چطور خود را ببخشیم

 
helpkade
چطور خود را ببخشیم
چطور خود را ببخشیم

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

برترین‌ها: مفهوم بخشش معمولاً به عنوان یک تصمیم آگاهانه باعث می‌شود که شما بتوانید احساسات منفی و سنگینی از جمله خشم، نارضایتی و یا مجازات را از خود دور کنید. هر فردی در زندگی خود بار‌ها دچار خطا و اشتباهات بزرگ و کوچک می‌شود و به همین دلیل نیز درک مفهوم بخشش خود و عمل کردن به آن از ملزومات زندگی به شمار می‌رود.

اینکه شما نتوانید حتی خودتان را نیز ببخشید باعث می‌شود که همه‌چیز را بر خود سخت و سخت‌تر بگیرید و زندگی را برای خود همچون زهری تلخ و آزاردهنده بدانید. در این مطلب همراه ما باشید تا در این رابطه بیشتر بگوییم و ببینیم که چگونه می‌توان با درک و پذیرش اشتباهات، آن‌ها را رها کرد و برای دستیابی به بخشش و آمرزش خود پیش رفت.

چالش‌های پیش رو برای بخشش خود

چطور خود را ببخشیم

آیا تا به حال به کلیت این موضوع فکر کرده‌اید که چه چیزی باعث می‌شود تا شما نتوانید خودتان را بابت انجام اشتباهات کوچک و یا بزرگ ببخشید؟ چرا بیشتر مردم خود را حتی برای کوچک‌ترین و بی‌اهمیت‌ترین اشتباهات تنبیه می‌کنند؟ قطعاً انجام کار‌هایی که مطابق با ارزش‌ها و باور‌های هر کدام از ما نباشد می‌تواند منجر به احساس گناه و پشیمانی شود. به طور کلی دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود یک نفر نتواند خود را به راحتی ببخشد:

احساسات

یکی از مشکلات اساسی آن است که شما نه تنها برای انجام یک کار اشتباه احساس پشیمانی می‌کنید، بلکه دلیل اصلی گناهکار بودن خود را در افکار و احساساتتان می‌بینید. اینکه شما بخواهید که کسی به مشکلی بر بخورد و یا آسیبی ببیند یکی از بارزترین نمونه‌های همین تفکر است. حسادت، شهوت، طمع و… از جمله احساساتی هستند که می‌توانند منجر به احساس گناه و پشیمانی در افراد شوند. باید پذیرفت که بخشیدن خود به دلیل چنین احساسات و افکاری تا حدی دشوار است، چراکه در بسیاری از شرایط، خود ما اصلاً از وجود آن‌ها در درونمان آگاه نیستیم.

مرور مکرر مسئله

بسیاری از افراد به طور طبیعی احساسات منفی درون خود را بار‌ها و بار‌ها مرور می‌کنند. این افراد در این شرایط، روند موقعیت را برای اطرافیانشان تعریف و یا بهتر است بگوییم اعتراف می‌کنند تا با این کار خود را به چالش بیشتری بکشند. معمولاً افرادی که آمادگی ایجاد تغییراتی را در درون خود ندارند سخت می‌توانند خودشان را ببخشند، اما در عوض به چیزی شبیه به بخشش دست می‌یابند که در آن به جای آنکه اشتباه خود را بپذیرند و دست به تغییر خود بزنند، ترجیح می‌دهند که آن را نادیده بگیرند و یا برایش بهانه‌تراشی کنند.

فواید بخشش

بدیهی است که در روان‌شناسی مفهوم بخشش مورد ستایش قرار بگیرد و کار نیکویی شناخته شود. اینکه شما بتوانید بخشیدن خود را یاد بگیرید باعث می‌شود که رفته‌رفته تأثیرات مثبت آن را در وجود خود راه دهید و در نهایت احساس آرامش بیشتری نسبت به خودتان پیدا کنید. برخی از این تأثیرات مثبت در بخشیدن دیگران نیز نمود پیدا می‌کند.

طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفته محققان دریافتند که استرس، سلامت روانی و بخشش عناصری هستند که پیوند قدرتمندی با یکدیگر دارند. بر اساس این تحقیقات افرادی که استرس بالایی را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند بهداشت روانی تأثیرپذیرتری نیز دارند و کسانی هم که برای بخشیدن آمادگی بیشتری دارند کسانی هستند که سلامت روانی بیشتری را تجربه می‌کنند.

سلامت روانی

تحقیقات نشان می‌دهد که بخشش می‌تواند مزایای روان‌شناختی بسیاری نیز داشته باشد، چیز‌هایی از جمله کاهش علائم افسردگی، اضطراب و… یکی از اصلی‌ترین مزایای یادگیری بخشش آن است که شما می‌توانید راحت‌تر و سریع‌تر از عصبانیت رهایی پیدا کنید و همین موضوع نیز طبیعتاً تأثیر بسیاری در کاهش سطح استرس در وجود شما خواهد داشت، در نتیجه ایمنی روانی بیشتری را تجربه خواهید کرد و انرژی رو به افزایشی نیز دریافت خواهید نمود.

سلامت جسمانی

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که بخشیدن را بلد هستند علائم بیماری کمتری را تجربه می‌کنند. احساس عصبانیت می‌تواند پیامد‌های منفی بسیاری در جسم شما داشته باشد، برای مثال ارتباط بین عصبانیت و خصومت با شیوع بیماری‌های عروق کرونر قلب موضوعی غیرقابل‌انکار است که امروزه بسیار هم مورد بحث واقع شده است.

روابط

عصبانیت، احساس گناه، پشیمانی و نارضایتی می‌تواند باعث بر هم خوردن روابط نیز بشود، بنابراین در صورتی که بتوانید مفهوم بخشیدن را یاد بگیرید می‌توانید مسیر طولانی‌تری را برای بهبود زندگی خانوادگی و دوستانه خود طی کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که توانایی بخشش یک مؤلفه مهم در روابط اجتماعی موفق است. این موضوع می‌تواند در برقراری پیوند‌های عاطفی نزدیک با افراد نیز بسیار تأثیرگذار باشد.

طبیعی است که توانایی بخشش دیگران نیز در برقراری روابط اجتماعی سالم بسیار ضروری است، اما اینکه شما بتوانید خودتان را نیز ببخشید باعث می‌شود که در رفتار و تعامل با افراد دیگر موفق‌تر عمل کنید.

تصورات غلط

بخشش صرفاً به معنای نادیده گرفتن یک مشکل نیست. مفهوم بخشش چیزی فراتر از این را نیز به دنبال دارد. متأسفانه تصورات غلط بسیاری در رابطه با بخشش خود وجود دارد که مانع بزرگی در این مفهوم زیبا خواهند بود، برای مثال بسیاری از افراد فکر می‌کنند اینکه شما بتوانید قادر به بخشش خود باشید نشانه ضعف درونی‌تان است. در صورتی که توانایی گسترش همدلی و درک در زمان آسیب و مشکل هرگز آسان نیست. در بسیاری از موارد، بخشش بسیار سخت‌تر از آن است که به خودتان اجازه دهید که در خشم و پشیمانی باقی بمانید.

چگونه خودمان را ببخشیم؟

درست مثل هر ویژگی انسانی دیگر بعضی از افراد به طور طبیعی نسبت به دیگران بسیار بخشنده‌تر هستند. اگر شما اعتماد به نفس پایینی دارید و دائماً خود را سرزنش می‌کنید نمی‌توانید کلیت مسئله را حل نمایید. شما باید پیش از هر چیز یاد بگیرید که خود را ببخشید. به طور کلی یک رویکرد درمانی نشان می‌دهد که افراد می‌توانند برای بخشش خود از چهار عمل اساسی استفاده کنند:

• مسئولیت• پشیمانی• اصلاح• تجدید و تغییر

مسئولیت

شما باید پیش از هر چیز مسئولیت اقدامات خود را بپذیرید. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که پذیرش مسئولیت کار‌ها توسط افراد اولین قدم برای بخشش و آمرزش خود است. با مسئولیت‌پذیری و قبول اشتباهات شما می‌توانید به شکلی منطقی و عاقلانه احساساتی منفی از جمله احساس گناه و پشیمانی بیش از حد را از خود دور کنید.

پشیمانی

اینکه به خودتان اجازه دهید تا احساس پشیمانی کنید اصلاً چیز بدی نیست. همه ما در زندگی می‌توانیم مرتکب اشتباه شویم و در رابطه با عواقب آن‌ها فکر کنیم. بعد از پذیرش اشتباه و احساس پشیمانی وقت آن می‌رسد که به دنبال راه‌هایی باشید تا احساستان بهبود پیدا کند. نکته مهم آن است که شما باید بدون آنکه به سراغ احساساتی ناسالم بروید احساس پشیمانی کنید.

اصلاح

سعی کنید به دنبال اصلاح اعمال و کار‌های خود باشید. یکی از راه‌های اصلی و مهم در رابطه با گذر از احساس گناه دقیقاً همین است. شما می‌توانید برای اصلاح اشتباهات خود راه‌های مختلفی را پیش بگیرید. از عذرخواهی کردن گرفته تا جبران اشتباهات، همه و همه راه‌هایی برای اصلاح و ترمیم کار‌های شما هستند.

تجدید و تغییر

به دنبال اقدامات مثبتی باشید که به شما در پیشبرد کارهایتان کمک کنند. چگونه می‌توانید فرد بهتری شوید و تغییراتی مثبت را در درون خود ایجاد کنید؟ غالباً بخشیدن خود، راه‌های بسیاری را برای به دست آوردن تجربه و آموختن هرچه بیشتر فراهم می‌کند و شما را به فرد بهتری تبدیل می‌نماید.

راه‌های دیگر برای بخشش خود

۱. از توجیه آنچه اتفاق افتاده است دست بردارید

مواجهه با آنچه انجام داده‌اید و آنچه اتفاق افتاده اولین قدم برای بخشش خودتان است. اگر غالباً بهانه‌تراشی می‌کنید تا رفتار خود را قابل‌قبول جلوه دهید بهتر است که به دنبال راه بهتری برای روبه‌رو شدن با مسائل شوید! شما باید مسئولیت اشتباهات خود را بر عهده بگیرید و اعتراف کنید که کاری که انجام داده‌اید یک اشتباه بوده است.

۲. سعی کنید انگیزه‌های خود را درک نمایید

قبل از آنکه بتوانید خود را ببخشید باید درک کنید که چرا چنین اشتباهی مرتکب شده‌اید؟ این کار می‌تواند به شما کمک کند که در نحوه بخشش خود درست‌تر عمل کنید و در آینده با ریشه‌یابی این اشتباه دیگر سراغ آن نروید. نیرو‌های انتخابی شما با درک این موضوع فرصتی پیدا می‌کنند که دوباره احیا شوند و به شکل قابل‌قبول‌تری ادامه دهند.

چطور خود را ببخشیم

۳. تفاوت بین پشیمانی و احساس گناه را تشخیص دهید

اینکه بابت اشتباهی که مرتکب شده‌اید احساس بدی داشته باشید و پشیمان باشید کاملاً طبیعی است، اما احساس شرم و گناه چیزی است که در رشد شما و اینکه بتوانید فرد بهتری شوید هیچ کمکی نخواهد کرد. اینکه بتوانید احساس پشیمانی را تجربه کنید کاملاً طبیعی است و به شما کمک می‌کند که مسئولیت کار‌های خود را بپذیرید، اما احساس شرم و گناه فقط شما را با محکوم کردن درگذشته‌ها نگه خواهد داشت.

۴. دلجویی کنید

یکی از راه‌هایی که غالباً احساس گناه را در افراد کاهش می‌دهد آن است که از کسانی که در نتیجه کار اشتباه شما آسیب دیده‌اند دلجویی کنید. این کار باعث می‌شود که تمرکز درونی‌تان افزایش پیدا کند و بتوانید به شکلی آگاهانه‌تر به همدلی پرداخته و درصدد جبران اشتباه‌هایتان برآیید و در نتیجه خود را ببخشید.

۵. ببینید که بخشیدن خودتان چقدر کمک‌کننده خواهد بود

از بخشیدن خودتان چه سودی می‌برید؟ همان‌گونه که بخشیدن دیگران فواید بسیاری دارد، اینکه بتوانید خودتان را نیز ببخشید می‌تواند آرامش و سلامت روحی و جسمی شما را حفظ کرده و افزایش دهد.

۶. بهای کار‌های خود را بپردازید

اینکه بتوانید اشتباهات خود را اصلاح کنید بسیار مهم است. چه کاری از دستتان برمی‌آید تا بتوانید بهای کار‌های خود را بپردازید؟ شرایط را بررسی کنید و پاسخ این سؤال را خودتان بیابید.

منبع: verywellmind


حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید

راههای بخشیدن خود

 

این که شما نتوانید حتی خودتان را هم ببخشید سبب می شود که همه چیز را بر خود سخت و سخت تر بگیرید و زندگی را برای خود مثل زهری تلخ و آزاردهنده بدانید. در این مطلب همراه ما باشید تا در این ارتباط بیشتر بگوییم و ببینیم که چطور میتوان با درک و قبول خطاها، آنها را رها کرد و برای دستیابی به بخشش و امرزش خود پیش رفت.

چطور خود را ببخشیم

 

1-نخستین گام این است که دریابید به چه دلیل باید خود را ببخشید.

هنگامی که خود را متهم می یابیم و عذاب وجدان زيادي داریم، حس می کنیم آرزوها و رویاها و هم اهدافی داشته ایم که برایمان دست نیافتنی شده اند، بهانه هایی داریم و ارزو میکنیم که خود را ببخشیم. گاهی وضعیت پیچیده ای بوجود خواهد آمد که در این شرایط خود را تنها می یابیم. برای شروع از این سوال ها میتوانید بهره برید تا قدری این کلاف پیچیده را باز کنید:

 

– آیا من حس گناه می کنم، چون مسئوليت پذير هستم و خود را مسوول اشتباهات خود میدانم؟

– آیا من حس گناه می کنم چرا‌که اینک نتیجه اشتباهاتم گریبان مرا گرفته اند؟

 

2- چیزی را که خواستارش هستید، درک کنید

شما لزوما نمی خواهید با شخصی که به وی اسیب زده اید، آشتی کنید بلکه تنها میخواهید از شر حس گناه و شرمندگی تان خلاص شوید و از درون حس ارامش کنید.

 

3- اسیب را شناسایی کنید

درک کنید که احساسات آزاردهنده، افکار گناه آلود و استرس ناخوشایندی که با فکرکردن به خطایتان به سراغ شما می آید، درواقع همان چیزی است که سبب می شود حس بدی پیدا کنید، نه کاری که ۲ دقیقه یا ۱۰ سال پیش انجام داده اید. مشکل اصلی، عکس العمل امروز شما نسبت به گناهی است که قبلا مرتکب شده اید. این عادتی است که باید ترک کنید.

 

4- بپذیرید که این خطاها نیستند که شما را تبدیل به” آنچه هستید” می کنند.

هرکسی گاه گداری در زندگی اشتباهاتی را مرتکب می شود و این مفهوم” انسان بودن” شماست! انسان موجودی است که فکر می کند و حق انتخاب دارد و چنانچه قرار بود هیچوقت خطا نکند پس حق انتخاب چه معنايي داشت؟ بپذیرید که شما مجموعه ای از خوبی ها و بدی ها هستید و خویش را بعنوان یک انسان و نه یک فرشته! یا یک ابرانسان بپذیرید!

 

5- دکمه ی توقف را فشار دهید 

مرور و به یادآوردن خطایی که مرتکب شده اید، به شما یا فردی که به وی اسیب زده اید، هیچ کمکی نمی کند. تنها سبب می شود که حس بدی پیدا کنید. بنابراین هر زمانیکه متوجه شدید در حال مرور گناه تان هستید، دکمه ی توقف ذهن تان را فشار دهید و روی مسئله مثبت تری تمرکز کنید.

 

بخشیدن خود

 

6- چنانچه درد زيادي را تحمل می کنید.

یکی از سیستم های دفاعی ذهن برای جلوگیری از نابودي کامل و تجربه تاریکی مطلق! این است که قسمت هایی از خاطره ها را می بندد و واقعیت روی داده را طور دیگری جلوه می دهد! حتی در ذهن خودتان! از این جهت نه فقط به سایرین که به خودتان هم در مورد اشتباهی که مرتکب شده اید دروغ خواهید گفت.

 

کار بسیار مشکلی است که شما اهسته و به آرامی با حقیقت عملی که نموده اید روبرو شوید. هرچقدر ذهن شما قدرتمند تر باشد و شخصیت محکم تری داشته باشید،” اهسته تر” و با دقت بیشتری به بررسی قبل می پردازید( شاید خیال کنید ذهن قدرتمند تر سریعتر با حقیقت کنار می آید ولی بدانید هر عضله چنانچه قدرتمند تر باشد میتواند با سرعت کمتری یک وزنه را جابه جا کند!).

 

مسیر شناخت اعمال و رفتار خویش و احساسات حقیقی نهادینه شده در وجود هرکسی مسیر بسیار طولانی و خسته کننده ایست که تقریباً اکثر اشخاص تا سنی آنرا دنبال می کنند و پس از آن خویش را فریب میدهند ! ولی شما با فکر کردن به اشتباه خویش در گذشته این شانس را دارید تا آينده خویش را طور دیگری رقم بزنید و احساسات و روح خویش را نجات دهید.

 

– چنانچه کسی به شما بگوید که موهبتی بالاتر از حقیقت بینی در این دنیا به کسی داده شده دروغ گفته!

 

– از خود سوال کنید که دقیقا چه کاری انجام داده اید، و به مرور حقیقت آنرا بررسی کنید. تلاش کنید بنویسید و یا از حس درمانی برای خارج شدن احساسات منفی مربوط به عملی که اتفاق افتاده استفاده کنید.

 

7- معذرت خواهی کنید

نمی توانید خودتان را بخاطر کاری که در حق کس دیگری انجام داده اید، ببخشید؟ گاهی وقت ها برای جبران اشتباه تان تنها کافی است که صادقانه از آن فرد معذرت خواهی کنید. معذرت خواهی چنانچه بصورت حضوری و مستقیماً انجام شود، قطعاً مؤثرتر است ولی اگر این کار برای تان شدنی نیست، میتوانید بطور غیرمستقیم معذرت خواهی کنید. به عنوان مثال زنی که یک معذرت خواهی به شوهرش بده کار بود، یک نسخه از بازي« متأسفم» را بهمراه یک یادداشت برای وی فرستاد و پرسید که آیا میتوانند بازي کنند! شوهرش هم در پاسخ وی یک نسخه از آهنگ قدیمی براندا لی به اسم« متأسفم» را برای وی فرستاد. روشی که زن برای معذرت خواهی از شوهرش بکار برد، بسیار ظریف و هوشمندانه بود.

 

چطور خود را ببخشیم

رهایی از اشتباهات گذشته و بخشیدن خود

 

8- خطایتان را جبران کنید

لاسکین می گوید:« شما برای جبران خطایتان باید راهی پیدا کنید تا با افرادی که به آن ها اسیب زده اید، بامحبت باشید. مثلا اگر نصف بودجه ی ماهانه ی خورد و خوراک منزل را برای خرید یک ژاکت جدید هزینه کردید، تلاش کنید با همان بودجه ی محدود لذیذترین وعده های غذایی ممکن را برای خانواده تان درست کنید. بموقع به مسابقه ی فوتبال کودک تان نرسیدید؟ میتوانید با پیشقدم شدن برای کمک به تیم فرزندتان- به عنوان مثال به عنوان کمک مربی، تدارکات و …- این کارتان را جبران کنید.

 

حتی اگر شخصی که به وی اسیب زده اید، فوت نموده است یا ديگر در زندگی شما حضور ندارد، میتوانید با محبّت به فرد دیگری اشتباه تان را جبران کنید. لاسکین می گوید:« فکر می کنید پدر یا مادر بدی بودید؟ بسیارخب، نمی توانید به عقب برگردید و چیزی را تغيير دهید ولی میتوانید با تمام وجود تلاش کنید که یک پدر بزرگ یا مادربزرگ فوق العاده باشید. حتی میتوانید به مراکز حمایت از بچه ها مراجعه کنید و در حق فرزند یک نفر ديگر محبّت کنید. به جای آنکه حس بدی داشته باشید، کارهای خوب انجام دهید.» با این کار نه تنها خودتان را خواهید بخشید بلکه شاهد تغییرات مثبت بسياري در زندگیتان خواهید بود.

 

9- دلجويي کنید

یکی از راه هایی که اغلب حس گناه را در اشخاص کاهش می دهد آن است که از افردی که در نتیجه کار اشتباه شما اسیب دیده اند دلجويي کنید. این کار سبب می شود که تمرکز درونی تان افزایش پیدا کند و بتوانید به شکلی آگاهانه تر به هم دلی پرداخته و درصدد جبران اشتباه هایتان برآیید و در نتیجه خود را ببخشید.

 

10- اجازه دهید سایرین در زندگی شما حضور پیدا کنند و آن ها را ببخشید!

درخت بخشش زمانی در قلب آدمی ریشه می دواند که با” بهانه یابی برای بخشش” و” پشیمانی از گذشته ای انتقام جو ” سیراب شده باشد. بخشش باید دوطرفه باشد! به این معنی که نه تنها شما باید سایرین را ببخشید که شما هم باید خود را ببخشید. دقت کنید اگر شما بخشش و رها کردن احساسات خویش را تمرین نکرده باشید، بخشش درونی برایتان راحت نخواهد شد. برای این کار از کسانی آغاز کنید که به شما عشق میورزند.

 

11- مسوولیت کارهای خویش را بر عهده بگیرید.

از کوچکترین اشتباهات مانند دیر از خواب بیدار شدن و تأخیر در رسیدن سر قرار! تا نا امید شدن و قتل و تجاوز همگی احتیاج دارند به آن ها توجه شود. در هر مورد باید معلوم کنید که دقیقا چه اتفاقی افتاده و شما چه احساسی دارید. آیا نتایج این اتفاق تنها مربوط به شماست؟ یا سبب ازار و نابودي سایرین هم شده است؟

 

حتی اگر قانون شما را به دام نیانداخته باشد برای رهایی و ازادی روحتان باید طبعات ناشی از اشتباه خویش را بر عهده بگیرید! چنانچه با تقلب و ضایع کردن حق سایرین به موقعیتی رسیده اید، درصورتی که جان کسی را گرفتید یا شاید حتی تنها دل کسی را شکستید این شما هستید که باید مسوولیت این کار را بر عهده بگیرید. چنانچه به کسی دروغ گفته اید برای آزادی خودتان و حس مجدد کودک درونتان باید نخست با سایرین و بعد با خویش صادق باشید.

 

12- بهای کار های خود را بپردازید

این که بتوانید اشتباهات خویش را تصحیح کنید بسیار مهم است. چه کاری از دستتان برمی آید تا بتوانید بهای کار های خویش را بپردازید؟ وضعیت را بررسی کنید و جواب این سوال را خودتان بیابید.

 

جمع بندی

حرکت به جلو نیازمند قدرت است ولی به قیمتی که در درد و ستم خویش دست و پا بزنید ارزش ندارد. با نگاه کردن به درون خویش و درک اینکه شما هنوز انسان باارزش و لایقی هستید، میتوانید با شادمانی به جلو حرکت کنید.

 

هنوز امکان دارد اشتباه از شما سر بزند، ولی درصورتی که باز هم خودتان را دوست داشته باشید، بیشتر به رضایت از خود می رسید. زمانی میتوانید اشتباهات خود را ببخشید و به خشنودی از خود برسید که درک کنید شما انسانید و همین انسان بودن شماست که بیشتر از عملکردتان به شما اعتبار می بخشد.

 

پی بردن نکات کاربردی برای ایجاد دید مثبت به زندگی میتواند به شما در این راه کمک شایانی کند. شما چه تمرین های دیگری برای بخشیدن خودتان در نظر دارید؟ میتوانید تجربیات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر همنشینان انگيزه در میان بگذارید.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


معرفی بهترین کتاب‌های کودک برای خرید


سینما رو به خونت بیار!


چنددقیقه ای بدون دردسر ماست سالم بساز!


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی


تست شنوایی و درمان وزوز گوش

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت


طراحی و بازسازی فضای داخلی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021



صبر کنید…

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

شادتر بودن و «خودبخشش گری» چیزی ذاتی نیست. تحقیقات سازمان خدمات درمانی بریتانیا نشان می‌دهد، احساساتی مثبت مانند مهربانی و شادی احتمالاً محصول مهارت‌هایی است که از راه آموزش دست‌یافتنی هستند؛ درست مثل تمرین موسیقی یا ورزش.

 

چطور خود را ببخشیم

همه ما در طول زندگی مرتکب اشتباهاتی شده‌ایم، تصمیمات غلطی گرفته‌ایم و گاهی به بیراهه رفته‌ایم.

 

این بیراهه‌ها در برخی موارد برایمان خیلی هم گران تمام شده است؛ اما حالا چطور؟ آیا باید همیشه خود را سرزنش کنیم (طرز فکر ثابت 😰 ) یا خود را ببخشیم و از تجربیات و بیراهه‌ها درس بگیریم (طرز فکر رشد😉)؟

 

 

 خود بخشش گری، خودبخشودگی یا هرچه که اسمش را می‌گذارید یعنی بتوانیم ابتدا مسئولیت اشتباهات و تصمیم‌های غلط زندگی را بپذیریم و سپس خودمان را بابت آنها ببخشیم.

در مقاله پیش رو می‌خواهیم ببینیم چگونه خود را ببخشیم، چرا باید این کار را کنیم و چطور از تلخی اتفاقات گذشته بکاهیم و در نهایت شادتر و سرزنده‌تر شویم.

 

اوضاع همیشه بر وفق مراد نیست. فعالیت‌ها و اعمال ما اگرچه در اغلب موارد بازتابی از شخصیت ما هستند، اما همیشه هم اینطور نیست.

بخشیدن خودمان همیشه از بخشیدن دیگران دشوارتر است. انگار ما آنقدرها که به خودمان سخت می‌گیریم، در مورد دیگران اینطور نیستیم.

فراموش نکنید که «ما باید خود را ببخشیم، چون لایق آن هستیم و زندگی ادامه دارد…»

دکتر کندرا چری و دکتر استیون گانس از دانشکده پزشکی هاروارد با نتیجه تحقیقاتشان می گویند: «بخشش می‌تواند استرس را کاهش دهد و در نتیجه منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شود.»

آن‌ها در ادامه مطالعاتشان می گوینند: «بخشندگی (به ویژه بخشیدن خود) می‌تواند باعث تسکین بیماری‌ها و اختلالات روانی مثل افسردگی و اضطراب شود و با کم کردن خشم‌های درونی، منجر به سلامت روح و قلب و سلامت عمومی بدن شود.»

 

 

نکته مهمی که اغلب به آن توجه نمی‌کنیم این است که «بیزاری از خود، در واقع هیچ فایده‌ای ندارد.»

خودخوری و خراشیدن روحمان بابت مسائل مختلف، باعث می‌شود نتوانیم به دنبال راه حل بگردیم و اصطلاحاً ذهنمان قفل شود.

درحالی‌که بخشیدن خود، کلی فایده دارد. قدم اول برای بخشیدن خود، این است که بدانیمع اشتباهات ما، چیزی از ارزش‌های وجودی‌مان کم نمی‌کند.

 

ما انسانیم. هیچ قانونی وجود ندارد که به ما نشان دهد «نباید اشتباه کنیم». همیشه در طول تاریخ هرکسی دچار اشتباه شده و این گزاره قرار است هزاران سال دیگر هم ادامه داشته باشد.

 

قدم دوم این است که مسئولیت تمام اشتباهاتمان را بپذیریم و قبول کنیم که اشتباه کرده‌ایم. در این صورت، قفل ذهنی ما باز شده و مغز ما به دنبال بهترین راه حل‌ها برای جبران اشتباه می‌گردد.

گاهی ممکن است پذیرش اشتباه برای ما عواقبی داشته باشد؛ اما اشکالی ندارد. درست مثل جراحی که خونریزی دارد و سپس برای ما سلامتی به ارمغان می‌آورد، این کار هم در ابتدا ممکن است آسیب زننده باشد و برای عزیزانمان و خودمان دردآور؛ اما نتایج مهم‌تری که برایمان دارد ما را قوی‌تر و برای جبران اشتباهات، مصمم‌تر می‌کند.

 

 

گاهی یک معذرت خواهی ساده، تاییدی است بر اینکه سعی داریم جبران کنیم و می‌خواهیم به زندگی برگردیم. این شروع خوبی است.

هدف پایانی ما از شروع بازگشت به زندگی، رها‌کردن سریع‌تر گذشته است. رهاکردن یعنی بخشیدن خودمان و همزمان، پاسخگو بودن و تلاش برای جبران.

در مسیر جبران، باید اشتباهات را بشناسیم، تصمیم بگیریم دیگر آن‌ها را تکرار نکنیم، مسئولیتشان را بپذیریم و در نهایت سعی کنیم خسارات و آسیب‌ها را جبران کنیم.

باید دست از سرزنش کردن خود برداریم. البته که کسب این مهارت، آسان نیست؛ اما در طول زمان، با تمرین مداوم، حتماً به دست می‌آید. مهارت بخشندگی خود، مهارت لذت بخشی است…

 

گاهی بخشیدن خود به‌معنی جایگزین کردن شادی به جای اندوه و غم است.

در این باره بیشتر در مقاله زیر بخوانید: 

چطور خود را ببخشیم

چگونه افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنیم؟

همه ما دوست داریم خوشحال باشیم. خوشحالی مثل راننده‌ای است که در حین رسیدن به مقصد نهایی، تلاش می‌کند که از رانندگی و مسیر هم لذت ببرد. برای رسیدن به مقصد، هیچ مانعی برای استراحت کوتاه و لذت بردن از طبیعت و نوشیدن چای نیست. هدف، رسیدن به خوشبختی و آرامش است، اما با ایجاد فرصت‌هایی برای لذت بردن از مسیر، رسیدن به آن هدف نهایی، شاید خوشایندتر شود.

سؤال اساسی این است که چگونه خودمان را ببخشیم؟

این چند راه را امتحان کنید:

شفقت با خود یا «خودمهرورزی» یعنی همدلی با خودمان؛ یعنی به صورت هم دلانه با خود صحبت کنی؛ یعنی در گفتگوهای درونی، از چه کلماتی استفاده می‌کنیم؛ یعنی چطور با خودمان حرف می‌زنیم. خودمهرورزی، پیش نیاز بخشش خود است. چیزی که تقریباً برای هر چیزی در زندگی لازم است.

 

مگان هال، مربی زندگی و درمانگر می‌گوید:

اگر شما هم احساس می‌کنید هنوز خود را به خاطر همه چیز نبخشیده‌اید، یکی از دلایلش این است که با دیگران، از خودتان مهربان‌ترید؛ یعنی آنطور که به راحتی دیگران را می‌بخشید، خود را نمی‌بخشید.

فقط باید با مهربانی و با همدلی و دلسوزی با خود صحبت کنید. ما اغلب از دیگران نسبت به خودمان بهتر هستیم. در گفتگوهای درونی از خود بپرسید: «اگر این اتفاق یا اشتباه را شخص دیگری انجام داده بود چه فکری می‌کردم؟ آیا همین احساس را در مورد آنها داشتم یا زودتر او را می‌بخشیدم؟» همان مهربانی و همدلی را که به دیگران نشان می‌دهید، به خودتان تقدیم کنید.

 

 

شرمی که احساس می‌کنید بخشی از روند بهبودی شماست. این احساس خجالت این آگاهی را به آنچه باید در آینده بهتر انجام شود، می‌دهد و یا در تصمیم گیری‌های سخت به شما کمک می‌کند نتایج را بپذیرید؛ اما برای ایجاد تغییرات قدرتمند نیازی به زندگی در شرم و ترس نیست. شما مجبور نیستید در چنین وضعیتی ادامه دهید و زندگی کنید.

 

برای اینکه یاد بگیریم چطور خود را ببخشیم باید احساس گناه را از خودمان دور کنیم.

احساس گناه به جای کمک به ما برای درست کردن اوضاع یا بهبود خودمان، روحیه ما را خراب می‌کند. شاید برای لحظاتی، باعث شود فکر کنیم به اندازه کافی خوب نیستیم یا شایستگی بخشیده شدن را فعلاً ندرایم، اما در دراز مدت روح ما را مستهلک می‌کند.

احساس گناه اگرچه در کوتاه مدت باعث می‌شود آنچه را نیاز به تغییر دارد بشناسیم، اما این حس نباید در مدتی طولانی در ما ماندگار شود.

 

اگر به دیگران عشق می‌ورزیم، باید آن را تقدیم خودمان هم بکنیم. حتی اگر شکست‌خورده هستیم باید بدانیم که ارزشمند و شایسته عشق هستیم. در واقع شکست‌ها نه تنها بباعث کاهش ارزش ما نمی‌شود، بلکه آن را متعالی‌تر می‌کند.

 

 

تحقیقات علمی نشان می‌دهند یک کارخیرخواهانه یا عمل مهربانانه، به افزایش قابل ملاحظه‌ای از احساسات خوشایند منجر می‌شود. کمک کردن، گوش دادن به حرف دوستان و مراقبت از نزدیکان باعث حس خوشحالی می‌شود.

به جای اینکه از رنج‌ها، رنج بکشیم سختی به خود وارد کنیم، می‌توانیم از رنج‌ها و زخم‌ها، برای کمک به دیگران جهت تکرار نکردن آنها استفاده کنیم.

آلام و دردها و زخم‌های ما می‌توانند عامل و دلیلی باشند برای انجام کارهای خیر بیشتر، حتی اگر نتوانیم اوضاع را زیاد هم تغییر دهیم.

این دردها و رنج‌ها، درس‌هایی هستند که یاد گرفته‌ایم.

ما می‌توانیم خودمان را ببخشیم و در عین حال به دیگران هم کمک کنیم. کمک‌های ما لزوماً به امور خیریه یا کمک نقدی محدود نمی‌شوند، تصمیم گیری‌ بهتر ما می‌تواند کار خیر باشد. می‌توانیم به نیازمندان کمک کنیم. فعالیت داوطلبانه داشته باشیم، به دیگران آموزش دهیم، کسانی را که احساس تنهایی می‌کنند، همراهی کنیم، گاهی به درد دل آدم‌ها گوش دهیم. با کمک به دیگران، به‌تدریج خودمان را بهتر و راحت‌تر خواهیم بخشید.

 

حال کافی است، همین عشق و مهر و بخششش و کمکی که سخاوتمندانه به دیگران می‌بخشیم، نثار خودمان هم بکنیم.

 

بنابراین:

وقتی به دیگران کمک می‌کنیم. با نشان دادن مسیر به دیگران، راه خودمان را هم پیدا می‌کنیم….

 

برای رسیدن به شادی، می‌توانیم درباره رنج‌هایمان با افراد مورد اعتماد و دلسوز هم صحبت کنیم. بهتر است به نکات و چیزهایی که توجه دیگران را جلب می‌کنند، اشاره کنیم؛ مانند روشی که مددجوها در NGO های ترک مواد مخدر از خودشان می‌گویند.

دوست داریم دیگران چه تجربه‌هایی از ما بدانند؛ همان را بگوییم. با این روش، هم آنها ما را می‌شناسند و هم ما درک بهتری از خودمان پیدا می‌کنیم! در نتیجه این درک بهتر، یاد می‌گیریم نقاظ ضعفمان را هویدا کنیم و توانمندی‌هایمان را بهتر بشناسیم.

البته یادتان باشد، قرار نیست حرف‌های خودمان را همه جا داد بزنیم. کافی است چند نفر از بهترین دوستانمان را از آنها با خبر کنیم.

آشکار کردن درون، شجاعت می‌خواهد. هرچند ممکن است بهترین راه‌حل نباشد اما گامی اولیه برای شروع است.

در این مسیر دیگران می‌توانند افکار نادرست ما را از دور ببینند و به ما بگویند.

شاید به‌خاطر گناه یا اشتباهاتمان لایق سرزنش باشیم یا نباشیم؛ اما در هر صورت با ادامه سرزنش خودمان زندگی خوب و سازنده‌ای نخواهیم داشت.

 

بورلی انگل، روانشناس می‌گوید:

 

 

این جمله یعنی می‌توانیم، اعمال، حالت و برخوردمان با دیگران را اصلاح و هم‌زمان تمرین خودبخشخودبخشش گری داشته باشیم.

به بیان دیگر می‌توانیم پاسخ‌گو باشیم و هم‌زمان از حرکت رو به جلو و پیشرفت عقب نمانیم…

 

 

راستی یک نکته:

 

در هنگام رفتن به سمت خودبخشش گری، احتمال دارد متوجه شویم برخی افراد همراهی‌مان نمی‌کنند. احتمالاً به خاطر اینکه هنوز دوباره به ما اعتماد نکرده‌اند.

ممکن است آنها هنوز آماده این همراهی نباشند؛ اما همینطور که پیش می‌رویم، آسیب‌ها را جبران خواهیم کرد و اعتمادها را دوباره به سمت خود جلب خواهیم کرد…

در آخر به شما می گویم: کسب مهارت بخشیدن خود، دشوار است؛ اما شدنی است… قوی باشید و با تمرین و صبوری به این حس لذت بخش برسید…

 

 

میخواهم در انتهای این مقاله، چند مقاله خیلی مفید و کاربردی را به شما معرفی کنم. با دنبال کردن این مسیر و خواندن این مقالات به ترتیبی که گذاشته ام، می توانید انگیزه  بگیرید و زندگی شادتری را تجربه کنید:

 

ابتدا مقاله زیر را بخوانید تا اصلا ببینید افکار مثبت چه چیزهایی هستند:

مثبت اندیشی چیست؟

 

سپس در مقاله زیر راه های بیشتری یاد بگیرید برای مثبت اندیشی و تفکر شادی بخش:

چگونه افکار مثبت داشته باشیم

 

از عادت های ساده ای که زندگی را به کامتان شیرین می کند آگاه شوید:

9 عادت ساده برای خوش بینی و مثبت ماندن در زندگی

 

ببینید پروفسور سانتوس چه معجونی برایتان آماده کرده است:

شش راه برای افزایش رضایت از زندگی از پروفسور سانتوس

 

و سپس باهم ببینیم نگرش افراد مثبت اندیش و کاریزماتیک به زندگی چطور است:

نگرش افراد کاریزماتیک چگونه است؟ مثبت نگری

 

در مقاله زیر، یاد میگیریم که چطور حتی در بدترین شرایط هم امیدمان به زندگی را چطور از دست ندهیم:

چرا باید امید به آینده را فراموش نکنیم؟

 

و سپس شما دعوتید به نوشیدن یک فنجان دمنوش از جملات امید دهنده و فوق العاده:

این جملات را بِجَوید! (جملات امید دهنده از بزرگان)

 

و در انتها، برای داشتن یک سبک زندگی حرفه ای، با حداقل استهلاک و با بهترین کیفیت، دوره ویژه حرفه ای را به شما معرفی می کنم. تاکنون صدها نفر با این دوره همراه شده اند. می توانید روی تصویر زیر کلیک کنید و ببینید تجربیات سایر دوستان از تهیه این دوره فوق العاده چیست:

 

 

بر اساس رای 65 نفر از بازدیدکنندگان

91 امتیاز از 100

دنبال کننده

دنبال شونده

ماجرا

سعید عباسی

سعید عباسی هستم. می‌خونم و می‌نویسم تا هم خودم رشد کنم و هم بتونم به بقیه یاد بدم… عضو کوچکی از مجموعه وزین «بیشتر از یک نفر»… امیدوار و در تلاش برای ساخت یک آینده‌ی بهتر برای کشورم…

سعید عباسی هستم. می‌خونم و می‌نویسم تا هم خودم رشد کنم و هم بتونم به بقیه یاد بدم… عضو کوچکی از مجموعه وزین «بیشتر از یک نفر»… امیدوار و در تلاش برای ساخت یک آینده‌ی بهتر برای کشورم…

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

فن بیان در مذاکره تلفنی موفق

تندخوانی نوروریدینگ: آموزش جامع تندخوانی و تقویت حافظه مبتنی بر مغز

آموزش بازاریابی و ویزیتوری حرفه ای

فن بیان و ارتباطات مدیران: مدیر به عنوان یک مربی

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما

بخشش خود به این معناست که یاد بگیریم تا چگونه خودمان را بخاطر اشتباهات یا تصمیمات اشتباهی که میگیریم ببخشیم. گاهی از خود می‌پرسیم که چطور ممکن است این همه اشتباه کنیم؟ چه چیزی باعث این همه اشتباه شده است؟

برای ما بخشش اطرافیان از بخشش خودمان آسان‌تر است و همواره با خودمان بسیار سختگیرانه رفتار میکنیم.

«برای بهبودی، نياز است تا زخم هایتان را از ریشه درآورید و آنها را ببوسید» Rupi Kaur

طبق گفته‌های Kendra Cherry، نویسنده و مشاور آموزشی، استادیار روان پزشکی دانشکده پزشکی هاوارد، «بخشش می‌تواند از میزان استرس ما کم کند و در مقابل، سلامت جسمانی و روانی ما را بهبود ببخشد. کاهش اضطراب و افسردگی سبب کاهش خشم نیز می‌شود و در نتیجه سلامت قلبی نیز بهبود می‌یابد.»

اگر ما راهی برای بخشش خود و دیگران پیدا نکنیم، همواره در تشویش و سرزنش خود هستیم.

چطور خود را ببخشیم

ما بسیاری از مواقع می‌توانیم از اشتباهات هرچند بزرگی که مرتکب شده‌ایم درس بگیریم، اما در این هنگام طریقه‌ای که با خود رفتار می‌کنیم بسیار سختگیرانه است.

ما به راحتی به شیوه‌های مختلف به خود آسیب می‌رسانیم. مثلا همواره خود را برای خطایی که مرتکب شده‌ایم سرزنش میکنیم؛ مخصوصا هنگامی که دلیل آن را بدانیم و به نوعی آن را از قصد انجام داده باشیم. و این موقع است که بخشش خود بسیار دشوار می‌شود.

بخشیدن خود می‌تواند منافع بسیار زیادی داشته باشد؛ درحالیکه زمانی که خود را دوست نداریم و برای خود ارزشی قائل نیستیم، به خود آسیب بسیاری می‌زنیم. اولین سوالی که باید از خود بپرسیم این است که «چرا اشتباه کردم؟»

مرتکب خطا شدن هیچ ارتباطی با اینکه شما که هستنید یا چه پتانسیل‌هایی دارید ندارد. و از همه مهم‌تر، خطا کردن بازتابی از ارزش‌های شما نیست.

همه ما انسانیم، اشتباه می‌کنیم و کارهای مختلفی را به دلایل مختلف انجام می‌دهیم. نکته اصلی این است که دلیل هر کاری که انجام می‌دهیم را پیدا کنیم؛ آنگاه حقیقت آشکار می‌شود. شما متوجه این خواهید شد که چگونه به این نقطه رسیده‌اید و تصمیم می‌گیرید تا دیگر آن را تکرار نکنید.

گاهی اوقات، هنگامی که متوجه اشتباه خود می‌شویم در برابر افرادی که دوستشان داریم آسیب‌پذیرتر شده و احساس ناراحتی بیشتری می‌کنیم. این موضوع می‌تواند به افشاگری های بیشتری از خود و زندگیمان بیانجامد. زمانی که می‌فهمیم ما موجودات کاملی نیستیم، دیگران ما را بیشتر درک می‌کنند و از ما الهام می‌گیرند.

گفتن کلمه ساده‌ی «متاسفم» می‌تواند نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری ما باشد. گفتن «متاسفم، ولی تلاش می‌کنم تا جبران کنم» نیز برای یک شروع جدید، بسیار مناسب است. این موضوع بیانگر این نیست که همه چیز عالی و بدون نقص خواهد بود، اما بدان معنی است که شما می‌توانید شرایط فعلی را سامان دهید.

بیرون آمدن از مشکل یعنی شما از تظاهر کردن به بی عیب و نقص بودن شرایط، چه برای خود و چه برای دیگران، پرهیز می‌کنید و به خود، دیگران و آنچه باور دارید، اعتماد می‌کنید.

هدف نهایی چیست؟ اینکه شما بتوانید آن مساله را رها کنید.

رها کردن به این معنی است که شما خود را برای چیزهایی که نمی‌دانستید و یا کارهایی که انجام دادید (یا انجام ندادید) می‌بخشید. شما با رها کردن، خود را به خاطر کاستی‌ها و اشتباهات خود ببخشید. اما توجه کنید که این بدان معنی نیست که از پاسخگویی معذور شده باشید.

متوجه شدن اشتباه، تلاش برای تکرار نکردن آن و پذیرفتن خسارات ناشی از این موضوع بخشی از این سفر است؛ پس خودتان را بخاطرش سرزنش نکنید. گاهی اوقات پیدا کردن این تعادل بسیار مشکل است اما برای رسیدن به آرامش روانی و ادامه زندگی، یافتن آن بسیار کمک کننده و ارزشمند است.

شما ارزش آن را دارید.

گاهی اوقات بخشش خود به معنای یافتن شادی به جای غم و اندوه در زندگی است. هنگامی که رها می‌کنید یاد می‌گیرید تا چگونه به زندگی خود ادامه دهید. پشیمانی بخشی از ناراحتی است و یک واکنش کاملا طبیعی است اما به این معنا نیست که شما در تمام مدت زندگی خود این احساس غم و اندوه را به دوش بکشید و آن را رها نکنید.

شاید لازم نیست که شما خود را به خاطر کار اشتباهی که کردید ببخشید، بلکه لازم است تا خود را بخاطر کارهای درستی که انجام داده‌اید ببخشید. شاید اشتباه شما به این دلیل بوده است که می‌دانستید انجام آن کار با هزینه یا تاوانی همراه است؛ اما برای انجام دادن کار درست (یا حتی انجام ندادن کار اشتباه) حاضر شدید آن تاوان را بپردازید.

حس شفقت نسبت به خود پیش نیازی برای بخشش خود است.

منظور از شفقت این است که بیاموزیم تا در گفتگوهایی که با خود داریم و واژه‌هایی درباره خود به کار می‌بریم، عطوفت داشته باشیم. این یکی از بخش‌های مهم برای عشق ورزیدن به خودمان است، که لازمه هرکاری است.

مگان هیل، رواندرمانگر، اینگونه بیان می‌کند که: «اگر یاد بگیریم تا خودمان را به عنوان دوست صمیمی‌مان بشناسیم، با خود با مهربانی و عشق صحبت کنیم و خود را اولویت قرار دهیم، همواره برای‌مان یادآور این است که خودمان را باور داریم و ارزشمند هستیم.»

فقط کافی است تا با خود با مهربانی، عطوفت و همدلی بیشتر صحبت کنیم. ما اغلب نسبت به دیگران ملاحظه بیشتری داریم تا با خودمان. اگر حس می‌کنید که در ذهن‌تان همواره درحال سرزنش خود هستید کافی که این سوال را از خود بپرسید که «اگر دیگران هم در همین وضع قرار داشتند، آیا به همین شکل با آنها رفتار می‌کردم؟»

همان عطوفتی که نسبت به دیگران دارید را نسبت به خودتان تمرین کنید.

شرمی که احساس میکنید بخشی از روند بهبودی است. و این آگاهی را نسبت به آنچه باید در آینده بهتر انجام شود، به شما می‌دهد. شرم به شما کمک می‌کند تا عواقب تصمیمات دشواری که می‌گیرید را راحت‌تر بپذیرید. اما این موضوع را بخاطر داشته باشید که لازم نیست همواره با شرم و ترس زندگی کنید تا تغییرات بزرگی را بوجود آورید.

احساس گناه به جای اینکه به ما در گرفتن تصمیمات درست کمک کند، به روحیه‌مان خدشه وارد می‌کند. شاید برای لحظه‌ای، احساس گناه بتواند کمک کننده باشد اما همه ما انسان هستیم و به عطوفت و شفقت احتیاج داریم.

احساس گناه از این جهت میتوان مفید باشد که به ما کمک می‌کند تا تغییراتی را که برای بهبود شرایط لازم است، زودتر متوجه شویم اما اگر این حس درون ما طولانی باشد بسیار به ما صدمه میزند. احساس گناه می‌تواند این حس را در شما القا کند که کافی نیستید یا لیاقت بخشیده شدن و عشق را ندارید و این یک مانع برای ادامه زندگی و رسیدن به یک انسان بهتر است.

وقتی عشق را انتخاب می‌کنید، باید عشق را برای خود نیز بخواهید. حتی اگر وقتی آسیب دیده‌اید یا شکست خورده‌اید، باید خود را شایسته و ارزشمند بدانید چرا که همه سزاوار عشق هستند و شما نیز همینطور.

اجازه ندهید که احساس گناه، حس رضایت از خود را در شما خاموش کند. اجازه ندهید که انرژی و اشتیاقتان برای زندگی را از شما بگیرد. و از همه مهمتر اجازه ندهید که شادی را درون شما از بین ببرد. آن را رها کنید.

از زخم‌ها و درس‌هایی که گرفتید به عنوان یک یادآوری برای انجام کارهای درست استفاده کنید. بگذارید زخم‌هایتان مانند درس‌هایی باشند که شما را برای حرکت رو به جلو سوق می‌دهند.

شما می‌توانید هم خود را ببخشید و در عین حال به دیگران نیز کمک کنید و این فقط مربوط به امور خیریه نیست، بلکه در مورد انتخاب هم هست. هنگامی که بخشی از وقت خود را صرف سنجیدن درست شرایطتان بکنید می‌توانید تصمیمات و انتخاب هایی بهتری نیز داشته باشید.

به افراد نیازمند کمک کنید، داوطلبانه در جاهایی که احتیاج به کمک دارند فعالیت کنید، با کسی که احساس تنهایی می‌کند قدم بزنید و با او هم صحبت شوید. به مشکلات انسان‌های دیگر گوش دهید. و آنگاه خواهید یافت که با کمک به دیگران در واقع به خود نیز کمک می‌کنید و نقطه اشتراک بین این دو همان «بخشش خود» است.

با این کار متوجه خواهید شد هنگامی که به شخص دیگری کمک می‌کنید تا مشکلش را حل کند، در واقع راه حلی برای مشکل خود نیز پیدا خواهید کرد. این یک حقیقت خنده‌دار است که ما اغلب توجهی که لازم است به خود داشته باشیم را صرف دیگران می‌کنیم. ما هنگام گوش دادن به شکست‌ها و مشکلات دیگران رحمت، عشق، توجه، آسایش و عطوفت بیشتری صرف می‌کنیم؛ در حالی که همان میزان توجه را نیز باید به خودمان داشته باشیم.

مهربانی چگونه روی مغز تاثیر می‌گذارد؟

برای اینکه به آرامش بیشتری برسید، مواردی که در رابطه با آن‌ها احساس ضعف و ترس می‌کنید را با دیگران به اشتراک بگذارید. نقص‌ها و بینش‌های داستانتان را که نقطه عطف داستان شما هستند را با دیگران سهیم شوید. برای مثال هنگامی که یک فرد الکلی بخواهد خود را در جلسات درمان به سایر افراد معرفی کند، میگوید: «نام من……..است و من یک الکلی هستم.»

حال شما خودتان، جای خالی را برای خود پر کنید. واقعا می‌خواهید دیگران چه چیزی را در مورد شما بدانند؟ این به آن‌ها کمک می‌کند تا شما را بهتر درک کنند و از طرفی به شما نیز کمک می‌کند تا خود را بهتر بشناسید. با این درک شما یاد می‌گیرید تا بخش تاریک درونی خود را رها کنید و نقاط قوت درونی خود را ببینید.

لازم نیست که آن‌ها را برای هرکسی تعریف کنید، در عوض چند نفر را در زندگی خود که به آن ها احساس نزدیکی می‌کنید، داشته باشید که بدانند در زندگیتان چه می‌گذرد یا چه احساسی دارید. سهیم شدن احساس و افکار با دیگران شهامت و قدرت می‌خواهد. اگرچه ممکن است همه چیز را برطرف نکند اما شروع مناسبی خواهد بود.

چطور خود را ببخشیم

به گفته بورلی انگل، رواندرمانگر، «شما میتوانید همزمان هم رفتار خود را اصلاح کنید و هم خود را ببخشید.»

 

حرکت به جلو، مانند تمام کارها، به انرژی و نیرو احتیاج دارد اما به این معنا نیست که در مشکلات خود غرق شوید. شما با رویارویی با خود و درک اینکه انسان ارزشمندی هستید می‌توانید با شادی به راه خود ادامه دهید. در نهایت، ممکن است همچنان شک و ابهامات یا احساسات ناخوشایند در رابطه با خود داشته باشید؛ اما هرچقدر بیشتر به خود عشق بورزید لحظات شاد و آرامش بیشتری خواهید داشت. بیشتر می‌خندید و به نور عشق اجازه خواهید داد تا زخم های شما را التیام بخشد. شما می‌توانید عشق را همواره پیدا کنید، حتی در غم و ناکامی.

وقتی که درک کنید «انسان» هستید، خود را در آرامش و صلح با خود می‌یابید و می‌توانید خود را فراتر از کارها و اعمالتان ببینید و در نهایت متوجه خواهید شد که کافی هستید.

مترجم: پرستو کلایه

منبع


زندگی شخصیآیین و فلسفه

اینکه آدمیزاد خودش را ببخشد اصلا آسان نیست. ابتدا باید دانست که زندگی مجموعه‌ای از دستاوردها و تجربیات را نیز شامل می‌شود و ماجرایی است که در آن خودآگاهی نقش اساسی مهمی را بازی می‌کند. بخشیدن خود، نیازمند شجاعت، صبر و زمان است و باید امیدوارانه در جستجوی راه حل اساسی قابل اجرایی باشید که مختص خود شماست و شاید تنها پاسخگوی نیاز شما باشد و نه هیچکس دیگر.در ابتدا باید بدانیم که زندگی سفری است که در آن سرعت معنایی ندارد و یک جریان یکپارچه است تا شما در آن به خودآگاهی برسید، سپس خواهید توانست خود را ببخشید و در آرامش زندگی کنید. در اینجا به چند روش ساده و کاربردی برای آنکه خود را ببخشیم و در آرامش زندگی کنیم اشاره شده است.

 

۱- اولین گام این است که دریابید برای چه باید خود را ببخشید. 

وقتی خود را متهم می‌یابیم و عذاب وجدان زیادی داریم، احساس می‌کنیم آرزوها و رویاها و نیز اهدافی داشته‌ایم که برایمان دست نیافتنی شده اند، بهانه‌هایی داریم و آرزو میکنیم که خود را ببخشیم. گاهی شرایط پیچیده‌ای به وجود خواهد آمد که در این وضعیت خود را تنها می‌یابیم. برای شروع از این سوالات می‌توانید بهره برید تا کمی این کلاف پیچیده را باز کنید: 

چطور خود را ببخشیم

– آیا من احساس گناه می‌کنم، چون مسئولیت پذیر هستم و خود را مسئول اشتباهات خود میدانم؟ 

– آیا من احساس گناه می‌کنم چرا که اکنون نتیجه اشتباهاتم گریبان مرا گرفته‌اند؟

 

۲- بپذیرید که این اشتباهات نیستند که شما را تبدیل به “آنچه هستید”  می‌کنند. 

هرکسی گاه‌گداری در زندگی اشتباهاتی را مرتکب می‌شود و این معنای “انسان بودن” شماست! انسان موجودی است که فکر میکند و حق انتخاب دارد و اگر قرار بود هیچگاه اشتباه نکند پس حق انتخاب چه معنایی داشت؟ بپذیرید که شما مجموعه ای از خوبی‌ها و بدی ها هستید و خود را به عنوان یک انسان و نه یک فرشته! یا یک ابر انسان بپذیرید! 

 

۳- از شروعی تازه و یا ادامه دادن نترسید. 

این اشتباهات در زندگی نباید به این ختم شود که شما دست از تلاش بردارید، کاری که دوست داشتید را بخاطر یه اشتباه رها کنید، اگر روزی تصمیمی گرفتید و وجدان خود را زیر سوال بردید اکنون وقت این نیست که آینده را رها کنید! هر کسی در مرتبه نخست مسئول آینده خود می‌باشد نه گذشته! پس سعی کنید با نگاهی رو به جلو و بدون درجا زد و تکرار گذشته با فکری آزاد دوباره شروع به کار کنید و بدانید این شما هستید که تصمیم میگیرید با چه احساسی از نو آغاز کنید.  

قابل درک است گاهی شرایط در زندگی آنقدر سخت می‌شود که در “اکنون زندگی کردن” بسیار دشوار است و گذشته و آینده ریسمانی قوی برای تحمل لحظه سخت کنونی است اما در حالت عادی و در زمانی که شما بیش از صبر به استقامت و تلاشی رو به جلو احتیاج دارید باید میان لحظه اکنون و استرس‌های آینده و ناراحتی‌های گذشته دیواری بکشید و خود را رها کنید تا هم گذشته را ارزش ببخشید و آینده را از آن خود کنید. 

 

۴- خود را به طرز فکر جدید عادت دهید. 

نخست آنکه از اشتباهات درس بگیرید و دوم آنکه احتمال دارد دوباره خطا کنید! “پیروزی یا مرگ” شعار انسانی است که در حال تلاش است! نه انسانی که نتایج اعمال خود را بررسی می‌کند! 

– اهداف آینده خود را از نو مرور کنید و سعی کنید این بار واقع‌بینانه به آن نگاه کنید. این نگاه رو به جلو به شما کمک میکند تا دست از درجا زدن بردارید و دوباره از نو حرکت کنید. 

– هربار احساس خطا کردید و احساس کردید نمیتوانید خود را ببخشید چندین بار این جمله را بنویسید “شکست‌هایت را فراموش کن، امروز روز دیگری است!” 

 

۵- بپذیرید که هیچکس کامل نیست. 

شاید شما خود را از بابت اشتباهات دیگران مقصر می‌دانید و سرزنش می‌کنید. نخست بدانید که هیچ‌کس کامل نیست و مسئول اشتباهات هرکسی خود اوست نه کس دیگر!  همه ما اشتباهاتی را انجام می‌دهیم و به زندگی خود ادامه می‌دهیم و هر کسی در زندگی زمانی را سپری خواهد کرد که بهترین حالتش نیست! با پذیرفتن همین جملات شما راه بسیار بلندی را برای بخشیدن خود طی کرده‌اید. 

 

۶-  بر روی اشتباهات گذشته خود تمرکز نکنید! 

یکی از بزرگترین موانعی که در راه بخشیدن خودتان دارید این است که دست از کار و تلاش بردارید  و مسیری که پیش از اشتباه در پیش رو گرفته بودید را رها کنید! این خود مانع بزرگی برای بخشیدن خودتان است و شما را از رسیدن به شناخت واقعی نتایج عملکرد اشتباهاتان در گذشته باز می‌دارد. زندگی شما رو به افول خواهد رفت اگر تمرکزتان را روی اشتباه خود بگذارید پس سعی کنید بر روی وضعیتی کنونی خود تمرکز کنید و از خود این سوال را بپرسید “اشتباه کردم، اما اکنون چه کنم؟” و سعی کنید درک کنید که با توقف زندگی چیزی درست نخواهد شد. 

 

۷- از امروز برنامه ای برای آینده خود ترسیم کنید که در آن گذشته شما را محدود نمی‌کند. 

در این مدت سعی کنید این جمله را شعار خود کنید “به زندگی سر و سامان می‌بخشم و ادامه می‌دهم و فقط چیزی را کنترل می‌کنم که کنترل کردنش در اختیار من است!!” این جمله بدان معناست که شما نمی‌توانید گذشته را تغییر دهید پس سعی کنید بر روی چیزی تمرکز کنید که می‌توانید تغییر دهید!

 

۸- اگر جدای از استرس و نگرانی از انجام دوباره اشتباه احساس گناه بسیار شدیدی از اشتباهات گذشته خود دارید.

از احساس درمانی استفاده کنید. (بر روی آن کلیک کنید) 

 

۹- معنای شکست و خطا را به تجربه در ذهن خود تغییر دهید. 

اشتباهات زیادی کرده ام => تجربیات زیادی کسب کرده‌ام 🙂 

بخشیدن خود و اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید باعث می‌شود که شما دست از انجام همان اشتباه بکشید و آن را به عنوان یک تجربه در زندگی خود لحاظ کنید اما این به این معنا نیست که قرار نیست تجربه دیگری نداشته باشید. تجربیات گذشته را اندوخته کنید و خود را برای کسب تجربیات تازه‌تر آماده کنید. 

 

۱۰- اگر درد زیادی را تحمل می‌کنید. 

یکی از سیستم‌های دفاعی ذهن برای جلوگیری از نابودی کامل و تجربه سیاهی مطلق! این است که قسمت‌هایی از خاطرات را می‌بندد و واقعیت روی داده را طور دیگری جلوه می‌دهد! حتی در ذهن خودتان! از این رو نه فقط به دیگران که به خودتان نیز درباره اشتباهی که مرتکب شده‌اید دروغ خواهید گفت. کار بسیار مشکلی است که شما آهسته و به آرامی با واقعیت عملی که کرده اید مواجه شوید. هرچقدر ذهن شما قوی‌تر باشد و شخصیت محکم‌تری داشته باشید، “آهسته‌تر” و با دقت بیشتری به بررسی گذشته می‌پردازید(شاید تصور کنید ذهن قوی‌تر سریع‌تر با واقعیت کنار می‌آید اما بدانید هر عضله اگر قوی‌تر باشد می‌تواند با سرعت کمتری یک وزنه را جابجا کند!). مسیر شناخت اعمال و رفتار خود و احساسات واقعی نهادینه شده در وجود  هرکسی مسیر بسیار طولانی و خسته‌کننده ایست که تقریبا بیشتر افراد تا سنی آن را دنبال می‌کنند و بعد از آن خود را فریب می‌دهند! اما شما با فکر کردن به اشتباه خود در گذشته این شانس را دارید تا آینده خود را طور دیگری رقم بزنید و احساسات و روح خود را نجات دهید. 

– اگر کسی به شما بگوید که موهبتی بالاتر از واقع‌بینی در این دنیا به کسی داده شده دروغ گفته!

– از خود بپرسید که دقیقا چه کاری انجام داده‌اید، و به مرور واقعیت آن را بررسی کنید. سعی کنید بنویسید و یا از احساس درمانی برای خروج احساسات منفی مربوط به عملی که اتفاق افتاده استفاده کنید.

چطور خود را ببخشیم

 

11- دقت کنید در چه موقعیت‌هایی احساس گناه، بیشتر به سراغ شما می‌آید. 

اینکه شما در موقعیتی قرار بگیرید و ناخواسته یاد خاطرات عذاب‌آور گذشته بیوفتید راهکارهای درمانی ساده‌ای دارد و باید سعی کنید برای بهبود چنین بحرانی بیشتر خود را در چنین موقعیت‌هایی قرار دهید. به طور مثال اگر احساس ترس زمانی که پیش رئیس خود هستید یا احساس عذاب وجدان زمانی که با شریک زندگی خود صحبت می‌کنید به سراغتان می‌آید، بهتر می‌توانید در مورد این موقعیت‌ها فکر کنید و راه حلی را بیابید. 

 

۱۲- اجازه دهید دیگران در زندگی شما حضور داشته باشند و آنها را ببخشید! 

درخت بخشش زمانی در قلب آدمی ریشه می‌دواند که با “بهانه یابی برای بخشش”و “پشیمانی از گذشته‌ای انتقام‌جو” سیراب شده باشد. بخشش باید دوطرفه باشد! بدین معنا که نه تنها شما باید دیگران را ببخشید که شما نیز باید خود را ببخشید. دقت کنید اگر شما بخشش و رها کردن احساسات خود را تمرین نکرده باشید، بخشش درونی برایتان میسر نخواهد شد. برای این کار از کسانی شروع کنید که به شما عشق میورزند. 

 

۱۳- برنامه ریزی کنید. 

در مرحله نخست باید بدانید چرا میخواهید خود را ببخشید. یک برنامه مرحله به مرحله و قابل اجرا بسیار به تمرکز شما کمک می‌کند و نتایج بهتر در بازه زمانی کوتاه‌تری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. نخست باید بهانه‌ها و دلایلی که باید برای این کار تلاش کنید را بدانید و دقیقا برای خود مشخص کنید چه احساسی دارید و تلاش کنید: 

 – به طور مستقیم و بدون استفاده از ایهامات و استعارات گمراه کننده از کودک درون خود بپرسید که “منو میبخشی؟” یا به طور مثال “میشه منو ببخشی؟”

 – هرگاه مسیری را طی کردید و از خود سوال و جواب کردید سعی کنید  قسمتی که بیشتر به شما کمک کرده است را دریابید و برای دفعات بعد در برنامه خود آن قسمت ضروری را حتما در برنامه بگنجانید. 

 – اگر همواره انسان خشمگین و  بدرفتار بوده‌اید سعی کنید از کسانی که شما را دوست دارند و همیشه منتظر لبخند شما بوده‌اند شروع کنید و از انها خواهش کنید تا به شما به مرور بگویند که کینه ورزی شما و بخشش شما نسبت به دیگران بهتر شده یا بدتر. 

 

۱۴- از دیگران طلب بخشش کنید. 

گاهی یک مسئله زمانی حل خواهد شد که ذهن آدمی خلوت باشد. کمی مشکل است اگر شما در حق کسی بدی کرده باشید و او شما را نبخشیده باشد اما شما بتوانید خود را ببخشید. ذات آدمی به گونه‌ایست که آرامش خودش مدیون آرامش اطرافیانش است. این ثابت شده که اینکه شما از دیگران بابت اشتباهات خود عذرخواهی کنید نه فقط شما را کوچک نمی‌کند که شما را بالا می‌برد و ارزش شما را بیشتر خواهد کرد. 

 

۱۵- مسئولیت کارهای خود را بر عهده بگیرید. 

از کوچکترین اشتباهات مثل دیر از خواب بیدار شدن و تاخیر در رسیدن سر قرار! تا نا امید شدن و قتل و تجاوز همگی نیاز دارند به آنها توجه شود. در هر مورد باید مشخص کنید که دقیقا چه اتفاقی افتاده و شما چه احساسی دارید. آیا نتایج این اتفاق تنها مربوط به شماست؟ یا باعث آزار و نابودی دیگران نیز شده است؟ حتی اگر قانون شما را به دام نیانداخته باشد برای رهایی و آزادی روحتان باید طبعات ناشی از اشتباه خود را بر عهده بگیرید! اگر با تقلب و پایمال کردن حق دیگران به موقعیتی رسیده‌اید، اگر جان کسی را گرفتید یا شاید حتی تنها دل کسی را شکستید این شما هستید که باید مسئولیت این کار را بر عهده بگیرید.  اگر به کسی دروغ گفته‌اید برای رهایی خودتان و احساس دوباره کودک درونتان باید اول با دیگران و بعد با خود صادق باشید. 

 

۱۶- احساس گناه خود را بپذیرید. 

 مسئولیت‌پذیری یک چیز است و احساسی که از آن نشات می‌گیرد یک مورد دیگر است! این کاملا طبیعی است اگر شما احساس گناه یا ناراحتی داشته باشید و البته اتفاق خوبی است چرا که نشان می‌دهد شما بار اعمال خود را به دوش می‌کشید. احساس گناه به شما کمک می‌کند تا در آینده برای خود و دیگران بهتر تلاش کنید. 

 – شما احساس گناه می‌کنید و این شاید نشات گرفته از تفکر شماست. شاید به دلیل طمع‌ورزی مخربی باشد که برای بدست‌نیاوردن چیزهایی دارید که به آنها احتیاج ندارید!

 – شما احساس گناه دارید و همزمان با آن احساسات بسیار قوی و عمیقی نسبت به سایر حوادث دارید. ممکن است این احساس گناه شما ناشی از اتفاق دیگری باشد و شما تصور کنید که نسبت به موضوعی است که فکر می‌کنید. به طور مثال شما کسی را ناراحت کردید و او را از دست داید! شما از اینکه فرد مقابل را دیگر در زندگی خود ندارید و دلتنگ او هستید ناراحتید و از طرفی احساس عذاب وجدان شدیدی نسبت به عملکرد خود دارید. بدانید که  تا زمانی که احساسات خود را به درستی از هم تفکیک نکرده باشید نمی‌توانید هرگز خود را درک کنید و  بخشیدن خودتان میسر نخواهد بود. 

 – شاید خود را به سختی قضاوت می‌کنید. احساسات خود را  پوشانده‌اید و خود را قضاوت می‌کنید و در نتیجه نمی‌توانید به درستی خود را تحلیل و درک کنید. شاید چون  از آن احساس شرمنده هستید به طور ناخودآگاه هیچگاه به آن احساس فکر نمی‌کنید و از خود فرار می‌کنید. بدین ترتیب همیشه دیگران را سرزنش می‌کنید و سعی دارید تا احساس گناه خود را اینگونه از خود دور کنید  و وضعیت خود را بدتر می کنید.

 – اگر دیگران را سرزنش می‌کنید فورا به رفتار خود دقت کنید و سعی کنید یک قدم به عقب بردارید و از خود بپرسید چرا اینچنین دیگران را سرزنش یا تسمخر میکنید؟ این به شما کمک می‌کند تا دریابید دقیقا احساس گناه شما از کجا سرچشمه می‌گیرد و به شما کمک خواهد کرد تا خود را بهتر بشناسید.

 

۱۷- اعتقادات و ارزش‌های خود را مشخص کنید. 

پیش از آنکه بتوانید خود را ببخشید، باید ارزش‌های خود را مشخص کنید و ببینید دقیقا برای شما چه چیزهایی مهم هستند و چه مقدار ار آنها واقعی و چه مقدار از آنها صرفا به واسطه جامعه به شما خورانده شده‌اند. مدتی را به تنهایی بگذرانید و سعی کنید در درون خود جستجو کنید تا متوجه شوید رفتار شما که باعث عذاب وجدانتان شده متناقض با کدام ارزش‌ها و آرمان‌های شما بوده است و سعی کنید بفهمید که آیا می‌توان تحلیل دیگری از آن ارزش داد و وضعیت را بهتر کرد یا خیر. به طور مثال برای شما همیشه صداقت مهم بوده اما شما به واسطه یک دروغ ساده به دوستی، باعث شده‌اید او ضربه شدیدی را تحمل کندو سعی کنید دریابید آیا اکنون می‌توانید آن را با صداقت جبران کنید یا گفتن حرف صادقانه این احساس شما را بهتر می‌کند یا خیر  و همچنین می‌توانید دریابید آیا واقعا این صداقت و عدم‌صداقت شما بود که به او آسیب رسانید یا  عوامل دیگری نیز در این میان دخیل بودند.

 

۱۸ – سعی کنید آرزوهای خود را در راستای رفع  نیازهایتان در نظر بگیرید. 

ببرای اینکه خود را ببخشید نیاز دارید نه فقط ارزش‌ها و آرزوهای خود را بهتر بشناسید که شاید گاهی لازم است آنها را تغییر دهید. به طور مثال اولین نیاز اساسی هر آدمی نیاز به مسکن و خوراک و پوشاک است، پس حتما همیشه باید در  اهداف کوتاه‌مدت زندگی خود اینها را در نظر بگیرید. شاید گاهی خرید یک ماشین زیبا، یا  خونه رویایی نیاز فرد نباشد اما فکر به آن تنها او را آزار می‌دهد. معنای اساسی”کنار آمدن با زندگی” و نیز “غنائت” در داشته‌ها و نداشته‌ها نیست که در هدف‌گذرای بر مبنای نیاز آدمی است. 

 

۱۹- بر روی خطاهایتان کار  کنید. 

انجام کار بدون ارزیابی یعنی کاری بدون  پیشرفت! اینکه شما همیشه یک نتیجه مشخص بگیرید (حتی اگر موفقیت آمیز باشد!) این خود نوعی شکست است، همانند شرکتی که سود سالانه‌اش همیشه ثابت است و رشدی ندارد! اگر امروز شما از بند عذاب وجدان گذشته خود خلاص می‌شوید لازم است که همواره کار خود را ارزیابی کنید و به مرور سعی کنید احتمال وقوع چنین خطایی را پائین آورید. 

 

آیا مطلب بالا از نظر شما مفید بود ؟

اگر دوست دارید، نظر خودتون رو درباره این مطلب بنویسید

دسته بندی

مطالب مرتبط

چطور احساس‌درمانی کنم؟

چطور برای زندگی انگیزه داشته باشم؟

چطور با صدای بلند فکر نکنم؟

چطور خودم را دوست بدارم؟

دسته‌بندی مقالات

دسته‌بندی سبک زندگی

مقاله‌کده در شبکه‌های اجتماعی

ارتباط با مقاله کده

همه ما در طول زندگی با انجام برخی کارها، احساس گناه می کنیم که توانایی بخشش و فراموشی آن برایمان دشوار است و مدام تصور می کنیم اگر اقوام یا دوستان ما بدانند چه اتفاقی می افتد. به همین دلیل در این بخش از خانواده پلاس نمناک به ارائه راهکارهایی برای بخشیدن خود می پردازیم.

احساس گناه تاثیرات زیادی روی بدن می گذارد و با تولید مواد شیمیایی، ضربان قلب و فشار خون را بالا می برد و هضم غذا را مختل می کند. به همین دلیل افرادی که در بخشیدن خود و حتی دیگران مشکل دارند بیشتر دچار حملات قلبی، افسردگی و سایر بیماری ها می شوند.

یکی از اولین گام ها برای بخشش خود تمرکز بر روی احساسات است، بنابراین قبل از هر عملی باید خود را تأیید کنید و به خود فرصت شناسایی احساسات و پذیرش آن را دهید.

اگر مرتکب اشتباهی شدید آنچه را که از این عمل می آموزید را اعتراف کرده و بپذیرید. وقتی افکار ذهنی و احساسات قلبی را به زبان می آورید، احساس خوشایند و سبکی در شما ایجاد می شود. همچنین آنچه را از اعمال و کردار خود آموخته اید در ذهن حک می کنید.

چطور خود را ببخشیم

نگاه کردن به “اشتباهات” به عنوان یک تجربه، کلید حرکت سریعتر و مداوم در آینده است. به خود یادآوری کنید که با استفاده از ابزار و دانش موجود در آن زمان، بهترین کار ممکن را انجام داده اید. این کار به شما کمک می کند که خود را بخشیده و به آینده فکر کنید.

قبل از هر اقدامی، مسئولیت کارهای خود را بپذیرید. تحقیقات نشان می دهد پذیرش مسئولیت اقدامات اولین گام برای بخشیدن خود است زیرا می توان به شکل منطقی و عاقلانه احساسات منفی را از خود دور کرد.

اگر به سختی می توانید اشتباهات را کنار گذاشته و از ذهن دور کنید، افکار و احساسات در رابطه با اشتباه خود را در یک ظرف محصور تجسم کنید.

با خاطره نویسی می توان به درک منتقد درونی کمک کرد تا به خود دلسوزی برسید. بنابراین “مکالمه” بین خود و منتقد درونی را بنویسید، این کار می تواند به شما در شناسایی الگوهای فکری که باعث ناتوانی در بخشش می شود کمک کند. لیستی از ویژگی ها ، نقاط قوت و مهارت هایی را که دوست دارید داشته باشید را تهیه کنید و هنگامی که اشتباهی مرتکب شدید با اعتماد به نفس آن را تقویت کنید.

بدترین منتقد خودمان هستیم. به همین دلیل می گوییم نوشتن احساسات مثبت و منفی اهمیت زیادی دارد و از آنچه منتقد درونی به شما می گوید فاصله بگیرید .

گاهی اوقات تشخیص تفکراتی که مانع گذشت می شود دشوار است. اگر می خواهید منتقد درونی خود را درک کنید تمرینات عنوان شده در این بخش از سبک زندگی نمناک را مرتب انجام دهید ، به عنوان مثال روی کاغذ آنچه را که منتقد درونی شما می گوید بنویسید، در طرف دیگر برای هر کدام از آنها یک پاسخ دلسوزانه و منطقی یاد داشت کنید.

اگر اشتباه شما به شخص دیگری آسیب رسانده است ، باید بهترین روش را پیش بگیرید. آیا می خواهید از طریق صحبت با این شخص، از او عذرخواهی کنید؟ آیا جبران خسارت مهم است؟ اگر در مورد کارهایی که انجام می دهید احساس مسئولیت می کنید باید درصدد جبران باشید ؛ این کار فراتر از گفتن متاسفم برای شخص صدمه دیده است.

فرض کنید دوستان شما مرتکب اشتباه شده اند. پیشنهاد شما برای حل مشکل چه خواهد بود؟حال اگر خود مرتکب همان اشتباهات شده اید، پیشنهادتان را عملی کرده و راه حلی برای رفع اشتباه خود پیدا کنید.

احساس ندامت و پشیمانی اصلا موضوع بدی نیست. همه انسانها مرتکب خطا می شوند. اما مهم است که بعد از احساس پشیمانی به دنبال راه حلی برای بهبود احساسات خود باشید.

اگر اولین پاسخ شما به یک موقعیت منفی، انتقاد از خود است ، وقت آن است که نسبت به خود مهربانی و عطوفت نشان دهید. این کار به زمان ، صبر و یادآوری نیاز دارد.

روبه رو شدن با اتفاقات و کارهای انجام شده مهمترین گام برای بخشیدن خود است. اگر معمولا با بهانه تراشی، سعی در توجیه کار خود برای دیگران هستید باید به دنبال روش دیگری باشید. زیرا باید مسئولیت اشتباه خود را پذیرفته و اعتراف کنید که اقدام شما اشتباه بوده است.

اگر به دنبال راهی برای بخشش خود هستید با یک فرد حرفه ای در این زمینه صحبت کنید تا به شما چگونگی از بین بردن افکار ناسالم را بیاموزد؛ در نتیجه راههای جدید و سالم برای کنار آمدن با اشتباهات خود را یاد می گیرید.

گناه و استرس همیشه باعث احساس بد می شود؛ با داشتن این احساس نمی توانید مشکلات را مدیریت کرده و خود را ببخشید، بنابراین باید این عادت را کنار بگذارید.

مرور کارهایی که قبلا انجام داده اید به شما و شخصی که صدمه دیده است کمکی نخواهد کرد و فقط باعث ایجاد احساس بد در شما می شود، بنابراین هر بار که در حال مرور افکارات منفی هستید سریع توجه خود را به مسائل مثبت متمرکز کنید.

آیا با بخشیدن خود، نتیجه ای را مشاهده می کنید؟ همانطور که بخشیدن دیگران فوایدی دارد بخشیدن خود نیز می تواند موجب حفظ آرامش و افزایش سلامت روحی و جسمی شود.

برای پیشبرد کارهای خود به دنبال تغییرات مثبت باشید. معمولا بخشیدن خود، راهکارهای زیادی برای کسب تجربه و آموختن بیشتر ایجاد می کندو در نتیجه شخصیت شما بهتر خواهد شد.

احساس بد نسبت به کارهایی که در گذشته انجام داده اید خوشی زمان حال را از بین می برد. بیاموزید چگونه با سپاسگزاری، ذهن و جسم خود را از تمام افکار منفی جدا کرده و به زندگی خود ادامه دهید.

پیش از بخشیدن خود، درک کنید که چرا مرتکب اشتباه شده اید؟ این اقدام به شما در بخشیدن درست خود کمک می کند و همچنین با ریشه یابی رفتار خود از تکرار کار اشتباه جلوگیری می کند. نیروهای ذهنی شما با درک این موضوع فرصتی برای احیای مجدد پیدا کرده و با شکل قابل قبولی به کار خود ادامه می دهند.

روزی یک بار به همه کارهای مهربانانه و دوست داشتنی که امروز به تنهایی انجام داده اید فکر کنید. با انجام اینکار متوجه خواهید شد که به یک فرد مفید تبدیل شده اید.

یکی از روشهای مهم در ارتباط با رفع احساس گناه از اشتباه، اصلاح اعمال است. برای اصلاح رفتار خود می توانید روشهای مختلفی را در پیش بگیرید ماند عذرخواهی، جبران اشتباه و رفتارهایی که کارهای شما را ترمیم و اصلاح می کنند.

احساس بد و پشیمانی بعد از انجام کار اشتباه، کاملا طبیعی است اما احساس گناه در رشد شخصیت شما و بهتر شدن آنتاثیری ندارد. تجربه احساس پشیمانی موضوع کاملاً طبیعی است به شما در پذیرش مسئولیت کارهایتان کمک می کند اما احساس گناه شما را در گذشته به صورت محکوم نگه خواهد داشت.

چطور خود را ببخشیم
چطور خود را ببخشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *