چطور به نوزاد شیشه بدهیم

 
helpkade
چطور به نوزاد شیشه بدهیم
چطور به نوزاد شیشه بدهیم

کودکان در مسیر تغییر قرار دارند و تغذیه و میزان اشتهای آنها دستخوش همین تغییرات است. هر چند شیر مادر بهترین و اصلی ترین غذا برای نوزادان است اما برخی مادران بنا به دلایل مختلفی مجبورند تا کودک خود را با شیرخشک تغذیه کنند. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه کودک را به شیشه شیر عادت دهیم و با نوزادی که شیشه نمی گیرد چه کنیم؟

گاهی اوقات گریه کودکان به دلیل گرسنه بودنشان است. برخی کودکان به خوردن شیشه شیر علاقه ای نشان نمی دهند. طبق نظر متخصصان، همه کودکان به اندازه نیاز خود غذا می خورند. کودکانی که وزن بیشتری دارند به انرژی بیشتری هم نیاز دارند و کودکان لاغر که به انرژی کمتری نیاز دارند در نتیجه غذا یا شیر کمتری هم می خورند. تغذیه خوب نوزادان سلامتی آینده آنها را تضمین می کند و اثر مثبت آن حتی در دوران کودکی دیده می شود. پس با توجه به راهکارهایی که در ادامه می خوانید می توانید به تغذیه بهتر کودکتان کمک کنید.

حتماً بخوانید: ۴ علت اصلی بی قراری نوزاد هنگام شیر خوردن و راه حل درمان

نوزادتان برای کنار آمدن با شیشه‌شیر به کمی زمان نیاز دارد اما نگران نباشید، زیرا کودک به زودی این نوع روش تغذیه را یاد می‌گیرد و به آن عادت می‌کند.چطور به نوزاد شیشه بدهیم

هر روشی را که برای آشنایی کودک با شیشه‌شیر انتخاب می‌کنید، خیلی زود تغییر ندهید، بلکه آن را چند بار امتحان کنید و بعد از گذشت مدتی و در صورت موفق نشدن روش دیگری را امتحان کنید. از هر روشی که استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که کودک شما برای عادت کردن به شرایط و حس‌های جدید به زمان نیاز دارد، پس مدتی فقط از یک نوع سرشیشه و شیشه‌شیر و یکی از این روش‌ها استفاده کنید و اگر مؤثر نبود مدل و روش جدیدی را امتحان کنید. توصیه‌هایی برای کمک به مادران در این زمینه وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

هنگام تغذیه نوزاد با شیر خشک ، همانند تغذیه طبیعی، باید نوزاد را به‌گرمی در آغوش گرفت، او را نوازش نمود و در چشمان او نگاه کرد. کسی که نوزاد را شیر می‌دهد باید با روی باز این کار را انجام دهد و خوشحالی خود را به کودک نشان بدهد. ارتباطی، که ضمن تغذیه بین پرستار و نوزاد برقرار می‌شود، به اندازه تغذیه نوزاد اهمیت دارد.

لازم است شیشه‌شیر را با مشاهدۀ اولین علائم گرسنگی در کودک و قبل از این که او خیلی گرسنه شود به او بدهید. اگر خیلی گرسنه باشد، چیز جدیدی مثل یک سرشیشه حتماً کلافه‌اش می‌کند.

اقدام دیگر برای جلب توجه نوزاد، تغییر دادن دمای شیر یا شیرخشک است. بعضی از نوزادان سر شیشه گرم را بیشتر دوست دارند، در این صورت سر شیشه را زیر آب گرم بگیرید تا گرم شود. بعضی از آن‌ها نیز که در حال درآوردن دندان هستند، شیر سرد را ترجیح می‌دهند. سوراخ‌های سر شیشه نیز ممکن است گشاد یا تنگ‌تر از اندازه مناسب باشد. این سوراخ‌ها باید طوری باشد که اگر شیشه پر از شیر را قبل از هم زدن آن، وارونه کنید؛ در هر ثانیه یک قطره از آن بچکد.

 اگر کودک فقط سرشیشه را می‌جود، فعلاً مانع این کارش نشوید و آن را از دهانش بیرون نکشید. این کار یک جور آشنایی برای کودک محسوب می‌شود و ممکن است بعد از این کار شروع به مکیدن و خوردن شیر کند.

بعضی نوزادان دوست دارند شیشه شیر را در وضعی مشابه سینه مادر نگه دارند و برخی دیگر وضعیت متفاوتی را ترجیح می‌دهند. علت آن است که وقتی برای این نوزادان شیشه را مانند سینه نگه می‌دارند، در آن‌ها انتظار شیر خوردن از پستان مادر به‌وجود می‌آید و وقتی خلاف انتظارشان شیر خشک به آن‌ها داده می‌شود، آن را نمی‌پذیرند و با ناراحتی پس می‌زنند. همچنین بعضی کودکان دوست ندارند در حالت نشسته به آن‌ها شیر خشک داده شود. در این وضعیت، چون شیر خوردن از پستان مادر را به یاد می‌آورند، شیر خشک را نمی‌پذیرند. اگر با این مشکل روبه‌رو شدید، نوزاد را در ساک مخصوص حمل نوزاد بگذارید یا او را بغل کنید و ضمن راه رفتن سر شیشه را در دهان او بگذارید. قبل از این که به او شیر خشک بدهید او را تکان دهید تا آرام بگیرد و نظرش برای شیر خوردن جلب شود.

اگر پستانک نوزادتان از جنس لاتکس است، از یک سرشیشۀ لاتکس به جای نوع سیلیکونی استفاده کنید و اگر پستانکش از جنس سیلیکون باشد، بهتر است از یک سرشیشه با جنس سیلیکون استفاده کنید. همچنین می‌توانید کمی آب گرم روی پستانک سرشیشه بریزید تا کودک حس بهتری داشته باشد.

انتخاب نوع شیر درون شیشه:

نوع شیر خشک یا غذای کودک که در شیشه می‌ریزید نیز برای ذائقه نوزاد اهمیت دارد. در شیشه می‌توانید شیر مادر، شیر خشک، غذای کودک ، آب سیب رقیق شده با آب یا آب قند بریزید. بهترین آن‌ها شیر مادر است که از قبل دوشیده و ذخیره شده باشد. اگر نمی‌توانید از شیر خودتان به کودک بدهید، باید با امتحان انواع شیر خشک و غذای کودک ، غذای مناسب و مورد علاقه کودک را پیدا کنید. به یاد داشته باشید که همیشه شیر خشک و غذاهای آماده را طبق دستور تهیه نمایید. رقیق کردن این فرمول‌های غذایی و شیر خشک اشکالی ندارد، ولی هرگز غلیظ‌تر از آن چه دستور قوطی توصیه می‌کند، مصرف نکیند.

اگر کودک را با شیر خودتان نیز تغذیه می‌کنید، با آغشته کردن پستانک سرشیشه به شیر مادر، ممکن است کودک برای به دست آوردن شیر بیشتر شروع به مکیدن کند. اما از ریختن عسل یا مواد غذایی شیرین دیگر روی سرشیشه خودداری کنید، زیرا می‌تواند در کودکان کمتر از یک سال باعث بوتولیسم اطفال شود.

کودک ممکن است شیر خشک را از دست مادر قبول نکند، زیرا کودک بوی شما را می‌شناسد و منتظر سینۀ شماست، بنابراین شیشه‌شیر را قبول نمی‌کند یا حتی ممکن است از این کار شما تعجب کند و گیج شود. پس بهتر است شخص دیگری شیشه شیر را به کودک بدهد. کسی که به کودک شیر خشک می‌دهد، باید مثل مادربزرگ یا پرستار بچه، با نحوه بغل کردن و گرفتن شیشه شیر آشنایی و تجربه کافی داشته باشد. این شخص به خاطر تجربه‌اش، دارای اعتمادبه‌نفس است و نوزاد هم به نحوی این تجربه و اعتمادبه‌نفس را احساس می‌کند. برعکس، اگر مادر بخواهد تغذیه نوزاد را با شیر خشک شروع کند، این کار برایش امری غیرعادی و عجیب به شمار می‌آید و نوزاد هم ممکن است تردید مادر را حس کند. پس از این که نوزاد شیر خشک را از دست شخص دیگری قبول کرد و به آن عادت کرد، پدر می‌تواند وظیفه تغذیه کودک را به عهده بگیرد.

اگر کودک شما شیر مادر می‌خورد و در طول روز از گرفتن شیشه‌شیر حاوی شیر خشک امتناع کرده است، آن را در شب به او بدهید و اگر شب‌ها شیشه‌شیر را قبول نمی‌کند، در طول روز به او شیشه‌شیر را بدهید.

در مواقعی که کودک را با شیشه شیر تغذیه می کنید هرگز نوزاد را با شیشه شیر در تخت یا کالسکه تنها نگذارید، زیرا این روش ناامن و خطرناک است. اگر نوزاد برای گرفتن شیشه بی‌میلی نشان می‌دهد، ابتدا دهان او را مانند تغذیه طبیعی، با سر شیشه تحریک کنید و سر شیشه را به دهانش بزنید تا با آن آشنا شود. می‌توانید سر شیشه‌های مختلف را که بعضی نرم‌تر و بلند هستند، امتحان کنید. نوزاد ممکن است به سر شیشه‌ای که مطابق ساختمان دهان او ساخته شده و با حالت لب و دهان او جورتر است، علاقه نشان دهد.

بطری نگرفتن کودک می تواند ناامید کننده باشد اما چیزی که به آن نیاز دارید، کمی صبر و پشتکار است.

دل کندن کودک از شیر مادر می تواند برای او هم دشوار باشد. بخصوص در مواقعی که مدت زمان زیادی با شیر مادر تغذیه شده باشد. بعد از این مدت، استفاده از بطری توسط کودک می تواند او را مضطرب کند. در زیر توصیه هایی برای بطری دادن به کودک آورده شده است:

همچنین بخوانید: مصرف شیرخشک نوزاد را چاق می کند یا لاغر؟ نتایج تحقیقات جدید

دندان در آوردن کودک و حساس شدن لثه های او که باعث می شود خوردن شیر برایش دردناک شود. همچنین ممکن است مادر دچار استرس باشد و نوزاد متوجه این حالت روانی می شود. در این مواقع بهتر است کودک را با استفاده از شیشه شیر تغذیه سعی کنید. پس روی ارتباطتان با نوزاد تمرکز و کمکش کنید تا زودتر شیشه‌ شیر را قبول کند.

آماده پاسخگویی به سؤالات مرتبط شما هستیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

سلام آقای دکتر..پسرم روز تولد وزنش دو کیلو و پانصد و هفتاد ب…

سلام من یه پسر ۱۳ یاله و یه دختر ۴ ساله دارم خواستم ببینم شر…

سلام بچم دوماهشه ساکته گشنش باشه گریه میکنه شیرمیخوره میخواب…

سلام آقای دکتر. دخترم دوسال دوماه هست .. اصلا شیر و ماست و ب…

سلام خیر مشکلی نیست. مورد زودتر به حرف اومدن کودک را در سایت…

افزایش اعتماد به نفس

روشهای موفقیت

طرز تهیه کیک و شیرینی

طرز تهیه انواع قهوه

آموزش فتوشاپ برای تصاویر کودکان

چطور به نوزاد شیشه بدهیم

آموزش برنامه نویسی برای همه سنین

طرز تهیه دسر و گلاسه

مرکز کاشت مو

مرکز کاشت ابرو

جراحی سینه و شکم

جراحی لیفت صورت و گردن

جراحی لیپوساکشن

جراحی بینی

شرکت لوتوس

با بیش از ۱۵ سال سابقه درخشان در امر آموزش و فروش محصولات تربیتی، تنها به کیفیت و سلامت خانواده ایرانی می اندیشیم !

تبلیغــات  تماس با ما

شماره تماس  09191210008

ایمیل Maxer.ir@gmail.com

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از سلام دنیا،«نوزاد من 10 هفته دارد و چند هفته دیگر باید به سرکار برگردم. مشکل اینجاست که او فقط شیر من را میخورد و سعی کرده ایم تا شیشه شیر دوشیده شده از خودم را به او بدهیم اما به هیچ وجه شیشه نمی گیرد. واقعا دارم میترسم. اگر در مهدکودک اصلا شیشه نگیرد و گرسنه شود چه؟ کمکم کنید!»

نوزادانی که به تغذیه از شیرمادر عادت کرده اند را نمیتوان به راحتی با چیزهایی که جایگزین پستان مادر هستند فریب داد و هرچه آنها بزرگتر میشوند، نسبت به قبول کردن شیشه سرسخت تر میشوند و اصلا شیشه نمی گیرند به همین دلیل باید هرچه نوزاد کوچکتر است شیشه را به او داد. -تقریبا در دو هفته اول بعد تولد- آن هم به طور مداوم و ترجیحا روزی یکبار تا به این اطمینان برسیم که خودش دیگر دهانش را برای گرفتن شیشه باز میکند. به عبارت دیگر، قرار نیست با یکبار شیشه دادن و یکبار امتحان کردن ، نوزادتان شیشه را بگیرد (هرچند میدانم که بعضی از شما فقط یکبار امتحان کردید!)

مشخصا نوزاد شما الان بزرگتر و عاقل تر شده و به شیرخوردن از پستان مادر عادت کرده و این توصیه ها واقعا کمکی به شما نمیکند (مگر دفعه بعد امتحانش کنید!) پس هدف من اینجا این است تا به مامان ها (یا باباها) کمک کنم.

اول از همه باید بدانید که تنها نیستید. من و اریک هم زمانیکه سعی میکردیم به فرزندانمان شیشه یا حتی پستانک بدهیم کاملا ناامید بودیم. خوشبختانه در این بین من که باید آنها را تغذیه میکردم هیچ مشکلی نداشتم و از شیردادن به انها راضی بودم. مطمئنا اگر میخواستم میتوانستم کمتر از 7 بار در 24 ساعت به فرزندم شیر بدهم و طبق برنامه پیش بروم، اما چون در منزل کار میکردم نیازی به اینکار نبود. مکمل ها و شیرخشک میتوانند به ما کمک کنند تا راحت و آسوده شویم اما من هیچ نیاز ضروری به شیشه دادن به فرزندم نداشتم البته برای مادرانی که باید کل روز را بیرون خانه و دور از فرزند خود بگذراند، مفید و ضروری است.

دوم اینکه هرچقدر مایوس و ناامید شدید مهم نیست و باید بتوانید مقاومت او در برابر گرفتن شیشه را از بین ببرید و این را هم بدانید که او گرسنگی نخواهدکشید. من چطور این حرف را با اطمینان میزنم؟ زیرا سرانجام نوزادان سالم و گرسنه ، حتی آن دسته نوزادانی که به شدت عاشق پستان هستند مجبور خواهند شد تا از هرچیزی حتی از شیشه شیری که دشمنشان بوده تغذیه کنند. چطور به نوزاد شیشه بدهیم

پس بیایید بیخیال نوزادتان و شیشه دادن به او شوید (البته شاید تاالان اینکار را کرده است). اگر در دادن شیشه مقاومت نشان ندهید و کاری نکنید و همچنین اگر کنار او نباشید و پستانهای پر از شیرتان در دسترس او نباشد، احتمال اینکه نوزادتان خودش شیشه را بگیرد بیشتر میشود. شیشه را جای پستانتان بگذارید و نزدیک کودک بروید تا نوزاد با ارامش ، خودش شروع به شیر خوردن بکند. به همسرتان این نکته را بگویید که : پدرها هم مثل مادرها با در اغوش گرفتن و برقراری تماس فیزیکی با فرزند خود، باعث ترشح هورمون اکسی توسین میشوند (همان هورمونی که باعث ایجاد پیوند عاطفی و انقباض عضلات میشود). (بعلاوه اینکه نوزادان از موی بدن باباها هم بدشان نمی آید!)

توصیه ها و ترفندهای دیگری هم وجود دارد (البته اگر تا حالا امتحان نکرده اید):

1. شیشه را عوض کنید

شاید تا الان به شدت تلاش کرده اید تا فرزندتان شیشه بگیرد و باز هم موفق نشده اید. اما اگر هنوز از تلاش کردن خسته نشده اید و پول کافی دارید میتوانید از بهترین شیشه شیرها خریداری کنید و انها را امتحان کنید.

2. سرشیشه را گرم کنید

نوزاد شما وقتی که در دمایی باشد که به آن عادت دارد، ممکن است زودتر و بهتر شروع به گرفتن شیشه کند و آن دمای ایده ال برای او دمای بدن مادر است. پس زمانیکه در منزل هستید میتوانید به راحتی با ریختن شیر در شیشه و قراردادن سرشیشه زیر آب گرم، آن را گرم کنید و نوزاد را به بدن خود چسبانده و شیشه را به او بدهید.

3. از ترفند گول زدن نوزاد در خواب استفاده کنید

یک نوزاد بسیار خواب آلود ممکن است بدون اینکه متوجه شود شیشه را بگیرد. پس اگر نوزادتان دربرابر گرفتن شیشه مقاومت میکند، زمانیکه بسیار خواب آلود است و هنوز کامل به خواب نرفته، شیشه را به او بدهید.

4. با شیردادن آرام و کند، کمی آرام بگیرید و صبور باشید

شیرخوردن با شیشه باید تا جایی که ممکن است شبیه شیرخوردن از پستان باشد درواقع این شباهت موجب آرامش کودک میشود. وقتی که جریان شیر شیشه کم و کند باشد، نوزاد فکرمیکند که از پستان شیر میخورد و تلاش میکند تا شیر را بمکد. پس هرکسی که به نوزاد خود شیشه میدهد باید این مراتب را دنبال کند.

5. به نوزاد زمانی شیر بدهید که خودش میخواهد نه اینکه طبق برنامه و زمانبندی خودتان

صبرکنید تا نوزاد گرسنه شود و علائم گرسنگی را نشان دهد (البته نه به اندازه ای که بچه از گرسنگی دست و پا بزند!). و همچنین باید در زمانی که نوزاد خوش خلق است شیشه را به او بدهید تا به راحتی شیشه را بگیرد.

6. قبل از دادن شیشه، نوزاد را در حالت عمودی بگیرید

شیر از شیشه زودتر از پستان بیرون می آید و با عمودی گرفتن نوزاد، جاذبه این اجازه را میدهد تا شیر آرام تر بیرون بیاید. همچنین کمک میکند تا نوزاد کمتر نفخ کند و ( خطر عفونت گوش به دلیل ریختن شیر روی صورت و گوش ها را کمتر میکند). پس به این منظور شیشه را به حالت افقی بگیرید و ضربه کوچکی به پشت آن بزنید تا شیر به آرامی وارد سرشیشه و دهان نوزاد شود.

7. نوزاد را جابه جا کنید

به جای به زور وارد کردن شیشه به دهان نوزاد، با پستانک سرشیشه بینی او را قلقلک دهید و کم کم آن را به پایین برده و وارد دهانش کنید تا تشویق شود و شیر بخورد. همچنین مثل زمان شیردادن از پستان، جای کودک را عوض کنید تا نوزاد فکر کند از پستان شیر میخورد. با جا به جا کردن نوزاد از این سینه به آن سینه، باعث میشود که او تنها به یک طرف عادت نکند و اینکه از زاویه دیگری شما را ببیند.

8. شیر را باید به آهستگی و با سرعت کمتر بدهید

شیر خوردن از شیشه مثل خوردن فست فود است ( دوست داریم که زیاد بخوریم و گاز زیادی هم تولید میکنند) اما شیرخوردن از پستان مثل خوردن غذای معمولی است زیرا شیر از پستان آرام تر می آید و نوزاد باید تلاش بیشتری بکند تا آن را بمکد ( نوزاد نمیتواند از پستان مثل شیشه شیر را قلپ قلپ بنوشد). در زمان تغذیه کودک وقفه و استراحت هم برایش قرار دهید.

9. آرام و صبور باشید

نوزادان نه تنها بوی شیر پستان را تشخیص میدهند، بلکه بوی ترس و استرس را هم میفهمند. آنها از عجله کردن و مجبور شدن هم خوششان نمی آید. پس در زمان شیشه دادن سعی کنید آرام باشید. اگر امروز شیشه را قبول نکرد، فردا دوباره و دوباره تلاش کنید. همچنین سعی کنید این پروسه را هر روزه انجام دهید ( فقط ان را چند روز مانده به برگشتن سرکار انجام ندهید) تا هر دو به نتیجه مطلوب برسید.

همه‌گیری کروناویروس جدید کووید-۱۹، یک وضعیت اضطراری در دنیا اعلام شده است و طبعاً زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری داشته‌اند در مورد همه چیز…

در صورت داشتن مشکل باروری، باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. در بیشتر موارد مشکلات باروری با اقدامات پزشکی به موقع برطرف خواهد شد. پزشک…

فشار خون بالا بعد از هفتۀ ۲۰ بارداری اگر با علائم بیماری‌های دیگری همراه نباشد، می‌تواند نشانۀ بیماری فشار خون حاملگی باشد. کنترل نکردن به موقع…

لحظۀ تولد کودک شما پس از ۹ ماه انتظار نزدیک است. آگاهی و شناخت نسبت به نشانه‌های شروع درد زایمان تا پس از تولد نوزاد باعث آرامش بیشتر مادران باردار…

آمدنتان همراه نوزاد به خانه، برای شما و همسرتان یک لحظۀ زیبا و به‌یادماندنی است. شما مادر و همسرتان پدر شده‌اید. اولین روز حضور نوزاد در خانه برای…چطور به نوزاد شیشه بدهیم

ریفلاکس در کودکان یا طبیعی است یا غیرطبیعی. در این ویدیو، خانم دکتر غزال علیزاده، متخصص كودكان و نوزادان و فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان، در مورد…

نشستن بدون کمک دیگران چشم‌انداز جدیدی از جهان به کودک می‌دهد. وقتی عضلات پشت و گردن او برای راست نگه داشتن پشتش به اندازهٔ کافی قوی شد و وقتی یاد…

شما نمی‌توانید کودک دو سالهٔ خود را متقاعد و راضی کنید که موقع غذا خوردن دهانش را ببندد تا غذا از آن بیرون نریزد یا دچار خفگی نشود، اما اگر روی…

حالا دیگر شما به عنوان والدین می‌دانید که فرزندتان به اندازه‌ٔ دوران شیرخوارگی به خواب نیاز ندارد، اما چه مقدار خواب برای کودکان از دو تا هشت سالگی…

احیای قلبی تنفسی CPR، یک اقدام نجات‌دهنده‌ است که در صورت آموزش آن از قبل، شما می‌توانید برای نجات جان شخصی که هیچ علائمی از زندگی نشان نمی‌دهد،…

زمان و راه و روش از شیر گرفتن کودکان شیرخوار یکی از سؤالات و نگرانی‌های تمام مادران است. در این ویدیو دکتر فریبا صیقلی، فوق تخصص گوارش کودکان، برای…

کودکتان پس از تولدش می‌تواند گهواره، تخت یا هر دو را در دو زمان مشخص یعنی برای چند ماه اول، یک گهواره و سپس یک تختخواب داشته باشد. در واقع این شما…

تغذیۀ برخی از نوزادان ممکن است به دلایل مختلف مثل ناتوانی مادر در شیردهی، پس از مدتی با شیر خشک انجام شود. برخی دیگر نیز با شیر مادر تغذیه می‌شوند و از شیر خشک به عنوان مکمل غذایی در شیردهی استفاده می‌کنند یا ممکن است تغذیۀ آنها از شیر مادر به شیر خشک تغییر کند. هر دلیلی که وجود داشته باشد، نوزادتان برای کنار آمدن با شیشه‌شیر به کمی زمان نیاز دارد و چند بار اول تغذیه با شیر خشک ممکن است کمی سخت باشد، اما نگران نباشید، زیرا کودک به زودی این نوع روش تغذیه را یاد می‌گیرد و به آن عادت می‌کند. در این مطلب می‌توانید با دفعات تغذیۀ نوزاد با شیشه‌شیر حاوی شیر خشک و روش‌های آشنایی کودک با شیشه‌شیر حاوی شیر خشک آشنا شوید.

بیشتر کارشناسان معتقدند که برای تغذیۀ نوزاد با شیر خشک هم مانند اصول تغذیۀ نوزاد با شیردهی از سینۀ مادر، لازم نیست در هفته‌های اول برنامۀ سفت و سختی را دنبال کنید، هرچند ممکن است در حدود دو ماهگی بتوانید یک برنامۀ زمانی تقریبی برای تغذیه ایجاد کنید. اما در ابتدا بهتر است هر دو تا سه ساعت یک بار یا هر زمان که کودک گرسنه به نظر می‌رسد، شیشۀ شیر خشک را به او بدهید. همچنین نوزاد را وادار نکنید بیشتر از آنچه می‌خواهد شیر بخورد. پزشکتان یا پزشک کودکتان می‌تواند همگام با رشد کودک، شما را در مورد مقدار و میزان مناسب شیر خشک راهنمایی کند.

همچنین به یاد داشته باشید که روش مکیدن پستانک یک شیشه‌شیر با روش مکیدن سینۀ مادر فرق دارد، زیرا به دست آوردن شیر از شیشه‌شیر بسیار آسان‌تر است و برخی از کودکان به همین دلیل دچار مشکل ترجیح شیشه‌شیر به سینۀ مادر می‌شوند، پس اگر فقط می‌خواهید به کودکتان در کنار شیردهی، شیر خشک را به عنوان غذای کمکی بدهید، بهتر است شیر خشک را با یک قاشق چای‌خوری یا یک قاشق مخصوص نوزاد یا با یک فنجان کوچک به کودکتان بدهید و به این نکته توجه کنید تا نوزادتان دچار امتناع در خوردن شیر از سینۀ مادر نشود.

تغذیه با شیشه‌شیر می‌تواند به همان اندازۀ شیردهی از سینه برای کودک صمیمانه و آرامش‌بخش باشد، پس بهتر است کودک خود را در طول زمان تغذیه در آغوش بگیرید. سعی کنید ارتباط چشمی خود را با کودک حفظ کنید. همچنین یادتان باشد در ابتدا نوزاد را درحالی‌که کاملاً به پشت روی زمین خوابیده است تغذیه نکنید، زیرا امکان دارد دچار حالت خفگی شود. بهتر است او را در آغوشتان بگیرید و بعد شیشه‌شیر را در دهانش بگذارید.

هر روشی را که برای آشنایی کودک با شیشه‌شیر انتخاب می‌کنید، خیلی زود تغییر ندهید، بلکه آن را چند بار امتحان کنید و بعد از گذشت مدتی و در صورت موفق نشدن روش دیگری را امتحان کنید. توصیه‌هایی برای کمک به مادران در این زمینه وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

دادن شیشه قبل از گرسنگی نوزاد: لازم است شیشه‌شیر را با مشاهدۀ اولین علائم گرسنگی در کودک و قبل از این که او خیلی گرسنه شود به او بدهید. اگر خیلی گرسنه باشد، چیز جدیدی مثل یک سرشیشه حتماً کلافه‌اش می‌کند.

اجازۀ بازی با سرشیشه: اگر کودک فقط سرشیشه را می‌جود، فعلاً مانع این کارش نشوید و آن را از دهانش بیرون نکشید. این کار یک جور آشنایی برای کودک محسوب می‌شود و ممکن است بعد از این کار شروع به مکیدن و خوردن شیر کند.

استفاده از سرشیشۀ مشابه پستانک: اگر پستانک نوزادتان از جنس لاتکس است، از یک سرشیشۀ لاتکس به جای نوع سیلیکونی استفاده کنید و اگر پستانکش از جنس سیلیکون باشد، بهتر است از یک سرشیشه با جنس سیلیکون استفاده کنید. همچنین می‌توانید کمی آب گرم روی پستانک سرشیشه بریزید تا کودک حس بهتری داشته باشد.

ریختن چند قطره شیر مادر روی سرشیشه: اگر کودک را با شیر خودتان نیز تغذیه می‌کنید، با آغشته کردن پستانک سرشیشه به شیر مادر، ممکن است کودک برای به دست آوردن شیر بیشتر شروع به مکیدن کند. اما از ریختن عسل یا مواد غذایی شیرین دیگر روی سرشیشه خودداری کنید، زیرا می‌تواند در کودکان کمتر از یک سال باعث بوتولیسم اطفال شود.

امتحان دماهای مختلف: شاید کودک شما ترجیح می‌دهد شیر خشک کمی گرم‌تر یا سردتر از چیزی باشد که به او داده‌اید. بد نیست اگر دماهای مختلف را امتحان کنید تا ببینید او کدام یک را ترجیح می‌دهد و یادتان باشد هرگز از مایکروویو برای گرم کردن یک شیشه‌‌‌شیر استفاده نکنید، زیرا مایکروویو غیر از آن که می‌تواند مواد مغذی شیر خشک را از بین ببرد، شیر را نیز به طور یکنواخت گرم نمی‌کند و قسمت‌های داغ‌تر می‌تواند منجر به سوختگی دهان نوزاد شود.

اولین بار دادن شیشه‌شیر توسط اطرافیان: اگر از شیر خشک به عنوان مکمل تغذیه با شیر مادر استفاده می‌کنید، شاید بهتر باشد از همسرتان یا شخص دیگری بخواهید که اولین شیشۀ شیر خشک را به کودک بدهد، زیرا کودک بوی شما را می‌شناسد و منتظر سینۀ شماست، بنابراین شیشه‌شیر را قبول نمی‌کند یا حتی ممکن است از این کار شما تعجب کند و گیج شود.

دادن شیشه‌شیر در ساعت‌های دیگر: اگر کودک شما شیر مادر می‌خورد و در طول روز از گرفتن شیشه‌شیر حاوی شیر خشک امتناع کرده است، آن را در شب به او بدهید و اگر شب‌ها شیشه‌شیر را قبول نمی‌کند، در طول روز به او شیشه‌شیر را بدهید.

از هر روشی که استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که کودک شما برای عادت کردن به شرایط و حس‌های جدید به زمان نیاز دارد، پس مدتی فقط از یک نوع سرشیشه و شیشه‌شیر و یکی از این روش‌ها استفاده کنید و اگر مؤثر نبود مدل و روش جدیدی را امتحان کنید. همچنین به هر دلیل موجهی که شیردهی نمی‌کنید، به خودتان سخت نگیرید. تغذیه با شیر خشک نیز یک روش سالم برای تغذیۀ نوزادان است. پس اگر با همۀ تلاشی که کرده‌اید، باز هم مجبور به تغذیۀ کودکتان با شیر خشک شده‌اید، ناراحت و غمگین نباشید و سعی کنید روی ارتباطتان با نوزاد تمرکز و کمکش کنید تا زودتر شیشه‌شیر را قبول کند. همچنین سعی کنید از میزان شیر خشک مصرفی مورد نیاز نوزادان اطلاعات کافی داشته باشید.

بیشتر مادران شیر لازم را برای تغذیۀ کودکشان دارند، هرچند اغلب آنها فکر می‌کنند شیرشان کافی نیست و گاهی ممکن است تصمیم بگیرند کودک را غیر از شیر…

اگر نوزاد یا کودک شما به هر دلیل قرار است با شیرخشک تغذیه شود، برای آگاهی از چگونگی و میزان شیرخشک مورد نیاز نوزاد، لازم است از برخی نکات ضروری در…

در صورت تغذیۀ نوزاد با شیرخشک، ممکن است تشخیص میزان کافی شیرخشک مورد نیاز کودک برای شروع کمی سخت باشد. اطلاع از میزان مناسب شیرخشک بیشتر به وزن…

تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

آمادگی این را دارید که کودک را برای چند ساعت تنها بگذارید. اما مشکل بزرگ شما این است که کودک شیشه را قبول نمی‌کند. در زیر به ۱۵ راهکار ثابت‌ شده برای نحوه عادت دادن نوزاد به شیشه شیر می‌پردازیم. تصور کنید برای چند ساعت می‌خواهید کودک را با پرستار تنها بگذارید، اما کودک شیشه را قبول نمی‌کند. متاسفانه این سناریوی پافشاری کودک بسیار مرسوم است، زیرا کودکان موجوداتی هستند که به عادات روزمره خود عادت می‌کنند. اما درمورد نحوه عادت دادن نوزاد به شیشه شیر راهکارهایی وجود دارد که در ادامه متن شرح خواهیم داد.

اگر می‌خواهید یا نیاز دارید کودک شیشه بگیرد، باید وقت مناسبی را برای این کار در نظر بگیرید. مسلما نمی‌خواهید شیرخوار دچار گیجی نوک‌پستان شود (اشاره به وضعیتی که شیرخوار بطری را قبول نمی‌کند یا می‌خواهد به همان روش شیشه شیر از پستان شیر بخورد). اما در ضمن نمی‌خواهید کودک آنقدر با پستان مادر راحت باشد که دیگر اصلا شیشه را قبول نکند.

مشاورین شیردهی می‌گویند بهتر است شیشه را در هفته ۴ تا ۵ به نوزاد معرفی کنید. این وقت مناسبی است چون منبع شیر شما تثبیت شده و شیرخوار هم خوب تغذیه می‌شود، اما کودک هنوز می‌تواند به خوردن گاه و بی‌گاه شیر از بطری عادت کند. طبق نظر مشاوران شیردهی هنگامی‌که کودک شیشه را قبول می‌کند می‌توانید هفته‌ای یکبار تغذیه با بطری را در برنامه روتین خود قرار دهید.

اگر قبلا تلاش کرده‌اید و موفق نشده‌اید نگران نباشید. فکر اینکه کودک بطری را قبول نمی‌کند و شما مجبورید زودتر به محل کار خود بروید ممکن است ایجاد استرس کند، اما در زیر راه‌کارهای هوشمندانه‌ای ارائه می‌دهیم که می‌تواند هر کودکی را به خود جذب کند. در زیر به این روش‌های صحیح و امتحان شده‌ می‌پردازیم:چطور به نوزاد شیشه بدهیم

نحوه عادت دادن نوزاد به شیشه شیر، با کودک تماس پوستی برقرار کنید

اگر کودک هنگام تغذیه با شیر مادر عادت به تماس پوست با پوست دارد، با این کار می‌توانید کودک را مجبور به گرفتن بطری کنید. از شخصی که بطری را در اختیار کودک می‌گذارد بخواهید با کودک ارتباط پوستی برقرار کند تا کودک هنگام شیر خوردن احساس آرامشی داشته باشد.اتاق را ترک کنید (یا نکنید!) بسیاری از کودکان هنگامی‌که مادر را می‌بینند، صدای او را می‌شنود یا بوی او را احساس می‌کنند از گرفتن بطری پرهیز می‌کنند. افراد خانواده اغلب وقتی مادر در اتاق نیست یا در خانه حضور ندارد موفق می‌شوند به کودک از بطری شیر بدهند. برعکس این قضیه نیز صادق است. به گفته یک مادر :«پدر، پرستار، مادربزرگ و هیچ‌کس دیگری موفق نشد به کودک بطری بدهد و فقط بطری را از من قبول کرد. فکرش را بکنید!»

نحوه عادت دادن نوزاد به شیشه شیر، از بطری یا سر شیشه متفاوت استفاده کنید

گاهی ممکن است کودک با شکل،‌ رنگ یا حسی که بطری یا سر شیشه دارد ارتباط برقرار نکند. با بسیاری از مادران در این رابطه صحبت کرده‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام که انتخاب بطری «مناسب» می‌تواند جهان را تغییر دهد. اما چگونه می‌توانید بطری مناسب کودک را انتخاب کنید؟ به بطری‌های که مناسب کودک هستند نگاهی بیندازید. سپس یکی دو تا از آنها را تهیه کنید و امتحان کنید. زمانی که متوجه شدید کودک کدام بطری را ترجیح می‌دهد می‌توانید آن را نگه دارید.

نحوه عادت دادن نوزاد به شیشه شیر، از خواب‌آلود بودن کودک مطمئن شوید

ممکن است زمانی‌‌که کودک تازه از خواب بیدار شده یا خواب‌آلود است، راحت‌تر بطری را قبول کند، زیرا کودک هوشیار نیست. اگر کودک عادت دارد بعد از بیدار شدن ازخواب شیر بخورد، بطری را به او بدهید و اگر عادت دارد با شیر خوردن به خواب رود، شیشه شیر را زمانی‌که در حال به خواب رفتن است، در اختیار او قرار دهید.

نحوه عادت دادن نوزاد به شیشه شیر، بهترین زمان گرسنگی را انتخاب کنید

وقتی کودک به شدت گرسنه باشد ممکن است به دلیل ناراحتی خود بطری را نگیرد (چه کسی دوست دارد هنگام گرسنگی عادات روزمره خود را کنار بگذارد؟). همچنین اگر کودک اصلا گرسنه نباشد ممکن است بطری را قبول نکند.

سعی کنید زمان درستی از گرسنگی را انتخاب کنید. زمانی که کودک گرسنه است اما شدت آن زیاد نیست. یک روش این است که کودک را از یک پستان شیر دهید و ادامه شیردهی را با بطری انجام دهید. فراموش نکنید که پستان دیگر خود را بدوشید.

نحوه عادت دادن نوزاد به شیشه شیر، عوامل حواس‌پرتی‌ را محدود کنید

اگر فعالیت و صدای زیادی در محیط منزل باشد ممکن است حواس کودک پرت شود و نتواند بطری را قبول کند. این اتفاق در مورد تغذیه با شیر مادر نیز صادق است. قبل از اینکه بطری را به کودک بدهید ابتدا محیطی آرام و بی سر و صدا انتخاب کنید.

روش عادت دادن کودک به شیشه شیر این است که منتظر شوید کودک خلق خوبی داشته باشد

همچنین اگر کودک ناراحت است (بیش از حد خسته یا گرسنه است، دلتنگ مادر و غیره است)، زمان مناسبی برای دادن بطری به کودک نیست. سعی کنید بطری را در مواقعی به او بدهید که تا حدی راضی و آرام باشد. اگر در شرایط اضطراری هستید و باید کودک را بلافاصله تغذیه کنید، با انگشت یا قاشق به او شیر بدهید. پس از آرام گرفتن کودک می‌توانید بطری را امتحان کنید.

دمای شیر را تغییر دهید

بسیاری از نوزادان شیر گرم را ترجیح می‌دهند زیرا شبیه به شیر مادر است. اما ممکن است برخی کودکان چیز دیگری را ترجیح دهند. دماهای مختلف شیر را امتحان کنید تا ببینید کودک به چه دمایی علاقه دارد.

بهترین روش عادت دادن نوزاد به شیشه شیر این است که سر شیشه را گرم کنید و داخل شیر مادر فرو برید

کودکان شیرخوار با نوک پستان مادر آشنایی دارند که نرم است و طعم شیر می‌دهد. فرو بردن نوک سر شیشه در شیر گرم شده مادر می‌تواند کمک کند تا کودک راحت‌تر بطری را قبول کند.

کودک را پشت به صورت خود قرار دهید

بسیاری از کودکان اگر صورت شخصی را که می‌خواهد به او شیر بدهد ببینند، بطری را قبول نمی‌کنند. کودکی را که نمی‌تواند بنشیند، بهتر است در دامان خود قرار دهید و از دست خود برای ثابت نگه‌داشتنش استفاده کنید و با دست دیگر بطری را نگه دارید.

کودک را روبروی خود قرار دهید

برخی کودکان راحت‌تر هستند که هنگام شیر خوردن شخصی را که به آنها شیر می‌دهد ببینند. اگر کودک قادر به نشستن است او را روی پای خود بنشانید تا صورت شما را ببیند. اگر قادر نیست بنشیند از بالش کمکی یا چیزی شبیه به آن برای نگه داشتن او استفاده کنید.این بهترین موقعیت است تا به کودک لبخند بزنید و کلمات محبت آمیز به او بگویید. برای بسیاری از کودکان این روش موجب اطمینان خاطر آنها می‌شود و احتمال بیشتری دارد که بطری را قبول کنند.

موقعیتی را امتحان کنید که کاملا متفاوت باشد

به علاوه، غذا دادن به کودک در وضعیتی کاملا متفاوت از عادت او برای شیر خوردن از پستان، می‌تواند موثر باشد. این کار ممکن است همراه با آزمون و خطاهای بسیاری باشد، اما احتمالا متوجه می‌شوید نمی‌توانید در حالی‌که او را به سینه خود نزدیک کرده‌اید با بطری به کودک شیر دهید (حتی پدر یا مادربزرگ!). ممکن است کودک نیاز به موقعیتی کاملا متفاوت داشته باشد.

نحوه عادت دادن نوزاد به شیشه شیر، محیط اطراف کودک را تغییر دهید

امکان دارد کودک با محیطی که در آن شیر مادر خورده ارتباط برقرار کرده باشد. بنابراین انتخاب مکانی متفاوت ممکن است مشکل را حل کند. به اتاقی دیگر یا مکانی دیگر بروید. بیرون رفتن از منزل نیز کمک می‌کند.نگران نباشید لازم نیست هر بار که کودک احتیاج به شیر داشت بیرون بروید. یک بار که کودک به شیر خوردن از بطری عادت کند، گرفتن بطری برای دفعات بعد، حتی اگر در مکان همیشگی شیر خوردن باشد آسان‌تر است.

مطالعه بیشتر:

1- شیردهی با شیشه شیر

2- چه موقع باید نوزاد را با شیشه شیر آشنا کرد؟

3- آیا ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزاد ضرور است؟

4- بهترین شیشه شیر برای نوزاد کدام است،بطری شیشه ای یاپلاستیکی؟


چیکار کنم نوزادم شیشه شیر را بگیرد؟

بهترین روش عادت دادن نوزاد به شیشه شیر این است که سر شیشه را گرم کنید و داخل شیر مادر فرو برید. کودکان شیرخوار با نوک پستان مادر آشنایی دارند که نرم است و طعم شیر می‌دهد. فرو بردن نوک سر شیشه در شیر گرم شده مادر می‌تواند کمک کند تا کودک راحت‌تر بطری را قبول کند.


روش عادت دادن کودک به شیشه شیر چیست؟

روش عادت دادن کودک به شیشه شیر این است که منتظر شوید کودک خلق خوبی داشته باشدو همچنین اگر کودک ناراحت است (بیش از حد خسته یا گرسنه است، دلتنگ مادر و غیره است)، زمان مناسبی برای دادن بطری به کودک نیست. سعی کنید بطری را در مواقعی به او بدهید که تا حدی راضی و آرام باشد. اگر در شرایط اضطراری هستید و باید کودک را بلافاصله تغذیه کنید، با انگشت یا قاشق به او شیر بدهید. پس از آرام گرفتن کودک می‌توانید بطری را امتحان کنید.


برای عادت دادن نوزاد به شیر خشک چه کنیم؟

چطور به نوزاد شیشه بدهیم

ممکن است زمانی‌‌که کودک تازه از خواب بیدار شده یا خواب‌آلود است، راحت‌تر بطری را قبول کند، زیرا کودک هوشیار نیست. اگر کودک عادت دارد بعد از بیدار شدن ازخواب شیر بخورد، بطری را به او بدهید و اگر عادت دارد با شیر خوردن به خواب رود، شیشه شیر را زمانی‌که در حال به خواب رفتن است، در اختیار او قرار دهید.

بهترین زمان آشنا کردن نوزاد با شیشه شیر در چه سنی است؟

مشاورین شیردهی می‌گویند بهتر است شیشه را در هفته ۴ تا ۵ به نوزاد معرفی کنید. این وقت مناسبی است چون منبع شیر شما تثبیت شده و شیرخوار هم خوب تغذیه می‌شود، اما کودک هنوز می‌تواند به خوردن گاه و بی‌گاه شیر از بطری عادت کند. طبق نظر مشاوران شیردهی هنگامی‌که کودک شیشه را قبول می‌کند می‌توانید هفته‌ای یکبار تغذیه با بطری را در برنامه روتین خود قرار دهید.

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع:

mamanatural

مبانی تغذیه با شیر

وزن و تغذیه در بارداری

مبانی تغذیه با شیر

مبانی تغذیه با شیر

مبانی تغذیه با شیر

مبانی تغذیه با شیر

مبانی تغذیه با شیر

این بخش در حال طراحی می باشد

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

آیا می‌دانید در هفته ۳۶ بارداری باید برای ذخیره خون بندناف نوزادتان ثبت‌نام کنید؟!

این تایپیک قدیمیه ولی توروخدا بگید چی کار کردید پسرم سه ماه و نیمه ،سه هفته دیگه باید برم سر کار شیشه نمیگیره داغونمچطور به نوزاد شیشه بدهیم

ساره جون منم باشما همدردم. .باید برم دانشگاه دخترم 1سالشه ولی خیلی بدقلقه کلا آروم نیس پوستم کنده شد تا بزرگ بشه شیشه نمیگیره فقط مکیدن سینه موندم صبح تا شب چکارمیکنه بدون من!!!دعاکنید واسم

عزیزم شما چکار کردین بالخره موفق شدین؟؟

منم خیلی پشیمونم به حرف مامانم گوش ندادم تنبلی کردم شیشه ندادم حالا پشیمونم 

الان سه ماهشه ، انشاالله از فردا به امید خدا شروع میکنم و بعد میام براتون مینویسم چجوری موفق شدم 

کار نشد نداره این فسقلی ها که زورشون بیشتر از ما نیست 😅

سلام عزیزم.

چی شد تونستین به کوچولوتون شیشه بدین؟؟

دختر منم پنج ماهشه،شیشه نگرفت از اول.فقط هم از یه سینم شیر میخوره.خیلی ناراحتم

سلام 

پسر من بگیر نگیر داره

خیلی خوبه اگه شیشه بگیره 

راه حل ندارین؟

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

وقتی نوزاد از خوردن شیر امتناع می‌کند، متخصص اطفال باید هرچه سریع‌تر او را معاینه کند و پزشک سلامت دهان او را از نظر وجود زخم، تاول و درآمدن دندان‌های جدید بررسی کند. گاهی نیز، نوزاد سینه مادر را می‌گیرد، اما از گرفتن شیشه امتناع می‌کند. در این مقاله کودکت، روش‌هایی برای آموزش شیردهی به نوزاد با شیشه شیر ارائه خواهد شد.

ایده‌آل‌ترین شرایط این است که نوزاد، جز سینه مادر، شیشه‌ را هم بپذیرد. فرقی ندارد محتویات شیشه چه باشد، شیر دوشیده شده مادر یا شیر خشک. در هر صورت، شیشه گرفتن نوزاد شرایط را برای مادر راحت‌تر می‌کند، اما ترغیب نوزادان به گرفتن شیشه گاهی چندان هم راحت نیست. اگر می‌خواهید نوزاد، همراه شیر مادر، شیشه‌ را هم بپذیرد؛ ساده‌ترین راه این است که تا حداکثر شش هفته پس از تولد، او را با شیشه آشنا کنید.

پس از شش هفتگی، عادت دادن او به شیشه بسیار سخت‌تر خواهد بود. اما اگر نوزادتان بیش از شش هفته دارد و به هر دلیلی قصد دارید با شیشه به او شیر دهید، نگران نباشید؛ روش‌هایی هم برای حل این مشکل وجود دارد. در ادامه، با تعدادی از این روش‌ها آشنا خواهید شد.

برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند و از گرفتن شیشه امتناع می‌کنند، بهترین کار این است که ابتدا شیر دوشیده شده مادر را با شیشه به او بدهید. اما در صورتی که مادر در دسترس نباشد یا شیر او کم باشد، می‌توانید از شیرخشک استفاده کنید. توجه داشته باشید، حرارت شیر خشک با حرارت شیر مادر یکسان باشد. بهداشت شیشه شیر و پاکیزه بودن آن نیز اهمیت بسیاری دارد. مراقب باشید به طور ناخواسته میکروب و آلودگی‌ها را به دهان نوزاد وارد نکنید.چطور به نوزاد شیشه بدهیم

دست‌های خود را به خوبی بشویید. شیشه را به خوبی استریل کنید و دستورالعمل‌های آماده‌سازی شیر را به درستی دنبال کنید. از سرشیشه‌ای که جریان عبور شیر از آن کم است استفاده کنید. به توصیه برخی متخصصان، بهتر است از سرشیشه‌های مشابه سینه مادر استفاده شود. شیر باید ولرم باشد. در صورتی که شیر را مجدد گرم کرده‌اید، شیشه را خوب تکان دهید تا شیر به دمای ثابت برسد. مقدار کمی شیر را در قسمت داخلی مچ دست خود بریزید و دمای آن را بسنجید. شیر را در مایکروویو گرم نکنید، زیرا باعث می‌شود قسمت‌هایی از شیر زیاد از حد گرم شود و قسمت‌هایی از آن سرد بماند.

یکی از دلایل امتناع کودک از گرفتن شیشه بیماری است. بنابراین، از سلامت دهان کودک اطمینان حاصل کنید. دهان کودک را از نظر وجود زخم، آفت یا تاول بررسی کنید. در صورتی که متوجه وجود مشکل خاصی شدید، به متخصص اطفال مراجعه کنید.

پس از آماده کردن شیر، وقت قدم زدن است. در صورتی که نوزاد بی‌قرار باشد، احتمالا با بیرون رفتن کمی آرام می‌شود. کودک را طوری در آغوشی قرار دهید که روی او به بیرون باشد و بتواند همه جا را به خوبی تماشا کند. در این صورت، با تماس پوست به پوست نوزاد و مادر، اشتهای او افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که نوزاد در آغوش مادر قرار دارد، سر او نباید روی سینه مادر قرار بگیرد. در کل، بهتر است این مسئولیت به فردی غیر از مادر واگذار شود، زیرا در صورتی که نوزاد بوی شیر مادر را احساس کند، بعید است به گرفتن شیشه رضایت دهد.

حین راه رفتن، به آرامی یک دست خود را زیر نشیمن‌گاه نوزاد قراد دهید و ضربه‌های ملایمی وارد کنید، به طوری که نوزاد با هر ضربه کمی بالا و پایین برود. برای ضربه‌های خود، ریتمی ملایم و یکنواخت در نظر بگیرید. این کار به او آرامش می‌دهد و حواسش را پرت می‌کند.

چند دقیقه این حرکت را تکرار کنید تا نوزاد کاملا آرام شود. همچنین، می‌توانید همزمان به آرامی آواز بخوانید یا در گوشش نجوا کنید. هدف این است که او، پیش از شروع شیردهی، کاملا آرام شده باشد. اینکه کودک آرام و تا حدی خواب‌آلود شود خوب است. اما توجه داشته باشید بیش‌ از اندازه او را خسته نکنید، زیرا خستگی بیش از حد باعث بدخلقی نوزاد می‌شود و نوزادی که گریه می‌کند بعید است با گرفتن شیشه آرام شود. اگر نوزاد به این مرحله برسد، مجبورید تسلیم شوید و دادن شیشه را به وقت دیگری موکول کنید. بنابراین، نگذارید این فرآیند با ناامیدی و ناراحتی همه جانبه به پایان رسد.

اکنون زمان آن رسیده که شیشه را در دهان نوزاد قرار دهید تا شیر خوردن را آغاز کند. وقتی نوزاد آرام شد، شیشه را با دست آزاد خود در دهان او قرار دهید. به ضربات ملایم خود ادامه دهید. اینکه نوزاد شیشه را، برای لحظاتی بدون مکیدن، در دهان خود نگه دارد کاملا طبیعی است. هدف این است که نوزاد واکنش طبیعی مکیدن را آغاز کند. به راه رفتن ادامه دهید، بطری را در دهان کودک نگاه دارید تا شروع به مکیدن کند.

در صورتی که امتناع می‌کند یا شیشه را پس می‌زند، شیشه را از او جدا کنید و به راه رفتن و ضربه‌های ملایم ادامه دهید. می‌توانید چند دقیقه دیگر دوباره امتحان کنید. به آرامی با او حرف بزنید. قرار است این تجربه نتایج مثبتی در پی داشته باشد. در صورتی که ناامید و عصبانی شوید، نوزاد متوجه احساسات شما می‌شود و بی‌قراری او افزایش پیدا می‌کند. اگر احساسات منفی به شما غلبه کرد، این فرآیند را به شخص یا روز دیگری موکول کنید.

وقتی نوزاد شیشه را گرفت و این فرآیند موفقیت‌آمیز بود، حداقل دو بار در هفته با شیشه به او شیر دهید. ممکن است پس از مدتی، مجددا از گرفتن شیشه امتناع کند. در این صورت ناامید نشوید و تلاش خود را از سر بگیرید.

روش شیردهی شبانه به این صورت است که شب، هنگام خواب، به کودک شیر دهید تا او نیمه شب برای خوردن شیر بیدار نشود. وقتی نوزاد به خواب رفت، وعده شیر شب او به پایان می‌رسد. بسیاری از والدین وعده شیر شب نوزاد را درست قبل از خواب او قرار می‌دهند تا چند ساعتی بیشتر بخوابد و اجازه دهد پدر و مادر نیز ساعت خواب بیشتری داشته باشند.

مزیت این نوع شیردهی این است که نوزاد در این ساعات چندان هشیار نیست و مکیدن را غریزی انجام می‌دهد. بنابراین، احتمال اینکه شیشه را بگیرد بسیار بیشتر است. البته در صورتی که نوزاد بیش از اندازه خسته باشد، ممکن است شیشه را نگیرد و فقط با مکیدن پستان مادر آرام شود و دوباره بخوابد.

پاهای خود را دراز کنید و نوزاد را با زاویه ۴۵ درجه روی پا بخوابانید. چند ثانیه پستانک را در دهان او قرار دهید تا آرام شود و مکیدن را آغاز کند. سپس پستانک را از دهان او بیرون آورید و شیشه را جایگزین کنید.

نکات مهم

در صورتی که در هفته‌های نخست تولد نوزاد، مدام او را با شیشه تغذیه کنید، ممکن است ناخواسته شیر مادر کاهش پیدا کند. اغلب شیشه‌ها جریان شیر را سریع‌تر از پستان مادر انتقال می‌دهند و نوزادان ممکن است آن‌ها را ترجیح دهند. تا شش هفتگی، در صورتی که شیر مادر کافی باشد، ضرورتی برای شیردهی با شیشه وجود ندارد مگر اینکه پزشک ضرورت بداند. پس از شش هفتگی، معمولا روزی یک یا دو شیشه برای حفظ عادت نوزاد کافی است.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا بهتر است، همراه شیر مادر، کودک را به شیشه شیر نیز عادت دهید. در ادامه، به بررسی برخی از این دلایل پرداخته می‌شود. البته به خاطر داشته باشید، سلامتی کودک همواره در اولویت است.

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید


وبسایت پت زیپDownloads-icon

کودک در سن شش ماهگی کم کم تلاش می کند تا شیشه شیر خود را با استفاده از دستهایش بگیرد و خودش به تنهایی شیر بخورد که این سعی کودک برای آموختن برای والدین او بسیار جذاب است. آنها باید به کودک کمک کنند تا او بتواند این توانایی را کسب کند.

در ادامه راههایی را به شما آموزش می دهیم که به کودک دلبند تان کمک کنید.

در حین شیر دادن به کودک دست او را در امتداد دست خودتان روی شیشه شیر قرار دهید. این می تواند به کودک شما کمک کند که به روش درست گرفتن شیشه عادت کند و هنگامی که خودش به تنهایی شیشه را نگه می دارد نیز از این روش برای قرار دادن دست هایش روی شیشه شیر استفاده کند..

از یک شیشه شیر سبک که نگه داشتن آن آسان است استفاده کنید. برای کودکی که به تازه گی شروع به گرفتن شیشه خود کرده است، گرفتن یک شیشه کوچک آسان تر است. یک شیشه بزرگ و سنگین حس بدی را به کودک منتقل خواهد کرد، بنابراین درست نگه داشتن آن سخت خواهد شد.چطور به نوزاد شیشه بدهیم

مقدار کمی مایع (مثلا شیر) درون شیشه بریزید زیرا یک شیشه کاملاً پر، سنگین خواهد بود و کودک موفق نمی شود که به درستی آن را نگه دارد. با 30 تا 60 سی سی مایع درون شیشه آغاز کنید و هر چقدر که کودک راحت تر شیشه را نگه می دارد شما هم بر میزان مایع موجود در شیشه بیافزایید.

شیشه هایی را انتخاب کنید که دسته دار هستند. دسته ها می توانند نگه داشتن شیشه را برای کودک شما را آسان تر کنند.

عجله نکنید، کودکان معمولاً در سنین بین 6 الی 10 ماهگی شروع به نگه داشتن شیشه هایشان می کنند، اما همه آن ها زمانی این کار را انجام می دهند که آماده این کار باشند.

شیشه بچه را عمودی و حائل نگه ندارید و امیدوار نباشیدکه با اینکار او نگه داشتن شیشه را سریعتر یاد می گیرد. عمودی نگه داشتن شیشه می تواند منجر به عفونت گوش و همچنین پر خوری در کودک شما گردد. علاوه بر این غذا خوردن از شیشه عمودی می تواند منجر به خفگی کودک گردد.

چطور به نوزاد شیشه بدهیم
چطور به نوزاد شیشه بدهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *