چطور در خانه روغن زیتون بگیریم

 
helpkade
چطور در خانه روغن زیتون بگیریم
چطور در خانه روغن زیتون بگیریم

افزایش استفاده از روغن های طبیعی و سالم مانند روغن زیتون از طرفی امکان پذیر بودن روغن کشیاز زیتون باعث شده است که افراد به فکر روغن گیری زیتون در خانه بیفتند. همچنین از سوی دیگر برخی از افراد متقلب در زمینه تولید روغن باعث شده اند که دیگر کسی اعتماد کامل به فروشنده های روغن زیتون نداشته باشد و ترجیح بدهد که تجهیزات و امکانات مربوط به روغن گیری زیتون در خانه را مهیا سازد تا به این صورت روغن زیتون مورد استفاده خود و اطرافیانش را فراهم کند. صد البته با در نظر گرفتن نکات فنی در مورد دستگاه روغن کشی زیتون، خریداری زیتون مورد نیاز و سایر مراحل مربوط به روغن گیری از زیتون شما می توانید میزان تولیدات خود را بالا ببرید و حتی در زمینه تولید روغن زیتون با کیفیت و طبیعی فعالیت داشته باشید. در ادامه این مطلب از سایت بکردانه ما قصد داریم که در مورد روغن گیری زیتون در خانه با شما صحبت کنیم و نکاتی را در اختیار شما قرار دهیم که می تواند در این مسیر برای شما مفید باشد. برای روغن گیری در خانه میتوانید از دستگاه روغن گیری خانگی ارزان، دستگاه روغن کشی خانگی دیجیتال و یا یک دستگاه روغن کشی خانگی کوچک استفاده کنید.

نحوه روغن گیری زیتون در خانه می تواند به وسیله دستگاه های به روز انجام شود و یا از روش های سنتی برای تهیه روغن استفاده کنیم. در زمان های قدیم برای تهیه روغن زیتون ابتدا میوه های زیتون را جمع آوری می کردند سپس بعد از آسیاب کردن، آنها را حرارت می دادند تا به قول معروف روغن پس بدهد؛ اما امروزه با صنعتی شدن و تغییر کردن تجهیزات مورد استفاده برای این کار، روش کار به طور کلی فرق کرده است. البته این به معنی بدون استفاده بودن روش‌سنتی نیست و شما می توانید در خانه برای روغن گیری زیتون از روش سنتی استفاده کنید. در ادامه این روش را به طور کامل برای شما توضیح می دهیم.

روغن گیری سنتی زیتون در خانه به این صورت می باشد که شما ابتدا باید زیتون تازه و با کیفیت را خریداری کنید و با دقت بشویید. در مرحله بعد شما باید هسته های زیتون ها را جدا کرده و آنها را دور بریزید، سپس زیتون ها را آسیاب کرده و آنها را در یک ظرف بریزید و شروع به حرارت دادن آن کنید. بعد از این کار شما شاهده روغن پس دادن زیتون خواهید بود و باید صبر کنید تا به قول معروف زیتون تمام روغن خود را پس بدهد. در مرحله بعد شما باید تفاله و روغن زیتون به دست آمده را در یک صافی بریزید و با فشار و دقت بالا تفاله ها را از روغن جدا کنید. استفاده از یک پارچه محکم و تمیز بهترین راهکار برای صاف کردن روغن زیتون است، چراکه به این صورت نتیجه نهایی کار بهتر خواهد بود. در ضمن برای اینکه در زمان صاف کردن تفاله و روغن بتوانید فشار بیشتری بیاورید، می توانید از دو سنگ صاف که روی هم قرار می گیرند به عنوان اهرم استفاده کنید. در ضمن این نکته مهم را به یاد داشته باشید که برای تولید روغن زیتون در خانه شما می توانید از زیتون های آسیب دیده که قیمت کمتری دارند استفاده کنید. نکته دومی که باید به یاد داشته باشید این است که گاهی برای افزایش سرعت روغن گیری می توانید کمی روغن زیتون به زیتون های آسیاب شده روی حرارت اضافه کنید، به این روغن که باعث افزایش سرعت روغن گیری میشود روغن پایه می گویند.

چطور در خانه روغن زیتون بگیریم

با دانستن موارد تاثیر گذار بر روی کیفیت روغن گیری زیتون در خانه شما می توانید محصول نهایی با کیفیت تری تولید کنید. به روغن زیتون های خالص و باکیفیت، روغن زیتون فرابکر گفته می شود. البته توجه داشته باشید که نوع زیتون روغن گیری در کیفیت روغن زیتون شما تاثیر گذار خواهد بود.در ادامه این موارد را خدمت شما توضیح می دهیم:• نوع زیتون مورد نظر: بی‌شک نوع زیتونی که برای روغن گیری استفاده می کنید تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت نهایی روغن شما خواهد گذاشت.• بلوغ میوه زیتون: شما باید این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که زیتون انتخاب شده برای روغن گیری باید کاملاً بالغ یا به قول معروف رسیده باشد، در صورتی که زیتون مورد نظر شما در زمان مناسبی برداشت شده باشد کیفیت کلی، طعم و عطر روغن زیتون شما کاملا متفاوت خواهد بود.• رسیدگی های انجام شده به درخت زیتون: به گفته افرادی که سابقه بیشتری در زمینه روغن گیری زیتون دارند، نگهداری و رسیدگی هایی که از درخت و میوه زیتون می شود علاوه بر آن روش های برداشت، حمل و نقل زیتون و در مرحله آخر روغن گیری؛ تاثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه نهایی کار شما خواهند داشت.

نکات مهم روغن گیری زیتون در خانه که در ادامه این قسمت با شما در میان بگذاریم را با دقت مطالعه کنید تا پاسخ سوالی که برای شما باقی مانده است را پیدا کنید.• نگهداری روغن زیتون خانگی: برای نگهداری روغن زیتون خانگی که آماده کرده‌اید این مورد را همیشه در نظر داشته باشید که در معرض نور و حرارت بودند باعث آسیب دیدن طعم و ماندگاری محصول به دست آمده شما می باشد، پس بهتر است که آنها را در شیشه های رنگی یا مات بریزید و در جاهای تاریک، خنک و خشک نگهداری کنید.• مقدار روغن زیتون بر اساس هر کیلو زیتون: اینکه هر کیلوگرم زیتون چقدر روغن زیتون به شما تحویل می دهد بستگی به نوع زیتون مورد نظر شما دارد. نامرغوب ترین زیتون برای روغن گیری ۷ درصد روغن و بهترین زیتون برای روغن گیری ۲۲ درصد روغن زیتون به شما تحویل می دهد. به طور ساده میتوان گفت که اگر شما زیتون خوب و مرغوب در اختیار داشته باشید برای تهیه یک لیتر روغن باید ۵ کیلوگرم از آن زیتون را استفاده کنید.

 

دستگاه کره بادام زمینیدستگاه آسیاب ادویه جاتدستگاه آسیاب سنجددستگاه روغن کشی هسته اناردستگاه آسیاب سماقدستگاه روغن گیری هسته خرمادستگاه روغن گیری کلزادستگاه آسیاب دانه های سختدستگاه روغن گیری زیتوندستگاه روغن گیری کنجددستگاه آسیاب زردچوبه صنعتی

ارتباط با کارشناسان فروش:

طراحی سایت فروشگاهی پونه مدیا

در اخبار روز

۱ شهریور ۱۳۹۶
۲ نظر
149,378 بازدید

نحوه روغن گیری زیتون به روش سنتی ، گرفتن روغن زیتون به روش خانگی ، چگونه در خانه روغن زیتون بگیریم ، ، روغن گیری در منزل ، دستگاه گرفتن روغن زیتون ، زمان روغن گیری زیتون ، تهیه روغن زیتون در منزل ، قیمت دستگاه روغن کشی زیتون

زیتون یکی از پرخاصیت ترین میوه های روغنی دنیاست که به اشکال مختلف قابل استفاده است. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان را به شکل چاشنی های مختلف می توان در وعده های غذایی استفاده کرد.  رایج ترین چاشنی آن در آشپزی روغن زیتون است که در طعم ها و رنگ و عطرهای مختلف فرآوری می شود.

روغن گیری از زیتون از گذشته های بسیار دور رایج بوده است و هر فرهنگی روش خاص خود را در تولید این روغن داشته است. قدیمی ها برای گرفتن روغن زیتون، میوه زیتون را با ضربه زدن به درخت زیتون روی یک پارچه جمع آوری می کردند، سپس آنها را آسیاب کرده و حرارت می دادند تا روغن پس دهد. شکل سنتی آن امروزه به صنعتی تبدیل شده است و روغن گیری از زیتون توسط دستگاه های طراحی شده به این منظور انجام می شود. اما آنهایی که دوست دارند در خانه روغن زیتون تهیه کنند می توانند از شیوه ی سنتی استفاده کنند که در اینجا شرح می دهیم.

زیتون تازه با کیفیت را پس از برداشت شسته و پس از جدا کردن هسته، آن را خرد یا آسیاب کنید (آسیاب کردن زیتون نتیجه بهتری به شما می دهد). زیتون های آسیاب شده را درظرفی حرارت دهید تا کم کم روغن خود را پس دهند. سپس تفاله و روغن را در صافی بریزید و با وارد کردن فشار به تفاله باقی مانده روغن آن را جدا کنید (ریختن تفاله در پارچه ای محکم و تمیز برای این کار بهتر است  چون راحتر می توان به پارچه فشار آورد. فشار وارد کردن معمولا با کمک اهرم هایی انجام می شود در گذشته دو سنگ صاف روی هم کمک بیشتری به خارج شدن روغن می کرد.

چطور در خانه روغن زیتون بگیریم

برخی برای افزایش سرعت روغن گیری مقدار کمی روغن زیتون که به آن روغن پایه می گویند به زیتون های آسیاب شده اضافه می کنند؛ برخی نیز به جای روغن کمی آب اضافه می کنند. از مواد شیمیایی نیز برای این کار می توان استفاده کرد که باعث کاهش کیفیت و عمر مفید روغن زیتون می شود.

هر قسمت از مراحل تولید روغن زیتون در تولید روغن خوب، به خودی خود تاثیر می گذارد. به عنوان مثال منطقه ای که زیتون در آن به عمل

آمده است، رسیدگی ها به درخت زیتون، روش های برداشت زیتون، حمل و نقل آن و همچنین روش استخراج روغن زیتون و ذخیره سازی آن. مهم ترین آنها بلوغ و نوع زیتون است.

بلوغ میوه زیتون در تعیین مزه و کیفیت روغن زیتون تاثیر زیادی دارد. این بلوغ به زمان برداشت زیتون بستگی دارد. ممکن است طعم روغن زیتون اوایل فصل برداشت با طعم روغن زیتون اواخر فصل برداشت کاملا متفاوت باشد. زیتون کاملا رسیده روغن بیشتر با عطر و طعم بهتری نسبت به زیتون سبز به شما می دهد. این زیتون در کاهش هزینه تهیه روغن و عملکرد آن نیز تاثیر گذار است. اما روغن زیتون سبز دارای آنتی اکسیدان بیشتر و عمر طولانی تری نسب به روغن زیتون رسیده است.

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده کیفیت روغن زیتون، نوع زیتون است، گونه های مختلف زیتون با طعم تلخ خفیف تا تلخ بسیار تند وجود دارند که استفاده از آنها انواع روغن زیتون را به شما می دهد.

توجه داشته باشید که نگهداری روغن زیتون اصول خاص خود را دارد، قرار گرفتن روغن زیتون در معرض نور و حرارت به کیفیت، طعم و ماندگاری آن آسیب می زند.

پس بهتر است روغن زیتون گرفته شده را در بطری های شیشه ای مات یا رنگی بریزید تا مانع از جذب نور شود. روغن به دست آمده را در جای خشک و خنگ نگهداری کنید.

آیا می توان در منزل از زیتونهای سیاه و رسیده روغن گرفت و اگر اینکار شدنی است لطفا طرز تهیه ان را توضیح دهید.

پاسخ : هموطن عزیز با سلام : بله این کار ممکن است و به این روش دستی یا سنتی می گویند ولی درصد روغن دهی آن کمتر است طرز کار به این صورت است:

اولا” باید زیتون ها رسیده باشند به طوری که رنگ آنها سیاه شود وروی درخت بماند تا میوه ها پژمرده شود به طوریکه بات کان دادن شاخه ها میوه ها از درخت جدا شده و به زمین بریزند یعنی آب میوه کم وروغن آن زیاد شود.

ثانیا” میوه های زیتون را جمع نموده و در ظرفی شستشو می دهیم سپس آنها را کوبیده تا هم میوه ها هم هسته زیتون کاملا” له شود بعد آنرا داخل دیگی قرار می دهید سپس مقداری آب به آن اضافه نموده و آن را می جوشانیم در این صورت روغن در سطح بالا و آب زیتون در سطح پایین قرار می گیرد وب ا احتیاط روغن روی آب را می گیریم به یاد داشته باشید روغنی که به این روش گرفته می شود بکر بوده و هیچ افزودنی ندارد و تنها عیب کار این است که به دلیل پرس نشدن تمامی روغن را نمی توان جدا کرد ولی در نبود کارخانه می توان این کار را انجام داد.

از هر یک لیتر روغن زیتون از چند کیلو زیتون به دست می آید؟ 

پاسخ : مقدار روغن زیتون بستگی به نوع زیتون دارد از ۷٪ شروع می شود تا ۲۲٪ یعنی اگر زیتون شما از نوع شنگه استخوانی باشد ممکن است ۷ الی ۱۲درصد روغن داشته باشد ولی زیتون زرد باشد ممکن است تا ۲۲ درصد روغن بدهد در موارد استثنایی ممکن است ۲۵٪ روغن داشته باشد که کم پیش می آید یعنی برای یک لیتر روغن باید ۵ کیلو گرم لازم است “البته زیتونی که بتوان از آن روغن گرفت زیتون شهریور ماه نیست باید بدانید برای روغن گیری باید تا آذر ماه صبرکرد تا زیتون کاملا”رسیده تا سیاه شود تا بتوان از آن روغن گرفت “نتیجه می گیریم زیتون اگر ۳ ماه بعد از شهریور روی درخت بماند خود بخود وزن کنونی آن نصف خواهد شد یعنی برای یک لیتر روغن باید ۹ تا ۱۰ کیلو زیتون سبز لازم است .

در مرحله تخمیر درصد نمک اگر ۱۰ درصد باشد اشکالی ندارد؟ زیتون پس از شیرین شدن باید در یخچال نگهداری شود حالا که زیتون زیاد داریم و یخچال در منزل جا ندارد چگونه خارج از یخچال نگهداری کنیم تا فاسد نشوند؟

پاسخ : هموطن عزیز با سلام در مرحله تخمیر اگر مقدار نمک زیاد باشد تخمیر زود تر اتفاق می افتد و ایرادی ندارد اما مرحله بعد نگهداری نگهداری زیتون است برای نگهداری زیتون شکسته نیازی به یخچال نیست  فقط برای نگهداری باید مقدار نمک مناسب باشد تا زیتون به اصطلاح “وا نرود یعنی شل نشود “شما زیتون خود رادرجای سایه و در انباری که هوای طبیعی داشته باشد نگهداری نمایید.

زیتون های داخل یخچال بعداز مدتی روی آب ظرف حالت روغنی و زرد رنگ پیدا میکند آیا این زیتون فاسد شده یا نه ؟ من در سال گذشته مرحله ی تخمیر را انجام ندادم ( سرکه نریختم ) اما مزه اش خوب شد میشه سرکه نریخت؟ یا حتما لازم است؟

پاسخ : میوه زیتون یک میوه خاصی است درخلقت آن  از مواد اسیدی تشکیل  شده است وقتی میوه زیتون می شکند و برای شیرین شدن بانمک (سودها) مخلوط می شود طبیعی است که مقداری از آن تجزیه می شود و به بالای ظرف قرار می گیرد پس از مدتی مانند سرشیر روی ظرف را می پوشاند و این طبیعی است و نشان از فاسد شدن نیست . برای جلوگیری از سیاه شدن زیتون درب الای ظرفهای نگهداری باید نو.عی پارچه توری یا گونی روی ظرف قرار بدهیدتا زیتونها بالای آب نیامده وکاملا” آب روی آنهارابپوشاند تا سیاه نشود.

سرکه ریختن به زیتون نوعی طعم دادن به آن است واختیاری است.

چجوری بفهمیم زیتون رسیده و آماده ی چیدن از روی درخت هستش؟ آیا سود سوزآور ممکنه خراب بشه؟ از کجا بفهمیم سود سالمه و عمل میکنه؟ جای نگهداری سود گرم یا سرد باید باشه؟ من نوع زیتونم را نمیشناسم فقط رنگش سبزه و درشت و چربه

پاسخ : بهترین زمان برای چیدن زیتون قبل از لکه دار شدن زیتون است زیتونی که لکه های بنفش بر روی آن پیدا شد یعنی رسیدن و روغنی شدن آن است که برای کنسروی به درد نمی خورد. با توجه به گرمسیری منطقه کرمان اواخر مرداد زمان مناسبی برای شیرین سازی درمنطقه شماست .به عنوان کسی که درخصوص شیرین سازی زیتون سالها تجربه دارم به شما و سایر هموطنان شیرین سازی به روش سود سوزآور را توصیه نمی کنم .زیرا این روش ریسک بالایی دارد حتی کسانی که سالها در شیرین سازی زیتون کار کرده اند ممکن است در بین چند بشکه یکی یا دوتای آنها خوب نباشد .بهترین روش برای شما و کسانی که تجربه کمی دارند شیرین سازی به روش شکستن است . شما پس از چیدن زیتون آن را ۲۴ ساعت در هوای معمولی دور از نور خورشید نگهداری کنید سپس زیتون ها را در سطح صاف بشکنید و در نمک سنگی و آب بخوابانید هر ۲ روز یکبار آب آن را عوض کنید طی ۱۵ الی ۲۰ روز زیتون شما آماده مصرف است

۱۰ بهمن ۱۳۹۹

۱۰ بهمن ۱۳۹۹

۱۰ بهمن ۱۳۹۹

با سلام
در توضیحات گفتید که زیتونی که لکه بنفش دارد به درد کنسرو نمی‌خورد . میخواستم دلیلش رو بدونم
چون ما تا حالا فکر میکردیم زیتون هر چه پر رنگ تر(بنفش وسیله)بشود بهتر است.

گفته میشه که روغن زیتون نباید حرارت ببیند چون تبدیل به ماده سمی و مضر میشود. پس چطور برای روغن گیری انرا میجوشانند. یعنی روغن زیوتونهای موجود همه مضر هستش. قیمت بسیار گران سم میخریم؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .بخش ‌های مورد نیاز علامت‌ گذاری شده ‌اند * *

دیدگاه document.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “a8fb66761eff98ad81399101715cba05” );document.getElementById(“fc4e221e7c”).setAttribute( “id”, “comment” );

نام *

ایمیل *

وب سایت

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت ساتین محفوظ است، استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع با لینک مستقیم بلامانع است.

چطور در خانه روغن زیتون بگیریم

© Copyright 2021, All Rights Reserved. | Powered by saten

زیتون یکی از پرخاصیت ترین میوه های روغنی دنیاست که به اشکال مختلف قابل استفاده است. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان را به شکل چاشنی های مختلف می توان در وعده های غذایی استفاده کرد.  رایج ترین چاشنی آن در آشپزی روغن زیتون است که در طعم ها و رنگ و عطرهای مختلف فرآوری می شود.

روغن های سالم و ناسالم را بخوانید.

روغن گیری از
زیتون از گذشته های بسیار دور رایج بوده است و هر فرهنگی روش خاص خود را در
تولید این روغن داشته است. قدیمی ها برای گرفتن روغن زیتون، میوه زیتون را
با ضربه زدن به درخت زیتون روی یک پارچه جمع آوری می کردند، سپس آنها را
آسیاب کرده و حرارت می دادند تا روغن پس دهد. شکل سنتی آن امروزه به صنعتی
تبدیل شده است و روغن گیری از زیتون توسط دستگاه های طراحی شده به این
منظور انجام می شود. اما آنهایی که دوست دارند در خانه روغن زیتون تهیه
کنند می توانند از شیوه ی سنتی استفاده کنند که در اینجا شرح می دهیم.

چطور در خانه روغن زیتون بگیریم

زیتون
تازه با کیفیت را پس از برداشت شسته و پس از جدا کردن هسته، آن را خرد یا
آسیاب کنید (آسیاب کردن زیتون نتیجه بهتری به شما می دهد). زیتون های آسیاب
شده را درظرفی حرارت دهید تا کم کم روغن خود را پس دهند. سپس تفاله و روغن
را در صافی بریزید و با وارد کردن فشار به تفاله باقی مانده روغن آن را
جدا کنید (ریختن تفاله در پارچه ای محکم و تمیز برای این کار بهتر است  چون
راحتر می توان به پارچه فشار آورد. فشار وارد کردن معمولا با کمک اهرم
هایی انجام می شود در گذشته دو سنگ صاف روی هم کمک بیشتری به خارج شدن روغن
می کرد.

برخی
برای افزایش سرعت روغن گیری مقدارکمی روغن زیتون که به آن روغن پایه می
گویند به زیتون های آسیاب شده اضافه می کنند؛ برخی نیز به جای روغن کمی آب
اضافه می کنند. از مواد شیمیایی نیز برای این کار می توان استفاده کرد که
باعث کاهش کیفیت و عمر مفید روغن زیتون می شود.

هر قسمت از مراحل تولید روغن زیتون در تولید روغن خوب، به خودی خود تاثیر می گذارد. به عنوان مثال منطقه ای که زیتون در آن به عمل

آمده است، رسیدگی ها به درخت زیتون، روش های برداشت زیتون، حمل و نقل آن و همچنین روش استخراج روغن زیتون و ذخیره سازی آن. مهم ترین آنها بلوغ و نوع زیتون است.

بلوغ
میوه زیتون در تعیین مزه و کیفیت روغن زیتون تاثیر زیادی دارد. این بلوغ
به زمان برداشت زیتون بستگی دارد. ممکن است طعم روغن زیتون اوایل فصل
برداشت با طعم روغن زیتون اواخر فصل برداشت کاملا متفاوت باشد. زیتون کاملا
رسیده روغن بیشتر با عطر و طعم بهتری نسبت به زیتون سبز به شما می دهد.
این زیتون در کاهش هزینه تهیه روغن و عملکرد آن نیز تاثیر گذار است. اما
روغن زیتون سبز دارای آنتی اکسیدان بیشتر و عمر طولانی تری نسب به روغن
زیتون رسیده است.

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده کیفیت
روغن زیتون، نوع زیتون است، گونه های مختلف زیتون با طعم تلخ خفیف تا تلخ
بسیار تند وجود دارند که استفاده از آنها انواع روغن زیتون را به شما می دهد.

توجه داشته باشید که نگهداری روغن زیتون اصول خاص خود را دارد، قرار گرفتن روغن زیتون در معرض نور و حرارت به کیفیت، طعم و ماندگاری آن آسیب می زند.

پس
بهتر است روغن زیتون گرفته شده را در بطری های شیشه ای مات یا رنگی بریزید
تا مانع از جذب نور شود. روغن به دست آمده را در جای خشک و خنگ نگهداری
کنید.

اگر پنج کیلو زیتون داشته باشیم یک لیتر روغن زیتون اصل بدست خواهیم آورد.
دستگاه پرس رامیتوانید خودتان درست کنید، نحوه ساخت یک پرس خوب خیلی ساده است.
چگونه در خانه روغن زیتون بگیریم
زیتون تازه با کیفیت را پس از برداشت شسته و پس از جدا کردن هسته، آن را خرد یا آسیاب کنید (آسیاب کردن زیتون نتیجه بهتری به شما می دهد). زیتون های آسیاب شده را درظرفی حرارت دهید تا کم کم روغن خود را پس دهند. سپس تفاله و روغن را در صافی بریزید و با وارد کردن فشار به تفاله باقی مانده روغن آن را جدا کنید (ریختن تفاله در پارچه ای محکم و تمیز برای این کار بهتر است چون راحتر می توان به پارچه فشار آورد. فشار وارد کردن معمولا با کمک اهرم هایی انجام می شود در گذشته دو سنگ صاف روی هم کمک بیشتری به خارج شدن روغن می کرد.
نکته: در تولید روغن زیتون می توانید از زیتون های آسیب دیده استفاده کنید.
برخی برای افزایش سرعت روغن گیری مقدارکمی روغن زیتون که به آن روغن پایه می گویند به زیتون های آسیاب شده اضافه می کنند؛ برخی نیز به جای روغن کمی آب اضافه می کنند. از مواد شیمیایی نیز برای این کار می توان استفاده کرد که باعث کاهش کیفیت و عمر مفید روغن زیتون می شود.
کیفیت روغن زیتون خانگی
هر قسمت از مراحل تولید روغن زیتون در تولید روغن خوب، به خودی خود تاثیر می گذارد. به عنوان مثال منطقه ای که زیتون در آن به عمل
آمده است، رسیدگی ها به درخت زیتون، روش های برداشت زیتون، حمل و نقل آن و همچنین روش استخراج روغن زیتون و ذخیره سازی آن. مهم ترین آنها بلوغ و نوع زیتون است.
بلوغ میوه زیتون در تعیین مزه و کیفیت روغن زیتون تاثیر زیادی دارد. این بلوغ به زمان برداشت زیتون بستگی دارد. ممکن است طعم روغن زیتون اوایل فصل برداشت با طعم روغن زیتون اواخر فصل برداشت کاملا متفاوت باشد. زیتون کاملا رسیده روغن بیشتر با عطر و طعم بهتری نسبت به زیتون سبز به شما می دهد. این زیتون در کاهش هزینه تهیه روغن و عملکرد آن نیز تاثیر گذار است. اما روغن زیتون سبز دارای آنتی اکسیدان بیشتر و عمر طولانی تری نسب به روغن زیتون رسیده است.
یکی دیگر از عوامل تعیین کننده کیفیت روغن زیتون، نوع زیتون است، گونه های مختلف زیتون با طعم تلخ خفیف تا تلخ بسیار تند وجود دارند که استفاده از آنها انواع روغن زیتون را به شما می دهد.
نکته: دخالت در طعم زیتون در میزان آنتی اکسیدان، عمر مفید و رنگ آن تاثیر می گذارد.

اگر پنج کیلو زیتون داشته باشیم یک لیتر روغن زیتون اصل بدست خواهیم آورد.
دستگاه پرس رامیتوانید خودتان درست کنید، نحوه ساخت یک پرس خوب خیلی ساده است.
چگونه در خانه روغن زیتون بگیریم
زیتون تازه با کیفیت را پس از برداشت شسته و پس از جدا کردن هسته، آن را خرد یا آسیاب کنید (آسیاب کردن زیتون نتیجه بهتری به شما می دهد). زیتون های آسیاب شده را درظرفی حرارت دهید تا کم کم روغن خود را پس دهند. سپس تفاله و روغن را در صافی بریزید و با وارد کردن فشار به تفاله باقی مانده روغن آن را جدا کنید (ریختن تفاله در پارچه ای محکم و تمیز برای این کار بهتر است چون راحتر می توان به پارچه فشار آورد. فشار وارد کردن معمولا با کمک اهرم هایی انجام می شود در گذشته دو سنگ صاف روی هم کمک بیشتری به خارج شدن روغن می کرد.
نکته: در تولید روغن زیتون می توانید از زیتون های آسیب دیده استفاده کنید.
برخی برای افزایش سرعت روغن گیری مقدارکمی روغن زیتون که به آن روغن پایه می گویند به زیتون های آسیاب شده اضافه می کنند؛ برخی نیز به جای روغن کمی آب اضافه می کنند. از مواد شیمیایی نیز برای این کار می توان استفاده کرد که باعث کاهش کیفیت و عمر مفید روغن زیتون می شود.
کیفیت روغن زیتون خانگی
هر قسمت از مراحل تولید روغن زیتون در تولید روغن خوب، به خودی خود تاثیر می گذارد. به عنوان مثال منطقه ای که زیتون در آن به عمل
آمده است، رسیدگی ها به درخت زیتون، روش های برداشت زیتون، حمل و نقل آن و همچنین روش استخراج روغن زیتون و ذخیره سازی آن. مهم ترین آنها بلوغ و نوع زیتون است.
بلوغ میوه زیتون در تعیین مزه و کیفیت روغن زیتون تاثیر زیادی دارد. این بلوغ به زمان برداشت زیتون بستگی دارد. ممکن است طعم روغن زیتون اوایل فصل برداشت با طعم روغن زیتون اواخر فصل برداشت کاملا متفاوت باشد. زیتون کاملا رسیده روغن بیشتر با عطر و طعم بهتری نسبت به زیتون سبز به شما می دهد. این زیتون در کاهش هزینه تهیه روغن و عملکرد آن نیز تاثیر گذار است. اما روغن زیتون سبز دارای آنتی اکسیدان بیشتر و عمر طولانی تری نسب به روغن زیتون رسیده است.
یکی دیگر از عوامل تعیین کننده کیفیت روغن زیتون، نوع زیتون است، گونه های مختلف زیتون با طعم تلخ خفیف تا تلخ بسیار تند وجود دارند که استفاده از آنها انواع روغن زیتون را به شما می دهد.
نکته: دخالت در طعم زیتون در میزان آنتی اکسیدان، عمر مفید و رنگ آن تاثیر می گذارد.

برای ورود یا ثبت نام شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید.

کلمه عبور خود را وارد نمایید.

لطفا برای تکمیل ثبت نام کد ارسال شده به تلفن همراهتان را وارد نمایید.ارسال مجدد کد

لطفا یکی از آدرس های خود را جهت سفارش غذا انتخاب کنید

چطور در خانه روغن زیتون بگیریم

صنعت تولید روغن زیتون با مقاصد تجاری نیاز به ماشین آلات پیچیده دارد؛ شما برای مصارف خودتان می توانید این کار را در آشپزخانه هم انجام بدهید و برای مصارف خانگی به کار ببرید. 

باید این نکته را در نظر داشته باشید که اولا برای تهیه روغن زیتون هرگز از زیتون های کنسرو شده استفاده نکنید، زیتون ها باید تازه باشند و دوما این که از چه نوعی باشند مثلا رسیده یا کال؛ اهمیت زیادی ندارد چرا که فقط رنگ روغن حاصل از آن ها با هم متفاوت خواهد شد؛ به این صورت که روغن حاصل از زیتون رسیده به رنگ طلایی نزدیک می شود و روغن حاصل از زیتون های نارس و سبز، سبز رنگ خواهد بود.

2/5 کیلوگرم زیتون ارگانیک تازه و شاداب را تهیه کنید، آن ها را داخل یک آبکش بریزید و زیر آب سرد بگیرید و با حرکت دستتان زیتون ها را با آب شستشو دهید. باید برگ ها، شاخه ها حتی خاک و سنگ را از دانه های زیتون جدا کنید و آن ها را کاملا تمیز کنید؛ وجود این اضافات می تواند روغن زیتون ما را خراب کند.

اجازه دهید آب اضافی شستشو از زیر آبکش خارج شود، سپس دانه های زیتون را با حوله کاغذی خشک کنید؛ لازم نیست خیلی درگیر این مرحله شوید چرا که روغن و آب به راحتی از هم جدا می شوند ولی تا آن جا که ممکن است دانه های زیتون را خشک کنید.

حتی می توانید زیتون ها را به مدت 2 الی 3 روز داخل یک سبد بریزید و گوشه یخچال قرار دهید تا آب اضافی درون آن ها خشک شود ولی این کار را نکنید سعی کنید زیتون تازه را سریعا به روغن تبدیل کنید تا طعم و کیفیت روغن حاصله مرغوب از آب دربیاید.

اکنون هسته زیتون ها را خارج کنید.

سپس یک ظرف مناسب را جلوی دستتان قرار دهید، و هر باز دو یا سه مشت زیتون داخل ظرف جلوی دستتان بریزید و با یک گوشتکوب آرام به آن ها ضربه بزنید بهتر است بگویم که بسابید تا زیتون ها حالت خرد و خمیری به خود بگیرند. سعی کنید هر بار مقدار کمی زیتون درون ظرف بریزید و آن ها را خمیر کنید، تا کل زیتون های درون ظرف موردنظر له شوند، اگر زیتون ها روی هم تلنبار شوند زیتون های زیرین له نخواهند شد.

در این مرحله نیاز به گوشتکوب برقی، مخلوط کم یا میکسر دارید، زیتون های له شده را داخل یک ظرف مناسب بریزید، حالا نیاز به آب جوش دارید، آب جوش برای راحت تر پوره شدن زیتون ها اضافه می شود از طرفی آب را هم باید حتما جوش انتخاب کنید تا خروج روغن از بافت زیتون را تسهیل کند، هر بار که زیتون های له شده را داخل ظرف می ریزید، ظرف را پر نکنید تا ذرات پوره زیتون به بیرون پرتاب نشود و هر بار 3 الی 4 قاشق غذاخوری آب جوش بی افرایید.

گوشتکوب برقی را روشن کنید و به مدت 5 دقیقه با قدرت زیاد همه زیتون های درون ظرف را پوره کنید تا حدی بزنید که خودتان وجود روغن درون ظرف را با چشم ببینید.

پس از 5 الی 7 دقیقه همزدن، گوشتکوب برقی را خاموش کنید، همه مواد درون ظرف را داخل یک ظرف دیگر بریزید، بعد از یک دستمال کاغذی آشپزخانه استفاده کنید و آن را روی محتویات درون ظرف بی اندازید. ظرف را تکان ندهید و بگذارید 5 الی 10 دقیقه بدون هیچگونه مزاحمت به همان حالت بماند.

در پایان این مرحله وجود روغن زیتون را به راحتی مشاهده خواهید کرد.

دستمال کاغذی را از روی مواد درون کاسه بردارید سپس یک صافی را روی دهانه یک کاسه بگذارید بعد داخل صافی یک تکه تور با حفره های بسیار کوچک قرار دهید، سپس مواد زیتونی را داخل آن بریزید، و تور را از گوشه ها جمع کنید و به سمت مرکز آورده و در نهایت گره بزنید؛ حالا یک جسم کوچک سنگین را روی آن قرار دهید تا روغن و آب موجود در پوره زیتون کاملا از تفاله آن تفکیک شود.

این مرحله زمان بر است و ممکن است 30 دقیقه زمان ببرد تا روغن کاملا از تفاله زیتون خارج شود، شما می تواند در آخر این تفاله را با دست فشار بدهید.

مایع حاصل درون ظرف ترکیب آب و روغن است باید این مایع را داخل یک ظرف شیشه ایی بریزید تا دو فاز جداگانه آب و روغن را ببینید، چرا که آب به لایه زیرین روغن می رود و روغن در بالا قرار می گیرد، شما می توانید با یک سرنگ تمیز روغن را از روی لایه بالایی جدا کرده و داخل شیشه ایی جداگانه بریزید، روغن زیتون خانگی ما آماده است.

 

دستور آشپزی بلدی بنویسی؟؟ میخوای از دستور آشپزی نویسی، پول در بیاری؟؟

** اگر همین غذا یا هر غذای دیگه ایی رو خواستین سفارش بدین، روی لینک های زیر کلیک کنین **

برای دریافت رایگان کتاب “غذاهای چربی سوز و غذاهای چربی ساز” در تلگرام، شماره موبایل خود را وارد نمایید.

برای ورود یا ثبت نام شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید.

کلمه عبور خود را وارد نمایید.

لطفا برای تکمیل ثبت نام کد ارسال شده به تلفن همراهتان را وارد نمایید.ارسال مجدد کد

لطفا یکی از آدرس های خود را جهت سفارش غذا انتخاب کنید

چطور در خانه روغن زیتون بگیریم

صنعت تولید روغن زیتون با مقاصد تجاری نیاز به ماشین آلات پیچیده دارد؛ شما برای مصارف خودتان می توانید این کار را در آشپزخانه هم انجام بدهید و برای مصارف خانگی به کار ببرید. 

باید این نکته را در نظر داشته باشید که اولا برای تهیه روغن زیتون هرگز از زیتون های کنسرو شده استفاده نکنید، زیتون ها باید تازه باشند و دوما این که از چه نوعی باشند مثلا رسیده یا کال؛ اهمیت زیادی ندارد چرا که فقط رنگ روغن حاصل از آن ها با هم متفاوت خواهد شد؛ به این صورت که روغن حاصل از زیتون رسیده به رنگ طلایی نزدیک می شود و روغن حاصل از زیتون های نارس و سبز، سبز رنگ خواهد بود.

2/5 کیلوگرم زیتون ارگانیک تازه و شاداب را تهیه کنید، آن ها را داخل یک آبکش بریزید و زیر آب سرد بگیرید و با حرکت دستتان زیتون ها را با آب شستشو دهید. باید برگ ها، شاخه ها حتی خاک و سنگ را از دانه های زیتون جدا کنید و آن ها را کاملا تمیز کنید؛ وجود این اضافات می تواند روغن زیتون ما را خراب کند.

اجازه دهید آب اضافی شستشو از زیر آبکش خارج شود، سپس دانه های زیتون را با حوله کاغذی خشک کنید؛ لازم نیست خیلی درگیر این مرحله شوید چرا که روغن و آب به راحتی از هم جدا می شوند ولی تا آن جا که ممکن است دانه های زیتون را خشک کنید.

حتی می توانید زیتون ها را به مدت 2 الی 3 روز داخل یک سبد بریزید و گوشه یخچال قرار دهید تا آب اضافی درون آن ها خشک شود ولی این کار را نکنید سعی کنید زیتون تازه را سریعا به روغن تبدیل کنید تا طعم و کیفیت روغن حاصله مرغوب از آب دربیاید.

اکنون هسته زیتون ها را خارج کنید.

سپس یک ظرف مناسب را جلوی دستتان قرار دهید، و هر باز دو یا سه مشت زیتون داخل ظرف جلوی دستتان بریزید و با یک گوشتکوب آرام به آن ها ضربه بزنید بهتر است بگویم که بسابید تا زیتون ها حالت خرد و خمیری به خود بگیرند. سعی کنید هر بار مقدار کمی زیتون درون ظرف بریزید و آن ها را خمیر کنید، تا کل زیتون های درون ظرف موردنظر له شوند، اگر زیتون ها روی هم تلنبار شوند زیتون های زیرین له نخواهند شد.

در این مرحله نیاز به گوشتکوب برقی، مخلوط کم یا میکسر دارید، زیتون های له شده را داخل یک ظرف مناسب بریزید، حالا نیاز به آب جوش دارید، آب جوش برای راحت تر پوره شدن زیتون ها اضافه می شود از طرفی آب را هم باید حتما جوش انتخاب کنید تا خروج روغن از بافت زیتون را تسهیل کند، هر بار که زیتون های له شده را داخل ظرف می ریزید، ظرف را پر نکنید تا ذرات پوره زیتون به بیرون پرتاب نشود و هر بار 3 الی 4 قاشق غذاخوری آب جوش بی افرایید.

گوشتکوب برقی را روشن کنید و به مدت 5 دقیقه با قدرت زیاد همه زیتون های درون ظرف را پوره کنید تا حدی بزنید که خودتان وجود روغن درون ظرف را با چشم ببینید.

پس از 5 الی 7 دقیقه همزدن، گوشتکوب برقی را خاموش کنید، همه مواد درون ظرف را داخل یک ظرف دیگر بریزید، بعد از یک دستمال کاغذی آشپزخانه استفاده کنید و آن را روی محتویات درون ظرف بی اندازید. ظرف را تکان ندهید و بگذارید 5 الی 10 دقیقه بدون هیچگونه مزاحمت به همان حالت بماند.

در پایان این مرحله وجود روغن زیتون را به راحتی مشاهده خواهید کرد.

دستمال کاغذی را از روی مواد درون کاسه بردارید سپس یک صافی را روی دهانه یک کاسه بگذارید بعد داخل صافی یک تکه تور با حفره های بسیار کوچک قرار دهید، سپس مواد زیتونی را داخل آن بریزید، و تور را از گوشه ها جمع کنید و به سمت مرکز آورده و در نهایت گره بزنید؛ حالا یک جسم کوچک سنگین را روی آن قرار دهید تا روغن و آب موجود در پوره زیتون کاملا از تفاله آن تفکیک شود.

این مرحله زمان بر است و ممکن است 30 دقیقه زمان ببرد تا روغن کاملا از تفاله زیتون خارج شود، شما می تواند در آخر این تفاله را با دست فشار بدهید.

مایع حاصل درون ظرف ترکیب آب و روغن است باید این مایع را داخل یک ظرف شیشه ایی بریزید تا دو فاز جداگانه آب و روغن را ببینید، چرا که آب به لایه زیرین روغن می رود و روغن در بالا قرار می گیرد، شما می توانید با یک سرنگ تمیز روغن را از روی لایه بالایی جدا کرده و داخل شیشه ایی جداگانه بریزید، روغن زیتون خانگی ما آماده است.

 

دستور آشپزی بلدی بنویسی؟؟ میخوای از دستور آشپزی نویسی، پول در بیاری؟؟

** اگر همین غذا یا هر غذای دیگه ایی رو خواستین سفارش بدین، روی لینک های زیر کلیک کنین **

برای دریافت رایگان کتاب “غذاهای چربی سوز و غذاهای چربی ساز” در تلگرام، شماره موبایل خود را وارد نمایید.

سفارش جدیدترین تم های تولد وبادکنک آرایی


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین

 

روش گرفتن تلخی زیتون

 

چطور در خانه روغن زیتون بگیریم

اگر می خواهید زیتون را خود در منزل عمل آورید این مطلب به شما کمک می کند تا این کار را به بهترین وجه انجام دهید:

 

اصولا زیتون ها به سه صورت كنسروی – شكسته و بی هسته هستند.

 

زیتون شکسته زیتونی است كه مراحل روغن گیری آن انجام شده است و زیتون بی هسته همان زیتون كنسروی است (روغن كشی نشده است) و برای تهیه ی زیتون پرورده و یا تزپین كردن با فلفل قرمز و بسته بندی های خوشگل استفاده می شود.

 

در هرحال همه ی زیتون ها یک تلخی دارند و تنها راه گرفتن تلخی آنها خواباندن در آب نمک و شستشوی چند باره ی آنها است تا طعم تلخی آن به حد مورد انتظار شما از بین برود. (می توان در روز حدود سه الی چهار بار زیتون ها را می شویم و مجددا در آب نمک بریزیم)

 

در آخر كه طعم مطلوب را پیدا كرد مجددا زیتون ها را در آب نمک بریزید شوری آن به اندازه ای باشد كه خوراک آن برای شما مطبوع است (نه بی نمک و نه شور) و مثلا اگر در سطل های پلاستیكی سایز ماست های سه كیلویی می ریزیم. روی آن 1 یا 2 قاشق روغن زیتون و گلپر (یک قاشق) بریز معمولا زیتون را در جای خنک می گذارند و سعی كن این جای خنک یخچال نباشد.

 

معمولا زیتون های سبز یا زیتون هایی كه اندكی مانده تا رسیده شوند را برای مدتی در محلول های قلیایی می خوابانند تا تلخی گوشت آنها گرفته شود. سپس مدتی در آب می خوابانند و سرانجام در ظرف محتوی محلول كم نمک (مخلوط آب، نمک و سركه) نگه می دارند یا اینكه از همان ابتدا فرآیند گرفتن تلخی را تنها با آب نمک انجام می دهند.

 

زیتون را به این روش حتی در خانه نیز می‌توان عمل آورد، اما به دلیل وقت گیر بودن این فرآیند، بیشتر مصرف كنندگان، زیتون آماده را ترجیح می دهند. بعضی از زیتون ها پس از عمل آوردن سیاه می شوند. اگر زیتون پس از بیرون آوردن از قلیاب مدتی در معرض هوا قرار ‌گیرد، رنگش به سیاهی می زند. البته رنگ زیتون بیش از همه به نوع آن مربوط می شود.

 

در مورد محلول های قلیایی خوراكی (تركیب آب و بی كربنات ها مثل جوش شیرین و آهک (كه برای مربای بالنگ استفاده می شود)

 

تلخی زدایی زیتون

 

چگونه زیتون را شیرین کنیم؟

روش شيرين كردن زيتون تلخ به وسیله سود سوزآور(Naoh):

۱) جهت شیرین کردن زیتون به وسیله سود ابتدا میوه‌های زیتون تازه چیده شده را پس از تمیز کردن و حذف شاخ و برگ و میوه‌های زخمی و بیمار یا آفت‌زده، داخل بشکه با هر ظرف مناسبی ریخته و آب معمولی به آن اضافه کرده؛ به‌طوری که بعد از فرو نشستن زیتون‌ها، تا حدود ۱۵ سانتی‌متر آب بالای زیتون‌ها قرا گیرد.

 

۲) در مرحله دوم شیرین کردن زیتونها باید حجم آب را (حجم آب، موجود در ظرف) را اندازه‌گیری نمائید تا مشخص شود چند لیتر است (از بطری‌های ۵/۱ لیتری نوشابه می‌توان استفاده کرد).

 

۳) جهت شیرین کردن زیتونها برای هر لیتر آب ۲۰ گرم سود (NaOH) در نظر گرفته و سود را داخل حجم آب موردنظر در ظرفی ریخته و ضمن رعایت احتیاط برای چند دقیقه با یک قطعه چوب تمیز هم بزنید تا سود کاملاً حل شود.

 

۴) با احتیاط و بدون آنکه محلول با دست و پوست بدن تماس حاصل کند و یا قطرات آن به چشم آسیب برساند؛ محصول را روی زیتون ریخته و در ظرف را ببندید. پس از گذشت ۱۲-۱۰ ساعت برای زیتون‌های گروه ۱ و ۱۰-۸ ساعت برای زیتون‌های گروه ۲ در ظرف را باز کنید (طی این مدت بهتر است چند مرتبه محتویا ظرف را هم بزنید) رنگ محلول کاملاً قهوه‌ای تیره شده است.

 

۵) قبل از ریختن محلول تیره رنگ، چند دانه زیتون را با احتیاط با وسیله‌ای بیرون آورده و خوب شسشو داده و چند دقیقه در آب سرد قرار دهید. مطمئن که شدید آب تغییر رنگ نمی‌دهد. دانه‌های زیتون را با زبان امتحان کنید. چنانچه مزه تلخ احساس نشد؛ اقدام به ریختن محلول تیره رنگ نمائید در غیر این صورت هنوز باید زیتون درون محلول باقی بماند.

 

۶) پس از آنکه مطمئن شدید؛ زیتون ها تلخ زدائی شده اند؛ محلول تیره رنگ را با احتیاط دور بریزید (توجه داشته باشید که این محلول قلیائی است و پای گیاهان یا درون باغچه ریخته نشود).

 

۷) زیتون های موجود داخل ظرف را با آب معمولی طی ۲-۱ روز با تعویض آب به دفعات بشوئید که رنگ آب دیگر تغییر نکند.

 

۸) برای خنثی شدن باقیمانده احتمالی سود به ازاء هر ۱۰ لیتر آب ۱ لیتر سرکه اضافه نمائید و پس از یک شبانه روز، ۳-۲ مرتبه آب ظرف را عوض کنید.

چطور در خانه روغن زیتون بگیریم

 

۹) سپس آب زیتون ها را ریخته و آنها را به مدت ۳۰-۲۰ ساعت داخل آب نمک ۷ درصد (۷۰ گرم نمک در هر لیتر آب) نگهداری نمائید.

 

۱۰) در نهایت زیتون ها را از آب نمک ۷ درصد درآورده و به آب نمک ۴ درصد بهتر است. آب نمک را جوشانده و پس از خنک شدن روی زیتون ها ریخت و سپس زیتون ها را به ظروف مناسب و کوچک برای مصرف یا فروش انتقال داده لازم به ذکر است؛ ظروف شیشه ای به‌علت بهداشتی بودن برای نگهداری زیتون در اولویت قرار دارد.

 

بیشتر بخوانید: خواص زیتون و روغن زیتون در احادیث ائمه اطهار

 

درست كردن زيتون شور

 

طرز تهیه زیتون شور:

در این روش باید بر روی میوه زیتون تمیز شده خراشی ایجاد کنید. ایجاد خراش می تواند به صورت خراشیدن پوست میوه زیتون  از ۴ طرف باشد و یا ضربه زدن به میوه زیتون به نحوه ای که پوست میوه خراشیده شود و یا اینکه با چاقو از دو طرف زیتون برش های عمیقی تا هسته بزنید تا آب تا مرکز میوه‌ها نفوذ کند.

 

سپس زیتون های شکسته شده خوب شسته و درون ظرفی که حداقل دو برابر حجم زیتون گنجایش داشته باشد ریخته و ظرف با آب ساده و سرد پر کنید. به مدت ۱۰-۷ روز بطور مرتب هر صبح آب ظرف را تعویض کنید. در این حالت زیتون‌ها بطور نسبی تلخ زدایی می‌شوند. باید توجه داشت که ظرف آب و زیتون در آفتاب یا مکان گرم نگهداری نشود.

 

اگر در خلال این مدت گندیدگی در زیتون ها مشاهده شد، افزودن کمی نمک توصیه می شود. سپس زیتون‌ها را به مدت ۳ هفته، داخل آب نمک غلیظ (۱۰-۱۲%) قراردهید.  آب نمک بهتر است با آب جوشانیده و سرد تهیه شود و برای شور کردن آب بهتر است از سنگ نمک استفاده کرد و حتی الامکان از نمک یددار استفاده نشود.

 

زیتون‌ها با کمک سبدهای پلاستیکی در زیر آب قرار می گیرند. به جای سبد می توان از توری های پلاستیکی مناسب بطوریکه زیتون ها کاملا در آب غوطه ور شوند استفاده کرد. زیتون ها روی آب می آیند و برای همین باید به کمک توری یا آبکش زیتون ها را داخل آب فرو کنید و گرنه زیتون هایی که روی آب و در مرز هوا و آب هستند دچار گندیدگی می شوند.

 

در طی هفته دوم و سوم چنانچه غلظت آب نمک کم شود، باید تا حدود غلظت فوق اضافه شود. برای نمک زدایی، زیتون ها را از آب نمک خارج نموده و به مدت  ۴۸ ساعت داخل آب خالص قرار داده و چند مرتبه آب را تعویض کنید. سپس درآب نمک ۳ درصد و سرکه ۳ درصد نگهداری کنید. زیتون شور خانگی سالم و خوشمزه شما آماده است. همان طور که گفته شد، با استفاده از این روش همچنان کمی طعم تلخی در زیتون باقی می ماند و یکی از مصارف این زیتون های سبز شکسته، تهیه زیتون پرورده می باشد.

 

گردآوری: بخش آشپزی بیتوته

 

 

رازهای آشپزی


قاعدگی دردناک زنان و دختران


کاندوم متناسب با نیازت رو اینجا پیداکن


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه

رفع‌دعاوی‌ملکی/کوتاهترین زمان،کمترین هزینه


خرید بی واسطه جدیدترین مدلهای فرش

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا

بادکنک آرایی واجرای مدرن ترین تم های تولد


سینما رو به خونت بیار!

فروش آنلاین قطعات لوازم خانگی/ضمانت بازگشت

کتابهایی که باعث رشد فکری فرزندتان میشود


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر

قطعات یدکی انواع لوازم خانگی رواینجاپیداکن

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

مشاغل و خدمات محبوب ایرانی


نشونه بزرگترین بانک اطلاعات مشاغل ایران

روغن گیری از زیتون

در قدیم روغن زیتون را به این طریق تهیه می ‌کردند. ابتدا به تنه درخت با چوب ضربه می ‌زدند تا میوه‌ها به زمین بریزد. بعد با کمک سنگ آنها را در داخل کاسه‌های چوبی له می ‌کردند تا به روغن بیفتد.

چطور در خانه روغن زیتون بگیریم

امروزه برای تهیه روغن زیتون، میوه را ریز کرده و از آن خمیری به دست می ‌آورند. این خمیر را با آب مخلوط کرده و داخل دستگاه سانتریفوژ می ‌ریزند و روغن را جدا می‌ کنند.

نوع زیتون و درجه رسیدگی آن و روش برداشت، از معیارهای تعیین کننده کیفیت روغن زیتون است. بهترین روغن زیتون، روغن خالص طبیعی یا بکر (extra virgin) است. این اصطلاح به روغنی اطلاق می ‌شود که به روش مکانیکی با فشار و تصفیه کمتر تولید شده و مزه خوبی نیز داشته باشد. البته فقط در روش‌های واقعاً سنتی از فشار روی خمیر زیتون برای استخراج روغن استفاده می‌ شود. طبق قوانین فیزیکی هر چه فشار روی خمیر زیتون بیشتر شود، حرارت آن نیز بیشتر می‌ شود و این حرارت کیفیت روغن حاصل را کم می‌ کند. روغنی که از اولین فشار اندک یا به اصطلاح فشار سرد اول روی خمیر زیتون به دست می ‌آید، بهترین کیفیت را دارد.

خواص روغن زیتون

روغن زیتون از محبوب‌ترین روغن‌های گیاهی است که طعم خوب و فواید بسیاری دارد. از 4000 سال پیش، مصریان باستان به خواص درمانی آن پی برده بودند و از آن در طب باستان، استفاده زیادی می ‌شده است. امروزه نیز دنیای پزشکی به اهمیت آن آگاه است و تحقیقات گسترده‌ای در مورد اثرات آن انجام می‌ دهد.

روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب از جمله اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید لینولئیک (اسید چرب امگا- 6) و مقدار بسیار اندکی اسید لینولنیک (اسید چرب امگا- 3) و مواد آنتی اکسیدان مانند ویتامین E یا آلفا توکوفرول، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنولی مثل هیدرکسی تیروزول و اولیورویین و ویتامین‌های A و D و K است.

خواص برگ درخت زیتون

– برگ درخت زیتون نیز مانند روغن آن از نظر طب قدیم ایران، طبیعت گرم و خشک دارد.

– دم کرده برگ درخت زیتون داروی خوبی برای کاهش فشار خون است. به این منظور باید 20 عدد برگ درخت زیتون را در 300 گرم آب ریخته و 15 دقیقه بجوشانید و به مقدار یک فنجان، دو بار در روز مصرف کنید. بعد از دو هفته باید به مدت 8 روز نوشیدن آن را قطع کرده و دوباره ادامه دهید.

– دم کرده برگ درخت زیتون تب ‌بُر است و جویدن آن برای از بین بردن زخم‌های دهان مفید است.

– جوشانده برگ درخت زیتون برطرف‌ کننده نقرس و روماتیسم است.

روش انتخاب روغن زیتون مرغوب

– برای انتخاب روغن مرغوب، بهتر است اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی زیتون یا سبزی یا سیب بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است. اگر بوی فلزی احساس کردید، بدانید که روغن، نامرغوب یا فاسد است.

– مرحله بعدی، چشیدن روغن است. برای این کار طوری روغن را روی زبان بریزید که سقف دهان را نپوشاند. مزه روغن نامرغوب روی زبان به کندی پخش می ‌شود. برخی روغن‌های خوب در عقب دهان مزه تندی ایجاد می‌ کند که نشانه برداشت زیتون نارس است و با افزایش رسیدگی، مقدار تندی آن کاهش می ‌‌یابد.

– رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست، زیرا به راحتی می‌ توان در آن تقلب کرد. به علاوه هر نوع زیتون، رنگ مخصوص خود را دارد و یا حتی اگر مقدار برگ‌های زیتون همراه دانه زیاد باشد، رنگ روغن حاصل را تغییر می‌ دهد.

– از مصرف روغن‌هایی که در ظروف شفاف و در معرض نور و حرارت نگهداری شده، خودداری کنید و در منزل آن را در جای خشک و خنک و تاریک قرار دهید. درب ظرف را بلافاصله بعد از مصرف ببندید، زیرا روغن زیتون به سرعت بو و مزه غذاهای مختلف را به خود می ‌گیرد و در اثر تماس با اکسیژن هوا فاسد می‌ شود. برای نگهداری روغن، ظروف سرامیکی یا پلاستیکی تیره بهتر از ظروف پلی‌اتیلنی شفاف هستند. روغن زیتون را در شرایط مناسب می‌ توان 120تا 190روز نگهداری کرد.

آزاده اسدی دهخوارقانی- کارشناس تغذیه

*مطالب مرتبط:

منبع: tebyan.net

تمیز کردن پوست بخش مهمی از کارهای روزمره زندگی است. آیا میداند چگونه بروشی ساده در منزل پوست را تمیز کنیم؟پوست شما نیاز به درمان خاصی ندارد  فقط باید هفته ای یکبار حتما صورت خودرا تمیز کنید تا روشن و درخشان شود.

اگر از آن دسته خانم‌هایی هستید که بدون پاک کردن آرایش صورت به رختخواب می‌روید، بدانید که بزرگ‌ترین خیانت را به پوست صورت‌تان می‌کنید و احتمالا دیر یا زود عوارض آن را خواهید دید  چرا که در صورتی که باقی‌مانده مواد آرایشی روی سطح پوست شما باقی بماند، جذب روزنه‌های پوستی شده و می‌تواند سلامت پوست‌تان را به خطر بیندازد. پاک کردن آرایش به پوست فرصت می‌دهد تا نفس بکشد، بنابراین باید یک پاک‌کننده آرایشی خوب تهیه کنید. برای داشتن چنین پاک‌کننده‌ای حتما نیازی نیست پول زیادی خرج کنید بلکه می‌توانید خودتان با مواد طبیعی داخل آشپزخانه یک پاک‌کننده خوب بسازید؛ پاک‌کننده‌ای که نه تنها آلودگی‌ها و آرایش‌ها را پاک می‌کند بلکه به سبب مواد مغذی موجود در آن پوست را هم به خوبی تغذیه می‌کند.

درصورتی که اصلا آرایش نمی‌کنید، بازهم لازم است که در پایان روز، صورت‌تان را با یک پاک‌کننده ملایم تمیز کنید تا بقایای گرد و غبار و آلودگی‌های هوا از روی سطح پوست شما پاک شوند این روش از چرب شدن پوست شما و جوش زدن آن جلوگیری می‌کند. تمیز کردن منظم پوست آن را براق و سالم می‌کند

هم نرم‌‌کننده، هم پاک‌کننده

اگر پوستی خشک داشته‌باشید احتمالا بعد از هر بار شستن صورت روی پوست آن احساس کشیدگی می‌کنید در این مواقع شستن صورت با صابون بدترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. توصیه می‌کنیم به جای صابون با یک لوسیون پاک‌کننده ملایم آلودگی‌ها و آرایش را از صورت پاک کنید.

مواد لازم:

2 قاشق غذاخوری شامپو بچه

2 قاشق غذاخوری آب

2 قاشق غذاخوری گلیسیرین

نصف فنجان روغن زیتون

همه مواد را در مخلوط کن بریزید و حسابی هم بزنید تا کاملا یکنواخت شود و حالت کرمی شکل پیدا کند. برای استفاده از این پاک‌کننده حدود یک‌چهارم آن را کف دست بریزید و آرام روی پوست صورت و گردن، پلک‌ها و مژه‌ها يك دقیقه ماساژ دهید. حالا یک لیف بسیار نرم یا پارچه‌ای حوله‌ای بردارید آن را زیر آب گرم؛ گرفته و روی صورت بکشید تا تمام آرایش‌ها و آلودگی‌ها پاک شود، گرما باعث می‌شود تمام کثیفی‌ها و مواد آرایشی به خوبی از روی پوست پاک شود.

برای نوع پوست‌تان پاک‌کننده بسازید

پاك‌كننده مناسب پوست‌هاي خشك

پوست‌های خشک به مرطوب‌کننده‌ای احتیاج دارند که چربی‌های طبیعی پوست را از بین نبرد و به پوست نیز رطوبت بدهد برای این کار يك‌چهارم خيار بدون پوست را له كنيد و آب آن را بگيريد و سپس با 2 قاشق غذاخوري ماست و2 قاشق غذاخوري جو پخته به خوبي با هم مخلوط كنيد سپس با يك پنبه اين مخلوط را به صورت‌تان بماليد.

پاك‌كننده‌هاي مناسب پوست چرب

1- با يك دستمال نخي كمي شير روي صورت‌تان بماليد، سپس چند دقيقه صبر كنيد تا روي پوست خشك شود و بعد با آب گرم صورت‌تان را بشوييد.

2- مقدار مساوي شير، عسل و دانه‌هاي كنجد را با هم مخلوط كنيد تا شكل خميري پيدا كند، اين مخلوط مي‌تواند براي تمام بدن شما مفيد باشد.

چطور در خانه روغن زیتون بگیریم

3- مقداري آبليمو، عسل و سفيده تخم‌مرغ را با هم مخلوط كنيد سپس آن را روي صورت‌تان بگذاريد تا روي صورت‌تان خشك شود سپس با آب گرم صورت‌تان را بشوييد.

دستمال مرطوب بسازید

گاهی آنقدر خسته‌ایم که حوصله شستن صورت با آب و صابون را نداریم ،در این مواقع دستمال‌های مرطوب می‌توانند حسابی کمک‌کننده باشند اما متاسفانه این دستمال‌ها چندان ارزان نیستند و خریدن آنها به صرفه نیست؛ ما می‌خواهیم به شما یاد بدهیم که خودتان در خانه دستمال مرطوب بسازید که دیگر با خیال راحت هر وقت حوصله آب و صابون را نداشتید صورت‌تان را تمیز کنید.

مهم‌ترین ماده این دستمال مرطوب به جز آب، روغن نارگیل است. این روغن حاوی اسید لوریک است و می‌تواند هم خاصیت ضدمیکروبی و آنتی‌باکتریال داشته باشد هم آنتی‌اکسیدان و نرم‌کننده پوست باشد.از طرف دیگر با خاصیت ضدقارچی که دارد دستمال همیشه عاری از آلودگی‌ها باقی می‌ماند.

روش تهیه:

یک رول دستمال توالت را از وسط نصف کنید و هر نیمه را در یک ظرف در دار محکم قرار دهید.  حالا مخلوط مرطوب‌کننده را بسازید؛ کافی است در یک ظرف جدا 4 فنجان آب جوشیده و يك تا 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل  بریزید. يك تا 2 قاشق شامپوی بچه یا هر پاک‌کننده ملایم مخصوص صورت و 12 قطره اسانس اسطوخودوس به آن اضافه کنید. اگر پوستی چرب و مستعد آکنه دارید روغن درخت چای هم تهیه کنید و حدود 12 قطره از آن را به مخلوط اضافه کنید.اسانس کندر هم می‌تواند عطر و بوی خوبی به دستمال‌ها بدهد اگر بوی آن را دوست دارید 12 قطره اضافه کنید. نصف این مخلوط را در یک ظرف و نصف دیگر را در ظرفي دیگر بريزيد. بعد در ظرف را محکم ببندید و ظرف را برعکس کنید. حدود 5 تا 10 دقیقه صبر کنید و دوباره ظرف را به حالت اول برگردانید. حالا در ظرف را بردارید و لوله مقوایی درون رول دستمال کاغذی را بیرون بکشید؛ وقتی دستمال‌ها به خوبی خیس خورده باشند لوله مقوایی راحت بیرون می‌آید؛ حالا از وسط دستمال مانند شکل دستمال اولی را بیرون بکشید تا برای استفاده آماده شود.

پاک‌کننده پیشنهادی دکتر اوز

دکتر اووز پاک‌کننده  لیمو را به عنوان یک محلول ضدپیری معرفی می‌کند. او می‌گوید اسید موجود در لیمو با لایه‌برداری مختصری که روی پوست انجام می‌دهد باکتری‌های بد را از بین می‌برد و ماست هم با خاصیت پروبیوتیکی خود سطح پوست را انباشته از باکتری‌های مفید می‌کند.

مواد لازم:

يك قاشق چای‌خوری آبلیمو

2 قطره اسانس لیمو

همه مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملا ساختاری یکنواخت پیدا کند بعد مقداری پنبه را درون آن غوطه‌ور کنید تا کاملا خیس بخورد و بعد با پنبه آغشته به پاک‌کننده آرایش‌‌ها را پاک کنید. دوباره همین کار را با یک پنبه تمیز تکرار کنید تا پوست کاملا تمیز شود. مواد ساده‌ای درون این پاک‌کننده وجود دارد بهتر است هربار تازه تهیه شود تا بهترین اثر را روی پوست بگذارد.

پاک‌کننده آرایش چشم

2 قاشق غذاخوری روغن ویتامین E

2 قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر

3 قاشق غذاخوری الکل سفید یا شامپوی بچه

نصف فنجان آب جوشیده

همه مواد را  با یک قیف درون یک شیشه دردار بریزید، در شیشه را بگذارید و خوب تکان دهید، پاک‌کننده شما آماده است می‌توانید پنبه را به کمی از آن آغشته کنید و آرایش چشم‌‌ها را پاک کنید؛ فقط یادتان نرود که این پاک‌کننده را در یخچال بگذارید و هر بار قبل از استفاده خوب تکان دهید. براي پاك كردن آرايش چشمان‌تان از حركات ملايم‌تر دست‌تان روي پوست اطراف چشم استفاده كنيد چون پوست اين نواحي بسيار حساس است و امكان آسيب ديدن و چروك آن زياد است.

اصول ساخت پاک‌کننده خانگی

اگر پوست چرب داريد بايد از موادطبيعي استفاده كنيد كه پايه اسيدي دارند مثل انواع مركبات و اگر پوست حساسي داريد از مواد داراي خاصيت التيامي مثل آلوورا يا چاي سبز استفاده كنيد. وقتي پاك‌كننده صورت شما كاملا از مواد طبيعي باشد مي‌توانيد مطمئن باشيد كه پوست‌تان خشك نمي‌شود و هيچ عوارضي براي آن پيش نمي‌آيد. براي اينكه بهترين نتيجه را از پاك‌كننده طبيعي خود بگيريد بهتر است قبل از استفاده از پاك‌كننده صورت‌تان را با آب گرم مرطوب كنيد بعد از ماليدن پاك‌كننده، روي صورت با حركات دوراني پوست صورت‌تان را ماساژ دهيد و سپس صورت را آب بكشيد. با اين استراتژي مي‌توانيد مطمئن باشيد تمام منافذ پوستي شما باز مي‌شود. بعد از آب كشيدن صورت نيز آرام حوله را روي صورت بگذاريد و به هيچ‌عنوان حوله را روي صورت نكشيد چون كشيدن حوله روي صورت مي‌تواند به بافت‌هاي پوستي شما آسيب برساند و درنتيجه باعث چروك زودرس مي‌شود.

منبع: hidoctor.ir

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

روش روغن گیری از زیتون

در قدیم روغن زیتون را به این طریق تهیه می ‌کردند. ابتدا به تنه درخت با چوب ضربه می ‌زدند تا میوه‌ها به زمین بریزد. بعد با کمک سنگ آنها را در داخل کاسه‌های چوبی له می ‌کردند تا به روغن بیفتد.

امروزه برای تهیه روغن زیتون، میوه را ریز کرده و از آن خمیری به دست می ‌آورند. این خمیر را با آب مخلوط کرده و داخل دستگاه سانتریفوژ می ‌ریزند و روغن را جدا می‌ کنند.

نوع زیتون و درجه رسیدگی آن و روش برداشت، از معیارهای تعیین کننده کیفیت روغن زیتون است. بهترین روغن زیتون، روغن خالص طبیعی یا بکر (extra virgin) است. این اصطلاح به روغنی اطلاق می ‌شود که به روش مکانیکی با فشار و تصفیه کمتر تولید شده و مزه خوبی نیز داشته باشد. البته فقط در روش‌های واقعاً سنتی از فشار روی خمیر زیتون برای استخراج روغن استفاده می‌ شود. طبق قوانین فیزیکی هر چه فشار روی خمیر زیتون بیشتر شود، حرارت آن نیز بیشتر می‌ شود و این حرارت کیفیت روغن حاصل را کم می‌ کند. روغنی که از اولین فشار اندک یا به اصطلاح فشار سرد اول روی خمیر زیتون به دست می ‌آید، بهترین کیفیت را دارد.

چطور در خانه روغن زیتون بگیریم

خواص روغن زیتون

روغن زیتون از محبوب‌ترین روغن‌های گیاهی است که طعم خوب و فواید بسیاری دارد. از 4000 سال پیش، مصریان باستان به خواص درمانی آن پی برده بودند و از آن در طب باستان، استفاده زیادی می ‌شده است. امروزه نیز دنیای پزشکی به اهمیت آن آگاه است و تحقیقات گسترده‌ای در مورد اثرات آن انجام می‌ دهد.

روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب از جمله اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید لینولئیک (اسید چرب امگا- 6) و مقدار بسیار اندکی اسید لینولنیک (اسید چرب امگا- 3) و مواد آنتی اکسیدان مانند ویتامین E یا آلفا توکوفرول، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنولی مثل هیدرکسی تیروزول و اولیورویین و ویتامین‌های A و D و K است.

خواص برگ درخت زیتون

– برگ درخت زیتون نیز مانند روغن آن از نظر طب قدیم ایران، طبیعت گرم و خشک دارد.

– دم کرده برگ درخت زیتون داروی خوبی برای کاهش فشار خون است. به این منظور باید 20 عدد برگ درخت زیتون را در 300 گرم آب ریخته و 15 دقیقه بجوشانید و به مقدار یک فنجان، دو بار در روز مصرف کنید. بعد از دو هفته باید به مدت 8 روز نوشیدن آن را قطع کرده و دوباره ادامه دهید.

– دم کرده برگ درخت زیتون تب ‌بُر است و جویدن آن برای از بین بردن زخم‌های دهان مفید است.

– جوشانده برگ درخت زیتون برطرف‌ کننده نقرس و روماتیسم است.

روش انتخاب روغن زیتون مرغوب

– برای انتخاب روغن مرغوب، بهتر است اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی زیتون یا سبزی یا سیب بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است. اگر بوی فلزی احساس کردید، بدانید که روغن، نامرغوب یا فاسد است.

– مرحله بعدی، چشیدن روغن است. برای این کار طوری روغن را روی زبان بریزید که سقف دهان را نپوشاند. مزه روغن نامرغوب روی زبان به کندی پخش می ‌شود. برخی روغن‌های خوب در عقب دهان مزه تندی ایجاد می‌ کند که نشانه برداشت زیتون نارس است و با افزایش رسیدگی، مقدار تندی آن کاهش می ‌‌یابد.

– رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست، زیرا به راحتی می‌ توان در آن تقلب کرد. به علاوه هر نوع زیتون، رنگ مخصوص خود را دارد و یا حتی اگر مقدار برگ‌های زیتون همراه دانه زیاد باشد، رنگ روغن حاصل را تغییر می‌ دهد.

 – از مصرف روغن‌هایی که در ظروف شفاف و در معرض نور و حرارت نگهداری شده، خودداری کنید و در منزل آن را در جای خشک و خنک و تاریک قرار دهید. درب ظرف را بلافاصله بعد از مصرف ببندید، زیرا روغن زیتون به سرعت بو و مزه غذاهای مختلف را به خود می ‌گیرد و در اثر تماس با اکسیژن هوا فاسد می‌ شود. برای نگهداری روغن، ظروف سرامیکی یا پلاستیکی تیره بهتر از ظروف پلی‌اتیلنی شفاف هستند. روغن زیتون را در شرایط مناسب می‌ توان 120تا 190روز نگهداری کرد.

منبع:تبیانویرایش و تلخیص:آکاایران

چطور در خانه روغن زیتون بگیریم
چطور در خانه روغن زیتون بگیریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *