چطور خودکشی کرد رضا

 
helpkade
چطور خودکشی کرد رضا
چطور خودکشی کرد رضا

کودک کار در برنامه ماه عسل گفته بود از صبح تا شب کار می کنم و وقت نکرده‌ام به آرزویم فکر کنم. اما حالا او خودکشی کرده است و آرزوهای نهفته اش زیر خروارها خاک خفته‌اند.

کودک کار به نام رضا فیوجی که روز گذشته خودکشی کرد، در صحنه تئاتر هم حضور پیدا کرده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از رکنا، نام رضا فیوجی، کودک کاری که در برنامه ماه عسل معروف شده بود روز گذشته خودکشی کرد و این حادثه دردناک در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد.

دوستان رضا فیوجی در فضای مجازی از او به عنوان فردی که همیشه بالاتر از سنش رفتار می کرد و با استعداد یاد می کنند.چطور خودکشی کرد رضا

یکی از همراهان جمعیت امام علی در صفحه شخصی خود در مورد رضا فیوجی نوشت:«خیلی بچه بودیم که قرار بود با هم تئاتر کنیم.اما تمرینات ما به اجرا ختم نشد.بعد از آن چند سال گذشت و دوباره روی صحنه وقتی داشت کنار رفقایش می درخشید او را دیدم.»

او در ادامه گفت:«از وقتی فهمیدم دیگر رضا نیست چهره اش قاب شد پشت پلک هایش.او روی صحنه بود و لوتی می خندید،دست می گذاشت روی سینه اش و می گفت خیلی چاکریم!صدایش در گوشم می پیچد وقتی با صدای به بلوغ رسیده اش،عرض ادب می کرد.»

او در مورد بازی رضا روی صحنه تئاتر در ادامه گفت:«با خودم می گفتم که چقدر خوب بازی می کند.چقدر زود بزرگ شد و چقدر زود قد کشید.چقدر زود حتی قبل از اینکه جایزه بهترین بازیگر جشنواره تئاتر را بگیرد ما را ترک کرد!»

او در آخر گفت:«رضا روح نحیف همان دوران کودکی اش را پنهان کرده بود و برای هیچ کس تعریف نمی کرد که چطور گریه می کند.کاش بیشتر تحمل می کردی رضا.»

همچنین او در مورد رضا گفته بود:«رضا مثل مرد قرص و محکم بود و با اعتماد به نفسی که داشت می دیدم که او برای زندگی جدید آماده است.»

رضا فیوجی نام جوان 20 ساله ای بود که از حدود 13 سالگی تحت پوشش جمعیت امام علی بود.او و خنواده اش در محله شوش زندگی می کردند.زمانی که مهمان برنامه ماه عسل شد حدودا 13 ساله بود.در برنامه ماه عسل جمله ای گفت که او را معروف کرد.او که به عنوان کودک کار مهمان برنامه احسان علیخانی شده بود در پاسخ به سوال مجری که گفت چه آرزویی داری گفت:« «من هیچ آرزویی ندارم.چرا؟چون وقت نداشتم به آرزو فکر کنم.چون صبح تا شب سر کار بودم اصلا نتوانستم به آن فکر کنم.دلم می خواست قدرت داشتم به همه کمک کنم.»

روابط عمومی جمعیت امام علی در قسمتی از بیانیه خود در مورد رضا اینطور نوشت:«رضا که ماه آینده بیست ساله می‌شد، به عنوان یک استعداد ناب، در حال درخشیدن در عرصه هنر بود و علاوه بر نویسندگی، در چهار نمایش گروه تئاتر خانه ایرانی لب‌خط ایفای نقش کرده بود. همچنین در زمینه شغلی نیز وضعیت رو به پیشرفتی داشت، به طوری که در همین دی ماه، با پس‌انداز خود و به صورت قسطی، یک دستگاه پرس از صاحب‌کار خود خریده بود تا درآمدش را افزایش دهد.

در صحبت‌ها و رفتارهای وی در این مدت نیز، هیچ علائم حادی دیده نمی‌شد و از طرف دیگر، پس از دومین اقدامش به خودکشی، با مربی داوطلبی که پدرانه و برادرانه چهار سال کنارش بوده، عهد بسته بود هر زمان حالش نامساعد بود، هر ساعتی از شبانه‌روز، با مربی‌اش تماس بگیرد و صحبت کنند و همواره به این پیمان خود وفادار بود. اما روزی که از دنیا رفت، مربی هیچ پیام یا تماسی از رضا نداشت. ذکر این نکته هم ضروری است که درباره رضا به خاطر سختی‌ها و مشکلاتی که دست به گریبانش بود، اقدامات درمانی و حمایتی لازم هم توسط متخصص صورت می‌گرفت.»

همچنین افزود:« رضا از بهترین فرزندان جمعیت بود و برای تغییر زندگی خود ایستاد و تلاش کرد و به تدریج به نقطه اتکا و الگویی سالم برای دیگر کودکان و نوجوانان خانه ایرانی تبدیل شد و همین مسئله است که ما را نیز در بُهت فرو برده است. هر چند درباره علت مرگِ رضا ما صاحب‌نظر نیستیم و پزشکی قانونی باید نظر دهد، اما در هر صورت، باید گفت رضا «روزهای خوبی» را پشت سر می‌گذاشت و از آینده خود ناامید نبود. البته این که می‌گوییم «روزهای خوب»، نسبی است… این روزهای خوبِ رضا، نسبت به روزهای بسیار بسیار بدی است که هر روز بر بی‌شمار کودک و نوجوان محلات حاشیه می‌گذرد.»

در متنی که روابط عمومی جمعیت امام علی منتشر کرده است،در مورد خدمات این جمعیت صحبت شده است.اگر قرار است وضع امثال رضا با قرار گرفتن در این تشکل ها بهتر که نشده هیچ،بدتر شود و به خودکشی کشیده شود،پس نقش این تشکل ها چیست؟

در جایی از این متن اشاره شده که جمعیت امام علی تنها تا 18 سالگی مسئول رسیدگی به وضع نوجوانان است.

انتشار خبر خودکشی کودک کار انتقاد تند کاربران فضای مجازی به برنامه ماه عسل و مجری این برنامه را به همراه داشت.اما باید توجه داشت رسالت یک رسانه انعکاس و بازتاب وضعیت افراد ماجراست.پیگیری وضعیت افرادی که موقعیت آنها خبری می شود بر عهده نهادها و افراد نیکوکار است.

سلام .خیلی ناراحت کننده ست چرا باید عده ای غرق در پول و خوشی باشند و عده ای محتاج نان شب ،چرا عده ای از خوشگذرانیها و گشت و گذارها بگن و عده ای از نداریها و بدبختیها .چرا اونایی که میتونن و دستشون میرسه کاری نمیکنن

معلوم نیست مشکلات اقتصادی دلیل خودکشی اون باشه.
یه پزشک متخصص بود که من به مطبش می رفتم پسر نوجوانش خودکشی کرد.
شاید دلیل عاطفی یا هیجانی داشته.

ما نون خشک میخوریم و لونگ میبندیم و دیگران در هتل ها ویراژ میدهند در جامع امثال رضا زیاد شدن(به چه امیدی به زیستیم)به کجا داریم میریم که هر روز فسادها بیشتر میشوند .

اخه این خودکشی چه ربطی به ماه عسل و احسان داره متاسفم برای مرگش


متاسفم برای جوون از دست رفته


واقعا خیلی ناراحت شدم


خدا بیامرزه 😥
رفت و راحت شد


اخی 😭🥺


😭😭😭😭😭

متاسفم‌واقعا😭😥🥺خیلی‌نارحت‌شدم

دلم براش سوخت خیلی ناراحت کننده است خودکشی به دو دلیل صورت می گیره یکی از خوشی زیاد دست به خودکشی می زنه ودیگری از فقر وبیچارگی ک ادم بیشتر برای دومی دلش کباب می شه چون فقط تو زندگیشون زجر کشیدند وارامش روحی نداشتند 😔😔😔😔😭😭😭😭


من واقعا حرفی ندارم💔🚶‍♀️

واقعا آدم دلش میسوزه گناه داره خدا مادرشو صبر بده


😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

واقعا برا این کشورم که این همه بین تمردمش تفاوت هست متاسفم خدارحمتش کنه خیلی دلم براش سوخت


😢😢😢😢😭😭😭

دین و ‌گناهش بر کسانی که میتوانستند کمک کنند در موقعی که قعر در احتیاج و‌کمک بود اما نکردند من جمله خود اقای علیخانی روح بزرگ مرد این فرشته ی ناب زمینی قرین رحمت و خدا به خانواده اش صبر بدهد

کاش علت خودکشی اش معلوم بود.خدا رحمتش کنه انشاا… اون دنیا جبران رنج های این دنیاش بشه


خدا رحمتش کنه رفت راحت شد

🥺🥺🥺🥺🥺خدایا چرا اخه کاش دنیا انقدر بی رحم نبود چطور خودکشی کرد رضا

من فکر میکردم افرادی که میارن اینجور جاها دیگه بهشون کمک میکنن😢

واقعا متسفم 💔یعنی چی توی خارج همه بچها از نظرمالی عاطفی و… هیچ کمبودی ندارن البته نمیشه ایران و با خارج مقایسه کرد
☹💔

خیییییلی متاسفم این یکی از هزاران اتفاقی که تو مملکت گل و بلبل ما می افته

فکر نکنم با دلسوزی ما مشکلی حل بشه بنظرمن مردم کشور ما بی عرضه هستند نباید بشین دست روی دست بگذارن برای حل کردن مشکلات جامعه که یه مشت دزد می خواهند حلشان کنن


😭😭😭😭😭😭


😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

بنده خدا مادرش را هم از دست داده بود چه روزگار غریبی شده.امید به زندگی آنقدر پائین آمده که جوان و نوجوان دست به خودکشی میزنند.


خدای من😔

اگر به نظر شما کادره جمعیت رضا رو به پیشرفت بود و خبر از حالش داشتید و میگید خوب بود ، پس بدا به حاله بقیه رضا ها که زیره دست شما ها هستند ،

خدارحمتش کنه به مادرش صبربده 😔😔

عزیزم رضا خدا حافظ.خدا بهمرات.


مادر نداره عزیز

رضا یه نفر نبود،رضا نماد حال و روز اکثر جوونای کشورمونه،رضا دیگه یارای زندگی نداشت …آرزو امید قبل از خود رضا مرده بودند …امیدوارم هر کسی که چه اختیاری چه قانونی کاری از دستش برمیاد کوتاهی نکنه تا رضای دیگه ای رو از دست ندیم😭😭😭

رضا یه نفر نبود،رضا نماد حال و روز اکثر جوونای کشورمونه،رضا دیگه یارای زندگی نداشت …آرزو امید قبل از خود رضا مرده بودند …امیدوارم هر کسی که چه اختیاری چه قانونی کاری از دستش برمیاد کوتاهی نکنه تا رضای دیگه ای رو از دست ندیم😭😭😭

آقایون ببینن آنقدر مثل رضا داریم که هیچ کس فکرشم نمیکنه

واقعاخیلی ناراحت شدم خداوندبه مادرپدرش صبربده🙏🏻😭اینوبایدمسئولین ببینن ببینم شرم میکنن خوشبحالت راحت شدی یه باررفتی نه مثل ماروزی هزاران باربایدبمیریم ازاین مشگلات😭😭😭😭

😔لااقل الان راحت شد.برای آمرزشش دعا کنیم و امیدوار باشیم لااقل خدا ببخشه اونو تا به آرامش و آسایش ابدی برسه و برای شادی روحش فاتحه بخونید لطفا.ابراز تاسف و ناراحتی شما هیچ سودی تداره فقط براش فاتحه و قران بخونید بلکه خدا از سر تقصیرش بگذره 😔

عامو این همه خودکشی آدم فک میکنه قیامت کبری شده
وُ اٍی

چقدددددرررر از خودم و ناشکری هایی که میکنم بدم اومد از صمیم قلبم امیدوارم روحش در آرامش باشه و خدا اون دنیا واسش جبران کنه⁦⁦✌️⁩💖


😥😪😪😥😟

کاش حالا که داشت میرفت روبه سوی پیشرفت بیشترتحمل میکرد…زندگی همیشه دارای فرازونشیب‌ها هست


هَی هَی 😭😭😭


ناراحت کنندست..😔

خدا بیامرز چقدر هم جذاب بود 🤧🤧🤧🤧
ای وای 🤧ای وای 🤧 ای وااااای 🤧🤧🤧🤧


😳😓😳


😳😳😲😲


متاسفم برای جامع مون 😪

خدایا مگه همه یکسان افریده نشدند ..چرا بعضی فقیر بعضی ثروتمند چرا بعضی زیبا بعضی زشت چرا بعضی قد بلند بعضی قد کوتاه چرا بعضی سالم بعضی معلول چرا بعضی مریض بعضی سالم ..چرا چرا ..چرا ایا کسی جواب سوالو میدونه

اي كاش منم ميتونستم اين كارو كنم واقعا زند گي كردن خيلي سخته….خدا رحمتش كنه🚶‍♀️🚶‍♀️🚶‍♀️🚶‍♀️


😢😢😢😢😢

خدا رحمتش کنه واقعا ناراحت کننده بود.اما نباید از احسان گله کرد.

واقعا سخته تصور این که یه بچه از صبح تا شب کار کنه برا به لقمه نون که زنده بمونه آخه چقدر بی وجدانن اونهایی که واقعا میتونن یه کاری بکنن برا این بچه ها و نمیکنن


خدا بیامرزتش😭🤧

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

برنامه ماه عسل احسان علیخانی چند سال پیش میزبان کودک کاری بود که به تازگی و در ۱۸ سالگی بر اثر خودکشی جان خود را از دست داد.

به گزارش ایمنا رضا همان پسری که چندسال پیش در برنامه ماه عسل گفته بود هیچ وقت، زمان کافی برای آرزو کردن در اختیار نداشته، در سن ۱۸ سالگی خودکشی کرد.

صفحه اینستاگرام خانه ایرانی لب خط (حامی کودکان کار) با انتشار تصویری از رضا، کودکی که با حضور در برنامه ماه عسل با سخنان خود، مشهور شد، نوشت: در کمال ناباوری، درگذشت یکی از جوانان خانه‌ی ایرانی لب‌خط را تسلیت می‌گوئیم.

چطور خودکشی کرد رضا

انتشار خبر درگذشت وی، احساسات کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت.

صحبت‌های رضا سال‌ها پیش در برنامه تلویزیونی ماه عسل مورد توجه بسیاری قرار گرفته بود. این کودک کار در این برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری که پرسیده بود “آرزویت چیست؟ ” گفته بود “از صبح تا شب سر کار بودم وقت نکردم به آرزویم فکر کنم”.

در گزارش‌ها به دلایل و انگیزه خودکشی رضا اشاره‌ای نشده است ولی بسیاری از افراد با توجه به وضعیت معیشتی رضا دلیل آن را مشکلات اقتصادی می‌دانند.

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری ایمنا محفوظ است

شهروند نوشت: یک ماه دیگر بیست‌ساله می‌شد. پسری که وقت نداشت به آرزوهایش فکر کند. از نوجوانی کار کرد. درآمد داشت. مجبور بود برای ادامه زندگی کار کند. می‌گویند که رضا با دستان خودش به زندگی خود پایان داده است. ولی هنوز این موضوع هیچ تأیید رسمی نشده است. پسر جوانی که مرگ مرموزش با معماها و حاشیه‌های بسیار زیادی روبه‌رو شده است.

رضا معروف بود؛ چون هفت سال پیش در برنامه ماه عسل شرکت کرده بود. از آرزوهایش نگفته بود؛ چون اصلا آرزویی نداشت. رضا پس از هجده سالگی، مدتی در خانه اشتغال لب خط از زیرمجموعه‌های جمعیت امام‌علی‌(ع) یعنی در کارگاه خیاطی، مشغول به کار شد. به گفته اطرافیان رضا، او برای تغییر زندگی خود ایستاد، تلاش کرد و به‌تدریج به نقطه اتکا و الگویی سالم برای دیگر کودکان و نوجوانان خانه ایرانی تبدیل شد. رضا، به عنوان یک استعداد، در حال درخشیدن در عرصه هنر نیز بود و در آثار هنری گروه تئاتر خانه ایرانی لب خط ایفای نقش کرده بود. همین‌ها نشان می‌دهد که رضا نسبت به زندگی ناامید نبوده است؛ بلکه تلاش می‌کرده تا روی پای خود بایستد. تا بتواند پیشرفت کند. با این حال او حالا دیگر نفس نمی‌کشد.

محله لب خط رضاهای زیادی دارد سوسن مازیارفر، مسئول خانه ایرانی لب خط، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» جزئیات بیشتری از زندگی رضا روایت کرد: «رضا بعد از مرگ مادرش حال مساعدی نداشت. مادر او دو سال پیش در بیمارستان به علت یک بیماری جان باخت. مرگ او شوک بزرگی را به رضا داد. با این حال رضا دغدغه‌های ذهنی بسیار زیادی داشت؛ مهم‌ترین آن وضعیت محله لب خط بود. فقر، اعتیاد و کودکانی که تحت هیچ حمایتی نیستند، رضا را آشفته کرده بود. همیشه می‌گفت نمی‌خواهم از این محل بروم، می‌خواهم این محله امن شود. می‌خواهم با خواهر و برادر و دوستانم در این محله با امنیت کامل زندگی کنم؛ اما هیچ وقت صدایش شنیده نشد. مانند رضا بسیارند. محله لب خط رضاهای زیادی دارد. اینکه وقتی کسی مرد تازه بخواهیم صدای او را بشنویم، درست نیست.»

کسی صدای رضا را نشنید رضا به علت دو بار اقدام به خودکشی‌اش و همچنین سختی‌ها و مشکلاتی که داشت، تحت اقدامات درمانی و حمایتی لازم به وسیله متخصص بود. از او همه‌جوره حمایت می‌شد: «ما دغدغه‌های رضا را می دانستیم. اما کاش صدایش بیشتر شنیده می‌شد. همه مشکلات از عهده یک نهاد مدنی که حیاتش دائم در خطر است، برنمی‌آید. هنگامی که به بضاعت اندک خود برای حمایت از تنها ٦ هزار کودک در سراسر ایران می‌نگریم، طاقت دل‌مان طاق می‌شود. از میلیون‌ها حاشیه‌نشینی که نمی‌توانیم و وسع‌مان نمی‌رسد کنارشان باشیم. حجم معضلات محله لب‌ خط شوش نیز مانند دیگر محلاتی که خانه‌های ایرانی در آنها واقع شده، بسیار شدید و وخیم است.چطور خودکشی کرد رضا

فعالان اجتماعی باسابقه می‌دانند سطح آسیب‌ها در محلات حاشیه اغلب به اندازه‌ای عمیق است که گاه حتی با سال‌ها مددکاری و پیگیری وضعیت کودکان و نوجوانان زخم‌خورده از فقر و اعتیاد و آشوب و خشونتِ رایج در محله، امکان تغییر در سرنوشت‌شان میسر نمی‌شود. حاشیه‌نشینانی که بنا بر آمار رسمی، بیست میلیون نفر هستند. بچه‌هایی که از بطن مادر، معتاد به دنیا می‌آیند، شناسنامه ندارند، مدرسه نمی‌روند، از شش یا هفت سالگی به خطرناک‌ترین کارها اشتغال دارند. به همین دلیل باز هم مانند تمام دو دهه فعالیت خود با صدای بلند تکرار می‌کنیم که امدادرسانی به تعداد معدودی از آسیب‌دیدگان حاشیه، گر چه شرط انسانیت ماست، اما چاره نهایی کار نیست.»

واکنش‌ها به مرگ پسر بی‌آرزو مرگ رضا سوال‌ها و جنجال‌های زیادی را به همراه داشته است.  نخستین واکنش را احسان علیخانی داشت؛ مجری معروف صداوسیما که هفت سال پیش با رضا گپ‌وگفتی داشت. احسان علیخانی در پست اینستاگرامی‌اش نوشت: «درد اینجاست که «درد» را نمی‌توان به کسی حالی کرد. خبری شوکه‌کننده و این میزان سنگین برای همه ما که او را دیده بودیم و از دلش خبر داشتیم. رضا ۷ سال پیش مهمان ماه‌ عسل شد. وقتی قرار شد موضوع کودکان کار، برای اولین‌بار در تلویزیون مطرح شود، رفقای جمعیت امام‌علی(ع) که در زمینه بچه‌های کار فعالیت می‌کردند. آنها دنبال تحصیل و آموزش‌شان بودند. برای همین گروه ما را با تعدادی از این بچه‌ها آشنا کردند. مستندی ساخته شد و بچه‌های جمعیت با کسب اجازه از خانواده‌ها، تعدادی از بچه‌ها را به برنامه آوردند تا همه دردهای زیر پوست شهر را ببینیم و کاری بکنیم. چه کسانی که مسئولیت قانونی دارند و چه انسان‌هایی که از دست‌شان کاری برمی‌آید. رضا جمله معروف «آرزویی ندارم چون وقت نکردم بهش فکر کنم» را در برنامه گفت. همه دیدند و آن روز، تعداد زیادی پیگیر کمک و یاری او و امثال او شدند و رضا را پیدا کردند. چند روز بعدش، مهمان ویژه‌برنامه عید فطر شد و گفت آرزو دارم از این محله برویم. رضا با بچه‌های خانه ایرانی لب خط کار می‌کرد. با کلی آرزوی جدید و عشق، تا مادرش به طور ناگهانی از دنیا رفت و او دچار شوک و غمی سنگین شد. دو بار دست به خودکشی زد و خانه ایرانی لب خط، رضا را کامل تحت ‌نظر مددکار و روانشناس قرار داد. او قول داده بود هر وقت فکر خودکشی به ذهنش خطور کرد با مددکار صحبت کند. دوباره رضا شروع کرد به درس‌خواندن و تمرین تئاتر. حتی بازی در چند تئاتر در خانه لب خط و کارکردن تا جایی که خودش دستگاهی بخرد و درآمدی بهتر داشته باشد. رضا ازدواج کرد؛ در سن کم و با دختری کم‌سن‌تر و باز بحرانی جدید برای او. عکس‌های رضا در زمین فوتبال و اجرای تئاتر و محل کار نشان می‌دهد که عشق و امید به آینده در او زنده بود. البته هنوز مراجع قانونی علت فوت را رسما اعلام نکرده‌اند. به دلایل حفظ حریم خصوصی و اخلاق، حتی رفقای خانه ایرانی لب خط هم نمی‌توانند از مشکلات رضا و پیرامونش حرفی بزنند و باید در این داغ، شریک شد و گریست. چقدر در آن سال‌ها تحت فشار بودیم که چرا این‌قدر تلخ و غمگین شده برنامه؟! چرا از درد و رنج می‌گویید؟! رفقا می‌دانید چقدر بچه‌هایی شبیه رضا در همین شهر زندگی می‌کنند؟!»

دغدغه‌های رضا حالا باید به این سوالات پاسخ داد. رضا دغدغه داشت. مهم‌ترین دغدغه‌اش هم محله‌شان بود؛ وضعیت بسیار اسفبار محله لب خط. «چرا باید خواهر و برادر و دوستانم در همچین محله پرخطری زندگی کنند.» این بزرگ‌ترین دغدغه فکری رضا بود. رضا از ابتدای هجده سالگی، در یکی از خانه‌های اشتغال جمعیت حضور می‌یافت. او در محیطی صمیمی و دوست‌داشتنی، کنار چند نفر از بهترین دوستان هم محله‌ای‌اش، به کار خیاطی می‌پرداخت.

از آینده ناامید نبود رضا دغدغه تأمین هزینه‌های زندگی خواهر و برادر کوچک‌ترش را داشت. جمعیت امام‌علی(ع) درباره مرگ پرحاشیه رضا چنین می‌گوید: «رضا در شرف تشکیل خانواده نیز بود. او دچار این نگرانی شد که احتمال دارد خانه اشتغال هم تعطیل شود. به همین دلیل از خانه اشتغال رفت و در پرسکاری مشغول به کار شد. هر چند درباره علت مرگ رضا ما صاحب‌نظر نیستیم و پزشکی قانونی باید نظر دهد، اما در هر صورت باید گفت رضا «روزهای خوبی» را پشت سر می‌گذاشت. از آینده خود ناامید نبود. البته اینکه می‌گوییم «روزهای خوب» نسبی است. این روزهای خوبِ رضا، نسبت به روزهای بسیار بدی است که هر روز بر بی‌شمار کودک و نوجوان محلات حاشیه می‌گذرد. همچنین در زمینه شغلی نیز وضعیت رو به پیشرفتی داشت؛ به طوری که در همین دی ماه، با پس‌انداز خود و به صورت قسطی، یک دستگاه پرس از صاحبکار خود خریده بود تا درآمدش را افزایش دهد.» در ادامه این بیانیه آمده است: «در صحبت‌ها و رفتارهای رضا در این مدت، هیچ علایم حادی دیده نمی‌شد. از طرف دیگر، پس از دومین اقدامش به خودکشی با مربی داوطلبی که پدرانه و برادرانه چهار سال کنارش بود، عهد بست که هر زمان حالش نامساعد بود، هر ساعتی از شبانه‌روز با او تماس بگیرد و صحبت کند. همواره به این پیمان خود وفادار بود. اما روزی که از دنیا رفت، مربی هیچ پیام یا تماسی از رضا نداشت. درواقع در این چند روزِ تلخ، به یاد می‌آوریم تمام دفعاتی را که فرزندان‌مان را در بحرانی‌ترین لحظات، به لطف تقدیر یا شانس، به‌هنگام یافتیم و از لبه پرتگاه خودکشی نجات‌شان دادیم.»

23302

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

پس از وقوع سیل در ماه های گذشته در استان خوزستان، علی الخصوص اهواز و برازجان  و وضعیت نا مناسب برخی روستاها  که بر اثر سیل خسارتهای بسیاری به آنها وارد آمده است، مردم این دیار، کماکان با مشکلات گوناگون درگیر هستند.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

خبر خودکشی جوان ۱۸ ساله بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی ایران داشته است.

به گزارش اسپوتنیک، خبر خودکشی رضا جوان ۱۸ ساله، تصاویر و ویدئوهایی از او در زمان کودکی‌اش که مهمان ویژه برنامه ماه عسل شده بود و در پاسخ به احسان علیخانی که از او پرسیده بود بزرگ‌ترین آرزویت چیست، گفت آرزو چی هست من اینقدر کار می‌کنم که نمیدونم آرزو چی هست و تا به حال آرزویی نکردم؛ در فضای مجازی منتشر می‌شود و بازتاب فراوانی داشته است.

A post shared by مملکته (@mamlekateofficial)

در حالی‌که همچنان علت خودکشی این جوان که زمانی کودک کار بوده است، نامشخص است، صفحه اینستاگرام خانه ایرانی لب خط (حامی کوددکان کار) در آخرین پست خود با انتشار تصویری از رضا، نوشت: «در کمال ناباوری، درگذشت یکی از جوانان خانه‌ی ایرانی لب خط را تسلیت می‌گوییم، رضا در سن ۱۸ سالگی متاسفانه بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده است.»

A post shared by خانه ایرانی لب خط (@labekhat)

چطور خودکشی کرد رضا

این خبر واکنش‌های کاربران فراوانی را به همراه داشته است و احساسات بسیاری را جریحه‌دار کرده است. بسیاری از کاربران ضمن تاسف از بالا رفتن آمار خودکشی در ایران و بی‌توجه به کودکان کار عنوان می‌کنند کودک کار حاصل بی‌عدالتی، تبعیض، اشرافی‌گری، اختلاس، احتکار، خیانت و … می‌باشد و همه آنهایی که در این موارد دخیل هستند باید در مورد این اتفاقات پاسخگو باشند، آیا وجدان‌شان ذره‌ای به درد می‌آید؟

A post shared by ویدئو،سرگرمی😇 (@4bester)

کاربران زیادی معتقدند علت بیشتر خودکشی‌ها مشکلات اقتصادی و اجتماعی است. آنها عنوان می‌کنند جامعه اکنون ایران به برکت وجود مسئولین نالایق، با مشکلات فراوان، پر شده است رضاهایی که دیگر هیچ آرزویی ندارند.

A post shared by مشگین سئونلر (@meshgin_sevanlar)

کاربرانی نیز عنوان می‌کنند به لطف حضور این جوان که اکنون در میان ما نیست و سایر کودکان کار و انسان‌های تلاشگر دیگر، برنامه‌ ماه عسل محبوبیت خاصی در میان مردم پیدا کرد اما ثمره‌ای جز همان فقر و بدبختی برای خودشان نداشت و کسی دستگیرشان نشد و در نهایت مرگ را به زندگی ترجیح دهند که بسیار جای تاسف دارد.

ثبت نام و گرفتن اجازه دسترسی کاربران در وبسایت های “اسپوتنیک” از طریق حساب یا حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی حاکی از قبول این مقررات خواهد بود.

کاربران ملزم هستند قوانین ملی و بین المللی را رعایت کنند. کاربران موظف هستند با دیگر شرکت کنندگان در بحث ها و خوانندگان محترمانه صحبت کنند.

مدیریت سایت حق دارد کامنت های نوشته شده به زبان های دیگر متفاوت با زبان سایت را حذف کند.

هرگونه کامنت درج شده درسایت های sputniknews.com به هر زبانی قابل تغییر است.

کامنت های کاربران در حالات زیر حذف می شود:

مدیریت حق دارد در صورت نقض این مقررات دسترسی کاربر به صفحه را مسدود کرده یا حساب کاربری وی را بدون اطلاع دهی از قبل، حذف کند.

کاربر می تواند با برقراری تماس با ناظمان از طریق پست الکترونیکی زیر پیشنهاد احیای حساب / آزاد کردن دسترسی را مطرح کند: moderator.ir@sputniknews.com

نامه باید حاوی نکات زیر باشد:

اگر ناظمان احیای حساب کاربری / آزاد کردن دسترسی را ممکن تشخیص دهند، این کار انجام خواهد شد.

در صورت نقض دوباره مقررات از جانب کاربر، دسترسی دیگر احیا نخواهد شد. برای برقراری تماس با گروه ناظمان به نشانی زیر نامه بنویسید: moderator.ir@sputniknews.com

شما می توانید برای دریافت اطلاعیه های اسپوتنیک مشترک شوید

وقایع روز ـ سرویس هنر وادبیات؛

رضا ، کودک کاری که ۶ سال قبل در برنامه ماه عسل با اجرای احسان علیخانی شرکت کرده بود و ویدیٔوهای او از جمله صحبت از آرزوهای نداشته ای وی در فضای مجازی پخش شده بود، ساعاتی قبل به زندگی خود پایان داد!

صفحه اینستاگرام خانه ایرانی لب خط (حامی کودکان کار) با انتشار تصویری از رضا، کودکی که با حضور در برنامه ماه عسل با سخنان خود، مشهور شد، نوشت: در کمال ناباوری، درگذشت یکی از جوانان خانه‌ی ایرانی لب‌خط را تسلیت می‌گوئیم.

چطور خودکشی کرد رضا

خانه ‌ی ایرانی لب خط که زیر نظر جمعیت امام علی در حوزه‌ ی کودکان کار فعالیت می کند ، با انتشار متن زیر این خبر را تایید کرد و نوشت:

” مانده ‌ایم…

مانده ‌ایم در حجم این سیاهی که به هیچ تلاشی شسته نمی ‌شود،

حاشیه ‌ای که فرزندانش در غربت ، مادر از دست می ‌دهند و مادرانی که فرزند و مایی که هر دو را…

و اینک…

انتشار خبر درگذشت وی، احساسات کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت.

بیشتر بخوانید: واکنش احسان علیخانی به خودکشی رضا در صفحه شخصی خود در فضای مجازی

صحبت‌های رضا سال‌ها پیش در برنامه تلویزیونی ماه عسل مورد توجه بسیاری قرار گرفته بود. این کودک کار در این برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری که پرسیده بود “آرزویت چیست؟ ” گفته بود “از صبح تا شب سر کار بودم وقت نکردم به آرزویم فکر کنم”.

در گزارش‌ها به دلایل و انگیزه خودکشی رضا اشاره‌ای نشده است ولی بسیاری از افراد با توجه به وضعیت معیشتی رضا دلیل آن را مشکلات اقتصادی می‌دانند.

احسان‌علیخانی که ارتباط نزدیکی با مهمانان این برنامه داشت در صفحه شخصی خود به این داستان واکنش نشان داده و بخش هایی از زندگی رضا پس از برنامه ماه عسل را روایت کرده است که می توان از میان آن تا حدودی به علت یا علت های احتمالی خودکشی او پی برد. 

به نظر شما دلیل  خودکشی رضا چه بوده است ؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید



«هیچ آرزویی ندارم، چون تا شب سر کار بودم وقت نداشتم بهش فکر کنم». این جمله ای است که از دیروز بارها و بارها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی دست به دست می شود زیرا صاحب این جمله که سال ۱۳۹۳ در کودکی در برنامه ماه عسل شرکت کرده بود در سن ۱۸ سالگی خودکشی کرده است. روز دوشنبه بود که صفحه اینستاگرام «خانه ایرانی لب خط» خبر خودکشی رضا فیوجی ، کودک کار سابق را اعلام کرد، پسر بچه ای که سال ها قبل در برنامه ماه عسل به تهیه کنندگی احسان علیخانی حضور یافته و گفته بود شبانه روز کار می کند و نان آور خانواده اش است به همین دلیل وقت کافی برای فکر کردن به اینکه چه آرزویی دارد را ندارد.

جمله های رضا در برنامه ماه عسل بسیار ساده و بی تکلف بود اما به شدت تکان دهنده و دردناک: «من هیچ آرزویی ندارم، چون وقت نکردم بهش فکر کنم، چون تا شب سر کار بودم، اصلا نتونستم بهش فکر کنم». صفحه اینستاگرام «خانه ایرانی لب خط» که از کودکان کار حمایت می کند در با انتشار تصویری از رضا فیوجی نوشت است: «در کمال ناباوری، درگذشت یکی از جوانان خانه‌ی ایرانی لب خط را تسلیت می‌گوییم، رضا در سن ۱۸ سالگی متاسفانه بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده است». رضا فیوجی نام جوان ۱۸ ساله ای بود که از حدود ۱۳ سالگی تحت پوشش جمعیت امام علی قرار گرفت. او و خانواده اش در محله شوش  تهران زندگی می کردند و زمانی که مهمان برنامه ماه عسل شد تقریباَ ۱۳ سال داشت.

چطور خودکشی کرد رضا

رضا فیوجی به تئاتر علاقه داشت و بر اساس شنیده ها استعداد زیادی نیز در این زمینه داشت. او تجربه یک بار خودکشی را داشت و به همین دلیل تحت مشاوره و درمان مددکاران قرار داشت اما بعد از مشکلات مسکن و ازدواج بار دیگر دست به خودکشی زد و این بار دیگر زنده نماند. همانطور که گفته شد، واکنش ها به خودکشی رضا فیوجی در شبکه های اجتماعی بسیار بوده اما تازه ترین واکنش از طرف احسان علیخانی مجری و تهیه کننده برنامه ماه عسل بوده که جزییات بیشتری از شخصیت و رنج های رضا فیوجی را بیان می کند. علیخانی با انتشار تصاویری از رضا فیوجی در اینستاگرام خود چنین نوشته است:

درد اینجاست که “درد” را نمی‌توان به کسی حالی کرد!

درباره رضا، حضورش در ماه‌عسل، خبر خودکشی‌اش و این خبر غمناک و تلخ…

خبری شوکه‌کننده و این میزان سنگین برای همه ما که او را دیده بودیم و از دلش خبر داشتیم…

رضا ۷ سال پیش مهمان ماه‌عسل شد. وقتی قرار شد موضوع کودکان کار، برای اولین‌بار در تلویزیون مطرح شود، رفقای جمعیت امام‌علی که در زمینه بچه‌های کار فعالیت می‌کردند و دنبال تحصیل و آموزش‌شان بودند، گروه ما را با تعدادی از این بچه‌ها آشنا کردند، مستندی ساخته شد و بچه‌های جمعیت، با کسب اجازه از خانواده‌ها، تعدادی از بچه‌ها را به برنامه آوردند تا همه -تاکید می‌کنم همه- دردهای زیر پوست شهر را ببینیم و کاری بکنیم؛ چه، کسانی که مسئولیت قانونی دارند و چه انسان‌هایی که از دستشان کاری برمی‌آید.

رضا جمله معروف “آرزویی ندارم چون وقت نکردم بهش فکر کنم” را در برنامه گفت. همه دیدند و آن روز، تعداد زیادی پیگیر کمک و یاری او و امثال او شدند و رضا را پیدا کردند.

چند روز بعدش، مهمان ویژه‌برنامه عید فطر شد و گفت آرزو دارم از این محله برویم.

مهدی رحمتی و حنیف عمران‌زاده با مردانگی، فراهم کردن خانه جدید را تقبل و خانه‌ای برای رضا و خانواده‌اش رهن کردند.

اینکه چرا بعد از حدود یک سال با شکایت اهالی محل، مجبور به ترک آن خانه شدند بماند؛ که دردی بزرگتر است!

رضا با بچه‌های خانه ایرانی لب خط کار می‌کرد با کلی آرزوی جدید و عشق، تا مادرش به طور ناگهانی از دنیا رفت و او دچار شوک و غمی سنگین شد. دو بار دست به خودکشی زد و خانه ایرانی لب خط، رضا را کامل تحت‌نظر مددکار و روانشناس قرار داد و او قول داده بود هر وقت فکر خودکشی به ذهنش خطور کرد با مددکار صحبت کند.

دوباره رضا شروع کرد به درس‌خواندن و تمرین تئاتر. حتی بازی در چند تئاتر در خانه لب خط و کار کردن تا جایی که خودش دستگاهی بخرد و درآمدی بهتر داشته باشد.

رضا ازدواج کرد؛ در سن کم و با دختری کم‌سن‌تر و باز بحرانی جدید برای او.

عکس‌های رضا در زمین فوتبال و اجرای تئاتر و محل کار، نشان می‌دهد که عشق و امید به آینده در او زنده بود تا…

البته هنوز مراجع قانونی علت فوت را رسما اعلام نکرده‌اند.

به دلایل حفظ حریم خصوصی و اخلاق، حتی رفقای خانه ایرانی لب خط هم نمی‌توانند از مشکلات رضا و پیرامونش حرفی بزنند و باید در این داغ، شریک شد و گریست.

چقدر در آن سالها تحت فشار بودیم که چرا اینقدر تلخ و غمگین شده برنامه؟! چرا از درد و رنج می‌گویید؟!
رفقا می‌دانید چقدر بچه‌هایی شبیه رضا در همین شهر زندگی می‌کنند؟!

موضوع کودکان کار و فقر در میان آن ها بحث تازه ای نیست. هزاران نفر مانند رضا فیوجی در نقطه نقطه شهرهای بزرگ وجود دارند و شوربختانه سرنوشت و داستانی بهتر از رضا ندارند. حل مشکلات رضا برای کسانی که می توانستند و می دانستند کار سختی نبود اما دیگر برای رضا دیر شده است. برای اینکه رضا فیوجی های دیگر سرنوشت بهتری داشته باشند باید کاری کرد.

بیشتر بخوانید: همه حاشیه‌های داغ «احسان علیخانی»: از «طلاق» تا «دستمزد نجومی»

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 3.8 / 5. تعداد رای: 49

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

یقه بسته ها مچکریم…

باید از حسن و غربزده ها تشکر کرد که چه به روز مملکت اوردن و چجوری خون شهدا را پامال کردن….

با تشکر از گرگان وال استریت 👌

چقدرسخته…خیییلی سخته وقتی نتونی کاری براهمچین کسانی انجام بدی..بازمنی که دستم خالیه شایدوظیفم کمتراز کسانی باشه که اوضاع مالیش عالیه وهیچچچچچ کمکی به همچین کسانی نمیکنن…خانم ضیغمی ازفوت رضا ناراحت شدن عزیزم شما یه چندتا غضروف زاپاس دیگه بخربزارتویخچال خونت واسه عملهای بعدیت….بقیه یقه سفیدام که دیگه فبها….اونا که ملت ذره ای براشون ارزش نداره

👌دقیقا

۱۳۹۸. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ
است.

چطور خودکشی کرد رضا
چطور خودکشی کرد رضا
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *