چطور بفهمیم نوزاد اسهال دارد

 
helpkade
چطور بفهمیم نوزاد اسهال دارد
چطور بفهمیم نوزاد اسهال دارد

خیره ماندن و مبهوت شدن در هنگام دیدن محتویات پوشک نوزاد یک صحنه آشنا برای همه والدین است. آنها با نگرانی از یکدیگر می پرسند آیا باید شبیه این باشد؟ چگونه بفهمیم نوزاد اسهال دارد؟ آیا فرزند ما حالش خوب است؟ این نرمال نیست! هست؟ آیا باید با پزشک اطفال صحبت کنیم ؟چه نوزاد شما از شیر مادر تغذیه کنند یا شیرخشک، مدفوع آنان شبیه اسهال است و حتی کثیف ترین و نامطبوع ترین شکل مدفوع آنان ضرورتا نگران کننده نیست .با این حال، اگر شما شک دارید که نوزاد شما از اسهال رنج می‌برد، بسیار مهم است که به دنبال درمان‌های پزشکی باشید. باید بدانید که اسهال در یک نوزاد به چه شکل است و اگر خودتان نمی توانید آن را درمان کنید خیلی زود با پزشک اطفال تماس بگیرید. در مورد نوزادان جانب احتیاط را رعایت کردن همیشه بهترین روش است. اگر می خواهید بدانید که چگونه بفهمیم که نوزاد اسهال دارد و چه اقدامات درمانی برای او لازم است، این متن را مطالعه کنید.

مدفوع نرمال در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند زرد رنگ، نسبتا روان و دارای بافت دانه دانه است. نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند دارای مدفوع سفت تر، ناصاف تر با رنگ زرد اما با بافت شبیه پنیر دلمه شده هستند. تعداد دفعات دفع نوزاد متفاوت است، از یک تا ده پوشک کثیف در روز نرمال و طبیعی است.

 تفاوت اسهال با مدفوع معمولی در نوزادان با افزایش ناگهانی حالت آبکی و حجم مدفوع و افزایش ناگهانی تعداد دفعات، مشخص می شود. یک بار مدفوع آبکی نگران کننده نیست اما اگر دو بار یا بیشتر شود نشانه اسهال است. داشتن ۲ تا ۵ بار مدفوع آبکی در یک روز به معنی اسهال ملایم است، ۶ تا ۹ بار علائم اسهال متوسط است و ده بار یا بیشتر شاخص اسهال شدید است.

 سایر علائم مدفوع غیر طبیعی همراه با بیماری که منجر به اسهال می‌شود شامل بوی نامطبوع و تند، خون یا مخاط در مدفوع و یا مدفوع به رنگ قرمز، سیاه یا سفید است. اگر شما به وجود اسهال در نوزادان مشکوک هستید به دنبال نشانه های کمبود آب بدن مانند کاهش ادرار، خشکی زبان، فرورفتگی در ملاج و افزایش گریه و بی‌قراری در نوزاد باشید. به محض اینکه به وجود اسهال در نوزاد تان مشکوک شدید، هر نوع علامت و نشانه را که باعث نگرانی شما می شود با تعداد تعویض پوشک، یادداشت کنید. اگر در غیاب شما همسر یا پرستار کودک در مراقبت و تعویض پوشک نوزاد به شما کمک می کنند، از آنها بخواهید تعداد دفعات را یادداشت کنند و به شما اطلاع دهند.

چطور بفهمیم نوزاد اسهال دارد

هرگاه شما مطمئن شدید که نوزاد به اسهال مبتلا شده است باید با پزشک اطفال تماس بگیرید، وضعیت نوزاد و علائم را شرح دهید و بپرسید که شما چه کاری باید انجام دهید. حتی اگر شما در مواجهه با اسهال در یک فرزند بزرگتر می توانید صبر کنید، اما به خاطر داشته باشید که سیستم ایمنی یک نوزاد تازه متولد شده هنوز تکامل نیافته و بنابراین مستعد بیماری است. اسهال در نوزادان تازه متولد شده به معنی بروز کمبود آب بدن است، که می‌تواند به سرعت رخ دهد و یک خطر جدی ایجاد کند.

 متخصصین کودکان توصیه می‌کنند که والدین در عرض ۲۴ ساعت پس از ابتلاء نوزاد به اسهال ملایم و متوسط با پزشک تماس بگیرند. با این حال اگر نوزاد تازه متولد شده خیلی بد حال به نظر برسد به غریزه خود اعتماد کرده و سریعاً پزشک را در جریان قرار دهید. شما همچنین باید بدون تأخیر با پزشک تماس بگیرید و در موارد حاد و اگر نوزادتان دارای هرکدام از علائم زیر باشد به اورژانس مراجعه کنید.

حال که می دانید چگونه بفهمیم نوزاد اسهال دارد؟ نکته بعدی انجام اقدامات درمانی مناسب برای کمک به نوزاد است. پزشک شما از طریق تلفن یا در یک ملاقات حضوری در باره بهترین روش های کمک به نوزاد مبتلا به اسهال، نکاتی را به شما توصیه خواهد کرد. اولین و مهم ترین کار، این است که شما باید تعداد دفعات شیردهی به نوزاد را افزایش دهید، چه از پستان خودتان چه به وسیله بطری، در طول شب و روز، اجازه دهید نوزاد تا جایی که می تواند شیر بخورد. در برخی موارد، به والدین توصیه می شود به نوزاد محلول او آر اس بدهند. با این حال، از خوراندن محلول او آر اس یا هر نوع داروی دیگری بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.

اگر پزشک به آلرژی مرتبط با پروتئین شیر مشکوک باشد، باید شما را در انتخاب شیر خشک تهیه شده از سویا راهنمایی کند. اگر نوزاد از شیر پستان شما تغذیه می شود، ممکن است پزشک از شما بخواهد در رژیم غذایی خود دریافت لبنیات را کاهش دهید.

اسهال می تواند پوست ناحیه پوشک را تحریک و جوش و بثوراتی در آن ایجاد کند. باید از این عارضه پیشگیری کرد و یا با استفاده از دستمال های کتانی نرم موضع را شستشو دهید تا تسکین یابد. اجازه دهید ناحیه پوشک نوزاد در معرض هوا قرار بگیرد و از کرم های مخصوص برای نرم نگاه داشتن آن ناحیه استفاده کنید.

در صورتی که پزشک تشخیص دهد که نوزاد از یک عفونت رنج می برد (که عموما با داروهای تجویزی درمان می شود)، اطمینان‌ حاصل کنید که بعد از هر بار تعویض پوشک دست های خود را به خوبی بشوئید. همچنین، پوشک و ناحیه پوشک را ضدعفونی کنید. در صورت لزوم، بهتر است از نوزاد در خانه مراقبت کنید و از فرستادن او به مهد کودک خودداری کنید.

حال که می دانید چگونه بفهمیم نوزاد اسهال دارد؟ شرایط اجابت مزاج نوزاد را ارزیابی کرده و درصورت لزوم با متخصص اطفال مشورت کنید.

https://www.workingmother.com/momlife/13647671/how-to-tell-if-a newborn-has-diarrhea/

 

بیشتر بدانید:

1- نحوه پاک کردن لکه مدفوع از لباس نوزاد

2- دفعات نرمال دفع ادرار و مدفوع در نوزادان چقدر است؟

3- اسهال در نوزادان چگونه است و دلیل آن چیست ؟

4- برای یبوست نوزاد چه باید کرد؟

 

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

بیماری ها

بیماری ها

بیماری ها

بیماری ها

بیماری ها

بیماری ها

بیماری ها

این بخش در حال طراحی می باشد

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp


حریر طرحدار ترک /*سفارش آنلاین

دلت کیک خونگی میخواد،فرصت درست کردن نداری؟

اسهال، استفراغ يا تب مي تواند باعث كاهش آب بدن شود

 

 یکی ازبیماری هایی که درصد بالایی از مراجعه بیماران به خصوص کودکان را به مراکز درمانی تشکیل ميدهد، بیماری اسهال است. اسهال از دلایل عمده بیماری و مرگ و میر بین کودکان در کشورهای درحال توسعه محسوب می شود و حدود ٨٠ درصد مرگ های ناشی از اسهال در سال نخست زندگی کودکان رخ ميدهد و علل اصلی مرگ هم کم آبی بدن به علت از دست رفتن آب و املاح در مدفوع اسهالی است.

چطور بفهمیم نوزاد اسهال دارد

 

اسهال نوعی بیماري عفونی و بسیار رایج است که در اثر آن، مدفوع شل و آبدار ميشود به طوریکه بصورت کاملاً روان از بدن خارج می گردد.

 

احتمالا تشخیص اسهال نوزاد اندکی دشوار به نظر برسد. نوزادانی که صرفا از شیر (به خصوص شیر مادر) تغذیه ميکنند، بعد از هر بار شیر خوردن عمل دفع را انجام می‌دهند و مدفوع نوزاد شل است. بدین ترتیب شل بودن مدفوع نوزاد همیشه نشانه ی بیماری اسهال وی نیست و امکان دارد طبيعي باشد. اما درصورتی که نوزاد از شیر مادر تغذیه ميکند ، نوع غذای مادر هم در شکل مدفوع وی تأثیر دارد.

 

زمانی که نوزاد همزمان با استفاده از شیر، خوردنِ غذاهای جامد را هم آغاز ميکند ، کم کم مدفوعش اندکی سفت تر ميشود . اما باز هم بستگی دارد که چه قدر غذای جامد استفاده ميکند . آبدار بودن مدفوع نوزاد معمولاً چیز نگران کننده ای نیست. ولی درصورتی که حرکات روده ای وی به صورت غیرمنتظره تغيير ميکند و بیش ازحد عمل دفع را انجام ميدهد و مدفوعش بیش ازحد آبدار و شل است، امکان دارد اسهال باشد.

 

پس باید گفت اسهال عبارت است از دفع مكرر مدفوع بيش از حد شل يا آبكي. روزانه تا 6 بار دفع مدفوع نرم در شیرخواری كه از مادر تغذيه مي كند، طبيعي است و نبايد اين وضعیت را با اسهال اشتباه كرد.اگر تعداد دفعات دفع مدفوع از 6 بار بیشتر شود و مدفوع به صورت آبکی باشد احتمالا کودک شما دچار اسهال شده است. در صورت ابتلاي فرزندان به اسهال، برای پيشگيري از كاهش آب بدن به وی مايعات زیاد بدهيد.

 

پيشگيري از كاهش آب بدن در شيرخواران

اسهال، استفراغ يا تب مي تواند باعث كاهش آب بدن شود كه اين وضعیت در شيرخواران، مي تواند تهديدكننده حيات باشد، پس ضروري است كه در صورت ابتلاي شيرخوار به هريك از اين حالات پیش از شير دادن از سینه مادر يا به جاي شير دادن از شيشه، مقدار زیادی مايعات به وی بدهيد.

 

محلول هاي او. آر. اس يا شبیه آن را مي توان با حل كردن پودرهايي كه بصورت بدون نسخه قابل خريداري هستند يا با حل كردن2 قاشق چايخوري شكر در 200 ميلي ليتر آب جوشانده خنك آماده كرد. در صورتي كه كودك هم چنان دچار علائم باشد، مرتب به وی از اين محلول ها بدهيد.

 

عفونت های انگلی هم امکان دارد عامل ابتلا به اسهال باشند

 

علل رایج بیماری اسهال در نوزادان عبارتند از:

 

برخي از كودكان، قادر به تحمل پروتئين شير گاو كه در بيشتر انواع شير خشك هم يافت مي شود، نيستند. اين عدم تحمل معمولاً در اولين سال زندگي بين يك هفته تا چند ماه بعد از آغاز تغذيه با شير ايجاد ميشود و باعث بیماری اسهال و استفراغ مي شود. معمولاً اين وضعیت تا سن 3 سالگي از بين مي رود.در صورت شك به ابتلاي فرزندتان به اين بيماري، به پزشك خود مراجعه كنيد. وي شاید پيشنهاد خواهد كرد تا بصورت آزمايشي برای زمان 2 هفته فراورده هاي حاصل از شير گاو را از رژيم غذايي كودك خود حذف كنيد.

 

باکتری ها مثل استافیلوکوس،سالمونلا، شیگلا،کامپیلوباکتر یا ای. کولی میتوانند باعث اسهال گرفتن نوزاد شوند. درصورتی که نوزاد شما به عفونت های باکتریایی مبتلا شده است، امکان دارد دچار بیماری اسهال شدید همراه با انقباضات ماهیچه ای، مدفوع خونی و تب شود.

 

این یک نمونه از علایم آلرژی های غذایی است. امکان دارد نوزاد دچار اسهال شود یا صورت، بدن و ناحیه تحت پوشک وی دچار بثورات پوستی شده و آب بينی وی روان شده و دچار سرفه و خس خس سینه شود.

 

هر میزان ویروس (مثل روتاویروس و آنفولانزا) میتواند باعث مبتلا شدن نوزاد به اسهال و همچنين استفراغ نوزاد، درد شکم، تب و لرز و درد نوزاد شود.

 

باکتری ها مثل استافیلوکوس،سالمونلا میتوانند باعث اسهال گرفتن شیرخوار شوند

 

در بعضی موارد عفونت گوش نوزادان (عفونت های ویروسی یا باکتریایی) میتواند سبب ابتلا به بیماری اسهال شود. در این موارد، نوزاد بسیار گریان و غمگین بوده و به روی گوش خود دست میکشد . همچنين امکان دارد نوزاد استفراغ کرده و بی میل شود و همچنين امکان دارد وی جدیدا دچار سرما خوردگی شده باشد.

 

عفونت های انگلی هم امکان دارد عامل ابتلا به اسهال باشند.

 

درصورتی که نوزاد شما در حال استفاده آنتی بیوتیک به اسهال مبتلا شود، این بیماری اسهال وی مرتبط با دارویی است که استفاده ميکند.

 

اولين مدفوع دفع شده از كودك به مكونيوم معروف است. مكونيوم ماده اي چسبناك به رنگ سياه مايل به رنگ سبز و عمدتا حاوي بلغم و صفرا است. در عرض يك يا دو روز، رنگ مدفوع به قهوه اي مايل به رنگ سبز و بعد به رنگ رایج خود تبديل مي شود.

چطور بفهمیم نوزاد اسهال دارد

 

اغلب كودكان روزانه چند مرتبه مدفوع مي كنند اگرچه در بعضي هم ممكن است چند روز اجابت مزاج روي ندهد. تا زماني كه يك كودك سرحال و خوب باشد، احتمالاً مشكلي وجود ندارد.

 

كودكاني كه با شير مادر تغذيه مي شوند، ممكن است اجابت مزاج مكرر داشته باشند. مدفوع اين شيرخواران بسيار نرم است و معمولاً مانند خردل، رنگي رنگ زرد ـ نارنجي دارد و ممكن است به وضوح بلغم هم در آن ديده شود.

 

مدفوع ممكن است بوي شير ترشيده بدهد. شيرخواراني كه با شيشه تغذيه مي شوند، مدفوع حجيم تر و پرقوام تري نسبت به كودكان تغذيه شده با شير مادر دارند. رنگ مدفوع قهوه اي روشن است و معمولاً بوي بدي شبيه به بوي مدفوع بزرگسالان دارد. مدفوع سبز نوزاد می‌تواند یک اتفاق شایع در نوزادان و کودکان باشد. سبز رنگ بودن رنگ مدفوع علامت آن است كه غذا با سرعت از روده ها عبور كرده است. در شيرخواري كه با شير مادر تغذيه مي شود ممكن است اين رنگ سبز طبيعي باشد ولی در شيرخواراني كه با شيشه تغذيه مي شوند، اين وضعیت ممكن است نتيجه عفونت هاي گوارشي باشد.

 

هشدار

علائم خطر: در صورت همراهي اسهال با هر يك از علائم زير فوری به پزشک مراجعه کنید:

. خواب آلودگي غيرطبيعي

. گود افتادگي چشم ها و يا خشكي زبان

. مدفوع سياه رنگ يا خوني

. امتناع شيرخوار از تغذيه برای مدتي بيش از 3 ساعت (در شيرخواران زير 3 ماه) يا بيش از 6 ساعت( در شيرخواران بالاي3 ماه).

 

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

برای داشتن بچه های سالم تر بخوانید


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت


دانستنی های سلامت واژن

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


تخفیف باورنکردنی فرش سورنا|ازدستش نده!

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی


اسلایس براونی آلبالو


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان

سفارش جدیدترین تم های تولد وبادکنک آرایی


این ست نوزادی رو برای یلدا باتخفیف بخر


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

در برخی مواقع مدفوع کودک به صورت عادی شل است که در اکثر موارد احتیاجی به نگرانی نیست.

مدفوع نوزادان معمولا نرم تر از افراد بزرگسال است.

بر اساس نوع غذای کودک، – مصرف زیاد آب میوه ( بخصوص آب میوه های محتوی سوربیتول و مقادیر زیاد فروکتوز ) یا نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های شیرین وضعیت شکم کودک را به هم می زند و موجب دفع بیش از حد مدفوع می شود.

قطع مصرف باید مشکل را در عرض یک هفته بر طرف سازد.

چطور بفهمیم نوزاد اسهال دارد

متخصصین توصیه می کنند که قبل از هایی که با میزان ناصحیح آب مخلوط شده است نیز می توانند موجب اسهال شوند بنابراین دقت کنید که هنگام آماده کردن شیر میزان آب مخلوط شده با شیر خشک صحیح باشد.

آلرژی نسبت به شیرآلرژی نسبت به شیر نادر است ولی می تواند باعث اسهال و گاهی استفراغ شود.

اگر کودک شما به شیر آلرژی دارد ممکن است علائم آن از چند دقیقه تا چند ساعت پس از شیر خشک تهیه شده از شیر گاو و یا غذاهای حاوی فرآورده های لبنی (پس از شروع مصرف غذاهای جامد) ظاهر شود.

اگر شما مشکوک هستید که اسهال کودک به شیر مربوط است در این باره با پزشک او مشورت کنید.

چگونه می توان اسهال را درمان کرد؟اسهال می تواند باعث کاهش آب بدن کودک شده وی را روانه بیمارستان کند.

بنابراین اولین اقدام باید دادن مایعات کافی به کودک باشد.

اسهال زمانی است که مدفوع نوزاد به شکل مایع و بسیار روان باشد و مقدار آن در برخی موارد بیش از حد معمول می‌شود و نوزاد به دفعات مکرر نیاز به دفع مدفوع پیدا می‌کند. همچنین ممکن است مدفوع وی به شکل مخاطی باشد. اسهال نوزادان در برخی موارد با استفراغ همراه است.

اگر شما نگران اسهال داشتن کودک خود هستید می‌توانید برای درمان آن به یک متخصص اطفال مراجعه کنید. متخصص اطفال به شما توصیه خواهد کرد که مایعات بیشتری به نوزاد خود بدهید تا کمبود آب بدن او جبران شود همچنین پزشک داروهایی برای درمان بیماری‌های زمینه‌ای که باعث شده‌اند که نوزاد به اسهال مبتلا شود تجویز می‌کند. برای تعیین وقت قبلی می‌توانید با شماره 02126656126 تماس حاصل فرمایید.

دلایل شایع اسهال در نوزادان عبارتند از:

چطور بفهمیم نوزاد اسهال دارد

در بیشتر اوقات، اسهال نوزاد به حدی است که باید مراقبت‌های پزشکی اورژانسی از او به عمل آید اما در صورتی که کودکی علائمی مبنی بر کم‌آبی بدن داشته باشد (خشک بودن پوشک برای مدتی بیش از 6 ساعت، کمبود اشک یا نیامدن اشک، خشکی دهان، چشم‌های گودرفته یا کم‌تحرکی) باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر در مدفوع نوزاد خون دیدید یا نوزاد تب شدیدی کرد و مکرراً استفراغ کرد باید به پزشک مراجعه کرد.

به کمک معاینات فیزیکی و بررسی سوابق پزشکی و مشاهده مدفوع نوزاد می‌توان بیماری او را تشخیص دهد. اگر خون یا چرک در مدفوع نوزاد دیده شد یا اسهال او به موقع بهبود نیافت، آزمایش مدفوع می‌تواند به شناسایی دلیل زمینه‌ای کمک می‌کند. این آزمایش‌ها شامل کشت مدفوع، مطالعات ویروسی و آزمایش انگل می‌شود.

معمولاً علائم اسهال در نوزادان پس از 3 تا 5 روز برطرف می‌شود و این بیماری به ندرت بیش از دو هفته طول می‌کشد. به هر حال، برای رهایی از این بیماری برخی اقدامات مراقبتی که در زیر به آنها اشاره شده می‌تواند مفید باشد:

غالباً اسهال باعث کم‌آبی بدن می‌شود و نوزاد دچار خشکی دهان، خشکی غیرطبیعی شده و تحریک‌پذیر می‌شود. زمانی که نوزاد به اسهال مبتلا می‌شود، باید مایعات زیادی به وی بنوشانید. مصرف مقادیر کم مایعات به دفعات مکرر می‌تواند بسیار مفید باشد. از دادن آب‌میوه یا نوشیدنی‌های غیرطبیعی به نوزاد اجتناب کنید زیرا ممکن است بیماری او را تشدید کند.

پزشکان توصیه می‌کنند که اگر نوزاد دچار کم‌آبی شد، آب بیشتر یا مایعات خوراکی بیشتر بین وعده‌های غذایی نوزاد به او بدهید. داروهای خوراکی جبران‌کننده کم‌آبی بدن باید هر 4 تا 6 ساعت یک مرتبه به نوزاد داده شوند. مصرف شیر مادر یا شیر خشک از شیشه باید به شکل عادی ادامه یابد. در موارد شدید ابتلا به اسهال، ممکن است نیاز باشد که نوزاد در بیمارستان بستری شده و آب بدن او به وسیله لوله‌ای که آب را به معده می‌رساند تأمین شود یا از طریق تزریق سرم این کم‌آبی بدن جبران شود.

در صورتی که نوزاد به اسهال شدید مبتلا شود، پزشک داروهایی برای درمان اسهال تجویز می‌کند. یکی از داروهای مؤثر برای درمان اسهال کودکان بزرگ‌تر از سه ماه راسکادوتریل است.

در صورتی که اسهال نوزاد منشأ باکتریایی یا انگلی داشته باشد، آنتی‌بیوتیک‌ها به درمان اسهال نوزاد کمک می‌کنند.

اگر نوزاد شما شروع به خوردن غذاهای جامد کرده است به او سیب خردشده، موز تیره، غذاهای نمکی، هویج، کدو، پوره سیب‌زمینی، برنج و بلغور جو دو سر بدهید. همچنین شما می‌توانید به نوزاد نان برشته، کلوچه، نان، چوب شور، برنج، نودل، موز، سیب، هویج، کدو، بلغور جو دو سر و ماست با میکروب‌های فعال بدهید.

برخی نوزادان در هنگام ابتلا به اسهال دچار عدم تحمل لاکتوز می‌شوند بنابراین باید به متخصص اطفال مراجعه کنید.

بله. برخی از محتویات شیر مادر می‌تواند از رشد موادی که باعث ابتلا به اسهال می‌شوند جلوگیری کنند.

نوزاد را در آغوش گرفته در حد امکان او را نوازش کرده و آرام کنید و او را خشک نگه دارید. حتماً مراقب پوشک او باشید زیرا در صورت ابتلا به اسهال ممکن است نوزاد دچار درد و زخم در ناحیه پوشک شود. در صورتی که اسهال نوزاد بیش از یک روز طول کشید از کرم‌های محافظ برای پیشگیری از سوزش استفاده کنید. کودک با استراحت کردن می‌تواند به سرعت این بیماری را پشت سر گذارد.

رعایت مناسب بهداشت می‌تواند احتمال ابتلا به اسهال را کاهش دهد زیرا موادی که باعث ایجاد اسهال می‌شوند به آسانی از دست و دهان منتقل می‌شوند؛ بنابراین دست‌های خود را قبل از عوض کردن پوشک نوزاد خوب بشویید. نوزاد ممکن است در اثر ابتلا به اسهال در ناحیه پوشک دچار سوختگی شود. برای پیشگیری از سوختگی نوزاد می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آدرس: تهران – خیابان پاسداران – خیابان کلاه دوز (دولت)- بین اختیاریه و دیباجی – جنب بانک آینده-بن بست هروی – ساختمان پزشکان هدیه – طبقه سوم واحد هفت

مدفوع نوزاد معمولا غلظت، رنگ و بوی متفاوتی دارد که به تغذیه نوزاد (شیر مادر، شیرهای کمکی یا غذاهای ساده) بستگی دارد. به طور معمول، مدفوع نوزاد رقیق‌تر از مدفوع فرد بزرگسال است. اینکه مدفوع نوزاد هر از گاهی  رقیق شود چیز عجیب و عامل نگران کننده‌ای نیست اما درصورتی که مدفوع او ناگهان بسیار رقیق شده یا به دفعات باشد، میتوان گفت دچار اسهال شده. اسهال نوزاد در صورتی که درمان نشود میتواند نگران کننده و خطرناک باشد. 

مجموعه عوامل زیادی در بروز اسهال در نوزاد دخالت دارد که از تغییر در رژیم غذایی گرفته تا عفونت روده، طیف متنوعی را در برمی‌گیرد.

از این رو توصیه می‌شود دستانتان را به ویژه قبل و بعد غذا دادن به نوزاد مرتب بشویید تا احتمال بروز اسهال در او کاهش یابد. همچنین پس از تعویض پوشک دستانتان را با دقت شستشو دهید تا بدین ترتیب عفونت عامل اسهال گسترش پیدا نکند.

اسهال تعادل طبیعی آب و نمک بدن نوزاد را تغییر می‌دهد. وقتی بدن نوزاد همراه با اسهال آب و نمک زیادی را از دست می‌دهد، دچار کم‌آبی می‌شود. نکته مهم این است که نوزادان به سرعت دچار کم‌آبی می‌شوند. معمولا دو تا سه روز پس از شروع اسهال، کم‌آبی بدن نوزاد نیز آغاز می‌شود. شکل‌گیری چنین وضعیتی می‌تواند بسیار خطرناک باشد به خصوص اگر نوزاد تازه به دنیا آمده باشد.

درصورتیکه این علایم کم آبی را در نوزادتان مشاهده کردید با متخصص اطفال مشورت کنید:

چطور بفهمیم نوزاد اسهال دارد

 

همچنین درصورتی که نوزادتان قبل از 6 ماهگی دچار اسهال شده و علایم زیر را دارد به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید:

معمولا پزشکان استفاده از داروهای ضد اسهال را برای نوزادان توصیه نمی‌کنند با این حال در برخی موارد تجویز آنتی بیوتیک برای درمان عفونت باکتریایی یا داروی ضد انگلی به منظور از بین رفتن عفونت انگلی تنها راه مؤثر است. برای درمان نوزادانی که دچار اسهال شدید می‌شوند از تزریق سرم درون رگی استفاده می‌شود. این کار در بیمارستان و تحت نظر پزشکان صورت می‌گیرد. همچنین ممکن است توصیه شود که محلول خوراکی ضد کم‌آبی یا همان ORS به نوزاد خورانده شود. این پودر که با آب مخلوط می‌شود حاوی نمک لازم برای بدن نوزاد است تا کم‌آبی خطرناکش درمان شود.

موز کمک می‌کند تا سطوح پتاسیم را بازیابی کند و به بدن کمک می کند که مواد مغذی و انرژی ضروری را جذب کند که در طول اسهال از بین رفته است. شما می توانید یک بار در روز، ترجیحا در صبح، به نوزادتان موز بدهید. این یکی از بهترین راه های درمان خانگی برای جلوگیری از اسهال در نوزادان است.
انار آنتی اکسیدان ها غنی است و ترکیبات فیبر نیز دارد. انار به عنوان یک قدرت قدرت طبیعت محسوب می شود. خواص دارویی آن از زمان های قدیم استفاده می شود. 
آب انار هم میتواند بدن نوزاد را هیدراته و فعال کند. اگر احساس می کنید هضم آب انار برای کودک شما سخت خواهد شد، آن را با مقدار کمی آب رقیق کنید و کم کم به او بدهید.

اگر نوزاد شما دچار اسهال شد و به پزشک متخصص مراجعه کردید به احتمال فراوان به شما توصیه می‌شود که تغییراتی در برنامه غذایی نوزاد ایجاد کرده و از غذاهایی نظیر موز و ترکیب برنج و غلات به او بدهید تا اسهال متوقف شود. همچنین مادرانی که از شیر خود به نوزاد می‌دهند بهتر است تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و کمتر از غذاهایی استفاده کننده که احتمال تشدید اسهال در نوزاد را به همراه دارند.

نوشته

نوشته

نوشته

نوشته

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

در برخی مواقع مدفوع کودک به صورت عادی شل است که در اکثر موارد احتیاجی به نگرانی نیست اما اگر دفع نوزاد بیشتر از حد طبیعی باشد… … ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بیشتر بدانید …)

سایر منابع:

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

می پسندم

چطور بفهمیم نوزاد اسهال دارد

0

سایر خبرها

این روغن مصرف سیگار خود را به حداقل برسانند. عصاره فلفل سیاه یکی از بهترین روغن ها جهت رفع استرس است. سم زدایی مصرف روغن فلفل سیاه به صورت موضعی احساس گرما ایجاد می کند. در ضمن این فلفل ادرار آور است. این موضوع کمک می کند تا سموم و آب اضافی بدن دفع شود. همچنین جهت عدم تحمل گلوکوز در سیستم بدن فلفل سیاه تجویز می شود. مصرف فلفل سیاه شما می توانید …

های گوارشی به بهبود عملکرد سیستم هاضمه بدن کمک می کند. 4- زردچوبه زردچوبه برای درمان درد معده، اسهال، گاز های روده ای و نفخ معده بسیار مناسب است. 5- بادرنجبویه این گیاه از خانواده نعنا است و از زمان های قدیم برای درمان استرس، بی خوابی، کم اشتهایی و تسهیل در هضم غذا استفاده می شده است. 6- برگ کنگر این گیاه موجب تحریک کبد و صفرا می شود که این دو …

شود جذب کالری از غذا کاهش پیدا کند، چون باعث تحریک روده بزرگ می شود نه روده کوچک. بر این اساس، سنا تنها باعث از دست دادن مدفوع و آب از روده های پایینی شده و در نتیجه فقط موجب کم آب شدن بدن، از دست دادن الکترولیت های حیاتی و گاهی گرفتگی های درد آور می شود . ” بر اساس این طرح دعوی، این چای ها حتی می توانند باعث افزایش وزن نیز بشوند: یک ملیّن گیاهی ( سنا ) که می تواند در واقع با …

پایین همراه باشد. احتمالا همانطور که می دانید، یک دوره آنتی بیوتیک و مصرف آن با تجویز پزشک منجر به درمان عفونت های دستگاه ادراری می شود. اما امروز دستورالعمل هایی وجود دارد که بدون وابستگی به این داروها و با تکمیل رژیم غذایی خود با برخی میوه ها بتوانید این عفونت ها را از خود دور یا سیر درمان آنها را تقویت کنید.اساسا برخی میوه ها غنی از ویتامین ث و ترکیبات دیگری هستند که رشد باکتری ها در …

فقهی ما هم هست. شما تقلید را برای دو قشر عالم و جاهل چگونه در جامعه ترویج می کنید چرا تقلید از اعلم را واجب می دانید برای اینکه باید از عالم تر بپرسند. این حکم عقل و بدیهی است و همه ما قبول داریم. نباید به گونه ای باشد که حوزه علمیه از علوم روز دنیا چیزی نداند تخصصی کردن علوم در حوزه یک ضرورت است هاشمی رفسنجانی بار دیگر با تاکید بر ضرورت تخصصی شدن اجتهاد بیان می کند …

کمک می کند. مصرف گریپ فروت میتواند فشارخون بارداری را کاهش داده و از زایمان زودرس جلوگیری کند3 بار مصرف آن در هفته برای خانم باردار مشکلی ایجاد نمیکند. البته بهتر است خانم های باردار آب این میوه را بگیرند و آن را پس از کمی شیرین کردن با عسل یا شیره خرما میل کنند تا دچار افت فشار خون نشوند. تغذیه شاید یکی از مهمترین بخشهای بارداری باشد – نه تنها برای اینکه شما از بدن خودتان …

در بارداری و ناراحتی در شما می گردد. این عضلات معمولا پس از تولد نوزاد به جای اصلی شان باز می گردند. یبوست در بارداری: یکی دیگر از علل درد شکم در باردرای یبوست در بارداری است. هورمون های بارداری سرعت عمل هضم در بدن شما را پایین می آورند؛ علاوه براین وزن رحم باعث فشار آوردن بر روی روده ی بزرگ شده و مجموع این موارد باعث می شود مواد دفعی بدن تان با سرعت کمتری حرکت نمایند. این مساله در صورت …

می باشند که سطوح یک نوع کربوهیدرات موجود در غذاها را نشان داده و قادر به تخمیر شدن و تبدیل به گاز شود. هنگامیکه کاربر هر بسته را مصرف کرده دستگاه روند پاسخ روده تان نسبت به غذاهای خاص را تخمین زده و آن را از طریق اپلیکیشن روی دستگاه هوشمندتان نشان می دهد. این گجت همراه با پیگیری روند گوارش به افراد مبتلا به نفخ، درد شکم، اسهال و یبوست کمک می کند. بنابراین، احتمال دارد به مشکلات گلوتن و افرادی که نیاز به پیگیری رفلکس اسید معده شان دارند کمک نکند. شما می توانید جذاب ترین اخبار و مقالات دنیای تکنولوژی را در کانال تلگرام زوم تک دنبال کنید. برای عضویت در این کانال، اینجا کلیک کنید. …

، بر می گردد. پادگن یا آنتی ژن ماده ای است که می تواند بدن را برای ساخت پادتن تحریک نماید. تقریباً تمامی موادی که به شکل آنتی ژن عمل می کنند، پروتئین های خارجی هستند که از راه عفونت، تزریق و یا روش های دیگر وارد بدن می شوند. پادتن یا آنتی بادی ماده ای است که در پاسخ به تحریک یک آنتی ژن در بدن ساخته شده و با آن واکنش نشان می دهد. آنتی ژن های گروه های خونی بر سطح گلبول …

های دستگاه تنفسی می شود. از دیگر خواص این ماده معجره آسا می توان به خاصیت ضد باکتریایی، از بین بردن مخاط موجود در ریه، نرم کردن گلو، کاهش درد و کاهش سرفه اشاره کرد. گل های آن مسکن و آرام بخش هستند و مصرف چای آن به درمان بی خوابی کمک می کند. محلول خرگوشک برای رشد مو و ابرو موثر است. غرغره کردن با چای گل ماهور گلودرد را برطرف می کند. در درمان اسهال و خون ریزی روده موثر است. برای درمان زخم های باز، ورم …

…> در صورت مصرف روزانه سیب، احتمال خس خس کردن، آسم و اگزما برای نوزادتان نه تنها در دوران کودکی بلکه در مراحل بعدی زندگی او نیز کاهش می یابد. انبه و بارداری اگر شما از مادرانی می باشید که علاقه زیادی به انبه دارند، ما به شما پیشنهاد می کنیم طی دوران بارداری این میوه را بخورید. انبه حاوی مقدار زیادی ویتامین C می باشد که عمل گوارش را منظم تر کرده، یبوست را کاهش می دهد و از عفونت های جزئی جلوگیری می کند. از آن جایی که این میوه تابستانی می باشد، اگر شما در طول این فصل باردار هستید، حتما از وجود این میوه خوشمزه در رژیم غذایی خود اطمینان کسب کنید. …

. • خوردن شلغم باعث کاهش شانس ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید در دوران بارداری زنان می شود. • علاوه بر این موارد، مواد مغذی موجود در گیاه شلغم به تولید بافت همبند در داخل بدن انسان، به ویژه زنان باردار کمک زیادی می کند. • برخی محققان معتقد هستند که مصرف منظم شلغم احتمال بروز زوال شناختی را در انسان، به ویژه مادران باردار و جنین داخل رحم این افراد کاهش می دهد. • به عنوان یک …

…، سرانه مصرف مایعات برای مردان 2.9 لیتر در روز و برای زنان 2.2 لیتر است این رقم برای زنان باردار به 2.5 لیتر در روز و برای زنان شیرده به 2.8 لیتر افزایش می یابد. نقش نوشیدن آب در سلامت مادر و جنین دکتر احمد مرتضوی، متخصص زنان و زایمان، در خصوص اثرات کمبود آب در زنان باردار می گوید: نوشیدن مایعات سالم باعث دفع سموم بدن می شود و درنتیجه از بروز هرگونه عفونتی در بدن مادر جلوگیری می …

به گزارش بلاغ ، دکتر ریحانه برکتین*: تشنج ناشی از تب معمولا عفونت سیستم عصبی مرکزی و یا اختلالات خونی نمی باشد ودر بیمار سابقه تشنج بدون تب هم وجود ندارد. تشنج ناشی از تب معمولا تمام بدن را در بر می گیرد، به صورت سختی اعضا بدن و سپس لرزش اندام هاست، معمولا کمتر از یک ربع ساعت به طول می انجامد و در یک دوره 24 ساعته نیز فقط یک بار اتفاق می افتد. در بعضی از موارد تشنج طولانی تر …

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه ساجده، عفت حکمت آرا ، کارشناس میانسالان مرکز بهداشت بجنورد اظهار کرد: آندومتریوز از واژه آندومتر یعنی بافت پوشاننده سطح داخلی رحم گرفته شده است، در واقع بافت آندومتر باید فقط در درون رحم وجود داشته باشد. وی ادامه داد: این بیماری زمانی اتفاق می افتد که بافت آندومتر در بعضی دیگر از اعضای بدن که بیشتر در شکم و لگن …

چون یخ و بستنی و برخی داروها همگی در این حالت موثر هستند. نوشیدن چای بابوبه یکی از راه های برطرف کردن التهاب و سردی معده است، می توان این چای را همراه با نبات یا لیمو ترش مصرف کرد تا علاوه بر درمان مشکل اسیدی شدن و سردی معده با عوامل عفونت زا در دستگاه گوارش هم مبارزه کند. آب برنج هم یکی دیگر از داروهای مفید برای درمان مشکل سردی و ترش کردن معده است، برای این کارمقدار کمی برنج …

باعث ایجاد شرایطی می شود که در آن میزان اکسیژن خون به شدت کاهش می یابد. بنزوکائین را نباید به هیچ وجه برای کودکان زیر دو سال استفاده کرد. یک خطر دیگر در مورد مصرف این نوع داروها این است که شما نمی توانید دارو را درست در محل مورد نظر بمالید و حتماً به سایر بخش ها نیز مالیده می شود. حتی نوزاد بخشی از آن را قورت می دهد (از طریق بزاق دهان) و از این راه گلوی او بی حس می شود و سخت تر می تواند شیر بنوشد …

افزایش می دهد. این مکانیسم شاید به علت ایجاد کاهش استروژن در زنان و کاهش جذب کلسیم از روده ها صورت بگیرد.هورمون درمانی: که در سنین یائسگی مؤثر است.محدود کردن مصرف کافئین: دو تا سه فنجان قهوه در روز صدمه ای به ما نمی زند، به شرطی که از کلسیم لازم استفاده کنیم. مراقبت های شخصی حفظ صحیح وضعیت بدنی: باید در ایستادن و راه رفتن دقت کنید. سر را بالا نگهدارید و پشت را صاف کنید. از خم شدن و …

تخلیه می کند دچار یبوست نیست حتی اگر این دفع هر چند روز یک بار اتفاق بیفتد. گاهی یبوست در نوزادان می تواند ناشی از ناتوانی تجربه دفع مدفوع باشد. اگر نوزاد در هنگام دفع مدفوع دچار درد و سختی شود برای روزهای دیگر و دفع مدفوع بعدی به دلیل ترسی که از قبل به او وارد شده است سعی می کند به خودش فشار نیاورد و مدفوع را دفع نکند که این خود باعث یبوست می شود. مصرف مقادیر قابل توجهی از شیر گاو به خصوص در اطفال …

2015 میلادی نشان می دهد که هومئوپاتی هیچ اثر مثبتی بر روی درمان بیماری ها ندارد و این امر فروش داروهای هومئوپاتی در این کشور را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است. آنچه درباره خوردن برنج خام گفته می شود این است که: “دانه برنج در بدن شما می پزد و در فرآیند پخت قد می کشد. برنج کمر باریک و قد بلند است … روزی ده عدد قورت بدهید تا هم لاغر و هم قدبلند شوید. وقتی هر روز این کار را انجام می دهید …

، کبد آن را از طریق ادرار کردن دفع میکند. زردی غیرمحلول در آب: در نوع دوم زردی، بیلیروبین محلول در آب نیست و از راه ادرار کردن دفع نمیشود و در بدن باقی میماند، در صورتیکه درمان آغاز نشود و میزان بیلیروبین بیش از حد شود، در مغز نوزاد رسوب کرده و عقبماندگی ذهنی نوزاد را همراه دارد. به دستش نگاه کنیم یا چشمش؟ زردی اولین اثرش را روی چشمها میگذارد و سفیدی چشمها بهزردی …

از غذاها را برای اولین بار امتحان می کنند، دچار این مشکل می شوند. یبوست رایج ترین درد شکم بچه زمانی است که آنها یبوست دارند. اگر روده های بچه شما کمتر از حد معمول کار می کنند و به خصوص اگر شکم او در سه روز یا بیشتر کار نکرده و وقتی هم کار می کند، با مشکل روبروست، احتمالا او یبوست دارد. نشانه دیگر مدفوع سخت و خشک است که به سختی از روده او بیرون می آید. اگر بچه شما غذاهای سفت می …

توسط کودک به مدت طولانی عامل دیگر برای ابتلا به عفونت دستگاه ادراری است. ریفلاکس مثانه به حالب نیز یک نتیجه عفونت ادراری است که در آن ادرار از مثانه به حالب و کلیه ها راه می یابد. درمان عفونت ادراری در کودکان بیشتر عفونت های ادراری ظرف 24 تا 48 ساعت بعد از درمان با آنتی بیوتیک بهبود یافته و مشکلی در درازمدت ایجاد نمی کنند. در بسیاری از موارد درمان در برگیرنده یک دوره مصرف کامل …

مشکل خاصی نباشد، با تغییر سبک زندگی، نوع تغذیه و استفاده از ملین ها زیر نظر پزشک می توان به راحتی آن را درمان کرد. یک رژیم غذایی پرفیبر می تواند به بهبود وضعیت بیمار کمک کند. بسیاری از افراد مبتلا به یبوست معمولا دچار نفخ نیز هستند، به همین دلیل مصرف غذاهای فیبردار در ابتدا باید با حجم کم باشد و به مرور بر حجم آنها اضافه شود. چنانچه مشکل فرد با برنامه غذایی برطرف نشود، باید از راه های دیگر …

…، ممکن است 5 تا 7 روز طول بکشد. اگر کودک آنتی بیوتیک می گیرد ممکن است 48 ساعت طول بکشد تا تب پایین بیاید. داروهای تب بر درجه حرارت بدن را موقتاً پایین می آوردن ولی تأثیری بر عفونت ندارند. وجود تب بدون علامت دیگر در صورتیکه کودک تب داشته باشد ولی علائم دیگری نظیر آبریزش بینی، سرفه، استفراغ، یا اسهال نداشته باشد تشخیص می تواند مشکل باشد. بعضی عفونت های ویروسی نظیر Roseola (جوش …

برای اندازه گیری دمای بدن از تب سنج استفاده کنید.تب نشان دهنده عفونت در بدن نوزاد است، با این علامت به شما هشدار می دهد که درون بدنش عفونت وجود دارد. زمانی که کودک تب می کند سعی کنید بیشتر استراحت کند. استراحت کودک می تواند باعث کاهش تب شود. تب چیست؟ برای درک درست اینکه تب چیست ابتدا باید سراغ هیپوتالاموس که غدهای در مغز است برویم. این غده که در وسط پایه مغز واقع شده مثل یک …

آنتی اکسیدان های قوی گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که معمولا در چهارچوب رژیم های لاغری گنجانده می شود. آب گوجه فرنگی برای تصفیه خون و دفع سمومی که باعث ایجاد التهاب، خستگی و سنگینی در بدن می شوند بسیار مفید است. این نگین سبد سبزیجات قادر است سوخت و سازبدن را افزایش داده و به چربی سوزی کمک کند. مصرف منظم آب گوجه فرنگی در نخستین ساعات روز به همراه یک صبحانه متنوع و کامل به شما …

بدن افراد چاق به علت دارا بودن بیش از حد این سلول ها نمی تواند سوخت و ساز طبیعی لازم برای سوزاندنشان را داشته باشد و هر چه قدر هم که این افراد غذاهای چرب و پرکالری مصرف کنند این سلول ها مانند ریسمانی در هم پیچیده می شوند که سوزاندن و از بین بردنشان دیگر خارج از اراده و اختیار قرار می گیرد. پس چاره چیست؟ این یک معادله ساده است که حل کردن آن نیازی به فکر خارق العاده ای ندارد. چرخه بدن افراد چاق به …

دارند (به علت داشتن ید) مفید است. علاوه بر این برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، رفع عفونت، کمک به رشد استخوان ها و افزایش رشد و نمو (که به دلیل داشتن این خواص بارز به زنان باردار مصرف آن توصیه می شود) موثر است. در میان ارزش های غذایی این گیاه، بیشترین اعتقاد برای درمان سرماخوردگی است تا حدی که برخی به آن پنیسیلین طبیعی لقب داده اند.در احادیث نیز نقل شده است که هیچکس نیست مگر آنکه رگی از جذام در …

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو ، در بررسی نزدیک به 565.000 فردبزرگسال مشاهده شده است کسانی که داروهای سوزش معده مصرف می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های ناشی از باکتری های C. difficile و Campylobacter قرار دارند هر دو نوع باکتری مذکور باعث درد شکم و اسهال می شوند، اما می توانند تبدیل به مشکل جدی تری نیز گردند. به گفته محققان این مطالعه داروهای سوزش معده شامل …

چطور بفهمیم نوزاد اسهال دارد
چطور بفهمیم نوزاد اسهال دارد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *