چطور صدا سازی کنیم

 
helpkade
چطور صدا سازی کنیم
چطور صدا سازی کنیم

در این مطلب می خواهیم به صورت مختصر توضیحاتی درباره علم صداسازی و چگونگی تاثیر آن بر خوانندگی ارائه دهیم. با توجه به پر رنگ تر شدن نقش آموزش صداسازی در زمینه آموزش  خوانندگی , تعابیر و تعاریف مختلفی درباره ی مقوله صداسازی بوجود آمده است که در برخی موارد می توانند باعث سردرگمی ما شوند. به همین خاطر لازم است تعریف روشنی از صداسازی و تاثیر آن بر کیفیت خوانندگی ارائه نماییم تا باعث شود درک درستی از آن داشته باشیم.

متاسفانه بینشی سطحی حتی در میان موزیسین ها نیز متداول شده که آموزش صداسازی را وابسته به سبک موسیقی خواننده ها می دانند. مثلا هنرجویی که می خواهد آواز سنتی بخواند نخستین پرسشی که مطرح می کند این است که “شما چه سبک صداسازی را ارائه می دهید؟ راستش من ایرانی می خواهم بخوانم…” این دوستان بر این باورند که کسی که آواز اصیل ایرانی می خواند در مقایسه با کسی که خواننده ی پاپ است ، باید از لحاظ صداسازی به روشهای متفاوتی آموزش ببینند در حالیکه معنای صداسازی نوین که منطبق بر جدیدترین روشهای علمی تایید شده است عمیق تر از این ماجراست.

در حین آواز خواندن دو عملکرد اساسی و از لحاظ ساختاری کاملا متفاوت ولی در یک راستا و به موازات یکدیگر شکل می گیرند. وقتی هنرجو می خواهد آوازی را بخواند، در یک زمان باید هم از امکانات صوتی بدنش به بهترین نحو ممکن برای خلق یک صدا ی خوب استفاده کند و هم باید از لحاظ ذهنی بینشی را که نسبت به موسیقی و سبک مربوطه در خود پخته و جمع آوری کرده است ارائه دهد. صداسازی ارتباط مستقیم با عملکرد اولی پیدا می کند. بنابراین صداسازی به مفهوم کلی یعنی علمی که آگاهی شما را نسبت به بدنتان بعنوان یک ساز نشانه می گیرد. به زبان ساده تر، به این مساله اشاره دارد که چطور بتوانیم از امکانات صوتی بدنمان بطور صحیح و طبیعی استفاده کنیم و چطور این امکانات میتوانند همزمان با توسعه ی آگاهیمان گسترش یابند.

صداسازی یعنی چطور با ساز شگفت انگیزی که در اختیار داریم رفتار کنیم و چطور می توانیم توانایی اجرایمان را بالا ببریم. همانطور که یک نوازنده پیانو برای بالا بردن توانایی اجرایش تلاش می کند تا استفاده از وزن دستانش را بعنوان یک مهارت برای جلوگیری از هرگونه تنش و انقباضی از روی انگشتانش کشف کند؛ یک خواننده نیز باید به همین منوال در جهت ارتقاء کنترل و رهایی صدای خود گام بردارد.

تنها یک تفاوت عمیق بین نوازندگی و خوانندگی وجود دارد. سازی مثل پیانو از قبل برای تولید یک صدای مناسب و دقیق و خوش لحن و رنگ طراحی شده است و نیازی به طراحی دوباره ی شما ندارد در حالیکه در آواز، شما باید هم زمان با یادگیری تکنیکهای وابسته به ژانر موسیقی مورد نظرتان ، ساز درونی تان را برای تولید با کیفیت ترین صدای ممکن طراحی کنید. که این داستان موجب شده تا آواز در هاله ای از ابهامات پیچیده فرو برود و به همین دلیل در ایران شاهد حضور افراد معدودی هستیم که می توانند صدایی جادویی خلق کنند.

چطور صدا سازی کنیم

در حالی که آموزش تکنیک های صدا مرتبط با علمی کاملا تخصصی و نوین است که متاسفانه در کشور ما توجه چندانی به آن نشده است و اگر هم گفتمانی در این زمینه وجود داشته باشد اغلب سالهاست که از لحاظ علمی مردود شده و اساتید ما نیز از منسوخ بودن آن بی خبرند و کماکان بسیاری از این قبیل مباحث را سینه به سینه در آموزش های خود مطرح می کنند که این امر موجب می شود هنرجویی که ذاتاً نمی تواند صدای خوبی تولید کند و نیاز به آموزش های دقیق دارد, سال های سال با مشکلاتی که ریشه در عکس العمل های نادرست بدنش دارد درجا بزند و نهایتا با کوله باری از غم و اندوه با اعتماد به نفسی بر باد رفته به او القاء شود که هرگز استعداد این رشته را ندارد! در حالی که با آموزش های صحیح به راحتی می تواند به آرزوی خود برسد و با کیفیت عالی آواز بخواند..

می خواهم کمی بیشتر درباره ی علم صداسازی توضیح دهم. در حقیقت عوامل بسیار ظریفی باید رعایت شوند تا بتوانیم  به تمامی محدوده های صوتی ای که وجود دارد دسترسی پیدا کنیم. در این حالت می توان در کمال آرامش به بالاترین رزونانس ها دست پیدا کرد. در واقع چیزی که صداسازی به حساب می آید ارائه این تکنیک هاست و بحثی غیر از این نیست؛ یعنی بیاموزیم که چطور می توانیم  بدون اینکه خم و راست شویم و با چهره ای سیاه و کبود رگ های گردنمان بیرون زده باشد  در اجرایمان  به تمامی وسعت صوتی  لازم با هر رنگ دلخواه دست پیدا کنیم.

اغلب هنرجویان آوازی که در گوشه و کنار دیده ام  رفتار مشابهی را از خود بروز می دهند. صدایشان درمنطقه ی بم به گوش نمی رسد و بسیار ضعیف و هوادار است و همین که به سمت نت های بالاتر گام بر می دارند لحظه به لحظه به بلندی صدایشان می افزایند و در مرحله ای آواز تبدیل به دعوا وعربده کشی می شود و جالب تر اینکه هر شخصی تلاش می کند تا بلندتر داد بزند و صدایش را به رخ بکشد. این رفتار غیر اصولی بزرگترین لطمه ها را به تارهای صوتی می زند وشبیه کسی می ماند که با پیکانش بخواهد با  دنده ی یک ، با سرعت صد کیلومتر بر ساعت رانندگی کند. مسلما هر راننده ای می داند که باید با بالارفتن سرعت ، دنده را عوض کرد.

وقتی به سوی نت های بالا می روید چه اتفاقی برایتان می افتد؟ دچار تنش و انقباض می شوید؟ گلویتان بسته می شود یا احساس می کنید باید داد بزنید تا صدایتان در بیاد؟ اگر هم داد نزنید ، صدایتان با تغییر ماهیتی نا امید کننده یک باره از رنگ طبیعی گفتارتان دور می شود و به یک صدای نازک  و ضعیف و پر از هوایی که از لحاظ رنگ و رزونانس به شدت افت کرده است ، تبدیل می شود؟

 دقیقا چیزی که باید بدانیم این است که باید بدون هیچ انقباض و فشاری همان صدای نازکی که مانند یک جزیره ی متروکه از رنگ صدای گفتارمان دور است (صدای سر) و همیشه از آن فرار می کنیم را با یک سری رنگ های دیگر آمیخته و ترکیب کنیم تا تبدیل به یک صدای گرم و جذاب شود. در متدهای نوین این صدا را صدای میکس می نامند . صدای میکس هیچ ارتباطی با داد زدن و پرتاب کردن هوا و فشار به تارها و حنجره ندارد بلکه هر یک از این موارد باعث می شود که هرگز به این صدا دست پیدا نکنیم. در متدی مانند سینگینگ ساکسس (singing success) اولین چیزی که توصیه می شود آرامش است و به هیچ وجه اجازه ندارید برای رسیدن به صدایی با کیفیت مطلوب تنش های همیشگی را تکرار کنید بلکه می بایست فشار را از روی ماهیچه ها , گلو و حنجره بردارید و اجازه دهید تا تارها در مسیر ملودی بالارونده یا پابین رونده ای که برایشان در نظرگرفته اید با آسودگی حرکت کنند و از هرگونه انقباض در امان بمانند.

تنها چیزی که باید رعایت شود جلوگیری از باز شدن تارها یا همان وضعیت فالستو است. ولی در مراحل اولیه ، صدای شما را از رنگ ایده آلتان که احتمالا رنگ تیره و شدیدی مانند صدای سینه یا همان گفتارتان است دور کرده و صدای نازک و لطیفی را جایگزین صدای پرفشار قدیمی می کند. این صدا که در مراحل اولیه کیفیت چندان خوبی ندارد رفته رفته در روندی هنرمندانه تبدیل به صدایی می شود که هرگز حتی تصورش را هم نمی کردید.

یکی از این تکنیکها ایجاد وضعیت ng است که ماهیت این بازی را بطور کلی عوض می کند. ناحیه ای در پشت حفره ی دهان و بینی وجود دارد که فارینکس نام دارد و صدا در برخورد با آن بصورت خیره کننده ای تشدید می شود بدون اینکه کوچکترین فشاری بر روی ماهیچه ها و تارها وجود داشته باشد. برت منینگ این عمل را به انداختن توپ بسکتبال در پرش سه گام تشبیه می کند. زمانیکه بازیکن سه گام را بر می دارد و توپ را به سمت حلقه پرتاب می کند در واقع مانند خواننده ای است که آن صدای سبک و ظریف را به سمت فارینکس می فرستد و بدون کوچکترین تنشی شاهد تشدید و بزرگ شدن صدا و انعکاس آن در جلوی صورتش می شود یعنی گل!

البته نباید فراموش کرد کسب این مهارت روندی تدریجی و البته لذت بخش است. برت منینگ در این باره مثالی دوست داشتنی می زند: صدا شبیه گلی است که می بایست در معرض نور خورشید قرار گیرد تا گلبرگ هایش از یکدیگر باز شوند ، هرگز نمی توانید با زور و فشار گلی را وادار به شکوفه زدن کنید اگر این کار را بکنید تنها یک اتفاق می افتد ، گل میمیرد. صدای ما هم برای شکوفایی نیازمند رسیدن به لحظه ای مناسب است که البته زمان و تمرین های سیستماتیک و صحیح به تدریج آن را رقم می زند.

در همین زمینه ویدیویی برای شما آماده کردیم که دعوت میکنیم حتما تماشا کنید، نمونه ای از تمرینات صداسازی:

صداسازی یک علم میان رشته ای است،در واقع قسمت اول صداسازی از جنس موسیقی نیست! یک معلم صداسازی باید از آناتومیِ صوتی آگاه باشد و تاثیر هر کدام از اِلمان های تولید صوت را بر خروجی صدای انسان بداند.آن وقت است که می تواند مثل یک پزشکِ صوتی مشکل خواننده را درست “تشخیص” دهد و بعد از بتواند تمرین اصلاحی و تقویتی مناسب را تجویز کند.

دقیقاً به همین دلیل است که حتی داشتن تحصیلات عالیه ی موسیقی دلیل نمیشود که یک فرد توصیه های آوازی مفید و درستی دارد!چون بخش اول صداسازی موسیقیایی نیست!

و به همین دلیل است که کسی که ذاتاً خوب آواز می خواند حتماً نمی تواند معلم صداسازیِ خوبی باشد.چون کسی که از نظر آناتومی دلیل خوب خواندن خودش را نمی داند،مسلماً نمی تواند دلیل بد خواندن شما را تشخیص دهد!

مطلب خیلی خوبی بود

صدایی دارم ک اطرافیان میگن ب درد خوانندگی نمیخوره اما خودم ب شدت علاقه ب خوانندگی دارم،چه پیشنهادی دارید برای من؟

سلام به شما دوست عزیز
مسلما با تلاش و پشتکار و همینطور بهره بردن از آموزش ها و تمرینات صحیح حتما می تونید به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید. عقیده ی ما اینه که هر کسی توانایی عالی خوندن رو داره فقط کافیه که در مسیر درست قرار بگیره.
موفق باشید

درود بر شما
بنده يك سوال داشتم خدمتتون
جناب من صداي خوبي ندارم براي خوانندگي اما علاقه زيادي دارم.با تمرين هاي زياد و پي در پي ميشه واقعا به صداي خوبي رسيد كه حداقل آزار دهنده نباشيد؟

سلام خدمت شما
بله با تمرین و پشتکار و تمرینات صحیح حتما می تونید عالی بخونید و به صدای دلخواه برسید
موفق باشید

ببخشید من یه سوالی داشتم
من الان 16 سالمه و می خوام تا دو سال بعد یه خواننده ی خیلی عالی بشم و صدای فوق العاده ای داشته باشم و حتی مشهور جهانی و به سه زبان ترکی استانبولی و فارسی و انگلیسی مسلطم و به این سه زبان اهنگ خواهم خواند به نظرتون تا دو سال میشه صدامو مثل صدای یه خواننده بکنم؟ و اینکه شما اگه تمرینات خاصی بو خوبی دارید لطفا برام ایمیل کنید

سلام
ببخشید من احساس میکنم صدای خوبی برای خوانندگی ندارم اما خودم خیلی دوس دارم خواننده بشم
ایا میشه با کلاسهای حضوری و پیگیری و… راهنماییهای شما در مسیر درست صدای خوبی برای خوانندگی پیدا کرد و خواننده بشم؟؟؟

خیلی مطلب ارزنده ای بود
تشکر

درود
آیا آموزشهای برت منینگ هستش؟

سلام من عاشق آواز خوندنم ولی هیچوقت نخوندم صدای آنچنانی ندارم ک بخونموبقیه ازش لذت ببرن آیا میتونم با شرکت کردن تواین کلاس ها صدامو بهترکنم یا باید استعداد داشته باشم ؟

ممنون از مطلب بسیار خوبتون

سلام.مطالب خیلی امیدوار کننده بود ممنون.من میخواستم بپرسم اگه صدای کسی متوسط رو به بالا باشه میشه تا سطوح بالا بره؟البته برای سبک سنتی یا کلاسیک.

سلام،ممنون بابت مطالب گرانبهاتون
برای بک وکالیست شدن،آیا باید مسیر نسبتا متفاوتی با خوانندگی ،گذروند؟
میشه کمی دراین باره توضیح بدین.🙏🏻

سلام بسیار ممنون از مطالب ارزشمند شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

document.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “a065de50d2ad6e0bcd3658928f2896ec” );document.getElementById(“d48f3c5466”).setAttribute( “id”, “comment” );

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .

!!! یک ایمیل تایید برای شما ارسال شد

صدای خود را پیدا کنید

تماس با ما

چطور صدا سازی کنیم

درباره ما

 

 

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بخون دات کام می باشد

در این قسمت 6 تمرین برای گرم کردن صدا (vocal warm up ) ارائه می کنیم که تاثیر بسیار زیادی بر تقویت قدرت صدا دارند . این تمرین ها با توجه به درک کامل از دستگاه تولید صدا و ارتباط آن با تشدید و رزونانس صدا بوجود آمده و به همین خاطر بسیار موثر هستند. اگر علاقه من به آموزش صداسازی هستید مقاله صداسازی راحتما مطالعه کنید.

در یک مقاله اختصاصی به راه‌های تقویت حنجره پرداختیم که اگر خواستید مطالعه کنید.

خمیازه یک ابزار بسیار موثر برای باز کردن قسمت پشتی گلو است که به صدا گرمی و بلندی قابل توجهی اضافه می کند . بهترین حالت استفاده از خمیازه این است که نفس عمیق بکشید درست مثل زمانی که می خواهید خمیازه بکشید , و در هنگام بازدم با همان حالت بخوانید و تمرینات زیر را انجام دهید .

در این صورت قسمت نرم کام شما بالا می رود و فضای پشت گلوی شما باز می شود و حس می کنید که حتی یک تخم مرغ می تواند در آنجا قرار بگیرد . در این حالت خواندن نت های پایین تر ساده تر خواهند بود , پس با اجرا کردن و خواندن یک نت پایین شروع کنید و توجه کنید که گلویتان در همان حالت باقی بماند .

چطور صدا سازی کنیم

حالا یک الگوی پنج نتی را با همان حالت از بالا به پایین اجرا کنید . مانند 5-4-3-2-1 یا سل-فا-می-ر-دو

در نت های بالاتر هم باید سعی کنید فرم گلویتان را به همان حال نگه دارید که ممکن است برایتان چالش برانگیز باشد . پس بهتر است تمرین بعد را امتحان کنید .

هامینگ (humming) با استفاده از رزونانس بینی – گلویی به صورت مستقیم ما را به سمت شفافیت و همچنین تقویت قدرت صدا هدایت می کند .  شما ممکن است اصطلاح خواندن در ماسک صورت را شنیده باشید که تقریبا همین تاثیر را دارد .

کاری که این نوع زرونانس انجام می دهد این است که به صورت خیلی حرفه ای و مخصوص در راحت و بدون فشار اجرا کردن نت های بالا تاثیر می گذارد و سنگینی اجرا کردن نت های پایین را هم از بین می برد , تقریبا همان ویژگی هایی را دارد که هر خواننده ای به دنبال آن است .

هامینگ را با نت نسبتا بالایی که اجرای آن تقریبا برای شما سخت است شروع کنید . به حالت لرزش و صدای وزوز مانندی که در بینی ایجاد می شود توجه کنید .

حالا بدون اینکه صدایتان را قطع کنید دهانتان را باز کنید که صدایی شبیه به ” آ ” ایجاد می شود و توجه داشته باشید همان احساس لرزش و وزوزی  را که با دهان بسته داشتید در این حالت هم باید ادامه داشته باشد . چند بار این کار را تکرار کنید .

آیا اجرای این نت برایتان آسان تر از قبل نشد ؟ اگر اینطور است پس تمرین را درست انجام داده اید . حالا می توانید کم کم نت های بالا تر را هم امتحان کنید .

در این حالت قسمت عقب زبان کمی بالا می رود و هوا به سمت حفره های بینی هدایت می شود . برای بسیاری از افراد اجرای مصوت ” ای ” تقریبا اولین تجربه در درک رزونانس بینی می باشد .

این صدا را در الگوی پنج نتی در حالتی که به نت های بالا و پایین می روید اجرا کنید و به صدای زنگ مانند و تشدیدی که ایجاد می شود توجه کنید . به این صورت : 1-2-3-4-5-4-3-2-1 یا دو-ر-می-فا-سل-فا-می-ر-دو

سعی کنید این حالت را به صورت اغراق آمیز انجام دهید یعنی دو تا سه برابر حالت معمول از زرونانس بینی استفاده کنید .

بسیاری از افراد با درک صحیح تشدید و زرونانس بینی کیفیت خوانندگیشان به یکباره چندین برابر افزایش خواهد یافت .

داشتن کسی در کنارتان که گوش آموزش دیده دارد که به آواز خواندن شما گوش دهد می تواند کمک خوبی در فهمیدن اشکالات و برطرف کردن آنها داشته باشد .

هنگام ادای این صامت ها فشار هوا در پشت لب ایجاد می شود . تمرکز کامل بر پرتاب شدن ( ادا شدن ) این صامت ها توجه  را از حلقی خواندن بر می دارد . می توانید از یک الگوی ملودیک ساده مانند : 8-5-3-1 یا دو-سل-می-دو

می توانید یک حرف صدا دار را بعد از این صامت ها به کار ببرید مانند : بی , با , پی , پا

هر نت را با تکرار این ترکیب ها اجرا کنید . به این صورت : بی-بی-بی-بی

در مرحله ی بعدی می توانید تنوع به خرج دهید و آنها را با هم ترکیب کنید : بی-پا-بی-پا  یا  بی-پی-بی-پی

موقع ادا کردن حرف ” ز ” زبان در حالت شل و ریلکس قرار دارد . از طرف دیگر این طور احساس می شود که صدا به سمت پایین حرکت می کند . این کار باعث تقویت کنترل در زرونانس گلو می شود . می توانید ملودی های مختلف را در این حالت تمرین کنید .

تقویت قدرت صدا به طور قابل توجهی نتیجه ی تقویت صداهای اصلی است . خوانندگان معمولا خواندن یکی از صداهای اصلی را بیشتر از بقیه دوست دارند چون در اجرای آن مسلط تر هستند , اما این به تنهایی کافی نسیت . برای تقویت سایر صداها و مصوت ها روشی را به شما معرفی می کنیم که بسیار ساده است .

ابتدا یک نت مشخص را انتخاب کنید . بعد مصوت یا صدای مورد علاقه تان را در آن نت بخوانید . حالا همان طور که نت مورد نظر را نگه داشتید صدا را به یکی از مصوت های دیگر تغییر دهید . هنگام خواندن موصوت و صدای دوم سعی کنید کیفیت اجرایتان مانند صدای اول خوب باشد . این تغییر را از صدای مورد علاقه تان به تمام صداهای دیگر انجام دهید .

انجام این تمرین ها علاوه بر تقویت قدرت صدا باعث می شود هنگام خواندن نیز احساس بهتری داشته باشید .

در مطلب حرف “ز” یک غلط املایی وجود داره..♥

بله . ممنون از توجه شما

چقدر جالب و متفاوت
ممنون به خاطر مطالب مفید و علمیتون

سلام این مطالب یا مقاله هایی که تو سایت هستن ،تو پکیج طلایی اموزش مدرن خوانندگی(دوره ی کامل) هست؟؟؟

سلام به شما. بله تمام تمرین ها به صورت بسیار کامل و جامع در دوره کامل پکیج طلایی هست.
موفق باشید

سلام به شما دوست عزیز
پکیج طلایی آموزش مدرن خوانندگی شامل 7 بخش هست که در فصل اول مطالب و مقالات و آموزشهای تئوری مورد نیاز قرار داده شده و بخش های بعدی به آموزش های عملی اختصاص پیدا کرده
موفق باشید

صدای من قدرتیه یه جورایی توی خانواده صدای آرش ap این تمرین ها برای صدای من هم مناسب هست؟؟

ممنونم بابت راهنماییتون عالی بود

بسیار مطالب مفید و جامع بود عالی هستید شما

سلام درست نکات دقیق و بجا رو اموزش دادید من هم تو کلاس صدا سازی همه ی این اموزش هارو دیدم همین راه صدارو به بالاترین حد خودش میرسونه و شخص میتونه تسلط کامل رو حنجره خودش داشته باشه

حاجی من هیچی نفهمیدم
میشه بهم بگین چطوری استارت بزنم
واقعا دلم میخاد یاد بگیرم .

Mn chra srm drd grft :/

سلام به شما عزیزان!
ناظر حسین باتوری هستم. یک سوال داشتم که خیلی دیر وقت میشود با آن درگیر هستم.
استاد عزیز سوال من این است که چگونه تن صدای جذاب و بلند داشته باشیم.
تشکر!

سلام
ببخشید کشیدن عنبرنسارا(فضیله خر)تار های صوتی را میبندد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور صدا سازی کنیم

document.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “a4e06ac9a9262d3a6ca8fc9420256b6b” );document.getElementById(“e6d5916fc7”).setAttribute( “id”, “comment” );

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .

!!! یک ایمیل تایید برای شما ارسال شد

صدای خود را پیدا کنید

تماس با ما

درباره ما

 

 

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بخون دات کام می باشد

خانه » وبلاگ » آموزش آواز (گام به گام) » مطالب آموزشی آواز خوانی » 4 تا از بهترین تمرین های صداسازی برای تقویت هر چه بهتر شما

صدا سازی به مجموعه روش هایی گفته می شود که در آن باعث تقویت صدا می شود .به طور کلی می توان گفت که صدا سازی یعنی افزایش قابلیت های حنجره و آشکار کردن توانایی نهفته در صدا ها .تعریف دیگری که از صدا سازی بیان می شود این است که فرد بتواند از تمامی بازه های صوتی خود استفاده کند. زمانیکه شما در یک جمع هستید می بینید که کسی که صدای بهتری دارد از جذابیت بیشتری برخورداراست و هم چنین حرفش برش دارد .

تمرینات صدا سازی به دو دسته تقسیم می شوند تمرینات تنفسی و تمرینات تارآوایی. تمرینات تنفسی اساس صدا سازی است  اینکه چه زمانی بتوانیم نفس را نگه داریم و چه زمانی از آن استفاده کنیم خیلی مهم است واین نکته راباید در نظر داشت که در صدا سازی باید این دو تمرین با هم دیگر انجام شوند.

چطور صدا سازی کنیم

 

نکته مهم! با این بسته استثنایی آموزش آواز، آواز خواندن را بصورت اصولی، حرفه ای و سریع بیاموزید! (بدون نیاز به کلاس)

 

 

خوانندگی با صدای بم همشه طرفداران خاص خودش را داشته است . برای بم شدن صدا می بایست مدتی از خواندن با صدای بلند دوری کنید. انجیر تر یا خشک، مویز به ویژه مویزی که در روغن بادام خیس شده باشد بخورید.اگر زبری از بریده شدن زبان کوچک باشد باید آب انگور را با عسل بجوشانید تا کف کند سپس کف آن را گرفته و با آب گرم قاطی کنید و ابتدا غرغره سپس تناول نمایید.

همه مقالات مربوط به : آموزش آوازخوانی

منظور از قوی کردن حنجره صدای بلند یا فریاد نیست بیشتر منظور داشتن حنجره ای با بنیه و قدرت است بعضی از افرادکه خوانندگی می کنند بعد از مدتی تار های صوتی آنها از کار افتاده می شود ودیگر نمی توانند مثل قبل خوانندگی کنند و لی بعضی از افراد با اینکه از حنجره ی خود کار می کشند باز هم می توانند مثل قبل کار خود را ادامه دهند اینگونه افراد دارای حنجره ی پر قدرتی هستند. در مورد مطلب پر حجم کردن صدا می توان گفت که صدا زمانی پر حجم به نظر می رسد اگر خواننده در یک اتاق بخواند صدای او بر فضای اتاق احاطه داشته باشد و صدا از همه جای اتاق یکنواخت به گوش برسد. و اما در مورد تجویز خوراکی ها می توان گفت که بعضی از خوراکی ها هستن که روی صدای خواننده تاثیر مثبت می گذارند و بعضی دیگر روی صدای خواننده ثر منفی می گذارند وبا این حال باید فرد از خوردن بعضی از مواد غذایی پرهیز کند.

 

 

 

 

اگر سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات مطرح کنید .

با سلام من خیلی دوست دارم کتاب های صوتی درست کنم ولی صدای خیلی ضعیف و سطحی دارم میخواستم ببینم برنامه ای دارید برای این منظور برای گویندگی ؟

اسم این استاد. موسی رسایی هستش

سلام و تشکر برای مطالب آموزنده شما و همینطور از زحماتی که در این مسیر میکشید
قسمتهای بعدی ویدیوی اول را چطور ببینم و نام این استاد چه کسی هست با تشکر فراوان

ویدئو های بعدی استاد رحمانی رو چطور و کجا دنبال کنیم؟

به سایت دلنوا مراجعه کنید.

درود ، خانم شیرخانی عزیز شما اگه دوست دارید آواز یاد بگیرید بهترین راه کلاس حضوری هستش ، اگه بخواید بنده میتونم کلاسهای استاد معتمدی بهتون معرفی کنم

برای داشتن صدای که مردم رو جذب کنه و قوی و صاف و رسا چه باید کرد؟

باید تمیرین کرد

من صدام ب نظر خودم جالب نیست ولی دوست دارم خوانندگی رو حداقل برای خودم و جمع هامون یادبگیرم اما صدام ی جاهایی گیر میکنه و لحنش یهو عوض میشه ک از گم اوردن نفسه . نمیدونم واقعا چجوری باید شروع کنم تمرین بکنم خوب بهتر میشه یا راهوار دیگ ای داره

رو صامت و مصوت ها کار کن با انواع گام ها از پایین به بالا حنجره راه بیفته

به نظر من اگه واقعا حس میکنید نفس کم میارید باید تمرین های مخصوص نفس رو انجام بدین واینکه موقع خوندن مدیریت داشته باشین رو نفستون. و یکباره و با هوای زیاد نفستون رو ترین بیرون

آخرین جملم ندین بیرون بود?

سلام. من دنبال خوانندگی نیستم صرفا میخوام صدای پر حجم و قوی داشته باشم. دوست دارم بصورت اموزشگاهی یاد بگیرم ایا جایی هست معرفی کنید

سلام دوستان.من یه مشکل دارم،نمیتونم با صدای اصلی خودم کار کنم.تقلیدی شده صدام.سلفژ هم رفتم،بنده خدا نتونست راهم رو تغییر بده.چه تمرین یا نکته ای رو انجام بدم که بتونم بهترین صدای خودم رو پیدا کنم.پیشاپیش سپاس از شما

به یه اهنگ سازی هماهنگ بشین که با صدای خودتون اهنگ بسازه اونوقت شما با رنگ وگام صدا خوت تمرین کنید تا عادت کنید

دوست عزیز شما با صدایی نه چندان بلند. مثل خواندن مقاله در کلاس منطورم در این حد بلند .روزنامه یا کتاب بخونید و سعی کنید کلمات رو با احساس همون کلمه یا جمله بیان کنید و در حد نه چندان زیاد بصورت اختیاری اغراق آمیز تلفظ کنید و با همون صدا بعد چند روز تمرین با پمپاژ از دیافراگم سعی کنید از نتهای پایین شروع بروی نت خوندن کنید .یادتون نره پمپاژ از دیافراگم بسیار مهمه .و سعی کنید به همراه نگهداشتن رنگ همون صدایی که میخوندید نت رو اجرا کنید و کم کم ویبر رو بهش اضافه کنید .حتما صدای خودتونه اگر این مساله هارو رعایت کنید و در ادامه میتونید با کمک همین دیافراگم و ویبر تحریر رو هم بهش آضافه کنید .و این رو هم درنظر داشته باشید بهمراه نفس گیری درست البته پمپاژ دیافراگم بهتون کمک میکنه تا نفس گیری تعدادش کمتر بشه اما باز باید رعایت بشه برای مثال جاهایی لازمه با نفس کاملا پر خونده نشه و خیلی جاها نیازه که اصلا نفس خالی نخونید منظورم با انتهای هوای داخل شش هاست .موفق باشید

میخواهم هنجره خوبی برای آواز خوانی مداحی داشته باشیم

سلام من صدام خیلی خوب بود یعنی توکار خوندن بودم امایک سالی میشه که صدام گرفته اصلا بالا نمیاد انگارحنجرم قفل شده .به نظرتون چیکار باید کنم

دقیقا منم همین مشکلو دارم . احساس میکنم حنجرم کاملا از بین رفته اعتماد به نفسم اومده پایین . چی کار کنیم ؟

سلام همنام😃🖐
منم همینطوری شدم قبلا صدامو میکشیدم یا کم و زیاد میکردم برای خودم میخوندم اصلا مشکل نداشتم ولی الان یه سالی هست اصلا انگار این حنجره مال من نیس تا میام صدامو کم و زیاد کنم یا بکشم گلوم میگیره یا نفس کم میارم یا خلط میاد تو گلوم یا صدام قطع میشه یا سرفم میگیره.
چیزی که حس میکنم اینه که انگار تار های صوتیم سنگین شده یه چیزی سنگین شدنشون شده و نمیذاره درست لرزش داشته باشن و صدای خوبی تولید کنن.
با توجه به رشته خودم و چیزایی که چن دقیقه پیش داشتم از اینترنت میخوندم از یه دارویی گیاهی به اسم روتارین میشه استفاده کرد که با آب ولرم باید قاطی کنیم و بخوریم چای سلز هم برای تقویت صدا خوبه،از غذاهای خیلی سرد یا گرم نباید استفاده کنیم،غذاهلی چرب و ترشی جات و لبنیات هم نباید مصرف کنیم چیزیکه خیلی توصیه شده آب هست که مصرف بشه مخصوصا صبح ها
این پیج اینستام هست لطفا اگه مورد جدیدی یاد گرفتی به منم یاد بده مرسی❤
Instagram:Arsin Irani

شما دچار بیماری هماتوم شدی (پارگی مویرگهای خونی تارهای صوتی
) همون بیماری که ادل خواننده معروف انگلیسی به اون دچار شده

سلام خسته نباشید….من صدام برا خوانندگی خوبه و زیاد میخونم….ولی مشکلم اینه گام بالا در حد ۲۰دقیقه بیشتر نمیتونم بخونم و صدام نمیاد بالا دیگه….بنظرتون برای بالا رفتن گام صدام چیکار باید کنم

چطوري ميشود سي دي اين دروس را تهيه كرد چون من نميتوانم به كلاس برومو

چطور صدا سازی کنیم

دوست گرامی از اینجا تهیه فرمایید

سلام من میخام یک صدا خواننده گی داشته باشم البته حالا صدام یک ذرهغور است چکار کنم صدایی خواننده گی داشته باشم

من کلاسهای استاد احدکشاورز رو درشیراز توصیه میکنم ایشون فوق العاده روش جالبی درآموزش آواز وصداسازی دارن

سلام میشه اموزش سلفژ رو هم بگین

سلام دوستانی که گفتند صدا شون بالا نمیاد قفل شده فقط یک دلیل داره اونم فشار اوردن و زور زدن موقع خوندنه یا این که تمرین رو اشتباه دارید انجام میدین صدا تون برمیگرده ولی باتمرین درست

درود بر شما. و خسته نباشيد
من يك سوال دارم خدمت شما
من صدام خوب نيست ،و تازه كلاس صدا سازي ثبت نام كردم و آيا با تمرينات زياد ميشه صدا رو تغيير داد و از حالت ازار دهنده دراورد؟و آواز خوند؟

بله میشه من هم صدام خوب نبود و هم یه خورده لهجه ترکی داشتم که با تمرینات متعدد تونستم این مشکلمو حل کنم ، فقط باید اصولی پیش برین و تمرین کنین

سلام دوست عزیز ابولفظل
بنده هم دقیقا همین مشکل و دارم میشه لطفا راهنمایم کنید ؟

با سلام و تشکر از مطالب خوب و آموزنده تون
یک زمانی صدای خیلی خوبی داشتم و وقتی آواز میخوندم همه رو به خودم جذب میکردم ولی الان دیگه صدام مثل قبل نیست و خیلی این موضوع آزارم میده خیلی دلم میخواد صدای خودمون ترمیم کنم اگر راهی هست دارویی هست و یا تمرینی لطفآ بهم بگید سپاسگزارم

با سلام
بنده کرد زبان هستم و از کردستان
صدام بد نیست و اکثر افراد موقه خوندنم تایید میکنن و چندبار هم آواز خوندم و برای خواننده های مطرح کرد فرستادم و کاملا تایید کردن. منتهی جهت بهتر شدن و اصلا برا مطرح کردن خودم و صدام چه کاری لازمه انجام بدم.. ممنون

معمولا هرکسی صدایه منحصر به فرد خودشو داره ، اینکه میگن یه نفر خوش صداس اکثر اوقات جمله درستی نیست ، میشه گفت که چقدر خوب بلده صحبت کنه
برای خوانندگی هم باید خوندن بلد بود .
باید بدونی چطور میشه از صدا استفاده کرد.

سلام من صدام خوب نبود ولی هروز یه ترانه را زم زمه میکردم الان خیلی فرق کرده البته میگن بهتر شده ولی کافی نیس

سلام خدمت استاد گرامی من پسر هستم 15 سالمه از بچگی توی شهرتسان قروه(کردستان) زندگی کردم کمی بزرگتر شدم ب همدان اومدم پدر مادمم کردی صحبت میکنن الان ی جورایی چند نوع لحجه رو باهم قاطی کردم چکار باید کنم لحجمو درست کنم صدامم پشت تلفن نازک میشه

لطف میکنید از جوابمو ب ایمیلم ارسال کنید

سلام خدمت همه عزیزان من تو مدح خوانی مشکل دارم نمیدونم چجوری صدامو کنترل کنم.
تو خواندن حس نداره صدام
ممنون میشم اگه راهنماییم کنین.
برای تمیرین کردن هم نمیدونم باید چیکار کنم از کجا باید شروع کنم یا اصلا چیرو تمرین کنم
ممون از همتون
یاعلی

من هم خوانندگی هم مداحی میکنم که واسه صدا سازی همه جوره آموزش دوس دارم ببینم

آقا من اون یه تیکه برای بم شدن صدا رو که نوشته شده اگه زبری از بریده شدن زبان کوچیک باشد رو نفهمیدم یعنی چی؟
۲ برای بم شدن چیکار کنیم؟

یک پیشنهادبرای دوستانی که نفس کم میارن با یه تیکه شلنگ با بتری نوشابه درست کنن مثل قلیون داخلش عرق نعنا بریزن ومکش هوارا باشلنگ بگیرن وآروم آروم خارج کنن به این صورت هوابارطوبت عرق نعنا به ریه برخورد میکنه حتی اگرریه هم براثر سیگار مشگل پیداکرده باشه سالم میشه واقا اگر ادامه بدهید ریه میشود مثل ریه کودک صداتون فوقلاده ساف وشفاف خوهد شد

تنفس صحیح هر سایت یه جور توضیح میده ، تنفس صحیح دیلفراگم چطوریه؟

صدای خوب مادر زادیه چرت پرت نگید سلفژ فقط 20درصده

آب انگور رو بجوشونیم که نجس میشه.نمیشه؟( برای باز شدن حنجره)

سلام من میخوام خوانندگی یاد بگیرم ولی نمیدونم چجوری لطفا راهنمایی کنید یا اگه کلاسی چیزی هست به من معرفی کنید. ممنون♥️♥️♥️❤️👑

بنده از نظر خودم و اطرافیانم صدای خیلی خفنی دارم و نویسنده خوبی هم هستم ولی هیچ سرمایه ای برای این کار ندارم که در حد صدام باشه چون واقعا هزینه ها برای خوانندگی خیلی خیلی زیاده و این مشکل منه و امیدوارم برای من یه سرمایه گذار پیدا بشه و یا ایشالله در سری بعدی عصر جدید شرکت کنم ولی فک نکنم عصر جدید منو قبول کنه چون سبک من هیپ پاپ هستش

درود داداش تو که همچین سبکی میخونی تو عصر جدید به چشم دشمن بهت نگا میکنن نه هنرمند کار کن پول در بیار یا استعدادت رو نشون بده تا یک سرمایه گذار پیدا کنی ولی در هر حال کار ساده‌ای نیست تو باید خیلی تلاش کنی

درود . دوست عزیز جهت هرگونه کمک و مشاوره رایگان و همکاری با کمپانی ما میتونین به پیوی بنده مراجعه کنین
درسبک رپ . پاپ . هیپ هاپ و دیسلاو میتونم کمک و مشاوره بدم و باهاتون یه همکاری توپ در مورد آهنگ داشته باشیم . درضمن اگر استعداد داشته باشین اهنگ هاتون رو تو سایت ها پخش کنم
منتظرت حضور گرم هستم
اگه استعداد داشته باشی و بچه پایین باشی کمکت میکنم
تلگرام : TIDEN_RECORD

سلام من اهنگ های خارجی رو خیلی خوب وباجذبه. می خونم وحشتی جاهایی که صدا بوزیر میشه اما وقتی میخوام ایرانی بخونم تحریرالوسیله تونم خوب بکشم چکار کنم

سلام من صدا یه خش عجیبی داره باید چیکار کنم
کمکم کنین دوستان .

سلام
آیا تمرین صدا برای خوانندگی و گویندگی فرق داره. من به دنبال تقویت صدا برای صحبت کردن هستم نه خوانندگی. میترسم تمرینهای اشتباه داشته باشم. مثلا گفتی صدا در داخل سر باید باشه در خوانندگی یا گویندگی؟
متشکرم

سلام به استاد.
ممنونم بابت تمام تمرين هايي كه به ما ميدهيد.
ببخشيد من يك سوال دارم
من 13 سالمه صداي من الان خوب نيستش
من از اين ميترسم كه ممكنه كه صدام بهتر بشه
مثلا امكان ندارد كه من در سن 20 سال همين صدا را داشته باشم.

سلام خسته نباشید من یه دخترم و صدای خیلی بم دارم و استاد گیتارم به من گفته صدای بمی دارم میخوام یه کم صدای متوسط و خوبی داشته باشم و حتی برای خوانندگی چه تمریناتی بکنم ؟

سلام ، خیلی ممنون از تمریناتتون من خواننده ی دیس لاو هستم ، از وقتی این تمرینات رو انجام میدم صدام بهتر شده

سلام من وقتی صدا نکن ضبت میکنم خوب نیست و تکنیک ها مثل نفس دیگفراگمی نمی فهمم چیه لطفا راهنمایان کنین

سلام چطور میشه این بیماری هماتوم که گفتید رو برطرف کرد؟ منم همیطوریم ولی قبلاتمرین نداشتم ؛ یه چند وقتی میشه تصمیم گرفتم تمرین کنم ولی تازگی ها صدام وقتی با چیزی میخونم اینجوری میشه و یهو میگیره و خلط میاد تو گلوم یا نفس کم میارم ؛ آیا باید به دکتر مراجعه کنم؟؟

صدام بده ضعیفه باید چکارکنم

من هر وقت می خواهم مداحی بخانم استرس یه وقت میاد منو می گیره ولی خیلی تمرین می کنم ولی همش استرس منو می گیره . می شه بگید چکار کنم؟

سلام.من صدام وقتی میخونم انگاردارم ازروکتاب میخونم هرکارمیکنم باصوت بخونم نمیشه.چیکارکنم؟لطفا کمکم کنید

سلام من خیلی به گویندگی علاقه دارم و دوس دارم این کارو شروع کنم میشه راهنماییم کنید

سلام من دخترم ولی دارم تغییر جنسیت میدم.صدام نه خیلی نازکه نه کلفت ولی میخوام صدام کاملا پسرونه بشه.باید چی کار کنم؟
برای دختر ها هم آواز خوندن کمک میکنه که صدا پسرونه بشه؟

سلام می خواستم بدونم که چه گونه صدا را باز کنیم و چه گونه دم و بازدم کنیم من توی این فیلم ها منظور رو نمی فهمم

سلام می خواستم بدونم که چه گونه صدا را باز کنیم و چه گونه دم و بازدم کنیم من توی این فیلم ها منظور رو نمی فهمم ۰۰

با سلام من صدام خوبه و کارهایی که گفته بودین انجام دادم و خیلی تاثیر داشت ولی صدای من بعضی وقتا مبارزه چیکار کنم ؟

سلام من دو یا سه سالی هستش که صدام دو رگه شده به حاطر بلوغ و الان صدام بم شده و نمیتونم صدای زیر رو با تار های صوتیم ایجاد کنم انگار صدام میگیره راه حلی هست که بشه روی این یکم کار کنم؟

درود رفیق من هم همینطور هستم و فقط میتونم از صدای کلفت و متالم استفاده کنم فکر کنم بلوغت تموم بشه درست میشه در کل تو دوران بلوغ صدا خیلی داغون میشه ولی درست میشه فک کنم

سلام چقدر این تمرین ها اثر گذاره

سلام چرا بعد از خواندن صدا ی ما می‌گیرد؟

سلام من میخوام سبک کی پاپ بخونم خب قبلا صدام شبیه سارن خواننده ی ایرانی بود اما الان جدیدا اهنگاشو میخونم همه میگن صدات تغییر کرده و من 19 سالم هست اگه کمکم کنین ممنونتون میشم.💜

سلام من به نظرم صدام خوبه و همین طور زیر است یکی از مشکلات من قدرت صداست وقتی صدام از یک حدی بلند تر می کنم انگار یک خراشی تو صدام ایجاد می شه باید چیکار کرد

ماشالله همه میخان خاننده شن رانندگیم شغل بدی نیستا😂😂

سلام من کاوریست هستم هر وقت با صدای خواننده میخونم سعی میکنم صدامو تغییر بدم و شبیه خواننده کنم صدامو و همیشه بقیه هم بهم میگن که صداتو تغییر نده میشه چند تا راهکار بگین تا بتونم کنترلش کنم
بعدم خیلی گرم میکنم قبلا از اینکه بخونم باز هم میبینم صدام خوب گرم نشده
میشه کمک کنید
ممنون میشم

درود خسته نباشید یک سوال داشتم این تمرین ها فقط برای آواز و سبک های پاپ هست یا برای سبک های دیگه مثل هیپ هاپ یا متال هم به کار میره

سلام
من خیلی دوستدارم که گوینده خبربشم چون درخودم می بینم وحس می کنم ویژگی هاشو دارم
میشه راهنماییم کنید کجابایدبرم وچکارکنم

استاد خیلی ممنون از همایتون

سلام
من یک فرد معمولی با یک حنجره ی معمولی هستم
میخوام خواننده بشم
چقدر زمان میبره که من به یک خواننده عالی و بدون ایراد تبدیل بشم(لطفا حدودا یک زمانی رو اعلام کنید)
من ۱۵ سالمه

سلام من وقتی همراه خاننده میخونم صدام خیلی خوبه ولی وقتی تنها میخونم صدام خراب میشه مشکل چیه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

هنرفردی

سلامتی-زیبایی

یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان آلمانی

© استفاده از مطالب ســازیها تنها با کسب اجازه از مدیریت امکان پذیر می باشد.



صبر کنید…

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

این یک مقاله جامع برای یادگیری مهارت‌های مربوط به صدا، صداسازی، مراقبت از حنجره و… است. در این مطلب هر چیزی که در مورد تمرین های صداسازی، تقویت حنجره و افزایش قدرت صدا لازم است را به شکل ویدیویی، متنی و صوتی به شما آموزش خواهیم داد.

در تولید این محتوا، از استادهای عزیزی مثل آقای لقایی، مدرس صداسازی و استاد بهرامپور، مدرس سخنرانی و فن بیان کمک گرفتیم. با ما همراه باشید:

چطور صدا سازی کنیم

 

 

در این بخش از مقاله تمرینات صداسازی، تمریناتی ساده ولی کاربردی برای شما طراحی کرده‌ایم. فرهاد لقایی، مدرس صداسازی، این تمرینات را به شما آموزش می‌دهد.

در ادامه مقاله، برای شما 9 تمرین صداسازی جذاب و کاملاً کاربردی آماده کرده‌ایم. این تمرینات به صورت صوتی هستند و به راحتی می‌توانید با گوش دادن به این فایل‌ها، آنها را یاد بگیرید. البته، داشتن صدای قدرتمند و جذاب، مستلزم انجام تمرینات است. 

 

یادتان هست وقتی بچه بودیم صدای موتور درمی‌آوردیم؟ در این تمرین که تمرین گرم کردن صدا نام دارد، عین تمرین بچگی‌های‌مان، صداهایی را تمرین می‌کنیم که باعث گرم کردن حنجره و گلوی ما می‌شود.

در این تمرین که در فایل صوتی زیر به سادگی برای شما بیان شده، تلاش کنید طبق نُتی که می‌شنوید، صدایی که از شما خواسته شده را درآورید.

دانلود رایگان فایل صوتی گرم کردن صدا

 

آوای  آ به دلیل کاربرد بسیار زیادش، اول از همه و بیشتر از همه باید تقویت شود. در این تمرین صداسازی، نوک زبان را به دندان‌های پایین بچسبانید و سعی کنید طوری که از شما خواسته شده، تمرین آ را به دقت انجام دهید.

دانلود رایگان فایل صوتی آوای آ – شماره یک

 

در تمرین صداسازی سوم، بازهم آوای آ را  تمرین می‌کنیم. اما این بار با وسعت صدایی بلندتر و عمیق‌تر. مطمئناً با انجام دادن این تمرین‌های داشتن صدای زیبا، به صدایی که دلخواه خودتان باشد دست پیدا می‌کنید؛ منتها نه یک شبه یا یک هفته‌ای. هفته‌ها تمرین نیاز داریم تا با همین تمرینات بسیار ساده صداسازی، صدایی ازخودمان بشنویم که حسابی از آن لذت ببریم.

دانلود رایگان فایل صوتی آوای آ – شماره دو

 

تمرین چهارم صداسازی و تقویت صدا، ما را با نواحی تولید صدا بیشتر آشنا می‌کند. وقتی «وی» را به کار ببرید، در اصل صدا پایین‌تر و به سمت سینه می‌آید و وقتی آوای «سی» را به کار ببرید، صدا به سمت صورت می‌آید و به این شکل دو ناحیه مهم تولید صدا تقویت می‌شود.

دانلود رایگان فایل صوتی آوای «وی» و «سی»

 

تمرین پنجم تقویت صدا و صدای جذاب داشتن، تمرین آواهای «ما» و «مو» است. لطفا با دقت زیاد، این نت‌ها را اجرا کنید. یادتان نرود پیش از اجرای این تمرین‌ها، آن را در ذهن‌تان تجسم کنید که دقیقا به کجای گلو و حنجره‌تان فشار وارد می‌شود.

دانلود رایگان فایل صوتی آوای ma- mo – me – mi – ya

 

این تمرین صداسازی، با استفاده از 3 ناحیه مختلف صدا، (صدای دیافراگمی، صدای سینه‌ای و صدای سری) کمک می‌کند نواحی مختلف صدای‌تان را قدرتمندتر و قوی‌تر کنید.

دانلود رایگان فایل صوتی آوای moom – mum – ney

 

تمرین صداسازی هفتم، برای افرادی مناسب است که صدای‌شان کم و ضعیف است. این تمرین کمک می‌کند صدای خودتان را پرتاب کنید و هربار، صدای‌تان تقویت شود.

دانلود رایگان فایل صوتی پرتاب صدا yunge

 

در تمرین تقویت صدای هشتم، هر موزیکی که دل‌تان می‌خواهد را پلی کنید و آن را با صدای لا بخوانید. این کار کمک می‌کند که زبان‌‍تان را قدرتمندتر کنید. از انجام این تمرین صداسازی لذت ببرید. چطور است با شعر ((خونه مادربزرگه)) شروع کنیم؟ هر موسیقی‌ای که فکرش را کنید می‌توانید با تمرین لا اجرا کنید.

دانلود رایگان فایل صوتی تمرین لا

 

تمرین آخری که برای شما در نظر گرفته‌ایم، تمرین گوگ و گاگ است. این دو آوا به شما برای کنترل تنفس و تحریک نواحی دیافراگمی و کنترل آن حسابی کمک می‌کند.

دانلود رایگان تمرین کنترل تنفس goog و gug

 

چطور صدا سازی کنیم

 

تمرینات بالا برای کسانی که:

🔴 شل حرف می‌زنند و می‌خواهند از شل بودن صدای‌شان به یک صدای قدرتمند و فن بیان خوب برسند،

🔴 کسانی که حس می‌کنند صدای‌شان وسعت زیادی ندارد و می‌خواهند وسعت صدای بیشتری داشته باشند

🔴 کسانی که دوست دارند تن صدای جذاب داشته باشند

🔴 کسانی که به دنبال تمرین‌هایی برای تنظیم صدا می‌گردند،

🔴 کسانی که به دنبال گیرایی بیشتر صدای‌شان هستند،

🔴 کسانی که می‌خواهند به راحتی صحبت در جمع داشته باشند و در هر جمعی بدرخشند؛

🔴 و …

مناسب است.

 

خب، از بحث صداسازی بگذریم و به سراغ موضوع بعدی برویم: جلوگیری از خسته شدن صدا! یکی از مشکلاتی که سخنران‌ها و افراد فعال در حوزه آموزش با آن روبرو هستند، خسته شدن صدا حین صحبت کردن است.

 

شما می‌توانید فایل صوتی محمدپیام بهرام پور در جواب به سوال کاربری در خصوص اینکه ((چیکار کنیم صدامون خسته نشه)) را در لینک زیر دانلود کرده و گوش کنید:

دانلود فایل صوتی

در ادامه صحبت‌های استاد بهرامپور در مورد خسته شدن صدا را برای شما تایپ می‌کنیم:

 

 در رابطه به این که شما فرمودید صداتون خسته می‌شه، مثلا خب سوال پیش میاد می‌گن اقای بهرام پور شما سیزده ساعت  یه روز سخنرانی داشتید آخرشم خیلی راحت بود صدات مشکلی نداشت. اما ما بیست دقیقه صحبت می‌کنیم، ده دقیقه صحبت می‌کنیم، صدامون می‌گیره! در جواب چنین سوالی، من این سوال رو می‌پرسم:

 

یک تمرین برای داشتن صدای درست استفاده کردن از آن: ببینید مثلا اگر یادتون باشهدوران مدرسه رو، دوران ابتدایی معلمامون همش می‌گفتن که من حنجرم پاره شد از دست شما اینقدر داد زدم، اینقدر بلند صحبت کردم. خب بخاطر اینکه متاسفانه سیستم آموزشی ما به اینگونه نبود که بهشون آموزش بده چطور از صدای خودشون درست استفاده بکنند و چطور از دیافراگمشون استفاده بکنند برای تولید صدا که صداشون خسته نشه…

 

چون اینها از حنجره به قول معروف مایه می‌گذازند برای صحبت کردن اذیت می‌شوند. خب حنجره تا یه حدی می‌تونه کاملا ساپورت بکنه و اون تولید صدا رو حنجره بخش عمده‌شو به عهده می‌گیره در حالت غلط ولی در حالت درست که اگر تنفسمون دیافراگمی  باشه و اگر تمرینات بلند خوانی و مشدد خوانی رو انجام داده باشیم، یواش یواش صدامون قوی‌تر می‌شه و جای خودشو پیدا می‌کنه.

 

اگر بخوام یک تمرین اینجا خدمت تون ارائه بدم که کارتون رو راه بندازه؛ تمرین بلندخوانی هست. هر روز صبح یه کتاب بردارید و بعد از این که صداتون باز شد، با صدای بسیار بلند شروع کنید به خوندن. با صدای نزدیک به داد زدن ابتدای کار یکی دو دقیقه می‌خونید صداتون می‌گیره، اذیت می‌شید، بعد هر روز کمی تایمش رو بیشتر کنید بیشتر کنید تا یواش یواش صدای شما قوی و قوی‌تر بشه.

 

 

((اول من عذرخواهی کنم به جهت این که توی ماشین دارم فایل رو ضبط می‌کنم؛ یه خرده اگه سر و صدایی اضافی است من رو ببخشید. ببینید بحث صدا دو قسمت داره:

این دوتا جداست…

در مورد خسته شدن صدا بالاتر صحبت کردم اما در راستای بم کردن یا به اصطلاح کلفت کردن صدا کاملا رایگان اموزش دادیم که چه تمریناتی و چه کارهایی را باید انجام بدید. می‌تونید در لینک زیر این مقاله رو کامل مطالعه کنید:

دانلود تمرین چگونه صدای بم و کلفت داشته باشیم

حتماً این مقاله رو مطالعه کنید و خب اون فایل رو اگر گوش کنید کامل پاسخ‌تون رو می‌گیرید.

 

خب، به سراغ موضوع بعدی برویم: داشتن صدای رسا. در ویدئوی زیر، که بخشی از سمینار انسان 2020 است توضیحاتی در خصوص اهمیت داشتن صدای رسا و نحوه‌ی آن بیان شده است.

 

5_ چرا خسته کننده صحبت می‌کنیم؟

حالا بیایید به سراغ مبحث بعدی برویم: چرا خسته کننده صحبت می‌کنیم؟

 

تقریباً همه ما در زمان تحصیل خود، معلمانی را داشته‌ایم که متوجه نمی‌شدیم کلاس آنها چه زمانی تمام شد و از آن طرف معلمانی را داشته‌ایم که پس از 5 دقیقه از آغاز کلاس، بی‌صبرانه منتظر پایان کلاس بودیم (و البته آن کلاس‌ها همیشه آنقدر طولانی بودند که انگار هیچوقت تمام نمی‌شدند!)

همانطور که در بخش نقاط کور در مقاله فن بیان چیست اشاره کردیم، ممکن است خود ما نیز در این شرایط قرار داشته باشیم و اینقدر خسته کننده صحبت کنیم که دیگران نیز از صحبت‌های ما واقعاً خسته شده باشند؛ اما به دلیل جایگاه اجتماعی ما، توهم خود برتربینی و….. اصلاً متوجه این موضوع نشویم. حالا در این قسمت قصد داریم ببینیم که چرا خسته کننده صحبت می‌کنیم و چه راهکارهایی برای جذاب صحبت کردن وجود دارد؟

 

این که چرا خسته کننده هستیم می‌تواند هزاران دلیل داشته باشد! اما بهترین هنر این است که تا می‌توانیم با مخاطبان همدلی داشته باشیم، خودمان را جای آنها بگذاریم و ببینیم که به چه دلایلی ممکن است خودمان از چیزی خسته شویم؟

 

اجازه بدهید داستان خسته کننده صحبت کردن را با چند سناریو مرور کنیم!

نکته: دلیل اینکه معمولاً در سناریوهای بحث جذاب یا خسته کننده صحبت کردن، از مثال معلمان عزیز استفاده می‌کنم این است که بسیاری از ما تجربه‌ای با آنها داشته‌ایم و برایمان ملموس است.

 

همه ما معلمان بد اخلاقی را تجربه کرده‌ایم که با اینکه از مطالب و روش‌های آموزشی جالبی استفاده می‌کنند اما به دلیل اینکه خودشان افراد خوش اخلاقی نیستند ما از صحبت آنها نمی‌توانیم خیلی خوشمان بیاید!

 

همیشه این سوال برای ما وجود داشته که چرا باید بدانیم فلان رودخانه در روسیه چه نام دارد؟ یا با دانستن مبنای اعداد در دوره راهنمایی دقیقاً چه چیزی به ما اضافه شد؟ این سناریو به ما نشان می‌دهد که اگر ما ندانیم که موضوع X به درد ما می‌خورد یا خیر، مطمئناً به آن توجه زیادی نخواهیم داشت.

 

حتی اگر یک موضوع جذاب از زبان یک رفیق دوست داشتنی نیز بیان شود، اگر این صحبت بسیار خسته کننده باشد؛ مطمئن باشید که تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم یک صحبت را بیش از 2 ساعت تحمل کنیم!!! چون مغز ما یک توان پردازش 90 دقیقهای دارد و بهینه‌ترین حالت این است که تا حد ممکن بیشتر از آن فشار نیاوریم و پس از استراحتی کوتاه مجدداً صحبت را آغاز کنیم.

حالا بررسی کنید و ببینید از میان این 3 سناریو، کدام به سخنرانی شما نزدیک‌تر است؟

 

بسیاری از سخنرانان فراموش می‌کنند که به عنوان یک سخنران باید صدایی سالم و گیرا داشته باشند و از طرف دیگر برخی فکر می‌کنند یک سخنران باید صدایی خاص و به اصطلاح رادیو تلوزیونی داشته باشد!

 

هر دو تفکر اشتباه هستند و ما به عنوان یک سخنران تنها باید صدایی سالم داشته باشیم. اما چطور می‌توانیم صدایی سالم از خود بر جای بگذاریم؟

 

در این فایل صوتی به اینکه چطور حنجره خود را سالم نگه داریم و در بهترین وضعیت ممکن حفظش کنیم، می‌پردازیم و اصول و روش‌هایی را بررسی می‌کنم که طبیعتاً با رعایت آن‌ها حنجره‌ای سالم‌تر و در پی آن سخنرانی و بیانی بهتر و زیبا با صدایی گیراتر خواهید داشت.

 

این آموزش‌ها از رفتارها و تمرینات تا بایدها و نبایدهای روزمره‌ای است که در طول روز با آنها می‌توانیم سروکار داشته باشیم و روی حنجره ما تأثیرگذار هستند. امیدوارم با شنیدن این فایل صوتی، عمل به بایدها و پرهیز از نبایدها و انجام تکنیک‌ها و روش‌هایی که می‌آموزید حنجره‌ای سالم‌تر داشته باشید، حنجره سالم‌تان را حفظ کنید و در نهایت با صدایی گیرا و زیبا سخنرانی فوق‌العاده‌ای ارائه کنید. شما می‌توانید فایل صوتی آموزش مراقبت از حنجره برای سخنرانان را از قسمت پایین گوش کنید یا روی لینک دانلود کلیک کنید.

 

برای دانلود فایل صوتی اینجا کلیک کنید

 

خب، بگذارید قبل از اینکه مقاله را به اتمام برسانیم، چند نکته جذاب و مهم را هم در مورد بحث صدا در فن بیان یاد بگیریم:

 

پیش از پرداختن به نکات سخنرانی، پیشنهاد ما شرکت در دوره رایگان سخنرانی و فن بیان است:

 

اکثر قریب به اتفاق مردم از صدای خودشان راضی نیستند. از همه مهم‌تر اینکه صدای ضبط شده خودشان را دوست ندارند. احساس می‌کنند اصلاً شبیه صدای خودشان نیست. حتی برخی از شنیدن صدای خودشان خجالت می‌کشند. این اتفاق کاملاً طبیعی است. آنچه ما از صدای خودمان به یاد داریم، موقع صحبت کردن است؛ بنابراین صدای خودمان را نه از یک منبع بیرونی، بلکه از منبعی در درون بدن خودمان (حنجره و دهان) می‌شنویم.

 

پس مغز ما، صدایی را تجزیه و تحلیل و شناسایی می‌کند که توسط گوش‌ها، هم از ارتعاشات درون بدن و هم از ارتعاش هوای بیرونی شنیده و ثبت شده است؛ اما هنگامی که صدای ضبط شده ما پخش می‌شود، گوش‌هایمان صرفاً آن را از یک منبع بیرونی می‌شنوند. طبیعی است این صدا با صدایی که همیشه از خودمان به یاد داریم متفاوت است.

 

 

داشتن صدایی زیبا به عنوان یک نعمت خدادادی واقعاً موهبت بزرگی است؛ اما نکته بسیار مهم این است که برای سخنرانی الزاماً نیازی به صدای زیبا نیست. چرا که سخنرانی گویندگی یا دکلمه نیست. هر کس، با هر نوعی از صدا، می‌تواند سخنرانی کند. مهم این است که صدای او گویا و رسا باشد… به این ترتیب، حاضرین در سخنرانی پیام او را به شفافیت دریافت خواهند نمود.

 

خبر خوب اینکه اکثر قریب به اتفاق مردم، صدایی حداقل معمولی را دارا هستند که برای سخنرانی مناسب است. تنها افراد انگشت شماری وجود دارند که به دلیل مشکلات فیزیولوژیکی و غیره، صدایی غیر معمول دارند که حتی با تمرینات صداسازی یا حتی جراحی، به حالت عادی باز نخواهند گشت. پس از این بابت جای نگرانی نیست.

 

 

 خدا را شکر که همه ما صدایی مناسب سخنرانی داریم؛ اما داشتن صدا و توانایی صحبت کردن کافی است؟ خیر. یک سخنران باید از ظرفیت‌های صدایی خودش به نحو احسن استفاده کند.

 

نکات مهمی وجود دارد که اگر به آن‌ها دقت نشود، تأثیر سخنرانی را کاهش داده و حتی ممکن است سخنرانی را به جلسه‌ای کسالت بار و خواب آور تبدیل کند. همان‌طور که خلبان، دوره‌های آموزشی متعددی را طی کرده و تمرینات مستمری را انجام می‌دهد، یک سخنران نیز به آموزش، تمرین و تکرار نیازمند است. در مورد صدا هم چنین رویه‌ای وجود دارد.

 

 

ابتدای پرواز است. میهمان‌دار می‌خواهد مقصد و مدت پرواز را اعلام کرده و برخی نکات ایمنی را یادآوری کند؛ اما مسافرین هرچقدر دقت می‌کنند، حتی کلمه‌ای را متوجه نمی‌شوند. ربطی به کیفیت بلندگوی هواپیما ندارد. اگر بهترین بلندگوها را هم به چنین میهمان‌داری بدهیم باز هم کلماتش به سختی قابل تشخیص‌ هستند. علت اصلی فقط و فقط یک نکته مهم است. او موقع صحبت کردن دهانش را باز نمی‌کند! شاید خنده‌دار به نظر برسد، اما این نقص در اکثر افراد وجود دارد.

 

تلاش برای ساده سازی کلمات، راحتی در بیان و از همه مهم‌تر صرف کمترین انرژی موقع صحبت کردن، به مرور باعث شده است که دهان موقع صحبت کردن به‌طور کامل باز نشده و فقط در حد خروج حداقلی از صوت باز شود. شاید این حالت پاسخگوی صحبت‌های روزمره باشد، اما برای سخنرانی به هیچ وجه مناسب نیست.

 

 

یکی از قدیمی‌ترین، پایه‌ای‌ترین و شاید بتوان گفت مؤثرترین تمرینات صدا سازی، تمرین خودکار است. در زمان‌های قدیم، این تمرین با استفاده از قلم، شاخه نازکی از چوب و حتی انگشت سبابه انجام می‌شده است. ساده‌ترین شکل این تمرین به این صورت است که انتهای خودکار را در حدود چند سانتی متر به داخل دهان می‌بریم. سپس با دندان‌های جلویی بالا و پایین آن‌ها نگه می‌داریم. در همین حالت سعی می‌کنیم بلند و رسا صحبت کنیم.

 

وجود این خودکار و ثابت ماندن دندان‌ها بر روی آن، باعث می‌شود تا برای ادای کلمات مجبور به باز کردن دهان شویم. در این حالت دیگر صحبت کردن با دهانی نیمه باز میسر نیست. این تمرین به ظاهر ساده و حتی خندهدار، یکی از مؤثرترین و پایه‌ای‌ترین تمرینات صدا سازی است که هر سخنران ‌باید آن را به‌طور مکرر انجام دهد.

 

 

از جمله عادت‌هایی که صحبت کردن معمولی ممکن است به وجود آورد، ادای غیر کامل کلمات است. بخصوص حرف آخر کلمات خوب و کامل بیان نشده و اصطلاحاً جویده می‌شود. اگر به صدای گویندگان رادیو دقت کنید، آن‌ها کلمات را کاملاً واضح بیان کرده و بخصوص آخرین حرف کلمات را دقیقاً بیان می‌کنند.

 

خواندن متنی از کتاب و تلاش برای بیان واضح کلمات و بخصوص حرف آخر آنها، تمرین مناسبی است که اگر این عیب وجود دارد برطرف شود. بهتر است صدای خودمان را موقع این تمرین ضبط کنیم تا با گوش دادن به آن، میزان دقت خود از یک طرف و پرهیز از حالتی اغراق‌گونه و غیر واقعی در بیان کلمات را کنترل نماییم.

 

کمتر کسی وجود دارد که بخواهد یا بتواند به یک موزیک کاملاً یکنواخت بیش از چند دقیقه گوش دهد. سخنرانی هم با انتقال صوت همراه است. پس اگر این صوت حالتی یکنواخت و ثابت به خود بگیرد، قطعاً خستگی و عدم تمرکز مخاطب را به دنبال خواهد داشت. مواقع زیادی پیش آمده که در یک سمینار، کنفرانس یا گردهمایی، من سخنران چهارم یا پنجم بوده‌ام.

 

طبیعی است که همیشه مدت‌ها قبل از زمان سخنرانی در جلسه حضور پیدا می‌کنم (دلیل آن را در مقاله قبلی بیان کردیم)؛ بنابراین فرصت شنیدن سخنرانی نفرات قبل از خود را دارم. سخنرانی‌های بسیاری وجود داشته که از نظر محتوا و تنوع مطالب ارائه شده واقعاً عالی و کم نظیر بودند. مطلبی کاملاً جدید، علمی و کاربردی؛ اما به دلیل یکنواختی صدای سخنران، مخاطبین کلافه شده و توجهی به صحبت‌های ارائه شده نمی‌کردند… این درست مثل آن است که شعر یا ترانه‌ای زیبا، با ملودی یا آهنگی یکنواخت و کسالتبار اجرا شود. طبیعی است که همه شنوندگان بعد از چند لحظه، با زدن دکمه، به ترانه بعدی خواهند رفت!

 

 

برای جلوگیری از این یکنواختی، لازم است تا با صدای خود بازی کنیم. بسته به کلمات یا مطالبی که بیان می‌کنیم، آهسته، بلند، تند یا کند یا حتی همراه با مکث‌های هدفمند صحبت کنیم. احساس‌مان در خدمت بیان درآید و غم، شادی، تأسف و حتی عصبانیت در کلام‌مان، متناسب با مطالب منعکس شود.

 

ضبط کردن صدای سخنرانی تمرینی و گوش دادن به آن، می‌تواند در درک بهتر و اصلاح این وضعیت به ما کمک کند. بیان حروف الفبایی با آهنگی ثابت هم می‌تواند به آهنگین شدن صدا و بیان کمک کند. بخش عمده‌ای از این ملودی‌های صدا سازی را می‌توان از سایت‌های داخلی یا خارجی دانلود کرده و با آن‌ها به تمرین پرداخت؛ اما در نهایت، هیچ چیز به اندازه گوش دادن مکرر و با دقت به صوت سخنرانی خودمان نمی‌تواند باعث تغییر و پیشرفت در سخنرانی شود.

 

برای تاثیرگذاری تمام این تمرینات، لازم است حتماً به این نکات دقت کنید:

 

اول: از تمرین کردن لذت ببرید. تک تک این تمرینات می‌تواند حس خوشایندی در شما ایجاد کند. هرچه آنها را با لذت بیشتری انجام دهید، هم خسته نمی‌شوید و هم انگیزه شما برای ادامه این تمرین‌ها و تکرارشان بیشتر می‌شود.

 

دوم: فکر نکنید قرار است دو سه روزه نتیجه بگیرید. مثل هر مهارت دیگری که فکرش را کنید، یادگیری داشتن صدای قوی و جذاب هم مستلزم پیوستگی و تمرین مداوم است. بنابراین دستکم برای یک ماه، هر روز 20 دقیقه تمرین کنید. به شما قول می‌دهم اگر صدای‌تان را الان و بعد از یک ماه تمرین صداسازی ضبط کنید، به راحتی تغییراتی که در قدرتمندتر شدن صدا وجود دارد را حس می‌کنید.

 

سوم: صدای‌تان را همیشه ضبط کنید و گوش کنید تا ایرادات کار دست‌تان بیاید. ممکن است در اوایل کار، از صدای خودتان بدتان بیاید. این یک حس مشترک بین اغلب آدم‌هاست که از شنیدن صدای خودشان بیزارند! اما به مرور زمان با شنیدن صدای خود، نه تنها آزار نمی‌بینید بلکه لذت هم خواهید برد.

 

چهارم: برای داشتن صدای قدرتمند، نه فقط این تمرینات مهم است، بلکه تمرینات دیگری مثل گوش دادن حرفه‌ای، تمرینات عمیق تنفسی و غیره هم ضروری است.

 

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. با آرزوی موفقیت.

 

به جز توصیه به شرکت در دوره رایگان فن بیان و سخنرانی، محصولی فوق‌العاده در زمینه صداسازی به شما معرفی می‌کنیم. با این دوره، صدایی جذاب و قدرتمند داشته باشید. کلیک کنید:

 

بر اساس رای 88 نفر از بازدیدکنندگان

98 امتیاز از 100

دنبال کننده

دنبال شونده

ماجرا

سعید عباسی

سعید عباسی هستم. می‌خونم و می‌نویسم تا هم خودم رشد کنم و هم بتونم به بقیه یاد بدم… عضو کوچکی از مجموعه وزین «بیشتر از یک نفر»… امیدوار و در تلاش برای ساخت یک آینده‌ی بهتر برای کشورم…

سعید عباسی هستم. می‌خونم و می‌نویسم تا هم خودم رشد کنم و هم بتونم به بقیه یاد بدم… عضو کوچکی از مجموعه وزین «بیشتر از یک نفر»… امیدوار و در تلاش برای ساخت یک آینده‌ی بهتر برای کشورم…

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

صفر تا صد فن بیان و صداسازی به روش افراد حرفه ای

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما


دانلود رایگان فایل صوتی گرم کردن صداDownloads-icon


دانلود رایگان فایل صوتی آوای آ – شماره یکDownloads-icon


دانلود رایگان فایل صوتی آوای آ – شماره دوDownloads-icon


دانلود رایگان فایل صوتی آوای «وی» و «سی»Downloads-icon


دانلود رایگان فایل صوتی آوای ma- mo – me – mi – yaDownloads-icon


دانلود رایگان فایل صوتی آوای moom – mum – neyDownloads-icon


دانلود رایگان فایل صوتی پرتاب صدا yungeDownloads-icon


دانلود رایگان فایل صوتی تمرین لاDownloads-icon


دانلود رایگان تمرین کنترل تنفس goog و gugDownloads-icon


دانلود فایل صوتیDownloads-icon


برای دانلود فایل صوتی اینجا کلیک کنیدDownloads-icon

مرا به خاطر بسپار

ما بر این عقیده ایم که سخنوری عالی ترین نوع ارتباط انسانی است. یک سخنور حرفه ای این قابلیت را دارد که دیگران را رهبری و راهبری کند.

چطور صدا سازی کنیم

ارتباطات در تمامی موارد در دنیای امروز اهمیت ویژه­ ای دارد به طور مثال در سازمان ها، مؤسسات و شرکت­ها حتی مباحثی چون بازاریابی و فروش، مدیریت منابع انسانی، مذاکرات تجاری و… نیز باید از رهگذار مسیر ارتباط مورد توجه واقع شود

در ارتباط موثر انسانی، پنج ارتباط کلامی ویژه وجود دارد. مذاکره، مباحثه، مناظره، گفتگو و سخنرانی.

برای آگاهی و ثبت نام آخرین رویداد ها کلیک کنید

ارتباطات در تمامی موارد در دنیای امروز اهمیت ویژه­ ای دارد به طور مثال در سازمان ها، مؤسسات و شرکت­ها حتی مباحثی چون بازاریابی و فروش، مدیریت منابع انسانی، مذاکرات تجاری و… نیز باید از رهگذار مسیر ارتباط مورد توجه واقع شود

در ارتباط موثر انسانی، پنج ارتباط کلامی ویژه وجود دارد. مذاکره، مباحثه، مناظره، گفتگو و سخنرانی.

برای آگاهی و ثبت نام آخرین رویداد ها کلیک کنید

تمرین صداسازی و تقویت صدا از جمله مواردی است که کمک شایانی به فن بیان قوی می کند .

شما با هر صدایی که داشته باشید می توانید با تمرین های صداسازی ، صدای خود را تقویت کنید .

تمرین صداسازی و تقویت صدا از جمله مواردی است که کمک شایانی به فن بیان قوی می کند.

شما با هر صدایی که داشته باشید می توانید با تمرین های صداسازی، صدای خود را تقویت کنید و اگر تمرین ها و نکات تمرینی را رعایت کنید، بعد از مدتی از تغییرات به وجود آمده در صدای خود لذت می برید.

اگر یک ساز را در نظر بگیرید مشاهده می کنید که صدا از برخورد آرشه یا مضراب یا دست نوازنده به سیم، پوست و یا کلاویه ها به وجود می آید. سپس صدای تولید شده توسط یک جعبه یا کاسه ای تقویت شده و به گوش مخاطب می رسد. عواملی که هنگام نواختن یک ساز در تولید صدای موسیقایی آن تاثیر دارند شامل موارد زیر است:

الف: کیفیت جنس و نحوه ساخت صحیح قسمت های مختف ساز

ب: کوک بودن ساز

ج: مهارت ضربه زدن با آرشه، دست و یا کلاویه ها

اگر هر سه مورد بالا در بهترین حالت و کیفیت خود باشد قطعا صدایی هم که تولید می شود از کیفیت بسیار بالایی هم برخوردار است. عامل ضربه زننده در تولید صدا در بدن انسان شبیه سازهای بادی است. ولی عامل ضربه گیرنده شبیه سازهای زهی است. اگر شما فلوت، نی، ساکسیفون و سازهایی از این دست را در نظر بگیرید مشاهده می کنید که صدا از برخورد هوایی که در ساز دمیده می شود با دریچه هایی که تعبیه شده است تولید می شود و در سازهای بادی که فاقد دریچه هستند در اثر فشار هوا صدا تولید می شود.

در بدن انسان هم دقیقا همین اتفاق می افتد و صدا در اثر برخورد هوای بازدمی به تارهای صوتی حنجره تولید می شود و سپس توسط مجراها و حفره های متلفی مانند محوطه شکمی، فضای قفسه سینه، ناحیه کمر، تون فقرات، گلو، دهان، کاسه سر، سینوس ها و بینی تقویت و تشدید شده و به گوش مخاطب می رسد. اگر هر کدام از این موارد دچار مشکل شود صدای تولیدی هم با کیفیت پایین تری خارج می شود.

به عنوان مثال اگر شما سرما بخورید و تارهای صوتی دچار آماس و تورم شوند و یا ریه ها برای تنفس عملکرد مناسبی نداشته باشد و یا بینی دچار احتقان شود به وضوح می توانید دریابید که صدای تولیدی چقدر دچار مشکل می شود.

آنچه که در تمرین های صداسازی و نحوه تقویت صدا در فن بیان و سخنرانی مورد بحث قرار می گیرد به مورد سوم یعنی نحوه ضربه زدن با هوا به تارهای صوتی برمی گردد. ما در مورد جنس ساز که همان جنس تارهای صوتی و نحوه قرارگیری آن در حنجره است کار خاصی نمی توانیم انجام دهیم جز آنکه با رعایت موارد بهداشتی و غذایی در حفظ سلامت حنجره بکوشیم که در ادامه مقاله توصیه های بهداشتی لازم در این زمینه ارائه می شود.

جنس ساز مهم است ولی تفاوت نوازنده های حرفه ای فقط در جنس ساز نیست. مهمترین توانایی یک نوازنده حرفه ای مهارت ضربه زدن با آرشه، دست، هوا و یا کلاویه ها است. اگر قدرت، شدت، سرعت و زاویه ضربه مناسب نباشد قطعا نتی که تولید می شود کیفیت مناسب هم نخواهد داشت. از آنجایی که این ضربه برای تولید صدا در بدن انسان با هوا انجام می شود، انجام تمرین های تنفسی برای رسیدن به مهارت لازم در کنترل تنفس و ضربه زدن با هوا بسیار ضروری است. اولین قدم در تمرین صداسازی و تقویت صدا در فن بیان و سخنرانی، انجام تمرین های تنفس شکمی است.

تنفس سینه ای:

تنفس شکمی (تنفس دیافراگمی)

انجام تمرین های نفسی موثرترین و پایه ای ترین تمرین برای تقویت صدا است. برای انجام تمرین های تنفس دیافراگمی یا تنفس شکمی می توانید به مقاله تنفس صحیح در سخنرانی مراجعه کنید.

الف: تمرین تقویت صدا با صدای سوت

ب: تمرین تقویت صدا با مصوت های کوتاه و بلند

ج: تمرین تقویت صدا با تغییر اندازه صدا

..

دو | ر | می | فا | سل | لا |سی | دو

د: تمرین تقویت صدا با بلندخوانی

..

عالی بود

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

چطور صدا سازی کنیم
چطور صدا سازی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *