چطور صدا را گرم کنیم

 
helpkade
چطور صدا را گرم کنیم
چطور صدا را گرم کنیم

در این قسمت 6 تمرین برای گرم کردن صدا (vocal warm up ) ارائه می کنیم که تاثیر بسیار زیادی بر تقویت قدرت صدا دارند . این تمرین ها با توجه به درک کامل از دستگاه تولید صدا و ارتباط آن با تشدید و رزونانس صدا بوجود آمده و به همین خاطر بسیار موثر هستند. اگر علاقه من به آموزش صداسازی هستید مقاله صداسازی راحتما مطالعه کنید.

در یک مقاله اختصاصی به راه‌های تقویت حنجره پرداختیم که اگر خواستید مطالعه کنید.

خمیازه یک ابزار بسیار موثر برای باز کردن قسمت پشتی گلو است که به صدا گرمی و بلندی قابل توجهی اضافه می کند . بهترین حالت استفاده از خمیازه این است که نفس عمیق بکشید درست مثل زمانی که می خواهید خمیازه بکشید , و در هنگام بازدم با همان حالت بخوانید و تمرینات زیر را انجام دهید .

در این صورت قسمت نرم کام شما بالا می رود و فضای پشت گلوی شما باز می شود و حس می کنید که حتی یک تخم مرغ می تواند در آنجا قرار بگیرد . در این حالت خواندن نت های پایین تر ساده تر خواهند بود , پس با اجرا کردن و خواندن یک نت پایین شروع کنید و توجه کنید که گلویتان در همان حالت باقی بماند .

چطور صدا را گرم کنیم

حالا یک الگوی پنج نتی را با همان حالت از بالا به پایین اجرا کنید . مانند 5-4-3-2-1 یا سل-فا-می-ر-دو

در نت های بالاتر هم باید سعی کنید فرم گلویتان را به همان حال نگه دارید که ممکن است برایتان چالش برانگیز باشد . پس بهتر است تمرین بعد را امتحان کنید .

هامینگ (humming) با استفاده از رزونانس بینی – گلویی به صورت مستقیم ما را به سمت شفافیت و همچنین تقویت قدرت صدا هدایت می کند .  شما ممکن است اصطلاح خواندن در ماسک صورت را شنیده باشید که تقریبا همین تاثیر را دارد .

کاری که این نوع زرونانس انجام می دهد این است که به صورت خیلی حرفه ای و مخصوص در راحت و بدون فشار اجرا کردن نت های بالا تاثیر می گذارد و سنگینی اجرا کردن نت های پایین را هم از بین می برد , تقریبا همان ویژگی هایی را دارد که هر خواننده ای به دنبال آن است .

هامینگ را با نت نسبتا بالایی که اجرای آن تقریبا برای شما سخت است شروع کنید . به حالت لرزش و صدای وزوز مانندی که در بینی ایجاد می شود توجه کنید .

حالا بدون اینکه صدایتان را قطع کنید دهانتان را باز کنید که صدایی شبیه به ” آ ” ایجاد می شود و توجه داشته باشید همان احساس لرزش و وزوزی  را که با دهان بسته داشتید در این حالت هم باید ادامه داشته باشد . چند بار این کار را تکرار کنید .

آیا اجرای این نت برایتان آسان تر از قبل نشد ؟ اگر اینطور است پس تمرین را درست انجام داده اید . حالا می توانید کم کم نت های بالا تر را هم امتحان کنید .

در این حالت قسمت عقب زبان کمی بالا می رود و هوا به سمت حفره های بینی هدایت می شود . برای بسیاری از افراد اجرای مصوت ” ای ” تقریبا اولین تجربه در درک رزونانس بینی می باشد .

این صدا را در الگوی پنج نتی در حالتی که به نت های بالا و پایین می روید اجرا کنید و به صدای زنگ مانند و تشدیدی که ایجاد می شود توجه کنید . به این صورت : 1-2-3-4-5-4-3-2-1 یا دو-ر-می-فا-سل-فا-می-ر-دو

سعی کنید این حالت را به صورت اغراق آمیز انجام دهید یعنی دو تا سه برابر حالت معمول از زرونانس بینی استفاده کنید .

بسیاری از افراد با درک صحیح تشدید و زرونانس بینی کیفیت خوانندگیشان به یکباره چندین برابر افزایش خواهد یافت .

داشتن کسی در کنارتان که گوش آموزش دیده دارد که به آواز خواندن شما گوش دهد می تواند کمک خوبی در فهمیدن اشکالات و برطرف کردن آنها داشته باشد .

هنگام ادای این صامت ها فشار هوا در پشت لب ایجاد می شود . تمرکز کامل بر پرتاب شدن ( ادا شدن ) این صامت ها توجه  را از حلقی خواندن بر می دارد . می توانید از یک الگوی ملودیک ساده مانند : 8-5-3-1 یا دو-سل-می-دو

می توانید یک حرف صدا دار را بعد از این صامت ها به کار ببرید مانند : بی , با , پی , پا

هر نت را با تکرار این ترکیب ها اجرا کنید . به این صورت : بی-بی-بی-بی

در مرحله ی بعدی می توانید تنوع به خرج دهید و آنها را با هم ترکیب کنید : بی-پا-بی-پا  یا  بی-پی-بی-پی

موقع ادا کردن حرف ” ز ” زبان در حالت شل و ریلکس قرار دارد . از طرف دیگر این طور احساس می شود که صدا به سمت پایین حرکت می کند . این کار باعث تقویت کنترل در زرونانس گلو می شود . می توانید ملودی های مختلف را در این حالت تمرین کنید .

تقویت قدرت صدا به طور قابل توجهی نتیجه ی تقویت صداهای اصلی است . خوانندگان معمولا خواندن یکی از صداهای اصلی را بیشتر از بقیه دوست دارند چون در اجرای آن مسلط تر هستند , اما این به تنهایی کافی نسیت . برای تقویت سایر صداها و مصوت ها روشی را به شما معرفی می کنیم که بسیار ساده است .

ابتدا یک نت مشخص را انتخاب کنید . بعد مصوت یا صدای مورد علاقه تان را در آن نت بخوانید . حالا همان طور که نت مورد نظر را نگه داشتید صدا را به یکی از مصوت های دیگر تغییر دهید . هنگام خواندن موصوت و صدای دوم سعی کنید کیفیت اجرایتان مانند صدای اول خوب باشد . این تغییر را از صدای مورد علاقه تان به تمام صداهای دیگر انجام دهید .

انجام این تمرین ها علاوه بر تقویت قدرت صدا باعث می شود هنگام خواندن نیز احساس بهتری داشته باشید .

در مطلب حرف “ز” یک غلط املایی وجود داره..♥

بله . ممنون از توجه شما

چقدر جالب و متفاوت
ممنون به خاطر مطالب مفید و علمیتون

سلام این مطالب یا مقاله هایی که تو سایت هستن ،تو پکیج طلایی اموزش مدرن خوانندگی(دوره ی کامل) هست؟؟؟

سلام به شما. بله تمام تمرین ها به صورت بسیار کامل و جامع در دوره کامل پکیج طلایی هست.
موفق باشید

سلام به شما دوست عزیز
پکیج طلایی آموزش مدرن خوانندگی شامل 7 بخش هست که در فصل اول مطالب و مقالات و آموزشهای تئوری مورد نیاز قرار داده شده و بخش های بعدی به آموزش های عملی اختصاص پیدا کرده
موفق باشید

صدای من قدرتیه یه جورایی توی خانواده صدای آرش ap این تمرین ها برای صدای من هم مناسب هست؟؟

ممنونم بابت راهنماییتون عالی بود

بسیار مطالب مفید و جامع بود عالی هستید شما

سلام درست نکات دقیق و بجا رو اموزش دادید من هم تو کلاس صدا سازی همه ی این اموزش هارو دیدم همین راه صدارو به بالاترین حد خودش میرسونه و شخص میتونه تسلط کامل رو حنجره خودش داشته باشه

حاجی من هیچی نفهمیدم
میشه بهم بگین چطوری استارت بزنم
واقعا دلم میخاد یاد بگیرم .

Mn chra srm drd grft :/

سلام به شما عزیزان!
ناظر حسین باتوری هستم. یک سوال داشتم که خیلی دیر وقت میشود با آن درگیر هستم.
استاد عزیز سوال من این است که چگونه تن صدای جذاب و بلند داشته باشیم.
تشکر!

سلام
ببخشید کشیدن عنبرنسارا(فضیله خر)تار های صوتی را میبندد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور صدا را گرم کنیم

document.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “a4e06ac9a9262d3a6ca8fc9420256b6b” );document.getElementById(“e6d5916fc7”).setAttribute( “id”, “comment” );

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .

!!! یک ایمیل تایید برای شما ارسال شد

صدای خود را پیدا کنید

تماس با ما

درباره ما

 

 

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بخون دات کام می باشد

آموزش گیتار | آموزش تنبک | آموزش بیت باکس | آموزش دف

آموزش گیتار | آموزش تنبک | آموزش بیت باکس | آموزش دف

 

 

چطور صدا را گرم کنیم

چرا شما نیاز به گرم کردن کردن صداهای خود دارید؟

ما صداهای خود را گرم می کنیم تا بتوانیم آن را سالم نگه داریم، بهترین کیفیت صدای خودمان را داشته باشیم و در برابر آسیب های احتمالی وارده به حنجره محافظت کنیم. گرم کردن صدایتان این امکان را به شما می دهد تا بهتر آواز بخوانید و دامنه صوتی خود را به راحتی گسترش دهید. کاملاً ضروری است که همیشه قبل از خواندن صدایتان را گرم کنید.

بسیاری از تمرین های صوتی ساده وجود دارد که می توانید از آنها برای گرم کردن صدای خود استفاده کنید، بنابراین هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه گرم کردن صدای خود گزینه های زیادی دارید. اما در اینجا قصد داریم بهترین تمرینات و نکات را برای شما بیاوریم.

برای خواندن مقاله ۱۰ نکته طلایی در خوانندگی کلیک کنید.

 

۱ . تکنیک YAWN-SIGH (خمیازه)

سعی کنید به حالت خمیازه کشیدن ابتدا هوارا به آرامی وارد بدن خود کنید و سپس به شکل (AAAAAAhhhhh) آه و افسوس خوردن از رنج بالای صدایتان تا پایین ترین رنج صدایتان به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیق بازدم کنید (فقط بازدم صدادار است و دم به شکل بی‌صدا انجام شود).

۲. گرم کردن به وسیله زمزمه کردن

با دهان بسته به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به شکل (Hmmmmmm…) شروع به زمزمه کنید و چه بهتر است که اگر آهنگی را از برید به همین روش Hmmmm به شکل کامل زمزمه کنید.

 

۳. تمرین نی

یک نی را بردارید و با پایین ترین محدوده صوتی خود شروع به زمزمه کردن در نی بنمایید و سپس به آرامی شروع به بالا بردن محدوده صوتی خود بکنید. همچنین شما می‌توانید این تمرین را با یک نی در یک لیوان پر از آب نیز انجام دهید به شکلی که حباب های هم اندازه و هم فاصله در آب لیوان ساخته شود.

 

۴. صدای وزوز (lip trill)

دهانتان را ببندید، لب هایتان را جفت کنید و سپس در این حالت سعی کنید با لبتان صدای یک قایق موتوری تولید کنید به شکلی که تقریبا کل لبتان را درگیر کند و محدوده صوتی خود را آرام آرام بالا ببرید.

 

۵. چرخش زبان

زبانتان را به سقف جلویی دهانتان بچسبانید و سعی کنید با بیرون دادن نفس و چرخش زبانتان صدایی همچون RRRRRRRRRRR تولید کنید. حال با تغییر حالت لب و کم و زیاد کردن هوای خروجی از دهنتان سعی کنید محدوده های مختلف صوتی را در همین حالت بسازید.

 

نوشته شده توسط: مهدی علیزاده

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

سلام من علیرضا پوراستادم. در این قسمت از آموزش صداسازی، می خوام درمورد وارم آپ WarmUp صحبت کنم ; کاری که قراره انجام بدیم اینه که بدونیم: گرم کردن صدا یا Warm Up چیه؟ چرا باید قبل از خوندن، صدامونو گرم کنیم؟ گرم کردن صدا چه کمکی به ما می‌کنه؟ چطور باید صدامونو گرم کنیم؟دوستان عزیز وکالیرضا، با علیرضا پوراستاد همراه باشین تا سوالاتی که در مورد گرم کردن صدا در ذهنتونه، جواب داده بشه.

الف-تا-ی-آواز

بدونیم-بخونیم

جنس و رنگ صدا در خوانندگی چه اهمیتی دارد ؟ اگر می‌خواهید رنگ صدای خود را در خوانندگی…

صدای هوادار چگونه تولید می‌شود ؟  خواندن با صدای هوادار سوابق متفاوتی میان خوانندگان…

چطور صدا را گرم کنیم

هر کسی آرزو دارد که مثل دیوید کوک، مدونا، ماریا کری یا مانند ابی، شجریان، ادل و…

مدونا مَدونا لوییس ورونیکا چی‌کونه ( Madonna Louise Ciccone Ritchie)، خواننده، ترانه‌سرا، بازیگر و ک…

ریحانا روبین ریحانا فنتی (Robyn Rihanna Fenty) در 20 فوریه 1988 در سن مایکل پاریش در جزیره کارائیب ب…

ابی ابراهیم حامدی خوانندۀ پاپ ایرانی متولد 29 خرداد 1328 در تهران است. پدر ابی خیاط و مادرش خانه‌دار…

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.

تهران، خیابان اسدآبادی، کوچه چهلم، پلاک 17

+12 (0) 345 678 9

info@company.com


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


رمز عبور *

مرا به خاطر بسپار


رمزعبور خود را فراموش کرده اید؟

سلام من علیرضا پوراستادم. در این قسمت از آموزش صداسازی، می خوام درمورد وارم آپ WarmUp صحبت کنم ; کاری که قراره انجام بدیم اینه که بدونیم: گرم کردن صدا یا Warm Up چیه؟ چرا باید قبل از خوندن، صدامونو گرم کنیم؟ گرم کردن صدا چه کمکی به ما می‌کنه؟ چطور باید صدامونو گرم کنیم؟دوستان عزیز وکالیرضا، با علیرضا پوراستاد همراه باشین تا سوالاتی که در مورد گرم کردن صدا در ذهنتونه، جواب داده بشه.

الف-تا-ی-آواز

بدونیم-بخونیم

جنس و رنگ صدا در خوانندگی چه اهمیتی دارد ؟ اگر می‌خواهید رنگ صدای خود را در خوانندگی…

صدای هوادار چگونه تولید می‌شود ؟  خواندن با صدای هوادار سوابق متفاوتی میان خوانندگان…

چطور صدا را گرم کنیم

هر کسی آرزو دارد که مثل دیوید کوک، مدونا، ماریا کری یا مانند ابی، شجریان، ادل و…

مدونا مَدونا لوییس ورونیکا چی‌کونه ( Madonna Louise Ciccone Ritchie)، خواننده، ترانه‌سرا، بازیگر و ک…

ریحانا روبین ریحانا فنتی (Robyn Rihanna Fenty) در 20 فوریه 1988 در سن مایکل پاریش در جزیره کارائیب ب…

ابی ابراهیم حامدی خوانندۀ پاپ ایرانی متولد 29 خرداد 1328 در تهران است. پدر ابی خیاط و مادرش خانه‌دار…

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.

تهران، خیابان اسدآبادی، کوچه چهلم، پلاک 17

+12 (0) 345 678 9

info@company.com


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


رمز عبور *

مرا به خاطر بسپار


رمزعبور خود را فراموش کرده اید؟

یکی از نکاتی که برای هر خواننده بسیار ضروری و مهم است گرم کردن صدا پیش از آواز است. این کار علاوه بر تقویت ماهیچه های آوایی و باعث بهبود صدای شما نیز میشود. تصور کنید اگر در زمان خوانندگی ناگهان صدای شما دچار خش شود یا احساس کنید حنجره شما دچار خشکی شده چه فاجعه ای رخ میدهد. خوانندگی بدون گرم کردن صدا بسیار خطرناک است زیرا ممکن است باعث آسیب به حجنره شما شود. به همین دلیل در این مقاله به شما تعدادی تمرین برای گرم کرددن صدا آموزش خواهیم داد.

شاید این عبارت به نظر خنده دار باشد اما خمیازه کشیدن یک تمرین برای گرم کردن صدا است. خمیازه کشیددن موجب باز شددن بخش پشت گلو و گرم شدن و افزایش حجم صدا میشود. البته این خمیازه روش خاصی دارد. باید بهترین حالت آن این است که نفس عمیق بکشید و سپس در بازدم با همان حالت خمیازه بخوانید. البته این را در نظر بگیرید که این حالت برای خواندن نت های پایین بسیار ساده تر است.

ابتدا سعی کنید از یک نت پایین شروع کنید و به نت های بالاتر برسید. دو-ر-می-فا-سل سپس همین روند را به صورت معکوس دنبال کنید.سل-فا-می-ر-دو چیزی که مهم است این است که فرم گلوی شما هنگام ادای نت های بالا باید همان حالت قبل باشد. این مساله برای شما چالش برانگیز خواهد بود.

هامینگ نیز یک تمرین برای تقویت صدا است. خواندن در ماسک نیز دقیقا همین اثر را دارد. این کار به اجرای نت های بالا بدون دردسر و فشار کمک میکند. همچنین سنگینی اجرای نت های پایین را برای شما کم میکند.

در ابتدا هامینگ را با نت های بالا اغاز کنید. به لرزش و صدایی که در بینی شما میپیچد توجه کنید. اکنون بدون اینکه تغییری در این لرزش اتفاق بیفتد یا صدای شما عوض شود حرف آ را تکرار کنید. نکته چالش بر انگیز در اینجا این است که همان لرزشی که در حالت دهان بسته داشتید هنگام ادای حرف آ با دهان باز نیز دداشته باشید. این کار را چندین مرتبه تکرار کنید تا تکرار نت برایتان راحت شود . سپس به یم نت بالاتر بروید و همین کار را تکرار کنید.

چطور صدا را گرم کنیم

خواندن موصت ای موجب میشود که بخش عقبی زبان کمی بالا آمده و هوا به حفره های بینی وارد شود. این روش به درک رزونانس در بینی شما کمک زیادی میکند.

این صدا را در الگوی پنج نتی در حالتی که به نت های بالا و پایین می روید اجرا کنید و به تشدیدی که ایجاد می شود توجه کنید . به این صورت : ۱-۲-۳-۴-۵-۴-۳-۲-۱ یا دو-ر-می-فا-سل-فا-می-ر-دو

با اغراق امیز کردن این حرکت میتوانید متوجه رزونانس بیشتر در بینی خود شوید. درک این موضوع کمک شایانی به بهبود سطح خوانندگی شما خواهد کرد.

نوع دیگری از به کار گیری صامت در تمرین برای گرم کردن صدا ادای صامت های ب و پ میباشد. این صامت ها موجب ایجاد فشار هوا ددر پشت لب میشود. کم کم با تکرار آن ها میتوانید از حلقی خواندن این صامت ها جلوگیری کنید. این امر کمک بسیاری به خوانندگی شما خواهد کرد. حتی میتوانید از یک حرف صدا دار بعد از این حروف کمک بگیرید. مثلا بی با بو …. این حروف را پشت سر هم تکرار کنید تا حلقی خواندن را کنار بگذارید.

هنگامی که شما حرف ز را تکرار میکنید زبانتان حالت شل قرار میگیرد. از سوی دیگر احساس میکنید صدا به سمت پایین حرکت میکند. تکرار این عمل موجب درک و کنترل رزونانس گلو خواهد شد. میتوانید برای درک بهتر این تمرین برای گرم کردن صدا ملودی های مختلف را روی آن تکرار کنید.

این تمرین برای گرم کردن صدا موجب تقویت قدرت صدا نیز میشود . خوانندگان معمولا خواندن یکی از صداهای اصلی را بیشتر از بقیه دوست دارند چون در اجرای آن مسلط تر هستند. اما این به تنهایی کافی نیست . برای تقویت سایر صداها و مصوت ها روشی را به شما معرفی می کنیم که بسیار ساده است .

ابتدا یک نت مشخص را انتخاب کنید . بعد مصوت یا صدای مورد علاقه تان را در آن نت بخوانید . حالا همان طور که نت مورد نظر را نگه داشتید صدا را به یکی از مصوت های دیگر تغییر دهید . هنگام خواندن موصوت و صدای دوم سعی کنید کیفیت اجرایتان مانند صدای اول خوب باشد . این تغییر را از صدای مورد علاقه تان به تمام صداهای دیگر انجام دهید .

انجام این تمرین ها علاوه بر تقویت قدرت صدا باعث می شود هنگام خواندن نیز احساس بهتری داشته باشید .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای آموزشگاه موسیقی سپهر پارسی محفوظ است، طراحی سایت و بهینه سازی سایت استودیو کارو

چه تکنیک هایی برای گرم کردن صدا وجود دارد؟ – حرفه ای ترین تمرینات گرم کردن صدا – اختصاصی از آهنگساز برتر – مدرس: مرتضی یدالله زاده – برای مشاهده تمامی آموزش های رایگان آهنگسازی و تنظیم، میکس و مسترینگ، خوانندگی و سلفژ وارد سایت یا کانال تلگرام ما شوید: آیدی کانال: AhangsazShow@ – سایت: www.AhangsazeBartar.com – مشاوره رایگان آموزش حرفه ای آهنگسازی: 09118128189

چه تکنیک هایی برای گرم کردن صدا وجود دارد؟ – حرفه ای ترین تمرینات گرم کردن صدا – اختصاصی از آهنگساز برتر – مدرس: مرتضی یدالله زاده – برای مشاهده تمامی آموزش های رایگان آهنگسازی و تنظیم، میکس و مسترینگ، خوانندگی و سلفژ وارد سایت یا کانال تلگرام ما شوید: آیدی کانال: AhangsazShow@ – سایت: www.AhangsazeBartar.com – مشاوره رایگان آموزش حرفه ای آهنگسازی: 09118128189

Welcome, Login to your account.

هفت
 × 

 = 
56

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

دانشگاه زندگی – آموزش سخنرانی،فن بیان،سخنوری

چطور صدا را گرم کنیم

همه ما نفس می کشیم، حرف می زنیم و به این شیوه منظور خود را به بقیه می رسانیم. هر لحظه، هر ثانیه؛ و این امری طبیعی است. اما اگر از خوانندگان صاحب سبک درباره رمز موفقیتشان بپرسیم قطعا از هر ده تا، نه خواننده می گوید: تست و سپس گرم کردن صدا! از این پاسخ این چنین برداشت می شود که تست صدا و تکنیک های صداآزمایی قبل از سخن گفتن در جمع در تولید صدای رسا، واضح و نمود اصل جنس صدا بسیار موثر است. شما این طور حس نمی کنید؟!

صدا دقیقا مثل ماهیچه های بدن که برای قوی شدن به تمرین مکرر ورزشکار نیاز دارند، باید تقویت شود. صدایی که از قبل مورد بررسی قرار نگرفته باشد و توسط خواننده ی گوینده گرم نشده باشد همچون عضله ضعیفی می باشد که قرار است در یک مسابقه بزرگ برای سبقت گرفتن از رقبا، وزنه سنگینی را حمل کند. فکر می کنید نتیجه این مسابقه بدون آمادگی از قبل چه خواهد بود؟

این حالت برای همه ما پیش آماده است که از یک جایی به بعد، وسط حرف زدن، احساس می کنیم کم آورده ایم. مدام باید آب بخوریم؛ ترجیحا آب گرم! سدی ما بین تارهای صوتی ما قرار گرفته است که از ارتعاش درست آن ها جلوگیری می کند. انگار جنس صدا تغییر می کند و گوش خراش می شود. برای سخنران چنین حالتی برابر است با خود ناامیدی! انگار در آن لحظه دنیا به آخر رسیده است. سخنران دائما به ابزار اصلی خود یعنی صدایش نیاز دارد.

از اسارت تا رهایی و پرتاب صدا در فن بیان و سخنرانی، حتی زمانی که در چنین شرایطی گرفتار شده اید راه زیادی نیست. این مطلب به شما کمک می کند کلید طلایی باز کردن قفل صدایتان را هنگام سخن گفتن، با گرم کردن صدا پیدا کنید.

با 7 شاخصه اصلی صدا خود آشنا هستید؟ می دانید اصلا زمانی که جنس صدایتان آن طور که می خواهید نیست چه اتفاقی می افتد و اصلا باید نقص را در چه بخشی جستجو کرد و به اصلاح آن پرداخت؟

دستگاه تولید صدا یا صوت شما شامل حفرات، بافت ها، مایعات خاص، اعصاب و زیر مجموعه های دیگر تشکیل شده است. همین بخش ها با همکاری یکدیگر قادر هستند 325 پیچ صدا را تولید کنند و این باور نکردنی است! از آن جایی که برای تولید یک کلمه در دستگاه تکلم ما، یک سوم بدن درگیر می شود پس طبیعی است که هیجان، استرس و حالات روحی مختلف ما روی صدایی که داریم اثر بگذارد. مثلا کافی است چند لحظه قبل از قرار گرفتن روی صحنه یک خبر ناراحت کننده بشنویم تا به کلی کیفیت صدایمان عوض شود.

دقیقا مثل نیرو عضلات ما که در برخی از افراد نسبت به افراد دیگر بیشتر است و به اصطلاح زورمندتر هستند، تارهای صوتی و به تبعیت از آن قدرت تولید صدا در ما متفاوت خواهد بود. این قدرت حتی با به کارگیری ترفندهای بم و کلفت تر کردن صدا بیشتر نیز می شود.

حتی اگر سخنران حرفه ای باشید باز هم به گرم کردن صدا برای فن بیان بهتر نیاز دارید. این فنون را تمام سخنرانان به کار می برند. شما هم اگر تا کنون قبل از سخنرانی گرم کردن و تست صدا را انجام نمی دادید همین حالا دست به کار شوید!

تمرین های زیر حداقل یک پیش از سخنرانی زمان می برد. توصیه می کنیم یک ساعت پیش از شروع سخنرانی یا گفتگو، در مکان حضور داشته و این تمرینات را به آرامی و با حوصله انجام دهید:

حداقل ده بار دم و به دنبال آن بازدهم عمیقی داشته باشید. تنفس صحیح باید با صدای ممتد “هییییییس” همراه باشد. هنگام نفس کشیدن احساس ضعف می کنید؟ سریع با یک ماده مغذی شیرین این حس را برطرف کنید.

کلمات پرکننده را قبلا در بحث اِ گفتن و تکه کلام در سخنرانی بررسی کرده ایم. یکی از ترفندهای مفید برای گرم کردن صدا و باز کردن قفل تارهای صوتی شما، تست “امممم” یا “اهممممم” را برای 5 بار تکرار کنید. هر نوع آوایی که احساس می کنید باعث گرم شدن صدایتان می شود را به کار ببرید و این کار را حتما چند بار تکرار کنید.

با این کار یک صدای تمیز  و پرجنب و جوش خواهید داشت. ضمنا تارهای صوتی با حداکثر رزونانس به ارتعاش در می آیند و مطمئن هستید چیزی از توانایی صوتی شما از گوش شنونده پنهان نمانده است.

از کلمات پرکننده مثل “امممم” یا ” اومممم” استفاده کنید؛ با این تفاوت که باید این بار برای گرم تر شدن صدا، این آواها را بالا و پایین زمزمه کنید. طوری که خودتان صعود صدا و سپس نزول آن را به میانه و به پایین ترین بخش، احساس کنید.

کمی ولوم یا درجه بلندی صدایتان را بالا ببرید و مثلا بگویید: مممممممن یک سخنران هستم! این جمله را ده بار تکرار کنید و به تُن صدا خود همزمان توجه کنید. این تمرین همزمان انعطاف پذیری و هماهنگی تارهای صوتی را به دنبال دارد.

خیلی بلند و برای ده مرتبه، بگویید : نی، نیی، نییی، نییییی. این کار را بدون فریاد زدن انجام دهید.

در گرم کردن صدا، در مرحله ششم باید به سراغ محدوده میانی یعنی همان منطقه ای که قرار است به واسطه آن سخن بگویید بروید. تکرار کنید: اووووووووو، اایییییی. صدایی شبیه به آژیر آمبولانس را برای راحتی کار می توانید امتحان کنید.

برای ده بار، مجددا تکرار کنید: اِمممممممممممممم. این کار را تا زمانی انجام دهید که در بخش جلو صورت خود احساس درد کنید. با این کار رزونانس یا تشدید صدا را پوشش داده اید.

برای حفاظت از عضله ها و مفصل های متحرکی که در سیستم یا دستگاه صورتی دخالت دارند چرخاندن زبان، اولین گزینه پیش روی ما است. حالا چند جمله ساده را به زبان بیاورید. این کار را در همان حالت غیرعادی تکرار کنید و از حالت پیچش زبان خارج نشوید. مثلا می توانید بخشی از اشعار مورد علاقه خود را بخوانید.

مایعات سرد پیش از سخنرانی باعث گرفتگی صدا می شوند. گرم کردن صدا را با مایعات گرم امتحان کنید. شیر یا چای داغ به میزام متعادل انتخاب خوبی است. از آن بهتر یک لیوان آب گرم است که مشکلات شیر یا کافئین چای را برای سخنرانی نخواهد داشت.

سیدجوادغفاری هستم، مدیر سایت دانشگاه زندگی.
مؤلف چندین جلد کتاب پرفروش منجمله کتاب “رازهایی برای کسب موفقیت و ثروت” و “مهارت‌های‌زندگی”

مقاله قبلی

7 اشتباه نابخشودنی در سخنرانی عمومی که باید بدانید

مقاله بعدی

مروری بر انواع مقیاس زمانی برای یک سخنرانی به یادماندنی

4 راز برای ترغیب مخاطبان به عکس العمل و بازخورد بعد از سخنرانی

نگاهی بر سه عامل اصلی ترس از سخنرانی و راه‌های رویارویی با آن‌ها (2)

4 حالت ذهنی سخنران که باعث افت اجرای او می‌شوند

با خطرات گفتنِ” نمی‌دانم” در گفتگوهای روزمره خود آشنا شوید!

خیلی جالب بود مرسی

سپاس

چطور صدا را گرم کنیم

عالی بود. لطفا مطالب بیشتری در این مورد بزارید

Your email address will not be published.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

پنج
 + 

 = 
شش

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

سایت دانشگاه زندگی در تلاش است تا در زمینه روانشناسی خانواده، حقوق خانواده و فن‌بیان آموزش‌های کاربردی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

تلفن همراه: 09128114868

تلفن ثابت: 44635830-021

دانشگاه زندگی در زمینه مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده خدمات بهینه ای را به شما همراهان عزیز عرضه می کند.

Welcome, Login to your account.

هفت
 × 

 = 
56

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

سلام و درود خدمت شماعزیزانم خداروشکرمیکنم وخیلی خوشحالم از این که با یک مقاله دیگه در خدمتتون هستم

گرم کردن صدا:

چند روز پیش تو یک مراسمی بودم که خواننده صداش به شدت گرفته بود و کاملا خروسکی شده بود بعد از مراسم رفتم که بهش توضیح بدم چرا این اتفاق برای صداش افتادهدیدم چندین استاد که همه فن حریف هستن دوره این بنده خدارو گرفتن و از علم و توصیه های من در آوردیشون دارن میگن

یکی میگفت شیر جوشیده و کرفس رو ترکیب کن بخور صدات کامل صاف میشه

چطور صدا را گرم کنیم

یکی میگفت قبل اجرا کتیرارو با صمغ عربی ترکیب کن مصرف کن صدات عین آینه میشه

یکی میگفت نشاسته و هشت تخمه و نصف لیمو ترش و عسل رو ترکیب کن صدات آخ نمیگهرفتم بهش گفتم دوست عزیز صحبتتون تموم شد تشریف بیارید یک امر خصوصی داشتم باهاتونخلاصه صحبت هاشون تموم شد و بعد از چند دقیقه اومد پیش من بهش گفتم ببین عزیزم اگر میخوای حنجرت رو به کشتن ندی هرچی تا الان شنیدی بزار کنار

من تخصصم این کاره شما بدون این که صدات رو گرم کنی و بدون هیچ آمادگی رفتی شروع کردی به خوندن و این کاملا طبیعی هست که صدات خیلی زود بگیره و زمان خوندنت خیلی کم بشه

گفت نه من همیشه گرم میکنم صدامو گفتم چجوری گرم میکنی گفت یکی دو بار میخونم تا صدام گرم بشه گفتم با این کار نه تنها صدات رو گرم نمیکنه بلکه کمک میکنه هرچه زودتر صدات بگیره

و این مشکل رو فقط ایشون ندارن خیلی از خواننده ها فکر میکنن برای گرم شدن صدا باید چند بار متنشون رو بخونن

حتی در خیلی از استودیو ها دیدم  کسی که داره صدارو ضبط میکنه به خواننده میگه خب چند بار بخون صدات گرم بشه بعد خواننده اگه تا ده دقیقه یک ربع ضبط کنه تموم میشه میره در غیر این صورت خیلی زود به مشکل میخوره و میگه برم آب بخورم صدام گرفت و باز هم مشکلش حل نمیشه

خلاصه بهش گفتم اگر این روندی که شما داری بکار میبری نتیجه داشت که الان این وضعیت صدات نبود عزیزم

گفت نه من جدیدا اینجوری شدم قبلا خیلی راحت گام های خیلی بالارو میخوندم جدیدا اینجوری شدم(قابل توجه عزیزانی که میگن ما بدون این که صدامونو گرم کنیم هم میتونیم خیلی راحت بخونیم هیچ نیازی به گرم کردن صدا نیست)دوست عزیز آسیب هایی که در صوت و حنجره به وجود میاد یک دفعه خودشون رو نشون نمیدن

گرم نکردن های پی درپی صدا و خواندن های پر فشار با حنجره ای که هنوز گرم نشده و شما شروع میکنید به خوندن همین ها باعث میشه در مدت زمان طولانی آسیب های مختلف صوتی رو برای شما به وجود بیاره

با گرم نکردن صدا در طولانی مدت عمر صدای شما کم میشه

یعنی اگر شما قرار باشه ۵۰ سال خوانندگی کنید عمر مفید صدای شما میرسه به کمتر از ۲۰ سالپس حتما صداتون رو گرم کنید تا از آسیب هایی که در طولاتی مدت به وجود میاد و چالش هایی که هنگام خواندن شما ممکنه به وجود بیاد جلوگیری کنید و به راحتی بتونید به مدت زمان طولانی گام های مورد نظرتون رو اجرا کنیداما قبل از این که بخوام بهتون نحوه ی گرم کردن صدا رو توضیح بدم یک نکته ی مهم وجود داره که حتما باید رعایت کنیدخیلی از اساتید صداسازی موقع گرم کردن صدای هنرجو انقدر تمرین هارو سخت میگیرن که تمام ظرفیت صدای هنرجو رو بکار میگیرن و جای این که صدای هنرجو گرم بشه میسوزه

به عنوان مثال: ما زمانی که میخوایم یک غذایی رو گرم کنیم از شعله ی کمی استفاده میکنیم شعله رو تا انتها زیاد نمیکنیم چون میدونیم اگر از شعله ی خیلی زیاد استفاده کنیم غذا میسوزهیا مثلا یک فوتبالیست زمانی که میخواد بدنش رو گرم کنه و بعد شروع کنه به بازی کردن همون اول با تمام سرعت نمیدوه چون میدونه انرژی زیادی از بدن تخلیه میشه و دیگه انرژی ای برای بازی کردن نمیمونهپس یادتون باشه که زمانی که خواستید صداتون رو گرم کنید هرگز از تمام ظرفیت صداتون استفاده نکنید و با حجم خیلی کمی تمرینات رو انجام بدید

تمرین های گرم کردن صدا:

تمرین هایی که به شما ارائه میدم چند تا از کاربردی ترین تمرینات و مفید ترین تمرینات در جهان هستن

که اساتید مطرح جهانی صداسازی با توجه به تحقیقات و بررسی ای که توسط متخصصین بار ها آزمایش شده و تمیرنات من درآوردی نیستن خیالتون راحت باشه این تمرین ها کاملا علمی هستنو این مورد رو هم‌باید بدونید که مدت زمان تمرین شما بستگی به دو موضوع داره یکی این که به چه مدتی قراره بخونید و یکی این که در چه ساعتی از روز قراره بخونید

یعنی اگر قراره شما یک اجرا داشته باشید که مدت زمانش کمتر از بیست دقیقه هست نیازی نیست به صورت مفصل صداتون رو گرم کنید به مدت زمان ده دقیقه صداتون رو گرم کنید کافیهو اینکه اگر در صبح قراره اجرا داشته باشید مدت زمان گرم کردن صداتون باید بیش از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه باشه چون حنجره ی شما به اون حد از آمادگی نرسیده و شما در طول روز خیلی صحبت نکردید پس باید به طور مفصل و حسابی صداتون رو گرم کنید اما اگر در عصر یا غروب اجرا داشتید نیازی نیست که مفصل صداتون رو گرم کنید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه کافیه

نکات مهم قبل از اجرای تمرین:

تمرین اول:

هامینگ (Humming)

این تمرین یکی از بهترین تمرین های گرم‌کردن صدا هست  و کاربرد های خیلی زیادی هم داره که کار رو برای هر خواننده ای راحت تر میکنه

یکی از مهمترین کاربرد هاش اینه که در اجرا کردن نت های بالا خیلی کمکمون میکنه و تنش و فشار رو  از بین میبره

و تاثیر زیادی در تقویت قدرت صدا و شفافیت صدای ما میزاره

قبل از این که نحوه ی اجرا کردن این تمرین رو گوش کنید به نکاتی که در اجرا کردن این تمرین باید رعایت کنید گوش بدید

نکات مربوط به هامینگ:

نحوه اجرای تمرین هامینگ:

تمرین دوم:لیپ رول(Lip roll)

لیپرول مهمترین تکنیکی هست که انسان برای گسترش دادن به وسعت صدا وتقویت ماهیچه های مرتبط با آوازش درطول تاریخ ابداع کرده

و نقش پررنگی در افزایش انعطاف پذیری تار های صوتی ما دارد

اهمیتی که لیپرول در آواز دارد  معادل اهمیت دویدن در   ورزش  است

چطور صدا را گرم کنیم

نحوه اجرای تمرین لیپ رول:

تمرین سوم:اجرا کردن حرف “ز”

عضله زبان با فرم هایی که به خودش میگیره تاثیر زیادی در بیان کردن مصوت ها میزاره

انگشت اشارتون رو روی زبانتون بزارید و روش فشاری نیارید و بگید اَ آ ای اِ اُ او  متوجه میشید که زبان ما در هر مصوتی فرم مختص به خودش رو میگیرهکسی که تنش و سنگینی در زبانش داشته باشه در بیان کلمات به مشکل بر میخوره و مهمتر از اون تنش ها مانع انتقال رزونانس میشن که در فایل های آموزشی بعدی به طور مفصل براتون توضیح میدم

زمانی که ما این تمرین رو اجرا میکنیم و حرف ” ز ” رو ادا میکنیم زبانمون در حالت شل و ریلکسی قرار میگیرهو همینطور  احساس می کنیم که صدای ما در حال حرکت کردن به سمت پایین هست

نحوه اجرای تمرین ز :

تمرین چهارم:

اجرا کردن صامت های ” ب ” و ” پ “

وقتی که این صامت هارو اجرا میکنید فشار هوا  پشت لب ایجاد می شه . تمرکز کامل بر ادا شدن این صامت ها توجه  رو از حلقی خواندن بر می داره

یک حرف صدا دار رو بعد از این صامت ها به کار ببرید مثل :بی،با،پی،پا

هر نت رو سه بار اجرا کنید و بعد برید سراغ نت های بعدیمثل: بی،بی،بی یا با،با،با یا پی،پی،پی یا پا،پا،پا

بعد از اجرای تمرین قبلی میتونید اون هارو با هم ترکیب کنید مثل:بی-پی-بی-پی یا بی-پا-بی-پا

نحوه اجرا کردن تمرین ب یا پ:

 

سرد کردن صدا:سرد کردن صدا موضوعی هست که خیلی از استاد های صداسازی هیچ اشاره ای بهش نمیکننزمانی که ما از تار های صوتیمون برای خواندنمون استفاده میکنیم اون هارو به یک حالت و ژست خاصی میبریم کهمربوطه به زمان خوانندگی

هر زمانی که ما از تار های صوتیمون استفاده کنیم تار های صوتیمون دچار ارتعاش میشه یعنی دچار لرزیدگی و بهم خوردگی میشه اما زمانی که ما از تار های صوتیمون برای خوانندگی استفاده میکنیم تار های صوتیمون ارتعاشات منظمی ‌پیدا میکنن و هر وقت که زمان اجرای ما به پایان رسید باید این ارتعاشات منظم رو به حالت عادی خودش برگردونیمبه عنوان مثال:شما هر ورزشی که انجام داده باشی مربی اول بدن شمارو گرم میکنه و بعد از گرم کردن شما شروع به فعالیت میکنید و بعد از این فعالیت شما به پایان رسید مربی بدن شمارو سرد میکنه چون میدونه اگر شمارو به حالت عادی برنگردونه آسیب های زیادی به بدنتون وارد میشه

اگر فردی بعد از دوی نیمه ماراتن بدنش رو سرد نکنه روز بعد حتی در پیاده رویش هم دچار مشکل می‌شه و عضلات چهار سرش نمی‌تونه به خوبی فعالیت کنه و سرد کردن بدن به عضلات کمک می‌کنه تا ریکاوری بهتری داشته باشه  و به حالت عادی خودش برگرده

اگر بعد از ورزش بلافاصله فعالیت سنگین را متوقف کنیم فشار خون بلافاصله پایین می افتد که ممکن است باعث فشار آمدن به قلب شود و در نتیجه‌ گیجی یا حالت بیهوشی ایجاد می‌کند

تمرین های صرد کردن صدا:

یک تمرین کاربردی و بسیار ساده که خیلی زود صدای شمارو به حالت قبلی خودش برمیگرداند تمرین خمیازه کشیدن هست به این صورت که در حالت خمیازه کشیدن از بالا ترین نتی که میتونید اجرا کنید به پایین ترین نتی که میتونید اجرا کنید بروید.

نحوه اجرای سرد کردن با خمیازه:

میتونید از تکنیک lip roll هم استفاده کنید و اون رو از بالاترین نت به پایین ترین نت اجرا کنید.

نحوه اجرای سرد کردن با لیپ رول:

امیدوارم که لذت برده باشید

دوستدار شما رضا کیانفر❤

 

سلام خدمت شما استاد گرانقدر.این تمرین خیلی به دردم میخوره فقط خواستم تشکر کنم بخاطر این کار بزرگی ک انجام دادین

سلام دوست عزیزم خدارو شکر میکنم که برات مفید بوده ممنونم بابت انرژی خوبی که دادی❤

سلامو خسته نباشید استاد میشه بگین من چرا وقتی صدامم حسابی گرم میکنم موقع خوندن گلو درد میگیره؟

سلام و درود به شما دوست عزیز تو کامنت قبلی یکی دیگه از دوستان مشکل شمارو داشتن گفتم که اگر در انجام تمرین ها دچار گلو درد یا سوزش گلو و خارش گلو و هر مورد دیگه ای که احساس ضعف در حنجره و گلوتون میکنید به خاطر اشتباه انجام دادن تمرین هاست برای رفع این مشکل به واتس آپ شماره ای که در قسمت ارتباط ها گذاشتم نحوه اجرا کردن تمرینتون رو بفرستید تا ایرادات رو پیدا کنیم و حلشون کنیم ممنونم❤

سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد بزرگوار و حرفه ای …واقعا از اینکه‌ رایگان و با دلسدزی فراوان راهو برای دوستداران خوانندگی و موسیقی باز‌میکنین ممنونم.تمرینات شما خیلی موثره و من واقعا ازتون سپاس گزارم چقد خالصانه و صادقانه ب امثال نا کمک میکنید واقعا نهایت تشکر

سلام دوست عزیزم خدارو بی نهایت مرتبه شکر میکنم که این فرصت رو بهم داده تا در خدمت شما هنرمندان عزیز باشم و خیلی خوشحالم که از آموزش هاراضی هستید ممنونم بابت انرژی خوبی که دادین❤

سلام ببخشيد من جديدار صدامو كه گرم ميكنم يكم گلوم ميسوزه و همينطور وقتي ميخونم بايد چيكار كنم؟
حتي يه مدت استراحتم كردم و با اين كه سوزش گلوم خوب شد ولي بازم وسطاش يكم گلوم ميسوزه

سلام و درود به شما دوست عزیز خیلی ممنونم که مشکلتون رو با ما مطرح کردید این که شما گلوتون درد میگیره یا میسوزه مشخصه که دارید تمرین هارو اشتباه انجام میدید به تلگرام یا واتس آپ شماره ای که در قسمت ارتباط ها نوشتم نحوه ی انجام تمرین هاتون رو بفرستید تا ایرادش رو بر طرف کنیم دوستدار شما رضا کیانفر❤

با سلام و تشکر فراوان .یه سوال داشتم و اینکه برای خوانندگان سنتی هم همین روش ها بکار میره یا نه .چون من شنیدم برای کسانی که سبکهای دیگه میخونن مثل اپرا ، روشها فرق میکنه .و مثلا صدا رو وسعت میدن در صورتی که در آواز ایرانی اینطور نیست .یا در سبک پاپ روش طور دیگه ای هست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .بنده گرایش به موسیقی سنتی ایرانی دارم .ممنون از شما استاد عزیز

سلام و درود دوست عزیزم ممنونم بابت سوال خوبی که پرسیدی ببینید صداسازی پایه و اساس شروع خوانندگی در هر سبکی هست تصور کن یک ساز مثل پیانو جلوته ولی ۵ تا از کلاویه هاش شکسته چطور میخوای بنوازی این پیانو رو؟ حنجره هم همینطوره شما توی هر سبکی که بخوای اجرا کنی اول باید با حنجرت آشنا بشی تنش ها و درگیری در ماهیچه ها و عضلات متصل بهش رو بر طرف کنی و بعد بری سمت استایل و سبک مورد نظرت و شما وقتی به استاد صداسازیت میگی میخوام سبک سنتی کار کنم موظف هست که راهنماییت کنه تا راحتی کامل رو در حنجرت حس کنی و به راحتی هر سبکی رو که دوست داشتی اجرا کنی چون وقتی که شما حنجرت سالم باشه و روش تسلط داشته باشی دیگه نگران صدا نیستی به عنوان مثال شما صدات آمادست و میتونی هر تحریری رو بزنی هر گامی رو بخونی ولی چیزی که بعد از صداسازی لازمه اینه که شما دستگاه های موسیقی سبک سنتی رو بلد باشی تا بتونی یک اجرای بی نظیر داشته باشی وقتی یه پیانو جلوی شما بزارن این خود شما هستی که انتخاب میکنی چی بنوازی و به کجا هدایتش کنی منتهی اول از همه باید پیانوت سالم باشه و سازت کوک باشه امیدوارم که به جواب سوالت رسیده باشی دوستدار شما رضا کیانفر❤

استاد قسمت اجرای حرف ز .باید بگیم z یا تلفظ به صورت th تنگلیسی باشه؟

سلام دوس عزیزم همون حرف ز فارسی رو اجرا کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت


http://khanandesaz.com/wp-content/uploads/2019/02/قبل-از-اجرای-تمرین-ها.mp3Downloads-icon


http://khanandesaz.com/wp-content/uploads/2019/02/نکات-هامینگ.mp3Downloads-icon


http://khanandesaz.com/wp-content/uploads/2019/02/نحوه-اجرای-هامینگ.mp3Downloads-icon


http://khanandesaz.com/wp-content/uploads/2019/02/نحوه-اجرای-lip-roll.mp3Downloads-icon


http://khanandesaz.com/wp-content/uploads/2019/02/نحوه-اجرای-ز.mp3Downloads-icon


http://khanandesaz.com/wp-content/uploads/2019/02/نحوه-اجرای-ب-یا-پ.mp3Downloads-icon


http://khanandesaz.com/wp-content/uploads/2019/02/نحوه-سرد-کردن-با-خمیازه.mp3Downloads-icon


http://khanandesaz.com/wp-content/uploads/2019/02/نحوه-سرد-کردن-با-lip-roll.mp3Downloads-icon

خانه » وبلاگ » آموزش آواز (گام به گام) » مطالب آموزشی آواز خوانی » 4 تا از بهترین تمرین های صداسازی برای تقویت هر چه بهتر شما

صدا سازی به مجموعه روش هایی گفته می شود که در آن باعث تقویت صدا می شود .به طور کلی می توان گفت که صدا سازی یعنی افزایش قابلیت های حنجره و آشکار کردن توانایی نهفته در صدا ها .تعریف دیگری که از صدا سازی بیان می شود این است که فرد بتواند از تمامی بازه های صوتی خود استفاده کند. زمانیکه شما در یک جمع هستید می بینید که کسی که صدای بهتری دارد از جذابیت بیشتری برخورداراست و هم چنین حرفش برش دارد .

تمرینات صدا سازی به دو دسته تقسیم می شوند تمرینات تنفسی و تمرینات تارآوایی. تمرینات تنفسی اساس صدا سازی است  اینکه چه زمانی بتوانیم نفس را نگه داریم و چه زمانی از آن استفاده کنیم خیلی مهم است واین نکته راباید در نظر داشت که در صدا سازی باید این دو تمرین با هم دیگر انجام شوند.

چطور صدا را گرم کنیم

 

نکته مهم! با این بسته استثنایی آموزش آواز، آواز خواندن را بصورت اصولی، حرفه ای و سریع بیاموزید! (بدون نیاز به کلاس)

 

 

خوانندگی با صدای بم همشه طرفداران خاص خودش را داشته است . برای بم شدن صدا می بایست مدتی از خواندن با صدای بلند دوری کنید. انجیر تر یا خشک، مویز به ویژه مویزی که در روغن بادام خیس شده باشد بخورید.اگر زبری از بریده شدن زبان کوچک باشد باید آب انگور را با عسل بجوشانید تا کف کند سپس کف آن را گرفته و با آب گرم قاطی کنید و ابتدا غرغره سپس تناول نمایید.

همه مقالات مربوط به : آموزش آوازخوانی

منظور از قوی کردن حنجره صدای بلند یا فریاد نیست بیشتر منظور داشتن حنجره ای با بنیه و قدرت است بعضی از افرادکه خوانندگی می کنند بعد از مدتی تار های صوتی آنها از کار افتاده می شود ودیگر نمی توانند مثل قبل خوانندگی کنند و لی بعضی از افراد با اینکه از حنجره ی خود کار می کشند باز هم می توانند مثل قبل کار خود را ادامه دهند اینگونه افراد دارای حنجره ی پر قدرتی هستند. در مورد مطلب پر حجم کردن صدا می توان گفت که صدا زمانی پر حجم به نظر می رسد اگر خواننده در یک اتاق بخواند صدای او بر فضای اتاق احاطه داشته باشد و صدا از همه جای اتاق یکنواخت به گوش برسد. و اما در مورد تجویز خوراکی ها می توان گفت که بعضی از خوراکی ها هستن که روی صدای خواننده تاثیر مثبت می گذارند و بعضی دیگر روی صدای خواننده ثر منفی می گذارند وبا این حال باید فرد از خوردن بعضی از مواد غذایی پرهیز کند.

 

 

 

 

اگر سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات مطرح کنید .

با سلام من خیلی دوست دارم کتاب های صوتی درست کنم ولی صدای خیلی ضعیف و سطحی دارم میخواستم ببینم برنامه ای دارید برای این منظور برای گویندگی ؟

اسم این استاد. موسی رسایی هستش

سلام و تشکر برای مطالب آموزنده شما و همینطور از زحماتی که در این مسیر میکشید
قسمتهای بعدی ویدیوی اول را چطور ببینم و نام این استاد چه کسی هست با تشکر فراوان

ویدئو های بعدی استاد رحمانی رو چطور و کجا دنبال کنیم؟

به سایت دلنوا مراجعه کنید.

درود ، خانم شیرخانی عزیز شما اگه دوست دارید آواز یاد بگیرید بهترین راه کلاس حضوری هستش ، اگه بخواید بنده میتونم کلاسهای استاد معتمدی بهتون معرفی کنم

برای داشتن صدای که مردم رو جذب کنه و قوی و صاف و رسا چه باید کرد؟

باید تمیرین کرد

من صدام ب نظر خودم جالب نیست ولی دوست دارم خوانندگی رو حداقل برای خودم و جمع هامون یادبگیرم اما صدام ی جاهایی گیر میکنه و لحنش یهو عوض میشه ک از گم اوردن نفسه . نمیدونم واقعا چجوری باید شروع کنم تمرین بکنم خوب بهتر میشه یا راهوار دیگ ای داره

رو صامت و مصوت ها کار کن با انواع گام ها از پایین به بالا حنجره راه بیفته

به نظر من اگه واقعا حس میکنید نفس کم میارید باید تمرین های مخصوص نفس رو انجام بدین واینکه موقع خوندن مدیریت داشته باشین رو نفستون. و یکباره و با هوای زیاد نفستون رو ترین بیرون

آخرین جملم ندین بیرون بود?

سلام. من دنبال خوانندگی نیستم صرفا میخوام صدای پر حجم و قوی داشته باشم. دوست دارم بصورت اموزشگاهی یاد بگیرم ایا جایی هست معرفی کنید

سلام دوستان.من یه مشکل دارم،نمیتونم با صدای اصلی خودم کار کنم.تقلیدی شده صدام.سلفژ هم رفتم،بنده خدا نتونست راهم رو تغییر بده.چه تمرین یا نکته ای رو انجام بدم که بتونم بهترین صدای خودم رو پیدا کنم.پیشاپیش سپاس از شما

به یه اهنگ سازی هماهنگ بشین که با صدای خودتون اهنگ بسازه اونوقت شما با رنگ وگام صدا خوت تمرین کنید تا عادت کنید

دوست عزیز شما با صدایی نه چندان بلند. مثل خواندن مقاله در کلاس منطورم در این حد بلند .روزنامه یا کتاب بخونید و سعی کنید کلمات رو با احساس همون کلمه یا جمله بیان کنید و در حد نه چندان زیاد بصورت اختیاری اغراق آمیز تلفظ کنید و با همون صدا بعد چند روز تمرین با پمپاژ از دیافراگم سعی کنید از نتهای پایین شروع بروی نت خوندن کنید .یادتون نره پمپاژ از دیافراگم بسیار مهمه .و سعی کنید به همراه نگهداشتن رنگ همون صدایی که میخوندید نت رو اجرا کنید و کم کم ویبر رو بهش اضافه کنید .حتما صدای خودتونه اگر این مساله هارو رعایت کنید و در ادامه میتونید با کمک همین دیافراگم و ویبر تحریر رو هم بهش آضافه کنید .و این رو هم درنظر داشته باشید بهمراه نفس گیری درست البته پمپاژ دیافراگم بهتون کمک میکنه تا نفس گیری تعدادش کمتر بشه اما باز باید رعایت بشه برای مثال جاهایی لازمه با نفس کاملا پر خونده نشه و خیلی جاها نیازه که اصلا نفس خالی نخونید منظورم با انتهای هوای داخل شش هاست .موفق باشید

میخواهم هنجره خوبی برای آواز خوانی مداحی داشته باشیم

سلام من صدام خیلی خوب بود یعنی توکار خوندن بودم امایک سالی میشه که صدام گرفته اصلا بالا نمیاد انگارحنجرم قفل شده .به نظرتون چیکار باید کنم

دقیقا منم همین مشکلو دارم . احساس میکنم حنجرم کاملا از بین رفته اعتماد به نفسم اومده پایین . چی کار کنیم ؟

سلام همنام😃🖐
منم همینطوری شدم قبلا صدامو میکشیدم یا کم و زیاد میکردم برای خودم میخوندم اصلا مشکل نداشتم ولی الان یه سالی هست اصلا انگار این حنجره مال من نیس تا میام صدامو کم و زیاد کنم یا بکشم گلوم میگیره یا نفس کم میارم یا خلط میاد تو گلوم یا صدام قطع میشه یا سرفم میگیره.
چیزی که حس میکنم اینه که انگار تار های صوتیم سنگین شده یه چیزی سنگین شدنشون شده و نمیذاره درست لرزش داشته باشن و صدای خوبی تولید کنن.
با توجه به رشته خودم و چیزایی که چن دقیقه پیش داشتم از اینترنت میخوندم از یه دارویی گیاهی به اسم روتارین میشه استفاده کرد که با آب ولرم باید قاطی کنیم و بخوریم چای سلز هم برای تقویت صدا خوبه،از غذاهای خیلی سرد یا گرم نباید استفاده کنیم،غذاهلی چرب و ترشی جات و لبنیات هم نباید مصرف کنیم چیزیکه خیلی توصیه شده آب هست که مصرف بشه مخصوصا صبح ها
این پیج اینستام هست لطفا اگه مورد جدیدی یاد گرفتی به منم یاد بده مرسی❤
Instagram:Arsin Irani

شما دچار بیماری هماتوم شدی (پارگی مویرگهای خونی تارهای صوتی
) همون بیماری که ادل خواننده معروف انگلیسی به اون دچار شده

سلام خسته نباشید….من صدام برا خوانندگی خوبه و زیاد میخونم….ولی مشکلم اینه گام بالا در حد ۲۰دقیقه بیشتر نمیتونم بخونم و صدام نمیاد بالا دیگه….بنظرتون برای بالا رفتن گام صدام چیکار باید کنم

چطوري ميشود سي دي اين دروس را تهيه كرد چون من نميتوانم به كلاس برومو

چطور صدا را گرم کنیم

دوست گرامی از اینجا تهیه فرمایید

سلام من میخام یک صدا خواننده گی داشته باشم البته حالا صدام یک ذرهغور است چکار کنم صدایی خواننده گی داشته باشم

من کلاسهای استاد احدکشاورز رو درشیراز توصیه میکنم ایشون فوق العاده روش جالبی درآموزش آواز وصداسازی دارن

سلام میشه اموزش سلفژ رو هم بگین

سلام دوستانی که گفتند صدا شون بالا نمیاد قفل شده فقط یک دلیل داره اونم فشار اوردن و زور زدن موقع خوندنه یا این که تمرین رو اشتباه دارید انجام میدین صدا تون برمیگرده ولی باتمرین درست

درود بر شما. و خسته نباشيد
من يك سوال دارم خدمت شما
من صدام خوب نيست ،و تازه كلاس صدا سازي ثبت نام كردم و آيا با تمرينات زياد ميشه صدا رو تغيير داد و از حالت ازار دهنده دراورد؟و آواز خوند؟

بله میشه من هم صدام خوب نبود و هم یه خورده لهجه ترکی داشتم که با تمرینات متعدد تونستم این مشکلمو حل کنم ، فقط باید اصولی پیش برین و تمرین کنین

سلام دوست عزیز ابولفظل
بنده هم دقیقا همین مشکل و دارم میشه لطفا راهنمایم کنید ؟

با سلام و تشکر از مطالب خوب و آموزنده تون
یک زمانی صدای خیلی خوبی داشتم و وقتی آواز میخوندم همه رو به خودم جذب میکردم ولی الان دیگه صدام مثل قبل نیست و خیلی این موضوع آزارم میده خیلی دلم میخواد صدای خودمون ترمیم کنم اگر راهی هست دارویی هست و یا تمرینی لطفآ بهم بگید سپاسگزارم

با سلام
بنده کرد زبان هستم و از کردستان
صدام بد نیست و اکثر افراد موقه خوندنم تایید میکنن و چندبار هم آواز خوندم و برای خواننده های مطرح کرد فرستادم و کاملا تایید کردن. منتهی جهت بهتر شدن و اصلا برا مطرح کردن خودم و صدام چه کاری لازمه انجام بدم.. ممنون

معمولا هرکسی صدایه منحصر به فرد خودشو داره ، اینکه میگن یه نفر خوش صداس اکثر اوقات جمله درستی نیست ، میشه گفت که چقدر خوب بلده صحبت کنه
برای خوانندگی هم باید خوندن بلد بود .
باید بدونی چطور میشه از صدا استفاده کرد.

سلام من صدام خوب نبود ولی هروز یه ترانه را زم زمه میکردم الان خیلی فرق کرده البته میگن بهتر شده ولی کافی نیس

سلام خدمت استاد گرامی من پسر هستم 15 سالمه از بچگی توی شهرتسان قروه(کردستان) زندگی کردم کمی بزرگتر شدم ب همدان اومدم پدر مادمم کردی صحبت میکنن الان ی جورایی چند نوع لحجه رو باهم قاطی کردم چکار باید کنم لحجمو درست کنم صدامم پشت تلفن نازک میشه

لطف میکنید از جوابمو ب ایمیلم ارسال کنید

سلام خدمت همه عزیزان من تو مدح خوانی مشکل دارم نمیدونم چجوری صدامو کنترل کنم.
تو خواندن حس نداره صدام
ممنون میشم اگه راهنماییم کنین.
برای تمیرین کردن هم نمیدونم باید چیکار کنم از کجا باید شروع کنم یا اصلا چیرو تمرین کنم
ممون از همتون
یاعلی

من هم خوانندگی هم مداحی میکنم که واسه صدا سازی همه جوره آموزش دوس دارم ببینم

آقا من اون یه تیکه برای بم شدن صدا رو که نوشته شده اگه زبری از بریده شدن زبان کوچیک باشد رو نفهمیدم یعنی چی؟
۲ برای بم شدن چیکار کنیم؟

یک پیشنهادبرای دوستانی که نفس کم میارن با یه تیکه شلنگ با بتری نوشابه درست کنن مثل قلیون داخلش عرق نعنا بریزن ومکش هوارا باشلنگ بگیرن وآروم آروم خارج کنن به این صورت هوابارطوبت عرق نعنا به ریه برخورد میکنه حتی اگرریه هم براثر سیگار مشگل پیداکرده باشه سالم میشه واقا اگر ادامه بدهید ریه میشود مثل ریه کودک صداتون فوقلاده ساف وشفاف خوهد شد

تنفس صحیح هر سایت یه جور توضیح میده ، تنفس صحیح دیلفراگم چطوریه؟

صدای خوب مادر زادیه چرت پرت نگید سلفژ فقط 20درصده

آب انگور رو بجوشونیم که نجس میشه.نمیشه؟( برای باز شدن حنجره)

سلام من میخوام خوانندگی یاد بگیرم ولی نمیدونم چجوری لطفا راهنمایی کنید یا اگه کلاسی چیزی هست به من معرفی کنید. ممنون♥️♥️♥️❤️👑

بنده از نظر خودم و اطرافیانم صدای خیلی خفنی دارم و نویسنده خوبی هم هستم ولی هیچ سرمایه ای برای این کار ندارم که در حد صدام باشه چون واقعا هزینه ها برای خوانندگی خیلی خیلی زیاده و این مشکل منه و امیدوارم برای من یه سرمایه گذار پیدا بشه و یا ایشالله در سری بعدی عصر جدید شرکت کنم ولی فک نکنم عصر جدید منو قبول کنه چون سبک من هیپ پاپ هستش

درود داداش تو که همچین سبکی میخونی تو عصر جدید به چشم دشمن بهت نگا میکنن نه هنرمند کار کن پول در بیار یا استعدادت رو نشون بده تا یک سرمایه گذار پیدا کنی ولی در هر حال کار ساده‌ای نیست تو باید خیلی تلاش کنی

درود . دوست عزیز جهت هرگونه کمک و مشاوره رایگان و همکاری با کمپانی ما میتونین به پیوی بنده مراجعه کنین
درسبک رپ . پاپ . هیپ هاپ و دیسلاو میتونم کمک و مشاوره بدم و باهاتون یه همکاری توپ در مورد آهنگ داشته باشیم . درضمن اگر استعداد داشته باشین اهنگ هاتون رو تو سایت ها پخش کنم
منتظرت حضور گرم هستم
اگه استعداد داشته باشی و بچه پایین باشی کمکت میکنم
تلگرام : TIDEN_RECORD

سلام من اهنگ های خارجی رو خیلی خوب وباجذبه. می خونم وحشتی جاهایی که صدا بوزیر میشه اما وقتی میخوام ایرانی بخونم تحریرالوسیله تونم خوب بکشم چکار کنم

سلام من صدا یه خش عجیبی داره باید چیکار کنم
کمکم کنین دوستان .

سلام
آیا تمرین صدا برای خوانندگی و گویندگی فرق داره. من به دنبال تقویت صدا برای صحبت کردن هستم نه خوانندگی. میترسم تمرینهای اشتباه داشته باشم. مثلا گفتی صدا در داخل سر باید باشه در خوانندگی یا گویندگی؟
متشکرم

سلام به استاد.
ممنونم بابت تمام تمرين هايي كه به ما ميدهيد.
ببخشيد من يك سوال دارم
من 13 سالمه صداي من الان خوب نيستش
من از اين ميترسم كه ممكنه كه صدام بهتر بشه
مثلا امكان ندارد كه من در سن 20 سال همين صدا را داشته باشم.

سلام خسته نباشید من یه دخترم و صدای خیلی بم دارم و استاد گیتارم به من گفته صدای بمی دارم میخوام یه کم صدای متوسط و خوبی داشته باشم و حتی برای خوانندگی چه تمریناتی بکنم ؟

سلام ، خیلی ممنون از تمریناتتون من خواننده ی دیس لاو هستم ، از وقتی این تمرینات رو انجام میدم صدام بهتر شده

سلام من وقتی صدا نکن ضبت میکنم خوب نیست و تکنیک ها مثل نفس دیگفراگمی نمی فهمم چیه لطفا راهنمایان کنین

سلام چطور میشه این بیماری هماتوم که گفتید رو برطرف کرد؟ منم همیطوریم ولی قبلاتمرین نداشتم ؛ یه چند وقتی میشه تصمیم گرفتم تمرین کنم ولی تازگی ها صدام وقتی با چیزی میخونم اینجوری میشه و یهو میگیره و خلط میاد تو گلوم یا نفس کم میارم ؛ آیا باید به دکتر مراجعه کنم؟؟

صدام بده ضعیفه باید چکارکنم

من هر وقت می خواهم مداحی بخانم استرس یه وقت میاد منو می گیره ولی خیلی تمرین می کنم ولی همش استرس منو می گیره . می شه بگید چکار کنم؟

سلام.من صدام وقتی میخونم انگاردارم ازروکتاب میخونم هرکارمیکنم باصوت بخونم نمیشه.چیکارکنم؟لطفا کمکم کنید

سلام من خیلی به گویندگی علاقه دارم و دوس دارم این کارو شروع کنم میشه راهنماییم کنید

سلام من دخترم ولی دارم تغییر جنسیت میدم.صدام نه خیلی نازکه نه کلفت ولی میخوام صدام کاملا پسرونه بشه.باید چی کار کنم؟
برای دختر ها هم آواز خوندن کمک میکنه که صدا پسرونه بشه؟

سلام می خواستم بدونم که چه گونه صدا را باز کنیم و چه گونه دم و بازدم کنیم من توی این فیلم ها منظور رو نمی فهمم

سلام می خواستم بدونم که چه گونه صدا را باز کنیم و چه گونه دم و بازدم کنیم من توی این فیلم ها منظور رو نمی فهمم ۰۰

با سلام من صدام خوبه و کارهایی که گفته بودین انجام دادم و خیلی تاثیر داشت ولی صدای من بعضی وقتا مبارزه چیکار کنم ؟

سلام من دو یا سه سالی هستش که صدام دو رگه شده به حاطر بلوغ و الان صدام بم شده و نمیتونم صدای زیر رو با تار های صوتیم ایجاد کنم انگار صدام میگیره راه حلی هست که بشه روی این یکم کار کنم؟

درود رفیق من هم همینطور هستم و فقط میتونم از صدای کلفت و متالم استفاده کنم فکر کنم بلوغت تموم بشه درست میشه در کل تو دوران بلوغ صدا خیلی داغون میشه ولی درست میشه فک کنم

سلام چقدر این تمرین ها اثر گذاره

سلام چرا بعد از خواندن صدا ی ما می‌گیرد؟

سلام من میخوام سبک کی پاپ بخونم خب قبلا صدام شبیه سارن خواننده ی ایرانی بود اما الان جدیدا اهنگاشو میخونم همه میگن صدات تغییر کرده و من 19 سالم هست اگه کمکم کنین ممنونتون میشم.💜

سلام من به نظرم صدام خوبه و همین طور زیر است یکی از مشکلات من قدرت صداست وقتی صدام از یک حدی بلند تر می کنم انگار یک خراشی تو صدام ایجاد می شه باید چیکار کرد

ماشالله همه میخان خاننده شن رانندگیم شغل بدی نیستا😂😂

سلام من کاوریست هستم هر وقت با صدای خواننده میخونم سعی میکنم صدامو تغییر بدم و شبیه خواننده کنم صدامو و همیشه بقیه هم بهم میگن که صداتو تغییر نده میشه چند تا راهکار بگین تا بتونم کنترلش کنم
بعدم خیلی گرم میکنم قبلا از اینکه بخونم باز هم میبینم صدام خوب گرم نشده
میشه کمک کنید
ممنون میشم

درود خسته نباشید یک سوال داشتم این تمرین ها فقط برای آواز و سبک های پاپ هست یا برای سبک های دیگه مثل هیپ هاپ یا متال هم به کار میره

سلام
من خیلی دوستدارم که گوینده خبربشم چون درخودم می بینم وحس می کنم ویژگی هاشو دارم
میشه راهنماییم کنید کجابایدبرم وچکارکنم

استاد خیلی ممنون از همایتون

سلام
من یک فرد معمولی با یک حنجره ی معمولی هستم
میخوام خواننده بشم
چقدر زمان میبره که من به یک خواننده عالی و بدون ایراد تبدیل بشم(لطفا حدودا یک زمانی رو اعلام کنید)
من ۱۵ سالمه

سلام من وقتی همراه خاننده میخونم صدام خیلی خوبه ولی وقتی تنها میخونم صدام خراب میشه مشکل چیه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

هنرفردی

سلامتی-زیبایی

یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان آلمانی

© استفاده از مطالب ســازیها تنها با کسب اجازه از مدیریت امکان پذیر می باشد.

چطور صدا را گرم کنیم
چطور صدا را گرم کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *