چطور به چابهار سفر کنیم

 
helpkade
چطور به چابهار سفر کنیم
چطور به چابهار سفر کنیم



بندر آزاد چابهار یا همان شهر همیشه بهار، به‌دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و جاذبه‌های بی‌شمار طبیعی و فرهنگی‌اش، به یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل شده است.

چابهار، از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی کشور است. این شهر در ساحل دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته و موقعیت راهبردی و بازرگانی بسیار خاص، یکی از ویژگی‌هایی است که باعث اهمیت بسیار این منطقه شده است.

با انتخاب تور چابهار می‌توانید به این شهر بندری زیبا به‌راحتی سفر کرده و از جاهای دیدنی چابهار، بازدید کنید و از آب و هوای بسیار مطبوع آن در فصول پاییز ، زمستان و بهار لذت ببرید.

جالب است بدانید که کجارو علاوه‌بر معرفی جاذبه‌های گردشگری تمامی شهرهای ایران و جهان و راهنمای سفر به‌ آن‌ها به معرفی بهترین تورهای مقاصد داخلی و خارجی نیز پرداخته است ازاین‌رو شما می‌توانید تور مورد نظر خود را ازطریق کجارو به‌سادگی جست‌وجو کنید، از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید و درنهایت ارزان‌ترین تور چابهار را انتخاب کنید.چطور به چابهار سفر کنیم

طبیعت بکر و اقلیم آب و هوایی خاص و معتدل منطقه و همیشه بهاری بودنش، دیگر دلیل جذب گردشگران به این منطقه است. به همین دلیل است که این شهر را چابهار یا چهار بهار می‌خوانند.

چابهار علاوه‌بر طبیعتی بکر و جذاب، دارای پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی بسیار غنی و پربار است؛ و آنقدر میراث فرهنگی ملموس و ناملموس دارد که سفر شما را به یکی از جذاب‌ترین سفرها تبدیل کند. برای اطلاع از ریز به ریز چگونگی سفر به این منطقه‌ی خاص و لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی‌اش، راهنمای سفر را دنبال کنید.

عکس از: محمدکسرا شیرانی

چابهار دارای آب و هوایی معتدل و گرمسیری است. این منطقه، به‌دلیل قرار گیری در ساحل اقیانوس و وزش دائمی بادهای موسمی از راه اقیانوس هند، در زمستان گرم‌ترین و در تابستان خنک‌ترین بندر جنوب کشور است.

میانگین بالاترین دمای هوای چابهار در تابستان ۳۱ درجه سانتی‌گراد و در زمستان، ۱۹ درجه سانتی‌گراد است. به‌طور کلی، این منطقه در طول چهار فصل کم‌ترین تغییر دما را شاهد است.

باتوجه‌به چهار فصل بودن این منطقه و وضعیت آب و هوایی‌اش، شما در تمامی فصل‌ها می‌توانید به چابهار سفر کنید؛ ولی به‌دلیل رطوبت بسیار بالای هوا، بهترین زمان سفر به چابهار از اوایل آبان تا اوایل فروردین است.

عکس از: باشگاه خبرنگاران

کد چابهار: ۰۵۴

فاصله از تهران: ۱۸۰۰ کیلومتر

مدت سفر زمینی: ۱۹ ساعت

مدت سفر هوایی: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

سفر به چابهار از مبدا تهران، از ۳ راه امکان‌پذیر است: سفر جاده‌ای با اتومبیل شخصی، سفر زمینی با اتوبوس و سفر هوایی. مسیر زمینی تهران به چابهار بسیار طولانی است؛ برای امتحان کردن و لذت بردن از این مسیر باید عاشق سفری پر از تجربه‌های جدید و هیجان‌انگیز جاده‌ای باشید.

اگر از تهران خارج شده و وارد بزرگراه خلیج فارس شوید، بهترین مسیر، گذر از راه قم، کاشان، نایین، یزد، رفسنجان، بم، و سپس ورود به استان سیستان و بلوچستان و دنبال کردن مسیر چابهار است.

سفر زمینی با اتوبوس، هر روز صبح از پایانه‌ی جنوب تهران به مقصد چابهار امکان‌پذیر است. قیمت بلیط این اتوبوس‌ها، وابسته به نوع اتوبوس بوده و از ۸۹ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

اگر طولانی بودن مسیر شما را خسته می‌کند، سفر هوایی بهترین گزینه است. فرودگاه چابهار، در شهرستان کنارک در فاصله‌ای بسیار نزدیک به بندر چابهار قرار گرفته و همه روزه، پروازهای بسیاری به نقاط مختلف از راه این فرودگاه انجام می‌شود. از این فرودگاه تا مرکز شهر چابهار، حدود ۴۵ دقیقه راه در پیش است. قیمت بلیط هواپیماهای تهران به چابهار، براساس کلاس پروازی و نوع ایرلاین، از ۳۰۰ تا ۸۶۰ هزار تومان، متغیر است.

برای تهیه بلیط هواپیما نیز به سایت کجارو مراجعه کنید.

برای انتخاب بهترین و ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد چابهار یا هر مقصد دیگر داخلی و خارجی می‌توانید از کجارو کمک بگیرید. جستجوی آسان و تنوع قیمت بلیط‌ها از ده‌ها فروشنده معتبر، به شما این امکان را می‌دهد تا ارزان‌ترین بلیط به مقصد مورنظرتان را پیدا کنید.

عکس از: باشگاه خبرنگاران

سفر به چابهار، باتوجه‌به امکانات مورد نظر  و نوع سفری که مد نظر خودتان است، با هر هزینه‌ای قابل انجام است. با کم‌ترین هزینه نیز می‌توانید به چابهار سفر کنید.

علاوه‌بر هزینه‌ی رفت و برگشت و حمل‌و‌نقل عمومی در چابهار، هزینه‌های اقامتگاه و غذا را نیز در پیش رو خواهید داشت که اگر از قبل بررسی شوند، به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد و به‌سادگی می‌توانید هزینه‌های ثابت سفر را برآورد کنید.

عکس از: سایت منطقه آزاد چابهار

اگر قصد اقامت در هتل را دارید، گزینه‌های زیادی پیش روی شما نیست. ولی همین چند هتل محدود قرار گرفته در ساحل زیبای دریای عمان، بهترین امکانات خود را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

هتل ۴ ستاره‌ی لیپار، از بهترین هتل‌ های چابهار، در ۳ طبقه، با نمای ساحلی و باغی بسیار جذاب، بهترین امکانات درخور هتل ۴ستاره را به گردشگران ارائه می‌دهد. دسترسی بسیار عالی به ساحل و تمامی امکانات مورد نیاز گردشگران، از امتیازهای مثبت این هتل است. هزینه‌ی یک شب اقامت در این هتل، از ۳۲۰ هزار تومان شروع می‌شود.

هتل ۴ ستاره‌ی لاله، عضوی از مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای لاله، یکی دیگر از بهترین هتل‌های چابهار است. فضای سبز و دسترسی خیلی خوب و آسان، از امتیازهای این هتل محسوب می‌شود. هزینه‌ی یک شب اقامت در این هتل، از ۲۴۰ هزار تومان شروع می‌شود.

هتل ۴ ستاره و نوساز فردوس، با دسترسی بسیار عالی، بهترین گزینه برای گشتن راحت و آسان چابهار است. هزینه‌ی اقامت در این هتل از ۲۶۰ هزار تومان شروع می‌شود.

هتل آپارتمان ۴ستاره‌ی گدروشیا نیز بهترین گزینه برای کسانی است که عاشق خرید کردن هستند. این هتل دقیقا مقابل بازار سنتی چابهار قرار دارد. هزینه‌ی اقامت در این هتل آپارتمان شیک با امکاناتی مطلوب، از ۱۹۰ هزار تومان شروع می‌شود.

اگر می‌خواهید برای اقامت هزینه‌ی کمتری بپردازید، هتل‌های ۳ ستاره‌ی ونوس و آذین و هتل دو ستاره‌ی سپیده، با دسترسی بسیار خوب و امکاناتی مناسب و درخور، بهترین گزینه‌ها هستند. هزینه‌ی اقامت در این هتل‌ها، از ۱۱۵ تا ۱۲۵ هزار تومان شروع می‌شود.چطور به چابهار سفر کنیم

اگر می‌خواهید همزمان با اقامت، با زندگی روزمره و فرهنگ مردم بومی چابهار نیز آشنا شوید، فرصت اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی فراوانی برای شما فراهم است. اقامت در این خانه‌‌ها و اقامتگاه‌های سنتی، برای شما هزینه‌ی بالایی در پی نخواهد داشت و در مقایسه با هتل، بسیار ارزان خواهد بود.

عکس از: جاجیگا

چابهار برای خورد و خوراک، شهر گرانی نیست. در چابهار با پایین‌ترین هزینه نیز می‌توانید یک وعده‌ی کوچک غذایی داشته باشید. هزینه‌ی یک وعده‌ی کامل غذای سنتی دریایی با مخلفات، حدود ۳۰ هزار تومان است. ولی این قیمت، کاملا بستگی دارد به این موضوع که چه رستورانی را انتخاب می‌کنید. در چابهار از غذاهای خیابانی تا رستوران لوکس، گزینه‌های زیادی پیش روی شما است.

پکوره

در چابهار، تاکسی‌های خطی، بی‌سیم و اینترنتی در خدمت شما هستند. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، سیستم اتوبوسرانی درون شهری چابهار، بهترین گزینه‌ی پیش روی مسافران و گردشگران است.

عکس از: ایسنا

چابهار، علاوه‌بر موقعیت خاص تجاری و بازرگانی‌اش، مملو از دیدنی‌های جذاب تاریخی و طبیعی است. پیشینه‌ی تاریخی و طبیعت خاص این منطقه، باعث به وجود آمدن جاذبه‌هایی شده است که تا آن‌ها را از نزدیک نبینید، غیر قابل تصور خواهند بود.

از پدیده‌های خاص مورفولوژی این منطقه، کوه‌های مینیاتوری هستند که در موازات ساحل، از منطقه‌ی کچو تا خلیج گواتر کشیده شده‌اند.

عکس از: ایرنا

تالاب لیپار چابهار یا تالاب صورتی، یکی از خاص‌ترین پدیده‌های طبیعی ایران است که در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار، قرار گرفته است.

عکس از: گلشهرگشت

ساحل صخره‌ای چابهار، یکی از جذاب‌ترین و زیباترین تفرجگاه‌های مردم چابهار و گردشگران است.

عکس از: شوهاز

ساحل بریس، ساحلی بسیار زیبا و خاص از دریای عمان و از سواحل مکران است و در جوار کوه‌های خاص و عجیب مریخی قرار دارد.

عکس از: دستریپشن

پلاژ ساحلی تیس، درساحل تیس، از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تفرجگاه‌های چابهار است. شیب کم و ملایم ساحل و امکاناتی مانند آلاچیق، دوش آب، رستوران، قایق‌‌های تفریحی، جت‌ اسکی، شاتل، استخر بادی و سرسره آبی، از دلایل محبوبیت این پلاژ هستند.

عکس از: ایسنا

از جذاب‌ترین و عجیب‌ترین جاذبه‌های شهرستان چابهار، کوه گل‌ افشان است که در بندر تنگ قرار دارد. این کوه گل‌ افشان، دارای ارتفاع ۱۰۰ متر و قطر ۱۰۰ متری است. بالا رفتن از این کوه بسیار ساده است و به دیدن پدیده‌ی عجیب گل افشانی می‌ارزد. در بالاترین نقطه‌ی کوه چاله‌ای قرار دارد که در فواصل زمانی منظم با صدایی شبیه ترکیدن حباب، گل پرتاب می‌کند.

عکس از: دستریپشن

قلعه تیس یا قلعه پرتغالی‌های چابهار با قدمتی بیش از ۲ هزار سال، ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار که متعلق به دوران قاجار است، غارهای سه‌گانه‌ی تیس چابهار واقع در روستای باستانی تیس، قبرستانی ۲۵۰۰ ساله، خاموش و عجیب موسوم به قبرستان جن در روستای تیس، مسجد جامع تیس که شبیه مساجد هند و پاکستان است، مقبره‌ی امامزاده غلام رسول و موزه محلی چابهار که همان ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار و بازمانده از دوران قاجار است، تعدادی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان چابهار هستند.

قلعه پرتغالی‌ها

از دلایل محبوبیت چابهار و یکی از جذابیت‌های سفر به این شهر، بازارها و مراکز خریدی هستند که اجناسی بسیار خوب و ارزان را به مشتری‌ها ارائه می‌دهند. از مراکز خرید مهم و خوب چابهار می‌توان پردیس، صدف، ابریشم، صلحیار، فردوس و تیس که در غرب چابهار قرار گرفته‌اند را نام برد.

در هر کدام از این بازارها می‌توانید اجناسی بسیار خاص و جالب از جمله اجناس چینی، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش و پوشاک، جواهرات، صنایع دستی، و سوغات خاص سیستان و بلوچستان را تهیه کنید.

دکه بازار یا بازار سنتی چابهار، از دیدنی‌های جالب چابهار است. این بازار علاوه‌بر خرید، ارزش بازدید برای آشنایی با صنایع دستی و فرهنگ بومی‌ها و زندگی روزانه‌ی آن‌ها را نیز دارد. در این بازار، هر چیزی برای خرید پیدا می‌شود.

عکس از: سایت رویدادهای معماری

اگر به امتحان کردن غذاهای سنتی و محلی چابهار علاقه‌مند هستید، در رستوران‌های چابهار به‌ویژه بام چابهار، بلوچ و رستوران ساحلی مکران، می‌توانید غذاهای سنتی و دریایی را امتحان کرده و اوقات بسیار خوشی را سپری کنید. رستوران تهرانی و رستوران‌های زنجیره‌ای مارال نیز از بهترین‌های چابهار هستند.

اگر به پلاژ ساحلی تیس رفتید، به رستوران براسان که خاص‌ترین و بهترین غذاهای سنتی را سر می‌کند، سری بزنید.

مجتمع تفریحی براسان

حتما شما هم وصف جذابیت سوغاتی‌های خاص استان سیستان و بلوچستان را زیاد شنیده‌اید. سوغات چابهار، شامل پارچه‌های رنگارنگ و بسیار زیبای بلوچی، زیورآلات و جواهرات دست‌ساز سنتی، چادربافی، سوزن‌دوزی، سکه‌دوزی، حصیربافی، معرق، صدف، سنگ‌های قیمتی، لباس‌های محلی کار دست و رنگارنگ، شیرینی لندو، ماهی و میگوی تازه، ادویه و گیاهان دارویی است که همه را می‌توانید از بازار سنتی چابهار تهیه کنید.

عکس از: کجارو

var attractionDefault=[{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:44,”title”:”اردبیل”,”slug”:”ardabil”,”provinceSlug”:”Ardabil”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اردبیل”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:20015,”title”:”سرعین”,”slug”:”Sarein”,”provinceSlug”:”Ardabil”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اردبیل”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:361,”title”:”آستارا”,”slug”:”astara”,”provinceSlug”:”Gilan”,”countrySlug”:”iran”,”countryTitle”:”ایران”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان گیلان”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:25463,”title”:”آنتالیا”,”slug”:”antalya”,”provinceSlug”:”Antalya”,”countrySlug”:”turkey”,”countryTitle”:”ترکیه”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آنتالیا”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:113256,”title”:”گرجستان”,”slug”:”georgia”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1},{“id”:113350,”title”:”ارمنستان”,”slug”:”armenia”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1},{“id”:27047,”title”:”باکو”,”slug”:”Baku”,”provinceSlug”:”baku”,”countrySlug”:”azerbaijan-republic”,”countryTitle”:”جمهوری آذربایجان”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”بخش باکو”,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:3},{“id”:113230,”title”:”بلغارستان”,”slug”:”bulgaria”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”countryTitle”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”isRecentlySearch”:false,”attractionInfoType”:1}];

var tourDefault=[{“id”:620,”title”:”تور ایران”,”slug”:”ایران”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:3,”tagCount”:7,”tourInfoType”:5},{“id”:344,”title”:”تور استانبول”,”slug”:”استانبول”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:547,”title”:”تور مشهد”,”slug”:”مشهد”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:586,”title”:”تور کیش”,”slug”:”کیش”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:345,”title”:”تور آنتالیا”,”slug”:”انتالیا”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:398,”title”:”تور گرجستان”,”slug”:”گرجستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:555,”title”:”تور شیراز”,”slug”:”شیراز”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:3,”tagCount”:7,”tourInfoType”:5},{“id”:535,”title”:”تور اصفهان”,”slug”:”اصفهان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:319,”title”:”تور ارمنستان”,”slug”:”ارمنستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:317,”title”:”تور باکو”,”slug”:”باکو”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:533,”title”:”تور اردبیل”,”slug”:”اردبیل”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:324,”title”:”تور دبی”,”slug”:”دبی”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:338,”title”:”تور تایلند”,”slug”:”تایلند”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:410,”title”:”تور مالزی”,”slug”:”مالزی”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:584,”title”:”تور قشم”,”slug”:”قشم”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:0,”tourInfoType”:5},{“id”:3,”title”:”تور تابستان ۹۸”,”slug”:”تور-تابستان”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:1,”tourInfoType”:6},{“id”:7,”title”:”تور پاییز ۹۸”,”slug”:”تور-پاییز”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:null,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:null,”tourCount”:0,”categoryCount”:0,”tagCount”:1,”tourInfoType”:6}];

var hotelDefault=[{“id”:118,”title”:”تهران”,”slug”:”تهران”,”provinceSlug”:”Tehran”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان تهران”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:28516,”title”:”مشهد”,”slug”:”Mashhad”,”provinceSlug”:”Razavi-Khorasan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان خراسان رضوی”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:30425,”title”:”تبریز”,”slug”:”Tabriz”,”provinceSlug”:”East-Azerbaijan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آذربایجان شرقی”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:453,”title”:”یزد”,”slug”:”Yazd”,”provinceSlug”:”Yazd”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان یزد”,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:3},{“id”:3,”title”:”استان اردبیل”,”slug”:”Ardabil”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2},{“id”:27,”title”:”استان مازندران”,”slug”:”Mazandaran”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2},{“id”:25,”title”:”استان گیلان”,”slug”:”Gilan”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”hotelInfoType”:2}];

var internalCityList={isRtl:true,results:[{label:”تهران (Thr)”,code:”thr”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اصفهان (Ifn)”,code:”ifn”,cityTitle:”اصفهان”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”مشهد (Mhd)”,code:”mhd”,cityTitle:”مشهد”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”کیش (Kih)”,code:”kih”,cityTitle:”کیش”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اهواز (Awz)”,code:”awz”,cityTitle:”اهواز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”شیراز (Syz)”,code:”syz”,cityTitle:”شیراز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تبریز (Tbz)”,code:”tbz”,cityTitle:”تبریز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”بندر عباس (Bnd)”,code:”bnd”,cityTitle:”بندر عباس”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”قشم (Gsm)”,code:”gsm”,cityTitle:”قشم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رشت (Ras)”,code:”ras”,cityTitle:”رشت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مراغه (Acp)”,code:”acp”,cityTitle:”مراغه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خوی (Khy)”,code:”khy”,cityTitle:”خوی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ماکو (Imq)”,code:”imq”,cityTitle:”ماکو”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ارومیه (Omh)”,code:”omh”,cityTitle:”ارومیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اردبیل (Adu)”,code:”adu”,cityTitle:”اردبیل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”پارس آباد (Pfq)”,code:”pfq”,cityTitle:”پارس آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کاشان (Kks)”,code:”kks”,cityTitle:”کاشان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرج (Pyk)”,code:”pyk”,cityTitle:”کرج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایلام (Iil)”,code:”iil”,cityTitle:”ایلام”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بوشهر (Buz)”,code:”buz”,cityTitle:”بوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خارک (Khk)”,code:”khk”,cityTitle:”خارک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”عسلویه (Pgu)”,code:”pgu”,cityTitle:”عسلویه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شهرکرد (Cqd)”,code:”cqd”,cityTitle:”شهرکرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”طبس (Tcx)”,code:”tcx”,cityTitle:”طبس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بیرجند (Xbj)”,code:”xbj”,cityTitle:”بیرجند”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سبزوار (Afz)”,code:”afz”,cityTitle:”سبزوار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بجنورد (Bjb)”,code:”bjb”,cityTitle:”بجنورد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آبادان (Abd)”,code:”abd”,cityTitle:”آبادان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”دزفول (Def)”,code:”def”,cityTitle:”دزفول”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مسجد سلیمان (Qmj)”,code:”qmj”,cityTitle:”مسجد سلیمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر ماهشهر (Mrx)”,code:”mrx”,cityTitle:”بندر ماهشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”امیدیه (Akw)”,code:”akw”,cityTitle:”امیدیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زنجان (Jwn)”,code:”jwn”,cityTitle:”زنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سمنان (Snx)”,code:”snx”,cityTitle:”سمنان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شاهرود (Rud)”,code:”rud”,cityTitle:”شاهرود”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایرانشهر (Ihr)”,code:”ihr”,cityTitle:”ایرانشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”چابهار (Zbr)”,code:”zbr”,cityTitle:”چابهار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زابل (Acz)”,code:”acz”,cityTitle:”زابل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زاهدان (Zah)”,code:”zah”,cityTitle:”زاهدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جهرم (Jar)”,code:”jar”,cityTitle:”جهرم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”فسا (Faz)”,code:”faz”,cityTitle:”فسا”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لار (Lrr)”,code:”lrr”,cityTitle:”لار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لامرد (Lfm)”,code:”lfm”,cityTitle:”لامرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سنندج (Sdg)”,code:”sdg”,cityTitle:”سنندج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بم (Bxr)”,code:”bxr”,cityTitle:”بم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جیرفت (Jyr)”,code:”jyr”,cityTitle:”جیرفت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رفسنجان (Rjn)”,code:”rjn”,cityTitle:”رفسنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سیرجان (Syj)”,code:”syj”,cityTitle:”سیرجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمان (Ker)”,code:”ker”,cityTitle:”کرمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمانشاه (Ksh)”,code:”ksh”,cityTitle:”کرمانشاه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گرگان (Gbt)”,code:”gbt”,cityTitle:”گرگان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کلاله (Klm)”,code:”klm”,cityTitle:”کلاله”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ساری (Sry)”,code:”sry”,cityTitle:”ساری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”نوشهر (Nsh)”,code:”nsh”,cityTitle:”نوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رامسر (Rzr)”,code:”rzr”,cityTitle:”رامسر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اراک (Ajk)”,code:”ajk”,cityTitle:”اراک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندرلنگه (Bdh)”,code:”bdh”,cityTitle:”بندرلنگه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جزیره لاوان (Lvp)”,code:”lvp”,cityTitle:”جزیره لاوان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”همدان (Hdm)”,code:”hdm”,cityTitle:”همدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یزد (Azd)”,code:”azd”,cityTitle:”یزد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خرم آباد (Khd)”,code:”khd”,cityTitle:”خرم آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یاسوج (Yes)”,code:”yes”,cityTitle:”یاسوج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گچساران (Gch)”,code:”gch”,cityTitle:”گچساران”,isFeatured:false,airports:null,},],};var destinationInternalCityList={isRtl:true,results:[{label:”مشهد (Mhd)”,code:”mhd”,cityTitle:”مشهد”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تبریز (Tbz)”,code:”tbz”,cityTitle:”تبریز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”تهران (Thr)”,code:”thr”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”جزیره کیش (Kih)”,code:”kih”,cityTitle:”جزیره کیش”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”شیراز (Syz)”,code:”syz”,cityTitle:”شیراز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اهواز (Awz)”,code:”awz”,cityTitle:”اهواز”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”قشم (Gsm)”,code:”gsm”,cityTitle:”قشم”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”اصفهان (Ifn)”,code:”ifn”,cityTitle:”اصفهان”,isFeatured:true,airports:null,},{label:”چابهار (Zbr)”,code:”zbr”,cityTitle:”چابهار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زنجان (Jwn)”,code:”jwn”,cityTitle:”زنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زابل (Acz)”,code:”acz”,cityTitle:”زابل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گچساران (Gch)”,code:”gch”,cityTitle:”گچساران”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اراک (Ajk)”,code:”ajk”,cityTitle:”اراک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمانشاه (Ksh)”,code:”ksh”,cityTitle:”کرمانشاه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کاشان (Kks)”,code:”kks”,cityTitle:”کاشان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سیرجان (Syj)”,code:”syj”,cityTitle:”سیرجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ارومیه (Omh)”,code:”omh”,cityTitle:”ارومیه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”دزفول (Def)”,code:”def”,cityTitle:”دزفول”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”عسلویه (Pgu)”,code:”pgu”,cityTitle:”عسلویه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”طبس (Tcx)”,code:”tcx”,cityTitle:”طبس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ماکو (Mku)”,code:”mku”,cityTitle:”ماکو”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایرانشهر (Ihr)”,code:”ihr”,cityTitle:”ایرانشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جهرم (Jar)”,code:”jar”,cityTitle:”جهرم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خارک (Khk)”,code:”khk”,cityTitle:”خارک”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خوی (Khy)”,code:”khy”,cityTitle:”خوی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شاهرود (Rud)”,code:”rud”,cityTitle:”شاهرود”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرج (Pyk)”,code:”pyk”,cityTitle:”کرج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کلاله (Klm)”,code:”klm”,cityTitle:”کلاله”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لامرد (Lfm)”,code:”lfm”,cityTitle:”لامرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ابوموسی (Aeu)”,code:”aeu”,cityTitle:”ابوموسی”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آغاجاری (Akw)”,code:”akw”,cityTitle:”آغاجاری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”فسا (Faz)”,code:”faz”,cityTitle:”فسا”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”آبادان (Abd)”,code:”abd”,cityTitle:”آبادان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”اردبیل (Adu)”,code:”adu”,cityTitle:”اردبیل”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ایلام (Iil)”,code:”iil”,cityTitle:”ایلام”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بجنورد (Bjb)”,code:”bjb”,cityTitle:”بجنورد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بم (Bxr)”,code:”bxr”,cityTitle:”بم”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر عباس (Bnd)”,code:”bnd”,cityTitle:”بندر عباس”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر لنگه (Bdh)”,code:”bdh”,cityTitle:”بندر لنگه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بندر ماهشهر (Mrx)”,code:”mrx”,cityTitle:”بندر ماهشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بوشهر (Buz)”,code:”buz”,cityTitle:”بوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”بیرجند (Xbj)”,code:”xbj”,cityTitle:”بیرجند”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”پارس آباد (Pfq)”,code:”pfq”,cityTitle:”پارس آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”خرم آباد (Khd)”,code:”khd”,cityTitle:”خرم آباد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رامسر (Rzr)”,code:”rzr”,cityTitle:”رامسر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رشت (Ras)”,code:”ras”,cityTitle:”رشت”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”رفسنجان (Rjn)”,code:”rjn”,cityTitle:”رفسنجان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”زاهدان (Zah)”,code:”zah”,cityTitle:”زاهدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سبزوار (Afz)”,code:”afz”,cityTitle:”سبزوار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”سنندج (Sdg)”,code:”sdg”,cityTitle:”سنندج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”شهرکرد (Cqd)”,code:”cqd”,cityTitle:”شهرکرد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”گرگان (Gbt)”,code:”gbt”,cityTitle:”گرگان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”لار (Lrr)”,code:”lrr”,cityTitle:”لار”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”مراغه (Acp)”,code:”acp”,cityTitle:”مراغه”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”نوشهر (Nsh)”,code:”nsh”,cityTitle:”نوشهر”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”همدان (Hdm)”,code:”hdm”,cityTitle:”همدان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”کرمان (Ker)”,code:”ker”,cityTitle:”کرمان”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یزد (Azd)”,code:”azd”,cityTitle:”یزد”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”ساری (Sry)”,code:”sry”,cityTitle:”ساری”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”یاسوج (Yes)”,code:”yes”,cityTitle:”یاسوج”,isFeatured:false,airports:null,},{label:”جیرفت (Jyr)”,code:”jyr”,cityTitle:”جیرفت”,isFeatured:false,airports:null,},],};var externalCityList={isRtl:true,results:[{label:”بانکوک,تایلند”,code:”BKKALL”,cityTitle:”بانکوک”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی دن موئنگ(dmk)”,code:”DMK”,cityTitle:”بانکوک”},{label:”سووارنابومی(bkk)”,code:”BKK”,cityTitle:”بانکوک”},],},{label:”بارسلونا,اسپانیا”,code:”BCNALL”,cityTitle:”بارسلونا”,isFeatured:true,airports:[{label:”بارسلونا(bcn)”,code:”BCN”,cityTitle:”بارسلونا”},],},{label:”استانبول,ترکیه”,code:”ISTALL”,cityTitle:”استانبول”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه جدید استانبول(ist)”,code:”IST”,cityTitle:”استانبول”,},{label:”فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول(saw)”,code:”SAW”,cityTitle:”استانبول”,},],},{label:”پاریس,فرانسه”,code:”PARALL”,cityTitle:”پاریس”,isFeatured:true,airports:[{label:”تیلی(bva)”,code:”BVA”,cityTitle:”پاریس”},{label:”شارل دو گول(cdg)”,code:”CDG”,cityTitle:”پاریس”},{label:”اورلی(ory)”,code:”ORY”,cityTitle:”پاریس”},],},{label:”پوکت,تایلند”,code:”HKTALL”,cityTitle:”پوکت”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی پوکت(hkt)”,code:”HKT”,cityTitle:”پوکت”},],},{label:”تفلیس,گرجستان”,code:”TBSALL”,cityTitle:”تفلیس”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی تفلیس(tbs)”,code:”TBS”,cityTitle:”تفلیس”,},],},{label:”تهران,ایران”,code:”THRALL”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ika)”,code:”IKA”,cityTitle:”تهران”,},],},{label:”ونکوور,کانادا”,code:”YVRALL”,cityTitle:”ونکوور”,isFeatured:true,airports:[{label:”کول هاربور سیپلین بیس(cxh)”,code:”CXH”,cityTitle:”ونکوور”,},{label:”ابتسفرد(yxx)”,code:”YXX”,cityTitle:”ونکوور”},{label:”بین‌المللی ونکوور(yvr)”,code:”YVR”,cityTitle:”ونکوور”},],},],};var destinationExternalCityList={isRtl:true,results:[{label:”بانکوک,تایلند”,code:”BKKALL”,cityTitle:”بانکوک”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی دن موئنگ(dmk)”,code:”DMK”,cityTitle:”بانکوک”},{label:”سووارنابومی(bkk)”,code:”BKK”,cityTitle:”بانکوک”},],},{label:”بارسلونا,اسپانیا”,code:”BCNALL”,cityTitle:”بارسلونا”,isFeatured:true,airports:[{label:”بارسلونا(bcn)”,code:”BCN”,cityTitle:”بارسلونا”},],},{label:”استانبول,ترکیه”,code:”ISTALL”,cityTitle:”استانبول”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه جدید استانبول(ist)”,code:”IST”,cityTitle:”استانبول”,},{label:”فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول(saw)”,code:”SAW”,cityTitle:”استانبول”,},],},{label:”پاریس,فرانسه”,code:”PARALL”,cityTitle:”پاریس”,isFeatured:true,airports:[{label:”تیلی(bva)”,code:”BVA”,cityTitle:”پاریس”},{label:”شارل دو گول(cdg)”,code:”CDG”,cityTitle:”پاریس”},{label:”اورلی(ory)”,code:”ORY”,cityTitle:”پاریس”},],},{label:”پوکت,تایلند”,code:”HKTALL”,cityTitle:”پوکت”,isFeatured:true,airports:[{label:”بین‌المللی پوکت(hkt)”,code:”HKT”,cityTitle:”پوکت”},],},{label:”تفلیس,گرجستان”,code:”TBSALL”,cityTitle:”تفلیس”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی تفلیس(tbs)”,code:”TBS”,cityTitle:”تفلیس”,},],},{label:”تهران,ایران”,code:”THRALL”,cityTitle:”تهران”,isFeatured:true,airports:[{label:”فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ika)”,code:”IKA”,cityTitle:”تهران”,},],},{label:”ونکوور,کانادا”,code:”YVRALL”,cityTitle:”ونکوور”,isFeatured:true,airports:[{label:”کول هاربور سیپلین بیس(cxh)”,code:”CXH”,cityTitle:”ونکوور”,},{label:”ابتسفرد(yxx)”,code:”YXX”,cityTitle:”ونکوور”},{label:”بین‌المللی ونکوور(yvr)”,code:”YVR”,cityTitle:”ونکوور”},],},],};

var restaurantDefault=[{“id”:118,”title”:”تهران”,”slug”:”تهران”,”provinceSlug”:”Tehran”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان تهران”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:28516,”title”:”مشهد”,”slug”:”Mashhad”,”provinceSlug”:”Razavi-Khorasan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان خراسان رضوی”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:57,”title”:”اصفهان”,”slug”:”Isfahan”,”provinceSlug”:”esfahan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان اصفهان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:262,”title”:”شیراز”,”slug”:”Shiraz”,”provinceSlug”:”Fars”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان فارس”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:30425,”title”:”تبریز”,”slug”:”Tabriz”,”provinceSlug”:”East-Azerbaijan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان آذربایجان شرقی”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:435,”title”:”کیش”,”slug”:”Kish”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:28355,”title”:”قشم”,”slug”:”Qeshm”,”provinceSlug”:”Hormozgan”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان هرمزگان”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:453,”title”:”یزد”,”slug”:”Yazd”,”provinceSlug”:”Yazd”,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:”استان یزد”,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:3},{“id”:3,”title”:”استان اردبیل”,”slug”:”Ardabil”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2},{“id”:27,”title”:”استان مازندران”,”slug”:”Mazandaran”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2},{“id”:25,”title”:”استان گیلان”,”slug”:”Gilan”,”provinceSlug”:null,”countrySlug”:”iran”,”cityTitle”:null,”provinceTitle”:null,”countryTitle”:”ایران”,”restaurantInfoType”:2}];

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کجارو تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

تولید و توسعه نرم افزار کجارو توسط شرکت آویژه انجام می‌شود.

هیچ وقت چابهار رو یه مقصد گردشگری خوب نمی‌دونستم و اعتراف می‌کنم کلا سیستان و بلوچستان رو فقط به عنوان یه منطقه واسه خرید اجناس نسبتا ارزون می‌دونستم. اما با این سفری که به چابهار داشتم پی به افکار اشتباهم درباره این استان بردم. طرز فکری که شاید خیلی از مردم راجع به سیستان و بلوچستان دارند. وقتی به اشتباه خودم درباره این منطقه پی بردم، با خودم گفتم کمترین کاری که می‌تونم انجام بدم اینه که بقیه رو از این اشتباه و گمراهی خارج کنم. 

چابهار تنها بندر کشورِ که متصل به آب‌های آزاد و اقیانوسِ و این ویژگی منحصر به‌فرد این بندر اونجا رو به مکانی خاص تبدیل می‌کنه. اقیانوس هند سومین اقیانوس بزرگ روی کره زمین هست که چابهار به اون متصله. یه نکته خیلی جالب درباره بندر چابهار  و گواتر اینه اگه از این بنادر به سمت قطب جنوب حرکت کنیم، با هیچ خشکی برخورد نمی‌کنیم. یعنی مستقیم  و بدون واسطه به قطب جنوب متصل هستن.

جاده‌‌های سیستان و بلوچستان

پیشنهاد من برای رسیدن به چابهار جاده‌های زمینیه. البته اگه فرصتش رو دارید. جاده‌های این منطقه یه جورایی خاص هستن. یا جدید هستن و با کیفیت، یا کهنه هستن و داغون. مسیر‌های اصلی معمولا با کیفیت هستن. مسیرهای کرمان به چابهار و زاهدان به چابهار جاده‌های بدی نداره ولی متاسفانه مسیر چابهار به بندر عباس (چابهار به روستای درک) یکی از بدترین جاده‌هاییه که تا بحال دیدم. نمی‌دونم تا حالا هیچ مسئولی از چابها به “دَرَک” نرفته که این جاده رو ببینه؟

همچنین مسیر چابهار به بندر گواتر هم یکی دیگه از بدترین جاده‌های توی ایرانِ که چاله‌های فضایی داره! و ما توی این جاده دوبار لاستیک ترکوندیم! جاده باریک با چاله‌های فضایی، که اگه حواستون پرت بشه، یا از روبرو ماشین بیاد و نتونید از همه قسمت‌های جاده استفاده کنید و خدای نکرده روی این نقاط مین‌گذاری شده برید، قطعا رینگ ماشینتون تاب برمیداره و پنچر می‌کنید.چطور به چابهار سفر کنیم

اگه با ماشین شخصی به این منطقه سفر می‌کنید حتما یه چشمتون به کیلومترشمار ماشین باشه چون جاده‌ها صاف هستن و خلوت و ناخودآگاه آدم گاز میده و بدون اینکه متوجه بشه سرعت بالاتر میره. و آخرین نکته درباره سفر زمینی اینه که اگه با ماشین شخصی میرید سیستان و بلوچستان، کارت سوخت ماشینتون رو فراموش نکنید و حتما همراهتون باشه. اونجا هنوز بدون کارت سوخت بنزین نمیدن! و مجبور می‌شید از بنزین‌های آزاد که کنار خیابون می‌فروشن استفاده کنید.

 چابهار

هر شهری جاذبه‌ها و زیبایی‌های خاص خودش رو داره. علاوه بر بازدید از مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری، معاشرت با مردم محلی یکی از راه‌های لذت بردن از سفرِ. بهتره منطقه آزاد چابهار رو از خود شهر چابهار جدا در نظر بگیریم و برای بازدید از هرکدوم جداگانه وقت بذاریم. گرچه با خرید کردن در سفر شدیدا مخالفم، اما با این وجود منطقه آزاد چابهار برای خرید پارچه و بعضی از لوازم آشپزخونه جای خوبیه و میشه ازشون استفاده کرد. طبق گفته اهالی منطقه بزرگترین تجار و کسبه چابهار هم تبعه افغانستان هستند. طبق گفته دوستمون، افغان‌ها در تجارت بسیار موفق و با تجربه هستن و بزرگترین تاجرهای این منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس افاغنه هستند. مردم شهر چابهار و کلا منطقه سیستان و بلوچستان بسیار بسیار خونگرم و مهربون هستن، یا لااقل اون‌هایی که ما باهاشون برخورد داشتیم اینجوری بودن. این مساله رو خودتون با معاشرت با مردم بهتر متوجه میشید. پس لطفا فقط از بازارهای لوکس و پاساژها دیدن نکنید.

ساحل تیس

تیس یه منطقه نزدیک چابهارِ. یک ساحل امن برای اینکه شب روی شن‌های اونجا قدم زد و عکاسی کرد. قلعه پرتغالی‌ها هم اونجاست که خب البته ما نرفتیم! ساحل آروم و کمی شلوغیه که ظاهرا خود چابهاری‌ها شب‌ها اونجا اتراق می‌کنن و کمپ می‌زنن.

خورد و خوراک

یکی دیگه از مواردی که توی هر سفر باید بهش پرداخته بشه مزه کردن غذاهای محلی و تست کردن طعم‌های مختلف مختص همون منطقه است. تو این بخش همه چیز‌هایی که خودمون تست کردیم رو واستون تشریح می‌کنم.

اولین پیشنهادم “شیرچای” هست. که البته فک کنم محلی‌ها بهش “دودپطی” میگن(راجع به این جمله‌ام مطمئن نیستم!). نوشیدنی خیلی خوب و خوشمزه‌ایه. ترکیبی از شیر و چاییه، که همون چای معمولی نیست! و از چایی‌هایی مثل پودر استفاده می کنند.

 عکس ۴

“کرائی”: این غذا انواع مختلفی داره، “کرائی مرغ”، “کرائی گوشت”، “کرائی قرمز” و … . ما کرائی قرمز خوردیم که تندتر از بقیه است و فلفل زیادی داره. این غذا عملا همون خوراک خودمونه که با گوشت مرغ یا گوسفند درست میشه و با نون خورده میشه. مهم‌ترین تفاوتش ادویه‌ایه که داخلش ریخته میشه. معمولا در غذاهای سیستان و بلوچستان از ادویه‌های هندی و پاکستانی استفاده میشه که البته من شخصا زیاد خوشم نیومد از طعم این ادویه‌ها.

عکس ۵

“کابلی پلو” با گوشت، کباب، مرغ و …: این غذا نوعی غذای برنجیه. الیته طبق شنیده‌ها انتظار داشتم توی این غذا کمی هویج و کشمش هم باشه، درحالیکه اصلا نداشت. به هرحال این هم یکی دیگه از غذاهایی بود که ما توی چابهار خوردیم، گرچه فکر می‌کنم این غذا اصالتا یک غذای افغانی باشه.

عکس ۶

“ماهی”: بی شک آدم وقتی به یه بندر سفر می‌کنه که شغل اکثر مردم ماهیگیریه، حتما باید از ماهی‌های تازه اونجا استفاده کنه. اکثر اهالی ماهی شوریده رو پیشنهاد کردن که بخوریم ولی متاسفانه قسمت نشد و مجبور شدیم که “شیر ماهی” بخوریم که می تونم بگم این هم خیلی انتخاب خوب و خوشمزه‌ایه. گوشت این ماهی خیلی با ماهی‌های قزل‌الایی که به خوردنشون عادت کردیم متفاوته. پس لطفا خوردن ماهی‌های دریای آزاد رو فراموش نکنید ؛)

علاوه بر خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها، توی این استان میوه‌های خاصی هم پیدا میشه که معمولا از هند و پاکستان وارد میشن. یکی از این میوه‌ها “انار گلی” یا “میوه کاکتوس” هست (شماره یک در تصویر زیر). میوه خوشمزه‌ایه. رنگ بسیار غلیظی داره و وقتی پوستش رو می‌کَنی دستت کاملا صورتی (و کمی قرمز) میشه. مزه کمی ترشی داره. واقعا توصیف یک مزه جدید چقدر سخته! می‌گفتن این میوه خواص زیادی داره.

یک میوه دیگه که تست کردیم، بهش می‌گفتن “زیتون محلی” نه قیافه‌اش شبیه زیتون بود و نه مزه‌اش اما هیچ‌وقت نفهمیدم چرا بهش می‌گفتن زیتون محلی!(تصویر شماره دو) قیافه‌اش شبیه گلابیه و مزه‌اش تا حدودی شبیه به انبه. من شخصا زیاد دوست نداشتم مزه این میوه رو.

عکس ۷: میوه‌های گرمسیری

مردم و مرام

به جرات می‌تونم بگم مردم بلوچ یکی از با مرام‌ترین و خونگرم‌ترین مردم ایران هستن. قبل از سفر به این منطقه با هرکی صحبت می‌کردم می‌گفتن مراقب باشید، اونجا همه قاچاق فروشن و همه خلافکارن و … خلاصه خیلی مراقب باشید. اما واقعا این نوع نگاه به مردم این منطقه خیلی نامردیه. من تا حدودی بهشون حق میدم، منطقه‌ای که از هر لحاظ محرومه و هیچ صنعتی اونجا وجود نداره. برای نشون دادن مرام این مردم فقط یکی دوتا مثال کوچیک میزنم.

عکس ۸: خنده‌های کودکانه

توی جاده چابهار و گواتر دوبار پنچر کردیم. دفعه اول که زاپاس داشتیم و چرخ رو عوض کردیم، اما دفعه دوم دیگه زاپاس هم نداشتیم! کنار جاده ایستاده بودیم که یه ماشین نگه داشت و مارو با دوتا چرخ پنچر برد به بندر بریس (نزدیکترین آبادی) که حدود ۱۰ کیلومتر فاصله داشت. اونجا منتظر موند تا آپاراتی لاستیک‌هارو درست کنه. آپاراتی که دیده بود مسافریم هیچ پولی ازمون نگرفت و گفت شما مهمون مایید و هرچقدر هم اصرار کردیم فایده‌ای نداشت. آقای راننده هم مارو تا جای ماشین برگردوند بدون اینکه حتی یک ریال پول بگیره. واقعا ارزش این مردم خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. فقط میتونم بگم فوق‌العاده‌ان.

توی مسیر چابهار به سمت روستای درک، از یه آقایی پرسیدیم این اطراف کجا یه پارکی هست که صبحونه بخوریم؟ با کلی اصرار مارو برد باغ خودش و گفت حالا اینجا استراحت کنید و صبحونه‌تون رو بخورید. در باغش رو باز کرد با روی خوش دعوتمون کرد توی باغش. وقتی داشتیم خارج میشدیم خودش چند کیلومتر تا خارج از شهر رو باهامون اومد تا مسیر رو نشونمون بده و بعد برگشت. وقتی میگم واقعا مهمان‌نواز و خونگرمن، یعنی هستن ؛).

 

حالا برسیم به مناطق دیدنی این منطقه. اگه زمان زیادی برای دیدن مناطق دیدنی چابهار ندارید پیشنهاد می‌کنم این برنامه‌ای رو که میگم اجرا کنید.صبح روز اول حدودا ساعت ۷-۸ به سمت شرق چابهار حرکت کنید و برید به سمت بندر گواتر. بیش از نیمی از جاذبه‌ها و زیبایی‌های چابهار در همین مسیر قرار گرفته. دریاچه صورتی لیپار، بندر بریس، خلیج گواتر، کوه‌های مریخی (مینیاتوری) و درخت معبد (که خودم اینو ندیدم!) همگی در همین مسیر قرار دارند. براساس تجربه، پیشنهاد میکنم مستقیم تا خود گواتر برونید و در برگشت بقیه جاذبه های مسیر رو ببینید چون واقعا حیفه گواتر رو از دست بدید.

خلیج گواتر

در حقیقت خود گواتر هیچی نداره! یه بندر ماهیگیری کوچولو با چندتا قایق و یه دریای متصل به اقیانوس!! یعنی انتظار چیزای عجیبی نداشته باشید. زیبایی این منطقه بخاطر سادگی و ناب بودنشه.اما اگه بخوام جذابیت های این منطقه رو نام ببرم میتونم چندین صفحه واستون توصیفشون کنم. یکی از نکاتی که خلیج گواتر رو واسه من جذاب می کنه موقعیت جغرافیایی این منطقه است. جنوب شرقی ترین نقطه ایران، به عبارت دیگه میشه انتهای ایران و ابتدای پاکستان. نصف این خلیج توی ایران قرار داره و نصف دیگه اش در جنوب غربی ترین قسمت پاکستان واقع شده. وقتی خاک یه کشور دیگه رو میبینی و میدونی دو سه کیلومتر دیگه یه کشور دیگه است حس عجیبی به آدم دست میده. گرچه هیچ وقت مرزبندی کشورها رو دوس نداشتم و آرزو میکنم یه روزی این مرزها برداشته بشن. این حس همیشه توی نقاط مرزی بهم دست میده. مرز بازرگان، جلفا، سِرو، باجگیران و حالا هم گواتر …

چطور به چابهار سفر کنیم

عکس9: پرواز بر فراز خلیج گواتر

اما یکی دیگه از جاذبه های این خلیج، دلفین ها هستند. دلفین هایی که در گروه ها و دسته ها کنار قایق شنا می کنند. گرچه طبق گفته محلی ها دلفین های این منطقه از اون مدلی نیستن که از آب بپرن بیرون! ولی باز هم خیلی هیجان انگیزه. یکی از بهترین حس هاییه که تا حالا تجربه کردم. اینکه روی آب منتظر باشی و ببینی یه عده دلفین سر از آب بیرون میارن.

عکس10: یک زوج خوشبخت و شاد از دلفین‌های خلیج گواتر

اما یه نکته جالب و جذاب این منطقه وجود جنگل های حرا است. میشه یه قایق گرفت که هم ببره دلفین ها رو ببینیم و هم برگرده سمت جنگل های حرا و اونجا هم دور بزنیم. (هرکدوم از این مسیرها رو برای ما ۴۵ تومن حساب کرد. یعنی ۹۰ هزار تومن هزینه بازدید از این جاذبه ها در تاریخ اسفند ۹۶ شد).

عکس ۱۱: جنگل‌های حرا در خلیج گواتر

و اما مهم ترین بخش بازدید از این منطقه که توی ذهنم مونده، مردم هستند. مردمی که علیرغم بودن در مناطق محروم، دلی بزرگ و قلبی مهربون دارن. توی گواتر عابر بانک و کارت خوانی وجود نداره و ما هم چون پول نقد دستمون نبود نمیتونستیم با قایق تسویه حساب کنیم. بهمون شماره کارت داد و گفت هرجا رسیدید که عابر بانک بود واسم کارت به کارت کنید. این اتفاق یکبار دیگه هم افتاد، وقتی توی روستای گواتر غذا سفارش دادیم، اون شخص بدون اینکه هیچ مدرکی ازمون بخواد فقط شماره کارت داد و گفت بعدا واریز کنید. به همین راحتی اعتماد میکنن و دل بزرگی دارن.

بندر بریس

بندر بریس در ۵۵ کیلومتری شهر چابهار قرار داره.  یک بندر ماهیگیری کوچک که جدیدا بخاطر منظره فوق العاده ای که داره مورد توجه توریست ها و مردم قرار گرفته. زیباترین بخش این بندر یک صخره بلند در کنار ساحلِ که منظره بسیار زیبایی رو میسازه. پیشنهاد میکنم این منظره رو از دست ندید.

عکس 12: بندر بریس

عکس 13: قایق‌های کوچک و بزرگ ماهیگیری در حال استراحت در بندر بریس

عکس 14: نمایی بسیار دور از کوه های مریخی از بالای ساحل صخره ای بندر بریس

کوه های مریخی (مینیاتوری)

یکی از جاذبه های منحصر به فرد چابهار همین کوه های مریخی هستن. کوه هایی که طبق گفته محققین! قدمتی ۴-۵ میلیون ساله دارن. ما که مریخ نرفتیم، ولی میگن شبیه کوه هایی هستن که توی مریخ وجود دارند با این تفاوت که اونا سرخ رنگن ولی این کوه های چابهار خاکستری ان. به نظرم شاید نشه اسم اینها رو کوه گذاشت، چون بیشتر شبیه کوهچه (بر وزن درختچه!) هستن تا کوه. بصورت تخصصی نمی دونم جنس این کوه ها از چیه، اما همینقدر متوجه شدم که به راحتی فرسایش پیدا میکنن و اگه پا روی این کوه ها بگذاریم جای پامون میمونه و تبدیل به خاک نرم میشه.

عکس 15: عکس پاناروما از کوه‌های مریخی

دریاچه صورتی لیپار

چون خودم این منطقه رو ندیدم زیاد نمی‌تونم توصیفش کنم. ولی با یه جستجوی ساده می‌تونید اطلاعات زیادی راجع به اونجا پیدا کنید.

درخت معبد

این رو هم خودم ندیدم! یعنی نمی‌دونستم چنین چیزی توی همون مسیر وجود داره. بعدا متوجه شدم که از اونجا خارج شده بودیم. پس این رو هم با یه جستجو اطلاعات به دست بیارید ؛)

و اما روز دوم. وقتی توی یه روز تونستید شرق چابهار رو بگردید (گرچه اگه بیشتر فرصت دارید زمان بیشتری رو به این کار اختصاص بدید) روز دوم می‌تونید به سمت غرب (به سمت بندرعباس) حرکت کنید و از گل‌فشان و روستای درک بازدید کنید. 

جاده چابهار به گواتر جاده خیلی بدیه و فکر می‌کردم چون مسیر فرعیه طبیعیه که زیاد بهش نرسن. اما جاده چابهار به بندرعباس با اینکه جزو جاده‌های اصلی محسوب میشه ولی جاده خیلی بدیه و اصلا استاندارد نیست و در حد جاده‌های روستاییه. پس در این جاده هم مراقب خودتون و ماشینتون باشید ؛)

گل‌فشان

گل‌فشان یک تپه چندین متری (دقیقا نمی‌دونم چند متر میشد!) از گل خشک شده است. بر طبق شنیده‌ها، فصول بارانی، گل به بیرون پرتاب می‌کنه. حرکتی شبیه به آتشفشان، با این تفاوت که از این گل‌فشان آب و گل به خارج زمین پرتاب میشه. زمان حضور ما کاملا خشک و بدون فعالیت بود. یعنی عملا یک تپه گلی رو دیدیم که از لایه‌های روی هم انباشته شده گل ساخته شده. ظاهرا گل حاصل از این گل‌فشان برای درمان بیماری‌های پوستی (گرچه خودم زیاد اعتقاد به این قضیه ندارم!) و ساخت سفال استفاده میشه. به راحتی میشه از این تپه بالا رفت و از اون بالا یه نگاهی به اطراف انداخت.

عکس 16: این گل فشان حدود ۹۰ کیلومتری چابهار به سمت بندرعباس قرار داره. (۲۰ کیلومتری روستای کهیر)

روستای دَرَک

و اما یکی از  متفاوت‌ترین و خاص‌ترین مناطق ایران که در محدوده چابهار قرار گرفته روستای دَرَک واقع در شهرستان زرآباد است. این روستا محل برخورد و تلاقی کویر و دریاس. یعنی جایی که کویر به پایان میرسه بدون هیچ فاصله‌ای دریا شروع میشه. تصور کنید به یک نخل توی کویر تکیه دادید و به یه مرغ دریایی که از روی دریای روبروتون حرکت می‌کنه نگاه می‌کنید … این دقیقا چیزیه که از ساحل درک باید انتظار داشته باشید.

عکس 17

عکس 18

عکس 19: شاید باورتون نشه، ولی اینجا چسبیده به دریا است

عکس 20: آسمان صاف و زیبای ساحل درک

روستای درک در ۱۸۰ کیلومتری چابهار و ۱۰ کیلومتری شهرستان زرآباد قرار داره. تنها نکته منفی سفر به روستای درک، جاده خیلی بد این منطقه است که فکر می‌کنم مسئولین در حال ساخت جاده جدیدی در این منطقه باشن. درضمن در مسیر چابهار به زرآباد هم کوه‌های مینیاتوری با کمی فاصله از جاده قرار دارند.

در نهایت لطفا چابهار رو از دست ندید ؛)

 

نویسنده : BoBo

 
در قاعده دوازدهم از قواعد چهل گانه جناب شمس تبریزی سخنی زیبا در وصف و حال این روزهای مسافران آمده که چنان هم بی ربط به داستان ما نیست که می فرمایند: عشق سفر است. مسافر این سفر چه بخواهد و چه نخواهد، از…

به لطف وجود دهکده جهانی اینترنت و فضای مجازی تصاویری از مدارس کپری و کودکان پابرهنه منطقه سیستان و بلوچستان ، دیده بودم که فکر و ذهنم را حسابی به خود مشغول کرده بود . بعد از آن  تصاویر و ویدیوهایی نیز دیدم که در…

29 مهر تا 2 آبان 94 همراه با گروهی از دوستان اصفهانی سفری داشتیم به زاهدان تا علاوه بر دیدار از شهر و خرید ، صعودی هم به کوه تفتان داشته باشیم .
مسافت مابین اصفهان تا زاهدان با اتوبوس ، نزدیک به 16 ساعت…

بازدید چشمه های آبگرم بزمان:
به منظور بررسی چشمه های آبگرم منطقه بزمان و تهیه گزارشی از آنها آبان ماه امسال با یکی از همکاران که آن هم مانند من تشنه دیدن چیزهای جدید بود، برنامه بازدید از منطقه بزمان بویژه چشمه های آبگرم را…

 
 
بنام خداوند جهان آفرین
سفر از دروازه خورشید تا قلب گرمای زمین – چابهار تا کرمان
 
سفری به سرزمینی که هر روز زودتر از تمام ایرانیان  به خورشید سلام می دهند و چه بسا بخشی از خونگرمی وصف ناپذیرشان از این  رو…

 
 
در جستجوی مالدیو در شرقی‌ترین نقطه ایران
 
در جستجوی تکه‌های گمشده‌ام دنیا را گشته‌ام…
اما حالا، بعد از سال‌ها
او که می‌رود، می‌آید و گاهی می‌نویسد، من نیستم!
من، گمشده‌ام
و تکه‌تکه‌هایم در سراسر جهان جا مانده‌اند…
(هدا تورنگ)
 
ساعت 8…


× در حال پاسخ به:

ما عید ۹۷ رفتیم با ماشین شخصی.بهترین سفر با ماشین بود که تا به حال تجریه کردم

منطقه فوق‌العاده‌ایه چابهار
چه خوب که خوش گذشته بهتون 😍

شما بسیار خوش تعریف هستین . ازخوندن سفرنامه تون لذت بردم.

خیلی خوشحالیم که خوشتون اومده 😍

ما هم رفتیم و بعد از کرونا هم میخوایم بریم فقط در چه فصلی بهتره و در چه فصلی این پشه ها چیز نیستن

زمستان بهترين زمان براي سفر به چابهاره .

تو سفري كه در تاريخ 98/10/6 به اتفاق خانواده و با خودروي شخصي به چابهار داشتم بدون شك اين سفر رو يكي از پرهيجانترين و بهترين سفرهاي عمرم ثبت كردم . ما بسيار اهل سفر هستيم و تقريبا اكثر جاهاي ايران رو گشتيم ولي سفر چابهار يه چيز ديگه ست و هركس موقعيت سفر به چابهار رو داره حتما بره وگرنه ضرر كرده . انگار يه كشور ديگه ست با فرهنگ و آداب و پوشش و گويش متفاوت . مردمي كه در عين فقر دلي به اندازه اقيانوس دارن و خيلي مهمان نوازن .

چه توصیف خوبی داشتید.

با سلام و خسته نباشید راستش من به بومیان این منطقه تا حالا اصلا توجه نداشتم و تقریبا اونها را از دریچه فروشندگان توی دکه بازار و بازار مادربزرگها می دیدم! ولی برای منم هم این تجربه و معاشرت با آنها جالب و جذاب بود و واقعا خونگرم و مهمانواز دیدمشان، اگر چه مردمی تنگ دست بودند ولی دلشان دریایی بود و آنچه داشتند با همه گان قسمت می کردند،

دقیقا به همین صورته که گفتید.
مردمی فوق‌العاده خونگرم و مهربون. انسانیت هنوز جزو ارزش‌های اون‌ منطقه است.

با تشکر از سفرنامه عالی تون و تشکر از سایت خوب لست سکند .
ما دو هفته قبل به چابهار سفر کردیم و از اطلاعات شما و چند سفرنامه دیگر سایت خیلی استفاده کردم. فقط چند مورد رو دوستان ذکر نکرده بودند که برام عجیب بود. با وجود اینکه بنده هیچ وقت دنبال ظواهر و سفرهای لوکس نبوده و نیستم و به خیلی از شهرهای ایران سفر کردم و به ندرت و در مواقع اضطرار از هتل استفاده می کنم اما متاسفانه وضعیت بد نظافت در همه جای این سفر به شدت ما رو اذیت کرد . حتی در رستورانهای خوب شهر که دوستان معرفی کرده بودند. اولین مساله در خصوص اقامت بود. ما بیشتر از هفت یا هشت خونه رو دیدیم که خیلیییی خیلیییی خیلییی کثیف بود مخصوصا سرویس های بهداشتی که افتضاح بود. ما حدود دو روز دنبال جای اقامت بودیم که بالاخره در روستای تیس یه جای تقریبا تمیز پیدا کردیم. در کل ما نتیجه گرفتیم که تنها مکان تمیز هتل لیپار و هتل فردوس هست که قیمت هاشون نجومی بود. اتاق دو تخته شبی یک میلیون !!!!!! بقیه هتل ها حتی در تصاویرشون هم از نظر نظافت سرویس های بهداشتی تعریفی نداشتند و با توجه به قیمت اقامت در هتل اصلا به صرفه نبود.
با وجود اینکه چابهار سواحل واقعا دیدنی و بکر و خاص و جاذبه های بیشماری داره و واقعا ارزش سفر کردن رو داره . اما لازم دیدم این موراد رو به دوستان اطلاع بدم.
مردم بلوچ بسیار خونگرم و مهربان و دوست داشتنی هستند. همانطور که در سفرنامه ها ذکر شد واقعا مهمان نواز هستند. ما برای یک شب منزل یکی از افراد محلی را اجاره کردیم و به شدت در مورد تمیزی تاکید کردیم و ایشان اعلام کرد که یک سال است ازدواج نموده و گاهی برای جبران هزینه هایش خانه شان را اجاره می دهند و خلاصه همه تجهیزات منزل روبراه و تمیز هست اما متاسفانه منزل ایشان هم از نظر سرویس بهداشتی واقعا افتضاح بود …
رستورانهایی مثل تهرانی و بلوچ هم متاسفانه از نظر نظافت میز و سرویس ها و حتی قاشق و چنکال هم به شکل واضحی مشکل داشتند و به دوستان توصیه می کنم در سفرشون به چابهار اگر خودشان غذا درست کنند هم از نظر اقتصادی به صرفه می باشد و هم از نظر بهداشتی.
در کل سفر به چابهار را با در نظر گرفتن نکات فوق به دوستان توصیه می کنم.

جناب موسوی عزیز، نکته بسیار مهمی رو اشاره کردید. توی سیستان و بلوچستان به بهداشت کمی کمتر توجه میشه.
ما هیچ‌کدوم از هتل‌ها رو تست نکردیم و نمی‌تونیم نظری بدیم. اما یک شب توی روستای تنگ اقامت داشتیم که خونه روستایی بود و انتظار زیادی ازش نداشتیم و قابل قبول بود واسمون.
توی چابهار هم خونه یکی از دوستان بودیم. اما در کل موافق نظرتون هستیم.

سلام . ما با ديدن اولين هتل آپارتمان اون رو پسند كرديم . هتل آپارتمان گلسرخ – خيابان حافظ – روبروي مسجد كه خيلي هم تميز بود و همه امكانات هم داشت مغازه هايي كه زير هتل آپارتمان بودن همه چيز داشتن ( مواد خوراكي و نوشيدني و …) . رستوراني هم در 30 متري اين هتل وجود داشت كه بدون دردسر و دغدغه و پياده ميتونستيم بريم و اونجا سرويس بگيريم . دسترسي اين هتل آپارتمان به همه جاي شهر خيلي عالي بود . مثلا با ساحل زيباي دريا بزرگ و بيمارستان و … فقط 5 دقيقه شايد هم كمتر فاصله داشتيم . هتل آپارتمان گلسرخ مال دو تا برادر بود كه خيلي بچه هاي خوب و فهيمي بودند . پاركينگ هم داشت و همه چيزش اوكي بود .هركس خواست بره قبل جاش و رزرو كنه و با خيال راحت بره ما كه دي ماه 98 رفتي قيمتش هم خيلي عالي و منصفانه بود . شبي 100 تومن .

مررسی از اطلاعاتت 😍

مهربان موید
بنده مهر 98 به بندر زیبای چابهار سفر کردم از دیدنی ها وطبیعت زیبایش لذت بردم باید کمی صبور وعاشق طبیعت باشید واگر دنبال تجملات وظواهر باشید لذت نخواهید برد
تالاب لیپار کوه های مریخی وبندرگواتر کوه گل افشان روستای کنارک روستای تیس روستای درک وخوردن غذاهای محلی واشنایی یا مردمانی مهربان وپایبند به اداب رسوم تجربهای خاص وفراموش نشدنی خواهد بود از سفر های تکراری به شمال کشور خودداری کنید وچابهار را انتخاب کنید
تاسفری متفاوت را تجربه کنید البته بهترین ماه دی وبهمن میباشد سفر حوشی را برایتان ارزو میکنم

کاملا موافقم باهاتون

با سلام به نظر من سفر به چا بهار یک تجربه بی نظیر از اشنایی با سنت وفرهنگ خاص این منطقه نوع پوشش ونوع غذا واعتقادات خیلی جالب بود وجاهای دیدنی که در نوع خود بی نظیر است .
تمام مکان های دیدنی رابه راحتی میتوان سرچ کرد. روستای بریس کنارک کوه گل افشان وکوه های مریخی که در همه جا دیده میشود بندر گواتر در مسیر به افراد وبچه های بومی برمیخورید که با کمی خوراکی خوشحال میشوند باید به چابهار رفت تا خیلی از چیزها را از نزدیک دید برای گردش با شماره 1811 یا 1832 ماشین بگیرید وجهت خوردن غذا رستوران بلوچ یا خلیج یا تهرانی ها غذای خوب دارند در ضمن رستوران بام چا بهار تعطیل بود در ضمن هتل فردوس در منطقه ازاد ار جا ومکان خوبی برخوردار است صبحانه خوب رفتار کارکنان خوب رسیدگی به اتا قها عالی ودرکل هتل خوبی میباشد

واقعا سفر چابهار یک سفر خیلی خاص و ویژه‌ای محسوب میشه.
ممنون تجربه‌تون رو منتقل کردید و اطلاعاتتون رو قرار دادید. ما چون خودمون زیاد از رستوران‌ها استفاده نکردیم، اطلاعات زیادی راجع بهشون نداشتیم.

خیلی عالی و مفید بود. دوست دارم سفر به شهرای جنوبی رو تجربه کنم هرچه زودتر =)

انشالله به زودی این کار رو انجام بدید ؛)

ما دیروز از چابهار برگشتیم. تجربه جدیدی بود ازمطالب شما هم ممنونم خاصه توصیف شما راجع به مردم خوب و با محبت و پاک سیستان که نوشته بودید. دیدار با این مردم تنها خاطره خوب من از سفر به چابهار است. سادگی و مهربانی و بی ریابودن با وجود نداری وفقر زیاد اکثریت آنها اما بخشنده و با گذشت و عاشق کمک کردن بودند.
درضمن لیپار به دلیل بارش باران و ورود گل ولای به دریا فعلا صورتی نیست.

واقعا مردم بخشنده ای هستند.
چه خووبه که بهتون خوش گذشته و تجربه خوبی داشتید ؛)
اتفاقا ما هم امسال رفتیم دریاچه لیپار، دیگه صورتی نبود.

درياچه ليپار از بس دو رنگي مردم و ديده فهميده كه دورنگ بودن كار خيلي بديه و تصميم گرفته يه رنگ باشه . در ضمن ماهم رفتيم ولي ليپار رو صورتي نديديم . فقط قسمت ابتدايي درياچه اونم بفهمي نفهمي صورتي مي زد .

بسیار عاالی. ممنون از توصیف زیباتون. ما عازم چابهار هستیم مطالب شمارو خوندیم خیلی مفید بود فقط چون الان در نوروز ۹۸ هستیم نمیدونیم وضعیت سیلی که همه جارو فرا گرفته در اونجا چطوره؟!!!

انشالله خوش بگذره. درباره سیل بهتره از سازمان هواشناسی پیگیری کنید و با خیال راحت برید ؛)

خیلی عالی بود

ممنون ؛)

سلام اقا حمید گل.ممنون از نگارش زیبا و مفیدت و همچنین ارزوی لحظات زیبا واست.میخواستم راهنماییم کنی اگر امکانش هست : من تصمیم گرفت با خانومم یه سفر دوتایی اوایل بهمن به چابهار داشته باشم . هتل هم واسه 3 شب رزرو کردم .لطفا راهنماییم کن تا بهترین استفاده رو تو 3 روزی که هستیم از این منطقه ببرم از برنامه ریزی سفر بهم بگو از این که یه مقداری دودلم و نگران منطقه چون گروه نیستیم و دونفری میخوایم تفریح کنیم و همچنین این که خدمات گردشگریش چطوره ؟ پیشنهاد میکنی خودرو اجاره کنم یا تور دارن که ببرن و بیارن ؟ ممنون میشم نکاتت رو بهم بگس . پایدار و خندون باشی

سلام سید مهدی عزیز، فکر می‌کنم دیر دارم پاسخت رو میدم. خیلی دیر متوجه این پیام شدم. با این حال باز هم پاسخ سوالاتت رو می‌نویسم شاید بعدها به درد کسی بخوره.
نگرانی که درباره منطقه داری هم کمی بی مورده و هم کمی عاقلانه! راستش خود ما هم وقتی با خانومم تنها به جای جدیدی سفر می‌کنیم نگرانی داریم، منطقه رو نمی‌شناسیم، آدماش رو نمی‌شناسیم، فرهنگ و برخوردشون رو نمی‌دونیم، همه این ندونسته‌ها باعث نگرانی میشه. اما در خصوص چابهار توی دو سه باری که بهش سفر کردم تا بحال کسی بهم بی احترامی نکرده. مردمی واقعا خونگرم داره. البته این به این معنا نیست که به همه اعتماد کنید! مثل همه جای دنیا اونجا هم آدم خوب و بد داره ولی طبق تجربه شخصی من بیشتر آدماش خووب و قابل اعتمادن.
جدیدا دارن به اون منطقه میرسن و با احداث اقامتگاه‌های بومگردی داره وضعیت توریستی اونجا بهتر میشه. ولی هنوز با استانداردها کمی فاصله دارن.
برای گشت و گذار اطراف چابهار پیشنهاد می‌کنم از طریق یک آژانس مسافرتی یک ماشین بگیرید تا شما رو به اون مکان‌ها ببره که البته فکر می‌کنم هزینه‌اش زیاد بشه (خود هتل‌‌ها هم گاها ماشین برای اینجور گشت‌ها دارند). یا اینکه خودتون یک راننده با هزینه کمتر پیدا کنید شما رو تا اونجاها ببره.
مکان‌هایی که توی سفرنامه گفتم رو از دست ندید ؛)
توی سفر اخیر روستای تنگ هم رفتیم اونجا رو هم می‌تونید به گشت‌هاتون اضافه کنید ؛) درخت‌های انجیر معابد بزرگی داره و همچنین ساحل صخره‌ای و ماسه‌ای.
خوش بگذره

عالی بود.
چندتا مطلب
۱. اسم اون غذا قابلی پلو هست نه کابلی پلو‌
این غذا در افغانستان هم طبخ می‌شود و به شخصه استفاده کرده‌ام و خیلی هم خوشمزه هست (برنج و گوشت و خلال هویج و زرشک و این چیزها دارد به همراه ادویه خاص خودشان مثل چهارمصالح و مورچ).
۲. اون میوه (زیتون محلی) را من هم در قشم خوردم و هم در افغانستان. در افغانستان بهش می گفتند امرود.
تلفیقی از گلابی و انبه هست.
در هر صورت ممنون از سفرنامه زیبایتان.
ان‌شاءالله همیشه به سفر و با دل خوش.

ممنو از نظرتون
1 اسم اون غذا رو توی منوی رستوران هم نوشته بود کابلی پلو ولی من از چند نفر دیگه هم اسم قابلی پلو رو شنیدم. احتمالا هر دو تا اسم استفاده میشه ؛)
2ما جای دیگه‌ای اون میوه رو ندیدیم هنوز. ایشالله توی سفر به قشم دنبال این میوه می‌گردیم ؛)
ما هم خیلی دووس داریم مثه شما افغانستان رو ببینیم.

حرف ق و ک که توی خیلی از زبونها به هم تبدیل میشن. من توی بلوچستان شنیدم به قاضی می گفتن کاضی. پس قابلی و کابلی یه چیزن و فرقی ندارن.

موافقم با نظرتون ؛)

بسيار ممنون ومتشكريم بابت اطلاعات جالب وارزنده شما

وظیفه است ؛)

کشف فست فودی 2000 ساله در شهر ذوب شده پمپئی

هتل‌های کوچک، ترندی ژاپنی که جهانی شد و دنیا را گرفت

اطلاعات مهم درباره مجسمه آزادی آمریکا

17 دانستنی از هواپیماها و صنعت هوانوردی که باید بدانید

پردیس زمین چابهار (سفرنامه چابهار)

سفر دسته جمعی به دنیایی از سرسبزی و طراوت (سفرنامه شمال)

زیارت و سیاحت (سفرنامه شیراز و کیش)

روزی روزگاری اسپادانا (سفرنامه اصفهان)

زیباییهای وصف ناپذیر چابهار

-nazarian

چابهار چهار فصل

-nazarian

نگاهی به باغ های موز ایران!

علی عباسی

چابهار، نگین فیروزه ایی ایران زمین

علی عباسی

در صورتیکه تمایل دارید پیامک و آفرهای ما را دریافت کنید فرم زیر را تکمیل نمایید

لست سکند در سال 89 با هدف ارائه خدمات متفاوت و با کیفیت به شما عزیزان در صنعت گردشگری تاسیس شده است. سیاست اصلی سایت، ارائه اطلاعات کامل و صحیح و بدون جهت گیری و جانب داری و بدون واسطه میباشد. همچنین اشتراک گذاری تجارب مسافران در بخشهای مختلف از ویژگیهای بارز و خاص سایت محسوب میشود و با استقبال بسیار زیاد کاربران نیز مواجه شده است.

کليه حقوق اين سايت متعلق به لست سکند می باشد | 1399-1389

وقتی به یاد سفر می‌افتیم کمتر کسی به فکر سفر به بندرهای شگفت انگیز ایران است. در این مقاله میخواهیم جاذبه های گردشگری متفاوتی از چابهار را برای شما معرفی کنیم. اما مهم تر از آن، یک خبر بسیار خوب هم برای شما داریم. اما قبل از اینکه به سراغ این خبر ویژه برویم، کمی در مورد پتانسیل های بندر چابهار صحبت میکنیم تا مطمئن شوید که تا به حال بار نرفتن به این بندر اشتباه بزرگی را مرتکب میشدید.

چابهار، بندری که به دلیل آب و هوای همیشه بهاری، با نام «چهاربهار یا چابهار» شناخته میشود، یکی از شگفت انگیزترین و در عین حال مرموزترین بنادر ایران است. چرا مرموز؟ برای این خاطر که هیچ کس در تعطیلات به فکرش نمیرسد که به اینجا سفر کند مگر اینکه به دلایل تجاری یا کاری مجبور به سفر باشد. این شهر که در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان واقع شده لقب تنها بندر اقیانوسی ایران را نیز یدک میکشد.

در گذشته چابهار به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد، بیشتر برای خرید مورد استقبال قرار می‌گرفت ولی این روزها موردی که باعث جذب مسافر شده، بیشتر جاذبه های گردشگری و طبیعی چابهار است. جالب تر از همه مردم بومی چابهار اعتقاد دارند که به واسطه خاک قرمز سواحل چابهار، زندگی در این بندر مانند راه رفتن روی مریخ است.

بندر چابهار که تازگی‌ها محبوبیت زیادی هم پیدا کرده، دیدنی‌های زیادی دارد. از غروب‌های دل انگیزش که بگذرید، صخره‌های تراش خورده آن و جاهای حیرت انگیز دیگری هم هست. ما در این پست مناطق دیدنی چابهار را بهتان معرفی می‌کنیم. شما با یک بلیط قطار میتوانید به این گنجینه طبیعی ایران سفر کنید.

جاذبه های شناخته شده دیگر چابهار شامل موارد زیر است:چطور به چابهار سفر کنیم

سفر با هواپیما: پیش از هر چیز باید بدانید مسیر هوایی چابهار طولانی ترین مسیر هوایی کشور است. اگر قصد دارید با بلیط هواپیما تهران چابهار سفر کنید، خودتان را برای سفری در حدود سه ساعت و نیم به صورت پرواز غیر مستقیم و یک ساعت و پنجاه دقیقه ایی مستقیم از تهران به چابهار آماده کنید.

در حال حاضر روزانه چند پرواز از مسیرهای مختلف به چابهار صورت می‌گیرد. پروازهای تهران به چابهار با توقف در شیراز، بندرعباس یا زاهدان انجام می‌شود و در هفته فقط دو پرواز به صورت مستقیم به این شهر می‌رود که در روزهای دوشنبه و جمعه انجام می شود.

چابهار به دلیل قرار گرفتن در جنوبی ترین قسمت استان سیستان و بلوچستان، مسیر دسترسی نسبتا سختی دارد. ولی برای رفتن به چابهار می توانید چند شهر را با هم ببینید. برای آنها که مایل به سفر زمینی هستند، از زاهدان، کرمان و بندرعباس می‌توانند خود را به چابهار برسانند. همچنین می‌توان با قطار به کرمان یا بندرعباس رفت و از آنجا سفر جاده‌ای را پیش گرفت.

مسیر تهران تا چابهار دو راه دارد: راه اول از یزد، کرمان، بم و ایرانشهر می‌گذرد که تقریباً ۱۹۶۱ کیلومتر است.

مسیر دیگر، یزد، سیرجان، بندرعباس و جاسک است اما به دلیل نامناسب بودن جاده اصلا پیشنهاد نمی شود. البته مسیر زمینی به چابهار تا ایرانشهر تقریبا یکسان است و بهتر است برای صرفه جویی در وقت از مسیر عظیم شهر بروید که حدود ۲ ساعت زودتر خواهید رسید. به علاوه همجواری چابهار با دریاهای آزاد نیز مسیر دسترسی آبی را نیز برای شما فراهم می کند. با وجود آن که چابهار بندری پرتردد است، جای سفر دریایی از دیگر شهرهای ساحلی مانند بوشهر و بندرعباس به این نقطه شهر در گردشگری کشور خالی به نظر می‌رسد. توصیه میکنیم برای آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری این بندر دوست داشتنی، به مقاله جاذبه های گردشگری چابهار مراجعه کنید.

اگر تصمیم شما برای سفر به چابهار، استفاده از قطار است، باید به شما بگوییم که طبق اخرین اخبارها، با تمام شدن احداث راه آهن سیستان و بلوچستان، میتوانید به راحتی هر چه تمام تر به چابهار سفر کنید. البته هنوز برنامه مشخصی برای احداث این خط اعلام نشده. توجه شما را به متن خبر مرتبط با این موضوع جلب میکنیم:

«شماری از کارشناسان و اساتید دانشگاه در گفتگو با خبرنگاران ایرنا اظهار داشتند: راه اندازی محور ریلی زاهدان – بم – کرمان و آغاز عملیات اجرایی راه آهن چابهار- زاهدان – مشهد نوید دهنده تحول بسیار بزرگی در حوزه جنوب، شرق و شمال شرق کشور است.

به اعتقاد این افراد، اتصال این محور به راه آهن سراسری جمهوری اسلامی تاثیری شگرف در حوزه جنوب غرب آسیا بر جای خواهد گذاشت»

برای اینکار باید قطار سیستان و بلوچستان را سوار شوید و چند ایستگاه مانده به مقصد نهایی، در ایستگاه بندر چابهار از قطار پیاده شوید. بعد از اینکه از قطار پیاده شدید، ماشین های تاکسی شما را به مرکز شهر بندری چابهار میبرند. اگر تصمیم گرفته اید که به چابهار سفر کنید و جاذبه های دست نخورده این بندر همیشه زیبا را از دست نخوردگی خارج کنید، بهترین توصیه ما استفاده از هواپیما است. اما اگر دوست دارید با قطار به این بندر اقیانوسی سفر کنید، بعد از کمی صبر میتوانید این راه را هم تجربه کنید.

مجله گردشگری راهنمای خرید بلیط قطار راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!

کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت خدمات مسافرت هوایی ساعی تهران می‌باشد.

Designed and programmed : Samtik 2017samtik.com All rights reserved.

چابهار نام بندری مهم است که در جنوب شرقی‌ترین نقطه ایران قرار دارد. چابهار تنها بندری به شمار می‌آید که به اقیانوس راه دارد. به همین دلیل می‌توان گفت که از نظر تجارت، مهم‌ترین بندر ایران نیز محسوب می شود. نزدیکی به اقیانوس هند باعث شده تا هوای چابهار با تمامی شهر‌های دیگر ایران تفاوت داشته باشد. همچنین به دلیل تردد تاجران مختلف در این شهر، از نظر اقتصادی نیز بندری ثروتمند به شمار می‌آید. در عین حال، چابهار مملوء از جاذبه‌‌های تاریخی و طبیعی بسیار زیبایی است که هر گردشگر ماجراجویی را شیفته خود می‌کند. پس اگر تصمیم گرفته‌اید تا به صورت انفرادی یا با تور، سفر به چابهار را تجربه کنید، حتما با کایت همراه شوید و برای مشاهده‌ی صفحه تورهای چابهار، وارد صفحه “لیست تورهای چابهار” شوید.

چابهار به دلیل فاصله زیادی که از مرکز ایران دارد، شاید برای بسیاری از مسافران ناشناخته و عجیب به نظر برسد. اما در عین حال تور چابهار سفری به یادماندنی و خاطره‌انگیز خواهد بود. به همین دلیل در اینجا ما قصد داریم تا شما را از تک تک جزئیات سفر به چابهار باخبر کنیم. پس با ما همراه باشید. 

برخی مسافران شاید حتی در مورد موقعیت جغرافیایی چابهار اطلاعی نداشته باشند. پس باید بدانید که این بندر زیبا و مرزی در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته. در حقیقت این بندر را می‌توان در جنوب شرقی‌ترین نقطه ایران یافت. بندر چابهار از نظر دریایی در همسایگی دریای عمان و همچنین اقیانوس هند قرار گرفته. بندر چابهار 9739 کیلومتر مربع وسعت دارد. بر طبق آخرین سرشماری، تنها حدود 291910 نفر در این بندر زیبا زندگی می‌کنند. 

چطور به چابهار سفر کنیم

آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا به این بندر زیبا چابهار گفته می‌شود؟ چابهار از “چهار بهار” گرفته شده. این یعنی آب و هوا در این بندر، در چهار فصل، بهار است. بادهای موسمی که از سمت اقیانوس هند به چابهار وزیده می‌شوند، باعث شده تا چابهار آب و هوایی کاملا منحصر به فرد داشته باشد. از این رو سردترین هوا در تابستان و گرم‌ترین هوا در زمستان را بین شهر‌های جنوبی کشورمان دارد. بسیاری تصور می‌کنند که تور چابهار در تابستان اصلا شدنی نیست. این در حالی است که در تابستان بیشینه هوا تنها به 31 درجه سانتی گراد می‌رسد. حتی اهالی پایتخت در تابستان دمایی بیش از 40 درجه سانتی گراد را تجربه می‌کنند. پس به نوعی برای فرار از گرما نیز می‌توان به چابهار پناه برد. 

اما در نهایت باید گفت که اواخر زمستان و اوایل بهار را می‌توان بهترین زمان تور چابهار دانست. البته اوایل بهار که مصادف با تعطیلات عید نوروز است، سیزن تور چابهار محسوب می‌شود. در نتیجه با ازدحام مسافران، هزینه‌های سفر به چابهار نیز افزایش خواهد یافت. اگر به دنبال سفری ارزان قیمت هستید و گرمای هوا شما را آزار نمی‌دهد، حتما تابستان را برای سفر خود انتخاب کنید. در این فصل مسافران کمتری در بندر چابهار حضور دارند و به همین دلیل هزینه اقامت بسیار کاهش می‌یابد. 

یکی از دلایل عمده‌ای که برخی مسافران از تور چابهار هراس دارند، مساله اقامت است. بسیاری تصور می‌کنند که چابهار به دلیل اینکه شهر دور افتاده‌ای است، هتل‌های مناسبی ندارد. بر خلاف تصور عموم مسافران، به دلیل تجاری بودن چابهار، هتل‌های چهار ستاره با کیفیتی در این بندر وجود دارند. همچنین یک هتل پنج ستاره لوکس در حال ساخت است که در آینده نزدیک افتتاح می‌شود. پس به هیچ وجه لازم نیست نگران وضعیت اقامت در چابهار باشید. به صورت کلی، تا آخرین قیمت‌های مهر سال 98، برای یک شب اقامت در چابهار باید حدود 300 هزار تا 500 هزار تومان برای یک اتاق دو تخته معمولی پرداخت کنید.  در حال حاضر سه هتل چهار ستاره داخل چابهار وجود دارند که جزء بهترین‌ها به شمار می‌آیند. کایت این هتل‌ها را به شما معرفی می‌کند تا آنها را بهتر بشناسید. 

هتل لاله یکی از هتل‌های زنجیره‌ای معروف ایران به شمار می‌آید. هتل لاله چابهار با امکانات رفاهی خدماتی کامل، پذیرای مسافران عزیز است. در این هتل امکاناتی همچون استخر، سالن ورزشی، رستوران، کافی شاپ، خدمات پزشکی و اینترنت پرسرعت رایگان وجود دارد.

هتل لیپار در سه طبقه ساخته شده. پس قطعا فضای بیشتری را در اختیار مسافران خود قرار می‌دهد. همچنین به دلیل قرارگیری در کنار دریای عمان، برخی از اتاق‌های هتل لیپار، دارای ویوی رو به دریا هستند. از نظر خدمات و امکانات، هتل لیپار نسبت به لاله لوکس‌تر است. در هتل لیپار شما می‌توانید از مجموعه ورزشی کاملی استفاده کنید که شامل استخر، سونا، جکوزی، سالن بیلیارد و همچنین سالن بدنسازی می‌شود. همچنین تاکسی سرویس، فضای پارکینگ بزرگ، خشکشویی، اینترنت پرسرعت رایگان و وجود یک رستوران بین المللی با کیفیت در فضای هتل، همگی جزء سایر امکانات و خدمات موجود در هتل لیپار به شمار می آیند.

هتل ساحلی ونوس با وجود سه ستاره بودن، ظاهری بسیار آراسته و کارکنانی باتجربه دارد. این هتل در دانشگاه دریانوردی قرار گرفته و فاصله بسیار کمی تا ساحل دارد. هتل ونوس در سال 1395 به تازگی بازسازی شده و از نظر ظاهری کاملا زیبا است. این هتل بر خلاف هتل‌های لاله و لیپار، به صورت کلی هیچ نوعی از امکانات ورزشی را در اختیار مسافران قرار نمی‌دهد. اما به هر صورت، اگر به دنبال اقامتی ارزان و در عین حال مناسب هستید، هتل سه ستاره ونوس یک گزینه عالی خواهد بود.

علاوه بر هتل‌های مدرن  و چندستاره، گزینه‌های دیگری نیز در چابهار وجود دارند که می‌توانید برای اقامت از آن‌ها استفاده کنید. اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی از جمله مکان‌هایی هستند که امکان اقامت در یک فضای روستایی به دور از هیاهو و شلوغی شهرها را برای گردشگران ایجاد می‌کنند. اگر به دنبال یک مکان آرام و با حال و هوای بومی و محلی چابهار هستید، اجاره این اقامت‌گاه‌ها بهترین انتخاب برای شماست. معروف‌ترین  اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی چابهار عبارتند از:

اقامت‌گاه بوم‌گردی رمین: رمین یکی از توریستی‌ترین روستاهای چابهار است که در 14 کیلومتری مرکز این شهر قرار دارد. این روستا جاذبه‌های گردشگری متنوعی را در خود جای داده و یکی از بهترین مکان‌ها برای گشت‌وگذار محسوب‌ می‌شود. اگر قصد دارید شب را در این روستا بمانید، می‌توانید اقامت‌گاه بوم‌گردی رمین را انتخاب کرده و یک شب خوب و به‌یادماندنی را در یک فضای بومی و روستایی تجربه نمایید. اتاق‌های اقامت‌گاه رمین دارای سیستم سرمایشی بوده و کف‌خواب هستند.

اقامت‌گاه بوم‌گردی شجره: این اقامت‌گاه در 90 کیلومتری شمال شرقی چابهار و در روستایی با نام باهوکلات ساخته شده است. اقامت‌گاه شجره دارای 2 سالن بزرگ با 2 اتاق بوده و ظرفیت پذیرایی از 55 گردشگر را دارد. اتاق‌های شجره کف‌خواب هستند و سرویس بهداشتی و حمام مشترک با دیگر اتاق‌ها دارند. این اقامت‌گاه تمامی امکانات رفاهی مانند سرویس خواب، سیستم سرمایشی، پارکینگ و … را برای مسافران در نظر گرفته است.

اقامت‌گاه بوم‌گردی درک: درک، یکی از جذاب‌ترین روستاهای شهر چابهار است که امکان تماشای اقیانوس زیبای هند را در یک مکانی آرام و رویایی برای گردشگران فراهم می‌آورد. در این منطقه، جدای از اقیانوس، تصاویری از رمل‌های کویری و نخل‌های بلند را نیز خواهید داشت که در کنار اقیانوس ترکیبی جذاب و دوست‌داشتنی ایجاد کرده‌اند. اقامت‌گاه بوم‌گردی درک دارای 5 اتاق است که هرکدام از آن‌ها دارای حمام اختصاصی هستند، اما سرویس بهداشتی مشترکی دارند. در این‌جا می‌توانید علاوه بر استفاده از اتاق‌ها، غذاهای خوشمزه بومی چابهار را با بالاترین کیفیت و مواد اولیه تازه نوش‌جان کرده و از اقامت خود در این مکان لذت ببرید.

علاوه بر هتل و اقامت‌گاه بوم‌گردی، امکان اجاره سوئیت، هتل ‌آپارتمان و هاستل‌های ارزان‌قیمت نیز در چابهار وجود دارد که با توجه به شرایط و بودجه خود می‌توانید یکی از آن‌ها را رزرو نمایید.

پس از اقامت، دومین هزینه‌ ای که پیش روی مسافرین خواهد بود، هزینه خورد و خوراک است. پس بیایید با هم کمی در مورد خوراک در چابهار صحبت کنیم. چابهار با وجود اینکه از نظر اقتصادی شهری ثروتمند محسوب می‌شود، اما هزینه زندگی در آن خیلی بالا نیست. اگر به قیمت‌های بالای کلان‌شهر‌هایی همانند تهران عادت دارید، قطعا هزینه خوراک برای شما در چابهار اصلا محسوس نخواهد بود. معمولا یک وعده غذایی با کیفیت در چابهار حدود 30 هزار تا 50 هزار تومان قیمت دارد. 

در تور چابهار بهتر است تنها از غذاهای محلی و مخصوص دریایی آن میل کنید. غذاهای دریایی معمولا از صید روز تهیه می‌شوند.  شودوده، ماشینگ، بتو ماش، بتو هواری، پاکگین ماهیک، گلو هک، کورک، ناروش و همچنین کیش و دلگ جزء غذاهای سنتی معروف مردم چابهار به شمار می‌آیند. با این تنوع بالا، قطعا در یک سفر چهار روزه، غذای تکراری نخواهید خورد!

اما اگر به دنبال معروف‌ترین رستوران‌های چابهار هستید، باید به شما رستوران بلوچ، رستوران بام چابهار و همچنین رستوران ساحلی مکران را معرفی کنیم. این رستوران‌ها برای صرف غذاهای سنتی و دریایی عالی هستند. اما اگر غذاهای بین المللی را ترجیح می‌دهید، می‌توانید به سراغ رستوران‌های زنجیره‌ای مارال یا رستوران تهرانی بروید. 

مطالب مرتبط چابهار:

بهترین رستوران‌های چابهار

بهترین سوغاتی‌های چابهار کدامند؟

بهترین هتل‌های چابهار

بسیاری از مسافرانی که عازم تور چابهار می‌شوند، قصد دارند تا خریدی مناسب و مقرون به صرفه داشته باشند. چابهار یک بندر مرزی است و قطعا کالاهای ارزان قیمت و خارجی زیادی را می‌توان در آنجا خریداری کرد. بازارهای چابهار به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول بازارهای سنتی چابهار هستند که به آنها دکه بازار نیز می‌گویند. در بازارهای سنتی چابهار می‌توانید صنایع دستی و لباس‌های سنتی مردم چابهار را ببینید. این بازارها اصلا لوکس نیستند اما زندگی در آنها جریان دارد. آدرس دکه بازار اصلی چابهار: سیستان و بلوچستان، چابهار، بلوار امام خمینی، خیابان فردوسی

در دسته دوم، اگر به دنبال پاساژهای امروزی چابهار هستید، پاساژ‌های صدف، پردیس، ابریشم، فردوس، صالح یار و همچنین تیس که در غرب چابهار قرار دارند، گزینه‌های مناسبی برای خرید کردن هستند. معمولا خرید لوازم خانگی و همچنین البسه در چابهار بسیار توصیه می‌شود. 

آدرس پاساژ صدف: بلوار شهید ریگی، منطقه آزاد تجاری چابهار ، بازار صدف

آدرس بازار تیس: چابهار، منطقه آزاد چابهار

آدرس بازار صالح یار: منطقه آزاد چابهار، روبروی مرکز خرید فردوس

آدرس بازار پردیس: بلوار امام خمینی – به سمت کنارک، ۱۰ کیلومتر بیرون شهر، بازار پردیس

اگر همراه تور به چابهار سفر کرده باشید، شرکت مسافرتی، شما را در شهر می‌گرداند و جاذبه‌های مختلف را به شما نشان می‌دهد. اما اگر با وسیله نقلیه شخصی و یا با استفاده از اتوبوس و هواپیما به این شهر سفر کرده‌اید، قطعا باید در مورد هزینه حمل و نقل در چابهار اطلاعات داشته باشید. با استفاده از وسیله نقلیه شخصی که می‌توانید به هر جایی بدون محدودیت بروید. اما بهتر است حتما کارت سوخت خودروی خود را همراه داشته باشید. به دلیل قاچاق بنزین، معمولا در مورد سوخت گیری در این شهر، سخت گرفته می‌شود. 

چطور به چابهار سفر کنیم

اما از طرف دیگر به دلیل توریستی بودن چابهار، انواع تاکسی بیسیم، تاکسی اینترنتی، آژانس و تاکسی تلفنی در این شهر حضور دارند. البته اگر می‌خواهید هزینه‌ها را کاهش دهید، می‌توانید از اتوبوس‌های شهری آنجا استفاده کنید. 

همانطور که اشاره کردیم، چابهار در جنوب شرقی‌ترین نقطه ایران قرار دارد. به همین دلیل باید انتظار یک سفر طول و دراز را داشته باشید. فاصله تهران تا چابهار حدود هزار و 800 کیلومتر است. اگر می‌خواهید با خودروی شخصی خود عازم این سفر شوید، باید حتما یک شب را در شهر‌های بین راهی اقامت داشته باشید. سفر زمینی از تهران تا چابهار معمولا بین 19 تا 22 ساعت به طول می‌انجامد. در مسیر از شهر‌های قم، کاشان، یزد، رفسنجان و بم عبور خواهید کرد. پس اگر می‌خواهید یک ماجراجویی کامل را تجربه کنید، باید در هر شهر توقف داشته باشید و از جاذبه‌های دیدنی آن لذت ببرید. 

هزینه سفر با وسیله شخصی محدود به هزینه سوخت خواهد بود. اما اگر می‌خواهید با اتوبوس همین مسیر را طی کنید، باید حدود 100 هزار تومان هزینه بلیت را پرداخت نمایید. البته اتوبوس‌های وی آی پی کمی گران‌تر هستند و تا 150 هزار تومان قیمت دارند. اما در نهایت باید گفت که بهترین مسیر برای سفر به چابهار، مسیر هوایی است. از تهران تا چابهار با هواپیما تنها حدود 1 ساعت و نیم فاصله خواهد بود. بلیت هواپیما برای این سفر حدود 450 هزار تا 800 هزار تومان است. پس قطعا بهترین راه برای سفر به این بندر، تور چابهار است. تور‌ها همیشه بهترین قیمت را برای سفر به شما ارائه می‌دهند. 

مهم‌ترین سوالی که برای یک مسافر پیش می‌آید، این است که اصلا چرا باید این شهر را برای سفر خود انتخاب کند؟ بسیاری این شهر را تنها به خاطر مرزی بودن و برای خرید انتخاب می‌کنند. اما جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی در بندر چابهار حضور دارند که دیدن آنها حداقل دو تا سه روز زمان می‌خواهد. 

گاندو نام منطقه‌ای محافظت شده در چابهار است که محل زیست تنها گونه تمساح ایرانی محسوب می‌شود. در این منطقه، به دلیل گذر رودخانه باهوکلات، اکوسیستم بسیار منحصر به فردی وجود دارد. حتی می‌توانید در این منطقه، حیواناتی همچون روباه، شغال، سیاهگوش و سنجاب بلوچی را از نزدیک ببینید. 

کوه های مینیاتوری یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری چابهار به شمار می‌آیند. این کوه‌ها ظاهری بسیار عجیب دارند. این ظاهر عجیب و شیارهای روی کوه به خاطر فرسایش در طی میلیون‌ها سال ایجاد شده‌اند. جالب است بدانید که همین کوه ها، در دوره سوم زمین شناسی و چند میلیون سال پیش، زیر اقیانوس هند قرار داشته‌اند.

در برخی نقاط ایران همانند دریاچه ارومیه، وجود باکتری‌های خاص باعث قرمز شدن رنگ آب شده. اما در ساحل نورانی تنگ، همزیستی فیتوپلانکتون‌ها و باکتری‌هایی خاص، رنگی کاملا آبی به آب دریا می‌دهد. همیشه در مدرسه به ما آموزش داده اند که آبی دریا به خاطر انعکاس آبی آسمان است. اما اینبار اینطور نیست. آب ساحل تنگ، رنگ آبی از خود ساطع می‌کند. این ساحل جزء نادرترین پدیده‌های طبیعی جهان به شمار می‌آید.

قطعا با شنیدن نام این منطقه، بسیاری از انتخاب تور چابهار پشیمان می‌شوند! شاید انتظار دارید که به شما بگوییم این فقط یک نام محلی است. اما اصلا اینطور نیست! سنگ قبرهایی در این منطقه قرار دارند که بسیار عظیم هستند و نمی‌توان آنها را به گور انسان نسبت داد. به همین دلیل محلیان بر این باورند که این قبرها مربوط به اجنه و غول‌ها هستند!

دریاچه صورتی یکی از خاص‌ترین پدیده‌های دنیاست که نمونه‌ای از آن در شهر زیبای چابهار وجود دارد. رنگ صورتی تالاب لیپار به دلیل وجود پلانکتون‌های گیاهی در آن می‌باشد که در بخشی از سال، تعداد آن‌ها افزایش یافته و باعث تغییر رنگ آب می‌شوند. پوشش گیاهی متنوع اطراف دریاچه و وجود حیوانات و پرندگان بومی و مهاجر، از دیگر جذابیت‌های تالاب شگفت‌انگیز لیپار می‌باشد.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی و حیرت‌انگیز چابهار می‌توان به کوه‌های گل‌افشان آن اشاره کرد که در بخش‌های مختلف این منطقه دیده می‌شود. یکی از این کوه‌ها در دشت کهیر، جاده بندر تنگ تا گالک واقع شده است. نکته جالب توجه این کوه 100 متری، وجود چاله یک متری در قله آن است که عمقی برابر با نیم متر دارد و با گل پوشیده شده است. در پدیده گل‌افشان، گل در فواصل زمانی مختلف از چاله فوران کرده و به سمت اطراف پراکنده می‌شود. 

در انتها‌ترین بخش جنوب شرقی ایران و در نقطه مرزی چابهار با کشور پاکستان، بندر کوچکی قرار دارد که با عنوان بندر گواتر شناخته می‌شود. این بندر در سواحل زیبای دریای عمان واقع شده و به دلیل قرار گرفتن در مجاورت جنگل‌های حرا، مورد حفاظت محیط زیست قرار دارد. خلیج گواتر یکی از زیباترین مناطق شهرستان چابهار  است که چشم‌اندازهایی بسیار زیبا از طبیعت را برای علاقه‌مندان به نمایش می‌گذارد.

در 60 کیلومتری شهر چابهار و در امتداد دریای عمان، بندری زیبا با نام بریس دیده می‌شود. بندر بریس و سواحل زیبای آن در روستایی به همین نام واقع شده و مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار دارند. سواحل صخره‌ای، دریای بی‌کران آبی رنگ و پرندگان دریایی زیبایی که در آسمان آبی این منطقه پرواز می‌کنند، از جمله جاذبه‌های گردشگری سواحل بریس محسوب می‌شوند.

مکرزن یا انجیر هندی، یکی از معروف‌ترین گیاهان منطقه چابهار است که ریشه آن به کشور هندوستان برمی‌گردد. این درخت قدمتی 500 ساله دارد و در بین بومیان منطقه به عنوان یک گیاه مقدس شناخته می‌شود. محلی‌ها احترام خاصی برای این درخت قائلند و پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها برای دعا و گرفتن حاجات به زیارت این درخت می‌روند. درخت مکرزن لابلای شن‌ها ریشه داشته و دارای برگ‌هایی پهن با شاخه‌هایی رو به پایین می‌باشد.

اصلا مگر سفر بدون سوغاتی می‌شود؟ زمانی که به دوست و آشنا گفته‌اید که عازم چابهار هستید، حتما آنها نیز از این سفر خاص شما منتظر یک سوغاتی منحصر به فرد هستند. صنایع دستی چابهار بسیار شهرت دارد. شما می‌توانید از پارچه‌های خوش بافت بلوچی برای عزیزان خود سوغات ببرید. همچنین صنایع دستی دیگری همچون حصیر بافی، سکه دوزی، چادر بافی و حتی ساخت جواهرات دست ساز نیز در این منطقه رواج دارند. معمولا سوغات بردن ماهی و میگو تنها تحت شرایط خاص و با وجود یخدان امکان پذیر است. اگر چنین امکاناتی را در اختیار دارید، به هیچ وجه از سوغات بردن ماهی و میگو دریغ نکنید! در ضمن ادویه جات تند سنتی مردم چابهار نیز برای سایر نقاط ایران بسیار جذاب هستند!

در کنار تمامی جاذبه‌های شگفت‌انگیز طبیعی و تاریخی این شهر، چابهار دارای تفریحات دریایی جذاب و هیجان‌انگیزی نیز می‌باشد. از جمله این تفریحات می‌توان به غواصی، موج‌سواری، قایق‌سواری، کانوسواری، جت‌اسکی، ویک بردینگ، شاتل، بناناسواری و ماهیگیری اشاره کرد. چابهار یکی از اصلی‌ترین مراکز غواصی ایران است که سالانه بسیاری از حرفه‌ای‌های این رشته را به سمت آب‌های شفاف این منطقه می‌کشاند. معتدل بودن دمای آب، حتی در فصل زمستان نیز امکان غواصی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌آورد. می‌توانید به یکی از مراکز غواصی این شهر بروید و این تفریح جذاب را در آب‌های آزاد اقیانوس هند تجربه کنید.

چابهار با همه ثروتی که در خود جای داده است، شهری محروم محسوب می‌شود و مردمان آن با مشکلات زیادی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. مردمان این شهر با تمامی محرومیت‌هایی که دارند، بسیار خوش‌برخورد و مهربان بوده و از گردشگران و مسافران چابهار به گرمی استقبال می‌کنند.

پوشش رنگارنگ زنان که با هنرهای دستی زیبایی چون جواهردوزی و سوزن‌دوزی بلوچی تزیین شده، یکی از جذابیت‌های بوم‌گردی این شهر محسوب می‌شود. می‌توانید این لباس‌های زیبا را از فروشگاه‌ها و بازارهای سنتی چابهار تهیه کرده و بخشی از فرهنگ زیبای این شهر را با خود به خانه ببرید. چشیدن طعم غذاهای سنتی و پرادویه چابهار و شیرینی‌های خوشمزه آن از جمله مواردی است که پیشنهاد می‌کنیم به هیچ‌ عنوان از دست ندهید.

خب راهنمای سفر به چابهار نیز تمام شد. به نظر شما بهترین راه سفر به چابهار کدام است؟ به یاد داشته باشید که کایت همیشه بهترین همسفر شما خواهد بود. کایت برگزار کننده تورهای مختلف چابهار، بهترین و زیباترین خاطره را از سفر به چابهار برای شما به ارمغان می‌آورد. 

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به سایت کایت است.

چابهار از آن دسته شهرها نیست که با یک روز مرخصی بتوان به آن سفر کرد. تعطیلات عید یا تعطیلات طولانی‌تر دیگر مواقع سال، موقع بسیار خوبی برای گشتن در این شهر بندری است. البته آب‌وهوای گرم جنوب ایران از زمان خرداد تا مهر باعث می‌شود تعداد مسافران این شهر بسیار کم‌تر شود.

در شهر تهران باید از پایانه جنوب راهی چابهار شد. بلیط اتوبوس‌های وی آی پی این مسیر ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارند و تقریبا ۱۹ ساعته به مقصد می‌رسند.

شهر چابهار ایستگاه قطار ندارد، اما بعضی‌ها برای مثال از تهران به زاهدان می‌آیند و بعد از گشت‌وگذار در زاهدان، مسیری هفت ساعت و نیمه را با اتوبوس به سمت چابهار طی می‌کنند.

راه راحت رسیدن به این شهر هواپیماست. پرواز از تهران تا چابهار حدود دو ساعت زمان می‌برد. یک روز معمولی قیمت بلیط‌های تهران به چابهار را می‌شود با ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان خرید، اما در آستانه تعطیلات قیمت آن تا ۷۰۰ هزار تومان هم بالا می‌رود.چطور به چابهار سفر کنیم

برای دیدن چابهار چهار نقطه را باید در برنامه‌ریزی سفر خود داشته باشیم: شمال، شرق، غرب و مرکز شهر. با توجه به هزینه بالای رفت‌وآمد در این شهر از هر جهت آن باید در یک روز بازدید کرد.

شرق چابهار:اسکله ماهیگیری رمین: وقتی از چابهار به سمت شرق حرکت کنیم از اسکله ماهیگیری رمین می‌گذریم. اسکله همیشه پر از قایق‌های کوچک و بزرگی است که یا تازه از صید برگشته‌ و یا مشغول آماده شدن برای زدن به دل دریا هستند.

تالاب صورتی لیپار: با گذشتن از جاده باریکی در کنار ساحل به نقطه‌ای از زمین می‌رسیم که تالاب لیپار در آن تشکیل شده که به دلایل علمی به رنگ صورتی درآمده است.

 

کوه‌های مریخی یا مینیاتوری: در دو طرف چابهار از این کوه‌ها باز هم پیدا می‌شود. کوه‌هایی که شکستگی و انحنا زیادی دارند و از دور بسیار زیباتر به نظر می‌رسند.

اسکله بریس: شاید نتوان این اسکله را در قالب کلمات توضیح داد. روی ساحل صخره‌ای بریس باید بایستیم و از بالا به اسکله، صخره و برخورد موج‌ها به آن نگاه کنیم. باید خوش شانس باشیم که زمان غروب به اینجا برسیم تا پایین رفتن خورشید صورتی را از روی ارتفاعات بریس تماشا کنیم.

گواتر و جنگل حرا: در انتهای مسیر به جنگل حرا می‌رسیم. جنگل‌هایی با ریشه در آب که نمونه مشابهش هم در قشم وجود دارد. اگر یک قایق را به قیمت نفری ۲۵ هزار تومان اجاره کنیم احتمالا در طول مسیر چند دلفین‌ هم از آب بیرون می‌آیند.

غرب چابهار:

کوه گل‌افشان:  از زمین اینجا حباب‌های گل‌آلودی به بیرون پرت می‌شود؛ برای همین مردم محلی به آن ناف دریا یا بلوبلوک هم می‌گویند. جالب اینکه مکان این کوه به مرور زمان و به آهستگی تغییر می‌کند.

مردم محلی اعتقاد دارند که گل سیمانی رنگ اینجا روزی یک بیمار پوستی را شفا داده. محلی‌ها یا گل آن را در بطری می‌ریزند و می‌فروشند و یا گدایی می‌کنند. به دلیل محرومیت کودکان بهتر است قبل از سفر با خودمان خوردنی‌هایی مثل شکلات و آجیل بیاوریم تا به جای پول نقد به آنها بدهیم.

باغ‌های میوه: اگر کسی به دیدن باغ میوه‌های استوایی علاقه دارد باید بعد از کوه‌های گل‌افشان و قبل از روستای درک این مزارع را پیدا کند. در مزرعه‌های آنها موزهایی کوچکتر از یک دست کشت می‌شود. برخی از نقاط انبه می‌کارند و همچنین میوه دیگری به اسم کنار به صورت طبیعی و همچنین پیوندی به عمل می‌آید.

روستای درک و بندر تنگ: احتمالا مشابه این تصویر را فقط در آمریکای جنوبی بتوان دید. یعنی تصویری که ساحل دریا به کویر می‌رسد. اگر از روی رمل شن‌ها بگذریم به زمین نخلی می‌رسیم که در ادامه آن دریا قابل مشاهده است.

کنارک: کنارک را هم به خاطر اسکله و هم به خاطر فروش لباس‌های دست دوم می‌شناسند. به خصوص بیشتر آدم‌های اهل ورزش، عاشق خرید لباس‌ از تاناکوراهای کنارک می‌شوند. قیمت کفش‌های میلیونی بازار در این پاساژ  به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد.

مرکز شهر

بازار زن‌ها: برخلاف شهرهای دیگر در چابهار بازار زن‌ها یا بلوک‌ها به شکل مسقف نیست. از این بازار در خیابان امام خمینی می‌توان انواع ادویه، تمر، لباس‌های بلوچی خرید. انتهای یک بازار هم قهوه‌خانه‌ای وجود دارد که شیرچایی و پاکورا می‌فروشد.

دکه بازار: مقابل بازار زن‌ها بازار پاکستانی‌ها یا دکه بازار است. بیشترین فروش این بازار شامل عطر یا لباس‌های بلوچی مردانه می‌شود.

پاساژها: پاساژهای چابهار در منطقه آزاد شهر و بلوار شهید ریگی قرار دارند. مهم‌ترین آنها صدف است که بیشتر لوازم خانگی، لوازم آرایش و لباس می‌فروشد. پاساژ دیگر آن روبروی صدف به اسم پردیس بورس خرید و فروش گوشی است، اما در آن لوازم برقی خانگی هم فروخته می‌شود.

بازار ماهی‌: بلوار شهید ریگی و خیابان دریا، بازار ماهی و میگوهایی‌ست که صیادان همان روز صید کرده‌اند. روی تابلو قیمت هر ماهی نوشته شده است.

تیس: تیس فاصله زیادی تا چابهار ندارد. در این شهر می‌توان قلعه بان‌میسیتی، مسجد جامعه و قبرستان اجنه را در یک صبح تا ظهر دید. همچنین قلعه پرتغالی‌ها از دیگر جاهایی‌ست که در این روستا باید دید.

نباید هیچ کدام از ساحل‌های این شهر را از دست داد. دریاکوچک و دریا بزرگ، مکان مناسبی برای پیاده‌روی به خصوص موقع غروب آفتاب است.

آخر شب در تاریکی‌های دریابزرگ فیتوپلانگتون‌ها را می‌شود تماشا کرد. همچنین بوستانی ساحلی به اسم دریا بزرگ به دلیل مناسب‌سازی ساحل نقطه دیگری برای راه رفتن شبانه است. در شرق چابهار هم دو ساحل دیگر همیشه عصرگاه شلوغ می‌شود: یکی از آنها نزدیک هتل لیپار و دیگری ساحل دریاکوچک است.

سه رستوران بلوچ، تهرانی و مکران در سمت شمال و جنوب بلوار امام خمینی خوشمزه‌ترین غذاهای دریایی را برای مشتری طبخ می‌کنند.

از سوی دیگر رستوران براسان در ساحل تیس می‌تواند خوشمزه‌ترین کراهی گوشت و دنده کباب را به اسم کباب بنگالی به ما بدهد. البته براسان غذای دیگری هم به اسم تنورچه یا دیگچه می‌پزد که با طبخ مرغ یا گوسفند در تنور آماده می‌شود و مناسب چهارنفر به بالاست.

تباهگ هم غذای معروف دیگری در سیستان و بلوچستان است که با خشک کردن گوشت درست می‌شود. این غذا را می‌توان در رستوران دیگری در خیابان امام خمینی به اسم رستوران آرامش هم خورد.چطور به چابهار سفر کنیم

از میان‌وعده‌های سیستان و بلوچستان نباید به سادگی گذشت. هر کافه ساحلی که برویم در منو خود شیر چایی (دودپتی) دارد. البته پاکورا، پراتا و کابلی را تنها می‌توان در کافه‌های محلی خورد. پراتا در واقع یک نان روغنی‌ست که در قهوه‌خانه بلوک بازار به همراه بلی‌بلی، پاکورا و شیرچایی فروخته می‌شود.

بلی‌بلی، یکی از تنقلات پاکستانی‌هاست که شبیه به نودل‌ یا ماکارانی‌های ریز می‌ماند. کابلی هم شبیه غذایی به اسم نخودآب بوده که در کافه‌ای در روستای تیس و نزدیکی مسجد جامع پخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: طعم غذاهای دریایی در رستوران های چابهار

اگر قیمت سوغاتی اهمیتی ندارد بهتر است از بازار ماهی خرید کنیم و با گذاشتن آن در جعبه‌های حدودا ۲۵ تا ۴۰ هزار تومانی یونولیت یخ، آن را به شهر خودمان ببریم.

همچنین لباس‌های بلوچی سوغات بسیار زیبای دیگری هستند که در بازار بلوک‌ها فروخته می‌شوند. یک دست کامل لباس زنانه بلوچی حداقل ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد. سوغاتی ارزانی از چابهار می‌تواند بسته‌های شکلات خارجی، ادویه‌های محلی و صدف باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید از چابهار

نام*

ایمیل*

کد امنیتی *
پنج
 + 

 = 
نه

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}


 شماره روابط عمومی:
021-96669066

 آدرس:

تهران، بلوار نلسون ماندلا، کوچه ایرج، پلاک صفر


 کد پستی:
1917754328

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد

چطور به چابهار سفر کنیم
چطور به چابهار سفر کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *