چطور به نوزاد شیر دهیم

 
helpkade
چطور به نوزاد شیر دهیم
چطور به نوزاد شیر دهیم

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

ایمیل خود را وارد کنید. لینک نمایش یا بازیابی گذرواژه برای شما ارسال خواهد شد.

بخش ورود

چطور به نوزاد شیر دهیم

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

ایمیل خود را وارد کنید. لینک نمایش یا بازیابی گذرواژه برای شما ارسال خواهد شد.

بخش ورود

نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد چگونه است؟ آیا با تمام جنبه‌ها و نکات مهم شیردهی به نوزاد آشنا هستید؟در شیر دادن مادر به نوزاد، مادر زندگی و حیات را به فرزندش هدیه می‌دهد. نوزاد با خوردن شیر از سینه مادر باعث جلوگیری از مشکلات جدی در سیستم بدن مادر می شود.شیر مادر دارای مواد مفیدی است که برای رشد نوزاد ضروری است.تغذیه مناسب تنها بخشی از فواید آن است.ایجاد ارتباط عاطفی نوزاد با مادر یکی دیگر از خواص شیردهی است که در تمام عمر فرزند تاثیرگذار خواهد بود.

در مزایاو فواید شیر مادر برای بچه جای هیچ شک و تردیدی نیست، چرا که همانا شیر مادر کامل‌ترین غذا برای نوزاد بوده و دارای مقادیر مناسبی پروتئین، انرژی، املاح و آب بوده و نیاز کودک برای رشد و تکامل را فراهم می‌آورد.اگر مادر نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد را بداند، و با آغوش گرم و مهربان خود از نوزاد استقبال کند،و فرصتی برای ارتباط همیشگی به معنی مواظبت و امنیت شیرخوار فراهم کند:کودک انسانی اولین و مهم‌ترین قدم را برای روابط سالم انسانی برداشته است.

در اسلام نیز شیر مادر بسیار ارزشمند در نظر گرفته شده است.مدت شیردهی در اسلام هم دو سال توصیه شده که والدین می‌توانند با توافق و میل خود کودک را از شیر بگیرند.همانا پیامبر خدا فرمودند که: «برای کودک بهتر از شیر مادر چیزی وجود ندارد.»حضرت علی (ع) نیز فرموده‌اند که: «هیچ شیری با برکت تر از شیر مادر برای کودک نیست.»

مدت زمان شیردهی در قرآن: در آیه ۲۳۳ سوره بقره در قرآن کریم برای مدت زمان شیردهی، به ۲ سال کامل (۲۴ ماه) اشاره شده است. شیردهی مادر به نوزاد آنقدر مهم است که خداوند مهربان در قرآن به صورت مستقیم بارها به آن اشاره فرموده:آیه ۲۳۳ سوره بقره کتاب مقدس قرآن شاید معروف‌ترین آیه‌ای است که مستقیما به شیر دادن اشاره شده است،ترجمه فارسی این آیه:

و مادرها باید ۲ سال کامل به نوزاد خود شیر دهند، البته شیر دادن به نوزاد، به صورت کامل به عهده صاحب فرزند (پدر) است، و تغذیه و پوشاک مادر را باید به اندازه کافی و مناسب متقبل شود،وظیفه هر کس به اندازه توان اوست، مادر نباید در نگهداری از فرزند آزار و سختی زیاد بیند، و پدر هم نباید بیش از اندازه معمول ضرر بیند.اگر بچه یا نوزاد پدر نداشت، وارث کودک باید به اندازه متعارف اقدام کند.اگر والدین فرزند (مادر و پدر) با رضایت و صلاحدید همدیگر خواستند نوزادشان را از شیر بگیرند، جایز است. (گناهی ندارد)اگر خواستید برای نوزادتان دایه استخدام کنید، باز هم جایز است، به شرط آنکه به دایه حقوق مناسب داده شود.و به خداوند توجه کنید و این را بدانید که پروردگار  رفتاری که می‌کنید را مشاهده می‌کند

برای بعضی‌ها دیگر نگرانی نازایی و ناباروری تمام شده،نوزادی که ۹ ماه درون شکم شما بوده و از خون شما تغذیه کرده است،نوزادی که تمام حرف‌های شما را می‌شنیده و احساسات شما را درک می‌کرده،اکنون به دنیایی ناشناخته آمده و تنها مادرش را می‌شناسد.هنگام شیر دادن او را نوازش کنید و با او به آرامی و مهربانی سخن بگویید.مادر باید به او کمک کند تا فکر کند که دنیا محل امن و زیبایی است،محبت، توجه و ایجاد حس امنیتی که شما برای او ایجاد خواهید کرد،بر تمام زندگی او در آینده تاثیر مثبت خواهد گذاشت.راستی در حین شیر دادن به نوزاد می‌توانید از آهنگ دوران بارداری استفاده کنید.

ارتباطی که بین فرزند و مادر در دوران بارداری و البته شیردهی وجود دارد از نظر جامعه و طبیعت جهان تایید شده است.این ارتباط از عمیق‌ترین، وسیع‌ترین و همه‌جانبه‌ترین روابطی است که انسان می‌تواند آن را تجربه کند.به طوری که جنبه فیزیکی، حسی، لمسی، روانی و جنسی آن امروزه به طور کامل شناخته شده است.به این معنی که منبع اصلی و اساسی محبت، لذت، رضایت و امنیت در ارتباط میان مادر و فرزند،در ماه اول و چند ماه بعد از آن است.

ترکیبات و محتویات شیر مادر تمام آن چیزی است که نوزاد تا ۶ ماهگی برای رشد و نمو به آن احتیاج دارد.ویتامین E – ویتامین K – اسید آمینه و غیره.چربی شیر مادر چقدر است؟ در هر ۱۰۰ گرم ۴٫۴ g چربی در شیر مادر وجود دارد. تغییرات سینه که از علائم بارداری با شما هستند اکنون مایه حیات نوزاد را تامین می‌کنند.در جدول زیر مواد تشکیل دهنده در ۱۰۰ گرم شیر مادر را می‌توانید مشاهده بفرمایید.انرژی ۱۰۰ گرم شیر انسان ۶۹ کیلو کالری می‌باشد.

اولین شیری که در پستان مادر تولید و از آن خارج می‌گردد، آغوز گفته می‌شود.آغوز در روزهای اول سفت، زرد، غلیظ و چرب بوده و حاوی پادتن‌ها، گلبول‌های سفید و ایمونو گلوبولین A می‌باشد.

 

پس از گذشت ۱ تا ۲ هفته، شیر از نظر کمیت تغییر کرده، زیاد شده و دارای رنگ و ترکیب متفاوتی می‌شود،این شیر که رقیق‌تر است، آبی رنگ و آبکی به نظر می‌رسد.این شیر همان شیر کامل بوده که محتوی تمام موادی است که شیرخوار جهت رشد به آن نیاز دارد.

شیر ابتدایی در شروع شیر دادن به نوزاد ترشح شده، آبی رنگ و آبکی به نظر رسیده و غنی از پروتئن، لاکتوز، ویتامین‌ها، املاح و آب است.شیر انتهایی سفید رنگ بوده و حاوی چربی می‌باشد. این چربی انرژی است.برای رشد و تکامل شیرخوار هر دو شیر موردنیاز بوده برای همین ضروری است:که مادر پس از اتمام تغذیه، سینه را از دهان نوزاد شیرخوار بیرون نیاورد، تا به اندازه کافی شیر انتهایی بخورد.

زن و شوهر برای اقدام به بارداری چکاپ و آزمایشات پیش از بارداری را انجام داده،تغذیه قبل از بارداری را رعایت کرده و برای مدتی ویتامین‌های ضروری قبل از بارداری را مصرف کرده‌اند.دوران بارداری را پشت سر گذاشته و به سلامتی زایمان کرده‌اید، حال نوبت به شیر دادن به نوزاد عزیز است.

هر مادری بر اساس موقعیت خود بهترین حالت شیر دادن به نوزاد را برای خود انتخاب می‌کند.در این قسمت حالت‌های مختلف شیردهی به نوزاد را با هم بررسی می‌کنیم.

وضعیت شیر دادن به نوزاد در حالت خوابیده برای خانم‌هایی که سزارین شده‌اند و یا مادرهایی که بخیه محل زایمان دارند مناسب است،  

این روش یا حالت برای فرزندان دوقلو یا مادرهایی که دچار انسداد مجاری شیر شده‌اند، بسیار مناسب است.مادر در این حالت در وضعیت نشسته قرار داشته و با دستش سر نوزاد را نگه داشته، 

این روش، متداول‌ترین و بهترین روش شیردهی به شیرخوار می‌باشد.شانه نوزاد، روی خم آرنج و سرش روی بازوی مادر قرار می‌گیرد. صورت کودک مقابل سینه مادر بوده و سر و بدنش در یک امتداد قرار دارند.نشیمنگاه او باید با دست مادر حمایت شود.دست نوزاد نیز نباید بین نوزاد و مادر باشد بلکه باید در پهلوی مادر و در تماس با بدن او باشد.

مادرهایی که در صورت داشتن فرزندان دوقلو و سه قلو می‌توانند از مجموعه‌ای از روش‌های اول و دوم و سوم استفاده کنند.

تا حدی شبیه به روش زیر بازو بوده و برای نوزادان خیلی کوچک و یا مادران در اوایل دوران شیردهی مناسب است.

از نظر اسلام نوزادان باید دو سال تمام از مادر خود شیر بخورد،شیردهی باید طبق خواسته و میل نوزاد انجام بگیرد و ساعت خاصی در شب و روز وجود ندارد.مادر باید حداقل ۸ بار در طی شبانه روز به شیرخوار شیر بدهد. به طور میانگین و معمول شش تا ۹ بار در شبانه روز (۲۴ ساعت) در ماه‌های اول زندگی نوزاد.هر بار که نوزاد علائم گرسنگی را نشان داد باید به او شیر داده شود. تعداد و میزان شیر در کودکان متفاوت است.

اولین شیری که نوزاد از مادر می‌خورد، ۳۰ دقیقه تا یک ساعت بعد از تولد است.اگر نوزاد تا ۳ ساعت درخواست شیر نکرد، مادر باید خودش به او شیر دهد.شیرخوار باید از هنگام تولد تا پایان ۶ ماهگی تنها از شیر مادر تغذیه کند.

مدت زمان شیر خوردن نوزاد معمولا ۲۰ تا ۴۵ دقیقه است، در ۲۰ دقیقه مک زدن صحیح سینه خالی می‌شود، اما به دلیل خواب‌آلودگی و یا تفاوت‌های دیگر بین نوزادها ممکن است بیشتر طول بکشد که نیاز به شکیبایی و صبر مادر عزیز دارد.

سازمان بهداشت جهانی در این مورد به خانواده‌ها اعلام کرده است: در صورت امکان، حتما تا ۶ ماهگی به نوزاد شیر داده شود، همچنین نوزاد پس از شش ماه، غذاهای مقوی و تغذیه مناسب کودک همراه با شیر مادر تغذیه نماید.

 

مقاله پیشنهادی: آموزش حمام نوزاد همراه با تصویر و فیلم

به اعتقاد بعضی متخصصان ۱ تا ۵ هفته و بعضی دیگر۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد تا شیر مادر خشک شود- البته برای بعضی خانم‌ها تا مدت‌ها قطره‌های شیر از سینه آنان ترشح می‌کند.

توصیه می‌شود تا ۸ ماهگی این کار را نکنید، بین ۸ تا ۱۴ ماهگی باید از شیر گرفتن نوزاد به پایان برسد.کمتر از دو هفته و بیشتر از ۶ هفته طول نکشد. از شیر گرفتن بچه را به تدریج انجام داده و در مرحله مدنظر به طور کامل قطع شود.

5 دقیقه 7 روز, 1 ساعت و 1 دقیقه.

۶ روش برای تشخیص کیفیت شیر مادر که شاید پاسخ سوال بعضی‌ها هم باشد که می‌پرسند: از کجا بفهمیم شیرمان کم است؟

بهترین و مهم‌ترین راه برای تشخیص کیفیت شیر مادر، بررسی وزن و سلامت نوزاد است.

چطور به نوزاد شیر دهیم

در حالت عادی نوزاد در طی ۲۴ ساعت ۶ بار پوشک خود را خیس کند (شش بار ادرار) 

در صورتی که نوزاد گرسنه نباشد و به اندازه کافی از شیر مطلوب تغذیه کرده باشد همراه با آرامش می‌خوابد.

هنگامی که نوزاد در حال شیر خوردن از یکی از سینه‌های مادر است، از سینه دیگر هم مقدار کمی شیر می‌آید.

 اگر کودک شیرخوار سیر باشد و شیر مطلوبی نوش جان کرده باشد خوش اخلاق و آرام خواهد بود. 

در طب سنتی گفته شده شیر مادر در صورتی که قوام معتدل داشته باشد خوب است. یک قطره شیر را روی ناخن دست خود چکانده، این قطره شیر نباید به سرعت جریان پیدا کند (رقیق باشد).نباید در جای خود ثابت باقی بماند (غلیظ باشد). اما در صورتی که بعد از کمی حرکت ثابت ماند معتدل و خوب است.

معمولا ۲۰ تا ۴۵ دقیقه

در زایمان اول معمولا حدود ۳ تا ۴ روز بعد از فارغ شدن طول می‌کشد تا شیر کامل تولید شود،در زایمان دوم معمولا ۲ تا ۳ روز

آغوز زرد رنگ و غلیظ است.

نام‌های دیگر آغوز: شیرماکه، پَله (خراسانی)، مِکِه (تبریزی)، فله و ماک، زِهَک، فُرش یا فُرشه، گورماست، لبا، کنف.نام علمی آغوز کُلستروم ( Colostrum ) می‌باشد.

به طور میانگین و معمول شش تا ۹ بار در شبانه روز (۲۴ ساعت) در ماه‌های اول زندگی نوزاد.هر بار که نوزاد علائم گرسنگی را نشان داد باید به او شیر داده شود. تعداد و میزان شیر در کودکان متفاوت است

حداقل بعد از ۶ ماهگی، توصیه شده بعد از ۸ ماهگی به تدریج نوزاد را از شیر مادر بگیرید.

۱۰ تا ۱۴ روز، حدودی است و برای افراد متفاوت است.

به نوع مواد خوراک بستگی دارد، بعضی از غذاها سریع و بعضی دیگر ۱ ساعت و گاهی هم بیشتر

دفعات شیر خوردن نوزاد در شب و روز تفاوتی ندارد،هر زمان که نوزاد علامت داد که گرسنه است باید شیر در اختیار او قرار گیرد،معمولا نوزاد هر دو تا سه ساعت گرسنه شده و به شیر نیاز پیدا می‌کند.بیدار کردن نوزاد در شب برای شیر دادن از طرف بعضی پزشکان توصیه شده است.

حتی اگر فکر می‌کنید کودک دارد بیشتر شیر می‌خورد یا زودتر از وعده بعدی غذا طلب شیر می‌کند،اجازه دهید تا شیر بخورد، نگران این نباشید که ممکن است شیرتان کم شود.شیر به صورت مداوم در سینه‌ها در حال تولید برای نوزاد است.بعد از وزن گیری بهتر مشخص می‌شود که نوزاد به چه مقدار شیر نیاز دارد.

درباره موضوع شیردهی دوباره مطلبی خواهم نوشت.لطفا با امتیاز دادن به مطلب آموزش شیردهی به نوزاد از من حمایت کنید. به صفحه inkedin توراهی بپیوندید.

نویسنده:

سلام بچم ۳ روزه به دنیا اومده بعد زایمان ماماها میگفتن هرطور که شده باید بهش شیر خودتو بدی الان سه روزه همش دارم سختی می کشم که بهش شیر بدم ولی حس میکنم گشنه میمونه چیکار کنم به نظر شما

شیر مادر برای نوزاد خیلی خوب و حیاتیه، اما نوزاد شما به هیچ وجه نباید گرسنه بمونه، خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید و با مشورت او احتمالا شیرخشک رو هم به تغذیه نوزاد اضافه می‌کنید. در روزهای اولیه مغز نیاز به تغذیه داره، و نباید نوزاد گرسنگی بکشد. برای شما و فرزندتان آرزوی سلامتی دارم.

شسبسش

باسلام فراوان و تشکر از مطالب خوبتون دخترمن الان به هفته شه و اصلا از سینه خودم شیر نمیخوره و بعضی وقتا دو تا مک میزنه و با جیغ و گریه پس میزنه ولی با این حال با شیر دوش شیرمو میدوشمو بهش میدم و خوب میخوره به نظر شما مشکل از کجاست و چیکار کنم که از سینه خودم شیر بخوره؟

فاطمه جان دختر منم همینطور بود. خیلی سختی و مرارت کشیدم تا بالاخره بتونه سینه بگیره و شیر بخوره. شیر دوشیده رو بهش بده تا گشنه نمونه. وقتایی که میخواد بخوابه یا از خواب بیدار میشه سینه رو بذار تو دهنش تا کم‌کم عادت کنه. سینه‌هاتم بررسی کن ببین نوک داره یا نه؟ نوکش خیلی کوتاه و کوچیک نباشه یا خیلی بزرگ که نی‌نی نتونه خوب بمکه؟! البته احتمال داره فک و دهان نی‌نی خیلی کوچک و ضعیف باشه یه خورده طول می‌کشه تا جون بگیره. من که مجبور شدم به بچم شیرخشک بدم البته دکتر هم توصیه کرده بود.

سپاس از توضیح خوبتون خانم ایران بزرگوار

ممنون خانم ایران از توضیحات خوبتون امیدوارم دختر منم یاد بگیره که از سینه سیر بخوره بازم ممنون

باسلام دخترمن بعد از دو دقیقه شیر خوردن دهانشو جدا میکنه و میخوابه. از اونجایی که میگین ۲۰ تا۴۵ دقیقه باید شیرداد چیکارکنم؟آیا به قسمت چربی نرسیده؟

سلام این زمان برای شیر خوردن نوزاد زمان زیادی می‌باشد و بهتر است برحسب نیاز کودک تغذیه شود و در هنگام تقاضای کودک که این مشکل پیش نیاد۲ دقیقه زمان کمی هست.

باعرض سلام پسرمن دوماه ونیم اش هست شبا که میخوابه تاصبح بیدار نمیشه واسه شیرخوردن مشکلی نداره هم شیرخودم میخوره هم شیرخشک

نوازادِ دختر من رفته تو 4 ماه اما هنوز فقط از یک سینه شیر می خوره. وزتش هم کمه. شیر خشک هم بهش نمیدم. نمیدونم چیکار کنم از اون سینه‌هم شیر بخوره.

سلام. من دخترم 1 ماهشه.یکی از گونه هاش یه کوچولو پایین رفته. اوایل نبوده.تازگیا اینجوری شده.بنظرتون دلیلش نحوه شیر دادنم یا قرار دادن سینه در دهانش اشتباه بوده؟.یعنی خود بخود بعد مدتی گونش درست میشه؟

لطفا با پزشک اطفال او مشورت کنید، چون ابتدا باید دیده و معاینه بشه.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

اشتراک در خبرنامه توراهی: مطالب مفید سایت بارداری

ویدئو، عکس و مطالب جذاب در رابطه با سلامت زنان و نوزاد را در شبکه‌های اجتماعی توراهی دنبال کنید.

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

ایمیل خود را وارد کنید. لینک نمایش یا بازیابی گذرواژه برای شما ارسال خواهد شد.

بخش ورود

ایده آل ترین حالت برای شیردادن به نوزاد این است که مادر خود به او شیر دهد. اما شیر دادن به نوزاد هم باید با اصول خود انجام شود تا بهترین سود را برای نوزاد به همراه داشته باشد. تغذیه با شیر مادر طبیعی است.

انتظار می رود که مادران به اطلاعاتی برای شیردهی بعد از تولد نیاز داشته باشند ؛ همراه با کمی مراقبت و راهنمایی, و مقدار زیادی اعتماد درباره این فرآیند و بدن, مهم است که اطلاعات خوبی در چند روز اول شیردهی به مادر داده شود.

این بخش از نمناک یک مرور کلی از آنچه در طول هفته اول و ماورای شیردهی اتفاق می افتد را ارایه می دهد, اما نکاتی که باید به یاد داشته باشید، عبارتند از:

چطور به نوزاد شیر دهیم

در اینجا تفکیک هفته اول وجود دارد:چیزی که نرمال است + چیزی که مشکل دارد.

1. شیردهی در چند ساعت اول پس از تولد:

حفظ تماس پوست به پوست ؛ تا زمانی که شما یا نوزادتان دارای مشکلات پزشکی هستید که نیازمند توجه فوری است، مهم است که چند ساعت با نوزادتان تماس پوست به پوست را داشته باشید حتی نوزادانی که از طریق سزارین متولد می شوند، می توانند پس از تولد در آغوش مادر قرار گیرند.

چک کردن زود چفت شدن:

بیشتر نوزادان را (به ویژه آن هایی که مادرانشان داروهای دردی نداشتند) به سمت سینه خود بیاورید و آنها را با سینه تان چفت کنید. مطالعات متعددی اهمیت این چند ساعت اول را نشان داده اند. نوزادان بیشتر هوشیار هستند و برای مراقبت در این ساعات پس از زایمان آماده می شوند.

خواب عمیق نوزاد را به خاطر داشته باشید:

نوزادان پس از چند ساعت اول به خواب عمیق فرو می روند و کم تر قادر به مراقبت شدن هستند. همچنین شواهدی وجود دارد که شیردهی و مراقبت در چند ساعت اول منجر به مدت زمان طولانی مراقبت و شیردهی می شود. نوزادان به محض تولد می آموزند و به آن ها فرصت یادگیری بدهید اگر نمی توانید, یا اگر مشکلی پیش آمد, نگران نباشید – تقریبا تمام نوزادان می توانند با کمک بعدا یاد بگیرند.

2. تغذیه با شیر مادر در روز 1-3:

مراقبت و شیردهی مکرر ؛ برای چند روز اول پس از تولد, نوزاد باید زیاد مراقبت و شیردهی شود. هنوز هیچ برنامه دقیقی در این باره وجود ندارد. اگر در بیمارستان هستید, اتاق کودک خود را در کنارتان در اختیار دارید.

تماس پوست به پوست زیادی با نوزادتان داشته باشید. به این ترتیب, هر زمانی که نوزاد شما دنبال سینه بگردد، درست آنجا خواهد بود! ضربه سر، مکیدن محکم یا با دستانی مشت , لرزیدن دهان – اینها همه نشانه هایی هستند که کودکتان آماده شیر خوردن است.

همه شیر آغوز:

در طول سه روز اول, شما نوعی شیر به نام آغوز تولید می کنید. مقدار کمی است اما غنی از ویتامین ها, پروتئین ها, آنتی بادی و عوامل ضد ویروسی می باشد. این اولین واکسن کودکتان است. هم چنین به عنوان ملین عمل می کند و به نوزادتان کمک می کند که اولین مدفوع خود را دفع کند.

مراقب کاهش وزن نوزادتان باشید:

طبیعی است که طی شیردهی در سه روز اول زندگی اش, کمی وزن کم کند. پنج تا هفت درصد نرمال است. بخشی از این حالت, دفع و عبور ماده اول و مایعات دیگر از بدو تولد است.

لازم نیست که مکمل به کودک خود بدهید:

در واقع معده کودک شما در حال حاضر به اندازه یک تیله است, بنابراین تغذیه کردن چند اونس با بطری به احتمال زیاد باعث ایجاد ناراحتی می شود. آغوزی که بدن شما تولید می کند مقدار کمی دارد – اما مقدار مناسبی برای شکم کودکتان است.

آیا با چفت شدن مشکل دارید؟

اگر نوزادتان برای شیر خوردن با سینه شما چفت نشد، چه باید کرد؟

در حالی که این اتفاق نادر است, اما غیر ممکن نیست که برخی نوزادان در چند روز اول زندگیشان دچار این مشکل شوند. اگر این اتفاق افتاد، از یک مشاور شیردهی یا راهنمای شخصب مورد اعتماد کمک بگیرید.

در عین حال، تماس پوست به پوست با نوزاد خود را نگه دارید، شیر آغوزتان در این چند روز اول قبل از آمدن شیر معمولیتان با مالش دستتان بیرون بکشید و با قاشقی کوچک یا قطره چکان به او بدهید.

بعضی اوقات بین روزهای سوم تا پنجم پس از تولد، شیر شما بیشتر می شود ، این اتفاق ممکن است به طور ناگهانی اتفاق بیفتد، اما گاهی به صورت تدریجی تری رخ می دهد.

برخی از زنان احساس پری بیشتری دارند و ممکن است متوجه شوند که نوزادشان شیر بیشتری را قورت می دهد (برخی مادران می توانند صدای یک کودک را بشنوند و این به معنی شیر خوردن نوزاد است!). نوزاد برخی زنان دیگر در زمان شیردهی بسیار حریصانه شیر می خورند، که می تواند خود این یک چالش برایشان باشد.

حس زیاد پر بودن سینه از شیر امکان پذیر است:

نکته مهم این است که اطمینان حاصل کنید که نوزادتان کامل بر روی سینه قرار می گیرد و شیردهی اغلب برای خالی کردن سینه ها و جلوگیری از پر شدن آن ها استفاده می شود.

از دستتان برای خالی کردن شیرتان استفاده کنید:

اگر سینه شما آنقدر پر است که نوک سینه صاف شده است، نوزادتان ممکن است در بخش چفت شدن مشکل داشته باشد. با مالش دستتان کمی از شیرتان را خالی کنید یا می توانید با مالش، به آرامی نوک سینه تان را انعطاف پذیرتر کرده و آغوش گرفتن را آسان تر کنید.

به آرامی ماساژ دهید:

در صورت نیاز از این تکنیک ها کمک بگیرید. اگر آنقدر عصبانی هستید که شیرتان نمی آید، ماساژی آرام می تواند به شما کمک کند. 

چطور به نوزاد شیر دهیم

کمپرس سرد یا تکه ای یخ و اعمال لن بر روی سینه، برای شیردهی نیز می تواند مفید باشد.

چک کردن پوشک:

کمی بعد از اینکه شیر شما وارد می شود، مدفوع نوزادتان به رنگ سبز متمایل به قهوه ای تبدیل خواهد شد و خیلی زود بعد از آن به رنگ زرد خردلی خواهد رفت.پوشک خیس نیز به وفور دیده خواهد شد.

پس از چند روز ممکن است شروع به عادت با شیردهی خود پیدا کنید. نوزادتان به طور مرتب در حدود 10 بار در 24 ساعت شیر می خواهد.برخی دیگر کشش کمی دارند (البته نه همیشه در شب!)، اما بیشتر آن ها باید هر دو ساعت یا بیشتر شیر بخورند.

نشانه های گرسنگی را یاد بگیرید:

زمانی که شیر شما در حال افزایش است و می دانید که نوزادتان وزن اضافه می کند، می توانید کمی بیشتر ادامه دهید. مراقب نشانه های گرسنگی او باشید. حتی یک بچه که حرکات مکیدن را انجام می دهد نشانه شیر خواستنش است!

برخی از کودکان برنامه تغذیه نامنظمی دارند، مایل به شیر خوردن به مدت هر چند ساعت هستند، و بعد از آن برای چند ساعت را بدون شیر خوردن سپری می کنند. همه اینها طبیعی است.

به چک کردن پوشک ادامه دهید:

نوزادان بطور کلی سه تا پنج پوشک را در هر 24 ساعت کثیف می کنند. مدفوع باید حداقل اندازه یک چهارم، زرد رنگ و برخی اوقات با بافت خوبی باشد. انواع رنگ ها هم طبیعی هستند. برخی از کودکان بعد از هر بار غذا دستشویی خواهند کرد و برخی از آن ها مدفوعی سفت خواهند داشت. کثیف کاری پوشک ها متفاوت است، اما پنج تا شش پوشک خیس در هر روز عادی است.

وزن نوزاد را بررسی کنید:

پوشک فقط نیمی از داستان شیر مادر را تعریف می کند. قابل اعتمادترین آزمون، بررسی وزن (بدون لباس و یا پوشک) است.

اگر نیاز بود، کمک بگیرید:

این می تواند تا دو هفته طول بکشد تا یک نوزاد به وزن تولدش برگردد، اما در پایان هفته اول، نوزاد باید به جای کم کردن وزن، وزن اضافه کند.اگر نوزادتان وزن زیاد نمی کند، فورا به پزشک مراجعه کنید!

استفاده از مکمل ها در صورت نیاز:

اگر به آن نیاز دارید، شیر خود را پمپ کنید و بعد به نوزادتان بدهید.

درد باید کم شود:

شیردهی باید تا پایان هفته اول بدون درد باشد. برخی حساسیت های ملایم هنگامی که نوزاد شما اولین شیرهایش را می خورد وجود دارد، اما دردی که شدید باشد، بیش از چند ثانیه طول بکشد، بین شیردهی ها بماند، یا با پوست شکسته شده یا ترک خورده همراه باشد، طبیعی نیستند.

شما یک کودک دارید و بدنتان باید بعد از زایمان التیام یابد .

نوزادتان می خواهد زیاد شیر بخورد و نزدیک شما باشد. حالا وقت آن است که برنامه خود را پاک کنید و خودتان را وقف او کنید. بسیاری از مادران جدید به این دلیل دچار مشکل شده اند که عادت دارند کارهایشان را انجام دهند و احساس استقلال کنند. اما این اتفاق کوتاه است و شما بعدا برای استراحت و دادن شیرتان به او سپاسگزاری خواهید کرد.

کمک بخواهید:

به خاطر داشته باشید، شما نباید همه کارها را به تنهایی انجام دهید. کمک بگیرید! شریک زندگی تان، خانواده تان، همسایگان، همه پیشنهادهای کمکتان را قبول می کنند. بگذارید دیگران خانه تان را نگهداری کنند و به شما غذا دهند تا شما بتوانید استراحت کنید و پرستار خوبی باشید.

آیا شیردهی را دوست دارید؟

از آن متنفرید؟

احساس درماندگی می کنید؟

تمام این احساسات طبیعی و عادی است که ناگهان همه آن ها را احساس خواهید کرد. هنگامی که از دوره زایمان و شیردهی بیرون آمدید و بهبود پیدا کردید، به گروه حمایت از شیردهی محلی تان ملحق شوید.

ملاقات و گفتگو با دیگر مادران شیرده به شما کمک می کند احساس طبیعی داشته باشید. علاوه بر این، نگرانی های بیشتری بعد از هفته اول وجود دارد و بسیار عالی است که فکر و حمایت از مادران دیگر را داشته باشید.

 


زیباترین باغ رستوران فشم تهران


سفارش فینگرفود سینی مزه برای دورهمی ها

 

طبق آخرین توصیه‌های انجمن طب اطفال آمریكا، باید هر زمانی كه نوزاد علائم گرسنگی را بروز می‌دهد به وی شیر داد. به عبارت دیگر شما باید قبل از اینكه نوزاد شروع به گریه كند به وی شیر بدهید.نوزاد باید هر زمان که میل دارد ، در شب و یا روز این فرصت وامکان را داشته باشد که مستقیما از سينه مادرش شیر بخورد.

چطور به نوزاد شیر دهیم

در شماره قبل به زمان «شروع شیردهی» و «پوزیشن شیر دهی» اشاره شد،در ادامه مطلب تغذیه نوزاد با شیر مادر، به دفعات تغذیه با شیر مادر ، مدت هر وعده و نحوه شیر خوردن نوزاد می پردازیم .

نوزاد باید هر زمان که میل دارد ، در شب و یا روز این فرصت وامکان را داشته باشد که مستقیما از پستان مادرش شیر بخورد. بدیهی است برقراری هم اتاقی مادر و نوزاد به این خواسته کمک زیادی می کند ضمن اینکه در تولید و ترشح بیشتر و زودتر شیر و تداوم شیر دهی نیز تاثیر بسزایی دارد.

تغذیه نامحدود و برحسب تقاضای شیر خوار ، هم برای نوزاد و هم برای مادر او مفید است. برای نوزاد بیشترین اثر قابل توجه آن دریافت شیر بیشتر ، وزن گیری بهتر و کاهش سطح بیلی روبین در روزهای اول پس از تولد است . بیشترین اثر آن برای مادر، پیشگیری از احتقان(گرمی ، سفتی ، قرمزی و حساس بودن هر دو پستان) و زخم نوک پستان می باشد.

دفعات تقاضای شیر خوار برای شیر خوردن متفاوت است . بعضی از نوزادان در یکی دو روز اول پس از تولد ممکن است تمایل زیادی به شیر خوردن نداشته باشند و یا پس از هر بار شیر خوردن چندین ساعت بخوابند.

اگر نوزاد سالم و طبیعی است و مشکلی ندارد ، بیدار کردن او برای تغذیه مکرر ضرورتی ندارد، مسلما چنانچه تغذیه مکرر باشد به تولید و ترشح بیشتر شیر کمک می کند و نوزاد آغوز بیشتری در یافت نموده و از مزایای آن بهره فراوان تری می برد، ضمن آن که بروز زردی نیز در او کمتر می شود . برعکس بعضی از نوزادان در روزهای سوم تا هفتم ممکن است تمایل بیشتری به شیر خوردن داشته باشند که از فواید آن نیز بهره مند می شوند . گر چه دفعات شیر خوردن به تعداد 8 تا 12 بار توصیه شده ولیکن دفعات تغذیه از پستان مادر در طی شبانه روز بر حسب میل خود شیر خوار و ظهور علائم گرسنگی متفاوت است.

 

 

شیر خوارانی که برحسب میل خودشان تغذیه می شوند معمولا تمایل به استفاده از شیر مادر به دفعات بیشتری دارند.

نکته دیگر توجه به علائم گرسنگی نوزاد است. این علائم عبارتند :علائم اولیه گرسنگی :– نوزاد سر خود را بطرف صدای مادر چرخانیده و دهانش را باز می کند.– لباس یا ملافه را مزه مزه کرده و زبانش را تکان می دهد.– دست هایش را به صورت حرکات نامنظم تکان می دهد.– مچ دست هایش را به طرف دهان می برد.– در صورت عدم توجه به علائم مذکور ، حرکات او تشدید می یابد.– شروع به نق زدن می کند.علائم دیر رس گرسنگی :– نوزاد ابرو و پیشانی اش را در هم می کشد.

– دهانش را کاملا باز کرده و سرش را با عصبانیت به این طرف و آن طرف می برد و بازوانش را خم کرده و پاهایش را شبیه به حرکات دوچرخه زدن تکان می دهد.

– با دست های مشت شده دهانش را جستجو می کند .

– و بالاخره شروع به گریه می کند.

– به علت کوچک بودن حجم معده نوزاد و همچنین نسبت کمتر «کازئین» به « پروتئین وی « *،هضم بهتر و جذب سریع تر شیر مادر و کوتاه بودن زمان تقریبی تخلیه معده ( تا 90 دقیقه )، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند نیاز به تغذیه مکرر داشته و به دلیل زودتر گرسنه شدن ، بایستی با ظهور علائم گرسنگی ، مکررا از سینه تغذیه می شوند.به طور ایده آل باید با احساس و مشاهده اولین علائم گرسنگی ، تغذیه از پستان شروع شود، گرچه والدین معمولا گریه نوزاد را دلیل گرسنگی او می دانند و بعد از گریه تغذیه او را شروع می کنند ولیکن لازم به ذکر است که گریه آخرین علامت گرسنگی در نوزاد است.

شروع تغذیه نوزاد در چنین شرایطی که نوزاد انرژی زیادی صرف کرده و خسته شده است، بدلیل مکیدن نامناسب حاصل از خستگی، علاوه بر دریافت شیر کمتر، ممکن است سبب کاهش ترشح شیر مادر نیز بشود.

این پروتئین معمولا ترکیبی از بتا-لاکتوگلوبولین حدود65 درصد، آلفا-لاکتا آلبومین حدود ۲۵ درصد و سرم آلبومین حدود ۸درصد است. پروتئین وی، در میان تمام انواع پروتئین شناخته شده ازبالاترین ارزش غذایی برخوردار است.مدت هر وعده شیر خوردن و نحوه گرفتن پستان در نوزادان متفاوت است:

به طور کلی نوزادان از جهت خصوصیات فردی در گرفتن پستان مادر و نحوه و مدت شیر خوردن به پنج دسته تقسیم می شوند.

دسته اول : نوزادانی که به سرعت ، با قدرت و راحت پستان مادرشان را دهان گرفته و ظرف چند دقیقه آن چه را نیاز دارند دریافت و سپس پستان را رها می کنند.دراین صورت ممکن است باعث آزردگی نوک پستان مادر هم بشوند.

دسته دوم : هیجان زده به طرف سینه مادر حمله ور می شوند و قبل از آنکه آنرا درست در دهان بگیرند رها کرده و شروع به داد و فریاد می کنند. در این موقع باید نوزاد را بغل گرفته و آرام کرد، سپس به آرامی نوزاد را زیر پستان گذاشت . با گذشت چند روز ، مادر و نوزاد یاد خواهند گرفت چگونه عمل کنند.

دسته سوم : در چند روز اول از مکیدن طفره می روند و منتظر روزهای بعد می شوند که جریان شیر برقرار شود تا آن گاه به راحتی شیر بخورند.این نوزادان را نباید مجبور به گرفتن پستان مادر کرد، بلکه لازم است با صبر و حوصله و تکرار در فواصل زمانی نزدیک به هم آنان را تشویق به مکیدن پستان کرد. بالاخره نوزاد یاد خواهد گرفت و شیر خوردن را ادامه خواهد داد.

گروه دیگر : نوزادنی که ابتدا نوک پستان مادر را لیس می زنند و مزه شیر را می چشند و سپس پستان را می گیرند و شروع به مکیدن می کنند. این گروه را نیز نباید به زور و با عجله وادار به گرفتن پستان نمود ، زیرا ناراحت شده ، شروع به گریه کرده و از گرفتن پستان امتناع می ورزند.

دسته چهارم : آرام آرام شیر می خورند و هر چند یک بار شیر خوردن راقطع و کمی استراحت می کنند . مادر باید به آن فرصت دهد تا به قدر کافی شیر بخورند و خوب رشد کنند. 

 دسته پنجم : نوزادانی هستند که معمولا ترکیبی از روش های فوق در آن ها مشاهده می شود.

برای مادر شناخت روش های مکیدن پستان که در هر نوزاد متفاوت است بسیار کمک کننده و راهگشا است، لذا آگاهی داشتن از خصوصیات طبیعی و ویژگی های هر شیر خوار در زمینه روش پستان گرفتن و مکیدن ، به مادر ، اطرافیان و نیز گروه پزشکی ، کمک می کند تا بیهوده نگران نشوند و در هر مورد بتوانند تصمیم درستی بگیرند. در حقیقت وقتی یک نوزاد سالم خودش از پستان جدا می شود و تمایل به ادامه شیر خوردن ندارد، اعلام واقعی پایان تغذیه در یک نوبت است و می توان به شیر دهی خاتمه داد.

فقط در نظر گرفتن ” زمان مکیدن ” در ارزیابی شیر دریافت شده توسط نوزاد، ممکن است گمراه کننده باشد ، زیرا همان طور که اشاره شد نوزادان مختلف خصوصیات فردی متفاوتی در نحوه و مدت شیر خوردن از خود نشان می دهند به طوری که بعضی نیاز به زمان کمتر و بعضی نیاز به زمان بیشتری جهت دریافت شیر کافی از پستان دارند.مطالعه در نوزادان شش روزه نشان داد که 50 درصد آن ها 10تا 20 درصد حجم شیر یک پستان را در دو دقیقه اول و 80 تا 90 درصد باقیمانده را در مدت چهار تا پنج دقیقه بعدی کسب نمودند. مطالعه دیگری در نوزادان بین پنج تا هفت روزه ، مدت شیر خوردن آنها را از هفت تا سی دقیقه گزارش نموده است.معمولا توصیه می شود که نوزاد در هر وعده شیر خوردن از هر دو پستان تغذیه کند، یعنی باید به او اجازه داد که تغذیه از پستان اول را تمام کرده و خودش آنرا رها کند تا شیر چرب انتهایی (Hind milk) را دریافت کرده باشد، سپس پستان دوم به او عرضه شود تا در صورت تمایل از آن پستان نیز شیر بخورد. شیر خواران بزرگ تر اگر بعد از تخلیه کامل یک پستان احساس رضایت و کفایت نموده و تمایلی به گرفتن دوم نداشته باشند لزومی ندارد که در هر وعده شیرخوردن از هر دو پستان تغذیه نماید.

به هر حال به مادران توصیه می شود که در نوبت بعدی شیردهی، تغذیه را از پستانی که قبلا استفاده نشده یا به خوبی تخلیه نشده است شروع کنند.وقتی به نوزاد فرصت داده می شود تا ابتدا پستان اول را تخلیه کند و سپس به پستان دوم گذارده شود ، او تعادل مناسبی بین مایعات و انرژی برقرار می کند، زیرا ترکیب شیر در طول تغذیه تغییر یافته و فقط نوزاد می داند که چه زمانی به تعادل آب و کالری رسیده است . به ابتدای شیر که حجم زیاد و چربی کم دارد شیر پیشین یا Foremilk و به قسمت آخر شیر که کم حجم و پرچرب است شیر پسین با Hindmilk می گویند. اگر مادر زود به زود پستان مورد مکیدن را تغییر دهد ، شیر کم چربی عاید نوزاد شده و معده او از شیر کم کالری پر می شود. افزایش وزن نوزادی که Foremilk زیاد و Hindmilk ناکافی در یافت می کند ممکن است کند شده و موقع مکیدن پستان و در فاصله تغذیه ها نق بزند و مدفوع آبکی سبز داشته باشد. مطالعه نشان داده است اعم از این که نوزاد همیشه در هر نوبت تغذیه از یک و یا هر دو پستان تغذیه کند، مقدار شیری که در 24 ساعت می خورد یکسان است ، گرچه وقتی از یک پستان تغذیه می کند، ممکن است مدت تغذیه او از آن پستان مختصری طولانی تر باشد.وقتی یک نوزاد سالم خودش از سينه مادر جدا می شود و تمایل به ادامه شیر خوردن ندارد، اعلام واقعی پایان تغذیه در یک نوبت است و می توان به شیر دهی خاتمه دادمنبع:hidoctor.ir

انواع گن وفرم دهنده بدن اورجینال و باکیفیت


تست شنوایی و درمان وزوز گوش


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

جدیدترین مدل های پارچه در بازار برای خرید


ارزانتر سفر کنید! بلیط زمینی وهوایی


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران

چطور به نوزاد شیر دهیم


بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


خرید مستقیم فرش از کارخانه

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

شیر دادن به نوزاد تاثیرات مثبت فراوانی بر مادر و نوزاد دارد. سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می‌دهد که تا شش ماهگی به نوزاد تنها شیر مادر داده شود. بسیاری از مادران از نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد آگاهی ندارند و همین امر سبب می‌شود اینکار برای آنها به کاری سخت و طاقت فرسا تبدیل شود.

اما اگر با نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد آشنایی داشته باشید این کار به کاری دلنشین تبدیل می‌شود و دیگر خسته نمی‌شوید. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم. پس با ما همراه باشید!

بهتر است بدانید که بسیاری از مادران در روزهای ابتدایی شیردهی دردی را در نوک سینه و یا کل سینه خود احساس می‌کنند. این احساس طبیعی است اما با ادامه دادن شیردهی این درد بر طرف می‌شود.

این درد می‌تواند نشانه این باشد که نوزاد به خوبی شیر نخورده است و شیر در سینه باقی مانده است. اما توجه داشته باشید اگر این درد ادامه دار شود زنگ خطری برای ابتلا به عفونت به شمار می‌رود و باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. اگر این موضوع را جدی نگیرید خطر ابتلا به سرطان سینه بالا می‌رود.

چطور به نوزاد شیر دهیم

این نکته از مواردی است که بسیاری از زنان به آن توجه نمی‌کنند و همین امر سبب می شود که شیردادن به کاری سخت برای آنها تبدیل شود.

قبل از شیر دادن باید غذا بخورید و کاملا سیر باشید. هرگز در گرسنگی به کودک خود شیر ندهید. اینکار سبب می‌شود که بدن شما ضعیف شود و دردهای عضلانی و ماهیچه‌ای شروع شود.

سرگیجه و حالت تهوع یکی از حالتهای رایجی است که بسیاری از زنانی که به تغذیه خود توجهی ندارند، در زمان شیر دادن به نوزاد خود احساس می‌کنند.

بسیاری از مادران فکر می‌کنند که اگر نوزادی در حین شیر خوردن خوابید بدین معناست که سیر شده است. اما این موضوع همیشه درست نیست و در بسیاری از موارد نوزاد گرسنه است و بعد از نیم ساعت دوباره نیاز به شیر دارد و همین موضوع شما را خسته و کلافه می‌کند.

اگر نوزاد شما در حین شیر دادن خوابید بهتر است او را به آرامی از سینه خود دور کنید و پنج دقیقه صبر کنید. ممکن است در این زمان نوزاد از خواب بیدار شود و شیر بخواهد. اگر از خواب بیدار نشد بهتر است سینه خود را به دهان نوزاد نزدیک کنید.

اگر کودک سینه شما را گرفت نشان دهنده این است که گرسنه است و هنوز سیر نشده است. همین کار از دوباره کاری شما برای شیر دادن جلوگیری به عمل می‌آورد.

آموختن نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد اهمیت زیادی دارد. برای انجام اینکار اول از همه مطمن باشید جایی که نشسته اید راحت است و پشت و کمر شما به خوبی محافظت می شود. بهتر است پشتی را در پشت خود قرار دهید که به راحتی بتوانید به آن تکیه بزنید.

سپس کودک را به پهلو، رو به روی سینه خود بخوابانید. انگشت خود را پایین نوک سینه نگه دارید تا کودک بتواند نوک سینه را بگیرد.

کودک را به خوبی به خود بچسبانید. اتصال پوست به پوست اهمیت بسیار زیادی در ایجاد حس امنیت در نوزادان دارد و سبب می‌شود آنها بهتر شیر بخورند و به خوبی سیر شوند.

لبهای کودک را به نوک سینه نزدیک کنید. در واکنش به این کار شما کودک دهانش را باز می کند سپس سریع کودک را به نوک سینه نزدیک کنید. در نتیجه نوک سینه به خوبی در دهان کودک قرار می گیرد و شروع به شیر خوردن می‌کند.

این موضوع بسیار مهم است. وقتی نوزاد شیر سینه را مک می‌زند بعد از چند بار مکیدن سینه تحریک می‌شود وشیر جریان پیدا می‌کند. در این زمان است که کودک شروع به شیر خوردن می‌کند .

وقتی مک زدن یواش آهسته و ریتمیک باشد یعنی کودک شما به راحتی در حال شیر خوردن است. اما اگر کودک کوتاهتر و طولانی تر مک بزند این کار او به این معناست که نوزاد به سختی شیر می‌‎خورد.

اگر هنگام شیر دادن به کودک احساس درد می کنید ممکن است به خوبی ننشسته اید و یا کودک را به خوبی در آغوش نگرفته اید. در این زمان بهتر است  به آرامی کودک را از خود دور کنید و با انگشت نوک سینه را از دهان کودک خارج کنید.

سپس بعد از اینکه به راحتی نشستید دوباره به کودک کمک کنید تا سینه شما را بگیرد.

توصیه اصلی تمامی کارشناسان سلامتی این است که به طور مدام به شیر دادن ادامه دهید و هرگز در این کار وقفه نیاندازید.

توجه به تمام مسایلی که در اینجا به آنها اشاره شد به شما کمک می‌کنند تا روند شیر دادن به نوزاد به روندی دلپذیر برای شما تبدیل شود.

به خاطر داشته باشید شیر دادن یک مهارت است که باید تمرین شود!

برای تهیه بهترین محصولات و مکملهای دارویی به سایت داروخانه آنلاین مراجعه کنید.

برای بهره مندی از کدهای تخفیف ایمیل خود را وارد نمایید


تمامی حقوق مربوط به داروخانه آنلاین دکتر شهبازی می باشد. انتشار مطالب تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon

تغذیه با شیر مادر روشی طبیعی و غریزی و در عین حال روندی آموزشی برای مادر و نوزاد است. تغذیه با شیر مادر پیوندی قوی بین مادر و فرزندش ایجاد می‌‌کند و در عین حال بدن نوزاد را در برابر بسیاری از بیماری‌ها ایمن کرده و زمینه‌ساز رشد جسمی و روانی شیرخوار است. با مطالعه دقیق این مقاله همه چیز در مورد شیر دادن به نوزاد را می توانید دریابید.

قبل از آنکه همه چیز در مورد شیر دادن به نوزاد را برایتان شرح دهیم، لازم است نکاتی را درمورد فواید شیر مادر برای نوزاد خاطر نشان کنیم.

شیر مادر بدون شک بهترین و سالم‌ترین غذا برای نوزاد است. در 6 ماه نخست بعد از تولد توصیه اکید می‌‌شود که شیرخوار تنها با شیر مادر تغذیه شود. برخی از دلایل شامل موارد زیر است:

– شیر مادر غنی از مواد مغذی و یک رژیم غذایی متعادل برای نیازهای نوزاد است.

چطور به نوزاد شیر دهیم

– شیر مادر حاوی ده‌ها نوع ویتامین و مواد معدنی ضروری، آنتی بادی های مهم است که در غذای تکمیلی یا شیر خشک یافت نمی‌شود.

– تغذیه با شیر مادر اثرات مفیدی در رشد عصبی نوزاد دارد.

– تغذیه انحصاری با شیر مادر، از ابتلای نوزاد به بیماری‌های مختلف از جمله عفونت‌های تنفسی مانند ذات‌الریه و بیماری‌های معده و روده در اوایل زندگی پیشگیری می‌‌کند.

– تغذیه با شیر مادر می‌‌تواند برای مادر مفید بوده و به کاهش وزن پس از زایمان و کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های مختلفی از جمله سرطان پستان و سرطان دهانه رحم کمک کند.

با به دنیا آمدن نوزاد شیردهی باید آغاز شود. شیر اولیه یا آغوز که نوزاد در اولین ساعت پس از زایمان از آن تغذیه می‌‌کند، سرشار از مواد مغذی است. نوزاد به طور طبیعی در ساعات اولیه زندگی تمایل به مکیدن دارد و از این رو تغذیه زود هنگام تأثیر مثبتی بر او خواهد داشت و در عین حال به ایجاد یک رابطه خوب بین مادر و نوزاد کمک می‌‌کند. بهترین کار این است که در هر زمان ممکن بعد از تولد نوزاد را در تماس نزدیک با پوست مادر قرار دهید. نوزادان هنگامی که در نزدیکی پستان قرار بگیرند میل به مکیدن و جستجوی نوک پستان را از خود نشان می‌‌دهند. با تکرار این کار نوزاد یاد می‌‌گیرد که تقاضای شیر کند. شیرخواران سالم، تقریباً هر ساعت حتی در نیمه شب باید با شیر مادر تغذیه شوند. نوزادی که سیر باشد کمتر گریه می‌‌کند و بیشتر می‌‌خوابد.

قبل از شروع شیردهی باید مادر و نوزاد در وضعیتی راحت قرار بگیرند. وضعیت‌های مختلفی برای شیردهی وجود دارد که پرستار می‌‌تواند در انتخاب مناسب‌ترین آن به مادر کمک کند. وضعیتی که مادر برای شیردهی انتخاب می‌‌کند باید وضعیت راحتی باشد که بتواند برای چند دقیقه‌ای در آن ساکن بماند و در عین حال ارتباط چشمی با نوزادش داشته باشد.

در اینجا به برخی از رایج‌ترین وضعیت‌های شیردهی اشاره می‌‌کنیم:

خوابیده به پشت: در این حالت مادر به پشت تکیه داده یا می‌خوابد و نوزاد برای مکیدن پستان روی او قرار می‌‌گیرد.

گهواره‌ای: در این وضعیت نوزاد در دستان مادر به حالت گهواره‌ای زیر پستان قرار می‌‌گیرد و شیر می‌نوشد.

دراز کش به پهلو: در خانم‌هایی که پستان‌های بزرگی دارند خوابیدن به پهلو به شیردهی راحت‌تر کمک می‌‌کند.

در هنگام شیردهی نوزاد را تحت نظر داشته باشید و مطمئن شوید بخش اعظم هاله پستان در دهانش است و به خوبی می‌‌تواند سینه را بمکد.

نوزاد را نزدیک خود نگه دارید تا صورتش به سمت سینه شما قرار گیرد. نوک پستان را به لب فوقانی او بمالید و به محض اینکه دهان باز کرد، نوک سینه را داخل دهانش بگذارید. قسمت اعظم تیره اطراف نوک پستان باید داخل دهان شیرخوار باشد.

شیردهی نباید دردناک باشد. در طول شیردهی به نوزاد نگاه کنید و در هر فرصتی او را نوازش کنید. اگر نوزاد سینه را کامل به دهان گرفته باشد باید مکیدن‌های او را کامل حس کنید.

اگر هنگام شیردهی احساس ناراحتی کردید با گذاشتن انگشت بین دهان نوزاد و پستان، روند شیردهی را قطع کنید و نوک پستان را از دهان نوزاد بیرون بکشید. پس از اصلاح وضعیت، شیردهی را مجدد آغاز کنید.

وضعیت‌های مختلف شیردهی را امتحان کنید تا بهترین حالت متناسب با خود را بیابید. در اینجا چند مورد وجود دارد که می‌‌توانید در نظر بگیرید:

– نوزاد خود را در بغل بگیرید به شکلی که شکم او در مقابل شکم شما باشد و آرنج‌تان زیر سرش قرار بگیرد.

– دهان شیرخوار باید روبروی پستان قرار بگیرد و بازویش از زیر بغلتان رد شود.

– سینه خود را با دست دیگرتان نگه دارید به طوری که 4 انگشت زیر پستان و شست روی هاله سینه باشد.

– با نوک پستان لب‌های نوزاد را لمس کنید و با باز شدن دهان نوزاد نوک پستان را در دهانش قرار دهید.

– نوزاد را به بدنتان بچسبانید و با دست حمایتش کنید.

به این وضعیت حالت گهواره ضربدری هم می‌گویند.

– در این روش مادر بجای بازو از دستش برای حمایت سر نوزاد استفاده می‌کند و با بازوی خود، باسن و کمر نوزاد را نگه می‌دارد.

– دست آزاد دیگر زیر سینه قرار می‌گیرد و چهار انگشت زیر پستان و شست روی هاله قهوه‌ای رنگ است.

– در این روش نیز ابتدا نوک پستان را به لب بالایی نوزاد مالیده و با باز کردن دهان پستان را داخل دهانش قرار دهید.

– بدن شیرخوار باید چسبیده به بدن مادر باشد.

این حالت مناسب خانم‌هایی است که سزارین کرده‌اند یا سینه‌های بزرگی دارند. برای تغذیه به نوزادان نارس نیز مناسب است.

– شيرخوار را روی دستتان بخوابانید به طوری که کف دست سرش را نگه دارد و کمر شیرخوار روی بازوی شما باشد.

– می‌توانید از بالش به عنوان حامی دستتان کمک بگیرید.

– نوزاد را زیر سینه نزدیک به همان دست ببرید تا سینه را بگیرد و از دست دیگر برای گرفتن پستان استفاده کنید.

– دست‌های شیرخوار باید آزاد باشد.

می‌توانید از این وضعیت برای شیردهی همزمان یا جداگانه دوقلوها استفاده کنید.

برای شیر دادن همزمان هر دو شیرخوار را روی بازوهایتان بخوابانید و با کف دست سر و گردن‌شان را حمایت کنید و با چسباندن‌شان به پستان اجازه دهید سینه را بگیرند و مک بزنند.

در این وضعیت مادر آرامش بیشتری هنگام تغذیه شیرخوارش دارد. شیردهی در این حالت نیاز به مهارت دارد اما با کمی تمرین، مادران آن را می‌آموزند و وضعیت محبوب‌شان می‌شود. این حالت بویژه برای مادرانی که سزارین کرده‌اند مناسب است.

– به پهلو دراز بکشید و شیرخوارتان را هم مقابلتان به پهلو بخوابانید.

– پاها را جمع کنید تا در وضعیت مناسبی قرار بگیرند.

چطور به نوزاد شیر دهیم

– پستان را با دست داخل دهان شیرخوار بگذارید و به او کمک کنید تا شروع به مکیدن پستان کند.

طبق تحقیقات و دستورالعمل‌های بین‌المللی تغذیه انحصاری با شیر مادر بدون ارائه آب، مکمل‌های غذایی، آب میوه، لبنیات یا مواد غذایی باید برای شش ماهه اول زندگی شیرخوار ادامه یابد. شیردهی طولانی مدت تا دو سال نیز ایمن و توصیه شده است.

اولین خوراک پس از تولد آغوز است که مایعی زرد رنگ، غلیظ و غنی از آنتی‌بادی‌هایی است که باعث تقویت سیستم ایمنی نوزاد می‌‌شود. طی چند روز با شیردهی منظم جریان شیر برقرار می‌شود. اما این نگرانی همیشه بین مادران وجود دارد که آیا فرزندم به اندازه کافی شیر خورده و سیر است یا خیر. اگر بنا به تقاضای شیرخوار او را تغذیه می‌کنید، شیرخوارتان به موقع ادرار می‌کند و 7-8 مرتبه مدفوع زرد و نیمه جامد روزانه دارد یعنی به اندازه کافی تغذیه می‌شود. اما اگر شیرخوار ده دقیقه یا کمتر شیر می‌مکد، متوجه بی‌حالی و نق نق مکرر نوزاد شدید، رنگ پوستش زرد بود یا مدفوع تیره و چرب داشت یعنی به اندازه شیر نمی نوشد و باید حتما با متخصص اطفال در این رابطه مشورت کنید.

هیچ برنامه و تعداد مشخصی برای این موضوع وجود ندارد. معمولا نوزادان تازه متولد شده روزانه بیش از 8 مرتبه شیر می‌مکند اما بهترین کار این است که هر بار شیرخوار تقاضای شیر کرد او را تغذیه کنید. بیش از حد تغذیه کردن شیرخوار درست نیست و عوارضی در پی دارد. نگران گرسنه ماندن شیرخوار نباشید. اگر فرزندتان بی‌قرار است و گریه می‌کند یا انگشت شستش را می‌مکد یعنی گرسنه است و از روی این علایم می‌توانید متوجه شوید چه زمان باید به نوزاد شیر داد.

شیردهی نباید تحت تاثیر عمل سزارین قرار بگیرد. گرچه ممکن است مادر به دلیل جراحی دچار دردهای جسمی باشد و داروهایی را برای پیشگیری از عفونت مصرف کند اما نباید شیردهی را به تعویق انداخت. شیردهی باید پس از تولد و نهایتا 6 تا 12 ساعت بعد از عمل آغاز شود. با آغاز مکیدن‌های نوزاد، جریان شیر برقرار می‌شود. برای نگه داشتن نوزاد هنگام شیردهی اگر درد دارید از همسرتان کمک بگیرید. وضعیت گهواره، دراز کشیده یا فوتبالی مناسب خانم‌هایی است که عمل سزارین داشته‌اند.

نیازی به داشتن رژیم خاصی نیست. کافی است رژیمی متنوع و متعادل را دنبال کنند که حاوی گروه کربوهیدراتها، یعنی نشاسته، نان، برنج و سیب زمینی، فیبرها، غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت، تخم مرغ و ماهی، میوه‌های تازه و سبزیجات و آب و مایعات کافی باشد. تحت هر شرایطی، مادر شیرده باید از مصرف سیگار و الکل خودداری کند.

از سینه بندهای مخصوص شیردهی که بنددار یا دکمه‌ای هستند استفاده کنید. این سوتین‌ها در عین حمایت از پستان‌ها و پیشگیری از افتادگی آنها، شیردهی را ساده می‌کنند. سینه بندی که انتخاب می‌کنید باید کاملا سایز باشد. در صورتی که سینه بند تنگ و کوچک باشد به طوری که پد شیردهی به سینه فشار آورد، مجاری شیری بسته شده و دچار ورم پستان (التهاب بافت سینه) خواهید شد.

در صورتی که به دلیل پاسخ بدن به اکسی‌توسین ریزش شیر دارید می‌توانید از پدهای شیردهی استفاده کنید. پدها کمک می‌کنند تا سینه بند و لباس شما خشک و تمیز بماند. در صورتی که نیاز به دوشیدن شیر دارید می‌توانید شیردوش تهیه کنید.

شیردهی گاهی با مشکلاتی همراه است که روند تغذیه کردن شیرخوار را دشوار می‌کند. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ابتلا به عفونت پستان (ورم پستان) یا بسته شدن مجاری شیری

– عدم توانایی نوزاد در گرفتن نوک پستان

– احتقان پستان یا دردناک شدن پستان که به خصوص در هفته‌های اول رخ می‌دهد. به یاد داشته باشید که شیردهی باید بدون درد باشد.

– عدم تغذیه کافی نوزاد و در نتیجه نداشتن 7-8 پوشک کثیف در طول روز

– نارسایی، زردی پاتولوژیک، نقایص مادرزادی مانند شکاف کام یا لب و مشکلات عصبی و تکاملی که در شیردهی اختلال ایجاد کند.

با کمک و پشتیبانی صحیح پزشک، این مشکلات برطرف می‌‌شود و مادر با شیردهی می‌تواند سلامت فرزندش را ارتقا ببخشد.

در هنگام مطالعه مطلب ها در زمینه همه چیز در مورد شیر دادن به نوزاد، فراموش نکنید شیردهی یک هنر است. با صبر، تمرین و آگاهی، می‌توان نوزاد را بدون دردسر تغذیه کرد. وقتی شیردهی را آموختید خواهید فهمید که شیر مادر بهترین هدیه‌ای است که مادر می‌‌تواند به نوزاد تازه متولد شده خود بدهد، زیرا این امر تضمین کننده سلامتی اوست.

 بیشتر بخوانید:

1- با فواید تغذیه نوزاد با شیر مادر آشنا شوید!

2- نوزادانی که شیر مادر می خورند به زردی مبتلا می شوند؟

3- همه چیز در مورد چگونگی تولید شیر مادر و شیردهی پستانی به نوزاد

4- هشت توصیه برای گرفتن شیر مادر از نوزاد

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع:

parenting.firstcry

مشکلات و راه حل ها

مشکلات و راه حل ها

مبانی تغذیه با شیر

وزن و تغذیه در بارداری

مبانی تغذیه با شیر

مشکلات و راه حل ها

مبانی تغذیه با شیر

این بخش در حال طراحی می باشد

آیا در هفتهٔ اول بارداری واقعاً شما باردار محسوب می‌شوید؟ اولین علامت بارداری معمولاً فقدان یک دوره پریود است و پس از آن، شایع‌ترین علائم شامل حالت…

واریکوسل از مشکلات شایعی است که احتمالاً در جریان درمان‌های ناباروری با آن مواجه می‌شوید. واریکوسل وجود سیاهرگ‌های واریسی در بیضه است که معمولاً…

پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی؛ ،Preeclampsia عارضه‌ای جدی است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند خطرهای جدی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد….

جنین در طول بارداری درون کیسۀ آب قرار گرفته است. پاره شدن این کیسه در هفته‌های متفاوت بارداری دلایل مختلفی دارد که بهتر است با آنها آشنا باشید تا…

بیشتر مادران قادرند تمام شیر مورد نیاز کودک خود را تأمین کنند، اما زمان‌هایی وجود دارد که یا مادران بیش از حد در مورد گرسنگی نوزادشان نگرانند یا…

چطور به نوزاد شیر دهیم

ریفلاکس در کودکان یا طبیعی است یا غیرطبیعی. در این ویدیو، خانم دکتر غزال علیزاده، متخصص كودكان و نوزادان و فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان، در مورد…

اگر دوست ندارید کودکتان را هنگام خواب تنها بگذارید تا گریه کند یا روش‌های ناپدید شدن تدریجی و گریه تا خواب را امتحان کرده‌اید ولی مؤثر نبوده‌ است،…

کتاب خواندن سن و زمان ندارد و هیچ‌وقت برای سوق دادن بچه‌ها به سوی کتاب زود نیست. اما در مورد کودکان نوپا، فعلاً هدف این است که به شکل غیرمستقیم…

حالا دیگر شما به عنوان والدین می‌دانید که فرزندتان به اندازه‌ٔ دوران شیرخوارگی به خواب نیاز ندارد، اما چه مقدار خواب برای کودکان از دو تا هشت سالگی…

احیای قلبی تنفسی یا CPR، یک اقدام نجات‌دهنده است که شما می‌توانید برای نجات جان کودکی که هیچ علائمی از زندگی نشان نمی‌دهد، یعنی بیهوش است و نفس نمی…

زمان و راه و روش از شیر گرفتن کودکان شیرخوار یکی از سؤالات و نگرانی‌های تمام مادران است. در این ویدیو دکتر فریبا صیقلی، فوق تخصص گوارش کودکان، برای…

کودکتان پس از تولدش می‌تواند گهواره، تخت یا هر دو را در دو زمان مشخص یعنی برای چند ماه اول، یک گهواره و سپس یک تختخواب داشته باشد. در واقع این شما…

طبق نظر کارشناسان شیردهی و پزشکان، نوزادانی را که به هر دلیلی نمی‌توانند از سینهٔ مادرشان شیر بخورند، می‌توان از همان ابتدا با یک فنجان کوچک، یک لیوان کوچک یا یک قاشق چای‌خوری تغذیه کرد. پس شما می‌توانید وقتی از نظر پزشکی مشکلی وجود دارد، برای شیر دادن به کودک به جای دادن شیشه‌شیر از یک فنجان استفاده کنید که البته قبل از آن باید دوشیدن شیرتان را یاد بگیرید. برای شیر دادن یه نوزاد با فنجان یا یک لیوان کوچک می‌توانید از مراحل زیر به عنوان یک راهنمای مطمئن استفاده کنید. همچنین در موارد معمول دیگر نیز می‌توانید به جای دادن شیشه‌شیر به کودک، از یک لیوان استفاده کنید.

برای شیر دادن یه نوزاد با فنجان یا یک لیوان کوچک می‌توانید از مراحل زیر به عنوان یک راهنمای مطمئن استفاده کنید:

اگر مى‌خواهيد شيرخوارتان با فنجان تغذيه شود ولی حس مى‌كنيد مهارت كافى براى اين كار را نداريد، مى‌توانيد به نزدیک‌ترين مرکز مشاورهٔ شيردهى يا نزديک‌ترين مركز بهداشتى درمانى بروید یا به پزشکتان مراجعه کنید.

به‌طورکلی چند نوع پد سینه وجود دارد که این تنوع انواع می‌تواند به شما اجازهٔ انتخاب و خریدی متفاوت را بدهد. انواع پد سینه در این مطلب به شما مادر…

رابطهٔ بین غذا و تغذیه بر حسب نیاز انسان، رژیم غذایی نام دارد. میزان انرژی و مواد غذایی مورد نیاز هر فرد بر حسب سن، جنس، میزان سلامت و بیماری‌ها و…

تشخیص آتیزِم یا اتیسم؛ Autism، در کودکان دشوار است و وقتی شما هیچ چیز دربارهٔ آن نشنیده‌اید و نمی‌دانید علائم اتیسم در کودکان چیست، این تشخیص…

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

آیا در هفتهٔ اول بارداری واقعاً شما باردار محسوب می‌شوید؟ اولین علامت بارداری معمولاً فقدان یک دوره پریود است و پس از آن، شایع‌ترین علائم شامل حالت…

برای شروع درمان مشکلات باروری، لازم است بدانید که چه کسانی و در چه زمانی باید برای درمان این مشکلات اقدام کنند. در این ویدیو، دکتر مهراندخت عابدینی…

پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی؛ ،Preeclampsia عارضه‌ای جدی است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند خطرهای جدی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد….

لحظۀ تولد کودک شما پس از ۹ ماه انتظار نزدیک است. آگاهی و شناخت نسبت به نشانه‌های شروع درد زایمان تا پس از تولد نوزاد باعث آرامش بیشتر مادران باردار…

بیشتر مادران قادرند تمام شیر مورد نیاز کودک خود را تأمین کنند، اما زمان‌هایی وجود دارد که یا مادران بیش از حد در مورد گرسنگی نوزادشان نگرانند یا…

چطور به نوزاد شیر دهیم

ریفلاکس در کودکان یا طبیعی است یا غیرطبیعی. در این ویدیو، خانم دکتر غزال علیزاده، متخصص كودكان و نوزادان و فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان، در مورد…

نشستن بدون کمک دیگران چشم‌انداز جدیدی از جهان به کودک می‌دهد. وقتی عضلات پشت و گردن او برای راست نگه داشتن پشتش به اندازهٔ کافی قوی شد و وقتی یاد…

شما نمی‌توانید کودک دو سالهٔ خود را متقاعد و راضی کنید که موقع غذا خوردن دهانش را ببندد تا غذا از آن بیرون نریزد یا دچار خفگی نشود، اما اگر روی…

حالا دیگر شما به عنوان والدین می‌دانید که فرزندتان به اندازه‌ٔ دوران شیرخوارگی به خواب نیاز ندارد، اما چه مقدار خواب برای کودکان از دو تا هشت سالگی…

جلوگیری از خفگی در کودکان زیر یک سال با نجات کودکان بالای یک سال از خفه شدن فرق دارد. برای پیشگیری از خفگی در سن زیر یک سال، سه مرحله و قانون اصلی…

زایمان طبیعی گاهی با تزریق بی‌حسی‌ انجام می‌شود. این زایمان‌ها، زایمان بدون درد نامیده می‌شود. در این ویدیو، خانم ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی…

لیوان مخصوص کودک می‌تواند کمکی برای فرایند انتقال کودکتان از شیر خوردن سینه یا شیشه‌شیر به یک لیوان معمولی باشد. لیوان مخصوص کودکان شیرخوار انواع و…

اولین باری که نوزاد خود را در اتاق زایمان در آغوش می‌گیرید، زمان بسیار خوبی برای شروع اولین شیردهی است. در آغاز، بدن شما مقادیر کمی از شیر خاصی به نام آغوز تولید می‌کند که به محافظت از کودک در برابر عفونت کمک خواهد کرد. معدۀ نوزاد شما بسیار کوچک است، بنابراین او تنها به همین مقادیر کوچک برای سیر شدن نیاز دارد. با بزرگ شدن معدۀ او، نوع شیر شما تغییر خواهد کرد و میزان بیشتری شیر در سینۀ شما تولید می‌شود. در این مطلب می‌توانید با شروع شیردهی، دفعات شیردهی روزانه به نوزاد، یافتن یک روش و وضعیت شیردهی مناسب، تغذیۀ مادران شیرده و مشکلات احتمالی در دوران شیردهی آشنا شوید.

برای شروع یادگیری شیر دادن به نوزاد، بهتر است تمام بدن کودک را خیلی آرام به سوی خود قرار دهید؛ در حالتی که نوزاد سینه به سینۀ شما قرار بگیرد. نوک سینۀ خود را روی لب بالای نوزاد بگذارید و هنگامی که او دهانش را کاملاً باز کرد، او را آرام به سمت سینۀ خود بکشید و سینه را برای راحتی نوزاد با دستتان نگه دارید. دهان او نه فقط نوک سینه، بلکه ناحیۀ آرئولا یعنی همان هالۀ رنگی اطراف نوک سینۀ شما را نیز هر اندازه که ممکن است بپوشاند.

اگر به نظر می‌رسد نوزاد در پیدا کردن نوک سینه یا نگه داشتن آن مشکل دارد، نگران نشوید، زیرا شیردهی به صبر و تمرین زیادی نیاز دارد. بهتر است از یک پرستار در بیمارستان بخواهید که شیردهی را به شما آموزش دهد. اگر نوزادتان زودرس است، ممکن است نتوانید شیردهی را بلافاصله شروع کنید، اما لازم پمپ کردن یا دوشیدن شیر خود را شروع کنید. نوزاد شما، تا زمانی که به اندازۀ کافی برای شیر خوردن از سینه قوی شود، این شیر دوشیده‌شده را از طریق یک لوله یا یک شیشه‌شیر می‌خورد.

به یاد داشته باشید که وقتی شیردهی را شروع می‌کنید، این کار نباید دردناک باشد. دقت کنید که وقتی نوزاد سینه را به دهان می‌گیرد، چه احساسی در سینه دارید. دهان نوزاد باید بخش بزرگی از هالۀ اطراف سینه را در پایین نوک سینه بپوشاند و نوک سینه باید کاملاً در دهان کودک قرار گرفته باشد. اگر چفت شدن نوک سینه در دهان نوزاد برای شما دردناک است، مکیدن او را لحظه‌ای با قرار دادن انگشت کوچکتان بین گوشۀ دهان نوزاد و نوک سینۀ خود قطع کنید و دوباره شیر دادن را امتحان کنید. وقتی نوزاد دهانش را درست چفت کند، بقیۀ کار را خودبه‌خود انجام خواهد داد.

در طول روز باید به دفعات زیاد به نوزاد شیر بدهید. هرچه بیشتر به نوزاد شیر بدهید، شیر بیشتری در سینۀ شما تولید خواهد شد. هشت تا ۱۲ وعده شیردهی در هر ۲۴ ساعت مناسب است. طبق نظر متخصصان، به جای این که شیردهی را طبق یک برنامۀ زمانی سفت و سخت انجام دهید، هر وقت که نوزاد نشانه‌های اولیۀ گرسنگی مثل افزایش هوشیاری یا فعالیت بیشتر، لمس هر چیزی، مکیدن دست خود یا جست‌وجوی سینه را نشان می‌دهد، لازم است به او شیر بدهید. در حالت ایده‌آل، گریه یکی از آخرین نشانه‌های گرسنگی است، بنابراین شما باید تغذیۀ کودک را قبل از گریۀ او شروع کنید.

در طول چند روز اول، ممکن است مجبور باشید کودک خود را برای تغذیه به آرامی از خواب بیدار کنید و او ممکن است در میانۀ شیردهی دوباره به خواب برود. برای بیدار نگه داشتن او در طول شیر خوردن، می‌توانید یک لایه از لباس‌هایش را درآورید و برای اینکه مطمئن باشید کودکتان به اندازۀ کافی شیر می‌خورد، بهتر است هر بار که چهار ساعت از آخرین وعدۀ شیردهی گذشته است، او را برای شیر خوردن مجدد بیدار کنید.

وعده‌های شیردهی، به ‌ویژه در ماه‌های اول زندگی نوزاد می‌تواند تا ۴۰ دقیقه طول بکشد. به همین دلیل، بهتر است یک نقطۀ دنج خانه را برای شیردهی انتخاب کنید و نوزاد خود را در وضعیتی نگه دارید که دست‌ها و پشتتان را اذیت نکند. می‌توانید پشت سر نوزاد را به دستتان تکیه بدهید. انتخاب روش شیردهی مناسب به راحت بودن آن روش برای شما ارتباط دارد. اگر شیردهی را در حالت نشسته انجام می‌دهید، یک بالش شیردهی می‌تواند کمک بزرگی برای نگه داشتن و تکیه دادن نوزاد باشد. بسیاری از مادران نیز می‌گویند که یک زیرپایی یا چهارپایه، شیردهی را راحت‌تر می‌کند. هر وضعیتی که برای تغذیه انتخاب می‌کنید، هر بار تا زمانی که شما و نوزادتان در وضعیت راحتی قرار نگرفته‌اید، وعدۀ شیردهی را شروع نکنید، زیرا مدت زمان زیادی را در آن وضعیت خواهید بود.

یک رژیم غذایی سالم در دوران شیردهی مهم‌ترین چیزی است که به آن نیاز دارید. هرچند حتی اگر تغذیۀ شما کیفیت کافی را نداشته باشد، باز هم بدن شما می‌تواند برای نوزاد شیر تولید کند، اما داشتن یک رژیم غذایی متعادل تضمین می‌کند که کمیت و کیفیت شیر به بهترین وجه ممکن است و باعث می‌شود شما نیز شاداب‌تر باشید. پس به جای شمارش کالری‌ها، احساس گرسنگی خود را معیار قرار دهید و در طول روز مایعات کافی بنوشید تا بدنتان آب کافی داشته باشد.

بسیاری از مادران در دوران شیردهی بیشتر گرسنه می‌شوند، زیرا بدن شما شبانه‌روز در تلاش برای تولید شیر است. خوردن وعده‌های غذایی کم‌حجم‌تر به همراه میان‌وعده‌های سالم در بین وعده‌های اصلی، همان کاری که ممکن است در دوران بارداری انجام داده باشید، یک راه خوب برای کنترل گرسنگی و حفظ سطح بالای انرژی است. به عنوان یک قانون کلی، بیشتر مادران شیرده حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ کالری بیشتر از مادرانی نیاز دارند که به نوزاد شیر خودشان را نمی‌دهند.

همچنین بیشتر نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، از خوردن غذاهای تند توسط مادر خود اذیت نمی‌شوند. در واقع، برخی کارشناسان معتقدند که نوزادان از تنوع در طعم شیر لذت می‌برند. هیچ غذایی برای همۀ نوزادان مشکل‌ساز نیست، بنابراین نیازی نیست که از همان ابتدا مواد غذایی مصرفی خود را محدود کنید. اما اگر کودک بعد از هر باری که شما یک غذای خاص مثل محصولات لبنی را می‌خورید، بیشتر نفخ می‌کند یا تحریک‌پذیر می‌شود، سعی کنید مدتی این غذاها را کنار بگذارید تا ببینید چه تغییری حاصل می‌شود و به‌طورکلی نیز بهتر است مصرف کافئین در شیردهی و مشکلات احتمالی برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌های مشکل‌ساز در دوران شیردهی را مدیریت و کنترل کنید.

برخی از مادران به راحتی با شیردهی تطبیق پیدا می‌کنند و با موانع جسمی یا عاطفی عمده‌ای مواجه نمی‌شوند، اما یادگیری شیردهی برای بسیاری از تازه‌مادرها سخت است. اگر دلسرد شده‌اید، بدانید که تنها شما نیستید که این احساس را دارید. طبیعی است که به خاطر نیازهای مداوم کودک و به دلیل کمبود خواب، احساس گیجی و فرسودگی کنید. اگرچه قرن‌هاست که مادران به نوزادان خود شیر می‌دهند، اما شیردهی همیشه راحت نیست. بسیاری از مادران در اوایل شیردهی با مشکلاتی روبه‌رو هستند. اگر هر کدام از موارد زیر را دارید که از مشکلات رایج شیردهی در شش هفتۀ اول پس از زایمان است، لازم است با پزشک خود تماس بگیرید:

یادتان باشد نباید در سکوت درد بکشید، گرفتن کمک و پشتیبانی در مورد شیردهی تنها به یک تماس تلفنی با پزشکتان یا یک شخص آگاه نیاز دارد، پس خیلی بهتر و لازم است با پزشک یا مامای خود در مورد عوارضی که در شیردهی دارید صحبت کنید.

شیردهی یکی از طبیعی‌ترین کارهای دنیاست، اما حتی آن هم برای یادگیری کامل نیاز به تمرین دارد. یادگیری چگونگی نگه داشتن و حمایت از نوزاد در وضعیتی…

یکی از سؤالات رایج مادران شیرده، تعداد دفعات شیر خوردن نوزادان در طول شبانه‌روز و در هر وعدۀ غذایی، همچنین تشخیص میزان کافی شیر خوردن نوزاد است تا…

بیشتر مادران قادرند تمام شیر مورد نیاز کودک خود را تأمین کنند، اما زمان‌هایی وجود دارد که یا مادران بیش از حد در مورد گرسنگی نوزادشان نگرانند یا…

تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

هر مادری با دیدن کودک تازه متولد شده خود می خواهد تا بهترین و بیشترین مراقبت ها را در نگهداری و پرورش اصولی کودک انجام دهدد اما در این میان نباید تغذیه و سلامتی خودش را نادیده بگیرد و یا نسبت به آن کم اهمیت باشد. پس بهترین کار این است که کاملا آگاهانه و با رعایت همه جوانب علاوه بر رسیدگی به نوزاد به فکر تقویت خود باشند. چرا که مادر سالم می تواند کودک سالم نیز داشته باشد. به همین منظور در این مقاله تصمیم گرفتیم تا اطلاعات لازم درباره زن شیرده و اشتباهات رایج مادران در این دوره را به شما مادران عزیز ارائه دهیم.

نگهداری از نوزاد مهارت خاص خودش را می طلبد. مادران باید قبل از تولد بچه، اطلاعات لازم و کافی را در مورد تربیت و نگهداری بهتر وی کسب کنند تا بدون هیچ مشکل و استرسی، بتوانند از نوزاد خود نگهداری نمایند و کودکی سالم و شاداب داشته باشند. مادرانی که برای اولین بار صاحب فرزند می شوند تولد فرزند،برای آنها با اضطراب بیشتری همراه است. در نتیجه این مادران در نوع تغذیه و رژیم عذایی و همچنین ورزش خود دقت نظر بیشتری دارند به طور مثال، س<الهایی که این دسته افراد در ذهن خود دارند شامل اینکه چه بخورم تا شیرم خوش طعم و مقوی باشد؟ برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی چکار کنم؟ چه ورزش هایی باید انجام دهم و به چه میزان؟ و …

حتماً بخوانید: تاثیر استرس بر شیر مادر چیست؟ توضیح همراه با فیلم آموزشی

اکثر مادران تصور می کنند که نوزاد در هفته های اول، در همه لحظات گرسنگی اش این نیاز را به آنها اعلام می کند. در روزهای اول برخی نوزادان اگر با تلاش والدین شان برای به موقع شیر خوردن در میانه شب بیدار نشوند، ممکن است نیازشان به تغذیه را اعلام نکنند و دچار افت قندخون شوند. اگر نوزاد چند روزه شما حدودا هر دو ساعت یک بار به اندازه نیازش شیر نمی خورد، می توانید کف دستش را ماساژ دهید تا واکنش مکیدن را در او تقویت کنید. ماساژ چانه هم می تواند چنین تاثیری را بر فرزند شما بگذارد و میلش به شیر خوردن را بیشتر کند.

مادران باید در هنگام شیردهی به طرز شیر خوردن نوزاد دقت کنند. شما باید تمرکز کرده و موارد خاصی را مشاهده کنید. دهان نوزاد باید به اندازه کافی باز باشد، به گونه‌ای که نوک سینه شما که شامل‌ هاله تیره رنگ اطراف آن باشد در دهان او قرار گیرد. این امر کمک می‌کند فرزندتان حجم قابل قبولی از شیر را بمکد. مشکلات مکیدن شیر اغلب تا یک هفته ادامه دارند و به مرور زمان برطرف می‌شوند.

چطور به نوزاد شیر دهیم

تصور اشتباه دیگر این است که فکر می کنند اگر در دوران پس از زایمان رژیم غذایی را شروع کنند قادر به شیر دادن کافی به نوزادشان نبوده یا به‌عبارتی کودکشان وزن نخواهد گرفت. لذا با توصیه آشنایان و دوستان شروع به پرخوری کرده، بدین بهانه که نوزاد سالمی داشته باشند. در حالی‌که واقعیت این است، شما حتی اگر دچار افزایش وزن بی رویه در دوران بارداری نباشید، برای کافی بودن ترشح شیر نیاز به خوردن خیلی از مواد غذایی در دوران شیردهی نخواهید داشت. دلایل مهم چاقی در دوران شیردهی از علل مهم چاقی در دوران شیردهی یکی عدم تحرک و دیگری همین تصور غلط نیاز به انرژی فراوان برای تامین رشد نوزاد است. توصیه‌های زیر برای بازگشت شما به وزن طبیعی در هنگام شیردهی مهم است: ۱- از چاقی و افزایش وزن بی‌‌رویه ناشی از بارداری خود نهراسید. هیچ هنگام، حتی پس از افزایش وزن زیاد که در دوران بارداری به‌دلیل روش ناصحیح تغذیه برای شما ایجاد شده است، برای جلوگیری از عوارض جانبی چاقی و بیماری‌های متابولیک دیر نخواهد بود.

شاید شما هم دیده اید که اغلب استرس ناشی از بارداری و زایمان بر روان مادر تاثیر گذاشته و او را وادار می‌کنند از شیردهی صرف نظر کرده و به استفاده کردن از شیشه شیر روی آورند. معمولا مادران شاغل، به علت فشار کاری، بیشتر این وضعیت را تجربه می‌کنند. تحت هر شرایطی شما باید صبور بوده و با توجه به در نظر گرفتن مزیت‌های خوردن شیر مادر در سلامتی آینده فرزندتان، از شیر دادن به او دست نکشید.

شما با شیر دادن به نوزادتان تنها آنچه می خورید را به او منتقل نمی کنید، بلکه احساسات تان را هم به او انتقال می دهید. شما از طریق شیر دادن می توانید فرزندتان را غرق در آرامش کنید یا اینکه او را مضطرب و آشفته کنید. پس اگر با یک شیر خوار طرف هستید، به توانایی تان در پنهان کردن احساسات خود اعتماد نکنید و راهی برای رسیدن به آرامش واقعی پیدا کنید.

 شما برای برطرف کردن نیاز‌های نوزادتان، باید باور داشته باشید که سینه‌هایتان در بهترین فرم ممکن قرار دارند و نوزادتان توسط تکنیک‌های شیردهی مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت خواهد کرد. این ذهنیت که سینه‌هایتان شیر کافی ندارند و یا فرزندتان به علت سیر نشدن گریه می‌کند اشتباه است. به یاد داشته باشید که گریه نوزادتان همیشه به معنی گرسنه بودن آنها نمی‌باشد و در واقع گریه کردن از راه‌های ارتباطی نوزاد با دنیای خارجی محسوب می‌شود.

نباید تصور کنید که در اغوش نگرفتن نوزاد کار درستی است! اگر می خواهید تربیت کودک تان را از همان هفته ها و ماه های اول شروع کنید و با درآغوش نکشیدنش او را لوس بار نیاورید، باید بگوییم در اشتباهید. نوزادان در ابتدای تولد به هیچ چیز به اندازه درآغوش گرفته شدن نیاز ندارند. بررسی های مختلف نشان داده که یک آغوش گرم حتی می تواند رشد آنها را بهتر و از بیمار شدن شان جلوگیری کند.

در مواقعی که فرزندتان کم اشتها شده و شیر در سینه تانمی ماند به شما می گویند نبایدنوزاد را به خوردن شیر مانده وادار کنید چون مسموم است؟ چنین تصوری کاملاً اشتباه است. شیر در سینه مانده به هیچ عنوان مسموم و دور ریختنی نیست، بلکه تنها باعث به درد آمدن سینه شما می شود و خطر احتقان شیر و بدحال شدن خودتان را ایجاد می کند. پس به محض اینکه فرزندتان به شیر خوردن میل پیدا کرد، به او اجازه دهید این شیر حبس شده را بیرون بکشد و خطر حبس شدن شیر در سینه را از شما دور کند.

نوزادان هنگام شیر خوردن وضعیت ثابتی ندارند. شاید فرزند شما یک روز در چندین وضعیت مشخص راحت بوده و شیر بخورد، در حالی که فردای همان روز با قرار گرفتن در حالتی دیگر آرامش بگیرد. امتحان کردن حالت‌ها و وضعیت‌های مختلف برای شیردهی، در راحتی مادر نیز تاثیر گذاشته و برای او بهتر است. بیشتر نوزادان بعد از دو هفته به یک حالت خاص عادت می‌کنند.

برای درست شیر دادن به نوزادتان خود شما نیز به تغذیه و استراحت نیاز دارید. مراقبت از نوزاد نیازمند کالری اضافه می‌باشد، بنابراین غذای شما باید بر این اساس تنظیم شود. ساعات خواب نوزاد به ندرت با برنامه خواب مادر همخوانی دارد. بنابراین بهتر است شما ساعات خواب خود را با ساعات خواب نوزادتان هماهنگ کنید. اگر نمی توانید برای ساعات طولانی بخوابید سعی کنید زود به زود و تنها برای دقایقی بخوابید. استراحت خوب، اعصاب شما را آرام کرده و انرژی کافی برای برطرف کردن نیازهای فرزندتان را به شما باز می‌گرداند.

همسرتان نیز باید شما را در امر مراقبت کردن از فرزندتان یاری کند. شما هیچ وقت نباید مشکلات شیر دادن به فرزندتان را از همسر خود پنهان کنید. همسرتان می‌تواند شما را در انجام بهتر این عمل یاری کند. برای مثال می‌توانید از او درخواست کنید هنگام آماده کردن موقعیت شیردهی به نوزادتان او را در آغوش بگیرد. همکاری بین شما و همسرتان در این فعالیت‌ها باعث محکم شدن پیوند بین شما و همسرتان می‌شود.

شما باید تا زمانی که می‌توانید شیردهی به نوزاد خود را ادامه دهید. بعد از ۲-۳ ماه از شیر گرفتن نوزاد کاردرستی نیست با این وجود بسیاری از مادران این اشتباه بزرگ را انجام می‌دهند. تغذیه از شیر مادر دارای مزیت‌های زیادی می‌باشد، از این رو برای داشتن فرزندی سالم‌تر تا زمانی که می‌توانید او را از شیر خود بهره‌مند کنید.

همانطور که می دانید زمانی‌که مشغول ورزش‌کردن می‌شوید، بدنتان شروع به ترشح اسید لاکتیک می‌کند. اسیدلاکتیک یک ترکیب بی‌رنگ است که تقریباً توسط تمامی بافت‌های بدن تولید می‌شود و برای فعالیت‌های بدن ضروری است. اسید لاکتیک ماده‌ای است که در شیر مادران نیز یافت می‌شود. بعضی از کودکان بعد از ورزش تمایل زیادی به نوشیدن شیر مادر نخواهند داشت؛ آیا این دو می‌تواند رابطه مستقیمی باهم داشته باشد؟ بله، اسید لاکتیک ترشح شده بعد از ورزش می‌تواند وارد شیر مادر شود و مزه شیر را تلخ یا ترش کند، اما این همه قضیه نیست، تنها درصورتی‌که مادر بیش‌ازحد و در ساعات طولانی ورزش کند، چنین اتفاقی روی خواهد داد و در صورتی‌که تمرینات ورزشیِ سبک انجام دهد، کودک متوجه هیچ تغییری در شیر نمی‌شود و با همان میل و لذت قبلی شیر می‌خورد. همچنین ورزش کردن باعث می شود مادر بعد از بارداری احساس شادی بیشتری داشته و احتمال ابتلای او به افسردگی بعد از زایمان یا همان (PPD) کمتر از دیگر مادران کم‌تحرک و ساکن خواهد بود.

همچنین بخوانید: آیا شیردادن کودک باعث لاغری مادر می شود یا برعکس؟

باید در دریافت پروتئین، ریزمغذی ها، ویتامین ها و موادمعدنی تعادل برقرار باشد تا با توجه به شرایط فیزیولوژیک فرد، مواد موردنیاز بدنش تامین شود. همچنین مصرف سبزی و میوه را زیاد می کنیم. به این ترتیب هم شیر مادر زیاد می شود و هم وزنش کم خواهد شد.

غیر از هفته اول که رژیم شروع می شود و به علت از دست دادن آب بدن ۲ تا ۵ کیلوگرم وزن کم می شود، معمولاً در رژیم شیردهی، ماهی ۲ کیلوگرم یا هفته ای نیم کیلوگرم کاهش وزن متعارف است. با وجود این، باید به شرایط مادر و میزان دریافت کالری اش توجه شود. تعیین این موضوع در اختیار متخصص تغذیه است و به ارزیابی دقیق و دریافت کالری، نیازهای بدن و تولید شیر نیاز دارد.

خانم ها در دوران شیردهی ممکن است هر روز حدود ۳ لیوان و حتی در برخی افراد ۴ لیوان شیر تولید کنند بنابراین لازم است در مقایسه با افراد دیگر ۳ تا ۴ لیوان بیشتر آب بنوشند. البته هرچه بیشتر آب مصرف شود، تولید شیر افزایش پیدا می کند. در روزهای گرم به ازای هر ساعت فعالیت در محیط باز، معمولا حدود ۲ تا ۴ لیوان آب از راه تعریق از بدن دفع می شود. این مقدار در ورزشکاران و افرادی که کارهای یدی انجام می دهند، بیشتر است. خانم های شیرده باید به این موضوع توجه داشته باشند و با توجه به فعالیت های روزانه مانند ورزش، خرید و مدت زمانی که بیرون از خانه بوده اند، مقدار آب از دست رفته را جایگزین کنند. به این نکته هم باید توجه داشت که وقتی فرد آب بدن را از طریق تعریق از دست می دهد، لازم است علاوه بر آب، املاح از دست رفته هم جایگزین شود بنابراین مصرف آب کافی نیست و توصیه می شود از آبمیوه، آب هندوانه، شربت به لیمو، آب لیمو و دوغ استفاده شود. هرچند احساس تشنگی می تواند نشانگر مقدار موردنیاز آب بدن باشد اما برای اینکه فرد احساس تشنگی کند، باید سدیم خون بالا برود. وقتی آب بدن از طریق تعریق دفع می شود، املاح بدن نیز از دست می رود.

تذکر! برخی میوه های فصل تابستان مانند گیلاس نفاخ هستند و این مواد وارد شیر می شود و باعث دل درد و نفخ شیرخوار خواهدشد. برای رفع این مشکل می توان پس از مصرف میوه، عرق نعناع خورد. البته عرق نعناع باید زمانی خورده شود که ترکیب هایی که تولید نفخ می کنند، هنوز وارد شیر نشده باشد.

چنانچه سؤالی در این خصوص دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخ دهیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

سلام آقای دکتر..پسرم روز تولد وزنش دو کیلو و پانصد و هفتاد ب…

سلام من یه پسر ۱۳ یاله و یه دختر ۴ ساله دارم خواستم ببینم شر…

سلام بچم دوماهشه ساکته گشنش باشه گریه میکنه شیرمیخوره میخواب…

سلام آقای دکتر. دخترم دوسال دوماه هست .. اصلا شیر و ماست و ب…

سلام خیر مشکلی نیست. مورد زودتر به حرف اومدن کودک را در سایت…

افزایش اعتماد به نفس

روشهای موفقیت

طرز تهیه کیک و شیرینی

طرز تهیه انواع قهوه

آموزش فتوشاپ برای تصاویر کودکان

چطور به نوزاد شیر دهیم

آموزش برنامه نویسی برای همه سنین

طرز تهیه دسر و گلاسه

مرکز کاشت مو

مرکز کاشت ابرو

جراحی سینه و شکم

جراحی لیفت صورت و گردن

جراحی لیپوساکشن

جراحی بینی

شرکت لوتوس

با بیش از ۱۵ سال سابقه درخشان در امر آموزش و فروش محصولات تربیتی، تنها به کیفیت و سلامت خانواده ایرانی می اندیشیم !

تبلیغــات  تماس با ما

شماره تماس  09191210008

ایمیل Maxer.ir@gmail.com

چطور به نوزاد شیر دهیم
چطور به نوزاد شیر دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *