چطور به جواهرده برویم

 
helpkade
چطور به جواهرده برویم
چطور به جواهرده برویم

جواهر ده، بهشت کوچک!!! در یک ایرانگردی جذاب ، می خواهیم شما را  همراه خود به یکی از روستاهای بهشتی شمال ایران، در استان مازندران و در شهرستان زیبای رامسر ببریم واندکی شما را از این زندگی ماشینی بدور کنیم. با ما به این روستای اصیل و زیبا مسافرت کنید و چند دقیقه ای خود را از این دنیا دور سازید.

این روستا، مانند جواهری کوچک اما گرانبها در پس این جاده ی طولانی و سبز قرار گرفته است. وقتی وارد این روستای شیبدار می شوید، مردمان با صفای جواهرده را می بینید که با لبخند گشاده به شما خوشامدگویی می کنند و این شروع،  استقبال گرمی برای ورود به این بهشت کوچک است.طبیعت دلفریب روستا که جایی فوق العاده برای کمی آرامش و دور شدن از تمام دغدغه های ذهنی است به همراه فرصت رویا رویایی با مردم روستا، همه و همه تجربه های نابی هستند که در سفر به این روستا می توانید به دست بیاورید.

چطور به جواهرده برویم

در جواهرده، آبشارهای بسیار معروفی هم وجود دارد که محلی ها بسیار آنها را دوست دارند و برای رسیدن به آنها باید کمی پیاده روی در طبیعت را به جان بخرید که مطمئنا ارزشش را دارد. معروفترین این آبشارها در شیب رو به بالا و در انتهای روستا است که گردشگران خوش ذوق  وباسلیقه غیر ممکن است به دلیل طبیعت زیبا و آرام و شنیدن صدای خوش آب یا گرفتن چند عکس هم که شده، از آن دیدن نکنند. با این حال برای رفتن و بازدید از آن حتما باید کفش مناسب به همراه داشت. 

اگر کوهنوردی و در واقع سنگ نوردی را دوست دارید، پیشنهاد می کنیم حتما بخشی از سفرتان در این روستا را به بازدید از دشت های پر گل دامنه ی کوه مانند دشت لپاسر اختصاص دهید. اگر هم مناطق جنگلی را بیشتر می پسنیدید، می توانید به جنگل هیرکانی با درختان بلند بالای راش و شاه بلوطش بروید و اکسیژن خالص این مکان استشمام کنید.

 این روستا در حدود ۲۹ کیلومتری جنوب غربی شهر رامسر  قرار دارد، جالب این است که این بار فقط خود روستا، جاذبه نیست. در واقع جدای از روستای بی نظیر، جاذبه ی اصلی دیگر، مسیر روستا و جاده ی رامسر تا روستای جواهرده است. جاذبه ای که با راهی باریک و آسفالتی، از وسط جنگل های انبوه با درختان سبز و وحشی خودرو می گذرد و گاهی آنچنان غرق در مه می شود، که به تابلویی نقاشی و خیالی بیشتر شبیه است تا به واقعیت. این مسیر افسونگر در سال ۱۳۵۰، توسط مهندسان آلمانی ساخته شد و از آن زمان تا به حال، بهترین مسیر از سمت رامسر برای رسیدن به جواهرده می باشد .

 توضیحات کامل تور یک روزه و دو روزه رفتینگ

در زمان هایی که سایر شهرهای کشور بسیار گرم است این روستا دارای آب و هوای مطلوب و بسیار خنک است و برای فرار از گرما مامن خوبی است. متوسط دمای هوای این روستا در بهار و تابستان  ۱۰ تا ۱۲ درجه است. این مکان، روستایی بی نظیر با طبیعتی بکر، کوه های سر به فلک کشیده، مردمی مهمان نواز و مهربان است.

این روستا دارای پیشینه ای تاریخی است و اثار و مکان های تاریخی زیادی در آن وجود دارد از جمله مسجد آدینه که گفته می شود در گذشته ها معبد و آتش کده زرتشتیان بوده است. همچنین از دیگر آثار تاریخی منطقه، سنگ گبری هایی هست که در این منطقه پراکنده شده اند. مسجد ادینه در سال های اخیر بر اثر برخورد آذرخش طعمه حریق شد و خسارت دید.

جواهر ده در گذشته مرکز خرید و فروش و داد و ستد بوده است و با شهر قزوین ارتباط داشته است. تا اینکه در سال 1350 جاده آن بدست مهندسان ساخته می شود. جنگلهای این ناحیه یاد آور جنگ های میرزا کوچک خان جنگلی و درگیری او با قوای دولتی است.

برای رسیدن به روستا ، باید ابتدا به استان مازندران وسپس از آنجا به سمت شهر زیبای رامسر بروید. جنوب غربی این شهر را که در پیش بگیرید، به جاده ی جواهرده می رسید که از آنجا هم باید مسیری ۲۹ کیلومتری را بپیمایید و به بهشت گمشده قدم بگذارید.

 

خیالتان از بابت اقامت راحت باشد، در هر زمانی که به روستا بروید می توانید از میان ویلاها و خانه های اجاره ای، یکی را انتخاب کنید. به دلیل هوای سرد روستا به خصوص در شب، پیشنهاد می  کنیم فکر کمپینگ را نکنید.

رفتینگ چیست؟ 

منبع: بیا تور

1399/3/1  04:11:31

کدوم مناطق زیبا و دیدنی دیگه ای در نزدیکی جواهر ده هست؟؟

1399/3/1  04:10:31

خیلی مطلب خوبی بود….اگه ممکنه عکسای بیشتری از طبیعت جواهر ده بگذارید

1399/3/1  04:08:54

دریاچه قو در جواهر ده هست؟ لطفا در این مورد بیشتر توضیح بدین

1399/3/17  02:13:27

بله..دریاچه در نزدیکی جواهر ده هست و در حقیقت یک دریاچه مصنوعی است…برکه ای بوده که با اهداف گردشگری، توسعه داده شده… در اطراف دریاچه رستوران های محلی و محل های متعددی برای اقامت وجود داره

1399/3/1  04:07:43

mamnoon babate mataleb kheile khobeton…..

دوات آنلاین-اگر به جواهرده نرفته باشید هم حتما نامش را شنیده اید، روستایی در ارتفاعات البرز و نزدیکی رامسر که در دامنه کوههای سماموس واقع شده است. همین که بیفتید در مسیر می بینید آرامش و زیبایی هر دو همزمان همراهی تان می کند و می توانید یک سفر واقعی به معنای سفرهایی که قدما آن را سیر آفاق و انفس می دانسته اند تجربه کنید.

 

لطفا زود راه بیفتید سمت جواهرده و کمی مثل قدیمها قواعد سفر را رعایت کنید. همین که وارد مسیر شوید، آرامش و زیبایی سفر جواهرده آغاز میشود. مسیر رسیدن به جواهرده بسیار تماشایی و فوق العاده است. این زیبایی ها با رسیدن به خود روستا چند برابر میشود. دشتی وسیع و ییلاقی سرسبز را تصور کنید. در جواهرده قرار است چنین مناظری را ببینید. انگار که زیبایی های تمام دنیا زیر پایتان است. بوته زارهای سرسبز در کنار دامنه های پربرف سماموس و همنشینی با مردم مهمان نواز روستا.

ما آدم های خسته این روزگار نیاز داریم برویم جایی دور از دود و ماشین و تمام خستگی هایمان را بریزیم دور. دقت کنید گفتم خستگی‌هایمان، نگفتم زباله هایمان را! خلاصه که برای رهایی از این خستگی های ممتد و روزمرگی، جواهرده جای خاصی محسوب می شود. پیچ‌های جاده اش نه تنها زیباست، بلکه پشت هر کدامش یک منظره زیبا و غافلگیر کننده پنهان شده است.

چطور به جواهرده برویم

 

بیشتر بخوانید: چرا و چگونه به روستای فیلبند سفر کنیم

 

در انتهای این مسیر پر پیچ و خم هم می رسید به آسمانی با ابرهای خنک و آرام. اگر اهل خواندن رمان های کلاسیک باشید پیچ‌های جاده جواهرده ذهن شما را می برد به پیچهای جاده قصر ماندرلی در رمان بی نظیر ربکا نوشته دافنه دوموریه و خلاصه حسابی سرحالتان می آورد. انگار که فکر کنید در حال رفتن به یکی از زیباترین و رویایی ترین قصرهای جهان هستید که البته سقفش آسمان است و دیوارهایش درختان. خب…. این قصر چه کم دارد از آن قصر رویایی در آتش سوخته؟ هم سقفش بلندتر است و هم در گذر این همه سال زنده و سرپا مانده است.

اگر بخواهیم بگوییم روستای جواهرده دقیقا کجاست، نشانی دقیق به این صورت است که باید به استان مازندران بروید و از آنجا به شهرستان رامسر؛ از رامسر به سمت جنوب غربی برانید و بعد ۳۰ کیلومتر رانندگی در جاده جنگلی پر پیچ و خم و بسیار زیبا، جواهر مازندران کم کم خود را به شما نشان میدهد. علاوه بر روستا، مسیر رسیدن به آن هم که از میان جنگلهای انبوه و امتداد رودخانه صفارود می گذرد بسیار جذاب و دیدنی است.

 

بیشتر بخوانید: روستای آلاشت کجا است و چه جاهای دیدنی دارد

 

این جاده فوق العاده در فصل پاییز و بهار هنگام بارندگی وقتی غرق مه می شود، به تابلوی نقاشی نفسگیر شباهت دارد، شاید بارها مجبورتان کند در طول مسیر توقف کنید و از زیبایی لذت ببرید.

 

مهندسان آلمانی این مسیر جادویی را در سال ۱۳۵۰ ساختند که از آن زمان تا امروز بهترین مسیر رسیدن به روستای جواهرده رامسر است.

روستای جواهرده در فصل گرم سال هوایی خنک و دلپذیر دارد. به همین دلیل در بهار و تابستان بسیار پرطرفدار است. اوایل پاییز تا زمانی که هنوز سرما از راه نرسیده هم می توان به این منطقه سفر کرد، اما زمستان زمان مناسبی برای سفر به این روستای ییلاقی نیست، زیرا زمستان های این منطقه سرد و پربرف است و همین حالا که اول تابستان است می توانیم گرمای تیر ماهی که اغلب شهرها را زیر تابش آفتاب داغ خود می گیرد به خنکای جواهرده گره بزنیم و خلاصه… نگوییم که بروید و مزه اش را بچشید.

 

بیشتر بخوانید: بابلسر چه مکان‌های دیدنی و تفریحی دارد؟

 

البته باید درباره جواهرده این را هم بگوییم که در تمام ایام سال جاذبه های خاص خودش را دارد و همیشه میتوانید سفر لذتبخشی را به این منطقه برنامه ریزی کنید، اما این نکته را در نظر بگیرید که بهترین زمان سفر بستگی به عادت ها و علایق شما دارد. برای مثال اگر به زمستان و برف علاقه نداشته باشید، سفر به روستا با تمام زیبایی باشکوهی که در زمستان دارد، لطفی برایتان ندارد. اما به هر حال، روستای جواهرده هم در تابستان با کوههای پوشیده از گل و جنگل ها و چشمه سارها و رودخانه های پرآب و هوای لطیف و خنک، مقصدی بسیار جذاب است وهم در زمستان با قله های پوشیده از برف و خلوتی و آرامش روستا در این فصل از سال

برای رفتن به جواهرده سبک سفر کنید. حتما کفش مناسب پیاده روی بپوشید. جواهرده هوایی خنک دارد، پس خوب است یک دست لباس گرم هم برای احتیاط همراه داشته باشید. به جز تجهیزات اولیه و لوازم شخصی، فقط یک لبخند برای آغاز این سفر نیاز دارید. دوربین عکاسی تان را بردارید و آماده یک سفر فوق العاده شوید.

 

بیشتر بخوانید: چالوس چه مکان‌های دیدنی دارد؟

 

جواهرده منطقه ای بکر و جزو گنجینه های طبیعی ایران است. مراقب زیبایی این منطقه باشیم و حتما کیسه زباله همراه ببریم. یادمان باشد در هر سفر فقط ردپای مهربانی و صدای خنده به جا بگذاریم و عکس و خاطره زیبا به یادگار برداریم.

اصلا نگران این یک موضوع نباشید. هر نوع سلیقه ای که داشته باشید، چه دوست داشته باشید در ویلا اقامت کنید و از امکانات رفاهی مدرن در سفر استفاده کنید و چه اقامت در خانه های روستایی را ترجیح بدهید تا چند روزی از شیوه معمول زندگی شهری دور باشید، روستای جواهرده رامسر شما را ناامید نمی کند.

 

در این روستا هم می توانید در خانه های روستایی اقامت کنید و ویلا اجاره کنید؛ ضمن اینکه در کنار دریاچه زیبایی که در پارک جنگلی صفارود قرار دارد، مجتمع اقامتی با امکانات کامل موجود است. پس با خیال راحت سفری لذت بخش را برنامه ریزی کنید و از تعطیلاتتان لذت ببرید. البته اگر دوست داشته باشید در کمپ بمانید به این موضوع توجه کنید که شبهای جواهرده بسیار خنک است و حتما با تجهیزات کامل برای شب مانی در چادر اقدام کنید.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به کلاردشت

 

رودخانه های زیبا زینت بخش جواهرده است. در ۹ کیلومتری جاده جواهرده رودخانه ای وجود دارد که منبع زندگی در این روستاها و روستاهای اطراف است. رودخانه صفارود از دامنه شرقی قله سماموس مسیرش را آغاز می کند. بخشی از مسیر رودخانه از میان پارک جنگلی صفارود می گذرد و محل بسیار مناسبی برای گذراندن یک روز تعطیل است.

 

این پارک جنگلی پارکینگ هم دارد و خیالتان از بابت خودرو راحت باشد و امکانات رفاهی برای گذراندن یک روز خوش هم در پارک جنگلی مهیاست .یکی از چشمه های روستای جواهرده در پارک جنگلی صفارود قرار دارد.

 

چطور به جواهرده برویم

دشت پرگل لپاسر در دامنه قله های مرتفعی که روستای جواهرده رامسر را در بر گرفته اند، یکی دیگر از دیدنی های این روستاست.  اگر به کوهنوردی و صخره نوردی علاقه دارید حتما رفتن به دشت لپاسرو همین طور جنگلهای هیرکانی را در برنامه تان قرار دهید. در دشت لپاسر چشمه های آب معدنی هم وجود دارند که جنبه درمانی دارند. پس می توانید یک روز از سفرتان را به کوهنوردی و جنگل گردی و رفتن به چشمه اختصاص دهید و لذت سفر را کامل کنید.

 

جاذبه های گردشگری جواهرده به زیبایی طبیعت روستامحدود نمی شود. حتی اگر برای استراحت : لذت بردن از آرامش روستا و زندگی روستایی به جواهرده سفر کرده اید، پیشنهاد می کنیم برای قدم زدن به اطراف سر بزنید و از سفرتان بیشتر لذت ببرید. در ادامه دیدنی های این روستای بی نظیر را به شما معرفی می کنیم. یکی از جذاب ترین دیدنی‌های جواهرده دریای ابرهاست.

 

این روستا در ارتفاع دو کیلومتری از سطح دریا قرار دارد و اگر در فصل مناسب به آن سفر کنید، دریایی از ابر زیر پایتان که روستا را احاطه کرده است نفس را در سینه تان حبس می کند و دلتان می خواهد ساعتها حرکت آرام ابرها را تماشا کنید.

 

گوهری در پناه قله ها و آبشارها جواهرده: در پناه سه قله مرتفع سرخ قله، واژک سه براره رژه و سماموس قرار دارد. منظره دلفریب کوههای باشکوه و مرتفع و دریای ابرها و روستایی که در دامنه کوهها آرمیده و چمن زارها و بوته زارهای وسیع منظره ای است که تا مدتها در خاطرتان خواهد ماند.

 

آبشارهای فصلی و دائمی روستای جواهرده رامسر مشهور است و بسیاری از گردشگران به شوق دیدن آبشارهای زیبا به این روستا سفر می کنند. یکی از معروف ترین آبشارهای این منطقه آبشار صفارود است که در فاصله ۱۵ کیلومتری جاده قرار دارد و اطراف آن پر است از آلاچیق که میتوانید در احاطه زیبایی آبشار، جنگل و کوهستان استراحت کنید. به جز آبشار صفارود، آبشارهای فصلی هم در اطراف روستا وجود دارد.

 

منبع: جام جم

 

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

روستای جواهرده رامسر

استان مازندران، شهر رامسر، سه راه فلسطین، جاده جواهرده

3.6

از 5 امتیاز

میانگین نظرات 29 کاربر

چطور به جواهرده برویم

نمایش همه امکانات  

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

3 تا 24 ساعت

ساعت دسترسی

همه چیز درباره روستای جواهرده رامسر

چرا بازدید کنیم؟

کجاست؟

مردم چی گفتن؟

سوالی دارید؟

نقد و بررسی کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 اردیبهشت 1398

به روز رسانی

11 تیر 1399

امروز کارناوال را همراهی کنید تا در سفری جذاب به یکی از ده روستای برتر گردشگری ایران برویم و گردشی تماشایی در روستای جواهرده رامسر داشته باشیم. همراه مان باشید تا از میان جاده ای رویایی و سرسبز گذر کنیم، قدم به یکی از زیباترین روستاهای ایران بگذاریم و آرامش را بر فراز ابرها در روستا جواهرده تجربه کنیم. کنارمان بمانید تا از دیدنی های این روستا برای تان بگوییم، در مورد اقامت در جواهرده و آدرس جواهرده بدانیم و در مورد فرهنگ روستا و سوغات و صنایع دستی آن اطلاعات بیشتری کسب کنیم. 

سفر به روستا جواهرده تنها بازدید و لذت بردن از خود روستا نیست بلکه مسیر افسونگر رامسر تا جواهرده نیز می تواند تا ساعت‌ها شما را به خود مشغول کند و با زیبایی‌هایش هوش از سر شما بپراند. این دالان بهشتی که به همت مهندسان آلمانی و برای دسترسی راحت تر به جواهرده در سال 1350 کشیده شد، با پیچش های دلبرانه خود احساسات تان را به بازی می گیرد و شما را تا پایان راه فرا می خواند. این مسیر در غرب رامسر در امتداد دره و رودخانه باصفای صفارود، با شیبی تند، هیجانی شیرین به سفرتان می دهد و شما را به مقصد مشتاق‌تر می‌کند. در کنار طبیعت زیبای این جاده، دیدنی های بسیاری در این مسیر و قبل از رسیدن به جواهرده، انتظار شما را می کشند که در بخش دیدنی ها به آنها بیشتر خواهیم پرداخت.

در ادامه همراه ما باشید تا در روستای زیبای جواهرده گشتی بزنیم.

29.5 کیلومتر که از رامسر، عروس شهرهای شمال ایران به سمت جنوب غربی و رو به کوه های سر به فلک کشیده البرز حرکت و از پیچ و خم جاده‌ سرسبز و نشاط آور جنگلی گذر کنی، به نقطه ای می رسی که بر فراز ابرها قرار می گیری. اینجا روستای جواهرده رامسر است؛ مکانی که ابرها شما را در آغوش می گیرند و با شما به حرکت در می آیند. اگر در زمان مناسبی در روستا باشید، می توانید پرواز ابرها را زیر پاهای خود به تماشا بنشینید؛ ابرهایی که بامدادان و عصرگاهان به کوچه ها، مغازه ها و خانه های مردمان این روستا سرک می کشند و از حال و احوال شان، این دوستان قدیمی و آشنا می پرسند و خوشامدگوی تازه واردان و گردشگران می شوند. 

این روستا در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار دارد و قله های سرخ قله، واژک سه برار رژه (رجه) و سماموس این ییلاق زیبا را در پناه خود گرفته اند. روستای جواهرده که از توابع دهستان سخت سر است، در گذشته برای مردم رامسر، ییلاقی خوش آب و هوا بوده که از گرمای شرجی رامسر به آن پناه می آوردند و در زمستان های سرد و برفی به رامسر باز می گشتند.

همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، مسیری که شما را از رامسر به جواهرده می رساند، دنیایی پر از زیبایی در خود دارد. این زیبایی ها در تمام طول مسیر وجود دارند و شما را تا رسیدن به روستا همراهی می کنند. 

1- آبشارهای فصلی و دایمی 

در جاده که حرکت کنید حضور آبشارهای زیبای دایمی و فصلی شما را مجذوب خود می کند و باعث می شود برای تماشای آنها دمی بایستید و از مناظر ناب آن لذت ببرید. یکی از این آبشارهای زیبا، آبشار صفارود است که در 15 کیلومتری جاده قرار دارد. اینجا آلاچیق هایی هست که در آن می توانید استراحت کنید و از دکه های کنار آن، سوغاتی ها و صنایع‌دستی شمال ایران را بخرید.

در 9 کیلومتری جاده جواهرده، خوب که گوش فرا دهید صدای پای آب روانی را خواهید شنید که نشان از رودخانه حیات بخش صفارود دارد، جایی که زیبایی از نهایت می گذرد و غیرقابل توصیف می شود. به این قسمت از مسیر، پارک جنگلی صفارود می گویند، جاذبه ای که خود به تنهایی مقصد بسیاری از مسافران و مردم محلی برای گذران یک روز تعطیل است. پس از پارک اتومبیل خود در محلی که به عنوان پارکینگ در نظر گرفته شده است، باید از پله ها پایین بروید تا وارد دنیای صفارود شوید. رودخانه صفارود که در این پارک جنگلی در جریان است، از سرچشمه های شرقی کوه سماموس مسیر خود را آغاز می کند و با عبور از روستای جواهرده، تنگ دره و صیقل محله و بعد از حیات بخشیدن به زندگی و زمین های کشاورزی مردم، در آخر در دریاچه خزر آرام می گیرد. در بخشی از این پارک جنگلی، چشمه ای وجود دارد که مردم محلی از آب آن برای نوشیدن استفاده می کنند. شما نیز اگر بخواهید طعم واقعی خلوص آب را بچشید، می توانید ظرفی برای پرکردن با خود همراه داشته باشید. به دلیل حضور همین چشمه است که مردم محلی به اینجا، آب معدن نیز می گویند.

در این پارک جنگلی امکاناتی از جمله آلاچیق هایی برای پیک نیک، استراحت، باربیکیوهایی برای تهیه غذا، کافه هایی کوچک برای خرید خوراکی و سرویس های بهداشتی در پایین پلکان ها برای گردشگران مهیا شده است. 

موقعیت پارک جنگلی صفارود بر روی نقشه

در انتهای مسیر و در نزدیکی مقصد، ماجراجویی دیگری در انتظار شماست. اگر زمان کافی داشته باشید می توانید دل به جاده ای خاکی بزنید، از بالا و پایین سنگ و شن های مسیر گذر کنید و به دریاچه قو برسید. آلاچیق های کنار دریاچه، قایق های پدالی، عطر و بوی غذاهای شمالی، بوی خاک، سبزه و نسیم دریاچه، لذت گردش تان را چند برابر می کند. اگر هم قصد شب مانی داشته باشید یک مجمتع اقامتی کنار دریاچه وجود دارد که پذیرای مسافران و گردشگران است. فقط در نظر داشته باشید که برای ورود به این دریاچه نیاز است ورودی بپردازید. این هزینه برای پاک نگاه داشتن دریاچه و طبیعت اطراف آن گرفته می شود. 

دسترسی:

از مسیر اصلی جواهرده-رامسر، چیزی در حدود 2.5 کیلومتر مسیر پر پیچ و خم و خاکی اما مناسب در پیش دارید تا به دریاچه برسید.

موقعیت جغرافیایی دریاچه قو بر روی نقشه

 سفر به روستا جواهرده رامسر سفری پر از لحظه‌های غافلگیرکننده و مناظر خیره‌کننده است. با ما در این سیر و سفر همراه باشید تا از جاذبه‌های کشور عزیزمان بیشتر ببینیم و بدانیم. 

چطور به جواهرده برویم

 چندین چشمه از جمله چشمه‌های سلیمان، برشی و کوه کنین، آب آشامیدنی روستا را تامین می کنند و طراوت و شادابی را در رگ‌های روستا جاری می‌سازند. آب این چشمه ها در قدیم به همت افراد خیرخواه به داخل روستا هدایت شده است.

 آبشارهای روستای جواهرده نیز بسیار مشهورند و مردم برای استراحت و عکاسی در کنار آنها توقف می کنند. یکی از این آبشارها در انتهای روستا و در کنار تخته سنگ بزرگی قرار دارد.

2- جنگل، مراتع و قله های روستای جواهرده

با گذشتن از مسیر جنگلی و سحرانگیز جاده جواهرده، هنگامی که به این روستای شگفت انگیز نزدیک می شویم، کم کم از پوشش گیاهی جنگلی کاسته شده و بر مراتع و چمنزارهای آن افزوده می شود. قله های سرخ تله (بخش شرقی قله سماموس)، واژک سه براره رژه (رجه) و قله سماموس، بلندترین قله رامسر، با گردن‌هایی افراشته، از دیدنی‌های جواهرده هستند. 

اینجا که هستید گشت و گذار در ارتفاعات سرسبز و دشت پر از گلِ قله‌های اطراف و جنگل های هیرکانی را فراموش نکنید. 

امروز اکثر مردم، روستا جواهرده رامسر را به دلیل آب و هوا و طبیعت تماشایی آن می شناسند؛ اما تا چند دهه قبل مسجد آدینه با قدمتی 700 ساله، خود یکی از جاذبه های اصلی این روستا به شمار می آمد. مردم از دور و نزدیک به دیدن آن می آمدند و در مراسم مربوط به آن شرکت می کردند. این مسجد قدیمی چندین بار توسط بلایای طبیعی آسیب دید؛ اما اصلی ترین آسیب در سال های اخیر به دلیل برخورد صاعقه با درخت زبان گنجشکِ کنار آن و آتش سوزی کل مسجد، به آن وارد شد. ساختمان فعلی مسجد آدینه بعد از این آتش سوزی دوباره ساخته و در ورودی روستای جواهرده پذیرای مسافران و مردم شد. 

در نوشته ها و منابع این طور آمده است که مسجد آدینه در ابتدا معبد و آتشکده ای برای زرتشتیان بود. برخی نیز آن را به آیین میترایی نسبت می دهند و می گویند که محل پرستش میترا، الهه آب بوده است. این قداست باعث شد تا بنای مسجد در همان مکان با معماری از گل و چوب و بدون شمع و ستون (1) به شیوه معماری قدیم مردم شمال در این مکان برپا شود. این مسجد 700 سال پیش به همت “شل شریف” از بزرگان جواهرده برپا شد و نام او را در میان مردم روستا جاودانه کرد. 

اما این تمام شهرت مسجد آدینه نبود. جشن مذهبی و سنتی گِلکاری دیوارهای مسجد آدینه با نام قدیمی “دزگا مزگتی” رسمی بود که مردم را از گوشه و کنار مازندران، گیلان و الموت در جواهرده کنار هم گرد می آورد و از احوال یکدیگر باخبر می ساخت. در ادامه برای تان بیشتر از این رسم دلنشین و امیدبخش خواهیم گفت. 

*علاوه بر مسجد آدینه، مقبره شاه یحیی در چکاد قله سماموس از مکان هایی است که مردم برای برآورده شدن نذر و نیاز خود به آن مراجعه می کنند و آرامش، روزی و حل مشکلات شان را از خدای خود می خواهند. 

پاورقی

1- در گویش محلی رامسر به این گونه دیوارها دارواجن گفته می شود. 

به هنگام سفر به روستای جواهرده شاید یکی از آخرین دیدنی هایی که به ذهن انسان می رسد بازدید از گورهای تاریخی گبری دو تا سه هزار ساله است که بیانگر قدمت کهن این روستاست. پیشینه گورهای گبری که در سرتاسر روستای جواهرده و روستاهای اطراف آن دیده می شوند به هخامنشیان و زرتشتیان بازمی گردد.

 گبر، نامی بود که مردم در قدیم به مردم غیر مسلمان پیش از خود می گفتند؛ اما بعدتر این نام به اشتباه به کافران اتلاق و میراث چند هزار ساله گبریان به انحراف کشیده شد. این گورهای تاریخی به شکل سرداب یا خمره ای ساخته شده و گنجینه هایی از زندگی روزمره یا اشیا گرانقیمت مردم آن زمان را در خود جای داده بودند؛ که این امر می تواند نشان دهنده اعتقادشان به رستاخیز باشد. متاسفانه حرص و مال اندوزی، باعث حمله های شبانه و گسترده به این گورهای تاریخی شده است تا جایی که بخش بزرگی از این گنجینه ها به یغما رفته و امروز چیز زیادی از آنها باقی نیست.

در کنار بازدید از جاذبه های روستای جواهرده، تفریحات دیگری نیز هستند که می توانند شیرینی سفر را چند برابر کنند. 

1- عکاسی

یکی از بهترین تفریحاتی که در جواهرده می توان آن را تجربه کرد، عکاسی از مناظر مختلف روستا، طبیعت اطراف آن، دیدنی های مسیر و … است. فرصت عکس گرفتن از این لحظه های ناب را به هیچ وجه از دست ندهید. 

2- پیک نیک 

از هر مکانی که به جواهرده آمده باشید و این مسیر طولانی را پشت سر گذاشته باشید، حیف است لذت نفس کشیدن و گشت و گذار در طبیعت بی نظیر آن را از خود دریغ کنید. در زمان حضور در اینجا غذایی هر چند سبک درست کرده، بی اعتنا به ماشین خود با بار و بندیلی سبک، پیاده، راه سرسبزی های اطراف را بگیرید و آرامش و نشاط را زندگی کنید. 

3- کوه نوردی

قله های سربه فلک کشیده روستای جواهرده با چشم اندازهای دلپذیرشان سختی بالا رفتن از کوه را بر مشتاقان کوه نوردی هموار می کند و آنها را به مبارزه برای فتح خود می طلبد. پس کمی سرسختی پیشه کنید تا پاداش خود را در بلندای کوه های زیبای جواهرده بگیرید؛ اما توجه داشته باشید که کوه نوردی به تنهایی به ویژه اگر با مسیرها آشنا نیستید کار اشتباهی است بنابراین حتما از محلی ها و بلدهای این کار کمک بگیرید.

اگر تابستان ها به جواهرده سفر کنید حتما سروصدایی که در میدان روستا شنیده می شود توجه تان را به خود جلب می کند. کمی که جلوتر بروید و از مردم محلی پرس و جو کنید متوجه می شوید که در این میدان مسابقات کشتی و والیبال در جریان است، اگر اهل ورزش باشید می توانید به خیل تماشاگران اینجا بپیوندید و همراه با مردم عصر هیجانی را تجربه کنید. خوب است بدانید این تصاویر در مرداد ماه امسال (1397) در سفری که اعضای کارناوال به این روستا داشتند به ثبت رسیده است.

همان طور که گفته شد از امکانات خوب روستای جواهرده شرایط اقامتی آن است، هتل ها و ویلاهای دربست و اتاق های اجاره ای خیال شما را برای ماندن در جواهرده راحت می کند؛ اما برای اقامت در روستای جواهرده هرگز به کمپینگ و اقامت در چادر فکر نکنید مگر اینکه امکانات گرمایشی، پتوی کافی و لباس گرم داشته و با شرایط بیرون ماندن در هوای سرد نیز آشنا باشید. شب های جواهرده حتا در تابستان بسیار سرد است. 

 جواهرده، برخلاف خیلی دیگر از روستاهای ایران به دلیل استقبال زیاد گردشگران از امکانات نسبتا خوبی برخوردار است. از مکان های اقامتی فراوان مانند هتل ها، خانه های محلی و اجاره ویلا در روستا گرفته تا آژانس ها و کارگزارانی که محل اقامت را قبل از ورود برای شما رزرو می کنند. از دیگر امکانات خوب روستا وجود رستوران های متعدد است که با غذاهای محلی، طعم خوشی از غذاهای شمالی را دراختیارتان می گذارد. مسجدهای متعدد و امامزاده روستا، مغازه های فراوان، کافه ها و آلاچیق های زیبا و دلپذیر همگی به راحتیِ ماندن در این روستا کمک می کنند. علاوه بر اینها روشنایی و برق، آب لوله کشی، امواج شبکه های مخابرات، امواج شبکه های تلویزیونی، خانه بهداشت، درمانگاه ،داروخانه، پزشک، بهیار و پاسگاه نیروی انتظامی نیز در دسترس مردم هستند و سفری آسوده تر و کم دغدغه تر را پیش پای مسافران می گذارد. 

روستای جواهرده رامسر در 2000 متری سطح دریا قرار گرفته است و در اواخر بهار و تابستان ها هوایی معتدل و در بقیه سال، هوایی سرد دارد. میانگین دما در آن بین 10 تا 12 درجه سانتیگراد متغیر است و این یکی از دلایل اقبال به این روستاست. این روستا در سال های نه چندان دور تنها 4 ماه از سال، ماه آخر بهار و تابستان، برای حضور مسافران و مردم عادی و محلی قابل سکونت بود اما امروزه به دلیل وجود امکانات بیشتر این مدت زمان افزایش پیدا کرده است و می توان زمان بیشتری از ماندن در اینجا لذت برد. 

بهترین زمان سفر

 برای سفر به جواهرده بهترین زمان آخر خرداد و سه ماه تابستان است. در این زمان برف ها آب شده اند، سرسبزی به اوج خود رسیده و مسیر و راه هموار است. 

بهار: اوایل بهار به ویژه فروردین ماه به دلیل بارش های برف و باران های سیل آسای بهاری و مسدود شدن جاده سفر به جواهرده ممکن است تا حدی مشکل باشد؛ اما ماه خرداد با فراهم شدن شرایط، زمان آغاز گردشی جانانه در روستا مهیا می شود. 

تابستان: حالا که گرما در همه جا به اوج خود رسیده است، رفتن به جواهرده از لذت بخش ترین کارهاست. حتما تابستان جواهرده را تجربه کنید. 

پاییز: با افزایش دما و آمدن موسم بارش های پاییزی مسیر جواهرده به نسبت خطرناک می شود و امکان ریزش کوه وجود دارد. آب و هوای روستا نیز رو به سردی و تیرگی می رود. 

زمستان: جواهرده در زمستان پوشیده از برف است، بر ضخامت یخچاله های طبیعی سماموس افزوده می شود و ذخیره آب رودها در بالادست جواهرده یخ می بندد. 

 برای رسیدن به روستای جواهرده تنها یک مسیر وجود دارد. باید به رامسر بروید از آنجا بعد از گذر از بازار، سه راهی فلسطین را به سمت جنوب رامسر رفته و به حرکت ادامه دهید، شما اکنون در جاده جواهرده قرار دارید. گفتنی است که روستای جواهرده از توابع دهستان سخت سر است که روستاهایی مانند گاو رمک، لپاسرک، دریاپشته، سلمل و سفید تمشک را در بر می گیرد. 

آدرس: رامسر، سه راه فلسطین، جاده جواهرده-روستای جواهرده

هزینه بازدید

باوجود تعداد زیاد گردشگران و نیاز به مراقبت و تهیه امکانات و همچنین پاکسازی روستا از زباله، مسوولان شهری رامسر امکانی را در نظر گرفتند تا ورود به روستا با پرداخت ورودی در زمان های پیک گردشگری انجام شود. این هزینه بسته به زمان سفر شما ممکن است تغییر کند. 

مردم روستا | مالکان جواهر رامسر

جلوه بخش زندگی روستاها، مردم باصفا و ساده آن هستند. انسان هایی با سبک زندگی متفاوت و تلاش و کوششی پایان ناپذیر، زندگی را آنقدر دلپذیر می کنند که مردم خسته از روزمرگی ها، به روستاها پناه می آورند تا سهمی از سرزندگی و نشاط آنها داشته باشند. پیشه اهالی جواهرده باغداری، کشاورزی و دامداری است و بیشتر آنها از راه گردشگری، اجاره خانه و فروش محصولات شان درآمد کسب می کنند. لباس های محلی زیبای زنان و مردان روستا در جشن ها و مناسبت های مختلف جلوه زیبایی به مراسم و آیین ها می دهد. هرچند امروزه از این نوع لباس ها کمتر استفاده می شود.

کشتی گیله مردی هنوز بین برخی از مردم طرفدار دارد و هر از گاهی این مراسم جالب به ویژه میان کشتی گیران مازندرانی و گیلانی برگزار می شود. بازار محلی نیز بخش دیگر سرزندگی و رونق در جواهرده است. مردمی که با لهجه شیرین گیلکی در بازارهای محلی روباز خود سعی می کنند حاصل تلاش و دسترنج خود را به فروش برسانند و زندگی خود را به پیش ببرند.

2000 نفر مردم ساکن جواهرده (2500 خانوار، بر اساس سرشماری سال 90)، شما را به تحسین زیبایی ها و نفسی عمیق از هوای پاک کوهستان دعوت می کنند. 

آداب و رسوم خود در عین تکرار، شکل دیگری به زندگی و ذهن و جان را جلا می دهد. در روستای جواهرده نیز رسوم و جشن هایی وجود داشت و دارد که زندگی مردم را نو می کند، پیوند بین آنها را عمیق تر می سازد و یک نواختی را کنار می زند. 

جشن گِلکار مسجد آدینه، جشنی قدیمی و مذهبی، هر سال در نخستین جمعه ماه اسد یا هفدهم مرداد ماه برگزار می شد. کشاورزان و دامداران برای برکت بخشی به محصولات و نذر سلامتی خانواده خود، از شیر دام های خود به جای آب برای ساخت گِل بهره می بردند و با سلام و صلوات از این گل ساخته شده، دیوارهای مسجد را گل کاری می کردند.

در برخی متون و از نقل قول هایی که افراد مختلف از گذشتگان کرده اند، یاد شده است که این کار تنها به دست دوشیزگان انجام می شد و مردان حق نداشتند در انجام آن سهیم باشند. بعد از برگزاری این آیین، مردم به جشن و شادی می پرداختند، کُشتی گیران مازنی و گیلانی زور خود را به رخ یکدیگر می کشیدند، نوای دلچسب سرنا و دهل، هیجان و شادی را در کوچه پس کوچه های روستا پخش می کرد. در پایان مراسم، برپایی بازار فرصتی برای عرضه هنر و محصولات اهالی روستای جواهرده و مردم مهمان بود. ‌مسجد عزیز آدینه این گونه هم به زندگی مادی و هم به زندگی معنوی مردم رونق می داد و در روزهای خوشی و سختی پناه آنها بود. 

این جشن برای مدتی به فراموشی سپرده شده بو؛د اما اکنون برای حفظ فرهنگ و آیین های زیبا و پرمفهوم قدیمی بنا شده است تا دوباره به این سنت رونق ببخشند و آن را از ارکان گردشگری جواهرده کنند. 

 متاسفانه تصویری از این مراسم در دسترس نیست. اگر عکسی از این مراسم در دست دارید برای ما ارسال کنید تا با نام خودتان در کارناوال منتشر شود. عکس را در این قسمت آپلود کنید

 یکی دیگر از جشن های قدیمی جواهرده، رسم تیرماه سیزده نام دارد. این جشن از رسوم ایرانیان قدیم و مردم طبرستان (1) است که هر ساله به یاد پیروزی مردم ایران بر ضحاک و شکست ستمگری و ظلم در جای جای استان مازندران برگزار می شود. تیرماه سیزده بر خلاف نامش در اواسط آبان، دوازده یا سیزدهم این ماه جشن گرفته می شود. دلیل این نامگذاری برگزاری جشن در شب سیزدهم تیر ماه برحسب تقویم طبری (تقویمی که مردم طبرستان در قدیم از آن استفاده می کردند.) است که با هماهنگی آن با تقویم خورشیدی با 12 یا 13 آبان مصادف می شود.

 در این جشن باشکوه که شباهت هایی به جشن یلدا نیز دارد مردمان با رسوم ویژه و تهیه سیزده خوراکی به استقبال این جشن می رفتند. شعر خوانی، چوب خوردن از لال ها، خوراکی های مخصوص جشن تیرماه سیزده، شب بلند و سرد مردم روستای جواهرده را گرم می کرد و به آنان دلگرمی می بخشید. هرچند این جشن در مکان های مختلف استان مازندران با سنت های کمی متفاوت و بنا بر جغرافیای آن مکان برگزار می شد. 

پاورقی 

1- طبرستان به بخشی از سرزمین های میان کوه های البرز و دریای مازندارن گفته می شده است. این نام معرب اسم تپورستان بوده که برگرفته شده از نام قوم تپور از قبایل ایرانی تبار دوران باستان و یکی از طوایف سکاها بوده است. طبرستان بزرگ از لحاظ جغرافیایی شامل استان مازندران امروزی، بخش هایی از گیلان، گلستان، شمال استان تهران و سمنان می شود. 

مردم روستا جواهرده برای نگه داشتن حساب روزهای زندگی خود از تقویم گالشی یا گیلکی استفاده می کردند. برگزاری مراسم مختلف به ویژه تیرماه سیزده، عید نوروز و گلکار مسجد آدینه، پرداخت خراج و مالیات، حساب و کتاب زمان کاشت و برداشت محصولات کشاورزی و دامی همه وابسته به این تقویم گالشی بوده است. مردم جواهرده، نوروز (نوروز بل) را در آغاز فصل بهار و اول فروردین جشن نمی گرفتند، برای آنها شروع سال روزهای اواسط مرداد بود و این روز را در مابین روزهای 13 تا 17 مرداد جشن می گرفتند. ماه های سال گیلکی به این ترتیب قرار می گرفت: نوروز ماه، کرچه ماه، ارکه ماه، تیر ماه، موردال ماه، شرر ماه، امیر ماه، اول ماه، سیه ماه، ده ماه، ورفه ماه، اسفندار ماه. 

به جواهرده که رفتید، خوب که گشتید، حتما از مردم آنجا سوغاتی بخرید تا به گردشگری و اقتصاد کمک کنید. نمدبافی شاید معروف ترین صنعت دستی مردم رامسر و جواهرده باشد؛ اما در کنار آن چادرشب بافی، عروسک بافی، چادر بافی، کوزه گری، شولا، سفره، جوراب پشمی، خراطی و سفالگری ره آوردهای دیگر مردم روستاست. هرچند به دلیل به روز شدن امکانات، از رونق صنایع دستی مانند سفالگری، آهنگری و مسگری کاسته شده و رو به فراموشی است. 

اما نمی توان از سفر به شمال سخن به میان آورد و از خوردنی های خوشمزه آن چیزی نگفت. از ترشی ها و مرباهای رنگارنگ و پر از طعم و مزه بگیر تا نان و شیرینی های محلی که زنان روستا داغ داغ برای تان درست می کنند و به دست تان می دهند. علاوه بر اینها می توانید از افراد محلی ماست، دوغ، کره، پنیر و عسل محلی تهیه و نوش جان کنید. 

نام جواهرده از مناسب ترین نام ها برای این جواهر جنگل های شمال به شمار می رود؛ اما برخی شواهد این طور نشان می دهند که اسم روستا ابتدا این نبوده است. در مناطق شمالی نشین ایران به ویژه گیلان به روستاهایی که در مکان های بلند قرار داشتند از قدیم “جورده”یا “جئورده” به معنای ده بالا می گفتند و برخی اعتقاد دارند که این وجه تسمیه اصلی جواهرده است. این نام در کتاب تاریخ گیلان و دیلمستان سید ظهیرالدین مرعشی، و بر اساس اتفاقات سال 888 هجری قمری، آمده است؛ اما از جهت دیگر برخی نام آن را به جواهرهایی که مردم از قبرهای گبری پیدا کرده اند نسبت می دهند و بیان می کنند به دلیل وفور گوهر در این روستا و در گورهای گبری به این نام مشهور شده است. گفته می شود که رسم دفن جواهر و اشیای زینتی که از دوران ساسانیان تا پیش از دوران آل بویه وجود داشته است. از طرفی دیگر به دلیل اینکه سنت نام گذاری در این منطقه بیشتر تاکید بر شرقی و غربی بودن یا اولیا و سفلی دانستن مکانی بوده؛ پس نام جورده یا جئورده نمی تواند درست باشد و همان نام جواهرده صحیح تر است.

 نقل قول کمتر شناخته شده ای نیز وجود دارد که نام روستا از اسم خانم حاکم روستا که او نیز جواهرده نام داشته، گرفته شده است. در نظر دیگری نیز می گویند چون روستا دارای دشت های وسیع گندم و جو بوده مردم آن را به نام “جوادهار” به معنی گندمزار میان شکاف دو کوه می شناختند که بعدها تبدیل به جواهرده شده است. اما ورای تمام اینها جواهرده جان کلام را در مورد زیبایی های این روستا بیان می کند.

بلندی های اطراف جواهرده پر از گل های وحشی، سرخس و دشت گل گاوزبان است. تماشای جنگل هیرکانی با درختان راش، ممرز، شاه بلوط، اقاقیا، شمشاد و آزاد را نیز از دست ندهید. 

اما این تمام زیبایی های طبیعت جواهرده نیست؛ درختان فندق، سیب، گلابی، گردو، پرتقال و نارنگی، دیگر درختان پوشش گیاهی روستا را تشکیل می دهند. 

محله های روستا

دوازده محله “جولاخیل” (محله جواهرده)، “اوشیان سر”، “سید محله”، “برشی محله”، “آموسی خیل”، “صیقل محله”، “چاک دشت”، “سراب یا کربلا بنه”، “رمک محله”، “تنگ دره”، “فتوک محله”، “کهنه تنگ دره” و “شل محله” و مردمان باصفایش در این روستا پذیرای مسافران و مهمانان طبیعت هستند. 

دغدغه های کارناوال

در سال های اخیر با هجوم گردشگران و دوستداران طبیعت به این بهشت کوچک متاسفانه روستای جواهرده از حالت بکر خود خارج شده است.  امروزه جلوه قدیمی روستا در جواهرده در حال تخریب است و اگر مسوولین با برقراری قوانین و سختگیری های لازم به داد این روستا نرسند نه از خلوص مردم و معماری آن چیزی می ماند نه از طبیعت و صفای آن. این درست است که گردشگری رونق زندگی مردم است؛ اما باید با در پیش گرفتن سیاست های توسعه پایدار، روستا را به میراثی برای قرن های بعد تبدیل کرد نه اینکه این میراث گذشتگان را نابود کرد. البته در سال های اخیر مسوولان شهری، استانی و کشوری با در نظر گرفتن دلایل فوق و حفظ طبیعت و حیات وحش و بافت سنتی و روستایی تصمیم به انتخاب جواهرده برای پیاده کردن برنامه بافت باارزش جواهرده گرفته اند. 

توصیه های کارناوال

در سفر به روستای جواهرده این توصیه ها و پیشنهادها را در نظر داشته باشید و به کار ببندید تا سفری بی خطرتر و شادتر را تجربه کنید. 

*حتما و حتما پیش از سفر از باز یا بسته بودن جاده و مساعد بودن آب و هوا به ویژه در پاییز و زمستان اطمینان حاصل کنید. آب و هوای شمال به گونه ای است که هر لحظه امکان بارش های شدید وجود دارد و ممکن است بر اثر آن جاده ریزش کرده و بسته شود. 

*برای رفتن به جواهرده رامسر نیاز است تا ورودی بپردازید، لطفا این را در سفر به جواهرده لحاظ کنید. 

*برای رفتن به روستای جواهرده از وسیله نقلیه مطمئنی استفاده و آن را قبل از رفتن به طور کامل چک کنید، زیرا مسیر روستا دارای شیب های تند و پیچ های خطرناکی است و مشکل خرابی ماشین می تواند شما را به دردسر بیاندازد. 

*در سفر به جواهرده حتما و حتما به آداب و رسوم و فرهنگ مردم روستا احترام بگذارید، سعی کنید با آنها کمی صمیمی تر شوید و از تجربه ها و دانش شان بیاموزید تا نوع دیگری از لذت در سفر را تجربه کنید. اگر امکان آن را داشتید حتما از مردم محلی خرید کرده و به اقتصاد و چرخ زندگی مردم کمک کنید.

*نکته مهم دیگر، به طبیعت احترام بگذارید، زمین، مادر ما، با تمام سخاوت داشته هایش را برای استفاده به ما ارزانی داشته، کوتاهی در نگهداری از آن بیش از هر چیز خودمان را دچار مشکل می کند. درختان را نشکنید، زخمی از آتش و زباله برجای نگذارید و با مهربانی با طبیعت و مردم رفتار کنید.

سخن آخر

آیا تا کنون به روستای جواهرده سفر کرده اید؟ 

از سفر به جواهرده چه یادگارها و خاطره هایی دارید؟

تجربیات خود را در اینجا با ما به اشتراک بگذارید. 

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

4.1

بررسی شده توسط مهدیه اکبری پارسا

نقاط قوت

نقاط ضعف

نقد و بررسی کاربران

میانگین امتیاز کاربران

از مجموع 29 رای

3.6

خانواده

12

دوستان

2

انفرادی

1

زوج

1

روستای جواهرده رامسر را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

سوالی دارید؟

از کارشناسان و کاربران کارناوال بپرسید

عسل فروشی و سوغاتیهای محلی هم زیاد هست اونجا.

4.6


عالي

انتشار: 07 شهریور 1399

انتشار: 07 بهمن 1398

من چند روز پیش دو شب در این روستا اقامت داشتم.

3.6

1- هوای روستا حتی در وسط ظهر خنک بود. شب ها سرد بود. به هیچ وجه شرجی یا گرم نبود.
2- جاده جواهرده به رامسر خیلی زیبا و سرسبزه و اگه خوش شانس باشید غرق در مه خواهید شد. داخل روستا هم بعضی روزها، صبح ها مه آلود میشه.
3- داخل روستا امکانات قابل قبولی مثل سوپرمارکت و قصابی و رستوران داره و وضعیت جاده های داخل روستا هم خوبه. دو تا هتل کوچیک (در واقع متل) هم داره.
4- برخورد مردم با ما عادی بود و در برخی موارد وقتی ازشون چیزی نمیخریدم به زبون خودشون یه چیزی میگفت که شاید ناسزا بود
5- اگه می خواهید صنایع دستی بخرید حتما چند تا فروشگاه رو قیمت بگیرید چون ما یه چیزی رو اول قیمت گرفتیم بهمون گفتن 25 تومنه با تخفیف چون آخر شبه 23 تومن. بعدش سه چهارتا مغازه جلوتر همونو 15 تومن خریدیم.
خلاصه کلام: به نظرم ارزش اینکه نصف روزتونو اونجا بگذرونید داره نه بیشتر.

انتشار: 17 شهریور 1398

2.5

یه روز آفتابی و گرم شهریور ماه رفتیم جواهرده خیلی شلوغ و کثیف بود همه جا اصلا جایی واسه پارک ماشین یا نشستن و لذت بردن از طبیعت تو روستا نبود یه رستوران انتهایه جاده بود که یه ماهی کبابی که دیروزش ۳۵ خریده بودیم ۱۲۰ بهمون انداخت اصلا به کسی توصیه نمی کنم اونجا بره چیز خاصی نداشت بنظر من اابته جنگل صفا رود محشررررررررررر بود فوق العاده زیبا بود

انتشار: 07 شهریور 1398

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

سوالات متداول

بهترین موقع برای سفر به جواهرده چه زمانی ست؟

جواهرده روستایی ییلاقی ست و نمی توان در تمام روزهای سال به این روستا سفر کرد. برای آشنایی با بهترین زمان سفر به جواهرده و شرایط آب و هوایی روستا در فصل های مختلف سال، تنها کافی‌ ست روی این لینک کلیک کنید.                                             

در سفر به جواهرده کجا بمانیم؟

برای آشنایی با گزینه های مختلف اقامت در این روستا، می توانید به صفحه اقامت در روستای جواهرده در کارناوال بروید و اقامتگاه مورد علاقه تان را به صورت آنلاین رزرو کنید. 

با زیباترین روستاهای شمال بیشتر آشنا شوید.

برای آشنایی با بهترین و زیباترین روستاهای شمال و به دست آوردن اطلاعات مهمی در مورد آنها مانند مسیر دسترسی و امکانات، وارد صفحه معرفی روستاهای شمال شوید و به دنبال جاذبه مورد علاقه تان بگردید.

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

iOS

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

کنترل سفر دست شماست

۲۷ کیلومتر که از رامسر به سمت جنوب غربی حرکت کنید و جاده‌هایپر پیچ و خم را پشت سر بگذارید، به یکی از  قشنگ‌ترین مناطق ییلاقی ایران می‌رسید، جایی که به بهشت ییلاقات ایران معروف است. روستای جواهرده رامسر مثل نگینی در بین جنگل‌های “سخت سر” خودنمایی می‌کند و یکی از محبوب‌ترین روستاهاست. 

یکی از قشنگ‌ترین جاهای رامسر، عروس شهرهای شمالی ایران، روستای جواهر ده است. روستایی با طبیعتی دلفریب و هوایی خنک که می‌تواند برای من و شمایی که دلمان رفتن به جایی سرسبز و دور از هیاهو می‌خواهد، بهترین باشد. چطور برویم؟ از رامسر و بازارش که گذشتید، سه راهی فلسطین را به سمت جنوب رامسر می‌روید تا در جاده جواهرده قرار بگیرید.

جواهر ده و مسیر افسونگرش در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده. رضا شاه برای سهولت رسیدن به روستا، دستور ساختن این مسیر را داده بود و حالا با گذشت این همه سال جواهرده به عقیده خیلی‌ها تکیه‌ای از بهشت است، جایی که بیشترین و ماندگارترین تصویر آن جنگل‌های مه‌آلودش است.

بیشتر بخوانید: تله کابین رامسر کجاست؟

چطور به جواهرده برویم

حالا چرا اسمش را گذاشته‌اند جواهرده؟ بعضی‌ها می‌گویند اولین حاکم اینجا زنی بوده به این نام که بعدها اسمش را برای دهکده به یادگار گذاشته، ولی قصه‌ای دیگر می‌گوید اینجا «جورده» بوده که بعدها به «جواهر ده» معروف شده.

جورده یعنی ده بالا، ولی قصه‌ای دیگر می‌گوید از بس در خاک‌های اینجا گنج و جواهر پیدا شده که نامش را جواهرده گذاشته‌اند، این شایعه آنقدر قوت گرفته که تا همین چند وقت پیش همینکه از کنار رودخانه صفارود، رد می‌شدید مردمی را می‌دیدید که در آب خم شده و دنبال تکه‌ای طلای درخشان بودند.

روستای جواهرده امکانات خوبی را برای مهمانانش فراهم کرده. به دلیل تعداد زیاد مسافران، ویلاها و هتل‌های زیادی در این منطقه ساخته شده که هرچند به ضرر بافت سنتی و محلی آن است، ولی به مذاق مسافران خوش آمده.

اگر دلتان هم نخواست در ویلاها و هتل‌ها بمانید می‌توانید از مردم محلی اتاق اجاره کنید. فقط اینکه برای اینکه شب را در چادر سر کنید باید تجهیزات و لباس گرم زیاد همراه داشته باشید که شب‌هایش حسابی سردند.

از جاذبه‌های این روستا و دشت‌ها و کوچه باغ‌هایش که بگذریم، مردم باصفای روستا هستند که صنایع دستی، مرباها و ترشی‌های رنگارنگی که درست کرده‌اند را در گوشه و کنار روستا و بازارهای روباز محلی‌اش می‌فروشند. نمد، چادربافی و سفالگری از هنرهای مردم اینجاست که برای سوغات هم بهترینند.

در جاده جواهرده می‌توانید از ماشین پیاده بشوید و خودتان را به دل جنگل‌های پردارو درخت “سخت سر” بسپارید، اینجا جایی است که بساط کباب و قلیان همیشه به راه است.  می‌توانید خودتان را به یک کاسه آش یا یک استکان چای دکه‌های کنار جاده هم مهمان کنید.

در جاده جواهرده، محلی‌ها، آلوهای جنگلی ترش و مربا و ترشی هم می‌فروشند و جاذبه مسیر را دوچندان می‌کنند. جاده جواهرده رستوران زیاد دارد، اما این رستوران‌ها و کافه‌ها علاوه بر غذای هوس‌انگیز و خوشمزه‌شان، به گران بودن هم شهره‌اند. پررونق‌ترین این کافه‌ها، در منطقه درمد، در نیمه دوم جاده قرار دارند.

کافه جمشید، رستوران سلیمی و رستوران عمو رجب، از بهترین رستوران های جاده جواهرده‌اند و مسافران زیادی برای خوردن غذاهای محلی انتخابشان می‌کنند.

در این رستوران‌ها که قلیان و چای جزو جدایی‌ناپذر آنها هستند، میزهایی پر از غذاهای خوش رنگ و لعاب شمالی چیده می‌شود. اگر دلتان ماهی‌ای  که چند دقیقه‌ای از صیدش بیشتر نگذشته بخواهد، یا کباب ترش و میرزاقاسمی و باقالاقاتوق، می‌توانید در یکی از رستوران‌های این جاده به آن برسید.

در زمان‌هایی که اکثر شهرها هوایی گرم دارند، روستای جواهرده مامن امنی است. متوسط هوای این روستا در بهار و تابستان بین ۱۰ تا ۱۲ درجه است و همین آن را در زمره  انتخاب‌ها قرار می‌دهد.

جواهرده، روستایی است با کوه‌های سربه فلک کشیده، مردم مهمان‌نواز و مهربان، طبیعتی بی‌مانند و حیواناتی که صدایشان روستا را پر کرده.

برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری رامسر این صفحه را ببینید: جاذبه های گردشگری رامسر برای سفری هیجان‌انگیز

آب معدن:جدا از جاده سرسبز رامسر به جواهرده و پارک جنگلی صفارود که می‌توان دقایقی در کنار رودخانه و چشمه آب معدنی‌اش نشست و به آرامش رسید، دیدنی های روستای جواهرده به همینجا ختم نمی‌شود. در ۹ کیلومتری این پارک جنگلی، چشمه‌ای وجود دارد که مردم محلی آب گوارایش را می‌نوشند و به همین دلیل به آن آب معدن می‌گویند.

آبشارهای فصلی و دائمی مسیر و دیدن دریاچه قو را هم نباید از دست داد.

آبشار صفارود: این آبشار در ۱۵ کیلومتری جاده و جایی که مردم محلی خوردنی‌ها و صنایع دستی می‌فروشند، قرار دارد.

دریاچه قو: یکی از زیباترین قسمت‌های جواهرده است. آلاچیق‌های کنار دریاچه، قایق‌های پدالی، عطر و بوی غذاهای شمالی و نسیم خنک دریاچه، بهترین فرصت برای رسیدن به آرامشند.

در کنار دریاچه قو، مجتمع  اقامتی‌ای هم وجود دارد. برای رسیدن به این دریاچه از مسیر اصلی جواهرده-رامسر، حدود ۲.۵ کیلومتر مسیر پر پیچ و خم و خاکی، اما مناسب در پیش دارید. فقط اینکه برای رسیدن به آن باید ورودی بپردازید.

بعد از گذشتن از جاده‌های پرپیچ و خم، دیگر راه چندانی تا روستا ندارید. روستایی که دیگر چندان خبری از آن همه انبوه درختان در آن نیست و جایش را دشت‌ها و مراتع سرسبز گرفته.

از آنجایی که روستای جواهرده یکی از محبوب‌ترین روستاها و ییلاقت شمالی است و مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته، با نظر مسئولان شهری رامسر در زمان‌هایی که پیک سفر زیاد است از مسافران مبلغی ورودی گرفته می‌شود تا صرف پاکسازی روستا از زباله و خریدن امکانات شود.

بیشتر بخوانید: جنگل دالخانی کجاست؟

تو را به خدا هرگز به این محل نرید. جون مادرتون گوش کنید تا مثل ما نشید.
دریاچه قو جاده اون بسیار بد و خاکی هست در محل ورودی دریاچه شیب خیلی تندی هست اسفالت نداره صفحه کلاچ و گیربکس ماشین داغون می شه ما یک ساعت معطل شدیم تا از اون خارج بشیم . هرکی می خواست برگرده ده بار باید تا وسط شیب بیاد و برگرده تا بتونه بالا بیاد .خیلی خلوته هیچ کس هم به دادتون نمیرسه. اول به ما گفتند اونجا نرید ما گوش نکردیم . از خلوتی بیش از حد مسیر هم میشد حدس بزنی . البته اونجا مثل همه رامسر و جواهر ده قشنگه ولی جاده خاکی و بلند شدن بوی صفحه کلاچ و داغون شدن گیربکس ماشین ارزش اون رو از بین میبره . تازه برای هیچی هم نفری ۲۵۰۰ ورودی میگیره.

جواهر ده و اطرافش بدترین مکانی بود که تو عمرم رفتن خدا اونایی را که الکی تبلیغ می کنن به سوگ بنشانه بیابان عربستان زیباتر از جواهر ده است

جواهر ده هوایی عالی داشت و چله تابستان که تهران بالای چهل بود اونجا شاید ده درجه بود دماش

روستایی ییلاقی که ورود زیاد گردشگران اون را از حالت بکر خارج کرده
اما به یار رفتنش می ارزه

تجربه یک شب اقامت در جواهرده روستایی به ظواهر شهری و زندگی روستایی

به پیشنهاد خانومم و رزرو از اسنپ تریپ صبح از رامسر بسمت جواهر ده حرکت کردیم
جاده بد نیست بغیر از اینکه عده ای از مردم محلی و توریست ها جاده تفریحی را با اتوبان قم اشتباه گرفتن و مدام چراغ میدن و سبقت میگیرن
ظهر رسیدم جواهر ده و پس از اینکه سه هزار تومان در ورودی روستا توسط عده ای از جوانان از خودروی های ورودی دریافت میشد(سرگردنه که میگن اینجاست) و ساکن شدن در متل مربوطه که فکر کنم بهترین جای اقامت این روستاست در روستا به گشتن مشغول شدیم اولا اینکه واقعا غذای خوبی اینجا پیدا نمیشه و متاسفانه هموطنان شمالی فقط قیمت غذاهاشون مثل تهرانه و از کیفیت خبری نیست
سمت آبشار و پارک مثلا جنگلیش رفتیم که جاده سنگلاخی داشت و یه مقدار دار و درخت بود و کلی آت و آشغال همه جا پخش بود و البته ساخت و ساز در دل جنگل که واقعا قلب آدمو بدرد میاره که انسانها با طبیعت چه میکنند و دو عدد گاو و اسب هم حضور داشتند. (جنگل گلستان کجا و اینجا کجا)
آبشارش هم واقعا چیزی نداشت یعنی دربند در مقابلش پادشاهه
اکثر مردم محلی حالت پرخشاگری دارند (در و دهاتهای خارج از کشور هم میری به توریست که اقتصاد اون منطقه رو داره میگردونه احترام میذارن) اجناس چندین برابر قیمت فروخته میشه مثلا سماور قدیمی که تهران چهارصد هزار تومانه اینجا یک میلیون و چهارصده و تعجب اینکه عده ای میخرند!
در کل تجربه ای شد که روستاگردی رو فراموش کنم و البته در کل گیلان نسبت به مازندران آرامش و امنیت و مهمان نوازی مردم بسیار بهتره

۳۰۰۰ تومان ورودیه گرفتن ولی رفتیم دیدیم طبیعتش پر از آشغال بطری و پلاستیک و پوست هندوانه و …. انگاری گردشگرا پول داده بودن و مجوز پاشیدن آشغال گرفته بودن!!

یک سراشیبی خاکی با گودالهای بد داشت که کف ماشینم به زمینش گرفت و اندکی آسیب دید.همون ابتدای جاده خاکی پشیمون شدم ولی جون بیش از ۲۰ کیلومتر سربالایی رفته بودیم دیگه رفتم.

جاده هم از هر طرف تک لاین ولی دو طرفست و اگر در ایام آخر هفته برید مجبورید مسیر طولانی (۲۷ Km )را در ترافیک سنگین دنده ۱ و ۲ بالا برید (حدود یکساعت رانندگی) بنابر این بهتره ایام دیگر هفته برید.

لذا با باک خالی نرید هرچند چندجایی، دستفروشان در مسیر بطری بنزین هم می فروشن.

طبیعتش زیباست.

واقعا چیز خاصی نداشت جواهر ده

چطور به جواهرده برویم

جواهر ده دیگه شده جای کاسبای تهران که خونه اجاره بدن به قیمته بالا برای مسافرا. شما که تا اوجا رفتید یه سر به جواهر دشت بزنید معروف به عروس دشت‌های ایران کلا خاطره بدتون پاک میشه.

به نظرم واقعا تکه ای از بهشت بود. بسیار زیبا و هوای عالی

نام*

ایمیل*

کد امنیتی *
نه
 + 
7
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}


 شماره روابط عمومی:
021-96669066

 آدرس:

تهران، بلوار نلسون ماندلا، کوچه ایرج، پلاک صفر


 کد پستی:
1917754328

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد

روستای جواهرده، بهشتی کوچک در 29 کیلومتری شهر رامسر در استان مازندران است که در جنوب غربی این شهر قرار گرفته است. اما جالب اینجاست که این بار فقط خود روستا، جاذبه نیست. در واقع جدای از روستای بی نظیر، جاذبه ی اصلی دیگر، مسیر روستا و جاده ی رامسر تا روستای جواهرده است … … ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بیشتر بدانید …)

سایر منابع:

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

می پسندم

چطور به جواهرده برویم

0

سایر خبرها

کنار خود دارد. جای خداداد و امثال علی کریمی که باید از او تشکر کنم و دعا کنم هر چه زودتر بازگردد. امثال خداداد و کریمی چون شفاف هستند و متصل و سوگلی نیستند و هدفی جز خدمت ندارند، حیف است که در فوتبال نباشند. وی افزود: بازی در چمن مصنوعی شرایط را سخت می کند. این هم جز افسوس مملکت ما است. استان گیلان و مازندران که از نظر آب و هوایی یکی از بهترین های ایران است، چرا چمن مصنوعی دارد؟ 2 جلسه …

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان ، کوسه غراوی نماینده مجلس شورای اسلامی شهرستان های کلاله ، گالیکش و مراوه تپه عصر امروز در جلسه با وزیر نیرو در استانداری گلستان گفت : اگر مدیریت بهتری در مصرف داشته باشیم با مشکلات امروز مواجه نمی شدیم . غراوی افزود: استان گلستان هنوزبا مازندران در تامین برق یکی است و بعد از این همه سال هنوز استان ما برق منطقه ای جدا ندارد . …

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان رقابت های هفته دوم لیگ برتر فوتبال ( لیگ هجدهم ) با برگزاری 4 دیدار آغاز می شود و تیم های مختلف در شهر های مختلف کشور به مصاف یکدیگر می روند. همچنین دیگر بازی های این هفته فردا با برکزاری چهار دیدار دیگر پیگیری می شود . تراکتورسازی تبریز – نساجی مازندران (20) پرسپولیس تهران – فولاد خوزستان (20:45) سپید رود رشت – سپاهان اصفهان (20:45) صنعت نفت آبادان – گسترش فولاد تبریز (20:45) انتهای پیام / گزارش هفته دوم رقابت های لیگ هجدهم …

منظور ایجاد جو کاذب و اشتهای ذخیره سوخت برای اختلال در اقتصاد کشور پخش شده است . به گزارش فارس طی روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر کمبود بنزین در غرب استان مازندران شدت گرفته و این مسئله موجب شلوغ شدن پمپ بنزین ها در غرب استان و به دنبال آن در مرکز و سایر مناطق استان شده است اما از همان لحظات اولیه مسؤولان استان با پیگیری و رصد موارد مطروحه این اطمینان را دادند که مشکلی در تامین بنزین در استان و کشور وجود ندارد . شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: 10 مرداد 1397 ، کدخبر:3970510221،www.alef. …

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، عصر چهارشنبه تصادف خودروی کامیون در محور آستارا-اردبیل یک نفر کشته و یک نفر زخمی بر جای گذاشت. در این رابطه معاون پلیس راه آستارا-تالش در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا با بیان اینکه این تصادف در نزدیکی روستای ونه بین در محور آستارا-اردب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس؛ این رقابت ها با شرکت 64 تنیسور از 22 استان کشور به مدت 6 روز و در دو رده زیر 14 و زیر 12 سال برگزار شد. در پایان این رقابت ها و در رده سنی زیر 14 سال پارسا افسری از شیراز به مقام قهرمانی دست یافت و سامان رضاییان دیگر نماینده فارس در سکوی سوم ایستاد. در رده دوبل هم فارس به مدال نقره دست یافت. همچنین در رده تیمی تهران قهرمان شد. تیم فارس در سکوی دوم ایستاد و توابع تهران سوم شد. این بازی ها به میزبانی استان مازندران و در شهر بابلسر برگزار شد. …

سپیدرود نیز عدم آمادگی بدنی بازیکنانش است که باید از این نقاط ضعف به خوبی استفاده کنیم. قلعه نویی گفت: بازی در چمن مصنوعی تا حدی مشکل است و متاسفم استان هایی همچون گیلان و مازندران که از لحاظ شرایط آب و هوایی در ایران بی نظیر هستند، دارای زمین چمن مصنوعی هستند. وی ادامه داد: البته خوشحالم که سپیدرود در لیگ برتر ماندگار شد چون هم سرزمین مادری ام است و هم اینکه این تیم تماشاگران پرشوری دارد …

اعلام نشده است . احمدی از مردم و بویژه مسافران که به مازندران می آیند خواست تا به توصیه ارگان های مرتبط در خصوص وضعیت آب و هوا و جاده های استان توجه بکنند ./ایرنا کلمات کلیدی سیلاب در مناطق ییلاقی مازندران کنترل شد

با برگزاری مجمع عمومی دبیران کانون های دانش آموزی انجام شد، کاندیداهایی از هر استان معرفی شدند و پس از انجام تبلیغات انتخابات برگزار شد. در هر دوره 7 دبیر به عنوان عضو شورای منطقه ای کنگره مشخص شدند که یک نفر دبیر، یک نفر نایب دبیر و دو نفر عضو علی البدل معرفی شدند. رفتن به شهر بلقیس در خراسان شمالی اردوی سوم و چهارم در روستای گردشگری رویین در اسفراین استان خراسان شمالی و با حضور …

…. همچنین صید و فروش انواع ماهی های دریای مازندران بخصوص ماهی های آزاد، سفید، کفال، ازون برون و خاویار در فصل پاییز، زمستان و اوایل بهار، دارای رونق بسیار است و بازار ماهی فریدونکنار به لحاظ حجم فروش به عنوان یکی از بزرگترین و معروف ترین بازارهای فروش ماهی استان مازندران شهرت دارد. علاوه بر این ، فریدونکنار دارای یک بندر چند منظوره است که متصل به کریدور آبی شمال ایران است و در حال حاضر …

ممنوع است همچنین تردد کامیون ها و کامیونت ها به استثنای حاملینمواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت 12 الی 24 روز چهارشنبه مورخ 97/05/10 و همچنین از ساعت 8 الی 24 روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری از محور هراز ممنوع است. ممنوعیت تردد به دلیل مداخلات جوی و شرایط نامناسب فیزیکی راه محور رامیان -اولنگ-شاهرود واقع در استان های گلستان و سمنان به دلیل نبود ایمنی کافی، فعلاً مسدود است. …

جشنواره هلو و شلیل گفت: این جشنواره ها فرصتی بودند تا بتوانیم ظرفیت های شهرستان را معرفی کنیم. شهرستان نکا حدود 50 درصد هلو و شلیل استان مازندران و 10 درصد هلو و شلیل کشور را تامین می کند. توحیدی مقدم بیان کرد: این جشنواره ها با هدف برندسازی و معرفی محصولات، آموزش کشاورزان و باغداران و ایجاد شور و نشاط اجتماعی برگزار شد. وی ادامه داد: تاکنون 30 درصد یعنی بیش از 2میلیارد و 500 …

اقتصاد ایران: ساری – مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به بارش تابستانی در مناطق بالادست استان و بروز سیلاب در برخی از این مناطق گفت : با حضور نیروهای امدادی ، سیلاب در این مناطق کنترل شده است و مسیر تردد راههای ییلاقی باز است .

لذا مسئولان باید با دقت نظر بیشتری برای رفع مشکلات مردم این منطقه وارد عمل شوند. مسئول بسیج سازندگی استان مازندران هم در سخنانی اظهار کرد: شهدا انسان هایی ارزشی بودند که برای دفاع از ارزش ها از هیچ تلاش فروگذار نبودند و برگزاری یادواره ها هشدار و بیدارباشی برای ما در ادامه راه این شهدا است. محمدرضا شریعتی گفت: شهدا با ولایتمداری، یقین و بصیرت راه خود را انتخاب کرده و قدم در راه جبهه ها و دفاع از آب و خاک گذاشتند و اکنون در ادامه راه شهدا همه ما باید بر آرمان های امام و شهدا و رهبری ثابت قدم باشم. / 7332/1899 انتهای پیام …

، اضافه کرد: حیف است امثال خدادادها و کریمی ها به دلیل اینکه متصل به جایی نیستند دور از فوتبال بمانند. سرمربی تیم فوتبال سپاهان اصفهان با بیان اینکه بازی در چمن مصنوعی کمی شرایط را سخت می کند، افزود: این موضوع از افسوس های من است که استان های گیلان و مازندران که بارش باران خوبی در این استان ها وجود دارد از چمن مصنوعی بهره می برد. قلعه نویی مطرح کرد: در بازی اول مقابل نفت آبادان …

…:45 ، ورزشگاه غدیر اهواز داوران: شاهو اصلانی، بابک عباسقلی زاده، فرزاد بهرامی و جواد محمدی ناظر: ابوطالب طاهریان پیکان – سایپا، ساعت 20:45 ، ورزشگاه شهدای شهر قدس داوران: سیدوحید کاظمی، سعید قاسمی، قهرمان نجفی و پیمان فرخی مهر ناظر: زاهد بحرینی جمعه 12 مرداد تراکتورسازی تبریز – نساجی مازندران، ساعت 20 ، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز داوران …

کارشناسان امر نشان از خستگی و خواب آلودگی رانندگان رخ می دهد. رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور در ادامه اظهار داشت: بر اساس نظریه کارشناسان امر بیشترین دلایل تصادفات بی توجهی رانندگان به جلو، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز عنوان شده است. سرهنگ رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین در خصوص وضعیت جاده های کشور گفت: هم اکنون بارش پراکنده باران در برخی محورهای استان های مازندران …

به استان های شمالی کشور گفت: براساس یافته های یک ژورنال علمی معتبر در 18 ماه اخیر حدودا 400 هزار نفر از 4 شهر خوزستان مهاجرت کرده اند که مقصد پنجاه درصد آن ها، شهر های شمالی کشور بوده است. عضو مجمع نمایندگان گیلان درباره تبعات افزایش مهاجرت پذیری استان های شمالی کشور گفت: افزایش مهاجرت ها ما را با چالش های مختلفی از جمله تغییر گونه های محلی و تغییر کاربری زمین مواجه کرده است؛ هم اکنون …

حوزه علمیه با بیان این که مسجد جامع ساری پایگاه عبادی، سیاسی و اجتماعی مردم مازندران بوده است، خاطرنشان کرد: نخستین جرقه های انقلاب اسلامی در استان از این مکان مقدس زده شد. آیت الله نظری در ادامه سخنان خود با اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در دوران نهضت مبارزات در مسجد جامع ساری، تصریح کرد: ایشان آشنایی کامل با این فضا و پایگاه دینی و اجتماعی ساری دارند. وی در ادامه …

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ جذاب ترین اخبار استان های باشگاه خبرنگاران جوان روز پنجشنبه 11 مرداد ماه را در اینجا مشاهده کنید. نفس شمشادهای شمال به شماره افتاد میراث جهانی همچنان در آتش می سوزد آزاد سازی سواحل گرفتار دریاخواران در مازندران نجات تمساح از مرگ + تصاویر ماندن یا نماندن کی روش تصادف مرگبار درمحور خاش سراوان /5کشته و14 نفر مجروح شدند حکم نگهداری از سگ های زینتی کشف کوزه های سفالی دوره ساسانیان در گرگان آیا ماسوله فقط در استان گیلان است؟ انتهای پیام/ …

تولید در شش ماهه نخست سال گذشته 63 میلیون لیتر و سه ماهه آخر سال 96 به حدود 78 میلیون لیتر و هم اکنون به حدود 90 میلیون لیتر افزایش یافته است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت که هم اکنون تامین بنزین مورد نیاز استان های شمالی از طریق خطوط لوله سراسری از پالایشگاه های تولیدی کشور به ساری و رشت منتقل و به انبار چالوس در غرب مازندران توسط تانکر های نفتکش حمل می شود …

اپراتورها برای مقابله با قطعی برق ناشی از شرایط بحرانی و ارایه سرویس پایدار از سوی اپراتورها در چهار استان تحت پوشش اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی منطقه شمال اجرا شد. وی با اشاره به اینکه در قالب این مانور از 253 سایت اپراتورهای تلفن همراه به صورت تصادفی بازدید شده، گفت: نتایج اندازه گیری ها در استانهای تهران، البرز، سمنان و مازندران نشان می دهد میانگین زمان پایداری باتری در …

محمدعلی عربگلو عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای راه اندازی این پست برق، شبکه ها و خطوط فوق توزیع آن مبلغ 453 میلیارد ریال از منابع شرکت توزیع نیروی برق مازندران و گلستان هزینه شده است. وی گفت: هدف از راه اندازی این پست که از یک ماه پیش بخشی از آن وارد مدار شده بود، تقویت شبکه توزیع برق گنبدکاووس و مشترکان آن است. به گفته عربگلو، مدیریت امور توزیع برق شهرستان …

اساس فضای مجازی را باور نکنند و تحت تأثیر آن، به جایگاه های عرضه سوخت مراجعه نکنند. سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با بیان اینکه هم اکنون سوخت رسانی به تمام نقاط ایران بدون مشکل و بدون وقفه در حال انجام است، گفت: روز گذشته مصرف بنزین به بیش از 90میلیون لیتر رسید، حتی در روزهای اخیر رکورد تاریخی مصرف بنزین کشور با ثبت مصرف روزانه حدود 122 میلیون لیتر شکست. او افزود: در نقاط شمالی کشور نیز در روزهای اخیر در استان گیلان با رشد 63 درصدی و در استان مازندران با رشد 34 درصدی مصرف بنزین مواجه شده ایم. …

به گزارش ایکنا از مازندران سید هادی حسینی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز یازدهم مردادماه در مراسم افتتاح روزنامه کرانه شمال که سالن سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد، گفت: حدود 380 روزنامه در ایران مجوز دارند که 180 روزنامه چاپ می شود.وی تیراژ روزنامه را در ایران یک میلیون خواند و افزود: در مطبوعات راست گویی کنیم تا مردم به رسانه اعتماد می کنند. معاون وزیر …

کاروان تیم نساجی مازندران ظهر امروز با پرواز ساعت 14 وارد شهر تبریز شد به گزارش تراکتورکلاب ، تیم نساجی مازندران که حریف تیم تراکتورسازی در هفته دوم رقابت های لیگ برتر است ظهر امروز با پرواز ساعت 14 تهران را به مقصد تبریز ترک کرد . سرمربی این تیم با تاخیری که در تایم پروازی خود داشت به نشست خبری پیش از بازی نرسید . تیم نساجی با ترکیب کامل خود راهی تبریز شده است . جواد نکونام کاپیتان اسبق تیم ملی هدایت این تیم شمالی را بر عهده دارد . لینک کوتاه خبر : https://goo. …

. وی اضافه کرد: برای افزایش اقامت گاه های بومگردی در استان ضمن آموزش دهیاران، بخشی از اختیارات خود را به آن ها واگذار کردیم تا دیگر لازم نباشد یک روستایی برای انجام کارهای اداری به شهر بیاید و دهیار با اخذ مدارک از متقاضی، خود نسبت به ادامه کار اداری جهت اخذ مجوز با سازمان در ارتباط باشد. صدور 84 پروانه اقامت گاه بومگردی در مازندران معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی …

مقاومت بسیج سپاه بابلسر در حاشیه اجتماع بزرگ مردمی ساحل پاک بابلسر در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: امروز با حضور جمعیت عظیم شهروندان در این برنامه یک روز ماندگار برای شهر بابلسر شد. وی خاطرنشان کرد: سواحل دریای مازندران و ساحل بابلسر محلی برای تهاجم دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی بود تا فرهنگ غربی را در اینجا ترویج کنند. این مسئول تصریح کرد: امروز هزاران مرد و زن در برنامه …

بودیم که به مردم این مناطق از طریق دستگاه های مسئول هشدار های لازم داده شد. احمدی تاکیدکرد: توصیه می شود روستانشینان ادوات کشاورزی و احشام را از مسیل ها دور و مسافران از توقف در حاشیه رودخانه ها و محل عبور سیلاب ها در ارتفاعات و مسیر رودخانه درپایین دست خودداری کنند. وی افزود: دستگاه های مسئول و امدادی مازندران ازآمادگی لازم برای امدادرسانی برخوردارند. …

چرخه فوتبال دور بمانند گفت: حیف است امثال خدادادها و کریمی ها به دلیل اینکه متصل به جایی نیستند دور از فوتبال بمانند. سرمربی سپاهان بابیان اینکه بازی در چمن مصنوعی کمی شرایط را سخت می کند افزود: این موضوع از افسوس های من است که استان های گیلان و مازندران که بارش باران خوبی در این استان ها وجود دارد از چمن مصنوعی بهره می برد. قلعه نویی گفت: در بازی اول مقابل نفت آبادان نسبتاً خوب …

جواهرده نام روستایی ییلاقی در ارتفاعات البرز است که از آن بعنوان قطعه‌ای از بهشت و نگین روستاهای استان مازندران نیز یاد می‌شود. جواهرده (جئورده) در گویش محلی به معنی ده یا روستای بالادست است. برخی نام روستا را برگرفته از نام زنی می‌دانند که در گذشته در این منطقه حمکرانی ‌کرده است و برخی زمین‌های حاصلخیز و جواهرنشان و نعمت‌های خدادی و همچنین وجود سکه‌ها، جواهرات و اشیا قیمتی در خاک این روستا را دلیل نامگذاری آن می‌دانند (در این روستا رسم دیرینه‌ای از دوران ساسانیان تا پیش از سلسله آل بویه برای دفن مردگان وجود داشت و مردم لوازم زندگی شخص متوفی را نیز به همراه وی دفن می‌کردند. همین امر باعث شده است که گورهای باستانی (گورهای گبری) جواهرده دستخوش حفاری‌های غیر مجاز زیادی قرار گیرند). اهالی جواهر ده عمدتا به کار دامداری، کشاورزی و باغداری اشتغال دارند. صنایع دستی از جمله نمدمالی، سفال، آهنگری، مسگری، تولید انواع ترشی‎های خانگی، دست‎بافته‎های بانوان و همچنین نان محلی از جمله سوغاتی‌های روستای جواهرده به شمار می‎روند که با خرید هر یک از این سوغاتی‌های ارزشمند می‌توانید خاطره خوش سفر به جواهرده را تا مدت‌ها برای خود زنده نگه دارید.

دلیل اصلی جذابیت جواهرده برای گردشگران وجود چشمه‌های آب متعدد در اطراف روستا می‌باشد که علاوه بر طراوت و سرسبزی وصف نشدنی، موجب ایجاد اقامتگاه‌های گردشگری و توریستی مناسبی نیز شده است.  از جمله این چشمه‎ها می‎توان از «سلیمان»، «برشی» و «کوه کین» نام برد. آب این چشمه‌ها بسیار گواراست و آب آشامیدنی روستا نیز از همین چشمه‌ها تامین می‌شود. در ادامه با سفربام همراه باشید تا روستای جواهرده را بیشتر بشناسیم.

سفر به جواهرده با تماشای مناظر زیبا و چشم نواز جاده پیچ در پیچ منتهی به روستا شروع می‌شود. مسیری با آبشارهای متعدد و زیبا که در کنار جاده خود نمایی می‌کنند و در کنار آن‌ها غرفه‌ها و رستوران‌هایی دایر شده است. توقف در کنار این آبشارها، عکاسی و ثبت این همه زیبایی یکی از کارهایست حتما باید انجام دهید.

در ادامه مسیر 9 کیلومتر که برانید به پارک جنگلی صفارود خواهید رسید. اگر می‌خواهید کمی در پارک صفارود بیاسایید می‌بایست خودرو را در محلی که بعنوان پارکینک در نظر گرفته شده است پارک کنید سپس پله‌ها را پایین بروید تا وارد فضای کاملا سرسبز و روح انگیز پارک جنگلی صفا رود شوید. خوب که گوش فرا دهید صدای پای آب روانی را خواهید شنید که نشان از رودخانه حیات بخش صفارود دارد، جایی که زیبایی از نهایت می گذرد و غیرقابل توصیف می‌شود. رودخانه صفارود از سرچشمه‌های شرقی کوه سماموس مسیر خود را آغاز می کند و با عبور از روستای جواهرده، تنگ دره و صیقل محله و بعد از حیات بخشیدن به زندگی و زمین‌های کشاورزی مردم، در آخر در دریاچه خزر آرام می‌گیرد. در بخشی از این پارک جنگلی، چشمه‌ای وجود دارد که مردم محلی از آب آن برای نوشیدن استفاده می کنند. شما نیز اگر بخواهید طعم واقعی خلوص آب را بچشید، می توانید ظرفی برای پُر کردن با خود همراه داشته باشید.  پارک جنگلی صفا رود خود به تنهایی مقصد بسیاری از مسافران و مردم محلی برای گذران یک روز تعطیل است. در این پارک امکانات مناسبی ازجمله آلاچیق، باربیکو، سرویس بهداشتی و غرفه‌هایی برای عرضه محصولات غذایی و صنایع دستی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

در انتهای مسیر و قبل از روستا در جاده‌ای فرعی و خاکی (اما مناسب) به طول 2.5 کیلومتر دریاچه قو قرار دارد. این دریاچه مصنوعی توسط بخش خصوصی با اهداف گردشگری ایجاد شده است. برای ورود به محیط دریاچه می‌بایست مبلغی را بعنوان ورودی بپردازید. اطراف دریاچه قو به زیبایی هرچه تمام‌تر تزیین شده است و رستوران‌ها و کافه‌های سنتی خوبی در اطراف آن وجود دارد. دریاچه قو مکانی بسیار زیبا برای استراحت و صرف یک وعده غذایی دلچسب است.

چطور به جواهرده برویم

اما با ورود به روستای جواهرده زیبایی دوچندان می‌شود. جواهرده روستایی بسیار زیبا و خاطره انگیز است. دور و اطراف جواهر ده آبشارهای دائمی و فصلی زیادی جاری است و دشت‌ها و کوچه باغ‌های روستا کاملا تماشایی هستند. آبشارهای جواهرده مکانی بسیار مناسب برای عکاسی، استراحت و لذت بردن از طبیعت است. روستای جواهرده از سه طرف در محاصره کوه‌های سماموس (بلندترین قله رامسر) قرار دارد. می‌توان ساعت‌ها در مراتع سرسبز جواهرده نشست و زیبایی وصف نشدنی کوهای سرار پوشیده از درختان را نظاره کرد.

از جاذبه‌های روستا دشت‌ها و کوچه باغ‌هایش که بگذریم، مردم باصفای روستا هستند که با عرضه محصولات خانگی مثل مربا و ترشی‌های رنگارنگ و صنایع دستی مثل سفال و نمد در گوشه و کنار روستا و بازارهای محلی‌ پویای و شادابی خاصی به روستا داده‌اند. چنین محصولاتی فقط در جواهرده پیدا می‌شوند پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به جواهرده حتما از این محصولات تهیه کنید. همنشینی با مردم باصفای روستای جواهرده و تجربه زندگی روستایی، گشت و گذار در بازارچه جواهرده و خرید محصولاتی که همگی بصورت صد در صد طبیعی درست شده‌اند از جمله لذت‌های وصف نشدنی در بازدید از جواهرده نگین روستاهای مازندارن است.

در سفر به جواهرده از مسجد تاریخی آدینه نیز دیدن کنید. این مسجد که بعنوان مسجد جامع نیز هست با پیشینه قریب به نهصد سال از کهن‌ترین مساجد منطقه می‌باشد و مورد توجه و احترام بسیاری از اهالی بومی قرار دارد. در گذشته هر ساله از گیلان و مازندران شماری از مردم برای زیارت و شرکت در مراسم خاص گِل‌کاری در این مسجد گرد هم می‌آمدند و با اجرای برنامه‌های شاد نمایشی و کُشتی گیله مردی می‌کوشیدند تا علاقه خویش را به مسجد نشان دهند . گفتنی ست که این مسجد در گذشته آتشکده زرتشتیان و از معابد آناهیتا بوده است. این مسجد تا کنون یکبار به علت زلزله و یکبار به علت برخورد صاعقه و آتش سوزی بصورت کامل تخریب شده است که بعد از بازسازی‌های انجام گرفت متاسفانه دیگر شباهتی به شکل قدیمی و کهن آن ندارد!

جواهرده روستایی ییلاقی با آب و هوایی همواره خُنَک است. این روستا در ماه‌های سرد سال تقریبا خالی از سکنه می‌شود. اما با آغاز بهار، زندگی دوباره در جواهرده از سرگرفته می‌شود بطوری که علاوه بر جمعیت ساکن در این روستا، گردشگران بسیاری نیز به جواهرده می‌آیند. بهترین زمان برای رفتن به جواهرده اواخر بهار و خصوصا فصل تابستان می‌باشد. در فصل تابستان جواهرده از هوای بسیار مطبوع و دل پذیری برخوردار است و در این ایام جواهرده میزبان تعداد کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است.

جواهر ده روستایی گردشگر پذیر و توریستی ست و حتی بسیاری از گردشگران خارجی نیز به جواهرده می‌آیند. خصوصا در ایام پُر رفت و آمد سال امکانات بسیار خوبی در روستا وجود دارد. تمام اقلام ضروری مورد نیاز خود را می‌توانید از بازارچه‌ها و از داخل روستا تهیه کنید. رستوران‌های سنتی، غذاهای محلی، مکان‌های اقامتی روستایی به همراه مردم مهمان نواز جواهرده آماده میزبانی از شما گردشگران عزیز هستند پس بی معطلی باک خودرو را پُر کنید و عازم یکی از بهترین و زیباترین نقاط ایران بزرگ شود.

جواهرده در 24 کیلومتری جنوب غربی شهرستان رامسر و در ارتفاغ بیش از 1100 متری در ارتفاعات البرز قرار دارد. تنها مسیر دسترسی به این روستا از سمت رامسر می‌باشد. ابتدا راهی شهرستان رامسر شوید بعد از گذر از بازار رامسر، سه راهی فلسطین را به سمت جنوب رامسر رفته و به حرکت خود ادامه دهید تا در مسیر روستای جواهرده قرار گیرید. مسیر دسترسی تا روستا کاملا آسفالته و دارای شرایط مساعدی ست. جاده دسترسی از رامسر به جواهرده بسیار زیبا و رویایی ست و هوش از سر شما خواهد برد در طی مسیر بدون شک چندین بار توقف خواهید کرد و از زیبایی‌های اطراف شگفت زده خواهید شد.

به دلیل تعداد زیاد مسافرانی که هر ساله به روستای توریستی جواهرده می‌آیند امکانات اقامتی مناسبی نیز در روستا ایجاد شده است. جواهرده دارای هتل و مهمان پذیر نیز هست که از امکانات مناسبی نیز برخوردارند اما بهترین گزینه برای شب مانی اقامت در ویلاها و خصوصا خانه‌های روستایی ست که به تعداد زیاد وجود دارند و اقامت در آن‌ها می‌تواند لذت سفر را برای شما دو چندان کند. شب‌های جواهرده (حتی در فصل تابستان) سرد است و اگر قصد برپایی کمپ و چادر زدن را دارید می‌بایست لباس گرم و تجهیزات مناسب به همراه داشته باشید. در پایان امیدواریم که به جواهرده سفر کنید و از طریق لینک زیر ما را نیز در معرفی هرچه بیشتر و بهتر جواهرده یاری نمایید.

 

چطور به جواهرده برویم
چطور به جواهرده برویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *