چگونه عروق قلب را باز کنیم

 
helpkade
چگونه عروق قلب را باز کنیم
چگونه عروق قلب را باز کنیم

در کشور ما نیز همه ساله تعداد قابل توجهی از مردم دچار حمله قلبی می شوند. علت حمله قلبی ، گرفتگی عروق قلب است که به دلیل تشکیل پلاک در جداره داخلی رگ ها بوجود می آید. این امر موجب کاهش انتقال میزان خون و اکسیژن به نقاط بدن و از دست دادن عملکرد مناسب بخش هایی از بدن و آسیب اندام ها می شود. در این بخش از سلامت نمناک ، به ترکیبی فوق العاده و طبیعی که بدون دارو به جلوگیری از گرفتگی عروق کمک می کند و کلسترول را به سرعت کاهش می دهد ، اشاره کرده ایم و توضیحات قابل توجهی را نیز درباره این بیماری آورده ایم.

رگ ها ، خون را از قلب به سایر قسمت های بدن منتقل می کنند. رگ ها با یک لایه ی نازک از سلول ها به نام اندوتلیوم (لایه ی درون رگی) پوشیده شده اند که سبب می شوند خون راحت در آنها حرکت کند. هنگامی که اندوتلیوم آسیب ببیند ، کلسترول بد در دیواره تجمع می یابد. بدن برای پاکسازی این کلسترول، نوعی گلبول سفید خون را می فرستد اما این گلبول نیز گاهی در آنجا گیر می کند.

به تریج با جمع شدن کلسترول، ماکروفاژها، کلسیم و سایر مواد موجود در خون پلاک ها ساخته می شوند. گاهی اوقات پلاک، شریان را مسدود و جریان خون را در اطراف بدن مختل می کند و اینگونه احتمال تشکیل لخته های خون افزایش می یابد و فرد دچار عوارضی مانند سکته ی مغزی و حمله ی قلبی خواهد شد.

 

اگر شریان های کاروتید که خون را به مغز می رسانند ، دچار گرفتگی شوند فرد علائم متعددی را تجربه می کند، مثل:چگونه عروق قلب را باز کنیم

اگر عروق کرونر دچار گرفتگی شود ، علائم آن عبارتند از:

اگر شریان های کلیوی، که خون را به کلیه ها می رسانند، دچار انسداد (گرفتگی) شوند ممکن است فرد علائم زیر را تجربه کند:

کسانی که در معرض خطر ابتلا به آترواسکلروز هستند، برای تشخیص بیماری باید تحت آزمایش زیرقرار بگیرند :

آزمایش خون

در آزمایش خون ، مقدار قند، چربی و پروتئین در خون مشخص می شود. اگر میزان چربی و قند موجود در خون بالا باشد، فرد در معرض آترواسکلروز قرار دارد.

معاینه ی فیزیکی

پزشک می تواند با معاینه بیمار تشخیص دهد که او در معرض گرفتگی عروق قلب قرار دارد یا خیر. پزشک برای این کار با استفاده از یک استتوسکوپ (گوشی پزشکی) به صدای شریان ها گوش می دهد ، صدای غیرعادی نشانه این است که یک پلاک جلوی جریان خون را گرفته است یا یک ضربان بسیار ضعیف در زیر سطح شریانی که باریک شده است، وجود دارد.

وجود برجستگی ضربان دار در پشت زانو یا در ناحیه ی شکم نشان دهنده ی وجود آنوریسم است. زمان محدود شدن جریان خون زخم ها نیز ممکن است کاملا التیام نیابند.

سونوگرافی

چنانچه پیش از این هم در بخش سلامت نمناک گفتیم یک اسکنر سونوگرافی می تواند فشار خون قسمت های مشخصی از بدن را بررسی کند. تغییرات در فشار خون نشان دهنده این است که شریان ها در چه ناحیه ای دچار گرفتگی هستند.

سی تی اسکن

برای پیدا کردن شریان هایی که سخت و تنگ شده سی تی اسکن می تواند به کار رود.

برای پیشگیری از ایجاد آترواسکلروزکارهای زیر را انجام دهید :

چربی های اشباع شده که سطوح کلسترول بد را افزایش می دهند را مصرف نکنید و مواد غذایی سرشار از چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون؛ آووکادو؛گردو؛ماهی های چرب؛آجیل؛دانه ها را مصرف کنید.

برای کاهش وزن و پایین آوردن فشارخون ، ورزش کنید.

سیگار نکشید زیرا سیگار سبب افزایش فشار خون می شود.

عوامل افزایش دهنده خطرتصلب شرایین :

آیا هر نوع چربی باعث گرفتگی عروق می شود ؟

هر نوع چربی باعث گرفتگی عروق نمیشود بلکه تنها چربی هایی که حاوی لیپوپروتئین کم چگال (همان کلسترول بد) هستند و به دیواره سرخرگ آسیب می رسانند، سبب انسداد عروق میشوند. با تجمع چربی های زاید ، انعطاف پذیری سرخرگ کم و فضای رگ تنگ تر در نتیجه جریان خون کاهش می یابد.

چربیهای زائد چگونه وارد جریان خون میشوند ؟

اگر ما همیشه از روغنهای نباتی (مایع و جامد ) صنعتی و غیر اورگانیک اسفاده نماییم این چربیهای زائد آسیب رسان وارد خون می شوند و چربی { بد } خون افزایش یافته عروق قلب دچار گرفتگی می شود.

وزن خود را کنترل کنید.

فعالیت بدنی مناسب داشته باشید.

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و مواد غذایی سرشار از فیبر بخورید.

چربی های اشباع شده، سدیم و الکل را کمتر مصرف نمایید.

داروهای ضدپلاکت که از تجمع پلاک یا ایجاد لخته های خون جلوگیری می کنند ، طبق نظر پزشک مصرف کنید.

پزشک ممکن است برای کاهش کلسترول استاتین ها را تجویز کند.

بازدارنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین نیز فشارخون را کاهش می دهند.

روش های جراحی مانند آنژیوپلاستی یا پیوند بای پس عروق کرونر (CABG) نیز به درمان این بیماری کمک می کند.

در طب سنتی با استفاده از خواص بعضی گیاهان می توان بیماری تصلب شرایین را درمان نمود.چگونه عروق قلب را باز کنیم

آنژیو و بالن ، عمل استنت (فنر ) گذاری و عمل قلب باز از روش های درمان در طب نوین هستند.

شربت ترکیب سیر و لیمو یکی از بهترین اشکال دارویی در طب سنتی برای درمان گرفتگی عروق قلبی است و به باز شدن عروق کرونر قلبی کمک می کند و از سکته قلبی و مغزی جلوگیری می کند. مصرف این ترکیب فشارخون و چربی کلسترول خون را کاهش می دهد.

طبع سیر گرم و خشک است ، سیر ملطف یا رقیق کننده خون است و فشار خون و چربی خون را تنظیم می کند.

برای تهیه این شربت که به آن شربت ثومیسل (Thomisel) می گویند ، 5 عدد لیموترش را با پوست پس از جدا کردن هسته هایش و 30 عدد حبه سیر بدون پوست را درون دستگاه مخلوط کن یا میکسر بریزید تا له شود سپس آن را به همراه 1 لیتر آب بجوشانید. زمانی که یک جوش خورد(فقط یک بار)، آن را از روی حرارت بردارید و پس از سرد شدن، معجون آماده شده را از صافی عبور دهید و آن را درون شیشه بریزید و داخل یخچال قرار دهید.

مصرف این معجون روزانه بعد از هر وعده غذایی به مقدار 30 سی سی(نصف استکان) به مدت 40 روز به درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کند.

گرفتگی عروق و رگهای بدن به دلیل تغییر شدت جریان خون و افزایش میزان کلسترول و.. ایجاد می شود. تشخیص و درمان به موقع مسدود شدن عروق قلب در پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی از اهمیت خاصی برخوردار است. در روشهای پیشنهادی در رابطه با درمان گرفتگی رگ قلب در این مطلب قصد داریم بهترین های طب سنتی را به شما معرفی کنیم.

گیاهان دارویی و ادویه های پرخاصیت با ترکیباتی فوق العاده برای درمان گرفتگی عروق قلب به معجون های جادویی معروف هستند. معجون گرفتگی رگ قلب و درمان مسدود شدن عروق قلبی.

سیر یکی از بهترین درمان های طبیعی برای شریان های مسدود شده است. سیر با افزایش قدرت ارتجاعی رگها از گرفتگی آن جلوگیری می کند.با توجه به مطالعه در سال 2007 انجام شده در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام ، سیر می تواند تا 72 درصد بیشتر از دارو موجب استراحت و عملکرد روان رگها شود. علاوه بر این ، سیر سطح کلسترول بد را کاهش می دهد و خطر ابتلا به حملات قلبی یا سکته را کاهش می دهد.

3 حبه سیر را داخل یک فنجان شیر بجوشانید. اجازه دهید تا شربت به خوبی خنک شود و قبل از خواب بنوشید. مصرف روزانه این معجون برای رفع و درمان گرفتگی رگها بسیار موثر است.

چگونه عروق قلب را باز کنیم

کاپسیسین موجود در فلفل از تجمه LDL یا کلسترول بد خون در رگها جلوگیری می کند.

این ماده غذای با کاهش سطح کلسترول بد در خون، که یکی از دلایل اصلی شریانهای مسدود شده را کاهش می دهد. همچنین بهبود گردش خون و خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد.

1/2 قاشق چایخوری فلفل قرمز را داخل یک فنجان آب گرم حل کنید و تا چند هفته روزی 2 بار از این معجون بنوشید.

زردچوبه ادویه ای که بارها و بارها از ان برای درمان یاد کرده ایم در اینجا نقش درمانی برای رفع گرفتگی رگها را ایفا می کند.کورکومین، جزء اصلی از زردچوبه، دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که از لخته شدن خون جلوگیری می کند و برای سلامت قلب بسیار مفید است.علاوه بر این، عصاره زردچوبه می تواند سطح لیپوپروتئین با چگالی کم ( LDL)، و یا کلسترول “بد” کاهش داده و خطر سکته قلبی را تا حد قابل توجهی از بین ببرد.

با اضافه کردن 1 قاشق چای خوری پودر زردچوبه و کمی عسل به یک لیوان شیر گرم معجونی بسازید و با نوشیدن روزانه 1 یا 2 بار مشکل گرفتگی رگ را درمان کنید.

همچنین می توانید با استفاده از زردچوبه و زنجبیل در طبخ غذا از گرفتگی رگها جلوگیری کنید.

لیمو سرشار از ویتامین C، یک آنتی اکسیدان قوی است که با بهبود فشار خون منجر به کاهش التهابات عروق می شود. لیمو با کاهش کلسترول خون از گرفتگی عروق جلوگیری می کند.

آب 1 عد لیموی متوسط را با کمی عسل و پورد فلفل سیاه در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و روزانه 1 الی 2 بار از این معجون بنوشید.

 

زنجبیل یکی دیگر از درمان موثر برای شریانهای مسدود شده است. ترکیبات فوق العاده موجود در زنجبیل مانع از ایجاد و افزایش کلسترول LDL و گرفتگی عروق بدن به خصوص گرفتگی رگهای قلب می شود.

خوردن یک قطعه کوچک از زنجبیل خام با معده خالی روزانه و یا کپسول زنجبیل پس از مشورت با دکتر خود توصیه می شود. 

1 قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و اجازه دهید تا 5 دقیقه به حالت دم کشیدن چای باقی بماند. این چای را 2 تا 3 فنجان در روز بنوشید تا رگهای گرفته بدنتان باز شود.

 شما همچنین می توانید دانه شنبلیله را برای درمان شریانهای مسدود شده استفاده کنید. این دانه ها حاوی ساپونین است که می تواند با کاهش سطح کلسترول LDL از عروق گرفتگی کمک کند. علاوه بر این، وجود مقدار زیادی فیبر در دانه شنبلیله نقش کلیدی در کاهش سطح کلسترول بد ایفا می کند.

1 قاشق چایخوری تخم شنبلیله را یک شب خیس کنید و صبح روز بعد دانه های خیس خورده را با کمی آب مخلوط کرده و ناشتا میل کنید.

گل گاو زبان

برای باز شدن رگ های قلب داروهای گیاهی بسیار موثر هستند. شما می توانید برای این منظور 15 گرم گل گاوزبان و 15 گرم بادرنجبویه را در یک لیتر آب، بجوشانید و آن را از صافی عبور دهید. به این محلول یک لیوان عرق بیدمشک و گلاب و چند پر زعفران کوبیده اضافه کنید و با 250گرم عسل مخلوط نمایید و روزانه سه استکان از آن را میل کنید.

عسل

عسل علاوه بر خواص فراوانی که برای درمان بیماری ها دارد تنگی عروق و تقویت قلب بسیار مفید است. برای باز شدن رگ های قلب بهتر است 30 گرم عسل در سه ماه مصرف کنید.

اسفناج

اسفناج دارای فیبر، آهن، فولیک اسید و پتاسیم است که سبب افزایش سلامت قلب و تنظیم فشارخون می شود. با خوردن این سبزی ارزان و زودپز به سلامت قلب و عروق خود کمک کنید.

روغن نارگیل

اگرچه بیشتر افراد تصور می کنند که باید از چربی های اشباع شده گریزان باشند، اما این چربی ها برای یک زندگی سالم لازمند. روغن نارگیل یکی از بهترین چربی های اشباع شده است زیرا باعث افزایش سلامت عروق قلبی می شود.

چای سبز

چای سبزمنبع یک عنصر شیمیایی گیاهی به نام کاتچین است که سبب کاهش کلسترول می شود و به تقویت قلب و عروق و باز شدن رگ های قلب کمک می کند. برای تقویت قلب و عروق خود در روز دو فنجان چای سبز بنوشید.

قهوه

نوشیدن یک فنجان قهوه در روز سبب می شود ابتلا به بیماری های قلبی کاهش یابد. همچنین نوشیدن قهوه سبب می شود رگ های قلب باز شده و آرامشی خاطری به دست آوریم که برای قلب و عروق مفید است.

کلم بروکلی

بروکلی به دلیل وجود ویتامین K در آن برای سلامت قلب مفید است و از سفت و سخت شدن رگ های قلب جلوگیری می کند.

با دارچین گرفتگی عروق را باز کنید

دارچین خواص فراوانی برای سلامت بدن دارد. مصرف روزانه 5 گرم دارچین سبب کاهش کلسترول بد شده و از انسداد رگ های قلب جلوگیری می کند.چگونه عروق قلب را باز کنیم

بادام

مصرف بادام به دلیل وجود چربی های مفید، ویتامین، پروتئین و فیبردر آن برای قلب مفید است و موجب سلامت رگ ها وعروق قلبی و دستگاه گردش خون می شود.

هندوانه

هندوانه آمینواسیدی به نام سیترولین دارد که فشارخون و التهاب رگها و عروق را کاهش می دهد و با تولید اکسیدنیتریک سبب افزایش سلامت قلب وعروق می شود.

شاهی

تره تیزک یا شاهی یکی از گیاهان خودروی بهاری است که به صورت خام به عنوان سبزی و به شکل سالاد و یا غذاهای مختلف مصرف می شود و بازکننده عروق به خصوص عروق قلب می باشد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ گرفتگی عروق و رگ‌های بدن به‌دلیل تغییر شدت جریان خون و افزایش میزان کلسترول و… ایجاد می‌شود؛ تشخیص و درمان به‌موقع مسدود شدن عروق قلب در پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی از اهمیت خاصی برخوردار است.

معمولاً یکی از روش‌های مرسوم برای باز کردن عروق قلب، انجام عمل جراحی قلب باز است که البته درمان قطعی محسوب نمی‌شود چرا که پس از عمل احتمال ابتلای دوباره بیمار به گرفتگی عروق وجود دارد؛ در روش‌های پیشنهادی در رابطه با درمان گرفتگی رگ قلب در این مطلب قصد داریم یکی از نسخه‌های طب سنتی برای این بیماری را به شما معرفی کنیم.

نحوه تهیه معجون طبیعی مفید برای گرفتگی عروق

تعداد 30 حبه سیر را پوست گرفته همراه با 5 عدد لیموترش (شیرازی) با پوست که قبلا هسته‌های آن را گرفته‌اید‌، در همزن (‌میکسر) بریزید؛ پس از آن همه‌ محتویات له‌شده در میکسر را با یک لیتر آب مخلوط کرده و بجوشانید (نکته‌ مهم اینکه فقط و فقط‌، یک بار جوش بخورد)، سپس اجازه دهید مخلوط سرد شود، آن را از صافی رد کرده و محتویات را داخل یک شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

روش مصرف

چگونه عروق قلب را باز کنیم

روزانه نصف استکان معادل 30CC‌ به‌اختیار خودتان، قبل یا بعد از غذاهای اصلی، میل کنید؛ پس از سپری شدن 3 هفته از مصرف این معجون طبیعی‌، احساس جوانی و شادابی در تمام وجود و بدنتان قابل لمس است؛ بخش زیادی از گرفتگی‌های رگ‌های بدن و سایر عوارض آنها به‌عنوان مثال دید کم و سنگینی گوش به حالت عادی خود باز خواهد گشت.

خواص شربت

نیروهای شفا‌بخش سیر و لیموترش، کاملاً خود را پس از مصرف این مایع‌، نشان می‌دهند؛ افرادی که مبتلا به کلسترول بد (LDL) بوده و رگ‌های آنها رسوب‌گرفتگی دارد یا اینکه مشکل چربی خون دارند، می‌توانند شبها بدون پریشانی خاطر خواب راحت و آسوده‌ای داشته باشند، به فعالیت‌های بدنی و ورزش پرداخته زیرا انسداد رگ‌های آنها، کاهش زیادی خواهد داشت همچنین مصرف این عصاره برای کسانی که سایش دندان (دندان‌کروچه) داشته یا جرم دندان دارند نیز مفید است.

انتهای پیام/*

باز کردن رگهای بسته شده قلب، کاری است نه چندان سخت که در جای خود و در مقاله ای مستقل و مفصل به آن خوهیم پرداخت.

به گزارش مشرق، باز کردن رگهای بسته شده قلب، کاری است نه چندان سخت که در جای خود و در مقاله ای مستقل و مفصل به آن خوهیم پرداخت امّا برای خالی نبودن عریضه، این نسخه را که این روزها در بین بیماران قلبی، شهرتی به هم زده است را برایتان آورده ام. این نسخه بنا بر نقل مشهور در فضای مجازی، بر اساس توصیه متخصّصان «دانشکده پزشکی ارلانگن» آلمان نگاشته شده است؛ اگرچه در صحت این انتساب شک و شبهه هایی وجود دارد امّا به تجربه، آن را نسخه ای کارساز و موثّر یافته ام؛ اگرچه اعتقاد شخصی من این است که برای این بیماران نباید به این تک نسخه یا نسخه های مشابه اکتفا کرد و ضرورت دارد که دوره های درمانی کاملی برایشان انجام شود.

1 – روش تهیه

هسته 5 عدد لیموترش بزرگ یا ۱۵ عدد لیموترش کوچک را خارج کنید ولی پوست آنها را نگیرید. سپس آنها را با 30 حبه سیر متوسط پوست گرفته در مخلوط کن بریزید. پس از آن که همه محتویات در مخلوط کن له شد؛ آنها را با یک لیتر آب (5 لیوان معمولی) روی شعله کم بگذارید تا جوش بیاید. با اولین جوش، شعله را خاموش کرده؛ آن را از صافی رد کنید. مخلوط صاف شده را داخل یک ظرف شیشه ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

چگونه عروق قلب را باز کنیم

2- روش مصرف

 روزانه دو بار و هر بار نصف استکان کوچک از عصاره را، قبل یا بعد از غذاهای اصلی(ناهار و شام)، میل نمایید. اگر مشکل معده ندارید قبل از ناهار و شام وگرنه بعد از آنها مصرف کنید.

پس از سپری شدن سه هفته از مصرف مداوم این عصاره طبیعی، احساس جوانی و شادابی را در بدنتان لمس خواهید کرد و به تدریج، گرفتگی های رگ های بدن و همچنین عوارض آنها(مثل کاهش دید و سنگینی گوش) مسیر بهبودی را خواهند پیمود.

به یاد داشته باشید ؛ بعد از مصرف یک دوره سه هفته ای، یک هفته مصرف دارو را قطع کرده؛ سپس دومین دوره مصرف سه هفته ای را اجرا کنید. به این ترتیب یک دوره درمانی، کامل خواهد شد. 

 3 – بوی سیر

  بوی سیری که با خوردن این عصاره از دهان شما استشمام خواهد شد؛ آن قدر خفیف است که کسی متوجّه آن نخواهد شد؛ لذا بدون نگرانی از این بابت، دارو را مصرف نمایید.

4 – سایر خواصّ

  مصرف این عصاره، علاوه بر باز کردن گرفتگی های عروقی، چربی خون را کنترل می کند؛ جرم دندان را کاهش می دهد؛ و برای کسانی که سایش دندان ( دندان قروچه ) دارند هم، مفید است. مصرف این دارو به مبتلایان به فشار خون و کبد چرب هم توصیه می شود.

تذکّرات  

1- برای اینکه پوست سیر را راحت تر بکنید، آن را در آب خیس کنید.

2- در بسیاری از پایگاه ها و نیز منبع اصلی این مقاله، بر مصرف روزی یک بار این عصاره تاکید شده است اما تجربه بنده مصرف روزی دو بار را به ویژه دربیماران دچار گرفتگی های شدید عروقی مفیدتر می داند. کسانی که مشکلات خفیفی دارند یا به عنوان یک اقدام پیشگیرانه به این درمان اقدام می کنند بهتر است همان روزی یک بار دارو را مصرف کنند.

3- دوره درمان با همان دو دوره سه هفته ای و استراحت یک هفته ای بین آن تکمیل می شود. پیشنهاد می کنیم این روش درمانی ارزان و موثر را سالی یک بار تکرار کنید.

4- ادامه طولانی تر این درمان باید با نظر پزشک مجرّب طب سنتی صورت گیرد چراکه این دارو از دسته داروهای دارای درجه قدرت بالا(سه از چهار) محسوب می شود. ادامه بدون بی دلیل این دارو می تواند آسیب هایی را به عروق وارد کند. اگرچه با توجه به شیوع بسیار بالای رسوبات عروقی در بین مردم، این خطر چندان زیاد نیست اما به هرحال مشورت با پزشک مجرب ضروری است.

5- مصرف همزمان این عصاره با داروهای قلبی یا سایر داروهای شیمیایی بلامانع است.

6- این عصاره معمولا عارضه خاصی ایجاد نمی کند. فقط:

– بیمارانی که مشکلات معدی یا گوارشی دارند ممکن است نتوانند آن را تحمّل کنند. البته این مساله از قبل قابل پیش بینی دقیق نیست و بعد از مصرف معلوم می شود. در صورت بروز مشکل، اگر  مشکل شدید است دارو را قطع کنید وگرنه دارو را با کمی عرق آویشن یا بابونه مصرف کنید.

– در بیماران دیابتی ممکن است اندکی قند خون را افزایش دهد که جای نگرانی نیست.

– در برخی بیماران ممکن است مصرف عصاره باعث کاهش فشار خون و حالت هایی از جمله سرگیجه شود که می توان با مصرف کمی عسل یا خرما آن را کنترل کرد.

– چنان که گفتیم استفاده طولانی و بدون ضرورت این دارو ممکن است آسیب هایی به بافت داخلی عروق بزند.

7- همان طور که گفته شد این عصاره تقریبا برای همه افراد حتّی کسانی که مشکل طبّی خاصی ندارند هم قابل استفاده است.چگونه عروق قلب را باز کنیم

8- این عصاره، در درمان انواع گرفتگی های عروقی در نقاط مختلف بدن و به ویژه قلب موثر است. گرفتگی های خفیف عروق کرونر قلب، در صورت مصرف عصاره روند بهبودی را خواهند پیمود. در بیماری های شدیدتر و ازجمله گرفتگی های با درصد بالای عروق قلبی، اگرچه مصرف این عصاره باز هم خیلی خوب است امّا جای مراجعه به پزشک حاذق را نمی گیرد.

منبع: طب شیعه

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

Dr Fariba Hendesi –

امروزه گرفتگی رگ قلب در افراد مسن به ویژه افراد بالای 50 سال به وفور دیده می شود. علائم، علل و راه های درمان آن سعی شده است که به طور کامل در این مقاله آورده شود.

فهرست موضوعات

گرفتگی رگ قلب بیماریی است که به مرور زمان و با بالا رفتن سن در تمام رگ‌های بدن رسوب تشکیل می‌شود که اصطلاحا به آن آترواسکلروز میگویند، این مسئله باعث محدود شدن خون ورودی به قلب و کاهش اکسیژن خون می شود کم کم گرفتگی رگ ها باعث می شود رگ های ظریفی برای رساندن خون به قلب ایجاد شوند. اما در صورت ایجاد استرس، این رگها نمی توانند خون غنی از اکسیژن به ماهیچه های قلب برسانند

زمانی که رگ‌های اصلی قلب از فعالیت باز ایستند یا قلب فعالیت خود را در رگهای اصلی از دست می‌دهد گرفتگی قلب یا همان گرفتگی رگ قلب بروز میکند  و این موضوع منجر به سکته قلبی می‌ شود. در واقع سکته نتیجه‌ی بسته شدن یا گرفتگی رگ قلب به طور ناگهانی است. غالبا افراد تا زمانی که دچار یک عارضه اورژانسی همانند حمله قلبی یا سکته مغزی نشوند اطلاعی از ابتلا به بیماری گرفتگی رگ قلب در وجود خود ندارند.چگونه عروق قلب را باز کنیم

برای تشخیص عارضه گرفتگی رگ قلب معمولا از تست ورزش استفاده می‌شود. در صورت وجود علائم غیراختصاصی از روش‌های دیگری همچون آنژیوگرافی(عكس برداری‌ از رگ‌ها با اشعه‌ ایكس‌ به‌ كمک‌ تزريق‌ ماده‌ حاجب‌ به درون‌ آن‌ها)، سیتی اسکن یا اسکن ایزوتوپ استفاده می‌شود.

نارسایی قلبی می تواند مداوم باشد (مزمن)، یا ممکن است وضعیت شما به طور ناگهانی (حاد) شود.

علائم و نشانه های نارسایی قلبی و گرفتگی رگ قلب معمولا با علائم و نشانه های زیر رویت می شود:

1- احساس درد در ناحیه چپ قفسه صدری سینه در فعالیت های معمول روزانه

2- احساس نفس تنگی

3- احساس درد در کتف چپ و شانه چپ و دست چپ و سمت چپ گردن

4- با شروع درد ممکن است این درد به بازو، دست چپ و بعضا به فک شما انتشار یابد.

5- تنگی نفس (تنگی نفس) هنگام ورزش یا هنگام دراز کشیدن

6- خستگی و ضعف

7- تورم (ورم) در پاها، مچ پا و پا

8- ضربان قلب سریع یا نامنظم

9- کاهش توانایی ورزش

10- سرفه مداوم یا خس خس کردن با خلط سفید و صورتی رنگ

11- نیاز به ادرار شبانه

12- تورم شکم (آسیت)

13- افزایش وزن بسیار سریع از احتباس مایعات

14- عدم اشتها و حالت تهوع

15- مشکل در تمرکز یا کاهش هوشیاری

16- ناگهانی، تنگی شدید نفس و سرفه کردن مخاط صورتی و خمی

17- درد سینه اگر نارسایی قلبی شما در اثر حمله قلبی ایجاد شود.

از خوردن غذاهای فراوری شده اجتناب کنید و رژیم غذایی کم نمک، کم قند و کم چربی داشته باشید. اگر دیابت دارید سعی کنید مقدار قندتان تحت کنترل باشد. به طور منظم ورزش کنید اگر سیگار می کشید ترک کنید. غیر از این راه های فوق عمل جراحی هم توسط یرخی از پزشکان توصیه می شود.

عمل های رایج برای درمان گرفتگی رگ های قلب شامل آنژیو پلاستی با بالون و قراردادن استنت و جراحی بای پس رگ های گرفته شده  است که البته تمام این راه ها خون ورودی به قلب را افزایش می دهند اما بیماری گرفتگی رگ های قلبی را درمان نمی کنند. بنابراین باید راهی برای کاهش احتمال سکته قلبی پیدا کنید

– سیگار کشیدن

– بالا بودن فشارخون

– سابقه خانوادگی بیماری سرخرگهای قلب، دیابت، فشار خون بالا، یا آترواسکلروز

– تغذیه نامناسب، خصوصاً وجود چربی زیاد در رژیم غذایی

– سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی

– ورزش نکردن

– شخصیت تهاجمی یا ناشکیبا و استرسی و مظطرب

– اضافه وزن

– استفاده مداوم از روغنهای نباتی مایع و جامد که چربیهای مضر در بدن تولید کرده و باعث گرفتگی رگ ها می شوند.

– مصرف نکردن روغنهای طبیعی مانند روغن گاوی، روغن زیتون و مواد طبیعی

– استفاده از شیرینی جات، خوراکی ها و مواد غیر طبیعی مانند پیتزا، شیرینی، شکلات و …چگونه عروق قلب را باز کنیم

– افزایش کلسترول یا LDL (لیپوپروتیئن با چگالی کم ـ کلسترول بد) و یا کاهش HDL (لیپوپروتئین با چگالی زیاد ـ کلسترول خوب) در خون

در صورتي كه درد شديد در قفسه سينه با علائمي همچون تعريق سرد، تهوع و استفراغ در فردی که گرفتگی در او ایجاد شده همراه باشد و يا به لحاظ زمانی حدودا و یا  بيشتر از 30 دقيقه این درد  طول بکشد با توجه به احتمال بروز حمله قلبی حتما سریعا به اورژانس باید مراجعه شود.

مطالعات نشان می دهد در افرادی که بالای پنجاه سال هستند و در معرض بیماری قلبی هستند، مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین مانع از سکته قلبی می شود. بر همین اساس هم در مراجعه به اورژانس پزشک متخصص قلب، در برخی موارد؛ اگر بیمار زود آرام نشود آسپرین را توصیه میکند که بیمار بجود تا از لخته شدن خون و گرفتگی رگ، جلوگیری شود.

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران

کلینیک فشار خون

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

مطلب قبلی

روز جهانی فشار خون چه روزیست؟

مطلب بعدی

درد قفسه سینه یا سوزش معده؟

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

سلام عزیزم باید فشاراتونو ببینیم با هولتر مانیتور فشار 24 ساعته و داروی مناسب تجویز شود

سلام عزیزم شما یک آزمایش خون بدین ببینیم اوبل کم خون نباشین وضعیت تیروییدتون بررسی کنیم 

سلام پوزش بابت تاخیر در پاسخگویی به علت مشغله زیاد

یکم شرح حاتون پیچیده هست ولی به نظر بنده با توجه به فعالیت بدن سازی میتونه توجیح شه درد هاتون با درد های اسکلتی عصلانی ولی اگر تداوم پیدا کرد میتونی برای اطمینان خاط اکو قلبی شوین

سلام

آزمایش چک آپ کامل باید بدین

سلام

بله خیلی باید مراقب سلامتشون باشین تنگی عروقشون خیلی شدید بوده ه نشان از آسیب پذیری بالای عروقی ایشان است

سلام 

میتونین تست ورزش انجام بدین

سلام عزیزم نگران نباشین چیزی نیست

سلام

سنتون را در شرح حالتون قید کنین

بله میتونه مربوط به بیماری عروق قلبتون باشد

راه های درمان بیماری ایسکمیک قلبی

علت درد قفسه سینه و پشت با هم

علت تپش قلب در نوجوانان

نارسایی عروق قلبی و دارو های درمان آن

– عضو انجمن قلب امريكا

– موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

– عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

– عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

– بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

– سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

پستهای اخیر

درد قلب چگونه است؟ قلب درد عصبی

مصاحبه با متخصص قلب و عروق ،دکتر فریبا هندسی

نوار قلب چیست؟

درد قفسه سینه یا سوزش معده؟

آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

مطالب اخیر

قرص دافلون برای درمان بیماری واریس

راه های درمان بیماری ایسکمیک قلبی

برای افزایش فشار خون پایین چی بخوریم؟

عمل واریس پا یا استریپینگ چیست؟

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

خانه » مقالات » بیماری قلبی و عروقی » چرا رگ قلب می گیرد؟ درمان گرفتگی عروق چیست؟

گرفتگی عروق (به انگلیسی atherosclerosis که در نوشتار های علمی قدیمی تر تصلب شریان نامیده می شود) یکی از مهمترین دلایل نارسایی ارگان ها و عامل اصلی سکته های قلبی و مغزی است. بیش از 20 درصد ایرانیان در طول عمر خود این آترواسکلروز را به صورت خفیف یا شدید در طول زندگی خود تجربه می کنند. در ادامه به نشانه های گرفتگی رگ قلبی و درمان های دارویی و پزشکی تصلب شرایین می پردازیم

گرفتگی عروق زمانی رخ می دهد که رگ های خونی حاوی اکسیژن و مواد مغذی که از قلب به سمت دیگر شریان های خونی در جریان هستند ضخیم و سفت شوند. معمولا در نتیجه این اتفاق شاهد محدود شدن جریان خون به ارگان ها و بافت های مختلف بدن می شویم.

شریان های خونی سالم بدن انعطاف پذیر بوده و خاصیت ارتجاعی خوبی دارند اما با گذر زمان دیواره های آن ها سخت شده و مشکل سفتی شریان ها ایجاد می شود.

تصلب شرایین یک نوع خاص از همین مشکلات است اما ممکن است این نام ها گاهی اوقات به جای هم استفاده شوند. چگونه عروق قلب را باز کنیم

مواد انباشته شده ممکن است متلاشی شده و در نتیجه آن، لخته های خونی شکل می گیرند. با این که گرفتگی عروق به طور معمول به عنوان یک بیماری قلبی در نظر گرفته می شود، ممکن است شریان های خونی را در هر ناحیه ای دچار مشکل کند. تصلب شرایین را می توان درمان کرده و همچنین از آن پیشگیری کرد. 

با شناخت فاکتور های خطر گرفتگی قلب می توان قبل از آنژیوگرافی از عدم گرفتگی عروق کرونر قلب مطمئن شد.

گرفتگی رگ به مرور و آرام آرام شکل می گیرد. گرفتگی عروق خفیف معمولا علائم خاصی همراه خود ندارد.

معمولا تا زمانی که شریان خونی بسیار تنگ نشده و بسته نشود علائمی را متوجه نخواهید شد. پس از بسته شدن شریان ها ، جریان خون کافی به سمت بافت و ارگان های بدن وجود نخواهد داشت.

گاهی اوقات یک لخته خون می تواند به شکل کامل جریان خون را مسدود کند و یا از دیواره شریان خونی جدا شده و منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

اگر مشکل تصلب شرایین بدتر شود، ممکن است مشکلات جدی و خاصی از قبیل بیماری های قلبی عروقی به سراغ فرد بیایند. معمولا تا ایجاد شدن این دسته از بیماری های قلبی، علائم خاصی را تجربه نخواهید کرد.

تصلب شرایین عامل انواع بیماری های قلبی و عروقی:

شریان های اصلی حامل خون به سمت قلب ( عروق کرونری ) در این حالت به وسیله پلاک ها مسدود می شوند

 در این بیماری، فرد دوره های کوتاهی از حس سفتی و سنگینی قفسه سینه و درد آن را به دلیل بیماری های قلبی تجربه می کند که به حمله قلبی منجر خواهد شد.

در زمان حمله قلبی، خون به قلب نمی رسد. در این شرایط منبع تامین خون به قلب شما مسدود شده و درد قفسه سینه به سراغتان خواهد آمد که در نتیجه آن علائمی همچون سرگیجه و تنگی نفس پدیدار می شوند.

این بیماری که در میان مردم به سکته ناقص معروف است، علادمی مشابه حمله قلبی را در فرد به وجود می آورد. در این شرایط علائم موقتی سکته را تجربه خواهید کرد.

در این شرایط جریان تامین خون به پاها مسدود می شود و در نتیجه حین راه رفتن با درد مواجه خواهید شد.

هنوز دلیل و نحوه مسدود شدن شریان های خونی مشخص نیست. یعنی عملکرد بیماری واضح است، اما چرا در نواحی مختلف بدن، توده های چربی، کلسترول و مواد درگیر در جداره عروق رسوب می کنند و به مرور زمان رگ را مسدود می کنند، پرسشی است که هنوز تحقیقات جواب قطعی به آن نداده اند.

گرفتگی رگ ممکن است برای هر کسی به وجود بیاید. با این حال تحقیقات مختلفی نشان داده اند، موارد زیر می توانند ریسک بروز تصلب شرایین را بالا ببرند:

در مورد برخی از این فاکتور ها نمی توان راه چاره ای پیدا کرد اما حل برخی مشکلات مثل رژیم غذایی نا سالم یا کمبود تحرک بدنی و ورزش در ریسک بروز بیماری های قلبی و گرفتگی عروق قلب کارساز است.

گرفتگی و تنگی عروق معمولا افرادی در سنین بالا را تحت تاثیر قرار می دهد اما این احتمال وجود دارد در دوره بلوغ پدیدار شود. در داخل شریان خونی ، گروه هایی از سلول های خونی سفید بر روی دیواره ظاهر می شوند.

معمولا تا زمانی که بخشی از مواد انباشته شده ( پلاک ها ) از دیواره جدا نشده یا جریان خون محدود نشود خبری از علائم در فرد نیست. ممکن است این اتفاق تا چند سال رخ ندهد. علائم تصلب شرایین به شریان های خونی مورد نظر بستگی دارند.

شریان های کاروتید مسئول رساندن خون به مغز هستند. محدودیت در رسیدن خون به مغز می تواند منجر به بروز سکته شود. علائم مربوط به سکته ممکن است به شکل ناگهانی ظاهر شده و از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

اگر فردی نشانه های سکته را داشته باشد باید به سرعت به پزشک مراجعه نماید.

عروق کرونری مسئول رساندن خون به قلب هستند. زمانی که این پروسه با اختلال مواجه شود ممکن است مشکل آنژین یا حمله قبلی رخ دهد. در این شرایط فرد ممکن است علائم ریز را تجربه نماید:

این عروق مسئول رساندن خون به کلیه ها در بدن هستند و اگر جریان خون محدود شود ، بیماری مزمن کلیوی به وجود خواهد آمد. در چنین شرایطی افراد ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

این شریان ها خون را به سمت دست ها و پا ها و ناحیه باسن می رسانند و اگر گردش خون در این ناحیه مناسب و کافی نباشد فرد ممکن است با مشکل بی حسی و درد در اندام خود مواجه شود. در موارد جدی تر، مرگ بافت ها و یا گانگرن از جمله احتمالات هستند.

بیماری شریان های محیطی ریسک بروز سکته و حمله های قلبی را نیز افزایش می دهد.

انباشته شدن پلاک و سفت شدن عروق و شریان های خونی منجر به محدود شدن جریان خون در آن ها شده و در نتیجه ارگان های بدن و بافت ها نمی توانند خون حاوی اکسیژن کافی را جهت کارکرد خود دریافت کنند. موارد زیر از جمله علل رایج سفت شدن شریان های خونی هستند:

کلسترول یک ماده زرد رنگ و شبیه به وکس است که به شکل طبیعی در بدن شما و غذاهایی که مصرف می کنید پیدا می شود.

اگر سطح کلسترول در خون شما بیش از حد بالا برود، ممکن است شریان های خونی بسته شوند. در نتیجه پلاک های سفت و سختی ایجاد شده و گردش خون به سمت قلب و دیگر ارگان های بدن متوقف خواهد شد.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب بسیار مهم است. اتحادیه قلب آمریکا ( AHA ) پیشهاد می کند الگوی غذایی زیر را دنبال کنید:

 

با بالا رفتن سن، میزان فعالیت قلب و رگ های خونی در پمپاژ خون کافی به نواحی مختلف بدن بیشتر می شود. شریان های خونی شما ممکن است تضعیف شده و قابلیت ارتجاعی خود را از دست دهند و در نتیجه احتمال انباشته شدن مواد و پلاک ها در آن ها افزایش می یابد.

در صورت داشتن علائم این مشکل عروقی، پزشک معالج یک معاینه فیزیکی را انجام خواهد داد. وی در این آزمایش موارد زیر را بررسی می کند:

ممکن است یک متخصص قلب و عروق بخواهد به ریتم ضربان قلب شما گوش کند تا در صورت وجود هرگونه صدای غیر عادی متوجه آن شود.

آن ها در این زمینه به دنبال یک صدای وُش مانند هستند که نشان دهنده بسته بودن یک شریان خونی در بدن است. اگر پزشکان به تصلب شرایین در بدن شما مشکوک شوند ممکن است آزمایش های بیشتری را تجویز نمایند.

از جمله این آزمایش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان تصلب شرایین ممکن است شامل ایجاد تغییرات مناسب برای قلب در سبک زندگی، دارو ها و پروسه های درمانی پزشکی یا عمل جراحی باشد. اهداف درمان گرفتگی رگ های قلبی شامل موارد زیر می شود:

در صورت داشتن مشکل تصلب شرایین ممکن است پزشک شما پیشنهاد دهد تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید که برای قلب مناسب باشند.چگونه عروق قلب را باز کنیم

از جمله این تغییرات می توان به تغذیه مناسب برای قلب، رسیدن به وزن مناسب و سالم، مدیریت استرس، داشتن فعالیت بدنی و ترک اعتیاد اشاره کرد.

گاهی اوقات ایجاد تغییرات در سبک زندگی به تنهایی نمی تواند برای کنترل سطح کلسترول خون کافی باشد. به عنوان مثال ممکن است برای درمان گرفتگی عروق به دارو های استاتین به جهت کاهش کلسترول نیاز داشته باشید.

با کاهش سطح کلسترول خون می توانید ریسک بروز حمله قلبی یا سکته را کاهش دهید. پزشکان معمولا استاتین را برای افرادی که مشکلات زیر را دارند تجویز می کنند:

پزشکان معمولا در مورد شروع درمان با داروی استاتین با بیمارانی که در ریسک بروز بیماری قلبی یا سکته هستند صحبت می کنند. پزشک معالج ممکن است دارو های دیگری را نیز تجویز کند تا:

دارو های خود را همانطور که پزشک تجویز کرده است به شکل مرتب مصرف کنید. میزان دز دارو را تغییر نداده و یا هیچ دز خاصی را فراموش نکنید. حتی در صورت مصرف دارو ها برای درمان تصلب شرایین، شما باید یک سبک زندگی سالم و مناسب برای قلب خود داشته باشید.

اگر مشکل تصلب شرایین در شما جدی باشد، ممکن است پزشک معالج انجام پروسه دارویی درمانی خاص یا جراحی را پیشنهاد کند. پروسه درمانی PCI عروق کرونری که به آن آنژیوپلاستی کرونری نیز گفته می شود، پروسه ای است که برای باز کردن شریان های خونی تنگ و بسته شده قلب مورد استفاده قرار گرفته می شود.

این روش درمانی به بهبود جریان خون به سمت قلب کمک می کند و مشکل درد قفسه سینه فرد حل خواهد شد. گاهی اوقات یک لوله کوچک به نام استنت در شریان تعبیه می شود تا پس از پروسه درمانی، آن را باز نگه دارد.

پیوند بای پس عروق کرونر یا CABG نوعی عمل جراحی است. در این پروسه درمانی، شریان ها یا رگ های نواحی دیگر از بدن به جهت استفاده در ناحیه شریان های کرونری تنگ شده مورد استفاده قرار گرفته می شوند.

پیوند بای پس عروق کرونر می تواند به بهبود جریان خون ناحیه قلب کمک کرده، درد قفسه سینه افراد را بهبود بخشد و شاید از بروز حمله قلبی جلوگیری به عمل آورد.

پیوند بای پس برای شریان های پا نیز کاربرد دارد. برای این عمل جراحی، یک رگ خونی سالم به جهت پیوند زدن در کنار شریان های بسته شده یا تنگ در پا استفاده می شود.

این رگ سالم می تواند خون را از دور شریان مسدود شده به جریان بیاندازد و در نتیجه جریان خون در پای فرد بهبود پیدا خواهد کرد.

آنداردرکتومی کروتید نوعی عمل جراحی جهت برداشتن انباشته های پلاک در شریان های ناحیه گردن افراد است. این پروسه درمانی می تواند جریان خون مناسب به سمت مغز را برگرداند و در نتیجه از بروز سکته جلوگیری خواهد شد.

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

خیر معمولا مشکلی ایجاد نمیکنه

به متخصص قلب مراجعه کن عزیز

اگر درد سینه داری, سی تی انژیو روش مناسبیه عزیز

مدرک دال بر رگ گشاد شده رو بفرست

گوارش, استخوانها وعضلات, و اضطراب باید بررسی بشه

گزارش سونوی کاروتید روبفرست ببینم عزیز

با این اطلاعات نمیشه نظر داد عزیز

اسکن مشکل داره ولی متاسفانه دقیق نیست. آنژیو لازمه

آنژیو لازمه عزیز

مراجعه به متخصص قلب لازمه عزیز

قلب, عضله و استخوان, گوارش …

دکتر نادر افشاری

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق، عضو انجمن قلب آمریکا هستند. در مطب ایشان خدمات مختلفی از جمله انواع تست های مربوط به قلب، درمان بیماران فشار خون، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی و همچنین درمان انواع آریتمی های قلبی ارائه می شود.

دسترسی سریع

آخرین مقالات

ارتباط با ما

شماره تماس مطب

44655715 – 09399539688

چگونه عروق قلب را باز کنیم
چگونه عروق قلب را باز کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *