چطور بفهمیم نوزاد سرما خورده

 
helpkade
چطور بفهمیم نوزاد سرما خورده
چطور بفهمیم نوزاد سرما خورده

سرما خوردگی، عفونتی ویروسی است که گلو و بینی نوزاد شما را درگیر میکند Y گرفتگی و آبریزش بینی از مشخصه های اصلی سرماخوردگی هستند.اغلب به دلیل اینکه بچه های بزرگ تری در اطراف نوزادان هستند، بنابراین آنها به طور ویژه ای در معرض سرما خوردگی قرار می گیرند.

همچنین هنوز سیستم ایمنی بدنشان در برابر عفونت های معمولی هم نیاز به رشد و پرورش دارد.در طول یک سال اول زندگی،بیشتر نوزادان نزدیک به هفت بار سرما میخورند حتی در صورت ماندن در مهدکودک ها ممکن است دفعات بیشتری سرما بخورند. 

درمان سرماخوردگی در نوزادان مثل فراهم کردن مایعات،مرطوب نگه داشتن هوا و کمک به آنها برای باز نگه داشتن مسیر تنفسی شان باعث تسکین علائم بیماری آنها میشود.نوزادان تازه متولد شده باید با مشاهده اولین علائم سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنند، تا از عدم وجود بیماری هایی همچون خروسک،ذات الریه یا بیماری های جدی دیگر اطمینان حاصل شود.

اولین مشخصه در سرماخوردگی نوزادان معمولا شامل موارد زیر می باشد:

-خلط بینی:

چطور بفهمیم نوزاد سرما خورده

ممکن است در ابتدا شفاف باشد اما ممکن است به تدریج بیشتر شود و رنگش به سبز یا زرد تغییر پیدا کند. 

دیگر علائم سرماخوردگی در نوزاد ممکن است، شامل:

-تب

-عطسه

-سرفه

-کم اشتهایی

-بی تابی

-سختی در خوابیدن

-سختی در نگهداری نوزاد یا نیاز به استفاده از قطره برای گرفتگی بینی باشد. 

اگر نوزادتان یک سرماخوردگی ساده داشته باشد، باید در عرض 10 تا 14 روز خوب شود ولی چنانچه در نمناک اشاره شده است اگر او زیر 3 ماه است،در اوایل بیماری به پزشک مراجعه کنید. 

در نوزادان تازه متولد شده بسیار مهم است که از عدم وجود بیماری های جدی دیگر اطمینان حاصل شود، به خصوص اگر او تب داشته باشد. بیشتر سرماخوردگی ها آزار دهنده هستند، اما مهم این است که علائم و نشانه های سرماخوردگی در نوزادان جدی گرفته شود.

اگر نوزاد بالای 3 ماه دارد، با دیدن علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

– کم شدن ادرار 

-درجه حرارت بالاتر از 38 درجه سانتی گراد 

-اگر به نظر می رسد که گوش درد دارد 

-بی تابی کردن 

-چشم های قرمز یا قی زرد یا سبز چشمی 

-مشکل تنفسی 

-سرفه های مداوم 

-خلط زیاد و سبز رنگ برای چند روز 

-داشتن علائم و نشانه هایی که شما را نگران میکند مثل گریه غیر معمول و غیر عادی 

-اگر از شیر خوردن اجتناب میکند و مایعات نمینوشد 

-سرفه های شدیدی میکند که باعث استفراغ یا تغییر رنگ پوستش میشود 

-سرفه با خلط خونی کم رنگ 

-دور لب هایش مایل به آبی میباشد.

سرماخوردگی یک عفونت مربوط به بینی و گلو میباشد(عفونت دستگاه تنفسی فوقانی)که میتواند توسط یکی از 100 ویروس های موجود اتفاق بیوفتد.

رینو ویروس ها از شایع ترین نوع هستند اگرنوزاد شما یک بار به یکی از این ویروس ها مبتلا شود، به طور کلی در برابر آن ویروس ایمن میشود اما از آنجایی که ویروس های زیادی باعث سرماخوردگی میشوند،نوزاد شما در طول سال ممکن است چند بار و در سراسر زندگی اش به دفعات سرما بخورد.

همچنین برخی از ویروس ها ایمنی پایدار تولید نمیکنند. ویروس سرما خوردگی وارد دهان،بینی یا چشم های نوزاد شما میشود. نوزاد تان ممکن است که از طریق موارد زیر، آلوده به ویروس شود: 

توسط هوا:

زمانی که شخص مریضی سرفه یا عطسه میکند و حرف میزند ممکن است به طور مستقیم ویروس را به کودک شما انتقال دهد. 

ارتباط مستقیم:

کسی که سرما خورده میتواند با لمس کردن دست نوزاد شما که ممکن است بعد از لمس شدن بینی،دهان و یا چشم هایش مبتلا شود،ویروس را به آن انتقال دهد. 

سطح آلوده:

بعضی از ویروس ها بر روی سطحی برای دو ساعت یا بیشتر زنده میمانند. نوزاد شما ممکن است با لمس کردن سطحی آلوده ویروس را دریافت کند، مثل یک اسباب بازی.چطور بفهمیم نوزاد سرما خورده

فاکتورهای کمی نوزاد را در ریسک بالایی برای سرماخوردن قرار میدهد، که عبارتند از: 

-سیستم ایمنی رشد نیافته:

نوزادان طبیعتا در معرض خطر سرماخوردگی قرار دارند، زیرا آنها هنوز مقاومت کافی در برابر بسیاری از ویروس هایی که میتواند آنها را بیمار کند ندارند. 

-حضور در کنار بچه های دیگر:

نوزادان قسمتی از زمانشان را با بچه های دیگری میگذرانند که معمولا دست هایشان را نمیشویند و هنگام سرفه یا عطسه دست هایشان را مقابل دهنشان میگیرند که همین امر باعث افزایش ریسک ابتلا به سرماخوردگی در نوزادتان میشود. 

-فصول سال:

هم کودکان و هم بزرگسالان از پاییز تا اواخر بهار بیشتر مستعد سرماخوردگی هستند. 

-عفونت گوشی حاد:

(ورم گوش میانی)که یکی از معمول ترین عوارض سرماخوردگی میباشد. پیش از این هم در بخش سلامت نمناک گفتیم که عفونت های گوشی زمانی رخ میدهند که باکتری ها یا ویروس ها وارد فضای پشت پرده گوش میشود.

 -خس خس کردن:

سرماخوردگی میتواند صدای خس خس به همراه داشته باشد حتی اگر کودک شما آسم نداشته باشد اگر کودک آسم داشته باشد، سرما خوردگی آن را بدتر و علائم را تشدید می کند. 

-سینوزیت:

سرماخوردگی ای که درمان نشود، ممکن است منجر به عفونت ثانویه در سینوسها شود (سینوزیت). 

عفونت های ثانویه دیگر:

این عفونت ها شامل ذات الریه،برونشیولیت و خروسک میشوند.این نوع از عفونت ها باید توسط پزشک ارزیابی شوند. 

بهترین دفاع در برابر سرماخوردگی یک تشخیص ساده و شستن مداوم دست ها است. 

نوزادتان را دور از فردی که بیمار است نگه دارید. اگر یک نوزاد تازه متولد شده دارید،اجازه ندهید فردی که بیمار است برای دیدن او بیاید. 

تا حد ممکن زمانی که نوزاد همراهتان هست از استفاده وسائل نقلیه و حضور در مکان های عمومی بپرهیزید. 

دست هایتان را قبل از شیر دادن و دست زدن به نوزادتان بشویید. اگر آب و صابون در دسترس ندارید از دستمال مرطوب یا ژل هایی که حاوی الکل هستند، استفاده کنید. 

هر از گاهی اسباب بازی ها و پستانک نوزادتان رو بشویید. 

به تمام اعضای خانواده بگویید تا هنگام عطسه و سرفه از دستمال کاغذی استفاده کنند و پس از استفاده آن را دور بیاندازند. اگر در آن لحظه به دستمال کاغذی دسترسی ندارید در قسمتی که آرنجتان خم میشود عطسه یا سرفه کنید.

وقتی نوبت به نوزاد میرسد کار کمی دشوارتر است ؛ سعی کنید که نوزادتان با کارهایی مثل خالی کردن مخاط بینی و مرطوب نگه داشتن هوا به آرامش برسانید.به طور کلی باید از استفاده داروی بدون نسخه برای نوزادان خودداری شود.

اگر تب کودک شما را ناراحت کرده است ، میتوانید از داروهای تب بر،با دقت به دستورالعمل میزان دوز دارو استفاده کنید.داروهای سرفه و سرماخوردگی برای نوزادان و خردسالان مناسب نیستند. 

مسکن های OTCP مانند استامینوفن (تیلنول) ممکن است ناراحتی مرتبط با تب را کاهش دهد. اگرچه این داروها ویروس های سرماخوردگی را از بین نمیبرند.تب،قسمتی از پاسخ طبیعی بدن نوزاد شما به ویروس است، پس ممکن از به کودک شما کمک کند که تب درجه پایین داشته باشد. 

به کودکان زیر 3 ماه استامینوفن ندهید و به خاطر راهنمای میزان دوز پیچیده ای که دارد خیلی مراقب باشید، که استامینوفن را چه زمانی به بچه های بزرگ تر میدهید.اگر در رابطه با میزان دوز مورد نظر برای نوزادتان سوالاتی دارید با پزشکتان تماس بگیرید. 

برای درمان تب یا درد,مراقب داروهای بدون نسخه ای مثل ایبوپروفن(Advil, Motrin) استامینوفن(تیلنول) که به نوزاد یا کودکان خود میدهید باشید. درصورت کمبود آب بدن یا استفراغ پی در پی کودکتان از مصرف این دارو ها خودداری کنید. 

برای کودکان یا نوجوانانی که درحال بهبود یافتن از مریضی هایی مثل ابله مرغان یا بیماری با علائم شبیه به آنفلوانزا هستند، نباید از آسپرین استفاده کنید. به این خاطر که آسپیرین به سندرم ری(reye syndrome)که کم یاب است ،ولی در مواردی تهدیدی برای زندگی بعضی از کودکان به حساب می اید مرتبط است.

سازمان غذا و دارو به طوری جدی توصیه میکند که از دادن داروی سرفه و سرماخوردگی بدون تجویز پزشک به کودکان زیر دو سال خودداری کنید.

داروهای بدون تجویز پزشک برای سرفه و سرماخوردگی دلیل اساسی سرماخوردگی کودک را درمان نمیکنند و باعث نمیشود که زود تر از بین برود و میتواند برای نوزاد شما خطرناک باشد. 

در سال 2008 تولید کنندگان،داروی سرفه و سرماخوردگی نوزادان را از بازار حذف کردند،آنها همچنین برچسب های محصولات داروهای سرفه و سرماخوردگی باقیمانده در بازار بدون تجویز پزشک را به منظور اخطار به مردم برای استفاده نکردن از آنها به دلیل نگرانی های ایمنی در کودکان زیر چهار سال بهبود بخشیدند.

گاهی اوقات میتوانید کودکان بزرگ تر را خودتان در خانه درمان کنید ؛ مقدار مناسبی مایعات به آنها بدهید مایعات برای جلوگیری از کم آب شدن بدن مورد نیاز است ؛ کودکتان را برای نوشیدن مقدار مایعات کافی تشویق کنید. دادن مایعات به مقدار زیاد لازم نیست. اگر به نوزادتان شیر میدهید، شیر شما از میکروب های مؤثر در سرما خوردگی محافظت بیشتر میکنند.

کمتر کردن مخاط بینی:

پزشک کودک شما ممکن است برای کمتر شدن مخاط بینی،قطره بینی برایش تجویز کند.در داروخانه های محلی خود برای پیدا کردن قطره های بدون نیاز به تجویز پزشک بگردید. 

بینی نوزاد خود را ساکشن کنید:

راه تنفسی بینی نوزادتان را از طریق استفاده از پوار تمیز نگه دارید.سر توپی شکل پوار را فشار دهید تا هوا را به بیرون بدهد و بعد نوک پوار را به اندازه 1/2 تا 1/4 اینچ(0.64تا1.27سانتی متر) به داخل سوراخ بینی نوزادتان ببرید و به قسمت پشت و دیواره های بینی بگذاریدش.

توپی پوار را رها کنید و نگهش دارید تا مخاط بینی نوزادتان را به داخل بکشد.پوار را از بینی نوزاد بیرون بیاورید و در حالی که سر پوار را به سمت پایین گرفته اید، محتویاتش را با فشار دادن پی در پی توپی در دستمال کاغذی خالی کنید.

این کار را هر چه قدری که مورد نیاز است برای هر سوراخ بینی تکرار کنید و بعد پوار را با آب و صابون شستشو دهید. 

هوا را مرطوب نگه دارید:

داشتن یک دستگاه بخور آب سرد در اتاق کودکتان به او برای رفع گرفتگی بینی کمک میکند.آب دستگاه را هر روز عوض کنید و از دستور العمل سازنده برای تمیز کردن دستگاه استفاده کنید.

 

بادکنک آرایی واجرای مدرن ترین تم های تولد


تنوع فوق العاده طرح و رنگ صندلهای چرم

گاهی کودک سرماخورده، سرفه می‌کند و تب خفیفی دارد

 

 همین‌طور که کودک بزرگ می‌شود یاد می‌گیرد که به اشیای مختلف دست بزند و هر جا سرک بکشد بنابراين احتمال اینکه دست خود را به ویروس‌های سرماخوردگی آلوده کند، افزایش می‌یابد. برای سرماخوردن کافی است کودک دست آلوده خود را به دهان، چشم یا بینی خود بزند.از کجا بفهمم فرزندم سرما خورده، آلرژی دارد یا آنفلوآنزا گرفته؟اگر کودک سرما بخورد ممکن است آبریزش بینی شفاف و غلیظی داشته باشد و به مرور در طول یک هفته مخاط خارج شده از بینی‌اش زرد یا سبز شود. گاهی کودک سرماخورده، سرفه می‌کند و تب خفیفی دارد. اگر کودک به طور معمول خوب غذا می‌خورد، سرماخوردگی کمی او را بد غذا می‌کند. تا زمانی که تبش پایین بیاید از او پرستاری کنید. اگر بعد از پایین آمدن تب باز هم علائم ذكر شده را داشت، ممکن است به بیماری دیگری مبتلا باشد. عفونت ویروسی آنفلوآنزا علائم شدیدی دارد و معمولا با اسهال و استفراغ همراه است اما یادتان باشد اگر احتقان بینی و سرفه قبل از تب خود را نشان دهند احتمالا کودک سرما خورده است. خارش و اشک‌ریزی از چشم‌ها، آبریزش بینی، عطسه‌های متعدد و خارش پوست از علائم بارز حساسیت هستند. به علاوه آبریزش بینی کودکان شفاف‌تر و رقیق‌تر است، مدت‌ها ادامه دارد و با مرور زمان تغییر رنگ نمی‌دهد. در ‌‌نهایت باید گفت حساسیت سبب ایجاد تب نمی‌شود.چطور بفهمیم نوزاد سرما خورده

 

سرماخوردگی چطور درمان می‌شود؟ این باور غلط در جامعه رایج شده که برای سرماخوردگی باید چند نوع آنتی‌بیوتیک خورد. سرماخوردگی عامل ویروسی دارد نه باکتریایی. بنابراین آنتی‌بیوتیک در درمان آن نقشی ندارد، علم هنوز نتوانسته برای هیچ ویروسی دارویی پیدا کند که دوره فعالیت آن را کاهش دهد یا آن را از بین ببرد اما می‌توان با برخی روش‌ها تحمل دوره بیماری را برای کودک ساده‌تر کرد؛ از جمله این‌که به کودک مایعات کافی داد و شرایط استراحت مناسبی را برایش فراهم کرد. اگر فرزندتان زیر ۴ ماه است باید به او شیر خودتان یا شیر خشک بدهید. از ۴ ماهگی خوراندن اندکی آب جوشیده و خنک شده به او مانعي ندارد و از ۶ ماهگی هم که می‌توانید برای او آب‌میوه‌های تازه بگیرید، در لیوانش بریزید و به او بدهید.آیا مجازیم از داروهای بی‌نسخه استفاده کنیم؟متخصصان کودکان با این کار مخالفند. داروهای بدون نسخه مخصوص سرماخوردگی و سرفه در کودکان زیر ۶ ماه هیچ اثری ندارد و گاهی می‌تواند خطرناک هم باشد. هیچ دارویی نمی‌تواند دوره ویروسی سرماخوردگی را کاهش دهد. اگر فرزندتان تب دارد می‌توانید با مشورت با پزشک به او قطره استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید اما بايد دوز آن را حتما از متخصص بپرسید و سر خود یا بنا به توصیه اطرافیان هر چه قدر خواستید به فرزندتان دارو ندهید. تحت هیچ شرایطی به فرزندتان آسپرین نخورانید زیرا او را در خطر مرگ قرار می‌دهد.

 

اگر کودک سرما بخورد ممکن است آبریزش بینی شفاف و غلیظی داشته باشد

جوجو های بینی‌ات را بده من! از آنجا که شیرخواران زیر ۴ ماه نمی‌توانند آب‌ریزش بینی خود را مهار کنند می‌توانید توصیه‌های زیر را به کار گیرید.۱. از محلول سالین (آب نمک) استفاده کنید. این محلول‌ها در داروخانه موجود است. می‌توانید آن را در بینی فرزندتان بچکانید سپس بعد از چند دقیقه با یک سرنگ(قسمت پلاستیکی آن) مایع را بیرون بکشید.۲. اگر گرفتگی بینی فرزندتان نمی‌گذارد راحت شیر را بمکد، بینی او را ۱۵ دقیقه قبل از شیر دادن به او تمیز کنید تا بتواند هنگام شیرخوردن راحت نفس بکشد و خود را سیر کند.۳. اطراف بینی‌فرزندتان را ژل پترولیوم بزنید تا سوزش و التهاب ناحیه کمتر شود.۴. در خانه‌تان یک دستگاه بخور بگذارید و با فرزندتان ۱۵ دقیقه کنار آن بنشینید.آیا باید فرزندم را نزد متخصص اطفال ببرم؟اگر فرزندتان زیر ۳ ماه است و علائم گفته شده را دارد باید بلافاصله او را نزد متخصص کودکان ببرید، به خصوص اگر کودک تب بالا دارد:در شیرخوار زیر ۳ ماه: تب ۳۸ درجه به بالادر شیرخوار ۳-۶ ماه: تب بالای ۵/۳۸ درجهدر شیرخوار بالای ۶ ماه: تب بالای ۳۹ درجهصرف نظر از سن اگر فرزندتان هر یک از علائم زیر را داشت باید او را نزد متخصص اطفال ببريد:

تبی که بیش از دو روز طول کشیده.

سرفه‌ای که شدت یافته، تنفس تند (بیش از ۶۰ عدد در دقیقه) و خس‌خس سینه. این علائم می‌توانند نشانه ذات‌الریه باشند که در کودکان زیر يك سال بسیار خطرناک است.

کشیدن یا مالیدن گوش، گریه کردن هنگام غذا خوردن و شیرخوردن یا گریه‌های غیرعادی هنگامی که او را در تخت می‌گذارید. این علائم می‌توانند نشانه عفونت گوش در کودک باشند.

جمع شدن مخاط خشک اطراف چشم و اشک ریزی شدید که می‌تواند نشانه عفونت چشم باشد.

خواب‌آلودگی شدید، پریشانی بیش از حد و تغییر قابل توجه در برنامه خواب و غذا

بد‌تر شدن علائم طی ۵-۷ روز یا تداوم علائم تا ۱۴ روز

 

یکی از مهم‌ترین علل شیوع سرماخوردگی در کودکان ضعف سیستم ایمنی در آنهاست

برای پیشگیری از سرماخوردگی کودک چه کنیم؟نمی‌توان از سرماخوردگی پیشگیری کرد اما می‌توان احتمال مواجهه با عوامل عفونی را کاهش داد:- فرزندتان را از بچه‌ها و بزرگسالان بیمار دور نگه دارید؛ مثلا اگر فرزند دوست‌تان بیمار است مودبانه به او بگویید تا بیماری او خوب نشده، منزل او نمی‌آیید.- بچه‌ها در مهد یا مدرسه به طور شایع‌تری سرما می‌خورند. بنابراین به فرزندتان یاد بدهید دستی که به سطوح کشیده را به صورت، چشم، بینی و دهانش نزند و حتما قبل از غذا خوردن دست‌هایش را با صابون بشوید.- به اندازه کافی به فرزندتان مایعات بدهید. اگر بدن شیرخوار آب کافی داشته باشد در طول روز باید۵-۶ بار پوشک او را عوض کنید.- دود سیگار کودکان را در معرض بیماری‌های تنفسی و سرماخوردگی قرار می‌دهد پس اگر شخصی سیگاری اطراف فرزندتان هست، فرزندتان را از او دور کنید.- تا آنجا که می‌توانید دوره شیردهی را ادامه دهید، زیرا شیرمادر حاوی پادتن‌هایی است که کودک را از بسیاری بیماری‌ها مصون نگه می‌دارد. آيا درمان‌های جایگزین، علائم سرماخوردگی را برطرف می‌کنند؟برای از بین بردن احتقان بینی می‌توانید چند قطره عرق نعنا، اکالیپتوس یا کاج را در بخور بریزید. اگر فرزندتان بالای ۶ ماه است می‌توانید کمی دمی بابونه به او بدهید؛ اگر فرزندتان بالای ۶ ماه است برای او سوپ مرغ گرم یا دیگر مایعات گرم را تهیه کنید تا درد، احتقان و تب او از بین برود؛ هنگام خواب سر کودک را بالا‌تر قرار دهید تا راحت‌تر نفس بکشد. اگر فرزندتان بيشتر از يك سال دارد کمی عسل را در آب داغ حل کنید؛ خنک که شد به او بدهید تا گلودرد او آرام شود.آیا مسافرت هوایی برای کودک سرماخورده اشکال دارد؟این مسئله بستگي به شدت سرماخوردگی و راحتی سفر هوایی دارد. بچه‌های کوچک سرماخورده معمولا در هواپیما مشکلی ندارند و در بیشتر موارد می‌توانند به راحتی با والدين‌شان مسافرت کنند اما اگر سرماخوردگی با عفونت گوش همراه باشد باید قبل از سفر هوایی با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. در این موارد باید تا اتمام دوره آنتی‌بیوتیکی-۱تا ۲ روز- سفر خود را عقب بیندازید. برای از بین بردن احتقان بینی و مشکلات تنفسی ناشی از تغییر فشار هوا در طول پرواز با مشورت پزشک می‌توانید يك ساعت قبل از پرواز به فرزندتان داروي ضد احتقان یا آنتی هیستامین بدهید یا از محلول سالین و سرنگ استفاده کنید.چطور از انتقال سرماخوردگی خودم به فرزندم پیشگیری کنم؟ویروس سرماخوردگی از راه هوا و سطوح آلوده منتقل می‌شود. اگر سرما خورده‌اید ماسک بزنید و هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان‌تان را با دستمال بگیريد. دستی که به دهان و بینی‌تان خورده را به سطوح و ظروف نکشید. قبل از آشپزی دست خود را با آب گرم و صابون بشویید. سطوح مشترکی که شما و فرزندتان مرتب به آن دست می‌زنید را با مواد ضد عفونی تمیز کنید. ظروف خود را از فرزندتان جدا کنید. برای کاهش دوره بهبود از مکمل‌های روی و ویتامین c استفاده کنید.

 

منبع: مجله شهرزاد

برای داشتن بچه های سالم تر بخوانید


انواع تاب متناسب با آناتومی بدن کودک


طراحی و بازسازی فضای داخلی


راهنمای سفر کم هزینه در ایران


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید


از بیماری دردناک هموروئید خلاص شوید

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


تعیین جنسیت پیش از بارداری


جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

نوزاد و کودک

گاهی کودک سرماخورده، سرفه می‌کند و تب خفیفی دارد

یکی از مهم‌ترین علل شیوع سرماخوردگی در شیرخواران ضعف سیستم ایمنی در آنهاست. از سويي حدود ۲۰۰ نوع ویروس مختلف مولد همین سرماخوردگی معمولی هستند و سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و ایجاد ایمنی در برابر آن‌ها، باید در مواجهه با این ویروس‌ها قرار بگیرد. خود شما چند بار در طول زندگی سرماخورده‌اید؟

همین‌طور که کودک بزرگ می‌شود یاد می‌گیرد که به اشیای مختلف دست بزند و هر جا سرک بکشد بنابراين احتمال اینکه دست خود را به ویروس‌های سرماخوردگی آلوده کند، افزایش می‌یابد. برای سرماخوردن کافی است کودک دست آلوده خود را به دهان، چشم یا بینی خود بزند.

از کجا بفهمم فرزندم سرما خورده، آلرژی دارد یا آنفلوآنزا گرفته؟
اگر کودک سرما بخورد ممکن است آبریزش بینی شفاف و غلیظی داشته باشد و به مرور در طول یک هفته مخاط خارج شده از بینی‌اش زرد یا سبز شود. گاهی کودک سرماخورده، سرفه می‌کند و تب خفیفی دارد. اگر کودک به طور معمول خوب غذا می‌خورد، سرماخوردگی کمی او را بد غذا می‌کند. تا زمانی که تبش پایین بیاید از او پرستاری کنید. اگر بعد از پایین آمدن تب باز هم علائم ذكر شده را داشت، ممکن است به بیماری دیگری مبتلا باشد.چطور بفهمیم نوزاد سرما خورده

عفونت ویروسی آنفلوآنزا علائم شدیدی دارد و معمولا با اسهال و استفراغ همراه است اما یادتان باشد اگر احتقان بینی و سرفه قبل از تب خود را نشان دهند احتمالا کودک سرما خورده است. خارش و اشک‌ریزی از چشم‌ها، آبریزش بینی، عطسه‌های متعدد و خارش پوست از علائم بارز حساسیت هستند. به علاوه آبریزش بینی شفاف‌تر و رقیق‌تر است، مدت‌ها ادامه دارد و با مرور زمان تغییر رنگ نمی‌دهد. در ‌‌نهایت باید گفت حساسیت سبب ایجاد تب نمی‌شود.

سرماخوردگی چطور درمان می‌شود؟ این باور غلط در جامعه رایج شده که برای سرماخوردگی باید چند نوع آنتی‌بیوتیک خورد. سرماخوردگی عامل ویروسی دارد نه باکتریایی. بنابراین آنتی‌بیوتیک در درمان آن نقشی ندارد، علم هنوز نتوانسته برای هیچ ویروسی دارویی پیدا کند که دوره فعالیت آن را کاهش دهد یا آن را از بین ببرد اما می‌توان با برخی روش‌ها تحمل دوره بیماری را برای کودک ساده‌تر کرد؛ از جمله این‌که به کودک مایعات کافی داد و شرایط استراحت مناسبی را برایش فراهم کرد.

اگر فرزندتان زیر ۴ ماه است باید به او شیر خودتان یا شیر خشک بدهید. از ۴ ماهگی خوراندن اندکی آب جوشیده و خنک شده به او مانعي ندارد و از ۶ ماهگی هم که می‌توانید برای او آب‌میوه‌های تازه بگیرید، در لیوانش بریزید و به او بدهید.

آیا مجازیم از داروهای بی‌نسخه استفاده کنیم؟ متخصصان کودکان با این کار مخالفند. داروهای بدون نسخه مخصوص سرماخوردگی و سرفه در کودکان زیر ۶ ماه هیچ اثری ندارد و گاهی می‌تواند خطرناک هم باشد. هیچ دارویی نمی‌تواند دوره ویروسی سرماخوردگی را کاهش دهد. اگر فرزندتان تب دارد می‌توانید با مشورت با پزشک به او قطره استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید اما بايد دوز آن را حتما از متخصص بپرسید و سر خود یا بنا به توصیه اطرافیان هر چه قدر خواستید به فرزندتان دارو ندهید. تحت هیچ شرایطی به فرزندتان آسپرین نخورانید زیرا او را در خطر مرگ قرار می‌دهد.

اگر کودک سرما بخورد ممکن است آبریزش بینی شفاف و غلیظی داشته باشد

از آنجا که شیرخواران زیر ۴ ماه نمی‌توانند آب‌ریزش بینی خود را مهار کنند می‌توانید توصیه‌های زیر را به کار گیرید.

۱. از محلول سالین (آب نمک) استفاده کنید. این محلول‌ها در داروخانه موجود است. می‌توانید آن را در بینی فرزندتان بچکانید سپس بعد از چند دقیقه با یک سرنگ(قسمت پلاستیکی آن) مایع را بیرون بکشید.

۲. اگر گرفتگی بینی فرزندتان نمی‌گذارد راحت شیر را بمکد، بینی او را ۱۵ دقیقه قبل از شیر دادن به او تمیز کنید تا بتواند هنگام شیرخوردن راحت نفس بکشد و خود را سیر کند.

۳. اطراف بینی‌فرزندتان را ژل پترولیوم بزنید تا سوزش و التهاب ناحیه کمتر شود.

۴. در خانه‌تان یک دستگاه بخور بگذارید و با فرزندتان ۱۵ دقیقه کنار آن بنشینید.

آیا باید فرزندم را نزد متخصص اطفال ببرم؟ اگر فرزندتان زیر ۳ ماه است و علائم گفته شده را دارد باید بلافاصله او را نزد متخصص کودکان ببرید، به خصوص اگر کودک تب بالا دارد:

در شیرخوار زیر ۳ ماه: تب ۳۸ درجه به بالا
در شیرخوار ۳-۶ ماه: تب بالای ۵/۳۸ درجه
در شیرخوار بالای ۶ ماه: تب بالای ۳۹ درجه

صرف نظر از سن اگر فرزندتان هر یک از علائم زیر را داشت باید او را نزد متخصص اطفال ببريد:

تبی که بیش از دو روز طول کشیده.

سرفه‌ای که شدت یافته، تنفس تند (بیش از ۶۰ عدد در دقیقه) و خس‌خس سینه. این علائم می‌توانند نشانه ذات‌الریه باشند که در کودکان زیر يك سال بسیار خطرناک است.

کشیدن یا مالیدن گوش، گریه کردن هنگام غذا خوردن و شیرخوردن یا گریه‌های غیرعادی هنگامی که او را در تخت می‌گذارید. این علائم می‌توانند نشانه عفونت گوش در کودک باشند.

جمع شدن مخاط خشک اطراف چشم و اشک ریزی شدید که می‌تواند نشانه عفونت چشم باشد.

خواب‌آلودگی شدید، پریشانی بیش از حد و تغییر قابل توجه در برنامه خواب و غذا

بد‌تر شدن علائم طی ۵-۷ روز یا تداوم علائم تا ۱۴ روز

یکی از مهم‌ترین علل شیوع سرماخوردگی در کودکان ضعف سیستم ایمنی در آنهاست

برای پیشگیری از سرماخوردگی کودک چه کنیم؟ نمی‌توان از سرماخوردگی پیشگیری کرد اما می‌توان احتمال مواجهه با عوامل عفونی را کاهش داد:

آيا درمان‌های جایگزین، علائم سرماخوردگی را برطرف می‌کنند؟ برای از بین بردن احتقان بینی می‌توانید چند قطره عرق نعنا، اکالیپتوس یا کاج را در بخور بریزید. اگر فرزندتان بالای ۶ ماه است می‌توانید کمی دمی بابونه به او بدهید؛ اگر فرزندتان بالای ۶ ماه است برای او سوپ مرغ گرم یا دیگر مایعات گرم را تهیه کنید تا درد، احتقان و تب او از بین برود؛ هنگام خواب سر کودک را بالا‌تر قرار دهید تا راحت‌تر نفس بکشد. اگر فرزندتان بيشتر از يك سال دارد کمی عسل را در آب داغ حل کنید؛ خنک که شد به او بدهید تا گلودرد او آرام شود.

آیا مسافرت هوایی برای کودک سرماخورده اشکال دارد؟ این مسئله بستگي به شدت سرماخوردگی و راحتی سفر هوایی دارد. بچه‌های کوچک سرماخورده معمولا در هواپیما مشکلی ندارند و در بیشتر موارد می‌توانند به راحتی با والدين‌شان مسافرت کنند اما اگر سرماخوردگی با عفونت گوش همراه باشد باید قبل از سفر هوایی با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. در این موارد باید تا اتمام دوره آنتی‌بیوتیکی-۱تا ۲ روز- سفر خود را عقب بیندازید. برای از بین بردن احتقان بینی و مشکلات تنفسی ناشی از تغییر فشار هوا در طول پرواز با مشورت پزشک می‌توانید يك ساعت قبل از پرواز به فرزندتان داروي ضد احتقان یا آنتی هیستامین بدهید یا از محلول سالین و سرنگ استفاده کنید.

چطور از انتقال سرماخوردگی خودم به فرزندم پیشگیری کنم؟ ویروس سرماخوردگی از راه هوا و سطوح آلوده منتقل می‌شود. اگر سرما خورده‌اید ماسک بزنید و هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان‌تان را با دستمال بگیريد. دستی که به دهان و بینی‌تان خورده را به سطوح و ظروف نکشید. قبل از آشپزی دست خود را با آب گرم و صابون بشویید. سطوح مشترکی که شما و فرزندتان مرتب به آن دست می‌زنید را با مواد ضد عفونی تمیز کنید. ظروف خود را از فرزندتان جدا کنید. برای کاهش دوره بهبود از مکمل‌های روی و ویتامین c استفاده کنید.مجله شهرزاد

برچسب هاآلرژی آنفلوآنزا درمان سرماخوردگی نوزادان سرما خوردگی کودک سرماخورده کودکان

چطور بفهمیم نوزاد سرما خورده

یک فوق تخصص عفونی اطفال، در مورد اینکه کودکان با داشتن چه علائمی نزد پزشک …

فشار خون بالا بیماری است که بسیاری از افراد را درگیر خود می کند که …

یکی از دلایلی که باعث می شود نوزادان مرتب سرما بخورند این است که سیستم ایمنی آنها هنوز کاملاً تکامل پیدا نکرده است. همچنین نوزاد با هر بار سرماخوردگی فقط علیه یکی از بیش از 200 نوع ویروس سرماخوردگی ایمنی پیدا می کند. آیا می توانید همه سرماخوردگی‌هایی را که در سراسر عمرتان به آن مبتلا شدهاید به یاد بیاورید؟ فرزند شما باید به همه آنها -و حتی بیشتر -مبتلا شود تا نسبت به همه ویروسهای سرما خوردگی ایمنی پیدا کند.اگر میخواهید درمان سرماخوردگی نوزادان 0 تا 12 ماهه را بدانید و فرزندتان را هرچه زودتر از شر ویروس‌ها نجات دهید، این مطلب را تا انتها بخوانید. 
 

در هنگام رشد کردن، نوزاد 0 تا 12 ماهه می خواهد دنیای اطرافش را با لمس کردن (و لیسیدن) هر چیز بیشتر کشف کند. بنابراین به راحتی ویروس‌های سرماخوردگی روی دستهایش خواهند بود. سپس او دستانش را در بینی یا دهان کرده یا چشمهایش را با آن میمالد و بنابراین ویروس این امکان را پیدا می کند که به مجاری بینی او راه پیدا کند.
 

ممکن است که فرزند شما در پاییز یا زمستان بیشتر سرما بخورد که علت آن سرمای هوا و گرم کردن درون خانه است که باعث خشک شدن مخاط بینی شده و کار ویروس سرماخوردگی را راحتر میکند. ضمناً وقتی هوای بیرون سرد است او بیشتر در محیط بسته میماند که در آین حالت امکان انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر بیشتر است.

مطالعات اخیر اظهارات والدین شاغل را مبنی بر این که بچه‌ها در مهد کودک‌ها بیشتر سرما خورده، عفونت گوش گرفته و دچار آبریزش بینی می شوند تایید میکنند. حتی اگر فرزندتان با کودکان زیادی در تماس نباشد، در سال اول 4 تا 10 بار سرما خواهد خورد. با افزایش سن تعداد سرماخوردگی‌ها کم شده به طوری که در سنین 13 تا 19 سالگی به حدود 3 بار در سال میرسد.چطور بفهمیم نوزاد سرما خورده

اگر نوزاد 0 تا 12 ماهه شما در فاصله بین ماه‌های آبان تا اردیبهشت بیمار شده و بیماری او به صورت شروع ناگهانی تب (معادل 38.3 درجه سانتی گراد یا بیشتر) همراه با خستگی و لرز و به دنبال آن علائم تنفسی مثل آبریزش بینی یا سرفه خشک باشد به احتمال زیاد مبتلا به آنفولانزا شده است (نکته: اگر علائم گرفتگی بینی یا سرفه خیلی پیش از تب اتفاق بیافتد نشان دهنده این است که فرزند شما مبتلا به سرماخوردگی شده است). کودکی که مبتلا به آنفولانزا می شود ممکن است اسهال یا استفراغ نیز داشته باشد.
 

خارش بینی و چشمهای اشک آلود علائم کلیدی آلرژی هستند. همچنان که حملات عطسه و یا خارش پوست که برای هفتهها یا ماه‌ها ادامه داشته باشد جز علائم اصلی آلرژی هستند.

ترشحات بینی در آلرژی آبکی باقی می مانند اما در سرماخوردگی چرکی شده، زرد رنگ یا سبز رنگ میشوند. در آلرژی تب وجود نداشته و معمولاً در بهار، تابستان یا اوایل پاییز دیده میشود. اگر سن فرزند شما کمتر از 3 ماه بوده و درجه حرارت مقعدی او بالاتر از 38 درجه سانتی گراد است بلافاصله با متخصص اطفال مشورت کنید زیرا او باید مطمئن شود که این تب به دلیل عفونت باکتریایی که نیازمند درمان می باشد، نیست.

هیچ دارویی نمیتواند باعث شود که ویروس سریعتر از بدن او خارج شود، اما شما میتوانید با اطمینان یافتن از این که او به مقدار لازم استراحت کرده و مایعات کافی (که به معنای دریافت کافی شیر مادر یا شیر خشک برای کودکان زیر 6 ماه است) دریافت می دارد، به درمان سرماخوردگی نوزاد 0 تا 12 ماهه‌تان کمک کنید. از آن جا که بچهها نمیتوانند تا 4 سالگی به خوبی بینی خود را با فین کردن خالی کنند راه های زیر می تواند کنار آمدن با احتقان (گرفتگی) بینی را برای او راحت تر کند.

در هنگام سرماخوردگی نوزاد سر بچه را به عقب ببرید و چند قطره از محلول نرمال سالین در داخل حفرههای بینی او بچکانید. سپس بعد از چند دقیقه با استفاده از سرنگهای پلاستیکی، آب نمک و ترشحات بینی را پمپ کنید. اگر فرزند شما موقع مکیدن شیر مشکل دارد 15 دقیقه قبل از شیر دادن به او این کار را انجام دهید. بدین صورت او می تواند هم زمان هم به خوبی تنفس کرده و هم شیر را بمکد. به اطراف پرههای بینی او از ژلهای نرم کننده بمالید تا باعث کاهش التهاب و تحریک شود. (تا زمانی که پزشک لازم ندانسته از اسپری های بینی استفاده نکنید. این اسپری های اگر چه ممکن است موقتاً باعث برطرف شدن علائم شود اما در نهایت با مصرف مداوم احتقان را بیشتر می کنند.)

از یک دستگاه بخور یا بخور سرد برای مرطوب کردن فضای اتاق استفاده کنید یا با فرزند خود به داخل حمام رفته، آب داغ را باز کرده، در را بسته و با او در حدود 15 دقیقه در فضای حمام بنشینید. مطمئن باشید این کار به درمان سرماخوردگی نوزاد کمک می‌کند.وان آب گرم نیز می تواند همین نتیجه را داشته باشد به خصوص اگر مقداری روغن منتول (نعنا) یا اکالیپتوس به آب اضافه کنید که یک راه مطمئن و آرامش بخش برای درمان موقت گرفتگی بینی می باشد.

تعدادی حوله در فاصله بین تشک و کف تخت در قسمتی که کودکتان سرش را می گذارد قرار دهید تا سر او کمی بالاتر از بدن قرار گیرد. خوابیدن در این حالت می تواند باعث بهبود تخلیه ترشحات پشت حلق شود ولی در این کار زیاده روی نکنید. اگر کودکتان در هنگام خواب مرتباً غلت می زند پس ممکن است در جای خود چرخیده و پاهایش بالاتر از سر او قرار گیرد و به این ترتیب همه زحمات شما از انجام این کار از بین برود. هر گز از گذاشتن بالش برای بالا آوردن سر او استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث خفه شدن فرزندتان شود. در ضمن هرگز چیزی را زیر پایه های تخت نگذارید زیرا باعث ناپایدار شدن آن می شود. توجه داشته باشید که فرزند شما در صندلی ماشین نیز به حالت نیمه نشسته بخوابد.

اکثر پزشکان هیچ دارویی را برای کودکان زیر 6 ماه تجویز نمی کنند. اگر سن بچه شما بیشتر از 6 ماه است ممکن است در بعضی از مواقع مانند شبها که علائم موجود مانع از استراحت او می شوند پزشک این نوع داروها را تجویز کند. از دادن چند داروی مختلف برای درمان علائم متفاوت بپرهیزید زیرا اکثر آنها حاوی استامینوفن بوده و تجویز هم زمان آنها باعث دو یا چند برابر شدن دوز مصرفی میشود. شاید بخواهید از آنتی هیستامین‌های موجود در داروخانه ها استفاده کنید که باعث می شوند فرزند شما راحتتر بخوابد. اما به خاطر داشته باشید که این داروها میتواند به جای آرام کردن او سبب تحریک او شود. توجه به این نکته مهم است که این داروها نمیتوانند دوره بیماری را کوتاه کرده و یا از عوارض بعدی مثل سینوزیت یا عفونت گوش جلوگیری کند. اگر فرزند شما تب دارد، می توانید به او استامینوفن اطفال بدهید. هرگز به او آسپیرین ندهید زیرا خطر بروز سندرم “ری” (Ray Syndrome) که یک وضعیت نادر اما کشنده است وجود دارد.

اضافه کردن چند قطره روغن منتول یا اکالیپتوس یا کاج به دستگاه بخور یا در حمام می تواند باعث کاهش احتقان بینی شود. اگر سن فرزند شما شش ماه یا بیشتر است یک محلول رقیق و ولرم چای بابونه می تواند باعث تسکین او شود.

توجه: هرگز از “ما هوانگ‌” که همچنین به نام های افدرا یا افدرین شناخته می شود و یک داروی ضد احتقان گیاهی است استفاده نکنید. قدرت اثر این دارو در افراد مختلف بسیار متفاوت است و سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده که این دارو باعث واکنشهای نامناسب مانند افزایش فشار خون، ضربان نامنطم قلب، تشنج، حمله قلبی و سکته مغزی در افراد بزرگسال می شود. همیشه قبل از تجویز هر داروئی به فرزند خود با پزشک او مشورت کنید.

اگر سن کودک شما کمتر از 3 ماه است در هنگام بروز اولین علائم بیماری باید با متخصص تماس بگیرید به خصوص اگر درجه حرارت مقعدی او 38 درجه سانتی گراد و یا علائم به همراه سرفه باشد. در کودکان بالای 3 ماه در شرایط زیر با متخصص تماس بگیرید:

اگر 5 تا 7 روز بعد از شروع بیماری علائم او بدتر شده و یا اگر علائم سرما خوردگی بیشتر از 14 روز طول کشیده است.

اگر سرفه او بدتر شده و یا همراه با خس خس سینه (ویزینگ) و یا تنفس های بریده بریده است؛ زیرا این علائم می تواند نشان دهنده پنومونی(عفونت ریه) و یا عفونت با ویروس سنسیشیال تنفسی باشد، ویروسی که نسبتا شایع بوده اما می تواند برای کودکان زیر 1 سال مشکل جدی ایجاد کند.

اگر کودک در هنگام غذا خوردن یا مکیدن چیزی گریه می کند یا گوشش را کشیده یا می مالد؛ زیر این علائم می تواند نشانه عفونت گوش باشد.

شما نمیتوانید کاری کنید که او اصلا سرما نخورد اما می توانید کارهایی انجام دهید تا او کمتر در معرض خطر بیماری قرار گرفته و سیستم دفاعیش تقویت شود. برای شروع مطمئن شوید که همه اعضای خانواده و همچنین دوستان قبل از بغل کردن فرزندتان دستهای خود را می شویند (به خصوص در مورد نوزادان که در مقابل سرما خوردگی بسیار آسیب پذیرتر از حتی بچه های 1تا 2 ماهه هستند.)

تا جایی که می توانید فرزند خود را از افراد بیمار دور نگه دارید. از آنها بخواهید که دیدار را تا پایان مرحله سرایت بیماری به تعویق بیاندازند. به یاد داشته باشید بچه هایی که به مهد کودک می روند بیشتر از بچه هایی که در خانه میمانند به سرما خوردگی مبتلا می شوند زیرا آنها با بچه های بیشتر و در نتیجه با بیماری های بیشتری در تماس هستند. در ضمن توجه داشته باشید که مربی مهد کودک او مراقب دست شستن خود باشد.

مایعات کافی به بدن فرزندتان برسانید. ویروسهای سرماخوردگی در داخل مخاط خشک بینی راحت تر نفوذ می کنند. برای بچه های زیر 6 ماه این به آن معنی است که آنها میزان معمول و روزانه شیر خشک یا شیر مادر را دریافت می کنند. بعد از 6 ماهگی می توانید به فرزند خود آب هم بدهید. اگر فرزندتان در روز کمتر از 5 تا 6 پوشک را خیس میکند می تواند نشانه کم آبی او باشد.

نهایتا فرزندتان را تا جایی که می توانید با شیر خود تغذیه کنید (آکادمی اطفال آمریکا برای بهره مند شدن از مزایای شیر مادر، توصیه می کند که تا یک سالگی کودکان از شیر مادر تغذیه کنند). اگر چه شیر مادر یک وسیله تدافعی مطلق در مقابل عفونت نیست اما مطالعات نشان داده که بچه هایی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر از بچه هایی که شیر خشک می خورند بیمار میشوند که علت آن وجود آنتی بادیها (پادتن های) محافظت کننده در آن است. 

نوشته

نوشته

نوشته

نوشته

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

آشنایی با فرایند تخمک‌گذاری و علائم آن کمک می‌کند تا بتوانید با دقت بیشتری زمان تخمک‌گذاری خود را مشخص کنید و زمان‌های مناسب برای باروری را تشخیص…

استفاده از روش‌های کمک‌باروری، مرحلۀ بعدی درمان مشکلات باروری پس از انجام اقدامات اولیه برای درمان ناباروری است. روش‌های کمک‌باروری در ایران بسیار…

فشار خون بالا بعد از هفتۀ ۲۰ بارداری اگر با علائم بیماری‌های دیگری همراه نباشد، می‌تواند نشانۀ بیماری فشار خون حاملگی باشد. کنترل نکردن به موقع…

جنین در طول بارداری درون کیسۀ آب قرار گرفته است. پاره شدن این کیسه در هفته‌های متفاوت بارداری دلایل مختلفی دارد که بهتر است با آنها آشنا باشید تا…

بعد از تولد کودک و زایمان همسرتان، احتمالاً کمی اطرافتان شلوغ است و شاید یکی از اعضای خانوادۀ همسرتان یا نزدیکان شما در کنار همسر شما بماند، اما…چطور بفهمیم نوزاد سرما خورده

ریفلاکس در کودکان یا طبیعی است یا غیرطبیعی. در این ویدیو، خانم دکتر غزال علیزاده، متخصص كودكان و نوزادان و فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان، در مورد…

نوزادان به سختی می‌توانند تفاوت بین شب و روز را تشخیص دهند و همین موضوع دلیل کوتاهی چرخه‌های خواب آنها را در شبانه‌روز توضیح می‌دهد. اما چهار هفته…

شما نمی‌توانید کودک دو سالهٔ خود را متقاعد و راضی کنید که موقع غذا خوردن دهانش را ببندد تا غذا از آن بیرون نریزد یا دچار خفگی نشود، اما اگر روی…

کودک از چه سنی می‌داند غریبه‌ چه کسی است و چگونه باید در مورد تعامل با غریبه‌ها با فرزندتان صحبت کنید؟ در این مطلب با این موضوع بسیار مهم آشنا شوید…

جلوگیری از خفگی در کودکان زیر یک سال با نجات کودکان بالای یک سال از خفه شدن فرق دارد. برای پیشگیری از خفگی در سن زیر یک سال، سه مرحله و قانون اصلی…

زمان و راه و روش از شیر گرفتن کودکان شیرخوار یکی از سؤالات و نگرانی‌های تمام مادران است. در این ویدیو دکتر فریبا صیقلی، فوق تخصص گوارش کودکان، برای…

کودکتان پس از تولدش می‌تواند گهواره، تخت یا هر دو را در دو زمان مشخص یعنی برای چند ماه اول، یک گهواره و سپس یک تختخواب داشته باشد. در واقع این شما…

اعضای یک خانواده ممکن است از لحاظ چیزهایی که به آنها آلرژی دارند تا حد زیادی با هم تفاوت داشته باشند اما علائم آلرژی معمولاً در تمام موارد شبیه به هم است. اگر کودک شما هم همواره حالاتی شبیه سرماخوردگی دارد بهتر است به علائم موجود در این متن توجه کنید، شاید بتوانید خودتان آلرژی فرزندتان را کشف کنید.

از آنجا که علائم آلرژی خیلی شبیه علائم سرماخوردگی یعنی آبریزش بینی، آبریزش چشم یا اشک، سرفه، احتقان بینی و عطسه است، تشخیص این دو از یکدیگر می‌تواند دشوار باشد. با این حال، برخی علائم مشخص برای آلرژی وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد تا آن را از سرماخوردگی‌ها تشخیص بدهید. سرماخوردگی معمولاً ظرف یک هفته تا ۱۰ روز تمام می‌شود اما آلرژی‌ به این شکل نیست. برای این تشخیص می‌توانید سؤالات زیر را از خودتان بپرسید:

۱. آیا به نظر می‌رسد فرزند شما همیشه سرما خورده است؟

۲. آیا بینی کودکتان به طور مداوم گرفته است یا همیشه آبریزش دارد؟

۳. آیا فرزند شما دائما در حال مالیدن، پاک کردن یا فشار دادن بینی خود به سمت بالاست؟

۴. آیا مخاطی که از بینی کودک خارج می‌شود شفاف و رقیق است؟

۵. آیا کودکتان زیاد عطسه می‌کند؟

۶. آیا چشم‌هایش دچار خارش، قرمزی و آبریزش است؟

۷. آیا پوست زیر چشم او تیره یا بنفش یا آبی به نظر می‌رسد؟

۸. آیا کودک از طریق دهانش نفس می‌کشد؟

۹. آیا سرفهٔ خشک و مزمنی دارد؟

۱۰. آیا پوست کودک تحریک شده یا راش و کهیر قرمز و خارش‌داری زده است؟

اگر به چند مورد از این سؤالات پاسخ مثبت دادید، احتمال بالایی وجود دارد که فرزند شما به چیزی در محیط اطرافش حساسیت داشته باشد و سرما نخورده است. همچنین کودکان مبتلا به آلرژی بینی بیشتر هم مستعد ابتلا به عفونت گوش، آسم و عفونت سینوس هستند. در هر صورت لازم است برای اطمینان و رفع مشکل، حتماً نظر پزشک کودکتان را بپرسید.

بیشتر بدانید:

همهٔ کودکان به حیوانات خانگی آلرژی ندارند و این اتفاق اغلب در مورد کودکانی صحت دارد که والدینشان نیز سابقهٔ آلرژی دارند، پس لازم نیست اگر یک حیوان…

اگر باردار هستید و مخصوصاً هفته‌های آخر بارداری‌تان را سپری می‌کنید، نیازمند آمادگی هر چه بیشتر برای فرایند زایمان هستید. اکنون زندگی شما و همسرتان…

شما هم ممکن است در مورد خریدن آغوشی مردد باشید و فکر کنید این وسیله تا چه اندازه کاربردی است. اگر نمی‌توانید تصمیم بگیرید که آغوشی را در لیست خرید…

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

چطور بفهمیم نوزاد سرما خورده
چطور بفهمیم نوزاد سرما خورده
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *