چطور فیزیک خود را قوی کنیم

 
helpkade
چطور فیزیک خود را قوی کنیم
چطور فیزیک خود را قوی کنیم

نوشته شده در 30 بهمن 1396. ارسال شده در بلاگ

 

 

درس فیزیک یکی از دروس علوم پایه است و با توجه به دارا بودن فرمولها و مفاهیم زیاد، نیاز به روشهای مطالعه دقیق دارد تا بتوان روی مطالب و تستهای آن تسلط کامل پیدا کرد.اولین گام در یادگیری فیزیک تسلط بر کتاب درسی و مثالها و تمرینات موجود در آن است و سپس داشتن جزوه ای خوب که به زبان خودتان نوشته شده باشد.

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

پس از این 2 مرحله می توانید به سراغ کتابهای کمک درسی برای بالاتر بردن سطح درسی و تست خود مراجعه کرده و سعی کنید با  بالابردن سرعت و دقت در تست زنی، خود را برای  آزمونها و کنکور آماده کنید.هر زمان که احساس نیاز کردید می توانید از  تدریس خصوصی فیزیک  توسط یک استاد مجرب نیز بهره مند شوید تا به کمک او بتوانید اشکالات پایه ای و اساسی خود را برطرف کنید.

 

1-(سجاد علی رضایی رتبه97کنکور)

ابتدا جزوه  دبیر فیزیک  را بصورت کامل و جز به جز می خواندم و بعد از آن به کتاب درسی مراجه می کردم و سعی می کردم مطالب حفظ کردنی آن را خوب یادگرفته و نت برداری و خلاصه نویسی کنم و سپس شروع به تست زنی می کردم و سعی می کردم تستها را از درجه بندی آسان به سخت انجام دهم تا در خودم ایجاد انگیزه کنم.هر سوال و نکته ای که پیش می آمد به راحتی از آن گذر نمی کردم بلکه آنرا گوشه ای یادداشت می کردم تا از دبیر فیزیک سوال کنم.

2-(معصومه نوروزی رتبه24کنکور)

بعد از اینکه  تدریس فیزیک  در مدرسه انجام می شد من بلافاصله همان روز در خانه مطالبی که سر کلاس گفته شده بود و همچنین جزوه دبیر را بطور کامل مرور می کردم و در حین مطالعه از مطالب نکته برداری می کردم تا دفعه بعد نیاز به مطالعه کل جزوه فیزیک نداشته باشم.ضمن اینکه از کتابهای کمک آموزشی و تست کمک میگرفتم تا اگر مطلب جدیدی در آن نوشته شده را یادبگیرم و این مطالب را در جزوه خودم نیز یادداشت می کردم.

3-(وحید بالازاده رتبه3کنکور)

من ابتدا سعی می کردم در کلاس درس به مطالب تدریس شده توسط معلم به خوبی توجه کنم و پس از مراجعه به منزل درس هر روز را در همان روز مطالعه کنم تا ملکه ذهنم شود.بعد از آن تستهای مربوط به آن مبحث را در همان روز می زدم و در هفته های بعد سعی می کردم مهارت خودم را بالاتر ببرم.همیشه کتاب و جزوه را جدی میگرفتم و ابتدا مفاهیم فیزیک را کاملا یاد میگرفتم و سپس به سراغ مسائل تستی می رفتم.هر جایی که اشکالی داشتم هفته ای یکبار از  تدریس خصوصی  در منزل استفاده می کردم تا اشکالاتم را برطرف کنم.

4-(رحیم نوروزی رتبه 16 کنکور)

هر جلسه پس از تدریس  استاد فیزیک  همان روز جزوه ایشان را می خواندم و سپس از آنها نت برداری می کردم البته برای درک بهتر مطالب فیزیک ،قبل از هر جلسه تدریس دبیر، در منزل مطالب را می خواندم ، این روش کمک می کرد تا با آمادگی بیشتری در کلاس حاضر شوم و به قول معروف یک قدم جلوتر باشم.

سعی می کردم ابتدا فهم عمیقی از مطالب در  کلاس فیزیک  داشته باشم و سپس به سراغ تست می رفتم.دبیر فیزیک خوب باعث علاقه بیشتر من به این درس شد،طوریکه هر جلسه قبل از تدریس دبیر مطالب را پیش خوانی می کردم و پس از تدریس دبیر نیز مجددا در همان روز درسهای جدید را خوانده و نکات مهم آن را برای خودم یادداشت می کردم.

5-(محمد جواد طبی کبیر رتبه31 کنکور)

مطالعه درس فیزیک مستلزم در نظر گرفتن وقت و تمرکز بالا می باشد و همچنین نیاز به یک برنامه منظم دارد تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید.

بنده در درس فیزیک روشهای مختلفی را آزمون و خطا کرده ام اما بهترین روشی که نتیجه داده به این صورت است:ابتدا کتاب و دروس و مفاهیم را مطالعه می کردم.چون اولین و مهمترین منبع کتاب درسی است، البته نکات مهم را پس از مطالعه کتاب کمک درسی و بیشتر در آن یادداشت می کردم  و برای خودم خلاصه ای از مطالب و تستها تهیه می کردم و سپس سعی می کردم با توجه به زمان باقیمانده تا امتحانات آن تعداد تست را حل کنم تا مشکلی از نظر زمانی پیدا نکنم.

6-(امیر اوسطی رتبه 32 کنکور)

من به دانش آموزان توصیه می کنم که فیزیک را با عشق بخوانند و از خواندن آن لذت ببرند.سعی کنید تک برنامه ای باشید و از شلوغ کردن دور و برتان با برنامه های مختلف و همچنین کتابهای کمک درسی زیاد پرهیز کنید چون بیشتر باعث گیج شدن شما میشود.

فیزیک را مفهومی بخوانید و تجسم کنید.این کار را می توان به کمک خلاصه نویسی و رسم نمودار و مطالب انجام داد.

من بعد از مطالعه کتاب درسی و جزوه استاد مربوطه تست می زدم و فقط تستهای سخت را حل می کردم چون خود به خود با حل این تستها همه مطالب آسان نیز مرور می شد و تحت پوشش قرار می گرفت.استفاده از معلم خصوصی و  تدریس خصوصی  فیزیک نیز روش مکملی برای برطرف کردن اشکالات است.

7-(علی سیفی رتبه 56 کنکور)

من در مطالعه درس فیزیک سعی میکردم ابتدا مطالب را متوجه شوم نه اینکه حفظ کنم و سپس به سراغ مطلب بعدی بروم.در واقع بصورت مفهومی درس می خواندم و بعد از تدریس دبیر فیزیک مطالب تدریس شده توسط ایشان را مرور می کردم و سپس به تعداد زیاد از آن مبحث همه نوع تست حل می کردم تا بتوانم به یک ایده کلی از مدل سوالات کنکور دست پیدا کنم.ضمنا سعی میکردم سوالات سخت را حل کنم تا سطح خود را بالا ببرم.

یکی دیگر از روشهایی که من استفاده می کردم تدریس همان مباحث برای دانش آموزان دیگر در مدرسه بود ،چون برای تدریس یک درس نیاز به مطالعه و تسلط کامل بر مطالب است تا در صورت پرسیدن سوال توسط دانش آموزان دیگر، بتوانم پاسخگو باشم.

8-(آرش نصر اصفهانی رتبه9 کنکور)

من در ابتدا برای مطالعه فیزیک روی مسائل تشریحی تمرکز می کردم  و سعی میکردم  با حل سوالات سخت تر از کتاب تسلط لازم را روی درس پیدا کنم.سپس به حل تستهای با درجه بندی سخت می پرداختم و سعی میکردم این تستها را به روش ذهنی حل کنم تا ذهنم در فیزیک قوی شود.

برچسب ها: تدریس خصوصی فیزیک , تدریس خصوصی , کلاس فیزیک , استاد فیزیک , تدریس فیزیک , دبیر فیزیک

واحد آموزش علمی

نشانی:ضلع جنوب غرب میدان انقلاب

66864242 (021) 66369447 (021)

09362887188

واحد آموزش موسیقی

نشانی: شریعتی، دوراهی قلهک

22924816 (021) 22924817 (021)

09362887188

ساعت کاری موسسه

9 صبح تا 19

ارسال ایمیل:

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه علمی، فرهنگی، هنری بهار اندیشه می باشد.

تماس و مشاوره تلفنی از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت ۹۰۹۹۰۷۱۶۱۴

تماس با تلفن ثابت از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس از سراسر کشور ۱۶۱۴ ۹۰۷ ۹۰۹

صفحه اصلی » مشاوره تخصصی کنکور سراسری » روش مطالعه فیزیک برای داوطلبان ضعیف تا متوسط

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

جهت مشاوره در زمینه روش مطالعه فیزیک برای داوطلبان ضعیف تا متوسط

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۴_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

اگه فکر می کنید یاد گرفتن فیزیک خیلی دشوار هست  و یا روش مطالعه فیزیک برایتان چاره ساز نیست  پیشنهاد می کنیم دیدتان را نسبت به این درس تغییر دهید .

فیزیک را درسی حفظی ندانید و هرگز به فکر حفظ مطالب و فرمول های فیزیک نباشید . مطالب فیزیک به طور کل در مورد طبیعت و پدیده های طبیعی است و حتی داوطلبی که کلا تا بحال فیزیک نخوانده می داند که ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی چیست لذا فیزیک را برای اطلاعات عمومی خودتان بخوانید . با علاقه و کنجکاوانه خواندن فیزیک کم کم باعث افزایش شوق در یادگیری مباحث این درس در شما می شود به گونه ای که بعد از آن دوست دارید بالاترین درصد های فیزیک را به دست آورید و بعد از آن روش مطالعه فیزیک  خودتان را خواهید داشت.

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد ، هر گز به فکر تنها حفظ کردن فرمول های فیزیک نباشید بلکه باید آن ها را یاد بگیرید. یاد گیری فرمول های فیزیک یعنی  باید آنها را در ذهنتان تثبیت کنید .

برای تثبیت و رسیدن به تسلط در به کار گیری فرمول ها به روش زیر عمل کنید:

1- ابتدا متن کتاب ، جزوه و یا درسنامه را روزنامه وار بخوانید تا با کلیات درس آشنا شوید.2- بعد از مطالعه روزنامه وار یک مبحث حال مجددا دوباره برگرید و مطلب را عمیق تر بخوانید . فرمول های را روی کاغذ نوشته و واحدهای هر کمتی را دقیق بررسی کنید.سعی کنید رابطه بین کمیت ها را متوجه شوید تا در سریعترین بتوانید تشخیص دهید کدام فرمول برای کدام مسئله مورد استفاده قرار میگیرد و کاربرد دارد.

دریافت آخرین اخبار سهیمه های کنکور سراسری با کلیک بر روی عکس زیر:

3- توصیه می شود به جای حفظ کردن فرمول و نکته تستی ، سعی کنید محاسبات خود را سریع کنید . در فیزیک تمام فرمول های تستی از یک فرمول اصلی یا مادر به دست می آیند.

  4- بعد از مطالعه هر مبحث بلافاصله تعدادی تست بزنید و تمرین حل کنید. این مر حله از تست زنی برای ارزیابی و درصد گیری نیست برای تثبیت و فرمول و اثبات محاسبات و نیز آشنایی با نحوه استفاده از فرمول ها در مسائل است.

5- تعداد تست ها و تمرین هایی که بلافاصله بعد از مطالعه ، کار شده اند نباید زیاد باشند و فقط در این حد که فرمول را متوجه شده اید کافی است و باید سراغ مبحث بعدی بروید.

جهت دریافت آخرین اخبار کنکور سراسری بر روی عکس زیر کلیک نمایید:

این پنج مرحله برای مرحله آموزشی فیزیک بود و بعد از این مرحله باید سراغ مهارت هایی برای رسیدن به تسلط در حل مسئله باشید که بهترین و ساده ترین روش ، حل تست فراوان و متنوع برای سنجش آموخته ها است.

در کل دو درس فیزیک و ریاضی یادگیری شان بر مبنای حل تست و تمرین زیاد است که این کاملا برعکس درسی مثل زیست شناسی است.

1- فصل جدیدی که قرار است بخوانید را ابتدا تقسیم بندی کنید. مثلا فصل 4 فیزیک 1 رو به قسمت های سایه و نیم سایه ، آینه های تخت ، آینه های مقعر و قسمت آخر آینه های محدب تقسیم کنید و بعد این قسمت بندی سعی کنید به یک قسمت مسلط بشید و بعد برید سراغ قسمت بعد.

2. روال کار به این شکل باید باشه که یک درسنامه رو بخونید و سپس “مقداری” از تست های مربوط به اون درسنامه رو بزنید نه همه رو. سپس درسنامه ی بعدی و مقداری از تست های مربوط به اون . بار دیگه ای که به این درس مراجعه کردید ادامه ی تست ها رو بزنید…

این روش رو در همه ی درسهای فیزیک به کار ببرید تا همه ی قسمتها رو مطالعه کنید نه اینکه چند قسمت اول تمام تستهاشون زده بشه و قسمت های اخر کاملا سفید بمونند.

3. وقتی که درسنامه ها رو میخونید حتما خلاصه نویسی کنید به صورتی که فرمول ها و نکات و مثالهای کوچکی از اون فرمولها رو داخل اون خلاصه بنویسید و بدونید که این خلاصه ها برای ایام جمع بندی قبل از ازمون و پایان دوره و مهمتر از همه یک ماه اخر خیلی بهتون کمک خواهند کرد.

4. و نکته ی آخر اینکه باید همه ی دروس رو واقعا یاد بگیرید و با حفظ کردن فرمول نمیتونید به سوالهای واقعا مفهومی کنکور های اخیر جواب بدید و این نکته رو هم بدونید که خودتون رو غرق در فرمول ها نکنید و سعی کنید تا به یک فرمول و نحوه ی استفاده از اون مسلط نشدید سراغ فرمول بعدی نرید.ميزان هوش ، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى مي شود.

آلبرت انشتين:اگر از شیوه مطالعه ای که داشتی نتیجه نگرفتی، راه دیگری رو امتحان کن، با صبر کردن معجزه اتفاق نمی افتد.

جهت مشاوره در زمینه روش مطالعه فیزیک برای داوطلبان ضعیف تا متوسط

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۴_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام*

ایمیل*

تلفن همراه

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

در صورتی که به هر دلیل به تلفن ثابت دسترسی ندارید ما برای مشاوره با شما تماس میگیریم!

مشاور گروپ از سال ۱۳۹۲ به صورت تخصصی کار خود را در زمینه مشاوره آغاز کرد و با استعانت از خداوند متعال و اعتماد مردم عزیز کشورمان تاکنون توانسته میلیون ها ساعت مشاوره تلفنی و حضوری ارائه دهد. ما در مجموعه مشاور گروپ گرد هم آمده ایم تا تجربیات چندین ساله خود را در زمینه مشاوره تحصیلی در مقاطع مختلف مانند تیزهوشان،نمونه دولتی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکتری ، آزاد بدون کنکور ، علمی-کاربردی ، نظام وظیفه ، نظام مهندسی و … اطلاعات مربوطه را در اختیار مخاطبان محترم خود قرار دهیم.

مشاور گروپ یک وبسایت خصوصی و غیر انتفاعی دارای مجوز رسمی مشاوره در زمینه تحصیلی میباشد.
این وبسایت به هیچ ارگان یا نهاد دولتی یا خصوصی از جمله سنجش ، دانشگاه آزاد و… وابستگی ندارد.
تمامی محتوای این وبسایت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و اخبار تنها از وبسایت های معتبر همراه با ذکر منبع اصلی انتشار داده میشود.
لازم به ذکر است مشاور گروپ هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای بازنشر شده ندارد.

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

تماس و مشاوره تلفنی از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت ۹۰۹۹۰۷۱۶۱۴

تماس با تلفن ثابت از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس از سراسر کشور ۱۶۱۴ ۹۰۷ ۹۰۹

صفحه اصلی » مشاوره تخصصی کنکور سراسری » افزایش درصد فیزیک | چگونه فیزیک رو از 30 درصد به 73 رسوندم؟ از زبان رتبه برتر کنکور 97

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

جهت مشاوره در زمینه افزایش درصد فیزیک | چگونه فیزیک رو از 30 درصد به 73 رسوندم؟ از زبان رتبه برتر کنکور 97

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۴_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

افزایش درصد فیزیک | چگونه فیزیک رو از 30درصد به 73 رسوندم ؟ سلام دوستان … من سال اول کنکورم فیزیک رو 30 درصد زدم سال بعد 73%! سال اول اصلا مطالب رو عمقی نخونده بودم و جمع بندی خوبی نداشتم برای همین برخلاف انتظارم کنکور رو خراب کردم و شاید بیشتر به این خاطر بود که تو آزمونهای آزمایشی خودم رو محک نزده بودم و فقط فکر میکردم که بلدم.




افزایش درصد فیزیک  »  در بین دروس اختصاصی رشته تجربی فیزیک و ریاضی جایگاه ویژه ای دارند. چون دروس زیست شناسی و شیمی از دروس اصلی بچه های گروه آزمایشی تجربی بوده و معمولا همه داوطلبان کنکور تجربی برنامه ویژه ای برای آن ها دارند. اما درصد دو درس فیزیک و ریاضی گروه آزمایشی تجربی بسیار پایین است. و از آنجا که کنکور رقابتی است، داوطلبانی که برنامه قوی ای برای این دو درس داشته باشند، در کنار درصد قابل قبولی در درس های دیگر، می توانند موفقیت خود را در کنکور تضمین کنند.افزایش درصد فیزیک


افزایش درصد فیزیک  »   فیزیک درسی محاسباتی است که ۳۰ تست در کنکور تجربی دارد. کنکوری‌ها برای موفقیت در کنکور تجربی و قبولی در رشته‌های برتر نظیر پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می‌بایست درصد خوبی در این درس کسب کنند.

61 تا 65 درصد سوالات کنکور این درس از دروس پایه و 37 تا 39 درصد از دروس پیش دانشگاهی است.افزایش درصد فیزیک  »    درس فیزیك با ضریب 9 در كنكور رشته ی علوم ریاضی پس از درس ریاضیات دارای بالاترین ضریب می باشد. اگر قصد قبولی در یك رشته ی مهندسی و در یك دانشگاه خوب را دارید، به این درس توجه زیادی داشته باشید و خود را برای درصد بالایی در این درس (بالاتر از70) آماده كنید. درس فیزیك برعكس ظاهر سختی كه دارد، اگر با آن همراه شوید و در هنگام مطالعه به مفاهیم آن توجه كنید، برای شما جزو دروس شیرین و به یادماندنی خواهد شد.افزایش درصد فیزیک  یك توصیه ی مهم: در درس فیزیك به جای مطالعه به ترتیب فیزیك 1- 2- 3 و پیش دانشگاهی 1- 2 مباحث را موضوعی مطالعه كنید مثلاً وقتی می خواهید بحث مکانیک را بخوانید ابتدا به سراغ فیزیك (2) بروید و مبحث مکانیک را در آنجا بخوانید و مسائل مربوط به آن را حل كنید و سپس مبحث مکانیک را در فیزیك پیش دانشگاهی1 مطالعه كنید. با این كار هم در زمان صرفه جویی كرده اید و هم به علت اینكه مباحث پایه ای را خوانده اید در بحث جدید نیز یادگیری بیشتری خواهید داشت .افزایش درصد فیزیکتعداد سوالات این درس در کنکوررشته تجربی 30 و مدت زمان پاسخگویی 37دقیقه می باشد.

55 تا 57 درصد سوالات کنکور این درس از دروس پایه و 45 تا 47 درصد از دروس پیش دانشگاهی است.در این درس دانش آموزان رشته ی تجربی دارای میانگین درصدی پایین تر از زیست شناسی و شیمی می باشند. این درس نیز با ضریب 6 در رشته ی تجربی از اهمیت خاصی برخودار است و كسب یك درصد بالا می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.افزایش درصد فیزیکافزایش درصد فیزیک  »    تسلط بر مفاهیم ، حل مسائل ، حل تست ها از جمله تست های آزمونهای سراسری و دانشگاه آزاد و همچنین مرور، بسیار مهم است . حتی اگر دانش آموز ضعیفی در این درس هستید، حتماً سعی کنید که این درس را در برنامه ی درسی خود بگنجانید یا حداقل مباحثی را که راحت تر یاد می گیرید، حتماً بخوانید. چنان چه احساس می کنید به تمامی مباحث به یک اندازه تسلط دارید، بهتر است که مطالب ر ابه ترتیب زیر مطالعه کنید: 1- نور 2- فشار 3- گرما و ترمودینامیک 4- مکانیک 5- الکتریسته 6- موبه عقیده بعضی کارشناسان اگر درصد فیزیک +درصد ریاضی > 110 باشد احتمال قبولی دررشته پزشکی صددرصد می باشد.البته به درصد دروس دیگر نیز بستگی دارد.افزایش درصد فیزیک  


? دوستاي گلمميتونيد بي خيال شيد !ولي اينو بهتون قول ميدم١٠ سال بعدفوق العاده پشيمون به گذشته نگاه ميكنيديه نگاهي هم به اطرافيان خودتون ميندازيدميبينيد چيزي كه شما فكر ميكرديد غيرممكنه رو يه عده ممكنش كردنحسرت ١٠ سال بعد چه سودي داره دوست من ؟!حسرت گذشته چه سودي داره ؟!امروزتو دريابامكان نداره ذهن انسان چيزي رو “باور” كنهو براش با “برنامه ريزي” تلاش كنهولي به حقيقت نپيونده ?

از همين امروز شروع كنيننن ?

سال بعد که برای کنکور شروع کردم اولین کار ثبت نام در آزمون های آزمایشی بود وسعی میکردم خودمو به برنامه آزمون برسونم. فیزیک رو از تمرین های کتاب شروع کردم . مو به مو تمرین ها و فعالیت هاشو حل کردم و بعد سراغ تستهای کنکورهای سال های اخیر رفتم و تمام تست های 10سال اخیر کنکور رو حل کردم و سوالاتی که غلط میزدم یا مهم بودن رو هایلایت میکردم و در مرورهای بعدی باز هم اونا رو بدقت بررسی میکردم.افزایش درصد فیزیک


افزایش درصد فیزیک  »   تو اولین آزمون فیزیک رو 75%زدم و خودمم باورم نمیشد انقد پیشرفت داشتم و همین باعث شد با علاقه و انگیزه بالاتری فیزیک رو دنبال کنم. هر وقت تستی رو بلد نبودم جوابشو به دقت میخوندم و باز برمیگشتم و خودم سوالو حل میکردم و تا زمانی که خودم بصورت مستقل سوالی رو حل نمیکردم ازش رد نمیشدم وحتما دفعات بعد باز هم حلش میکردم.


برای زدن در صد بالا در فیزیک چه مواردی رو باید انجام داد ؟

برای زدن درصد بالا تو فیزیک از تمرینای کتاب درسی شروع کنید و بعد از اون سوالای کنکورهای اخیر رو حل کنید ولی این کار کافی نیس باید سوالای تالیفی و آزمونهای آزمایشی رو هم در قالب و در حیطه کنکور هستن بررسی کنید.

از چه چیزهایی باید پرهیز داشته باشیم ؟ و چه منابعی برای درس فیزیک مناسب هستند ؟

نکته بعد اینکه از حفظ کردن فرمولای بی خاصیت و اضافی بپرهیزید.منبع مناسب برای درس فیزیک کتاب گاج و خیلی سبز هستش . که البته خیلی سبز سطحش بالاتره نسبت به گاج .


۱۰ عامل موفقیت آمیز برای افزایش درصد تست زنی در کنکور 98 رو براتون در زیر آورده ام امیدوارم از این نکات مفید و عالی استفاده بفرمایید..

اگر برای کسب درصد بالای فیزیک کنکور بدنبال راهکارهای مناسب هستید، موارد زیر می تواند برای شما مفید باشد:

۱- مطالعه عمیق و مفهومی فیزیک و درک درست از مسائل

۲- شرکت مرتب در کلاسهای فیزیک مدرسه و در صورت لزوم استفاده از خدمات تدریس خصوصی فیزیک کنکور

۳- مرور مطالب ارائه شده در کلاسهای فیزیک مدرسه یا کلاسهای خصوصی فیزیک کنکور

۴- داشتن برنامه ریزی درست و مناسب برای مطالعه فیزیک در کنار سایر دروس

۵- یادداشت خلاصه جزوات مفید حین خواندن درس و تست زدن برای مرورهای نزدیک کنکور

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

۶- شرکت در آزمون های آزمایشی معتبر

۷- داشتن ترکیب مناسبی از مطالعه فیزیک و تست زنی آن

۸- استفاده از کتابهای کمک آموزشی معتبر و مناسب جهت یادگیری نکات کنکوری فیزیک و تست زدن

۹- یادگیری فنون تست زنی فیزیک و حفظ سرعت و دقت حین تست زدن

۱۰- استفاده از جزوات مبحثی موجود در اینترنت


نگین میرزایی – دندانپزشکی همدان

جهت مشاوره در زمینه افزایش درصد فیزیک | چگونه فیزیک رو از 30 درصد به 73 رسوندم؟ از زبان رتبه برتر کنکور 97

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۴_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام*

ایمیل*

تلفن همراه

در صورتی که به هر دلیل به تلفن ثابت دسترسی ندارید ما برای مشاوره با شما تماس میگیریم!

مشاور گروپ از سال ۱۳۹۲ به صورت تخصصی کار خود را در زمینه مشاوره آغاز کرد و با استعانت از خداوند متعال و اعتماد مردم عزیز کشورمان تاکنون توانسته میلیون ها ساعت مشاوره تلفنی و حضوری ارائه دهد. ما در مجموعه مشاور گروپ گرد هم آمده ایم تا تجربیات چندین ساله خود را در زمینه مشاوره تحصیلی در مقاطع مختلف مانند تیزهوشان،نمونه دولتی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکتری ، آزاد بدون کنکور ، علمی-کاربردی ، نظام وظیفه ، نظام مهندسی و … اطلاعات مربوطه را در اختیار مخاطبان محترم خود قرار دهیم.

مشاور گروپ یک وبسایت خصوصی و غیر انتفاعی دارای مجوز رسمی مشاوره در زمینه تحصیلی میباشد.
این وبسایت به هیچ ارگان یا نهاد دولتی یا خصوصی از جمله سنجش ، دانشگاه آزاد و… وابستگی ندارد.
تمامی محتوای این وبسایت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و اخبار تنها از وبسایت های معتبر همراه با ذکر منبع اصلی انتشار داده میشود.
لازم به ذکر است مشاور گروپ هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای بازنشر شده ندارد.

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

در این آموزش به “تمام” نکاتی میپردازم که با کمکش روش مطالعه درس فیزیک کاملا برات جا بیفته و با همین نکات زمان مطالعه درس فیزیک رو کاهش بدی وهم بیشتر بفهمیش وهم اینکه قطعا علاقه ات به فیزیک بیشتر بشه.

تاریخ به روزرسانی : ۹۸/۱۲/۰۴

واقعیت اینه که ما به یه روش عملی نیاز داریم که من اینجا قشنگ برات توضیح می دم ( باید این متن رو چند بار بخونی)

این روش مطالعه درس فیزیک ، یک روش «اصولی» و « امتحان شده» است و درزمان اندکی «سرعت تست زنی» تو رو «بالا» خواهد برد!

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

پس تا آخر این نوشته با من همراه باش.

فیزیک برای بیشتر بچه های ریاضی و تجربی یه درس سخت ومشکل و در عین حال تاثیر گذاره! چون درصد میانگین کشوری در درس فیزیک کنکور خیلی پایینه!

خیلی ها فیزیک رو درست نمیخونن و واقعا کسی هم درست و حسابی بهشون نگفته آقا فیزیک رو باید این مدلی خوند!

در این نوشته به بررسی نحوه ی مطالعه ی مباحث و فصول مختلف در درس فیزیک میپردازیم.

درس فیزیک هم برای بچه های رشته ریاضی و هم بچه های رشته تجربی درس بسیار مهمی است.

برای بچه های رشته ریاضی، فیزیک دومین درس مهم از نظر ضریب هست.

اما برای بچه های تجربی: از نظر بسیاری ازبچه های رشته تجربی، فیزیک از اهمیت کمتری در مقایسه با زیست و شیمی قرار دارد.

ولی به دلیل ضعف اکثر دانش آموزها در درس فیزیک، درصد بالاتر در این درس میتونه درصد و رتبه دانش آموز رو براحتی بکشونه بالا

این موضوع آن قدر مهم است که برخی از کارشناسان معتقدند که اگر دانش آموز رشته تجربی بتواند به تعداد متوسطی از تستهای ریاضی و فیزیک پاسخ دهد، حتما در یکی از رشته های علوم پزشکی در یک دانشگاه خوب قبول خواهد شد.

فیزیک هم مثل ریاضی از درس هایی هست که بیشتر از بقیه نیاز به معلم و کلاس داره.

سر کلاس فیزیک تمرکز داشته باش و سعی کن بیشترین بهره رو ازش ببری.

موفقیت در فیزیک به ریاضی نیاز داره.

برای تسلط در فیزیک سعی کنید توان محاسباتی ریاضی خود را افزایش دهید

“فیزیک قطاری است که روی ریل ریاضی حرکت می کند “

به موارد زیر نگاه بنداز اگر در اینها ضعف داری یا مسلط و سریع نیستی حتما روشون کار کن:

حل معادلات – ضرب و تقسیم اعداد توان دار- جمع اعداد توان دار- به دست آوردن مجهول- رسم نمودار خطی و سهمی – پیدا کردن شیب در نمودار – به دست آوردن حجم و مساحت شکل های هندسی – تناسب -قضیه تالس – قضیه فیثاغورث – مثلثات و….

در تستها به واحدها توجه ویژه داشته باش.

حتما تبدیل واحد درتستهای فیزیک را فراموش نکن.

یکسری تبدیل واحدهایی که زیاد مطرح میشه رو قشنگ یادبگیر بچسبون به دیوار جلوی چشمت.

در بعضی مسائل نیازی به تبدیل واحد نیست. یادبگیر چه موقع نیاز به تبدیل واحد نداری و چه وقع داری.

بررسی هایی انجام شده و تقریبا میشه گفت بهتره که بچه های رشته ریاضی حدود یک پنجم زمان کل مطالعه خودشون رو به مطالعه درس فیزیک اختصاص بدن.

و بچه های رشته تجربی حدود یک ششم تایم کل مطالعه خودشون رو را به مطالعه درس فیزیک اختصاص بدن.

این کار رو به صورت زمان های یک و نیم ساعته تقسیم بندی کنین.

یک سوم تایم مطالعه فیزیک رو به مطالعه و دو سوم رو به حل تست و تمرین بپرداز!! (چیزی که من دیدم اکثر بچه ها بیشتر وقتشون رو به خوندن میپردازن که اشتباهه)

و حداقل یک تایم یک ساعت و نیم رو برای تحلیل تست در نظر بگیر.

اگه زمان کافی برای خوندن تمام مطالب فیزیک رو نداری.

بهتره قبل از شروع ترتیب مطالعه مباحث فیزیک رو درنظر بگیری.

پیشنهاد میکنم حتما مطلب روبرو رو قبلش بخون : ۱۲ نکته مهم ترتیب مطالعه مباحث فیزیک کنکور [نظام جدید ] : کنکور ۹۹

قبل از تدریس معلم کتاب رو یه نگاهی بنداز.

برخلاف اونچیزی که به نظر میرسه اصلا ساده نیست. ولی انجام دادنش باعث میشه سر کلاس تمرکز بیشتر و یادگیری بیشتر داشته باشی.

خب میخوایم شروع کنیم اما چجوری؟ اولین مرحله در روش مطالعه درس فیزیک یادگیری اولیه است.

حواست باشه فیزیک مثل درسهای حفظی نیست که جمله جمله کتاب رو بخوای حفظ کنی.

همین که بفهمیش و بتونی به زبون خودت توضیح بدی کافیه.

ما قراره تو فیزیک با حل تست زیاد به تسلط برسیم نه با خوندن زیاد!

مرحله ی اول : مطالعه ی سریع یا روزنامه ای از روی جزوه ی دبیر و بعد کتاب درسی (۵ تا ۱۵ دقیقه)مرحله ی دوم : مطالعه ی عمیقتر. در این قسمت باید مثال های حل شده در جزوه ی دبیر و کتاب درسی به طور کامل بررسی و سپس مجددا حل بشه.توجه کنید اثبات فرمول ها به درک بهتر و تجزیه تحلیل  راحت تر مسائل کمک می کنه ( یکا ها و تبدیل واحدها اصل غیر قابل انکار در این مرحله می باشد)مرحله ی سوم : حال باید یکبار دیگه متن وکتاب و جزوه مطالعه بشه وخلاصه نویسی انجام بشه

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

( برخی به اشتباه همون دفعه اول اقدام به خط کشیدن و… می کنن که به این دسته از دوستان باید بگیم شما که هنوز به مطلب تسلط نداری از کجا می دونی این قسمت مهمه یا نه؟)

در این مرحله توجه به تضادها و تشابه ها ، دسته بندی موضوعی- رسم شکل و نمودار- درخت دانش و….هم درک مطلب را کامل و ماندگاری آن را بیشتر می کند

جزوه ی دبیر به این دلیل مهمه که ذهن دانش آموز بیشترین نزدیکی و ارتباط رو باهاش داره!

درسته که کتاب درسی بهترین مرجع است اما الزما اولین مرجع نیست!!!

اگه کلاس نمیری و معلم نداری بله کتاب درسی اولین و بهترین مرجع است.

اما اگه کلاس میری، باید و باید اول با جزوه شروع کنی!

چون به گوشت آشناست و سریع تر و خیلی راحتتر از کتاب باهاش ارتباط برقرار میکنی.

در مرحله ی بعد برای این که خدای نکرده چیزی جا نمونده باشه، برو سراغ کتاب درسی.

وقتی مطالب جزوه و کتاب درسی خونده شد ، مسائل حل شده ی کتاب و جزوه را دقیق بررسی کن و دوباره حل کن!

وقتی داری کتاب رو میخونی به درک مفاهیم ، مثال ها ، تصاویر و نمودارها حتی آزمایش های کتاب توجه کن.

ببین مثالها رو چطور با اونچیزی که بهت گفته حلشون کرده.

یادت باشه “هیچ وقت در فیزیک ثابت ها و اعداد رو نمیخواد حفظ کنی و همیشه بهت میدن”.

البته در کنکور بهتره یکسری اعداد رو برای ساده سازی محاسباتت حفظ کرده باشی که درجای خودش توضیح میدم.

پس اینجا تکلیفت مشخص شد که بری سراغ جزوه یا کتاب.

هایلایت کردن به کمک ماژیک مفید باشد. اما لطفاً حتماً استفاده همزمان از چند رنگ ماژیک را تجربه کنید.

خیلی اثربخش‌تر خواهد بود اگر هر رنگ ماژیک را به یک نوع محتوا اختصاص دهید.

به عنوان مثال، من کتابها را با سه رنگ هایلایت میکنم:

 رنگ اول: مطالبی که به نظر من جان کلام است و نویسنده، ده ها سطر نوشته تا به آن یک یا دو جمله برسد.

 رنگ دوم: مطالب جالب و مثالهایی که الزاماً ربطی به موضوع ندارد، اما جالب است.

 رنگ سوم: کلمات کلیدی که برای نخستین بار در نوشته مطرح میشوند.

البته طبیعتاً این صرفاً یک سلیقه است و ممکن است شما از شیوه دیگری استفاده کنید.

برای رفع این مشکل باید مطلب را چند بار روزنامه ای و سریع بخونی تا تصویر ذهنی برات ایجاد بشه

بعدش میشینی دقیق و اساسی و عمیق می خونی !

میتونی با مراجعه به مطلب تکنیک های بالا بردن سرعت مطالعه کمی راجع به روش بالا بردن سرعت مطالعه مهارت کسب کنی.

اولش اصلا نیاز نیست فرمول ها رو حفظ کنی ، بنویس روی یه کاغذ. موقع حل مسئله بذار کنارت.

وقتی تو چندتا مسئله استفاده کردی خود به خود حفظ می شی!

حالا که کتاب و جزوه رو خوندی برو سراغ حل.

دومین مرحله در روش مطالعه درس فیزیک حل مثال و تمرین هاست.

مثالها و تمرین های کتاب درسی: مثالها رو اول خودت حل کن

بعد جوابش رو نگاه کن. اگه مثالها برات سخته اول جوابها رو بخون و یاد بگیر و بعد که مبحث رو یاد گرفتی دوباره بیا مثالها رو بدون نگاه کردن به جواب حل کن.

دانش آموز فوق قوی: تمرینی رو که حل کردی ببین میتونی چندتا تست از توش طراحی کنی.

صورت مسأله را دقیق بخون و مبحث را شناسایی کن!و اینکه بفهمی مسأله ازت چی میخواد.

اکثر مسائل لازمه که شکل بکشی .

به تبدیل واحدها توجه کن.

داده‌های مسأله را در فرمول جای‌گذاری کن و مسأله رو حل کن.

سومین مرحله ویکی از مراحل مهم در روش مطالعه درس فیزیک اینه که شروع کنی به نوشتن خلاصه مطالب مبحث.

همیشه پس از خواندن یک متن آموزنده و علمی، تا حد امکان برای خود مصداق و مثال پیدا کنید.

مغز انسان با مثال مطالب رو بهتر متوجه میشه

با توجه به تحقیقاتی که نشان می‌دهند یادداشت برداری و ثبت بر روی کاغذ، می‌تواند ماندگاری بیشتر در حافظه داشته باشد، این کار توجیه پذیر به نظر می‌رسد.

فرمولهای مهم، نکات مهم رو بنویس نیازی نیست کل کتاب رو دوباره بنویسی! خلاصه مبحثت از دو صفحه بیشتر نشه.

یکی از روشها اینه که یک کاغذ برداری و ارتباط بین رئوس مطالب و فرمولهای هر فصل رو یه شکل شاخه های درخت رسم کنی.

یکبار بدون نگاه کردن به جزوه ببین چقدر از مطالب رو میتونی بنویسی. بعد با جزوت مقایسه کن ببین چقدرش رو یادت رفته و اونها رو اضافه کن.

اگه میخوای بهتر خلاصه نویسی برات جا بیفته حتما مطلب ارزشمند مثالی از یادداشت برداری و خلاصه نویسی رو از سایت متمم بخون.

این مرحله چهارم روش مطالعه درس فیزیک است.

وقتی درسنامه کتاب کمک درسی رو میخونی اون قسمتهایی که مثل کتابه رو که سریع عبور کن.

قسمتهایی که برات جدیده و جالبه رو در برگه خلاصه مبحثی که تهیه کردی یادداشت کن.

لازم نیست فرمول‌های متفرقه رو از کتاب‌های کمک‌آموزشی حفظ کنید و خودتون رو سردرگم کنی.

به جای این کار روش درست استفاده از فرمول‌های اصلی رو یاد بگیرید

بعد با تمرین کردن زیاد، رو فرمول های اصلی مسلط بشید.

این که کدوم کتاب کمک درسی فیزیک بهتره رو در آینده کامل شرح میدم.

روش مطالعه درس فیزیک ات هرچه که باشه این قسمت رو نباید از دست بدی.

اگه دانش آموز کنکوری نیستی و داری برای امتحان میخونی تو این مرحله نمونه سوالات امتحانی حل کن.

اگه دانش آموز کنکوری هستی بعد از تسلط به کتاب شروع کن به حل «تست های کنکورهای سراسری مبحث مربوطه»

اگه سؤالات درس فیزیک کنکورسال های گذشته رو بررسی کنی خواهی دید که تستهای زیادی مشابه تستهای کنکور سال های قبله.

پس حتما بررسی تست های کنکورفیزیک سال های قبل رو در برنامه های بعد عید خودت بگنجون.

زیر نکات مهم تست و خواسته تست و واحدی که ازت خواسته خط بکش.

تست ها را یکی یکی «بخون و حل کن» {عادت کن یه نیم نگاهی به آخر تست بندازی ببینی چی خواسته ازت}

اول به آخرتوجه کن!‌: به آخر تست توجه کن و دقیقاً روی بدست آوردن جوابی تمرکز کن که سؤال می‌خواهد

بعد به پاسخ نامه مراجعه و راه حل خودت رو با جواب تشریحی تست «مقایسه کن»

نباید این تست‌ها رو برای سنجش یادگیری خودت حل کنی.

بلکه باید برای تثبیت فرمول‌ها و مفاهیم در ذهن استفاده کنی. واینکه چجوری از مفاهیمی که خوندی برای تست استفاده کنی.

البته در این مرحله به زمان تست کاری نداشته باش.

مهمه که با خوندن هر سؤال یا تست به دنبال نکته کنکوری آن باشی.

گاهی در حین خوندن وپس از حل یک تست فرض کن طراح سوال خودتی وببین از آن قسمت میتونی یک سوال مشابه طرح کنی؟

در تستها به واحدها توجه ویژه داشته باش- حتما تبدیل واحد درتستهای فیزیک را فراموش نکن.

یکسری تبدیل واحدهایی که زیاد مطرح میشه رو قشنگ یادبگیر بچسبون به دیوار جلوی چشمت.

توجه کن درسته که محاسبه ذهنی سرعتت رو میبره بالا. اما ریسکش بالاست و احتمال خطا درش زیاده.

پس تمام مراحل حل یک مسئله را بنویس که بعد بتونی مراحل حلت رو کنترل کنی.

پس ازحل تست حتما یک بار دیگه مسئله را به سرعت مرور کن که در جواب انحرافی تستها گیر نیفتاده باشی!

هر بار تستهایی رو حل میکنی علامت گذاری کن ( آسون – متوسط – سخت ) تا در مراجعه ی بعدی کارت راحت تر بشه.

به دلیل اهمیت بالای سرعت محاسبات بعد از حل تست ببین قسمتهای محاسباتی رو میتونستی جور دیگه سریعتر حل کنی؟

-قبل از حل روابط تا جای ممکن ساده کن – ضربها و تقسیمها را تا جای ممکن به تعویق بینداز.

راه حلهای جالبی که از حل تست یاد میگیری در برگه های خلاصه مبحث بنویس.

در آزمونها به یک تست گیر نده و یاد باشه همه ی سوالا ت در کنکور ارزش یکسان دارن.

یادت باشه که تعداد تست حل شده درسته که مهمه ولی کیفیت حل و نحوه ی بررسی تست ها مهم تره.

خیلی خیلی مهمه که در این مرحله به هیچ وجه از ماشین حساب استفاده نکنی!!

برای سالهای دهم و یازدهم بعضی مشاورها میگن بذار حداقل یک روز از خوندن مبحث بگذره.

تا مطالب در ذهنت تثبیت بشه و به میزان نگهداری ذهن خود پی ببرید.

ولی برای سال دوازدهم تستها رو همان روزبزن.

اگه هنوز تازه مطلب رو یاد گرفتی و وقت هم زیاد داری با تستهای ساده شروع کن(تالیفی یا کنکور)

ولی اگه زیاد وقت نداری اولویت با تستهای کنکورسراسری بخصوص چند سال اخیره.

چون تستهای کنکور هم استانداردتره و هم مباحث رو کاملتر پوشش میده و هم اینکه معمولا مشابه همون تستها میاد.

ولی خیلی از تستهای تالیفی تمرکزشون روی نکات کم اهمیته.

البته اگه وقت داری و خیلی مسلط شده ای میتونی شروع به حل تستهای تالیفی بکنی و با شیوه های متفاوت تست هم روبرو بشی.

در بدترین حالت ۲۰ درصد تست های فیزیک در کنکور نسبت به سالهای قبل جدیده.

تست جدید هم الزاما سخت نیست و حتی بعضیهاشون خیلی هم ساده هستن.

اما از نظر مفهوم یا شکل یا فرمول مشابه تست های کنکورهای قبل نیستن.

پس با تمرین تست های سال های قبل مخصوصا ۳ سال اخیر حداقل ۸۰ درصد سوالات کنکور در درس فیزیک براتون کاملا آشنا هستن.

پس تستهای کنکور سالهای گذشته رو به هیچ وجه از دست نده! بخصوص سه سال اخیر داخل و خارج کشور.

تستهای کنکور خارج از کشور اخیر اهمیت داره.

ضمنا یکجا تعداد زیادی تست نزن.

مثلا اینجور نباشه که امروز ۲۵۰ تست بزنید و بره برای یک ماه دیگه!

امروز ۵۰ تست پس فردا همین حدود و دو سه روز بعد هم همین حدود تست بزن.

در این مرحله میتونی از تکنیک دو خودکار استفاده کنی

تا بفهمی چقدر مسلط هستی؟

آیا سرعت عمل کافی برای تست زدن در این مبحث رو داری و سر آزمون وقت کم نمیاری ؟

و آیا یادگیری اولیه ات از این مبحث خوب بوده یا نه؟

تعداد تستهایی که بلافاصله بعد از خوندن یک مبحث میزنی نباید اونقد زیاد باشه.

همین که فهمیدی اون مبحث و رابطه برات تثبیت شده برو مبحث بعدی.

اما یک شیوه کلی اینه که باید نگاه کنی ببینی از اون مبحث چند تا تست در کنکور سراسری طرح میشه

بعد به ازای هر یک تستی که از اون مبحث یا فصل در کنکور میاد حداقل ۵۰ تست تمرینی کار کن.

مثلا اگه از فصل دما و گرمای فیزیک دهم در کنکور سراسری ۳ تست میاد حداقل باید ۱۵۰ تست تمرینی از این فصل کار کنی.

اگه می خواهید بدونی از هر فصل، مقطع و مبحث فیزیک در کنکور تجربی یا ریاضی چند تست مطرح میشه روی این لینک کلیک کنید:

«۹ نکته خیلی مهم در بودجه بندی فیزیک کنکور تجربی»

بودجه بندی فیزیک کنکور ریاضی

در جدولهای زیر میبینی که در کنکور ۹۸ تجربی و ریاضی از هر مبحث فیزیک چندتا سوال اومده:

برای دانش آموز کنکوری قبل از عید الزاما رعایت زمان مهم نیست.

بلکه قدرت تسلط شما برحل مسئله مهمه پس درصورت افزایش زمان نگران نشو.

اما بعد از دوران عید روی زمان حل کردن تستهات بیشترتمرکز کن.

برای حل هر تست در منزل باید زمانی بین ۲ تا ۵ دقیقه در نظر گرفته بشه ( برای دانش آموز متوسط) با این حساب در هر یک و نیم ساعت در حدود ۳۰ تست می شه حل کرد.

در آزمونهای شبیه سازی و کنکور : پس از رسیدن به جواب حتما همانجا گزینه صحیح را در پاسخ نامه ثبت کن.

از وارد کردن یک باره همه تست ها شدیدا خودداری کن که احتمال خطا رو بالا می بره.

به جای حفظ کردن فرمول‌ها و نکات تستی بیشمار ، محاسبات خودت روسریع کن.

همه فرمول‌های تستی از یک فرمول مادر (اصلی) به دست می‌آیند.

در هر مبحث اول تستهای تثبیت رو بزن که ساده تر هم هست.

بعد تستهای تمرین (اگه بالای ۷۰ درصد تستهای این مرحله رو زدی برو سراغ تستهای تسلط)

وقتی میخوای تست زماندار بزنی : میتونی در هر تایم درسی ۳۰ تست بزنی در ۴۵ دقیقه.

با یک خودکار آبی یا سیاه شروع کن به حل تست. تایم که تموم شد خودکار قرمز رو بردار و بقیه رو با قرمز بزن.

دوتا درصدت رو حساب کن(یک بار درصد فقط آبی – بار دیگه درصد قرمز و آبی) اول اختلافشون زیاده. ولی بتدریج بهتر میشه.

سه دسته تست داریم.√ تست هایی که بلدی در زمان کم حل کنی. ⊕ تست هایی که بلدی ولی زمانبر هستن.− تست هایی که اصلا بلد نیستی.برای هر گروه یه نماد قرار بده – اول تست هایی که زمان کم می خواد رو حل کن

بعد بروسراغ تستهای زمان بر

در آخر اگه وقت اضافه آوردی، روی اون تست هایی که بلد نیستی وقت بذار.

گاهی میبینی تستی که فکر میکردی بلد نیستی یه نکته ساده داره که بلدی.

بعدش تستها رو رفع اشکال کن. سعی کن همون روز یا نهایتا فرداش اینکار رو بکنی و زیاد فاصله نندازی.

در مرحله ی یادسپاری زمان بندی برای تست معنی نداره ، برای این که یه تست حل شده رو بفهمی شاید لازم باشه  ۱۵ دقیقه یا بیشتر براش وقت بزاری ، نگران نشو!

اول باید بتونی مسئله رو حل کنی و بعد به فکر سریع حل کردن اون بیافتی. به مرور سرعت حل تست هات زیاد میشه.

اگه هنوز با وجود حل تست زیاد سرعت حل تستت کمه معمولا مشکلت در محاسبات ریاضیه.

پس باید روی محاسبات ریاضیت کار کنی.به این میگن روش درست مطالعه درس فیزیک

یکی از مواردی که در روش مطالعه درس فیزیک مثل درس ریاضی خیلی مهمه ، مرحله مرور هست.

چون احتمال فراموشی مطالب به دلیل حجم بالای مفاهیم و فرمولها در درس فیزیک درست مانند ریاضی زیاده.

پس باید در فاصله زمانی های مرتب مطالبش رو دوره کنی.

بهترین راه برای اینکه بفهمی کی باید مرور کنی همراه با برنامه راهبردی آزمون آزمایشی است.

آزمونی رو انتخاب کنید که برنامه راهبردیش به اندازه کافی مطالب رو در فاصله های منظم و منطقی مرور میکنه.

بهترین منبع برای مرور : خلاصه هایی هست که تو مراحل قبلی تهیه کردی.

بعد از مرور برو سراغ تست های علامتگذاری شده و تست هایی که قبلا مشکل داشتید رو دوباره حل کن.

اگه باز هم وقت داشتید چند تست جدید از اون مبحث حل کنید.

هر چه تعداد دفعات مرور بیشتر باشه مطلب در ذهن بیشتر جا میفته و سر جلسه کنکور آماده تری.

برای جمع بندی حتما نمونه سوالات فیزیک کنکور سه سال اخیر تجربی و ریاضی داخل و خارج کشور رو کامل حل کنید.

در دوران جمع بندی خلاصه نویسی هایی که قبلا جمع آوری کردید رو دوباره مرور کنید.

حالا که کاملا روش مطالعه درس فیزیک رو کامل و اصولی یاد گرفتی.

در ادامه اصول یادگیری هر مبحث و فصل رو بهت میگم و به جرات میشه گفت اگر این اصول رعایت نکنی، نمیتونی از درس فیزیک نتیجه ی دلخواه رو کسب کنی.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: محسن امیرسبتکی، رتبه ۵ منطقه ۳  کنکور ۹۳        

۱-اول آخر!: مهم‌ترین نکته‌ای که در حل سؤال‌های فیزیک به من کمک می‌کرد این بود که به آخر سؤال توجه می‌کردم

و دقیقاً روی بدست آوردن جوابی کار می‌کردم که سؤال می‌خواهد.

نه جوابی که خودم پس از حل بر اساس دانسته‌های فکری ام بدست آورده‌ام.

۲-پیشخوانی: قبل از تدریس معلم، کتاب درسی را مطالعه می کردم.

۳-مثال کتاب: تمرین و مثال های کتاب را حل می کردم و می خواندم.

۴-کمک درسی: قبل از حل تست، درسنامه کتاب کمک درسی را می خواندم.

۵-تحلیل تست: فرمول ها و راه حل های کوتاهی که در حل تست یاد می گرفتم را در کتاب درسی می نوشتم.

۶- پاسخ های تشریحی کتاب های تست را همیشه به دقت مطالعه می کردم.

۷- تست زیاد: در مرور و یادگیری این درس تست های زیادی می زدم.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: حامد چوقادی، رتبه ۳ منطقه۲ کنکور ۹۳

۱٫یادگیری در کلاس: من به درس فیزیک علاقه داشتم، در کلاس درس را به خوبی گوش می‌دادم و در همان کلاس مطلب را یاد می‌گرفتم.

۲٫ایجاد رابطه بین دانسته ها: هنگام یادگیری مطالب مفاهیم را به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار می دادم و بین آنها رابطه برقرار می کردم.

۳٫مطالعه آزاد: به دلیل علاقه‌ام به فیزیک، مطالعه آزاد هم در این زمینه داشتم.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: علی کیهانی، رتبه ۶ شاهد کنکور ۹۳

۱-اهمیت کتاب: اول کتاب درسی را مطالعه می‌کردم

۲.تمرین کتاب : -سپس به حل تمرینات کتاب درسی می‌پرداختم

۳٫طراحی تست: گاهی به طرح سؤال می‌پرداختم. (مثال و تمرین‌های کتاب را به تست تبدیل می‌کردم.)

۴- حل تست : در مرحله آخر از روی کتاب کمک درسی تست می‌زدم.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: امین کردی – رتبه ۹ کنکور

فیزیک را اصلا فرمولی نخوانید و مفهوم را بفهمید برای مثال جسمی که سقوط می کند با افزایش زمان سرعتش اضافه می شود.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: مونا حاجی محمدی – رتبه هشت کنکور

استفاده از نمودار بسیار به حل مسئله کمک می کند . به مساحت زیر نمودار ها توجه کنید. همچنین استفاده از تصاعد و تناسب

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: میر عماد معافی –رتبه چهار کنکور

ابتدا نیروها را مشخص کنید و سپس آنها را در راستای X و y  تجزیه کنید تا حل مسئله برای شما ساده تر شوداز مسائل ساده شروع کنید تا چهار چوب ها برایتان مشخص شود.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان:  علی اسدی – رتبه نهم کنکور

در این مسائل به کلمات کلیدی مانند شتاب دار ، با سرعت ثابت …و همین طور به نیروی عمودی تکیه گاه دقت کنید.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: حسنی رشیدی- رتبه نهم کنکور

در مسائل سطح شیب دار محور تجزیه خود را موازی و عمود بر سطح قرار دهید. (برای بچه های نظام جدید کاربرد نداره)درس فیزیک از درس‌هایی است که در تعامل با درس ریاضیات است و این بدین معناست که در این درس با مفاهیمی روبه‌رو هستیم که در نهایت به یک یا چند فرمول می‌رسند.برای مثال در مبحث حرکت‌شناسی ضمن داشتن فرمول‌های متعدد حالات مختلفی نیز برای هر فرمول مورد سؤال واقع می‌شود.

برای این‌که بتوانید از این مبحث نمره خوبی بیاورید چند توصیه‌ی زیر را عملی کنید:۱. ابتدا یک فرمول را بخوانید و سعی کنید بفهمید که تک تک پارامترهای آن معرف چه کمیتی هستند. برای مثال اگر سرعت در فرمولی آورده شده است بدانید که سرعت، اولیه است یا سرعت ثانویه.۲. واحد یا واحدهای هر کمیت را خوب بشناسید به طوری که بتوانید از یک فرمول با ساده‌سازی واحد آن کمیت را بیابید.۳. فرمول را به طور دقیق بررسی کنید و سپس به حل تمام تمرین‌ها یا تست‌هایی بپردازید که می‌دانید با آن فرمول قابل حل هستند.

این ویژگی را می‌توانید در کتاب آبی با توجه به درخت دانش هر فصل پیدا کنید.

علت توصیه‌ی سوم این است که بارها برای من این اتفاق افتاد است که وقتی ابتدا تمام فرمول‌های یک مبحث مثل حرکت‌شناسی را می‌خوانم و سپس به حل تست می‌پردازم با اولین تستی که مواجه می‌شوم نمی‌دانم با کدام  فرمول باید آن را حل کنم.

با روش بالا این مشکل حل می‌شود.۴. در حرکت‌شناسی، بعضی از فرمول‌ها از یکدیگر نتیجه می‌شوند. سعی کنید ارتباط بین فرمول‌ها را بیابید.۵. کنار تست‌هایی که در حل آن‌ها با مشکل مواجه شده‌اید علامت بگذارید تا دفعات بعد آن را حل کنید.

عااااااالی بوووووود مرررررررسی ازتووووون خسته نبااااشید😻😻😻♥️🌸

سلام ممنونم ازتون لطف دارید😊🌸

سلام😀✋خیلی ممنون از شما ☺ واقعا خیلی خوب بود👌👍👏😊 دستتون درنکنه😁 از صمیم قبل تشکر😄

ممنونم از شما- خوشحالم مورد استفاده قرار گرفت:)

سلام. ببخشید یادگیری فیزیک نهم نپیش نیازه برای کنکور؟ اگه هست چه فصولی؟

واقعا خیلی مطالب خوب و مفیدی بودند

ممنون از نظر دلگرم کننتده شما🌹🙏🙂

سلام روشتون عالی و کامل هست.فقط یه سوال دارم.. وقتی مثلا کل یه فصل رو خوندیم خلاصه نویسی کنیم؟یا مثلا وقتی فقط میدان الکتریکیو خوندی خلاصشو بنویسی؟بعد همینجوری ادامه بدی تا کل فصل خلاصه بشه؟چون یه فصل رو پخش میکنی بین روزای دو هفته ازمون تا تموم بشه.

سلام ممنونم از نظرت😊🌹 وقتی میخوای خلاصه نویسی کنی هر مبحث رو جداگانه خلاصه نویسی کن تا فصل تموم بشه بعد که فصل تموم شد حالا به خلاصه هات نگاه کن و مطالبش رو یکجا (حالا با دید کاملتر) خلاصه نویسی کن 😊🌹

سلام.. خیلی عالی بود.. میشه بگید برای هر فصل چقدر زمان بزاریم؟؟

سلام و خیلی ممنون از لطفت😊 ببین اینکه برای هر فصل چقدر زمان بذاری بستگی به موارد زیر داره: ۱٫پایه فیزیکت چطوره ۲٫در چه مقطعی هستی(دوازدهمی یا فارغ التحصیل یا یازدهم و دهم) ۳٫در چه مباحثی قویتر هستی ۴٫برنامه ریزیت چطوره و با چه برنامه ای یا آزمونی پیش میری و بنابراین پاسخ این سوال برای هر فرد میتونه متفاوت باشه

سلام وقتتون بخیر ممنون از مطالب فوق العادتون یک چیز جاش خالی بود اونم اینکه برای هر مبحث چه مدت زمانی لازمه خب باید ذهنمون یه نظمی داشته باشه تا بی استرس بخونیم مثلا حرکت شناسی رو دوماهه روش زمان گذاشتم با بردار .این زمان هارو چطور دربیاریم .برنامه ی آزمون زیاد استاندارد نی برای همه ی مباحث .ممنونم ❤

سلام … ممنون از نظری که دادی و محبتی که داشتی در تلگرام پاسخ سوالتون رو دادم🌹🌹

من فیزیک را یاد میگیرم ولی توی امتحان نمیدونم از کدوم فرمول باید استفاده کنم!

من به عنوان کسی که کلی در اینترنت دنبال مطلب در رابطه با روش مطالعه درس فیزیک کنکور بودم میتونم بگم متنی بسیار کامل جامع و بی نقص بود … خسته نباشید.

ممنون از پیام گرم و محبت آمیز شما لطف کردین و خیلی خوشحالم که نوشته برای شما جالب و مفید بوده.

خییییییییییلی عالی بود مرسی استاد

خواهش میکنم – ممنون از نظرت

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

در این آموزش به “تمام” نکاتی میپردازم که با کمکش روش مطالعه درس فیزیک کاملا برات جا بیفته و با همین نکات زمان مطالعه درس فیزیک رو کاهش بدی وهم بیشتر بفهمیش وهم اینکه قطعا علاقه ات به فیزیک بیشتر بشه.

تاریخ به روزرسانی : ۹۸/۱۲/۰۴

واقعیت اینه که ما به یه روش عملی نیاز داریم که من اینجا قشنگ برات توضیح می دم ( باید این متن رو چند بار بخونی)

این روش مطالعه درس فیزیک ، یک روش «اصولی» و « امتحان شده» است و درزمان اندکی «سرعت تست زنی» تو رو «بالا» خواهد برد!

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

پس تا آخر این نوشته با من همراه باش.

فیزیک برای بیشتر بچه های ریاضی و تجربی یه درس سخت ومشکل و در عین حال تاثیر گذاره! چون درصد میانگین کشوری در درس فیزیک کنکور خیلی پایینه!

خیلی ها فیزیک رو درست نمیخونن و واقعا کسی هم درست و حسابی بهشون نگفته آقا فیزیک رو باید این مدلی خوند!

در این نوشته به بررسی نحوه ی مطالعه ی مباحث و فصول مختلف در درس فیزیک میپردازیم.

درس فیزیک هم برای بچه های رشته ریاضی و هم بچه های رشته تجربی درس بسیار مهمی است.

برای بچه های رشته ریاضی، فیزیک دومین درس مهم از نظر ضریب هست.

اما برای بچه های تجربی: از نظر بسیاری ازبچه های رشته تجربی، فیزیک از اهمیت کمتری در مقایسه با زیست و شیمی قرار دارد.

ولی به دلیل ضعف اکثر دانش آموزها در درس فیزیک، درصد بالاتر در این درس میتونه درصد و رتبه دانش آموز رو براحتی بکشونه بالا

این موضوع آن قدر مهم است که برخی از کارشناسان معتقدند که اگر دانش آموز رشته تجربی بتواند به تعداد متوسطی از تستهای ریاضی و فیزیک پاسخ دهد، حتما در یکی از رشته های علوم پزشکی در یک دانشگاه خوب قبول خواهد شد.

فیزیک هم مثل ریاضی از درس هایی هست که بیشتر از بقیه نیاز به معلم و کلاس داره.

سر کلاس فیزیک تمرکز داشته باش و سعی کن بیشترین بهره رو ازش ببری.

موفقیت در فیزیک به ریاضی نیاز داره.

برای تسلط در فیزیک سعی کنید توان محاسباتی ریاضی خود را افزایش دهید

“فیزیک قطاری است که روی ریل ریاضی حرکت می کند “

به موارد زیر نگاه بنداز اگر در اینها ضعف داری یا مسلط و سریع نیستی حتما روشون کار کن:

حل معادلات – ضرب و تقسیم اعداد توان دار- جمع اعداد توان دار- به دست آوردن مجهول- رسم نمودار خطی و سهمی – پیدا کردن شیب در نمودار – به دست آوردن حجم و مساحت شکل های هندسی – تناسب -قضیه تالس – قضیه فیثاغورث – مثلثات و….

در تستها به واحدها توجه ویژه داشته باش.

حتما تبدیل واحد درتستهای فیزیک را فراموش نکن.

یکسری تبدیل واحدهایی که زیاد مطرح میشه رو قشنگ یادبگیر بچسبون به دیوار جلوی چشمت.

در بعضی مسائل نیازی به تبدیل واحد نیست. یادبگیر چه موقع نیاز به تبدیل واحد نداری و چه وقع داری.

بررسی هایی انجام شده و تقریبا میشه گفت بهتره که بچه های رشته ریاضی حدود یک پنجم زمان کل مطالعه خودشون رو به مطالعه درس فیزیک اختصاص بدن.

و بچه های رشته تجربی حدود یک ششم تایم کل مطالعه خودشون رو را به مطالعه درس فیزیک اختصاص بدن.

این کار رو به صورت زمان های یک و نیم ساعته تقسیم بندی کنین.

یک سوم تایم مطالعه فیزیک رو به مطالعه و دو سوم رو به حل تست و تمرین بپرداز!! (چیزی که من دیدم اکثر بچه ها بیشتر وقتشون رو به خوندن میپردازن که اشتباهه)

و حداقل یک تایم یک ساعت و نیم رو برای تحلیل تست در نظر بگیر.

اگه زمان کافی برای خوندن تمام مطالب فیزیک رو نداری.

بهتره قبل از شروع ترتیب مطالعه مباحث فیزیک رو درنظر بگیری.

پیشنهاد میکنم حتما مطلب روبرو رو قبلش بخون : ۱۲ نکته مهم ترتیب مطالعه مباحث فیزیک کنکور [نظام جدید ] : کنکور ۹۹

قبل از تدریس معلم کتاب رو یه نگاهی بنداز.

برخلاف اونچیزی که به نظر میرسه اصلا ساده نیست. ولی انجام دادنش باعث میشه سر کلاس تمرکز بیشتر و یادگیری بیشتر داشته باشی.

خب میخوایم شروع کنیم اما چجوری؟ اولین مرحله در روش مطالعه درس فیزیک یادگیری اولیه است.

حواست باشه فیزیک مثل درسهای حفظی نیست که جمله جمله کتاب رو بخوای حفظ کنی.

همین که بفهمیش و بتونی به زبون خودت توضیح بدی کافیه.

ما قراره تو فیزیک با حل تست زیاد به تسلط برسیم نه با خوندن زیاد!

مرحله ی اول : مطالعه ی سریع یا روزنامه ای از روی جزوه ی دبیر و بعد کتاب درسی (۵ تا ۱۵ دقیقه)مرحله ی دوم : مطالعه ی عمیقتر. در این قسمت باید مثال های حل شده در جزوه ی دبیر و کتاب درسی به طور کامل بررسی و سپس مجددا حل بشه.توجه کنید اثبات فرمول ها به درک بهتر و تجزیه تحلیل  راحت تر مسائل کمک می کنه ( یکا ها و تبدیل واحدها اصل غیر قابل انکار در این مرحله می باشد)مرحله ی سوم : حال باید یکبار دیگه متن وکتاب و جزوه مطالعه بشه وخلاصه نویسی انجام بشه

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

( برخی به اشتباه همون دفعه اول اقدام به خط کشیدن و… می کنن که به این دسته از دوستان باید بگیم شما که هنوز به مطلب تسلط نداری از کجا می دونی این قسمت مهمه یا نه؟)

در این مرحله توجه به تضادها و تشابه ها ، دسته بندی موضوعی- رسم شکل و نمودار- درخت دانش و….هم درک مطلب را کامل و ماندگاری آن را بیشتر می کند

جزوه ی دبیر به این دلیل مهمه که ذهن دانش آموز بیشترین نزدیکی و ارتباط رو باهاش داره!

درسته که کتاب درسی بهترین مرجع است اما الزما اولین مرجع نیست!!!

اگه کلاس نمیری و معلم نداری بله کتاب درسی اولین و بهترین مرجع است.

اما اگه کلاس میری، باید و باید اول با جزوه شروع کنی!

چون به گوشت آشناست و سریع تر و خیلی راحتتر از کتاب باهاش ارتباط برقرار میکنی.

در مرحله ی بعد برای این که خدای نکرده چیزی جا نمونده باشه، برو سراغ کتاب درسی.

وقتی مطالب جزوه و کتاب درسی خونده شد ، مسائل حل شده ی کتاب و جزوه را دقیق بررسی کن و دوباره حل کن!

وقتی داری کتاب رو میخونی به درک مفاهیم ، مثال ها ، تصاویر و نمودارها حتی آزمایش های کتاب توجه کن.

ببین مثالها رو چطور با اونچیزی که بهت گفته حلشون کرده.

یادت باشه “هیچ وقت در فیزیک ثابت ها و اعداد رو نمیخواد حفظ کنی و همیشه بهت میدن”.

البته در کنکور بهتره یکسری اعداد رو برای ساده سازی محاسباتت حفظ کرده باشی که درجای خودش توضیح میدم.

پس اینجا تکلیفت مشخص شد که بری سراغ جزوه یا کتاب.

هایلایت کردن به کمک ماژیک مفید باشد. اما لطفاً حتماً استفاده همزمان از چند رنگ ماژیک را تجربه کنید.

خیلی اثربخش‌تر خواهد بود اگر هر رنگ ماژیک را به یک نوع محتوا اختصاص دهید.

به عنوان مثال، من کتابها را با سه رنگ هایلایت میکنم:

 رنگ اول: مطالبی که به نظر من جان کلام است و نویسنده، ده ها سطر نوشته تا به آن یک یا دو جمله برسد.

 رنگ دوم: مطالب جالب و مثالهایی که الزاماً ربطی به موضوع ندارد، اما جالب است.

 رنگ سوم: کلمات کلیدی که برای نخستین بار در نوشته مطرح میشوند.

البته طبیعتاً این صرفاً یک سلیقه است و ممکن است شما از شیوه دیگری استفاده کنید.

برای رفع این مشکل باید مطلب را چند بار روزنامه ای و سریع بخونی تا تصویر ذهنی برات ایجاد بشه

بعدش میشینی دقیق و اساسی و عمیق می خونی !

میتونی با مراجعه به مطلب تکنیک های بالا بردن سرعت مطالعه کمی راجع به روش بالا بردن سرعت مطالعه مهارت کسب کنی.

اولش اصلا نیاز نیست فرمول ها رو حفظ کنی ، بنویس روی یه کاغذ. موقع حل مسئله بذار کنارت.

وقتی تو چندتا مسئله استفاده کردی خود به خود حفظ می شی!

حالا که کتاب و جزوه رو خوندی برو سراغ حل.

دومین مرحله در روش مطالعه درس فیزیک حل مثال و تمرین هاست.

مثالها و تمرین های کتاب درسی: مثالها رو اول خودت حل کن

بعد جوابش رو نگاه کن. اگه مثالها برات سخته اول جوابها رو بخون و یاد بگیر و بعد که مبحث رو یاد گرفتی دوباره بیا مثالها رو بدون نگاه کردن به جواب حل کن.

دانش آموز فوق قوی: تمرینی رو که حل کردی ببین میتونی چندتا تست از توش طراحی کنی.

صورت مسأله را دقیق بخون و مبحث را شناسایی کن!و اینکه بفهمی مسأله ازت چی میخواد.

اکثر مسائل لازمه که شکل بکشی .

به تبدیل واحدها توجه کن.

داده‌های مسأله را در فرمول جای‌گذاری کن و مسأله رو حل کن.

سومین مرحله ویکی از مراحل مهم در روش مطالعه درس فیزیک اینه که شروع کنی به نوشتن خلاصه مطالب مبحث.

همیشه پس از خواندن یک متن آموزنده و علمی، تا حد امکان برای خود مصداق و مثال پیدا کنید.

مغز انسان با مثال مطالب رو بهتر متوجه میشه

با توجه به تحقیقاتی که نشان می‌دهند یادداشت برداری و ثبت بر روی کاغذ، می‌تواند ماندگاری بیشتر در حافظه داشته باشد، این کار توجیه پذیر به نظر می‌رسد.

فرمولهای مهم، نکات مهم رو بنویس نیازی نیست کل کتاب رو دوباره بنویسی! خلاصه مبحثت از دو صفحه بیشتر نشه.

یکی از روشها اینه که یک کاغذ برداری و ارتباط بین رئوس مطالب و فرمولهای هر فصل رو یه شکل شاخه های درخت رسم کنی.

یکبار بدون نگاه کردن به جزوه ببین چقدر از مطالب رو میتونی بنویسی. بعد با جزوت مقایسه کن ببین چقدرش رو یادت رفته و اونها رو اضافه کن.

اگه میخوای بهتر خلاصه نویسی برات جا بیفته حتما مطلب ارزشمند مثالی از یادداشت برداری و خلاصه نویسی رو از سایت متمم بخون.

این مرحله چهارم روش مطالعه درس فیزیک است.

وقتی درسنامه کتاب کمک درسی رو میخونی اون قسمتهایی که مثل کتابه رو که سریع عبور کن.

قسمتهایی که برات جدیده و جالبه رو در برگه خلاصه مبحثی که تهیه کردی یادداشت کن.

لازم نیست فرمول‌های متفرقه رو از کتاب‌های کمک‌آموزشی حفظ کنید و خودتون رو سردرگم کنی.

به جای این کار روش درست استفاده از فرمول‌های اصلی رو یاد بگیرید

بعد با تمرین کردن زیاد، رو فرمول های اصلی مسلط بشید.

این که کدوم کتاب کمک درسی فیزیک بهتره رو در آینده کامل شرح میدم.

روش مطالعه درس فیزیک ات هرچه که باشه این قسمت رو نباید از دست بدی.

اگه دانش آموز کنکوری نیستی و داری برای امتحان میخونی تو این مرحله نمونه سوالات امتحانی حل کن.

اگه دانش آموز کنکوری هستی بعد از تسلط به کتاب شروع کن به حل «تست های کنکورهای سراسری مبحث مربوطه»

اگه سؤالات درس فیزیک کنکورسال های گذشته رو بررسی کنی خواهی دید که تستهای زیادی مشابه تستهای کنکور سال های قبله.

پس حتما بررسی تست های کنکورفیزیک سال های قبل رو در برنامه های بعد عید خودت بگنجون.

زیر نکات مهم تست و خواسته تست و واحدی که ازت خواسته خط بکش.

تست ها را یکی یکی «بخون و حل کن» {عادت کن یه نیم نگاهی به آخر تست بندازی ببینی چی خواسته ازت}

اول به آخرتوجه کن!‌: به آخر تست توجه کن و دقیقاً روی بدست آوردن جوابی تمرکز کن که سؤال می‌خواهد

بعد به پاسخ نامه مراجعه و راه حل خودت رو با جواب تشریحی تست «مقایسه کن»

نباید این تست‌ها رو برای سنجش یادگیری خودت حل کنی.

بلکه باید برای تثبیت فرمول‌ها و مفاهیم در ذهن استفاده کنی. واینکه چجوری از مفاهیمی که خوندی برای تست استفاده کنی.

البته در این مرحله به زمان تست کاری نداشته باش.

مهمه که با خوندن هر سؤال یا تست به دنبال نکته کنکوری آن باشی.

گاهی در حین خوندن وپس از حل یک تست فرض کن طراح سوال خودتی وببین از آن قسمت میتونی یک سوال مشابه طرح کنی؟

در تستها به واحدها توجه ویژه داشته باش- حتما تبدیل واحد درتستهای فیزیک را فراموش نکن.

یکسری تبدیل واحدهایی که زیاد مطرح میشه رو قشنگ یادبگیر بچسبون به دیوار جلوی چشمت.

توجه کن درسته که محاسبه ذهنی سرعتت رو میبره بالا. اما ریسکش بالاست و احتمال خطا درش زیاده.

پس تمام مراحل حل یک مسئله را بنویس که بعد بتونی مراحل حلت رو کنترل کنی.

پس ازحل تست حتما یک بار دیگه مسئله را به سرعت مرور کن که در جواب انحرافی تستها گیر نیفتاده باشی!

هر بار تستهایی رو حل میکنی علامت گذاری کن ( آسون – متوسط – سخت ) تا در مراجعه ی بعدی کارت راحت تر بشه.

به دلیل اهمیت بالای سرعت محاسبات بعد از حل تست ببین قسمتهای محاسباتی رو میتونستی جور دیگه سریعتر حل کنی؟

-قبل از حل روابط تا جای ممکن ساده کن – ضربها و تقسیمها را تا جای ممکن به تعویق بینداز.

راه حلهای جالبی که از حل تست یاد میگیری در برگه های خلاصه مبحث بنویس.

در آزمونها به یک تست گیر نده و یاد باشه همه ی سوالا ت در کنکور ارزش یکسان دارن.

یادت باشه که تعداد تست حل شده درسته که مهمه ولی کیفیت حل و نحوه ی بررسی تست ها مهم تره.

خیلی خیلی مهمه که در این مرحله به هیچ وجه از ماشین حساب استفاده نکنی!!

برای سالهای دهم و یازدهم بعضی مشاورها میگن بذار حداقل یک روز از خوندن مبحث بگذره.

تا مطالب در ذهنت تثبیت بشه و به میزان نگهداری ذهن خود پی ببرید.

ولی برای سال دوازدهم تستها رو همان روزبزن.

اگه هنوز تازه مطلب رو یاد گرفتی و وقت هم زیاد داری با تستهای ساده شروع کن(تالیفی یا کنکور)

ولی اگه زیاد وقت نداری اولویت با تستهای کنکورسراسری بخصوص چند سال اخیره.

چون تستهای کنکور هم استانداردتره و هم مباحث رو کاملتر پوشش میده و هم اینکه معمولا مشابه همون تستها میاد.

ولی خیلی از تستهای تالیفی تمرکزشون روی نکات کم اهمیته.

البته اگه وقت داری و خیلی مسلط شده ای میتونی شروع به حل تستهای تالیفی بکنی و با شیوه های متفاوت تست هم روبرو بشی.

در بدترین حالت ۲۰ درصد تست های فیزیک در کنکور نسبت به سالهای قبل جدیده.

تست جدید هم الزاما سخت نیست و حتی بعضیهاشون خیلی هم ساده هستن.

اما از نظر مفهوم یا شکل یا فرمول مشابه تست های کنکورهای قبل نیستن.

پس با تمرین تست های سال های قبل مخصوصا ۳ سال اخیر حداقل ۸۰ درصد سوالات کنکور در درس فیزیک براتون کاملا آشنا هستن.

پس تستهای کنکور سالهای گذشته رو به هیچ وجه از دست نده! بخصوص سه سال اخیر داخل و خارج کشور.

تستهای کنکور خارج از کشور اخیر اهمیت داره.

ضمنا یکجا تعداد زیادی تست نزن.

مثلا اینجور نباشه که امروز ۲۵۰ تست بزنید و بره برای یک ماه دیگه!

امروز ۵۰ تست پس فردا همین حدود و دو سه روز بعد هم همین حدود تست بزن.

در این مرحله میتونی از تکنیک دو خودکار استفاده کنی

تا بفهمی چقدر مسلط هستی؟

آیا سرعت عمل کافی برای تست زدن در این مبحث رو داری و سر آزمون وقت کم نمیاری ؟

و آیا یادگیری اولیه ات از این مبحث خوب بوده یا نه؟

تعداد تستهایی که بلافاصله بعد از خوندن یک مبحث میزنی نباید اونقد زیاد باشه.

همین که فهمیدی اون مبحث و رابطه برات تثبیت شده برو مبحث بعدی.

اما یک شیوه کلی اینه که باید نگاه کنی ببینی از اون مبحث چند تا تست در کنکور سراسری طرح میشه

بعد به ازای هر یک تستی که از اون مبحث یا فصل در کنکور میاد حداقل ۵۰ تست تمرینی کار کن.

مثلا اگه از فصل دما و گرمای فیزیک دهم در کنکور سراسری ۳ تست میاد حداقل باید ۱۵۰ تست تمرینی از این فصل کار کنی.

اگه می خواهید بدونی از هر فصل، مقطع و مبحث فیزیک در کنکور تجربی یا ریاضی چند تست مطرح میشه روی این لینک کلیک کنید:

«۹ نکته خیلی مهم در بودجه بندی فیزیک کنکور تجربی»

بودجه بندی فیزیک کنکور ریاضی

در جدولهای زیر میبینی که در کنکور ۹۸ تجربی و ریاضی از هر مبحث فیزیک چندتا سوال اومده:

برای دانش آموز کنکوری قبل از عید الزاما رعایت زمان مهم نیست.

بلکه قدرت تسلط شما برحل مسئله مهمه پس درصورت افزایش زمان نگران نشو.

اما بعد از دوران عید روی زمان حل کردن تستهات بیشترتمرکز کن.

برای حل هر تست در منزل باید زمانی بین ۲ تا ۵ دقیقه در نظر گرفته بشه ( برای دانش آموز متوسط) با این حساب در هر یک و نیم ساعت در حدود ۳۰ تست می شه حل کرد.

در آزمونهای شبیه سازی و کنکور : پس از رسیدن به جواب حتما همانجا گزینه صحیح را در پاسخ نامه ثبت کن.

از وارد کردن یک باره همه تست ها شدیدا خودداری کن که احتمال خطا رو بالا می بره.

به جای حفظ کردن فرمول‌ها و نکات تستی بیشمار ، محاسبات خودت روسریع کن.

همه فرمول‌های تستی از یک فرمول مادر (اصلی) به دست می‌آیند.

در هر مبحث اول تستهای تثبیت رو بزن که ساده تر هم هست.

بعد تستهای تمرین (اگه بالای ۷۰ درصد تستهای این مرحله رو زدی برو سراغ تستهای تسلط)

وقتی میخوای تست زماندار بزنی : میتونی در هر تایم درسی ۳۰ تست بزنی در ۴۵ دقیقه.

با یک خودکار آبی یا سیاه شروع کن به حل تست. تایم که تموم شد خودکار قرمز رو بردار و بقیه رو با قرمز بزن.

دوتا درصدت رو حساب کن(یک بار درصد فقط آبی – بار دیگه درصد قرمز و آبی) اول اختلافشون زیاده. ولی بتدریج بهتر میشه.

سه دسته تست داریم.√ تست هایی که بلدی در زمان کم حل کنی. ⊕ تست هایی که بلدی ولی زمانبر هستن.− تست هایی که اصلا بلد نیستی.برای هر گروه یه نماد قرار بده – اول تست هایی که زمان کم می خواد رو حل کن

بعد بروسراغ تستهای زمان بر

در آخر اگه وقت اضافه آوردی، روی اون تست هایی که بلد نیستی وقت بذار.

گاهی میبینی تستی که فکر میکردی بلد نیستی یه نکته ساده داره که بلدی.

بعدش تستها رو رفع اشکال کن. سعی کن همون روز یا نهایتا فرداش اینکار رو بکنی و زیاد فاصله نندازی.

در مرحله ی یادسپاری زمان بندی برای تست معنی نداره ، برای این که یه تست حل شده رو بفهمی شاید لازم باشه  ۱۵ دقیقه یا بیشتر براش وقت بزاری ، نگران نشو!

اول باید بتونی مسئله رو حل کنی و بعد به فکر سریع حل کردن اون بیافتی. به مرور سرعت حل تست هات زیاد میشه.

اگه هنوز با وجود حل تست زیاد سرعت حل تستت کمه معمولا مشکلت در محاسبات ریاضیه.

پس باید روی محاسبات ریاضیت کار کنی.به این میگن روش درست مطالعه درس فیزیک

یکی از مواردی که در روش مطالعه درس فیزیک مثل درس ریاضی خیلی مهمه ، مرحله مرور هست.

چون احتمال فراموشی مطالب به دلیل حجم بالای مفاهیم و فرمولها در درس فیزیک درست مانند ریاضی زیاده.

پس باید در فاصله زمانی های مرتب مطالبش رو دوره کنی.

بهترین راه برای اینکه بفهمی کی باید مرور کنی همراه با برنامه راهبردی آزمون آزمایشی است.

آزمونی رو انتخاب کنید که برنامه راهبردیش به اندازه کافی مطالب رو در فاصله های منظم و منطقی مرور میکنه.

بهترین منبع برای مرور : خلاصه هایی هست که تو مراحل قبلی تهیه کردی.

بعد از مرور برو سراغ تست های علامتگذاری شده و تست هایی که قبلا مشکل داشتید رو دوباره حل کن.

اگه باز هم وقت داشتید چند تست جدید از اون مبحث حل کنید.

هر چه تعداد دفعات مرور بیشتر باشه مطلب در ذهن بیشتر جا میفته و سر جلسه کنکور آماده تری.

برای جمع بندی حتما نمونه سوالات فیزیک کنکور سه سال اخیر تجربی و ریاضی داخل و خارج کشور رو کامل حل کنید.

در دوران جمع بندی خلاصه نویسی هایی که قبلا جمع آوری کردید رو دوباره مرور کنید.

حالا که کاملا روش مطالعه درس فیزیک رو کامل و اصولی یاد گرفتی.

در ادامه اصول یادگیری هر مبحث و فصل رو بهت میگم و به جرات میشه گفت اگر این اصول رعایت نکنی، نمیتونی از درس فیزیک نتیجه ی دلخواه رو کسب کنی.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: محسن امیرسبتکی، رتبه ۵ منطقه ۳  کنکور ۹۳        

۱-اول آخر!: مهم‌ترین نکته‌ای که در حل سؤال‌های فیزیک به من کمک می‌کرد این بود که به آخر سؤال توجه می‌کردم

و دقیقاً روی بدست آوردن جوابی کار می‌کردم که سؤال می‌خواهد.

نه جوابی که خودم پس از حل بر اساس دانسته‌های فکری ام بدست آورده‌ام.

۲-پیشخوانی: قبل از تدریس معلم، کتاب درسی را مطالعه می کردم.

۳-مثال کتاب: تمرین و مثال های کتاب را حل می کردم و می خواندم.

۴-کمک درسی: قبل از حل تست، درسنامه کتاب کمک درسی را می خواندم.

۵-تحلیل تست: فرمول ها و راه حل های کوتاهی که در حل تست یاد می گرفتم را در کتاب درسی می نوشتم.

۶- پاسخ های تشریحی کتاب های تست را همیشه به دقت مطالعه می کردم.

۷- تست زیاد: در مرور و یادگیری این درس تست های زیادی می زدم.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: حامد چوقادی، رتبه ۳ منطقه۲ کنکور ۹۳

۱٫یادگیری در کلاس: من به درس فیزیک علاقه داشتم، در کلاس درس را به خوبی گوش می‌دادم و در همان کلاس مطلب را یاد می‌گرفتم.

۲٫ایجاد رابطه بین دانسته ها: هنگام یادگیری مطالب مفاهیم را به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار می دادم و بین آنها رابطه برقرار می کردم.

۳٫مطالعه آزاد: به دلیل علاقه‌ام به فیزیک، مطالعه آزاد هم در این زمینه داشتم.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: علی کیهانی، رتبه ۶ شاهد کنکور ۹۳

۱-اهمیت کتاب: اول کتاب درسی را مطالعه می‌کردم

۲.تمرین کتاب : -سپس به حل تمرینات کتاب درسی می‌پرداختم

۳٫طراحی تست: گاهی به طرح سؤال می‌پرداختم. (مثال و تمرین‌های کتاب را به تست تبدیل می‌کردم.)

۴- حل تست : در مرحله آخر از روی کتاب کمک درسی تست می‌زدم.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: امین کردی – رتبه ۹ کنکور

فیزیک را اصلا فرمولی نخوانید و مفهوم را بفهمید برای مثال جسمی که سقوط می کند با افزایش زمان سرعتش اضافه می شود.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: مونا حاجی محمدی – رتبه هشت کنکور

استفاده از نمودار بسیار به حل مسئله کمک می کند . به مساحت زیر نمودار ها توجه کنید. همچنین استفاده از تصاعد و تناسب

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: میر عماد معافی –رتبه چهار کنکور

ابتدا نیروها را مشخص کنید و سپس آنها را در راستای X و y  تجزیه کنید تا حل مسئله برای شما ساده تر شوداز مسائل ساده شروع کنید تا چهار چوب ها برایتان مشخص شود.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان:  علی اسدی – رتبه نهم کنکور

در این مسائل به کلمات کلیدی مانند شتاب دار ، با سرعت ثابت …و همین طور به نیروی عمودی تکیه گاه دقت کنید.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: حسنی رشیدی- رتبه نهم کنکور

در مسائل سطح شیب دار محور تجزیه خود را موازی و عمود بر سطح قرار دهید. (برای بچه های نظام جدید کاربرد نداره)درس فیزیک از درس‌هایی است که در تعامل با درس ریاضیات است و این بدین معناست که در این درس با مفاهیمی روبه‌رو هستیم که در نهایت به یک یا چند فرمول می‌رسند.برای مثال در مبحث حرکت‌شناسی ضمن داشتن فرمول‌های متعدد حالات مختلفی نیز برای هر فرمول مورد سؤال واقع می‌شود.

برای این‌که بتوانید از این مبحث نمره خوبی بیاورید چند توصیه‌ی زیر را عملی کنید:۱. ابتدا یک فرمول را بخوانید و سعی کنید بفهمید که تک تک پارامترهای آن معرف چه کمیتی هستند. برای مثال اگر سرعت در فرمولی آورده شده است بدانید که سرعت، اولیه است یا سرعت ثانویه.۲. واحد یا واحدهای هر کمیت را خوب بشناسید به طوری که بتوانید از یک فرمول با ساده‌سازی واحد آن کمیت را بیابید.۳. فرمول را به طور دقیق بررسی کنید و سپس به حل تمام تمرین‌ها یا تست‌هایی بپردازید که می‌دانید با آن فرمول قابل حل هستند.

این ویژگی را می‌توانید در کتاب آبی با توجه به درخت دانش هر فصل پیدا کنید.

علت توصیه‌ی سوم این است که بارها برای من این اتفاق افتاد است که وقتی ابتدا تمام فرمول‌های یک مبحث مثل حرکت‌شناسی را می‌خوانم و سپس به حل تست می‌پردازم با اولین تستی که مواجه می‌شوم نمی‌دانم با کدام  فرمول باید آن را حل کنم.

با روش بالا این مشکل حل می‌شود.۴. در حرکت‌شناسی، بعضی از فرمول‌ها از یکدیگر نتیجه می‌شوند. سعی کنید ارتباط بین فرمول‌ها را بیابید.۵. کنار تست‌هایی که در حل آن‌ها با مشکل مواجه شده‌اید علامت بگذارید تا دفعات بعد آن را حل کنید.

عااااااالی بوووووود مرررررررسی ازتووووون خسته نبااااشید😻😻😻♥️🌸

سلام ممنونم ازتون لطف دارید😊🌸

سلام😀✋خیلی ممنون از شما ☺ واقعا خیلی خوب بود👌👍👏😊 دستتون درنکنه😁 از صمیم قبل تشکر😄

ممنونم از شما- خوشحالم مورد استفاده قرار گرفت:)

سلام. ببخشید یادگیری فیزیک نهم نپیش نیازه برای کنکور؟ اگه هست چه فصولی؟

واقعا خیلی مطالب خوب و مفیدی بودند

ممنون از نظر دلگرم کننتده شما🌹🙏🙂

سلام روشتون عالی و کامل هست.فقط یه سوال دارم.. وقتی مثلا کل یه فصل رو خوندیم خلاصه نویسی کنیم؟یا مثلا وقتی فقط میدان الکتریکیو خوندی خلاصشو بنویسی؟بعد همینجوری ادامه بدی تا کل فصل خلاصه بشه؟چون یه فصل رو پخش میکنی بین روزای دو هفته ازمون تا تموم بشه.

سلام ممنونم از نظرت😊🌹 وقتی میخوای خلاصه نویسی کنی هر مبحث رو جداگانه خلاصه نویسی کن تا فصل تموم بشه بعد که فصل تموم شد حالا به خلاصه هات نگاه کن و مطالبش رو یکجا (حالا با دید کاملتر) خلاصه نویسی کن 😊🌹

سلام.. خیلی عالی بود.. میشه بگید برای هر فصل چقدر زمان بزاریم؟؟

سلام و خیلی ممنون از لطفت😊 ببین اینکه برای هر فصل چقدر زمان بذاری بستگی به موارد زیر داره: ۱٫پایه فیزیکت چطوره ۲٫در چه مقطعی هستی(دوازدهمی یا فارغ التحصیل یا یازدهم و دهم) ۳٫در چه مباحثی قویتر هستی ۴٫برنامه ریزیت چطوره و با چه برنامه ای یا آزمونی پیش میری و بنابراین پاسخ این سوال برای هر فرد میتونه متفاوت باشه

سلام وقتتون بخیر ممنون از مطالب فوق العادتون یک چیز جاش خالی بود اونم اینکه برای هر مبحث چه مدت زمانی لازمه خب باید ذهنمون یه نظمی داشته باشه تا بی استرس بخونیم مثلا حرکت شناسی رو دوماهه روش زمان گذاشتم با بردار .این زمان هارو چطور دربیاریم .برنامه ی آزمون زیاد استاندارد نی برای همه ی مباحث .ممنونم ❤

سلام … ممنون از نظری که دادی و محبتی که داشتی در تلگرام پاسخ سوالتون رو دادم🌹🌹

من فیزیک را یاد میگیرم ولی توی امتحان نمیدونم از کدوم فرمول باید استفاده کنم!

من به عنوان کسی که کلی در اینترنت دنبال مطلب در رابطه با روش مطالعه درس فیزیک کنکور بودم میتونم بگم متنی بسیار کامل جامع و بی نقص بود … خسته نباشید.

ممنون از پیام گرم و محبت آمیز شما لطف کردین و خیلی خوشحالم که نوشته برای شما جالب و مفید بوده.

خییییییییییلی عالی بود مرسی استاد

خواهش میکنم – ممنون از نظرت

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

در این آموزش به “تمام” نکاتی میپردازم که با کمکش روش مطالعه درس فیزیک کاملا برات جا بیفته و با همین نکات زمان مطالعه درس فیزیک رو کاهش بدی وهم بیشتر بفهمیش وهم اینکه قطعا علاقه ات به فیزیک بیشتر بشه.

تاریخ به روزرسانی : ۹۸/۱۲/۰۴

واقعیت اینه که ما به یه روش عملی نیاز داریم که من اینجا قشنگ برات توضیح می دم ( باید این متن رو چند بار بخونی)

این روش مطالعه درس فیزیک ، یک روش «اصولی» و « امتحان شده» است و درزمان اندکی «سرعت تست زنی» تو رو «بالا» خواهد برد!

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

پس تا آخر این نوشته با من همراه باش.

فیزیک برای بیشتر بچه های ریاضی و تجربی یه درس سخت ومشکل و در عین حال تاثیر گذاره! چون درصد میانگین کشوری در درس فیزیک کنکور خیلی پایینه!

خیلی ها فیزیک رو درست نمیخونن و واقعا کسی هم درست و حسابی بهشون نگفته آقا فیزیک رو باید این مدلی خوند!

در این نوشته به بررسی نحوه ی مطالعه ی مباحث و فصول مختلف در درس فیزیک میپردازیم.

درس فیزیک هم برای بچه های رشته ریاضی و هم بچه های رشته تجربی درس بسیار مهمی است.

برای بچه های رشته ریاضی، فیزیک دومین درس مهم از نظر ضریب هست.

اما برای بچه های تجربی: از نظر بسیاری ازبچه های رشته تجربی، فیزیک از اهمیت کمتری در مقایسه با زیست و شیمی قرار دارد.

ولی به دلیل ضعف اکثر دانش آموزها در درس فیزیک، درصد بالاتر در این درس میتونه درصد و رتبه دانش آموز رو براحتی بکشونه بالا

این موضوع آن قدر مهم است که برخی از کارشناسان معتقدند که اگر دانش آموز رشته تجربی بتواند به تعداد متوسطی از تستهای ریاضی و فیزیک پاسخ دهد، حتما در یکی از رشته های علوم پزشکی در یک دانشگاه خوب قبول خواهد شد.

فیزیک هم مثل ریاضی از درس هایی هست که بیشتر از بقیه نیاز به معلم و کلاس داره.

سر کلاس فیزیک تمرکز داشته باش و سعی کن بیشترین بهره رو ازش ببری.

موفقیت در فیزیک به ریاضی نیاز داره.

برای تسلط در فیزیک سعی کنید توان محاسباتی ریاضی خود را افزایش دهید

“فیزیک قطاری است که روی ریل ریاضی حرکت می کند “

به موارد زیر نگاه بنداز اگر در اینها ضعف داری یا مسلط و سریع نیستی حتما روشون کار کن:

حل معادلات – ضرب و تقسیم اعداد توان دار- جمع اعداد توان دار- به دست آوردن مجهول- رسم نمودار خطی و سهمی – پیدا کردن شیب در نمودار – به دست آوردن حجم و مساحت شکل های هندسی – تناسب -قضیه تالس – قضیه فیثاغورث – مثلثات و….

در تستها به واحدها توجه ویژه داشته باش.

حتما تبدیل واحد درتستهای فیزیک را فراموش نکن.

یکسری تبدیل واحدهایی که زیاد مطرح میشه رو قشنگ یادبگیر بچسبون به دیوار جلوی چشمت.

در بعضی مسائل نیازی به تبدیل واحد نیست. یادبگیر چه موقع نیاز به تبدیل واحد نداری و چه وقع داری.

بررسی هایی انجام شده و تقریبا میشه گفت بهتره که بچه های رشته ریاضی حدود یک پنجم زمان کل مطالعه خودشون رو به مطالعه درس فیزیک اختصاص بدن.

و بچه های رشته تجربی حدود یک ششم تایم کل مطالعه خودشون رو را به مطالعه درس فیزیک اختصاص بدن.

این کار رو به صورت زمان های یک و نیم ساعته تقسیم بندی کنین.

یک سوم تایم مطالعه فیزیک رو به مطالعه و دو سوم رو به حل تست و تمرین بپرداز!! (چیزی که من دیدم اکثر بچه ها بیشتر وقتشون رو به خوندن میپردازن که اشتباهه)

و حداقل یک تایم یک ساعت و نیم رو برای تحلیل تست در نظر بگیر.

اگه زمان کافی برای خوندن تمام مطالب فیزیک رو نداری.

بهتره قبل از شروع ترتیب مطالعه مباحث فیزیک رو درنظر بگیری.

پیشنهاد میکنم حتما مطلب روبرو رو قبلش بخون : ۱۲ نکته مهم ترتیب مطالعه مباحث فیزیک کنکور [نظام جدید ] : کنکور ۹۹

قبل از تدریس معلم کتاب رو یه نگاهی بنداز.

برخلاف اونچیزی که به نظر میرسه اصلا ساده نیست. ولی انجام دادنش باعث میشه سر کلاس تمرکز بیشتر و یادگیری بیشتر داشته باشی.

خب میخوایم شروع کنیم اما چجوری؟ اولین مرحله در روش مطالعه درس فیزیک یادگیری اولیه است.

حواست باشه فیزیک مثل درسهای حفظی نیست که جمله جمله کتاب رو بخوای حفظ کنی.

همین که بفهمیش و بتونی به زبون خودت توضیح بدی کافیه.

ما قراره تو فیزیک با حل تست زیاد به تسلط برسیم نه با خوندن زیاد!

مرحله ی اول : مطالعه ی سریع یا روزنامه ای از روی جزوه ی دبیر و بعد کتاب درسی (۵ تا ۱۵ دقیقه)مرحله ی دوم : مطالعه ی عمیقتر. در این قسمت باید مثال های حل شده در جزوه ی دبیر و کتاب درسی به طور کامل بررسی و سپس مجددا حل بشه.توجه کنید اثبات فرمول ها به درک بهتر و تجزیه تحلیل  راحت تر مسائل کمک می کنه ( یکا ها و تبدیل واحدها اصل غیر قابل انکار در این مرحله می باشد)مرحله ی سوم : حال باید یکبار دیگه متن وکتاب و جزوه مطالعه بشه وخلاصه نویسی انجام بشه

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

( برخی به اشتباه همون دفعه اول اقدام به خط کشیدن و… می کنن که به این دسته از دوستان باید بگیم شما که هنوز به مطلب تسلط نداری از کجا می دونی این قسمت مهمه یا نه؟)

در این مرحله توجه به تضادها و تشابه ها ، دسته بندی موضوعی- رسم شکل و نمودار- درخت دانش و….هم درک مطلب را کامل و ماندگاری آن را بیشتر می کند

جزوه ی دبیر به این دلیل مهمه که ذهن دانش آموز بیشترین نزدیکی و ارتباط رو باهاش داره!

درسته که کتاب درسی بهترین مرجع است اما الزما اولین مرجع نیست!!!

اگه کلاس نمیری و معلم نداری بله کتاب درسی اولین و بهترین مرجع است.

اما اگه کلاس میری، باید و باید اول با جزوه شروع کنی!

چون به گوشت آشناست و سریع تر و خیلی راحتتر از کتاب باهاش ارتباط برقرار میکنی.

در مرحله ی بعد برای این که خدای نکرده چیزی جا نمونده باشه، برو سراغ کتاب درسی.

وقتی مطالب جزوه و کتاب درسی خونده شد ، مسائل حل شده ی کتاب و جزوه را دقیق بررسی کن و دوباره حل کن!

وقتی داری کتاب رو میخونی به درک مفاهیم ، مثال ها ، تصاویر و نمودارها حتی آزمایش های کتاب توجه کن.

ببین مثالها رو چطور با اونچیزی که بهت گفته حلشون کرده.

یادت باشه “هیچ وقت در فیزیک ثابت ها و اعداد رو نمیخواد حفظ کنی و همیشه بهت میدن”.

البته در کنکور بهتره یکسری اعداد رو برای ساده سازی محاسباتت حفظ کرده باشی که درجای خودش توضیح میدم.

پس اینجا تکلیفت مشخص شد که بری سراغ جزوه یا کتاب.

هایلایت کردن به کمک ماژیک مفید باشد. اما لطفاً حتماً استفاده همزمان از چند رنگ ماژیک را تجربه کنید.

خیلی اثربخش‌تر خواهد بود اگر هر رنگ ماژیک را به یک نوع محتوا اختصاص دهید.

به عنوان مثال، من کتابها را با سه رنگ هایلایت میکنم:

 رنگ اول: مطالبی که به نظر من جان کلام است و نویسنده، ده ها سطر نوشته تا به آن یک یا دو جمله برسد.

 رنگ دوم: مطالب جالب و مثالهایی که الزاماً ربطی به موضوع ندارد، اما جالب است.

 رنگ سوم: کلمات کلیدی که برای نخستین بار در نوشته مطرح میشوند.

البته طبیعتاً این صرفاً یک سلیقه است و ممکن است شما از شیوه دیگری استفاده کنید.

برای رفع این مشکل باید مطلب را چند بار روزنامه ای و سریع بخونی تا تصویر ذهنی برات ایجاد بشه

بعدش میشینی دقیق و اساسی و عمیق می خونی !

میتونی با مراجعه به مطلب تکنیک های بالا بردن سرعت مطالعه کمی راجع به روش بالا بردن سرعت مطالعه مهارت کسب کنی.

اولش اصلا نیاز نیست فرمول ها رو حفظ کنی ، بنویس روی یه کاغذ. موقع حل مسئله بذار کنارت.

وقتی تو چندتا مسئله استفاده کردی خود به خود حفظ می شی!

حالا که کتاب و جزوه رو خوندی برو سراغ حل.

دومین مرحله در روش مطالعه درس فیزیک حل مثال و تمرین هاست.

مثالها و تمرین های کتاب درسی: مثالها رو اول خودت حل کن

بعد جوابش رو نگاه کن. اگه مثالها برات سخته اول جوابها رو بخون و یاد بگیر و بعد که مبحث رو یاد گرفتی دوباره بیا مثالها رو بدون نگاه کردن به جواب حل کن.

دانش آموز فوق قوی: تمرینی رو که حل کردی ببین میتونی چندتا تست از توش طراحی کنی.

صورت مسأله را دقیق بخون و مبحث را شناسایی کن!و اینکه بفهمی مسأله ازت چی میخواد.

اکثر مسائل لازمه که شکل بکشی .

به تبدیل واحدها توجه کن.

داده‌های مسأله را در فرمول جای‌گذاری کن و مسأله رو حل کن.

سومین مرحله ویکی از مراحل مهم در روش مطالعه درس فیزیک اینه که شروع کنی به نوشتن خلاصه مطالب مبحث.

همیشه پس از خواندن یک متن آموزنده و علمی، تا حد امکان برای خود مصداق و مثال پیدا کنید.

مغز انسان با مثال مطالب رو بهتر متوجه میشه

با توجه به تحقیقاتی که نشان می‌دهند یادداشت برداری و ثبت بر روی کاغذ، می‌تواند ماندگاری بیشتر در حافظه داشته باشد، این کار توجیه پذیر به نظر می‌رسد.

فرمولهای مهم، نکات مهم رو بنویس نیازی نیست کل کتاب رو دوباره بنویسی! خلاصه مبحثت از دو صفحه بیشتر نشه.

یکی از روشها اینه که یک کاغذ برداری و ارتباط بین رئوس مطالب و فرمولهای هر فصل رو یه شکل شاخه های درخت رسم کنی.

یکبار بدون نگاه کردن به جزوه ببین چقدر از مطالب رو میتونی بنویسی. بعد با جزوت مقایسه کن ببین چقدرش رو یادت رفته و اونها رو اضافه کن.

اگه میخوای بهتر خلاصه نویسی برات جا بیفته حتما مطلب ارزشمند مثالی از یادداشت برداری و خلاصه نویسی رو از سایت متمم بخون.

این مرحله چهارم روش مطالعه درس فیزیک است.

وقتی درسنامه کتاب کمک درسی رو میخونی اون قسمتهایی که مثل کتابه رو که سریع عبور کن.

قسمتهایی که برات جدیده و جالبه رو در برگه خلاصه مبحثی که تهیه کردی یادداشت کن.

لازم نیست فرمول‌های متفرقه رو از کتاب‌های کمک‌آموزشی حفظ کنید و خودتون رو سردرگم کنی.

به جای این کار روش درست استفاده از فرمول‌های اصلی رو یاد بگیرید

بعد با تمرین کردن زیاد، رو فرمول های اصلی مسلط بشید.

این که کدوم کتاب کمک درسی فیزیک بهتره رو در آینده کامل شرح میدم.

روش مطالعه درس فیزیک ات هرچه که باشه این قسمت رو نباید از دست بدی.

اگه دانش آموز کنکوری نیستی و داری برای امتحان میخونی تو این مرحله نمونه سوالات امتحانی حل کن.

اگه دانش آموز کنکوری هستی بعد از تسلط به کتاب شروع کن به حل «تست های کنکورهای سراسری مبحث مربوطه»

اگه سؤالات درس فیزیک کنکورسال های گذشته رو بررسی کنی خواهی دید که تستهای زیادی مشابه تستهای کنکور سال های قبله.

پس حتما بررسی تست های کنکورفیزیک سال های قبل رو در برنامه های بعد عید خودت بگنجون.

زیر نکات مهم تست و خواسته تست و واحدی که ازت خواسته خط بکش.

تست ها را یکی یکی «بخون و حل کن» {عادت کن یه نیم نگاهی به آخر تست بندازی ببینی چی خواسته ازت}

اول به آخرتوجه کن!‌: به آخر تست توجه کن و دقیقاً روی بدست آوردن جوابی تمرکز کن که سؤال می‌خواهد

بعد به پاسخ نامه مراجعه و راه حل خودت رو با جواب تشریحی تست «مقایسه کن»

نباید این تست‌ها رو برای سنجش یادگیری خودت حل کنی.

بلکه باید برای تثبیت فرمول‌ها و مفاهیم در ذهن استفاده کنی. واینکه چجوری از مفاهیمی که خوندی برای تست استفاده کنی.

البته در این مرحله به زمان تست کاری نداشته باش.

مهمه که با خوندن هر سؤال یا تست به دنبال نکته کنکوری آن باشی.

گاهی در حین خوندن وپس از حل یک تست فرض کن طراح سوال خودتی وببین از آن قسمت میتونی یک سوال مشابه طرح کنی؟

در تستها به واحدها توجه ویژه داشته باش- حتما تبدیل واحد درتستهای فیزیک را فراموش نکن.

یکسری تبدیل واحدهایی که زیاد مطرح میشه رو قشنگ یادبگیر بچسبون به دیوار جلوی چشمت.

توجه کن درسته که محاسبه ذهنی سرعتت رو میبره بالا. اما ریسکش بالاست و احتمال خطا درش زیاده.

پس تمام مراحل حل یک مسئله را بنویس که بعد بتونی مراحل حلت رو کنترل کنی.

پس ازحل تست حتما یک بار دیگه مسئله را به سرعت مرور کن که در جواب انحرافی تستها گیر نیفتاده باشی!

هر بار تستهایی رو حل میکنی علامت گذاری کن ( آسون – متوسط – سخت ) تا در مراجعه ی بعدی کارت راحت تر بشه.

به دلیل اهمیت بالای سرعت محاسبات بعد از حل تست ببین قسمتهای محاسباتی رو میتونستی جور دیگه سریعتر حل کنی؟

-قبل از حل روابط تا جای ممکن ساده کن – ضربها و تقسیمها را تا جای ممکن به تعویق بینداز.

راه حلهای جالبی که از حل تست یاد میگیری در برگه های خلاصه مبحث بنویس.

در آزمونها به یک تست گیر نده و یاد باشه همه ی سوالا ت در کنکور ارزش یکسان دارن.

یادت باشه که تعداد تست حل شده درسته که مهمه ولی کیفیت حل و نحوه ی بررسی تست ها مهم تره.

خیلی خیلی مهمه که در این مرحله به هیچ وجه از ماشین حساب استفاده نکنی!!

برای سالهای دهم و یازدهم بعضی مشاورها میگن بذار حداقل یک روز از خوندن مبحث بگذره.

تا مطالب در ذهنت تثبیت بشه و به میزان نگهداری ذهن خود پی ببرید.

ولی برای سال دوازدهم تستها رو همان روزبزن.

اگه هنوز تازه مطلب رو یاد گرفتی و وقت هم زیاد داری با تستهای ساده شروع کن(تالیفی یا کنکور)

ولی اگه زیاد وقت نداری اولویت با تستهای کنکورسراسری بخصوص چند سال اخیره.

چون تستهای کنکور هم استانداردتره و هم مباحث رو کاملتر پوشش میده و هم اینکه معمولا مشابه همون تستها میاد.

ولی خیلی از تستهای تالیفی تمرکزشون روی نکات کم اهمیته.

البته اگه وقت داری و خیلی مسلط شده ای میتونی شروع به حل تستهای تالیفی بکنی و با شیوه های متفاوت تست هم روبرو بشی.

در بدترین حالت ۲۰ درصد تست های فیزیک در کنکور نسبت به سالهای قبل جدیده.

تست جدید هم الزاما سخت نیست و حتی بعضیهاشون خیلی هم ساده هستن.

اما از نظر مفهوم یا شکل یا فرمول مشابه تست های کنکورهای قبل نیستن.

پس با تمرین تست های سال های قبل مخصوصا ۳ سال اخیر حداقل ۸۰ درصد سوالات کنکور در درس فیزیک براتون کاملا آشنا هستن.

پس تستهای کنکور سالهای گذشته رو به هیچ وجه از دست نده! بخصوص سه سال اخیر داخل و خارج کشور.

تستهای کنکور خارج از کشور اخیر اهمیت داره.

ضمنا یکجا تعداد زیادی تست نزن.

مثلا اینجور نباشه که امروز ۲۵۰ تست بزنید و بره برای یک ماه دیگه!

امروز ۵۰ تست پس فردا همین حدود و دو سه روز بعد هم همین حدود تست بزن.

در این مرحله میتونی از تکنیک دو خودکار استفاده کنی

تا بفهمی چقدر مسلط هستی؟

آیا سرعت عمل کافی برای تست زدن در این مبحث رو داری و سر آزمون وقت کم نمیاری ؟

و آیا یادگیری اولیه ات از این مبحث خوب بوده یا نه؟

تعداد تستهایی که بلافاصله بعد از خوندن یک مبحث میزنی نباید اونقد زیاد باشه.

همین که فهمیدی اون مبحث و رابطه برات تثبیت شده برو مبحث بعدی.

اما یک شیوه کلی اینه که باید نگاه کنی ببینی از اون مبحث چند تا تست در کنکور سراسری طرح میشه

بعد به ازای هر یک تستی که از اون مبحث یا فصل در کنکور میاد حداقل ۵۰ تست تمرینی کار کن.

مثلا اگه از فصل دما و گرمای فیزیک دهم در کنکور سراسری ۳ تست میاد حداقل باید ۱۵۰ تست تمرینی از این فصل کار کنی.

اگه می خواهید بدونی از هر فصل، مقطع و مبحث فیزیک در کنکور تجربی یا ریاضی چند تست مطرح میشه روی این لینک کلیک کنید:

«۹ نکته خیلی مهم در بودجه بندی فیزیک کنکور تجربی»

بودجه بندی فیزیک کنکور ریاضی

در جدولهای زیر میبینی که در کنکور ۹۸ تجربی و ریاضی از هر مبحث فیزیک چندتا سوال اومده:

برای دانش آموز کنکوری قبل از عید الزاما رعایت زمان مهم نیست.

بلکه قدرت تسلط شما برحل مسئله مهمه پس درصورت افزایش زمان نگران نشو.

اما بعد از دوران عید روی زمان حل کردن تستهات بیشترتمرکز کن.

برای حل هر تست در منزل باید زمانی بین ۲ تا ۵ دقیقه در نظر گرفته بشه ( برای دانش آموز متوسط) با این حساب در هر یک و نیم ساعت در حدود ۳۰ تست می شه حل کرد.

در آزمونهای شبیه سازی و کنکور : پس از رسیدن به جواب حتما همانجا گزینه صحیح را در پاسخ نامه ثبت کن.

از وارد کردن یک باره همه تست ها شدیدا خودداری کن که احتمال خطا رو بالا می بره.

به جای حفظ کردن فرمول‌ها و نکات تستی بیشمار ، محاسبات خودت روسریع کن.

همه فرمول‌های تستی از یک فرمول مادر (اصلی) به دست می‌آیند.

در هر مبحث اول تستهای تثبیت رو بزن که ساده تر هم هست.

بعد تستهای تمرین (اگه بالای ۷۰ درصد تستهای این مرحله رو زدی برو سراغ تستهای تسلط)

وقتی میخوای تست زماندار بزنی : میتونی در هر تایم درسی ۳۰ تست بزنی در ۴۵ دقیقه.

با یک خودکار آبی یا سیاه شروع کن به حل تست. تایم که تموم شد خودکار قرمز رو بردار و بقیه رو با قرمز بزن.

دوتا درصدت رو حساب کن(یک بار درصد فقط آبی – بار دیگه درصد قرمز و آبی) اول اختلافشون زیاده. ولی بتدریج بهتر میشه.

سه دسته تست داریم.√ تست هایی که بلدی در زمان کم حل کنی. ⊕ تست هایی که بلدی ولی زمانبر هستن.− تست هایی که اصلا بلد نیستی.برای هر گروه یه نماد قرار بده – اول تست هایی که زمان کم می خواد رو حل کن

بعد بروسراغ تستهای زمان بر

در آخر اگه وقت اضافه آوردی، روی اون تست هایی که بلد نیستی وقت بذار.

گاهی میبینی تستی که فکر میکردی بلد نیستی یه نکته ساده داره که بلدی.

بعدش تستها رو رفع اشکال کن. سعی کن همون روز یا نهایتا فرداش اینکار رو بکنی و زیاد فاصله نندازی.

در مرحله ی یادسپاری زمان بندی برای تست معنی نداره ، برای این که یه تست حل شده رو بفهمی شاید لازم باشه  ۱۵ دقیقه یا بیشتر براش وقت بزاری ، نگران نشو!

اول باید بتونی مسئله رو حل کنی و بعد به فکر سریع حل کردن اون بیافتی. به مرور سرعت حل تست هات زیاد میشه.

اگه هنوز با وجود حل تست زیاد سرعت حل تستت کمه معمولا مشکلت در محاسبات ریاضیه.

پس باید روی محاسبات ریاضیت کار کنی.به این میگن روش درست مطالعه درس فیزیک

یکی از مواردی که در روش مطالعه درس فیزیک مثل درس ریاضی خیلی مهمه ، مرحله مرور هست.

چون احتمال فراموشی مطالب به دلیل حجم بالای مفاهیم و فرمولها در درس فیزیک درست مانند ریاضی زیاده.

پس باید در فاصله زمانی های مرتب مطالبش رو دوره کنی.

بهترین راه برای اینکه بفهمی کی باید مرور کنی همراه با برنامه راهبردی آزمون آزمایشی است.

آزمونی رو انتخاب کنید که برنامه راهبردیش به اندازه کافی مطالب رو در فاصله های منظم و منطقی مرور میکنه.

بهترین منبع برای مرور : خلاصه هایی هست که تو مراحل قبلی تهیه کردی.

بعد از مرور برو سراغ تست های علامتگذاری شده و تست هایی که قبلا مشکل داشتید رو دوباره حل کن.

اگه باز هم وقت داشتید چند تست جدید از اون مبحث حل کنید.

هر چه تعداد دفعات مرور بیشتر باشه مطلب در ذهن بیشتر جا میفته و سر جلسه کنکور آماده تری.

برای جمع بندی حتما نمونه سوالات فیزیک کنکور سه سال اخیر تجربی و ریاضی داخل و خارج کشور رو کامل حل کنید.

در دوران جمع بندی خلاصه نویسی هایی که قبلا جمع آوری کردید رو دوباره مرور کنید.

حالا که کاملا روش مطالعه درس فیزیک رو کامل و اصولی یاد گرفتی.

در ادامه اصول یادگیری هر مبحث و فصل رو بهت میگم و به جرات میشه گفت اگر این اصول رعایت نکنی، نمیتونی از درس فیزیک نتیجه ی دلخواه رو کسب کنی.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: محسن امیرسبتکی، رتبه ۵ منطقه ۳  کنکور ۹۳        

۱-اول آخر!: مهم‌ترین نکته‌ای که در حل سؤال‌های فیزیک به من کمک می‌کرد این بود که به آخر سؤال توجه می‌کردم

و دقیقاً روی بدست آوردن جوابی کار می‌کردم که سؤال می‌خواهد.

نه جوابی که خودم پس از حل بر اساس دانسته‌های فکری ام بدست آورده‌ام.

۲-پیشخوانی: قبل از تدریس معلم، کتاب درسی را مطالعه می کردم.

۳-مثال کتاب: تمرین و مثال های کتاب را حل می کردم و می خواندم.

۴-کمک درسی: قبل از حل تست، درسنامه کتاب کمک درسی را می خواندم.

۵-تحلیل تست: فرمول ها و راه حل های کوتاهی که در حل تست یاد می گرفتم را در کتاب درسی می نوشتم.

۶- پاسخ های تشریحی کتاب های تست را همیشه به دقت مطالعه می کردم.

۷- تست زیاد: در مرور و یادگیری این درس تست های زیادی می زدم.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: حامد چوقادی، رتبه ۳ منطقه۲ کنکور ۹۳

۱٫یادگیری در کلاس: من به درس فیزیک علاقه داشتم، در کلاس درس را به خوبی گوش می‌دادم و در همان کلاس مطلب را یاد می‌گرفتم.

۲٫ایجاد رابطه بین دانسته ها: هنگام یادگیری مطالب مفاهیم را به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار می دادم و بین آنها رابطه برقرار می کردم.

۳٫مطالعه آزاد: به دلیل علاقه‌ام به فیزیک، مطالعه آزاد هم در این زمینه داشتم.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: علی کیهانی، رتبه ۶ شاهد کنکور ۹۳

۱-اهمیت کتاب: اول کتاب درسی را مطالعه می‌کردم

۲.تمرین کتاب : -سپس به حل تمرینات کتاب درسی می‌پرداختم

۳٫طراحی تست: گاهی به طرح سؤال می‌پرداختم. (مثال و تمرین‌های کتاب را به تست تبدیل می‌کردم.)

۴- حل تست : در مرحله آخر از روی کتاب کمک درسی تست می‌زدم.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: امین کردی – رتبه ۹ کنکور

فیزیک را اصلا فرمولی نخوانید و مفهوم را بفهمید برای مثال جسمی که سقوط می کند با افزایش زمان سرعتش اضافه می شود.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: مونا حاجی محمدی – رتبه هشت کنکور

استفاده از نمودار بسیار به حل مسئله کمک می کند . به مساحت زیر نمودار ها توجه کنید. همچنین استفاده از تصاعد و تناسب

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: میر عماد معافی –رتبه چهار کنکور

ابتدا نیروها را مشخص کنید و سپس آنها را در راستای X و y  تجزیه کنید تا حل مسئله برای شما ساده تر شوداز مسائل ساده شروع کنید تا چهار چوب ها برایتان مشخص شود.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان:  علی اسدی – رتبه نهم کنکور

در این مسائل به کلمات کلیدی مانند شتاب دار ، با سرعت ثابت …و همین طور به نیروی عمودی تکیه گاه دقت کنید.

روش مطالعه درس فیزیک از زبان: حسنی رشیدی- رتبه نهم کنکور

در مسائل سطح شیب دار محور تجزیه خود را موازی و عمود بر سطح قرار دهید. (برای بچه های نظام جدید کاربرد نداره)درس فیزیک از درس‌هایی است که در تعامل با درس ریاضیات است و این بدین معناست که در این درس با مفاهیمی روبه‌رو هستیم که در نهایت به یک یا چند فرمول می‌رسند.برای مثال در مبحث حرکت‌شناسی ضمن داشتن فرمول‌های متعدد حالات مختلفی نیز برای هر فرمول مورد سؤال واقع می‌شود.

برای این‌که بتوانید از این مبحث نمره خوبی بیاورید چند توصیه‌ی زیر را عملی کنید:۱. ابتدا یک فرمول را بخوانید و سعی کنید بفهمید که تک تک پارامترهای آن معرف چه کمیتی هستند. برای مثال اگر سرعت در فرمولی آورده شده است بدانید که سرعت، اولیه است یا سرعت ثانویه.۲. واحد یا واحدهای هر کمیت را خوب بشناسید به طوری که بتوانید از یک فرمول با ساده‌سازی واحد آن کمیت را بیابید.۳. فرمول را به طور دقیق بررسی کنید و سپس به حل تمام تمرین‌ها یا تست‌هایی بپردازید که می‌دانید با آن فرمول قابل حل هستند.

این ویژگی را می‌توانید در کتاب آبی با توجه به درخت دانش هر فصل پیدا کنید.

علت توصیه‌ی سوم این است که بارها برای من این اتفاق افتاد است که وقتی ابتدا تمام فرمول‌های یک مبحث مثل حرکت‌شناسی را می‌خوانم و سپس به حل تست می‌پردازم با اولین تستی که مواجه می‌شوم نمی‌دانم با کدام  فرمول باید آن را حل کنم.

با روش بالا این مشکل حل می‌شود.۴. در حرکت‌شناسی، بعضی از فرمول‌ها از یکدیگر نتیجه می‌شوند. سعی کنید ارتباط بین فرمول‌ها را بیابید.۵. کنار تست‌هایی که در حل آن‌ها با مشکل مواجه شده‌اید علامت بگذارید تا دفعات بعد آن را حل کنید.

عااااااالی بوووووود مرررررررسی ازتووووون خسته نبااااشید😻😻😻♥️🌸

سلام ممنونم ازتون لطف دارید😊🌸

سلام😀✋خیلی ممنون از شما ☺ واقعا خیلی خوب بود👌👍👏😊 دستتون درنکنه😁 از صمیم قبل تشکر😄

ممنونم از شما- خوشحالم مورد استفاده قرار گرفت:)

سلام. ببخشید یادگیری فیزیک نهم نپیش نیازه برای کنکور؟ اگه هست چه فصولی؟

واقعا خیلی مطالب خوب و مفیدی بودند

ممنون از نظر دلگرم کننتده شما🌹🙏🙂

سلام روشتون عالی و کامل هست.فقط یه سوال دارم.. وقتی مثلا کل یه فصل رو خوندیم خلاصه نویسی کنیم؟یا مثلا وقتی فقط میدان الکتریکیو خوندی خلاصشو بنویسی؟بعد همینجوری ادامه بدی تا کل فصل خلاصه بشه؟چون یه فصل رو پخش میکنی بین روزای دو هفته ازمون تا تموم بشه.

سلام ممنونم از نظرت😊🌹 وقتی میخوای خلاصه نویسی کنی هر مبحث رو جداگانه خلاصه نویسی کن تا فصل تموم بشه بعد که فصل تموم شد حالا به خلاصه هات نگاه کن و مطالبش رو یکجا (حالا با دید کاملتر) خلاصه نویسی کن 😊🌹

سلام.. خیلی عالی بود.. میشه بگید برای هر فصل چقدر زمان بزاریم؟؟

سلام و خیلی ممنون از لطفت😊 ببین اینکه برای هر فصل چقدر زمان بذاری بستگی به موارد زیر داره: ۱٫پایه فیزیکت چطوره ۲٫در چه مقطعی هستی(دوازدهمی یا فارغ التحصیل یا یازدهم و دهم) ۳٫در چه مباحثی قویتر هستی ۴٫برنامه ریزیت چطوره و با چه برنامه ای یا آزمونی پیش میری و بنابراین پاسخ این سوال برای هر فرد میتونه متفاوت باشه

سلام وقتتون بخیر ممنون از مطالب فوق العادتون یک چیز جاش خالی بود اونم اینکه برای هر مبحث چه مدت زمانی لازمه خب باید ذهنمون یه نظمی داشته باشه تا بی استرس بخونیم مثلا حرکت شناسی رو دوماهه روش زمان گذاشتم با بردار .این زمان هارو چطور دربیاریم .برنامه ی آزمون زیاد استاندارد نی برای همه ی مباحث .ممنونم ❤

سلام … ممنون از نظری که دادی و محبتی که داشتی در تلگرام پاسخ سوالتون رو دادم🌹🌹

من فیزیک را یاد میگیرم ولی توی امتحان نمیدونم از کدوم فرمول باید استفاده کنم!

من به عنوان کسی که کلی در اینترنت دنبال مطلب در رابطه با روش مطالعه درس فیزیک کنکور بودم میتونم بگم متنی بسیار کامل جامع و بی نقص بود … خسته نباشید.

ممنون از پیام گرم و محبت آمیز شما لطف کردین و خیلی خوشحالم که نوشته برای شما جالب و مفید بوده.

خییییییییییلی عالی بود مرسی استاد

خواهش میکنم – ممنون از نظرت

خانه > تحصیلی > چگونه ریاضی خود را قوی کنیم

افراد زیادی سوال می پرسند که به صورت پایه ای و اصولی چگونه ریاضی خود را قوی کنیم؟ اگر می خواهید ریاضیات را بصورت مفهومی و عمق آموزش ببینید و واقعا آن را خوب بفهمید این نوشته را حتماً مطالعه کنید. با مطالعه این نوشته متوجه خواهید شد که چگونه ریاضی خود را قوی کنید.

روشها و راهکارهای بسیاری برای فهم و تقویت ریاضی به صورت پایه ای وجود دارد. در ابتدا باید اراده کرده و تصمیم بگیرید این کار را به سرانجام برسانید. باید برای خودتان هدفی مشخص و واضح را انتخاب کنید به عنوان مثال: برای خودتان مشخص کنید که این ترم یا ترم آینده میخواهید نمره ریاضی را بالای 18 کسب کنید و یا حتی بیست بگیرید.

اگر بخواهید ریاضی را به شکل پایه ای و مفهومی بخوانید حتما نمره خوبی خواهید گرفت و در نتیجه معدل شما هم زیاد می شود و اگر هنوز کنکور شرکت نکرده اید در آینده، درآزمون سراسری، ریاضی را بهتر پاسخ خواهید داد.

بعد از اینکه خواستید درس ریاضی رابصورت پایه ای و خوب یاد بگیرید باید برای خواندن و یاد گرفتن آن برنامه ریزی داشته باشید و راهکارهای متنوعی را امتحان کنید. در مرحله اول در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و دانشگاه به صورت کامل حضور فعال داشته باشید. سوال بپرسید و به صورت کاملا فعال به پرسش های دیگران گوش دهید.

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

برای خودتان جزوه بنویسید و نکات مهم و فرار را یادداشت کنید. اگر مدرس ریاضی نکته ای را مطرح کرد که خوب متوجه نشدید و فرصت سوال پرسیدن هم نبود، در گوشه ای آن را یادداشت کنید تا بعدا سر فرصت آن را بپرسید.

یکی از ابزارهای فوق العاده در زمینه تقویت عملکرد در آزمون ها و دروس رشته ریاضی خصوصا کنکور ریاضی ” فایل پیام های پنهان کنکور ریاضی “ است. این سابلیمینال ارزشمند موجب تغییر گرایش و حالات حالات ذهنی و روانی  به سمت داشتن عمکلردی فوق العاده برای موفقیت در کنکور ریاضی به کمک ضمیر ناخودآگاه می شود ، این سابلیمینال فوق العاده توسط متخصصین سابلیمیران تهیه و عرضه شده است. هم اکنون می توانید از طریق لینک زیر مشاهده کنید:

موفقیت در کنکور ریاضی با فایل مخصوص تاثیر گذاری بر ضمیر ناخودآگاه | می توانید از طریق منو سایت با انواع آلبوم های سابلیمیران آشنا شوید

با تمرکز کامل به مطالبی که تدریس می شود گوش دهید و تلاش کنید با موضوع درگیر شوید. بعد از هر جلسه کلاس تدریس ریاضی درس را بخوانید و مرور کنید تا جلسه بعد از بحث عقب نمانید و مطالبی که تدریس می شود را خوب بفمهید.

اگر تمایل دارید پایه ریاضی خود را تقویت کنید باید سخت تلاش کنید و تلاش خودتان را افزایش دهید و با دقت و باعلاقه به مطالبی که در کلاسهای تدریس ریاضی ارائه می شود توجه نمایید.

اگر در پاره ای از قسمت ها اشکالات پایه ای دارید و در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و دانشگاه نمی توانید آن موارد را بپرسید می توانید از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی استفاده کرده و همه ی اشکالات خود را برطرف نمایید.

شاید اشکالاتی که شما در ترم کنونی در درس ریاضی دارید به پایه های قبلی مربوط شود. در کلاس های تدریس خصوصی ریاضی به آسانی می توانید این اشکالات را رفع کنید.

بعد از کلاسهای تدریس ریاضی و یا کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی درس تدریس شده را خوب مرور کرده و مساله و تمرین حل کنید. هر چند که شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی و کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی مهم و بسیار کمک کننده است اما در نهایت برای تقویت پایه ریاضی و یادگیری بهتر آن، مهم ترین قسمت سعی و تلاش و پشتکار خودتان است.

در طول ترم درس ریاضی را بخوانید و آن را به روزهای امتحانات موکول نکنید. تمرین و مساله حل کنید. هنگام حل مسائل آن را برای خودتان شرح دهید. یا با یکی از دوستانتان بصورت دو نفره درس را بخوانید. در صورتی که شما مسائل را خوب فهمیده باشید باید این توانایی را داشته باشید که خودتان به نحو کامل آن را توضیح دهید.

با توجه به مطالب گفته شده:

اگر در طول زمان تحصیل این رویه را پیش بگیرید، کم کم در درس ریاضی قوی تر می شوید و پایه ریاضی خود را تقویت می کنید. برای یادگیری پایه ای و اصولی هر درسی و از جمله درس ریاضی باید اصولی درس بخوانید و سعی کنید همیشه پشتکار داشته باشید و همواره دقت و تمرکز خودتان را افزایش دهید.

ممنون از کمکتون واقعا عالی بود

عالی بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

دیدگاه

سابلیمینال ها و بیوکنزی های  سابلیمیران تنها در صورت تهیه از همین سایت و پیج ها و پشتیبانی های معرفی شده ( با آدرس مشخص ) در سایت اعتبار و تایید فنی دارند و در صورت آپدیت شامل پشتیبانی می شوند. مراقب کلاه برداران در فضای مجازی باشید

ارتباط با ما :

آیدی تلگرام پشتیبان : suplimir@

ایمیل: info@sublimiran.com

برای ارتباط با ما از طریق روش های دیگر لطفا به صفحه ارتباط با ما مراجعه کنید

گاماپلاس 1396-09-01 آموزشی, روش مطالعه ۲۰ نظرها 9,452 بازدید

 فیزیک کنکور

درس فیزیک دومین درس در دفترچه اختصاصی رشته علوم ریاضی و فنی ( از ۱۵۶ تا ۲۰۰ ) 

و چهارمین درس در دفترچه اختصاصی رشته تجربی ( از ۲۰۶ تا ۲۳۵) است.

ضریب = در رشته‌ها و زیر  گروه‌های مختلف متفاوت است.

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

ماهیت = عمدتا مهارتی است.

تعداد دروس = ۲۳ درس با احتساب دروس سال اول

 

?How to read Physic

درس فیزیک به دلیل ماهیت نسبتا مهارتی خود، جز دروس امتیاز آور کنکور طبقه بندی می‌شود.

در این درس دانش آموز هم باید حفظ کند و هم مهارت کسب کند.

اگر بخواهید موفقیت خود را در کنکور تضمین کنید حتما این درس را جدی بگیرید.

با خواندن این مقاله و بکارگیری نکات آن می‌توانید درصد فیزیک خود را رشد دهید.

 

بله!!!

اگر قصد کسب رتبه خوب و قبولی در رشته‌های تاپ رو ندارید میتونید فیزیک رو نخونید

چون درس فیزیک به دلیل ماهیت مهارتی و میانگین درصد کم آن تاثیر زیادی در جابه جایی رتبه شما دارد.

اگر میخواهید رتبه خوبی در کنکور سراسری بدست آورید حتما درس فیزیک را جدی بگیرید.

 

این مطلب را از دست ندهید : روش مطالعه زیست کنکور

 

( روش مطالعه فیزیک کنکور )

برای اینکه در سر جلسه کنکور بتوانید سوالات فیزیک را در زمان مشخص حل کنید،نیاز به سواد و مهارت کافی در این درس دارید.

برای کسب سواد و مهارت لازم در فیزیک کنکور مراحل سه گانه زیر را دقیق انجام دهید.

 

طبق معمول هر درس اولین مرحله یادگیری است.

در یادگیری درس فیزیک باید گام‌های زیر را دقیق اجرا کنید:

۰_ پیش مطالعه : پیش مطالعه در درس فیزیک با پش مطالعه در زیست شناسی متفاوت است.

اگر قبلا فصل مورد نظر را مطالعه کرده اید در این گام باید تمام فرمول‌ها و نکاتی که از این فصل به خاطر دارید را روی کاغذ بیاورید.

اگر برای اولین بار است که وارد این فصل می‌شوید نیازی به این کار نیست و نگاهی گذرا و روزنامه وار به کل فصل کفایت میکند.

۱_ خواندن منبع آموزشی اصلی

در این گام دانش آموز باید منبع اصلی خود را بصورت دقیق مطالعه کند.

این منبع میتواند جزوه معلم یا کلاس کنکور ، DVD‌های آموزشی ، کتاب کمک درسی و … باشد.

۲_ چک کردن گام صفر

 کدومارو نوشتید کدومارو ننوشتید ، اونایی که ننوشتید رو اضافه کنید.

در انتها سعی کنید تمام فرمول‌ها را یک بار مرور کنید تا کاملا حفظ شوید.

۳_ کتاب درسی

خواندن کتاب درسی و حل تمرین‌ها و مثال‌های آن

این گام آخر در درس فیزیک بسیار بسیار مهم است.

حتما کتاب‌های درسی فیزیک را مطالعه کنید.

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

 

 

منظور از حل تست در اینجا حل تست آموزشی است.

یعنی تعدادی تست که بلافاصله بعد از یادگیری حل میکنید تا مطلب در ذهنتان تثبیت شود.

پس از حل تمرینات و مثال‌های کتاب درسی وارد تست زنی آموزشی شوید.

ابتدا تست‌های آموزشی را بصورت کتاب باز (Open Book) حل کنید.

یعنی کتاب یا جزوه را در کنار خود داشته باشید ، ابتدا سعی کنید خودتان تست را حل کنید،

اگر نتوانستید از جزوه یا کتاب کمک بگیرید و اگر نتوانستید به پاسخنامه آن تست مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که روش حل تست آموزشی بصورت سوال_جواب است،

یعنی حتما به جواب یک تست پی ببرید بعد به سراغ تست بعدی بروید.

رفع اشکال در این مرحله تاثیر به سزایی دارد و شما باید به نکته تست یا روش حل آن تسلط پیدا کنید.

اگر متوجه نشدید حتما از معلم یا یکی از دوستان خود بپرسید و یا مرحله یادگیری را دوباره تکرار کنید.

بهترین منبع تستی ابتدا چند تست طبقه بندی (موضوعی) شده و سپس تست‌های کنکور‌های سراسری ۵ سال اخیر است.

به عنوان مثال پس از یادگیری مبحث الکتریسیته ساکن ، ابتدا چند تست از سرفصل‌های آن مانند قانون کولن ، میدان الکتریکی ، اختلاف پتانسیل ، اجسام ، الکتروسکوپ و… حل کنید.

و بعد به سراغ تست‌های الکتریسیته ساکن در کنکور‌های سال ۹۲ تا ۹۶ رشته خودتون (خارج و داخل) بروید سپس آنها را پیدا و حل کنید.

در مراحل بعدی به دنبال تست‌های ۵ سال اخیر در رشته دیگر بروید ( اگر تجربی هستید،ریاضی و بالعکس )

و بعد همین مراحل را برای تست‌های ۵ سال قبل تر اجرا کنید و بعد از آن ۵ سال قبل ترتر !

نکته: به هیچ عنوان لازم نیست که همه این تست‌ها را دقیقا پس از مرحله یادگیری و در همان روز حل کنید.

پس چطور تست‌ها را حل کنیم؟

ادامه مطلب را بخوانید تا متوجه شوید.

 

 نحوه مرور دروس مهارتی با مرور دروس توصیفی فرق می‌کند.

درس فیزیک عمدتا ماهیت مهارتی و حل کردنی دارد اما برای بخش‌های توصیفی آن هم میتوانید از همین روش استفاده کنید.

زمان بندی مرور در درس فیزیک درست مثل سایر دروس است اما شکل آن متفاوت است.

(( مرور در درس فیزیک باید با حل تمرین انجام شود. ))

اولین مرور همان روز یادگیری است، مثلا شما مبحث مغناطیس را صبح روز شنبه خوانده اید.

تا شب باید یکبار دیگر منبع آموزشی اصلی خود را بخوانید و تمرین‌ها و مثال‌های حل شده را خودتان یکبار دیگر حل کنید.

و این آخرین باری است که شما اول جزوه را میخوانید و بعد به سراغ حل تمرین (تست) میروید.

در مرور‌های بعدی ابتدا باید تست بزنید و بعد اگر نتوانستید حل کنید به سراغ جزوه (درسنامه) بروید.

و اما تست‌های ۵ سال اخیر…

فقط تست‌های ۵ سال اخیر همون مبحثی که مطالعه کردید در رشته خودتون ( خارج و داخل ) رو همون روزِ یادگیری یا حداکثر تا فردای همان روز حل کنید.

مابقی تست‌ها و همچنین تست‌های تالیفی را بگذارید برای مرور‌های بعدی.

نکته بسیار مهم : در هر بار مرور ، تست‌های وعده قبلی که نتوانستید حل کنید یا غلط حل کردید را هم دوباره حل کنید.

 

طبق منابع اعلام شده از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور

منابع درسی فیزیک کنکور ، کتب فیزیک سال اول ، دوم ، سوم و چهارم دبیرستان است.

بنابراین دانش آموزان حتما باید از پایه شروع به خواندن درس فیزیک بکنند.

به ویژه کتاب سال اول را کامل بخوانند و فقط به دو فصل نور و آینه‌ها و عدسی‌ها اکتفا نکنند.

 

دلیل این موضوع عدم تسلط شما بر فصل است.

اگر شما گام‌های مربوط به یادگیری فیزیک را که در قسمت‌های بالاتر شرح داده شد

را خوب اجرا کنید بدون شک در حل تست‌ها نیز مشکل چندانی نخواهید داشت.

دانش آموزانی که فرمول‌ها را حفظ هستند اما زمان حل تست نمی‌دانند از کدام فرمول استفاده کنند

در واقع در تشخیص تیپ سوال مشکل دارند که راه حل آن اجرای روش مطالعه فیزیک است.

مهارت با حل تست زیاد کسب می‌شود و به دنبال آن سرعت تست زنی شما هم افزایش می‌یابد.

 

این مطلب را از دست ندهید : روش مطالعه دین و زندگی کنکور

 

استفاده از تکنیک‌ها و راه حل‌های سریع مشروط بر یادگیری مفاهیم و راه حل‌های تشریحی است.

اگر شما مفهوم و راه حل تشریحی حل تست را خوب یاد گرفته اید

میتوانید تکنیک‌های کنکوری حل تست را هم بیاموزید.

اما اگر مستقیما به دنبال یادگیری تکنیک‌های کنکوری بروید شکست میخورید

چون راه حل‌های کنکوری به تنهایی شکننده هستند و خلاقیت را از دانش آموز می‌گیرند.

اما اگر همین تکنیک‌ها را بر پایه مفهوم بنا کنید ، دیگر نگران تیپ‌های جدید تست در کنکور نیستید.

 

از فصل‌های حرکت شناسی و دینامیک و به طور کلی فصولی که علاوه دانستن

فرمول و فهم اصل مطلب، نیاز به تجسم سه بعدی دارند نباید انتظار رشد سریع درصد داشت. 

این گونه مباحث چالشی هستند پس باید به مرور با حل تست و رفع اشکال در آن پیشرفت کرد.

تست‌هایی که در این فصل‌ها غلط میزنید یا نمیتوانید حل کنید را بسیار جدی بگیرید،

و با پرداختن به آنها سازه فهم خود را ترمیم کنید.

 

این بستگی به سطح شما و زمانی که این سوال را میپرسید دارد.

به شما دانش آموز عزیز توصیه می‌شود که مباحث فیزیک کنکور را بطور کامل مطالعه کنید.

اما اگر بنا به دلایلی نمیتوانید یا نمیخواهید این کار را بکنید خواندن مباحث زیر میتواند کمک زیادی به رشد درصدتان کند:

۱_ فیزیک سوم

۲_ فیزیک پیش ۲

سطح سوالات این دو دسته از مباحث متوسط و آسان هست 

و شما با اختصاص دادن اندکی زمان می‌توانید نمره این فصول را در کنکور کسب کنید.

تست‌های فیزیک سوم و فیزیک پیش۲ در کنکور سراسری حدود ۴۰ درصد را شامل می‌شود.

 

این مطلب را از دست ندهید : قدرتمندترین پکیج شیمی‌کشور

 

Tags بهترین دی وی دی فیزیک جزوه فیزیک چگونه فیزیک بخوانیم چگونه فیزیک را 100 بزنیم چگونه فیزیک را برای کنکور بخوانیم چگونه فیزیک را یاد بگیریم چگونه فیزیک کنکور را بخوانیم روش مطالعه فیزیک فیزیک کنکور

1398-02-17

1398-02-02

1397-11-29

1397-11-24

سلام . من برای درس فیزیک از روی کتاب گاج نقره ای تست میزنم

آیا همین کتاب کافی هست یا لازمه یک کتاب دیگه بخرم؟

سوال دومم اینکه برای در فصل چندتا باید تست بزنم؟

با تشکر از شما

سلام بله _ برای منبع تستی همین کتاب کافی است. این بستگی به سطح شما و اینکه چندمین وعده تستی شما است دارد ولی برای اولین وعده تستی پس از مطالعه حداقل باید به اندازه تعداد سوالات آن درس در کنکور تست زده شود مثلا برای فیزیک ۳۰ تست بزنید. برای عمومی‌ها حداقل ۵۰ تست

موفق باشید

سلام…. من درسنامه‌های فیزیک را می‌خوانم و بعد تست‌ها را میزنم….. در کتاب تستی سوال‌ها را خیلی خوب و بدون مشکل میزنم اما در آزمون‌های آزمایشی انگار مغزم قفل میشود و توانایی حل سوال‌ها را ندارم ولی در خانه و تست کار کردن خیلی خوب هستم دلیل این چیست؟

مقاله خیلی خوبی بود دست شما درد نکنه

ممنون موفق باشید

سلام من فیزیک اصلا بلد نیستم چون دبیرای مدرسم خوب نبودن و شهری هم ک زندگی میکنم اصلا کلاس کنکوری فیزیک نداره من هیچی از فیزیک نخوندم😭 میشه بگین از چه منبعی استفاده کنم منی که فیزیکم صفره؟؟ و به نظر شما توی این زمان باقی مونده میشه فیزیکو کامل بخونم؟

سلام برای یادگیری فیزیک میتونید از کتاب تخته سیاه استفاده کنید. بله . اگر خوب برنامه ریزی کنید و به برنامه هم عمل کنید کل فیزیک جمع میشه

موفق باشید

سلام مشاوران قوی گاماپلاس به قدری از مشاوره‌های مربوط به هر درس که با تمام نکات و صادقانه و اجرایی و گفته شده به قلم ساده به وجد اومدم که دوست دارم به تمام دوستانم شما رو معرفی کنم بابی برای تعریف از موسسه تون بشم خدا قوت کارتون عالیه 😍❤❤👌👌👏 براتون آرزوی پیشرفت دارم

سلام نازنین خانوم خیلی خوشحالیم که رضایت شما رو جلب کردیم. ممنون از شما بخاطر نظر و نشر مطالب گاماپلاس.

موفق و پیروز باشید

سلام . من دانش اموز نظام جدید هستم . میشه مطالب مربوط به نظام جدید رو هم بزارین یا نظام قدیم رو اپدیت کنین ؟؟ ممنون

سلام من به. کتاب درسی فیزیک کامل مسلطم ….. و تست بعد از خوندن رو می‌زنم و تستای کتاب خیلی سبز رو هم حل می‌کنم اما سر جلسه ازمون(گزینه دو) نمی‌تونم به سوالات فیزیک پاسخ بدهم …. اگر هم بحث استرس باشه اصلا استرس ندارم نمی‌دونم مشکل چیه که هر سوالی می‌زنم اشتباهه؟!!!

سلام خیلی خوبه که به پیشرفت و موفقیت خودتون اهمیت میدید.

شما بهتره که بعد از خواندن یک فصل از همه سرفصل‌های اون تست بزنید و یک دفتر داشته باشید و برای هر فصل از هر درس یک صفحه اختصاص بدید تا همه تیپ تست‌هایی که ممکنه ازش سوال طرح بشه رو در اون لحاظ کنید. مثلا برای حرکت شناسی بنویسید : حرکت یکنواخت حرکت شتاب ثابت حرکت شتاب متغیر سقوط آزاد و … و بعد برای هر کدام از این تیپ‌ها به قدری تست حل کنید که کاملا بر استراتژی حل اون تیپ مسلط بشید. و حتما بعد از هر آزمون سوالاتش رو تحلیل کنید و مشخص کنید که هر تست برای کدوم تیپی بود که از قبل نوشته بودید.

موفق باشید

سلام…. من درسنامه‌های فیزیک را می‌خوانم و بعد تست‌ها را میزنم….. در کتاب تستی سوال‌ها را خیلی خوب و بدون مشکل میزنم اما در آزمون‌های آزمایشی انگار مغزم قفل میشود و توانایی حل سوال‌ها را ندارم ولی در خانه و تست کار کردن خیلی خوب هستم دلیل این چیست؟

سلام خیلی خوبه که به فکر پیشرفت و موفقیت هستید.

دو تا علت ممکنه داشته باشه اگر بعد آزمون و در خونه همون تست‌هارو بتونید حل کنید یعنی دلیل حل نکردن تست‌ها سر جلسه ،بخاطر استرس و عدم تمرکز در آزمون است. که قاعدتا در دروس دیگر هم باید تقریبا اینچنین باشد. اما اگر بعد از آزمون و در خونه هم نتونید سوالات آزمون رو حل کنید یعنی تست‌هایی که از کتاب تستی میزنید با تست‌های آزمون مطابقت ندارد و هم سطح نیستند. اگر اینچنین باشد و با فرض اینکه کتاب تستی شما خوب و تست‌های آن تست‌هایی استاندارد و کنکوری باشد ، نتیجه آزمون زیاد مهم نیست چون معمولا تست‌های آزمون‌های آزمایشی کمی‌غیر منطقی و خارج از استاندارد کنکور است.

موفق باشید

سلام و خسته نباشید خدمت تیم گاماپلاس من توی فیزیک محاسبات مشکل دارم و بیشتر فصل‌های مفهومی‌یا فصل‌هایی که محاسبات کمی‌بر خوردار هستن رو میخواستم شما معرفی کنید سپاس

سلام برای دانش آموزان رشته تجربی فصل‌های زیر از محاسبات کمتری برخوردار است که می‌توانید انتخاب و مطالعه کنید:

سال دهم: فیزیک و اندازه گیری سال یازدهم: مغناطیس و القا الکترومغناطیسی دوازدهم: نوسان و امواج _ آشنایی با فیزیک اتمی‌و هسته ای

این فصول محاسبات کمتری نسبت به سایر فصول دارند.

موفق باشید

سلام. دانش آموز سال دوم دبیرستانم رشته تجربی به دلایلی سال اول رو نادیده گرفتم و الان هر چقدر میخونم نه از سال اول چیزی میفهمم نه از سال دوم باید چیکار کنم از کجا شروع کنم؟

سلام دوست عزیز آیا منظورتون از سال دوم دبیرستان سال دهم است و از سال اول نهم؟ باید ابتدا ببینید در چه درس‌هایی ضعف دارید بعد با استفاده از بهترین منابع در همان دروس و یک برنامه ریزی منظم عقب افتادگی رو جبران کنید. فرمت منبع هم خیلی مهمه مثلا کلاس ،کتاب کمک آموزشی،دی وی دی و …. با هر کدوم بهتر ارتباط میگیرید همون رو انتخاب کنید.

موفق باشید

سلام من سال دوازدهم تجربی هستم ، تو خوندن ریاضی و فیزیک مشکل دارم خصوصن فیزیک از کلی منبع هم استفاده کردم ولی ب دلیل همراهی نکردن خودم توی خوندن نتیجه ای نگرفتم ، حالا میخوام بدونم تو زمان باقی مانده اگه بخونم میتونم چند درصد کسب کنم و کدوم مباحث و بخونم. لطفا کمکم کنید ، با سپاس فراوان از زحماتتون.

سلام بهترین روش یادگیری همین روشی هست که اینجا گفتیم یک مطلب رو دانش آموزان بهش دقت نمی‌کنند و آن اینست که دروسی مثل ریاضی و فیزیک نیاز به زمان دارند. یعنی نباید انتظار بازده سریع ازشون داشته باشید درصد‌های این دروس خیلی دیر رشد می‌کنه، پس باید استمرار داشته باشید.

بله هنوز فرصت دارید اما نه برای کامل خواندن دروس فصل‌هایی رو انتخاب کنید و فقط همون‌هارو بخونید و تست بزنید تا بتونید امتیازش رو کسب کنید. اولویت هم با فصولی هست که در آنها مهارت دارید. پیشنهاد ما: دهم فصل ۱ و ۲ یازدهم فصل ۱ دوازدهم فصل ۱ ۴ ۳ (به ترتیب اولویت)

موفق باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

تهران _ چهار راه فرمانیه _ خیابان پاسداران شمالی _ پایین تر از سه راه اقدسیه _ کوچه تنگستان ۲ _ ساختمان شهرداری طبقه اول موسسه گاماپلاس

 

موبایل : 09129419455

ثابت : 28422455_021

تلگرام : shimi100dt@ 

ایمیل : Gamaplus.pub@gmail.com

فیلم های درس مورد نظر را مشاهده کنید:ادبیاتعربیدینیزبانریاضیزیستفیزیکشیمی ورود به فروشگاه اینترنتی دی وی دی کنکوردریافت مشاوره درسی و برنامه ریزی کنکور

مشاوران 100
روش مطالعه دروس, روش مطالعه فیزیک
۱۳ نظرها

باید به حدی از تسلط در فیزیک برسید که بتونید به طور متوسط هر تست فیزیک کنکور رو در حداکثر ۷۴ ثانیه جواب بدید. اگه تجربی هستید حداقل ۱۲ درصد و اگه رشته ریاضی هستید حداقل ۲۰ درصد از کل ساعت مطالعه هفتگی رو برای فیزیک کنار بگذارید. از درس فیزیک در کنکور تجربی ۳۰ سوال طرح میشه که ۳۷ دقیقه زمان داره و در رشته ریاضی ۴۵ سوال طرح میشه که ۵۵ دقیقه وقت داره یعنی برای هر تست فیزیک کنکور حدود ۷۴ ثانیه وقت دارید.

اگر دو فصل حرکت شناسی و دینامیک رو جزو پیش دانشگاهی فقط حساب کنیم، میشه گفت نصف سوالات فیزیک از پیش دانشگاهی و نصف دیگه از سال اول، دوم و سوم دبیرستان طرح میشه.

 

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

ابزارهای یادگیری فیزیک هم مثل درس ریاضی کتاب درسی، کلاس و جزوه معلم و دی وی دی های کنکور هستند. قبل از کلاس فیزیک باید پیشخوانی کنید. سر کلاس باید خوب گوش بدین و درس رو یاد بگیرید و همان روز، تاکید می کنیم حتما حتما همان روز، مبحثی که سر کلاس تدریس شده رو از روی جزوه بخونید و مثال هاش رو حل کنید.  فارغ التحصیلان پشت کنکوری که دیگه مدرسه نمیرن اگه نیاز به معلم دارن میتونن از دی وی دی آموزشی یا فیلم به جای کلاس و معلم استفاده کنند. برای آشنایی با بهترین اساتید و خرید فیلم های آموزشی فیزیک میتونید با شماره تلفن ۹۱۰۳۵۳۶۶-۰۲۱  و یا  ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ تماس بگیرید. برای مشاهده نمونه فیلم های تدریس اساتید برتر فیزیک و توضیحات بیشتر به این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ مراجعه کنید: «انتخاب بهترین دی وی دی های فیزیک کنکور»

 

بعد از مشاهده فیلم های آموزشی یا مطالعه جزوه کلاسی و درسنامه کتاب کمک درسی، باید برید سراغ کتاب درسی فیزیک و همه مثال های کتاب درسی و تمرین های حل شده و حل نشده کتاب درسی رو بخونید و حل کنید. همیشه چند تا از تست های کنکور سراسری مخصوصا در رشته تجربی عینا از مثال ها و تمرین ها و نکات متن کتاب درسی طرح میشه و فقط اعداد رو تغییر میدن. پس متن کتاب درسی و مثال و تمریناتش خیلی مهم هستند. اگر هم کتاب کمک درسی دارید که کامل کتاب درسی رو پوشش میده میتونید درسنامه همون کتاب کمک درسی رو بخونید اما حتما بعدش باید تمرین و مثال های تشریحی کتاب درسی رو حل کنید و یاد بگیرید.

در درس فیزیک، برای کنکور تجربی و ریاضی فقط یاد گرفتن نکته ها و قضیه و فرمول ها کافی نیست بلکه باید علاوه بر یادگیری و فهمیدن، حفظشون کنید چون سر جلسه آزمون و کنکور نه کتاب داریم و نه جزوه. پس اول مفاهیم وقضیه و نکته و فرمول ها رو باید یاد بگیریم و بعد فرمول رو حفظشون کنید و در فواصل منظم مرور کنید که یادتون بمونه.

 

بعد از اجرای این مراحلی که گفتم، باید تعدادی تست آموزشی از هر مبحثی که خوندید حل کنید و نیازی نیست زمان بگیرید. فعلا بدون در نظر گرفتن زمان تست بزنید چون الان فقط جنبه یادگیری و آموزشی دارن یعنی میخواهید همه نکات تستی که در جواب تست ها هست رو یاد بگیرید و از مطالبی که مطالعه کردید در تست ها استفاده کنید. تعداد تست ها هم نباید خیلی کم باشه و در حدی باشه که همه مباحثی که خوندید رو پوشش بده. یادتون باشه هدف شما در این قسمت اینه که نکات تست ها رو یاد بگیرید و حتی اگه بیشتر تست های آموزشی رو غلط جواب دادید یا اصلا نتونستید حل کنید ناامید نشید چون شما هنوز در حال یادگیری هستید و طبیعیه که نتونید بعضی از تست ها رو الان حل کنید. مهمه اینه نکات این تست ها رو استخراج کنیم و یاد بگیریم. البته باید منبعی که برای تست انتخاب می کنید هم متناسب با سطح شما باشه. برای انتخاب منبع کمک درسی مناسب درس فیزیک کنکور به صفحه «منابع کمک درسی فیزیک» در سایت مشاوران ۱۰۰ مراجعه کنید.

 

باید به حدی از تسلط در حل تست فیزیک برسید که بتونید سر جلسه کنکور هر تست رو حداکثر در ۷۴ ثانیه حل کنید. پس حالا که  تا اینجا درس رو خوب یاد گرفتید باید واسه تسلط  بر مطالب و نکات و بالا رفتن سرعت تست زنی چند تا تست تمرین حل کنید. تست هایی که این بار نتونستید حل کنید یا غلط حل کردید رو باید علامت گذاری کنید چون در این تست ها ضعف دارید و باید ضعفتون رو برطرف کنید و دفعات بعدی مرورشون کنید. تو تست زدن زیاد هم نباید افراط کرد مخصوصا برای دوازدهمی ها و پشت کنکوری ها که حجم مطالب درسی و تنوعشون زیاده نباید تعداد تست های تمرینی اونقدر زیاد باشه که از بقیه مباحث عقب بمونن. تعداد و حجم تست ها رو با توجه به حجم مبحثی که مطالعه شده باید تعیین کنیم. اولویت بین تست های تالیفی و کنکوری با تست های کنکورهای سراسری به خصوصی تست های چند سال اخیر هست. دقت کنید که در این مرحله باید با تکنیک دو خودکار تست بزنید تا تشخیص بدید چقدر مسلط هستید؟ آیا سرعت عمل کافی برای تست زدن در این مبحث رو دارید و سر آزمون وقت کم نمیارید؟ و آیا یادگیری اولیه شما از این مبحث خوب بوده یا نه؟ با اجرای تکنیک تست زدن با دو خودکار جواب این سوالات رو می تونید بگیرید. اگه با تکنیک دو خودکار آشنایی ندارید صفحه «آموزش تست زنی با تکنیک دو خودکار» رو در سایت مشاوران ۱۰۰ ببینید.

 

باید نگاه کنید ببینید از اون مبحث چند تا تست در کنکور سراسری طرح میشه تا به ازای هر یک تستی که از اون مبحث یا فصل در کنکور میاد حداقل ۵۰ تست تمرینی کار کنید. مثلا اگه از فصل مدارهای الکتریکی در کنکور سراسری ۳ تست میاد حداقل باید ۱۵۰ تست تمرینی از این فصل کار کنید. اگه می خواهید بدونید از هر فصل فیزیک در کنکور تجربی چند تست مطرح میشه روی تصویر زیر و یا روی این لینک کلیک کنید: «بودجه بندی سوالات این درس در کنکور تجربی سال هایاخیر»

این حداقل هست یعنی اگه کسی وقت بیشتری داره میتونه بیشتر از این هم کار کنه، اما کمتر از این توصیه نمیشه و ممکنه شما رو به اون حد از تسلط که بتونید هر تست اون مبحث رو در کمتر از ۷۴ ثانیه جواب بدید نرسونه. اولویت تست تمرینی هم تست های کنکورهای سراسری هستن چون هم استاندارتر هستن هم مباحث رو کامل تر پوشش میدن و هم نکات مهم تری از نظر طراحان سوالت کنکور دارن و برخلاف بعضی تست های تالیفی تمرکزشون روی نکات کم اهمیت نیست و  احتمال تکرار شدن مشابه سوالات کنکور سالهای قبل در کنکور سال آینده وجود داره. پس اولویت اول با تست های کنکور سراسری سالهای قبل هست و اولویت دوم با تست های تالیفی (در صورتی که وقت کردیم). از بین تست های کنکور های سراسری هم اولویت بیشتر رو به تست های فیزیک سه سال اخیر کنکور تجربی و ریاضی داخل و خارج کشور بدهید.
ضمنا یکجا تعداد زیادی تست نزنید مثلا اینجور نباشه که امروز ۲۵۰ تست بزنید و بره برای یک ماه دیگه! بهتره مثلا امروز ۵۰ تست بزنید، پس فردا همین حدود و دو سه روز بعد هم همین حدود تست بزنید تا در طول هفته تقسیم بشه.

 

برای فیزیک هم مثل ریاضی و برخلاف دروس عمومی میتونید بلافاصله بعد از آموزش، تمرین تشریحی حل کنید و تست بزنید. بهترین تست ها هم سوالات کنکورهای سراسری سالهای گذشته مخصوصا سال های اخیر هستن. در صورتی که وقت داشتید بعد از سوالات کنکور میتونید برید سراغ تست های تالیفی.

 

لازم نیست فرمول‌های متفرقه رو از کتاب‌های کمک ‌آموزشی حفظ کنید و خودتون رو سردرگم کنید. به جای این کار بیایید روش درست استفاده از فرمول‌های اصلی رو یاد بگیرید و بعدش با تمرین کردن زیاد، رو فرمول های اصلی مسلط بشید.

 

بعد از اینکه تست های آموزشی و زمان دار رو کار کردید و نکاتشون رو خوندید باید مباحثی که مطالعه کردید و تعدادی تست ازشون حل کردید رو خلاصه نویسی کنید. تو خلاصه نویسی مطالب مهم و نکات مهم رو یادداشت کنید. خلاصه نویسی اصول و قواعدی داره که در سایت مشاوران ۱۰۰ می تونید مطالب مربوطه رو بخونید.

 

فیزیک هم مثل ریاضی چون فرمول و نکته زیاد داره و حجم مطالبش برای کنکور زیاده احتمال فراموش شدن داره پس باید در فاصله های مشخص مطالب فیزیک رو مرور و دوره کنید. سعی کنید همراه با برنامه راهبردی آزمون های آزمایشی که شرکت می کنید پیش برید و آزمونی رو انتخاب کنید که برنامه راهبردیش به اندازه کافی مطالب رو در فاصله های منظم و منطقی مرور میکنه. می تونید خود جزوه رو مرور کنید و یا اگه در دوران جمع بندی هستید و وقت کمتری دارید خلاصه نویسی هاتون رو مرور کنید.

بعد از مرور برید سراغ تست های علامتگذاری شده و تست هایی که قبلا مشکل داشتید رو دوباره حل کنید. اگه باز هم وقت داشتید چند تست جدید از اون مبحث حل کنید. هر چه تعداد دفعات مرور بیشتر باشه ذهن شما اماده تر هست و حضور ذهن بالاتری سر جلسه کنکور و آزمون های آزمایشی دارید.

 

سر کلاس فیزیک تمرکز داشته باشید فیزیک هم مثل ریاضی از درس هایی هست که بیشتر از بقیه نیاز به معلم و کلاس داره. سر کلاس باید دانش آموز خوب گوش بده و تمرکز داشته باشه مخصوصا که معلم های فیزیک بیشتر پشت به کلاس و رو به تخته در حال نوشتن هستن و دانش آموز نباید به خاطر اینکه معلم حواسش نیست توجهش به کلاس رو از دست بده. در حین یادگیری فیزیک چه سر کلاس و چه آموزش از روی فیلم و دی وی دی باید کاملا تمرکز داشته باشید.

 

فیزیک درسی نیست که با حفظ کردن و روخوانی بتونید مسلط باشید. باید دست به قلم بشید و بنویسید و حل کنید. اگه می خواهید درصد بالایی تو کنکور کسب کنید باید جوهر خودکار خرج کنید و کاغذهای چرک نویس زیادی رو سیاه کنید.

 

دو فصل حرکت شاسی و دینامیک که هم در فیزیک پایه دبیرستان و هم در سال دوازدهم به صورت کامل تر اومده رو با هم بخونید. یعنی وقتی می خواهید حرکت شناسی رو بخونید، این مبحث رو به صورت موضوعی بخونید و مباحث سال دوم و پیش دانشگاهی رو با هم مطالعه کنید تا هم در وقت صرفه جویی کرده باشید و هم مطالب رو کامل تر خونده باشید. در کنکور تجربی از حرکت شناسی ۳ تست و از دینامیک معمولا ۲ تست طرح میشه.

 

بعضی مباحث ریاضی برای حل سوالات فیزیک ضروری هستن و اگه تسلط کافی روی این مباحث ندارید حتما براشون وقت بگذارید مثلا  رسم توابع جبری درجه اول و دوم و سوم، هموگرافیک، توابع مثلثاتی و …

 

هر فرمولی که در کتاب درسی فیزیک می بینید باید واحد پارامترهاش رو بلد باشید. معمولا واحدها در سوالات کنکور SI هستند. اگه واحد های غیر از SI در کتاب آورده شده حتما باید تبدیل واحدش رو یاد بگیرید مثل واحد های مختلف دما یعنی درجه سانتی گراد و کلوین و فارنهایت، واحد های فشار مثل پاسکال و سانتی متر جیوه و اتمسفر، واحدهای چگالی و …

 

حتما تست های فیزیک رو تا اخر دستی حل کنید و به جواب نهایی برسید حتی اگه محاسبات طولانی داره. هیچوقت از ماشین حساب استفاده نکنید بعضی سوالات گرما و فشار و یا فصل های دیگه ممکنه شما رو وسوسه کنه که از ماشین حساب استفاده کنید. ماشین حساب باعث تنبل شدن و سخت شدن محاسبات دستی سر جلسه کنکور میشه. سر جلسه کنکور شما اجازه استفاده از ماشین حساب ندارید پس از الان عادت کنید تنها ابزار محاسبات ریاضیتون فقط مغزتون باشه.

 

کسانی که دنبال درصد پایینی در درس فیزیک هستند و یا وقت کافی ندارند مثل کسانی که ماه آخر شروع به خوندن میکنن، بهتره مباحث ساده تر فیزیک مثل فیزیک پیش ۲ رو بخونن چون ارتباط خاصی با سایر فصل های فیزیک نداره و مطالب ساده تری داره. این افراد بهتره حداقل تست های سه سال اخیر اون مباحث رو کار کن.

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

تقریبا ۲۰ درصد تست های فیزیک توی کنکور هر سال نسبتا جدید هستن. تست جدید الزاما سخت نیستن و ممکنه بعضیشون خیلی ساده هم باشن اما از نظر مفهوم یا شکل یا فرمول مشابه تست های کنکورهای قبل نیستن. پس با تمرین تست های سال های قبل مخصوصا ۳ سال اخیر حداقل ۸۰ درصد سوالات کنکور در درس فیزیک براتون آشنا هستن و قبلا سوالات خیلی مشابهشون رو حل کردید.

 

برای جمع بندی حتما نمونه سوالات فیزیک کنکور سه سال اخیر تجربی و ریاضی داخل و خارج کشور رو کامل حل کنید. در دوران جمع بندی خلاصه نویسی هایی که قبلا جمع آوری کردید رو دوباره مرور کنید. همچنین اگه نیاز به یادآوری بعضی مفاهیم و جمع بندی در قالب نکته و تست دارید میتونید از دی وی دی های جمع بندی کنکور استفاده کنید.

ورود به فروشگاه فیلم کنکور

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید
 

 روش اول: شما می توانید «نام و نام خانوادگی + پایه تحصیلی + مدت زمان مورد نظر خود را برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» مستقیما به شماره پیامک ۱۴ رقمی مخصوص هر مشاور که در جدول بالا در کنار تصویر چهره وی درج شده است ارسال نمایید. متن پیامک و شماره تلفن همراه شما بلافاصله توسط همان مشاور دریافت خواهد شد و ایشان با شماره موبایل خود به درخواست شما پاسخ خواهند داد. طی اولین تماس تلفنی مشاور با شما شرایط، روش کار و هزینه مشاوره و برنامه ریزی بلند مدت به شما اعلام می گردد.

روش دوم: علاوه بر این، می توانید از طریق تماس با شماره تلفن ۹۱۰۳۵۳۶۳-۰۲۱ درخواست مشاوره و برنامه ریزی بلند مدت خود را به مسئول ثبت نام اعلام کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا پس از هماهنگی، همان مشاور در اولین فرصت برای پاسخگویی به درخواستتان با شما تماس بگیرد.

روش سوم: علاوه بر دو روش فوق، جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می توانید درخواست برنامه ریزی و مشاوره بلند مدت خود را به آیدی moshaverane100_Admin@ در تلگرام ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مد نظر خود را نیز ذکر کنید.

کانال بهترین فیلم های آموزشی کنکور:

ورود به کانال تلگرام فیلم ها

سلام خسته نباشید من الان تا کنکور ۶ ماه زمان دارم اگه تا عید فیزیک ۳ و ۲ رو تموم کنم و فیزیک ۱ رو هم همش بخونم به جز دما و گرما و اون رو بزارم برای بعد عید و هفته اخر فروردین و ماه اردیبهشت رو بزارم برای مرور میتونم به اون تسلط برسم؟ یا نه؟

سلام زمان بندی مناسبی هست اما کیفیت مطالعه و تست زنی هم خیلی مهمه اگه کیفیت تست زنی بالا باشه، منبع تست زنی قوی باشه و اصول تست زنی رو درست اجرا کنید میتونید به تسلط بالا برسید.

به نظر شما اگر بخواهم بین فصل دینامیک و فصل دما و گرما یکیشون رو حذف کنم کدوم باشه؟ کدوم فصل راحت تر هست و میشه سریعتر جمعش کرد؟

دما و گرما راحتتره

ممنونم بابت مطالب مفیدتون

سلام مباحث ریاضی لازم در فیزیک چیا هستن؟

سلام، چهار عمل اصلی، توان، رادیکال، مفهوم قدر مطلق، نسبت های مثلثاتی زوایای مهم و همچنین ۳۷ درجه و ۵۳ درجه، بردار و خواص بردارها

سلام خیلی ممنون اجرتون با خدا میشه لطفا مباحث ریاضی لازم در شیمی رو هم لطف کنین بفرمایین

سلام و تشکر. لطفا این سوال رو در صفحه مربوط به درس شیمی بپرسید.

سلام ایا لازمه مطالب تشریحی کتاب حفظ بشه؟ ینی ممکنه از مطالب حفظی متن درس سوال بیاد؟ چجوری باید نکته برداری کرد ازشون؟

سلام اکثر سوالات فیزیک کنکور مساله و حل کردنی هستند که باید یک سری فرمول ها رو بلد باشید. برای آشنایی با قسمت های غیرفرمولی فیزیک بهترین منبع مراجعه به تست های مشابه سال های قبل است که از این قسمت ها طرح شده.

سلام فصل های ترکیبی در کنکور تجربی فیزیک کدوم ها هستند؟

سلام، مباحث آینه و عدسی ها مباحث حرکت شناسی، دینامیک، کار و انرژی مباحث الکتریسیته ساکن و جریان الکتریکی مباحث مغناطیس و القای الکترومغناطیس

شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل شما برای دیگران نمایش داده نخواهد شد. به محض تایید نظر شما و پاسخ مشاور از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی می کنیم.

سوال یا نظر خود را در کادر زیر بنویسید:

نام و نام خانوادگی شما:

آدرس ایمیل:

شماره موبایل (اختیاری) :

ورود به کانال تلگرام فیلم ها

.دریافت کد تخفیف با ارسال پیامک به 09909380945

اگر می خواهید ریاضی خودتان را قوی کنید و در درس ریاضی بهترین باشید، در درس ریاضی 20 بگیرید و ریاضی را به صورت مفهومی آموزش ببینید، ادامه این مطلب را بخوانید.1- از هرفرصتی برای یادگیری ریاضی استفاده کنید: در مواقعی مانند فصل تابستان، تعطیلات نوروز و … برای آموزش بهتر درس ریاضی از زمان آزادی که دارید استفاده کنید و از دوستان و همکلاسی هایتان پیش بیافتید. خصوصا فصل تابستان زمان خیلی مناسب برای یادگیری و اموزش بهتر درس ریاضی است (مطالعه کنید: تدریس خصوصی ریاضی در تابستان و تقویت پایه ریاضی). در زمانهای آزاد و وقت های خالی خودتان ریاضی را بخوانید و اشکالات پایه ای را برطرف کنید.2- کلاسهای ریاضی را کامل شرکت کنید و فعال باشید: اگر می خواهید در درس ریاضی قوی باشید و ریاضی را خوب و مفهومی یاد بگیرید، در کلاسهای ریاضی شرکت کنید. مزیتی که کلاسهای ریاضی دارد این است که اولا مدرس و معلم شما مطالب را به صورت جمع بندی شده ارائه می کند و ثانیا روی مطالب ارائه شده بحث شده و مطلب را بهتر یاد می گیرید. دوستانتان ممکن است سوال بپرسند و همین سوال پرسیدنها و بحث روی مطالب باعث می شود درس را بهتر آموزش ببینید. در کلاسهای ریاضی هر سوالی که برای خودتان هم پیش آمد را می توانید بپرسید و درس را بهتر هم یاد بگیرید.

پیشنهاد می شود این مقاله را هم بخوانید: چگونه در ریاضی قوی شویم3- حل تمرینات بیشتر، بیشتر قوی شدن در ریاضی: حل تمرین و مسئله برای قوی شدن در درس ریاضی مهم و حیاتی است. در یک کلام می توان گفت که مهمترین کاری که برای قوی شدن در درس ریاضی باید انجام دهید حل تمرین و مسئله است. افرادی که ریاضی را بهتر از شما بلد هستند و نمرات بهتری می گیرند، تمرینات بیشتری حل کرده اند. از مثالها و تمرینات کتاب درسی شروع کنید و در ادامه سراغ تمرینات سطح بالاتر بروید.4- تلاش و پشتکار در کنار انگیزه و هدف برای آموزش ریاضی: برای موفقیت در هر کاری و قوی شدن در هر مبحثی در مرحله اول باید هدف واضح و روشنی برای خودتان در نظر بگیرید. باید مشخص کنید که چه می خواهید. مثلا اگر در درس ریاضی قصد دارید پیشرفت کنید برای خودتان مشخص کنید که ترم آینده چه نمره ای می خواهید در درس ریاضی بگیرید. پس از آن با تلاش و پشتکار برای رسیدن به هدفتان با برنامه ریزی اقدام کنید.5- کلاسهای خصوصی ریاضی می تواند موثر باشد: راهکار خوبی که برای بهتر فهمیدن و قوی شدن در درس ریاضی می توانید از آن استفاده کنید، شرکت در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی و استفاده از تجربه مدرسین ریاضی است. برای مشاهده مدرسین ریاضی بر روی عبارت تدریس خصوصی ریاضی کلیک کنید. در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی هر اشکالی که داشته باشید، حتی اگر مربوط به سالهای قبل باشد، را می توانید به راحتی برطرف نمائید.

مطالعه نمائید: استفاده بهینه و پربازده از کلاسهای خصوصی ریاضی6- فرمول حفظ نکنید، ریاضی را بفهمید: برای حل مسائل و تمرینات ریاضی بلد بودن روابط و فرمولها مهم است. البته باید حین حل تمرینات دلیل استفاده از هر رابطه را بلد باشید. چرا از فلان رابطه استفاده می کنید؟ آیا راه حل جایگزینی وجود دارد؟ اگر بتوانید به این نوع سوالات پاسخ دهید به این معنی است که درس را فهمیده اید. اگر بتوانید مسائل و تمرینات را برای دوستانتان به خوبی تشریح کنید به این معنی است که درس را فهمیده اید. برای خودتان راه حلها را توضیح دهید.7- تمرینات بیشتری برای درس ریاضی حل کنید: همانطور که گفته شد، حل تمرین و مسئله برای یادگیری بهتر درس ریاضی و قوی تر شدن در درس ریاضی مهم است. بعد از آنکه مثالهای حل شده در کلاس ریاضی و تمرینات متن کتاب درسی را حل کردید سراغ تمرینات سطح بالاتر بروید. می توانید از کتابهای کمک آموزشی معتبر هم استفاده نمائید. حل تمرین و مسئله بیشتر = قوی تر شدن شما در درس ریاضی. تمرینات بیشتری حل کنید و در درس ریاضی پیشرفت کنید.8- از جزوه و سوال امتحانی ریاضی در اینترنت استفاده کنید: در همین سایت (ایران مدرس) جزوات آموزشی، جزوات کنکوری، نمونه سوالات امتحانی، تست کنکور و مطالب آموزشی زیادی برای دانلود رایگان ارائه شده است. برای دانلود رایگان جزوه و سوالات امتحانی ریاضی بر روی عبارت دانلود جزوه و سوال ریاضی کلیک نمائید. از جزوات آموزشی و خلاصه جزوات ریاضی ارائه شده در همین سایت استفاده کنید و ریاضی را بهتر آموزش ببینید. سوالات امتحانی را برای موفقیت در امتحان ریاضی حل کنید.

مطالعه مقاله چگونه ریاضی را خوب یاد بگیریم و قوی تر شویم؟ را هم پیشنهاد می نمائیم.9- مقالات مرتبط با قوی شدن در ریاضی را بخوانید: در هیچ وب سایت دیگری به اندازه همین سایت (ایران مدرس) مطالب آموزشی در زمینه موفقیت در درس ریاضی، امتحان ریاضی و کنکور ریاضی ارائه نشده است. در این وب سایت مقالات زیادی در زمینه نحوه مطالعه درس ریاضی، چگونگی موفقیت در امتحان ریاضی و قوی شدن در درس ریاضی، راهکارهای یادگیری مفهومی درس ریاضی، موفقیت در کنکور ریاضی و … ارائه شده که تعدادی از آنها را در ادامه مشاهده می کنید.

چطور فیزیک خود را قوی کنیم

چگونه پایه ریاضی خود را قوی کنیم

10- در طول ترم درس ریاضی را بخوانید: یکی از مهمترین نکاتی که برای موفقیت در درس ریاضی و یادگیری بهتر آن مد نظر داشته باشید این است که ریاضی را در طول ترم بخوانید و مطالعه آن را فقط به ایام امتحانات موکول ننمائید. با مطالعه ریاضی در طول ترم فرصت کافی برای یادگیری بهتر، حل تمرین و مسئله، حل تمرینات بیشتر، رفع اشکال و … خواهید داشت. برای آموزش ریاضی و قوی شدن در درس ریاضی در طول ترم برای آن وقت بذارید و درس بخوانید و تمرین و مسئله حل کنید.منبع: ایران مدرس

چطور فیزیک خود را قوی کنیم
چطور فیزیک خود را قوی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *