چطور بفهمیم نوزاد زردی دارد

 
helpkade
چطور بفهمیم نوزاد زردی دارد
چطور بفهمیم نوزاد زردی دارد

یکی از بیماری هایی که در بدو تولد موجب نگرانی والدین می شود زردی نوزادان است. این بیماری در مراحل اولیه کم خطر بوده و در منزل نیز قابل درمان می باشد. والدین می خواهند که نوزادشان همیشه سالم باشد؛ از زمانی که به دنیا می آید، تا زمانی که بزرگ شود. یک چیزی که هیچ کس منتظرش نیست، یک نوزاد جدید، با زردی است ولی دلیل آن چیست؟

زردی در نوزادان به دلیل میزان بالایی از بیلی روبین در بدنشان ایجاد می شود.این بیماری، سبب ایجاد رنگدانه زرد در پوست و سفیدی چشم می شود. این شرایط بسیار رایج است و در اکثر موارد به نوزاد آسیب نمیرساند.

بیلی روبین یک رنگدانه زرد رنگ است ،که به طور طبیعی از طریق تجزیه گلبول های قرمز در تمام بزرگسالان و کودکان تولید می شود. این بیلی روبین در کبد پردازش می شود سپس از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود.

این فرآیند به طور معمول هم در بزرگسالان و هم در کودکان اتفاق می افتد و هنگامی که این روند مختل نشود، باعث ایجاد زردی می شود اما در مورد نوزادان، کبد آنها هنوز نابالغ است . و برای پردازش بیلی روبین، ممکن است چند ساعت تا چند روز طول بکشد، تا شروع به پردازش کند.چطور بفهمیم نوزاد زردی دارد

در طول این دوره، طبیعی است که کودک مبتلا به زردی شود. این زردی نوزاد، پس از اینکه کبد شروع به کار کردن به طور طبیعی می کند، از بین می رود در حالی که در اکثر موارد، زردی نوزادان نگران کننده نیست، اما گاهی اوقات ممکن است نشانه ای از یک مشکل اساسی باشد. زردی که در طولانی مدت از بین میرود ،باعث ایجاد مشکلات پزشکی می شود.

این عوارض شامل :آسیب مغزی، فلج مغزی و یا حتی ناشنوایی است.

تشخیص زردی پوست زمانی سخت خواهد شد که پوست نوزاد تیره باشد در این موارد زردی در جاهای دیگر ممکن است واضح تر باشد از جمله:

سفیدی چشم ، داخل دهان ، کف پا و کف دست

زردی نوزاد از قسمت سر شروع شده و به سمت شانه های، تنه و در نهایت پاها ادامه پیدا می کند. در صورتی که سطح بیلی روبین بسیار بالا باشد زردی در زیر زانو و حتی کف دست ها هم ظاهر می شود.

زردی در نوزادان می تواند به راحتی مشخص شود .که معمولاً در عرض یک یا دو روز پس از تولد شروع می شود. زرد شدن پوست معمولاً از صورت شروع میشود و سپس به تدریج به بقیه بدن گسترش می یابد.

برای مطمئن شدن، به آرامی روی پوست فشار دهید در ناحیه فشرده شده، قسمت زرد رنگ ایجاد می شود اگر چنین موردی مشاهده کردید قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید.

در بیشتر موارد ،نوزاد و مادر ظرف 72 ساعت بعد از تولد، از بیمارستان ترخیص می شوند.

در چنین مواردی مهم است که چشم نوزاد را برای زردی چک کنید و مراقب نشانه های زیر باشید:

معمولا در چند روز اول کار خاصی برای مراقبت از کودک وجود ندارد.فقط مقدار و کیفیت تغذیه مورد بررسی قرار گیرد.

اگر میزان زردی بالا به نظر برسد، نوزاد معمولا در بیمارستان نگهداری می شود و تحت درمان فتوتراپی قرار می گیرد ؛ فتوتراپی ،باعث کاهش بیلی روبین در بدن نوزاد می شود . اگر مسئله دیگری وجود نداشته باشد، ممکن است بعضی از داروهای خانگی برای درمان زردی را امتحان کنند.

اما تنها دانستن علت و عوارض آن کافی نیست و درباره زردی در نوزادان بیشتر نیاز به اطلاعات خواهیم داشت علاوه بر بررسی نشانه ها در این بخش از سلامت نوزاد در نمناک می خواهیم که چند راهکار خانگی برای درمان و کاهش زردی در نوزادان را مطرح کنیم.

اگر کودک نیازی به فتوتراپی نداشته باشد، می توانید از نور خورشید کمک بگیرید. نگه داشتن کودک در نور خورشید بسیار تاثیرگذار می باشد فقط مراقب باشید که در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرد، که ممکن است باعث آفتاب سوختگی کودک شود.

آب جوانه ی گندم کمک می کند تا سموم از بدن کودک دفع شود. اگر کودک با شیر خشک تغذیه می شود، می توان چند قطره آب جوانه ی گندم را به آن افزود. اگر کودک توسط شیر مادر تغذیه می شود، مادر باید خودش آب جوانه ی گندم را مصرف کند، زیرا از طریق شیر مادر به کودک می رسد.

کودک باید به طور منظم تغذیه شود، اگر او به هر دلیلی نمی تواند از شیر مادر استفاده کند، باید با شیر خشک سیر شو ، تا 12 وعده غذا در روز برای کودک مفید است. تغذیه منظم کمک می کند تا بیلی روبین شسته شود و به کارکرد کبد کمک می کند و همچنین بدن نوزاد آب کافی خواهد داشت.

در بعضی کودکان، شیر مادر موجب پیشرفت زردی می شود در این حالت مادر باید شیردهی را برای مدتی متوقف کند. همزمان با آن کودک باید با شیرخشک تغذیه شود و مادر نیز شیرش را بدوشد، تا زمانی که او بخواهد دوباره شیر بنوشد، شیر کافی داشته باشد.

این ترکیب عالی که ترکیبی است از شیرخشت ، گزانگبین و ترنجبین یکی از موثرترین روشهای درمان زردی نوزاد است ؛ برای تهیه این نسخه خانگی درمان زردی نوزاد از گزانگبین و ترنجبین مقدار 100 گرم و شیرخشت 10 گرم تهیه و با یک ظرف 4 لیتری عرق بید یا بیدکاسنی مخلوط و سپس با پارچه ای نازک صاف کنید .

مایع بدست آمده طعمی شیرین داشته و دارای خواص درمانی معجزه آسایی برای درمان زردی نوزاد و همچنین باعث ازدیاد شیر مادر خواهد شد ، ترکیب خوشمزه ای که تهیه کردید را در یخچال نگهداری کنید و طی روز زمانی که تمایل به مصرف مایعات داشتید میل کنید.

** توجه :این ترکیب با اثر بر شیر مادر باعث بهبود و درمان نوزاد می شود یعنی نباید آن را به نوزاد بدهید و فقط باید خودتان مصرف کنید.***

عصاره ی عناب برای درمان زردی نوزادان مفید است، میتوان بعد از مشورت با پزشک چند قطره از این عصاره را به کودک خوراند تا به درمان زردی کمک کند.

اگر کودک شما شیرخشک می خورد، پزشک می تواند مکملی تجویز کند، که به درمان زردی کمک کند.

یکی از درمان هایی که برخی متخصصان طب سنتی آن را پیشنهاد می دهند حمام کردن نوزاد با عصاره یا جوشانده گیاه دارویی گل بنفشه و گل ختمی است. برای انجام این روش ساده کافیست با اضافه کردن گیاه گل بنفشه و ختمی به آب گرم داخل وان یا ظرف کوچکی که نوزاد در ان قرار گیرد او را حمام کنید.

لامپ های خورشیدی مخصوصی به عنوان یک درمان جایگزین به جای فتوتراپی در بیمارستان ها موجود هستند. لامپ درمانی موجب شکست بیلی روبین می شود و از راه ادرار دفع می شود.

فوتوتراپی روشی است که در خانه هم انجام می شود، کودک داخل یک پتو پیچیده می شود و فوتوتراپی می شود تا زردی بهبود یابد.

مادر مکمل های گیاهی مانند چای کامفری، قاصدک و گل نپتون را مصرف می کند، این محصولات گیاهی سم زدای طبیعی است و کودک از طریق شیر مادر از فواید آنها بهره مند می شود.

توجه داشته باشید که زمانی که نوزاد زردی دارد مادر از خوردن غذاهای با طبع گرم بایستی خودداری کند.چطور بفهمیم نوزاد زردی دارد

مادران شیرده هنگام زردی نوزادشان عرق کاسنی و شاهتره به نسبت مساوی مخلوط کرده؛ روزی 3 استکان مصرف کنید.

اگر طبع گرم تری دارید می توانید از عرقیجات خنک تر دیگر مانند عرق گشنیز، بید، خارشتر و همیشه بهار یا جوشانده گیاهانی مثل عناب، بنفشه، همیشه بهار، پنیرک، تخم گشنیز، تخم کاسنی، تخم کاهو، تخم خرفه، پوست بید و مانند آنها را هم به برنامه درمانی اضافه کنید.

برای جلوگیری از بروز زردی در نوزاد مادران شیرده بهتر است مصرف شیرینی ها، غذاهای پرچرب، سرخ کرده، پرادویه، انواع بستنی، فالوده و مواد نشاسته ای را در ماه های آخر بارداری کم کرده و حتی اگر می توانند قطع کنند.

*** توجه داشته باشید که در شرایط خاص جسمی نوزاد و بالا بودن میزان زردی حتما باید به پزشک مراجعه کنید و از روش های پیشنهادی برای درمان زردی نوزاد در خانه به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید. ***

از کجا بفهمم بچم زردی داره!؟ بهترین و آسون ترین راه های شناسایی زردی نوزاد توسط والدین تو منزل چیه؟ تو این مقاله بطور کلی در خصوص تشخیص علایم زردی نوزاد صحبت می کنیم اما قبل از اون به شما پیشنهاد می کنم که مقاله زردی نوزاد چیست رو مطالعه کنید که به شخاتتون راجب اون خیلی کمک بیشتری می کنه.

از کجا بفهمم نوزادم زردی داره؟

تشخیص زردی توسط والدین نوزاد امکان پذیر هست و در مراحل اولیه حتی پدر و مادر ها تشخیص میدهند و با شکایت زرد شدن پوست نوزاد به سراغ پزشک نوزادشون میرن که بعد در مرحله دوم پزشک نوزادان تشخیص ایکتر یا زردی برای نوزاد می‌زاره پس در بعضی مواقع تشخیص اولیه زردی توسط والدین نوزاد اتفاق می افته

تشخیص اولیه معمولا توسط والدینی که یا فرزند قبلی داشتند که به زردی مبتلا بوده و اقدامات لازم و روتین برای درمان زردی نوزاد رو در موردش آشنای داشتن و یا اطلاعات کافی در این زمینه از طرق مختلف ( بزرگترها / گوگل / کتابها ) بدست آوردن

تشخیص زردی توسط والدین معمولا در نوزادانی اتفاق می افتد که بعد از مرخص شدن از بیمارستان دچارش میشوند و این بار پدر و مادر یا به بیمارستان مراجعه میکنند و نوزاد را بستری میکنند یا به دنبال دستگاه زردی نوزاد در منزل میگردند.چطور بفهمیم نوزاد زردی دارد

معمولا اگر در روز اول و دوم زردی بروز پیدا کند دقیقا زمانی که نوزاد هنوز در بیمارستان است توسط پزشک و پرستار تشخیص داده میشه و در اون صورت اقدامات و راهکارهای لازم جهت بستری یا اجاره دستگاه زردی در منزل به والدین آموزش داده میشود.

در هر صورت نوزادی که بدنیا می آید یا به ایکتر همان زردی هیچ وقت مبتلا نمیشود یا در روزهای اولیه مبتلا می‌شود و درمان میشود یا مبتلا نیست و بعد گذشته روزهای اول مبتلا می‌شود که در این مورد والدین باید به مسئله آگاه باشند و زردی را بشناسند تا بتوانند سریع عمل کنند .

تشخیص زردی نوزاد

اولین نشانه ی زردی در نوزاد زرد شدن سفیدی چشمان نوزاد است و اولین جایی که زرد میشود در صورت نوزاد ، چشمان اش است و اگه بخوام دقیق تر براتون توضیح بدم مخاط چشمان نوزاد عضو سفید رنگ چشم نوزاد به زردی میزند و هرچقدر عدد و رنج زردی بالاتر میرود این رنگ زرد بیشتر می‌شود به صورتی که اول از رنگ زرد ملایم به تیره تر میرود و در نوزادانی که عدد زردی خیلی بالاتر رفته و پدر و مادر و اطرافیان نوزاد هوشیار نبودند و دیر متوجه این موضع شده آمد دیده شده که به رنگ زرد تیره که به سبز متمایل است در آمده .این از اولین نشانه زردی

نشانه دوم زردی یعنی درواقع در درجه دوم رنگ پوست نوزاد است که معمولا از نوک بینی شروع میشود که به زردی متمایل میشود و کم کم به گونه ها می‌رسد در این حالت زردی نوزاد شما بیشتر شده است اما نگران نباشید تا همین درجه هم هنوز در همان حالت خفیف قرار دارد تا وقتی که شما زردی را در گونه و بینی و جشمانش می‌بینید در همان حالت خفیف هست در این موقعیت شما باید اقدام به نور درمانی کنید و یا در بیمارستان نوزاد را بستری کنید یا با شرکتهای اجاره دستگاه زردی تماس بگیرید به هر حال تا زردی در حالت خفیف قرار داره و شدت پیدا نکرده درمان رو هرچه سریعتر شروع کنید بهتره.

برای اجاره دستگاه زردی نوزاد می تونید به لینک بالا مراجعه کنید که خودتون به راحتی امکان برطرف کردن این بیماری رو در منزل داشته باشید و نیازی به مراجعه به بیمارستان نباشه!

دستگاه درمان زردی نوزاد

درجه سوم زردی زرد شدن پوست نوزاد در قسمت گردن و قفسه سینه است که در این حالت احتمالا زردی نوزاد به عدد پانزده رسیده و در حالت متوسط قرار داره و از رنج خفیف گذشته است در این حالت امکان پایین امدن زردی نوزاد در خانه و در بیمارستان به یک اندازه است و خطری نوزاد رو تهدید نمیکنه در این مرحله هم نکته ی مهم همین هست که به موقع فتوتراپی و نور درمانی رو شروع کنیم .

یک نکته ی خیلی مهم این است که یادمون باشه تشخیص قطعی و مورد اطمینان زردی فقط و فقط از طریق آزمایش امکان پذیره و اصلا به ارزیابی چشمی هیچ اطمینانی نیست چون به وفور دیده شده که حتی پزشک متخصص نوزادان هم گاها به صورت چشمی اشتباه تشخیص داده اند پس. تشخیص چشمی فقط میتواند معیار تشخیصی برای شروع زردی باشد همین نه اینکه به صورت چشمی تشخیص بدهیم عدد زردی اکنون چند است ، پس این ارزیابی گاها برای پزشک نوزادان هم قابلیت اشتباه دارد پس شما بعنوان پدر و مادر که جای خود دارید .

بنابراین چه قبل از شروع درمان با دستگاه فتوتراپی و چه در حین آن و چه زمانی که میخواهید درمان را قطع کنید هرگز نگویید حس میکنم زردی نوزادم کمتر شده یا رفع شده حتما باید قبل از ترک بیمارستان یا تحویل دستگاه های فتوتراپی در منزل یک تست یا آزمایش بدهید و با مشاور یا متخصص نوزادان مشورت کنید که ببینید قطع یا ادامه درمان را توصیه میکند

در حین درمان هم باید آزمایش بدهید تا از سیر نزولی یا صعودی بودن عدد زردی مطمئنم شوید مخصوصا زمانی که با عدد بالای زردی نوزاد را شروع به درمان میکنید .

بیحالی در نوزاد

نوزادی که عدد زردی اش بالا باشد یعنی از رنج متوسط بالاتر رفته و زردی به قسمت پایین تنه هم رسیده و احتمالا زردی از عدد ١٨ بالاتر هست میلی به خوردن شیر ندارد در واقع توان مکیدن سینه مادر را ندارد و کمی بی حال میشود کمتر گریه میکند و در کل نشانه های بیماری را در این نوزاد می‌بینید این نوزاد سریعا باید داخل دستگاه گزاشته شود البته لزوم به بستری ندارد و شرکتهای معتبری هستند که دستگاه های با تعداد لامپ بیشتر در اختیار شما قرار می‌دهند تا زردی را کنترل کنید . در چنین حالتی یادتان باشد به محض استفاده یک روز از دستگاه مجددا آزمایش دهید تا عدد زردی به دقت بررسی شود و اگر سیر نزولی داشت درمان در منزل را ادامه میدهید تا به عدد مورد نظر که زیر ده هست برسد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

  

اجاره دستگاه زردی نوزاد در منزل 09333944865

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

زردی نوزادی – به حالتی گفته می‌شود که نوزاد تازه متولد شده به‌علت افزایش “ماده بیلی روبین” در جریان گردش خون ایجاد می‌شود، ابتدا زردی در داخل چشم نوزاد شروع به نمایان شدن کرده و سپس با بالا رفتن میزان آن به سایر نقاط بدن تسری می‌یابد.

شاید اکثر قریب به اتفاق والدین در بدو تولد فرزندشان با چنین شرایطی مواجه شده و نوزادشان مبتلا به زردی شود، در چنین شرایطی باید والدین و به ویژه مادران که به طور تمام وقت در کنار نوزاد خود هستند در این راستا اطلاعاتی کسب کرده و نسبت به ابتلا یا عدم ابتلای نوزاد خود به زردی آگاهی یابند.

در برخی از موارد شاهدیم که در نتیجه عدم اطلاع والدین از زردی نوزاد، تبعاتی پیش می‎آید که موجبات نگرانی و زحمات والدین را فراهم می‌آورد، چرا که طبق تشخیص پزشکان اگر در روزهای اول و دوم تولد میزان بیلی روبین در خون نوزاد زیاد بوده و وزن نوزاد نیز کمتر از وزن طبیعی باشد، ممکن است موجب روز خطراتی برای نوزاد شود، از این‌رو توجه به زردی نوزادی امری ضروری بوده و والدین باید درخصوص رفع به موقع این مشکل اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

زردی در نوزادان از همان روزهای اولیه تولد آغاز می شود. علائم آن معمولا با زردی پوست و گاهی چشم ها بروز می کند. زردی ابتدا تنها صورت را دربرمی گیرد ولی رفته رفته قفسه سینه، ناحیه شکم، پاها و کف پا و اندام های تحتانی را نیز درگیر می کند زردی در نوزادان گاهی باعث خستگی مفرط و سوءتغذیه می شود. نوزادانی که در ۲۴ ساعت اول پس از تولد دچار این علائم می شوند، باید حتما تحت آزمایش میزان بیلی روبین قرار بگیرند. البته برای احتیاط بهتر است طی ۵ روز اول تولد، کودک تحت بررسی قرار گیرد تا از عدم ابتلا به زردی در او مطمئن شوید.چطور بفهمیم نوزاد زردی دارد

زردی در برخی نوزادان ممکن است بر اثر استفاده از شیر مادر باشد. ۲ گروه از نوزادان هستند که با خوردن شیر مادر به زردی مبتلا می شوند. گروه اول بیشتر نوزادان مادرانی هستند که به طریق سزارین وضع حمل کرده اند و زردی به دلیل کم بودن شیر مادر و در روزهای اولیه تولد ایجاد می شود.

در این حالت چنانچه تغذیه با شیر مادر استمرار داشته باشد، رفته رفته شیر مادر بیشتر و کمبود کالری نوزاد جبران می شود و همچنین حرکات روده او بهتر شده و زردی از بین می رود، در نوع دوم، زردی نوزاد معمولا از هفته دوم تولد آغاز می شود و علت آن می تواند موادی باشد که در شیر وجود داشته و باعث غیرفعال کردن آنزیم های کبدی و روده ای نوزاد می شود که این موضوع مواد صفراوی را باز جذب می کند. درواقع این مشکل به خاطر رشد ناکافی روده و کبد نوزاد رخ می دهد.

در این مورد هم پزشکان توصیه می کنند که تغذیه نوزاد با شیر مادر را ادامه دهید و چنانچه به علت شدت زردی، نیاز به تعویض خون نوزاد باشد، پزشک توصیه می کند که حداکثر ۴۸ ساعت شیر مادر را قطع و از شیر خشک یا شیر دوشیده شده برای تغذیه کودک استفاده کنید. البته پس از رفع زردی، مجددا باید تغذیه با شیر مادر را از سر گرفت.

از سال ها پیش شنیده ایم که اگر کودکی دچار زردی شد، با قرار دادن او زیر نور لامپ های فلورسنت می توان او را درمان کرد. درست است که نور درمانی یکی از راه های درمانی زردی در نوزادان محسوب می شود، ولی استفاده از نور مهتابی هیچ پایه و اساس علمی نداشته و تأثیر چندانی در درمان زردی ندارد بلکه نور فلورسنتی که به عنوان درمان این بیماری استفاده می شود، طول موج های خاصی دارد که لامپ های مهتابی این طول موج و قدرت درمانی را ندارند. استفاده از نور خورشید هم به دلیل سوزاندن پوست لطیف نوزاد توصیه نمی شود.

همیشه از زمان های قدیم مورد توجه مردم کشورمان بوده است. شیر خشت یکی از همان موادی است که حرف های ضد و نقیضی درباره استفاده و عدم استفاده آن در درمان زردی می شنویم. شیر خشت نوعی ماده گیاهی است که در قدیم برای درمان زردی مورد استفاده قرار می گرفت. ولی در حال حاضر بسیاری از پزشکان اعتقادی به استفاده از شیرخشت و داروهایی نظیر آن ندارند. ولی تحقیقات نشان داده که مصرف قطره خوراکی شیر خشت همراه نور درمانی تأثیر بسیار زیادی در بهبود نوزادان مبتلا به زردی دارد.

به طوری که سرعت بهبود را به نحو چشمگیری افزایش می دهد. این ماده با داشتن قندهایی چون مانیتول یکی از درمان های مهم برای زردی به شمار می رود که چنانچه به روش بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد، بسیار موثر خواهد بود و امروز جنبه درمانی آن هم به صورت علمی به اثبات رسیده است. علاوه بر شیر خشت، روش های سنتی دیگری هم وجود دارد که به تجربه و از لحاظ علمی به اثبات رسیده اند.

آرد جو از جمله موادی است که می تواند در درمان زردی موثر واقع شود بها ین صورت که آرد جوی نرم و الک شده را روی بدن نوزاد به جز روی صورت و دور ناف می پاشند. این روش همراه نور درمانی تأثیر و سرعت درمانی بیشتری خواهد داشت.شستن بدن نوزاد با عرق کاسنی همراه آب ولرم نیز در درمان زردی موثر است. همچنین می توانید ترنجبین و آب را مخلوط کرده و پارچه ای را در آب خیس کرده و به پشت گوش و پیشانی نوزاد بمالید.

راهکار دیگر حجامت است به طوری که در پشت گوش نوزاد خراش کوچکی ایجاد می کنید تا چند قطره خون از آن جاری شود. این درمان های جایگزینی ساده در کنار درمان های طبی می توانند در درمان زردی نوزادان موثر باشند، البته به شرطی که به صورت کاملا بهداشتی انجام گیرند.


زیباترین باغ رستوران فشم تهران


حریر طرحدار ترک /*سفارش آنلاین

 

زردی نوزاد چیست

 

چطور بفهمیم نوزاد زردی دارد

زردی نوزاد چیست؟

یکی از مواردی که در دوران نوزادی بسیار شایع است و تعداد نوزادان زیادی را درگیر می‌کند زردی است. وقتی نوزادی دچار این مشکل می‌شود چشم‌ها و پوست او زرد می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سطح زیادی از بیلی روبین در او وجود داشته باشد. 

 

رنگ زرد نوزادان به علت افزایش ماده ای به نام بیلی روبین (رنگدانه‌های محلول در چربی) در خون است که در مقادیر بالا و در شرایط مختلف، برای نوزاد سمی می‌باشد.

 

بیشتر از نیمی از نوزادان طبیعی و سالم، در چند روز اول زندگی، در پوست صورت خود ته رنگ زرد پیدا می کنند. اگر کودک شما چنین است، احتمالاً چیز نگران کننده ای نیست، ولی مخصوصاً اگر شکم و یا پاهای کودک زرد به نظر می رسد، باید او را به پزشک متخصص اطفال نشان دهید.

 

زردی در یک کودک سالم زمانی اتفاق می افتد که سطح بیلی روبین در خون بالا می رود.

 

زردي از تخريب بخشي از گلبول‌هاي قرمز در نوزاد به‌وجود مي‌آيدو ضايعات باقيمانده از گلبول هاي قرمز به بيلي روبين كه عامل ايجاد كننده زردي در نوزاد به‌شمار مي‌رود، تبدیل می شود.

 

بیلی روبین ماده شیمیایی است که در اثر تخریب طبیعی گلبول های قرمز فرسوده تولید می شود و در کبد تجزیه می شود.

 

نوزادان سطح بیلی روبین بالاتری دارند، چون تعداد گلبول های قرمز حامل اکسیژن در آنها زیادتر است و کبد جوان آنها نمی تواند بیلی روبین اضافی را متابولیزه کند.

 

هر چه سطح بیلی روبین بالاتر از حد طبیعی می رود، زردی از سر به سمت گردن و سپس به قفسه سینه پیش می رود تا اینکه در موارد شدید نهایتاً به پنجه پا می رسد. این نوع زردی که اصطلاحاً فیزیولوژیک نامیده می شود، بر خلاف انواع نادر و شدیدتری که به دلیل بیماری کبدی یا ناسازگاری خونی با مادر ایجاد می شود، معمولاً خطری برای سلامت شیرخواران سالم و کامل (نه ماهه متولد شده) ندارد.

 

زردی فیزیولوژیک از روز دوم و سوم بعد از تولد شروع شده و به حداکثر میزان خود می‌رسد و سپس به تدریج کاهش می‌یابد و در روز پنجم تا هفتم و پس از 10 تا 14 روز به حد طبیعی برمی‌گردد. تغذیه بلافاصله نوزاد با شیر مادر، سطح بیلی روبین را کاهش می‌دهد.

 

عوامل خطر زردی فیزیولوژیک عبارتند از : دیابت مادر، نارس بودن نوزاد، بعضی داروها، نوزاد پسر، شیر مادر، تاخیر در دفع مدفوع نوزاد، سابقه زردی فیزیولوژیک در خواهر و برادر و کاهش وزن از عوامل افزایش دهنده ابتلای نوزاد به زردی می باشند.

زردی معمولا از سر و صورت شروع شده و با افزایش میزان بیلی روبین، به سمت اندام‌ها انتشار می‌یابد

 

زردی نوزاد تا چند روز ادامه دارد

 

علائم زردی نوزاد چیست؟

اولین نشانه زردی، زرد شدن رنگ پوست و چشم نوزاد است. زرد شدن ممکن است ۲ تا ۴ روز بعد از تولد خود را نشان دهد و معمولا در ابتدا در صورت مشخص می‌شود. میزان بیلی ‌روبین معمولا سه تا هفت روز بعد از تولد به بیشترین حد خود می‌رسد. همچنین اگر انگشت خودتان را روی قسمتی از بدن نوزاد (مخصوصا سینه) فشار دهید و آن قسمت زرد شود، به‌احتمال زیاد او دچار زردی شده است.

 

زردی به دو شكل در نوزاد مشاهده می ‌شود:

زردي محلول در آب: در اين نوع زردي همان‌طوركه از نامش پيداست، بيلي‌روبين محلول در آب است و چون محلول است، كبد آن را از طريق ادرار كردن دفع مي‌كند.

 

زردي غيرمحلول در آب: در نوع دوم زردي، بيلي‌روبين محلول در آب نيست و از راه ادرار كردن دفع نمي‌شود و در بدن باقي مي‌ماند، در صورتي‌كه درمان آغاز نشود و ميزان بيلي‌روبين بيش از حد شود، در مغز نوزاد رسوب كرده و عقب‌ماندگي ذهني نوزاد را همراه دارد.

 

 

کدام نوزادان بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این مشکل هستند؟

* نوزادان نارس (نوزادانی که زودتر از ۳۷ هفته بارداری متولد شده‌اند)چطور بفهمیم نوزاد زردی دارد

* نوزادانی که به میزان کافی شیر مادر دریافت نمی‌کنند.

* نوزادان متولد شده با وزن کم

* نوزادانی که مشکلات تنفسی دارند

* نوزادانی که گروه خونی‌شان با گروه خونی مادرشان سازگار نیست. کودکانی که نوع خون آن‌ها با مادرنشان سازگار نیست، می‌توانند آنتی بادی‌هایی تولید کنند که بتوانند گلبول‌های قرمز خود را از بین ببرند و باعث افزایش ناگهانی میزان بیلی روبین شوند.

مانند (اگر مادر گروه خون O داشته باشد ولی نوزاد گروه خون A یا B داشته باشد. یا اگر مادر Rh منفی و نوزاد Rh مثبت داشته باشد.)

* نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت

* نوزاد مبتلا به فاوویسم

 

حد مجاز زردي در نوزادان 8 تا 10 می باشد

 

درجه زردی نوزاد باید چند باشد ؟

درجه زردی اگر روی عدد 10 و بالاتر از آن باشد یعنی کودک شما به زردی مبتلا شده است اما این عدد نشان دهنده زردی بسیار خفیف می باشد در این حالت شما دو راه دارید ؛ راه اول اینکه همان لحظه بدون قبول هیچ ریسکی درمان را آغاز کنید، در واقع هم می توانید نوزاد را بستری کنید و هم در منزل دستگاه فتوتراپی اجاره کنید و پرتو درمانی را آغاز کنید تا از احتمال اینکه زردی در ساعات و روز بعد بالاتر رود اجتناب کنید و راه دوم اینکه یک روز صبر کنید و در طول همان بیست و چهار ساعت کودک خیلی خوب از شیر تغذیه کند و روز بعد دوباره آزمایش انجام دهید در این شرایط ممکن است عدد زردی یا همان عدد ده باشد یا کمی کمتر که نشانه ی خوبی است و باز هم می توانید صبر کنید و تغذیه ی خوب را ادامه دهید و روز بعد بازهم آزمایش را تکرار کنید تا عدد به زیر 8 برسد در این صورت نوزاد زردی را دفع کرده یا ممکن است از ده بالاتر رفته باشد که در این مرحله سریعا اقدام به درمان می کنید و اگر زردی خیلی بالاتر رفته باشد باید از دستگاه با تعداد لامپ بیشتری استفاده شود. زردی زیر عدد 12 زردی خفیفی هست و خیلی سریع تر بهبودی حاصل می شود .

 

درجه خطرناک زردی در نوزاد

زردی ۱۳ به بالا جز زردی هایی با درجه بالاتر هستند و در نهایت زردی بیشتر از ۲۰ در بیمارستان بستری می شود‌ و آخرین و شدیدترین زردی درجه ۲۵ است.

 

چه زماني زردي خطرناك است؟

حد خطرناك بودن زردي در نوزاد بستگي به سن، وزن، نارس يا به‌موقع دنيا آمدن او دارد. به‌طور مثال اگر نوزادي با وزن سه و نيم يا چهار كيلوگرم و پس از 9 ماه به دنيا آمده باشد و ميزان بيلي‌روبينش هم 12 باشد، اين ميزان بيلي‌روبين براي اين نوزاد سالم، طبيعي است و مشكلي ايجاد نمي‌كند و بيلي‌روبين ايجاد شده نيز از طريق كبد دفع مي‌شود. حالا اگر نوزادي با وزن دو كيلوگرم به‌دنيا بيايد و درواقع نارس باشد، درصورتي‌ كه ميزان بيلي‌روبين او 12، 13و 14 باشد براي اين بچه خطرناك است و بايد تحت درمان قرار بگيرد. اين درحالي است كه همين ميزان بيلي‌روبين همان‌طور كه گفته شد براي كودك سالمي كه با وزن طبيعي و پس از دوره كامل بارداري به‌دنيا آمده است، مشكلي ايجاد نمی كند.

 

حالا اگر ميزان بيلي‌روبين نوزاد بين 17 تا 20 باشد، اين از نظر ما خطرناك است، چون احتمال رسوب در مغز وجود دارد و با رسوب بيلي‌روبين، نوزاد دچار عقب‌ماندگي ذهني مي‌شود. نوزاداني كه بيلي‌روبين بالايي دارند، بايد زيرنظر متخصص باشند و زودبه‌زود مورد بررسي قرار بگيرند. البته احتمال اينكه زردي نوزاد بالاي عدد 20 شود بسيار كم است و از هر 100 بچه‌اي كه به‌دنيا مي‌آيد، تنها ممكن است چهار يا پنج کودک با بيلي‌روبين بالاي20 درگير شوند.

 

زردی نوزاد چند روز طول میکشد

 

عوامل خطر موثر درابتلابه  زردی نوزادان

نوزادانی که دچار یک یا چند عامل زیر باشند  بیشتر درخطر ابتلابه  زردی نوزادان قرار دارند:

 

• وجود  خواهر یا برادری که پیش ازاین  دچار زردی نوزادان بوده است.

• علائم  کبودی روی  بدن نوزاددربدو تولد.

 

• تولد زودهنگام نوزاد( نوزادان  نارس)  این کودکان معمولا بیشتر در خطر ابتلا به زردی نوزادان قرار دارند. اگر چنانچه کودکی پیش از هفته 38 بارداری به دنیا بیاید زایمان زودرس انجام گرفته و نوزاد نارس تلقی می شود. هرچه نوزاد زودتر از این موعد به دنیا بیاید نسبت به زردی نوزادان آسیب پذیرتر خواهد بود.

 

• بی حالی دربدو تولد

• بروز تب درنوزاد

• شیرنخوردن به اندازه کافی

• ابتلابه عفونت درزمان تولد

 

• اگر سطح بیلی روبین نوزادی خیلی بالا رود  میتواند باعث آسیب همیشگی به سلولهای عصبی شود.به عبارتی سهل انگاری دردرمان زردی نوزادان عوارضی جدی دارد از جمله:

 

• ناشنوایی عصبی حسی

• تشنج

• فلج مغزی

کند ذهنی

• تاخیر در تکلم

• اختلال درتعادل حرکتی

• ناهنجاری های دندانی

• ایجاد بیش فعالی درکودکی

• و در برخی موارد حتی مرگ

 

زردی نوزاد چقدر طول میکشد؟

مدت زمان ابتلا به زردی در نوزادان، بستگی به شدت و علت ایجاد کننده ی آن دارد. (معمولا بین ۳ تا ۱۰ روز)

نوزادانی که چندین روز پس از تولد دچار زردی می شوند، معمولاً فقط به نظارت دقیق نیاز دارند. این نوزادان معمولاً نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند.

 

اگر میزان بیلی روبین کودک زیاد است، ممکن است برای چند روز تحت درمان با فوتوتراپی قرار بگیرد.

 

لامپ فتوتراپی

کودک شما به مدت ۲-۳ روز بصورت برهنه در زیر لامپ فتوتراپی قرار خواهد گرفت. چشمان او برای محافظت از نور پوشانده می شود.

 

زردی طبیعی (فیزیولوژیکی) معمولاً بعد از ۱ یا ۲ هفته از بین می رود. بعضی اوقات ممکن است زردی بیش از این طول بکشد.

 

دقت کنید میزان قرار دادن نوزاد در زیر دستگاه تخت نظر پزشک باشد نه بیشتر نه کمتر. زیرا امکان سوختگی پوست نوزاد است.

 

قطره زردی نوزاد یا بیلی ناستر

استفاده از قطره زردی نوزاد یا بیلی ناستر به همراه فتوتراپی و تغذیه مداوم کودک روش درمانی دیگری برای درمان زردی به شمار می رود.

 

تعویض خون

در صورت بالا بودن بیلی روبین نوزاد به علت تاخیر در مراجعه به پزشک و در حالیکه دیگر استفاده از دستگاه درمان زردی نوزاد نتواند زردی نوزاد را درمان تعویض خون کودک انجام خواهد پذیرفت.

در این روش دو برابر حجم کل خون نوزاد با دو برابر حجم آن از خون مادر تعویض می گردد.

این تعویض از راه ورید نافی و به همراه فوتوتراپی انجام می پذیرد .

 

زردی نوزاد 20 روزه

 

درمان های خانگی زردی :

نوزاد را با عرق كاسني بشوييم؟

در جريان زردي سلول‌هاي كبدي آسيب مي‌بينند و در اين ميان چون عرق كاسني خاصيت ترميم سلول‌هاي اين ارگان را دارد، در شست‌وشوي صفرا از پوست موثر عمل مي‌كند. روش استفاده از آن نيز به اين شكل است كه يك ليوان عرق كاسني را در يك لگن آب مخلوط كرده و پوست نوزادش را چند روز و به مدت 10 تا 15 دقيقه با آن شست‌وشو بدهیم.

 

مادرها پياز و سير بخورند؟

در صورتي‌كه پياز و سير به شكل خام استفاده شود، سبب بروز زردي مي‌شود اما اگر پخته شود، مشكلي ايجاد نمي‌كند.

 

 

ادويه براي مادر ممنوع است؟

بله درست است. استفاده از ادويه‌ها و به‌خصوص ادويه‌هاي تند چون فلفل، التهاب يا تخريب سلول‌هاي كبدي را همراه دارد. طبع صفرا گرم و خشك است و نوزاد نمي‌تواند اين طبع را تحمل كند، حال اگر مادر ادويه مصرف كند، اين ماده درشيرش ترشح مي‌شود و پوست نوزاد رو به زردي می‌گراید. به‌طور كلي تمام ادويه‌هاي تند و سوزاننده مضر هستند و نبايد مصرف شوند.

 

بهترين راه كم كردن زردی چيست؟

بهترين ماده‌اي كه تا به حال در مورد كاهش زردي نوزاد تجربه شده و نتايج مفيدي نيز از آن به‌دست آمده، ترنجبين است. مي‌توان يك گرم از اين ماده را در يك استكان آب داغ حل كرد و به مدت سه روز با قاشق چایخوری به نوزاد خوراند.

 

چاره اش شيرخشک است يا شير مادر؟

طبعا شير مادر بهتر است. اما در مواردي كه به‌ندرت پيش مي‌آيد، بهتر است شير مادر به مدت 24 ساعت قطع شود و پس از اين مدت دوباره نوزاد را با شير مادر تغذيه كرد، يعني اگر بچه‌اي مبتلا به زردي شده و بيلي‌روبينش هم در حد 16 است و مدام زير دستگاه مي‌رود و خارج مي‌شود، وضعيتش چه بهتر شود و چه نشود، بهتر است تغذيه او را با شير مادر به مدت 24 ساعت قطع و با شيرخشك او را تغذيه كرد. پس از 24 ساعت مادر دوباره مي‌تواند به او شير بدهد.

 

زردی نوزاد یک ماهه، خطرناک است؟

در مواردی که زردی طول می کشد باید توسط پزشک آزمایش زردی تکرار شود و علاوه بر آن باید ادرار و تیروئید هم چک شود. اگر تمام آزمایشات نرمال باشد جای نگرانی وجود ندارد و گاهی ممکن است تا 2 ماهگی هم کمی زردی باقی بماند.

 

گردآوری: بخش کوکان بیتوته

 

 

تازه مادران بخوانند

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف

کنسول های کاربردی و زیبا برای مصارف متعدد


زیبایی خونت با این محصولات کامل میشه!


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


اسلایس براونی آلبالو

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


مرتب سازی دندان ها با قیمت مناسب

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟

تمام قابلیت ها که ازیک تلویزین انتظاردارید

سبدهای نظم دهنده مدرن باکاربردهای متفاوت

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان

تدارکات جشن ازسفارش غذاتااجاره میز وصندلی

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

بروز شده در تاریخ 1398/06/07اکثراً نوزادان در چند روز اول زندگی خود زرد می شوند. البته احتمال وقوع این عارضه در نوزادان نارس بیش از نوزادان رسیده است . اولین جایی که زردی درآن مشاهده میشود ، چشم نوزاد است به تدریج سینه ، شکم و پاهای نوزاد نیز ممکن است زرد شوند. هر نوزادی که زرد می شود حتی اگر حال عمومی اوخوب باشد بایستی در اولین فرصت توسط پزشک معاینه شود زیرا زردی شدید ممکن است باعث عقب ماندگی ذهنی و حتی مرگ نوزاد شود.آیا باید از ابتلای نوزادم به زردی نگران باشم ؟بیشتر از نیمی از نوزادان طبیعی و سالم در چند روز اول زندگی در پوست صورت خود ته رنگ زرد پیدا می کنند. اگر کودک شما چنین است، احتمالاً چیز نگران کننده ای نیست ولی مخصوصاً اگر شکم و یا پاهای کودک زرد به نظر می رسد باید آنرا به پزشک خود نشان دهید.اگر کودک شما به وقت طبیعی متولد شده است در هفته اول احتمالاً نظیر یک فرشته لپ صورتی به نظر می آید. ولی اگر زودتر از موقع به دنیا آمده باشد، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد تا پوستش صورتی رنگ بشود.چه چیزی باعث آن می شود ؟زردی در یک کودک سالم زمانی اتفاق می افتد که سطح بیلی روبین در خون بالا می رود. بیلی روبین ماده شیمیایی است که در اثر تخریب طبیعی سلولهای قرمز پیر تولید می شود. نوزادان سطح بیلی روبین بالاتری دارند چون تعداد گلبولهای قرمز حامل اکسیژن در آنها زیادتر است و کبد جوان آنها نمی تواند بیلی روبین اضافی را متابولیزه کند. هر چه سطح بیلی روبین بالاتر از نرمال می رود، زردی از سر به پائین به سمت گردن و سپس به قفسه سینه پیش می رود تا اینکه در موارد شدید نهایتاً به پنجه پا می رسد. این نوع زردی که اصطلاحاً فیزیولوژیک نامیده می شود (برخلاف انواع نادر و شدیدتری که بدلیل بیماری کبدی یا ناسازگاری خونی با مادر ایجاد می شود) معمولاً خطری برای سلامت شیرخواران سالم و رسیده (نه ماهه متولد شده) محسوب نمی شود. علت زردی در بسیاری از اوقات دقیقاً مشخص نیست و علل مشخص شده زردی، نیز بسیار متفاوت هستند که شامل ناسازگاری خون و Rh مادر با نوزاد، کم کاری تیروئید نوزاد، کمبودهای آنزیمی گلبول های قرمز مثل بیماری فاوویسم، زردی ناشی از کمبود دریافت شیر مادر، زردی ناشی از شیر مادر و علل بسیاری دیگر …شیوع زردی در نوزادان چقدر است ؟60 درصد نوزادان رسیده، روز دوم یا روز سوم پس از تولد دچار زردی می شوند که پس از یک هفته زردی آنها ناپدید می شود. در 80 درصد نوزادان نارس نیز که دچار زردی شده اند پس از تولد علائم از بین می روند.چگونه می توان زردی را درمان کرد؟اگر کودک شما مبتلا به زردی به نظر می رسد ممکن است پزشک انجام آزمایشاتی را برای اندازه گیری سطح بیلی روبین در خون و تشخیص ضرورت درمان پیشنهاد نماید. اگر کودک، رسیده متولد شده و از سایر جهات سالم است، اکثر پزشکان درمان را شروع نمی کنند مگر اینکه سطح بیلی روبین بالاتر از 15 میلی گرم در دسی لیتر خون برسد، از اوایل دهه 1970 زردی بوسیله فتوتراپی درمان می شده است. میزان خطرناک زردی، به وزن نوزاد و سن نوزاد بستگی دارد مثلاً میزان بیلی روبین 13 میلی گرم در دسی لیتر برای یک نوزاد 2 کیلوگرمی و 2 روزه می تواند خطرناک باشد ولی همین میزان برای یک نوزاد 3 کیلوگرمی، ده روزه، خطرناک نیست.در نوزاد رسیده بالاتر از سه روز، میزان بیلی روبین بیشتر از 16 میلی گرم در دسی لیتر، نیاز به بستری در بیمارستان دارد. این نقطه خطر در روزهای دوم و سوم پایین تر است لذا تفسیر میزان زردی بعهده پزشک متخصص کودکان است.اگر در نوزاد رسیده، میزان بیلی روبین به عدد 25 نزدیک شود و یا از آن بیشتر شود، بیمار اغلب در معرض تعویض خون قرار دارد. عدم بستری و درمان نوزاد در این موارد بسیار خطرناک است. اگر میزان بیلی روبین بالاتر از 25 میلی گرم در دسی لیتر باشد و درمان نشود، منجر به ایجاد بیماری مهلک و خطرناکی بنام ایکتروس (رسوب بیلی روبین در مغز) می شود. این بیماری با مرگ و میر بسیار بالایی همراه است و شیرخوارانی که جان سالم برد می برند دچار اختلالات شنوائی و بیماری حرکتی در اندام ها می شود که باعث ناتوانی جدی در زندگی آینده فرد می شود.معمولاً کودک برای یک یا دو روز برهنه و در حالیکه چشمهایش با یک پوشش محافظ پوشانده شده است زیر نور فلورسنت قرار می گیرد. نور فلورسنت باعث تخریب بیلی روبین اضافی خون می شود. بیلی روبین های تخریب شده از طریق کبد دفع می شود.اگر سطح بیلی روبین کودک شما آنقدر بالا نیست که نیازی به فتوتراپی داشته باشد می توانید با قرار دادن وی در معرض نور خورشید در صبح زود و یا عصر دیروقت به پائین آوردن آن کمک کنید. اگر کودک شما دچار نوع نادر زردی ناشی از ناسازگاری خونی باشد و بیلی روبین تا سطح خطرناک بالا رود ممکن است نیاز به تعویض خون داشته باشد. ولی خیالتان راحت باشد که آزمایش خونی RH که در زمان بارداری برای آزمایش ناسازگاری Rhesus انجام داده اید شما را از احتمال وقوع ناسازگاری با نوزادتان آگاه می سازد، آنگاه به منظور پیشگیری از این مشکل آمپول آنتی روگام دریافت خواهید نمود.چگونه می توانم بفهمم که کودک من دچار زردی است؟متخصصین انجام این آزمایش سریع را در منزل برای امتحان زردی توصیه می کنند:در اتاق با نور کافی فشار ملایمی روی قفسه سینه کودک وارد کنید، اگر هنگام برداشتن فشار، ته رنگ زردی روی پوست باقی بماند با پزشک خود مشورت نمائید. (این روش برای بچه های با پوست روشن بهتر عمل می کند، برای بچه های دیگر، زردی سفیدی چشم یا لثه را چک کنید.)بخاطر داشته باشید زردی وضعیتی موقتی است که معمولاً بدون هیچ مداخله ای به سرعت از بین رفته و اثرات دراز مدت ندارد. (مگر در موارد شدید)اگر هر گونه تردیدی دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن باشید که برای برگرداندن رنگ صورتی کودکتان درست عمل می کنید.تشخیص زردی نوزادزردی تنها یک علامت دارد و آن زرد شدن سفیدی چشم، بدن و مخاط‌ها است و باید نسبت به آن کمی حساس بود.گاهی والدین و حتی پزشکان و پرستاران نیز در ارزیابی زردی دچار اشکال می‌شوند.البته راهنمایی‌هایی وجود دارد. مثلا اگر تنها سر و صورت مبتلا به زردی باشد و سینه و شکم و اندام‌ها زرد نباشد یعنی عدد زردی بالا نیست اما هرچه زردی پایین‌تر بیاید حاکی از آن است که میزان زردی در حال افزایش است و هرچه به پاها برسد یعنی عدد زردی بالاتر و نگران‌کننده‌تر است.در بسیاری از موارد ارزیابی چشمی کافی نبوده و پزشکان با دادن آزمایش خون مقدار زردی و نوع زردی را تعیین می‌کنند. زردی به ۲ نوع تقسیم می‌شود: زردی مستقیم و غیرمستقیم. آنچه اغلب در نوزادان اتفاق می‌افتد زردی غیرمستقیم است که می‌تواند به بافت مغزی خسارت بزند. زردی مستقیم چندان مشکل‌ساز نیست مگر اینکه نوزاد مبتلا به عفونت یا ناراحتی کبدی باشد. البته همیشه زردی تنها علامت نیست. اگر در کنار زردی علایم دیگری مانند بی‌حالی یا شیر خوب نخوردن یا بالا و پایین بودن درجه حرارت بدن وجود داشت احتمال خطر بالاتر است و مراجعه به پزشک باید با سرعت بیشتری صورت بگیرد.آیا تغذیه مادر بر روی زردی موثر است؟به نظر نمی رسد که نوع تغذیه مادر، بر میزان زردی نوزاد تاثیری چشمگیری داشته باشد. لذا توصیه به خوردن غذاهای گرمی یا سردی، اغلب بیفایده است. بهترین راه پیشگیری از زردی نوزادی، توصیه به شیردهی مکرر با شیر مادر است. شیردهی مداوم، سبب افزاش دفع مدفوع و نیز افزایش دفع زردی می شود. البته در مطالعه خانم دکتر فاطمه قطبی و همکاران در سال 1385 مشخص شد که مصرف 30 میلی لیتر از محلول حاوی 5 گرم شیر خشت (استخراج شده از گیاهان جنس cotoneaster) به صورت روزانه در سه نوبت می تواند به صورت قابل توجهی باعث کاهش زردی نوزاد و نیز کم شدن طول مدت بستری شدن نوزاد در بیمارستان می شود.کدام نوزادان در معرض خطر بالاتری برای زردی قرار دارند؟الف- اگر مادر گروه خون O داشته باشد ولی نوزاد گروه خون A یا B داشته باشد.ب- اگر مادر Rh منفی و نوزاد Rh مثبت داشته باشد. بخصوص اگر مادر آمپول درگام حین حاملگی و بعد از زایمان دریافت نکرده باشد و به ویژه در زایمان های دوم به بعد.ج- سابقه زردی در فرزندان قبلید- عدم دریافت کافی شیر مادر در روزهای اول زندگیه- نوزادان نارس (سن حاملگی کمتر از 37 هفته)و- نوزادان با وزن تولد کمتر از 2500 گرمز- نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابتح- نوزاد مبتلا به فاوویسم

آزمایشات متداول برای نوزادان

سوال:
پسلام. نوزاد ما در هفته ۳۸ و ۴ روز با وزن ۲ کیلو و ۴۰۰ گرم به دنیا آمد. در روز دوم زردیش ۷/۸ بود. بعد از یک روز که در دستگاه فتوتراپ بود به ۶/۹ رسید. عدد زردیش باید به چند برسه تا مرخص بشه از بیمارستان؟ و آیا حدود ۱ پایین آمده، کم نیست؟
آیا امکان داره وقتی از بیمارستان به خانه بردیمش باز عدد زردی بالا بره؟
خیلی نگرانیمچطور بفهمیم نوزاد زردی دارد

جواب:
تفسیر میزان زردی بعهده پزشک متخصص کودکان است. نگران نباشید ولی حتما تحت کنترل پزشک اطفالتان باشید. تا اینکه بطور کامل و ثابت زیر 7 برود . بهترین راه پیشگیری از زردی نوزادی، توصیه به شیردهی مکرر با شیر مادر است. شیردهی مداوم، سبب افزاش دفع مدفوع و نیز افزایش دفع زردی می شود. البته در مطالعه خانم دکتر فاطمه قطبی و همکاران در سال 1385 مشخص شد که مصرف 30 میلی لیتر از محلول حاوی 5 گرم شیر خشت (استخراج شده از گیاهان جنس cotoneaster) به صورت روزانه در سه نوبت می تواند به صورت قابل توجهی باعث کاهش زردی نوزاد و نیز کم شدن طول مدت بستری شدن نوزاد در بیمارستان می شود.و توجه داشته باشیدهر چه بیشتر شیر بخورد بطوریکه روزی 8-6 بار مدفوع کند و وزن اش بالا برود زودتر زردی کاهش می یابد.

سوال:
با سلام
دخترم با وزن 4 کیلو به دنیا اومد
روز سوم وزنش 3.900 در اومد
بخاطر زردی 13 – دو 2 روز در دستگاه خوابوندیم و یک قرصی هم دادن که 1/4 را در آب حل کنیم
در روز 5 پنجم جواب آزمایش 9.5 در اومد
به نظر تون شیر مادر با قطره و قرصی که داده رو مصرف کنه مقدارش پایین میاد؟

جواب:
بله . تفسیر میزان زردی بعهده پزشک متخصص کودکان است.تا 2 الی 3 روز دیگر هم تحت کنترل پزشک اطفالتان باشید تا اینکه بطور کامل زیر 7 برود به نظر نمی رسد که نوع تغذیه مادر، بر میزان زردی نوزاد تاثیری چشمگیری داشته باشد. لذا توصیه به خوردن غذاهای گرمی یا سردی، اغلب بیفایده است. بهترین راه پیشگیری از زردی نوزادی، توصیه به شیردهی مکرر با شیر مادر است. شیردهی مداوم، سبب افزاش دفع مدفوع و نیز افزایش دفع زردی می شود. البته در مطالعه خانم دکتر فاطمه قطبی و همکاران در سال 1385 مشخص شد که مصرف 30 میلی لیتر از محلول حاوی 5 گرم شیر خشت (استخراج شده از گیاهان جنس cotoneaster) به صورت روزانه در سه نوبت می تواند به صورت قابل توجهی باعث کاهش زردی نوزاد و نیز کم شدن طول مدت بستری شدن نوزاد در بیمارستان می شود.و توجه داشته باشیدهر چه بیشتر شیر بخورد بطوریکه روزی 8-6 بار مدفوع کند و وزن اش بالا برود زودتر زردی کاهش می یابد.

سوال:
سلام وقت بخیر
نوزاد من روز چهارم زردیش ۱۵ بود زیر دستگاه گذاشتیم و قطره بیلی ناستر. روز ششم ۱۳.۴ شد دوباره دستگاه و قطره استفاده کردیم روز نهم ۱۰.۵ شد دستگاه رو قطع کردیم قطره رو دادیم روز یازدهم ۷.۸ شد و فقط تو سفیدی چشمش زرد بود
الان ۲۲ روزه است بازم قطره میدیم روزی دوبار ولی هنوز گوشه های چشماش یه کم زرده به خاطر کرونا هم میترسیم زود زود ببریم آزمایش
لطفا راهنمایی کنید الان چیکار کنیم آیا قطره رو ادامه بدیم و باید همه زردی ها بره؟
یا اگه بریم ازمایش، عدد بیلی روبین چند باید باشه که بگیم پاک شده و نیاز به دارو نداره؟
میترسم قطره رو قطع کنیم برگرده و زیاد شه
قطره زیاد بخوره عوارض نداره؟

جواب:
ترجیحاً آزمایش بدهید و اگر زیر 3 بود می توانید قطع کنید.

سوال:
سلام نوزاد من ۷روزشه زردیش ۱۱هستش به نظرتون قطره کفایت می‌کنه

جواب:
سعی کنید طوری شیر به اش بدهید که حداقل روزی 6 الی 8 بار پی پی کند. این مسئله به دفع سریع تر بیلی روبین کمک می کند.

سوال:
با سلام
نوزاد دختر که ۴۰ هفته و دو روز به دنیا اومده وزنش ۳۷۰۰. زردی در روز سوم ۱۵ بود زیر دستگاه فتوتراپی گذاشتیم و قطره بیلی ناستر روز چهارم ۱۳.۴ بود بازم دستگاه و قطره استفاده کردیم الان روز ششم ۱۰.۵ شده. تفسیرش چطوره و چیکار کنیم؟ دستگاه رو قطع کردیم چه دارو یا اقداماتی لازمه؟
عددش به چند برسه نرمال میشه و خطرش رفع میشه؟؟
ممنونم

جواب:
میزان خطرناک زردی، به وزن نوزاد و سن نوزاد بستگی دارد مثلاً میزان بیلی روبین 13 میلی گرم در دسی لیتر برای یک نوزاد 2 کیلوگرمی و 2 روزه می تواند خطرناک باشد ولی همین میزان برای یک نوزاد 3 کیلوگرمی، ده روزه، خطرناک نیست.

در نوزاد رسیده بالاتر از سه روز، میزان بیلی روبین بیشتر از 16 میلی گرم در دسی لیتر، نیاز به بستری در بیمارستان دارد. این نقطه خطر در روزهای دوم و سوم پایین تر است لذا تفسیر میزان زردی بعهده پزشک متخصص کودکان است.تا 2 الی 3 روز دیگر هم تحت کنترل پزشک اطفالتان باشید تا اینکه بطور کامل زیر 7 برود
به نظر نمی رسد که نوع تغذیه مادر، بر میزان زردی نوزاد تاثیری چشمگیری داشته باشد. لذا توصیه به خوردن غذاهای گرمی یا سردی، اغلب بیفایده است. بهترین راه پیشگیری از زردی نوزادی، توصیه به شیردهی مکرر با شیر مادر است. شیردهی مداوم، سبب افزاش دفع مدفوع و نیز افزایش دفع زردی می شود. البته در مطالعه خانم دکتر فاطمه قطبی و همکاران در سال 1385 مشخص شد که مصرف 30 میلی لیتر از محلول حاوی 5 گرم شیر خشت (استخراج شده از گیاهان جنس cotoneaster) به صورت روزانه در سه نوبت می تواند به صورت قابل توجهی باعث کاهش زردی نوزاد و نیز کم شدن طول مدت بستری شدن نوزاد در بیمارستان می شود.و توجه داشته باشیدهر چه بیشتر شیر بخورد بطوریکه روزی 8-6 بار مدفوع کند و وزن اش بالا برود زودتر زردی کاهش می یابد.

سئوال:
با سلام نوزاد ما یک ماه شده و زردی اون حدود سه هفته هست که 9 است بصورت سزاریین و در هفته 38 متولد شده و در روز اول تولد دچار زردی شده و تا 12 بالا رفت ولی با خواباندن در دستگاه به مدت 6 روز به 7 رسید و بعد از 48 ساعت خروج از دستگاه به 10 رسید و در حال حاضر مدت 3 هفته است که درجه زردی 9 می باشد اولا از نظر تغذیه بسیار خوب و با شیر مادر تغذیه می شود ادرار و مدفوع خوب و دائمی است فقط در سفید چشم زردی دارد غربلگری رو هم انجام دادیم فعلا مشکلی نداشته نظرتون چی؟

جواب:
مجدد تست های غربالگری اش را از جمله تیروئید، فاویسم ، تست های کبدی، پانل MS/MS (که شامل بررسی پانل آسیل کارنیتین ها و آمینواسیدهاست) و رتیکولوسیت اش را چک کنید.

سئوال:
البته این رو هم عرض کنم پسرم دو روز بعد تولدش اسهال گرفت و بردیم بیمارستان با تشخیص سپسیس بستری کردن و زیر دستگاه گذاشتن و انتی بیوتیک تزریق کردن بعد آزمایشات متوجه شدن مشکلی نداشت و یه روز بستری کردن و مرخص شد

جواب:
به هر حال هر عفونتی می تواند زردی را تشدید کند.

سلام،نوزاد من 3ماهش رو تموم کرد گاها بغل چشماش حس میکنم زرده اول زردیش12بود بعد1۳موقع مرخصی شد9،5دوروز بعد دکتر بردیم انگشتش رو گذاشت برداشت گفت زردی نداره،دوهفته بعدش یه دکتر دیگه بردیم گفت در حد7 و8 هست خودش میره ولی بعدش به خاطر کرونا نرفتیم دکتر الان گاها میبینم زردی رو،تا کی اگه برطرف نشه خطرناکه؟

جواب:
مجدد تست خونی بدهید و اگر بالای 3 هستش سریع متخصص اطفال ببیندش

سئوال:
سلام من نوزادم 27روزشه چاروز بعداز تولد ازمایش داد زردیش 11.5بود فقط صورتش و چشاش زرده یکم نسبت ب قبل زردیش بهتر شده اما یه روز میبینیم صورتش پاک شده یبار دوباره هست ادرار ومدفوش هم زیاده در روز ایا نیاز ب بستری داره

جواب:
تا یک ماهگی صبر کنید، اگر بهتر نشد مجدد تست های غربالگری اش را از نظر تیروئید، بیماری فاویسم ، بیماریهای کبدی، اختلالات متابولیتی مربوط به اسیدهای آمینه و آسیل کارنیتن ها و مواد احیاءکننده ادرار چک کنید.

سئوال:
سلام نوزاد دختر من ۱۵ اسفند ۹۸ با وزن ۲۴۰۰ دنیا امده . روز پنجم تولد با زردی ۱۴ بستری شد و سه روز بعدش با زردی ۸ مرخص شد بعدش چندین بارخودمون ازمایش گرفتیم ی بار ۱۳ بوده ی بار شیر مادر قطع کردیم ۲۴ ساعت و به ۱۱ رسیده و ی بار به ده ولی دیگه ازمایش نبردیم اخرین بار ۱۷ دهم روی ۱۰ بوده ولی بعدشم باز ی روزایی عین زردچوبه زرد میشه . الان ۴۱ روزشه با چند تا دکتر صحبت کردم واتس اپی گفتن هیچ درمانی نیاز نیست و بجز شیر مادر چیزق بهش ندیم . تا کی زرد میمونه و ایا خطری نداره ؟؟ گروه خونی نوازدم oمنفی و گروه خونی مادر oمثبت .

جواب:
زردی بیش از یکماه نیاز دارد که بررسی مجدد روی تست های غربالگری از جمله تیروئید، آنزیم های کبدی، فاویسم و اختلالات اسیدهای آمینه و پانل آسیل کارنیتین ها انجام شود.

سئوال:
سلام پسر من 7روزشه و وزن هنگام تولدش 3350 بوده.شیرخودمو میخوره و دفع روزی 6 بار دارد.ازمایش زردی امروز دادیم 14.2 بوده.بنظرتون درمان خانگی با عرق کاسنی یا بیلی ناستر کفایت میکنه یا حتما فتوتراپی باید بشه

جواب:
حتماً فتوتراپی بشود.

سئوال:
سلام نوزادم ۳۱روز داره ونارس هستش در۳۳ هفته به دنیا اومدهنوز هم زرده من چکار کنم

جواب:
به هر حال این طبیعی است که در نوزادان نارس دیرتر آنزیم های کبدی بلوغ پیدا می کنند ولی توصیه می کنم با یک متخصص اطفال مشورت کنید و اگر صلاح بداند از نظر بیماریهای کبدی ، فاویسم ، کم کاری تیروئید، اختلالات متابولیسم اسیدهای آمینه و آسیل کارنیتین ها مجدد مورد بررسی قرار بگیرد.

سئوال:
سلام پسرمن۱۸روزه به دنیااومده در روز ششم ازش ازمایش گرفتیم زردیش۱۲بود در روز۱۷م زردیش۶بنظرتون بای چیکار کنم متخصص کودکانم بخاطر کرونا بستن

جواب:
خوب است ولی بهتر است طوری شیر بخورد که حداقل روزی 4 تا 6 بار مدفوع کند ، اگر کمتر از این مقدار بود نشان دهنده خوب شیر نخوردن اش است. به نکات ذکر شده در این مقاله دقت کنید.

سئوال:
سلام پسر ما هشت روزشه وزن زمان بارداری ۳و نیم کیلو بود سوم روز ۱۵ بود بعد یک روز تو دستگاه شد ۸ بعد امروز بردمش ازمایش خون ۲۰.۹بود تقریبا ۲۱ بردمش بستریش کردم بعد تو دستگاه فتو ترابی احتمال داره با این نور درمانی خوب بشه یا باید خون تعویض کنند ایا تو این درجه آسیبی بهش زده شده مادرشم قرص تیروکسین مصرف میکنه تیرویدش کم کار……….

جواب:
نگران نباشید ولی سعی کنید زیر 7 شد مرخص کنید و مدام تا چند روز بعد چک شود.

سئوال:
با سلام
دخترم الان ۱۸روزش هست.از روز چهارم تا روز پانزدهم پنج بار آزمایش زردی داده البته به درخواست پزشک.به ترتیب ۱۰.۹،۱۲.۸،۱۰.۳،۹.۶ و اخریش هم روز پانزدهم ۱۰.۳ بوده که پزشکشون گفتن مشکلی نداره وببرین خونه دیگه نیازی به ازمایش نیست.به نظر شما زردیش بالاتر نمیره ویا خطرناک نیست

جواب:
اگر خوب شیر می خورد و تعداد دفعات مدفوع کردنش بین 4 الی 6 بار هست زیاد نگران نباشید ولی مواظب زردی نوزاد بخصوص از ناحیه گردن به بالا باشید.

سئوال:
زردی نوزاد ده روزم ۱۰.۵ هست
۴ روزگی ۱۴ بود با دستگاه اومد پایین..در حال حاضر با ۱۰.۵ قطره بیلی ناستر و شیردهی انجام میدهد.آیا باز هم خطری دارد؟؟

جواب:
اگر خوب شیر می خورد و دفعات مدفوع کردن اش از 4 الی 6 بار بیشتر است خیلی جای نگرانی ندارد ولی باز هم زردی پوست بخصوص از ناحیه گردن به بالا را خیلی مواظب باشید.
تست های غربالگری اش همش نرمال بوده؟

سئوال:
سلام وقت بخیر
پسزم ۲۶روزشه بیماری فاویسم داره تو ۵روزگی بازردی ۱۹ بستری کردیم ۴روز بعد با عدد ۹.۵ ترخیص کردیم بعد از ۲روز رفت روی ۱۴ دستگاه اوردیم ۳روز تو دستگاه بود زردیش شد ۱۰.. بعد از ۲روز دوبازه برگشت ۱۴.. دلیل این همه نوسان چیه الانم دوباره خیلی زرد شده ممنون میشم یه راهکاری به ما بدی…

جواب:
در نوزادان فاویسمی و یا مبتلا به هیپوتیروئیدیسمی نرمال شدن زردی نوزاد ممکن است تا یک ماه هم طول بکشد. اگر بیشتر از یک ماه طول کشدی با پزشک اطفالتان حتماً مشورت کنید.

سئوال:
سلام. خواهش میکنم جوابمو بدید
من پسرم ۴۵ روزشه . روز سوم تولدش زردیش ۷ بود . روز پنجم تولدش ۱۱.۰۴بود. بردیمش دکتر قرص و قطره دادن . بعد ۵ روز دکتر دیدنش و گفتن زردیش کم شده و نیازی نیست دیگه ببریمش دکتر. ولی همچنان صورتش و چشماش زرد بود. ما ۲۲ روزش که بود بردیمش دوباره آزمایش زردیش ۷.۰۲بود . با دکترش تماس گرفتم گفتن خودش کم کم رفع میشه. الان پسرم ۴۵ روزشه هنوز صورتش زرده و گوشه ی سفیدی چشماشم زرده. ولی دست و پاهاش کاملا سفیده. برای کم کاری تیروئید هم، ۵ روزگیش تو آزمایش غربالگری که همه ی نوزادها انجام میدن هیچ مشکلی نداشت. آزمایش غربالگریش کلا مشکلی نداشت. گفتن درصورت مشکل تماس میگیرن که تماسی نداشتن.
پسرم به تشخیص دکتر ریفلاکس هم داره. بهش رانیتیدین میدم. حالا من خیلی نگرانشم.به نظرتون من چیکار کنم ؟ آیا مشکل جدی داره؟ چقدر میتونم منتظر بمونم تا زردیش رفع شه که اگه نشد به دکتر مراجعه کنم؟ اخه الان بخاطر ویروس کرونا خیلی میترسم ببرم دکتر یا آزمایشگاه..
من یه پسر ۴ساله هم دارم که زردیش تا ۳۰ روز خوب شده بود و به این اندازه طولانی نشده بود.
لطفا راهنماییم کنید.

جواب:
اگر زردی بیشتر از 30 روز طول کشید باید مجدد از نظر تیروئید و سایر اختلالات مربوط به پروفایل آمینو اسیدها و آسیل کارنیتین ها ، فاویسم و بیماریهای کبدی مورد چک قرار گیرد.چطور بفهمیم نوزاد زردی دارد

سئوال:
با عرض سلام
پسر من ۵۰ روزش هست و هنوز پپست و چشمش زرده، در سه روزگی ازمایش زردی داد و ۸ بود، دکتر به مدت ۷ روز شیر خشک در یه نوبت تجویز کرد.
خواستم بدونم این مدت زمان خیلی طولانی نشد و تا کی زردیش میمونه؟

جواب:
مجدد باید از نظر تیرویید، بیماریهای کبدی، فاویسم و غیره چک شود. سریع با متخصص اطفالش تماس بگیرید.

سئوال:
با سلام و تشکر از مطلب مفیدتون.
دختر من الان ۱۶ روزه هست و زردیش قبل از فوتوتراپی ۱۱.۲ بود و بعد از روز دوم فوتوتراپی ۹.۵ شد.اما با وجود اینکه یک روز دیگر هم فوتوتراپی کردیم و البته ۱ روز هم هیچ کاری نکردیم، زردیش ب ۹.۲ رسیده و چندان فرقی نکرده. ممکن است در این ۱ روز ک کاری نکردیم زردیش دوباره بالا رفته باشد؟
و آیا این میزان زردی با توجه به سن او برایش مضر است؟
وزن تولدش ۳.۳۰۰ بوده و ۳۹ هفته و ۴ روزگی بدنیا آمده

جواب:
خیر زیاد جای نگرانی ندارد ولی تست های غربالگری اش در روز دوم تا پنجم چیز خاصی نداشت؟

سئوال:
با سلام
بچه من دختر هستش که یک هفته زودتر بدنیا اومده.. روز دوم زردیش مشخص شده بردیم ازمایش بیلی روبین 11 بود… دکتر یه قطره بنام بیلی ناستر تجویز کرده.. الان بچه ام خواب الود هست و کم شیرمیخوره به نظر شما طبیعی است یا باید دوباره به پزشک مراجعه کنیم!!! ؟
با تشکر

جواب:
حتماً پزشک اطفالش ببیندش

سئوال:
سلام. نوزاد پسر من روز دوم تولدش اثرات زردی رو دیدیم و به پزشک مراجعه کردیم. دکتر گفت باید روز سومش رد بشه تا بتونیم ازش آزمایش بگیریم تا درصد زردیش بدونیم. روز سوم ساعت 12 از نوزاد آزمایش گرفتن . ساعت 18 جواب آزمایشو به ما دادن که درصد زردیش روی 19 درصد بود. تا نسخه دکترو تهیه کنم و دستگاه و اماده کنم ساعت شده بود 20. فقط میخواستم بدونم طی این 8 ساعت احتمالش هست که تا چند درصد افزایش پیدا کنه درجه زردی؟؟؟؟

جواب:
به هر حال درصد کمی افزایش می یابد نگران نباشید و سعی کنید درمان را تا زمانیکه به زیر 10 برسد و روند کاهشی هم داشته باشد ادامه دهید.

سئوال:
سلام نوزاد دخترم در هفته سی و هشتم با عمل سزارین بخوبی بدنیا اومد وزن ۲کیلو ۷۰۰گرم سه روز اول خوب بود بعدش زردی در آن نمایان شد که با تست دستگاه حدود ۲۲ اومد بعد بوسیله لامپ به عدد زیر ۵ رسوندیم ولی الان بعد ۳۵ روز بچه رو بردیم دکتر کلا زرد بنظر میرسه که دکتر تعجب کرد که چرا کلا زرده آزمایش فرستاد هم خون هم ادرار منتظزیم جواب چی میاد بنظرتون مشکل چیه؟؟؟

جواب:
بهتر است منتظر نتیجه جواب بشویم تا استراتژی پیگیری مشخص شود. بهتر بود به غیر از زردی تست های دیگری را که هم درخواست شده بود را برایم می فرستادید.

سئوال:
سلام.نوزاد من 6روزه ست.روز دوم بدنیا اومدنش زردیش روی 7 بود.ما آوردیم خونه و الان قسمتهای سفید چشمش و صورتش زرد شده.باید چیکار کنم ک زردیش ازبین بره قسمت چشم.ما دستگاه فوتو تراپی هم براش گرفتیم و دیشب تا صبح داخل دستگاه بود.مشکلی ایجاد نمیشه؟

جواب:
در صورت صلاحدید پزشک اطفالش سطح بیلی روبین خون اش را چک کنید (چون زیر دستگاه بوده روش پوستی دقت زیادی ندارد) ، سپس بر مبنای جواب آن پزشک تصمیم بگیرید که کار بیشتری نیاز است یا خیرو
تا اون موقع شیر بیشتری بدهید تا دفع مدفوع اش به حداقل 6 الی 8 بار در روز برسد.

سئوال:
سلام،نوزاد ما الان یک هفته است تو بیمارستانه روز دوم تشخیص دادن زردی داره و گذاشتنش تو دستگاه پرتو زردیش اومد زیر 10 از دستگاه اوردنش برون زردیش رفت رو 16.5 باز دوباره گذاشتن تو دسگاه اومد رو 11 درش اوردن رفت 13 الان به نظرتون مشکل چیه؟

جواب:
علت های مختلفی می تواند داشته باشد ولی مهمترین علت در نوزادان نارس ، تکمیل نشدن فرآیندهای متابولیسمی در کبد است که با افزایش سن و وزن نوزاد بهتر می شود.

سئوال:
سلام من پسرم ۶روز به دنیا اومد زردیش روی ۸هست وزنش هم ۳کیلو۲۵۰ گرم هست چکارکنم ممنونم

جواب:
تحت کنترل متخصص اطفال تا یک الی دو روز دیگر هم باشد که سیر نزولی آن بدون هیچ درمان کمکی مشاهده شود.

سئوال:
با سلام و خسته نباشید
نوزاد ما در هفته 39 با روش سزارین بدنیا اومد وزنش 3.5 کیلو گرم بود ابتدا زردی اون 14.5 بود ولی بستری اش نکردند گفتند از 17 به بالا رو بستری می کنیم خودمون اقدام به درمان با شیر خشک قطره بیلی ناستر و ترنجبین و تابش نور فلورسنت کردیم بعد از یک هفته آزمایش دادیم خوشبختانه به 5.66 رسیده بود متاسفانه مادرش فلفل و بادمجان خورد احساس کردیم بچه زردتر شده بردیمش پیش پزشک و بعد از آزمایش مشخص شد زرد اش روی 6.86 اومده بعد از اون مادرش دوباره پرهیز رو رعایت کرد و ما هم همون درمان ها رو ادامه دادیم اما بعد از آزمایش هفته بعد تغییری نشان از نزول زردی وجود نداشت الان هم حدود یکماه و نه روزش هست و همون درمان ها رو ادامه می دیم گوشه چشم هاش کمی زرد هستند و روی گونه و بدنش هنوز آثار زردی هست انگار بنظر می آد تغییری نکرده خواهش می کنم بفرمایید ما چه اقدامی کنیم
قبلا از زحمات شما سپاسگزاریم

جواب:
طبق صلاحدید پزشک اطفالش اگر سطح بیلی روبین بالاتر از 5 بود تست های تیروئید ، عملکرد کبد و فاویسم را مجدد انجام دهید.

سئوال:
سلام و خسته نباشید
نوزاد ما در هفته 39 با روش سزارین بدنیا اومد ابتدا زردی اون روی 14.5 بود اما اون رو بستری نکردند بعد خودمان با نور فلورسنت و شیر خشت و شیر خشک و ترنجبین اقدام به درمان کردیم در آزمایش مشخص شد روی 5.66 اومده دوباره مادرش کمی رعایت غذایی نکرد در آزمایش بعدی روی 6.86 اومده بود دوباره هفته بعد دیگه روی همین باقی موند هنوز کمی گوشه چشم هاش زرده و گونه و بدنش کمی زرد نشون می ده بنظر شماما باید چه اقدامی کنیم الان هم شیر مادر می خوره هم شیر خشک ترنجبین و پرتو افشانی هم رو براش ادامه می دیم الان هم یکماه و نه روزش هست قبلا از زحمات شما سپاسگزارم.

جواب:
حتماً متخصص اطفال ببینندش و از نظر تیروئید، بیماریهای کبدی و بیماری فاویسم مجدد چک شود.

سئوال:
سلام فرزند پسر دو روزه زردی 9-2میباشد ایا خطرناک هست یا نه

جواب:
اگر روند نزولی داشته باشد خوب است.

سئوال:
سلام فرزند بنده در هفته 39 به دنیا اومده در روز 5 زردیش 10.7 بود دکتر گفت نگران نباشید بعد از یک هفته زردیش شد 7.1 ایا خوب است یا نه ؟

جواب:
روند رو به کاهش اش خوبه ولی باز هم تحت کنترل دکتر تا یک هفته دیگر باشید تا خیالتان جمع شود.

سئوال:
با سلام خانم من در هفته 34 و 2 روز بارداری دو قلو به دنیا اورد بچه ها حدود 10 روز در nicu بودن بهد از آن مرخص شدند که دکتر ازمایش زردی داد یکیشون 10 و دیگری 8 بوده میخواستم بدونم این خطرناکه ضمنا زمان آزمایش 12 روزشون بوده با تشکر از شما

جواب:
به هر حال در منطقه ای است که نیاز به بررسی بیشتر است بخصوص زمانی که میزان زردی از گردن به سمت پایین می آید.

سئوال:
سلام پسرمن ۳ روزشه زردیش ۱۰/۷هستش وزنش ۳ونیم باید چکار کنیم

جواب:
تا 2 الی 3 روز دیگر هم تحت کنترل پزشک اطفالتان باشید تا اینکه بطور کامل زیر 7 برود.

سئوال:
سلام و خسته نباشید
در روز 6 تولد بعد از آزمایش فهمیدیم میزان زردی کودک 20 می باشد بعد از بستری در بیمارستان 24 ساعت بعد به عدد 9 رسید ولی بعد از کاهش لامپهای دستگا به 4 عدد این میزا به 10 و سپس به 10/7 رسید حالا بنظر شما مرخص کنیم؟

جواب:
بهتر است با پزشک اطفالش مشورت کنید ولی بطور کلی زمانی باید ترخیص شود که سطح بیلی روبین سیر نزولی داشته باشد.

سئوال:
پسر من در هفته سی و هفت شش روز بدنیا اومد در روز سوم آزمایش دادیم زردیش رویه ۹بود الان شش روزشه احساس میکنم زردتر شده چیکار کنم

جواب:
اگر زردی از ناحیه گردن پایین تر آمده است سریعتر با پزشک اطفالتان تماس بگیرید.

سئوال:
سلام خسته نباشین، نوزاد ما 38 هفته و 3 روز به روش سزارین و با وزن 3.050 گرم متولد شد. روز سوم زردیش 17.7 بود که پس از دو روز فتوتراپی به 10.8 رسید. الان 50 رروزه است و صورتش زرد شده, ازمایش دادیم بیلی روبین غیر مستقیمش 10.1 هست. آزمایش خون برای کبد و … برداشتن و سونوگرافی برای کبد و طحال نوشتن. هنوز جوابش نیومده… و نکته دیگه اینکه وزنش زیاد افزایش پیدا نکرده و الان 3.700 کیلو است. شیر مادر رو خیلی خوب میخوره و روزی به طور میانگین 6-8 بار دفع داره. خیلی خیلی خیلی نگرانیم. لطفا راهنمایی کنید. ممنونم

جواب:
نگران نباشید باید از نظر تیروئید، عملکرد کبد، بیماری فاویسم مجدد چک شود.

سئوال:
با سلام بچه من تازه بدنیا اومده 6 روزه هستش تو آزمایش bilirubin total 9.5 و bilirubin direct h 0.4 هستش میخواستم ببینم طبیعی هستش؟؟

جواب:
چون این عدد لب مرز می باشد توصیه می کنم حتماً تا دو الی سه روز دیگر هم تحت نظر یک متخصص اطفال باشد.

سئوال:
سلام دختر من 4روزشه زردیش 16.7هسش چیکارش کنم الان لطفا راهنماییم کنید

جواب:
بهتر است تحت نظر یک متخصص اطفال باشد تا روند نزولی آن مشاهده می شود.

سئوال:
سلام امروز برای زردی پسرم به بیمارستان مراجعه کردم از پیشانی عدد 1.6 و از سینه عدد 1.3 شد

جواب:
عالیه

سئوال:
سلام نوزاد من ٤ روزش است و در روز دوم با زرديه ١٢/٣٩ با وزن ٢/٤٥٠ توصيه به استفاده از دستگاه شد. امروز بعد از انجام آزمايش و قرار گرفتن نوزاد بعد از ٢ شب زير دستگاه زرديش به ٦ رسيده. ميخواستم ببينم آيا بايد پسرم بازهم زير دستگاه باشه يا ديگر لازم نيست. ممنون

جواب:
الان که جوابش خوب است ولی چون بعد از قطع فوتوتراپی در بیشتر مواقع مجدد افزایش بیلی روبین دیده می شود بهتر است که تا چند روز آینده هم تحت نظر پزشک اطفالتان باشد.

سئوال:
سلام
پسر بنده ۱۲/۲/۱۳۹۸ به دنیا اومد الان ۴ روزش هست وزن هم ۴.۱۸۰ کیلو گرم بود
الان آزمایش زردی دادیم گفتن ۱۱/۳ میخواستم ببینم زردی داره

جواب:
لب مرز بوده و بهتر است تحت کنترل یک متخصص اطفال تا 2 الی 3 روز دیگر هم باشد.

سئوال:
سلام
وقتتون بخير
در مورد زردي كودكان بالاي يكسال ميشه توضيح بديد؟

جواب:
سایر علائم کودکتان چیست؟

سئوال:
سلام، پسرم 36 هفته بدنیا اومده و در 2 روزگی زردی اش 12.7 بوده و پنج روز زیر دستگاه فلورسنت بوده،پنج ماهگی که سونوگرافی بردیم سنگ صفرا داشته و تا الان که یک سال و پنج ماهشه دارو اورسوفار مصرف میکنه ولی سنگش آب نشده و بزرگتر هم شده،آیا این به زردی اش مربوط میشه؟و برای درمانش چیکار کنم؟

جواب:
به هر حال هر مشکلی در سیستم کبدی و صفراوی وجود داشته باشد منجر به افزایش بیلی روبین و در نتیجه زردی می شود.

سئوال:
سلام من پسرم ۹ روزشه زردیش ۱۲ گذاشتم تو دستگاه چند روز بمونه داخل دستگاه میشه راهنمای کنید

جواب:
سایر تست هایش از نظر تیروئید و فاویسم نرمال است؟؟

سئوال:
سلام نوزاد بنده 4 روزه دنیا اومده ولی از روز 2 به بعد زردی گرفتش ونمره زردی 12 وزنش 3کیلو 100 گرم هست ایا نیازی به دستگاه هست

جواب:
بهتر است تحت کنترل باشد تا بالا نرود.

سئوال:
سلام. پسر من فقط چند روزش بود که آزمایش زردی دادیم 16/9 شد وزنش هم 4 کیلو هست. دکتر گفته دستگاه ببرید خونه ولی بچه آرام و قرار نداره، چ کنم؟

جواب:
حتماً نیاز به فتوتراپی دارد.

سئوال:
سلام پسرم 26روزه بدنیااومده روزسوم تولدش زردیش 16بودسه روزبستری شدتازردیش اومدپایین.دکترقطره بیلی ناسترداده بودالان قطره تموم شده ولی صورتش وچشاش هنوززرده .نمیدونم بازببرم آزمایش بدم یانه؟

جواب:
حتماً با پزشک ات تماس بگیر.

سئوال:
سلام من پسر دو ماه دوروز دارد از نظر کبدی و دیگر آزمایشگاه زردی چک شده ولی باز هم عدد زردی 8است چیکار کنم

جواب:
در این جا اگر مساله کم کاری تیرویید و بیماریهای ارثی رد بشود ،معمولا دلیل طولانی شدن زردی ،وجود نوعی هورمون در خون مادر است که از راه شیر به نوزاد می رسد و مانع تبدیل بیلیروبین به نوع محلول در اب می شود .در این موارد برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت نوزاد از شیر مادر جانشین یا شیر خشک تغذیه می شود. در طی این دوره مادر باید شیرخود را بدوشد و برای روز های بعد در یخچال یا فریز نگهدارد. با شروع دوباره شیر مادر، زردی تکرار نمی شود.این نوع زردی گرچه خطرناک نیست به دلیل طولانی شدن زردی باعث نگرانی شدید خانواده می شود و حتما باید با تست های تکمیلی از انواع خطرناک زردی تشخیص داده شود .

مهنا پنجشنبه 26 آبان 1390 – 22:41
سوال:
بچه 36 روزه ای که زردی به شماره 5 داره ره باید چه کار کرد

جواب:
اگر زردی در نوزادانی که رسیده هستند سیر طبیعی خود را طی کند در روز پنجم یا ششم ناراحتی برطرف می شود. منتها در نوزادانی که نارس هستند این زردی ممکن است دیرتر ظاهر شده و بهبود دیرتر حاصل شود. به عبارت دیگر زردی ممکن است در کودکان نارس به جای 5 روز از 10 روز تا 2 هفته طول بکشد تا برطرف شود. در نوزادان رسیده ممکن است عدد زردی به 12 برسد و باز هم موردی طبیعی باشد اما در کودکان نارس اگر این عدد به 14 برسد طبیعی خوانده می شود. چه در نوزادان نارس چه رسیده اگر زردی خیلی زود ظاهر شود یعنی به جای روز اول و دوم از همان ساعات نخستین بعد از تولد خود را نشان دهد یا دیر از بین برود یا اعداد بالا برود مدت آن طولانی شود، فیزیولوژیک یا طبیعی خوانده نمی شود. بنابراین چه در نوزاد نارس و چه در نوزاد رسیده حداکثر تا 2 هفته باید بیلی روبین نرمال شود و به کمتر از 1.2 میلی گرم /دسی لیتر برسد. بالا بودن بعد از دو هفتگی احتمال بررسی بیشتر برای اختلالات کبدی و خونی را مطرح می کند.

مهنا دوشنبه 30 آبان 1390 – 23:04

سوال:
دادن شیر خشک برای کودک 40 روزه با زردی 5 برای از بین رفتن زردی تاثیری دارد یا خیر؟

کودک من در 36 هفته کامل به دنیا امد

3شب در بیمارستان بستری شد و با بیلی روبین 13 مرخص شد 10 روزه بود لطفا مرا راهنمایی و بهترین راه حل را بگویید ممنون

جواب:

با یک متخصص اطفال مشاوره کنید. باید اختلالات دیگری که باعث بالا ماندن بیلی روبین شده است چک شود

 

Javad

چهارشنبه 16 فروردین 1391 – 16:58

 

سوال:

با سلام و خسته نباشد بچه ی من سر وقت دنیا آمد بعد 2 روز زرد شد وقتی آزمایش ازش گرفتن بیلی روبین 14 داشت 3 روز در بیمارستان بستری شد و با بیلی روبین 10.3 مرخص شد اما متاسفانه بعد 2 روز دوباره زرد شد دکترش آزمایش نوشت که مشخص شد بیلی روبین توتال 16.3 و بیلی روبی دایرکتر 0.6 الان دوباره بستری شده تورو خدا بهم بگید چطور میشه منتظر جواب هستم . ممنون

جواب:

نگران نباشید چون بیلی روبین دایرکت افزایش نیافته است بنابراین مشکل کبدی که منجر به افزایش بیلی روبین نشده است و فقط یک ناسازگاری خونی است. از طرفی هم چون بیلی روبین بالای 20 نشده است جای نگرانی نیست.

 

Javad

پنجشنبه 17 فروردین 1391 – 16:19

 

سوال:

سلام خیلی ممنون از اینکه مارو از نگرانی در آوردین فقط میخواستم بدونم اینکه میگید ناسازگاری خونیه این مشکل چطور یا چه مدت طول میکشه تا به حالت عادی برگرده . خیلی ممنون میشم اگه بازم راهنمایی کنید .

جواب:

بستگی به میزان شیر خوردن و افزایش وزن بچه دارد ، هر چه بیشتر شیر بخورد بطوریکه روزی 8-6 بار مدفوع کند و وزن اش بالا برود زودتر زردی کاهش می یابد.

 

فاطمه

پنجشنبه 11 خرداد 1391 – 08:47

 

سوال:

من بچه ام در 37 هفته کامل از طریق سزارین بدنیا اومد ولی بعد از چند روز زردی رو مشاهده کردیم یک هفته بعد بردیم دکتر وبیلی روبین خونش 20.3 بود که سه روز در بیمارستان بستری شد که به 8 رسید ولی بعد یه هفته بازم زردی اومد که اینبار 15.3 بود سه روز در بیمارستان بستری شد وبه 8 رسید که دکتر قطره شیر خشک بهش داد امابازم سه بعدعلائم زردی رو مشاهده کردیم وبردیم آزمایش که اینبار 12.8 بود ودکتر از خونش آزمایش تیروئید گرفت وهنوز نتیجه اش رو نگرفته ام خیلی دلم شور میزنه نمیدونم چیکار کنم به خدا دارم از شدت نگرانی منفجر میشم تو رو خدا کمکم کنید 18 روزه که دخترم به دنیا اومده…

جواب:

نگران نباشید اگر مشکل تیروئید نداشته باشد باید از نظر کبد هم چک شود.

 

hosein61t

پنجشنبه 8 تیر 1391 – 13:27

 

سوال:

نوزاد ما روز 6 تولد آزمایش زردی گرفتیم ، که ظاهراً عدد 10.5 بود

نوزاد هفته 37 (کامل) و به روش سزارین متولد شده.

یمقدار زردی توی صورت و به خصوص چشماش دیده میشه!!!!!!!!

به همین خاطر توی 28 روزه ، آزمایش جدید گرفتیم که نتیجه اش ، این عدد هارو نشون میده

total bilirubin : 9.50 mg/dl

direct bilirubin : H 0.36 mg/dl

indirect bilirubin :H 9.14 mg//dl

یه مقداری نگران شدیم

راهنمایی کنید لطفاً

جواب:

سریعأ توسط یک متخصص اطفال باید نوزادتان از نظر اختلالات کبدی؛ تیروئید و … مورد بررسی قرار گیرد.

 

امیرعلیسه

 شنبه 21 شهریور 1391 – 08:58

 

سوال:

نوزادپسر12روزه ای دارم که ازروز 3روزه دچارزردی شده است وزردی آن9درصدبوده والان زردی آن به حداقل رسیده ودور چشم هاوبینی اوزردی دارد در منزل چه کارهایی برای بهبودی اوکنم؟

جواب:

باید طوری شیر بخورد که بین 6-4 بار مدفوع کند.

تقریبا اکثر نوزادان در روزهای اولیه زندگی خود دچار زردی می شوند و زردی نوزاد در اکثر مواقع بهبود پیدا می کند، به همین دلیل جای نگرانی نیست!

عارضه زردی به دلایل مختلفی ایجاد می شود که می توان به نارس بودن نوزاد، عدم سازگاری گروه خونی مادر و نوزاد و عوامل ژنتیکی اشاره کرد.

نوزادی که تازه به دنیا می آید با توجه به جثه ‌ی ریز و کوچکش از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار بوده و در اکثر این نوزادان، کبد به مرحله تکامل نرسیده است،

به همین دلیل بیلی روبین هایی که از سلول ها آزاد شده اند نمی توانند از طریق کبد دفع شوند و این رنگدانه های زرد در زیر پوست تجمع کرده و باعث زردی در نوزادان می شود.چطور بفهمیم نوزاد زردی دارد

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چطور می توانید زردی نوزاد را تشخیص دهید،

که ما قصد داریم در این مطلب در رابطه با زردی نوزادان و راه تشخیص زردی با بیلی چک مطالب مفید و مختصری را برایتان اراده دهیم. با ما همراه باشید.

زمانیکه نوزاد به دنیا می آید، سلول های خونی فعالیت خود را آغاز می کنند که در جریان این فعالیت ها بیلی روبین هایی آزاد می شود.

این بیلی روبین ها در حالت عادی باید از طریق کبد نوزاد دفع شود که با توجه به نارس بودن و به تکامل نرسیدن کبد دفع نشده و نوزاد دچار زردی می شود.

در اکثر مواقع خیر! زردی نوزاد یک عارضه شایع در نوزادان است و تقریبا  ۸۰ درصد نوزادانی که به دنیا می آیند دچار زردی می شوند.

این عارضه با توجه به میزان سطح بیلی روبین ها و شدت زردی می تواند خطرناک باشد ! البته بستگی به سن، وزن و نارس بودن او دارد.

اگر نوزادی در زمان ۹ ماهگی خودش به دنیا آمده باشد و از وزن مناسبی برخوردار باشد، اگر سطح بیلی روبین هایش ۱۲ باشد، زردی هیچ خطری برایش ندارد،

چرا که کبد این نوزاد به تکامل رسیده و می تواند بیلی روبین ها را از خودش دفع کند. بلعکس نوزادی که زودتر از زمان تعیین شده با وزن دو کیلوگرم به دنیا می آید و سطح بیلی روبین هم ۱۴ است،

زردی در چنین نوزادی بسیار خطرناک است و بایستی به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای درمان انجام شود. زردی در چنین نوزادانی باید به سرعت درمان شود تا آسیبی به مغز نوزاد وارد نشود و بعد از درمان هم باید وضعیت نوزاد مورد بررسی قرار گیرد.

 

تشخیص زردی نوزاد از طریق رنگ ادرار و مدفوع امکانپذیر نیست و شما نمی توانید این مورد را ملاک قرار دهید. غالبا پزشک با انجام آزمایش خون میزان زردی نوزاد را تشخیص می دهد.

 

لازم است بدانید: تغذیه مادر روی زردی نوزاد تاثیر خاصی ندارد و بیشترین چیزی که ممکن است باعث زردی نوزاد شود، عدم سازگاری گروه خونی مادر با نوزاد است و زمانیکه این ناسازگاری وجود داشته باشد نوزاد دچار زردی می شود.

 

انجام آزمایش هایی که توسط پزشک در دوران بارداری تجویز می شود می تواند یک راه پیشگیری از زردی نوزادان باشد،

با این روش گروه خونی مادر با نوزاد مشخص شده و در خیلی از موارد ناسازگاری وجود ندارد.

 

بیلی چک دستگاهی برای تست زری نوزاد بدون نیاز به آزمایش و خونگیری است که می توانید در منزل این تست را از نوزاد خود بگیرید.

امروزه این دستگاه در سراسر دنیا استفاده می شود و با استقبال زیادی روبرو شده است. این دستگاه دقت بسیار بالایی دارد و می تواند از روی پوست، میزان سطح بیلی روبین ها را ارزیابی کند.

بیلی چک ابزاری کوچک و بسیار سبک است که می توانید به راحتی با آن کار کنید. جالب است بدانید: با استفاده از بیلی چک هیچ نیازی به خونگیری ندارید و هیچ خطری نوزادتان را تهدید نخواهد کرد.

 

کار با این ابزار بسیار راحت و آسان است، برای تشخیص ابتدا پروب را به پیشانی نوزاد تماس دهید تا میزان بیلی روبین سرم خون بر روی صفحه نمایش بیلی چک نمایش داده شود.

این ابزار ساخت کشور امریکا بوده و دارای تاییدیه وزارت بهداشت و درمان است. بالاترین دقت را داشته و تاکنون افراد زیادی از این دستگاه استفاده کرده اند.

 

برای درمان زردی نوزاد روش های متعددی وجود دارد، روش های خانگی به دلیل راحتی و اینکه در منزل انجام می شوند برای پدر و مادرها راحت تر بوده و به همین دلیل بسیاری از والدین از روش های خانگی برای درمان زردی نوزاد استفاده می کنند.

یکی از بهترین روش های خانگی برای درمان زردی، اجاره دستگاه زردی نوزاد است. این دستگاه زردی را در کوتاهترین زمان درمان می کند و به عنوان بهترین و کاربردی ترین روش شناخته شده است.

از مزیت های اجاره دستگاه، عدم نیاز به بستری شدن نوزاد در بیمارستان است و مراحل درمان به سرعت انجام می شود،

هیچ عوارضی برای مغز ندارد و از آلوده شدن نوزاد به میکروب ها و بیماری های خطرناک جلوگیری می کند. با استفاده از این دستگاه،

درمان زردی به سرعت انجام می شود، هزینه درمان بسیار کمتر است و دستگاه توسط افراد به منزل شما انتقال داده می شود.

همچنین آموزش های لازم برای استفاده از دستگاه زردی نوزاد به طور کامل به شما ارائه می شود و می توانید در اتاق خودتان نوزادتان را درمان کنید.

بعد از اینکه زردی نوزادتان درمان شد پزشک با انجام آزمایش هایی به شما اطمینان خواهد داد که زردی نوزاد درمان شده است و شما با خیالی آسوده دستگاه را تحویل خواهید داد.

بنابراین این روش بهترین و کاربردی ترین روش برای درمان زردی نوزاد است که وقتتان را تلف نمی کند و می توانید در زمانی کوتاه سلامتی را به نوزاد خود هدیه دهید.

تشخیص زردی نوزاد با استفاده از آزمایش خون و دستگاه بیلی چک بسیار مناسب است که می توانید بدون خونگیری و هدر دادن وقت، از طریق دستگاه بیلی چک اقدام کنید و وضعیت بیلی روبین ها را ارزیابی نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید 

 

چطور بفهمیم نوزاد زردی دارد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

اجاره دستگاه زردی نوزاد (فتوتراپی)
بدون تعطیلی ارسال فوری درب منزل
به همراه چشم بند مخصوص نور درمانی
پس از تشخیص پزشک و تجویز پزشک برای درمان زردی نوزاد در منزل میتوانید به ما زنگ بزنید
هر وقت از شبانه روز ما پاسخگوی شما عزیزان هستیم

کپی رایت ۱۳۹۷ © تمامی خدمات این وب سایت دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشد و کليه حقوق اين سايت متعلق به طب زردی سینا می‌باشد.

چطور بفهمیم نوزاد زردی دارد
چطور بفهمیم نوزاد زردی دارد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *