چطور به سهام عدالت ثبت نام کنیم

 
helpkade
چطور به سهام عدالت ثبت نام کنیم
چطور به سهام عدالت ثبت نام کنیم

از آنجایی که در مرحله اولیه ارائه سهام عدالت بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه موفق به دریافت این سهام نشده اند، طرحی با عنوان طرح ساماندهی سهام عدالت 99 برای ثبت نام  مجدد 3 گروه بزرگ از جاماندگان این سهام در مجلس به تصویب رسیده است.

 

از سال 1384 با طرح مصوب دولت وقت ، اعطای سهام عدالت به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه آغاز شد . هدف از تصویب و اجرای این طرح ، در درجه اول توسعه خصوصی سازی ، واگذاری سهام شرکت ها و کارخانه های دولتی به این بخش و همچنین کمک به اقشار کم بضائت در جامعه بود .

ثبت شماره شبا مشمولان سهام عدالت در سامانه سهام عدالت ، تا سال 1397 ادامه پیدا کرد اما متاسفانه در تمام این سال ها هیچ راهکاری برای واگذاری این سهام به اقشار واجد صلاحیتی که از دریافت سهام عدالت جا مانده اند ، ارائه نشد .

با فراهم شدن امکان آزادسازی این سهام ها ، بسیاری از کودکان و بزرگسالانی که براساس ضوابط ، واجد دریافت سهام عدالت بوده اند اما از دریافت آن جا مانده اند ، به دنبال راهکاری برای ثبت نام سهام عدالت 99 هستند . حال سوال اینجاست که دولت چه راهکاری برای ثبت نام سهام عدالت جاماندگان اندیشیده است ؟ در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص ثبت نام سهام عدالت  ۹۹ می پردازیم .چطور به سهام عدالت ثبت نام کنیم

باید گفت با وجود آنکه اکنون بیش از 49 میلیون نفر از ایرانیان دارای سهام عدالت هستند اما بسیاری از اقشار کم درآمد ، کارگران روز مزد ، کودکان و یا مشاغل آزاد در این دسته جای نگرفته اند . به طور کلی می توان گفت که حدود 34 میلیون نفر از دریافت سهام عدالت 99 جا مانده اند .

در واقع ثبت نام سهام عدالت در زمان دولت های گذشته ، بر اساس محل خدمت و جایگاه شغلی افراد انجام گرفت و از آنجا که منبع آماری دقیقی وجود نداشت ، ثبت نام سهام های عدالت از مستخدمین دستگاه های دولتی آغاز شد .

بنابراین اقشار کم درآمد و بی بضائت جامعه از دریافت این سهام جا مانده اند . برای جبران کوتاهی مجلس و دولت در این خصوص ، طرحی به نام ساماندهی سهام عدالت  ۹۹ که بر اساس آن دولت قصد ارائه مجدد سهام عدالت به 3 گروه بزرگ از افراد جامانده سهام عدالت را دارد به تازگی در مجلس یازدهم مطرح و تصویب شده است .

 

 

همانطور که گفته شد ، در مجلس  طرحی با عنوان ساماندهی سهام عدالت به تصویب رسیده است . در نتیجه این طرح دولت قصد دارد تا به 3 گروه بزرگ از جا ماندگان سهام عدالت مجددا امکان ثبت نام و دریافت سهام را دهد که در نتیجه آن تمامی افرادی که در دوره قبلی ثبت نام سهام عدالت با این وجود که واجد شرایط دریافت بوده اند اما موفق به ثبت نام نشده اند در این مرحله قادر به انجام این کار خواهند بود.

با توجه به این مطالب با به امروز هیچ امکانی برای ثبت نام جاماندگان سهام عدالت 99 فراهم نبوده و فقط دارندگان حال حاضر این سهام امکان فروش سهام عدالت برایشان میسر بود. اما با تصویب طرح جدید دولت امکان ثبت نام سهام عدالت برای کودکان و جاماندگان در سال 99 فراهم شده است.

با توجه به اعلام دولت این سهام شامل حال سه گروه اصلی جاماندگان خواهد بود که به ترتیب عبارتند از:

 افرادی که اقدام به ثبت نام در این طرح کرده اند اما به دلایل مختلفی مانند وجود مشکل در سامانه ها و … موفق به انجام این کار نشده و ثبت نام ان ها ناقص مانده است.

 افرادی که تحت پوشش سازمان های حماینی مانند کمیته امداد، بهزیستی و .. بوده اند ولی شناسایی نشده اند و یا اینکه بعدا به عضویت این سازمان درآمده اند و یا بعد از ثبت نام سهام عدالت در خانواده مورد نظر متولد شده اند که در نتیجه شامل حال ثبت نام مرحله اول سهام عدالت نشده اند.

افرادی که جزو دهک های اول تا ششم بوده اما در آن زمان به هر دلیل موفق به ثبت نام و شناسایی برای دریافت سهام عدالت نشده اند.

لازم به ذکر است که بر اساس گزارش های موجود از آنجاای که این طرح در حال حاضر در دست بررسی است و مجلس در حال تعیین جزئیات آن می باشد اطلاعات دقیقی در رابطه با منابع مورد نظر برای تامین این سهام در دست نمی باشد، اما بر طبق اخبار منتشر شده به احتمال داد که منابع این سهام شامل منابع بازگشتی به حساب دولت در مرحله اولیه ثبت نام سهام عدالت باشد.

این منابع به دلایلی مانند بازگشت مبالغی از سهام به افرادی که شامل تخفیف 50 درصدی بودند و ثبت نام کرده  اما  به هر دلیل از پرداخت سهم خود امتناع کرده اند و در نتیجه به حساب دولت بازگشته اند می باشد، 

+++به محض اعلام زمان ثبت نام سهام عدالت 99 مقاله بروزرسانی می شود+++

با در نظر گرفتن آنکه هنوز هیچ امکانی برای ثبت نام مجدد سهام عدالت 99 فراهم نشده است ، نمی توان پیش بینی دقیقی از چگونگی و نحوه ثبت نام سهام عدالت جاماندگان ارائه کرد . اما از آنجا که برای استعلام سهام عدالت و آزادسازی این سهام ها سامانه سهام عدالت راه اندازی شده بود ، احتمالا ثبت نام مجدد سهام عدالت نیز از طریق همین سامانه صورت خواهد گرفت .

به طور کلی با توجه به آنکه امروزه اکثر فعالیت ها به صورت اینترنتی و با استفاده از سامانه های مختلف انجام می گیرد ، پیش بینی می شود که ثبت نام مجدد سهام عدالت نیز به صورت اینترنتی انجام خواهد شد .

 

++++ به محض فراهم شدن امکان و شروع ثبت نام سهام عدالت ۹۹ راهنمای تصویری ثبت نام در مقاله درج می شود ++++

 

از آنجایی که در حال حاضر امکان ثبت نام سهام عدالت برای کودکان و جماندگان فراهم نیست و سهام عدالت نیز یک سبد سهامی متشکل از سهام شصت شرکت و کارخانه دولتی محسوب می شود ، به علاقه مندان پیشنهاد می شود با دریافت کد بورسی به خرید و فروش سهام های دیگر در بازار بورس پرداخته و از این به کسب سود و منفعت بپردازند . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام سهام عدالت در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام سهام عدالت پاسخ دهند .

 

 


درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099071667 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 30000 ریال ) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره حضوری سایت مشاوره دینا بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و …. هیچگونه وابستگی ندارد.

جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.


قانون مجازات اسلامی جدیدDownloads-icon


دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستریDownloads-icon


ظرفیت پذیرش آزمون اخذ پروانه مشاوره خانوادهDownloads-icon

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

طبق گفته نمایندگان مجلس قرار است در ماه آینده لیست مشمولان جدید سهام عدالت مشخص شود. بسیاری از افرادی که قبلا سهام عدالت نگرفته‌اند به دنبال ثبت‌نام هستند. روش تخصیص سهام عدالت جدید چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در حال حاضر ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور دارای سهام عدالت هستند. برخی از مردم نیز برگه‌های سهام عدالت را دارند اما چون ملاک سهامدار بودن، اطلاعات سیستمی است سامانه سهام عدالت به برخی از این افراد اجازه ورود نمی‌دهد که نشان می‌دهد سهام به آنها اختصاص نیافته است.

با توجه به شرایط اقتصادی و تورم بالا طی سال‌های اخیر سطح رفاه خانوارها کاهش یافته، این موضوع با شیوع ویروس کرونا طی حدود یک سال اخیر شدیدتر شده است.

با این شرایط اکنون افراد بسیاری خود را واجد شرایط دریافت سیاست‌های حمایتی از جمله یارانه یا کمک بلاعوض، تسهیلات کم‌بهره و سهام عدالت می‌دانند. به همین خاطر است که خانوارهای بسیاری به دنبال ثبت‌نام سهام عدالت هستند.چطور به سهام عدالت ثبت نام کنیم

مجلس نیز در این خصوص مصوبه‌ای را اعلام کرد که طبق آن سهام دولت در برخی از شرکت‌ها در قالب سهام عدالت به مردم واگذار می‌شود.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این خصوص به تجارت‌نیوز گفته که این مصوبه از شهریور ماه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده تا مشمولان را شناسایی کنند.

به گفته او، وزارت کار شش ماه فرصت دارد تا جاماندگان اختصاص سهام عدالت را شناسایی کند. از آنجایی که از شهریور ماه به این وزارتخانه برای شناسایی مشمولان ابلاغ شده، مشمولان جدید در بهمن ماه مشخص می‌شوند.

به گفته محمد صفائی دلوئی، سهام عدالت جدید به همه روستائیان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و خانوارهایی که درآمد ماهانه کمتر از پنج میلیون تومان دارند اختصاص داده می‌شود.

بسیاری از متقاضیان جدید سهام عدالت به دنبال نحوه ثبت‌نام هستند. یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز در این خصوص نوشته: «دختر من سه سالشه میتونم سهام عدالت ثبت نام کنم؟»

«جا ماندگان سهام عدالت کی و چگونه می توانند ثبت نام کنند؟»

«ما که شغل آزاد داشتیم و سهام عدالت ثبت نام نکردیم باید چیکار کنیم الان که دوران کرونا هم هست؟»

«من کارگر هستم سهام عدالت ثبت نام نکردم کجا باید برم ثبت نام کنم؟»

موارد بالا از جمله سوالات متقاضیان سهام عدالت است، اما از آنجایی که برای تخصیص سهام عدالت موضوع شناسایی مطرح است و مسئولیت آن به عهده وزارت کار است، به نظر می‌رسد فرایند ثبت‌نامی در کار نباشد.

در پرداخت دیگر حمایت‌های معیشتی از جمله یارانه و وام معیشتی کرونا هیچ گونه ثبت نامی از سوی متقاضیان انجام نشد و وزارت کار مشمولان را شناسایی کرد.

اگر وزرات کار طبق زمان‌بندی قانونی عمل کند باید لیست مشمولان در ماه آینده یعنی بهمن مشخص شود.


دیدگاه

نام (اختیاری)

ایمیل (اختیاری)

سلام لطفا اگر ثبت نام سهام عدالت جدید اعلام شد اطلاع رسانی شود من کارگر هستم با حقوقی زیره ۲ میلیون میخواهم برای ثبت نام سهام عدالت اقدام کنم لطفا راهنمایی کنید که باید چیکار کنم.

با سلام و خسته نباشید از بهمن ماه چند روز داره میگذره ولی خبری از وزارت رفاه نشده،برای ثبت نام جا ماندگان سهام کی باید اقدام کنن،چرا باید همش چشم انتظار باشیم ،کارگری که توانش فقط رنج و عذابه و چشمش دنبال یه روز مزد کاره اونم اگه کاری داشته باشه گناه ما چیست،لطفا رسیدگی کنید،وبه امید فردایی دیگر زندگی کنیم

سلام تورو خدا برا این جاماندگان سهم عدالت ی کاری بکنین که ماها قشر کارگر هستیم انشاالله که برا ما جاماندگان هم قبل از ۱۴۰۰ ثبت نام کنند

سلام و عرض ادب من آشپز هستم اما پیک موتوری هم کار می کنم در آمدم ۳ ملیون است و به خاطر هوا سرد مجبورم با ماشین برم بیرون اما ساعت کاری ما بین ۷صبح تا ۱۰ونیم شب است و باعث می شود کم خواب شوم و به همین دلیل ۲ بار با ماشین تصادف کردم و الان کار نمی کنه دوتا بچه دارم و ۱۴ سال سرایدار بودیم و تازه آمدیم مستجری و کلی بدهکار شدیم شیر های خانه درست کار نمی کند لطفا بگید چطوری باید ثبت نام گنیم

سلام من امید هستم یک

سلام من هم کا گر بیکارهستم ما هم پنج

با سلام و احترام وزارت کار و رفاء تامین اجتماعی در حال شناسایی جاماندگان سهام عدالت است یک جنبه خود اختیاری در همین مورد است مگه درآمد 5 میلیونی در ماه جزء خانواده های در رفاء اجتماعی استسبد خرید مایحتاج خانواده را همراه برج که شامل اجاره منزل و هزینه های پیش بینی نشده میباشد چطور ممکن است اول ماه تا پایان ماه حتی سرآنگشتی هم حساب بکنی و کمترین هزینه هم در خصوص نیازهای خوردو خوراک در نظر بگیری بیشتر از بیست روز ماه کم نیاری بنده قطعآ قسم یاد میکنم اکثریت نسیه دفتری با مغازه های محل خودشون دارند که بطور چرخشی سرماه تسویه و همینطور به ماه بعد باید کنترل بکنی مبادا سرماه که رسید کل دریافتی درآمد ماهانه با مغازه محل عینآ شاید کمتر یا بیشتر کارت بکشی بنده از مسئولین نظرات شخص را بر اساس وجدان برنامه ریزی بکنند اگر غیر از این باشد صدای کسی شنیده نخواهد شد اگر تعلق نگیرد آمکان ندارد پیگیری بکنی و شخص مسئولی پیدا بکنی جواب نگرفتن سهام عدالت را بگیری فقط و فقط بر اساس هر چه من میگم باید به خودت به قبولانی که در این مورد پیگیری نکنی و اگر هم پیگیری بکنی تمام سال تمام اطاق های مسئولین هم تک به تک بگردی به هیچ جایی نخواهی رسید از منظور از خط قرمز گرفتن سهام عدالت همین 5 تومان یا حتی 10 تومان باشد خواهشآ به تمام کسانی که تو این خاک آبا اجدادی زندگی میکند محروم نکنید بدرود

من دختری دارم سهام عدالت نداره چیکارکنم برای ثبت نام چیکار کنم

ما سال۸۹ یا۸۸ بود سهام ثبت نام کردیم برای همت خانواده هامون اومد جز خانواده خودم

سلام همون سال که همه حضوری ثبت نام کردند بنده هم ثبت نام کردم فکر کنم سال ۸۸ یا ۸۹ بود اما متاسفانه اوراق برامون صادر نشده نه خونه ونه ماشین ونه حساب بانکی هیچی نداریم حقوقمونم زیر ۳ ملیون نمیدونم والا

درحالی که خودروسازان کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و زیان تولید دارند، روز گذشته پس از حضور رئیس کل بانک مرکزی در ایران‌خودرو، اعلام شد که قرار است ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید به آنها داده شود.

به گفته وزیر اقتصاد، قرار است تا چهارشنبه جاری، پذیره‌نویسی یک شرکت حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی در بورس انجام شود. اما این پذیره‌نویسی چه سازوکاری دارد؟

پس از تخلیه ۱۰ درصدی حباب قیمت خودرو در دی ماه، خیلی از فعالان بازار خودرو در بهمن ماه نیز انتظار همین روند را داشتند. اما با اخباری مثل تداوم عدم تخصیص ارز برای واردات خودرو و گرانی قیمت دلار به نظر می‌رسد روند نزولی خودرو چندان پایدار نباشد.

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

بطور کلی سهام عدالت از سهام 49 شرکت می باشند که هم در بازار بورس و هم در بازار غیربورسی فعالیت می کنند و مشمولان آن تعداد قابل توجهی از جمعیت کشور را در بر می گیرد چرا که حدودا 50 میلیون نفر در داخل کشور دارای این سهام هستند و این روزها هم خبر از آزادسازی سهام بورس منتشر شده است که هر یک از عموم می توانند سهام خود را به انتخاب بفروشند.

سهام عدالت در سال 1385 به دستور مقام معظم رهبری برای گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده های کم درآمد به رئیس جمهور ابلاغ شد که مردم هم هم در اقتصاد کشور سهم داشته باشند و اینک بعد از گذشت 13 سال ارزش این سهام به میزان زیادی افزایش پیدا کرده اند که باعث تغییر و تحول زیادی در بازار بورس کشور شده است.

شاید الان این سوال برای شما پیش بیاید که سهام عدالت نسبت به روزهای اولیه چقدر افزایش ارزش داشته است که در قسمت ذیل می توانید به ارزش این سهام پی ببرید؛

به نقل از برنا : ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی بعد از گذشت 13 سال به حدود 13 میلیون و 900 هزار تومان رسیده و به همین نسبت ارزش سهام 532 هزار تومانی نیز 13.9 برابر (یعنی 7 میلیون و 394 هزار تومان) شده است.

از این رو سهام عدالت به دو دسته 1 میلین تومانی و 532 هزار تومانی تقسیم می شود که اگر شما می خواهید متوجه میزان سهام عدالت خود شوید، در مراحل آموزش زیر بطور کامل توضیح داده شده است که باید یک سری مراحل را پیش بروید تا به اطلاعات خودتان دسترسی پیدا کنید. بنابراین اگر این سوال «چگونه بفهمیم مشمول سهام عدالت هستیم؟» برای شما پیش آمده است، باید مراحل زیر را پیش بروید.چطور به سهام عدالت ثبت نام کنیم

تمام سوالات شما در مورد سهام عدالت، در این آموزش گنجانده شده است و به همین دلیل توصیه می شود که حتما این آموزش را با دقت انجام دهید و به نکاتی که گفته می شود توجه داشته باشید. برای آزادسازی سهام عدالت مراحل زیر را پیش بگیرید؛

در مرحله اول باید وارد وب سایت samanese.ir شوید که با کلیک بر روی لینک آبی رنگ می توانید وارد شوید.

مرحله دوم؛ وارد وب سایت سازمان خصوصی سازی شده اید که دو لینک وجود دارد که لینک بالایی برای ورود به سامانه و لینک دوم برای ورود به وب سایت سازمان خصوصی سازی است. از این رو اگر شما به دنبال اطلاع از سهام خود هستید، باید بر روی لینک نارنجی رنگ کلیک کنید و در غیر اینصورت اگر به دنبال آخرین اخبار در این زمینه هستید، باید بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

مرحله سوم؛ یک سری قانون وجود دارد که توسط سازمان خصوصی سازی تهیه شده است که قبل از ورود به سامانه باید این 6 قانون را مطالعه کنید و در صورت پذیرش هر یک از قوانین بالا تیک گزینه «مطالب فوق را مطالعه نموده و می پذیرم» را فعال کنید و سپس بر روی گزینه ادامه کلیک کنید که در صورت عدم فعال سازی تیک گزینه مربوطه، نمی توانید به ادامه مراحل برسید.

مرحله چهارم؛ اینک در باکس جدیدی که برایتان باز شده است، باید کد ملی خود را بصورت کامل حتی با صفر/صفرهای اول وارد کنید که یک کد رقمی می باشد و بعد از آن در قسمت زیر کد امنیتی درج شده است که باید آنرا وارد کنید. بعد از به اتمام رساندن این گزینه، بر روی ادامه کلیک کنید.

مرحله پنجم؛ بعد از وارد کردن کدملی، باید چند مرحله را بگذارنید. این مراحل تنها جهت احراز هویت شما می باشد تا افراد سودجو به حساب شما دسترسی پیدا نکند و به همین دلیل در این راستا باید به سوالاتی اعم از نام پدر، کد شناسنامه و سال تولد را وارد کنید تا وارد صفحه زیر شوید که در صورت اطمینان بر روی «تایید و تاکید» کلیک کنید و در غیر اینصورت بر روی «اصلاح» کلیک کنید.

توجه : اگر موفق به وارد شدن به مرحله ششم شدید، یعنی اینکه شامل سهام عدالت هستید.

مرحله ششم؛ اگر ورود شما موفقیت آمیز بوده باشد، وارد «داشبورد اطلاعاتی» خود در سازمان خصوصی سازی خواهید شد که 4 باکس در وسط وجود دارند که عبارتند از آزادسازی سهام عدالت، صورت وضعیت دایی سهام، شماره شبا بانکی و شماره تلفن همراه می باشد. خب! همان گونه که در قسمت بالا توضیح داده شد، سهام عدالت به دو دسته 1 میلیون تومانی و 532 هزار تومانی تقسیم می شود که اگر می خواهید متوجه این موضوع در حساب کاربری خود شوید، می توانید بر روی گزینه «مشاهد» در باکس «صورت وضعیت دارایی سهام» کلیک کنید.

نکته : تا این مرحله شما موفق شدید تا به اطلاعات کلی و اولیه خود دسترسی پیدا کنید و اما اگر قصد دارید تا با نحوه آزادسازی سهام عدالت آشنا شوید، باید از مرحله هفتم پیش بروید.

مرحله هفتم؛ در سمت راست سامانه سازمان خصوصی سازی منو سیاه رنگی وجود دارد که می توانید گزینه «طرح آزادسازی سهام عدالت» را در آن مشاهده کنید که بعد از مشاهده بر روی آن کلیک نمائید.

مرحله هشتم؛ با کلیک بر روی گزینه درج شده، پیغامی برای شما نمایش داده خواهد شد که یک پیام کاملا مهم و ضروری است و نباید قبل از مطالعه کامل آن، بر روی گزینه «ادامه» کلیک کنید. مهم ترین گزینه ای که در این قسمت وجود دارد این است که آزادسازی سهام عدالت تنها یکبار امکان پذیر است و پس اگر به ادامه مراحل خواهید پرداخت باید این گزینه را مطلع باشید.

اما بعد از کلیک بر روی گزینه «ادامه» با دو گزینه با عناوین «آزادسازی سهام عدالت مستقیم» و «آزادسازی سهام عدالت غیر مستقیم» روبرو خواهید شد که شاید برای شما سوال پیش بیاید که تفاوت این دو گزینه چیست که در قسمت ذیل به این گزینه پرداخته ایم؛

1- غیر مستقیم

بصورت پیش فرض آزادسازی سهام عدالت شما قبل از هر اقدامی، بصورت غیرمستقیم می باشد که در این روش اگر شما در سامانه سجام یا در بورس نام کاربری ندارید و تاکنون ثبت نام نکرده اید، باید از این گزینه استفاده کنید که در این روش شما دیگر حق دخل و تصرف یا مدیریت سهام خود را ندارید چرا که در این روش مالکیت و مدیریت سهام عدالت شما از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی خواهد بود.

2- مستقیم

بر خلاف روش غیر مستقیم است و بدین معناست که اگر در سامانه سجام ثبت نام کرده اید، می توانید سهام عدالت خود را بصورت مستقیم به کد بورسی خودتان منتقل کنید که در این روش مدیریت سهام بر عهده خودتان خواهد بود.

در ادامه به یک سری پرسش و پاسخ در زمینه ازادسازی سهام عدالت خواهیم پرداخت؛

طبق گفته آقای علیرضا صالح، از 10 اردیبهشت تا 10 خرداد است که اگر مشمولان سهام عدالت تا 10 خرداد بصورت مستقیم اقدام به آزادسازی سهام عدالت خود نکنندف بصورت غیرمستقیم ازادسازی خواهد شد.

اگر بصورت غیر مستقیم آزادسازی شد چه اتفاقی می افتد؟

طبق روال عادی سالانه سودی برای شما واریز خواهد شد

در روش مستقیم می توانیم سهام خود را معامله کنیم؟

بله. می توانید در بورس اقدام به خرید و فروش سهام خود کنید.

برای آزادسازی سهام باید مبلغی پرداخت کنیم؟

اگر خودتان آزادسازی کنید، خیر. اما اگر در کافی نت اقدام به آزادسازی کنید، مبلغ ناچیزی به عنوان حق الزحمه پرداخت خواهید کرد.

راه پرداخت بهترین منبع شما برای دانستن هر چیزی در زمینه فناوری‌های مالی است.

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

راه پرداخت – رسانه فناوری‌های مالی ایران

چطور به سهام عدالت ثبت نام کنیم

ایجاد کنسرسیوم ۱۰۰۰ میلیاردی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌ ICT توسط شرکت مبین وان کیش

سامانه حمایتی ثبت‌نام و احراز هویت سجام ویژه اقشار آسیب‌پذیر دارای سهام عدالت ایجاد…

نگاهی به مهمترین سرویس‌های موبایلت و مسیری که در افزایش خدمات غیرحضوری پیش رو دارد

فرابوم چه سرویس‌هایی برای حل چالش بازیگران بازار بورس و سرمایه ارائه می‌کند؟

ابلاغیه‌ آزادسازی سهام عدالت سه‌شنبه ۹ اردیبهشت‌ماه صادر شد. در این ابلاغیه دو روش برای آزادسازی سهام عدالت اعلام شده است؛ سهامداران در صورت تمایل می‌توانند به‌طور مستقیم مالکیت و مدیریت سهام عدالت خود را در اختیار بگیرند یا از روش سهام‌داری غیرمستقیم سهام خود را بفروشند و مالکیت و مدیریت آنها را در اختیار شرکت‌های استانی قرار دهند.

سهام عدالت نوعی یارانه است که سال ۱۳۸۴، آیین‌نامه اجرایی آن به تصویب هیات وزیران رسید. آن زمان این سهام از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده بود.

آخرین ثبت‌نام برای سهام عدالت سال ۱۳۹۴ بود. بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس در مردادماه ۱۳۹۸ منتشر کرده، بیش از ۴۹ میلیون نفر از واجدان شرایط ثبت‌نام کردند که پس از بررسی تعداد مشمولان در قید حیات به ۴۶ میلیون و ۶۲۸ هزار نفر رسیده است.

در زمان ثبت‌نام سهام عدالت مقرر شده بود که سود این سهام پس از ۱۰ سال به مشمولان پرداخت شود. البته بنا بود پس از ۱۰ سال نیز سهام عدالت به صورت کامل آزادسازی و امکام خریدوفروش آن مهیا شود که تا این لحظه امکان معامله سهام عدالت ممکن نشده است. حالا قرار است تا پایان تابستان امسال امور مربوط به آزادسازی سهام عدالت انجام شود.

پس از پایان دوره ۱۰ ساله، سود عملکرد سال‌های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ شرکت‌های سرمایه‌پذیر بین مشمولان سهام عدالت تخصیص و پرداخت شده و امسال نیز چهارمین مرحله واریز سود سهام عدالت انجام می شود.

بر این اساس مشمولان سهام عدالت یک‌ ماه فرصت دارند که وارد سامانه سهام عدالت شوند و با کدملی خود نسبت به انتخاب و مدیریت آزادسازی سهام خود اقدام کنند. این سامانه از دهم اردیبهشت‌ماه آغاز به کار کرد. طبق اعلام رئیس سازمان خصوصی‌سازی، هر فردی که در این ۳۰ روز اعلام کند که خواهان مدیریت سهام توسط خودش است، از طریق سپرده گذاری بورس، کد بورسی به فرد داده می‌شود. اما احراز هویت فرد، زمانی انجام می‌شود که قصد فروش سهام را داشته باشد. بنابراین تا وقتی قصد فروش سهام خود را نداشته باشد، نیازی به مراجعه حضوری نیست.

طبق گفته رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی همه سهامداران از هر ۳۶ شرکت بورسی سهام دارند. در واقع دو نوع سهامدار داریم. بخشی از آنها مشمولان تحت پوشش کمیته امداد هستند که تخفیف ۵۰ درصدی دارند و سهامشان یک میلیون تومانی است و مابقی مشمولان، مردم عادی هستند که سهامشان ۵۳۰ هزار تومان است. همه مشمولان نیز به یک میزان از شرکت‌ها سهام دارند.

مبلغ سود برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در مرحله چهارم واریز سهام عدالت، ۲۰۰ هزار تومان و برای سایر دارندگان سهام عدالت ۱۱۰ هزار تومان است. سال گذشته نیز مبلغ سود واریزی برای مشمولان کمیته امداد و بهزیستی ۱۸۰ هزار تومان و برای سایر افراد ۹۰ هزار تومان بود.

در خصوص مبلغ سهام عدالت طی ماه‌های گذشته اظهارات مختلفی بیان شده که رسمی‌ترین آن اظهارات اسحاق جهانگیری بود. او در گفت‌وگویی در خصوص ارزش سهام عدالت گفت: «امروز ارزش سهام عدالتی که در دست مردم است، هشت برابر شده است. با این اوصاف اگر این عدد را قبول کنیم یعنی سهام عدالت مردم عادی که ۵۳۰ هزار تومان بوده الان ۴ میلیون تومان شده است و سهام عدالت اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که یک میلیون تومان ارزش داشت امروز ۸ میلیون تومان می‌ارزد.»

سهام عدالت شامل یک سبد از بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی و بعضا خصوصی است. آنطور که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمده، ارزش روز ۴۹ شرکت حاضر در سبد سهام عدالت به ارزش ۱.۳۵۷.۸۰۳ میلیارد ریال رسیده که از میان آنها ۳۵ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیربورسی هستند.

جدول زیر نیز فهرست شرکت‌های بورسی حاضر در سبد سهام عدالت را نشان می‌دهد.

آخرین ثبت‌نام سهام عدالت سال ۱۳۹۵ انجام شد و پس از آن ثبت‌نام جدیدی صورت نگرفته است. پلیس فتا نیز نسبت به اخبار ثبت‌نام سهام عدالت از منابع غیرموثق هشدار داده است و اعلام کرده که مردم مراقب افراد سودجو باشند و اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار ندهند. پایگاه اطلاع‌رسانی سهام عدالت نیز در سایت خود نوشته که هیچ‌گونه تماس تلفنی یا مراجعه بابت سهام عدالت انجام نمی‌شود.

در این گزارش توضیح داده‌ایم که چگونه می‌توان فهمید که مشمول سهام عدالت هستید یا نه؟ آیا شماره شبای شما ثبت شده است؟ چگونه طرح آزادسازی سهام خود را انتخاب کنید و چقدر سهم به شما تعلق گرفته است؟

۱- ابتدا وارد سایت سهام عدالت شوید.

۲- در این مرحله شرایط و قوانین سایت سهام عدالت را مشاهده می‌کنید و برای رفتن به مرحله بعد باید گزینه پذیرش شرایط را علامت بزنید و ادامه را کلیک کنید.

۳- در این مرحله در ردیف اول کد ملی و در ردیف دوم کد امنیتی را وارد و گزینه ادامه را کلیک کنید.

۴- در این مرحله سه نام نمایش داده می‌شود و شما باید از میان سه گزینه موجود نام و نام خانوادگی مشمول سهام عدالت را انتخاب و روی ادامه کلیک کنید.

۵- در این مرحله از میان سه گزینه نمایش داده شده باید نام پدر مشمول سهام عدالت را انتخاب و روی گزینه ادامه کلیک کنید.

۶- در این مرحله از میان گزینه های موجود، باید شماره صحیح شناسنامه مشمول سهام عدالت را انتخاب کنید.

۷- در این مرحله سال تولد مشمول سهام عدالت را انتخاب کنید.

۸- در این مرحله اطلاعات مشمول سهام عدالت نمایش داده می‌شود. در صورت وجود اشتباه، گزینه اصلاح را کلیک و اطلاعات صحیح را وارد کنید. اگر اطلاعات نمایش داده شده صحیح است ادامه را کلیک کنید.

۹- پس از این مرحله، وارد داشبورد اطلاعاتی خود می‌شوید که دارای چهار قسمت «صورت وضعیت دارایی سهام»، «شماره شبای بانکی»، «شماره تلفن همراه» و «آزادسازی سهام عدالت» است. برای ثبت شماره شبای بانکی باید در قسمت ثبت اطلاعات، روی گزینه «ثبت شماره شبای بانکی» کلیک کنید.

۱۰ در این مرحله باید کد شبای بانکی خود را که از سایت بانک، شعبه بانک و یا خودپرداز دریافت کرده‌اید را وارد کنید. توجه داشته باشید که شماره شبا باید بدون IR وارد شود و حتما به نام دارنده سهام عدالت باشد. ورود شماره شبای افراد دیگر مورد پذیرش نیست. اخیرا نیز امکانی ایجاد شده که افراد می‌توانند دو شماره شبا برای واریز سود سهام عدالت وارد کنند.

۱۱- در این مرحله شماره شبای بانکی مشمول سهام عدالت ثبت می‌شود، اما دو هفته برای تایید آن زمان نیاز است. پس از دو هفته اگر شماره شبای وارد شده صحیح باشد و با نام مالک سهام عدالت مطابقت داشته باشد تایید می شود و در زمان مقرر سود سهام عدالت به این حساب واریز خواهد شد.

۱۲- در قسمت «صورت وضعیت دارایی سهام» اطلاعات دقیق حساب شما و سودهای واریزی نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید در این جدول مشاهده کنید در مراحل واریز سود سهام عدالت به حساب شما چه میزان سود واریز شده است. همچنین ارزش کل سهام عدالت شما در این بخش قابل رویت است.

۱۳- دو روش برای آزادسازی سهام عدالت اعلام شده که سهامداران می‌توانند به صورت استفاده از روش سهام‌داری مستقیم و استفاده از روش سهام‌داری غیرمستقیم سهام خود را بفروشند. در قسمت «آزادسازی سهام عدالت» می‌توانید با خواندن شرایط هر کدام از روش مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که تنها یک بار امکان دارید که یکی از این دو روش را انتخاب کنید.

۱۴- در انتها به شما کد پیگیری داده و اطلاعات شما ثبت می‌شود.

با اینکه سال ۱۳۸۸ رشته روابط عمومی را انتخاب کردم، اما آمال و آرزوهایم با سازوکار این رشته سنخیتی نداشت و پا به دنیای خبرنگاری و روزنامه‌نگاری گذاشتم. در سال ۹۶ با قبولی در کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی علامه خواستم به حوزه سیاست و جامعه وارد شوم که بخت و اقبالم این بود تا در راه پرداخت با دنیای فناوری و فین‌تک آشنا شوم و حالا خبرنگار حوزه بورس این رسانه هستم.

مطلب قبلی

پلنت، مدیر آموزش و شبکه‌سازی استخدام می‌کند

مطلب بعدی

چطور به سهام عدالت ثبت نام کنیم

فناوران اطلاعات خبره در سه عنوان شغلی استخدام می‌کند

رضا باقری اصل در گفت‌وگو با راه پرداخت / واریز سود ۱۰۰ شرکت بورسی به‌صورت الکترونیکی…

سقف صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر درآمد ثابت افزایش یافت

معاملات روزانه از فردا (۲۰ آبان ماه) به روند سابق بر می‌گردد

زمان معامله پالایشی یکم همچنان در بلاتکلیفی / ارزش هر واحد صندوق چقدر شده است؟

سلام من به روش مستقیم اقدام کردم بعد از انتخاب روش نستقیم باید چبکار کنیم

سلام من روش مستقیم را انتخاب کرده ام حالا میخوام روش غیرمستقیم راانتخاب کنم چکارکنم راهنمایی

سلام من روش مستقیم انتخاب کردم الان چیکاربایدبکنم

سلام کد سجام و کد بورسی از دفاتر پیشخوان بگیر تا اطلاعیه بعدی دولت ک یکماه دگ هس

سهام عدالت رو زمانی دادن که پدرمن کارگربوده به بازنشسته ها سهام دادن
بهکارگرا ندادن بعد اینهمه سال سهام روفقط یکسری از مردم دارن وبقیه مردم
جزو سهام بگیرانبودن حداقل سهام رو به عدالت دست مردم بدید شاید دل ماهم بخوادماهم جزو زیرخط فقر وبدبختی وبی کاری هستیم همه چیزو باید دست اینو اون ببینیم .ازطرف یک جوان ایرانی

من مسافرکشی میکنم و مستاجر و متاهلم ولی سهام عدالت ندارم . دیگه خیلی وقته از شنیدن کلمه عدالت حالم بهم میخوره .

سلام من آزاد سازی سهام رو انجام دادم ولی به من کد پیگیری نداد چکار کنم

سلام به منم کدپیگیری نداده نمیدونم چکارکنم

کد سجام رو همون شماره ک سال ۹۵ثبت کردی میاد

سهام عدالت. همه اینها طرح احمدی نژاد بود.از مسکن مهر و یارانه و سهام عدالت. شما مسولین دولت روحانی داره همه رو قطع میکنه. بزارید همون احمدی نژاد بیاد واسه مردم دلسوز تره.چرا ۴۹ میلیون نفر. بقیه ایرانی نبستیم با جز میلیارد در ها هستیم. اصلا عدالتی نیست تو این سهام. بررسی کنید متوجه خواهید شد

سلام ایا من میتونم سهام همسر و فرزنوم را با کد بورسی خودم مدیریت کنم؟

نه…چرا شما؟!!
مگه همسرت تواناییش رو نداره!،؟؟

به تو چه اصلا .مگه فضولی بدونی کسی توانایی داره یا نه .شاید یکی درس نخونده و با این مفاهیم نااشنا هست.و نمیتونه

داداش شما بدبرداشت نکن این بنده خدا سوال کرد

بسیار عالی بود تحسین میکنم شما رو

خجالت بکش ادمایی مثل شما هستن ک ارزش زن پایین میارن متأسفم برات

صحبت‌ و تفکر شما را در رابطه ها عدالت و ارزش گذاشتن بین زن و مرد رو تحسین میکنم

جناب من سهامم رو آزاد کردم ولی کد پیگیری رو سیو نکردم الان این کد پیگیری بعدا واسم دردسر میشه یا نه بدرد نمیخوره لطفاً جواب بدین ممنون

خدا بزرگه . بزدوی دوره بخور بخوابها تموم میشود و یکی مثل دکتر احمدی نژاد پیدامیشه و به داد مظلومین واقعی میرسه …

سلام چرا سایت باز نمیشه‌واسه ازاد سازی لطف اگه میدونه چرا راهنمیای کنه

سلام دوست من. شما فکر میکنی احمدی نژاد. کاری واسه مردم کرد؟
اصلا ما مردم تا الان میدونستیم احمدی نژاد این همه شرکت دولتی رو به کی داد؟ به اسم مردم و سهام عدالت این شرکت های پول در آر رو به دوستان و آشنایان داد و یه خرده سود هم دولت روحانی تحت عنوان سهام دادندبه مردم. که یکیش خود من هستم
ولی خدا شاهده. همون زمان داداشم از من خیلی ضعیف تر بود اقدام هم کرد بهش ندادن
احمدی نژاد و روحانی و… همه مثل همند. فقط خود خدا به داد این ملت برسه

سلام اگر کلا بهش کاری نداشته باشیم ن روش مستقیم ن غیر مستقبم چی میشه

اگه مستقیم رو انتخاب نکنی خودکار غیرمستقیم ثبت میشه واست. حدوسط نداره

سلام خانم شمس شما که بعضی قسمت های مشخصات ات رو تار لااقل داخل رسید نهایی هم تار میکردی✌

دیگه منتظر باش که سهامت رو واریز کنن

واقعا چرا من ابجیم مستاجره وشوهرش بیکاره با دوتا بچه هشت ساله نه یارانه ای میگیره نه سهامی داره باید به همه به یک میزان سهام داد

ما هیچ کدام را انتخاب می کنیم واجباری هم نیست. تنهایی خیلی بهتره تا آدمهای افتضاح همنشین شدن

سلام سال ۹۵ هیچ ثبت نامی انجام نمیشد چطور مگید انجام میشد سامانه قطع بود خانوادههای هستند که دارای سهامند ولی عده ای مثل همسر من هیچ کدام سهام نداریم چون موقع ثبت نام اداره پست شهرمان برای ثبت نام کوتاهی کرد افراد نابلد رو گذاشته بودند حالا چوبشو باید ما بخوریم لطفا برای ثبت نام جدید اقدام کنید

چشم بهشون میگم فقط شماره حساب بده واریز کنیم نقدی میخوای یا کارت به کارت

سلام سرکارخانم شمس یه لطفی کنید این مساله روپیگیری کنیدتقریبا ۱۰سالی میشه سهام ثبت نام کردیم یه برگه سهام بهمون دادن ولی متاسفانه هرکجا که میبرمش میگن سهامتون ثبت نشده و اصلا سهام ندارین درضمن من تنها نیستم نزدیک به ۲یا۳هزارنعرهستیم که این مشکل رو داریم اگرلطف کنید صدای مارو به جای برسونید ازتون تشکرمیکنین

سلام
روش مستقیم بهتره انتخاب کنیم یا غیر مستقیم؟

مستقیم بهتره چون شما صاحب اختیار سهامت میشی.

اره همینه

کاش فقط تو این وضع کرونا کسی هم ب روستاییا بدبخت ی نظرمیکرد واقعا واقعا واقعا متاسفم

من اصلاسهام عدالت نگرفتم اگرسهام عدالته پس بایدبه همه برسد چکارکنم آیانبابدثبت نام جدیدبرای همه صورت گیردهمین کارهاست که مردم ازدولت بدبین میشن بخاطرخدامدیریت درست کنیدحق کسی ضایع نشود

آخه من موندم این سهام مثلاعدالت کجای کارمردموراه میندازه آخه چقدرهست مگه؟ به این میگن سهام عدالت!

تو ایران گنده ترین پولی که دادن همون یک ملیون تومنی بود که اونم با چند درصد ازمون میگیرند.دیگه بیشتر از اون تا هزار سال اینده هم نمیدن

خیلی عالی بود

کاش بگید برای ادمهای تازه کار کدوم روش بهتره و کدوم سود دهی داره

سلام بنده روش مستقیم انتخاب کردم والان پشیمون شدم ایا راهی واسه انصراف هست

چرا پشیمون شدی؟

چون عجله کرده زودتر به پول برسه.بدون اطلاعات وپرس وجو زده تو جاده خاکی….فکر کرده متقیم به پول میرسه…حححححح…مثل ثبت نام خودرو۱۰میلیون اسم نوشتن واجازه نمیدن خودرو ارزون بشه همه فورامیان ثبت نام

سلام چرا پشیمون شدید مشکلش چیه

سلام بنده ازادسازی مستقیم کردم والان میخام انصراف بدم وهمون روش غیر مستقیم باشه بتید چیکار کنم

سلام من شماره تلفن قبلیمو فراموش کرد حالا چطور ازادش کنم

سلام من چیکار کنم سواد ندارم

سلام من چیکار کنم سواد ندارم

عدالتی در کار نیست خدا بگذارد گردنشان حق فقیر فقرا که اینها را ایرانی به حساب نمی اورند

سلام مگرنمی گویند سهام عدالت عدالت یعنی همه ملت نصف ملت ایران سهام عدالت ندارندانهاباید چکار کنند

سلام برهموطنان .منم واقعا از کاراین دولت داره حالم بهم میخوره .من کلی پیگیرسهام عدالت شدم وتومرحله آخر گفتند سایتها بسته شده وتمام .خوش اومدید .این چه عدالتیه .پس ما آدم نیستیم . خدا جواب این بی عدالتی را میده .

پس ما آدم نیستیم یا بیگانه ایم که بهمون سهام به اصطلاح عدالت ندادند

سلام چگونه سهم عدلت آزداسازی کنیم

سلام چگونه سهم عدلت آزداسازی کنیم

سلام همسر من یک کارگر شرکتی است.سهام عدالت هم به ما تعلق نگرفته.ان زمان می گفتن از طریق شرکت باید اقدام بشه.که بیشتر همکارانی همسرم سهام ندارن ولی اکثر کارمندان دولت سهام دارند

سلام من و خواهرمو برادرم نزدیک دوازده سال پیش پدرم برامون رفت درست کنه ک برگه بهمون دادن ولی عمر پدرم ب دنیا نبود و فوت کردند الان سال ۹۵/۹۶دوباره من ثبت کردم و سود سهام میگیرم ولی خواهر برادرم ن بعد تکلیفمون چیه البته این مشکل شوهرمم هست چون اونم ک کارگره نمیگیره هه

سلام من قبلا با یک حساب از بانک مسکن مربوط به مادرمه ولی بنام منه وارد بورس شدم الان برای سهام عدالت خودم همون شماره حساب ثبت شده که اسمن بنام منه چطور میتوانم شماره شبای سهام عدالت خودم را ثبت کنم

سلام این اسمش عدالت نیست برعکس بی عدالتی قشر ضعیف جاماندن نه سرمایه داریم نه درامد با فقر نفس میکشیم زندگی نمیکنیم این بی عدالتی تو این شرایط سخت از زخم خنجر واسه امثال ما بدتر بود کاش مثل همه اختلاص ها مخفی میموند حداقل دردش کمتر بود وقتی به زندگی خودم نگاه میکنم اشکم در میاد ایران خاک منه بخاطرش جونم میدم اما ای کاش مارو هم ایرانی حساب میکردن امیدوارم شخص رهبری واسه امثال ما کاری کنن اگ به گوشش برسه مطمئنم از بی عدالتی خبر نداره چندمین باره پیام میفرستم باز کوتاه نمیام تا عدالت رعایت شه

سلام من پنج تا جوان دارم ازداج نکردنند چرا به ما سهام نمیدند

حالا من که یک جوان کارگر هستم نباید از این عدالت با نصیب باشم. چرااااااا؟

من که یک جوان کارگر هستم و مستاجر نباید از این عدالت بهرمند شوم . سال ۱۳۸۸ از طریق خانه کارگر اقدام کردم و کد رهیگیری به من دادند دیگه خبری نشد چیکار کنم؟

فرق اونی که ۵۰۰تومن رو ریخته با اونی که نریخته چیه منظورم اینه که الان میگن شده ۱۰میلیون اگه ما هم ۵۰۰تومن بریزیم برای ما هم میشه ۱۰میلیون یا باید بمونه دست دولت تا زمانی که کل ۱میلیون به ما تعلق بگیره

سلام با توجه به ورود درست کد امنیتی مکرر خطا مید هد چکار باید کرد

آیا سهام عدالت واقعا با عدالت تقسیم شده است؟؟؟؟ شک دارم …..

سلام جای تعجب داره که همین الان که ترافیک سایت smsnese.ir بالا رفته مجوز امنیتی این سایت منقضی شده و ورود به سایت غیر ممکنه.

آقا الان این پولی که ارزشش ۴ برابر شده رو آزاد کردیم به روش مستقیم و کد رهگیری گرفتیم، خب؟؟؟ بقیش چی؟؟؟ الان چرا مسولان لال مونی گرفتن توضیح نمیدن هیچی، تو این برهه زمان خب ابهام داره که توضیحی راجبش نیست و کسی نمیدونه!!!!
من بخوام بکشم بیرون پولمو بگیرم باید چیکار کنم؟؟

سلام..اگر مدیریت مستقیم باشه سود تعلق میگیره؟وقابل فروش هست یا نه؟ واگه غیر مستقیم باشه یا اصلا توی سامانه ثبت نشه قابل فروش هست و یا سالانه سود تعلق میگیره یا نه؟ ممنونم.در ضمن خیلی از هموطنان عزیزنه یارانه می‌گیرند و نه سهام عدالت دارند و وضع مالی خوبی هم ندارند خواهشاً به گوش مسیولین برسانید تا فکر مرپم عزیز باشند

سلام ما ججوری میتونیم ثبتنام کنیم سال۹۵ هرکارکردیم ثبتنام نکردن الکی گفتن خبرمیدیم‌ندادن الان میشه ثبتنام کرد؟؟؟

سلام تورو خدا ما اصلا سود سهام نگرفتیم اولین باری که سهام عدالت اعلام شد ثبت نام کردیم ولی بعدش دوباره ثبت نام دیگه اعلام کرده بودند که ما خبر نداشتیم بخدا کارگرفضایی سبزم دوتا بچه مستاجرم سهام منم بدین هرچقدم سود به بقیه دادین اونام بریزید لطفا

والله ما که ثبت نام کردیم تا به حال خیری ازش ندیدیم پس بقیه هم ناراحت نباشید

ما که ثبت نام کردیم و کلی دوندگی تا به حال خیری ازش ندیدیم و چیزی عایدمان نشد پس شما هم الکی خودتان را ناراحت نکنید چیزی توش نیست

آیا امکان مجدد ثبت نام سهام عدالت وجود دارد؟

با سلام بعد از دریافت کدرهگیری باید چه کار کنیم

سلام نمی دونم چیکار کنم آزادسازیی کنم یانه

سلام من ازاد سازی به روش مستقیم کردم ولی کد پیگیریم رو یادداشت نکردم وازدستم رفته حالا چکارکنن

سلام دوباره وارد سایت سهام عدالت بشو بعد گزینه مشاهد آزاد سازی مستقیم رابزن د پیگیریت میاد بالا

سلام
از سال ۸۴ تا الان چند بچه به دنیا اومده؟؟اونا چی سهام عدالت تعلق نمیگیره بهشون ؟؟

سلام،من سهامم را آزاد کردم ولی کد پیگیری را یاد داشت نکردم حالا چکار کنم؟

سلام،خواهرم سهامشو آزاد کرده ولی کد پیگیری رو یاد داشت نکرده حالا باید چکار کند؟

لطفا گزینه ی ویرایش ک حق مسلم ماست را فعال کنید خیلی از ما بدون اطلاع و زمینه ی فکری قبلی مستقیم را انتخاب کرده و پشیمان هستبم

سلام اگه باهاش کاری نداشته باشیم همینجوری بمونه
باز سودی میاد یا قطع میشه
یکی جواب بده؟

راهی وجود دارد لطفا بگین انصراف بدیم همون دست دولت بماند دیگه آراد نکنیم

سهام بی عدالتی

اقا منکه ی کارگر‌بد بخت تامین اجتمای الان س ساله بیکارم با س تا بچه حقوق میده ۱۵۰۰ ن سهام عدالت دارم ن هیچ چیزه دیگه ای همان موقع نام نویسی رفتیم برا سهام عدالت گفتن بیمه انجام میده خدایی چ کسایی این سهامهارو گرفتن من ک متاجرو با این خرجها زده بسرم خودکشی کنم خدا شاهده ن کسی کاری داریم ن فامیل پولداری مثل خر موندم تو کل

آقای روحانی بااین برنامه ای که ریختن سی میلیون نفرباقی مانده روی بدبخت کرد

من سال ۸۵ به خودم وخانواده ام دادن دیگه خبر نداشتم کی ثبت نام می کنند

سلام لطفا بگید بعدازکدملی این کدامنیتی روکه باید واردکنی چنده

چگونه روش مستقیم رالغوکتم

سلام نوشتین سال۴۹ دوباره ثبت نام بود چرا من هرموقع رفتم برای ثبت نام پسر کوچیکم میگفتن سایتها بسته هست وشایعی بیش نیست ؟ درضمن دوباره کی ثبت نامها شروع میشه

سلام شما که انقدر زحمت کشیدین وجواب مردم را دادین خیلی از مردم هستن که نمیتوانند از سهام خودشان استفاده کنند نه میتوانند در بورس کار کنند ونه منظر بمانند که فرست یک ماهه ازدست برود اگه ازاد نکنند چه میشود

سلام پدر من دریانورد هستش و ما هم به سنی نرسیده بودیم که بتونیم از این مسائل سر در بیاوریم چند بار اقدام کردیم اما متاسفانه میگفتن که فعلا سایت بالا نمیاره ما چطور میتونیم ثبت نام کنیم

سلام پدر من دریانورد هستش و ما هم به سنی نرسیده بودیم که بتونیم از این مسائل سر در بیاوریم چند بار اقدام کردیم اما متاسفانه میگفتن که فعلا سایت بالا نمیاره ما چطور میتونیم ثبت نام کنیم

کمک

سلام همسرمن کلا از روز اول ثبت نام نکرده حالا کی باید ثبت نام کنه امکانش هست بهش تعلق بگیره وما مستجربم شوهرم کارگره خواهشن میکنم جاماندگان این سهام راهم ثبت نام کنید چون حقشونه خدا را خوش نمیاد حقشون ضایع بشه ممنون ،،

بخدا قسم این سهام عدالت نیست سهام بی عدالتی از اول عادل نبودید الان میخواید عادل باشید پس کو امام زمان بیاد ببینه بی عدالتی بیداد میکنه کو عدل علی (ع) پس کجایید که دم از عدالت میزنید من که زورم بهتون نمیرسه ولی میسپارم به وکیلی که خودش گفته اگه زورت بهشون میرسه حقتو بگیر اگه نمیرسه به من بسپار از چشماشون میکشم بیرون میسپارم به خدا که بالاترین وکیل هستش ببینم میتونید از دستش فرار کنید یا قانونشو دور بزنید

های وای

سلام.من ازادسازی مستقیم روزدم باراهنمایی غلط بابام که گفت توبورس ضررم کنی چیزی ازدست نمیدی ازپول سهامت کم میشه وبعددیدم توسایت سجام که باده تومن شروع میشه زده درگاه بانکی وازکارتم کم میشه…
ی جاخوندم باپرداخت مالیات میتونی پشیمون شی ولی راهشوتوضیح ندادن میشه راهنمایی کنیدچیکارکنم؟

میتونی مابه التفاوتش رو از بابات بگیری تا دیگ راهنمایی غلط نده

سلام
من روش مستقیم رو انتخاب کردم اما الان میخوام تغییر بدم راهی هست؟

مایه خانواده پنج نفره هستی سه نفرمون سهام داریم ولی دونفرمون نه چرا

سلام خواهش میکنم جواب بدید من ازار کردم سهام خودم را اما کد پیگیزی بهم نداد الان چکار باید انجامام بدهم؟ مم

سلام من سهام عدالت دارم ولی شماره موبایلی که ثبت شده مال من نیست ونمیدونم چنده شماره ..اشتباه ثبت کردن ..چطوری شماره موتغییربدم که بتونم سهام م وآزادکنم ..تکلیف من چیه وبایدچکارکنم.

سلام
من هیچ اطلاعی از روش مستقیم وغیرمستقیم نداشتم وبدون اطلاع روش مستقیم راانتخاب کردم وهیچ قصدی واسه فروش ندارم خواهشا راهنماییم‌کنیدکارم اشتباه بوده

سلام
من روش مستقیم را انتخاب کردم ولی حالا که برای دارایی های سهام به سایت مراجعه می کنم دلیل خطای تلفن می گیرد به سایت مراجعه و اصلاح کردم ولی باز خطا می گیرد چکار کنم ؟

سلام ماسهام عدالت گرفتیم سال ۸۸ولی شماره شبا ندادیم وازاول غیرفعال بوده تا الان هیچ پولی دریافت نکردیم .چجوری میتونیم فعال کنیم تا ماهم سودشو بگیریم لطفا جواب بدید ممنون

امکان ثبت نام جدید است؟من منتظر جواب شما هستم

سلام من میرم سایت قسمت تغییرش غیررفعاله.باید امروز باز میشد چیکار بایدبکنم

من میخوام روش مستقیم رو انتخاب کنم ولی میگن وقتش تموم شده چیکار کنم
بعضی ها میگن به یه شماره زنگ بزن ادرس بگیر برو اونجا بفروش
کسی شماره رو میدونه

سلام من سهام دارم ولی دیر کردم نشد ازاد سازی کنم …ایا کی میشه دوباره ازاد سازی کرد؟؟!

سلام چطوری سهام باگوشی آزادمیکنن کدی داره بهم بگید

سلام آیا دوباره زمان آزاد سازی سهام عدالت پیش می آید یانه چطور میتونم به سهامم برسم من هیچ اقدامی برای مستقیم وغیر مستقیم انجام ندادم لطفا راهنماییم کنین

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا دوباره نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

صاحب امتیاز: موسسه شبکه عصر تراکنش

مدیرمسئول: مینا والی

مشاور مدیرمسئول: رضا قربانی

داغ‌ترین مطالب راه پرداخت

جلسات صوری برای توجیه یک دستور / در تازه‌ترین جلسه درباره الزام دریافت کد مالیاتی…

دادستانی کل کشور فهرست جدید مصادیق محتوای مجرمانه فضای مجازی را ابلاغ کرد

نگاهی به کپکو و پتانسیل این شرکت در تولید کارتریج و ریبون


شبکه پرداخت پی موردحمله قرار گرفت

در جلسه بانک مرکزی در خصوص تعیین چارچوب تبادل رمزارزها چه گذشته است؟

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و بهبود فضای کسب‌وکار در سایه انسجام صنفی؟

مدیر روابط عمومی پرداخت الکترونیک سپهر: کلید موفقیت ما در ایجاد روابط عمومی پویا و خلاق…

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد


مرکز پژوهش‌های مجلس Downloads-icon


مرکز پژوهش‌های مجلسDownloads-icon


مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامیDownloads-icon

بانک اول – طبق آخرین اخبار جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال میتوانند اقدام کنند و ثبت نام سهام عدالت انجام می شود.

به اشتراک بگذارید:

به گزارش بانک اول آزادسازی سهام عدالت در سال جاری آغاز شد و سهامداران میتوانند ۶۰ درصد از سهام عدالت خود را از طریق بانک ها بفروش برسانند. از زمان آزادسازی سهام عدالت، جاماندگان سهام عدالت درخواست ثبت نام داشتند که از همان زمان ثبت نام جاماندگان سهام عدالت در دستور کار قرار گرفت. امروز یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالت را تشریح کرد.چطور به سهام عدالت ثبت نام کنیم

 

اختصاص سهام عدالت به مشمولان تا دو ماه آینده

 

حدود ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور سهام عدالت دارند، اما متقاضیان بسیاری هستند که معتقدند دولت باید به جاماندگان سهام اختصاص دهد.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از اختصاص سهام عدالت به مشمولان تا دو ماه آینده خبر داد.

محمد صفائی دلوئی گفت: طرح اختصاص سهام عدالت به جاماندگان در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسید و از شهریور ماه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکلیف شد که مشمولان جدید را شناسایی کند.

به گفته او، وزارت کار شش ماه فرصت دارد تا جاماندگان اختصاص سهام عدالت را شناسایی کند. از آنجایی که از شهریور ماه به این وزارتخانه برای شناسایی مشمولان ابلاغ شده، مشمولان جدید در بهمن ماه مشخص می‌شوند.

این عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص این که سهام عدالت جدید به چه کسانی اختصاص داده می‌شود؟ عنوان کرد: سهام عدالت جدید به همه روستائیان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و خانوارهایی که درآمد ماهانه کمتر از پنج میلیون تومان دارند اختصاص داده می‌شود.

همچنبن براساس اظهارات او، این لیست در بهمن ماه مشخص می‌شود و وزارت کار با همکاری وزارت اقتصاد باید منابع و سهام لازم برای مشمولان جدید را در نظر بگیرند.

 

نحوه واریز سود سهام عدالت سهامداران غیرمستقیم

مژگان صفری مقدم مسئول مرکز تماس ذینفعان بازار سرمایه ، در رابطه با کارکردهای مرکز تماس ذینفعان بازار سرمایه، اظهار کرد: این مرکز در اصل محل پاسخگویی به تمام سوالات سهامداران بازار سرمایه است به نحوی که سهامداران می‌توانند از هرکجای ایران که باشند بدون نیاز به پیش شماره ۰۲۱ با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرند. از جمله خدماتی که این مرکز ارائه می‌دهد می‌توان به توضیح و رفع مشکلات سهام عدالت، درگاه یکپارچه سهام عدالت، سامانه سجام، مجامع الکترونیک و … اشاره کرد.

او بیان کرد: بیشترین تماس این مرکز از جانب افرادی است که در دریافت وجه حاصل از فروش سهام عدالت با مشکل مواجه شده اند و برای بررسی آن به فضاهای ارتباطی چندانی دسترسی ندارند.

مسئول مرکز تماس ذینفعان بازار سرمایه تصریح کرد: هر فردی که می‌خواهد وارد بازار سرمایه شود فارغ از آنکه سهام عدالت دارد یا خیر برای خرید و فروش سهم مانند بازارهای دیگری نیاز به شناسایی شدن دارد، به علت آنکه فرآیند شناسایی در بازار سرمایه از طریق سامانه سجام صورت می‌پذیرد.

صفری مقدم در رابطه با جاماندگان سهام عدالت، تصریح کرد: این موضوع فعلا مربوط به شرکت سپرده گذاری مرکزی نمی‌شود بلکه مجلس و دولت باید در این رابطه تصمیم گیری کنند به علت آنکه شرکت مذکور تنها قابلیت اجرایی دارد.

او در رابطه با علت فروش نرفتن سهام عدالت افراد بیان کرد: فرآیند فروش سهام از طریق کارگزاری‌ها انجام می‌شود مردم اگر در رابطه با عدم واریز نشدن سهامشان با مشکل مواجه هستند کافی است به کارگزاری بانکی که شماره شبای آن را در سامانه وارد کردند، مراجعه کنند یا اگر هم نمی دانند که اسم کارگزاریشان چیست با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرند و پس از آن با وارد کردن شماره ملی خود نسبت به کارگزاری مربوطه خود آگاهی پیدا کنند.

مسئول مرکز تماس ذینفعان بازار سرمایه بیان کرد: پرداخت سود سهام عدالت افراد تا پایان سال به حساب سهامداران عدالت واریز خواهد شد، نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، سهامداران مستقیم به ازای تک تک سهم‌های حاضر در پرتفویشان سود دریافت می‌کنند، اما سهامداران غیر مستقیم، هرگاه مجمع پرداخت سود شرکت سرمایه‌گذاری استانی آنها برگزار شود، پس از آن سود به حسابشان واریز می شود.

 

طرح «جاماندگان سهام عدالت» در مجلس

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه علی‌رغم شروع واگذاری سهام عدالت از سال ۸۵، بسیاری از مستحقان از جمله افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و کارگران از دریافت این سهام محروم مانده‌اند، گفت: در کمیسیون اقتصادی مجلس آماری گرفته‌ایم و طی آن دریافتیم حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد، فاقد سهام عدالت هستند. حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افراد تحت پوشش بهزیستی نیز فاقد سهام هستند. کارگران هم بخش زیادی، سهام نگرفته‌اند. این اعداد، اعداد بزرگی است.

وی ادامه داد: در مجلس بحث کردیم و طرح «جاماندگان سهام عدالت» تدوین و در صحن، اعلام وصول شد. پنج، شش جلسه کار کردیم و جمع‌بندی این بود که با اولویت دهک‌های کم‌درآمد به ویژه جمعیت تحت پوشش نهادهای حمایتی، سهام عدالت اختصاص یابد. طرح در کمیسیون اقتصادی تصویب شده و به صحن علنی مجلس رفته است. پس قولی که ما به مردم داده بودیم، انجام شده و اگر در صحن علنی و شورای نگهبان نیز تصویب شود، به زودی همه کسانی که جزو شش دهک کم‌درآمد جامعه هستند و به هر دلیلی از دریافت سهام عدالت محروم مانده‌اند، این سهام را خواهند گرفت.

 

آمار جاماندگان سهام عدالت

اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد خطا در شناسایی افراد مشمول سهام عدالت سبب شده که ۴۵ درصد از افراد دهک دهم جامعه (پردرآمدترین‌ها) مشمول سهام عدالت شوند و در مقابل حدود ۳۰ درصد از کم‌درآمدترین گروه‌های جامعه فاقد سهام عدالت باشند.

قرار بود سهام عدالت به دهک‌های پایین جامعه تعلق بگیرد و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، روستاییان، عشایر، زنان سرپرست خانوار، کارگران فصلی و بیماران دارای بیماری خاص در اولویت دریافت سهام عدالت بودند.

اما حالا آمارها خلاف این را نشان می‌دهد. ۶ میلیون و ۶۸۰ هزار نفر از کم‌درآمدترین افراد جامعه سهام عدالت ندارند اما در مقابل ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از پردرآمدترین گروه‌های جامعه سهام عدالت دارند.

 

چند نفر از مشمولان جا مانده‌اند؟

خطا در تخصیص سهام عدالت تا جایی پیش رفته که تعداد افرادی که در دهک دهم سهام عدالت دارند (۳ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر) بیش از تعداد افرادی است که در دهک یکم (۳ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر) مشمول سهام عدالت شده‌اند.

از طرف دیگر در گزارشی که وزارت تعاون منتشر کرده نشان می‌دهد ۲۸ درصد از افراد تحت پوشش بهزیستی سهام عدالت ندارند، یعنی حدود یک میلیون نفر. این آمار در خصوص افراد تحت پوشش کمیته امداد بیشتر است. ۲۱ درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد یعنی حدود دو میلیون نفر سهام عدالت ندارند.

آزادسازی سهام عدالت با هدف کمک به شش دهک درآمدی پایین صورت گرفته بود که این گزارش نشان می‌دهد این هدف محقق نشده است و بسیاری از مشمولان واقعی از دریافت سهام عدالت جا مانده‌اند.

به همین دلیل مدتی است که در مجلس طرح جاماندگان سهام عدالت مطرح شده است اگرچه هنوز راه به جایی نبرده است. به عبارت دیگر سهام عدالتی که قرار بود به شش دهک درآمدی پایین جامعه تعلق بگیرد و به یک دارایی با ارزش تبدیل شود، حالا از هدف اصلی خود دور شده. یعنی هم به بسیاری از افراد مشمول تعلق نگرفته و هم ارزش آن روز به روز در حال کاهش است.

این در حالی است که رئیس جمهور به مردم توصیه کرده بود که «سهام خود را نفروشند و از منافع بلندمدت آن بهره‌مند شوند.» از طرف دیگر سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت هم به صاحبان سهام عدالت توصیه کرده بود که این ابزار سرمایه‌ای را مانند ملک و یا مغازه خوب نگه دارند.

اما حالا گزارش‌ها نشان می‌دهد هم افراد بسیاری از دریافت این سهام جا مانده‌اند و هم ارزش آن هر روز کاهش یافته و دریافت پول این سهام به مشکلی تبدیل شده که چهار ماه است دارندگان آن را درگیر کرده است.

اگرچه افرادی که فاقد این سهام هستند در انتظارند که مجلس و دولت هرچه سریع‌تر فکری به حال جاماندگان سهام عدالت بکنند. حتی اگر ارزش این سهام در شرایط فعلی رو به کاهش باشد.چطور به سهام عدالت ثبت نام کنیم

 

۴۲ درصد نیازمندان، سهام عدالت ندارند

با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ازسوی مقام معظم رهبری در ابتدای خردادماه ۱۳۸۴ و پس از آن، با درخواست رئیس‌جمهور وقت از رهبر انقلاب و موافقت ایشان با توزیع گسترده سهام شرکت‌های زیرمجموعه اصل ۴۴ قانون اساسی با هدف تامین عدالت اجتماعی، فقرزدایی و گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران، توزیع سهام عدالت در آبان‌ماه ۱۳۸۴ به تصویب هیات وزیران رسید.

این طرح به‌عنوان یک جراحی بزرگ اقتصادی-اجتماعی از همان ابتدا با چالش‌های مختلفی در اجرا روبرو شد. یکی از چالش‌های اصلی طرح، سازوکار شناسایی مشمولان بود. قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ صراحتا دولت را مکلف می‌کرد مشمولان دریافت سهام عدالت از ۶ دهک پایین درآمدی را شناسایی کند، اما درنهایت آنچه در اجرا اتفاق افتاد، واردکردن دهک‌های جمعیتی یا اقشار مختلف در طرح به‌جای دهک‌های درآمدی بود.

در گزارش پیش‌رو براساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وضعیت مشمولان دارنده سهام عدالت را بررسی کرده‌ایم. بر اساس این داده‌های آماری، حدود ۴۲ درصد (۲۰.۸ میلیون نفر) از افراد واقع در دهک‌های یک تا ۶ که گروه‌های هدف سهام عدالت بودند فاقد سهام عدالتند. بین این افراد، ۳ میلیون نفر هم مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی دیده می‌شوند که از منابع طرح مذکور بی‌بهره مانده‌اند. همه این کژکاری‌ها درحالی رخ داده که در دهک‌های ۷ تا ۱۰ که اصلا جزء گروه‌های هدف طرح اعطای سهام عدالت نبودند، ۱۷.۵ میلیون نفر سهام دریافت کرده‌اند.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که یکی از دلایل اصلی ناکارآمدی و عدم اصابت منافع طرح توزیع سهام عدالت به گروه‌های هدف (دهک‌های کم‌درآمد)، فقدان یک پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوارها بوده که منجرشده دولت‌های نهم و دهم سهام عدالت را به‌جای دهک‌های درآمدی، به قشرها و دهک‌های جمعیتی اعطا کند. البته قضاوت در مورد اینکه چه مقدار از این انحراف تعمدی بوده، سخت است با این حال هرچه هست، انحراف‌ها موجب ناکارآمدی یکی از بزرگ‌ترین سیاست‌های توزیعی در کشور شده است؛ انحرافی که با روح قانون اساسی، تکالیف اصل ۴۴ و آرمان‌های عدالت‌خواهانه کاملا منافات دارد و با منابع مالی که پس از آزادسازی سهام عدالت برای خانوارهای دارای سهام فراهم شده، به‌نظر می‌رسد خود این طرح می‌تواند موجب شکاف طبقاتی شود. در ادامه با شرح مفصل موضوع، از لزوم دخالت موثر مجلس برای اعطای سهام به جاماندگان در دهک‌هایی پایین سخن گفته‌ایم.

در موارد قبلی متذکر شدیم زمانی که قرار شد دولت احمدی‌نژاد سهام عدالت را توزیع کند، از ابتدا مقرر شده بود این توزیع براساس دهک‌های درآمدی و بین ۶ دهک درآمدی پایین صورت گیرد، اما درنهایت دولت توزیع را براساس قشربندی انجام داد که به‌طور مفصل در مورد مشمولان آن بحث شد. گفته می‌شود از آنجایی که هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت اقتصادی خانوارها وجود نداشت، دولت احمدی‌نژاد با تصور اینکه توزیع براساس قشربندی می‌تواند به توزیع عادلانه منجر شود، سهام عدالت را بر این روال توزیع کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این توزیع، به دلیل فقدان دسترسی به پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار و همچنین کنار گذاشتن طرح شناسایی ۶ دهک و جایگزینی آن با قشربندی، کاملا به شکل ناعادلانه انجام شده است. قبل از اینکه به‌طور مفصل به بررسی داده‌های آماری این بخش بپردازیم، این نکته قابل ذکر است که همه داده‌هایی که در ادامه مورد استدلال قرار می‌گیرد، از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان تعاون، کار و رفاه اجتماعی استخراج شده است. طبق توضیحات وزارت رفاه، دهک‌بندی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان به نحوی است که تعداد کل خانوارها در هر دهک برابر و حدود ۲.۹ میلیون خانوار درنظر گرفته شده است، اما تعداد افراد در دهک اول شامل ۴.۴ میلیون نفر، دهک دوم شامل ۶.۶ میلیون نفر و در دهک‌های بعدی شامل ۸ تا ۹ میلیون نفر می‌شود. تعداد نفرات کمتر در دو دهک اول و دوم نسبت به دیگر دهک‌ها را می‌توان به فراوانی بیشتر خانوارهای تک نفره همچون سالمندان تنها و زنان و مردان تنها در دهک‌های پایین نسبت داد.

اما برگردیم به اصل مطلب. موضوع به این شرح است که براساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، از مجموع ۴۹ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۷۷۵ دارنده سهام عدالت (تا اوایل شهریورماه امسال)، ۴۶ میلیون و ۲۰۶هزار نفر از آنان در قید حیات هستند. از افراد در قید حیات، در دهک اول (کم‌درآمدترین و فقیرترین دهک) ۷۴ درصد خانوارها سهام عدالت داشته و ۲۶ درصد از خانوارها فاقد سهام عدالت هستند. در دهک دوم، سوم و چهارم نیز به ترتیب ۷۶ درصد، ۷۳ درصد و ۷۱ درصد خانوارها دارای سهام عدالت و ۲۴ درصد، ۲۷ درصد و ۲۹ درصد خانوارها فاقد سهام عدالت هستند. در دهک پنجم و ششم نیز به ترتیب ۶۹ و ۶۸درصد خانوارها دارای سهام عدالت و ۳۲ و ۳۳ درصد خانوارها نیز فاقد سهام عدالت هستند. تا اینجا مشخص شد درحالی که هدف اولیه و محل اصابت طرح اعطای سهام عدالت به ۶ دهک کم‌درآمد بود، این هدف عملا محقق نشده و به‌طور میانگین در دهک‌های یک تا ۶، بین ۲۴ تا ۳۲ درصد خانوارها فاقد سهام عدالت هستند.

درخصوص تعداد جمعیت این دهک‌ها نیز براساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان (طبق اطلاعات درج شده در جدول و نمودار شماره ۲)، در دهک اول (کم‌درآمدترین) از مجموع ۴.۴ میلیون نفر جمعیت، ۷۶۹هزار نفر فاقد سهام عدالت هستند. در دهک دوم از نزدیک به ۶.۶ میلیون نفر جمعیت، بیش از ۱.۵ میلیون نفر فاقد سهام عدالت بوده، در دهک سوم از حدود ۹.۵ میلیون نفر جمعیت، چهار میلیون و ۳۸۰ هزار نفر فاقد سهام عدالتند، در دهک چهارم از ۹.۷ میلیون نفر حدود ۴.۷ میلیون نفر فاقد سهام عدالتند، در دهک پنجم از ۹.۵ میلیون نفر بیش از ۴.۷ میلیون نفر فاقد سهام عدالت بوده و در دهک ششم نیز از ۹.۵ میلیون نفر حدود چهار میلیون و ۶۹۴ هزار نفر از داشتن سهام عدالت بی‌بهره هستند. در مجموع درحال حاضر و براساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، از جمعیت ۴۹ میلیون و ۴۴۸ هزار نفری دهک‌های یک تا ششم، تعداد ۲۰ میلیون و ۸۰۶ هزار نفر (۴۲ درصد از کل جمعیت این ۶ دهک) فاقد سهام عدالت هستند.

 

۱۷.۵ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت مستحق نیستند

به‌طور مفصل شرح داده شد که برخلاف تکالیف قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مبنی‌بر توزیع سهام عدالت بین افراد واقع در ۶ دهک پایین درآمدی، ۴۲ درصد جمعیت این ۶ دهک از عواید سهام عدالت بی‌بهره مانده‌اند. اما در سویی دیگر نکته قابل تامل اینکه، طبق داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، از مجموع بیش از ۴۶ میلیون نفر افراد در قید حیات دارنده سهام عدالت، ۲۸ میلیون و ۶۴۲ هزار نفر از آنان در دهک‌های یک تا ششم دارای سهام عدالت بوده و حدود ۱۷ میلیون و ۵۶۴ هزار نفر از دارندگان سهام عدالت نیز در دهک‌های ۷، ۸، ۹ و دهک ۱۰ قرار دارند. براین اساس طبق این داده‌های آماری، در دهک هفتم از مجموع ۹.۳ میلیون نفر در قید حیات، ۴.۷ میلیون نفر دارای سهام عدالتند، در دهک هشتم از ۹.۲ میلیون نفر حدود ۴.۶ میلیون نفر سهام عدالت دارند، در دهک نهم از حدود ۹ میلیون نفر تعداد ۴.۴ میلیون نفر دارای سهام عدالت بوده و در دهک دهم (ثروتمندترین) نیز از ۸.۶ میلیون نفر، تعداد سه میلیون و ۸۵۴ هزار نفر دارای سهام عدالت هستند. از آنجایی که تحلیل خانوارها مهم‌تر از تحلیل جمعیت است، در این خصوص نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد در هر کدام از دو دهک هفت و هشت، ۶۷ درصد از خانوارها دارای سهام عدالت هستند. در دهک نهم و دهم (ثروتمندترین دهک) نیز به ترتیب ۶۵ و ۶۰ درصد افراد سهام عدالت دارند.

 

۳ میلیون مددجوی کمیته امداد و بهزیستی سهام عدالت ندارند

در موارد اشاره شده به‌طور مفصل درخصوص ضعف اساسی شناسایی مشمولان و اعطای سهام عدالت بحث کردیم و گفتیم که بخش قابل توجهی از محل اصابت و گروه‌های هدف این جراحی بزرگ اقتصادی-اجتماعی دقیق نبوده؛ چراکه از طرفی افراد متمکن فراوانی مشمولان این سهام شده‌اند و در طرف دیگر، مشمولان مستحق زیادی هستند که به دلیل ناقص بودن سازوکار شناسایی و پویا نبودن آن از تصاحب سهام عدالت کنار گذاشته شده‌اند. در این زمینه به وضعیت دهک‌ها نیز اشاره کردیم؛ اما در بخش دیگری از آمارهای پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، نکته قابل تاملی دیده می‌شود. موضوع از این قرار است که براساس داده‌های آماری پایگاه آماری مذکور، از مجموع ۲۰ میلیون و ۸۰۶ هزار نفری که در دهک‌های یک تا ششم فاقد سهام عدالت هستند، حدود سه میلیون و ۳۱ هزار نفر از این افراد، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند. طبق این آمارها، از سه میلیون و ۸۷۸ هزار نفر افراد تحت پوشش بهزیستی، ۲۸ درصد از آنان و از چهار میلیون و ۶۰۶ هزار نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد نیز ۴۳ درصد آنان فاقد سهام بوده و در مجموع ۳۶ درصد از افراد تحت پوشش این دو نهاد حمایتی فاقد سهام عدالت هستند (جدول شماره ۲). نکته قابل تامل اینکه، جاماندن بیش از سه میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از دریافت سهام عدالت درحالی است که براساس آمارهای پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، به ۴۷ درصد از خانوارهای ایرانی بیش از یک سهام عدالت تعلق گرفته است.

 

اعطای سهام به جاماندگان در انتظار تصمیم مجلس

گفته شد که ۴۲ درصد از افراد دهک یک تا ششم فاقد سهام عدالت هستند که در بین آنها حدود سه میلیون نفر نیز افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی دیده می‌شود. این موضوعات نشان می‌دهد که توزیع سهام عدالت به همه اهداف خود نرسیده است. در این خصوص گرچه هیچ ابزار قانونی برای خلع ید از افراد غیرمستحق (در دهک‌های هفتم تا دهم) و توزیع این سهام بین افراد مستحق وجود ندارد، با این حال نمایندگان مجلس یازدهم در همین خصوص طرحی را با عنوان «طرح ساماندهی سهام عدالت» تهیه کرده‌اند که در صورت تصویب در صحن علنی مجلس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف خواهد شد افراد ۱۴ سال به بالای ۶ دهک کم‌درآمد را که درحال حاضر سهام‌دار سهام عدالت نیستند، شناسایی و لیست آنها را برای دریافت سهام به سازمان خصوصی‌سازی ارسال کند.

مجلسی‌ها درخصوص منابع واگذاری سهام عدالت به جاماندگان می‌گویند اولا؛ در سال‌های ۸۵-۸۴ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دعوتنامه سهام عدالت دریافت کرده‌اند، اما سهامی به نام آنها واگذار نشده است. ثانیا؛ طبق محاسبات مشترک کمیسیون اقتصادی و نمایندگان دولت نشان می‌دهد حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از سرک مالکیت سهام دولت (درصد مالکیت جزئی سهام دولت) در شرکت‌های بورسی امکان واگذاری دارد و همچنین ثالثا؛ دولت از واگذاری بخشی از سهامی که قرار بود به یک میلیون نفر واگذار کند عدول کرده و حتی برخی از شرکت‌های سودآور را نیز از مجموعه واگذاری‌های سهام عدالت خارج کرده که همه اینها غیرقانونی است. به اعتقاد مجلسی‌ها اینها منابعی هستند که می‌توان جاماندگان را نیز از منافع سهام عدالت بهره‌مند کرد.

علیرضا خزانپسند

جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹ – ۴:۳۲

سلام من کارگر شهر صنعتی وبیمه تامین اجتماعی هستم من سهام عدالت ندارم هر وقت خواستم اقدام کنم گفتند سایت بسته است چکار باید بکنم ممنون

علیرضا خزانپسند

جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹ – ۴:۳۲

سلام من کارگر شهر صنعتی وبیمه تامین اجتماعی هستم من سهام عدالت ندارم هر وقت خواستم اقدام کنم گفتند سایت بسته است چکار باید بکنم ممنون

فاطمه اسفندیاری

سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ – ۱:۲۷

سلام
شوهرم کارگر هست و سهام عدالت نداریم. لطفا راهنمایی کنید.

مژگان ارکان

یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ – ۷:۰۱

پدرو مادر من نه بیمه هستند و نه حقوق بگیر دولت.پدرم ۷۵ و مادرم نزدیک ۷۰ سالشه.نه تحت پوششامداد و نه بهزیستی.باتوجه به اینکه پدرم نزدیک ۲ ساله که شیمی درمانی میشه.کانسر ریه داره .مدارک هم موجوده.چطوره که تا الان پدرو مادر من بهشون سهام تعلق نگرفته؟ آیا این سری شاملشون میشه؟فکر میکنم خیلیا هستن که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند و از این سهام محرومند که انصاف نیست.لطفا رسیدگی کنید به خاتواده هایی که عزتشان مانع از رفتن تحت پوشش نهادهای حمایتی شده.باتشکر.

علیرضا پورنظامی

چهار شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ – ۱:۵۲

کسانی که برگه سهام دارن ولی شماره حساب و شبا رو وارد نکردن باید چکار کنن؟؟؟؟

آیت جلیل

چهار شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ – ۱۰:۳۵

پول سهام مردمو پیگیری کنید

آیت جلیل

چهار شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ – ۱۰:۳۴

پول سهام مردمو بدیدید از خدا نمی ترسید شما

آیت جایل

چهار شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ – ۱۰:۳۲

سهام مردمو که فروخته شده رو بدید جاماندگان نمیخوان واگذارتون به خدا

مسعود رامشتی

چهار شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ – ۱۰:۲۵

من بیکارم شغل من آزاده اما هروقت میرم برای ثبت نام سهام عدالت میگن نمیشه ولی اونایی که درآمد بیشتر دارند وحقوق میگیرن سهام عدالت دارند

Ali Ttt

چهار شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ – ۷:۳۱

همش دروغ. دوستان من خودم بار اول فروختم خبری نشد. الان 60درصد فروختم هیچ خبری نشد

محمدحسین فتحی

چهار شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ – ۱:۴۴

سلام اینجانب یکی ازکارگران یک شرکت خصوصی درتبریزهستم،اون موقعی که سهام عدالت ثبت نام میکردن گفتیم ماهم بریم ثبت نام کنیم که گفتن گارگران خودشون نمیتونن ثبت نام کنن،گفتن بایدازطریق کارخانه ای که اونجاکارمیکنن ثبت نام کنن،که ازاداره کارورفاه اجتمایی نامه زدن که لیست کارگراتونوبدیدبعدکارگرامورمالی کارخانه لیست کارگران رابه اداره رفاه داده بودکه ازاونجاگفته بودن که ۲روزبعدپیگیری کنیدکه این کارگراین کارخونه که خانم هم هستش چنین چیزارو قبول نداره نرفت دنبالشوبگیربعدسهام عدالت ماهم بخاطربیکفایتی یک نفرخانم که فکرکنم دنیاروهم قبول نداره پرید،این چه قانونیه بخاطریک نفراین همه کارگرسهام عدالت نداشته باشن نمیدونم دیگه چی بگم

M.i.r خوزستان

چهار شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ – ۱:۴۳

درود..خدایی چرا پیگیری نمیکنید و مطلب کار نمیکنید که امثال من که یک جوان ایرانی هستم،نباید مثل باقی مردم سهام عدالت داشته باشم؟؟این چه عدالتیه آخه ک سهامشو ما ندیدیم؟؟؟همیشه خدا تو همچین برنامه هایی،مثل سهام عدالت یا یارانه،هیچوقت همه مردم تحت پوشش این طرح ها قرار نمیگیرن،،من نمیدونم دلیلش چیه؟؟لطفن بیشتر به این موضوع بپردازید..سپاسگذارم

iranyshapoor6@gmail.com iranyshapoor6@gmail.com

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ – ۱۰:۳۴

اگر درست انجام بشه در حد سهام عدالت عدالتو برقرار کردید وجای تشکر داره از تمام کسانی که در جهت رفع تبعیض و وصول حقوق ضایع شده افراد کم درامد و مستحق جامعه زحمت کشیدند.خسته نباشید.

داریوش مرادی

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ – ۹:۵۹

سلام من کارگر فصلی هستم سهام عدالت ندارم باید چکارکنم

محمد صفایی آزاد

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ – ۹:۰۰

من یک کارگر ساختمانی هستم که درآمدی هم ندارم سهام عدالت ندارم مگر جز این است افراد دهک پایین باید سهام عدالت داشته باشند

سلیمان حسین پور

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ – ۸:۲۵

بنده سال ۸۴ و۸۵ ثبت نام کردم الانم که از اون موقع یه کد رهیگیری بهم دادن وهزینه ثبت نام ومدارکمو گرفتن ولی توی سایت کد ملی که وارد می کنم میگه شما سهام دار نیستید چرا مردمو سر کار میذارید .مگه ما وقتمونو از سر راه آوردیم ۱۰ روز دنبال ثبت نام بودم الان یه کد رهیگیری الکی بهم دادین

مهدی مودب از مشهد

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ – ۷:۱۱

تشکر از این گزارش و اطلاع رسانی،من نمیدانم در کدام دهک جامعه قرار دارم ،مستاجر،با دوفرزند،بدون حقوق وبیمه و تحت پوشش هم نمیشوم،اما از دولت انتظار داشتم افراد ضعیف مثل من را شناسایی کند،وکمک کند،مغازه داشتم که بخاطر کرونا جمع کردم الان بیکار در خانه فقط دارم پیر میشوم، از دولت اقای احمدی نژاد نمیگذرم، چون امثال من ان زمان شناسایی شدند ولی سهام عدالت اعطا نشد.. ایران خدارا شکر ثروتمند است و مردمی با طبع بالا دارد اما دولت باید به وظیفه معیشت مردم رسیدگی کند،با یارانه ها زندگیم را میگذرانم و این برای یک پدر بسیار سخت و اشک اور است… اما ارزوی سلامتی میکنم برای همه مردم خوبم ،اینده را بسازید که فرزندانمان در سختی زندگی نکنند…

یاسمین یاسی

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ – ۱۲:۳۵

من یکی از جاماندگان سهام عدالت هستم خوشحالم از اینکه تو این خبر نوشتین به جاماندگان فرصت ثبت نام میدهین

1) چگونه افراد می توانند مطمئن شوند كه مشمول سهام عدالت هستند؟

كلیه افراد می توانند از طریق مراجعه به آدرس اینترنتی samanese.ir و ورود مشخصات هویتی خود، ضمن اطلاع از مشمول بودن، صورتحساب خود را مشاهده نمایند.

2) كدام اقشار جامعه جزو واجدین شرایط دریافت سهام عدالت بوده اند؟

فهرست اقشاری از جامعه كه در 10 سال گذشته واجد شرایط دریافت سهام عدالت شده اند به همراه تعداد ثبت نام شدگان هر یك از این اقشار، در پایگاه اطلاع رسانی سهام عدالت به نشانی اینترنتی news.samanese.ir  منوی “سهام عدالت” قابل مشاهده است.

3) افراد جامانده و كسانی كه تا کنون برای سهام عدالت ثبت نام نكرده اند چگونه می توانند مشمول دریافت سهام عدالت شوند؟چطور به سهام عدالت ثبت نام کنیم

در حال حاضر به دلیل عدم وجود مجوز قانونی، ثبت نام و تخصیص سهام عدالت به افراد جدید میسر نمی باشد. بدیهی است درصورت صدور مجوزهای قانونی لازم به منظور ثبت نام متقاضیان دریافت سهام عدالت، مراتب به اطلاع عموم خواهد رسید.

4) آیا افرادی كه با وجود ثبت نام اولیه، در زمان مقرر در تعاونی های سهام عدالت شهرستان ها ثبت نام نهایی نشده اند، مشمول سهام عدالت محسوب می شوند؟

فقط كسانی كه در شركت های تعاونی شهرستانی ثبت نام نهایی شده اند و نامشان از طریق شركت های مذکور به سازمان خصوصی سازی ارسال و در آدرس اینترنتی samanese.ir درج شده است مشمول نهایی سهام عدالت هستند و ثبت نام اولیه و یا داشتن دعوتنامه دلیل بر ثبت نام نهایی، نمی باشد.

 

5) آیا ثبت نام شدگان فوت شده كماكان مشمول سهام عدالت هستند؟

بلی؛ ثبت نام شدگان نهائی در صورت فوت نیز جزو مشولین سهام عدالت هستند و وراث قانونی آنها می توانند از طریق آدرس اینترنتی samanese.ir اطلاعات لازم را جهت اقدامات بعدی كسب و ضمن مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان دولت، موجود در آدرس اینترنتی مذکور، نسبت به تقسیم و تسهیم سهام شخص متوفی بین وراث قانونی ایشان اقدام نمایند.

6) تکلیف پرونده متوفیانی که یک یا چند تن از وراث ایشان فوت کرده و یا حضور ندارند؛ چیست؟

در حال حاضر فقط پرونده متوفیانی که تمامی وراث آنها در قید حیات و حاضر می باشند، قابل بررسی و اقدام است. درصورت ایجاد امکان بررسی پرونده این دسته از متوفیان مراتب به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

 

7) در صورت مفقودی برگه عضویت سهام عدالت چه اقدامی باید انجام داد؟هیچ لزومی به در اختیار داشتن برگه عضویت سهام عدالت نیست و این برگه فاقد كاربرد و ارزش می باشد. مشمولین سهام عدالت با مراجعه به آدرس اینترنتی samanese.ir  می توانند از وضعیت عضویت و سهامداری خود مطلع شوند.

تلفن: 83338 نمابر:88085667

پست الکترونیکی: edalat@samanese.ir

کل بازدید : 99123101

بازدیدکنندگان آنلاين : 56

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به

می باشد.

چطور به سهام عدالت ثبت نام کنیم
چطور به سهام عدالت ثبت نام کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *