چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

 
helpkade
چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده
چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده را از سایت نکس 99 دریافت کنید.

در صورتی که نزدیکی بدون استفاده از یکی از راه های مطمئن پیشگیری از بارداری انجام شود و یا علیرغم استفاده از یک روش مشخص، اتفاقی مانند پاره شدن کاندوم و یا نظیر آن رخ دهد، بهترین و مطمئن ترین روش، استفاده از قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی تنسی می باشد.

قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی تنسی بهترین قرص اورژانسی موجود در کشور محسوب می شود. تنسی با عوارض جانبی کمتر در مقایسه با سایر روش های اورژانسی، درصد موفقیت به مراتب بالاتری دارد. تنسی در دو فرم ۰٫۷۵ میلیگرم (هر بسته حاوی دو قرص) و ۱٫۵ میلیگرم (هر بسته حاوی یک قرص) موجود می باشد.

قرص های جلوگیری از بارداری اورژانسی به نام “قرص صبح روز بعد” مشهور شده اند. البته این نام مناسبی برای تنسی نیست چون نیازی به صبر کردن تا صبح روز بعد نیست و بهتر است در اولین فرصت بعد از نزدیکی بدون محافظت، از قرص تنسی استفاده شود.چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

قرص لوونورژسترول ( (Levonorgestrelبا نام تجاری تنسی، بعنوان یک قرص ضد بارداری اورژانسی به فروش می رود. تنسی حاوی پروژستین است و در واقع باعث مهار تخمک گذاری می شود و همچنین باعث ضخیم شدن دیواره رحم و افزایش چسبندگی مخاط دهانه رحم شده و بدین ترتیب از بارداری و لانه گزینی جلوگیری می کند.

• اگر از نزدیکی محافظت نشده کمتر از ۱۲ ساعت گذشته باشد بلافاصله یک قرص ۰٫۷۵ میلی گرمی تنسی را مصرف نموده و ۱۲ ساعت بعد قرص دوم ۰٫۷۵ میلی گرمی تنسی را مصرف کنید

• اگر از نزدیکی محافظت نشده بیشتر از ۱۲ ساعت گذشته باشد بلافاصله یک قرص ۱٫۵ میلی گرمی تنسی یا دو قرص ۰٫۷۵ میلی گرمی تنسی را به صورت همزمان مصرف نمایید.

داروهای هورمونی _و به ویژه قرص های اورژانسی پس از نزدیکی محافظت نشده_ تحت شرایط ویژه و با استفاده از فناوری بالایی تولید می شوند (لااقل از نظر استاندارد بین المللی می بایست اینگونه باشند). گذشته از این بر طبق معیارهای جهانی خط تولید این داروها می بایست صرفا محصولات هورمونی تولید کند (مثلا نباید این خط تولید داروی هورمونی تولید کند و خط مجاور آن قرص استامینوفن…) چرا که این هورمون ها بسیار ناپایدار بوده و تحت هرگونه شرایط غیر ایزوله از کیفیت آن کاسته می شود.

کمپانی آتی فارمد به عنوان شریک تجاری کمپانی chemo اسپانیا، فناوری تولید محصولات هورمونی را _مطابق استانداردهای جهانی_ از گروه chemo دریافت نموده و در حقیقت مواد اولیه و روند تولید تحت تایید آن کمپانی می باشد. همچنین از آخرین فناوری بسته بندی قرص ها، برای کلیه محصولات خود استفاده می نماید.

مجموعه موارد فوق به همراه حساسیت بسیار بالای مسئولین نظارت و بازرسی کارخانه، عامل موفقیت بیش از ۹۹٫۸% قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی تنسی گشته است.

– در صورت استفاده از قرص اورژانسی تنسی در ۷۲ ساعت اول پس از نزدیکی محافظت نشده، بیشترین تاثیر را جهت جلوگیری ایفا می کند.

– قرص ضد بارداری اورژانسی تنسی تا ۵ روز پس از نزدیکی محافظت نشده موثر می باشد، ولی بدیهی است که هر چه از زمان مقاربت محافظت نشده بیشتر بگذرد، از تاثیر آن کاسته می شود.

– قرص اورژانسی تنسی (morning after pill)، به هیچ وجه داروی سقط جنین نبوده و صرفا از لانه گزینی تخم جلوگیری می کند؛ یعنی در صورتی که خانمی که از بارداری خود اطلاعی ندارد و قرص جلوگیری اورژانسی تنسی را مصرف می کند، هیچگونه خطری جنین وی را تهدید نمی کند.

مزایای استفاده از روش فوری جلوگیری ازبارداری تنسی

۱- تنسی را می توان بعد از مقاربت از آن استفاده نمود.

۲- استفاده از تنسی آسان است.

۳- در صورت وجود بارداری، مصرف تنسی اشکالی برای جنین ایجاد نمی کند.

۴- مصرف تنسی اشکالی در بارداری های آینده ایجاد نمی کند.

در مطالعه بر روی خانم هایی که در چرخه خود قرص اورژانسی تنسی مصرف کرده اند تفاوتی بین نتایج حاملگی زنانی که قرص را مصرف کرده بودند و آن هایی که مصرف نکرده بودند نشان نداد. متغیرها عبارت بودند از سقط جنین، وزن جنین هنگام تولد، ناهنجاری ها، و نسبت جنسیت، که نشان می دهد قرص اورژانسی تنسی بر حاملگی ثابت شده حتی در مراحل اولیه تاثیر نمی گذارد.

پیشگیری از بارداری اورژانسی مانند قرص سقط جنین اولیه نیست. قرص اورژانسی تنسی تنها در چند روز اول پس از مقاربت موثر می باشد؛ قبل از اینکه تخمک از تخمدان خارج شود و قبل از اینکه اسپرم تخمک را بارور کند. سقط جنین در مرحله اولیه بارداری مجاز است، اما نیاز به داروی دیگری دارد. قرص اورژانسی تنسی نمی تواند بر بارداری ثابت شده تاثیر بگذارد یا آن را متوقف کند یا به جنین در حال رشد آسیب برساند.

۱- بهتر است که قرص‌ها با شکم خالی خورده نشود.‌

۲- در صورت استفراغ کردن تا دو ساعت پس از استفاده از روش، خوردن مجدد قرص‌ها ضروری است.‌

۳- حداکثر دفعات مجاز استفاده از این روش در هر سیکل قاعدگی یک بار است. این روش باید در حداقل دفعات ممکن در طول دوران باروری استفاده گردد. مجاز بودن یک بار استفاده از این روش در هر دوره قاعدگی دلیلی بر تایید مصرف آن در هر دوره قاعدگی به عنوان روش پیشگیری از بارداری نیست.‌

۴- با توجه به اینکه این روش برای جنین خطرناک نیست، در صورت وقوع حاملگی، نیازی به سقط جنین نخواهد بود.

۵- استفراغ‌ و اسهال‌ شدید در جذب‌ شکل‌خوراکی‌ این‌ دارو اختلال‌ ایجاد می‌کنندواثربخشی‌ آن‌ را کاهش‌ می‌دهند. به‌ همین‌دلیل‌ طی‌ استفراغ‌ و اسهال‌ شدید با پزشک یا داروساز خود در مورد نحوه صحیح و اثربخش قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی تنسی مشورت نمایید.

قرص اورژانسی ضد بارداری معمولاً برای زنانی استفاده می شود که رابطه محافظت نشده داشته اند و یا روش جلوگیری از بارداری آنها با شکست مواجه شده و به درستی کار نکرده است.

 خیلی از اوقات ممکن است روشی که انتخاب کرده اید، روش صحیحی نبوده است و یا آن را به درستی اجرا نکرده اید و یا حتی ممکن است همه چیز درست بوده اما در حین رابطه مشکلاتی به وجود آمده است.

 مثلاً ممکن است در حین رابطه کاندوم پاره شده باشد، از قرص های ضد بارداری به طور منظم استفاده نکرده و یا حتی مصرف آن‌ها را فراموش کرده باشید.

برخی از زوجین نیز ممکن است از روش جلوگیری طبیعی از بارداری استفاده کنند که این روش نیز خطا های خاص خود را دارد و ممکن است همسرتان در محاسبات خود اشتباه کرده باشد و مجبور شوید از قرص اورژانسی ضد بارداری استفاده کنید.

در این مقاله سعی می کنیم به طور کامل در رابطه با قرص های اورژانسی ضد بارداری صحبت کنیم و درباره نحوه مصرف و عوارض آن ها نیز نکاتی را بیان کنیم.

قرص های اورژانسی همانطور که از نام آنها مشخص است، تنها باید در موارد اضطراری به کار بروند. در این میان می‌توان به ۳ قرص زیر اشاره کرد:

اکثر این قرص‌ها را می‌توانید در داروخانه‌ ها بیابید و بدون نسخه آنها را خریداری کنید.

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، نحوه مصرف قرص های اورژانسی بسیار مهم است و اگر این قرص ها را در زمان درست و دوز مصرفی صحیح استفاده نکنید، قطعا تاثیر گذاریشان کاهش پیدا کرده و احتمال بارداری نیز کماکان وجود خواهد داشت.

ببنید سه نکته اساسی در مصرف قرص های اورژانسی ضد بارداری بسیار حائز اهمیت است:

اگر این سه عامل را به درستی رعایت کنید قطعا بالای 90% و حتی بیشتر نتیجه خواهید گرفت. با توجه به این نکات، تصمیم گرفتیم قسمت نحوه استفاده از قرص های اورژانسی ضد بارداری را به اپلیکیشن مینت اضافه کنیم، تا از سردرگمی مخاطبان مینت بکاهیم.

در این قسمت با توجه به سه نکته حائز اهمیت که در بالا اشاره کردیم، سوالاتی از شما پرسیده می شود و با توجه به پاسخ شما، بهترین انتخاب قرص اورژانسی و نحوه استفاده از آن معرفی خواهد شد.

برای مراجعه به این قسمت، کافیست اپلیکیشن را از طریق لینک زیر دانلود کنید، وارد  قسمت دکتر مینت شوید و پس از آن وارد قسمت نحوه استفاده از قرص اورژانسی شوید و به سوالات آن پاسخ دهید تا بهترین قرص و نحوه استفاده از آن معرفی شود. دانلود اپلیکیشن

این سوال متداول خیلی از کاربران مینت است، که همیشه از ما می پرسند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که عوامل زیادی در احتمال بارداریتان موثر است، عواملی مانند تعداد رابطه، زمان رابطه با توجه به سیکل قاعدگی، منظم یا نامنظم بودن پریودها و… همگی در تشخیص احتمال بارداری موثر هستند.چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

به همین دلیل باید تمامی این عوامل را در کنار هم بررسی کنید تا در رابطه با احتمال بارداری با دقت نسبتا بالایی صحبت کنید. به همین دلیل بخش تست بارداری آنلاین را به اپلیکیشن مینت اضافه کردیم تا همه این عوامل را برای هر شخص در نظر بگیریم و با توجه به آن ها درصد بارداریتان مشخص شود.

برای دانلود اپلیکیشن مینت، کافیست بر روی لینک زیر کلیک کنید و در اپلیکیشن به قسمت تست بارداری آنلاین مراجعه کرده و به سوالات آن پاسخ دهید. دانلود اپلیکیشن

در این مدت که همراه مخاطبان مینت بوده ایم، به این موضوع پی بردیم که برخی از زوجین از قرص های اورژانسی به عنوان روشی دائمی استفاده می کنند. به عنوان مثال هر بار پس از اتمام رابطه، چند قرص اورژانسی را به راحتی آب خوردن مصرف می کنند! توجه کنید پس از هر بار رابطه!

همانطور که دکتر فائزه شهبازی در ویدیو بالا اشاره کردند؛ این نکته را به یاد داشته باشید که استفاده از قرص اورژانسی، همانطور که از نام آن پیداست، تنها در مواقع ضروری و حداکثر سه الی چهار بار در سال کاربرد دارد و اگر بیشتر از این تعداد مصرف کنید، تنها به تعادل هورمونی بدنتان لطمه میزنید که آسیب های جبران ناپذیری را به همراه دارد.

بیش از 10 نوع روش جلوگیری از بارداری وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. اگر بخواهیم به تعدادی از آن ها اشاره کنیم به شرح زیر است:

قبول داریم که در نظر گرفتن همه این عوامل ممکن است مشکل باشد و خودتان نتوانید انجام دهید و احتمال خطا نیز بالا باشد. به همین دلیل بخش انتخاب بهترین روش جلوگیری از بارداری را به اپلیکیشن مینت اضافه کردیم و همه عوامل تاثیر گذار در انتخاب روش های جلوگیری را در نظر گرفتیم. با مراجعه به این بخش و پاسخ به سوالات آن، می توانید بهترین روش جلوگیری ویژه خود و همسرتان را مشخص کنید.

برای دسترسی به این بخش، اپلیکیشن را از طریق لینک زیر دانلود کنید و به بخش دکتر مینت و انتخاب بهترین روش جلوگیری از بارداری مراجعه کنید. دانلود اپلیکیشن

در این چند وقت که با کاربران مینت در ارتباط بوده ایم، این مسئله را متوجه شده ایم که خیلی از آن ها از روش های مطمئن جلوگیری استفاده نمی کنند و مدام در حال مصرف قرص های اورژانسی هستند و حتی روش صحیح استفاده از این قرص ها را نیز نمی دانند و سرخود قرص هایی را مصرف کرده که هم می تواند موجب بارداری ناخواسته شود و هم عوارض خاصی را به دنبال داشته باشد.

به عنوان مثال چند وقت پیش، کاربری به نام عسل که تازه ازدواج کرده بود، در رابطه با روش های جلوگیری از بارداری به مشکل خورده بود و مدام در حال استفاده از این قرص ها بود. این مصرف های سر خود باعث بروز عوارضی مانند نامنظم شدن پریود ها و بروز استرس در او شده بود و نمی توانست رابطه زناشویی لذت بخشی را تجربه کند. همین نکته باعث شده بود که این خانم جوان به مینت مراجعه کند و از پزشکان ما راه حل بخواهد.

 بگذارید خلاصه ای از مکالمه با عسل را در اینجا بیاوریم تا خودتان بهتر متوجه شوید:

جالب است بدانید این تنها یکی از صد ها مورد مشابهی است که همه روزه کاربران، به مینت مراجعه می کنند و بابت این مشکل گلایه دارند.

وقتی بیشتر با عسل صحبت کردیم، متوجه شدیم که دوست او رابطه خوبی با مصرف منظم قرص ها نداشته و حتی در یک سیکل، چندین بار فراموش کرده بود که قرص هایش را مصرف کند!

همه روش های جلوگیری از بارداری تاثیر و بازده خوبی دارند، اما باید آن ها را به درستی به کار ببرید و الا دچار مشکل خواهید شد و ممکن است، علائم بارداری را تجربه کنید!

به این نکته نیز حتما توجه کنید که قرص اورژانسی تنها باید به تعداد محدودی در سال (3 الی 4 بار) مصرف شود، اگر بعد از هر رابطه بخواهید به این قرص ها روی بیاورید، کاملا به سلامتیتان لطمه خواهید زد و همانند عسل به مشکل بر خواهید خورد.

قرص های اورژانسی یا همان قرص های صبح روز بعد، از روش های دارویی و هورمون هایی استفاده می کنند که از بارداری جلوگیری می کنند. اکثر این قرص ها از هورمون هایی استفاده می کنند که در قرص های ضد بارداری نیز استفاده می شود. این قرص ها باعث می شوند که زمان تخمک گذاری به تاخیر بیفتد. هنگامیکه لانه گزینی اتفاق بیفتد، مصرف قرص های اورژانسی، چندان کارامد نیست. برای اطلاعات بیشتر به مقاله “قرص اورژانسی تا چند ساعت بعد تاثیر دارد؟ ” مراجعه کنید.

قرص های اورژانسی باید در موارد زیر استفاده شوند:

قرص های اورژانسی از بارداری هایی که در آنها لقاح صورت گرفته است جلوگیری نمی کنند، بلکه تنها زمان تخمک گذاری را به تعویق می‌اندازند و یا از وقوع آن جلوگیری می کنند. بنابراین نباید به آنها به عنوان قرص های سقط جنین نگاه کرد.

همانطور که در بالا گفتیم، مصرف قرص های اورژانسی تنها برای جلوگیری از بارداری در رابطه محافظت نشده پیشنهاد می شود، اما به عنوان یک روش جلوگیری از بارداری موثر نیست و نباید به صورت مداوم از آنها استفاده کنید. همچنین حتی اگر از قرص های اورژانسی به درستی استفاده کنید، ممکن است موثر واقع نشوند و باردار شوید و این نکته را به یاد داشته باشید که این قرص ها از ابتلا به بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کنند.

قرص های اورژانسی برای هرکسی مناسب نیستند اگر هر کدام از شرایط زیر را دارید از مصرف این قرص‌ها بپرهیزید:

اگر اضافه وزن دارید احتمالا مصرف قرص های اورژانسی همانند مصرف این قرص ها در زنانی که اضافه وزن دارند، در جلوگیری از بارداری موثر نباشد.

از عوارض قرص های اورژانسی می توان به موارد زیر اشاره کرد که ممکن است تا چند روز پس از مصرف باقی بماند:

برای حداکثر تاثیر گذاری قرص اورژانسی باید هرچه سریع تر پس از رابطه محافظت نشده آنها را مصرف کنید و این زمان باید کمتر از ۱۲۰ ساعت پس از انجام رابطه باشد. این قرص‌ها را هر زمان پس از سیکل قاعدگی می توانید مصرف کنید.

قرص های اورژانسی می تواند قاعدگی تان را تا یک هفته به تعویق بیندازد. اگر سه الی چهار هفته پس از مصرف این قرص ها پریود شدید، حتما تست بارداری بدهید.

 به صورت طبیعی پس از مصرف این قرص‌ها لازم نیست که به پزشک مراجعه کنید. اما اگر هر گونه خونریزی یا لکه بینی مداوم و به صورت یک هفته پس از مصرف این قرص‌ها را تجربه کردید همچنین اگر دل دردهای شدیدی را سه تا پنج هفته پس از مصرف قرصها داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند نشان دهنده سقط یا بارداری خارج از رحم باشد که معمولا در لوله های فالوپ رخ می دهد.

قرص‌ اورژانسی جلوگیری از بارداری تک دوزی بین، 50 تا 100 درصد از بارداری ناخواسته پیشگیری‌ می‌‌کند. از دلایل عدم تاثیرگذاری احتمالی آن می‌‌توان به زمان تخمک گذاری، شاخص توده بدنی یا تداخلات دارویی اشاره کرد.

قرص پیشگیری اورژانسی یا قرص صبح روز بعد از رابطه، زمانی استفاده‌ می‌شود که خانمی رابطه جنسی محافظت نشده برقرار کرده است. بررسی تاثیرگذاری این قرص‌‌ها ‌بسیار دشوار است زیرا نمیتوان تشخیص داد فردی که آن را مصرف‌ می‌کند در حال تخمک گذاری بوده یا خیر و چه زمانی از دوره رابطه جنسی محافظت نشده داشته است. این داروها معمولا بین 50 تا 100 درصد از بارداری جلوگیری‌ می‌کنند و این نکته را هم در نظر داشته باشید که هر بار خانمی رابطه محافظت نشده دارد به معنی بارداری 100 درصد نیست.

این قرص بلافاصله بعد از رابطه محافظت نشده باید مصرف شود گرچه تا 72 ساعت بعد از رابطه نیز مصرف آن‌ می‌تواند موثر باشد. مصرف آن بین 3 تا 5 روز بعد از رابطه از اثرگذاری آن‌ می‌کاهد. این قرص تخمک گذاری را به تاخیر انداخته و از لقاح تخمک و اسپرم پیشگیری‌ می‌کند.

این نوع قرص مؤثرترین شکل قرص ضد بارداری اورژانسی است که باید در اسرع وقت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شود، اما‌ می‌‌توانید آن را تا پنج روز بعد از رابطه نیز مصرف کنید. این قرص نحوه عملکرد پروژسترون را در بدن تغییر‌ می‌‌دهد و با جلوگیری یا کند کردن روند تخمک گذاری باعث‌ می‌شود هیچ تخمکی برای بارور شدن اسپرم وجود نداشته باشد و به این ترتیب از بارداری جلوگیری‌ می‌کند.

گاه با وجود مصرف این قرص‌‌ها ‌فرد باردار‌ می‌شود. 3 دلیل در این‌ میان نقش بازی‌ می‌کنند.

توصیه‌ می‌شود قرص را بلافاصله بعد از داشتن رابطه محافظت نشده مصرف کنید زیرا قرص تا زمانی که تخمک گذاری آغاز نشده است موثر خواهد بود. اگر در زمان تخمک گذاری یا بعد از آن رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید قرص موثر نخواهد بود. اگر در همان چرخه قاعدگی بعد از مصرف قرص نیز مجدد رابطه محافظت نشده برقرار کنید قرص درپیشگیری از بارداری عمل نمی‌کند.

این داروها بر اساس قد و وزن عمومی تهیه‌ می‌شوند. طبق بررسی‌های انجام شده قرص‌های جلوگیری از بارداری برای افرادی که شاخص توده بدنی بالای 30 دارند موثر نیست.

در این دسته افراد احتمال بارداری حتی بعد از مصرف قرص اورژانسی 2 تا 4 برابر بیش از افراد با وزن معمولی است. برای این دست خانم‌‌ها ‌بهترین روش جلوگیری از بارداری استفاده از آیودی مسی و بهترین روش اورژانسی پیشگیری، استفاده از قرص‌های ضد پروژستین است. با این وجود اگر حتی با شاخص توده بدنی بالای 30، رابطه محافظت نشده داشتید مصرف قرص‌های اورژانسی پروژسترون بهتر از عدم مصرف آنهاست.

مصرف برخی داروها بویژه داروهای ضد اضطراب‌ می‌تواند میزان تاثیرگذاری داروهای پیشگیری از بارداری اورژانسی را کاهش دهد.

از دیگر داروهایی که میتوانند سبب تداخلات دارویی شوند می‌توان به باربیتورات، کاربامازپین، فلبامات، گریزوفولوین، فنی‌توئین، ریفامپین، گیاه سنت جان، توپیرامات ،اکس کاربامازپین و کاربازپین اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است بروشور داخل بسته بندی داروها را مطالعه بفرمایید.

بعد از مصرف قرص پروژسترون اورژانسی‌ می‌توان از یک روش پیشگیری با مانع مثل کاندم استفاده کرد یا حداقل تا 7 روز رابطه جنسی نداشت. مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری یا استفاده از پچ یا حلقه را‌ می‌توان فورا آغاز کرد.

در مورد قرص‌های ضد پروژستین، اگر داروهای ضد اضطراب مصرف‌ می‌کنید از یک روش مانع برای پیشگیری از بارداری کمک بگیرید. اگر‌ می‌خواهید قرص مصرف کنید باید تا 5 روز پس از مصرف قرص پروژستین، صبر کنید در غیر این صورت احتمال بروز تداخلات دارویی وجود دارد. بعد از این دوره به روند قبلی خود برگردید. اگر قاعدگی بیش از یک هفته به تاخیر افتاد آزمایش بارداری بدهید تا مطمئن شوید باردار نیستید.

قرص‌های جلوگیری از بارداری اورژانسی به جنین آسیب نمی‌رسانند.

همیشه‌ می‌توانید از پزشک‌تان بخواهید قرص اورژانسی ضد پروژستین برایتان بنویسد تا در خانه داشته باشید و در صورت لزوم فورا مصرف کنید. در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که قرص‌های جلوگیری از بارداری و قرص‌های اورژانسی از بیماری‌های مقاربتی پیشگیری نمی‌کنند. بهتر است همیشه هنگام رابطه از یک روش محافظتی مثل کاندوم استفاده کنید و اگر در معرض رابطه جنسی پرخطر بوده‌اید در این رابطه با متخصص مشورت کنید.

عوازص مصرف این قرص ها ممکن است در برخی از بانوان ظاهر شود، اما برخی اصلا عوارضی را تجربه نکنند. اما معمولا عوارض مصرف آن ها تا چنیدن روز نیز ممکن است به طول بینجامد. در رابطه با نوع این عوارض، در بالا صحبت کرده ایم.

برای این سوال یک پاسخ قطعی وجود دارد و آن این است که باید پریود شوید. هنگامیکه خونریزی پریودی را تجربه کردید دیگر احتمال بارداری صفر است. اما چنانچه پریودتان به عقب افتاد یا علائم بارداری را تجربه کردید، بهتر است تست بارداری بدهید. در این میان هم می توانید از تست بارداری آنلاین اپلیکیشن مینت استفاده کنید و هم می توانید از بی بی چک یا آزمایش خون استفاده کنید.

درست است که تعداد رابطه بالا در احتمال بارداری تاثیر گذار است، اما داشتن یک رابطه در زمان درست برای بارداری می تواند کافی باشد. کافیست در روز تخمک گذاریتان، رابطه داشته باشید و همه چی خوب پیش برود و باردار شوید. بنابراین با داشتن یک رابطه نیز می توان باردار شد.

این سوال یکی از سوالات متداولی است که اکثر مخاطبان مینت از ما می پرسند. باید بگوییم که در پیشاب نیز اسپرم وجود دارد. اما این مقدار بسیار کم است و حتی در برخی نیز اصلا وجود ندارد. بنابراین هر چند که احتمال آن بسیار کم است اما باید بگوییم که احتمال بارداری با پیشاب همچنان وجود دارد.

یکی از شرایط مهم بارداری، آزاد سازی تخمک و ایجاد لقاح با اسپرم است. بنابراین برای اتفاق افتادن بارداری، حتما باید تخمک آزاد کرده باشید. احتمال آزاد سازی تخمک در دوران قاعدگی بسیار کم است. اما در برخی موارد، در افرادی که سیکل قاعدگی کوتاهی دارند، ممکن است در اواخر قاعدگی، یا نزدیک به آن تخمک گذاری رخ دهد و مقداری احتمال بارداری در پریودی بالا برود. توجه کنید که اسپرم تا 5 روز می تواند زنده بماند، اما تخمک تنها یک روز زنده می ماند و ممکن است مثلا در روز آخر پریودی اسپرم وارد دستگاه تناسلی خانم شده باشد و 4 روز بعد تخمک آزاد شود؛ که این نکته ممکن است باعث بارداری شود.

برای اطلاعات بیشتر در این رابطه بهتر است به مقاله بارداری در پریودی مراجعه کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری نوعی داروی پیشگیری از بارداری است که زنانی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند یا در روش‌های کنترل بارداری دچار مشکل می‌شوند، استفاده می‌کنند. درمان در شرایط خاص انجام می‌شود و یک روش متداول در جلوگیری از بارداری نیست. قرص اورژانسی در مواردی مانند پاره شدن کاندوم یا فراموش کردن قرص ضدبارداری ماهانه استفاده می‌شود. قرص اورژانسی عمدتا موجب تاخیر در تخمک گذاری می‌شوند. این روش شما را از بیماری‌های منتقله جنسی محافظت نمی‌کند.

قرص اورژانسی ضد بارداری یک روش پیشگیری از بارداری است که در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده یا درست عمل نکند، استفاده می‌شود. شما باید قرص اورژانسی ضد بارداری را هرچه سریعتر بعد از رابطه جنسی محافظت نشده استفاده کنید. قرص های اورژانسی ضدبارداری با قرص‌هایی که برای سقط جنین استفاده می‌شود متفاوت است. اگر باردار هستید قرص اورژانسی ضد بارداری نمیتواند بارداری شما را متوقف کند.
قرص اورژانسی ضد بارداری به نام قرص صبح روز بعد نیز معروف است اما لزومی ندارد برای مصرف آن تا صبح صبر کنید. قرص اورژانسی ضد بارداری را نباید به عنوان قرص روتین ضد بارداری استفاده کرد. برای این منظور باید داروهای دیگری مصرف شود.

سه نوع قرص اورژانسی ضدبارداری وجود دارد که براساس نوع آن باید یک یا دو عدد از آن را مصرف کنید.
1. یک نوع از قرص‌های اورژانسی حاوی هورمون که لوونورژسترول نامیده می‌شوند مانند My Way، Plan B One-step ، Preventeza و Take Action
2. قرص های ضد بارداری نیز میتواند به عنوان قرص اورژانسی استفاده شوند اما باید بیش از یک قرص در یک زمان مصرف کنید تا بتوان از بارداری پیشگیری کرد. این رویکرد عملی اما کمتر موثر است زیرا نسبت به قرص اورژانسی یا لونورژستر بیشتر باعث تهوع می‌شود. قرص ضد بارداری نیاز به نسخه دارد. بهتر است با پزشک درباره میزان مصرف مشورت کنید.
3. نوع سوم از قرص‌های پیشگیری اضطراری (ella) نامیده می‌شوند و شما برای دریافت آن نیاز به نسخه پزشک دارید. این دارو غیرهورمونی است و به همین دلیل فقط با نسخه پزشک در دسترس است.

تحقیقات نشان می‎دهد قرص‌های اورژانسی ضدبارداری با به تاخیر انداختن تخمک گذاری عمل می‌کنند. اگر تخمک گذاری قبلا اتفاق افتاده باشد قرص اورژانسی از تشکیل سلول تخم پیشگیری می‌کند. اگر سلول تخم در رحم لانه گزینی کرده باشد قرص اورژانسی نمی‌تواند بارداری را متوقف کند. قرص‌های اورژانسی حاوی لوونورژسترول ممکن است به طور موقت مانع از آزاد شدن تخمک‌ها شده یا مانع از باروری سلول تخم در رحم می‌شوند. لوونوژسترول یک دوز و یک قرص است. اثربخشی این قرص‌ها به این موضوع بستگی دارد که چقدر زود قرص را مصرف کرده باشید.

اگر لوونورژسترول درست بعد از رابطه جنسی محافظت نشده استفاده شود می‌تواند شانس بارداری را تا حد زیادی کاهش دهد. حدود 7 نفر از هر 8 زنی که از این قرص استفاده می‌کنند، باردار نمی‌شوند. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که لوونورژسترول در زنان دارای اضافه وزن و چاق کمتر موثر است. پزشکان به این خانمها توصیه می‎کنند از آی یو دی استفاده کنند. گفتنی است تا 72 ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده می‌توان این دارو را مصرف کرد. نوع سوم از این داروها را میتوان تا 120 ساعت بعد از رابطه جنسی مصرف کرد.
 

قرص اورژانسی ضد بارداری در مواردی که زن و شوهر رابطه جنسی محافظت نشده دارند، موثر است اما به اندازه دیگر روش‌های جلوگیری از بارداری تاثیر ندارد و برای استفاده معمول و روتین توصیه نمی‌شود. البته قرص صبح روز بعد میتواند با وجود استفاده صحیح ناکارآمد باشد. این دارو نمیتواند شما را در برابر بیماریهای مقاربتی محافظت کند. قرص صبح روز بعد برای همه مناسب نیست. در صورتی که هرکدام از مشکلات زیر را دارید، قرص اورژانسی ضدبارداری مصرف نکنید:

به هرگونه قرص اورژانسی حساسیت دارید.

داروهای خاصی مصرف می‌کنید که می‌تواند اثربخشی قرص روز بعد را کاهش دهد. داروهایی مانند باربیتورات‌ها.

اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید ممکن است قرص اورژانسی به اندازه کافی موثر نباشد.

مطمئن باشید قبل از استفاده از داروی اضطراری، باردار نیستید، اثرات این داروها روی جنین در حال رشد ناشناخته است.

عوارض جانبی قرص اورژانسی که معمولا چند روز اثر دارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تهوع و استفراغ

سرماخوردگی

خستگی

سردرد

حساسیت سینه ها

خونریزی بین دوره یا خونریزی شدید قاعدگی

درد پایین کمر و شکم

قرص اورژانسی ضد بارداری و پریود

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری میتواند قاعدگی دوره بعد را تحت تاثیر قرار دهد؟ پاسخ این است: «امکان دارد». بعد از مصرف قرص اورژانسی ممکن است پریود شما دیرتر یا زودتر از وقت معمول اتفاق بیفتد. بیشتر خانم‌ها در طول یک هفته از زمانی که منتظر پریود هستند، این اتفاق برایشان می‌افتد. قاعدگی شما همچنین ممکن است غلیظتر یا رقیق‌تر، یا با درد بیشتر یا کمتر از معمول همراه باشد. اگر در طول یک هفته بعد از تاریخ مورد نظر پریود نشدید و حدس می‌زنید حتی بعد از استفاده از قرص اورژانسی باردار هستید بهتر است یک تست بارداری بدهید.

از این قرص در موارد زیر میتوان استفاده کرد:

وقتی از وسایل جلوگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده نشود.

زمانی که مصرف قرص ضد بارداری فراموش شود و رابطه جنسی کامل باشد.

کاندوم پاره شود.

زمانی که مایع منی داخل رحم ریخته شود.

اگر از قرص اورژانسی ضد بارداری درست استفاده شود احتمال بسیار کمی خواهد داشت که بارداری شود. 

قرص صبح روز بعد را تا زمانی که به بدنتان آسیب نرسد می‌توانید استفاده کنید اما به هیچ عنوان نباید آن را به طور منظم به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری استفاده کنید، زیرا:
قرص اورژانسی نمی‌تواند مانند اشکال دیگر کنترل بارداری مانند آی یو دی، قرص ضدبارداری، تزریق و حلقه از بارداری پیشگیری کند.
مصرف قرص صبح روز بعد در مقدار و به مدت طولانی گرانتر از مصرف قرص ضدبارداری است.
عوارض جانبی قرص اورژانسی موقت و بی‌ضرر اما آزاردهنده است.

می‌توانید از قرص صبح روز بعد هر چند بار که بخواهید استفاده کنید اما راه حل پیشگیری از بارداری در طولانی مدت نیست و روش‌های پیشگیری از بارداری روتین موثرتر از این قرص عمل می‌کنند.
به هیچ عنوان دونوع متفاوت از قرص اورژانسی ضدبارداری را در یک زمان یا با فاصله 5 روز از هم استفاده نکنید چون ممکن است اثر یکدیگر را خنثی کنند. همچنین به هیچ عنوان بیشتر از یک قرص اورژانسی در روز مصرف کنید. مصرف مقدار بیشتر به هیچ عنوان شما را در برابر بارداری محافظت نمی‌کند.
تا زمانی از آی یو دی استفاده می‌کنید نیازی به استفاده از قرص اورژانسی نیست چون در این روش لازم نیست نگران بارداری باشید چون شما را از بارداری محافظت می‌کند.

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

من ۸روز بعداز پریدم رابطه با کاندوم داشتم ولی شک داشتم همون لحظه ۴ قرص ال دی خوردم ودوازده ساعت بعدشم ۴ قرص ال دی اما الان یازده روز گذشته هنوز پرید نشدم خیلی نگرانم باید چیکار کنم؟؟؟

من ۸ روز بعداز پریدیم رابطه داشتم سریع ۴ تا قرص ال دی خوردم دوازده ساعت بعدشم ۴ قرص ال دی خوردم اما الان دوازده روز گذشته وخونریزی ندارم خیلی نگرانم باید چیکار کنم

سلام من دقیقا ۱۳ ماه قبل با همسرم رابطه داشتیم و فردا شبش یک عدد قرص لونژیل خوردم دوازده ساعت بعدش بازهم یک عدد خوردم الان ۶ روز از پزیودم گذشته و تست دادم که مثبت بود ایا باردارم،

بداز رابطه چندتا قرص اورژانسی باید خورد و چقدر بد تاثیرش رو میزاره

سلام من با نامزدم یک رابطه داشتم و در اون رابطه دوبار آب منی را داخل واژن ریخت وبعد از ۳،۴ساعت من قرص ۱/۵اورژانسی خوردم احتمال بارداری وجود داره یا نه خواهش میکنم راهنماییم کنید خیلی نگرانم

من با شوهرم رابطه داشتم بعد تمام شدن کاندم درآمد وبادست بیرون آوردم بعد پشت سرش قرص اورژانسی خوردم آیا احتمال بارداری است

باکره هستم فقط پس از نزدیکی شک کردم منی ابتدای دهانه رحمم ریخته شدی یا نه.یک هفته به پریودیم هست . یه قرص ۰/۷۵ مصرف کردم کافیه؟ احتمال بارداری هست؟

سلام اگه 3روز بعد از پریودی ک تموم شدرابطه بدون دخول داشته باشم منی بالای واژن زیر ناف ریخته باشه و فرداش قرص اورژانسی بخوری امکان بارداری هس؟

خیر امکان بارداری نیست

سلام قرص اورژانسی استفاده کردم تقریبا ۲۰روز شایدم بیشتر از پریودیم گذشته بیبی چک اولیم یک خط پررنگ ویه خط کمرنگ بود بعد اون دوباره تست دادم یک خط بود الان بعد چند روز دوباره تست دادم باز یه خط پررنگ ویکی کمرنگ بود سینه هام پاهام کمرم بشدت درد میکنه اینا واسه من علائم قبل پریودشدنمه بنظرتون من بار دارم یا نه البته دعا کنید نباشم

بارداری و با یه آزمایش خون میتونی مطمئن بشی

سلام خسته نباشید من با همسرم یه رابطه محافڟت نشده داشتم البته از ترس پیشاب بعد از رابطه دو قرص ال دی خوردم ۱۲ ساعت بعد هم ۲ تا دیگ خوردم ۷۲ ساعت بعد هم قرص اورژانسی خوردم دوساعت بعدش خونریزی کمی داشتم ۸ روز بعد از رابطه بی بی چگ استفاده کردم منفی بود دو سه هفته بعد از رابطه هم پریود با خونریزی شدیدی داشتم تا ۱۰ روز ایا با این حال باز احتمال بارداری وجود داره؟

سلام من یه هفته پیش رابط داشتم نمیدونستم باید چکار کنوم

سلام وقت بخیر من در طی رابطه ای که داشتم بعداز دوساعت از رابطه قرص اورژانسی خوردم از کجا بدونم حامله هستم یانه ؟

من ١۴ روز بعد پاک شدنم رابطه داشتم آب کامل داخل رحمم ریخته شد دوتا قرص اورژانسی بعد ٢ ساعت خوردم ٧ روز بعدش لکه بینی داشتم الان ٣ روزه لکه بینی دارم احتمال باردارے هست ؟؟؟؟؟؟

بستگی به طول مدت رابطه شما داره.و میزان اسپرمی که وارد واژینال شما شده .و البته شما در چندمین روز بعد از پریود بودی

تورو خدا جواب بدین خیلی استرس دارم

من ۴ شب پیش رابطه داشتم و منی شوهرم کامل داخل ریخت از قرص اورژانسی استفاده کردم باز دو شب بعد این اتفاق افتاد من از ۴تا قرص ال دی هر ۱۲ ساعت استفاده کردم الان ۳ روز از پریودیم میگذره چیکار کنم که باردار نشم

سلام من8روز پیش رابطه داشتم کمی از منی داخل ریخت ولی بعد از2ساعت قرص75%خوردم و12ساعت بعدش قرص بعدی رو خوردم و خیلی استرس داشتم 1روز بعدش 4تا قرص ال دی خوردم الان درد سینه و کمر دارم احتمال بارداری هست لطفا راهنماییم کنید

سلام من ۲۰ ابان پریود سدم ۲۹ ابان رابطه داشتم ک ۳ ساعت بعد رابطه قرص اورژانسی مصرف کردم ۳ اذر دوباره پریود شدم به مدت ۲ روز و دوباره ۹ اذر رابطه داشتم بازم مجبور شدم قرص اورژانسی مصرف کنم ۱ ساعت بعد از رابطه الان دوره قاعدگی من همون ۲۰ام هستش یا ۳ام لطفا جواب بدین ممنون

سلام من بعد از نزدیكي ١٠ ساعت ب٣قرص اوژانسي مصرف كرد ٥ ساعت قبل از مصرف قرص آموكسي سيلين، دميتروميدازول مصرف كرده حال بدنم بي حس بخاطر اثرات قرص يا استرس؟

سلام نزديكي داشتم بعد از ١٠ قرص ١.٥ استفاده كردم اما ٥ ساعت قبل از مصرف قرص آموكسي سيلين، دميتروميدازول مصرف كرده حال بدنم بي حس يعني جواب داده؟

سلام سایت انلاین بارداری اسمش چی بود

من باشوهرم رابطه داشتم بعدعادت ماهانه بلافاصله یه قرص اورژانسی ویه قرص ال دی خوردم وبعد۳روزخونریزی داشتم ایاحامله ام؟؟ایاخونریزی پریودحساب میشه؟؟؟

سلاممن۱۵روز از پریودیم گذشته بود که رابطه داشتم یه قرص تنسی۱٫۵ خوردم بعداز نیم ساعت خونریزی کردم الان هم دارم مگ خونریزی ظرف ۳روز نیست پس چرا من نیمساعت بعد خونریزی کردم هنوز هم دارم

سلام۱۵روز از رابطم گذشته بود ک نزدیکی داشتم یه قرص اوژانسی ۱٫۵مصرف کردم ک بعد از نیمساعت خونریزی داشتم الان ک ۲ روز گذاشته خونریزی دارم علتش چیه

من در یک دوره پریودیم ۳ بار مجبور به استففاده قرص اورژانسی شدم. الان واقعا استرس دارم. پیشگیری میکنه؟ قبول دارم باید یه روش دیگه رو انتخاب کنم ولی الانو چیکار کنم؟

سلام منم مشکل سما رو دارم سما به چه نتیجه ای رسیدین؟

من چهارتایی خوردم سه بارباراول بار دوم چهارتاخوردم بار سوم دیگه ازاین قرصهای اوژانسی نخوردم ایااحتمال حاملگی هست

۹ابان نزدیکی مشکوک داشتم قرص اورژانسی استفاده کردم ۸سال نخوردم ۲۵پریود میشدم و منظم بود و گاهی اوقات جلو مینداختم سینه دردم گاهی اوقات دارم چنددرصد احتمال بارداری خواهش میکنم جواب بدید استرس زیاد دارم

سلام ببخشید من درزمان نزدیکی کاندوم مصرف کردم اما باز ترس داشتم به ۲ساعت نکشید ۲تا قرص اورژانسی رو مصرف کردم فرداش هم ۲تادیگه مصرف کردم البته باید بگم چاق هستم.؟.؟

مرض بگیری که چاقی

نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

این مطالب توسط ربات جمع آوری شده است در صورت نارضایتی به ما اطلاع دهید تا محتوای مطلب شما را
حذف کنیم. این سایت توسط سرور های قدرتمند پارس
وب سرور پشتیبانی میشود.

قرص اورژانسی ضد بارداری معمولاً برای زنانی استفاده می شود که رابطه محافظت نشده داشته اند و یا روش جلوگیری از بارداری آنها با شکست مواجه شده و به درستی کار نکرده است.

 خیلی از اوقات ممکن است روشی که انتخاب کرده اید، روش صحیحی نبوده است و یا آن را به درستی اجرا نکرده اید و یا حتی ممکن است همه چیز درست بوده اما در حین رابطه مشکلاتی به وجود آمده است.

 مثلاً ممکن است در حین رابطه کاندوم پاره شده باشد، از قرص های ضد بارداری به طور منظم استفاده نکرده و یا حتی مصرف آن‌ها را فراموش کرده باشید.

برخی از زوجین نیز ممکن است از روش جلوگیری طبیعی از بارداری استفاده کنند که این روش نیز خطا های خاص خود را دارد و ممکن است همسرتان در محاسبات خود اشتباه کرده باشد و مجبور شوید از قرص اورژانسی ضد بارداری استفاده کنید.

در این مقاله سعی می کنیم به طور کامل در رابطه با قرص های اورژانسی ضد بارداری صحبت کنیم و درباره نحوه مصرف و عوارض آن ها نیز نکاتی را بیان کنیم.چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

قرص های اورژانسی همانطور که از نام آنها مشخص است، تنها باید در موارد اضطراری به کار بروند. در این میان می‌توان به ۳ قرص زیر اشاره کرد:

اکثر این قرص‌ها را می‌توانید در داروخانه‌ ها بیابید و بدون نسخه آنها را خریداری کنید.

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، نحوه مصرف قرص های اورژانسی بسیار مهم است و اگر این قرص ها را در زمان درست و دوز مصرفی صحیح استفاده نکنید، قطعا تاثیر گذاریشان کاهش پیدا کرده و احتمال بارداری نیز کماکان وجود خواهد داشت.

ببنید سه نکته اساسی در مصرف قرص های اورژانسی ضد بارداری بسیار حائز اهمیت است:

اگر این سه عامل را به درستی رعایت کنید قطعا بالای 90% و حتی بیشتر نتیجه خواهید گرفت. با توجه به این نکات، تصمیم گرفتیم قسمت نحوه استفاده از قرص های اورژانسی ضد بارداری را به اپلیکیشن مینت اضافه کنیم، تا از سردرگمی مخاطبان مینت بکاهیم.

 

در این قسمت با توجه به سه نکته حائز اهمیت که در بالا اشاره کردیم، سوالاتی از شما پرسیده می شود و با توجه به پاسخ شما، بهترین انتخاب قرص اورژانسی و نحوه استفاده از آن معرفی خواهد شد.

قسمتی از سوالات بخش نحوه استفاده از قرص های اورژانسی اپلیکیشن مینت

برای مراجعه به این قسمت، کافیست اپلیکیشن را از طریق لینک زیر دانلود کنید، وارد  قسمت دکتر مینت شوید و پس از آن وارد قسمت نحوه استفاده از قرص اورژانسی شوید و به سوالات آن پاسخ دهید تا بهترین قرص و نحوه استفاده از آن معرفی شود. دانلود اپلیکیشن

این سوال متداول خیلی از کاربران مینت است، که همیشه از ما می پرسند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که عوامل زیادی در احتمال بارداریتان موثر است، عواملی مانند تعداد رابطه، زمان رابطه با توجه به سیکل قاعدگی، منظم یا نامنظم بودن پریودها و… همگی در تشخیص احتمال بارداری موثر هستند.

به همین دلیل باید تمامی این عوامل را در کنار هم بررسی کنید تا در رابطه با احتمال بارداری با دقت نسبتا بالایی صحبت کنید. به همین دلیل بخش تست بارداری آنلاین را به اپلیکیشن مینت اضافه کردیم تا همه این عوامل را برای هر شخص در نظر بگیریم و با توجه به آن ها درصد بارداریتان مشخص شود.

نمونه ای از پاسخ تست بارداری آنلاین اپلیکیشن مینت

برای دانلود اپلیکیشن مینت، کافیست بر روی لینک زیر کلیک کنید و در اپلیکیشن به قسمت تست بارداری آنلاین مراجعه کرده و به سوالات آن پاسخ دهید. دانلود اپلیکیشن

در این مدت که همراه مخاطبان مینت بوده ایم، به این موضوع پی بردیم که برخی از زوجین از قرص های اورژانسی به عنوان روشی دائمی استفاده می کنند. به عنوان مثال هر بار پس از اتمام رابطه، چند قرص اورژانسی را به راحتی آب خوردن مصرف می کنند! توجه کنید پس از هر بار رابطه!

همانطور که دکتر فائزه شهبازی در ویدیو بالا اشاره کردند؛ این نکته را به یاد داشته باشید که استفاده از قرص اورژانسی، همانطور که از نام آن پیداست، تنها در مواقع ضروری و حداکثر سه الی چهار بار در سال کاربرد دارد و اگر بیشتر از این تعداد مصرف کنید، تنها به تعادل هورمونی بدنتان لطمه میزنید که آسیب های جبران ناپذیری را به همراه دارد.

بیش از 10 نوع روش جلوگیری از بارداری وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. اگر بخواهیم به تعدادی از آن ها اشاره کنیم به شرح زیر است:

توجه کنید که در برخی از روش ها، پس از قطع آن ها قدرت باروری بلافاصله بازنمیگردد و ممکن است تا یک سال به طول بینجامد.

قبول داریم که در نظر گرفتن همه این عوامل ممکن است مشکل باشد و خودتان نتوانید انجام دهید و احتمال خطا نیز بالا باشد. به همین دلیل بخش انتخاب بهترین روش جلوگیری از بارداری را به اپلیکیشن مینت اضافه کردیم و همه عوامل تاثیر گذار در انتخاب روش های جلوگیری را در نظر گرفتیم. با مراجعه به این بخش و پاسخ به سوالات آن، می توانید بهترین روش جلوگیری ویژه خود و همسرتان را مشخص کنید.

 

 

قسمتی از سوالات بخش انتخاب بهترین روش جلوگیری از بارداری اپلیکیشن مینت

برای دسترسی به این بخش، اپلیکیشن را از طریق لینک زیر دانلود کنید و به بخش دکتر مینت و انتخاب بهترین روش جلوگیری از بارداری مراجعه کنید. دانلود اپلیکیشن

در این چند وقت که با کاربران مینت در ارتباط بوده ایم، این مسئله را متوجه شده ایم که خیلی از آن ها از روش های مطمئن جلوگیری استفاده نمی کنند و مدام در حال مصرف قرص های اورژانسی هستند و حتی روش صحیح استفاده از این قرص ها را نیز نمی دانند و سرخود قرص هایی را مصرف کرده که هم می تواند موجب بارداری ناخواسته شود و هم عوارض خاصی را به دنبال داشته باشد.

به عنوان مثال چند وقت پیش، کاربری به نام عسل که تازه ازدواج کرده بود، در رابطه با روش های جلوگیری از بارداری به مشکل خورده بود و مدام در حال استفاده از این قرص ها بود. این مصرف های سر خود باعث بروز عوارضی مانند نامنظم شدن پریود ها و بروز استرس در او شده بود و نمی توانست رابطه زناشویی لذت بخشی را تجربه کند. همین نکته باعث شده بود که این خانم جوان به مینت مراجعه کند و از پزشکان ما راه حل بخواهد.

یک مثال واقعی

 بگذارید خلاصه ای از مکالمه با عسل را در اینجا بیاوریم تا خودتان بهتر متوجه شوید:

من شنیدم که مصرف قرص های ضد بارداری اصلا موثر نیست و همیشه ریسک بارداری وجود داره. مثلا همین دوست خودم! چند وقتی بود که از قرص های ضد بارداری LD استفاده می کرد و همیشه بابت جلوگیری از بارداری خیالش راحت بود! اما… در عین ناباوری 6 ماه پس از ازدواجش باردار شد و الان که 3 ماه از بارداریش می گذره، حسابی افسرده شده! چون اصلا قصد بارداری نداشت و الان 9 ماه پس از ازدواجش، افسرده یه گوشه خونه نشسته! من نمیخوام مثل دوستم بشم! لطفا بهم راهکار بدین…

انقد استرس گرفتم، که با کوچکترین اتفاقی در رابطه زناشوییم به قرص های اورژانسی مراجعه می کنم! اما حسابی تعادل هورمونی بدنم از بین رفته و الان 3 ماهه که پریود نشدم! اول فکر می کردم که باردارم، اما وقتی تست بارداری دادم متوجه شدم که باردار نیستم و فقط تعادل هورمونی بدنم بهم خورده! خواهش می کنم راه حلی بهم بدین…واقعا این مشکل اعصابم رو خورد کرده…

جالب است بدانید این تنها یکی از صد ها مورد مشابهی است که همه روزه کاربران، به مینت مراجعه می کنند و بابت این مشکل گلایه دارند.

وقتی بیشتر با عسل صحبت کردیم، متوجه شدیم که دوست او رابطه خوبی با مصرف منظم قرص ها نداشته و حتی در یک سیکل، چندین بار فراموش کرده بود که قرص هایش را مصرف کند!

بنابراین وقتی این قرص ها به طور صحیح مصرف نشوند نباید انتظار داشته باشید که همه چیز درست پیش برود و باردار نشوید!

همه روش های جلوگیری از بارداری تاثیر و بازده خوبی دارند، اما باید آن ها را به درستی به کار ببرید و الا دچار مشکل خواهید شد و ممکن است، علائم بارداری را تجربه کنید!

به این نکته نیز حتما توجه کنید که قرص اورژانسی تنها باید به تعداد محدودی در سال (3 الی 4 بار) مصرف شود، اگر بعد از هر رابطه بخواهید به این قرص ها روی بیاورید، کاملا به سلامتیتان لطمه خواهید زد و همانند عسل به مشکل بر خواهید خورد.چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

قرص های اورژانسی یا همان قرص های صبح روز بعد، از روش های دارویی و هورمون هایی استفاده می کنند که از بارداری جلوگیری می کنند. اکثر این قرص ها از هورمون هایی استفاده می کنند که در قرص های ضد بارداری نیز استفاده می شود. این قرص ها باعث می شوند که زمان تخمک گذاری به تاخیر بیفتد. هنگامیکه لانه گزینی اتفاق بیفتد، مصرف قرص های اورژانسی، چندان کارامد نیست. برای اطلاعات بیشتر به مقاله “ قرص اورژانسی تا چند ساعت بعد تاثیر دارد؟ ” مراجعه کنید.

قرص های اورژانسی باید در موارد زیر استفاده شوند:

قرص های اورژانسی از بارداری هایی که در آنها لقاح صورت گرفته است جلوگیری نمی کنند، بلکه تنها زمان تخمک گذاری را به تعویق می‌اندازند و یا از وقوع آن جلوگیری می کنند. بنابراین نباید به آنها به عنوان قرص های سقط جنین نگاه کرد.

همانطور که در بالا گفتیم، مصرف قرص های اورژانسی تنها برای جلوگیری از بارداری در رابطه محافظت نشده پیشنهاد می شود، اما به عنوان یک روش جلوگیری از بارداری موثر نیست و نباید به صورت مداوم از آنها استفاده کنید. همچنین حتی اگر از قرص های اورژانسی به درستی استفاده کنید، ممکن است موثر واقع نشوند و باردار شوید و این نکته را به یاد داشته باشید که این قرص ها از ابتلا به بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کنند.

قرص های اورژانسی برای هرکسی مناسب نیستند اگر هر کدام از شرایط زیر را دارید از مصرف این قرص‌ها بپرهیزید:

اگر اضافه وزن دارید احتمالا مصرف قرص های اورژانسی همانند مصرف این قرص ها در زنانی که اضافه وزن دارند، در جلوگیری از بارداری موثر نباشد.

از عوارض قرص های اورژانسی می توان به موارد زیر اشاره کرد که ممکن است تا چند روز پس از مصرف باقی بماند:

تاثیر زمان در مصرف قرص های اورژانسی

برای حداکثر تاثیر گذاری قرص اورژانسی باید هرچه سریع تر پس از رابطه محافظت نشده آنها را مصرف کنید و این زمان باید کمتر از ۱۲۰ ساعت پس از انجام رابطه باشد. این قرص‌ها را هر زمان پس از سیکل قاعدگی می توانید مصرف کنید.

قرص های اورژانسی می تواند قاعدگی تان را تا یک هفته به تعویق بیندازد. اگر سه الی چهار هفته پس از مصرف این قرص ها پریود شدید، حتما تست بارداری بدهید.

 به صورت طبیعی پس از مصرف این قرص‌ها لازم نیست که به پزشک مراجعه کنید. اما اگر هر گونه خونریزی یا لکه بینی مداوم و به صورت یک هفته پس از مصرف این قرص‌ها را تجربه کردید همچنین اگر دل دردهای شدیدی را سه تا پنج هفته پس از مصرف قرصها داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند نشان دهنده سقط یا بارداری خارج از رحم باشد که معمولا در لوله های فالوپ رخ می دهد.

قرص‌ اورژانسی جلوگیری از بارداری تک دوزی بین، 50 تا 100 درصد از بارداری ناخواسته پیشگیری‌ می‌‌کند. از دلایل عدم تاثیرگذاری احتمالی آن می‌‌توان به زمان تخمک گذاری، شاخص توده بدنی یا تداخلات دارویی اشاره کرد.

قرص پیشگیری اورژانسی یا قرص صبح روز بعد از رابطه، زمانی استفاده‌ می‌شود که خانمی رابطه جنسی محافظت نشده برقرار کرده است. بررسی تاثیرگذاری این قرص‌‌ها ‌بسیار دشوار است زیرا نمیتوان تشخیص داد فردی که آن را مصرف‌ می‌کند در حال تخمک گذاری بوده یا خیر و چه زمانی از دوره رابطه جنسی محافظت نشده داشته است. این داروها معمولا بین 50 تا 100 درصد از بارداری جلوگیری‌ می‌کنند و این نکته را هم در نظر داشته باشید که هر بار خانمی رابطه محافظت نشده دارد به معنی بارداری 100 درصد نیست.

این قرص بلافاصله بعد از رابطه محافظت نشده باید مصرف شود گرچه تا 72 ساعت بعد از رابطه نیز مصرف آن‌ می‌تواند موثر باشد. مصرف آن بین 3 تا 5 روز بعد از رابطه از اثرگذاری آن‌ می‌کاهد. این قرص تخمک گذاری را به تاخیر انداخته و از لقاح تخمک و اسپرم پیشگیری‌ می‌کند.

این نوع قرص مؤثرترین شکل قرص ضد بارداری اورژانسی است که باید در اسرع وقت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شود، اما‌ می‌‌توانید آن را تا پنج روز بعد از رابطه نیز مصرف کنید. این قرص نحوه عملکرد پروژسترون را در بدن تغییر‌ می‌‌دهد و با جلوگیری یا کند کردن روند تخمک گذاری باعث‌ می‌شود هیچ تخمکی برای بارور شدن اسپرم وجود نداشته باشد و به این ترتیب از بارداری جلوگیری‌ می‌کند.

علت عدم تاثیر گذاری، قرص اورژانسی

گاه با وجود مصرف این قرص‌‌ها ‌فرد باردار‌ می‌شود. 3 دلیل در این‌ میان نقش بازی‌ می‌کنند.

توصیه‌ می‌شود قرص را بلافاصله بعد از داشتن رابطه محافظت نشده مصرف کنید زیرا قرص تا زمانی که تخمک گذاری آغاز نشده است موثر خواهد بود. اگر در زمان تخمک گذاری یا بعد از آن رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید قرص موثر نخواهد بود. اگر در همان چرخه قاعدگی بعد از مصرف قرص نیز مجدد رابطه محافظت نشده برقرار کنید قرص در پیشگیری از بارداری عمل نمی‌کند.

این داروها بر اساس قد و وزن عمومی تهیه‌ می‌شوند. طبق بررسی‌های انجام شده قرص‌های جلوگیری از بارداری برای افرادی که شاخص توده بدنی بالای 30 دارند موثر نیست.

در این دسته افراد احتمال بارداری حتی بعد از مصرف قرص اورژانسی 2 تا 4 برابر بیش از افراد با وزن معمولی است. برای این دست خانم‌‌ها ‌بهترین روش جلوگیری از بارداری استفاده از آیودی مسی و بهترین روش اورژانسی پیشگیری، استفاده از قرص‌های ضد پروژستین است. با این وجود اگر حتی با شاخص توده بدنی بالای 30، رابطه محافظت نشده داشتید مصرف قرص‌های اورژانسی پروژسترون بهتر از عدم مصرف آنهاست.

مصرف برخی داروها بویژه داروهای ضد اضطراب‌ می‌تواند میزان تاثیرگذاری داروهای پیشگیری از بارداری اورژانسی را کاهش دهد.

از دیگر داروهایی که میتوانند سبب تداخلات دارویی شوند می‌توان به باربیتورات، کاربامازپین، فلبامات، گریزوفولوین، فنی‌توئین، ریفامپین، گیاه سنت جان، توپیرامات ،اکس کاربامازپین و کاربازپین اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است بروشور داخل بسته بندی داروها را مطالعه بفرمایید.

نکته مهم دیگر اینکه مصرف قرص جلوگیری از بارداری نیز‌ می‌تواند با قرص ضد پروژستین واکنش نشان داده و از تاثیر آن بکاهد.

بعد از مصرف قرص پروژسترون اورژانسی‌ می‌توان از یک روش پیشگیری با مانع مثل کاندم استفاده کرد یا حداقل تا 7 روز رابطه جنسی نداشت. مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری یا استفاده از پچ یا حلقه را‌ می‌توان فورا آغاز کرد.

در مورد قرص‌های ضد پروژستین، اگر داروهای ضد اضطراب مصرف‌ می‌کنید از یک روش مانع برای پیشگیری از بارداری کمک بگیرید. اگر‌ می‌خواهید قرص مصرف کنید باید تا 5 روز پس از مصرف قرص پروژستین، صبر کنید در غیر این صورت احتمال بروز تداخلات دارویی وجود دارد. بعد از این دوره به روند قبلی خود برگردید. اگر قاعدگی بیش از یک هفته به تاخیر افتاد آزمایش بارداری بدهید تا مطمئن شوید باردار نیستید.

قرص‌های جلوگیری از بارداری اورژانسی به جنین آسیب نمی‌رسانند.

همیشه‌ می‌توانید از پزشک‌تان بخواهید قرص اورژانسی ضد پروژستین برایتان بنویسد تا در خانه داشته باشید و در صورت لزوم فورا مصرف کنید. در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که قرص‌های جلوگیری از بارداری و قرص‌های اورژانسی از بیماری‌های مقاربتی پیشگیری نمی‌کنند. بهتر است همیشه هنگام رابطه از یک روش محافظتی مثل کاندوم استفاده کنید و اگر در معرض رابطه جنسی پرخطر بوده‌اید در این رابطه با متخصص مشورت کنید.

عوازص مصرف این قرص ها ممکن است در برخی از بانوان ظاهر شود، اما برخی اصلا عوارضی را تجربه نکنند. اما معمولا عوارض مصرف آن ها تا چنیدن روز نیز ممکن است به طول بینجامد. در رابطه با نوع این عوارض، در بالا صحبت کرده ایم.

برای این سوال یک پاسخ قطعی وجود دارد و آن این است که باید پریود شوید. هنگامیکه خونریزی پریودی را تجربه کردید دیگر احتمال بارداری صفر است. اما چنانچه پریودتان به عقب افتاد یا علائم بارداری را تجربه کردید، بهتر است تست بارداری بدهید. در این میان هم می توانید از تست بارداری آنلاین اپلیکیشن مینت استفاده کنید و هم می توانید از بی بی چک یا آزمایش خون استفاده کنید.

درست است که تعداد رابطه بالا در احتمال بارداری تاثیر گذار است، اما داشتن یک رابطه در زمان درست برای بارداری می تواند کافی باشد. کافیست در روز تخمک گذاریتان، رابطه داشته باشید و همه چی خوب پیش برود و باردار شوید. بنابراین با داشتن یک رابطه نیز می توان باردار شد.

این سوال یکی از سوالات متداولی است که اکثر مخاطبان مینت از ما می پرسند. باید بگوییم که در پیشاب نیز اسپرم وجود دارد. اما این مقدار بسیار کم است و حتی در برخی نیز اصلا وجود ندارد. بنابراین هر چند که احتمال آن بسیار کم است اما باید بگوییم که احتمال بارداری با پیشاب همچنان وجود دارد.

یکی از شرایط مهم بارداری، آزاد سازی تخمک و ایجاد لقاح با اسپرم است. بنابراین برای اتفاق افتادن بارداری، حتما باید تخمک آزاد کرده باشید. احتمال آزاد سازی تخمک در دوران قاعدگی بسیار کم است. اما در برخی موارد، در افرادی که سیکل قاعدگی کوتاهی دارند، ممکن است در اواخر قاعدگی، یا نزدیک به آن تخمک گذاری رخ دهد و مقداری احتمال بارداری در پریودی بالا برود. توجه کنید که اسپرم تا 5 روز می تواند زنده بماند، اما تخمک تنها یک روز زنده می ماند و ممکن است مثلا در روز آخر پریودی اسپرم وارد دستگاه تناسلی خانم شده باشد و 4 روز بعد تخمک آزاد شود؛ که این نکته ممکن است باعث بارداری شود.

برای اطلاعات بیشتر در این رابطه بهتر است به مقاله بارداری در پریودی مراجعه کنید.

قرص های اورژانسی در انواع مختلف و دوز های متفاوتی عرضه شده اند، که هرکدام شرایط مصرف خاص خود را دارند. اما نکته ای که در همه یکسان است، تنها تا 72 ساعت پس از رابطه محافظت نشده می توان از آن ها استفاده کرد و بعد از آن تاثیری ندارند.

برای آشنایی دقیق با نحوه مصرف هر کدام از قرص های اورژانسی، می توانید توضیحات این مقاله و اپلیکیشن مینت را به دقت بخوانید.

استفاده از بی بی چک حداقل باید 10 روز پس از رابطه باشد. اما می توانید از تست بارداری آنلاین اپلیکیشن مینت استفاده کنید و بلافاصله پس از رابطه، احتمال بارداریتان را تخمین بزنید. (توضیحات بیشتر در مقاله)

چنانچه از این روش به عنوان یک روش دائمی .و پس از هر رابطه استفاده کنید، عوارض جبران ناپذیری خواهد داشت. همانطور که از نام آن مشخص است، از این روش تنها باید در مواقع اورژانسی و تنها سه الی چهار بار در سال استفاده کنید.

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

سلام من ۲۰ مرداد پریود شدم تا ۲۴ ام پریود بودم بعدش دیگه یکی دو روزم لکه بینی داشتم .. دیروز یعنی ۶ شهریور رابطه از مقعد داشتم ولی دو بار در حین رابطه آلت از مقعد خارج می شد و به واژنم مالیده میشد .. قبل اینکه مایع منی بیاد همسرم آلت خارج کرد و منی هیچ تماسی با من نداشته ولی میترسم اون یکی دوباری ک آلت به واژنم خورده پیشاب داشته باشه البته سریع خودم شستم میخواستم بدونم احتمال بارداری وجود دارد؟

سلام خسته نباشید من بعد از اینکه ارضا شدم کاندوم درحال دراومدن پاره شد بعد از یه ربع خانومم قرص اچ دی مصرف کرد از کجا باید بفهمم قرصه عمل کرده ؟اگه قرصه جواب نداد چه قرصی پیشنهاد میکنین ک بخوره
چون نامزدیم برای رسم و روسوم زشته .

سلام خسته نباشید. من‌روز اخر تخمک‌گذاریم رابطه داشتم که کاندوم درون واژنم جا موند درش اوردم ولی از استرس اینکه ممکنه منی ازش خارج شده باشه فردا شبش (۲۴ ساعت بعد)دوتا عدد قرص ۷۵ میلی تنسی (اورژانسی) خوردم. پریودم ده روز عقب افتاد وقتی شروع شد فقط لک سیاه هست و حالم خیلی بده. مدام تهوع دارم و گر گرفتگی . اصلا خوب نیستم خواهش میکنم بگید چی بخورم که این‌عوارض رو از بین ببره 😭😭

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

اپلیکیشن مینت ، اپلیکیشن تخصصی سلامت بانوان و اولین تقویم تخمک گذاری و پریود ترکر ایرانی.

 

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ninisoal.com/

سلام و ممنون از توجهتون

چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ask.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ask.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ask.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ask.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ask.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

سلام
و ممنون از توجهتون

برای
طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتونبرای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنیدhttps://moshavere.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتونبرای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنیدhttps://moshavere.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتونبرای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنیدhttps://moshavere.niniban.com/چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

سلام و ممنون از توجهتون

 

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

 

https://moshavere.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

ویکی‌ پدیا ، دانشنامه آزاد

آیا با خوردن قرص اورژانسی امکان بارداری وجود دارد؟، آیا بعد از خوردن قرص اورژانسی احتمال بارداری هست؟، از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده؟

قرص اورژانسی ضد بارداری چیست؟ همان طور که از اسمش مشخص است تنها در موارد اضطراری و اورژانسی (مثلا پاره شدن اتفاقی کاندوم یا عدم توانایی مرد در بیرون کشیدن آلت هنگام انزال) کاربرد دارد و به هیچ عنوان نباید به عنوان روش

چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

عوارض قرص اورژانسی وضعیت احتیاط را افزایش می دهد. قرص اورژانسی فقط برای پیشگیری از بارداری است و اگر لقاح صورت گرفته باشد ، قرص اورژانسی تاثیری ندارد و باید در دوران بارداری از آن اجتناب شود.

قرص اورژانسی بعد خوردن چه اتفاقی در بدن میفته ؟ خونریزی ؟ از کجا بفهمم قرص اثر کرده ؟

قرص های اورژانسی ضد بارداری: در این مطلب سعی داریم تا شما را با یکی از روش های پیشگیری از بارداری آشنا کنیم، که روش معمول و روتین جلوگیری از بارداری نیست که بتوانید هر موقع و در هر شرایطی استفاده کنید.

برخی از زوجین نیز ممکن است از روش جلوگیری طبیعی از بارداری استفاده کنند که این روش نیز خطا های خاص خود را دارد و ممکن است همسرتان در محاسبات خود اشتباه کرده باشد و مجبور شوید از قرص اورژانسی ضد بارداری استفاده کنید.

قرص اورژانسی:2انواع،عوارض،خونریزی وپریودی بعد از مصرف،دو نوع اصلی از ec وجود دارد: ۱. دستگاه داخل رحمی مسی(iud) و ۲. قرص های ec؛

قرص اورژانسی، یکی از انواع قرص‌هایی است که برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود. البته کاربرد آن برای زنانی است که رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده داشته‌اند یا روش‌هایی که در حین رابطه به کار برده‌اند، موفق نبوده است.

قرص صبح روز بعد یا اورژانسی یک نوع از پیشگیری از بارداری اضطراری، همچنین به عنوان قرص اورژانس پیشگیری از بارداری »معروف است.که زنان می توانند به منظور جلوگیری از حاملگی، پس از داشتن رابطه جنسی واژینال محافظت می کنند.

با سلام من 23 ساله هستم 2 فروردین تاریخ آخرین پریودیم بود. با همسرم در 27 فروردین رابطه کامل بدون جلوگیری داشتم . کاملا وارد واژن شده من بعد از 5 ساعت قرص اورژانسی 0/75 خوردم و قرص بعد

با سلام دوتا سوال داشتم. اول اینکه از کجا مطمئن شم قرص اورژانسی اثر کرده؟ من روز آخر پریودم که لکه بینی بود یه ارتباط داشتم با نامزدم که شلوار هم داشتم ولی وسوا

قرص اورژانسی با غلیظ کردن و سفت کردن مایع واژینال، از رسیدن اسپرم به تخمک جهت لقاح جلوگیری کرده و با پوشاندن دیواره رحم، مانع از لانه گزینی و رشد جنین می‌شود.

در صورتی که از زمان مقاربت محافظت نشده کمتر از ۱۲ ساعت گذشته است باید ابتدا یک قرص ضد بارداری اورژانسی تنسی ۰٫۷۵ میلی گرمی و سپس ۱۲ ساعت بعد قرص دوم ضد بارداری اورژانسی تنسی ۰٫۷۵ میلی گرمی همراه با آب مصرف شود اما اگر از

چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود میشویم,چند روز بعد از خوردن ۱.۵ میلی گرم لونورژسترل را در اول هفته سوم قاعدگی ماهانه دریافت کرده بودند؛ پریود آن‌ها زودتر از کجا بفهمیم یک

در صورتی که از زمان مقاربت محافظت نشده کمتر از ۱۲ ساعت گذشته است باید ابتدا یک قرص ضد بارداری اورژانسی تنسی ۰٫۷۵ میلی گرمی و سپس ۱۲ ساعت بعد قرص دوم ضد بارداری اورژانسی تنسی ۰٫۷۵ میلی گرمی همراه با آب مصرف شود اما اگر از

انواع قرص ضدبارداری اورژانسی . قرص های ocp از نوع ld شامل ۴ قرص است که ۲ قرص یک بار و ۲ قرص ۱۲ ساعت بعد مصرف می شود و قرص های hd که میزان هورمون بالاتری دارد، هر ۱۲ ساعت یکی مصرف می شود.

بیست و هشت سالمه و طی چهار پنج سال گذشته به طور مدام از قرص اورژانسی استفاده میکنم. آخرین پریودم چهارده بهمن بوده، بیست و پنج بهمن رابطه داشتم اما منی فقط روی آلت ریخته شد و داخل نرفت هفتاد و دو ساعت بعد دو عدد قرص

قرص اورژانسی ضد بارداری، نوعی درمان اورژانسی برای پیشگیری از بارداری ناخواسته پس از یک رابطه جنسی مشکوک و محافظت نشده است. با خواندن این مقاله اطلاعات زیادی در مورد نحوه مصرف قرص‌ های اورژانسی جلوگیری از بارداری

قرص صبح بعد، به بسیاری از زنان برای جلوگیری از حاملگی ناخواسته کمک کرده است. اکثر زنان می دانند که این قرص وجود دارد و از کجا می توانند آن را خریداری کنند.

تاثیر قرص اورژانسی بر پریود. لوونورژسترول به شکل قرص و هر بسته ی آن دو تایی است. اولین دوز این دارو باید طی 72 ساعت از مقاربت کنترل نشده، مصرف ‌شود.

تغییر نشانی مطب

تغییر نشانی مطب

تشکیل پرونده واژِینیسمو

فراخوان واژینیسموس

سوالات پزشکی کاربران

چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

نقل مطالب در سایتهای دیگ

درمان واژینیسموس

گالری عکس

درسنامه اختلالات جنسی وی

مطالب ویـژه

دکتری تخصصی بهداشت باروری

داروهای رایج

واژه نامه باروری

About Website

توصیه های بهداشتی در بارداری

مشاوره تخصصی بهداشت باروری

بارداری و زایمان

تنظیم خانواده و پیشگیری از بارداری

ببماریهای زنان و درمان

خانواده و سلامت

بهداشت جنسی

مطالب و مقالات

بسیاری از افراد که رابطه جنسی محافظت نشده دارند برای جلوگیری از بارداری از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها استفاده از قرص اورژانسی است که احتمال بارداری را به حداقل می‌رساند. اما متاسفانه افراد زیادی هستند که اطلاعات کافی در مورد استفاده از این قرص را ندارند و همین امر سبب می‌شود در مصرف این قرص زیاده‌روی کنند.

اما متاسفانه افراد زیادی هستند که اطلاعات کافی در مورد استفاده از این قرص را ندارند و همین امر سبب می‌شود در مصرف این قرص زیاده‌روی کنند و سلامت بدن خود را به خطر بیاندازند. در این مطلب قصد داریم به معرفی کامل قرص اورژانسی بپردازیم.

قرص اورژانسی چیست؟

این قرص حاوی پروژسترون زیادی است و با تغییر هورمون‌های بدن زنان از بروز بارداری جلوگیری به عمل می‌آورد. این قرص در زمانی که زنی رابطه جنسی محافظت نشده دارد و در دوران باروری و تخمک‌گذاری است، باید مورد استفاده قرار گیرد. این قرص هرگز برای سقط جنین نیست و حتی اگر باردار شده باشید از بارداری جلوگیری نمی‌کند.

مکانیسم عمل این قرص بدین صورت است که آزادسازی تخمک‌ها را متوقف می‌کند و از بارور شدن آن‌ها توسط اسپرم جلوگیری به عمل می‌آورد. به همین دلیل کارشناسان هشدار می‌دهند اگر پس از ۱۵ روز بعد از مصرف این قرص پریود نشدید سریعا آزمایش خون بدهید و وضعیت بارداری خود را مشخص کنید.چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

انواع قرص‌های اورژانسی

سه نوع قرص اورژانسی ضدبارداری وجود دارد که براساس نوع آن باید یک یا دو عدد از آن را مصرف کنید.

۱. یک نوع از قرص‌های اورژانسی حاوی هورمون که لوونورژسترول نامیده می‌شوند مانند My Way، Plan B One-step، Preventeza و Take Action

۲. قرص‌های ضد بارداری نیز می‌تواند به عنوان قرص اورژانسی استفاده شوند، اما باید بیش از یک قرص در یک زمان مصرف کنید تا بتوان از بارداری پیشگیری کرد. این رویکرد عملی، اما کمتر موثر است، زیرا نسبت به قرص اورژانسی یا لونورژستر بیشتر باعث تهوع می‌شود. قرص ضد بارداری نیاز به نسخه دارد. بهتر است با پزشک درباره میزان مصرف مشورت کنید.

۳. نوع سوم از قرص‌های پیشگیری اضطراری (ella) نامیده می‌شوند و شما برای دریافت آن نیاز به نسخه پزشک دارید. این دارو غیرهورمونی است و به همین دلیل فقط با نسخه پزشک در دسترس است.

طریقه مصرف قرص

این قرص را طی ۷۲ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده می‌توانید استفاده کنید. کارشناسان توصیه می‌کنند بهتر است این قرص در ۲۴ساعت اولیه مورد استفاده قرار گیرد.

این قرص به صورت یک قرص تک با دوز ۱.۵ و یا به صورت دو قرص با دوز ۰.۷۵ به فروش می‌رسد. اگر از قرص دوم (۰.۷۵) استفاده می‌کنید می‌توانید قرص اول را بعد از رابطه جنسی محافظت نشده و قرص دوم را ۱۲ ساعت بعد مصرف کنید. همچنین می‌توانید هر دو قرص را هم‌زمان باهم استفاده کنید.

اگر در وضعیتی قرار گرفتید که باید قرص اورژانسی مصرف می‌کردید، اما به این قرص دسترسی نداشتید، می‌توانید از قرص‌های ضد بارداری ال دی، اچ دی استفاده کنید. اما طریقه مصرف آن‌ها در این شرایط بسیار مهم است. طریقه مصرف این قرص‌ها در شرایط اورژانسی به صورت زیر است:

پس از نزدیکی محافظت نشده ۲ قرص ال دی و یا اچ دی را هم‌زمان مصرف کنید و سپس ۱۲ ساعت بعد دو قرص دیگر. در طی ۷۲ ساعت باید ۴ قرص خورده شوند.

قرص‌های اورژانسی چطور عمل می‌کنند؟

اگر تخمک گذاری قبلا اتفاق افتاده باشد قرص اورژانسی از تشکیل سلول تخم پیشگیری می‌کند. اگر سلول تخم در رحم لانه گزینی کرده باشد قرص اورژانسی نمی‌تواند بارداری را متوقف کند. قرص‌های اورژانسی حاوی لوونورژسترول ممکن است به طور موقت مانع از آزاد شدن تخمک‌ها شده یا مانع از باروری سلول تخم در رحم می‌شوند. اثربخشی این قرص‌ها به این موضوع بستگی دارد که چقدر زود قرص را مصرف کرده باشید.

عوارض قرص اورژانسی ضدبارداری چیست؟

برخی از خانم‌ها بعد از مصرف قرص اورژانسی، عوارض خفیف و موقتی را تجربه می‌کنند. عوارض جانبی قرص لوونورژسترول که معمولاً فقط چند روز ادامه می‌یابد ممکن است شامل این موارد باشد:

* حالت تهوع یا استفراغ

* سرگیجه

* خستگی

* سردرد

* حساس شدن پستان‌ها

* قاعدگی نامنظم

* خونریزی بین دوره‌های قاعدگی یا خونریزی شدید در قاعدگی

* درد لگن

* درد شکم

* گرفتگی عضلات و تغییرات خلق و خو

در صورت مصرف بیش از حد قرص لوونورژسترول و مشاهده‌ی عوارض جانبی شدید، به یک مرکز درمانی مراجعه کنید.

احتمال جلوگیری از بارداری پس از مصرف قرص اورژانسی چقدر است؟

در همین‌جا به شما اعلام می‌کنیم که این قرص صد در صد جلوگیری از بارداری را تضمین نمی‌کند. هر چقدر که زودتر از این قرص استفاده کنید خطر بارداری به همان میزان کاهش پیدا می‌کند. به طور کلی مصرف این قرص ۳ تا ۵ روز از بارداری پیشگیری می‌کند. اگر پس از استفاده از این قرص، پس از یک هفته از زمان همیشگی خود پریود نشدید فورا به پزشک مراجعه کنید.

مصرف هم‌زمان قرص ضد بارداری و قرص اورژانسی

این شایعه وجود دارد که مصرف هم‌زمان قرص ضدبارداری همراه با این قرص احتمال بارداری را به صفر می‌رساند. اما بهتر است بدانید هر کدام از این قرص‌ها باید برای شرایط خاصی مورد استفاده قرار بگیرند و مصرف هم‌زمان آن‌ها تنها ممکن است عوارض جانبی شدیدی برای شما به همراه داشته باشد، اما بر احتمال بارداری اثری ندارد!

نکاتی در مورد این قرص باید بدانید

قرص اورژانسی، گزینه‌ی موثری برای پیشگیری اضطراری از بارداری در زنانی استفاده می‌شود که رابطه‌ی جنسی محافظت نشده داشته‌اند. یا روش جلوگیری از بارداری در آن‌ها با شکست مواجه شده است. اما این روش به اندازه‌ی سایر روش‌های پیشگیری از بارداری موثر نیست. و برای استفاده‌ی روتین توصیه نمی‌شود. قبل از استفاده، مطمئن شوید که باردار نیستید.

مادران شیرده باید با احتیاط از این قرص استفاده کنند.

استفاده از قرص اورژانسی، ممکن است دوره‌ی قاعدگی شما را تا یک هفته به تاخیر بیندازد. اگر طی ۳ تا ۴ هفته از مصرف قرص اورژانسی پریود نشدید، لازم است آزمایش بارداری بدهید. اگر وقوع خونریزی قاعدگی بیش از یک هفته و حداکثر ۲ هفته پس از مصرف قرص اورژانسی طول بکشد، لازم است تست بارداری بدهید.

مصرف دوزهای اضافی قرص ضد بارداری اضطراری، میزان تاثیر قرص را افزایش نمی‌دهد. این قرص ها برای استفاده در سنین قبل از قاعدگی (قبل از ۱۷ سال) در نظر گرفته نشده است.

قرص اورژانسی را هر چندوقت یک بار می‌توان استفاده کرد؟چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

کارشناسان سلامتی هشدار می‌دهند در طی ۱۲ ماه ۲ تا ۳ بار می‌توانید از این قرص استفاده کنید. در غیراینصورت آسیب‌های زیادی به بدن شما وارد می‌شود.

88492747

88830950

info@bornanews.ir

تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری نوعی داروی پیشگیری از بارداری است که زنانی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند یا در روش‌های کنترل بارداری دچار مشکل می‌شوند، استفاده می‌کنند. درمان در شرایط خاص انجام می‌شود و یک روش متداول در جلوگیری از بارداری نیست. قرص اورژانسی در مواردی مانند پاره شدن کاندوم یا فراموش کردن قرص ضدبارداری ماهانه استفاده می‌شود. قرص اورژانسی عمدتا موجب تاخیر در تخمک گذاری می‌شوند. این روش شما را از بیماری‌های منتقله جنسی محافظت نمی‌کند.

قرص اورژانسی ضد بارداری یک روش پیشگیری از بارداری است که در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده یا درست عمل نکند، استفاده می‌شود. شما باید قرص اورژانسی ضد بارداری را هرچه سریعتر بعد از رابطه جنسی محافظت نشده استفاده کنید. قرص های اورژانسی ضدبارداری با قرص‌هایی که برای سقط جنین استفاده می‌شود متفاوت است. اگر باردار هستید قرص اورژانسی ضد بارداری نمیتواند بارداری شما را متوقف کند.
قرص اورژانسی ضد بارداری به نام قرص صبح روز بعد نیز معروف است اما لزومی ندارد برای مصرف آن تا صبح صبر کنید. قرص اورژانسی ضد بارداری را نباید به عنوان قرص روتین ضد بارداری استفاده کرد. برای این منظور باید داروهای دیگری مصرف شود.

سه نوع قرص اورژانسی ضدبارداری وجود دارد که براساس نوع آن باید یک یا دو عدد از آن را مصرف کنید.
1. یک نوع از قرص‌های اورژانسی حاوی هورمون که لوونورژسترول نامیده می‌شوند مانند My Way، Plan B One-step ، Preventeza و Take Action
2. قرص های ضد بارداری نیز میتواند به عنوان قرص اورژانسی استفاده شوند اما باید بیش از یک قرص در یک زمان مصرف کنید تا بتوان از بارداری پیشگیری کرد. این رویکرد عملی اما کمتر موثر است زیرا نسبت به قرص اورژانسی یا لونورژستر بیشتر باعث تهوع می‌شود. قرص ضد بارداری نیاز به نسخه دارد. بهتر است با پزشک درباره میزان مصرف مشورت کنید.
3. نوع سوم از قرص‌های پیشگیری اضطراری (ella) نامیده می‌شوند و شما برای دریافت آن نیاز به نسخه پزشک دارید. این دارو غیرهورمونی است و به همین دلیل فقط با نسخه پزشک در دسترس است.

تحقیقات نشان می‎دهد قرص‌های اورژانسی ضدبارداری با به تاخیر انداختن تخمک گذاری عمل می‌کنند. اگر تخمک گذاری قبلا اتفاق افتاده باشد قرص اورژانسی از تشکیل سلول تخم پیشگیری می‌کند. اگر سلول تخم در رحم لانه گزینی کرده باشد قرص اورژانسی نمی‌تواند بارداری را متوقف کند. قرص‌های اورژانسی حاوی لوونورژسترول ممکن است به طور موقت مانع از آزاد شدن تخمک‌ها شده یا مانع از باروری سلول تخم در رحم می‌شوند. لوونوژسترول یک دوز و یک قرص است. اثربخشی این قرص‌ها به این موضوع بستگی دارد که چقدر زود قرص را مصرف کرده باشید.

اگر لوونورژسترول درست بعد از رابطه جنسی محافظت نشده استفاده شود می‌تواند شانس بارداری را تا حد زیادی کاهش دهد. حدود 7 نفر از هر 8 زنی که از این قرص استفاده می‌کنند، باردار نمی‌شوند. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که لوونورژسترول در زنان دارای اضافه وزن و چاق کمتر موثر است. پزشکان به این خانمها توصیه می‎کنند از آی یو دی استفاده کنند. گفتنی است تا 72 ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده می‌توان این دارو را مصرف کرد. نوع سوم از این داروها را میتوان تا 120 ساعت بعد از رابطه جنسی مصرف کرد.
 چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

قرص اورژانسی ضد بارداری در مواردی که زن و شوهر رابطه جنسی محافظت نشده دارند، موثر است اما به اندازه دیگر روش‌های جلوگیری از بارداری تاثیر ندارد و برای استفاده معمول و روتین توصیه نمی‌شود. البته قرص صبح روز بعد میتواند با وجود استفاده صحیح ناکارآمد باشد. این دارو نمیتواند شما را در برابر بیماریهای مقاربتی محافظت کند. قرص صبح روز بعد برای همه مناسب نیست. در صورتی که هرکدام از مشکلات زیر را دارید، قرص اورژانسی ضدبارداری مصرف نکنید:

به هرگونه قرص اورژانسی حساسیت دارید.

داروهای خاصی مصرف می‌کنید که می‌تواند اثربخشی قرص روز بعد را کاهش دهد. داروهایی مانند باربیتورات‌ها.

اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید ممکن است قرص اورژانسی به اندازه کافی موثر نباشد.

مطمئن باشید قبل از استفاده از داروی اضطراری، باردار نیستید، اثرات این داروها روی جنین در حال رشد ناشناخته است.

عوارض جانبی قرص اورژانسی که معمولا چند روز اثر دارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تهوع و استفراغ

سرماخوردگی

خستگی

سردرد

حساسیت سینه ها

خونریزی بین دوره یا خونریزی شدید قاعدگی

درد پایین کمر و شکم

قرص اورژانسی ضد بارداری و پریود

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری میتواند قاعدگی دوره بعد را تحت تاثیر قرار دهد؟ پاسخ این است: «امکان دارد». بعد از مصرف قرص اورژانسی ممکن است پریود شما دیرتر یا زودتر از وقت معمول اتفاق بیفتد. بیشتر خانم‌ها در طول یک هفته از زمانی که منتظر پریود هستند، این اتفاق برایشان می‌افتد. قاعدگی شما همچنین ممکن است غلیظتر یا رقیق‌تر، یا با درد بیشتر یا کمتر از معمول همراه باشد. اگر در طول یک هفته بعد از تاریخ مورد نظر پریود نشدید و حدس می‌زنید حتی بعد از استفاده از قرص اورژانسی باردار هستید بهتر است یک تست بارداری بدهید.

از این قرص در موارد زیر میتوان استفاده کرد:

وقتی از وسایل جلوگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده نشود.

زمانی که مصرف قرص ضد بارداری فراموش شود و رابطه جنسی کامل باشد.

کاندوم پاره شود.

زمانی که مایع منی داخل رحم ریخته شود.

اگر از قرص اورژانسی ضد بارداری درست استفاده شود احتمال بسیار کمی خواهد داشت که بارداری شود. 

قرص صبح روز بعد را تا زمانی که به بدنتان آسیب نرسد می‌توانید استفاده کنید اما به هیچ عنوان نباید آن را به طور منظم به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری استفاده کنید، زیرا:
قرص اورژانسی نمی‌تواند مانند اشکال دیگر کنترل بارداری مانند آی یو دی، قرص ضدبارداری، تزریق و حلقه از بارداری پیشگیری کند.
مصرف قرص صبح روز بعد در مقدار و به مدت طولانی گرانتر از مصرف قرص ضدبارداری است.
عوارض جانبی قرص اورژانسی موقت و بی‌ضرر اما آزاردهنده است.

می‌توانید از قرص صبح روز بعد هر چند بار که بخواهید استفاده کنید اما راه حل پیشگیری از بارداری در طولانی مدت نیست و روش‌های پیشگیری از بارداری روتین موثرتر از این قرص عمل می‌کنند.
به هیچ عنوان دونوع متفاوت از قرص اورژانسی ضدبارداری را در یک زمان یا با فاصله 5 روز از هم استفاده نکنید چون ممکن است اثر یکدیگر را خنثی کنند. همچنین به هیچ عنوان بیشتر از یک قرص اورژانسی در روز مصرف کنید. مصرف مقدار بیشتر به هیچ عنوان شما را در برابر بارداری محافظت نمی‌کند.
تا زمانی از آی یو دی استفاده می‌کنید نیازی به استفاده از قرص اورژانسی نیست چون در این روش لازم نیست نگران بارداری باشید چون شما را از بارداری محافظت می‌کند.

روانشناسی و زناشویی بارداری, جلوگیری از بارداری, روش اضطراری, روش جلوگیری از بارداری, قرص اورژانسی

باید در دو نوبت با فاصله ۱۲ ساعت هر بار ۲ قرص HD خورده شود. در واقع بعد از مقاربتی که احتمال بارداری دارد در اولین فرصت ۲ قرص خوراکی HD همراه با شیر یآب زیاد مصرف می شود.

روش جلوگیری از بارداری بصورت اضطراری به مجموعه ای از روش ها و تکنیک هایی اطلاق می شود که در صورتی که نزدیکی بدون استفاده از یکی از راه های مطمئن پیشگیری از بارداری انجام شود و یا علیرغم استفاده از یک روش مشخص، اتفاقی مانند پاره شدن کاندوم و یا نظیر آن رخ دهد، می توان از آن استفاده کرد.

باید در نظر داشت که این روش به هیچ وجه از انتقال بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کند. رایج ترین روش پیشگیری بصورت اضطراری، مصرف قرص های معمولی خوراکی ضد بارداری HD است که به نام “قرص صبح روز بعد” مشهور شده اند. البته این نام مناسبی نیست چون نیازی به صبر کردن تا صبح روز بعد نیست و بهتر است در اولین فرصت بعد از نزدیکی بدون محافظت، از این روش استفاده شود.چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

موارد استفاده از این روش زمانی است که نزدیکی از طریق واژن صورت گیرد در حالیکه هیچ روش پیشگیری از بارداری استفاده نشده یا بطور ناصحیح و غیر کارآمد استفاده شده باشد. این موقعیت ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

اثربخشی این روش به نحوه صحیح استفاده و بخصوص زمان مصرف قرصها بستگی دارد. این روش صد درصد موثر نیست، اما تقریبا در ۹۸% موارد از حاملگی پیشگیری می کند. یعنی از هر ۱۰۰ خانمی که از این روش برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند حدود ۲ نفر در طول یکسال حامله می شوند.

اگرچند بار از این روش استفاده شود، تاثیر آن کمتر شده و احتمال بارداری بیشترمی شود. بنابراین این روش فقط برای موارداضطراری بکار می رود و نباید بطور مداوم، بعنوان یک روش پیشگیری بکار رود. بلکه پس از استفاده از این روش، فرد باید به پزشک یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و پس از مشاوره، یکی از روشها را بصورت دائمی انتخاب کند.

باید در دو نوبت با فاصله ۱۲ ساعت هر بار ۲ قرص HD خورده شود.در واقع بعد از مقاربتی که احتمال بارداری دارد در اولین فرصت ۲ قرص خوراکی HD همراه با شیر یآب زیاد مصرف می شود. باید دقت کرد که قرص نوبت اول در زمانی خورده شود که نوبت دوم را بتوان ۱۲ ساعت پس از آن مصرف کرد. مصرف نوبت اول را نباید بی دلیل به تاخیر انداخت، زیرا میزان تاثیر ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد.اگر قرص نوع LD در دسترس باشد،‌ باید در هرنوبت ۴ قرص مصرف کرد.

نکته مهم: اگر بیش از ۷۲ ساعت (۳ روز) از مقاربت گذشته باشد، استفاده از روش اضطراری توصیه نمی شود و باید در این موارد با پزشک مشورت کرد.

مصرف این قرص های هورمونی با متوقف کردن تخمک گذاری یا تداخل در جایگزینی تخمک لقاح یافته در رحم می تواند مانع حاملگی شود. از آنجا که تخمک لقاح یافته ظرف مدت کوتاهی در قسمتی از رحم جایگزین می شود، زمان استفاده از این روش بسیار حائز اهمیت است. در واقع اگر عمل جایگزینی اتفاق افتاده باشد استفاده از این روش مانع از پیشرفت روند بارداری نشده و موجب بروز سقط نخواهد شد.

قرص های خوراکی اگر به روش اضطراری ذکر شده در بالا مصرف شوند، معمولا عارضه جانبی خطرناکی ندارند. با این حال ممکن است باعث عوارض جانبی موقتی شوند که رایج ترین آنها تهوع است و می توان برای پیشگیری یا برطرف کردن آن از یک داروی ضد تهوع نیز استفاده کرد.

تقریبا در نیمی از مصرف کنندگان از این روش تهوع دیده می شود و ممکن است در تعدای از مصرف کنندگان استفراغ هم وجود داشته باشد. گاهی ممکن است سردرد، سرگیجه، گرفتگی شکم و یا احساس پری و درد در سینه ها نیز رخ دهد که البته همه عوارض جانبی گذرا بوده و معمولا‌ پس از یک تا دو روز رفع می شوند. بعلاوه استفاده از این روش تاثیر در میزان باروری فرد در آینده نخواهد داشت.

اگر فرد در طول دو ساعت پس از مصرف قرصها در نوبت اول یا دوم، دچار استفراغ شد، در اولین فرصت باید ۲ قرص دیگر HDمصرف کند. اگر این اتفاق بعد از خوردن قرصها در نوبت اول رخ دهد، قرصهای نوبت دوم کماکان باید ۱۲ ساعت بعد از نوبت اول مصرف شوند. تزریق یک آمپول ب ۶ بصورت عضلانی میتواند در کاهش تهوع موثر باشد. استفراغ اگر بیش از دو ساعت بعد از مصرف قرصها رخ دهد، اهمیتی ندارد زیرا دارو جذب شده است.

بعضی از داروهایی که بطور کلی اثربخشی قرص های ضدبارداری را کاهش می دهند ممکن است در کارآیی این روش نیز اختلال ایجاد کنند. برخی از این داروها عبارتند از ریفامپین (نوعی آنتی بیوتیک)، گریزوفولوین (داروی ضد قارچ خوراکی)، باربیتوراتها و برخی از داروهای ضد صرع.

پس از مصرف هیچ علامت فوری که نشان دهد قرصها اثر کرده یا نکرده اند، وجود ندارد و فقط قاعدگی باید به موقع، چند روز زودتر یا دیرتر رخ دهد. اگر شروع قاعدگی، بیش از یک هفته به تاخیر افتد و یا هر مورد خاص دیگر وجود داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

نکته مهم این است که اگر بعد از مصرف قرصها، دوباره مقاربتی انجام شود که احتمال بارداری در آن وجود داشته باشد، قرصهای قبلی خورده شده از بارداری مجدد جلوگیری نمی کنند.

مقدار استروژن موجود در قرصهای ترکیبی ضد بارداری می تواند در مقدار و کیفیت شیر مادر تاثیر منفی داشته باشد. اما بنظر نمی رسد که استفاده کوتاه مدت آن این تاثیر را بگذارد. بعلاوه هورمون ترشح شده در شیر آثار نامطلوبی در شیرخوار نخواهد داشت.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

 

قرص اورژانسی و پریود

قرص اورژانسی اووسیز

قرص اورژانسی ال دی

عوارض قرص اورژانسی بر پریود

چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

قرص اورژانسی تا چند ساعت بعد اثر دارد

طریقه مصرف قرص اورژانسی لوونورژسترول

تاثیر قرص اورژانسی در زمان تخمک گذاری

قرص اورژانسی و زعفران


چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده
چطور بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *