چطور به مرغ عشق غذا بدهیم

 
helpkade
چطور به مرغ عشق غذا بدهیم
چطور به مرغ عشق غذا بدهیم

غذای مرغ عشق مانند غذای دیگر پرندگان دارای خصوصیاتی می باشد. ما در این مقاله سعی کرده ایم این خصوصیات را کاملا به شما بگوییم.

همان طور که شما نمی توانید با آب و نان خالی زنده بمانید، مرغ عشق ها نیز قادر به تحمل جیره های خاصی که تنها از دانه و آب تشکیل شده باشند، نیستند. حتما جیره ای که تنها از یک غذا تشکیل شده باشد، چه از لحاظ مواد مغذی و چه از نقطه نظر روانی، قابل قبول نمی باشد. جیره های غذایی فقیر، موجب بروز تعدادی از مشکلات مرتبط با سلامتی شامل:

 عفونت های تنفسی

 ریزش پرها

فلسی شدن پوست

چطور به مرغ عشق غذا بدهیم

اختلالات تولید مثلی می گردد.

به علاوه، جیره غذایی نامناسب سبب کاهش طول عمر مرغ عشق نیز می شود. در ادامه به جیره مناسب مرغ عشق که توسط انجمن جهانی دامپزشکان طیور توصیه شده است، اشاره نموده ایم:

1- دانه ها، تیره گندمیان و بقولات: 50 درصد

2- میوه جات و سبزیجات به رنگ سبز تیره یا پرتقالی تیره: 45 درصد

3- پروتئین به شکل گوشت (کاملا پخته)، تخم مرغ (کاملا پخته) یا محصولات لبنی: 5 درصد

در ادامه مطلب، به حد کفایت به توضیح اجزای تشکیل دهنده جیره مطلوب مرغ عشق پرداخته ایم.

هنگام قرار دادن غذای تازه در دان خوری ، مواد غذایی باقی مانده به جهت پیشگیری از ایجاد فساد و حفط سلامتی پرنده، باید دور ریخته شوند. در حالت ایده آل، مواد غذایی موجود در قفس مرغ عشق باید هر 2 الی 4 ساعت یک بار، تعویض گردند. (هر 30 دقیقه یک بار در آب و هوای بسیار گرم). در حقیقت، مرغ عشق هنگام صبح، ظهر و شب بایستی از مواد غذایی مطلوب برخوردار گردد.

دانه ها، غلات و بقولات تشکیل دهنده جیره مرغ عشق، بایستی حاوی اقلام غذایی تازه و پاکیزه باشند. دانه ها، باید داخل ظروف خشک و تمیز ریخته شود. جهت اطمینان از وجود غذای کافی، ظرف غذای پرنده بایستی روزانه بررسی گردد. تنها به مشاهده ظاهری ظرف غذا اکتفا ننمایید. بهتر است ظرف غذا را از قفس خارج نموده و زیر نور کافی بررسی کنید. (انجام عمل مزبور بهتر است در سینک ظرفشویی یا روی سطل زباله انجام پذیرد).

در ادامه، بایستی پوسته های خالی دانه ها جدا گشته و دور ریخته شوند. انجام پدیده مذکور از این جهت حائز اهمیت است که مرغان عشق حتی در صورت تامین ناکافی مواد غذایی نیز، رفتار غیرعادی از خویش بروز نمیدهند. این گونه از پرندگان با نظافت خاصی به مصرف مواد غذایی می پردازند. به عبارتی، ایشان پوسته های خالی دانه ها را دوباره در ظرف غذا قرار می دهند. در صورت عدم دقت صاحبان، ممکن است گرسنه بمانند.

یکی از محبوب ترین مواد غذایی برای مرغان عشق، دانه ارزن می باشد. خوشه های طلایی رنگ ارزن، هم به عنوان غذای مرغ عشق و هم به عنوان اسباب بازی مورد استفاده قرار می گیرد. البته به سبب وجود ذخایر چربی در ارزن، بهتر است جهت پیشگیری از وقوع چاقی، از تغذیه افراطی مرغ عشق با ارزن خودداری نمایید.

از دیگر غلات و بقولاتی که جهت تغذیه مرغ عشق بکار می روند، می توان به غلات صبحانه غیر شیرین، نان گندم و لوبیا، برنج و پاستای پخته اشاره نمود.

دانه های گیاهان چه به صورت خشک، چه به صورت خیس خورده و باد کرده و چه به حالت جوانه زده، غذایی مناسب برای مرغان عشق می باشند. البته دانه های جوانه زده، به سبب تامین پروتئین کامل، بهتر هستند. مرغان عشق در طبیعت از دانه ها و مواد گیاهی گوناگون تغذیه می نمایند. منقار آن ها جهت شکستن و خرد نمودن دانه های کوچک اختصاصی شده است. (برخی مرغان عشق قادر به شکستن دانه 21 نوع گیاه مختلف هستند). چنان چه به فضای داخلی منقار بالایی مرغ عشق توجه فرمایید، با برآمدگی های کوچکی که جهت گرفتن و خرد نمودن دانه ها اختصاصی گشته اند، مواجه خواهید شد.

گاه، برخی از صاحبان پرندگان زینتی در خصوص تشخیص دانه های تازه از کهنه، دچار مشکل می گردند. برای تشخیص دانه های تازه از کهنه، بهترین شیوه سبز نمودن تعدادی از آن ها در آب می باشد. بدین منظور، بایستی دانه ها را به صورت یکنواخت در آب پخش نموده و موارد اضافی را خارج نمایید. 2 تا 3 روز بعد، دانه های تازه جوانه خواهد زد، در حالی که دانه های کهنه تغییری نخواهند نمود. پس از جوانه زدن دانه ها، می توانید از آن ها جهت غذای مرغ عشق خویش بهره گیرید. البته، بایستی دقت نمایید که از دانه های جوانه زده ای که بوی نامناسب می دهند یا کپک زده شده اند، جهت تغذیه پرنده استفاده نکنید. (دانه های کپک زده، سبب بیماری پرنده خواهند گشت).

سبزیجات پرتقالی تیره یا سبز تیره و میوه جات، حاوی ترکیبات پیش ساز ویتامین A می باشند. ویتامین A ، جزء مهمی از جیره غذایی پرندگان محسوب می شود، اما متاسفانه دانه ها، غلات و بقولات، فاقد ترکیبات ویتامین گفته شده هستند. ویتامین A از رخداد عفونت پیشگیری نموده و موجب حفظ سلامتی چشم، دهان و دستگاه تنفس می گردد. سبزیجات و میوه جات غنی از ترکیبات پیش ساز ویتامین A، شامل مواردی چون هویچ، سیب زمینی شیرین، سیب زمینی هندی، کلم بروکلی، فلفل قرمز خشک و اسفناج می شوند.

صاحبان گرامی، بایستی میوه جات و سبزیجات تازه را به قطعات کوچک و مناسب، جهت تغذیه مرغ عشق تقسیم نمایند. برای نمونه، هویچ خرد شده یا پخته، سیب زمینی هندی بخارپز یا پخته و سیب زمینی شیرین، جهت غذای مرغ عشق بسیار مناسب می باشند. سبزیجات و میوه جات پخته، بایستی خنک شده (معادل درجه حرارت اتاق) و سپس به پرندگان زینتی ارائه گردند.

برخی از پرندگان، به سبزیجات و میوه جات کنسرو شده یا یخ زده علاقه مند می باشند. علاقه مندی ایشان به ترکیبات اخیر به دو شکل بروز می یابد:

الف- بلع و مصرف سبزیجات و میوه جات کنسرو شده یا یخ زده

ب- سایش و مالش منقار به بافت حریره مانند مواد غذایی مذکور

لازم به ذکر است، مقادیر فراوان سدیم موجود در مواد غذایی کنسرو شده، ممکن است برای مرغ عشق خطرناک باشد. توصیه ما به خوانندگان گرامی، استفاده از محصولات غذایی (میوه جات و سبزیجات) تازه می باشد. عموم مرغان عشق به میوه جات دانه دار همانند انجیر و توت فرنگی بسیار علاقه مند هستند. لذا، مناسب است گاهی اوقات از میوه جات دانه دار برای غذای مرغ عشق ها و این دسته از پرندگان استفاده نمایید.

جهت تامین نیاز پروتئینی مرغ عشق، خوانندگان محترم می توانند علاوه بر گوشت (کاملا پخته)، از توفو، ماهی تن غوطه ور در آب، تخم مرغ پخته یا املت شده، پنیر روستایی، ماست (غیر شیرین) و پنیر و کم چرب نیز، بهره مند گردند. در غذای مرغ عشق با فرآورده های لبنی زیاده روی نکنید. دستگاه گوارشی مرغ عشق، فاقد آنزیم لاکتاز می باشد. مرغ عشق نمی تواند به طور کامل از مزایای مواد غذایی لبنی استفاده نماید.

این روزها نگهداری از پرندگان زینتی از محبوبیت خاصی برخوردار است. در این میان طوطی سانان به دلیل تقلید صدا و سخنگو بودن بسیار جذاب هستند. صاحبان بسیاری از این پرندگا …

انتخاب غذای کبوتر تقریبا برای اکثر افرادی که به نگهداری این پرنده مشغول هستند کار آسانی نیست. البته منظور ما انتخاب اصولی و صحیح دان برای کبوترهاست. در این مقاله قر …

افرادی که اهل نگهداری از پرنده در منزل هستند، می دانند که نگهداری مرغ مینا چقدر سرگرم کننده و هیجان انگیز است. یکی از پرنده های پرشور و بامزه برای نگهداری در منزل، …

تغذیه پرنده ها و رعایت اصول غذایی آنها، یکی از موارد مهم در نگهداری از پرندگان خانگی است. اگر شما مشغول نگهداری و پرورش مرغ مینا هستید، باید با غذای مرغ مینا آشنایی …

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود

سلام. من سه جفت مرغ عشق دارم که گروهی زندگی میکنن توی دو تاقفس. یک جفتشون مولدهستن و حدودچهل روز پیش برای اولین بار دوتا جوجه دادن. الان بازم تخم گذاشته ولی فکرمیکنم نطفه نداره.غذاشونم کتان، ارزن، جوانه گندم و تخم مرغ میدم، سری قبل تره و جعفری و هویجم داده بودم ولی این بار نه. میشه لطف کنین بگین چرا نطفه ندارن واینکه تو دوران تخمگذاری چه تغذیه ای رو پیشنهاد میکنید؟ ممنون از لطف شما که پاسخگوی سوالات هستید

سلام دوست عزیز طبق گفته شما، سری قبل به مرغ عشق ها رسیدگی خوبی داشته اید؛ ولی این دفعه مواد غذایی لازم را در اختیار پرنده ها قرار نداده اید. همان مواد غذایی که گفتید در ابتدا، بهترین برنامه غذایی برای زمان جفت گیری مرغ عشق هاست.

سلام من میخواهم یک جفت مرغ عشق بخرم از کجا بفهمم آنها تخم میزارن و بچه دار میشن راهنمایی کنید لطفا

سلام دوست عزیز پیشنهاد میکنیم از مرغ عشق های جوان استفاده کنید تا پس از مدتی نگهداری و رسیدگی، شروع به تخمگذاری کنند و مطمئنا عملکرد بهتری خواهید داشت.

سلام ممنونم بابت این اطلاعاتتون اگر جوجه مرغ عشق ها کمی بزرگ باشن میشه بهشون سویا داد یا نه؟

چطور به مرغ عشق غذا بدهیم

سلام دوست عزیز بله میشود ولی پیشنهاد میکنیم به غیر از غذای اصلی مرغ عشق که ارزن است بقیه مواد غذایی به صورت متناوب در اختیار پرنده قرار بگیرد.

سلام مرغ عشق من دونه های ارزنشو از دون خوری میریزه کف قفس میشه لطفا علتشو بگید؟ ممنونم ازلطفتون که پاسخ میدین .

سلام فرید عزیز دانخوری پرنده را خیلی پر نکنید و هر روز با کمی فوت کردن پوسته های ارزن را خارج کنید تا پرنده خیلی دنبال دانه نگردد و ارزن ها را از دانخوری خارج نکند.

سلام ی مرغ عشق گرفتم ازکجا بدونم نریاماده

سلام دوست عزیز اگر مرغ عشق بالغ شده باشد بالای نوکش آبی رنگ میشود.

سلام مرغ عشق ماده ام همش داخل لانه میره و نر بهش غذا میده ولی شب ها ماده میاد بیرون لانه میخوابه بعد دوباره صبح میره داخل لانه. من بهشون ارزن و کمی تخم کتان و هفت تخم با کمی کاهو و هویج میدم. میخواستم بدونم کی تخم میذارن؟ و لازمه غذای دیگری بهشون بدم؟؟

سلام دوست عزیز میتوانید از تکه های سیب و تخم مرغ آبپز هم استفاده کنید البته کم و به صورت متناوب. مواردی که شما به آن اشاره کردید نشانه های بلوغ جنسی است و هر زمان که شروع به جفت گیری کنند چند روز بعد تخمگذاری خواهند کرد.

سلام من دو هفته است که جفت مرغ عشق خریدم اصلا داخل آشیانه نمیرن و دایم یک جا نشستن جه مشکلی دارن

سلام دوست عزیز احتمالا پرنده های خریداری شده شما سن کمی دارند و باید بیشتر صبر کنید تا پرنده ها به بلوغ جنسی برسند که حدود 3 ماه خواهد بود.

سلام من ی جفت مرغ عشق دارم چند روزی هست که ی تخم گذاشته و مرغ ماده روی تخم میشینه ایا امکان داره که بازم تخم بزارن بعدش باید قفس مرغ عشق ها رو شب من به داخل خونه میارم مشگلی داره یا خیر با تشکر

سلام دوست عزیز معمولا مرغ عشق ها 4 و 5 یا حتی بیشتر تخمگذاری میکنند به شرط این که از نظر تغذیه و جا در شرایط مطلوب باشند. بهتر است از اول فضایی را برای پرنده در نظر بگیرید که احتیاجی به جابجایی نداشته باشند.

سلام وقت شما بخیر من دو روزه که یک جفت مرغ عشق خریدم ماده روی دوتا تخم خوابیده جابجایی با ماشین و منزل جدید باعث میشه که تخم ها جوجه نشن ؟؟؟ و اینکه الان که روی تخم خوابیده به جز ارزن و مولتی ویتامین در آب چه غذاهایی بهشون بدم که مست نشن ؟ و نیاز هست که وان آب براشون بزارم ؟ و آخر اینکه میشه قفسشون رو در گلخانه ی پر از گل که کولر آبی داره و نورگیره بزارم ؟ رطوبت و باد کولر آبی و رفت و آمد دو سه بار در روز در گلخانه برای نگهداری از گیاهام مشکلی براشون ایجاد نمیکنه؟؟؟

سلام چون پرنده خیلی تحرک ندارد همان غذای ساه ارزن در این زمان کافیست. برای آبتنی مرغ عشق ها اصلا چیزی در قفس نگذارید. اگر گلخانه هوای خوبی از نظر دمایی دارد خوب است ولی جایی مرغ عشق ها را قرار دهید که باد مستقیم کولر به آن ها نخورد و در زمانی که پرنده تخمگذاری کرده است جابجا نشوند.

سلام راهنمایی و اطلاعاتتون بسیار عالی و مفید بود ، ممنون

سلام.خسته نباشید.من یه جفت مرغ عشق خریدم.زمانی که خریدم تخم داشتن.و توی لانه همـمیرفتن.وقتی اوردمشون خونه چند باری جاشونو عوض کردم.داخل لانه میرفتن.ولی الانـ نمیرن.علاوه بر این تخم رو از لانه انداختن بیرون.البته من تخم رو وگدوباره داخل لانه گذاشتم.دیگه داخل لانه نرفتن.میشه راهنماییم کنید.چیکار کنم؟؟؟فکر می کنمـخیلی بهشون استرس دادم.تخم رو از توی لانه بردارم.؟؟؟ اویل وقتی سمت قفس می رفتمـ خیلی سر و صدا می کردن.اما الان هر کاری می کنم هیچ تحرکی ندارن.یه جا می ایستن.

سلام دوست عزیز تخم مرغ عشق ها دیگر ارزش ندارند و تبدیل به جوجه نخواهند شد. در زمان تخمگذاری مرغ عشق ها نباید جای پرنده عوض شود چون استرس می گیرند و دیگر روی تخم نمی خوابند. پیشنهاد می کنیم صبر کنید تا شرایط برای پرنده آرام شود و فقط به غذای مرغ عشق ها رسیدگی کنید و از جابجایی و تغییرات ناگهانی بپرهیزید تا پرنده ها مجددا تخمگذاری کنند.

سلام من ٣ هفته پیش یک مرغ عشق پیدا کردم با جستجو در گوگل تشخیص دادیم ماده است بعد از یک هفته یک مرغ عشق نر خریدیم که تنها نمونه اما اصلا سازگاری نداره همش نر رو نوک میزنه اوایل حتی نمیزاشت مرغ نر غذا بخوره مرغ عشق نر خیلی پر جنب و جوشه اما اصلا سر و صدایی نداره یبار داشت ریز ریز میخوند ماده نوکش زد دیگه نمیخونه و اینکه ماده یهو شروع میکنه جیغ زدن نر رو میترسونه چیکار کنم ؟؟؟!!!

سلام دوست عزیز مرغ عشق ماده شما سن بیشتری دارد و آماده جفت گیری است ولی مرغ عشق نر که خریداری کردید سن کم دارد و به بلوغ جنسی نرسیده است. مرغ عشق ها را تو قفس جدا کنار هم بزارید تا نر آماده جفتگیری شود و از نظر تغذیه هم بیشتر رسیدگی کنید.

شما باید نر رو اول در یک قفس جدا کنار ماده قرار دهید تا عادت کنند و بعد در یک قفس بیاندازید

با سلام.من ی روزه ی جفت مرغ عشق خریدم فروشنده میگه 4ماهشونه.میخواستم بدونم سن بلوغ جنسی مرغ عقشا چند ماهگیه؟ در ضمن اینا خواهر برادرن از نظر جفت گیری با هم مشکل خواهند داشت یا نه؟

سلام دوست عزیز سن جفت گیری مرغ عشق ها حدود 6 ماه است که این موضوع به مسائل پرورشی هم بستگی دارد. خواهر و برادر بودن مرغ عشق ها در نسل اول برای جفت گیری مشکلی پیش نمی آورد.

سلام من الان نزدیک یک سال که دوتا مرغ عشق خریدم تازگی ها کم اشتها شدن وغذاهایی که قبلا در ظرف غذا شون می ذاشتم مثل تخم مرغ اب پز. هویج. سیب. وارزن میخوردند تازگی ها از ظرف غذا غذا هاشون رو بیرون می ریزند . وقتی که در اتاق پروازشون شون میدم گچ دیوار. کاغذ. و مقوا را می خورند و همین طور پر ریزی دارند علتش چیست

سلام دوست عزیز مرغ عشق های شما دچار کمبود مواد معدنی و ویتامین هستند. کمی مولتی ویتامین در آب بریزید البته مولتی ویتامین همراه با مواد معدنی هم هست. از پرنده فروشی ها درخواست خرید کف دریا کنید و در لانه قرار دهید.

سلام چه نوع مواد غذایی بیشتر از همه پروتئین دارد که البته بتواند اون مواد را بخورد

سلام دوست عزیز غذای اصلی مرغ عشق ارزن است ولی از سبزیجات و میوه ها هم استفاده کنید. در زمان آمادگی برای جفت گیری از تخم مرغ آب پز که پروتئین بالایی دارد هم می توانید استفاده کنید.

سلام من تازه یه مرغ عشق خریدم خیلی جوجه اس چی باید بهش بدم؟؟ ارزن میتونه بخوره؟؟

سلام دوست عزیز غذای جوجه مرغ عشق ها اگر بتوانند خودشان غذا بخورند مشکلی ندارد که ارزن باشد.

ارزن ریز

سلام حدود سه هفته هست مرغ عشق گرفتم مرغ ماده دنبال مرغ نر می انداخت و اونو میزد منم یکهفته از هم جداشون کردم دیروز پیش هم انداختمشون ولی دوباره مرغ ماده قصد زدن مرغ نر رو داره چیکار کنم گاهی اوقات نوک هم دیگ رو میگیرن غذا هم بهشون جعفری گشنیز یونجه تخم کتان میدم

سلام دوست عزیز در نگهداری مرغ عشق به صورت تک جفتی داخل قفس این موارد که تعریف کردید پیش می آید. اگر از غذاهایی مثل کاهو و تکه های سیب و هویج استفاده کنید و فعلا تخم مرغ ندهید تا پرنده ها مستی نکنند بهتر است.

سلام من دوتا مرغ عشق دارم تخم گذاشتن الان جوجه شده ولی چون مرغ عشق نر بچه هارو اذیت میکرد اونو از قفس جدا کردم گذاشتم یه قفس دیگه ، نمیدونم تا کی جدا باشن از هم لطفا راهنمایی کنین ممنون

سلام مرغ عشق نر کمی مستی می کند. بهتر است که جدا کردید. تا زمانی که جوجه مرغ عشق ها خوشان بتوانند غذا بخورند مرغ عشق نر جدا باشد بهتر است.

سلام مرغ عشقام تخم مرغ و میوه نمیخورند چجوری عادتون بدم که بخورند و تخم بزارن؟

سلام دوست عزیز از میزان کم شروع کنید و ویتامین محلول در آب برای مرغ عشق ها تهیه کنید.

سلام من یک جفت مرغ عشق تقریبا یک ساله دارم و همه ی این موارد رو امتحان کردم ولی تخم نمی زارن البته چند ماه پیش تخم گذاشتن ولی اونی که ازش پرنده هارو خریدم گفت چون برای اولین بار تخم گذاشتن تخم هاشون رو بنداز بیرون

احتیاجی به بیرون انداختن تخم مرغ عشق ها نبود. بعضی اوقات که مرغ عشق ها به صورت تک جفتی نگهداری می شوند تخمگذاری نمی کنند ولی شرایط محیطی و غذایی و نور خیلی برای تخمگذاری پرنده موثر است. اگر همان شرایط که مرغ عشق ها تخمگذاری کردن ایجاد شود دوباره پرنده تخمگذاری خواهد کرد.

سلام خسته نباشید من مرغ عشقام دوبار تخم کردن یه بار که ۲۵ روز موند تخما جوجه نشد خراب شد این سری هم مرغ عشق ماده تخم کرده ولی زیاد از لونه بیرون میاد زیاد تو لونه نمیمونه بعد من هر روز تخم مرغ کاهو سیب میدم نمی دونم مشکلش کجاس

سلام زمانی که مرغ عشق ها اقدام به تخمگذاری می کنند نباید تخم مرغ و غذاهای مقوی به آن ها بدهید چون پرنده قبل از به دنیا آمدن جوجه ها آماده جفتگیری و تخمگذاری مجدد می شود.

سلام. ممنون از اطلاعات مفیتون.من مرغ عشقم رو در فضای آزاد خونه رها میکنم و خیلی عادت کرده و سختشه بره تو قفس ولی شبها و دو سه ساعت در روز تو قفسه. و اینکه دوسه ماهه خریدمشون ولی تخم نمیزاره و تو لونه مخصوص تخم گذاری هم نمیره و خیلی بی قراره. ممنون میشم راهنمایی کنید.

سلام دوست عزیز با توجه به توضیحات شما ظاهرا شما فقط یک پرنده دارید ولی اگر پرنده های شما جفت هستند کمی از نظر غذایی رسیدگی بیشتر کنید و صبر کنید تا پرنده ها آماده جفت گیری شوند.

با سلام .ممنون از مقاله پر بارتون.من دو هفته ای هست که یک جفت مرغ عشق خریدم.آیا موقعی که می خوام غذای دیگه ای بهشون بدم باید دانه ارزن رو از قفس بردارم آخه غیر از ارزن چیزه دیگه نمیخورن.در ضمن اکثرا تو لونه هستن بندرت میان بیرون.آیا لونشونو از قفس بردارم؟مرسی اگه راهنماییم کنید

سلام دوست عزیز ارزن جزو اصلی ترین غذای مرغ عشق های داخل قفس است. میتوانید آن را بردارید ولی حتما بعد از چند ساعت مجددا دانخوری را به داخل قفس برگردانید.

سلام یه جفت مرغ عشق خریدم جوجه هستن سنش نمیدونم چقدره ولی دم بلند نداره خیلی کوچیک و کوتاه هست مرغ عشق نر خیلی سرحال تر از ماده است از دست فروش خریدم تو آزادگان غذا فقط و فقط ارزن میخوره اصلا تخم مرغ آب پز و سیب لب نمیزنه چجوری بهشون میوه بدم که بخورن کف دریا براشون بخرم یا لازم نیست

سلام دوست عزیز در خوردن پرنده ها برای چیزهای دیگر عجله نکنید. اول هر دو تا سه روز یکبار از مولتی ویتامین در آب آشامیدنی آن ها استفاده کنید سپس به مقدار کم از برگ کاهوی سبز و بعد تکه های سیب و بعد از آن ها هویچ و تخم مرغ به مقدار کم و به صورت متناوب برای آن ها قرار دهید تا کم کم به غذای جدید عادت کنند.

سلام مرسی از این مطالب پر بار من سه روز هست مرغ عشق خریدم ولی هیچ سر صدایی وهیچ واکنشی نسبت به هم نشون ندادن

سلام دوست عزیز ممکن است پرنده های شما به سن بلوغ جنسی نرسیده باشند. البته جا به جایی هم پرنده را دچار استرس می کند.

سلام . من چند سال است ک مرغ عشق دارم ولی فقط با ارزن تغذیه شدن الان چجوری ب سبزیجات عادتش بدم؟ یه بار براش هویج و سیب گذاشتم حتی یه ذره هم نخورد ممنون از راهنماییتون

سلام دوست عزیز باید این کار را کم کم و به صورت متناوب ادامه دهید تا پرنده به خوردن سبزیجات و… عادت کند که بسیار برای آن مفید است.

سلام. من نمیدونم این مواد رو به چه صورت بهشون بدم‌.تو قفس بذارم یا توی محفظه بیرونی که توی جداره قفس آویزون کردم. در ضمن هرچی سبزیجات میذارم اصلا نمیخورن خشک میشه!میگم شاید درشت خرد میکنم اینجورن؟ مرغ ماده زیاد میره تو لونه یعنی وقت تخم گذاریشه؟

سلام شما به صورت متناوب این مواد غذایی را در کف قفس قرار دهید و احتیاج به خورد کردن هم ندارد. چون مرغ عشق نوک قوی دارد. ولی صبر کنید تا پرنده عادت کند.

سلام دوست عزیز حدود ۳ ماه پیش یک جفت مرغ عشق خریدم ،لانه هم براشون گذاشتم اما تخم نذاشتن آیا مشکل خاصی وجود داره یا این موضوع طبیعی هست؟

سلام کمی صبر کنید و از نظر غذایی به پرنده ها رسیدگی کنید. شاید در زمانی که شما آن ها را خریداری کردید جوجه بوده اند پس صبر کنید تا به بلوغ جنسی برسند.

سلام من یه هفته است مرغ عشق خریدم چشاشون کاملا مشکی اما مرغ عشق نر یکمی پاهاش تیرست نمی دونم جونه یا پیر؟

سلام دوست عزیز با مشخصاتی که شما دادید نمی شود تشخیص سن پرنده را دارد.

سلام ببخشید من دیروز یه مرغ عشق پیدا کردم نمیدونستم چی میخوره واسه همین یکم بهش لکلک دادم ولی الان چیزای دیگه هم جلوش گذاشتم ولی فقط لکلک میخوره . چی کار باید بکنم ؟؟؟

سلام دوست عزیز غذای اصلی مرغ عشق ارزن است و از جوانه گندم، کاهو، هویج، سیب و سبزیجات مختلف هم به صورت متناوب استفاده کنید.

سلام خسته نباشید ب جز ارزن از چ دونی میشه استفاده کرد ک توجیح اقتصادی داشته باشه برای تولید انبوه مرغ عشق ممنون

سلام دوست عزیز غذای مرغ عشق ها تنوع زیادی دارند . می توانید به تناوب از هویچ، تکه های سیب، برگ کاهو، کلم، کلم بروکلی و برنج های مانده که با آب جوش چربی شان از بین رفته باشد استفاده کنید. ولی ارزن باید به صورت دائم جزو برنامه غذایی آن ها باشد.

سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون من دوهفته ست یه جفت مرغ عشق گرفتم که هیچ سبزی ای به غیراز کاهو اونم خیلی کم نمیخورن میشه راهنماییم کنید علتش چیه؟ممنونم

سلام دوست عزیز کم کم مرغ عشق خود را عادت به غذاهای مختلف بدهید و از جعفری، کلم بروکلی، تکه های سیب و هویج هم استفاده کنید.

سلام .ممنون از اطلاعاتتون .من یک جفت مرغ عشق دارم که زمانی که تخم میگذاره بعد از مدتی اون رو از لانه بیرون میندازه . 1-آیا مشکل از تغزیه هست ؟من مولتی ویتامین هفته ای یک بار در آب و سفیده تخم مرغ 2 روز یک باز را شروع کردم 2-آیا در لانه آنها باید چیزی گذاشت ؟منظور الیاف هست 3-دقیقا میوه چه باید داد ؟پخته یا خام ؟

سلام دوست عزیز زمانی که پرنده تخمگذاری کرد باید تخم مرغ و غذاهای پرکالری را از برنامه غذایی مرغ عشق ها حذف کنید. در غیر اینصورت پرنده احساس مستی گرده و قصد جفت گیری مجدد می کند. احتیاج نیست چیزی داخل لانه قرار دهید. برگ سبزی جعفری، اسفناج، برگه کاهو، تکه سیب، هویج و کلم بروکلی به صورت متناوب در اختیار مرغ عشق ها قرار دهید.

مطالب بسیار عالی است ممنون

سلام دوست عزیز از این که مقاله برای شما مفید واقع شده است بسیار خرسندیم.

بلدرچین دماوند سایر پرندگان غذای مرغ عشق و بهترین جیره غذایی برای مرغ عشق

پیوستن به کانال تلگرام و دنبال کردن صفحه اینستاگرام شرکت بلدرچین دماوند

شماره تماس خود را وارد کنید.کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

شماره همراه خود را وارد نمایید تا کد تایید برایتان ارسال شود

لطفا کد 4 رقمی ارسال شده را وارد نمایید

گروه بلدرچین دماوند در سال 1388 با مشارکت جمعی از متخصصان علوم مختلف در استان تهران تشکیل شد. این شرکت در تولید انواع دستگاه جوجه کشی با کیفیت و قیمت مناسب، لوازم پرورش و تکثیر پرندگان و ارائه مشاوره رایگان در حوزه نگهداری طیور فعالیت دارد.

برای دریافت آخرین اخبار و مقالات ایمیل خود را وارد کنید

تمامی حقوق برای وب سایت محفوظ می باشد .


https://dquail.com/wp-content/uploads/2018/04/feeding-bird-love.mp3Downloads-icon


دفترچه راهنمای جدیدDownloads-icon


دفترچه راهنمای قدیمDownloads-icon

تیر ۲۶, ۱۳۹۷
پربازدیدترین ها, راه اندازی سالن پرورش, سالن پرورش مرغ عشق, غذای پرندگان, مرغ عشق

33 نظرها

غذای مرغ عشق علاوه بر دانه، شامل سبزی، میوه، مکمل ها هم می شود. بعضی از پرورش دهندگان معتقدند آب و دانه برای رشد و سلامتی مرغ عشق ها کافی است. در صورتی که باید بدانید برای رسیدن به تکثیر و پرورش مطلوب در مرغ عشق نیاز به یک رژیم غذایی مناسب است.

می خواهم بدانید که چه غذاهایی را باید برای مرغ عشق ها فراهم کنید. تا نیازهای بدنی شان برطرف شود و به خوبی رشد و تکثیر کنند. پس اگر موافق باشید مقاله را بخوانید تا بفهمید رژیم غذایی مناسب برای مرغ عشق ها علاوه بر دانه، شامل سبزی، میوه، مکمل ها می باشد.

بعضی از پرورش دهندگان معتقدند آب و دانه برای رشد و سلامتی مرغ عشق ها کافی است. در صورتی که باید بدانید برای رسیدن به تکثیر و پرورش مطلوب در مرغ عشق نیاز به یک رژیم غذایی کامل دارید.

در این مقاله قصد دارم در مورد غذای مرغ عشق ها صحبت کنم. می خواهم بدانید که چه غذاهایی را باید برای مرغ عشق ها فراهم کنید که نیازهای بدنیشان برطرف شود و به خوبی رشد و تکثیر کنند.

چطور به مرغ عشق غذا بدهیم

 پس این مقاله را بخوانید تا بفهمید رژیم غذایی مناسب برای مرغ عشق ها چیست؟

 

دانه ی ارزن،کتان و جوانه ی گندم از اصلی ترین غذای مرغ عشق است. مرغ عشق ها به دانه ی ارزن و کتان علاقه ی زیادی دارند.

برای فراهم کردن دانه بهتر است به ازای هر یک کیلو ارزن، ۲۰۰ گرم تخم کتان به آن اضافه کنید. جوانه های دانه ها مثل جوانه ی گندم سرشار از ویتامین هاست. که متاسفانه خیلی از پرورش دهندگان از خاصیت و ویتامین های جوانه ها غافل هستند و استفاده نمی کنند.

به شما پرورش دهندگان پیشنهاد می کنم حتما از جوانه های دانه ها به مرغ عشق هایتان بدهید. اما باید بدانید فراهم کردن دانه ی ارزن و کتان برای مرغ عشق ها غذای کاملی نیست.

در فصل تولید مثل و جفت گیری، مرغ عشق ها به رژیم غذایی کاملی احتیاج دارند. تا بتوانند بخوبی جفتگیری و تولید مثل انجام دهند. در ادامه قصد دارم در مورد انواع رژیم های غذایی مورد نیاز مرغ عشق ها برایتان صحبت کنم.

 

مرغ عشق ها به سبزی ها علاقه دارند. سبزی باید جزیی از برنامه ی غذایی مرغ عشق باشد. شما می توانید به مرغ عشق هایتان، تره، شوید، کاهو، اسفناج، هویج و کرفس بدهید. سبزی در قبل از زمان جفت گیری و زمان تخم گذاری برای مرغ عشق ها مفید است.

سبزی های تازه خصوصا تره سرشار از ویتامین A هستند. شما باید برگ سبزی هایی مثل چغندر، کاهو، اسفناج و هویج را بیشتر به مرغ عشق هایتان بدهید.

توجه داشته باشید که سبزی هایی مثل شوید، جعفری، کاهو طبیعتی سرد دارند اما تامین کننده ی آهن بدن مرغ عشقها و همچنین اشتها آور و ضد یبوست هستند. برای اینکه طبیعت سرد این سبزی ها را خنثی کنید لازم است به مرغ عشق ها هویج بدهید. هویج طبیعت گرمی دارد. همچنین سرشار از ویتامین A و املاح معدنی است.

 

اگر می خواهید مرغ عشق هایی با عمر طولانی و جوجه های قوی داشته باشید به آن ها میوه بدهید. میوه هایی مثل سیب، گلابی، انجیر، پوست هندوانه برای مرغ عشق بسیار مناسب هستند.
توجه داشته باشید که میوه ها تازه باشند و بعد از شستشو به مرغ عشق ها بدهید. برای دادن میوه باید میوه ها را قطعه قطعه کنید. مثلا سیب یا گلابی را قطعه قطعه کنید و هویج ها را رنده کنید و بعد به مرغ عشق هایتان بدهید.

مرغ عشق ها به انگور هم علاقه ی زیادی دارند. برای دادن انگور بهتر است آن را دو نیم کنید و در قفس پرنده بگذارید.
سیب، بهترین میوه برای مرغ عشق ها است. سیب طبیعتی معتدل دارد و سرشار از ویتامین های گوناگون است.

 

مکمل های مهم برای مرغ عشق ها، سنگریزه و صدف دریا است. شاید پیش خودتان بگویید چرا باید به مرغ عشق ها سنگریزه بدهیم؟
باید بگویم که پرندگان دانه خواری مثل مرغ عشق، قبل از خوردن دانه سنگریزه می خورند. سنگ ریزه ها در سنگدان دانه ها را می شکند و به هضم دانه ها کمک می کند.

اما توجه داشته باشید که سنگریزه ها آلوده نباشند. برای ضد عفونی سنگریزه ها می توانید مقداری آب به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید.

مرغ عشق ها به کلسیم و مواد معدنی احتیاج دارند. کف دریا کلسیم و مواد معدنی موردنیاز بدن مرغ عشق را فراهم می کند. علاوه بر آن مرغ عشق ها می توانند برای جلوگیری از بلند شدن نوک منقارشان از کف دریا استفاده کند. کف دریا را یک جای ثابت در قفس بگذارید تا جا به جا نشود.

به شما پیشنهاد می کنم مقاله ی جفت گیری مرغ عشق و تاثیر شرایط نگهداری در تولید مثل را بخوانید.

 

خب تا اینجا با غذای مناسب مرغ عشق ها هم آشنا شدید. برای طولانی کردن عمر و سلامتی مرغ عشق باید علاوه بر آب و دانه یک رژیم غذایی کاملی داشته باشید. غذای مرغ عشق ها، دانه ی ارزن و کتان است.

اما متوجه شدید که یک رژیم غذایی کامل برای مرغ عشق ها از سبزیجات و میوه جات، مکمل ها و دانه های غلات و روغنی و جوانه ی گندم هم تشکیل شده است.

توجه داشته باشید که آب سالم برای مرغ عشق ها بسیار اهمیت دارد. آب هایی که به مرغ عشقتان می دهید کلر نداشته باشد. بهتر است برای تنظیم ph بدن مرغ عشق چند قطره سرکه ی سیب غیر صنعتی به آب اضافه کنید و هر روز آب را عوض کنید.

و در آخر پیشنهادی که برای شما پرورش دهندگان دارم این است در کنار این رژیم غذایی بهتر است به مرغ عشق هایتان دانه های پخته شده ای مثل لوبیا، عدس بدهید. نان و بادام خیس شده هم بسیار مفید است. به هیچ وجه به مرغ عشق هایتان چایی یا شکلات ندهید.

امیدوارم از تمامی این نکات استفاده کافی را برده باشید و با استفاده از این رژیم غذایی کامل مرغ عشق هایی شاداب و سلام تری داشته باشید.

لطفا نظرات و سوالات خود را برای ما و دیگر دوستان بنویسید.

Tags رژیم غذایی مرغ عشق صدای مرغ عشق غذای مرغ عشق مرغ عشق سالم مرغ عشق سفید نژاد مرغ عشق

اسفند ۶, ۱۳۹۸

فروردین ۲۲, ۱۳۹۸

دی ۲۷, ۱۳۹۷

با سلام و تشکر فراوان
بسیار آموزنده بود و بطور خلاصه و کامل توضیحات داده شد.موفق باشیددر امان خدا

سلام. بسیار سپاسگذارم از لطف و محبت شما دوست گرامی

سلام میخاستم بپرسم زیر لونه تخم مرغ عشقا چی بزارم پشم گذاشتم ریختنشون بیرون نمیدونم چی بزارم

سلام. مرغ عشق بر خلاف سایر پرندگان ٬ تخم خود را مستقیم بر کف لانه می گذارد. پنبه و پوشال هر چیزی را به کف قفس بگذارید او در همان مراحل ابتدایی تخم گذاری به بیرون پرتاب می کند.

چطور به مرغ عشق غذا بدهیم

هیچی نباید بزاری رفیق

چگونه به مرغ عشقم حرف زدن را یاد بدم ؟

ممنون از مقاله های خوبتون…انگیزه من در زمینه پرورش بالا رفته..هیچ وقت فکر نمیکردم اینقدر جالب باشه….موفق باشین

سلام. لطفا مقاله آموزش سخنگویی مرغ عشق درمسترپت را مطالعه کنید.

سلام وقت بخیر

یک قفس مرغ عشق که ۱۵ جفت هستند همه جوجه دارند ولی چندتا لونه ها مدفوع جوجه ها ابکی شده است و تلفات داشته ام غذای انها تخم مرغ ارزن هویج سیب و جوانه گندم بوده است ممنون راهنمایی کنید پیشاپیش سپاسگذارم

سلام جناب ابراهیمی.‌ ممنون

مرگ و میر در جوجه مرغ عشق به وفور دیده میشه که عوامل گوناگونی داره. این اسهال میتونه ناشی از مسمومیت غذایی باشه.

غذایی مثل تخم مرغ و جوانه گندم که در معرض هوا زود فاسد شده. در هفته‌ یکبار یک قاشق چای خوری سرکه سیب به آب آبخوری مرغ عشقا اضافه کن. غذاهای فاسد شدنی مثل تخم مرغ و جوانه‌ گندم در چند‌ ساعت بعد از مصرف از قفس خارج‌ کن.

سلام دوست عزیز می‌خواستم بدونم جفت گیری مرغ عشق چند روز طول می کشه و اینکه مرغ عشق من از وقتی کنار هم گذاشتمشون هیچ فعالیت خاصی ندارد . من مرغ عشق ماده رو از قبل داشتم و از اول ارزن میدادم الان سبزی و میوه و… میزارم جاش هیچ عکس العملی نشون نمی ده علت چیه

سلام مرغ عشق های من فقط فقط دونه میخورن به هیج عنوان میوه سبزیجات نمیخورن چکار باید کنم با تشکر

سلام خیلی ممنون از مطالب اموزندتون
ی مشکلی داشتم
مرغ عشقم نر هست هر وقت از قفس بیرونش میارم دوباره میخواد برگرده به قفسش چجوری وابستگیش رو بگیرم ممنون میشم اگه کمک کنید

سلام تشکر می کنم از مطالب بسیار مفید و قابل استفاده برای دوستداران پرندگان زینتی دوست عزیز سوالی از خدمتتون داشتم اینجانب دو عدد مرغ عشق دارم محل کار و زندگیم فاصله زیادی از شهر دارد دارم و تهیه کف دریا برایم مقدور نمی باشد تقاضامندم راهنمایی کنید که برای جایگزینی چه باید بکنم زیرا پرنده ها بسیار نوک های خود را به هم می کشند از شما بسیار متشکرم

abbasahmadkhani84@gmail.com

سلام تشکر می کنم از مطالب بسیار مفید و قابل استفاده برای دوستداران پرندگان زینتی دوست عزیز سوالی از خدمتتون داشتم اینجانب دو عدد مرغ عشق دارم محل کار و زندگیم فاصله زیادی از شهر دارد دارم و تهیه کف دریا برایم مقدور نمی باشد تقاضامندم راهنمایی کنید که برای جایگزینی چه باید بکنم زیرا پرنده ها بسیار نوک های خود را به هم می کشند از شما بسیار متشکرم

سلام بر شما آقا مهدی. شما میتونی از پوسته تخم مرغ که سرشار از کلسیم است استفاده کنی و نکته قابل توجه که حتما پوسته تخم مرغ ۳۰دقیقه بجوشانی که میکروب های پوسته کشته شون. آفتاب به مرغ عشقاتونم بده.

سلام و خسته نباشيد
من الان يكساله ٢ تا جوجهمرغ عشق خريدم و فكر كنم ديگه بالغ شده اند نر و ماده هم هستند
ولي تخمگذاري نكرده اند ماده مدام به نره پرخاشگري ميكنه و اجازه نميده كه سواري بشه الان مدتيه لونه گذاشتم و ماده مرتب أطراف لونه را نوك ميزنه و چند دقيقه داخل لونه ميره و مياد بيرون حدود ٢ هفته است كه اين مدلي هستند ميخواستم بدونم اينها جفت نشده اند يا نياز به زمان بيشتري دارند
ممنون از وقتي كه صرف ميكنيد و ممنون از سايت خوبتون

سلام برای تغذیه تخم مرغ برای جوجه باید حتما تازه باشه ميشه تخم مرغ توی یخچال نگهداری کرد کم کم داد به پرنده

سلام اول سپاس و خداقوت به شما و مطالب خوبتون. دوم سوال داشتم من ارزن و کتان همیشه بهشون میدم ولی برای تغویت بیشتر میشه مهمترین موارد رو بهم بگین به ترتیب اولویت یعنی اگه بجز ارزن و کتان بخوایم یه چیز دیگه بدیم چی باشه و بعد شماره دوم سوم چهارم. ممنون

سلام. میخواستم بپرسم که ایا مرغ عشق ماده من بالغه یا نه ؟ نوکش سفید متمایل به ابی اسمانی. پاهاشم تیره ی. بال های روبه بالایی داره اما فقط حلقه دور چشمش نداره میخواستم بدونم بالغه یانه؟

اگر که خط های سیاه روی سر و گردن مرغ عشق شما از بین رفته نشان دهنده ی بالغ شدن مرغ عشق شماست

با سلام چه غذا هایی بهشون بدم تا تخمشان نطفه دار شه

سلام ممنون از سايت خوبتون واقعا توضيحاتتون و نوشته هاتون كامل و خوبه مرسي ازتون

با سلام : من چندتا سوال از شما دارم یه جفت مرغ عشق دارم حدودا ۶ ماه پیش خریدم اولاً خیلی پرها شون میرزه هر ۵ یا ۶ روز کلی پر میرزند و تمیز میکنم علتش چیست.دوماً مرغ عشق نر نزدیک میاد با دهانش غذا میده ماده به لونه هم میره فکرکنم میخواد جفت گیری کنه اما ماده میزنه و سوم اینکه کاهو هویج و برنج پخته هم براشون میدم تا یه ماه پیش لونهاشونو میشستم الان ۱ ماهه که دست نمی زنم فقط از بغل نگاه میکنم که تخم گذاشتن یا نه. ضمناً مرغ عشق هامو آوردم به مغازه. وآخر اینکه چراغ های مغازه را در شب کلاً خاموش میکنم. ممنونم

سلام.
میخواستم بپرسم اگه خیار به مرغ عشق ها بدم اشکالی داره؟
و این که اگه میشه بگید کف دریا چی هست و به چه دردی میخوره
اگه راهنماییم کنید ممنون میشم
باتشکر

سلام داداش من یه جا خوندم اگه خیار به مرغ عشق بدی باعث میشه مریضشن یا حتی بمیرن(بجای خیار این همه میوه میتونی بدی بهشون نمونش هویج، رنده کن بده)، نمک دریا هم برای تمیز کردن نوک مرغ عشقه، وقتی یه چیزی گیر میکنه نوکشون میان با اون تمیز میکنن البته باید یه جوری عادتشون بدی

سلام.سبحان هستم از مشهد.می خواستم بدونم از کجا میشه فهمید مرغ عشق ماده است یا نر؟ولطفا راه کاری برای کم صدا کردنشون بگین چون خیلی جیغ میزنن.ممنون از مقالعه خوبتون.

سلام ببخشید کف لونه مرغ عشقم که جوجه دارن پر مدفوعه اگه لونه رو بردارم و تمیز کنم بعد بزارم مشکل پیش نیاد؟؟

سلام من ابراهبم از اهواز یه مرغ عشق دارم ماده هر نر براش میارم جفت نمی کنه میشه برام توضیح بدی چرا؟؟؟

سلام من دوتا مرغ عشق دارم که تخم گذاشتن اولیه در اومد ولی بعد از دو روز کف قفس مرده دیدمش غذاشون هم ارزن وکتون هستش می خواستم بدونم علتش چیه ؟

عرض سلام خسته نباشید من مرغ عشقم را همراه با جوجه ۶تاتخم گرفتم که خونه اوردم داخل لونه نرفتن منم تخم هارو بیرون انداختم جوجه ام مرد میخواسم ببینم بعد چند روز باز تخم میکنن و زیاد مست نیستن برای مست کردن انها باید چه کرد ؟؟

تعقيب: بیماری مرغ عشق! طریقه ی درمان بیماری های رایج در مرغ عشق – مسترپت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت

وبلاگ گروه صنعتی اسکندری – دستگاه جوجه کشی | گروه صنعتی اسکندری | چیکن دیوایس

غذایی مرغ عشق یکی از مهم ترین و حساس ترین مراحل در پرورش مرغ عشق است  و از آنجایی که هر پرورش دهنده ای می خواهد بهترین زندگی ممکن را برای حیوان خانگی اش فراهم کند و یک رژیم غذایی سالم بهترین گزینه ای است که سبب افزایش کیفیت زندگی و طول عمر مرغ عشق ها خواهد شد. بر همین اساس در این مقاله سعی داریم شما را به صورت کامل با تغذیه مرغ عشق آشنا کنیم.

در این نوشته خواهید خواند :

در این نوشته از وبسایت چکین دیوایس با انواع غذاهای مناسب برای مرغ عشق مانند دانه و پلت، میوه و سبزیجات آشنا خواهید شد و غذاهایی را که نباید به مرغ عشق دهید نیز در این مقاله آمده اند. هم چنین نحوه تغذیه صحیح مرغ عشق و رعایت نظافت در تغذیه و نگه داری پرنده نیز در این نوشته مورد بحث قرار گرفته است.

یک برنامه غذایی متعادل این اطمینان را می دهد که، پرنده مواد مغذی مناسب مورد نیازش را هر روز دریافت می کند زیرا تغذیه مرغ عشق به شکل نادرست می تواند موجب عدم تعادل در رشد پرنده شود و در موارد شدیدتر عامل بسیاری از بیماری ها خواهد بود. با این حال، اگر یاد بگیرید که به طور صحیح و درست غذایی مرغ عشق را انجام دهید، زندگی خوب و سالمی را برای او یا آنها فراهم خواهید کرد.

چطور به مرغ عشق غذا بدهیم


تشخیص سن و جنسیت مرغ عشق

بهترین رنگ مرغ عشق کدام است؟ راهنمای انتخاب رنگ مرغ عشق برای جوجه کشی

در ادامه غذاهای سالم و مناسب برای تغذیه مرغ عشق را معرفی خواهیم کرد که بایستی از تمامی این مواد به نسبت مناسب استفاده کنید، کاستی و زیاده روی در استفاده از هر یک از این مواد غذایی رشد ناقص پرنده و یا حتی بیماری او را در پی خواهد داشت :

 

اولین معرفی در غذایی مرغ عشق پلت است. پلت یکی از اصلی ترین عناصر تغذیه این پرنده است که می توانید آن را از فروشگاه های مواد غذایی حیوانات خانگی خریداری کنید و بهترین راه برای داشتن رژیم غذایی متعادل است، زیرا آنها شامل مواد مغذی زیادی هستند. در زمان خرید پلیت ها به عنوان غذای مرغ عشق ، توجه داشته باشید که فاقد هر گونه ماده ی نگهدارنده، قندهای اضافه شده و رنگ یا طعم های مصنوعی هستند.

دیگر گزینه های خوب برای تغذیه مرغ عشق ، دانه ها هستند. با این وجود، نباید فقط از دانه ها در جهت تغذیه آنها استفاده کنید، زیرا این عامل می تواند طول عمر پرنده را کوتاه کند. از طرفی بیشتر مخلوط های بذر، مواد مغذی کافی برای پرنده فراهم نمی کند و می تواند باعث سرطان، چاقی و سایر مشکلات سلامتی شود. این دانه ها فقط  ۶/۱  از غذایی مرغ عشق را باید تشکیل دهند.

میوه ها و سبزیجات بخش مهمی از رژیم غذایی مرغ عشق را تشکیل می دهند. سبزیجات سبز تیره یا زرد باید روزانه به پرنده داده شوند و می توانید میوه ها و سبزیجاتی مانند: سیب، کدو تنبل، انگور، هویج، جعفری، کلم بروکلی، انبه، سیب زمینی شیرین، کدو و اسفناج را برای تغذیه مرغ عشق امتحان و استفاده کنید.

این مواد غذایی را به صورت خام را به کار ببرید، زیرا پخت و پز مواد مغذی موجود در آنها را از بین می برد. همچنین آنها را به هر طریقی که پرنده تان ترجیح می دهد در اختیارش قرار دهید مثلا به صورت: قطعه قطعه شده، به صورت باریک بریده شده، به قطعات کوچک تقسیم شده، پوره شده و یا کامل. حتما چند روش را امتحان کنید تا به روش مورد علاقه پرنده برسید.

جفتگیری مرغ عشق بهمراه علائم و نشانه های جفت شدن + ویدیو آموزشی

پرورش مرغ عشق بایدها و نباید های نگهداری از این پرنده زیبا در خانه

مانند انسان ها ، در غذایی مرغ عشق نیز سبزیجات جایگاه ویژه ای دارند. میوه ها و سبزیجات زیر هرگز نباید در تغذیه مرغ عشق به کار رود، زیرا برای او سمی هستند. مانند:

 

بسیاری از پرورش دهندگان، مخلوطی از دانه های خیس خورده را به رژیم غذایی پرندگان اضافه می کنند که از جمله آنها می توان به کینوا، برنج قهوه ای، گندم خورده شده یا جو اشاره کرد، همچنین می توانید عسل طبیعی، میوه یا سبزیجات را به این دانه ها اضافه کنید تا ترکیبی جالب تر به دست آید.

طرز مصرف : دانه‌ها را درون یک ظرف ریخته و با آب خیس کنید، سپس آب اضافی را تخلیه کرده و با هر چیزی که می خواهید مخلوط کنید.

 

تخم مرغ آب پز و پنیر رنده شده تهیه کنید که یک منبع عالی پروتئین برای غذایی مرغ عشق به شمار می آید. همچنین موجب تنوع در رژیم غذایی پرنده می شود و مواد مغذی مفیدی را فراهم می کند که چیز خوب و مناسبی است و در یک وعده غذایی هرگز نباید بیش از ۲/۱ قاشق چای خوری به او بدهید.

 

در تغذیه مرغ عشق علاوه بر اینکه باید از مواد غذایی فوق استفاده کنید، باید اصول و قواعد خاصی را نیز به کار ببرید تا سالم ترین پرنده دنیا را در خانه داشته باشید، رعایت موارد زیر کمک شایانی در تغذیه اصولی پرنده شما خواهد داشت :

 

غذای مرغ عشق را به صورت تازه و متنوع نگهداری کنید و هر روز گزینه های مختلفی برای تغذیه مرغ عشق داشته باشید. به عنوان یک دستورالعمل کلی، مرغ عشق را روزانه با دانه ها و پلیت ها تغذیه کنید. میوه ها، سبزیجات و غذاهای نرم باید هر دو روز یا ترجیحا هر روز به او داده شوند. تخم مرغ یا پنیر را باید یک بار در هفته به او بدهید. علاوه بر تازه نگه داشتن مواد غذایی، باید هر روز غذا را عوض کنید و غذای تازه در ظرف پرنده بریزید. به یاد داشته باشید که همیشه غذای قدیمی را قبل از اضافه کردن مواد غذایی جدید، حذف کنید.

 

۸ گونه پرنده خانگی آرام که مناسب نگهداری در منزل می باشند


آموزش سه حقه خاص به مرع عشق

فراموش نکنید که باید از یک ظرف مناسب برای دسترسی داشتن به غذا، استفاده کرد. مرغ عشق درصورتی که ۲۴ ساعت بدون غذا باشد ممکن است بیمار شود، بنابراین در همه اوقات باید بتواند به غذای خود دسترسی کامل داشته باشد. از طرف دیگر ظرف نباید خیلی عمیق باشد زیرا پرنده برای رسیدن به غذا نیازی به چنین ظرف هایی ندارد. ( ظرف باید در مکانی در نزدیکی آب باشد تا بتواند هم غذا بخورد و هم بنوشد)

 

مورد دیگر در تغذیه مرغ عشق، فراهم کردن توده های معدنی و استخوان سپیداج است که برای پرنده لازم می باشد. آنها حاوی مواد معدنی و مواد مغذی لازم اند که پرنده ممکن است در جاهای دیگر، چنین مواد هایی را دریافت نکند. استخوان سپیداج باید در قفس قرار گیرد و طرف نرم آن باید به طرف پرنده باشد تا بتواند آن را جدا کند. در صورتی که آلوده، مرطوب ویا دیر خورده شود( مانده شود)، آنها را دور بریزید و چیزهای تازه جایگزین آنها کنید.

این فعالیت ها، جزء فعالیت های غنی سازی پرندگان می باشد که مرغ عشق ها دوست دارند در آن غرق شوند و گاهی اوقات آنها را از هم جدا کنند. بنابراین، به او اجازه دهید هر کاری که می خواهد انجام دهد تا زمانی که آنها تمیز و خشک هستند. در حقیقت مرغ عشق می داند چه موقع باید از آنها استفاده کند و اگر مدت کوتاهی آن را لمس نکرد، نگران نباشید زیرا این نوع غذایی مرغ عشق می تواند مواد مغذی کافی ای برای مدتی فراهم کند.

 

برای ورزش و تمرین کردن مرغ عشق، به فضای کافی قفس یا اتاق خانه مورد نیاز است. همچنین باید به عادت های غذایی روزانه پرنده توجه داشته باشید تا از پرخوری در امان باشد. پرنده ای که چاق شود ظاهر ساده ی خود را از دست می دهد و می تواند بی حال شود و دچار مشکلات سلامتی گردد. در صورت بروز چنین مشکلاتی یک دامپزشک با تجربه می تواند به شما در تعیین میزان اضافه وزن و برطرف کردن آن، کمک کند.

 

مرغ عشق سیستم بدنی بسیار ظریفی دارد. هرگونه تغییر در غذا باید به تدریج و در طی یک دوره طولانی انجام گیرد. اگر قصد تغییر ترکیب دانه های او دارید، در هر روز کمی بیشتر از ترکیب جدید اضافه کرده و کمی بیشتر از ترکیب قدیمی دور بریزید تا زمانی که به طور کامل به غذای جدید عادت کند.

تغذیه مرغ عشق باید به مرور زمان متعادل شود، نه به یک باره در یک وعده غذایی! از طرف دیگر انواع مختلفی از غذاها را یک باره به او ندهید و دستورالعمل های کلی برای تغذیه مرغ عشق دنبال کنید. غذای را در طول زمان تغییر دهید زیرا تغذیه یک باره می تواند منجر به پرخوری شود و پرنده را ناراحت یا بیمار کند.

چطور به مرغ عشق غذا بدهیم

 

ممکن است مرغ عشق تمایلی به خوردن غذا نداشته باشد که یکی از دلایل آن می تواند به خاطر ارائه غذاها یا چیزهایی باشد که به او می دهید. اگر از خوردن غذاهای تازه اجتناب می کند، سبزیجات و میوه ها را خرد کرده و آنها را در یک فنجان خوراکی خالی قرار دهید، سپس فنجان را با چند برگ از سبزیجات برگ دار یا یکی دیگر از گیاهان را در قفس به سمت بالا آویزان کنید. این کار را هر روز انجام دهید تا سرانجام پرنده غلبه کند و انواع غذاهای مختلف را بخورد.

 

باید قوام و سفتی مدفوع پرنده را بررسی کنید که می تواند نشان دهنده ی این باشد غذاهای تازه زیادی مصرف کرده است. اگر مدفوع او شل و آبکی بود، مقدار غذاهای تازه را به مدت یک یا دو روز کاهش دهید. همچنین ممکن است به دلیل دریافت مایع بیش از حد، این نوع مشکلات بروز پیدا کند. توجه داشته باشید اگر اسهال همچنان ادامه یافت به دامپزشک مراجعه کنید تا دلایل دیگر ایجاد آن شناسایی شود.

 

همه ی پرندگان در طول روز به یک ظرف تمیز آب احتیاج دارند. برای تمیز بودن آن می توانید هر روز ظرف آب را با یک ظرف تازه ی دیگر جایگزین کنید.  ظرف را فقط با سرکه و آب تمیز کنید و هرگز از صابون یا مواد شیمیایی استفاده نکنید.( سرکه به جلوگیری از ایجاد هرگونه باکتری در ظرف کمک می کند)  هرگز ویتامین ها را در آب پرنده نریزید زیرا این امر می تواند موجب عفونت یا ایجاد باکتری شود، همچنین ممکن است پرنده از نوشیدن آب امتناع ورزد و فقط طبق دستور دامپزشک باید چنین کاری را انجام دهید. به عنوان مثال می توانید از آنتی بیوتیک ها استفاده کنید.

دوست داشتنی ترین غذا برای مرغ عشق ارزن است. منتهی نباید در دادن ارزن به پرنده افراط کنید زیرا سرشار از چربی است و می تواند منجر به چاقی پرنده شود.

مرغ عشق از خوشه طلایی ارزن هم به عنوان غذا و هم به عنوان اسباب بازی استفاده می کند.

در جیره غذایی مرغ عشق می توان از سایر مواد غذایی مانند پاستای پخته ، نان گندم ، برنج ، لوبیا و صبحانه غیر شیرین نیز استفاده کرد.

دانه های خشک ، خیس خورده ، باد کرده و جوانه زده گیاهان برای تغذیه مرغ عشق  بسیار مناسب هستند. دانه های جوانه زده به دلیل دارا بودن پروتئین به صورت کامل ارجحیت دارند.

مرغ عشق ها در طبیعت از دانه ها و مواد گیاهی مختلف برای تغذیه استفاده می کنند. منقار مرغ عشق ها برای خوردن دانه های با اندازه کوچک اختصاصی شده اند. فضای داخلی منقار بالایی دارای برآمدگی کوچک است که که برای گرفتن و خرد کردن دانه ها کارایی دارد.

بهترین روش برای تشخیص دانه های تازه و کهنه سبز کردن دانه ها در داخل آب است. برای این کار دانه ها را به داخل آب ریخته و پخش کنید. سپس مواد اضافی را از آن خارج کنید. ۲ ، ۳ روز پس از ریختن به آب دانه های تازه جوانه می زنند در حالی که اثری از جوانه زدن در دانه های کهنه مشاهده نمی شود.

سبزیجات  پرتقالی یا سبز تیره و همچنین میوه جات برای جیره غذایی مرغ عشق مناسب هستند. از ترکیبات پیش ساز ویتامین A برای جیره غذایی مرغ عشق ها استفاده می شود.

ویتامین A مانع از بروز عفونت در پرندگان شده و موجب سلامتی دستگاه تنفس ، چشم و دهان مرغ عشق می شود.

میوه جاتی مانند سیب زمینی هندی ، هویج ، سیب زمینی شیرین ، کلم بروکلی ، اسفناج و فلفل قرمز خشک برای تغذیه مرغ عشق مناسب هستند که باید آن ها را به قطعات کوچکتر تقسیم کرده و در جیره غذایی مرغ عشق استفاده کنید.

برخی از پرندگان من جمله مرغ عشق به سبزیجات و میوه جات یخ زده و کنسرو شده علاقه زیادی دارند. اما سدیم موجود در این مواد غذایی می تواند برای پرندگان مضر باشد. بنابراین استفاده از میوه های تازه در جیره غذایی مرغ عشق مناسب است.

مرغ عشق ها به میوه های دانه دار مانند انجیر و توت فرنگی علاقه زیادی دارند.

علاوه بر گوشت و تخم مرغ پخته شده از دیگر مواد غذایی مانند تن ماهی غوطه ور در آب ، توفو ، ماست (غیر شیرین) ، املت و پنیر روستایی می توان برای تامین پروتئین مرغ عشق استفاده کرد. اما باید بدانید که در دستگاه گوارشی این پرندگان لاکتاز وجود ندارد و تغذیه بیش از حد با مواد لبنی نمی تواند نتیجه بخش باشد.

برای جامع تر کردن مقاله نحوه غذایی مرغ عشق از منبع How to Feed Budgies استفاده گردیده است.

اگر شما نیز علاقه مند به پرورش مرغ عشق هستید و یا تجربه ای در این مورد دارید ، برای کمک به جامع تر شدن موضوع تجربیات و دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما و دیگران در میان بگذارید.

پست قبلی

پرورش مرغ عشق بایدها و نباید های نگهداری از این پرنده زیبا در خانه

پست بعدی

جفتگیری مرغ عشق بهمراه علائم و نشانه های جفت شدن + ویدیو آموزشی

سلام مجدد از نظر بهتر جفت شدن و مدت کم تر طول کشیدن تا جفت شدن من تازه خریدم و هنوز برام نه جفتگیری کردن نه تخم گذاشتن

مدتی میگذره تا به محیط عادت کنه
تغذیه کافی
لانه مناسب
و محیط گرم و ارام رو فراهم کنید.

سلام من یه جفت مرغ عشق دارم نرم پیر و ماده ام جوان اگر نر را عوض کنم و یک نر جوان بگیر کار درستیه؟

سلام
از چه نظر کار درستیه ؟ تا الان تخم گذاری کردن ؟ اگه جفتگیری و تخم گذاری کرده باشن و مدت زیادی هم با هم بوده باشن به امکان زیاد هر دو افسرده میشن

سلام مجدد
چه مدت طول میکشه؟

مرغ عشق ها در سن ۱۰ ماهگی تا یک سالگی به بلوغ جنسی می رسن و می تونن جفت گیری کنن

خیر دیده شده که تا سن ۴ الی ۵ ماهیگی هم بالغ وجفت گیری کردن
در ووقع بستگی به نژاد داره کهبا مشاهده علامت های بلوغ

بله در این سن هم می تونن جفت گیری کنن
ولی بلوغشون کامل نیست و تخم هایی بدون نطفه و شل تولید میکنه که برای سلامتی شون هم ضرر داره
تا قبل ۱۰ ماهگی نباید اجازه جفت گیری بدید

سلام من یه جفت مرغ عشق دارم که باتوجه به مقاله بالا ماده ام جوان و نر ام سن و سال داره میخواستم ببینم اینا کی جفت گیری میکنن؟

سلام
هر وقت ماده به سن بلوغ برسه می تونن جفت گیری کنن

سلام خسته نباشید مرغ عشق های من جوانه گندم رو بدون اینکه تو آب بزارم یعنی خشک بهشون دادم الان نمی تونن هضم کنن چه کار کنم ؟ ممنون

توی غذاشون روغن زیتون بریزید

سلام من مرغ عشق جوجه دارم که تقریبا ۱۴ روزشه من میخواستم اون را از پیش پدر و مادرش جدا کنم و به صورت تک نگه دارم میخواستم بدونم که چی باید بهش بدم که بخوره من سرلاک اماده برای طوطی سانان دیدم ولی میترسم تقلبی باشه و باعث مرگ جوجه ام بشه . بعد یه سوال دیگم این بود که میشه بیسکوییت مادر را با اب جوش به جوجه داد چون من یکی از فامیل هایمان به جوجه مرغ عشق هایش بیسکوییت مادر میداد و هر هفته یک قطره مولتی ویتامین همراه سرلاک به جوجه میداد آیا بیسکوییت مادر باعث مرگ جوجه نمیشه بعد این اخرین سوالم ایا شب ها هم باید به جوجه غذا بدیم

سلام
سرلاک های خوبی ممکنه تو بازار باشه ولی اینکه تقلبی باشن یا نه نمیشه دقیق گفت
در این مورد هم اطلاع خاصی ندارم ، تو اینترنت سرچ کنید : “روش تهیه سرلاک مخصوص جوجه ها و نحوه غذادهی به آنها”
سایت اولی که اورد بزنید ، معتبر هست ، اون جا توضیح کامل داده شده

اگه فامیلتون این غذا رو داده و مشکلی پیش نیومده خوب شما هم امتحان کنید ولی سرلاک باید مفیدتر باشه ، بیسکوییت مادر به تنهایی ویتامین های کافی رو نمیده به پرنده
بله باید هر چند ساعت یکبار مرتبط غذا داده بشه

سلام
لانه وآب غذای کافی دارن

پس باید صبر کنید.

سلام
من یه جفت مرغ عشق دارم کمی باهم دعوا میکنن
علل این دعوا و پرخاش ها چیه؟

احتمالا میخواهن جفت گیری کنن و لانه وجود نداره برای همین ماده راضی به جفت گیری نیست
براشون لانه بسازید و اب و غذای کافی در اختیارشون بذارید

سلام مجدد
لانه دارند آب و غذاهم دارن

با سلام ۲جفت مرغ عشق دارم تخم هم میذارن ولی تخم ها را می شکنن یا وقتی جوجه ها به دنیا میان بهشون غذانمیدن که باعث ازبین رفتن اونها میشه هرماه تخم میذارن ولی چه فایده .به نظر شما اگه مدتی جفت ها را ازهم جدا کنم بهتر میشه پرنده ماده ضعیف شده .لطفا راهنمایی کنید باتشکر

بهتر که از ایزی باتور ۶ یا ارکام برای جوجه کشی تخم ها استفاده کنید و با سرنگ و سرلاک بهشون غذا بدید
اینجوری هم جوجه های بیشتری می تونید بگیرید و هم بهتر بزرگ خواهند شد.
اگر ماده ضعیف شده
مدتی از هم جدا کنید تا جفت گیری و تخم گذاری متوقف بشه و به تغذیه ماده رسیدگی کنید ، پروتئین و کلسیم کافی بهش بدید

با سلام خسته نباشید
یه سوال داشتم داخل ارزن ها یه دانه ریزی وجود داره که سیاه رنگه بعد با دست پودر میشه و بوی خیلی بدی داره
میخاستم بدونم که چیه , ضرر نداره واسه مرغ عشق؟ انگار که فضولات موش هست
میشه لطفا جواب بدید

به احتمال زیاد
اون ارزن ها رو به پرنده ندید باعث بیماری میشه

سلام
آیا مرغ عشق پیر با مرغ عشق نو جوان جفت و تولید مثل میکنند

سلام
اگه به سن قانونی رسیده باشن بله (همون سن بلوغ 😁)
هیکل پرنده ها هم نباید زیاد متفاوت باشه

سلام وقت بخیر
من یک جفت مرغ عشق دارم.
میخواستم ببینم چه نشانه هایی برای تشخیص اینکه مرغ عشق به سن بلو

برای تشخیص سن و جنس مرغ عشق به مقاله زیر مراجعه کنیدتشخیص سن و جنس مرغ عشق

سلام، مرغ عشق چند سال عمر میکنه

بین ۵ تا ۱۰ سال

سلام مرغ عشق ماده من بالای نوکش سفیده ولی نوکش به قهوه ای روشن میزنه به نظرتون بالغ شده فک کنم یه سالیش باشه

داره کم کم به سن بلوغ میرسه

میخواستم بپرسم اگه دستمون رو تو قفس بزاریم و در لونه مرغ رو باز کنیم تا ببینیم تخم گذاشته یا نه مرغ ماده ترس نمیگیره که داخل لونه بره

بهتر از لونه هایی استفاده میکردید که از بالا باز میشه تا نیاز نباشه دستتون رو ببرید داخل قفس
اما الان بهتر که این کار رو نکنید چون باعث ایجاد استرس میشه و ممکن تخم گذاری رو عقب بندازه

سلام من یک جفت مرغ عشق ۱ ساله دارم هیچکدوماشون جفت گیری نمیکنه رنگ دماغشونم یکی قهوه ای یکی دیگه بنفش کمرنگ چیکار کنم

براشون لانه بسازید
غذای کافی بهشون بدید
محیط شون اروم و بدون استرس باشه
توی یک اتاق گرم بذاریدشون

بیقراری مرغ عشق که داخل قفس جدا هستن برا همدیگه به چه صورته؟ الان نر جنب و جوش داره ولی آواز نمیخونه

هر وقت هر دوتاشون سرشون رو ازمیله های قفس بیرون اورند انگار که میخوان به هم برسند
اینطوری میشه گفت که بی قرار هم هستند.

سلام میخواستم بدونم برای مرغ عشق اشکالی پیش نمیاد اگه ارزن رو درسته بخوره و پوستشو جدا نکنه…حدودا یک ماهه ک بدنیا اومده و دو روزه از مادرش جدا کردم

بهتر که دانه ها رو خرد کنید و بهش بدید
ترکیبی از انواع دانه های مختلف رو بهش بدید
تخم مرغ اب پز و سینه مرغ اب پز شده رو خرد کنید بهش بدید (چون این غذاها فاسد میشن بعد از ۴۰ دقیقه برش دارید)
از سیب زمینی پخته شده و له شده استفاده کنید.

درود برشما، وقتتون بخیر، من یک جفت مرغ عشق دارم که ماده حدود سه هفته پیش تخم گذاری کرد و ۵تا تخم گذاشت و حدود ۵روز پیش یکی از جوجه هاش به دنیا اومد و تخماشون شکست، در این ۵روز فقط براشون ارزن و آب میگذاشتم و جوجه داخل لونست و اصلا نیاوردمش بیرون با اطلاعاتی که داشتم، ولی الان میخوام تغذیه مکمل شروع کنم یعنی میوه سبزیجات و اینا، نمی‌دونم باید چجوری به جوجه غذا بدم، آخه لونشون تو قفس نیست . لونه بالای کابینت نزدیک سقف، الان باید چیکار کنم؟ میشه توضیح بدید لطفا؟ میتونم لونشو باز کنم و جوجه رو دربیارم؟ به چه شکل باید به جوجه کوچیک غذا داذ؟

جوجه باید توسط مادر تغذیه بشه
حتما به پرنده مادر تخم مرغ آب پز ، سیب زمینی پخته له شده ، سینه مرغ آب پز شده و میوه و سبزیجات خرد شده بدید تا بتونه جوجه رو تغذیه کنه

سلام مرغ عشق من الان ۵جوجه داره ولی ۱تخم امروز گزاشته تا تخم رو دیدم ۳از جوجه هارو جودا کردم ولی مرغ عشق ماده خیلی کم میخابه روی تخم باید چکارش کنم شب ها بیرون میخابه روی تخم نیست ۲از جوجه ها هم توی لونه میخابن لطفا تورو خودا خیلی ممنون میشم

اگر به جوجه ها غذا نمیده باید خودتون با سرلاک و سرنگ مخصوص جوجه ها رو تغذیه کنید
اب و غذا رو نزدیک لانه قرار بدید تا پرنده روی تخم بخوابه

سلام من یه جفت دارم یک ماه و۱۵روز است که خریدم
خریدارهم گفت اینا بالغ هستن ولی تخم نزاشتن
ولی الان دوروزه نر فقط میخونه ومیرقصه آیا اینا جفت گیری میکنن یا همدیگر را برای زندگی انتخاب کردن

برای جفت گیری می کنن
براشون یک لانه خوب بساز
حتما کف لانه رو با پوشال نرم و یا تراشه چوب پر کن
دمای اتاق رو ببر بالا و تغذیه اونا رو بیشتر کن

سلام من یه جفت مرغ عشق دارم جفت گیری نکرده اند
می‌خوام بدونم وقتی هم در وهم ماده آماده جفت گیری هستند چه تاغیری میکند

سلام تو مقاله علائم جفت گیری مرغ عشق کاملا توضیح داده شده

چطوری سنش رو تشخیص بدم؟

تخم مرغ آب پز رو چطوری بهشون بدم؟؟

پودر کنید یا با سبزیجات قاطی کنید و بهشون بدید

سلام
من یه جفت مرغ عشق دارم جفت گیری شون رو هم دیدم بعد تقریبا یه هفته توی لونه رو نگاه کردم دیدم برا بار اول تخم گذاشته،اما تخمش شکسته بود و پوست تخم خیلی هم نرم بود میشه لطف کنید که بگید چکار کنم دیگه اینجوری نشه؟
رژیم مخصوص داره؟؟
یا برا بار اول طبیعیه؟؟
لطفا سریع تر جواب بدید ممنون
ی

اگر مرغ عشق ها تازه به سن بلوغ رسیده باشند، اولین تخم شون نرم خواهد بود
اما فراموش نکنید که در تغذیه مرغ عشق ماده حتما مقدار کافی پودر پوسته تخم مرغ ، انواع دانه ها و حبوبات دارای پروتئین قرار بدید.
استفاده از پلت مخصوص همراه با پودر استخوان هم گزینه خوبیه

سلام من تقریبا سه هفته پیش بیرون محل کارم یه مرغ عشق کوچولو رو باد آورد خسته شده بود و گرفتمش و بردم پرنده فروشی گفت ماده است و براش یه نر خریدم دان هم بهش میدم هم ارزن هم کتان هم سبزیجات مثل کاهو و اسفناج و میوه سیب و خیار و زده تخم مرغ والا نمیدونم سنشون چقدر دوما پرنده نر تا میخواد بره سراغ ماده برای جفت گیری پرنده ماده میزنتش میشه راهنمایی بفرمایین اولا بفهمم چند سالشونه بعدشم چطوری میتونم بهمم آیا تخم گذار هست یا نه چون هیکل ماده از نره کوچکتره ممنونم

مرغ عشق های نه ماه به بالا قادر به تخم گذاری هستن
اول سنش رو تشخیص بده بعد جفتش بنداز
براشون لانه بساز و واکنش پرنده ماده رو ببین اگر باز هم تمایلی به جفت گیری نداشت باید نر رو مدتی جدا کنید.

ممنون از کمک شما و همکارانتون😊

انجام وظیفه است

از راهنمایتون ممنونم
اما مشکل ساز نیست؟چون زمانی که داخل لونه هست نر غذا براش میبره
هفته ای ۱/۴تخم مرغ و هر روز مقداری هویج رنده شده یا کاهو خوبه؟

بله خوبه
سعی کنید انواع دانه ها رو با هم ترکیب کنید و کمی پودر کنید و بهشون بدید
حتما هفته ای دو بار از مولتی ویتامین توی ابشون استفاده کنید

من یه جفت مرغ عشق دارم اولی بار تخم گذاشتن ولی جوجه ها مردن بار دوم تخم گذاشتن و الان سه تا جوجه دارن که خیلی وقته اونارو جدا کردم و الان بزرگ شدن اما از اون زمان تا حالا هر چی تخم گذاشتن ثمری نداشته و خودشون انداختن پایی چی کار کنم؟

سلام
تغذیشون رو بهبود بدید و بعد از تخم گذاری نر و ماده رو از هم جدا کنید

سلام من دوتا مرغ عشق دارم نمی‌دونم کدوم نر و کدوم ماده بالای نوکشون هردوتاشون صورتی کمرنگ هستن ولی هردوشون قربونصدقه همدیگه میرن دون میذارن دهن همدیگه
میشه لطفا کمکم کنین چیکار کنم

احتمالا به سن بلوغ نرسیدن
نوک پرنده نر ابی و پرنده ماده قهوه ای هستش

سلام من مرغ عشق دارم و ۸ تا تخم میزاره همیشه ولی ۶ الی ۷ تا شو باز میکنه مشگلش چیه؟

معمولا از تخم ۶ یا هفتم به بعد مابقی تخم ها بدون نطفه می شوند.

سلام من یه جفت مرغ عشق دارم اولین بار تخم میکنند وجو میشه بعد الان یکی از جوجه ها ضعیف شده بنظرم انگاری بدنش انگاری سبک شده خودشان دوتا هستم او یکی وضعش خوبه چکار کنم درضمن هرروز سبزی می زارم برنج هم می زارم براشون پخته شده

سلام
مواد غذایی و دانه های گفته شده در این پست رو بهشون بدید تا ویتامین های لازم رو کسب کنن
همینطور از مولتی ویتامین مخصوص این پرنده که در داروخانه دامپزشکی موجود هست استفاده کنید و داخل ابش بریزید

سلام.هر مرغ عشق روزانه حدودا چند گرم دانه میخوره؟یک جفت مرغ عشق دارم میخواستم ببینم برای یک ماه تقریبا چقدر دانه تهیه کنم؟

حدود یک کیلو شاید کافی باشه ولی برای اطلاع دقیق حتما از فروشنده بپرسید.

مرغ عشق های من ارزن زیاد نمی خورن بیشتر تخم کتان میخورن ازن و تخم کتان باهم قاطی هستند
و مرغ های من چاق نیستن فقد ماده ام یکم تپل تر از نرم نرم هم لاغر تر از ماده

سعی کنید از ترکیب میوه و سبزیجات هم استفاده کنید
تخم مرغ اب پز و سینه مرغ آب پز شده هم به تقویت بدن پرنده ها کمک میکنه

سلام من دوجفت مرغ عشق دارم سوالم اینه که چه کار کنم که تخم مرغ آبپز شده بخورن و اینکه کمی تپل بشن ؟

باید از دانه های پرچرب مانند کتان و افتابگردان در تغذیه استفاده کنید
می توانید تخم مرغ اب پز رو پودر کنید و همراه با دانه یا سبزی خرد شده بهشون بدید

سلام تورو خدا کمکم کنین یه هفته ای میشه یک جفت مرغ عشق خریدم. همدیگرو میزنن ماده ههم همش عطسه میکنه من خیلی میترسم که چیزیش بشه و خص خص میکنه ممنون میشم کمکم کنی

سلام
امکان سرماخوردگی زیاده
محیط رو گرم کنید ،میوه بهش بدید ، داخل آبش مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی بریزید
اگه بهتر نشد سریعا به دامپزشک مراجعه کنید

سلام خسته نباشید من یک مرغ عشق تازه خریدم یک از بال هاش پر های بزرگش ریخته دلیلش چیه ؟؟
آیا نیازه براش جفت تهیه کنم؟؟

سلام
ممکنه به خاطر فصل باشه
چون در فصل پاییز با تغییر در طول روز ، پر ریزی در تمامی طیور طبیعی هست
شما محیط رو براش گرم نگهدارید و تغذیش رو مفید کنید همینطور از مولتی ویتامین هم براش استفاده کنید تا توان لازم برای رشد مجدد موهاش تامین بشه
جفت هم نیازه، بخصوص اگه نمیتوتید زمان زیادی باهاش باشید حتما جفت بگیرید وگرنه افسرده میشه

سلام میخواستم بدونم چرا مرغ عشق هایم تخم گذاشتن بعداز یک ماه همشون رو تک تک شکسته بیرون لونه نینداخته وبه جوجه تبدیل نشدن چرا؟؟

به احتمال زیاد پرنده شما تخم ها رو خورده
باید به تغذیه رسیدگی می کردید.

ببخشید من تقریبا ۵.۶ روز است که مرغ عشقایم با هم جفت گیری میکنن در روز دو سه بار ولی از تخم خبری نیست بهم میگن صبر کن

تغذیه پرنده ماده رو بیشتر کنید حتما از پروتئین و کف دریا یا پوست تخم مرغ در تغذیه اون استفاده کنید

سلام من یه جفت مرغ عشق دارم خیلی کسلن و نمیخونن چکار کنم هم بخونن و از کسلی در بیان

سلام
محیط نگهداری چطوره ؟ تغذیه چیه ؟ سن پرنده ها چقدره ؟

سلام وقتتون بخیر من یه جفت مرغ عشق دارم ک تخم گذاشتن الان جوجه بزرگه یک ماهشه از لانه اومده بیرون ولی پرنده نر اونو میزنه باید چیکار کنم
پرنده نر رو جدا کردم ولی هیچی نمیخوره به میله های قفس همین طوری ایستاده باید قفس پرنده نر و قفس بقیه مرغ عشقا پیش هم باشه یا نه همیدگه را نبینن

قفس پرنده نر رو در کنار قفس پرنده ماده و جوجه هایش قرار بدید، در صورتی که پرنده نر بی قراری کرد می توانید ان را به یک اتاق جداگانه ببرید.

سلام من یک مرغ عشق ۳ ماهه نر دارم که ارزن زیاد میخوره ولی هیچ رقم از میوه ها و غذاهای دیگه را نمیخوره باید چیکار کنم

دانه ها و سبزیجات و میوه های مختلفی رو در اختیارش بذارید و ببینید که به کدام غذاها علاقه نشان می دهد.

سلام

میشه بگید که چیکار کنیم بعد اینکه مرغ عشق تخم گذاشت و جوجه اش از تخم در آمد؟

به مرغ عشق ها غذاهای نرم و له شده بدهید تا به راحتی هضم شده و قادر به تغذیه جوجه ها نیز باشند.
اگر پرنده نر مانع از غذا دادن پرنده ماده به جوجه ها شد. می توانید پرنده نر را در یک قفس جداگانه قرار دهید.

سلام خسته نباید من خیلی وقته ی جعت مرغ عشق خریدم
گفت ۲۰ روز دیگه تخم میزارن
ولی ۳ماه گذشته هیچ وقت حتی داخل
خونشونم نرفتن
همیشه هم مواظبتشون میکنم
چیکار کنم الان
ک جوجه بیارن🙁

حتما براشون لانه بسازید و تغذیه کافی سرشار از پروتئین و کلسیم در اختیارشون قرار بدید.
از بخار اکالیپتوس استفاده کنید.

سلام.غذای مناسب برا مرغ عشق چیه

در داخل مقاله توضیح داده شده

سلام من مرغ عشق دارم و آنها خمیازه میکشند دلیل خمیازه کشیدنشان چیست؟

سلام
اگه علائم دیگه ، مثل کاهش اشتها، گوشه گیری ، آبریزش بینی و … ندارن ، خمیازه کشیدن به خاطر اینه که خوابشون میاد !
اگه علائمی که گفتم رو دارن باید مراجعه کنید به دامزشکی تا دقیق تر بررسی بشه

سلام چه میوه هایی مفید هست برای تقویت مرغ عشق ک باید هرروز بدی بهشون و برای رشد کردن مرغ عشق چیکار باید کرد

حتما از دانه پارس و یا پلت های مخصوص استفاده کنید.
میوه هایی مانند انگور، سیب، هلو و گلابی که در این فصل وجود دارند برای سلامتی مرغ عشق مفید هستند.

سلام
آب و غذای مرغ عشق هام نزدیک هم نیستن عیبی نداره؟

نه مشکلی نیست. اتفاقا دور از هم بودن اب و غذا سبب افزایش تحرکات پرنده ها خواهد شد.

سلام من یک جفت مرغ عشق دارم که بعداز گذاشتن چهار تخم آن را ازبین بردن دوباره الان تخم گذاری کردن چی کار کنم که تخم حفظ بشه ومرغ عشق ماده فضولات خودش رو میخوره چه کنم؟؟؟

سلام
بدون شک غذایی که بهشون میدید نه مناسب هست و نه کافی !
تغذیه رو تقویت کنید شرایطشون عوض میشه

سلام من یک جفت مرغ عشق تازه خریدم هی جفتشون عطسه مکنند و خمیازه میکشن اما خیلی خاب الود نیستن میشه بگین مریضه یا نه .

سلام
عطسه کردن میتونه نشانی از بیماری باشه ، محیط رو گرم کنید ، غذای مقوی بهشون بدید و در صورت مشاهده ی فضله ی آبکی به دامپزشک مراجعه کنید تا انتی بیوتیک بهشون بده

سلام میشه ب مرغ عشق برنج سفید داد من امتحانشون کردم بسیار خوردن

سلام
بله میشه ولی غذاش نباید فقط اون باشه چون ویتامین هاش کامل تامین نمیشه

سلام روزبخیر اندازه دادن سفیده تخمه مرغ وسبزیجات به مرغ عشق چقدر

سلام عزیز من یک جفت مرغ عشق دارم می‌خوام دستیشون کنم راهنمایی کنید

سلام
آموزش خاصی نداره
نیاز به محبت شما دارن و وقتی متوجه محببتون بشن دستی میشن ! استفاده از مواد غذایی که دوس دارن ، بیشتر میوه ها به منظور تشویقی برای صمیمی شدن با شما بسیار مفیده

سلام روزبخیر من یه جفت مرغ عشق گرفتم از دیروز لب به اب نزدن مرغ عشق ماده نست به نر پرخاشگر میکنه نمیزاره مرغ عشق نر دونه بخوره و بعضی وقت ها می زنه انگار نوکشون هم مشکل داره بعضی وقت ها به هم فشار میدن یه صدایی میده نسبتن دستی هستن نژاد مرغ عشق ها باهم فرق داره اما جفت هستن

سلام
خوب اینها که گفتید نشانه ای از جفت بودن نیستن !
اگه حس میکنید مشکل دارن برشون گردونید !
به طور کلی هر موجود زنده ای وقتی وارد محیط جدیدی میشه کمی طول میکشه تا به اون محیط عادت کنه ، باید صبور باشید و با مهیا کردن محیط آروم و کم صدا کمکشون کنید
همینطور غذای هرکدوم رو جداگانه بریزید
اگه زیادی پرخاش کردن و نتونستید که برشون گردونید از هم جدا کنید و قفس هاشون رو به یه فاصله ی کم نزدیک هم بزارید ، وقتی که برا هم له له زدن ! بزاریدشون داخل یه قفس

درود بر شمامطالب مفیدی بود ازراهنمایی کردنتون تشکر 👏👏👏🌹🌹

سلام روز بخیر از مطالب وپاسخگویی خوب تون ممنونم یه سوال داشتم من چندتا گیاه سمی داخل خونمون دارم پتوس و دیفن باخیا آیا برای پرنده مشکلی
ایجاد مرغ عشق ها دستی هستن

سلام
خواهش میکنم عزیز
پتوس نه در اون حد ولی دیفن باخیا به شدت مضر هست برای پرنده
بهتره در دسترسش نباشه

چطورمیتونم عضوسایتتون بشم

سلام
متاسفانه سیستم عضوگیری سایت فعال نیست
هر سوالی داشتید در خدمتنیم

عرض ادب. من دوتا مرغ عشق دارم که مرغ عشق نرمدتیه آبله گرفته. دامپزشک هم بردم فقط ۲تا قطره ویتامین c, Aدادندویک پودر که هرروزبه آبشون اضافه میکنم. درابتدا انگشتای مرغ عشق تاول چرکی داشت که باجنتا مایسین هرشب میزدم. کمی آروم میشد ولی الان انگشتاش سیاه شده ناخناش میفته. وبسیارکسله. وهرچی به دکترمیگم چیکارکنم میگه ویتامینش کمه. الان آبله توکل بدنشه وانقدرمیخارونه بدنشو که بدنش زخم شده. که رفتم جوش شیرین گرفتم بامخلوط آب میزنم به بدنش الان کمی بهتره. لطفا راهنمایی کنید براش چیکارکنم. ودکترگفت نیازی به جداکردن ماده نیست. فعلا ماده سالمه.. هویج هم میزارم خوب میخورن. ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام
در چنین مواقعی در پرندگان مختلف اولین عمل دور کردن ماده و نر از هم هست ، اگر دامپزشک کامل بررسی کرده و گفته نیازی نیست و البته پزشک متبحری هم هست میشه اعتماد کرد در غیر این صورت باید پیش دامپزشک دیگری هم ببرید
از کجا میدونید که آبله هست ؟ بعیده آبله باشه ممکنه قارچ گرفته باشه ، اگر میتونید به دامپزشک دیگه ای مراجعه کنید ، از نشانه های قارچ گرفتن میشه به پر ریزی هم اشاره کرد ، ولی آبله علائم بسیار شدیدی داره و پرنده رو سریع ضعیف میکنه

تغذیه پرنده در روزهای عادی چی هست ؟

سلام خسته نباشید.دو ماهه مرغ عشق هام در کنار هم هستن اما تخم نذاشتن.چیکار باید بکنم؟

سلام
صبور باشید

سلام من دو تا مرغ عشق دارم آن ها تو اشیانه ی خود نمیرن باید چیکار کنم تا برن تو آشیانه خودشون

سلام
عجله برای اینکار نداشته باشید
اگه لونه رو جدیدا گذاشتید کم کم میرن داخل

عرض سلام وادب. مطالب بسیارویژه وعالی بود وممنون ازاینکه باحوصله توضیح میدید وماهم استفاده میکنیم. دستتون دردنکنه. خیلی استفاده کردم

سلام
موفق باشید

سلام روزبخیر درهنگام خرید مرغ عشق باید به چه چیزهایی توجه داشت

سلام
جنست پرنده ، سلامت ظاهری پرنده ، سرحال بودن پرنده و سن پرنده رو بررسی کنید
محیط نگهداری رو هم ببینید که مشکل بهداشتی نداشته باشه

سلام

تاب مرغ عشق را از کجا باید خریداری کرد

سلام
از پت شاپ ها یا مراکز فروش پرنده ی زینتی میتونید تهیه کنید

سلام برای اینکه مرغ عشق هام تخم بزارم چیکار کنم

سلام
تا پرنده ها به هم عادت بکنن کمی طول میکشه
شما سعی کنید از نظر تغذیه به طور کامل بهشون برسید

سلام خسته نباشید. من دوجفت مرغ عشق تازه گرفتم توقفس بزرگ دوتا نر همدیگه رو می زنن کنار مادهاشون اصلا نمی رن به نظر شما جداشون کنم

سلام
بله صد در صد باید جدا نگه داشته بشن

میشه به مرغ عشق ماکارونی داد ؟ ماکارونی پخته سفید بدونه مواد ماکارونی

سلام يه جفت مر غ عشق دارم ک ماده تازه مى ره لونه ولى نر نميره من چه کنم بره نره تولونه وتخم کنن

سلام
عجله ای نداشته باشید ، غذای مناسب رو بهشون بدید و صبور باشید

من ب مرغ عشقم سبزي ميدادم .عفونت چینه دان گرف .متخصص گف از سبزیه ک بهش دادی

سلام
سبزی و میوه از جیره های غذایی مهم این پرنده به شمار میرن که پرورش دهنده های سنتی پرنده هم از اونها استفاده میکنن
امکان وجود الودگی ، استفاده از سبزی های نامناسب و کهنه و … می تونه دلیلی بر بوجود اومدن مشکل باشه
همینطوری نمیشه نتیجه گرفت

خیلی مطالب مفیدی بود برام دست شما درد نکنه که اطلاعاتی دارید به ماهم منتقل میکنید دمت گرم داداش👌👌👌🤘🤘🤘

خوشحالیم که راضی بودید امیر جان

سلام غذای مرغ عشق ۱ماهه چیست؟

سلام
توضیحات کامل داخل پست نوشته شده ، لطفا پست رو کامل مطالعه کنید

سلام من یه مرغ عشق دارم نره پراش خیلی زیاد می‌ریزه به نطره شما جی کار کنم

واقعا خوب بود ممنون از اطلاعاتتون تشکر

ممنون بیسیار مفید بود عااااااااااااااااالی

بسیار.خوب.بود.وخیلی.مطالب.جالبی.گفته.شد.متشکر

دمت گرم

تشکر

عالی بود ممنون

ممنون خیلی مفید بود

زنده باشید

لطف دارید

سلام خیلی خوب بود مرسی

خیلی گت

سلام خیلی خوب بود

سلام ببخشید مرغ عشق ها در سال چند تخم میگذارد من دو تا مرغ عشق دارم تا تخم گذاشتن ولی از نه تا فقط دو تا دراومد اونارم افتادن ته قفس مردن

خیلی خوب بود ممنون از شما

عالی

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳

دستگاه جوجه کشی ۸۰ تایی ایزی باتور چهار EB4

دستگاه جوجه کشی ارزان – دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی ( آماتور )

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی

نوشته اخیر وبلاگ

آیا جوجه کشی در فضای باز امکان پذیر است؟

نکات مهم هنگام خاموش کردن دستگاه جوجه کشی و رعایت ایمنی

مزایا و معایب پرورش بلدرچین در قفس و بستر

پر ریزی و پرکنی کاسکو | دلایل، نحوه درمان و پیشگیری

برای افزایش تخم گذاری بلدرچین چه کنیم؟ راهکارها و تکنیک ها

جوجه کشی کاسکو با دستگاه جوجه کشی | ترفندها و نکات مهم

وام پرورش بلدرچین | روش های دریافت وام پرورش بلدرچین

بهترین نژاد قناری برای جوجه کشی | قناری پرستار

پلدرچین

مرغ

کبک

طوطی

مرغ مینا

عروس هلندی

بوقلمون

قناری

طوطی برزیلی

کاسکو

شترمرغ

غاز

کبوتر

ارومیه – بزرگ راه محمد رسول الله – بعد از ورودی خیابان المهدی ابتدای باند پایین جنب ترشکاری اسکندری

044.32387133 | 044.32379188
09143883380 | 09144485590
09126756145

کارشناس فروش برای خرید دستگاه جوجه کشی با ظرفیت بیشتر از 5000 تایی : 09126342262

ایمیل : mahmodi@mehsaz.com

تغذیه مرغ عشق برای کسانی که قصد نگهداری این پرنده را دارند از اهیمت بسیار بالایی برخوردار است . در این مقاله تغذیه مرغ عشق به صورت کاملاض موشکافانه برای شما عزیزان توضیح داده خواهد شد . با ما همراه باشید :

مرغ عشق (budgerigar) محبوب ترین پرنده در میان انواع پرندگان زینتی می باشد . این پرنده از نژاد طوطی سانان بوده و برای اولین بار در استرالیا مشاهده شد . مرغ عشق به دلیل قابلیت تقلید صدا ، سخن گفت و بازیگوش بودن افراد زیادی را جذب خود می کند . از این رو افراد زیادی علاقه به پرورش و نگهداری این پرنده دارند . در این مقاله قصد داریم تغذیه که یکی از عوامل بسیار مهم برای نگهداری این پرنده می باشد را به طور کامل توضیح دهیم.

همین اول کار باید این نکته را متذکر شوم ، کسانی که قصد دارند مرغ عشق بخرند و آن را فقط با دان و آب نگهداری کنند سخت در اشتباه هستند . مرغ عشق همچون انسان باید تمام از تمام ویتامین ها و موادی که برای سالم ماندن لازم است استفاده نماید . با استناد بر این مطلب می توان گفت که برای نگهداری مرغ عشق باید یک جیره کامل غذایی متشکل از تمام مواد لازم در نظر گرفت .

برخی بیماری های مرغ عشق که در صورت فقدان مواد مغذی لازم در جیره غذایی مرغ عشق ممکن است ایجاد شوند عبارت اند از :
ریزش پر ها
فلسی شدن پوست
ایجاد عفونت های تنفسی
بروز برخی اختلالات در تولید مثل
کاهش طول عمر پرنده

چطور به مرغ عشق غذا بدهیم

یک جیره غذایی کامل با توجه به توصیه دامپزشکان عبارت است از :
1-انواع میوه ها و سبزیجاتی که سبز پررنگ یا پرتقالی پررنگ هستند (در حدود 45 %)
2-انواع دانه ها ، تیره گندمیان و سایر (در حدود 50 %)
3-جهت تامین پروتئین : گوشت کاملاً پخته ، تخم مرغ پخته و لبنیات (در حدود 5 %)
زمانی که مواد غذایی را در ظرف غذا یا همان دانخوری قرار می دهید ، به منظور جلوگیری از وقوع هرگونه فساد و خرابی باید مواد غذایی قبلی پرنده به طور کامل دور ریخته شود .

اصولاً غذایی که در دانخوری مرغ عشق وجود دارد باید هر 3 الی 4 ساعت یک بار تعویض گردد . البته توجه داشته باشید که در فصل های گرم سال هر نیم ساعت یک بار غذای پرنده را تعویض نمایید .

بخش اعظمی از غذای پرنده مرغ عشق را انواع دانه ها ، بقولات و تیره گندمیان تشکیل می دهد ، به همین دلیل باید از تازه بودن و مهم تر از همه از پاکیزه بودن آن مطمئن شوید . دانه های و غذا را درون ظرف تمیز (دان خوری) بریزید و حتماً روزی چند بار غذای پرنده را بررسی نمایید تا از سالم و کافی بودن آن اطمینان حاصل نمایید . مشاهده و بررسی غذای پرنده باید در مقابل نور خورشید انجام بگیرد . بعد از تغذیه مرغ عشق پوسته باقی مانده از دانه را دور بریزید . چرا که این پرنده با روش خاصی غذا می خورد و پوسته دانه ها را بعد از اتمام غذا خوردن به دانخوری باز می گرداند .

جالب این است که اگر با کمبود مواد غذایی مواجه شود هیچ رفتار غیر عادی و دور از انتظاری از خود نشان نمی دهد . گاهاً پیش می آید که صاحبان مرغ عشق به اشتباه فکر می کنند که به اندازه کافی در دانخوری مرغ عشق غذا وجود دارد و از دادن غذای اضافه به آن خودداری می کنند . در صورت ادامه این روال مرغ عشق گرسنه می ماند و تلف می شود .

دانه ارزن یکی از معدود غذا هایی است که مرغ عشق به آن علاقه دارد . حائز اهمیت است بدانید که میزان ذخایر چربی در ارزن نسبتاً بالا بوده و به همین علت باید از دادن آن به عنوان غذا به مرغ عشق زیاده روی نشود . خوشه های زرد رنگ ارزن هم به عنوان غذای مورد علاقه و هم به عنوان اسباب بازی برای این پرنده مورد استفاده قرار می گیرد.

اصلی ترین غذای مرغ عشق در قفس، دان ها می باشند. اما دان ها به تنهایی غذایی کامل برای مرغ عشق نخواهد بود و می بایست برای بالانس شدن جیره غذایی آنها از غلات، میوه ها، سبزیجات و مواد معدنی نیز استفاده شود. برای تغذیه مرغ عشق در قفس بهتر است که از ترکیب ارزن و یا ذرت با دانه های روغنی همچون آفتابگردان و یا تخم کتان استفاده نمود.

دانه ارزن و ذرت حاوی مقادیر بالایی از کربوهیدرات می باشند و چربی کمتری دارند. دانه های روغنی نیز بیشتر حاوی چربی بوده و کربوهیدرات کمتری دارند. دریافت بیش از حد چربی می تواند مشکلات گوارشی و کبدی در مرغ عشق ایجاد نماید. بنابراین بهتر است که دانه های چربی با نسبت یک به 3 با دان ارزن و یا ذرت ترکیب شوند. در حقیقت به ازای هر یک کیلو ارزن، تقریبا 300 گرم تخم کتان به آن اضافه نموده و از مخلوط حاصل هر روز برای تغذیه مرغ عشق استفاده کنید.

لوبیا ، پاستا ، برنج ، گندم ، نان و غلات صبحانه (غیر شیرین ) از دیگر بقولات و غلاتی می باشند که برای تغذیه مرغ عشق از آنها بهره می گیرند .

 

استفاده از دانه های گیاهی در حالت های مختلف از جمله دانه های خشک ، خیس ، باد کرده و همچنین جوانه زده برای تغذیه مرغ عشق بسیار مناسب هستند . جالب است بدانید که پروتئین کامل در دانه هایی که جوانه زده اند به فراوانی وجود دارد . منقار پرنده مرغ عشق به گونه ای است که برای تغذیه می تواند انواع دانه های مختلف را خورد کند.

گاهی اوقات پرورش دهندگان و صاحبان مرغ عشق قادر به تشخیص تازه یا کهنه بودن دان ها نیستند . در این حالت راحت ترین و بهترین روش ، پخش کردن یکنواخت آنها در آب می باشد . در این روش بعد از گذشت 3 روز بررسی کنید و ببینید که آیا دانه ها سبز شده اند . دانه ای سبز را برای تغذیه پرنده جدا کرده و دانه هایی را که سبز نشده اند دور بریزید .

 

همان گونه که اشاره شد برای انتخاب سبزیجات جهت تغذیه مرغ عشق باید به رنگ آنها توجه داشته باشید . سبزیجات پرتقالی پررنگ یا سبز پررنگ دارای ویتامین A می باشند . سلامتی چشم ، دستگاه تنفسی ، دهان و همچنین برای پیشگیری از برخی عفونت ها استفاده از این سبزیجات ضروری است . کلم بروکلی ، هویج ، سیب زمینی هندی ، فلفل قرمز خشک ، جعفری ، کاهو ، سیب و … از جمله میوه و سبزیجاتی هستند که به دلیل داشتن انواع ویتامین ها ، برای تغذیه مرغ عشق از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .

توجه داشته باشید که حتماً موارد نام برده را به قطعات ریز و مناسب تبدیل کنید تا مرغ عشق در خوردن آنها با مشکل مواجه نشود . مثلاً اگر هویج پخته شده و نرم باشد و یا اگر به قطعات بسیار کوچک تبدیل شده باشد مرغ عشق در خوردن آن با هیچ مشکلی مواجه نمی شود . حائز اهمیت است بدانید که تمام سبزیجات و میوه هایی برای پرنده در نظر گرفته اید باید بعد از پخت به میزان کافی و مناسب خنک شوند و بعد از آن به مرغ عشق داده شوند.

برای تأمین کلسیم مورد نیاز مرغ عشق بهترین گزینه استفاده از کف دریا می باشد. زیرا کف دریا به سایش منقار آن ها نیز کمک می کند. همانند غذا، پرنده های زینتی نیاز به آب تازه و تمیز دارند. بهتر است که اب اشامیدنی آنها را هر روز عوض کنید. همچنین برای جبران کمبود ویتامین ها در مرغ عشق می توانید از قطره مولتی ویتامین استفاده نماید. لازم است که هر هفته 5 الی 10 قطره از مولتی ویتامین کودک در داخل ظرف آب آنها بچکانید.

همچنین استفاده از سنگریزه و یا شن نیز می توان به هضم بهتر دان ها در سنگدان مرغ عشق کمک کند. البته سنگریزه ها باید تمیز باشند و هیچ نوع آلودگی و یا فضله ای بر روی آنها وجود نداشته باشد.

جالب است بدانید که میوه ها و سبزی های که به صورت کنسرو یخ زده هستند می توانند برای بعضی از پرنده ها مانند مرغ عشق خوشمزه باشند . این در حالی است که غذا های کنسرو شده به دلیل داشتن میزان بالای سدیم برای تغذیه مرغ عشق خطرناک بوده و به همین دلیل استفاده از آن به هیچ عنوان توصیه نمی شود . همانگونه که قبلاً هم اشاره شد تمام میوه ها ، سبزیجات و مواد غذایی که برای تغذیه مرغ عشق خریداری و استفاده می شود باید کاملاً تازه و سالم باشند . از جمله میوه هایی که مرغ عشق به آنها علاقه دارد می توان به انجیر و توت فرنگی اشاره کرد .

کسانی که قصد پرورش مرغ عشق را دارند توجه کنند برای تامین تمام نیازهای پروتئینی مرغ عشق از انواع تن ماهی های شناور در آب ، تخم مرغ پخته شده ( به صورت آب پز یا سرخ شده با روغن ) ، پنیر کم چرب ، توفو ، ماست (شیرین نباشد) استفاده نمایید . البته فراموش نشود که موارد ذکر شده باید در کنار گوشت پخته شده به عنوان یک غذا کامل به پرنده داده شود .

هشدار : نباید از فراورده های لبنی بیش از حد جهت تغذیه مرغ عشق استفاده شود . چرا که این پرنده فاقد آنزیم لاکتاز بوده و از این رو مرغ عشق قادر به هضم و استفاده مناسب از انواع لبنیات نمی باشد .

پیشنهاد : برای جوجه کشی از مرغ عشق و انواع پرندگان زینتی می توانید از دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6 استفاده نمایید . این دستگاه از کیفیت و راندمان بالایی برخوردار است و برای جوجه کشی از پرندگان زینتی طراحی شده است .

حتی غذاهایی که برای مرغ عشق مفید هستند، اگر به مقدار زیاد در دسترس آنها باشند، موجب اسهال و بیماری مرغ عشق خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از ریخت و پاش و عدم اسهال شدن پرنده ها، به مقدار کافی و لازم غذا در قفس آنها قرار دهید. غذا ها و خوراکی های چرب و شور، پسماندهای غذای خانگی، خیار، آواکادوو، قارچ، ریواس، شکلات و نوشیدنی های کافئین دار و الکلی برای مرغ عشق مضر و سمی می باشد. مصرف خیار در مرغ عشق باعث اسهال شدید آنها میشود. علاوه بر این مصرف سیر و پیاز نیز برای مرغ عشق مضر می باشد. غلات نیز باید به صورت پخته مصرف شوند و مصرف خام آنها برای مرغ عشق مفید نیست.

مرغ عشق ماده پرورش دهنده خوبی برای جوجه هایش می باشد، اما در مورد جنس نر آن نمی توان تضمینی داد. مخصوصا مرغ عشق نر زمانیکه توجه ماده به جوجه ها را می بیند، از روی حسادت اقدام به کشتن جوجه ها میکند.

اما در بیشتر موارد این کار با خشونت مرغ عشق ماده و مرگ مرغ عشق نر تمام میشود. بنابراین در زمان تولد جوجه ها یا باید جوجه ها را جدا نمود و به صورت دستی آنها را غذا داد و یا باید جفت نر را از قفس جدا کنید. همچنین مرغ عشق ماده دوست ندارد کسی به جوجه هایش دست بزند. لذا از لمس نمودن جوجه ها خودداری کنید. در صورت نیاز حتما از دستمال و یا یک پارچه نرم استفاده کنید.

جوجه ها در روزهای اولیه با غذای هضم شدن توسط ماده تغذیه میشوند. بنابراین بهتر است که از غذاهای نرم و مقوی همچون تخم مرغ آب پز، تخم کتان و ارزن به مرغ عشق بدهید.

 

اگر جوجه های مرغ عشق از طرف والدین خود طرد شوند میبایست پرورش دهنده به صورت دستی جوجه ها را غذا دهید. از آنجایی که چینه دان جوجه ها کوچک بوده و سیستم گوارشی آنها قدرت هضم مواد سخت را ندارد، تغذیه آنها متفاوت خواهد بود. در هفته های اولیه جوجه ها باید هر دو ساعت و حداکثر هر سه ساعت یکبار با غذای نرم و آبکی تغذیه شوند. همچنین غذا باید کمی گرم باشد.

بهترین غذا برای جوجه ها، سرلاک مخصوص جوجه ها و تخم مرغ آب پز می باشد. برای غذا دادن به جوجه ها باید از سرنگ کوچک استفاده کنید. جوجه مرغ عشق بسیار ریز و در عین حال آسیب پذیر می باشد. بهتر است جوجه ها در یک محل گرم با دمای 32 الی 34 درجه سانتی گراد نگه داری شوند. همچنین قبل از غذا دادن به جوجه ها حتما سرنگ و دیگر وسایل مورد استفاده را ضدعفونی و تمیز کنید.

سلام وقتتون بخیر
من یه جوجه مرغ عشق خریدم تاره دونخور شده و ارزن ریز میخوره به غیر از ارزن تخم مرغ و میوه رو هر چند روز بهش بدم؟
ممنون میشم راهنمایی ام کنید

با سلام، هر روز یا 6 روز هفته رو میتیوند به جوجه تخم مرغ آبپز شده بدهید. براشون خیلی مفیده.
میوه و سبزی (هویچ و جعفری) هم همینطور بهتره در طول هفته برای تأمین ویتامین و مینرال به جوجه ها بدهید.

سلام ببخشید میخواستم بدونم برای مرغ عشق ها مشکلی نداره ک ارزن درسته بخورن و پوستشو جدا نکن؟

با سلام، باید پوستشو جدا کنید. مخصوصا زمانیکه پرنده های شما جوجه بزرگ میکنند. اگر با پوست بهش بدهید پرنده سعی خواهد کرد که پوست آن را جدا کند.

علت کم اب خورن مرغ عشق چیه

چطور به مرغ عشق غذا بدهیم

سلام من تازه مرغ عشق خریدم من یه سوال داشتم مرغ عشق میتونه چه دون های بخور در ضمن خیلی کم اب میخرن

با سلام، غذای اصلی این پرندگان ارزن و تخم کتان با نسبت 3 به یک می باشد. ولی از سایر میوه ها و دان ها و سبزیجات نیز باید استفاده کرد. اگر مقاله رو بخونید کاملا متوجه خواهید شد. ظرف آبخوریشون هم رو خوب تمیز کنید و با آب تازه و گوارا پر نمایید. هر روز باید آب آنها نعویض بشه.

سلام وقتتون بخیر من یک جوجه مرغ عشق دارم 1 هفتشه بدلیل اینکه مرغ عشق ماده پس زده بودش و از قفس انداخته بودش بیرون مجبور شدم خودم نگه داریش کنم الان یک هفتس که دارم خودم بهش غذا میدم از سرلاک استفاده میکنم . سوالم ایناست که الان متوجه میشم که مشکل انحراف پا داره یا خیر و اینکه چند روزه مدفوعش رنگش سبز شده ایا مریض شده و اینکه خیلی تحرکش زیاده و همش غذا میخواد هنوز چینه دانش پره ولی خیلی صدا میده و بی تابی میکنه و یک سوال دیگه اینکه پرهاش کی در میاد هنوز… بیشتر بخوانید »

با سلام، هر وقت به این مرحله رسید که بتونه رو پاهایش بایسته میتونید متوجه انحراف پاهایش شوید. سرلاک مورد استفاده باید حتما مخصوص پرنده های زینتی باشه. در زمان سرلاک دادن به چینه دان جوجه دقت کنید اگر پر بود تغذیه او را قطع کنید تا جوجه دچار خفگی نشه. کلا جوجه ها با چینه دان پر هم بی تابی میکنند. محیط نگهداری جوجه باید گرم باشد. فضله سبز رنگ به خاطر تغذیه اش هست و مشکلی نداره. پرهای جوجه نیز به مرور رشد خواهند نمود. بعد از یک ماه میتونید علاوه بر سرلاک از تخم مرغ آب پز… بیشتر بخوانید »

سلام ببخشید اگه من با جوجه های مرغ عشقم کاهو و ارزن و تخم مرغ آبپز بدم اتفاقی میوفته؟

با سلام جوجه ها چند روزه هستند؟ اگر هنوز روی پاهاشون نمیایستند باید تغذیه آنها نرم باشد. تخم مرغ آب پز براشون خوبه.

سلام خسته نباشید، ببخشید من میوه ای سبزیجات به مرغ عشق هام میدم مثل سیب، تره، جعفری همه‌ ریز ریز میکنن میندازن پایین فک نکنم چیزی بخورن،
براشون سنگریزه گذاشتم
کف دریا هم گذاشتم
ولی میوه‌ کلا میریزن کف قفس
مشکل کجاست چکار باید کرد؟؟؟

سلام، نباید به صورت ناگهانی غذای پرنده رو عوض کنید. بهتر است که در ابتدا فقط یک نوع میوه و یا سبزی آن هم به همراه دان اصلی در اختیار پرنده قرار دهید. اگر جواب نداد سری بعد یکی از وعده های غذایی او را با یک نوع میوه و یا نوع سبزی پر نمایید. تغییر عادت غذایی پرندگان کمی زمان بر می باشد.

سلام مرغ عشق من نزدیگ یه ماه میره میاد داخل لانه ولی هنوز دماغش سفید هستش تخم هم نذاشته

سلام، آیا جفت دارد؟ خوراک ، آب و هوا ، محیط نگه داری و همچنین نور تأثیر زیادی بر تخمگذاری پرنده شما دارند. تمامی این فاکتورها باید جداگانه بررسی شوند.

یه سوال دیگه ببخشید یادم رفت گفتین ماست شیرین نباشع اگه ترش باشه چی مشکل داره ؟

با سلام، بهتره که برای تأمین پروتئین پرنده ها از غلات و تخم مرغ آب پز استفاده کنید. سیستم گوارش پرنده های زینتی به خوبی نمی تواند لبنیات را هضم کند.

سلام خسته نباشید مرغ عشق ماده ی من زیر شکمش نزدیک مخرجش خیلی باد کرده و نرمه ایا مرغ عشق من میخواد تخم بزاره پوسته ی تخم اصلا وجود نداره و خیلی نرمه زیر شکمش ایا تخم داره خیلی اوقات هم داخل لونه س جفت گیری هم کردن ممنون میشم زودتر جواب بدین 💚💚❤

با سلام، این مشکلات بیشتر به دلیل کمبود کلسیم و ویتامین D در پرنده ها به وجود می آید. دو قطره روغن زیتون به پرنده بدهید و کمی با روغن زیتون مخرج پرنده رو ماساژ دهید. البته می تونید از داروخانه دامپزشکی درمان چسپندگی تخمدان مخصوص مرغ عشق نیز تهیه کنید و به همراه آب دو قطره به پرنده بدهید.

مهندس حنیفه : 09125547229

دفتر مرکزی فروش 04432341796 / 04432346612

کارشناسان رسمی فروش

مهندس محمودی : 09143403463

مهندس علیزاده : 09144473924

کارشناس فروش دستگاه جوجه کشی 5000 به بالا :

مهندس قصابی : 09126342262

دستگاه جوجه کشی عموماً با نام های زیادی مانند ماشین جوجه کشی ، دستگاه انکوباسیون تخم نطفه دار ، دستگاه هچر ، دستگاه ستر و… شناخته میشوند که گروه صنعتی اسکندری با پشتوانه ی بیش از 25 سال تولید انواع دستگاه جوجه کشی ارزان ، دستگاه جوجه کشی خانگی ، دستگاه جوجه کشی حرفه ای ، دستگاه جوجه کشی صنعتی ، دستگاه جوجه کشی شترمرغ و … و عرضه انواع دستگاه جوجه کشی خارجی ، به عنوان یکی از بزرگترین کارخانجات تولید دستگاه های جوجه کشی در خاورمیانه شناخته می شود.

اخطار : کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه صنعتی اسکندری و برند ثبت شده ایزی باتور میباشد.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تغذیه جوجه مرغ عشق از تولد تا رشد

سر در آوردن جوجه مرغ عشق(جوجه باجگیر) از تخم می تواند جذابترین صحنه برای یک نگهدارنده مرغ عشق ها باشد اما میتواند این لحظات خوش در کمتر زمانی باعث ایجاد استرس و دلهره در هر نگهدارنده ای گردد.عدم داشتن معلومات و اطلاعات نگهداری و پرورش جوجه مرغ عشق ها میتواند چالشی پر استرس برای هر نگهدارنده مبتدی باشد.جوجه مرغ عشقی که متولد میگردد تا زمان پر گیری زمان کوتاهی را پشت سر میگذارد اما این زمان برای نگهدارندگان آنها مثل گذشت سالها می باشد.دانستن معلومات ریز و کلیدی میتواند عاملی بر نگهداری درست و بدونه استرس باشد از این رو تیم تحقیقاتی سایت ۶۰۱۹ بر پایه تجارب,دانش و معلومات کاملا بروز خود این نکات را در اختیار شما علاقه مندان میگذارد تا دیگر دردسر هایی از این قبیل را بهمراه نداشته باشید. “از تولد تا پر گیری جوجه مرغ عشق” ۱۸ تا۲۱ روز با چشم برهم زدنی گذشت حال زمان سر در آوردن جوجه مرغ عشق از تخم است پس از به دنیا امدن اولین جوجه مرغ عشق ,جوجه بعدی بافاصله زمانی ۲۴ ساعت دیگر سر از تخم در می آورد و تا اخرین تخم همچنان این رویه ادامه دارد.(نیاز است بدانید که در برخی موارد امکان عدم نطفه دار بودن تخم نیز وجود دارد که اینگونه تخم ها هرگز تبدیل به جوجه نخواهند شد و باید تخم های خراب را از لانه خارج نمایید)(این زمان چیزی حدود۵ روز از تولد اخرین جوجه باجگیر می باشد و متوانید تخم های خراب را با اطمینان خارج نمایید) پس از بدنیا امدن جوجه مرغ عشق ها تا ۳ روز فاقد بینایی میباشند پس نیاز است فرد نگهدارنده در این مدت کمتر کنجکاوی نموده و استرس زیادی را به والدین جوجه مرغ عشق ها وارد ننماید.استرس در بدو تولد جوجه مرغ عشق ها یکی از عوامل احساس نا امنی میان والدین آنها میباشد که متواند منجز به کشته شدن جوجه ها تولد والدین گردد (در هفته اول بدنیا امدن جوجه باجگیر ها از کنجکاوی و سرک کشیدن مداوم به لانه مرغ عشق ها اکیدا خوداری نمایید) جوجه مرغ عشق ها تا ۲۴ساعت پس از تولد خود نیازی به هیچگونه تغذیه مکمل ندارند و بهتراست در چند روز اول تولد جوجه ها توسط پدر مادر خود با دانه هایی که هضم شده است تغذیه گردند(حتی اگر تعداد جوجه مرغ عشق ها بیش از۴ عدد باشد)جوجه پرندگان بلحاظ ضعف در سیستم ایمنی رو به رشدشان مستعد به بیماری عفونی هستند و تغذیه دانه ای توسط والدین در سلامت رو به رشد جوجه ها تاثیر فراوانی دارد و مانع از انتقال بیماری هایی باکتریایی عفونی تغذیه های دست ساز و مسمومیت های تغذیه ایی میگردد. “تغذیه جوجه مرغ عشق” هرچه زمان بیشتری بگذرد(۱ هفتگی جوجه مرغ عشق ها) تقلای جوجه مرغ عشق ها بر مبنای رشدشان برای تصاحب غذا بیشتر خواهد شد در این مواقع ارائه یک غذای مکمل میتواند بهترین گزینه ممکن باشد .سفیده تخم مرغ ابپز و مقداری میوه (هویج ,سیب,کدو سبز,برگ اسفناج ,کلم بروکلی ,بلال خام وغیره…. ) که موردعلاقه مرغ عشق ها میباشد میتواند بهترین مکمل تغذیه ایی در کناره تغذیه دانه ایی باشد(قبل از اماده سازی تغذیه های مکمل دستان خود را با تمیز شستشو دهید تا از انتقال عوامل بیماری زا به جوجه ها پیشگیری نمایید).نیازی به ارائه مداوم این تغذیه ها در طول کل روز نمیباشد ۱ الی۲ وعده بین صبح و عصر کفایت دارد البته انچه که جوجه مرغ عشق ها بدان نیاز مبرم تری دارند پروتئین به همراه فیبر و کلسیم و برخی ویتامین های پیش نیاز است این رژیم تغذیه ایی باعث رشد مطلوب بر مبنای گذشت هر روز,پرگیری (رشد پر)مناسب وبهبود ساختار اسکلتی بدنی وهمچنین سیستم ایمنی بدنی جوجه مرغ عشق ها میگردد ودر صورتی که میخواهید پرندگان شما سلامت کاملی داشته باشند باید به رژیم تغذیه ایی جوجه ها مرغ عشق ها توجه ویژه ای نمود. “آب مناسب برای جوجه مرغ عشق” آب یکی از اصلی ترین موارد در تغذیه و پرورش جوجه ها میباشد بطور کل طوطی سانان در حالت عادی آب کمتری استفاده مینمایند اما در زمان پرورش جوجه ها میزان مصرف آب انها به طور فزاینده ای افزایش میابد استفاده از دو جا آبی همزمان میتواند مانع اتمام زودرس آب در طول روز باشد.تمیز نمودن جا آبی و شستشو دقیق مانع از تجمع عوامل باکتری زا و بیماری زا میگردد. بیشتر علل بیماری جوجه ها مربوط به آب و عدم نظافت جا آبی مورد استفاده شان است که بیشتر نگهدارندگان نسبت به این امر سهل انگاری میکنندنگهدارندگانی که در شهرهای گرمسیری زندگی میکنند نسبت به این امر باید توجه بیشتری نمایند چرا که گرما و دمای محیطی بالا عاملی بر فساد و رشد عوامل بیماری زا در آب میباشد. “بهداشت جوجه مرغ عشق” تغذیه مطلوب جوجه ها میتواند امر خوبی باشد اما نظافت و بهداشت دارای اهمیت بیشتری است.هر تغذیه ای پسماندی دارد و انباشته شدن این پسماند میتواند سلامت پرندگان و جوجه ها را با خطر مواجه سازد.نظافت قفس ولانه از فضولات جوجه باجگیر ها یک امر واجب است و تا زمان پرگیری جوجه ها میبایست بصورت مستمر و در زمانی محدود انجام گردد. قبل از نظافت لانه حتما دستان خود را بخوبی شستشو دهید این امر مانع از انتقال بیماری های عفونی و میکروبی به جوجه پرندگان میگردد.از انجا که لانه های مورد استفاده برای تکثیر مرغ عشق ها از متریال های مختلف تهیه و مورد مصرف قرار میگردند بر مبنای اولویت نظافتی به انها میپردازیم “لانه های پلاستیکی” هر ۱ روز درمیان: از یک هفتگی جوجه مرغ عشق ها(جوجه باجگیر)هر ۱ روز درمیان.لانه های پلاستیکی فاقد دفع رطوبت و تهویه مطلوب هستند و میتوانند مکان ایده الی برای باکتری ها و میکروب ها باشند نظافت مداوم اینگونه لانه یک نیاز اساسی میباشد و نباید این امر فراموش نمود.سلامت ماندن جوجه مرغ عشق ها در لانه رابطه نزدیکی با نظافت و ضد عفونی لانه دارد “لانه های چوبی مصنوعی”(ام دی اف)هر ۱ روز درمیان: لانه های ام دی اف بلحاظ نوع تولیدشان دارایی روکشی پلاستیکی هستند و همانند لانه های پلاستیکی فاقد امکان جذب و دفع رطوبت هستند بعلت وجود منفذ تهویه آنها نسبت به لانه پلاستیکی بهتر است اما نمیتوان آنها را ایده ال دانست. نظافت این لانه ها نیز باید مد نظر قرار داد تا مانع از بروز بیماری های عفونی گردیم. “لانه های تمام چوب طبیعی”(هر۲ الی۳ روز یکبار): لانه های چوبی بهترین نوع لانه تکثیر مرغ عشقها میباشد این لانه ها علاوه بر اینکه میتوانند رطوبت فضولات را جذب و دفع نمایند بلحاظ ساختارشان تهویه مناسبی دارند و مانع از بروز بیماری های تنفسی میگردند البته اگردر ساخت لانه از چوب های بی کیفیت استفاده شود امکان بروز بیماری قارچی وجود دارد که به ندرت قابل رخداد است. “چگونه جوجه مرغ عشق ها را جهت نظافت لانه خارج سازی نماییم” اکثر نگهدارندگان مرغ عشق در امر خارج سازی جوجه ها برای نظافت لانه دچار مشکل هستند و ترس از نوع برداشتن جوجه مرغ عشق ها از لانه همواره با آنها همراه است با دانستن این نکات دیگر خطری سلامت جوجه مرغ عشق ها را تهدید نخواهد نمود و براحتی متوانید جوجه مرغ عشق ها را از لانه خارج نموده و لانه را تمیز نمایید.بهتر کار ممکن جهت تمیز نمودن لانه های پلاستیکی خرید یک لانه همرنگ دیگر و مشابه است که براحتی متوانید لانه را خارج نموده و جوجه مرغ عشق ها را به لانه تمیز انتقال دهید و در زمان کمتری آنهارا به قفس بزگردانید در این روش استرس وارده به والدین جوجه باجگیر ها تا حدود زیادی کاهش میابد و با خیال اسوده و فراق بال بیشتری لانه کثیف را تمیز و ضد عفونی نمایید اگر از لانه های دیگر در تکثیر مرغ عشق ها استفاده مینمایید دستور عمل زیر را پیروی نمایید: قبل از دست زدن به قفس دستان خود را با مایع شوینده تمیز بشویید نظافت دستها برای خارج سازی جوجه ها دارای اهمیت است و مانع از انتقال عوامل بیماری زا به جوجه باجگیر ها میگردد. قفس را از محل قرار گیریش پایین آورید و بر روی سطحی هموار و صاف قرار دهید به آرامی لانه را از محل نصبش در قفس جدا نمایید کمی صبر کنید بگذاریدترس مرغ عشق های بالغ(والدین) کمتر گردد با فروکش کردن ترس پرندگان به ارامی لانه را از قفس جدا و خارج سازی نمایید,جعبه ایی کوچک مقوایی که دارای درب باشد را از قبل تهیه نمایید و درون جعبه(کف جعبه) را با چند دستمال کاغذی پوشش دهید حال به ارامی و با خونسردی کامل بدونه انکه ترسی بر خود وارد سازید جوجه ها را تک تک با دو انگشت میانه و شصت از دو طرف بدن گرفته و به جعبه انتقال دهید مراقب باشید هنگام گرفتن فشاری به بدن جوجه ها وارد نگردد اگر توانایی این کار را ندارید میتوانید از تکه ای کاغذ تمیز با ابعاد( ۹ X 9 )استفاده نمایید به کاغذ توسط دستانتان کمی قوس دهید تا شکلیتی همچون یک خاک انداز پیدا نماید پس از آن کاغذ را زیر بدن جوجه قرار دهید و با انگشت سبابه جوجه را بروی کاغذ هدایت نمایید و به ارامی داخل جعبه منتقل نمایید پس از انتقال جوجه ها درب جعبه را ببندید و جعبه حاوی جوجه ها را داخل قفس یا بروی قفس قرار دهید و در زمانی محدود لانه را شستشو یا نظافت نمایید. اگر لانه پلاستیکی است متوانید لانه را با مایع شوینده بدونه اسانس شستشو دهید اگر لانه های مورد استفاده تان چوبی است و در ساخت آنها از چسب استفاده شده باید توسط یک کاردک یا تیغ شیشه پاکن فضولات را بتراشید و با دستمالی نیمه مرطوب داخل لانه را تمیز نمایید اگر در ساخت لانه های چوبی از میخ استفاده گردیده میتوانید پس از پاکسازی فضولات آنها را با حجم کمی آب مورد شستشو قرار دهید. پس از نظافت لانه و خشک کردن لانه جوجه ها را به لانه بازگردانید و در قفس قرار دهید. “نکات کاربردی برای جوجه مرغ عشق ها” ۱”جوجه پرندگان در ابتدای رشد خود سیستم ایمنی قوی ندارند و بر مبنای رشدشان سیستم ایمنیشان نیز ارتقا میابد از این رو جوجه مرغ عشق ها به بیماری هایی عفونی و گرما بسیار حساس هستند رعایت نکات بهداشتی و دمایی می تواند عامل پیشگیرانه ای مطلوبی باشد. ۲”در تغذیه جوجه پرندگان رعایت موارد بهداشتی دارای اهمیت است نباید تغذیه مکمل بیش از ۱ ساعت در قفس بماند و پس از تغذیه باید اضافات خارج سازی گردد و کفی قفس را نیز مورد شستشو قرار داد ۳”سیستم ایمنی و همچنین سیستم گوارشی جوجه پرندگان قدرت عملکردی ضعیفی را دارد ارائه ویتامین و داروها این مقطع سنی توصیه نمیگردد چرا که باعث مسمومیت و ایجاد اختلال در سیستم گوارشی میگردد.(نکته: در زمان بیماری استفاده از هرگونه مکمل داروییی و زیر نظر دامپزشک منعی ندارد(بیاد داشته باشیددوز مصرفی هرگونه دارو برای جوجه پرندگان بیمار نسبت به پرندگان بالغ کمتر و بر مبنای وزن بدنیشان باید مورد استفاده قرار گیرد هرگونه خطا در اندازه گیری دوز دارو میتواند عواقب خطرناکی برای جوجه پرنده رقم بزند) ۴”جوجه پرندگان دارای اسکلت بدنی ضعیفی هستند و بهتر است کمتر آنها را در دست گرفت در مواقعی که نیاز به گرفتن جوجه مرغ عشق است آنها را کاملا ارام و با خونسردی کامل و بدونه هیچگونه فشاری در دست گرفت بهتر است دست دیگر را بصورت حائل زیرجوجه پرنده نگاه داشت تا احتمال افتادن آن به صفر برسد. ۵”برخی لانه های مورد استفاده دارای سطحی صاف و لیز هستند که این امر موجب ایجاد مشکلات انحرافی در پا های جوجه پرندگان میگردد بهتر است برای بستر لانه از سطوح چوبی طبیعی استفاده نمود تا مانع از این مشکل پر گزارش گردیم ۶”جوجه پرندگان در مرحله رو به رشد خود نیاز مبرمی به تغذیه پروتئینی دارند(سفیده تخم مرغ میتواند یک منبع غنی از پروتئین مورد نیاز جوجه ها باشد و کمک میکند تا رشد بدنی و پری جوجه ها سرعت بیشتری پیدا نماید این تغذیه با سلامت اینده جوجه پرندگان رابطه نزدیکی دارد و قدرت سیستم ایمنی بدنشان را به بالاترین حد خود میرساند.ارائه سفیده تخم مرغ ابپز به صورت روزانه و ۱ وعده در روز و تا زمانی که پرهای جوجه ها از حالت کرکی خارج میشود متواند ادامه یابد بهتر است این تغذیه در ابتدای صبح تا ظهر ارائه گردد و در طول ساعات باقی ماند میتوانید میوه جات را ارائه نمایید. ۷”طوطی سانان در تمام مراحل زیستی خود همواره به ویتامین(A) نیاز دارند و در بیشتر مواقع با کمبود این ویتامین مواجه هستند از انجا که به جوجه نمتوانیم ویتامین ارائه نماییم متوانید از هویج و جعفری برای تامین این نیاز بدنی پرندگان خود بهره ببرید این نکته را نیز بیاد داشته باشید استفاده از سبزی جعفری باید بعد از ۱ ماهگی جوجه ها مورد استفاده قرار گیرد و نباید به صورت مداوم از این سبزی برای تغذیه پرندگان استفاده نمود. ارائه هویج منعی ندارد البته تعادل را همواره در ارائه هرگونه تغذیه مد نظر قرار دهید. ۸”پس از گذشت تقریبی ۲ ماه و پرگیری کل بدن جوجه مرغ عشق ها برای یادگیری پرواز و همچنین خود تغذیه ایی تک تک از لانه خارج میشوند و توسط مرغ عشق نر مورد تعلیم قرار میگیرند خروج جوجه ها در این سن از لانه کاملا عادی است وهیچ جای نگرانی ندارد البته باید نسبت به نظافت کفی قفس توجه نمایید جوجه مرغ عشق ها در این مقطع زیستی به هرانچه که در اطرافشان باشد کنجکاوی نشان میدهند و مداوم با نوک خود در پی امتحان لوازم اطافشان هستند.بهتر است کفی قفس روزی یکبار نظافت گردد تا مانع از خودن مدوفع توسط جوجه پرندگان شویم.به آن دسته از نگهدارندگان که در کفی قفس از کاغذ استفاده مینمایند توصیه میشود از قرار دهی ادوات کاغذی پرهیز نمایند خورده شدن تکه های کاغذ میتواند باعث مرگ جوجه پرندگان گردد. ۹”بهترین زمان جدا سازی جوجه مرغ عشق ها زمانی است که جوجه مرغ عشق ها بتوانند به تنهایی خود از دانه تغذیه نمایند وماده مرغ عشق(والدین) دوباره اولین تخمگذاری خود را در حضور جوجه ها در لانه انجام دهد این امر باعث میگردد تا جوجه ها با تعلیم زیستی تولید مثل اشنا گردند و زمانی که بالغ میگردند قابلیت تولید مثل را داشته باشند. ۱۰”قرار دادن وان استحمامی( ۱ هفته پس از خروج جوجه ها از لانه)در قفس متواند یک اموزش دیگر و مطلوب به جوجه ها باشد جوجه مرغ عشق ها در این مقطع نیاز مبرمی به استحمام دارند وبا قرار دادن وان آنها استحمام خواهند نمود و هرچه بزرگتر گردند علاقه بیشتری به استحمام پیدا خواهند نمود. ۱۱”جوجه مرغ عشق ها پس از خروج از لانه قابلیت یادگیری فراوانی دارندو با کنجکاوی هر چیزی را امتحان مینمایند و می اموزند ارئه تغذیه های نرم و میوه جات در زمان جوجگی پرندگان باعث میگردد تا آنها با انواع تغذیه ها اشنا گردندو موجب ایجاد علاقه به تغذیه های مختلف را پیدا می نمایند.

کاربر گرامی:این نگارش به دلیل تحقیقاتی بودن به صورت مستمر بازنگری و ارتقا خواهد یافت

هموطن عزیزو گرامی:در حفظ و نگهداری منابع طبیعی و جانوری ودرراستای ارتقا زندگی بهتر برای همه مخلوقات خدا دلسوزانه کوشا و سخاوتمند باشید.تیم تحقیقاتی سایت ۶۰۱۹ از طرف خود و کلیه حافظان محیط زیست بخاطر این حس مسئولانه شما کمال تشکر را دارند( موفق و پیروز باشید)

نشر این مطلب بدونه ذکرنام منبع و نام تیم تحقیقاتی سایت۶۰۱۹ نشان از عدم رعایت فردی شما به حقوق دیگران است و درصورت رویت نشر بدونه نام منبع پیگیری های لازم مبذول خواهد شد با تشکر از توجه ویژه شما

چطور به مرغ عشق غذا بدهیم

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

درگاه واسط پرداخت زیبال تحت نظارت بانک مرکزی


نام کاربری یا ایمیل *


رمز عبور *


ورود

https://youtu.be/hhigmVQv014

مرغ عشق یا باجریگار نوعی پرنده خانگی متعلق به خونواده طوطی‌ها هست که نگهداری ازش در کشور ما خیلی متداوله. در مورد این پرنده های زیبا و سرگرم کننده یه خبر بد و یه خبر خوب براتون داریم.

خبر بد اینه که متاسفانه بخاطر نبودن اطلاعات دقیق و درست در مورد نگهداری از این طوطی های ظریف و حساس، تعداد زیادی از اونا مدتی بعد از اومدن به خونه صاحب جدیدشون، تلف میشن.

خبر خوب اینه که با کمی مطالعه و داشتن اطلاعات درست در موردشون میشه اون ها رو سالم و شاداب نگه داشت.

در این مقاله در مورد مرغ عشق‌ها صحبت میکنیم و روش درست تغذیه و نگهداری از اون ها، و پرورش و دستی کردنشون رو براتون توضیح میدیم.

چطور به مرغ عشق غذا بدهیم

ویدیوی آموزش حرف زدن به مرغ عشق رو میتونین از لینک زیر در کانال یوتیوب پت پُرس مشاهده کنین. (با قند شکن وارد بشینَ)

مشاهده ویدیو در کانال یوتیوب پت پُرس

مرغ عشق با نام اصلی باجریگار (مرغ عشق یا Love bird که اسم نوع دیگه ای از طوطی هاست که در کشور ما به اسم طوطی برزیلی معروفه!) جزو خانواده طوطی سانان و اصالتش استرالیایی هست. این طوطی یکی از طوطی های سخنگو محبوب ای هست که در ایران خیلی طرفدار دارن.

مرغ عشق ها طوطی هایی کوچک با دم بلند هستن که از دانه ها تغذیه میکنن.

نکته جالبی که در مورد مرغ عشق ها وجود داره اینه که این پرنده های باستانی، در طبیعت فقط به رنگ زرد و سبز پیدا میشن. ولی ما آدم ها رنگ های آبی، سفید و خاکستری اون ها رو هم به وجود آوردیم!

مرغ عشق پرنده ای مهربون و ارزون قیمته که نگهداری ازش راحته و برای همین توجه خیلی از افراد رو جلب میکنه.

جالبه بدونین این پرنده های محبوب برخلاف باور عمومی مردم در ایران، قابلیت حرف زدن و تقلید صدا رو دارن. فقط کافیه راه درست آموزش بهشون رو بلد باشید!

بسیاری از ماها مرغ عشقهای بیمار رو از پرنده فروشی خریداری میکنیم و برامون سوال پیش میاد که چرا پرنده به محض اومدن به خونمون تلف شد برای همینه که انتخاب یه پرنده سالم و سرحال خیلی مهمه.

موقع انتخاب مرغ عشقتون از بین مرغ عشق های دیگه به خوبی دقت کنید و حداقل ۱۰ دقیقه بدون عجله مرغ عشقی که میخواین خریداری کنین رو تحت نظر بگیرید.

در مورد مرغ عشق سوال داری و از دامپزشکان پت پرس راهنمایی میخوای؟

در ۳ قدم ساده حساب کاربری بساز، شارژش کن، سوالت رو از دامپزشک بپرس و در اسرع وقت جواب بگیر.

میخوام سوال بپرسم

برای اینکه مرغ عشق های شما بچه دار یا جوجه دار بشن، لازمه که اقداماتی انجام بشه:

برای انجام همه این کارها نیازه که دربارشون اطلاعات لازم و کافی رو داشته باشید.

به دلیل طولانی بودن این مبحث و نکات زیاد، تصمیم گرفتیم کتاب الکترونیکی “راهنمای کامل پرورش مرغ عشق” رو تهیه و تولید کنیم که با مطالعه آن بتونید جوجه مرغ عشق هایی سالم پرورش بدید.

دانلود کتاب پرورش مرغ عشق

با اینکه مرغ عشقهای نر بیشتر از ماده ها صحبت میکنن و راحت تر دستی میشن ولی ماده ها هم میتونن صحبت کنن و دستی بشن.

اگر میخواین مرغ عشقتون با شما ارتباط بهتری داشته باشه (بخصوص اگر بیشتر طول روز رو خونه هستید و برای ارتباط باهاش وقت دارید) یه مرغ عشق نر میتونه انتخاب بهتری باشه.

مرغ عشق هایی که جفت هستن احساس تنهایی کمتری میکنن و واضحه که زیاد به صاحبشون وابسته نمیشن.

اگر بیشتر طول روز رو بیرون از خونه هستین بهتره مرغ عشقتون جفت باشه (یه نر و یه ماده)

خیر!

بعد از خرید مرغ عشق نوبت به خرید و انتخاب وسایلش میرسه. اگر تجربه نگهداری از این پرنده رو نداشته باشین توی پرنده فروشی گیج میشین و نمیدونین کدوم وسیله به درد مرغ عشقتون میخوره.

اندازه قفس هرچقدر بزرگتر باشه بهتره. اندازه قفسی که انتخاب میکنین بستگی به بودجه و فضای منزلتون داره. سعی کنین تا جای ممکن قفس بزرگتر رو انتخاب کنین.

موقع انتخاب قفس دقت کنین فاصله میله ها از هم زیاد نباشه و مرغ عشقتون نتونه سرش رو ازشون بیرون بیاره. حداکثر فاصله مجاز بین میله های قفس ۱۲ میلی متر هست.

قفس رو جایی از در گوشته ای خونه چسبیده به دیوار و در ارتفاع حداقل ا متر و ۶۰ سانتی متری از سطح زمین قرار بدین.

نکته خیلی مهم: هیچ وقت مرغ عشقها رو با پرنده های ناآرام مثل مرغ مینا داخل یک قفس نندازید.

خرید قفس مرغ عشق

ظرف آب مرغ عشق باید طوری باشه که بتونین هر روز تمیزش کنین و آب تازه در اختیارش بذارین.

بهتره ظرف دونه پرنده عمق کمی داشته باشه تا نیازی نباشه  هر بار مقدار زیادی دانه توش بریزین. دانه هایی که برای مدت طولاتی میمونن و خورده نمیشن مرطوب شده، به هم میچسبن و برای مرغ عشق مناسب نیستن.

این شن ها به صورت تجاری در بازار وجود دارن و ماده اصلی تشکیل دهندشون صدف هست.

چطور به مرغ عشق غذا بدهیم

بهتره چندین میله مختلف در جاهای مختلف قفس مرغ عشق قرار بدین تا بتونه بین اون ها رفت و امد کنه و فعالیت فیزیکی انجام بده.

بهترین میله نشیمنگاه میله ای هست که از چوب طبیعی درخت درست شده باشه، صاف نبوده و قطرش در جاهای مختلف میله متغیر باشه.

خرید چوب نشیمنگاه پرنده

بهتره کف قفس رو با روزنامه بپوشونید و مرتب روزنامه رو با روزنامه جدید و تمیز جایگزین کنید.

مرغ عشق ها برای سالم و سرحال موندن نیاز به جیره غذایی کامل دارن.

مرغ عشق ها طوطی های دانه خوار هستن. پس بیشتر غذاشون رو دانه ها تشکیل میدن. با این حال برای سالم موندن نیاز دارن رژیم غذایی متنوعی داشته باشن.

اغلب پرنده فروش ها غذای مرغ عشق رو ارزن معرفی میکنن و صاحبشون هم تا آخر عمر بهشون فقط ارزن میدن. در صورتی که غذای مرغ عشق باید از طیف گسترده ای از دانه ها تشکیل شده باشه.

اگر شما مخلوطی از دانه ها رو در اختیار مرغ عشقتون قرار بدین مشکلی که به وجود میاد اینه که مرغ عشق شما از فقط ۱ یا ۲ نوع دانه مورد علاقش رو از غذای مرغ عشق انتخاب میکنه و به بقیه دانه ها اهمیتی نمیده!

دانه ای که از سمت مرغ عشق انتخاب میشه معمولا ارزن هست که غذای مورد علاقه همه مرغ عشقهای دنیاس! علتش هم اینه که چربی بالایی داره.

برای همین بهتره غذای پرنده پلت تجاری مخصوص طوطی های کوچک باشه.

خرید غذای مرغ عشق

تکمیل غذای مرغ عشق شما با میوه ها و سبزیجات تازه تاثیر زیادی در سلامتی اش داره.

ارزن رو مقدار محدودی در طول روز در اختیارش قرار بدین (در حدی که نتونه خودش رو با ارزن سیر کنه و گرسنه بمونه) و تشویقش کنین به جای ارزن، میوه بخوره.

خرید ارزن مخصوص پرنده

ظرف دانه هایی که ارزن نیستن باید همیشه پر باشه تا مرغ عشق گرسنه نمونه.

میتونین ۱ روز در هفته فقط مخلوطی از دانه هایی غیر از ارزن رو در ظرف غذای مرغ عشق و با انواع میوه ها در اختیارش بذارید بریزید تا اعتیادش به خوردن ارزن کم کم از بین بره.

ممکنه از وقتی که مرغ عشقتون رو تازه خریدین و به خونه آوردین، تا چند روز افسرده باشه و از شما بترسه. در این مدت بهش کاری نداشته باشین و موقع گذاشتن آب و غذا در قفسش هم بسیار با احتیاط برخورد کنین. تنهاش بذارین تا کم کم به محیط جدید عادت کنه.

دستی کردن مرغ عشق یعنی به دست آوردن اعتمادش به شما!

آدم ها خیلی از مرغ عشق ها بزرگتر هستن و غریزه اونا بهشون میگه باید از آدم ها ترسید.

مدت زمان زیادی طول میکشه که مرغ عشق جوان شما متوجه بشه اون غول پشت میله های قفس نه تنها خطرناک نیست بلکه دوست و همبازی اش هم هست. پس صبر اولین و مهم ترین فاکتور در دستی کردن مرغ عشق‌هاست.

حرکات ناگهانی، صداهای بلند، ضربه به میله های قفس و بردن دست داخل قفس همه مواردی هستن که پرنده رو میترسونن.

پس خیلی مهمه که محیط زندگی اش بخصوص در ماه های اول، ساکت و آرام باشه.

در این محیط ساده و آروم، رفت و آمد کنید و بدون توجه به مرغ عشقتون کارهای روزانه رو انجام بدید. به مرور زمان مرغ عشق به حضور شما عادت میکنه و متوجه میشه قصد آسیب زدن بهش رو ندارید.

البته بسته به شخصیت مرغ عشق و محیط زندگی اش این دوره ممکنه تا بیش از ۳ ماه هم طول بکشه.

به محض اینکه دیدید مرغ عشق از حضور شما نمیترسه و وقتی وارد اتاق و به قفسش نزدیک بشید واکنشی نشون نمیده، میتونین دستی کردنش رو شروع کنید.

برای اینکه مرغ عشقتون باور کنه انگشتتون بهترین نشیمنگاه دنیاس، باید با استفاده از ارزن گولش بزنید!

ارزن برای مرغ عشقها غذایی لذیذه چون چربی بالایی داره و مثل شکلات برای بچه ها میمونه. برای همین میتونین ازش به خوبی به عنوان تشویقی و آموزش مرغ عشقتون استفاده کنید.

توجه: این آموزش روی مرغ عشقهایی که کمی گرسنه باشن خیلی بهتر جواب میده پس ۳ الی ۴ ساعت قبل از شروع آموزش ظرف غذاش رو بردارید.

تا حالا تجربه نگهداری از مرغ عشق رو داشتید؟ نگهداری از این پرنده زیبا و کوچولو سخته یا آسون؟ لطفا برای ما کامنت بگذارید و نظر، تجربیات و سوالات خودتون رو در مورد نگهداری از این پرنده با ما در میون بگذارید.

احتمال داره این سوالات براتون پیش اومده باشه!

مرغ عشق من پشتش باد کرده و تخم تو شکمش هست اما اصلا توی لونه نمیره

دچار وضعیت وخیمی شده به نام تخم ماندگی باید حتما ببرید پیش دامپزشک وگرنه ازبین میره

ایا همه ی مرغ عشق ها تخم میذارن؟؟؟؟من باید چیکار کنم تا مرغ عشقام تخم بذارن ؟

مرغ عشقی که سالم باشه ( مشکلات ناباروری و تولیدمثلی نداشته باشه)، به سن بلوغ بین ۶ ماه تا یکسال رسیده باشه و محیطی که قراره از تولیدمثل تا تخم گذاشتن و جوجه دراومدن به دور از هرگونه استرس و رفتو آمد باشه، میتونه بصورت موفقیت آمیز تخم بذاره.برای اطلاعات بیشتر توصیه میکنم حتما کتاب زیر رو مطالعه کنین:راهنمای پرورش مرغ عشق

برای رفع بوشون هر چند وقت یک بار باید روزنامشونو عوض کنم و هر چند وقت یک بار احتیاج به حمام دارن

طبیعتا هرچه سریعتر تعویض بشه ماندگاری بو کمتر میشه. فقط یادتون نره که به هیچ عنوان خوشبو کننده استفاده نکنین چون پرنده ها سیستم تنفسی حساسی دارن و ممکنه بهشون آسیب برسه.نیازی نیست شما حمامشون کنین. یه ظرف آب به غیر از ظرف آب آشامیدنی واسشون درنظر بگیرین اونا خودشون تو ظرف حمام میکنن. برای اینکار حتما حواستون باشه که ظرف آب آشامیدنی مرتب تمیز باشه یا میتونین از ظرف آب استوانه ای سرپستانکی مخصوص خرگوش استفاده کنین که دیگه مشکل آلوده شدنش به غذا و مدفوع هم وجود نداره.

یک جوجه مرغ عشق دارم تقریبا ۷ یا ۸ روزه میشه شرایط تغذیه و نگهداریش به چه صورته؟

 تا دو ماهگی دستی باید بهش غذا بدین. به این صورت که ۲ تا ۳ هفتگی هر ۴ ساعت غذا بخوره. بعد از یک ماه هر ۸ تا ۱۲ ساعت و درنهایت یکبار در روز. غذاشم سرلاک هستش ( دماش باید حداکثر ۴۱ درجه باشه، توی ماکروویو هم نذارین غذارو و هربار همون مقدار که برای وعده میخواین بهش بدین غذا درست کنین چون ماندگاری خوبی تو یخچال و فریزر نداره) وسیله ای که باهاش غذا میدین بسته به خودتون میتونه سرنگ یا قاشق باشه. موقع دوماهگی درکنار سرلاک مواد غذایی دیگه (پلت، انواع دانه، میوه و سبزیجات و کمی تخم مرغ پخته) رو هم براش کم کم تو یه ظرف بذارین تا عادت کنه و بعدش اونقدر مقدار سرلاک رو کم میکنین تا کاملا به رژیم غذایی جدید عادت کرده باشه. محیطی هم که توش هستش تقریبا تاریک، کوچک و با دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه باشه.برای اطلاعات بیشتر میتونین کتاب زیر رو مطالعه کنین:راهنمای پرورش مرغ عشق

واسه سخنگو کردن مرغ عشق تا چه سنی وقت هست؟  جفت رو هم میشه سخنگو کرد ؟ و چقدر در روز باید زمان گذاشت؟

خیر برای سخنگو شدن نباید جفت باشن. هر روز حداقل ۱ ساعت باهاش حرف بزنید و از ۲ ماهگی بخریدش. اول باید دستی بشه و به شما کامل عادت کنه.معمولا جنس نر اجتماعی و زودجوش تره و بدقلقی کمتری از ماده داره.

مرغ عشق رو میشه یه گوشه از آشپزخانه نگهداری کرد؟ اگه نه بهترین جا برای نگهداری مرغ عشق کجاست؟

قفس رو جایی از در گوشته ای خونه چسبیده به دیوار و در ارتفاع حداقل ا متر و ۶۰ سانتی متری از سطح زمین قرار بدین.آشپزخانه بسیار خطرناکه به دلیل وجود گاز تفلون که برای مرغ عشق ها سمیه.بهتره داخل اتاق باشه

آیا میشه مرغ عشق را خارج از اتاق نگهداری کرد مثلا داخل تراس و اگه میشه چه امکانات و شرایطی نیاز داره

اگه تراس رو سرپوشیده کنید که پرنده از سرما و گرما محافظت بشه میتونید در تراس نگهداریش کنید

تو این روز ها که کرونا هست،مرغ عشق بخرم امکان داره ناقل بیماری باشه؟

طبق آخرین اطلاعات WHO و OIE حیوانات خانگی به احتمال زیاد نمیتونن منتقل کننده ی این ویروس باشن. هرچی کیس تا الان گزارش شده که مثبت بودن، صاحبشون کرونا مثبت بوده و باعث شده تست پت ها مثبت بشه. تا الان هم گزارش مثبتی از پرنده اعلام نشده. درواقع احتمال میدن آلوده شده حیوانات بخاطر درتماس بودن با یه انسان مبتلا به کرونا باشه و همونطور که اشیا میتونن این ویروسو داشته باشن حیوانات هم همینطور هستند.پس مشکلی نداره هرموقع که دوست داشتین میتونین حیوون خونگی نگهداری کنین.

مرغ عشقم رو تو حیاط پرورش بدم یا داخل خونه

بستگی به انتخاب خودتون داره هرکدومشون مزایا و معایبی داره. داخل خونه خطر بیماری، انگل، دزدی و شکار شدنش خیلی کمتره ولی از اونطرف توی حیاط به زندگی طبیعیشون، برخورداری از نور کافی و هوای تازه نزدیک ترن. مکانی هم که واسه ی اونا تو حیاط باید درنظر بگیرین بزرگتره و حتما باید یسری استانداردا توش رعایت بشه. (اندازه ی هر لونه، نوع حصاری که باید دور قفسشون باشه، موقعیتش نسبت به نور و باران، سهولت تمیز کردنش، تهویه هوای کافی در فصول گرم و این چنین موارد که واسه هر گونه ی مرغ عشق یه مقدار متفاوته)

چگونه نر وماده را از هم تشخیص بدیم؟

تشخیص جنس نر و ماده ی مرغ عشق (نام علمی جنس آگاپورنیس) توسط تستای مربوط به سکانس DNA صورت میگیره که یه مقدار هزینه بره.اما برای تخشیص جنسیت باجریگار (نام علمی جنس ملوپسیتیکوس) میتونین به قسمت بینی و سوراخ بینی توجه کنین. برای نر ها معمولا آبی رنگ و برای ماده قهوه ای رنگ است. این نکته رو هم درنظر داشته باشین که در دوره ی تولیدمثلیشون این ناحیه برای نر آبی تیره و برای ماده حالت برآمده و پوسته دار پیدا میکنه.از لحاظ رفتاری هم معمولا نرها اجتماعی و پر سروصداترن.روش های دیگه مثل جراحی از طریق آندوسکوپی هم وجود داره که باتوجه به ریسک بیهوشی در پرندگان اصلا توصیه نمیشه.

مرغ عشق هلندی بخرم بهتره یا از این معمولیا؟ کلا کدومشون بهتره؟

کاملا بستگی به سلیقه ی خودتون داره چون تفاوت مدل هلندی و معمولی فقط در ظاهرشونه و اینکه جثه ی هلندی درشت تره. درواقع اجداد مرغ عشق هلندی همون مرغ عشق معمولی استرالیایی هستش.

حدودا ۱ ساله مرغ عشق دارم اما هنوز تخم نذاشتن علتش چی میتونه باشه؟

دلایل مختلفی میتونه داشته باشه مثل استرس، تنظیم نبودن نور، دما، محلی که درنظر گرفته شده واسشون (که باید ساکت، تقریبا تاریک و کم رفت و آمد باشه) ، تغذیه ی نامناسب( غذای مرغ عشق باید متعادل باشه و تمامی قلام غذایی لازم مثل انواع دانه ها، میوه، سبزیجات و مقدار محدودی تخم مرغ پخته رو داشته باشه)، جابجایی قفس تو دوره ی تولیدمثلی و پرریزی فصلی.برای اطلاعات بیشتر میتونین کتاب زیر رو مطالعه کنین:راهنمای پرورش مرغ عشق

یک جفت مرغ عشق گرفتم که همش نشستن،نمیخونن و بازی نمیکنن،ایا مریض هستن یا هنوز به محیط عادت نکردن؟

اگر جدید گرفتید طبیعی هست هنوز به محیط عادت ندارن.اگر همینطور بی حال موندن به دامپزشکی نشونشون بده.

این صحت داره که مرغ عشق مادر بچه شو یا می‌زنه یا میخوره

خیر این موضوعی که شنیدین صحت نداره. اگر پرنده سالم باشه و تخم هم نطفه دار و سالم باشه نمیخوردش.

من یه دو هفته میشه که یه جفت مرغ عشق دارم ، غذا خوب میخورن اما آب اصلا هر دوروز هم آبشونو عوض میکنم .

آیا سبزیجات و میوه بهشون میدید؟ممکنه علتش این باشه که غذاهای آبدار دیگه میخورن و آب بدنشون رو از اون طریق تامین میکنن

اگر دم مرغ عشق کنده شه درمیادوچقدطول می شه

بله درمیاد حدود چند هفته طول میکشه

 من یه پرنده ای یا حیونی میخوام نگه داری کنم هم خوشگل باشه هم کوچیک، باهوش و بی سرو صدا و با حداقل خرابکاری ؛شما پیشنهادتون چیه؟

خوکچه هندی همه این ویژگی ها رو داره

من دو روزه مرغ عشق خریدم شب اول یهو صدای تند تند بال زدنشون اومد رفتم دیدم جفتشون چسبیدن به قفس و نفس نفس میزنن، صبح هم اینکارو تکرار کردن، دلیلش چیه؟

در روزهای اولی که خریدی چون به محیط جدید و قفس عادت ندارن طبیعی هست.

من یک جفت مرغ عشق دارم نه تخم مرغ آب پز ونه چیز دیگه نمیخوره فقط ارزن وآب چیکارکنم؟

باید عادتش بدید به رژیم غذایی صحیح، مثلا یه تایمی هیچ دونه ای در اختیارشون نباشه فقط میوه بزارید

قفس چوبی برای مرغ عشق مناسبه؟ جای قفسشون رو عوض کردم دیگه سرو صدا نمیکنن کی شروع به سرو صدا میکنن

قفس چوبی برای مرغ عشق توصیه نمیشه چون با نوکشون چوب رو خرد میکنن و میتونه باعث بشه فرار کنن یا لبه های تیز چوب زخمیشون کنه.اولش چون با محیط اشنایت ندارن سروصدا نمیکنن بعد اینکه ترسشون ریخت و با محیط اشنا شدن سروصدامیکنن.

مرغ عشق تا چه زمان می تونه غذا نخوره برای دستی کردنش که نمیره

نهایت نصف روز، به یک روز نرسه

مرغ عشق من تخم میزاره ولی روی تخماش نمیخابه

اگر تخم ها نطفه نداشته باشن یعنی بارور نباشن روی اون ها نمیخوابه.

چقدر زمان میبره تا جفت بشن؟ شبا باید در تاریکی کامل باشن؟

تا دوهفته طبیعی تا به محیط عادت کنن و خودشون باهم جفت میشن نیاز نیست شما کار خاصی انجام بدید. نیاز به نور نیست نمیترسن، حتما حتما باید حداقل ده ساعت تاریکی داشته باشن

ایا میشه مرغ عشق رو با فنچ توی یک قفس باشن

بله میشه

بعد از چه مدت شروع به جفت گیری وتخم گزاری میکنن؟

مرغ عشق ها در حدود هشت ماهگی بالغ میشن و بعد از اون میتونن جفت گیری کنن و تخم بزارن، البته باید توجه داشته باشید که مرغ عشقتون نرو ماده باشه و تغذیه اشم درست باشه تا تخمشون بارور بشه.

مرغ عشق نر فرار کرده و جوجه هاش رو بتنهایی ماده داره بزرگ میکنه،میشه یه مرغ عشق نر براش بگیرم؟

بهتره نگیرید اجازه بدید جوجه ها بزرگ بشن و بعد اقدام کنید

یک جفت مرغ عشق گرفتم از کجا بفهمم جفتن

اصلا نمیشه فهمید جفتن یا نه این یه باور اشتباهه که مرغ عشق ها یا جفت هستن یا نه…و تا وقتی به محیط زندگیش عادت نکرده همینجوری ساکت و بی سروصدا میمونه باید زمان بهش بدیدن

از کجا بفهمیم بالغه یا نا بالغه

از روی رنگ بینی. که در مرغ عشق بالغ نر، رنگ بینی بنفش یا ابی تیره هست و در مرغ عشق ماده صورتی تیره یا قهوه ای تیره. ولی در نابالغ ها این رنگ ها کم رنگ هست

بهترین نژاد مرغ عشق واسه صحبت کردن کدومه

۱ نژاد بیشتر نداریم، اگر هم نژادی رو بهتون گفتن این قضیه صحت نداره.صحبت کردنشون هم بستگی داره که چقدر درست بهشون آموزش بدید

اگه میشه درمود چیزهای که براشون ضرر داره نباید بخورن بگین

رژیم غذایی مرغ عشقارو انواع دانه ها، میوه، سبزیجات، تخم مرغ پخته و مقدار محدود و کمی از غذاهای انسان مثل سیب زمینی و مرغ پخته، برنج و پاستا ی پخته تشکیل میدن.مصرف لبنیات و چیزاییکه توشون مواد لبنی میتونه داشته باشه، در کل پروتئین حیوانی (بجز تخم مرغ و مرغ پخته) شک و تردیدای زیادی داره پس بهتره پرهیز بشن.مواد غذایی انسانی که خیلی چرب و با روغن سرخ کردنی باشن مثل چیپس و سیب زمینی سرخ کرده مناسب پرنده ها نیست.

دوتامرغ عشق خریدیم حالا همه ش دعوا میکنن ماده نرو خیلی میزنه دلیلش چیه؟

قفس هاشون رو از هم جدا کنین، و چون تازه خریدید قبل از دخالت کردن یکی دو روز بهشون وقت بدید. برای یک جفت مرغ عشق که برای اولین بار کنار هم قرار گرفتن معمولیه که حالت های پرخاشگرانه و دفاعی داشته باشن. پیشنهاد میکنم کتاب پرورش مرغ عشق رو بخونید.

مرغ عشق ما دائما سقف لونه ی قفسشون رو میکنه، سقف رو برداشتیم ، حالا میخواد خود لونه رو بندازه اولا اینطوری نبود جدیدا اینکارو میکنه، میتونید دلیلشو به من بگید؟

از لونه های فلزی استفاده کنید چون کلا مرغ عشق ها دوست دارن با نوکشون یکسری چیزهارو خورد کنن چون این کار باعث میشه نوکشون ساییده بشه و کوتاه بمونه از سنگ نمک و لوازم چوبی توی قفس استفاده کنید و لونه اش رو فلزی کنید

ماده هی جوجه ها رو میندازه بیرون و بهشون غذا نمیده جوجه ها هم سالم هستند چکارشون کنم

کتاب پرورش مرغ عشق رو برای حل شدن مشکلتون مطالعه کنید:

دانلود کتاب پرورش مرغ عشق

مرغ عشقم ماده اش از دست داده چیکار کنم توی تنهایی شاد باشه؟

معمولا میگن مرغ عشقا با وجود یه دوره ی افسردگی بخاطر از دست دادن جفتشون (که کاملا طبیعیه) زودتر خودشونو عادت میدن به شرایط جدید.در این بین شما میتونین توجه بیشتری بهش داشته باشین و کلی باهاش وقت بگذرونین و انواع و اقسام اسباب بازیارو واسش درنظر بگیرین که بتونین مثلا هرچندروز یکبار عوضشون کنین که واسش یکنواخت نشه. (حتما جزو برنامه هامون قرار میدیم که واسه پت خودتون اسباب بازی ساده و جالب درست کنین!) خصوصا بازیای فکری که با تشویقی همراه باشه یا مثلا یه اسباب بازی ای که حفره و جای خالی داشته باشه یا پازل مانند باشه که توش تشویقی قرار داره و پرنده مجبور باشه واسه رسیدن به تشویقی با اسباب بازی سرگرم بشه.ولی درکل نگران نباشین، شاید به برهه افسردگی و کاهش اشتها داشته باشه ولی بعد از یه مدت خودشو به زندگی جدیدش عادت میده.

علت خارش زیاد پرنده چیه؟

خارش زیاد تو پرنده ها میتونه دلایل مختلفی داشته باشه ( به سادگی محیطی و تغذیه ای تا بیماری های داخلی و انگلی)، میتونین اول عوامل محیطی و تغذیه ای رو بررسی کنین و اگر بهبودی ندیدین و بدتر داشت میشد مراجعه کنین به متخصص پرندگان برای بررسی های بیشتر.محیطی که پرنده هستش باید رطوبت کافی داشته وگرنه منجر به خشکی پوست میشه. گاهی خاروندنشون میتونه برای تکاندن گرد و خاک باشه پس محیط باید تمیز باشه و ترجیحا براشون یه ظرف آب برای حمام کردن درنظر بگیرین. (این ظرف باید جدای از ظرف آب آشامیدنیشون باشه)مهمتر از عوامل محیطی اینه که تغذیه ی مرغ عشقتون بالانس باشه، تغذیه صرفا برپایه دانه یا با چربی زیاد میتونه پرنده رو مستعد خارش کنه، درکنار دانه ها، منابع پروتئین،ویتامین و مواد معدنی پرنده هم باید از طریق میوه، سبزیجات و تخم مرغ پخته . دانه هاییم که دراختیار پرنده قرار میگیره باید متنوع باشه وگرنه پرنده به اون یک نوع دانه عادت کرده و از خوردن بقیه ی اقلام جلوگیری میکنه.برای کم کردن این شدت خارش میتونین از مواد آرامبخشی مثل آلوئه ورا استفاده کنین (چه بصورت اسپری کردن روش چه اضافه شده به غذا یا آب) یا منابع امگا۳ ای که برای پرنده قابل مصرف باشه حتما. درنهایت اگه هیچکدوم اینا جواب نداد تجویز داروهای کم کننده ی خارش انجام میشه و چیزیکه مهمتره اینه که عامل ایجاد کنندش رفع بشه.اگر راهنمایی بیشتری لازم شد، جدای از مراجعه حضوری به متخصص پرندگان میتونین مراحل ثبت مشاوره ی آنلاین رو طی کنین و مشکل پرندتون بیشتر بررسی بشه.مشاوره دامپزشکی آنلاین حیوانات خانگی- سوال مستقیم و تخصصی از دامپزشک پت پرس

چه دلایلی وجود داره که تخم رو از داخل لونه بندازن بیرون؟

دلایل مختلفی میتونه وجود داشته باشه که تخمشون نابارور بشه و اونو از اونه بندازن بیرون، اول باید درنظر بگیرین که سن بلوغ مرغ عشق از ۶ تا ۱۲ ماه متغییره و سن های کمتر حتی اگه تخم هم بذارن احتمال موفقیت آمیز بودنش کمه که فکر کنم درمورد پرنده های شما هنوز به سن کافی نرسیدن . دومین حالت نابارور بودن مرغ عشقاست که حضوری نیازی به بررسی های بیشتر داره یا اینکه دوره ای که داخل تخم تکامل صورت میگیره بیشتر از حالت عادی طول بکشه و مادر دیگه رو تخم نمیشینه و این کاهش دما واسه ی جوجه کشندس. یکی از عواملی هم که خیلی مهمه استرس وارد نشدن بهشون تو دوره ی تخم گذاشتن و انتظار برای بیرون اومدن جوجه هستش. ۱۲ ساعت تاریکی که شب لازم دارن تو سکوت کامل باشه، محل قفسشون جای پر رفتو آمد نباشه، افراد زیادی دفعات زیاد قفس رو چک نکنن تا احتمال اینکه مادر بخواد پرخاشگری کنه با جنس نر یا تخم رو از لونه بندازه پایین کاهش پیدا کنه.برای اطلاعات بیشتر میتونین کتاب زیر رو مطالعه کنین:راهنمای پرورش مرغ عشق

اموزش جای دستشویی امکان پذریره؟

آموزش دادن جای دستشویی به پرنده ها به نسبت سگ و گربه یکم با چالشای بیشتری مواجه هستش ولی شدنیه ( از اونجا که پرنده های کوچیک حدودا هر ۵ الی ۱۵ دقیقه دستشویی میکنن!)ولی با صبر و تداوم تمرین و تشویق کردنشون میتونین تا حد زیادی جای دستشوییشون رو ثابت نگه دارین.اول از همه لازمه یه مدتی الگوی دستشویی کردن پرندتون رو زیرنظر بگیرین ( اینکه فواصل دستشویی کردنش چقدره و چه مدت بعد غذا خوردن دستشویی میکنه، آیا قبل دستشویی حالت خاصی میگیره یا رفتار خاصیو نشون میده)بعدش بهش باید آموزش بدین. دومدلش رو بهتون توضیح میدم یکی برای داخل قفس یکی بیرون:برای داخل قفس وقتی فهمیدین میخواد دستشویی کنه پرنده رو بالای محل مورد نظر که میتونه به سادگی یه دستمال کاغذی باشه نگه دارین. اگر تونست اونجا دستشویی کنه با تشویق کردنش و تشویقی دادن بهش میفهمونین که کار خوبیو انجام داده.( فقط جاییکه درنظر میگیرین تقریبا مشابهش در خونه نباشه وگرنه پرندتون هرچیز سفید شبیه دستمال کاغذی ببینه میتونه روش دستشویی کنه!) بعد از یه مدت که حساب کار دستش اومد میفهمه که تا وقتی دستشوییو نکنه بیرون نمیاد یا از تشویق خبری نیست. این خصوصا صبح اول وقت که از شب تا صبح دستشویی نکرده صدق میکنه و بعدش میتونین از قفس بیرونش بیارین.برای بیرون قفس حواستون به زمانبندی دستشویی کردنش باید باشه، میتونین بالای سطل آشغال نگهش دارین یا از این درختا و آویزای مخصوص پرنده استفاده کنین که پرنده بفهمه هروقت دستشویی داره بره روی اون بشینه، شمام راحت میتونین پایین اون ناحیه رو تمیز کنین، بعدش دوباره میتونه بیاد رو دست یا شونه ی شما و باهاش بازی کنین.یک نکته ی دیگه هم که باید درنظر بگیرین اینه که اگه چندبار نگهش داشتین و دستشویی نکرد زیاد نگهش نداری بذارین یکم بچرخه بعد دوباره امتحان کنین. و اینکه اگه چندبار از دستش دررفت دعواش نکنین، درعوض وقتی درست انجامش میده تشویقش کنین تا بیشتر تاثیرگذار باشه.

پرنده ام خیلی به من وابسته شده چیکارکنم؟ جفت براش گرفتم باهم خوبن ولی نمیزاره نر باهش جفتگیری کنه

اینکه مرغ عشق نرتون همیشه پیش شما بود و خیلی بهتون وابسته بود میتونه باعث بشه شمارو به دید جفتش نگاه کنه و دقیقا از نبود شما دچار افسردگی بشه. برای رفع این حالت سعی کنین بعضی از وعده های غذایی و تمیز کردن قفس و غیره رو فردی غیر از خودتون انجام بده و یا اگه خودتون باهاش وقت میگذرونین و رفتارای جفت شدن رو درش دیدین به قفس برش گردونین.مرغ عشق به طور کلی برای اینکه رفتارای تولیدمثلی رو درست نشون بده و بتونه جفتگیری موفقیت آمیزی داشته باشه لازمه به حداقل سن بلوغ رسیده باشه (۶ الی ۱۲ ماهگی) و اگر بالغ نشده باشه خصوصا ماده که بطور طبیعی رفتارای غالب و مسلط بودن به جنس نر رو نشون میده این رفتارش میتونه بیشتر بشه.رفتارهایی که توضیح دادین بینشون وجود داره غیر از جفتگیری که هنوز انجام نشده نشونه اینه که این جفت باهم جور شدن و بهم وابسته هستن.(نشستن روی شاخه ها مشترک یا نزدیک بهم، نوازش همدیگه، نوک به نوک زدن و آواز خوندن یا پریشون شدن بعد اینکه یکیشون از قفس بیرون آورده میشه) اینکه بعضی اوقات ماده پرخاشگری میکنه بخاطر طبیعتشونه. البته اینکه فقط نر رو بیرون میارین هم تاثیر داره و اینکه چون نر شمارو تا قبل اون به چشم جفت نگاه میکرده به مرغ عشق ماده توجه کمتری نشون میده.اگر از قفس بیرون میارین هردو رو بیرون بیارین. تعداد دفعاتی که صرفا با مرغ عشق نر وقت میذارینو کمتر کنین. هربار که مدت زیادی کنار هم موندن تشویقشون کنین جوری که بدونن اگه زیاد بخوان از قفس بیان بیرون یا جنس نر بخواد مجبورتون کنه بیارینش بیرون از تشویقی خبری نیست.اگر باز هم مشکل حل نشد درمیون بذارین که بیشتر بررسی بشن

ملیکا حمزه هستم موسس و هم بنیان گذار پت پرس
بخاطر علاقه ای که به حیوونا داشتم دامپزشکی خوندم و پت پرس رو به وجود آوردم تا بتونم هرچه بیشتر روی بهتر زندگی کردنشون کنار ما آدم ها تاثیرگذار باشم.

سلام
مرغ عشق ماده ی من پرواز نمی کنه
اگه بخواد تو قفس بره این ور اون ور، با نوکش و پاهاش از قفس می گیره و میره.
در حالی که مرغ عشق نر، از این شاخه به اون شاخه می پره و پرواز می کنه

مرغ عشق ماده مشکلی داره یا دلیل دیگه ای میتونه داشته باشه

سلام دوست عزیز،
مشکل پرندتون نیاز به بررسی بیشتر داره تا بشه بین کمبودای تغذیه ای، آسیب در استخوان بال یا یاد نگرفتنش تفکیک قائل شد. اگه امکانش رو دارین حضوری به متخصص پرندگان مراجعه کنین و اگه نه میتونین مراحل ثبت مشاوره آنلاینو انجام بدین و باهامون در ارتباط باشین:با مشاوره دامپزشکی آنلاین کنار شما هستیم (سوال مستقیم و تخصصی از دامپزشکان پت پرس)

سلام من یه جفت مرغ عشق خریدم اوردم خونه بعد از یه ساعت شروع کردن به اواز خوندن وورجو ورجه کردن من هم اونارو بردم اتاق میخاستم دستی کنم اوردم تو دستم چند بار نر دستمو گاز گرفت بعدش از نوکش صدا میومد تک تک انگار میشکس وبعدش پف کرد حرکت نمیکنه

سلام محمد عزیز،
بعید میدونم با نوک زدن به شما اونقدری به منقارش آسیب برسه که بخواد بشکنه مگه اینکه ار قبل تغذیه ی خوبی نداشته و مستعد آسیب بوده. میتونین در رابطه با نوکش از طریق مشاوره آنلاین باهامون درارتباط باشین: با مشاوره دامپزشکی آنلاین کنار شما هستیم (سوال مستقیم و تخصصی از دامپزشکان پت پرس)
معمولا وقتی پرنده نگهداری میکنین چندروز اول رو نباید کاریشون داشته باشین که به شما و محیط جدید عادت کنن ممکنه صرفا بخاطر ترسیدنش پف کرده باشه که اگه چندروز بگذره و کاریشون نداشته باشین به حالت اولش برمیگرده. درواقع فقط آبو غذاشونو عوض کنین و از دور باهاشون حرف بزنین. کم کم باید نزدیکشون بشین.

سلام
ممنونم از سایت خوبتون🌷
میخواستم بدونم مرغ عشق مثل بقیه طوطی ها تابستون ها استراحت میکنه و نمیشه ازش جوجه گرفت؟

سلام پارسای عزیز،
درحالت طبیعیشون فصل تولیدمثلیشون فصلای گرم و پر بارش مثل بهار و اوایل تابستونه ولی توی شرایط اسارت اگه نکات جوجه گرفتن و جفت کردنشونو عملی کنین میتونین تو خارج از اون بازه هم جوجه بگیرین ازشون.

سلام..من برای مرغ عشقام همیشه ارزن میذارم ایا اینکار اشتباهه؟

سلام امیر عزیز،
تغذیه صرفا بر پایه ی دانه پرندتون رو مستعد مشکلات و کمبودای تغذیه ای میکنه. حتی اگه غذاهای دیگه هم براش بذارین چون به شدت ارزن دوست دارن بقیه مواد رو امتحان نمیکنن.
تغذیه ی متعادل از ترکیبی از پلت (بیشترین مقدار)، سبزیجات، میوه، کمی پروتئین حیوانی مثل تخم مرغ پخته و دانه تشکیل شده.

سلام مقالتون بسیار عالی و آموزنده بود و کامل یه سوالی داشتم میخواستم بدونم میتونم طوری پرنده رو آموزش بدم که جای خاصی دستشویی کنه

سلام پارسای عزیز،
با اینکه به نسبت سگو گربه چالش برانگیزتره ولی بله میشه بهشون آموزش داد.
حدود تایم دستشویی کردن و مدلش باید دستتون بیاد که آموزشو بر اساس اون تنظیم کنین و زمانش که رسید اونو بالای ناحیه ای که توی قفس درنظر گرفتین نگهدارین، حتما تشویقش کنین و وقتی دستشویی نکرده اجازه ی بیرون اومدن یا بازی نداره (خصوصا اول صبح) برای بیرون قفس هم به مرور یاد میگیره جاییکه بیرون قفس عادتش دادین دستشویی کنه و دوباره برگرده پیشتون.

سلام من یه جفت مرغ عشق خریدم یه هفته بعد یه ماده اومد پیششون منم گرفتمش کردم تو قفس حالا تقریبا بعد سه هفته دماغ ماده ای که از قبل داشتم قهوه ای شده و به نره زیاد پرخاش میکنه نر هم به ماده ای که اومده بود من گرفتمش با دهنش غذا میده و براش میرقصه حالا من نمیدونم کدومو جدا کنم یا اینکه کدوم با نره جفته . اون ماده ای که دماغش قهوه ای شده هی میره تو لونه و در میاد .

سلام امیر عزیز،
میتونین برای هر ماده یه قفس بذارین که نر با هردوشون در ارتباط باشه. معمولا دوتا ماده باهم کنار نمیان توی قفس و معمولا هم جنس ماده غالبه و امکان پرخاشگریش به نر و ماده های دیگه وجود داره (خصوصا اگه دوره ی تولیدمثلی و تغییرات هورمونیشونم باشه). وقتی نر و ماده بهم غذا بدن، نوک به نوک بشن، واسه هم حالت رقص انجام بدن و شروع کنن داخل لونه رفتن یعنی جفت شدن.

عروس هلندی (طوطی کوکاتیل) پرندۀ بومی استرالیا است و به طور طبیعی و در زیستگاه اصلی خودش یعنی استرالیا به رنگ خاکستری با زمینۀ سفید دیده می‌شه. در سال ۱۸۹۴ دولت استرالیا صادرات هرگونه پرندۀ بومی رو از کشورش ممنوع کرد. بعد از این، تلاش برای تکثیر این…

تقریبا هرکسی که عروس هلندی می‌خره دوست داره جنسیت پرنده‌ش رو هم بدونه؛ مخصوصا اگه قراره جفت بخرین و قصد پرورش عروس هلندی و جوجه‌دار شدن ازشون رو هم داشته باشین تشخیص جنسیت عروس هلندی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه. اما چطور می‌تونیم جنسیت پرنده‌مون رو…

عروس هلندی‌ها ذاتا پرنده‌هایی اجتماعی و خونگرم هستن. با این حال دستی کردن و رام کردن عروس هلندی نیاز به صبر و حوصله زیاد و البته استفاده از اصول و روش صحیح داره. وقتی یه عروس هلندی رو تازه به خونه میارید معمولا از شما و محیط زندگی جدیدش می‌ترسه؛ چون…

عروس هلندی یکی از کوچکترین و زیباترین طوطی‌هاست و به عنوان پرنده خونگی هم خیلی محبوب و پرطرفداره. تکثیر و پرورش این طوطی‌های رنگارنگ کار چندان سختی نیست؛ به همین دلیل ممکنه خیلی از شماها به خاطر علاقه شخصی یا مساله درآمدزایی به فکر جوجه‌دار کردن و…

 دریافت PDF  و ویدیو  راهنمای تربیت اصولی سگ

 معرفی بهترین پت شاپ برای خرید غذا و لوازم حیوانات خانگی

همه ما برای نگهداری درست از حیوانات خانگی مون نیاز به داشتن اطلاعات درست و کامل داریم.

ما در تیم پت پرس تلاش میکنیم تا این اطلاعات رو به بهترین نحو در اختیار شما قرار بدیم. شما میتونین پاسخ سوالاتتون درباره نگهداری از سگ، گربه، پرندگان و جوندگان خانگی رو در پت پرس پیدا کنین یا مستقیم از دامپزشک متخصص بپرسین.

هدف پت پرس اینه که روزی بیاد تا هیچ کدوم از حیوانات خانگی به خاطر کمبود اطلاعات ما، بیمار نشن.

 

021-91302721

شنبه تا چهارشنبه 9:30 تا 19

پنج شنبه ها 9:30 تا 16

 

 

خانه

مقالات

دامپزشک آنلاین

کتاب و فیلم

پروفایل

ما رو در شبکه های اجتماعی دنبال کنید تا از اخبار جدید باخبر بشید و باهامون در تماس باشید. ما هم از پیدا کردن دوستان جدید خوشحال میشیم.

سلام. این همون جوجه مرغ عشق است که در قسمت اول ۱۵ روزش بود. از یک پرنده فروشی خریدمش. ظاهرا والدینش از قفس فرار کرده بودند و این کوچولو داشت از سرما و گرسنگی میمرد. دلم براش سوخت و خریدمش. در حال حاضر هر چهار ساعت یکبار باید بهش سرلاک بدم. البته وقتی کوچکتر بود دفعات سرلاک دادنش بیشتر بود. اگر به امید خدا زنده ماند حسابی دستی و اهلی میشه چون با سرلاک و توسط انسان بزرگ شده دیگه هیچ ترسی از انسان نداره.اگر قسمت اولش را نگاه کنید متوجه میشوید که چقدر توی این ده روز رشد کرده.

سلام. این همون جوجه مرغ عشق است که در قسمت اول ۱۵ روزش بود. از یک پرنده فروشی خریدمش. ظاهرا والدینش از قفس فرار کرده بودند و این کوچولو داشت از سرما و گرسنگی میمرد. دلم براش سوخت و خریدمش. در حال حاضر هر چهار ساعت یکبار باید بهش سرلاک بدم. البته وقتی کوچکتر بود دفعات سرلاک دادنش بیشتر بود. اگر به امید خدا زنده ماند حسابی دستی و اهلی میشه چون با سرلاک و توسط انسان بزرگ شده دیگه هیچ ترسی از انسان نداره.اگر قسمت اولش را نگاه کنید متوجه میشوید که چقدر توی این ده روز رشد کرده.

چطور به مرغ عشق غذا بدهیم
چطور به مرغ عشق غذا بدهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *