چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم

 
helpkade
چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم
چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

راز موفقیت | محمود جولایی – آموزش تکنیک های نوین موفقیت فردی

زمان لازم برای مطالعه این مقاله ارزشمند ۲۱ دقیقه است.چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم

اگر به دنبال سرچ کلمه عزت نفس در گوگل به این صفحه وارد شده اید، شاید شما هم اهمیت وجود عزت نفس در زندگیتان را حس کرده اید. مشکل افراد با عزت نفس پایین این است که همیشه می دانند یک جای کار می لنگد اما نمیدانند مشکل از کجاست. همواره در عذاب اند و حس بدی که همیشه به همراه دارند مانند یک خوره وجودشان را می خورد. اما حقیقتا نمی دانند که باید برای خود چه کاری انجام دهند. می خواهند اقدام کنند و از این باتلاقی که در آن افتادند رها شوند اما راه فرار را نمی دانند. شاید اعتماد به نفس بالایی داشته باشند و ازنظر دیگران، افراد موفقی باشند اما، این حساس دنیارا به جای وحشتناکی برایشان تبدیل کرده است.

 

دوستی داشتم که هر وقت در جمعی بود و در آن جمع دونفر باصدای آهسته باهم حرف می زدنند، احساس می کرد که حتما دارند در مورد او بدگویی می کنند و خجالت زده می شد. این احساس انقدر در وی بزرگ می شد و مانند یک خوره وجودش را می خورد که حتما جمع را با حالت قهر ترک میکرد

مراجعه دیگردی داشتم که به علت کاهش عزت نفس، عادت به مقایسه کردن شدید خود با دیگران داشت. او هیچگاه دست از مقایسه خود با دیگران بر نمیداشت. تعریف می کرد در زمان دانشجوی صمیمی ترین دوستم بخاطر عملکرد خوبش جایزه ای از طرف انجمن علمی دانشگاه دریافت کرد و او به شدت ناراحت شده بود. میگفت احساس بی ارزشی می کردم. چرا من آنجا بالای آن سن نبودم. با لبخند دست می زدم هورا می کشیدم و دوستم را تشویق می کردم فقط برای اینکه کسی از ظاهرم متوجه نشود که چقدر احساس حقارت و بی ارزشی می کنم.

میبینید دوستان، وقتی عزت نفس فرد پایین باشد، حال بدش در تمام جنبه های زندگی اش تاثیر می گذارد. هیچ گاه احساس آرامش نمی کند. فکرش را بکنید، عمری را با این حس بگذرانید که بسیار بی ارزش هستید و لیاقتی بیشتر از توهین و تحقیر دیگران ندارید. از یک سو انرژی زیادی را صرف پنهان کردن این موضوع از دیگران می کنید و از سوی دیگر این احساس را لحظه به لحظه به همراه دارید و عذاب می کشید. بدترین قسمت ماجرا این است که فردا شدیدا در حال عذاب کشیدن است و میخواهد در حق خودش کاری کند اما از آنجایی که تعریف عزت نفس عموما با اعتماد به نفس اشتباه گرفته میشود، او حتی نمیداند این همه عذاب بخاطر عزت نفس پایینش است.

در این مقاله به بررسی دقیق عزت نفس می پردازیم و سعی می کنیم تا تاثیرات فقدان عزت نفس را عنوان کنیم. در ادامه به بررسی ۵ راهکار طلایی برای افزایش عزت نفس میپردازیم. تا برای همیشه از شر تمامی احساسات منفی که ریشه در عزت نفس پایین فرد دارد راحت شویم.

 

 

قبل از ارائه هر تعریفی در مورد عزت نفس باید بگویم که، افراد با عزت نفس پایین نسبت به خودشان افکار و احساسات منفی بیشماری دارند که، آنهارا آزار میدهد. همواره به دنبال انجام کاری هستند تا این احساس را خنثی کنند. افراد با عزت نفس پایین برای رسیدن به حس ارزشمندی، نیازمند تایید دیگران هستند. اما حتی وقتی مورد تایید هم واقع می شوند این احساس شادی ایجاد شده در آنها، زودگذر است و به زودی احساس پوچی و بی ارزشی بیشتری می کنند.

بنظر من تعریف عزت نفس سالم در یک جمله خلاصه می شود: عزت نفس سالم یعنی دوست داشتن و پذیرش خودتان. این بدان معنی است که شخصی خودش را با تمام معایب و محاسنش بپذیرد و دوست داشته باشد. در عین حال که به هرکدوم از معایبش به عنوان یک چالش نگاه می کند و حتی شاید برای تغییر برخی از آنها تلاش کند اما از خودش متنفر نیست و احساس پوچی و بی ارزشی نمی کند.

عزت نفس مهم ترین عامل در تعیین شکست ها و موفقیت های شماست.

پس جای درستی آمده اید ، ما به شما در به دست آوردن عزت نفس  کمک می کنیم پس با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

عزت نفس در لغت

«عزت نفس» یا «حرمت نفس» ارزیابی شما از میزان ارزشمندی خودتان است. عزت نفس به انگلیسی «self-esteem»است.واژه self به مفهوم خود است و واژه esteem از واژه ای لاتین به معنای برآوُرد کردن، می آید. پس «self esteem» تصویر و برآورد ذهنی شما از میزان ارزشمندی خویشتن خودتان است. در کتاب عزت نفس روی میز شام ، کمبود حرمت نفس ، ریشه‌ی بسیاری از مشکلات رفتاری و ذهنی ما معرفی شده است.

آیا می دانید دقیق ترین تعریف عزت نفس چیست؟

از نگاه روانشناسی برای پاسخ به این سوال که عزت نفس چیست، باید ریشه و مفهوم آن را پیدا کرد. عزت نفس، بر اساس تصویری که از خودمان داریم شکل می گیرد. اما این تصویر ذهنی، حاصل و نتیجه موارد بسیاری است از جمله، تجربه های که در زندگی کسب کرده ایم، رفتاری که در محیط خانواده، مدرسه و گروه همسالان با ما شده است و از همه مهم تر تجربه های دوران کودکی(به خصوص سه سال اول زندگی). وقتی در حال رشد و کسب تجربه بودیم، عواملی مانند شکست ها و پیروزی هایمان، رفتار خانواده، مربیان، دوستان و همسالان، همگی در ایجاد عزت نفس در ما، نقش داشته‌اند.

اگر تجارب شما در کودکی به مثابه موارد زیر باشد، احتمالا از عزت نفس سالمی برخوردار هستند:

در شکل گیری عزت نفس در افراد عوامل بیرونی بسیاری دخیل هستند، اما از آنجا که حیاتی ترین سال ها، برای شکل گیری عزت نفس در افراد کودکی آنها است، برای پی بردن به حرمت نفس یک فرد، باید عوامل مؤثر را در ارتباطات فرد با خانواده و اجتماع در همان سال های نخست زندگی وی جست‌وجو کرد. لذا به معرفی سه عامل اساسی در شکل گیری و افزایش عزت نفس در افراد می پردازیم.

 

 

پدر و مادر هرفرد شاید اساسی ترین عامل شکل گیری و افزایش عزت نفس وی در سال های کودکی او هستند. این والدین هستند که در تمام دوران کودکی، به ما یاد می دهند که چه رفتاری درست و چه رفتاری غلط است. ریشه خجولی و کمرویی یا عزت نفس سالم و اعتماد به نفس تماما به خانواده، برمیگردد. ما تمام برچسب گذاری های رفتاری اعم از خوب و بد، زشت و زیبا، رفتار های اخلاقی پسندیده و ناپسند را از والدین خود می آموزیم. در کودکی مواقعی که رفتار و اعمال پسندیده ای از ما سرمیزد، مورد تشویق والدینمان قرار می گرفتیم و در مقابل رفتار ناپسندمان تنبیه می شدیم.

شاید حیاتی ترین مسئله برای یک کودک این باشد که، مورد پذیرش افراد نزدیک زندگی خود به خصوص والدینش قرار بگیرد. شاید این مهم ترین راز موفقیت هر فردی باشد. کودکان در تمامی جنبه‌ها به پدر و مادرشان وابسته هستند و از این موضوع به خوبی مطلع هستند و همواره این ترس را دارند که اگر طرد شوند زنده‌بودنشان به خطر می‌افتد. آن ها به صورت هوشیار و یا حتی در ضمیر ناخودآگاه خود خاطراتی از تمامی دفعاتی که احساس بد بودن کرده‌اند را در حافظه خود دارند. این‌ خاطرات دقیقا ضرباتی هستند که ممکن است عزت نفس یک فرد را خدشه دار کنند و تا سالها همراه او بمانند.

در این میان والدینی وجود دارند که به علت عدم آگاهی روش های تربیتی اشتباهی اعم از “مستبد، سهل‌گیر و بی‌ثبات” را در پیش می گیرند. این سبک های تربیتی تأثیر منفی بر عزت‌ نفس کودکان می‌گذارد. برای پیش گیری از این صدمات نیاز است که  والدین با فرزندانشان تعاملات و گفتگو‌های دوستانه داشته باشند. در تمامی کارها با آن‌ها مشورت کنند و یاد بگیرند که به آرزوها و اهداف فرزندشان احترام بگذارند.

تذکر: هیچ گاه فراموش نکنید که در نقش پدر و مادر اگر قانونی وضع می‌کنید حتما پیش تر تمام جنبه‌های آن را در نظر بگیرید و غیر منعطف و خشک عمل نکنید.

 

در کتاب رشد و افزایش عزت نفس، نوشته ی ماتیو مک کی ۵ عامل نامبرده می شود که احساسات اولیه فرد نسبت به خودش را در کودکی تعیین می کند. این عوامل عبارتند از:

 

برای مثال کودکان یک مدل مو را دوست دارند که منطبق بر سلیقه والدینشان نیست، با این جمله روبرو می شوند که ” این مدل مو برای بچه های بد است. ” پسر بچه ای را در نظر بگیرید که عاشق رنگ صورتی است اما، والدینش به او میگویند این رنگ دخترانه است و او باید رنگ های مردانه تری را انتخاب کند.

تذکر: بخاطر بسپارید که کودکان وقتی احساس می‌کنند از نظر اخلاقی کار اشتباهی را انجام داده اند، بنیاد عزت نفس آنها تخریب می شود و همین امر عامل کاهش عزت نفس در آنها می شود.

 

برای مثال کودکی را تصور کنید که ظرفی را می شکند، تربیت سالم به این صورت است که، با انجام این اشتباه بچه بدی خطاب نشود، بلکه تنها این حس را داشته باشد که کاری که انجام داده مورد پسند والدین نیست. اما اگر بد بودن به جای فعل صورت گرفته به خود کودک نسبت داده شود، هویتش خدشه دار می شود.چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم

 

منظورمان این است که چقدر لغات با بار منفی به کودک خود منتقل می کنید؟

به طور مثال: تو احمقی، بی‌شعور، نمی فهمی، مدام تنبلی میکنی و… هیچگاه فراموش نکنید که این پیام‌ها میتواند صدمات جبران ناپذیری را بر احساس ارزشمندی کودک شما وارد کنند که تا سالیان سال همراه او باشند.

 

برای مثال رفتار اشتباهی مثل توهین به دیگران از کودکتان سر میزند اگر گاهی نسبت به آن رفتار اشتباه بی تفاوت باشید و در مواقعی دیگر فرزندتان را بخاطر آن اشتباه تنبیه کنید دچار بی ثباتی در وضع قوانین تربیتی شده اید. بی‌ثباتی در رفتار والدین علاوه بر اینکه فرزندی با طرحواره نقص و شرم تحویل جامعه می دهد، باعث می‌شود  این احساس به کودک دست بدهد که شاید والدینش خود او را دوست ندارند و مسئله، فعلی نیست که وی مرتکب شده است،  چون بعضی‌اوقات خوب و بعضی‌اوقات بد بوده است.

 

کودکان انتقاد را می‌توانند تحمل کنند و این امر نه تنها آسیب جدی و زیادی به کودک وارد نمی کند بلکه در مواقعی به رشد و بالندگی شخصیت او نیز کمک میکند، اما فراموش نکنید اگر انتقاد با پرخاشگری همراه شود بسیار خطر ناک است و ممکن است عزت نفس کودکتان را بکشد!

 

مدرسه نقشی اساسی در تربیت کودکان دارد، چرا که کودکان بخش زیادی از زمان خود را در این محیط می گذرانند. نگرش معلمان نسبت به دانش ‌آموزان تاثیر چشم گیری بر عزت نفس آنها دارد به خصوص رفتاری که بر اساس سیستم پاداش و تنبیه پایه ریزی شده باشد. اینکه یک مربی کودک را کاملا بپذیرد، بنیان اساسی رشد و سازگاری کودک را پایه ریزی کرده است. یکی از عواملی که سبب می شود یک کودک نسبت به خودش، مدرسه و مربیان احساس بدی داشته باشد، تنبیه شدن وی در مدرسه است. در مقابل تشویق دانش‌ آموزان می تواند به آنها حس ارزشمندی دهد و موجب افزایش عزت نفس آنها شود.

 

دوستان و همسالان از راه‌های گوناگونی بر نگرش، نظام ارزشی و رفتارهای فرد تأثیر می‌گذارند. به طور مثال اگر دقت کنید کودکانی که در مدرسه مورد پذیرش تعداد زیادی از همسالان خود قرار می گیرند از عزت نفس بالاتری برخوردار هستند.

تا به اینجا به بررسی دقیق مفهوم و ریشه عزت نفس پرداختیم و بررسی کردیم چه مواردی می تواند به عزت نفس یک فرد لطمه وارد کند. همچنین به بررسی، نقش والدین، مربیان و گروه همسالان در شکل گیری عزت نفس پرداختیم. اکنون که به طور کامل به اهمیت عزت نفس پی بردید و متوجه شدید این مورد چقدر حیاتی است به شما ۵ تکنیک طلایی برای افزایش عزت نفس را آموزش میدهیم.

 

این ۵ تکنیک را حتما انجام دهید تا شاهد نتایج شگفت انگیزی باشید.

 

بدین منظور تمام زندگی خود را بنویسید. نوشتن خاطرات مربوط به کودکی، نوجوانی و اکنونتان معجزه میکند. اگر نقاط ابهامی در زندگی شما هست این نقاط ابهام را بپرسید، تحقیق کنید، بررسی کنید و برای خودتان کاملا شفاف سازی کنید. شما در این تکنیک کافیست شبی ده دقیقه وقت بگذارید. و هر چیزی که از گذشته در یاد دارید را روی کاغذ بیاورید. همین طور در حین نوشتن تاریخچه زندگی خودتان نقاط مثبت را پررنگ تر کنید بیشتر راجع به آن بنویسید. چه اتفاق های مثبتی در کودکی افتاده است. چه کارهای خوبی کرده اید حتی شیطنت هایی که به شما حس خوبی می دهد. چطور درس خوانده اید و چه نمرات خوبی گرفته اید. یعنی بیشتر توجه و تمرکز روی نقاط مثبت باشد.

 

در مرحله بعد شما باید شبی پنج مورد که از خودتان شناخته اید و به آن افتخار می کنید را یادداشت کنید. یعنی از دل آن سرگذشتی که نوشته اید و آن نقاط مثبتی را که به آنها اشاره کرده اید هر شب ۵ مورد را که به آنها افتخار می کنید و در خودتان مثبت، خوب و بارز می دانید را یادداشت کنید.

 

هر شب ۵ مورد یاداشت کنید. می توانید به خیلی چیزها اشاره کنید. ارتباطاتتان، افرادی که با آنها دوست هستید، توانایی های خاصی که دارید، استعدادهایی که دارید، مثلا موردی که من دیشب در این یادداشت های پنج گانه شبانه ام نوشتم؛ ناگهان یادم افتاد که بعد از مدتها کم کم لیستم خالی شده است و نمی توانم موردی را پیدا کنم. ولی لحظه ای به همان روز خودم نگاه کردم و یادم افتاد که من امروز با فرزندم به گونه ای خاص صحبت کردم. این شیوه گفتگو را  خیلی دوست دارم در صورتی که اصلا تا بحال به آن توجه نکرده بودم.

این را به عنوان اولین آیتم آن لیست پنج گانه نوشتم. منظورم این است که شاید در دفعات اولی که می خواهید این لیست را پر کنید. چیزی به ذهنتان نرسد یا ندانید. این کاملا طبیعی است بخاطر اینکه چیزهای مثبت زیادی را در خودتان نمی بینید. چون عزت نفس پایین اصلا تعریفش همین هست. اما به تدریج یاد می گیرید که نقاط قوت و مثبت خودتان را بزرگ تر و بزرگ تر بکنید و با شروع عدد اول عددهای بعدی را حتما در لیست بگذارید.

 

تکنیک و روش دومی که در افزایش عزت نفس می خواهم خدمتتان بگویم دیدن چیزهای خوب در دیگران است. ما عموما در دیگران نقاط منفی را خیلی بارز می بینیم.  مخصوصا هر چقدر عزت نفستان پایینتر باشد. شما افراد دیگر را ضعیف تر و منفی تر از خودتان خواهید دید. اما اینجا می خواهیم دقیقا برعکس عمل کنیم. نباید در مورد دیگران قضاوت بکنیم. فقط می خواهیم یک مقایسه مثبت بکنیم. نقاط مثبتی که در خودتان می بینید را جستجو کنید و در اطرافیان ببینید. و یا نقاط مثبتی را که در دیگران می بینید را در دیگری جستجو کنید. اینجا هم باز ممکن است در یافتن نقاط مثبت در دیگران با مشکل مواجه شویم و نتوانیم پیدا کنیم.

این باز طبیعی است ولی به تدریج و با فکر کردن بر روی این موضوعات می توانیم نقاط بسیار مثبتی را در اطرافیان خودمان پیدا کنیم که در شما هم هست  یا در شما هست و در دیگران هم هست. بیشتر ما در دیگران فقط به دنبال مسائل و جوانب منفی آنها هستیم و فقط آن نکات منفی را می بینیم. مثلا با دوستی سالها ست ارتباط داریم و سال هاست داریم قضاوتش می کنیم و همیشه در ذهنمان به گفتگو با این فرد مشغولیم.

 

کمی به این افکار توجه کنیم تمام عمرمان داریم این کارها را، این گفتمان را در درون خودمان تکرار می کنیم و اکنون ما فرض می کنیم که نمی خواهیم از این به بعد این کار را بکنیم و بر عکس می خواهیم فقط و فقط نقاط قوت و مثبت دیگران را ببینیم و آن را به زبان بیاوریم؛ در واقع ما می خواهیم از اختلاف هایمان به پذیرش تفاوت هایمان برسیم. پس زیاد به نقاط ضعف هم کاری نداشته باشیم بیشتر جنبه های مثبت را ببینیم و با این جنبه های مثبت طبعا ارتباط خوبی بین ما برقرار خواهد شد، تا اینکه بخواهیم جنبه های منفی را ببینیم و حالا در ارتباط صد در صد با مسائل و مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

دوستان در اینجا هدف من این نیست که مشکلات خودم و دیگران را کتمان بکنم؛ اصلا بحث عزتمندی این نیست!! برای همین هم اینجا نمی خواهیم این بحث را باز کنیم که با جوانب منفی خودمان این کار را بکنیم یا با جوانب منفی دیگران این کار را بکنیم. طبیعی است که وقتی در خودم این جوانب منفی را بشناسم احتمال دارد که بتوانم تغییر بدهم و در دیگران هم یا می پذیرم و یا کمکش می کنم تغییر بدهد و یا اینکه با همان شرایط با آن مواجه می شویم.

 

تکنیک سوم این است که حالا ما باید ببینیم که چطور می توانیم در دیگران حس خوب را به وجود بیاوریم. چطور به دیگران می توانیم کمک بکنیم مثلا دیروز یکی از همکاران من ناراحت بود از شرایطش از وضعیتش و برای آینده به شدت غصه می خورد و نگران بود من اینجا گفتم خب ببینم می توانم از این تکنیک استفاده بکنم. آمدم کلی صحبت های مثبت با او کردم. به آینده امیدوارش کردم و تازه به او گفتم  تو در اینجا ، در این شرکت توانایی هایی داری که همه ی ما به این تواناییهای تو غبطه می خوریم. پس تو آدم خوب و متفاوتی هستی، پدر خوبی هستی تو همکار خوبی هستی.

در کل خیلی حس خوبی نسبت به حرف های من پیدا کرد. باورتان نمی شود فردای آن روز بعد از این گفتگوی خیلی کوتاه به من زنگ زد و با حالتی که خیلی احساساتی شده بود از من بابت این گفتگوی خیلی خوبی که بینمان رد و بدل شده بود خیلی تشکر کرد. خب می خواهیم این کار را آنالیز کنیم. من با یک گفتگو، با اشاره به نقاط قوت همکارم در ایشان حس خوبی ایجاد کردم. اما این کار چه سودی برای من داشت؟سودش برای من این بود که احساس بسیار بهتری در من ایجاد شد. با واکنش ایشان نسبت به این گفتگو من متوجه شدم که یک آدم خوبی هستم و دوم یک سری توانایی های خاص دارم و سوم دیگران نسبت به من حس خوبی دارند و در نهایت در واقع به این ایمان می رسم که

یک: من خوب هستم، 

دو:دیگران خوب هستند،

سه:ارتباط من با دیگران خوب است.

 

تکنیک دیگری که خیلی موثر می دانم این است که خوش لباس باشید و به سر و وضع خودتان برسید. از عطر و ادکلن خوب و مناسبی استفاده کنید و در کل ظاهرتان را حفظ کنید. لازم نیست که منتظر یک شرایط ، وضعیت و روز خاصی باشید. تا زیبا لباس بپوشید، موهایتان را مرتب کنید یا خانم ها آرایش کنند. این کار را یکبار برای خودتان بکنید، بروید جلوی آینه و با یک حس خوب به سر و وضع خودتان برسید. از لباسی که می پوشید لذت ببرید ، از کفش نویی که خریده اید، در واقع از ظاهر خودتان بیشترین لذت را ببرید. اینجا اشاره می کنم که شاید بسیاری از مردم با پوشیدن لباس نو حس خوبی ندارند. این دقیقا بخاطر این است که وقتی من خوب نیستم چیزهای خوب هم نباید داشته باشم. یک نگاه تلخ است که ته ضمیر این افراد نشسته است.

در این جا متذکر می شوم در حفظ ظاهر، چگونه ایستادن، راه رفتن، نشستن، حالت های اندام خیلی خیلی مهم هستند. ما از ظاهر افراد خیلی وقت ها قضاوتشان می کنیم و می دانیم آدمی با کتف افتاده ، سر شانه های افتاده، شل که با دست های کاملا بی حال راه می رود. آرام راه می رود، خب مسلما این آدم، آدم حرمت نفس پایین دارد. سرش پایین به کسی نگاه نمی کند. ولی بر عکس شما تصور کنید آدمی که سر بالا، سینه جلو ، دست ها را آرام و محکم در کنار شانه هاش تکان می دهد. خیلی محکم راه می رود.

تند راه می رود، تماس چشمی با دیگران دارد، ظاهر آرام و شاید تبسمی هم دارد. خب طبعا ، این آدم احتمالا لباس مرتبی هم دارد و عرض شود که به خودش و کاری که آن لحظه دارد انجام می دهد و جایی که دارد می رود، ایمان ، اعتقاد و باور دارد، منظور از خوش پوشی بیشتر داشتن احساس خوب از ظاهر خود است و این حفظ ظاهر در رابطه با کیفیت عزت نفس و یا افزایش عزت نفس خیلی خیلی موثراست. خود به خود یک اثر متقابل هم از دیگران می گیرد، این فرد همین که مورد توجه قرار می گیرد، همین که دیگران از لباسش، تیپش، راه رفتنش، عطر و ادکلنش ، کفشش، ظاهرش، حتی شیوه نشستنش به او می گویند یا حتی با نگاهشان یک حس خوب به او انتقال می دهند. این دقیقا اثر بسیار بسیار قدرتمندی در درون خود فرد ایجاد می کند که دیگران تاییدش می کنند. در واقع خیلی وقت ها ما به این تاییدها نیاز داریم تا مطمئن شویم تائید خودمان تایید درستی بوده است.

 

زمانی هم که تعریف می شود لطفا به سبک ایرانی اصلا منکر آن تعریف نشوید یا نگویید که “اصلا اینجور نیست که شما می گویید و این لباس نو نیست، لباس کهنه فلانی است، و این اصلا مارک معروفی نیست. من این را توی حراجی گرفتم، چیز مهمی نیست. تصادفا اینجوری راه میرم.” نه اینجوری نه، اتفاقا برعکس باید تشکر بکنیم از اینکه شما را اینجور می بینند. که از شما تعریف می کنند یا از مسایل مرتبط با شما تعریف می کنند. هرگز قدر دانیها و تشکرها را رد نکنید و  به تعارف نکشانید. نه اتفاقا از آنها تشکر کنید. جمله ای که یکی از روانشناسان در یک سمینار در این مورد می گفت این بود که بگویید: من سپاس گزار لطفتان هستم.

 

 

آخرین تکنیک این است که بخشنده باشید. من از بزرگی شنیدم که می گفت انعکاس بخشش دیگران در ما بخشش خودمان می شود. ما خیلی وقتها باید خودمان را ببخشیم اما کاری که می کنیم این است که بلاهایی سر خودمان می آوریم که اگر سر دیگری بیاوریم. صد در صد از ما شکایت می کنند یا هر کاری از دستشان برآید در قبال ما انجام می دهند.

 ما احتیاج به بخشش خودمان داریم و برای اینکه خودمان را ببخشیم با این تکنیک با بخشش دیگران در واقع این را به خودمان انتقال می دهیم. بر اساس آموزش های قانون جذب، با بخشش و گذشت، افکار و باورهای ناخواسته و منفی را نیز کنار میگذارید و این یعنی ظهور نتایج بهتر در زندگی و افزایش باورنکردنی اعتماد به نفس و خودکار آمدی. قانون جذب و ان ال پی میگوید با بخش و گذشت شما اثرات کارمای منفی را از خود دو می کنید.

در این مقاله به بررسی عزت نفس پرداختیم و با معرفی ریشه های عزت نفس تلاش کردیم از طرفی اهمیت آن و از طرف دیگر تفاوت های آن با اعتماد به نفس را عنوان کنیم. آنگاه به بررسی و معرفی ۵ تکنیک کاربردی برای تقویت عزت نفس پرداختیم. با انجام و تکرار این ۵ مورد به سادگی می توان به تقویت حرمت نفس پرداخت. اگر تا به اینجا قانع نشدید که تقویت و بهبود عزت نفس، چقدر موضوع مهمی است و اگر به تقویت آن نپردازیم چه تاثیراتی بر آرامش و خوشبختی ما می گذارد، حتما ادامه مقاله را ممطالعه کنید.

یکی از اصلی ترین پیامد های عزت نفس پایین، تله و طرحواره نقص و شرم و سه دسته اختلال شخصیتی است که در ادامه به معرفی هر یک می پردازیم.

 

افرادی که با مشکل عزت نفس روبرو نیستند (دقت داشته باشید عزت نفس یک طیف است که عزت نفس شما بر روی این طیف مدام در حرکت است. پس عموم افراد در میان این طیف هستند و افرادی که اعتماد به نفس آنها صفر یا صد باشد تقریبا بسیار نادر هستند.)، صدای درونی آنها حاکی از پذیرش و اطمینان است. اما افرادی که از عزت نفس پایین رنج می برند صدای درونی انتقاد گر و سخت گیر و خشنی دارند، که مدام به انتقاد از آنها می پذیرد و پیام هایی نظیر شما “دوست داشتنی نیستید” را تکرار می کند. تکرار این روند به عادتی تبدیل می شود که فرد در آن به مقایسه خود با دیگران می پردازد و در هر مقایسه نهایتا به این نتیجه می رسد که، بازنده است و از هر فرد دیگری کمتر و نا موفق تر است. به این سلسله باورها، که آرامش و زندگی شخص را تحت تاثیر قرار می دهد، طرحواره نقص و شرم می گوییند.

سه تیپ اختلال شخصیتی افراد با عزت نفس پایین

 

شاید با خواندن تیتر این بالا با خود فکر کرده اید که افرادی که از خجولی و کمروی رنج می برند حرمت نفس پایینی دارند و اصلا چند تیپ شخصیت با عزت نفس پایین بی معنا است. خب راستش را بخواهید این تفکر کاملا اشتباه است و متاسفانه افراد با عزت نفس پایین، همیشه به این سادگی ها هم قابل تشخیص نیستند. مسله اصلی این است که عزت نفس تضعیف شده، به انسان آسیب می رساند اما این آسیب در افراد مختلف به سبک های مختلفی نمایان می شود. برخی وانمود می کنند کاملا بی عیب و نقص اند(اعتماد به نفس کاذب)، برخی آنقدر برای کسب موفقیت و تایید بیرونی می کوشند که دیگر رمقی برای زندگی کردن ندارند و برخی دیگر مانند یک قربانی در مقابل این روند تسلیم میشوند. هر سه دسته از یک موضوع رنج می برند آنهم عزت نفس پایین است اما، شیوه رفتاری متفاوتی دارند که به این شیوه های رفتاری بیمارگونه که، فرد هیچ کنترلی روی آن ندارد اختلال شخصیتی می گویند. در علم روانشناسی سه تیپ شخصیتی افراد با حرمت نفس پایین مطرح می شود که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم:

 

وانمودگر ها سخت ترین تیپ شخصیتی افراد با عزت نفس پایین هستند. در این تیپ شخصیتی فرد می گوید من به آن اندازه خوب و موفق عمل می کنم که هیچکس حتی به اینکه من عزت نفس پایینی دارم و از احساس حقارت رنج می برم شک نکند. این افراد آنچنان از شکست وحشت دارند که همیشه با ترس و عذاب زندگی می کنند. از نزدیکی و ارتباط صمیمی با افراد می ترسند و همیشه سعی می کنند روابطشان را سطحی نگهدارند چرا که می ترسند چهره واقعیشان برای دیگران برملا شود. زنگ خطر و هشدار شناسای این افراد مشکلاتی مانند کمالگرایی، تنبلی، تعلل در کارها و مواردی مشابه است. پس اگر با فردی در ارتباط هستید که مدام شغل خود را رها می کند، در انجام وظایفش تنبلی می کند و در موفقیت هایش اغراق می کند به احتمال ۹۰% از عزت نفس پایین رنج می برد و تیپ شخصیتی وانمودگرا دارد.

 

عصیانگرا ها تا حد اغراق آمیزی شیوع رفتاری بی تفاوتی را در پیش گرفته اند. آنان به گونه ای رفتار می‌کنند که انگار عقاید یا تمایلات دیگران اهمیتی ندارد. این افراد تا حدی از کمبود عزت نفس رنج می برند که از معاشرت با افرادی که آنان را موفق می دانند به شدت عذاب می   کشند. احساس خشم احساس غالب بر این افراد است و از اینکه با این عارضه شخصیتی، یعنی کمبود اعتماد به نفس روبرو هستند به شدت عصبی هستند. مدام در حال اثبات این موضوع به دیگران هستند که به قضاوت های آنان اهمیتی نمی دهند و این امر باعث تحلیل سطح بالایی از انرژی آنها می شود. هشدار و زنگ خطر شناسایی افراد با عزت نفس پایین در اختلال شخصیت عصیانگر عموما بی قانونی و حق طلبی است. اگر با فردی در ارتباط هستید که خودشیفته است و مدام فکر می کند مورد تجاوز همگان واقع شده است. اگر از اینکه حقوق دیگران را ضایع کند دچار عذاب و ناراحتی نمی شود قطعا اختلال شخصیت عصیانگر دارد.

 

این تیپ شخصیتی کاملا واقف اند که حرمت نفس پایینی دارند و در مقابل آن کاملا منفعل، خنثی و تسلیم هستند. احساس ناتوانی می کنند و منتظر نشسته اند تا فردی بیاید و آنها رانجات دهد. همان خجالتی ها که خجولی بیش از حدشان مانع از صحبت در جمع و حضور در اجتماع می شود. تشخیص این افراد بسیار ساده است، چرا که عموما احساس درماندگی دارند و کم رویی پیش می کنند.

 

دکتر فیلد می گوید: من اگر بخواهم دوباره در مورد خودم بگویم. سالیان سال خشم کوبنده ای از جانب مادرم داشتم و این خشم در درون من به یک آتش کوره ای تبدیل شده بود که در و پیکرش بسته است و در درون من محبوس شده بود.

همیشه آماده بودم که با او بحث کنم؛ دعوا کنم که چطور یک مادر بچه ی خودش را رها می کند و می رود. آن هم یک دختر بچه ی کوچیک. چطور یک مادر اجازه می دهد فرزندش را یک مرد بزرگ کند. بعد کم کم این نگاه را عوض کردم.

وقتی نگاه را اینطور تغییر می دهید فکر نکنید فقط در همین زمینه مثلا در مورد من در زمینه نگاهم نسبت به پدر و مادر تغییر کوچکی ایجاد شد. نه اینگونه نگرش ها ی جزئی، انعکاس پیدا می کنند در نگرش های عمومی و کلی تر و به تدریج نگاهتان نسبت به زندگی و مفهوم زندگی عوض می شود.

این جاست که تاثیر افزایش عزت نفس درانسان به یک صورت قشنگی مشخص می شود. با بخشش دیگران ما به راحتی می توانیم بسیاری از خشم های درون مان را فروکش کنیم. می توانیم خیلی از تنفرها را ضعیف تر یا از بین ببریم. می توانیم یک آرامش درونی در خودمان بوجود بیاوریم.

این پنج روش و تکنیک بود که من برای بهبود وضعیت عزت نفس و در حالت کلی تر حرمت نفس بیان کردم. این پنج روش کاربردی را همیشه در زندگی خود بکار بگیرید. ایمان دارم که با وجود این تکنیک ها زندگیتان را رویایی خواهید کرد.

تا این لحظه از مقاله سعی نمودیم در مورد عزت نفس اطلاعاتی جامع را در اختیارتان گذاشتیم.ابتدا تعریف عزت نفس را به طور دقیق شرح دادیم و دقیقا عنوان داشتیم که عزت نفس چیست و چگونه به افزایش عزت نفس برسیم و یا از کاهش حرمت نفس در خود و عزیزانمان جلوگیری کنیم، سپس به بررسی خطرات عزت نفس پایین پرداختیم و طرحواره نقص و شرم که اصلی ترین فرآیند مخرب عزت نفس پایین است، پرداختیم و در انتها نیز راهکار های برا افزایش عزت نفس ارائه دادیم.

اگر تا کنون قانع نشدید که افزایش عزت نفس تا چه اندازه موضوع مهمی در تمامی روابط فردی و اجتماعی ما است، پیشنهاد میکنیم به مطالعه ادامه مقاله بپردازید تا در مورد اهمیت افزایش عزت نفس بیشتر بدانید.

از آنجا که ما و والدینمان همیشه برای اموری چون یادگیری زبان انگلیسی ، ورزش ، موسیقی و …. پول و زمان هزینه کرده ایم و هرگز به مقوله پراهمیت عزت نفس آنطور که باید نپرداخته ایم، شرکت در دوره های مربوط به افزایش عزت نفس و خرید کتاب ها و محصولات مربوطه نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.

عزت نفس یا «عزت به نفس» مهمترین یافته حوزه تحول فردی و موفقیت در دو دهه گذشته معرفی شده است. جنبش عزت نفس یا حرمت نفس و مسابقه افزایش عزت نفس در طی ۵۰ سال گذشته در فرهنگ غرب تجلی درخشانی یافته و نور آن در دو دهه گذشته چشمان مردم جهان را به دنیای درون رهنمون کرده است.

هر چه باشد، تمام افراد موفق اول عزتمند هستند  و برای افزایش عزت نفس خود دنیای درون را به چالش کشیده اند، آیا این‌طور نیست؟

جنبش عزت نفس با انتشار کتابی در سال ۱۹۶۹ آغاز شد که در آن روان‌شناسی به نام «ناتانیل برندن» اظهار داشت که بیشترین مشکلات روانی یا احساسی افراد را می‌توان در عزت نفس پایین آنان و یا کمبود بنیادی در حرمت نفس آنان ردیابی کرد.

برندن با بیان این‌که بهبود عزت نفس فرد نه‌تنها باعث بهبود عملکرد بلکه موجب درمان بیماری‌ها نیز می‌شود، جنبش عزت به نفس را پایه‌گذاری نمود.
انواع عزت نفس شامل عزت نفس کاذب، عزت نفس سالم و عزت نفس پایین است؛ بعبارت دیگر ردپای عزت نفس را در سه دسته از افراد با حرمت نفس پایین می توان دنبال کرد:

​مهم نیست جزو کدام دسته باشید. اکثر ما انسانها به دلایل اجتماع، آموزشی، فرهنگی و خانوادگی با مشکلات کمبود عزت نفس و یا عزت نفس کاذب روبرو هستیم.

این مساله ما را از دست یابی به زندگی دلخواهمان باز داشته است. شما دوست عزیز که در حال خواندن این مطلب هستید، اگر نگران خود و یا اطرافیانتان هستید و از روابط و شرایط شغلی و اجتماعی تان راضی نیستید؛ همین حالا یک بار برای همیشه تصمیم بگیرید و زندگی خود را تغییر دهید.

تیم راز موفقیت کارگاه پرواز استاد محمود جولایی را به شما معرفی میکند.

«کتاب عزت نفس» آقای ناتانیل برندن با عنوان «۶ ستون عزت نفس» بعد از سال ها تحقیق در مورد عزت نفس، چاپ شد و تا به امروز در سرتاسر جهان همچنان یکی از مراجع خوب برای شناخت و بعد افزایش عزت نفس به شمار می رود و به افراد زیادی برای افزایش حرمت نفس کمک کرده است. از آن پس، هزاران مقاله و پژوهش در مورد ارتباط میان موفقیت و عزت نفس انجام گرفت. این ایده نه‌تنها در حوزۀ روان‌شناسی بلکه در ادبیات عامه نیز بسیار محبوب است. قبل از این‌که به بررسی‌ پیچیدگی‌های آن بپردازیم، لازم است که تفاوت‌های میان مفاهیم خودکارآمدی، اعتماد به نفس و عزت نفس را مشخص کنیم.

اگر چه نمی‌توان به عزت نفس به‌عنوان اکسیر معجزه گر برای رفع همه‌ مشکلات نگاه کرد و انتظار داشت با بهبود حرمت نفس به یکباره راز موفقیت را بیابید، اما واقعیت این است که اگر کمی دقیق‌تر و عمیق‌تر بررسی کنیم، در بسیاری از مشکلات، اختلالات و چالش‌های زندگی شخصی و شغلی خود، می‌توانیم ردپای اختلال عزت نفس را به‌عنوان یکی از عوامل اصلی و ریشه‌ای معیوب ببینیم.

به نظر بنده (محمود جولایی) که سال هاست در حوزه تغییر و تحول فردی مطالعه و تحقیق می کنم، ضعف عزت نفس علت ناکامی های افراد در زندگی است. حرمت نفس پایین ریشه بسیاری از مشکلات است.

 

دوست من آیا نوع واکنش، تعامل و ارتباط شما با دیگران بر اساس قضاوت و ارزشی که برای آن ها متصور هستید، تفاوت نمی‌کند. امروزه می‌بینیم که ما در همان نگاه اول در مورد هر فردی قضاوت و ارزش‌گذاری می‌کنیم و عموماً و متأسفانه با توجه به میزان دارایی‌های مادی‌اش بر او برچسب ارزشمندی می‌زنیم. لذا در مورد خودتان نیز با توجه به میزان ارزشمندی، نوع واکنش و تعامل شما نسبت به خود و با خود متفاوت خواهد بود و از اینجاست که اهمیت عزت نفس مشخص می‌شود.

عزت نفس یعنی باور و تصور افراد در رابطه با احساس ارزشمندی نسبت به خود و هرچه مربوط به خود است. منشاء این احساس افکار، احساسات، عواطف و تجربه های ما در طول زندگی است.همه افراد، صرف نظر از همه ویژگی های منحصر به فردی که دارند نیازمند عزت نفس هستند. عزت نفس بر همه جنبه های زندگی انسان تاثیرگذار است و چنانچه افراد عزت نفس سالمی نداشته باشند از رسیدن به قله های موفقیت در همه عرصه های زندگی شان باز می مانند. اگر حرمت نفس نداری، هیچ نداری.

عزت به معنای ارجمندی و بزرگی است و در برابر عزت، ذلت است که به معنای نبود شرافت و بزرگی در انسان است؛ کسی که عزت نفس ندارد به راحتی پذیرای شکست و مغلوب دیگران می شود.در آموزه های دینی، عزت، هم شامل  ثروت و بهره مندی از امکانات مادی است و هم  شامل بندگی، معنویت گرایی و رهایی از قید و اسارت و شهوت و دنیاگرایی تفسیر می گردد. امام علی ( علیه السلام ) می فرماید:

خداوندا! برای من این عزت بس که بنده تو باشم و این افتخار مرا بس که تو خدای من هستی.

آزمون عزت‌ نفس کوپراسمیت نگرش فرد را نسبت به خودش در چند حیطه به‌ویژه در رابطه با گروه همسالان و والدین و محیط مدرسه می‌سنجد،‌ این آزمون مشتمل بر ۵۸ سؤال است که هرکدام از سؤالات دارای ۲ گزینه است. جواب‌ها تحت عنوان”بلی و خیر” مشخص‌شده است.

کسی که پرسش‌نامه را پرمی‌کند باید توجه داشته باشد که کدام گزینه دقیقاً گویای احوال درونی‌اش است. مقیاس عزت‌ نفس کوپراسمیت یک مقیاس خود- گزارشی، مداد – کاغذی است که ۸ ماده آن دروغ‌سنج است و ۵۰ ماده دیگر آن به ۴ خرده مقیاس عزت‌ نفس کلی، عزت‌ نفس اجتماعی ، عزت‌ نفس خانوادگی  و عزت‌ نفس تحصیلی تقسیم‌شده است. آزمون عزت نفس کوپر اسمیت که یکی از برترین آزمون های ارزیابی عزت نفس است به زودی در سایت راز موفقیت قرار داده می شود و شما می توانید عزت نفس و حرمت نفس خود را بسنجید.

بسیاری افراد و حتی متخصصین را دیده ام که مفهوم اعتماد به نفس را به جای عزت نفس درک کرده اند و اصولا عزت نفس در ایران زیاد شناخته شده نیست. و افراد کاری برای بهبود حرمت نفس خود انجام نمی دهند.

هرچند ما در تئوری برای عزت نفس و اعتماد بنفس تعاریف کاملاً متفاوتی داریم ولی واقعیت آن است که در روانشناسی بالینی تفاوت و مرز کاملا مشخص و دقیقی بین این دو وجود ندارد.

دلیل اصلی آن هم به خاطر این بوده که عزت نفس و اعتماد بنفس آن‌چنان در هم تنیده و لابه‌لای هم هستند که مثل یک قاشق مخلوط نمک و شکر، هرچند دو عنصر کاملاً متفاوت و مشخصی هستند.

فراموش نکنید که جدا کردن اعتماد به نفس و عزت نفس از هم هنگام کار بر روی روان و کارکرد ذهن بسیار سخت می‌نماید.بطور خلاصه کمبود اعتماد به نفس میوه و نتیجه عزت نفس پایین است.

پس اگر عزت نفس پایینی دارید به احتمال زیاد در آینده ای نه چندان دور با مشکلاتی اعم از کم رویی و خجولی نیز روبرو می شوید.

جالب اینجاست که کسانی که صفحه Self-Confidence‌ در ویکی‌پدیا را هم تنظیم کرده‌اند، نهایتاً به درک درستی از این مفهوم به‌ظاهر ساده نرسیده‌اند و کمابیش آن را با عزت نفس (Self-Esteem) اشتباه گرفته‌اند. که حتماً در آینده در این مورد کمکی به این سایت خوب خواهم رساند.

مارک لیری (mark-leary) یک روان‌شناس اجتماعی می‌باشد که بر روی عزت نفس در ساختار روان‌شناسی تکاملی تحقیق می‌کند. وی نظریه‌ای در مورد عزت نفس به ادبیات روان‌شناسی وارد کرده است.

شاید هنگامی که سعی می‌کنیم عزت نفس کودک خود را بسازیم، بیش از حد به آن‌ها خوبی می‌دهیم. عزت نفس و اعتماد به نفس در ۲۵ سال گذشته در فرهنگ غرب مورد ستایش قرار گرفته است.

باور بر این است که داشتن یک خودپندارۀ مثبت، کلید دستیابی به یک زندگی شاد و موفقیت‌آمیز است. بنابراین عصر آموزش عزت نفس متولد شد. کودکان این نسل در مدرسه یاد می‌گیرند که خود را استثنایی بپندارند و فقط بر روی خصوصیات مثبت خویش تمرکز کنند و به خاطر دستاوردهای بسیار کوچک مورد ستایش قرار گیرند.

تحقیقات جدید نشان داده است که این آموزش‌ها و اعتقادات، به جای این‌که افراد را از افسردگی در امان نگه دارد، ممکن است باعث کاهش انگیزش و رفتارهای هدف-محور شود (دووِک، ۲۰۰۷).

اگر تقویت اعتماد به نفس باعث می‌شود نارسیسم و بلندپروازی بیشتر از موفقیت تقویت گردد، پس چرا باید این کار را انجام دهیم؟

آیا باید ایدۀ ارتقای اعتماد به نفس را نادیده بگیریم؟

عزت نفس بخشی از اعتماد به نفس نیست، عزت نفس ریشه و اعتماد به نفس میوه درخت شخصیت انسان است. «محمود جولایی»

بومیستر و همکاران پاسخی دارند. رفتارهایی وجود دارد که در آن‌ها افزایش اعتماد به نفس باعث بهبود کارایی می‌شود و این فرصت‌ها را نباید نادیده گرفت.

 آن‌ها توصیه می‌کنند که اعتماد به نفس همچنان تقویت شود، اما با دقت و احتیاط بیشتری این کار انجام گردد. آن‌ها والدین و معلمین را تشویق می‌کنند که کودکان را ستایش نمایند تا اعتماد به نفس آنان افزایش یابد، اما این کار باید فقط به‌عنوان پاداشی برای رفتارهای مطلوب اجتماعی انجام گیرد.

این روش تضمین می‌کند که کودکان توجه مثبت دریافت نمایند و فرصتی برای رشد عزت به نفس سالم به دست آورند، اما این خطر را ندارد که کودکان متقاعد شوند به‌شدت از دیگران کارآمدتر هستند و نیازی نیست سخت تلاش کنند. (منبع: بومیستر و همکاران، ۲۰۰۳)

هرچند اخیراً والدین به خوبی از کودکان خود در برابر درد و مشکلات محافظت کرده‌اند و یک حباب حفاظتی از عشق و عزتمندی در اطراف آنان شکل داده‌اند.

این کار نه‌تنها برای محافظت از کودکان در برابر دشواری‌ها، بلکه در رابطه با رشد نیز عواقب ناخواسته‌ای دارد. اما شاید تعجب کنید «بسکین» افراط در این کار را به هیچ وجه نمی پسندد و پیشنهاد می‌دهد که والدین یک قدم به عقب بردارند و اجازه دهند کودکان یاد بگیرند چگونه با نا امیدی و درد کنار آیند.

چنین سازشی باعث رشد آنان و کسب مهارت‌های جدید می‌گردد. پس اگر می‌خواهیم کودکان را تشویق کنیم تا علاوه بر این‌که احساس خوبی نسبت به خویش داشته باشند، بهترین عملکرد را نیز داشته باشند، به نظر می‌رسد مواردی که ذکر شد راه‌حل‌های خوبی باشند. «دکتر ایوان جوزف»، مربی اسبق فوتبال، در سخنرانی TED خود از اهمیت ایجاد اعتماد به نفس و تأثیر آن بر موفقیت ورزشی سخن گفت و تماشاچیان را تشویق کرد تا از توصیه‌های او برای ایجاد یک «اعتماد به نفس سالم در کودکان» خویش پیروی کنند.

یک راه خوب برای شروع بهبود عزت نفس تان این است که بپذیرید شما منحصر بفرد هستید چون هیچ کس دیگری کاملا شبیه شما نیست. نه فقط اثر انگشت یا DNA ما منحصر بفرد است، بلکه ذهن و شیوه­ای فکرو عمل مانیز کاملا منحصر به ماست. این به این معنی است که در بیش از ۷ میلیارد نفر در دنیا تنها یک نسخه از شما وجود دارد.

بنابراین اگر طبیعت خود را به زحمت انداخته تا شما را منحصر به فرد بیافریند، باید این احساس را داشته باشید که مهم هستید و به اندازه هر کس دیگری در این سیاره حق دارید.

شما حقوق دیگری نیز دارید. یکی از آنها حق اشتباه کردن است فراموش نکنید که انسان ممکن الخطاست و بسیاری از قبل از آنکه یاد بگیریم کاری را درست انجام دهیم آن را اشتباه انجام می­ دهیم.

به علاوه، ما این حق را داریم که به خودمان احترام بگذاریم و مورد احترام واقع شویم. و شاید مهمتر از همه برای خودمان بله یا نه بگوییم. در این جا قصد داریم در مورد عزت نفس صحبت کنیم و با انجام پنج روش متفاوت و عملی در مورد راه کارهایی که برای افزایش سطح آن یعنی بالا بردن عزت نفس را توضیح دهیم.

 اما شاید همین ابتدا بپرسید که چرا اینقدر تاکید و اینقدر راجع به آن صحبت می شود؟ مگر عزت نفس چه اهمیتی دارد؟

عزت نفس اهمیت زیادی دارد زیرا به ما می گوید ما خود را چطور می بینیم و چطور قضاوت می کنیم. گذشته خودمان را چطور می بینیم. خودمان، ماهیت خودمان را چطور می بینیم. در مورد اشتباه کاری خودمان، فامیل، افراد فامیل، خانواده، اسم خودمان، زیبایی خودمان چه نظری داریم.

در واقع با عزت نفس پایین، فرد یک آدم بسته، خسته و تنیده ای هست که انگار در درون یک جعبه قرار گرفته است. عزت نفس پایین می تواند عامل بروز قطعی افسردگی باشد حتی از آن هم فراتر برود .

بسیاری از روانشناسان بر این باورند که عامل اصلی و ویروس بوجود آورنده بسیاری از بیماری های روان تنی و روان پریشی عزت نفس است.

مثالی که من می توانم در مورد تشریح حرمت نفس بزنم این است که فرض کنید شما زیباترین، بزرگترین و گران قیمت ترین الماس دنیا را دارید. اگر شما عزت نفس پایین داشته باشید.

وقتی از شما بپرسند شما چه چیز گران قیمتی نزد خود دارید؟ یا اصلا درباره آن الماس حرفی نمی زنید و یا به عنوان دارایی شماره یک از آن یاد نمی کنید. دوم اینکه هرگز دنبال این نیستید که آن الماس درون خودتان را بروز بدهید یا به دیگران نشان بدهید یا از آن استفاده ای بکنید.

شاید روانشناسان امروزی متوجه شده اند که آن مشکل عمومی که سالها در بیماران خودشان به دنبالش هستند عزت نفس پایین است و اگر بتوانند این مشکل بزرگ بشر امروز را حل کنند، به طبع بسیاری از بیماریهای پیچیده ی بعدی که در گرو آن بوده ، کاهش یا از بین خواهند رفت.

 عزت نفس یا همان حرمت نفس تمام جوانب زندگی من و شما را تحت الشعاع قرار می دهد:” سلامتی، ارتباطات، برخوردی که با خودمان و پدیده های پیرامون خودمان داریم”.

پادکست صوتی این مقاله در مورد عزت نفس بخش پنجم

دانلود فایل صوتی

  حتی دلیل اینکه برخی از افراد به مواد مخدر گرایش پیدا می کنند این است که تصور شخصی که در ذهن خودشان از خودشان دارند بسیار ضعیف، ناکافی و ناتوان هست! با این توضیحات می رسیم سر وقت بحث اصلی خودمان یعنی کارهایی که برای بهبود وضعیت آن می خواهیم ارائه دهیم.

به شرح حال بزرگ زنی که بعدها مدرس دوره های تقویت عزت نفس شد در ادامه توجه کنید: ( این یک داستان واقعی است. داستان شما چیست؟)

دکتر فیلد زندگی خود را اینگونه تعریف می کند:

من اگر بخواهم در مورد گذشته خودم بگویم در دوران کودکی عزت نفس بسیار بسیار پاییینی داشتم. یکی از چیزهایی که قبلا هم گفتم من تا سن هفت سالگی هرگز چیزی به اسم محبت و عشق را تجربه نکرده بودم من تا سن ۱۶ ، ۱۷ سالگی کلا مادرم را دو بار دیده بودم.

من فرزند پدر و مادری هستم که وقتی مرا حامله شدند خیلی سن کمی داشتند. مادرم ۱۶ سالش بود وقتی من در شکمش بودم.

از زندگی چیز زیادی نمی فهمید و کار و شغل و درآمد خوبی نداشتند. بطور کلی در موقعیت و صلاحیتی نبودند که از من مراقبت و حفاظت کنند. مادر من شرایط بدتری داشت.

چون از کس دیگری فرزندی با خودش آورده بود. و بعد از به دنیا آمدنم با پدرم، بزرگ شدم. اگر از من بپرسید که مادرم کی، چی و چجوری بود هیچی یادم نیست.

چون هرگز مادرم را ندیده ام. طبیعی است که خانواده مادرم و پدرم و از خود پدرم و مادرم هرگز و هیچ وقت چیز خوب و مثبتی نشنیده ام و اصلا راجع به مادرم حرفی نمی زدند و در نتیجه من چیزی راجع  به مادرم نمی دانم.

بچه های عمویم مدام در همان سنین کم به من طعنه میزدند که من بچه ی ناخلفی هستم و مادرم مرا اصلا دوست ندارد و از آن جایی که عموما دختر دوست دارد که با مادر باشد  ولی خب زندگی به شکلی بود که باید با پدر، بزرگ می شدم در نتیجه من از چارچوب تربیتی یک دختر خارج شدم.

به تدریج حرف های دیگران در مورد اینکه مادرم مرا دوست ندارد به یک باور تبدیل شد. ولی خوب الان می دانم او در وضعیتی نبود که بتواند از من مراقبت کند و این اصلا ربطی به دوست داشتنش ندارد.

در واقع دلیلی که من با پدرم هستم این هست که ایشان در شرایط بهتری بود. و در نتیجه من با پدر هستم و این افکار و این درگیری های ذهنی مدام در ذهن من در جریان بود.

متاسفانه بسیاری از افراد با عزت نفس ضعیف وقتی اشتباهی می­ کنند یا قضاوت نادرستی می کنند خیلی خودشان را سرزنش می­ کنند. احساس می ­کنند که خوب نیستند چون در امتحان قبول نشده­ اند، شغلشان را از دست داده ­اند یا سرزنش و تخریب شده ­اند.

اما این اتفاقات احساسی که در مورد آن­ها داریم و اینکه چطور با آنها کنار می­ آییم فقط بخش کوچکی از ما است و خیلی مهم است که این را یادمان باشد. افراد با عزت نفس سالم خودشان را با شکست های مقطعی تعریف نمی ­کنند.

آنها خودشان را در تصویر بزرگتری می بینند. اگر عمیقا از برخی جنبه­ های خودتان رنج می­ برید، تلاش کنید که به خودتان بگویید این فقط قسمت کوچکی از چندین لایه و جزء از شماست که شما را واقعی می­ سازد و زمانی که اشتباهی انجام می دهید یا کاری می­ کنید که چندان باعث افتخار نیست سعی کنید که تمام موجودیت خود را محکوم نکنید.

بسیاری افراد با عزت نفس ضعیف فکر می­ کنند که چندان مهم نیستند و نظرات آنها تاثیر و ارزشی ندارد. آیا شما هم این طور فکر می­ کنید؟ اگر این طور است تلاش کنید که این افکار مخرب را متوقف کنید چون اگر آنها را باور کنید دیگران هم تشویق می شوند که تا آنها را باور کنند.

به جای آن، خودتان را انسانی ببینید که حقوق، نظرات و عقایدی دارد که به اندازه دیگران ارزشمند هستند. این به شما کمک می­ کند که عزت نفستان را افزایش دهید.

بکارگیری این دو تکنیک به همراه ۵ راهکاری که ارائه کردم، عزت نفس شما را در حد بسیار زیادی افزایش می دهد:

اغلب ما احساس نارضایتی می ­کنیم چون بارها و بارها به اشتباهاتی فکر می­ کنیم که انجام داده ­ایم. اما می­ توانیم عزت نفسمان را بهبود ببخشیم اگر نگاهی دوباره به موضوعاتی کنیم که باور داریم اشتباه یا بد انجام داده ­ایم.

برای مثال، یکی از شاگردان من سخنرانی کاری داشت. عادت داشت که خیلی انتقادی به ارائه سخنرانی­ هایش فکر کند و برای کوچکترین اشتباه شب خوابش نمی­ برد.

اما الان یک گزارش از هر کدام از سخنرانی ­هایش می نویسد و فقط در مورد نکات خوب و مثبت آن سخنرانی می نویسد.  نیازی ندارد که در مورد موارد منفی بنویسد آنها به ذهنش چسبیده ­ا­ند و خیلی تلاش می کند که آنها را تکرار نکند- اما نکات خوب و مثبت را فراموش می­ کند مگر آنکه آنها را بنویسد.

بنابراین وقتی روز بدی داشته ­اید یا چیزی در رابطه یا محل کارتان خوب پیش نمی­ رود برای خودتان گزارشی بنویسید که در این اتفاق چه چیزی خوب پیش رفته است. نتیجه این کار شما را شگفت زده می­ کند و تصویر شما از خودتان را بهبود می ­بخشد.

۵۰ چیز که در مورد خودتان دوست دارید را فهرست وار بنویسید.

اگر کمبود عزت نفس جدی داشته باشید، احتمالا برایتان سخت خواهد بود در مورد خودتان مثبت فکر کنید. بنابراین این تمرین را انجام دهید: ۵۰ مورد را که در خودتان دوست دارید و خودتان را بخاطر آن تحسین می کنید بنویسید. این کار ممکن است هفته ها طول بکشد اما استقامت داشته باشید.

می توانید در مورد ویژگی های شخصیتی تان بنویسید. می تواند چیزهایی در مورد ظاهرتان باشد. چقدر دیگران شما را فردی خجالتی فرض میکنند؟ چقدر استرس دارید یا آدم مظربی هستید؟

چقدر خودتان را باور دارید و فرد موفق میپندارید؟ حتی می تواند در مورد کارهایی باشد که انجام می ­دهید. برای مثال، ممکن است با وجود اینکه پول کمی دارید کتاب بخرید و بخوانید یا ممکن است زمانی که خودتان موقع خرید از سوپر مارکت عجله دارید جایتان را به فرد سالمندی بدهید.

وقتی به عدد ۵۰ رسید آنها را دوباره روی فلش کارتهایی بنویسید که بتوانید همیشه همراه خود داشته باشید. احتمالا ممکن است روی هر کارت ۵ نکته بنویسید بنابراین ده کارت همراه خود خواهید داشت.

سپس دو بار در روز کارتها زیرورو کنید با این کار می­ توانید آنها را به ترتیب جدیدی مرور کنید.اگر این کار را هر روز انجام دهید کم کم شروع به پذیرش خودتان به عنوان انسانی خوب و ارزشمند می­ کنید.

اگر کار سختی پیش رو دارید مثلا قرار ملاقات یا مصاحبه ای شغلی، در زمان اضافی قبل از آن این کارت­ها را بخوانید این کار به شما کمک می­ کند تا آرام تر و خوشبین تر باشید.

یکی از زمینه های که افراد با اعتماد بنفس پایین بسیار در آن مشکل دارند انتقاد کردن و پذیرش انتقاد است. که هر دو می تواند به شدت سخت باشد.

اغلب وقتی که مورد انتقاد قرار می­ گیریم. آنقدر ناراحت می ­شویم شروع به تبرئه کردن خود می­ کنیم و بدون اینکه واقعا گوش کنیم که چه گفته می ­شود آن را رد می­ کنیم. این کار کمکی به ما نمی­ کند! در این قسمت نکاتی در ارتباط با برخورد با انتقادها وجود دارد.

افراد با عزت نفس ضعیف انتقاد کردن برایشان به اندازه پذیرش انتقاد سخت است. در حقیقت بسیاری از افرادی که از حرمت نفس پایین رنج میبرند، از پیشرفت خودشان جلوگیری می­ کنند چون نمی­ توانند با این موضوع که قدرت و اختیاری داشته باشند و بتوانند از دیگران انتقاد کنند روبرو شوند.

آرامش خود را حفظ کنید،

در زمان مناسب انتقاد کنید.

آنقدر منتظر نمانید تا از آن فرد متنفر و به شدت عصبانی شوید. اگر اینطور شود معمولا نمی توانید درست انتقاد کنید.

از تکنیکی به عنوان ساندویچ انتقاد استفاده کنید که به این معنا است ابتدا چیزهای خوب بگویید و از طرف مقابلتان تعریف کنید و سپس انتقاد خود را مطرح کنید و در انتها دوباره نکته مثبتی بگویید.

شاید دقت کرده باشید افرادی که در انتقاد کردن از دیگران منصف هستند تمایل دارند که بیشتر از کلمه من به جای تو استفاده کنند. چون کلمه من نشان می دهد که کنترل دست خودتان است و بنابراین در مورد آنچه که می­ گویید فکر می­ کنید.

ممکن است بگویید ” فکر نمی کردم امروز خوب برخورد کنید.” یا ” نگرانم که موضوع را کاملا برایتان روشن نکرده باشم چون فکر نمی­ کنم شما در این موضوع با من همراه باشید” یا ” فکر می ­کنم این کار با استانداردی که همیشه در کار شما است فرق دارد”.

اغلب ما در ابتدا  یعنی زمانی که باید با مشکل مواجه شویم چیزی نمی­ گوییم، در عوض صبر می کنیم تا زمانی که منفجر شویم. سپس از کلماتی مانند تو، شما ، تقصیر توست به فراوانی استفاده می­ کنیم.

مثلا می گوییم ” تو بی لیاقتی” ، ” تو احمقی”، “کارت چنگی به دل نمی زند” یا حتی: “تو منو مریض کردی” این حرف ها وقتی خیلی عصبانی هستیم زده می ­شود.

همچنین نشان می­ دهد که کنترلمان را از دست داده ­ایم و بعد از انجام این کارها عموما احساس بدی نسبت به خودمان داریم و عزت نفسمان کاهش می­ یابد.

 

هیچ دو نفری را نمی‌توان و نباید با هم مقایسه کرد، از مقایسه خود با دیگران دست بردارید، تنها شخصی که باید خودتان را با آن مقایسه کنید خود شما هستید.

دست از کمال‌گرایی کشیده و اشتباهات خود را بپذیرید، هیچکس کامل نیست و تلاش برای رسیدن به حداکثر کمال فقط باعث نا‌‌ امیدی می‌شود در حالیکه پذیرفتن اشتباهات به رشد شما کمک چشمگیری خواهد کرد.

خودتان را دوست داشته باشید و همانگونه که هستید، بپذیرید. مهربان نبودن با خود از نتایج عزت نفس پایین است، به خودتان عشق بورزید و خود را ارزشمند بدانید، با مهربانی با خود صحبت کنید و از یادآوری نقاط مثبتتان به خود غافل نشوید، برای خود هدیه خریده و از تفریح کردن لذت ببرید. این است احساس فردی با حرمت نفس سالم نسبت به خودش.

خودداری از تحقیر کردن خودتان حتی در قالب جملات با محتوای شوخی و مسخره.

اگر تصور بدی از خودتان داشته باشید، افکارتان منفی می‌شود و تأثیر بدی بر احساس و رفتارتان می‌گذارد. زمانی که احساس بدی دارید فقط چیزهای ناخوشایند را به خاطر می‌آورید و بدبین می‌شوید پس افکار منفی در مورد خودتان که در ذهنتان جاری است را دور بریزید و انتقاد کردن از خود را متوقف کنید و از خود قدردانی کنید. تمام بخش‌های وجودتان را همان‌گونه که هست دوست بدارید و نقایص خود را بپذیرید، هیچکس کامل نیست.

افرادی که عزت نفس پایین دارند مدام احساس می‌کنند باعث ناراحتی و آزار دیگران شده‌اند بنابراین برای بالا بردن عزت نفس، حس گناهکار بودن را از خود دور کنید.

هر چقدر تمایل داشته باشید باور کنید انسانی ارزشمند هستید باعث تقویت یکی از مولفه‌های اساسی عزت نفس شده‌اید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی را تا حد ممکن کم کنید و زمان بیشتری را برای تجربه کردن دنیای واقعی پیرامون‌تان صرف کنید. این عمل قطعا دو حسن بزرگ دارد اول اینکه تجربیاتتان واقعی تر و ملموس تر هستند و تمام افراد با حرمت نفس سالم از این مهم غافل نمیشوند.

دوم اینکه الگوی رفتاری غلطی را برای خود انتخاب نکرده اید. این را بدانید افراد زیادی در دنیای مجازی وجود دارند که شاید زندگیشان به آن زیبایی که در دنیای مجازی میبینید نباشد اما باعث میشوند حس خوبی نسبت به خود نداشته باشید و خود را دست کم بگیرید.

تمرین مراقبه ذهن آگاهی را بطور منظم در برنامه زندگی خود قرار دهید. این تمرین به شما کمک میکند تا ذهنی آرام و بدون استرس داشته باشید. ذهن آرام معجزه میکند!

اگر آرامش داشته باشید با قدرت بیشتری در راستای افزایش عزت نفس خود قدم برمیدارید و بی شک با سرعت بیشتر نتیجه میگیرید.

بالا بردن عزت نفس فرآیندی مستمر و پیوسته است و هیچ گاه به پایان نخواهد رسید، بنابرین همواره به رشد و حرکت خود ادامه دهید، صبوری پیشه کنید و هیچ گاه از تلاش برای تقویت حرمت نفس خودتان غافل نشوید و در این راه پشتکار داشته باشید.

گاهی که از این مسیر خارج می‌شوید، دوباره از اول شروع کنید و با قدرت بیشتری به حرکت ادامه دهید، خود را شایسته زندگی شاد بدانید و در نظر داشته باشید که هر چقدر بیشتر برای خودتان ارزش قائل شوید دیگران نیز برای شما ارزش بیشتری قائل خواهند شد.

عزت نفس ضعیف شده حقیقتا می تواند زندگی، کار و ارتباطات ما را بسیار مشکل تر از آنچه واقعا هست کند. بنابراین، اگر عزت نفس پایین دارید، امیدوارم که این مقاله به شما کمک کند تا آن را بهبود ببخشید و بتوانید به خجولی و کم رویی خود غلبه کنید.

چرا که دقیقا از زمانی که دید مثبت تری نسبت به خودتان داشته باشید، می ­فهمید که همه چیز در زندگی به مراتب راحت­ تر از حال حاضرتان پیش می­ رود و در پایان می خواستم بگویم مهم نیست کجا هستیم، در چه شرایط روانی هستیم.

بلکه مهم این است که اگر بخواهیم از وضعیت کنونی که طبعا دوستش نداریم به وضعیتی برویم که رضایتمندی شما را جلب بکند همیشه راهی وجود دارد فقط باید بخواهیم و تصمیم بگیریم و از تکنیک ها و روش هایی که دیگران آزمایش کرده اند و جواب گرفته اند استفاده کنیم.

عزت نفس چیست pdf را می توانید دانلود کنید و آن را در آرشیو مطالب سودمند خود ذخیره کنید و در فواصل زمانی مختلف مرور کنید.

 اگر به دنبال مقاله عزت نفس + doc هستید یعنی قالب word این مقاله را می خواهید تلاشتان بی نتیجه است و می توانید pdf این مقاله را دانلود کنید.

چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم

پست قبلی

قانون جذب | قانون جذب چیست و چگونه از آن استفاده کنیم ؟

پست بعدی

حال خوب : ۴ گام ساده و۳ تکنیک برای داشتن حال خوب در زندگی

طرحواره چیست؟ و چگونه می تواند زندگی ما را ویران کند؟

حال خوب : ۴ گام ساده و۳ تکنیک برای داشتن حال خوب در زندگی

کتابهای روانشناسی | بهترین کتاب روانشناسی عزت نفس کدام است؟-راز موفقیت

عزت نفس دانش آموزان | ۷ تکنیک تضمینی برای تقویت عزت نفس دانش آموزان-راز موفقیت

سلام خدمت استاد محمود جولایی عزیز و بچه های سایت راز موفقیت
میخوام براتون یه داستان تعریف کنم ک با خوندن این مقاله به یادم اومد.
میگن روزی شمس تبریزی در بازار حرکت میکرد و دید که در گوشه ی پیرمردی بچه اش رو بغل کرده و گریه میکنه ازش پرسید چی شده؟ پیرمرد گفت که پسرش مریض بوده و چند دقیقه ای است نفس نمی کشد شمس دلش سوخت و برای پسر نزد خداوند دعا و شفاعت کرد. پس از چند دقیقه پسر شروع به نفس کشدن کرد و بلند شد. با این اتفاق در بازار غوغایی به پا شد و مردم شمس را بر بالای دست گذاشتند و ستایش کردند. شمس که از رفتارهای این چنینی شاد نمیشد شروع به ادرار در ملا عام کرد ناگهان مردم با دید این صحنه از دور او پراکنده شدند و شروع به ناسزا گفتن به او کردند. دوستانش علت این کار او را پرسیدند و شمس با خشنودی گفت که مردمی که تا چند لحظه پیش تو را بالای دست می بردند با دیدن عیوب تو، تو را به باد ناسزا میگیرند همان بهتر که در نظرشان دیوانه به نظر بیایی تا مردی مورد احترام.
این داستان عزت نفس بالای شمس تبریزی را نشان میدهد چرا که میدانسته مردم تمام آنچه که به تو بخشیده اند و تو با آن احساس غرور میکنی را در لحظه ی دیگر از تو میگیرند و اینجاست که تو آنچه داشته ای را هم بر سر این غمار خواهی باخت .
با مرور این داستان میخواستم بگم که شاید هم بخشی از عزت نفس پایین ما بخاطر اینکه بیش از حد به حرف و نظر مردم اهمیت میدهیم و بسیار تایید طلب هستیم.

سلام خدمت استاد عزیز و بزرگوار ممنونم از مقاله خوبتون در مورد عزت نفس بسیار راهکار های جالبی رو ارائه داده بودین به خصوص به ما والدین

ممنونم از مقاله خوبتون استاد جولایی عزیز مث همیشه عالی بود

سلام و سپاس استاد جولایی
واقعا مقاله ارزشمندی بود

سلام به استاد گرامی انقدر الان خوشحالم که نمیدونم چی کار کنم با خوندن ابن مقاله عهمبدم چی کار
باید کنم چه جوری خودمو تغییر بدم واقعا ممنونم استاد خدا رو شکر که من با شما اشنا شدم
همیشه سلامت باشید در پناه حق

خیلی عالیه که اینقدر مقالات سایت تونسته با مخاطبین خوب خود ارتباط برقرار کنه. این عالیه که شما تصمیم گرفتید بنویسید. این تکنیک معجزه میکنه. دقیق و با حوصله بنویسید. نوشتن همیشه معجزه میکنه.

سلام استاد عالی بود سپاسگزارم با خوندن مطالب شما ادم کلی انرژی میگیره .ب قول دوستمون منم تا اخر مقاله تو خلسه بودم همراه با نوشته های شما ب گذشته برگشتم میخام بنویسم از بچگی تا الان رو.

سلام. خیلی خوشحالم که مقالات سایت مورد توجه همه دوستان قرار گرفته است. عزت نفس پایین ریشه تمام مسایل و مشکلات فردی و شخصیتی است. من در راه کمک به این دوستان برنامه ها و کارهای بسیار زیادی در پیش دارم. لطفا منتظر خبر های خوب باشید.

سلام استاد
بینهایت از شما بابت این مقاله زیبا و کاربردی سپاسگذارم . واقعا تکنیک های عالی رو مطرح کردین که هرکسی باید اونهارو سرلوحه زندگیش قرار بده و من به کار بردن این تکنیک هارو در زندگیم الزامی میدونم تا اون حس خوب ارزشمندی و عزت نفس بالا رو با آخرین درجه بدست بیارم.
واینکه ما ایرانیا چرا انقدر از تعارفات استفاده میکنیم و چرا دایم میخوایم خودمونو کم نشون بدیم آیا به نظر شما میتونه دلیلش تواضع باشه ؟

ضمن عرض سلام
این مقاله خیلی خوبه و اثرش روی من خوب بوده ولی وقتی سرگذشتم رو از کودکی نوشتم و بعد خوندمش دلم به حال خودم خیلی سوخت و نکات مثبت کمی رو برای شکرگزاری پیدا میکردم و وقتی میخوام روزانه پنج مورد مثبت برای خودم پیدا کنم چیزی به ذهنم نمیرسه ولی هنوز در ابتدای راهم و امید زیادی به آینده دارم
از نشر و گسترش علم و تجربیاتتون نهایت تشکر را دارم

واقعا عالی بود مثل همیشه…. خوشحالم که ندونسته بیشتر این کارها رو انجام میدم و خداروشکر میکنم که از وقتی که توصیه های استاد رو انجام میدم واقعا حالم عالیه و از زندگی لذت میبرم … ازتون بینهایت سپاسگذارم

عرض سلام.طبق قولی که دادم اولین مقاله رومطالعه کردم.عالی بود ممنون.حتما اجراوتمرین میکنم.

بسیار تاثیر گذار

در تایید فرمایش شما ، باید بگم هرکسی به دنبال موفقیتهای بزرگ در زندگی است، حتما باید اول روی عزتن نفس خود کار کند. هیچ موفقیت بزرگی بدون داشتن عزت نفس قدرتمند و عالی میسر نیست. فیال خود هیپنوتیزم تقویت عزت نفس، فرایند بهبود عزت نفس را تسریع کرده و خیلی سریع این مهم را برای شما ممکن میسازد.

جهت اطلاعات بیشتر، لطفا توضیحات محصول را از طریق لینک زیر بخوانید: http://razemovafaghiat.com/Self-hypnosis-audio-file-self-esteem

مقاله عالی بود
خوندن این مقاله میتونه در کنار گوش دادن فایل صوتی قدرتمند خود هیپنوتیزم افزایش سریع و ۱۰ برابری عزت نفس اثرات خیلی خیلی موثرتر و بهتری داشته باشه
سپاسگذارم از لطفتون استاد

ممنونم از مقالات خوب و کاربردیتون

من برای اینکه هم اکنون به تمام رویاهایم بدون زحمت و ب راحتی رسیدم شاکر و سماسگزارم.من برنده رویاهایم هستم.من جادویی ام.من برکت و فراوانی ام.

بسیار عالی بوود ممنونم

سلام استاد عزیزم واقعا عالی بود البته بگم من این مقاله تون و همون روز که تو سوپر گروه گذاشتین اومدم سایت همون زمان بلافاصله مطالعه کردم ولی یادم رفت نظر بزارم ببخشید الان ک دوباره خوندم نکات جدیدی دستگیزم شد من خوبخود دو مورد از تکنیک های عزت نفس و انجام میدادم ولی خب نمی دونستم از تکنیک های عزت نفس هست یکیش همون آراسته بودن هست که من هیچوقت یادم نمیاد جایی رفته باشم حتی توی خونه ی مهمون معمولی هم داشته باشیم سرو وضعم و مرتب بودنم خیلی واسم اهمیت داره و اگر ی بار حتی اینکار وو انجام ندادم احساس میکنم اعتماد ب نفسم میاد پایین و خیلی مرتب بودنم به من آرامش میده تکنیک بعدی ک استفاده کردم همیشه بخشتده بودن هست من شده کسی منو تا سر حد جنون و مرگ رسونده و زندگی شاید برام به اخر رسیده ی زمانایی ولی همون شخص و بخشیدم همون زمان و حتی براش طلب عفو کردم و عاقیت بخیری و خوشبختی
به هر حال استاد عزیز واقعا عالی بود این مقاله تون کلی بهره بردم .

باسلام و خدا قوت .واقعا در عجبم که چنین مطالب باارزشی به این راحتی در اختیار عموم قرار میگیرد .ان شاالله خداوند خیر دنیا و آخرت را بشما بدهد .سپاسگزارم

با سلام و خسته نباشید خدمت استاد بزرگوار. استاد همواره این تکنیک های عزت نفس در من کاربرد بیشتری داشتن. که با خوندن این مقاله بسیار زیباتون. میتونم ب راحتی با بخشیدن خودم و دیگران احساس شادی و ارامش بیشتری کرده و اتفاقات و رویدادهای خوش ایندی را ب زندگیم دعوت بکنم. ممنون از مقاله بسیار خوبتون واقعا مطالب این مقاله بسیارکاربردی و تاثیرگذار بود.

مقاله عمیق و تاثیر گذاری هست برام جالب بود که با پنج راهکار ساده میشه عزت نفس رو بهبود بخشید استاد عزیز بی نهایت سپاسگزارم که روشنگر راهم هستی به دوستان عزیز توصیه میکنم حتما درسهای ۲۱ جلسه سایت رو تهیه کنند و اتفاقات و معجزات زندگیشون رو شاهد باشند.

سلام استاد بزرگوار این عالیییییییییی بود قبلا خونده بودم ولی عمل نکرده بودم انجام دادم عالی بود .مممنونم استاد

عالی بود استاد جولایی عزیز
بسیار جامع و قابل فهم بود..استاد عزیز کمال تشکر وقدر دانی رو ازتون دارم که به ملت شریف ایران کمک میکنین زندگی پر از عشق و اعتماد بنفس عالی رو داشته باشن..شما فرشته ی نجات من از سمت خداوند بودین 🙂

بسیار عالی بود و هر فردی لازمه یعنی باید معنی واقعی عزت نفس رو بدونه و خودشو تو این زمینه تقویت کنه تا با تقویت و افزایش آن به موفقیت هایش دست پیدا کنه که تمام آن در این مقاله گفته شده
از زحماتتان متشکرم

درود بر شما

دوست من سوالتون خیلی کلیه. هیچ نظر مشخصی نمیشه داد.

اما جواب کلی اینه که در جایی در دوران کودکی افراد در ذهن شما به دو گروه خوب و بد تقسیم شدن. افراد خوب خانواده هستن و غیر از این گروه همه بد هستن…..

علت رو باید ریشه یابی کنید.

زمان شکل گیری رو باید در ذهنتون پیدا کنید و بعد این تعریف رو تصحیح کنید.

اما عزت نفس حتما یکی از ریشه های اصلی کیفیت نگاه ما به دیگران و ارتباط ما با اونها هست.

ما تا قبل از دو دهه گذشته عزت نفس رو جزو اعتماد به نفس می دونستیم. اما امروز عزت نفس رو ریشه و اعتماد به نفس رو میوه درخت خود باوری میدونیم.

لطفا و حتما کتاب عزت نفس بنده رو سفارش بدین و بیش از ۱۰ بار بخونید.

در دوره تقویت عزت نفس هم شرکت کنید.

موفق باشید

سلام استاد. من در جمع غریبه ها راحت نیستم و نمیتونم ازادانه بخندم، حرف بزنم و شادی کنم. این مربوط میشه به عزت نفس یا اعتماد به نفس؟ اینو میدونم که عزت نفس پایه ی اعتماد به نفس است و در مواردی مشترک اند. با تشکر

درود بر شما دوست عزیز

بهتون تبریک میگم چون خودتون قدم اول رو برداشتین و به نوعی متوجه شدین که ریشه مسائلتون چیه و مقاله مرتبط با مشکلتون یعنی ضعف در عزت نفس رو مطالعه کردین

مطمئن باشین که راه درستی رو در پیش گرفتین و مشکل شما قطعا راه حل داره چون همونطور که بارها از من شنیدین و دیدین؛ من همیشه میگم ک :

زندگی صاحبی دارد و صاحب آن عزت نفس است

بهتون پیشنهاد میکنم مقاله جدیدی که در سایت گذاشته شده، پنج کتاب برتر عزت نفس در دنیا که بهترین کتاب های عزت نفس در دنیا رو معرفی کرده رو حتما بخونید

مطمئن باشین با بکار گیری راهکارهای عملی کتابها بخصوص کتاب عزت نفسی که خودم نوشتم ، عزت نفس روی میز شام و حاصل تجربیات خودم هست،با بالا رفتن عزت نفستون، پی ب ارزش های وجودی خودتون می برید و علاوه بر اینکه احساستون خوب میشه بلکه میتونید احساس خوبتون رو ب دیگران هم منتقل کنید.

موفق باشید

سلام من احساس می کنم که دیگران همیشه من رو می خوان تحقیر کنن و همیشه و به هر کس که نزدیک می شم قصد مسخره کردن منو داره تا حالا با ادمای زیادی سر این موضوع دعوا کردم ولی خب یکی دو نفر نیستن که نمی شه با همشون دعوا کرد چیکار کنم؟چجوری باهاشون رفتار کنم که احساس بدی پیدا نکنم؟

با سلام
مقاله عالی بود من چند ماه پیش این مقاله رو خوندم و از تکنیک سرگذشت زندگی استفاده کردم که تو این مقاله قید شده و نقاط قوت و خاطرات خوبم رو تو گذشته نوشتم و هر بار با مرور نوشته هام حس قدرت و حس مثبتی رو تو خودم احساس میکردم همچنین از فایل خودهیپنوتیزم عزت نفس و کتاب فوق العاده عزت نفس روی میز شام استفاده کردم و تونستم حس و حال عالی وخوبی داشته باشم و عزت نفسم رو بهبود بدم امشب بار دیگه این مقاله پربار رو خوندم و به خودم قول دادم که تکنیکهای دیگر این مقاله و مطالعه مجدد کتاب عزت نفس روی میز شام رو جز برنامه روزانم قرار بدم با تشکر از شما

سلام و درود بی پایان به شما استاد توانمند و مهربانم
مقاله عالی بود و راهکارهای فوق العاده کاربردی و موثری داشت
من به شخصه خیلی زیاد بهره بردم، پایدار باشید

یه مقاله کامل بودم برام و راهکارهاتون خیلی عالین … ممنون

سلام
استاد خداخیرتان بدهد مطالبتان مقید ونگارش ساده وروانی دارد موفق باشید ودر پناه خدا

عالی بود و جامع. پس واقعا عزت نفس و اعتماد به نفس اینهمه اهمیت داره؟ چرا اینها رو به ما نمیگن؟
من چطور میتونم توی دوره عزت نفس و اعتماد به نفس شما شرکت کنم؟؟ لطفا از طریق ایمیل به من اطلاع بدین.

درود بر شما امیر عزیز

شما مقاله اعتماد به نفس چیست رو بخونید و حتما کتاب های سایت ما رو هم میتونید تهیه کنید.

اگر قصدتون یک کار جدی و تضمینی هست دوره پرواز رو برای تقوت عزت نفس و اعتماد به نفس شرکت کنید.

موفق باشید

استاد جولایی سلام
این مطلب عزت نفس که الان خوندم یکی از بهترین مقالات بود اما هنوز دقیق ترین راه برای افزایش اعتماد به نفس رو نمیدونم… خیلی راه است اما دنبال راه مخصوص خودم هستم.. ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید

عزت نفس خیلی موضوع مهمیه. عزت نفس و بعد اعتماد به نفس مهمترین نیاز انسان هست
به نظر من که روانشناس هستم مقاله عزت نفس چیست کاملترین مطلبی بود که من تا کنون دیدن و نگاه به موضوع عزت نفس بسیار دقیق بود چراکه بسیاری همچنان عزت نفس را همان اعتماد به نفس معنی میکنند
عالی بود مطالب

وای چقدر عالی عزت نفس و اعتماد به نفس رو توضیح دادین.
شما اینستاگرام هم دارید؟ اونجا فیلم آموزشی برای تقویت عزت نفس و اعتماد به نقس هم میذارید یا نه مثل اساتید دیگه فقط عکس نوشته میذارید؟

سلام و احترام
دوره عزت نفس بسیار کاربردی بود، کیفیت برگزاری دوره مثل همیشه عالی بود و ممنونم از استاد جولایی بابت مطالب بسیار ارزشمند که بصورت آنلاین بسیار عالی آموزش دادند.
تمارین دوره بسیار کاربردی است و برای من شخصا به کارگیری روش ها در این مورد بسیار کمک کننده است. تعاریف و شفاف سازی تمایز بین عزت نفس و اعتماد به نفس و انواع عزت نفس هم بسیار به من کمک کرد.
با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما و تیم پر انرژی راز موفقیت و همچنین آرزو می کنم حال دل تمام مردم دنیا در این روزهای سخت خوب باشه.

شاید عزت نفس احترام به خودمون باشه ادم وقتی به خودش احترام‌میزاره و ارزش برا خودش قائل میشه خیلی کارها رو تو جامعه انجام نمیده که انجام ندادن اون کارها احترام به دیگران رو منجر میشه و کلا این روند باعث جایگاه اجتماعی مناسب به واسطه ی عزت نفس میشه که متقابلا همون جایگاه باز هم بر عزت نفس ادم می افزایدشاید عژت نفس احترام به خودمون باشه ادم وقتی به خودش احترام‌میزاره و ارزش برا خودش قائل میشه خیلی کارها رو تو جامعه انجام نمیده که انجام ندادن اون کارها احترام به دیگران رو منجر میشه و کلا این روند باعث جایگاه اجتماعی مناسب به واسطه ی عزت نفس میشه که متقابلا همون جایگاه باز هم بر عزت نفس ادم می افزاید

بسیار عالی بود همچنین این مقاله اعتماد به نفس

یکی از روان ترین محتواها در زمینه عزت نفس بود که مطالعه کردم و تقریبا ذهنیت جدیدی نسبت به اعتماد به نفس و عزت نفس در من ایجاد شد…مرسی از مقاله خوبتون

سلام خیلی ممنون مطالب درمورد عزت نفس عالی بود گتاب عزت نفس هارق العاده بود توضیح و تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس بالاخره برای من جا افتاد بازهم سپاس از شما و سایت خوبتون

درود و عرض ادب بسیار بسیار مطالب عالی بود دروه عزت نفس خارق العاده هست من لذت برد از درگ و فهم عزت نفس و اعتماد به نفس و مطالعه گتاب عزت نفس روی میز شام خسلی ساده و روان و گاربردی عزت نفس و اعتماد به نفس رو توضیح دادید خیلی تمرین ها درمورد عزت نفس و اعتماد به نفس دقیق و مفید هستند همه میتونند باهاش تمرین گنند من با خانواده هم شریگ گردم تا آنها هم استفاده بگنند از مطالب خئب و مفید عزت نفس و اعتماد به نفس شما آقای جولایی

دورد برشما امیدوارم تونسته باشم کمکی کرده باشم

سلام بسیار عالی بود مطالب عزت نفس و اعتماد به نفستون من اصلا نمیدونستم متفاوت هستند و از گلمه حرمت نفس خیلی خوشم امد بهم اعتماد به نفس داد استاد جولایی واقعا مقاله عزت نفستون گاملا توضیح داده شده و روان هست و من بسیار پرخاشگر بودم و متوجه شدم عزت نفسم آسیب دیده و با این مقاله بسیار مثمر ثمر بود و ختما به دوستانم هم این مقاله عزت نفس و اعتماد به نفس رو معرفی میگنم امیدوارم بازهم از این مطالب بگذارید قول نیدهم دوره عزت نفس و اعتماد به نقستون رو شرگت گنم

سلام استاد عزیزم واقعا عالی بود مقاله عزت نفس و اعتمادبه نفس خونده بودم تکنیک بعدی ک استفاده کردم همیشه بخشتده بودن هست من شده کسی منو تا سر حد جنون و مرگ رسونده و زندگی شاید برام به اخر رسیده ی زمانایی ولی همون شخص و بخشیدم همون زمان و حتی براش طلب عفو کردم و عاقیت بخیری و خوشبختی به هر حال استاد عزیز گتاب عزت نفس روی میز شام واقعا عالی بود در گنار این مقاله تون کلی بهره بردم . با اجازهتون عزت نفس روی میز شام رو همسرم و فرزندانم هم مطالعه گردند خدارو شگر شما هستید براتون ارزوی موفقیت میگنم امیدوارم تمام ایران این گتاب و مقاله رو درمورد عزت نفس اعتماد به نفس مطالع گنند

سلام حواهش میکنم همین دقت کردن به نکات کوچیک میتونه کلی به شما دلگرمی میده خوشحالم که تونستم به شما کمکی بکنم

سلام استاد عزیز واقعا یه دنیا سپاسگزارم,,من ب موضوع عزت نفس خیلی علاقمندم,چندتا کتاب هم خوندم ولی حس میکنم این مقاله با چند تکنیکش همون چیزیه
که من دنبالش بودم در واقع همونی که دنبالش میگشتم ,,حس میکنم این مقاله رو جذب کردم
الان ک دوباره خوندم نکات جدیدی فهمیدم تکنیک های عزت نفس هست یکی همون آراسته بودن هست که
من هیچوقت یادم نمیاد جایی رفته باشم حتی توی خونه ی مهمون معمولی هم داشته باشیم سرو وضعم و مرتب بودنم خیلی واسم اهمیت داره .ممنون که ب فکر ما جوون های این خاک هستید

سلام چه قدر عالی … خیلی جای خوشحالی هست امیدوارم روز به روز موفق باشید

سلام استاد روزتون بخیر
من عزت نفسم رو بکلی از دست داده بودم آدم افسرده و گوشه گیری بودم ولی شکر خدا مدتی بود که داشتم تلاش میکردم از این وضعیت نجات پیدا کنم که با گروه عالی شما آشنا شدم و
الان چند ماهی هست که تغییرات چشمگیری در خودم و زندگیم میبینم نمیدونم چطور بگم تمام این پنج تکنیک رو من نا خواسته
در این مدت داشتم بکار میبرم. نوشتن برای شما ب من ارامش روحی میده ممنونکه مسیری رو برای ما روشن ساختید

عالی بود استاد عزیز
من در سالهای گذشته خیلی تلاش کردم عزت نفس و اعتماد به نفس خودم رو بالا ببرم
بسیار از مقاله عزت نفس و اعتماد به نفس شما استفاده گردم
به دور از هرگونه اغراق بسیار بسیار مطلب مفید و خوبی درمورد عزت نفس و حرمت نفس. امیدوارم که باز هم چنین مطالب مفید و کاربردی از عزت نفس و اعتماد به نفستون در سایت خود منتشر کنید. ممنونم

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پیام شما پس از بررسی منتشر می شود

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

طرحواره چیست؟ و چگونه می تواند زندگی ما را ویران کند؟

حال خوب : ۴ گام ساده و۳ تکنیک برای داشتن حال خوب در زندگی

کتابهای روانشناسی | بهترین کتاب روانشناسی عزت نفس کدام…

همین الان ایمیل و شماره همراه خود را وارد کنید تا ایمیل برایتان ارسال شود

آیا می‌دانید چه فرصتی پیش روی شماست ؟

همین الان می‌توانید عضوی از نخبگان قانون جذب شوید که با تدریس استاد جولایی در این دوره  قانون جذب زندگی‌شان را متحول کرده‌اند !

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد


https://razemovafaghiat.com/wp-content/uploads/file/articles/a.ezatnafs/5.mp3Downloads-icon


دانلود فایل صوتیDownloads-icon


چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیمDownloads-icon

ورود


نام کاربری: perm_identity


رمز عبور: lock_open


وبلاگ

چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم

وقتی از تقویت عزت نفس می‌گوییم برخی حتی نمی‌دانند درباره چه موضوعی در حال بحث هستیم و برخی که شامل اکثر افراد هم می‌شوند اعتماد به نفس و عزت نفس را یکی می‌دانند و دلیل قطعی برای این‌که چرا اعتماد به نفس و عزت نفس دو کلمه مجزا هستند اما معنی یکسانی دارند را نمی‌توانند بیان کنند.

حقیقت ماجرا این است که ممکن است در برخی تعاریف هم‌پوشانی معنایی را در این دو واژه ببینیم اما هرگز نمی‌توان عزت نفس و اعتماد به نفس را یکی دانست.

با این تفاسیر وقتی نمی‌دانیم عزت نفس دقیقا چیست چطور می‌خواهیم آن را تقویت کنیم؟ در گذشته مقاله‌ای به نام افزایش عزت نفس : با این راهکار عزت نفس خود را ضد زلزله کنید نوشته‌ام که می‌توانید ابتدا آن را مطالعه کرده و سپس به این مقاله بازگردید.

عزت نفس چنان درونی است که گاهی شناسایی شواهد آن برای خودمان هم بسیار سخت خواهد بود بنابراین ممکن است در راه تقویت عزت نفس‌مان دست به کارهایی بزنیم که واقعا همان مقدار عزت نفسی که داشتیم را هم نابود کند.

این اتفاق در چه صورت می‌افتد؟

در برخی موارد ما تنها فکر می‌کنیم که عزت نفس کافی داریم و در واقعیت این‌گونه نیست. بنابراین با انجام کارهایی که باعث تقویت عزت نفس‌مان می‌شود آن احساس کاذب شروع به نابود شدن می‌کند.

حال مسئله اینجاست که برخی اقدامات توسط ما منجر به تقویت عزت نفس نمی‌شوند اما آن عزت نفس کاذب را هم از بین می‌برند و تشخیص بین این‌که کدام اقدام مفید است و کدام نتیجه نامطلوبی را به بار می‌آورد دشوار خواهد بود.

به همین دلیل در راه تقویت عزت نفس اکثرا به یک راهنما که می‌تواند مشاور، سمینار، دوره آموزشی، مقاله و …باشد نیاز داریم و من در این مقاله قصد دارم به ۵ اقدام برای تقویت عزت نفس بپردازم که صددرصد کاربردی هستند و تنها کافیست آن‌ها را اجرا کنید تا شاهد نتیجه فوق‌العاده آن باشید.

 

گفتگوی درونی در هر موقعیت خوب یا بدی همراه ماست و می‌تواند حس و حال ما را بسیار بدتر و یا خیلی بهتر کند. معمولا در گفتگوهای درونی می‌توانید مواردی را که باعث شادی یا ترس در شما می‌شوند را شناسایی کنید.

برای این کار فقط کافیست هنگام این گفتگوها همانند یک ناظر باشید و به جای تاثیر گرفتن از صحبت‌های درونی خودتان، ببینید که در شرایط مختلف از کدام ترس‌ها و ناامیدی‌ها و یا کدام شادی‌ها و توانایی‌ها صحبت می‌کنید.

اگر واقعا به حکم یک ناظر بی‌طرف عمل کنید مواردی را درون خود شناسایی می‌کنید که هیچ‌کس آن‌ها را به شما نگوید، زیرا هیچکس شما را به اندازه خودتان نمی شناسد.

بعد از این شناسایی لازم است تا مهارت‌های خود را هم بشناسید و ببینید کدام کار را به گونه‌ای انجام می‌دهید که هیچ‌کس نمی تواند مانند شما انجام دهد. فراموش نکنید که در این مرحله اگر شروع به خودتخریبی کردید به صورت آگاهانه از این کار دست بکشید و کمی بعد دوباره امتحان کنید.

این را بدانید که همه انسان‌های روی زمین می توانند حداقل یک کار را بسیار عالی و بی‌رقیب انجام دهند و این توانایی درون شما هم وجود دارد. فقط کافیست کمی صبور باشید و در راستای شناسایی آن زمانی را صرف کنید.

 

فلسفه استفاده از عبارات تاکیدی تکرار است و این تکرار باید به قدری زیاد باشد تا راه نفوذ به ضمیر ناخودآگاه باز شده و بلاخره این جملات اثر خود را بگذارند.
اما در اکثر مواقع دیده می‌شود که فرد در بین راه خسته می‌شود و علی رغم این‌که نتیجه‌هایی را هم در این مسیر کسب می‌کند حاضر به ادامه این کار خسته کننده نیست.

در اصل شما تا زمانی که موضوعی را نپذیرید و در برابر آن از خود مقاومت نشان دهید احتمال اثرگذاری آن را کاهش داده‌اید که در مورد جملات تاکیدی هم صدق می‌کند. بنابراین در صورتی که بخواهید به صورت هوشمندانه از جملات تاکیدی استفاده کنید باید در راستای باورتان هم اقداماتی را ترتیب اثر دهید.

در موضوع تقویت عزت نفس استفاده ز جملات تاکیدی بسیار حساس‌تر خواهد بود زیرا شما مستقیما با روان خودتان سروکار دارید و حتما باید خودتان را در معرض کارهایی قرار دهید که باور به جملاتی که به کار می‌برید را افزایش دهد.

اگر به توانایی های خود ایمان نداشته باشید بسیار سخت و ساده لوحانه است که بخواهید تمجید دیگران را هم بپذیرید. فردی که عزت نفس پایینی دارد، هنگامی که شخصی از او تعریف و تمجید می کند احساس می کند که آن شخص در حال فریب‌کاری است و کمتر پیش می‌آید که بپذیرد.

حتی اگر هم در ظاهر با مقدار زیادی تعارف این تعریف ها را قبول کرد در درون خود نمی تواند بپذیرد که توانایی‌های دارد که تحسین دیگران را به دنبال داشته و دارد.

قبلا مقاله‌ای در راستای افزایش اعتماد به نفس نوشته‌ام که در آن به سندرم ایمپاستر اشاره می‌شود و روی صحبتش با افرادی است که موفقیت‌های ارزشمندی را کسب کرده‌اند اما احساس می‌کنند هیچ کاری نکرده‌اند و با پذیرفتن تعریف و تمجید دیگران در واقع آن‌ها را فریب می‌دهند.

در صورتی که این‌گونه نیست و این افراد واقعا برای موفقیت‌های خود تلاش کرده و نتایج آن را به زحمت و سختی کسب می‌کنند اما در ذهن‌شان باور ندارند.  بنابراین شخص مبتلا به سندرم ایمپاستر هربار که موفقیتی را کسب و تحسین دیگران را برمی‌انگیزاند دچار احساس عذاب وژدان می‌شود که خدایی ناکرده دیگران متوجه نشوند که من واقعا لیاقت این موفقیت را نداشته‌ام.

پیشنهاد می‌کنم حتما مقاله دستورالعمل شگفت‌انگیز رفع عزت نفس پایین با ۴ تکنیک جادویی را مطالعه کنید تا اگر احساس می‌کنید دچار این سندرم جالب شده‌اید با راهکارهای درون این مقاله به مقابله با آن بپردازید.

 

اگر توانایی دارید که تا به حال در راستای آن اقدام جدی نکرده‌اید فورا دست به کار شوید. سرکوب کردن مهارت‌ها و توانایی‌هایتان دقیقا سرکوب کردن خودتان است زیرا این توانایی‌ها در وجودتان نهادینه شده که منبع ارزش شما باشند نه این‌که در گوشه‌ای خاک بخورند.

نترسید و فقط اقدام کنید. اگر ذره‌ای در موسیقی توانایی دارید بدون نگرانی از هیچ‌چیزی دست به کار شده و در آن تبدیل به یک استاد شوید. دقت کنید که برای هیچ‌کس به جز دل خودتان این‌کار را نمی کنید، پس فقط لذت ببرید و زندگی کنید.

راه چهارم از مقاله تقویت عزت نفس را بیشتر جدی بگیرید حتی بدون فکر دست به عمل بزنید. مهارت‌های شکوفا شده توسط شما یکی از بهترین منابع تقویت عزت نفس خواهند بود پس هربار که تسلیم شرایط و سختی راه شدید برگردید و این قسمت را دوباره مطالعه کنید.

در راستای تقویت عزت نفس مقاله‌ها و آموزش‌ها بسیاری وجود دارد که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست. اما اگر در بین همه راه‌کارها به دنبال یک راه اساسی و بهینه بودید این مقاله مناسب شما خواهد بود.

مدتی است که تصمیم به تحقیق و تغییر خودم در زندگی گرفته‌ام و به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانسته‌هایم با بقیه جدی‌ترین رسالتم است.

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

خوب بود

سلامت و پیروز باشید

سلام ممنون از راهکارهای مفید و عالی تون👌 چه رسالت زیبایی دارید

دیدگاه

نام *

چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم

ایمیل *

وب‌ سایت

ذهنولوژی بستری برای آموزش‌های تخصصی در حیطه بهبود و توسعه فردی است که بیش از ۲ سال فعالیت آن می‌گذرد. شما با ذهنولوژی می‌توانید لحظه به لحظه در زندگی شخصی‌تان رشد کنید.

طی تحقیقات انجام شده در سال‌های گذشته عزت نفس به عنوان اسکلت روانی شناخته شده است. به همین دلیل است که بیشتر افراد به نوعی با راه‌های افزایش عزت نفس دست به گریبان هستند. از این رو یافتن راه‌های افزایش عزت نفس در بزرگسالان نیز به یکی از محبوب‌ترین موضوع‌ها تبدیل شده است. از این رو این مطلب از درمانکده را به بررسی راه‌های افزایش عزت نفس در بزرگسالان اختصاص داده‌ایم.

افزایش عزت نفس سبب سلامت فکری و روانی می شود. زیرا برای افزایش عزت نفس باید افکار و رفتارهایی را تمرین کنید. بنابراین این تمرین‌ها می‌توانند به مرور زمان به یکی از رفتارهای شما تبدیل شوند و یه شما کمک کنند تا به تقویت عزت نفس خود کمک کنید. به این ترتیب می‌توانید با بهبود رفتارها و عملکرد خود به افزایش اعتماد به نفس خود نیز کمک کنید.

هر چه قدر که سن انسان بالاتر می‌رود نیاز بیش‌تری به افزایش عزت نفس خود را احساس می‌کند. به همین دلیل است که روانشناسان همواره به دنبال راهکارهایی هستند تا با تقویت عزت نفس به شکل‌گیری شخصیت افراد کمک کنند. در ادامه برخی از موثرترین این راه‌ها را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

لازمه کسب مهارت تمرین زیاد است. شایستگی و انضباط حاصل از این تمرین به همراه بهره حاصل از مهارت، می‌تواند احساس رضایتمندی بیش‌تری را در شما ایجاد کند. بنابراین می‌توان کسب مهارت در زمینه دلخواه را یکی از راه‌های تقویت عزت نفس عنوان کرد.چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم

با ورزش کردن از نظر جسمی، ذهنی و عاطفی احساس بهتری پیدا می کنید. ورزش کردن همچنین می‌تواند نقش موثری در کنترل و مدیریت سلامتی شما داشته باشد. به همین دلیل است که افراد ورزشکار معمولا عزت نفس بالایی هم دارند.

 


 

حمایت از افرادی که نیاز به کمک دارند و خدمت کردن به آن‌ها می‌تواند به شما احساس باارزش بودن بدهد. از این رو می‌توان گفت که یکی از راه‌های همدلی با دیگران خدمت کردن به آن‌ها هنگام نیاز است. انجام کارهای داوطلبانه نیز یکی از بهترین راه‌های همدلی با دیگران است.

حیوانات خانگی به ما عشق بدون شرط می دهند. همین عشق بدون شرط نیز تمایل ما به توجه و عشق را به شکل کاملی تامین می‌کند. این موجودات دوست داشتنی همچنین به مسئولیت‌پذیری و محبت همیشگی شما نیاز دارند. در نتیجه می‌توانند شما را از مشکلاتتان دور کنند.

یکی از راه‌های افزایش عزت نفس اهمیت دادن به خود و علاقه‌مندی‌هایتان است. زیرا زمانی که شما به ظاهر خود اهمیت می دهید، احساس با ارزش بودن می‌کنید. بنابراین باید همیشه در برنامه روزانه خود، وقتی را صرفا به خودتان اختصاص دهید.

روحیه انسان همواره به تغییر نیاز دارد. کار کردن در یک محیط دیگر، سفر کردن، تفریح با دوستان و گذراندن زمان بیرون از خانه، انگیزه شما را افزایش می‌دهد.

برای این‌که احساس بهتری نسبت به زندگی خود داشته باشید، بهتر است ارزش‌ها یا اصولی که زندگی شما قرار است بر آن محور متمرکز شود را تعیین کنید. سپس زندگی خود را ارزیابی کنید و تعیین کنید کدام قسمت‌ها با ارزش‌های شما هماهنگی ندارد. در نهایت می‌توانید تغییرات لازم را اعمال کنید و از زندگی لذت ببرید.

یکی از راه‌های افزایش عزت نفس در بزرگسالان این است که هر دستاوردی را که در مسیر زندگی خود کسب کرده‌اید، بدون توجه به میزان آن یادداشت کنید. زیرا یادآوری دستاوردها همیشه احساس غرور و خرسندی را در درون فرد ایجاد می‌کند.

هیچ گاه از تجربه‌های جدید نترسید! سعی کنید از محیط امن خود خارج شوید. با افراد متفاوتی ملاقات کنید. از مکان‌های دیدنی جدیدی بازدید کنید و فعالیت‌های هیجان انگیز زیادی انجام دهید. به این ترتیب می‌توانید هم یک زندگی شاد داشته باشید و هم عزت نفس خود را تقویت کنید.

افراد مهم زندگیتان را نه تنها از یاد نبرید! بلکه عشق، زمان و توجه خود را نیز به آن‌ها اختصاص بدهید. سعی کنید روش‌هایی را پیدا کنید که به کمک آن بتوانید ارتباطات خوب و کاملی را ایجاد کنید. به این ترتیب موفق می‌شوید روابط خود را پرورش دهید.

همیشه جملات مثبت و با محبت به خودتان بگویید. حتی می‌توانید این جملات را در یک دفترچه یادداشت بنویسید. هر روز پس از بیدار شدن از خواب و شب پیش از خوابیدن سعی کنید این جملات مثبت را با خودتان تکرار کنید.

زمانی که افکار منفی در مورد خودتان و ارزش‌هایتان به سراغتان می آید، سعی کنید با یادآوری دستاوردها یا شواهد مخالف آن‌ها را به چالش بکشید. به این ترتیب می‌توانید عزت نفس خود را تقویت کنید و احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید.

قبل از هر چیز باید شخصیت خودتان را به خوبی بشناسید. سپس مرزهای شخصی خود را تعیین کنید و اجازه ندهید دیگران از آن ها عبور کنند. به عبارت دیگر واکنش درست در شرایط مختلف را یاد بگیرید. در تصمیم‌های خود قاطع باشید و به دیگران اجازه ندهید از شما سوء استفاده کنند.

شکست بخش ضروری از رشد و یادگیری است. بنابراین هیچ گاه نباید از شکست خوردن بترسید و خود را برای شکست سرزنش نکنید. شکست نشان دهنده تلاش شما است. فراموش نکنید که همیشه می توانید برای دستیابی به موفقیت از تجربه‌های شکست‌ها استفاده کنید.

افکار تکراری که همیشه در مغز شما در حال گردش هستند را متوقف کنید. همیشه زمان خود را با کار خوب پر کنید تا افکار تکراری و بیهوده به سراغتان نیایند.

برای کسب اطلاعاتی در خصوص افزایش عزت نفس در بزرگسالان می‌توانید از راهنمایی‌های روانشناس و روانپزشک استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن از این راهنمایی‌ها بهره ببرید. می‌توانید رزرو نوبت خود را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ما در این مقاله شما را با تعریف عزت نفس آشنا کرده و راهکارهای افزایش عزت نفس را معرفی می کنیم. همچنین تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس را بررسی خواهیم کرد.

عزت ‌نفس، نیروی محرکِ اعتماد به نفس است. اینکه خود را چگونه می‌بینیم و چه احساسی نسبت به خویش داریم. عزت نفس، برداشت ما از ارزش، اهمیت و حس خودارزشمندی را در بر می‌گیرد.

تحقیقات نشان داده است که بیش از 80٪ افراد از عزت ‌نفس پایین شکایت دارند(شما تنها نیستید). داشتن اعتماد به نفس، نقش بسزایی در جنبه‌های مختلف زندگی، اعم از روابط کاری، سلامت و سطح رضایت‌مندی و موفقیت دارد.

 

چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم

احساس عزت نفس چیزی است که باید در طول زمان رشد کند و پرورش یابد.

پزشک خوب در این در این مقاله، به شما نشان می‌دهد که چطور اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. آن موقع است که پتانسیل پنهان و ارزشِ واقعی‌تان را درک خواهید کرد.

 

عزت نفس چیست؟ تفاوت عزت نفس با اعتماد به نفس

در فرهنگ لغت، عزت نفس به عنوان «اطمینان از ارزش یا توانایی‌های فردی» و «احترام به خویش» تعریف شده است. به زبان ساده‌تر، عزت نفس همان احساسی است که درباره خود و ارزش‌هایتان دارید.

از سوی دیگر، اعتماد به نفس عمدتا بر احساس شما نسبت به توانایی‌هایتان تمرکز دارد و از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت است. شما می‌توانید احساس عزت نفس کنید (احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید)، اما در یک موقعیت یا شرایط خاص، اعتماد به نفس پایینی داشته باشید (مثلا، در ارائه یک سخنرانی عمومی). شاید هم اعتماد به نفس زیادی در یک موقعیت خاص داشته باشید (مثلا، در ورزشی که انجام می‌دهید)، اما احساس عزت نفس نکنید.

عزت نفس یک حس عمیق است که از درون احساس می‌شود؛ باوری است که به خود دارید و ارزشی است که برای خود قائل هستید.

 

عزت نفس پایین از کجا نشأت می‌گیرد؟

عزت نفس پایین می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این احساس، تا حد زیادی از برداشت دیگران نسبت به ما و روابطی که با آنها داریم، نشأت می‌گیرد. به همین دلیل، تأثیر والدین بر شکل‌گیری عزت نفس بسیار چشمگیر است.

دوران کودکی نامطلوب – کودکانی که تحت سرپرستی والدین کم حوصله، سوءاستفاده‌گر و مساحمه‌کار پرورش می‌یابند، عزت نفس پایینی دارد؛ در مقابل، کودکانی که در یک محیط آرام و محبت‌آمیز پرورش می‌یابند، معمولا عزت نفس بالاتری دارند.

تجربه‌های آسیب‌زا – تجربه‌های بد و حوادث تروماتیک، اعم از چیزهایی که دیگران به شما می‌گویند یا رفتاری که نسبت به شما دارند نیز نقش بسزایی در تنزل عزت نفس خواهند داشت. اساسا، هر آنچه که باعث احساس شرم، گناه یا بی ارزش شود، عزت نفس شما را کاهش خواهد داد.

تجربه شکست – در بسیاری از موارد، عزت نفس به شکست‌ها و موفقیتهای فرد بستگی دارد. شکست خوردن و عدم دستیابی به اهداف و انتظارات یکی از عواملی است که باعث کاهش عزت نفس می‌شود.

خودگویی منفی – بسیاری از موارد مربوط به عدم عزت نفس، به خودگویی منفی مرتبط است. خودگویی منفی شامل داستان‌هایی است که مدت‌های پیش برای خود ساخته‌اید یا شخص دیگری برایتان ساخته است و اکنون به آن باور دارید.

شاید عزت نفس پایین شما مانند بسیاری از افراد، از احساسی نشأت می‌گیرد که در مورد ظاهر و تصویر بدن خود دارید. مسئله فقط این نیست که چطور به نظر می‌رسید، مسئله اصلی احساسی است که نسبت به ظاهر خود دارید. ما از سنین پایین با اظهارنظرهایی از قبیل «خیلی چاق هستی!»، «خیلی لاغری!»، «خیلی کوتاهی!»، «خیلی بلندی!» و غیره تحت فشار قرار می‌گیریم.

 

وقتی عزت نفس‌تان پایین می‌آید، چه اتفاقی می‌افتد؟

عزت نفس پایین می‌تواند سلامت جسمی و روانی شما را به خطر بیاندازد؛ این احساس، ممکن است باعث ایجاد اضطراب، افسردگی، اختلالات خوردن و اعتیاد شود. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهند کسانی که از عزت نفس پایین رنج می‌برند، مشکلات فیزیکی و روانی بیشتری دارند، بیش از سایرین مرتکب جرم می‌شوند، درآمد کمتری دارند و بیش از دیگران با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

در مقابل، عزت نفس بالا به شما کمک می‌کند سلامت و رفاه بیشتری داشته باشید، روابط بهتری را تجربه کرده و شادتر و موفق‌تر زندگی کنید. یافته‌های یک مطالعه نشان می‌دهند که عزت نفس بالاتر، با پتانسیل دریافت درآمد بیشتر، ارتباط مستقیم دارد.

عزت نفس خود را ارزیابی کنید

کسانی که عزت نفس پایینی دارند، خود را فردی ناقص، بی کفایت و دوست‌نداشتنی تصور می‌کنند. حتی وقتی منطقی فکر می‌کنند و می‌فهمند که این چیزها صحت ندارد، هنوز هم آن برداشت منفی را در خود احساس می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که چالش عزت نفس پایین، خیلی فریبنده باشد. مسئله اصلی، اغلب آن چیزی نیست که واقعیت دارد؛ بلکه احساسی است که فرد نسبت به خود دارد.

افرادی که عزت نفس پایینی دارند، به لحاظ اجتماعی منزوی، آرام، منفی، متزلزل، ناراضی یا حتی عصبانی هستند. این افراد بیشتر از سایرین درگیر روابط ناسالم می‌شوند، از شکست می‌ترسند و دائما نگران این هستند که دیگران چه فکری درباره آنها می‌کنند.

در مقابل، افرادی که عزت نفس بالایی دارند، همیشه احساس می‌کنند ارزشمندند، اعتماد به نفس دارند و احساس مقبولیت می‌کنند. آنها معمولا وارد روابط سالم‌تری می‌شوند (و از روابط بد دوری می‌کنند)، از خود مراقبت کرده و زمانی که شکست می‌خورند یا با مانعی روبرو می‌شوند انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دهند. به طور کلی، آنها برای باورهای خود ارزش قائلند و از بیان حرف‌هایشان هراسی ندارند.

عزت نفس را می‌توان در مقیاسی از سطح بالا به پایین اندازه‌گیری کنیم: با اینکه عزت نفس پایین یک عیب بزرگ است، اگر بیش از حد احساس اعتماد به نفس کنید، ممکن است از خودراضی، خودشیفته و مغرور به نظر برسید.

 

 

راهکارهای افزایش عزت نفس

 

سفر خود را در مسیر افزایش عزت نفس آغاز کنید

بگذارید با شما صادق باشیم، این سفر، سفر آسانی نخواهد بود و ممکن است چالش برانگیز و سخت باشد. اما در عوض عزت نفس بالا برای شما روابط سالم و بهتر، فرصت های شغلی طلایی و سلامت جسم و روان را هدیه می آورد.

به یاد داشته باشید شما در طی این مسیر تنها نیستید و می توانید از کمک متخصصان ماهر که شما را همدلانه راهنمایی می کنند بهره ببرید. پزشک خوب دسترسی شما را به بهترین روانشناسان کرج، تهران، اصفهان و به طور کلی سراسر کشور آسان تر کرده است.

به امید موفقیت در مسیر سفرتان به سمت افزایش عزت نفس

برخلاف تصور بسیاری از مردم، عزت‌نفس در حقیقت ارزش و اعتباری است که ما به خودمان می‌دهیم؛ به‌عبارت دیگر، این مساله یک آیتم درونی است و هیچ ارتباطی با مسائل بیرونی مانند، زیبایی، شغل خوب و … ندارد. در حقیقت، این افکار و باورهای ما است که عزت‌نفسمان را بالا برده یا پایین می‌آورد؛ افکاری که به سختی می‌توان آن‌ها را تغییر داد. اینکه عزت‌نفس کاملا درونی است، برای بسیاری از آدم‌ها شناخته شده نیست، به همین دلیل افرادی که کمبود عزت‌نفس دارند، به جای اینکه سعی کنند باورهایشان را تغییر دهند، سعی می‌کنند با دستکاری عوامل بیرونی، عزت‌نفسشان را بهبود ببخشند؛ مثلا جراحی‌های متعدد زیبایی انجام می‌دهند تا ظاهرشان جذاب‌تر شود و رابطه عاطفی  بهتری داشته باشند، بیش از حد توانشان درس می‌خوانند و کار می‌کنند تا به جایگاه اجتماعی بالاتری برسند و یا دنبال بهترین فرد برای ازدواج می‌گردند تا به واسطه حضور او عزت‌نفس نفسشان بالاتر رود. نکته مهم در این موارد این است که حتی با وجود دست‌یابی به تمام چیزهایی که می‌خواستند، باز هم احساس رضایت و خوشحالی درونی، نداشتند و همچنان درگیر عواقب آن می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به شما یاد دهیم، چطور می‌توانید عزت نفس خود را افزایش دهید:

عزت نفس می‌تواند بر موارد زیر تاثیرگذار باشد:

فهرست مطالب

تجارب سخت و استرس‌زا غالب می‌تواند عامل پایین آمدن عزت نفس فرد شود. برخی از این تجارب عبارتند از:چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم

شاید شما هم چنین تجربه‌های تلخ و ناخوشایند را داشته‌اید و یا شاید هم ممکن‌است که تجربه‌های دیگری نیز دارید که در این فهرست ذکر نشده‌اند. گاهی هم ممکن‌است که دلیل عزت نفس پایین به یک موضوع واحد ختم نشود و این مسئله نشات گرفته از چندین عامل باشد.

جبران کمبود اعتماد به نفس و افزایش آن، کار ساده‌ای نیست که شما در عرض چند روز بتوانید آن را انجام دهید، اما با تلاش و تمرین، قطعا می‌توانید کم‌کم عزت‌نفس خودتان را بهبود دهید. در ادامه چند راهکار کاربردی و عملی را به شما یاد خواهیم داد تا بتوانید با کمک آن‌ها روی عزت‌نفستان کار کنید.

اولین نکته این است که یاد بگیرید چطور خودتان را همانطوری که هستید دوست داشته باشید، برای اینکار شما بهتر است:

سعی‌کنید که بیشتر خودتان را بشناسید. برای مثال، ببینید که چه چیزهایی شما را خوشحال‌می‌کند و چه چیزهایی در زندگی برای شما با ارزش‌ هستند. برخی از افراد معتقدند که نوشتن وقایع روزانه می‌تواند راه حل مفیدی برای شناخت بهتر خود باشد.

بسیار مهم است که بیاد داشته باشید که شما انسان هستید و می‌توانید طیف وسیعی از عواطف را تجربه‌کنید.

شاید متوجه این شوید که شما حس ارزشمندی خود را بر پایهَ‌ چیزهایی استوار ساخته‌اید که سودی برای شما ندارند.

آگاهی از اینکه می‌توانید ایده‌ و افکار خود را راجع به چیزهایی که عزت نفس خود را بر پایه‌ آنها ساخته‌اید، تغییر دهید به شما کمک زیادی می‌کند. درست است که دیگر نمی‌توانید کارهای سابق را انجام‌دهید اما در عوض می‌توانید تبدیل به فردی شوید که می‌خواهید.

گاهی ممکن‌است که بصورت خودکار خودتان را ناامید کنید. اگر دیدید که چنین وضعیتی دارید بهتراست که از خودتان بپرسید که “آیا من اینطور با دوستم حرف‌می‌زنم و یا آیا اینطور در مورد دوستم فکرمی‌کنم؟”

سعی‌کنید که بخاطر داشته باشید آنچه دیگران از زندگی شخصی‌شان نشان‌می‌دهند همه واقعیت زندگی آنها نیست و مقایسه‌کردن خودمان با آنها کار درستی نیست.

ما معمولا دیگران را بر اساس آنچه که می‌خواهیم ارزیابی می‌کنیم، نه آنچه واقعا هستند؛ به عنوان مثال، فردی که در شغل مناسب و پردرآمدی دارد را همه‌چیز تمام ارزیابی می‌کنیم و فکر می‌کنیم هیچ نقص و ایرادی ندارد. به همین دلیل است که مقایسه کردن خود با دیگران، جز نابود کردن عزت‌نفس، هیچ کار دیگری نمی‌کند.

شاید در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد اما هر چه بیشتر این کار را تکرارکنید بیشتر این کار برایتان راحت‌تر می‌شود.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که حواستان به سلامت جسمی و روانی خود باشد؛ زمانی که بدن ما ضعیف می‌شود، خیلی بیشتر در معرض قضاوت‌های نادرست قرار می‌گیریم؛ این قضاوت‌ها باعث می‌شوند که ما دائم از خودمان ناراضی باشیم که این خودش بر روی عزت‌نفسمان تاثیر زیادی می‌گذارد. برای اینکار لازم است:

خواب بیش از حد و یا خواب کم می‌تواند بر روی سلامت و وضعیت جسمانی شما تاثیر بگذارد.

خواب کم باعث می‌شود که انسان‌ها نسبت به مسائل مختلف زندگی خود تحریک‌پذیرتر شوند و به همین دلیل کوچک‌ترین مشکل و یا ناراحتی‌ای را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان دهند. به همین دلیل، خواب کافی و با کیفیت می‌تواند در تفسیر و ترجمه اتفاقاتی که در طول برایمان می‌افتد، تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

تغذیه مداوم و ثابت‌ نگه داشتن قند خون می‌تواند تفاوت زیادی در خلق و خو و میزان انرژی شما داشته باشد.

درست مثل خواب، عدم تغذیه درست و کافی هم می‌تواند روی نگرش ما بر روی اتفاقات تاثیر منفی بگذارد. آیا تا به حال رژیم سخت گرفته‌اید؟ اگر اینطور هست، بسیار خوب با این مقوله آشنا هستید. اکثرا وقتی افراد تحت درمان رژیم‌های سخت و غیراصولی قرار می‌گیرند، تحریک‌پذیرتر شده و خیلی بیشتر از قبل به ناراحتی‌ها و استرس‌ها واکنش نشان می‌دهند.

ورزش‌کردن می‌تواند واقعا برای سلامت ذهن مفید باشد و حتی برخی از افراد معتقدند که ورزش‌ بر روی بهبود عزت نفس نیز تاثیر دارد.

فعالیت‌های بدنی مانند ورزش کردن یا حتی رفتن به شهربازی و استفاده از دستگاه‌های هیجان‌انگیز آنجا می‌تواند بر روی سیستم پاداش‌دهی مغز تاثیر بگذارد. سیستم پاداش مغزی، هورمون‌هایی ترشح می‌کند که باعث افزایش شادی در بدن می‌شود، درست مثل داروهای ضدافسردگی و … . زمانی را به یاد بیاورید که حال خوبی داشتید و شاد بودید، در این زمان معمولا کمتر ایرادات و چیزهای ناراحت‌کننده را می‌دیدید؛ مثلا فرض کنید قرار است به عروسی برادرتان بروید و از این موضوع بسیار خوشحالید. در این زمان خیلی از چیزهایی که قبلا شما را ناراحت می‌کردند، دیگر باعث آزارتان نمی‌شوند، مثلا ممکن است که قبلا از اینکه کسی در اتوبان بد رانندگی کند بسیار خشمگین شوید، ولی در این حالت اصلا به این مساله توجهی نکنید. همین مساله در مورد عزت‌نفس هم کار می‌کند. زمانی که شما شادتر باشید، ایراداتی که به خودتان می‌گرفتید کمتر می‌شود.

به فضای سبز رفتن (مانند جنگل، پارک و …….) می‌تواند بر روی وضعیت سلامت جسمانی و روحی فرد تاثیر بگذارد.

به طور کلی رنگ سبز، در انسان احساسات مثبت ایجاد می‌کند؛ حال فرض کنید این رنگ با طبیعتی زیبا، صداهای دلنشین و بوی عطرآگین گیاهان هم همراه شود! این مجموعه می‌تواند نوعی از آرامش روانی و احساسی در شما ایجاد کند.

شاید ممکن‌است که برای مقابله با احساسات دشوار در مورد خودتان دست به دامان مواد مخدر و یا الکل شوید اما در درازمدت مصرف این مواد وضعیت روحی شما را بدترکرده و ممکن‌است مانع از پرداختن به مشکلات اصلی و ریشه شما شود.

مدیتشین، یوگا و تمرینات توجه‌آگاهی، راه‌های بسیار خوبی هستند تا به کمک آن‌ها ذهن و روانتان را آرام کنید. به‌علاوه، این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید به افکارتان نظم دهید و افکار منفی و تخریب‌کننده را به افکار مثبت تبدیل کنید.

به یاد داشتن رویدادهای مثبت زندگی و چیزهایی که در آن حال خوب به ما می‌دهند، باعث تقویت روحیه ما می‌شود، همین مساله می‌توان پیشرفت ما را برای رسیدن به عزت‌نفس بالاتر تضمین کند. برای بالا بردن حال خوب شما می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

مهم نیست که موفقیت‌هایتان هر چقدر هم که کوچک باشد باز هم زمانی را برای تحسین خود اختصاص دهید و به آنچه که انجام داده‌اید فکر‌کنید. همچنین این کار ممکن‌است باعث یادآوری موفقیت‌های گذشته نیز شود.

بسیاری از اوقات ما هدف‌هایی برای خودمان تعریف می‌کنیم، اما وقتی به آن‌ها می‌رسیم، دیگر یادمان می‌رود که آن کار برایمان چه ارزش و اهمیتی داشت. به همین دلیل، سعی کنید یک دفترچه کوچک همیشه به همراه داشته باشید و هر چیزی که دلتان می‌خواهد به آن دست پیدا کنید را در آن یادداشت کنید؛ حتی چیزهای خیلی کوچک مثل خواندن یک جلد کتابی که مدت‌هاست روی میزتان برای خواندن قرار دادید؛ سپس وقتی که آن کار را انجام دادید، جلوی دفترتان یک تیک بزنید و متناسب با آن خودتان را تشویق کنید. بهتر است اهداف بزرگ را به اهداف کوچک‌تر خرد کنید تا در طی مسیر بارها و بارها موفقیت خود را ببینید و خسته نشوید؛ به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید در یک امتحان خاص قبول شوید، یادداشت کنید که برای این مساله، چه کارهایی باید انجام دهید، سپس در هر خرده مرحله که پیشرفت کردید، خودتان را تشویق کنید.

تعریف و تمجیدهایی که از شما می‌شود را در یک جایی یادداشت‌کنید و هرگاه که احساس ناامیدی کردید و یا به توانایی‌هایتان شک کردید به آنها نگاه‌کنید. درست است که نباید ارزشمندی خود را به تایید و تشویق دیگران وابسته کنید، اما شنیدن نظرات مثبت راجع به خود، بسیار می‌تواند روی حال خوب شما اثر بگذارد و تاثیری مشابه فعالیت بدنی برایتان داشته باشد.

احتمالا دید آنها نسبت به شما متفاوت از نگرش شما نسبت به خودتان است.

بر روی موفقیت‌های کوچک تمرکز داشته باشید. کارهای کوچک انجام دهید و از آنها بعنوان سکوی پرتابی استفاده‌کنید. بابت هر کاری که می‌کنید به خودتان افتخار کنید.

اگر فردی حرف نامهربان و یا ناخوشایندی به شما زد زیاد روی آن متمرکز نشوید. زیرا گاهی در چنین شرایطی افراد آنقدر به حرف‌های مردم فکر‌می‌کنند که نقاط مثبت خود را نادیده‌می‌گیرند.

این فهرست می‌تواند شامل ویژگی‌های شخصیتی، مهارت‌ها و یا تجارب، عقاید و یا عواملی که از نظر شما اهمیت‌ دارند و یا کارهایی که از انجام آنها لذت‌می‌برید، باشد. در چنین مواقعی می‌توانید از نظرات دیگران نیز در این مورد بهره‌مند شوید. سعی‌کنید که یک شبکه‌ُ حمایتی برای خود بسازید.

جرات‌مداری یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مولفه‌های عزت‌نفس است، به همین دلیل یادگیری روش‌های درست برای انجام اینکار به شما کمک می‌کند گام بلندی در جهت رسیدن به عزت‌نفس بردارید؛ برای اینکار شما ‌توانید:

قبل از این که به درخواستی پاسخ‌دهید اندکی مکث‌کنید و لحظه‌ای به این فکرکنید که اگر به درخواست مطرح‌شده که علاقه‌ای به آن ندارید پاسخ‌ مثبت دهید چه حسی به شما دست خواهد داد.

بهتر است که حد و مرزهایی برای انجام کارهای دیگران برای خود قائل شوید. فشار آوردن بیش از حد به خود برای راضی‌کردن دیگران از خود می‌تواند انرژی زیادی از شما بگیرد و بر روی سلامت شما تاثیر منفی دارد.

مغز ما دائم دوست دارد فعالیت داشته باشد، انگار این فعالیت‌ها (فکرها) مواد مورد نیاز برای برای زنده ماندن اوست؛ درست مثل غذا برای زنده ماندن ما انسان‌ها. حالا زمانی که ما فعالیت ذهنی کمی داشته باشیم، مغز ما برای زنده ماندن مجبور است که به چیزهای به درد نخوری فکر کند که نه تنها هیچ سودی نداره، بلکه بیشتر آزاردهنده است. برای کاهش این افکار آزاردهنده شما می‌توانید:

می‌توانید سرگرمی برای خود داشته باشید. کارهای جدید یادبگیرید، فعالیتی خلاقانه انجام‌دهید یا صرفا زمانی را به مطالعه و یا قدم زدن اختصاص‌دهید.چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم

می‌توانید کارهایی را که به آن علاقمند هستید را بصورت داوطلبانه انجام‌دهید.

کارهای جدیدی همچون یادگیری روزهای هفته به زبانی جدید را تمرین‌کنید و یا در مورد موضوع‌هایی که به آنها علاقه دارید تحقیق‌کنید.

کارهایی را صرف نظر از بزرگی و یا کوچکی انجام‌دهید که به شما حس پیشرفت‌می‌دهد. به خودتان فشار نیاورید. به خودتان زمان دهید تا به تدریج دوباره به خودتان ایمان داشته باشید.

سعی‌کنید که کارهای جدیدی را بصورت عادت انجام‌دهید و با خودتان مهربان باشید و از خودتان مواظبت‌کنید.

لیستی از کارهایی که دوست دارید تهیه کنید. لازم نیست که کار خیلی بزرگی باشند، بلکه کافیست از انجام آن‌‎ها لذت ببرید؛ مثلا امروز برای خودم یک بستنی خوشمزه می‌گیرم!

بخاطر داشته باشید که برای اینکه از کاری لذت ببرید حتما لازم نیست که در انجام آن کار عالی و بی‌نقص باشید.

به‌عنوان مثال اگر از نقاشی کردن لذت می‌برید، وسایل مورد نیاز را تهیه کنید و بدون توجه به اینکه چقدر در این کار مهارت دارید، نقاشی بکشید. یادتان باشد، شما هرگز نمی‌توانید در هیچ کاری بهترین باشید، به همین دلیل به جای اینکه عمرتان را در حسرت کارهای نکرده تلف کنید، زمان بگذارید و کاری که دوست دارید را در حد توانتان انجام دهید.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که صحبت کردن با دیگران، به خصوص کسانی که دوستشان دارید می‌تواند بسیار به آرامش روانی شما کمک کند. زیرا حرف زدن، باعث تخلیه هیجانات منفی می‌شود که پس از آن معمولا احساسات مثبت و خوشایندی در شما ایجاد می‌شود.

ارتباط داشتن با افرادی که تجارب مشترک و یا مشابهی به شما دارند می‌تواند راه‌کاری مفید و موثر باشد.

تغییر باورهایی که سالیان سال در ما وجود دارد، بسیار سخت است؛ به همین دلیل، حضور یک روان‌شناس متخصص می‌تواند در این خصوص بسیار کمک کننده باشد. روان‌شناس، گام به گام همراه شما خواهد بود تا با کمک او باورهایی که سال‌ها در شما احساسات منفی ایجاد کرده است را پیدا و تعدیل کنید. با اینکار راحت‌تر و بهتر می‌توانید با مسائل و مشکلاتی که در زندگیتان وجود دارد، کنار بیایید.

همگی ما یک راوی و یا داستانی از زندگیمان را داریم که خودمان در مورد خودمان ساخته‌ایم و این داستان درک ما از زندگی را شکل‌می‌دهد و بر مبنای آن خویشتن شناسی را بناکرده‌ایم. اگر چنانچه بخواهیم  داستان زندگیمان را تغییر دهیم بایستی ابتدا بدانیم که منشا این داستان و پیام‌هایی که راجع به خودمان دریافت‌می‌کنیم کجاست. صدای چه کسانی است که در زندگیمان آنها را در خود نهادینه کرده‌ایم؟

گاهی افکار منفی همچون “من چاق هستم”یا ” من تنبل هستم”بصورت خودکار در ذهنمان مدام در حال تکرار است لذا در اغلب موارد این تفکرات به باور تبدیل می‌شوند. از آنجایی که این تفکرات قابل یادگیری هستند لذا می‌توان از تشکیل و فراگیری آنها پیش‌گیری کرد. می‌توانید جملات مثبت را در خود نهادینه‌کنید. چه آرزوهایی راجع به خودتان دارید؟ این عبارات را هر روز با خودتان تکرارکنید.

آلبرت انیشتن می‌گوید “هر کسی می‌تواند نابغه باشد اما اگر یک ماهی را با تواناییش در بالا رفتن از درخت قضاوت‌کنید در اینصورت ماهی کل زندگیش را با این عقیده و تفکر سپری خواهد کرد که وی یک احمق است.”  همگی ما نقاط ضعف و قوت‌هایی داریم. ممکن‌است که شخصی در موسیقی شاهکار باشد اما آشپزی وی افتضاح باشد. هیچکدام از این دو مورد ارزش واقعی این فرد را نشان‌نمی‌دهد. نقاط قوت خود و احساس اعتمادبنفسی که این نقاط قوت به شما می‌دهند را بشناسید و در زمان‌هایی که به توانایی‌هایتان شک دارید آنها را به خودتان یادآور شوید. خیلی راحت می‌توان زمانی که در کاری شکست می‌خورید و یا افتضاح به بار می‌آورید در مورد توانایی‌هایتان نتیجه‌گیری کلی کنید اما در این زمان به نقاط قوت خود فکرکنید.

  کسی هست که در زندگیتان تا به امروز نبخشیده‌اید؟ مثلا عشق سابقتان؟ یکی از اعضای خانواده؟ خودتان؟ با ماندن در چنین احساسات و خاطرات ناخوشایند و تلخ تنها خودتان را در چرخه‌ای از افکار منفی گرفتار می‌سازید. اگر خودمان را نبخشیم احساس شرم و خجالت ما را در همان حلقه عذاب نگه‌می‌دارد.

ثابت‌ شده است که بخشیدن خود و دیگران به بهبود و بالارفتن عزت نفس کمک‌می‌کند زیرا این کار ما را با ذات دوست‌داشتنی خودمان پیوند می‌دهد و علی‌رغم اشتباهاتمان، مقبولیت ما در نزد دیگران را افزایش‌ می‌دهد. برای این کار می‌توان در هر زمانی از زندگی به این جملات بودا فکر‌کنید که می‌گوید:

“اگر چه عمدی و چه ناخواسته به کسی آسیب‌زده‌ام و یا کسی را رنجانده‌ام از وی درخواست ببخش می‌کنم. اگر کسی چه خواسته و چه ناخواسته مرا رنجانده و یا باعث ناراحتی من شده‌ است من او را می‌بخشم. برای کارهایی که کرده‌ام و خواسته یا ناخواسته باعث آزار و اذیت خود شده‌ام از خداوند طلب بخشش دارم .“

نداشتن عزت‌نفس، می‌تواند بسیاری از حوزه‌های فردی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار دهد، به همین دلیل افراد اکثر سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های مختلف، این مساله را در خود بهبود ببخشند. بهترین راه برای افزایش اعتماد اعتماد به نفس این است که 1. با خودتان مهربان باشید؛ برای اینکار سعی کنید اول خودتان را بشناسید، هیجانات خود را مخفی نکنید، ببینید عزت‌نفس برای شما چه معنایی دارد، با افکار نامهربانانه خود مبارزه کنید، خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و جملات مثبت به خودتان بگویید. 2. از خودتان مراقبت کنید؛ برای اینکار خوب بخوابید، سالم غذا بخورید، ورزش کنید، زمانی را در طبیعت سپری کنید، از مواد مخدر و الکل دوری کنید و از روش‌های آرام‌سازی استفاده کنید. 3. به چیزهای خوب توجه کنید، برای اینکار موفقیت‌هایتان را جشن بگیرد، تعاریف دیگران را به خاطر بسپارید، از دیگران درباره نکاتی که در مورد شما دوست دارند سوال کنید، به افکار منفی خیلی توجه نکنید و فهرستی از مواردی که در مورد خود دوست دارید تهیه کنید. 4. جرات‌مداری را تمرین کنید، برای اینکار نه گفتن را یاد بگیرید و برای خود مرز تعیین کنید. 5. برای خود چالش ایجاد کنید، برای اینکار، کارهایی که دوست دارید یا کارهای داوطلبانه را انجام دهید، هر روز برای خودتان یک کار انجام دهید. 5. برای خود شبکه اجتماعی حمایت کننده تشکیل دهید، 6. داستان زندگیتان را تغییر دهید، 7. خودتان را با کسی مقایسه نکنید و 8. کسانی که آزارتان می‌دهند را ببخشید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

387 بازدید

450 بازدید

416 بازدید

420 بازدید

417 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

تو این مقاله ۱۱ تا از مهمترین راه های افزایش عزت نفس رو یاد میگیرین. و همچنین یاد میگیرین که چطور از این تکنیک‌ها تو زندگی واقعی استفاده کنین و نتایجش رو لمس کنین!

 

هیچکس نمیتونه برگرده عقب و یه شروع جدیدی رقم بزنه، اما همه میتونن امروز شروع کنن و یه پایان جدید بسازن.

– ماریا رابینسون

 

چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم

راه های افزایش عزت نفس

هیچ چیز به اندازه‌ی نگرش و طرز فکر شما در مورد خودتون اهمیت نداره.

داشتن یه نگرش قوی نسبت به خودتون و کاری که میکنین و کلا دوست داشتن خود چیزیه که مردم جامعه‌ی امروز ما یا کلا ندارن یا خیلی کم دارن.

اینو هر روز تو شهر میبینم.

هر روز تو ایمیل‌ها و پیامهایی که برام فرستاده میشه میبینم.

وقتی خودت رو به اندازه کافی دوست داری، همه چی ساده‌تر و راحت تر میشه.

دیگه از کاه کوه نمیسازی. دیگه خودت رو سرزنش نمیکنی و بخاطر اشتباهات ساده ای که نذاشتن تو یه سوپرمن بی نقص بشی عذاب وجدان بیخودی نمیگیری.

وقتی خودت رو بیشتر دوست داری، وقتی نگرشت به خودت بهتر میشه، دیگه نیازی پیدا نمیکنی که کارهایی بکنی که دیگران تو رو تایید کنن.

و هرچقدر که بی نیازتر میشی، دیگه آرامش و ثبات درونیت تحت تاثیر افکار و حرفای مردم قرار نمیگیره که مدام با تایید و انتقادهای اونا بالا و پایین بشه.

بدترین دشمن خیلی خیلی از مردم خودشونن! با بالا بردن و قوی کردن عزت نفستون، به این درک و احساس میرسین که شما لیاقت چیزای خیلی خوبی رو تو زندگی دارین.

و به همین دلیل شما با انگیزه‌ی بیشتری میرین دنبال خواسته هاتون. و وقتی به دستشون آوردین، دیگه بصورت علنی یا نامحسوس خودتونو تخریب نمیکنین.

با داشتن عزت نفس، اعتماد به نفستون هم خیلی خیلی بالا میره. قابل اعتمادتر میشین و میتونین شرایط سخت رو بهتر کنترل کنین. کمتر نیاز خواهید داشت و با خیال راحت میتونین ببخشین یا خرج کنین.

با شما بودن راحت تر میشه و یه تجربه‌ی خوبی میشه که دردسر و بحث و جنگ و جدلای بیخود نداره.

و همه‌ی اینا تو هر رابطه‌ای که باشین، دوستی، همکاری، شراکت، جذاب و دوس داشتنین!

یکی از دلایلی که راجب عزت نفس زیاد حرف میزنم و هر روز روش کار میکنم اینه که تجربه‌ی خودم همین بوده!

چون که زندگی منو خیلی شادتر کرده.

بنابراین، اینا چندتا از مهمترین دلیل ها برای اهمیت عزت نفس بودن.

اما شما چطور عزت نفستون رو تو زندگی واقعی و در عمل بالا میبرین؟!

 

خب، امروز میخوام ۱۱ تا از راه های افزایش عزت نفس که برای بالا بردن عزت نفس خودم هم استفاده کردم رو باهاتون در میون بذارم. این تکنیکا حتی تو روزا و ماه های سخت هم قابل اجرا هستن و جواب میدن!

 

( چطور میتونین از این تکنیک‌ها تو زندگی واقعی استفاده کنین و تاثیرشون رو نگه دارین؟ آخر مقاله براتون یه هدیه دارم… 😉  )

۱۱ تکنیک قدرتمند برای افزایش عزت نفس

برای اینکه عادت سرزنش کردن خودتونو بذارین کنار و عزت نفستون رو تقویت کنین لازمه که از چیزای سالمتری برای انگیزه دادن به خودتون استفاده کنین.

چندتا از چیزایی که استفاده کردم تا جای صدای ذهنی سرزنش کننده رو باهاشون پر کنم اینا هستن:

مزایای کار رو به خودتون یادآوری کنین. یه راه ساده اما خیلی قدرتمند برای انگیزه دادن به خودتون اینه که یه جایی (گوشی، دفتر، کامپیوتر، .. ) مزایای استفاده کردن از این روش جدید برای رسیدن به اهدافتون رو بنویسین.

مثلا اینکه حس و حال بهتری داشته باشین و انرژی بیشتری برای عزیزانتون داشته باشین. یا اینکه پول بیشتری در بیارین و با عشق زندگیتون سفر کنین و چیزای جدید دنیا رو ببینین.

وقتی لیستتون تموم شد، نوشته‌تون رو بذارین یه جا که جلو چشتون باشه و هر روز بتونین ببینینش. مثلا بذارین روی میز کارتون یا بچسبونین به یخچال.

تمرکز کن روی کاری که واقعا واقعا میخوای انجامش بدی

وقتی از ته دل دوس داری کاری رو انجام بدی، انگیزه‌ی انجام دادن اون کار اتوماتیک ایجاد میشه. وقتی تو زندگی از ته دل چیزی رو میخوای، راحت تر میتونی موانع درونی ای که احساس میکنی رو کنار بزنی.
بنابراین اگه انگیزتو از دست دادی از خودت بپرس: آیا دارم کاری که واقعا دوس دارم رو میکنم؟ اگه نه و در صورتی که ممکنه، تمرکزت رو بذار روی کاری که واقعا میخوای و اونو انجامش بده.

وقتی یه صدایی تو ذهنت داره سرزنشت میکنه، رشته‌ی افکارتو با این تکنیکها پاره کن. بعد از یه مدت این موضوع تبدیل به یه عادت میشه و اتوماتیک انجام میشه.

 

این یه عادت خیلی ساده و باحاله. و اگه شما تا یه ماه فقط روزی دو دقیقه روش وقت بذارین یه تغییر خیلی بزرگی رو مشاهده میکنین.

الان میگم چه کار کنین:

یه نفس عمیق بکشین، کمی آروم بشین، و از خودتون بپرسین: ۳ چیزی که بخاطرشون میتونم از خودم سپاسگزار باشم چیا هستن؟چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم

نیازی نیست که اینا چیزای بزرگی باشن! چیزایی مثل مسواک زدن هم میتونن حساب شن (بهرحال مسواک زدن از خرابی دندون و خوابیدن رو تخت دندانپزشک تا حدی نجاتتون میده)

یا گوش دادن به درد دل یه دوست. یا اینکه به جای تنبلی کردن قدم زدین.

یا اینکه تو خیلی از شرایط آدم با ملاحضه و مسئولیت پذیری هستین.

این دو دقیقه های کوچیک نه تنها عزت نفستون رو تقویت میکنن، بلکه حس و حال بدتون رو هم عوض میکنن و یه روحیه شادتر و قوی تر بهتون میدن.

 

این یه نوع دیگه از تمرین بالاست و باعث میشه که عزت نفست رو خیلی بیشتر تقویت بکنه.

میتونین این کارو آخر شب هم انجام بدین. یا هر زمان دیگه ای از روز که دلتون بخواد.

کاری که باید بکنین اینه که سوال تکنیک قبلی رو از خودتون بپرسین:

۳ چیزی که بابتشون میتونم از خودم تشکر کنم چیا هستن؟

جواب ها رو روی دفتر یا موبایل یا کامپیوترتون بنویسین.

مزیت اصلی این نوشتن اینه که بعد از چند هفته میتونین برگردین و اینارو بخونین و خوندن اینا تاثیر خیلی زیادی روی بالا بردن عزت نفس و شادمانیتون دارن!

 

وقتی کاری رو میکنی که درونا میدونی که کار درسته، این باعث میشه عزت نفست تقویت بشه.

اینا میتونن چیزای کوچیکی مثل بلند شدن از رخت خواب و ورزش کردن باشن. یا درک کردن یه فرد به جای قضاوت کردنش.

یا نگران نبودن و احساس تاسف نکردن برای خودتون. و تمرکز کردن روی فرصت‌هایی که تو شرایط وجود دارن.

همیشه فهمیدن کار درست یا انجام دادنش راحت نیست. اما تمرکز کردن روی اون و انجام دادنش به بهترین شکلی که میتونین تفاوت خیلی بزرگی تو نتایجی که میگیرن ایجاد میکنه و همین موضوع احساستون رو نسبت به خودتون عوض میکنه!

 

یکی از چیزایی که میتونه کلا زندگی رو نابود بکنه کمال گراییه!

کمال گرایی شما رو فلج میکنه و اجازه نمیده هیچ کاری رو انجام بدین. و به همین ترتیب شما تنبلی میکنین و هیچ نتیجه‌ای نمیگیرین. و این موضوع باعث میشه عزت نفستون در هم کوبیده بشه.

و یا اگه آدم سرسختی باشین یه کارایی میکنین اما هرگز از نتیجه و عملکردتون راضی نمیشین.

و به همین ترتیب نگرش و احساس شما نسبت به خودتون منفی میشه و انگیزتون برای ادامه میاد پایین.

چطور کمال گرا نباشیم

چند تکنیکی که واقعا بهم کمک کردن اینا هستن:

برای شروع، دنبال خوب باش، نه عالی! وقتی از اول کار دنبال عالیترین شکل ممکن هستین، کارتون به پایان نمیرسه یا اکثر اوقات اصلا شروع نمیشه! همین که یه کاریو بتونی خوب انجام بدی (و نه عالی) برای شروع کافیه. از این تکنیک بعنوان یه بهونه برای سست بودن و پشت گوش انداختن کاراتون استفاده نکنین. اما درک کنین که وقتی یه کاری «خوبه» شما کارتون رو انجام دادین. بعدا میتونین بهبودش بدین و کم کم به عالی تبدیلش کنین.

یادتون باشه که افتادن در دام و افسانه‌ی بی نقص بودن به خودتون و افرادی که تو زندگیتون هستن آسیب میرسونه.

اینو یادتون نگه دارین که زندگی مثل فیلم یا کتاب داستان نیست. زندگی یه چیزایی داره که خارج از پیشبینیه و اگه کمال گرا باشین میتونه به روابط، شغل، پروژه ها و بقیه چیزا آسیب جدی برسونه.

 

اگه از دایره‌ی راحتیت خارج بشی، اگه بخوای یه کار واقعا ارزشمندی انجام بدی احتمالش زیاده که اوایل شکست بخوری.

و این هیچ اشکالی نداره! کاملا طبیعیه. این چیزیه که همه در هر بازه‌ی سنی‌ای دچارش میشن. هرچند که ما اغلب در مورد اینا چیزی نمی‌شنویم و بیشتر در مورد موفقیت‌ها میشنویم!

پس اینو یادتون نگه دارین، و وقتی دچار خطا شدین از این تکنیکا استفاده کنین:

بهترین دوست خودت باش.
به جای اینکه بزنین تو سرتون و خودتونو سرزنش کنین، از خودتون بپرسین: بهترین دوست/خانواده‌ی من تو چنین شرایطی اگه بودن چطور کمکم میکردن؟ و بعد اون کارها رو انجام بدین و اون حرفارو به خودتون بگین. این باعث میشه تو چاله‌ی ناامیدی و اندوه نیوفتین و بتونین برای شرایطی که توش هستین راه حل پیدا کنین.

جهت مخالف احساست رو دریاب.
یه راه دیگه برای اینکه تفکر سازنده داشته باشین اینه که تو چنین شرایطی تمرکز کنین روی خوشبینی و دیدن فرصت‌ها. پس از خودتون بپرسین: اگه یه چیز بخوام از این شرایط یاد بگیرم اون چیه؟ و اگه یه فرصت تو این شرایط وجود داشته باشه اون چیه؟ این باعث میشه نگرشتون تغییر کنه و دیگه به همون چاهی که همیشه میوفتادین نیوفتین!

 

وقتی با دیگران مهربونی، درونا تمایل پیدا میکنی که با خودت هم مهربون باشی. و در بلند مدت هر طوری که با دیگران رفتار کرده باشی، دیگران هم با خودت همونطور رفتار خواهند کرد.

پس تو زندگی تمرکز کن روی مهربون بودن.

چندتا مثال:

وقتی یکی حالش گرفته‌س براش وقت بذار و حرفاشو بشنو.

در آسانسور رو برای کسی که میاد باز نگه دار.

موقع رانندگی ماشین رو برای عابرای پیاده نگه دار و بذار رد شن.

دوستات یا خونوادت که تو شرایطی ناامید و بی انگیزه هستن رو تشویق و حمایت کن.

چیزایی که بهتون کمک کردن رو تو شبکه‌های اجتماعی یا سایتتون به اشتراک بذارین.

 

وقتی یه چیز جدید رو امتحان میکنی، وقتی خودت رو با چیزای کوچیک یا بزرگ به چالش میکشی و از دایره‌ی راحتیت خارج میشی خودباوریت بیشتر میشه.

ممکنه اون کار جدید رو به بهترین شکل ممکن انجامش ندی. اما حداقل ننشسته بودی که غر بزنی و هیچ کاری نکنی!

و این یکی از مواردیه که میتونی بابتش از خودت تشکر کنی.

بنابراین مدام از دایره‌ی راحتیت خارج شو. هیچ انتظاری نداشته باش، فقط به خودت بگو که یه چیز جدید رو امتحان بکنی.

و بعدها میتونی همون کار رو چندبار دیگه هم انجام بدی و عملکردت رو بهبود ببخشی.

و مثل همیشه، اگه اون کار خیلی ترسناک یا غیرممکن به نظر میرسه، خودتو سرزنش نکن. یه قدم کوچیکتر بردار و خودتو تو فشار مضاعف قرار نده.

 

وقتی خودتون، زندگیتون، و چیزایی که دارین رو با بقیه مقایسه میکنین، درواقع دارین زندگیتونو دستی دستی نابود میکنین.

چون تو این چرخه هرگز نمیتونین برنده بشین. همیشه یکی هست که بیشتر از شما داشته باشه یا تو یه کاری بهتر از شما باشه. همیشه کسایی هستن که از شما جلوترن.

پس این طرز فکر مخرب رو با یه چیز بهتری جایگزین کنین.

به جای این کار، به این فکر کنین که خودتون چقدر پیش رفتین. خودتون رو با خودتون مقایسه کنین. با نتایج خودتون. و به این فکر کنین که چطور میتونین نتایجتون رو بهبود ببخشین.

این کار هم بهتون انگیزه میده و هم عزت نفستون رو بالا میبره.

 

اگه تمرکز کنین روی مهربونی با مردم (و خودتون)، و عادت کمال گرایی رو بذارین کنار، اگه از سمت منابع مختلف زیر بمباران منفی باشین، باز هم بالا نگه داشتن عزت نفس تون سخت خواهد بود.

بنابراین ورودی های ذهنتون رو عوض کنین.

وقت کمتری رو با آدمایی بگذرونین که بهتون استرس وارد میکنن.

و این وقت رو بذارین با آدمایی که مثبت هستن و بهتون انگیزه میدن و استانداردهای انسانی‌تر و بهتری برای فکر کردن در مورد زندگی دارن. (این روزا پیدا کردنشون سخت شده، نه؟)

تو جامعه امروز، مهمتر از آدما، منابع رسانه‌ای هستن. دقت کنین که چی میبینین، چی میخونین و به چی گوش میدین. زمان کمتری رو تو پیج هایی بگذرونین که مدام از بدبختی ها میگن. یا انگیزه های کاذب میدن بهتون (که در نهایت منجر به سرخوردگی میشه).

یکی از مهمترین راه های افزایش عزت نفس اینه که اینارو حذف کنین و زمانی که براتون آزاد شده رو بذارین روی منابع مثبتی مثل کتابها، سایت ها، پادکست ها و پیج های خوب و مثبتی که مطالبشون به دردتون میخورن و حمایتتون میکنن و باعث میشن نسبت به خودتون احساس بهتری داشته باشین.

 

ساده‌ترین راه برای داشتن استقامت و پشتکار روی کاری که میکنی چیه؟ همین بالا بهش اشاره کردم:

اینکه به خاطر داشته باشین که «چرا» دارین این کارو میکنین.

بنابراین دلایلی که اول مقاله در موردشون گفتیم رو به خاطر داشته باشین تا اینا انگیزتونو حفظ کنن. و روی عزت نفستون کار کنین و اونو یکی از اصول مهم روزانه قرار بدین.

انجام دادن این کارهای کوچیک و به خاطر داشتن دلایل مهم عزت نفس برای خیلیا در حد جادو بوده. امیدوارم برای شما هم همینطور باشه.

 

حالا شاید با خودتون بگین:

« مقاله خیلی خوبی بود، چند تا از راه های افزایش عزت نفس رو یاد گرفتم. اما چطور میتونم اینارو در عمل انجام بدم و عزت نفسم رو بالا ببرم؟ »

خب، براتون یه چیزی دارم…

یه چک لیست گام به گام که تمام قدم‌های این مقاله رو شامل میشه. دانلودش کنین و ازش پرینت بگیرین و هر روز چکش کنین. (میتونین بذارین رو گوشیتون هم بمونه و بصورت دیجیتال چکش کنین)

بدون چک لیست احتمال اینکه مطالب این مقاله رو فراموش کنین زیاده. پس کمتر از ۱ دقیقه وقت بذارین و دانلودش کنین.

درجه یک بود من بخش خوب بودنش رو مدتیه امتحان کردم و باعث شده کمال گراییم کمتر بشه و الان دارم اموزش نقاشی کودک رو بعد سالها شروع میکنم

ای ول! کمتر کردن کمال گرایی یه قدم خیلی مهم و اساسیه! دمت گرم!

واقعا کاربردی و مفید،پاینده باشید ممنون

مثل همیشه بسیار عالی بود ممنون از مطالب و محتوای ارزشمندتون

ممنون از شما 🙂

واقعا عالی بود ممنون ازشما

ممنون از توجهتون 🙂

ممنون. خوبی کردن ب دیگران رو تجربه کر م حس خوبی میده

عالی بود

عالییییییی ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

دیدگاه

 

رشد شخصی یعنی زندگی بهتر

عزت نفس سلامت روح ما است؛ این دوره به شما کمک خواهد کرد تا با افزایش احساس ارزشمندی و احترام به خودحال خوبی را تجربه کنید و احساس رضایتمندی از زندگی داشته باشید و راجت تر به سمت موفقیت قدم بردارید .

 

تومان90,000

همان طور که ما به سلامت جسمانی خود بها می دهیم بهتر است به سلامت روح خود هم توجه ی داشته باشیم  عزت نفس سلامت  روح و روان ما انسان ها است و ما هر چقدر بخواهیم میتوانیم عزت نفس خود را افزایش دهیم تا هر جایی که ما بخواهیم .چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم

عزت نفس یعنی من خودم و دیگران را تا چه اندازه ارزشمند می دانم. دقت کنید به «دیگران» بعضی ها میگویند معلومه که من خودم را ارزشمند می دانم (یعنی میگن که من عزت نفسم خیلی هم بالا است اما به کلمه دیگران در تعریف توجه داشته باشید .(عزت نفس یعنی خودم و دیگران را ارزشمند و مفید می دانم ،یعنی من و دیگران استحقاق موفقیت ،رشد و… داریم و اگر من تمامی این ها را فقط برای خود بخواهم و فقط به خودم بها دهم اون وقت عزت نفس که سلامت روح من است پایین است و نیاز به تقویت دارد)

اگر به اطرافیان خود دقت کنید، متوجه خواهید شد بیشتر افرادی که توانایی برخورد صحیح با دیگران را ندارند، از موارد سطحی زود می رنجند و حتی طاقت شنیدن انتقاد را ندارند.

این افراد کمترین ارزشمندی را برای خود قائل هستند و با وجود توانایی های بالایی که دارند به موفقیت های شایسته خود دست نمی یابند.

برای اینکه بتوانیم دیگران را با همه وجود بپذیریم لازم است خودمان را با همه وجود دوست داشته باشیم و این امر وقتی میسر می شود که عزت نفس بالایی را داشته باشیم

همچنین برای استفاده حداکثری از استعدادها، مهارت ها و خلق موقعیت های مطلوب در زندگی عزت نفس و احترام به خود اهمیت بسیار ویژه ای را دارند.

ضمن اینکه عامل بسیاری از استرس ها، نگرانی ها، ترس ها و عصبانیت ها پایین بودن سطح عزت نفس در افراد است.

 اگر از درگیری و اختلاف با نامزد یا همسرتان می ترسید و به راحتی نمی توانید خشم و عصبانیت خود را نشان دهید عزت نفس شما پایین است و به احتمال زیاد از بسیاری از رخداد های ناخوشایند روابطتان چشم پوشی می کنید .

حتما گوش کنید تا شفاف تر عزت نفس خودتان را ارزیابی کنید:

علی عباسی مدرس محصول عزت نفس

وقتی عزت نفس ات را می‌سازی،تصمیم‌ها و انتخاب‌های زندگی‌ات‌، دستخوش تغییرات اساسی می‌شود که این تغییرات نتایج حیرت انگیزی همچون احساس خوب در رابطه ، آرامش درونی و … برای شما به همراه دارد .

وقتی در طی آموزش‌های این دوره‌، «احساس ارزشمندی» را درک می‌کنی و جای خالی این نیرو را در شخصیت‌ات می‌بینی،  معمای شکست‌هایی پی در پی درباره نرسیدن به اهدافت حل می‌شود و جواب سؤالات بزرگ و همیشگی زندگی‌ات را دریافت می‌کنی.

متوجه میشوی که چرا اینهمه از ارتباط با آدمهایی که در نظرت موفق بودند‌، می‌ترسیدی و فاصله‌ی بسیاری میان خودت و آنها می‌دیدی؛

می‌فهمی که‌، چرا قدرت تصمیم‌گیری نداشتی یا اگر تصمیم می‌گرفتی‌، خبری از اجرای آن تصمیمات نبود.

جواب چرایی ات را میگیری (چرا امروز با جدّیت تصمیم می‌گرفتی و فردا خبری از آنهمه تعهد نبود .)

درک می‌کنی که‌ چرا زندگی‌ات در‌، چرخه‌ای از تصمیمات به  تعویق افتاده و قدم‌های برنداشته می‌گذشته؛ چرا جرأت شروع هیچ کاری را نداشتی و چرا فکر می‌کردی که از عهده‌ی حل مسائلت برنمی‌آیی؟!

می‌فهمی که‌،چرا حرف مردم تا این حدّ برایت مهم بود و برای هر کاری منتظر تأیید دیگران بودی‌؛

  دوره عزت نفس می تواند گامی بلند و موثر در جهت ارتقای احساس خشنودی و احساس ارزشمندی شما باشد .

علی عباسی مدرس و کوچینگ در زمینه ی رشد شخصی برخی از فعالیت ها ایشان به شرح زیر است:

 

 

عزت نفس یعنی:

من برای خودم عزیز هستم

من برای خودم احترام قائل هستم

من مواظب سلامت روح و جسم خودم هستم

 

 

 

داشتن هدیه

چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم

بررسی تمامی عوامل اثرگذار بر عزت نفس به صورت جداگانه و ارائه راهکارهای لازم برای هر کدام

تمرین محور بودن و استفاده از تکنیک های کاربردی با اثرگذاری سریع بر ذهن

گارانتی بازگشت کامل وجه در صورت عدم رضایت از محصول

 

لحظه ای درنگ کنید:

در طول زندگی چند بار برایتان پیش آمده است که به خاطر عدم توانایی در دفاع از خواسته ها، بیان عقاید و یا ترس از قضاوت دیگران احساس کم ارزشی کرده اید؟

فکر می کنید اگر در موارد مطرح شده قدرت کافی داشتید چقدر از لحاظ مالی پیشرفت کرده بودید؟

چقدر در طول شبانه روز به گفتگوهای منفی با خود مشغول هستید؟ این گفتگوها چقدر جلوی رشد شما را گرفته است؟

چه کارهایی را با عشق و علاقه آغاز کرده اید و بعد به خاطر بی توجهی به ارزش های خود آنها را رها کرده اید و علاوه بر تحمل هزینه های مالی سنگین، وقت و انرژی خود را نیز تلف کرده اید؟

در این صورت چه احساسی نسبت به خود داشته اید؟

ترس از شکست باعث پشت پا زدن به چه موقعیت های مطلوبی در زندگیتان شده است؟

چقدر به خاطر اینکه خود را لایق رسیدن به موفقیت های بزرگ ندانسته اید، دچار ضرر و زیان شده اید؟

این موارد تنها بخشی از آسیب هایی هستند که فقدان عزت نفس به ما وارد می کند.

حالا بیایید با هم حساب کنیم:

هزینه فرصت های از دست رفته + زمان و انرژی تلف شده + ضربه های احساسی شدید + ضررهای مالی فراوان= ؟؟؟؟

نگران نباشید! شما می توانید با سرمایه گذاری بسیار پایین تری، همه موارد گفته شده را جبران کنید و موقعیت های بسیار بیشتری را هم برای موفقیت خود خلق کنید.

سرمایه گذاری (خرید محصولات آموزشی سرمایه گذاری است) که شما برای خودتان می کنید 90 هزار تومان است!!!!(یک بلوز) البته یک هدیه دارم براتون، اگر شما این دوره را تهیه کنید و تا 24 ساعت بعد از تهیه، این دوره را مشاهده کنید. عزت نفس مقوله ای بسیار مهمی بوده که متاسفانه درجایی به ما نگفته اند (در مدرسه نه تنها نگفته اند بلکه عزت نفس ما بسیار پایین آورده اند ) و همین عزت نفس پایین باعث بسیاری از ناکامی های بزرگی در زندگی ما شده است و موضوع به این مهمی را می توانیم فقط با 1 ساعت زمان گذاشتن برای خودمان تا حد بسیار خوبی تقویتش کنیم. (کل فایل ها 52 دقیقه است و  دانلود اینا 8دقیقه کل زمان گذاشتن و مشاهده 1 ساعت (: همین ،فکر کن ارزشش را داشته باشد که یکم به سلامت روح خودمان بها دهیم

 

حتما از موارد زیر که رایگان هستند استفاده کنید

 

 

ما براساس بکارگیری آموزش های ارائه شده در این محصول، آن قدر به اثرگذاری این روشها مطمئن هستیم که برای شما عزیزان گارانتی بازگشت 100% وجه در صورت عدم رضایت از این محصول را قرار داده ایم. بنابراین خیالتان راحت باشد که بدون هیچ ریسکی می توانید این محصول را تهیه نمایید.

به امید دیدار رو در رو من و شما…

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما *

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


09010955159

ali1020abbasi@gmail.com

کلیه حقوق مادی و معنوی محتوای سایت متعلق به سایت علی عباسی است.

چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم
چطور عزت نفس خود را تقویت کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *