چطور بفهمیم ناراحتی قلبی داریم

 
helpkade
چطور بفهمیم ناراحتی قلبی داریم
چطور بفهمیم ناراحتی قلبی داریم

تحقیقات نشان داده اند که برخی از زنان چند روز قبل از حمله قلبی مشکلات سوءهاضمه داشته اند و نمی دانستند که مشکلات هاضمه ای را با حملات قلب ارتباط دهند بنابراین دنبال راه حل و درمان نمی باشند.

احساس گیجی، سردرگمی یا کسل بودن می توانند نشانه انسداد یا مشکلات مربوط به درچه قلب باشند مخصوصاً اگر این موارد با احساس لرزش (نبض تند) در قلب همراه باشد.

اگر فعالیت سبک باعث از بین رفتن تنفس شما می شودباید بدانید که این یک مشکل اساسی است.باید توانایی و فعالیت امروزه خود را با یک یا 2 سال قبل مقایسه کنید اگر متوجه تغییرات اساسی در تنفس و توانایی بدن خود شدید، این می تواند علامت شروع یک اتفاق مهم باشد. از طرفی مشکلات تنفسی که حتی هنگام دراز کشیدن سراغ شما می آیند، جدی بوده و در آینده مشکل ساز خواهند بود و البته می تواند نشانه مشکلات دریچه قلب باشد پس حتما با پزشک مشورت کنید.

شاید یکی از رایج ترین نشانه های بیماری قلبی فشار شدید در قفسه سینه مانند احساس وجود یک شئ سنگین بر روی سینه است. این درد گاهی به شانه ها، بازو، گردن و فک هم گسترش پیدا می کند. درد قفسه سینه بعد یا حین انجام فعالیت روزانه یا استرس ، می تواند یک سیگنال برای مشکلات گردش خون باشد.چطور بفهمیم ناراحتی قلبی داریم

احساس تهوع یا خستگی، تجربه سرما خوردگی و عرق سرد و مرطوب می توانند نشانه های جریان خون ناکافی باشند و از نشانه های اولیه بیماری قلبی.

یکی از مواردی که افراد دچار مشکل قلبی بعد از تشخیص مطرح کردند مشکل بی خوابی و خستگی است.

متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

عبارات ناراحتی قلبی بیماری قلبی و بیماری قلبی عروقی اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. بیماری قلبی عروقی عموما به وضعیتی گفته می شود که طی آن عروق خونی باریک یا مسدود می شوند و می تواند به یک حمله قلبی، درد قفسه سینه (آنژین) یا سکته مغزی منجر شود.

دیگر شرایط قلبی، مانند آن هایی که عضله قلب، دریچه ها یا ضربان را تحت تاثیر قرار می دهند نیز انواعی از بیماری های قلبی در نظر گرفته می شوند. با داشتن یک سبک زندگی سالم، می توان از انواع بسیاری از بیماری های قلبی پیشگیری کرد یا آنها را درمان کرد.

فهرست موضوعات

چطور بفهمیم ناراحتی قلبی داریم

علائم بیماری قلبی به نوع بیماری قلبی که فرد به آن مبتلا می باشد، بستگی دارد.

به ضربان غیرعادی قلب، آریتمی قلبی می گویند. در این شرایط ممکن است قلب فرد ضربانی بسیار سریع، بسیار کند و یا غیرعادی داشته باشد. علائم آریتمی های قلبی شامل موارد زیر می شوند:

نقایص قلبی مادرزادی که جدی هستند معمولا به سرعت پس از تولد نمایان می شوند. علائم نقص قلبی در کودکان می تواند شامل موارد زیر شوند:

نقایص قلبی مادرزادی که کمتر جدی هستند، معمولا تا کودکی یا بزرگسالی تشخیص داده نمی شوند. نشانه ها و علائم نقایص قلبی مادرزادی که فورا حیات فرد را تهدید نمی کنند، شامل موارد زیر می شوند:

در مراحل اولیه کاردیومیوپاتی (ضعف عضله قلب)، فرد ممکن است دارای هیچ علامتی نباشد. همگام با بدتر شدن وضعیت بیمار، نشانه های درد قلب می توانند شامل موارد زیر شوند:

علائم بیماری قلبی عروقی می تواند در زنان و مردان متفاوت باشد. برای مثال، در مردان احتمال بروز علامتی مانند درد قفسه سینه بیشتر است. این در حالیست که در زنان احتمال وجود علائمی دیگر مانند تنگی نفس، حالت تهوع و خستگی شدید همراه با درد قفسه سینه بیشتر است. علائم می توانند شامل موارد زیر شوند:

ممکن است تا زمانی که فرد دچار حمله قلبی، آنژین، سکته مغزی یا انواع نارسایی قلبی نشود، تشخیص داده نشود که او به بیماری قلبی عروقی مبتلا می باشد.

مهم است که نگران علائم بیماری قلبی و عروقی باشید و صحبت کردن درباره نگرانی ها با پزشک ضروری می باشد. گاهی اوقات بیماری قلبی عروقی می تواند توسط آزمایشات معمولی تشخیص داده شود.

اندوکاردیت عفونتی است که لایه درونی قلب را که جدا کننده حفرات و دریچه های قلب از یکدیگر است، تحت تاثیر قرار می دهد. علائم عفونت قلبی می توانند شامل موارد زیر شوند:

قلب دارای چهار دریچه (دریچه های آئورتی، میترال، ریوی و سه لختی) می باشد که جریان خون مستقیم را به روی قلب باز کرده یا می بندند.

دریچه ها ممکن است با شرایط مختلفی که موجب تنگی (استنوسیس)، نشت (برگشت خون یا نارسایی) یا بسته شدن نامناسب (افتادگی دریچه) می شوند، آسیب ببینند. بسته به اینکه کدام دریچه به درستی عمل نمی کند، علائم بیماری دریچه های قلب می تواند شامل موارد زیر شود:

مقاله پیشنهادی دکتر خسروی: علائم ناراحتی قلبی در زنان چیست؟

مشکلات قلبی عامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است. بنابراین مهم است که قلب و وضعیت سلامتی آن را درک کنید. بسیاری از علائم هسدار دهنده بیماری های قلبی وجود دارند که شما آن ها را جدی نمیگیرید و مسئله ای پیش پا افتاده می پندارید. برخی از علائم درد قلب که نشانه های بیماری قلبی خطرناکی هستند و سریعا باید به نزد پزشک متخصص قلب عروق مراجعه نمایید عبارتند از:

اگر به دنیال یک زندگی طولانی هستید در مرحله اول باید از سالم بودن قلب خود اطمینان حاصل کنید برخی از علائم قلب سالم عبارتند از:

ضربان قلب نرمال: ضربان قلب شما باید به طور معمول بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه باشد.

فشار خون نرمال: میزان فشار خون زیر 120/80 در محدوده سالم است. عدد اول، 120 ، فشار شریانی شما را اندازه گیری می کند در حالی که عدد دوم، 80 ، فشار عضله قلب  شما را اندازه گیری می کند. فشار بالاتر از 130/80 ، فشار خون بیش از حد نشان داده شده است که می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

سلامت دهان و دندان:  لثه های دردناک و خونریزی لثه می توانند هشدار اولیه برای بیماری های قلبی باشند.

سطح انرژی: هنگامی که قلب شما کار خود را به طور منظم انجام می دهد، بدن شما اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خون را دریافت می کند و انرژی کافی برای شما را تأمین می کند. خستگی مزمن می تواند نشانه هشدار دهنده مشکلات قلبی باشد.

اگر فرد دارای علائم زیر باشد، باید فورا به دنبال مراقبت پزشکی اورژانسی باشد:

بیماری قلب هنگامی که در اوایل تشخیص داده می شود، راحت تر درمان می شود. بنابراین فرد باید با پزشک درباره نگرانی های مرتبط با سلامت قلب خود صحبت کند.

اگر نگران ابتلا به بیماری قلبی هستید، با پزشک خود درباره اقداماتی که می توانید جهت کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی انجام دهید، صحبت کنید. این نکته هنگامی که سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشید به گونه خاصی اهمیت می یابد.

اگر بر اساس علائم و نشانه های جدیدی که در شما بروز کرده، فکر می کنید که به بیماری قلبی مبتلا هستید، یک وقت ملاقات با پزشک خود تنظیم کنید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

نوشته قبلی

روماتیسم قلبی و حاملگی

نوشته بعدی

علت انواع بیماری قلبی چیست؟

اندوکاردیت باکتریایی چیست؟ (التهاب درون‌شامه قلب)

علائم تصلب شرایین ( آترواسکلروز ) چیست؟

آنژین قلبی چیست؟

معرفی بیماری کوستوکندریت (کوستوکندریت یا درد قفسه سینه)

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروزچطور بفهمیم ناراحتی قلبی داریم

آخرین مطالب

اندوکاردیت باکتریایی چیست؟ (التهاب درون‌شامه قلب)

نوار قلب؛ بهترین راه تشخیص بیماری قلبی

علائم گرفتگی عروق کرونری قلب و نحوه درمان آن با دارو قرص

تفاوت درد قفسه سینه عصبی با حمله قلبی و کرونا

آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

مطالب ویژه

روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

تفسیر جواب اکو قلب

از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

فکر می‌کنید اگر مشکلی در قلب شما رخ داده باشد، متوجه آن خواهید شد؟ یعنی اطلاعات کافی در زمینه مشکلات قلبی دارید؟ همانگونه که می‌دانید همه مشکلات قلبی با علائم واضح هشدار دهنده همراه نیستند.

همیشه درد شدید قفسه سینه که به دنبالش به زمین بیفتید، مانند آنچه در فیلم ها می بینید، اتفاق نمی افتد. برخی از علائم مشکل قلبی حتی در قفسه سینه هم ایجاد نمی شود. بنابراین تشخیص برای پزشک قلب آسان نیست.

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

وینسنت بوفالینو، سخنگوی انجمن قلب آمریکا، می گوید:

هرچه عوامل پرخطر بیشتری داشته باشید، امکان بروز مشکلات قلبی عروقی در شما بیشتر خواهد بود. عواملی چون سن بالای ۶۰ سال، اضافه وزن، دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا از جمله آن‌ها هستند.چطور بفهمیم ناراحتی قلبی داریم

این مورد رایج ترین نشانه وجود مشکل قلبی است. اگر شریان مسدود شده داشته باشید یا دچار سکته قلبی شوید، ممکن است در قفسه سینه خود احساس درد، گرفتگی یا فشار بکنید.

طبق گفته چمبرز، مدیر آزمایشگاه کاتترگذاری قلب در انستیتوی قلب و عروق ایالت پن در هرشی، توصیف افراد از این درد متفاوت است. بعضی از افراد معتقدند این درد مثل این است که فیلی روی آنها نشسته است و بعضی دیگر درد را سوزشی توصیف می کنند.

این احساس معمولاً بیش از چند دقیقه طول می کشد. همچنین ممکن است هنگام استراحت یا حین فعالیت بدنی اتفاق بیفتد. چمبرز معتقد است اگر درد مختصر است یا هنگام لمس و فشار بیشتر می شود، مشکل از قلب نیست. با این وجود باید توسط پزشک قلب و عروق معاینه شوید. اگر علائم شدید هستند و پس از چند دقیقه برطرف نشدند، باید با اورژانس یا ۱۱۵ تماس بگیرید.

همچنین به خاطر داشته باشید که مشکلات قلبی، حتی حمله قلبی، لزوما با درد قفسه سینه همراه نیست. این مورد به ویژه در میان زنان بسیار شایع است.

برخی از افراد هنگام بروز مشکل قلبی حالت تهوع، سو هاضمه، سوزش سر دل یا درد معده دارند. برخی از افراد حتی ممکن است استفراغ کنند. طبق اطلاعات به دست آمده زنان بیشتر از مردان این نوع علائم را گزارش می کنند.

ناراحتی معده می تواند دلایل زیادی داشته باشد که هیچ ارتباطی با قلب ندارد. شاید این درد به خاطر غذایست که خورده اید. اما باید توجه کنید که می‌تواند از علائم حمله قلبی هم باشد. بنابراین اگر چنین احساسی دارید و در معرض ابتلا به مشکلات قلبی هستید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

 

 

یکی دیگر از علائم رایج حمله قلبی دردی است که به سمت چپ بدن گسترش می یابد. طبق تجربیات چمبرز، این درد تقریباً همیشه از سینه شروع شده و به سمت خارج حرکت می کند. اما برخی از بیماران ​​عمدتاً در ناحیه بازو درد دارند که این خود نشان دهنده حملات قلبی است.

در بسیاری از مواقع احساس گیجی باعث از دست دادن لحظه ای تعادل یا احساس ضعف می شود. البته این اتفاق گاهی به علت نخوردن غذا یا نوشیدنی کافی یا برخواستن از جای خود به طور ناگهانی می باشد.

اما اگر همراه با سبکی سر، احساس ناپایداری، ناراحتی قفسه سینه یا تنگی نفس است، بلافاصله باید با پزشک تماس بگیرید. این عارضه می تواند به این معنی باشد که فشار خون شما کاهش یافته است. از این رو قلب قادر به پمپاژ موثر خون نیست.

معمولا درد گلو یا فک مربوط به قلب نیست. به احتمال زیاد، علت آن اختلال ماهیچه ای، سرماخوردگی یا مشکل سینوسی است. اما اگر در مرکز قفسه سینه خود نیز حس درد یا فشاری دارید که به داخل گلو یا فک گسترش یافته است، می تواند نشانه حمله قلبی باشد. در چنین شرایطی بهتر است برای اطمینان با ۱۱۵ تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.

اگر بعد از انجام کاری که در گذشته مشکلی برای انجام آن نداشتید، مانند بالا رفتن از پله ها یا حمل مواد غذایی از ماشین به منزل، ناگهان احساس خستگی یا کوفتگی کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

این نوع تغییرات قابل توجه برای پزشکان بسیار مهم‌تر از هر گونه دردی است که ممکن است بیمار احساس کند. خستگی مفرط یا ضعف غیرقابل توجیه، گاهی اوقات به مدت چند روز، می تواند یکی از علائم مشکل قلبی باشد. این نشانه به ویژه در خانم‌ها بسیار شایع است.

این که هنگام چرت زدن کمی خرخر کنید، طبیعی است. اما خروپف غیرمعمول با صدای بلندی که به نظر می رسد در حال نفس نفس زدن یا خفه شدن هستید، می تواند نشانه ای از آپنه خواب باشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که هنگام خواب تنفس شما چند بار به مدت کوتاهی قطع می شود. این امر باعث می‌‌شود که به بار قلب اضافه شود.

در چنین شرایطی پزشک بررسی می کند که آیا شما به مطالعه خواب نیاز دارید یا خیر. در صورت داشتن این مشکل، ممکن است برای روان کردن تنفس هنگام خواب به دستگاه کمک تنفسی CPAP نیاز داشته باشید.

عرق سرد اگر بدون هیچ دلیل مشخصی اتفاق بیفتد، می تواند نشانه حمله قلبی باشد. اگر عرق سرد در کنار هر یک از علائم دیگر رخ داد، باید با ۱۱۵ تماس بگیرید تا بلافاصله به بیمارستان منتقل شوید. بهتر است تا قبل از روشن شدن موضوع نیز از رانندگی بپرهیزید.

در بیشتر مواقع سرفه‌های ادامه دار نشانه ناراحتی قلبی نیست. اما اگر بیماری قلبی دارید یا می دانید در معرض خطر ابتلا به آن هستید، بهتر است همه احتمالات را در نظر بگیرید.

سرفه‌های طولانی مدت همراه با خلط سفید یا صورتی می تواند نشانه نارسایی قلبی باشد. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که قلب در تامین نیازهای بدن ناتوان است و درنتیجه خون به داخل ریه ها نشت می کند.

تورم پا و مچ پا نشانه‌ای از عدم پمپاژ خون به طور موثر است. زیرا وقتی قلب نتواند خون را به درستی پمپاژ کند، خون در وریدها انباشته شده و تورم ایجاد می شود. نارسایی قلبی دفع آب و سدیم توسط کلیه ها را نیز مختل کرده و موجب تورم شکمی می شود.

این که در موقعیت‌های هیجان انگیز یا استرس‌زا ضربان قلب افزایش یابد، کاملا طبیعی است. اما اگر احساس کنید این افزایش ضربان عادی نیست و اکثر اوقات اتفاق می افتد، بهتر است موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

هر چند در بیشتر موارد، این امر ناشی از یک رفتار اشتباه مانند مصرف کافئین زیاد یا خواب ناکافی است و به سادگی می‌تواند کنترل شود. اما گاهی اوقات، می تواند وضعیتی به نام فیبریلاسیون دهلیزی را نشان دهد که نیاز به درمان دارد. بنابراین بهتر است از پزشک خود بخواهید که آن را به دقت بررسی کند.


شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد نشانه‌های مشکل قلبی می‌توانید از راهنمایی‌های دکترهای قلب استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین پزشکان متخصص قلب و عروق را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان  مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

 

 

 

سلام و وقت بخیر.مادر من ۴۶ ساله هستن.از ابتدای کرونا دیگه فعالیت مون کم شده و بیشتر توی خونه هستیم. گهگاهی که کوه میریم یا میریم پیاده روی ابتدای فعالیت میگه قفسه سینه ام درد میکنه و بعد خوب میشه. بعد اگه روزهای بعد هم پیاده روی رو ادامه بدیم دردی نداره. به نظر شما مشکلی هست؟

سلام
وقت بخیر
این درد هنگام شروع فعالیت بهتره اول از نظر قلبی بررسی بشه.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

چطور بفهمیم ناراحتی قلبی داریم

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

نشانه ‏های مهم بیماری قلبی 
 

مهمترین علت پیدایش بیماری‌های قلبی- عروقی، تصلب شرایین می‌باشد. تصلب شرایین سبب می شود که سرخرگ‌های گوناگونی که به سمت‌های مختلف بدن خون می‏رسانند، به تدریج سخت و تنگ گردند و توانایی آنها برای انتقال اکسیژن و مواد غذایی به سلول های بدن کاهش یابد.

بعضی از عوامل موجب سریعتر شدن تصلب شرایین می گردند و در صورت وجود آنها احتمال پیدایش بیماری قلبی- عروقی افزایش پیدا می‌کند. برای پیشگیری از پیدایش بیماری‏های قلبی- عروقی و مرگ و میر و ناتوانی ناشی از آنها، باید این عوامل خطر را بشناسید و به توصیه‏های پزشکی توجه نمایید.

 عوامل خطر برای بیماری‌های قلب و عروق

عوامل خطر برای بیماری های قلب و عروق عبارتند از: سن بالا، جنس مذکر، سابقه خانوادگی بیماری قلبی زودرس، فشار خون بالا، افزایش چربی خون به ویژه کلسترول)، دیابت قندی، سیگار کشیدن، چاقی، کم تحرکی (انجام ندادن فعالیت های بدنی) و اختلال در انعقاد خون. چطور بفهمیم ناراحتی قلبی داریم

با توجه به اینکه دیابت از عوامل خطر بیماری‌های قلبی-عروقی است و معمولا با عوامل خطر دیگر همراهی دارد و گاهی شاید ایجاد کننده آنها باشد، مبتلایان به دیابت باید بیش از دیگران مراقب سلامت قلب و عروق خود باشند.

پژوهش‌های فراوان پزشکی نیز نشان داده اند که عوامل خطر قلبی- عروقی در مبتلایان به دیابت نوع ۲ شایعتر هستند.

بیماری‌های قلبی – عروقی را می‌توان به سه گروه عمده تقسیم کرد:

• بیماری‌های کرونری قلب

• حوادث عروقی مغز

• بیماری رگ‌های محیطی

بیماری‌های کرونری قلب

قلب یک پمپ عضلانی به اندازه مشت گره کرده انسان است که در هر دقیقه به طور متوسط ۶۰ تا ۱۰۰ بار می تپد و خون را در بدن به گردش در می آورد. گردش خون سبب می‏شود که اکسیژن و مواد غذایی به اندام های بدن برسد و مواد زائد ناشی از فعالیت سلول‌ها نیز دفع شود. عضله قلب هم از این قاعده مستثنی نیست و باید خونرسانی مناسب داشته باشد تا این کار حیاتی خود را به درستی انجام دهد. خونرسانی به عضله قلب توسط رگ هایی موسوم به «سرخرگ های کرونر» صورت می گیرد. رسیدن خون به قلب و میزان فعالیت عضله قلب تا حدی مشابه وضعیت عرضه و تقاضا است؛ هرچه قلب فعالیت بیشتری داشته باشد (مثلاٌ هنگام فعالت‏های سنگین بدنی یا اضطراب و تنش)، به خون بیشتری احتیاج خواهد داشت. سرخرگ‏های کرونر باید بتوانند این افزایش نیاز را تأمین کنند و گرنه سلولهای عضله قلب با مشکل روبرو خواهند شد.

تصلب شرایین و همچنین پیدایش لخته درون رگ‏های کرونر سبب می شود که خونرسانی به سلول های عضله قلب کاهش یابد. در نتیجه کمبود اکسیژن و مواد غذایی و انباشت مواد زائد در عضله قلب، دردی پدید می آید که به «درد قلبی» یا «آنژین صدری» معروف است. اگر سرخرگ کرونر به طور کامل (به وسیله تنگی شدید یا لخته خون) بسته شود، سلول‏های قلبی مربوط به حوزه آن سرخرگ خواهند مرد که به این وضعیت «انفارکتوس قلبی» می‏گویند. گاهی نیز در اثر اختلال شدید و گسترده در کارکرد عضله قلب، مرگ ناگهانی رخ می دهد.

نشانه‏های مهم بیماری قلبی

۱- درد قفسه سینه: این درد کوبنده یا فشارنده در ناحیه پشت جناغ سینه احساس می شود و ممکن است به گردن، دستها، پشت و یا شکم هم انتشار یابد. آنژین صدری اغلب هنگام کارهای بدنی یا فشارهای روحی و روانی که فعالیت قلب افزایش پیدا می کند، بروز می‏نماید و معمولاٌ با استراحت یا مصرف نیتروگلیسرین زیرزبانی تسکین می یابد. اگر درد با استراحت یا چندین دقیقه پس از مصرف قرص یر زبانی بهبود نیافت و به ویژه اگر همراه با تنگی نفس، تهوع و تعرق شدید بود، ممکن است نشانه انفارکتوس قلبی باشد. براساس گزارش مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به دلیل اختلال در اعصاب محیطی، شدت نشانه های بیماری قلبی در افراد دیابتی ممکن است کمتر از میزان مورد انتظار باشد (انفارکتوس بی سروصدا)؛ از این رو شما که به بیماری دیابت مبتلا هستید باید بیشتر متوجه چنین نشانه هایی باشید و به موقع به پزشک مراجعه کنید. البته به یاد داشته باشید که دردهای قفسه سینه فقط نشانه بیماری قلبی نیستند و ممکن است مثلاٌ در اثر بیماری های گوارشی یا ریوی نیز پدید آیند.

۲- تنگی نفس: احساس تنگی نفس می تواند از نشانه های بیماری کرونری قلب باشد گرجه در بسیاری از بیماری های تنفسی و… نیز این حالت پدید می آید.

۳- تپش قلب: در این وضعیت، فرد به طور ناراحت کننده ای ضربان قلب خود را احساس می‏کند. تپش قلب در حالت های اضطرابی و برخی بیماری های دیگر قلبی نیز ممکن است پدید آید.

۴- خیر یا ادم: در مراحل پیشرفته تر بیماری قلبی (نارسایی قلب) که کارکرد پمپ اشکال پیدا می کند، مایع موجود در بافت های بدن (به ویژه بخشهای پایینی بدن مثل قوزک پاها) به طور کامل تخلیه نمی شود و در زیر جلد انباشته می گردد. البته خیر یا ادم در نتیجه بیماری های واریسی پاها، بیماری کبد، اختلالات کلیوی و… نیز ممکن است پدید آید.

 حوادث عروقی مغز (سکته مغزی)

هنگامی که رگ‌های تغذیه کننده مغز به شدت آسیب ببینند، خون به سلول های مغزی نمی‏رسد و آنها دچار مرگ خواهند شد که به این حالت «انفارکتوس مغزی» می‏گویند. سکته مغزی هم در اثر تنگی و بسته شدن رگ های مغز پدید می آید و هم به دنبال پاره شدن و خونریزی رگهای مغز.

مهم ترین عامل خطر برای حوادث عروقی مغز افزایش فشار خون (پرفشاری خون) است. خطر سکته مغزی در مبتلایان به دیابت که فشار خون بالا هم دارند، دو برابر افرادی است که تنها به پرفشاری خون دچار هستند. این مسأله اهمیت کنترل فشار خون در بیماری دیابت را آشکارتر می سازد.

نشانه های حوادث عروقی مغز بسته به اینکه کدام قسمت مغز اختلال خونرسانی پیدا کند، بسیار گوناگون هستند. کرختی یا ضعف حرکتی شدید (فلج) در یک نیمه بدن و نابینایی یا تاری دید زودگذر یک چشم از جمله نشانه های حوادث عروقی مغز می باشند.

بیماری رگ‌های محیطی

منظور از بیماری رگ‌های محیطی بیماری‌هایی است که عروق بیرون از قلب و مغز را گرفتار می کنند. این بیماری‌ها معمولاٌ در نتیجه تنگ شدن رگ‌هایی که خون را به پاها و دست‌ها می‏رسانند، پدید می آیند. کاهش خونرسانی به پاها سبب دو نوع عارضه می‌شود:

۱- قنقار یا یاگانگرن: مرگ بافتی در اثر نرسیدن خون به اندامها که در نهایت به قطع آن عضو می انجامد.

۲- لنگش متناوب: به علت تصلب شرایین خونرسانی کننده پاها، پس از مدتی راه رفتن درد شدیدی معمولاٌ در عضلات پشت ساق پا به وجود می‏آید.

به طور کلی احتمال اینکه مبتلایان به دیابت نیاز به قطع قسمتی از پاهایشان پیدا کنند، ۱۵ تا ۴۰ برابر جمعیت جامعه است. بنابراین پایبندی به توصیه های مربوط به پیشگیری از بیماری‏های قلبی- عروقی و نیز رعایت اصول مراقبت از پاها، برای افراد دیابتی بسیار اهمیت دارد.

 اصول پیشگیری از بیماری های قلب و عروق در افراد دیابتی

۱- چربی (به ویژه کلسترول) خون خود را کاهش دهید.

کلسترول که نوعی چربی است، در پیدایش و گسترش تصلب شرایین نقش مهمی دارد زیرا می تواند در دیواره رگها رسوب کند و همراه با عوامل دیگر به تنگی و بسته شدن سرخرگ‏ها بینجامد.

کلسترول دو نوع مهم دارد: یکی کلسترول «بد» (LDL) که موجب بسته شدن رگ‌ها و بیماری قلبی-عروقی می شود و دوم کلسترول «خوب» (HDL) که کلسترول اضافی بدن را از بافت‌ها خارج می کند و خطر بیماری قلبی را می کاهد. نوعی از کلسترول که باید غلظت کمی در خون داشته باشد، همان نوع «بد» یا LDL است.

شما می توانید با پرهیز از مصرف غذاهای پرچربی و رعایت توصیه های پزشکتان، چربی خون خود را در سطح مناسب نگه دارید.

۲- فشار خون خود را کنترل کنید

فشار خون بالا افزون بر اینکه فشار بیشتری بر قلب وارد می سازد و نیاز آن به خون را افزایش می دهد، روند تصلب شرایین را هم تسریع می کند و سبب آسیب اندام‌های گوناگون بدن می گردد.

۳- وزن خود را به حد مناسب برسانید

چاقی عامل خطر مهمی برای افزایش فشار خون است. همچنین چاقی یا اضافه وزن موجب افزایش مقاومت سلول های بدن نسبت به انسولین می شود. شما باید زیر نظر یک پزشک یا متخصص تغذیه وزن بدنتان را به میزان متناسب باقد، جنس و سن خود برسانید.

۴- سیگار نکشید

استعمال دخانیات سبب افزایش ضربان قلب و در نتیجه کار قلب می شود و فشار خون را هم بالا می برد. همچنین سیگار بر اثر روی عوامل انعقادی و نیز غلیظ کردن خون احتمال تشکیل لخته و بسته شدن سرخرگ ها را افزایش می دهد. افزون براین، سیگار با اثر بر رگ‌های کوچک، خونرسانی به بخش های انتهایی اندام ها (به ویژه پاها) را مختل می کند و این عارضه در افراد دیابتی که گرفتاری اعصاب محیطی نیز دارند، بسیار مهم است و خطر قطع عضو را باز هم افزایش می دهد. این آثار جدای از سرطان زایی سیگار است که موجب ناتوانی و مرگ خواهد شد. امروزه سیگار مهم ترین علت قابل پیشگیری سرطان به شمار می‌آید.

۵- قند خون خود را کنترل کنید

چطور بفهمیم ناراحتی قلبی داریم

کنترل دقیق قند خون، هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم، نقش مهمی در پیشگیری از بیماریهای عروقی می تواند داشته باشد.

۶- فعالیت ورزشی منظم داشته باشید

پژوهش‏های پزشکی نشان داده اند که داشتن یک زندگی کم تحرک (از نظر بدنی)، صرف نظر از عوامل خطر دیگر، احتمال دیابت، چاقی و بیماری کرونری قلب را افزایش می دهد. پیاده‏روی، دوچرخه سواری، تنیس روی میز، باغبانی و دویدن آرام فعالیت‌های بدنی هستند که اثر مفیدی بر تندرستی شما خواهند داشت. توصیه می شود که روزانه ۳۰ دقیقه به فعالیت بدنی بپردازید، می توانید این میزان فعالیت را در سه دوره ۱۰ دقیقه ای (بافاصله) نیز انجام دهید.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان امیر المومنین (ع) کردکوی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : بیمارستان امیرالمومنین(ع) کردکوی

شما يك كاربر ناشناس هستيد.مي توانيد ثبت نام كنيد.

بسمه تعاليبه اطلاع عموم مردم ميرساند
درمانگاه تخصصي بيمارستان امام خميني (ره) واقع در پاساژ الماس شهر طبق برنامه ذيل به بيماران ارائه خدمت مي كند .

 


رديف

چطور بفهمیم ناراحتی قلبی داریم

تخصص

حضور

1

متخصص داخلي

هر روز صبح و عصر

2

متخصص عفوني

هر روز صبح و عصر

3

متخصص اطفال هر روز صبح و عصر

هر روز صبح و عصر

4

متخصص زنان هر روز صبح و عصر

هر روز صبح و عصر

5

متخصص اعصاب و روان

هر روز صبح و عصر از يكم تا 15 هر ماه

6

متخصص چشم  صبح و عصر

شنبه و دوشنبه

7

متخصص جراح عمومي

هر روز عصر

8

متخصص كليه و مجاري ادراري

صبح و عصر شنبه و يكشنبه

 

 

مدير جديد بيمارستان امام خميني(ره) الشتر معرفي شد.

طي حكمي از سوي دكتر حسني سرپرست محترم شبكه بهداشت و درمان شهرستان سلسله، آقاي احسان حيدرياني بعنوان مدير بيمارستان امام(ره) معرفي گرديد. همچنين از زحمات مدير اسبق بيمارستان آقاي حسين كوليوند تقدير بعمل آمد.

روابط عمومي بيمارستان


-1


:احساس ناراحتي در قفسه سينه 

اگرچه يکي از مهم ترين علائم تنگي سرخرگي عروق قلبف احساس
ناراحتي در قفسه  سينه مي باشد اما هرگونه ناراحتي در قفسه سينه الزاما ناشي از مسائل قلبي نيست.  ناراحتي قفسه سينه در صورتي که ناشي از تنگي سرخرگ هاي قلب باشد، اصطلاحا « آنژين قفسه صدري»
نام داشته و مشخصات آن اينست:

.در اغلب موارد بصورت  فشارنده و در ناحيه پشت جناغ مي باشد
–  

.با فعاليت افزايش و با استراحت تخفيف مي  يابد
–  
چطور بفهمیم ناراحتی قلبی داریم

– ممکن است به بازو دست چپ و گاها به گردن و فک انتشار
يابد.

– با مصرف  قرص هاي زيرزباني نيتروگليسيرين در طي
3الي5دقيقه قطع مي شود.

– معمولا ارتباطي  با وضعيت بدن(خوابيدن يا نشستن) ندارد.
در صورتي که درد شديد قفسه سينه همراه  با علائمي نظير تعريق سرد، تهوع و استفراغ باشد و يا به مدت طولاني(بيشتر از 30دقيقه) طول بکشد با توجه به احتمال حمله قلبي مراجعه سريع به اورژانس الزامي
است.

  در صورتي که درد آنژيني بصورت متناوب و در حالت استراحت
ايجاد مي شود  احتمال بروز حمله هاي قلبي زياد بوده و مراجعه فوري به اورژانس توصيه مي شود.


– دردهاي غيرآنژيني قفسه سينه:

در صورتي که درد قفسه سينه ارتباطي با فعاليت نداشته  باشد،
با قرص زيرزباني نيتروگليسيرين تغييري نکند و با تنفس و سرفه و يا تغيير وضعيت  تشديد شود در اينصورت احتمال قلبي بودن درد بيمار کم مي باشد و عامل غيرقلبي  نظير اسپاسم عضلاني و مسائل
استخواني مطرح مي باشد.

درد سوزشي پشت جناغ که بعد  از مصرف غذا ايجاد شده و با
خوابيدن و خم شدن تشديد شده و با تغيير مزه دهان بصورت ترش و با مصرف شربت هاي ضداسيدي و يا قرص هايي نظير رانيتيدين کاهش مي  يابد مطرح کننده برگشت محتويات معده به مري(رفلاکس) مي
باشد. 

درد قفسه سينه که با تنفس تشديد شده و همراه تنگي نفس سرگيجه و…
مي باشد  مخصوصا در صورتي که با خوابيدن تشديد مي يابد ممکن است ناشي از علل مهمي از  قبيل آمبولي ريه و يا التهاب پرده هاي قلب بوده و در اين موارد مراجعه به پزشک  متخصص حتما توصيه مي
شود.


-2


ضعف و خستگي پذيري زودرس: 

يکي از علائم شايع در بسياري از بيماري هاي قلبي و غيرقلبي نظير
بيماري هاي غددي و  متابوليسمي، ريوي ومسائل رواني مي باشد. نارسايي قلب، براديکاردي(ضربان پايين قلب)  و مشکلات دريچه اي قلب با ضعف و خستگي پذيري زودرس همراه مي باشند.

وجود  علائم همراه از قبيل تنگي نفس، سرفه، کندي نبض(ضربان
کمتر از 60بار در دقيقه)،  حملات غش(سنکوپ) تعريق سرد و سرگيجه در تشخيص مسائل قلبي کمک کننده  است. معاينه دقيق توسط پزشک و در صورت لزوم الکتروگرام قلبي، اکوکارديوگرافي،  عکس قفسه
سينه و آزمايش خون معمولا منجر به تشخيص سريع مسائل قلبي مي شود.


-3


تنگي نفس:

احساس دشواري در تنفس مي تواند ناشي از علل قلبي ويا
غيرقلبي  باشد. در صورتي که تنگي نفس با فعاليت تشديد شده در حالت خوابيده نسبت به  حالت نشسته افزايش يابد و مخصوصا در صورتي که همراه تورم پاها و همراه با  حملات تنگي نفس شبانه باشد،
علل قلبي نظير نارسايي قلب و مشکلات دريچه اي  مطرح بوده و با اکوکارديوگرافي براحتي قابل تشخيص است.

آسم و بيماري هاي انسدادي ريوي از علل شايع تنگي نفس مي باشند.
در اين موارد  سرفه و خلط فراوان و احساس خس خس سينه بصورت شايع ديده مي شود. شرح  حال مصرف طولاني مدت دخانيات با احتمال آمفيزم و برونشيت مزمن همراه است. 

تنگي نفس ناگهاني ممکن است ناشي از علل خطرناک از قبيل آمبولي
ريه باشد; در  صورتي که فرد به مدت طولاني بي حرکت بوده و يا در بيمارستان بستري بوده باشد  آمبولي ريه مطرح بوده و بايد مورد بررسي قرار گيرند. آريتمي هاي قلبي بصورت  براديکاردي و يا
تاکي کاردي هاي حمله اي نيز منجر به تنگي نفس مي شود. که با  گرفتن نبض توسط همراهان بيمار قابل تشخيص مي باشد. 

نارسايي کليوي مسائل رواني و بيماري هاي متابوليک نيز مي توانند
با تنگي نفس شديد  همراه باشند. گاها در سالمندان و افراد ديابتي حمله قلبي با درد خفيف يا بدون درد بوده و  تنگي نفس ناگهاني تنها علامت مي باشد. بنابراين ارجاع فوري اين بيماران به
اورژانس  الزامي است.


-4


سرگيجه: 

سرگيجه يکي از علائم شايع در افراد جامعه است که مي تواند ناشي
از علل قلبي ، عصبي، متابوليک و يا مسائل رواني باشد. احساس سبکي سر، تاري ديد و عدم تعادل  مخصوصا اگر همراه با تعريق سرد باشد مي تواند ناشي از آريتمي قلبي، ضربان پايين  قلب و يا افت فشار
خون باشد.

در صورتي که فرد هنگام تغيير وضعيت از حالت نشسته  به
ايستاده دچار سرگيجه شود افت فشارخون اتواستاتيک ناشي از داروهاي فشارخون،  کم آبي و يا اختلال اتونوم در سالمندان مطرح بوده و با اندازه گيري فشارخون در  حالت خوابيده و ايستاده بررسي مي
شود.

حملات سرگيجه به صورت کوتاه مدت  مخصوصا در صورت همراهي با
تعريق و يا طپش قلب مطرح کننده آريتمي هاي قلبي  مي باشد. در صورتي که سرگيجه بصورت احساس چرخش در محيط و يا حرکت  اطراف مي باشد مخصوصا در صورت همراهي با علائمي نظير تهوع و استفراغ و
وزوز  گوش مطرح کننده علل عصبي بوده و مراجعه به متخصص اعصاب توصيه مي شود. 

در صورتي که بيمار مبتلا به ديابت که تحت درمان با انسولين و يا
قرص هاي پايين  آورنده قندخون مي باشد، دچار سرگيجه، کاهش سطح هوشياري و يا تعريق شود  احتمال کاهش قندخون مطرح بوده و مراجعه به اورژانس توصيه مي شود. در اين  موارد توصيه مي شود تا قبل
از رسيدن به اورژانس موادقندي از قبيل عسل و يا قند  مصرف شود.


-5


طپش قلب:

احساس طپش قلب ممکن است بعلت آريتمي قلبي باشد و يا ناشي از
اضطراب و  فعاليت باشد. در صورتي که فرد با فعاليت کم دچار طپش قلب شود مراجعه به پزشک و  معاينه قلبي و در صورت لزوم بررسي هاي قلبي توصيه مي شود.

در صورتي که فرد در  حالت استراحت بصورت ناگهاني دچار طپش
قلب شده و پس از چند دقيقه طپش قلب  بصورت خودبخود و دفعتا قطع شود احتمالا آريتمي قلبي وجود داشته است. در اين  موارد گرفتن نبض و شمارش ضربان قلب در تشخيص علت طپش قلب بسيار کمک کننده 
است.

در صورتي که امکان مراجعه فوري به مرکز پزشکي و ثبت الکتروگرام
قلب در  هنگام طپش وجود داشته باشد تشخيص آريتمي قلبي بسيار آسان مي شود. ممکن است  فرد گاها دچار احساس ريزي داخل قفسه سينه و يا احساس يک ضربان قوي نمايد. در اين  موارد ممکن است يک
ضربان نابجاي قلبي(PVC  ،PAC   ) وجود داشته باشد.

 اين ضربان هاي نابجا براحتي توسط الکتروگرام قلبي(در صورت
وجود در هنگام ثبت  نوار) قابل تشخيص مي باشند. حملات طپش قلب در مبتلايان به اختلالات قلبي نظير  نارسايي قلب و يا مشکلات دريچه اي مطرح کننده آريتمي هايي از قبيلAF  ، فلوتر 
دهليزي و يا تاکي کاردي بطني بوده و با توجه به عوارض مهم اين آريتمي ها بررسي  دقيق و درمان مناسب الزامي است.

گاها فرد در هنگام احساس طپش قلب هيچگونه  آريتمي
ندارد(تاييد شده توسط معاينه و يا الکتروگرام) در اين موارد اطمينان بخشي به  بيمار کافي است. در صورتي که در هنگام حملات طپش قلب امکان معاينه و يا ثبت  الکتروگرام قلبي نباشد يکي از روش هاي
تشخيص هولتر مونيتورينگ قلب مي باشد; توسط  اين روش امکان ثبت نوار قلب براي 24تا48ساعت وجود داشته و در صورتي که حملات  طپش قلب فراوان باشد(مثلا روزي يک بار) امکان ثبت الکتروگرام در هنگام
طپش قلب  وجود دارد. 

گاها شک باليني پزشک به آريتمي زياد بوده و در صورت تمايل بيمار
به برطرف شدن  آريتمي مطالعه الکتروفيزيولوژي و در صورت القا» آريتمي  adlation  توصيه مي شود.


-6


تعريق: 

تعريق سرد يکي از علائم شايع حملات قلبي، آريتمي ها، براديکاردي
و نارسايي قلب مي  باشد که البته در اغلب موارد همراه ساير علائم ديده مي شود. در صورتي که تعريق سرد  همراه درد آنژيني قفسه سينه باشد احتمال حمله هاي قلبي مطرح است.
چطور بفهمیم ناراحتی قلبی داریم

در صورتي که  تعريق سرد همراه طپش قلب سرگيجه ضعف و بيحالي
باشد، احتمال آريتمي هاي قلبي  مطرح است. در نارسايي شديد قلبي تعريق سرد همراه تنگي نفس و احساس خستگي  ايجاد مي شود.

ممکن است تعريق سرد ناشي از کاهش قندخون در افراد ديابتي
تحت  درمان باشد که در اين موارد معمولا کاهش سطح هوشياري و گيجي از علائم همراه  باشد.


 


 


عوامل خطر غیر قابل تغییر

افزایش سن: حدود 83 درصد از کسانی که در اثر بیماریهای عروقی قلب
می میرند در سنین بالای 65 سال قرار دارند.


 


 


 


 

پرفشاری خون: فشار خون بالا میزان بار قلب را افزایش و از این
طریق موجب ضخیم شدن و سخت شدن قلب می شود. علاوه براین شانس سکته مغزی ، حمله قلبی ، نارسایی کلیه و نارسایی احتقانی قلب را افزایش می دهد. با وجود عوامل خطر دیگر شانس حمله قلبی در بیماران مبتلا به
پرفشاری خون چندین برابرخواهد شد.


 


 


 


 


 

پاسخ افراد به استرس های روزمره نیز می تواند در ایجاد بیماری
قلبی سهم داشته باشد. بطور مثال بعضی از افراد در اثر استرسهای روزمره به مصرف دخانیات روی آورده یا بیش از حد غذا می خورند و بدین صورت  خود را در معرض عوامل خطر ثابت شده بیماریهای قلبی عروقی
قرار می دهند.

مصرف الکل: نوشیدن زیاد نوشابه های الکلی منجر به افزایش فشار
خون و بروز بیماری نارسایی احتقانی قلب می شود.  با اینکا بنظر می رسد مصرف الکل در حد متوسط شانس بیماری کرونر قلب را کاهش می دهد ، بعلت عوارض بیشمار الکل توصیه  نمی شود که افراد مصرف الکل
را شروع ویا میزان آن را افزایش دهند.


 

کیفیت این درد بیشتر فشارنده است تا سوزشی یا تیز. بنابراین در
کسانی که دچار دردهای سوزشی قلب می‌شوند (بویژه وقتی اندازه محل درد از حد یک سکه تجاوز نمی‌کند)، باید به فکر علل دیگری برای درد بود.

البته اینگونه دردها نیز ممکن است منشا قلبی داشته باشند ولی
نشانه ایسکمی (کاهش خونرسانی بافت قلب) نمی‌باشند. معمولا دردهای قلبی با فعالیت بدنی و یا تغییر حالات روحی و روانی (از جمله استرسهای ناگهانی) ، سرما ، غذا یا ترکیبی از این عوامل تسریع و تشدید
می‌شود و با استراحت تسکین می‌یابد.


 


محلدرد قلبی


 


 


 


 

این عوامل به طور خلاصه عبارتند از: جنس مذکر ، چاقی و وزن
بالا ، فشار خون بالا ، چربی خون بالا (بالا بودن‌ سطح‌ کلسترول‌ بد خون‌، یا پایین‌ بودن‌ سطح‌ کلسترول‌ خوب‌ خون)‌ ، دیابت‌ ، استرس و فشارهای روحی و روانی ، داشتن سابقه خانوادگی بیماری‌
سرخرگ‌های‌ قلب و ‌سکته قلبی ، رژیم‌ غذایی‌ پر از چربی‌های‌ اشباع‌ شده‌ ، نداشتن‌ فعالیت بدنی‌ کافی (بی‌تحرکی آفت قلب است) و کشیدن سیگار.

در گذشته‌ای نه چندان دور سکته قلبی و دردهای مربوط به قلب
بیشتر در افراد مسن و نهایتاً میانسال بروز پیدا می‌کرد اما امروزه سن بروز چنین دردهایی بسیار پایین آمده و متاسفانه برخی افراد در سنین جوانی درد قلبی و گاه سکته قلبی را تجربه
می‌کنند.


 

اگر درد ادامه پیدا کند و منشا گوارشی یا تنفسی نتوان برای
آن در نظر گرفت، بهتر است در صورت داشتن قرص زیر زبانی نیتروگلیسیرین یک یا چند عدد از آن تا زمان قطع درد استفاده شود و بیمار به سرعت به اورژانس قلب ارجاع داده شود. اگر هرگونه‌ علامتی‌ از حمله‌
قلبی‌ را دارید، فوراً کمک‌ پزشکی‌ بخواهید.


 

کسانی که دچار ترشح بیش از اندازه اسید معده هستند با مشکل
خود آشنایی دارند و می‌دانند که درد آنها بیشتر بعد از مصرف غذاهای تحریک کننده یا نفاخ ایجاد می‌شود.


 


 


وزن‌ خود را در حد مطلوب‌ نگاه‌ دارید.


 

علت اصلي و مهم تنگي و انسداد عروق کرونر قلب، سفت و سخت شدن
جدار عروق کرونر يا تصلب شرائين است و عوامل موثر و مساعدکننده بيماري هاي عروق کرونر عبارتند از: افزايش چربي هاي مضر خون (LDL-VLDL) افزايش فشار خون، مصرف سيگار، عدم تحرک، بيماري قند، چاقي –
فشارهاي رواني و ارث. تحقيقات و مطالعات نشان داده اند که فعاليت هاي بدني و ورزش مناسب و طولا ني مدت در پيشگيري از بيماري هاي قلبي دخالت دارد و ميزان مرگ و مير در اثر سکته قلبي در ميان
ورزشکاران 25 درصد کمتر از افراد غيرورزشکار و عادي مي باشد.

اثرات ورزش در کاهش بيماري هاي قلبي و عروقي:


 


 


 

آيا استرس مي تواند حمله قلبي را موجب شود؟

استرس مي تواند موجب هيجان، افزايش فشارخون، خستگي، افسردگي،
سر درد ميگرني، اختلالات تنفسي و عضلاني، مسايل جنسي، اشکال در خواب و ضايعات جلدي بشود.

ضمنا افراد دچار استرس فاقد زندگي توام با شادي و خوشحالي
هستند. مطالعات زيادي نشان داده است که استرس علاوه بر افزايش توسعه عوارض AMI به 2 تا 3 برابر، طول مدت بستري شدن و درمان اين بيماران را در بخش هاي مراقبت ويژه نيز بيشتر مي کند ولي هنوز پزشکان
به فاکتورهاي رواني در تشخيص و درمان اين بيماران توجه خاصي مبذول نمي دارند.

بسياري از محققين و متخصصين بيماري هاي قلب و عروق شرح داده
اند که استرس يک عامل خطرناک براي بيماري هاي عروق کرونر از راه ايجاد آترواسکلرز مي باشد. علاوه بر اين استرس مي تواند از راه اسپاسم عروق کرونر و فعال کردن سيستم آدرنرژيک توسعه AMI را به 2 برابر
افزايش دهد که اين عمل استرس به عنوان يک فاکتور مستقل به حساب مي آيد.

بسياري از کلينسين ها به اين موضوع توجه ندارند که فاکتورهاي
رواني و استرس در تشخيص و درمان بيماري AMI دخالت دارند و حتي نسبت استرس يا اختلالات رواني مانند هيجان، افسردگي يا مجموعه آن دو بيماري AMI بسيار بالا بوده و حتي تا 85 درصد مي رسد.


تغذیه در بیماران قلبی باید چگونه باشد :


 

بعضی افراد به کلسترول رژیم زیاد پاسخ میدهند
(HYPERRESPONDER) یعنی با خوردن غذاهای پر کلسترول ، کلسترول خونشان بالا میرود ولی بعضی افراد کم پاسخ نمیدهند (HYPORESPONDER)، یعنی بعد از خوردن غذاهای پرکلسترول،کلسترول خونشان تغییری
نمیکند.


 


 

کره حیوانی چربی اشباع است و حاوی کلسترول هم هست و دو
فاکتورخطر دارد.


 


 


 


 


 

-روغن‌های اشباع شده، روغن جامد حیوانی، کره، روغن جامد
نباتی و چربی‌های همراه با گوشت، خطرسازترین عامل برای بیماران قلبی هستند.

چربی‌های اشباع شده به علت رسوب در دیواره عروق باعث تشدید
بیماری‌های قلبی می شوند.

افراد مبتلا به بیماری قلبی از خوردن سوسیس و کالباس ،
شیرینی‌های پرچرب، سس‌ها و کباب‌های کوبیده پرچربی پرهیز کنند.

مصرف لبنیات کم چرب و نان سبوس دار که حاوی مقادیر زیادی
ویتامین B بوده و باعث کاهش چربی خون این بیماران می شود بهترین روغن برای مصرف به خصوص در افراد مبتلا به بیماری‌های قلب وعروق، روغن مایع ذرت و آفتابگردان است.

مهمترین علت مصرف زیاد روغن جامد ناآگاهی مصرف‌كنندگان از
مضرات آن، اقتصادی بودن و بهره‌مندی روغن‌های نباتی و جامد از یارانه‌های دولتی می باشد.علت عمده جامد كردن و هیدروژنه كردن روغن‌های مایع، گرایش مصرف‌كنندگان به استفاده از روغن جامد، پایداری این
نوع روغن در مقابل عوامل محیطی و سهولت در حمل و نقل آن می‌باشد.

در سالهای اخیر تمام كارخانه‌های تولیدكننده مواد غذایی موظف
شده‌اند مواد تشكیل‌دهنده و میزان انرژی و كالری هر ماده را بر روی آن حك كنند تا افرادی كه دچار مشكل چربی خون یا بیماری قلبی هستند، از تركیبات آن آگاه باشند. :

 در فرایند جامدكردن روغن، اسیدهای چرب با هیدروژن
اشباع می‌شود كه این اسیدها برای سلامتی مضر بوده و همچنین در این فرایند تركیب‌های غیرعادی دیگری به‌نام اسیدهای چرب ترانس بوجود می‌آید كه آن هم مضراست چربی ترانس موجود در روغن جامد باعث افزایش
چربی بدخون و كاهش چربی خوب خون شده و كلسترول خون را بالا می‌برد كه افزایش آن برای قلب بسیار مضر است.

در عوض باید روغن‌های كلزا(كانولا)، سویا، زیتون، بادام و
آفتابگردان جایگزین آنها شوند.

روغن مایع به دلیل اینكه حاوی اسیدهای چرب غیراشباع فراوان و
فاقد كلسترول است بر روغن جامد برتری دارد چرا كه روغن جامد هیدروژنه كه میزان اسیدهای چرب اشباع آن بیش از ‪ ۲۵درصد و اسیدهای چرب ترانس آن بیش از ده درصد باشد، خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را
افزایش می‌دهد.


 

روغن مایع مخصوص سرخ كردنی درمقابل حرارت پایدار است، این
موضوع به‌آن معنی نیست كه از این نوع روغن چندین بار می‌توان برای سرخ كردن استفاده كرد.


 


 

You can do it, too! Sign up for free now at https://www.jimdo.com

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

وجود چین در نرمه گوش و یک هاله سفید دور عنبیه‌ چشم می‌تواند حاکی از بیماری قلبی احتمالی باشد. اگر شما نیز این علامت‌های ویژه را در بدن خود دارید بهتر است بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید.

وب‌سایت هفته‌نامه آلمانی “فوکوس” در گزارشی از چهار نشانه ویژه در بدن سخن گفته که ممکن است زنگ خطری برای وجود بیماری قلبی باشد.   فوکوس می‌نویسد، یک‌ چهارم همه موارد مرگ و میر بر اثر ضایعات قلبی رخ می‌دهد و اغلب زمانی متوجه موضوع می‌شویم که نخستین نشانگان ناشی از بیماری قلبی بروز کرده است. در حالی که علامت‌هایی در ظاهر ما وجود دارد که به صورت تعجب‌آوری از خطر بیماری قلبی سخن می‌گوید؛ علامت‌هایی که بهتر است با دیدن آن‌ها بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنیم.چطور بفهمیم ناراحتی قلبی داریم

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

چین مورب بر روی نرمه گوش

دکتر ساندرز فرانک کسی بود که از ارتباط بین چین‌های مورب بر لاله گوش و بیماری‌های عروق قلب سخن گفت. به گفته او، این چین‌ها که به آن “علامت فرانک” نیز گفته می‌شود ممکن است نشانه وجود تصلب شرائین، باریک شدن عروق و تجمع ‌پلاکت‌های خونی حتی در عروق اصلی قلب باشد. 

دکتر فرانک می‌گوید، در حالت معمولی لاله گوش از خونرسانی خیلی خوبی برخوردار است و این قسمت از بدن در صورت وجود اشکال در عروق خونی تحت تأثیر قرار گرفته و آن را به صورت چین مورب نشان می‌دهد. وقتی لاله گوش از احتمال تصلب در شرائین خبر می‌دهد احتمال این که عروق قلبی دچار مشکل شده باشد زیاد است. 

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

گره‌های چربی

نشانه بعدی تجمع گره‌های نارنجی‌رنگ چربی در دست‌ها، زانوها و پلک بالایی است که می‌تواند ناشی از سطح بالای کلسترول باشد.

بالا بودن کلسترول از عوامل خطرساز اصلی برای ابتلا به تصلب شرائین یا سفت و سخت شدن عروق است که می‌تواند به سکته قلبی یا مغزی منجر شود.

چماقی شدن ناخن‌ها

چماقی شدن ناخن‌ها که در آن قسمت انتهایی ناخن گرد، منحنی و برآمده می‌شود زمانی به وجود می‌آید که به بافت‌ها مثلا در مواردی مانند ضعیف شدن قلب اکسیژن کافی نمی‌رسد.

در این صورت در انتهای انگشتان عروق کوچکی به صورت جبرانی ایجاد می‌شود و در نتیجه ناخن‌ها ضخیم‌تر و پهن‌تر می‌شوند.

هاله دور عنبیه

چهارمین نشانه وجود هاله‌ای اطراف عنبیه چشم است. تجمع چربی می‌تواند حلقه‌ای خاکستری در اطراف قسمت خارجی عنبیه ایجاد کند. 

وجود این حلقه خاکستری در افراد سالمند به وفور اتفاق می‌افتد. اما اگر این هاله در چشم افراد زیر ۴۵ سال پدیدار شود ممکن است اشکالی در سوخت و ساز چربی وجود داشته باشد. وجود این هاله بر بینایی تأثیر ندارد اما می‌تواند ناشی از بیماری قلبی باشد.

سکته نابهنجاری ناگهانی گردش خون در مغز است. ضربه با گرفتگی یا پارگی یک مویرگ در مغز یا نواحی گردن شروع می‌شود که باعث می شود به بخشی از مغز خون کافی نرسد. بدین ترتیب فعالیت سلول‌های مغز متوقف می‌شود. با اقدام سریع می‌توان از پیامدهای ناگوار سکته جلوگیری کرد.

آشکارترین علایم سکته عبارتند از: مختل شدن بینایی و گفتار، احساس ناشنوایی و فلجی، سرگیجه و تلوتلو خوردن به همراه سردرد شدید. کسانی که به سکته دچار می‌شود نباید چیزی بنوشد یا دارو بخورد. چنانچه بیهوش شود باید او را آرام به پهلو خواباند. در صورت امکان باید بی‌درنگ کمک‌های اولیه را شروع کرد تا تنفس او مرتب شود.

سکته پیش و بیش از هر چیز در قیافه ظاهر می‌شود. از کسی که دچار سکته شده بخواهید که لبخند بزند. اگر به سکته دچار شده باشد، عضلات صورت ضعیف می‌شوند و او با دهان کج و کوله لبخند می‌زند.

از کسی که دچار حمله شده بخواهید دست‌هایش را با هم پیش بیاورد و کف آنها را رو به بالا بگیرد. اگر واقعا سکته کرده باشد، نمی‌تواند دست‌هایش را صاف بالا بیاورد و کف آنها را به خوبی نشان دهد.

اگر کسی نتواند جمله‌ای را درست تکرار کند، احتمالا سیستم گفتاری او آسیب دیده است. اگر حرف زدن او با لکنت و ایراد همراه باشد و کلمات را نارسا بیان کند، باید فوری او را به دکتر رساند.

اگر در والدین کسی سابقه سکته وجود داشته باشد، شخص بیشتر در معرض آن قرار می‌گیرد. سن و سال هم در سکته مؤثر است: خطر سکته در افراد بالای ۵۰ سال دوبرابر می‌شود. جنسیت هم مؤثر است: مردان به مراتب بیش از زنان دچار سکته می‌شوند.

به نظر کارشناسان از ۷۰ درصد موارد سکته می‌توان پیش‌گیری کرد. بدترین چیزی که خطر سکته را افزایش می‌دهد بالا بودن فشار خون است. عوامل دیگر عبارتند از: سیگار کشیدن، بیماری‌های قندی و زیادی چربی خون. وزن بالا و افراط در نوشیدن مشروبات الکلی هم خطر سکته را بالا می‌برند.

نتیجه یک پژوهش در فنلاند نشان می‌دهد که بدبینی می‌تواند خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. البته عکس آن صحیح نیست و نگاه خوشبینانه به جهان لزوما به معنای حفظ سلامت قلب نیست. (17.11.2016)
 

بر اساس پژوهش‌های اخیر سندرم متابولیک (چاقی شکم، تری‌گلیسیرید، فشارخون و قند خون بالا) خطر بروز بیماری‌های قلبی، دیابت و سکته در سال‌های پیش از یائسگی را افزایش می‌دهد. زنان سیاه‌پوست بیشتر در معرض این عوامل خطرزا هستند. (04.08.2016)
 

نتایج تحقیقات جدیدی در دانشگاه هاروارد آمریکا نشان می‌دهد که نگاه مثبت به زندگی، خوش‌بینی‌، رضایت و احساس خوشبختی تأثیر بسزایی بر کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی می‌گذارد. (19.04.2012)
 

در تازه‌های پزشکی این هفته: بهترین و بدترین غذاها برای سلامت ریه‌ها. چربی قهوه‌ای، محافظی در برابر بیماری قلبی و دیابت. سیگارهای الکترونیکی روده ها را ملتهب می کند. کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف بیشتر قهوه.

فرزند روح‌الله حسینیان از چهره‌های جنجالی اصولگرا، از مرگ او خبر داد. حسینیان از تندروترین چهره‌های امنیتی در حمله به دگراندیشان و مخالفان بود. برخی علت مرگ حسینیان را “ابتلا به کرونا” و برخی “عارضه قلبی” عنوان کرده‌اند.

ورزش چه زمانی برای مبتلایان به کووید ۱۹ خطرناک است؟ نیکوتین، مقصر در متاستاز سلول‌های سرطانی پستان به ریه‌ها. امید به تولید نوعی اسپری بینی برای جلوگیری از کرونا. آسیب آلودگی هوا به چشم‌. کاهش کلسترول بدون نیاز به دارو.

پژوهشگران می‌گویند داروی به دست آمده از زعفران مرغزار می‌تواند عوارض ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ در بیماران را کاهش دهد.  

حدود یک سال از آغاز همه‌گیری کرونا می‌گذرد. این پاندمی زندگی جهانیان را در تمامی سطوح دگرگون کرده است.
 

با این تصاویر نگاهی می‌افکنیم به جهان پیرامون‌مان. تصاویری از رویدادهای خارق‌العاده یا روزمره، از زیبایی‌ها و زشتی‌ها.
 

© 2021 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

چطور بفهمیم ناراحتی قلبی داریم
چطور بفهمیم ناراحتی قلبی داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *