چطور به چیزهای منفی فکر نکنیم

 
helpkade
چطور به چیزهای منفی فکر نکنیم
چطور به چیزهای منفی فکر نکنیم

13 روش رهایی از منفی بافی و افکار منفی

آیا منفی باف هستید و از افکار منفی خودتان خسته شده‌اید؟ از شدت خود منفی نگری دچار افسردگی شده‌اید؟ برای مبارزه با افکار منفی چه راهکاری وجود دارد؟ چگونه ذهن خود را از افکار منفی خالی کنیم؟ چطور برای رهایی از افکار منفی، افکار و احساسات را باید کنترل کرد؟ برای جلوگیری و رهایی از افکار منفی این مطلب از سایت زوم لایف را تا پایان بخوانید.

زندگی از بدو تولد پراز اتفاقات ناخواسته آزاردهنده است. حوادث غیرقابل پیش‌بینی، شرایط حاد و غیره. اما بعضی چیزها هم درکنترل ماست، وآن افکارِ ماست واینکه چطور از خودمان باید مراقبت کنیم. برای گذشتن از موانع، اولین کارنساختن موانع جدید است. اولین کاری که بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانید برای خودتان انجام دهید این است که به خودتان زمان دهید

افکار و احساسات منفی می‌توانند باعث آسیب‌هایی شوند که حتی قابل دیدن نیستند، پس این افکار را باید کنترل کنید. مسلماً حرف زدن ساده‌تر از عمل کردن است اما ما برای شما چند پیشنهاد داریم که به کمک آن‌ها بتوانید خود منفی بافی نکنید.

چطور به چیزهای منفی فکر نکنیم

تعریف منفی بافی و انرژی منفی  بصورت عامیانه سخت است اما مسلماً همه شما این موضوع را تجربه کرده اید مواجه باآدم هایی که درزندگی شکست خورده ویا درقبال هر مشکلی تاسف خورده وناله می کنند وهمواره سخنان منفی و انرژی منفی را ساطع می‌کنند.

این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد بوجود آورده و زمینه بروز مشکلات روحی و روانی دیگر مانند استرس، اضطراب، وسواس، افسردگی و ده‌ها مورد دیگر شود. عمده مشکلات ناشی از افکار منفی بشرح زیر است:

سخن گفتن منفی با خود می‌‌تواند در بعضی از شیوه‌ها واقعاً مخرب باشد و حتی زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد، مطالعه نشان می‌دهد که ارتباط زیادی با استرس و عزت نفس دارد. استرس را به شدت افزایش و عزت نفس را به شدت کاهش می‌دهد. این می‌تواند منجر به کاهش انگیزه و همچنین احساس بلاتکلیفی شود. حتی گاهی با افسردگی هم همراه است، بنابراین قطعاً باید حل شود.

می‌خواهیم درباره نتایج روانشناسی روی موضوع منفی بافی صحبت کنیم. منفی بافی یک نوع محدودیت فکری است که شما مدام به خودتان می‌گویید که من نم‌یتوانم کاری را انجام بدهم و مدام تکرار می‌کنید تا جزو باورهایتان می‌شود. این را باور کنید و ایمان بیاورید که خوب بودن بهتر از عالی بودن نیست. پس عالی باشید و رسیدن به کمال هیچ‌گاه غیرقابل دستیابی نیست.

راه‌های متفاوتی برای مواجهه با افکار منفی وجود دارد، می‌توان آنها را پذیرفت، نادیده گرفت یا به شکلی منطقی با آنها روبه‌رو شد. افکار منفی کیفیت زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اعتماد به نفس و عزت نفس ما را مخدوش می‌کنند و به زبان خودمانی روزگارمان را سیاه می‌کنند.

افکار منفی بخش قابل توجهی از تفکر شخص را درگیر خود کرده و در صورت دامن زدن به این تفکرات که به نام نشخوار فکری در مباحث تخصصی روانشناسی مطرح می‌شود می‌تواند زمینه ساز بیماری‌هایی همچون افسردگی مزمن شود.

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که باعث خود سرکوبی می‌شود بیش از حد فکرکردن به یک مسئله است. شکست خوردن وترس فلج کننده بدنبال آن می‌آیند. پس در این مواقع بهترین کار مکث کردن و کشیدن یک نفس عمیق است. با این کار ضربان قلب شما کم شده و نگاه شما خوش‌بینانه‌ترمی‌شود. اگرتوسط افکار منفی محاصره شده‌اید و احساس خشم و اضطراب می‌کنید، توقف کنید و نفس بکشید.

وقتی متوجه شدید که افکارمنفی دست به کار شده‌اند، آنهارا تأیید کنید. قرار نیست این افکارنادیده گرفته شوند. پس قبل از مقابله، آنها را تأییدکنید. اعتراف به شکست یا ترس یا شک به خودتان، آسان نیست، اما با آگاهانه برخورد کردن می‌توانید مانع عمیق‌تر شدن و معنی دار شدن آنها شوید.

ریشه‌های افکار منفی کجاست؟ ترس؟ شک کردن به خودتان؟ آیا اخیراً به دلیل عدم موفقیت، اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اید؟ آیا افسرده شده‌اید؟ اگر دچار افکار منفی می‌شوید، چرا آن‌ها را در ذهن خود مخفی می‌کنید؟ به افکار منفی اجازه دهید تا بیرون بیایند تا بتوانید علت را ریشه یابی کنید و با آن‌ها مقابله کنید.

افکار منفی در بیشتر مواقع فقط در ذهن شما شکل می‌گیرد. اگر شکست خورده‌اید، به خودتان بگویید هر کسی شکست می‌خورد و دوباره شروع کنید. فقط با تمرکز بر علت‌ها و ریشه‌های افکار منفی می‌توانید بر آن‌ها غلبه کنید.

در علم روانشناسی تلاش‌های بسیاری برای بهبود وضع زندگی اشخاص صورت گرفته است. تحقیقات و پژوهش‌‌های صورت گرفته در روانشناسی موجب پدیدآمدن روش‌های علمی و اصولی برای درمان مشکلات شده که برای افکار منفی نیز این موضوع صادق است. در بین روش‌های متداول برای درمان ریشه‌ای افکار منفی و به تبع آن جایگرینی افکار مثبت، روش توقف فکر (Thought stopping) یکی از بهترین راهکارها برای از بین بردن تفکرات نادرست می‌باشد.

اگر تازه شروع کرده‌‌اید از خودتان انتظار زیادی نداشته باشید . اگر بعد از یک شکست بزرگ شروع به کار کرده‌اید یا به خودتان شک دارید با خود بگویید شکست برای هر کسی اتفاق می‌افتد. وقتی کسی حرفه‌ای نیست پس انتظار حرفه‌ای بودن از خودتان نداشته باشید. کمبودها وشکست‌ها بخشی از زندگی است، و هنگامی که شما آنها را درآغوش گرفته و حرکت می‌کنید اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید. اگر اشتباه کردید اشتباه خودراقبول کرده به عقب برگشته و راه را ادامه دهید.

افکارتان را با چیزهایی که به شما انرژی و انگیزه می‌دهند، پرکنید. لیستی از چیزهایی که به شما احساس خوب و مثبت می‌دهند تهیه کنید. یک موسیقی یا یک فیلم آموزشی از نویسنده یا سخنرانی که به شما انگیزه می‌دهد. صحبت کردن با یک دوست یا عضو خانواده، کسی که‌ می‌داند در لحظات حساس و یا اوقات بدچه بگوید. هنگامی که احساس تحقیر می‌کنید خودتان را بالا بکشید. بدانید که چه چیزی باعث بهبود روحیه و اندیشه شما می‌شود و از آنها استفاده کنید. افکار شما خارج از کنترل شما نیستند.کافی است وقتی که در خدمت شما نیستند، بدانیدچه کارهایی برای تغییر آنها باید انجام دهید.

اگر یک برنامه روتین و تکراری درست کنید، هم کمترمنفی بافی می‌کنیدوهم در زمان وانرژی صرفه جویی می‌کنید. برای روزتان برنامه ریزی داشته باشید. اگرهرروزسروقت بیدارشوید، صبحانه بخورید وبه‌موقع سرکار بروید، دیگربا خودتان درگیری ذهنی نخواهید داشت. کارهایی مانندکاردر بیرون ویا صرف غذا، مثل یک قرارملاقات‌ واقعی هستندکه تمرکزذهنی شمارا هرروزبیشترمی‌کند. حتی اگرمی‌ترسیدویا هنوز به خودتان شک دارید، با داشتن یک برنامه روزانه وتکراری و مرتب با افکار منفی خداحافظی کنید.

کارسختی است. صداها و افکار منفی همیشه درگوش ما زمزمه می‌کنند و ما را وسوسه می‌کنند تافرصت حرف زدن پیدا کنند، اما انتخاب کنیدکه با آنها مواجه شوید. یک حرکت متداول درذهن خودبسازید. اگرتردید دارید وتوان حرکت ندارید، نفس بکشید، خودتان را غرق افکارمثبت کنید و پیشرفت‌هایی که هر روز داشتید را به خاطر بیاورید.

گاهی در مواجهه با افراد سمی نیاز به کمک دیگران داریم. برای مقابله با افراد سمی، باید در قالب یک تیم و با کمک دیگران وارد حل مسئله شویم. کمک گرفتن از دیگران برای شناخت رفتارها و واکنش‌های ما از طریق یک نفر سوم بسیار نتیجه بخش است. کسی که ما را از بیرون می بیند و می تواند نقطه ضعف‌هایمان را در برخورد با افراد سمی شناسایی کند.

افراد سمی همه جا در اطراف ما هستند، پس باید روش درستی برای مقابله با آن‌ها داشته باشیم. کنترل استرس و انرژی منفی اولین قدم برای موفقیت در هر کاری است. با آرامش، خونسردی و کنترل استرس می توانیم به شخصیتی تبدیل شویم که در برخورد با مشکلات و آدم‌های سمی، واکنش درستی از خود بروز می دهد. باید خودمان را به خوبی بشناسیم و خصوصیات مثبت و منفی‌مان را به درستی مدیریت کنیم. شاید نیاز باشد خودمان را زیر ذره بین ببریم، شاید ما هم یکی از همین افراد سمی باشیم! (1)

خواب کافی سبب افزایش هوش هیجانی و مدیریت احساسات و عواطف می شود. با استراحت کافی استرس را از خود دور می کنید و وقتی بیدار می شوید، شاداب‌تر و هوشیارتر خواهید بود و قدرت خودکنترلی، توجه و حافظه‌ی شما نیز بهبود می یابد. همچنین خواب کافی سبب می شود خلاق‌تر و مثبت‌تر بمانید. افراد سمی توجهی به این موارد ندارند و با دیدن چنین ویژگی‌هایی در شما، ناخودآگاه از اطرافتان پراکنده می شوند.

گاهی در برخورد با افراد سمی، احساس تنفر و نفرت شدیدی به شما دست می دهد. شاید از این احساسات شرمنده شوید و تقصیر را بر گردن خود بیاندازید. باید با خود مهربان باشید. اینکه فردی سمی شما را ناراحت و عصبانی می کند، به رفتار او مربوط است. او با منفی بافی و افکار اشتباه خود، باعث ناراحتی‌تان شده است. باید قبول کنید هیچ تقصیری ندارید و همه چیز ریشه در رفتار او دارد.

یاد بگیرید که وقتی متوجه می‌شوید در حالت بحرانی هستید،خودتان متوقفش کنید. به عنوان مثال: چیزهایی را به خودتان بگویید که به یک دوست خوب یا یک کودک می‌گویید، تا به او حس خوب بدهید. به یاد داشته باشید که افکار و احساسات همیشه واقعیت

نیستند. فکر کردن به چیزهای منفی در مورد خود هم ممکن است مانند مشاهدات، دقیق احساس شود و شما آن را جدی بگیرید و باورتان شود که برای شما مخرب است.

برای مثال گاهی پیش آمده است که به مدت 5 یا حتی 10 سال به یک موضوع دید منفی داشته‌اید و شما را ناراحت می‌کرده است، اما بعد از سال‌ها تصمیم گرفتید که زاویه‌ی دید خود را نسبت به آن موضوع عوض کنید. وقتی به موضوعاتی فکر می‌کنی که در گذشته چقدر بزرگ و لاینحل به نظر می‌رسیده است، باعث می‌شود که بتوانی منفی بافی را درون خود به حداقل برسانید.

گاهی وقت‌ها خودت را دستگیر می‌کنی که داری به افکار منفی فکر می‌کنی. در آن مواقع افکارت را بلند بگو. بلند گفتن آنهاست که می‌تواند به تو کمک کند.

گفتنش به یک دوست مورد اعتماد که راجع به چه چیزی دارید فکر می‌کنید می‌تواند منجر به یک خنده‌ی حسابی و یک درخشش در رابطه با این باشد که چقدر بعضی از صحبت‌هایی که با خودمان می‌کنیم می‌تواند مسخره باشد. و در مواقع دیگر می‌تواند حداقل حمایت به همراه داشته باشد. حتی گفتن بعضی از عبارت‌های منفی زیر زبان به شما یادآوری می‌کند که چقدر غیرمنطقی و غیرواقعی به نظر می‌آیند و به شما یادآوری می‌کنند که به خودتان یک استراحت بدهید.

سخن پایانی

چه بخواهید و چه نخواهید شرایط خارجی (خارج از ذهن و یا كنترل ما) و صحبت سایر آدم‌ها ما را ناراحت كرده و اینجاست كه افكار منفی به مغز ما تشریف می‌آورند! بنابراین گاهی در ورود آنها به ذهنمان هیچ كاری نمی‌توانیم بكنیم اما اینكه چقدر این افكار را گسترش می‌دهیم و می‌پرورانیم كاملا دست خود ماست. بنابراین دائم مثبت فكر كنید، حرف‌های مثبت بزنید.

آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟

برای حمایت از محتوایی که می‌پسندید، لطفاً به اشتراک بگذارید:

سلام، بله دست می‌فرمایید. مقاومت ذهن در برابر تغییر باعث می‌شود که نتوانیم برای شکست منفی بافی، کاری انجام دهیم. درباره اینکه چطور قانون مقاومت را شکست دهیم حتماً در یک مطلب جداگانه توضیح خواهیم داد.

چطور به چیزهای منفی فکر نکنیم

آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

ورود کاربران

مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری

درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

 

چطور به چیزهای منفی فکر نکنیم

یكی از ویژگی‌های افكار منفی، طولانی بودن و كامل شدن آنهاست؛ فكرهای منفی این قدر در ذهن باقی می‌ماند و دنبال هم می‌چرخد تا یك ماجرای تلخ و منفی بزرگ در ذهن شكل بگیرد

 

بسیاری از ما دائم در حال سر و كله زدن با خودمان هستیم، با افكاری كه گاه و بی‌گاه به سراغمان می‌آید. البته متأسفانه در اغلب موارد این فكرها و گفت‌ و گوهای درونی چندان مثبت نیست و همین مساله موجب می‌شود همه فكرها و گفت‌ و گوهای درونی را بد و استرس‌ زا بدانیم؛ چرا كه معمولا عادت داریم خودمان را به دلیل اتفاقات گذشته محكوم ‌كنیم یا نگران و مضطرب اتفاقات آینده باشیم؛ اتفاقاتی كه هنوز پیش نیامده و مشخص نیست روزی به واقعیت می‌پیوندد یا نه.

 

موضوع مهم این است كه چنین افكار منفی‌ای می‌تواند امید به آینده را از بین ببرد و فرد را برای طی مسیر زندگی، تنها و ناامید رها كند، اما چون اعمال ما نتیجه افكارمان است، اگر بتوانیم تفكراتمان را تغییر دهیم، حتما قادر خواهیم بود طور دیگری هم عمل كنیم و در نتیجه زندگی متفاوتی خواهیم داشت. پس در این مورد هم باید سعی كنید و با تمرین، افكار منفی را به فكرهایی مثبت و انرژی‌بخش تغییر دهید.

 

بحث‌های درونی منفی را حذف كنید

اولین قدم، كسب آگاهی است؛ یعنی قبل از هر چیز باید فكرهای منفی را بشناسید و سعی كنید آنها را به افكار مثبت تغییر دهید؛ البته فراموش نكنید این كار ابتدا خیلی سخت است و نباید ناامید شوید؛ ولی وقتی راهش را پیدا كنید، براحتی می‌توانید این كار را پیش ببرید. پس اگر سال‌هاست با افكار منفی زندگی كرده‌اید، انتظار نداشته باشید طی یك شب از شر آنها خلاص شوید، چون این فكرها به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود كه باید با شناخت دقیق، با آنها روبه‌رو شوید؛ مثلا اگر معلم كلاس اول دبستان همیشه شما را دانش‌آموزی بی‌استعداد خطاب كرده باشد، خیلی عجیب نیست اگر هنگام شروع كارهای جدید، دائم به خودتان بگویید «نمی‌توانم»، «این كار برای من خیلی سخت است» و… اگر هم دائم این فكرهای منفی در ذهن شما چرخیده باشد، حتما برای انجام كارها، اعتماد به نفس كافی نداشته‌اید. پس می‌بینید چقدر سخت است در این شرایط باور كنید توانایی شما بیشتر از چیزی است كه خودتان فكر می‌كنید؟!

 

یكی از معروف‌ترین جملات منفی كه خیلی از ما دائم با خودمان مرور می‌كنیم، این است: «من نمی‌توانم». غافل از این كه وقتی به خودتان می‌گویید « نمی‌توانم » یا « این كار خیلی سخت است » در واقع مقاومتی نسبت به انجام آن كار در خودتان ایجاد می‌كنید كه داشتن چنین مانع ذهنی‌ای می‌تواند شما را از رسیدن به موفقیت بازدارد. پس هر وقت به خودتان گفتید « من نمی‌توانم » كمی به جمله‌تان فكر كنید و بگویید « چرا نمی‌توانم؟ »

 

تحقیقات متعدد نشان داده است اكثر نوابغ و دانشمندان كسانی بوده‌اند كه با كار و مطالعه زیاد به این موقعیت رسیده‌اند و همین موضوع ثابت می‌كند اگر می‌خواهید موفق شوید باید دائم به خودتان بگویید كه می‌توانید.

 

تائیدات مثبت را از یاد نبرید

وقتی به هدف خاصی می‌رسید، معمولا جملات و عبارات مثبت را از افراد مختلف خواهید شنید؛ این عبارت‌ها معمولاً كوتاه، قابل باور و مشخص است. پس بهتر است این جملات را بارها برای خودتان تكرار كنید تا نوع دیگری از افكار درونی برای شما ایجاد شود. گام بعدی این است كه تمام این تائیدات را با صدای بلند و با شور و شوق بگویید؛ حواستان باشد خواندن از روی جملات و كلماتی مثبت بدون هیچ حسی، فایده‌ای ندارد.

 

به فكرهای مثبت بال و پر دهید

یكی از ویژگی‌های افكار منفی، طولانی بودن و كامل شدن آنهاست؛ فكرهای منفی این قدر در ذهن باقی می‌ماند و دنبال هم می‌چرخد تا یك ماجرای تلخ و منفی بزرگ در ذهن شكل بگیرد، اما از حالا به بعد، سعی كنید به جای چنین كاری، این تمرین را انجام دهید؛ فكرهای شاد و مثبت را مانند یك فیلم طولانی و نشاط ‌انگیز دنبال كنید. برخی از تجسم‌ها بسیار مفید خواهد بود و باید تا می‌توانید داستان را ادامه دهید و بگذارید ساعت‌ها زمان شما را به خودش اختصاص دهد. در ضمن، خیلی بهتر است اگر این داستان را درباره خودتان بسازید و تصور كنید به هدف‌های‌تان رسیده‌اید.

منبع : jamejamonline.ir

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


مشاوره تحصیلی و انتخاب شغل


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟


به همسرت اعتماد نداری؟

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


ست حلقه نقره هدیه برای زوجین

بااین بسته آموزشی آموزگار کودک خود باشید


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

پرورش افکار – رسیدن به موفقیت قطعی از طریق آموزش و یادگیری قانون جذب توسط دوره کارشناس جذب شوید استاد شریفی

چطور به چیزهای منفی فکر نکنیم

 

تفکر منفی چیست؟

تفکرات هر انسان تأثیر زیادی در مسیری که رو به سوی آینده می رود دارد. اگر می خواهیم افکار بد و منفی را در خود نگه داریم آینده ای بد را برای خود رقم خواهیم زد.

روحیات و تفکرات منفی تا چه حد روی ما تأثیرگذار هستند چگونه می توانیم از ایجاد آنها پیشگیری کنیم بهترین روش های مقابله با تفکرات منفی کدامند؟

مبارزه با تفکرات منفی

نباید امروز چنین حرفی را می‌ زدم. چرا چنین اشتباهی کردم. چرا بیشتر فکر نکردم. موقعیت خودم را به خطر انداختم…. اینها جملاتی است که گاهی در پی یک اتفاق، همه ذهن برخی را درگیر می‌ کند. آنقدر به این موضوع فکر می‌ کنند که حتی دچار تنش و اضطراب‌ های کنترل نشده می‌ شوند. این افکار زندگی آنها را هم تحت تأثیر قرار می‌ دهد و در روابط اجتماعی آنها خلل ایجاد می‌ کند.

دکتر فرشاد نجفی‌ پور می‌ گوید: عده‌ ای همیشه به فکر اشتباهات گذشته یا موفقیت‌ های آینده هستند. این افراد که از آنها با عنوان «فکر زده‌ ها» یاد می‌ شود مدام با این فکرها، خودزنی می‌ کنند. فکرزده‌ ها اسیر فکرهای تنش زا هستند و از آنجایی که نمی‌ توانند از این فکرها خلاص شوند همیشه زجر می‌ کشند.

این روانشناس در ادامه عنوان می‌ کند: ممکن است همه ما گاهی فکرزده شده و این حالات روانی را تجربه کنیم، اما گروهی همیشه در حال کلنجار رفتن با این افکار مخرب هستند. در حقیقت گفتار درونی آنها تنها به دو شکل مخرب است، یا فکر نشخوار می‌ کنند یا نگران هستند.

وی تصریح می‌ کند:نشخوار کردن همان مرور رویداد‌های گذشته است.

این فکرها از این دست هستند:

قانون جذب چیست؟ چشمهایتان را بر روی جهانی با احتمالات…


قانون جذب و شناختن فرصت‌های ارسالی

۱۱ چیزی که باید در مورد قانون جذب و چگونگی استفاده از آن…

۹ روش از قانون جذب که می تواند زندگی شما را بهبود ببخشد.

۹ تکنیک تجلی قانون جاذب که باید بلد باشید

۷ راه برای اینکه زندگی موفق و بدون محدودیتی داشته باشید

دکتر نجفی‌ پور با تأکید بر اینکه فکرزدگی فقط یک ناراحتی نیست،‌ عنوان می‌ کند: پرداختن به نداشته ها، اشتباهات و مشکلات، احتمال بروز مشکلات روانی را زیاد می‌ کند. در واقع تمایل به نشخوار فکری،‌ سلامت روان را به مخاطره‌ انداخته،‌ دایره معیوبی ایجاد می‌ کند که رهایی از آن بسختی امکانپذیر است. این حالت چنان زجر آور است که حتی گروهی برای فرار از آن به واکنش‌ های ناسالم دفاعی مانند مصرف مواد مخدر و پرخوری پناه می‌ برند.
بدخوابی یکی دیگر از عوارض فکرزدگی است، که می‌ تواند زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه می‌ توان نشخوار و پیشگویی فاجعه بار را ترک کرد، خاطرنشان می‌ کند: تمرین مداوم و محدود کردن الگوهای منفی فکری تنها راه مهار فکرزدگی است. از این رو توصیه می‌ شود به چند نکته ساده توجه کنیم:
دقت کنیم چه موقعی بیشتر فکر می‌ کنیم
آگاهی اولین قدم برای خاتمه دادن به فکر زدگی است. به نحوه تفکرمان توجه کنیم.

مبارزه با افکار منفی

فرار از افکار منفی آسان است. قبل از اینکه فکر کنیم که مرخصی استعلاجی باعث اخراج ما می‌ شود یا فراموش کردن قسط وام مسکن به بی‌ خانمانی ما منجر خواهد شد، بدانیم که شاید این فکرهای منفی بزرگنمایی باشند. یاد بگیریم قبل از تبدیل به اضطراب، خطاهای فکری را تشخیص بدهیم و جایگزین کنیم.

مسأله را به شیوه مهارت حل مسأله، حل کنیم
افتادن در حصار مشکلات هیچ فایده‌ ای ندارد. پس به‌ جای اینکه به دنبال علت باشیم راه حل را بیابیم از اشتبا‌هات درس بگیریم و از مشکلات آتی پیشگیری کنیم.

زمان را مدیریت کنیم

آرام پز کردن مشکلات فایده‌ ای ندارد،اما بازنگری گاه به گاه خوب است. به راه حل‌ های متفاوت فکر کنیم و دنبال اشکالات طرح مان باشیم تا در آینده بهتر عمل کنیم. روزانه ۲۰ دقیقه عمداً نگران شویم، فکر نشخوار کنیم. بعد از ۲۰ دقیقه به کار مفیدی مشغول شویم. هر وقت متوجه شدیم که در حال نشخوار یا نگرانی خارج از وقت مقرر هستیم به خودمان تذکر بدهیم که قبلاً برای این کار وقت گذاشته‌ ایم.

آرام‌ سازی کنیم

کسی که در زمان حال زندگی می‌ کند، نمی‌ تواند در گذشته و آینده سیر کند. در زمان حال زندگی کنیم. آرام‌ سازی مداوم، فکر زدگی را کاهش می‌ دهد.

کانال را عوض کنیم

اگر به خودمان بگوییم که به موضوع یا اتفاقی فکر نکن، نتیجه عکس خواهیم گرفت. بهترین نحوه کانال عوض کردن این است که به فعالیتی مانند ورزش کردن یا مکالمه درباره موضوعی متفاوت بپردازیم تا ذهن را از افکار منفی دور کنیم.

مطلب قبلی

زندگینامه اردوان مشیری – باشگاه اورتون

مطلب بعدی

زندگینامه منوچهر فرهنگ – پدر علم اقتصاد ایران

10 دلیلی که چرا ترک عادات بد خیلی سخت و مشکل است

راهنمای اساسی برای روتین های صبحگاهی

چطور به چیزهای منفی فکر نکنیم

چالش 21 روزه: برنامه قانون‌ جذب برای تجلی شادی

چرا تفکر مثبت میتواند سلامت جسمی را بهبود بخشد

شکست را به موفقیت تبدیل کنید: استفاده از قانون جذب برای غلبه…

موفقیت به معنای اتخاذ یک انتخاب بزرگ نیست، بلکه به معنای…

چگونه شروع به استفاده از قانون جذب کنیم؟ 8 موردی که همین…

برای چت کردن با ما روی آیکون مشاور فروش کلیک کنید

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

همه افراد روزانه بارها و بارها در معرض افکار منفی قرار می‌گیرند. افکار منفی آن دسته از افکاری هستند که ارادی یا غیر ارادی به ذهن هجوم می‌آورند و شما را آزار داده و عملکرد زندگیتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این افکار ممکن است از طریق محیط بیرونی وارد ذهن شوند یا ساخته‌ی ذهن و تخیل خود شما باشند. چیزی که در این رابطه بسیار مهم است، مقاومت برای فکر نکردن به تصورات منفی و متوقف کردن آن‌ها است. مقاومت کردن به عنوان نوعی مکانیزم‌های دفاعی به صورت ناخودآگاه عمل می‌کند اما همیشه مؤثر نیست. بهترین کار این است راهکارهای پاکسازی ذهن از افکار منفی را آموزش ببینید. برای تحقق این هدف مشاوره روانشناسی تلفنی با یک متخصص نیز بسیار مؤثر است.

 

تفکر منفی یک عادت ذهنی است و تا زمانی که شما اقدام به رهایی از آن نکنید، می‌تواند شما را در خودش غرق کند. هنگامی که یک فکر منفی را شروع می‌کنید، غرق شدن در آن می‌تواند وسوسه انگیز باشد اما برای جلوگیری باید تلاش کنید. مقاومت کردن نوعی مکانیزم دفاعی است که ذهن به طور ناخودآگاه برای رهایی از افکار منفی آن را به کار می‌گیرد. مقاومت در مقابل افکار منفی الگوی تفکر و فرایند افکار منفی شما را تقویت می‌کند. وقتی سعی می‌کنید درباره چیزی فکر نکنید در واقع بیشتر در مورد آن فکر می‌کنید. اصرار شما بر انکار واقعیت ذهنتان را عقب می‌اندازد. باید به پذیرش معایب خود و اتفاقاتی که در ذهنتان می‌افتد برسید تا بتوانید از شر آن‌ها خلاص شوید.

برای پاکسازی ذهن از افکار منفی ابتدا باید علت و ریشه‌های آن را بدانیم. اصلی‌ترین دلایل ایجاد تفکر منفی، تجربیات منفی و اتفاقات آزار دهنده در طول زندگی است. اکثرا دیده‌اید که معمولا در افکار کودکان تصاویر مثبت نقش بسته است. چرا که آن ها تجارب منفی در ذهن خود ندارند و جایی برای افکار منفی در ذهنشان نیست. اما با گذشت زمان و اتفاقات و تجارب ناراحت کننده، افکار مربوط به آن اتفاقات در ذهن می‌ماند و با هر بار توجه به آن، پررنگ‌تر می‌شود و درگیری بیشتری در ذهن ایجاد می‌شود. گاه افکار منفی از خطاهای شناختی و اشتباهات در ادراک مسائل نشأت می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خطاهای شناختی کلیک کنید.

چطور به چیزهای منفی فکر نکنیم

شکست‌های عاطفی، شغلی و تحصیلی، طرحواره‌های منفی ذهنی نسبت به زندگی، فشار‌های مالی و خانوادگی، سابقه اختلالات خلقی مثل افسردگی یا اضطراب شدید و عوامل منفی دیگر باعث ایجاد تفکر منفی می‌شود. بسیار طبیعی است که هر کس در زندگی حداقل یک بار تجربه شکست داشته باشد، اما اینکه چگونه با آن‌ها برخورد کنیم، نیاز به فراگیری چند مهارت و حتی گاه ارتباط با یک روانشناس دارد. افکار منفی می توانند خود را در غالب برخی اختلالات روانی نیز نشان دهند؛ از این رو با کلیک بر روی اختلالات خلقی و افسردگی درباره علائم این دو اختلال اطلاع کسب کرده و هر چه زودتر جهت تغییر و درمان اقدام کنید.

افکار منفی یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌های روان تنی یا سایکوسوماتیک است. استرس، اضطراب، وسواس‌ها و … همه ناشی از افکار منفی زیاد است که در نهایت به بیماری‌های جسمی متعددی منتج می‌شود. سردرد‌های میگرنی، فشار خون، آسیب‌های قلبی، دیابت، سوزش معده، بهم ریختگی سیستم گوارشی و … برخی دیگر از موارد مسلط شدن افکار منفی بر شما است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دیابت کلیک کنید.

برای رهایی از تفکر منفی، شما باید یک رویکرد متفاوت را امتحان کنید، رویکردی که ذهن شما را از این فکرهای ناخوشایند و نشخوار ذهنی پاک کند. در ادامه چند راه برای تمرین رهایی از تفکر منفی و جایگزینی افکار مثبت را ذکر خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشخوار ذهنی کلیک کنید.

وقت‌هایی را برای مشاهده زبان بدنتان بگذارید. به این فکر کنید که آیا شما فکر می‌کنید که در یک موقعیت بن بست گیر افتاده اید و سرگردانید؟ اگر جواب مثبت است به احتمال زیاد درگیر افکار منفی هستید. زبان بدن بد می‌تواند تصویر شما را تخریب کند و باعث از بین رفتن اعتماد به نفس شما شود. در این حالت طبیعی است که شروع به افکار منفی کنید. سعی کنید در چنین موقعیت‌هایی با اعتماد به نفس بیشتری رفتار کنید و بیشتر لبخند بزنید. زبان بدن خود را تنظیم کنید تا احساس بهتری داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اعتماد به نفس کلیک کنید.

گاهی اوقات تفکر منفی به این دلیل اتفاق می‌افتد که شما نیاز دارید احساسات مخرب را تخلیه کنید. شما نباید دردهایتان را در خودتان بریزید. اگر چیزهایی هست که نیاز دارید بقیه بشنوند، جلوی خود را نگیرید و درباره‌اش با دیگران صحبت کنید. حافظه کلامی زودتر از حافظه تصویری فراموش می‌شود، بنابراین قرار دادن افکار در قابل کلمات، قالب فکر شما را شکل می‌دهد. این روش می‌تواند همه چیز را در مقابل چشمان شما قرار دهد و کمک می‌کند ریشه مشکلات خود را کشف کنید.

هنگامی که ذهن شما با سرعت در حال حرکت است، نگه داشتن آن بسیار سخت خواهد بود. با وجود چیزهایی که در اطراف سرتان می‌چرخد، کنترل افکار به خصوص فکرهای ناخوشایند بسیار سخت خواهد بود. چیز‌های کم اهمیت را از سرتان خارج کنید. آرامش دادن به ذهن نهایتا یک دقیقه طول خواهد کشید. این روش نوعی مدیتیشن یا مراقبه است که شما در آن ذهن خود را تخلیه می‌کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مدیتیشن کلیک کنید.

گاهی اوقات افکار منفی نتیجه یک چشم انداز ضعیف است. به دیدی که نسبت به افکار و چیز‌هایی که در سرتان می‌چرخد، نگاه کنید. مثلا بجای جملاتی مثل «من در یک راه بسیار سخت هستم و هرگز نمی‌توانم از پس آن بر بیایم» بگویید «من با برخی از مشکلات مواجه شدم، اما در حال تلاش برای پیدا کردن راه حل هستم». برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه‌های رهایی از بدبینی کلیک کنید.

شما اساسا همان حرف را می‌زنید، اما از یک دید مثبت‌تر و انرژی بخش‌تر می‌نگرید. شاید در نگاه اول بسیار ساده به نظر برسد اما این تفاوت کوچک در نحوه فکر کردن می‌تواند به مرور زمان الگو‌های تفکر شما را تغییر دهد.

هنگامی که افکار منفی به سراغتان می‌آیند، می‌توانید به طور خلاقانه با آن‌ها وقت بگذرانید. برای افکارتان یک دریچه خلاقانه طراحی کنید، آن‌ها را بنویسید یا نقاشی کنید. حتی اگر لازم بود از مداد رنگی استفاده کنید. زمانی که از خلاقیت خود استفاده می‌کنید، می‌توانید افکار منفی را از ذهنتان خارج کنید.

درست است که افکار ما در چهارچوب ذهن به وجود می‌آید اما گاهی افکار ما محصول محیط است. وقتی شما خودتان را با افراد منفی باف و تصاویر منفی محاصره کردید، جای تعجب نیست که افکار منفی داشته باشید. قدم زدن و دور شدن از محیط‌های منفی بسیار می‌تواند به شما کمک کند. سعی کنید تنها و به دور از فضاهایی که شما را اذیت می‌کنند گام بگذارید. پارک، موزه یا هر جایی که دوست دارید. زمانی که صرف دور بودن از محیط می‌کنید می‌تواند اثرات منفی آن‌ها را در شما از بین ببرد و شما را به آرامش ذهنی برساند.

فکرهای ناخوشایند منفی ممکن است مانع از به یاد آوردن تمام چیزهایی که در زندگی به دست آوردید، شوند. حتی در بسیاری مواقع منجر به کاهش قدرت حافظه و عدم تمرکز می‌شود. اگر قدر ناشناس هستید پس باید تمرین کنید که بتوانید دوباره روی چیزهای خوبی که اطرافتان هست تمرکز کنید و آن را به جای افکار بدتان قرار دهید. مهم نیست چقدر فهرست چیزهایی که باید بخاطرش شکرگزار باشید کوچک است، مهم اثری است که همین لیست کوچک روی دید شما به زندگی می‌گذارد. هیچ کاری را برای رضایت و تصدیق دیگران انجام ندهید. بعد از مدت می‌فهمید چه چیز‌های با ارزشی دارید که قبلا متوجه آن نبودید.

از خود سؤال کنید آیا مشکلات و اتفاقات ناخوشایند را به دیگر جنبه‌های زندگی نیز تعمیم می‌دهید؟ آیا گمان می‌کنید اتفاقات بد مسری هستند و به جای این که آن‌ها را به زمان و مکان مرتبط نسبت دهید، رد پاهایشان را به مسائل دیگر می‌کشانید؟ برخی افراد به میزان زیادی دچار خطای شناختی «تعمیم دادن» می‌شوند؛ برای مثال فردی را در نظر بگیرید که در مصاحبه شغلی پذیرفته نشده‌است. حال عقیده دارد که هیچ وقت موفق نمی‌شود و از پس هیچ کاری بر نمی‌آید. به جای سرزنش کردن خود تلاش‌هایتان را بیشتر کنید و راه‌های دیگری را برگزینید.

زمانی که با شرایط مبهمی مواجه می‌شوید و آرامشتان سلب می‌شود، ذهن شروع به خواندن افکار دیگران می‌کند و مجموعه‌ای از افکار منفی به سمت شما هجوم می‌آورند. بسیاری از افراد اتفاقات کوچک و یا رفتار افراد را به شکل‌های گوناگون و منفی برداشت می‌کنند در صورتی که از واقعیت ماجرا خبر ندارند. این امر ممکن است بر اثر خودکم‌بینی اتفاق بیوفتد. بنابراین یکی از راه‌ها برای از بین بردن خودکم بینی و افکار ناخوشایند منفی این است که دست از قضاوت کردن و ذهن خوانی بردارید. زمانی که کمی مثبت‌تر فکر کنید، احتمالات بهتری را نیز در نظر می‌گیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های مقابله با افکار منفی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید. 

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

شفقنا زندگی- در دنیای کنونی و با وجود این همه ترس ها و انرژی های منفی، جای تعجب نیست که بسیاری از ما خودمان را در بدترین شرایط حالت و افکار و احساسات ترسناک می بینیم. البته، هنگامی که در این شرایط باشیم، خارج شدن از آن بسیار سخت است.

افکار منفی وقتی به یک الگو تبدیل می شوند، مارپیچ و ادامه دار می شوند. برخی از این افکار منفی فاجعه بار هستند (پیش بینی بدترین حالت)، تفکر سیاه و سفید (دیدن چیزها در افراط و تفریط – خوب یا بد ، مثبت یا منفی) و استدلال عاطفی (هنگامی که دیدگاه خود را براساس احساس خود پایه می کنیم نه بر اساس حقایق).

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، خطر افکار منفی و مارپیچ وقتی است که به هرچه فکر می کنیم به آن معتقد می شویم.

افکار واقعیت نیستند. [اما] وقتی در یک سبک تفکر ناخوشایند گرفتار می شویم، افکار منفی ما بر این که ما چه احساسی داریم و چگونه رفتار می کنیم تأثیر می گذارد. ما می توانیم در چرخه ای منفی به دام بیفتیم و در آنجا شروع کنیم به اعمال افکار تحریف شده خود، که اعتقاد خودمان را نسبت به آنها تقویت می کند. و بنابراین چرخه ادامه می یابد. 

چگونه باید خودمان را از این چرخه های منفی خلاص کنیم و به آرامش برسیم؟

چطور به چیزهای منفی فکر نکنیم

فکر منفی را سرکوب نکنیم

مهم است که با فکر منفی متوقف شویم اما درگیر فکر منفی نشویم. تحقیقات نشان می دهد که سرکوب افکار منفی فقط باعث آزار بیشتر خودمان می شود. در عوض، به فکر منفی توجه کنیم و سپس بگذاریم که شناور شود. سپس، یک فکر مثبت یا تصویری را انتخاب کنیم تا به جای فکر منفی درگیر آن شویم.

نفس کشیدن را فراموش نکنیم

وقتی احساس نگرانی می کنیم، این یک فرصت عالی برای وقت گرفتن و برای نفس کشیدن است. چشمان خود را ببندیم و به تعداد چهار نفس عمیق بکشیم. هنگامی که نگرانی ها و استرس افزایش می یابند، نسبت به خودمان مهربان باشیم … برای استراحت و تنفس مکث کنیم. یک ذهن نگران هنگامی که بیشتر به فکر تنفس باشد، آرام می شود. 

همه چیز را باور نکنیم

به هر چه فکر می کنیم، به این معنی نیست که واقعیت دارد. وقتی متوجه می شویم که به خود سخت می گیریم یا بسیار منفی فکر می کنیم، یک قدم عقب برداریم و از خود سؤال کنیم. آیا شواهدی وجود دارد که از این امر حمایت کند؟ آیا می تواند کل تصویر را دید یا فقط روی بدترین سناریو ممکن متمرکز شده ایم؟ باید به عقب برگردیم و دوباره تغییر دهیم و به تصویر بزرگتر در مورد آنچه در واقع اتفاق می افتد نگاه کنیم.

پیام مثبت را امتحان کنیم

وقتی افکار منفی به ما روی می آورند، باید روی یک پیام مثبت که برای ما احساس قدرت و آرامش می آورد، تمرکز کنیم. مثلا بگوییم همه چیز خوب خواهد بود و همه چیزها نتیجه خواهند داشت.

وقتی آرام هستیم مغزمان کلمات آرام را با یک حالت مثبت و آرام همراهی می کند. تکرار کلمات مثبت و آرام بخش به ما انرژی می دهد و می تواند مفید باشد. 

با خود به عنوان بهترین دوست خود رفتار کنیم

ما غالباً ما به خودمان چیزهایی می گوییم که هرگز آرزو نمی کردیم به یک دوست بگوییم. دفعه دیگر که به خود سخت می گیریم، باید سعی کنیم همان مهربانی و دلسوزی خود را به دوست خود نشان دهیم.

به یک تصویر صلح آمیز فکر کنیم

هنگامی که افکار منفی شروع به کار می کنند، با دیدن صحنه ای واقعی یا خیالی که احساس آرامش می کند، خود را به مکانی مثبت تر منتقل کنیم. باید خود را در یک شرایط آرام تصور کنیم، شاید از یک دوست مطمئن دعوت کنیم تا به ما بپیوندد. 

بهتر است هنگام استراحت تصویر ما مثبت باشد. باید جزئیات تصویر زیبا و صلح آمیز را در ذهن خود قرار دهیم. به همه چیز از رنگ ها و رایحه ها گرفته تا گیاهان و آسمان توجه کنیم. اجازه دهیم که این تصویر به مکانی برای استراحت تبدیل شود. 

منبع: www.msn.com

انتهای پیام

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مهار و سرکوب کردن افکار فایده ای ندارد بنابراین هشت شیوه رهایی از افکار منفی را برایتان می گوییم. در مقاله ای که در American psychologist منتشر شده , دنیل وگنِر کارشناس سرکوب افکار , در مورد چند شیوه ممکن و موثر برای رها شدن از افکار منفی توضیح می دهد

داشتن ذهنی که دارای افکار منفی و رهایی ناپذیر است , آزاردهنده و ناراحت کننده می باشد. این افکار منفی می تواند مربوط به کار, نگرانی های مالی و یا حتی ترسی مبهم باشد و بصورت اضطراب , ترس و یا دلشوره بروز کند به هر حال هرچه که باشد بدون تردید کنترلش بسیار دشوار است.بدیهی ترین شیوه رها شدن از افکار منفی , سرکوب کردن و حذف آنها با عقب راندشان از ذهن مان است. اما متاسفانه تحقیقات زیادی نشان داده اند که سرکوب کردن افکار منفی , نتیجه بخش نیست.سعی در بیرون راندن این افکار از ذهن,تنها باعث میشود این افکار با قدرت بیشتری دوباره به ذهن برگردند. پس چاره ی خلاص شدن از این افکار آزاردهنده چیست؟

بیشتر بدانید : 13 فکر منفی که باید سریع تر از ذهن تان دور کنید!!

وقتی سعی دارید ذهن تان را از افکار منفی دور کنید , یک ترفند رایج این است که تلاش کنید به چیز دیگری فکر کنید تا حواس تان پرت شود.ذهن در جستجوی مسائل جدید است تا روی آنها متمرکز شود و خیالتان را درآسودگی و آرامش رها کند.این حواس پرت کردن مفید است اما عجیب است که پژوهش ها نشان میدهد این شیوه وقتی نتیجه دارد که با یک موضوع حواس تان را پرت کرده یا بعبارتی دیگر روی یک چیز متمرکز شوید تا ذهن تان سردرگم نشود.دلیلش هم این است که ذهن بی هدف , ناراحتی و غم دربردارد.پس بهتر است روی یک موزیک خاص یا یک برنامه تلویزیونی و یا یک کار خاص متمرکز شوید.

چطور به چیزهای منفی فکر نکنیم

هجوم افکار سمج و بهم ریختگی افکار, استرس برانگیز است و انرژی ذهنی کمی برای مقابله با این افکارآزاردهنده برای مان باقی میگذارد.از نظر علمی این یک رویکرد بد و نامناسب است و در حقیقت استرس باعث میشود این افکارناخواسته , با قدرت بیشتری به ذهن برگردند .

وقتی سعی می کنید این افکار را پس بزنید و در عوض آنها قویتر شده و برمیگردند , موکول کردن آنها به زمانی دیگر میتواند موثر باشد.دانشمندان روی افرادی که افکارپریشان و همیشگی داشتند مطالعه کردند و از آنها خواستند اضطراب شان را به تعویق بیندازند و یک زمان ۳۰ دقیقه ای مشخص به نام ” زمان اضطراب ” برای این افکار در نظر بگیرند ومعلوم شد این روش برای طفره رفتن از افکار منفی سودمند بوده است.بنابراین تمام افکارپریشان کننده تان را به یک زمان خاص موکول کنید تا در زمان های دیگر ذهن تان استراحت کند و آرامش داشته باشد.

چطور می شود اگر بجای سرکوب کردن یک فکر آزاردهنده و سمج , مثلا مرگ , روی آن مستقیما متمرکز شوید ؟به نظر میرسد تمرکز روی یک موضوع , باعث دور شدن آن از ذهن نشود اما تحقیقات نشان میدهد این اتفاق می افتد.طبق قانون ” درمان مواجهه ای” : برای مثال , آنهایی که عنکبوت هراسی داشتند , وقتی بطور جدی وبه آرامی با عنکبوت ها مواجه شدند , ترس شان کم کم مهو شد.البته این شیوه برای بی دل و جرات ها نیست اما محققان عقیده دارند این روش میتواند برای رهاشدن از افکار منفی در مورد کسانی که دچار وسواس های مدام و جدانشدنی از ذهن هستند رفتارهای وسواسی شدید و غیرارادی از خود نشان میدهند مفید باشد.

شواهد و یافته ها نشان میدهد اگر بجای مبارزه با افکار منفی , سعی کنیم آنها را بپذیریم بهتر است.جنگیدن با افکار ناراحت کننده درست مانند دست وپا زدن در باتلاق است.به افکارتان نگاه کنید , تصور کنید سربازهایی که این افکار را باخود حمل میکنند با رژه از گوش هایتان بیرون می آیند , اجازه دهید این سربازها مقابلتان رژه بروند درست مانند یک نمایش کوچک . با این افکار نجنگید ومجقبورشان نکنید از شما دور شوند , فقط تماشای شان کنید که رژه میروند.

مدیتیشن و تفکر عمیق باعث ایجاد نگاهی از روی همدردی و دلسوزی نسبت به افکار منفی میشود بدون آنکه قضاوت شان کند و شیوه ای موثر برای رهایی از افکار منفی است.

خود تصدیقی , تازه ترین شیوه ی درمانی در روانشناسی است.به ویزگی ها و باورهای مثبت تان فکر کنید تا اعتماد بنفس اجتماعی تان بالا برود و خودکنترلی تان تقویت شود.این شیوه برای رها شدن از شر افکار منفی سودمند است.

نوشتن درباره عمیق ترین افکار و احساسات تان , فواید زیادی برای سلامت روان دارد .اگر با هیجان و احساس درمورد خودتان بنویسید به شما درخلاص شدن از افکار آزاردهنده کمک خواهد کرد.

بیشتر بدانید : چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم؟

بیشتر بدانید : گردگیری ذهن از افکار منفی با 6 راه

بیشتر بدانید : انرژی های منفی را به سرعت از خودتان دور کنید!!

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغseemorgh.com/lifestyleمنبع : saat24.news

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

چطور به چیزهای منفی فکر نکنیم
چطور به چیزهای منفی فکر نکنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *