چطور بفهمیم ناقل کرونا هستیم

 
helpkade
چطور بفهمیم ناقل کرونا هستیم
چطور بفهمیم ناقل کرونا هستیم

ویروس کرونا در بیش از ۱۸۰ کشور، از جمله ایران و بریتانیا، پخش شده است و جان بیش از ۴۵ هزار نفر را گرفته است.

اما این بیماری چیست؟ چگونه پخش می‌شود؟ شخص ناقل در چه زمانی بیش از همیشه دیگران را آلوده می‌کند؟

چگونه از خود محافظت کنم؟

بهترین کار شست‌وشوی مرتب و کامل دست‌ها است، ترجیحا با آب و صابون.

ویروس کرونا از طریق سرفه کردن بیمار پخش می‌شود. ترشحاتی که به خاطر سرفه در هوا پخش می‌شود پر از ویروس است. این ترشحات ممکن است از طریق استنشاق، یا با لمس سطوح آلوده به آن و سپس دست زدن به چشم‌ها، بینی و دهان وارد بدن شما شود.

چطور بفهمیم ناقل کرونا هستیم

لذا استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه، لمس نکردن صورت با دستان آلوده، و دوری کردن از افراد مبتلا در کاهش شیوع این ویروس نقش مهمی ایفا می‌کند.

اما کارشناسان پزشکی عقیده دارند که استفاده از ماسک صورت اقدام محافظتی موثری نیست.

این ویروس باعث عفونت ریه‌ها می‌شود. نخستین علامت بیماری تب است و سپس سرفه خشک که می‌تواند به مشکلات تنفسی نیز منتهی شود.

سرفه باید جدید و پیوسته باشد، یعنی سرفه زیاد برای مدتی بیش از یک ساعت، یا سه نوبت یا بیشتر سرفه ظرف ۲۴ ساعت (اگر شما در حالت عادی سرفه می‌کنید، ممکن است از حالت عادی بدتر باشد).

به گفته دانشمندان، میانگین زمان لازم برای بروز علائم ۵ روز است، اما در بعضی‌ها ممکن است خیلی بیشتر طول بکشد. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که دوره کمون این بیماری تا ۱۴ روز طول می‌کشد.

گزارش‌هایی نیز مبنی بر از دست رفتن حس بویایی و چشایی دریافت شده است.

تعداد افرادی که در شبکه‌های اجتماعی از فقدان حس بویایی و چشایی می‌گویند افزایش پیدا کرده است و تست ویروس کرونای بعضی از آن‌ها نیز مثبت بوده است به همین دلیل از دست رفتن این دو حس جزو علائم این بیماری محسوب شده است.

با این حال، مدارک موجود تا اینجا بیشتر شهودی است و ویروس‌های سرماخوردگی عادی نیز بعضا به از دست رفتن حس بویایی و یا چشایی منجر می‌شوند.

دوره اوج انتقال ویروس همزمان با بروز علائم است، اما گفته می‌شود که بعضی‌ها ممکن است حتی پیش از شروع بیماری نیز ویروس را پخش کنند.

علائم اولیه این بیماری را می‌توان به راحتی با بیماری‌های زمستانی دیگری مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا اشتباه گرفت.

نرخ مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری به نظر کم می‌آید – بین ۱ تا ۲ درصد – اما نمی‌توان خیلی به این آمار اتکا کرد.

در حال حاضر هزاران نفر تحت درمان قرار دارند که ممکن است در آینده جان خود را از دست بدهند – لذا نرخ مرگ‌ومیر می‌تواند بیشتر باشد. اما اگر تعداد زیادی از موارد ابتلای خفیف کشف‌نشده باقی بمانند، نرخ مرگ‌ومیر می‌تواند کمتر هم باشد.

بررسی اطلاعات ۵۶ هزار بیمار توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد:

•۶ درصد موارد بیماری وخیم است – نارسایی ریوی، شوک عفونی، نارسایی اعضا و خطر مرگ

•۱۴ درصد موارد بیماری با علائم شدید همراه است – مشکلات تنفسی و تنگی نفس

•۸۰ درصد موارد بیماری با علائم خفیف همراه است – تب و سرفه که در بعضی موارد با سینه پهلو همراه است

بیماری در افراد مسن تر، و کسانی که مشکلات پزشکی دیگری دارند (مانند آسم، دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا)، به احتمال زیاد سختتر خواهد بود. اطلاعات بیماران چینی نشان می‌دهد که احتمال مرگ آقایان بیشتر از خانم‌ها است.

برای درمان این بیماری باید از بدن بیمار حمایت کرد، از جمله حمایت تنفسی، تا سیستم ایمنی بدن بتواند ویورس را شکست دهد. کارها برای طراحی و تولید واکسن آغاز شده است.

توصیه مقامات بهداشتی بریتانیا این است که کسانی که علائم خفیفی دارند – مثل سرفه مرتب و تب بالای ۳۷.۸ درجه سانتیگراد – باید خود را حداقل به مدت ۷ روز قرنطینه کنند. همچین از مردم خواسته شده است که به اورژانس و پزشک مراجعه نکنند.

اگر با کسی که ممکن است ناقل ویروس باشد تماس داشته‌اید، شاید مجبور شوید که خود را قرنطینه کنید. در عین حال، کسانی که به مناطق درگیر این ویروس سفر کرده‌اند نیز ممکن است لازم باشد خود را قرنطینه کنند.

البته همه کشورها تمهیدات یکسانی در نظر نگرفته‌اند. برای مثال، مرکز پیشگیری و درمان بیماری‌های ایالات متحده به مردم توصیه می‌کند که در صورت بروز علائم با پزشک خود تماس بگیرند و از کسانی که علائم خفیفی دارند می‌خواهد که خود را قرنطینه کنند.

سازمان بهداشت جهانی نیز توصیه‌هایی برای مردم منتشر کرده است.

از چه کسانی و چگونه آزمایش گرفته می‌شود؟

سازمان بهداشت عمومی انگلستان در آخرین دستورالعمل خود اعلام کرده است که از کسانی که علائم خفیف دارند آزمایش گرفته نخواهد شد.

اما از کلیه کسانی که با علائمی شبیه آنفلوآنزا در بیمارستان بستری شده باشند آزمایش گرفته می‌شود.

اگر از شما آزمایش گرفته شود، شاید بخواهند که خود را تا زمان مشخص شدن جواب آزمایش قرنطینه کنید.

روزانه ده‌ها هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا از سراسر دنیا گزارش می‌شود. اما گمان می‌رود که مقامات بهداشتی شناخت دقیقی از کلیه موارد ابتلا ندارند.

این ویروس در پی بروز در چین حالا دارد به سرعت در خیلی از کشورهای دیگر نیز شیوع پیدا می‌کند.

۶۷ روز طول کشید تا این ویروس ۱۰۰ هزار نفر را آلوده کند – اما آلوده کردن ۱۰۰ هزار نفر بعدی تنها ۱۱ روز طول کشید و ۱۰۰ هزار نفر بعد از آن نیز تنها ۴ روز.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

پس از بحران کرونا، دانشمندان بیشتر متوجه ویژگی‌های عجیب و نگران کننده این ویروس شده‌اند. علائم کرونا در بسیاری افراد، سرفه، تب و از دست رفتن حس بویایی و چشایی است ولی بعضی با وجود آلودگی به این ویروس، هیچ علامتی ندارند و حتی خود متوحه نمی‌شوند که ناقلند. محققان می‌گویند بسیار مهم است که تعداد این “ناقلان خاموش” را بدانیم و اینکه آیا آنها باعث شیوع بیشتر این همه‌گیری جهانی می‌شوند یا نه.

کسانی که روز ۱۹ ژانویه امسال در کلیسایی در سنگاپور جمع شده بودند اصلا فکر نمی‌کردند تاثیری جهانی بر شیوع ویروس کرونا بگذارند. آن روز یکشنبه بود و طبق معمول یکی از موعظه‌ها به زبان ماندارین (چینی) ایراد می‌شد. در میان جمعیت، در طبقه همکف در ساختمان اداری، یک زوج ۵۶ ساله بودند که صبح آن روز از چین رسیده بودند. آنها کاملا سالم به نظر می‌رسیدند و هیچ کس فکر نمی‌کرد ناقل کرونا باشند. در آن زمان، سرفه مکرر بارزترین علامت و محتمل‌ترین راه انتقال شناخته می‌شد. نبود علامت به این معنی بود که احتمال انتقال ویروس وجود ندارد.

بعد از اتمام مراسم این زن و مرد آنجا را ترک کردند ولی کمی بعد، ۲۲ ژانویه ، حال زن وخیم و دو روز بعد شوهرش هم بیمار شد. آنها از ووهان آمده بودند که کانون شیوع این بیماری بود. هفته بعد هم سه نفر از اهالی آن محله بدون هیچ دلیل مشخصی بیمار شدند و این باعث اولین و تعجب‌برانگیزترین موارد کرونا در سنگاپور شد. بررسی این موضوع به درکی تازه و نگران‌کننده منجر شد از چگونگی موفقیت ویروس کرونا برای پیدا کردن قربانیان جدید.

دکتر ورنون لی، مدیر مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت سنگاپور می‌گوید: “ما بسیار گیج شده بودیم. افرادی که با هم هیچ آشنایی نداشتند یکدیگر را آلوده می‌کردند بدون اینکه علائم بیماری را داشته باشند.”

طبق دانسته‌های آن روزها، پیدایش این موارد جدید منطقی نبودند. به همین دلیل دکتر لی و همکارانش با کمک پلیس و متخصصان ردیابی بیماری، تحقیقاتی را آغاز و نقشه دقیقی تهیه کردند که با جزئیات نشان می‌داد هر کس، در چه زمانی، کجا بوده است. این همان فرآیند معروف به ردیابی تماس بود که مشابه آن قرار است در بریتانیا اجرا شود. سنگاپور برای این سیستم ردیابی مشهور شده که با مهارت و سرعت افرادی را که به نوعی در شیوع بیماری دخیل بودند شناسایی کرد.

چطور بفهمیم ناقل کرونا هستیم

منبع تصویر، Getty Images

در ابتدای این همه گیری جهانی، سنگاپور به عنوان نمونه درخشان چگونگی مقابله با این ویروس مطرح شد

بازرسان طی چند روز با حدود ۱۹۱ نفر از اعضای آن کلیسا صحبت کردند و فهمیدند ۱۴۲ نفر آن روز یکشنبه در کلیسا بوده‌اند. آنها بسرعت متوجه شدند دو فرد آلوده به ویروس به همان مراسمی رفته بودند که آن زوج چینی هم در آن حضور داشتند. دکتر لی می‌گوید: “در طول مراسم شاید آنها با هم صحبت کرده یا به هم خوش‌آمدگفته باشند”.

این می‌توانست توضیحی برای چگونگی انتقال ویروس باشد ولی روشن نمی‌کرد که زوج چینی چگونه بیماری را منتقل کرده‌اند در حالی که در آن زمان علائم بیماری را نداشتند. معمای بزرگتر هم وجود داشت. یک زن ۵۲ ساله سنگاپوری هم آلوده شده بود که در آن مراسم شرکت نکرده بود. او به مراسمی رفته بود که همان روز، کمی دیرتر، در همان کلیسا برگزار شده بود اما معلوم نبود چگونه آلوده شده است.

بازرسان به سراغ دوربین‌های مداربسته کلیسا رفتند و فیلم‌های آن یکشنبه را بررسی کردند و متوجه چیزی غیرمنتظره شدند. زنی که دیرتر به مراسم رفته بود، روی همان صندلی‌ای نشسته بود که زوج چینی چند ساعت قبل نشسته بودند. زوج چینی بدون هیچ علامت یا احساس بیماری، ویروس را منتقل کرده بودند. شاید با دست آلوده به صندلی دست زده بودند یا شاید قطرک‌های تنفسی‌شان که آلوده به این ویروس بوده روی صندلی نشسته بود. جواب این هنوز مشخص نیست ولی این یافته، پیامد عظیمی داشت.

برای دکتر لی که تمام شواهد را کنار هم گذاشته بود، فقط یک توضیح وجود داشت، افرادی که از آلودگی خود به کرونا مطلع نیستند هم این ویروس را منتقل می‌کنند. این کشف تازه ای بود که به تمام دنیا مربوط می شد چرا که توصیه بهداشتی اصلی همه جا این بود که مراقب ظهور علائم بیماری در خود و دیگران باشند. ولی اگر این ویروس، نامرئی و خاموش می‌تواند از طریق افراد بدون علامت منتقل شود، چگونه می‌شود آن را مهار کرد؟

دکتر لی لحظه‌ای را به یاد می‌آورد که در دفتر کارش ناگهان متوجه واقعیت شد: “هر کشف علمی مثل همان لحظه ‘یافتم، یافتم ‘ است که متوجه می‌شوید با کمک سخت‌کوشی دیگران، به چیزی بسیار مهم دست یافته‌اید.”

منبع تصویر، Getty Images

سنگاپور گمان می کرد توانسته ویروس را کنترل کند، ولی بعد شاهد افزایش موارد آلودگی بود

آنچه روشن شد همان “سرایت قبل از بروز علائم” بود یعنی زمانی که هنوز سرفه ، تب و سایر علائم شناخته شده ظاهر نشده و اشخاص متوجه آلودگی خود نیستند.

این تحقیق در کنار تحقیقات دیگر نشان داد که افراد آلوده ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از بروز علائم، و شاید بیشتر از هر وقت دیگری، می‌توانند ویروس را به دیگران سرایت دهند. آگاهی از این موضوع می‌تواند بسیار ارزشمند باشد؛ به محض اینکه بفهمید بیمار شده‌اید، می‌توانید به همه کسانی که با شما در تماس بوده‌اند اطلاع بدهید در خانه بمانند. این یعنی قبل از بروز علائم، کسانی که قابلیت زیادی برای آلوده کردن دیگران دارند، می‌توانند خود را قرنطینه کنند.

در مورد چگونگی انتقال این بیماری بدون سرفه و پخش کردن قطرک‌های حاوی ویروس، هنوز بحث است. یک احتمال این است که فقط با تنفس و حرف زدن با دیگران ویروس منتقل می‌شود. اگر ویروس در بخش فوقانی دستگاه تنفسی در حال تکثیر باشد، ممکن است با بازدم منتشر شود بنابراین افرادی که در فاصله نزدیکی از هم هستند، بخصوص در محیط‌های سربسته، می‌توانند یکدیگر را آلوده کنند.

احتمال دیگر انتقال ویروس از راه لمس است یعنی فرد آلوده به ویروس، به دیگران یا دستگیره در یا صندلی کلیسا دست می‌زند و آن را منتقل می‌کند.

در هر دو حالت ویروس کرونا از بی‌اطلاعی فرد از آلودگیش سوء استفاده می‌کند.

این معما حتی اسرارآمیزتر است و دانشمندان هنوز هیچ پاسخ مشخصی برای آن پیدا نکرده‌اند. این درست که افراد قبل از بروز علائم می‌توانند ویروس را سرایت دهند اما کسی که علامت ندارد چگونه می‌تواند از آلودگیش به ویروس مطلع شود؟

منبع تصویر، Getty Images

مری مالون خود به تفوئید مبتلا نمی‌شد اما ناقل آن بود

“بی‌علامتی” یعنی فرد بدون بروز هیچ یک از علائم بیماری، ناقل است. معروف ترین مورد آن زنی ایرلندی بود که اوایل قرن بیستم در نیویورک آشپز بود. مری مالون در هر خانه‌ای که استخدام می‌شد، اهل آن خانه به تیفوئید (حصبه) مبتلا می‌شدند و در نتیجه سه نفر یا بیشتر جانشان را از دست دادند. خود مری مالون کاملا سالم به نظر می‌رسید. در نهایت ارتباط این موارد پیدا و او به عنوان منتشرکننده این بیماری شناخته شد. روزنامه‌ها به او لقب “مری تیفوئید” دادند که از آن بیزار بود. او را ۲۳ سال تا زمان مرگش در سال ۱۹۳۸ میلادی در قرنطینه نگه داشتند.

ماجرای حیرت‌انگیز ‘مری حصبه’، تبعیض، مرگ، قرنطینه و بستنی هلو

آملیا پاول فهمید بدون هیچ علامتی آلوده به کرونا است. او پرستار بخش در بیمارستان ادنبروک کمبریج بود و پزشکی تلفنی نتیجه آزمایش کرونایش را به او اطلاع داد. او هنگام مراقبت از مبتلایان به کرونا همیشه از لوازم محافظت فردی استفاده می‌کرد. آملیای ۲۳ ساله می‌گوید: ” خیلی عجیب بود. باورم نمی‌شد این طور باشد چون حالم کاملا خوب بود.”

او باید بسرعت محل کار را ترک و خود را در خانه قرنطینه می‌کرد. او می‌گوید: “خیلی نگران بودم چون می‌دیدم حال این بیماران بسرعت وخیم می شود و نمی‌دانستم این اتفاق برای من هم خواهد افتاد یا نه”. ولی این اتفاق نیفتاد. “حال من اصلا بد نشد، در خانه ورزش می‌کردم و غذا می‌خوردم و خوابم هم طبیعی بود”.

یکی از بزرگترین نگرانی‌های آملیا این است که نادانسته ویروس کرونا را به همکارانش در بیمارستان یا بیمارانی که از آنها مراقبت می‌کرد انتقال داده باشد

در حال حاضر معلوم نیست تعداد افراد آلوده چقدر است.

آملیا در تحقیقی که روی تمام کارکنان آن بیمارستان انجام شد از آلودگی خود مطلع شده بود. این تحقیق نشان داد که سه درصد از بیش از هزار نفری که در آن زمان هیچ علامتی نداشتند، به این ویروس آلوده بودند. حتی در کشتی گردشی “دایموند پرینسس” که اوایل امسال سفر خود را از ساحل ژاپن آغاز کرده بود، موارد بدون علامت این بیماری زیاد بود. در این کشتی که بعد “محیط کشت عفونت” لقب گرفت، حدود ۷۰۰ فرد آلوده پیدا شد.

محققان همچنین دریافته‌اند که ۷۵ درصد افراد آلوده هیچ علامتی نداشتند. بیش از نیمی از ساکنان یک خانه سالمندان در ایالت واشنگتن هم بدون هیچ علامتی آلوده بودند.

تحقیقات مختلف احتمال بی‌علامتی را بسیار متفاوت نشان داده‌اند؛ از پنج تا هشتاد درصد.

پرفسور کارل هنگن در دانشگاه آکسفورد با همکارانش ۲۱ تحقیق را بررسی کردند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که “حتی یک تحقیق معتبر وجود ندارد که تعداد آلودگی‌های بی‌علامت را تعیین کند”.

آنها می‌گویند اگر غربالگری کرونا فقط برای افرادی انجام شود که علامت دارند “احتمالا موارد زیادی” شناسایی نمی‌شوند.

تحقیقی در چین نشان داده موارد بی‌علامت بیشتر از علامت‌دار است و هشدار داده که “بیماران بدون علامت که ‘ناقلان خاموشند ‘ باید برای کنترل و پیشگیری از بیماری در نظر گرفته شوند.”

گروهی که روی کشتی “دایموند پرینسس” تحقیق می‌کردند انتشار ویروس توسط افراد بی‌علامت را کمتر از افراد علامت‌دار دانستند با این حال تخمین زدند افراد بی‌علامت باعث آلودگی افراد زیادی شده‌اند.

منبع تصویر، Getty Images

دانشمندان در نوریچ انگلستان در تلاشند برای کل جمعیت شهر آزمایش کرونا انجام دهند. مسئول این برنامه پرفسور نیل هال، مدیر یک مرکز تحقیقات علوم زندگی به نام موسسه ارلهام است. او می‌گوید: “احتمال می‌رود افراد بدون علامت، ‘ماده تاریک ‘ این همه‌گیری جهانی باشند”.

ماده تاریک، ماده‌ای است نامرئی که تصور می‌شود که بیشتر عالم از آن تشکیل شده ولی هنوز شناسایی نشده است. پرفسور هال می‌گوید افراد بی‌علامت می‌توانند موتور محرک این همه‌گیری جهانی باشند و حتی با وجود تمهیدات بهداشتی باعث ادامه آن شوند:

“اگر افراد متوجه نباشند که بیمارند و از وسایل نقلیه عمومی و مراکز درمانی استفاده کنند، باعث افزایش سرایت می‌شوند. هر اقدامی که فقط افراد علامت‌داری را در نظر بگیرد که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، نیمی از مشکل را دیده است”.

گروهی از دانشمندان در کالیفرنیا اعتقاد دارند چشم اسفندیار مقابله با این همه‌گیری جهانی، عدم شناسایی ناقلانی است که علامت ندارند.

چطور بفهمیم ناقل کرونا هستیم

به نظر آنها، تنها راه مهار شیوع این بیماری، پیدا کردن افرادی است که دانسته یا ندانسته آلوده هستند.

منبع تصویر، Getty Images

چین یک برنامه آزمایش گسترده در ووهان راه اندازی کرد

نمایندگان کمیسیون علوم و فناوری پارلمان بریتانیا در نامه‌ای به بوریس جانسون نخست وزیر، توصیه مشابهی کردند و نوشتند خطر انتقال بدون علامت “پیامدهای جدی برای مدیریت این همه‌گیری جهانی دارد”. آنها همچنین خواستند تمام کسانی که از افراد آسیب‌پذیر مراقبت می‌کنند دائم تست شوند.

در شهر ووهان چین که گفته می‌شود این همه‌گیری از آنجا شروع شده رویکرد مشابهی در مقیاسی بزرگتر به کار گرفته شد. با غربالگری گسترده از ۶.۵ میلیون نفر در ۹ روز تست کرونا گرفته شد که هدف تشخیص بیماری و شناسایی افرادی بود که علامت نداشتند.

با کم شدن محدودیت و تعطیلی‌ها و استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی برای رفتن به سر کار یا خرید، مقابله با این خطر نامرئی بیش از پیش اهمیت دارد. در حال حاضر، هیچ راهی وجود ندارد که در میان این جمعیت رو به افزایش، ناقلان را شناسایی کرد.

به همین دلیل دولت‌ها اعتقاد دارند همکاری مردم برای ردیابی افرادی که با فرد آلوده در تماس بوده‌اند ضروری است تا آنها سریع خود را قرنطینه کنند.

منبع تصویر، Getty Images

دولت ها بیش از پیش بر زدن ماسک تاکید می‌کنند

دولت‌ها همچنان بهترین دفاع در برابر این ویروس را رعایت فاصله اجتماعی می‌دانند اما وقتی امکان آن نیست، توصیه می‌شود که صورتتان را بپوشانید، حتی با ماسکی که خود در خانه درست کرده‌اید.

دلیل زدن ماسک هم محافظت از شما در مقابل دیگرانی است که از آلودکی خود بی‌اطلاعند هم محافظت دیگران از شماست اگر از آلودگی خود بیخبرید. بسیاری از متخصصان نگرانند توصیه به زدن ماسک باعث شود کمتر به شستن دست و رعایت فاصله اجتماعی توجه شود یا استفاده نامناسب از ماسک، خطر سرایت را افزایش دهد. یا این حال دولت‌ها اخیرا بیش از پیش از فواید ماسک آگاه شد‌ه‌اند. ماسک بتنهایی نمی‌تواند جلوی این همه‌گیری جهانی را بگیرد ولی چون ما اطلاعات کافی درباره انتقال بدون علامت کرونا نداریم، هر راهکاری ارزش امتحان کردن دارد.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

نسخه چاپی

اظهارات اولیه مدیر فنی سازمان جهانی بهداشت در مورد میزان و احتمال انتقال ویروس کرونای جدید توسط بیمارانی که هرگز علامتی ندارند، بازتاب گسترده‌ای را در پی داشته، و در نهایت خود این نهاد را به واکنش و ادای توضیحات تازه واداشته است.

ماریا فان کرخوفه، همه‌گیرشناس و مدیر امور فنی بهداشت جهانی، روز دوشنبه این هفته در جریان نشستی با خبرنگاران اظهار داشت «بنا بر داده‌های موجود به‌نظر می‌رسد انتقال ویروس از مبتلایانی که هرگز علامت ندارند به فرد دیگر، همچنان امر نادری باشد».

افرادی که علامت ندارند با افرادی که هنوز علائم بیماری را آشکار نکرده‌اند اما به ویروس مبتلا شده‌اند فرق دارند؛ در مورد اول بیمار هرگز نشانه‌ای بروز نمی‌دهد هرچند کروناویروس در بدن او وجود دارد. در مورد دوم فرد بیمار هنوز احساس بیماری نمی‌کند، اما نشانه‌ها در او هویدا خواهند شد.

اظهارات خانم فان کرخوفه بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. به‌ویژه از این بابت که دولت‌ها در تلاش برای بازگشایی و خروج از محدودیت‌ها هستند و چنین اظهار نظری می‌تواند در سیاست‌گذاری‌ها تاثیرات مهمی داشته باشد.

چطور بفهمیم ناقل کرونا هستیم

بدون علائم، پیش از بروز علائم و ابهامات دیگر

اظهارات مدیر امور فنی سازمان بهداشت جهانی در مورد یکی از کلیدی‌ترین پرسش‌های موجود در مورد میزان شیوع ویروس، با واکنش‌ها چشم‌گیری در جامعه علمی و پژوهشگران روبه‌رو شده است.

برای نمونه دکتر اریک توپول، پژوهشگر و نویسنده آمریکایی، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته این اظهارات «به‌طور مشخصی سردرگمی به بار می‌آورد».

دو روز پیش دانشکده بهداشت جهانی هاروارد گفته بود «شواهد حاک‌ست افراد بدون علائم می‌توانند ویروس کرونای سارس-۲ را انتقال دهند… حتی برخی شواهد حاکی‌ست افراد بیشترین ویروس را چند روز پیش از بروز علائم انتقال می‌دهند».

البته این توضیحات هاروارد به افرادی که هرگز علامتی نشان نمی‌دهند اشاره مشخصی ندارد، بلکه بیشتر متمرکز بر افرادی‌ست که در مرحله پیش‌علائم هستند و در نهایت هم علامت خواهند داشت.

جرمی فاتس، متخصص امور اضطراری از دانشگاه هاروارد، در توئیتر نوشته «از نظر من بیماری بدون علامت دقیقا همان دلیلی‌ست که ما به این همه‌گیری جهانی رسیده‌ایم».

با این حال دکتر فاتس هم در مورد نحوه بازتاب اظهارات مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت ابراز تردید کرده‌ و گفته احتمالا منظور این است که این نهاد موارد زیادی از افراد بدون علامت را در روند ردیابی بیماران ثبت نکرده‌است.

این موضوع البته پیشتر نیز مطرح شده بود. در اوایل شیوع بیماری شمار کم‌تری از افراد بدون علامت تست می‌شدند و آن‌هم معمولا اتفاقی؛ در نتیجه شمار کمی قابل ردیابی بودند. اما اکنون در برخی کشورها، تست‌گیری‌های همگانی در مراکز شیوع ویروس انجام می‌شود و به همین دلیل نیز آمار و برآوردها ممکن است در هفته‌های پیش‌‌رو تصویر بهتری ارائه کنند.

تلاش برای رفع ابهام از یک پرسش کلیدی

روز سه‌شنبه خود ماریا فان کرخوفه در مورد اظهاراتش توضیحات تازه‌ای ارائه کرد.

او گفته برداشت اولیه از اظهاراتش دقیق نبوده: «آن‌چه ما برای درک بهتر شرایط لازم داریم این است که بدانیم چه شماری از افراد جامعه اساسا علامت بیماری را هرگز بروز نمی‌دهند. و نیز باید بفهمیم چه شمار از این افراد ویروس را به دیگران انتقال می‌دهند».

برخی برآوردها و گمانه‌زنی‌های فعلی بهداشت جهانی حاکی‌ست افراد بیمار بیشترین میزان ویروس را در همان اوایل هویدا شدن علائم بیماری‌ست که انتقال می‌دهند.

برخی پژوهش‌ها از جمله در آمریکا و آلمان گمانه می‌زنند افرادی که به‌طور خفیف به کووید-۱۹ دچار می‌شوند بین ۸ تا ۹ روز قادر به انتقال ویروس هستند و هرچه شدت بیماری بیشتر باشد، زمان انتقال ویروس به دیگران هم طولانی‌تر است.

نزدیک به سه هفته پیش مرکز ملی بیماری‌های عفونی سنگاپور تحقیقاتی منتشر کرد که گمانه می‌زند مبتلایان تا روز یازدهم پس از بروز علامت، ویروس را انتقال می‌دهند.

البته سازمان جهانی بهداشت همچنان در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد میزان و شدت انتقال ویروس در بیماران مختلف است.

آن طور که این نهاد می‌گوید برپایه برآوردهای فعلی از تحقیقات در جوامع مختلف بین ۶ درصد تا ۴۱ درصد افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند علامت ندارند. اما این ارقام فاصله زیادی با هم دارند.

برخی برآوردها نیز نشان می‌دهد بیشتر افرادی که علائمی ندارند، جوان‌ترها و کسانی هستند که به بیماری‌های دیگری دچار نیستند. البته این نتایج نیز عمومی نیست و فعلا در مراحل اولیه قرار دارد.

خود ماریا فان کرخوفه گفته «در مقابل هر پرسشی که ما به پاسخی برایش می‌رسیم، ۱۰ پرسش دیگر به پاسخ نیاز دارد».

رادیو فردا یکی از بخش‌های رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی است که در تلاش است اخبار و گزارش‌های دقيق و عينی و بی‌طرفانه را با هدف گردش آزاد اطلاعات در چارچوب اصول روزنامه‌نگاری حرفه‌ای به مخاطبان فارسی‌زبان ارائه کند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران

‌«زندگی مردم سخت شد ولی صف نبستند و برای پیدا کردن کالای اساسی از این خیابان به آن خیابان نرفتند؛ هر جا می‌رفتند، کالا بود»

© 2021 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

فارس نوشت: فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا گفت: بسیاری از افرادی که در مراکز خرید، ناوگان‌های حمل و نقل عمومی و خیابان‌ها حضور دارند، ممکن است حامل ویروس بدون علامت باشند.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا ضمن تقدیر از حضور فرهیختگان عرصه هنر و فرهنگ در ستاد فرماندهی عملیات مقابله با کرونا، هدف از تشکیل این نشست را استفاده از ظرفیت جامعه فرهنگی و هنری کشور در راستای افزایش حساسیت‌زایی و ارتقای سطح آگاهی مردم برای مهار کرونا برشمرد.

وی با اشاره به این مطلب که تا زمانی که چرخه بیماری را نشکنیم در مقابله با آن موفق نخواهیم بود،گفت: مردم التفات و اقبال خاصی به شما عزیزان دارند و پیام شما در خصوص در خانه ماندن، اجتناب از سفر، کاهش ترددهای شهری تاثیرگذار است؛ بنابراین با حضور شما عزیزان می‌توانیم ظرفیت جدیدی را در این حساسیت زایی ایجاد کنیم.

به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا هنوز هیچ درمان قطعی برای این کرونا مشخص نشده و عمده درمان‌ها شامل درمان‌های حمایتی و علامتی است.

 زالی با بیان اینکه کرونا  پدیده پاندمی است که در سالیان اخیر کمتر با این لفظ روبرو بوده‌ایم،  گفت: این موضوع جهانی است و مرز نمی‌شناسد و تمام مرزهای متعارف جهانی را درنوردیدهاست؛ سایر بیماری‌های بیولوژیک یک زمان مشخص دارند اما این بیماری به نظر می‌رسد؛ سیر طولانی تری داشته باشد و بعید است که چرخه ذاتی و خودبه خودی ویروس بدون مداخلات مناسب شکسته شود.

چطور بفهمیم ناقل کرونا هستیم

فرمانده ستاد مقابله با کرونا یکی از راهبردهای مواجهه با این شرایط را تنویر افکار عمومی دانست و تاکید کرد: در این راستا  از افراط و تفریط باید جلوگیری کرد؛ زیرا افراط باعث ایجاد ترس و دلهره و اضطراب غیرضروری و بیمارگونه و تفریط نیز سبب عدم حساسیت مردم نسبت به رفتارهای مناسب برای پیشگیری و کنترل بیماری می‌شود.

زالی ضمن اظهار تاسف از این که درصد زیادی از مردم تهران قرنطینه خانگی را جدی نگرفتند و رفتار مدنی، اجتماعی و شهری مردم متناسب با این بحران در آنان تجلی نیافته است، خواستار همکاری پیشکسوتان حاضر در نشست شد تا با نگاه مخاطب شناسانه راهکاری را برای این حسیاست زایی منطقی در آحاد مردم ایجاد کنند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا با بیان توضیحاتی در خصوص کرونا ویروس، رعایت بهداشت فردی و پیشگیری از بیماری،گفت: تنها راهبردی که امروز به ما در کنترل بیماری کمک می‌کند کاهش ترددهای شهروندان و پویش منطقی و سخت گیرانه ماندن در خانه است که باید در کالبد شهروندی تهران نهادینه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به بیماری ممکن است علایم متفاوتی داشته باشند و ممکن است حامل بیماری و بدون علامت باشند؛ بنابراین بسیاری از افرادی که در محیط های شلوغ نظیر بازار، مراکز خرید، ناوگان‌های حمل و نقل عمومی و خیابان‌ها حضور دارند ممکن است آلوده و حامل ویروس بدون علامت باشند و دوره کمون بیماری بین ۵ تا ۱۴ روز طول می‌کشد.

زالی اضافه کرد: تاثیرات اجتماعی و اقتصادی و خانوادگی کرونا ویروس بر اقشار و گروههای آسیب پذیر و کم برخوردار بیشتر و عمیق تر است و باید این موضوع نیز مدنظر قرار گیرد.

 فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا  تنها راه شکست بیماری را قطع زنجیره حیات آن دانست و تأکید کرد: باید به رعایت اصول بهداشت و پیشگیری، فاصله اجتماعی بین افراد و تمرکز زدایی تجمعات توجه کنیم و تا زمانی که ویروس میزبان زنده پیدا کند به چرخه زندگی خود ادامه می‌دهد، پس باید این چرخه را قطع کنیم.

 وی از هنرمندان خواست با استفاده از مخاطب شناسی هوشمندانه و مدبرانه و با شناختی که از فرهنگ های ایرانی و سلایق اجتماعی دارند برای افزایش سطح آگاهی و حساسیت جامعه تلاش کنند.

 زالی بر مدیریت منطقی فضای مجازی تاکید کرد و گفت: باید از بمباران و انتشار اطلاعات غیر ضروری و غیرمنطقی که باعث تشویش افکار و اذهان عمومی و سردرگمی آنان می‌شود، جلوگیری کرد.

 فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا  نوروز ۹۹ را کاملا متفاوت با سنوات قبل ذکر کرد و گفت: باید عید نوروز را با شادابی و نشاط اما با دید و بازدیدهای مجازی طی کنیم و در این راستا فرهنگ سازی هنرمندان می‌تواند بسیار موثر باشد تا در عین ترویج نشاط اجتماعی، مردم بازدیدهای متعارف نوروزی را کنار گذشته و با رویکرد متفاوتی نوروز ۹۹ را سپری کنند.

زالی تاکید کرد: بازدیدهای نوروزی و رفت و آمدها می‌تواند گروه‌های آسیب پذیر نظیر سالمندان، دیابتی‌ها، بیماران قلبی و ریوی، کودکان زنان باردار و… را آلوده و مبتلا به بیماری‌کند. در سفر تسهیلات بهداشتی فردی کاهش می‌یابد و آسیب پذیری افراد افزایش یافته و ایمنی بدن پایین می‌آید؛ به طور کلی مسافرت فرد آلوده باعث افزایش بار بیماری و افراد سالم به مناطق دیگر باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری می‌شود.

وی با اشاره به این که کادر درمانی و بهداشتی در این روزها در خط مقدم مقابله با ویروس در تلاش هستند و بسیاری از آنان روزهای متمادی است که خانواده‌های خود را ندیده‌اند،افزود:هنرمندان با انتقال مفاهیم قدرشناسانه می‌توانند خستگی را از تن این عزیزان بزدایند.

 فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا به تشریح اقدامات و برنامه ریزی‌های انجام شده توسط ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران و وضعیت و شرایط فعلی بیماری پرداخت و خاطرنشان کرد: ارسال بسته‌های بهداشتی با کمک خیرین برای بیماران و خانواده فوت شدگان کم برخوردار، ضدعفونی مکان‌های پرتردد و پرخطر، رصد افراد و بیماران با استفاده از سامانه سیب، سامانه خوداظهاری وزارت بهداشت، رصد تلفنی بیماران بهبود یافته ویا افراد مشکوک توسط مراقبان بهداشتی و یا مراجعه حضوری برای بررسی وضعیت سلامتی بیماران بهبود یافته و  راه اندازی استراحتگاه‌ها  از جمله برنامه‌هاست.

مژگان جزی زاده کریمی، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی ستاد مقابله با کرونا نیز ضمن بیان توضیحاتی درخصوص بسته‌ها و محتواهای آموزشی تهیه شده در خصوص کرونا اعلام کرد:  اخبار، اطلاعات، دستورالعمل‌ها، اطلاعیه‌ها و کلیپ‌های آموزشی از طریق سایت دانشگاه و فضاهای مجازی تهیه و طراحی شده است و این بسته‌ها در اختیار هنرمندان قرار داده خواهد شد.

47231

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

شاید در گذشته، اینکه در ایران زندگی کنیم و درآمد دلاری داشته باشیم و به ریال خرج کنیم یک رویا بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی این امر به کاری روتین تبدیل شده است. در صورتی که به نرم‌افرار تری دی مکس مسلط باشید این امکان برای شما فراهم می‌باشد که با دریافت پروژه‌های دلاری و فروش مدل‌های سه بعدی در مارکت های جهانی کسب درآمد نمایید.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

اکثر موارد ابتلا به کرونا خفیف است اما خفیف به­ معنای بدون علامت نیست. اکثر افراد مبتلا به کووید-۱۹ دچار تب و سرفه می­ شوند اما سایر علائم بسته به شدت بیماری متغیر است. بهتر است بدانید برای تخمین ابتلا به کرونا، تست هوشمند کرونا را طراحی کرده ایم.

افراد با علائم کرونا یا هر بیماری دیگر باید تا زمانی که علائم برطرف نشده در خانه بمانند. کسانی که علامت ندارند ولی با افراد علامت­ دار تماس داشته ­اند نیز باید در خانه بمانند.

افرادی که علائم خفیف دارند یا اصلا علامتی از خود نشان نمی­ دهند، می­ توانند ناقل ویروس باشند. شاید کووید-۱۹ در یک نفر فقط منجر به سرفه ­های خفیف شود ولی در دیگری، به­ خصوص افراد مسن یا دارای بیماری زمینه ­ای، عوارض مرگبار به همراه داشته باشد.

تحقیقات اخیر در ووهان چین نشان می­ دهد اکثر افراد ظرف چهار روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس از خود علامت نشان می ­دهند اما ممکن است ویروس تا دو هفته خاموش باقی بماند. تحقیق جدیدتر تایید کرده که متوسط دوره­ ی نهفتگی ویروس تقریبا ۵ روز است.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درمورد میزان شدت علائم ویروس کرونا ادامه­ مطلب را بخوانید.

چطور بفهمیم ناقل کرونا هستیم

بعضی از افراد مبتلا به کووید-۱۹ بدون علامت هستند. یعنی هیچ علامت بارزی از کرونا یا علائم مربوط به آن، مثل سرفه، را از خود نشان نمی ­دهند.

ممکن است فرد بدون علامت بی­ آن­که اطلاع داشته باشد ویروس را به دیگران انتقال دهد.

هر فردی که جواب آزمایشش مثبت شده اما علامتی ندارد باید فاصله ­گذاری اجتماعی را رعایت کند. این فرد باید در فضاهای عمومی که رعایت فاصله­ گذاری اجتماعی در آن دشوار است، ماسک بزند.

هرکس که با فرد بیمار تماس داشته یا جواب آزمایشش مثبت شده، چه علامت داشته باشد چه نداشته باشد، باید از قوانین فوق پیروی کند زیرا ممکن است فرد بدون اطلاع و آگاهی خود دچار کووید-۱۹ باشد.

تفاوت میان علائم خفیف و متوسط به درجه ­ی علامت بستگی دارد و درمان در این وضعیت کم­ وبیش یکسان است.

شایع­ترین علائم خفیف تا متوسط عبارتند از:

سایر علائم شایع کرونا عبارتند از:

اکثر تحقیقات درمورد کرونا روی افرادی تمرکز داشته که برای درمان مراجعه کرده اند. بنابراین، اطلاعات موجود، مربوط به افراد دچار علائم شدید است.

درحالی­که ویروس ­های سرماخوردگی و آنفلونزا تاثیر بدی روی نوزادان و کودکان دارد، اکثر تحقیقات پیرامون کرونا حاکی از این است که احتمالا کودکان علائم خفیفی برروز می دهند یا اصلا دچار علامت نمی ­شوند.

درحالی­که گزارشات اولیه از ویروس کرونا در وهله­ ی اول روی علائم تنفسی تمرکز داشت، تحقیقات جدید در مجله­ ی دستگاه گوارش آمریکا نشان می­ دهد ۵۰.۵% از افراد مبتلا به کووید-۱۹ دچار علائم گوارشی نظیر اسهال می­ شوند.

بنابر ENT UK، بعضی از افراد، اغلب قبل از بروز سایر علائم، از تغییر در حس بویایی و چشایی خود خبر داده­ اند. پزشکان نمی ­دانند چه چیزی باعث بروز این وضعیت می­ شود اما سایر ویروس ­ها به حس بویایی هم

حمله می­ کنند که گاهی همیشگی است.

افراد دارای علائم خفیف تا متوسط کووید-۱۹ باید اقدامات زیر را انجام دهند:

 


 

توصیف اطلاعات پیرامون شیوع علائم شدید دشوار است زیرا آزمایش در ایالت متحده در دسترس همه قرار ندارد. اکثر افراد تنها درصورتی که علائم حاد داشته باشند به دنبال مراقبت پزشکی می­ گردند و بعضی اصلا هیچ علامتی را تجربه نمی ­کنند.

علائم موارد شدید معمولا شامل زیر است:

به­ طور میانگین، کسانی که دچار علائم شدید، مانند تنگی نفس، می­ شوند ظرف ۸ روز بعد از ظهور سایر علائم دچار این حالت می­ شوند.

افراد دارای سابقه­ ی پزشکی متوجه می­ شوند که علائم بدتر شده است.

یک مقاله در جاما که در مارس ۲۰۲۰ منتشر شد نشان می­ دهد ۱۲% از تمام افراد مبتلا به ویروس کرونا در ایتالیا برای درمان به مراقبت­ های ویژه نیاز داشتند. البته این آمار پیوسته درحال تغییر است.

از آمار چین در فوریه چنین برمی­ آید که از بین بیشتر از ۷۲ هزار فرد مبتلا به کووید-۱۹، ۵% در دسته­ ی «وضعیت حاد و بحرانی» قرار داشتند.

با این حال، تخمین میزان دقت این آمار دشوار است زیرا بسیاری از افراد مبتلا به ویروس کرونا برای درمان مراجعه نمی­ کنند و بعضی از افراد هیچ علامتی ندارند.

لازم به ذکر است که این ارقام با شیوع بیشتر ویروس کرونا پیوسته درحال تغییر می­ باشد.۴

کسانی که دچار علائم مرگبار کووید-۱۹ می­ شوند، درکنار علائم شدیدی که در بالا به آن اشاره شد، احتمالا موارد زیر را هم تجربه می­ کنند:

همچنین ممکن است موارد بحرانی کرونا منجر به بیماری­ های زیر شود

به گزارش مقاله­ ی جاما در ماه فوریه، ۴۹% از موارد بحرانی در چین منجر به مرگ افراد شد.

بعضی بیماری­ های خاص خطر مرگ یا بروز علائم بحرانی کرونا را افزایش می ­دهد. این موارد عبارتند از:

 

 

بنابر مقاله­ جاما، آمار و ارقامی که تا پایان فوریه در چین به ثبت رسید نشان می­ دهد که معمولا علائم بیماری در جمعیت مسن شدیدتر است. نرخ مرگ و میر در افراد بالای ۷۰ سال چین ۸% بود، این درحالی است که آمار مرگ در افراد بالای ۸۰ سال به ۱۴.۸% رسید.

بیشتر قرار گرفتن در معرض ویروس هم می­ تواند بر شدت علائم بیفزاید. چند نفر از افراد سالم کادر درمان چین در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. درمجموع، ۱۴.۸% از پرستارانی که در تماس با SARS-CoV-2 قرار داشتند در دسته­ ی شدید یا بحرانی قرار گرفتند.

چطور بفهمیم ناقل کرونا هستیم

 خلاصه

SARS-CoV-2 ویروس جدیدی است و پزشکان هنوز درمورد نحوه ­ی شیوع، پایداری آن روی سطوح و تاثیری که روی انسان­ ها می­ گذارد اطلاعات کافی در دست ندارند.

موارد کووید-۱۹ از بدون علامت تا بحرانی متغیر است و در برخی از موارد منجر به نارسایی عضو و مرگ می­ شود.

تا زمانی که اطلاعات بیشتر در این مورد به دست ما نرسد، امن ­ترین راه این است که فرض کنیم کرونا خطر مرگ دارد و به ­راحتی منتقل می­ شود و افراد بدون علامت می­ توانند ناقل باشند.

افراد باید به­ منظور کند شدن میزان انتقال و کاهش آمار مرگ، تماس ­های اجتماعی را به حداقل برسانند، تا جای ممکن در خانه بمانند و مرتب دستان خود را بشورند. برای مطلع شدن از اخبار واکسن کرونا هم می توانید این نوشته را بخوانید.

سلام من سه روزه که گلو درد سرفه سرگیجه و تب خفیف دارم سیزده ساله امه یعنی ممکنه کرونای خفیف باشه ؟

سلام
وقت بخیر
علائمی که گفتی می تونه کرونا باشه.
دمای بالای ۳۷.۵ درجه رو تب در نظر میگیریم.
با فرد مشکوک به کرونا برخودر نداشتی؟
ترجیحا به مدت ۱۴ روز بعد شروع علائم قرنطینه رو رعایت کنید.مایعات زیاد مصرف کنید. اگر تنگی نفس یا سایر علائم خطر رو داشتین به درمانگاه مراجعه کنید. و‌ حتما از افراد با ریسک بالا دوری کنید(افراد فشار خونی و دیابتی، تحت شیمی درمانی و یا دارای ایمنی تضعیف شده،بانوان باردار و افراد بالای۶۰سال) تا مبتلا نشن.
برای اطمینان بیشتر می تونید از هفته ی دوم تست pcr هم انجام بدید.
شرایط قرنطینه و علائم خطر رو از این لینک ها بخونید:https://www.darmankade.com/blog/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/

https://www.darmankade.com/blog/coronavirus-patient/
برای انجام آزمایش:https://www.darmankade.com/landing/corona-test/
اگر علائم جدیدی داشتین یا شدت پیدا کرد از این قسمت کمک بگیرید:https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام وقت بخیر من چند روزه ک تنگی نفس دارم و قفسه سینم ی خرده درد میکنه و صبح ها تک سرفه دارم آیا نشانه ی کرونا هستش؟

سلام
وقت بخیر
تنگی نفس و درد قفسه سینه از علائم مهم هستن، بهتره به پزشک مراجعه کنید تا هم معاینه بشید هم اکسیژن خونتون اندازه گیری بشه.

سلام
ببخشید من فقط حس بویایی ام را از دست دادم ، می‌خوام بدونم کرونا دارم یا نه؟

سلام
علائم دیگه ای مثل ضعف یا سردرد و تب هم ندارید؟
از کی اینطور شده؟
با فرد مشکوک به کرونا ملاقات داشتید؟

سلام
من سردرد دارم و نفس عمیق که میکشم سرفه میکنم یه کم کوفتگی و گرفتگی بینی ایا کروناست

سلام
این علائم می تونه برای کرونا باشه. برای تشخیص مطمئن تر می تونید آزمایش بدید.
از لینک زیر هم برای بررسی علائمون استفاده کنید:https://www.darmankade.com/landing/corona/

سلام من دیروز تست دادم و مثبت شد اما هیچ علایمى ندارم و خودم رو قرنطینع کردم میخوام بدونم چندمین روز قرنطینم؟احتیاج هست سى تى انجام بدم .و اینکه احتمالش هست یکدفعه علایم من زیاد بشه؟

سلام دوست عزیز
ما صلاحیت مشاوره پزشکی برای شما رو نداریم که مورد شما رو پاسخ بدیم. به همین خاطر پیشنهاد می کنیمبا پزشکان دارای صلاحیت مشورت کنید.darmankade.com/corona-consultation/

سلام
من علائم کمی دارم. سردرد و گاهی وقتا اسهال و کمی سرفه و گرفتگی بینی و خستگی دارم صدامم گرفته ممکنه کرونا گرفته باشم
خواهش میکنم جوابمو بدین ما بچه کوچیک تو خونه داریم نگران اونم

سلام دوست عزیز
ما صلاحیت مشاوره پزشکی برای شما رو نداریم که مورد شما رو پاسخ بدیم. به همین خاطر پیشنهاد می کنیمبا پزشکان دارای صلاحیت مشورت کنید.darmankade.com/corona-consultation/

سلام من یکهفته پیش دچار سردرد و ضعف و بیحالی و کوفتگی شدم دو روز بعد از بین رفت اما روز سوم و چهارم تنگی نفس گرفتم دو روز این حالت رو داشتم به دکتر مراجعه کردم تست ازم نگرفتن اما از ریه ام اسکن گرفتن گفت ریه ات درگیر نیست سطح اکسیژن خونت هم خوبه . شبش اسهال شدم و دیگه شدیدا بیحال جوری که توی دو روز همش خواب بودم و نمیتونستم از خواب بیدار شم . حالا چطور اسکن ریه ام اینطوری نشون داد که درگیر نیست اما من احساس خفگی و تنگی نفس دارم

سلام دوست عزیز
ما صلاحیت مشاوره پزشکی برای شما رو نداریم که مورد شما رو پاسخ بدیم. به همین خاطر پیشنهاد می کنیمبا پزشکان دارای صلاحیت مشورت کنید.darmankade.com/corona-consultation/

سلام من از دوشنبه هفته گذشته تب ولرز داشتم یکم منگی سر درد خفیف رفتم تست پی سی ار جواب مثبت شد دکتر چند تا دارو داد و قرنطینه الان ۱۱ روز شده باز یکم تب دارم چقدر دیگه طول میکشه و تا کی باید قرنطینه بمونم

سلام دوست عزیز
ما صلاحیت مشاوره پزشکی برای شما رو نداریم که مورد شما رو پاسخ بدیم. به همین خاطر پیشنهاد می کنیمبا پزشکان دارای صلاحیت مشورت کنید.darmankade.com/corona-consultation/

سلام
من همسرم هیچ علامتی راجب بیماری کرونا نداره
نه تب نه سرفه نه بدن درد نه بی اشتهایی
اما شرکتشون اجبار کرده بود همه کارمندا تستpcr بدن که جواب آزمایش ایشون مثبت شده
دکتر که رفتیم گفتن هیچ علامت ظاهری ندارن تو خونه بمونن
سوال اولم اینه که امکان داره جواب آزمایش اشتباه باشه؟
چقدر طول میکشه تا کاملا خوب بشن؟نیاز هست مجدد تست pCR بدن؟
من که کنارشونم باید با ایشون مثل یه شخصی که علائم بیماری رو داره رفتار بکنم و ازشون فاصله بگیرم؟

سلام دوست عزیز
ما صلاحیت مشاوره پزشکی برای شما رو نداریم که مورد شما رو پاسخ بدیم. به همین خاطر پیشنهاد می کنیمبا پزشکان دارای صلاحیت مشورت کنید.darmankade.com/corona-consultation/

سلام وقت بخیر
من ۸ روزه سردرد خفبف دارم و یه مقدار خفیفی تب دارم و کلا حالم خوب نیست میتونه کرونا باشه.

سلام دوست عزیز
ما صلاحیت مشاوره پزشکی برای شما رو نداریم که مورد شما رو پاسخ بدیم. به همین خاطر پیشنهاد می کنیمبا پزشکان دارای صلاحیت مشورت کنید.darmankade.com/corona-consultation/

سلام بنده حس بویایی و‌چشاییم به کل از بین رفته و کمرم و ماهیچه هام درد داشتم یکمی هم ته گلوم میسوزه و سرفه های خشک و ریز میکنم و مطمئنم کروناس با این همه رعایتی که کردم ولی گرفتم بالاخره حال عمومیم دکترم رفتم و تنها موندم تو خونه و بیرون نمیرم و هرچی بخوام زنگ میزنم دوستام میخرن میارن در خونه میزارن میخوام بدونم چیکار کنم که خیلی زود خوب بشم و این حس بو و مزه برگرده خیلی بده که هیچی نمیفهمم

سلام دوست عزیز
ما صلاحیت مشاوره پزشکی برای شما رو نداریم که مورد شما رو پاسخ بدیم. به همین خاطر پیشنهاد می کنیمبا پزشکان دارای صلاحیت مشورت کنید.darmankade.com/corona-consultation/

سلام وقت بخیر
من سه روز هست که تب دارم ولی مدام نیست هر از چندگاهی تب میکنم قطع میشه و نزدیک یک هفته هست اسهال دارم و سه روز هست که ابریزش بینی و ابریزش اشک به شدت و گلودرد دارم بدنم هم درد میکنه همسرم میگه سرماخوردگیه خواستم بدونم نیازی هست تست کرونا بدهم؟

سلام دوست عزیز
ما صلاحیت مشاوره پزشکی برای شما رو نداریم که مورد شما رو پاسخ بدیم. به همین خاطر پیشنهاد می کنیمبا پزشکان دارای صلاحیت مشورت کنید.darmankade.com/corona-consultation/

سلام .من ۳ روزه گلودرد شدیدی دارم در صورتی آب دهانم با درد و سختی میره پایین.احساس خستگی و بی حالی و خواب هم دارم.

سلام دوست عزیز
پیشنهاد می کنم با متخصصین دارای صلاحیت به صورت آنلاین مشاوره کنید:darmankade.com/corona-consultation/

سلام وقت بخیر . من روز عاشورا بعد ظهر تب کردم تا غروب هم ادامه داشت بدون هیچ علائمی دیگه .فردای صبح دیگر مشکلی نداشتم تا بعد ظهر که دوباره تب تکرار شد و مجبور شدم برم بیمارستان دکتر عمومی شرح حال را بازگو کردم برای خانم دکتر و ایشان برای من سی تی و آزمایش خون دادند که همان موقع انجام شد ضمن اینکه اکسیژن خون که از روی انگشت تست گرفت ۹۳ درجه بود .بعد از انجام آزمایشات و سی تی دکتر با دیدن سی تی گفتند قسمتی از ریه درگیر است و آزمایش خون هم مثبت بود و من از همان لحظه قرنطینه را شروع کردم بدون هیچ دردی و نفس تنگی .ناگفته نماند که همراه تب درد خیلی زیادی در پهلو و قسمتی از قفسه سینه وجود داشت که با کندی نفس میکشیدم تشخیص دکتر این بود که باد کولر و گرفتگی عضلات . سوالم اینه که آیا این نوع درد پهلو و تب ارتبات در شکل گیری کرونایی ضعیف در بدن من رخ داده لطفا راهنمایی کنید

سلام دوست عزیز
پیشنهاد می کنم با متخصصین دارای صلاحیت به صورت آنلاین مشاوره کنید:darmankade.com/corona-consultation/

سلام خسته نباشید
در بیماری کرونا علائمی مانند طب با عرق سرد بعضی مواقع، سر درد خفیف بعضی مواقع، سرفه هنگام سرفه پشت سرم درد میگیره، تنگی نفس در ظهرها و شب ها و هنگامی که ماسک دارم، اسهال، در چه حد این علائم خفیفه یا خطرناک

سلام دوست عزیز
پیشنهاد می کنم با متخصصین دارای صلاحیت به صورت آنلاین مشاوره کنید:darmankade.com/corona-consultation/

یک نکته ای رو اینجا عرض میکنم که شاید جای دیگه نشنیده باشید:
حتما حتما تا وقتیکه علائمتون به حداکثر نرسیده و وضعتون بد نشده؛ انبر نسارا دود بدید. توی نت سرچ کنید متوجه میشید چی هست. و تا میتونید دارچین و زنجبیل با آبجوش و عسل مصرف کنید. مفید هستند.
با آرزوی سلامتی برای همه و نابودی این ویروس منحوس …

سلام. چند روزه که گلوی من متورم شده و اسهال دارم. قرص سرماخوردگی قوی مصرف کردم دو دوره ولی خوب نشدم، کمی بی حالم و فشارم چندین روزه پایینه. امپول برای اسهال زدم ولی همچنان هست، البته روزی دو بار فقط. تب و ابریزش ندارم. ایا امکان وجود کرونا هست؟

سلام دوست عزیز
پیشنهاد می کنم با متخصصین دارای صلاحیت به صورت آنلاین مشاوره کنید:darmankade.com/corona-consultation/

سلام خسته نباشید من حدود سه روزی میشه که یکم بی حال هستم مثل کسی که تازه از خواب بیدار شده باشه ولی تب و سرفه ندارم اسهال هم نیستم فقط ی بار استفراغ کردم که اونم سابقه رفلاکس ى اسد معده رو دارم این بی حالی میتونه کرونا باشه ؟ ولی من طی ده روز گذشته یکی دو بار بیشتر از خونه بیرون نرفتم اونم ماسک و دستکش استفاده کردم

سلام دوست عزیز
پیشنهاد می کنم با متخصصین دارای صلاحیت به صورت آنلاین مشاوره کنید:darmankade.com/corona-consultation/

سلام خسته نباشید من دو بار استفراغ داشتم البته خیلی سابقه رفلاکس معده دارم و الان دو سه روزی هست یکم بی حال هستم البته تب ندارم اسهال نیستم درد و سرفه ندارم فقط ی خورده بی حال هستم مثل کسی که تازه از خواب بیدار میشه میتونه نشانه کرونا باشه

سلام دوست عزیز
پیشنهاد می کنم با متخصصین دارای صلاحیت به صورت آنلاین مشاوره کنید:darmankade.com/corona-consultation/

سلام،
من دو روزه که احتقان بینی و آبریزش بینی و فقط روز اول تب داشتم ولی سایر علایم یعنی درد بدن و سردرد و گلودرد و… رو ندارم. گاهی هم سرفه میکنم ولی خشک نیست. اگر مبتلا به کرونا شده باشم، الان سوالم اینه که علایم احتقان بینی و آبریزش به همراه تب، چند روز ادامه پیدا میکنه؟ الان من تب ندارم ولی آبریزش و بینی احتقان هنوز هست.
ممنون

سلام دوست عزیز
پیشنهاد می کنم با متخصصین دارای صلاحیت به صورت آنلاین مشاوره کنید:darmankade.com/corona-consultation/

سلان چند روزه گلو درد دارم بدون سرفه و همراه با ابریزش بینی و سردرد . حتی تب هم ندارم . میخواستم ببینم ابریزش بینی جزوه علایم کرونا است؟؟

سلام پریناز جان
در رابطه با علائم ویروس کرونا خوندن این مقاله –> علائم جدید ویروس کرونا <– رو از دست نده.

سلام وقتتون بخیر
ببخشید من باردارم و از سه شنبه هفته قبل فقط احساس لرز رو روی شونه هام دارم و سر و گردنم عرق سرد میکنه آزمایش crp مثبت بود ولی وقتی به متخصص عفونی مراجعه کردم و بعد از معاینه تشخیصشون فقط یه سرماخوردگی خفیف بود الان بعد از ۷روز کاملا خوب نشدم و امروز تست آنتی بادی رو دادم امکان مبتلا شدن به کرونا چقدره؟

سلام دوست عزیز
پیشنهاد می کنم با متخصصین دارای صلاحیت به صورت آنلاین مشاوره کنید:darmankade.com/corona-consultation/

سلام خسته نباشید
ببخشید یکی ازاقوام ما تستPCRدادن ومثبت شده الآن۱۴روز هست که قرنطینه هستن
اگه الآن برن تست بدن بازم مثبت میشه یامنفی؟

سلام دوست عزیز
از صمیم قلب براشون آرزوی سلامتی داریم
نمیشه به صورت قطعی گفت
اما حتما باید مجدد به پزشک عفونی مراجعه کنن تا بعد از معاینه و در صورت نیاز انجام تست
بتونن اعلام نظر کنن

امکان داره کرونا داشته باشم ناقل شده باشم ؟؟؟

سلام رادمهر جان
بله، نه تنها شما، بلکه خیلی ها ممکنه به کرونا مبتلا شده باشن، هیچ نشانه خاصی مثل تب، سرفه یا تنگی نفس هم نداشته باشن
به همین خاطر هست که استفاده از ماسک در اماکن عمومی ضروری شده
تا اگر فردی در اصطلاح ناقل خاموش هست، احتمال سرایت بیماری به دیگران کمتر بشه

سلام وقت بخیر.
من دو روزه که احساس میکنم گلوم میسوزه و درحالی ک انگار داره میسوزه و اتیشیه بعضی وقتا توهمین حالت احساس میکنم تو گلوم میخاره ک انگار میخام سرفه کنم .
ازمراکز درمانی و… خیلی دورم و دسترسی ندارم. ازتون خواهش میکنم خواهش میکنم اگ میشه بگید مشکل بنده چیه.هیچگونه سابقه بیماری ندارم.
خواهش میکنم راهنماییم کنید توضیح بدین.
خیلی ممنونم ازسایتتون

سلام رادمهر عزیز
نگرانی شما رو کامل درک میکنم
با شماره تلفن ۰۲۱۶۲۷۴۳۰۰۰ تماس بگیرید
همکاران من در بخش پشتیبانی سایت درمانکده راهنمایی تون خواهند کرد.
زمانی که تماس گرفتی به همکاران من بگو که میخوای توسط یه متخصص دخلی به صورت آنلاین یا تلفنی مشاوره داشته باشی.

با سلام
از دیروز صبح گلوم متورم شده بود و احساس خستگی و اسهال داشتم و بعدازظهر کم کم حالم سنگین شد تا اینکه ساعت ۸ شب تب کردم
یه قرص سرماخوردگی و شربت تب بر خوردم تبم پایین اومد ولی ساعت ۴ صبح دوباره تبم بالا رفت تا اینکه حالت تهوع پیدا کردم و بالا اوردم
تبم از ۳۸.۵ یه کم بالاتر بود خواهشا راهنمایی بفرمایید
میترسم کرونا باشه
تقریبا علائم من شامل تب،اسهال،خستگی،تهوع می باشد

سلام علی جان
هر نشانه ای به معنای این نیست که حتما شما به کرونا مبتلا شدید
متاسفانه این ویروس میتونه حتی بدون نشانه خاصی هم در بدن فرد میزبان باشه
سه تا موضوع
۱- بالا رفتن تب رو همیشه جدی بگیرید، اگر با درمان های خانگی مرسوم برطرف نشد، سریع به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید،
این دو تا مطلب راجع به تب رو حتما بخونید :چه زمانی تب خطرناک است و تب در بزرگسالان

۲- به هیچ عنوان خودسرانه اقدام به مصرف دارو نکنید

۳- دقیق‌ترین روش تشخیصی در حال حاضر انجام آزمایش PCR هست که از طریق بینی یا حلق، نمونه ای برداشته و بررسی میشه.

شما میتونید از طریق این لینک، در سایت درمانکده تست آنلاین کرونا رو رایگان انجام بدید تا وضعیت کلی سلامتی شما در رابطه با این بیماری بررسی بشه
–> تست آنلاین کرونا تست آنلاین کرونا، میتونید از طریق چت سایت، که در گوشه پایین-سمت راست صفحه قرار گرفته از همکاران بخش پشتیبانی سایت درمانکده بخواید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار بدن

سلام خسته نباشید
من چهارشنبه هفته پیش برای شرکت درمسابقات تستPCRدادم وهیچگونه علائمی هم نداشتم اما جواب تستم مثبت شدآزمایش انتی بادی هم ازم‌گرفتن وپزشک گفتن چیزخاصی نیست بیماری خیلی خفیفه و۱۴روز قرنطینه باشم ولی الآن بیش از یک هفته گذشته وهم چنان هیچگونه علائمی ندارم
خواستم بدونم میتونم به تمریناتم ادامه بدم وآیا لازمه دوباره تست بدم یانه؟

سلام یگانه جان
اول از همه این که از صمیم قلب برات آرزوی سلامتی داریم
و مطمئن هستیم به زودی حالتون خوب میشه و به تمرینات برمیگردید و مسابقه رو با قدرت برنده خواهید شد.
در رابطه با این موضوع حتما با پزشک خودت مشورت کن
متاسفانه این ویروس در بدن بعضی افراد به گونه ای رشد میکنه که هیچ نشانه ظاهری و بیرونی از خودش نشون نمیده
نگران نباش
اگر نتونستی با پزشک خودت مشورت کنی
کافیه با شماره تلفن ۰۲۱۶۲۷۴۳۰۰۰ تماس بگیرید
همکاران من در بخش پشتیبانی سایت درمانکده راهنمایی تون خواهند کرد.
زمانی که تماس گرفتی از همکاران من بخواه تا امکان ارتباط به صورت تلفنی یا آنلاین با یک متخصص عفونی رو برای شما فراهم کنن.

سلام, من چند روزه که گلودرد خفیفی دارم , و احساس خستگی میکنم, کمی سردرد دارم و امروز احساس تنگی نفس هم دارم, ولی اصلا سرفه ندارم, ایا ممکنه کرونا داشته باشم؟

سلام دوست عزیز
هر نشانه ای به معنای این نیست که حتما شما به کرونا مبتلا شدید
متاسفانه این ویروس میتونه حتی بدون نشانه خاصی هم در بدن فرد میزبان باشه
دقیق‌ترین روش تشخیصی در حال حاضر انجام آزمایش PCR هست که از طریق بینی یا حلق، نمونه ای برداشته و بررسی میشه.

شما میتونید از طریق این لینک، در سایت درمانکده تست آنلاین کرونا رو رایگان انجام بدید تا وضعیت کلی سلامتی شما در رابطه با این بیماری بررسی بشه
–> تست آنلاین کرونا تست آنلاین کرونا، میتونید از طریق چت سایت، که در گوشه پایین-سمت راست صفحه قرار گرفته از همکاران بخش پشتیبانی سایت درمانکده بخواید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار بدن

سلام
من از دیشب گلو درد خفیفی دارم اما اصلا احساس بی اشتهایی یا خستگی ندارم ممکنه که کرونا باشه؟

سلام دوست عزیز
پیشنهاد می کنم با متخصصین دارای صلاحیت به صورت آنلاین مشاوره کنید:darmankade.com/corona-consultation/

سلام و وقت بخیر
همسر من از دیروز اسهال هستن وامروز فقط ضعف و کوفتگی شدید دارن
آزمایش دادن گلبولهای سفید بالا و انفوسیت خیلی پایین هستش
احتمالا کرونا هستش؟

سلام دوست عزیز

دقیق‌ترین روش تشخیصی در حال حاضر انجام آزمایش PCR هست که از طریق بینی یا حلق، نمونه ای برداشته و بررسی میشه.

شما میتونید از طریق این لینک، در سایت درمانکده تست آنلاین کرونا رو رایگان انجام بدید تا وضعیت کلی سلامتی شما در رابطه با این بیماری بررسی بشه
–> تست آنلاین کرونا تست آنلاین کرونا، میتونید از طریق چت سایت، که در گوشه پایین-سمت راست صفحه قرار گرفته از همکاران بخش پشتیبانی سایت درمانکده بخواید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار بدن

سلام من ازپنجشنبه هفته پیش تهوع سردرد داشتم تااینکه بعدکم کم درد استخون شدید گرفتم رفتم دکتریک سری ازمایش قرص تهوع داد ولی الان اصلا میلی به غذا ندارم.همش گشنم میشه ولی نمیتونم بخورم انگارمعدم پره.وازامروز گلودرد گرفتم ممکنه کرونا گرفته باشم؟

سلام حسین عزیز
هر نشانه ای به معنای این نیست که حتما شما به کرونا مبتلا شدید
متاسفانه این ویروس میتونه حتی بدون نشانه خاصی هم در بدن فرد میزبان باشه

دقیق‌ترین روش تشخیصی در حال حاضر انجام آزمایش PCR هست که از طریق بینی یا حلق، نمونه ای برداشته و بررسی میشه.

شما میتونید از طریق این لینک، در سایت درمانکده تست آنلاین کرونا رو رایگان انجام بدید تا وضعیت کلی سلامتی شما در رابطه با این بیماری بررسی بشه
–> تست آنلاین کرونا تست آنلاین کرونا، میتونید از طریق چت سایت، که در گوشه پایین-سمت راست صفحه قرار گرفته از همکاران بخش پشتیبانی سایت درمانکده بخواید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار بدن

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

شایع‌ترین علائم ویروس کرونا شامل تب، خستگی، و سرفه خشک است که شبیه علایم آنفولانزا است-Johan Ordonez / AFP

با افزایش هر روزه آمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان، مقامات بهداشتی از مردم و اجتماعات می‌خواهند هر چه از عهده‌شان برمی‌آید، انجام دهند تا شیوع این بیماری را محدود کنند.

به گفته کارشناسان، یکی از کارآمدترین روش‌ها تمرین حفظ و رعایت فاصله در اجتماع است، چرا که تماس بین افراد بیمار را با دیگران در جامعه محدود می‌کند.

این کار به ویژه از این جهت مهم است که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری اعلام کرده است، گرچه کووید۱۹ هنوز یک بیماری جدید است و کارشناسان «مشغول مطالعه نحوه شیوع و انتقال آن» هستند، اما به اعتقاد آنها افرادی که به ویروس کرونای جدید مبتلا شده‌اند ولی علایم آن را بروز نمی‌دهند، نیز می‌توانند ناقل ویروس باشند.

تمام چیزهایی را که درباره ابتلا بدون بروز علایم ویروس کرونا باید بدانید، از نظر می‌گذرانیم.

چطور بفهمیم ناقل کرونا هستیم

علایم ویروس کرونا چیست؟

شایع‌ترین علایم کووید۱۹ شامل تب، خستگی، و سرفه خشک است که شبیه علایم آنفولانزا است.

برخی افراد همچنین علایمی نظیر تنگی ‌نفس، احساس تنگی و درد قفسه سینه و دیگر دردها، گرفتگی بینی، گرفتگی در مجاری تنفسی، گلو درد، یا اسهال را در اثر ابتلا به این ویروس تجربه کرده‌اند.

به گفته‌ سازمان‌های بهداشتی فدرال، هشتاد درصد افراد مبتلا به ویروس کرونای جدید تنها علایم خفیفی تجربه خواهند کرد.

آیا تمام مبتلایان به ویروس کرونا علایم آن را بروز خواهند داد؟

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها درباره این ویروس آن است که بسیاری از بیمارانی که نتیجه آزمایش‌شان در ابتلا به ویروس مثبت شده است، هیچ علایمی از خود نشان نداده‌اند.

آیا می‌توانید بدون بروز علایم بیماری، ناقل ویروس کرونا باشید؟ چه زمانی انسان بیشتر از همیشه مسری می‌شود؟

گرچه یافته‌ها هنوز در مراحل مقدماتی است، اما به گزارش شبکه خبری ساینس نیوز (Science News) یک پژوهش جدید در آلمان بر روی ۹ نفری که پاسخ آزمایش‌شان به ویروس مثبت بوده است، حاکی از آن است «که افراد معمولا پیش از بروز علایم بیماری، معمولا در هفته اول بیماری، ناقل آن هستند.»

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایر کارشناسان نیز بعد از انتشار گزارش‌هایی از انتقال ویروس توسط افرادی که علایم آن را نداشتند، به نتایجی مشابه رسیده‌اند.

مایکل اوسترهولم، دبیر مرکز پژوهش و سیاست‌گذاری بیماری‌های مسری دانشگاه مینه‌سوتا، به سی‌ان‌ان گفت: «ما اکنون می‌دانیم که انتقال ویروس توسط افرادی که علایم آن را ندارند، احتمالا نقش خیلی مهمی در شیوع بیماری ایفا می‌کند.» او افزود، انتقال بدون علایم این بیماری مسری «کاملا آشکار می‌سازد که چگونه این بیماری به نحوی که کنترل آن به شدت سخت شده، فراگیر شده است.»

به گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، گرچه پیش از این احساس می‌شد که انتقال بدون علایم این بیماری ممکن باشد، هیچ وقت فکر نمی‌شد که این راه «شیوه اصلی انتقال و شیوع بیماری باشد.»

با این وجود، به گفته آقای اوسترهولم، خطر شیوع ویروس کرونا توسط افرادی که علایم بیماری را ندارند اکنون کاملا آشکار شده است و می‌دانیم که خطر آن، بیشتر از چیزی است که پنداشته می‌شد.

او به سی‌ان‌ان گفت: «در آغاز شیوع این بیماری فراگیر، سوالات فراوانی درباره نحوه انتقال آن داشتیم و متاسفانه شاهد آن بودیم که افراد مختلف نظرات قطعی و متعصبی درباره نحوه انتقال آن به یک شیوه یا شیوه دیگر داشتند. با افزایش دانسته‌های بیشتر ما درباره نحوه انتقال این ویروس، اکنون مشخص شده است که که بسیاری از اظهارات بیان شده در اوایل شیوع این بیماری، درست نبوده است.»

اطلاعات جدید درباره نحوه شیوع بیماری ممکن است همچنین در تعارض با اعتقاد مرکز پیشگیری و کنترل بیماری باشد که فکر می‌کند «افراد هنگام بروز بیشترین علایم و وقتی که به شدت مریض هستند، از همه وقت بیشتر مسری خواهند بود.»

علاوه بر کشف این نکته که افراد در هفته اول ابتلا به بیماری از هر زمانی بیشتر مسری خواهند بود، محققان آلمانی در روز دهم شیوع بیماری در کشور خود به این نتیجه رسیدند که بعضی از افرادی که به خاطر تولید پادتنی در سیستم ایمنی خود دیگر در خطر ابتلا نیستند، به احتمال زیاد هنوز می‌توانند ناقل بیماری به دیگران باشند.

© The Independent

چطور بفهمیم ناقل کرونا هستیم
چطور بفهمیم ناقل کرونا هستیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *