چطور شخصیت خود را تغییر دهیم

 
helpkade
چطور شخصیت خود را تغییر دهیم
چطور شخصیت خود را تغییر دهیم

اگر از شخصیت فعلی خود راضی نیستید و میخواهید آنرا تغییر دهید شاید بهتر باشد که در ادامه این مقاله با آلامتو همراه شوید.

آیا واقعا این امکان وجود دارد که شخصیت خود را تغییر دهیم یا الگوهای اصلی شخصیت ما در طول عمر ثابت خواهند ماند؟ در حالی که کتاب‌ ها و وب سایت ‌هایی هستند که دنبال کردن برنامه هایی را برای تغییر عادات و رفتارهای ما پیشنهاد می کنند، اما این باور پایدار وجود دارد که شخصیت اساسی ما در برابر تغییر مقاوم است.

زیگموند فروید روانکاو اتریشی، معتقد است که شخصیت تا حد زیادی در سن 5 سالگی شکل می گیرد. حتی بسیاری از روانشناسان مدرن نیز، ثابت و پایدار بودن شخصیت کلی فرد در تمام طول زندگی را تایید می کنند.

اما اگر می خواهید شخصیت خود را تغییر دهید چه کاری باید انجام دهید؟ آیا برخورد صحیح و سخت کوشی می تواند به تغییر شخصیت واقعی منجر شود یا اینکه چسبیدن به صفات نامطلوب ما را از رسیدن به اهداف خود باز می دارد؟

چطور شخصیت خود را تغییر دهیم

تمایل به تغییر شخصیت موضوع غیر معمولی نیست. ممکن است افراد خجالتی آرزو کنند که “کاش می توانستم کمی در جمع صحبت کنم”. یا افراد تند خو ممکن است با خود بگویند که “کاش می توانستم در وضعیت های حساس از لحاظ احساسی کمی خونسردی ام را حفظ کنم. “

ممکن است در بسیاری از نقاط زندگی متوجه شوید که جنبه های خاصی از شخصیت شما وجود دارد که همیشه تمایل به تغییر آن دارید. حتی ممکن است اهدافی را تعیین کرده و بر روی مقابله با این صفات بالقوه مشکل ساز کار کنید.

به عنوان مثال، معمول است که هر فرد هنگام شروع سال جدید بر روی تغییر قسمت های شخصیت مثل تبدیل شدن به فردی بخشنده، مهربان، صبور، یا اجتماعی تمرکز داشته باشد.

به طور کلی، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ایجاد تغییرات واقعی و پایدار برای صفات گسترده می ‌تواند بسیار دشوار باشد. بنابراین اگر از جنبه‌ های خاصی از شخصیت خود ناراضی هستید، آیا واقعا راهی وجود دارد که شما بتوانید برای تغییر آن انجام دهید؟

برخی از متخصصان، از جمله روانشناس کارول دوک، معتقدند که تغییر الگوهای رفتاری، عادات و اعتقادات نهفته در زیر صفات گسترده (به عنوان مثال، درونگرایی و یا سازگاری) کلید اصلی تغییر شخصیت هستند.

برای اینکه ببینیم آیا می توان شخصیت را تغییر داد یا نه، در ابتدا باید بفهمیم که دقیقا چه چیزی شخصیت یک فرد را شکل می دهد. آیا شخصیت به واسطه ژنتیک (طبیعت) ما یا با تربیت، تجربیات و محیط ما شکل می گیرد؟

در گذشته، نظریه ‌پردازان و فلاسفه غالباً رویکردی یکسان داشتند و از اهمیت طبیعت یا تربیت حمایت می کردند، اما امروزه بیشتر متفکران معتقدند که ترکیبی از این دو نیرو است که در نهایت شخصیت ما را شکل می دهد. نه تنها این، بلکه تعامل مداوم بین ژنتیک و محیط می تواند به شکل دهی شخصیت کمک کند.

به عنوان مثال، شما ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد دوستانه بودن و کنار آمدن باشید، اما کار کردن در یک محیط پر فشار می تواند باعث شود که شما نسبت به آنچه ممکن است در یک شرایط متفاوت قرار بگیرید، شخصیت متفاوتی داشته باشید.

دوک داستانی از پسران دوقلوی یکسان که پس از تولد از هم جدا شده اند نقل می کند. به عنوان دو فرد بزرگسالان، این دو مرد با زنانی با همین شرایط ازدواج کردند، مشاهده شد که این افراد سرگرمی‌ های مشابهی دارند، و سطوح مشابهی از ویژگی‌ های خاصی داشتند که براساس ارزیابی‌ های شخصیت اندازه‌ گیری شد.

این موارد نمونه هایی هستند که پایه و اساس این ایده را فراهم می کند که شخصیت ما تا حد زیادی از کنترل ما خارج هستند. این دو مطالعه به این موضوع اشاره دارد که شخصیت ما به جای اینکه توسط محیط و تجربه‌ های منحصر به فرد ما شکل بگیرند، بیشتر تحت تاثیر ژنتیک ما شکل می گیرد.

ژنتیک قطعا اهمیت بسیار زیادی در شکل گیری شخصیت دارد، اما مطالعات دیگر نشان می ‌دهند که تربیت و حتی فرهنگ ما با طرح ژنتیکی ما برای شکل دادن شخصیت ما تعامل دارد.

اما دوک اظهار داشت که تغییر شخصیت هنوز هم امکان پذیر است. شاید صفات اصلی در طول زندگی پایدار و غیر قابل تغییر باشد، اما دوک معتقد است که خصوصیاتی که در زیرمجموعه صفات اصلی قرار می گیرند قابل تغییر است. به اعتقاد او، این خصوصیات “میانی” می تواند تغییر کند.

بنابراین حال این سوال پیش می آید که دقیقاً این خصوصیاتی که عنوان “میانی” می گیرند چه هستند؟

دوک پیشنهاد می کند که باورها و سیستم های اعتقادی نقش مهمی در شکل گیری شخصیت زیر سطح صفات گسترده بازی می کنند. در حالی که تغییر برخی جنبه‌ های شخصیت شما ممکن است چالش برانگیز باشد، می ‌توانید به طور واقع ‌بینانه با تغییر برخی از باورهای زیربنایی که به شکل و کنترل نحوه بیان شخصیت شما کمک می‌کنند، مقابله کنید.

نظریه پردازان دیگر نیز بیان کرده‌ اند که عواملی مانند اهداف و استراتژی ‌های مقابله نقش اصلی در تعیین شخصیت ایفا می‌ کنند. برای مثال، در حالی که ممکن است شما بیشتر تیپ شخصیتی A داشته باشید، می ‌توانید مهارت ‌های مقابله ای جدید و تکنیک ‌های مدیریت استرس که به شما کمک می ‌کنند فرد آرام تری شوید، را یاد بگیرید.

دوک در یک مقاله در سال ۲۰۰۸ اینگونه توضیح داد : “عقاید مردم شامل نمایش ذهنی آن‌ ها از طبیعت و عملکرد خود، روابط و دنیای آنهاست. انسان ‌ها از کودکی این باورها و نمایش آن ها را توسعه می‌ دهند و بسیاری از نظریه پردازان برجسته شخصیت معتقدند که این باورها بخش بنیادی شخصیت هستند.”

چرا تمرکز بر روی اعتقادات؟ با اینکه تغییر باورها و اعتقادات لزوما آسان نیست، اما می تواند نقطه شروع خوبی را ارایه ‌دهد. باورهای ما خیلی از جهات زندگی ما را شکل می دهند، از این که چگونه خودمان و دیگران را می ‌بینیم، چگونه در زندگی روزمره عمل می‌ کنیم، چگونه با چالش‌ های زندگی برخورد می ‌کنیم و چگونه با افراد دیگر ارتباط برقرار می ‌کنیم، تمامی این ها تحث تاثیر باورهای ما است.

اگر بتوانیم تغییرات واقعی را در باورهای خود ایجاد کنیم، این چیزی است که ممکن است تاثیر زیادی بر رفتارها و احتمالا در برخی جنبه‌ های شخصیت ما داشته باشد.

به عنوان مثال، اعتقادات مربوط به خود از جمله ویژگی ها یا خصوصیات شخصی ثابت یا انعطاف پذیر را در نظر بگیرید. اگر فکر می ‌کنید که فهم شما در سطح ثابتی قرار دارد، پس برای عمیق‌ تر کردن تفکر خود قدم بردارید. اگر این ویژگی‌ ها را قابل ‌تغییر در نظر بگیرید، به احتمال زیاد تلاش بیشتری خواهید کرد تا خود را به چالش بکشید و ذهن خود را وسعت دهید.

بدیهی است که اعتقادات مربوط به خود در هر فرد، نقش اساسی در نحوه عملکرد افراد دارد، اما محققان دریافتند که افراد می توانند باورهای خود را تغییر دهند تا رویکردی منعطف تر نسبت به ویژگی های خود داشته باشند.

تحقیقات دوک نشان داده است که چگونه ستایش بچه ها می تواند بر باورهای آن ها نسبت به خودشان تأثیر بگذارد. بچه هایی که به خاطر هوش شان مورد تحسین و ستایش قرار می‌ گیرند، تمایل دارند باورهای تئوری ثابتی را در مورد ویژگی‌ های شخصی خود حفظ کنند. این کودکان به هوش خود به عنوان یک ویژگی تغییر ناپذیر نگاه می ‌کنند؛ از سوی دیگر، کودکانی که به خاطر تلاش ‌هایشان، تحسین می شوند، به طور معمول هوش شان را انعطاف ‌پذیر تلقی می ‌کنند. دوک یافته ‌است که این کودکان در مواجهه با مشکل پافشاری می ‌کنند و اشتیاق بیشتری برای یادگیری دارند.

با این تفاسیر یک سوال مطرح می شود که “برای تغییر شخصیت خود واقعاً چه کاری می توانیم انجام دهیم؟”

تغییر از یک فرد درون ‌گرا به فردی برون‌ گرا ممکن است شدیدا دشوار (یا حتی غیرممکن) باشد، اما متخصصان بر این باورند که راه هایی وجود دارد که شما می ‌توانید با استفاده از آن تغییرات واقعی و پایدار در جنبه‌ های شخصیت خود ایجاد کنید.

درست است که تغییر شخصیت کار راحتی نیست و تغییر برخی ویژگی‌ های گسترده ممکن است هرگز به طور کامل امکان پذیر نباشد. اما محققان بر این باورند که کارهایی وجود دارند که می ‌توانید انجام دهید تا قسمت‌ های خاصی از شخصیت خود، جنبه ‌هایی که در زیر سطح آن ویژگی‌ های گسترده وجود دارند را تغییر دهید. روشی که شما عمل می ‌کنید، فکر می کنید و در زندگی روزمره خود اعمال می کند، می تواند موجب تغییرات واقعی شود.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

بسیاری از افراد از شخصیت فعلی خود راضی نبوده و به دنبال راهی برای تغییر خود هستند، اگر شما هم از جمله این افراد هستید، پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا یاد بگیریم که چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم.

در ابتدا باید به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا امکان تغییر شخصیت وجود دارد؟ یا الگوهایی که در طی سالیان طولانی شکل گرفته اند تغییر نخواهند کرد؟ زیگموند فروید اتریشی بر این عقیده است که شخصیت انسان در 5 سالگی شکل می گیرد و امکان تغییر دادن آن بسیار سخت و دشوار است.

البته لازم به ذکر است که بسیار از روانکاوهای مدرن هم این اعتقاد را دارند و می گویند که احتمال تغییر شخصیت کسی بسیار کم است. اما آیا واقعا امکان تغییر شخصیت وجود دارد؟ یا باید به عادت های قدیمی و گاها زشت خود بچسبیم و آن ها را ترک نکنیم؟

این موضوع که افراد مختلفی بخواهند قسمتی از اخلاق و شخصیت خود را تغییر دهند، مسئله ای کاملا عادی است. در بسیاری از مواقع شاهد این هستیم که با شروع سال جدید افراد لیستی از اخلاق های خود تهیه می کنند و البته اخلاق ایده آل خود را هم در لیست می نویسند.

به عنوان مثال شخصی که خجالتی است، به دنبال تغییری خواهد بود که بتواند به آسودگی در جمع صحبت کند، یا شخصی که به سرعت عصبانی می شود، در تلاش برای حفظ خونسردی خود است، اما چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم؟

چطور شخصیت خود را تغییر دهیم

کارول دوک از جمله روانشناس هایی است که اعتقاد دارد هر کسی می تواند شخصیت دلخواه خود را داشته باشد، اما رسیدن به آن بسیار سخت خواهد بود. او معتقد است برای تغییر شخصیت نباید فقط به طور سطحی اخلاقی خاص را در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر شخصی می خواهد خجالتی بودن خود را ترک کند باید علت این اخلاق را بشناسد و سپس برای تغییر آن تلاش کند، اساسا زمینه بسیاری از اخلاق ها با درونگرا یا سازگاری بودن افراد ارتباط دارد.

یکی از اولین قدم هایی که بدانیم چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم این است که به این موضوع پی ببریم که اخلاق به چه طریقی شکل می گیرد. آیا عامل ژنتیکی در اخلاق نقش دارند، یا با توجه به تجربه و تربیت حاصل می شود؟ فلاسفه غالبا بر این عقیده هستند که طبیعت و تجربه تاثیر به سزایی در شکل گیری اخلاق دارد.

اما نکته مهمی که دانشمندان حاضر به آن اعتقاد دارند این است که محیط و ژنتیک هر دو بر روی شخصیت و اخلاق شخص اثر می گذارد. به عنوان مثال ممکن است ژنتیک شما به صورتی باشد که رفتارتان با دیگران دوستانه باشد، در حالی که محیط شما را به آدمی با رفتار غیر دوستانه تبدیل کند.

دوک برای اثبات عقیده خود داستانی را بیان می کند، در این داستان دو برادر دو قلو در کودکی از یکدیگر جدا می شوند و هر یک در محیط های کاملا متفاوتی رشد می کنند، برای ازدواج آن دو خواهرانی را انتخاب می کنند که شرایطی مشابه دارند، علاقه مندی و دیگر پارامترهایی که به شخصیت و اخلاق بستگی دارد در این دو برادر دو قلو تقریبا مشابه بود. دوک با بیان این داستان عقیده دارد که محیط تاثیر به سزایی بر شخصیت ندارد، پس چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم؟

اگر چه از نقش ژنتیک در تعیین شخصیت نمی توان غافل شد، اما مطالعات جدیدی نشان می دهد که فرهنگ و تربیت هم نقش بسیار مهمی در شخصیت یک نفر دارد. البته لازم به ذکر است که دوک عقیده دارد شخص در صورت تمایل می تواند بعضی از صفات میانی خود را تغییر دهد. حال این سوال پیش می آید که صفات میانی چه چیزهایی هستند؟

دوک بر این عقیده است که باورها و اعتقادات هر کسی تاثیر فوق العاده ای بر روی شخصیت او دارد. اگر چه گاهی تغییر بعضی از اخلاق ها غیر قابل باور به نظر می آیند، اما با نگاهی ریز بینانه و یافتن علت اصلی آن می توان اخلاق مورد نظر را تغییر دارد. اگر چه کار گفته شده به این آسانی هم نخواهد بود، اما انجام دادن آن کاملا ممکن است، البته با کمی چالش همراه خواهد بود.

عده دیگری از دانشمندان فعال در این زمینه عقیده دارند، اگر چه ژنتیک، عوامل محیطی و… بر روی شخصیت شما تاثیر می گذارد، اما اهداف زندگی و همچنین استراتژی هایی که دنبال می کنید هم تاثیرات فوق العاده ای بر روی شخصیت شما دارد. به عنوان مثال شما شخصیتی زود رنج دارید، اما هدفی را دنبال می کنید که برای رسیدن به آن باید زود رنجی خود را کنار بگذارید، همین امر سبب می شود که به مرور زمان تغییر کنید.

دوک در سال 2008 مقاله ای منتشر کرد، در این مقاله توضیح داد که نمایش ذهنی هر کسی، طبیعت، عملکرد شخص و روابطش عواملی هستند که عقاید مردم را تشکیل می دهند. هر شخصی از کودکی تا به سنی که به فکر تغییر در شخصیت خود می افتد با این عوامل زندگی کرده است و تحت تاثیر آن ها قرار دارد، این عوامل شخصیت او را می سازد، پس یک گام به پاسخ سوال چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم نزدیک تر شدیم.

یکی از مراحل ابتدایی برای آن که بدانیم چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم این است که باورها و اعتقادات خود را به خوبی بشناسیم. باور و اعتقاد هر کسی به زندگیش مسیر می دهد، این که در رابطه با خود چه فکر می کنیم یا عملکرد ما برای مقابله با مسائل مختلف زندگی چگونه است از مهم ترین عواملی به حساب می آید که به عقیده و باور هر کسی بستگی دارد. تغییرات در باورها منجر به تغییر در شخصیت ما می شود، زیرا باور و شخصیت با یکدیگر ارتباطی تنگاتنگ دارند.

به عنوان مثال اگر شما از جمله افرادی هستید که باورهای سطحی دارد پس بهتر است که برای روبه رو شدن با مسائل پیچیده تر و بالابردن سطح اعتقادات قدم بردارید، اگر در این راه با چالش هایی روبه رو شدید برای رفع آن تلاش کنید و در نهایت مطمئن باشید که تجربه ای جدید و البته مثبت در زندگی کسب کرده اید.

کاملا واضح و مشخص است که اعتقادات هر کسی نقشی مهم و اساسی در نحوه عملکرد او دارد، اما با تغییر اعتقادات می توان گامی بلند در تغییر اخلاق برداشت، پس یکی از راه هایی که بدانیم چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم این است که باورها و اعتقادات خود را عوض کنیم.

دوک در طی تحقیقات خود به موضوع بسیار مهمی پی برد، او اعتقاد دارد که تشویق و تحسین کودکان نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت آن ها دارد. دوک بر این عقیده است، کودکانی که برای هوش سرشار خود مورد تشویق قرار گرفته اند در زندگی همواره با این اعتماد به نفس که هوش بالایی دارند با مشکلات روبه رو می شوند و آن هایی که برای سخت کوشی خود تشویق می شده اند در مقابل با چالش ها بر این عقیده اند که به هر شکلی باید آن چالش را از سر بگذرانند.

اگر شخصیتی درونگرا دارید و قصد دارید آن را به برونگرا تبدیل کنید، باید توجه داشته باشید که کاری سخت و طاقت فرسا پیش رو خواهید داشت، البته توجه کنید که این کار ممکن است. راه کارهایی که در ادامه ذکر می کنیم به شما کمک می کند که بدانید چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم.

عادت ها الگوهای رفتاری هستند که درون هر شخصی نهادینه شده اند، توجه داشته باشید که تغییر عادت یعنی ترک عادتی قدیمی و جایگزینی یک عادت جدید است و این کار به سختی و در طول زمان انجام خواهد شد. شما با تغییر الگوهای رفتاری می توانید شخصیت خود را هم تغییر دهید.

 در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که باورها و اعتقادات چه تاثیری بر روی رفتار دارند، اما نکته مهمی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که تغییر در شخصیت خود را باور کنید و مطمئن باشید اگر باور داشته باشید که تغییر سخت است و اتفاق نمی افتد، پس هرگز تغییری را مشاهده نخواهید کرد.

دوک عقیده دارد که استعدادهای خود را نباید تشویق کنید، بلکه عملکرد خود را باید مورد تشویق قرار دهید. به عنوان مثال از تشویق خود با این جملات که من شخصی باهوش هستم خودداری کنید و در عوض جمله من شخصی سخت کوش هستم را با آن جایگزین کنید. اطمینان داشته باشید که همین تغییر جملات می تواند کمک بسیار بزرگی برای این باشد که بدانیم چگونه شخصیت خود را تغییر دهیم.

 کریستوفر پترسون یک روانشناس است. او در طی فعالیت خود به این نتیجه مهم رسیده بود که شخصی درونگرا است و این موضوع می تواند تاثیرات منفی بر روی کارش داشته باشد. پس فورا دست به کار شد، در کلاس های ویژه بازیگری ثبت نام کرد و تصمیم گرفت سخنرانی برای افرادی زیاد را شروع کند. بعد از مدتی پترسون به آسانی در جمع سخنرانی می کرد، اما او عقیده داشت که هنوز هم شخصی درونگرا می باشد، اما یاد گرفته است که در مواقع لزوم از دیگر مهارت های خود هم استفاده کند.

در نهایت با توجه به مطالب بالا می توان به این نتیجه رسید که اگر چه تغییر دادن شخصیت کاری ساده و آسان نیست که در مدت زمان کوتاهی بتوانید به آن دست پیدا کنید، اما در صورتی که برای این تغییر مصمم باشید با رعایت نکات گفته شده در بالا می توانید قسمتی از شخصیت خود را تغییر دهید و به چیزی که می خواهید نزدیک تر شوید. لازم به ذکر است که این فرآیند زمان بر است و نمی توان در مدت کوتاهی به طور کامل به آن دست پیدا کرد.

اشتراک گذاری 

امتیاز شما ؟      ستاره ها از راست به چپ

من که کامل تغییر کردم می خواستم کم حرف و بی روح و سرد باشم وحالا هستم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

دیدگاه

تغییر شخصیت به هر دلیلی که باشد سخت و چالش بر انگیز است. در ابتدا به چرایی تغییر شخصیت باید پرداخت و اینکه چرا تصمیم گرفتید به دنبال شخصیت دیگر و جدیدی باشید و بعد اینکه چگونه شخصیت خود را تغییر دهید. با ما همراه باشید تا 5 روش کاربردی برای تغییر شخصیت را با شما کاربران مرور کنیم.

شخصیت، مجموعه ای از الگوهاست _ تفکر، رفتار و احساس_ که چیزی که شما هستید را شکل می دهد. می دانید نکتۀ جالبش کجاست؟ الگوها می توانند تغییر کنند. کار می برد، اما اگر واقعا خود را وقف این ایده کنید هر چیزی می تواند اتفاق بیفتد. اما به یاد داشته باشید زمانی که عقاید و تفکرات با استفاده از تجربیات زندگی در حال شکل گیری هستند، احتمالاً شخصیت قبلی مان مرتباً نمایان می شود.

چگونه شخصیت قوی و محکمی داشته باشیم؟ ( ۱۱ ویژگی افراد قدرتمند)

چگونه شخصیت افراد را تشخیص دهیم ؟

چطور شخصیت خود را تغییر دهیم

چگونه شخصیت مستقل داشته باشیم؟

این یک عمل دو گانه است: چیزی که به دنبال تغییر دادنش هستید، و چیزی که به دنبال تبدیل شدن به آن هستید. نمی توانید یکی را بدون دیگری داشته باشید. رسیدن به آن نیازمند یک تلاش بسیار بزرگ است؛ باید قبل از شروع مبارزه بدانید چه مبارزه ای را انتخاب می کنید.

بخشی از دلیل موفق بودن یک شخص گمنام معتاد به الکل به این علت بیان شده که شما چیزی را دارید که معمولاً دربارۀ آن صحبت نمی کنید و سپس آن را در معرض عموم قرار می دهید. به این ترتیب داشتن کسی که شما را مسئول بداند و روی شما حساب کند به شما یک انگیزۀ بیرونی می دهد که در وضعیتی غیر از اعلام عمومی فکرتان، از آن برخوردار نبوده اید.

این تشویق می تواند “هیچ چیز” باشد. درست است، هیچ چیز. این جایزه می تواند به کوچکی جابجا کردن تیله ها از یک جیب به جیب دیگر یا به بزرگی رفتن به تعطیلات باشد. هر چه که هست برای آن ارزش قائل شوید.

اگر این روش برایتان مفید است پس یک پایه و اساس ایجاد کنید.

وقتی به خودتان به عنوان یک انسان خجالتی یا محتاط فکر می کنید، از آن به عنوان یک عصای زیر بغل استفاده می کنید. چرا به مهمانی شب جمعه نمی روید؟…دقیقاً. هیچ دلیلی ندارید. وقتی از فکر کردن به خودتان به یک روش خاص دست بر می دارید و روش دیگری را امتحان می کنید، درهای دنیا به رویتان باز می شوند.

در راستای همان برچسب ها، تفکر سیاه و سفید را متوقف کنید. پسر ها ترسو نیستند، قدرت فاسد نیست، کتاب های درسی هم کاربرد خودشان را دارند. وقتی متوجه شوید که این ادراک شما از چیز های مختلف است که مفهوم آنها را برای شما تعیین می کند، شاهد احتمالات بیشتر و در نتیجه گزینه های بیشتری برای رفتارتان هستید.

زیبایی مغز شما این است که بخشی از شماست و در نتیجه می توانید کنترلش کنید.  اگر دیدید در حال فکر کردن هستید و می گویید “وای خدای من، من نمیتونم، من نمیتونم، من نمیتونم، من نمیتونم، من نمیتونم،” احتمال دارد که نتوانید آن کار را انجام دهید. وقتی این صدا شروع می شود، آن را متوقف کنید. این صدا اصلا برای شما خوب نیست.

اگر این روش برایتان مفید بود سعی کنید الگوهای دیگرتان را تغییر دهید.

 

به قول “ذن” در بودیسم راه خروجی از طریق در است. اگر می خواهید کمتر خجالتی باشید، بیرون رفتن با افراد و صحبت کردن با آن ها را تمرین کنید. اگر افرادی که خیلی مطالعه دارند را تحسین می کنید، شروع به خواندن و مطالعه کردن کنید. فقط وارد ماجرا شوید. افراد عادات بدی پیدا می کنند و راه هایی برای تغییر یافتنشان وجود دارد.

بسیار خب، پس فرو رفتن در غالب یک نقش مورد سرزنش قرار گرفته است، اما اگر این کار را داستین هافمن انجام داده باشد ممکن است تشویق هم شده باشد. با این روش، شما خودتان را کاملاً در یک نفر دیگر غرق می کنید. شما دیگر خودتان نیستید، بلکه موجود جدیدی هستید که سعی می کنید به آن تبدیل شوید.

 گفتن اینکه چیزی که هستید را کاملاً رها کنید و صرفا با قدرت تفکر و عادت ها شخصیت جدیدی اتخاذ کنید، خیلی سخت است. هیچ راهی نیست که بتوانید 24 ساعت 7 روز هفته را به این روش بگذرانید. بنابراین یک برنامۀ زمانی به خودتان بدهید تا بتوانید طبق خواسته تان احساس کنید.

اگر این روش برایتان مفید است پس سعی کنید الگوی احساستان را تغییر دهید.

در واقع فقط با اضافه کردن چیز جدیدی به زندگی تان است که می توانید شاهد تغییر در خودتان باشید. برای انجام این کار باید رفتار جدید، افراد جدید، و فعالیت های جدیدی را انتخاب کنید. نمی شود یک کار را بارها و بارها انجام دهید و انتظار نتیجۀ متفاوتی را داشته باشید.

برای ادامه مسیر در راستای تغییر شخصیت و متمرکز ماندن بر هدف، به خودآگاهی کاملاً شدید نیاز دارید. داشتن یک دفتر وقایع روزانه به شما کمک می کند تا افکارتان را در جایی ذخیره کنید و سپس تجزیه و تحلیل کنید که این تغییر را چگونه کنترل کرده اید. بنویسید که چه چیز به خوبی کار می کند و چه چیزی متناسب با روشتان درست کار نمی کند.

اگر قرار گرفتن در موقعیت جدید برایتان سخت است، اینگونه به آن فکر کنید: به از دست دادن موقعیت ها خاتمه بدهید. اگر نشانه ای را می بینید مبنی بر اینکه پیریِ شما نه چندان جالب تصور می شود، نگاه مجددی به آن بیندازید. اگر دوستی از شما بخواهد کاری را انجام دهید که هیچ چیز در موردش نمی دانید، موافقت کنید. شما برای این کار خیلی بهتر هستید.

اگر این روش را مفید دیدید، الگوهای رفتاری تان را تغییر دهید.

درست است. لباس زیبا نشان آدمیت نیست. اما لباس هم می تواند کمک کند تا شما در مسیر ذهنی درست قرار بگیرید. اگر چه این به تنهایی شخصیتتان را تغییر نمی هد اما می تواند در یادآوری به شما درمورد اینکه قرار است به چه شخصی تبدیل شوید مفید باشد.

الگوهای فکری و لباس کافی نیستند. به این فکر کنید که این شخص جدید چه کارهایی را انجام می دهد، و آن ها را انجام دهید. آیا به دنبال تعاملات اجتماعی است؟ از رسانه های اجتماعی دوری می کند؟ علم اقتصاد می خواند؟ هر چیزی که انجام می دهد، همان را انجام دهید.

لارم نیست که کارهای خیلی بزرگی انجام دهید—چیزهای کوچک هم کار می کنند. آیا آن شخص به دنبال کیف دستی صورتی است؟ آیا دوست دارد به آهنگ های گروه خاصی گوش دهد؟ تا جایی که ممکن است وارد آن شخصیت شوید.

حالا که این عادت ها و احتمالاً این دوست های جدید و روال کاری را برگزیده اید، ممکن است کمی احساس خستگی کنید. چیزی که حالا مهم است این است که خودتان را به آغوش بکشید، هر چیزی که هستید و هر کجا که هستید مهم نیست. محکم سر جایتان بایستید و تصمیم به ماندن بگیرید.

آیا واقعا به چیزی که می خواستید برسید، رسیدید؟ حالا که متفاوت لباس می پوشید و رفتار می کنید، دیگران حس مثبت تری به شما دارند؟ آیا می خواهید خودتان را قربانی تقلید ساختگی از فرد مطلوبتان کنید؟

چگونه سبک زندگی را تغییر دهیم؟ (تغییر زندگی با تغییر عادات)

10 ویژگی افراد کاریزماتیک ( عادت های افراد جذاب)

چگونه متفاوت باشیم؟ ( 10 بینشی که یک شخص را منحصر به فرد می کنند)

برای ارسال دیدگاه خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

Its great i can express my thanks and regards here. Thanks alot , stay blessed

برای دریافت اخبار جدید ایمیل خود را وارد نمایید

کپی کردن قسمت یا تمامی مقاله از “هاو کن یو” تنها با
کسب مجوز امکان پذیر است

درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی

ما می‌توانیم شخصیتمان را، یا حداقل بخشی از شخصیت و رفتارهایمان را، تغییر بدهیم

 

چطور شخصیت خود را تغییر دهیم

کارشناسان بعد از بیش از یک قرن کشف کرده‌اند که می‌توانیم اگر بخواهیم شخصیتمان را، یا حداقل بخشی از شخصیت و رفتارهایمان را، تغییر بدهیم…

احتمالا شنیده‌اید که می‌گویند شخصیت ما از اوایل کودکی شکل می‌گیرد و بعد از آن دیگر قابل تغییر نیست. اما مثل همیشه کارشناسان بعد از بیش از یک قرن کشف کرده‌اند که اینطور هم نیست و خوشبختانه می‌توانیم اگر بخواهیم شخصیتمان را، یا حداقل بخشی از شخصیت و رفتارهایمان را، تغییر بدهیم. اما اصلا شخصیت چیست؟ شخصیت، الگوهای کلی برای فکر کردن، احساس کردن و رفتارهاست که هر کس را به شخصی منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند. وقتی می‌گوییم کسی «شخصیت خوبی» دارد، منظورمان این است که بودن در کنار او دوست داشتنی، جالب و دلپذیر است. همه‌ی ما می‌خواهیم برای بقیه جذاب باشیم، پس باید علاوه بر ظاهر به فکر شخصیتمان هم باشیم. در واقع قسمت زیادی از موفقیت و خوشحالی ما به ارتباط ما با دیگران وابسته است و شخصیت ما تعیین می‌کند که آدم‌ها را به خودمان جذب کنیم یا فراری دهیم. پس یک کاغذ و قلم بردارید و شروع کنید. بخش اول: شناسایی صفات1. بنشینید و یک لیست از صفت‌های مثبتتان تهیه کنید. سعی کنید آنها را به ترتیبی شماره‌گذاری کنید که مطمئنید بیشتر از همه این صفات را دارید. مثلا شنونده‌ی خوبی بودن، دوستانه و راحت بودن، درون‌گرا بودن، متفکر و هوشمند بودن. 2. یک لیست از صفات منفی‌تان تهیه کنید. اینها همان چیزهایی هستند که بقیه به آنها عکس‌العمل نشان می‌دهند، یا چیزهایی که فکر می‌کنید سر راه شما قرار دارند، مثلا خجالتی بودن، عصبی بودن، یا پرحرف بودن. فقط یادتان باشد که صفات مثبت و منفی در موقعیت‌های مختلف متفاوت هستند. مثلا دوستانه یا پرحرف بودن از نظر من ممکن است مثبت باشد ولی به شدت روی اعصاب شما باشد. تغییرات شخصیتی باید بر اساس نظرات و خواسته‌های خود شما باشند. مطمئنا درست کردن این لیست از لیست صفات مثبت سخت‌تر است. پس عجله نکنید و سر فرصت ویژگی‌های رفتاریتان را وقتی که تنها هستید یا وقتی که با دیگران هستید در نظر بیاورید و چیزهایی را که فکر می‌کنید بد هستند، لیست کنید. 3. دور چیزهایی که اصلا یا حداقل فعلا نمی‌خواهید تغییر دهید خط بکشید. همه چیز را که نمی‌خواهید یا نمی‌توانید با هم تغییر دهید، پس فعلا آنهایی را که اولویت کمتری دارند بی‌خیال شوید.4. کنار چیزهایی که می‌خواهید تغییر دهید یا بهتر کنید ستاره بگذارید. مثلا ممکن است شخص باهوشی باشید، اما بخواهید باهوش‌تر شوید، پس کنار باهوش ستاره یا قلب بگذارید.5. موارد ستاره‌دار را اولویت‌بندی کنید. بهتر است که تغییرات را آرام آرام انجام دهید، مثلا هر بار یکی از موارد را انتخاب کنید و به خودتان قول بدهید با تکرار و تمرین روی همان یک مورد کار کنید.

 

تغییرات شخصیتی باید بر اساس نظرات و خواسته‌های خود شما باشند

 

بخش دوم: تغییر رفتارها1. صفتی را که می‌خواهید تغییر دهید، انتخاب کنید. مثلا فرض کنید که خجالتی هستید و اول از همه می‌خواهید کمتر خجالتی باشید.2. لیستی از رفتارهایی تهیه کنید که نشان‌دهنده‌ی خجالتی بودن شما هستند. مثلا خیلی زود از مهمانی‌ها پا می‌شوید، سر صحبت را با کسی باز نمی‌کنید، نظر نمی‌دهید، از آدم‌های جدید دوری می‌کنید یا برای هیچ کاری داوطلب نمی‌شوید.3. رفتارهایی متضاد با لیست قبلی انتخاب کنید و پیش بگیرید. مثلا برای یک نقش جدید سرِ کارتان داوطلب شوید یا به مهمانی‌های بیشتری بروید. 4. از کسی که تحسین می‌کنید و این ویژگی شخصیتی را دارد، الگوبرداری کنید. بهتر است که این کار را برای یک ویژگی انجام دهید، نه برای همه‌ی ویژگی‌ها. یعنی یک نفر را برای همه‌ی ویژگی‌های شخصیتی انتخاب نکنید، چون قرار است منحصربه‌فرد باشید نه اینکه خودتان را به شکل یک نفر دیگر دربیاورید. هر چند همیشه می‌توانید از آدم‌هایی که شخصیت خوبی دارند، چیزهای خوب یاد بگیرید.5. مدام به خودتان یادآوری کنید که رفتارهای جدید را ادامه دهید. برای خودتان یک شعار جدید اختراع کنید، مثلا «اجتماعی خواهم شد». روی موبایلتان هم یادآورهایی بگذارید که بیشتر با مردم ارتباط برقرار کنید. بخش سوم: خودتان را بهتر کنید1. مثبت فکر کنید و مثبت رفتار کنید. رفتار منفی اطمینان و تعهد شما به بهتر شدن را کم می‌کند.2. چیزهای جدید یاد بگیرید. به یک سازمان، کلاس، کلوپ، تیم یا گروه جدید بپیوندید. اگر همان کارهای قبلی را بکنید، احتمال اینکه به رفتار‌های قبلی هم برگردید زیاد است. اما چون آدم‌های جدید از شما انتظار هیچ رفتار خاصی ندارند، احتمال اینکه در عادت کردن به یک رفتار جدید موفق باشید بیشتر می‌شود.3. به خودتان سخت نگیرید. شخصیت آدم یک شبه عوض نمی‌شود. به خودتان کُلی وقت و فضا بدهید تا یک رفتار را به بخشی از شخصیتتان تبدیل کنید. 4. تظاهر کنید. احتمالا شنیده‌اید که به هر چیزی خیلی تظاهر کنید به واقعیت بدل می‌شود. در واقع یک ضرب‌المثل انگلیسی هست که می‌گوید “!Fake it till make it” یعنی آنقدر تظاهر کنید تا بالاخره آن رفتار واقعی شود. بعضی وقت‌ها که ادای کسی را در می‌آورید که با شما تفاوت زیادی دارد، دوستان، موقعیت‌ها و موفقیت‌های جدیدی هم به وجود خواهند آمد. اما یادتان باشد ویژگی‌ای که به داشتنش تظاهر می‌کنید با اهدافتان همراستا باشد، جوری نشود که آخرش عادت بدِ ادا درآوردن را هم به عادات بدتان اضافه کرده باشید. این کار به خیلی از افراد کمک می‌کند. اگر شخصی با ویژگی مثبتی که می‌خواهید نمی‌شناسید، فیلمی تماشا کنید که چنین شخصیتی داشته باشد. بعد از مدتی که ادای خجالتی نبودن یا آرام بودن را دربیاورید، کاملا برایتان طبیعی می‌شود.5. بعد از یک ماه دوباره بنشینید و ببینید چقدر موفق بوده‌اید. وقتی که حس کردید در یکی از ویژگی‌ها استاد شده‌اید، ویژگی دیگری انتخاب کنید و از نو شروع کنید. مثلا اگر چند دوست جدید پیدا کرده‌اید و حالا دیگر سرِ کار نظراتتان را ابراز می‌کنید، تبریک می‌گوییم، شما موفق بوده‌اید. وقت را از دست ندهید، این بار یک ویژگی منفیِ بزرگ‌تر را انتخاب کنید و دست به کار شوید.

 

منبع: چطور/برترینها

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت


دریافت کارت تخفیف 20درصدی درمان


زبان انگلیسی رو کاربردی یادبگیر!


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


یادگیری زبان در کوتاهترین زمان


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4


سینما رو به خونت بیار!


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز

پکیجی که شما را به هدف تحصیلی‌تان میرساند

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

طبق تعریف خصوصیات شخصیتی، ویژگی‌های روانی پایدار در نظر گرفته می‌شوند. فرد را با ویژگی‌های فکری و رفتاری او در حال حاضر و احتمالا فردا و حتی یک سال بعد او می‌شناسند. در واقع تحقیقات بر رشد شخصیت نشان می‌دهد که حداقل در دوران بزرگسالی، خصوصیاتی از قبیل برون‌گرایی، سازگاری و وظیفه‌شناسی نسبتا پایدار هستند و ممکن است با تغییر شخصیت همراه باشد. در مورد شخصیت شناسی اینجا بخوانید.

در همین‌ حال واضح است که شخصیت افراد در طول عمر، از کودکی تا سنین بالاتر، به تدریج رشد کرده و می‌تواند هم‌زمان با وقایع مهم زندگی از قبیل روابط عاطفی، به طور بالقوه تغییر پیدا کند. با وجود این‌که خصوصیات شخصیتی در طول زمان از خود پایداری نشان می‌دهند، تغییر شخصیت می‌تواند اتفاق بیفتد و روانشناسان در حال بررسی این موضوع هستند که چرا، چگونه و چه زمانی این اتفاق رخ می‌دهد.

آیا یک دختر نوجوان مهربان، سخت‌کوش و درون‌گرا، این خصوصیات را در سن ۵۵ سالگی نیز حفظ می‌کند؟ آیا یک پدربزرگ رک و تندخو همیشه این‌گونه بوده است یا در طول سال‌ها این خصوصیات را به دست آورده است؟ یک شیوه برای پاسخ به این سوال‌ها می‌تواند این باشد: بله و خیر.

روان‌شناسانی که اطلاعات جمع‌آوری شده از شخصیت افراد در دهه‌های مختلف طول عمر آن‌ها را بررسی کرده‌اند، شواهدی از تغییر شخصیت و ثبات یافته‌اند. افراد بیشتر از آن‌که دچار تغییرات شدید و قابل توجه شوند، به همان صورتی که هستند، باقی می‌مانند و اگر در اوایل زندگی خود برون‌گرا یا عصبی باشند، احتمالا به همین صورت باقی خواهند ماند. اما روندهای کلی دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد افراد ممکن است در گذشت سال‌ها، میزان برخی خصوصیات را کم یا زیاد کنند.

چطور شخصیت خود را تغییر دهیم

به طور خلاصه طبق اطلاعات به دست آمده در تست‌های شخصیتی، افراد در طول زمان بالغ‌تر و با اجتماع سازگارتر می‌شوند. اطلاعات شخصیتی جمع آوری شده در جوانی و سپس در ۵۰ سال بعد نشان داده است که خصوصیاتی از قبیل آرام بودن (که در ارتباط با پایداری عاطفی است) و حساسیت اجتماعی (در ارتباط با سازگاری است) در طول زمان افزایش می‌یابند.

مطالعه‌ دیگر شواهدی یافته است که نشان می‌دهد خودشیفتگی به طور میانگین در طول زمان کاهش می‌یابند.

بر اساس مطالعات کودکان با افزایش سن، پروفایل شخصیتی متمایزتری نشان می‌دهند. یک تحقیقات انجام شده بر نوجوانان و جوانان نشان می‌دهد شخصیت در طول زمان نوساناتی دارد؛ برای مثال به طور میانگین در سال‌های نوجوانی پسرها وظیفه‌شناسی کم‌تر و دخترها پایداری عاطفی کمتری دارند و هر دو گروه با رسیدن به بزرگسالی این خصوصیات را به دست می‌آورند. به نظر می‌رسد سازگاری نیز افزایش پیدا می‌کند.

ممکن است. برخی تحقیقات دریافته‌اند که سازگاری در بین زن و شوهرهای جدید به طور کلی کاهش پیدا می‌کند. شوهرها به طور میانگین در طول زمان برون‌گرایی کمتر و وظیفه‌شناسی بیشتری نشان داده و زنان صراحت و عصبی بودن کمتری نشان می‌دهند. مطالعات گذشته روابط طولانی مدت اول را با کاهش عصبی بودن در ارتباط می‌دانند.

افراد می‌توانند در طول سال‌های پر تجربه‌ خود، به دلایلی مختلفی رشد پیدا کنند. اما فردی که می‌خواهد وظیفه‌شناس‌تر یا سازگارتر باشد، یا کمتر عصبی یا خودخواه باشد و بخواهد این‌کار را در کمترین زمان ممکن انجام دهد، چه باید بکند؟ تحقیقات اخیر دلایلی برای امیدوار بودن به احتمال تغییر شخصیت عمدی ارائه می‌کند. گرچه این‌کار احتمالا چیزی بسیار بیشتر از خواستن و آرزو کردن می‌طلبد.

این کار ممکن به نظر می‌رسد. چند مورد از ۵ خصوصیت اصلی از قبیل برون‌گرایی، وظیفه‌شناسی و سازگاری می‌توانند از طریق تمریناتی مانند سلام کردن به افراد جدید (برای تمرین برون‌گرایی) به طور ارادی تغییر کنند، گرچه مداومت این اقدامات برای ایجاد تغییر شخصیت انسان مهم به نظر می‌رسد. ظاهرا عصبی بودن (یا پایداری عاطفی) نیز یا از طریق دوره‌های مخصوص یا متد قدیمی روان‌درمانی قابل تغییر است.

برخی مداخلات که برای قادرسازی افراد به تغییر شخصیت‌ خود به کار گرفته شده‌اند، در طول ماه‌ها منجر به تغییر می‌شوند. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که حتی یک مداخله‌ دو هفته‌ای با استفاده از یک گوشی هوشمند ممکن است برای بهبود بخشیدن به یک خصوصیت مانند انضباط شخصی در کوتاه مدت کافی باشد.

بله. با وجود این‌که اختلالات شخصیتی به صورت الگوهایی طولانی‌مدت از رفتار و تفکر ناهنجار در نظر گرفته می‌شوند، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در طول زمان، علائم اختلال شخصیتی می‌توانند کاهش یابند، حتی اگر اختلالات روانی و اجتماعی خاص باقی بمانند. در برخی موارد درمان ممکن است در بهبود عملکرد فرد سودمند باشند: برای مثال رفتاردرمانی دیالکتیک یکی از رویکردهایی است که به طور رایج برای درمان اختلالات شخصیتی مرزی استفاده می‌شود.

با وجود یافتن اطلاعات بیشتر در مورد شیوه و میزان رشد شخصیت در طول زمان سوال‌ها در مورد این‌که چه چیزی دقیقا باعث شکل‌گیری خصوصیات شخصیتی اولیه‌ فرد می‌شود، فراوان است. مانند سایر خصوصیات روانشناسی، خصوصیات شخصیتی هم تحت تاثیر ژن‌های فرد و دیگر فاکتورها قرار دارد  که ممکن است لزوما آن‌چه که ما فکر می‌کنیم، نباشند.

 

 

فرضیه‌های بسیاری در طول قرن‌ها پیشنهاد شده است و هنوز در این مورد اختلاف نظر وجود دارد. اما تحقیقات علمی نوین نشان می‌دهد که قسمتی از تفاوت‌های شخصیتی توسط ژن‌های فرد و قسمت کوچکی توسط تاثیرات محیطی مشترک در یک خانواده مانند تربیت پدر و مادر ایجاد شده و بسیاری از این تفاوت‌ها ناشی از فاکتورهای رشدی غیر ژنتیکی دیگر است. برخی نظریه‌پردازها پیشنهاد می‌کنند که تغییرات نقش اجتماعی همگام با رشد فرد، به شیوه‌های خاصی شخصیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برآوردها نشان می‌دهند میزان تفاوت و تنوع خصوصیات شخصیتی در بین افراد که می‌تواند به ژن‌ها ربط داده شود (وراثت‌پذیری شخصیت) کمتر از نصف است. یک آنالیز در سال ۲۰۱۵ تخمین کلی ۴۰ درصدی را نشان داد، گرچه این درصد بسته به نوع مطالعه متفاوت است. این ارقام بر اساس مطالعات انجام شده روی دوقلوها و دیگر رویکردهای بررسی نقش فاکتورهای ژنتیک و غیر ژنتیکی به دست آمده‌اند. مطالعات هم‌خوانی سراسر ژنوم (GWAS) در حال حاضر برای بررسی ارتباطات خاص بین تفاوت‌های ژنتیکی کوچک و خصوصیات افراد استفاده می‌شود.

علی‌رغم نظرات عموم و نظریه‌پردازی‌های روانشناسی در مورد تاثیرات اولین یا آخرین فرزند یا فرزند وسط بودن، تحقیقات اخیر هیچ شواهدی مبنی بر نقش ترتیب تولد در شکل‌گیری شخصیت نیافته‌اند. تحقیقات بر روی تک‌فرزندها نیز تفاوت‌های اندک یا ناچیزی در شخصیت این افراد با سایرین یافته است.

 


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

اگر خصوصیات شخصیتی شما برایتان موثر واقع نمی شوند، می توانید شخصیتتان را تغییر دهید. در این مقاله به شما نشان می دهیم که در 7 قدم، شخصیتتان را به کلی عوض کنید.اگر آماده تغییر هستید، پس دست به کار شوید. تغییر شخصیت نه تنها امکانپذیر است، بلکه زندگی را برایتان لذت بخش تر می کند.

 

تا همین چند وقت پیش، هم متخصصین و هم مردم عادی تصور می کردند که خصوصیات و ویژگی های شخصیتی تا سن 30 سالگی کاملاً در فرد ثابت می شوند. از این گذشته، روانشناسان باور داشتند که بسیاری از ویژگی های شخصیتی ژنتیکی و ارثی هستند.

 

چطور شخصیت خود را تغییر دهیم

این یعنی مثلاً شما ذاتاً فردی سازگار، عصبی، برونگرا و … به دنیا می آیید و همانطور باقی می مانید. مگر اینکه برحسب شرایط محیط تغییر کنید. آن زمان تصور بر این بود که تغییر شخصیت مسئله ای امکان ناپذیر است.

 

اما تحقیقات اخیر ثابت کرده است که ویژگی های شخصیتی قابل تغییرند. شما می توانید اگر خواستید آنها را تغییر دهید.

دو تن از محققان دانشگاه کالیفرنیا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که خصوصیات شخصیتی با گذشت زمان تغییر می کنند.

البته این تغییر بیشتر در دوره بزرگسالی صورت می گیرد تا دوره کودکی. شما بعنوان یک فرد بزرگسال می توانید با تغییر خصوصیات شخصیتی خود زندگی خود را ارتقاء دهید.

 

شما هم می خواهید شخصیتتان را به کلی تغییر دهید؟ فکر می کنید شخصیت الانتان اذیتتان می کند و موجب ناراحتیتان است؟ ما به شما نشان می دهیم که چطور اینکار را انجام دهید .

 

قدم اول: ببینید می خواهید شخصیت جدیدتان چطور باشد؟ مهربان و دوست داشتنی؟ شوخ و بذله گو؟ جدی؟ بعد ببینید که چه تغییراتی را باید صورت دهید.

 

قدم دوم: ببینید چه چیزهایی را می خواهید از کسی کپی کنید. فقط به آن طرف نگاه نکنید و بگویید، “آره، می خوام شبیه اون بشم.” باید ببینید چه خصوصیتی در او وجود دارد که شما آن را تحسین می کنید. اینکه چطور با موقعیت های مختلف برخورد می کنند، یا نحوه صحبت کردن یا انتخاب لغاتشان؟ همه این مطالب را یادداشت کنید.

 

قدم سوم: خصوصیاتی مثبتی که دوست دارید را انتخاب کنید. قسمت های آن شخصیتی که می خواهید شبیه او شوید را یادداشت کنید. حتماً نحوه واکنش و برخورد آن شخصیت را هم یادداشت کنید. شاید از نحوه برخورد او با موقعیت های مختلف خوشتان آمده است، شاید از نحوه رفتار او با دیگران، دوستیابی او و چیزهای دیگر.

 

قدم چهارم: در نحوه حرف زدن خود تغییر ایجاد کنید. آیا صدایتان موقع عصبانیت می لرزد یا بلند حرف می زنید و یا آرام؟ سعی کنید لحن صدایتان را عوض کنید و قبل از رفتن به مرحله بعد، این نحوه حرف زدن را با خودتان تمرین کنید.

 

قدم پنجم: رفتارتان را تغییر دهید. آیا دوست دارید درمقابل مسائل بی خیال و شاد باشید؟ دوست دارید باهوش و زیرک به نظر برسید؟ می خواهید از نظر دیگران فردی بذله گو و خوش مشرب باشید؟ شاید عادت کردن به این رفتارهای جدید زمان ببرد، اما دست از تلاش برندارید و قدم به قدم پیش روید تا به هدفتان برسید.

 

قدم ششم: عادات بدی را که قبلاً داشتید  کنار بگذارید. همیشه رگه هایی از شخصیت قبل در شما باقی می ماند و اگر شخصیت بهتری می خواهید، پس باید اعمال و رفتارتان را بهتر کنید.

 

چند نکته

– همه این کارها را قدم به قدم جلو ببرید. یادتان باشد که می خواهید خودتان را به طور کامل تغییر دهید و مطمئناً این تلاش  زمان زیادی می برد.

– شاید بهتر باشد که این تلاش ها را در فصل تابستان انجام دهید و بعد در فصل پاییز همه شخصیتی جدید از شما می بینند.

– اگر بلافاصله تغییر نکردید، خسته نشوید. همانطور که قبلاً هم گفتیم، اینکار زمان می برد.

– اگر فکر می کنید که به خاطر والدینتان یا کسان دیگر نمی توانید خودتان را تغییر دهید، تغییرات کوچک در خودتان ایجاد کنید. عاداتی که دوست ندارید را کم کم کنار بگذارید و عادات جدید در خودتان ایجاد کنید. اگر پدر و مادرتان علت را جویا شدند، به آنها توضیح دهید که هیچ مشکلی در کار نیست و فقط تلاش می کنید که خودتان را بهتر کنید.

– برای اینکه پدرو مادرتان کمتر از این تغییرات شما نگران شوند، همه تلاشتان را بکنید که در مدرسه و دانشگاه بهترین نمره ها را کسب کنید، دوستان قدیمیتان را که پدر و مادرتان دوستشان دارند، همچنان حفظ کنید.

هشدارها

– هیچوقت سعی نکنید که دوباره به شخصیت قبلتان برگردید، مگر اینکه این شخصیت جدیدتان را دوست نداشته باشید. اگر بخواهید دوباره مثل قبل شوید، مردم تصور خواهند کرد که آن شخصیت جدید را فیلم بازی می کردید. پس قبل از ایجاد تغییرات مطمئن شوید که واقعاً کارتان درست است و همان شخصیتی است ، که میخواهید.

پی نوشت:  و قال علی [ع ] : قدر الرجل علی قدر همته ، و صدقه علی قدر مروءته ، وشجاعته علی قدر انفته ، و عفته علی قدر غیرته، نهج البلاغه

 

 

منبع: مردمان

 

چطور شخصیت خود را تغییر دهیم

انسان خرچنگ نما

همانند سازی یا الگو گیری

خوش بین باشید

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

سوالی که هر روانشناسی بارها و بارها شنیده: چگونه شخصیت خود را به کلی تغییر دهیم

چند نفر باور دارین که طرز فکر شما، روی زندگیتون یه تاثیرایی داره؟

مثلا اینکه افکار شما در نهایت آینده ی شما رو شکل میدن.

چند نفر از شمایی که اینجا هستین، یه تصویر واضح و روشن از آیندتون رو تو ذهن دارین؟

خب، شما ۶۰ تا ۷۰ هزار تا فکر در طول روز تو ذهنتون میچرخه! از این ۶۰-۷۰ هزار فکری که در طول روز دارین، ۹۰ درصدش همون فکرایین که روز گذشته تو ذهنتون بودن!

چطور شخصیت خود را تغییر دهیم

اگه باور دارین که افکارتون یه جورایی رو زندگیتون تاثیر میذارن، بنابراین همون افکار، همیشه شمارو به همون انتخاب ها میرسونن!

همون انتخاب ها شمارو سوق میدن به همون رفتارها! همون رفتارها همون نتایج رو درست میکنن، و همون نتایج، همون احساسات رو به وجود میارن. و همون احساسات همون افکار رو تولید میکنن.

و بدن شما، سیستم عصبی شما، هورمونهای عصبی شما، و حتی ژن های شما مساویست با طرز فکرتون، طرز عملتون، و طرز احساستون!

و طرز فکر، طرز عمل کردن، و طرز احساس شما همون شخصیت شماست!

و شخصیت شما، تجربه ی زندگی شما رو رقم میزنه.

موضوع همینه!

بنابراین اگه میخواین که یه زندگی جدیدی بسازین، یه تجربه ی جدیدی تو زندگی بدست بیارین، اونوقت باید به چیزایی که فکر میکردین فکر کنین و عوضشون کنین.

شما بایستی از افکار ناخودآگاهتون آگاه باشین، و مشاهده شون کنین.

باید به عادتها و رفتارهای اتوماتیکتون نگاه کنین و اونارو عوضشون کنین.

و باید به احساسات و عواطفی که به گذشتتون مربوطن و شما هر روز باهاشون زندگی میکنین نگاه عمیقتری بندازین. و تصمیم بگیرین که آیا میخواین جزئی از آیندتون باشن یا نه!

 

خیلیا تلاش میکنن که با همون شخصیتی که دارن یه زندگی جدیدی بسازن. و این جواب نمیده!

شما به معنای واقعی کلمه باید یکی دیگه بشین.

مغز شما طوری طراحی شده که هر چیزی که شما تو زندگیتون دارین رو بازتاب بده. مغز شما پر هست از اطلاعات گذشته.

مغز شما یه چیز ساختگیه که پر هست از تمام چیزایی که تا این لحظه یاد گرفتین و تجربه ش کردین!

بنابراین اگه هر روز از خواب بیدار شین، و از همون سمت بلند شین، و با همون انگشت صدای زنگ گوشی رو ببندین، دست و روتونو بشورین و مثل همیشه برین دستشویی، یه چایی قهوه ای چیزی تو لیوان مورد علاقتون بنوشین؛

از خونه بزنین بیرون و برین محل کار، برسین به محل کار و همون آدمای تکراری رو ببینین، که همون احساسات تکراری رو در شما به وجود میارن، کارایی که تو محل کارتون انجام میدین رو انجام بدین، بعد با عجله برین خونه، و اینستاگرام و ایمیلتون رو چک کنین، و با عجله کاراتونو بکنین و بعد برین تو رخت خوابتون؛

سوال من اینه:

مغز شما اصلا تو اون روز هیچ تغییری کرده؟!

میتونیم بگیم شما همون افکار همیشگی رو داشتین، همون کارای همیشگی رو انجام دادین، و همون احساست همیشگی رو تجربه کردین. و به طور مرموزی انتظار دارین که زندگیتون عوض شه!

چگونه شخصیت خود را به کلی تغییر دهیم

یه مفهومی تو علم نوروساینس هست که میگه سلولهای عصبی ای که باهم تحریک میشن، باهم یه مسیر عصبی تشکیل میدن.

یعنی اگه شما همون افکار تکراری رو داشته باشین و تصمیم های تکراری رو انتخاب کنین، و همون رفتارهای تکراری رو تولید کنین، و همون نتایج تکراری رو دوباره به وجود بیارین؛

باعث میشین که یه شبکه ای از سلولهای عصبی به همون ترتیب باهم یه مسیر عصبی تو مغزتون شکل بدن و یه الگوی محکم و قدرتمند شکل بدن که مدام این چرخه رو تکرار کنن!

چون اگه شما یه کارایی رو مدام انجام بدین و یه احساساتی رو مدام تشکیل بدین، باعث میشین که اون کارها و احساسات و نتایج باهم ارتباط پیدا کنن.

و علم به این نتیجه رسیده که تو ۳۵ سالگی انسان یه مجموعه ای از رفتارهای آموخته شده هست: عادتهای ناخودآگاه، واکنشهای اتوماتیک، باورها و انتظارات و رویکردهای ثابت و تکراری که دقیقا مثل یه نرم افزار کامپیوتر کار میکنن!

یعنی انسان به این صورت تبدیل میشه به یک ماشین که کارهایی که یاد گرفته رو مدام تکرار میکنه!

اگه شما یه کاریو بارها و بارها و بارها انجامش بدین، تکرار اون کارها باعث میشه که جسم شما یاد بگیره که اون کار رو بهتر از ذهنتون انجام بده!

عادت یعنی همین! یعنی بدن شما یه کاریو بهتر از ذهنتون انجام میده. یعنی نیازی نیست فکر کنین که این کارو بکنم یا نه یا چطور انجامش بدم، بدن کاملا اتوماتیک خودش انجامش میده! مثل غذا خوردن! موقع غذا خوردن فکر میکنین که چطور بخورین یا چطور بجوین یا چطور قورت بدین؟! 😉

و اینطوریه که ۹۵% رفتارها، نگرشها، افکار، باورها، احساسات، و اعمال مردم کاملا ناخودآگاهانه هست و هیچ اراده ای روی اون ندارن!

 

هر بار که یه چیز جدیدی یاد میگیرین، یه مسیر عصبی جدید تو مغزتون ساخته میشه!

یادگیری یعنی ایجاد ارتباط های جدید سیناپسی. و یادآوری یعنی نگهداری اون ارتباط های سیناپسی!

اینطوریه که اطلاعات جدید و افکار جدید، الزاما ما رو به سمت تصمیم های جدیدی سوق میدن!

انتخاب های جدید مارو به سمت رفتارهای جدید سوق میدن.

چطور شخصیت خود را تغییر دهیم

و رفتارهای جدید، تجارب و نتایج جدیدی برامون به ارمغان میارن!

و تجربه ها و نتایج جدید، احساسات جدیدی در ما به وجود میارن، و این احساسات جدید، افکار جدیدی به وجود میارن.

و این یعنی تحول!

 

بنابراین اگه مغز شما پر هست از اطلاعات گذشته، و شما هیچ تصوری از آیندتون ندارین، بنابراین شما دارین گذشته تون رو تکرار میکنین!

و هرگز نخواهید توانست که به یه آینده ی جدید برسین.

بنابراین اگه صبح که بیدار شدین، با یه تصوری که بزرگتر از خودتون هست بیدار نشین، و اون تصویر شمارو از رخت خواب بیرون نکشه و بهتون انگیزه نده، و از اون سخت افزار گذشته خودتون رو رها نکنین، میدونین چه اتفاقی براتون میوفته؟!

شما بیدار میشین و چشاتونو باز میکنین، همون آدمای تکراری رو میبینین، همون جاهای تکراری میرین، و همون کارای تکراری رو سر همون زمان های تکراری انجام میدین.

و از لحظه ای که چشاتونو باز میکنین این محیط اطراف هست که همه ی شما و زندگیتون رو کنترل میکنه.

چون شما یه مسیر عصبی برای هر کسی که میشناسین، و هر مکانی که میرین، و هر شرایطی که باهاش مواجه میشین تو مغزتون دارین!

و از لحظه ای که چشاتونو باز میکنین و آدما رو میبینین و همون جاها میرین، دقیقا یه سری کارهای تکراری رو انجام میدین! چون شرایط بیرونی و محیط اطراف هست که بخش های مختلف مغز شما رو تحریک میکنه و باعث میشه شما دقیقا متناسب با همون چیزایی که میدونین، فکر بکنین!

 

این مقاله قسمتی از سخنرانی دکتر جو دیسپنزا بود.

آخر سخنرانیش گفتن، اوایل تغییر با درد و رنج همراه خواهد بود چون شما دارین وارد یه خودِ جدیدی میشین. اما یادتون نره، ۹۵% کارایی که میکنین رو شما انجام نمیدین! مثل یک ماشین مثل یک ربات برنامه ریزی شدین که این کارارو بکنین.

و شما این توانایی رو دارین که این چرخه رو عوض کنین!

شما میتونین اونطوری که خودتون میخواین زندگی کنین، نه اونطوری که عادت کردین!

واااااااو عجب مقاله ای عالی بود
خیلی مشتاقم که بیشتر بدونم من هر روز پیگیر مطالب خوبتون هستم و از خوندن مقاله هاتون خیلی لذت می برم
خدا قوت

بنابراین اگه هر روز از خواب بیدار شین، و از همون سمت بلند شین، و با همون انگشت صدای زنگ گوشی رو ببندین، دست و روتونو بشورین و مثل همیشه برین دستشویی، یه چایی قهوه ای چیزی تو لیوان مورد علاقتون بنوشین؛
از خونه بزنین بیرون و برین محل کار، برسین به محل کار و همون آدمای تکراری رو ببینین، که همون احساسات تکراری رو در شما به وجود میارن، کارایی که تو محل کارتون انجام میدین رو انجام بدین، بعد با عجله برین خونه، و اینستاگرام و ایمیلتون رو چک کنین، و با عجله کاراتونو بکنین و بعد برین تو رخت خوابتون

****دقیقا منم تو این چرخه تکرار گیر کردم و امیدوارم بتونم با کمک شما زندگیمو تغییر بدم و از سالها سرگردانی خلاص بشم
خدا رو شکر که هستین

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

دیدگاه

 

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اگر دوست دارید بدانید که چگونه خودمان را تغییر دهیم و به دنبال آن وضع زندگی و سرنوشت و آینده خودمان را تغییر دهیم دراین مقاله با ما همراه شوید.

اولا اینکه بدانید تغییر خود,تغییر شخصیت یک کار تدریجی است.یعنی به مرور زمان تغییر می کند.

اگر می خواهید شخصیت شما  از تتبل به فعال و تلاشگر بودن تغییر کند,مرحله مرحله این اتفاق می افتد.

چطور شخصیت خود را تغییر دهیم

یعنی چه؟

یعنی به مرور زمان که شما تصمیم به تغییر گرفته اید و روش فکری و خط و مشی خودتان را تغییر داده اید,هرروز بهتر از دیروز می شوید.

ولی خبر خوب اینجاست که درطی مسیر ,از رشد شخصیتی خودتان لذت می برید.

مثل کودکی که دریک آن ,به قد صد و شصت سانتی متر نمی رسد.

اما چون درمسیر رشد قراردارد ,هر ماه از ماه قبل کمی بلند تر شده و این رویداد خوشایندی است.

بنابراین ,برای اینکه با راهکارهای چگونه خودمان را تغییر دهیم آشنا شویم دو نکته را لازم است بدانیم :

۱ – تغییر زمان می برد.

۲- درطول زمان تغییر,از رشد شخصیتی خودمان لذت می بریم و هرروز بهتر از قبل می شویم.

تغییر شخصیت با  تا “ع ” آغاز می شود :

چه بدانید و چه ندانید.چه قبول داشته باشید و چه قبول نداشته باشید ,عقاید و باورهای شما شخصیت شما را شکل می دهند.

اگر عقیده داشته باشید که دیگران باید تلاش کنند تا شما خوشبخت باشید.

اگر عقیده داشته باشید که عده ای هستند درزندگی شما که به شما ظلم کرده اند.

اگر عقیده داشته باشید که درزندگی قربانی شده اید.

همه ی اینها به خودتان مربوط می شود و کسی نه حق دارد و نه توانایی این را دارد که به باورهای شما دست ببرد.

ولی بدانید همین  عقاید و باورها هستند که  شخصیت و به تبع آن زندگی شما را دردست گرفته اند.

برای اطلاعاتی کامل درمورباورها حتما مقاله بالابردن اعتمادبه نفس باباورهای مثبت را مطالعه کنید.

اگر عقیده دارید که فردی دوست داشتنی هستید.

اگر عقیده دارید که توانایی رسیدن به اهداف خودتان را دارید.

اگر عقیده دارید که لایق ثروتمند شدن هستید.

اگر عقیده دارید که برای شادی و لذت آفریده شده اید.

باز هم این عقاید به خود شما مربوط می شود.

ولی همین عقاید هستند که شخصیت شما و به تبع ان زندگی شما را شکل داده اند.

این را هم بدانید که اینها صرفا یک باور هستند و درست و غلطش مهم نیست.

مهم این است که شما آنها را باور کرده اید.

به قول هنری فورد:

چه بگویید می توانم و چه بگویید نمی توانم ,درهردوصورت حق با شماست.

 

عادات شما درزندگی به خود شمامربط می شود.خاصه شخصیت شماست. خاصه سرنوشت و زندگی شماست.

ولی همین عادت ها هستند که زندگی شما را شکل داده اند.

برای اینکه بدانیم چگونه خودمان را تغییر دهیم باید عادات خودمان را تغییر دهیم.

اگر عادت کرده اید که ساعت ها پای گوشی و شبکه های اجتماعی باشید.

اگر عادت کرده اید که برای هیچ کاری تلاش نکنید و تنبلی را عادت خودتان کرده اید.

اگر عادت کرده اید که مدام غر بزنید که همیشه گلایه و شکایت کنید.

همه ی این عادات به خودشما مربوط می شود.ولی همین ها هستند که شخصیت شما را شکل داده اند.

چطور شخصیت خود را تغییر دهیم

برای اینکه بتوانیم عادت های خوب و موثر درخودمان ایجاد کنیم باید کاری کنیم که رفتارهای خوب برای ما حکم تفریح و لذت  را داشته باشد.

دراینصورت ربه عادت ما تبدیل می شود.

اگر ما عادت به مطالعه نداریم چون درمغز ما “مطالعه” به معنی “رنج” تعریف شده است.

حال برای تبدیل مطالعه به عادت روزانه باید “مطالعه” را تبدیل به “لذت” کنیم.

حتما مقاله اهرم رنج و لذت را مطالعه کنید.

 

عناد ها یعنی مسائل و چیزهایی که از آنها بدتان می آید و متنفر هستید.

معمولا باید سعی کنیم درزندگی عناد خاصی نداشته باشیم و بیشتر به دنبال هدف مثبتی باشیم.

همه شما و ما افرادی را می شناسیم که درزندگی براساس عناد رفتار می کنند.

چرا فلانی,این حرف را زد؟

چرا فلانی ,این لباس مسخره را پوشیده.؟

جرا فلان رویداد و فلان مراسم اینقدر بدردنخور و مضحک است.؟

این فرد مرتب درحال عناد است.

از همه چیز بدش می آید.

از رفتار همه آزرده خاطر است.

البته که باز هم تاکید می کنم این عنادها به خودش مربوط می شود.

ولی همین عناد ها هستند که شخصیت مارا شکل می دهند.

 

علایق شما هم به خود شما مربوط می شود.

ولی همین علایق هستند که شخصیت شما را شکل می دهند.

اگر علاقه به سیگارکشید دارید.

اگر علاقه به اتلاف وقت دارید.

اگر علاقه به خوراکی های ناسالم دارید.

اگر علاقه به ورزش دارید.

اگر علاقه به خلق ثروت دارید.

اگر علاقه به ادامه تحصیل دارید.

اگر علاقه به تنهایی دارید.

اگر علاقه به جنگ و جدل دارید.

اگر علاقه به ادب و احترام دارید.

همه اینها به خود شما مربوط می شود.

ولی همه این ها شخصیت و زندگی شما را شکل می دهند.

و خبر خوب اینجاست که همه این موارد قابل تغییر هستند.

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

تایید شد.اگر جلسه اول به پوشه inbox شما نیامده است ,پوشه promotion را چک کنید.با تشکر.موفق باشید.

سایت آبنوس‌یار،آموزشی هست.

با مدیریت خانم حدیثه آبنوسی اداره می‌گردد.

تایید شد.اگر جلسه اول به پوشه inbox شما نیامده است ,پوشه promotion را چک کنید.با تشکر.موفق باشید.


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار

ورود


گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟


نام کاربری *


آدرس ایمیل *


گذرواژه *

اطلاعات شخصی شما برای پردازش سفارش شما استفاده می‌شود، و پشتیبانی از تجربه شما در این وبسایت، و برای اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی توضیح داده شده است.


عضویت

چطور شخصیت خود را تغییر دهیم
چطور شخصیت خود را تغییر دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *