چطور به جوجه مرغ عشق غذا بدهیم

 
helpkade
چطور به جوجه مرغ عشق غذا بدهیم
چطور به جوجه مرغ عشق غذا بدهیم

سلام. این همون جوجه مرغ عشق است که در قسمت اول ۱۵ روزش بود. از یک پرنده فروشی خریدمش. ظاهرا والدینش از قفس فرار کرده بودند و این کوچولو داشت از سرما و گرسنگی میمرد. دلم براش سوخت و خریدمش. در حال حاضر هر چهار ساعت یکبار باید بهش سرلاک بدم. البته وقتی کوچکتر بود دفعات سرلاک دادنش بیشتر بود. اگر به امید خدا زنده ماند حسابی دستی و اهلی میشه چون با سرلاک و توسط انسان بزرگ شده دیگه هیچ ترسی از انسان نداره.اگر قسمت اولش را نگاه کنید متوجه میشوید که چقدر توی این ده روز رشد کرده.

سلام. این همون جوجه مرغ عشق است که در قسمت اول ۱۵ روزش بود. از یک پرنده فروشی خریدمش. ظاهرا والدینش از قفس فرار کرده بودند و این کوچولو داشت از سرما و گرسنگی میمرد. دلم براش سوخت و خریدمش. در حال حاضر هر چهار ساعت یکبار باید بهش سرلاک بدم. البته وقتی کوچکتر بود دفعات سرلاک دادنش بیشتر بود. اگر به امید خدا زنده ماند حسابی دستی و اهلی میشه چون با سرلاک و توسط انسان بزرگ شده دیگه هیچ ترسی از انسان نداره.اگر قسمت اولش را نگاه کنید متوجه میشوید که چقدر توی این ده روز رشد کرده.

بزرگ کردن دستی جوجه ھا

 به وسیله دو سری مواد غذایی می توانید جوجه ها را بزرگ کنید:1_یک سری پودر در بازار و مغازه ھای پرنده فروشی ھست که مخصوص غذادادن به جوجه هاست(بدان پودر مکمل ھم گفته می شود) ، برای مصرف پودر و آب جوش را با ھم حل کنید و بعد از اینکه به دمای متعادل رسید (حدود 37 درجه سانتی گراد) برای تغذیه جوجه ها از آن استفاده کنید.2_یک تخم مرغ بپزید و زرده آن را جدا کنید. آن را له کرده و کمی آب جوش اضافه کنید ، چند عدد بیسکویت مادر و مغز نان باگت (یا سوخاری) به مایع اضافه کرده و در آخر کمی آرد نخودچی درون آن بریزد و تمام مخلوط را درون میکسر ریخته ، بگذارید مواد با ھم خوب مخلوط شده و کاملاً یک دست گردد.

پس از تهیه یکی از دو محلول فوق یک سرنگ 10 سی سی برداشته و یک لوله نرم و باریک و انعکاف پذیر به سر این سرنگ وصل کنید، این لوله را میتوانید از مغازه ھایی که دوچرخه تعمیر می کنند خریداری نمایید ارتفاع این لوله باید حداکثر 5 سانتیمتر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود.سرنگ را 2 تا 5 سی سی پر کنید، با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کنید و با دست دیگه لوله را آرام آرام وارد حلقش کنید و تاچینه دان پایین ببرید (بسیار مواظب باشید پرنده خفه نشود) حال این مایع را با فشار ثابت خالی کنید .اگر این کار را خیلی آرام انجام بدهید حیوان تقلا زیادی می کند و غذا را قی کرده و مجبور خواهید بود یکبار دیگر این کار را تکرار کنید (اگر نمی توانید بال زدن و حرکات پرنده را کنترل کنید می توانید آن را در یک پارچه طوری که فقط سرش بیرون بماند بپیچید و بعد بدان غذا بدهید).باید چندین بار در روز به پرنده خود به این صورت غذا بدهید. بھترین زمان برای غذا دادن به جوجه وقتیست که چینه دانش تقریبا خالی باشد( شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این قضیه گردید).پیش از ھر باز غذا دادن سرنگ را کاملاً با آب جوش و مایع ظرفشویی خوب خوب بشویید و اینکار را دوباره بعد از غذا دادن تکرار کنید.باید غذا دادن به پرنده را تا زمانی که تمام پرھایش رشد کند و کاملا بزرگ شود ادامه دهید. معمولًا این پرنده ھا باید 1 ماه و 2 ھفته تغذیه شوند ( 40 تا 45 روز _ البته این زمان تقریبیست) ؛ یک مسئله که نباید فراموش کنید این است که در این فاصله دان را در قفس بگذارید تا با کم کم از آن تغذیه کنند.ھفته ھای آخر باید تعداد دفعاتی که خودتان به پرنده غذا میدهید کم کنید تا پرنده مجبور شود خودش دانه بخورد ،جوجه شما ممکن است در این دوران مقداری ضعیف شود ولی نگران نباشید ، برایش یه مقدار تخم مرغبپزید، زرده آن را جدا کنید و فقط سفیده را رنده کنید و در قفسش بگزارید همچنین جوانه گندم و نان ترید شده در شیر و یا آب می تواند غذای کمکی خوبی در این دوران باشد .

 

این آموزش مربوط به پرورش و بزرگ کردن تمامی جوجه پرندگان مانند : مرغ عشق ، طوطی ، کبوتر ، عروس هلندی ، فنچ ، بلبل ، پاراکیت و غیره میباشد . معمولا در فصل بهار جوجه پرندگان زیادی گم میشوند و گرفتن و بزرگ کردن آنها کار عادی و انسان دوستانه ای میباشد . همچنین امکان دارد که جوجه …

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

چطور به جوجه مرغ عشق غذا بدهیم

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز

مرا به خاطر بسپار

غذای مرغ عشق مانند غذای دیگر پرندگان دارای خصوصیاتی می باشد. ما در این مقاله سعی کرده ایم این خصوصیات را کاملا به شما بگوییم.

همان طور که شما نمی توانید با آب و نان خالی زنده بمانید، مرغ عشق ها نیز قادر به تحمل جیره های خاصی که تنها از دانه و آب تشکیل شده باشند، نیستند. حتما جیره ای که تنها از یک غذا تشکیل شده باشد، چه از لحاظ مواد مغذی و چه از نقطه نظر روانی، قابل قبول نمی باشد. جیره های غذایی فقیر، موجب بروز تعدادی از مشکلات مرتبط با سلامتی شامل:

 عفونت های تنفسی

 ریزش پرها

فلسی شدن پوست

چطور به جوجه مرغ عشق غذا بدهیم

اختلالات تولید مثلی می گردد.

به علاوه، جیره غذایی نامناسب سبب کاهش طول عمر مرغ عشق نیز می شود. در ادامه به جیره مناسب مرغ عشق که توسط انجمن جهانی دامپزشکان طیور توصیه شده است، اشاره نموده ایم:

1- دانه ها، تیره گندمیان و بقولات: 50 درصد

2- میوه جات و سبزیجات به رنگ سبز تیره یا پرتقالی تیره: 45 درصد

3- پروتئین به شکل گوشت (کاملا پخته)، تخم مرغ (کاملا پخته) یا محصولات لبنی: 5 درصد

در ادامه مطلب، به حد کفایت به توضیح اجزای تشکیل دهنده جیره مطلوب مرغ عشق پرداخته ایم.

هنگام قرار دادن غذای تازه در دان خوری ، مواد غذایی باقی مانده به جهت پیشگیری از ایجاد فساد و حفط سلامتی پرنده، باید دور ریخته شوند. در حالت ایده آل، مواد غذایی موجود در قفس مرغ عشق باید هر 2 الی 4 ساعت یک بار، تعویض گردند. (هر 30 دقیقه یک بار در آب و هوای بسیار گرم). در حقیقت، مرغ عشق هنگام صبح، ظهر و شب بایستی از مواد غذایی مطلوب برخوردار گردد.

دانه ها، غلات و بقولات تشکیل دهنده جیره مرغ عشق، بایستی حاوی اقلام غذایی تازه و پاکیزه باشند. دانه ها، باید داخل ظروف خشک و تمیز ریخته شود. جهت اطمینان از وجود غذای کافی، ظرف غذای پرنده بایستی روزانه بررسی گردد. تنها به مشاهده ظاهری ظرف غذا اکتفا ننمایید. بهتر است ظرف غذا را از قفس خارج نموده و زیر نور کافی بررسی کنید. (انجام عمل مزبور بهتر است در سینک ظرفشویی یا روی سطل زباله انجام پذیرد).

در ادامه، بایستی پوسته های خالی دانه ها جدا گشته و دور ریخته شوند. انجام پدیده مذکور از این جهت حائز اهمیت است که مرغان عشق حتی در صورت تامین ناکافی مواد غذایی نیز، رفتار غیرعادی از خویش بروز نمیدهند. این گونه از پرندگان با نظافت خاصی به مصرف مواد غذایی می پردازند. به عبارتی، ایشان پوسته های خالی دانه ها را دوباره در ظرف غذا قرار می دهند. در صورت عدم دقت صاحبان، ممکن است گرسنه بمانند.

یکی از محبوب ترین مواد غذایی برای مرغان عشق، دانه ارزن می باشد. خوشه های طلایی رنگ ارزن، هم به عنوان غذای مرغ عشق و هم به عنوان اسباب بازی مورد استفاده قرار می گیرد. البته به سبب وجود ذخایر چربی در ارزن، بهتر است جهت پیشگیری از وقوع چاقی، از تغذیه افراطی مرغ عشق با ارزن خودداری نمایید.

از دیگر غلات و بقولاتی که جهت تغذیه مرغ عشق بکار می روند، می توان به غلات صبحانه غیر شیرین، نان گندم و لوبیا، برنج و پاستای پخته اشاره نمود.

دانه های گیاهان چه به صورت خشک، چه به صورت خیس خورده و باد کرده و چه به حالت جوانه زده، غذایی مناسب برای مرغان عشق می باشند. البته دانه های جوانه زده، به سبب تامین پروتئین کامل، بهتر هستند. مرغان عشق در طبیعت از دانه ها و مواد گیاهی گوناگون تغذیه می نمایند. منقار آن ها جهت شکستن و خرد نمودن دانه های کوچک اختصاصی شده است. (برخی مرغان عشق قادر به شکستن دانه 21 نوع گیاه مختلف هستند). چنان چه به فضای داخلی منقار بالایی مرغ عشق توجه فرمایید، با برآمدگی های کوچکی که جهت گرفتن و خرد نمودن دانه ها اختصاصی گشته اند، مواجه خواهید شد.

گاه، برخی از صاحبان پرندگان زینتی در خصوص تشخیص دانه های تازه از کهنه، دچار مشکل می گردند. برای تشخیص دانه های تازه از کهنه، بهترین شیوه سبز نمودن تعدادی از آن ها در آب می باشد. بدین منظور، بایستی دانه ها را به صورت یکنواخت در آب پخش نموده و موارد اضافی را خارج نمایید. 2 تا 3 روز بعد، دانه های تازه جوانه خواهد زد، در حالی که دانه های کهنه تغییری نخواهند نمود. پس از جوانه زدن دانه ها، می توانید از آن ها جهت غذای مرغ عشق خویش بهره گیرید. البته، بایستی دقت نمایید که از دانه های جوانه زده ای که بوی نامناسب می دهند یا کپک زده شده اند، جهت تغذیه پرنده استفاده نکنید. (دانه های کپک زده، سبب بیماری پرنده خواهند گشت).

سبزیجات پرتقالی تیره یا سبز تیره و میوه جات، حاوی ترکیبات پیش ساز ویتامین A می باشند. ویتامین A ، جزء مهمی از جیره غذایی پرندگان محسوب می شود، اما متاسفانه دانه ها، غلات و بقولات، فاقد ترکیبات ویتامین گفته شده هستند. ویتامین A از رخداد عفونت پیشگیری نموده و موجب حفظ سلامتی چشم، دهان و دستگاه تنفس می گردد. سبزیجات و میوه جات غنی از ترکیبات پیش ساز ویتامین A، شامل مواردی چون هویچ، سیب زمینی شیرین، سیب زمینی هندی، کلم بروکلی، فلفل قرمز خشک و اسفناج می شوند.

صاحبان گرامی، بایستی میوه جات و سبزیجات تازه را به قطعات کوچک و مناسب، جهت تغذیه مرغ عشق تقسیم نمایند. برای نمونه، هویچ خرد شده یا پخته، سیب زمینی هندی بخارپز یا پخته و سیب زمینی شیرین، جهت غذای مرغ عشق بسیار مناسب می باشند. سبزیجات و میوه جات پخته، بایستی خنک شده (معادل درجه حرارت اتاق) و سپس به پرندگان زینتی ارائه گردند.

برخی از پرندگان، به سبزیجات و میوه جات کنسرو شده یا یخ زده علاقه مند می باشند. علاقه مندی ایشان به ترکیبات اخیر به دو شکل بروز می یابد:

الف- بلع و مصرف سبزیجات و میوه جات کنسرو شده یا یخ زده

ب- سایش و مالش منقار به بافت حریره مانند مواد غذایی مذکور

لازم به ذکر است، مقادیر فراوان سدیم موجود در مواد غذایی کنسرو شده، ممکن است برای مرغ عشق خطرناک باشد. توصیه ما به خوانندگان گرامی، استفاده از محصولات غذایی (میوه جات و سبزیجات) تازه می باشد. عموم مرغان عشق به میوه جات دانه دار همانند انجیر و توت فرنگی بسیار علاقه مند هستند. لذا، مناسب است گاهی اوقات از میوه جات دانه دار برای غذای مرغ عشق ها و این دسته از پرندگان استفاده نمایید.

جهت تامین نیاز پروتئینی مرغ عشق، خوانندگان محترم می توانند علاوه بر گوشت (کاملا پخته)، از توفو، ماهی تن غوطه ور در آب، تخم مرغ پخته یا املت شده، پنیر روستایی، ماست (غیر شیرین) و پنیر و کم چرب نیز، بهره مند گردند. در غذای مرغ عشق با فرآورده های لبنی زیاده روی نکنید. دستگاه گوارشی مرغ عشق، فاقد آنزیم لاکتاز می باشد. مرغ عشق نمی تواند به طور کامل از مزایای مواد غذایی لبنی استفاده نماید.

این روزها نگهداری از پرندگان زینتی از محبوبیت خاصی برخوردار است. در این میان طوطی سانان به دلیل تقلید صدا و سخنگو بودن بسیار جذاب هستند. صاحبان بسیاری از این پرندگا …

انتخاب غذای کبوتر تقریبا برای اکثر افرادی که به نگهداری این پرنده مشغول هستند کار آسانی نیست. البته منظور ما انتخاب اصولی و صحیح دان برای کبوترهاست. در این مقاله قر …

افرادی که اهل نگهداری از پرنده در منزل هستند، می دانند که نگهداری مرغ مینا چقدر سرگرم کننده و هیجان انگیز است. یکی از پرنده های پرشور و بامزه برای نگهداری در منزل، …

تغذیه پرنده ها و رعایت اصول غذایی آنها، یکی از موارد مهم در نگهداری از پرندگان خانگی است. اگر شما مشغول نگهداری و پرورش مرغ مینا هستید، باید با غذای مرغ مینا آشنایی …

کارشناسان شرکت در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود

سلام. من سه جفت مرغ عشق دارم که گروهی زندگی میکنن توی دو تاقفس. یک جفتشون مولدهستن و حدودچهل روز پیش برای اولین بار دوتا جوجه دادن. الان بازم تخم گذاشته ولی فکرمیکنم نطفه نداره.غذاشونم کتان، ارزن، جوانه گندم و تخم مرغ میدم، سری قبل تره و جعفری و هویجم داده بودم ولی این بار نه. میشه لطف کنین بگین چرا نطفه ندارن واینکه تو دوران تخمگذاری چه تغذیه ای رو پیشنهاد میکنید؟ ممنون از لطف شما که پاسخگوی سوالات هستید

سلام دوست عزیز طبق گفته شما، سری قبل به مرغ عشق ها رسیدگی خوبی داشته اید؛ ولی این دفعه مواد غذایی لازم را در اختیار پرنده ها قرار نداده اید. همان مواد غذایی که گفتید در ابتدا، بهترین برنامه غذایی برای زمان جفت گیری مرغ عشق هاست.

سلام من میخواهم یک جفت مرغ عشق بخرم از کجا بفهمم آنها تخم میزارن و بچه دار میشن راهنمایی کنید لطفا

سلام دوست عزیز پیشنهاد میکنیم از مرغ عشق های جوان استفاده کنید تا پس از مدتی نگهداری و رسیدگی، شروع به تخمگذاری کنند و مطمئنا عملکرد بهتری خواهید داشت.

سلام ممنونم بابت این اطلاعاتتون اگر جوجه مرغ عشق ها کمی بزرگ باشن میشه بهشون سویا داد یا نه؟

چطور به جوجه مرغ عشق غذا بدهیم

سلام دوست عزیز بله میشود ولی پیشنهاد میکنیم به غیر از غذای اصلی مرغ عشق که ارزن است بقیه مواد غذایی به صورت متناوب در اختیار پرنده قرار بگیرد.

سلام مرغ عشق من دونه های ارزنشو از دون خوری میریزه کف قفس میشه لطفا علتشو بگید؟ ممنونم ازلطفتون که پاسخ میدین .

سلام فرید عزیز دانخوری پرنده را خیلی پر نکنید و هر روز با کمی فوت کردن پوسته های ارزن را خارج کنید تا پرنده خیلی دنبال دانه نگردد و ارزن ها را از دانخوری خارج نکند.

سلام ی مرغ عشق گرفتم ازکجا بدونم نریاماده

سلام دوست عزیز اگر مرغ عشق بالغ شده باشد بالای نوکش آبی رنگ میشود.

سلام مرغ عشق ماده ام همش داخل لانه میره و نر بهش غذا میده ولی شب ها ماده میاد بیرون لانه میخوابه بعد دوباره صبح میره داخل لانه. من بهشون ارزن و کمی تخم کتان و هفت تخم با کمی کاهو و هویج میدم. میخواستم بدونم کی تخم میذارن؟ و لازمه غذای دیگری بهشون بدم؟؟

سلام دوست عزیز میتوانید از تکه های سیب و تخم مرغ آبپز هم استفاده کنید البته کم و به صورت متناوب. مواردی که شما به آن اشاره کردید نشانه های بلوغ جنسی است و هر زمان که شروع به جفت گیری کنند چند روز بعد تخمگذاری خواهند کرد.

سلام من دو هفته است که جفت مرغ عشق خریدم اصلا داخل آشیانه نمیرن و دایم یک جا نشستن جه مشکلی دارن

سلام دوست عزیز احتمالا پرنده های خریداری شده شما سن کمی دارند و باید بیشتر صبر کنید تا پرنده ها به بلوغ جنسی برسند که حدود 3 ماه خواهد بود.

سلام من ی جفت مرغ عشق دارم چند روزی هست که ی تخم گذاشته و مرغ ماده روی تخم میشینه ایا امکان داره که بازم تخم بزارن بعدش باید قفس مرغ عشق ها رو شب من به داخل خونه میارم مشگلی داره یا خیر با تشکر

سلام دوست عزیز معمولا مرغ عشق ها 4 و 5 یا حتی بیشتر تخمگذاری میکنند به شرط این که از نظر تغذیه و جا در شرایط مطلوب باشند. بهتر است از اول فضایی را برای پرنده در نظر بگیرید که احتیاجی به جابجایی نداشته باشند.

سلام وقت شما بخیر من دو روزه که یک جفت مرغ عشق خریدم ماده روی دوتا تخم خوابیده جابجایی با ماشین و منزل جدید باعث میشه که تخم ها جوجه نشن ؟؟؟ و اینکه الان که روی تخم خوابیده به جز ارزن و مولتی ویتامین در آب چه غذاهایی بهشون بدم که مست نشن ؟ و نیاز هست که وان آب براشون بزارم ؟ و آخر اینکه میشه قفسشون رو در گلخانه ی پر از گل که کولر آبی داره و نورگیره بزارم ؟ رطوبت و باد کولر آبی و رفت و آمد دو سه بار در روز در گلخانه برای نگهداری از گیاهام مشکلی براشون ایجاد نمیکنه؟؟؟

سلام چون پرنده خیلی تحرک ندارد همان غذای ساه ارزن در این زمان کافیست. برای آبتنی مرغ عشق ها اصلا چیزی در قفس نگذارید. اگر گلخانه هوای خوبی از نظر دمایی دارد خوب است ولی جایی مرغ عشق ها را قرار دهید که باد مستقیم کولر به آن ها نخورد و در زمانی که پرنده تخمگذاری کرده است جابجا نشوند.

سلام راهنمایی و اطلاعاتتون بسیار عالی و مفید بود ، ممنون

سلام.خسته نباشید.من یه جفت مرغ عشق خریدم.زمانی که خریدم تخم داشتن.و توی لانه همـمیرفتن.وقتی اوردمشون خونه چند باری جاشونو عوض کردم.داخل لانه میرفتن.ولی الانـ نمیرن.علاوه بر این تخم رو از لانه انداختن بیرون.البته من تخم رو وگدوباره داخل لانه گذاشتم.دیگه داخل لانه نرفتن.میشه راهنماییم کنید.چیکار کنم؟؟؟فکر می کنمـخیلی بهشون استرس دادم.تخم رو از توی لانه بردارم.؟؟؟ اویل وقتی سمت قفس می رفتمـ خیلی سر و صدا می کردن.اما الان هر کاری می کنم هیچ تحرکی ندارن.یه جا می ایستن.

سلام دوست عزیز تخم مرغ عشق ها دیگر ارزش ندارند و تبدیل به جوجه نخواهند شد. در زمان تخمگذاری مرغ عشق ها نباید جای پرنده عوض شود چون استرس می گیرند و دیگر روی تخم نمی خوابند. پیشنهاد می کنیم صبر کنید تا شرایط برای پرنده آرام شود و فقط به غذای مرغ عشق ها رسیدگی کنید و از جابجایی و تغییرات ناگهانی بپرهیزید تا پرنده ها مجددا تخمگذاری کنند.

سلام من ٣ هفته پیش یک مرغ عشق پیدا کردم با جستجو در گوگل تشخیص دادیم ماده است بعد از یک هفته یک مرغ عشق نر خریدیم که تنها نمونه اما اصلا سازگاری نداره همش نر رو نوک میزنه اوایل حتی نمیزاشت مرغ نر غذا بخوره مرغ عشق نر خیلی پر جنب و جوشه اما اصلا سر و صدایی نداره یبار داشت ریز ریز میخوند ماده نوکش زد دیگه نمیخونه و اینکه ماده یهو شروع میکنه جیغ زدن نر رو میترسونه چیکار کنم ؟؟؟!!!

سلام دوست عزیز مرغ عشق ماده شما سن بیشتری دارد و آماده جفت گیری است ولی مرغ عشق نر که خریداری کردید سن کم دارد و به بلوغ جنسی نرسیده است. مرغ عشق ها را تو قفس جدا کنار هم بزارید تا نر آماده جفتگیری شود و از نظر تغذیه هم بیشتر رسیدگی کنید.

شما باید نر رو اول در یک قفس جدا کنار ماده قرار دهید تا عادت کنند و بعد در یک قفس بیاندازید

با سلام.من ی روزه ی جفت مرغ عشق خریدم فروشنده میگه 4ماهشونه.میخواستم بدونم سن بلوغ جنسی مرغ عقشا چند ماهگیه؟ در ضمن اینا خواهر برادرن از نظر جفت گیری با هم مشکل خواهند داشت یا نه؟

سلام دوست عزیز سن جفت گیری مرغ عشق ها حدود 6 ماه است که این موضوع به مسائل پرورشی هم بستگی دارد. خواهر و برادر بودن مرغ عشق ها در نسل اول برای جفت گیری مشکلی پیش نمی آورد.

سلام من الان نزدیک یک سال که دوتا مرغ عشق خریدم تازگی ها کم اشتها شدن وغذاهایی که قبلا در ظرف غذا شون می ذاشتم مثل تخم مرغ اب پز. هویج. سیب. وارزن میخوردند تازگی ها از ظرف غذا غذا هاشون رو بیرون می ریزند . وقتی که در اتاق پروازشون شون میدم گچ دیوار. کاغذ. و مقوا را می خورند و همین طور پر ریزی دارند علتش چیست

سلام دوست عزیز مرغ عشق های شما دچار کمبود مواد معدنی و ویتامین هستند. کمی مولتی ویتامین در آب بریزید البته مولتی ویتامین همراه با مواد معدنی هم هست. از پرنده فروشی ها درخواست خرید کف دریا کنید و در لانه قرار دهید.

سلام چه نوع مواد غذایی بیشتر از همه پروتئین دارد که البته بتواند اون مواد را بخورد

سلام دوست عزیز غذای اصلی مرغ عشق ارزن است ولی از سبزیجات و میوه ها هم استفاده کنید. در زمان آمادگی برای جفت گیری از تخم مرغ آب پز که پروتئین بالایی دارد هم می توانید استفاده کنید.

سلام من تازه یه مرغ عشق خریدم خیلی جوجه اس چی باید بهش بدم؟؟ ارزن میتونه بخوره؟؟

سلام دوست عزیز غذای جوجه مرغ عشق ها اگر بتوانند خودشان غذا بخورند مشکلی ندارد که ارزن باشد.

ارزن ریز

سلام حدود سه هفته هست مرغ عشق گرفتم مرغ ماده دنبال مرغ نر می انداخت و اونو میزد منم یکهفته از هم جداشون کردم دیروز پیش هم انداختمشون ولی دوباره مرغ ماده قصد زدن مرغ نر رو داره چیکار کنم گاهی اوقات نوک هم دیگ رو میگیرن غذا هم بهشون جعفری گشنیز یونجه تخم کتان میدم

سلام دوست عزیز در نگهداری مرغ عشق به صورت تک جفتی داخل قفس این موارد که تعریف کردید پیش می آید. اگر از غذاهایی مثل کاهو و تکه های سیب و هویج استفاده کنید و فعلا تخم مرغ ندهید تا پرنده ها مستی نکنند بهتر است.

سلام من دوتا مرغ عشق دارم تخم گذاشتن الان جوجه شده ولی چون مرغ عشق نر بچه هارو اذیت میکرد اونو از قفس جدا کردم گذاشتم یه قفس دیگه ، نمیدونم تا کی جدا باشن از هم لطفا راهنمایی کنین ممنون

سلام مرغ عشق نر کمی مستی می کند. بهتر است که جدا کردید. تا زمانی که جوجه مرغ عشق ها خوشان بتوانند غذا بخورند مرغ عشق نر جدا باشد بهتر است.

سلام مرغ عشقام تخم مرغ و میوه نمیخورند چجوری عادتون بدم که بخورند و تخم بزارن؟

سلام دوست عزیز از میزان کم شروع کنید و ویتامین محلول در آب برای مرغ عشق ها تهیه کنید.

سلام من یک جفت مرغ عشق تقریبا یک ساله دارم و همه ی این موارد رو امتحان کردم ولی تخم نمی زارن البته چند ماه پیش تخم گذاشتن ولی اونی که ازش پرنده هارو خریدم گفت چون برای اولین بار تخم گذاشتن تخم هاشون رو بنداز بیرون

احتیاجی به بیرون انداختن تخم مرغ عشق ها نبود. بعضی اوقات که مرغ عشق ها به صورت تک جفتی نگهداری می شوند تخمگذاری نمی کنند ولی شرایط محیطی و غذایی و نور خیلی برای تخمگذاری پرنده موثر است. اگر همان شرایط که مرغ عشق ها تخمگذاری کردن ایجاد شود دوباره پرنده تخمگذاری خواهد کرد.

سلام خسته نباشید من مرغ عشقام دوبار تخم کردن یه بار که ۲۵ روز موند تخما جوجه نشد خراب شد این سری هم مرغ عشق ماده تخم کرده ولی زیاد از لونه بیرون میاد زیاد تو لونه نمیمونه بعد من هر روز تخم مرغ کاهو سیب میدم نمی دونم مشکلش کجاس

سلام زمانی که مرغ عشق ها اقدام به تخمگذاری می کنند نباید تخم مرغ و غذاهای مقوی به آن ها بدهید چون پرنده قبل از به دنیا آمدن جوجه ها آماده جفتگیری و تخمگذاری مجدد می شود.

سلام. ممنون از اطلاعات مفیتون.من مرغ عشقم رو در فضای آزاد خونه رها میکنم و خیلی عادت کرده و سختشه بره تو قفس ولی شبها و دو سه ساعت در روز تو قفسه. و اینکه دوسه ماهه خریدمشون ولی تخم نمیزاره و تو لونه مخصوص تخم گذاری هم نمیره و خیلی بی قراره. ممنون میشم راهنمایی کنید.

سلام دوست عزیز با توجه به توضیحات شما ظاهرا شما فقط یک پرنده دارید ولی اگر پرنده های شما جفت هستند کمی از نظر غذایی رسیدگی بیشتر کنید و صبر کنید تا پرنده ها آماده جفت گیری شوند.

با سلام .ممنون از مقاله پر بارتون.من دو هفته ای هست که یک جفت مرغ عشق خریدم.آیا موقعی که می خوام غذای دیگه ای بهشون بدم باید دانه ارزن رو از قفس بردارم آخه غیر از ارزن چیزه دیگه نمیخورن.در ضمن اکثرا تو لونه هستن بندرت میان بیرون.آیا لونشونو از قفس بردارم؟مرسی اگه راهنماییم کنید

سلام دوست عزیز ارزن جزو اصلی ترین غذای مرغ عشق های داخل قفس است. میتوانید آن را بردارید ولی حتما بعد از چند ساعت مجددا دانخوری را به داخل قفس برگردانید.

سلام یه جفت مرغ عشق خریدم جوجه هستن سنش نمیدونم چقدره ولی دم بلند نداره خیلی کوچیک و کوتاه هست مرغ عشق نر خیلی سرحال تر از ماده است از دست فروش خریدم تو آزادگان غذا فقط و فقط ارزن میخوره اصلا تخم مرغ آب پز و سیب لب نمیزنه چجوری بهشون میوه بدم که بخورن کف دریا براشون بخرم یا لازم نیست

سلام دوست عزیز در خوردن پرنده ها برای چیزهای دیگر عجله نکنید. اول هر دو تا سه روز یکبار از مولتی ویتامین در آب آشامیدنی آن ها استفاده کنید سپس به مقدار کم از برگ کاهوی سبز و بعد تکه های سیب و بعد از آن ها هویچ و تخم مرغ به مقدار کم و به صورت متناوب برای آن ها قرار دهید تا کم کم به غذای جدید عادت کنند.

سلام مرسی از این مطالب پر بار من سه روز هست مرغ عشق خریدم ولی هیچ سر صدایی وهیچ واکنشی نسبت به هم نشون ندادن

سلام دوست عزیز ممکن است پرنده های شما به سن بلوغ جنسی نرسیده باشند. البته جا به جایی هم پرنده را دچار استرس می کند.

سلام . من چند سال است ک مرغ عشق دارم ولی فقط با ارزن تغذیه شدن الان چجوری ب سبزیجات عادتش بدم؟ یه بار براش هویج و سیب گذاشتم حتی یه ذره هم نخورد ممنون از راهنماییتون

سلام دوست عزیز باید این کار را کم کم و به صورت متناوب ادامه دهید تا پرنده به خوردن سبزیجات و… عادت کند که بسیار برای آن مفید است.

سلام. من نمیدونم این مواد رو به چه صورت بهشون بدم‌.تو قفس بذارم یا توی محفظه بیرونی که توی جداره قفس آویزون کردم. در ضمن هرچی سبزیجات میذارم اصلا نمیخورن خشک میشه!میگم شاید درشت خرد میکنم اینجورن؟ مرغ ماده زیاد میره تو لونه یعنی وقت تخم گذاریشه؟

سلام شما به صورت متناوب این مواد غذایی را در کف قفس قرار دهید و احتیاج به خورد کردن هم ندارد. چون مرغ عشق نوک قوی دارد. ولی صبر کنید تا پرنده عادت کند.

سلام دوست عزیز حدود ۳ ماه پیش یک جفت مرغ عشق خریدم ،لانه هم براشون گذاشتم اما تخم نذاشتن آیا مشکل خاصی وجود داره یا این موضوع طبیعی هست؟

سلام کمی صبر کنید و از نظر غذایی به پرنده ها رسیدگی کنید. شاید در زمانی که شما آن ها را خریداری کردید جوجه بوده اند پس صبر کنید تا به بلوغ جنسی برسند.

سلام من یه هفته است مرغ عشق خریدم چشاشون کاملا مشکی اما مرغ عشق نر یکمی پاهاش تیرست نمی دونم جونه یا پیر؟

سلام دوست عزیز با مشخصاتی که شما دادید نمی شود تشخیص سن پرنده را دارد.

سلام ببخشید من دیروز یه مرغ عشق پیدا کردم نمیدونستم چی میخوره واسه همین یکم بهش لکلک دادم ولی الان چیزای دیگه هم جلوش گذاشتم ولی فقط لکلک میخوره . چی کار باید بکنم ؟؟؟

سلام دوست عزیز غذای اصلی مرغ عشق ارزن است و از جوانه گندم، کاهو، هویج، سیب و سبزیجات مختلف هم به صورت متناوب استفاده کنید.

سلام خسته نباشید ب جز ارزن از چ دونی میشه استفاده کرد ک توجیح اقتصادی داشته باشه برای تولید انبوه مرغ عشق ممنون

سلام دوست عزیز غذای مرغ عشق ها تنوع زیادی دارند . می توانید به تناوب از هویچ، تکه های سیب، برگ کاهو، کلم، کلم بروکلی و برنج های مانده که با آب جوش چربی شان از بین رفته باشد استفاده کنید. ولی ارزن باید به صورت دائم جزو برنامه غذایی آن ها باشد.

سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون من دوهفته ست یه جفت مرغ عشق گرفتم که هیچ سبزی ای به غیراز کاهو اونم خیلی کم نمیخورن میشه راهنماییم کنید علتش چیه؟ممنونم

سلام دوست عزیز کم کم مرغ عشق خود را عادت به غذاهای مختلف بدهید و از جعفری، کلم بروکلی، تکه های سیب و هویج هم استفاده کنید.

سلام .ممنون از اطلاعاتتون .من یک جفت مرغ عشق دارم که زمانی که تخم میگذاره بعد از مدتی اون رو از لانه بیرون میندازه . 1-آیا مشکل از تغزیه هست ؟من مولتی ویتامین هفته ای یک بار در آب و سفیده تخم مرغ 2 روز یک باز را شروع کردم 2-آیا در لانه آنها باید چیزی گذاشت ؟منظور الیاف هست 3-دقیقا میوه چه باید داد ؟پخته یا خام ؟

سلام دوست عزیز زمانی که پرنده تخمگذاری کرد باید تخم مرغ و غذاهای پرکالری را از برنامه غذایی مرغ عشق ها حذف کنید. در غیر اینصورت پرنده احساس مستی گرده و قصد جفت گیری مجدد می کند. احتیاج نیست چیزی داخل لانه قرار دهید. برگ سبزی جعفری، اسفناج، برگه کاهو، تکه سیب، هویج و کلم بروکلی به صورت متناوب در اختیار مرغ عشق ها قرار دهید.

مطالب بسیار عالی است ممنون

سلام دوست عزیز از این که مقاله برای شما مفید واقع شده است بسیار خرسندیم.

بلدرچین دماوند سایر پرندگان غذای مرغ عشق و بهترین جیره غذایی برای مرغ عشق

پیوستن به کانال تلگرام و دنبال کردن صفحه اینستاگرام شرکت بلدرچین دماوند

شماره تماس خود را وارد کنید.کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

شماره همراه خود را وارد نمایید تا کد تایید برایتان ارسال شود

لطفا کد 4 رقمی ارسال شده را وارد نمایید

گروه بلدرچین دماوند در سال 1388 با مشارکت جمعی از متخصصان علوم مختلف در استان تهران تشکیل شد. این شرکت در تولید انواع دستگاه جوجه کشی با کیفیت و قیمت مناسب، لوازم پرورش و تکثیر پرندگان و ارائه مشاوره رایگان در حوزه نگهداری طیور فعالیت دارد.

برای دریافت آخرین اخبار و مقالات ایمیل خود را وارد کنید

تمامی حقوق برای وب سایت محفوظ می باشد .


https://dquail.com/wp-content/uploads/2018/04/feeding-bird-love.mp3Downloads-icon


دفترچه راهنمای جدیدDownloads-icon


دفترچه راهنمای قدیمDownloads-icon

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام – پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تغذیه دستی جوجه پرندگان تنها یک راهکار جایگزین برای جوجه پرندگانی است که از پدر مادر خود جداسازی شده‌اند، تغذیه دستی جوجه پرندگان دارای مزایای خاصی است. جوجه‌های پرندگانی که با دست تغذیه می‌شوند می‌توانند به یک حیوان خانگی کاملاً دست‌آموز مبدل گردند، اینگونه پرندگان به‌طور کامل با انسان رفتار اجتماعی مطلوبی دارند. جوجه پرندگانی که با دست تغذیه می‌شوند بدون هیچ‌گونه ترسی از انسان و یا دیگر خطرات بالقوه مانند گربه، سگ و کودکان به راحتی رشد می‌کنند.

اما لازم است بدانید تغذیه دستی یک مسئولیت بزرگ است و نیاز به زمان، صبر و تعهد کامل دارد. جوجه پرنده در مراقبت از خود به‌طور کامل برای همه چیز به شما متکی هستند هرگونه کوتاهی در این امر می‌تواند باعث بخطر افتادن سلامت و جان پرنده گردد.


زمان مناسب تغذیه دستی جوجه پرنده

درهر زمانی می‌توان جوجه را از والدین خود جداسازی نمود اما این شرایط فقط در مواقع خاص امکان‌پذیر است مخصوصاً زمانی که سلامت جوجه در خطر باشد و بهتر است در صورتی که جوجه در امنیت به سر می‌برد از انجام این اقدام پرهیز نمایید، بهترین زمان برای جدا‌سازی جوجه از والدین خود ۳ هفتگی است یک زمان کاملا ایده‌ال، اما لازم است بدانید جوجه پرندگان با سن بالاتر همیشه پس از جداسازی در پذیرش غذای دستی رغبت کمتری دارند و باعث به چالش کشیدن نگهدارندگان خود می‌گردند.


مکان نگهداری مناسب جوجه پرنده

چطور به جوجه مرغ عشق غذا بدهیم

دما و رطوبت دقیق برای رشد بهینه جوجه پرندگانی که تازه از تخم در آمده‌اند یک امر کاملاً ضروری است. در ابتدا رطوبت نسبی محیطی بیش از ۵۰درصد مورد نیاز است. (۹۷ درجه فارنهایت) (۳۵_ ۳۶ سانتی‌گراد) برای جوجه‌های بدون پر باید این مقدار تا ۹۵ درجه فارنهایت (سانتیگراد۳۴ الی۳۳) ثابت باشد. جوجه‌های با سن بالاتر نسبت به نوسانات درجه حرارت محیط مقاوم‌تر هستند. درجه حرارت را می‌توان هر ۲ – ۳ روز بر مبنای رشد پرنده یک درجه کاهش داد. (۸۵ فارنهایت) (۲۴الی۳۰ درجه سانتی‌گراد) با توجه به رشد پرهای جوجه پرندگان (رشد پر و بال جدید بر مبنای رشد) ۷۵درجه فارنهایت یک دمای کاملاً مطلوب و خوب است.

به‌طور کلی جوجه پرنده زمانی که پر‌هایش کامل گردیده وخود قادر به تغذیه نرم است را می‌توان در دمای اتاق نگهداری نمود. تا زمانی که جوجه بزرگ نگردیده نیاز است مداوم اورا نظارت نمایید. تکان بال و یا افتادگی بال، نفس نفس زدن بیش از حد نشان می‌دهد دمای محیط بیش از حد گرم است. لرز و چمبه زدن (درهم تنیدن) بیانگر آن است که دمای محیط سرد است. رشد ضعیف یا هضم ضعیف (دفع مدفوع با تاخیر) می‌تواند نشان ازسلامت ضعیف باشد (مانند عفونت‌های دستگاه گوارش)، که بیانگر نادرست بودن تهیه فرمول تغذیه دست‌ساز است، درجه حرارت نامناسب فرمول تغذیه و یا دمای محیط نامناسب و رطوبت از دیگر موارد است که باید مد نظر قرار گیرد.

جوجه‌هایی که با روش دستی پرورش داده می‌شوند زمانی در سلامت کامل به حیات خود ادامه می‌دهند که به دقت گردش هوا، دما و رطوبت تنظیم گردد. حوله کاغذی، پوشک بچه، حوله دست و یا دیگر ادواتی که داری جنس نرم هستند و یا محصولات یکبار مصرف با جنس لطیف می‌تواند بهترین گزینه نظافتی امن، پاک وخشک برای جوجه پرندگان باشند. اگر ازاین گونه پوشش‌ها برای زیر پرنده استفاده می‌نمایید می‌بایست مداوم تعویض و یا تمیز گردند تا از بروز بیماری‌های انگلی و باکتریایی که می‌توانند سلامت پرنده را با خطر مواجه سازند تا حدود بسیار زیادی پیشگیری نمود. استفاده از زیر بستر‌هایی که بیش از حد صاف و لیز می‌باشند، می‌توانند موجب ایجاد عارضه جبران‌ناپذیری در پاهای جوجه پرندگان گردند (معلولیت، انحرافات و بدشکلی دائمی و گسترش عارضه). لازم است دقت نمایید که هر چیزی در اطراف محل نگهداری جوجه پرنده که موجب می‌شود بال و پاها در آن گیر نماید یک عامل آسیب‌رسان تلقی می‌گردد که می‌توانند موجب سانحه یا نقص شوند (ایمن‌سازی محیط نگهداری را در تمامی مراحل رشد جوجه پرنده مد نظر قرار دهید)


خوراک جوجه پرنده چیست؟

رژیم‌های تغذیه تجاری متعددی، امروزه در دسترس وجود دارد. یک رژیم غذایی مناسب با پرنده خود را انتخاب کنید وتا زمانی که جوجه بزرگ گردد و خود قادر به تغذیه شود از آن استفاده نمایید.هرگونه تغییر در رژیم غذایی ممکن است باعث استرس در هضم جوجه گردد. این بسیار مهم است که این موضوع را بایک دامپزشک متخصص در امرپرندگان در میان بگذارید.


بیشتر بدانیم:


تغذیه جوجه قناری


روش ساخت سرلاک برای قناری


شناخت فضله پرندگان و تشخیص بیماری‌ها


تهیه غذای جوجه دستی

تمام مواد غذایی مورد مصرف باید تازه برای هر وعده تغذیه آماده گردند. نگهداری مواد غذایی اضافی برای تغذیه بعدی می‌تواند یک مکان ایده‌آل برای باکتری‌های مضر و رشد مخمرهای خطرناک باشد. هر غذای آماده قبل از ارائه به جوجه پرنده باید با دمای استاندارد گرم شود و حتماً پس از گرم نمودن باید به‌طور کامل نقاط داغ و سرد باهم مخلوط و ترکیب شوند و به دمای یکنواخت برسند. سعی کنید برای رسیدن به دمای غذایی همگن (یکنواخت) ازیک دماسنج دقیق استفاده نمایید ۱۰۲ الی ۱۰۶ درجه فارنهایت (۳۹ – ۴۱ سانتی‌گراد) می‌تواند یک دمای مناسب برای تغذیه جوجه پرنده باشد.

مواد غذایی که بیش از حد گرم شده باشند موجب سوختگی‌های شدید اجزای داخلی بدن جوجه پرنده می‌گردد و به همان نسبت اگر تغذیه بیش از حد سرد باشد توسط جوجه پرنده پذیرفته نخواهد شد و یا به خوبی هضم نمی‌شود. به طورکلی، تغذیه جوجه پرندگان، باید پوره‌ای شکل و کمی رقیق باشد. جوجه چندروزه نیاز به یک مخلوط رقیق (۹۰درصد آب استریل) دارد این به آن عنوان است که هنوز جوجه پرنده از از کیسه زرده استفاده می‌کند. جوجه پرندگانی که از یک یا دو روز سن آنها بالاتر است باید تغذیه‌ای با ۷۰درصد آب داشته باشد این بدان معناست که هرچه جوجه سنش بلاتر می‌رود می‌بایست از رقیق بودن تغذیه به میزان کمی کاسته شود.

به عنوان یک ابراز کاربردی در تغذیه جوجه پرندگان سرنگ (بر مبنای جسته جوجه پرنده سرنگ مناسب تهیه نمایید) می‌تواند یک ابزار تغذیه ارجح باشد، اما برخی افراد هنوز هم ترجیح می‌دهند که از یک قاشق کوچک که سر آن خم کرده‌اند استفاده نمایند. اما یکی از مزیت‌های سرنگ این است که می‌توان حجم تغذیه جوجه پرنده در هر وعده را بصورت دقیق ثبت نمود. نگارش و تهیه یک نمودار تغذیه روزانه مهم است.

جوجه پرندگان در حالت طبیعی برای درخواست غذا به‌سرعت سر خود را در جهت بالا و پایین حرکت می‌دهند که بهترین زمان برای تغذیه جوجه است اما نیاز است قبل از تغذیه به آرامی با انگشت دست گوشه نوک جوجه پرنده را لمس نمایید این عمل باعث می‌شود جوجه پرنده سر خود را تا حد ممکن بالا آورده و ثابت نگه دارد و پس از آن نوک خود را برای دریافت غذا باز می‌نماید که در این هنگام می‌توان جوجه را بدون هیچ خطری تغذیه نمود. دراین حالت مسیر نای بسته است و مقدار زیادی از مواد غذایی را می‌توان نسبتاً به سرعت به جوجه پرنده داد.

اگر جوجه پرنده رغبتی به دریافت تغذیه نشان نمی‌دهد و پس از مدتی اقدام به دریافت تغذیه می‌کند این عمل می‌تواند زنگ خطر و هشداری برای فرد نگهدارنده باشد که جوجه پرنده آمادگی دریافت تغذیه را ندارد ودر صورت دادن تغذیه در این مواقع به نای و ریه جوجه پرنده وارد می‌شود و احتمال خفگی و مرگ وجود دارد. بهترین زمان برای تغذیه زمانی است که کیسه ذخیره غذایی جوجه پرنده از تغذیه قبلی خالی گردیده باشد و زمانی جوجه پرنده سیر شده است، که کیسه ذخیره جلو قفسه سینه در قاعده گردن او برآمده و آویزان باشد که نشان‌گر از قطع تغذیه تا نوبت بعد است.


چه زمان و چه مقداری به جوجه پرنده غذا بدهیم؟

مقدار و دفعات تغذیه بستگی به سن و رشد و نوع تغذیه مورد مصرف پرنده دارد. تعداد در خواست تغذیه در جوجه پرندگان کم سن بیشتر از جوجه پرندگان با سن بیشتر است. در زیر دستورالعمل زمانی تغذیه می‌پردازیم.

۲۴ ساعت اول حیات جوجه پرنده: جوجه پرنده تازه از تخم در آمده، دارای کیسه زرده است که این کیسه تا ۱۲ ساعت اولیه حیات او منبع اصلی مواد مغذی مورد نیازبدنش است.

جوجه‌های کمتر از یک هفته باید ۶الی۱۰ بار در روز (هر ۲-۳ ساعت) در هفته اول زندگی تغذیه گردند، در برخی مواقع تغذیه در طول شب ممکن است برای جوجه پرنده مفید باشد.

جوجه‌هایی که چشمان خود را باز کرده‌اند به۶ الی ۵ (هر۳ الی۴ساعت) وعده تغذیه‌دهی در روز نیاز دارند.

هنگامی‌که چشم‌های جوجه پرنده کاملاً بازمی‌شود ۳ الی ۵ بار (هر ۵ ساعت یکبار) تغذیه‌دهی ضروری است و زمانی که پر‌های جوجه پرنده شروع به رشد می‌نمایند  ۳الی۴ بار (هر۶ساعت) تغذیه‌دهی تا زمان تکمیل پرها نیاز است پس از رشد جوجه پرنده تغذیه بین ساعت۱۰:۰۰ الی۶:۰۰ صبح دیگرضرورتی ندارد .

تغذیه قوی جوجه پرنده در هر وعده با تخلیه و تولید منظم مدفوع همراه است. نظارت و ثبت افزایش وزن جوجه پرنده درهر روز و نمودار افزایشی وزن مثبت نشانه رشد خوب جوجه و سلامتش است.


زمان مناسب قطع تغذیه دستی جوجه پرنده

در بیشترمواقع قطع تغذیه دستی جوجه پرندگانی که به حد کافی بزرگ شده‌اند موجب یک چالش بزرگ برای فرد نگهدارنده و پرنده می‌شود و باعث می‌گردد تصمیم‌گیری دشوار شود بنابراین نیاز است به مرور زمان و با صبر پرنده را با تغذیه‌های دیگر آشنا نمود و روش تغذیه را به او آموخت. بهترین اقدام در این مرحله در اختیار قرار دادن انواع تغذیه فرموله میوه‌ای و سبزیجاتی جهت تشویق پرنده به امتحان و آزمایش آنها است از آنجا که این موارد تغذیه‌ای می‌تواند مقدمه ورود یک تنوع جدید در زندگی پرنده باشد شما می‌توانید به آرامی و به مرور زمان تعداد دفعات برنامه تغذیه‌ای دستی را کمتر نمایید و زمانی که دیگر پرنده خود قادر به تغذیه کامل است آن را قطع نمایید.



ضدعفونی لوازم و ادوات تغذیه جوجه پرندگان

«مواد ضدعفونی‌کننده مورد مصرف در پایان هر روز دور ریخته شده و برای روز بعد دوباره آماده شود تا از آلودگی احتمالی پیشگیری نمود.»

در جوجه پرندگان هرچه سنشان بالاتر می‌رود سیستم ایمنی بدنشان نیز به همان نسبت به‌خوبی توسعه می‌یابد اما امکان بیماری در بهترین شرایط نگهداری نیز وجود دارد (جوجه پرندگان در این دوران بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند) نیاز است به‌طور منظم تمامی لوازم و محل نگهداری جوجه پرنده را ضدعفونی نمود. همه ظروف تغذیه و لوازم مصرفی باید بعد از هر وعده تغذیه تمیز و استریل شوند و در یک ظرف حاوی محلول ضدعفونی‌کننده رقیق برای استفاده وعده بعدی نگهداری گردد.

نیاز است مواد ضدعفونی‌کننده مورد مصرف در پایان هر روز دور ریخته شده و برای روز بعد دوباره آماده شود تا از آلودگی احتمالی پیشگیری نمود. شستشو کامل لوازم و ادوات ضدعفونی شده قبل از تغذیه بعدی یک امر مهم است. اگر چندین جوجه را به روش دستی تغذیه می‌نمایید استفاده از سرنگ تغذیه جداگانه برای هر جوجه پرنده توصیه می‌شود این امر موجب می‌شود تا در صورت احتمال وجود بیماری از انتقال بیماری به دیگر جوجه‌ها تا حدود زیادی جلوگیری شود.


نشانه‌های بیماری در جوجه پرندگان

در صورت تردید در سلامت جوجه پرنده بلافاصله بایک دامپزشک متخصص در این امر مشاوره نمایید. نشانه‌های زیر می‌تواند شما را در تشخیص رفتار‌های مشکوک کمک نماید.


– سر و صدای مداوم یا جیک جیک تمام وقت


– سر صدای زیادی و عدم خواب در شب


– بی‌حالی، بال‌های آویزان و یا حالت سر خمیده


– عدم پذیرش تغذیه

چطور به جوجه مرغ عشق غذا بدهیم


– عدم تولید فضله پس از تغذیه

– ماندگاری طولانی تغذیه در چینه‌دان و هضم ضعیف


– افزایش وزن ضعیف


– رشد غیرطبیعی


– نشستن غیرطبیعی و یا حالت نامتعارف بال و پا


– مدفوع غیرطبیعی یا عدم مدفوع


– فضله مرطوب و وجود تغذیه در مدفوع


منبع: سایت۶۰۱۹

دوست دارید در بحث ها شرکت کنید؟! ورود به انجمن(اگر قبلا ثبت نام کرده اید)ثبت نام به عنوان کاربر جدید در انجمن.

چطور به جوجه مرغ عشق غذا بدهیم
چطور به جوجه مرغ عشق غذا بدهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *