چطور بفهمیم ریه سالم داریم

 
helpkade
چطور بفهمیم ریه سالم داریم
چطور بفهمیم ریه سالم داریم

همه ما انسان‌ها برای زنده ماندن به ریه احتیاج داریم اما اغلب به این اندام از بدن خود توجه نمی‌کنیم. ازآنجایی‌که  ریه‌ها نقش ضروری در بدن دارند سالم نگه‌داشتن آن‌ها امری بسیار ضروری و مهم است که باید به آن توجه کنید. در این مقاله قصد داریم برای شما همراهان عزیز از بیماریه ریه  و انواع آن صحبت کنیم همچنین به پاسخ سؤال این که چگونه بفهمیم ریه ما سالم است؟ خواهیم پرداخت. اگر به‌سلامتی ریه خود اهمیت می‌دهید با دکترسی همراه باشید .

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد تا زمانی که مشکل تنفسی تجربه نکرده باشید به اهمیت سلامتی ریه خود توجه نکنید در واقع ریه‌ها مسئول تأمین اکسیژن بدن هستند و با خارج کردن دی‌اکسید کربن از بدن عملکرد سایر اندام بدن را حفظ می‌کنند.بیماری‌ها و محیط آلوده نیز می‌توانند بر سلامت ریه شما تأثیر بگذارند و باعث  ایجاد مشکلات تنفسی برای شما شوند، هنگامی‌که سلامت ریه شما تحت تأثیر قرار بگیرد بر روی زندگی روزمره شما نیز تأثیر خواهد گذاشت و حتی می‌تواند طول عمر شما را کوتاه کند. 

بیماری ریه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان است که سالانه  میلیون‌ها نفر در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند . ریه دارای یک سیستم پیچیده است و هرروز هزاران بار اکسیژن را وارد بدن کرده و دی‌اکسید کربن را به بیرون می‌فرستد. بیماری ریه زمانی اتفاق می‌افتد که در هر بخش از این سیستم مشکل ایجاد شود و مانع از کار صحیح ریه‌ها شود.

استعمال دخانیات، عفونت‌ها و حتی ژن‌ها باعث ابتلا بیشتر افراد به بیماری ریه می‌شود هرکسی می‌تواند به بیماری ریه مبتلا شود اعم از مردان، زنان، کودکان، افراد سیگاری، افرادی که در معرض مواد شیمیایی، گردوغبار قرار دارند و همه این افراد به همان اندازه نیازمند مراقبت هستند. در ادامه مطلب انواع بیماری ریه را به شما معرفی می‌کنیم.

چطور بفهمیم ریه سالم داریم

انواع بیماری ریه

بیماری ریه به چندین نوع بیماری اشاره دارد که مانع از عملکرد صحیح ریه‌ها می‌شود بیماری ریه می‌تواند بر عملکرد تنفسی یا عملکرد ریوی تأثیر بگذارد. بیماری‌های مختلف ریوی زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها در اثر عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا قارچی ایجاد می‌شوند، ما در اینجا به بیشتر آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 سه نوع اصلی بیماری ریه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری‌های مجاری هوایی

این بیماری‌ها مانند بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) در مجاری هوایی که اکسیژن و سایر گازها را به داخل و خارج از ریه‌ها حمل می‌کنند تأثیر می‌گذارد. آن‌ها معمولا باعث باریک شدن یا انسداد مجاری هوایی می‌شوند.

این بیماری‌ها مانند فشارخون شریانی ریوی بر رگ‌های خونی ریه‌ها تأثیر می‌گذارد، آن‌ها در اثر لخته شدن، جای زخم یا التهاب رگ‌های خونی ایجاد می‌شوند و بر توانایی ریه‌ها برای جذب اکسیژن و آزاد کردن دی‌اکسید کربن نیز تأثیر می‌گذارند.

که ما در ادامه مطلب به بررسی بیشتر بیماری التهاب ریه خواهیم پرداخت با دکترسی همراه باشید.

علائم بیماری ریه

دانستن علائم هشداردهنده اولیه بیماری ریه می‌تواند به شما کمک کند که قبل از جدی شدن بیماری آن را درمان کنید اگر هر یک از علائم هشداردهنده زیر را تجربه کردید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

درد در قفسه سینه‌، در صورتی که دردی غیرقابل توصیف باشد و یک ماه یا بیشتر طول بکشد خصوصا اگر هنگام نفس کشیدن یا سرفه شدیدتر شود نشان دهنده بیماری‌ریه است.

تنفس پر سروصدا یا خس خس سینه نشانه آن است که چیزی  باعث مسدود شدن مجاری هوایی ریه‌ها یا باریک شدن آن‌ها شده است.

 مخاط که به آن نیز خلط گفته می‌شود توسط مجاری هوایی به عنوان دفاعی در برابر عفونت‌ها یا تحریک‌کننده‌ها تولید می‌شود اگر تولید مخاط شما یک ماه یا بیشتر طول بکشد این می‌تواند نشان‌دهنده بیماری ریه باشد.

اگر احساس تنگی نفس می‌کنید و نفس کشیدن برای شما دشوار شده است  این یک علامت جدی بیماری‌ریه است.

سرفه‌ای که  به مدت هشت هفته یا بیشتر از آن داشته‌اید مزمن محسوب می‌شود این یکی از علائم مهم اولیه است که به شما می‌گوید در سیستم تنفسی شما مشکلی به وجود آمده است.

ذات‌الریه یک بیماری ریوی شایع است که در اثر عفونت در کیسه‌های هوا در ریه‌ها ایجاد می‌شود. عفونت‌ها می‌توانند باکتریایی، ویروسی یا قارچی باشند. بیشتر افراد طی یک یا سه هفته بهبود می‌یابند  اما برای افراد خاص ذات‌الریه می‌تواند بسیار جدی و حتی تهدیدکننده باشد افراد جوان و پیر بسیار بیشتر در معرض خطر پنومونی و عوارض ناشی از التهاب ریه هستند.

شایع‌ترین علامت پنومونی  یا التهاب ریه تنگی نفس است که ممکن است با سرفه خشک همراه باشد حتی ممکن است شما به‌تدریج دچار ذات‌الریه مزمن شوید که می‌تواند منجر به‌جای زخم (فیبروز) در ریه‌ها شود.

علل ایجاد التهاب ریه

التهاب ریه هنگامی رخ می‌دهد که یک ماده تحریک‌کننده باعث شود کیسه‌های هوای ریز در ریه‌های شما ملتهب شوند این التهاب عبور اکسیژن را از آلوئول ها به جریان خون دشوار می‌کند درنتیجه ریه شما ملتهب می‌شود از جمله علل ایجاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع داروها می‌توانند باعث ایجاد پنومونی شوند از جمله این داروها می‌توان به برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها، چندین نوع داروی شیمی‌درمانی و داروهایی که ضربان قلب شما را منظم نگه می‌دارد اشاره کرد. مصرف بیش‌ازحد آسپرین  نیز می‌تواند باعث التهاب ریه شود.

قرار گرفتن در معرض مکرر برخی باکتری‌ها می‌تواند باعث التهاب ریه‌ها شود.

قرار گرفتن در معرض پرها یا مدفوع پرندگان از دلایل عمده التهاب ریه است.

برخی از افرادی که تحت پرتودرمانی به دلیل بیماری‌هایی مانند سرطان پستان یا ریه قرار دارند ممکن است دچار ذات‌الریه شوند.

شما می‌توانید با یک سری آزمایش عملکرد ریه خود را بررسی کنید حال توضیح می‌دهیم آزمایش‌های عملکرد ریه چیست؟

آزمایش‌ عملکرد ریه همچنین به عنوان تست عملکرد ریوی یا PFTsشناخته می‌شود وگروهی از آزمایش‌ها هستند که بررسی می‌کنند آیا ریه‌های شما به درستی کار می‌کنند یا خیر مثلا می‌گویند:

در ادامه با برخی از آزمایش‌های ریه آشنا شوید.

متداول‌ترین نوع تست عملکرد ریه است که میزان هوای داخل و خارج ریه شما را مشخص می‌کند.

این آزمایش که به عنوان پلتیسموگرافی بدن شناخته می‌شود میزان هوایی را که می‌توانید در ریه‌های خود داشته باشید و میزان هوای باقی‌مانده بعد از بازدم را تا حد امکان اندازه‌گیری می‌کند.

این آزمایش چگونگی حرکت اکسیژن و سایر گازها از ریه‌ها به جریان خون را اندازه‌گیری می‌کند.

 در این آزمایش چگونگی تأثیر ورزش بر عملکرد ریه بررسی می‌شود.

منابع:

https://lungfoundation.com.

https://medlineplus.gov

www.mayoclinic.org

جهت دریافت آخرین اخبار و اطلاعیه های دکتر سی در خبرنامه ما ثبت نام کنید .

دکترسی اپلیکیشن مشاوره آنلاین پزشکی در سی تخصص و گرایش پزشکی است. امکان گفتگو و دریافت مشاوره آنلاین از پزشک، دریافت رژیم غذایی، آموزش آنلاین، پرونده دیجیتالی، پایش و مراقبت از راه دور بیمار از مهم ترین ویژگی های دکترسی می باشد.

چطور بفهمیم ریه سالم داریم

شماره تماس :

02191005077

آدرس ایمیل :
[javascript protected email address]/*<![CDATA[*/eval("var a="-7UPqbeFCgapEIBWDi_l2dt4cRXNxko1fv0zQ+ZAyus.3YV9n5hJKwGTS8r@O6LMmHj";var b=a.split("").sort().join("");var c="5GVTI3r@5uSSU.Tw";var d="";for(var e=0;e<c.length;e++)d+=b.charAt(a.indexOf(c.charAt(e)));document.getElementById("e348329241").innerHTML="“+d+”””)/*]]>*/

آدرس : تهران کارخانه نوآوری آزادی

1399 تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به دکتر سی میباشد.

به گزارش بهداشت نیوز توجه به علائم و نشانه‌های بیماری و عفونت ریه بسیار مهم است، زیرا تشخیص زودرس می‌تواند در مدیریت و درمان شرایطی مانند عفونت ریه، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و سرطان ریه که پیشرو انواع سرطان‌ها در میان مردان و زنان است، بسیار کمک‌کننده و مفید باشد. به همین دلیل، شما نباید علائمی مانند سرفه مزمن یا دردهای مکرر در قفسه سینه را نادیده بگیرید.
میگوئل ویلالونا کالرو، مدیر ارشد علمی در موسسه سرطان میامی است؛ می‌گوید: “اگر علائم پایداری دارید، این علائم باید عمیق‌تر بررسی شوند؛ به خصوص اگر سیگاری یا سیگاری سابق هستید یا فاکتورهای خطر دیگری نیز دارید.”
سرفه‌هایی که تمام نمی‌شوند، به سختی نفس کشیدن هنگام بالا رفتن از پله‌ها و مشاهده اندکی خون در خلط سینه می‌توانند زنگ‌های هشداری برای سلامت ریه‌های شما باشند.
در این مقاله از هاوکن‌یو به بررسی برخی از علائم مشکلات ریوی پرداخته شده است. اصطلاحاً به این ۱۳ مورد علائم خاموش مشکلات ریوی می‌گویند.
ریه سالم یا ناسالم: ۱۳ نشانه بروز مشکلات ریوی
دردهای طولانی مدت در قفسه سینه‎
هر دردی در ناحیه قفسه سینه که بیش از یک ماه طول بکشد، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی در ریه مانند عفونت ریه باشد. به گفته ویلالونا کالرو، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، درد قفسه سینه است که اغلب با نفس عمیق، سرفه یا خنده بدتر می‎شود. این علامت می‌تواند نشانه‌ای از سرطان ریه باشد.
تولید بیش از حد مخاط
اگر مخاط زیادی در گلو یا سینه دارید که به مدت یک ماه یا بیشتر باقی می‌ماند، این می‌تواند نشانه عفونت ریه باشد. طبق نظریه انجمن ریه آمریکا، خلط توسط مجاری هوایی بعنوان دفاعی در برابر عفونت‌ها یا تحریک‌کننده‌ها تولید می‌شود. یک پزشک متخصص قطعا باید تولید مزمن مخاط را ارزیابی کند.
خس خس سینه
تنفس خس خس مانند یا پر سروصدا می‌تواند نشانه این باشد که چیزی مانع جریان هوا در ریه‌های شما یا باعث باریک شدن آن‌ها شده است. دکتر پوروی پاریک، متخصص آلرژی در شبکه آلرژی و آسم و سفیر پلت‌فرم جهانی بیماران مبتلا به آسم (GAAPP)، توضیح می‌دهد: “معمولا خس خس سینه در آسم مشاهده می‌شود، اما در پنومونی یا ذات‌الریه، برونشیت و بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD نیز قابل مشاهده است.”
سرفه‌های مداوم
در حالی که طبیعی است سرفه به دلیل مواردی مانند برونشیت یا آنفولانزا دو هفته به طول بیانجامد، اما داشتن سرفه‌های مزمن می‌تواند به معنای وقوع مشکلاتی جدی در ریه‌های شما باشد.
کالین روگی‌ئِرو، یک محقق بهداشت در Mesothelioma.com می‌گوید: “سرفه‌های مداوم فقط یکی از علائم مرتبط با سرطان مزوتلیوما است، و افرادی که در معرض استنشاق آزبست یا پنبه نسوز هستند مستعد ابتلا به این نوع سرطان هستند و باید هر چه سریع‌تر سلامت آن‌ها رصد شود، زیرا این بیماری می‌تواند خیلی سریع پیشرفت کند.”
به گفته دکتر پوروی پاریک، سرفه‌های مداوم می‌تواند نشانه عفونت ریه، آسم، COPD یا فیبروز ریه نیز باشد پس باید توسط پزشک متخصص یا متخصص ریه به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
درد، تورم و احساس درد حین لمس پاها
دکتر پاریک اظهار دارد که این نوع علائم می‌توانند نشانه‌ای از لخته شدن خون در پاها باشند. این لخته خون می‌تواند به به سمت ریه‌های شما حرکت کند و در صورت عدم توجه به آن ممکن است به مشکلات خطرناکی از جمله مرگ منجر شود.
احساس خستگی دائم
لارن تَن متخصص ریه در دانشکده پزشکی دانشگاه لوما لیندا (Loma Linda) در کالیفرنیای جنوبی، خاطر نشان می‌کند که فرسودگی، خستگی و خواب آلودگی می‌تواند مربوط به آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب باشد. اختلال خوابی که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاهی در طول خواب می‌شود. هر توقف می‌تواند برای چندین ثانیه طول کشیده و معمولا تعداد زیادی توقف در یک شب اتفاق می‌افتد که باعث اختلال در خواب می‌شود.
حتی یک شب بی‌خوابی اثر منفی‌ایی بر روی سلامت جسمانی و روانی انسان دارد. پس تصور این که بی‌خوابی‌های مداوم چه نتیجه‌ای در پی خواهند داشت چندان دشوار نیست. اگر به طور مرتب شب‌ها از خواب بیدار می‌شوید و در تنفس با مشکل مواجه هستید یا سرفه می‌کنید به پزشک مراجعه کنید.
دکتر تَن در ادامه توضیح می‌دهد: “احساس خستگی دائم می‌تواند به دلیل به سختی نفس کشیدن در تمام طول روز یا شب باشد.”
علائم دیگر این بیماری عبارت است از: مواردی مربوط به حافظه و تمرکز، خروپف، مکث در تنفس، سردردهای صبحگاهی، خشکی دهان و خستگی مفرط و تحریک‌پذیری بیش از حد.
سرفه‌های خونی
اگر متوجه شدید که هنگام سرفه کردن خون بالا می‌آورید، سریعا به مطب پزشک مراجعه کنید، زیرا این می‌تواند نشانه یک مشکل جدی در سلامتی باشد.
دکتر کِن ناکس متخصص طب ریوی و معاون دانشیار امور و توسعه دانشکده پزشکی دانشگاه آریزونا – فونیکس، در این باره توضیح می‌دهد: “شایع‌ترین بیماری ریوی برای این علائم، برونشیت ناشی از عفونت است. با این حال، بدترین و تهدیدکننده‌ترین دلیل برای سرفه‌های خونی و بالا آوردن هموپتیزی (خلط خونی) می‌تواند سرطان ریه باشد. و این می‌تواند در آمبولی ریه نیز مشاهده شود.”
تنگی نفس
اگر تنگی نفس دارید، این ممکن است به دلیل آسم در ناحیه ریه، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، فیبروز ریوی و فشار خون ریوی باشد. چهارچوب زمانی که تنگی نفس در آن اتفاق می‌افتد نیز می‌تواند در تعیین علت آن کمک‌کننده باشد.
دکتر لارن تَن در این باره می‎گوید: “شایع‌ترین علت تنگی نفس عفونت است، اما این به طور معمول با علائم دیگری مانند سرفه مداوم، تب و لرز همراه است. یکی از دلایل خطرناک و تهدیدکننده تنگی نفس که می‌تواند به سرعت بروز کند، آمبولی ریوی است که می‌تواند با درد یا بدون درد در قفسه سینه رخ دهد.”
ناخن‌های کبود رنگ
ناخن‌های کبود رنگ می‌توانند نشانه رنج کبود یا سیانوز باشند، شرایطی که در آن به دلیل مقدار ناکافی اکسیژن در گردش خون ناخن‌ها کبود می‌شوند. این بیماری می‌تواند ناشی از بیماری و عفونت شدید ریه‌ها باشد. دکتر پاریک در این باره اظهار دارد که اگر متوجه شدید که ناخن‌هایتان کمی نرم‌تر از حد معمول به نظر می‌رسند، می‌بایست توسط یک فوق تخصص ریه خبره چک شوید.
تن صدای متغییر
دکتر تن می‌گوید: “هنگامی که ریه‌های شما به دلیل عدم قدرت کافی یا کمبود هوای کافی، قادر به انجام بازدم کامل نیستند، صدای شما می‌تواند تغییر کند و بسیار نرم شود. علت دیگری که معمولا به عنوان علت تغییر صدا تصور نمی‌شود اختلالی است به نام اختلال عملکرد تارهای صوتی.
در این اختلال تارهای صوتی شما به خوبی کار نمی‌کنند و می توانند باعث تغییر صدای شما شوند. گاهی اوقات این بیماری با آسم اشتباه گرفته می‌شود زیرا علائم آن‌ها می‌تواند مشابه باشد.”
کاهش وزن
تغییرات غیرقابل توجیه و ناگهانی وزن می‎تواند با افزایش تنفس همراه باشد، که در نتیجه بدن انرژی بیشتری را صرف تنفس می‌کند. دکتر تَن می‌گوید: “عفونت‌های مزمن تنفسی مانند مَک یا مایکوباکتریوم اویوم پیچیده (MAC) می‌توانند باعث کاهش وزن شوند، اما MAC معمولا علائم و نشانه‌های مرتبط دیگری دارد که از طریق بررسی یافته‌های رادیوگرافی در تصویربرداری ریه قابل مشاهده است.”
وی می‌افزاید: “یکی دیگر از دلایل نگران‌کننده در مورد کاهش وزن ناگهانی خصوصا در افراد سیگاری، سرطان ریه است.”
احساس درد در شانه
دکتر ناکس در این باره اظهار دارد: “اگر درد در ناحیه شانه به دلیل درد عضلانی یا به علت سرفه شدید ایجاد نشده باشد، درد در ناحیه شانه عموما در سرطان ریه یا هنگامی که آمبولی ریوی اتفاق می‌افتد، دیده می‌شود.”
عفونت‌های تنفسی مداوم
طبق گفته ویلالونا کالرو عفونت‌هایی مانند برونشیت و ذات‌الریه که از بین نمی‌روند و امکان بازگشت آن‌ها وجود دارد، می‌توانند نشانه‌هایی از مسئله‌ای جدی‌تر مانند سرطان ریه باشند.
یکی از دلایل بازگشت این عفونت‌ها می‌تواند وجود توموری در ریه باشد که مجاری هوا را تقریبا مسدود کرده است.
سخن آخر‎
نفس کشیدن یکی از عملکردهای غیرارادی بدن انسان است که ادامه حیات را برای او امکان‌پذیر می‌کند. طی عمل دم اکسیژن وارد ریه‌ها شده و طی عمل بازدم دی‌اکسیدکربن به کمک این اندام‌ها از بدن خارج می‌شود. به همین دلیل ریه‌ها ارکان اصلی سیستم تنفسی انسان را تشکیل می‌دهند و داشتن ریه سالم موهبتی است که باید همواره قدردان آن بود.
ریه‌ انسان البته ریه سالم، نقشی کلیدی‌ایی در حفظ عملکرد درست سایر اندام‌های بدن ایفا می‌کند. از آنجایی که انسان برای ادامه بقا به تنفس وابسته است، ریه‌ها هر لحظه مشغول فعالیت هستند و بر همین اساس، داشتن ریه سالم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
اگر در مورد داشتن ریه سالم دو به شک هستید و یک یا چند مورد از علائم فوق را در خود مشاهده می‌کنید و نمی‌توانید یک نفس عمیق بکشید بهتر است برای بررسی‌های دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنید.
برای تشخیص دلیل خس خس سینه پزشک احتمالا در ابتدا ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه یا حتی کم خونی را بررسی می‌کند. در صورت نبودن هریک از این موارد سراغ موارد جدی‌تر می‌رود. نبودن هیچ یک از این علائم فوق نشان از ریه سالم شما دارد.
 

بدن شما یک سیستم دفاعی طبیعی دارد که برای حفاظت از ریه ها، حفظ کثیفی و میکروب ها طراحی شده است. اما برخی چیزهای مهم وجود دارند که شما می توانید برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان ریه انجام دهید. آن ها ما را زنده نگه می دارند و در اکثر موارد، ما نیاز به فکر کردن در مورد آن ها نداریم به این دلیل مهم است که بهداشت ریه خود را در اولویت قرار دهیم. در این بخش از سلامت نمناک راه هایی برای سالم نگه داشتن ریه ها وجود دارد.

سیگار نکشید:

سیگار کشیدن علت اصلی سرطان ریه و بیماری های مزمن ریوی (COPD) است که شامل برونشیت مزمن و آمفیزم است دود سیگار می تواند گذرگاه های هوا را محدود کرده و تنفس را دشوارتر کند. این بیماری باعث التهاب مزمن و یا ورم ریه می شود که می تواند منجر به برونشیت مزمن شود.دود سیگار به مرور زمان بافت ریه را از بین می برد و ممکن است باعث تغییراتی شود که به سرطان تبدیل می شوند اگه شما سیگار می کشید، خیلی دیر نیست که ترکش کنید. 

اجتناب از قرار گرفتن در معرض آلاینده های داخل ساختمان که می تواند به ریه ها آسیب برساند:

چطور بفهمیم ریه سالم داریم

سیگار کشیدن فرد دیگر ، مواد شیمیایی در خانه و محل کار نیز وجود دارد و می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن بیماری ریه شود. خانه و اتومبیل خود را بدون سیگار کنید ؛ اول از خانه خود امتحان کنید.

از ورزش کردن در فضای باز در روزهای بد هوا اجتناب کنید و اگر نگران این هستید که چیزی در منزل، مدرسه یا کار شما وجود دارد که باعث بیماری می شود، با پزشک خود صحبت کنید.

حداقل بیرون رفتن برای کمتر گرفتن آلودگی هوای بیرون:

کیفیت هوای بیرون می تواند روز به روز متفاوت باشد و گاهی اوقات تنفسش ناسالم است.

بدانید که چطور آلودگی هوای آزاد بر سلامتی شما تاثیر می گذارد و استراتژی های مفید برای به حداقل رساندن نوردهی طولانی می تواند به حفظ شما و خانواده تان کمک کند. تغییرات آب و هوا و بلایای طبیعی می توانند به طور مستقیم بر سلامت ریه تاثیر بگذارند. 

جلوگیری از عفونت:

سرماخوردگی یا دیگر بیماری های تنفسی ممکن است بسیار جدی شوند کارهایی هست که می توانید برای محافظت از خودتان انجام دهید: 

هر سال واکسینه شوید:

اگر مریض شدید، آن را نزد خود نگه دارید. از افرادی که در اطراف شما هستند، از جمله عزیزان خود، فاصله تان را حفظ کنید. از کار یا مدرسه دوری کنید تا زمانیکه احساس بهتری داشته باشید. 

برنامه سلامتی منظم داشته باشید:

معاینه منظم به پیش گیری از بیماری ها کمک می کند، حتی زمانی که احساس خوبی دارید.این موضوع به ویژه برای بیماری های ریه درست است، که گاهی تا زمانی که جدی نباشد، ناشناخته می ماند.در طی یک چک آپ، ارائه کننده خدمات بهداشت و درمان شما به تنفس شما گوش خواهد داد و به نگرانی های شما نیز گوش خواهد می دهد. 

ورزش:

ورزش ایروبیک و هوازی به بهبود ظرفیت ریه های شما کمک می کند. تمرینات تنفسی خاصی می توانند به بهبود عملکرد ریه شما کمک کنند، اگر بیماری های ریوی ویژه ای مانند COPD دارید.تمرین و تکنیک های تنفس نیز برای بهبود حالت و کمک به شما عالی هستند.

تنفس بدبو:

در میان بسیاری از کارهایی که می توانید برای سلامت ریه خود انجام دهید این است که از تکنواوژی تنفسی به راحتی استفاده کنید.این تکنیک ها را می توان برای افرادی بکار برد که دچار مشکلات ریوی مربوط به آسم، آمفیزم و برونشیت مزمن و نیز افراد سالم هستند.

تنفس بدبو، آگاهی از ماهیچه دیافراگم، که اندام های شکم را از ریه ها جدا می کند، می آید.با تمرکز بر کاهش دیافراگم به هنگام نفس کشیدن، نفس عمیق تری خواهید کشید این تکنیکی است که خوانندگان حرفه ای برای افزایش ظرفیت ریه های خود از آن استفاده می کنند. 

شمارش نفس:

همچنین می توانید با افزایش طول دم و بازدم، ظرفیت ریه های خود را افزایش دهید با شمردن این که یک تنفس طبیعی چقدر طول می کشد، شروع کنید.هنگامی که تنفس خود را فهمیدید، بشمارید و به هر نفسی که می کشید بیفزایید و بازدم خود را به بیرون بدهید تا زمانی که بتوانید به راحتی مدت زمانی را که طول می کشد تا ریه های شما پر شوند و خالی کنید.

 نکته این است که از ناراحت و یا معذب بودن اجتناب کنید ؛ این باید یک فرآیند تدریجی و آسان باشد.

مراقب حالت بدنی خود باشید:

از آنجا که ریه ها ساختارهای نرمی هستند، آن ها فقط اتاقی را که برای یک تکنیک ساده برای سالم کردن ریه هایتان وجود دارد، در آن سینه را بلند می کنند و نفس عمیق خواهند کشید. 

هیدراته ماندن:

به اندازه کافی آب بنوشید، زیرا برای ریه ها به اندازه بقیه بدن مهم است.هیدراته ماندن با خوردن زیاد مایعات در طول روز به حفظ مخاط در شش ها کمک می کند. 

خندیدن:

خندیدن یک ورزش عالی برای کار کردن ماهیچه های شکمی و افزایش ظرفیت ریه است و همچنین باعث می شود که ریه های شما به اندازه کافی مجبورشوند تا هوای تازه وارد شده را به قسمت های بیشتر وارد کنند.

فعال ماندن:

فعالیت نسبتاً شدید منظم برای شش ها عالی است و هنگامی که فعالیت روزانه خود را افزایش می دهید، سه کار در یک زمان انجام می شود:

ریه های سالم، قلب سالم تر و حالت بهتر. 

برای حداقل 20 دقیقه کاری کنید، مانند پیاده روی سریع و یا دوچرخه سواری از بهترین گزینه ها می باشند. 

پزشک در این موارد شما را می بیند:

چطور بفهمیم ریه سالم داریم

اگر ریه ها آسیب دیده باشند، یا اگر یک بیماری جدی مثل COPD، آمفیزم و یا سرطان ریه دارید، ممکن است یک یا چند علائم زیر را تجربه کنید: 

 

ریه سالم یک نعمت است چرا که مشکلات ریوی از مشکلات جدی سلامت به شمار می روند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازبهداشت نیوز توجه به علائم و نشانه های بیماری و عفونت ریه بسیار مهم است، زیرا تشخیص زودرس می تواند در مدیریت و درمان شرایطی مانند عفونت ریه، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و سرطان ریه که پیشرو انواع سرطان ها در میان مردان و زنان است، بسیار کمک کننده و مفید باشد.

به همین دلیل، شما نباید علائمی مانند سرفه مزمن یا دردهای مکرر در قفسه سینه را نادیده بگیرید.

میگوئل ویلالونا کالرو، مدیر ارشد علمی در موسسه سرطان میامی است؛ می گوید: “اگر علائم پایداری دارید، این علائم باید عمیق تر بررسی شوند؛ به خصوص اگر سیگاری یا سیگاری سابق هستید یا فاکتورهای خطر دیگری نیز دارید.

چطور بفهمیم ریه سالم داریم

” سرفه هایی که تمام نمی شوند، به سختی نفس کشیدن هنگام بالا رفتن از پله ها و مشاهده اندکی خون در خلط سینه می توانند زنگ های هشداری برای سلامت ریه های شما باشند.

در این مقاله از هاوکن یو به بررسی برخی از علائم مشکلات ریوی پرداخته شده است.

اصطلاحاً به این 13 مورد علائم خاموش مشکلات ریوی می گویند.

ریه سالم یا ناسالم: 13 نشانه بروز مشکلات ریوی دردهای طولانی مدت در قفسه سینه‎ هر دردی در ناحیه قفسه سینه که بیش از یک ماه طول بکشد، می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی در ریه مانند عفونت ریه باشد.

فوق تخصص ریه دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه کرونا قسمت‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند، گفت: درگیری ریوی در بیماران مبتلا به کرونا سبب کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ مهدی سلیمی با اشاره به نحوه عملکرد ویروس کرونا در بدن انسان، گفت: بیماری کووید-۱۹ ارگان‌ها و قسمت‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند همانند ریه، قلب، عروق، دستگاه گوارش، مغز و درگیری‌های ریوی در این بیماران بارزتر است.

فوق تخصص ریه دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه ادامه داد: در حدود ۲۰ درصد از بیماران دچار درگیری ریوی شدید می‌شوند که این امر می‌تواند بصورت تنگی نفس، گاهی سرفه و کاهش سطح اکسیژن خون خودش را نشان دهد و از طرفی نیز درصد کمی وارد فازهای شدیدتر بیماری شده که نیاز به دستگاه ونتیلاتور دارند.

وی با بیان اینکه کرونا با مکانیزم‌های مختلف سبب کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود، افزود: یکی از علل مهم آن نیز ایجاد لخته‌های کوچک در عروق ریه که باعث افت اکسیژن و افزایش فشار شریان ریه می‌شود.

سلیمی ادامه داد: بیماران مبتلا به ویروس کرونا که از ناحیه ریه دچار مشکل شده اند ویژگی‌های خاصی دارند و در مراحل اولیه و گاهی در موارد شدید بدون علائم تنگی نفس، درگیری ریوی شدید و اکسیژن‌های پایین دارند.

چطور بفهمیم ریه سالم داریم

فوق تخصص ریه دانشگاه علوم‌پزشکی گفت: درگیری ریوی از روز ششم و هفتم از ابتدای شروع علائم آغاز می‌شود و تا روز دهم و یازدهم دچار درگیری ریوی است که توصیه می‌کنیم بیماران مبتلا پس از تشخیص ابتلا اقدام به اندازه گیری سطح اکسیژن خود کنند و اگر زیر ۹۳ درصد سطح اکسیژن بود باید بستری شود.

وی تاکید کرد: درست است که درمان اختصاصی برای مقابله با این ویروس نداریم، اما در فاز التهابی درمان‌های موثری برای جلوگیری از پیشرفت بیماری وجود دارد.

سلیمی با بیان اینکه برخی از بیماران وارد فاز شدیدتری از درگیری ریوی می‌شوند که نیاز به دستگاه ونتیلاتور پیدا می‌کنند، افزود: اغلب این بیماران با درمان بهبود می‌یابند و در مقابل برخی به درمان‌های طولانی تری نیاز دارند.

وی گفت: با توجه به این موضوع که این درگیری‌های شدید قابل جبران نیست، بهترین راه رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی دست هاست و همچنین پیگیری افت اکسیژن در روزهای ششم و هفتم است.

فوق تخصص ریه دانشگاه علوم‌پزشکی در پایان تاکید کرد: این فکر که اگر دچار ویروس کرونا شویم و به قرنطینه برویم و اتفاقی نمی‌افتد کاملا غلط است و باید وضعیت خود را تحت نظر قرار دهیم.

88492747

88830950

info@bornanews.ir

تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، ریه نقش مهمی در تنفس افراد دارد به همین دلیل اهمیت به سلامت آن موضوع مهمی است.در این مطلب قصد داریم راه های موثر برای سلامت ریه ها را بشناسیم.انجمن ریه ایالات متحده 7 راه را برای ارتقای سلامت ریه و جلوگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری انسدادی مزمن ریوی پیشنهاد کرده است:

افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها: مصرف آنتی اکسیدان ها برای حفظ سلامت کلی بدن اگرچه مفید است اما مواد غذایی سرشار از این مواد و گلوکوزینولات ها (ترکیبات بیولوژیکی و ضد سرطان به اثبات رسیده)، به عملکرد کارآمد ریه کمک می کند. برای مثال تحقیقات موسسه ملی سرطان در آمریکا نشان داده که افرادی که حداقل 5 وعده در روز سبزیجات چیلیایی مانند کلم بروکلی، جوانه بروکسل، خربزه و … می خوردند، 50 درصد خطر ابتلا به سرطان ریه در آنها کمتر است.

مصرف ویتامین دی: کمبود این ویتامین باعث تضعیف عملکرد ریه می شود. شیر و سبزی های برگ سبز منابع خوب ویتامین دی هستند. لازم است در روز حداقل 20 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید زیرا نور خورشید عالی ترین منبع دریافت این ویتامین است. سلول های پوستی در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ویتامین دی را سنتز می کنند. پیگیری علائم ریوی: این یعنی کسانی که دچار سرفه های طولانی مدت، برونشیت مزمن، آسم و یا بیماری های ریوی دیگر مانند بیماری انسدادی مزمن ریه هستند، نباید مشکلات تنفسی و علائم خود را نادیده بگیرند. همچنین در صورت درد در قفسه سینه، سرفه خونی، تجربه سرفه مزمن به مدت بیش از یک ماه و … باید حتما با دنبال درمان های پزشکی بود. پزشک شما ممکن است یک درمان پیشگیرانه به عنوان مثال استنشاقی، برای کاهش علائم و جلوگیری از یک عفونت خطرناک تنفسی را تجویز کند. فعالیت فیزیکی: ورزش های هوازی مانند پیاده روی و شنا ظرفیت تنفسی را با افزایش حجم ریه ها افزایش می دهد. از طریق ورزش می توانید اکسیژن بیشتری را به ماهیچه ها برسانید و تشکیل اسید لاکتیک را کاهش دهید. این کاری است که ورزشکاران انجام می دهند. ورزش در حفظ سلامت ریه ها بسیار موثر است. متاسفانه بسیاری از افراد به خاطر مشکلات طولانی مدت ریوی از ورزش کردن هراس دارند. بخشی از آن به این علت است که دوست ندارند دچار تنگی نفس شوند. ولی با شروع آرام و افزودن تدریجی مقدار ورزش می توانید تنفس خود را بهبود بخشیده و در نتیجه احساس راحتی بیشتری بکنید. افراد مبتلا به مشکلات شدید ریوی می توانند حتی با مقدار کمی ورزش از مزایای بسیاری آن سود برند. این کار را با حرکات ساده دست و پا در حالی که نشسته اید شروع کنید سپس خود را برای راه رفتن از اتاقی به اتاقی دیگر و بعد ها بیرون از خانه آماده سازید. خرید محصولات سازگار با محیط زیست: نوسازی و بازسازی خانه اگرچه به بهبود ظاهر و زیبایی محل سکونت شما کمک میکند، اما می تواند سلامت ریه های شما را نیز در معرض خطر قرار دهد. اگر شما در حال استفاده از محصولاتی مثل رنگ، پشم شیشه، محصولات پاک کننده و عایق و … هستید، باید بدانید که این محصولات حاوی گازهای مضر و ذرات سمی است. بهتر است این اقدامات در مناطقی که به خوبی حاوی تهویه مناسب و حفاظ تنفسی هستند، انجام شود. استفاده از رنگ های پایه آب و پاک کننده های عاری از مواد شیمیایی توصیه می شود و آنهم برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض ترکیبات آلی فرار. اجتناب از دود سیگار: بدترین چیزی که می تواند ریه ها را در معرض انواع بیماری ها از قبیل بیماری های مزمن انسدادی ریه، آمفیزم، برونشیت مزمن، و سرطان ریه، قرار دهد، دود سیگار است. انجمن سرطان کانادا ادعا می کند که حتی قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، اصلی ترین علت ابتلا به سرطان ریه است و 85 درصد موارد ابتلا به این سرطان را می توان به دود سیگار ربط داد. کنترل آلاینده های داخل ساختمان: رطوبت داخل خانه را کنترل کنید. به عنوان مثال، از در حمام و آشپزخانه از فن های اگزاست استفاده کنید تا رطوبت را به بیرون هدایت کند. سطح رطوبت داخل را بین 30 تا 50 نگه دارید. وسایل اصلی مثل پمپ گرمایش و دستگاه تهویه مرکزی را به طور منظم توسط متخصص بررسی و نظافت کنید. سطوح را تمیز نگه دارید. سطوح مرطوب مثل وان حمام، زیردوشی و کانترهای آشپزخانه را تمیز و خشک نگه دارید. گرد و غبار را کنترل کنید. گرد و غباری که روی مبل ها و وسایل خانه می نشیند را مرتب تمیز کنید. سعی کنید ملحفه ها را با آب داغ شستشو دهید تا میکروبهای ریز آن از بین بروند. فرش و موکت را هم مرتب تمیز کنید. هوا را تهویه کنید. حتما هر روز مقدار کافی هوای تازه و تمیز وارد خانه کنید. موقع تمیز کردن خانه، نقاشی کردن آن یا وصل کردن موکت های جدید یا انجام سایر کارهای خانه پنجره ها را باز بگذارید.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

چطور بفهمیم ریه سالم داریم
چطور بفهمیم ریه سالم داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *