چطور حافظه خود را پاک کنیم

 
helpkade
چطور حافظه خود را پاک کنیم
چطور حافظه خود را پاک کنیم

آیا شما نیز مانند بسیاری از انسان های دیگر خاطراتی دارید که مایل به حذف آن ها هستید. پاک کردن حافظه انسان و حذف خاطرات چیزی ست که سال های سال بشر به دنبال آن بوده است. از دست دادن تمام حافظه یا بخشی از آن ها در حین یک تصادف یا شوک بزرگ عصبی چیزی نیست که به دنبال آن هستیم، بلکه پاک کردن هدفمند بخشی از حافظه و خاطرات را مورد نظر داریم.

محو کردن خاطرات ناخوشایند باعث می شود که دیگر ناراحت نباشیم. یا به این فکر کنید که بتوانیم خاطراتی خوشایند ایجاد کنیم که در واقع هرگز رخ نداده اند! با آراد مگ همراه باشید.

این چیزی شبیه به داستان های علمی تخیلی به نظر می رسد، اما به راستی دانشمندان کشف کرده اند که چگونه می توانیم با استفاده از هکرهای حافظه روی لبه ی ماهیت حافظه و چگونگی دستکاری آن به نفع احساسات و عواطف بشری گام برداریم.

بسیاری بر این اعتقاد بوده و هنوز هم هستند که حافظه ی بشر به عنوان یک ضبط کننده عمل کرده و اطلاعات دریافتی خود را به شکلی غیرقابل تغییر ثبت می کند. اما اکنون محققان دریافته اند که حافظه بسیار قابل انعطاف است و همیشه می توان آن را بازنویسی کرد. دانشمندان به مکانیزم های دقیقی دست یافته اند که به واسطه ی آن ها می توانند خاطرات انسان را کنترل کرده، آن ها را تغییر داده و یا حذف کنند.

البته این ماجرا وجه ترسناکی نیز دارد. اگر انسان به موفقیت کامل در پاک کردن و تغییر خاطرات افراد دست یابد، شروع بزرگی از سوء استفاده ها از آن را پیش رو خواهیم داشت. تیم های خلافکار و تبه کاران یا سرویس های اطلاعی ممکن است با استفاده از این فن خاطراتی نادرست را در ذهن یک فرد جای دهند.چطور حافظه خود را پاک کنیم

به طور مثال تصور کنید برای تبدیل کردن یک فرد عادی به کسی که در جستجوی انتقام است، خاطره ای تلخ و وحشیانه را در ذهن وی نسبت به فردی دیگر قرار دهند. همین طور مواردی دیگر از این قبیل که نگرانی جامعه ی جهانی را نسبت به پیشرفت چنین علمی برانگیخته است.

اندرو فنتون یکی از برجسته ترین عصب شناسانی ست که روی پروژه تکنیک پاک کردن حافظه ی بشر کار می کند؛ این طور می گوید که: “فراموش کردن احتمالا یکی از مهم ترین چیزهایی ست که مغز انجام می دهد. شناخت ما از قدرت فراموشی ذهن تنها نوک قله ی کوه یخی ست که تمام بدنه ی آن در اعماق آب قرار دارد.”

در گذشته دانشمندان تصور می کردند که خاطرات در یک مکان خاص مانند یک پرونده ی کیهانی عصبی در مغز ذخیره می شوند. اما از آن زمان به بعد متوجه شده اند که هر حافظه ای که در اختیار ما قرار می گیرد، در اتصالات مغز قفل می شود.

برای توضیح آن به سادگی باید بگوییم حافظه زمانی شکل می گیرد که پروتئین ها سلول های مغز ما را رشد می دهند و ارتباطات جدیدی را ایجاد می کنند. به طور معناداری باید بگوییم مدارهای مغز ما در حال بازسازی هستند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، یک خاطره در ذهن شما ذخیره می شود و برای بسیاری از ما، تا زمانی که گهگاه آن را بازتاب داده، به یاد بیاوریم و یا بازنگری اش کنیم.

در حقیقت هر بار که ما به یک خاطره بازگشته و آن را دوباره مرور می کنیم، قوی تر و واضح تر از قبل می شود. این فرآیند به عنوان بازسازی شناخته می شود و این توضیح می دهد که چرا خاطرات ما گاهی کمی می توانند با گذشته زمان تغییر کنند. به طور مثال یک خاطره ی غم انگیز که سال ها عذابتان می داده، پس از چند سال موجب خنده ی شما می شود.

همین نقطه ی فرآیند بازسازی بسیار مهم است، زیرا دقیقا همان نقطه ای است که دانشمندان می توانند خاطرات را هک کرده و کنترل آن ها را به دست بگیرند.

تحقیقات نشان می دهد که خاطرات را می توان دستکاری کرد، زیرا آن ها به مانند چیزی هستند که از یک شیشه ی خرد شده ساخته شده اند. اگر بتوانیم دوباره آن ها را به فرم خرد شده و یک گام قبل از شکل گرفتن کامل تبدیل کنیم، می توانیم تغییرشان دهیم.

مطالعات متعدد نشان داده است که با مسدود کردن یک ماده ی شیمیایی به نام نروپینفرین که در عرق کردن کف دست یا افزایش ضربان قلب نقش دارد، می توان خاطرات خاصی را متوقف کرده و یا حداقل به یاد آوری آن ها را منتفی ساخت.

همین طور احساسات منفی به طور مثال ترس از چیزی یا حس منفی نسبت به عملی را می توان تغییر داد. مانند این که محققان هلندی موفق شدند با استفاده از داروهایی به نام پروپرانول برای متوقف کردن نوراپینفرین، ترس از عنکبوت را در افرادی که تحت تست قرار داشتند، از بین ببرند.

ادامه دادن این روند در آن ها باعث شد که در عرض سه ماه احساس راحتی در مقابل عنکبوت داشته باشند و حتی بعد از یک سال به طور کامل ترس خود را از دست دادند.

اکنون دانشمندان مدعی هستند که می توانند بخشی از خاطرات را تضعیف کرده و از حافظه پاک کنند، در حالی که دیگر خاطرات را دست نخورده باقی می گذارند.

یکی از محققان به نام بیکز می گوید: به یاد داشته باشید بازنویسی خاطرات به شما اجازه می دهد تا حافظه ی ضبط شده ی خود را به روز کنید. اما هدف پاک کردن حافظه انسان و فراموشی فقط به این ترتیب نیست که بتوانید هارد دیسک ذهن خود را تمیز کنید… بلکه شما می توانید چیزهای نامطبوع را فراموش کرده و داستانی ایجاد کنید که زندگی کردن با آن راحت تر باشد.

 

امتیاز بینندگان:۵ ستاره

امتیاز بینندگان:۵ ستاره

امتیاز بینندگان:۴ ستاره

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت


Username or Email Address


Password

Remember Me



Register | Lost your password?

آخرین اخبار ما را مستقیماً وارد صندوق ورودی خود کنید.

© تمامی مطالب منتشر شده در این مجله توسط تیم آرادمگ تالیف، ترجمه و یا گردآوری شده‌اند و استفاده از آن‌ها تنها با ذکر نام «آرادمگ» امکان پذیر است.

برای بهبود تجربه شما، آرادمگ از کوکی های مختلفی استفاده می‌کند.

دریافت روزانه آخرین اخبار در ایمیل شما

برخی محققان کانادایی میگویند اساس نظریه پاک کردن حافظه را با آزمایشهایی که روی موشها انجام داده اند ثابت کرده اند .

آنها در اساس میگویند سلولهای مغزی یا همان نورونهایی که خاطرات را شکل میدهند و ذخیره میکنند میتوان خاموش یا روشن و یا به عبارتی فعال و غیر فعال کرد . آنچه این تغییرات نشان داده است این است که فقط تعداد اندکی سلول که با هم شبکه ای را تشکیل داده و به شیوه ای خاص عمل میکنند در شکل گیری و ذخیره حافظه نقش دارند . به گفته دکتر جاسلین ، تحقیقات قبلی نشان داده که وقتی خاطره ای شکل میگیرد مجموعه ای از سلولهای مغزی بنام انگرام به شکل خاص عمل میکنند از میلیونها سلول مغز فقط تعداد کمی برای شکل گیری خاطرات ترس یا تهدید لازم است بنابراین وقتی مشکل خاطرات است ، لازم نیست تمام بدن یا مغز را هدف بگیریم .

بنابراین آنها با جراحی انگرامهای موش را برداشتند و دیدند که خاطره بد از ذهن آنها پاک شد آنها وقتی به این ترتیب موشهای معتاد به کوکایین را درمان کردند .

با حذف حافظه عاطفی مرتبط به استفاده از کوکایین آنها برعکس همچنین با فعال کردن انگرامها ، خاطرات بد را در موشها زنده کردند . به این ترتیب میتوان به درمان بیماریهایی مثل ضربه روحی پس از اتفاق بسیار وحشتناک ( پی تی اس دی ) امیدوار بود.

یافته های ما این امکان را مطرح میکنند با پاک کردن خاطرات بد میتوان اختلال استرس پس از ضربه روحی را درمان کرد . در این افراد بخصوص خاطرات منفی بدجوری مزاحمند و زندگی روزمره را مختل میکنند .چطور حافظه خود را پاک کنیم

برای مواردی که خاطرات بد منفی و تاسف آور واقعا مخل زندگی افراد میشوند ، من فکر میکنم درمانی که فقط همان سلولها را هدف بگیرد میتواند مفید باشد .

ضربه روحی پس از اتفاق وحشتناک ( اختلال تنش زایی پس از رویداد ) چیست؟

این اختلال معمولا در کسانی اتفاق می افتد که شاهد اتفاق وحشتناک بوده اند، بخصوص کسانی که در جنگ یا زندانی جنگی یا شرایط اسف بار شکنجه خانوادگی یا قربانی تصادف دلخراش بوده اند ، حتی هر گونه کودک آزاری مرگ عزیز یا شکست های پی در پی در این راه قرار میگیرند برای این افراد ،

مرتب خاطره ، صحنه ها و احساساتشان در زمان این اتفاقات زنده میشود ویاخواب آن را میبینند و پس از آنکه اضطراب و افسردگی شدید پیدا کردند ، به راحتی از کوره در رفته و پرخاشگر میشوند . این افراد احساسات و عواطف مثبت را حس نمی کنند و علاقه به زندگی و فعالیت روزمره را از دست میدهند و برای پرهیز از زنده شدن آن اتفاقات ،فعالیت و معاشرت های خود را محدود میکنند .

البته در مورد انسان نمیتوان به جراحی برای غیر فعال کردن این سلولها ، فکر کرد بلکه باید داروهایی ساخت که مثل موشکی به سمت هدف برود و سلولهای خاطره بد را غیر فعال کند اما در موارد دیگر چه؟ اگر رابطه ای شکست خورده و دردناک را تجربه کرده ایم ، میتوانیم با شیوه ای آن را از ذهن خود پاک کنیم . مثل فیلم درخشش ابدی ذهن پاک با بازی کیت وینسلت که در آن او به کلینیکی مراجعه میکند و با دستکاری ژنتیکی خاطرات یک رابطه بد را از ذهن پاک میکند .

دکتر جاسلین میگوید : همه ما از اشتباهاتمان یاد میگیریم . اگر خاطره این اشتباهات را از ذهن پاک کنیم ، . مثل فیلم درخشش ابدی ذهن پاک با بازی کیت وینسلت که در آن او به کلینیکی مراجعه میکند و با دستکاری ژنتیکی خاطرات یک رابطه بد را از ذهن پاک میکند .

دکتر جاسلین میگوید : همه ما از اشتباهاتمان یاد میگیریم . اگر خاطره این اشتباهات را از ذهن پاک کنیم ، آنوقت چه چیزی میتواند مانع از تکرار آن شود ؟ در  واقع این در حد یک تئوری و فرضیه در حال حاضر مطرح است و عملی کردن آن باید با سیاستهای اخلاقی و تربیتی جامعه و حتی هدف از آفرینش انسان و حتی لزوم ایجاد اشتباهات و خطاها و بعد هم مدیریت آنها هماهنگ و سازگار باشد .

هدف دکتر جاسلین این است که این کشف بزرگ علمی برای همه افراد و همه شرایط قابل طرح و بحث نیست و فقط در شرایط خیلی خاص و ضربه آخر درمان میتوان از طریق دارو و غیر فعال کردن برخی سلولها تا حدی به مراجعه کننده کمک کرد ولی نه اینکه قضیه مسری شود .

پروفسور سر سایمون وسلی رییس انجمن سلطنتی روانپزشکان بریتانیا میگوید:

این پیشرفت جالبی در تحقیقات علمی است ولی باید محتاط باشیم . در واقع فراموش کردن یا پاک کردن حافظه یکی از کارکرد های مهم و طبیعی سیستم حافظه مغز است ، اما هنوز نمیدانیم که پاک کردن عمدی خاطرات ، تا چه حد دارای ریسکهای بعدی است . از لحاظ مسائل اخلاقی من هنوز به نتیجه قابل قبولی نرسیده ام .

اما پیام و نکته آخر اینکه دکتر جاسلین اضافه کرده است که: ” نباید فراموش کنیم که همه در واقع مجموعه خاطراتمان هستیم “

در واقع بدیهی است که با پاک کردن صورت مسئله بخشی از هویت ،تاریخ،احساسات و خاطرات و عواطف ما در یک مبدا زمانی ، عکس العمل و واکنشهای ما در قبال حوادث تلخ ، ظرفیتهای قبلی و سابق ما تاریخچه حسی روحی و روانی ما ، همه و همه انگاره یکباره نیست و نابود میشود . حالا اینکه این مساله چقدر طرفدار یا مخالف داشته باشد و خودش یک چند سالی میتواند دغدغه اندیشمندان، روانشناسان و محققین و اساتید این حوزه باشد .

البته به زعم خود من این اراده و قدرت و اقتدار و هوشمندی هر انسان مافوق همه اینها بوده و هست و خواهد بود و بر این باورم که حتی سرنوشت را میتوان از سر نوشت بارها بارها و بارها .

منبع:ساینس دیلی

برچسب ها: امکان پاک کردن حافظه ,تحلیل حافظه ,تقویت حافظه ,حافظه عاطفی ,نوروفیدبک و حافظه ,پاک کردن حافظه ,

نتایج جستجو در گوگل: تحلیل حافظه,  تحلیل نقاشی تداوم حافظه,  تحلیل تابلوی تداوم حافظه,  تحلیل فیلم حافظه,  تحلیل رفتن حافظه,  تحلیل حافظه بلند مدت,  تحلیل تابلو تداوم حافظه,  تحلیلگر حافظه,  علت تحلیل حافظه,  برنامه تحلیل حافظه گوشی,  

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

واریز آنلاین

شرکت در نظرسنجی کلینیک

شعبه شرق و مرکز شعبه شمال تهران شعبه غرب تهران

شعبه مرکزی

چهارراه قصر، خیابان قدوسی، پلاک ۱۵۶، واحد ۱

شماره تماس:
88422495-021

شعبه قیطریه

چیذر، میدان ندا، جنب بانک دی، پ ۵۶، طبقه 4

شماره تماس:
22247100-021

شعبه سعادت آباد

ضلع جنوب غربی چهارراه سرو، خ پاکنژاد کوچه گلها، پلاک ۵ طبقه ۴

شماره تماس:
22354282-021

ساعات کاری تمام مراکز

چطور حافظه خود را پاک کنیم

8:30-24


آیا می دانستید که ذهن شما دارای ” دکمه حذف اطلاعات ” است!

اگر طرز استفاده از آن را بلد نیستید این مقاله را بخوانید.

دانشمندان سال ها پیش به این واقعیت علمی پی بردند اما تحقیقاتی که در سال های اخیر انجام گرفته جنبه  دیگری از واقعیت را بیان می کند. آن ها معتقدند که برای یادگیری چیزی، مهم تر از تمرین کردن آن، توانایی فراموش کردن آن امر یا به عبارت علمی تر “تجزیه اتصالات عصبی قدیمی” است و اصطلاح علمی آن “هرس سیناپس” نام دارد.

چطور حافظه خود را پاک کنیم

تصور کنید که مغز شما یک باغ است که شما به جای پرورش گل، میوه و سبزیجات به پروش ارتباطات سیناپسی بین نورون ها می پردازید. این ها اتصالاتی هستند که انتقال دهنده های عصبی مانند، دوپامین و سروتونین از میانشان عبور می کنند.

در این میان، سلول‌های گلیال وظیفه باغبانی از مغز شما را بر عهده‌دارند. عمل آن‌ها سرعت بخشیدن به سیگنال‌ها، بین نورون‌های خاصی است. اما مابقی سلول‌های گلیال به از بین بردن ضایعات، درآوردن علف‌های هرز، آفت زدایی و درنهایت به جمع‌آوری شاخ و برگ‌های مرده می‌پردازند. در یک جمله، آن‌ها ارتباطات سیناپسی شما را هرس می‌کنند. اما سؤال اینجاست که از کجا می‌دانند که باید به هرس کدام یکی بپردازند؟

ارتباطات سیناپسی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند توسط یک پروتئین مشخص می شود،.این پروتئین C1q نام دارد. هنگامی که سلول های میکروگلالیال آن علامت را تشخیص می دهند به پروتئین متصل می شوند و بدین طریق سیناپس مربوطه را هرس می کنند و یا از بین می برند.

به همین دلیل خواب مهم است.

آیا تا به حال احساس کرده اید که مغز شما پر شده است؟ برای مثال زمانی که چیز جدیدی یاد می گیرید یا شروع به کار تازه یا سرگرمی جدیدی می کنید؟ خوب، ممکن است که همین طور باشد. خواب هنگامی ست که دکمه حذف اطلاعات فشرده می شود.

 هنگامی‌که چیزهای جدید یاد می‌گیرید مغز شما شروع به ایجاد اتصالات می‌کند. اما این اتصالات ناکارآمد هستند و فقط یکسری اتصالات موردی می‌باشند.

مغز شما باید بسیاری از این اتصالات را خرد و هرس کرده و مسیرهای کارآمدتر، ساده و پربازده‌تری را ایجاد کند. این فرایند زمانی که به خواب می‌رویم اتفاق می‌افتد.

هنگامی‌که شما به خواب می‌روید سلول‌های مغزی شما برای ایجاد فضای خالی تا ۶۰٪ کاهش پیدا می‌کنند. باوجوداین فضای خالی جا برای باغبان‌های گلیال بازشده و آن‌ها به هرس کردن و دفع کردن ضایعات می‌پردازند. پس اکنون دریافتیم که گلیال ها چگونه به هرس کردن سیناپس‌ها می‌پردازند.

این مثل اجرا کردن حافظه توسط کامپیوتر است.

به همین دلیل است که چرت زدن برای پرورش توانایی های شناختی شما، فواید بسیاری دارد. یک چرت ده تا بیست دقیقه ای این فرصت را به باغبان های میکروگلیالی مغزتان می دهد تا وارد عمل شوند و برخی از اتصالات استفاده نشده را پاک کنند و آن جا را ترک کنند تا فضا برای رشد چیزهای جدیدتری ایجاد شود.

فکر کردن با یک ذهن محروم از خواب به مانند هرس کردن یک جنگل انبوده با یک قیچی باغبانی است. طبیعی است که این کار یک فرآیند خسته کننده و طولانی مدت است زیرا گیاهان جنگل بسیار رشد کرده و جنگل ذهن ما متراکم شده است. پس در این ذهن نباید بدنبال دکمه حذف اطلاعات باشید.

اما تفکر با ذهنی که از خواب کافی برخوردار است مانند قدم زدن با فراغ بال در پارک مرکزی است. مسیرهای پیاده روی تمیز هستند و در نقاط مشخصی به یکدیگر متصل می شوند. هر کدام از درختان در جای مناسب خود قرار گرفته اند و شما می توانید دید مناسبی از افق پیش رویتان داشته باشید. این واقعا تجربه ای روح بخش خواهد بود!

ارتباطات سیناپسی که شما از آن‌ها استفاده نمی‌کنید برای بازیافت مشخص‌شده‌اند. آن‌هایی که مورداستفاده شما قرار می‌گیرند نیز همان‌هایی هستند که مورد آب یاری قرار می‌گیرند. بنابراین توجه داشته باشید که در مورد چه چیزی فکر می‌کنید.

اگر زمان زیادی را صرف مطالعه نظریات پایان سریال “بازی تاج و تخت” می‌کنید و تنها زمان کمی را به کار خود اختصاص می‌دهید، باید خودتان حدس بزنید که کدام سیناپس‌ها برای بازیافت مشخص می‌شوند؟ شاید زمان فشردن دکمه حذف اطلاعات باشد!

اگر فردی ذهن شما را در محیط کار مشغول کرده و وقت زیادی را به جای اختصاص دادن به پروژه مهم کاریتان برای فائق آمدن بر او سپری می‌کنید، شما ستاره سیناپسی خود را برای یک انتقام با نوآوری ضعیفی بالا می‌کشید.

شما به سختی می‌توانید کنترل اتفاقاتی را که ممکن است در روز آتی برایتان پیش آید، به دست‌گیرید. اما می‌توانید میزان تأثیر این اتفاقات را روی خودتان کنترل کنید. به زبان ساده‌تر یعنی این‌که شما می‌توانید انتخاب کنید که چه چیزی روی شما تأثیرگذار باشد و بدین ترتیب اتصالات عصبی خودتان را  بسازید.

به جای تمرکز بر روی موارد بیهوده می‌توانید روی کارهایی تمرکز کنید که شما را به انسان بهتری تبدیل می‌کنند. به جای تصور سناریوهایی که ممکن است هرگز برای شما اتفاق نیفتند، می‌توانید مراقبه کنید. ذهنتان را تروتمیز کنید و روی لحظه  حال تمرکز کنید و از انرژی قدرتمند ذهنتان برای چیزهایی که به شما سود می‌رسانند استفاده کنید تا دکمه حذف اطلاعات را در کنترل بگیرید.

این کار برای شما مانند یک بازی استراتژیک است. شما در این بازی باید هوشمندانه از ذهن خود استفاده کنید. مقاومت در برابر وسوسه چیزهایی که برای شما سودمند نیست، این چیزی است که شما را هوشمند می سازد.

پس برای فشردن دکمه حذف اطلاعات در مورد موضوعی، به سادگی ، تفکر کردن در مورد آن را متوقف کنید. حتی مواقعی که مجددا به یاد آن می افتید جهت تمرکز و توجه خود را تغییر دهید. چون که دیر یا زود آن چیز برای بازیافت کردن مشخص خواهد شد.

منبع: www.spiritualunite.com

مقاله ی بسیار پربار و آموزنده ای بود واقعا در عصر ارتباطات و فضای مجازی لحظه ای نیست که از حجم انبوه مطالب بی ارزش سیاسی و حوادث در امان نباشم،تو این مدت که با شیوع ویروس کرونا و خانه نشینی و برگزاری کلاس ها از طریق اینترنت شرایط وخیم تر هم شده و کنترل بر زمان و افکار گویا کار ناشدنی به نظر می آید امیدوارم مقالات کاربردی تری در این زمینه در آینده به اشتراک بگذارید

سلام من با مراقبه ارامش فوق العاده ای رو تجربه میکنم و واقعا دوسش دارم ولی ایا مراقبه زیاد باعث نمیشه یکم زیادی بیخیال همچی چیز بشیم و کلن بر هرچیزی عکس العمل نشون ندیم و یه جا گفتید که مراقبه اگر اصولی نباشه باعث میشه طرف بعد از یک مدت کم هوش تر بشه ممنون میشم اگر راهنماییم کنید چون تازه کار هستم کمی شک شبه در ذهنم هست ممنونم

مراقبه برای تنطیم چاکراها و دریافت انرژی مثبت و خالی کردن خود از انرژی منفی
اینکه نسبت به چیزا بیخیال میشد در واقع صبر و حوصله شماست اینکه مراقبه میکنید و مدتی بی حرکت مینشینید بنطرتون چجوریه!
شما متوجه میشید که هر چیزی اونقدر ارزش نداره که تایم بسیاری رو درگیر کنیم یا چرا بگیم ارزش!
متوجه میشی که این اتفاقا میفته و عادیه
ممکنه روزی برسه که مرگ عزیزترینت رو در طول یه هفته خودت رو درمان کنی و بپذیری که مرگ برای همه ماست و انسان نامیرا دیده نشده
مراقبه خشم، تنفر و و احساسات منفی تورو از بین میبره وقتی یه مشکل بزرگ بیاد سرغت تمرکز و صبرتو از دست نمیدی میدونی راهی هست یا اینکه مشکل میره و حل میشه. مراقبه الکی نیست. همچنین هیچ چیزرو ( مراقبه) بدون دریافت اطلاعات از ضرراتش انجام نده. مطالعات کافی راجب اون چیزی که قراره مراقبه انجام بدی دریافت کن

بسیار جالب بود…همیشه مطالبتون من رو شگفت زده میکنه …خیلی ممنونم:)

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

سفارش سنگ های اصل و مطمئن، وسایل مدیتیشن و سایر محصولات مرتبط🌐 https://sangcheen.com@Sang_cheen: @Sang_cheen

افسانه شخصی چیست و چطور آن را شناسایی کنیم؟

اغلب انسان های روی زمین از زندگی خود ناراضی هستند، افسوس گذشته را می خورند، افسرده و دلزده شده اند. ولی چرا این گونه ست؟… مطالعه بیشتر…

۸ تکنیک فوق العاده از فنگ شویی جذب ثروت و فراوانی

“۸ پند از فنگ شویی که برایتان فراوانی را به ارمغان می آورد” خوب، بهتراست قبل از اینکه مقاله رو شروع کنم، تعریفی از فنگ شویی… مطالعه بیشتر…

فیلم دنیاهای درون دنیاهای بیرون- بخش اول: آکاشا – اختصاصی راستمرد

مجموعه 4 قسمتی  دنیاهای درون دنیاهای بیرون  مستندی جذاب و فوق العاده آگاهی بخش در زمینه خودشناسی، جهان شناسی، آگاهی و معنویت میباشد که توسط دانیل… مطالعه بیشتر…چطور حافظه خود را پاک کنیم

جفت روحی و نیمه گمشده /تفاوت ها، نشانه ها و شیوه جذب آنها

جفت روحی و نیمه گمشده پیش تر در مقاله ای به مفهوم جفت روحی پرداختیم. سوالات زیادی در این باره مطرح شد و ما را… مطالعه بیشتر…

مراقبه فرشتگان رایگان برای ۷ روز هفته

مراقبه فرشتگان دوستان عزیز راستمردی، در مقالات قبل به تفصیل در مورد فرشتگان توضیح دادیم که از لینک های زیر قابل دسترس هستند. فرشتگان _… مطالعه بیشتر…

فایل صوتی مراقبه و ریلکسیشن – همراه با ارتعاشات نبض حیاتی زمین

مادر زمین، منبع انرژی های حیاتی و شفابخش، شما را به تجربه ای جدید و متفاوت فرا می خواند… با او همراه شوید… این فایل… مطالعه بیشتر…

۷ روش برای تقویت قدرت های درونی

آيا تا به حال برايتان اتفاق افتاده كه مي دانستيد الان تلفن زنگ مي زند و ناگهان تلفن شروع به زنگ زدن كند؟ يا شايد… مطالعه بیشتر…

چطور از راستمرد حمایت کنم و اهمیت آن از نگاه گردنندگان سایت

درود بر خوانندگان درجه یک راستمرد در این پست کوتاه می خوام به صورت مختصر بگم چه چیزهایی برای ادامه حیات و بقای راستمرد ضروری… مطالعه بیشتر…

بروی عکس کلیک کنید!

⚜️ راستمرد، معتبرترین مرکز ساخت فایل های خودهیپنوتیزم و دوره های خودشناسی ⚜️

✅ دارای نماد اعتماد الکترونیک وثبت شده در ستاد ساماندهی

📄 تنها مرکز ساخت فایلهای خودهیپنوتیزم با مدیریت دارای مدارک معتبر مرتبط (کارشناسی ارشد روانشناسی و مدرک هیپنوتیزم از انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران). مشاهده مدارک

برای دریافت هر گونه پشتیبانی مرتبط با خرید لطفا چهار رقم آخر کارت، تاریخ خرید، نام محصول و ایمیل خود را برای همکاران ما ارسال کنید در غیر این صورت همکاران ما قادر به راهنمایی شما نخواهند بود.

ایمیل: Rastmard [@] yahoo.com

تلگرام: @Rast_ham

فرم تماس با ما (کلیک کنید)

ارتباط مستقیم با مدیریت (برای پیشنهادات و انتقادات):mir.mahnaa [@] gmail.com

راستمرد در شبکه های اجتماعی

        

برای استفاده از تمامی امکانات سایت توصیه می کنیم وارد شوید یا ثبت نام کنید:

پس از تکمیل اطلاعات زیر، گذرواژه برای شما ارسال می‌شود.


نام کاربری


پست الکترونیکی


در صورتی که در حال حاضر مایل به ثبت نام نیستید، میتوانید این پیام را ببندید و به مطالعه سایت ادامه دهید.

برای استفاده از تمامی امکانات سایت توصیه می کنیم وارد شوید یا ثبت نام کنید:

پس از تکمیل اطلاعات زیر، گذرواژه برای شما ارسال می‌شود.


نام کاربری


پست الکترونیکی


در صورتی که در حال حاضر مایل به ثبت نام نیستید، میتوانید این پیام را ببندید و به مطالعه سایت ادامه دهید.

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه راستمرد برای دریافت جدیدترین مطالب و اطلاع از تخفیف ها

پر شدن حافظه گوشی های هوشمند یکی از شایع‌ترین و در عین حال آزاردهنده‌ترین مشکلاتی است که برای کاربران این محصولات رخ می‌دهد. به نظر شما چگونه می‌توانیم حافظه گوشی اندرویدی خود را خالی کنیم؟ در این مقاله قصد داریم که به آموزش روش های خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی بپردازیم. با موبایل کمک همراه باشید.

یکی از اصلی‌ترین و شایع‌ترین مشکلاتی که کاربران گوشی های هوشمند با آن مواجه هستند مربوط به پر شدن حافظه ذخیره سازی اطلاعات دستگاه می‌شود. این موضوع به ویژه در شرایطی محسوس‌تر است که گوشی شما از اتصال حافظه SD پشتیبانی نکند و ظرفیت حافظه داخلی پیش فرض آن محدود باشد. اگر شما هم شرایطی این چنینی دارید یا بنا به هر دلیل دیگری حافظه گوشی اندرویدیتان پر شده است، نگران نباشید! روش های خاصی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مشکل ایجاد شده را برطرف کنید و اصطلاحا نسبت به خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی خود وارد عمل شوید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات تخصصی موبایل

اما چه روش هایی وجود دارند که در این راستا می‌توانند کاربردی بوده و بازده مناسبی داشته باشند؟ در این مقاله قصد داریم که به آموزش چند نمونه از بهترین روش های خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی بپردازیم. بدیهی است که روش های نام برده شده در تبلت های اندرویدی هم قابل استفاده هستند. چنانچه در رابطه با هر یک از روش های شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید. با موبایل کمک همراه باشید.چطور حافظه خود را پاک کنیم

یکی از کاربردی‌ترین روش هایی که در صورت پر شدن حافظه گوشی می‌تواند شما را از مشکل ایجاد شده رهایی بخشد مربوط به حذف حافظه کش (Cache) اپلیکیشن‌ها می‌شود. اگر تعداد اپلیکیشن یا برنامه‌هایی که در گوشی اندرویدیتان نصب هستند زیاد باشد و برای مدت زمان نسبتا طولانی از آن‌ها استفاده کرده‌ باشید، بدون تردید حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه کش دستگاهتان بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین حذف این اطلاعات یکی از بهترین روش های خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی محسوب می‌شود. شما می‌توانید حافظه کش اپلیکیشن‌ها را به طور تک تک و بنا به سلیقه و نیاز خود حذف کنید. همچنین می‌توانید از طریق منوی تنظیمات دستگاه به طور آنی دستور حذف حافظه کش تمام اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی دستگاه را صادر نمایید.

به منظور حذف حافظه کش یک برنامه یا برنامه‌های خاص مد نظرتان کافیست که پس از مراجعه به منوی Settings به بخش Applications یا Apps مراجعه کنید و سپس با انتخاب برنامه مد نظر و لمس گزینه Clear Cache، حافظه کش آن برنامه را حذف نمایید. اما در روش دوم که از نظر خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی بازده بهتری دارد، کافیست که به منوی Settings مراجعه کرده و گزینه Storage را انتخاب کند. سپس گزینه Cached Data را انتخاب نمایید تا دستور حذف حافظه کش تمام اپلیکیشن‌های نصب شده در دستگاهتان صادر شود.

روش کارآمد دومی که با استفاده از آن می‌توانید نسبت به خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی اقدام کنید مربوط به حذف محتوای پوشه دانلود دستگاه می‌شود. اگر از افرادی باشید که با جستجوی در اینترنت نسبت به دانلود فایل‌های مختلف اقدام می‎کنید، شکی نداشته باشید که محتوای پوشه دانلود دستگاهتان حجم بسیار زیادی از حافظه داخلی آن را ذخیره کرده است. به منظور حذف محتوای پوشه دانلود یا همان Downloads Folder هم می‌توانید به روش های مختلفی عمل کنید.

یکی از بهترین روش های موجود برای انجام این عمل مربوط به استفاده از منوی Settings و سپس Storage می‌شوید. در این بخش گزینه‌ای تحت عنوان Downloads وجود دارد که حجم تمام فایل‌های دانلود شده شما در دستگاه را نمایش می‌دهد. می‌تواند با لمس این گزینه دستور حذف محتوای پوشه دانلود را صادر کنید. دقت داشته باشید که در این روش تمام محتوای پوشه دانلود دستگاه بدون استثنا حذف می‌شوند. همچنین با استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت فایل یا اصطلاحا فایل منیجر (File Manager) هم قادر به حذف محتوای پوشه دانلود خواهید بود. بدین منظور پس از اجرای اپلیکیشن فایل منیجر باید به دنبال پوشه تحت عنوان Downloads باشید و محتوای مد نظرتان را از این پوشه حذف کنید. مزیت این روش مربوط به آزادی عمل شما نگهداری یا حذف نکردن فایل‌های دانلود شده موجود می‌شود. در برخی از دستگاه‌های اندرویدی هم با مراجعه به اپلیکیشن داور (Add Drawer) و سپس انتخاب گزینه Downloads قادر به حذف محتوای پوشه دانلود دستگاه خواهید بود.

بیشتر بخوانید: تعمیر سامسونگ

حتما می‌دانید که فایل‌هایی همچون عکس و ویدیو عموما حجم بالایی دارند. با توجه به افزایش وضوح دوربین گوشی‌های اندرویدی، حجم عکس و ویدیوهایی که با استفاده از آن‌ها ذخیره می‌شود هم افزایش یافته است. بنابراین اگر از علاقمندان به ضبط ویدیو و عکس باشید، بی‌شک یکی از عوامل پر شدن حافظه گوشی شما مربوط به وجود همین عکس و ویدیوها می‌شود. پس از بتوانید به هر شیوه‌ای این فایل‌ها را از حافظه گوشی اندرویدی خود حذف کنید، کمک زیادی به پروسه خالی کردن دستگاه کرده‌اید! اما چگونه می‌توانیم این عمل را انجام دهیم؟ مطمئنا شما تمایلی نسبت به حذف مستقیم و همیشگی ویدیوها و عکس‌های خاطره‌انگیز خود ندارید! پس تکلیف چیست؟

راه حل شما در تهیه فایل بکاپ از عکس‌ها و ویدئوهای مورد نظرتان خلاصه می‌شود. اگر از اینترنت پرسرعت بهره می‌برید و از نظر حجم اینترنت با محدودیت مواجه نیستید، می‌توانید از برنامه گوگل فوتوز (Google Photos) به منظور آپلود اتوماتیک عکس‌هایتان در اکانت گوگل استفاده کنید. به این صورت عکس‌هایی که توسط دوربین دستگاه ضبط می‌کنید، به محض اتصال به اینترنت در اکانت گوگل شما آپلود می‌شوند، بنابراین دیگر نیازی ذخیره آن‌ها در حافظه داخلی گوشی و اشغال فضای ذخیره سازی آن ندارید. با مراجعه به برنامه Google Photos و سپس انتخاب منوی Settings و فعال کردن گزینه Back up & Sync قابلیت بکاپ گیری یا آپلود اتوماتیک عکس‌های دوربین دستگاه در اکانت گوگل فعال می‌شود. همچنین با انتخاب گزینه Free Up Device Storage از همین منو می‌توانید از اپلیکیشن گوگل فوتوز بخواهید تا عکس‌هایی که در اکانت گوگل از آن‌ها بکاپ گرفته شده را از حافظه داخلی دستگاه حذف کند تا ملزم به حذف دستی این عکس‌ها از حافظه گوشی نباشید.

روش دومی که با استفاده از آن می‌توانید علاوه بر عکس‌های ذخیره شده در گوشی نسبت به بکاپ گیری از ویدیوهای آن هم اقدام کنید و شما را محدود به عکس‌ها و ویدیوهای ضبط شده توسط دوربین نمی‌کند مربوط به روش دستی انتقال این فایل‌ها از حافظه گوشی به کامپیوتر یا لپ‌تاپ می‌شود. شما می‌توانید طی بازه‌های زمانی مشخصی، گوشی اندرویدی خود را به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل کنید و به این صورت عکس‌ها و ویدیوهایی که در حافظه داخلی گوشی ذخیره شده‌اند را به حافظه کامپیوتر منتقل نموده و آن‌ها را از گوشی خود حذف کنید. انجام این عمل‌ به ویژه در شرایطی که زیاد از دوربین دستگاه استفاده کنید، می‌تواند در راستای خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی بسیار موثر باشد.

اگر از علاقمندان به موزیک آهنگ هستید، احتمالا بخش عظیمی از حافظه گوشی اندرویدی شما توسط این نوع فایل‌ها اشغال شده است. توصیه می‌کنیم که در این شرایط همواره سعی کنید که موزیک‌ها یا آهنگ‌های ذخیره شده در حافظه گوشی هوشمندتان را بررسی و آن دسته از مواردی که به واقع دیگر به آن‌ها گوش نمی‌دهید را حذف نمایید. همچنین اگر از اپلیکیشن گوگل موزیک استفاده می‌کنید و از طریق آن به دانلود موزیک می‌پردازید، حتما سعی کنید که با مراجعه به منوی Settings و سپس انتخاب گزینه Manage Downloads، حجم فایل‌های موزیک دانلود شده توسط این برنامه را بررسی نمایید. اگر قصد دارید که هر یک از آهنگ‌های موجود در این لیست دانلود را از حافظه داخلی گوشی اندرویدی خود حذف کنید، کافیست که آیکون نارنجی رنگ موجود در کنار آن را لمس نمایید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات سامسونگ گلکسی S20 پلاس

یکی دیگر از روش های کارآمدی که از طریق آن می‌توانید نسبت به خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی مربوط به حذف اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی می‌شود که چندان از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. در بسیاری از موارد دیده شده که کاربران، برنامه یا بازی خاصی را در دستگاه اندرویدی خود نصب می‌کنند و پس از گذشت مدت زمانی خاص، دیگر حتی از نصب بودن آن برنامه یا بازی در دستگاه خود مطلع هم نیستند! بنابراین توصیه می‌کنیم که همواره لیست اپلیکیشن‌ها و بازی‌های نصب شده در دستگاهتان را مرور کنید و موارد غیرضروری را حذف نمایید. این روش یکی از بهترین روش‌های موجود به منظور خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی به شمار می‌رود، بنابراین به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تعویض گلس یا شیشه ال سی دی Note 10 Plus سامسونگ | موبایل کمک

فکتوری ریست (Factory Reset) منجر می‌شود که تمام تنظیمات و اطلاعات ذخیره شده در دستگاه اندرویدی شما از بین برود، بنابراین حافظه داخلی آن به وضعیت اولیه بازگردانده می‌شود. اگر حافظه گوشی شما پر شده و به اطلاعات فعلی موجود در آن نیازی ندارید و همچنین تمایل دارید که سرعت عملکرد دستگاه را به حالت اولیه و مناسب بازگردانید، می‌توانید یک فکتوری ریست را صورت دهید. برای انجام فکتوری ریست کافیست که به منوی Settings و سپس Backup & Reset مراجعه کنید و گزینه Factory Reset را انتخاب نمایید.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش روش های خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی پرداختیم. با این روش ها می‌توانید با مشکل پر شدن حافظه گوشی یا تبلت اندرویدی خود مقابله کنید. چنانچه در رابطه با هر یک از روش های شرح داده شده نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود با کارشناسان موبایل کمک تماس حاصل کرده و از آن‌ها راهنمایی دقیق‌تری بخواهید.

بیشتر بخوانید:

ال سی دی آیفون 6

تاچ ال سی دی Samsung A11

قطعات سامسونگ Note 20

با تشکر، ایمیل شما ثبت شد.

برای با خبر شدن از آخرین مطالب ما ایمیل خود را وارد کنید.

من الان حافظه داخلی گوشیم ۳۲ گیگ هست به غیر از چند تا اپ که ۱۱۳ مگ جا گرفته هیچی ندارم حافظه گوشیمم اخطار میده پره یه چیزی بگین مفید باشه حافظه داخلی و حافظه کش که خودمون هم میدونیم

اینارو که خودمون هم میدونیم چیزی بگین که مفید باشه

سلام وقتتون بخیر
عالی بود ممنونم

سلام وقتتون بخیر
من تو حافظه گوشیم blend camera دارم
، قبلا نداشتم ، خودشم ۳.۱۹ گیگ فضا اشکال کرده
برنامه ی مهمیه؟
حذف کنم یا نه؟
یکی هم برنامه ای مربوط به حافظه خود گوشیه؟

خوب بود مرسی!

چطور حافظه خود را پاک کنیم

نشانی دفتر مرکزی موبایل کمک: تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به خیابان حافظ، خیابان لاله، پلاک 9، واحد زیر همکف (1-)

با تشکر، ایمیل شما ثبت شد.

تماس بگیرید

مهم نیست گذشته چه بلایی بر سر شما آورده است به آینده امیدوار باشید در این احساس حقیقتی وجود دارد، چون این تنها یک پیام روایی از جهل و خوشبختی نیست شخصیت ما مجموع تمام اتفاقات زندگی خوب، بد … و حتی زشت است.

اتفاقات دردناکی که در طول زندگی متحمل شده ایم، می تواند در خاطرات ما وجود داشته باشد به روشی که حتی از آن آگاه نیستیم، حتی اگر احساس کنیم که ما به راه خود ادامه داده ایم.

روانشناسان به گذشته به عنوان یک کلید اصلی برای درک شخصیت فعلی تکیه کرده انداما سوالاتی که ما در این بخش از نمناک می خواهیم این است “می تواند خاطرات بد گذشته را برای همیشه حذف کرد؟ اگر اینطور است، چطور از شر این خاطرات بد خلاص شویم؟

از شر چیزهای ملموس خلاص شوید:

اگر با خاطرات بد به طور پیوسته بمباران شده اید بخاطر چیزهایی که بالاجبار و پیوسته می بینید آنها را دور بریزید مثلا، اگر می خواهید بدانید چطور خاطرات یک رابطه بد را از بین ببرید، به اطراف خود نگاه کنید.چطور حافظه خود را پاک کنیم

روی خاطرات بد تمرکز نکنید:

هر چه بیشتر روی چیزی تمرکز کنید که در واقع سعی دارید آن را فراموش کنید، احساسات منفی بیشتری خواهید داشت. حتی اگر تمرکز روی خلاص شدن از خاطرات بد باشد چون هنوز بر روی خاطرات ، ناخود آگاه متمرکز هستید.

برای اینکه واقعا این خاطرات بد را کنار بگذارید، باید از جلب توجه آن ها به خود صرف نظر کنید تمرکز خود را روی افکار و خاطرات مثبت تغییر دهید این قدرت را دارید که ذهن خود را آموزش دهید تا هر بار که احساس منفی می کنید به چیز شاد و زیبایی فکر کنید.

تغییر حافظه:

برای پاک کردن یک حافظه بد، سعی کنید آن را به یاد بیاورید در حالی که از خودتان لذت می برید. برای این که این کار موثر باشد، باید درد را تحمل کنید و خاطرات را به یاد آورید و شخم بزنید بنابراین احساس خوشایند را مختل نمی کند این تمرین مثبت ذهن شما را به احساس شادی و آرامش در مورد حافظه بد می کشاند کاری را انجام دهید که شما را خوشحال کند

تنظیم احساسات و واکنش های خود نسبت به حافظه:

اگر چه نمی توانید رویدادهایی را که به شما خاطرات بد می دهند تغییر دهید، اما می توانید روش خود را تغییر دهید و نسبت به آن واکنش نشان دهید. هر بار که حافظه را به یاد می آورید، احساس استرس، ترس و اضطراب دوباره ظاهر می شود زیرا به ذهن و بدن شما گفته می شود که این احساس را در نتیجه این خاطره احساس کنند.

پس چطور می توان خاطرات را محو کرد؟ پیش از این هم در نمناک گفتیم که برای این منظور برخی تمرینات تنفسی را امتحان کنید تا به شما در آرامش کمک کند و اجازه دهید کل بدن شما آرام شود نفس عمیق بکشید و عمیق تر دم ، بازدم انجام دهید.

انجام توصیه های مذهبی :

آزاد کردن روح اساسا یک تمرین تزکیه نفس در ذهنتان است که به شما کمک می کند یک خاطره بد را رها کنید برای اجرای یک خبر رسمی، باید حافظه بد خود را به عنوان یک عکس تصور کنید. جزئیات مربوط به عکس را با تمام خاطرات منفی از تجربیات ضربه روحی که می خواهید فراموش کنید، اضافه کنید.

خاطرات بد را با خاطرات جدید جایگزین کنید:

اگر بتوانید ذهن خود را با تجربیات مثبت پر کنید، به از بین بردن خاطرات بد کمک خواهید کرد. خاطرات جدید شما جای خاطراتی را می گیرند که شما می خواهید فراموش کنید برای انجام این کار می توانید چیزهای مختلفی را امتحان کنید، مثل درگیر شدن با یک گروه جدید از مردم، انجام یک سرگرمی جدید در هنر و ادبیات و یا حتی یک شغل جدید می توانید به ذهن خود کمک کنید که بر فعالیت های جدید متمرکز بماند

این خاطرات را برای همیشه پاک کنید:

به یاد داشته باشید که خاطرات بد شما برای همیشه می تواند با کمک یک هیپنوتیزم انجام شود هیپنوتیزم، روشی صحیح و موثر برای حذف دائمی خاطرات ناخواسته از ذهنتان است هیپنوتیزم به ذهن نیمه هشیار شما کار می کند، به جای ذهن فعال و متفکر شما، که به پاک کردن حافظه از ریشه کمک می کند.

هیپنوتراپیست ابتدا یک وضعیت بسیار آرام را در ذهن و بدن شما ایجاد خواهد کرد و سپس آن ها با شما کار خواهند کرد تا واکنش خود را به حافظه تنظیم کنید، و آن احساسات منفی که به آن متصل هستند. در پایان، پس از پردازش احساساتتان حافظه بی ربط و فراموش می شود.

فراموش کردن حافظه ناخواسته:

با سرکوب حافظه انتخابی، این تصور وجود دارد که یک فرد می تواند به طور تعمدی یک حافظه بد را با روش های درمانی خاص مسدود کند. با این حال، این روش فقط یک حافظه را سرکوب می کند، به جای آن که آن را پاک کند، بنابراین به احتمال زیاد دوباره ظاهر می گردد.

فراموشی ایجاد کردن

فراموشی با مواد مخدر مانند میدازولام ،تریازولام و دیازپام می تواند به ذهن شما کمک کند خاطره هایی را از دست بدهید که می خواهید فراموش کنید فراموشی ناشی از دارو اغلب زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بی حسی یک گزینه عملی به عنوان درمان برای بیمارانی است که تحت یک روش پزشکی آسیب دیده قرار دارند.

اختلال عملکرد مولکولی مغز:

ذخیره حافظه در نتیجه الگوهای سیناپسی مغز وجود دارد تغییر الگوی مکانیسم های مولکولی مغز شما می تواند وجود حافظه را به طور کامل مختل کند و در نتیجه چنانچه در نمناک اشاره شده است به وسیله ای موثر برای نحوه پاک کردن خاطرات تبدیل شود.

فرآیند یکپارچگی حافظه را متوقف کنید:

زمانی که یک خاطره را به یاد می آورید، آخرین باری را که این رویداد را به یاد دارید را به یاد می آورید و نه خود رویداد این بهترین زمان برای تنظیم حقیقت در حافظه شماست پس هرچه سریعتر از یاداوری خاطرات بد دور شده و این فرآیند را متوقف سازید.

تکنیک های کمک به خود را امتحان کنید:

EFTs، یا تکنیک آزادی احساسی، تمرین های خود کمکی را با استفاده از تکنیک فشار روانی برای کمک به رها کردن حافظه ناخواسته بدون استفاده از دارو انجام می دهند اما اندازه گیری موفقیت این روش ها دشوار است.

حرف آخر

ساده ترین و بهترین پیشنهاد علمی و روانشناسی برای فراموش کردن خاطرات بد گذشته زندگی در حال است پس برای رهای هرچه سریعتر از این خاطرات اتصال روحی روانی خود را از گذشته قطع کرده و در حال زندگی کنید.

 

برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”به چه روش‌هایی می‌توان از شر خاطرات بد گذشته رها شد؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”دارویی برای فراموشی گذشته: استفاده از قرص پروپرانولول
استفاده از روش روانشناسی مواجه درمانی برای رهایی از گذشته”}},{“@type”:”Question”,”name”:”آیا حاضر هستید قسمتی از حافظه خود را پاک کنید؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”شاید بتوانم چالش برانگیزترین و بدترین خاطرات را از ذهنم پاک کنم، اما به همراه آن مهم‌ترین نقاط عطف زندگی‌ام نیز به دست فراموشی سپرده می‌شود.”}}]}

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چه می‌شد اگر امکان فراموشی خاطرات تلخ و بد گذشته فراهم می‌شد؟ اینکه بتوان قسمتی از حافظه را برای همیشه پاک سازی کرد!

شاید فیلم حیرت‌انگیز «درخشش ابدی یک ذهن بی‌آلایش» را دیده باشید. ایده اصلی این فیلم این است که افراد بتوانند به صورت انتخابی، خاطرات مشخصی را از ذهنشان پاک کنند تا از شر پریشانی و اندوهی که بر آن‌ها وارد می‌شود خلاص شوند.

من عاشق این فیلم هستم. اگر چه فیلمی خنده‌دار و به ظاهر نامعقول است اما عمیقا مرا تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنچه از بازی شخصیتهای اصلی آن (جیم کری و کیت وینسلت) می‌توان دریافت کرد این است که آن‌ها نه تنها به سخت‌ترین و تلخ‌ترین خاطرات خود می‌چسبند بلکه تمایل دارند که اشتباهات گذشته خود را مدام تکرار کنند. آن‌ها حتی درس‌هایی از زندگی را که باور دارند از اشتباهات بد گذشته آموخته‌اند را فراموش کرده و تکرار می‌کنند.چطور حافظه خود را پاک کنیم

فهرست

شاید با خود بگویید که در دنیای فیلم هر چیزی ممکن است. اما دانشمندان دارویی را کشف کرده‌اند که به طور بالقوه می‌تواند بر روی خاطرات بد مربوط به حوادث بسیار تلخ و حتی ضربه‌های روحی تاثیر بگذارد. پرفسور ریچارد فریدمن استاد روان‌شناسی دانشگاه کرنل در مصاحبه با نیویورک تایمز می‌گوید:

«چه کسی بدش می‌آید که بتواند از شر اضطراب رها شود و ترس‌های برآمده از خاطرات بد را به فراموشی بسپارد؟ فوبیا، وحشت‌زدگی و اختلال‌هایی از قبل استرس پس از ضربه روحی (PTSD) مشکلات بسیار شایع هستند: ۲۹ درصد از افراد بزرگسال آمریکایی در برهه‌ای از زندگی خود از اضطراب رنج می‌برند.»

ممکن است درمان دارویی برای پاک سازی مشکلات ناشی از خاطرات تلخ و بد گذشته وجود داشته باشد. اسم این دارو پروپرانولول است.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که اگر کسی مبتلا به نوعی از فوبیا برای مثال ترس از عنکبوت بوده و قرص پروپرانولول را در لحظه مواجهه با آن ترس مصرف بکند، آن ترس از میان می‌رود. پرفسور فریدمن روند عملکرد این دارو را توضیح می‌دهد:

«داروی پروپرانولول، تاثیر انتقال دهنده عصبی به نام نوراپی نفرین در مغز را مسدود می‌کند. این ماده شیمیایی، که شبیه به آدرنالین است، باعث تقویت یادگیری می‌شود و بنابراین مسدود کردن تاثیر آن باعث می‌شود که حافظه پس از بازیابی و هنگام ذخیره مجدد دچار اختلال شود. به این فرآیند تثبیت مجدد حافظه گفته می‌شود.»

در ماجرای فیلم ذهن بی‌آلایش هر دو شخصیت اصلی، تحت یک درمان شبانه برای پاک کردن خاطرات تلخ و بد گذشته قرار می‌گیرند که قرار است خاطرات مرتبط با رابطه شکست خورده‌شان را از ذهنشان پاک شود. از قضا و طبق فیلمانه این درمان موثر واقع می‌شود. هر دو نفر از تصمیمی که برای پاک کردن خاطرات بد گرفته بودند، پشیمان شده و در ادامه سعی می‌کنند آن خاطرات هر چند تلخ را بازیابی می‌کنند.

اگر چه رابطه آن‌ها به دلیل مشکلات مختلف به طلاق کشیده بود اما با این حال، هیچکدام نمی‌خواهند دست از خاطرات تلخ و شیرینی که در سایه زندگی صمیمی خود داشتند، بکشند. شاید بتوان نام چنین چیزی را عشق گذاشت.

اگر چه ترس از عنکبوت، نسبت به دل‌شکستگی مسئله‌ای جزئی محسوب می‌شود. اما بیایید در مورد اختلال استرس پس از ضربه روحی PTSD بیاندیشیم که در سال‌های اخیر افزایش است. این اختلال نه تنها در بین جانبازانی که از جنگ باز می‌گردند، بلکه در بین کسانی (که اغلب زن هستند) که در محیط خانه مورد سوء‌استفاده جنسی و انواع بدرفتاری‌ها قرار گرفته‌اند نیز شایع است.

(مقاله «خشونت علیه زنان: از محیط کار تا درون خانه، واکاوی جامع دلایل تجاوز جنسی و خشونت» را مطالعه کنید.)

وقتی داستان افرادی که دچار ضربه‌های روحی و تاثیرات فلج‌کننده بر زندگی‌شان را می‌شنویم به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیریم. افرادی که از کابوس‌های مکرر شبانه، حملات ترس (وحشت‌زدگی) ناشی از رویارویی با محرک‌های خاص، انزوای اجتماعی، افسردگی و تمایلات خودکشی جان سالم به در برده‌اند.

به نظر من شنیدن این داستان‌ها ممکن است درک ما را از فرآیندهای پیچیده حافظه که فهمش دشوار است، عمیق‌تر می‌کند.

به گفته علوم اعصاب مدرن، هر بار که یک حافظه را بازیابی و مرور می‌کنیم، در حین بازیابی، در مفاهیم و مفاد آن تجدید‌نظر می‌کنیم. فرض کنید آهنگی به گوشتان می‌خورد که یک آن، شما را به یاد لحظه‌ای مهم در گذشته‌تان می‌اندازد. لحظه‌ای که این خاطره را به یاد می‌آورید با شرایطی که سبب برانگیخته شدن آن خاطره می‌شود، در هم می‌آمیزد. در نتیجه، در خاطره‌ای که اکنون می‌خواهد در حافظه بلند‌مدت شما مجددا ذخیره شود، رد پایی از آنچه در اینجا و اکنون اتفاق می‌افتد، خواهد داشت. بنابراین، به مرور، زمان حال، گذشته را تصحیح می‌کند. این موضوعی نیست که دست خود فرد باشد و به شکل انتخابی صورت بگیرد. این یک عملکرد مغزی است که فارغ از خواست و تمایلات آگاهانه شما به وقوع می‌پیوندد.

نمی‌دانم که آیا موفقیت حاصل از مواجهه درمانی (شاخه‌ای از رفتار‌درمانی شناختی) نیز به همین طریق موثر واقع می‌شود یا خیر. چرا که از این تکنیک استفاده نکرده‌ام. اما می‌توانم تصور کنم که چگونه باز زیستن و مرور یک آسیب روحی (مانند تجاوز) در یک شرایط و محیط کنترل‌شده – جایی که می‌توانید واکنشی غیر از درماندگی و ترس را فراخوانی کنید – می‌تواند به ایجاد تداعی و معانی جدید درباره آنچه اتفاق افتاده کمک کند. این روش درمان ممکن است بتواند عوامل اصلی حافظه مرتبط با آسیب روحی را ساکت کند. البته می‌توان دلایل ناکارآمد بودن این روش را هم درک کرد. به ادعای پرفسور فریدمن این روش درمانی در نیمی از بیماران مبتلا به PTSD موثر است. حتی برخی افراد ممکن است طی مرور و باز زیستن گذشته، به همان اندازه آسیب روحی اولیه، شدیدا دچار درد شوند.

من در مورد این یافته‌های جدید، دچار تردید شده‌ام. اینکه آیا می‌خواهم دردناکترین و بدترین خاطرات گذشته خود را پاک کنم – خاطراتی که عمدتا مربوط به روابط با نزدیکانم هستند؟ مانند دو عاشق در فیلم ذهن بی‌آلایش، خاطراتی که بیشتر از همه مرا عذاب می‌دهند، همان‌هایی هستند که با شکست‌های روحی و عاطفی زندگی من مرتبط هستند. آیا می‌خواهم این‌ها را پاک کنم؟

با توجه به اینکه این دارو تاییدیه‌های معتبر را کسب کرده است، منکر تاثیری که مصرف آن می‌تواند در بهبود سلامتی جسمی، طول عمر یا سلامت روحی عاطفی (به عنوان مثال فشار‌خون بالا، میگرن، اضطراب یا افسردگی) داشته باشد، نیستم. اما این فکر که قرار باشد حافظه خصوصی خود را از دست بدهم، همان چیزی که به دلیل آلزایمر یا زوال عقل اتفاق می‌افتد، آزارم می‌دهد. اتفاقا دشوارترین خاطرات من همان‌هایی هستند که مرا به سوی آینده بهتر سوق داده‌اند. تجربه کردن احساس ناامیدی یا عدم موفقیت، حتی در روابط شخصی باعث شده تا درک عمیق‌تری از خود و دیگران داشته باشم. اینها باعث شده‌اند تا از درون خود، آگاهی بیشتری پیدا کنم.

به عنوان مثال: وقتی برای اولین بار شغلم را از دست دادم، آنقدر عصبانی شدم که خواستار دیدار با رئیس دانشکده شدم. اگر چه این کار شغل مرا برنگرداند، اما به من آموخت که برای اینکه حرفم شنیده شود باید حرف را محکم بزنم. این خاطره به اندازه همان خاطراتی که به من فهماند چقدر در روابطم با همسر، دوستان و معشوقانم گند می‌زنم، ارزشمند است. چه روش دیگری برای آموختن چیزهای مهمی که الان می‌دانم وجود داشت؟

من به دنبال آرامش یک ذهن بی‌آلایش نیستم، به عبارت دیگر شاید بتوانم چالش برانگیزترین و بدترین خاطرات را از ذهنم پاک کنم، اما به همراه آن مهم‌ترین نقاط عطف زندگی‌ام نیز به دست فراموشی سپرده می‌شود.

در همین راستا مطالعه «بخشیدن و فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته» را از دست ندهید.

 

منبع: سایکالیجی تودی

پیام *

نام *

ایمیل *

وبسایت

اطلاعات من را برای دفعه بعدی که می خواهم دیدگاه ارسال کنم در مرورگر ذخیره کن.

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

یک پزشک – اخبار فناوری، پزشکی، سینما و کتاب

در ابتدای رمان «و کوه طنین انداخت« از خالد حسینی، داستان در داستان کوتاهی روایت می‌شود:چطور حافظه خود را پاک کنیم

خانواده بسیار فقیری در یک روستا زندگی می‌کنند، پدرخانواده پسر کوچکی دارد که او را بسیار دوست دارد، پسر بازیگوش است و حتی خوابگردی می‌کند، طوری که مجبور می‌شوند زنگوله‌ای به گردنش ببندند تا اگر شب ناخودآگاه، پسرک خانه را ترک کند، متوجه شوند.

اما شبی غولی نابکار به ده می‌آید، او دم در خانه می‌آید و یکی از پسرهای خانواده را طلب می‌کند، پدر قادر به انتخاب نیست، اما اگر انتخاب نکند، غول همه پسرها را می‌برد، پس به ناچار قرعه می‌کشد و قرعه به نام پسر کوچکش می‌افتد.

مرد با دلی پردرد، پسر کوچکش را تحویل می‌دهد و غول پسرکش را می‌برد، اما بعد از حادثه مرد در هم می‌ریزد و دیگر نمی‌تواند با این غم کنار بیاید، تا اینکه ماه‌ها بعد به جستجوی خانه غول به کوه‌ها و ارتفاعات می‌رود، با غول مواجه می‌شود و قصد پیکاری نابرابر را با او می‌گیرد.

غول از شجاعت مرد، خوشش می‌آید، اما از او می‌خواهد که قبل از پیکار، بیاید و ببیند که سرنوشت پسرش چه بوده است:

مرد در کمال تعجب می‌بیند که پسرش در منزلی بسیار خرم، در کمال تندرستی، زندگی بسیار عالی‌ای دارد. اینجاست که تردید می‌کند و با خودش می‌گوید که آیا زندگی کنونی پسرش، بهتری از زندگی مفلوکانه‌ای نبوده است که او برایش مهیا کرده بود؟

پس تصمیم می‌گیرد، خانه غول را ترک کند، اما غول قبل از اینکه مرد برود، دلش می‌سوزد و جرعه‌ای از یک نوشیدنی را به او تعارف می‌کند، این نوشیدنی جایزه مرد است، چیزی که این نوشیدنی برای پیرمرد داشت، نعمت فراموشی بود!

مرد به خانه برمی‌گردد و پسر کوچکش را فراموش می‌کند، این طوری دیگر بابت از دست از دادن پسرش در باقی زندگی زجر نکشید!

اما آیا در مقام عمل هم ما نوشیدنی‌ها یا قرص‌های جادویی داریم که بتوانند یک خاطره ناگوار را برای همیشه از ذهنمان پاک کنند؟!

در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، جفری میشل، یک آتش‌نشان در بالتیمور آمریکا بود، روزی او شاهد یک تصادف وحشتناک بود، یک خودرو با یک کامیون حاوی لوله‌های فلزی تصادف کرده بود، مسافر خودرو یک عروس بود که از مراسم ازدواجش برمی‌گشت، یکی از لوله‌های از پنجره خودرو عبور کرده بود و سینه عروس را شکافته بود، همه جا غرق در خون بود.

میشل نمی‌توانست این صحنه وحشتناک را فراموش کند، تا اینکه ماه‌ها بعد او آنچه را دیده بود، برای برادرش تعریف کرد، عجیب بود که با شرح ماجرا، تنش و عذاب روحی که او دچارش شده بود خاتمه یافته بود.

یک دهه بعد در سال ۱۹۸۳، او مقاله‌ای در ژورنال خدمات پزشکی اورژانس به چاپ رساند، کل ماجرا را توضیح داد و یک دستورالعمل هفت‌مرحله‌ای را پیشنهاد کرد که آن را تخفیف تنش ناشی از حوادث شدید یا CSID نام نهاد. ایده کلی این دستورالعمل این بود که بعد از حوادث تنش‌زا، افراد باید تشویق شوند که هر چه زودتر احساساتشان را بیرون بریزند و شرح بدهند، تا منجر به اختلالات روانی از جمله اختلال تنش بعد از حادثه یا PTSD نشود.

CSID محبوب شد و وزارت دفاع آمریکا، اورژانس‌ها و صلیب سرخ از آن بهره گرفتند، هر سال ۳۰ هزار نفر این تکنیک را آموزش می‌دیدند و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر هم دو هزار نفر که CSID را آموزش دیده بودند، راهی نیویورک شدند.

اما واقعیت این بود که CSID در مقام عمل به ندرت کمک می‌کند و اغلب هم اوضاع را بدتر می‌کند! به همین دلیل روانپزشکان دستور قطع استفاده از شیوه CSID را صادر کردند.

میشل اشتباه کرده بوده، چون شناختی از نحوه کارکرد حافظه نداشت.

یکی از اشتباهات رایج در مورد حافظه این است که تصور می‌کنیم، حافظه مثل یک نوار ویدئو می‌ماند و یک چیز ثابت است، در صورتی که حافظه ما چیزی پویا و در حال تغییر است. ما هر بار که چیزی را به یاد می‌آوریم، ماهیت حافظه‌مان را تغییر می‌دهیم و با معلومات و احاساسات کنونی‌مان ترکیب می‌کنیم.

درست به همین علت است که به‌یادآوری زودهنگام یک حادثه تنش‌زا، ترس‌ها و تنش‌های ما را می‌تواند تثبیت کند.

حافظه چیست؟ حافظه یک سری اتصالات و مدارهای و مسیرهای نورونی است، برای تشکیل و تسهیل عبور جریان از این مدارها، باید ژن‌هایی فعال شوند و پروتئین‌هایی ساخته شوند. این پروتئین‌ها در قالب گیرنده‌هایی در دندریت‌ یا میانجی‌های عصبی شیمیایی و یا کانال‌های یونی نمود پیدا می‌کنند.

در هنگام به‌یادآوری چه چیز رخ می‌دهد؟

در دهه ۱۹۹۰، یک دانشمند جوان علوم اعصاب به نام کریم نادر، پژوهش جالبی در این مورد انجام داد، او نخست این سؤال را مطرح کرد که آیا در هنگام به‌یادآوری هم نیاز هست که در مغز پروتئین‌های اضافه تولید شوند؟ آیا ما اگر در هنگام فرایند به یادآوردن یک خاطره، تولید پروتئین در مغز را مهار کنیم، می‌توانیم روند به یادآوری را مختل کنیم؟

استاد نادر -ژورف لدوکس- با این امر موافق نبود، او تصور می‌کرد که حتی با مهار تولید پروتئین، خود مدار نورونی که حافظه در آن نقش بسته، دگرگون نمی‌شود و بنابراین حافظه پابرجا می‌ماند.

نادر در آزمایش بسیار جالبی چند موش انتخاب کرد و چندین بار همراه پخش یک صدای بلند به آنها شوک الکتریکی دردآور وارد کرد، به این ترتیب آنها شرطی شدند و هر زمان صدا برای آنها پخش می‌شد، موش‌ها مضطرب می‌شدند.

در مرحله بعد او حین پخش صدا، با استفاده از یک ماده شیمیایی تولید پروتئین را در موش‌های سرکوب کرد، در کمال تعجب او دید، دیگر موش‌ها با پخش صدا نمی‌ترسند.

چرا چنین چیزی رخ داده بود؟

روند حافظه، فقط شامل به خاطر سپردن و یه یادآوردن ساده یک چیز نیست، بلکه هر بار که چیزی را به‌یاد می‌آوریم، خاطره را دوباره می‌سازیم و شکل می‌دهیم و بنابراین اگر حین به‌یادآوری، پروتئینی در مغز ساخته نشود، حافظه اولیه هم تغییر می‌کند.

نادر متعجب شده بود، او نمی‌توانست بپذیرد که پیش او او فرد دیگری پژوهش مشابهی انجام نداده باشد، به همین خاطر با جستجو در تحقیقات قبلی، متوجه شد که ۴۴ سال پیش از او دانشمندی به نام دونالد لوییس، کار مشابهی انجام داده است، این دانشمند به شیوه مشابهی موش‌ها را شرطی می‌کرد ولی برای پاک کردن حافظه، حین پخش صدای بلند، موش‌ها را شوک‌درمانی می‌کرد.

آن تحقیق مهجور مانده بود و کسی به آن اعتنا نکرده بود، تحقیق نادر هم ممکن بود با همین سرنوشت مواجه شود، اما در سال ۲۰۰۵، اوضاع تغییر کرد و نادر موافقانی پیدا کرد، آنها قبول کردند که در جین به یاد آوردن، مغز ما نیاز به تولید پروتئین‌هایی دارد.

پیشتر اشاره کردم که به یاد آوردن، مثل عقب زدن یک نوار ویدئویی و تماشای دوباره آن نیست. در این مورد پژوهش جالبی بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر به سرپرستی روانپزشکانی به نام‌های ویلیام هیرست و الیزابت فلپس انجام شد، آنها با چند پرسشنامه خاطرات صدها نفر از مردم عادی را ثبت کردند.

یک سال بعد با پرسش دوباره از همان مردم و مطابقت دادن آن با توصیفات اولیه آنها، معلوم شد که ۳۷ درصد مردم جزئیات ماجرا را تغییر داده بودند، ۳ سال بعد ۵۰ درصد مردم، با جزئیات متفاوتی حادثه را تعریف می‌کردند، حتی بعضی‌ها مکانی را که حین سقوط برج‌های تجارت جهانی در آن بودند، را عوض کرده بودند!چطور حافظه خود را پاک کنیم

درست به همین خاطر است که توصیه می‌شود در جریان پرونده‌های قضایی، بیش از حد روی شهادت‌های مبتنی بر حافظه دیداری، تکیه نشود!

وقتی ما یک حادثه بد را تجربه می‌کنیم، این حادثه از دو طریق به خاطر سپرده می‌شود:

۱- خود خاطره در بخش‌های دیداری یا شنوایی کورتکس ذخیره می‌شود.

۲- احساسات ما در حین تجربه حادثه

بخش احساسی حافظه، در آمیگدال ذخیره می‌شود. درست به همین خاطر است که در بیمارانی که آمیگدال آسیب دیده باشد، بیمار توانایی هراسیدن را از دست می‌دهد!

ما با به یاد آوردن هر خاطره، آن را دوباره شکل می‌دهیم، اگر شرایطی را که تحت آن یک خاطره به یادآورده می‌شود، بتوانیم کنترل کنیم، می‌توانیم روی محتوای حافظه هم تأثیر بگذاریم.

روان‌درمانگرها، بدون آگاهی از مکانیسم حافظه و شکل‌دهی دوباره حافظه، در حرفه‌شان از همین مطلب استفاده می‌کنند. آنها از مردن می‌خواهند که در یک محیط آرام و اطمینان‌بخش خاطراتشان را بنویسند یا تعریف کنند، پس طبیعی است که خاطره‌شان به شکل بهتری بازنویسی می‌شود.

در سال ۲۰۱۰، تحقیقی روی بیماران مبتلا به اختلال تنش بعد از حادثه یا PTSD انجام شد، زمانی که بیماران تجاراب دردناکشان را تعریف می‌کردند به آنها اکستازی داده می‌شد، چون اکستازی باعث ایجاد احساسات خوب در یک فرد می‌شود، همزمانی به‌یادآوری خاطرات بد و القای حس و حال خوب، باعث شد که ۸۳ درصد بیماران از این شیوه درمانی سود ببرند و بهتر بشوند.

در سال ۲۰۰۸، الین برونت در دانشگاه مک‌گیل، ۱۹ بیمار مبتلا به PTSD شدید به دنبال تجاوز یا تصادفات را انتخاب کرد، او این بیماران را به دو دسته تقسیم کرد، در یک گروه پیش از درخواست تعریف کردن حادثه، پروپرانولول به بیماران داده شد و در گروه دوم دارونما تجویز شد.

یک هفته بعد ارزیابی‌ها مشخص کردند که که گروهی که پروپرانولول دریافت کرده بودند، حافظه احساسی‌شان بهتر شده و شدت بیماری‌شان کمتر شده است.

شاید شما تعجب کنید که پروپرانولول در این مورد چه نقشی دارد، چون تصور می‌کنید که این دارو بیشتر برای کاهش تپش قلب استفاده می‌شود. باید بگویم که پروپرانولول مهارگر نوراپی‌نفرین هم است، نور‌اپی نفرین برانگیزاننده اضطراب است، پس به یادآوردن یک حادثه دردناک با سطح اضطراب کمتر ناشی از این دارو، باعث شکل‌دهی بهتر حافظه بیماران مبتلا به PTSD می‌شد.

اما ما باید تنها به پروپرانولول تکیه کنیم؟ آیا می‌توانیم داروهای قوی‌تری تولید کنیم که به صورت اختصاصی‌تر عمل کنند؟

در دهه ۱۹۸۰، تاد ساکتور -یک نورولوژیست دانشگاه کلمبیا- روی پروتئین کیناز C کار می‌کرد، این ماده آنزیمی مهم در کانال‌های یون کلیسیم است و کانال کلسیم در تنظیم پتانسیل‌های الکتریکی طولانی‌مدت در نورون‌ها بسیار مهم است.

این دانشمند با ۱۰ سال تحقیق، شکلی از پروتئین کیناز C را پیدا کرد به نام PKMzeta ، این شکل از آنزیم در سیناپس‌ها، یعنی محل اتصال نورون‌ها، تظاهر زیادی دارد.

نادر و بقیه، حافظه را با موادی پاک می‌کردند که از تولید «همه» پروتئین‌ها جلوگیری می‌کرد، ولی ساکتور نخستین فردی بود که یک پروتئین خاص را مغز هدف قرار داده بود.

او باید ماده‌ای پیدا می‌کرد که مهارگر PKMzeta باشد، ساکتور این ماده را که به اختصار ZIP نامیده می‌شود، پیدا کرد و در موش‌ها آزمایش موفقی با استفاده از این مهارگر انجام داد.

در آینده ما خواهیم توانست مهارگرهایی درست کنیم که به صورت اختصاصی روی یک ناحیه خاص مغز عمل کنند، توجه داشته باشیم که تنها کاربرد «پاک کردن حافظه»، درمان بیماری PTSD‌ نیست، بلکه در درمان دردهای مزمن، اختلال وسواسی جبری یا اعتیاد هم می‌شود از این داروها استفاده کرد، در همه این موارد خاطراتی وجود دارند که ما قدرت از یادبردن آنها را نداریم.

منبع

مردی که اصلا توانایی تصویرسازی ذهنی و فانتزی ندارد

تشخیصی که برای پرمویی غیرمعمول این زن استرالیایی گذاشته شد

آیا تفاوت فشار دست راست و چپ یک چیز طبیعی است یا نگران‌کننده؟

۱۰ راز شوک‌آور که این آدم‌ها بعد از آزمایش آنلاین DNA متوجه شدند

عکاسان مشهور قدیمی: ادوارد مایبریج، توسعه‌دهنده پیشروی عکاسی حرکت‌نگار

پیشبینی‌های محمدعلی فروغی نزدیک به ۱۰۰ سال پیش از وضعیت کنونی فناوری‌ها

سلام، ممنون از “پرونده”ی امروز
دارویی هم به نام GHBA یا gamma-Hydroxybutyric acid هست که قبل از r a p e استفاده میشه تا فرد چیزی رو به خاطر نیاره!

میشه بیشتر توضیح بدید واقعا ممنون میشم لازم دارم خیلی

دکتر پست های پرونده امروز فوق العاده زیبا بود . یه دونه از این پست ها به ۱۰ تا پست مربوط به شایعات گجت ها میارزه . دقیقا به همین خاطره که یک پزشک رو دنبال میکنم
خواستم یه خسته نباشید گفته باشم

یاد شعری از Alexander Pope میافتم (که الهام بخش فیلم Eternal Sunshine of the Spotless Mind با بازی جیم کری و کیت وینسلت) بود.

How happy is the blameless vestal’s lot
The world forgetting, by the world forgot
Eternal sunshine of the spotless mind
Each pray’r accepted, and each wish resign’d

عالیییی!

تشکر

خیلی جالب و آموزنده بود
کاش توی این پرونده از تاثیر هیپنوتیزم در حذف یا تقویت یک حافظه خاص هم مطلب مینوشتید.

از متن بسیار جالب شما سپاس گزارم

خیلی استفاده کردم. ممنون! لطفا باز هم در این مورد بنویسید با جزییات بیشتر

من ۱۷سالمه ،تو سن ۱۵سالگی خیلی اتفاقاواسم افتاده.ی سال زندگیم جهنم بوده !.از اون وقت به بعدعصبی شدم سه ساله اون خاطره نحس باهامه ولکنم نیس.حتی بعضی وقتافکرم تاخودکشی میره.اگه اعتقادم به اون دنیانبود تاالان نفس نمیکشیدم.میخوام ازشره این خاطره نحس راحت شم.میخوام حافظمو پاک کنم.امانمیدونم چ غلطی کنم.

سلام . من میخوام بخشی از خاطراتم که بسیار آزارم میدن و زندگیمو تحت الشعاع قراردادن و سلامت روانی به مخاطره انداختن رو پاک کنم . میخواستم بدونم این درمان در ایران هم وجود داره . ممنون میشم کمکم کنید.

سوالی برایم پیش آمده….
اگه ما از یک خاطره ای رنج می بریم و دائم درتلاش برای پاک کردن اون هستیم….ولی
وجود برخی افراد در کنارمون باعث می شود که باز هم به یاد بیاوریم که چرا به اینجا رسیدیم.
البته من به شخصه چیزی رو فهمیدم که باعث شد وضع روحیم خیلی بهتر بشه…..
باخودم فکر کردم :من یک واحد کامل ام….انسان های دیگه نمی تونن با کارهای اعصاب خورد کن خودشون منو تغییر بدن مگر اینکه من خودم بخوام این تغییرو بپذیرم…..

سلام در مورد پسرم میخواستم سوال کنم چطور میشود بعضی از خاطرات بدی که در گذشته براش اتفاق افتاده از بین برد و دوباره یه جوان شاد وخوشحال باشه خواهش میکنم کمک کنید الان دو سالی هست از خونه بیرون نمیرود فقط چند وقت یکبار بره بیرون یه ام بخوره یا برود آریشگاه

سلام یه سوال خیلی ضروری دارم که سرنوشتم به این سوال بنده وخیلی ذهنمو مشغول کرده
من یه دختر ۲۰ساله دارم که براثراستفاده یه نوع دارویی که نمیدونم اسمش چیه حافظه کوتاه مدت و بلند مدتشو ازدست داده وهیچ خاطره ای ازگذشته به یادنداره پزشکان میگن احتمالا یا دارو مخرب خیلی قوی بوده ویا یه نوع دارو گیاهیی ناشناخته بوده شمامیتونید اسم این نوع دارو روبگید که آیا حافظه اش برمیگرده
ردحال حاضرم چیزی تو حافظه اش نمیمونه

تورو خدا بگو کدوم دارو منم مصرف کنم

منم زندگیم تحت تاثیر افکار مزاحمی که شامل اضطراب وسواسی فکرهای منفی ترس اینکه هیچوقت خوب نشم قرار گرفته دیگه تحمل این افکار رو ندارم دوس دارم از شرش خلاص شم اگه امکانش هست منو راهنمایی کنید ممنون

سلام خسته نباشین ببخشین ی سری مشکلات بین دوستم ونامزدش پیش اومده دوستم میخواس بدونه داروی هس که بشه اتفاقات بدبین خود ونامزدشو ازفکرنامزدش پاک کنه؟

یه نفر اسم این دارو رو بگه بهم برای یکی از دوستان میخوام..
و یه چیز دیگه بدون تجویز پزشک هم میشه گرفت؟

سپاس از مطالب خوبتون

سلام زهرا هستم بیست ساله خیلی حاطره بد دااارم میخام ی دارویی معرفی کنین ک حافظم پاک شه کلاااا بدون تجویز،پزشکم داده شه

سلام وقت بخیر من۳۰ سال سن دارم و ۱۳ سال با کسی رابطه داشتم عمرم و تلف کرد بهم همه جور خیانت کرده چیکار کنم تا برای همیشه فراموشش کنم شدید احساس درد دارم ناامید از اسغفرالله وجود خدا شدم لطفا بهم کمک کنید

برو پیش روانپزشک براش تعریف کن …..امتحان کن این راهو
به روانشناسم سر بزن

مطلب جالبی بود ، یادمه چندین سال پیش همین مطلب رو نوشته بودین که فکر کنم ایندفعه یکم آپدیت هم شده

اگه اسم دارویی رو میدونید ک باعث میشه خاطرات بد رو فراموش کرد بگید لطفا خیلی مهمه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

کتاب‌های محبوب


کتاب مرگ در ونیز ، نوشته توماس مان‌

کتاب پاکسازی ذهن برای موفق‌شدن در زندگی – راهی بی‌نظیر برای از بین‌بردن ترس، اضطراب و افکار منفی – نوشته استیو اسکات ، بری داونپرت


کتاب اثر مرکب ، نوشته دارن هاردی، معرفی

کتاب هنر شفاف اندیشیدن – نوشته رولف دوبلی – ترجمه عادل فردوسی‌پور – معرفی

آدرس ایمیل خود را وارد کنید و در مرحله بعد یادتان نرود که حتما تأیید کنید:


عادت‌های بدی که مهارت‌های ارتباطی را محدود می‌کنند


نیروی اعتماد به‌ نفس چیست؟

فرسودگی عاطفی چیست و راه‌های پیشگیری از آن کدام‌ها هستند؟

چگونه با روحیه بهتر، دورکاری بهتر و مؤثرتری داشته باشیم؟


چگونه اعتماد‌به‌نفس پیدا کنیم؟

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

چطور حافظه خود را پاک کنیم
چطور حافظه خود را پاک کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *