای بیماران دیابتی مسن و افرادی که دارای دیابت ملایم هستند، موثر است.

Exenatid Incretin mimetic : این دارو مانند هورمون incretin در بدن عمل می کند و باعث افزایش تولید انسولین و آهسته کردن تخریب آن می شود . در دیابت نوع دوم به تنهایی و یا همراه با متفورمین استفاده می شود.

Premlintide Amylin analogues : این دارو مانند هورمون آمیلین (Amylin )در بدن عمل می کند و باعث افزایش تولید انسولین و آهسته تر کردن تخریب آن و در نتیجه منجر به کاهش تولید گلوکز توسط کبد و کاهش اشتها می شود .

با مراجعه به پزشک می توان از پیامدهای بیماری دیابت در امان بود و سلامت خود را حفظ کرد.

برچسب هاانواع دیابت پیشگیری از دیابت درمان دیابت دیابت دیابت بارداری دیابت چیست؟ دیابت نوع 2 علائم دیابت

بیماران دیابتی در شب یلدا مراقب باشند، در ادامه چند توصیه برای این بیماران داریم …

به گفته محققان، افراد مبتلا به دیابت می توانند با تغییرات ساده در رژیم غذایی، …

چطور بفهمیم دیابت داریم
چطور بفهمیم دیابت داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *