چگونه جذاب درس بخوانیم

 
helpkade
چگونه جذاب درس بخوانیم
چگونه جذاب درس بخوانیم

برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

راز درس خواندن و جذاب کردن آن یکی از مواردی است که همه ما دوست داریم بدانیم. چرا یک چیز برای همه ما کاملا روشن است: “درس خواندن خسته کننده است”. همه ما بارها با این وضعیت روبرو شده‌ایم که تا جزوه‌ یا کتاب را باز می‌کنیم، هر کاری دیگری به نظرمان جذاب‌تر می‌آید. اما به هرحال گاهی مجبور به درس خواندن هستیم. این‌جاست که این سوال مطرح می‌شود: “اگر مجبورم درس بخوانم، حداقل راز درس خواندن جذاب چیست؟ اصلا راهی برای آن هست؟ جواب “بله” است! در این میکرومقاله راهکارهای عملی و ذهنیت‌های جدیدی را مطرح خواهیم کرد تا راز درس خواندن جذاب را پیدا کنیم و آن را تبدیل به فرآیندی قابل تحمل‌تر تبدیل کنیم. به هرحال روبرو شدن با مسائل سخت و چالش برانگیز، یک بخش الزامی فرایند یادگیری است پس با سبکتو برای پیدا کردن راز درس خواندن جذاب همراه باشید:

علاقه، عنصر اصلی است. برای اینکه بتوانید وارد عمق مطالب شوید، نمی‌توانید یک راست سراغ جزئیات بروید. ابتدا باید در مورد آن کنجکاو شوید. مثلا هیچ کس قبل دیدن فیلم ارباب حلقه‌ها، سراغ کتاب “تاریخچه سرزمین میانه” نمی‌رود. معلمان کار بلد متوجه این واقعیت هستند. ولی اگر شما چنین دبیران و اساتیدی در اختیار ندارید، باید خودتان اقدام کنید. امروزه در هر زمینه‌ای افرادی خوش ذوق پیدا می‌شوند که حرف جذاب و خارج از چهارچوبی در مورد آن داشته باشند، از آنها استفاده کنید و درس را شیرین‌تر کنید علاوه بر اینکه نکات بیشتری هم یاد می‌گیرید. البته دقت کنید که در این کار زیاده‌روی نکنید و تمام زمانی که باید برای مطالعه می‌گذاشتید را ضرف گشت‌وگذار در اینترنت نکنید.

 پس عنوان درس یا یک سرفصل بخصوص را انتخاب کنید، مرورگر خود را باز کنید و به دنبال ویدئو، کتاب یا مطلبی در مورد آن بگردید، یا اگر دوست و آشنایی علاقه‌مند به آن حوزه می‌شناسید، با او صحبت کنید.

با دو طرز فکر رشد و محدود آشنا هستید؟ طبق این طرز فکر، افراد نسبت به یادگیری مطالب دشوار دو دیدگاه دارند: ذهنیت محدود (Fixed mindset) یا ذهنیت رشد(Growth mindset).

چگونه جذاب درس بخوانیم

افرادی که ذهنیت محدود دارند، باور دارند که استعداد و هوش ذاتی است. به طور مثال اگر با یک مساله سخت ریاضی مواجه شوند، با خود می‌گویند: “من استعداد ریاضی ندارم”

در مقابل، افرادی که ذهنیت رشد دارند باور دارند که می‌توانند در هر زمینه‌ای رشد کنند. این افراد اگر با چالشی روبرو شوند، با خود می‌گویند: “من می‌توانم در این زمینه بهتر شوم.. کافیست به اندازه کافی تلاش کنم”

پس راز درس خواندن این است که دید خودتان را نسبت یه خود و کلاس‌هایتان تغییر دهید. به جای اینکه کلاس و درس را به چشم مجموعه‌ای از تمرینات و آزمون‌ها برای ارزیابی میزان هوش و ذکاوت خود ببینید، به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد ببینید. اگر بتوانید ذهنیت رشد را در زندگی خود اعمال کنید، نه تنها راز درس خواندن بلکه راز موفقیت در هر زمینه‌ای که بخواهید را پیدا کرده‌اید و تبدیل به فرد موفقی خواهید شد. آن وقت زندگی برایتان زیباتر و جذاب‌تر می‌شود و احساس می‌کنید هیچ‌ چیز نمی‌تواند مانع رسیدن شما به خواسته‌هایتان شود.

مطالعه به همراه فردی دیگر، یک روش عالی برای مسئولیت‌پذیری در یادگیری است. در عین حال این راهکار یک شمشیر دو لبه است:

۱- ممکن است باعث حواس‌پرتی هم شوید و راز درس خواندن به فراوش کردن درس خواندن تبدیل کنید.

جمعی از دوستان نزدیک را در نظر بگیرید که تصمیم گرفته‌اند باهم برای آزمون هفته بعد خود مطالعه کنند، ولی در عمل این برنامه به صحبت در مورد بازی جدیدی که یکی از آن‌ها به تازگی امتحان کرده یا سر در آوردن از کافه‌ای در همان حوالی می‌انجامد.

۲- دوست شما تمام تمرین‌ها را حل می‌کند و شما هیچ چیزی یاد نمی‌گیرید

اگر با دوستی بسیار درس‌خوان که سر کلاس سراپا گوش است، شریک شوید و شما چنین وضعیتی نداشته باشید، در عمل چیزی عایدتان نخواهد شد. (حداقل از نظر یادگیری!) چنین افرادی بسیار سریع‌تر از شما تمرین‌ها و مطالب را تمام خواهند کرد. شاید در کوتاه مدت چنین وضعیتی خوشایند باشد، ولی در انتها شما چیزی یاد نخواهید گرفت، چرا که آنها به جای شما یاد گرفته‌اند. راز درس خواندن با دوستان این است که همه در یک سطح باشید و باهم پیش بروید، اگر هم دوست شما درس‌خوان‌تر است، شما باید خودتان تمرین‌ها را حل کنید و از اینکه یاد گرفته‌اید اطمینان پیدا کنید.

محیطی پویا و مرتب لذت شما از کارتان را افزایش می‌دهد.

یک راز درس خواندن حضور در مکان مورد علاقه‌تان است. چند مکان بخصوص را انتخاب کنید و به صورت دوره‌ای در آنها درس بخوانید. مثلا یک کافه خلوت،   گوشه‌ای از کتابخانه محله یا دانشگاه‌تان که شخصا دوستش دارید، یا می‌توانید میز کار یا گوشه‌ای از اتاق خود را به نحو خاصی بچینید و از آن استفاده کنید.

علاوه‌بر این می‌توانید لیستی از موسیقی‌های مورد علاقه‌تان که باعث تمرکز می‌شود بسازید، یا همواره با یک نوشیدنی یا خوراکی خاص مطالعه خود را شروع کنید. این تغییرات کوچک باعث می‌شود با این تصور که قرار است در محیطی دل‌انگیز، با موسیقی مناسب و نوشیدنی دلخواه‌تان درس بخوانید، بی‌صبرانه منتظر شروع زمان مطالعه خود شوید.

بخشی از انگیزه‌ تکمیل یک کار، وابسته به پاداشی است که در قبال آن دریافت می‌کنید. البته که در مقابل درس خواندن پاداش‌هایی بزرگ و نهایی می‌گیرید؛ مثل نمره خوب، قبولی در دانشگاه مناسب یا فارغ‌التحصیلی با معدل بالا. با این حال یک راز درس خواندن در نظر گرفتن پاداش‌های جزئی‌تر ولی به همان اندازه با ارزش برای زمان حال است. این پاداش‌های کوچک می‌توانند انگیزه لازم و کافی برای تکمیل یک تمرین یا ساعات مشخصی درس خواندن باشند، مثل یک قسمت سریال دیدن بدون عذاب وجدان یا یک شکلات به ازای هر فصل کتاب درسی‌تان باشد! البته خودتان را گول نزنید، چک کردن شبکه‌های اجتماعی یا ایمیلتان نمی‌تواند جایزه‌ای برای انجام کار باشد. یک نکته مهم دیگر، برنامه‌ریزی این پاداش‌هاست. یعنی اینکه وقتی از قبل می‌دانید به محض تمام شدن بخشی از درس به آن پاداش می‌رسید، پاداش در ذهنتان به عنوان محرک عمل خواهد کرد و قدرت یادگیری را هم افزایش خواهد داد.

بخش زیادی از کارهای درسی و دانشگاهی از کنترل شما خارج است. مانند اساتید خشک و بی‌روح، کتاب‌های درسی سنگین و کسل کننده و تمرین‌های بی‌هدف و غیر‌آموزنده و… ولی اگر با ذهنیتی درست و خلاقانه با این‌ها روبرو شوید و سعی کنید هر چیزی که در کنترل شماست را به جذاب‌ترین شکل انجام دهید، به احتمال زیاد راز درس خواندن جذاب را هم پیدا خواهید کرد.

پاراگراف اول رو حذف کنین .هر چی مطلب خوبه رو خراب میکنه

درس چیه بابا بشینین فیلم ببینین.

واقعا درسته ولی چه میشه کرد

الان موفقی

مطالب فوق بسیار عالی و کمک کننده هستند

مطالب خوب بود ولی جذاب که می خواستم نبود.🤔

پوففففف نمیشه بابا اه

خيلي عالي بود 🤩

عالیه

Great, very good

برای من که همچنان خسته کنندست منم فیلمو ترجیح میدم

عالی بود اون قسمتی که درآورد دوست میگفت

excellent

عالی بود بخصوص قسمتی ک راجع دوست میگفت

Great .i love it

میدونی ، درس خوندن یک کمکه برای رسیدن به یک هدف ، میشه در نظر گرفت من الان تو مبدا مسیرم هستم اونوقت میخوام برم کانادا (مثلا) تا وقتی که من ندونم چرا میخوام برم اونجا بنظرم هیچوقت به موفقیت نمیرسم … خب مطالب انگیزشی و کامل بودن ممنون

عالي بود

الی جان بله راس میگی آدم بشینه تنقلات کنارش بزاره و فیلم ببینه بازی کنه هر کاری انجام بده امابعضی از مامان نمیزارن و مجبوریم که درس بخونیم تا در آینده موفق بشیم یا اینکه میخوای در آینده پولاتو از اینو اون بگیری من میشینم روزی جمعا ۱ ساعت درس میخونم و بعدش کلا بازی کینم کارتون فیلم میبینم یا هر کاری😏😏😏😏

تو این درس خوندن ها غیر از کلافه شدن هیچی نیست ولی اگه بخوای و بهش علاقه نشون بدی خودش شیرین میشه مثلا من خودم اصلا درس خوندن رو دوست
نداشتم ولی الان دوست دارم
لطفا این رو هم اضافه کنید( برای هدفت تلاش کن تا به موفقیت برسی، اگه به آینده خودت فکر کنی اون موقع متوجه میشی که نتیجه درس خوندن موفقیته، و نتیجه درس نخوندن و نشستن فیلم نگاه کردن چیزی جز پشیمونی و حسرت نداره

پیام *

نام

چگونه جذاب درس بخوانیم

ایمیل

وبسایت

اطلاعات من را برای دفعه بعدی که می خواهم دیدگاه ارسال کنم در مرورگر ذخیره کن.

admin در 97/03/19

برای
همه ی ما پیش آمده درس هایی را باید میخوانده ایم که نسبت به آنها علاقه ای نداشته
ایم. درس هایی که شاید مباحث سختی نداشتند اما به دلیل عدم علاقه ما نسبت به آنها
برایمان سخت ترین درس های دنیا می شدند. هر دانش آموزی ممکن است در طی دوران مدرسه
با یک یا تعداد بیشتری از درس ها رو به رو شود که نسبت به آنها علاقه زیادی ندارد
و هر تلاشی هم برای گرفتن نمرات خوب در این درس ها میکند بی سرانجام می ماند.
مخصوصا درس هایی که در کنکور دارای ضریب هستند و یادگیری دقیق و مفهومی آن ها لازم
است. دلیل بی علاقگی نسبت به برخی درس ها هر چیزی که باشد مهم نیست. ما در این
مقاله سعی کرده ایم درباره ی چند راهکار موثر برای علاقه مندی به درس های خسته
کننده صحبت کنیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید

 

دلیل
خسته کننده بودن یک درس چیست؟

 

چگونه جذاب درس بخوانیم

درسی را
که علاقه ای به آن نداریم چگونه بخوانیم؟! 1-
خواندن درس خسته کننده به طور مداوم و طی زمان طولانی می تواند حتی انگیزه شما را
برای مطالعه دروس دیگر کاهش دهد بنابرین دروس خسته کننده را در برنامه خود با وقت
کم ولی با دفعات بیشتر قرار دهید در واقع اگر می خواهید درس خسته کننده ای را دو
ساعت بخوانید به جای یک برنامه دو ساعته مداوم از چهار نیم ساعت، به طور غیر
پیوسته استفاده کنید. در واقع بهتر است دروس خسته کننده خود را در لابلای دروس
جذاب و دوست داشتنی قرار دهید و جایزه خواندن دروس خسته کننده، خواندن دروس جذاب باشد
و به خودتان دروس جذاب را به شرط مطالعه دروس خسته کننده جایزه بدهید.

2-
دروس خسته کننده رو ابتدا به صورت روزنامه وار و کلی بخوانید. مهم نیست که تا چه
حد با این کار روی درس مسلط خواهید شد. شما فقط میخواهید ارتباط اولیه را با آن
درس ایجاد کنید این ارتباط اولیه می تواند به شما این اطمینان را بدهد که می
توانید موضوع را بفهمید پس از ایجاد ارتباط اولیه می توانید از کلی خواندن به
مطالعه جزئیات برسید.

3-
مطالعه دروس خسته کننده را می توانید با فعالیت های جذاب و دوست داشتنی تان همراه
کنید مثلا می توانید در هنگام مطالعه این دروس به موسیقی مورد علاقه تان گوش دهید.

4-
یادداشت برداری یا خلاصه نویسی کنید. یادداشت برداری از این دروس بسیار می تواند
کمکتان کند زیرا علاوه بر اینکه موجب بهتر یاد گرفتن ، با این کار ملکه ذهنتان می
شود و هم اینکه برای مطالعه بعدی می توانید روی این یادداشت و خلاصه ها حساب باز
کنید.

 معمولا دروس خسته کننده کدام ها هستند؟ معمولا
دانش آموزان رشته ریاضی و تجربی با دروس عربی و دین و زندگی مشکل دارند و برای
دانش آموزان رشته انسانی ممکن است درس ریاضی درس مورد نظر باشد اما در واقع تمام
این بی علاقگی ها با تلاش و تمرین و تکرار می توانند رفع شوند و یا حداقل به هدف
که تسلط بر روی مبحث یا آمادگی برای کنکور می باشد دست یابند.

حواس
پرتی در کلاس درس یکی از دلایل کاهش علاقه به یک درس اما
یکی از دلایل این که علاقه تان را به درسی از دست می دهید میتوان پرت شدن حواستان
در کلاس درس باشد که می بایست روی رفع و کاهش آن اقدام کرد. زیرا به مرور می تواند
ارتباط شما با کلاس و در نتیجه با درس را قطع کند و آن درس را به درسی خسته کننده تبدیل
کند و در عوض تمرکز مناسب در کلاس درس می تواند حتی بی علاقگی شما را نسبت به یک
درس به علاقه مندی مبدل نماید. بنابرین مراحل زیر را برای جلوگیری از حواس پرتی
انجام دهید.
1-علل حواس پرتی را شناسایی کنید
برای
مبارزه با حواس پرتی در کلاس درس شما باید ابتدا عوامل درونی و بیرونی که باعث
حواس پرتی شما میشود را شناسایی کنید. عوامل درونی حواس پرتی های ذهنی یا احساسی
هستند. مثل فکر کردن درباره جر و بحثی که با دوستتان داشته اید یا حتی تکالیفی که
باید مینوشته اید اما هنوز کامل نکرده اید. و یا ممکن است رویابافی در کلاس درس به
سراغ شما بیاید و چه بسا افکار جنسی را دنبال کنید.
حواس پرتی های بیرونی از عوامل خارجی چون اطرافیانتان یا محیط ایجاد میشود. هم
کلاسی شما ممکن است مدادش را تکان دهد و صدا ایجاد کند یا ممکن است در خارج از
کلاس ساخت و سازی در حال انجام است و صدای آن مزاحم گوش دادن دقیق شما به معلمتان
است.
 
2-از بین بردن عوامل حواس پرتی
اکنون دیگر شما در این مرحله عوامل حواس پرتی خود را شناسایی کرده اید و میتوانید
از انها اجتناب کنید. برخی از انواع حواس پرتی ها به سختی قابل اجتناب است مثل
درگیری ذهنی درباره یک رخداد مهم برای شما. به هر حال وقتی متوجه شده اید این
فرایند موجب حواس پرتی شما میشود باید آن را از بین ببرید یا نسبت به آن بی توجه
باشید و تمرکز خود را بر درسی که معلم در کلاس میدهد بگذارید. برای اینکه در این
کار موفق باشید هر وقت این افکار در کلاس درس به سراغ شما آمد روی یک برگه کاغذ آن
را یادداشت کنید تا بعدا در مورد آن فکر کنید و معضلات فکری خود را رفع نمایید
3-صندلی یا نیمکت نشستن خود را عاقلانه انتخاب کنید.
از نشستن کنار در خودداری کنید. مخصوصا زمانی که باز است و شما تمام صداهای بیرون
از کلاس را میشنوید. در وسط کلاس و رو به تخته بنشینید و مطمئن شوید چیزی مانع دید
شما بر روی تخته و معلم نمیشود. جدای از موارد بالا زیاد به نشستن در انتهای کلاس
فکر نکنید. چرا که معلمان دانش آموزانی که در انتهای کلاس مینشینند را به سختی به
یاد می آورند که این موضوع ممکن است زیاد به نفع شما نباشد.
5-به معلم خود توجه کامل داشته باشید
معلم ها زمانیکه درسی را آموزش میدهند در لا به لای صحبت های خود نکات کلیدی و
مواردی که شما حتما باید آنها را خوب بدانید را به شما با تاکید میگویند. ممکن است
از عباراتی مثل: “این خط بسیار مهم است” یا “زیر این مطلب خط
بکشید” استفاده کنند. همچنین ممکن است نکات مهم را بر روی تخته بنویسند که
شما باید حتما آنها را نکته برداری کنید.
6-یادداشت برداری کنید
یک استراتژی یادداشت برداری همیشه برای خود داشته باشید. شیوه هایی وجود دارد که
با تمرین آنها میتوانید با بهترین بازدهی به یادداشت برداری در کلاس بپردازید و
مهم است بدانید کدام روش برای شما مناسب تر است. اطلاعات مهم بر روی پاورپوینت یا تخته را
یادداشت کنید. اگر بخواهید تمام جزئیات را بنویسید از یادگیری نکات مهم غافل
میشوید. همینطور شما خیلی اوقات میتوانید به فایل پاور پوینت دسترسی داشته باشید و
آن را از معلمتان درخواست کنید پس نیاز به نوشتن تمام جزئیات ندارید.
برای نکته گذاری میتوانید از حاشیه دفتر یا کتاب خود برای نوشتن کلمات یا عبارت
های مهم استفاده کنید. همچینین میتوانید یک دفتر یادداشت برای نوشتن نکات کلیدی هر
درس همراه خود داشته باشید. از خودکارها و هایلایت های رنگی برای خط کشیدن زیر نکات کلیدی حتما استفاده
کنید. این موضوع اولا باعث میشود سر کلاس چرت نزنید و دوما برای بار دوم که
خواستید به تنهایی مطالعه کنید به راحتی بتوانید نکات مهم را مرور کنید.
7-یادداشت های دست نویس را فراموش نکنید
یادداشت های دست نویس نسبت به یادداشت گذاری از طریق تایپ کردن در لپ تاپ یا تبلت
برای یادگیری بهتر است. افردی که با دست مینویسند بهتر از افرادی که تایپ میکنند
مطلب را درک میکنند و می آموزند.
8-دست خود را مداوم حرکت دهید تا خوابتان نگیرد
حتی اگر به اندازه ی کافی خوابیده باشید بیدار ماندن در سر کلاسی که مباحث خشک تر
و سنگین تری دارد برای شما بسیار سخت میشود. با این حال یادداشت برداری راهی است
که شما را از خواب آلودگی نجات میدهد. حرکات فیزیکی دست در هنگام یادداشت برداری
موجب افزایش گردش خون میشود و مغزتان فرمان میگیرد که هوشیار تر باشد. حتی
میتوانید بر روی برگه ی خود نقاشی هم بکشید. این کار حواس پرتی نیست بلکه فرایند
ها مغزی شما را بهبود میبخشد و به دانش آموز برای علاقه مندی به محتوا درسی کمک
زیادی میکند.

طراحی سایت
و
سئو
توسط
آنیز وب

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی


واسه همه چی جا هست!

اکثر دانش آموزان نیازی به بیشتر درس خواندن ندارند؛کافی است هوشمندانه تر درس بخوانند

 

چگونه جذاب درس بخوانیم

آیا کسب یک نمره خوب به معنای آن است که فرد موضوع مورد بحث را به خوبی یاد گرفته است؟ آیا کسب یک نمره بد نیز به معنای آن است که فرد باید صرفاً بیشتر مطالعه کند؟بندیکت کری، یکی از گزارشگران علمی نیویورک تایمز در کتاب تازه اش با عنوان «چگونه یاد می گیریم: حقایق شگفت انگیزی پیرامون یادگیری» تصور برابر بودن نمره خوب با یادگیری خوب را به چالش می کشد. او اینطور بحث می کند که در کوتاه مدت می توان با مطالعه فشرده و شتاب زده، نمرات خوبی کسب کرد، اما اغلب این اطلاعات تازه خیلی زود از ذهن ما پاک می شوند. در حقیقت، به عقیده کری، اکثر دانش آموزان نیازی به بیشتر درس خواندن ندارند؛ بلکه کافی است هوشمندانه تر درس بخوانند.کری بر اساس چندین دهه مطالعه روی نحوه عملکرد مغز، آزمون های حافظه و پژوهش در مورد یادگیری، راهنمای تازه ای برای یادگیری در اختیار دانش آموزان کم سن و سال و نیز محصلین بزرگسال قرار می دهد. او این تصور که زیاد درس خواندن باعث موفقیت دانش آموزان می شود را نادرست معرفی می کند و در عوض برای نشان دادن نحوه دقیق عملکرد مغز ما برای یادگیری و چگونگی به حداکثر رساندن این پتانسیل، دست به دامان تحقیقات مفصلی می شود که روی مغز انجام شده اند.او می گوید: «اغلب ما درس می خوانیم و امید داریم نحوه درس خواندنمان درست باشد. اما از اینکه یادگیری درست کدام است تصور محدود و راکدی داریم». برای شروع، بازه های طولانی و متمرکز مطالعه ممکن است سازنده به نظر برسند، اما به احتمال زیاد در این صورت بخش بزرگی از توان مغز خود را باید برای متمرکز نگه داشتن طولانی مدت ذهنتان صرف کنید. این کار از لحاظ ذهنی انرژی زیادی برای یادگیری باقی نمی گذارد.کری می گوید: «اینکه یک جا بنشینید و خودتان را ساعت ها مجبور به درس خواندن کنید کار سختی است. بخش بزرگی از تلاش های شما در این موقعیت صرف این می شود که خود را در همان حالت نگه دارید. این در حالی است که راه های دیگری هم وجود دارد که می توانند یادگیری را بهینه تر، خوشایند تر و جذاب تر کنند».تغییر محیطاولین قدم در جهت یادگیری بهتر این است که خیلی ساده هر از گاهی محیطی که در آن به مطالعه می پردازید را تغییر دهید. به جای آنکه ساعت ها پشت میز تحریر یا میز آشپزخانه تان بنشینید و درس بخوانید، محل درس خواندن خود را هر از گاهی عوض کنید. این کار باعث شکل گیری ارتباطات تازه ای در مغز شما می شود و بعداً به یاد آوردن اطلاعات جدید را برایتان آسان تر می کند.کری می گوید: «مغز تنوع می خواهد. مغز حرکت را دوست دارد و به وقفه های دوره ای احتیاج دارد».درک نحوه پردازش، ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات توسط مغز نیز می تواند عادات مطالعه شما را بهبود ببخشد. برای برخی از افراد، مطالعه پشت سر هم و فشرده در کوتاه مدت نتیجه بخش است، اما با مطالعه های کم تعداد و فشرده اینچنینی مغز شما پیامی مبنی بر مهم بودن اطلاعات وارده دریافت نمی کند. بنابراین با اینکه به خاطرسپاری اطلاعات تازه، آغازگر فرایند یادگیری محسوب می شود، دوره کردن اطلاعات تازه چند روز پس از به خاطرسپاری اولیه است که مغز را وادار می کند اطلاعاتِ به خاطر سپرده شده را بازیابی کند و آنها را به عنوان اطلاعات مهم برچسب بزند.کری در این باره می گوید: «وقتی برای امتحان به صورت فشرده درس می خوانید، اطلاعات تازه را برای مدت محدودی در ذهن خود ذخیره می کنید. اما به مغز خود سیگنالی مبنی بر ارزشمند بودن آنها نمی دهید».

 

محل درس خواندن خود را هر از گاهی عوض کنید

 

صحبت کردن در مورد اطلاعات تازهیکی از راه هایی که به وسیله آن می توانید مهم بودن اطلاعات به خصوصی را به مغزتان نشان دهید این است که درباره اش صحبت کنید. درس دادن اطلاعات تازه به یک نفر دیگر، پرسش کردن از خود، و نوشتن این اطلاعات روی فلش کارت یادگیری را تقویت می کنند.یادگیری توزیعییک تکنیک مفید دیگر، یادگیری توزیعی نامیده می شود. کری این تکنیک را به آب دادن باغچه تشبیه می کند. هم می توان باغچه را یک بار در هفته و به مدت ۹۰ دقیقه آبیاری کرد و هم اینکه ۳ بار در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه به آن آب داد. اگر این کار را امتحان کنید خواهید دید که توزیع دفعات آبیاری در طول هفته باغچه شما را در طول زمان سرسبز تر خواهد کرد.مطالعات نشان داده اند برای آنکه دانش آموز اطلاعات تازه ای مثل رخداد های تاریخی، واژگان جدید یا تعاریف علمی را یاد بگیرد و در ذهن خود نگه دارد، بهترین کار این است که یک تا دو روز بعد از اولین مطالعه، اطلاعات جدید را مرور کند. یک نظریه این است که مغز در واقع در دوره های کوتاه یادگیری توجه کمتری به اطلاعات جدید نشان می دهد. بنابراین تکرار این اطلاعات در یک بازه طولانی مدت تر، مثلاً چند روز تا یک هفته پس از بار اول به جای چند بار پشت سر هم، سیگنال قدرتمند تری به مغز می فرستد و اهمیت نگهداری از اطلاعات تازه را به آن یادآور می شود.یادگیری توزیعی می تواند نشانه های بافتاری را نیز به اطلاعات جدید بیافزاید. دانش آموزی که در منزل سعی دارد نام رئیس جمهورهای کشورش را حفظ کند ممکن است در پس زمینه صدای اطراف یا زنگ تلفن را نیز بشنود. اگر چند روز بعد، محل مطالعه به کافی شاپ تغییر پیدا کند دانش آموز یاد شده صدای جوشانده شدن شیر توسط باریستا را خواهد شنید. به این ترتیب فهرست نام های رئیس جمهور ها حالا با دو بافتار در ذهن او ثبت شده است، و این باعث می شود اطلاعات جدید بهتر در ذهن او بنشینند.محققان با استفاده از داده های آزمایشات خود به این نتیجه رسیده اند که اگر مثلاً یک هفته دیگر امتحان دارید، باید حد اقل برای دو جلسه یادگیری به فاصله یک تا دو روز از هم برنامه ریزی کنید. به عنوان نمونه اگر شنبه امتحان دارید، یک بار درس های خود را چهارشنبه بخوانید و یک بار در روز جمعه آنها را مرور کنید. یا اگر امتحان شما یک ماه دیگر است، درس خواندن را در بازه های یک هفته ای آغاز کنید.خواب مناسبجای تعجب نیست که خواب نیز بخش مهمی از یادگیری اثربخش باشد. نیمه اول چرخه خواب به حفظ حقایق در حافظه کمک می کند؛ و نیمه دوم برای مهارت های ریاضی اهمیت دارد. بنابراین فردی که امتحان زبان خارجی دارد باید به موقع به رختخواب برود تا بیشترین بهره را از خواب خود ببرد، و سپس صبح روز بعد خوانده های خود را مرور کند. اما برای درسی مثل ریاضی، نیمه دوم چرخه خواب از بیشترین اهمیت برخوردار است. در این مورد بهتر است پیش از رفتن به رختخواب درس های خود را دوره کنید و سپس بخوابید تا مغزتان بتواند اطلاعات جدید را پردازش کند.کری می گوید: «خواب نقش تمام کننده فرایند یادگیری را دارد. هنگام خواب، مغز آماده پردازش، طبقه بندی و تثبیت اطلاعات تازه ای است که به آن وارد کرده اید. احساس خستگی به آن معناست که مغز شما به شما می گوید برای این دفعه دیگر کافی است».

 

منبع: دیجیاتو

 

والدین نگران بخوانند

پکیجی که شما را به هدف تحصیلی‌تان میرساند


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه جذاب درس بخوانیم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …


Username or email *


Password *


Log in

فرا رسیدن امتحانات و فصل درس و تحصیل همیشه همراه است با چالش‌ها و مشکلاتی که ما باید در طول سال یا ترم تحصیلی با آن‌ها دست و پنجه نرم کنیم. درس خواندن شاید یکی از خسته‌کننده ‌ترین کارها برای بسیاری از ما محسوب شود. ولی یاد گرفتن اینکه چگونه درس بخوانیم می تواند آن را برایمان بسیار لذت بخش کند. هرچه با تکنیک‌ها و روش‌های مطالعه جدید آشنا شویم، شانس ما برای لذت بردن از درس خواندن افزایش یافته و دیگر از این کار متنفر نخواهیم بود. مثلا یادگیری مهارتی مثل تندخوانی درس خواندن را برای ما ساده‌تر خواهد کرد. چون با صرف زمان کم مطالب زیادی می آموزیم و این بسیار لذت بخش است. شرکت در دوره های غیر حضوری تندخوانی می‌تواند تا حد زیادی به افزایش درک مطلب نیز کمک کند .

مقاله زیر که بر اساس تحقیقی از دانشگاه کارولینا گردآوری شده، حاوی نکات بسیار مهمی است که می‌تواند به ما در درس خواندن کمک کند. پس بیایید با هم یاد بگیریم که چگونه درس بخوانیم.

چگونه جذاب درس بخوانیم

با مطالعه این مقاله یاد می‌گیریم:

قبل از هر چیز بد نیست بدانید که یادگیری مفهومی یعنی اینکه ما مطالب را به طور کامل به ذهن بسپاریم. به این ترتیب در یادآوری مطالب نیز مشکل نخواهیم داشت. استفاده از این 10 تکنیک به ما کمک خواهد کرد تا یاد بگیریم چگونه مفهومی درس بخوانیم.

بسیاری از ما هنگام امتحانات به جای اینکه درس بخوانیم، مطالعه می‌کنیم. مطالعه کردن زمانی است که ما از روی متن کتاب یا جزوه خود می‌خوانیم بدون آنکه خلاصه نویسی کنیم یا قسمت‌های مهم را علامت بزنیم. بهانه اکثرمان هم برای انجام ندادن این کار ها این است که فکر می‌کنیم این تکنیک‌ها وقت زیادی از ما می‌گیرند و باعث می‌شوند که از برنامه‌مان عقب بمانیم. غافل از اینکه اتفاقی که می‌افتد دقیقا برعکس این است. اگر می‌خواهیم یاد بگیریم که چگونه مفهومی درس بخوانیم باید از این تکنیک‌ها بهره ببریم. دلیلش هم آن است که اگر از تکنیک‌هایی مثل یادداشت برداری استفاده نکنیم، مجبوریم مطالبی را که قبلا مطالعه کرده‌ایم را دوباره و چندباره بخوانیم تا آن‌ها را در حافظه‌مان ثبت کنیم.

البته مانند هر کار دیگری، خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری هم اصول خاصی دارد. برای اینکه بتوانیم از مطالبی که خلاصه کردیم به بهترین شکل استفاده کنیم، بهتر است با روش‌های بروز آن آشنا شویم. یکی از بهترین روش های خلاصه برداری، نقشه کشی ذهنی است.

خوشبختانه برای بهترین روش خلاصه برداری یعنی روش نقشه کشی ذهنی یک آموزش جامع تهیه کردیم. با روش نقشه کشی ذهنی می‌توانید یک کتاب را در یک برگه A4 خلاصه کنید. با این کار تمام مطالب خلاصه در حافظه تان باقی خواهد ماند.این دوره، همراه دوره تندخوانی ارائه می‌شود که در حال حاضر تخفیف 75% دارد و با قیمت خیلی پایین همین حالا می‌توانید تهیه‌اش کنید.(اگر راضی نبودید هزینه کاملا برگشت داده خواهد شد.)

استفاده از نقشه‌کشی ذهنی به ما کمک می‌کند تا در مدت زمان کمتری مطالب را مرور کنیم. حتی اگر نتوانیم بعد از اولین مطالعه همه مطالب را یاد بگیریم، دیگر لازم نیست برای مرور کردن مطالب همه کتاب یا جزوه را بخوانیم. بلکه با نگاهی سریع به خلاصه ها و یادداشت‌هایمان می‌توانیم همه چیزهایی که خوانده‌ایم را دوباره به یاد بیاوریم.

در نتیجه شما هرگاه که به مرور مطالب نیاز پیدا کنید، تمامی سرفصل‌ها و نکات کلیدی امتحانی را در اختیار خواهید داشت. آنگاه به جای اینکه بپرسید چگونه درس بخوانیم، به این فکر خواهید کرد که چرا تا الان از این روش استفاده نکرده بودید. 

 این تکنیک با مشخص کردن نقاط ضعف و قوت ما، به ما کمک خواهد کرد که بفهمیم چگونه مفهومی درس بخوانیم. برای اینکار سعی کنید که مطالب را به زبان خودتان و برای دوستان یا حتی خودتان توضیح دهید. تصور کنید که معلم خودتان هستید. سپس هر چه خوانده‌اید را به خودتان تدریس کنید. این کار باعث خواهد شد که بتوانید به خوبی تمام بخش‌هایی که در آنها ضعف دارید را پیدا کنید و فکری برای بهتر شدن در آن‌ها بکنید. هر جایی که احساس کردید نمی توانید آن را به خوبی و درست مثل یک معلم برای خودتان توضیح دهید را یادداشت کنید و بعد از تمام شدن تدریستان دوباره به سراغ آن بروید. همچنین مرور مطالب به زبان خود، می‌تواند یادگیری آن‌ها را برای ما ساده‌تر کند.

اما علاوه بر تمام چیزهایی که گفته شد، شما می‌توانید با استفاده از این تکنیک خود را محک بزنید. بهتر است در انتخاب سوالات از کتاب‌های کمک آموزشی کمک بگیرید.  می‌تواند تعدادی از سوالات آنها را به صورت تصادفی انتخاب کنید. در طول مطالعه نیز مدام از خودتان سوال کنید. به این فکر کنید که اگر معلم یا استاد خودتان بودید از چه بخش‌هایی سوال طرح می‌کردید؟ یا کدام بخش‌ها برایتان مهم‌تر به حساب می‌آمدند؟ سپس آن‌ها را علامت بزنید و سعی کنید دقیق‌تر این بخش‌ها را بخوانید. در صورتی که با تندخوانی آشنایی داشته باشید، تمامی این مراحل با سرعت بیشتری انجام خواهند شد. بدین ترتیب شما وقت بیشتری برای مرور مطالب و تمرین روی نقاظ ضعفتان خواهید داشت.  

نیازی نیست که از مشکلات و نقاط ضعفتان بترسید. در واقع اشتباهات ما دوستانی هستند که به ما کمک می‌کنند تا یاد بگیریم چگونه مفهومی درس بخوانیم. نقاط ضعف ما می‌توانند به پیشرفت ما در مطالعه‌مان کمک بسیاری کنند. بهترین راهکار برای مقابله با اشتباهات و استفاده مفید از آن‌ها افزایش تمرین در این زمینه‌هاست.

کافی‌است زمان بیشتری را به تمرین کردن در زمینه‌هایی که در آن‌ها ضعف دارید اختصاص دهید. حتی بهتر است هر بخشی را که متوجه نشدید ابتدا از استاد یا دبیرتان بپرسید. اگر استاد خوبی داشته باشید قطعا به سوالاتتان پاسخ خواهد داد. برای مثال تمام دوره های ما در مجموعه هوش برتر ایرانیان دارای پشتیبان و مشاور هستند و اگر مشکلی یا سوالی داشتید ما پاسخگویتان هستیم.(الان هم اگر سوالی در مورد آموزش تندخوانی یا مهارت‌های مطالعه داشته باشید، می‌توانید در قسمت تماس با ما آن را با ما به اشتراک بگذارید، مطمئن باشید که ما به پرسش شما پاسخ خواهیم داد.)

همچنین بخوانید: بهترین روش برای درس خواندن در دبیرستان 

درس خواندن در کتابخانه یا هر مکان دیگری که عاری از هرگونه صدایی است می‌تواند به ما کمک کند تا در هنگام درس خواندن متمرکز باشیم. اما آیا خود این سکوت نمی‌تواند آزاردهنده باشد؟ تحقیقات نشان می‌دهند که حتی سکوت هم ممکن است برای برخی از افراد آزار دهنده باشد و تمرکز آن‌ها را از بین ببرد. برای فهمیدن اینکه چگونه مفهومی درس بخوانیم باید همیشه این نکته را در نظر بگیریم که چه مکانی بیشتر برای مطالعه ما مناسب است. مکان مناسب برای مطالعه هم درست به اندازه سرعت مطالعه ما مهم است. 

بهترین راهکار این است که ابتدا مکان و محل مناسب مطالعه خود را پیدا کنید. سپس آنجا می‌توانید در کنار مطالعه دروس خود، در دوره غیر حضوری تندخوانی ما هم شرکت کنید. این یعنی یک تیر و سه نشان! شما با این کار هم سرعت و دقت مطالعه خود را افزایش داده‌اید، هم دروسی که باید را مطالعه می‌کنید و در نهایت هم محل مناسب برای یادگیری و مطالعه خود را پیدا می‌کنید. 

این مقاله را از دست ندهید!

درس خواندن در کتابخانه بهتر است یا در خانه؟

وقتی حرف از روزهای خلوت می‌شود، ناخودآگاه یاد جمعه‌ها می‌افتیم. اما منظور ما روزهایی است که کار کمتر و زمان بیشتری داریم. سعی کنید مطالب را به صورت بخش بخش در آورده و آنها را در طول هفته بخوانید. سعی کنید روزهایی را که زمان بیشتری را در اختیار دارید به اینکار اختصاص دهید که تمام مطالب را دوره کنید. این روش بهتر از آن است که تمام مطالب را در شب امتحان و یکباره بخوانید. این تکنیک خصوصا در مواردی به کار ما می آید که در حال آماده شدن برای امتحانی مهم مثل کنکور یا آیلتس هستیم، اما هنوز نمی‌دانیم که چگونه مفهومی درس بخوانیم. ويدئو آموزش رایگان برنامه‌ریزی حرفه ای به روش GTD می‌تواند خیلی در این زمینه کمکتان کند.

استفاده از مهارت‌های یادگیری همیشه می‌توانند درس خواندن را برای ما لذت بخش کنند. به همین دلیل هم اگر هنوز نمی‌دانید چگونه مفهومی درس بخوانیم؛ بهتر است علاوه بر یادگیری تندخوانی و افزایش سرعت مطالعه خود، به دنبال مهارت‌های حافظه نیز بروید. در واقع مهارت‌های حافظه مکمل تندخوانی هستند. در حالی که تندخوانی به شما کمک می‌کند مطالب را با سرعت و دقت بیشتری مطالعه کنید، تکنیک‌های حافظه هم یادآوری مطالبی که مطالعه کرده‌اید را برای شما ساده‌تر خواهند کرد.

تکنیک کاخ حافظه یکی از بهترین روش های افزایش حافظه است که به شما کمک می کند حافظه خود را بهبود دهید که از لینک زیر میتوانید آن را بیاموزید.

مقاله مذکور درمورد افزایش حافظه.

تکنیک کاخ حافظه و عملکرد شگفت انگیز آن در بهبود حافظه

تدریس مطالب به دیگران راه‌حل دیگری برای سوال چگونه درس بخوانیم است. بعد از اینکه مطالعه کردید، سعی کنید تمام مطالبی را که خوانده‌اید به وسیله همان نقشه کشی ذهنی دسته بندی کنید. سپس درست مثل یک معلم این مطالب را به خود یا دیگران تدریس کنید. دلیل این کار چیست؟ وقتی شما با یک انسان دیگر روبرو هستید، مسلما با سوالاتی از جانب او مواجه خواهید شد. هر سوال می‌تواند دید مثبتی از نقاط ضعفتان به شما ارائه دهد. شما هم بعد از این اتفاق خیلی زود به سراغ این موارد رفته و با تمرین و مطالعه بیشتر، آنها را نیز یاد خواهید گرفت.

شما حتی می‌توانید پس از یادگیری مهارت‌های مطالعه مثل تندخوانی، همین مهارت‌ها و نکات مربوط به آن‌ها را نیز به دیگران تدریس کنید.

 به این ترتیب بار دیگر آن‌ها را مرور کرده‌اید. این تکنیک در واقع مرحله پایانی هرم یادگیری است. تمامی مراحل یادگیری در این هرم به ترتیب از آشنایی سطحی تا تسلط کامل بر موضوع شرح داده شده است.

آشنایی بیشتر در:

هرم یادگیری؛ از تعریف تا تاثیر

هدفگذاری یکی از مهمترین اصول برای رسیدن به موفقیت در هرکاری است. در واقع درس خواندن بدون هدف تقریبا هیچ فایده‌ای برای ما نخواهد داشت. برای همین هم بهتر است که حتی قبل از شروع درس خواندن، برای آن هدف داشته باشید. این هدف گذاری باید به دو صورت باشد. در درجه اول باید هدف بلند مدتی مثل قبولی در یک آزمون را انتخاب کنید.

سپس به سراغ اهداف کوتاه مدت بروید. در این بخش باید گام‌هایی که باید برای رسیدن به هدف بلند مدت خود بردارید را انتخاب کنید. مثلا اینکه امروز چه مطالبی را مطالعه کنیم، تا کی برای تمام کردن یک کتاب درسی وقت داریم و چیزهایی از این دست در هدف گذاری کوتاه مدت ما جای می‌گیرند.

البته گاهی در هدفگذاری برای مطالعه تنبلی و اهمال‌کاری می‌کنیم. خود این موضوع به خاطر نبود علاقه به درس خوانی و مطالعه است. یکی از دلایل نداشتن علاقه به مطالعه نتیجه نگرفتن است. وقتی موضوعی را مطالعه می‌کنیم ولی نمی‌توانیم از آن به درستی استفاده کنیم، علاقه‌مان به درس خواندن کاهش می‌یابد.

یکی از مهارت‌هایی که در ادامه نیز به آن خواهیم پرداخت مهارت تندخوانی است. یادگیری این مهارت کمک می‌کند سریع‌تر و با کیفیت بیشتری مطالعه کنیم و بازخورد بهتری بگیریم. شما می‌توانید با شرکت کردن در دوره تندخوانی علاقه خود را به مطالعه افزایش دهید. در این صورت دیگر برای مطالعه تنبلی نخواهید کرد…

چگونه جذاب درس بخوانیم

ما آدم‌ها علیرغم تمام شباهت‌هایی که به یکدیگر داریم، تفاوت‌های بسیاری هم با هم داریم. یکی از این تفاوت‌ها در نحوه یادگیری مطالب است. جالب است بدانید که تقریبا هر فرد با استفاده از ابزارهای مختلفی مطالب را می‌آموزد. از فیلم و آهنگ گرفته، تا شعر و ادبیات و داستان سرایی. همه این موارد می‌توانند ابزار مناسبی باشند برای یادگیری بهتر شما. پس قبل از هرچیز بهتر است که با سبک های یادگیری آشنا شوید و بهترین آنها را برای خود انتخاب کنید. انتخاب سبک یادگیری مناسب، هم میل شما به درس خواندن را افزایش می‌دهد و هم درس خواندن را برای شما به امری ساده تبدیل می‌کند. چرا که دیگر لازم نیست برای یادگیری هر نکته با خود کلنجار بروید. 

انجام هر کاری بدون تمرکز، نتیجه دلخواه را برای ما به دنبال نخواهد داشت. به همین دلیل هم بهتر است که در هنگام مطالعه یک متن، تمرکز خود تنها به آن معطوف کنید. برای دستیابی به ذهنی متمرکز، در اولین قدم لازم است که محیط مطالعه خود را تمیز کنید. یک میز مطالعه شلوغ می‌تواند موجب عدم تمرکز و حواس پرتی شود و تمرکز شما را به هم بزند.

دومین راهکاری که می‌تواند به شما در حفظ تمرکز هنگام مطالعه کمک کند، استراحت کردن است. مغز شما بعد از مدت کوتاهی خسته شده و به استراحت کردن نیاز پیدا می‌کند. برای همین هم به شما پیشنهاد می‌کنیم بعد از هر یک ساعت مطالعه یک ربع تا بیست دقیقه استراحت کنید. اینگونه مغز شما هم خسته نشده و تمرکزش را از دست نخواهد داد.

بر خلاف باور بیشتر مردم، استفاده از تند خوانی هنگام مطالعه در کنار افزایش سرعت، دقت شما را نیز افزایش می‌دهد. درست مثل راننده‌ای که هنگام رانندگی با سرعت بالا نیازمند دقت بیشتری است، هنگام تندخوانی هم شما به این نیاز دارید که تمرکز و دقت بیشتری داشته باشید. به این ترتیب مطالب را با همان یکبار خواندن یاد خواهید گرفت. در واقع شما با شرکت در دوره تندخوانی تمرکز خود را نیز افزایش می دهید!

یادگیری بهترین تکنیک‌های افزایش تمرکز در مقاله:

تمرکز بی‌نهایت؛ راهنمای افزایش تمرکز

در مورد مهارت‌ها صحبت کردیم و حیف است که حرفی از تندخوانی به میان نیاوریم. تکنیک‌هایی که در تندخوانی یاد می گیریم هم تمرکز ما را افزایش می‌دهند و هم سرعت ما را در درس خواندن تا 4 برابر افزایش میدهد. یعنی شما بجای خواندن یک کتابی که الان میخوانید می‌توانید 4کتاب مطالعه کنید!

آموزش تندخوانی علاوه بر اینکه در وقت و هزینه ما صرفه‌جویی می‌کند، با بالا بردن سرعت مطالعه شما دقت تان را حین مطالعه افزایش می‌دهد.البته یادگیری مهارت تندخوانی تا چند وقت پیش کار ساده ای نبود…اما امروز به ساده ترین شکل ممکن میتوانید آن را بیاموزید!

اگر مایلید تندخوان شوید؛ ما دوره‌ای طراحی کردیم که در آن می‌توانید مهارت تندخوانی را بصورت کامل بیاموزید. خبر خوب اینکه هم اکنون شما می‌توانید به مدت محدود و با بیش از 75% تخفیف در دوره تندخوانی شرکت کنید . ضمناََ اگر به اندازه کافی تندخوان نشدید ما مبلغ را بی‌چون و چرا برگشت میدهیم.

تندخوانی نه تنها باعث کاهش دقت شما نمی‌شود، بلکه با تمرینات منحصر به فرد خود موجب افزایش تمرکز هنگام درس خواندن شما خواهد شد. بسیاری از افراد فکر می کنند که تندخوانی و مطالعه با سرعت بالا باعث خواهد شد که ما نتوانیم مطالب را به خوبی درک کنیم و یا آنها را به خوبی به ذهن بسپاریم. در صورتی که هیچ کدام از این موارد صحت ندارد. به همین جهت می توانیم تندخوانی را به عنوان مهارتی بیاموزیم که به مفهومی درس خواندن ما کمک می‌کند.

همه این تکنیک‌ها و نکات گفته شده زمانی به ما کمک می‌کنند که انگیزه و عزم جدی برای انجام دادن آن‌ها و رسیدن به موفقیت در وجود ما باشد. همان‌طور که در ابتدای متن هم گفتیم بهتر است علاوه بر استفاده از این تکنیک‌ها، مهارت‌هایی مثل تندخوانی یا نقشه‌کشی ذهنی را هم یاد بگیرید تا پیشرفتتان در مطالعه حتی بیشتر شود.

خیلی خیلی ممنون

سپاس

ممنون

ممنون بابت سایت عالی تون

ممنون واقعا

عالی بود ممنون ❤

عالی بود

عالی

سلام ببخشید من به چه شکل تند خوانی رو یاد بگیرم بیش تر مقالات رو هم مطالعه کردم اما چیزی نفهمیدم

عالیه خدا خیرتون بده🌹👌

عاااااالییییییییی خدا خیرتون بده واقعا ممنونم

خیلی عالی امیدوارم بتونم اجرای کنم

واقعا متشکرم خیلی خوب بود و برای بقیه هم روش ها را توضیح دادم
و اینکه استاد لطفا از کراوات که باعث ترویج فرهنگ غربی می شود استفاده نکنید
باتشکر

عالی بود

خیلی عالی بود

بسیار عالی و کار موز

عالی

بسیار عالی بود ممنونم از سهیل عزیز

سلام دوست عزیز
از رضایت شما بسیار خرسندیم
موفق و پیزور باشید

سلام بسیار مطالب آموزنده و عالی بود
که باعث شد انگیزه من چندین برابر بشه
ممنون

سلام دوست عزیز
از رضایت شما بسیار خرسندیم
موفق و پیروز باشید

سلام
بسیار عالی بود

سلام و درود
ممنونم دوست عزیز

سلام خیلی ممنون

عالی بود خیلی ممنون

با سلام
ببخشید من یک عادتی دارم که تو طول روز هیچی نمیفهمم از درس خوندن اما ساعات اخر شب تا قبل از صبح همون مطالب رو که میخونم میفهمم . نمیدونم مشکلم چیه . اگه بخوام شب درس بخونم از یک ساعتی به بعد هم خانواده اذیت میشوند هم بدنم کم میاره چون یک مدت این کار رو کردم خستگی شدید و سردرد به سراغم اومد ؟
به نظرتون چیکار کنم. میتونید کمکم کنید.
ممنون

سلام این مقاله تون واقعا بی نظیر بود و خیلی لذت برم .
دم آقای امانی و همه ی مجموعه هوش برتری ها گرررم

سلام دوست عزیز
از رضایت شما خرسندیم
موفق و پیروز باشید

سلام این مقاله تون واقعا بی نظیر بود و خیلی لذت برم .
دم آقای امانی و همه ی مجموعه هوش برتری ها گرررم

عالی بود مرسی از شما

سلام، ببخشید من یه سوال داشتم، و اونم اینکه شما گفتید برای اینکه مسائل و درس هایی رو که میخونیم تو حافظه بلند مدتمون ذخیر بشن ما نیاز به شیش مرحله مرور داریم، حالا من اینجا برام یه سوال پیش اومده، من میگم اگه بین این مراحل مرور، مرور دیگه ای انجام بدیم و بکنیمش ۷ یا ۸ بار مرور، مثلا تو یه ماه چهار بار مرورش بکنیم اونقوتم میره تو حافظه بلند مدتمون یا اینکه اول باید اون ۶ بار مرور اول رو انجام بدیم،؟؟؟

سلام دوست عزیز
خیر مشکلی نداره,هرچه بیشتر بهتر

فوقالعاده بود مرسی❤

???????عزمو از کجا بیاریم اخه

با فکر کردن به آینده ی قشنگی که میخوای

دمتون گرم فردا امتحان دارم الان میرم تو کارش

۴ نوشته هنگام مطالعه موزیک گوش کنیم تمرکزمون میره بالا ولی سایت های دیگه برعکس میگه یعنی میگه تمرکزتونو میاره پایین. من الان گیج شدم?

اگر در دروس حلی مثل ریاضی فیزیک باشه طوری نیست اما برای حفظی تمرکز رو به شدت میاره پایین اما در کل من مشاورم گفتن خوب نیست همراه درس خوندن آهنگ گوش بدیم

منم همین طور فردا امتحان فیزیک دارم هیچی هم بلد نیستم?

سایتتون عالیه✌

سلام دوست عزیز ممنون بابت مطالب ارزشمندتون
من در دوران کنکور خیلی خوب توانسته بودم به این روشها عادت کنم و پیش برم ولی به نتیجه دلخواهم نرسیدم و پزشکی نیوردم و در رشته پرستاری قبول شدم در ابتدا دست از درس خوندن کشیدم و همه عشق و علاقم نسبت به درس خوندن از دست رفت الان بعد از ۴سال میخوام در پرستاری عالی باشم ولی نمیدونم با این همه درس از کجا شروع کنم و چطوری بخونم که پیشرفت کنم و کم نیارم چون الان همه چیز با خودمه نه استادی هست نه کلاسی به نظرتون چیکار کنم که مثل یه شکست ناپذیر تمام مطالب کتابهارا به خوبی بخونم ??؟؟؟

سلام
وقت بخیر
پیشنهاد من به شما این است که مهارت های مطالعه را فرا بگیرید.

عااالی بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

هر وقت به نظرم پاسخ دادند به ایمیلم خبر بدید 🙂


تصویر امنیتی
*

 

چگونه درس بخوانم؟ این سوال همه دانش آموزان و دانشجویان است. با همه این اوضاع، اعتقاد داریم که با رعایت روش علمی و اصولی که شامل چند گام ساده، پایه‌ای و کاربردی هست، می توانید این احساسات منفی را از خودتان دور کنید. این چیزی هست که بهترین¬ها از ابتدا روی آن تمرکز می‌کنند درحالی‌که دیگران از آن غافل هستند.

همچنین، این نکته‌ها و پیشنهادها به شما کمک می‌کند تا ده ساعت مطالعه مفید بدون هیچ افت بازدهی داشته باشید که روزگاری غیرممکن به نظر میرسید.

چگونه جذاب درس بخوانیم

شاید، کلیشه‌ترین نکته برای همیشه بوده و هست اما درسته که کلیشه‌ای است ولی بارها و بارها استفاده‌شده و دلیلش هم فقط اینِ است که جواب می‌دهد!

اگر قصد دارید که برای مطالعه جدی بیش از ده ساعت در روز اختصاص بدید، اغلب متوجه خواهید شد که خوردن چیزی، رادار مغزتان را فعال نگه می‌دارد. مطالعه چنین ساعات طولانی نیاز به استقامت روحی دارد و به همین دلیل مقدار مناسب تغذیه در فواصل زمانی مناسب ضروری است پس نوشیدن آب در فاصله‌های منظم را فراموش نکنید.

علی‌رغم اینکه ممکن است کسی نخواهد جریان مطالعاتش را متوقف کند اما باید توجه داشته باشید که تفریح داشتن، ضروری و مهم هست.همه ما در روش‌های متفاوتی مطالعه می‌کنیم و سبک‌های متنوعی داریم. می‌خواهم دو روش را به شما بگویم که روش اول به این صورت هست:

• شما می‌توانید تصمیم بگیرید و بر اساس اینکه چطور مطالعه می¬کنید استراحت¬تان را ساماندهی کنید. • شما می‌توانید مطالعه کنید و وقت تان را به بازه¬های یک ساعته یا 45 دقیقه‌ای تقسیم کنید. • بعد از سپری شدن هرکدام از این بازه‌ها، استراحت کنید.

و روش دوم هم به این صورت است که:

• اول، برای خودتان برحسب فصل‌ها، عنوان‌ها، تعداد سؤالاتی که باید پاسخ داده شود، اهداف را مشخص کنید. • هر باری که به هدف مشخص‌شده خودتان رسیدید، می‌توانید استراحت کنید. • چند دقیقه از وقت استراحت تان را به حرکات کششی پا اختصاص بدید و نیرویی تازه کنید.

چیزی که ممکن هست به نظر برسد این است که چند دقیقه استراحت، به طرز باورنکردنی باعث می‌شود به لحاظ جسمی شاداب و سرحال باشید و احساس جوانی کنید. این کار همه خستگی¬ها را در پایان ده ساعت، از بدنتان بیرون می‌کند.

چون بیش از ده ساعت در روز مطالعه می‌کنید دلیل نمی‌شود تفریح نداشته باشید و کارهایی که از انجامش لذت می‌برید را انجام ندهید. اجازه ندهید که مطالعات روی سرگرمی‌ها و فعالیت‌های فوق‌برنامه‌تان سایه بیندازد. ازآنجایی‌که زمان مطالعه موضوعی شخصی هست، می توانید زمان استراحت¬تان را در بازه‌های 2-5 ساعت تنظیم کنید و اگر دوست داشته باشید در ساعت‌های عصر بدوید یا ورزش موردعلاقه‌تان را بازی کنید.

شما می‌توانید ساز موسیقی بنوازید، آخرین فصل فیلم “خانه پوشالی” تماشا کنید و یا مطلب جدیدی را بخوانید. با انجام این فعالیت‌ها، از اینکه شما کار مورد علاقه لذت‌بخش¬تان را انجام ندادید، احساس خواب‌آلودگی نمی‌کنید. علاوه براین، می‌توانید در صورت مطالعه طولانی‌مدت به‌طور منظم و یکنواخت هم استراحت کنید.

در صورت مطالعه طولانی‌مدت، ممکن است حتی روزها در اتاق خود بمانید و فقط برای خوردن یا برای چند دقیقه صحبت با پدر و مادر خود از اتاقتان خارج بشوید. اما اگر کیفیت زمان مطالعه¬تان به‌جایی که شما مطالعه می‌کنید وابسته نباشد. همیشه سعی کنید محیط مطالعه تان را تغییر بدید. ممکن است حتی خواهان یک تغییر کوچک هم نباشید اما باید بدانید که شما نیاز به تغییر دارید.

نداشتن استراحت کافی، مثل یک بلیط تک‌سفره به‌سوی افسردگی هست بنابراین مهم است جلوی هر چیزی که ممکن است باعث خستگی مداوم شما بشود را بگیرید. هر روز در یک اتاق بودن برای ده ساعت می‌تواند منجر به افسردگی بشود. در عوض شما می‌توانید مطالعه را در اتاق نشیمن، اتاق پدر و مادرتان یا کتابخانه انجام بدهید.

اگر بدانید که چطور مطالعه کنید و چه کاری برایتان خوب است، کارهای شکفت انگیزی را می‌توانید با این آگاهی انجام بدید. آیا شما بیشتر از شاگردی که هستید که می‌خواهد به‌صورت بصری/شنوایی و یا حتی بیشتر از یک نفر زبان‌آموز هستید؟ بسته به هرکدام، باید از زبان‌های متنوع جهت یادگیری استفاده کنید.

به‌جای خواندن صرف از یک جزوه و پاسخ به سؤالاتش، می‌توانید سخنرانی¬های ویدئویی تماشا کنید که ممکن است یادگیری ساده‌تری را برای شما به همراه داشته باشد. هیچ‌کسی نمی¬تواند مطلبی را بخواند و در همان بار اول، همه‌چیز را درک کند. در اینجاست که آموزش آنلاین مفید واقع می‌شود. محتوای خواندن در آموزش آنلاین فراهم است و مفاهیم تدریس شده در ویدیوهای آنلاین به‌راحتی قابل درک و یادگیری هستند. بعد از اتمام مطالعه، آزمون¬ها و کوییز¬های آنلاین متنوعی برای سنجش میزان یادگیری شما نیز وجود دارد.

آزمون ورودی مشترک مانند یک مسابقه طولانی هست که اگر می‌خواهید رتبه بالایی در آن به دست بیاورید می‌بایست بدون مکث و تردید آن را شروع کنید. برخی اوقات ممکن است اشتیاق کمتری برای مطالعه داشته باشید و احساس تسلیم شدن کنید. در اینجاست که نیاز دارید تا انگیزه خود را حفظ کنید.

شما میتوانید این دو کار را انجام بدهید:

• با یک مربی صحبت کنید که می‌تواند والدین، برادر یا خواهر، دوستان و معلمانتان باشد.• نقل و قول‌های انگیزشی بخوانید که وقتی سطح انگیزه¬تان پایین می‌آید خیلی ساده و به‌دردبخور هستند. در اینجا، فهرستی از یازده نقل و قول انگیزشی عالی برای آزمون ورودی مشترک شما وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. (تذکر: این بخش در واقع رفرنس دهی به یکی دیگر از مطالب سایت JEE هست و ذکر آن محلی از اعراب ندارد)

فکر کردن به آینده فقط برای دانش آموزان دبیرستانی، امری طبیعی هست بخصوص دانش‌آموزانی که می‌خواهند خودشان را در یک آزمون رقابتی مثل آزمون ورودی مشترک نشان دهند. به همان اندازه‌ای که برنامه‌ریزی برای آینده مهم است، انجام این کار در حد و اندازه خودش و طوری که همه افکارتان را درگیر نکند موضوعی حیاتی و کلیدی به‌حساب می‌آید.

استرس نداشته باشید و در دنیای “چی میشه اگر” زندگی نکنید.

چی میشه اگر زیاد مطالعه کنم و در آزمون ورودی مشترک شکست بخورم؟چی میشه اگر روز آزمون ورودی مشترک مریض بشم؟

حقیقت این است که کار نکشیدن از مغز منجر به استرس غیرضروری می‌شود طوری که با شیب لغزنده تا جایی پیش می‌روید که نتوانید آزمون ورودی مشترک را با موفقیت پشت سر بگذارید. به‌جای آن، تمرکز کنید و الان سخت کار کنید و اجازه بدهید سخت‌کوشی شما در آینده جای شما صحبت کند.

مجموعاً، دستیابی به ده ساعت مطالعه مفید بدون احساس از دست دادن انرژی و تداوم آن کاری ساده است.در سفر خود به سوی پیروزی و تعالی، موفق باشید.

با رعایت این نکات میتوانید برای ساعت های بیشتری مطالعه مفید داشته باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

 

چگونه جذاب درس بخوانیم
چگونه جذاب درس بخوانیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *