چطور فرزند خود را از شیر بگیریم

 
helpkade
چطور فرزند خود را از شیر بگیریم
چطور فرزند خود را از شیر بگیریم

این بستگی به شما دارد که تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما و نوزادتان بهتر است ممکن است دلایلی را برای تصمیم گیری توقف شیردهی داشته باشید، مانند بازگشت به سر کار، یا باردار شدن و یا ممکن است مشکلاتی با نوزادتان داشته باشید، مانند زخم شدن نوک سینه زخمی که می تواند برای تغذیه از سینه دردآور باشد.

اگر در حین شیر دادن رنج می برید، اما دوست دارید ادامه دهید و یا اگر احساس می کنید که به اندازه کافی نمی توانید ا شیردهی را ادامه دهید، ابتدا با مسولان بهداشتی خود و یا متخصص تغذیه صحبت کنید او می تواند به شما توصیه های عملی در مورد غلبه بر مشکلات بدهد ؛

در این بخش از نمناک قصد داریم راهنمایی کامل و جامعی داشته باشیم برای آن دسته از مادرانی که قصد از شیرگرفتن کودک خود را دارند و نمیدانند چطور و از چه زمانی فرزند دلبندشان را از شیر بگیرند.

وقت یا زمان مناسبی برای متوقف کردن شیردهی وجود ندارد. مطمئن شوید که هم شما و هم فرزندتان شاد هستید، احتمالاً تنها قاعده شما هستید اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید، این مطلب ممکن است به شما کمک کند بدانید که چگونه شیر سینه می تواند به نفع کودک یا کودک نوپای شما باشد.چطور فرزند خود را از شیر بگیریم

بهتر است برای شش ماه اول عمرش چیزی جز شیرسینه به نوزادتان ندهید بعد از آن، می توانید غذاهای جامد خود را در کنار شیر خود به او بدهید. نوزاد شما هنوز به شیر مادر به عنوان منبع اصلی تغذیه و کالری در سال اول خود نیاز دارد.

تا زمانی که شیردادن از سینه را حفظ می کنید، نوزادتان به لذت بردن از فواید سلامتی آن، از جمله محافظت از عفونت و امراض، ادامه خواهد داد. همچنین شواهدی وجود دارد که شیردهی به کودک شما کمک می کند تا اولین غذای جامد خود را هضم کند.

زمانی که تصمیم گرفتید، به تدریج تغییرات را ایجاد کنید این به بدن شما زمان می دهد تا درست کردن شیر را تنظیم کنید و به نوزادتان با بطری یا شیر خشک شیر بدهید.

دادن شیر از سینه می تواند یک تجربه احساسی باشد و ممکن است احساسات متفاوتی نسبت به آن داشته باشید ممکن است احساس ناراحتی کنید، اما خوشحال هم باشید.خبر خوب این است که توقف شیردهی به پیوند نزدیک شما و نوزادتان پایان نمی دهد در حقیقت، شیردادن از سینه تنها سرآغاز روابط بسیار ویژه شماست.

چنانچه در ادامه این بخش از نمناک توضیح خواهیم داد بهتر است به جای توقف ناگهانی تعداد دفعات در یک روز را کاهش دهید ؛ اگر به طور ناگهانی توقف کنید، می تواند هم برای کودک و هم شما ناراحت کننده باشد.این کار می تواند سینه های شما را پر و دردناک ترکند و گاهی اوقات می تواند منجر به التهاب دردناک سینه (ورم سینه) شود.

فرآیند گرفتن از شیر کودک برای همه متفاوت است بسیار به این بستگی دارد که کودک شما چقدر سریع و چه خوب خود را وفق دهد.مسائل را با سرعت ثابت در نظر بگیرید و انعطاف پذیر باشید به این ترتیب اگر شما یا نوزادتان بخواهید، می توانید همه چیز را کم کنید. کاملاً متوقف کردن شیردادن از سینه می تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

اگر نوزادتان هیچ نشانه ای از تمایل به توقف شیردهی را نشان نداد، سعی کنید صبور باشید او از شیر مادر لذت می برد، چون به راحتی تغذیه می کند و به او غذا می دهد.با توجه به این موضوع، می توانید به او کمک کنید با امتحان کردن موارد زیر خود را تطبیق دهد:

تعویق تغذیه :

دیر غذا دادن می تواند خوب کار کند زمانی که کودک شما تقاضای شیرتان را می کند، به او بگویید که بعداً بهش غذا خواهید داد و او را با یک فعالیت منحرف کنید.به جای شیر دادن او در اوایل شب، می توانید از او بخواهید تا وقت خواب صبر کند.

وقت شناس باشید و لحظه ای مناسب را انتخاب کنید:

رویدادهای مهم زندگی که می تواند از شیر دادن جلوگیری کند ؛ آیا کودک شما بیمار بوده است؟ اغلب کودکانی که احساس خوبی ندارند، اغلب تمایل به تغذیه بیشتری نسبت به غذا یا نوشیدنی های دیگری دارند. در حقیقت ، شیردادن از سینه ممکن است به بهترین نحو مورد توجه قرار گیرد .

1. بدانید چه زمانی باید توقف کنید:

زنان حتی اگر آماده نیستند ، نیازی به توقف شیردهی ندارند ، و اگر کافی باشد ، نیازی به ادامه شیردهی نیز ندارند .

2. اطمینان از تغذیه کافی:

3. حذف استرس:

بعضی از کودکان به راحتی از شیر مادر گرفته می شوند در حالی که برخی دیگر اعتراض می کنند.برنامه ریزی برای این دورران سخت می تواند به ساده تر کردن روند کمک کند هم چنین به آرامی می تواند از استرس برای مادر و کودک جلوگیری کند .والدین باید در طول چند هفته فرزندشان را از شیر بگیرند. 

زمانی که آن ها بین 6 ماه و 1 سال سن دارند ، اغلب کم تر در طول شب غذا می خورند. از این فرآیند برای از شیر گرفتن استفاده می شود و می تواند به مادران کمک کند تا استراحت کنند.هم چنین ممکن است به این معنی باشد که زنان می توانند شیردهی را طولانی تر کنند ، چون شیردهی شبانه کمتر از روز است.

5. روند شیردهی را به آهستگی کاهش دهید:

این کار ممکن است وسوسه کننده باشد که شیردهی را رها کنید ، اما انجام این کار می تواند باعث درد نوک سینه و درد روانی هم برای مادر و هم نوزاد شود .یک استراتژی آسان تر ، کاهش تدریجی جلسات شیردهی در طول چند هفته است . 

6. از پمپاژ استفاده کنید:

شیردهی با توجه به عرضه و تقاضا عمل می کند ؛ زمانی که یک نوزاد شیر بیشتری می نوشد ، یا یک زن مرتبا ً پمپ می کند ، بدن او شیر تولید می کند .

7. مدیریت CRL:

اگر پمپاژ برای چند دقیقه کمک نکند ، شیردهی می تواند روش های دیگری را برای مدیریت ناراحتی پیدا کنند .هر دوی پمپاژ و شیر می تواند تامین شیر سینه را افزایش دهد ، که ممکن است باعث ناراحتی و کاهش روند تغذیه با شیر شود . 

برخی از استراتژی ها که ممکن است ناراحتی را کاهش دهند، عبارتند از:

8. علائم مشکل را بشناسید:

توقف شیردهی می تواند استرس زا باشد اما به ندرت خطرناک است ؛ دو خطر اولیه از شیر گرفتن ، عفونت سینه و سوتغذیه کودک است .برخی از مادران دچار افسردگی و یا اضطراب می شوند و برخی از کودکان برای تسکین دادن خود بدون تغذیه با سینه تلاش می کنند . چطور فرزند خود را از شیر بگیریم

در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر با یک پزشک تماس بگیرید :

9. نوزاد را آرام کنید: 

 

“این خدمت و سرویس و محتویات این مقاله در کلینیک روشا انجام نمی شود و مشاوره ای هم داده نمی شود و فقط صرفا برای افزایش دانش بازدیدکنندگان عزیز درج شده است”

از شیر گرفتن کودک یک مرحله طبیعی از رشد او است. از شیر گرفتن کودک یک فرآیند تدریجی است که شما در این دوران علاوه بر آنکه به کودک خود شیر می‌دهید غذای دیگری را نیز به او خواهید داد. از شیر گرفتن کودک می‌تواند با عواطف و احساسات مختلفی همراه شود. ممکن است شما و فرزندتان از استقلالی که با آن مواجه می‌‌شوید لذت ببرید و یا ممکن است با ورود فرزندتان به یک مرحله دیگر از زندگی اش دچار ناراحتی شوید که این موارد کاملاً طبیعی است. تا زمانی که شما بتوانید از سینه خود به کودک تان شیر بدهید یک اقدام بسیار عالی و شایسته را انجام می‌دهید. انجمن کودکان توصیه کرده است که حتماً تا شش ماه اول تولد کودک به او از سینه خودتان شیر بدهید و تا زمان شیردهی را ادامه دهید که شما و کودک تان مشکلی ندارید. جالب است بدانید که برخی از کودکان حتی تا سن ۳ و ۴ سالگی نیز شیر می‌خورند.

اگر شما تصمیم گرفتید که از سینه خود به کودک تان شیر بدهید یک تصمیم هوشمند آن را اتخاذ کرده اید اما شیر دادن به کودک همیشه کار ساده ای نیست. گاهی اوقات شما با برخی چالش‌های اتفاقات پیش بینی نشده مواجه می‌شوید که مجبور هستید اقدام به از شیر گرفتن کودک خود نمایید .همان طور که گفتیم برخی موقعیت‌های خاص باعث می‌‌شود که شما مجبور شوید خیلی زود فرزندتان را از شیر بگیرید. اما فقط در برخی موارد که انگشت شمار است واقعاً از شیر گرفتن کودک ضرورت پیدا می‌‌کند. در صورتی که قصد دارید به شیردهی فرزند خود ادامه بدهید و هنوز مطمئن نیستید که آیا باید این کار را انجام بدهید یا آن که آیا توانایی انجام آن را دارید یا خیر می‌توانید با پزشک خود یا مشاور صحبت کنید تا اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار بدهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک روشا با شماره تلفن‌­های 02166099693 – 09106646195 تماس حاصل فرمایید.

چطور فرزند خود را از شیر بگیریم

انجمن اطفال و نوزادان به مادران توصیه کرده است که تا شش ماه اول زندگی کودک حتماً به او شیر بدهند و تا تولد یک سالگی کودک و تا پس از آن و تا زمانی که کودک می‌‌تواند غذای جامد بخورد فرایند شیردهی را ادامه دهند. با این حال تصمیم‌ گیری در خصوص زمان مناسب برای از شیر گرفتن کودک یک اقدام شخصی است و کاملا به خود مادر بستگی دارد. برخی از مادران تصمیم می‌‌گیرند که هرچه سریع تر فرایند شیردهی به کودک را قطع کنند تا بتوانند به محل کار خود برگردند حال آنکه برخی دیگر صبر می‌‌کنند تا کودک شان کمی بزرگتر شود و سند یا سه سالگی را تمام کند سپس برای از شیر گرفتن اقدام خواهند کرد. گاهی اوقات خود مادر تصمیم می‌گیرد که چه موقع کودک خود را از شیر بگیرم اما گاهی اوقات نیز خود کودک به تدریج وارد این پروسه خواهد شد. کودکان با هم تفاوت دارند واکنش هر یک از آن‌ها به از شیر گرفته شدن متفاوت است. برخی از کودکان به راحتی این روند را می‌پذیرند و از امتحان کردن غذاهای جدید با قاشق و یادگیری نحوه استفاده از فنجان لذت می‌برند اما برخی دیگر دوست ندارند شیر خوردن را ترک کنند و از شیر خوردن با بطری یا هر روش دیگری خودداری می‌‌کنند. می‌توان با انجام برخی کارها گذر از این مرحله را برای کودک راحت تر کرد.

 در برخی موارد نادر مادر نمی‌تواند از سینه خود به کودک شیر بدهد یا اینکه مجبور است او را از شیر بگیرد. اکثر زنان تا زمانی که مشکلی برای شیردهی نداشته باشند می‌توانند به کودک خود شیر بدهند با این حال در برخی موارد از شیر گرفتن کودک یک انتخاب مناسب یا حتی ضروری محسوب می‌شود.

 بدون شک احتمال باردار شدن در دوران شیردهی وجود دارد و به این ترتیب شما می‌‌توانید بدون از شیر گرفتن کودک خود اقدام به بارداری نماید اما در صورتی که شیردهی باعث شده که دوران پریود شما شروع نشود و باردار نشوید ممکن است لازم باشد که میزان شیردهی به کودک خود را کمتر کنید تا دوباره پریود شما شروع شود. در صورتی که برای درمان ناباروری تحت نظر پزشک قرار دارید مانند قطع شیردهی را توصیه خواهد کرد به ویژه اگر به داروهای کمک باروری نیاز داشته باشید زیرا هورمون‌های شیردهی می‌‌توانند بر روی نحوه عملکرد صحیح این داروها تاثیرات منفی بگذارند. برنامه اطلاعات کافی در خصوص اینکه آیا داروهای کمک باروری و روی کودکی که در حال شیر خوردن از تاثیری دارند یا خیر وجود ندارد. به این ترتیب اگر شما به دلایل پزشکی مجبور هستید کودک خود را از شیر بگیرید به خاطر داشته باشید که مادامی که شما به شیر دادن کودک خود بپردازید باید به خوبی از خودتان مراقبت کنید تا کاملا سالم باشید و بتوانید به کودک تان شیر بدهید.

 معمولاً شما می‌توانید حتی در صورت ابتلا به تعداد زیادی از بیماری‌ها و عفونت‌های شایع به کودک خود شیر بدهید اما برخی از آنها خطرناک هستند و امکان انتقال آنها در دوران شیردهی و از طریق شیر به کودک وجود دارد. اگر شما در حال شیر دادن به کودک خود هستید و متوجه شده اید که به ویروس HIV یا HILV آلوده شده اید باید شیردهی را قطع کنید. مادرانی که به ویروس هرپس آلوده هستند معمولاً می‌‌توانند به فرزند خود شیر بدهند مگر آنکه روی سینه آنها ضایعات حاصل از فعالیت این ویروس وجود داشته باشد.

“این خدمت و سرویس و محتویات این مقاله در کلینیک روشا انجام نمی شود و مشاوره ای هم داده نمی شود و فقط صرفا برای افزایش دانش بازدیدکنندگان عزیز درج شده است”

 در برخی موارد که خیلی شایع نیست برخی از کودکانی که تازه متولد می‌شوند دارای یک شرایط پزشکی خاص هستند که این هضم و نحوه تجزیه قند شیر یا آمینو اسیدهای موجود در شیر مادر تاثیر می‌گذارد. اگر کودک شما دچار یکی از این بیماری‌های متابولیکی است شما نمی‌توانید از سینه خود به او شیر بدهید درعوض پزشک استفاده از یک نوع شیرخشک مخصوص که برای کودک ضرری ندارد را تجویز خواهد کرد.

 در تعداد زیادی از موارد مادران که فکر می‌‌کنند به اندازه کافی شیر ندارند و می‌‌توانند با افزایش تعداد دفعات شیر دادن به فرزند خود شیر بیشتری تولید کنند. با این حال اگر واقعاً شیر شما کم است معمولاً علیرغم پیروی کردن از روش‌های توصیه شده برای افزایش شیر نمی‌تواند به مقدار کافی شیر سالم برای فرزند خود تولید کنید. مادرانی که شیر کمی دارند می‌توانند برای ایجاد راحتی و پیوند عاطفی بیشتر با فرزند خود همچنان به شیر دادن ادامه بدهند اما معمولاً استفاده از سایر منابع غذایی برای اطمینان از سیر شدن کودک و رشد کافی او و حفظ سلامتش کاملا ضروری است.

 روش‌های مختلفی برای از شیر گرفتن کودک وجود دارد که به شرح زیر می‌باشند:

 هنگامی ‌که شما آماده هستید کودک خود را از شیر بگیرید بهتر است این کار را به تدریج انجام بدهید. شما می‌توانید در ابتدا با یک بطری شیر به جای یک وعده شیر خود شروع کنید و با گذر زمان تعداد دفعات شیر دادن با بطری را بیشتر کنید و کمتر از سینه خود به فرزندتان شیر بدهید. بهتر است در ابتدا تعداد دفعات شیر دادن از سینه خود در طول روز را کاهش دهید سپس در ساعات خواب کودک کمتر به او شیر دهید و در مرحله بعدی در اوایل صبح تعداد دفعات شیر دادن را کم کنید. معمولاً ترک کردن شیردهی به کودک در ساعات خواب سخت‌ ترین قسمت از شیر گرفتن کودک محسوب می‌شود به همین دلیل معمولا آخرین زمان شیر خوردن است که باید قطع شود. اغلب کودکان می‌توانند از سن ۶ ماهگی با فنجان شیر بخورند. اگر کودک شما شش ماه به بالا سن دارد می‌توانید به طور مستقیم او را به شیر خوردن از فنجان عادت بدهید و به طور کامل شیر خوردن از طریق بطری را کنار بگذارید. شما می‌توانید به همان شیوه که کودک خود را به شیر خوردن از طریق فنجان عادت می‌دهید او را به بطری نیز عادت بدهید.

 در صورتی که تصمیم گرفته اید که قبل از اولین تولد کودک خود را از شیر بگیرید باید به کودک تان شیر دوشیده شده خود یا شیر خشک بدهید. پزشک کودکان می‌‌تواند به شما برای انتخاب بهترین شیرخشک کمک کند. پس از سن یک سالگی کودک می‌توانید شیر کامل را حذف کنید و شما می‌توانید دوباره با پزشک فرزند خود در خصوص انتخاب یک منبع غذایی جایگزین مناسب با سن فرزندتان صحبت کنید.

 هنگامی ‌که کودک به سن ۶ ماهگی می‌رسد به شما می‌گوید که به کودک خود غذاهای جامد بدهید. اضافه کردن غذای جامد به رژیم غذایی کودک به طور طبیعی به فرایند از شیر گرفتن کودک کمک خواهد کرد.

معمولاً انجمن کودکان و نوزادان هیچ گونه شواهد و مدارکی را به دست نیاورده است که نشان دهد کنار گذاشتن تخم مرغ یا ماهی و بادام زمینی می‌تواند از بروز واکنش آلرژیک جلوگیری کند به این ترتیب اگر شما سابقه خانوادگی آلرژی به این مواد خوراکی را ندارید می‌‌توانید پس از ۶ ماهگی که کودک توانایی خوردن غذاهای جامد را دارد آنها را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید.

 اگر شما به دنبال راهی هستید که از شیر گرفتن کودک را ساده تر کند می‌توانید از نکات زیر بهره بگیرید:

 برخی از محققان به مادران پیشنهاد می‌کنند که هر ده تا پنج روز یک بار یک مرحله از دفعات شیردهی را کم کنند یا آنکه زمان شیر خوردن کودک را کمتر کنند یا فاصله زمانی بین دفعات شیر خوردن کودک را افزایش دهند. گاهی اوقات حذف کردن وعده شیردهی بعد از ظهر راحت‌ تر از زیرا در این دوران کودکان بیشتر در حال بازی کردن هستند و متوجه نمی‌‌شوند که شیر نخورده اند.

 از شیر گرفتن کودک یک بخش مهم از فرآیند رشد فرزند شما است و به طور طبیعی نوزاد می‌توانند با قاشق یا بطری شیر بخورند یا با دست و دهان خود دوست دارند غذای جدید را کشف کنند. شما باید فرزندتان را تشویق کنید که ابتدا قاشق را با دست نگه دارد یا سعی کند غذای انگشتی را بر دارد. این امر می‌تواند یک تجربه دشوار برای کودک باشد اما با حمایت شما می‌‌تواند این مرحله را به خوبی یاد بگیرد و شما به او برای بهبود مهارت‌های عملکردی و حرکتی کمک خواهید کرد.

 در برخی موارد شما باید صبر کنید تا فرزندتان را از شیر بگیرید:

 شروع استفاده از غذاهای جامد به معنای ورود به مرحله از شیر گرفتن کودک است اما از آنجایی که شما باید سایر انواع مواد خوراکی را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید نباید تصور کنید که این کار به معنای ختم شیردهی است. باید حداقل تا یک سال شیر دادن به کودک خود را در کنار مصرف سایر مواد غذایی ادامه بدهید. پس از آن مادامی که کودک شما به اندازه کافی از غذاهای مختلف و مواد مغذی استفاده می‌کند و خودش تمایل به شیر خوردن دارد می‌‌توانید فرایند شیردهی را ادامه دهید.

 از شیر گرفتن کودک یک تغییر بزرگ است و می‌‌تواند یک عامل بسیار مهم برای بروز استرس و عصبانیت در کودک و حتی خود شما باشد. ممکن است با از شیر گرفتن کودک آرامش خاطر داشته باشید زیرا دیگر با دردسر‌های حاصل از شیردهی مواجه نیستید اما بهتر است بدانید که از شیر گرفتن کودک از لحاظ عاطفی بسیار دردناک و ناراحت کننده و حتی افسرده کننده است. معمولاً احساساتی که با قطع شیردهی به وجود می‌‌آیند طبیعی هستند و در صورتی که شما به کمک و حمایت عاطفی نیاز دارید می‌توانید از مشاور کمک بگیرید. اگر کسی در اطراف شما نیست که با او درباره احساسات خود صحبت کنید می‌توانید به پزشک خود یا مشاور مراجعه کنید.

 

“این خدمت و سرویس و محتویات این مقاله در کلینیک روشا انجام نمی شود و مشاوره ای هم داده نمی شود و فقط صرفا برای افزایش دانش بازدیدکنندگان عزیز درج شده است”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

کلینیک توانبخشی روشا بـا هــدف ارتقای سطح آموزشی و توانبخشی کودکان تاسیس شده و همواره سعی در جذب مجرب ترین تراپیست های گروه های مختلف توانبخـشی نموده است. این متخصصان در کنار یکدیگر به صورت تیمی به بررسی مشکلات مــراجعان و حل آن می پردازنـد.

تهران، خیابان آزادی، تقاطع بهبودی، روبروی مترو شادمان، جنب اداره پست، ساختمان فجر، پلاک 340 ، طبقه 4

02166099693

02166062238

09106646195

09106646195

09106646195

info@roshaclinic.com

اینستاگرام مرکز توانبخشی روشا


دریافت کارت تخفیف 20درصدی درمان


این ست نوزادی رو برای یلدا باتخفیف بخر

 

واژه از شير گرفتن معمولاً به عنوان توقف شيردهي به كار مي رود. همچنين مي توان از شير گرفتن را به معناي تغيير تدريجي تغذيه كودك از شير به غذاهاي تركيبي دانست. از شير گرفتن براي كودك از لحاظ عاطفي دشوار است، زيرا مادر براي او منبع شادي، نشاط و غذا بوده است.

 

چطور فرزند خود را از شیر بگیریم

هنگام گرسنگي در آغوش گرم مادر آرام گرفته و شير نوشيده، كه اين عمل علاوه بر آن كه او را سير كرده، لذت بخش نيز بوده است. به همين دليل هم ترك آن برايش كاري دشوار و نگران كننده محسوب مي شود. پس اگر مي خواهيد كودك خود را از شير بگيريد اين عمل نبايد سريع و ناگهاني و يا با اعمال خشونت همراه باشد. بلكه بايد از شش ماهگي به تدريج، با جانشين كردن غذاهاي مناسب و كم كردن تعداد دفعات شيردهي، زمينه را براي اين كار فراهم كرد.

 

 

 

 

بهتر است به اين نكته هم توجه داشت كه از شير گرفتن كودك برايش چنين تصوري به وجود نياورد كه ديگر از عشق و محبت مادرانه محروم شده است. بنابراين در مراحل از شيرگيري به كودك توجه بيشتري نشان دهيد.

* از شير گرفتن ناگهاني

اگر به علت بيماري، بارداري و يا مسافرت مادر، كودك به طور ناگهاني از شير گرفته شود، اضطراب شديدي در او ايجاد خواهد شد. در مواقعي كه مادر شيرده، مجدداً باردار مي شود، اين بارداري به معناي قطع ناگهاني شير براي كودك اول است. در اين شرايط مادر فرصتي براي مراقبت از كودك ندارد.محروم شدن از گرماي محبت مادري موجب مي شود تا كودك با انجام فعاليتها و رفتارهايي نظير بد اخلاقي و گريه اعتراض خود را اعلام كند. و به خاطر آن تنبيه شود كه البته چنين رفتاري براي كودكي نگران طبيعي است.

 

 

* بارداري مجدد و شيردهي

بهتر است در مواقعي كه مادر به علت بارداري مجبور به قطع ناگهاني شير خود مي شود، براي جلوگيري از كاهش آثار نامطلوب رواني و عاطفي اين مسأله، موارد زير را مد نظر قرار دهد.1- به تدريج و براي مدت بيش از دو تا سه ماه كودك خود را از شير بگيرد.

 

2- كودك از محبت خاصي برخوردار شود تا كمبودي كه برايش به وجود آمده است، جبران گردد.3- براي ارضاي غريزه مكيدن كودك از بطري شير و پستانك استفاده شود.

 

 

 

 

* روشهاي سنتي از شير گرفتن

طعم نا خوشايند به جاي شير مادر: يكي از روشهاي معمول براي از شير گرفتن كودك، استفاده از داروهاي گياهي تلخ است. مادر قبل از اقدام به شير دادن، موضع شيردهي را با داروي تلخ گياهي نظير صبرزرد، كلپوره و… آغشته كرده، به محض اينكه كودك شروع به شير خوردن مي كند، به جاي طعم شيرين شير، دهانش تلخ و از شير خوردن منصرف مي شود. از جمله آثار نامطلوب اين روش آن است كه گياهان دارويي مصارف درماني خاص خود را دارند و هر دارو در جهت درمان يك بيماري به كار مي رود. به عنوان مثال صبرزرد جزو داروهاي مسهل است و در صورت مصرف زياد ممكن است كودك را دچار اسهال كند. مصرف بيش از اندازه كلپوره نيز به ويژه براي كودكان حالت مسموم كننده دارد.* در مواقعي نيز مادر با زخمي يا بد نما جلوه دادن سينه، حس ترحم كودك را بر مي انگيزد. در نتيجه شيرخوار براي اينكه مادرش احساس ناراحتي نكند شير نمي خورد. از جمله معايب اين روش نيز مي توان به آثاري كه اين كار مي تواند بر روح كودك بگذارد، اشاره كرد. در اين حالت كودك قلباً براي مادر متأسف مي شود. گاهي هم ممكن است كودك از اين وضعيت بترسد و مشكلي بر مشكلات بيفزايد.ضمن آنكه بعد از رفع مانع، كودك مجدداً جهت خوردن شير اقدام مي كند و بعد از آن، حرفهاي مادر را دروغ مي پندارد و براي حرف او ارزش قايل نمي شود.

 

 

 

* روش تدريجي اما قاطع

روش تدريجي اما قاطع، براي از شير گرفتن كودك موفق ترين روش است. براي كودك 6 ماهه اجراي برنامه شيردهي هر چهار ساعت يك بار مناسب است. ضمن اينكه مي توان به تدريج غذاي كمكي را در تغذيه كودك وارد كرد. با اعمال اين روش مادر مي تواند برنامه ريزي غذايي براي كودك داشته باشد در نتيجه با اعتماد به نفس در پيشرفت و پيش بيني مسايل به پيش برود. شروع به دادن مايعات در ليوان مخصوص كودك و يا با قاشق، بغل كردن عروسك، خرس كوچولو يا قطعات پارچه اي ديگر جانشين خوبي براي دلبستگي كودك به شير مادر شمرده مي شود. وقتي فواصل شيردهي مشخص شد مادر مي تواند حذف تدريجي وعده هاي شير را شروع كند. حق انتخاب با مادر است. بعضي ها ابتدا حذف شبانه را در نظر مي گيرند، برخي ترجيح مي دهند، شير دادن وقت ناهار را اول قطع كنند. چون اطمينان دارند كودك به جاي شير، غذاي كافي براي خوردن دارد. اما اغلب بهتر است مادر بعد از خوردن يك غذاي سفت، يعني زماني كه كودك سير است به او شير بدهد.

 

 

 

 

چطور فرزند خود را از شیر بگیریم

 

اين مسأله مهم است كه وقتي يك نوبت شير دادن حذف شد مجدداً در لحظه هاي بي تابي كودك برقرار نشود. ممكن است كودك با صداي بلند اعتراض خود را بيان كند ولي مادر بايد هدف نهايي خود را به خاطر داشته باشد چون هر گونه ترديد موجب تشديد تقاضاهاي كودك مي شود. وقتي مادر تصميم خود را گرفت، قاطعيت تصميم او، به كودك انتقال مي يابد. تغذيه قبل از خواب و يا هنگام صبح آخرين نوبتهايي هستند كه بايد حذف شوند پس مادر مي تواند اين نوبت را تا زماني كه كودك علاقه خود را از دست بدهد، حفظ كند.

 

* توصيه هاي كاربردي

1- از شير گرفتن كودك نارس بايد ديرتر از كودك عادي و سالم انجام شود.

2- مادر بايد كاملاً مطمئن باشد كه مايل است كودك را از شير بگيرد.

3- در صورت امكان براي حذف هر وعده شير خوردن كودك، يك هفته فاصله زماني در نظر گرفته شود.4- زماني كه مادر فرصت بيشتري براي بيرون بردن و سرگرم كردن فرزندش دارد، بهترين زمان از شيرگيري كودك است، زيرا محدوديتهاي محيط بيرون، مانعي براي شير خوردن كودك محسوب مي شود و سرگرم بودن او، اشتياق به شير خوردن را كم مي كند.

 

5- زماني را براي قطع شيردهي انتخاب كنيد كه حوادث تنشزاي ديگري براي كودك در شرف وقوع نباشد. براي نمونه قطع كردن شير، قبل از زمان بازگشت مادر به محل كار، رفتن به مسافرت و يا همزماني آن با آموزش كنترل ادرار نباشد.

6- بهتر است اطرافيان مادر، در خلال دوره از شيرگيري كودك پيشرفتهاي او را در اين كار، هرچند جزيي باشد، گوشزد كنند، و با اين عمل، به اعتماد به نفس مادر كمك كنند.

 

7- براي از شير گرفتن به هنگام شب، هفته اي را انتخاب كنيد كه ديگر افراد مي توانند كودك را در تخت بخوابانند.

8- پخش كردن نوار مخصوص كودكان كه آهنگ ملايم دارد، خواندن قصه، عروسك پشمالو و اسباب بازيهاي متعدد كه كودك بتواند در آغوش بگيرد يا در تخت خود قرار دهد، از جمله روشهاي آرامش بخش هستند.

9- در هنگام از شير گرفتن كودك و تا مدتها بعد از آن، بهتر است مادر با لباس كودك را استحمام كند تا كودك دوباره به شير خوردن تشويق نشود.

* نتيجه اينكه…براي از شيرگيري كودك تنها تلاش مادر كافي نيست. بلكه همكاري همه اطرافيان، به ويژه پدر، در اين زمينه بسيار مهم است.

به عنوان مثال: هنگامي كه مادر مي كوشد كودكش را از شير خوردن منع كند و او به شدت مقاومت نشان مي دهد، پدر مي تواند با تشويق كودك به خوردن غذا و سرگرم كردن او به انواع بازيها، وي را از اين كار منصرف كند. اين مسأله به خصوص در نيمه هاي شب كه كودك بهانه گيري و گريه بيشتري مي كند، حايز اهميت است.

اغلب پدران خود را از اين مسؤوليت بر كنار مي دانند و از شير گرفتن كودك را وظيفه مادر تصور مي كنند. در حالي كه موفقيت هرچه سريعتر در اين امر، به نفع آرامش مادر، كودك و محيط خانواده است.

نكته ديگر آن است كه به كودك القا كنيم كه او به اندازه كافي بزرگ و مستقل شده است، بنابراين خود مي تواند مانند بزرگترها از غذاي سفره استفاده كند.

خلاصه آنكه مادر قبل از اقدام به از شيرگيري، بايد بينديشد كه چقدر تحمل شنيدن گريه كودك خود را دارد. اگر بچه كاملاً آشفته است و آرام نمي شود، تصور نكند كه بازي را باخته است، بلكه بعد از چند ماه كه فرزندش بزرگتر و مستقل تر شد دوباره در مورد از شيرگيري او اقدام كند اين بار حتماً موفق مي شود.

 

 

 

 

 

 

 

برای داشتن بچه های سالم تر بخوانید


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

ناباروری شما هم می تواند قابل درمان باشد!


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


خودت سه سوته ماست درست کن


انواع جراحی زیبایی سینه


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان

ارتودنسی توسط پزشک دارای بورد تخصصی اروپا


انواع تاب متناسب با آناتومی بدن کودک


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

کنسول های کاربردی و زیبا برای مصارف متعدد


سفارش آنلاین کیک تازه خانگی


سینما رو به خونت بیار!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

شیر مادر و مكیدن همراه آن نخستین فعالیت لذتبخش برای نوزادان است

 

از شیر گرفتن نوزاد معمولاً کار ساده ای نیست زیرا جدای از شیر خوردن، کودک وابستگی هایی به مادر و آغوش او پیدا کرده است که به راحتی از آن دل نمی کند. بعضی از بچه ها به راحتی شیر خوردن را ترک می کنند اما برخی دیگر در دوره ای طولانی و با سختی های بسیار، راضی به خوردن غذاهای دیگر می شوند. برخی از اصول روان شناختی می تواند برای از شیر گرفتن کودک از شیر مادر موثر باشد.

از شیر گرفتن کودک مهم ترین خداحافظی دنیاجدا شدن از شیر مادر  فقط دل كندن از یك غذا نیست بلكه كودك را برای نخستین بار با تجربه هایی مواجه می كند كه در آینده او هم مؤثر است. اگر بدانید كه شیرخوردن برای كودك شما با چه احساساتی همراه است می توانید حال كودك تان و بدقلقی های این دوران را بشناسید و برایش چاره اندیشی كنید:چطور فرزند خود را از شیر بگیریم

* شیر مادر و مكیدن همراه آن نخستین فعالیت لذتبخش برای بچه هاست كه واسطه ارتباط بهتر با مادرشان است.

* اینكه مادر بالاخره تصمیم بگیرد كه شیر خوردن را از فرزندش بگیرد هم نخستین تجربه حس محرومیت برای بچه است كه مادر اقدام به ایجاد آن محرومیت می كند. این تجربه احساس محرومیت آن هم از طرف مادری كه همیشه مهربان است بچه ها را برای مدت كوتاهی دچار تضاد روحیه می كند تا جایی كه مادر با روش های دیگر به ابراز محبت روبیاورد.

* چالش خداحافظی با شیر مادر نخستین قدم برای كمك به مستقل شدن و اجتماعی شدن بچه ها هم هست. استفاده نكردن از شیر مادر همانطور كه یك قدم وجود بچه ها را از وجود مادر مستقل می كند روی دیگری هم دارد. مادرانی كه نخواهند به موقع فرزندشان را از شیر بگیرند و كودكشان بیش از 2 سال شیر بخورد احتمال شخصیت وابسته به دیگران بودن را در فرزندشان به شدت تقویت می كنند..

از همسرتان بخواهید وقت بیشتری را با فرزندتان بگذراند. در دورانی که قصد دارید کودک را از شیر بگیرید، از او بخواهید به کودک غذا بدهد یا وقت هایی که شیر می خواهد، او را در آغوش بگیرد و بیرون از خانه ببرد

تصمیم های غلط جهت از شیر گرفتن کودکاین باوركه هرچه سریع تر بچه ها از شیر گرفته شوند كارتان راحت تر است، فقط عامل ضعف روحی و جسمی فرزند خواهد شد. هیچ وقت از تربیت تدریجی در هیچ زمینه ای دور نشوید. سینه مادر منبع آمال و آرزوی یك كودك شیرخوار است. پس اینكه برای قطع وابستگی او، از روش تلخ كردن سینه و… استفاده شود ناامید كردن بچه از منبع امید است و راه درستی نیست.

یكباره کودکتان را از شیر نگیریدبعضی مادرها از شیرگرفتن و كاستن از میل به مكیدن بچه ها را یكی می دانند و اگر قبلا بچه را وابسته به پستانك و شیشه شیر هم كرده اند، تصمیم به ترك یكباره آنها در مدت زمان كمی می گیرند كه این شیوه درستی نیست و هركدام مدت زمان خاص خود را برای قطع وابستگی می خواهد.

بعضی از مادران كه شوق دارند هرچه زودتر فرزندشان از آب و گل دربیاید و كمی از آنها مستقل تر شود، ممكن است بلافاصله بعداز به پایان بردن دوران شیردهی، به از پوشك گرفتن كودك اقدام كنند اما این فاصله كم بچه ها را به لجبازی و ناآرامی سوق می دهد و در درازمدت آسیب رسان است. 

خداحافظی با شیر مادر نخستین قدم برای مستقل شدن و اجتماعی شدن کودک است

 

 صبر را تمرین کنیداز شرایط روحی بسیاری از كودكان در دوره قطع شیردهی می توان به بهانه گیری ها و لجبازی ها اشاره كرد. در این دوران تمرین صبر كنید و به جای استفاده از ابزارهای تنبیهی حواس بچه ها را پرت كنید و تفریحات او را بیشتر كنید.

كی و كجا بچه را از شیر بگیریم؟ترك عادت شیر خوردن برای بچه ها شرایط نگران كننده و پراسترسی است. پس برنامه ریزی كنید تا موضوع آزار دهنده دیگری مثل سفر چند روزه پدر، اسباب كشی منزل، تولد یك نوزاد در نزدیكی كودك شما و… با این تصمیم شما همزمان نباشد. محل اقدام به حذف وعده های شیر خوردن را از مكان های مانوس و آشنا شروع كنید.

 

 

قبل از شیر گرفتن کودک ، میل غذایی را در او تقویت كنیدقبل از شروع سعی كنید میل غذایی كودك را تقویت كنید تا به خوردن انواع غذاها، شیر پاستوریزه، استفاده از نی و… بیشتر انس بگیرد و بتوانید نیاز غذایی او را رفع كنید. اغلب باید 5وعده غذایی قبل از شروع به از شیر گرفتن برای بچه ها وجود داشته باشد اما تشخیص خاص پزشك كودك تان را هم جویا شوید.

زمان های خوش خلقی کودک را بشناسیداولین مرحله حذف را از زمان های غیراصرار بچه شروع كنید. اغلب، صبح ها یا ظهرها بچه ها كمتر برای خوردن شیرمادر اصرار می كنند.شما باید وعده خاص فرزندتان را بشناسید تا شروع كم حساسیتی برای قطع وابستگی داشته باشید. اگر اغلب در زمان و مكان خاصی به كودكتان شیر داده اید، در این دوران نظم گذشته تان را به هم بزنید.برنامه ریزی قطع دوران شیردهی را در مرحله اول به روزها موكول كنید و در آخر به شب ها برسانید.

کودک را در آغوش بگیرید بچه ها در این اوقات اگرچه از شیر شما باید دور شوند اما آغوش شما جبران نیاز عاطفی او است و نگرانی های او را كم می كند. نگران نباشید فیلش یاد هندوستان نمی کند. اما هرچه می توانید كودك تان را از دیدن صحنه شیر خوردن دیگر بچه ها یا تعویض لباستان دور نگه دارید.چالش خداحافظی با شیر مادر نخستین قدم برای كمك به مستقل شدن و اجتماعی شدن بچه ها هم هست. استفاده نكردن از شیر مادر همانطور كه یك قدم وجود بچه ها را از وجود مادر مستقل می كند روی دیگری هم دارد

جهت از شیر گرفتن کودک، از همسرتان کمک بگیریداز همسرتان بخواهید وقت بیشتری را با فرزندتان بگذراند. در دورانی که قصد دارید کودک را از شیر بگیرید، از او بخواهید به کودک غذا بدهد یا وقت هایی که شیر می خواهد، او را در آغوش بگیرد و بیرون از خانه ببرد. پدر می تواند شب ها فرزندتان را بخواباند و در کنار او باشد زیرا بسیاری از بچه ها عادت دارند با مکیدن سینه مادر خود به خواب بروند.

یادمان باشدعشق و علاقه بی ریای کودک به مادر برای رفع نیازهای عاطفی و روانی و رسیدن به آرامش وجود دارد اما به طور ناگهانی و با رفتار ضربتی و غلط این ارتباط قطع می شود و کودک را دچار شکست عاطفی تلخی می کند. این شکست عاطفی در فرآیند زندگی کودک تأثیر منفی می گذارد و در ازدواج و مسائل زناشویی وی در آینده مشکلات عدیده ای به وجود می آورد.

رفتار غلط مادر در ارتباط با این موضوع و نحوه از شیر گرفتن کودک ممکن است در ظاهر نتیجه بخش باشد و کودک دیگر شیر مصرف نکند اما باعث برهم خوردن حوزه روانی وی می شود و اختلالاتی چون وسواس، پرخاشگری، گاز گرفتن و… در رفتار وی ایجاد می شود. این فرآیند باید به طور تدریجی انجام شود و در یک دوره یک ماه تا ٤٥ روزه، به کودک فرصت دهیم تا بتواند با این موضوع کنار بیاید.منابع:همشهری دو

جام جم

برای داشتن بچه های سالم تر بخوانید

بلیط کیش را دربهترین فصل سفر به آن خریدکن

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIP به قیمت ارزان


اصلاح طرح لبخند با کمک ارتودنسی


خودت سه سوته ماست درست کن


یادگیری زبان در کوتاهترین زمان


خرید بی واسطه جدیدترین مدلهای فرش


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند

چطور فرزند خود را از شیر بگیریم


سینما رو به خونت بیار!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

دوات آنلاین-از شیر گرفتن کودکان یکی از مهمترین دغدغه‌های مادران است. آنها زمانی که تصمیم می گیرند فرزند خود را از شیر بگیرند احساسی دوگانه دارند. گاه این کار را برای فرزند مفید می‌دانند و فکر می‌کنند روند رشد کودک تندتر خواهد شد اما گاهی هم احساس گناه می‌کنند که مبادا فرزندشان به اندازه کافی از شیر مادر تغذیه نکرده و این مساله مشکلاتی را برای او ایجاد کند. برای اینکه بدانید چه زمانی و چطور فرزندتان را از شیرمادر جدا کنید مطلب زیر را بخوانید.

برای قطع شیردهی ابتدا با افزایش فاصله شیردهی و خوراندن غذا به کودک، او را از شیر خوردن باز دارید؛ ابتدا فاصله وعده‌های شیر روزانه را زیاد کنید، فعلا شیر شبانه را قطع نکنید، در صورتی که باردار شده‌اید و به توصیه پزشک می‌خواهید کودکتان را از شیر بگیرید، تا ماه ۵ بارداری فرصت دارید تا شیردهی را به‌تدریج قطع کنید.

 

در این دوران لباس‌های یقه بسته بپوشید تا کودک نتواند به سینه شما دسترسی پیدا کند؛ وقتی کودکتان، به سراغ شما آمد، او را در آغوش گرفته و نوازش کنید، زیرا این دوره برای کودک شما بحرانی است.چطور فرزند خود را از شیر بگیریم

پیش از آن که کودک را از شیر بگیرید، او را به غذا خوردن و نوشیدن مایعات با لیوان عادت دهید؛ برای او سرویس غذاخوری جداگانه با طرح‌های کودکانه و رنگ‌های شاد، تند و جذاب بخرید؛ به‌تدریج فاصله زمانی شیر دادن‌ را بیشتر کنید، صبح‌ها وقتی کودک از خواب بیدار شد به او شیر دهید و نوبت بعدی را تا جایی که امکان دارد به تأخیر بیندازید.

 

فرآیند گرفتن از شیر کودک برای همه متفاوت است و بسیار به این بستگی دارد که کودک شما چقدر سریع و چه خوب خود را وفق دهد.مسائل را با سرعت ثابت در نظر بگیرید و انعطاف پذیر باشید به این ترتیب اگر شما یا نوزادتان بخواهید، می توانید همه چیز را کم کنید. کاملاً متوقف کردن شیردادن می تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

اگر نوزادتان هیچ نشانه ای از تمایل به توقف شیردهی را نشان نداد، سعی کنید صبور باشید او از شیر مادر لذت می برد، چون به راحتی تغذیه می کند . با توجه به این موضوع، می توانید به او کمک کنید با امتحان کردن موارد زیر خود را تطبیق دهد:

زمانی که کودکان بین 6 ماه و 1 سال سن دارند ، اغلب کم تر در طول شب غذا می خورند. از این فرآیند برای از شیر گرفتن استفاده می شود و می تواند به مادران کمک کند تا استراحت کنند.هم چنین ممکن است به این معنی باشد که زنان می توانند شیردهی را طولانی تر کنند ، چون شیردهی شبانه کمتر از روز است.

 

اگر روزانه 45 دقیقه کودک شیر می‌خورد، باید به طور روزانه چند دقیقه از مدت زمان آن کم شود تا در یک دوره 40 روزه این ارتباط قطع و به کودک ضربه عاطفی و روانی وارد نشود.

 

کودک بعد از مدتی مجددا به سمت سینه مادر گرایش پیدا کرده و احساس نیاز می‌کند و بسیاری از والدین نسبت به این موضوع حساس هستند و ابراز نگرانی می‌کنند اما این مساله هیچ مشکلی ندارد زیرا کودک به تدریج و با رشد شناختی خود متوجه می‌شود که دیگر این رفتار را تکرار نکند و این ارتباط قطع می‌شود.

 

کودک بعد از دو سال که نیازهای خود را از طریق سینه مادر رفع کرده و با آن به آرامش رسیده است، یک مرتبه با این مساله روبه‌رو می‌شود که مادر می‌خواهد وی را از شیر بگیرد و از رفتارهایی چون سم زدن، ماژیک قرمز کشیدن، لاک تلخ و… استفاده می‌کند.

 

کودک در این مرحله با طرد شدن ناگهانی از سوی مادر روبه‌رو می‌شود و در واقع اولین شکست عشقی خود را در این سن تجربه می‌کند.

 

عشق و علاقه بی‌ریای کودک نسبت به مادر برای رفع نیازهای عاطفی و روانی و رسیدن به آرامش وجود دارد اما به طور ناگهانی و با رفتار ضربتی و غلط این ارتباط قطع می‌شود و کودک را دچار شکست عاطفی تلخی می‌کند.

در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر با یک پزشک تماس بگیرید :

*مادر تب کند

*سینه متورم ، سرخ و یا داغ شود.

*ترشح بد بو از سینه بیاید.

*مادر نشانه هایی از افسردگی و اضطراب داشته باشد.

*مادر دیگر احساسی به بچه اش نداشته باشد.

*کودک کمتر پوشکش را خیس و کثیف کند.

*کودک یک تغییر مهم در الگوهای خواب که بیش از یک یا دو هفته طول می کشد،داشته باشد.

 

تاکید می‌شود شیرخوار در فصل گرم تابستان از شیرمادر محروم نشود. شیوع بیماری «گاستروآنتریت» یا بیماری التهاب روده و معده، یک بیماری عفونی ویروسی است که با اسهال و علائم دیگری همراه است و ابتلای کودک در تابستان به این بیماری موجب از بین رفتن آب زیادی از بدن او می‌شود. با تغییرات تغذیه‌ای کودک و در صورت از شیر گرفتن کودک در فصل گرم ممکن است کودک بیشتر در معرض این بیماری قرار بگیرد

بعضی مادرها از شیرگرفتن و کاستن از میل به مکیدن بچه ها را یکی می دانند و اگر قبلا بچه را وابسته به پستانک و شیشه شیر هم کرده اند، تصمیم به ترک یکباره آنها در مدت زمان کمی می گیرند که این شیوه درستی نیست و هرکدام مدت زمان خاص خود را برای قطع وابستگی می خواهد.

 

بعضی از مادران که شوق دارند هرچه زودتر فرزندشان از آب و گل دربیاید و کمی از آنها مستقل تر شود، ممکن است بلافاصله بعداز به پایان بردن دوران شیردهی، به از پوشک گرفتن کودک اقدام کنند اما این فاصله کم بچه ها را به لجبازی و ناآرامی سوق می دهد و در درازمدت آسیب رسان است.

 

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

واژه از شير گرفتن معمولاً به عنوان توقف شيردهي به كار مي رود.اما چگونه با آسانی و بدون دغدغه کودک خود را از شیر بگیریم؟!با دلگرم همراه باشید.

چطور فرزند خود را از شیر بگیریم

از شير گرفتن را به معناي تغيير تدريجي تغذيه كودك از شير به غذاهاي تركيبي دانست. از شير گرفتن براي كودك از لحاظ عاطفي دشوار است، زيرا مادر براي او منبع شادي، نشاط و غذا بوده است.

کودک هنگام گرسنگي در آغوش گرم مادر آرام گرفته و شير نوشيده، كه اين عمل علاوه بر آن كه او را سير كرده، لذت بخش نيز بوده است. به همين دليل هم ترك آن برايش كاري دشوار و نگران كننده محسوب مي شود. پس اگر مي خواهيد كودك خود را از شير بگيريد اين عمل نبايد سريع و ناگهاني و يا با اعمال خشونت همراه باشد. بلكه بايد از شش ماهگي به تدريج، با جانشين كردن غذاهاي مناسب و كم كردن تعداد دفعات شيردهي، زمينه را براي اين كار فراهم كرد.

از حدود 6ـ5 ماهگي بايد به‌تدريج شيرخوارتان را با غذاهاي جامد آشنا كنيد.اگر در اين سنين فرزندتان غذاي بيشتري مي‌خورد يا رشد او بدون دليل خاصي (از نظر پزشكي) كاهش پيدا كرده زمان استفاده از غذاي كمكي است. در اين مرحله مي‌توانيد كودك را به‌تدريج با غذا آشنا كنيد و هر بار مزه جديدي را به او معرفي كنيد.

براي شروع غذاي كمكي بهتر است از غذاهاي نرم و نيمه جامد مانند فرني، حريره بادام و سوپ استفاده كنيد.غذاهاي آماده كودك يا سرلاك، هويج پخته و نرم‌شده، سيب‌زميني آب‌پز، موز و هلوي له شده هم مي‌توانند شروع خوبي براي آشنايي كودكتان با طعم‌هاي جديد باشند.بهتر است براي آشنايي فرزندتان با مزه‌هاي جديد زمان خاصي مثلا هنگام صبحانه يا ناهار را در نظر بگيريد.در ضمن هرگز با زور سعي نكنيد او را مجبور به خوردن كنيد.

به حالت چهره او هنگام غذا خوردن توجه كنيد و اگر رويش را برگرداند يا چهره در هم كشيد، اصرار نكنيد چون به احتمال زياد يا سير شده و يا غذا را دوست ندارد.در غذاهايي كه در اين دوران به كودكتان مي‌دهيد بهتر است از قند، نمك، خشكبار و دانه‌هاي روغني، شير گاو، تخم‌مرغ، ماهي و غذاهاي دريايي (تا 2 سالگي)، مركبات و مواد غذايي سفت استفاده نكنيد.

زماني كه كودك شيرخوارتان توانست روزانه حداقل يك وعده و هر بار چند قاشق غذا بخورد، زمان آن فرا رسيده است كه دفعات غذاي كمكي او را افزايش دهيد. با هر وعده غذا و در طول روز به شيرخوار آب جوشيده سرد شده يا نوشيدني‌هاي مناسب ديگر بنوشانيد براي اين كار از شيشه شير يا يك فنجان كوچك پلاستيكي استفاده كنيد. با افزايش حجم غذاها و مايعاتي كه كودك در طول روز دريافت مي‌كند، نياز او به استفاده از شير كاهش پيدا مي‌كند.

برخي كودكان پس از استفاده از غذاهاي جامد به تدريج علاقه خود را به شير مادر و يا شيرخشك از دست مي‌دهند و به اصطلاح، خود به خود از شير گرفته مي‌شوند.اگر كودكتان قادر به خوردن غذاهاي جامد است و با فنجان يا شيشه شير هم مي‌تواند به اندازه كافي مايعات بنوشد، زمان آن فرا رسيده كه او را از شير بگيريد. بنابراين دفعات شيردهي را به يك يا دو بار در روز كاهش دهيد و زماني كه كودك از خوردن يك وعده غذا خودداري مي‌كند، به جاي غذا به او شير ندهيد.

اگرچه ممكن است اين كار براي شما كمي سخت و دشوار باشد اما به ياد داشته باشيد فرزندتان يك مرحله از رشد را با موفقيت پشت‌سر گذاشته و حالا بايد آماده ورود به مرحله بعدي شود.بعد از 6 ماهگي شير به تنهايي پاسخگوي نيازهاي تغذيه‌اي شيرخوار نيست و اگر شيردهي را مانند گذشته ادامه دهيد ديگر اشتهايي براي غذاهاي كمكي باقي نخواهد ماند.

كودكان نوپا

كودكان نوپا (بين يك و نيم تا دو سالگي) تا حدودي قادر به استفاده از غذاي خانواده و هضم آن هستند. هر ماه هم توانايي آنها براي اينكه غذايشان را به تنهايي بخورند، بيشتر مي‌شود و حتي مي‌توانند از قاشق و فنجان كوچك براي اين كار استفاده كنند.اگر كودكتان از غذا خوردن امتناع مي‌كند، هرگز براي ترغيب او از تنقلاتي مانند بيسكويت، پفك و شكلات استفاده نكنيد چون در نهايت نه‌تنها به مقصدتان نخواهيد رسيد، بلكه با اين تنقلات بي‌خاصيت، او را سير خواهيد كرد.

بيشتر مشكلات مربوط به تغذيه كودكان با حفظ آرامش برطرف مي‌شود؛ در نتيجه نبايد در مورد تغذيه فرزندتان مضطرب و نگران باشيد چون اين نگراني در اغلب مواقع بي‌مورد است.اگر كودكتان تمام وقت مشغول فعاليت و جست‌وخيز است و لحظه‌اي آرام و قرار ندارد، به احتمال زياد به اندازه كافي غذا خواهد خورد در صورتي كه كودكتان فقط يك وعده غذايي را با اشتها مي‌خورد و وعده ديگر بي‌اشتهاست و در طول روز مواد غذايي مختلفي مي‌خورد، خطري متوجه سلامتي او نخواهد بود.

راز تشويق

وقتي كودكتان خوب غذا مي‌خورد، از او تعريف و تمجيد زيادي كنيد و اگر غذاي كمي خورد، او را مجبور به غذاخوردن نكنيد. توجه داشته باشيد كه بهترين پاداش براي كودكان و تثبيت رفتارها و عادت‌هاي خوب آنها، تعريف و تحسين است.هرگز اين تعريف را به تاخير نيندازيد و بلافاصله بعد از كار خوب او، تشويق كنيد. از رشوه‌دادن به فرزندتان هم جدا خودداري كنيد. توجه داشته باشيد كه رشوه با تشويق متفاوت است.زماني كه بعد از كار خوبي به كودكتان پاداش مي‌دهيد، در‌واقع او را تشويق كرده‌ايد و زماني كه براي تغيير رفتار بد او به او چيزي مي‌دهيد تا شايد اصلاح شود، به او رشوه داده‌ايد.

كودكان به‌جز غذاخوردن، از همراهي با جمع خانواده لذت مي‌برند، بنابراين پس از اينكه بچه نشستن ياد گرفت، او را سر سفره يا ميز غذا ببريد. براي نشستن كودك سر ميز غذا بايد از صندلي‌هاي بلندتر و پشتي‌دار استفاده كنيد. جمع شدن همه اعضاي خانواده سر ميز با وجود همه دشواري‌هايش تا حدود زيادي از دردسرهاي شما در غذا دادن به فرزندتان جلوگيري خواهد كرد.

بهتر است حداقل روزي يك وعده همه اعضا خانواده دور يك ميز يا سفره با هم غذا بخورند. ارتباط بين اعضاي خانواده در هنگام غذا خوردن كمتر از ارزش مواد غذايي كه دريافت مي‌كنند نيست. كودكان هنگامي كه با والدين خود غذا مي‌خورند به مرور آداب درست غذا خوردن را مي‌آموزند.

قوانين غذا خوردن را خيلي ساده و روشن براي فرزندتان توضيح دهيد و يادآور شويد بچه‌ها هم مانند ساير اعضاي خانواده بايد سر سفره يا ميز غذا بخورند و اجازه ندارند غذاهايشان را جاي ديگري مثلاً جلوي تلويزيون بخورند.اگر انتظارات شما از فرزندتان متناسب با سنش باشد و نوع و مقدار غذا را متناسب با سن او در نظر بگيريد، ديگر غذا خوردن به يك كشمكش و دغدغه دائمي در خانه شما تبديل نخواهد شد.علاقه يا عدم علاقه كودك به غذاهاي مختلف حق طبيعي اوست و نبايد او را به خوردن غذاهايي كه دوست ندارد وادار كنيد.

اين كار شما نه تنها علاقه‌اي در او برنمي‌انگيزد بلكه باعث تنفر و انزجار بيشتر او خواهد شد. اگر بچه شما غذاهاي خاص و مشخصي مثلاً گوشت، قارچ، تخم‌مرغ و غيره را دوست ندارد بهانه‌گير نيست بلكه فقط از اين غذاي خاص خوشش نمي‌آيد اما اگر غذاهايي كه دوست ندارد متغير هستند به احتمال زياد در حال بهانه‌گيري است.درباره غذاهايي كه كودكتان دوست ندارد خيلي سختگيري نكنيد چون با بزرگ‌تر شدن او علايق غذايش گسترش پيدا خواهد كرد و ممكن است .

بسياري از غذاهايي كه تا مدت‌ها از خوردنشان خودداري مي‌كرد را دوست داشته باشد اما در مورد بهانه‌گيري وضعيت فرق مي‌كند. اين نوع بهانه‌گيري‌ها پايان‌ناپذير است و فهرست غذاهايي كه كودك بهانه‌گير دوست ندارد و نمي‌خورد كم‌كم طولاني‌تر مي‌شود.بهانه‌گيري كودك ممكن است تا جايي پيش برود كه در نهايت فقط نان و مربا بخورد. اين بهانه‌گيري‌ها غذاخوردن را در خانه مبدل به عذاب و در خارج از خانه غيرممكن مي‌كند. اين كودكان از غذا به عنوان ابزاري براي تسلط و كنترل به والدينشان استفاده مي‌كنند.

اگر كودك شما بر سر غذا بهانه‌گيري مي‌كند، قبل از هر چيز از كوچك‌ترين زمان‌هايي كه او بدون بهانه‌گيري غذا مي‌خورد براي تشويقش بهره ببريد.هرگز چند نوع خوراكي يا غذا به فرزندتان پيشنهاد ندهيد تا او يكي را انتخاب كند. بهتر است تا حد امكان همه اعضاي خانواده غذاي يكساني بخورند. پس چند نوع غذا نپزيد، چون با اين كارتان او را بد عادت مي‌كنيد. اما اگر از غذا خوردن او راضي هستيد مي‌توانيد بعد از 5 سالگي به او حق انتخاب بين دو، سه نوع غذا را بدهيد و سپس آن غذا را برايش تهيه كنيد.

اگر فرزندتان غذايش را نمي‌خورد او را تا پايان غذا سرسفره يا ميز غذا ننشانيد. كودكان نوپا در لجبازي ماهر هستند و به احتمال زياد شما را خسته خواهند كرد. بنابراين بايد با او سازش كنيد مثلا مي‌توانيد به او بگوييد سه قاشق از غذايش را بخورد و بعد از جايش بلند شود. در اين موارد هرگز باقيمانده غذاي او را خودتان يا ساير اعضاي خانواده نخوريد.

در ضمن از شكلات و بيسكويت هم به عنوان رشوه استفاده نكنيد، او بايد بداند كه اگر غذايش را نخورد چيز ديگري به جاي غذا به او داده نخواهد شد.كودكان را تشويق كنيد خودشان غذايشان را بخورند حتي اگر اين كار در ابتدا باعث طولاني شدن زمان غذا خوردن و كثيف كاري شود. كودكان بايد ياد بگيرند هنگام غذا خوردن از كلماتي مانند لطفا و متشكرم استفاده كنند.

گاهی شما در صف خرید هستید و فرزندتان با دست های کوچکش لباس شما را می کشد، یعنی «مامان من شیر می خوام» یا در یک مهمانی با صدای بلند اعلام گرسنگی می کند که شاید شما را کمی معذب کند. اکثر کودکان شیر خوردن از سینه مادرشان را به پتوی گرم و نرم، خرس پشمالوی خوشگل و حتی پستانک (البته استفاده از پستانک را اصلا به شما توصیه نمی کنیم) ترجیح می دهند.

بعد از جشن تولد ۲ سالگی بسیاری از مادران آماده می شوند فرزندشان را از شیر بگیرند، اما قطع شیر مادر به همین راحتی نیست. حالا شما مادر مهربان چطور می توانید این عادت زیبا و دوست داشتنی را از سر فرزند کوچک تان بیندازید؟

چطور فرزند خود را از شیر بگیریم

در ادامه همه ترفندهای لازم برای از شیر گرفتن را برای شما می گوییم.

● استراتژی موفقیت

انتظار نداشته باشید بتوانید یک شبه فرزندتان را از شیر بگیرید؛ بیشتر کودکان نوپا به این تغییر بزرگ زندگی شان واکنشی جدی نشان می دهند. آن ها از بدو تولد به شیر خوردن در آغوش مادر خو گرفته اند و ترک این عادت برای آن ها مشکل است. راه های زیر ترک عادت شیر مادر را آسان می کند:به جای شیر، صبحانه ای دلچسب برای او حاضر کنید تا به این جایگزین جدید علاقه مند شود.هنگام خرید از سوپرمارکت فرزندتان را هم همراه ببرید و بگذارید یک پاکت شیر انتخاب کند.برایش یک لیوان زیبا بخرید یا اجازه دهید خودش یک لیوان را انتخاب کند.

● برای مقاومت های کودکانه آماده شوید

اگر می خواهید در کشمکشی که میان شما و فرزندتان ایجاد می شود، شما پیروز باشید، ابتدا باید ذهن کودک تان را بشناسید. هیچ نوپایی دوست ندارد «بکن! نکن!» بشنود. در دومین سال زندگی، کودک تازه معنای «هویت»، «خواستن» و «نیاز» را می فهمد، اما هنوز توانایی کنترل این خواسته را کسب نکرده است.

● فرزندتان را توجیه کنید

اگر خواستید فرزندتان را از شیر بگیرید و پاسخ فرزندتان به این تغییرات جز خشم و بد اخلاقی نبود، برای او استدلال بیاورید. بسته به این که مهارت گفتاری فرزندتان چقدر است، به حس غرور او متوسل شوید و مثلا بگویید: «دختر خانم بزرگی مثل تو دیگه تو لیوان شیر می خوره» یا برای او حد تعیین کنید و بگویید «: دیگه نمی شه جلوی بقیه بگی مامان شیر می خوام» یا «دیگه نمی شه قبل از خواب شیر منو بخوری.»

● خونسردی خود را حفظ کنید

اگر هیچ کدام از این راه ها جواب نداد، عصبانی نشوید، خونسرد باشید. متقاعد کردن نوپایان اصلا کار راحتی نیست. معمولا وقتی کودک به هیچ عنوان نمی خواهد حرف شما را گوش دهد و بفهمد، نادیده گرفتن کج خلقی او بهترین و موثر ترین کاری است که می توانید انجام دهید. بعد از به اتمام رسیدن طوفانی که کودک تان به راه انداخته به او فرصت دهید بداند به جز شیر شما را خوردن می تواند کار ها و بازی های جالب دیگری با شما انجام دهد.

● مراقب باشید کودک تان گرسنه نماند

در دوره از شیر گرفتن باید دقت کنید که کودکان گرسنه نمانند. باید خوراندن غذاهای جامد به او را شروع کرده باشید. قبل از این که خیلی گرسنه شود از او بپرسید بین شیر و غذاهای سفت تر کدام یک را دوست دارد.اگر فرزندتان شیر خواست، ابتدا یک فنجان شیر از یخچال به او بدهید.در این مدت لباسی بپوشید که جلویش دکمه یا زیپ نداشته باشد یا یقه اش بسته باشد تا کودک نتواند به سینه شما نزدیک شود.

پیراهن یا لباس سرتاسری بپوشید.

به عنوان لباس مجلسی یا خواب پیراهن بسته ای که تا گردن دکمه دارد بپوشید.

● غیبتی چند روزه داشته باشید

یک وقفه چند روزه در شیردهی یا تغییر مکان هم می تواند راه حلی موثر برای شما و فرزندتان باشد. اگر برایتان مسافرتی پیش آمد که ناچار بودید فرزندتان را ترک کنید، بعد از بازگشت از این فرصت استفاده کنید و شیردهی به فرزندتان را به تدریج قطع کنید.اگر کودک تان درباره از شیر گرفتن خیلی لجبازی می کند به او قول یک جایزه خوب بدهید و بگویید اگر سعی کنی با لیوان شیر بخوری مثلا برایت یک قطار خوشگل می خرم. جایزه شما می تواند خوراکی یا اسباب بازی باشد.

● بازگشت به محل کار بعد از دوران شیردهی

ابتدا اجازه بدهید هم شما و هم فرزندتان به قطع شیردهی عادت کنید سپس به محل کارتان بازگردید.به هیچ عنوان تا قبل از ۳ هفتگی فرزندتان را ترک نکنید.

● کودک تان را با حوصله و محبت از شیر بگیرید

براساس توصیه های قرآن کریم بهتر است مادران تا ۲ سالگی فرزندشان را از شیر خود تغذیه کنند. البته هیچ مانع پزشکی برای افزایش دوره شیردهی وجود ندارد و از نظر پزشکی شیر دادن تا ۴ ۵ سالگی هم بلامانع است.اگر شیردهی به طور ناگهانی قطع شود هم کودک و هم مادر دچار ناراحتی می شوند. در ۲ سال گذشته سینه مادر به طور مداوم شیر تولید می کرده، تولید شیر همچنان ادامه دارد و اگر تخلیه شیر ناگهان متوقف شود، سینه ها متورم و دردناک می شوند و امکان دارد دچار آبسه و عفونت هم بشود. به علاوه، این تغییر ناگهانی می تواند کودک را هم دچار شوک عاطفی کند.

قطع شیردهی از ۲ سالگی به بعد باید به تدریج صورت گیرد یعنی مادر هر چند روز یک بار یکی از وعده های شیردهی را کاهش دهد تا کم کم تولید شیر در بدن او کم و سرانجام متوقف شود.فرزند به عمل شیر خوردن علاقه مند است. بهتر است مادر قبل از این که فرزند نزد او بیاید و تقاضای شیر کند جایی باشد که کودک نتواند به راحتی به او دسترسی داشته باشد. مثلا نباید مرتب جلوی او روی صندلی بنشینید. در عین حال فاصله گیری از او باید غیر مستقیم باشد تا کودک احساس نکند که مادرش دیگر دوستش ندارد.

اگر مادری به هر دلیلی شیر ندارد و مجبور است فرزندش را از شیر خشک تغذیه کند، باید شیر خشک را در ۱۲ ۱۱ماهگی قطع کند و تغذیه با انواع شیر پاستوریزه یا مدت دار را برای فرزندش شروع کند. در ماه هایی ابتدایی که هضم شیر گاو برای کودک مشکل است برای چنین کودکانی که از نعمت شیر مادر محروم هستند باید از شیر خشک استفاده کرد. با شروع یک سالگی شیر خشک هیچ مزیتی برای کودک ندارد.

● استفاده از لیوان را به فرزندتان یاد دهید

آموزش نوشیدن از لیوان لازم است. کودک باید یاد بگیرد از لیوان معمولی بنوشد. در ابتدا می توان از لیوانی در دار و مجرادار هم استفاده کرد.کودک می تواند از اوایل یک سالگی مهارت غذا خوردن را بیاموزد. درست است که نمی تواند به تنهایی تغذیه کند اما همین که یاد می گیرد یه تکه غذا یا قاشق را در دست نگه دارد قدمی بزرگ در تکامل توانایی او است.

کودک به تدریج همه چیز را یاد می گیرد در کنار بازی یا سر میز غذا، خودتان هم غذا در دهان او بگذارید. کودک کم کم یاد می گیرد کارهایی را که شما برایش انجام می دهید، خودش انجام دهد.

ابراز محبت تنها در قالب تغذیه نیست. مادرانی که همه کار های کودک شان را خودشان انجام می دهند بعد از سنین ۳ ۴ سالگی متوجه می شوند فرزندشان قادر به انجام کارهای بسیار ابتدایی و ساده هم نیست و در تغذیه صرفا به والدینش وابسته است. اگر کودک نتواند در سن مناسب غذا خوردن را یاد بگیرد ممکن است در یادگیری توانایی های دیگر هم کند باشد و نتواند روی پای خود بایستد.

از او بخواهید وقت بیشتری را با فرزندتان بگذراند. در دورانی که قصد دارید او را از شیر بگیرید، از پدر خانواده بخواهید به او غذا بدهد یا وقت‌هایی که شیر می‌خواهد، او را در آغوش بگیرد و بیرون از خانه ببرد. پدر می‌تواند شب‌ها فرزندتان را بخواباند و در کنار او باشد زیرا بسیاری از بچه‌ها عادت دارند با مکیدن سینه مادر خود به خواب بروند.

دور بودن او از فضای خانواده ممکن است خیلی از عادت‌های او را از سرش بیندازد. قبل از انجام این کار مطمئن شوید که او می‌تواند چند روز بدون شما و در محیطی غریب به راحتی زندگی کند. این امر در مورد برخی از بچه‌ها قابل اجرا نیست زیرا جدایی‌شان از پدر و مادر، حس بی اعتمادی را در آن‌ها به وجود می‌ورد.

او در تمام مدت شیر خوردن به بوی بدن مادر و صدای ضربان قلب او عادت کرده است؛‌ این عوامل به او آرامش می‌دهند. با او بازی کنید، او را در آغوش بگیرید، از او بخواهید در کارهای خانه به شما کمک کند.می‌توانید از قمقمه‌های رنگی پلاستیکی استفاده کنید. این وسایل حواس بچه‌هارا پرت و به دلیل جذابیت‌هایی که دارد، آن‌ها را به خوردن غذا و نوشیدن مایعات تشویق می‌کندمرتب تکرار کنید که او در حال بزرگ شدن است و باید بعضی از عادت‌هایش را ترک کند. در این حالت کمتر ضربه روحی می‌خورد و روابط مادر و فرزند هم دچار مشکل نمی‌شود.

بعضی از بچه‌ها چنان به شیر مادر وابسته‌اند که حاضرند تندی و تلخی را به جان بخرند اما دست از شیر خوردن برندارند. برای انجام این کار حتماً با متخصص اطفال مشورت کنید. داروهای گیاهی خواص و عوارضی دارند که ممکن است برای کودک شما مضر باشد.

با این کار کودک ناراحت می‌شود و ممکن است از وضعیت پیش‌آمده بترسد و وحشت کند. در این حالت نه تنها مشکلی حل نمی‌شود بلکه موضوع جدیدی به مشکلات خود اضافه کرده‌اید. بچه‌ها در دورانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، وابستگی‌های عاطفی شدیدی پیدا می‌کنند و این رفتار شما به آن‌ها صدمه می‌زند.

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

 

چطور فرزند خود را از شیر بگیریم
چطور فرزند خود را از شیر بگیریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *